
JANUARY 1999 - VOL. V - N° 1

L E G A L O B S E R V A T I O N S  
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

C O N T E N T S

2
• Editorial

3
THE GLOBAL INFORMATION
SOCIETY

• European Union: Action Plan
on Safer Use of the Internet
Adopted

• European Commission:
Proposal for a Directive 
on Electronic Commerce

EUROPEAN UNION

• Council of the European
Union: Adoption of 
a Recommendation 
on the Protection of Minors 
and Human Dignity
- ERRATUM -

4
• European Commission:
Green Paper on Radio Spectrum
Policy

• European Commission:
Decision to Take France 
to the Court of Justice for Failing 
to Comply with the “Television
Without Frontiers” Directive

5
NATIONAL

CASE LAW

• France: CSA and Conseil d’Etat
Acknowledge Luxembourg
Nationality for RTL 9

• Germany: Federal 
Constitutional Court Decides 
on Title Merchandising 
on Public Television

6
• Germany: Film as Extended
Advertising Programme

• Switzerland: Legal Assessment
of a Serial

7
• Belgium: Copyright 
and Distribution by Cable
• United Kingdom: Norowzian v.
Arks Ltd and Others

8
• Russian Federation: Court
Rules TV Listings Not Copyrighted
• Switzerland: Legitimisation
for the Contesting of a Decision by
the Independent Appeals Committee
for Radio and Television

LEGISLATION 

• Bulgaria: Media Law Re-Voted

9
• Austria: Amendment 
of Broadcasting Law and Optical
Identification of Programmes
Considered Unsuitable 
for Young Persons
• Italy: List of Events Not to Be
Transmitted on Pay-TV Adopted

10
• Italy: New Licensing Regulation
Adopted
• Belgium/Flemish
Community: Application of a New
Frequency Allocation Plan for Local
Radio Stations Postponed

11
LAW RELATED POLICY
DEVELOPMENTS
• Norway: Ministry Proposes
Relaxing Commercial Restrictions on
Public Service Broadcaster NRK
• Germany: Conference 
of Directors of the Regional Media
Authorities Sets Limit 
for Audience Market Shares

12
• Germany: Update of 
the Structural Paper of the Directors 
of the Regional Media Authorities
(DLM) about the Distinction
between Broadcasting and 
Media Services

• Italy: Broadcasters Fined 
for Violation of Antitrust Law

13
• United Kingdom: Central
Independent Television plc Fined
£2M

• United Kingdom: “Eros TV” 
is banned from the UK

• Belgium/Flemish
Community: Flemish Council 
for Disputes Admonishes VRT 
for Disrespecting Journalistic Ethics

• Belgium/Flemish
Community: Licence for 
a New Commercial TV-Broadcaster
(Event TV)

14
• France: CSA Puts Out 
Four Calls for Candidates 
for Local Television

NEWS

• Federal Republic 
of Yugoslavia: Council of 
the European Union Condemns Serb
Media Law

15
• Turkey: Protest Against Decision
of High Council 
for Audio-visual Matters 

• Slovakia: Measures by 
the Broadcasting Council during 
the Election Campaign 
of September 1998

16
• The Former Yugoslav
Republic of Macedonia:
the Macedonian Broadcasting
Council Passed its First Year

• Publications

• Agenda

IRIS
• •



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

In 1999, the European Convention on Transfrontier Television and the Television Without Frontiers
Directive will celebrate their 10 year anniversaries both having been amended since their coming

into existence. Concerning the Television Without Frontiers Directive, compliance of national law
with Community law had to be achieved by 30 December 1998. As a consequence, in 1999 we
should expect to see the former IRIS reporting on transposition measures being gradually replaced
by national decisions reflecting the harmonised domestic laws. For some time we might also learn
about Commission action against Member States that have not met the deadline for transposition.
This IRIS issue contains all three of these variations: first, the adoption of Italy’s list of sporting
events and the new obligation under Austrian law to label programmes which are likely to impair the
physical, mental or moral development of minors; second, the prohibition of a TV channel
disseminating pornographic programmes; and third the Commission’s Decision to refer France to
the Court of Justice for non-compliance with the Directive.
In addition, this issue reports on two other major European Union activities that were launched in
1998, namely the Commission’s Green Paper on Radio Spectrum Policy and its Proposal for a
Directive on Electronic Commerce. Four German contributions deal with specific problems to the
audio-visual sector: the calculation of broadcasting market shares, title merchandising,
programmes with permanent advertisement and the distinction between broadcasting and media
services. Copyright issues from the UK and Russia, licensing regulation and procedures in Italy,
Belgium and France, financing of public broadcasters in Norway, and other issues complete the
colourful picture of the January 1999 contributions. 

Susanne Nikoltchev
IRIS co-ordinator 

Published by the European Audiovisual Observatory • Executive Director: Nils A. Klevjer Aas • Editorial Board: Susanne Nikoltchev, Co-
ordinator – Christophe Poirel, Head of the Media Section of the Directorate of Human Rights of the Council of Europe – Vincenzo Cardarelli,
Directorate General X (Audiovisual Policy Unit) of the European Commission – Wolfgang Cloß, General Manager of the Institute of European
Media Law, EMR, Saarbrück (Germany) – Bernt Hugenholtz, Institute for Information Law (IViR) at the University of Amsterdam – Andrei
Richter, Moscow Media Law and Policy Center (MMLPC) – Prof. Michael Botein, Communications Media Center at the New York Law
School • Council to the Editorial Board: Bertrand Delcros, Victoires Éditions – Charlotte Frickinger, Nomos Verlagsgesellschaft 
• Contributors to this issue: Amélie Blocman, Légipresse, Paris (France) – Bobáková, Eleonora, Council of Slovak Republic for Radio and
Television (Slowakia) – Claudia M. Burri, Institute of European Media Law, EMR, Saarbrück (Germany) – David Goldberg, IMPS, School of
Law, University of Glasgow (UK) – Albrecht Haller, Bruckhaus Westrick Heller Löber and Vienna University (Austria) – Annemique de Kroon,
Institute for Information Law, University of Amsterdam (The Netherlands) – Peter Marx, Marx, Van Ranst, Vermeersch & Partners, Brussels
(Belgium) – Roberto Matroianni, Court of Justice of the European Communities (Luxembourg) – Gergana Petrova, Georgiev, Todorov & Co.,
Sofia (Bulgaria) – Emanuela Poli, Autorità per le Garanzie nelle Cominicazioni, Naples (Italy) – Tony Prosser, IMPS, School of Law, University
of Glasgow (UK) – Pierre Rieder, Berne (Switzerland) – Alexander Scheuer, Institute of European Media Law, EMR, Saarbrück (Germany) –
Wolfram Schnur, Institute of European Media Law, EMR, Saarbrück (Germany) – Oliver Sidler, Medialex (Switzerland) – Snezana Trpevska,
Broadcasting Council, Skopje (The Former Yugoslav Republic of Macedonia) – Maartje Verberne, Institute for Information Law, University of
Amsterdam (The Netherlands) – Stefaan Verhulst, Programme in Comparative Media Law & Policy, Oxford University (UK) – Dirk Voorhoof,
Media Law Section of the Department of Communication Sciences, Ghent University (Belgium).

2 January 1999 - Vol. V - N° 1

E D I T O R I A L

Documentation: Edwige Seguenny • Translations: Michelle Ganter (Koordination) – Beddows-Larivière Amanda – Campillo Véronique – Guiter Nathalie –
Ludewig Bernard – Müller Martine – Parsons Katherine – Pooth Stefan – Stella Traductions – Strasser Fernanda – Temme Kerstin – Translantic Communications
– Truffert Mariane • Corrections: Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (coordination) – Susanne Nikoltchev, European Audiovisual Observatory –
Frédéric Pinard, PCMLP Oxford University (UK) – Candelaria van Strien-Reney, Law Faculty, National University of Ireland, Galway (Ireland) • Subscription
Service: Anne Boyer • Marketing manager: Markus Booms • Contributions, comments and subscriptions to: IRIS, European Audiovisual Observatory, 76 Allée
de la Robertsau, F-67000 STRASBOURG, Tel.: +33 388144400, Fax: +33 388144419, E-mail: Obs@Obs.coe.int, URL http://www.obs.coe.int
/oea/en/pub/index.htm • Subscription rates: 1 calendar year (10 issues + a binder): FF 1,600. Subscriptions will be automatically renewed for consecutive
calendar years unless cancelled before 1 December by written notice sent to the publisher. • Typesetting: Pointillés, Strasbourg (France) • Print: Nomos
Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG, Waldseestraße 3-5, 76350 Baden-Baden (Allemagne) • Layout: Thierry Courreau • ISSN 1023-8565 • © 1997, European
Audiovisual Observatory, Strasbourg (France).

