
2000 - 4

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: 
Recent Judgments on the Freedom of Expression 
and Information 2

EUROPEAN UNION

European Council: 
A Strategic Goal for the Next Decade 3

Forum Information Society: 
A European Way for the Information Society 4

European Commission: 
Green Light for Pay-TV and Free-TV Mergers 4

NATIONAL

BROADCASTING

BG–Bulgaria: Supreme Administrative 
Court Approves License 
for Private Broadcaster 5

DE–Germany: Mainz District Court 
Lifts Ban on TV Drama 5

DK–Denmark: The Media-Agreement 
of 28 March 2000 5

ES–Spain: 
Decree Setting Up the Committee 
for the Broadcasting of Sport Events Complies 
with the Law 6
Renewal of Concessions for 
National TV Broadcasters and Tender 
for National Free-to-Air DTTV Concessions 6
Approval of Regulation on Radio Spectrum 6

FR–France: TF1 Found Guilty of 
Restrictive Practices in the Production, 
Edition and Advertising of Videos 6

GB–United Kingdom:
BBC’s Application to Televise the Lockerbie Trial
Turned Down 7
Regulator Publishes Response to European 
Commission’s 1999 Communications Review 7
Regulator Recommends Banning Order 
for ‘Adult X’ Channel 8

GR–Greece: Symbols for Films Adopted 8

IT–Italy: New Provisions 
on Satellite Broadcasting 8

LV–Latvia: Radio and Television Law Amended 9

RO–Romania:
Unfair Competition Resulting 
from an Increase in Broadcasting Fees 9
Public Television Has 
To Cancel Short-Term Employment Contracts 9

RU–Russian Federation:
The Presidential Election Followed 
The New Law on Presidential Elections 10
Ministry Adopts Regulations of 
the Federal Competition Commission 
on Broadcasting 10

SL–Slovenia: The Draft 
of The New Media Law Set for First Reading 11

NEW MEDIA/TECHNOLOGIES

AT–Austria:
Draft Conditional Access Bill Presented 11

DE–Germany: 
Business TV and Internet Radio 12
Householders’ Rights on the Internet 12

FR–France:
Advertising on Internet Sites 12
Electronic Publishing Charter Signed 13

IE–Ireland: E-Commerce Bill 2000 Published 13

RELATED FIELDS OF LAW

BG–Bulgaria: Amendments 
of the Penal Code in Force 14

DE–Germany: 
Damages Awarded for Unproven Statements 
in Advertisement 14

Can the Press Name Public Officials 
Suspected of Committing a Crime? 14

New Calls for Alcohol Advertising Ban 15

IT–Italy: Implementation of 
the Comparative Advertising Directive 15

NL–Netherlands: Copyright of Photographer 
Not Infringed in TV-Program 15

The Electronic Rights War 16

PUBLICATIONS 20

AGENDA 20

IRIS
• •

L E G A L O B S E R V A T I O N S  
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY



IRIS
• •

2 IRIS 2000 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

INTERNATIONAL

The objective of IRIS is to publish information
on all legal and law related policy develop-
ments that are relevant to the European
audiovisual sector. Despite our efforts to
ensure the accuracy of the content of IRIS,
the ultimate responsibility for the truthfulness
of the facts on which we report is with 
the authors of the articles. Any opinions
expressed in the articles are personal and
should in no way be interpreted as to repre-
sent the views of any organizations partici-
pating in its editorial board.

• Publisher: 
European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG
Tel.: +33 (0)3 88 14 44 00
Fax: +33 (0)3 88 14 44 19
E-mail: obs@obs.coe.int
URL http://www.obs.coe.int
/oea/en/pub/index.htm

• Comments and Contributions to:
IRIS@obs.coe.int

• Executive Director: Nils A. Klevjer Aas

• Editorial Board: Susanne Nikoltchev, 
Co-ordinator – Michael Botein, Communica-
tions Media Center at the New York Law School
(USA) – Susanne Lackner, Directorate General
EAC (Audiovisual Policy Unit) of the European
Commission, Brussels (Belgium) – Wolfgang
Cloß, Institute of European Media Law (EMR),
Saarbrück (Germany) – Bernt Hugenholtz,
Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands) –
Christophe Poirel, Media Section of the 
Directorate of Human Rights of the Council 
of Europe, Strasbourg (France) – Andrei
Richter, Moscow Media Law and Policy Center
(MMLPC) (Russian Federation)

• Council to the Editorial Board:
Bertrand Delcros, Victoires Éditions
Martina Renner, Nomos Verlagsgesellschaft

• Documentation: Edwige Seguenny

• Translations: Michelle Ganter (co-ordination)
– Brigitte Auel – Véronique Campillo – France
Courrèges – Christopher Edwards – Paul Green –
Martine Müller – Katherine Parsons – Stefan
Pooth – Patricia Priss – Erwin Rohwer –
Véronique Schaffold – Stella Traductions –
Sylvie Stellmacher – Nathalie-Anne Sturlèse

• Corrections: Michelle Ganter, European
Audiovisual Observatory (co-ordination) –
Francisco Javier Cabrera Blázquez & Susanne
Nikoltchev, European Audiovisual Observatory
– Florence Pastori & Géraldine Pilard-Murray,
section Droit du Multimédia et des Systèmes
d’Information, University R. Schuman, Stras-
bourg (France) – Christophe Poirel, Media 
Section of the Directorate of Human Rights 
of the Council of Europe, Strasbourg (France)
– Candelaria van Strien-Reney, Law Faculty,
National University of Ireland, Galway 
(Ireland)

• Marketing manager: Markus Booms

• Typesetting: Pointillés, Hoenheim (France)

• Print: Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co.
KG, Waldseestraße 3-5, 76350 Baden-Baden
(Germany)

• Layout: Victoires Éditions

ISSN 1023-8565
© 2000, European Audiovisual Observatory,
Strasbourg (France)

IRIS
• •

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Recent Judgments
on the Freedom of Expression and Information

In the case Fuentes Bobo v. Spain the Court reached
the conclusion that the dismissal of an employee of the
public broadcasting organisation TVE was to be consid-
ered a violation of the right to freedom of expression. In
1993 Fuentes Bobo co-authored an article in the news-
paper Diario 16 criticising certain management actions
within the Spanish public broadcasting organisation.
Later in two radio programmes Fuentes Bobo made criti-
cal remarks about some TVE-managers. These remarks led
to disciplinary proceedings that resulted in the appli-
cant’s dismissal in 1994. In its judgment of 29 February
2000 the Court (Fourth Section) was of the opinion that
the dismissal of the applicant due to certain offensive
statements was to be considered an interference by the
Spanish authorities with the applicant’s freedom of
expression. The Court pointed out that Article 10 of the
Convention is also applicable to relations between
employer and employee and that the State has positive

obligations in certain cases to protect the right of 
freedom of expression against interference by private
persons. Although the interference was prescribed by law
and was legitimate in order to protect the reputation or
rights of others, the Court could not agree that the severe
penalty imposed on the applicant met a “pressing social
need”. The Court underlined that the criticism by the
applicant had been formulated in the context of a labour
dispute within TVE and was to be included in a public 
discussion on the failings of public broadcasting in 
Spain at the material time. The Court also took into 
consideration that the offensive remarks attributed to
the applicant appeared more or less to have been 
provoked during lively and spontaneous radio shows 
in which he participated. Because no other legal 
action had been taken against the applicant with regard
to the “offensive” statements and because of the very
severe character of the disciplinary sanction the Court
finally came to the conclusion that the dismissal 
of Fuentes Bobo was a violation of Article 10 of the 
Convention.

In a judgment delivered on 16 March 2000 in the case
of Özgür Gündem v. Turkey the European Court (Fourth
Section) once more held that there has been a violation
of Article 10 of the Convention by the Turkish authori-
ties. Özgür Gündem was a daily newspaper published in
Istanbul during the period from 1992 to 1994, reflecting
Turkish Kurdish opinions. After a campaign that involved
killings, disappearances, injuries, prosecutions, seizures
and confiscation, the newspaper ceased publication. The
applicants submitted that the State authorities had
failed to provide protection for the newspaper and com-
plained of the convictions arising from its reporting on
the Kurdish issue that was estimated as constituting 
separatist propaganda and provoking racial and regional

EUROPEAN COMMISSION
NYLSInstitute for Information Law

MOSCOW MEDIA LAW AND POLICY CENTER,
MMLPC

EMR
★★ ★

★

★

★

★

★

★
★

★

★Institute for European Media Law

Auteurs 
Media &



IRIS
• •

3IRIS 2000 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

EUROPEAN UNION

European Council: 
A Strategic Goal for the Next Decade 

hatred. In respect of the allegations of attacks on the
newspaper and its journalists, the Court was of the 
opinion that the Turkish authorities should have better
protected Özgür Gündem. The Court considered that
although the essential object of many provisions of the
Convention is to protect the individual against arbitrary
interference by public authorities, there may be positive
obligations inherent in an effective respect for the rights
concerned. The Court stated that genuine, effective exer-
cise of freedom of expression “does not depend merely on
the State’s duty not to interfere, but may require positive
measures of protection, even in the sphere of relations
between individuals”. In the case of Özgür Gündem the
Turkish authorities have not only failed in their positive
obligation to protect the freedom of expression of the
applicants. According to the Court the search operations,
prosecutions and convictions for the reporting on the
Kurdish problem and for criticising government policy
violated Article 10 as well. The Court underlined that the
authorities of a democratic State must tolerate criticism,
even if it may be regarded as provocative or insulting.

The judgment also emphasised that the public enjoys the
right to be informed of different perspectives on the 
situation in south-east Turkey, irrespective of how
unpalatable those perspectives appear to the authorities.
An important element was also that the reporting 
by Özgür Gündem was not to be considered as advocating
or inciting  the use of violence. The Court held unani-
mously that there was a breach of Article 10 of the 
Convention.

In a judgment of 21 March 2000 the European Court of
Human Rights (Third Section) found no violation of the
right to freedom of expression in the case of Andreas
Wabl v. Austria. Wabl, a member of Parliament, has
accused the newspaper Kronen-Zeitung of “Nazi journal-
ism” after the newspaper had quoted a police officer call-
ing for Wabl to have an AIDS-test. The police officer’s arm
had been scratched by Wabl in the course of a protest
campaign. Proceedings against Wabl led to an injunction
to prevent him repeating the impugned statement of
“Nazi journalism”. Although the article published in the
Kronen-Zeitung was to be considered as defamatory, the
Court had particular regard to the special stigma that
attaches to activities inspired by National Socialist ideas
and to the fact that according to Austrian legislation it
is a criminal offence to perform such activities. The Court
also took into account that the applicant was only pro-
hibited from repeating the statement that the reporting
in the Kronen-Zeitung amounted to “Nazi journalism” or
the making of similar statements. Hence the applicant
retained the right to voice his opinion regarding this
reporting in other terms. The Court reached the conclu-
sion that the Austrian judicial authorities were entitled
to consider that the injunction was necessary in a demo-
cratic society and that accordingly there was no violation
of Article 10 of the Convention. ■

IRIS
• •

Dirk Voorhoof
Media Law 

Section of the
Communication

Sciences 
Department

Ghent University
Belgium

Judgments by the European Court of Human Rights, Case Fuentes Bobo v. Spain, applica-
tion no. 00039293/98, of 29 February 2000, Case Özgür Gündem v. Turkey, application
no 23144/93 of 16 March 2000, Case Andras Wabl v. Austria, application no. 24773/94
of 21 March 2000
Available in English and French on the ECHR’s website at http://www.echr.coe.int
and http://www.dhcour.coe.fr.

EN-FR

The European Council held an extraordinary meeting
on 23-24 March 2000 in Lisbon under the title “Employ-
ment, economic reforms and social cohesion – for a
Europe of innovation and knowledge”.  The main reason
for this meeting was to redefine the European strategy
for growth, competitiveness and employment as part of
a knowledge-based economy.

In its conclusions, the Presidency stressed the impor-
tance of the development of the information society. The
knowledge-based economy is considered to be a future
engine for growth, competitiveness and job development.
It will also improve the citizens’ quality of life and the
environment. In order to prepare for the transition to a
competitive, dynamic and knowledge-based economy and
society, the creation of conditions for e-commerce and
Internet to flourish is a fundamental issue. To this effect,
access to the communications infrastructure must be
inexpensive, and all citizens must have the skills needed
to make use of the information society. Info-exclusion
must be prevented by different means of access, and the
fight against illiteracy must be strengthened. Fast con-
nections to Internet, predictable and confidence-
inspiring e-commerce rules and the maintaining of the
European lead in key technology areas should be secured.
Due to the speed of technological change, new and more
flexible regulatory approaches are required for the
future. 

Moreover, the Council and the Commission are invited
to draw up a comprehensive eEurope Action Plan for the

forthcoming European Council in June 2000. This task
must be carried out by using an open method of coordi-
nation based on the benchmarking of national initia-
tives, combined with the Commission’s recent eEurope
initiative as well as its communication “Strategies for
jobs in the Information Society”.

The European Council calls particularly on:
the Council of the European Union along with the

European Parliament to adopt during 2000 pending 
legislation on the legal framework for electronic com-
merce, on copyright and related rights, on e-money, on
the distance selling of financial services, on jurisdiction
and the enforcement of judgments, and the dual-use
export control regime;

the Commission and the Council of the European Union
to consider how to promote consumer confidence in 
electronic commerce, in particular through alternative
dispute resolution systems;

the Council of the European Union and the Euro-
pean Parliament to conclude in 2001 work on the 
legislative proposals announced by the Commission 
following its 1999 review of the telecoms regulatory
framework; 

the Member States and, where appropriate, the Euro-
pean Community to ensure that the frequency require-
ments for future mobile communications systems are met
in a timely and efficient manner, and to fully integrate
and liberalize telecommunications markets by the end of
2001;

the Member States, together with the European 
Commission to work towards introducing greater com-
petition in local access networks before the end of 
2000 and unbundling the local loop in order to help bring



IRIS
• •

4 IRIS 2000 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

Forum Information Society: 
A European Way for the Information Society

Francisco
Javier Cabrera

Blázquez
European 

Audiovisual
Observatory

On 22 March 2000, the European Commission wel-
comed the Third Annual Report of the Information 
Society Forum (ISF). The ISF was founded in 1995 to give
independent advice to the Commission of the European
Communities on the development of the Information
Society. The Report covers major issues relating to the
development of the Information Society and contains a
list of recommendations addressed to the European Com-
mission and the European Union to consider actions in
different areas. 

