
2001 - 4

INTERNATIONAL

INTERNATIONAL CHAMBER OF COMMERCE

Aspects of the TV Nova Case 2

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: 
Recent Judgment on Freedom of Expression 
in the Case of Jerusalem v. Austria 3

EUROPEAN UNION

European Commission: Infringement 
Proceedings against Spain over “Television without 
Frontiers” Directive 3

NATIONAL

BROADCASTING

AT–Austria: Commercial Radio Act Supersedes 
Regional Radio Act 3

Government Adopts New Draft Broadcasting Laws 4

BA–Bosnia-Herzegovina: A Single 
Communications Regulation Agency 4

BE–Belgium: Prohibition on Broadcasting 
of Election Debate Revoked 4

RTBF Authorised to Make Advertising Breaks 
in American Series 5

RTBF Required to Resume Broadcasting 
of an Advertising Spot 5

CH–Switzerland: Commercial Breaks Need 
Not Be Europe-Compatible 5

DE–Germany: Films Rightly Classified 
as Pornographic 5

Case Against TV Production Company 6

DK–Denmark: Conflict with the UK
on Broadcasting of Football Matches 6

ES–Spain: Regional Public Broadcaster Breached 
the Rules on Fair Coverage of Electoral Campaigns 7

Catalonia Audiovisual Council Recommendations 
for Coverage of Tragic Events 7

FR–France: Re-Broadcasting on Cable Channels 8

GB–United Kingdom: Self-Regulation 
“Prescribed by Law” under Article 10(2) 
of the European Convention 8

IE–Ireland: Politician Loses Libel Action 8

Broadcasting Bill Becomes Law 9

Court Upholds Broadcast Licence Decision 9

IT–Italy: Switch-Off for Analog Transmissions 
Fixed for 2006 9

PT–Portugal: New Radio Law 10

TR–Turkey: Notification on the Broadcast 
of Consumer Awareness Programs 10

NEW MEDIA/TECHNOLOGIES

BE–Belgium: Conditional Duty on Internet 
Service Provider to Withdraw Allegedly Illegal 
Hyperlinks to MP3 Websites 10

User Punished for Child Pornography 
on the Net; ISPs Not Convicted 11

DE–Germany: Bundestag Adopts New 
Electronic Signature Act 11

RTL Buys Bundesliga Audio Internet Rights 11

FR–France: Decision by the Court of Cassation 
on the Application of the Short Prescription Period 
for On-line Press Offences 11

Liability of Hosts - Application of the Act 
of 1 August 2000 12

Misleading and Unlawful Nature of 
Advertising for Unlimited Internet Access 12

IE–Ireland: Internet Libel 13

US–United States: Modified Preliminary 
Injunction Against Napster 13

RELATED FIELDS OF LAW

FR–France: Conditions for Using Phonograms 
as Background Music for Video Clips 14

IE–Ireland: Media Identification of Asylum-Seekers 14

IT–Italy: New Provisions on Publishing 14

KZ–Kazakhstan: New Code on 
Administrative Offences 15

NL–Netherlands: Dutch Broadcaster 
Loses Name in Trade Dispute 15

US–United States: Court Rejects FCC and 
Time Warner Arguments on Limits and Diversity 15

PUBLICATIONS 16

AGENDA 16

IRIS
• •

L E G A L O B S E R V A T I O N S  
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY



IRIS
• •

2 IRIS 2001 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

INTERNATIONAL

The objective of IRIS is to publish information
on all legal and law related policy develop-
ments that are relevant to the European
audiovisual sector. Despite our efforts to
ensure the accuracy of the content of IRIS,
the ultimate responsibility for the truthfulness
of the facts on which we report is with the
authors of the articles. Any opinions
expressed in the articles are personal and
should in no way be interpreted as to repre-
sent the views of any organizations partici-
pating in its editorial board.

• Publisher: 
European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG
Tel.: +33 (0)3 88 14 44 00
Fax: +33 (0)3 88 14 44 19
E-mail: obs@obs.coe.int
http://www.obs.coe.int/

• Comments and Contributions to:
IRIS@obs.coe.int

• Executive Director: Wolfgang Closs

• Editorial Board: Susanne Nikoltchev, 
Co-ordinator – Michael Botein, Communica-
tions Media Center at the New York Law School
(USA) – Susanne Lackner, Directorate General
EAC (Audiovisual Policy Unit) of the European
Commission, Brussels (Belgium) –
Alexander Scheuer, Institute of European
Media Law (EMR), Saarbrück (Germany) –
Bernt Hugenholtz, Institute for Information
Law (IViR) at the University of Amsterdam
(The Netherlands) – Christophe Poirel, Media
Division of the Directorate of Human Rights of
the Council of Europe, Strasbourg (France)
Andrei Richter, Moscow Media Law and Policy
Center (MMLPC) (Russian Federation)

• Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Charlotte Vier, 
Victoires Éditions

• Documentation: Edwige Seguenny

• Translations: Michelle Ganter (co-ordina-
tion) – Véronique Campillo – Paul Green –
Martine Müller – Katherine Parsons – 
Stefan Pooth – Patricia Priss – Erwin Rohwer –
Stella Traductions – Sylvie Stellmacher –
Mariane Truffert

• Corrections: Michelle Ganter, European
Audiovisual Observatory (co-ordination) –
Francisco Javier Cabrera Blázquez & Susanne
Nikoltchev, European Audiovisual Observatory –
Florence Pastori & Géraldine Pilard-Murray,
post graduate diploma in Droit du Multimédia
et des Systèmes d’Information, University R.
Schuman, Strasbourg (France) – Candelaria
van Strien-Reney, Law Faculty, National 
University of Ireland, Galway (Ireland)

• Marketing manager: Markus Booms

• Typesetting: 
Pointillés, Hoenheim (France)

• Print: Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co.
KG, Waldseestraße 3-5, 76350 Baden-Baden
(Germany)

• Layout: Victoires Éditions

ISSN 1023-8565

© 2001, European Audiovisual Observatory,
Strasbourg (France)

IRIS
• •

INTERNATIONAL CHAMBER OF COMMERCE

Aspects of the TV Nova Case

On 9 February 2001, the International Court of Arbi-
tration of the International Chamber of Commerce (ICC)
ordered the Director of the Czech private broadcaster TV
Nova, Vladimir Zelezny, to pay USD 23.5 million plus 5%
interest per annum to the owner of Central European
Media Enterprises (CME).

The award follows a dispute dating back to 1999. In
1993, Zelezny and CME founded the Czech Republic’s 
second commercial broadcasting company, TV Nova. At
the same time, Zelezny, with the help of CME, which as a
foreign company could, under Czech law, only acquire
minority shareholdings in licensing companies, became
the majority shareholder in the Czech company Central
European Television for the 21st Century (CET 21), holder
of the broadcasting licence. In order to run the technical
operations of TV Nova, the Ceska nezavisla televizní
spolecnost (CNTS) was founded. Shares in this company
were bought up by CME, and 5.8% by Zelezny, who at the

same time undertook not to jeopardise co-operation
between CET 21 and CNTS. A price of USD 28 million was
agreed for this purchase, although only around USD 23
million was actually paid. In 1999, Zelezny was dismissed
as General Director of CNTS. As a result, CET 21 termi-
nated the services agreement with CNTS, alleging that
CNTS had failed to fulfil its obligations. It then set up its
own TV channel, since as holder of the broadcasting
licence it had not signed an exclusive broadcasting agree-
ment with CNTS. CME complained to the Czech courts
about the termination of the services agreement.

CME took Zelezny to the International Court of Arbi-
tration for breach of the share purchase agreement,
claiming reimbursement of the price it paid for shares in
CNTS, plus damages of USD 470 million for the loss of
value of CNTS since 1999. The Court upheld the demand
for USD 23.5 million and interest of 5% per annum since
1999 in return for the transfer of shares in CNTS to
Zelezny on the grounds of breach of contract by Zelezny
and his disregard for the contractually agreed co-opera-
tion between CET 21 and CNTS. However, it decided that
CME was not entitled to further damages or compensa-
tion for lost profit, since there was no proof of a direct
causal link between the breach of contract and the 
damage suffered or the alleged loss of profit.

In a separate case before the same Court, Zelezny has
now sued CME for payment of USD 28 million, since he
wishes to recover the CNTS shares at the original value
ascribed to them under the Share Purchase Agreement of
1997.

With reference to the 1991 agreement between the
USA and the Czech and Slovak Federative Republic on
mutual aid for investment, CME is now arguing in a case
against the Czech Republic before the UNCITRAL Court of
Arbitration in London that it should be granted a TV
broadcasting licence for the Czech Republic or at least
compensation for the loss of its investments in CNTS. The
Czech Republic rejects the allegation that it broke the
agreement. The hearings began on 5 March 2001. ■

ICC International Court of Arbitration Award Sentence of 9 February 2001, Case No.
10435/AER/ACS, CME Media Enterprises B.V. (The Netherlands) vs. Vladimir Zelezny (Czech
Republic), issued in Amsterdam (The Netherlands)
http://www.cnts.cz/doc10/en/content01.htm

EN

Jan Fucík
Broadcasting

Council
Czech Republic

›

›

EUROPEAN COMMISSION
NYLSInstitute for Information Law

MOSCOW MEDIA LAW AND POLICY CENTER,
MMLPC

EMR
★★ ★

★

★

★

★

★

★
★

★

★Institute for European Media Law

Auteurs 
Media &



IRIS
• •

3IRIS 2001 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

Dirk Voorhoof
Media Law 

Section of the
Communication

Sciences 
Department

Ghent 
University

Belgium

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: 
Recent Judgment on Freedom of Expression 
in the Case of Jerusalem v. Austria

In a judgment of 27 February 2001, the European Court
of Human Rights once again recognised the importance of
freedom of political debate in a democratic society, 
while re-emphasising the difference between factual alle-
gations and value judgments. In the case of Jerusalem v.
Austria, the applicant, Mrs Susanne Jerusalem, a member
of the Vienna Municipal Council, alleged that an injunc-
tion prohibiting her from repeating certain statements
violated her right to freedom of expression. In a speech
in the course of a debate in the Municipal Council on the
granting of public subsidies to associations, she had
sharply criticised two associations, describing them as
“sects” which had “a totalitarian character” and “fascist
tendencies”. The Regional Court granted an injunction
prohibiting Mrs Jerusalem from repeating the state-
ments. The injunction was upheld by the Court of Appeal
and by the Supreme Court, both of which essentially 
reasoned that allegations such as “fascist tendencies” or
“sects with a totalitarian character” were statements of

fact which the applicant had failed to prove.
However, the European Court of Human Rights held

unanimously that there had been a violation of Article 10
of the European Convention on Human Rights. The Court
observed that the applicant was an elected politician and
that freedom of expression is especially important for
elected public representatives. The applicant’s state-
ments were made in the course of a political debate and,
although not covered by immunity as they would have
been in a session of the Regional Parliament, the forum
was comparable to Parliament insofar as the public inte-
rest in protecting the participants’ freedom of expression
was concerned. According to the Court, “Parliament or
such comparable bodies are the essential fora for politi-
cal debate [in a democracy]. Very weighty reasons must
be advanced to justify interfering with the freedom of
expression exercised therein”.

