IRIS newsletter

A publication
of the European Audiovisual Observatory

IRIS 2025-4

COUNCIL OF ELRDPE
European
Audiovisual

CONSEIL DE UELROPE




HEEH]

]

IRIS 2025-4

Publisher:

European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG

Tel. : +33 (0) 390 21 60 00
E-mail: obs@obs.coe.int
www.obs.coe.int

Comments and Suggestions to: iris@obs.coe.int

Executive Director: Susanne Nikoltchev

Maja Cappello, Editor * Sophie Valais, Amélie Lacourt, Olivier Hermanns, Justine
Radel, Deputy Editors (European Audiovisual Observatory)

Documentation/Press Contact: Alison Hindhaugh
Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10

E-mail: alison.hindhaugh@coe.int

Proofreading of machine translations:

Aurélie Courtinat ¢ Paul Green ¢ Marco Polo Sarl ¢ Nathalie Sturlese ¢ Erwin
Rohwer ¢ Sonja Schmidt « Ulrike Welsch

Proofreading of original texts:

Olivier Hermanns and Amélie Lacourt * Linda Byrne ¢ David Windsor ¢ Aurélie
Courtinat « Barbara Grokenberger

Web Design:

Coordination: Cyril Chaboisseau, European Audiovisual Observatory

ISSN 2078-6158
© 2025 European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

To promote inclusive language, we follow the guidelines of the Council of Europe.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


https://rm.coe.int/guidelines-for-the-use-of-language-as-a-driver-of-inclusivity/1680aec235

HEEH]

]

IRIS 2025-4

EDITORIAL

After the winter, the return of sunnier days often feels like freedom: we are finally
free from the cold, from the rain and from the gloom of early nightfall. This
month’s Newsletter, however, highlights another kind of freedom: freedom of
expression.

In the Netherlands, the courts upheld freedom of expression by refusing to
remove a public broadcaster’'s investigative programme, emphasising that
commercial companies must tolerate greater scrutiny when subjected to critical
journalism. Meanwhile, in France, the Conseil d’Etat overturned the Prime
Minister's ban on TikTok in New Caledonia, deeming it a disproportionate
restriction on freedom of expression. On the international stage, the European
Court of Human Rights ruled that Azerbaijan had violated Article 10 ECHR by
refusing to grant broadcasting licences, and the EU General Court dismissed
claims that the restrictions targeting Russian outlets violated internet service
providers' rights under EU law, since they were proportionate responses to
Russia's aggression and adequately justified by the Council.

Beyond these cases, there are other intriguing topics to explore: new Council of
Europe tools to combat hate speech, Italy’s first authorisations for FAST channels,
or the UK sanction over age verification failures.

And if you have a little more time, you can delve into our very last publication on
independent productions or our new tables on the independence of public service

media.

Enjoy the read!
Maja Cappello, Editor

European Audiovisual Observatory

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3


https://rm.coe.int/independent-production-study-2025/1680b52643
https://rm.coe.int/psm-tables-april-2025/1680b5436b
https://rm.coe.int/psm-tables-april-2025/1680b5436b

RIS 2025-4
;‘.-';‘:E‘_;

Table of content

COUNCIL OF EUROPE
Council of Europe publishes tools to facilitate the implementation of
CM/Rec(2022)16 on combating hate speech
European Court of Human Rights: radio licensing process in Azerbaijan not
prescribed by law
EUROPEAN UNION
ECJ dismisses claims that Council decisions and regulations targeting Russian
outlets violate internet service providers' rights under EU law
Commission Decision on the processing of personal data for the purpose of
supervision, investigation, enforcement and monitoring under the DSA
NATIONAL
[BE] CSA decides not to sanction broadcaster for failing to meet its obligations
to broadcast French-speaking Belgian works in 2023
[DE] AfD's urgent appeal against Berlin-Brandenburg media authority election
advert ban unsuccessful
[DE] Federal Supreme Court suspends proceedings on social networks’ liability
for memes with identical content pending ECJ ruling
[DE] ARD and ZDF continue extensive film funding under 15th film/television
agreement
[FR] Conseil d'Etat upholds ARCOM decision not to renew NR]J 12 and C8
licences
[FR] Prime Minister's TikTok ban in New Caledonia overturned as
disproportionate infringement of freedom of expression
[GB] Ofcom imposes £150,000 penalty on Word Network for airing potentially
harmful religious programming
[GB] Geo News violates Ofcom Boradcasting Code by excluding election
candidates and failing to list all names
[GB] Ofcom sanctions OnlyFans provider £1.05m over age verification failings
[IT] AGCOM grants first authorisations for FAST channels
[LU] Audiovisual media service failed to comply with due diligence obligation
[NL] The Dutch Media Authority publishes draft Policy Ruleon
the qualification of on-demand commercial media services
[NL] Court refuses to order removal of broadcaster’s investigative programme

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 4



HEEH]

]

IRIS 2025-4

INTERNATIONAL
COUNCIL OF EUROPE

Council of Europ efpubllshes to Is o facilitate the
|mplerr?entat|on of CM/Rec(2022)16 on combating hate
speec

Cesare Pitea
Council of Europe

The Council of Europe has published a compilation of promising practices on
combating hate speech at national level and a self-assessment tool to prevent
and combat hate speech focusing on the implementation of relevant aspects
of Recommendation CM/Rec(2022)16 on combating hate speech. The two
documents, prepared by an expert, were endorsed by the Steering Committee on
Media and Information Society (CDMSI) and the Steering Committee on Anti-
Discrimination, Diversity and Inclusion (CDADI).

The compilation highlights a range of promising practices by governments and
other key stakeholders, including media service providers and media
regulators, consistent with the recommendation during its early implementation
period, with a view to offering concrete guidance for further developing “good
practices” that fulfil the recommendation’s aims and objectives.

The self-assessment tool identifies actionable points across all key objectives
relevant to the implementation of CM/Rec(2022)16. Intended to prompt reflective
and critical conversations, it is organised into seven chapters in line with the
recommendation. Within the context of each chapter, a key objective and
relevant action areas are identified, to be read in conjunction with the related part
of the recommendation and its accompanying explanatory memorandum. A series
of reflective prompts under each action point is there to guide users towards a
critical appraisal of their existing practice, with suggested follow-up measures
highlighted beneath these. In this framework, the relevant self-regulatory or
regulatory bodies are encouraged to develop and implement a code of ethics for
journalists and media outlets. Such a code should include guidelines for reporting
on sensitive issues related to hate speech and encourage responsible journalism
that respects diversity and avoids stereotyping, with regular training sessions for
media professionals on these topics.

Compilation of promising practices on combating hate speech at national
level

https://rm.coe.int/prems-135524-gbr-2530-compilation-of-promising-practices-on-
combating-/1680b1ba50

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 5


https://rm.coe.int/prems-135524-gbr-2530-compilation-of-promising-practices-on-combating-/1680b1ba50
https://rm.coe.int/prems-135524-gbr-2530-compilation-of-promising-practices-on-combating-/1680b1ba50

@[
%, RIS 2025-4

i

Self-assessment tool to prevent and combat hate speech

https://rm.coe.int/prems-193324-gbr-2530-lay-out-of-the-self-assessment-tool-a5-
indd-rev/1680b2d3fe

Recommendation CM/Rec(2022)16

https://rm.coe.int/prems-083822-gbr-2018-recommendation-on-combating-hate-
speech-memorand/1680a70b12

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 6


https://rm.coe.int/prems-193324-gbr-2530-lay-out-of-the-self-assessment-tool-a5-indd-rev/1680b2d3fe
https://rm.coe.int/prems-193324-gbr-2530-lay-out-of-the-self-assessment-tool-a5-indd-rev/1680b2d3fe
https://rm.coe.int/prems-083822-gbr-2018-recommendation-on-combating-hate-speech-memorand/1680a70b12
https://rm.coe.int/prems-083822-gbr-2018-recommendation-on-combating-hate-speech-memorand/1680a70b12

{7
i

W, _IRIS 2025-4

=

AZERBAIJAN

European Court of Human Rights: radio licensing
process in Azerbaijan not prescribed by law

Tarlach McGonagle
Institute for Information Law (IVIiR), University of Amsterdam

In a judgment of 18 February 2025, the European Court of Human Rights (Third
Section) held unanimously that there had been a violation of Article 10 of the
European Convention on Human Rights (ECHR) in the case of Objective Television
and Radio Broadcasting Company and Others v. Azerbaijan. The case involved the
refusal by the National Television and Radio Council (NTRC) to grant the
applicants a broadcasting licence following a call for tenders.

In 2010, the NTRC announced a call for tenders for a broadcasting licence for the
103.3 FM radio frequency. The announcement set out a list of required documents
to be submitted as part of any bid for the frequency, but it did not specify any
preferences for the types of programmes to be broadcast. Three bids were
received; the applicants’ bid was unsuccessful. The NTRC informed the bidders
orally about the decision. The applicants requested a copy of the NTRC’s formal
decision and received, in response, a letter explaining that the winning bid - a
“purely news radio station” - would be a “novelty” vis-a-vis the existing radio and
television offer. The letter included a relevant excerpt from the minutes of the
NTRC meeting at which the outcome of the tender was decided.