The Report proposes a specific European approach for
the Information Society that keeps the balance between
different concerns and goals such as, on the one hand,
economic concerns, and on the other hand, social needs
and environmental concerns. The report’s principles have
been summarised as “liberty, equality, fraternity, soli-
darity & sustainability”. Access to public services, con-
sumer confidence, citizen participation, democratic
involvement, protection of privacy, social cohesion and
sustainability are some of the issues covered by the
Report. In securing these issues, the Information and

Communication Technologies (ICT) should have an
important role to play – according to the ISF’s Chairman,
Claudio Carrelli.  

ICT offers valuable tools that should improve the citi-
zen’s relationship with the public service. But this will
occur only if there is a change in the culture of govern-
ment and of public service towards a “network menta-
lity”. To be able to profit the most from the Information
Society, education must be transformed from the incul-
cation of information to instilling the skill of learning,
turning the static idea of academic education and pro-
fessional training into a combined process of lifelong
learning. ITC should also have a major contribution to
sustainable development, but only if an appropriate
international framework that explicitly deals with the
concerns of sustainable development is created. 

ISF considers also the cultural dimension of sustain-
ability, and warns about the dangers of a global mono-
culture. While the Information Society has the potential
to promote cultural diversity and to enrich global com-
munications, there is a risk that economic forces when
left to themselves may lead to undesirable dominant
positions concerning popular culture and the control of
access to information. The ISF proposes action at inter-
national level addressed in the context of the present
World Trade Organisation (WTO) talks.

As a global society, the Information Society requires a
new international framework that deals with the needs
and concerns of its members. The ISF therefore calls for
a global society dialogue that discusses worldwide the
definition of a framework of global governance appropri-
ate for a sustainable global Information Society. ■

ISF Third Annual Report: “A European Way for the Information Society”. Available in 
English at: http://www.ispo.cec.be/policy/isf/i_whatnew.html

EN
Press Release IP/00/284 of 22 March 2000. Available in English, French and German at:
http://www.europa.eu.int/rapid/start/cgi/guesten.ksh?p_action.gettxt=gt&doc=IP/00/2
84|0|RAPID&lg=EN

EN-FR-DE

Wolfram
Schnur

Institute of
European Media

Law (EMR)

European Commission: 
Green Light for Pay-TV and Free-TV Mergers

In two decisions reached on 21 March 2000, the Euro-
pean Commission has authorised the acquisition by CLT-
UFA of shares in German television broadcaster VOX and
BSkyB’s merger with KirchPayTV.

The Commission had previously approved CLT-UFA’s
shareholding in VOX, which it considered to be part of the
CLT-UFA group. Since, for this reason, CLT-UFA’s market
share remained unchanged, the Commission decided, on
the basis of Article 6.1.b of Regulation 4064/89/EEC,
amended by Regulation 1310/97/EC, that its acquisition
of further shares in VOX could be considered compatible
with the Common Market.

On the same day, the Kommission zur Ermittlung der
Konzentration (Commission on Concentration in the
Media – KEK) decided that the acquisition by RTL Tele-

vision GmbH, owned by the CLT-UFA group, of the stake
in VOX held by the News German Television Holding GmbH,
did not give rise to a dominant position through a
change in the market share. Under the terms of Article
36.1 of the Rundfunkstaatsvertrag (Agreement between
Federal States on Broadcasting), the KEK is responsible
for judging whether plurality of opinion is ensured in
broadcasting throughout Germany.

Meanwhile, the European Commission’s approval of
BSkyB’s acquisition of shares in KirchPayTV was granted
on condition that undertakings entered into by both
companies were observed. The Commission feared that
the proposed operation might strengthen KirchPayTV’s
dominant position in the German pay-TV market or
create a dominant position in the emerging market for
digital interactive television services. However, by
announcing measures to lower barriers to entry, the com-
panies managed to persuade the Commission to approve
the proposal. Their undertakings include measures to
give competitors access to Kirch’s pay-TV services, includ-
ing through the use of decoders other than the 
d-box, in combination with other conditional access sys-
tems, and to enable the d-box to support the DVB Multi-
media Home Platform (MHP) (see IRIS 2000-3: 11). ■

European Commission press release, 21 March 2000 – IP/00/282 (CLT-UFA/VOX)
Press release by the Kommission zur Ermittlung der Konzentration (Commission on 
Concentration in the Media) – http://www.kek-online.de/cgi-bin/res/I-presse/63.html
European Commission press release, 21 March 2000 – IP/00/279 (BSkyB/KirchPayTV)

DE

Presidency Conclusions - Lisbon European Council, 23-24 March 2000. Available in all EU
official languages at: http://www.europa.eu.int/council/off/conclu/mar2000/index.htm

EN-FR-DE

European Union have access to the Internet and multi-
media resources by the end of 2001, and that all the
teachers needed are skilled in the use of the Internet and
multimedia resources by the end of 2002;

the Member States to ensure generalised electronic
access to main basic public services by 2003;

the European Community and the Member States, 
with the support of the EIB, to make available in all
European countries low cost, high-speed interconnected
networks for Internet access and foster the develop-
ment of state-of-the-art information technology and
other telecom networks as well as the content for those
networks. ■

about a substantial reduction in the costs of using 
the Internet;

the Member States to ensure that all schools in the

Francisco
Javier Cabrera

Blázquez
European 

Audiovisual
Observatory



IRIS
• •

5IRIS 2000 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

Gergana
Petrova

Georgiev Todorov
& Co

The Supreme Administrative Court heard an appeal by
Media Broadcasting Services against the Decision of the
Council of the Ministers to grant Balkan News Corpora-
tion the telecommunications license for the first Bulgar-
ian private television station. The Court rejected the
appeal of the private broadcaster who had competed for
the telecommunications license. 

Balkan News Corporation had won the competition for

a telecommunications license for the first private
national TV channel (see IRIS 2000-1: 7). The National
Council on Radio and Television also granted programme
licenses to three of the competitors: Balkan News Corpo-
ration, TV-2 and Media Broadcasting Services. The grant-
ing of the program licenses was connected with the end-
ing of the monopoly of the Bulgarian National Television
and of the prohibition contained in the Media Law on
transmitting advertisements during prime time.  

Media Broadcasting Services’ appeal against the Deci-
sion of the Council of the Ministers was filed in the
Supreme Administrative Court on the final day before
the telecommunications license had to be granted and
authorised. In accordance with the Bulgarian Law on the
Administrative Procedure the Appeal postponed the com-
ing into force of the disputed act until the Court resolved
the case. 

The telecommunications license has now finally been
granted by the State Telecommunications Commission to
the representatives of Balkan News Corporation in Bul-
garia.

Even though the license is dated 17 February 2000 it is
officially authorised only since 6 April 2000. The program
license of Balkan News Corporation is valid for 10 years
while the telecommunication licenses lasts 15 years. In
accordance with the terms of the licenses the transmis-
sion of the new television station should start within nine
months dating from the granting of the licenses. ■

Resolution No 1685 of the 3rd Department of the Supreme Administrative Court of the
Republic of Bulgaria of 20 March 2000

BG

NATIONAL

BROADCASTING

BG – Supreme Administrative Court Approves
License for Private Broadcaster

Wolfram
Schnur

Institute of
European Media

Law (EMR)

DE – Mainz District Court Lifts Ban on TV Drama

Following the decision of the Landgericht Mainz (Mainz
District Court – LG) of 23 March 2000, the television
broadcaster SAT.1 may finally show the programme Der
Fall Lebach (“The Lebach Case”), which was supposed to
be the pilot film of the series Verbrechen, die Geschichte
machten (“Crimes that made history”). The judgement

followed different rulings by the Oberlandesgerichte Saar-
brücken & Koblenz (Saarbrücken and Koblenz Courts of
Appeal) and a decision by the Bundesverfassungsgericht
(Federal Constitutional Court – BVerfG) (see IRIS 2000-1:
9). The Federal Constitutional Court had lifted the ban
imposed by the Mainz District Court and Koblenz Court of
Appeal. The Mainz District Court has now adopted the
interpretation of the Constitutional Court, according to
which, in this case, the basic right of broadcasting free-
dom took precedence over the general personality rights
of the criminal, who could only be identified in the pro-
gramme by people who already knew about his involve-
ment in the crime. ■

Judgement of the Landgericht Mainz (Mainz District Court), 23 March 2000, case no. 1 O
531/96

DE

Elisabeth 
Thuesen

Law Department
Copenhagen

Business School

DK – Denmark: 
The Media-Agreement of 28 March 2000

On 21 March 2000, the Minister for Culture, Ms. Else-
beth Gerner, presented a draft concerning the broadcast
of TV Services. In the following days the initiative was
intensively discussed in the press as the draft presents
controversial points of view. On 28 March 2000, the 
government parties, the Social Democratic Party and the
Radical Party, entered into a political settlement with 
the Socialist People´s Party and the Centre Democrats to
be in force for the period 1 January 2001 to 31 Decem-
ber 2004. The main points of the agreement concern the
financing of public service programmes, TV advertising
for children, outsourcing of the fourth and the fifth TV
channel and access for the entire Danish population to
the public TV and radio services. 

The following is a brief description of the main points: 
In order to offer a strong and varied public service to

the population it has been agreed to finance the public
service by raising the licence fees by 5% globally until
the end of the year 2004. 

Opposition has grown against the proposal of the Minis-
ter of Culture on prohibiting advertising for children. The

prohibition has been limited to five minutes before and
after programmes for children. Still, this point of the 
settlement is considered controversial because of the dif-
ficulties of defining the concept of advertising for chil-
dren. A council for deciding the actual advertising cases
shall be established. Measures concerning sponsorship in
general and surreptitious advertising shall be considered. 

Besides the public service channels on DR (Danmarks
Radio) 1, DR 2 and TV 2 a fourth and a fifth channel are
available. The Minister of Culture has decided that the
fourth channel must broadcast classic music, cultural
programmes and similar presentations. Cross-promotion
should be possible. The fifth channel shall offer a broad
variety of programmes. The only requirement shall be
that the channel must broadcast news on the same level
as the DR. The Minister of Culture wanted the fourth
channel to be managed by the broadcaster TV 2. But it
has been agreed to outsource both the fourth and the
fifth channel. The common opinion is that DR most likely
will win the competition concerning the public offer of
the fourth channel. For the fifth channel there should be
competition between the associated leading Danish
newspapers and foreign commercial broadcasters. It is
doubtful whether the TV 2 broadcaster can afford to com-
pete forthe management of the fifth channel. DR is not
permitted to bid for the fifth channel.

The settlement has supported the intention of the
Minister of Culture to make public service broadcasting
available for the whole Danish population on all the 
Danish channels by digital TV and radio. A legislative
proposal has not yet been presented. ■

The draft (in Danish: udspil) of 21 March 2000, is available at:
http://www.kum.dk/dk/con-31_STD_1416.htm
The Media Agreement is available at: http://www.kum.dk/dk/con-2_STD_1435.htm
Press articles in Danish describing the new Media-settlement available
under URL: http://www.kum.dk/dk/con-2_RES_1433.htm

DA



IRIS
• •

6 IRIS 2000 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Alberto 
Pérez Gómez

Dirección Audiovisual 
Comisión del 

Mercado de las 
Telecomunicaciones

Alberto 
Pérez Gómez

Dirección Audiovisual 
Comisión del 

Mercado de las 
Telecomunicaciones

Alberto 
Pérez Gómez

Dirección Audiovisual 
Comisión del 

Mercado de las 
Telecomunicaciones

The Supreme Court has decided that Decree 991/1998
of 22 May 1998 (see IRIS 1998-7: 11) on the setting 
up of the Committee for the Broadcasting of Sport 
Events (hereinafter referred to as “the Committee”) is
lawful. The main tasks of the Committee are to list sport

events of national interest and to oversee the enforce-
ment of Law 21/1997, on the Broadcasting of Sport
Events. The Plenary Meetings of the Committee are
attended by 52 members-representatives of the different
Ministries concerned, the Government of the Spanish
regions, sport federations, media enterprises, media
trade unions and consumer associations. According 
to the Supreme Court, it is lawful that some of the 
representatives of the Spanish Government belong 
to Ministries which are not directly dealing with 
sport, but which nevertheless have responsibilities in 
the broadcasting of sport events, as, e.g., the Ministerio
de Fomento (Ministry of Development), which con-
trols the activity of the national broadcasters. The 
Supreme Court also considers that the powers entrusted
to this Committee do not go beyond what has 
been authorized by Law 21/1997 that this Decree 
implements. ■

Sentencia del Tribunal Supremo, Sala 3a, Sección 3a, of 24 January 2000

ES

Resolución de la Secretaría General de Comunicaciones (Resolution of the Spanish 
Government granting the renewal of their concessions to Antena 3 TV, Gestevisión Telecinco
and Sogecable) of 10 March 2000, B.O.E. n. 61, of 11 March 2000, pp. 10274-10275.
Resolución de la Secretaría General de Comunicaciones (Call for tenders with a view to
granting two concessions for the provision of national free-to-air DTTV services) of 
10 March 2000, B.O.E. n. 61, of 11 March 2000, pp. 10257-10274.
Resolución de la Secretaría General de Comunicaciones (Resolution of the Spanish 
Government granting ten concessions for the provision of national DAB services) of 
10 March 2000, B.O.E. n. 61, of 11 March 2000, pp. 10256-10257.
Resolución de la Secretaría General de Comunicaciones (Call for tenders with a view to
granting two concessions for the provision of national DAB services) of 10 March 2000,
B.O.E. n. 77, of 30 March 2000, pp. 13428-13443

ES

ES – Renewal of Concessions for National 
TV Broadcasters and Tender for National Free-to-Air
DTTV Concessions 

ES – Decree Setting Up the Committee for the 
Broadcasting of Sport Events Complies with the Law

On 10 March 2000, the Spanish Government decided to
renew the concessions awarded in 1989 to the national
private broadcasters Canal Plus-Sogecable, Antena 3 TV
and Gestevisión-Telecinco for a new ten-years period. The
conditions of the concessions will remain the same, with
just one exception: these broadcasters must start provid-
ing Digital Terrestrial Television (DTTV) services no later

than two years after the renewal of those concessions.
For these purposes, the National Technical Plan on DTTV
reserves a programme service for each of the three pri-
vate broadcasters in a digital multiplex. These private
broadcasters will have to share that multiplex with the
public national broadcaster TVE.