EUROPEAN COMMISSION
NYLSInstitute for Information Law

MOSCOW MEDIA LAW AND POLICY CENTER,
MMLPC

The objective of IRIS is to publish information on all legal and law related policy developments that are relevant to the European
audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content of IRIS, the ultimate responsability for the
truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed in the articles are
personal and should in no way be interpreted as to represent the views of any organisations participating in its editorial board.

EMR
★★ ★

★

★

★

★

★

★
★

★

★Institute for European Media Law

Auteurs 
Media &

http://services.obs.coe.int/en/index.htm

Documents, which are bolded and marked by                       , are available via our document delivery service in the indicated (iso-code)
language. Please let us know, possibly in writing, what you would like to order and we will send you an order form immediately.



January 1999 - Vol. V - N° 1 3

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

European Union: Action Plan on Safer Use of the Internet Adopted

On 21 December 1998, the Council of the EU adopted a multiannual Community action plan to promote safer
use of the Internet by combating illegal and harmful content on global networks that the European Parliament
had already approved on 17. November 1998. The action plan is intended to create an environment in Europe
that is conducive to the development of the Internet industry by promoting safer use of the Internet, thereby
supplementing other measures funded under the Community budget concerning the impact of the new
technologies on the lives of citizens (Article 2).
The action plan provides, inter alia, for the development at European level of guidelines for the drafting and
implementation of codes of conduct designed to promote self-regulation (Annex I, 1.2 §3). This is to be done
in close conjunction with corresponding efforts towards self-regulation at national level, such as those that
exist in the framework of the protection of minors. In addition, the action plan shall promote a system of
recognizable quality labels for Internet service-providers to assist users in identifying providers that adhere to
codes of conduct. The financial framework for the implementation of the four-year action plan (1 January 1999
to 31 December 2002) is set at ECU 25 million (now Euro).

Press Release concerning the Adoption of the Action Plan on Promoting Safer Use of the Internet by the Council of the
European Union on 21 December 1998, available at http://www.echo.lu/iap/pressrel.htm.

Decision by the European Parliament on the multiannual Community Action Plan on Promoting Safer Use of the Internet
by Combating Illegal and Harmful Content on Global Networks (C4- 0535/98 - 97/0337 (COD) ) of 17 November 1998.

Susanne Nikoltchev
European Audiovisual Observatory

European Commission: Proposal for a Directive on Electronic Commerce

On 18 November 1998, the European Commission introduced a proposal for a directive to establish a
coherent legal framework for the development of electronic commerce within the European Union. The
proposed directive aims at harmonising rules which enable the free movement of information society services
for businesses and citizens. Information society services are defined as those normally provided against
remuneration, at a distance, by electronic means and at the individual request of a customer. This definition
encompasses services which are free to the recipient, e.g. funded by advertising or sponsorship revenue and
services allowing for on-line electronic transactions such as interactive teleshopping and on-line shopping
malls. Examples of sectors and activities covered include electronic newspapers, on-line data-bases, on-line
entertainment services such as video on demand, on-line direct marketing and advertising and services
providing access to the World Wide Web. The proposed directive contains a country of origin rule comparable
to the one in the “Television without Frontiers” directive. 
The proposal would establish specific harmonised rules only in those areas where they are strictly necessary
to ensure that businesses and citizens could supply and receive information society services throughout the
EU, irrespective of frontiers. These areas include the establishment of service providers, commercial
communications, electronic contracts, liability of intermediaries, dispute settlement and the role of national
authorities. 
The proposal defines what constitutes a commercial communication and makes it subject to certain
transparency requirements to ensure consumer confidence and fair trading.
With regard to the liability of intermediaries, the proposed directive would establish an exemption from liability
for intermediaries where they play a passive role as a “mere conduit” of information from third parties and limit
service providers’ liability for other “intermediary” activities such as the storage of information. 

Proposal for a European Parliament and Council Directive on certain legal aspects of electronic commerce in the internal
market: COM(98) 586 final.
http://www.ispo.cec.be/ecommerce/legal.htm#legal.

Annemique de Kroon
Institute for Information Law

University of Amsterdam

Council of the European Union: Adoption of a Recommendation 
on the Protection of Minors and Human Dignity
- ERRATUM -

In IRIS 1998-10:5 we published an article on the above-mentioned recommendation, the last part of the first
paragraph (pages 5 and 6) of which needs rectifying. We incorrectly stated: “The field of application of this

European Union

The Global Information Society

http://services.obs.coe.int/en/index.htm

EN FR DE

EN FR DE



4 January 1999 - Vol. V - N° 1

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

new Community instrument is relatively extensive as it covers audio-visual and information services available
to the public in any form. Broadcasting services are nevertheless excluded (these are already covered by the
Directive on ‘Television without Frontiers’) as are radio broadcasting services.”
What we should have said is that the recommendation covers all forms of broadcasting services - i.e., it also
applies to television and radio broadcasting services (see recital 5 of the recommendation). We apologize for
the error.

Susanne Nikoltchev
European Audiovisual Observatory

European Commission: Green Paper on Radio Spectrum Policy

On 9 December 1998, the European Commission adopted a Green Paper on Radio Spectrum Policy. Radio
spectrum is an essential resource for a multitude of services. Not only (wireless) telecommunications but also
broadcasting, transport and services of general interest depend on the availability of, and access to, the
spectrum resource.
Due to the convergence and globalisation of services and the increasing share of commercial applications, a
change in radio spectrum policy is called for. The Green Paper identifies a number of policy objectives and key
issues from a European Community perspective.
The Green Paper requests comments on several issues, such as the strategic planning of the use of radio
frequencies (e.g. as related to a harmonised approach to re-farming and substitution policies), the
harmonisation of radio spectrum allocation and the radio spectrum assignment and licensing (e.g. the possible
hindrance of the international provision of services due to the need for multiple national licences and the use
of different radio spectrum award mechanisms and conditions). 
More specifically the Green Paper aims at initiating a public debate on whether a change is needed in order to
meet the European Community’s policy objectives to facilitate technological innovation and competition, to
establish a predictable and legally certain regulatory framework, to ensure an appropriate representation and
balancing of interests and to strengthen the position of the European Community in the global market.
Comments will be expected by 15 April 1999. They will be integrated in the “99 Review” on the effectiveness
of the telecommunications regulatory framework.

Green Paper on Radio Spectrum Policy in the context of European Community policies such as telecommunications,
broadcasting, transport, and R&D, Brussels, 9 December 1998, COM(1998)596 final.

Maartje Verberne
Institute for Information Law

University of Amsterdam

European Commission: Decision to Take France to the Court of Justice 
for Failing to Comply with the “Television Without Frontiers” Directive

The European Commission has decided to refer France to the Court of Justice for failure to comply with
certain provisions of the “Television Without Frontiers” Directive (Directive 89/552/EEC). In 1992 an
infringement procedure was started against France concerning the transposition of Directive 89/552/EEC.
The revised directive on “Television Without Frontiers” (Directive 97/36/EC) has not amended the relevant
provisions in such a way that it would affect the complaints. Thus, the complaints remain valid.
With respect to earlier complaints of the Commission, the French authorities acknowledged that these 
were well founded. Until now, they have nevertheless failed to adopt any of the promised legislative
measures.
The Commission’s five complaints deal with: 1. a prior authorisation regime for the cable distribution of
television services coming under the jurisdiction of another member state, which is contrary to Article 2(2) of
the Directive; 2. Article 4 of decree no. 92-882 of 1 September 1992 which remains in force and which
includes an ambiguous definition of the criteria used by France to establish jurisdiction over cable services, as
well as an ‘anti-delocalisation’ clause drafted in an inappropriate way; 3. inadequate transposition of Article 22
of the Directive relating to the protection of minors; 4. establishment of special rules for the broadcast by
satellite of television services in a foreign language, which is contrary to Article 2(1) of the Directive and 
5. lack of a decree establishing the legal framework for services broadcast by satellite using a frequency not
managed by the audio-visual regulatory body, the Conseil Supérieur de l’Audiovisuel (CSA), which is contrary
to Articles 2(1) and 3(2) of the Directive.

Press release IP/98/1067 of 7 December 1998.

