
IRIS newsletter

IRIS 2023-2



 

Publisher:

European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG

Tel. : +33 (0) 3 90 21 60 00
Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int
www.obs.coe.int

Comments and Suggestions to: iris@obs.coe.int

Executive Director: Susanne Nikoltchev

 

Maja Cappello, Editor • Francisco Javier Cabrera Blázquez, Sophie Valais, Amélie
Lacourt, Justine Radel, Deputy Editors (European Audiovisual Observatory)

Documentation/Press Contact: Alison Hindhaugh

Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10

E-mail: alison.hindhaugh@coe.int

Translations:

Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-ordination) • Paul Green •
Marco Polo Sarl • Nathalie Sturlèse • Brigitte Auel • Erwin Rohwer • Sonja Schmidt
• Ulrike Welsch

Corrections:

Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-ordination) • Sophie
Valais, Francisco Javier Cabrera Blázquez and Amélie Lacourt• Aurélie Courtinat •
Barbara Grokenberger •  Glenn Ford • Claire Windsor

Web Design:

Coordination: Cyril Chaboisseau, European Audiovisual Observatory
ISSN 2078-6158

© 2023﻿ European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

 

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



EDITORIAL
They say that variety is the spice of life. Now, if we were to apply that principle to
the IRIS newsletter, we could say that the present issue is quite a savoury one.
We have news of the AVMSD transposition in Ireland and Slovakia; the
announcement of new funding for local public broadcasting and a new system of
funding for local public broadcasting in the Netherlands; a French decree
amending the system for the contribution to cinematographic and audiovisual
production of television services; a decision from Germany’s competition
regulator concluding the proceedings against Google News Showcase; and a
couple of interesting judgments of the ECtHR. And if you like it piquant, we even
have a judgment of the Italian Supreme Court of Cassation concerning the literary
character “Zorro” in the context of a commercial.

 

Should this not be enough for you, there are many other interesting news items
awaiting you inside this month’s very spicy newsletter.

 

Have a nice read!

 

 

Maja Cappello, Editor

European Audiovisual Observatory

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



Table of content
COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: RTBF v. Belgium (no. 2)
European Court of Human Rights: Zemmour v. France

EUROPEAN UNION
AG Opinion on liability of streaming platforms and use of VPNs

NATIONAL
[BE] Second edition of CSA study on audiovisual consumption in French-

speaking Belgium
[BG] Roundtable concerning gambling commercial communications and self-

regulation of gambling operators
[DE] KEK confirms third-party airtime and regional windows for next licence

period
[DE] Bundestag approves Deutsche Welle task plan and calls for greater support
[DE] Cartels Office ends Google News Showcase proceedings
[DE] Draft regulations on compliance, transparency and supervision in the state

media treaty
[FR] Amendment of system for contribution to cinematographic and audiovisual

production
[FR] Broadcaster must take broadcast times and conditions into account to

ensure political pluralism
[FR] Use of age verification systems does not breach the Constitution
[GB] Ofcom publishes research on viewers' attitudes to commercial references

in TV programmes﻿
[GB] Ofcom determines Glastonbury Festival’s Worthy FM 87.7 to have

breached the Broadcasting Code for radio play of songs containing offensive
language

[IE] Online Safety and Media Regulation Act signed into law by the President
﻿[IT] The Italian Supreme Court of Cassation renders a landmark decision on

parody involving the fictional character "Zorro"
[LV] Revocation of TV Rain's broadcasting permit for threats to national security

and public order
[NL] Decision on zero-rating streaming services following CJEU judgment
[NL] New funding system for local public broadcasting
[SK] Statute on Media Services enters into force
[SK] Statute on Publishing enters into force

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 4



INTERNATIONAL
COUNCIL OF EUROPE
BELGIUM

European Court of Human Rights: RTBF v. Belgium (no.
2)

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

For the second time, the public broadcasting organisation of the French
Community in Belgium (Radio-télévision belge de la communauté française —
RTBF) successfully invoked its right to freedom of expression before the European
Court of Human Rights (ECtHR) (see also IRIS 2011-6/1). In view of the importance
of the media in a democratic society, and of the domestic authorities’ limited
margin of appreciation in respect of a television programme about a subject of
considerable public interest, the ECtHR found that the Belgian courts had not
balanced in a pertinent way the right to respect for private life and the
presumption of innocence with RTBF’s right to freedom of expression and
journalistic reporting on a matter of public interest. The ECtHR found that the
reasons put forward by the domestic courts had not been sufficient to establish
that the interference complained of by RTBF had been necessary in a democratic
society. Therefore the ECtHR concluded that Belgium had violated RTBF’s right to
freedom of expression as guaranteed by Article 10 of the European Convention on
Human Rights (ECHR). The case concerned a civil judgment against RTBF by the
Belgian courts for having breached the right to respect for private life (as
protected by Article 8 ECHR) and the right to be presumed innocent (as protected
by Article 6 ECHR), following a report broadcast by RTBF about a couple alleged to
be involved in sexual exploitation. RTBF was ordered to pay each spouse EUR 1 in
respect of non-pecuniary damage.

In January 2006, RTBF broadcast a 52-minute report on the role of a couple (Mr
and Ms V.) in organising private wrestling matches with the participation of girls
and young women who were partially undressed. The events had been recorded
and commercialised as sex videotapes. Previews of the report, including some
footage, were also shown on RTBF television news. At the time the programme
was broadcast, a judicial investigation into the events in question was pending,
although no charges against Mr and Ms V. had yet been brought. After a girl had
lodged a formal complaint with the police, an RTBF journalist who was already
investigating the matter, was informed by a judicial source about a search that
was due to be carried out at the home of Mr and Ms. V. The journalist and his team
were waiting for the police officers as they arrived to conduct the search and
filmed Mr V. at the door of his home as the police officers entered. Later in an

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 5



interview with the RTBF journalist, Mr and Ms V. confirmed that they arranged
gatherings which they described as “female wrestling matches”, involving young
women who were often naked. According to Mr and Ms V. the young women had
agreed to participate and to be filmed during those matches. They denied that
anything illegal took place during these events, while they acknowledged a certain
form of libertine conduct between consenting adults.  Mr and Ms V. considered
that they had been insulted by the RTBF news coverage, and applied to the
Belgian courts seeking compensation for the damage they had allegedly sustained
as a result of what they described as “a trial by media”.

The Namur Court of First Instance granted their claim in part, while the Liège
Court of Appeal upheld the judgment against RTBF and ordered it to pay each of
the spouses EUR 1 in respect of non-pecuniary damage. The judgment
emphasised the lack of neutrality and the sarcastic tone of the report, and found
that the filming of the search at the home of Mr and Ms V. had amounted to a
violation of their right to privacy. It also found that the RTBF news coverage of the
case had breached the presumption of innocence of Mr and Ms V. and that the
journalist had not acted in accordance with the basic principles of journalistic
ethics. The Court of Cassation dismissed RTBF’s appeal. In 2014 Mr V. was
sentenced to 18 months’ imprisonment, suspended, for several offences,
including some related to the activities denounced by RTBF. A mere finding of
guilt was pronounced against Ms V. in respect of some of the alleged offences.

Relying on Article 10 ECHR, RTBF lodged an application with the ECtHR, arguing
that the civil judgment against it had represented an unjustified interference with
its right to freedom of expression. The ECtHR found that the civil judgment
against RTBF had indeed constituted an interference with the right to freedom of
expression, while that interference had had a legal basis, and had pursued the
aim of the protection of reputation. Hence to be in accordance with Article 10 § 2
ECHR the remaining and crucial question was whether the interference had been
necessary in a democratic society within the framework of the balancing of the
right to privacy and reputation under Article 8 ECHR and the right to freedom of
expression under Article 10 ECHR. First, the ECtHR noted that the RTBF news
coverage of the events concerned a matter of public interest. The RTBF
programme had referred to the existence of a particular aspect of the sex
industry, and the involvement of several young girls, at least one of whom had
been a minor at the relevant time. The programme also reported on the
authorities’ lack of trust in the girls’ statements and the difficulties encountered
by these girls in seeking protection. Given the importance of the issues raised in
the report and the lack of an official statement by the investigating authorities,
the public had had an interest in being informed of the pending proceedings,
including in order to be able to exercise its right of scrutiny over the functioning of
the criminal justice system and, where necessary, to be alerted to the potential
danger for girls who were likely to associate with Mr and Ms V. Given this context
of a television programme on a subject of major public interest, the Belgian
authorities had had only a limited margin of appreciation in determining whether
there had been a pressing social need to take the measure complained of.
Although Mr and Ms V. did not have the status of a public figures, they had agreed
to be interviewed by the RTBF journalist, thus agreeing to be placed in the

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 6



spotlight of the news coverage about the case. Hence, the legitimate expectation
that their private life would be effectively protected had been limited.
Furthermore the manner in which the RTBF journalist had obtained the
information could not be regarded as unfair, while his good faith had not been in
issue. The report and news coverage had had a sufficient factual basis, and the
style and means of expression used by the journalist corresponded to the nature
of the issues raised in the report. Importantly, the Belgian courts had not
established that the RTBF report had had an impact on the direction of the
investigation or the decisions taken by the investigating courts. At no point had
the journalist asserted that the charges on which the search of Mr and Ms V.’s
home had been based had been proven or that the couple had committed the
offences under investigation. Indeed in the RTBF report and news items viewers
had been reminded that the investigation was ongoing and that the couple were
presumed innocent. The ECtHR found that the report in question had merely
described a state of suspicion against Mr and Ms V., without exceeding the
threshold of that suspicion. Lastly, the ECtHR considered that, although the
penalty imposed on the RTBF had been lenient, it could have had a chilling effect
and that in any event it had been unjustified. The ECtHR concluded that the
reasons put forward by the Belgian courts had not been sufficient to establish that
the interference complained of had been necessary in a democratic society. It
found that there was no reasonable relationship of proportionality between, on
the one hand, the restrictions on the RTBF’s right to freedom of expression
entailed by the measures imposed by the domestic courts and, on the other, the
legitimate aim pursued, namely the protection of the reputation of others. For
these reasons, the ECtHR, unanimously, came to the conclusion that there had
been a violation of Article 10 ECHR.

Arrêt de la Cour européenne des droits de l'homme, deuxième section,
rendu le 13 décembre 2022 dans l’affaire RTBF c. Belgique (n° 2),
requête n° 417/15

Judgment by the European Court of Human Rights, Second Section, in the case of
RTBF v. Belgium (no. 2), Application no. 417/15, 13 December 2022

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-221471

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 7

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-221471


FRANCE

European Court of Human Rights: Zemmour v. France
Dirk Voorhoof

Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

The European Court of Human Rights (ECtHR) has once again confirmed the
necessity in a democratic society of criminalising “hate speech” (see also IRIS
2009-8/1, IRIS 2019-1/1, IRIS 2020-3/21, IRIS 2021-4/5 and IRIS 2021-9/15).

