- -
I I z ISLEGAL OBSERVATIONS

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

CONTENTS

THE GLOBAL INFORMATION
SOCIETY

NATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

EUROPEAN UNION

OBSERVATOIRE EUROPEEN DE L'AUDIOVISUEL

EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY
EUROPAISCHE AUDIOVISUELLE INFORMATIONSSTELLE



D D
I I z ISLEGAL OBSERVATIONS

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY http://services.obs.coe.int/en/espace.htm

EDITORIAL

Third WTO Ministerial Conference Will Launch Discussions
on Audiovisual Services

From 30 November to 3 December 1999, the Third WTO Ministerial Conference will be held in
Seattle to set inter alia the scope and timetable for major new negotiations to further liberalise
international trade and to review some current trade rules. Trade in audiovisual services under the
WTO-GATS Agreement will be on the agenda. The previous negotiations (Uruguay Round 1986-
94), did not result in significant commitments by WTO Members concerning the audiovisual
services, which in the Services Sectoral Classification List are sub-sector «D» of Sector 2.
Communications Services. To date, only 19 Members, none from within Europe, have made
commitments in audiovisual services, while 33 have made specific exemptions to the applications
of the Most Favoured Nation (MFN) clause to audiovisual services and 8 Members noted general
exemptions with potential impact on the audiovisual sector. The European Union has taken five
exemptions to the MFN clause in order to grant audiovisual services the necessary «room for for
manceuvre». The coming negotiations (which shall begin in the year 2000) are expected to focus on
the lack of commitments as well as on the high number of MFN exemptions, in addition to working
on a common definition of audiovisual services. IRIS will report on the developments.

Susanne Nikoltchev
IRIS co-ordinator

Documents, which are bolded and marked by %‘are available via our document delivery service in the indicated (iso-code)
language. Please let us know, possibly in writing, what you would like to order and we will send you an order form immediately.

The objective of IRIS is to publish information on all legal and law related policy developments that are relevant to the European audiovisual
sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content of IRIS, the ultimate responsibility for the truthfulness of the facts on
which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed in the articles are personal and should in no way be interpreted
as to represent the views of any organizations participating in its editorial board.

Published by the European Audiovisual Observatory = Executive Director: Nils A. Klevjer Aas « Editorial Board: Susanne Nikoltchev, Co-
ordinator — Michael Botein, Communications Media Center at the New York Law School (USA) - Vincenzo Cardarelli, Directorate General
X (Audiovisual Policy Unit) of the European Commission, Brussels (Belgium) — Wolfgang CloB, Institute of European Media Law (EMR),
Saarbriick (Germany) — Bernt Hugenholtz, Institute for Information Law (IViR) at the University of Amsterdam (The Netherlands) — Christophe
Poirel, Media Section of the Directorate of Human Rights of the Council of Europe, Strasbourg (France) — Andrei Richter, Moscow Media Law
and Policy Center (MMLPC) (Russian Federation) = Council to the Editorial Board: Bertrand Delcros, Victoires Editions — Martina Renner,
Nomos Verlagsgesellschaft « Contributors to this issue: Marina Benassi, Van der Steenhoven attorneys-at-law, Amsterdam (The
Netherlands) — Carl Wolf Billek, Communications Media Center at the New York Law School (USA) — Amélie Blocman, Légipresse, Paris
(France) — Claudia M. Burri, Institute of European Media Law (EMR), Saarbriick (Germany) — Francisco Javier Cabrera Blazquez, European
Audiovisual Observatory — Maja Cappello, Autorita per le Garanzie nelle Cominicazioni, Naples (Italy) — Gabriella Cseh, Constitutional & Legal
Policy Institute (COLPI), Budapest (Hungary) — Nico van Eijk, Institute for Information Law (IViR) at the University of Amsterdam (The
Netherlands) — Jan Fucik, Ministry of Culture, Prague (Czech Republic) — Sjoerd van Geffen, Mediaforum (The Netherlands) — Karina Griese,
Institute of European Media Law (EMR), Saarbriick (Germany) — Albrecht Haller, Bruckhaus Westrick Heller Léber and Vienna University
(Austria) — Theodor D. Kravchenko, Moscow Law and Policy Center (MMLPC) (Russian Federation) — Annemique de Kroon, Institute for
Information Law (IViR) at the University of Amsterdam (the Netherlands) — Kresimir Macan, Croatian Radio and Television (HRT) (Croatia) —
Alberto Pérez Gomez, Direccion Audiovisual, Comision del Mercado de las Telecomunicaciones, Madrid (Spain) — Ramon Prieto Suarez,
Media Section of the Directorate of Human Rights of the Council of Europe, Strasbourg (France) — Tony Prosser, IMPS, University of
Glasgow (UK) — Marina Savintseva, Moscow Media Law and Policy Center (MMLPC) (Russian Federation) — Wolfram Schnur, Institute of
European Media Law (EMR), Saarbriick (Germany) — Dirk Voorhoof, Media Law Section of the Department of Communication Sciences,
Ghent University (Belgium).

L —— Council of Europe

MOSCOW MEDIA LAW AND POLICY CENTER,
Conseil de I'Europe 4 % 4 a a MMLPC
* * * *
* * *o et
*

EMR_NYLS :
* o x curopean commission Institute for ion Law  Institute for European Media Law | §

LEGIPRESSE — Mediamrm Auteurs wsaolia.
| medienzrecht e Media ol

Documentation: Edwige Seguenny e Translations: Michelle Ganter (co-ordination) — Véronique Campillo — Christopher Edwards — Paul Green — Nathalie Guiter —
Martine Miller — Katherine Parsons - Patricia Priss — Stefan Pooth — Erwin Rohwer — Stella Traductions = Corrections: Michelle Ganter, European Audiovisual
Observatory (co-ordination) — Francisco Javier Cabrera-Blazquez, European Audiovisual Observatory — Susanne Nikoltchev, European Audiovisual Observatory —
Alexander Metzger, Stralburg (Frankreich) — Candelaria van Strien-Reney, Law Faculty, National University of Ireland, Galway (Ireland) « Subscription Service: Sandra
Lecaillier « Marketing manager: Markus Booms  Contributions, comments and subscriptions to: IRIS, European Audiovisual Observatory, 76 Allée de la Robertsau,
F-67000 STRASBOURG, Tel.: +33 388144400, Fax: +33 388144419, E-mail: Obs@Obs.coe.int, URL http://www.obs.coe.int /oea/en/pub/index.htm = Subscription
rates: 1 calendar year (10 issues + a binder): FF 1,600. = Subscriptions will be automatically renewed for consecutive calendar years unless cancelled before
1 December by written notice sent to the publisher.  Typesetting: Pointillés, Strasbourg (France) « Print: Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG, Waldseestrale
3-5, 76350 Baden-Baden (Allemagne) = Layout: Thierry Courreau « ISSN 1023-8565 « © 1999, European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France).

October 1999 - Vol. V - N° 9



D D
I I z ISLEGAL OBSERVATIONS

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY http://services.obs.coe.int/en/espace.htm

The Global Information Society

Council of Europe: Recommendation on Universal Community Service
concerning New Communications and Information Services

On 9 September 1999, the Committee of Ministers of the Council of Europe adopted a Recommendation to
member States on universal community service concerning new communications and information services.

The Recommendation notes the importance of enabling the general public to use these services, and suggests a
number of measures, which member States are invited to implement. Member States are also called upon to
disseminate widely the Recommendation and its Appendix, bringing them in particular to the attention of public
authorities, new communications and information industries and users.

The Recommendation encourages member States to foster the creation and maintenance of public access points,
which will provide for everyone a minimum set of communications and information services in accordance with the
principle of universal community service. Basic content and services relating to information of public concern and
general information necessary for the democratic process are defined. The Recommendation inter alia addresses
the opportunity to pursue administrative processes and actions between individuals and public authorities such as
the processing of individual requests and the issuing of public acts through new services (unless the national law
requires the physical presence of the person concerned).

Other issues covered by the Recommendation are information and training, the financing of universal community
services and fair competition safeguards.

Recommendation No. R (99) 14 on universal community service concerning new communications and information ser-
vices. Available in English and French at the web-site of the Council of Europe http://www.coe.fr

25 OD Francisco Javier Cabrera Blazquez

European Audiovisual Observatory

European Commission:
Amended Proposal for the E-Commerce Directive

On 1 September 1999 the European Commission presented an amended proposal aiming at establishing a
coherent legal framework for the development of electronic commerce within the single market. The first proposal
of the Directive dates back to 18 November 1998 (see IRIS 1999-1: 3). The main reason behind the proposal is the
need to provide solid guarantees for services in the information society in order to benefit fully from the freedom
of movement of services and the freedom of establishment within the EU.

The proposed directive embraces the fields of commercial communications, electronic contracts, dispute
settlements and liability issues. Many, though not all, of the amendments proposed on 6 May 1999 by the
European Parliament have been transposed into the Commission’s modified proposal.

The main goal of the Commission in applying some of the suggested modifications, was to strive towards
substantial simplification and clarification of some of the concepts and principles already contained in the original
proposal. A considerable effort has also been made to link explicitly the amended proposal to the already existing
EU legislation, for example by way of clarifying the connection between the present proposed directive and the
already existing directives on consumer protection and protection of personal data. Furthermore, an explicit
reference has been made to emerging fundamental issues like the protection of minors. Other interesting points
emerging from the amended proposal involve the formalisation of the criteria adopted to establish the moment of
conclusion of on-line contracts.

