
IRIS newsletter

IRIS 2024-8



Publisher:

European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG

Tel. : +33 (0) 3 90 21 60 00
Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int
www.obs.coe.int

Comments and Suggestions to: iris@obs.coe.int

Executive Director: Susanne Nikoltchev

 

Maja Cappello, Editor • Sophie Valais, Amélie Lacourt, Justine Radel, Deputy
Editors (European Audiovisual Observatory)

Documentation/Press Contact: Alison Hindhaugh

Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10

E-mail: alison.hindhaugh@coe.int

Translations:

Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-ordination) • Paul Green •
Marco Polo Sarl • Nathalie Sturlèse • Brigitte Auel •   Erwin Rohwer • Sonja
Schmidt • Ulrike Welsch

Corrections:

Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-ordination) • Sophie
Valais and Amélie Lacourt • Linda Byrne • Glenn Ford • David Windsor • Aurélie
Courtinat •  Barbara Grokenberger  

Web Design:

Coordination: Cyril Chaboisseau, European Audiovisual Observatory
ISSN 2078-6158

© 2024 European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

 

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



EDITORIAL
 

The summer holidays provide an ideal opportunity to disconnect from work or
even to engage in a digital detox. This newsletter may serve as a good back-to-
school update, to help you catch up with the numerous media developments that
have occurred over the sunny season.

Online platforms have recently had their fair share of attention with the CJEU
dismissing ByteDance's attempt to overturn the European Commission's
designation of TikTok as a gatekeeper, while the platform also committed to
permanently withdraw its TikTok Lite Rewards programme from the EU. Other
platforms experienced their own share of scrutiny: in the Netherlands, the courts
ruled on the suspension of an online news outlet from YouTube’s monetisation
programme and X was at the centre of a "shadowbanning" case, for silently hiding
a user's account from search suggestions. For its part, Instagram was temporarily
blocked in Türkiye.

The broadcasting sector, particularly public service media (PSM), saw notable
developments too with a decision by the Italian regulator about hidden
advertising, and Slovakia's new Act on Public Broadcasting. In Austria, the reform
of the ORF law to ensure the independence and pluralism of the PSM, as
mandated by the Constitutional Court, is more than ever at the centre of
discussions.

I have no doubt that everyone will find something of interest in this month’s
edition, which also features the initiation of proceedings by the European
Commission regarding the failure to appoint Digital Service Coordinators, Poland's
progress on transposing the CDSM Directive, and the Council of Europe's newly
released report on the metaverse.

Enjoy the read!

 

 

Maja Cappello, Editor

European Audiovisual Observatory

 

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



Table of content
COUNCIL OF EUROPE

The Council of Europe and IEEEL publish a joint report on "The Metaverse and its
Impact on Human Rights, the Rule of Law, and Democracy"

European Court of Human Rights: Boronyák v. Hungary
European Court of Human Rights: Ukraine v. Russia (re Crimea)

EUROPEAN UNION
Infringement proceedings against six EU member states for their failure to

designate digital services coordinators
[EU] TikTok to permanently withdraw TikTok Lite rewards programme from the

EU
Rule of Law Report 2024, including media freedom and pluralism
Bytedance’s action dismissed by the CJEU

NATIONAL
[AT] Austrian Constitutional Court mandates reform of ORF law to ensure

independence and pluralism
[DE] Berlin Administrative Court rules on regional advertising ban
[DE] First national dispute settlement body for online platforms established
[DE] European Commission criticises planned reform of youth media protection

law in Germany
[FR] ARCOM clarifies monitoring of TV and radio channels’ respect for pluralism
[FR] RSF case review: ARCOM urges CNews to meet pluralism obligations
[FR] Meta breached contract by closing Facebook account of historian who

denounced Daesh abuses
[IT] AGCOM defines icon to access digital terrestrial television channels
[IT] AGCOM sanctions RAI for hidden advertising during the Sanremo Festival
[IT] AGCOM adopts regulations on out-of-court dispute resolution bodies and

trusted flaggers under Articles 21 and 22 DSA
[MD] Media subsidy fund
[NL] District Court of Amsterdam rules that X has violated the DSA and the

GDPR by “shadowbanning” its user
[NL] Online news outlet’s proceedings over suspension from YouTube

monetisation programme
[NL] Public broadcaster’s interview using false pretences seriously violated

journalistic standards
[PL] Amendments to the Polish Copyright and Related Rights Act and

transposition of the DSM Directive
[SK] The Act on the public broadcaster enters into force
[TR] Türkiye blocks access to Instagram for nine consecutıve days
[US] Disney, Fox and Warner’s alliance in sports streaming blocked by District

Court decision

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 4



INTERNATIONAL
COUNCIL OF EUROPE

The Council of Europe and IEEEL publish a joint report
on "The Metaverse and its Impact on Human Rights, the
Rule of Law, and Democracy"

Cesare Pitea
Council of Europe

The report entitled "The Metaverse and its Impact on Human Rights, the Rule of
Law, and Democracy", jointly developed by the Council of Europe and the Institute
of Electrical and Electronics Engineers (IEEE) Standards Association under the
Council of Europe Digital Partnership and launched at the EuroDIG (European
Dialogue on Internet Governance) Conference last June, is now publicly available
for download.

The report examines how the metaverse could reshape our societies and the
associated benefits, risks and challenges. Drawing on insights from over 50
international experts, the report underscores the need for a human-centric
approach to metaverse development.

The term "metaverse" has transitioned from literary fiction to describe an
emerging set of technologies aiming to build a vast, interconnected network of
real-time 3D virtual worlds and environments. The vision of the metaverse
imagines it as a unified virtual universe, integrating all digital worlds, including
gaming platforms, alongside and in connection with the physical world, allowing
an unlimited number of users to navigate seamlessly between them. A key aspect
of this is the reliance on new forms of human-machine interfaces, which bridge
experiences between the real world and virtual spaces through extensive and
advanced data collection and processing.

The report is intended to guide policymakers and stakeholders through the
complexities of the evolving landscape of virtual realities. It enhances their
understanding of the metaverse’s potential applications and benefits, while also
addressing the risks associated with its development and use. The report explores
the implications for human rights, the rule of law, and democracy, which the
Council of Europe will continue to assess to promote relevant policies. It
represents the initial step in considering how the Council of Europe can contribute
to developing legal frameworks for this emerging technology.

To protect human rights, the rule of law, and democracy, the report concludes
with several areas for consideration. It calls for developing a shared

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 5



understanding of the metaverse, mapping its ecosystem, technologies, and
stakeholders, and creating inclusive frameworks to assess its impacts on human
rights for example as well as assessing environmental risks. Shaping the
metaverse's future should involve diverse stakeholders and reflect shared values.
Ensuring accessibility, safety, and inclusion for vulnerable groups is essential,
alongside prioritising children's rights through age-appropriate design. It also
highlights the need to address challenges in enforcing the rule of law, particularly
in relation to proprietary content and control over user access.

Key decisions that need to be made at this early stage centre around several
unresolved questions, including:

- What are the terms used to describe the metaverse and what is understood by
them?

- How much can the metaverse impact our lives, societies and the values we live
by, and if that is so transformative, what are the societal values on which we want
to base the design of the metaverse?

- How different is the metaverse in the issues it brings from known technologies
and environments such as previous iterations of the internet, AI, gaming and
social platforms? What can we learn from the way issues in these areas were
addressed?

- Are existing legal frameworks enough to safeguard human rights, the rule of law
and democracy, or are new ones needed? Should we move towards international
regulation or other global governance models and are regional or domestic
regulation and approaches enough? Can the metaverse self-regulate, or is hard
law needed? And, if the answer is both, for which areas is what approach more
appropriate? Should regulation be technology-specific or principle/outcome/risk-
based?

- ﻿What do jurisdiction, supervision and enforcement look like and what are the
roles and responsibilities of governments, technology and platform providers and
users themselves?

- How can we build an inclusive, democratic and responsible metaverse that does
not violate, but rather promotes, the exercise of human rights, the rule of law and
democracy?

These questions lay the groundwork for ongoing discussions about how to
responsibly develop and govern the metaverse.

The Council of Europe is building upon the report's findings to advance its efforts.
Under its terms of reference for 2024-2025, the Steering Committee on Media and
Information Society (CDMSI) is currently developing a feasibility study that
explores the challenges and implications of content and behaviour moderation in
immersive realities (XR technologies), with a focus on the rights to freedom of
opinion, thought, and expression. The study will assess whether, and to what
extent, existing legal frameworks – such as the European Convention on Human

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 6



Rights, Council of Europe standards, and other European regulations – are
adequate to address these concerns, or whether new measures are necessary.

The Metaverse and its Impact on Human Rights, the Rule of Law, and
Democracy

https://rm.coe.int/the-metaverse-and-its-impact-on-human-rights-the-rule-of-law-
and-democ/1680b178b0

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 7

https://rm.coe.int/the-metaverse-and-its-impact-on-human-rights-the-rule-of-law-and-democ/1680b178b0
https://rm.coe.int/the-metaverse-and-its-impact-on-human-rights-the-rule-of-law-and-democ/1680b178b0


HUNGARY

European Court of Human Rights: Boronyák v. Hungary
Dirk Voorhoof

Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

The European Court of Human Rights (ECtHR) delivered an interesting judgment
on the impact of the right to freedom of expression under Article 10 of the
European Convention on Human Rights (ECHR) within private relations and the
positive obligation of the authorities to safeguard the right to freedom of
expression and information in contractual relations.

The ECtHR unanimously found that imposing a fine on an actor for having
disclosed confidential information about the terms of his contract with a TV
company, did not violate the actor’s freedom of expression. The Court held that
the dissemination of the information in question could be restricted by contractual
confidentiality obligations to protect business interests in the audiovisual sector.

The agency contract concerned Gergely Boronyák's acting in a television series
which was produced by Media Services and Support Trust Fund, a State-owned
company. The contract contained a confidentiality clause by which the TV actor
agreed not to disclose any confidential business information covered by the
agreement, including data and information related to the principal and its
partners, its ownership and business connections, media service activities,
programme production, the actors of the series or to any other persons who
received fees for their contribution to the series. Under the terms of the
agreement, besides any payment of damages, the TV actor was to pay a penalty
of HUF 10 000 000 , approximately EUR 26 000 if he breached the obligation of
confidentiality, unless the production company had agreed to the disclosure of
confidential information.

The production company retained the right to terminate the contract at any time
unilaterally. Apparently, due to the low interest in the television series, its
production ended a year later and the TV production company terminated
the contract with Boronyák. About one and a half years later, Boronyák gave an
interview to investigative journalists concerning the contract and the TV series,
including about the fees he had received from the TV production company.
Following court proceedings in Hungary, he was ordered to pay HUF 10,000,000
and the production company’s legal expenses.

Relying on Article 10 ECHR, Boronyák complained that the penalty was
disproportionate. He also submitted that the information he had disclosed had
been public-interest information, which was already in the public domain: an
investigative internet portal specialising in publishing public-interest information,
in particular about public expenditure, had succeeded in obtaining access to

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 8



information about the production costs of the TV series and to various documents
about the termination of the production. Boronyák argued that the national courts
had paid no heed to the circumstances of the disclosure or to the fact that the
information had been of public interest as it concerned payments from public
funds. The Hungarian Government, in essence, submitted that the restriction of
Boronyák’s free speech had been prescribed in the contractual provision, which
he had voluntarily agreed to, and which had been in compliance with the relevant
provisions of the Civil Code on contractual obligations.

Regarding the general principles applicable, the ECtHR reiterated that in case of
disputes involving freedom of expression in the context of professional
relationships, the protection of Article 10 ECHR extends to the workplace in
general. Article 10 ECHR is not only binding in the relations between an employer
and an employee when those relations are governed by public law, but may also
apply when they are governed by private law. Indeed, the genuine and effective
exercise of freedom of expression does not depend merely on the State’s duty not
to interfere, but may require positive measures of protection, even in the sphere
of relations between individuals. In certain cases, the State has a positive
obligation to protect the right to freedom of expression, even against interference
by private persons. Therefore, the ECtHR had to ascertain whether, in the present
case, the Hungarian judicial authorities, in upholding the claims of the production
company, had adequately secured Boronyák’s right to freedom of expression as
guaranteed by Article 10 ECHR in the context of contractual relations and
balanced it against the right of the TV company to the protection of its
commercial interests.