In its consideration of the case, the European Court of Human Rights (the Court)
recalled that the third sentence of Article 10(1) ECHR, expressly allows states to
regulate broadcasting on their national territories by means of licensing schemes.
The granting of licences may be subject to criteria such as: “the nature and
objectives of a proposed station, its potential audience at the national, regional or
local level, the rights and needs of a specific audience and the obligations
deriving from international legal instruments”. The licensing process must provide
sufficient guarantees against arbitrariness in the application of licensing criteria,
including proper reasoning by the licensing authority of its decisions denying a
broadcasting licence. The Court referred to relevant existing case-law in this
regard, in particular, Glas Nadezhda EOOD and Elenkov v. Bulgaria (IRIS 2008-
1:1/1) and Meltex Ltd. and Movsesyan v. Armenia (IRIS 2008-8:1/1).

In this case, the Court was not convinced that the NTRC had provided the
applicants with (i) a duly reasoned decision (ii) within the time limit provided by
law (15 days). The Court found that the NTRC’s letter to the applicants stating
that the successful station would be a novelty did not amount to a duly reasoned
decision. The appended copy of its decision in the form of an extract from the
minutes of the meeting “contained no reasoning at all”. The Court also found that
the NTRC had not indicated a prior preference for a news station in the call for

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 7



o

IRIS 2025-4
{%

2

tenders, which made it unforeseeable for bidders that this would later be the
decisive criterion for the selection process. For the Court, by deciding at a later
stage in the procedure to heavily favour a single factor in awarding the licence,
the NTRC had “apparently exercised very wide, virtually unlimited discretionary
powers”.

As to the selection criteria outlined by the relevant national law, eg. technical
capabilities, staffing potential and broadcast concept, the Court found that it was
not clear which specific standards or indicators were used for the assessment or
what weighting was given to each of the criteria. All in all, the Court concluded
that the interference did not meet the ECHR requirement of lawfulness, as the
failure of the licensing authority to provide duly reasoned decisions does not
ensure adequate protection against arbitrary interference by a public authority
with the right to freedom of expression.

The Court proceeded to consider other allegations by the applicants pertaining to
the licensing process and outcome. First, it noted, critically, that NTRC members
are appointed directly by the president and “apparently without any public
consultative process or prior nomination or selection procedures”. This practice is
not in line with Council of Europe Committee of Ministers’ Recommendation
Rec(2000)23 to member states on the independence and functions of regulatory
authorities for the broadcasting sector. There was furthermore an undeclared
conflict of interest due to a family relationship between a member of the NTRC
and a member of the successful bidder. The business activities of the same NTRC
member, and those of her immediate family, also raised questions about whether
her NTRC membership was compatible with those business activities as some of
them were in the media sector. The Court referred again to Recommendation
Rec(2000)23 in this regard.

In light of all these considerations, the Court concluded that the interference with
Objective TV’s right to freedom of expression was not “prescribed by law”, thus
amounting to a violation of Article 10 ECHR, without any need to examine the
other requirements of Article 10(2) (legitimate aim and necessary in a democratic
society).

Objective Television and Radio Broadcasting Company and others v.
Azerbaijan, No. 257/12, 18 February 2025 -
ECLI:CE:ECHR:2025:0218JUD000025712

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-241829

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 8


https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-241829

RIS 2025-4
;‘.-';‘:E‘_;

EUROPEAN UNION

Commission Decision on the processing of personal
data for the purpose of supervision, investigation,
enforcement and monitoring under the DS

~_ Amélie Lacourt
European Audiovisual Observatory

On 31 March 2025, the European Commission adopted Decision (EU) 2025/628,
establishing internal rules for the European Commission’s handling of personal
data during supervisory, investigative, enforcement and monitoring activities
under the Digital Services Act (DSA). The decision aims to provide a balance
between effective regulatory enforcement and individual data protection rights. It
addresses in particular the rules to be followed by the Commission to inform data
subjects of the processing of their personal data (Article 4), as well as the
restriction of certain rights of data subjects (Article 3), under the General Data
Protection Regulation (GDPR).

The scope of the decision is set out in Article 2. The decision applies to personal
data processing involving various categories of individuals, including suspects,
victims, whistleblowers, informants, witnesses, staff of a business undertaking
and natural persons whose personal data is contained in the documents or other
media collected as part of supervision, investigation, enforcement and monitoring
pursuant to the DSA. The categories of personal data include identification data,
contact details, case involvement data and case-related data.

As outlined in Article 3, the decision also permits restrictions on data subjects’
rights, in particular regarding the right of access and the right to the rectification,
erasure and communication of personal data breaches, if the exercise of these
rights would:

- jeopardise the Commission’s supervisory, investigative, enforcement, and
monitoring activities;

- adversely affect the protection of the data subject or the rights or freedoms of
others;

- jeopardise the Commission’s cooperation with member states.

When the conditions for restrictions no longer apply, the Commission must lift
them and inform the affected individuals of the breach and about their rights (the
possibility of lodging a complaint with the European Data Protection Supervisor or
of seeking a judicial remedy in the Court of Justice of the European Union) and
reasons for previous restrictions (Article 8).

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 9



{7
% [RIS 2025-4
e

Restrictions must respect fundamental rights and freedoms laid down by the
Charter of Fundamental Rights of the European Union. Restrictions must be
necessary, proportionate and justified on a case-by-case basis. The Commission
must therefore document its reasoning for imposing restrictions and periodically
review their necessity. Periodic reports are also required under Article 7 to ensure
transparency and accountability.

Safeguards to prevent abuse and unlawful access to or transfer of personal data
are established in Article 9. They include technical and organisational measures
such as:

- a clear definition of roles, responsibilities, procedural steps and access rights;

- a secure electronic environment;

- thesecure storage and processing of paper documents;

- due monitoring of restrictions and a periodic review of their application.

The decision will take effect on 21 April 2025.

Commission Decision (EU) 2025/628 of 31 March 2025 laying down
internal rules concerning the provision of information to data subjects
and the restrictions of certain data-subjects’ rights in relation to the
processing of personal data by the Commission for the purpose of

supervision, investigation, enforcement and monitoring under
Regulation (EU) 2022/2065

https://eur-lex.europa.eu/eli/dec/2025/628/0j/eng

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 10


https://eur-lex.europa.eu/eli/dec/2025/628/oj/eng

{7
i

W, _IRIS 2025-4

=

ECJ dismisses claims that Council decisions and
requlations targeting Russian outlets violate internet
service providers' rights under EU law

o Eric Munch
European Audiovisual Observatory

On 26 March 2025, the General Court delivered its judgement in case T-307/22
opposing A2B Connect BV, BIT BV and Freedom Internet BV, three information
society operators established in the Netherlands, to the Council of the European
Union.

The case concerns the European Union's restrictive measures against Russia
following its actions destabilising Ukraine, particularly after the illegal annexation
of Crimea in 2014 and the full-scale invasion of Ukraine in 2022. The applicants
challenged specific EU Council decisions and regulations that restricted
broadcasting and advertising by certain Russian media outlets accused of
spreading propaganda supporting Russia’s military aggression.

The applicants sought annulment of Council Decision (CFSP)
2022/351 and Council Regulation (EU) 2022/350 (adopted on 1 March 2022),
which prohibited broadcasting content from certain Russian media outlets and
Council Decision (CFSP) 2022/884 and Council Regulation (EU) 2022/879 (adopted
on 3 June 2022), which extended the prohibition to advertising in content
produced by these media outlets.

The applicants argued that these measures violated their rights under EU law,
including their rights to freedom of expression and information, the
proportionality principles and the obligation to provide sufficient reasoning for the
measures. With regard to the admissibility of the complaint, the Council
contended that the applicants lacked standing under Article 263 TFEU to
challenge these acts because they were not directly affected by the contested
measures.

The General Court examined whether it had jurisdiction to review decisions
adopted under Article 29 TEU. While CFSP decisions are generally outside the
Court's purview, exceptions exist for monitoring compliance with Article 40 TEU
and reviewing legality under Article 275 TFEU.

With regard to admissibility, the Council and Commission claim that the
applicants, as internet service providers, are not directly concerned by the first
contested regulation, because they have only an indirect obligation to block
access to the websites of the media outlets subject to the restrictive measures at
issue. Under Article 263 TFEU, individuals must demonstrate direct and individual
concern or that they are part of a closed class affected by the act. The Court

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 11



i

%, RIS 2025-4
h

found that the applicants were not directly listed in the contested acts and had
failed to show how their rights were specifically infringed.

Concerning proportionality and freedom of expression, the Court acknowledged
that freedom of expression is a fundamental right but emphasised that it can be
restricted to safeguard public order and security. It upheld the Council’s argument
that prohibiting Russian propaganda was necessary to counter threats posed by
disinformation during wartime.

The Court also ruled that the Council had sufficiently justified its actions by citing
threats posed by Russian state-controlled media outlets to EU public order and
security.

Finally, the General Court dismissed the action as inadmissible due to the
applicants lacking standing under Article 263 TFEU and because they had failed to
demonstrate direct or individual concern regarding the contested measures.

Even in the event that it had been admissible, the Court found no substantive
grounds to annul the measures, holding that the restrictions on broadcasting and
advertising were proportionate responses to Russia's aggression and that the
Council had adequately explained its reasoning for adopting these measures.

JUDGMENT OF THE GENERAL COURT (First Chamber, Extended
Composition) - Case T-307/22

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A62022T]0307

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 12


https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:62022TJ0307

i
L
e

o

2 IRIS 2025-4

NATIONAL
BELGIUM

[BE] CSA decides not to sanction broadcaster for failing
to meet its obligations to broadcast French-speaking
Belgian works in 2023

o Eric Munch
European Audiovisual Observatory

In a decision of 27 March 2025, the Colléege d'autorisation et de contréle
(authorisation and supervision panel) of the Conseil supérieur de I'audiovisuel
(audiovisual regulatory body - CSA) announced that it did not consider it
appropriate to sanction the broadcaster Be TV SA for “failing to fulfil its
obligations to broadcast audiovisual works of French-speaking Belgian origin, in
breach of Article 4.2.2-1, § 1 of the decree on audiovisual media and video-
sharing services”.