In a case involving the former French presidential candidate Éric Zemmour, the
ECtHR found that the politician’s conviction and sentencing for the offence of
inciting discrimination and religious hatred against the French Muslim community
for statements made on a television show did not violate his right to freedom of
expression as guaranteed by Article 10 of the European Convention on Human
Rights (ECHR). The ECtHR found that the remarks made by Mr Zemmour were not
to be considered as criticism of Islam: in view of the context of terrorist violence
in which they had occurred, the offensive statements had been made with
discriminatory intent such as to call on viewers to reject and exclude the Muslim
community.

In September 2016, Mr Zemmour had appeared as a guest on a television chat
show on the channel France 5, to promote his book Un quinquennat pour rien (“A
wasted presidency”). During the TV show he stated, in particular, that Muslims
had colonised and occupied French territory by invasion, especially in the
outskirts of French cities, where veiled young women were also part of jihad and
the fight to Islamise French territory. He expressed his view that if Muslims
wanted to be real French citizens they had to abandon their religion. These
statements resulted in proceedings being brought against Mr Zemmour under
section 24, paragraph 7 of the Freedom of the Press Act of 29 July 1881 (“the
1881 Act”), which considers it an offence to incite discrimination, hatred or
violence against a person or group on grounds of origin or of membership or non-
membership of a particular ethnicity, nation, race or religion (see also IRIS 2010-
7/1). Mr Zemmour was convicted for inciting discrimination and religious hatred,
and sentenced to pay a fine of EUR 3 000. The Court of Cassation dismissed his
appeal in September 2019.

Mr Zemmour lodged a complaint with the ECtHR complaining that his conviction
and sentence for the offence of inciting discrimination and religious hatred had
been contrary to Article 10 ECHR. The ECtHR dismissed the French government’s
preliminary objection under Article 17 ECHR (prohibition of abuse of rights) (see
also IRIS 2016-1/1), but relied on that provision as an aid to interpreting Article 10
ECHR for the purposes of assessing whether the interference complained of had
been necessary in a democratic society.

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 8



The ECtHR observed that Mr Zemmour had made the statements in issue while
appearing as a guest on a prime-time television show in his role as a journalist
and polemicist. It accepted that because of his public profile and who he was, and
because of the nature of the issues discussed during the interview, concerning the
place of Islam in French society, particularly against a backdrop of terrorist
violence, his statements – which had been statements of potential interest to the
public that might attract its attention or cause it significant concern – had been
made in the context of a debate on a matter of public interest. Accordingly, a
determination had to be made as to whether the domestic courts had duly
reasoned their assessment that the statements in issue were to be regarded as
criminal hate speech and, if so, whether the penalty imposed on Zemmour could
be characterised as proportionate to the legitimate aim pursued, regard being
had to the various factors and the context which came into play to constitute hate
speech. The ECtHR referred to the findings by the domestic courts that Mr
Zemmour had portrayed Muslims as a threat to public security and the values of
the Republic. By stating that Muslims necessarily supported the violence
perpetrated in the name of their faith, Mr Zemmour had been fostering a
generalised rejection of Muslims and had not merely been criticising Islam or the
rise of religious fundamentalism in France’s peri-urban neighbourhoods. Looking
at the virulent language used to describe them, and at the ultimatum issued to
them to choose between their religion or a life in France, the statements had
indeed called for the rejection and exclusion of the Muslim community as a whole,
which was thus harmful to social cohesion. The ECtHR reiterated that it was vitally
important to combat racial discrimination in all its forms and manifestations. It
also noted that the statements in issue had been made on live, prime-time
television and had therefore been capable of reaching a wide audience. The
ECtHR referred to the immediate and powerful effect of the broadcast media, an
impact reinforced by the continuing function of radio and television as familiar
sources of entertainment in the intimacy of the home. Mr Zemmour himself was a
journalist and a pundit known for his polemical outbursts, and although he had
been speaking as an author on the show, he had not been exempt from the duties
and responsibilities of a journalist. He had thus been fully capable of measuring
his words and assessing their consequences.

Having regard to the broad margin of appreciation afforded to the respondent
State in cases of hate speech, the ECtHR concluded, unanimously, that the
grounds on which the domestic courts had convicted Mr Zemmour and sentenced
him to a fine, the amount of which had not been excessive, had been sufficient
and relevant. Therefore there had been no violation of Article 10 ECHR.

Arrêt de la Cour européenne des droits de l'homme, cinquième section,
rendu le 20 décembre 2022 dans l’affaire Zemmour c. France, requête
n° 63539/19

Judgment by the European Court of Human Rights, Fifth Section, in the case of
Zemmour v. France, Application no. 63539/19, 20 December 2022

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-221837

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 9

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-221837


EUROPEAN UNION

AG Opinion on liability of streaming platforms and use
of VPNs

Ronan Ó Fathaigh
Institute for Information Law (IViR)

On 20 October 2022, Advocate General (AG) Szpunar delivered an Opinion in Case
C‑423/21, which concerned the important issue of the liability of streaming
platforms under Directive 2001/29/EC on the harmonisation of certain aspects of
copyright and related rights in the information society (InfoSoc Directive), where
users circumvent geo-blocking measures using virtual private networks (VPNs).
Notably, the AG’s Opinion considered that the Court of Justice of the European
Union (CJEU) should hold that streaming platforms which transmit television
programmes online do not infringe the exclusive right of communication to the
public of works if users circumvent geo-blocking measures by means of a VPN
service, unless the platform deliberately applied “ineffective” geo-blocking
measures.

The case involved Grand Production, a Serbian company which produces
entertainment programmes for the Serbian broadcaster Prva Srpska Televizija;
and GO4YU Beograd, another Serbian company which operates a streaming
platform, where Prva Srpska Televizija’s entertainment programmes are available.
Notably, GO4YU Beograd only had a licence to broadcast entertainment
programme produced by Grand Production in Serbia and Montenegro, and geo-
blocked access to these programmes for internet users outside Serbia and
Montenegro. However, users could bypass this geo-block by using a VPN service,
which hides the user’s IP address and location. Grand Production alleged that
GO4YU Beograd was aware of the possibility of circumventing the geo-block by
using a VPN; and had also made Grand Production’s entertainment programs
available in Austria without restriction. In 2020, Grand Production sought an order
in the Austrian courts against GO4YU Beograd to prohibit distribution of it
programmes, and the case reached Austria’s Supreme Court of Justice, which
made a referral to the CJEU.

The main question concerned the liability under Article 3 InfoSoc Directive of a
streaming platform which, respecting the rights of the rightholder, had applied a
geo-block in a territory for which there was no authorisation for communication to
the public of protected works, in this case the EU, but where users circumvented
this blocking by using a VPN that allowed them to access the works as if they
were in the territory for which the authorisation for communication to the public
applied, namely Serbia or Montenegro.

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 10



The AG first stated that geo-blocking measures were among the tools for so-called
digital rights management, which were different types of protections intended to
prevent digital content from being used in a way that conflicted with the wishes of
the provider of that content. Further, the CJEU had repeatedly pointed out that
digital rights management tools could have legal effects under EU law, including
with regard to the definition of “communication to the public” within the meaning
of Article 3 InfoSoc Directive. Crucially, the AG considered that if the copyright
holder (or its licensee) had applied such a block, its broadcast was only directed
at the circle of persons who had access to the protected content from the territory
defined by the rightholder. The rightholder therefore did not make any
communication to the public outside that territory. As such, if the entertainment
programmes produced by Grand Production on the streaming platform of GO4YU
Beograd were geographically blocked in such a way that they were in principle
only accessible from the territory of Serbia and Montenegro, GO4YU Beograd
had not communicated these programmes to the public in the territory of the EU.
However, the AG recognised that various technical means, including VPN services,
made it possible to bypass geo-blocks. Crucially, the AG stated that this “does not
mean that an entity whose geographic blocking of access to a protected work by
users is circumvented makes a communication of that work to the public in the
area where access is blocked. Such a conclusion would make territorial
management of copyright on the Internet impossible – any communication to the
public of a work on the Internet would in principle be global in nature.”

Finally, the AG emphasised that it would be different if GO4YU Beograd had
deliberately applied an “ineffective” geo-block, in order to actually allow access to
those programmes to persons outside the territory where it had the right to
communicate to the public programmes produced by Grand Production. In such a
situation, it would have to be held that GO4YU Beograd took measures to provide
its customers with access to a protected work. The AG concluded that this was for
the referring court to determine.

Opinion of Advocate General M. Szpunar, Case C‑423/21, Grand
Production d.o.o. v GO4YU GmbH and Others, 20 October 2022

https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=267420&pageIn
dex=0&doclang=NL&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=318414

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 11

https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=267420&pageIndex=0&doclang=NL&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=318414
https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=267420&pageIndex=0&doclang=NL&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=318414


NATIONAL
BELGIUM

[BE] Second edition of CSA study on audiovisual
consumption in French-speaking Belgium

Samy Carrere
Conseil Supérieur de l’Audiovisuel Belge

On 17 November 2022, the Belgian Conseil supérieur de l’audiovisuel (regulatory
authority for the audiovisual sector of the French-speaking Community of Belgium
– CSA) published the results of its second study entitled Médias: Attitudes et
Perceptions (Media: Attitudes and Perceptions – MAP). Like the first edition
published in 2020 (based on 2019 data), the study analyses how the emergence
of new forms of audiovisual consumption is changing television usage. It updates
the data previously collected and draws comparisons with the results of the
previous study. In a context of increased competition between television and
video on demand (VOD) in the audiovisual market, the study highlights a series of
trends that reflect changing consumer behaviour and clarifies a number of
popular misconceptions. The full study is available in French on a dedicated
website, where an English translation of its key findings is also available.

The authors of the MAP study focused on scientific and analytical rigour. The
study is based on a quantitative survey carried out by means of a standardised
questionnaire completed by a representative sample of 2,200 people aged 15 and
over in French-speaking Belgium. The aim was to ensure the data was as robust
as the 2020 study and allow for relevant analysis.

Like the first edition, in order to define how the consumption of audiovisual
content is changing, the 2022 MAP study focuses on three main themes.

