
2004 - 4

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: 
Case of Abdullah Aydin v. Turkey 2

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Communities: 
Opinion of First Advocate General 
in Cases C-262/02 and C-429/02 3

European Commission: Launch of Sector 
Inquiry into the Sale of Sport Rights 
to New Media and 3G Mobile Operators 3

European Commission: 
Clearance of RTL’s Acquisition of Sole Control 
over French TV Channel M6 4

European Commission: Probe into State Financing 
of Dutch Public Service Broadcasters 4

European Commission: 
New Communication on European Cinema 4

European Parliament: Intellectual Property 
Rights Enforcement Directive Adopted 5

NATIONAL
AL–Albania: RTI Sues Top Channel 5

NCRT Report Approved 6

AT–Austria: Importance of Diversity 
of Opinion in Licensing Decision 6

First Commercial Terrestrial TV Broadcaster 
ATV+ Achieves Required Coverage 6

CA–Canada: Motion to Seek Disclosure 
from ISPs Dismissed 6

CH–Switzerland:
Boundary of Responsibility Between BAKOM
and UBI Regarding Political Advertising 7

CZ–Czech Republic: Constitutional Court 
Decision on Freedom of Information 7

DE–Germany: Unauthorised Production 
of Audio CDs for Foreign Customers 
Punishable Under German Copyright Law 8

Licence Fees for Live Horse 
Racing Broadcasts 8

No Right to Music Broadcasts 8

FR–France:
CSA Recommendation to the Conseil 
d’Etat on Surcharged Telephone Services 9

CSA Bans Airtime before 10.30 pm 
for Radio Programmes that Could 
Shock Young People 9

CSA Standard Agreement for Channels 
outside the European Community 10

GB–United Kingdom:
Official Inquiry Leads to Resignation of 
Chairman and Director-General of the BBC 10

Chancellor Announces New Relief 
on Expenditure for Film Production 10

HU–Hungary: Plans on Launching 
a New TV Channel in Romania 11

IE–Ireland: Supply and Connection 
of Cable Taxable as Separate Services 11

Copyright Issues 11

Competition Authority Clears Radio Merger 
with Conditions 12

IT–Italy: New Actions in Favour 
of the Italian Film Industry 12

NL–Netherlands:
Decision in the Dispute between Canal+ 
and UPC about Access to Cable 12

Governmental Control over Provision 
of Cable Services Restricted 13

Evaluation of Classification System 14

NO–Norway: Court of Appeal Decision 
in the napster.no Case 14

Government Tightens Film Support Regime 14

SK–Slovak Republic:
New Rules for Slovak Public Service 
Radio and Television in Force 15

US–United States: FCC’s New Indecency Rule 15

PUBLICATIONS 16

AGENDA 16

IRIS
• •

L E G A L O B S E R V A T I O N S  
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY



IRIS
• •

2 IRIS 2004 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

The objective of IRIS is to publish information
on all legal and law related policy 
developments that are relevant to the 
European audiovisual sector. Despite our
efforts to ensure the accuracy of the content
of IRIS, the ultimate responsibility for the
truthfulness of the facts on which we report is
with the authors of the articles. Any opinions
expressed in the articles are personal and
should in no way be interpreted as to 
represent the views of any organizations 
participating in its editorial board.

• Publisher: 
European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG
Tel.: +33 (0)3 88 14 44 00
Fax: +33 (0)3 88 14 44 19
E-mail: obs@obs.coe.int
http://www.obs.coe.int/

• Comments and Contributions to:
IRIS@obs.coe.int

• Executive Director: Wolfgang Closs

• Editorial Board: Susanne Nikoltchev, 
Co-ordinator – Michael Botein, The Media 

Center at the New York Law School (USA) –
Harald Trettenbrein, Directorate General EAC-
C-1 (Audiovisual Policy Unit) of the European
Commission, Brussels (Belgium) – Alexander
Scheuer, Institute of European Media Law
(EMR), Saarbrücken (Germany) – Bernt 
Hugenholtz, Institute for Information Law
(IViR) at the University of Amsterdam 
(The Netherlands) – Christophe Poirel, Media
Division of the Directorate of Human Rights of
the Council of Europe, Strasbourg (France) –
Andrei Richter, Moscow Media Law and Policy
Center (MMLPC) (Russian Federation)

• Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Victoires Éditions

• Documentation: Alison Hindhaugh

• Translations: Michelle Ganter 
(co-ordination) – Véronique Campillo –
Brigitte Auel – Véronique Campillo – 
Paul Green – Marco Polo Sàrl – Britta Probol –
Katherine Parsons – Patricia Priss – 
Erwin Rohwer – Catherine Vacherat

• Corrections: Michelle Ganter, European
Audiovisual Observatory (co-ordination) –
Francisco Javier Cabrera Blázquez & Susanne

Nikoltchev, European Audiovisual Observatory
– Florence Lapérou & Géraldine Pilard-Murray,
post graduate diploma in Droit du Multimédia
et des Systèmes d’Information, University 
R. Schuman, Strasbourg (France) – Candelaria
van Strien-Reney, Law Faculty, National 
University of Ireland, Galway (Ireland) –
Sabina Gorini, Institute for Information Law
(IViR) at the University of Amsterdam 
(The Netherlands) – Natali Helberger, 
Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands) –
Britta Probol, Gruner + Jahr AG & Co KG, 
Hamburg (Deutschland) – Peter Strothmann,
Institute of European Media Law (EMR), 
Saarbrücken (Germany)

• Marketing manager: Markus Booms

• Typesetting: Pointillés, Hoenheim (France)

• Print: Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co.
KG, Waldseestraße 3-5, 76350 Baden-Baden
(Germany)

• Layout: Victoires Éditions

ISSN 1023-8565

© 2004, European Audiovisual Observatory,
Strasbourg (France)

IRIS
• •

INTERNATIONAL

Dirk Voorhoof
Media Law Section 

of the Communication
Sciences Department

Ghent University, 
Belgium

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: 
Case of Abdullah Aydin v. Turkey

The European Court of Human Rights, in its judgment
of 9 March 2004, has come to the conclusion that
Turkey has violated the freedom of expression guaran-
teed by Article 10 of the European Convention.

In the case of Abdullah Aydin v. Turkey, the appli-
cant was convicted for making a speech during a 
meeting of the Ankara Democracy Forum criticising the
Government’s policy towards citizens of Kurdish origin
and accusing the authorities of breaching human
rights. The Ankara National Security Court in 1997
found Abdullah Aydin guilty of incitement to hatred
and hostility on social, ethnic and regional differences,
as he had drawn a distinction between the Turkish 
people and the Kurdish people and had not referred to
the damage caused by the PKK (Workers’ Party of 
Kurdistan). He was sentenced to one year’s imprison-
ment and a fine.

Although the interference in the applicant’s right to
freedom of expression was prescribed by law (art. 312
paras. 1 and 2 Criminal Code) and pursued the legiti-
mate aims of prevention of disorder and crime and the
preservation of national security and territorial
integrity, the European Court could not be convinced
that the interference was necessary in a democratic
society. The Court noted that the applicant indeed
sharply criticised the Government’s action and policy,
but that his speech also contained repeated calls for
peace, equality and freedom. For the European Court it
is important that the speech at issue was political, was
presented by a player on the Turkish political scene,
during a meeting of a democratic platform, and 
especially that it did not encourage violence, armed
resistance or insurrection. The Court also expressed the
opinion that the applicant had been convicted not so
much for his comments as for not referring to or
denouncing the PKK’s activities in south-east Turkey.
Hence, the conviction was based especially on what
the applicant had not said. The Court considered this
an insufficient justification for the interference. Taking
into account also the nature and severity of the penal-
ties imposed, the Court unanimously reached the con-
clusion that the applicant’s conviction had not been
necessary in a democratic society and that there had
been a violation of Article 10. In the same judgment,
the Court also found a violation of Article 6 para. 1 of
the Convention (right to a fair trial), referring to its 
standard opinion that civilians standing trial for
offences under the Criminal Code had legitimate reason
to fear that a national security court which included a
military judge among its members might not be 
independent and impartial. The Court awarded the
applicant EUR 10,000 for non-pecuniary damage and
EUR 3,000 for costs and expenses. ■

•Judgment by the European Court of Human Rights (Fourth Section), Case of Abdullah
Aydin v. Turkey, Application no. 42435/98 of 9 March 2004, available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=32

FR

EUROPEAN COMMISSION
NYLSInstitute for Information Law

MOSCOW MEDIA LAW AND POLICY CENTER,
MMLPC

EMR
★★ ★

★

★

★

★

★

★
★

★

★Institute for European Media Law

Auteurs 
Media &



IRIS
• •

3IRIS 2004 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

Roberto Mastroianni
University of Naples

Sabina Gorini
Institute for 

Information Law (IViR)
University 

of Amsterdam

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Communities: 
Opinion of First Advocate General 
in Cases C-262/02 and C-429/02

In his Opinion dated 11 March 2004, Advocate 
General Tizzano concluded in favour of the compa-
tibility with Community law of the French legislation
on tobacco and alcohol addiction (“the Loi Evin”) and
of the code of conduct drawn up by the Conseil
Supérieur de l’Audiovisuel (the French audiovisual 
regulatory body – CSA). The latter lays down detailed
rules for the implementation of the Law. 

The Loi Evin prohibits, in France, direct and indirect
television advertising of alcoholic beverages. Infringe-
ment of that provision is an offence punishable by a
fine. The Code distinguishes between international
sporting events, whose images are broadcast in a large
number of countries and which are therefore not con-
sidered to concern mainly French viewers, from other
events, the broadcast of which is specifically aimed at
the French viewing public. It requires that, where the
latter events take place abroad, French broadcasters
make use of available means in order to prevent 
advertising for alcoholic beverages from appearing on
television screens.

This law came to the attention of the Court in two
distinct cases: in an infringement proceeding (C-
262/02), the Commission asked the Court to declare
the French legislation incompatible with the freedom
to provide services because of the obstacles which the
Loi Evin places in the way of the broadcasting in France

of foreign sporting events. In the proceedings for a pre-
liminary ruling (C-429/02), the French television chan-
nel TF1 required of the companies responsible for nego-
tiating television broadcasting rights for football
matches to ensure that the brand names of alcoholic
beverages did not appear on television screens. Conse-
quently, a number of foreign football clubs refused to
let Bacardi France, which produces and markets many
alcoholic beverages, to rent advertising hoarding space
around the pitch. The French Court of Cassation’s 
reference to the Court aimed at clarifying whether the
French rules are contrary to Community law, in 
particular to the freedom to provide services and to the
“Television Without Frontiers” Community directive. 

The Advocate General first considers that the direc-
tive is not applicable in that case, mainly since the 
definition of “advertising” included in the Directive
does not cover advertising messages present at the 
stadium with no economic relationship between adver-
tisers and broadcaster.