The ECtHR first observed that Boronyák did not argue that he was seeking to
uncover any wrongdoing by the TV company, and therefore it does not find it
necessary to enquire into the kind of issues which have been central to its case-
law on whistleblowing (contrast Halet v. Luxemburg, IRIS 2023-4:1/23). Next, the
ECtHR took note of the fact that the parties themselves determined the scope of
their obligations set out in the agency contract and that  Boronyák voluntarily and
knowingly agreed to the non‑disclosure clause, waiving his right to release
information about the terms of the contract. However, the voluntary nature of the
contract was not the sole factor relied upon by the domestic courts as justification
for allowing the restriction on Boronyák’s right to freedom of expression. Rather
than automatically upholding the confidentiality obligation and the ensuing
penalty by relying on the parties’ freedom to enter into contracts, the domestic
courts analysed the implications of the clause for free speech and the public’s
access to information of public concern, to weigh up the conflicting interests of
the contracting parties.

The ECtHR accepted that Boronyák relied on the public interest in disclosing
information about State budget expenditure to justify the publication of specific
terms of his contract. Indeed, the conduct of private parties, such as companies,
who also inevitably and knowingly lay themselves open to scrutiny of their acts
can, in certain situations, constitute information of public concern. However, the
disclosure of public-interest details cannot be assessed independently of the duty

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 9



of confidentiality or of secrecy which has been breached.

The ECtHR considered that the public interest in disclosure of confidential
information decreases depending on whether the information disclosed relates to
unlawful acts or practices, to reprehensible acts, practices or conduct, or to a
matter that sparks a debate, giving rise to controversy as to whether or not there
is harm to the public (see Halet v. Luxembourg,  IRIS 2023-4:1/23). The ECtHR
referred in this connection to the relative weight of the public interest in the
information disclosed in the present case, regarding the fact that it concerned
neither unlawful acts nor reprehensible practices, but merely the individual terms
of Boronyák’s contract.

The disclosure of confidential information by Boronyák was not an indispensable
way of securing the availability of information to enable a debate on matters of
public interest, the more because the entities managing the State budget were
under a statutory obligation to disclose such data upon request. The domestic
courts granted journalists’ requests, ordering the TV company to release the
requested information about the budget of the television series. Still, the ECtHR
accepted that the confidentiality as stipulated in the contract with Boronyák’s
was, generally speaking, necessary for the company’s business operations.

Lastly, the ECtHR considered that the penalty imposed in an amount equivalent to
approximately EUR 26,000 could appear high in view of the circumstances of the
disclosure of the information in question, but was justified because of the
particularly serious nature of the breach of contractual obligations.

Therefore, the ECtHR discerned no strong reasons that would require it to
substitute its own view for that of the domestic courts and to set aside the
balancing exercise. It found that the Hungarian judicial authorities struck a fair
balance between Boronyák’s interest in free speech, on the one hand, and the TV
company’s interest in the protection of its business secrecy, on the other hand,
thus acting within their margin of appreciation. Accordingly, there has been no
violation of Article 10 ECHR.

Judgment by the European Court of Human Rights, First Section, in the
case Boronyák v. Hungary, Application no.  4110/20, 20 June 2024.

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-234265

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 10

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-234265


RUSSIAN FEDERATION

European Court of Human Rights: Ukraine v. Russia (re
Crimea)

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

In its judgment in the case of Ukraine v. Russia, the Grand Chamber of the
European Court of Human Rights (ECtHR) highlighted the repression of freedom of
expression and media freedom in Russia-occupied Crimea since 27 February
2014. The Court’s finding of systemic violations of Article 10 of the European
Convention on Human Rights (ECHR) is part of other gross or large-scale
violations by Russia of several provisions of the ECHR and its additional Protocols,
including of Article 2 (right to life), Article 3 (prohibition of inhuman treatment),
Article 5 (prohibition of unlawful deprivation of liberty), Article 9 (freedom of
religion) and Article 11 (freedom of peaceful assembly and association).

The Ukrainian Government’s complaints under Article 10 ECHR concerned, in
particular, the alleged existence of an administrative practice of suppression of
non-Russian media, including the closure of Ukrainian and Tatar television
stations. The Ukrainian Government submitted that since the annexation of
Crimea by Russia, legal issues regarding freedom of speech, information policy
and the provision of information and communication on the territory of
“temporarily occupied regions” had been unlawfully regulated by legal
instruments of the Russian Federation.

The complaint also included “intimidation and harassment of journalists perceived
as critical of the Russian occupation” and violation of the rights of political
prisoners. The Russian authorities maintained before the ECtHR that the
allegations by the Ukrainian Government were unsubstantiated. They stated that
the Crimean authorities had taken an active role in supporting the development of
public broadcasting, allowing all citizens, irrespective of their national
background, to actively participate in the decision-making process and receive
information in their native language without any restrictions.

In its assessment, the ECtHR recaps the general principles established in its case
law concerning pluralism in the audiovisual media (Centro Europa 7 S.r.l. and Di
Stefano v. Italy, IRIS 2012-7/2  and NIT S.R.L. v. the Republic of Moldova, IRIS
2022-6:1/13). With regard to the general principles concerning the question on
whether an interference is “necessary in a democratic society”, the ECtHR
referred to its case-law, in particular to Animal Defenders International v. the
United Kingdom (IRIS 2013-6/1) and Delfi AS v. Estonia (IRIS 2015-7/1). The ECtHR
also referred to its admissibility decision in which it found that the incidents and
conclusions noted by several IGOs and NGOs (e.g. the UN HRC Concluding
Observations of 2015 and the 2014 Human Rights Watch Report) provided

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 11



sufficient prima facie evidence of the administrative practices curtailing media
freedom and journalists’ rights: in March 2014 all Ukrainian television channels
were shut down and the only Ukrainian-language newspaper (Krymska) was
banned from distribution. In addition, some Tatar-language media outlets were
denied either re-registration or licences to operate in accordance with Russian
Federation legislation and had to cease operations on the peninsula. Official
“warnings” by officers of the Federal Security Service of the Russian Federation
(FSB) and the Crimea prosecutor’s office often preceded the closing down of a
media outlet on the basis that its views, articles or programmes were deemed
“extremist”, for example, for the use of the terms “annexation”, and “temporary
occupation”.

For that purpose, the authorities used Russia’s "vaguely worded and overly broad
anti-extremism legislation" to pressure Crimean Tatar media outlets into ceasing
criticism of Russia’s “occupation” of Crimea. The IGOs and NGOs also reported
harassment and intimidation of journalists, while the ECtHR observed that the
above information was concordant with the additional evidential material
submitted to the Court. The Russian Government neither contested nor explained
the significant decline from 3,000 to slightly over 200 operating media outlets in
Crimea since the Russian occupation. The ECtHR further observed that the
Russian Government did not engage with the credible allegations of systematic
intimidation and harassment of journalists, a particular aspect of the alleged
practice of suppressing non-Russian media.

The ECtHR considered that there was sufficient evidence to prove to the requisite
standard that, during the period under consideration (between 27 February 2014
and 26 August 2015), there were numerous and interconnected instances
sufficient, under the Court’s case law, to constitute an administrative practice of
interference with the freedom of expression, such as refusal to grant broadcasting
licences, revocation of broadcasting licences, failure to allocate broadcasting
frequencies, warnings, cautions and orders by the Russian authorities under “anti-
extremism” legislation,  prosecutions, pre-trial detention and convictions on these
grounds. Based on the finding that the regulatory nature of the alleged practice,
its scale and its general application confirmed the existence of both the
“repetition of acts” and “official tolerance”, the ECtHR found that these
interferences with the right to freedom of expression and information could not be
regarded as provided by “law” in the meaning of the ECHR. The Russian
Government did not make any submissions. It did not provide any evidence to
address, let alone refute, the alleged lack of foreseeability of their anti-extremism
legislation that had been used to suppress the freedom of expression in Crimea
during the period under consideration.

Furthermore, the ECtHR noted that the Russian Government did not provide any
documentary evidence regarding any of the relevant procedures, such as the
licensing of media outlets and the allocation of frequencies. Owing to this failure,
the Russian Government failed to establish that the interferences complained of
were necessary within the meaning of Article 10 ECHR. In particular, as regards
the sending of “warnings” to journalists, their prosecution and detention for

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 12



actions allegedly aimed at violating the territorial integrity of the Russian
Federation, the Russian Government failed to prove that the publication of views
aimed at preserving the territorial integrity of Ukraine included any incitement to
violence or advocated recourse to violent action. The creation of a public Crimean
Tatar television channel, a radio company and a Crimean Tatar editorial office
could not be considered to offset the general decline in the number of
independent television stations serving the Crimean Tatar population of Crimea.
Assuming that certain media outlets remained available online could not be
regarded as a sufficient substitute for the availability of print media and standard
television channels. Against this background, the ECtHR found unanimously that
during the period under consideration, there existed an administrative practice of
suppression of non-Russian media, including the closure of Ukrainian and Tatar
television stations, which was not only unlawful, but also, in any event, not
necessary in a democratic society. There has, therefore, been a violation of
Article 10 ECHR.

In its 347-page judgment, the ECtHR also found a violation of Articles 10 and 11
ECHR because of an administrative practice of unlawful deprivation of liberty,
prosecution and conviction of Ukrainian political prisoners for exercising their
freedom of expression, and peaceful assembly and association. It also found that
there has been a violation of Article 18 ECHR in conjunction with Articles 10 and
11 ECHR on account of an ongoing administrative practice of restricting Ukrainian
political prisoners’ rights and freedoms in Crimea for an ulterior purpose not
prescribed by the ECHR.

 

 

 

Judgment by the European Court of Human Rights, Grand Chamber, in
the case Ukraine v. Russia (re Crimea), Application nos. 20958/14 and
38334/18, 25 June 2024

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-235139

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 13

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-235139


EUROPEAN UNION

Bytedance’s action dismissed by the CJEU
Amélie Lacourt

European Audiovisual Observatory

On 5 September 2023, the European Commission designated Bytedance and the
companies which it controls directly or indirectly (including TikTok), as a
gatekeeper under Article 3(1) of the Digital Markets Act (DMA). The DMA
contributes, inter alia, to the proper functioning of the internal market by laying
down rules to ensure the contestability and fairness of markets in the digital
sector in general, and for business users and end users of core platform services
provided by gatekeepers in particular. It aims to limit anti-competitive practices,
imposing requirements and constraints on platforms with a major influence on the
market.

In November of the same year, Bytedance brought an action for annulment of the
Commission’s decision. An action for annulment seeks the annulment of acts of
the institutions of the European Union that are contrary to EU law. At Bytedance's
request, the General Court decided to rule on the case under the expedited
procedure. On 17 July, the court dismissed Bytedance’s action, confirming that
TikTok is a gatekeeper under the DMA. This is the first time that the General Court
has interpreted the DMA.

In particular, the court found that Bytedance met the quantitative thresholds set
out in the DMA. According to the court, the company’s global market value and
the number of TikTok end users and business users in the EU had continued to
increase in the last three financial years, far exceeding the thresholds. The
arguments submitted by Bytedance, including the fact that Bytedance’s global
market value was mainly attributable to its activities in China and that its EU
turnover was low, were not sufficiently substantiated to manifestly call this into
question.

On the presumption that TikTok is an important gateway, the court found that the
Commission was entitled to consider that Bytedance’s high global market value,
together with the large number of TikTok users in the EU, reflected its financial
capacity and its potential to monetise those users. It further considered that
TikTok had succeeded in increasing its number of users very rapidly and
exponentially since its launch in the EU in 2018, reaching, in a short time, half the
size of Facebook and of Instagram, and a particularly high engagement rate, with
young users in particular, who spent more time on TikTok than on other social
networks.

As regards TikTok’s entrenched and durable position, called into question by
Bytedance arguing that the platform had been considered a challenger in the

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 14



market, the court emphasised that, although in 2018 TikTok was indeed a
challenger seeking to contest the position of established operators such as Meta
and Alphabet, it had rapidly consolidated its position, and even strengthened that
position over the following years, despite the launch of competing services such
as Reels (Meta) and Shorts (Alphabet).

Finally, the court rejected the arguments raised by Bytedance regarding the
alleged infringement of its rights of defence and breach of the principle of equal
treatment.

As a result of the court's decision, TikTok remains a gatekeeper and must comply
with the DMA.

Bytedance Ltd v. ﻿European Commission, Case T‑1077/23, CJEU, 17 July
2024﻿

https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=288383&pageIn
dex=0&doclang=EN&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=1899491

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 15

https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=288383&pageIndex=0&doclang=EN&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=1899491
https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=288383&pageIndex=0&doclang=EN&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=1899491


Infringement proceedings against six EU member states
for their failure to designate digital services
coordinators

Valentina Golunova
Maastricht University

On 25 July 2024, the European Commission sent a letter of formal notice to
Belgium, Croatia, Luxembourg, the Netherlands, Spain and Sweden, indicating
their failure to comply with the Digital Services Act (DSA). These member states
had failed to designate or afford the necessary powers to their Digital Services
Coordinators (DSCs) – national competent authorities responsible for the
supervision of providers of intermediary services and enforcement of the DSA.
The deadline for the designation of DSCs passed on 17 February 2024.