In its decision, the panel stated that, in its opinion no. 100/2024 of 5 December
2024 on the fulfilment of the obligations of Be TV SA for the production of its
linear and non-linear television services during the 2023 financial year, it had
noted that the broadcaster had not complied with its obligation to offer a
minimum of 10% of French-speaking Belgian audiovisual works in its non-linear
television service. It had found that only 4.99% of the broadcaster’s eligible
catalogue had comprised French-speaking Belgian audiovisual works.

During its hearing before the panel on 10 February 2025, the broadcaster said it
was committed to protecting Belgian cinema. It said this support was
demonstrated in particular by its role as co-producer of more than 465 Belgian
films since 2014 and by the fact that it had founded the Magritte film awards
ceremony. It also said it was one of a small number of broadcasters to offer a
weekly programme dedicated to cinema, including Belgian cinema, and that its
VOD catalogue gave pride of place to Belgian films by highlighting them in several
places, including a “Made in Belgium” section.

On account of the pay-per-view nature of its service, the broadcaster claimed that
this support was motivated by editorial rather than financial reasons, as
evidenced by the fact that Belgian films and shorts were not particularly profitable
and that it faced tough competition from other platforms.

The broadcaster did not dispute the infringement but pointed out that it was
economic rather than structural in nature and could be explained by three
reasons. Firstly, the COVID crisis had drastically reduced film production in 2020
and 2021, significantly reducing the number of recent films available in 2023.
Secondly, its takeover by Orange in 2023 had put a heavy strain on its staff,

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 13



i

%{&%RIS 2025-4
making them less available to edit the catalogue. Thirdly, the general increase in
the number of films in the catalogue, designed to counter the decline in TVOD,
had inevitably reduced the proportion of Belgian films in the catalogue. The
broadcaster added that it had managed to increase the ratio of French-speaking
Belgian audiovisual works in its catalogue since 2024, in particular by increasing
the number of older Belgian films and including Belgian short films, and had
consistently exceeded the required 10% in all four quarters of the year.

The panel noted that the circumstances cited by the broadcaster had made it
“particularly difficult” to meet the quota for 2023. In view of these circumstances,
the broadcaster’s declared commitment to Belgian cinema, its good track record
and the efforts it had made from 2024 onwards to meet its obligation once again,
the panel decided it was not appropriate to sanction Be TV SA.

In its decision, the panel also noted that “the obligation imposed by decree in the
form of a proportion rather than a volume is also likely to disadvantage
broadcasters who offer a large number of films in their catalogue”.

Oeuvres européennes - Contréle annuel 2023 : Décision Be TV SA

https://www.csa.be/document/oeuvres-europeennes-controle-annuel-2023-decision-
betv/

European works: Annual inspection 2023: Be TV SA decision

https://www.csa.be/document/oeuvres-europeennes-controle-annuel-2023-decision-
betv/

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 14


https://www.csa.be/document/oeuvres-europeennes-controle-annuel-2023-decision-betv/
https://www.csa.be/document/oeuvres-europeennes-controle-annuel-2023-decision-betv/
https://www.csa.be/document/oeuvres-europeennes-controle-annuel-2023-decision-betv/
https://www.csa.be/document/oeuvres-europeennes-controle-annuel-2023-decision-betv/

IRIS 2025-4

:__.L'-'E';"'ﬁ"'::' 3
il

GERMANY

[DE] ARD and ZDF continue extensive film funding
under 15th film/television agreement

Christina Etteldorf
Institute of European Media Law

In mid-February 2025, Zweite Deutsche Fernsehen (ZDF) and the regional public
broadcasters that form the Arbeitsgemeinschaft der O&ffentlich-rechtlichen
Rundfunkanstalten der Bundesrepublik Deutschland (ARD) announced that they
would continue their extensive voluntary film funding programme. Together with
the German Filmférderungsanstalt (Film Support Agency - FFA), which is
responsible for film funding in Germany, ARD and ZDF have each signed the 15.
Film/Fernsehabkommen (15th film/television agreement).

According to Article 132 of the Filmférderungsgesetz (Film Support Act), public
broadcasters are obliged to pay a film levy amounting to 3% of their costs for the
broadcasting of cinema films from the year before last. This is included in the
funding provided by the FFA. However, the public broadcasters also participate
voluntarily in film funding through corresponding fixed-term agreements, through
which they add a significant top-up to mandatory funding. This year, ZDF is
providing the FFA with a total of EUR 7.8 million in cash payments, media services
and co-production funding. ARD will provide a total of around EUR 9.3 million
euros, meaning that the mandatory film levy will be voluntarily increased to EUR
5.5 million for a further year. For the first time, there will be a shift in favour of co-
production funding, which will be increased to EUR 4.8 million. This will also
ensure sufficient programme coverage for the public broadcasters. As in 2024,
the media services budget will remain at EUR 1.5 million.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 15



{7
i

W, _IRIS 2025-4

=

[DEAIAfD's urgent ap?eal against Berlin-Brandenburg
media authority election advert ban unsuccessful

Sandra Schmitz-Berndt
Institute of European Media Law

On 13 February 2025, the Verwaltungsgericht Potsdam (Potsdam Administrative
Court) rejected an urgent appeal by the Brandenburg division of the Alternative
fiar Deutschland (Alternative for Germany - AfD) party against an order by the
Medienanstalt Berlin-Brandenburg (Berlin-Brandenburg media authority - mabb)
prohibiting the unrestricted distribution and making available of one of the party’s
election commercials (case no. VG 11 L 74/25).

During the Brandenburg state parliament election campaign in September 2024,
AfD Brandenburg, assisted by Al, had created an election advert entitled *“
Wochenmarkt oder Drogenmarkt (...)” (Weekly market or drugs market (...)) and
distributed it on social media. The ad had depicted people with dark skin in
threatening poses and contained, among other things, a warning about foreign
infiltration. The mabb had therefore initiated a supervisory procedure under
media law and examined whether  the advert violated the
Jugendmedienschutzstaatsvertrag (state treaty on the protection of minors in the
media - JMStV). The Kommission fur Jugendmedienschutz (Commission for the
Protection of Minors in the Media - KJM), a body of the state media authorities, is
responsible for assessing possible breaches of the JMStV and acts on the mabb’s
behalf in such cases. It concluded that the commercial could impair the
development of children and young people under 16 pursuant to Article 5 JMStV
because it used sweeping stereotypes and thereby fuelled prejudices against
people with dark skin, which in turn could establish a basic mistrust among
children. Specifically, the advert was likely to impair the development of children
or young people into independent and socially responsible individuals. Under
threat of a fine of EUR 1,500 per video, an immediately enforceable injunction
was issued on 15 January 2025, preventing the continued distribution or making
available of the advert. In order to stop under-16s from watching it, the K|M
thought it would be sufficient to impose barriers that were commonly used to
block access by children. According to Article 5(3) JMStV, providers could fulfil
their obligation to prevent access by using technical means, including age
verification systems. However, since such systems could not stop users of the
social media channels in question distributing the advert, its distribution via these
channels should be avoided altogether.

In the above-mentioned decision, the administrative court denied the party the
requested emergency legal protection. It saw no reason to doubt the expert
assessment of the KJM. Weighing up the interests of the protection of minors on
the one hand and the fundamental right to freedom of expression and party
privilege on the other, it did not consider the mabb’s decision disproportionate
and therefore did not consider there to be any particular interest in suspending
the ban. AfD Brandenburg intends to take further action to contest the ban and
has lodged an appeal against the decision with the Oberverwaltungsgericht

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 16



RIS 2025-4
U

Berlin-Brandenburg (Berlin-Brandenburg higher administrative court). The
decision in the main proceedings is still pending.

VG Potsdam, 13.03.2025 - 11 L 74/25

https://dejure.org/dienste/vernetzung/rechtsprechung?Gericht=VG%20Potsdam&Da
tum=13.02.2025&Aktenzeichen=11%20L%2074%2F25

VG Potsdam, 13.03.2025 - 11 L 74/25

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 17


https://dejure.org/dienste/vernetzung/rechtsprechung?Gericht=VG Potsdam&Datum=13.02.2025&Aktenzeichen=11 L 74/25
https://dejure.org/dienste/vernetzung/rechtsprechung?Gericht=VG Potsdam&Datum=13.02.2025&Aktenzeichen=11 L 74/25

{7
i

W, _IRIS 2025-4

=

[DE] Federal Supreme Court suspends ﬁrpceedin s on
social networks’ liability for memes with identica
content pending EC]J ruling

Christina Etteldorf
Institute of European Media Law

In a decision of 18 February 2025, the Bundesgerichtshof (Federal Supreme Court
- BGH), Germany's highest civil court, suspended proceedings concerning the
liability of social networks for content that is identical or similar to content that
has already been declared illegal by a court. The BGH wants to review the
European Court of Justice’s decision in case C-492/23 (Russmedia Digital and
Inform Media Press), which also deals with the questions referred for a preliminary
ruling as to whether providers of hosting services are obliged to check the legality
of content before publishing it and whether they must take protective measures
to prevent copying and redistribution.