As to the rules on free movement of services, he con-
siders that the measures adopted by the Conseil
Supérieur de l’Audiovisuel, requiring the negotiators of
television rights to use every “means available” to pre-
vent advertising for alcoholic beverages from appearing
on French television screens, effectively constitutes a
restriction on that freedom. But nevertheless he con-
cludes that the restriction is justified, since the purpose
of the Loi Evin is the protection of public health, which
is one of the justifications under the EC Treaty for
restricting the freedom to provide services. In addition,
he considers the French legislation proportionate to the
objective pursued: the choice of the French Government
not to ban completely all advertising of alcoholic bev-
erages in stadiums falls within the freedom which the
Member States have to decide the degree to which and
the way in which public health is protected. According
to the Advocate General, it is reasonable to consider
that the French measures limiting advertising for
alcoholic beverages may also reduce instances in which
television viewers consume alcoholic beverages in
response to the blandishments of advertising. Further-
more, the distinction between international events and
other events makes it easier to reconcile the objective
of protection of public health with the principle of the
freedom to provide services in that it reduces the num-
ber of cases in which the broadcasting in France of
sporting events abroad is prohibited. ■

•Opinion of Advocate General Tizzano, delivered on 11 March 2004, Case C262/02 Com-
mission of the European Communities v. France and Case C-429/02 Bacardi France v.
Télévision Française TFI and Others, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9024 

DE-EN-FI-FR-IT-PT-SV

•“Commission launches sector inquiry into the sale of sports rights to Internet and 3G
mobile operators”, Press Release of the European Commission IP/04/134 of 30 January
2004, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9012 

DA-DE-EL-EN-ES-FI-FR-IT-NL-PT-SV

European Commission: 
Launch of Sector Inquiry into the Sale of Sport Rights
to New Media and 3G Mobile Operators

The European Commission has launched a broad sec-
tor investigation regarding the sale in Europe of sports
rights to Internet and other new media operators and
to providers of 3G (third generation) mobile services. 

The availability of sports rights, and in particular
football rights, represents a key element for the suc-
cessful development of new media markets, such as
enhanced Internet and 3G services (as regards the 
latter it is expected that 40 new networks will be
launched in Europe in the next 12 months). The Com-
mission therefore wishes to ensure that access to such
content remains open and non-discriminatory and is

aiming, with the present investigation, to determine
whether current commercial practices in the sector
infringe EC competition rules (in particular Articles 81
and 82 EC Treaty). 

Indeed, the Commission notes that so far its 
experience in this field “has highlighted possible anti-
competitive commercial arrangements and conduct
across the whole industry”, inter alia, in the form of
refusals to supply, bundling of television rights with
new media/UMTS rights or the sale of new media/UMTS
rights on an exclusive basis. The Commission has come
across these types of practices in its investigations
regarding the sale of media rights to the European
Champions League (see IRIS 2003-8: 5) and to the 
English and German Premier Leagues (see IRIS 2004-2:
4) and has, in all these cases, taken steps to solve the
problems raised by such practices. It now however
believes that “there is a need for a sector-wide
approach which would clarify the application of
competition rules and provide guidance to both the
owners of the rights and those willing to buy them”. ■



IRIS
• •

4 IRIS 2004 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

The European Commission has decided to clear, under
EC competition rules, the acquisition by the Luxem-
bourg-based broadcasting and media group RTL of sole
control over the French television channel M6. 

M6 runs a national terrestrial free-to-air television
channel in France and is also active in the pay-TV 
market (owning a stake in the French pay-TV operator
TPS), as well as in a number of other sectors of the
audiovisual industry. RTL is active in free-to-air televi-
sion, television production and radio broadcasting and

is controlled by the large media group Bertelsmann AG. 
M6 was up until recently jointly controlled by RTL

and the Suez Group, with RTL holding 48.4% and Suez
holding 37.6% of the equity rights in the company, but
with the voting rights of both being limited to 34%
each. At the beginning of February 2003, Suez sold
most of its shares in M6 (29.2%) on the market and as
a result of this operation RTL passively acquired sole
control of M6 (even without acquiring any new shares
in the company). 

Before the operation could go ahead, the Conseil
Superieur de l’Audiovisuel (the French audiovisual 
regulatory body – CSA) had to give its approval to the
new resulting shareholding structure of M6. To this
end, a number of amendments were made to the agree-
ment authorising M6 to broadcast in France, some of
which will be included in the by-laws of M6 (e.g. the
continued limitation of 34% on RTL’s voting rights, the
commitment by Suez to continue to hold 5% of M6
shares for at least 3 years and the composition and
powers of the Supervisory Board of M6).

The Commission has come to the conclusion that the
change in control raises no competition concerns,
given that both RTL and M6 occupy relatively limited
positions in the markets in which they operate and
that the two companies had links with each other even
before the transaction took place. ■

On 16 March 2004, the European Commission
adopted a follow-up Communication to its Communica-
tion of 26 September 2001 on certain legal aspects
relating to cinematographic and other audiovisual
works (see IRIS 2001-9: 6). The new Communication
focuses on two central issues, which had been
addressed in the earlier Cinema Communication,
namely State aids to cinema and TV production and the
protection of heritage. 

The 2001 Cinema Communication set out the criteria
to be followed by the Commission in assessing the com-
patibility of State aid schemes for cinema and TV pro-
duction with the rules of the EC Treaty. These criteria
consist of:

- Respect for the general legality principle, i.e. the
scheme must not contain clauses which would be con-
trary to EC Treaty provisions in fields other than State
aid;

- Fulfillment by the scheme of the specific compati-
bility criteria for aid to cinema and TV production, as
set out by the Commission in its decision of June 1998
on the French aid scheme.

These assessment criteria were to remain valid until
June 2004, but given the unanimous support for the
existing rules by both Members States and profession-
als, the new Communication now extends their validity
for another three years, up to June 2007. During this
three-year period, however, the Commission will carry
out a study on the cultural and economic impact of the
existing aid schemes. In particular, the Commission
intends to examine the effects of the “territorialisation
clauses” of certain aid schemes (which make aid con-
ditional upon a certain amount of the film’s budget
being spent in a particular Member State), analysing
for instance their impact on co-productions.

As regards the protection of heritage, the new Com-
munication contains a proposal by the Commission for
a Parliament and Council recommendation on film 
heritage and the competitiveness of related industrial

•“Commission clears RTL’s acquisition of sole control over M6”, Press Release of the Euro-
pean Commission IP/04/337 of 15 March 2004, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9015 

DE-EN-FR-NL

Sabina Gorini
Institute for 

Information Law (IViR)
University 

of Amsterdam

The European Commission has recently opened a for-
mal investigation into the financing by the Dutch State
of eight Dutch public service broadcasting associations
and their umbrella organisation (NOS). The broadcast-
ers in question receive both annual payments from the
State and additional State funding which can take the
form of “ad-hoc funding, subsidies for co-production
and free services from a public media facilities
provider”. The present investigation only relates to this
additional funding (as the Commission believes that
the annual payments may constitute a measure which
pre-dates the entry into force of the Treaty of Rome

and may therefore be subject to a separate procedure –
see also IRIS 2003-10: 4 and IRIS 2004-2: 4).

After a preliminary investigation, the Commission
believes that “the Dutch State has provided the public
service broadcasters with more funding than necessary
to finance their public service” and has doubts as to
the additional funding’s compatibility with EU State
aid rules. Specifically, the Commission believes that
certain new media activities performed by the broad-
casters, such as SMS services, are purely commercial
activities outside the remit of their public interest
tasks and that, as such, they should not be financed by
the State. Also, the Commission intends to investigate
whether the broadcasters concerned used the excess
funding to cross-subsidise their activities in the com-
mercial markets for advertising and the acquisition of
sports transmission rights. 

The Commission provisionally estimates that the
excess funding amounts to EUR 110 million, for the
period from 1992 onwards. ■

•“Commission launches aid probe into Dutch public service broadcasters”, Press release
of the European Commission IP/04/146 of 3 February 2004, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9005 

DE-EN-FR-NL

Sabina Gorini
Institute for 

Information Law (IViR)
University 

of Amsterdam

European Commission: 
Probe into State Financing 
of Dutch Public Service Broadcasters

European Commission: 
New Communication on European Cinema

European Commission: 
Clearance of RTL’s Acquisition of Sole Control 
over French TV Channel M6



IRIS
• •

5IRIS 2004 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

•European Parliament legislative resolution on the proposal for a directive of the Euro-
pean Parliament and of the Council on measures and procedures to ensure the enforcement
of intellectual property rights (COM(2003) 46-C5-0055/2003-2003/0024(COD)), 9 March
2003, provisional text available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=8997 

DA-DE-EL-EN-ES-FI-FR-IT-NL-PT-SV

Lisanne 
Steenmeijer
Institute for 

Information Law (IViR)
University 

of Amsterdam

AL – RTI Sues Top Channel

On 9 March 2004, the European Parliament approved
(at first reading) the Directive on the enforcement of
intellectual property rights (see IRIS 2003-3: 8), with
330 votes in favour and 151 votes against, after having
reached an agreement on a compromise text with the
Council and the Commission. The objective of this
directive is to harmonise national legislative systems in
order to ensure a high, equivalent and homogeneous
level of protection in the Internal Market. 

One of the most debated aspects of the directive
relates to its scope. The Commission’s original proposal
limited the scope of the directive to infringements
committed for commercial purposes or causing signifi-
cant harm to the rightsholder. This provision (which
appeared in the main body of the directive) was deleted
in the text adopted by Parliament and an amendment
was instead introduced in the preamble stating that
certain of the measures provided for in the directive
(e.g. freezing of bank accounts) need to be applied
only in respect of acts committed on a commercial
scale. These are then defined as acts “carried out for
direct or indirect economic or commercial advantage”
and it is specified that “this would normally exclude

The Net of Italian Television Channels (R.T.I.), an
organization defending the rights of electronic media
in Italy, has filed a lawsuit at an Albanian court to
cease the comedy show Fiks fare of the Albanian pri-
vate TV station Top Channel. 

The show has been broadcast via satellite since
December 2002 and has managed to secure a broad
audience that reaches beyond the borders of Albania.