The Court regarded the statements of Mrs Jerusalem as
value judgments and took into consideration the fact
that she had offered documentary evidence which might
have been relevant in showing that these value judg-
ments were fair comment. By requiring the applicant to
prove the truth of her statements, while at the same time
depriving her of an effective opportunity to produce evi-
dence to support them, the Austrian Courts had taken a
measure that amounted to a disproportionate interfer-
ence with her right to freedom of expression. The Court
also stated that the requirement to prove the truth of a
value judgment is impossible to fulfil and infringes free-
dom of opinion itself, which is a fundamental part of the
right secured by Article 10 of the Convention. The Court
concluded that the injunction preventing the repetition
of the impugned statements was not necessary in a
democratic society and hence violated Article 10.

The judgment will become final in accordance with
Article 44 of the Convention, which governs the finalisa-
tion of judgments by the Court. ■

Judgment by the European Court of Human Rights (Third Section), Case of Jerusalem v. Aus-
tria, Application no. 26958/95 of 27 February 2001. Available on the ECHR’s website at
http://www.echr.coe.int

EN

NATIONAL

BROADCASTING

AT – Commercial Radio Act Supersedes Regional
Radio Act

The Privatradiogesetz (Commercial Radio Act) entered
into force on 1 April 2001, superseding the Regionalra-
diogesetz (Regional Radio Act). As a result, the partial
monopoly still held by the ORF (Austrian public broad-
casting corporation) has been reduced to the extent that

national commercial (terrestrial) radio stations can now
be legally licensed.

The Privatradiogesetz regulates the organisation of
radio stations that use analog terrestrial transmission
technology. Radio broadcasters require a licence, ie
authorisation under broadcasting and telecommunica-
tions law (previously divided into two, but now a single
entity) to broadcast a radio station in a specific area
using the transmission capacity allocated to them.

Alberto 
Pérez Gómez

Dirección de
Internacional

Comisión del Mer-
cado de las Tele-
comunicaciones

EUROPEAN UNION

European Commission: 
Infringement Proceedings against Spain over 
“Television without Frontiers” Directive

The European Commission indicates in its Third
Report on the application of the Directive “Television
without Frontiers” that it has initiated infringement pro-
ceedings against Spain for poor application of the provi-
sions of Directive 89/552/EEC not amended by Directive
97/36/EC. 

Moreover, the Commission is in the process of gathe-
ring the information it needs to assess the extent to
which the practices of certain Spanish broadcasters could
constitute further infringements by Spain. The Commis-
sion has received several complaints (often coming from
consumers’ associations) about alleged instances of 
failure to comply with the rules on advertising and spon-
sorship. According to these complaints, the quantitative
ceilings established by the “Television without Frontiers”
Directive are being exceeded. ■

The Third European Commission Report on the application of the Directive 89/552/EEC
“Television without Frontiers”, COM (2001) 9 of 15 January 2001, Paragraph 4.4. – Appli-
cation of the rules on advertising (Articles 10 to 20), available at
http://europa.eu.int/comm/avpolicy/regul/twf/applica/3rap_en.pdf

EN-ES-DE-FR



IRIS
• •

4 IRIS 2001 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

Albrecht Haller
University of

Vienna & In der
Maur Lawyers

Written licences are granted for ten years by the cen-
tral regulatory authority (KommAustria, see IRIS 2001-3:
8). If more than one company applies for a licence, Komm-

Austria must give preference to the applicant which gua-
rantees to offer the greatest diversity of opinion and
intends to broadcast the largest proportion of self-pro-
duced programmes. The authority must also consider
whether any of the applicants has previously held a
licence and abided by its legal requirements. Radio broad-
casters or their members must either be Austrian citizens
or legal entities or partnerships under commercial law
domiciled in Austria, although discrimination within the
European Economic Area is expressly forbidden. The tight
restrictions on media owners’ shareholdings were relaxed.

The duration of licences still valid under the Regio-
nalradiogesetz when the Privatradiogesetz entered into
force is unaffected. ■

Privatradiogesetz (Commercial Radio Act – PrR-G), Federal Gazette 2001 I 20, 6 March
2001

DE

AT – Government Adopts New Draft 
Broadcasting Laws

but will serve the general public. The draft also obliges
the ORF to provide technical infrastructure and to forge
ahead with digitalisation. The Director General will have
authority to issue directives. He can be elected by a sim-
ple majority but can only be removed from office by a
two-thirds majority. The amendment is expected to enter
into force by summer 2001 and the ORF should become a
public law foundation by 31 December 2002.

The draft Privatfernsehgesetz contains guidelines for
the licensing of (national or regional/local) analog and
national digital terrestrial television broadcasters. It also
makes provision for the creation of a working group of
interested parties, to be called Digitale Plattform Austria
(Digital Platform Austria). The group will aim, under the
overall charge of the Bundeskanzleramt (Federal Chan-
cellery), to draw up a digitalisation plan in partnership
with the regulatory authority, KommAustria, and the 
relevant companies and institutions. ■

ORF draft amendment 2001: http://www.bka.gv.at/medien/punktuationorf.pdf
Draft Privatfernsehgesetz 2001 (Draft Commercial Television Act):
http://www.bka.gv.at/medien/punktuationprivattv.pdf

DE

Dusan Babic
Communications

Regulatory
Agency (CRA)

BA – A Single Communications Regulation 
Agency

On 2 March 2001 the High Representative issued a
Decision creating a single regulatory agency for the com-
munications sector in Bosnia and Herzegovina.

The new agency, which is needed due to the conver-
gence of transmission technologies in broadcasting and
telecommunications, is the result of combining the com-
petencies of the former Independent Media Commission
(IMC) responsible for the broadcasting sector and the for-
mer Telecommunications Regulatory Agency (TRA), regu-
lating the telecommunications sector. The new regulatory
authority, named the Communications Regulatory Agency
(CRA) and created as an independent state-level agency,

should, inter alia, lead to cost savings, and to an increase
in regulatory clarity to ensure a higher grade of efficiency.

The CRA will immediately take over the current respon-
sibilities of the former IMC and TRA, especially the issuing
of long-term broadcasting licences. In discharging its
duties the CRA must act in accordance with the basic prin-
ciples of objectivity, transparency and non-discrimination.

The CRA will have the status of a legal entity. The
organisational structures are not yet complete in detail,
but at the moment it is planned that the CRA will be
divided into a broadcasting division and a telecommuni-
cations division and possibly others like Multi-
Media/Internet. Each division will be headed by a
national of Bosnia-Herzegovina to be appointed by the
Chief Executive. International advisors will also be
appointed by the Chief Executive.

The High Representative has already appointed the
Swedish citizen Mr. Jerker Torngren as the first Chief
Executive of the new agency. ■

High Representative’s Decision Combining the Competencies of the Independent Media
Commission and the Telecommunications Regulatory Agency of 2 of March 2001

EN

Dirk Voorhoof
Media Law 

Section of the
Communication

Sciences 
Department 

Ghent University
Belgium

BE – Prohibition on Broadcasting of Election 
Debate Revoked 

VRT had been given the opportunity to defend itself
(“tierce opposition/derden verzet”), the President of the
Court reached the conclusion that the injunction was a
disproportionate measure. In his decision, the judge recog-
nised the right of a broadcasting organisation to develop
a TV format in which only two politicians would partici-
pate in an election debate, although in principle, it is the
duty of the VRT to guarantee access for all political parties
to election programmes and to provide information in as
unbiased a manner as possible. After balancing the inte-
rest of the VRT to broadcast the debate and the interest of
a third candidate to prevent the broadcast of the pro-
gramme, the President of the Court reached the conclusion
that there was not sufficient reason to prohibit the broad-
cast of the scheduled election debate. The ex parte deci-
sion of 4 October 2000 was thereby revoked. ■

President of the Brussels Court of First Instance, 16 March 2001. See Auteurs & Media
2001/2 (to be published)

NL

The Flemish public broadcasting organisation VRT has
refused to obey a decision of the President of the Brus-
sels Court of First Instance ordering it not to broadcast a
scheduled programme containing a political debate
(Decision of 4 October 2000, Auteurs & Media, 2000/4,
470; see IRIS 2000-10: 4). The VRT argued that the ban
imposed by the ex parte decision was a form of censor-
ship in breach of the constitutional guarantees of free-
dom of expression. 

In a new decision of 16 March 2001, this time after the

On 13 March 2001, the Council of Ministers adopted
drafts for two new broadcasting laws: an amendment to
the Rundfunkgesetz (Broadcasting Act), which forms the
legal basis of the ORF (Austrian public service broad-
casting corporation), and a new Privatfernsehgesetz
(Commercial Television Act).

Under the draft amendment to the Rundfunkgesetz,
the ORF is to be converted into a public law foundation.
The purpose of the foundation will be to provide public-
service broadcasting. It will not be (privately) owned,

Albrecht Haller
University of

Vienna & In der
Maur Lawyers



IRIS
• •

5IRIS 2001 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

François 
Jongen
Catholic 

University 
of Louvain

BE – RTBF Authorised to Make Advertising Breaks 
in American Series

The court of cassation in Brussels had just put an end
to a long-standing dispute between RTL-TVI, the main
French-language private channel, and RTBF, the public
sector French-language broadcaster. In December 1997
the private channel had obtained an order by the presi-

ding judge of the commercial court of Brussels banning
the public channel from continuing to insert advertising
breaks in the American series “Beverley Hills” and “The
Streets of San Francisco”. In doing so, the judge had based
his argument on a provision of the audiovisual decree of
17 July 1987 which prohibited RTBF from interrupting “a
cinematographic work, a work which the author wishes to
maintain in its integrity [or] a sequence of a programme”,
and on the terms of its management contract.

In September 1998 the court of appeal in Brussels had
taken the opposite view, on the grounds that these
American series were divided into separate sequences
and therefore intended for such advertising breaks to be
included; the court had also deduced from the presence
of fade-outs to black that the author manifestly did not
want to maintain their integrity. The decision of the
court of cassation on 21 December 2000 validates this
interpretation and therefore allows RTBF to continue
inserting these breaks. ■

Arrêt de la Cour de cassation (Decision of the court of cassation) of 21 December 2000, C.
99.096.F

FR

François 
Jongen
Catholic 

University 
of Louvain

BE – RTBF Required to Resume Broadcasting of 
an Advertising Spot

channels were continuing to broadcast the spot regu-
larly, RTBF had withdrawn it in December after there had
been considerable indignant reaction on the part of vie-
wers to its first showing.

Adecco was not pleased with this, and had applied to
the district court of Brussels to require RTBF to resume
broadcasting of the spot. It came as a surprise to many
that the court found in favour of the advertiser, rejecting
all the arguments put forward by RTBF. Upholding a
“right to be humorous”, the judge found specifically that
the advertisement was neither immoral nor encouraged
sexual harassment in the workplace. RTBF has appealed
against the order. ■

Ordonnance du président du tribunal de première instance de Bruxelles siégeant en référé
(Order by the presiding judge of the district court of Brussels sitting in urgent matters),
25 January 2001, 01/39/C

FR

Oliver Sidler 
Lawyer, 

Zug
Medialex

CH – Commercial Breaks Need Not Be 
Europe-Compatible

dency of wiewers to change channels. If the needs of
broadcasters and the public have changed, this must be
taken into account through a change in the law, which
should be the result of a democratic process based on a
general overview of media law”. In its ruling, the Court
also pointed out that every call for greater flexibility in
Swiss TV advertising regulations, particularly for them to
be brought into line with the European Convention on
Transfrontier Television, had been deliberately rejected
by Parliament at the consultation stage in order to avoid
a situation like that in the USA.