Annemique de Kroon
Institute for Information Law

University of Amsterdam

http://services.obs.coe.int/en/index.htm

EN FR DE

EN



January 1999 - Vol. V - N° 1 5

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

CASE LAW

France: CSA and Conseil d’Etat Acknowledge Luxembourg Nationality 
for RTL 9

Since May 1998 the French group AB has been the majority shareholder, with 65% of its shares, in the RTL 9
television channel; CLT-UFA holds only 35%. This take-up has been followed by changes in the organisation
and functioning of the channel, whose agreement with the CSA (Conseil Supérieur de l’Audiovisuel – national
radio and television supervisory body) ) had expired. When called upon to determine which legal scheme the
channel came under, the CSA noted that its registered office, staff and most of its means of production were
established in Luxembourg. CLT-UFA also has editorial responsibility for the service, and the programmes are
put together in Luxembourg. Lastly, the first up-link and terrestrial broadcasting to part of France originate
from emitters established on Luxembourg territory. In the light of all this, and in application of Article 2 of the
Directive on Television without Frontiers, the CSA has decided that the channel RTL 9 should be governed by
Luxembourg’s regulations. Consequently, in accordance with case-law of the Court of Justice of the European
Communities (Case C-11/95, Commission v. Kingdom of Belgium, 10 September 1996), RTL 9 ceases to be
subject to the approval procedure applicable to French channels and becomes subject to the declaratory
scheme which applies to European channels for their distribution on the French cable networks. This decision
enables the Luxembourg channel, from now on subject only to the requirements set out in the Directive on
Television without Frontiers, to avoid the requirements imposed by French regulations.
One month later, an application was made to the Conseil d’Etat to cancel the formal notice issued by CSA to
RTL 9 requiring it to adhere to the obligations concerning the broadcasting of cinematographic works originally
in French contained in the agreement between them; the Conseil d’Etat confirmed the Luxembourgish
nationality of the channel. Using the same criteria as the CSA (place of actual headquarters, of assembling
and broadcasting programmes and of making decisions on programming), the Conseil d’Etat held that the fact
that a French production company established in France provided part of the programming did not mean that
RTL 9 should be considered to be a service broadcast by a company established in France. According to the
supreme administrative judge, it should be considered a service broadcast by a company established, within
the meaning of Article 59 of the Treaty of Rome and in accordance with case-law at the CJEC, in another
State of the European Union, namely Luxembourg. Because of the implications of the new situation, the CSA
has announced that in the coming months it will be looking into possible changes in the regulations applicable
to cable channels.

Conseil d’Etat, 25 November 1998, applications no.172407 and no.168125, Compagnie Luxembourgeoise de Télé-
diffusion (CLT).

Amélie Blocman
Légipresse

Germany: Federal Constitutional Court Decides on Title Merchandising 
on Public Television

The Federal Constitutional Court (Bundesverfassungsgericht - BVerfG) has decided on 28 October 1998 not
to accept a constitutional complaint entered by the ZDF (Zweites Deutsches Fernsehen). Title merchandising
of all kinds of products therefore does not fall under the protection of the freedom of broadcasting guaranteed
by Article 5, para. 1, clause 2 of the Basic Law.
In 1987, the ZDF had broadcast a serial entitled “The Guldenburg Heritage” (Das Erbe der Guldenburgs)
which was partly filmed in a castle. Even before the shooting had been completed, the owner of the building
had registered two trademarks “Guldenburg” in order to legally protect certain drinks as well as a variety of
food and agricultural products. He also applied for such a trademark for jewellery. The ZDF entered a civil
action against this which, however, was dismissed in last instance by the Federal Supreme Court
(Bundesgerichtshof - BGH).
The ZDF had appealed against this decision, arguing that the BGH had misjudged the importance of freedom
of broadcasting.
The BVerfG based its decision on the view that freedom of broadcasting primarily is a freedom of
programmes, guaranteeing that selection and contents of programmes as well as programming concepts
remain a matter of radio or television and may be freely based on journalistic guidelines. An even indirect
influence of third parties on broadcasting for non-journalistic purposes would be incompatible with such
principles and is therefore not covered by article 5, para. 1, clause 2 of the Basic Law. Such an influence
would have to be feared if TV stations were granted comprehensive and exclusive rights to commercialise
their programme titles also for more remote types of products, for which no trademark claims to protect
against possible confusion with the broadcast programme are provided by § 16 of the law against unfair
competition (Gesetz gegen den unlauteren Wettbewerb - UWG). The denial of such exploitation rights ruled
by the BGH, in effect excluding any influence on programming for instance through licensing, would work
against such a threat.

National

http://services.obs.coe.int/en/index.htm

FR



6 January 1999 - Vol. V - N° 1

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

In addition, the BVerfG underlines that freedom of broadcasting indeed includes the exploitation of own
productions as well as the peripheral commercialisation of programme parts. Decisions to date had left open
whether the legislation regulating the freedom of broadcasting was entitled to grant public-law institutions any
kind of commercial activity. Nevertheless, there would be no doubt whatsoever that economic aims not
covered by the function of public-law broadcasting did not fall under the protection of the freedom of
broadcasting. The economic activities are therefore limited and restricted by the broadcasting function.

Federal Constitutional Court, decision given 28 Oct. 1998, Az. – 1 BvR 341/93 –.

Alexander Scheuer
Institute of European Media Law (EMR)

Germany: Film as Extended Advertising Programme

In a judgement given on 15 October 1998, the Berlin Administrative Court (VG Berling) authorised the
ProSieben Media AG by means of provisional legal protection to broadcast the Willy Bogner film ”Fire, Ice,
and Dynamite” (Feuer, Eis und Dynamit) without having to indicate that it is an extended advertising
programme. The film had already been the issue of two competition legislation decisions of the Federal Court
(BGH: Judgement dated 6 July 1995 I ZR 58/93 and judgement dated 6 July 1995 I ZR 2/94). The BGH
instructed the Willy Bogner Film GmbH to point out the particular advertising nature of the film to the cinema
audience before the showing, arguing that it contains hidden commercial advertisements. The film shows
advertising symbols and products from brand manufacturers embedded into the plot in an open and caricatural
way. 
The ProSieben Media AG entered an application with the relevant media authorities of Berlin-Brandenburg
(MABB) for the transmission of the film in their programme schedule if an indication by the producer drawing
attention to the advertising nature was shown beforehand. However, the MABB ruled that the film had to be
announced as advertising programme and that it had to be indicated as such during the entire transmission. 
Under § 7, para. 4 of the Agreement between the Federal States on Broadcasting (Rundfunkstaatsvertrag -
RfStV) from 1996, extended advertising programmes are allowed if the advertising nature is clearly placed in
the foreground and if advertising represents a major part of the programme. They need to be announced as
extended advertising programmes and must be indicated as such throughout the entire programme. § 7, para.
5 of the RfStV prohibits masked advertising and § 7, para. 3, clause 1 and 2 of the RfStV requires the
separation of advertising and regular programme. The term “masked advertising” is also to be found in Article
1 lit. d) and the principle of separation of advertising and regular programme is found in article 10, para. 1 of
the guideline 89/552/EG in its version modified by guideline 97/36/EG.
In its decision, the Berlin Administrative Court stated that the film was not an extended advertising programme
as the advertising nature was not clearly placed in the foreground. Neither could masked advertising be
detected, in the opinion of the court, since the film lacked the decisive element of deception and because the
film ”openly plays with products, names, and brands”. Regarding the principle of separation of advertising and
programme, the court did indeed establish an infringement of the text which, however, could not justify
prohibiting the transmission altogether. Instead, the provision under § 7, para. 3 of the federal broadcasting
agreement would have to take second place, as the film protected by the freedom of art under article 5, para.
3 of the Basic Law could otherwise not be broadcast. In the opinion of the court, the desire to protect the
spectator from deception as to the advertising nature of the transmission is sufficiently taken care of through
an explanatory indication prior to the programme.
According to the regional media authorities for Berlin-Brandenburg, a settlement has been reached in the
meantime. The indication of the advertising nature of the film will have to be shown after each commercial
break. In accordance with the wishes of the parties concerned, however, the main legal procedures pending
are to be maintained until the legal status has been definitely clarified. 

Decision of the Berlin Administrative Court given 15 October 1998, Az. VG 27 A 323.98. 

Wolfram Schnur
Institute of European Media Law (EMR)

Switzerland: Legal Assessment of a Serial

Between 5 and 9 January 1998, the Swiss television DRS showed a serial of several contributions about
Tibet, each 6 to 8 minutes long, in the context of the programme ”10 to 10”. The coverage focused on a
religious conflict between Tibetans in exile. The complainant criticised every single sequel of the ”10 to 10”
programme as well as the coverage as a whole and castigated it as a violation of the information principles
(art. 4 RTVG).
The complaint provided the Independent Appeals Committee (Unabhängige Beschwerdeinstanz für Radio
und Fernsehen - UBI) for the first time with an opportunity to state its view on the question of how to assess
the legal programming aspects of a serial. In that context, the UBI expressed the following opinion: ”The legal
programming aspects of a serial cannot be unambiguously assigned to a single programme nor to a series of
programmes related to each other with regard to their contents as intended by the complaint (...) The
particular programming format of a serial has also to be taken into account for the legal assessment within the
context of the information principles (art. 4 RTVG). With regard to any particular sequel of a serial, the basic
requirements related to the obligation of objectivity cannot be as high in principle as for a single programme
or a series of programmes within the period of complaint. Furthermore, the corresponding knowledge of the

http://services.obs.coe.int/en/index.htm

DE

DE



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

January 1999 - Vol. V - N° 1 7

audience has to be taken into account as well (...). However, this implies that the broadcaster observes the
obligation of transparency which is particularly relevant in the context of the obligation of objectivity. In every
sequel, it has to be clear to the audience that the programme is part of a serial and which opinions are just
being reflected. Appropriate notifications have to be placed at least at the beginning and at the end of every
contribution. Summaries at the beginning of each sequel serve to inform the audience about the previously
shown contributions. The format and structure of the serial needs to be clear and obvious.”
In the present case, the contributions within the ”10 to 10” programme complained about only partially met
the above mentioned legal programming requirements for a serial. The audience was not informed as to the
format of the serial. Even after having viewed all five contributions, a structure of the whole could hardly be
detected. In effect, the UBI came to the conclusion that the first three contributions of the serial constituted
a violation of the obligation of objectivity due to their biased coverage.