The R.T.I. claims that the exclusive copyright of such a
program in Italy, entitled Striscia la notizia, belongs to
the private Italian Television channel Canale 5 of the
Mediaset corporation. The broadcasting of Fiks fare
without permission therefore constitutes an infringe-
ment of copyright. The case was brought to court after
several attempts by R.T.I. to request Top Channel to
voluntarily stop broadcasting the program. Mediaset
now demands that broadcasting of the show on Top
Channel or any other Albanian television station
should cease. Additionally, damages are claimed
against Top Channel. ■

NATIONAL

•Communication from the Commission to the Council, the European Parliament, the Euro-
pean Economic and Social Committee and the Committee of the Regions on the follow-up
to the Commission communication on certain legal aspects relating to cinematographic and
other audiovisual works (Cinema Communication) of 26 September 2001 and Proposal for
a Recommendation of the European Parliament and of the Council on film heritage and the
competitiveness of related industrial activities, COM (2004) 171 final, 16 March 2003,
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9008 

DA-DE-EL-EN-ES-FI-FR-IT-NL-PT-SV

acts done by end-consumers acting in good faith”. An
official Parliament press release explains that “this
means that consumers acting in good faith will be
excluded from the Directive – for example individuals
copying music recordings for their own use would not
normally be penalised”. Commenting on the adopted
text, Commissioner Bolkestein also stated that Parlia-
ment has kept the emphasis “on catching the “big fish”
rather than the “tiddlers” who commit relatively harm-
less acts like downloading a couple of tracks off the
Internet for their own use”. A number of criticisms
however have been directed at the Parliament’s amend-
ment. Critics argue, inter alia, that the limitation to
“commercial scale” acts now only applies to certain of
the measures in the directive and that the definition
given of “commercial” is too vague, so that there is a
risk of private consumers being exposed under the
directive.

Another important amendment made by the Parlia-
ment relates to criminal sanctions. These were provided
for in the Commission’s proposal, but the Parliament
voted against including them in the directive (Member
States however remain free to apply criminal sanctions
for IPR infringement if they wish). Commenting on this
omission, Commissioner Bolkenstein re-emphasised the
importance of criminal sanctions for serious and inten-
tional infringements committed for commercial pur-
poses and indicated that the Commission will examine
the possibility of proposing further measures providing
for criminal sanctions in this field.

The directive will now have to be adopted by the
Council. After this, Member States will have two years
to implement the directive. ■

Hamdi Jupe
Albanian Parliament

•Lawsuit of the Net of Italian Television Channels (R.T.I.) against the Albanian media
channel “Top channel”

Sabina Gorini
Institute for 

Information Law (IViR)
University 

of Amsterdam

European Parliament: 
Intellectual Property Rights Enforcement 
Directive Adopted

activities. The proposed recommendation follows
extensive consultations with Member States and pro-

fessionals, including a stocktaking exercise carried out
by the Commission of the current situation regarding
deposit of cinema works in the Member States (see IRIS
2004-1: 5). The results of the consultations show that
four-fifths of Member States already have a system of
compulsory deposit for all - or at least for publicly
financed - works, and that there is agreement on the
need for systematic deposit systems to ensure preser-
vation of film heritage. 

The proposal only relates to cinematographic works
and covers: the systematic collection of works; cata-
loguing and creation of databases; preservation;
restoration; making deposited works available for edu-
cational, academic, research and cultural purposes and
co-operation between the relevant institutions. For
audiovisual works other than cinema works, voluntary
deposit is suggested. ■



IRIS
• •

6 IRIS 2004 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Peter Strothmann
Institute of European

Media Law (EMR)
Saarbrücken/Brussels

CA – Motion to Seek Disclosure from ISPs Dismissed

On 31 March 2004, the Federal Court (Canada’s national
trial court) denied a motion to seek disclosure from five
Canadian internet service providers (ISPs), of the identity
of certain customers who allegedly infringed copyright
laws by sharing music through P2P networks. The plain-
tiffs, members of Canadian Recording Industry Associa-
tion (CRIA), could not identify the infringers but
affirmed that these individuals used Internet Protocol
addresses (IP addresses) registered with the ISPs which
are the respondents to this motion.

The court established that the test applicable to this
case involved five criteria:
a) the applicant must establish a prima facie case

against the unknown alleged wrongdoer;

b) the person from whom discovery is sought must be
in some way involved in the matter under dispute,
he must be more than an innocent bystander;

c) the person from whom discovery is sought must be
the only practical source of information available to
the applicants;

d) the person from whom discovery is sought must be
reasonably compensated for his expenses arising out
of compliance with the discovery order in addition
to his legal costs;

e) the public interests in favour of disclosure must out-
weigh the legitimate privacy concerns.
The court concluded that plaintiffs did not meet the

test as regards criteria a, c, and e. Concerning the first
criterion, the judge affirmed that the plaintiffs’ affidavit
evidence was deficient, since it relied on information

•Judgment of the Verwaltungsgerichtshof (Administrative Court), 17 December 2003,
case no. 2003/04/0136, available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9003

DE

In its judgment of 17 December 2003, the Verwal-
tungsgerichtshof (Administrative Court) ruled on a
complaint about the appeal decision made by the Bun-
deskommunikationssenat (Federal Communications
Office) concerning a radio licence.

The Court gave its views for the first time on key
issues concerning the granting of licences and fre-
quency allocation in accordance with the Privatradio-
gesetz (Commercial Radio Act - PrR-G), issues which
may also be important for the television sector.

As part of a legal procedure, the relevant regulatory
body, Kommunikationsbehörde Austria (Austrian Com-
munications Authority - KommAustria), had granted

the claimant a licence for the provision of a radio 
service. Following an invitation for tenders for fre-
quencies in an adjacent coverage area, an application
by the claimant to extend its own coverage area by
adding this adjacent area was rejected on the grounds
of diversity of opinion. The frequencies were allocated
to another broadcaster.

In the Court’s view, KommAustria had to decide
whether free transmission capacity was being used to
extend an existing coverage area or to create a new one.
The choice between these two fundamentally similar
ways of using free transmission capacity should, in accor-
dance with Art. 10.1.4 of the PrR-G, take into account
diversity of opinion in the coverage area, population
density, the profitability of the radio broadcaster as well
as political, social and cultural aspects. The Court, how-
ever, stressed in particular how the creation of a new
coverage area would affect diversity of opinion, as well
as strengthening the economic position of a broadcaster
already operating in another coverage area. ■

AT – Importance of Diversity of Opinion 
in Licensing Decision

Hamdi Jupe
Albanian Parliament

•Decision of 19 March 2003 of the Parliament of the Republic of Albania to pass the
“Annual Report on the Activities of the National Council of Radio and Television (NCRT) for
2003” 

•Annual Report “On the Activities of the National Council of Radio and Television (NCRT)
for 2003

SQ

On 19 March 2003 the Parliament of the Republic of
Albania approved the “Annual Report on the Activities
of the Keshilli Kombetar i Radiotelevizioneve (National
Council for Radio and Television – NCRT) for 2003”. The

Report, which provides information on the develop-
ment of the licensing and monitoring of Albanian elec-
tronic media by the NCRT, is discussed at the beginning
of each year in Parliament. In order to put the work of
the NCRT on a firmer basis, the Albanian Parliament
passed an amendment to the Law No. 8410 “On public
and private television and radio stations in the Repub-
lic of Albania” in February 2003, according to which
the Annual Report can be passed with a simple 
majority of votes. The previous provision had stipu-
lated that the Annual Report had to be passed by two
thirds of votes in the Parliament, which e.g. blocked
the passage of the Council’s Report for 2001. 

The 2003 Report highlights inter alia the infringe-
ments of Copyright law by the Albanian electronic
media, resulting from a change of the relevant law in
October 2003 (see IRIS 2003-7: 13) and the financial
situation of private broadcasting stations. ■

AL – NCRT Report Approved

AT – First Commercial Terrestrial TV Broadcaster
ATV+ Achieves Required Coverage

Robert Rittler
Lawyer
Vienna

•RTR GmbH Newsletter No. 2/2004, 5 March 2004, available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9002

DE

ATV+ is the only terrestrial TV operator providing
programmes throughout Austria. After a few years as a
cable channel, it has also been broadcasting terrestri-
ally since June 2003 (see IRIS 2002-4: 5). This com-
mercial broadcaster offers (almost) a full programme
service, showing a large proportion of light entertain-

ment. The licensing authority, Kommunikationsbehörde
Austria (Austrian Communications Authority - Kom-
mAustria) stated that ATV+ should be accessible to at
least 75% of the Austrian population either by terres-
trial means or via cable within a year of the licence
being granted. The Rundfunk- und Telekommunikations-
Regulierungsbehörde (Broadcasting and Telecommuni-
cations Regulatory Authority - RTR GmbH) recently
announced that this condition had been met, with
78.4% of the population able to receive ATV+: 73.3%
terrestrially and a further 5.1% via cable. ■



IRIS
• •

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

7IRIS 2004 - 4

CH – Boundary of Responsibility Between BAKOM
and UBI Regarding Political Advertising

Francisco Javier 
Cabrera Blázquez

European Audiovisual
Observatory

Oliver Sidler
Medialex

•Decision of the Federal Court of Canada, BMG Canada Inc. et al v. Jane Doe et al, 2004
FC 488, 31 March 2004, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9029

•Copyright Board of Canada, Private Copying 2003-2004 decision, 12 December 2003,
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9028

•Decision of the UVEK, 11 January 2004 (519.1-177)

DE-FR

In its decision of 11 January 2004, the Eidg. Departe-
ment für Umwelt, Verkehr, Energie und Kommunikation
(Federal Department for Environment, Transport,
Energy and Communication - UVEK) clarified certain
issues concerning the boundary between the responsi-
bility of the programme supervisory body and the
licensing authority. The UVEK ruled that the Unab-
hängige Beschwerdeinstanz für Radio und Fernsehen
(Independent Broadcasting Complaints Authority -
UBI) was responsible for examining the compatibility of
advertising spots with the ban on political advertising,
since this question affected key aspects of the freedom

to form public opinion. However, the Bundesamt für
Kommunikation (Federal Communications Office -
BAKOM), as the licensing authority intended by the 
legislator to be an administrative body, was not suit-
able for this task, especially since the impression of
state manipulation or censorship could easily be given
in this sensitive area. Once a breach of the ban on
political advertising had been established by the UBI,
the BAKOM could impose the necessary financial sanc-
tions (eg confiscation of income). “This is therefore
the notion of double responsibility mentioned in the
established case-law of the Bundesgericht (Federal
Appeal Court): the UBI and BAKOM are responsible for
the same case, but not for dealing with the same issues.
[…] Double responsibility is therefore not to be under-
stood as parallel, but as supplementary, additional
responsibility.” ■

CZ – Constitutional Court Decision 
on Freedom of Information

Jan Fucík
Broadcasting Council

Prague

•Nález Ústavního soudu Ceské republiky (Ruling of the Constitutional Court of the Czech
Republic), 23 February 2004, No. Pl. ÚS 31/03, available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9004

CS

The Ombudsman of the Czech Republic has asked the
Constitutional Court to rule on the compatibility with
the Constitution of the Decree implementing the
Secrecy Act. It is claimed that the Decree is not con-
sistent with the constitutional law principles of legal
certainty and the predictability of state action.