The Government has invited tenders with a view to
granting two new concessions for the provision of the
public service of national DTTV. The successful companies
will manage a free-to-air digital television programme
service each. The Government must grant the licenses
before November 2000. 

The Government also granted ten concessions for the
provision of national Digital Audio Broadcasting (DAB)
services, and it invited tenders with a view to granting
two new concessions for the provision of national DAB
services. The Government must grant these licences also
before November 2000. ■

FR – TF1 Found Guilty of Restrictive Practices 
in the Production, Edition and Advertising of Videos

On 22 December the Conseil de la concurrence (Restric-
tive Practices Board) gave its decision on an application
made by an editor of television programmes on video
against the company Télévision Française 1 (TF1) con-
cerning two types of practices which the editor felt
restricted competition. Under the amended Decree of
17 January 1990, TF1 is required to devote 3% of its
turnover to commissioning original audiovisual work.

However, according to the Restrictive Practices Board,
the channel in fact makes its undertaking to finance
these works conditional on the producer’s acceptance of
one of TF1’s publishing subsidiaries as the exclusive edi-
tor of the work in video form. The period of exclusivity
required in its co-production contracts is also consider-
ably longer than is normally the case for clauses of this
kind. Furthermore, in certain cases, the co-production
contract is concluded even before the delegated producer
has acquired the rights of use from the originator. TF1
acknowledged moreover that it had in fact exploited only
ten works out of the thirty-three for which it acquired

ES – Approval of Regulation on Radio Spectrum
The Ministerio de Fomento (Ministry of Development)

has approved a new Regulation that implements Part V
(“The Public Radio Domain”) of the 1998 General
Telecommunications Act. The Regulation provides a
detailed list of conditions for management of the public
spectrum domain and of the procedures for awarding the

right to use the public domain. The Regulation also
allows for the liberalisation of the broadcasting carrier
services, which until 3 April 2000 could only be provided
by the public enterprise Ente Público de la Red Técnica
Española de Televisión – either directly or through the
company Retevisión, which was the one actually 
providing the service. The Regulation includes some 
measures intended to ensure that the continuity of the
broadcasting carrier service is not affected by the 
liberalisation. The Comisión del Mercado de las Telecomu-
nicaciones (Telecommunications Market Commission) will
resolve any disputes related to the provision of this 
service that may arise between the broadcasters and
Retevisión. ■

Orden de 9 de marzo de 2000 por la que se aprueba el Reglamento de Desarrollo de la
Ley 11/1998, de 24 de abril, General de Telecomunicaciones en lo relativo al uso del
dominio público radioeléctrico (B.O.E. no 64, of 15.03.2000, pp. 10577-10586) (Regulation
on the implementation of the provisions of the General Telecommunications Act related to
public spectrum domain)

ES



IRIS
• •

7IRIS 2000 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Amélie 
Blocman

Légipresse

Decision no. 99-D-85 of 22 December 1999 on the practice of the company Télévision
Française 1 (TF1) in the sector of the production, edition and advertising of videos. Bulletin
officiel de la concurrence, de la consommation et de la répression des fraudes (BOCCRF),
31 March 2000

FR  

David Goldberg
IMPS

School of Law
University 
of Glasgow

Tony Prosser
IMPS

School of Law
University 
of Glasgow

GB – BBC’s Application to Televise 
the Lockerbie Trial Turned Down

The British Broadcasting Corporation applied to the
High Court in Scotland for consent to televise the pro-
ceedings of the trial of Abdel Basset Ali-Mohammed El-
Megrahi and Al-amin Khalifa Fhimah on charges of,
amongst other things, murder arising out of the destruc-
tion of PanAm103 over Lockerbie in 1988. Other broad-
casters were joined to the application, submitting 
that any order permitting simultaneous broadcasts of 
the trial should be extended to them too. The Court
declined to so order. The BBC relied, in part, on a 1992
Direction, permitting, on a limited basis, the televising
of court proceedings. However, there were at least two
conditions attached to that Direction, namely (a) that

the broadcasts would not compromise the administration
of justice and (b) that no televising of current proceed-
ings in criminal cases at first instance (i.e. the trial)
would be allowed. Consideration was given by the Court
to Article 10 ECHR, as the BBC argued that any refusal
would be incompatible with the right to freedom of
expression, in particular the right of a party not to be
limited in the form in which it chose to present infor-
mation. The Court decided that the petitioners right
under Article 10 must, in this case, give way to the real
threat posed to the administration of justice by any such
broadcasts. In any case, there were adequate arrange-
ments in place for the dissemination of information
relating to the trial. The Court also held that there were
significant differences between a contemporaneous
broadcast of the proceedings to the general public and
the transmission to remote sites that had already been
authorised under an initiative of the Office for 
Victims of Crime – an agency of the US Department of
Justice. 

The BBC has decided to appeal this decision. ■

Opinion of Lord MacFadyen in Petition of The British Broadcasting Corporation to The
Nobile Officium of the High Court of Justiciary, The Opinion is available at
http://www.scotcourts.gov.uk/opinions/MCF0203.html

EN

Independent Television Commission, Towards a new framework for Electronic Communi-
cations infrastructure and associated services; The 1999 Communications Review; The
Independent Television Commission Response, available at
http://www.itc.org.uk/documents/upl_196.doc

rights in 1994 and eight works out of the twenty-three
for which rights were acquired in 1995. The Board there-
fore found that a producer originating a project, but
obliged to abide by the clauses of the contract when the
film’s financing schedule was drawn up, received no
assurance as to the effective exploitation of the work in
the form of a video. The producer was deprived of the
possibility of bringing competitive forces to bear among
the competitors of the TF1 subsidiary, thereby barring
them from the market. The Board found that this con-
stituted a restrictive practice, prohibited by the order of
1 December 1986.

The Board also examined the behaviour of TF1 on the
television advertising market for videos, for which the
channel held a dominant position. The commercial 
relationship between TF1 Publicité and its subsidiary 
TF1 Entreprise, which edited and distributed videograms,
was governed by an agreement which stated that the
company TF1 Entreprises benefited from specific rates 
by virtue of its belonging to the TF1 group. Investigation
established that TF1 treated advertisers in a discrimina-
tory manner according to whether or not they belonged
to the group. The Restrictive Practices Board held that
the fact that a company benefiting from an authorisation
to broadcast televised programmes terrestrially and 
in a dominant position allowed non-transparent, dis-
criminatory sales conditions to its subsidiary gave the
latter an unfair advantage and limited access to the
advertising market for its competitors. The Board 
thus instructed TF1 to delete the clause in its audiovisual
co-production contracts reserving exclusive rights 
of reproduction as videos for one of its subsidiaries 
and to stop reserving a special scheme for televised
advertising of videograms for TF1 Entreprises. It also
fined TF1 the sum of FRF 10 million. The company has
appealed. ■

GB – Regulator Publishes Response 
to European Commission’s 1999 Communications
Review

The Independent Television Commission (ITC), 
which regulates private broadcasting in the UK, 
has published its response to the European Commission’s
paper “Towards a new framework for Electronic 
Communications infrastructure and associated ser-
vices, the 1999 Communications Review” (COM (1999)
539). It stresses the need to give specific conside-
ration to the needs of the television broadcasting indus-
try rather than focusing on the telecommunications 
sector. In the UK this latter sector is not regulated 
by the ITC but by the Office of Telecommuni-
cations, although this division of responsibilities 
is under review. The ITC supports the main regu-
latory principles set out in the Review, but has a 

number of reservations. The key points made were as fol-
lows:

The ITC accepts the need for reforms to the existing
regulation of communications services to enable regula-
tion to become more coherent and more responsive to
market developments.

It urges special consideration for the regulatory and
commercial needs of the television broadcasting industry
and users of broadcasting services rather than focussing
primarily on telecommunications.

The ITC is concerned that a homogeneous regulatory
environment that does not adequately reflect key sector-
specific considerations will not operate in the best inte-
rests of all users of telecommunications and broadcasting
services.

It contends that the issue of content cannot be sepa-
rated from other aspects of broadcasting regulation. Con-
tent is a fundamental element of consumer expectations
and of the broadcasting industry itself.

Content considerations cannot be adequately
addressed if they are dissociated from the broader envi-
ronment of economic and technical considerations as the
Review envisages. ■



IRIS
• •

8 IRIS 2000 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Tony Prosser
IMPS

School of Law
University 
of Glasgow

The UK Independent Television Commission (ITC) has
decided that the foreign satellite channel, Adult X, is an
unacceptable service under the terms of the Broadcasting
Act 1990 and has recommended that the Secretary of
State for Culture, Media and Sport make a proscription
order to ban the marketing and sale of the service in the
UK. This is the ninth time that the Commission has 
recommended such an order, previous cases involved Red
Hot Television, TV Erotica, Rendez Vous, Satisfaction 
Club Television, Eurotica Rendez Vous, Eros TV, Channel

Bizzarre and Satisfaction (see IRIS 1999-1 :13, IRIS 1998-
9: 16).

Adult X (also known as Adult+) appears to be based in
France and, according to the Commission, consists almost
entirely of unacceptable pornography. It was thus con-
sidered unacceptable on the ground that it repeatedly
contains material that offends against good taste and
decency. The ITC was convinced that a proscription order
was necessary and would be effective as steps were being
taken actively to make the service available in the UK
with smart cards and subscriptions being advertised and
revenue being generated.

In these circumstances section 177 of the Broadcasting
Act 1990 allows the Secretary of State to make a pro-
scription order for a foreign satellite service which 
has the effect that it becomes a criminal offence to 
supply any equipment for use in connection with 
the operation of the service; to supply programme mate-
rial or arrange for its supply; to place advertisements  
on the service; to publish any programme details of 
the service; and to supply or offer to supply any 
decoding equipment enabling the programmes to be
received. ■

ITC Recommends Proscription Order for Adult X Channel, Independent Television Commis-
sion News Release 18/00, 9 March 2000, available at; http://www.itc.org.uk/

Maria
Kostopoulou
and Dr Makis

Theodossis
Ministry of 

the Press and 
the Mass Media

GR – Symbols for Films Adopted

A presidential decree (no. 100/2000) has just been
published in the official gazette, transposing into domes-
tic law the provisions of Directive 97/36/EC of 30 June
1997. The decree covers the full text of Direc-
tive 89/552/EEC on “Television without frontiers”, as
amended in 1997. 

In accordance with this decree, the Minister for the
Press and the Mass Media may, further to a suitable 
opinion or following a proposal from the National Radio
and Television Council (NRTC), order an advance ban on
the re-broadcasting of programmes broadcast by tele-
vision bodies under the supervision of other Member
States where this would constitute a serious and mani-
fest infringement of the interests of minors or incitement
to hatred on the grounds of race, religion, nationality or
gender, subject to respect for certain conditions and a
certain procedure (Article 4). 

The decree also transposes into Greek law the provi-
sions of Directive 97/36/EC on teleshopping, sponsor-
ship, the protection of minors, the right of reply and the
broadcasting of European works.

The protection of minors is reinforced by the compul-
sory introduction of classification system for all tele-
vision programmes (except advertising spots and
teleshopping) categorised according to their impact on

the personality and moral and mental development of
minors (Article 8). Each category is represented by a
visual symbol or an acoustic warning. The visual symbol
must be present on the screen for the entire duration of
the programme or for a specific amount of time. A deci-
sion published by the Minister for the Press and the Mass
Media defines the categories of programme, the visual
symbols and acoustic warnings, and the time restrictions
attached to classification. According to this decision,
programmes may be classified either by viewing com-
mittees at the television stations or by the commit-
tees for the classification of cinema films which operate
within the Ministry of the Press and the Mass Media,
with their membership extended to include NRTC repre-
sentatives. The ministerial decision (published recently
in the official gazette) leaves the decision on which
option to take with the television bodies. It defines 
the visual symbols (following the example of France) as 
follows:
– a diamond inside a green circle (suitable for all)
– a circle inside a blue circle (suitable for all, but

parental guidance desirable)
– a triangle inside an orange circle (suitable for all, but

parental guidance essential)
– a square inside a purple circle (over 15 only)
– a cross in a red circle (over 18 only).

For the information of viewers, these symbols must be
shown alongside the programmes published in news-
papers and television magazines. The symbols must also
be shown on the screen at the beginning of each pro-
gramme time zone (eg, morning, afternoon, evening). ■

IT – New Provisions on Satellite Broadcasting

GB – Regulator Recommends Banning Order 
for ’Adult X’ Channel

Decree 100/2000 bringing Greek law into line with the provisions of Directive 97/36/EC

GR

Pursuant to the Communications Act of 31 July 1997,
no. 249 (Istituzione dell’Autorità per le Garanzie nelle
Comunicazioni e norme sui sistemi delle telecomuni-
cazioni e radiotelevisivo, see IRIS 1997-8: 10) on 1 March
2000 the Autorità per le Garanzie nelle Comunicazioni
(the Italian Communications Authority –AGC) adopted
the regolamento concernente la diffusione via satellite di
programmi televisivi (regulation no. 127/00/CONS con-
cerning satellite television broadcasting). The Regula-
tion applies to: 1) Italian broadcasters whose pro-
grammes are received in States Parties to the European

Convention on Transfrontier Television (hereinafter:
“Parties to the Convention”); 2) non-Italian broadcasters
who are provided with a satellite up-link in Italy and
whose programmes are received in Parties to the Con-
vention; 3) Italian broadcasters who are provided with a
satellite up-link in Italy but whose programmes are not
received in Parties to the Convention. Closed circuit
transmissions, point-to-point transmissions, occasional
transmissions or transmissions which are not intended
for a wide public, are excluded from the scope of the 
Regulation (Article 2).