The proceedings concern a legal dispute between a well-known German politician
and the Facebook social network over a meme created by users and distributed
on the platform. The meme shows a photo of the politician with her full name and
the quote “Integration starts with you, as a German, learning Turkish”. However,
the politician never actually said these words. The original meme was removed
from Facebook at the politician’s instigation because it was indisputably a
dissemination of false facts. However, as is typical on social networks, the meme
and slightly modified versions of it were re-uploaded numerous times immediately
after the initial post. The politician took legal action and her claim was upheld by
the lower courts. The Landgericht Frankfurt (Frankfurt regional court), in a
decision later confirmed by the Oberlandesgericht (higher regional court) on
appeal, ordered Facebook to refrain from disseminating any content that was
“identical and similar in essence” to the meme reproduced in the court decision.
Facebook, which would therefore have to search its platform for similar memes
and remove them, lodged an appeal against this decision with the BGH. The
Frankfurt court allowed the appeal due to the fundamental importance of the
question of whether and under what conditions a hosting provider is obliged to
check and take action with regard to similar content. Facebook claimed to be
exempt from liability under provisions of the e-Commerce Directive that were still
relevant at the time of the decision but are now contained in the Digital Services
Act. Its main argument was that the instruction to remove content that was
“similar in essence” was too vague and technically impossible to implement. It
also claimed that the decision disregarded the risk to users’ freedom of
expression, since filtering content to such an extent might lead to “overblocking”.

The proceedings before the EC] now centre on the question of whether a hosting
service such as Facebook, if it is legally obliged to remove a post, can also be
obliged to remove posts that are identical or similar in essence, or whether this
would amount to an imposition of monitoring obligations prohibited by the e-
Commerce Directive (and the DSA). However, as this concerns a fundamental

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 18



e

%ﬁéRIS 2025-4
question of EU law and an affirmative answer would have significant
consequences in terms of platforms’ obligations, the BGH initially suspended the
proceedings in order to await the EC)’s decision in another pending case. The
request for a preliminary ruling submitted by a Romanian court in case C-
49/492/23 concerns an online marketplace operator’s liability for user content.
Without the plaintiff’s consent, a third party had placed in the online marketplace
an advert offering sexual services and containing the plaintiff’s photo. This advert
had also been redistributed by other users after being removed. The Romanian
court, which wanted to place extensive liability on the marketplace operator,
asked the ECJ, among other things, whether a hosting service was obliged to take
protective measures to prevent or restrict the copying and retransmission of the
content of adverts published through it. In his opinion of 6 February 2025,
Advocate General Szpunar said this was not the case. Nevertheless, he added
that the hosting provider should take appropriate organisational and technical
measures to ensure the security of processing of personal data vis-a-vis third
parties, which had also been raised in the order for reference.

Urteil des LG Frankfurt 2-03 O 188/21

https://www.rv.hessenrecht.hessen.de/bshe/document/LARE220002783

Judgement of the Frankfurt Regional Court 2-03 O 188/21

Schlussantrage des Generalanwalts in der Rs. C-49/492/23

https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=295080&pageln
dex=0&doclang=DE&mode=Ist&dir=&occ=first&part=1&cid=8945122

Opinion of the Advocate General in Case C-49/492/23

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 19


https://www.rv.hessenrecht.hessen.de/bshe/document/LARE220002783
https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=295080&pageIndex=0&doclang=DE&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=8945122
https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=295080&pageIndex=0&doclang=DE&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=8945122

% IRIS 2025-4

FRANCE

[FR] Cons e|I d'Etat upholds ARCOM decision not to
renew NRJ 12 and C8 licences

Amélie Blocman
Légipresse

NRJ 12 and C8 asked the Conseil d'Etat (Council of State) to annul the decision
taken by the Autorité de régulation de la communication audiovisuelle et
numérique (French audiovisual regulator - ARCOM) not to renew their digital
terrestrial television licences on the grounds that it had exceeded its powers.
They also requested the annulment of ARCOM’s decision to grant licences to
Ouest-France TV and CMI France, as well as its decision not to allocate all the
frequencies mentioned in the call for applications after the Canal Plus group
announced it was removing its pay-TV channels from DTT and withdrawing the
applications of its four channels that had been among the 15 pre-selected.

With regard to the decision not to award all the licences mentioned in the call for
applications, the Conseil d'Etat pointed out that the withdrawal of the four
channels announced by the Canal Plus group had been a new development for
ARCOM, occurring six days before its decision to award the frequencies, and that
it had not been in a position to assess at such short notice the economic
consequences that the immediate award of four additional licences to free DTT
channels might have on the balance of the sector. Consequently, it had not
infringed the provisions of the Law of 30 September 1986 by not immediately
increasing the number of licences granted to such channels and by issuing only
11 of the 15 licences mentioned in the call for applications.

However, the Conseil d'Etat considered that ARCOM should launch a new public
consultation and impact study without delay, in accordance with the conditions
set out in Article 31 of the Law, in order to decide whether the economic situation
of the sector favoured the launch of a call for applications for the four licences
that had not been awarded or whether, on the contrary, the process should be
postponed for two years, renewable once, from the expiry of the existing licences
concerned.

With regard to ARCOM'’s assessment of the applications, the Conseil d'Etat noted
that under Articles 29 and 30-1 of the Law of 30 September 1986, it was ARCOM’s
responsibility to assess the comparative merits of the applications received in the
light, in particular, of their contribution to pluralism and diversity of operators and
to the production and distribution of French and European works, their impact on
competition, the prospects for their financing and their ability to comply with their
legal obligations. Contrary to what the applicants had suggested, these provisions
thus defined criteria that were objective, transparent, favourable to competition,
non-discriminatory and proportionate. They therefore did not infringe the
objectives of Article 45 of the aforementioned Directive of 11 December

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 20



i
L
e

o

2 IRIS 2025-4

2018[PG1] .

In the present case, ARCOM had authorised the broadcasting of the services BFM
TV, CMI TV, CNews, CStar, Gulli, LCI, OFTV, Paris Premiere, TFX, TMC and W9 in its
decisions of 11 December 2024. It was clear from the documents in the files that,
in the light of the applications received and the other existing DTT channels,
many of which were general-interest channels, ARCOM had sought to select
channels that would increase the diversity of the types of programmes and
content offered and that it had therefore favoured, in particular, applications with
a specific theme, such as news, music, documentaries or regional representation,
or targeting a specific audience, such as young people, through dedicated
formats.

In the case of C8, which enjoyed a high audience share on DTT, was not a
traditional terrestrial channel, and, according to ARCOM, offered a large volume of
live, original programmes that were not as diverse as those of its competitors, the
Conseil d’Etat considered that the regulator was legally entitled to take into
account the channel’s repeated breaches of its legal and contractual obligations
committed in recent years, particularly with regard to respect for human rights,
protection of minors and control of its programmes. These failings cast doubt on
the channel’s ability to meet its obligations. Finally, since its creation 20 years
previously, the channel had suffered chronic and significant losses, while the
growth plan set out in its application was not consistent with its past results or the
future outlook for the advertising sector.

With regard to NR] 12, ARCOM noted that it planned to devote most of its airtime
to TV dramas, including many repeats, and entertainment, genres that were
already well represented on DTT, as well as teleshopping, to which the channel
already devoted more than 1,000 hours per year. In addition, its commitment to
broadcast original programmes was substantially inferior to that of other
candidates. Lastly, the forecast growth in advertising revenue for NRJ 12, which
had only posted a positive net result in one financial year since its creation,
contrasted with both the decline in its audience share, including among the young
audience that it targeted, and the outlook for the advertising sector.

The Conseil d’Etat also ruled that, taking into account the specific features of
each project and its comparison of all the applications, ARCOM had not acted
illegally when assessing the merits of the applications from CMI TV, OFTV, TFX,
TMC and W9. The requests submitted by C8 and NRJ 12 were rejected.

While the nine channels that were already present on DTT and had their
frequencies renewed remain accessible, C8 and NR] 12 ceased broadcasting on 1
March. Viewers will be able to access the two new channels, T18 and OFTV, from
6 June and 1 September 2025 respectively.

CE, 19 février 2025, n° 499823, 500009, Sociétés NRJ 12 et NRJ Group, C8[]

https://www.conseil-etat.fr/fr/arianeweb/CE/decision/2025-02-19/499823

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 21


https://www.conseil-etat.fr/fr/arianeweb/CE/decision/2025-02-19/499823

=9

f
}

% IRIS 2025-4

i

CE, 19 February 2025, no. 499823, 500009, NRJ 12 and NRJ Group, C8

#

https://www.conseil-etat.fr/fr/arianeweb/CE/decision/2025-02-19/499823

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 22


https://www.conseil-etat.fr/fr/arianeweb/CE/decision/2025-02-19/499823

{7
i

W, _IRIS 2025-4

=

[FR] Prime Minister’s TikTok ban in New Caledonia
overturned as disproportionate infringement of freedom
of expression

Amélie Blocman
Légipresse

La Quadrature du net, the Ligue des droits de I'nomme, residents of New
Caledonia and others asked the Conseil d’Etat (Council of State), on the grounds
of abuse of power, to annul the French prime minister’s decision of 14 May 2024
to interrupt access to the online public communication service TikTok in New
Caledonia due to exceptional circumstances. The prime minister lifted this
measure on 29 May 2024. At the same time, a decree issued by the Council of
Ministers on 15 May 2024 declared a state of emergency in New Caledonia with
effect from the same day. This ended 12 days later, in accordance with the
provisions of Article 2 of the Law of 3 April 1955 relating to the state of
emergency.