Decision of the Independent Appeals Committee for Radio and Television given 14 August 1998 (b.366).

Pierre Rieder, Berne

Belgium: Copyright and Distribution by Cable

On 26 June 1998 the Presiding Judge of the Court of First Instance in Brussels delivered a judgement in the
case between SABAM, a company which manages copyright fees, and the Professional Union of Radio and
Television Distribution (RTD), an umbrella organisation for Belgian cable distributors.
The Presiding Judge noted violation of Articles 51 and 52 of the Copyright and Neighbouring Rights Act of
30 June 1994. Article 51 states that originators have the exclusive right to authorise the retransmission by
cable of their works. Retransmission by cable is taken to mean the simultaneous, unaltered and integral
retransmission by cable or by a system of broadcasting using ultra-short waves for reception by the public of
an initial transmission, without or without wires, particularly by satellite, of television and radio broadcasts
intended for reception by the public (Article 52).
RTD refused to apply for authorisation to retransmit a number of television programmes containing works
included in SABAM’s repertoire.
These were firstly programmes whose retransmission by cable distributors was rendered compulsory by the
Belgian Community authorities (“must-carry” programmes). RTD felt it was contradictory to have to request
authorisation to make a compulsory broadcast using the cable network.
RTD also refused to apply for authorisation to retransmit satellite broadcasts which may be received by
anyone by means of a satellite dish. According to RTD a programme which could be received freely by an
individual person could also be retransmitted freely by a cable distributor to its subscribers.
As regards the “must-carry” programmes, the Court recalled – as its Presiding Judge had already
emphasised in his judgement delivered in an urgent matter on 4 July 1997 – that there was no contradiction
between on the one hand respect for the administrative obligation to retransmit certain programmes and on
the other the private law obligation to first obtain authorisation from the copyright beneficiaries.
As for satellite programmes, the Presiding Judge found that the manner in which programmes were received
made no difference to the legal obligations of cable distributors as regards originators.
The judgement gave the parties until December 1998 to reach an agreement. An appeal has since been
lodged against the judgement, and no agreement has been reached.

Judgement by the Presiding Judge of the Court of First Instance in Brussels (98/2828/A), 26 June 1998, SABAM v. RTD
and its members.

Peter Marx
Marx, Van Ranst, Vermeersch & Partners

United Kingdom: Norowzian v. Arks Ltd and Others

An important decision was made by the Chancery Division in the UK Courts for all agencies thinking of
preparing commercials relying simply on production techniques. From now on they should be aware that third
parties may be able to freely copy such commercials. In the cases of Norowzian v Arks Ltd and others the
Plaintiff made a film of one man dancing to music. The film was then edited using a technique to create the
illusion that the dancer performed physically impossible movements. The first Defendant used the idea to
advertise the product of the second and third Defendant. Although the Defendant’s film was significantly
different from the Plaintiff’s, it did make use of the editing technique that characterised the Plaintiff’s film. The
Plaintiff brought an action claiming infringement of copyright, arguing that the film was a recording of a
“dramatic work” within the meaning of s.1(1)(a) of the Copyright, Designs and Patents Act 1988. However,
it was held that to be a “dramatic work” for the purposes of the 1988 Act, the work had to be capable of being
physically performed. The editing process had created the illusion of the dancer performing physically
impossible movements; therefore the film was not a recording of a “dramatic work”. That conclusion meant
that the originality comprised in a film maker’s art could not be protected by the 1988 Act, it was not open to
the court to give a forced construction to the meaning of the terms used in the statute; and, accordingly, the
claim failed. 

Norowzian v. Arks Ltd and others, Chancery Division. Full transcript of the decision in The Times 27 July 1998.

Stefaan Verhulst
Programme in Comparative Media Law and Policy

University of Oxford 

http://services.obs.coe.int/en/index.htm

DE

FR



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

8 January 1999 - Vol. V - N° 1

Russian Federation: Court Rules TV Listings Not Copyrighted

The Presidium of the Supreme Arbitration Court of the Russian Federation in its decision of March 24, 1998
rules that listings of TV programmes shall be treated as “informational reports on events and facts” and
therefore shall not be viewed as objects protected by copyright law. The Arbitration Court, that deals with
economic disputes between legal entities, made this ruling basing itself on Article 8 of the 1993 Statute On
Copyright and Neighbouring Rights of the Russian Federation. 
The case itself started in 1997 when a municipal TV station in Yurga, Kemerovo Region, sued the local
newspaper Rezonans for 55,143,252 roubles in actual damages and additional 5,514,325 rubles in penalties
(total about USD 11,000). 
In June 1996 the station and the newspaper concluded a contract under which the latter at a price of 5 million
rubles a month was allowed to print weekly listings of the station’s TV programmes. The contract was to
expire on January 1, 1997, but on September 1 of 1996 Rezonans stopped printing the listings and stated it
wanted to rescind the contract. The TV station then started its own newspaper that published the programme
listings. In December 1996, Rezonans resumed printing listings of Yurga TV, effectively reprinting them,
without permission or payment, from the newspaper of the TV company.
The Yurga TV sued Rezonans in 1997 in the Arbitration Court of the Kemerovo Region, which ruled in favour
of the plaintiff and awarded the asserted damages on the grounds that TV listings were complex combinations
of the programmes to be aired and were drafted as a result of creative activity. The decision was appealed but
the Federal Arbitration Court of the West Siberian District upheld it. 
The Presidium of the Supreme Arbitration Court overruled the lower courts. Its decision says that the
copyright protects only the form, not the contents, of a creative work. The copyright does not extend to the
ideas that serve as the basis for a programme. Information on what programme is to be broadcast at a certain
time on a certain day lacks an original form and, thus, does not constitute an original work, nor is it protected
by the copyright law.

Ruling of the Presidium of the Supreme Arbitration Court of the Russian Federation no. 6961/97 of March 24, 1998.
Published in Russian in Zakonodatelstvo i praktika sredstv massovoi informatsii monthly, no. 6, June 1998 (www.media-
law.ru).

Andrei Richter
Moscow Media Law and Policy Center - MMLPC

Switzerland: Legitimisation for the Contesting of a Decision 
by the Independent Appeals Committee for Radio and Television

An appeal of the Independent Appeals Committee for Radio and Television (Unabhängige Beschwerdeinstanz
für Radio und Fernsehen - UBI) with regard to the conformity to the broadcasting law of a programme may be
entered by anyone having a particularly close relation to the programme (individual complaint) or by anyone
taking action with at least 20 co-signers (popular complaint). Decisions of the UBI can be contested by way
of an administrative court complaint at the federal court. Only persons affected by the disputed decision and
having an interest worthy of protection in changing or revoking the decision are entitled to take such action.
The complainant needs to be affected more than the general public and he must be connected to the issue in
a particular, noteworthy, and close way. In addition, it is required that the complainant – whether as affected
individual or as so-called popular complainant – was involved in the procedure of the independent appeals
committee and was entirely or partially unsuccessful with his appeals. 
If the popular complainant is lacking the close connection to the issue, it is not possible to legitimately argue
at the federal court that the UBI wrongfully did not comply with motions to receive evidence, that it did not
sufficiently clarify the issue, or that it restricted its examination procedure in an illegal way regarding the
federal law. His only legal claim is in ensuring that the UBI does not violate the federal law by not acting on a
procedure which, though initiated by the complainant, is exclusively of public interest.

Decision of the Federal Court given 29 September 1998 (2A.47/1998).

Oliver Sidler
Medialex

LEGISLATION

Bulgaria: Media Law Re-Voted

The new Bulgarian Law on Radio and Television, which had been the subject of presidential veto (see IRIS
1998-9: 1, 10-11) was re-voted in accordance with the procedure provided for in the Constitution and was
finally adopted by the Bulgarian Parliament. The Law was promulgated and published on 24 November in the
State Gazette. No significant changes have been made to the text of the Law. One of the most disputed

http://services.obs.coe.int/en/index.htm

RU

DE



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

January 1999 - Vol. V - N° 1 9

provisions, which stipulates the total prohibition of advertisements on the National Television during the prime
time until a private national TV operator is licensed, also remained unchanged and is now enforceable. That
prohibition, as well as the mechanism for selecting the members of the National Council for Radio and
Television (the body charged with supervising the activities of the radio and television operators), still provoke
serious objections among opponents of the Law. Members of the parliamentary opposition intend to challenge
some provisions of the Law before the Constitutional Court.