The first, exposure to technology, looks at the different devices that are owned by
households that can be used to watch audiovisual content (television sets, video
projectors, computers, mobile phones, tablets, games consoles, virtual reality
headsets). The most widespread device is the mobile phone (94.3% of
respondents have one) and the television set (93.9%). The dominance of
smartphones increased between 2019 and 2021. Indeed, the share of people with
at least one smartphone (among those who own mobile phones) is up by 5.8%.
Between 2019 and 2021, distributors’ set-top boxes consolidated their dominant
position among devices connected to TV sets, with an increase of 3%. DVD/Blu-
ray players experienced a significant decrease of 8.3%, which moved them into
third place behind games consoles. There was a slight increase in the number of
households with an Internet connection between 2019 and 2021 (+2.1%).

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 12



The second theme is individual audiovisual consumption, which is divided into
three types: television, pay VOD and free VOD. For each of these, there are two
forms of consumption: single-device consumption, i.e. one type of audiovisual
consumption at a time, and simultaneous consumption, where audiovisual
consumption is combined with another activity (media or otherwise) at the same
time. Contrary to the popular misconception that television is being replaced by
video on demand, the MAP study for 2021 shows that, as in 2019, television
remains the most popular type of consumption, since 72.2% of respondents said
they watched it, whether in combination with VOD or not. Nevertheless,
television’s dominance does not mean VOD is not an essential form of audiovisual
consumption. Indeed, in 2021, 56.8% of respondents used it, partly in
combination with television (3.4% higher than in 2019). Another misconception
corrected by the study concerns the increase in Internet-based TV viewing (e.g.
television viewed on websites and/or dedicated TV channel applications): in 2021,
this remained a minority activity, both at home and on the move: 67.1% of
television viewers never watch TV on the Internet at home and only 6.1% do so on
the move.

The third and final theme of the study concerns the complementarity and
substitutability of the different types of audiovisual consumption. The idea is to
find out whether there is any complementarity between the types of audiovisual
consumption or whether one is being replaced by another. The results of the 2022
MAP study suggest that the general trend of complementarity between television
and VOD observed in the 2020 edition has continued. While television remains the
most popular choice, its combined consumption with VOD is widespread among
French-speaking Belgians. The MAP studies show that combined consumption was
enjoyed by 35.2% (2021) and 34.4% (2019) of consumers. However, in 2021, 37%
of respondents said they only watched television, whereas 21.5% only watched
VOD. Meanwhile, 2021 saw a decrease in the number of people who do not
consume audiovisual content, i.e. neither television nor VOD (6.3% of respondents
in 2021, 2.4% less than in 2019).

The study also looks in detail at the factors that are influencing the evolution of
TV consumption and equipment, concluding with various findings that will provide
a valuable basis for public debate on these issues.

 

Conseil supérieur de l’audiovisuel de la Communauté française de
Belgique Etude « Médias : Attitudes et Perceptions » (MAP), 17
novembre 2022

https://www.csa.be/map/

Regulatory authority for the audiovisual sector of the French-speaking Community
of Belgium, Media: Attitudes and Perceptions (MAP), 17 November 2022.

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 13

https://www.csa.be/map/


BULGARIA

[BG] Roundtable concerning gambling commercial
communications and self-regulation of gambling
operators

Nikola Stoychev
Dimitrov, Petrov & Co., Law Firm

Съветът за електронни медии  (the Council for Electronic Media – CEM)
convened a roundtable on gambling commercial communications in media
services and video sharing platform services (Кръгла маса относно търговското
слово за хазарт) which took place on 13 December 2022.

The roots of the discussions can be traced back to August 2022 when a
Memorandum for Cooperation was signed between CEM and Национална
агенция за приходите (the National Revenue Agency – NRA). The reason behind
the debate was the aggressive campaigns of gambling advertising which
increased, especially with the broadcast of the World Cup. The latter provoked the
submission of petitions by Националната мрежа за децата (the National
Children’s Network) and Асоциация „Родители“ (the Parents Association) to
various authorities insisting on a complete ban on gambling advertising and
changes to the Bulgarian Gambling Act and the Bulgarian Criminal Code.
According to the members of both organizations, gambling advertising poses a
serious threat to children, and media content in the field of gambling should be
regulated.

Representatives of the NRA, as well as media service providers and major local
and international gambling operators, took part in the roundtable on 13
December 2022.

Sonya Momchilova, the Chairperson of CEM, emphasized at the opening of the
debate that the Council receives numerous signals from discontented viewers on
a daily basis. However, the powers provided to the regulator under the Bulgarian
Radio and Television Act are very limited, and yet the regulation of gambling
advertising is of utmost importance in the work of CEM as a sensible responsibility
to adolescents in the country.

The representatives of Българска гейминг асоциация (the Bulgarian Gaming
Association) announced in the debate that a lot of gambling operators signed a
non-binding Меморандум за социално отговорна реклама на дейността си
(Memorandum for Socially Responsible Advertising) as a form of self-regulation,
pursuant to which:

-   Advertisements shall not feature people under 23 years of age;

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 14



-   Announcing the amount and type of bonuses and prizes in radio and television
advertisements shall be prohibited;

-   Broadcasting of gambling advertisements in radio and television programs shall
be prohibited from 5:00 a.m. to 6:00 p.m. (except during sporting events);

-   Advertisements should include an explicit call for responsible gambling
(reasonable betting);

-   Advertisements should not be placed near schools;

-   Advertisements should not be displayed on sportswear for children and
adolescents.

Gambling operators and Националния съвет за саморегулация (the National
Council for Self-regulation) are planning a new meeting in order to discuss the
adopted rules as well as additional measures which could be included in the
National Ethical Rules for Advertising and Commercial Communication (which will
have a binding effect), including the advertising of gambling games.

Furthermore, the above events then led to discussions in the Bulgarian Parliament
as well. Self-regulation of gambling operators may not prove sufficient and
changes to the local legislation may be the best-case scenario, but it remains to
be seen how the authorities would approach the situation.

Кръгла маса относно търговското слово за хазарт

https://www.cem.bg/displaynewsbg/860

Roundtable on Gambling Commercial Communications

Меморандум за социално отговорна реклама на дейността си

https://bta.bg/bg/news/bulgaria/national-news/369418-za-mediyna-regulatsiya-na-
reklamite-na-hazart-nastoyavat-natsionalnata-mrezha-za

Memorandum for Socially Responsible Advertising

Националната мрежа за децата и ﻿Асоциация „Родители“

https://bta.bg/bg/news/bulgaria/national-news/369418-za-mediyna-regulatsiya-na-
reklamite-na-hazart-nastoyavat-natsionalnata-mrezha-za

The National Children’s Network and Parents Association

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 15

https://www.cem.bg/displaynewsbg/860
https://bta.bg/bg/news/bulgaria/national-news/369418-za-mediyna-regulatsiya-na-reklamite-na-hazart-nastoyavat-natsionalnata-mrezha-za
https://bta.bg/bg/news/bulgaria/national-news/369418-za-mediyna-regulatsiya-na-reklamite-na-hazart-nastoyavat-natsionalnata-mrezha-za
https://bta.bg/bg/news/bulgaria/national-news/369418-za-mediyna-regulatsiya-na-reklamite-na-hazart-nastoyavat-natsionalnata-mrezha-za
https://bta.bg/bg/news/bulgaria/national-news/369418-za-mediyna-regulatsiya-na-reklamite-na-hazart-nastoyavat-natsionalnata-mrezha-za


GERMANY

[DE] Bundestag approves Deutsche Welle task plan and
calls for greater support

Christina Etteldorf
Institute of European Media Law

In a resolution adopted on 16 December 2022, the German Bundestag (lower
house of parliament) approved a motion tabled by the ruling parties SPD, Bündnis
90/Die Grünen and FDP, aimed at strengthening the work of Deutsche Welle (DW),
the international broadcaster of the Federal Republic of Germany. On the basis of
the 2022-2025 task plan submitted by DW, the federal government, using the
available budgetary resources, will help DW to readjust and clarify its content-
related and organisational priorities and objectives, in particular its transformation
into a digital media company, by providing funding for technical innovations. The
resolution also tackles topical issues such as the fight against censorship and
technical measures taken to block access to DW abroad, as well as ongoing
efforts to prevent anti-Semitism within the organisation.

The resolution was adopted against the backdrop of the Deutsche-Welle-Gesetz
(Deutsche Welle Act – DWG), which requires DW to draw up regular task plans in
which it independently sets out its programming objectives, key projects and their
weighting, as well as the challenges faced and adjustments that need to be made
over a certain period of time. The DWG also makes provision for a consultation
procedure in which both the federal government and the Bundestag are invited to
comment on these task plans. DW had therefore submitted such a task plan for
the 2022-2025 period, which takes particular account of current challenges, to the
Bundestag.

In its resolution, the Bundestag discusses the current situation and the role of
Germany’s international broadcaster: factors such as the pandemic, the war in
Europe, along with its economic and political consequences, and undemocratic
developments in autocratic regimes, are creating huge challenges for free
societies and liberal democracies with a pluralistic media landscape. Targeted
disinformation based on fake news and deep fakes is being used to create a
destabilising effect which – even for experienced media users – poses serious
threats to the democratic shaping of public opinion. This makes it all the more
important to provide a strong response through the media, in which DW can play
a crucial role.

In response to changing media consumption habits, DW’s 2022-2025 task plan
focuses on efforts to increase the broadcaster’s reach by strengthening its
regional expertise and presence, especially through the development of on-
demand services. DW also aims to expand its global journalistic content in
German, English and 30 other regional languages in high-priority target countries.
These key objectives are supported by the Bundestag. However, the task plan

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 16



also addresses recent criticism that has been directed at DW. This concerns,
firstly, the use of freelance staff, with more permanent staff to be recruited in the
future, and secondly, a number of anti-Semitic comments made within DW circles.
Although an independent report, commissioned promptly by DW in relation to
these allegations, had found that there was no “structural anti-Semitism” at DW,
it referred to anti-Semitic views held by its employees, problematic comments by
distributors and programming errors. The Bundestag believes that the measures
taken by DW to address this issue must be expanded as a top priority because
DW, as Germany’s international broadcaster, has a particular responsibility in the
debate on anti-Semitism.

The resolution also addresses the recent blocking of DW services in countries
such as Russia, as well as the need for related support measures. In particular, it
calls for support for DW’s plans to expand its Russian-language services and its
efforts to combat disinformation and propaganda related to Russia’s war of
aggression against Ukraine. The proposed development of free Russian-language
media and media content, in collaboration with Ukraine and other European
partners, as well as the strategy to create media partnerships and joint services
with other international broadcasters that share the democratic and humanistic
values of the European Union, should also be supported.