The protection of classified information is organised
on two levels in the Czech Republic. General regula-
tions are set out in the Secrecy Act, which defines mat-
ters that should be kept secret as “matters which, if
known to the public, could jeopardise the interests of
the Czech Republic or interests which the Czech Repub-
lic is obliged to protect”. In order to implement the Act,
the government has to issue a Decree listing matters
that must be kept secret. A list of 18 such matters was

appended to the Decree that was subsequently issued.
Of these, 17 refer to actual files, while the final one
covers “sensitive economic and security information
linked to international relations”. 

In the Ombudsman’s view, such a general provision is
open to abuse and arbitrariness on the part of the
authorities, particularly in relation to the transmission
of information to the media. The list of secret matters
should be worded in precise terms.

However, the Constitutional Court dismissed the
Ombudsman’s application on the grounds that if all
secret matters had to be worded in precise terms, the
objectives of the Act could not be met. Secret informa-
tion might therefore have to be revealed. Predictability
and legal certainty should not be considered absolute
objectives. The Constitution also protected the legiti-
mate interests of the Czech Republic and the legislator
had to take all of these elements into account. Fur-
thermore, citizens already had sufficient legal protec-
tion against any abuse and arbitrariness in the way
these provisions were applied. ■

The Court also found no evidence that the alleged
infringers either distributed or authorized the repro-
duction of sound recordings. In the view of the court,
merely placing personal copies into their shared direc-
tories and making them accessible by other computer
users via a P2P service would not amount to distribu-
tion or to authorising infringement. Here the court
compared this situation to a library that places a pho-
tocopy machine in a room full of copyrighted material,
considering that in both cases the preconditions to
copying and infringement are set up but the element of
authorization is missing. It is important to know that
Canada has not yet implemented the WIPO Perfor-
mances and Phonograms Treaty (WPPT, see IRIS 1997-
1: 5), and therefore the exclusive right of making avail-
able included therein is not part of the Canadian
Copyright Law. Finally, the court also dismissed the
accusation of secondary infringement by the unknown
P2P users given that the evidence of knowledge on the
part of the infringer was not proved.

Besides, according to the court the plaintiffs neither
succeeded in establishing that the ISPs are the only
practical source for the identity of the P2P pseudonyms
(criterion c) nor established that the public interest for
disclosure outweighs the privacy concerns in light of the
age of the data, its unreliability and the possibility of an
innocent account holder being identified (criterion e).

On 13 April 2004, the CRIA filed an appeal of the
Federal Court decision. ■

based on belief and that the grounds for the belief were
not stated. Therefore there was no evidence before the
court as to whether or not the files offered for down-
loading were actually copyrighted files belonging to the
plaintiffs. The court also found no evidence of connec-
tion between the pseudonyms used by the alleged
infringers and the IP addresses. More importantly, the
court found no evidence of infringement of copyright.
Plaintiffs had argued that the activities pursued by the
alleged infringers amounted to infringement of the
Canadian Copyright Act on the grounds of reproduction,
authorisation, distribution and possesion of unautho-
rised copies for the purpose of distribution. Here, the
court followed a recent decision of the Copyright Board
of Canada on private copying, and considered that the
act of downloading songs from the Internet for personal
use does not amount to copyright infringement. 

›

›



IRIS
• •

8 IRIS 2004 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Caroline Hilger
Institute of European

Media Law (EMR)
Saarbrücken/Brussels

DE – Licence Fees for Live Horse Racing Broadcasts

On 10 February 2004, the Bundesgerichtshof (Federal
Supreme Court - BGH) quashed a decision of the Ober-
landesgericht Düsseldorf (Düsseldorf Regional Appeal
Court - OLG Düsseldorf) and referred the matter back to
the OLG.

The proceedings concerned the following facts: more
than 20 bookmakers had lodged a complaint against
the provider of live audiovisual transmissions. The
defendant had acquired from the German horse racing
associations exclusive rights to commercially exploit
audiovisual transmissions of horse races organised in
Germany. The dispute concerned the extent of the fees
which the plaintiffs had to pay under the terms of con-
tractual agreements with the defendant in order to
broadcast TV pictures of domestic horse racing in their
respective betting offices. The plaintiffs’ first claim was
for equal treatment with two companies, which under
similar agreements with the defendant had to pay
much lower fees. In contrast to the plaintiffs, whose
business mainly involved customers betting directly
against them, the two aforementioned companies ran
betting offices under a franchise system in bars and
amusement arcades. The latter were only involved with
tote betting (where customers bet against each other
and the bookmaker or betting office keeps back a cer-
tain percentage), acting on a commission basis on
behalf of the racing associations. 

The OLG Düsseldorf had essentially granted the
request that the defendant should not be allowed to
charge the plaintiffs more than double the fee paid by
the two other companies. The defendant appealed
against this verdict.

This appeal was upheld. The BGH agreed with the OLG
Düsseldorf’s view that the defendant was a company
with a dominant market position in the sense of Article
19.2.1 of the Gesetz gegen Wettbewerbsbeschränkungen
(Act against Restrictions of Competition - GWB), since it
was the only provider of live broadcasts of German horse
racing. The live broadcasting of horse races held at 
German race courses was an independent market, since
coverage of foreign races was a separate product, with
which the bookmakers could not achieve their business
aim of encouraging customers to bet on horse races in
Germany. On account of its dominant market position,
the defendant therefore had to observe the ban on dis-
crimination enshrined in Art. 20.1.2 GWB. Like the OLG
Düsseldorf, the BGH considered that the defendant had
discriminated against some customers by charging dif-
ferent fees. However, in contrast to the OLG, the BGH
thought that the defendant’s claim that it had charged
the lower fees purely in order to promote competition
and that the fees charged to the bookmakers who were
complaining actually only covered its costs could be an
objective reason for the discriminatory treatment. The
OLG Düsseldorf had not examined this aspect suffi-
ciently in its decision and had failed to take it into
account in weighing up the parties’ interests. Therefore,
the assumption that the lower fees represented the
benchmark figure for the pricing structure did not stand
up to examination in the appeals procedure. ■

•Judgment of the Bundesgerichtshof (Federal Supreme Court - BGH), 3 March 2004, case
no. 2 StR 109/03

DE

•Judgment of the Bundesgerichtshof (Federal Supreme Court - BGH), 10 February 2004,
case no.: KZR 14/02, available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=8723

DE

Caroline Hilger
Institute of European

Media Law (EMR)
Saarbrücken/Brussels

DE – Unauthorised Production of Audio CDs 
for Foreign Customers Punishable Under 
German Copyright Law

In its judgment of 3 March 2004, the Bundesgerichtshof
(Federal Supreme Court -BGH) ruled that the manager of a
company that burns CDs is punishable under German copy-
right law if he participates in the unauthorised manufac-
ture and exportation of audio CDs for a foreign customer.

The proceedings concerned a judgment by the
Landgericht Frankfurt (Frankfurt District Court), sen-
tencing the manager of a German limited company to
15 months in prison with probation for violating Sec-
tion 85 of the Gesetz über das Urheberrecht und ver-
wandte Schutzrechte (Act on Copyright and Related
Rights - UrhG). On behalf of a Bulgarian firm, the com-
pany had manufactured and sent a total of 268,090
audio CDs by air freight to Bulgaria between May 1994
and January 1996.

The BGH dismissed the defendant’s appeal against the
first instance ruling of the Landgericht Frankfurt as

unfounded. It accepted that the following facts were
true: the copied CDs were recordings of internationally
renowned pop singers. However, neither the Bulgarian
customer nor the defendant had obtained from the rele-
vant rightsholders for the Federal Republic of Germany
the necessary permission to produce the CDs in question.
In the Court’s opinion, the defendant, who was aware
that he did not have the necessary permission, know-
ingly accepted that the rights of foreign manufacturers
were being infringed. The BGH therefore agreed with the
opinion of the court of first instance that the defendant
had, by his conduct, breached Section 108.1.5 UrhG. The
law provides for sanctions for persons who manufacture
or distribute phonograms without the permission of the
rightsholder. The Court also held that the performance
protection rights of phonogram manufacturers also
applied to foreign rightsholders under the terms of Sec-
tion 126 UrhG in connection with the 1973 Geneva
Phonograms Convention. However, in the BGH’s view,
only actions carried out in Germany were relevant under
criminal law. The defendant had committed criminal
offences by manufacturing phonograms without permis-
sion and also by sending them abroad, which represented
a form of marketing that breached German copyright law. 

Through this ruling, the BGH has for the first time
imported legal principles that have been generally
recognised in patent and trademark law for many years
into the domain of criminal law protection for phono-
gram manufacturers. ■

DE – No Right to Music Broadcasts

On 15 December 2003, the Bundesverfassungsgericht
(Federal Constitutional Court) dismissed a complaint
concerning the transmission of music by public service
broadcasters.

The plaintiff, a musician, had already failed in pro-
ceedings before the Verwaltungsgericht Köln (Cologne
Administrative Court) and Oberverwaltungsgericht Köln

(Cologne Administrative Court of Appeal) in her request
that a public service broadcaster should be obliged to
play her music (see IRIS 2004–2: 8). The plaintiff had,
on her own initiative, sent the broadcaster pieces of
music which she had recorded and now wanted to force
the defendant to broadcast her music 100 times a year
on the radio. The Constitutional Court dismissed the
appeals against the earlier rejections under the terms of
Art. 93a para. 2 of the Gesetz über das Bundesverfas-



IRIS
• •

9IRIS 2004 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

FR – CSA Bans Airtime before 10.30 pm for Radio
Programmes that Could Shock Young People

According to Article 15 of the Act of 30 September
1986 (as amended), the Conseil supérieur de l’audiovisuel
(audiovisual regulatory body - CSA) guarantees the pro-
tection of children and young people and ensures that
programmes likely to be damaging to the physical, men-
tal or moral development of minors are not made available
to the public by a sound broadcasting service unless it is
assured, because of the broadcasting time chosen, that
minors would not normally be likely to hear them. Under
this Article, the CSA adopted a deliberation on 10 Febru-
ary prohibiting any sound broadcasting service from
broadcasting programmes likely to be offensive to listen-
ers under the age of 16 between 6 am and 10.30 pm. The
recommendation is addressed more particularly to music
stations directed at young people; these mainly offer

morning programmes between 6 and 9 am, and phone-in
programmes in the evening, two types of programme that
are particularly prone to veering out of control. Last
November, for instance, the station NRJ decided to stop
broadcasting its programme by Maurad after receiving for-
mal notice from the CSA referring to “insulting and
pornographic comments”. Pornographic or extremely vio-
lent broadcasts are banned altogether by the CSA’s delib-
eration, precisely because there is no technical means
available for sound broadcasting services to ensure that
only adults are able to access the programmes. A number
of questions nevertheless remain unanswered. Thus the
chairman of Skyrock, which broadcasts a phone-in pro-
gramme during the week from 9 pm to midnight, com-
mented that the time when there were most young 
people listening to the radio was in fact after 10.30 pm!
Moreover, the Chairman of the Syndicat interprofessionnel
des télévisions et radio indépendantes (syndicate of inde-
pendent radio and television stations) wondered whether
the mere fact of talking about sexuality was likely to
offend the sensibilities of under-16s; he concluded that
the CSA needed to make the deliberation more precise. ■

