- -
I I a ISLEGAL OBSERVATIONS

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

C ONTENTS

THE GLOBAL INFORMATION
SOCIETY

COUNCIL OF EUROPE

EUROPEAN UNION

NATIONAL

OBSERVATOIRE EUROPEEN DE L'AUDIOVISUEL

EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY
EUROPAISCHE AUDIOVISUELLE INFORMATIONSSTELLE



D D
I I z ISLEGAL OBSERVATIONS

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY http://services.obs.coe.int/en/index.htm

EDITORIAL

In order to further enhance the freedom of information and to parallel the revisions made to
the “Television Without Frontiers” Directive of the European Communities, the Council of
Europe adopted amendments to the European Convention on Transfrontier Television. While
on the European level legislation concerning television thus progresses, some national
legislators are still struggling with passing media laws that meet European standards.

In September the Bulgarian Parliament finally passed a new media law after an already
adopted one had been held unconstitutional in 1996. Several other drafts had been worked on
and discussed since. This issue carries two independently submitted articles reflecting
different sides of the result of the Bulgarian media legislation process. Given the schedule of
IRIS both authors could not incorporate the most recent development concerning the media
law. As reported in an on-line news compilation, the Bulgarian President, Petar Stoyanov,
vetoed the law because of the government’s power to appoint representatives on state
television and radio managerial boards - a power which could affect political neutrality. It is said
that he was further concerned about the limitation to broadcast in languages other than
Bulgarian on national frequencies, the prohibition of prime time advertising on state television,
and the imposition of a user fee for the financing of state television and radio on all
households, regardless of whether they own a television receiver.

Susanne Nikoltchev
IRIS co-ordinator

Documents, which are bolded and marked by %‘ , are available via our document delivery service in the indicated
(iso-code) language. Please let us know, possibly in writing, what you would like to order and we will send you an order form
immediately.

The objective of IRIS is to publish information on all legal and law related policy developments that are relevant to the European
audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content of IRIS, the ultimate responsability for the
truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed in the articles are
personal and should in no way be interpreted as to represent the views of any organisations participating in its editorial board.

Published by the European Audiovisual Observatory « Executive Director: Nils A. Klevjer Aas  Editorial Board: Susanne
Nikoltchev, Co-odinator — Christophe Poirel, Head of the Media Section of the Directorate of Human Rights of the Council of
Europe — Vincenzo Cardarelli, Directorate General X (Audiovisual Policy Unit) of the European Commission — Wolfgang Clof3,
General Manager of the Institute of European Media Law, EMR, Saarbriick (Germany) — Bernt Hugenholtz, Institute for Information
Law (IViR) at the University of Amsterdam/Stibbe Simont Monahan Duhot, Attorneys at Law — Andrei Richter, Moscow Media Law
and Policy Center (MMLPC) — Prof. Michael Botein, Communications Media Center at the New York Law School = Counsel to the
Editorial Board: Bertrand Delcros, Victoires Editions — Charlotte Frickinger, Nomos Verlagsgesellschaft = Contributors to this
issue: Amélie Blocman, Légipresse, Paris (France) — L. Frederik Cederqvist, Media Center, New York (USA) - Gariella Cseh,
Constitutional & Legislative Policy Institute, COLPI, Budapest (Hungary) — Bertrand Delcros, Légipresse, Paris (France) — Albrecht
Haller, IFPI, Vienna (Austria) — Annemique de Kroon, Institute for Information Law, University of Amsterdam (The Netherlands) —
Annemique de Kroon, Institute for Information Law, University of Amsterdam (The Netherlands) — Peter Marx - Marx, Van Ranst,
Vermeersch & Partners, Brussels (Belgium) — Roberto Matroianni, Court of Justice of the European Communities (Luxembourg) —
Tobias Niehl, Institute of European Media Law, EMR, Saarbriick (Germany) — Nelly Ognyanova, Bulgarian Institute for Legal
Development, Sofia (Bulgaria) — Alberto Pérez Gémez, University Alcala de Henares, Madrid (Spain) — Gergana Petrova, Georgiev,
Todorov & Co., Sofia (Bulgaria) — Wolfram Schnur, Institute of European Media Law, EMR, Saarbriick (Germany) — Oliver Sidler,
Medialex (Switzerland) — Stefan Sporn, Institute of European Media Law, EMR, Saarbriick (Germany) — Roland Stuhr, Institute of
European Media Law, EMR, Saarbriick (Germany) — Nico van Eijk, Institute for Information Law, University of Amsterdam (The
Netherlands) — Candelaria van Strien-Reney, Law Faculty, National University of Ireland, Galway (Ireland) — Stefaan Verhulst,
Programme in Comparative Media Law & Policy, Oxford University (UK) — Dirk Voorhoof,Media Law Section of the Department of
Communication Sciences, Ghent University (Belgium).

L ——— Council of Europe

MOSCOW MEDIA LAW AND POLICY CENTER,
D) Conseil de I'Europe , % 4 279, 5 MMLPC
* * * * ¥ o
* * *e et ) |
* * : - . k
* 4k uROPEAN commission INstitute for | tion Law  Institute for European Media Law | i T

LEGIPRESSE
LEGICOM

Auteurs wsoloas
Med|a i bt =1

Documentation: Edwige Seguenny « Translations: Michelle Ganter (coordination) — Campillo VVéronique — Edwards Christophera — Graf Brigitte — Muller
Martine — Parsons Katherine — Schaffold Véronique — Translantic — Vacherat Catherine « Corrections: Michelle Ganter, European Audiovisual
Observatory (coordination) — Susanne Nikoltchev, European Audiovisual Observatory — Frédéric Pinard, PCMLP Oxford University (UK) — Candelaria
van Strien-Reney, Law Faculty, National University of Ireland, Galway (Ireland)  Subscription Service: Anne Boyer = Marketing manager: Markus
Booms « Contributions, comments and subscriptions to: IRIS, European Audiovisual Observatory, 76 Allée de la Robertsau, F-67000 STRASBOURG,
Tel.: +33 388144400, Fax: +33 388144419, E-mail: Obs@Obs.coe.int, URL http://www.obs.coe.int/oea/en/pub/index.htm = Subscription rates:
1 calendar year (10 issues + a binder): FF 1,600. Subscriptions will be automatically renewed for consecutive calendar years unless cancelled before
1 December by written notice sent to the publisher. « Typesetting: Pointillés, Strasbourg (France) = Print: Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG,
Waldseestrale 3-5, 76350 Baden-Baden (Allemagne) = Layout: Thierry Courreau » ISSN 1023-8565 = © 1997, European Audiovisual Observatory,
Strasbourg (France).

October 1998 - Vol. IV - N° 9



D D
I I z ISLEGAL OBSERVATIONS

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY http://services.obs.coe.int/en/index.htm

The Global Information Society

France: Report on the Legal Aspects of the Internet

In France, there are any number of brainstormings, symposia and studies on the legal aspects of the Internet,
but attention deserves to be drawn to a report compiled by the Conseil d’Etat in July 1998 (“Internet and the
Digital Networks™). Its overall rapporteur, Mrs Isabelle Falque-Pierrotin, starts off by stating that, “contrary to
certain affirmations, all existing legislation applies to Internet authors”. Having thus set the scene, the report
stresses the need to enhance the value of content by the protection of intellectual property, particularly by
taking action against counterfeiting which should be restricted by using technical mechanisms for identifying
works.

The main other recommendations, taking account of the fact that the Internet obviously constitutes a major
change in methods of communication, relate to the protection of private data and personal privacy. The report
also finds that discussion should be encouraged by greater trust among those involved, which implies the
definition of a legal framework offering security for consumers and freedom from cryptological instruments.
The inevitable convergence of computer technology, audiovisual techniques and telecommunications leads
Mrs Falque-Pierrotin to recommend that regulations be adapted in keeping with the new distinction between
the regulation of telecommunications networks and content and services networks, on the understanding that
the basic distinction between audiovisual communication and private correspondence should be maintained.
Internet and the Digital Networks. Report made under the auspices of the Section for studies and reports presided by

J. F. Thery and I. Falque-Pierrotin, adopted by the General Assembly of the Council of State, 2 July 1998. Published
through the Documentation francgaise.

- Bertrand Delcros
>-5 @ Légipresse

Germany: Dusseldorf District Court on Inline-Linking on the Internet

In its judgment of 29 April 1998, the Dusseldorf District Court dismissed an action by the owner of a page on
the World Wide Web. The plaintiff complained that, when a link on the defendant’s page was called up, its own
page was displayed in such a way that the defendant’s navigation elements continued to be visible (inline-
linking) and petitioned for a restraining order on the display of its own page in a frame of the defendant’s page.
A copy of the plaintiff’s pages submitted to the Court portrayed various gluepots and a stylised, coloured
shower cubicle.