Deutscher Bundestag, Drucksache 20/4352, 9. November 2022

https://dserver.bundestag.de/btd/20/043/2004352.pdf

German parliament, document 20/4352, 9 November 2022

Pressemitteilung des Bundestages, 16. Dezember 2022

https://www.bundestag.de/dokumente/textarchiv/2022/kw50-de-deutsche-welle-
924580

German parliament press release, 16 December 2022

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 17

https://dserver.bundestag.de/btd/20/043/2004352.pdf
https://www.bundestag.de/dokumente/textarchiv/2022/kw50-de-deutsche-welle-924580
https://www.bundestag.de/dokumente/textarchiv/2022/kw50-de-deutsche-welle-924580


[DE] Cartels Office ends Google News Showcase
proceedings

Christina Etteldorf
Institute of European Media Law

In a press release published on 21 December 2022, the Bundeskartellamt (Federal
Cartels Office), Germany’s competition regulator, announced that the proceedings
against Google News Showcase had been concluded after the company made a
number of important adjustments to its service. The proceedings and the
adjustments that have been made mainly concern the ancillary copyright of
publishers in relation to Google’s “Google News Showcase” news service, which
the Bundeskartellamt thought might breach competition law by squeezing the
news services of press publishers and similar editorial (including audiovisual)
providers out of the market either now or in the future.

The proceedings against Google were launched in summer 2021 on the basis of
new powers invested in the Cartels Office, under a 2021 legislative amendment.
Under the new Article 19a of the Gesetz gegen Wettbewerbsbeschränkungen  (Act
against restrictions of competition, GWB), which entered into force in January
2021, the Bundeskartellamt can intervene earlier and more effectively, in
particular against the practices of large digital companies, by prohibiting anti-
competitive practices. The proceedings were launched after Corint Media lodged a
complaint against the Google News Showcase service, which had been made
available to selected German publishers in spring 2021 and offers them the
possibility to present their news content in a prominent and more detailed way.
Google pays licensing fees for the content and, in some cases, purchases
paywalled articles and offers them to its readers free of charge. The main focus is
on so-called “story panels”, which were initially integrated in the Google News
app and have also been found in Google News on the desktop since mid-2021.
Story panels are showcase boxes in which photos, titles and other content appear
in a condensed form under the highlighted publisher’s logo. The Cartels Office and
the publisher were mainly concerned that Google’s hugely dominant market
position could result in discrimination against non-participating publishers and
that, by imposing unreasonable contractual conditions, Google might breach its
copyright obligations towards press publishers in the context of the copyright
system introduced at EU level in 2019. These concerns were exacerbated by
Google’s announcement that it was planning to integrate the service into its
general search function, giving it even greater prominence.

The proceedings were ended after Google made various adjustments to its service
and promised to make further changes to the benefit of the publisher. Google has
altered its contractual practice in such a way that publishers will not face
difficulties in asserting their general ancillary copyright, which will now be
completely independent of Google News Showcase. Google also promised to
enable further publishers to participate in Google News Showcase, thereby taking
into account potential discrimination against non-participating services. The plan
to integrate Google News Showcase into the general Google search service has

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 18



also been abandoned, which means that a publisher’s participation will continue
to be irrelevant for the ranking of search results.

Since the Cartels Office ended the proceedings without a formal decision
declaring Google’s commitments binding (Article 32b GWB), they may be
reopened if circumstances change or new information comes to light in the future.
In its FAQ concerning the proceedings, the Bundeskartellamt also mentions a
separate procedure in which the German state media authorities are assessing
Google’s compliance with the state media treaty’s provisions on non-
discriminatory access to content on intermediary platforms.

Pressemitteilung des Bundeskartellamts, 04. Juni 2021

https://www.bundeskartellamt.de/SharedDocs/Meldung/DE/Pressemitteilungen/2021
/04_06_2021_Google_Showcase.html?nn=3591568

Federal Cartels Office press release, 4 June 2021

Pressemitteilung des Bundeskartellamts, 21. Dezember 2022

https://www.bundeskartellamt.de/SharedDocs/Meldung/DE/Pressemitteilungen/2022
/21_12_2022_Google_News_Showcase.html

Federal Cartels Office press release, 21 December 2022

FAQ – zum Verfahren „Google News Showcase“, 21. Dezember 2022

https://www.bundeskartellamt.de/SharedDocs/Publikation/DE/Pressemitteilungen/20
22/21_12_2022_FAQ_Google_News_Showcase.pdf;jsessionid=A8C393B379FB95A0F
17C84A74DD21014.1_cid381?__blob=publicationFile&v=3

FAQ concerning the Google News Showcase proceedings, 21 December 2022

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 19

https://www.bundeskartellamt.de/SharedDocs/Meldung/DE/Pressemitteilungen/2021/04_06_2021_Google_Showcase.html?nn=3591568
https://www.bundeskartellamt.de/SharedDocs/Meldung/DE/Pressemitteilungen/2021/04_06_2021_Google_Showcase.html?nn=3591568
https://www.bundeskartellamt.de/SharedDocs/Meldung/DE/Pressemitteilungen/2022/21_12_2022_Google_News_Showcase.html
https://www.bundeskartellamt.de/SharedDocs/Meldung/DE/Pressemitteilungen/2022/21_12_2022_Google_News_Showcase.html
https://www.bundeskartellamt.de/SharedDocs/Publikation/DE/Pressemitteilungen/2022/21_12_2022_FAQ_Google_News_Showcase.pdf;jsessionid=A8C393B379FB95A0F17C84A74DD21014.1_cid381?__blob=publicationFile&v=3
https://www.bundeskartellamt.de/SharedDocs/Publikation/DE/Pressemitteilungen/2022/21_12_2022_FAQ_Google_News_Showcase.pdf;jsessionid=A8C393B379FB95A0F17C84A74DD21014.1_cid381?__blob=publicationFile&v=3
https://www.bundeskartellamt.de/SharedDocs/Publikation/DE/Pressemitteilungen/2022/21_12_2022_FAQ_Google_News_Showcase.pdf;jsessionid=A8C393B379FB95A0F17C84A74DD21014.1_cid381?__blob=publicationFile&v=3


[DE] Draft regulations on compliance, transparency and
supervision in the state media treaty

Dr. Jörg Ukrow
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/Brussels

On 7 December 2022, the Rundfunkkommission (Broadcasting Commission) of the
German Länder adopted a set of draft regulations on compliance, transparency
and supervision in public service broadcasting and posted them on its website in
the belief that the regulation of public communication should be publicly debated.
Indeed, during the preparation of the Medienstaatsvertrag (state media treaty),
the Länder always posted the latest drafts on the Internet so that anyone could
comment on them.

Until now, the German public service broadcasters have approached compliance,
transparency and supervision in very different ways. The regulations put forward
for discussion, which the Länder hope will enable them to respond quickly to
issues such as the recent Rundfunk Berlin-Brandenburg affair and ensuing
scandals, are designed to create a common basis for public service broadcasters
in these areas.

The proposed additions to the state media treaty contain a common set of rules
that will apply to the state broadcasters that form the ARD, as well as ZDF and
Deutschlandradio, setting out minimum standards in the areas concerned. It will
still be possible to adopt additional regulations through state law. Identical rules
contained in the current ZDF and Deutschlandradio state treaties will be replaced
by the new provisions of the state media treaty.

The draft states, inter alia, that the broadcasters that form the ARD, as well as
ZDF and Deutschlandradio, must ensure maximum transparency with the general
public. For this reason, their organisational structure, including the composition of
their boards and committees, all statutes, directives, rules of procedure, and
other essential information, must be published on their respective websites. They
must also publish details of the annual remuneration paid to their directors, who
should be mentioned by name, unless they are subject to a repayment obligation,
in their annual reports and on their websites. This remuneration includes expense
allowances, attendance fees and other non-cash benefits. The transparency
requirement also applies, in particular, to:

- payments promised to the individuals concerned in the case of early termination
of their activities;

- payments promised to the individuals concerned in the case of normal
termination of their activities;

- payments promised and made to any of the individuals concerned who ends
their activities during the course of the year;

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 20



- payments made to the individuals concerned for activities with subsidiaries and
associated companies; and

- payments made to the individuals concerned for secondary activities; this does
not apply if the agreed payments do not exceed EUR 1,000 per financial year.

The broadcasters’ annual reports and websites must also contain information
about tariff structures and a structured presentation of non-tariff agreements.

According to the draft, each public service broadcaster will be required to operate
an effective compliance management system, that meets recognised standards,
and to keep it up to date at all times. They must also appoint an independent
compliance office or officer, who should regularly report to the director-general
and administrative board. These compliance offices and officers should exchange
information with each other.

The draft also requires each broadcaster to appoint an ombudsperson to act as an
external point of contact for confidential and anonymous reporting of violations of
laws and rules within the broadcasting organisation concerned.

According to the proposals, the broadcasters’ supervisory bodies must have the
human resources and structure required to fulfil all their responsibilities. In
particular, the broadcasters must ensure that (1) their administrative boards are
sufficiently knowledgeable in the fields of auditing, business management, law
and the media industry or media sciences, (2) the members of each supervisory
body receive regular training to help them fulfil their roles, and (3) offices with
adequate human and material resources are set up for the supervisory bodies.

Comments on these proposals can be submitted between 19 December 2022 and
31 January 2023. They will be taken into consideration in further discussions and
published on the website if the relevant consent is given.