•Judgment of the Bundesverfassungsgericht (Federal Constitutional Court), 15 December
2003, case no. 1 BvR 2378/03

DE

Amélie Blocman
Légipresse

Yvonne Wildschütz
Institute of European

Media Law (EMR)
Saarbrücken/Brussels

FR – CSA Recommendation to the 
Conseil d’Etat on Surcharged Telephone Services

Under Article 1 of the Act of 30 September 1986 (as
amended), the Conseil supérieur de l’audiovisuel (audio-
visual regulatory body - CSA) is authorised to make 
recommendations to the editors and distributors of
audiovisual communications services regarding compli-
ance with the principles set out in the Act. On the basis
of this, having observed that a number of television
channels were increasingly promoting the calling of
surcharged telephone services or telematic services that
could not be classified as advertising, particularly in
order to take part in games, to vote or to contribute to
a programme, the CSA adopted a recommendation on
5 March 2002 reminding all the television services of
the principles to which they are legally bound. Accord-
ing to these principles, such practices must not contra-
vene the Decree of 27 March 1992 prohibiting unlawful
advertising; the CSA recommends that where a refer-
ence to a telephone service is not related to the pro-
gramme being broadcast, it must be made during an

advertising slot. The CSA also reiterates in its recom-
mendation the obligations concerning the indication of
the cost of the services and the possibilities provided by
legislation on games to have the cost of communication
refunded. The private nation-wide channel TF1, a large-
scale user of the surcharged telephone services referred
to, took the matter before the Conseil d’Etat, calling for
the recommendation to be cancelled. The Conseil d’Etat,
in a decision of 9 February 2004, found that the CSA
had not overstepped its area of competence. It was
indeed one of its duties to reiterate the rules incumbent
on operators, not only in terms of the ban on unlawful
advertising, but also as regards information to the 
public and the legislation banning games of chance.
Moreover, by stating that the television services may,
outside advertising slots, refer to their own services or
Audiotel, Teletel and Internet sites as long as the 
reference constitutes a direct continuation of the pro-
gramme being broadcast and does not result in con-
nexions with services unrelated to that programme or
in competition with services of the same kind offered
by third-party companies, the CSA’s interpretation of
Article 8 of the Decree of 27 March was neither wrong
nor made outside its sphere of competence to make a
new rule. Thus TF1 was deemed unfounded in calling for
the CSA’s recommendation to be cancelled. ■

•Conseil d’Etat, 9 February 2004, Société télévision française TF1

•CSA Recommendation of 5 March 2002, Journal officiel (official journal) of 5 April 2002,
available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=8885

FR

semination of art, was unfounded. All persons and
organisations involved in art had a general right not to
be excluded from state supportive measures. However,
this did not mean that every single supportive measure
should apply equally to all areas of artistic creativity.
Instead, the state had extensive freedom in providing
such measures. The contested decisions taken by the
defendant and its selection procedures described
therein fulfilled these conditions. On the one hand, as
a public service broadcaster with legal capacity, the
defendant was bound by basic rights, since it was indi-
rectly controlled by the state administration and could
therefore, in principle, be the recipient of a claim by the
plaintiff under Art. 5.3.1 GG to access to its pro-
grammes. On the other hand, however, the broadcaster
itself enjoyed the basic right to freedom of broadcast-
ing, particularly freedom of programming. In the Court’s
opinion, further legal examination would therefore
have dealt with a possible breach of freedom of pro-
gramming. The Constitutional Court also confirmed that
the lower instance courts would have been wrong to rule
that, under the broadcaster’s selection procedures, the
plaintiff had been treated in an arbitrary manner. ■

sungsgericht (Federal Constitutional Court Act). Art. 93a
para. 2 of the Federal Constitutional Court Act defines
the Court’s obligation to rule on complaints regarding
infringements of the Constitution. The complaint had
no fundamental relevance under constitutional law. In
the Court’s opinion, it did not raise any questions that
could not already be answered by reference to the
Grundgesetz (Basic Law - GG) or the case-law of the 
Constitutional Court. This particularly applied to the
right to artistic freedom enshrined in Art. 5.3.1 GG.
Therefore, the Court held that the complaint of a breach
of the right to artistic freedom, which protected not
only artistic activity, but also the exhibition and dis-

•Deliberation by the CSA on the protection of children and young people in sound radio
broadcasting services, official gazette (Journal officiel) of 26 February 2004. Available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=8885

FR

Amélie Blocman
Légipresse



IRIS
• •

10 IRIS 2004 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

GB – Chancellor Announces New Relief 
on Expenditure for Film Production

The UK has had a major crisis in public service broad-
casting as a result of the publication of the Hutton
Report dealing with the death of Dr. David Kelly, the
expert on weapons of mass destruction in Iraq (see also
IRIS 2003-9: 8). He had been interviewed by Andrew Gilli-
gan, a BBC reporter, in relation to Government claims
that such weapons were available for use within 45 minu-
tes. The BBC had then broadcast the allegation that the
dossier prepared for Government by the security services
had been doctored to make the threat seem more imme-
diate than it had originally appeared; the Government
spokesman vigorously denied that this had taken place.

The Hutton Report comprehensively cleared the 
Government of allegations that it had “sexed-up” the
dossier. Thus “the allegation reported by Mr Gilligan on
29 May 2003 that the Government probably knew that
the 45 minutes claim was wrong before the Govern-
ment decided to put it in the dossier, was an allegation
which was unfounded.” The Government had merely
made drafting suggestions, which were accepted by the
security services.

According to the Report, “the right to communicate
[information on matters of public interest] is subject to

the qualification (which itself exists for the benefit of
a democratic society) that false allegations of fact
impugning the integrity of others, including politicians,
should not be made by the media.” An editorial system
should be in place to give careful consideration to such
allegations before they are broadcast, and, given the
gravity of the allegations, the BBC was at fault in per-
mitting them to be broadcast without editors having
seen and approved a script in advance.

The BBC’s management was also at fault for failing to
investigate properly the Government’s complaints about
the broadcast, for example by examining Andrew Gilli-
gan’s notes. The BBC Board of Governors was correct to
consider it their duty to protect the independence of the
BBC against attacks by the Government, but should have
recognised that this was not incompatible with giving
proper consideration to the validity of the Government’s
complaints. In particular, they should have undertaken
an independent investigation into the complaints, for
example examining the reporter’s notes, rather than
relying on assurances from BBC management.

Shortly after the report was published the Chairman of
the Governors, Gavyn Davies, resigned, followed the next
day by the Director-General, Greg Dyke and shortly after-
wards by Andrew Gilligan. The future governance of the
BBC is one of the issues currently being examined by the
Charter Review, which is due to result in a new Charter
in 2006. This may propose fundamental changes in the
role of the Board of Governors and suggest that some
more independent system of regulation is established. ■

GB – Official Inquiry Leads to Resignation 
of Chairman and Director-General of the BBC

Amélie Blocman
Légipresse

Tony Prosser
School of Law

The University of Bristol

FR – CSA Standard Agreement for Channels 
outside the European Community

The Conseil supérieur de l’audiovisuel (audiovisual 
regulatory body - CSA) is facing difficulties concerning
the channels in countries outside the European Commu-
nity broadcasting on Eutelsat, of which more than 150,
despite theoretically being subject to French authority,
are broadcast without being approved either in France or
in any other country of the European Union. The CSA
cannot sanction them or take proceedings against the
satellite operators or the bodies that allocate space on
the satellite broadcasting these channels. Thus on
13 January, the CSA applied to the office of the Public
Prosecutor in application of Article 40 of the Code of
Criminal Procedure and Article 42-11 of the amended
Act of 30 September 1986 in respect of the broadcasting
by the Lebanese channel Al-Manar TV of a thirty-episode
series likely to be considered as anti-Semitic and the
absence of any approval granted to the channel, in con-
travention of Article 33-1 of the Act of 30 September
1986 (as amended). On 15 February, when the bill on

electronic communications was adopted at its first read-
ing, the National Assembly validated the Government
amendments intended to amend the Act of 30 Septem-
ber 1986, in order to give the CSA the means of super-
vising extra-European channels broadcasting to Europe
by satellite and, where appropriate, to impose penalties
(see IRIS 2004-3: 8). The CSA also adopted the draft of a
standard agreement, valid for either two or five years,
for extra-Community channels broadcasting in a non-
European language that fall within France’s jurisdiction.
Basically, this category includes the channels broadcast
by the satellite operator Eutelsat, the satellite operator’s
uplink being provided from France. Under the terms of
this draft, the editor is responsible for the broadcasts it
transmits and must in all circumstances retain control
over what is being broadcast. It therefore undertakes to
abide by the general principles of audiovisual law and
more particularly to ensure that there is no incitement
to practices and types of behaviour that are deemed
criminal in France, to respect the various political, 
cultural and religions sensibilities of the people, and to
refrain from encouraging hate, violence or discrimina-
tion on the grounds of race, gender, religion or nation-
ality. It also commits itself in respect of the rights of the
individual, honesty of information and programmes, and
the protection of children and young people. Lastly, the
channels would be required to keep the broadcasts they
transmit and the programme cue sheets for at least eight
weeks, and provide the CSA with whatever information
the latter may deem of use. Concerning sanctions, the
standard agreement provides that the next stage after
service formal notice is suspension of distribution of
either the service or part of the programme for one
month or more, plus monetary penalties. ■

•“Report of the Inquiry into the Circumstances Surrounding the Death of Dr David Kelly,
CMG” by Lord Hutton, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=8982

•See also the BBC Charter Review at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=8983

Currently, relief for expenditure on production and
acquisition of films is covered by the Finance Act

(No 2) 1997, Section 48. However, this is due to expire
in July 2005.

In the Budget Speech in the UK Parliament recently,
the Chancellor said: “Since 1997 support for the British

•Decision of the CSA, extra-Community channels falling within the jurisdiction of France:
standard agreement adopted, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9000

•Illegal satellite broadcasts: the powers of the CSA are to be reinforced, CSA newssheet
no. 170 of 27 February 2004, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9001

FR



IRIS
• •

11IRIS 2004 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

David Goldberg
DeeJgee Research/

Consultancy
film industry has been worth GBP 2 billion and the
number of films made here in Britain has doubled. I

now propose to transfer the available reliefs for British-
made films with budgets below GBP 15 million from the
third parties, a minority of whom have abused them,
and to pay reliefs directly to the film-makers them-
selves. The new relief will be set at a new and higher
level of 20 per cent.”

The UK Film Council has stated that several recent
British film successes were made using the Section 48
relief, e.g., “Calendar Girls”, “Bend it like Beckham”
and “Gosford Park”.