The responsibility for monitoring the application and implementation of the DSA is
shared between the member states and the Commission. The latter is authorised
to supervise and enforce the DSA against providers of very large online platforms
(VLOPs) and very large online search engines (VLOSEs). DSCs must enjoy far-
reaching investigative and enforcement powers against all other providers of
intermediary services whose main establishment is located in the member state
in question, including the powers to handle complaints from recipients of digital
services and to impose sanctions in the event of non-compliance. Member states
may designate one or several competent authorities in addition to the DSC, but
must provide a clear division of tasks between those authorities and the DSC, as
well as ensuring their close and effective collaboration.

Of all six member states who received the Commission’s letter, Belgium is the
only member state that has yet to designate its DSCs. The delay occurred due to
the specifics of the Belgian division of powers (since the designation of the DSC
requires the conclusion of a cooperation agreement between the Federal State
and the Communities) as well as the parliamentary summer recess. Other
member states have not yet granted their DSCs sufficient powers and
competences. For example, the Netherlands has provisionally designated the
Authority for Consumers and Markets (Autoriteit Consument & Markt – ACM) as its
DSC. It will share the supervision and enforcement tasks with the Authority for
Personal Data (Autoriteit Persoonsgegevens – AP). However, the ACM has not
been given some of the powers listed under the DSA, including the authority to
certify out-of-court dispute settlement bodies or to afford the status of "trusted
flaggers" to independent entities responsible for detecting, identifying, and
reporting illegal content.

In April 2024, the Commission had already sent letters of formal notice to six
member states, namely Czechia, Cyprus, Estonia, Poland, Portugal and Slovakia,
where considerable delays in the designation or empowerment of the DSCs were
anticipated. In the meantime, Estonia and Slovakia have taken the necessary

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 16



steps to ensure compliance with the DSA.

Letters of formal notice constitute the first step of infringement proceedings. The
six member states who received those letters are now afforded two months to
respond to the Commission’s notice and comply with the DSA. Should the
shortcomings remain unaddressed, the Commission may issue reasoned opinions.
If the member states keep failing to ensure compliance with the DSA, proceedings
before the Court of Justice of the EU (CJEU) can be initiated.

July infringement package: key decisions

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/EN/inf_24_3228

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 17

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/EN/inf_24_3228


Rule of Law Report 2024, including media freedom and
pluralism

Ronan Ó Fathaigh
Institute for Information Law (IViR)

On 24 July 2024, the European Commission published its 2024 Rule of Law Report,
which is the fifth annual report as part of the European Rule of Law Mechanism
(see, for example, IRIS 2023-8/18). The purpose of the Rule of Law Report is to
examine developments across all EU member states, both positive and negative,
in four key areas for the rule of law: the justice system, the anti-corruption
framework, media pluralism and freedom, and other institutional issues related to
checks and balances. The report includes country chapters for all 27 member
states and, for the first time, the 2024 report also includes country chapters on
four enlargement countries (Albania, Montenegro, North Macedonia, Serbia). Of
particular interest is the 2024 report’s findings in relation to the pillar of media
pluralism and freedom.

In this regard, the report’s chapter on media pluralism and media freedom first
details issues around strengthening the independent functioning of media
regulators. The report noted that there were “continued concerns” about the
independence or impartiality of regulators in several member states, including
“insufficient safeguards” against undue political influence over the nomination
process or in the functioning of regulators, including in Bulgaria, Croatia, Hungary,
Poland and Slovenia. Second, on increasing the transparency of media ownership,
the 2024 report stated that there had been “positive developments” in Greece,
Ireland and Spain, each having established or extended online ownership
registries. However, previously highlighted “challenges” regarding transparency
of media ownership “persist” in Bulgaria, Cyprus, Czechia, France and the
Netherlands. Third, in relation to the issue of safeguarding media from political
pressure and undue influence, the report highlighted that in some member states
(Austria, Bulgaria and Slovenia), “positive steps” had been taken; however, “no
steps” had been taken to increase the transparency and fairness in the allocation
of state advertising in Croatia, Hungary, Malta and Spain. Further, previously
voiced concerns with regard to the independent governance and editorial
independence of public service media have not yet been addressed in Hungary,
Malta and Romania. Indeed, the report noted that in Slovakia, a law was adopted
in 2024 which dissolved the public broadcaster and established a new one,
“leading to concerns on the future independence of the broadcaster”. Fourth, in
relation to improving access to information, the report mentioned how “limited
progress” had been seen in several member states where problems had
previously been identified, such as Germany, Greece, Malta, Poland, Romania and
Spain. Finally, on improving the safety and protection of journalists and
addressing legal threats and abusive court proceedings against public
participation (SLAPP), the report noted that journalists “continue to face physical
and legal threats”, with online smear campaigns and censorship both also

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 18



compromising their safety. Specifically on the threat of SLAPPs, the report
highlighted how Greece and Ireland had progressed with legislative work to
introduce specific procedural safeguards and/or revise their defamation laws.

In terms of next steps, the Commission also published a list of concrete
recommendations for each member state. The Commission stated that the
recommendations aim to “further assist the Member States in their efforts to take
forward ongoing reforms” and help them “identify where improvements are
needed”. 

European Commission, 2024 Rule of Law Report: The rule of law
situation in the European Union, COM(2024) 800 final, 24 July 2024

https://commission.europa.eu/publications/2024-rule-law-report-communication-
and-country-chapters_en

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 19

https://commission.europa.eu/publications/2024-rule-law-report-communication-and-country-chapters_en
https://commission.europa.eu/publications/2024-rule-law-report-communication-and-country-chapters_en


[EU] TikTok to permanently withdraw TikTok Lite
rewards programme from the EU

Amélie Lacourt
European Audiovisual Observatory

In April 2024, the European Commission opened proceedings against TikTok (a
designated Very Large Online Platform) for its new “Reward Program”, which
allows users to earn points which can be exchanged for rewards, including
Amazon vouchers, gift cards via PayPal or TikTok's coin currency. The Commission
was particularly concerned by the impact of such functionality on minors.
According to the latter, the programme could infringe provisions of the Digital
Services Act (DSA) on the diligent assessment of risks (particularly in relation to
the addictive effect of the programme) and the effective mitigation measures. As
a VLOP, TikTok had indeed failed to perform such risk assessment and submit a
report to the Commission before launching the new functionalities. For more
details about the programme or the opening of proceedings by the Commission,
please see IRIS 2024-5:1/7.

Following the formal proceedings opened by the European Commission earlier this
year, TikTok finally committed to permanently withdraw the TikTok Lite Rewards
Program from the European Union and not to launch any other programme which
would circumvent the withdrawal, thereby ensuring compliance with the DSA.

On 5 August, the Commission made the platform’s commitments legally binding
and closed the proceedings. This decision follows the VLOP’s decision to
voluntarily suspend the programme right after the Commission had opened the
proceedings against it. Any breach of commitments would amount to a breach of
the DSA and could, therefore, lead to fines. Margrethe Vestager, Executive Vice-
President for a Europe Fit for the Digital Age, emphasised that the Commission
“will carefully monitor TikTok’s compliance. Today’s decision also sends a clear
message to the entire social media industry.”

These are the first VLOP commitments accepted by the Commission under the
DSA.

Regulation (EU) 2022/2065 of the European Parliament and of the
Council of 19 October 2022 on a Single Market For Digital Services and
amending Directive 2000/31/EC (Digital Services Act)

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32022R2065

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 20

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32022R2065


NATIONAL
AUSTRIA

[AT] Austrian Constitutional Court mandates reform of
ORF law to ensure independence and pluralism

Maren Beaufort
Institute for Comparative Media and Communication Studies (CMC) of the Austrian

Academy of Sciences (ÖAW) and the University of Klagenfurt (AAU)

On 29 September 2024, the national parliamentary election in Austria will shape
the course of the implementation of a ruling by the Constitutional Court (the
VfGH), which declared certain provisions governing Austria's public service media
(PSM) organisation, the Austrian Broadcasting Corporation (ORF), unconstitutional.
The ruling issued on 5 October 2023 pursuant to Article 140 of the Federal
Constitutional Law (B-VG), following a public oral hearing and a request for judicial
review, will take effect on 31 March 2025, with the previous provisions not being
reinstated. The legislature is required to enact new regulations by that date.

The decision of the VfGH essentially calls for more pluralism and greater
independence of the ORF. The relevant provisions of the Federal Act on the
Austrian Broadcasting Corporation (the ORF Act), Federal Law Gazette 379/1984
as amended by I 112/2023, pertain to the appointment and composition of the
ORF's governing bodies – the Foundation Board (Stiftungsrat) and the Audience
Council (Publikumsrat). While the Foundation Board oversees the management of
Austria's PSM, the Audience Council represents public interests, mainly by
advising on programming. Under the Federal Constitutional Act on the
Independence of Broadcasting of 1974 (the Broadcasting Constitutional Act –
Rundfunk-BVG), the legislature must ensure regulations that guarantee
objectivity, impartiality, diversity, balanced programming, and the independence
of individuals and governing bodies (Article I (2)). The VfGH concludes that the
composition of the ORF's governing bodies must be such as to prevent unilateral
state influence and ensure diverse representation in order to safeguard
independence and pluralism. In its reasoning for the decision, the court identified
the following violations of constitutional requirements concerning the Foundation
Board:

- Government influence: The federal government currently appoints more
members (9 out of 35) than the Audience Council (6) without being required to
take recommendations into account (section 20 (1) ORF Act); this violates the
principle of pluralism and independence. Constitutionally unobjectionable,
however, are the appointments by the federal states (9), those proposed by
parties represented in the parliament (6), and appointments by the ORF employee
council (5). However, in practice, these provisions enable the government to

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 21



appoint a simple majority of the 35 members of the Foundation Board, which is
sufficient for most decisions, including the appointment of the director general
and the directors.

- Early dismissal provisions: Members of the Foundation Board are appointed for a
four-year term. However, pursuant to section 20 (4) of the ORF Act, the members
appointed by the federal government and the Audience Council can be dismissed
before the end of their term if a new government is formed or the Audience
Council is reconstituted, which contradicts the principle of independence. There
are no constitutional concerns regarding the early removal of the six party
representatives and the five employee representatives on the Foundation Board.

- Insufficient pluralism: Members of the Foundation Board are required to meet
high personal and professional standards. However, the ORF Act lacks provisions
to ensure diversity in appointments. This broad discretion risks disregarding the
constitutionally mandated pluralism, thereby violating Article I (1) (Broadcasting
Constitutional Act).

Regarding the Audience Council, the primary concern is the influence of the
chancellor (section 28 (3) ORF Act):

- The Audience Council includes members appointed by representative institutions
(13 out of 30) and others appointed by the federal chancellor from nominees (17).
Those appointed by the chancellor hold a disproportionate advantage, which
violates the independence requirement.

- The federal chancellor appoints the members of the Audience Council based on
proposals from organisations representing various societal groups. However,
there are no specific guidelines on how organisations are selected or how
members are distributed across the groups. This broad discretion allows undue
influence by the chancellor. The constitutional provisions mandate that the
legislature ensure equitable representation of members.

In summary, the court ruled that the current structure of the ORF’s governing
bodies allows for overreaching government influence, violating the constitutional
requirements of independence and pluralism. The legislature is now tasked with
enacting reforms that address these issues. The possible courses of action are
currently the subject of intense debate in the ongoing election campaign and
range from minor adjustments to a genuine reform.

The Media Pluralism Monitor also identifies a significant risk to the ORF’s
independence, with the appointment procedures, referenced by the Constitutional
Court, playing a substantial role in this assessment. However, the risk pertains not
only to the governing bodies discussed above, but also to the appointment of the
director general and other management positions within the ORF. While the law
(section 20 (3) 5 ORF Act) aims to provide objective and transparent appointment
procedures for the management and board functions in the PSM, for example, by
prescribing a variety of qualifications and incompatibility rules, or by requiring a
two-thirds majority for the dismissal of the director general, the incompatibility of

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 22



numerous political functions applies only to the four years prior to the
appointment.

Meanwhile, on 5 July 2024, the VfGH dismissed a complaint against the
constitutionality of the ORF household levy, ruling the application inadmissible. A
total of 331 individuals, the majority of whom do not own a television, had filed an
individual application for judicial review. The financing of the PSM was
restructured in 2023 through the introduction of a household levy to replace the
traditional fees. Nonetheless, the matter of the ORF’s future financing remains a
subject of considerable controversy, primarily driven by the Freedom Party of
Austria, and is contingent upon the outcome of the election scheduled for 29
September. The possibility of state budget financing is being evaluated as a
potential alternative.