As to the facts of the case, the plaintiff argued that there was an inadmissible alteration of its website
protected under copyright by virtue of its coloured graphics. It also took the view that there was an
infringement of competition law inasmuch as a misleading impression arose that the firms shown on its page
were advertising clients of the defendant.

The Court refused a claim under Copyright Law (Urheberrechtsgesetz - UrhG) 88 97, 23. The Court found
that the necessary copyrightable content was not present, since the mere compilation of elements is not
deemed to be a special creative feature and coloured graphics are in common use in catalogues and product
firms and thus not creative. A claim under 88 1, 3 of the Law on Unfair Competition (Gesetz gegen den
unlauteren Wettbewerb -UWG) was also denied by the Court. In its view, the plaintiff would have to prove that
visitors to the defendant’s page are misled by the inline-link. The public understanding of the matter, in the

Court’s view, could not be determined without expert testimony, since the Chamber did not feel itself in a
position, in the light of the relative novelty of the “Internet”” phenomenon, to form an opinion itself. However,
no such evidence had been adduced by the plaintiff.

Judgment by Disseldorf District Court on 29 April 1998, ref. 12 O 347/97. URL: http://www.netlaw.de/urteile
(Urheberrecht).

ﬁ' R PDE ) Wolfram Schnur
< Institute for European Media Law- EMR

Council of Europe

European Court of Human Rights: One Recent Judgement on the Freedom
of Expression and Information

Ahmed and others v. United Kingdom, 2 September 1998: Restrictions on the Political Activities by Local
Government Officials

This case concerns the application of the Local Government and Housing Act 1989 and the Local Government
Officers (Political Restrictions) Regulations 1990 according to which certain categories of (senior) local
government officials are prohibited from taking part in certain kinds of political activities. Four local
government officials and a trade union representing public sector workers applied to the European

October 1998 - Vol. IV - N° 9 3



D D
I I z ISLEGAL OBSERVATIONS

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY http://services.obs.coe.int/en/index.htm

Commission alleging that the application of this legislationinfringed, inter alia, their right to freedom of
expression as guaranteed by Article 10 of the Convention. The European Court recognises that the
guarantees contained in Article 10 of the Convention extend also to civil servants and that the effects of the
legislation under dispute in various ways restricted the right of freedom of expression and the right to impart
information and ideas to third parties in the political context. However, according to the Court this interference
does not give rise to a breach of Article 10 of the Convention, because these restrictions are to be regarded
as necessary in a democratic society (six votes to three). Referring also to the margin of appreciation, the
Court notes that the measures were directed at the need to preserve the impartiality of carefully defined
categories of officers whose duties involve the provision of advice to a local authority council or to its
operational committees or who represent the council in dealings with the media. Hence the restrictions
imposed can reasonably constitute a justifiable response to the maintenance of the impartiality of the local
government officers and are likely to avoid a situation where in the eyes of the public the local government
officers are linked with a particular party political line. The Court also came to the conclusion that there was no
breach of Article 11 of the Convention (freedom of assembly), nor of Article 3 of Protocol No. 1 to the
Convention (the right to fully participate in the electoral process).

Available in English and French on the website of the ECHR at http://www.dhcour.coe.fr/eng/judgments.htm.

25 O®D Dirk Voorhoof

Media Law Section of the Department of
Communication Sciences, Ghent University

Council of Europe: Committee of Ministers Adopts Protocol to Amend
the 1989 European Convention on Transfrontier Television

On 9 September 1998 the Committee of Ministers of the Council of Europe adopted a protocol amending the
European Convention on Transfrontier Television of 1989 which aims to enhance the free exchange of
information and ideas by providing a legal framework with commonly-agreed basic standards for the free
circulation of transfrontier television programmes in Europe.

After last year’s substantial revision of the “Television Without Frontiers” Directive of the European
Communities, it had become necessary to re-align the Convention with the European directive and develop a
coherent approach to transfrontier television in the interest of legal certainty of both States and transfrontier
broadcasters. To achieve this, the protocol amends the Convention in the following main areas: the definition
of advertising and the issue of self-promotion; tele-shopping; programme sponsorship; jurisdiction; abuse of
rights granted by the Convention; public access to major events and the timeframe for the broadcasting of
cinematographic works.

To date, the convention has been ratified by 18 states (Austria, Cyprus, Finland, France, Germany, Hungary,
Italy, Latvia, Malta, Norway, Poland, San Marino, Slovakia, Spain,

Switzerland, Turkey, United Kingdom and the Holy See) and it potentially covers 47 European States. As of
1 October 1998 the amending protocol will be open for acceptance by the parties. The amendments will enter
into force after all the parties to the present convention have accepted the protocol or, alternatively, two years
after it has been opened for acceptance (i.e.,1 October 2000) unless a party makes an objection to its entry
into force.

Protocol amending the European Convention on Transfrontier Television, adopted by the Committee of Ministers on
9 September 1998 at the 639th meeting of the Ministers’ Deputies, URL: http://www.coe.fr/cm/dec/1998/639/x9.htm.

25 O Annemique de Kroon

Institute for Information Law
University of Amsterdam

Council of Europe: Lithuania Signed the European Convention
on Cinematographic Co-Production

On 8 September 1998 Lithuania signed the European Convention on Cinematographic Co-production, which
addresses the need for harmonisation and provides a legal framework for relations between states in
multilateral co-productions of cinematographic films. The Convention applies to co-productions involving at
least three different states and meeting the definition of a European cinematographic work under the
assessment criteria laid down by the Convention. The Convention defines the status of multilateral
co-productions, which are entitled to the benefits granted to national films, the conditions for obtaining
co-production status, the rights of co-producers, and the proportion of contributions from each co-producer.
Since 1992 the Convention has come into force in Austria, Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland,
Germany, Hungary, Iceland, Italy, Latvia, Luxembourg, the Netherlands, Portugal, Russia, Slovakia, Spain,
Sweden, Switzerland, and the United Kingdom. Belgium, France, Greece, Turkey, and the Holy See have

signed the Convention.
Susanne Nikoltchev
European Audiovisual Observatory

October 1998 - Vol. IV - N° 9



D D
I I z ISLEGAL OBSERVATIONS

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY http://services.obs.coe.int/en/index.htm

European Union

European Court of First Instance: First Decision
on Public Television Subsidies

On 15 September 1998 the Court of First Instance in Luxembourg delivered its judgement on the Gestevision
Telecinco case. It is the first decision following several applications lodged under Article 175 of the Treaty by
private television companies. The TV companies asked the Court to declare that the Commission failed to
fulfil its obligations under the EC Treaty by not making a decision on their complaints and by not initiating the
procedure of supervision of State aids in application of Article 93 of the same Treaty.

The applicant, Gestevision Telecinco SA, a company incorporated in Madrid, is one of the three private
commercial companies in Spain. In March 1992 and November 1993 it lodged two complaints with the
Commission, seeking to have declared as incompatible with Article 92 of the EC Treaty (i) the grants that the
regional television companies receive from their respective autonomous communities and (ii) the subsidies
that the public body RTVE gets from the Spanish State. The Commission never took any decision on the
complaints. Upon the applicant’s enquiry, it justified the delay by its need to receive information from the
authorities of the State concerned and the fact that it had commissioned a firm of consultants to produce a
study on the funding of public television companies within the whole Community.

The Court held in favour of the applicant. It stated that, because the Commission has exclusive jurisdiction to
assess the compatibility of State aid with the common market, it must conduct a diligent and impartial
examination of a complaint alleging aid to be incompatible with the common market. As a consequence, it
must act within a reasonable period of time and cannot prolong indefinitely its preliminary investigations into
State measures that became subject of a complaint under Article 92 of the EC Treaty.

Concerning the complaints in question, the Court found that the Commission had sufficient time to complete
the preliminary stage of investigation and, thus, be in a position to make a decision on the aid in question. The
justifications adduced by the State were not considered relevant. The Court also disregarded the text of the
Protocol on the System of Public Broadcasting annexed to the Amsterdam Treaty of Public Television
because the Member States had signed it only just under 19 months after the applicant called the
Commission to act. So the Court, while not judging on the compatibility issue, concluded that the Commission
violated its duties under the Treaty by not makinga decision following the two complaints.

Court of First Instance, Third Chamber. Judgement of 15 September 1998, case T-95/96, Gestevision Telecinco SA v.
Commission of the European Communities.