Apart from changing the subject of the relief from
third-parties to film-makers as such, consideration is
also to be given to expanding the scope of the relief to
film distribution. ■

The Hungarian Information Technology Ministry and
the Prime Minister’s Office have provided financing
(EUR 1.2 million) to launch a new Hungarian-language
television channel in Transylvania. At this preparatory
stage, the channel has three potential titles: Karpatia
Television, Transylvanian Hungarian Television or Bar-
tok Television (hereinafter Channel).

According to plans, the Channel may be launched at
the end of 2004. In accordance with Romanian law, the
Channel may not be considered as a public service
channel as it will not receive Romanian government
funding. It is intended that the Channel shall receive
Hungarian public money for about two or three years,
and shall be financially self-sustaining afterwards.

The Channel’s programming will be produced and
edited exclusively in Romania by ethnic Hungarians. ■

Gabriella Cseh
Lawyer

Budapest

•Finance Act (No. 2) 1997 Section 48, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=8993

•“UK Film Council welcomes announcement of new tax credit to support future film pro-
duction following expiry of section 48”, UK Film Council Press Release of 17 March 2004,
available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=8994

•Chancellor’s Budget Speech, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=8995

HU – Plans on Launching a New TV Channel 
in Romania

The Joyce estate, which holds the copyright in the
works of James Joyce, has warned that it will sue for
any breach of copyright occurring during the Blooms-
day centenary festival, “ReJoyce Dublin 2004”, to be
held in June. The warnings have been given to the
organisers of the festival, the Government, which is
involved in organising some of the events, and RTÉ, the
national broadcasting station, among others. The
estate has taken legal action on previous occasions, for
example in relation to a webcast celebration of Blooms-
day and the publication of an anthology of twentieth
century Irish writing (see IRIS 2001-10: 15). The warn-
ings in respect of the 2004 festival are likely to curtail
a number of events including public readings and a 
theatre production. Records released under the Free-

dom of Information Act 1997 reveal that the Govern-
ment has sought advice on the matter from the Chief
State Solicitor’s office. All of the main events will be
vetted by lawyers to ensure that there is no breach of
copyright involved.

Meanwhile, the Government has made regulations to
implement certain provisions of Directive 2001/29/EC
of 22 May 2001 on the Harmonisation of Certain
Aspects of Copyright and Related Rights in the Infor-
mation Society (see IRIS 2001-5: 3). The Regulations
complete the transposition of the Directive into Irish
law. They amend the Copyright and Related Rights Act
2000 (see IRIS 2000-8: 13) to give effect to Article 5.1
and Article 6.4 of the Directive. The former requires a
mandatory exception for incidental copies of works.
The latter imposes an obligation on Member States to
secure access to protected material for beneficiaries
who are legally entitled to access it. A minor adjust-
ment is also made in the Regulations to exclude sheet
music from the “fair dealing” exception that the Act
provides for research and private study. ■

IE – Copyright Issues

Marie McGonagle
Faculty of Law

National University 
of Ireland

Galway

IE – Supply and Connection of Cable Taxable 
as Separate Services

The Supreme Court has decided that the supply of
cable signal and the connection of viewers to cable are
distinct services for the purposes of value added tax
(VAT). The respondents, who were suppliers of cable
television and radio services providing multi-channel
viewing or listening, charged householders under 
separate headings for the connection of the service and
the service itself (an initial fee to obtain the connec-
tion and then an annual fee for supply of the signal).
VAT should therefore have been paid at a lower rate
than in the case of a single supply. An EC Directive of

1977 requires Member States to subject to VAT all sup-
plies of goods and services, but allows for certain
exemptions. The detailed list of taxable goods and ser-
vices is left to national laws. The Court found the
approach of the European Court of Justice (ECJ) per-
suasive. The ECJ had said that regard must first be had
to all the circumstances in which the transaction takes
place, and it attached particular weight to the eco-
nomic character of the supply of services. A single eco-
nomic service should not be artificially divided; a sin-
gle price may not be decisive but may be indicative of
a single service, just as separate prices may suggest
separable supplies, in the opinion of the Supreme
Court. The Supreme Court listed several features of the
entire service supplied by the respondents that in the
Court’s view warranted treating the connection as a
distinct supply from delivery of the signal itself. ■

•D.A. Mac Carthaigh, Inspector of Taxes (appellant) v Cablelink Ltd, Cablelink Waterford
Ltd and Galway Cable Vision (respondents), Supreme Court 19 December 2003, Fennelly,
J., nem.diss., available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=8989

Marie McGonagle
Faculty of Law

National University 
of Ireland

Galway

•“Joyce estate warns festival over copyright issues”, The Irish Times, 9 February 2004

•European Communities Copyright and Related Rights Regulations 2004, S.I. 16 of 2004,
announced in Iris Oifigiúil (the official journal of the State) on 6 February 2004, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=8990



IRIS
• •

12 IRIS 2004 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IT – New Actions in Favour 
of the Italian Film Industry

NL – Decision in the Dispute between Canal+ 
and UPC about Access to Cable

On 22 March, the Italian Council of Ministers
approved a Decreto-Legge (statutory instrument), con-
taining budgetary and non-budgetary measures aimed
at supporting and stimulating the Italian film industry
and, more generally, the whole field of entertainment.
On the basis of the new legislation, the Ministero per i
beni e le attività culturali (Ministry of Culture) will be
able to set aside part of its own budget for 2004 for the
development not only of the film industry, but also of
theatre and opera productions, concerts and sport
events. Cinecittà Holding S.p.a. – a (predominantly)
state-owned institution coordinating public contribu-
tions towards Italian cinematography and promoting
the distribution of Italian-made films – will receive a
yearly grant of EUR 3.500.000, while this same year
another EUR 31.000.000 will be assigned for the financ-
ing of activities in the fields of culture and sport. The
Decreto-Legge also sets out implementing provisions for
the operation of the newly-created limited company
ARCUS S.p.a., which will carry out activities aimed at
the development of cultural events, art, performing

arts and entertainment in general. ARCUS will receive a
share of 3 % of the total budget assigned by the 
Government to infrastructure projects and culture. 
Further, the new legislation contains sanctions for
copyright infringements. The unauthorised distribu-
tion of copyrighted films for commercial purposes via
electronic means (including P2P networks) will be 
punishable as a criminal offence, involving up to 
3 years imprisonment, while file sharing of copyrighted
films for personal use will be subject to an administra-
tive sanction in the form of a fine of up to EUR 1.500.
Service and access providers will be obliged to cooper-
ate with police authorities in providing all the neces-
sary information in order to locate and identify the
infringers. If expressly requested to do so, providers are
also under the obligation to actively prevent access to
websites containing infringing material and if neces-
sary to remove the content itself. 

The Decreto Legge follows the adoption of another
piece of legislation on the same subject, dating from
22 January 2004, which contains some very relevant
innovations for the Italian film industry (Decreto 
legislativo 22 gennaio 2004 “Riforma della disciplina in
materia di attività cinematografiche”, see IRIS 2004-3:
12). Among the innovations introduced, the Decree of
22 January simplifies the rules concerning financing of
film and institutes a Consulta Nazionale (National
Council) for cinematographic activities to advise 
government. ■

Marie McGonagle
Faculty of Law

National University 
of Ireland

Galway

Marina Benassi
Studio Legale Benassi,

Venice, Italy

IE – Competition Authority Clears Radio Merger 
with Conditions

The Competition Authority has cleared, subject to
certain conditions, a proposed acquisition by Scottish
Radio Holdings (SRH) of a Dublin local radio station, FM
104. SRH already own Today FM, the sole national com-
mercial radio station. The acquisition had already been
cleared by the Broadcasting Commission of Ireland, the

regulator of the commercial broadcasting sector. How-
ever, media mergers are now subject also to specific
requirements included in section 22 of the Competition
Act 2002. Under that section the Competition 
Authority makes a determination on the proposed
merger based on competition issues. Its determination
is then referred to the Minister for Enterprise, Trade
and Employment for an independent review on other
non-competition criteria. If the Minister makes no
order within 30 days, the Competition Authority’s
determination becomes final. In the case of SRH, the
Authority determined that the proposed acquisition
would not substantially lessen competition in the 
market. The conditions set by the Authority included a
requirement for SRH to divest all ownership in 
Newstalk 106FM (another Dublin-based commercial 
station) to a buyer agreeable to both parties and to the
Authority by 31 December 2004. SRH is not to partici-
pate in Newstalk’s board, or vote or participate in its
business operations. If SRH does not divest itself of the
station by the set date, ownership interests will be
transferred to a trustee. FM 104 may not renew current
sales and advertising contracts. ■

•“The Competition Authority attaches conditions to the purchase of FM 104 by Scottish
Radio Holdings”, 5 February 2004, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=8984

•Decreto-Legge 22 marzo 2004, n.72 Interventi per contrastare la diffusione telematica
abusiva di materiale audiovisivo, nonche’ a sostegno delle attivita’ cinematografiche e
dello spettacolo. (GU n. 69 del 23-3-2004) (Statutory instrument of 22 March 2004, n. 72),
Official Journal n. 69 of 23 March 2004, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9036

IT

The Dutch College van Beroep voor het Bedrijfsleven
(Trade and Industry Appeals Tribunal – CBB) took the
next step towards the solution of the dispute between
Canal+ and UPC over Canal+’ s access to the cable net-
work of UPC. In its decision of 3 December 2003, the
CBB partly annulled a decision of the Dutch Court of
Rotterdam of 26 February 2003 (see IRIS 2003-4: 10)
concerning disputes between the Onafhankelijke Post
en Telecommunicatie Autoriteit (Dutch Regulatory

Authority for the telecommunications sector– OPTA),
UPC and Canal+. At the heart of this proceeding lies the
interpretation of Article 8.7 of the Telecommuni-
catiewet (Dutch Telecommunications Act – Tw) and the
powers it entrusts to OPTA. Article 8.7 Tw provides rules
for access of programme providers to cable networks. In
the case that both the operator of the cable network
and the programme provider cannot reach an agree-
ment, OPTA is authorised to impose, at the request of
the programme provider, binding orders on the opera-
tor of the cable network. On the basis of this provision,
OPTA issued an order determining the preliminarily tar-
iffs that UPC could charge Canal+ for the re-transmis-



IRIS
• •

13IRIS 2004 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

•College van Beroep voor het Bedrijfsleven 3 december 2003 (Decision of the Dutch Trade
and Industry Appeals Tribunal of 3 December 2003), Case no. AWB 03/406,03/418 and
03/452, 3 December 2003, 15300 Telecommunicatiewet, LJN-no. AO1112, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9027

NL

Natali Helberger
Institute for 

Information Law (IViR)
Univeristy 

of Amsterdam

NL – Governmental Control over Provision 
of Cable Services Restricted

sion of its programmes. In so doing, OPTA applied the
principle of cost-orientation. This principle has so far
been applied in the context of the regulation of access
to telecommunications networks (the former ONP
framework, did not cover questions of access to cable
networks, but see the remark below). The CBB did not
share the opinion of the Rotterdam Court that OPTA’s
order was in conflict with Article 8.7 Tw. The Rotterdam
Court argued that OPTA was not entitled to apply the
principle of cost-orientation also in the context of
cable networks as long as there was no formal statutory
basis that would authorise it to do so. The CBB did not
follow this line of argument. With reference to the his-
tory of Article 8.7 Tw, the CBB decided that Article 8.7
Tw is formulated as an open provision and that the 
legislator did not intend to exclude the possibility to

interpret this provision in the light of the ONP provi-
sions. However, as the CBB also postulated, in the case
of a lack of explicit legal rules, OPTA was required to
thoroughly motivate a decision to interfere on the
basis of Article 8.7, and also to take into account the
legitimate interests of UPC. According to the CBB, OPTA
complied with this obligation. In particular, OTPA was
entitled to commission an external account in prepa-
ration of its order, provided it took care that the advice
was the result of a careful and sound proceeding. Large
parts of the decision of the CBB deal with a discussion
of when the advice of an external consultant can be
considered in conformity with the requirement of a
careful and sound proceeding.  