The Conseil d’Etat, recalling the applicable legal framework, stated that, in view of
the infringements of the freedom of communication of thoughts and opinions,
freedom of expression and all the other rights and freedoms fostered by an online
public communication service, in particular the right to private and family life and
freedom of trade and industry, the administrative authority could not decide,
other than in cases provided for by law, to interrupt access to such a service.
However, it could resort to such a measure in exceptional circumstances if it was
essential to meet the needs of the moment. In this context, a complete
interruption of the service in question could only be lawfully imposed on a
temporary basis, provided that there was no technical means of immediately
taking alternative measures that were less intrusive of the rights and freedoms in
question, and that the ban was imposed for a period not exceeding that required
to seek out and implement such measures.

In the present case, the provisions of Article 11(ll) of the Law of 3 April 1955,
which allow the Minister of the Interior to take any measure to block any online
public communication service that incites or glorifies acts of terrorism, did not in
principle prevent the prime minister from implementing, as from 15 May 2024,
simultaneously with the state of emergency, the decision taken the previous day
to block access to TikTok for reasons other than the fight against terrorism,
provided that in view of the exceptional circumstances in New Caledonia, none of
the other measures provided for by the Law of 3 April 1955, nor any measures
that could be taken under ordinary law, were likely to meet the needs of the
moment.

At a time when New Caledonia was experiencing particularly serious public order
disturbances, TikTok was used to disseminate content that incited the use of
violence and spread very rapidly thanks to the algorithms it used. The prime
minister, having established that the use of this service was likely to aggravate

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 23



o

IRIS 2025-4
%

o .

the situation and compromise the restoration of public order, was entitled, in view
of the exceptional circumstances prevailing at the time, and in the absence of
other technical means immediately available, to suspend the TikTok service for a
specified period not exceeding that necessary to find and implement, where
appropriate in conjunction with the service provider, alternative measures making
it possible to achieve the objective sought and less prejudicial to the rights and
freedoms in question, such as, in particular, the blocking of certain network
functions. Under the contested decision, however, the service was completely
interrupted for an indefinite period, linked solely to the continuation of public
disorder, without being conditional on the impossibility of implementing
alternative measures. The applicants were found to be justified in arguing that the
prime minister had thereby disproportionately infringed freedom of expression,
freedom to communicate ideas and opinions and freedom of access to
information.

Since the applicants were entitled to request its annulment, the prime minister’s
decision of 14 May 2024 suspending access to TikTok in New Caledonia was
therefore annulled.

Conseil d'Etat, ler avril 2025, n° n°494511,494583, 495174, La
Quadrature du net et a.

http://www.conseil-etat.fr/fr/arianeweb/CE/decision/2025-04-01/494511

Conseil d'Etat, 1 April 2025, no. 494511,494583, 495174, La Quadrature du net et
al.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 24


http://www.conseil-etat.fr/fr/arianeweb/CE/decision/2025-04-01/494511

{7
i

W, _IRIS 2025-4

=

UNITED KINGDOM

[GB] Geo News violates Ofcom Boradcasting Code by
excluding election candidates and failing to list all
names

Julian Wilkins
Wordley Partnership

Ofcom received three complaints regarding the Geo News current affairs
programme "Aapas Ki Baat" (the programme), which aired on 25 June 2024, in the
run-up to the UK General Election on 4 July 2024. The complaints concerned
interviews with Labour Party and independent candidates from the Birmingham
Ladywood, Hall Green, and Moseley constituencies, while failing to include other
candidates from those constituencies. The opportunity to take part in the
programme was not offered to all the candidates, and a full list of candidates
standing for election in each featured constituency was not listed. These failures
were found to be a breach of Rules 6.9 and 6.10 of Ofcom’s Broadcasting Code.

The licence for Geo News is held by Geo TV Ltd (the Licensee). Geo News is an
Urdu news and current affairs channel aimed at the Pakistani community in the
UK. Ofcom’s decision and the Licensee’s response to the complaints are based on
a revised translation of the programme’s transcript as the broadcast language
was in Urdu.

The programme included interviews with Labour and other independent
parliamentary candidates but a number of other political party candidates such as
Conservative, Liberal Democrats and the Green Party were not given the
opportunity to be interviewed for the programme. Further, during the programme
there was no summary list of candidates standing in the respective parliamentary
constituencies listed in the programme. However, during the interviews there
were incidental references to various other political parties standing in the
election.

Rule 6.9 of the Ofcom Broadcasting Code states:

If a candidate takes part in an item about his/her particular constituency, or
electoral area, then the broadcasters must offer the opportunity to take part in
such items to all candidates within the constituency or electoral area representing
parties with previous significant electoral support or where there is evidence of
significant current support. This also applies to independent candidates. However,
if @ candidate refuses or is unable to participate, the item may nevertheless go
ahead.

Rule 6.10 of the Ofcom Broadcasting Code states:

Any constituency or electoral area report or discussion after the close of
nominations must include a list of all candidates standing, giving first names,

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 25



o

IRIS 2025-4
{%

o .

surnames and the name of the party they represent or, if they are standing
independently, the fact that they are an independent candidate. This must be
conveyed in sound and /or vision.

The Licensee explained that due to the small size of the production team (three in
total) and the pressure they were under, the producer “mistakenly assumed that
a list of all the other candidates” had been included in the programme. The
Licensee also stated that the names would have appeared on screen had it not
been for a technical error and the challenges of the day.

The Licensee further argued that Rules 6.9 and 6.10 were not applicable, as this
was an inadvertent technical issue rather than a deliberate violation of the rules.
The Licensee claimed that, given the steps, including further training by its
production team, taken to prevent future errors and the negligible audience
impact, there was no breach of impartiality or fairness during the election period,
and that the matter should be considered resolved. The Licensee claimed that the
audience was null and the error and any harm was "purely theoretical".

Ofcom acknowledged the breach was not deliberate and that the Licensee had
taken steps to avoid a repeat of the violation of the Broadcasting Code. Also,
Ofcom took account of the provisions of Article 10 of the European Convention on
Human Rights relating to freedom of expression. Ofcom also noted that the
Licensee had in other broadcasts included a full list of candidates in a
constituency.

However, Rule 6 of the Broadcasting Code had been introduced to comply with
section 93 of the Representation of People Act 1983 (as amended) to ensure all
candidates were properly represented in any broadcast or at least had the
opportunity.

The Licensee had on this occasion omitted political parties and their candidates
with significant political support. The purpose of the Broadcasting Code, including
rule 6.9 and 6.10, was to prevent any political party gaining an unfair advantage
over other candidates contesting the same election irrespective of audience size.
Rules 6.9 and 6.10 were basic requirements during the coverage of a political
election, and as a consequence, Ofcom ruled that the Licensee had indeed
violated Rules 6.9 and 6.10.

Ofcom Broadcast and on Demand Bulletin, issue 517

https://www.ofcom.org.uk/siteassets/resources/documents/about-
ofcom/bulletins/broad-bulletins/2025/517/aapas-ki-baat-geo-news-25-june-2024-
19.00.pdf?v=391992

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 26


https://www.ofcom.org.uk/siteassets/resources/documents/about-ofcom/bulletins/broad-bulletins/2025/517/aapas-ki-baat-geo-news-25-june-2024-19.00.pdf?v=391992
https://www.ofcom.org.uk/siteassets/resources/documents/about-ofcom/bulletins/broad-bulletins/2025/517/aapas-ki-baat-geo-news-25-june-2024-19.00.pdf?v=391992
https://www.ofcom.org.uk/siteassets/resources/documents/about-ofcom/bulletins/broad-bulletins/2025/517/aapas-ki-baat-geo-news-25-june-2024-19.00.pdf?v=391992

{7
i

W, _IRIS 2025-4

=

[GB] Ofcom imposes £150,000 penalty on Word
Network for airing potentially harmful religious
programming

Alexandros K. Antoniou
University of Essex

On 11 March 2025, the UK’s communications regulator, Ofcom, imposed a
financial penalty of £150,000 on Word Network Operating Company Inc. for
serious breaches of the UK Broadcasting Code. The decision follows the broadcast
of two episodes of Peter Popoff Ministries on The Word Network in May 2023,
which included repeated claims that a product called "Miracle Spring Water" could
cure serious illnesses and resolve financial problems. Ofcom concluded that these
programmes breached rules relating to harm and offence, religious exploitation,
and undue promotion. In addition to the fine, Ofcom directed The Word Network
not to repeat the offending programmes and to broadcast a summary of Ofcom'’s
findings.

The nature of the breach

The programmes in question, aired on 9 and 10 May 2023, featured televangelist
Peter Popoff and included multiple direct invitations for viewers to request free
"Miracle Spring Water". The broadcasts displayed prominent on-screen QR codes
and contact numbers alongside testimonials from individuals claiming miraculous
health recoveries and financial windfalls attributed to the water or Popoff's
ministry. Ofcom identified these <claims as potentially harmful and
unsubstantiated. Among the more concerning statements were assertions that
the water had cured lung cancer, diabetes, and brought about recovery from drug
addiction, or led to unexpected financial gains. These messages were not
challenged or qualified in any way, and no medical or financial disclaimers were
provided.