Bulgarian National Radio and Television Act, Edict No 406, State Gazette No 138 of 24 November 1998.

Gergana Petrova
Georgiev, Todorov & Co

Austria: Amendment of Broadcasting Law and Optical Identification 
of Programmes Considered Unsuitable for Young Persons

In December it was decided to bring the Broadcasting Law into line with the revised version of the so-called
Television Directive. With the entry into force of the amended law on 1 January 1999 the Austrian
Broadcasting Corporation (ORF) has started to use visual symbols to identify programmes considered
unsuitable for young persons.
In Austria, broadcasting is regulated on the basis of federal legislation and subject to its provisions. Whereas
the ORF, which is a public corporation, is governed by the Broadcasting Law, private television is the subject
of the Cable and Satellite Broadcasting Law. Private “terrestrial” television continues to be prohibited in
Austria. (Although the intention is to incorporate terrestrial private television in the Cable and Satellite
Broadcasting Law, whose title would accordingly be changed to read Private Broadcasting Law, this third item
of planned legislation is still the subject of heated parliamentary debate.)
The need to identify programmes that are broadcast in unencoded form and which are likely to impair the
physical, mental or moral development of minors by preceding them with an acoustic warning or by visual
means throughout their duration is taken almost word for word from Article 22 §3 of the Television Directive.
It is to be understood, from explanatory comments on the Government’s draft that the choice of signal or
means has deliberately been left to the ORF. No attempt has been made to lay down detailed rules since
European broadcasting authorities are currently discussing a European identification standard.
The symbols introduced by the ORF on 1 January1999 are a cross (“Not for children”) and a circle (“For
adults only”), and appear, as appropriate, in the upper right-hand corner of the screen. Going beyond its legal
obligations, and on the initiative of representatives of listeners and viewers, the ORF has also introduced a
third symbol “K+” (“Recommended for children”). This reference to programmes that are particularly suitable
for children appears, as appropriate, in ORF Teletext, press releases and on the ORF website, but not during
the corresponding programmes themselves.
The ORF sees itself as a pioneer when it comes to the transposition of the Television Directive and in the
interest of the public is urging uniform identification practice throughout the German-speaking world. As more
than 75% of all households in Austria are connected by cable or have satellite reception facilities any
identification system that is not uniform could only create confusion.

Relevant sites on the World-Wide Web:
http://www.parlinkom.gv.at/pd/pm/XX/l/his/015/l01520_.html (Government bill together with comments in original
layout, detailed overview of the legislative procedure), http://www.verlagoesterreich.at/bgbl/ (Bundesgesetzblatt in
original layout - fee charged!),
http://www.ris.bka.gv.at/plweb/info/help/searchbgbl.html (Bundesgesetzblatt),
http://www.ris.bka.gv.at/plweb/info/help/searchbnd.html (consolidated text of the law);
http://home.orf.at/orfon/goa/ticker/story131-12-12-21-33.html (official information on identification in the ORF).

Federal law amending the Broadcasting Law and the Broadcasting Law Amendment 1993 (Bundesgesetzblatt 1999/1 of
5 January 199).

Albrecht Haller
Vienna University

Italy: List of Events Not to Be Transmitted on Pay-TV Adopted

Following the proposal set forth by the Ministry for Communications (see IRIS 1998-8:10), the Italian Authority
for Guarantees in Communications (Autorità per le Garanzie nelle Comunicazioni) adopted on 16 December
1998 a final list of events which are not allowed to be transmitted exclusively on pay television. The adoption
of such a list is required by Art. 3 bis paragraph 3 of the amended version of the “Television without Frontiers”
Directive (Directive 89/552/EEC, as amended by Directive 97/36/EEC).
Compared with the proposal of the Ministry, the final list presents slight modifications. All the events
considered are sporting events, with the exception of the national singing competition Festival di Sanremo.
The list includes the Summer and Winter Olympic Games, the FIFA World Cup final and all the matches

http://services.obs.coe.int/en/index.htm

EN BG

DE



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

10 January 1999 - Vol. V - N° 1

involving  the Italian team; the final and all the matches involving the national football team in official
tournaments at home and abroad, the finals and semi-finals of the Champions League, and the UEFA Cup if
Italian teams are playing; the cycling race Giro d’Italia and the Formula One race in Monza.
A second list has also been approved, including events which have to be transmitted free on the air if the
Autorità so requires. This “B” list includes the finals of the Basketball, Water-polo and Volleyball World Cups,
as well as the finals and semi-finals of the tennis Davis Cup if Italian teams are involved, and the World Road
Cycling Championship.
The regulation aims at ensuring full live coverage of listed events from both groups, with the exceptions of the
Olympic Games, the Giro d’Italia and the World Road Cycling Championship for which partial live coverage is
allowed because of objective scheduling difficulties.
In drawing up the list, the Autorità consulted with the national public and private televisions, with the European
Association of Commercial televisions as well as with rights- holders such as national and international football
associations and the International Olympic Committee.
The Autorità is authorised to review the lists after a period of two years.

List of Major Events not to be transmitted on Pay-TV, adopted by the Autorità per le Garanzie nelle Comunicazioni on 
16 December 1998. 

Roberto Mastroianni
Court of Justice of the European Communities, University of Florence

Emanuela Poli
Autorità per le Garanzie nelle Communicazioni

Italy: New Licensing Regulation Adopted

At the beginning of December 1998, the Autorità per le Garanzie nelle Comunicazioni adopted a Licensing
Regulation concerning the application procedures for terrestrial broadcasting licences (See IRIS 1998-10 :
12). These are to be granted by 31 January 1999 by the Ministry of Communication. Applications will be
evaluated by a commission of experts instituted by the Ministry, chosen from among persons proposed by the
Autorità. Applications will be short-listed according to a points system which will take into account: the
applicant’s business plan, investments, and the strategy of network development; the quality of programmes;
the number of employees; experience accumulated in the television sector and in other communication
sectors.
Additional points can be granted to applicants who commit themselves to making channels available for Digital
Terrestrial Television within the next 24 months. The digital license fee will be waived for a period of 6 years
for applicants who undertake to broadcast on digital terrestrial frequencies within the next 36 months. 
A reduction of up to 50 % of their analogue licence fee is also provided for. Lastly, digital channels, 
when used for the simulcasting of programmes already broadcast in analogue, will not be subject 
to the anti-trust provisions of Law 249/97, regulating the Italian communications system and establishing the
Autorità.

Autorità per le Garanzie nelle Comunicazioni, Regolamento per il rilascio delle concessioni per la radiodiffusione televisa
privata su frequenze terrestri, Allegato I alla delibera n. 78 of 1 December 1998, in Gazetta Ufficiale no 288 of 
10 December 1998.

Emanuela Poli
Autorità per le Garanzie nelle Comunicazioni

Belgium/Flemish Community: Application of 
a New Frequency Allocation Plan for Local Radio Stations Postponed

Due to a different approach in both the Flemish and the French Community in Belgium with regard to the
elaboration of a new framework for the allocation of radio frequencies, the application of some articles of the
revised Flemish Broadcasting Decree (see IRIS 1998-9: 9-10) has been postponed. An amendment to the
Broadcasting Decree allows Flemish local radios to keep their actual authorisations until 31 December 2001
(Decree of 15 December 1998, Moniteur 31 December 1998. See also http://staatblad.be). Meanwhile, both
Communities, the federal Department of Telecommunications and the BIPT (Belgian Institution for Post and
Telecommunication) have to work out a co-ordinated new plan for the allocation of frequencies in the available
radio spectrum.

Decree of 15 December 1998 modifying the Decree of 7 July 1998 modifying the Broadcasting Decree as co-ordinated
on 25 January 1995, Moniteur 31 December 1998.