The decision is also interesting insofar as it provides
insight into how the CBB defines the notion of “pro-
gramme provider”. UPC argued that Canal+ was not
entitled to claim access under Article 8.7 Tw because
Canal+ did not act as a programme provider but as an
operator of conditional access. By contrast, the College
defended the view that the fact that programmes are
provided on the basis of conditional access does not
change their qualification as programmes in the sense
of this provision. 

It also should be noted that the former ONP frame-
work was replaced by a new framework for the regula-
tion of the communications market (see IRIS 2002-3:
4). The new framework no longer excludes cable net-
works from the regulation of access. Also, in Article 13
of the Access Directive it is stated explicitly that a
national regulatory authority can be entitled to impose
obligations to apply principles of cost-orientation. The
new framework has not yet been implemented in the
Netherlands. ■

Lisanne 
Steenmeijer
Institute for 

Information Law (IViR)
University 

of Amsterdam

UPC (a Dutch cable operator) exploits the cable tele-
vision network in Wageningen and is bound by a con-
tract with the municipality that was set up by its legal
predecessor. The contract provided for the municipality
of Wageningen to have a certain degree of control over
the provision of cable services in the municipality. 

Since 1997, the Mediawet (Dutch Media Act) states
that the minimum set of programmes offered by a cable
provider must include a must-carry package of pro-
grammes that is defined in the Media Act and an addi-
tional may-carry package. In principle, the cable
provider is free to transmit more programmes on top of
this statutory minimum set. The 1997 Mediawet also
provides for municipalities to set up a council in charge
of advising on the composition of the statutory may-
carry package. The municipality of Wageningen and
UPC agree on the fact that their contract has to be
adjusted to the new Mediawet, but the municipality
also wishes to maintain its right to have influence over
the additional non-statutory package, as well as over
the price of a cable subscription. This led to legal
action, in which the municipality demanded changes to
the contract, to enter into force with retroactive effect.
A striking verdict followed. 

The Court ruled that Article 7 subsection 2 of the
Grondwet (the Dutch Constitution), which regulates the
fundamental right of freedom of broadcasting, requires
a determined basis in an Act of Parliament if the 

government wants to impose restrictions on the trans-
mission of television channels on cable. According to
the Court, on the basis of this article, any form of 
governmental interference with the regulation of tele-
vision requires a determined basis in an Act of Parlia-
ment. The municipality is of a different opinion, and
claims that this only applies to regulation of the con-
tent of television programmes. 

The contract between UPC and Wageningen sets
restrictions to a fundamental right and given the lack
of a statutory provision as a basis for this at the time
that the parties entered into the contract, the District
Court declared that the municipality’s interference
with UPC’s channels’ offer is incompatible with public
order. The municipality was not authorized to stipulate
provisions relating to the exploitation of cable and the
Court therefore declared the contract between the par-
ties void (based on article 3:40 subsection 1, of the BW
(Dutch Civil Code)). 

Up until this verdict, municipalities have always had
control over cable operators. If this verdict is upheld on
appeal, it could have far-reaching implications. A con-
sequence of this verdict would be that municipalities
would not be authorised to exercise control over the
selection of programmes in the cable package in any
way. Municipalities would not be able to control
directly or indirectly (via the subscription tariff) what
is being transmitted as part of the standard cable sub-
scription. Currently, several municipalities are engaged
in civil law procedures, because cable providers have
unilaterally announced their intention to raise cable
subscription tariffs in violation of their existing con-
tractual obligations. Since most municipalities have
similar contracts with cable providers, these contracts
would follow the same fate. ■

•Decision of the District Court of Amsterdam of 28 January 2004, LJN no. AO2528, Case
no. H 02.0678, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=8996

NL



IRIS
• •

14 IRIS 2004 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

NO – Government Tightens Film Support Regime

In a Green Paper on national film support schemes
published on 12 March, the Norwegian Ministry for Cul-
tural and Church Affairs argues for a tightening of the
support measures currently in force for Norwegian film
production. Observing that some current support
schemes “may seem unduly generous”, the Ministry
would like to see tighter maximum limits on aid
accrued through the automatic Box Office Bonuses sys-
tem, and a stepped-up repayment scale on soft-loan

production support. The proposals come after Parlia-
ment during last December’s state budget debate forced
the minority centre-right government to produce a
report on the general economic conditions of Norway’s
film industry, which has seen a dramatic upturn in film
production volume and admissions since the (then-
Labour) government overhauled national film support
policies in 2001. Following the lead of film industry
lobbying groups, the Parliamentary majority pressed
for the government to introduce measures that would
encourage private investment in film production (i.e.

•Letter of the State Secretary of 16 February 2004, Kamerstukken II (Parliamentary 
documents of the Lower House) 2003/04, 29 326, nr.2, available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=8992

NL

Lisanne 
Steenmeijer
Institute for 

Information Law (IViR)
University 

of Amsterdam

Kijkwijzer was introduced on 22 February 2001 by
NICAM (Dutch Institute for the Classification of Audio-
visual Media), the organization responsible for the
development and implementation of Kijkwijzer on
behalf of the film and video sectors and the public and
commercial broadcasters. 

The State Secretary sets out her conclusions in a 
letter of 16 February 2004. She notes that Ouders en
Coo rightly claim that accurate classification of films
which are broadcast late in the evening is important,
because the same film could be re-run some other time
in the early evening. However, contrary to what Ouders
en Coo claimed, the State Secretary finds no indication
that there has been any inaccuracy with regard to the
rating of the films. She also points out that, according
to an analysis of complaints cases, the complaints pro-
cedure has added greatly to the current, sharpened
classification system. Nevertheless, international com-
parison of data is necessary to find the potential weak
spots in the system, in order to improve the quality
control of Kijkwijzer. ■

In reaction to a press release from a national parents’
association, the State Secretary for Education, Culture
and Science has evaluated the functioning of the Dutch
classification system for audiovisual media, Kijkwijzer
(see also IRIS Plus 2003-10). The association, Ouders en
Coo, publicly cast doubt upon the classification system,
stating that ten films had been rated too low. 

NL – Netherlands: Evaluation of Classification System

NO – Court of Appeal Decision in the napster.no Case

On 3 March 2003, the Norwegian Eidsivating Court of
Appeal gave its decision in the napster.no case (civil
lawsuit). Finding for the defendant, the court over-
ruled the first instance decision, which was reported in
a previous IRIS article (see IRIS 2003-3: 16).

In brief, the defendant had maintained a website
(napster.no) containing hyperlinks to illegal MP3 files
on the web. The napster.no site did not itself contain
any MP3 files, only links to such files elsewhere on the
web. Clicking on the links published on napster.no led
users directly to the chosen MP3 file and, through a
popup menu, they were offered the options of playing
the song or saving the file on their own computer (a
third option was that of aborting the operation). The
question before the Court of Appeal was whether the
acts of the defendant were infringing the copyrights
held by the creators and performers of the musical
works concerned. 

According to the Norwegian Copyright Act section 2,
the exclusive rights of a copyright holder are defined as
the right to exploit the work by producing copies
thereof and by making it available to the public. 

The court stated that persons uploading the illegal
MP3 files to the web undoubtedly were infringing the
rights of the copyright holders, since such uploading
both involves producing unauthorised copies of the
works and making them available to the public. 

The question in this case, however, was whether the
act of publishing hyperlinks to such already uploaded

files also was a copyright infringement. This was seen
as a question of whether linking involved making the
works available to the public. According to the Norwe-
gian Copyright Act section 2, a work is made available
to the public (i) when it is performed outside private
premises (public performance), or (ii) when copies of
the work are offered for sale, rental or lending, or 
otherwise distributed or displayed outside such
premises. Between these two alternative ways of 
making a work available to the public, the plaintiffs
had argued that the acts of the defendant fell within
the public performance criterion.

However, despite two prior Swedish and Danish court
decisions considered by the Court of Appeal, both indi-
cating that linking to a work involves making it avail-
able to the public, the court found to the contrary. It
concluded that, under Norwegian copyright law, the
mere act of linking does not involve making the works
available to the public. 

The court then went on to discuss whether the
defendant had contributed to the infringements com-
mitted by the uploaders of illegal MP3 files. It found
that the infringing act of the uploader (the main
infringement) was concluded as soon as the file had
been successfully uploaded. As the acts of the defen-
dant were subsequent to the actual uploading, the
court could not establish any causality between the
defendant’s acts and the main infringements. On this
ground it concluded that the defendant was not guilty
of contributory infringement.