Switzerland is not obliged under international law to
regulate TV advertising in the same way or more liberally
than is provided for in the European Convention on
Transfrontier Television. Article 14 of the Convention
contains minimum provisions which must be complied
with in transfrontier television transmissions. The Con-
vention does not, however, prevent contracting parties
from adopting stricter or more detailed provisions for
programmes broadcast by rightsholders or using techni-
cal facilities on their own sovereign territory. ■

Bundesgerichtsentscheid (Federal Court decision), 13 February 2001; 2A. 377/2000

DE

DE – Films Rightly Classified as Pornographic

In a judgment of 4 October 2000, the Verwaltungs-
gericht Hamburg (Hamburg Administrative Court) dis-
missed a complaint by Premiere Medien GmbH & Co. KG
(appellant). The appellant had challenged a decision by
the defendant, the Hamburgische Anstalt für neue Medien
(Hamburg New Media Authority - HAM), in which it had
found the appellant to have breached the ban on porno-
graphy by broadcasting five films.

The appellant claimed in the proceedings that the
HAM’s decision had been unlawful, in particular on the
grounds that it had based its assessment of the films
concerned on a false definition of pornography. The

assessment had been made on the basis of the criminal
law concept of pornography, which the Bundesgerichtshof
(Federal Supreme Court - BGH) had defined in 1969
(BGHSt 23, 40, Funny Hill ruling). The appellant argued
that, in accordance with the relevant law, the HAM
should have interpreted the concept of pornography from
a youth-protection point of view, according to which
pornography was not prohibited per se, but only if it was
deemed seriously harmful to minors. In the appellant’s
view, the films would not have been classified as porno-
graphic if the HAM had used the correct definition.

However, the Court decided that the HAM’s complaint
had been lawful. The defendant had been right to rule
that the appellant had breached Section 9 of the Ham-
burgische Mediengesetz (Hamburg Media Act - Hmb-

In a ruling of 13 February 2001, the Swiss Bundes-
gericht (Federal Court) refused to apply a more liberal
interpretation of the current Swiss regulations on TV
advertising and thus follow the less restrictive provisions
of the European Convention on Transfrontier Television.
The private TV broadcaster TV3, which had interrupted its
hour-long programme Leisten after around 30 minutes
with a trailer and a block of advertising, had asked the
Court to adopt a more liberal interpretation.

Section 18.2 of the Swiss RTVG (Radio and Television
Act) provides that “single programmes” lasting less then
90 minutes may not be interrupted by advertising. The
Federal Court based its decision on the fact that this
regulation does not differentiate according to programme
content. “The admissibility of commercial breaks is regu-
lated by law and cannot depend on the suspected ten-

Public opinion in Belgium has been ruffled recently by
the latest advertising spot for the temporary employ-
ment company Adecco. This shows a rather unattractive
and overweight employer in his fifties doing a striptease
in front of a girl, ending up wearing nothing but a con-
tract, which she then signs. Although private television



IRIS
• •

6 IRIS 2001 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Daniela
Schwaninger

Institute of
European Media

Law (EMR)

MedienG) in connection with Section 3.1 of the Rund-
funkstaatsvertrag (Agreement between Federal States on
Broadcasting - RStV), since according to Section 3.1 RStV,
to which Section 9 HmbMedienG referred, programmes are
illegal “if they are pornographic (see Penal Code Section
184)”. In its judgment, the Hamburg Administrative Court
began by explaining that the reference in Section 3.1
RStV should be interpreted as referring to the whole of
Section 184 of the Strafgesetzbuch (Penal Code - StGB)
rather than just to certain parts, such as Subsections 3 to
7 (hard pornography). The Court considered the assess-
ment criteria used by the defendant in classifying the
disputed films as pornographic to be lawful. Since the
Penal Code contained no legal definition, the legislator
had deliberately left it up to the courts to interpret this

basic concept. In assessing whether something was
pornographic, the courts had so far referred to the
abstract characteristics mentioned by the BGH in its
Funny Hill ruling. The change in society’s attitude to this
kind of material had been taken into account insofar as it
was now only considered pornographic if it clearly over-
stepped the boundaries of sexual decency, judged in
accordance with common public morals. In the Court’s
opinion, it was not appropriate to replace the existing
definition of pornography with a new concept focusing on
the impact on minors. On account of the seriousness of
the damage that might be caused, the legislator, unsure
of whether and possibly what kind of sexual material was
harmful to children and teenagers, had taken the precau-
tion of stipulating that pornography always posed a 
serious danger to minors and was therefore prohibited. It
was therefore wrong to decide whether material was
pornographic on the basis of whether or not it actually
harmed young people. This attempt to define pornogra-
phy according to its effect on children and teenagers was
flawed, since the effects of pornography were unknown.
Moreover, pornography could not be defined purely on the
basis of the danger posed to minors because Section 184
of the Penal Code aimed not only to protect youngsters
from pornographic material, but also to prevent adults
from coming across it unintentionally. ■

Judgment of the Verwaltungsgericht Hamburg (Hamburg Administrative Court), case no.
12 VG 2246/98

DE  

Peter 
Strothmann

Institute of
European Media

Law (EMR)

DE – Case Against TV Production Company
On 20 February 2001, the Niedersächsische Landesme-

dienanstalt für privaten Rundfunk (Lower Saxony Com-
mercial Broadcasting Authority - NLM) instituted pro-
ceedings against TV production company Endemol and
imposed a fine of DEM 100,000.

The case was brought because, in the NLM’s view,
there had been a breach of the ban on surreptitious
advertising contained in Section 7.6.1 of the Rund-
funkstaatsvertrag (Agreement between Federal States on
Broadcasting - RStV) in connection with the Land media
authorities’ common guidelines on advertising, the 
separation of advertising and programme material and
television sponsorship (guideline no.9), adopted on 10
February 2000. The NLM claimed that RTL’s live broadcast
entitled “Big Brother - der Einzug”, shown on 16 Sep-

tember 2000, contained surreptitious advertising for a
caravan manufacturer. The programme presenter had
stressed how good the manufacturer was and a series of
new models had been shown on-screen.

Under the 4. Rundfunkänderungsstaatsvertrag (4th
Agreement between Federal States on Broadcasting - see
IRIS 1999-5: 11), it is possible to take legal action
against the producer of a live broadcast that contains
surreptitious advertising. The Agreement includes sur-
reptitious advertising in a list of banned practices. The
NLM argued that Endemol, because of its contractual rela-
tionship with RTL, had the legal status of a commissioned
body, as described in Section 9.2.2 of the Gesetz über Ord-
nungswidrigkeiten (Administrative Offences Act), and
thus was also responsible under broadcasting law for the
programme content.

Endemol has appealed against the fine within the
specified period. The NLM has referred the case to the
Staatsanwaltschaft Hannover (Hanover public prosecu-
tor’s office), which will hear further proceedings. ■

NLM press release, available at:
http://www.nlm.de/2/presse/20_02_01.htm

DE

DK – Conflict with the UK on Broadcasting
of Football Matches

In September 2000, a decision of the High Court in
London allowed the commercial TV station TVDanmark1 to
broadcast an important football match between Denmark
and Iceland to the Danish public even though the broad-
caster is accessible to only 55% - 60% of the Danish po-
pulation on a subscription basis. The Court decided that
TVDanmark1 has no obligation to offer access to football
matches to the national Danish public service broadcas-
ters. The limited access offered to the Danish public by
TVDanmark1 would thus seem to be contrary to the Direc-
tive 89/552/EEC as amended by Directive 97/36/EC. Arti-
cle 3a of the amended TV Directive provides that a 
substantial proportion of the public in a Member State
may not be deprived of access to the TV broadcasting of
events deemed to be of major importance to society.

Article 3a is implemented in Denmark by Bekendt-
gørelse om udnyttelse af tv-rettigheder til begivenheder af
væsentlig samfundsmæssig interesse (the Danish Execu-
tive Order on the exploitation of TV rights to events of
major interest to the public) no. 809 of 19 November
1998 (see IRIS 1999-2: 13). Article 4(1) of the Order pro-
vides for 90% of the population to be able to follow

important events for a maximum price of DKK 25 per
month. However, as TVDanmark1 is established in the UK
as an English company, this broadcaster is subject to Eng-
lish law. The Danish authorities cannot prevent the limi-
tation of its broadcasts in Denmark (see IRIS 2000-8: 7). 

International football matches played by Denmark
against Malta and the Czech Republic on 24 and 28 March
2001 respectively could not be broadcast in accordance
with the TV Directive because of the continuing legal con-
flict between the broadcasters TVDanmark1 and Danmarks
Radio (DR). Crucially, for the purposes of this conflict,
TVDanmark1 had purchased the rights to broadcast the
matches. According to a Danish Ministry of Culture press
release of 26 March 2001, the London High Court decision
on the application of Article 3a of the amended TV Direc-
tive, as implemented in the UK, is being appealed to the
House of Lords. The case will be heard on 3 July 2001.  

The press release states that TVDanmark1 offered DR
the opportunity to purchase broadcasting rights for
deferred coverage so that matches could be broadcast 45
minutes after they had actually been played. However,
according to the English High Court decision, TVDan-
mark1 is not under any obligation to offer access to
broadcast the matches. The Danish Order no. 809 of 1998
on the broadcasting of important events recognises the
right, but does not impose the obligation, to broadcast



IRIS
• •

7IRIS 2001 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Elisabeth 
Thuesen

Law Department
Copenhagen

Business School

important events live. However, DR refused the offer,
arguing that the broadcast of a deferred programme is
contrary to the Danish Order. 

According to Article 5(1) of the Order, broadcasters
with exclusive rights to broadcast events of importance
to society but who are not able to reach a substantial
part of the population, are obliged to ensure - by agree-
ment or otherwise - access for the population to follow
the event through the live or deferred broadcast of a pro-
gramme. Article 5(2) lays down that there is no such
obligation when no broadcaster capable of reaching a

substantial part of the population wants to purchase the
broadcasting rights for the important event.

According to Article 6 of the Danish Order, important
events may be broadcast by way of deferred coverage
only for clear and objective reasons: when the live pro-
gramme is broadcast during the night; when competing
events are going on at the same time, or when it is
required to show other events of societal importance.

Against this background, DR has taken the view that
it would be illegal to broadcast matches 45 minutes later
than the live broadcast. This interpretation has proved
controversial. The question may be raised whether the
Danish Order has accurately implemented Article 3a of
the amended TV Directive as the main purpose of the TV
Directive rule is to give access for a substantial part of
the population to watch the important society events.