-5 O Roberto Mastroianni

Court of Justice of the European Communities

European Parliament: Approval of Cyprus’ MEDIA |l Participation

On 15 September 1998 the European Parliament via the consultation procedure approved the European
Commission’s proposal for the decision of the Council of the European Union on the Participation of Cyprus
in the MEDIA Il Programme (see IRIS 1998-7: 6). The Parliament gave its approval on condition that the
European Commission amend the recital of the proposal among others regarding language confirming Cyprus’
compliance with the “Television Without Frontiers™ Directive (97/36/EEC, OJ L 202, 30 July1997, p.60).

Minutes of the sitting of 15 September 1998 of the European Parliament (Part | and II).

= Q § PENYFR Y DF Susanne Nikoltchev

European Audiovisual Observatory

CASE LAW

Belgium: Implication of the Liability of a Journalist and the RTBF Not Upheld

In 1994 the RTBF broadcast a report entitled Belgica Nostra on the activity of Mafia-type organisations in
Belgium and their connections with political, economic and financial circles in Belgium. The report was
produced by the journalist Mrs Van De Moortel who had spent several months carrying out a very careful
investigation with a view to denouncing the establishment of the Mafia in Belgium.

Members of the Di Luciano family (referred to hereinafter as ““the applicants”) complained that the RTBF and
Mrs Van De Moortel have impliedthat they maintained relations with the Mafia. Although the applicants were

October 1998 - Vol. IV - N° 9 5



D D
I I z ISLEGAL OBSERVATIONS

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY http://services.obs.coe.int/en/index.htm

not referred to by name, they felt that sufficient specific details had been given to enable viewers to identify
them, particularly the property called the Chéteau de Forchies-la-Marche, of which the applicants are the
owners and where they live. The applicants maintained that their personal integrity had been seriously
compromised and claimed damages from Mrs Van De Moortel and the RTBF as compensation for the moral
prejudice suffered.

On 16 November 1997, the Court of First Instance in Brussels held that the journalist and the RTBF were not
at fault in terms of their liability in making the disputed broadcast.

The Court noted that, before being broadcast, the facts reported in the programme had been checked to a
reasonable extent within the means available to a normally cautious and conscientious journalist. In the case
here, the journalist had been able to prove to the Court that she had carried out numerous investigations and
that her information was supported by a data from different sources.

The Court found that the applicants were wrong in claiming against Mrs Van De Moortel for not having visited
their property personally in order to meet them. In the Court’s opinion, Mrs Van De Moortel was free to
consider it unnecessary to do so, particularly as she had received anonymous threats. The judges stressed
the principle of the freedom of choice of a journalist in seeking out information.

The Court felt that the facts put forward appeared at the very least likely, in view of the various cross-
references made. According to the judges, Mrs Van De Moortel had pursued a legitimate aim in providing

information.
Judgment of the Court of First Instance in Brussels (14th Chamber), 16 November 1997, Di Luciano v. Van De Moortel
and RTBF.

- PR Peter Marx
~> é“« Marx, Van Ranst, Vermeersch & Partners

Ireland: Political Advertising

The Radio and Television Act 1988 (section 10 subsection 3) prohibits advertisements directed towards any
religious or political end, or related to an industrial dispute. In a recent decision, the Irish High Court upheld the
refusal of the Independent Radio and Television Commission (IRTC) to permit a number of independent radio
stations to broadcast an advertisement by “Youth Defence”. “Youth Defence” is an organisation which tries
to inform the public concerning issues about abortion and to ensure the protection of the unborn child. (The
life of the unborn child is constitutionally protected in Ireland, but anti-abortion groups feel that the current
level of protection is not sufficient, and have called for yet another constitutional amendment on this issue). In
the past, members of “Youth Defence” had been arrested for exhibiting in public posters of aborted foetuses,
but earlier this year the Director of Public Prosecutions informed police that the posters were not illegal. In the
present case, the court was of the opinion that the word “political” in section 10(3) of the 1988 Act should be
given a wide meaning. It would include attempts to change the laws or to change government policy, but it
should not be given the very wide meaning of “public affairs generally”. In considering whether the
advertisement fell within this definition, the court decided that the IRTC was entitled to take into account
general background information relating to the advertisement and to the advertiser which was available by
means of the media or in the public domain. This was particularly relevant in the present case, because the
advertisement itself specified that it was sponsored by “Youth Defence”. It was unreal to separate the
advertisement from the immediate and public background of the advertiser, even though the advertisement
itself was not directed at bringing about a constitutional referendum or changing the law. The clear anti-
abortion message of the advertisement, and its proclaimed sponsorship by a group identified with a campaign
to bring about such change, meant that the IRTC had been correct in deciding that the advertisement was
“directed towards a political end” within the meaning of the relevant statute. As regards the constitutional
rights to freedom of expression and freedom of communication, the court followed the decisions of the High
Court and Supreme Court in Murphy v. IRTC concerning religious advertising (See IRIS 1998-1:6 and 1998-
7:9), where all three categories of advertisement (religious, political, industrial disputes) were considered to
be divisive and sensitive. In the present case too, the court decided that the restriction on these freedoms
was minimalist.

Colgan v. Independent Radio and Television Commission and Ireland and the Attorney General. High Court,
20 July 1998.

o PEN Candelaria van Strien-Reney
> é‘* Law Faculty, National University of Ireland, Galway

France: Product Placement on Television

The solemn warning from the Conseil Supérieur de I’Audiovisuel (CSA - government body monitoring
broadcasting) to the chairman of France Télévision on 8 September in respect of further cases of product
placement noted on the channels France 2 and France 3 in regard of a number of press titles raises the
question of regulations to cover this type of practise.

The Decree of 27 March 1992, which lays down regulations for advertising on television and transposes the
“Television without Frontiers Directive” into French law, prohibits product placement, defined as “the
representation in words or pictures of goods, services, the name, the trade-mark or the activities of a
producer of goods or a provider of services in programmes when such representation is intended by the

October 1998 - Vol. IV - N° 9



D D
I I a ISLEGAL OBSERVATIONS

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY http://services.obs.coe.int/en/index.htm

broadcaster to serve as advertising”. If, other than during advertisement slots, goods, services or trade-marks
are presented for their promotion and not for the information of viewers, this constitutes an infringement likely
to justify intervention on the part of the CSA, regardless of whether the promotion was intentional and done
in return for payment or for similar consideration.

The CSA, by virtue of Article 42-1 of the Act of 30 September 1986, has authority to penalise authorised
television channels which do not respect the obligations imposed on them by the texts of legislation and
regulations. Product placement indeed constitutes the most frequent infringement noted by the CSA; since
the 1992 Decree came into force, twelve official notices and three penalties have been issued on the basis of
this infringement, without counting the many reminders, like the one the CSA has just issued to France
Télévision.

The Conseil d’Etat recently confirmed that the CSA was right in fining the company M6 for the many times it
had infringed the regulations on product placement.

After serving formal notice on the channel to put an end to all product placement, particularly in respect of
products for which advertising was not allowed on television such as the written press, the CSA had noted
further cases of failing to abide by the prohibition in a number of broadcasts (deliberate presentations of a
video cassette produced by M6, a printed magazine and a brand of vehicle). A sanction procedure was then
instigated against the channel, involving a fine of FRF 780 000; the senior administrative judge deemed that
“in view of the repeated failings noted and the advantages received by the company M6 for its failings, the
CSA has not been wrong in estimating the amount of the fine”.

Conseil d’Etat, 18 May 1998, Company M6, petition No 178765.

- Amélie Blocman
%‘ D Légipresse

Germany: Courts Decide on Election Advertising

By judgements on 1 September 1998 and 7 September 1998 the District Courts in Mainz and Cologne
respectively decided on the admissibility of a party political broadcast by 'The Republicans’ a party authorised
to take part in the parliamentary elections. The same issue also arose before the District Court of Munich IThe
background was the refusal by private broadcasters SAT 1, RTL, PRO 7 and Kabel 1 to broadcast the
programme. In it, photos of the former German Chancellor Konrad Adenauer (German Christian Democratic
Party) and the then opposition leader, Kurt Schumacher (German Social Democratic Party) were shown,
together with the text : “today Konrad Adenauer and Kurt Schumacher would vote for the REPUBLICANS
too”. The initially unidentifiable portraits of the politicians were, inter alia, accompanied by a voiceover with the
words : “ Unchecked mass immigration has brought criminal foreigners into our country”.

According to § 42 paragraph 2 of the Agreement between the Federal States on Broadcasting
(Rundfunkstaatsvertrag), during parliamentary election campaigns the private broadcasting establishments are
to allow parties appropriate airtime on payment of their own fees.

The private broadcasters took the view that this party political broadcast in several respects clearly violated
criminal law and tarnished the memory of two of the most important German politicians of this century.

The District Courts in Mainz and Munich | held that the statement made in the broadcast was to be viewed as
an expression of opinion, guaranteed under article 5, paragraph 1 of the German Constitution, particularly at
times of public political dispute during an election campaign.