The amended proposal, moreover, obliges member states to ensure the establishment of opt-out registers for
consumers as a remedy against unsolicited commercial communications.

The controversial amendment proposed by the European Parliament concerning the liability of intermediaries is
among those rejected by the Commission.

COM (1999) 427 final, 98/0325(COD).
Available at: http://europa.eu.int/comm/dg15/en/media/eleccomm/eleccomm.htm

25 O Marina Benassi

Van der Steenhoven attorneys-at-law, Amsterdam

France: Electronic Signature Draft Bill

As the first stage in the legislative programme announced by Lionel Jospin on 26 August 1999 at the
Communication Summer School (IRIS 1999-8: 4), the Minister for Justice submitted at the meeting of the Cabinet
on 1 September a draft bill «on adapting legislation concerning proof to information technologies and on the use of
electronic signature”. The current provisions of the Civil Code regarding evidence, drawn up at a time when paper
was the only medium used for showing the existence or the content of contracts and for furnishing proof of the
same, are hampering the development of electronic trading and are poorly suited to the increasing dematerialisation
of exchanges. Based on this realisation, the draft bill proposes accepting an electronic document as proof on a par
with a text written on paper, subject to the conditions that the technical means used ensure that the message is
properly conserved and that it is possible to clearly identify the person from whom the document originated. For
this purpose, a new definition of literal proof — i.e., proof in writing — is being put forward, in terms which could be
applied equally to an electronic document and to a conventional text written on paper. Lastly, the draft bill sets out
the conditions for the validity of an electronic signature. These include the requirement that a reliable identification
process be used that guarantees the connection between the document and the electronic signature it bears. In
keeping with the draft European Directive on electronic signatures to be adopted shortly, a process is presumed to

October 1999 - Vol. V - N° 9 3



D D
I I z ISLEGAL OBSERVATIONS

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY http://services.obs.coe.int/en/espace.htm

be reliable, unless proven otherwise, where the electronic signature is created, the identity of the signatory is
assured and the entirety of the document is guaranteed according to conditions to be laid down at a later date by
a decree of the Council of State.

Projet de loi portant adaptation du droit de la preuve aux technologies de I'information et relatif a la signature électro-
nique (Draft bill on adapting legislation concerning proof to information technologies and on electronic signature)

&‘ D Amélie Blocman

Légipresse

France: Royalties for Journalists and the Internet — New Case-Law

Disputes continue between journalists and their employers concerning the posting of their articles on the Internet
(IRIS 1999-5: 3). This summer, journalists from the newspaper Le Progrés, supported by the French national union
of journalists (SNJ) in defence of the collective interests of the profession, brought a case before the regional court
in Lyon against the company which publishes the newspaper. The company was posting articles previously or
concurrently published in the paper version of the newspaper on the Minitel and the Internet, without paying the
journalists any royalties.

In its defence, the Groupe Progrés company maintained that a newspaper was a collective work and that in its
capacity as its editing company — in application of Article L 113-5 of the intellectual property code (CPI) — it held
copyright for that work. The court looked at the definition of a collective work contained in the CPI, and found that
the articles in question were perfectly identifiable (as a photograph would be, for example) and were not merely part
of the work designated as the newspaper Le Progrés. The editing company could not therefore hold the
corresponding copyright. For their part, the journalists claimed that, in the absence of a specific agreement
negotiated with their employer, the latter held only the right to the initial publication of the articles, i.e., the paper
version of the newspaper. Indeed, according to Article 761-9, para.2 of the Employment Code, “the right to have
articles appear in more than one newspaper or magazine (...) must be expressed in a specific agreement stating
the conditions authorised for reproducing the articles”. However, in the present case, the articles could be called
up by theme or by key words; not all the articles contained in the paper version of the newspaper could be
consulted on the Internet, and its readership extended beyond the normal area for distribution of the paper version
of the newspaper. The court deduced from this that the product available by telematic means should be considered
a different newspaper for the purposes of the Employment Code and that there ought therefore to be a specific
agreement defining the conditions under which authors would allow the reproduction of their articles. The court
therefore found that making articles available on the Minitel and on the Internet without authorisation constituted an
“infringement of the journalists’ copyright . The editing company has therefore been ordered to refrain from
operating the disputed sites, subject to a fine of FRF 5 000 per day should it continue to do so. The court appointed
an expert to determine the amount of compensation for the prejudice suffered by the journalists. It should be
recalled that a think-tank is currently at work under the instructions of the Minister for Culture to consider the
concept of collective work; its conclusions are due to be submitted by the end of the year.

Tribunal de grande instance de Lyon (10° ch.), 21 juillet 1999 — Syndicat national des journalistes et autres c/ la SA
Groupe Progrés (Regional Court in Lyon (10" chamber), 21 July 1999 — French national union of journalists (SNJ) et al.
v. the company Groupe Progres)

= Amélie Blocman
%‘ > Légipresse
Council of Europe

Council of Europe: Declaration on the Exploitation of Protected Radio and
Television Productions Held in the Archives of Broadcasting Organisations

On 9 September 1999, the Committee of Ministers adopted a Declaration on the exploitation of sound and
audiovisual material held in the archives of broadcasters.

In the Declaration, the Committee of Ministers notes that many broadcasters hold radio and television productions
which are part of the national and European cultural heritage and have an important cultural, educational or
informative value. Often, neither these broadcasters nor the collecting societies hold all the relevant rights of
individual programme contributors which would be needed to use the programmes in new formats.

On the other hand, the Committee of Ministers appreciates that it is for the rightsholders to decide upon the use
of their property and that they have a right to remuneration. However, because of the potential number of
rightsholders involved, it is sometimes practically impossible for the broadcasters to identify and find every single
individual programme contributor or their successors-in-title in order to negotiate the use of their rights. As a result,
these productions may not be offered to the public in the new digital formats.

The Declaration stresses the need for striking the balance between the legal position of rightsholders and the
legitimate interests of the public, thereby encouraging all parties involved to enter into negotiations to find a
suitable solution. It also invites Member States to examine this issue and develop initiatives to remedy the
situation, while respecting their obligations under international treaties, conventions and other international
instruments in the field of Copyright and Neighbouring Rights. This applies especially to cases in which it has been
proved that no contractual solution is possible.

The Committee of Ministers also states that it will evaluate the situation in due time and decide whether any action
should be taken at Council of Europe level.

Declaration on the exploitation of protected radio and television productions held in the archives of broadcasting organi-
sations. Available in English and French at the web-site of the Council of Europe http://www.coe.fr/

%‘ OD Francisco Javier Cabrera Blazquez

European Audiovisual Observatory

October 1999 - Vol. V - N° 9



D D
I I z ISLEGAL OBSERVATIONS

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY http://services.obs.coe.int/en/espace.htm

Council of Europe: European Convention on Transfrontier Television

Liechtenstein and Slovenia ratified the European Convention on Transfrontier Television on 12 and 29 July 1999
respectively. The Convention came into effect on 1 November 1999 in both countries. Albania also signed the
Convention on 2 July 1999.

On ratification, Liechtenstein and Slovenia at the same time accepted the amending protocol to the Convention.
Switzerland announced that it would apply the protocol on a temporary basis until it finally comes into effect (see

IRIS 1999-4: 3 und IRIS 1999-9: 4).
Susanne Nikoltchev
European Audiovisual Observatory

Council of Europe: Recommendation on Measures Concerning
Media Coverage of Election Campaigns

The Council of Europe adopted on 9 September 1999 a Recommendation encouraging member States to ensure
the free and fair coverage of elections campaigns by the media. It contains a catalogue of measures that are
considered valuable in upholding democratic election standards and preserving freedom of expression at election
time, whilst at the same time acknowledging the value of self-regulation by the media in this area.

The Recommendation formulates as a general prescription that broadcasters (both public and private) should
cover elections in a fair, balanced and impartial manner, ensuring that all significant viewpoints and political parties
are heard of in the broadcast media.

The Recommendation also addresses the question of the granting of free air-time to political parties/candidates on
public broadcast media, taking account of a number of important issues, such as the need to ensure that such an
obligation is not detrimental to the financial equilibrium of the public broadcasters concerned.

As regards paid political advertising, the Recommendation highlights that when such a practice is permitted in a
member State, it should be subject to minimum rules: equal conditions/rates should be offered to all parties and
the public should be made aware that the message has been paid for.

In order to avoid undue influence on the electorate, the manner in which the results of opinion polls are
disseminated by the media is also dealt with in the Recommendation. It is suggested, for instance, that the media
should provide the name of the party or the organisation which commissionned and paid for the poll, and identify
the organisation conducting the poll and the methodology employed.

The Recommendation covers in a non-prescriptive manner the main issues that arise in this area during an election
campaign and may therefore serve as guidance to journalists, politicians, courts and other players in the campaign.