For the present, no solution for the live broadcast of
matches seems possible. The Danish broadcasters DR and
TV2 cannot accept the offer of deferred broadcasting co-
verage because of the risk of illegality according to Danish
law. The English High Court decision protects TVDan-
mark1 from being forced to offer broadcasting rights to
Danish broadcasters. The Danish Minister of Culture, Else-
beth Gerner Nielsen, has announced her intention to
await the decision of the House of Lords. The Folketing
(Danish Parliament) is in agreement with her approach. ■

The Press Release of the Ministry of Culture of 26 March 2001 is available at
http://www.kum.dk/dk/con-2_STD_2080.htm 
Bekendtgørelse om udnyttelse af tv-rettigheder til begivenheder af væsentlig sam-
fundsmæssig interesse (The Danish Executive Order on the exploitation of TV rights to
events of major interest to the public) no. 809 of 19 November 1998 on the exploitation
of TV rights to events of major interest to the public is available at 
http://www.kum.dk/dk/con-37_STD_614.htm 

DA

Alberto 
Pérez Gómez

Dirección de
Internacional

Comisión del Mer-
cado de las Tele-
comunicaciones

ES – Regional Public Broadcaster Breached the Rules
on Fair Coverage of Electoral Campaigns

In October 2000, the Tribunal Supremo (the Spanish
Supreme Court) confirmed a resolution of the Junta Elec-
toral Central (the Central Elections Commission) which
stated that the Andalusian public broadcaster Empresa
Pública de Radio y Televisión de Andalucía (“RTVA”) had
breached the rules on fair coverage of electoral campaigns.

In May 1999, the Board of Directors of RTVA approved
its scheme of political broadcasts for the 1999 local elec-
tion campaign. The RTVA decided that the free time avai-
lable to the parties on television and radio during the
campaign was to be allocated according to the number of
local representatives that each party had achieved in the
previous local elections. 

The main opposition party in the Andalusian Parlia-
ment, the Partido Popular (Popular Party - PP) challenged
this scheme before the Elections Commission, as it con-
sidered that the allocation criteria established by RTVA,
whose Director is chosen by the regional Government,
favours the regional Government party, the Partido
Socialista Obrero Español (the Socialist Party -PSOE). The
PP was of the opinion that the allocation of free time
should be made taking into account the number of votes
that each political party had received in the previous
local elections. According to this criterion, the PP should
get 31% of the free time available and the PSOE 33%.
However, when the PP filed its complaint before the Elec-
tions Commission, the PSOE had obtained 47% of the free
time available in RTVA, and the PP just 22%. 

The Elections Commission ruled in favour of the PP.
The Andalusian public broadcaster RTVA appealed this
decision before the Supreme Court, but this appeal has
now been rejected, as the Court has finally confirmed
that RTVA breached the rules on fair coverage of electoral
campaigns. ■

Sentencia del Tribunal Supremo de 17.10.2000, Sala de lo Contencioso-Administrativo,
Sección Séptima, recurso nº 220/1999 (Judgment of the Supreme Court, Administrative
Chamber, 17 October 2000) 

ES

ES – Catalonia Audiovisual Council 
Recommendations for Coverage of Tragic Events

ning of a specialised nature, for those persons whose
professional duties require them to report on tragic
events. According to the Recommendations, audiovisual
corporations should provide information about a 
catastrophe only when this may help to check the extent
of its tragic effects.

Audiovisual information professionals, for their part,
should respect the right to privacy of victims of tragedies.
They should try to avoid turning the coverage of cata-
strophes into a mere spectacle; they should warn viewers
before the broadcast of images that may shock them and
they should clearly distinguish between the live coverage
of a tragic event and its documentary reconstruction or
recreation by means of dramatised fiction. Great care
should be taken when making statements, and lists of vic-
tims should not be reported before they become official.
These professionals should try to make sure that the 
relatives are the first to be informed about the condition
or fate of victims before this information is made public.
The attribution of blame or guilt should also be avoided
unless there are good reasons for doing so.

These guidelines are drawn from the results of a con-
ference organised by the CAC on this issue (further to a
dramatic accident which took place in Catalonia last
summer), and from an open forum on the Internet. ■

Recomendaciones del Consejo Audiovisual de Cataluña sobre el tratamiento informativo
de las tragedias personales, de febrero de 2001 (Recommendations from the Catalan
Audiovisual Council about the Informative Treatment of Personal Tragedies, February
2001). The text of the Recommendations is available in Catalan at
http://www.gencat.es/cac/premsa/premsa-recomana.htm, in Spanish at
http://www.gencat.es/cac/estudis/cindex.htm and in English at
http://www.gencat.es/cac/premsa/aindex.htm

CA-ES-EN

In February 2001, the Catalan audiovisual regulatory
authority, the Consell de l’Audiovisual de Catalunya
(Catalonia Audiovisual Council, CAC), issued a set of basic
guidelines for TV broadcasters when covering tragic
events. The guidelines are addressed to authorities,
audiovisual corporations and professionals in the field of
audiovisual information. 

The Recommendations stress that public authorities
should give assistance to the media by ensuring that they
are treated in a fair manner. Public authorities should
also avoid overacting and seeking prominence while at
the scene of an accident or tragic event. 

The Recommendations state that audiovisual corpora-
tions should guarantee suitable training, including trai-

Alberto 
Pérez Gómez

Dirección de
Internacional

Comisión del Mer-
cado de las Tele-
comunicaciones



IRIS
• •

8 IRIS 2001 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Mathilde de
Rocquigny
Légipresse

FR – Re-Broadcasting on Cable Channels

Increasingly often, cable channels include repeat
broadcasts of old programmes in their programming. This
poses the problem of the re-use of these works in terms
of copyright and royalties payable to the performers.

Between 1974 and 1981, the channel TF1 broadcast a
television series called “L’île aux enfants”. Some of the
sketches in this programme were written in collaboration
with one of the actors in the series. Noting in 1993 that
the company Canal J was re-broadcasting episodes of
“L’île aux enfants” by cable and satellite without first
having obtained their authorisation, the applicants, one
in his capacity as both author and performer and the
other solely in his capacity as a performer, had the com-
pany Canal J summoned to appear before the regional
court in Paris so that the court could note the acts of
unlawful copying of which they claimed to be the vic-
tims.

The court of appeal in Paris has just rejected their
claims, thereby determining the conditions for broad-
casting old audiovisual works by cable today.

Firstly, the court had to decide on the issue of copy-
right for the episodes broadcast. It found that there was
no infringement of the applicant’s moral rights, as there

was no question of denying the origin of the work or fail-
ing to respect its integrity. 

As regards the author’s financial rights, the court
declared the application inadmissible. This was a colla-
borative work, jointly owned by its co-authors, so the
applicant could not instigate court proceedings on his
own without having duly called on his collaborator to be
involved.

Secondly, the court had to analyse the applications of
the performers. It noted that the contracts concluded by
the companies TF1 and SFP did not include any limitation
of the duration of the exploitation rights. As these con-
tracts were concluded in the 1970s, ie before the deve-
lopment of broadcasting by cable, the judge had to decide
if this new means of exploitation could be included in the
provisions of the exploitation contracts concluded ear-
lier. According to Article L 212-4 of the Intellectual Pro-
perty Code, the conclusion of a contract between a per-
former and a producer in order to produce an audiovisual
work also constitutes authorisation to fix, reproduce and
communicate the performance to the public. According
to Article L 212-7 of the same Code, contracts concluded
before 1 January 1986 between a performer and a pro-
ducer of audiovisual works are subject to the provisions
of Article L 212-4 of the Intellectual Property Code as
regards the methods of exploitation they excluded. This
provision therefore applies to broadcasting by cable, this
method of exploitation being excluded from the contract.

The court of appeal therefore found that the judges in
the initial proceedings had been right to reject the appli-
cation of the performers in “L’île aux enfants”, as the pro-
ducer of the programme did not need to ask for their
authorisation before re-broadcasting the programme on a
cable channel. The only obligation incumbent on him, as
provided for in the collective agreements in force, was to
remunerate the applicants for the repeat broadcasts, and
this obligation had been met. ■

Cour d’appel de Paris, 4ème chambre, section A (Court of appeal of Paris, 4th chamber, sec-
tion A), 14 February 2001, Gauthier and Terrangle v. the company France Animation SA

FR

arose from RTE news broadcasts in June-July 1998. The
politician, a former bank official, claimed that the news
items meant that she had instigated a tax evasion
scheme. The jury decided that RTE had not proved that
she had induced the third-named defendant to evade tax.
They also found, however, that RTE had proved that she

Tony Prosser
School of Law

The University of
Glasgow
Scotland

GB – Self-Regulation “Prescribed by Law” 
under Article 10(2) of the European Convention

In the United Kingdom, non-broadcast advertising
(such as press, leaflet and cinema advertising) is subject
to the code of the Advertising Standards Authority, a
self-regulatory body established by the advertising
industry itself. The code does not have a direct basis in
statute. The Authority published an adjudication under
the code, having received a complaint from a health
authority, to the effect that a leaflet promoting health
products, published by Matthias Rath BV, was in breach
of the code. The company applied for judicial review on
the basis that this breached the European Convention on
Human Rights, incorporated directly into UK law by the
Human Rights Act 1998. It was alleged that such an adju-
dication made under the non-statutory code was not
“prescribed by law”, as required by Article 10(2) of the
Convention.

The High Court rejected the application for judicial
review. The judge noted that under the Control of Mis-
leading Advertisements Regulations (SI 1988/915), pro-

vision was made for the statutory recognition of esta-
blished means of dealing with complaints, and the major
consumer protection agency, the Director General of Fair
Trading, was required to have regard to the desirability
of the control of advertisements by self-regulatory 
bodies. This provides a legislative underpinning for self-
regulation. The code is easily accessible and its provi-
sions are clear and precise. This fulfils the criteria set out
in case-law of the European Court of Human Rights
(Barthold v Germany, 25 March 1985, Series A, no. 90,
paras. 45-48). Therefore, the code met the purposive
intention of Article 10(2). The adjudication, whilst an
infringement of freedom of expression, was necessary
“for the protection of health”. The company had not
argued that the provisions of the code were not “neces-
sary in a democratic society”.

It should be noted that broadcast advertising is sub-
ject to a different regime, administered by the Indepen-
dent Television Commission. The Commission has
stronger statutory underpinning for its codes by virtue of
the Broadcasting Act 1990, Section 9 of which requires
the publication and enforcement of a code on advertising
standards and practice. Such a legal challenge is thus
even less likely to succeed in relation to broadcast adver-
tising. ■

R v Advertising Standards Authority Ltd. and Another, Ex parte Matthias Rath BV and
Another, The Times, 10 January 2001, Queen’s Bench Division, available at:
http://www.thetimes.co.uk/article/0,,484-64812,00.html

IE – Politician Loses Libel Action

On 23 March, a High Court jury in Dublin resolved a
libel action in favour of RTE, the national public service
broadcasting station. The station had been sued by a
well-known politician, Beverly Cooper-Flynn. The case



IRIS
• •

9IRIS 2001 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Marie 
McGonagle

Faculty of Law
National 

University 
of Ireland, 

Galway

had advised or encouraged a number of other persons to
evade tax. In view of that finding, they concluded that
her reputation had not suffered any material damage. As
a result, they awarded her no damages.