In the Courts’ view, private broadcasters are only entitled to check whether election broadcasts are clearly in
breach of the law. Even a possible infringement of the (post mortem) right of privacy does not justify, in the
absence of a clear and grave violation of criminal law, a refusal to put the broadcast on the air.

By contrast , the State Court in Cologne regarded the programme in question as no longer covered by the
principle of freedom of opinion under Art. 5 para 2 of the German Constitution. In particular, the exploitation
of the politicians’ good name and their being used for other purposes was tantamount to a libellous attack on
their reputation clearly infringing 88§ 823, 1004 of the Civil Code.

Judgment by Mainz District Court on 1 September1998, reference 1 O 377/98, Judgment by Cologne District Court on
7 September 1998, reference 28 O 409/98.
Wolfram Schur

>-5 D Institute for European Media Law- EMR

Austria: High Court on Retransmission of Broadcast Programmes in a Hotel

The facts of the case were as follows : the defendant runs a hotel. The hotel rooms are equipped with
television sets capable of showing not only the terrestrial channels broadcast by the Austrian Broadcasting
Corporation (ORF) but also programmes from the ASTRA satellite picked up by a satellite dish installed on the
hotel roof. These programmes are selected, processed and amplified in an indoor unit and fed over a coaxial
cable to the individual hotel rooms after demodulation and conversion.

The plaintiff, a collection society, requested that the defendant be required to render an account or supply
information, pleading that the use described was either a cable transmission or a public performance, subject
in either case to remuneration.

The defendant submitted that the claim should be dismissed on the grounds that the reception of satellite
programmes is not covered by copyright.

October 1998 - Vol. IV - N° 9 7



D D
I I z ISLEGAL OBSERVATIONS

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY http://services.obs.coe.int/en/index.htm

In its decision, viewed by many as contrary to the Convention (referring to the revised Berne agreement) and
TRIPS, the High Court found that the defendant’s satellite installation was a community antenna and
consequently an exception to exclusive broadcasting rights provided for in Austrian copyright law;
furthermore, reception of broadcasts in a hotel room was equivalent to the accepted use of broadcasts in
private homes and accordingly not a public performance subject to remuneration.

High Court judgement dated 16 July 1998, reference 4 Ob 146/98v, also available (in German) from the Evidenzbiro of
the High Court.

- Albrecht Haller
%‘ | DEZ Vienna University

LEGISLATION

Norway: Revised Rules for Norwegian Film Production Support

At the end of August, the Royal Norwegian Ministry of Cultural Affairs published revised rules for the support
of Norwegian national film production. The rules, which in many other countries take the form of a Finance
Law, are issued as “Guidelines”, an administrative legal instrument with a long tradition in Norway.

The Guidelines cover “selective” support for feature film production, co-productions between independent
film production companies and broadcasters, and short film production, as well as the “automatic” support for
films playing in cinema theatres. The Guidelines provide detailed rules for the administration of the
government grants by four different public bodies entrusted with the selection of projects - the Norwegian Film
Institute (features, shorts and the automatic “Box-Office bonuses™), the Audio-Visual Production Fund (tv-
cinema co-productions) and the two regional production centres in Northern and Western Norway (short
films).

The revision has been prompted by the introduction of new budget administration regulations in Norway.
While containing a number of revisions and clarifications in comparison with previous rules, the 1998
Guidelines confirm the main aims of Norwegian film policy: to support national quality film production, to reach
the widest possible audience, to emphasise films for children and young people, and to increase efficiency and
continuity of production. The basic structure of the Norwegian support system remains unchanged, i.e., as a
combination of selective and automatic support, provided by the government (1998 total support available:
approx. NOK 90 million).

Retningslinjer for tilskudd til langfilmproduksjon, samproduksjoner mellom film- og fernsynsmiljéene, kortfilm og

billettstétte. Det kgl. kulturdepartement, Ref. 96/3375 hbe, dated 20 August 1998. Available in Norwegian from the
Ministry of Cultural Affairs, P.O.Box 8030 Dep., N-0030 Oslo.

%‘ [ NOJ Nils A. Klevjer Aas

European Audiovisual Observatory

Spain: Catalan Decree on Quotas for Films in Catalan

The Catalan Government has passed a Decree on the promotion of films dubbed or subtitled in Catalan. This
Decree implements Article 28 of the Catalan Law 1/1998, on linguistic policy (Ley catalana de politica
lingtiistica). According to the Decree, if a cinema company wants to distribute dubbed films in Catalonia, half
of its copies of successful films (i.e., those with more than 17 copies distributed within Catalonia) must be
dubbed in Catalan. Also the film companies must per year distribute 25% of their dubbed and subtitled film
copies in Catalan. The premiére of a film dubbed in Catalan must take place before or at least in parallel with
the premiére of the film in any other dubbed version. Cinema theatres must show per year one day’s exhibition
of films dubbed or produced in Catalan for each three days’ exhibition of films dubbed in Spanish or in other
languages. A similar exhibition quota applies to the films subtitled in Catalan. Breach of these provisions can
be sanctioned with fines up to 10 million pesetas (approx. 60.000 Euros). The Decree comes into effect six
months after its publication. The Transitional Provision includes some exceptions to the full application of the
Decree, which will take place in the year 2002.

This Decree is a further step in the controversy between the Catalan Government and the Central
Government that arose after the approval in January of the Catalan Law on Linguistic Policy. This law
introduced the obligation for the film industry and radio and TV broadcasters to comply with quotas for audio-
visual works in Catalan, including a quota for broadcasting songs in Catalan. The Catalan Government is now
working on the passing of a Decree for the implementation of the provisions of this Law in the radio sector.

Catalan Decree 237/1998, of 8 September 1998, on the promotion of dubbed and subtitled films in Catalan (Decreto
237/1998, de 8 de septiembre, sobre medidas de fomento de la oferta cinematogréfica doblada y subtitulada en lengua
catalana), Official Journal of the Catalan Government (Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya), n° 2725 of 16
September 1998, pp. 11621-11623.

m— S Alberto Pérez Gomez
= Departamento de Derecho Publico
Universidad de Alcala de Henares

October 1998 - Vol. IV - N° 9



D D
I I a ISLEGAL OBSERVATIONS

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY http://services.obs.coe.int/en/index.htm

Spain: New Provisions on the Protection of Personal Data
and of Their Free Movement

The Spanish Government has approved Decree n® 1736/1998, which regulates, among other things, the
protection of personal data in the provision of telecommunication services. The Decree implements the
related provisions included in the General Telecommunications Act 1998 (see IRIS 1998-6 :9) and refers to
relevant basic legislation on this subject contained in Law 5/1992, of 29 October 1992 on the regulation of the
automated handling of personal data (Ley Orgénica de Regulacion del Tratamiento Automatizado de los Datos
de Caracter Personal -LORTAD). The Decree also includes specific provisions concerning protection of
personal data when using telecommunication services. These specific provisions deal with aspects such as
billing, public telecommunications guides, or the display of the phone number from the in-dialing person on the
call receiving phone.

The Spanish Parliament is also discussing the approval of new provisions related to the protection of personal
data. A bill has been presented to amend the LORTAD in order to transpose into Spanish Law the EC
Directive 95/46 of 24 October 1998 on the protection of individuals with regard to the processing of personal
data and the free movement of such data. According to Article 32 of this Directive, the Member States shall
bring into force the provisions necessary to comply with the Directive at no later than three years after the
date of its adoption.

Real Decreto 1736/1998, de 31 de julio, por el que se aprueba el Reglamento por el que se desarrolla el Titulo Il de la Ley
General de Telecomunicaciones en lo relativo al servicio universal de telecomunicaciones, a las demas obligaciones de
servicio publico y a las obligaciones de caracter publico en la prestacion de los servicios y en la explotacion de las redes
de telecomunicaciones, BOE n°213, of 5 September 1998, pp. 30230-30251.

Proyecto de Ley Organica por la que se modifica la Ley Organica 5/1992, de 29 de octubre, de regulacion del tratamiento
automatizado de los datos de caracter personal, Official Journal of the Spanish Parliament (Boletin Oficial de las Cortes
Generales - Congreso de los Diputados), Serie A, n. 135-1, of 31 August 1998.

= %\Q @ Alberto Pérez Gomez

Departamento de Derecho Publico
Universidad de Alcala de Henares

Belgium: European Directive on the Legal Protection
of Databases Transposed into Belgian Law

In July the Belgian Federal Parliament adopted legislation transposing Directive 96/9 of 11 March 1996 on the
legal protection of databases (see IRIS 1996-3: 6 and IRIS 1996-2: 13). Firstly, a specific law recognises the
rights of the producer of a database and provides for important exceptions as regards the legitimate user.
Secondly, a number of amendments to the Copyright and Neighbouring Rights Act of 30 June 1994 relate to
the protection of copyright regarding databases. A new Article 22a sets out the ways in which the originator
of a database may not prohibit certain applications of reproduction or communication to the public.