Recommendation (99)15 on Measures Concerning Media Coverage of Election Campaigns (Adopted by the Committee
of Ministers on 9 September 1999 at the 678th meeting of the Ministers’ Deputies). Available in English and French at
the web-site of the Council of Europe http://www.coe.fr

= \éﬂ D Ramon Prieto Suarez
Media Section, Directorate of Human Rights
Council of Europe

European Union

Court of First Instance: Upholds Decision by European Commission
on Incompatibility of VTM’s «Monopoly» with Article 90,
para. 1 taken in Conjunction with Article 52 of the EC Treaty

On 26 June 1997, the European Commission adopted a decision (97/606/EC; see IRIS 1997-9: 4) according to
which the exclusive right granted to VTM to operate Flemish-speaking commercial television was incompatible with
Article 90, para. 1 of the EC Treaty (now Art. 86, para. 1) taken in conjunction with Article 52 of the Treaty (now
Art. 43). As a result of this decision, in 1998 the Flemish Parliament amended the decree on the audiovisual
sector by abolishing the exclusivity of the licenses granted to VTM (IRIS 1998-5: 13). Meanwhile, VTM applied to
the Court of First Instance in Luxembourg to have the Commission’s decision annulled. In a judgement delivered on
8 July 1999, the court rejected VTM’s application, thereby upholding the Commission’s decision of 26 June 1997.
In accordance with the legal provisions of the decree on radio and television broadcasting, Viaamse Televisie
Maatschappij (VTM), a private Flemish-language television company established in Flanders had obtained in 1987,
by decision of the Flemish Government, the only authorisation for a private television broadcasting body directed
at the whole of the Flemish-speaking Community for a period of 18 years. VTM had also obtained exclusive
authorisation to broadcast advertising in its capacity as a television station broadcasting to the whole of the
Flemish-speaking Community. According to the Commission, the purpose and effect of these exclusive licenses
was unquestionably protectionist, and incompatible with the Articles of the Treaty dealing with freedom of
competition and freedom of establishment. In its judgement of 8 July 1999, the regional court found that the
Commission had not erred in its appreciation of the situation when it noted that VTM’s monopoly of broadcasting
advertising material by television directed at the Flemish-speaking public was tantamount to excluding any operator
in any other Member State who wished to become established or to create a subsidiary establishment in Flanders
in order to broadcast advertising directed at the Flemish-speaking public on the Belgian television network. The
court also upheld the decision that the cultural policy arguments aimed at preserving the diversity of the written
Flemish-language press could not be used to justify the corresponding provisions of the Flemish decree on the
audiovisual sector. It is interesting to note that the court affirmed that the public subsidy granted to the public-

October 1999 - Vol. V - N° 9 5



D D
I I z ISLEGAL OBSERVATIONS

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY http://services.obs.coe.int/en/espace.htm

sector channel BRTN/VRT could not be used to justify VTM’s exclusive right either. The court considered that
BRTN/VRT «is placed in a particular situation in that it is responsible for the management of a service of general
economic interest within the meaning of Article 90, para. 2 of the EC Treaty (...). The fact that a public-sector
channel receives subsidies from public funds cannot have as a necessary corollary the granting to a private channel
exclusive rights to broadcast advertising over the entire territory concerned». VTM’s case against the
Commission’s decision of 26 June 1997 was rejected en bloc.

Arrét du 8 juillet 1999 du Tribunal de premiere instance (aff. T-266/97) (Judgement of 8 July 1999 by the Court of First
Instance - case T-266/97), available in French at http://curia.eu.int

%‘ ® Dirk Voorhoof

Media Law Unit, Department of Communication Sciences
Ghent University

European Commission: Renewal of UIP Authorisation for Five Years

The European Commission has decided to renew the exemption under Article 81(3) of the EC Treaty of the
agreements establishing United International Pictures BV (UIP). Paramount Pictures Corporation, Universal
Studios Inc., and Metro-Goldwyn-Mayer Inc. (the Partners) established the joint UIP film distribution company in
1982. UIP distributes and licenses feature films produced mainly by the Partners for screening in cinemas within the
European Union. Before the establishment of UIP, the Partners distributed their films within the European
Community through their own separate organisations. In order to increase efficiency, the Partners decided to pool
their distribution activities in the EU and to grant UIP exclusive rights to their respective products.

The Commission first exempted UIP for five years in 1989 subsequent to changes designed to ensure that
the agreements preserved the highest possible degree of autonomy for the Partners in the conduct of their
business. To better achieve this aim, the Commission has now requested that the Partner’s autonomy be extended
further.

The main changes affect the following two areas: (1) UIP will have the right of first refusal to distribute a Partner film
in the EU. This, however, applies on a Member State by Member State basis, whereby Belgium/Luxembourg and
the UK/Republic of Ireland are treated as one territory, instead of treating the EU as a single territory, and (2) the
Partners have abolished the requirement for UIP to undertake its best efforts to maximise profits for all Partner
films.

The Partners have also given a series of undertakings, which essentially concern: (a) the efforts which UIP and the
Partners will undertake in respect of local film industries; (b) the highest possible degree of autonomy for Partners
in the conduct of their business; and (c) UIP’s dealings with exhibitors on a fair and equitable basis.

The changes in the original agreements and undertakings substantially improve competition in the film distribution
markets. Moreover, the Commission has found that the fact that the Partners joined forces within UIP has not
enabled the Partners to ‘rule Europe’ as certain third parties feared. The Commission concludes that on balance the
UIP agreements meet the requirements for an exemption set out in Article 81(3) of the EC Treaty. The Commission
has therefore informed UIP that it may continue its operation. The Commission does, however, reserve the right to
re-examine the case if new developments occur, and will do so in any event five years after notification of the
renewal of the exemption.

Press release IP/99/681, 14 September 1999
The undertakings of Paramount and UIP are available at http://europa.eu.int/comm/dg04/entente/undertakings/
30566.pdf

- PEN Annemique de Kroon
> é‘* Institute for Information Law

University of Amsterdam

European Commission: Authorisation for the Creation of British Interactive
Broadcasting (renamed Open)

The creation of a joint venture called Open (formerly known as British Interactive Broadcasting), which will provide
digital interactive television services to consumers in the United Kingdom, has been authorised by the European
Commission. Its parent companies are BskyB Ltd, BT Holdings Limited, Midland bank plc and Matsushita
Electronic Europe Ltd. For this new service the necessary infrastructure needs to be developed, an important
element of which is a digital set top box. Open will subsidise the retail selling price of these digital satellite set top
boxes.

The Commission has cleared the joint venture, provided certain conditions are met. These are meant to keep the
market for digital interactive television services in the UK open to competition. The concerns of the Commission
that in creating Open, BskyB and BT would be eliminated as potential competitors in the market for digital
interactive television services, are met by the Commission’s conditions to ensure that competition comes from the
cable networks, that third parties are ensured sufficient access to Open’s subsidised set top boxes and to BskyB’s
films and sports channels, and that set top boxes other than Open’s set top boxes can be developed in the
market. Another condition imposed by the Commission requires that the parties inform both end-users and their
agents for the sale of set top boxes that end-users need not subscribe to BskyB’s digital pay television service as
a condition of purchase of a set top box subsidised by Open. The Commission has exempted the agreements
between the companies for a period of seven years from August 1998.

Press release IP/99/686, 16 September 1999

-5 D Annemique de Kroon

Institute for Information Law
University of Amsterdam

October 1999 - Vol. V - N° 9



D D
I I z ISLEGAL OBSERVATIONS

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY http://services.obs.coe.int/en/espace.htm

European Commission: Joint Venture between German Kirch
and Italian Mediaset Cleared

The European Commission has decided to authorise the creation of Eureka, a joint venture between Kirch and
Mediaset. The main activities of Eureka will be in the areas of TV broadcasting, the sale of TV advertising, TV
productions and the international distribution of TV rights.

The Kirch group (Kirch Media GmbH & Co. KgaA and Kirch Vermdégensverwaltungs-GmbH & Co.) is one of the two
major commercial media groups in Germany, and owns a wide range of broadcasting rights to films, TV
programmes and sports events. Mediaset (Mediaset S.p.A. and Medusa S.p.A.) is an Italian commercial TV
company which owns three channels and controls Publitalia, the biggest advertising sales company. Both Kirch and
Mediaset are controlled by Fininvest S.p.A. They will continue their activities in their respective home markets.
Their TV and TV related activities which are performed on an international basis will, however, be carried out by
Eureka.

Both groups are essentially active in different geographic markets and there is no significant overlap between them.
Kirch has only limited activities in the distribution of TV rights in Italy. Mediaset is not active in Germany. Moreover,
the activities related to the assets transferred to Eureka are essentially complementary. Therefore, Eureka will not
create or strengthen a dominant position, nor will it significantly strengthen its parents’ position on their markets.

Press release IP/99/611, 3 August 1999

25 Annemique de Kroon

Institute for Information Law
National

University of Amsterdam

CASE LAW

Spain: Application of the Ownership Limits of the Private TV Law

The Audiencia Nacional (High Court) held that the acquisition by Telefénica of a 25% stake in the private
broadcaster Antena 3 TV was lawful. This operation took place in July 1997, and was authorised by the Ministerio
de Fomento (Ministry of Development). The authorisation granted by the Ministerio de Fomento was challenged in
court by the Spanish media group PRISA, which has joint control, together with Canal Plus, of the Spanish private
broadcaster Sogecable.

The High Court has been asked for the first time to establish the precise meaning of the provisions of the 1988
Private Television Law related to concentration in the television sector.

According to Article 19 of the Private TV Law, no individual or corporate legal entity shall own, either directly or
indirectly, shares in more than one licensee company. PRISA claimed that the operation approved by the Ministerio
de Fomento had led to a breach of this provision by two banks, Banco Bilbao Vizcaya (BBV) and Cajamadrid. Both
banks directly own shares in the private broadcaster Sogecable, as well as a stake in Telefonica, which, after the
notified operation was approved, became the main shareholder of the private broadcaster Antena 3 TV.