Broadcasters that fall under the Regulation may 
apply for a six-year renewable authorisation. The Com-



IRIS
• •

9IRIS 2000 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Maja Cappello
Autorità per le
Garanzie nelle
Comunicazioni

Pavel Surkov,
Moscow Media

Law and Policy
Center (MMLPC)

LV – Radio and Television Law Amended

On 11 November 1999 Latvia amended its Radio and Tele-
vision Law. That Law was originally adopted in 1995
along the lines of the European Convention on Trans-
frontier Television. Following the amendments to the
Convention, the text of the act needed to be amended as
well. The change to the Latvian Law was also important
in view of the country’s intention to enter the European
Union and to harmonize its legislation with that of the
European Union.
Some new definitions were added such as the definitions
of “teleshopping” and “sponsorship” (Article 2). Accord-
ing to the text of the act, “teleshopping” means a broad-

cast in which a direct offer to supply goods or provide
services for payment is expressed, and “sponsorship”
means the direct or indirect financing of a programme or
a broadcast by a natural or legal person for the purpose
of popularizing its name, trademark, type of activities or
image. 
In addition several restrictions on concentration and
monopoly of electronic mass media were added. For
example it is now prohibited “to link together in net-
works regional and/or local electronic mass media except
in cases when this has been provided for in the national
concept of the development of electronic mass media”
(Article 8). The text of the act now also stipulates that a
natural person who is the sole founder of a broadcasting
entity or whose investment in a broadcasting entity
ensures control of it, or the spouse of such a person, may
not own more than 25 per cent of the shares in other
broadcasting entities. ■

Radio and Television Law amended at 11 November 1999, officially published in Latvijas
Republicas Centrala Parvalde, 27. November 1999

LV  

munications Authority must decide on the application
within 60 days (Article 3). Non-Italian satellite broad-
casters which are lawfully established inside the European
Economic Area or in Parties to the Convention, which
want to transmit satellite programmes in Italy, do not

need to apply for an authorisation under this Regulation
(Article 5). 

Authorised satellite broadcasters are inter alia subject
to the provisions laid down by the European Convention
on Transfrontier Television concerning the right of reply
(Article 11) and advertising (Article 12). Pursuant to the
Differimento di termini previsti dalla legge 31 luglio 1997,
n. 249 nonché norme in materia di programmazione e di
interruzioni pubblicitarie televisive (the Television Adver-
tising Act of 30 April 1998, no. 122 , see IRIS 1998-6: 8)
a minimum of 20 minutes of the weekly transmission
time has to be reserved for the promotion of European
and Italian works (Article 14). With regard to the pro-
tection of minors, satellite broadcasters are not allowed
to transmit programmes that might impair the psycho-
logical or moral development of minors, except where
such programmes are broadcast on a conditional-access
basis and between 11pm and 7am.  ■

Mariana 
Stoican

Radio Romania
International

RO – Unfair Competition Resulting 
from An Increase in Broadcasting Fees

At the beginning of the second quarter of the year
2000 television fees in Romania were increased to 30,000
Leu (ROL, just under 3 DEM) at a time when the yearly
average salary is currently 1,750,000 ROL (around 200
DEM). 

Public service television in Romania has more than
three and half million viewers. Under Article 43 of law 
n° 41/1994 on the organisation and operation of the
Romanian radio and television companies of 16th June
1994 (see IRIS 1998-8: 9), public broadcasting is financed
from several different sources. Alongside state subsidies
consisting of television fees paid by viewers, which are

charged at the same time as electricity bills, the national
broadcasting institutes have their own revenues as well
as other sources. Public service broadcasting is thus
financed by the proceeds of advertising, sponsoring, 
revenue from services and recently from revenue 
generated by the weekly “Bingo Game”. Financing 
from advertising is authorised by article 6 of law 
n° 41/1994. 

This the reason why another increase of the monthly
television fees has led to dissatisfaction on the part of
private television companies, which have accused public
service television of “unfair competition”. They feel
themselves to be at a disadvantage, because only public
service broadcasting enjoys the benefits of state subsi-
dies arising from subscription while being able to accept
advertising. This, according the advocates of compe-
tition, has created unfair market conditions. Law 
n° 41/1994 on public broadcasting in Romania has been
amended from time to time, yet continues to provide 
for advertising as additional source of revenue for public
service broadcasters. ■

Law n° 41/1994 on the organisation and operation of the Romanian radio and television
companies of the 16th June 1994 in the wording of law n° 124/ 1998 on the amendment
and completion of law n° 41/1994 on the organisation and operation of the Romanian
radio and television companies of 22nd June 1998

RO  

Regulation of the Autorità per le Garanzie nelle Comunicazioni of 1 March 2000. no.
127/00/CONS, Approvazione del regolamento concernente la diffusione via satellite di
programmi televisivi (the regulation concerning satellite television broadcasting). Available
from the AGC website at http://www.agcom.it/provv/d12700_CONS.htm

IT  

RO – Public Television Has To Cancel 
Short-Term Employment Contracts

By its decision on 3 April 2000 the Tribunalul Municip-
iului Bucuresti (The Court of Bucharest) ruled that
Romanian public service television (SRTV) must change
short-term employment contracts, issued to staff in
1999, back into long-term ones. 

When new managers took over Romanian public service
television (SRTV) in 1999, this had the effect of bringing
about not only a far-reaching reform and restructuring 
of the channel, but also a shake-up in the editorial team.
A series of tests and competitions was carried out in
order to select the best journalists for the channel’s
strategies for the next few years. As a consequence, new
short-term employment contracts were drawn up. 
All other journalists had to settle for financial compen-
sation. During the course of the previous year, short-



IRIS
• •

10 IRIS 2000 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Marina Savint-
seva

Moscow Media
Law and Policy

Center (MMLPC)

On 31 December 1999, the Ministry of Press, Broad-
casting and Mass Communications adopted “Regulations
of the Federal Competition Commission on Television and
Radio Broadcasting”. The document stipulates the proce-
dure for carrying out tenders for broadcasting licensing
in Russia. The Federal Competition Commission on Tele-
vision and Radio Broadcasting (The Federal Commission)
consists of nine members and takes decisions for the
assigning of frequencies. The Federal Commission can
vote either secretly or openly, by a simple (yes/no) vote,
or by a rating vote.

The voting takes place after the applicants’ programme
concepts (policy statements) have been presented to the
Federal Commission and discussed. The members of the
Federal Commission evaluate the applications according
to the following criteria: 
– ensuring that the broadcast programmes meet the

needs of the target population;
– necessity to support socially significant television and

radio projects;
– originality of the programme concept;
– cost analysis concerning the acquisition of broadcast

equipment;
– investments made for developments necessary for the

use of the radio frequency;
– estimated period after which the equipment may start

functioning;
– compliance of the equipment with the ecological

norms and requirements, as well as with the state tech-
nical standards. ■

RU – Ministry Adopts Regulations of 
the Federal Competition Commission on Broadcasting

Fjodor
Kravtchenko

Moscow 
Media Law and 

Policy Center 
(MMLPC)

RU – The Presidential Election 
Followed The New Law on Presidential Elections

In the summer of 1999 the main amendments to the
“Law on Basic Guarantees with respect to the Voting
Rights of Citizens and Their Right to Take Part in Refe-
renda” (Law on Basic Guarantees) was adopted. The Law
on Basic Guarantees is the main law that determines the
principles for implementing all federal, regional and local
elections. The changes made to the Law on Basic 
Guarantees had made it necessary for all other laws 
governing the organisation of various elections to be
brought into line with it.

That is why incorporating the changes to the Presi-
dential Elections Law was crucial to the successful 
organisation of the Presidential Election. 

The new version of the Presidential Elections Law is the
last law to have been signed by Russia’s first President,
Boris Jelzin, on 31st December 1999. 

The Presidential Elections Law governs the activities of
the mass media in four different respects: (1) the rela-
tionship between the mass media and election commit-
tees; (2) the relationship between the mass media and
Presidential candidates; (3) limitations and bans; (4) lia-
bility for violations of the law.

The Presidential Election law divides all television and
radio operators into five groups, i.e. private national and
interregional; private regional; public national and inter-
regional; public regional and city broadcasting compa-
nies. 

Article 12 provides that public national and interre-
gional television and radiobroadcasters, as well as public
regional television and radio broadcasters are to allocate
broadcasting time to providing information for the elec-
torate free of charge to the electoral committees. All

Federalny Zakon Rossijskoj Federatsii „O vyborach Prezidenta Rossijskoj Federatsii“ 
(The Federal Law of the Russian Federation on Presidential Elections) was published on 
5 January 2000 in Rossijskaja, the government newspaper of the Russian Federation

RU

media are to provide each of the electoral committees
with the required information as well as all documents

Article 21 establishes the right of journalists to be pre-
sent at every meeting of every election committee as
well as at the sorting and counting of votes. 

Article 40 requires the Presidential candidates who
work for the State, the city or for the media to be granted
leave of absence during election campaign periods. 

Article 44 refers to the following forms of election cam-
paigning carried in the media: discussions, round-table
discussions, press conferences, interviews, advertise-
ments, documentaries or short films, etc. 

Article 45 establishes when the election campaign is to
start and end. It may not start before the Presidential
candidates have registered with the Central Election Com-
mittee. Election advertising on radio and television may
not start earlier than thirty days before the date of the
election. Election advertising is not to end any later than
twelve o’clock midnight of the day before the voting.

Under article 46, no results of opinion polls conducted
before the elections, may be published in the media 
during the three days preceding the election.

Article 48 provides that radio and television airtime for
the Presidential candidates may be allocated either free
of charge or in return for payment. Only Presidential can-
didates may use the broadcasting time of national radio
and television free of charge. All private and television
stations, wishing to broadcast election advertising, are to
publish the cost of a minute of broadcasting time at the
latest 30 days after the official announcement of the
election date. 

Article 49 covers the transmission of election advertis-
ing. All presidential candidates enjoy the same right of
using radio and television broadcasters free of charge;
the airtime for election advertising of every public
national and interregional television station should come
to at a least one hour per working day. For every public
regional television and radio station, the minimum
amount of free election advertising is set at thirty 
minutes per working day. ■

Mariana 
Stoican

Radio Romania
International

term contracts were accordingly issued to 65% of the
original staff. However, of the 1,400 former employees
who had been made redundant at the outset, 1,000 were

re-recruited as “free-lance” staff. The Federation of
United Television Trade-Union Associations protested
against this initiative of the Governing Council and insti-
tuted legal proceedings. On 7th October 1999 the Court
decided for the first time in favour of the trade-unions
and required that the short-tem employment contracts
be reissued as long-term ones. Due to an appeal made by
the Governing Council against the decision, execution
was deferred until a final ruling. The judgement handed
down at the beginning of April 2000 now requires the
Council to cancel the “short-term” employment contracts
and change them back into long-term ones. ■

Decision of the Tribunalul Municipiului Bucuresti (The Court of Bucharest) of 3 April 2000

RO  

Decree of 31 December 1999 of the Ministry of Press, Broadcasting and Mass Communi-
cation, No. 90 Reglament raboty Federalnoi konkursnoi komissii po teleradiovetshaniyu
(“Regulations of the Federal Competition Commission on Television and Radio Broadcast-
ing”); published in Zakonodatelstvo i praktika sredstv massovoi informatsii (Media Law
and Practice), # 1(65) 2000

RU



IRIS
• •

11IRIS 2000 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Matjaz Gerl
Slovenian 

Broadcasting
Council

SL – The Draft of The New Media Law Set 
for First Reading

The new bill, already sent to Parliament by the 
government in June last year, is now ready for the first
reading in Parliament (probably in April) as the compe-
tent parliamentary committee (the Committee for Cul-
ture) has adopted the draft. 

The draft has been changed significantly since the 
government sent it to Parliament. In particular, certain
powers of the Ministry of Culture have been abolished in
the draft and were transferred to the Broadcasting Coun-
cil as an independent regulatory authority. According to
the revised draft, the Broadcasting Council’s competen-
cies will be increased significantly. It will handle all

licensing procedures and be competent to adopt certain
decrees and codes.

Furthermore, the draft liberalises limitations on 
ownership in that single ownership of daily press pub-
lishers becomes unlimited (at present each owner is 
limited to 33%). However, certain chain ownership
restrictions are still envisaged.

The parliamentary committee has adopted new limita-
tions concerning advertising on public service television,
which had been proposed by the government as an alter-
native solution, and had been lobbied by the commercial
televisions. If Parliament adopts this solution, public 
service TV will be allowed to advertise up to five minutes
per hour in prime time (8pm to 10pm), and up to 15%
(20%) outside prime time.

As a result of commercial TV’s lobbying, the parlia-
mentary committee asked the Ministry of Culture, which
is proposing the draft, to reconsider its proposal con-
cerning advertising during prime time before the draft
goes to the first reading in Parliament.

The draft completely harmonises audio-visual legisla-
tion with the law of the European Community, but is still
considered to introduce some unnecessary bureaucratic
procedures to the press. Due to the forthcoming elections
this year, it is not yet certain that Parliament will adopt
the law this year. ■

Albrecht Haller
University of
Vienna and

Höhne & In der
Maur Solicitors

On 9 March 2000, the Federal Ministry of Justice sub-
mitted its draft “Federal Law on the protection of condi-
tional access services” or Zugangskontrollgesetz (Condi-
tional Access Act – ZuKG) for evaluation. Those in-
vited to assess the draft were asked to reply by 4 April
2000.

The current plan is for the Conditional Access Act to
enter into force on 20 May 2000, ie before the proposed
deadline for transposition of the Conditional Access
Directive 98/84/EC (28 May 2000).

The Conditional Access Act will regulate the legal 
protection of any service provider who offers tele-
vision or radio programmes or information society 
services for remuneration and by means of conditional
access.

The main legal substance of the draft is found in Arti-
cle 3: “The service provider has the exclusive right to
make access to a protected service in intelligible form
conditional upon prior individual authorisation.” As far
as the background to this regulation is concerned,
although it is true that the provider of a protected 
service may already be entitled to make claims under 
Bereicherungsrecht (“enrichment law”, which covers
claims for the recovery of goods obtained without legal
cause), compensation law or competition law if that 
service is used illicitly, he has no comparable rights 
over intangible assets. In view of the specific regu-
latory and protective purpose of the Conditional Access
Directive, a corresponding regulation is to be drawn 
up to protect service providers in Austria. The right 
of conditional access is to be recognised as an absolute
right, just like copyright. Particular activities involv-

ing devices which allow access to services free of charge
(eg the sale or installation of such devices) will be
expressly prohibited and a comprehensive legal instru-
ment is to be drawn up to protect providers from such
practices.

This instrument makes provision for civil law claims
(injunction, abatement of nuisances, compensation and
restitution of profits, tendering of accounts and tempo-
rary orders) and, depending on the type of offence,
penalties under criminal and administrative law. The civil
and criminal law measures are modelled on the provisions
of copyright law, with a few minor exceptions (eg, no
compensation for intangible losses).