Diskussionsentwurf für staatsvertragliche Regelungen zu Compliance
und Transparenz des öffentlichrechtlichen Rundfunks (Stand: Dezember
2022)

https://www.rlp.de/fileadmin/rlp-stk/pdf-
Dateien/Medienpolitik/Anhoerung_Compliance_und_Transparenz/Anhoerung_2022_S
ysopse_Diskussionsentwurf_Transparenz_und_Compliance.pdf

Draft discussion document on state treaty provisions on the compliance and
transparency of public service broadcasters (as at December 2022)

Pressemitteilung der Rundfunkkommission, 7. Dezember 2022

https://www.rlp.de/de/regierung/staatskanzlei/medienpolitik/rundfunkkommission/co
mpliance-und-transparenz-im-oeffentlich-rechtlichen-rundfunk/

Broadcasting Commission press release, 7 December 2022

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 21

https://www.rlp.de/fileadmin/rlp-stk/pdf-Dateien/Medienpolitik/Anhoerung_Compliance_und_Transparenz/Anhoerung_2022_Sysopse_Diskussionsentwurf_Transparenz_und_Compliance.pdf
https://www.rlp.de/fileadmin/rlp-stk/pdf-Dateien/Medienpolitik/Anhoerung_Compliance_und_Transparenz/Anhoerung_2022_Sysopse_Diskussionsentwurf_Transparenz_und_Compliance.pdf
https://www.rlp.de/fileadmin/rlp-stk/pdf-Dateien/Medienpolitik/Anhoerung_Compliance_und_Transparenz/Anhoerung_2022_Sysopse_Diskussionsentwurf_Transparenz_und_Compliance.pdf
https://www.rlp.de/de/regierung/staatskanzlei/medienpolitik/rundfunkkommission/compliance-und-transparenz-im-oeffentlich-rechtlichen-rundfunk/
https://www.rlp.de/de/regierung/staatskanzlei/medienpolitik/rundfunkkommission/compliance-und-transparenz-im-oeffentlich-rechtlichen-rundfunk/


[DE] KEK confirms third-party airtime and regional
windows for next licence period

Christina Etteldorf
Institute of European Media Law

At its 270th meeting in December 2022, the Kommission zur Ermittlung der
Konzentration im Medienbereich (Commission on Concentration in the Media –
KEK) decided that the proposed decisions of the relevant state media authorities
concerning third-party broadcast times (Lower Saxony state media authority, RTL)
and two regional windows (Hessen state media authority, RTL and Sat.1) were
compatible with the rules designed to protect plurality of opinion. As a result,
Germany’s two most popular broadcasters, RTL and Sat.1, will remain obliged to
broadcast regional windows and provide broadcasting time for independent third
parties under existing conditions.

The KEK, which comprises broadcasting and business law experts and directors of
the German state media authorities, is responsible for guaranteeing plurality of
opinion in relation to the organisation of television channels throughout Germany.
Its activities under this remit include checking, by analysing their respective
audience shares, whether companies exercise a dominant influence on public
opinion by acquiring television broadcasting licences or changing their ownership
structure. The KEK is therefore also involved in the allocation of broadcasting time
for independent third parties, pursuant to Article 65 of the Medienstaatsvertrag
(state media treaty – MStV), and the incorporation of regional window services,
pursuant to Article 59(4), in accordance with Article 105(4) MStV. In order to
ensure plurality, the state media authorities can impose such obligations on
broadcasters whose audience share in Germany is such that they have dominant
power of opinion.

As part of this process, the state media authority responsible for granting the
licence, in consultation with the broadcaster with dominant power of opinion,
draws up a shortlist of independent third parties whose programmes must be
transmitted. However, according to the MStV, the KEK is also consulted before the
final selection is made. In particular, it checks whether the shortlisted
independent third parties meet the legal licensing requirements (e.g. whether
they are dependent on the main broadcaster concerned) and whether the
relevant state media authority’s proposed decision has taken sufficient account of
the need for plurality. The KEK had no such concerns regarding the proposed
decision of the Lower Saxony state media authority concerning RTL Television
GmbH. The proposed transmission times can therefore be allocated to the four
third-party broadcasters concerned during the next licence period from 1 July
2023 until 30 June 2028. These broadcasters are sagamedia film- und
fernsehproduktions GmbH (with the programme “
Life.Menschen.Momente.Geschichten”), DCTP Entwicklungsgesellschaft für TV
Programm mbH (“SPIEGEL TV”), solisTV Film und Fernsehproduktionen GmbH (“
Alltagskämpfer – So tickt Deutschland”) and Arriba Media GmbH (“Seitenwechsel

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 22



– Die Welt mit anderen Augen sehen”).

The KEK also had no serious plurality-related objections to the proposed renewal
of the licences granted by the Hessen state media authority to TV III a GmbH &
Co. KG for the SAT.1 regional window in Hessen and to RTL Hessen
Programmfenster GmbH for the RTL regional window in Hessen. The current
licences for these regional windows will therefore remain in place (the SAT.1
licence has already been extended several times). The Hessen media authority
exercised its legal right not to issue a new call for tenders for these regional
windows in order to give the window broadcasters more planning certainty.
However, for the licence periods starting on 23 July 2028 (RTL) and 27 July 2029
(SAT.1) respectively, the KEK believes it is vital that tendering procedures are
held, firstly to enable other companies to bid for regional window slots and,
secondly (in RTL’s case), to bring an end to the unwanted position of legal
dependency between a window programme provider and the main broadcaster.

 

Pressemitteilung der KEK 09/2022, 13. Dezember 2022

https://www.die-medienanstalten.de/service/pressemitteilungen/meldung/aktuelle-
entscheidungen-der-kek-7

KEK press release 09/2022, 13 December 2022

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 23

https://www.die-medienanstalten.de/service/pressemitteilungen/meldung/aktuelle-entscheidungen-der-kek-7
https://www.die-medienanstalten.de/service/pressemitteilungen/meldung/aktuelle-entscheidungen-der-kek-7


FRANCE

[FR] Amendment of system for contribution to
cinematographic and audiovisual production

Amélie Blocman
Légipresse

Decree no. 2022-1610 of 22 December 2022 amending the system for the
contribution to cinematographic and audiovisual production of television services
amended both decree no. 2021-1926 of 30 December 2021 on the contribution to
cinematographic and audiovisual production of terrestrial television services
(known as the “DTT” decree) and decree no. 2021-1924 of 30 December 2021 on
the contribution to cinematographic and audiovisual production of television
services distributed via networks that do not use the frequencies assigned by the
Regulatory Authority for Audiovisual and Digital Communication (known as the
“Cabsat” decree).

The main objective of these changes is to enable film services that make a
substantial contribution to cinematographic production to calculate their
contribution on a lump-sum basis in accordance with professional agreements
signed for this purpose. To this end, the decree, as part of the contribution
arrangements applicable to film services, creates the possibility to set a fixed
contribution to cinematographic production for these services, provided it is
greater than EUR 120 million. The decree states that this contribution must not be
more than 10% lower than if it were calculated according to the standard rules
(where it is based on a percentage of turnover).

These amendments should enable Canal+ to implement the agreement it reached
with the French cinema industry on 2 December 2021. Under this agreement,
Canal+ will make a total contribution of EUR 570 million over three years, made
possible by the new decree. This sum is payable in three annual instalments of
EUR 190 million, with EUR 170 million coming from Canal+ and EUR 20 million
from Ciné+. The application of the agreement will see the overall Canal+
contribution increase (from EUR 136.1 million for Canal+ and EUR 28.2 million for
Ciné+ in 2020) to a figure that will be guaranteed for three years.

The decree also introduces three other changes to the “DTT” and “Cabsat”
decrees. Firstly, it states that the ban on service providers holding marketing
mandates applies whether they are held directly or indirectly, as provided in
section 5 of Article 71-1 of the Law of 30 September 1986. Secondly, it explains
that amendments to the type and extent of rights fixed as part of independent
audiovisual production depend on the types of works concerned or the level of
financing provided by the service provider. Finally, in the second paragraph of
section 7 of Article 24 of the “DTT” decree concerning the possibility to take “non-
works” into account in the contribution to audiovisual production of “non-film”
services, it reintroduces the system that existed under the previous decree for

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 24



services with an annual turnover below EUR 100 million.

 

Décret n° 2022-1610 du 22 décembre 2022 portant modification du
régime de contribution à la production d'œuvres cinématographiques et
audiovisuelles des services de télévision, JO du 23 déc. 2022.

https://www.legifrance.gouv.fr/download/pdf?id=KIg5AGW6FHTjeDQaXav9I4F2ptmx
fYTEzY1Uc9FoyEc=

Decree no. 2022-1610 of 22 December 2022 amending the system for the
contribution to cinematographic and audiovisual production of television services,
OJ of 23 December 2022

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 25

https://www.legifrance.gouv.fr/download/pdf?id=KIg5AGW6FHTjeDQaXav9I4F2ptmxfYTEzY1Uc9FoyEc=
https://www.legifrance.gouv.fr/download/pdf?id=KIg5AGW6FHTjeDQaXav9I4F2ptmxfYTEzY1Uc9FoyEc=


[FR] Broadcaster must take broadcast times and
conditions into account to ensure political pluralism

Amélie Blocman
Légipresse

The company responsible for TV channel CNews asked the Conseil d’Etat (Council
of State) to annul the decision taken by the Conseil supérieur de l'audiovisuel
(French audiovisual regulatory body — CSA) on 3 December 2021, requiring it to
comply before 31 December 2021 and in the future with the provisions of Article 1
of its decision no. 2017-62 of 22 November 2017 on the principle of political
pluralism in radio and television services. Under this decision, a third of airtime
devoted to political speeches must be reserved for speeches by the president of
the Republic, government ministers and their colleagues. As regards the
remaining two thirds, broadcasters must ensure that the political parties and
groups that represent the main strands of national political opinion are given a
fair share of airtime in accordance with their representativeness.

In the case at hand, the detailed breakdown of speaking time on the CNews
service between 1 October and 15 November 2021 showed that 82% of the
speeches by the president of the Republic, government ministers and their
colleagues, and 53% of those by representatives of ‘La France Insoumise’, had
been broadcast between midnight and 5.59am. These speakers had received
much less coverage than the other parties and political groups in daytime
programmes, with 8.6% and 3.7% of total airtime between 6am and midnight
respectively.

The Conseil d’Etat acknowledged that there was no legislative or regulatory
provision or other rule applicable to radio and television services that expressly
stated that the assessment of compliance with the obligations concerning the
pluralistic expression of opinion enshrined in the decision of 22 November 2017,
which was based on Articles 1 and 13 of the Law of 30 September 1986, should
take into account the time of day that programmes were broadcast. However, the
very purpose of these provisions, which was to ensure that different strands of
opinion were given a fair share of airtime in order to assist the shaping of TV
viewers’ opinions and thus contribute to democratic debate, showed that the
obligations concerned should not be considered met unless the time of day and
conditions of the broadcasts were taken into account.

The Conseil d’Etat ruled that the CSA had not made an error of law by considering
that the obligations derived from the Law of 30 September 1986 and its decision
of 22 November 2017 could not be met if the speeches of the president of the
Republic, government ministers and their colleagues on the one hand, and those
of representatives of one of the parties and political groups that expressed the
main strands of national political opinion on the other, were primarily broadcast
during the night, when audiences were very small.

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 26



By sending a formal notice to the company concerned, reminding it of its
obligations and urging it to comply with them throughout the period during which
they applied, the CSA, rather than ignoring its decision of 22 November 2017, had
merely applied the aforementioned rule without breaching the principles of non-
retroactivity of administrative acts and legal certainty. This formal notice should
be regarded as an exact application of the powers conferred on the CSA. The
request was rejected.