The High Court dismissed the argument put forward by PRISA. The decision of the High Court was based on its
interpretation of Article 23 of the 1988 Private TV Law, which defines «indirect holdings» as those which allow an
enterprise to effectively control, by means of agreements, decisions or concerted practices, a capital share that
exceeds the limits established in this Law. According to the High Court, the fact that these two banks held small
stakes in Telefénica could not be considered as an «indirect holding» within the meaning of the Law because it had
not been proved that those banks effectively controlled Telefénica or Sogecable. The High Court stated that it was
also necessary to take into account that the goal of Article 19 was to safeguard a basic constitutional principle,
pluralism, which could not be considered to be endangered in this case.

One of the judges filed a dissenting opinion. According to this judge, Article 19 of the Private TV Law had been
breached, and therefore the authorisation granted by the Ministerio de Fomento should have been declared void.

Sentencia de la Audiencia Nacional, Sala de lo Contencioso-Administrativo, Seccion Octava, Promotora de Informa-

ciones, S.A. (PRISA)/Ministerio de Fomento, Telefonica de Espafia, Telefonica Multimedia and Antena 3 TV, of 29 June
1999.

%, S Alberto Pérez Gémez

Direccion Audiovisual

Comisién del Mercado de las Telecomunicaciones

Austria: Constitutional Court on Liberalisation of Broadcasting

The following facts were behind a recent decision of the Verfassungsgerichtshof (Constitutional Court — VfGH): an
advertising agency ordered a certain amount of airtime for TV commercials from the Austrian national public
broadcaster Osterreichische Rundfunk (ORF). The advertising slots were originally booked on behalf of a magazine
publishing company; the advertising agency later asked the ORF to transfer most of the slots from the publishing
company to the private radio broadcaster Antenne Wien. This request was turned down by the ORF with reference
to its management’s decision “not to advertise any competitors from the electronic media field” as a matter of
principle.

As a result, Antenne Wien complained to the Kommission zur Wahrung des Rundfunkgesetzes (Commission on
the Enforcement of the Broadcasting Act - Broadcasting Commission), claiming that the Rundfunkgesetz
(Broadcasting Act) had been breached and asking it to put an end to the “continuing (unlawful) state of affairs”.

October 1999 - Vol. V - N° 9 7



D D
I I z ISLEGAL OBSERVATIONS

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY http://services.obs.coe.int/en/espace.htm

The Broadcasting Commission accepted the complaint (with reference to a previous judgement of the
Constitutional Court) insofar as it found that the ORF had violated the Broadcasting Act by refusing to grant
Antenne Wien airtime for commercial advertising. The ORF appealed this decision to the Constitutional Court,
asserting that its rights to freedom of expression as set out in Article 10 of the European Convention on Human
Rights, as well as its rights to protection of property and to equal treatment, all of which were protected by the
Constitution, had been violated.

The Constitutional Court decided that the ORF’s constitutional right to equality before the law had been breached
by the Broadcasting Commission’s decision. It stressed that the field of broadcasting law and the actual situation
had fundamentally altered since its previous judgement; numerous domestic and foreign broadcasters were now
offering advertising possibilities.

Although the ORF no longer enjoys a monopoly position in some major fields, it continues to do so in the sphere
of terrestrial television. Ironically, shortly before the Constitutional Court pronounced this judgement, the European
Court of Human Rights unanimously declared admissible an appeal against Austria by a private television company
Tele 1 on the grounds of a breach of Article 10 of the European Convention on Human Rights.

Erkenntnis des Verfassungsgerichtshofes vom 17. Juni 1999, Aktenzeichen B 1757/98.
(Decision of the Constitutional Court, 17 June 1999, Case no. B 1757/98).
Ruling of admissibility of the European Court of Human Rights, 25 May 1999, Appeal no. 32240/96.

= Albrecht Haller
-5 D University of Vienna

Germany: Decision on the Conflict of Basic Rights between
Private Broadcasters and the State Central Office for New Media

In its judgement of the 16th June 1999 the Bundesverwaltungsgericht (Federal Administrative Court - BVerwG)
dismissed the appeal by the Bayerische Landeszentrale fiir neue Medien (Bavarian State Central Office for New
Media - BLM) against the ruling of the Bayerischer Verwaltungsgerichtshof (Bavarian Administrative Court - VGH)
The VGH had found that the BLM had made the wrong decision concerning the application of the appellant, a local
radio broadcaster, to be allowed to continue to broadcast under a frequency splitting arrangement or on its own
frequency.

Initially, with a view to improving the economic conditions for local broadcasters, the BLM attempted to arrange an
agreement between the appellant and other radio stations involved in frequency splitting, aimed at organising a joint
programme. The BLM’s Media Council accordingly drew up some minimum cooperation requirements, which did
not meet with the approval of the appellant, with the result that no agreement was reached. In the light of its refusal
to cooperate, the appellant’s application to continue its broadcasting activity was rejected.

The BVerwG saw nothing in the decision of the VGH that constituted a particular violation of basic broadcasting
rights set out in Article 5, paragraph 1, sentence 2 of the Grundgesetz (Basic Law — GG). The BVerwG proceeded
on the assumption, as did the Bundesverfassungsgericht (Federal Constitutional Court) before it, that the BLM in
its decisions had to take into account the fact that private broadcasters were also entitled to the basic right of
broadcasting freedom set out in article 5, paragraph 1, sentence 2 GG (see IRIS 1998-4: 7). The Court left open
the question whether and to what extent the BLM could rely on the basic right of broadcasting freedom in licencing
issues and saw, even in the event of a positive reply, no violation of broadcasting freedom in the ruling of VGH.

In a conflict of basic rights, a solution should be found through practical arrangements, which would require both
parties to accept compromises which in respect of the preservation of diversity of opinion, were appropriate,
necessary and balanced. The senate held, in applying this principle to the instant case, that the abstract argument
that the termination of frequency splitting and the joint organisation of broadcasting by hitherto independent
broadcasters was necessary from an economic viewpoint did not adequately take into account the basic right of the
appellant. This in any event holds true, if frequency splitting was successfully practised beforehand and it had not
been demonstrated that there was any threat to the programming and minimum economic requirements of the local
broadcaster individually. The VGH had given this due consideration, while attaching no fundamental importance to
the optimisation of economic conditions, but took the view that BLM had to give priority to considerations of
balance and diversity of opinion.

Urteil des Bundesverwaltungsgerichts vom 16. Juni 1999, Az. BVerwG 6 C 19.98 (Judgement of the Federal Administra-
tive Court dated 16 June 1999, Az. BVerwG 6 C 19.98)

%‘ @ Wolfram Schnur

Institute for European Media Law (EMR)

Hungary: Landmark Interpretations of the Hungarian Media Act
by the Hungarian Constitutional Court

On 30 June 1999 the Hungarian Constitutional Court (Court) provided landmark interpretations of certain
provisions of Article 55 of the Act | of 1996 on Radio and Television Broadcasting (Media Act). (See the report on
the claims in February IRIS 1999-3: 8). The challenged sections of the Media Act govern election procedure for the
board of trustees (board) and the status of the presidium of trustees (presidium) of national public service
broadcasting companies.

According to the Media Act, the board is composed of members elected by Parliament and members delegated by
the organizations defined in the Media Act (Article 55 Section 2). The members elected by Parliament shall form the
presidium (Article 55 Section 3). One half of the members who may be elected by Parliament to the board shall be
nominated by the government factions (Article 55 Section 5). The other half shall be nominated by the opposition
groups of MPs in such a way that at least one candidate of each group of MPs shall be elected as a general rule
(see Article 55 Sections 5 and 8).

October 1999 - Vol. V - N° 9



D D
I I z ISLEGAL OBSERVATIONS

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY http://services.obs.coe.int/en/espace.htm

The Court arrived at the following conclusions regarding the maintenance of a balanced ratio between
governmental and opposition party nhominees to the presidium. Those nominees who are still members of the
presidium, even though their parliamentary faction has been dismissed as a result of the latest Parliamentary
elections in Hungary, should be counted neither on the government nor on the opposition side. The Court argued
that according to constitutional jurisprudence the terms ”government” and opposition” only relate to
parliamentary status. According to the decision of the Court it is therefore constitutional that these members can
remain in office until their term of four years expires (Article 55 section 9 of the Media Act). In accordance with
section 55 the Court also pointed out that there are no such provisions explicitly laid down in the Hungarian
Constitution, nor do any arise from the spirit of the Constitution which would require that only parliamentary parties
could be represented in the presidium. On the contrary, the presence of such party nominees in the presidium
whose parties were voted out off parliament can potentially counterbalance parliamentary influence on public
service broadcasting.

The Court also held constitutional the provision which allows parliamentary parties to delegate members to the
presidium (Article 55 Section 5). Contrary to the claim, this law does not constitute overwhelming political influence
on public service broadcasting. As the Court argued, the most important powers of management belong to the
whole board, and not exclusively to the presidium. For example the board has the power to elect the president of
the public service broadcaster (Section 66).