The ORF is the only public service provider in Austria. It offers two full
programmes and two special interest channels, twelve radio programmes, a news
site, a video-on-demand service and an online platform for all radio offerings with
high ratings in news usage, reach, market share, and still relatively strong trust
levels (59.6%). Although trust in ORF news has been steadily declining – this is
occurring at a significantly lower level than with  other information providers in
the country: according to the Reuters Digital News Report 2024, trust in news in
Austria stands at 34.9%, which falls below the global average.

Decision G 215/2022: Provisions of the ORF Act (ORF-Gesetz) regarding
the Foundation Council and the Audience Council are in part
unconstitutional.

https://www.vfgh.gv.at/downloads/VfGH-
Erkenntnis_G_215_2022_vom_5._Oktober_2023_EN.pdf

Bundesgesetz über den Österreichischen Rundfunk (ORF-Gesetz, ORF-G)

https://www.ris.bka.gv.at/Dokumente/Erv/ERV_1984_379/ERV_1984_379.html

Federal Act on the Austrian Broadcasting Corporation (ORF Act)

https://www.ris.bka.gv.at/Dokumente/Erv/ERV_1984_379/ERV_1984_379.html

Federal Constitutional Act of 10 July 1974 on Guaranteeing the
Independence of Broadcasting

https://www.ris.bka.gv.at/Dokumente/Erv/ERV_1974_396/ERV_1974_396.html

Federal Constitutional Law

https://www.ris.bka.gv.at/Dokumente/Erv/ERV_1930_1/ERV_1930_1.html

Seethaler J. and Beaufort M. (2024), Monitoring media pluralism in the
digital era: Application of the Media Pluralism Monitor in European
member states and candidate countries in 2023. Country report: Austria,

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 23

https://www.vfgh.gv.at/downloads/VfGH-Erkenntnis_G_215_2022_vom_5._Oktober_2023_EN.pdf
https://www.vfgh.gv.at/downloads/VfGH-Erkenntnis_G_215_2022_vom_5._Oktober_2023_EN.pdf
https://www.ris.bka.gv.at/Dokumente/Erv/ERV_1984_379/ERV_1984_379.html
https://www.ris.bka.gv.at/Dokumente/Erv/ERV_1984_379/ERV_1984_379.html
https://www.ris.bka.gv.at/Dokumente/Erv/ERV_1974_396/ERV_1974_396.html
https://www.ris.bka.gv.at/Dokumente/Erv/ERV_1930_1/ERV_1930_1.html


Florence: European University Institute – Centre for Media Pluralism and
Media Freedom (CMPF). DOI: 10.2870/98299

https://cadmus.eui.eu/bitstream/handle/1814/76993/Austria_EN_mpm_2024_cmpf.p
df?sequence=1&isAllowed=y

Gadringer, S., Sparviero, S., Trappel, J., & Colaceci, A. (2024). Digital
News Report Austria 2024. Detailergebnisse für Österreich. DOI:
10.5281/zenodo.11546856

https://digitalnewsreport.at/wp-content/uploads/2024/06/DNR_2024-AT.pdf

S. Gadringer, S. Sparviero, S. Trappel, J. and A. Colaceci (2024). Digital News
Report Austria 2024. Detailergebnisse für Österreich. DOI :
10.5281/zenodo.11546856

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 24

https://cadmus.eui.eu/bitstream/handle/1814/76993/Austria_EN_mpm_2024_cmpf.pdf?sequence=1&isAllowed=y
https://cadmus.eui.eu/bitstream/handle/1814/76993/Austria_EN_mpm_2024_cmpf.pdf?sequence=1&isAllowed=y
https://digitalnewsreport.at/wp-content/uploads/2024/06/DNR_2024-AT.pdf


GERMANY

[DE] Berlin Administrative Court rules on regional
advertising ban

Christina Etteldorf
Institute of European Media Law

In a recently published decision of 22 April 2024 (Case No. 32 K 1/23), the
Verwaltungsgericht Berlin (Berlin Administrative Court – VG Berlin) upheld a
complaint concerning a breach of the ban on regional advertising lodged by a
Landesmedienanstalt (state media authority) against a national television
broadcaster. It held that the advertising ban, enshrined in the German
Medienstaatsvertrag (state media treaty – MStV), was not unconstitutional.
However, a different court had previously found that the ban, which was also the
subject of a 2021 European Court of Justice ruling in the Fussl Modestraße Mayr
case (C‑555/19, ECLI:EU:C:2021:89), contravened EU law.

Article 8(11) MStV states that the transmission of non-national (e.g. regional)
advertising in a national broadcasting service is, in principle, prohibited.
Exceptions only apply if the Länder permit it in their broadcasting laws in general
or on a case-by-case basis, which has happened only occasionally. In May 2016, in
spite of the ban, which applied in Berlin and was defined using identical wording
in Article 7(11) of the Rundfunkstaatsvertrag (state broadcasting treaty – RStV) at
the time, a national television broadcaster licensed in Berlin had broadcast
separate regional advertising during several programmes in Baden-Württemberg,
Hessen and North Rhine-Westphalia. The broadcaster had informed the relevant
state media authority, Medienanstalt Berlin-Brandenburg (mabb), and asked for a
test case to be brought because it considered the ban on regional advertising
unconstitutional. Following proceedings involving the Kommission für Zulassung
und Aufsicht (Commission on Licensing and Supervision – ZAK), the mabb decided
that the broadcaster had infringed Article 7(11) RStV and had therefore breached
the conditions of its broadcasting licence (Article 20(1) RStV, now Article 52(1)
MStV). Its licence only covered nationwide broadcasting and, since advertising
was part of its programming, the transmission of regional advertising was
excluded.

Meanwhile, the lawfulness of the regional advertising ban was also scrutinised by
the Landgericht Stuttgart (Stuttgart Regional Court – LG Stuttgart) in a civil law
dispute between an Austrian advertiser and a broadcaster. As part of these
proceedings, the European Court of Justice issued a ruling on 3 February 2021,
stating that it was true that neither Article 4(1) of the Audiovisual Media Services
Directive nor fundamental rights and freedoms, including the principle of equal
treatment, precluded national legislation prohibiting regional advertising per se.
However, such legislation needed to comply with the proportionality principle and
the ECJ expressed particular doubt as to whether the ban was an appropriate
means of protecting media diversity, especially since no such ban applied to

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 25



online service providers, for example. In the end, however, it was the national
courts’ responsibility to judge whether the proportionality principle had been
breached. The LG Stuttgart therefore ruled that the ban was incompatible with EU
law and therefore inapplicable (IRIS 2022-2:1/18). However, this does not mean
that it was abolished at the national level, since only the
Bundesverfassungsgericht (Federal Constitutional Court) can take such a decision.
The Länder, which are responsible for the relevant legislation, are still currently
considering the consequences of the ruling.

The VG Berlin, however, reached a different conclusion to the LG Stuttgart and did
not consider the ban on regional advertising to be unconstitutional. Rather than
infringing broadcasting freedom, it thought it was an acceptable means of
protecting such freedom. When regulating broadcasting, the legislator had a
broad scope of discretion. Judicial control was limited to determining whether an
appropriate allocation of the constitutional positions concerned had been carried
out. In this case, the legislator had met this requirement. The VG Berlin did not
think the assessment of whether the ban was a suitable means of protecting
diversity had been “obviously incorrect”. In particular, the assumption that the
emergence of competitors with a wide reach on the regional advertising market
would cause many regional media advertising customers to migrate to nationwide
broadcasters, which could damage the refinancing and journalistic quality of
regional publishers and broadcasters and thereby harm diversity, was not open to
challenge. The fact that no similar ban applied to online media was irrelevant and
did not mean that broadcasters were unfairly disadvantaged. Despite increasing
media convergence, broadcasting and online services were different types of
media. They could therefore be regulated differently on cultural grounds, since it
would be wrong to only take economic factors into consideration. The court’s
reasoning therefore reflects the situation at the EU level, where broadcasting and
online services are (or can be) governed by different regulations.

VG Berlin 32. Kammer, ECLI:DE:VGBE:2024:0422.32K1.23.00

https://gesetze.berlin.de/bsbe/document/NJRE001576665

Berlin Administrative Court, 32nd chamber, ECLI:DE:VGBE:2024:0422.32K1.23.00

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 26

https://gesetze.berlin.de/bsbe/document/NJRE001576665


[DE] European Commission criticises planned reform of
youth media protection law in Germany

Christina Etteldorf
Institute of European Media Law

In April 2024, on the basis of the notification obligations provided for in Directive
(EU) 2015/1535, the German Länder, as the competent legislative body, notified
the European Commission of a draft amendment to the  Jugendmedienschutz-
Staatsvertrag (State Treaty on the Protection of Minors in the Media – JMStV).
However, in its opinion of 1 July 2024, the European Commission was critical of
the draft. Although it shared the objective of providing children and young people
with safe access to online content and protecting them from harmful content, the
Commission considered that, as far as online platforms were concerned, this was
already achieved by the new provisions of Regulation (EU) 2022/2065 (Digital
Services Act – DSA), which did not need to be transposed into national law.

The proposed reform of the JMStV at Bundesland level is designed to provide
children and young people with maximum access to online content, while at the
same time protecting them from harmful content. As well as amending provisions
applicable to all telemedia (a concept that essentially includes all online media
apart from broadcasting and telecommunications), it places certain obligations on
providers of operating systems commonly used by children and young people.
They are required to introduce child protection systems, including age verification
systems that can be used to limit access to apps and search engines. App stores
will also need to be included in the age classification system provided for under
German law.

In its opinion, the European Commission criticised not only the planned
amendments, but the JMStV as a whole, which is currently applicable law in
Germany (the state legislators had included the whole of the JMStV in its
notification rather than just the proposed amendments). It referred in particular to
the country-of-origin principle established in the e-Commerce Directive and the
Audiovisual Media Services Directive. For example, the German provisions
required telemedia (which included information society services such as video-
sharing platforms) to introduce safety measures (e.g. age verification
mechanisms) to protect children and young people from content that could harm
their development. The Commission considered this a general, abstract obligation
that applied to all providers, wherever they were established. However, this did
not fall under any of the derogations listed in Article 3(4) of the e-Commerce
Directive, as had been clarified in recent ECJ case law. The German authorities’
suggestion in the notification procedure that these measures were designed to
promote linguistic and cultural diversity, i.e. falling within the scope of Article 1(6)
of the e-Commerce Directive, was also criticised by the Commission: even if such
an objective were inherent in the regulations, the country-of-origin principle would
still apply because Article 1(6) of the e-Commerce Directive only served to
underline the importance of this objective.

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 27



The European Commission also referred to the DSA’s full harmonisation effect on
the regulation of online intermediary services. Provisions such as Articles 28 and
35(i) DSA were particularly designed to protect minors and would override
national regulations regarding technical protection mechanisms, for example, but
not provisions determining what type of content was illegal. The JMStV was also
criticised in relation to the ban on general monitoring obligations contained in
Article 8 DSA, since it would mean, for example, that intermediary services would
need to monitor content on their platforms as a result of their age categorisation
obligations. Finally, as regards the proposed rules for operating systems, the
European Commission referred to their impact on fundamental freedoms and the
need for proportionate regulation.

Notification 2024/188/DE

https://technical-regulation-information-system.ec.europa.eu/en/notification/25746

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 28

https://technical-regulation-information-system.ec.europa.eu/en/notification/25746


[DE] First national dispute settlement body for online
platforms established

Christina Etteldorf
Institute of European Media Law

The Digitale-Dienste-Gesetz (Digital Services Law – DDG), which entered into
force in May 2024, transposed certain provisions of Regulation (EU) 2022/2065
(Digital Services Act – DSA) into German law. On 12 August 2024, the
Bundesnetzagentur (Federal Network Agency – BNetzA), appointed as Germany’s
Digital Services Coordinator under the DDG, certified the first national dispute
settlement body for online platforms. The Berlin-based User Rights GmbH was the
first organisation to submit an application to the BNetzA and will now assume its
responsibilities in accordance with Article 21 DSA.

Under Article 21(1) DSA, service recipients who are affected by decisions taken as
part of online platforms’ internal complaint-handling systems are entitled to refer
those decisions to an out-of-court dispute settlement body. Article 21(3) DSA
requires these bodies to meet certain criteria (e.g. impartiality, expertise, etc.)
and entitles the Digital Services Coordinator to certify them for a maximum period
of five years. Dispute settlement bodies should seek an amicable solution to
disputes between users and online platforms, and report to the Digital Services
Coordinator. Having reviewed the documents submitted by User Rights GmbH so
as to ensure fulfilment of the legal requirements for certification, the BNetzA
concluded that the applicant had demonstrated the necessary independence and
impartiality, professional knowledge of the applicable legal norms and of the
online platforms’ terms and conditions, and a quick and efficient approach to the
dispute resolution procedure. User Rights GmbH was expressly created to assume
tasks under Article 21 DSA and therefore has no other responsibilities. It is
financed through fees that can be charged to participating online platforms when
it reviews cases. These fees, which must be reasonable, are capped and subject
to review by the relevant authorities. The dispute settlement process is free for
users. The company’s website, which is already operational, contains rules of
procedure that govern dispute settlement proceedings and procedural principles,
as well as a schedule of costs.