 

CE, 13 janv. 2023, n° 462663, Société d'exploitation d'un service
d'information (SESI)

https://www.conseil-etat.fr/fr/arianeweb/CE/decision/2023-01-13/462663

Council of State, 13 January 2023, no. 462663, Société d'exploitation d'un service
d'information (SESI)

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 27

https://www.conseil-etat.fr/fr/arianeweb/CE/decision/2023-01-13/462663


[FR] Use of age verification systems does not breach
the Constitution

Amélie Blocman
Légipresse

On 13 and 15 July 2022, alleging that minors could access the pornographic
websites Pornhub, Tukif, Xhamster, Xnxx and Xvideos simply by stating that they
were aged 18 or over, in violation of Article 227-24 of the Penal Code, the
president of ARCOM (the French audiovisual and digital communications
regulator) summoned numerous Internet access providers to appear before the
president of the Tribunal Judiciaire de Paris (Paris judicial court) on the basis of
Article 23 of Law no. 2020-936 of 30 July 2020 and asked the court to order them
to block access to the sites concerned.

During the proceedings, one of the companies summoned raised the following
question regarding constitutionality: “Do the provisions of Article 23 of Law no.
2020-936 of 30 July 2020 and Article 227-24 of the Penal Code conform with the
rights and freedoms guaranteed by the Constitution with regard to the principle of
offences and penalties being established in law and the freedom of expression
and communication, in particular on the grounds that they fail to define in
sufficiently clear and precise terms what constitutes a criminal offence and what
behaviour might give rise to a sanction, and that they unnecessarily,
inappropriately and disproportionately interfere with the legislator’s objective of
preventing minors accessing pornographic content on the Internet?”

This question was submitted to the Court of Cassation, which ruled that, although
the provisions concerned had not been declared to be in conformity with the
Constitution in the grounds and operative provisions of a Constitutional Council
decision, this question was not new in the sense that it did not concern the
interpretation of a constitutional provision that the Council had not previously had
the opportunity to apply.

Secondly, the court considered that the question lacked serious character.

The court held that the terms of Article 227-24 of the Penal Code, which stated
that the manufacture, transport or distribution, by whatever means and however
supported, of a message bearing a pornographic or violent character, inciting
terrorism, seriously violating human dignity, or encouraging children to play
games that put them in physical danger, and the trafficking in such a message,
were punishable in the event that the message could be seen or perceived by a
minor, and that these offences were committed if a minor could access the
message by simply declaring that they were aged 18 or over, were sufficiently
clear and precise to prevent any risk of arbitrary application.

The same was true of the terms of Article 23 of Law no. 2020-936 of 30 July 2020,
which stated that, if the ARCOM president found that the provider of an online

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 28



public communication service was allowing minors to access pornographic
content in violation of Article 227-24 of the Penal Code, and if the provider
concerned failed to comply with a formal notice within 15 days, the ARCOM
president could refer the matter to the president of the Paris judicial court with
the request that the provider be ordered to block access to the service.

Finally, the court ruled that the restriction of freedom of expression created by
the requirement to verify the age of a person accessing pornographic content
using a system other than a simple age declaration was necessary, appropriate
and proportionate to the objective of protecting minors. As a result, it considered
it unnecessary to refer the question to the Constitutional Council.

 

Civ. 1re, 5 janvier 2023, QPC, n° 22-40017, Freesites Ltd

https://www.courdecassation.fr/decision/63b7c9ce6b63637c907b7638

Court of Cassation, 1st civil chamber, 5 January 2023, appeal no. 22-40017,
Freesites Ltd

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 29

https://www.courdecassation.fr/decision/63b7c9ce6b63637c907b7638


UNITED KINGDOM

[GB] Ofcom determines Glastonbury Festival’s Worthy
FM 87.7 to have breached the Broadcasting Code for
radio play of songs containing offensive language

Julian Wilkins
Wordley Partnership

Ofcom has determined that Glastonbury Festival's onsite radio station Worthy FM
87.7 (Worthy FM) breached Rules 1.14, 1.16 and 2.3 of the Broadcasting Code by
playing records that contained offensive language, at a time likely to be heard by
children, even if relatively low in numbers. Worthy FM is a radio station that plays
music during the duration of the Glastonbury music festival. The main audience
are festival goers but the programming is transmitted in the county of Somerset
where Glastonbury is located.

Worthy FM has a Restricted Service Licence (RSL) granted by Ofcom and the
licensee is Joanne Schofield.

At 18:41 on 23 June 2022, Worthy FM played a song called 'Miss Understood' by
rap artist Little Simz who was performing at the music festival the next day. The
version of the song played included the words ‘fucked’ and ‘niggas’. Another song
played, 'DNA' by Kendrick Lamar, also appeared to contain offensive language. 

Ofcom had to consider whether three rules of the Broadcasting Code had been
breached namely Rule 1.14: “The most offensive language must not be broadcast
[...] when children are particularly likely to be listening (in the case of radio) [...]”;
Rule 1.16: “Offensive language must not be broadcast [...] when children are
particularly likely to be listening (in the case of radio), unless it is justified by the
context [...]”; and finally, Rule 2.3: “In applying generally accepted standards
broadcasters must ensure that material which may cause offence is justified by
the context. Such material may include, but is not limited to, offensive
language.[...] Appropriate information should also be broadcast where it would
assist in avoiding or minimising offence”.

In its defence, Worthy FM informed Ofcom that its playlist policy was only to play
artists who had previously appeared at Glastonbury Festival or who were
performing at the current festival. Only clean or ‘dipped’ versions of songs were
played on the radio.

The radio station’s playout computer had two sections. The first section
comprised songs suitable for broadcast, and the second compilations of songs
whose lyrics could not be broadcast in their current form. Worthy FM informed
Ofcom that on 23 June 2022 the presenters had had a busy day with interviews
and were keen to play Little Simz. Inadvertently a song had been selected from
the wrong playlist. Following the incident, it introduced procedures to avoid such

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 30



an error reoccurring; for instance presenters do not have access to unsuitable
versions of any song and are only able to play songs that are compliant with
regulations.

Ofcom took account of Rules 1.14, 1.16 and 2.3 and of the broadcaster’s freedom
of expression pursuant to Article 10 of the European Convention on Human
Rights.

Ofcom considered its own research into public attitudes towards offensive
language on TV and radio. The word ‘fuck’ was considered very offensive. The
term ‘niggas’ was considered by some black members of the public as a term of
endearment amongst friends. However, the term had to be considered in the light
of its context and racist connotations. The word ‘nigger’ was considered by the
public as one of the most offensive words.

Although Worthy FM argued that the majority of the audience were festival goers
and would be used to, or expect, the use of offensive language during
performances on stage, Ofcom considered the radio station’s audience would
have a different expectation. Worthy FM was played to an audience beyond the
festival and, given the time of the broadcast, children would be listening even if
they formed a minority of the audience. Ofcom noted that Worthy FM had not
apologised on air for the use of the offensive language. For the purposes of the
context of the broadcast, Ofcom considered that allowing the broadcast of
offensive language had not been justified given the time of broadcast and that
children were particularly likely to have been listening. Ofcom took into
consideration the fact that the offensive language had been played
inadvertently, and the subsequent steps taken by Worthy FM to avoid a future
breach, but, nevertheless, the regulator determined there had been a breach of
the Rules.

Glastonbury Festival 2022

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0024/238146/Glastonbury-Festival-
2022.pdf

The Ofcom Broadcasting Code

https://www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/broadcast-codes/broadcast-code

Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 464, 19 December 2022

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0023/249701/Standards-Decision-
Get-Your-Glasto-On,-Worthy-87.7-FM.pdf

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 31

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0024/238146/Glastonbury-Festival-2022.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0024/238146/Glastonbury-Festival-2022.pdf
https://www.ofcom.org.uk/tv-radio-and-on-demand/broadcast-codes/broadcast-code
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0023/249701/Standards-Decision-Get-Your-Glasto-On,-Worthy-87.7-FM.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0023/249701/Standards-Decision-Get-Your-Glasto-On,-Worthy-87.7-FM.pdf


[GB] Ofcom publishes research on viewers' attitudes to
commercial references in TV programmes﻿

Alexandros K. Antoniou
University of Essex

In December 2022, Ofcom, the UK’s communications regulator, published
research into what viewers think and how they feel about commercial references
in and around TV programmes. This is the first time in over 15 years that the
regulator has carried out extensive research in this area. The findings are
intended to inform its current guidance to the rules on content regulation.

What is a commercial reference?

All broadcast TV content comprises programming and advertising. In addition to
income from adverts in commercial breaks, broadcasters generate revenue from
references to products, services and trade marks (e.g., logos) within programming
(which is not however always paid-for, such as where a brand is featured in the
background). TV adverts are distinct from commercial references in that they take
place outside of programming.

So, commercial references on TV are understood as any references to a brand,
product or services that happen outside of an ad break. Such commercial
arrangements allow brands to feature in and around TV programmes and can take
various forms, including: (a) product placement, i.e., intentionally featured and
paid-for by a brand; (b) sponsorship credit, i.e., brand sponsors are referenced
directly in the programme titles or at the start/ end of the programme; (c) sponsor
reference mid-programme; (d) cross-promotion, i.e., broadcaster promotion of
own channels or products; (e) incidental reference, i.e., a logo featured as part of
a programme incidentally without payment; and (f) advertiser-funded
programmes (AFPs), i.e., the programme is funded by the sponsor who is also
involved in its production.

Ofcom's rules in this area (Section 9 of the Ofcom Broadcasting Code) protect
audiences from excessive advertising and ensure that viewers can distinguish
between advertising and programming. The remainder of this report outlines the
main findings of the research on how UK viewers feel about the amount, the
"obviousness" and the level of acceptability of commercial references on TV. For
this project, a mixed method, phased approach was used (online community,
qualitative discussions) with a broad range of participants in the UK.

Audience understanding of the commercial TV landscape

Broadcast advertising activity was perceived by respondents to have increased
with the amount of available TV content, but many of them felt that they were
able to manage their own exposure to it due to access to new technologies (e.g.,
live pause, catch-up services) and the proliferation of subscription video-on-
demand services like Netflix and Amazon Prime Video.  These, however, are not

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 32



available to (or used by) all.

Moreover, the expansion of the television market led some participants to believe
that commercial broadcasters had more opportunities to generate revenue
through increased volumes of advertising. However, the various sources of choice
for viewers (free-to-air channels, subscription services etc.) as well as the
increased competition for TV broadcasters and incremental marketing
opportunities for advertisers across platforms have contributed to a decline in TV
advertising revenues since 2016. Despite this, only a few participants appeared to
be empathetic towards the funding challenges faced by TV broadcasters.