Prior to the hearing of the action, RTE had succeeded
in a High Court application for discovery of National Irish
Bank (NIB) documents (High Court, 19 May 2000). The

documents enabled RTE to search for other customers
who had had dealings with the politician in her role as
financial advisor with the Bank. On 20 March 1998, the
Supreme Court had refused to grant an injunction to NIB,
preventing RTE from publishing details of confidential
NIB documents containing the names of customers who
had been offered offshore investment accounts (see IRIS
1998-4: 5).

The trial of the libel action lasted twenty-eight days
over a seven-week period. Legal costs, it is believed,
could total at least IEP 1.5 million (approximately EUR
1.18 million). Normally, the loser must pay all costs.
However, that matter will be decided by the courts in the
coming weeks. The plaintiff may also consider an appeal
to the Supreme Court. The case is noteworthy, not just
because of the high profile of the plaintiff and second-
named defendant, but also because it is very rare in Ire-
land for the media to successfully defend libel actions. ■

IE – Court Upholds Broadcast Licence Decision

The Supreme Court rejected on 2 February 2001 an
appeal against a High Court decision on the awarding of
a broadcast licence. The High Court had upheld the deci-
sion of the Independent Radio and Television Commission
(IRTC) to award a Dublin “youth” radio licence to a con-
sortium called “Spin FM”. A rival consortium, “Storm FM”
had claimed that there was objective bias against it on
the part of a member of the IRTC. The IRTC member had
made inquiries to the garda (police) regarding reports of
drug abuse in a nightclub owned by a member of the

“Storm FM” consortium. The garda responded that they
endorsed the system of controls that the nightclub had
put in place concerning the use of drugs. The Court said
that once a Commission (IRTC) member became aware
that the chairman of one of the consortiums applying for
a radio licence was the owner of a nightclub about which
there were adverse reports concerning abuse of drugs, he
was put on legitimate inquiry as to the suitability of the
applicant in question. The evidence disclosed no more
than that the member of the IRTC had grounds for 
making the inquiries, the Court said. The radio licence
was to provide a station for the 15-34 age group. ■

Marie 
McGonagle

Faculty of Law
National 

University 
of Ireland, 

Galway

Marie 
McGonagle

Faculty of Law
National 

University 
of Ireland, 

Galway

IE – Broadcasting Bill Becomes Law
The Broadcasting Bill 1999 was passed by both Houses

of the Oireachtas (Parliament) and signed into law on 14
March 2001. It paves the way for digital broadcasting. It
makes provision in Part II for the supply of programme
material, including transmission by digital means, and
for the establishment of a transmission company (s.5)
and a multiplex company (s.8). It also covers digital con-
tent contracts (s.12) and electronic programme guides
(s.16). 

Part III deals with standards in broadcasting. The
Independent Radio and Television Commission (IRTC),
established by statute in 1988 to regulate the indepen-
dent sector, will be renamed the Broadcasting Commis-
sion of Ireland (BCI) and will have an increased role. It
will be required inter alia to ensure that the number and

categories of broadcasting services made available will
“best serve the needs of the people of the island of Ire-
land, bearing in mind their languages and traditions and
their religious, ethical and cultural diversity” (s.11(2)).
It will also be required to draw up and enforce codes
regarding taste and decency, as well as advertising,
teleshopping, etc., as covered by the Television Without
Frontiers Directive (s.19, s.21).

The Broadcasting Complaints’ Commission, established
on a statutory basis in January 1977, will also have an
expanded role (ss.22-24). The position of the Authority,
which oversees public service broadcasting, is also clari-
fied (s.28). Additional broadcasting services, such as
cable and satellite systems are dealt with in Part V.

A further purpose of the Act is to establish on an
independent footing the Irish-language television sta-
tion, TG4 (Part VI). The station has been operating since
1996, but was placed temporarily under the legislation
that applies to RTE, the national public service broad-
caster. ■

Beverly Cooper-Flynn v RTE, Charlie Bird (news reporter) and James Howard (retired
farmer), High Court, 23 March 2001; The Irish Times Archive at http://www.ireland.com
(between 7 February and 24 March 2001)

Text of the Bill as passed by both Houses of the Oireachtas, available at: 
http://www.irlgov.ie/bills28/bills/1999/2999/default.htm

IT – Switch-Off for Analog Transmissions Fixed 
for 2006 

On 20 March 2001, the Italian Parliament converted
decreto-legge (decree-law) no. 5/2001, which contains
urgent provisions on local radio and television broad-
casting, into Act no. 66/2001 (Conversione in legge, con
modificazioni, del decreto-legge 23 gennaio 2001, n. 5,
recante disposizioni urgenti per il differimento di termini
in materia di trasmissioni radiotelevisive analogiche e 
digitali, nonché per il risanamento di impianti radiotele-
visivi, Legge of 20 March 2001, no. 66). In addition to the
provisions already laid down by the decree-law (see IRIS
2001-2: 9), Act no. 66/2001 introduces a new article

(2bis) concerning digital terrestrial television transmis-
sions and terrestrial broadband audiovisual systems. 

The provision of experimental television transmissions
and Information Society services by digital means is
reserved to subjects already providing television services
via terrestrial frequencies, cable or satellite. For this pur-
pose, interested broadcasters may create consortia and
share facilities and frequencies. Similar provisions also
apply to radio broadcasters. Digital transmissions have to
conform to the Digital Video Broadcasting (DVB) and the
Digital Audio Broadcasting (DAB) standards. 

The switch from analog to digital transmission is fore-
cast for 2006. The Autorità per le garanzie nelle comuni-
cazioni (Communications Authority) must adopt a regu-
lation concerning the licensing of digital terrestrial radio



IRIS
• •

10 IRIS 2001 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Legge of 20 March 2001, no. 66, Conversione in legge, con modificazioni, del decreto-legge
23 gennaio 2001, n. 5, recante disposizioni urgenti per il differimento di termini in mate-
ria di trasmissioni radiotelevisive analogiche e digitali, nonché per il risanamento di
impianti radiotelevisivi (Act no. 66/2001 of 20 March 2001 to convert with modifications
decree-law no. 5/2001 containing urgent provisions on local radio and television broad-
casting). Gazzetta Ufficiale of 24 March 2001, Serie generale no. 70. Available at
http://www.camera.it/parlam/leggi/01066l.htm

IT

Lei nº 4/2001 de 23 de Fevereiro, Aprova a Lei da Rádio (Act nº 4/2001 of 23 February,
Radio Act), available at: http://www.secs.pt/leidaradio.html

PT

Maja Cappello
Autorità per le
Garanzie nelle
Comunicazioni

or television broadcasting by 30 June 2001. Licences and
authorisations will be issued by the Ministero delle comu-
nicazioni (Ministry of Communications) on the basis of

the relevant frequency plans. The Authority must adopt
the national digital radio broadcasting frequency plan by
31 December 2001 and the national digital television
broadcasting frequency plan by 31 December 2002. 

On a local level, the Ministry of Communications may
also issue licences for audiovisual interactive transmis-
sions and Multimedia Wireless System (MWS) services.
Act no. 66/2001 vests the Ministry with the power to
define, by June 2001, a programme for the development
of new technologies for digital terrestrial and satellite
television broadcasting and for the introduction of wire-
less terrestrial audiovisual systems. By September 2001,
the Ministry will carry out a study on the convergence
between telecommunications and audiovisual sectors and
the new information society services in order to draw up
a proposal for the Communications Authority on the 
regulation of multimedia television broadcasting. ■

PT – New Radio Law

NEW MEDIA/TECHNOLOGIES

BE – Conditional Duty on Internet Service Provider 
to Withdraw Allegedly Illegal Hyperlinks 
to MP3 Websites

On 23 February 2001, the Portuguese Parliament
approved a new Radio Act (Act nº 4/2001). One of the
most relevant changes introduced by the new act relates
to autonomous production by local radio stations. In
order to guarantee the specificity of local radio stations
(frequently used merely as broadcasters of national radio
channels), Act nº 4/2001 makes it compulsory for local
stations to produce eight programming hours per day (to

be broadcast between 7 am and midnight) with their own
technical and human resources. Overall, local Hertzian
radio stations are now obliged to broadcast 24 hours per
day.

Act nº 4/2001 contemplates for the first time specific
bidding for university radios. Although there are already
several university radios in the country, they have had to
compete for frequencies with other local, non-academic
projects. The new law also deals with cable and satellite
broadcasts, stating that the establishment of indepen-
dent distribution systems depends on specific regulation,
namely Law Decree 241/97 of 18 September 1997 and
Law Decree 381-A/97 of 31 December 1997. ■

Helena Sousa
Departamento de

Ciências da
Comunicação
Universidade 

do Minho

demand of the rightsholders may be considered an act of
unfair competition. However, removal is only obligatory
under certain conditions that were developed in the
judgment of 13 February 2001. This judgment refers inter
alia to the EC Directive on Electronic Commerce. Accor-
ding to the Court of Appeal, IFPI/NV Universal did not
sufficiently identify all of the websites to be withdrawn
and did not sufficiently prove the illegal character of all
of the websites concerned. As it was not demonstrated
that Belgacom/Skynet had committed an act of unfair
competition in these circumstances, the Court over-
turned the judgment of 2 November 2000. ■

Sebnem Bilget 
Head of Interna-
tional Relations

Department 
Radio and 
Television

Supreme Council

TR – Notification on the Broadcast of Consumer
Awareness Programs

Regarding consumer protection, a new development
has taken place in the Turkish broadcasting sector. The
Ministry of Industry and Trade recently issued a Notifi-
cation which obliges radio and television broadcasters to
transmit programs to promote consumers’ awareness
regarding Articles 20, 21 and 31 of the Law on the Pro-
tection of Consumers, Law No. 4077 of 23 February 1995.
In order to achieve this aim the content, transmission,

proportion and time interval of the educational, instruc-
tive and informative programs for consumers are subject
to the Notification’s provisions (Art. 2 of the Notifica-
tion).

According to Article 4, educational, enlightening and
informative programs shall be transmitted by the radio
and television enterprises. Such programs shall not be
less than 1 % of the weekly transmission time and shall
be transmitted between 07.00 - 23:00 in order to be able
to reach the targeted audience (Art. 6).

The Minister of Industry and Trade shall be responsi-
ble for the Notification’s enforcement. According to the
Notification, programs prepared by the Ministry of Indus-
try and Trade shall be made available to broadcasters by
the Radio and Television Supreme Council, the Turkish
supervisory authority for broadcasting. ■

Sanayi ve Ticaret Bakanlıgından; Radyo ve Televizyon Kurulusclarında Tüketicileri Egitici,
Aydınlatıcı ve Bilgilendirici Programların Yayımlanmasına Iliskin Teblig (Notification on 
the Broadcasting of Educational, Instructive and Informative Programs for Consumers by
Radio and Television Enterprises) dated 31 January 2001, Official Gazette No. 24304

EN

Brussels Court of Appeal, 13 February 2001. See Auteurs & Media 2001/1, Special Issue:
Internet et l’environnement numérique/Internet en de digitale omgeving (to be pub-
lished)

NL

Dirk Voorhoof
Media Law 

Section of the
Communication

Sciences 
Department 

Ghent University
Belgium

A judgment of 13 February 2001 of the Brussels Court
of Appeal has overruled a judgment of the Commercial
Court of 2 November 2000 ordering the Internet Service
Provider Belgacom/Skynet, at the request of IFPI/NV Uni-
versal, to remove hyperlinks pointing to illegal MP3 files
from its server. The Court of Appeal was of the opinion
that the refusal to remove hyperlinks to files allegedly in
breach of copyright and neighbouring rights at the

,
› ›

›,
,



IRIS
• •

11IRIS 2001 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

383bis of the Criminal Code. Two Internet Service
Providers (ISPs) whose infrastructure and services had
been used to distribute and receive the illegal content on
the Internet were not convicted. 