Pressemitteilung der BNetzA 

https://www.bundesnetzagentur.de/SharedDocs/Pressemitteilungen/DE/2024/20240
812_DSC_Zertifizierung.html?nn=660040

BNetzA press release

User Rights GmbH Plattform

https://user-rights.org/de

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 29

https://www.bundesnetzagentur.de/SharedDocs/Pressemitteilungen/DE/2024/20240812_DSC_Zertifizierung.html?nn=660040
https://www.bundesnetzagentur.de/SharedDocs/Pressemitteilungen/DE/2024/20240812_DSC_Zertifizierung.html?nn=660040
https://user-rights.org/de


User Rights GmbH platform

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 30



FRANCE

[FR] ARCOM clarifies monitoring of TV and radio
channels’ respect for pluralism

Amélie Blocman
Légipresse

The Autorité de régulation de la communication audiovisuelle et numérique  (the
French audiovisual regulator – ARCOM) published a decision dated 17 July 2024, in
which it issued new rules on the monitoring of private and public broadcasters’
compliance with their obligations regarding pluralism of opinion. In its decision,
the regulator explained the conditions for the implementation of the Conseil
d’Etat (Council of State) decision of 13 February 2024 (see IRIS 2024-3:1/12), in
which ARCOM was given six months to review the compliance of TV channel
CNews at the request of Reporters Without Borders (see IRIS 2024-8). The Conseil
d’Etat had ruled that, when carrying out this task, the regulator should take into
account the diversity of opinions expressed by all participants in the programmes
broadcast.

ARCOM reaffirmed the primacy of freedom of communication, which meant that
broadcasters had sole responsibility for choosing the topics to be covered on their
channels and the people who should speak about them. It had to ensure that “the
expression of views and opinion does not, with regard to the need for diversity,
show a clear and lasting imbalance, in particular in news bulletins and news-
based programmes. In its assessment, it will take into account the comments of
all participants in the programmes broadcast”.

In order to assess a channel’s overall respect for pluralism, ARCOM explained that
it would examine a range of evidence based on the variety of topics discussed in
its programmes, the diversity of speakers and the plurality of points of view
expressed. Broadcasters will not be required to set up a reporting system, nor to
classify or categorise everyone who speaks on air with regard to their viewpoints
or political leanings (subject to the application of the provisions of the decision of
22 November 2017 on the principle of political pluralism).

ARCOM will also take into account broadcasters’ compliance with their obligation
to ensure the expression of different points of view in their coverage of
controversial issues in accordance with the decision of 18 April 2018, as well as
their compliance with the decision of 22 November 2017 on the principle of
political pluralism in radio and television services and, during election periods,
with the decision of 4 January 2011 on the principle of political pluralism in radio
and television services during election periods.

ARCOM’s assessment will be carried out over a period of at least one month for
24-hour news channels and three months for all other channels. At ARCOM’s
request, broadcasters will need to provide the evidence it requires to monitor

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 31



their compliance with this obligation during the period indicated. At the end of this
assessment, any “clear and lasting imbalance” in the expression of opinions may
be punished.

On the basis of these clarified evaluation criteria, ARCOM reviewed the request of
Reporters Without Borders that it should issue a formal notice to CNews, requiring
it to comply with its obligations in this area. It issued its decision on 29 July (see
IRIS 2024-8).

 

Délibération n° 2024-15 du 17 juillet 2024 relative au respect du principe
de pluralisme des courants de pensée et d'opinion par les éditeurs de
services, JO du 19 juillet 2024

https://www.legifrance.gouv.fr/download/file/Jq9Wy7eevAOYPsFSdT4hSEd9U0FCEBU
DGln4NG1t4R8=/JOE_TEXTE

Decision no. 2024-15 of 17 July 2024 on broadcasters' respect for the principle of
pluralism of opinion, OJ of 19 July 2024

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 32

https://www.legifrance.gouv.fr/download/file/Jq9Wy7eevAOYPsFSdT4hSEd9U0FCEBUDGln4NG1t4R8=/JOE_TEXTE
https://www.legifrance.gouv.fr/download/file/Jq9Wy7eevAOYPsFSdT4hSEd9U0FCEBUDGln4NG1t4R8=/JOE_TEXTE


[FR] Meta breached contract by closing Facebook
account of historian who denounced Daesh abuses

Amélie Blocman
Légipresse

In a ruling of 5 June 2024, the Tribunal Judiciaire de Paris (Paris Judicial Court)
passed judgment in a case between a historian and the company Meta Platforms
Ireland Limited, which had closed her Facebook account after she published an
article denouncing the abuses committed by the Daesh movement in Africa. The
historian had, in particular, complained of a breach of contract and the unfairness
of the termination clause contained in the social network’s terms of service.

The court ruled firstly on Meta’s fulfilment of its contractual obligations. It
analysed the content of Facebook’s terms of service in force at the time of the
publication, in particular Article 4.2, which stated that the platform would only
disable an account if its owner had clearly, seriously or repeatedly breached its
terms or policies, in particular the Community Standards. The company had not
told the plaintiff on what grounds it had disabled her account (thereby terminating
the contract between the parties), but sent her a generic email listing various
prohibited types of publication, including “support for a violent and/or criminal
organisation or group” and “hate speech”. In the case at hand, the court ruled
that the plaintiff had clearly denounced the terrorist group, whose actions she
opposed, by writing that: “Daesh lies like no other”, “Its goal is to cross the
Mediterranean to Italy, and from there to the rest of Europe”, “Daesh calls the
soldiers of the Syrian army. If there were eight dead, it is probably because it won
the battle and killed them as prisoners”. It also considered that, in view of the
contextualisation within the publication, the simple reproduction of a Daesh press
release could not be considered as an endorsement of its actions. The content of
this publication did not fall within the list of prohibited actions contained in the
generic email and could not therefore be considered as a suitable reason to
suspend or terminate an account. Meta had therefore breached the contract.

The court also ruled that Article 4.2 of the network’s terms of service should be
considered unfair insofar as it stated that users would be notified by message of
the suspension or deactivation of their account without notice. This clause thus
created, for the benefit of the professional and to the detriment of the consumer,
a significant imbalance within the meaning of Article L. 212-1 of the Consumer
Code. It was therefore deemed null and void.

Meta was ordered to pay the plaintiff EUR 4 000 in compensation for the damage
related to the advertising expenses she incurred (in order to allow wide
distribution of her publications on Facebook and thus increase her community);
EUR 1 000 in compensation for the damage related to the loss of her intellectual
works; and EUR 2 000 in compensation for the damage caused by being deprived
of a means of communication. On the other hand, the court held that the
plaintiff’s freedom of expression had not been infringed since she was able to
express her views on other media and by means other than using her Facebook

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 33



account.

 

Tribunal judiciaire de Paris, 5 juin 2024.

https://www.dalloz.fr/documentation/Document?id=TJ_PARIS_2024-06-05_2100726

Paris Judicial Court, 5 June 2024

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 34

https://www.dalloz.fr/documentation/Document?id=TJ_PARIS_2024-06-05_2100726


[FR] RSF case review: ARCOM urges CNews to meet
pluralism obligations

Amélie Blocman
Légipresse

In its decision of 13 February 2024 concerning Reporters Without Borders (RSF),
the Conseil d’Etat (Council of State) asked the Autorité de régulation de la
communication audiovisuelle et numérique  (the French audiovisual regulator –
ARCOM) ﻿to review RSF’s request that it serve a formal notice to CNews, requiring
it to meet its obligations with regard to pluralism and independence of
information. The regulator issued its decision on 29 July.

In order to assess the channel’s overall respect for pluralism, ARCOM explained, in
line with the Conseil d’Etat’s ruling and its own decision of 17 July, that it would be
examining a body of evidence based on the variety of topics discussed in its
programmes, the diversity of speakers and the plurality of points of view
expressed. It would also monitor the channel’s compliance with its obligation to
ensure that different viewpoints were expressed in its coverage of controversial
issues.

In May 2021 and again when it had concluded its analysis, ARCOM decided that,
despite the variety of topics discussed and the diversity of speakers, the
broadcaster’s coverage of numerous issues, such as violence against the police,
the functioning of the judicial system and the effects of immigration on society,
appeared one-sided, with opposing points of view very rarely broadcast.

It therefore issued a formal notice to CNews and urged it to be more careful to
meet the pluralism requirement, which would be assessed in the light of the
decision of 17 July 2024 (see IRIS 2024-8).

As regards independence of information, ARCOM rejected RSF’s request that
CNews be formally warned to meet its obligations in this area.

A few days earlier, on 24 July, with the licences of 15 national DTT broadcasters
set to expire in 2025, ARCOM had announced a shortlist of channels that had
applied for national terrestrial broadcasting licences. It had focused on the criteria
listed in Articles 29, 30 and 30-1 of the Law of 30 September 1986, closely
scrutinising each channel’s contribution to the expression of diverse points of
view.

Although the 15 shortlisted channels included CNews, the regulator did not select
the applications of C8 and NRJ12, which had both sought to retain their DTT
broadcasting rights. C8 has received numerous warnings and sanctions in recent
years, resulting in fines totalling EUR 7.6 million.

ARCOM announced that it would draw up licence agreements with each selected
channel, which would be valid for up to ten years. These agreements will be

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 35



established on the basis of the requirements enshrined in the Law of 30
September 1986 as interpreted under the case law of the Conseil d’Etat,
especially with regard to pluralism (RSF decision and its consequences, ARCOM
decision of 17 July), and in view of the commitments made by each applicant both
in its written application and during its public hearing before the regulator.

 

Réexamen de la saisine de l'Association Reporters sans frontières,
Communiqué de l'Arcom, 31 juillet 2024

https://www.arcom.fr/nos-ressources/espace-juridique/decisions/reexamen-de-la-
saisine-de-lassociation-reporters-sans-frontieres-rsf

Review of the request of Reporters Without Borders, ARCOM press release, 31 July
2024

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 36

https://www.arcom.fr/nos-ressources/espace-juridique/decisions/reexamen-de-la-saisine-de-lassociation-reporters-sans-frontieres-rsf
https://www.arcom.fr/nos-ressources/espace-juridique/decisions/reexamen-de-la-saisine-de-lassociation-reporters-sans-frontieres-rsf


ITALY

[IT] AGCOM defines icon to access digital terrestrial
television channels

Francesco Di Giorgi
Autorità per le garanzie nelle comunicazioni (AGCOM)

The Italian Communications Authority (AGCOM), by means of Resolution No.
259/24/CONS of 10 July 2024, published on 24 July, approved a regulation aimed
at ensuring the immediate, easy, and clear accessibility of digital terrestrial
television content, as provided by the Consolidated Law on Audiovisual Media
Services (TUSMA) and its Resolution No. 294/23/CONS.

This regulation was adopted following a specially established technical
committee, in which associations of broadcasters and equipment manufacturers
participated. These stakeholders progressively aligned their respective positions,
allowing AGCOM to arrive at widely accepted solutions.

The regulation defines the icon that serves as an immediate access point to
digital terrestrial channels and establishes its specifications. Specifically, this
access point is required to be: 1) available to users on the home pages of all
devices capable of receiving the transmitted content; 2) of a size no smaller than
that of other icons or boxes present in the section of the screen where it is
positioned; and 3) identical on all devices and user interfaces to ensure clear and
immediate visibility.

The icon itself, which was also presented, features a lightly shaded blue
background, a stylised television screen in the centre, and the white text "TV
Channels". The design of the new symbol is decidedly minimalist and it will
appear on all devices compatible with content reception technology.

Therefore, the icon will appear within the proprietary interface of various devices
that can display digital terrestrial programming, including stand-alone decoders or
systems integrated within TVs.

The regulation also allows users to customise the interface configurations in
accordance with current legislation and the provisions of the European Media
Freedom Act (EMFA).

In a scenario where the presentation methods of content on user interfaces can
influence or even direct users' choices by emphasising certain content or limiting
customisation options, the adoption of this measure represents a significant step
for the Authority.

It aims to ensure, while respecting users' freedom of choice, adequate
prominence for informative, political, educational, scientific, and entertainment
content, which is essential for building a collective conscience and shaping public
opinion.