Awareness of commercial references

Findings showed that participants’ knowledge of different types of commercial
references (beyond product placement and sponsorship), including whether these
were paid for or not, was rather limited. The rationale behind commercial
references was predominantly believed to be for brands to expand their
opportunities to market their products. Few participants understood them as a
form of key revenue that might be necessary to produce TV content.

Broadly speaking, commercial references were not considered excessively
disruptive to the viewing experience, but the idea of their increased prevalence
triggered some concern about how they might affect viewing, particularly for
those perceived to be less mature and savvy, like children and young people.

Acceptability of commercial references

Overall, participants’ tolerance of commercial references was largely determined,
first, by the extent to which they impacted their viewing experience; second, by
whether such references were considered unsuitable for the programme or its
audience (e.g., by exposing viewers to inappropriate content); and third, by
whether paid-for commercial references were appropriately signalled.

Six principal factors were found to have specifically influenced views on the
acceptability of commercial references: (1) disruption; (2) relevance; (3) undue
prominence; (4) lack of transparency (i.e., surreptitious inclusion of such
references without advanced warning); (5) appropriateness; and (6) the potential
negative reputation of some featured brands. Transparency in programming, i.e.,
knowing when the material watched included (or was) a commercial reference,
was considered critical by participants. The desire for transparency and disruption
(or viewer distraction) were not seen as contradictory but achieving a good
balance was deemed necessary.

Moreover, the way in which brands featured as commercial references affected
viewer tolerance. For example, strong encouragement to purchase a product and
overly positive descriptions of the referenced brand during programming
appeared to undermine trust in what participants were told and shift their
perceptions of a commercial reference from being (acceptable within)
programming to being advertising.

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 33



In addition, concerns were expressed over the potential of paid-for commercial
references to jeopardise editorial independence and unduly influence a
programme’s narrative. These concerns were accentuated in relation to AFPs and
the lack of objectivity that may arise where a programme’s sponsor is not only
involved in funding it but also becomes its subject. Some reassurance was
provided by the degree of transparency created by sponsorship credits at the
outset, which can warn viewers of possible partiality. The programme genre also
impacted on many participants’ concerns about editorial independence. For
instance, participants considered that there was considerably more risk of a
documentary representing a sponsor’s narrative in a way that may compromise
editorial independence than a game show based on a sponsor’s brand.

Views on regulation and Ofcom’s role

Participants felt that some form of regulation was necessary to maintain
audiences’ positive viewing experiences and safeguard viewers from the potential
negative impact of commercial references, especially individuals perceived as
most vulnerable. Strong negative reactions were voiced over out-of-context
commercial references, particularly in relation to the presence of perceived
unhealthy foods in sports programmes. The fact that some regulation is already in
place (e.g., prohibiting commercial references for tobacco products and restricting
those for alcohol and gambling) was found reassuring and was welcomed by
participants.

Ofcom will use these findings to consider whether its guidance on Section 9 of its
Code needs updating. Given the economic pressures TV broadcasters currently
face, the regulator will explore how to best balance broadcasters' ability to enter
commercial arrangements that enable them to fund programme content against
viewers’ interests.

Commercial References in Television Programming 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0028/248590/commercial-
references-report.pdf

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 34

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0028/248590/commercial-references-report.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0028/248590/commercial-references-report.pdf


IRELAND

[IE] Online Safety and Media Regulation Act signed into
law by the President

Amélie Lacourt
European Audiovisual Observatory

Transposition of the Audiovisual Media Services Directive (AVMSD) was expected
to occur by September 2020. While several countries exceeded the transposition
deadline, Ireland was the only one to remain under the infringement procedure
brought before the European Court of Justice of the European Union (CJEU) in May
2022. In late 2022, the Irish Bill was finally signed into law by the President.

The Online Media Safety Regulation (OSMR) Bill was initiated on 25 January 2022
during the Seanad Éireann stage, after the government approved its publication
on 12 January. During this first stage, the general principles of the Bill were
debated, and the sections meticulously examined, leading to a first round of
amendments. On the 11 July 2022, the final statements were made, and the Bill
was set down for the Second Stage in the Dáil. The general principles and sections
were reviewed once again and, along with the final statements, the Bill was ready
for signature by President Higgins, which took place on 10 December 2022.

The update of the Irish national law (the Broadcasting Act 2009) was largely
awaited, in order to finally materialise alignment of the national regulation with
the reality of the audiovisual and online sector.

One of the big novelties of the OSMR Act is the establishment of a new
Commission (Coimisiún na Meán) in place of the Broadcasting Authority of Ireland.
Part 2 of the Principal Act will be dedicated to this multi-person media
commission. It will have a wider remit, covering broadcasting services, on-
demand audiovisual media services, VSPs and online safety. An important
improvement lies in the enhancement of the compliance and enforcement powers
of the Commission. Coimisiún na Meán will be granted the powers of:

- ﻿Carrying out investigations to ensure compliance with the OSMR Act;

- Requiring the provision of information;

- ﻿Imposing administrative financial sanctions of up to EUR 20 Million or 10% of
turnover on providers of broadcasting services, audiovisual on-demand services
and designated online services.

The Commission will also be in charge of promoting media sustainability and
development through a dedicated Media Development Commissioner.

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 35



Besides the restructuring of the National Regulatory Authority, the OSMR also
transposes Directive 2010/13/EU, as amended by Directive (EU) 2018/1808, into
Irish law. Transposition ensures alignment with the provisions covering, inter alia,
providers of broadcasting services and audiovisual online media services, thus
extending provisions and rules to VOD services for the first time. The OSMR also
sets up the establishment of a register of providers of audiovisual media services
(Part 3A of the Principal Act).

Rules covering European works have also been reviewed and will be covered in
Part 10A of the Principal Act. The OSMR now imposes a minimum 30% share of
European Works in VOD catalogues (159B (1)) together with a prominence
obligation for those works (159C (1)). With regard to financial contributions, the
Commission may, for the purposes of funding a scheme, make an order imposing
a levy on media service providers (159E). The scheme (159F) would allow to
provide support for the production of European works included, or to be included,
in the programme schedule of an audiovisual broadcasting service, or in a
catalogue of an audiovisual on-demand media service.

The OSMR also covers content available on online services. The definition and
procedures for addressing harmful online content are therefore also foreseen,
namely with the establishment of a regulatory framework for online safety. In that
regard, an Online Safety Commissioner, will be empowered to make binding
Online Safety Codes (Chapter 3 Part 8A of the principal Act).

Online Safety and Media Regulation Act 2022

https://data.oireachtas.ie/ie/oireachtas/act/2022/41/eng/enacted/a4122.pdf

Broadcasting Act 2009

https://www.irishstatutebook.ie/eli/2009/act/18/enacted/en/html

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 36

https://data.oireachtas.ie/ie/oireachtas/act/2022/41/eng/enacted/a4122.pdf
https://www.irishstatutebook.ie/eli/2009/act/18/enacted/en/html


ITALY

﻿[IT] The Italian Supreme Court of Cassation renders a
landmark decision on parody involving the fictional
character "Zorro"

Chiara Marchisotti

On 30 December 2022, the Italian Supreme Court of Cassation published a
landmark decision with regard to the use of parody as an exception to copyright
and trademark rights. The case arose in relation to the unauthorised use of the
literary character “Zorro” in the context of a commercial.

The proceedings underlying this decision date back to 2007, when the claim was
originally brought, following the broadcast on television and radio of an
advertising campaign launched by “Brio Blu”, a famous Italian water brand,
starring an equally famous Italian actor impersonating a modern, funny version of
“Zorro” to promote the company’s sparkling water. After the airing of the
commercial, the US company Zorro Productions Inc., owner of the intellectual
property rights in the namesake character, sued CO.GE.DI. International, the
leading company in the mineral water market who commissioned the ad.

The Court of Rome initially upheld the plaintiff’s claims, recognising the validity of
the enforced IP rights and their infringement. The first instance decision was
however overturned by the Court of Appeal, on the grounds that the character
“Zorro” had fallen into the public domain, and that the trademark rights in it had
lapsed for non-use in the relevant classes. The plaintiff appealed the decision
before the Supreme Court of Cassation, which – when first involved in the case in
question – ruled that pursuant to the Universal Copyright Convention of 1952 the
character had not in fact fallen into the public domain because, as a work of a US
citizen published in Italy, Italian copyright law granted it protection up to 70 years
after the death of its author. As a result, the Supreme Court of Cassation
overruled the decision and returned the case to the Court of Appeal, which this
time upheld Zorro Productions Inc.’s copyright claims. Court of AppealsThe court
had stated that the mere use of a famous fictional character could indeed amount
to an infringement of copyright, and its imitation could not be considered lawful
by reason of the fact that the commercial consisted of a parody of “Zorro”.
According to the Court of Appeals of Rome, the inapplicability of the exception,
and thus the circumstance exempting the defendant from liability, followed from
the fact that Italy had not transposed the (optional) parody exception provided in
Article 5(3)(k) of Directive 2001/29/EC (also known as InfoSoc Directive). In any
case, the Court of Appeal stated, parody would require a creative re-elaboration of
the earlier work, which was absent in the case at hand. Conversely, the district
court had dismissed the trademark claims on account of the deemed lack of
distinctive use of the word and figurative “Zorro” signs made in the commercial.

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 37



The (partially) unsuccessful defendant — CO.GE.DI – subsequently appealed that
Court of Appeal ruling to the Supreme Court of Cassation that led to delivery of
the December 2022 decision. In essence, the water company argued that the
judges of second instance had erred in excluding that the contested use of the
character in the advertisement could be exempted based on the parody
exception. Although not specifically transposed from the InfoSoc Directive, the
parody exception had been consistently applied in the case law as it related to the
right to criticism and review (provided in Article 70 of the Italian copyright law).
For its part, Zorro Productions Inc. filed a cross-appeal, essentially against the
part of the appellate decision in which trademark infringement had been ruled
out.