Further, there was no contributory infringement
related to the downloading of files performed by the
users of napster.no, as these acts involved the making
of copies for private use, therefore it was outside the
exclusive rights of the copyright holders. ■

Thomas 
Rieber-Mohn 

Norwegian Research 
Centre for Computers 

and Law
University of Oslo

•Judgment by the Eidsivating Court of Appeal of 3 March 2004, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=8981

NO



IRIS
• •

15IRIS 2004 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

some form of tax incentive funding) and for relieving
film producers of paying end-stage VAT (there is no VAT

on cinema tickets in Norway, and hence no deduction
of VAT for the film production sector). Both these mea-
sures would, in effect, institute further state support
for a growing industry, but indirectly and at the
expense of state tax and levy income. It therefore came
as no (political) surprise that the government’s reply
was to show that Norwegian film production already
enjoys generous benefits through direct support
schemes, and that the Ministry’s counter-proposal con-
sisted in schemes for the redistribution of currently
available support appropriations. The Green Paper
should come up for debate before Parliament adjourns
for its summer break, and there is another milestone
further down the road, in 2005, when the government
is committed to a full review and audit of its 2001 film
policies. ■

•St.meld. nr. 25 (2003-2004) Økonomiske rammebetingelser for filmproduksjon (Green
Paper on national film support schemes), 12 March 2004, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=8985

NO
•Forskrift for tilskudd til audiovisuelle produksjoner (Norwegian Film Support Regula-
tions), available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=8986 (NO)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=8987 (EN) 

EN-NO

•Zákon c.619/2003 Z.z. o Slovenskom rozhlase (Act on Slovak Radio No 619/2003) 
published in Zbierka zákonov (Official Journal) of 2003, section 252, p. 5975 available at: 
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=8980

•Zákon c.16/2004 Z.z. o Slovenskej televízii (Act on Slovak television No.16/2004) 
published in Zbierka Zákonov (Official Journal) of 2004 section 7, p. 119 available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=8980

SK

Nils Klevjer Aas
Norwegian Film Fund

SK – New Rules for Slovak Public Service Radio 
and Television in Force

Amendments to the legislation on Slovak Television
and Slovak Radio, which had been expected since 1999,
were passed by Parliament in December 2003 and came
into force on 1 January 2004 (Act on Slovak Radio) and
on 1 February 2004 (Act on Slovak Television) respec-
tively. 

The zákon o Slovenskom rozhlase (Act on Slovak
Radio) and the zákon o Slovenskej televízii (Act on Slo-
vak Television) replace the rules of 1991, the Act on
Slovak Television No. 254/1991 Zb and Act on Slovak
Radio No. 255/1991 Zb, which previously were the legal
tools dealing with the transition from state media to
public service institutions.

The goal of these completely new acts on Slovak
Radio and Slovak Television is identical, namely to
strengthen control and to make the financial manage-
ment of the stations more effective. Slovak Television
(hereafter STV) and Slovak Radio (hereafter SR) respec-
tively will have a new control and supervisory struc-
ture. There are three key elements: 

1. the Board, 
2. the Supervisory Board and 
3. the Director General. 
The procedure for establishing the Board has been

completely changed and the number of members
increased to 15 (formerly it was nine). Members of the
STV Board are to be appointed by the Parliament for a
six year term of office, however every two years one-

third of the members (5) will rotate.
Legal persons dealing with audiovisual, media, culture,

science, education, national heritage of cultural values
and human rights areas, as well as NGOs representing
national minorities, ethnic groups, registered churches
and religious associations and environmental and health
protection are entitled to submit their proposals for new
members of e.g. STV Board. The Board of STV is compe-
tent to appoint or remove the Director General of STV (in
the past this was done by the Parliament) and has to be
involved in decisions on increasing financial investments.
The General Director is to be elected by at least two-
thirds of STV Board members in a secret ballot. His/her
term of office will be five years and is renewable.

The new Supervisory Board of STV will consist of
three members, the President, the Government and the
Parliament will each appoint one member. The Super-
visory Body is charged with the control and supervision
of the financial management of STV/SR.

Unlike before, when the property rights before allo-
cated to the State and were only administered by STV
and SR, the broadcasting stations now are competent
to manage them as their own property, e.g. to rent or
sell buildings or technical equipment. Both shall be
able to receive financial support/gifts from private
entities and grants from different sources including EC
structural funds (see IRIS 2004-1: 15), STV and SR
respectively are bound by the framework of their pub-
lic service mission. Income shall be generated from the
following sources: television/radio fees, sale of adver-
tising time and sponsorship. While STV will be financed
without state contribution, SR will still be funded from
the state budget. 

A problematic provision of the Act on Slovak Televi-
sion 1991, the requirement to allot 20% of television
fees to the production of domestic audiovisual cultural
programmes, has been abolished. ■

Eleonora 
Bobáková

Council for Broadcasting
and Retransmission 

Bratislava

US – FCC’s New Indecency Rule

On 18 March 2004, the Federal Communications Com-
mission (FCC) adopted a new ban on “indecent” mate-
rial on broadcast television. Its action came after 
political outrage over a mid-January “Super Bowl”
broadcast – the most viewed US football game – which
included singer/actress Janet Jackson’s baring a breast
for about 5 seconds. The Commission’s actions followed
the House of Representatives’ adoption of a severe anti-
indecency bill.

In Golden Globe Awards Program, the Commission
established new definitions of “indecency” and “pro-
fanity” on broadcast television. At issue were well-
known singer Bono’s remarks on an NBC televison net-

work program, after he received the 2003 Foreign Press
Association’s Golden Globe award for Best Popular
Song: “This is fucking brilliant.”

In an opinion by Chairman Michael Powell, the Com-
mission reiterated its traditional two-part test for inde-
cency: (1) a description of “sexual or excretory organs
or activities” which (2) is “patently offensive... by
[broadcast] community standards.”

The majority opinion held that Bono’s words were a
“depiction,” because they had a “sexual connotation.”
It found them “patently offensive” for several reasons.
First, “fucking” was “one of the most vulgar, graphic
and explicit descriptions of sexual activities in the Eng-
lish language.” Second, “children were expected to be
in the audience.” Third, NBC was “on notice” of Bono’s

›
›



IRIS
• •

16 IRIS 2004 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Riechert, K.,
Internet-Vertragsrecht
DE, Berlin
2002, Rudolf Haufe Verlag

Ruff, A.,
Der Rechtschutz von Domain-Namen 
im Internet
DE, Berlin
2002, Springer
ISBN 3 – 540-43442-9

Voß, P.,
Wem gehört der Rundfunk?
Medien und Politik in Zeiten 
der Globalisierung
DE, Baden Baden
Nomos Verlag
ISBN 3 – 7890-7983-9

Sievers, M.,
Der Schutz der Kommunikation im Internet 
durch Artikel 10 des Grundgesetzes
DE, Baden Baden
2003, Nomos Verlag
ISBN 3-8329-0018-7

Zeller, F.,
Öffentliches Medienrecht
CH, Bern
März 2004, Stämpfli Verlag AG
ISBN 3-èéèé-1516-X

Geradin, D., Kerf, M.,
Controlling Market Power 
in Telecommunications:
Antitrust vs. Sector-specific Regulation
GB, Oxford
2003, Oxford University Press

Nelson, V. QC, Robb, A.,
The Law of Human Rights and Media
GB, London
June 2004, Thomson Sweet and Maxwell
ISBN : 0 421 78020 7

Dente Ross, S.,
Deciding Communication Law
GB, London
February 2004, Lawrence Erlbaum 
Associates Ltd
ISBN 0-8056-4698-0

IRIS on-line/Observatory Web-Site
Subscribers may access any issue of IRIS in any of the three language versions; the complete
collection (from 1995 onwards) is available on our Internet platform at: 
http://obs.coe.int/iris_online/
From time to time this web-site will also offer additional articles that were not included in the
IRIS paper version. Passwords and user names are communicated on invoicing your annual
subscription. If you have not yet received your user name or password enabling you to use this
service, please contact
Angela.donath@obs.coe.int
Information on other Observatory publications are available at 
http://www.obs.coe.int/oea_publ/

Document Delivery Service
Documents given as references in bold type, with the ISO language codes for the language
versions available, may be ordered through our Document Delivery Service. Our charge for this
service is either EUR 50/FRF 327.98 (equivalent to USD 51 or GBP 31) per document for single
orders, or EUR 445/FRF 2 919 (equivalent to USD 450 or GBP 275) for a subscription for 
10 documents. Postage is extra in both cases. Please let us know in writing what you would like
to order so that we can send you an order form without delay.
European Audiovisual Observatory, 76, allée de la Robertsau, 67000 Strasbourg, France
e-mail: IRIS@obs.coe.int - fax: +33 (0)3 88 14 44 19

Subscription
IRIS appears monthly. You may subscribe to it (10 issues for one calendar year, 5 IRIS plus issues,
an annual index + a binder) at the annual rate of EUR 210 (approximately USD 213 and GBP 130).
Subscription Service:
Markus Booms - European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau, 67000 STRASBOURG, France
Tel.: +33 (0)3 88 14 44 00 - Fax: +33 (0)3 88 14 44 19
E-mail: obs@obs.coe.int - http://www.obs.coe.int/about/order.html 
Subscriptions will be automatically renewed for consecutive calendar years unless cancelled
before 1 December by written notice sent to the publisher.

PUBLICATIONS
Sarikakis, K.,
Powers in Media Policy
Oxford, Bern, Berlin, Bruxelles, Frankfurt, 
New York, Wien
2004, Peter Lang AG
ISBN 3 – 03910-146-3

Sirinelli, P.
Propriété littéraire et artistique
Edition Mémentos Dalloz

Collectif Dalloz, Sirinelli, P., Pollaud-Dulian, 
F., Durrande, S., Bonet – Dalloz, G.
Code de la propriété intellectuelle
Edition 2004
Edition Dalloz

18th ICC Conference on International
Audiovisual Law - 
“Books, movies and remakes: 
Adapting literary works to cinema 
and remaking films”
13 – 14 May 2004
Organiser: 
ICC Institute of World Business Law
Venue: Cannes
Information & Registration:
Tel.: +33 (0)1 49 53 28 91
Fax.: + 33 (0)1 49 53 30 30
http://www.iccwbo.org/home/business_law
/upcoming_events/cannes2004/intro.asp

AGENDA

proclivity for indecency – based upon quotations from
1994 found on an entertainment news website. The
Chairman also relied upon a website’s reports that 
Cher, another popular singer, had said “fucking” in a
different context – the Billboard Awards Ceremony of
2002. Recognizing that the Commission previously had
refused to impose liability upon “isolated or fleeting”
uses of indecency, Powell overruled this entire line of
cases – dating back more than 15 years. The agency did
not make clear what words were within the new ban,
referring only to “the F-word and those words (or 
variants).” This leaves unclear the status of language
such as: “shit, piss, cunt, cock.”

The majority also announced a new interpretation of
the statutory prohibition on “profane” broadcasting –
which had not been enforced in more than fifty years.
Powell held that “fucking” was profane because it was
“vulgar and coarse material.” 

In the end, the Commission did not fine NBC for the
broadcast, on the ground that it had not had sufficient
notice of the change in the law. But Commissioners
Copps and Martin would have imposed a fine, on the
grounds that NBC should have known the material’s
indecency and did not make sufficient efforts to cen-
sor it – eg, by means of a five-minute delay if need be.
They were not concerned that the technology neces-
sary to establish this long a delay costs hundreds of
thousand of dollars per station.

In overruling more than 15 years of prior administra-
tive decisions, the FCC took a very strong position – pre-
sumably because of not only private pressure, but also
severe interrogation in appearances before Congres-
sional committees. Moreover, the passage of the House
indecency bill and the possibility of Senate approval –
no matter how small – may be a major influence. ■

•Golden Globe Awards Program, FCC 04-43,18 March 2004, available at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=9011

Michael Botein
Professor of Law 

and Director
Media Center

New York Law School