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 37



Delibera 259/24/CONS "Definizione dell’icona per accedere ai canali della
televisione digitale terresTRE"

https://www.agcom.it/provvedimenti/delibera-259-24-cons

Resolution 259/24/CONS "Definition of the icon to access digital terrestrial
television channels"

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 38

https://www.agcom.it/provvedimenti/delibera-259-24-cons


[IT] AGCOM adopts regulations on out-of-court dispute
resolution bodies and trusted flaggers under Articles 21
and 22 DSA

Ernesto Apa & Eugenio Foco
Portolano Cavallo

In the Board meeting of 24 July 2024, the Italian Communication Authority (
Autorità per le Garanzie nelle Comunicazioni  – “AGCOM”) approved the
Regulations laying down the procedural rules for the certification of out-of-court
dispute resolution bodies between online platform providers and service
recipients (Resolution No. 282/24/CONS) and for the issuance of the qualification
as trusted flaggers (Resolution No. 283/24/CONS) under, respectively, Articles 21
and 22 of Regulation (EU) 2022/2065 (“DSA”).

The Regulations, which will enter into force on 15 September 2024, represent the
first regulatory acts adopted by AGCOM in its role as Digital Services Coordinator
for Italy.

Starting from 15 September 2024, out-of-court dispute resolution bodies
established in Italy will be able to apply before AGCOM to obtain the certification
necessary to handle disputes concerning decisions adopted by online platform
providers regarding content published by users deemed contrary to national
and/or European Union law. To obtain the certification, such bodies must meet the
requirements set forth under Article 21 DSA.

Therefore, users who report the publication of inappropriate/unlawful content, and
those who experience restrictions on the use of their accounts on online platforms
(including social networks), will be afforded access to expedited and cost-effective
forms of alternative dispute resolution. However, it should still be noted that the
decisions adopted by such bodies will not be binding for the parties involved, as
expressly provided under Article 21, paragraph (2) of the DSA. Furthermore, to
ensure a uniform application of Article 21 DSA, AGCOM is also afforded the power
to promote roundtables and the adoption of guidelines and codes of conduct.

In addition, AGCOM has set forth the procedural rules to obtain the qualification
as a trusted flagger under Article 22 DSA. The qualification as trusted flaggers will
be recognised by any entity established in Italy that meets the requirements
provided under Article 22 DSA, among which, inter alia, expertise, competence
and independence. Online platform providers must take all the necessary
technical and organisational measures to ensure that notices submitted by
trusted flaggers are given priority and are processed and decided upon without
undue delay.

AGCOM Delibera n. 282/24/CONS recante "“Regolamento di procedura
per la certificazione degli organismi di risoluzione extragiudiziale delle
controversie tra destinatari del servizio e i fornitori di piattaforme online
ai sensi dell’art. 21 del Regolamento sui servizi digitali”

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 39



https://www.agcom.it/sites/default/files/media/allegato/2024/Allegato%20A%20alla
%20delibera%20n.%20282-24-CONS.pdf

AGCOM Resolution No. 282/24/CONS laying down the "“Rules of procedure for the
certification of out-of-court dispute resolution bodies between service recipients
and providers of online platforms pursuant to Article 21 of the Digital Services
Regulation”

AGCOM Delibera n. 283/24/CONS recante “Regolamento di procedura per
il riconoscimento della qualifica di segnalatore attendibile ai sensi
dell’art. 22 del Regolamento sui servizi digitali”

https://www.agcom.it/sites/default/files/media/allegato/2024/Allegato%20A%20Rego
lamento%20di%20procedura.pdf

AGCOM Resolution No. 283/24/CONS “Rules of procedure for the recognition of
the qualification as trusted flagger under Article 22 of the Digital Services
Regulation”

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 40

https://www.agcom.it/sites/default/files/media/allegato/2024/Allegato A alla delibera n. 282-24-CONS.pdf
https://www.agcom.it/sites/default/files/media/allegato/2024/Allegato A alla delibera n. 282-24-CONS.pdf
https://www.agcom.it/sites/default/files/media/allegato/2024/Allegato A Regolamento di procedura.pdf
https://www.agcom.it/sites/default/files/media/allegato/2024/Allegato A Regolamento di procedura.pdf


[IT] AGCOM sanctions RAI for hidden advertising during
the Sanremo Festival

Francesco Di Giorgi
Autorità per le garanzie nelle comunicazioni (AGCOM)

The Italian Communications Authority (AGCOM), by means of Resolution No.
94/24/CSP dated 24 July 2024, published on 5 August 2024, fined the Italian
broadcasting company RAI EUR 206 580.00, equivalent to twenty times the
minimum fine, for an incident involving the shoes worn by John Travolta during
the 74th edition of the Sanremo 2024 Italian Song Festival. The Authority deemed
it a case of covert advertising, concluding that the current regulations on the
proper disclosure of advertising messages had not been adhered to.

RAI argued that it had a specific contract with the renowned actor prohibiting the
introduction of "elements with direct and/or indirect advertising and/or
promotional value (including clothing and/or accessories used)" during his
participation in the Sanremo Festival.

However, AGCOM examined whether covert audiovisual commercial
communication occurs in two distinct phases. In the first phase, which involves
determining the commercial nature of the communication, particularly product
placement, the presence of promotional intent is verified through historical
evidence of a client relationship between the audiovisual media service provider
and the company producing the goods or providing the service. If such a
relationship is not found or is denied, indirect evidence based on serious, precise,
and consistent presumptions that indicate the promotional nature of the
audiovisual communication is considered. In the second phase, which involves
establishing the recognisability of the audiovisual commercial communication, it
must be determined whether the audiovisual media service provider has taken all
necessary measures to allow viewers to easily distinguish such commercial
communication from editorial content.

In light of these considerations, AGCOM decided to sanction RAI due to the
specific manner in which the product was depicted in the television footage. This
footage included repeated, close-up shots of the product, making the relevant
trademark clearly recognisable to viewers, particularly due to its distinctive
colour.

Essentially, the covert audiovisual commercial communication was achieved
through the surreptitious placement of the product during the television
programme, with specific, persistent, and contextually irrelevant shots of the
footwear aimed solely at advertising it.

AGCOM, in a specific press release, deemed the episode extremely serious,
stating that

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 41



The product was displayed during RAI's most-watched television programme and
during the performance of a guest of clear international fame, resulting in
significant prejudicial effects to the detriment of viewers. In determining the
sanction, AGCOM considered the repeated nature of RAI's conduct, noting that it
had already been sanctioned for instances of covert advertising during the
previous edition of the Sanremo Festival.

Delibera 94/24/CSP, Ordinanza ingiunzione nei confronti di Rai
radiotelevisione italiana s.p.a. per la violazione della disposizione
normativa contenuta nell’art. 43, comma 1, lett. a) del decreto
legislativo 8 novembre 2021 n. 208 e nell’art. 48, comma 3, lett. d) del
decreto legislativo 8 novembre 2021 n. 208 in combinato disposto con
l’art. 6.2. del codice di autoregolamentazione di rai radiotelevisione
italiana S.p.A. recante “Inserimento di prodotti nelle trasmissioni
radiotelevisive” (Cont. 4/24/DSM n°proc. 2853/ZD)

https://www.agcom.it/provvedimenti/delibera-94-24-csp

Resolution 94/24/CSP, Injunction order against RAI Radiotelevisione Italiana S.p.A.
for breach of the regulatory provision contained in Article 43, paragraph 1, letter
a) of Legislative Decree No. 208 of 8 November 2021 and in Article 48, paragraph
3, letter d) of Legislative Decree No. 208 of 8 November 2021 in conjunction with
Article 6.2 of the self-regulation code of RAI Radiotelevisione Italiana S.p.A.
concerning "product placement in radio and television broadcasts" (Cont.
4/24/DSM No. proc. 2853/ZD)

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 42

https://www.agcom.it/provvedimenti/delibera-94-24-csp


MOLDOVA

[MD] Media subsidy fund
Andrei Richter

Comenius University (Bratislava)

On 2 August 2024, the Law on the Media Subsidy Fund entered into force in
Moldova, adding to the framework for the promotion of media pluralism in the
country.

The budget for the fund is drawn from the annual national budget; from
donations, sponsorship and grants from legal entities and individuals in Moldova
and abroad; and from other financial sources not prohibited by law (Article 10).

The “priority areas” for the subsidisation of media institutions are established on
an annual basis by the Ministry of Culture, based on public discussions (Article 12)
and in line with the aims of the law such as strengthening media literacy,
investigative journalism and editorial independence; and covering issues related
to education, culture and matters of general public interest (Article 2).

The eligibility criteria for the applicants include compliance with the Moldovan
Journalists' Code of Ethics; the absence of previous (within the last 12 months)
sanctions by the national media regulator, the Audiovisual Council, for serious
violations of the Audiovisual Media Services Code; the annual publication of an
activity report on its website; and formal registration as a legal entity (Article 12).

According to the law, a new body, the Expert Council, is to become responsible for
governing the fund, by developing criteria and conditions for participation in the
competition for the allocation of grants, reviewing applications, awarding
subsidies, and monitoring the use of funds by the winning media entities (Article
18). The Expert Council consists of seven members. Four of them are to be
selected in a competitive procedure by the Press Council of Moldova (recognised
by the law as “the national journalistic self-regulatory structure”) or by media civil
society organisations. Three others are to be appointed by the Ministry of Culture,
the Ministry of Education and Research, and the Ministry of Finance. The law
provides for a number of safeguards to avoid conflicts of interest in the selection
of members and the functioning of the Expert Council (Article 17).

On 1 August 2024, a meeting of the Press Council of Moldova put forward its
candidates for the Expert Council. The Ministry of Culture is still in the process of
forming its new Media Policy Directorate that will deal with “ensuring the
implementation of the mission of the Ministry of Culture in the media policy fields
and media subsidies”. It had to approve the delegates from the Press Council by 2
August 2024 and must provide the necessary by-laws for the Expert Council by 2
November 2024. The Fund is not likely to start its activity before 2025.

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 43



Statute on the Media Subsidy Fund (cu privire la Fondul pentru
subvenționarea mass-mediei) No. 50, 12 April 2024, officially published
on 2 May 2024 in Monitorul Oficial No. 192-194 Article246

Moldovan Journalists' Code of Ethics, 2019

https://consiliuldepresa.md/en/page/moldovan-journalist-code-of-ethics

Announcement on the meeting of the Council of Experts of the Press
Council of Moldova to delegate members to the Expert Council, 31 July
2024

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 44

https://consiliuldepresa.md/en/page/moldovan-journalist-code-of-ethics


NETHERLANDS

[NL] District Court of Amsterdam rules that X has
violated the DSA and the GDPR by “shadowbanning” its
user

Valentina Golunova
Maastricht University

On 5 July 2024, the District Court of Amsterdam (Rechtbank Amsterdam) declared
that Twitter International Unlimited Company – the Irish subsidiary of X – violated
Articles 12 and 17 of the Digital Services Act (DSA) by failing to designate a single
point of contact for recipients of its services and silently hiding its user’s account
from search suggestions (the practice also known as ‘shadowbanning’).

The proceedings were initiated by the Dutch entrepreneur and PhD student Danny
Mekić, who has a paid X Premium subscription. In October 2023, he made a post
criticising the European Commission for spreading misleading information
concerning its proposal for a regulation laying down rules to prevent and combat
child sexual abuse.

Shortly after that, he was informed by other X users that his account was no
longer searchable. The applicant contacted X to demand an explanation for the
exclusion of his account from ‘autocomplete’ search suggestions.

At first, he received merely a general response indicating that his request was
being reviewed and that temporary account-level restrictions may have been
triggered by X’s automated systems. In January 2024, the applicant was finally
informed that his account had been subject to a restriction as his post had been
wrongfully associated with child sexual exploitation.

The restriction was lifted as the post in question was ultimately found not to
violate X’s User Agreement. Before the District Court of Amsterdam, the applicant
sought a declaratory judgment that X had acted in violation of Articles 12 and 17
DSA, obliging providers of intermediary services to designate a single point of
contact enabling direct and rapid communication and to provide a clear and
specific statement of reasons to any affected user for any restriction on their
content or account respectively. Additionally, he sought an order to terminate
both violations and symbolic compensation of 1.87 US dollars (USD) for the period
during which the service for prioritising his account and posts under X Premium
subscription was not fulfilled.

Twitter did not dispute that the applicant’s account had been temporarily
restricted but appealed to its terms and conditions (‘X’s User Agreement’), which
reserves its right to limit access to various aspects and functionalities of its
service. It also argued that since the applicant had access to other key
functionalities, Twitter’s obligations towards the user were fully met. However, the

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 45



court found that the clause enabling Twitter to suspend or terminate access to its
paid service at any time without any reason was contrary to the Unfair Terms
Directive. Hence, Twitter was found to be in violation of its obligations under X’s
User Agreement.