The constitutionality of Article 55 Section 8 of the Media Act has also been challenged before the Court. According
to this section: it is not an obstacle to the formation of the presidium of the board if either the government party
or the opposition side does not nominate a candidate”. The Court held this provision also to be constitutional.
According to the majority of the judges, this section institutionalised mandatory parliamentary political compromise.
It was aimed at preventing a situation where the formation of the presidium — and therefore the operation of the
whole board — was impossible. In the opinion of the Court, the formation and operation of the presidium is most
vital for the operation of public service broadcasting companies. However, the Court acknowledged that Article 55,
Section 8 may potentially lead to political overrepresentation in the presidium which may cause unilateral political
influence on freedom of opinion (broadcasting). In the meantime, the Court pointed out that there is a greater
constitutional interest vested in the formation and operation even of a politically univocal board than in the
endangerment of the solid operation of the board of public service broadcasters. Furthermore, in the majority
opinion of the Court Article 55 Section 8 does not create disproportionate restriction on freedom of opinion,
because this situation may only occur exceptionally, in cases where there is a lack of political compromise amongst
parliamentary factions.

Constitutional Court judgement of 30 June 1999, Resolution number 22/1999 (VI.30.)

% D Gabriela Cseh

Media Lex, Co.

LEGISLATION

Russian Federation: Government Determined the Authority
of the New Ministry of the Press, Broadcasting and Mass Communication

On 10 September 1999, the Government of the Russian Federation adopted the Statute of the Ministry of the
Press, Broadcasting and Mass Communications, which was created in July 1999 after the abolition of the State
Committee on the Press and the Federal Service for Television and Radio Broadcasting. In accordance with the
Statute, the main tasks for the new Ministry are: developing state policy in the field of the mass media; mass
communications; broadcasting and publishing; licensing and registration of the mass media; control over the use of
the radio-frequency spectrum and the use of satellites for broadcasting; compiling of Registers of the mass media;
development of standards and certification of technical facilities for mass media; control over observance of
legislation and conditions of the license; and participation in the work of international organizations and conferences.

Statute of 10 September 1999 of the Government of the Russian Federation No. 1022 Voprosi Ministerstva Rossiyskoy
Federazii po delam pechati, teleradioveshchania i sredstv massovykh communikatsiy (Questions of the Ministry of the
Press, Broadcasting and Mass Communications). Published in Rossiyskaya gazeta official daily on 15 September 1999

a5 @ Marina Savintseva

Moscow Media Law and Policy Center (MMLPC)

Russian Federation: Charter of the Federal Commission
for the Issue of Broadcasting Licences Approved

The charter and membership list of the Federal Commission for the issue of Broadcasting Licences was signed on
28 September 1999 by the Ministr po delam petschati, teleradioweschtschanija i sredstw massowych kommunikazif
(Federal Minister for Press, Television, Radio and Mass Communications). The establishment of this commission
was laid down by Federal government decree #698 of 26 June 1999 (IRIS 1999-8: 8). Under this decree, all
licences for television and radio and the use of frequencies in towns with populations greater than 200,000 persons
are to be issued solely by tender. However, as a result of restructuring within the Ministry, the Federal Commission
had not been set up until now and the implementation of decree #698 had not been possible until recently.

The charter of the Federal Broadcasting Licence Commission is in four parts: (1) the establishment of the
Commission, (2) general objectives of the Commission, (3) responsibilities of the Commission, and (4) rules of
procedure for meetings and the adoption of decisions.

The first part stated that the Commission’s chairman shall be the Federal Minister for Press, Television, Radio and
Mass Telecommunications. The list of other members was confirmed by the Federal Minister. When a national

October 1999 - Vol. V - N° 9 9



D D
I I z ISLEGAL OBSERVATIONS

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY http://services.obs.coe.int/en/espace.htm

broadcasting licence is to be awarded, the Commission is comprised of 9 members. To implement the tendering

procedure in any of the 89 states of the Russian Federation, the list of Commission members is to be extended to

include three representatives of the state concerned. In the case of a licence involving an area which includes a

city, the following are to be selected to make up the three additional members:

— A representative of the President of the Russian Federation in that state or a person appointed by the President’s
representative;

— A representative of the town administration;

— A representative of the town’s legislative body.

In the case of a broadcasting licence for an area in which several towns of the state are located, the following are

to be members of the Commission:

— A representative of the President of the Russian Federation in the state concerned or a person appointed by the
President’s representative;

— A representative of the state executive body;

— A representative of the state parliament

The third part of the charter provides that the Federal Commission is empowered, inter alia, to determine the

following:

— The conditions of tender;

— The level of financing required for the issue of the licence;

— The winner of the tendering selection as a result of which the broadcasting licence is to be issued.

Under the fourth part of the charter, meetings of the Federal Commission are to be held regularly twice a month.

Decisions of the Federal Commission are valid, when at least 6 members of the Commission attend the meeting

and at least half of them vote in favour. All members of the Federal Commission must vote in person; voting in

absentia or by proxy is not permitted.

Polozhenie o Federalnoy konkursnoy komissii po teleradiovetschaniyu (The charter of the Federal Broadcasting Licence
Commission) of 28 September 1999, is obtainable at www.medialaw.ru

a5 O Fjodor Kravtschenko
= Moscow Centre for Media Law

Croatia: New Law on Telecommunications with Impact on Broadcasting

The new Law on Telecommunications passed on 30 June 1999 sets preconditions for the privatisation of the fixed
telephone network until now owned by Hrvatske telekomunikacije (the Croatian Telecom — HT) and further
facilitates full competition in this market starting on 1 January 2003. The new law thus implements the EC’s Open
Network Provisions. This also entails real competition in the market of Internet providers.
The new law also establishes the Hrvatski zavod za telekomunikacije, (the Croatian Institute for Telecommu-
nications, which is the state administrative organisation) as an independent regulator for telecommunications. The
Sabor (House of Representatives of the Croatian Parliament) will, upon recommendation by the Government of the
Republic of Croatia and following a public auction, appoint five commissioners who will comprise the Institute’s
Commission.
Within the Croatian Institute for Telecommunications («Institute») the Commission will establish a Telecommu-
nications Council of Consumers («Telecommunications Council») as an independent body whose task is to
mediate in disputes between the providers and the users of telecommunications services.
The Institute is a non-profit making body and its operational funds are provided from within its own sources.
Concessionaires and others, who, on the basis of the stipulations of the new law, provide telecommunication
services, pay a contribution proportionate to their annual income from such services.
According to the new law the body responsible for issuing a concession for radio and television activities is the
Vijete za radio i televiziju (the Council for Radio and Television — «Broadcasting Council»), as it was determined in
the old law. The Broadcasting Council performs independently all activities that are within its scope. The
Broadcasting Council comprises nine members appointed from the ranks of public, educational, cultural,
professional and religious personalities, appointed and re-appointed for a five-year period by the House of
Representatives of the Croatian Parliament, at the recommendation of the Government of the Republic of Croatia.
The Broadcasting Council shall invite offers for concessions for radio and television, through open competition.
As regards criteria for granting a broadcasting concession, a potential concessionaire must have at his disposal
most of the infrastructure required for transmitting radio or television programmes; the majority of activities must
be performed by permanently employed staff; the concession to broadcast must be acquired (in advance) from the
Broadcasting Council and the concession contract signed with the Institute, also in advance. The broadcasting
concession granted may be at a national or regional level, and can cover two to five counties; it may also be at the
level of a town and a county.
A concession can only be obtained by a company in which no single member can hold more than one-third of the
capital, and foreign capital cannot make up more than one-third of the total capital. A concession is granted for a
twenty-year period and the contract to that effect, which must contain the programme scheme, is concluded with
the Institute. Political parties or bodies of state administration cannot be concessionaires. A concessionaire of a
non-profit making radio station must not broadcast commercial messages.
A concessionaire’s programming must observe the following:
— Human dignity and human rights; it must contribute to the respect for the opinions and beliefs of others;
— Contribute to the free formation of opinions, to multi-faceted and objective information, education and
entertainment;
— Promotion of cultural achievements, international understanding; it must defend democratic freedoms, promote
understanding towards minorities, etc.;
— Not serve any particular party, interest or attitude to the world;
— News programmes must present facts in an unbiased, truthful and faithful manner; differences in opinions must
be made clear; commentaries have to be easily understood as being somebody’s attitude or opinion; the
programme must respect differences in opinions;

October 1999 - Vol. V - N° 9



D D
I I z ISLEGAL OBSERVATIONS

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY http://services.obs.coe.int/en/espace.htm

— Governmental bodies must not influence a concessionaire with regard to the compilation of the programme;
every act of censorship or limitation of the freedom of speech is unlawful;

— Programmes detrimental to the defence of the country are prohibited; pornography is banned, as is the showing
of violence, dissemination of religious hatred, as well as programmes detrimental to the development of children
under 18 year of age, etc.;

— Regulations covering commercials envisage a ban on the advertising of tobacco products and of prescription
medication, as well as limiting the advertising of alcoholic drinks and linked sponsorships. All the above is
covered by general rules on a clear delineation between commercials and the programme.

At the recommendation of the Institute, the Broadcasting Council can, by means of a Ruling, withdraw a

concession for telecommunication services, either for a specific period of time or indefinitely, if it is established that

the concessionaire, even after being repeatedly cautioned by the Institute, is not adhering to the stipulated or
contracted programme criteria, and in the following cases:

— where the approval or concession was obtained on the basis of false information which is of relevance to making
a decision on granting the approval or concession.