At the same time the Act also includes a number of amendments to the right to reprography, i.e., the private
copying and the reproducing of short extracts of works on a graphic or similar medium for the purpose of
illustration in educational settings or scientific research. What is important is that the new Act also provides
for waivers of copyright as regards the reproduction of articles, works of sculpture or short extracts of other
works on a support other than a graphic or similar medium (CD-Rom, CD-l, multimedia works) if such
reproduction is carried out for the purpose of illustration in a context of education or scientific research to the
extent that it is justified by a not-for-profit aim, and if it does not prejudice the normal exploitation of the work
(art. 22, 4b). The authors and editors of works, originators of databases, performing artists, producers of
phonograms, and producers of initial conversion to film are entitled to remuneration in respect of non-graphic
reproduction of their works or performances (as the remuneration for the reproduction of works on graphic
support was already determined in the Act of 30 June 1994). The criteria, methods and amounts of
remuneration are determined jointly by those entitled to remuneration and the persons required to pay the
remuneration, or the King may set up a commission with responsibility for determining the criteria, methods
and amounts of the remuneration and the methods of collecting and supervision such remuneration (Art. 61c).

The text of the new Act will be published in the Moniteur [official gazette] shortly. The bill (St. Senaat, 1997-1998,
no. 1049) may be consulted on the Senate’s website at http://www.Senate.be

= % PrR ) Dirk Voorhoof
= Media Law Section of the Department of
Communication Sciences at Ghent University, Belgium

Belgium: Flemish-Speaking Community Further Alters
Audiovisual Legislation

The Parliament of the Flemish-speaking community has now reorganised the legal framework of private radio
stations (Decree of 7 July, published in the Moniteur of 18 August 1998) This follows a number of related
measures: the in-depth reorganisation of the legal framework of the public radio and television body (Decree
of 29 April 1997, published in the Moniteur [official gazette] of 1 May 1997), the decree concerning the
Flemish-speaking Media Commissariat and the Flemish-speaking Media Council (Decree of 17 December

October 1998 - Vol. IV - N° 9 9



D D
I I z ISLEGAL OBSERVATIONS

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY http://services.obs.coe.int/en/index.htm

1997, published in the Moniteur of 13 March 1998) (see IRIS 1998-1: 12 and IRIS 1997-10: 12), the decree
regulating the right to the freedom of information and radio broadcasting of short news items (Decree of
17 March 1998, published in the Moniteur of 17 April 1998) (see IRIS 1998-4: 11) and the amendments to
various aspects of audiovisual matters and cable distribution (Decree of 28 April 1998, published in the
Moniteur of 20 May 1998) (see IRIS 1998-5:13). The new Article 29 of the Audiovisual Decree stipulates that
each inhabitant of the Flemish-speaking Community should be able to receive a private radio station, either a
local radio station or an urban radio station in the urban areas of Antwerp, Ghent and Brussels. The role of the
private radio stations (which broadcast in the FM band) is to broadcast a range of information, culture and
entertainment programmes with a view to promoting communication in their reception area. The private radio
stations are open to the active participation of listeners and associations. The new Decree makes the
possibilities for participating in cooperation structures more flexible and relaxes the requirements in terms of
minimum quotas for own programming. Another new feature is cable radio, directed at the entire Flemish-
speaking Community, broadcasting programmes exclusively by cable. All the existing authorisations for local
radio stations will expire on 31 December. On the basis of a new frequency plan and a new procedure, the
Media Commissariat for the Flemish-speaking Community has authority to grant new authorisations to private
radio stations. It may also be mentioned that the Media Commissariat for the Flemish-speaking Community
has meanwhile become operational and that the procedures the Commissariat is to follow have been fixed,
including that of the authorisation of a private radio station and a cable radio broadcasting service (Decision
of 14 July 1998, published in the Moniteur of 20 August 1998).

Decree of 7 July 1998, BS, 18 July 1998: available on the Moniteur’s site at http://moniteur.be

% ® Dirk Voorhoof

Media Law Section of the Department of
Communication Sciences at Ghent University, Belgium

Germany: Amendment of Regulation Governing the Federal Constitutional
Court Makes Broadcast of Court Proceedings Possible

The German Parliament, after years of heated debate, gave its approval in April to an amendment to the
Regulation Governing the Constitutional Court (Bundesverfassungsgerichtsgesetz), which will in future make
it possible to view the proceedings of the German Supreme Court on television.
The change in the law will make it possible to make sound and film recordings as well as broadcast them on
radio and television. Whereas in the past the Constitutional Court already permitted recordings of the
announcement of the operative part of a judgement to be made, now the hearings, the pronouncement of
judgement and the declaratory part of the judgement may be broadcast live. Exceptions may be made for the
protection of those involved or of third parties and in the interest of the smooth running of the proceedings.
The first decision of the Court of which a live, full-length broadcast is to be made is the ruling on the pregnacy
aid amending law in Bavaria, which is still expected this year.
The Berlin-based national news broadcaster n-tv may consider this as a breakthrough following its long-
running crusade for a “court-TV” programme. The channel is endeavouring to secure comparable reporting
rights from the other German courts. Radio and television recordings for public broadcasting purposes are still
forbidden in German courtrooms, with the exception of the Federal Constitutional Court (8 169, para 2
Bundesverfassungsgerichtsgesetz). The Federal Constitutional Court is expected to decide next year on an
appeal lodged in this regard by n-tv.
The amended law came into force on 17 July 1998.
Law amending the Regulation Governing the Federal Constitutional Court (Bundesverfassungsgerichtsgesetz) (BGBI.
1998, S.1823)

Roland Stuhr

%‘ L DE J Institute for European Media Law-EMR

LAW RELATED POLICY DEVELOPMENTS

Bulgaria: Radio and Television Act - Two Reports

First report

On 9. April 1998 the Council of Ministers discussed and passed the draft of a Radio and Television Act to the
Parliament. On 24. September 1998 the Parliament approved the act. However, it has still not been signed by
the President and is not yet in force..

The Radio and Television Act reflects the requirements of European law in the regulation of both public and
commercial broadcasters. It regulates radio and television broadcasters, regardless of the means of
transmission - cable, satellite or any other technical means. The act does not envisage restrictions relating to
the form of propriety, national capital, etc., for the formation of radio and television broadcasters. The
regulation in Radio and Television Act is connected with the regulation of telecommunications in the
Telecommunications Act.

October 1998 - Vol. IV - N° 9



D D
I I a ISLEGAL OBSERVATIONS

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY http://services.obs.coe.int/en/index.htm

One particular section regulates in detail the legal status of Bulgarian National Radio and Bulgarian National
Television and it seeks to affirm them as national public operators. The act discontinues the connection
between the national media and the State in two aspects - governing and funding. The law envisages a fund,
which is formed by user fees. There is a scheme for gradual transition from total budget funding to funding
completely by fees

The act contains provisions which give an opportunity for the normal functioning of radio and television
operators in Bulgaria, such as Introduction and creation of legal guarantees for the freedom of expression ; the
right to know ; the protection of the personal information and privacy of citizens; the right of reply and the right
to keep in secret the source of information.

The National Radio and Television Council formed, according to the law still in force, as an independent body
(composed of seven members, four elected by the Parliament and three appointed by the President of the
Republic) continues its activities.

The possibility for funding of the national media through advertising remains and restrictions regarding
advertising time in view of the creation of a liberal media market are envisaged. The total duration of
advertisements may not exceed:

1. for BNT - 15 minutes over a period of 24 hours and 4 minutes per hour;

2. for BNR - 6 minute per hour;

3. for the other public broadcasters - 6 minutes per hour.

4. for the commercial broadcasters - 15% of the program time and 12 minutes per hour.

The regulation of advertising and sponsorship is harmonised with “Television Without Frontiers™ Directive.