Dirk Voorhoof
Media Law Section of the Department 

of Communication Sciences, Ghent University

http://services.obs.coe.int/en/index.htm

IT

IT

NL



January 1999 - Vol. V - N° 1 11

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

LAW RELATED POLICY DEVELOPMENTS

Norway: Ministry Proposes Relaxing Commercial Restrictions 
on Public Service Broadcaster NRK

In a discussion paper circulated to concerned parties on 2 December 1998, the Norwegian Ministry of Culture
proposes that the public service broadcaster Norsk rikskringkasting (NRK) should be allowed greater freedom
to enter into commercial activities, on condition that the public service programme profile “will not be
commercialised” and that business activities are not cross-subsidised from license fee income. Revenues
from such activities must be recirculated into strengthening programme production.
Current legislation prohibits advertising in NRK transmissions, i.e., in the two nation-wide television channels
NRK1 and NRK-TO, as well as in radio channels P1, P2, and P3. If incorporated into the Broadcasting Act of
1992, the new proposals will allow the NRK to finance other activities from commercial sources: Advertising
may be allowed on NRK teletext service, as these signals are not defined as broadcasting, even if transmitted
along with the public service programmes. In the future the NRK may also be allowed to establish new
commercially financed channels, provided that Parliament has given its consent. 
Of more immediate importance is the proposal to allow the NRK, through its wholly-owned business arm NRK
Activum AS, to participate in international ventures. The broadcaster will not be allowed to own, operate or
hold shares in advertising-financed channels which are inside Norway or are beamed directly towards Norway,
but may operate or own shares in such channels if they are located abroad, or if they are of a general
character, like Europsport. It could also establish, or co-operate with international or national partners in
establishing, pay-TV channels.
The Ministry’s proposals are launched with clear reference to the NRK’s need to be able to compete on an
equal footing in the new media landscape, if it is to be able to fulfil its public service remit.

Rammene for Norsk rikskringkasting AS’ forretningsmessige virksomhet, available on http://odin.dep.no/kd/
hoering /nrk/.

Nils A. Klevjer Aas
European Audiovisual Observatory

Germany: Conference of Directors of the Regional Media Authorities 
Sets Limit for Audience Market Shares

Under § 26 para. 2 of the Agreement between the Federal States on Broadcasting (Rundfunkstaatsvertrag -
RfStV), it is assumed that an audience market share of 30% leads to a predominant power of opinion-making.
Among other things, a television broadcaster having reached this threshold must not be granted any further
licence. 
The same applies if the audience market share is slightly below this value, provided that further conditions
stated in § 26 of the RfStV are met. The law has left open the extent of the figure below the 30% line that is
still considered ”slightly below”. 
In the context of the registration of the Discovery-Channel, the Conference of the Directors of the Regional
Media Authorities (KDLM) has now decided that predominant opinion-making power does not exist according
to the Agreement between the Federal States on Broadcasting in the case of market shares below 28%.
The decision was taken within the deadline of three months after the appeal to the body set up by the federal
agreement and with the legally required quorum of æ of the members.
Considering the actual legal examination procedures dealing with media concentration in the Federal Republic
of Germany, particular importance is attached to this decision of the KDLM. In the opinion of the KDLM, there
will be, inter alia, no need for further examinations in the future, as to whether a company has a dominant
market position in a media-relevant associated market if the 28% threshold is not reached.
The decision has led to a discussion with the commission for the establishment of concentration in the field of
media (Kommission zur Ermittlung der Konzentration im Medienbereich - KEK). According to the federal
agreement on broadcasting, the KEK shall secure the variety of opinion independently of the regional media
authorities when granting a license to private television broadcasters.
The KEK is opposed to a fixed threshold and wishes in any case to take into account the holdings of a
television broadcaster in associated markets for their examinations. It views the decision of the KDLM as a
violation of its competence and criticises the fact that it will be bound by the fixed audience market share of
28% as set by the decision of the KDLM.
The regional authorities maintain the need for the establishment of a lower limit, basing their arguments on the
principles of a constitutional state and the constitutional obligation for accuracy. 

Decision of the Conference of Directors of the Regional Media Authorities (KDLM) – Discovery Channel – dated 
7 November 1998.

Wolfgang Cloß
Institute of European Media Law (EMR)

http://services.obs.coe.int/en/index.htm

NO

DE



12 January 1999 - Vol. V - N° 1

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

Germany: Update of the Structural Paper of the Directors 
of the Regional Media Authorities (DLM) about the Distinction 
between Broadcasting and Media Services

On the occasion of the directors’ conference held 7 and 8 December 1998 in Munich, the directors of the
regional media authorities have completed the first structural paper dated 16 December 1997 about the
distinction between broadcasting and media services after a hearing of representatives of the association of
private cable distributors (Verband Privater Kabelnetzbetreiber e.V. - ANGA), of the study group for private
broadcasting (Arbeitsgemeinschaft Privater Rundfunk - APR), of the federal association of German newspaper
publishers (Bundesverband Deutscher Zeitungsverleger - BDZV), of the association for private broadcasting
and telecommunication (Verband Privater Rundfunk und Telekommunikation - VPRT) and of the Hans Bredow
Institute (HBI) in April 1998 (see IRIS 1998-7: 15). 
This distinction is particularly important as, unlike broadcasting programmes, media services need not be
registered and licensed, while the transmission of private broadcasting programmes requires a license issued
by the relevant regional media authorities. 
In the opinion of the DLM, the hearing has confirmed the relevance of opinion-making as the basis for
distinguishing broadcasting from media services. In this context, the determining factors are the broad effect,
the topicality, and the suggestive impact of the offering. The basic possibility of qualifying single services
mentioned in the federal agreement on media services (Mediendienstestaatsvertrag - MStV) as broadcasting
has been maintained. For instance, a teleshopping programme transmitted in the context of the regular
programme under the responsibility of the broadcaster will be considered as being part of this television
programme and therefore entirely falls under the restrictions regarding the amount of time for commercial
breaks. In addition to an assessment of the contents of the offer, the DLM has adopted a new approach by
also taking into account the qualitative and quantitative aspects of the transmission technology used, in
particular for polling services as defined by § 2, para. 2, No.4 of the MStV. Apart from the explicit observation
that, given the actual technology, polling services are not to be qualified as broadcasting, the structural paper
contains a differentiation as to the transmission paths used for the polling service. Services like near-video-on-
demand and video-on-demand in the future using ”classical” broadcasting transmission paths are qualified by
the DLM as having basically the same suggestive impact as normal broadcasting programmes; however, the
DLM presently believes that, due to the lack of broad effect, electronic video-on-demand presently does not
fall under the term “broadcasting”. As long as the identical contents of a broadcasting programme are
transmitted via internet or using ADSL technology (Asymmetric Digital Subscriber Line), which allows high
transmission rates via the standard narrowband telecommunication network, the DLM also believes that this
cannot be qualified as broadcasting given the actual standard of technology. In view of this situation, the DLM
does not feel urged to carry out intensive examinations of offerings based on other transmission paths than
the classical broadcasting ones. 

Updated version of the first structural paper about the distinction between broadcasting and media services, dated 7/8
December 1998.
http://www.alm.de/presse/struktur2.htm. 

Wolfram Schnur
Institute of European Media Law (EMR)

Italy: Broadcasters Fined for Violation of Antitrust Law

On 3 December 1998, the three main Italian broadcasters RAI, Mediaset and Cacchi Gori Communications
were fined by the national Competition Authority (Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato) for
violation of Article 2 of the Italian Antitrust Law (Legge n.287 of 1990). The broadcasters were held
responsible for the conclusion and application of two agreements aimed at sharing the rights for sport events.
The Authority held that by these agreements, signed in May 1996 and in July 1997, the broadcasters intended
to avoid competition in the television market by sharing the rights acquired from the Football League to
transmit football matches on their respective channels. In the first agreement, RAI and Mediaset agreed to
share the rights concerning certain football matches, Formula One races and the cycling race Giro d’Italia; the
two broadcasters also agreed not to sell any of those rights to their competitor Cecchi Gori Communications.
In the second agreement the three broadcasters shared the rights for the transmission of matches for the
1997/98 and 1998/99 national football championship. The amount of the fines is relatively high:
1.450.000.000 Italian Lire for RAI, 997.000.000 Lire for Mediaset and 12.500.000 Lire for Cecchi Gori. The
three broadcasters announced their intention to challenge the decision of the Antitrust Authority before the
Administrative Tribunal in Rome.

Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato, Provvedimento n. 6633 RAI-CECCHI GORI Communications and
Provvedimento n. 6662, RAI-MEDIASET – R.T.I.-MEDIATRADE, of 3 December 1998.

Roberto Mastroianni
Court of Justice of the European Communities/

University of Florence

http://services.obs.coe.int/en/index.htm

DE

IT



January 1999 - Vol. V - N° 1 13

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

United Kingdom: Central Independent Television plc Fined £2M

The Independent Television Commission has imposed a financial penalty of £2 million on Central Independent
Television plc, which is owned by Carlton Communications plc. The fine was levied for “grave breaches” of
two sections of the ITC’s Programme Code in the 1996 documentary “The Connection”. The relevant
sections are 3.1 (on respect for the truth) and 3.7 (reconstructions in factual programmes and the requirement
to label them as such on-screen). The fine, which is paid to the Exchequer, is the largest levied by the ITC; in
1994, Granada was fined £500 000. Implementation of the Programme Code is vulnerable, said the ITC
Chairman, Sir Robin Biggam, “where key personnel in a production have little or no prior TV experience. The
broadcasting industry has been subject to a process of casualisation, with many fewer people employed on
staff, and more on a freelance basis.”