— where the approved or conceded activity is, deliberately and repeatedly, even after the Institute or a competent
inspector issued a third caution, being performed in a manner distinctly contrary to at least one of the following
instruments: regulations, the act of approval of concession, or the contract covering the performance of the
approved or conceded activity.

In addition, the new law states that supervision of the implementation of all applicable regulations relating to

telecommunications is to be performed by the Institute.

The new law provides that advertising is allowed up to 12 minutes in one hour or up to 15% of total programming

for commercial television stations at the national and regional level. Local television stations are allowed up to 18

minutes in one hour or up to 25% of total programming. They are also allowed to network their programmes for up

to 5 hours in identical daily programming, thus practically gaining national concession for these 5 hours. The only
exception to this rule is Croatian Radiotelevision (Hrvatska radiotelevizija - HRT). As national public broadcaster

HRT is not allowed to have more than 4 minutes of advertising in one hour and it is not allowed to broadcast

sponsored shows or teleshopping. Since this represents a drastic cut, compared to the earlier regulation which

granted HRT 9 minutes in one hour and up to 10% of total programming, the HRT Council (Vije¢e HRT-a), public
supervisory body of HRT, on 9 July 1999 requested Croatian Parliament to change this particular regulation as
soon as possible.

Zakon o telekomunikacijama (Telecommunications Act), Narodne novine (Official Gazette) No. 76/99, 19 July 1999

%, CEN ) Kresimir Macan

International Relations Department, Croatian Radiotelevision (HRT)

Spain: Code of Listed Sports Events

The Consejo para las Emisiones y Retransmisiones Deportivas (Plenary Meeting of the Committee for the
Broadcasting of Sport Events) has published the Code of Listed Sports Events for the season 1999/2000. The
sports affected are football, cycling, basketball, handball, motorcycle racing and tennis. The Code indicates which
events in each of these sports must be broadcast on free-to-air TV (provided a free-to-air broadcaster is interested
in doing so). In addition, it ought to be noted that art. 5 of the Law 21/1997 states that one match from every
league or cup competition game day, for those sports in which such competition systems apply, must be broadcast
live, free and throughout the entire national territory.

Resolucion de 29 de julio de 1999, de la Presidencia del Consejo para las Emisiones y Retransmisiones Deportivas, por
la que se ordena la publicacion del Acuerdo del Pleno del Consejo para las Emisiones y Retransmisiones Deportivas, por
el que se aprueba el Catalogo de Competiciones o Acontecimientos Deportivos de Interés General para la temporada
1999/2000, B.O.E. n. 199, of 20 August 1999, pp. 31065-31066. | |
Alberto Pérez Gémez

-5 Direccién Audiovisual

Comisién del Mercado de las Telecomunicaciones

The Netherlands: Events on Open Television Network

On 7 September 1999 the Lower Chamber of Parliament accepted a proposal to amend the Mediawet (Media Act)
in connection with the implementation of the amended EC «Television without Frontiers» Directive. The proposal
(Kamerstukken I, 1998/99, 26 256, nrs. 1-3; IRIS 1999-8: 11) was brought before the Lower Chamber of
Parliament on 19 October 1998. An important item in the proposal is the insertion of a new chapter IVA in the
Media Act, entitled ‘Events of considerable importance to society’. On the basis of this chapter, events can be
designated by Order of Council which a large part of the population should be able to follow on an ‘open television
network’. A provisional list of such events has already been published last Spring. Another important issue in this
respect is that the Lower Chamber of Parliament has accepted an amendment concerning the definition of what
amounts to an ‘open network’. This is defined by the percentage of households which are able to receive
programmes over that network without special costs. The original proposal mentioned a percentage of 85%. The
state secretary for Education, Culture and Science will consult with the Lower Chamber of Parliament on the
question of which events are to be indicated.

Handelingen 11 1998/99, 7 September 1999, nr. 100, p. 5772-5772 Sjoerd van Geffen

a5 D Mediaforum

The Netherlands: Guidelines on the Access to Cable Television Networks

The Netherlands Regulatory Authority for the Telecommunications and Postal sector (OPTA) and the Dutch
competition authority (NMa) have published guidelines on access to cable television networks. The NMa has a

October 1999 - Vol. V - N° 9 11



D D
I I z ISLEGAL OBSERVATIONS

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY http://services.obs.coe.int/en/espace.htm

general authority based on the Competition Act to settle certain types of conflicts. OPTA - based on the
Telecommunications Act - has the power to give instructions if the provider of a cable television network and the
provider of a programme cannot reach agreement on the access to the programme offered to the cable television
network concerned.

In the guidelines the two regulators indicate how they would handle disputes. First of all the competition authority
will generally refer all cases to the OPTA as the sector-specific regulator. OPTA will examine the case using
criteria that resemble the ‘open network provision’ (ONP) known from telecommunications regulation.
Cable television operators — considered dominant players in their market — are not allowed to refuse programme
services unless there is no capacity available. Also the programme provider has to pay a cost price oriented
access fee. This fee (but also the other conditions) must be non-discriminatory. The operator is not allowed to give
preferential treatment to his own programme services. Programme providers that are part of the so-called
basic package (this package consists of at least 15 TV and 25 radio programmes, the minimum regulated by the
Media Act) are exempted from paying an access fee. The basic package has to be paid entirely from the
subscription fees.

The guidelines may have a substantial impact on the cable television service, known for its lack of transparency and
cross-subsidisation of tariffs.

OPTA/NMa, Richtsnoeren met betrekking tot geschillen over toegang tot omroepnetwerken (Guidelines for disputes on
access to cable television networks), Staatscourant 1999, nr. 159, p. 6.

Nico van Eijk

Institute for Information Law

University of Amsterdam

United States: The FCC Revises Its Local Broadcast Television Ownership
and Radio/Television Cross-Ownership Rules

On 6 August 1999, the Federal Communications Commission (“FCC”) released a Report and Order, revising its
local television ownership rule to permit television duopolies in the same local market and relaxing its
radio/television cross-ownership rule.

Prior to the Report and Order, the FCC’s television duopoly rule prohibited an entity from having a cognizable
interest in two television stations whose Grade B signal contours overlap. In the Report and Order, the FCC
narrowed the geographic scope of its television duopoly rule, permitting common ownership of television stations
without regard to contour overlap, provided the stations are in different Nielsen Designated Market Areas
(“DMAs”). Additionally, the revised duopoly rule requires: (1) at least eight independently owned and operating full-
power commercial and noncommercial television stations remain post-merger in the affected DMA; and (2) the two
merging stations are not both among the top four-ranked stations in either affected DMA. The FCC will continue to
allow common ownership of television stations within the same DMA provided their Grade B contours do not
overlap.

The Report and Order also establishes criteria for a waiver of the FCC’s revised duopoly rule. The revised duopoly
rule may be waived where the acquired station is a failed station, a failing station or an unbuilt station.

The Report and Order defines a failed station as one that has been dark for at least four months or is involved in
court-supervised involuntary bankruptcy proceedings or involuntary insolvency proceedings. Additionally, the FCC
requires that the waiver applicant demonstrate that the “in-market” buyer is the only reasonably available entity
willing and able to operate the failed station, and that selling the station to an out-of-market buyer would result in
an artificially depressed price for the station.

Whether a station is failing will be determined on a case-by-case basis, however, the FCC will presume a failing
station waiver is in the public interest if the applicant satisfies the following criteria: (1) one of the merging stations
has a 4 percent or lower all-day audience share; (2) one of the merging stations submits detailed income
statements detailing a negative cash flow for the previous three years; (3) the merger will produce public interest
benefits which outweigh any harm to competition and diversity; and (4) the in-market buyer is the only reasonably
available candidate willing and able to acquire and operate the station and selling the station to an out-of-market
buyer would result in an artificially depressed price.

An unbuilt station waiver will be granted if: (1) the combination will result in the construction of an authorized but as
yet unbuilt station; (2) the permittee has made reasonable efforts to construct, and has been unable to do so; and
(3) the in-market buyer is the only reasonably available candidate willing and able to acquire the construction
permit and build the station and selling the construction permit to an out-of-market buyer would result in an
artificially depressed price.

The Report and Order also relaxes the radio/television cross-ownership rule. The new radio/television cross-
ownership rule consists of three parts: First, the new rule permits a party to own up to two television stations and
up to six radio stations or one television station and seven radio stations in any market where at least 20
independently owned media voices remain in the market after the combination is effected. Second, the new rule
permits common ownership of up to two television stations and up to four radio stations in any market where at
least 10 independently owned media voices remain in the market after the combination is affected. Third, the new
rule permits common ownership of up to two television stations and one radio station, notwithstanding the number
of independent voices in the market.

The FCC will count the following when applying its “independent voice” test: (1) all independently owned and
operating full-power commercial and non-commercial broadcast television stations licensed within the affected
DMA; (2) all independently owned and operating commercial and noncommercial broadcast radio stations licensed
to a community within the radio market in which the affected television license is located; (3) all independently

October 1999 - Vol. V - N° 9



D D
I I z ISLEGAL OBSERVATIONS

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY http://services.obs.coe.int/en/espace.htm

owned daily newspapers published with a circulation exceeding 5 percent of households within the affected DMA,;
and (4) all cable systems which provide service within the affected DMA shall count as one voice each.