Nelly Ognyanova
Bulgarian Institute for Legal Development - Sofia

Second report

The draft Law on Radio and Television became a matter of a huge parliamentary andpublic dispute in Bulgaria
since the moment it was introduced to the parliamentary media committee. The disputes did not cease until
the completion of its second voting and they are still ongoing. The opponents of the Law (mainly among
journalists as well as the parliamentary opposition) are expecting the President to veto it and are going to take
another case with the Constitutional court if - or as soon as - the law is promulgated and published. Only 111
members of Parliament (all of them from the parliamentary majority) voted in favour of the Law. None of the
members of the parliamentary opposition voted. Previously, the most controversial provision was the
procedure for electing the media governing bodies, which allowed a strong governmental influence on that
process. Now, another controversial provision was voted - a strict prohibition of advertising during prime time
(7-10 pm) on National Television. That prohibition intended to last until the privatisation procedure of Bulgarian
National Channel 2 is complete. (The experts expect that this will happen at the beginning of 1999). After that
the limit for advertising on National TV during prime time will be 5 minutes. Supporters of the Law emphasise
that the regulation is temporary and would facilitate improvement in quality of National Television programs.
They also think that the disputed regulation will give private television channels the opportunity to attract a
huge number of advertisers. The Law’s opponents however claim that the adopted Law on Radio and
Television is, due to the above-mentioned advertising prohibition, contrary to the Bulgarian Law on
Competition and that it will result in serious financial difficulties for the National Television.

The National Radio and the National Television will be financed entirely from the national budget till 31
December 2002. After that the fees introduced for their use (0,6 % from the minimum salary for individuals
and 2,5 % for legal entities) will be added to their financing. In 2007 the state support for the national media
should be discontinued and they will be financed entirely by the Radio & Television Fund. The fund will be
formed by user fees as well as by 80% of the initial license fees for the operators.

Bulgarian National Radio and Bulgarian National Television Act (Draft).

= Gergana Petrova
= e Y G Georgiev, Todorov & Co.

Spain: Possession or Distribution of Audio-Visual Works Containing Child
Pornography Classified as Criminal Offences

The Spanish Parliament is now discussing an amendment to the provisions of the Spanish Criminal Code
regulating sex-related crimes. According to the projected version of article 189 (1) (b) of the Spanish Criminal
Code, the production, sale, distribution or exhibition of pornographic material in which children have
participated would be punished with one to three years’ imprisonment. A new article 189 (2) of the Spanish
Criminal Law would punish with six months to two years’ imprisonment those who are in possession of
pornographic material of that kind.

Proyecto de Ley Orgéanica de modificacion del Titulo VIII del Libro Il del Cédigo Penal aprobado por Ley Organica

10/1995, de 23 de noviembre, Official Journal of the Spanish Parliament (Boletin Oficial de las Cortes Generales -
Congreso de los Diputados), Serie A, n. 89-1, of 17 October 1997.

. \JQ § @ Alberto Pérez Gomez

Departamento de Derecho Publico
Universidad de Alcala de Henares

October 1998 - Vol. IV - N° 9 11



D D
I I z ISLEGAL OBSERVATIONS

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY http://services.obs.coe.int/en/index.htm

Russian Federation: Statutes Supporting the Press to be Extended

On 11 June 1998 the State Duma of the Federal Assembly of the Russian Federation adopted in the first
reading a package of statutes which extend until January of 2002 the state support of the mass media in
Russia. The statutes were supported by all factions in the Duma and were adopted by an overwhelming
majority of the deputies (267 for with 1 against and 0 abstained).

The statutes that are to go through the second and third readings in October will extend for another three
years the Statute On State Support to the Mass Media and Book Publishing in the Russian Federation which
is due to expire on 1 January 1999 (on the earlier acts on state support, see IRIS 1996-3: 13). It is considered
to be very likely that despite an acute economic crisis in Russia the President will sign the bill into law soon
after its passage through parliament. With the deteriorating financial infrastructure and a rapidly shrinking
advertising market the broadcasters and publishers depend more heavily than before on the government-
provided uniform tax and customs relief, reduced electricity and communications tariffs, low charges for the
rent of the state property — all provided by the current statutes. According to the explanatory memorandum
that accompanies the bills, the statutes have slowed down the decrease of the share which informational
publications and programs hold among the mass media as well as the decline in book printing.

Federal Statutes of the Russian Federation O vnesenii izmeneniy v Federalnyi zakon O gosudarstvennoi podderzhke
sredstv massovoi informatsii i knigoizdaniya Rossiyskoy Federatsii (On Amendments to the Federal Statute On State
Support to the Mass Media and Book Publishing in the Russian Federation), O vnesenii izmeneniy v Federalnyi zakon o
vnesenii dopolneniya v zakon Rossiyskoi Federatsii o tamozhennom tarife (On Amendments to the Federal Statute On
Addenda to the Law of the Russian Federation on Customs Duties), O vnesenii izmeneniy v Federalnyi zakon o vnesenii
izmeneniy i dopolneniy v otdelnye zakony Rossiyskoi Federatsii o nalogakh (On Amendments to the Federal Statute On
Amendments and Addenda to Various Statutes of the Russian Federation on Taxation). Adopted in the first reading by the
State Duma of the Federal Assembly of the Russian Federation on 11 June 1998. Published in Zakonodatelstvo | praktika
sredstv massovoi informatsii in its July-August (1998) issue. Available together with the explanatory note and the financial
and economic calculation note.

e Andrei Richter
~> é“ \RU Moscow Media Law and Policy Center

The Netherlands: New Advisory Committee on Cross Ownership

The Dutch government has created a temporary Advisory Committee on Cross Ownership Rules in the
Mediasector. This nine member committee, chaired by the President of the national Cultural Council (Raad
voor Cultuur) Mr Jan Jesserun, has three tasks. First of all, it has to present a broad overview of the present
situation concerning concentrations in the Dutch mediasector and possible developments in the near future in
this respect. Secondly, the Government expects an advice on the effects of (future) concentrations on
pluralism and the independence of information available. Thirdly, the Committee has to investigate the
effectiveness of the existing regulations (Media Act, Telecommunications Act and Competition Act), taking
into account the goals of the media policy, and has to look into the question whether additional regulation is
needed.

The report should be ready before the end of the year. However, the committee will not cease to exist until the
first of April of next year. The Committee has been created after Parliament asked for such an evaluation of
cross ownership in the media. Upon completion, the advice of the Committee will be sent to the three
regulators for media, telecommunications and competition for further comments. Some of the issues the
Committee has to deal with are also discussed in the recent green paper of the European Commission on

convergence.
Bulletin of Acts, Orders and Decrees (Staatsblad) 1998, nr. 469.

} Nico van Eijk
-5 Institute for Information Law

University of Amsterdam

The Netherlands: End of Broadcasters’ Monopoly on Television Listings

On 10 September 1998 the Dutch Competition Authority (Nederlandse mededigingsautoriteit, NMa),
following its provisional opinion of 13 March 1998 (see IRIS 1998-4: 12), decided that the Dutch Broadcasting
Foundation (NOS) and the Dutch Media Group (HMG) abuse their dominant position by refusing to make their
television listings available to third parties, such as the plaintiff De Telegraaf (publisher of a vast number of
newspapers and magazines). The broadcasters’ refusal prevents third parties from publishing their own
weekly TV guides and therefore constitutes a breach of the Dutch Competition Act. By 15 January 1999 NOS
and HMG will have to have changed their licensing policies with regard to their weekly lists of television
programmes in such a way “that the market for weekly TV guides is no longer strictly reserved to
broadcasters and the television listings will have to be offered to interested third parties under fair, objectively
justified and non-discriminatory conditions and rates”.

Dutch Competition Authority, decision of the director-general, no. BBB 1/121, 10 September 1998.

%‘ L NL Mediaforum

October 1998 - Vol. IV - N° 9



D D
I I a ISLEGAL OBSERVATIONS

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY http://services.obs.coe.int/en/index.htm

Spain: Resolution Sets Limits to Advertising Campaigns Made
by Dominant Operators

The Telecommunications Market Commission (Comision del Mercado de las Telecomunicaciones - CMT) is
an independent authority whose tasks include safeguarding competition in the telecommunication market and
in the audio-visual and interactive services markets. The CMT has the power to pass resolutions in order to
ensure that those markets remain open to new entrants. Making use of those powers, the CMT has recently
approved a Resolution that sets certain limits to advertising campaigns made by dominant operators in the
telecommunications market and in the audio-visual and interactive services markets. The limits set by the
Resolution are not related to the contents of the advertising campaigns. They are also without prejudice to
their control by competition authorities if they are in breach of competition rules. The Resolution only deals
with the possible use of excessive economic resources in advertising campaigns by an operator with a
dominant position in any of the markets under the jurisdiction of the CMT.

Resolucion de 31 de julio de 1998, de la Comisién del Mercado de las Telecomunicaciones, por la que se hace publica la
Circular 1/1998, sobre campafias publicitarias efectuadas en el mercado de las telecomunicaciones y los servicios

audiovisuales, telematicos e interactivos, por los operadores que disfruten de una posicion de dominio, Official Journal
(Boletin Oficial del Estado - BOE) n° 208, of 31.8.1998, pp. 29552-29553.