The Court referred to the basic rules of the Belgian
Collaboration Protocol to Help Stamp Out Illegal Acts on
the Internet (see IRIS 1999-7: 4), according to which
ISPs are not under a general obligation to systematically
search for illegal content on the Internet. As both ISPs
had shown their readiness and availabilitily to cooperate
with the judicial authorities in order to prevent the
criminal use of the Internet, there was no indication of
their guilt or complicity. The Court emphasised that if
ISPs were to be automatically considered responsible for
illegal messages distributed over their servers, this would
force them to actively control all of the messages
received and transmitted by means of their infrastruc-
ture. According to the Court, such a form of prior control
could be considered a threat to freedom of expression
and information on the Internet. ■

Hasselt Criminal Court, 17 November 2000. See Auteurs & Media 2001/1, Special Issue:
Internet et l’environnement numérique/Internet en de digitale omgeving (to be pub-
lished)

NL

BE – User Punished for Child Pornography 
on the Net; ISPs Not Convicted

Peter 
Strothmann

Institute of
European Media

Law (EMR)

DE – Bundestag Adopts New Electronic Signature Act
On 15 February 2001, the German Bundestag (Lower

House of Parliament) adopted the new Signaturgesetz
(Electronic Signature Act - SigG), which was approved by
the Bundesrat (Upper House of Parliament) on 9 March.
Under the terms of the Act, which is designed to 
transpose into German law the provisions of Direc-
tive 1999/93/EC of 13 December 1999 on a Community
framework for electronic signatures (see IRIS 2000-1: 5),
the current 1997 Electronic Signature Act will be abo-
lished.

A key feature of the new Act is the creation of a new
security infrastructure for qualified electronic signa-
tures, which should make it possible to ascertain the
identity of the author of electronically-exchanged data
and to guarantee its integrity. In accordance with the
Directive, a certification office can now operate without
official authorisation. However, all certification service
providers are to be monitored by the appropriate State
authority, which can stop them from operating in certain

circumstances (Section 19.3 SigG). Certification offices
can, however, voluntarily undergo an accreditation pro-
cedure for electronic signatures (Section 15 SigG), as 
a result of which security standards would be higher 
than those required by Directive 1999/93/EC. Accredi-
ted offices can use this title and refer to the proven 
levels of security they provide in legal and business 
dealings.

A new addition to the 1997 Act is that, in accordance
with Article 2.5 of Directive 1999/93/EC, software-based
electronic signature systems are now authorised (Section
2.10 SigG).

Over and above the liability rule in Article 6 of the
Directive, Section 11 of the new Act extends the compul-
sory liability of certification service providers to all areas
covered by the Act and by the statutory order adopted on
the basis of Section 24 SigG, as well as to cases in which
the providers’ products fail to work for qualified electronic
signatures or other technical security devices.

Section 21 of the new Act contains a comprehensive
list of offences punishable by fines, according to which
infringements by certification service providers against
certain obligations set out in either the SigG or the statu-
tory order adopted under Section 24 SigG can be puni-
shed with fines of up to DEM 100,000. ■

Gesetz über Rahmenbedingungen für elektronische Signaturen und zur Änderung weiterer
Vorschriften (Act on a framework for electronic signatures and to amend other provisions),
15 February 2001

DE

Peter 
Strothmann

Institute of
European Media

Law (EMR)

DE – RTL Buys Bundesliga Audio Internet Rights

The RTL group has purchased audio rights to the foot-
ball Bundesliga (national football league) for its Internet
service. Match coverage will be taken from a webpage
hosted since February 2000 by Internet Service Provider
Altus Analytics AG in accordance with the instructions of
the Deutscher Fußball-Bund (German Football Federation
- DFB).

The deal was possible because the Kirch group, which
owns the rights to motion picture transmissions and
exclusive Internet rights to live motion picture coverage,
did not acquire Internet rights for audio transmissions.

The rights thus acquired by RTL cover live reporting
and the provision of statistics, still pictures and detailed
reports on all matches, as well as the transmission of press
conferences (audio and video) and live player interviews.
Following each round of matches (from the Tuesday after
weekend fixtures), it will be possible to access the online
archive and view brief video highlights of each game. ■DFB website: http://www.dfb.de/bliga/radio/index.html

FR – Decision by the Court of Cassation on 
the Application of the Short Prescription Period 
for On-line Press Offences

Following two decisions that aroused a great deal of
debate, in which judges found that on-line press offences

constituted a continuous offence (IRIS 2001-1: 13), the
court of cassation has at last stated its position on the
much-discussed matter of the application of the three-
month prescription of Article 65 of the 1881 Act to this
type of offence. “Press” offences (such as defamation and
slander) lapse a full three months after either the date
on which they are committed or the date on which the

Dirk Voorhoof
Media Law 

Section of the
Communication

Sciences 
Department 

Ghent University
Belgium

In a judgment of 17 November 2000, the Hasselt
Criminal Court convicted a person who was found in 
possession of pictures and software containing images of 
sexual behaviour of a pornographic character featuring
minors aged under 16. He was convicted under Article



IRIS
• •

12 IRIS 2001 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Amélie 
Blocman

Légipresse

public becomes aware of them, and some judges had felt
that the specific nature of the Internet transformed the
act of publication into a continuous act.

In the case brought before the court of cassation, a
civil servant had had the author of an article she con-
sidered defamatory, and which had been posted on an
Internet site, summoned to appear in court. The court of
appeal in Papeete had declared the public action and the
civil action out of time, on the grounds that it was by no
means impossible that the disputed text had been posted

more than three months before the writ of summons was
served. The court of cassation held that the court of
appeal had reached its decision on insufficient, hypo-
thetical grounds that did not establish that the article in
question had been “made available to Internet users (…)
more than three months before the date of the summons,
ie outside the period referred to in Article 65 of the Act
of 29 July 1881”.

It has to be said that the court of cassation only
implicitly acknowledges the application in this case of
the three-month prescription for on-line press offences.
The court of cassation was in fact being called upon pri-
marily to determine the matter of the date on which the
disputed text first appeared on-line. Nevertheless, the
solution seems to have been reached, and it is indeed
“from the day on which [a text is] made available to
Internet users” that the short prescription period should
be calculated. This decision could therefore put an end to
the attempts of certain judges to “revolutionise” the
matter. Nevertheless, the question of authenticating the
date on which an item first appears on the Internet
remains unresolved. ■

Amélie 
Blocman

Légipresse

FR – Liability of Hosts - Application of the Act 
of 1 August 2000

An order in an urgent matter at the regional court in
Paris on 6 February has shed more light on the applica-
tion of the Act of 1 August 2000 on rendering hosts
liable. A company and its manager who had been the sub-
ject of defamatory and slanderous messages on an Inter-
net site that was also unlawfully using the company’s
name as its domain name, had applied to the courts for
an urgent order requiring the site’s host to make such
dissemination impossible. They also wanted the host to
communicate to them the information and computer
data in its possession so that the creators of the disputed
site could be identified.

Examining the first application, the judge sitting in
urgent matters recalled that under Article 43-8 of the Act
of 30 September 1986, introduced by the Act of 1 August
2000, hosts “are not liable in criminal or civil terms for
the content” of the on-line communication services they
host “unless, having been notified by a judicial autho-
rity, they have not taken prompt action to prevent access
to such content”. In the present case, the judge acknow-
ledged that the host, without waiting to be ordered to do

so by the courts, had on its own initiative shut down the
disputed site.

On the second application, the judge recalled that the
Act of 1 August 2000 instituted a system excluding the
anonymity of non-professional editors of on-line services
which, although it did not require certain details of iden-
tification referred to in Article 43-10-I of the 1986 Act
(as amended) to be made available to the public, did
require these to be communicated to hosts. The latter for
their part are required to have and keep this personal
identification data, and the courts may demand its dis-
closure. In the present case, the host company had given
the judge the elements of identification in its possession
at the hearing. The judge had then ordered disclosure to
the plaintiff company, which then had the possibility of
taking the editor of the site to court on the merits of the
case to penalise his unlawful behaviour. The judge also
took care to point out that, as the proceedings had been
instigated in the sole interest of the applicants, the
defendant host could not be ordered to pay costs and
lawyers’ fees.

As this decision shows, the Act of 1 August 2000 has
set up a two-stage procedure; it is only once the judge
has ordered the host to disclose to the applicant the
details permitting identification of the editor of the dis-
puted site that the unlawful behaviour of the latter may
be penalised. ■

FR – Misleading and Unlawful Nature of Advertising
for Unlimited Internet Access

TGI Paris (ord. réf.) (Regional Court of Paris (order in an urgent matter)), 7 February 2001
– SA Ciriel v. SA Free
FR

Cour de cassation (chambre criminelle) (Court of cassation, criminal chamber), 
30 January 2001 – Annie Wilbert, known as “Rousseau”
FR

As the number of French homes wanting to obtain
Internet access is increasing constantly, access providers
regularly make ever more competitive connection offers
to meet the large-scale demand. Thus, during the summer
of 2000, the company AOL advertised an offer, valid for
several months, of unlimited Internet access for
FRF 99.00 per month, inclusive of access and phone time.
The offer was very successful, rapidly generating not only
a large number of new subscriptions but also, as a result,
connection problems that were widely reported in the
press and acknowledged openly by the access provider.
To alleviate these problems, the company had introduced
two specific techniques. The first consisted of a “session
modulator” which disconnected users after half an hour,
leaving them unable to resume the connection. The 
second involved the introduction of a “timer” – an inac-

tivity screen requiring users to confirm their presence in
order to keep the connection open after a certain amount
of time had elapsed. In a case brought by the Union
fédérale des consommateurs (UFC), an important con-
sumer group, the regional court in Nanterre has now
fined the access provider FRF 250,000 for misleading
advertising, on the grounds that, by using these two
techniques, connections were limited. In analysing the
deal offered by AOL, the court noted that it differed from
the many competitive offers in that it offered unlimited
access. It was this distinguishing feature which consti-
tuted the main attraction of the AOL offer and which the
court interpreted in a very broad sense, in favour of sub-
scribers. The session modulator used, which allowed the
access provider to interrupt a connection at its discre-
tion, limited the subscriber’s freedom to surf the web
without hindrance. The “timer” also hampered this free-
dom, because it required human intervention in order to
keep the connection open beyond a certain amount of