In accordance with the Directive, the draft Bill applies
only to services provided against remuneration; free 
services, to which the provider controls access for non-
pecuniary reasons, are not covered, at least for the time
being.

Also in line with the Directive, the proposed 
measures do not apply to private, but only to commercial
activities (professional piracy). According to the com-
mentary accompanying the draft Bill, this is largely
because the main responsibility for circumventing the
duty to pay a fee lies with those who provide illicit
devices; moreover, private users are often unable to tell
whether the device they are being offered is illegal or
not.

Other aspects of the Bill are also closely based on the
Conditional Access Directive: since the Directive does not
stipulate that authors and holders of performance rights
should be compensated, the draft Conditional Access Act
does not specifically mention this either. However, the
commentary clearly states that service providers are at
liberty to transfer the right to control access to a third
party, in which case the right to make any related legal
claims is also transferred.

The Government will bring the Bill before Parliament as
soon as the Council of Ministers has reached a decision,
which is expected in the near future. ■

Predlog Zakona O Medijih (Proposal of the Media Law); available at 
http://www2.gov.si:8000/zak/Pre_Zak.nsf/067cd1764ec38042c12565da002f2781/a97
18f8de9cc8647c12568900036b1ed?OpenDocument

SL

Draft Federal Law on the protection of conditional access services or Zugangskontrollgesetz
(Conditional Access Act), file no. JMZ 7.051A/28-I.2/2000,
http://www.parlinkom.gv.at/archiv/XXI.pdf/ME/00/00/000018.pdf

DE

NEW MEDIA/TECHNOLOGIES

AT – Draft Conditional Access Bill Presented

v



IRIS
• •

12 IRIS 2000 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

DE – Business TV and Internet Radio

Landesmediengesetz Baden-Württemberg (Baden-Württemberg Media Law), 19 July 1999,
amended by the Law of 20 December 1999, http://www.lfk.de/gstz_fr.htm
Press release on the award of a licence to Chart-Radio, http://www.lfk.de/prj5_fr.htm

DE

Judgement of the Landgericht Bonn (Bonn District Court), 3 March 2000, case no. 10 O 457/99

DE

DE – Householders’ Rights on the Internet
In a ruling of 3 March 2000 (case no. 10 O 457/99), the

Landgericht Bonn (Bonn District Court) decided that an
Internet user could only be banned from a chatroom if he
or she had expressly broken the common code of conduct
(known as “chatiquette”).

The District Court rejected the application of a chatroom
operator, who had wanted to ban the defendant from his
virtual business premises. The defendant had been
involved in an argument with another chatroom user. The
applicant prohibited the defendant from using his chat-
room, but the latter subsequently ignored the ban. The
applicant claimed that, by using his chatroom, the defen-
dant had caused him harm, since regular users had stopped
using the service, believing it to be too confrontational or
unpleasant. He therefore thought he was entitled, on the
grounds of his virtual householder’s rights set out in Arti-
cle 1004 of the Bürgerliches Gesetzbuch (German Civil Code
– BGB), to an injunction against the defendant.

The District Court disagreed. It was true that the rules
governing the property of a “virtual householder” should
apply in such a way that the owner could, in principle,
carry out his affairs as he wished and freely choose who
should have access to his property (Article 903 BGB).
However, this was not the case if the owner opened his
affairs to the public, for example. In such instances, the
owner would grant general authorisation to enter without
checking individual applications, provided the visitor
gave no cause for that permission to be withdrawn. In
this particular case, the applicant had invited all Internet
users to use his chatroom software. He had exercised no
specific control over access, nor had he set out binding
conditions that users of the site had to meet. Neither did
any provisions of so-called “chatiquette” officially regu-
late the use of the service. Consequently, the applicant
was deemed to have granted a general authorisation
which he could not withdraw by arbitrarily exercising his
rights as a “virtual householder”. Since the defendant had
neither interfered with the functioning of the service nor
used the software in a different way to normal chatroom
behaviour, the Court thought this was an arbitrary
attempt by the applicant to exercise these rights. ■

Kerstin Däther
Institute 

of European
Media Law 

(EMR)

Kerstin Däther
Institute 

of European
Media Law

(EMR)

There have been some important legal developments in
the field of business TV and Internet radio in Germany
recently. While n-tv has been operating a business tele-
vision station for a large German bank since the begin-
ning of April, Deutsche Telekom AG started its own
“Telekom-TV” channel at the CeBIT 2000 exhibition. Fur-
thermore, at the end of February, Chart-Radio, previously
only available on the Internet, was awarded a licence by
the Baden-Württemberg Landesmedienanstalt für Kom-
munikation (Regional Communications Authority – LfK).
Both business-TV and Internet radio must be classified as
teleservices, media services or broadcasting services.

Whether these services need to be licensed depends on
which of the above categories they fall into. Whereas media
services and teleservices do not need licences, Section 20
(1) of the Rundfunkstaatsvertrag (Agreement between 
Federal States on Broadcasting) stipulates that broadcast-
ers require a licence from the appropriate regional media
authority. The distinction between media services and
broadcasting in particular has already been debated in the
past (see IRIS 1998-7: 15 and IRIS 1999-1: 12). Criteria for
distinguishing between them include the target group and
the extent to which they are opinion-forming.

Business-TV combines television with Internet techno-
logy, offering unlimited repeats and extensive interaction
and communication possibilities. It can take the form of
business-TV in its narrowest sense or customer-TV.

Business-TV in its narrowest sense is designed to con-
vey information to employees quickly and directly. Since
it is aimed only at a company’s workforce rather than the
general public, it is subject to the Teledienstegesetz (Tele-
services Act) (Article 1 of the Information and Commu-
nication Services Act, see IRIS 1997-8: 11).

In contrast, customer-TV informs potential clients of
offers and products, for example. Since it targets a much
larger audience, it may be classified as either a media or
broadcasting service. Its precise classification depends
on the extent to which the actual content of its pro-
grammes is opinion-forming. If a customer-TV channel is
seen as merely a medium for the presentation of pro-
ducts, without editorial elements such as the journalis-
tic adaptation or arrangement of programme content, it
is considered a media service in the meaning of Article 2
of the Mediendienste-Staatsvertrag (Agreement between
Federal States on Media Services).

By means of both the business-TV channel of a major
German bank, which began broadcasting at the begin-
ning of April, and Telekom-TV, n-tv has been offering a
service whereby its own latest news broadcasts are
adapted for the purposes of business-TV. Telekom-TV is
aimed at the telecommunications company’s customers
and staff, combining world news with company news and
product presentations.

Although radio programmes broadcast over the Internet
have so far not needed a broadcasting licence, the LfK has
granted a request for a licence from Chart-Radio, which
previously broadcast only on the World Wide Web. Hence,
the channel may now, in principle, also broadcast via
satellite, FM, medium-wave, Digital Audio Broadcasting
(DAB) and cable. However, in accordance with Section 12
(3) of the Landesmediengesetz Baden-Württemberg
(Baden-Württemberg Media Law – LMedienG), the granting
of the licence does not include the allocation of a certain
transmission capacity (the so-called “driving licence prin-
ciple”) since, under the terms of the Media Law (see IRIS
1999-8: 7), broadcasting licences are awarded indepen-
dently of the allocation of transmission capacity. The act-
ing President of the LfK explained that the LfK would, for
the time being, classify Internet stations such as Chart-
Radio as broadcasters. He thought that there was now vir-
tually no distinction between Internet broadcasters and
traditional radio stations broadcast via cable, for example.
The sound quality now available and the rising numbers of
Internet users meant that this form of broadcasting had a
potential audience similar to that of conventional radio.
So far this decision has had no direct consequences for the
other 3,000-4,000 radio stations broadcasting over the
Internet, for example as regards licensing requirements.
The LfK says it has received further licence applications. ■

FR – Advertising on Internet Sites

A recent decision by the Court of Appeal in Rennes
confirms that the Internet is merely another vector of
information subject to common law. The decision also

helps to refine the definition and the limits of advertis-
ing on websites. In the case in question, a bank offered
credit solutions on its site that were accompanied by
examples of financing and a page of advertising for a
credit card. A consumer association had the existence of



IRIS
• •

13IRIS 2000 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Charlotte Vier
Légipresse

Cour d’appel (Court of Appeal) de Rennes, 1st chamber B, 31 March 2000, SA coopérative
compagnie financière du crédit mutuel de Bretagne v. Association Fédération logement 
consommation et environnement d’Ille et Vilaine

FR

these pages noted officially by a bailiff and called on the
district court in Rennes to order their immediate removal
on the grounds of violation of the Consumer Code. The
discussion in this case centred on the question of whether
or not the pages of the bank’s site constituted advertis-
ing. Article L 311-4 of the Consumer Code states that
advertising related to credit operations must contain
compulsory specific information, including the identity of
the lender, the nature, purpose and duration of the oper-
ation proposed, the total cost, and in certain cases the
actual overall monthly and annual rate. The plaintiff asso-

ciation claimed that the bank had not indicated some of
these details, and in its defence the bank in question
maintained that discussion of the matter was pointless
since an Internet site did not constitute an advertising
support. The bank felt that people visited the site volun-
tarily to consult its pages and that the information it
contained concerned the banking group and was not
directed at promoting its products, so that it did not con-
stitute advertising. The reply of the Court of Appeal in
Rennes could not be clearer – it was perfectly possible for
an Internet site to constitute an advertising support,
even though visitors to the site in question had to regis-
ter first and chose deliberately to visit the site. The judges
held that the essential criterion of an advertising support
was that it could carry an advertising message, whatever
form it took. An advertising message is a communication
which, apart from presenting information about a prod-
uct, is aimed at encouraging its consumption. As the site
in question was aimed, not only by its very existence but
also by its content, at promoting the commercial activity
of the bank, the attractive presentation of credit con-
tracts could therefore not be regarded as anything other
than advertising. ■

Amélie 
Blocman

Légipresse

FR – Electronic Publishing Charter Signed
The reaction of editors of the electronic press to the

multiple reproductions of their articles with a view to their
circulation on company intranets or on Internet sites has
not been long in coming. In the hope of putting an end to
the pillage of their content, Les Echos, L’Agefi, Investir,
Libération, Le Monde, La Tribune and ZDNet have recently
signed an Electronic Publishing Charter intended to gua-
rantee the rights of Internet users, editors and authors.

In its preamble, the editors point out that on-line
information is subject to the same statutory rules as con-
ventional publishing. They undertake on this point to
respect editorial rules scrupulously – checking informa-
tion, respect of professional ethics on the part of jour-
nalists, informing readers whether content is editorial or
advertising matter, respect for the rights and the dignity
of private individuals, etc. The users of the sites of these
newspapers are for their part invited to respect the rules
of literary and artistic property – the Charter recalls that,
apart from a single copy intended for personal use, any
use of an article or publication is subject to prior autho-
risation from the editor. Thus, without prior authorisa-
tion from the editor, the following are prohibited: any
use of content for reproduction on another site, making
it available on an intranet or any other company net-
work, creating archives on a digital or optical support,
circulating it by means of an e-mail alert or including it
in a press round-up, promotional leaflet or brochure.

Similarly, summaries of articles require prior authorisa-
tion from the author; they must give the latter’s name
and the source and be sufficiently concise and distant
from the original text not to be considered an infringe-
ment of copyright.

Analyses, quotations and press reviews are authorised
on condition that they respect the conventional rules on
copyright. Lastly, the signatories of the Charter would
like to have a right of inspection as regards hypertext
links. Thus it is possible to create a link to a site with-
out the specific authorisation of the author, on the sole
condition that the link opens a new window in the 
navigator. In other cases, the specific authorisation of
the editor is required. Similarly, the editors reserve the
right to call for the deletion of a link that they consider
does not comply with its editorial policy.

The Syndicat national des journalistes (French national
syndicate of journalists – SNJ) has reacted sharply to the
signing of the Charter, pointing out that it is the jour-
nalists who are the true holders of copyright for their
work. Criticising the initiative of the electronic press edi-
tors who, according to the SNJ, “cannot take the place of
journalists even if they are their employers”, the SNJ
invited them to conclude agreements with the journalists
concerned for the further exploitation of the journalists’
work on a support of any kind with the greatest possible
legal safeguards. This negotiation is a perfect illustration
of the disputes currently pending before the courts
between editors and journalists on the subject of the fur-
ther use of articles on-line, and the Court of Appeal in
Paris will moreover be making a statement on the subject
on 10 May in the case of Le Figaro (see IRIS 1999-5: 3). ■

Electronic publishing charter, available in French at:
http://www.lesechos.fr/charte/charte.htm

FR

Candelaria van
Strien-Reney,

Law Faculty,
National 

University 
of Ireland, 

Galway

IE – E-Commerce Bill 2000 Published

New draft legislation on e-commerce has just been
published. The Electronic Commerce Bill 2000 is designed
to make Ireland one of the first jurisdictions to have a
formal set of laws regulating e-commerce. It is intended
to transpose into Irish law the European Community’s
Electronic Signatures Directive 1999/93/EC, as well as
certain articles of the draft Electronic Commerce Direc-
tive, which is expected to be adopted in the near future.
Many sections of the new Bill are based on the Model Law
on Electronic Commerce published by the United Nations
Commission on International Trade Law in 1996.The new
Bill gives legal recognition to electronic signatures and

electronic forms of writing. It also protects the right of
business and individuals to use encryption.

The main provisions of the new Bill include:
an electronic signature can be used to meet the

requirement of a written signature, procedures are set
out for witnessing such a signature;

creation of new offences for the fraudulent use of elec-
tronic signatures, as well as penalties of up to 500,000
Irish Pounds and/or 5 years imprisonment;

regulation of “certification service providers” i.e., 
bodies that will issue and verify certificates of authen-
ticity of electronic signatures;

strong protection for users of encryption, which 
forbids the requiring of disclosure of unique data (eg
codes, passwords, encryption keys or mathematical for-
mula) that may be necessary to render information or an
electronic communication intelligible. ■

Electronic Commerce Bill 2000, available at the Irish Government website:
www.irlgov.ie/tec/communications/society.htm

EN



IRIS
• •

14 IRIS 2000 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Gergana
Petrova

Georgiev Todorov
& Co

RELATED FIELDS OF LAW

BG – Amendments of the Penal Code in Force

Alexander
Scheuer
Institute 

of European
Media Law 

(EMR)

DE – Damages Awarded 
for Unproven Statements in Advertisement

On 31 March, the Landgericht Hamburg (Hamburg Dis-
trict Court) confirmed that a (print) news magazine must
pay damages to a bank following the broadcast of a tele-
vision advertisement (see IRIS 1997-9: 6).