The court then established a breach of Article 17 DSA since its first two responses
to the applicant’s request for information were too vague and did not elucidate
the exact reasons behind the restriction. However, the applicant’s claim for an
order requiring Twitter to comply with Article 17 DSA was rejected since it had
already provided information on the limitation applied and no new restrictions on
the applicant’s account have been imposed since. Furthermore, the court found
that X’s Help Centre did not meet the requirements of Article 12 DSA as it does
not enable effective communication between the platform and its users. It
ordered it to provide an appropriate point of contact to the applicant. In light of
these multiple violations, the court ordered Twitter to pay the applicant the
requested compensation as well as the costs of judicial proceedings.

One day earlier, the District Court of Amsterdam also ordered Twitter to comply
with Mekić’s data access requests under Articles 15 and 22 of the General Data
Protection Regulation (GDPR) filed following the imposition of the account
restriction. In the event of non-compliance, Twitter will have to pay EUR 4 000 per
day until the requested data is provided.

Both judgments represent a resounding victory for platform user rights.

Rechtbank Amsterdam, 5 July 2024, ECLI:NL:RBAMS:2024:3980

https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBAMS:2024:3980

District Court of Amsterdam, 5 July 2024, ECLI:NL:RBAMS:2024:3980

Rechtbank Amsterdam, 5 July 2024, ECLI:NL:RBAMS:2024:4019

https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBAMS:2024:4019

District Court of Amsterdam, 5 July 2024, ECLI:NL:RBAMS:2024:4019

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 46

https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBAMS:2024:3980
https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBAMS:2024:4019


[NL] Online news outlet’s proceedings over suspension
from YouTube monetisation programme

Ronan Ó Fathaigh
Institute for Information Law (IViR)

On 2 August 2024, the Amsterdam District Court (Rechtbank Amsterdam)
delivered a significant judgment on YouTube’s suspension of an online news
outlet from YouTube’s monetisation programme, over the channel’s “misleading
content”, including on the climate crisis. Notably, the Court rejected the news
outlet’s claim that there had been a violation of its right to freedom of expression,
and said YouTube had the freedom to create an “advertising-friendly
environment”, where certain channels are deemed “unsuitable for advertising”
over misleading and harmful content.

The case involved Blckbx.tv, an independent news outlet based in the
Netherlands that produces various current affairs programmes. The outlet makes
its programmes available through its website and YouTube channel, with over
2,200 Blckbx videos hosted on its YouTube channel. Notably, in September 2020,
Blckbx was admitted to YouTube’s “Partner Program”,a monetisation programme
that gives channels access to monetisation features through YouTube, including
revenue-sharing from ads being served on the channel. However, YouTube
terminated Blckbx’s participation in the programme in 2022, and refused to re-
admit the outlet to the monetisation programme over “repeated violations” of
YouTube’s advertising-friendly guidelines. In particular, Google considered that
various content on the channel was “unsuitable for advertising”, such as
unreliable content on vaccines and the climate crisis.

Blckbx initiated legal proceedings against Google over its suspension from
YouTube’s monetisation programme and sought an order from the Court for re-
admission to the programme. In particular, the news outlet claimed that
YouTube’s refusal was a violation of the outlet’s freedom of expression, as it was
“unable to generate advertising revenue, which limits the financing of the
production of new content” (Blckbx claimed over EUR 100 000 in lost income per
year due to the suspension).

The Court first noted that Google has “broad discretion” in assessing which
channels it considers suitable for realising an “advertising-friendly environment”,
in accordance with its own policy. The main question for the Court was whether
how Google applied its policy was contrary to the “reasonableness and fairness”
standards that govern the relationship between the parties. In this regard, the
Court noted that Google explained it assessed the “advertising-friendliness” of
Blckbx’s channel using a “holistic assessment”, and concluded that Blckbx’s
channel contains "numerous videos stating that vaccines are dangerous”, that
there is “no climate crisis”. Crucially, the Court held that Google acted within the
policy freedom to which it is entitled, and it had not been made plausible that
Google has denied Blckbx’s channel access to the monetisation programme in a
“frivolous or arbitrary manner”. Google had “sufficiently substantiated” that it

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 47



would “(too often) get into trouble with parties that purchase advertising space”
from it if it were to place those advertisements on Blckbx’s channel.

The Court also considered Blckbx’s claim that there had been a violation of its
right to freedom of expression, as it was “unable to generate advertising revenue,
which limits the financing of the production of new content”. However, the Court
rejected the claim, noting that YouTube hosted over 2 000 videos from Blckbx’
and made them available to the public. The Court ruled that only if Google's
refusal to grant Blckbx’s access to the programme would have the effect of
“preventing any effective exercise” of Blckbx’s freedom of expression, or of
“destroying” the essence of that right, could there be grounds for intervening in
the private-law relationship between the parties. The fact that BLCKBX was able
to produce more than 2 000 videos, even without participating in the
monetisation programme, and to distribute them via YouTube already showed
that there was “no such drastic restriction of freedom of expression”.

Rechtbank Amsterdam, ECLI:NL:RBAMS:2024:4917, 23 augustus 2024 

https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2024:4917

Amsterdam District Court, ECLI:NL:RBAMS:2024:4917, 23 August 2024 

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 48

https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2024:4917


[NL] Public broadcaster’s interview using false
pretences seriously violated journalistic standards

Ronan Ó Fathaigh
Institute for Information Law (IViR)

On 12 July 2024, the Ombudsman of the Dutch Public Broadcasting Foundation (
Stichting Nederlandse Publieke Omroep) issued a significant decision on a recent
controversial interview conducted by the public broadcaster PowNed. Notably, the
Ombudsman held that the interview violated the Journalistic Code of Conduct and
could be “damaging to the trust in journalism as a whole, and in public
broadcasting in particular”. The case garnered considerable public debate, with
the broadcaster admitting it was a “tasteless item” and was “completely
disrespectful to women in general”. At the same time the Dutch Media Authority
also issued a notice that the interview “did not meet the high journalistic and
professional quality requirements that may be expected of a national public
broadcaster”.

The case involved a reporter from PowNed, a Dutch public broadcaster, who
sought to interview several young women attending a concert in Amsterdam by
the well-known musician Taylor Swift. The reporter sought to see “how far Swift's
fans would go for a meet-and-greet with the artist”, and interviewed a number of
women by falsely promising he could arrange a meet-and-greet with Swift. The
reporter asked the women “How far would you go, what is the craziest thing you
would do, now on camera, to go to a meet-and-greet with Taylor?” In response,
and with the reporter’s “encouragement”, one young woman kissed an unknown
fan, and another woman showed her bare breasts on camera. The reporter then
disclosed the promise of the meet-and-greet was a lie, with one of the women
asking that the video not be published. However, PowNed published the
interviews, with the women’s faces recognisable, on the broadcaster’s website
and YouTube channel, under the tile “Screaming girls become sluts for Taylor
Swift”. 

Following the publication of the video report, a “storm of criticism” broke out in
the media, and the Ombudsman received hundreds of complaints. The
Ombudsman is an independent and impartial body that can examine and
investigate complaints made by the public about journalistic practices and
products by Dutch Public Broadcasters under the Dutch Journalistic Code of
Conduct. The complaints made included that PowNed had “lied to young women
to get them to film their breasts,” dismissed the women as "sluts ”, and was
“sexist, derogatory and distasteful”, and intentionally harmed the women in the
report.  

In its decision, the Ombudsman stated that under the Journalistic Code of
Conduct, broadcasters are free in what they produce, and editorial freedom gives
journalists the freedom to choose what they report on and in what form. However,
the Journalistic Code of Conduct is violated when the reporter “tells the

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 49



interviewees something that is not true”, and under the Code, reporters must
“make their identity known to potential interviewees and are clear to them about
their intentions and the nature of the publication”. Turning to PowNed’s interview,
the Ombudsman noted that it was “clearly a case of deception”, and the reporter
“was not honest about what he was doing”, in violation of the Code. Further, the
Ombudsman noted that in the case of the woman who showed her breasts, “an
ethical boundary was also crossed”. Not only was she “lied to”, but when this
became clear to her, instead of deleting the video, the video was published, and
her face was not blurred or otherwise made unrecognisable; again, in violation of
the Code. The Ombudsman also added that the use of the word  “sluts” in the title
on the broadcaster's website also shows “little respect for women in general and
the women in this video in particular”.

Finally, the broadcaster accepted the Ombudsman decision, and issued a
statement admitting that “[m]any mistakes were made in the production chain of
the video in question. This should never have happened and has nothing to do
with journalism. It was not only a tasteless item, but even worse: completely
disrespectful to women in general”. 

Ombudsman Nederlandse Publieke Omroep, PowNed, 12 juli 2024

https://omroepombudsman.nl/uitspraken-en-columns/swifties-misleid-in-
respectloze-video

Dutch Public Broadcasting Foundation Ombudsman, PowNed, 12 juli 2024

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 50

https://omroepombudsman.nl/uitspraken-en-columns/swifties-misleid-in-respectloze-video
https://omroepombudsman.nl/uitspraken-en-columns/swifties-misleid-in-respectloze-video


POLAND

[PL] Amendments to the Polish Copyright and Related
Rights Act and transposition of the DSM Directive

Michal Passon
Czyżewscy Law Firm

Due to the obligation to implement Directive (EU) 2019/790 of the European
Parliament and of the Council of 17 April 2019 on copyright and related rights in
the Digital Single Market and amending Directives 96/9/EC and 2001/29/EC
(Official Journal of the EU L 130 of 17.05.2019, p. 92) (the DSM Directive), there
has been a need to amend the Polish Copyright and Related Rights Act of 4
February 1994 (Dz.U.2022.2509 consolidated text of 6 December 2022 – the Act).
The amendment to the Act, from 26 July 2024 (Journal of Laws 2024, item 1254)
entered into force, with few exceptions, on 20 September 2024.

The DSM Directive introduces, inter alia, an obligation of transparency (Article
19). It is intended to ensure that authors and performers receive, at least once a
year, relevant information from the parties on the exploitation of their works, in
particular, the revenue derived therefrom. This information is intended to ensure
that the remuneration received by authors and performers for any exploitation of
their work is not disproportionately low compared to all revenues generated and
due remuneration.

Until now, the existing Article 47 of the Act entitled an author to obtain
information and to inspect relevant documentation, but only when significant for
determining the amount of the remuneration. Such a situation might be
encountered when, in a contract concerning the exploitation of a work, instead of
agreeing on a lump sum (a one-off remuneration payment), the parties had
agreed, for example, on a remuneration payment calculated as a percentage of
the revenue generated from the exploitation of the work.

Article 47 [1] has been added to the Act in order to fully transpose Article 18 of
the DSM Directive. It ensures that authors are provided with information and
documents on the current revenue for the exploitation of the work in question and
separately for each use. This applies both to contracts transferring economic
copyrights and to licensing contracts. This means that this entitlement will be
extended (with certain exceptions – see Article 47 [1] sections 4 and 6 of the Act)
to a broader and much larger group of authors than previously and regardless of
the wording of the relevant contractual provisions. This provision will also apply to
performers of artistic performances under the current Article 92 of the Act.

This change will enable authors to independently verify whether or not the
remuneration they receive for the exploitation of their work is disproportionately
low in relation to the revenue for the exploitation of the work.

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 51



Information/documentation obtained in this way may be useful in a court case
aimed at increasing the remuneration due to the author under a previously
concluded agreement transferring the author's economic rights or a licence
agreement according to Article 44 of the Act.

The legislator specified that this type of information/documentation should be
provided, taking into account the type of activity to which it relates, at least once
a year, but no more frequently than once a quarter. If this would entail
disproportionately burdensome costs, there is the option of limiting the scope of
the information to be provided only to the total revenue from use and the total
remuneration due to the author. These solutions should be assessed favourably
as they maintain a balance and compromise between the interests and protection
of the author or the performer and the parties exploiting the work or artistic
performance.

 

added by Linda Byrne on Sep 22

Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r.
(Dz. U.2022.2509 t.j. z dnia 6 grudnia 2022 r.)

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19940240083

The Act on Copyright and Related Rights of 4 February 1994 (Journal of Laws
2022.2509, consolidated text of 6 December 2022)

Ustawa z dnia 26 lipca 2024 r. o zmianie ustawy o prawie autorskim i
prawach pokrewnych, ustawy o ochronie baz danych oraz ustawy o
zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi (Dz.
U. 2024 poz. 1254)

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20240001254

The Act of 26 July 2024 on amending the Act on Copyright and Related Rights, the
Act on Protection of Databases and the Act on Collective Management of
Copyright and Related Rights (Journal of Laws 2024, item 1254)

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 52

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19940240083
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20240001254


SLOVAKIA

[SK] The Act on the public broadcaster enters into force
Andrei Richter

Comenius University (Bratislava)

The Act on Slovak Television and Radio and on Amendments to Certain Acts was
adopted by the National Council (the Parliament) on 20 June 2024 and
promulgated on 1 July 2024. It effectively replaced the earlier Act on Radio and
Television of Slovakia, No.532/2010. The Act changed the name of the public
broadcaster: Slovak Television and Radio (Slovenská televízia a rozhlas – STVR) is
the legal successor to Radio and Television of Slovakia (Rozhlasu a televízie
Slovenska – RTVS) and took over all its rights and obligations on the day the Act
was promulgated.