IRIS
• •

13IRIS 2001 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Mathilde de
Rocquigny
Légipresse

time. The fact that AOL included a clause in its contracts
reserving the right to amend or discontinue certain
aspects of the service at any time, and a notice to the

effect that the company did not guarantee in any way
that subscribers would be able to achieve access when-
ever and wherever they liked, made no difference to the
assessment of the misleading nature of the advertising;
nor did the technical difficulties encountered by the
operator. In order to ensure the dissemination of its deci-
sion, the court acceded to the application for publication
entered by the consumer group. As the court 
had found AOL guilty of the offence of misleading adver-
tising referred to in the plaintiff ’s summons, this 
could be mentioned in the publication, but as the court
had not found AOL guilty of breaching trust on a large
scale, publication of this part of the summons would 
constitute defamation and would have to be deleted 
from the wording of the official notice when it was 
published. ■

DPP v. Kenny, Circuit Court, 27 March 2001; The Irish Times at: http://www.ireland.com
(on 28 March 2001)

Criminal prosecutions for libel are very rare in Ireland
(see IRIS 2000-2: 14). However, on March 27, a business-
man was convicted of libelling a business competitor on
the Internet. He had placed a notice on the Internet indi-
cating that she was providing prostitution services. Fol-
lowing conviction, the defendant offered to pay IEP
10,000 compensation to the victim. The judge, however,
deemed it insufficient. In a civil action she would pro-

bably be awarded a much higher sum. Sentence will be
passed in the coming weeks. The Defamation Act 1961,
which contains provisions on criminal libel, provides that
anyone who maliciously publishes any defamatory libel,
knowing it to be false, shall be liable to a fine of up to
IEP 500, or imprisonment not exceeding two years, or to
both fine and imprisonment (s.12). Some lawyers have
expressed interest in the fact that the Defamation Act
1961, considered out-of-date in some respects, is capable
of dealing with instances of Internet libel. ■

Marie 
McGonagle

Faculty of Law
National 

University 
of Ireland, 

Galway

IE – Internet Libel

TGI Nanterre, ordonnance de référé (Regional court of Nanterre, order delivered in an
urgent matter), of 20 February 2001 – Union fédérale des consommateurs Que Choisir, 
P. Cure Boulay, N. Gauthereau v. SNC AOL France

FR

US – Modified Preliminary Injunction Against 
Napster

On 12 February 2001, Napster Inc., the digital file
music sharing service, received a temporary reprieve from
the United States Court of Appeals for the Ninth Circuit.
Plaintiffs representing several major recording companies
went before the court, seeking to enforce a preliminary
injunction previously imposed by the United States Dis-
trict Court, Northern District of California. The injunction
was stayed pending an appeal by Napster (see IRIS 2000-
9: 13; for a detailed explanation of the Napster case, see
IRIS 2000-8: 14 or IRIS FOCUS pp.21-27). 

The Appeals Court reviewed the District Court’s
findings and agreed with its determination that the
plaintiffs demonstrated a prima facie case of direct
infringement because they own the infringed material
and their rights of reproduction and distribution are vio-
lated by Napster users.  

The Appeals Court also reviewed the District Court’s
findings and agreed that the plaintiffs are likely to 
succeed in establishing that Napster users do not have a
“fair use” defense. The Appeals Court agreed that Napster
users are not engaged in fair use of the copyrighted
material because: (1) the purpose and character of the
use is commercial; (2) the material is primarily creative,
which is less likely to receive “fair use” protection than
fact-based works; (3) the entire copyrighted work is
copied, not simply a portion; and (4) use of Napster
reduces audio CD sales and raises barriers to the plain-
tiffs’ entry into the digital music downloading market.
The Appeals Court rejected Napster’s claim that the use
of sampling should be considered “fair use,” finding that
sampling is a commercial use that adversely affects the
market for the copyrighted music. The Appeals Court
similarly rejected Napster’s claim that “space-shifting” 
of digital music files on Napster was “fair use,” as 
the shifting subsequently made the copyrighted mate-

rial available to the general public, not just the original
user. 

The Appeals Court also supported the District Court’s
finding that the plaintiffs would be likely to succeed in
establishing that Napster is secondarily liable for direct
copyright infringement under the theory of contributory
copyright infringement. In doing so, the Appeals Court
agreed that Napster had actual knowledge that specific
infringing material was available using its system and
that it could have, but did not, block access to the mate-
rial. Moreover, the Appeals Court agreed that Napster
“materially contributed” to the infringing activity 
by providing the site and facilities for direct infringe-
ment.

Next, the Appeals Court supported the District Court’s
finding that the plaintiffs would be likely to succeed in
establishing that Napster is secondarily liable for direct
copyright infringement under the theory of vicarious
copyright liability. In doing so, the Appeals Court agreed
that Napster financially benefited from placing infrin-
ging files on its system and that the company failed to
supervise its system and prevent the exchange of copy-
righted material.

The Appeals Court upheld the District Court’s rejection
of Napster’s defenses under the Audio Home Recording
Act and the Digital Millennium Copyright Act. The
Appeals Court also agreed with the District Court’s rejec-
tion of Napster’s defenses of waiver, implied license and
copyright misuse. 

While the Appeals Court agreed that a preliminary
injunction against Napster was required, it concluded
that the District Court’s injunction was overbroad, as it
placed the entire burden upon Napster to ensure no copy-
ing, downloading, uploading, transmitting or distribu-
ting of the plaintiffs’ work occurred on its system. The
Appeals Court modified the injunction to place the bur-
den on the plaintiffs to notify Napster of copyrighted
works available on the system before Napster has a duty
to remove the offending content. The Court did impose



IRIS
• •

14 IRIS 2001 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Carl Wolf Billek
Communications

Media Center
an obligation on Napster to police its system, within the
limits of its ability. The case was remanded to the District

Court for the purpose of modifying the preliminary
injunction in accordance with the Appeals Court’s 
findings.

On 6 March 2001, US District Judge Marilyn Pattel
issued a new order to conform to the requirements set by
the Appeals Court. Plaintiffs must notify Napster of
infringing files available on the Napster system, inclu-
ding the title of the work, the artist’s name and the
names of the infringing files. Furthermore they must
prove ownership or control of the rights concerned. After
such notification, the order imposes on Napster the
removal of infringing files from its system within three
working days. ■

Mathilde de
Rocquigny
Légipresse

RELATED FIELDS OF LAW

FR – Conditions for Using Phonograms 
as Background Music for Video Clips

The distribution of many phonograms is often pro-
moted by means of a video clip that adapts the sound-
track of the original phonogram to visual images. These
video clips are entirely dependent on the exploitation of
the original sound work, and a recent decision by the
court of cassation has now set out in detail the conditions
for producing video clips. In the case in question, the per-
forming musicians and their representatives claimed that
video clips could not be produced without their authori-
sation as this constituted a secondary use of their per-
formances. On the other hand, the producers of the
phonograms and videos claimed that the authorisation
given by the performers at the time of recording was
equivalent to a transfer to the producers of the rights con-
cerning the performance, thereby authorising any secon-
dary exploitation, subject to additional remuneration.

The court of cassation upheld the decision that the
reproduction of the musicians’ performance in the form
of videos was unlawful if they had not given their con-
sent. The producers based their claim on Articles L 762-1
and L 762-2 of the Employment Code, which govern
authorisation by the performer, but the court did not
agree. The court held that the existence of an employ-
ment contract did not waive the enjoyment of intellec-
tual property rights; the performer’s authorisation was
required each time the performance was used, in com-
pliance with Article L 212-3 of the Intellectual Property
Code.

The producers also based their claim on professional
agreements which showed that the authorisation given
at the time of recording was valid for any secondary use
of the performances. The court of cassation, interpreting
the common intention of the parties, decided that this
authorisation given at the time of the recording was
specifically limited to reproduction in the form of a
phonogram produced for commercial purposes.

Videos were therefore not covered by these agree-
ments, and the court concluded that the production of a
video based on a phonogram was subject to obtaining the
performers’ authorisation. ■

Cour de cassation, 1re chambre civile (Court of cassation, 1st civil chamber), 6 March 2001,
French national union of phonographic editors (Syndicat national de l’édition phono-
graphique) v. French national union of performing musicians (Syndicat national des artistes
musiciens de France SNAM et SPEDIDAM)
FR

A&M Records, Inc. et al. v. Napster, Inc., No. 00-16401, D.C. No. CV-99-05183-MHP; No.
00-16403, D.C. No. CV-00-00074-MHP; App. Ct. Ninth Cir., 12 February 2001.
A&M Records, Inc. et al. v. Napster, Inc., No. C 99-05183 MHP MDL No. C 00-1369 MHP;
United States District Court Northern District of California, 6 March 2001.
EN

IT – New Provisions on Publishing

On 7 March 2001, the Italian Parliament approved Act
no. 62 on Publishing (Nuove norme sull’editoria e sui
prodotti editoriali e modifiche alla legge 5 agosto 1981, 
n. 416). After long discussions on the Government’s 
draft law (see IRIS 2000-7: 13) by the Camera dei 
Deputati (Chamber of Deputies) on 7 February 2001 and

by the Senato della Repubblica (Senate), the law was
eventually adopted on 21 February. It updates the
twenty-year-old Publishing Act of 1981 (Disciplina delle
imprese editrici e provvidneze per l’editoria, Legge of 
5 August 1981, no. 416, in Gazzetta Ufficiale of 6 August
1981, no. 215). 

Article 1 introduces a wide definition of editorial
products, which are defined as such if printed on paper
or in electronic format, provided that their purpose is to

Marie 
McGonagle

Faculty of Law
National 

University of 
IrelandGalway

IE – Media Identification of Asylum-Seekers

Section 19.2 of the Refugee Act 1996 came into force
in November 2000. It states that the identity of appli-
cants for asylum must not be published in a written
publication or broadcast without the consent of both the
applicant and the Minister for Justice. A “written publi-
cation” is stated to include a film, sound track and any
other record in permanent form. Breach of the section is
an offence punishable by a fine not exceeding IEP 1,500

and/or by imprisonment for a term not exceeding twelve
months. The National Union of Journalists criticised the
section as a restriction on the freedom of expression of
asylum-seekers and as censorship of the media. The
Minister said that the section, which was brought in by
a previous government, was intended to protect the pri-
vacy of asylum-seekers and the confidentiality of the
asylum process. He said (6 February 2001, as reported in
The Irish Times of 7 February 2001), however, that he had
reviewed the matter and would amend the section. The
media will no longer need to obtain the consent of the
Minister, only that of the applicant for asylum. ■Refugee Act 1996, available at: http://193.120.124.98/ZZA17Y1996.html



IRIS
• •

15IRIS 2001 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Yana Sklyarova
The Moscow

Media Law and
Policy Center

Maja Cappello
Autorità per le
Garanzie nelle
Comunicazioni

be distributed by any means or through radio and televi-
sion broadcasting. Cinematography and discography

products are excluded from this category. Article 2 brings
previous legislation up to date with the requirements
deriving from Community law, by explicitly stating that
publishing activities may be carried out by enterprises
established in a Member State of the European Union,
and not only by Italian enterprises. Non-EU countries are
entitled to the same treatment only where a reciprocity
clause regulates their relations with Italy. Subsequent
articles of the Act provide for financial contributions to
publishing enterprises established in the European
Union, but active in Italy, from a special fund. The Euro-
pean Commission will now be notified of the law under
Council Regulation (EC) no. 659/1999, which lays down
rules for the notification of new State aids. ■

Legge of 7 March 2001, no. 62, Nuove norme sull’editoria e sui prodotti editoriali e mo-
difiche alla legge 5 agosto 1981, n. 416 (Law on Publishing no. 62 of 7 March 2001) in
Gazzetta Ufficiale of 21 March 2001, no. 67. Available at http://www.camera.it/par-
lam/leggi/01062l.htm 

IT

KZ – New Code on Administrative Offences

On 30 January 2001, the Republic of Kazakhstan’s new
Code on Administrative Offences was signed into law by
the President of the Republic. General provisions of the
Code introduce new forms of administrative sanctions
such as the confiscation of the means used in committing
an offence, and the revocation or suspension of licenses
or other form of special authorisation to engage in a cer-
tain type of activity. These sanctions can be used com-
plementary to the imposition of other administrative
sanctions such as fines, warnings, etc. 