Report and Order, In the Matter of Review of the Commission’s Regulations Governing Television Broadcasting, MM No.
91-221; Television Satellite Stations Review of Policy and Rules, MM No. 87-8 (Released August 6, 1999).

-5 O Carl Wolf Billek

Communications Media Law Center
New York Law School

United Kingdom: New Eligibility Criteria for British Films

On 27 August 1999 new rules amending the eligibility criteria for British films set out under Schedule 1 of the Films

Act 1985 came into force in the United Kingdom.

Certification as a British film is necessary for tax benefits and may be necessary to qualify for funding from the Arts

Councils on behalf of the National Lottery or from British Screen Finance (BSF) or the European Co-Production

Fund (ECF). These new rules, which have been drawn up in consultation with the film industry, the Treasury and the

European Union, are aimed at helping to attract investment in British films and at ensuring that the bulk of the

production budget is actually spent in the UK. The new criteria are:

— afilm must be made by either a person ordinarily resident or a company that is registered and centrally managed
and controlled in the UK, in another state of the European Union/European Economic Area or in a country with
which the European Community has signed an association agreement. The “maker”, in relation to a film, means
the person undertaking the arrangements for the making of the film;

— 70% of the production costs of the film must be spent on film-making activity in the UK (If the costs of one or two
people are deducted from the total labour costs — as described in the next paragraph — then the same costs must
be deducted from the total production costs before the 70% test is applied);

— (a) 70% of the total labour costs, minus the costs for one non-EU/EEA etc or non-Commonwealth person if
desired, must have been paid to citizens of or persons ordinarily resident in the EU/EEA or Commonwealth or a
country with which the European Community has signed an association agreement; or (b) 75% of the total labour
costs, after deducting the costs for two non-EU/EEA etc or non-Commonwealth persons, one of whom must be
an actor (and not engaged in any other capacity in the making of the film) must have been paid to citizens or
ordinary residents of the EU/EEA or Commonwealth or a country with which the European Community has
signed an association agreement;

— no more than 10% of the playing time of the film should comprise a sequence of visual images from a previously
certified film or from a film by a different maker. In the case of documentary films this limit may be extended if an
acceptable case is made to the Secretary of State.

The former provisions concerning sound recording and studio are excluded, and “series” is redefined. A transitory

period has been established for applications under the old criteria, which can be accepted up to and including 26

August 2000, as well as under the new criteria. Applications under the old criteria cannot be made after this date,

even if the films concerned were in production beforehand.

Press Release of 27 August 1999, available at http://porch.ccta.gov.uk/coi/coipress.nsf/?0pen

-5

Copies of both old and new legislation in full and summary form, plus guidance notes are available at http://www.cultu-
re.gov.uk//INTERFILM.HTM

a5 O Francisco Javier Cabrera Blazquez

European Audiovisual Observatory

LAW RELATED POLICY DEVELOPMENTS

Czech Republic: Proposal for New Broadcasting Act

The Ministry of Culture of the Czech Republic submitted to the Government of the Czech Republic a proposal for
a new Broadcasting Act (Zakon o provozovani rozhlasového a telvizniho vysilani a prevzatého vysilani). The
proposal is intended to implement the revised «Television without Frontiers» Directive and the European
Convention on Transfrontier Television (as amended by the Protocol of 1998) into Czech Law.

In its introductory provisions the Act contains some definitions, many of which correspond to the definitions of the
Directive. In addition, the Act sets out criteria to determine in which country a broadcaster is established. These
comply with the European Convention on Transfrontier Television.

The new Act will establish the rules for the transmission of the major events (which are regarded as being of major
importance for the society and that are not to be broadcast on an exclusive basis in such a way as to deprive a
substantial proportion of the public of the possibility of following such events). The list of major events will be
announced by the Ministry of Culture and by the broadcasting regulatory body. It is expected that the list will
comprise the Olympic games, the World and European Championships in football and the World Championships in
ice hockey.

Television broadcasters shall comply with the quotas of European programs and programs of independent
producers. While public television shall respect the quotas immediately, commercial TV must achieve them
gradually following the decision of the regulatory authority.

October 1999 - Vol. V - N° 9 13



D D
I I z ISLEGAL OBSERVATIONS

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY http://services.obs.coe.int/en/espace.htm

Television broadcasters shall ensure that programs capable of impairing the development of minors may be
broadcast only between 22.00 and 06.00 hours. It is mandatory to ensure that such programs are notified in
advance with the help of an acoustic warning and that they remain identifiable by the presence of a visual symbol.
The proposal contains provisions for plurality in radio and television broadcasting. These provisions are based on
guantitative restrictions regarding the holding of licences and shares of the capital stock.

Penalties for violation of the Law are increased. The suspension of broadcasting, the reduction of the licensed
period or even the withdrawal of the licence, are all possible.

The government of the Czech Republic will discuss the proposal before the end of the year. If the proposal is
approved, it will be submitted to the Parliament of the Czech Republic.

Zakon o provozovani rozhlasového a telvizniho vysilani a prevzatého vysilani (proposal for a new Broadcasting Act) of
30 September 1999

%, S Jan Fucik

Ministry of Culture, Prague

Italy: Unauthorised Interviews during Football Games Forbidden
by the Italian Football League

On 5 August 1999 the Italian Football League approved three regulations concerning interviews and reportages on
radio and television broadcasting. According to these regulations, during the 1999/2000 Italian football season
interviews and reportages inside football stadiums are only permitted following a specific authorisation of the
[talian Football League.

The right of the public to be informed about the events is guaranteed pursuant to, among others, the following

rules:

— for each day of the football season authorised broadcasters are allowed three minutes of reportage;

— audiovisual recordings may be transmitted only via deferred coverage during television news provided that the
transmission is made after 8:30 p.m. or 12 p.m. according to the scheduled time of the match (respectively
before 4 p.m. or in the evening);

— interviews with players, coaches, managers or other members of the football teams are not permitted until 20
minutes after the end of the match and may be transmitted after 8:30 p.m. or 12 p.m. according to the scheduled
time of the match (respectively before 4 p.m. or in the evening);

— it is forbidden to interview the viewers or to make audiovisual recordings inside the stadium and to interview
players, coaches, managers or other members of the football teams before or during the matches.

— broadcasters are not allowed to link up to the stadiums before the start, during or at the end of the matches in
order to make audiovisual reportages or interviews;

— the transmission of audiovisual reportages or interviews is not allowed by other means than television, such as
the internet.

All interested broadcasters have to apply for an authorisation to the Italian Football League in order to be admitted

inside the stadium and are subject to sanctions in case of infringement of the rules established in the above-

mentioned regulations.

Regulation of the Lega Nazionale Professionisti of 5 August 1999, Regolamento per I’esercizio della cronaca televisiva
per la stagione sportiva 1999/2000, available from the Italian Football League website at http://www.lega-
calcio.it/ita/regtv2000.doc;

Regulation of the Lega Nazionale Professionisti of 5 August 1999, Regolamento per I’esercizio della cronaca radiofonica
per la stagione sportiva 1999/2000, available from the Italian Football League website at http://www.lega-
calcio.it/ita/regradio2000.doc;

Regulation of the Lega Nazionale Professionisti of 5 August 1999, Norme relative ai rapporti tra le societa calcistiche e
gli organi di informazione in occasione delle gare organizzate dalla lega nazionale professionisti nella stagione sportiva
1999/2000, available from the Italian Football League website at http://www.lega-calcio.it/ita/norme2000.doc.

%‘ L7 Maja Cappello

Autorita per le Garanzie nelle Comunicazioni

France: Council of State Refuses to Classify the Broadcast
«Graines de star» as an «Audiovisual Work»

The decree of 17 January 1990 defined the concept of an audiovisual work for national programme companies and
private television channels broadcasting terrestrially without encryption. According to Article 4 of the decree,
«audiovisual works comprise broadcasts not included in any of the following categories: full-length cinema films;
games and information programmes; light entertainment; games; broadcasts other than fiction works, filmed mostly
in a studio; broadcasts of sports events; advertising; teleshopping; a channel’s own promotion; teletext services”.
On 11 December 1997, after viewing several broadcasts, the Conseil supérieur de I'audiovisuel (CSA - official
regulatory body) withdrew the classification of the M6 broadcast Graines de star — which shows new talent,
«sponsored» by well-known performers — as an «audiovisual works. Initially the programme was recorded without
an audience, but the format was then changed, so that the recordings were made under conditions more like those
of a live show, in a concert theatre before a paying audience. According to the CSA, the broadcast was not a
«recording of a live show», but could be more aptly described as «light entertainment». M6 contested this
classification and applied to the Council of State to have the CSA’s decision annulled. The Council of State
delivered its decision on 7 June; it held that Graines de star existed in a television context only and not on its own,
and accepted that it was possible for the CSA to reclassify the programme. It felt that classification in the «light
entertainment» category was justified. This is a very important decision, as French television stations broadcasting

October 1999 - Vol. V - N° 9



D D
I I z ISLEGAL OBSERVATIONS

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY http://services.obs.coe.int/en/espace.htm

terrestrially are required to meet broadcasting quotas — 40% of the works broadcast must be originally in the
French language and 60% of the works broadcast must be of EU origin — imposed by the decree of 17 January
1990, as amended.