The Submission Report by the Ministry of Culture of the Slovak Republic on the
draft law explained that “[t]he intention of the proposed legislation is to create a
new institution that will objectively fulfil the public nature of broadcasting” as
opposed to the “negative experiences” resulting from the application of Act
532/2010. It pointed out that the bill

“creates conditions for the independent development of Slovak Television and
Slovak Radio, brings a higher form of flexibility and introduces new elements and
a combination of public and private law into the process of electing and
dismissing the director-general of the institution, into the process of creating the
Board of Slovak Television and Radio and introduces a new advisory body for the
board”.

Indeed, the Act changes the oversight system of the broadcaster which the
current government had earlier accused of being biased. Now, the board consists
of nine members, four appointed by the Minister of Culture of the Slovak Republic,
including one member proposed by the Minister of Finance of the Slovak Republic.
These board members are appointed based on the results of a selection process.
Five additional members are elected and dismissed by the National Council of the
Slovak Republic by a majority of the deputies present. These members come from
the list of candidates proposed by the relevant parliamentary committee on the
basis of submissions by a spectrum of institutions and other legal entities. All
board members should be experts in various fields relevant to the activity of the
broadcaster. An individual with a second-level university education and at least
five years of professional experience is considered to be an expert (section 11 of
the Act). There are restrictions on the candidates in view of a possible conflict of
interests (section 12).

The board appoints the director-general of Slovak Television and Radio, on the
basis of a public hearing of registered candidates, by a secret ballot. In his/her

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 53



turn, the director-general appoints subordinate directors of Slovak Television and
Slovak Radio (sections 18 and 19). 

The Act establishes an ethics commission from among representatives of civil
society and academia, as an advisory body for the board. Its role is, in particular,
to provide opinions on the observance of the general principles of ethics by
employees of STVR and those of its external programme collaborators, as well as
to propose appropriate measures in order to ensure such observance. The by-laws
of the ethics commission are approved by the board (sections 21 and 22). The
previous Board of Radio and Television of Slovakia was abolished on the date of
the Act's entry into force, and the then director-general of Radio and Television of
Slovakia was dismissed (section 30).

The Act preserves the abolition of the licence fee, which was introduced under the
previous government, in 2023. The key source of financing is the “claimable
contribution” from the state budget. It is provided annually in the amount of at
least 0.12% of the gross domestic product of the Slovak Republic “expressed in
current prices for the calendar year two years prior to the calendar year for which
the claimable contribution is provided”. It may not be lower than the contribution
provided to the broadcaster the year before (section 27). The Submission Report
claims that the Act introduces “a more rigorous control of the handling of
allocated funds” through the experts nominated by the Ministry of Culture and the
Ministry of Finance, who “will be directly involved in the decision-making and
especially [in the] control processes in the new public entity.”

The Council of Europe’s Commissioner on Human Rights, Michael O’Flaherty,
questioned whether the Act on Slovak Television and Radio ensures the
independence of public service media from government control. Similar concerns
were earlier raised by the European Broadcasting Union (EBU).

Act on Slovak Television and Radio and on Amendments to Certain Acts,
No. 157/2024, 20 June 2024

Submission Report  

Slovak Republic: new draft laws risk having a chilling effect on civil
society and interfering with the independence of public service media,
Commissioner for Human Rights Letter, 14 May 2024﻿

https://www.coe.int/en/web/commissioner/-/slovak-republic-new-draft-laws-risk-
having-a-chilling-effect-on-civil-society-and-interfering-with-independence-of-public-
service-media

Slovak government proposals threaten media independence, EBU press
release, 13 March 2024

https://www.ebu.ch/news/2024/03/slovak-government-proposals-threaten-media-
independence

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 54

https://www.coe.int/en/web/commissioner/-/slovak-republic-new-draft-laws-risk-having-a-chilling-effect-on-civil-society-and-interfering-with-independence-of-public-service-media
https://www.coe.int/en/web/commissioner/-/slovak-republic-new-draft-laws-risk-having-a-chilling-effect-on-civil-society-and-interfering-with-independence-of-public-service-media
https://www.coe.int/en/web/commissioner/-/slovak-republic-new-draft-laws-risk-having-a-chilling-effect-on-civil-society-and-interfering-with-independence-of-public-service-media
https://www.ebu.ch/news/2024/03/slovak-government-proposals-threaten-media-independence
https://www.ebu.ch/news/2024/03/slovak-government-proposals-threaten-media-independence


REPUBLIC OF TÜRKIYE

[TR] Türkiye blocks access to Instagram for nine
consecutıve days

Kaya Gönençer & Aylin Savaşlar
Bridgepeer Media Consulting

On 2 August 2024, access to the social media platform Instagram was blocked on
the basis of a decision taken by the Turkish Information and Communication
Technologies Authority (ICTA) that same day.

Although the ICTA did not provide a specific reason for the blocking decision, it
was stated later by government officials that the decision to block the platform
was taken on the grounds that the social media platform did not abide by Turkish
laws, in particular those regarding “catalogue crimes” and, furthermore, that it
did not comply with the values and sensitivities of Turkish society. Pursuant to
Article 8, paragraph 1 of the Turkish Internet Law, “catalogue crimes” include,
inter alia, incitement to suicide, the sexual abuse of children, facilitating the use
of drugs or stimulants, supplying substances which endanger health, obscenity,
prostitution, providing a venue and opportunity for gambling, crimes specified in
Law No. 5816 concerning crimes against Atatürk, and illegal betting offences.

Among the reasons often cited by the Turkish media for blocking access to the
platform are claims that in the aftermath of the assassination in Iran of Ismail
Haniyeh, political bureau chief of the Palestinian militant group Hamas, Instagram
applied censorship by blocking posts related to Haniyeh. Following these
developments, Fahrettin Altun, the President of Türkiye's Communications
Directorate, also made statements criticising Instagram.

As a result, Instagram, one of the most widely used social media platforms in
Türkiye with an estimated user base of approximately 58 million, ranking fifth in
the world after India, the United States, Brazil and Indonesia, suddenly became
inaccessible nationwide for nine consecutive days.

According to an official statement by Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye’s Minister for
Transport and Infrastructure, on 10 August 2024, on his social media account on X
(formerly Twitter), the ban was subsequently lifted since Instagram’s parent
company, Meta Platforms Inc. (Meta), had cooperated and agreed to comply with
Turkish laws. In particular, according to Mr Uraloğlu’s statement, Meta promised
the removal of content and posts that fall under the category of “catalogue
crimes” if they carry elements of certain crimes or “terrorism propaganda”, and
also – with regard to Instagram’s internal policy on content moderation – “to
protect the rights  and accounts of Turkish users”, “not closing accounts without
prior warning” and “reactivating accounts that were closed by Instagram without
warning”. As a result, in the event of violations of the law, a quick and effective

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 55



intervention would be in place. Neither Instagram nor its parent company Meta
gave any statement or explanation regarding the matter.

The ban prompted protests from individual users and small e-commerce
businesses conducting their commercial activities, both groups claiming the
negative social and economic impact that resulted from the ban. According to
Emre Emekçi, Vice Chair of the Turkish Board of the Electronic Commerce
Operators Association (ETİD),10% of total e-commerce in Türkiye is conducted on
social media corresponding to a value of TRY 930 million (EUR 24 million) per day.
Together with influencers who generate traffic to the platforms, a volume of TRY
1.9 billion (EUR 50 million) per day could be affected. The ban of Instagram for
nine days could have affected an estimated 500 000 small businesses suffering
losses in excess of EUR 400 million.

İnternet ortamında yapılan yayınların düzenlenmesi ve bu yayınlar
yoluyla işlenen suçlarla mücadele edilmesi hakkinda kanun

https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=5651&MevzuatTur=1&MevzuatT
ertip=5

Law No. 5651 on the Regulation of Broadcasts Made on the Internet and
Combating Crimes Committed Through These Broadcasts

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 56

https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=5651&MevzuatTur=1&MevzuatTertip=5
https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=5651&MevzuatTur=1&MevzuatTertip=5


UNITED STATES OF AMERICA

[US] Disney, Fox and Warner’s alliance in sports
streaming blocked by District Court decision

Mario Gheza
European Audiovisual Observatory

On 16 August 2024, the US District Court Judge Margaret Garnett issued a
temporary injunction freezing the launch of the streaming service planned by Walt
Disney Co., Fox Corp. and Warner Bros. Discovery.

For a monthly fee of USD 43, the three players planned, with the signature of a
non-binding term sheet on 6 February 2024, to launch their new platform
dedicated to live sports competitions. However, on 8 April 2024, a direct
competitor called “Fubo", which also offers sports content, filed a complaint
against the alliance, accusing it of violating competition law.

According to Fubo, the new platform would represent too large a share of
American sports rights broadcast nationally (at least 60%) including some of the
major sports leagues (NBA, NFL, MLB,etc.). As a reminder, Walt Disney Co. owns
the ESPN+, Hulu and Max subsidiaries, which have significant influence in the
sports streaming industry. This phenomenon is referred to as "bundling", the
definition of which is given in the court decision : “The term “bundling” in the pay
TV ecosystem refers to the practice by programmers of packaging several of their
networks together to be distributed either together (to at least some degree), or
not at all. For example, in exchange for the rights to distribute ESPN to
subscribers, Disney might require a distributor to also carry its entertainment
channels like the Disney Channel or Freeform; and if that distributor does not
want to carry these other channels, it does not get to distribute ESPN. Hence,
ESPN is “bundled” with Disney Channel and Freeform.”

According to ﻿Fubo, the situation would force it to carry non-sports channels that it
does not want or risk losing contracts it has with certain channels. Carrying
unwanted channels would force it to cover its licensing costs by charging higher
prices for its services than it would like.

Fubo also argued that having a single platform like Venu would generally lead to
higher prices due to a monopolistic situation and would undermine the
negotiating power of third-party video distributors. This monopolistic situation
would be reinforced by a “Non-Compete” agreement which forbids the joint
venture from “owning any form of equity interest, including a revenue-sharing or
profit-sharing interest, in a commercial venture, where the focus of the
commercial venture is the operation of a sports-centric distributor similar to the
Venu Sports platform, for a period of three years from the Launch Date." The
result would be the dependency of millions of American consumers on these
services.

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 57



For the injunction to be upheld, Fubo had to demonstrate an irreparable harm. To
prove this, the company argued that launching an anti-competitive platform like
Venu Sports would result in a loss of 300 000 to 400 000 subscribers (30% of their
total audience). The defendents offered three main arguments in response to
Fubo’s charges of imminent harm. First, they asserted that Fubo’s claims of
irreparable harm lacked credibility. Second, they said Fubo’s alleged harms were
the result of its own “weak” business, and that its failure was likely to be
imminent regardless of any action taken by the joint venture. Finally, they argued
that any purported harm to Fubo could be remedied by money damages later.

Judge Margaret Garnett upheld Fubo’s arguments for blocking the platform’s
launch because “Fubo is likely to successfully prove its claims that the partnership
will violate competition law” stating also that “Fubo and American consumers will
suffer irreparable harm absent an injunction”. For Fubo’s CEO, the said “ruling is a
victory not only for Fubo but also for consumers. This decision will help ensure
that consumers have access to a more competitive marketplace with multiple
sports streaming options”. Direct TV, another player in the market, indeed
supported Fubo’s complaint by arguing that the greater the flexibility of pay-TV
distributors, the better the offer will be.

According to the American press, the three companies intend to appeal this
decision in court. They believe that “Venu Sports is a pro-competitive option that
aims to enhance consumer choice by reaching a segment of viewers who
currently are not served by existing subscription options”.

This decision is part of a context where many streaming players are joining forces
to have a particularly attractive offer. This is, for example, also the case of the
cable operator Comcast offering its “StreamSaver” service, which includes Netflix,
Apple TV+ and Peacock.

This decision comes a few days before the planned launch of the platform.

FuboTV Inc. et al. v. The Walt Disney Company et al.

https://www.scribd.com/document/759675195/Fubo-v-Disney-Fox-
Warners#fullscreen&from_embed

IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 58

https://www.scribd.com/document/759675195/Fubo-v-Disney-Fox-Warners#fullscreen&from_embed
https://www.scribd.com/document/759675195/Fubo-v-Disney-Fox-Warners#fullscreen&from_embed


IRIS 2024-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 59