Chapter 23 of the Code deals with administrative
offences in the mass media field. It stipulates the appli-
cation of these sanctions to the broadcast and print
media outlets. Article 342, which primarily deals with
broadcasting, e.g. penalises the airing of programmes in
a non-state language when the time volume of such pro-
grammes excedes that of programmes in the state lan-
guage (Kazakh).

Authorizing of broadcasts that advertise or promote
tobacco or alcohol products outside of the timeframe per-
mitted by law can result in the imposition of a fine on
the offending company’s persons in charge (Art.349).
Violations of the prescribed order for keeping logs and
recordings of TV and radio broadcasts are also punishable
under the Code.

Repeated violations committed within a year after an
administrative sanction was imposed may lead to a more
serious punishment, namely an increased fine, suspen-
sion of the mass media company’s activities (for up to 6
months) and confiscation of technical means (including
broadcasting facilities) used for production and dissemi-
nation.

Under the new Code, the courts have jurisdiction in
regard to administrative offences committed in the
media field (Art.541), but the Ministry of Culture, 
Information and Public Concord (the executive regula-
tory body in the media field in Kazakhstan) may initiate
proceedings on its own motion by issuing a protocol on
the administrative offence (Art.634-636) thus obtaining
discretionary powers in bringing media companies to
court. ■

Code of the Republic of Kazakhstan on Administrative Offences, officially published in
Russian Kazakhstanskaya pravda daily, 13-15 February 2001. Text of the Chapter 23 is
available on the Internet at: http://www.kazpravda.kz/ARXIV/14_02_2001/z.html#m0

RU

Arrondissementsrechtbank (President District Court) of Utrecht, 23 March 2001, 
No. 125921/KG, ELRO no. AB0689, available at:
http://www.rechtspraak.nl/uitspraak/show_detail.asp?ui_id=24429

NL

clothing stores. The station, owned by RTL/Holland 
Media Groep (RTL/HMG), will be obliged to drop its 
current name, Veronica, on 1 September 2001, following
the withdrawal from RTL/HMG in May 2000 of the Vero-
nica broadcasting association, which owns the Veronica
trademark. After losing ME to WE, the former Veronica
has decided to take no further trademark risks: its latest
name, Yorin, does not ring any familiar bells. ■

NL – Dutch Broadcaster Loses Name 
in Trade Dispute

US – Court Rejects FCC and Time Warner Arguments
on Limits and Diversity

The US Court of Appeals for the District of Columbia
Circuit was critical of both parties in its 2 March 2001
reversal and remanding of most of Time Warner and
AT&T’s action against the Federal Communications Com-
mission (FCC). While recognising important governmen-
tal interests in “the promotion of diversity in ideas and
speech” and “the preservation of competition”, the Court
held that the FCC must provide better justification for its
rules and limits. 

The issue of whether a 30% horizontal limit on the

number of subscribers served by a multiple cable system
operator interferes with First Amendment speech rights
by restricting the number of viewers to whom a cable
operator can speak was remanded. The suggestion was
made by the Court that the FCC consider the impact of
Direct Broadcast Satellites on the market power of the
cable industry. The Court also remanded on vertical limi-
tations on cable ownership, finding that while the FCC is
required to “ensure that no single cable operator or group
of cable operators can unfairly impede… the flow of
video programming from the video programmer to the
consumer”, Congress has not “given the Commission
authority to impose, solely on the basis of the ’diversity’
precept, a limit that does more than guarantee a pro-

Bernt Hugenholtz
Institute for

Information Law
University of
Amsterdam

The Dutch commercial broadcasting station Veronica
has lost its chosen name ME in a dispute over trademark
infringement. Ruling in summary proceedings, the 
District Court of Utrecht held that ME is confusingly 
similar to WE, the well-known trademark of a chain of



IRIS
• •

16 IRIS 2001 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Brison, F.-Het naburig recht van de uitvo-
erende kunstenaar.-Brussels: Larcier, 2000.-
736 p.-ISBN 28 044 0726 8.- EUR 122,20.

Dumortier, J., Robben, F.; Taeymans, M.-A
Decade of research @ the crossroads of 
law and IC.- Brussels: Larcier, 2001.-476 p.
(Huldeboek 10 jaar ICRI).-
ISBN 28 044 0725X.- EUR 104,10.

Evrard, J.; Péters, P.-La Défense de la marque
dans le Benelux - marque Benelux et marque
communautaire.-Brussels: Larcier, 2000.-
2e édition.-352 p.-(Série Création
Information Communication).-
ISBN 28 044 0600 8.- EUR 104,10.

Gallego Ortiz, Javier (Ed.).-Libro blanco 
del audiovisual : cómo producir, distribuir y
financiar una obra audiovisual.- Madrid:
Exportfilm, 2000.-475p.- ISBN 84 607 1089 0.

Guillaume, François.- MEDIA Plus et la
défense de la diversité culturelle.-
Paris : National Assembly Delegation to 
the European Union, 2000.-50p.-
ISBN 2-11-109956-2.6 - EUR 3.05.

Horgan, J.–Irish Media: a critical
history.–London: Routledge, 2001.–240 p.-
ISBN 0415216419 (Paperback).–GBP 14.99/
ISBN 0415216400 (Hardback).–GBP 45.

Kops, Manfred; Schulz, Wolfgang.-Von der
dualen Rundfunkordnung zur dienstespezi-
fisch diversifizierten Informationsordung? -
Baden-Baden: Nomos, 2001.-320p.- 
(Symposien des Hans-Bredow-Instituts,
Bd.19).-ISBN 3-7890-7126-9.- DEM 98.

Manssen, Gerrit (Hrsg).- Telekommunika-
tions- und Multimediarecht.-Berlin: 
Erich Schmidt Verlag, 2000-1096 S.-
ISBN 3 503 04817 0.- DEM 198.

Sport on the Internet.-London: 
Screen Digest, 2000.-400p.- GBP 995.

Verbiest, T.;Wéry, É.-Le droit de l’internet 
et de la société de l’information: droits
européen, belge et français).-
Bruxelles: Larcier, 2001.-648 p.- 
(Série Création Information 
Communication).- 
ISBN 28 044 0719 5.-BEF 4800.

Weber, Rolf.-Medienrecht für 
Medienschaffende: Einführung -
Rechtsquellen.-Zürich: 
Schulthes Verlag, 2000.-103 S.

IRIS on-line/Observatory Web-Site
Subscribers may access any issue of IRIS in any of the three language versions; the complete 
collection (from 1995 onwards) is now available on our new Internet platform at: 
http://www.obs.coe.int/iris_online/
From time to time this web-site will also offer additional articles that were not included in the
IRIS paper version. Passwords and user names are communicated on invoicing your annual 
subscription. If you have not yet received your user name or password enabling you to use this
service, please contact
Valerie.Haessig@obs.coe.int
Information on other Observatory publications are available at 
http://www.obs.coe.int/oea_publ/index.html

Document Delivery Service
Documents given as references in bold type, with the ISO language codes for the language 
versions available, may be ordered through our Document Delivery Service. Our charge for this
service is either € 50.00/FRF 327.98 (equivalent to USD 51.00 or GBP 31.00) per document for
single orders, or € 445.00/FRF 2 919.00 (equivalent to USD 450.00 or GBP 275.00) for a sub-
scription for 10 documents. Postage is extra in both cases. Please let us know in writing what
you would like to order so that we can send you an order form without delay.
European Audiovisual Observatory, 76, allée de la Robertsau, F-67000 Strasbourg
e-mail: IRIS@obs.coe.int - fax: +33 (0)3 88 14 44 19

Subscription
IRIS appears monthly. You may subscribe to it (10 issues for one calendar year + a binder) 
at the annual rate of € 210/FRF 1,377.51 (approximately USD 213 and GBP 130).
Subscription Service:
Markus Booms - European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau, F-67000 STRASBOURG
Tel.: +33 (0)3 88 14 44 00 - Fax: +33 (0)3 88 14 44 19
E-mail: obs@obs.coe.int
URL http://www.obs.coe.int/about/order.html
Subscriptions will be automatically renewed for consecutive calendar years unless cancelled
before 1 December by written notice sent to the publisher.

PUBLICATIONS AGENDA

Werbung und Recht 2001 / 
Publicité et droit 2001
7 June 2001
Organiser: Institut de journalisme et 
communication, Université de Neuchâtel
Venue: Neuchâtel
Information & Registration:
Tel.: +41 32 718 1687
Fax: +41 32 718 1701
E-mail: regis.borruat@unine.ch

EU Telecommunications Law 
& Regulation
25 – 26 June 2001
Organiser: IBC Global Conferences Limited
Venue: Brussels
Information & Registration:
Tel.: +44 (0) 1932 893855
Fax: +44 (0) 20 7636 1976
E-mail: cust.serv@informa.com

Darcee F. Olson
Programme in

Comparative
Media Law 
and Policy

Oxford University
grammer two possible outlets”. Thus, the FCC lacks statu-
tory authority for its actions. The elimination of the

majority shareholder exception and the prohibition on
the sale of programming by an insulated limited partner
were also remanded for further consideration. The Court
upheld the FCC’s 5% attribution rule, recognising that a
5% owner has an interest in informing him-/herself
about the company’s activities and trying to influence
(or supplant) management. However, the Court annulled
specific portions of the attribution rules as lacking 
rational justification and upheld the FCC’s creation 
of a 33% equity-and-debt rule. Designed to capture
“nonattributable investments that could carry the poten-
tial for influence”, the rule triggers attribution “to an
investor that holds an interest that exceeds 33% of the
total asset value (equity plus debt) of the applicable
entity”. ■

Time Warner Entertainment Co., L.P. v. Federal Communications Commission No. 94-1035,
decided 2 March 2001, available at: 
http://pacer.cadc.uscourts.gov/common/opinions/200103/94-1035a.txt 

EN

European Audiovisual 
Observatory

Television and media concentration: 
regulatory models on 

the national and the European level

Strasbourg: Council of Europe, 
2001.- 89p.- 
ISBN 92-871-4595-4.- EUR 27 
(available also in French and German)