In an advertisement for the latest edition of the 
magazine, the editor said, “Many people might lose 
their money”. The report itself did not deal with 
the bank’s financial situation, however, but questioned
the reliability of its then chairman. Even the cover page

of the magazine contained the headline, “Hamburg 
private bank in trouble: customers fear for their money”.
A few days after the magazine was published, the 
bank had to close down because so many customers 
withdrew their money that its liquid assets were
exhausted.

In its decision, the Press Chamber of the District Court
said that the statements constituted defamation of 
character. The publisher had been unable to prove that,
over and above its findings concerning the founder of the
bank, there were further grounds to confirm the state-
ments made in the advertisement.

This decision is subject to appeal. The amount of 
damages to be awarded will not be fixed until the final
ruling is made. ■

The Law on Amendments of the Penal Codes, promulgated and published in the State
Gazette on 17 March 2000

BG

Judgement of the Landgericht Hamburg (Hamburg District Court), case no.324 O 968/97,
31 March 2000

DE

The Law on Amendments of the Penal Code (IRIS 2000-
3: 14), which had been vetoed by the President, was
changed and re-voted by Parliament on 8 March 2000
and promulgated and published in the State Gazette on
17 March. Three days after its promulgation the Law
entered into force. 

The amendments of the Penal Code’s provisions had
been the subject of heated debate in the media and in
Parliament because of their impact on the journalistic
profession. The President vetoed the initial Draft Law on
Amendments because of the inclusion of high fines that

appeared excessive and disproportionate to the Bulgarian
standard of living.

In accordance with the recommendations laid out in
the Motives to the Presidential veto, the fines now spec-
ified by the Law are considerably decreased and more
differentiated for the different sub-cases of “offence”
and “calumny”.

For the general case of “offence” the fine is fixed at
between 1 and 3,000 new Bulgarian lev (BGL). For the
special case of “an offence made in public, spread
through the media and caused by, or addressed to, a per-
son in its official capacity” the penalty varies between 5
and 15,000 BGL. The range of fines provided for the gen-
eral case of “calumny” is from 3 to 7,000 BGL while for
the qualified cases of “calumny committed in public,
through media or caused by, or addressed to, a person in
their official capacity” it is from 5 to 15,000 BGL.

Although the fines provided in the initial Draft Law
were considerably decreased, the new Law was again
strongly disputed in Parliament. At the same session of
the Parliament further amendments of the Penal Code
were suggested (but not adopted) for some violations
concerning the forced spreading of false statements in
the media and obstructing the publishing of true state-
ments. ■

Karina Griese
Institute 

of European
Media Law

(EMR)

DE – Can the Press Name Public Officials 
Suspected of Committing a Crime?

In a judgement of 7 December 1999, the Bundes-
gerichtshof (the Federal Supreme Court – BGH) dismissed
a claim for damages lodged in relation to a report  that
named a public official who was suspected of committing
a crime.

The newspaper concerned had, inter alia, reported in
the lead article of its local section, under the headline
“Ex-employee under strong suspicion”, the introduction
of criminal proceedings against the applicant, whose
name had been mentioned in the article. The applicant
argued that the article infringed her personality rights
and constituted a prejudgement which, in accordance
with the basic presumption of innocence, was not per-
missible. Owing to a lack of evidence, the preliminary
proceedings were subsequently dropped.

The Federal Supreme Court rejected the claim for dam-
ages, ruling that the defendant had not overstepped the
limits laid down in case-law on the  permissibility of
reporting current criminal proceedings. The law required,
firstly, a minimum level of proof to support the substance
of the information. In addition, reports should not con-

stitute a prejudgement, nor amount to a deliberately
biased or distorted account. Regular statements should
be sought from the person concerned prior to publica-
tion.

In summing up, the Court explained that press reports
on current proceedings demanded particularly high stan-
dards of care in terms of journalistic accuracy. However,
the media’s duty to be careful and truthful should not be
stretched so far that it jeopardised freedom of opinion.
Criminal offences were part of current affairs, which the
media were responsible for reporting. In any case, the
need for up-to-date reporting meant that the press had
only limited access to the truth. In principle, it was
therefore  appropriate to mention a suspect’s name only
in particularly serious cases or in relation to crimes
which particularly affected the general public. The Court
held that, in cases where the information function of the
press was particularly important on account of a link
between the State’s actions and criminal behaviour by
public officials, it could be  permissible to name a suspect
even though he or she had not committed a “serious”
crime. Since the defendant had met the above-mentioned
requirements of care, the Court concluded that the pub-
lic’s right to the latest information outweighed the sus-
pect’s personality rights. Even if the accusations were
later shown to be false, they were fully legitimate and
there was no need either to retract them or to award
damages. ■

Judgement of the Bundesgerichtshof (the Federal Supreme Court), 7 December 1999, 
file no. VI ZR 51/99

DE



IRIS
• •

15IRIS 2000 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Alexander
Scheuer
Institute 

of European
Media Law

(EMR)

DE – New Calls for Alcohol Advertising Ban

Maja Cappello
Autorità per le
Garanzie nelle
Comunicazioni

IT – Implementation of 
the Comparative Advertising Directive

Approximately one year after the self-regulatory Code
of Advertising and Sales Promotion was adopted by the
Italian Committee of Advertising Practice (see IRIS 1999-
6: 13), the Decreto legislativo Attuazione della direttiva
97/55/CE che modifica la direttiva 84/450/CEE, in mate-
ria di pubblicità ingannevole e comparativa (Statutory
Instrument on Comparative and Misleading Advertising)
of 25 February 2000 entered into force. With this decree
Italy transposes Directive 97/55/EC, amending Directive
84/450/EEC concerning misleading advertising so as to
include comparative advertising. 

Comparative advertising is defined as any advertising
which explicitly or by implication identifies a competi-
tor or goods or services offered by a competitor, and is

only permitted when inter alia the following conditions
are met: it is not misleading and it objectively compares
one or more material, relevant and verifiable features 
of goods or services meeting the same needs or intended
for the same purpose. According to the decree, the con-
dition of the verifiability of such features is considered
satisfied when the data employed for the purposes of
illustration of the characteristics of the goods or services
concerned may be demonstrated. Further requirements
are that comparative advertising does not create confu-
sion between the advertiser and the competitor, does 
not discredit or denigrate nor take unfair advantage 
of the reputation of the marks of a competitor, and does
not present goods or services as imitations of goods 
or services bearing a protected trade mark or trade 
name. 

The Italian Autorità Garante della Concorrenza e del
Mercato (the Competition Authority) has been entrusted
with the competence to decide on complaints and to
order the cessation of impermissible comparative adver-
tising or the prohibition of the publication of such 
advertising. ■

Decreto legislativo (statutory instrument) of 25 February 2000, no. 67, Attuazione della
direttiva 97/55/CE che modifica la direttiva 84/450/CEE, in materia di pubblicità ingan-
nevole e comparativa (Comparative and Misleading Advertising), available over the Inter-
net at http://www.camera.it/parlam/leggi/deleghe/00067dl.htm

IT

The Federal Ministry of Health has again called for
alcohol advertising regulations to be tightened (see IRIS
1997-6: 14). With particular reference to television
advertisements for alcoholic products, the Ministry
believes the current regulations are insufficient to com-
bat alcohol addiction.

Provisions on alcohol advertising are currently set out
in the 1998 version of the German Advertising Council’s

rules on advertising and teleshopping for alcoholic 
beverages, which are applicable under the terms of the
Regional Media Authorities’ “Common Guidelines on
advertising, the separation of advertising and programme
material and television sponsorship” (revised version of
10 February 2000) (see IRIS 2000-3: 6). The above-men-
tioned rules form part of the German media’s self-regu-
latory instruments. They mainly concern the portrayal of
young people enjoying or, as the “Television without
Frontiers” Directive puts it, experiencing the supposedly
positive effects of alcohol.

There are now calls for television and radio advertising
of alcohol to be banned between 6 am and 10 pm and
during sports broadcasts, while the possibility of includ-
ing a health warning in advertisements and on the 
products themselves (similar to those on tobacco prod-
ucts) is also under discussion. ■

Fiona Vening
Institute for

Information Law
University 

of Amsterdam

NL – Copyright of Photographer 
Not Infringed in TV-Program

A photographer claimed his copyright was infringed
because his photographs had been shown without his
consent in a television programme of the Dutch broad-
caster VPRO. The TV-program was about the problems in
a certain district of Amsterdam where a lot of immigrants
live. The photographer had compiled a report about this
subject, which had been published in a newspaper. One
of his photographs portrayed an immigrant boy. This pic-
ture was shown several times in the TV-program because
of the conflict between the photographer and this boy.

Also, excerpts of phone calls between the photographer
and the VPRO were broadcast without the photographer’s
permission. The VPRO invoked its right to quote in accor-
dance with Article 15a of the Dutch Copyright Act 1912. 

The Court decided that there was no copyright
infringement because showing the picture was done as
part of a scholarly discussion and therefore constituted
a permitted restriction of the copyright of the photogra-
pher. The special content of the item, that the boy was
deeply incensed about the fact that the photographer
had taken pictures of him and other boys without their
permission, and the penetrating way the immigrant boy
told his story in the TV-program, justified the way the
photograph was used as elucidation of the item. The
Court concluded that there had been no unreasonable
manner of quotation within the meaning of the Copy-
right Act. ■

Kantongerecht Hilversum 15 maart 2000, Middelkoop vs. VPRO

NL



IRIS
• •
IRIS
• •

16 IRIS 2000 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Introduction
“New technologies breathe new value into old content.”1 The

history of the media provides many illustrations of this simple 
truism. The breakthrough of television broadcasting in the 1950’s
and 1960’s created huge secondary markets for existing cinemato-
graphic works. The proliferation of video recorders in the 1980’s
gave new life to popular television programs (e.g. Monty Python’s
Flying Circus), and further increased the commercial life-span of
movies, new and old. With the introduction of each new medium,
a new shackle is added to the existing “chain of exploitation”. For
a major film this chain will typically comprise cinema distribution,
subscriber and hotel television, video release and rental, primary
broadcast television, second-run broadcast television (“syndica-
tion”), cable retransmission, et cetera. Increasingly, successful
films are also “serialised” (adapted for television), “novelised”
(transformed into novels) or “theatricised” (turned into plays). In
addition, film characters or props (e.g. the legendary Batmobile)
are subjected to all sorts of merchandising.

In the digital revolution that is currently taking place, history
repeats itself again. Authors, producers, publishers and broad-
casters are discovering, as they did in “analogue” times, that
existing “content” can be put to new, sometimes profitable
secondary uses. Archived television news items may serve as input
to multimedia encyclopedias; film clips may become part of com-
puter games or educational software; newspaper articles may be
republished on web sites, or archived on commercial CD-ROMs.

Not surprisingly, the rapidly-emerging market for secondary
electronic uses of existing works of authorship has led to disputes
over the ownership of so-called “electronic rights”. Who owns the
rights to reuse in electronic form an article originally written for
a newspaper; a television program originally produced for broad-
cast television; or a film originally made for the screen? Is it the
journalist or the newspaper publisher; the television producer or
the broadcasting company; the film producer or the distributor? In
recent years, a number of disputes over the ownership of electronic
rights, mostly involving the works of newspaper journalists, have
been decided by the courts. This article provides an overview of the
most interesting case law to emerge from Europe and the United
States. Some of the cases have been previously reported, in sum-
mary form, in this journal; others have only recently surfaced.

Austria
The first “electronic rights” case to be decided by a highest-level

national court was litigated in Austria.2 In a publishing contract
concluded in 1984, the widow of an author of literary works had
assigned the exclusive publishing rights in the works to a pub-
lisher. Under the contract, exclusive rights had been granted, inter
alia, for the reproduction and commercial distribution of the work,
for reproduction on microfilm, and for uses in compilations. In
1997, another publisher had used parts of the author’s works in an
art catalogue (on the “Wiener Gruppe”) for the Venice Biennale art
festival, to be published in printed form, on CD-ROM, and over the
Internet. The publisher, however, had failed to secure the rights
owner’s prior permission. 

Before the courts, the defendant (the publisher of the art cata-
logue) argued that the grant of rights in the publishing contract
was limited to print media, and did not extend to uses in electronic
form. The Austrian Supreme Court agreed. The language in the
publishing agreement suggested that the plaintiff had acquired
only such rights as were necessary for exploiting the work in

printed form. At the time of contracting (in 1984), Internet and
CD-ROM were either unknown media, or uses, the economic impact
of which the author could not have foreseen. In sum, the Court
concluded, no electronic rights had been granted to the publisher.
Thus, no such rights of the plaintiff could have been infringed.

Belgium
Belgium boasts of the first case on electronic rights to be

decided anywhere in the world.3 Ten publishers of newspapers and
magazines had founded Central Station, an online database con-
taining a cross-section of news articles published in various print
media. The articles were sent to Central Station when ready for
print, and were put online on a daily basis. The Belgian Union of
Journalists alleged that Central Station needed the permission of
the journalists (both freelance and employed) for such electronic
uses of their works. 

The Brussels Court of first instance held that the then new Bel-
gian Copyright Act (Act of 20 June 1994) applied to the contracts
the freelance journalists had entered into. The 1994 Act requires
a written contract of transfer, and provides that both the scope of
the grant and the means of exploitation need to be narrowly inter-
preted. However, Central Station could not produce any written
permission of the freelance journalists, and therefore lacked the
authority to disseminate the articles electronically.

In respect of the employed journalists, the Court applied the old
Copyright Act of 1886. The Court considered that in order to deter-
mine the scope of the grant of their copyright, it had to be
established whether the dissemination of the articles on the Inter-
net strictly corresponded with the publishers’ principal activities:
“whether the distribution is the natural complement of the
written press” (si cette diffusion est le complément naturel de la
presse écrite). The Court noted several important differences
between print and electronic publication: putting the articles
online requires certain manipulation; online audiences are
generally larger and more international than readership of print
publications; the Central Station database allows one to select
articles by subject matter from a variety of newspapers; et cetera.
For all these reasons, the Court held that the rights under dispute
were not granted implicitly.