Broadcasting Code violations

The broadcasts at issue breached three specific provisions of the Broadcasting
Code: first, Rule 2.1 (Harm and Offence), namely that broadcasters must apply
generally accepted standards to protect the public from harmful material. Ofcom
found that the unqualified medical and financial claims presented a high risk of
harm, particularly to vulnerable audiences. The implication that "Miracle Spring
Water" could serve as an alternative to conventional treatment or financial
planning was deemed especially problematic. Second, Rule 4.6 (Religious
Programming), namely that religious content must not improperly exploit the
audience’s susceptibilities. Given the religious framing of the messages and the
authority attributed to Popoff as a religious figure, Ofcom found a significant risk
that vulnerable viewers might be manipulated by unchallenged claims into taking
ill-advised actions; and third, Rule 9.4 (Commercial References) which prohibits
the promotion of products or services in programmes, irrespective of whether
they are offered in return for payment or not. The programmes here clearly

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 27



{7
i

W, _IRIS 2025-4

=

promoted the "Miracle Spring Water" through visual and verbal references,
constituting undue promotion even though the product was ostensibly free.

The contraventions of Rules 2.1, 4.6 and 9.4 represented particularly serious
failures of compliance. The regulator’s decision is grounded in its duties under the
Communications Act 2003, which requires the regulator to further citizens’
interests in relation to communications matters and consumers’ interests in
relevant markets. The ruling also reflects Ofcom’s responsibilities as a public
authority under the Human Rights Act 1998, including balancing the broadcaster’s
rights to freedom of expression (Article 10) and religion (Article 9) with the
imperative to protect public health and prevent exploitation. Ofcom found that the
content in question went beyond protected religious expression, crossing into
claims that could cause real-world harm to viewers’ physical health or financial
well-being.

Ofcom’s responses to the licensee’s representations

The Word Network, a US-based broadcaster holding a UK licence, submitted that
its audience understands the "Miracle Spring Water" as symbolic, i.e., a spiritual
tool, not a medical treatment or cure. It argued that viewers would not see the
water as a substitute for professional advice. Ofcom rejected this view,
underlining that the broadcasts presented the product in unequivocal, literal
terms, often reinforced by Popoff himself, and offered no disclaimers or
alternative viewpoints. Viewers, especially those facing health or financial
hardship, could reasonably understand the claims as fact-based, not merely faith-
based.

The Word Network also claimed it lacked creative or editorial control over the
Popoff programmes and was unaware of past regulatory actions concerning
similar content. Ofcom dismissed this argument, stating that as a licensee, The
Word Network is fully responsible for content broadcast under its UK licence.
Moreover, previous decisions involving Popoff’'s programming (with some
involving similar claims) were publicly available and should have been considered
by the Network.

Sanctions, remedial actions and cooperation

Ofcom imposed three separate sanctions: (a) a £150,000 financial penalty,
determined to reflect the seriousness of the breaches, ensure deterrence, and
incentivise future compliance; (b) a direction not to repeat the programmes to
prevent future harm to viewers; and (c) a direction to broadcast Ofcom’s findings
to inform audiences and acknowledge the breach publicly.

Ofcom considered revoking the licence but opted against it, noting that although
two programmes were in violation, these were The Word Network’s first breaches
of the Code and that the network had since taken steps to prevent recurrence.

The financial penalty was set with regard to Ofcom’s Penalty Guidelines, the
seriousness and nature of the breaches, the potential for viewer harm (actual or
potential, incl. any increased cost incurred by consumers), and the licensee’s

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 28



o

IRIS 2025-4
{%

failure to take adequate steps to prevent or mitigate the risk. While the financial
gain from the broadcast was limited, Ofcom noted that the promotional nature of
the content meant it could result in indirect financial benefits to Peter Popoff
Ministries.

After the Breach Decision, The Word Network took several steps to improve
compliance, including negotiating content changes with Peter Popoff Ministries;
terminating the contract relating to the Ministries series; and implementing new
broadcast software to prevent UK transmission of specific global content.
However, Ofcom expressed concern over the broadcaster’s initial unwillingness to
provide requested contractual information and its limited understanding of UK
regulatory standards. The broadcaster only submitted key documents after
receiving a formal Direction from Ofcom.

Ofcom’s ruling emphasises the regulator’'s strict approach to unsubstantiated
claims in religious and health-related programming. It is particularly relevant for
broadcasters that carry third-party religious content or operate from outside the
UK jurisdiction but hold UK licences. The decision also reflects Ofcom’s increased
scrutiny of material that targets potentially vulnerable audiences (whether due to
health, economic hardship, or religious belief) and the importance of applying due
editorial oversight even to paid or externally-produced content. Broadcasters are
reminded through this decision that religious expression does not override the
requirement to protect audiences from harm or exploitation, and that promotional
content must be clearly separated from editorial programming.

Overall, the ruling against The Word Network marks a significant enforcement
action under the Broadcasting Code and reaffirms Ofcom’s expectation that
broadcasters take full responsibility for the content they transmit and ensure
compliance, particularly when handling sensitive issues like health, faith, and
personal finances.

Ofcom Decision on Word Network Operating Company Inc

https://www.ofcom.org.uk/siteassets/resources/documents/about-
ofcom/bulletins/content-sanctions-and-adjudications/sanction-decision-the-word-
network-operating-company.pdf?v=392397

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 29


https://www.ofcom.org.uk/siteassets/resources/documents/about-ofcom/bulletins/content-sanctions-and-adjudications/sanction-decision-the-word-network-operating-company.pdf?v=392397
https://www.ofcom.org.uk/siteassets/resources/documents/about-ofcom/bulletins/content-sanctions-and-adjudications/sanction-decision-the-word-network-operating-company.pdf?v=392397
https://www.ofcom.org.uk/siteassets/resources/documents/about-ofcom/bulletins/content-sanctions-and-adjudications/sanction-decision-the-word-network-operating-company.pdf?v=392397

{7
i

W, _IRIS 2025-4

=

[GB] Ofcom sanctions OnlyFans provider £1.05m over
age verification failings

Alexandros K. Antoniou
University of Essex

On 27 March 2025, the UK’s communications regulator, Ofcom, imposed a
financial penalty of GBP 1.05 million on Fenix International Limited, the company
behind OnlyFans, following an investigation into its age assurance practices. The
penalty stems from Fenix’s failure to provide accurate and complete responses to
two statutory information requests concerning its age verification systems on the
adult content platform.

Following an investigation launched in May 2024 under the video-sharing platform
(VSP) framework (introduced in 2020 by Part 4B of the Communications Act
2003), Ofcom determined that Fenix had twice submitted inaccurate information
in response to formal data requests concerning the platform’s age assurance
systems, namely tools designed to prevent access by users under 18 to restricted
material, including pornography.

Specifically, the company had misrepresented the "challenge age" setting (used
to flag potentially underage users) as 23, when in fact it had been set to 20. To
clarify the concept of "challenge age", one might compare it to the practice used
at a nightclub entrance: anyone who appears younger than a certain cautious
threshold age, e.qg., 23, is required to present identification before entry, whereas
those clearly appearing older may enter freely. Likewise, OnlyFans’ facial
estimation technology sets a similar threshold. Prospective users estimated to be
younger or equal to this set "challenge age" must provide additional verification
to confirm they are above the minimum age of 18. The elevated threshold is
intended to catch those who may be mistakenly judged as over 18 by the
technology, adding a buffer of caution to protect minors. In this case, the failings
at issue affected Ofcom’s regulatory oversight and resulted in the inclusion of
incorrect data in the authority’s first transparency report on VSPs in October 2022
(see IRIS 2023-1:1/18).

The investigation focused on Fenix’'s compliance with duties under sections
368Y(3)(b) and 368710(6) of the Communications Act, which require VSP
providers to supply complete and accurate information within a reasonable time
frame when requested by the regulator. Ofcom concluded that Fenix had failed to
meet these obligations, thereby undermining its ability to assess and report on
OnlyFans’ safeguarding measures for underage users.

As a result, on 26 March 2025, Ofcom imposed a financial penalty of £1.05 million
on Fenix. This figure reflects a 30% reduction in recognition of the company’s
acceptance of the findings and its decision to settle the case. In assessing the
severity of the penalty, Ofcom considered the prolonged duration of non-
compliance, the size and resources of the provider, the impact on regulatory

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 30



e

%, RIS 2025-4
e
processes (including the additional work to issue a note of correction for the
error), and the delayed reporting of the contravention (it took Fenix over two

weeks to self-report the issue to Ofcom).

Previously, in February 2025, Ofcom had decided to close parts of its initial
investigation, including issues relating to the implementation of age assurance
measures under section 368Z1(2) of the 2003 Act and broader cooperation duties
under section 368Y(3)(c) of the same. Although it is unclear why no findings on
these issues were made, Ofcom has nevertheless reserved the right to reopen
these lines of inquiry should further evidence arise.

Overall, although the VSP regime has now been repealed (see IRIS 2023-6:1/25)
and will ultimately be superseded by the new regime introduced by the Online
Safety Act 2023 (OSA), this enforcement action highlights Ofcom’s commitment to
ensuring transparency and accountability in the online audiovisual environment,
particularly with respect to measures aimed at protecting minors from harmful
content in digital spaces. Notably, the OSA equips Ofcom with wide-ranging
powers to compel the provision of information necessary for fulfilling its online
safety functions, with potential criminal liability for non-compliance, including for
senior management. With this in mind, the £1.05 million fine against the OnlyFans
provider signals that regulated entities are expected to respond to statutory
requests with accuracy and urgency.

This case also draws attention to Part 5 of the OSA, which introduces a dedicated
framework for online pornography services, mandating the use of "highly
effective" age assurance mechanisms. Given that Ofcom launched a targeted
enforcement programme in January 2025 to evaluate such measures, the
outcome of this investigation indicates a growing regulatory focus on platforms
falling within this scope. Following its earlier £1.875 million sanction against
TikTok in July 2024 for inadequate responses concerning its parental control
safety features, Ofcom continues to show that compliance failures, especially
those linked to child safety, are likely to be met with firm regulatory
conseguences.