Press Release, 118/98, 18 December 1998, Independent Television Commission http://www.itc.org.uk/news.

Tony Prosser
IMPS-School of Law

University of Glasgow

United Kingdom: “Eros TV” is banned from the UK

On 30 December 1998, the order (laid before Parliament on 9 December 1998) proscribing “Eros TV” in the
UK came into force. The order, made under Section 177 of the Broadcasting Act, 1990, was made because
the channel was judged to have regularly breached the first part of Article 22 of the EC Broadcasting
Directive. This makes it unlawful to transmit programmes which “might seriously impair the physical, mental
or moral development of minors.” The Secretary of State said that “We are determined to protect children
from satellite pornography and my message to pornographers is clear; we will not tolerate material such as
this on our television sets, and the Government will not hesitate to take this action again in future”. Including
this latest one, there are now six proscription orders in force against pornographic satellite TV channels (the
others involve Red Hot Television, TV Erotica, Rendez-Vous Television, Satisfaction Club TV and Eurotica
Rendez-Vous (see IRIS 1998-9: 16)).

Press Release DCMS 319/98; Department for Culture, Media and Sport; 30 December 1998. 
David Goldberg

IMPS-School of Law
University of Glasgow

Belgium/Flemish Community: Flemish Council for Disputes Admonishes VRT
for Disrespecting Journalistic Ethics

The Flemish Council for Disputes in radio and television (Vlaamse Geschillenraad voor radio en televisie) has
for the first time found a breach of journalistic ethics by a Flemish broadcasting organisation. VRT, the public
broadcasting organisation, is considered to have infringed the duty of impartiality in a news programme, in this
case a news programme for the younger generation. The litigious Studio.Ket programme reported on a shop
where clothes for priests and objects Catholic worship were sold.
After a complaint from the head of the Press and Information Office of the Conference of Bishops, the
Council decided that the contribution in the Studio.Ket programme was not impartial and ridiculed in a
provocative way the Catholic faith. According to the Council improper sexual associations were made, as well
as unmannered, obscene gestures. As a matter of fact, the reporting on that shop was not impartial because
the reporter clearly showed a negative attitude to the shop(keeper), all kinds of negative gestures and an
attitude of disapproval. VRT has been admonished by the Council of Disputes.

Flemish Council for Disputes for radio and television, decision 005/98, 16 December 1998 in the case of 
T. Osaer vs. VRT.

Dirk Voorhoof
Media Law Section of the Department

of Communication Sciences, Ghent University

Belgium/Flemish Community: Licence for a New Commercial 
TV-Broadcaster (Event TV)

On the basis of the revised Flemish Broadcasting Decree (see IRIS 1998-1: 12, 1998-2: 9, 1998-5: 13 and
1998-9: 9) which has abrogated the exclusivity of the license of the Flemish commercial broadcasting
organisation VTM, an additional licence has now been given to a new private TV-broadcaster, Event TV
Vlaanderen (Art. 41, 1°). On 4 December 1998 the Flemish Media Authority (Vlaams Commissariaat voor de
Media) has authorised Event TV to broadcast for a period of nine years. The new commercial channel will
operate under a “must carry” rule, which means that the transmission of Event TV programmes is obligatory
for all Flemish cable network operators (Art. 112 § 1, 2°). It is expected that Event TV, which will focus on all

http://services.obs.coe.int/en/index.htm

NL



14 January 1999 - Vol. V - N° 1

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

sorts of events, will start broadcasting by the end of January 1999. In the application of Article 49 of the
Broadcasting Decree, Event TV will be obliged to program at least two TV-newscasts a day.

Flemish Commissariat for the Media, decision 1998/10, 4 December 1998 concerning the authorisation of the NV Event
TV Vlaanderen as a private broadcasting organisation directed at the entire Flemish Community.

Dirk Voorhoof
Media Law Section of the Department 

of Communication Sciences, Ghent University

France: CSA Puts Out Four Calls for Candidates for Local Television
On 17 November the CSA (Conseil Supérieur de l’Audiovisuel – national radio and television supervisory
body) put out four calls for candidates to use frequencies with a view to authorising terrestrial-broadcast
television channels for local expression in Tours, Clermont-Ferrand, Luçon and Les Sables-d’Olonne.
Companies awarded an authorisation would be required to provide a minimum of between one and a half and
two hours each day of locally-produced broadcasts being shown for the first time, with the lion’s share being
reserved for local expression.
Until now, the CSA has hesitated to give definite authorisations for a fifteen-year period for projects of this
kind. Thus in 1994 it rejected an application from the company JL Électronique to operate a local television
service in the Vendée on the grounds that such authorisation could only be granted following a call for
candidates. The CSA indicated moreover that it did not intend putting out a call for candidates for that
particular area as it felt it was necessary to first consider the definition and importance of local television
services broadcast terrestrially as part of the audio-visual scene, bearing in mind particularly the financial
difficulties encountered by three of the five services in existence in mainland France; a further reason was the
possibility opened up by Article 28 of the Act of 30 September 1986, as amended, of authorising nation-wide
services to operate local handovers. However, in a decision delivered on 29 July last year the CSA’s decision
to not instigate the procedure for putting out for applications was held by the Conseil d’Etat to infringe the
principle of the freedom of audio-visual communication. To be lawful, it should in fact have been based on one
of the exceptions provided for in Article 1 of the Act of 30 September, as amended (respect for human dignity,
freedom, property of others and the diverse nature of ways of thinking and opinions; upholding public order;
technical constraints inherent in the means of communication; the need to develop a national industry for
audio-visual production).
Although by virtue of this case-law the CSA is now required to put out calls for applications for local television
projects, it nevertheless remains entitled to refuse to authorise any projects submitted, in accordance with the
criteria listed in Article 29 of the Act of 30 September 1986, as amended.

Decisions of the CSA nos.98-820, 98-821, 98-822 and 98-823 of 17 November 1998 concerning calls for candidates to
apply to use frequencies with a view to operating a local private unencrypted television service broadcast terrestrially;
official gazette (Journal Officiel), 26 November 1998. 

Amélie Blocman
Légipresse

Federal Republic of Yugoslavia: Council of the European Union 
Condemns Serb Media Law
In a common position based on Article J.2 of the Treaty on European Union, the Council of the European
Union has condemned the new Serbian law on the media.
The Law on Public Information of 21 October 1998, which primarily targets non state-controlled media, is
considered to be in breach of internationally accepted standards and yet another step in the repression of
democratic principles. In early November, the Council had urged the FRY and Serb authorities to bring their
media legislation into line with the standards of the Council of Europe.
A visa ban has now been imposed on those responsible for drafting, advocating or taking political advantage
of the law.
The main changes in the law include a ban on the retransmission of foreign programmes or individual
broadcasts and the power granted the authorities to declare programmes a danger to the state, coupling a ban
on transmission with the imposition of criminal sanctions.
Following the introduction of such measures, and according to reports of the OSCE Representative on
Freedom of the Media, who has already expressed his grave concern over the law, several reputedly
independent newspapers and radio stations have been banned.

Common position of the Council of the European Union of 14 December 1998 on restrictive measures to be taken
against persons in the Federal Republic of Yugoslavia acting against the independent media (98/725/CFSP). OJ EC Nr. L
345/1 of 19 December 1998.

Law on Public Information of 21 October 1998, Official Journal of the Serb Republic No. 36/98.
Alexander Scheuer

Institute of European Media Law - EMR

News

http://services.obs.coe.int/en/index.htm

NL

FR

EN FR DE

SR EN



January 1999 - Vol. V - N° 1 15

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

Turkey: Protest Against Decision of High Council 
for Audio-visual Matters 

In order to protest against a decision of the high council for audio-visual matters (RTUK), several Turkish TV
stations and producers have announced a temporary suspension of their programmes in early November. 
This decision was a reaction to a sanction pronounced by the council ordering the private TV station ”D” to
stop its operations for one day. The authority had ruled at the beginning of the week that the station had
broadcast ”offending and insidious” comments in a report on a female minister. A comic actor had made fun
of the lacking sexual experience of the minister during a programme for the TV station. After the programme
had been broadcast, the minister complained about the portrayal claiming that her personal affairs had been
publicly exposed.