Central Station lodged an appeal against the decision concern-
ing the employed journalists. The Brussels Court of Appeals
affirmed the decision of the lower court, albeit for completely dif-
ferent reasons. The contractual relationship between the publish-
ers and the journalists was held to be a contract intuitu personae,
i.e. a contract imposing personal obligations that cannot be
assigned to third parties. According to the Court, a journalist of
the printed press who has an oral employment agreement has
merely granted to the publisher the right to render his ideas typo-
graphically – ideas which he has translated into an article for a
specific publication in a particular newspaper or magazine. The
Court concluded that the journalists’ refusal to have their work
exploited on the Internet was justified by Central Station’s refusal
to offer appropriate remuneration. 

France
French courts have produced some interesting decisions on elec-

tronic rights. In the case of Plurimédia4 a number of journalists and
their trade unions brought legal action, not against “their” news-
paper publisher, but directly against the provider of the online
information service concerned (Plurimédia). The case concerned

The Electronic Rights War
Who Owns the Rights to New Digital Uses of Existing Works of Authorship?



IRIS
• •

17IRIS 2000 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

the online dissemination of news items, both from printed sources
(the newspaper Dernières Nouvelles d’Alsace), and from television
(news programmes broadcast by channel FR3). The newspaper pu-
blisher and the television station had given Plurimédia prior per-
mission to re-use the printed and televised news on the Internet.
Permission of the (employed) journalists had not been sought. 

The Strasbourg Court decided (in the form of an ordonnance de
référé, in summary proceedings) that in both cases the reproduc-
tion right was implied. According to the Court, a newspaper 
qualifies as a collective work under Article L 113-5 of the Intel-
lectual Property Code. Consequently, the publisher of the news-
paper is the owner of the copyright in the newspaper. On the basis
of Article L 761-9 of the Employment Code and Article 7 of the 
collective bargaining agreement for journalists, however, a grant of
rights is limited to first publication; the right to publish a work in
more than one newspaper or magazine needs to be expressly
agreed, in a manner that defines the conditions for reproduction.
The Court considered the medium of a newspaper in print to be dif-
ferent from the medium of an online newspaper, because online
distribution requires certain technical manipulation; the online
product is different from a newspaper, and a new means of com-
munication is involved. Therefore, there had been publication in
more than one newspaper or magazine. The collective agreement
for journalists was concluded in 1983, at which time Internet uses
could not have been foreseen. Therefore, no express agreement was
found, and the online reproduction of articles previously published
in the newspaper was subject to the journalists’ prior permission.
In respect of the televised news items, the Court came to similar
conclusions, even though the journalists’ employment contracts
with FR3 did not contain any relevant provisions. The Court con-
cluded that the journalists could not have granted the rights
required because Internet use was unknown at the time the
employment contracts were entered into.

After the decision, the journalists and the newspaper publisher
reached an agreement. The appeal,5 therefore, merely concerned
the reuse of televised news items, which had been an experiment
lasting only six months, and had been terminated at the time the
appeal was heard. Even though the Court adopted the arguments
of the court of first instance, the decision was overturned on pro-
cedural grounds. The Court held that there was no obviously illicit
interference in a legal position or préjudice (imminent damage). In
consequence, no reason to issue an interim injunction existed.

The case concerning Le Figaro was decided by a juge de fond
(trial judge).6 Le Figaro, a major French daily newspaper, offered
to the public the possibility to consult its electronic archives con-
taining news articles published in the preceding two years, and to
obtain copies thereof. Journalists and a trade union complained
that Le Figaro had not sought their permission. The Court pro-
hibited the service, and awarded damages on grounds that echo
the Plurimédia decision. In the absence of an express agreement
to the contrary, the journalists’ grant of reproduction rights only
covers the first publication in the form agreed upon by the parties.
“Since publication in more than one newspaper or magazine, that
is on another support of the same kind, is prohibited, this applies
a fortiori to the reproduction of articles on a new support result-
ing from recent technology.” 

Journalists of newspaper Le Progrès, supported by the Syndicat
national des journalistes (the national union of journalists – SNJ),
took the newspaper publisher to court for putting their articles on
the Internet and on Minitel without their consent.7 Contrary to the
views of the lower court, the Court of Appeals considered the news-
paper to be a collective work. It nevertheless upheld the decision
of the lower court, once again invoking the Employment Code and
the collective bargaining agreement for journalists. Moreover, the
Court noted that Article L 121-8 of the Intellectual Property Code

stipulates that an author of a work which has been published in a
newspaper or magazine reserves the right to reproduce and exploit
his work in whatever form, provided that the reproduction or
exploitation does not compete with that newspaper or magazine,
and unless an agreement to the contrary has been concluded. 

The Court held that online publication and archiving on a server
“cannot be considered an extension of the distribution on paper,
particularly since the typographic layout and the presentation of
an article in a publication corresponding to the range of ideas held
by its author at the time the contract was concluded, disappear;
readership is extended and the duration of publication is dif-
ferent.” Absent the express agreement of the employed journalists,
the re-use of the journalists’ articles on the Internet and on Mini-
tel was prohibited. 

Germany
Germany has also produced some important case law on elec-

tronic rights. As well. In 1997, the District Court of Hamburg
decided that the use of photographic works in an annual CD-ROM
compilation of the news magazine Der Spiegel did not infringe the
rights of freelance photographers.8 The annual CD-ROM, which con-
tained the full texts and illustrations of the printed volumes (not
including advertisements), started to appear in the spring of 1993.
No express permission for electronic uses had been granted by the
photographers. According to FreeLens, an association of some 70
freelance news photographers, the licences previously granted by
its members to Der Spiegel, either in oral or in written form, did
not extend to re-use on CD-ROM.

In this context two “author-friendly” provisions of the Urheber-
rechtsgesetz (the German Copyright Act – UrhG) were of particular
importance. Article 31(4) UrhG declares null and void any 
obligation in respect of uses (i.e. any independent means of
exploitation) that were unknown at the time a licence was
granted. Obviously, under the rule of Article 31 (4) the moment of
knowledge of a novel use is crucial in determining the scope of a
license. In 1982 the German Federal Supreme Court decided that
television broadcasting was a known use since 1939.9 The
secondary exploitation of films on video was considered unknown
in 1968,10 but a known use as from 1971.11 In respect of digital
uses, the Court of Appeal of Duesseldorf held that the reproduc-
tion of musical works on digital media (CD, DAT, DCC) was still
unknown in 1971.12

Another important provision is Article 31(5) UrhG, that codifies
the so-called Zweckübertragungsregel (“purpose-of-grant” rule).
Whenever the terms of a contract do not specifically enumerate the
uses for which rights are granted, the author is deemed to have
granted no more rights than are required for the purpose of the
contract.

Surprisingly, the Hamburg Court held in favour of the defen-
dant, Der Spiegel. The Court left open the question of whether re-
use on CD-ROM constitutes an independent means of use for the
purpose of Article 31(4). According to the Court, at the time the
licences were granted (in 1989 or later) CD-ROM was a known use,
even if market success for the new medium came only later. Thus,
the photographers could not invoke Article 31(4).

In interpreting the licences, the Court noted that the photogra-
phers had never previously objected to republication of their works
in printed compilations, or in microfilm versions of the same.
Accepting Der Spiegel’s argument, the Court observed that the CD-
ROM edition was merely a substitute for previous paper or micro-
film editions. Thus, the licences were deemed to include the right
to republish the photographs on CD-ROM.

On appeal, the FreeLens decision was overturned.13 The Court of
Appeals considered that the CD-ROM, compared to the magazine,
the bound volume and the microfilm, constituted a new, indepen-



IRIS
• •

18 IRIS 2000 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

dent means of exploitation. According to the Court, a CD-ROM
allows for a more intensive use, and is not merely a new technique
for transmission. Moreover, consumers perceive CD-ROM as a
medium different from print or microfilm. A CD-ROM not only looks
different, but, more importantly, has faster search capabilities; is
more easily manageable; takes up less space; does not wear (out);
and is easier to reproduce - digital data can be distributed directly
over international networks such as the Internet. The Court fur-
ther observed that, once an image has been digitised, further dis-
tribution without any loss of quality is possible, with obvious
(negative) consequences for the rights of the authors.

In another decision involving the rights of photographers, a daily
newspaper and the editor of the newspaper’s web site were ordered
to stop publishing photos online without the photographer’s per-
mission.14 Providing online access to photographs was held to be a
technically and economically separate and independent form of
exploitation. Therefore, a separate license for the use of the pho-
tographs on the Internet was required. According to the Court, no
such permission, either express or implied, was ever granted. The
mere fact that the photographer had continued his business rela-
tionship with the publisher, without protesting, could not be taken
to imply that he had agreed to the use of his works on the Internet.15

In a case involving the unauthorised Internet use of an item
broadcast on television, the Munich District Court16 confirmed that
such use constitutes an independent means of exploitation. No
permission could be inferred from the production contract. Only
television broadcast rights had been expressly granted; the con-
tract did not contain any language to suggest that items might
also be used in other media, such as the Internet. Even today, the
Court continued, the possibility of watching television pro-
grammes on the Internet is very limited; only a few television sta-
tions offer their programs online.

There are several more German cases involving electronic rights,
but in the framework of this article only one more will be men-
tioned briefly. In December 1999, the Court of Appeals of Cologne
granted a temporary injunction against a service providing elec-
tronic press reviews via e-mail. The Court considered that elec-
tronic press reviews are far more harmful for copyright owners
than their “paper” equivalents. The use of computers providing
direct access to stored information allows for a different and more
rapid use of articles, as compared to press reviews in paper form.
According to the Court, individual contributions put online can be
freely used by anyone, and the circle of users is not as limited as
is the case in respect of traditional press reviews.17

The Netherlands
A Dutch case pitting three prominent freelance journalists

against De Volkskrant, publisher of a major daily newspaper, has
attracted considerable attention.18 For several years, De Volkskrant
had posted a selection of articles from its printed version on its web
site, and had produced quarterly CD-ROM compilations containing
all newspaper copy in full-text - without securing the journalists’
permission. Were the rights of the journalists infringed?

Unlike its neighbouring countries Germany and Belgium, Dutch
law does not contain any “author-friendly” provisions dealing with
publishing agreements or copyright contracts in general - with a
single notable exception. The exception is Article 2 of the Auteur-
swet (Dutch Copyright Act). Article 2 (2) limits the scope of any
transfer to such rights as are specifically mentioned in the con-
tract, or are necessarily implied by the nature or purpose of the
agreement. Even if the wording of this provision is similar to Arti-
cle 31 (5) of the German Copyright Act, controversy in Dutch legal
doctrine persists as to whether the purpose-of-grant rule has effec-
tively been codified in the Dutch Act. Whatever the eventual out-
come of this debate, it is clear that Article 2 (2) calls for a restric-

tive interpretation of copyright transfers.
In the De Volkskrant case, no rights had been transferred at all.

Apart from the occasional letter, no contracts in writing were ever
concluded between the journalists and the commissioning news-
paper publisher. According to plaintiffs, the (implied) licenses
granted by the journalists included only single use print rights; no
electronic uses were implied. 

The Amsterdam District Court held for the plaintiffs. According
to the Court, the unauthorised republication of articles on CD-ROM
and over the World Wide Web amounted to copyright infringe-
ment. Such electronic uses constitute restricted acts, subject to
the rightsholders’ prior authorisation. 

According to the Court, both the CD-ROM compilations and the
web site differ substantially, qua content and layout, from the
original printed version of the newspaper. In respect of the CD-
ROM publication the Court observed “that the CD-ROM consists of
a compilation of separate articles that appear in the newspaper, by
which circumstance the cohesion which makes these articles a
newspaper in the paper edition is lacking in the CD-ROM.”

Similarly, the Court identified multiple differences between the
De Volkskrant web site and its paper counterpart, e.g. the web site’s
hyperlinks and its global reach. The Court concluded that the CD-
ROM and Internet versions of De Volkskrant are not simply exten-
sions or substitutes of existing archival or documentary media. CD-
ROM and web site constitute independent means of reproduction
and communication to the public in different media, for which
additional permissions must be secured.

The Court then focused on the scope of the licences granted by
the journalists. Did the print licences imply a right of electronic
re-use? Tacitly applying the rule of Article 2 (2), the Court rejected
the principal argument put forward by De Volkskrant, that the
journalists had implicitly granted permission for electronic uses,
by submitting their articles for publication in the journal. In the
1980’s, when the licences where initially granted, plaintiffs could
not have foreseen that their contributions would be included in a
CD-ROM or web site.

In sum, the Court held for the plaintiffs. Interestingly, the Court
found there was infringement not only of the authors’ pecuniary
rights, but of their moral rights as well. The Court ruled that the
authors’ moral right of first publication (droit de divulgation)
effectively covers first publication in every separate (new)
medium. In other words, the journalists had the moral right to
decide about electronic republication.

In a recent follow-up decision19 involving the amount of com-
pensation, the Amsterdam Court ordered De Volkskrant to pay 3 %
of the journalists’ annual honorarium for each initial year of web
site republication, and 1,5 % for each subsequent year. For CD-ROM
uses the percentages were set at 4 % and 2 % respectively.

United States
The much-publicised case of Tasini v. The New York Times et al.20

involved six freelance authors who had written articles for publi-
cation in The New York Times, Newsday and Sports Illustrated. The
contents of these periodicals were then sold to companies for
inclusion in their electronic databases, such as NEXIS. As a result,
the articles became available to the public through electronic data-
bases, and could be retrieved individually or in combination with
other pieces originally published in different editions of the 
periodical or in different periodicals.

Before the court of first instance, the Federal District Court, the
publishers did not dispute that the authors owned the copyright
in their individual works.21 Rather, they argued that the publish-
ers owned the copyright in the “collective works” that they pro-
duced, and were subsequently protected by the privilege, under
section 201(c) of the U.S. Copyright Act (“USCA”), of “reproducing



IRIS
• •

19IRIS 2000 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

and distributing” the individual works in “any revision of that col-
lective work”. 

According to Section 201 (c) USCA, “copyright in each separate
contribution to a collective work is distinct from copyright in the
collective work as a whole, and vests initially in the author of the
contribution. In the absence of an express transfer of the copy-
right or of any rights under it, the owner of copyright in the col-
lective work is presumed to have acquired only the privilege of
reproducing and distributing the contribution as part of that par-
ticular collective work, any revision of that collective work, and
any later collective work in the same series.” Section 101 USCA
defines “collective work” as “a work, such as a periodical issue,
anthology, or encyclopaedia, in which a number of contributions,
constituting separate and independent works in themselves, are
assembled into a collective whole.” 