Conseil d’Etat (section du contentieux), 7 juin 1999 — Société M6 (Council of State (disputes section), 7 June 1999
— Société M6)

% D Amélie Blocman

Légipresse

United Kingdom: British Radio Authority Imposes Fine and
Shortens Licence After Attempt to Deceive it

The British Radio Authority announced on 6 September 1999 that it has fined Oxygen FM (Oxford) Pound Sterling
20,000 and shortened its eight-year licence by two years. The station is targeted at students and is staffed by
volunteers, mainly students. This may go some way to explain the events which had occurred.

A complainant had alleged that Oxygen had breached the programme format in its licence which required it to
include debate, discussion and science and arts programmes. To investigate this, the Authority asked for tapes of
the output on 1 March; tapes must be retained for 42 days. To avoid submitting the tapes for that day, Oxygen
broadcast a day’s output during the 8 of March which pretended to be that of 1 March; the output included
repeated references to this being the first day of the month and did include discussion and debate programmes,
with trailers for similar forthcoming programmes. Tapes of 8 March output were sent to the Authority labelled as
those for 1 March. Unfortunately for the broadcaster, the news broadcasts referred to events which had occurred
on the 7 and 8 March including the deaths of Stanley Kubrick and Joe DiMaggio. On discovering the deception, the
Authority required the output for 8 March; the broadcaster then sent the output for 15 March labelled as that of 8
March. The Authority then collected tapes for the entire week only to find that none of the 21 tapes supplied
contained broadcasts of the week in question.

As a result the Authority decided that Oxygen had ‘shown shocking disrespect for its listeners as part of an
attempt to deceive its regulator’ and imposed the penalties referred to above using its powers under the
Broadcasting Act 1990.

Radio Authority News Release 128/99, 6 September 1999, available at http://www.radioauthority.org.uk/Information/
Press_Releases/99/pr128.htm

-5

Background information can be found in ‘A Pinch and a Punch — and a £20,000 fine, The Guardian, 7 September 1999 and
at http://www.guardianunlimited.co.uk/Archive/Article/0,4273,3899363,00.html

25 O Tony Prosser

IMPs, School of Law
News

The University of Glasgow
Germany: Bavarian State Central Office for New Media Bans
Virtual Advertising

The Bayerische Landeszentrale fiir Neue Medien (Bavarian State Central Office for New Media — BLM) has banned
the German sports channel DSF from broadcasting virtual advertising (see also IRIS 1999-4: 14). DSF risks being
fined if it repeats the offence.

During a football match shown on 10 August 1999, DSF broadcast, for the first time, virtual logos and products in
the centre circle of the pitch and either side of each goal.

The BLM claims that virtual advertising, i.e. the superimposing of electronic advertisements on a real picture, is
incompatible with 8§7.3 of the current Rundfunkstaatsvertrag (Agreement between the Federal States on
Broadcasting — RStV) and Article 8 of the Bayerisches Mediengesetz (Bavarian Media Law), which state that
advertising and programme material should be clearly distinguishable. This rule is established in Art.10.1 of
Directive 89/552/EEC amended by Directive 97/36/EC (“Television without Frontiers™ Directive). In practice, it
means that advertisements must be clearly separated from the main programme either visually or acoustically by
means of distinctive emblems, figures or logos. However, virtual advertising is expected to become legal when an
amendment to the RStV comes into force on 1 April 2000. Under the terms of Art.7.6.2 of the amendment, virtual
advertising will only be admissible if a warning is given before and after the programme concerned and provided it
replaces an advertisement which is physically present at the scene of the broadcast.

The Landeszentrale fiir private Rundfunkveranstalter (Rheinland Pfalz Regional Authority for Private Broadcasters
— LPR) is currently considering another form of advertising. It is deciding whether so-called “cam carpets”, which
are laid next to football goals and appear to the television viewer as three-dimensional advertisements, constitute

illegal virtual advertising. Karina Griese

Institute of European Media Law (EMR)

United Kingdom: Plans for Analogue Switch Off and
Possible Streamlining of Regulation

The British Secretary of State for Culture, Media and Sport, who has the main responsibility for broadcasting

policy, has made an important speech stating Government policy on analogue switch-off and future regulation. He

has set a number of key tests to be met before analogue switch-off can take place. These are that:

— everyone who now receives free to air analogue channels must be able to receive them digitally. This is a figure
of 99.4% of the population;

October 1999 - Vol. V - N° 9 15



D D
I I z ISLEGAL OBSERVATIONS

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY http://services.obs.coe.int/en/espace.htm

— 95% of consumers must have digital equipment;

— the digital equipment must be affordable by the vast majority of the population, including those on low and fixed
incomes and older people. This is to apply to video recorders as well as to television receivers

— all current free to air channels, including BBC1, BBC2, ITV and Channels 4 and 5 must be available free on digital
television.

These appear demanding conditions; currently there are 1.5 million digital subscribers in the UK. However the

Secretary of State was optimistic that switchover could commence as early as 2006 and be completed by 2010.

A firm date will be set when 70% of consumers have access to digital equipment. Progress will be monitored every

two years and a Viewers’ Panel set up to offer advice. The statement was welcomed by the digital television

broadcasters as creating a clearer framework for switchover.

The Secretary of State also suggested that new legislation could be introduced in the medium term to reform

broadcasting regulation. It could lift unnecessary legislative requirements and rationalise the different regulatory

bodies, though not necessarily replacing them with a single ‘super-regulator’. He re-emphasised, however, the

continuing importance of public service broadcasting, especially for the BBC but also for Channels 3 and 4 and

indicated that they will continue to be required to offer a diversity of viewpoints.

Chris Smith Sets Out Timetable for Digital Revolution, Department for Culture, Media and Sport Press Release 245/999,
17 September 1999, available with the full text of the speech at http://porch.ccta.gov.uk/coi/coipress.nsf/546794c477

bc2d35802567350057e87d/ fdb0554e9b9a0c4b802567ef0032d0a9?OpenDocument Tony Prosser

IMPs, School of Law
The University of Glasgow

Croatia: NOVA TV Obtains First National Commercial Television Concession

NOVA TV, a privately owned company from Zagreb, obtained the first national commercial television concession
granted by the Vijece za telekomunikacije (Telecommunication Council) on 12 July 1999, as it was the only
applicant for the concession announced by the end of 1998. NOVA TV has yet to sign a contract for the
concession by 30 October 1999. The concession applies to the fourth national network (that is, the use of the
fourth frequency range) that is still to be constructed and for the time being has no equipment installed. This fact
might be a reason why there were no other applicants, although several potential competitors had shown an
interest in the concession documentation. It seems that other potential applicants gave up competing for the
concession after the press and experts had evaluated the undertaking as uneconomical under the given conditions,
but there is no independent confirmation of this information. Afterwards leaders of NOVA TV publicly expressed
their wish to use the third national network (i.e., the third terrestrial frequency range) used by Hrvatska
radiotelevizija (the Croatian Radiotelevision — HRT) instead of the planned fourth network, although the third
network was not the subject of the concession. According to the existing Law on Croatian Radiotelevision, HRT is
obliged to transmit three national level TV and radio programs.
Kresimir Macan
International Relations Department, Croatian Radiotelevision (HRT)

16

PUBLICATIONS

Baars, Wiebke.- Kooperation
und Kommunikation durch
Landesmedienanstalten: eine
Analyse ihres Aufgaben- und
Funktionsbereichs.-Baden-
Baden:Nomos, 1999.- 387 S.-
(Materialien zur interdisziplinaren
Medienforschung, Bd. 35).-
ISBN 3-7890-6109-3.-DM 98

A business guide to change in
European data protection legislation.
- The Hague: Kluwer Law Int.,
1999.- XXVII + 321 p.-

ISBN 90-411-1032-1.-$124

Freund, Wolfgang.- Due Strafbarkeit
von Internetdelikten.- Wien:
Universitatsverlag, 1998.- 130 S.

Thompson, lan. - Convergence in
television and the Internet. - 2™ ed. -
London FT. Media, 1999. - £495

Zeller Rudiger.- Die EBU/Union
Européene de Radio-Télévision
(UER) European Broadcasting
Union (EBU): Internationale
Rundfunkkooperation im Wandel.-
Baden-Baden;Nomos,1999.-

(Law and Economics of
International Telecommunications —
Wirtschaftsrecht der internationalen
Telekommunikation, Bd. 39).-

322 S.- ISBN 3-7890-6160-3.-

DM 118

AGENDA

Forum du Cinéma Européen
de Strasbourg

11-16 November 1999
Organiser:

Forum du Cinéma Européen
Venue: Strasbourg, FR
Information & Registration:
Tel. +33 388 750695

Fax. 33 388 750967

Film Finance and Distribution

25-26 November 1999
Organiser: Hawksmere

October 1999 - Vol. V - N° 9

Venue: London

Tel. 0207 881 1850

Fax 0207 730 4293

E-mail gerard@hawksmere.co.uk

Television and new IS-services
in Europe — Regulation —
Liberalisation — Self-regulation
25 & 26 November 1999
Organiser: Européische
Rechtsakademie Trier (ERA)

in collaboration with the Institut
fur Europdisches Medienrecht —
EMR

Information & Registration:
Tel.: +49 681 51187

Fax: +49 681 51791
http://www.emr-sb.de

Current Legal and Business
Issues in Television

10. November 1999
Organiser: Hawksmere
Venue: London, UK

Tel. 0207 881 1858

Fax 0207 730 4293

E-mail:
bookings@hawksmere.co.uk