Ofcom fines provider of OnlyFans £1.05 million

https://www.ofcom.org.uk/online-safety/protecting-children/ofcom-fines-provider-of-
onlyfans-1.05-

million?utm medium=email&utm campaign=0fcom%20fines%20provider%200f%?2
00nlyFans%20105%20million&utm_content=0fcom%20fines%20provider%200f%?2
00nlyFans%20105%20million+CID 51c74d6cd6d3ff2e3bbb058d30ff9a5a&utm sou
rce=updates&utm term=Visit%200ur%20news%20centre

Enforcement programme to protect children from encountering
pornographic content through the use of age assurance

https://www.ofcom.org.uk/online-safety/protecting-children/enforcement-
programme-to-protect-children-from-encountering-pornographic-content-through-
the-use-of-age-assurance/

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 31


https://www.ofcom.org.uk/online-safety/protecting-children/ofcom-fines-provider-of-onlyfans-1.05-million?utm_medium=email&utm_campaign=Ofcom fines provider of OnlyFans 105 million&utm_content=Ofcom fines provider of OnlyFans 105 million+CID_51c74d6cd6d3ff2e3bbb058d30ff9a5a&utm_source=updates&utm_term=Visit our news centre
https://www.ofcom.org.uk/online-safety/protecting-children/ofcom-fines-provider-of-onlyfans-1.05-million?utm_medium=email&utm_campaign=Ofcom fines provider of OnlyFans 105 million&utm_content=Ofcom fines provider of OnlyFans 105 million+CID_51c74d6cd6d3ff2e3bbb058d30ff9a5a&utm_source=updates&utm_term=Visit our news centre
https://www.ofcom.org.uk/online-safety/protecting-children/ofcom-fines-provider-of-onlyfans-1.05-million?utm_medium=email&utm_campaign=Ofcom fines provider of OnlyFans 105 million&utm_content=Ofcom fines provider of OnlyFans 105 million+CID_51c74d6cd6d3ff2e3bbb058d30ff9a5a&utm_source=updates&utm_term=Visit our news centre
https://www.ofcom.org.uk/online-safety/protecting-children/ofcom-fines-provider-of-onlyfans-1.05-million?utm_medium=email&utm_campaign=Ofcom fines provider of OnlyFans 105 million&utm_content=Ofcom fines provider of OnlyFans 105 million+CID_51c74d6cd6d3ff2e3bbb058d30ff9a5a&utm_source=updates&utm_term=Visit our news centre
https://www.ofcom.org.uk/online-safety/protecting-children/ofcom-fines-provider-of-onlyfans-1.05-million?utm_medium=email&utm_campaign=Ofcom fines provider of OnlyFans 105 million&utm_content=Ofcom fines provider of OnlyFans 105 million+CID_51c74d6cd6d3ff2e3bbb058d30ff9a5a&utm_source=updates&utm_term=Visit our news centre
https://www.ofcom.org.uk/online-safety/protecting-children/ofcom-fines-provider-of-onlyfans-1.05-million?utm_medium=email&utm_campaign=Ofcom fines provider of OnlyFans 105 million&utm_content=Ofcom fines provider of OnlyFans 105 million+CID_51c74d6cd6d3ff2e3bbb058d30ff9a5a&utm_source=updates&utm_term=Visit our news centre
https://www.ofcom.org.uk/online-safety/protecting-children/enforcement-programme-to-protect-children-from-encountering-pornographic-content-through-the-use-of-age-assurance/
https://www.ofcom.org.uk/online-safety/protecting-children/enforcement-programme-to-protect-children-from-encountering-pornographic-content-through-the-use-of-age-assurance/
https://www.ofcom.org.uk/online-safety/protecting-children/enforcement-programme-to-protect-children-from-encountering-pornographic-content-through-the-use-of-age-assurance/

%, RIS 2025-4

i

TikTok fined £1.875 million for providing inaccurate data on safety
controls

https://www.ofcom.org.uk/online-safety/protecting-children/tiktok-fined-1.875m-for-
providing-inaccurate-data-on-safety-controls

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 32


https://www.ofcom.org.uk/online-safety/protecting-children/tiktok-fined-1.875m-for-providing-inaccurate-data-on-safety-controls
https://www.ofcom.org.uk/online-safety/protecting-children/tiktok-fined-1.875m-for-providing-inaccurate-data-on-safety-controls

L RIS 2025-4

ITALY

[IT] AGCOM grants first authorisations for FAST
channels

. Francesco Di Giorgi
Autorita per le garanzie nelle comunicazioni (AGCOM)

On 19 March 2025, AGCOM (ltaly’s Communications Authority) issued the first two
Italian authorisations for the provision of audiovisual media services via
alternative communication networks (excluding digital terrestrial and satellite
broadcasting) to Fast Channel Network S.r.l. for the channels “Soap Latino” and
“Soap Turco”.

These are free, linear television channels classified as FAST (Free Ad-Supported
Streaming Television) channels, which operate over the Internet protocol (IP) and
are, therefore, exclusively accessible via Internet-connected TVs.

The authorisation process was conducted in accordance with Article 4 of the
regulation adopted under Resolution No. 295/23/CONS. This regulation governs
the issuance of authorisation titles for the provision of audiovisual and radio
media services via satellite, alternative electronic communication networks, and
on-demand services. Specifically, it stipulates that FAST channels must obtain
authorisation based on each individual programming schedule they offer.

The newly introduced regulation underwent a consultation process and aims to
establish a uniform framework for all media service providers, regardless of the
transmission medium. However, it still recognises the intrinsic differences
between audiovisual content providers and radio broadcasters, thereby
incorporating this new category of media services within its regulatory scope.

In particular, under Article 4 of the regulation, FAST channels must be authorised
based on their specific programming schedules. Consequently, all audiovisual
media service providers operating FAST channels, including those already
available on Italian smart TVs, will be required to obtain specific authorisation
from AGCOM for each programming schedule they offer.

This regulatory development marks a significant step forward in the free
streaming market, aligning FAST channels with other regulated television services
and laying the foundation for their structured growth in Italy.

Moreover, this decision underscores the innovative role of FAST channels in
audiovisual content consumption and the necessity of integrating them within the
broader regulatory framework governing audiovisual media services.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 33



RIS 2025-4
U

Delibera 80/25/CONS "Autorizzazione per la fornitura di servizi di media
audiovisivi lineari su piattaforma internet alla societa Fast Channels
Network-FCN S.r.l. (Servizio di media audiovisivo SOAP LATINO)"

https://www.agcom.it/provvedimenti/delibera-80-25-cons

Resolution 80/25/CONS ‘Authorisation for the provision of linear audiovisual media
services on an Internet platform to the company Fast Channels Network-FCN S.r.1.
(SOAP LATINO audiovisual media service)’

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 34


https://www.agcom.it/provvedimenti/delibera-80-25-cons

{7
i

W, _IRIS 2025-4

=

LUXEMBOURG

[LU] Audiovisual media service failed to comply with
due diligence obligation

Justine Radel-Cormann
European Audiovisual Observatory

Luxembourg-based company CLT-UFA S.A., Hungarian Broadcasting Division,
notified the on-demand audiovisual media service RTL+ (VOD) to the Luxembourg
authorities, thereby granting jurisdiction to the country’s regulator.

RTL+ broadcasts programmes in Hungary, including the scripted reality show Valé
Vilag.

On 18 July 2024, RTL+ broadcast an episode of the Valé Vildg programme in
which a male contestant engaged in unwanted physical touching, including of a
female contestant’s private parts, reflecting clear physical coercion of the female
contestant. The male contestant, who persisted in his actions despite clear verbal
protests from the victim, was subsequently excluded from the programme.

On 9 August 2024, the Media Council of the Hungarian media regulator (NMHH)
lodged a complaint with the Autorité Luxembourgeoise Indépendante de
I’Audiovisuelle (Luxembourg Independent Authority for Audiovisual Media - ALIA),
alleging that, by broadcasting this episode of Valé Vildg, RTL+ had failed to
comply with the Hungarian law on freedom of the press and basic rules governing
media content.

As regards the provider’'s obligations, in particular with regard to respect for
human dignity, Luxembourg law applies to the case since CLT-UFA S.A. and RTL+
are under the jurisdiction of the Luxembourg authorities. The programme in
question was therefore examined under the Luxembourg law on electronic media,
Article 26bis of which requires audiovisual media service providers to respect and
protect human dignity, prohibiting any content that incites violence or hatred on
any of the grounds set out in Article 21 of the EU Charter of Fundamental Rights.

RTL+ cited the fact that the female contestant had reacted playfully to the male
contestant’s actions and that the programme had been broadcast to a small
audience (at 2am) of adult subscribers. Finally, it argued that the contestant’s
exclusion should not be interpreted as an implicit recognition of an infringement
of human dignity, but rather as an internal sanction for the programme's failure to
comply with its own rules.

The ALIA handed down its decision on 17 March 2025. It stated that the incident
amounted to degrading treatment within the meaning of Article 3 of the European
Convention on Human Rights and Article 4 of the EU Charter of Fundamental
Rights. Treatment is degrading when it is likely to arouse in the victim a feeling of

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 35



@

%, IRIS 2025-4
e

fear, anguish and inferiority capable of humiliating and debasing the victim, which
was the case here.

In addition, the episode conveyed an unhealthy image of relations between men
and women. The broadcast trivialised such behaviour, reinforcing stereotypes that
suggested that physical coercion and lack of consent were tolerable or harmless
for women, who were reduced to the status of sexual objects.