The District Court accepted the publishers’ argument, and ruled
in favour of the defendants. According to the Court, the electronic
databases concerned were, indeed, simply “revisions” of the indi-
vidual periodical issues from which the articles had been taken.
The Court of Appeal (Second Circuit) disagreed. The higher court
held that copyright law does not permit the publishers to licence
individually copyrighted works for inclusion in electronic data-
bases. The Court rejected the argument, embraced by the District
Court, that each database constitutes a “revision” of the particu-
lar collective work in which each author’s individual contribution
first appeared. Each database comprises thousands or millions of
individually retrievable articles taken from hundreds or thousands
of periodicals. It can hardly be deemed a “revision” of each edition
of every periodical that it contains. In holding for the plaintiffs,
the Court of Appeals emphasised that its decision focuses entirely
on the facts of the case, i.e. a situation where no (express) trans-
fer of copyright had occurred. Thus, publishers and authors would
be free to contract in accordance with the statutory framework. 

Conclusion
“The seismic explosion of digitised information systems appears

to drive myriad splinters into copyright contracting”. Professor Cor-
nish’s introductory words to the ALAI Conference in Montebello
(1997) have proven to be prophetic.22 Indeed, the digitalization of
the information industry has had, and is still having, far-reaching
consequences for the law of copyright contracts. In this process,
media convergence plays an important role – a development already
begun in analogue times, but progressing at a dazzling pace due to
the digitalization of the production, distribution and consumption
of information products and services. The traditional borderlines
between print publishing, sound recording, film production, broad-
casting and so-called “new media” are rapidly evaporating.

As we have seen from the case law summarized in this article,
Round 1 of the “Electronic Rights War” has been won, quite con-
vincingly, by the original authors of the works reused. All over the
world courts seem to agree that, absent clear contractual language
to the contrary, authors have granted only single-occasion, single-

medium rights in their works, and have retained all rights in
respect of any subsequent uses in new media. Even if courts (and
market players) still appear to struggle with questions of rights
valuation (what is the market value of web site republication,
when web sites only rarely generate additional income?), the 
message the courts have delivered is clear: additional licenses,
presumably for payment, are required - even in cases of works
created under employment. Publishers or broadcasters that embark
on “digital adventures” without properly clearing electronic rights,
run serious legal risks.

However, the rights war is far from over. The court decisions 
discussed in this article have inspired media companies world-
wide to redraft their standard publishing or production contracts
in such a way as to secure electronic rights for the future. In many
cases, revised standard contracts effectively strip the authors of
their pecuniary rights entirely. More often than not, authors who
do not wish to sign the amended agreements will no longer be
commissioned for future work.

Not surprisingly, this development is causing great anxiety
among authors and their representatives. Organizations of authors
would prefer to draft model contracts bilaterally with organiza-
tions of publishers, broadcasters or producers, so as to achieve an
equitable allocation of rights between the authors and their coun-
terparts. On their part, publishers, broadcasters and producers
might argue that in this emerging world of multimedia their “mis-
sion” has become media-independent, and that it would be ineffi-
cient to leave rights for unknown uses with the authors. Producers
would be forced to track down and negotiate with authors (or their
heirs) each time a novel use would become a reality.

Perhaps the case law described in this article, and the contrac-
tual countermeasures it has provoked, might inspire both authors
and producers (in the widest sense of the term) to rethink their
future relationship, particularly in the light of the digital envi-
ronment. Is the author of the future an independent creator, will-
ing and able to market each “slice” of the copyright “cake” indi-
vidually? Is the publisher or broadcaster of the future truly capable
of exploiting works “in all media now known or to be developed in
the future”, as some particularly author-unfriendly contractual
provision might have it? Will the future really bring us “multime-
dia publishers”, or will separate media-specific companies exploit
rights in different media, much in the same way as in the past?

Whatever the outcome of the ongoing “rights war”, and the inter-
esting debates it inspires, much can be said in favour of harmoni-
sation, both on the European and the international level, of exist-
ing statutory law governing copyright contracts. From country to
country, there are astounding differences in the ways copyright law
deals with questions of contract formation and interpretation. In
view of the ongoing process of globalisation of the information and
entertainment markets, these divergences create additional
unwanted complexities - problems exacerbated by the fuzzy state
of private international law governing conflicts of law. For the law-
makers of the world, much work still remains to be done. 

1) E. Atwood Gailey, “Who Owns Digital Rights?”, Communications and the Law, March
1996, Vol. 18, no. 1, p. 3 (27).

2) Wiener Gruppe, österreichischer Oberster Gerichtshof (Austrian Supreme Court), 
12 August 1998, Multimedia und Recht 1999, p. 275.

3) Central Station, Tribunal de première instance de Bruxelles (Brussels Court of First
Instance), 16 October 1996, Auteurs & Media 1996, p. 426; Cour d’appel de Brux-
elles (Brussels Court of Appeals), 28 October 1997, Auteurs & Media 1997, p. 383.

4) Plurimédia, Tribunal de grande instance de Strasbourg, 3 February 1998, Légipresse
149-I, p. 19 and 149-III, p. 22.

5) Plurimédia, Cour d’appel de Colmar, 15 September 1998, Légipresse 157-I, p. 148

and 157-III, p. 172. See also IRIS 1998-10: 3.
6) Le Figaro, Tribunal de grand instance Paris, 14 April 1999, Légipresse 162-I, p. 69

and 162-III, p.81. See also IRIS 1999-5: 3.
7) Le Progrès, Tribunal de grand instance Lyon, 21 July 1999, Légipresse 166-I, p. 132

and 166-III, p. 156, IRIS 1999-9: 4; Court d’appel de Lyon, 9 December 1999, Légi-
presse 168-I, p. 9 and 168-III, p. 7, IRIS 2000-1: 13.

8) FreeLens, Landgericht Hamburg (District Court), 19 August 1997, Multimedia und
Recht 1998, p. 44; IRIS 1998-1: 7.

9) Altverträge, Bundesgerichtshof (Federal Supreme Court), 13 May 1982, GRUR 1982,
p. 727.

Bernt Hugenholtz & Annemique de Kroon 
Institute for Information Law

University of Amsterdam



IRIS
• •

20 IRIS 2000 - 4

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

Bard, Robert L.; Kurlantzick, Lewis.-Copyright
duration: duration, term extension: the Euro-
pean Union and the making of copyright policy.-
San Francisco: Austin & Winfield, 1999.-277p.

Bensinger, Viola.-Sui-generis Schutz für Daten-
banken: die EG-Richtlinie vor dem Hintergrund
des nordischen Rechts.-München: Beck, 1999.-
XLVII, 307 p.-(Schriftenreihe Information und
Recht, Bd.4)

Cornish, W.R.-Intellectual property: paterns,
copyright, trade marks and allied rights.-Fourth
edition.-London: Sweet & Maxwell, 1999.-XCV +
817p.

Kouba, David.-Die Europäisierung des tschechis-
chen Fernsehrechts.-Berlin: Berlin Verl. A. Spitz,
1999.-250 p.-(ROW-Schriftenreihe; Bd.23)

Martel, Catherine.-La production audiovisuelle :
les contrats.-Paris:Dixit, 2000.-346p.
-ISBN 2-84481-019-5.-FF 300

Paulweber, Michael.-Regulierungszuständigkei-
ten in der Telekommunikation: Sektorspezifische
Wettbewerbsaufsicht nach dem TKG durch die
Regulierungsbehörde im Verhältnis zu den 
allgemeinen kartellrechtlichen Kompetenzen 
des Bundeskartellamts und der Europäischen
Kommission.-Baden-Baden: Nomos, 1999.-
292 p.-(Law and economics of international
telecommunications = Wirtschaftsrecht der 
internationalen Telekommunikation, Bd.40).-
ISBN 3-7890-6190-5

Samuels, Jeffrey, M (ed.).-Patent, trademark
and copyright laws.-Washington, D.C.:BNA,
1999.-XVI, 698p.

Schwarze , Jürgen (Hrsg.).-Rechtsschutz gegen
Urheberrechtsverletzungen und Wettbewerbs-
verstösse in grenzüberschreitenden Medien.-
Baden-Baden: Nomos, 2000.-141 S.- (Schriften-
reihe Europäisches Recht, Politik und Wirtschaft,
Bd. 229).-ISBN 3-7890-6427-0.- DM 49 

Strong, William S.-The Copyright book: 
a practical guide.-5th ed.-Cambridge, 
Mass.: The MIT Press, 1999.-375 p.

Wilmer, Cutler & Pickering (Hrsg.).-Telekommu-
nikations und Medienrecht in den USA.-Heidel-
berg: Verlag Recht und Wirtschaft, 2000.-195
p.(Schriftenreihe Kommunikation & Recht, 5).-
ISBN 3-8005-1237-8.-DM 98

Fernsehen und Neue Medien in Europa: 
Regulierung – Liberalisierung – 
Selbstkontrolle
15 & 16 May 2000
Organiser: Institut für Europäisches Medien-
recht (EMR) in Zusammenarbeit mit 
der Europäischen Rechtsakademie Trier
Venue: ERA Trier
Information & Registration:
Tel.: +49 (0)651 93737 51
Fax: +49 (0)651 93737 90
E-mail: ndessert@era.int
http://www.emr-sb.de; www.era.int

Medienforum NRW: Werbeverbote: 
Wie lange noch? – Wofür?
7 June 2000
Organiser: Landesanstalt für Rundfunk 
Nordrhein-Westfalen in co-operation with the
Institut für Europäisches Medienrecht (EMR)
and the Deutscher Medienrechtstag Köln e.V.
Ort: Köln Messe, Congress-Centrum West

Information & Registration:
Tel.: +49 (0)221 77007 124
Fax: +49 (0)221 72717 0
E-mail: info@lfr.de
http://www.medienforum.nrw.de

IViR International Copyright 
Law Summer Course
All relevant aspects of copyright law for
lawyers and others with a professional interest
in copyright law
9–15 July 2000
Organiser: IViR
Professors: Dr. J. Gaster, Dr. D. Gervais, 
Prof. J. Ginsburg, Mr. L.M.C.R. Guibault, 
Prof. mr. P.B. Hugenholtz, Prof. P. Samuelson
and Mr. T. Vinje
Venue: Golden Tulip Doelen Hotel, Amsterdam
Information & Registration: 
Eggens Instituut, UvA, 
Tel.: +31 (0)20 525 3407
E-mail: pao@jur.uva.nl

IRIS on-line/Observatory Web-Site
Subscribers may access any issue of IRIS in any of the three language versions; the complete 
collection (from 1995 onwards) is now available on our new Internet platform at: 
http://services.obs.coe.int/en/index.htm 
From time to time this web-site will also offer additional articles that were not included in the
IRIS paper version. Passwords and user names are communicated on invoicing your annual 
subscription. If you have not yet received your user name or password enabling you to use this
service, please contact
Lone.Andersen@obs.coe.int
Information on other Observatory publications are available at 
http://www.obs.coe.int/oea_publ/index.htm

Document Delivery Service
Documents given as references in bold type, with the ISO language codes for the language 
versions available, may be ordered through our Document Delivery Service.  Our charge for this
service is either € 50.00/FRF 327.98 (equivalent to USD 51.00 or GBP 31.00) per document for
single orders, or € 445.00/FRF 2 919.00 (equivalent to USD 450.00 or GBP 275.00) for a 
subscription for 10 documents. Postage is extra in both cases. Please let us know in writing what
you would like to order so that we can send you an order form without delay.
European Audiovisual Observatory, 76, allée de la Robertsau, F-67000 Strasbourg
e-mail: IRIS@obs.coe.int - fax: +33 (0)3 88 14 44 19

Subscription
IRIS appears monthly. You may subscribe to it at the annual rate (10 issues for one calendar year
+ a binder) of € 210/FRF 1,377.51 (approximately USD 213 and GBP 130).
Subscription Service:
Sandra Lecaillier
European Audiovisual Observatory - 76, allée de la Robertsau, F-67000 STRASBOURG
Tel.: +33 (0)3 88 14 44 00 - Fax: +33 (0)3 88 14 44 19
E-mail: obs@obs.coe.int
URL http://www.obs.coe.int /oea/en/pub/index.htm
Subscriptions will be automatically renewed for consecutive calendar years unless cancelled
before 1 December by written notice sent to the publisher.

PUBLICATIONS AGENDA

10) Videozweitauswertung I, Bundesgerichtshof (Federal Supreme Court), 
11 October 1990, GRUR 1991, p. 133, English translation in IIC 1991, p. 574.

11) Videozweitauswertung III, Bundesgerichtshof (Federal Supreme Court), 
26 January 1995, GRUR 1995, p. 212 

12) Oberlandesgericht Düsseldorf (Court of Appeal), NJW-RR 1996, p. 420.
13) FreeLens, Hanseatisches Oberlandesgericht (Court of Appeal Hamburg), 

5 November 1998, Multimedia und Recht 1999, p. 225.
14) Landgericht Berlin (Regional Court), 14 October 1999, case no. 16 O 26/99.
15) Apparently, the publisher had compiled a blacklist of photographers who would

no longer be commissioned because they had objected to the re-use online of their
work. 

16) Landgericht München (District Court), 10 March 1999 (21 O 15039/98).

17) Oberlandesgericht Köln (Court of Appeal Cologne), 30 December 1999, case no. 6
U 151/99; IRIS 2000-2: 10.

18) De Volkskrant, Rechtsbank Amsterdam (District Court), 24 September 1997, 
Informatierecht/AMI 1997, p. 194; IRIS 1997-10: 6.

19) Rechtsbank Amsterdam (District Court), 22 December 1999, case no. H 99.1468.
20) Tasini v. The New York Times et al, United States Court of Appeal for the Second

Circuit, decided 24 September 1999, amended 25 February 2000.
21) Tasini v. The New York Times at al, District Court for the Southern District of New

York, 13 August 1997, 972 F.Supp. 804; IRIS 1997-8: 9.
22) William R. Cornish, “General Report. Individual Contracts of Authors and Artists:

Practices in the Digital Environment”, in: ALAI Conference 1997 Montebello
(note 23), p. 382.