- S Alberto Pérez Gomez
~> é“* Departamento de Derecho Publico
Universidad de Alcala de Henares

Germany: Daytime Talkshows on TV - Voluntary Code

On 30 June 1998, the television companies in the Association of Private Broadcasting and Tele-
communication Operators (VPRT) and the Voluntary Self-Monitoring Agency for Television (FSF) together
adopted guidelines on talkshows, with a view to ensuring their social acceptability, particularly where young
people and children were concerned.

Talkshows are an important part of several TV stations’ daytime programmes. They have recently come under
fire, partly because of the themes selected, and partly because of the way in which those themes are
presented. Another complaint is that they go out at times when children and young people — who cannot deal
adequately with the impressions they receive from them — are watching. The channel “Pro7” recently faced
fines because of eight programmes in the “Arabella Kiesbauer” talkshow series. The Berlin-Brandenburg
Media Authority (MABB) had set out to establish whether these programmes had broken the rules on
protection of children, but suspended the proceedings when it became clear that the members of the VPRT
would vote the guidelines. Earlier, other channels had already been fined for breaking the rules in talkshows
(see IRIS 1998-3:15). Under the code of conduct, the choice of talkshow guests must ensure plurality of
opinion. “People who hold extreme views” must not be offered a “platform where they can parade those
views without contradiction”. Criminal behaviour must not be played down and trivialised. Talkshows dealing
with violence, sexuality, minorities or distressing inter-personal problems must be thoroughly prepared and
handled with special sensitivity. When inter-personal conflicts are discussed, actual or potential solutions
should, whenever possible, be discussed too. Only guests old enough to deal with the subject discussed
should be invited. Children or young people may participate only with their parents’ or guardians’ consent.
When they appear, support should be provided beforehand and afterwards, to ensure that neither they nor
their development are adversely affected.

Talkshow hosts are responsible for ensuring that guests display tolerance, avoid offensive language and treat
one another with proper respect. When unusual or provocative views are expressed, these must not go
uncriticised or be presented as the norm. Discussions must be properly led.

The VPRT wants to see contracts with outside production companies checked for compliance with the laws
on protection of minors, and renegotiated when necessary. When contracts are adjusted, its guidelines must
be respected. The station official responsible for the protection of young people must be consulted on any
talkshow dealing with sexuality, violence or crime.

The FSF is to enforce these guidelines, “with a view to ensuring that talkshows are structured in a way which
adequately protects young people”. It reports twice yearly to the television stations concerned, and yearly to
the public.

VPRT-Aktuell of 30 June 1998, Voluntary code of conduct of private television stations within the VPRT for talkshows on
daytime television. URL: http//www.vprt.de/db/positionen/980630-1.html

. PE Tobias Niehl
> é‘* Institute for European Media Law - EMR

Switzerland: Space for Small Political Groupings on Television

On 3 November 1997, Télévision Suisse Romande (TSR) devoted its programme “Droit de cité” to the
election of the Conseil d’Etat of the Canton of Geneva. All the candidates had been invited to take part,
including the candidate representing a small political grouping called the Alliance des citoyens contribuables
(alliance of tax-paying citizens). Feeling that it was not being allowed its fair share of space, the Alliance
refused to take part in the broadcast and lodged a complaint with the independent radio and television

October 1998 - Vol. IV - N° 9 13



D D
I I z ISLEGAL OBSERVATIONS

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY http://services.obs.coe.int/en/index.htm

authority (AIEP). In its decision on 3 April 1998, the AIEP noted firstly that it was not within its powers to reach
a verdict on the right of access to the media and on the preparatory work of a program, as its investigatory
powers were limited to the content of broadcasts. Up to now, and in accordance with consistent case-law at
Federal Tribunal level, individuals, associations, and political parties have no entitlement to broadcasting time.
Secondly, the AIEP looked into the conditions for speaking, being present and intervening on the air, which
were different for the complainant from those allowed to candidates from groups already represented in the
Grand Conseil. During programmes broadcast on the occasion of voting or elections, the duty to give a faithful
presentation of events usually coincided broadly with the duty to reflect equitably the diversity of opinions . In
order to achieve this, however, it was not necessary to give the same amount of space to each idea. The
broadcaster remained free to choose the type of programme it felt was most suited to the circumstances,
provided that differences in treatment were based on reasonable criteria. The presence of a group in the
Grand Conseil constituted one such criterion. Criteria concerning the number of candidates presented for
election or the specific nature of the topics defended by a given party during the election campaign were too
random to be satisfactory. As the broadcaster had, moreover, pointed out the reasons for the complainant’s
non-participation in the programme, it could not but be considered that programming legislation had been
respected. “While the A/EP notes that in the present case programming legislation has not been infringed, it
nevertheless wonders if, from the point of view of democratic requirements, small emerging formations should
not be given specific opportunities to make themselves heard, for example in programmes specially devoted
to them. Democracy indeed supposes that renewal — even if it is radical — of the existing political forces is
always a possibility. However justified from the point of view of the value of the programme to the public, the
practice of allowing new formations no more than a small part in major overall debates was not entirely
satisfactory. This practice could possibly be complemented by measures in another context.” As this question
was outside the scope of its terms of reference, the AJEP left the question unanswered.

Decision of 3 April 1998 by the independent authority for investigating complaints concerning radio and television (AIEP)
(b.361).

Oliver Sidler

Medialex

Spain: Regional Governments and the Ministry of Development Dispute
Over Regulation Concerning TV Licensing

The Governments of Andalusia and the Canary Islands are currently in dispute with the Ministry of
Development (Ministerio de Fomento) over Law 46/1983 of the 1983 Third Channel TV Act, which regulates
regional TV and appears to allow each region only one TV channel. Furthermore, the Law’s requirement that
the regional TV channel be directly managed by the regional Government seems not to leave any room for the
participation of private companies in the management of regional television channels. According to a draft
Regional Public Service TV Bill, presented by the Government and currently being discussed in Parliament,
each region would be allowed to have two regional TV channels that could be managed by private companies.
However, the bill has yet to be approved. According to the Government the dispositions currently in force
must apply until the Law has been passed.

The first dispute arose, when the Andalusian Government decided to create a second regional TV channel, but
the Ministry of Development, refering to the Law 46/1983, did not grant a licence. In the view of the socialist
Andalusian Government, it is being discriminated against for political reasons, because some other regions do
have a second channel. In the meantime, the second Andalusian TV channel started operating last July.

In the second dispute, the Ministry of Development, on 4 August 1998, sued the Government of the Canary
Islands in the Administrative Court for having called for bids for the creation of a regional TV channel. This call
for bids was organised to choose a private company that would manage the Canarian regional channel. The
Ministry of Development argues that television is a state public service in Spain, which cannont be rendered
through private companies, and, again, invokes the Law 46/983. The Government of the Canary Islands did
not cancel the call for bids and before the deadline on 15 August 1998 four candidates had come forward,
among which are Sogecable (Canal Plus) and the Mexican media group Televisa.

Proyecto de ley reguladora del servicio publico de la television autonémica (draft Bill on the regulation of the regional
public service TV), presentado por el Gobierno, Boletin Oficial de las Cortes Generales (BOCG) -Congreso, VI
Legislatura, serie A, n°98-1, de 30.12.1997.

- Alberto Pérez Gomez
&‘ S Departamento de Derecho Plblico
Universidad Alcala de Henares

United Kingdom: Analogue Switch-Off

The ITC published its response at the beginning of September to the Government’s consultation document on
“Television: the Digital Future” which considers how and when analogue broadcasting could end. The ITC
argues that if viewers’ expectations are to be met and social exclusion is to be avoided, digital television
needs to maintain both the near-universal availability of analogue transmissions, (i.e., to over 99% of homes)
and the greatly-valued regional services. Digital terrestrial television is the only platform which can satisfy
these criteria, provided that, at the point of analogue switch-off, some of the frequencies released are retained
for broadcasting purposes, but a substantial part of the capacity released will still be available for other uses.

October 1998 - Vol. IV - N° 9



D D
I I z ISLEGAL OBSERVATIONS

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY http://services.obs.coe.int/en/index.htm

If the equipment in viewers’ homes is not to be scrapped prematurely, the final switch-off of analogue is many
years away. Moreover, alternative frequency use will not simply emerge. It needs to be carefully planned and
structured (a lesson from the switch-off in 1985 of the old 405 line VHF black and white service). Therefore,
according to the ITC, there is no advantage in setting a target date now when viewers’ attitudes to digital are
untested. However, specifying the criteria for switch-off would be more useful. Viewers who have until then
declined to purchase digital equipment need sufficient warning to make their arrangements; but too lengthy a
period between announcement and switch-off will reduce its effectiveness as a warning to viewers. As a basis
for discussion the ITC suggests that analogue transmission should cease, say, five years after digital
penetration accounts for 75% of TV sets then in use. The five years notice provides an incentive for the
replacement of the remaining analogue sets to digital, and a reasonable amount of time in which it could be
achieved.