Claudia M. Burri
Institute of European Media Law - EMR

Slovakia: Measures by the Broadcasting Council during 
the Election Campaign of September 1998

The Council of Slovak Republic for Radio and Television Broadcasting which is responsible for electronic
media has taken several decisions just before the elections for the national council, thus establishing offences
against the broadcasting law and the electoral law by the “Slovak Television” as well as private broadcasters.
In that context, it pronounced 15 sanctions according to the more restrictive catalogue of sanctions provided
by the legal amendment No. 187/1998.
In early July 1998, the Broadcasting Council published a recommendation concerning the behaviour of
electronic media during the election campaign, the moratorium, and the national council election. This
recommendation was particularly aimed at explaining those regulations of the electoral law regarding private
broadcasters for which interpretations had raised open questions. 
In that context, the Broadcasting Council made it clear that electoral advertising by political parties was to be
broadcast by public-law broadcasters exclusively. 
In the opinion of the Broadcasting Council, nearly all of the major broadcasters have offended against the
electoral law several times since the beginning of the election campaign. 
The Broadcasting Council accused the “Slovak Television” of acting as “ëspokesman” for only one political
movement. Despite the nearly total freeze during the moratorium, it had broadcast the speech of the
President of Parliament in which he had made an appeal to the voters using the election slogan of the
governing party. The Broadcasting Council then imposed a fine of 1 million SK. In addition, a programme
featuring some of the leading politicians was prohibited and the broadcaster was compelled to transmit the
admonition by the council.
The Broadcasting Council also intervened against the private station “Markíza”, imposing heavy fines,
prohibiting the broadcasting of a political programme, and compelling the broadcaster to transmit the
admonitions by the council. “Markíza” was actually considered to be a balanced source of information with
regard to the programme in its entirety, although the station gave a hearing mainly to members of the
opposition in newscasts, talkshows, and debates. The high fine of 3.5 million SK was imposed in the context
of the ”occupation of Markíza”, during which the control of the broadcaster by the security service of its new
owners had caused public demonstrations with the participation of politicians from the opposition. Instead of
the scheduled programme, the station had then broadcast live political speeches in which the coalition parties
were held responsible for the situation. This was classified as political coverage of the election campaign by
the Broadcasting Council, which is not permitted for private TV broadcasters.
Through the legal amendment No. 187/1998 of the electoral law and the broadcasting law, the Slovak
Parliament has mainly revised Article 5 under which broadcasters are obliged to guarantee that their
programmes conform with the constitution and accord with the provisions of the electoral law. The
Broadcasting Council is entitled to verify the compatibility of broadcasting activities with the regulations of the
electoral law, especially during the period just before an election. In addition, the powers of the Broadcasting
Council regarding the sanctions for offences by the broadcasters were strengthened. The Council is entitled
to use sanction instruments that allow it to impose actions on the broadcasters whereby these may be
compelled to transmit the admonitions of the Broadcasting Council concerning their own news coverage. The
Broadcasting Council may also prohibit the transmission of particular programmes for up to one month. In
addition, it can impose fines up to 5 million SK. 
Article 23a prohibits the transmission of electoral speeches, election platforms, as well as any kind of public
statement used by political parties for advertising purposes. These and other regulations of the electoral law
have provoked ample discussion during which the main criticism was that the legal regulations were
incompatible with the right to information guaranteed by the Slovak constitution. An appeal to the
constitutional court was lodged in this regard, however a decision is still pending.

Eleonora Bobáková
Council of Slovak Republic for Radio and Television Broadcasting

http://services.obs.coe.int/en/index.htm



16 January 1999 - Vol. V - N° 1

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

Exploiting Secondary 
and Ancillary Rights 
in the Television Industry
26 February 1999
Organiser: Hawksmere
Venue: London, 
Royal Society of Arts
Information & Registration
Tel.: + 44 (0) 171 881 1858
Fax: +44 (0) 171 730 4293

e-mail: 
bookings@hawksmere.co.uk

FT New Media and Broadcasting
Conference
3-4 March 1999
Organiser: Financial Times
Venue: London, 
Hotel Inter-Continental
Information & Registration
Tel.: +44 (0) 171 873 4011
Fax: +44 (0) 171 873 3067

Digital Video Broadcasting - 
DVB ‘99
17-19 March 1999
Organiser: IBC UK Conferences
Limited
Venue: London, 
Mandarin Oriental 
Hyde Park Hotel
Information & Registration
Tel.: +44 (0) 171 453 5495
Fax: +44 (0) 171 636 1976
e-mail: cust.serv@ibcuk.co.uk

AGENDA

Institut für Europäisches
Medienrecht.- 
Europäisches Medien- und
Telekommunikationsrecht –
Textsammlung.- Baden-Baden:
Nomos Verlagsgesellschaft, 1998.
458 S.- ISBN 3-7890-5729-0.- 
DM 48

M. Bulk - Rectificatie en
uitingsvrijheid. Een onderzoek 
naar de civielrechtelijke
aansprakelijkheid voor
onrechtmatige uitingen (diss.
Amsterdam UvA), Deventer: Institut
für Europäisches Medienrecht.- 

Europäisches Medien- und
Telekommunikationsrecht –
Textsammlung.- Baden-Baden:
Nomos Verlagsgesellschaft, 1998.
458 S.- ISBN 3-7890-5729-0.- 
DM 48
Kluwer 1998; 
ISBN 90 268 3354 7; 290 p.

M. Bulk - Kinderen en reclame
(Thema-uitgave): Den Haag:
Stuurgroep Reclame 1998; 40 p.

Bouvery, Pierre-Marie.-
Les contrats de la musique.-
Paris:IRMA, 1998.-306p.-FF 200

Von Büren, Roland;David, Lukas
(Hrsg.).-Schweizerisches 

Immaterialgüter- und
Wettbewerbsrecht: BD.2.
Urheberrecht, Teilbd.2.
Urheberrecht im EDV-Bereich.-
Basel:Helbing & Lichtenhahn,
1998.-410p.-ISBN 3-7190-7147-8

Koperdak, Serge (edit.) - Práva 
a povinnosti médií v právnom
systéme Slovenskej republiky a v
medzinárodnych právnych
systémoch (Media Rights and
Responsibilities under the Laws 
of the Slovak Republic and 
the International Community) -
Bratislava: ProMedia Slovakia/IREX
o.m.p., November 1998 - ISBN-80-
968079-0-0, complimentary,
contact eurolaw@gtinet.sk

PUBLICATIONS

The Former Yugoslav Republic of Macedonia: 
the Macedonian Broadcasting Council Passed its First Year
The Broadcasting Council of the Former Yugoslav Republic of Macedonia is an independent regulatory body
that represents the interests of the citizens in the broadcasting area. It was established by the Law on
Broadcasting, which entered into force 8 May 1997, and it commenced its work on 5 September 1997. The
Broadcasting Council is comprised of 9 members with different professional backgrounds, and it is charged
with (I) discussing issues relating to broadcasting activity, (II) developing proposals for granting and rejecting
concessions for broadcasting, (III) monitoring of the implementation of concession contracts, (IV) taking care
of the implementation of the legal provisions relating to program production and broadcasting (V) proposing
distribution of the funds from the broadcasting tax for the local public broadcasting companies and for projects
of public interest, (VI) providing opinion and suggestions on broadcasting promotion and development (VII)
performing other activities in the broadcasting area.
The application of the Law on Broadcasting and conducting of a transparent and expert procedure in the
concession-granting process for broadcasting has been one of the first and most significant actions of the
Council during the past year. After the completion of the concession-granting tender, for the time being, the
private broadcasting sector in the Former Yugoslav Republic of Macedonia is composed of: 53 local
commercial television stations, 72 local radio stations and 3 commercial nation-wide networks (2 for TV and
1 for radio). Beside the private sector, broadcasting activity is also performed by the public broadcasting
service in the Former Yugoslav Republic of Macedonia, including: 3 Macedonian television channels, 
3 Macedonian Radio channels, 29 local radio services and 7 local television services.
Immediately after the private broadcasting sector had been legalized, the Broadcasting Council started its
activities relating to electronic media program monitoring. The first project of this kind was the monitoring of the
electronic media coverage of the 1998 Parliamentary Elections in the Former Yugoslav Republic of Macedonia.
As the election coverage was the first experience of this kind for many new electronic media, the Broadcasting
Council adopted Recommendations on the electronic media programming during parliamentary election time. 
In the development of the Recommendations as well as for the monitoring, the Council cooperated with the
OSCE Office for Democratic Institutions and Human Rights, the International Center against Censorship –
Article 19 and the Washington Democratic Institute. Finally, research into listeners’ and viewers’ opinions
regarding the reporting by the electronic media during the parliamentary elections is going through its final stage.
The Broadcasting Council is about to finalise preparations relating to the cable television concession allocation
tender that is scheduled for the second quarter of 1999. According to the Broadcasting law (Article 65), 30 
to 50 concessions could be allocated for the whole national territory.

Law on Broadcasting Activity 1997, Official Bulletin of the Former Yugoslav Republic of Macedonia No. 20/97.
Recommendations for Electronic Media Behavior During ‘98 Parliamentary Elections.

Snezana Trpevska
Broadcasting Council, Skopje

http://services.obs.coe.int/en/index.htm

EN