RTL+ had breached its duty of care by failing to censor this scene, by
broadcasting it and by making the episode available on its VOD service.

Consequently, the broadcast of this episode constituted an attack on human
dignity within the meaning of Article 26bis of the Luxembourg law on electronic
media. The ALIA ordered CLT-USA S.A. to pay a fine of EUR 25,000.

Décision DEC009/2025-P026/2024 du 17 mars 2025 du Conseil
d’administration de I’Alia

https://alia.public.lu/wp-content/uploads/2025/03/D009-2025 P026-
2024 RTL ValoVilagl2 ECsite.pdf

Decision DEC009/2025-P026/2024 of 17 March 2025 of the ALIA board of directors

https://alia.public.lu/wp-content/uploads/2025/03/D009-2025 P026-
2024 RTL ValoVilagl2 ECsite.pdf

Loi du 27 juillet 1991 sur les médias électroniques

https://legilux.public.lu/eli/etat/leg/10i/1991/07/27/n1/consolide/20240805

Law of 27 July 1991 on electronic media

https://legilux.public.lu/eli/etat/leg/10i/1991/07/27/n1/consolide/20240805

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 36


https://alia.public.lu/wp-content/uploads/2025/03/D009-2025_P026-2024_RTL_ValoVilag12_ECsite.pdf
https://alia.public.lu/wp-content/uploads/2025/03/D009-2025_P026-2024_RTL_ValoVilag12_ECsite.pdf
https://alia.public.lu/wp-content/uploads/2025/03/D009-2025_P026-2024_RTL_ValoVilag12_ECsite.pdf
https://alia.public.lu/wp-content/uploads/2025/03/D009-2025_P026-2024_RTL_ValoVilag12_ECsite.pdf
https://legilux.public.lu/eli/etat/leg/loi/1991/07/27/n1/consolide/20240805
https://legilux.public.lu/eli/etat/leg/loi/1991/07/27/n1/consolide/20240805

{7
i

5 _IRIS 2025-4

=

NETHERLANDS

[NL] Court refuses to order removal of broadcaster’s
Investigative programme

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IVIR)

On 19 March 2025, the Rechtbank Den Haag (District Court of The Hague)
delivered an important ruling on investigative journalism reporting on commercial
companies. The Court refused an application to prevent further broadcast of an
episode of a public broadcaster’s investigative programme on a Dutch-based
company involved in the international oil industry, holding that such a commercial
company must tolerate a “greater level of criticism” when it is the subject of
“critical” investigative-journalism reporting.

The case arose on 16 March 2023, when the investigative current affairs
programme Zembla, of the Dutch public broadcaster BNNVARA, broadcast an
episode investigating an alleged international network that was evading
international sanctions placed on the Iranian government. The programme delved
into a Dutch-based oil company. Prior to the broadcast, the broadcaster sent
detailed questions to the company, seeking comment on its financing, but
received no response, and proceeded with the broadcast. Following the
broadcast, the company initiated legal proceedings against BNNVARA, seeking to
have the programme removed from the public broadcaster’s website, prohibit its
further publication, and sought damages over allegations that it violated
sanctions legislation.

The District Court first set out that the case involved two conflicting rights: the
broadcaster’s right to freedom of expression under Article 10 of the European
Convention on Human Rights (ECHR), and the company’s right to protection of its
reputation, guaranteed under Article 8 ECHR. The Court also emphasised that it
had taken into account that the case involved reporting by the media, and in the
context of freedom of expression, the media is of “special significance”. The
media has an important social function, in particular as a “public watchdog” that
exposes matters and “contributes to the public's right to receive (critical)
information”. Further, the Court recognised that the issue that the programme
sough to highlight - “sanction evasion” - is a matter of public interest, and there
must be “ample room” for the broadcaster to address this subject.

Crucially, the Court then turned to specific allegations made, and noted that the
programme had not stated that the company was “guilty of violating the
sanctions law”. However, the programme did “clearly link” the company to
“sanctions evasion”, and the question for the Court was whether these
statements had a “sufficient factual basis”. Importantly, the Court ruled that the
broadcaster “had a sufficient factual basis for the position it took” in the
broadcast, and its conclusions were based on “various sources”, including

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 37



o

IRIS 2025-4
;‘.-’E

interviews with security and sanctions law experts, who “each have a great deal
of knowledge” of international sanction evasion. The Court also noted that the
broadcaster provided “sufficient scope for a response to the broadcast, with “all
core findings from the investigation” presented to the company “prior to the
broadcast” and the company was “given sufficient time to respond to them”.
Further, the programme had provided “sufficient nuance” in the broadcast,
making it clear to the viewer “that the issue is complicated and nuanced”, and it
is therefore not “immediately certain” there were violations of sanctions
legislation. Finally, the Court emphasised that as a commercial enterprise that is
“active in (among others) the international oil and gas industry”, the company
must tolerate a “greater level of criticism” when it is the subject of “critical”
investigative-journalism reporting.

As such, the Court held that the broadcast did not act unlawfully against the
company, and dismissed the application. The Court also ordered the company to
pay the legal costs of the broadcaster.

Rechtbank Den Haag, ECLI:NL:RBDHA:2025:4367, 19 maart 2025

https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBDHA:2025:4367

District Court of The Hague, ECLI:NL:RBDHA:2025:4367, 19 March 2025

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 38


https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBDHA:2025:4367

{7
i

W, _IRIS 2025-4

=

[NL] The Dutch Media Authority publishes draft Policy
Rule on the qualification of on-demand commercial
media services

Valentina Golunova
Maastricht University

On 4 March 2025, the Dutch Media Authority (Commissariaat voor de Media)
published the draft 2025 Policy Rule on the qualification of on-demand
commercial media services (draft 2025 Policy Rule). It will replace the previous
policy rule adopted in 2022 (2022 Policy Rule).

Both the 2022 Policy Rule as well as the draft 2025 Policy Rule are based on the
Dutch Media Act of 2008 (the Act), which was amended in 2020 in the course of
the implementation of revised Directive 2010/13/EU of the European Parliament
and of the Council of 10 March 2010 on the coordination of certain provisions laid
down by law, regulation or administrative action in member states concerning the
provision of audiovisual media services (Audiovisual Media Services Directive).
Recital 3 of the revised Audiovisual Media Services Directive noted that channels
or any other audiovisual services under the editorial responsibility of a provider
can constitute audiovisual media services in themselves, even if they are offered
on a video-sharing platform which is characterised by the absence of editorial
responsibility. Accordingly, the 2022 Policy Rule established that in addition to
more conventional media institutions making audiovisual media content available
on their own platforms (for instance, Netflix and Disney+), on-demand
commercial media services may also be provided by those offering such content
via third-party video platform services, such as YouTube and TikTok (video
uploaders). A service qualifies as an on-demand commercial media service if, in
addition to falling within the definition of Article 3.29a of the Act, it also meets the
criteria set out under the policy rule. Article 3.29b of the Act also stipulates that
all providers of on-demand commercial media services must notify the Media
Authority when they start, change or terminate the provision of their service.
However, the 2022 Policy Rule established that video uploaders must register
their media service with the Media Authority and will be actively supervised by it
only if they answer all questions in the decision tree included in the annex to the
policy rule in the affirmative. This exemption was aimed at relieving small-scale,
non-professional video uploaders from extensive administrative or financial
obligations. The questions included in the decision tree of the 2022 Policy Rule
were as follows:

1. Do you have an account on YouTube, TikTok or Instagram?

2. Do you have at least 500,000 followers or subscribers on one of those
accounts?

3. On your account with 500,000 or more followers or subscribers, have you
posted at least 24 videos in the past 12 months?

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 39



i

%, RIS 2025-4
h
4. Do you earn money, do you receive products or services, or do you obtain any
other advantage as a result of the creation and/or posting of videos on your

account?

5. Does the advantage referred to in step 4 accrue to a business that you have
registered with the Chamber of Commerce?

The draft 2025 Policy Rule aims to amend the decision tree by eliminating
the question concerning the number of followers or subscribers. As a result, a
larger group of video uploaders with their media service will fall under the active
supervision of the Media Authority. However, video uploaders with fewer than
100,000 followers or subscribers will be exempted from reporting obligations as
well as the obligation to pay supervisory fees on a yearly basis. Such video
uploaders must comply with all other relevant obligations under the 2008 Media
Act. The upcoming amendments seek to ensure a more level playing field within
the Dutch media landscape.

The Dutch Media Authority also announced a public consultation to seek input
from stakeholders in the field of audiovisual media services. The insights collected
will be used to revise the draft policy rule before publication in the Government
Gazette (Staatscourant).

Beleidsregel kwalificatie commerciéle mediadiensten op aanvraag 2025

https://www.cvdm.nl/nieuws/commissariaat-opent-consultatie-van-beleidsregel-
kwalificatie-commerciele-mediadiensten-op-aanvraag-2025/

2025 Policy Rule on the qualification of on-demand commercial media services

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 40


https://www.cvdm.nl/nieuws/commissariaat-opent-consultatie-van-beleidsregel-kwalificatie-commerciele-mediadiensten-op-aanvraag-2025/
https://www.cvdm.nl/nieuws/commissariaat-opent-consultatie-van-beleidsregel-kwalificatie-commerciele-mediadiensten-op-aanvraag-2025/

£

2

@ IRIS 2025-4

g

A publication
of the European Audiovisual Observatory

European
Audiovisual
i, Observatory

COMSEIL IDE L ELURCHEE