A full copy of the response can be obtained from the ITC Information Office, 33 Foley Street London W1P 7LB,
Tel: + 44 171 306 7763, Fax: + 44 171 306 7750 and on the ITC web site (www.itc.org.uk).

e Stefaan Verhulst
~> &‘* N Programme in Comparative Media Law and Policy - Oxford University

News

United States: Congress Debates Carriage Requirements
of Broadcast Signals by Satellite Carriers

The U.S. Congress is hastily working to pass legislation on the carriage of broadcast signals on satellite
television systems. The issue recently became urgent when a Miami federal court ruled that satellite carriers
had until October 8, 1998, to discontinue the airing of distant signals of broadcast stations CBS and Fox. To
stop viewers from losing access to local stations, Congress is working on new carriage requirements while
attempting to balance the business concerns of the broadcast and satellite industries. Both the October 8
deadline and the upcoming election recess have placed pressure for quick passage of new legislation.

The National Association of Broadcasters (NAB) argues that satellite carriers must be required to carry all
stations in a particular market. Without such a requirement, the NAB contends, satellite carriers will carry only
the most popular stations and affiliates of newer networks and independent stations will be harmed. The NAB
is also concerned that the satellite carriers have incentives to carry distant signals rather than local stations.
Local broadcasters consider carriage on satellite systems particularly important because viewers often cannot
receive clear local television signals unless carried over cable or satellite. In addition, viewers are considered
unlikely to switch between the satellite system and any separate antennae required to receive stations not
carried by the satellite carrier.

The satellite carriers, on the other hand, contend that they are technically limited to a fixed number of channels
that does not allow them to carry all of the local stations in a particular market. Satellite carriers also argue that
they must be allowed to carry at least some local stations to compete effectively with cable providers.

A bill in the Senate would delay full “must-carry” requirements until January 1, 2002. Thus, the bill will allow
satellite carriers to air some local stations without the requirement to air all local stations. The bill will also
afford the satellite industry more than three years to increase the capacity of their systems to cope with full
must-carry requirements. In addition, the bill, as currently drafted, will cut copyright rates for satellite carriers
to bring them more into line with those paid by cable companies, require satellite carriers to compensate
broadcasters not carried on their systems, and direct the FCC to conduct a rulemaking to address the issue
of how to deal with consumers who cannot receive clear local signals from stations not carried by satellite
carriers. The bill is now headed for “mark up” where amendments may be offered.

L. Fredrik Cederqvist
Communications Media Center

Hungary: Annual Report of the Parliamentary Commissioner
for Data Protection and Freedom of Information

On 15 September 1998 the Hungarian parliament accepted with 34 abstentions the annual reports submitted
by Hungary’s Parliamentary Commissioners.

On 30 June 1995 the Hungarian parliament elected three commissioners by more than two thirdsmajority: the
Parliamentary Commissioner for Human Rights, the Parliamentary Commissioner for Data Protection and
Freedom of Information and the Parliamentary Commissioner for Ethnic Minorities.

According to article 27 of Act LIX of 1993 on the Parliamentary Commissioners, each year all Parliamentary
Commissioners have to submit a report to parliament on their previous year’s activities.

The report of Hungary’s Data Protection and Freedom of Information Ombudsman, Dr. Laszlo Majtenyi is 451
pages long. The report contains a wide range of information including basic notions of data protection and
freedom of information, legislative opinions, recommendations and statistics related to the Ombudsman’s
activities. In the second chapter of the book on Hungarian Data Protection Law and the World, there is a
section devoted to the privileges of the press. Under this heading Dr. Majtenyi observes that according to

October 1998 - Vol. IV - N° 9

15



D D
I I z ISLEGAL OBSERVATIONS

OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY http://services.obs.coe.int/en/index.htm

Hungarian law the press enjoys the same data handling status as the rest of the public. There is only one rule
in the Act LXIII of 1992 on the Protection of Personal Data and the Publicity of Data of Public Interest (Act)
which could be interpreted as being the privilege of the press, and thus be also invoked to foster the rights of
the press. According to article 30 of the Act the data handling which contains such data of companies and
organs coming under the scope of the Press Act which exclusively serve their own information activities do
not have to be reported to the data protection register.”

However, the Hungarian ombudsman noted that the enforcement of the rights of freedom of information and
freedom of the press cannot be prevented in the name of data protection.. This could not happen particularly
because the guarantees of these two rights have been enacted into one piece of legislation that, for example

in the case of public authorities, limits data protection rights.
Gabriella Cseh
Constitutional & Legal Policy Institute - COLPI

United Kingdom: Eurotica Rendez VVous Proscribed

A section 177 order which proscribes Eurotica Rendez Vous came into force at Friday 11 September 1998. It
is now a criminal offence to supply dedicated equipment (e.g., smartcards) and programme material, advertise
for or on Eurotica Rendez Vous, or to provide any other service in support of the channel within the UK.
Section 177 of the Broadcasting Act 1990 enables the Secretary of State to “proscribe” or declare a foreign
satellite service as unacceptable if the following conditions are met: (i) the Independent Television
Commission has notified the Secretary of State it believes the service is unacceptable; (ii) the Secretary of
State believes the order would be in the public interest; and (iii) that the order is compatible with the United
Kingdom’s international obligations. Concerning the latter, Article 2.2 of the Television without Frontiers
Directive gives Member States the power to take measures against a service which “manifestly, gravely and
seriously” breaches Article 22 (the protection of minors article). Again certain conditions must be met: (i) the
broadcaster must have breached the article in this way at least twice in the previous 12 months; (ii) the
Member State has notified the European Commission as well as the broadcaster of its intention to take
measures if such an infringement occurs again; and (iii) consultations with the transmitting State and the
European Commission do not produce an amicable settlement within 15 days. In accordance with these
terms the Danish authorities and the European Commission have been notified that the UK Government
considers this service to have manifestly, seriously and gravely infringed the Directive’s provisions on the
protection of children. A section 177 order comes into force 21 days after it is laid. This Order was laid before
Parliament on 30 July. It is subject to negative resolution. Eurotica Rendez VVous has however been granted
leave for judicial review on the basis that the Judge thought that there were complex issues that needed to be
substantially addressed. There is no date for a hearing at this time. In the past, four hard-core pornographic
satellite services - Red Hot Television, TV Erotica, Rendez-Vous Television and Satisfaction Club TV - have
already been proscribed in the United Kingdom (see IRIS 1997-4: 12 and IRIS 1996-10:18).

16

Department of Culture, Media and Sport, tel + 44 171 306 7743
Programme in Comparative Media Law and Policy - Oxford University

Stefaan Verhulst

PUBLICATIONS

Diesbach,Martin -Pay-TV
oder Free-TV: zur Zuldssigkeit
der verschliisselten Exklusiv-
libertragung sportlicher
Grossereignisse.-
Baden-Baden: Nomos 1998.-
210 S.-(Schriftenreihe des

Archivs fiir Urheber-, Film-,
Funk- und Theaterrecht (UFITA)
Bd., 147).-

ISBN 3-7890-5354-6. -DM 64

Foerstel, Herbert N.-Banned in
the media: a reference guide

to censorship in the press,
montion pictures, broadcasting,
and the internet.-Westport,

Conn.:Greenwood Press, 1998.-
ISBN 0-313-30245-6

Uwer, Dirk.-Medienkonzentration
und Pluralismussicherung im
Lichte des europdischen
Menschenrechts der
Pressefreiheit.-Berlin: Berlin
Verlag Arno Spitz, 1998.-732 S.-
ISBN 3-87061-770-5.-DM 98

AGENDA

Legal Aspects of Licensing

of Mass Media and Mass
Communications Organisation
in Russia and the West

11. & 13 December 1998
Organiser:

Moscow Media Law and Policy
Center

Venue: Moscow

October 1998 - Vol. IV - N° 9

Information & Registration:
Andrei Richter

e-mail: arichter@glasnet.ru
No registration fee,
language Russian translated
simultaneously into English

Film Finance and Distribution
30 November -

1 December 1998

Organiser: Hawksmere
Venue: London

Information & Registration:
Tel: +44 (0) 171 8248257

The 1998 European Television
Symposium

5 & 6 November

Organiser: asi

Venue: Kempinski Hotel Bristol,
Berlin

Information & Registration:

Tel.: +44 (0) 1822 618628

Fax: +44 (0) 1822 618629
e-mail: asi@dial.pipex.com