Against this backdrop, the Supreme Court of Cassation was able to provide a
useful overview of the balance between IP rights and freedom of expression, and
thereby set out a number of important principles of law regarding copyright and
trademark infringement. The decision opened by stating that it was uncontested
that fictional characters were eligible for protection under Italian copyright law,
independently from that accorded to the work in which they were originally
conceived (in this case, a novel). Moving on from that preliminary clarification, the
Supreme Court of Cassation deviated from the reasoning and conclusions of the
Court of Appeal regarding the contested copyright infringement, taking the
opportunity to define and describe the notion of parody. According to the judges
of the court of last resort, parody consists of a “reworking” through a caricature
imitation implemented with satirical, humorous, or critical purposes. As such,
parody is by its very nature entwined with the original work (or character, in this
instance), from which it departs for the purposes of conveying a message
different from that targeted by the author of the work in question. Therefore,
continues the decision, as opposed to plagiarism or counterfeiting – which are
activities of mere reproduction – parody always reinterprets to some extent the
original work, tweaking its meaning to convey a new message.

Having explained the above notion of parody, the Supreme Court of Cassation
went on to discuss its compatibility with the exclusive rights of the author and his
successors in title, excluding that parody could be subsumed under the regime of
derivatives work, which would require the permission of the rightsholder –
something that in relation to parodistic uses would likely be withheld. Instead, the
Court held that parody should rather be treated as (an autonomous)
manifestation of thought and artistic creation protected respectively under
Articles 21 and 33 of the Italian Constitution. In addition, the Court noted how the
parody exception, despite the fact that Article 5(3)(k) of the InfoSoc Directive had
not been transposed in Italy, should be regarded as embedded in the (pre-
existing) right to criticism and review provided under the quotation exception set
forth in Article 70 paragraph 1 of the Italian copyright law. This was also true with
reference to parody of a fictional character, as long as it did not conflict with the
normal exploitation of the original work (that was, the character itself). In the light
of this, the Supreme Court of Cassation remanded the case to the Court of Appeal
to rule again on the copyright claim.

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 38



Regarding the alleged trademark infringement, the Supreme Court of Cassation
held that the Court of Appeal should re-assess the claim, considering that what
mattered was whether the use of the third-party sign that had acquired a
reputation was capable of affecting the users’ perception of it, irrespective of the
fact that the sign was used to identify products or services. In conducting that
analysis, the various functions of the trademark should be considered, as those
were not in fact limited to the mere indication of origin of the product but should
now encompass its meaning and value from a communication, investment, and
advertising perspective. It was interesting to note that, in that respect, the Court
took the stance that a similar conclusion was not affected by the recent legislative
amendment to Article 20, paragraph 1 (c) of the Italian Industrial Property Code,
which now provided that the use of the sign relevant to the infringement of a
reputed trademark was also that which takes place “for purposes other than that
of distinguishing the goods and services.” According to the Court, the said
amendment lacked real innovative scope and was actually implementing the
preexisting interpretation of both scholars and case law in relation to the
protection of trademarks with acquired distinctiveness. That said, even a
parodistic use of someone else’s renowned trademark (something not specifically
addressed by either EU or Italian trademark law but allowed to a certain extent by
case law) could create a link with the message the latter carried. A similar use
would be unlawful insofar as it may result in an advantage for the unauthorised
user and author of the parody, or be prejudicial to the trademark owner, for
instance in the form of dilution or even tarnishment of the trademark itself, and
therefore interfere with the exclusive rights conferred to the trademark owner
upon registration.

Corte di Cassazione, decisione n. 38165/2022, pubblicata il 30 dicembre
2022

https://www.italgiure.giustizia.it/xway/application/nif/clean/hc.dll?verbo=attach&db
=snciv&id=./20221230/snciv@s10@a2022@n38165@tO.clean.pdf

Supreme Court of Cassation, decision No. 38165/2022, published on December
30, 2022

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 39

https://www.italgiure.giustizia.it/xway/application/nif/clean/hc.dll?verbo=attach&db=snciv&id=./20221230/snciv@s10@a2022@n38165@tO.clean.pdf
https://www.italgiure.giustizia.it/xway/application/nif/clean/hc.dll?verbo=attach&db=snciv&id=./20221230/snciv@s10@a2022@n38165@tO.clean.pdf


LATVIA

[LV] Revocation of TV Rain's broadcasting permit for
threats to national security and public order

Amélie Lacourt
European Audiovisual Observatory

On 6 December 2022, the National Electronic Mass Media Council of Latvia issued
a decision cancelling the broadcast permit issued only a few months earlier, on 6
June 2022, to TV Rain - an independent Russian channel - for the production of the
TV Rain programme. This final decision followed the initiation of several
administrative procedures and decisions by the Council.

The Council’s first decision from 10 November 2022 concerned mere compliance
with the “Basic operation conditions” of the electronic media’s broadcast permit.
It pointed out that the programme was not complying with the third part of
Section 24 or the fifth part of Section 32 of the Electronic Mass Media Law (the
“EMML”), and did not contain Latvian subtitles, even though TV Rain was aware of
these requirements. The Council also adopted a decision imposing a EUR 4 000
fine on TV Rain for not meeting the requirements of proper functioning and
production of cross-border television programmes, as provided in Article 79 of the
EMML. It considered this to be a fairly significant violation in that it constituted,
inter alia, a threat to public safety by preventing Latvian speakers from being
informed quickly in emergency cases, the content being broadcast in a foreign
language only.

A second administrative infringement process, initiated by the Council on 13
October 2022, related to the broadcasting (and replays) of programmes between
1 October 2022 and 10 October 2022. During this period, the armed forces of the
Russian Federation had been referred to as "our army", and maps had been
shown of parts of Eurasia depicting the Crimean Peninsula as territory belonging
to the Russian Federation. Such information thus conveyed inaccurate information
to the audience, the Crimean Peninsula being the territory of Ukraine, having
never been legally included in the Russian Federation. For that reason, the
Council established that TV Rain had violated its obligation to disclose information
with due accuracy set out in the fourth part of Section 24 of the EMML.
Considering that TV Rain had repeatedly broadcast programmes and their replays
with inaccurate information, giving the public a false impression of the reliability
of the information, and considering that TV Rain’s broadcasting had affected the
State of Latvia and public safety, the Council adopted a decision on 1 December
2022 imposing an administrative penalty on TV Rain and a fine of EUR 10 000.

The Council opened a new infringement procedure on 2 December 2022 following
statements made on the programme the previous day which, according to the
Council, could have be seen as an invitation to the audience to provide

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 40



information about the material and security situation of people mobilised in the
armed forces of the Russian Federation, whose activities were directed against
the territorial integrity and political independence of Ukraine, and an indirect call
to help them. In the Council’s opinion, this would not only endanger the security
of the State of Ukraine, but also create a significant threat to the security of Latvia
and other European countries.

On 5 December 2022, the State Security Service sent the Council a letter drawing
attention to an appeal distributed by TV Rain and dedicated to the Russian
soldiers currently fighting and being killed in Ukraine, and to mobilised citizens of
Russia. It held that any direct or indirect collection or transfer of financial
resources or other goods to a party which was involved in an armed conflict
taking place outside the territory of the Republic of Latvia and whose action was
directed against the territorial integrity or political independence of a State or was
otherwise contrary to international law binding upon the Republic of Latvia, was
subject to criminal liability according to Section 77 of the Criminal Law. The guilt
of a legal entity could be determined by taking into account whether it had had
the opportunity to ensure compliance with the rules and if it had actually taken
the necessary measures.

In its conclusions, the Council acknowledged that while TV Rain had committed
systematic violations it did not recognise or even understand their nature and
significance. While the editor-in-chief of TV Rainhad considered such violations to
have been errors, overstatements or technical problems, the Council was of the
opinion that the creation of the e-mail address army@tvrain.tv to assist those
mobilised in the Russian Federation could not, for example, be considered an
"inadvertency" or a "mistake".

Considering the regular violation of regulatory acts and the essential non-
compliance with the “Basic operation conditions” of the broadcast permit, the
application of administrative penalties was not sufficient to prevent new
violations.

With that in mind, the Council thus relied on Section 21, Part three, Clause 8 of
the EMML, according to which it could cancel a broadcast permit or a
retransmission permit if an electronic media service threatened national security
or significantly threatened public order or security. As that measure constituted a
restriction of freedom of expression, the Council had to carefully assess the extent
of the violation and the actions taken by the electronic media service in
connection with the consequences of the violations (Section 21, Part three, Clause
1, EMML). As provided in Article 100 of the Constitution, the right of persons to
freedom of expression could be subject to restrictions in circumstances provided
for by law to protect the rights of other people, the democratic structure of the
State, and public safety, welfare and morals. Such restrictions had also to be
based on Article 10 of the ECHR.

In the case in question, the Council thus considered the decision to cancel the
broadcast permit was appropriate for achieving the legitimate aim of security of

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 41



the state and society, and the preservation of the democratic state system. Such
a restriction was therefore appropriate, permissible and necessary in a
democratic country.

The Council further found that, given the important role of television in providing
information to the public, there were no legal mechanisms to limit the damage
caused by the electronic medium TV Rain, other than the cancellation of the
broadcasting licence issued to the electronic medium.

Decision No. 436/1-2 on the cancellation of broadcast permit No. AA-
180/1 of the electronic media SIA “TV Rain” programme “TV Rain”

https://www.neplp.lv/lv/media/5373/download?attachment

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 42

https://www.neplp.lv/lv/media/5373/download?attachment


NETHERLANDS

[NL] Decision on zero-rating streaming services
following CJEU judgment

Ronan Ó Fathaigh
Institute for Information Law (IViR)

On 16 December 2022, the Netherlands' Autoriteit Consument en Markt (Authority
for Consumers and Markets — ACM) issued a decree which declared binding the
commitment made by the telecom operator T-Mobile to stop offering a data-free
music service by 31 March 2023. The decree follows an important judgment of the
Court of Justice of the European Union (CJEU) in September 2021, which held that
so-called zero-ratings services are incompatible with EU Regulation (2015/2120)
on open internet access (Open Internet Regulation) (see IRIS 2021-9/27).

Under T-Mobile’s data-free music service for mobile plans, T-Mobile customers
could stream music that did not count toward their data plans, a so-called zero-
rating service. The ACM stated that zero-rating services are incompatible with the
Open Internet Regulation, which came into force in 2016. The ACM noted that the
Open Internet Regulation “offer[ed] some room for interpretation”, and it was
“only since the September 2021 ruling of the European Court of Justice, the
highest court in these matters, has it become definitively clear that zero-rating is
not allowed”. Following the judgment in September 2021, T-Mobile stopped
offering its data-free music service to new customers, but continued to offer it to
existing customers with the data-free music service in their plans.

The ACM highlighted that it had held “numerous conversations with T-Mobile,
urging it to comply with the court’s ruling, and to discuss what T-Mobile could do
for customers that would be affected by the discontinuation of said service”.
Crucially, T-Mobile has now committed to contacting existing customers, and
offering them a suitable alternative during the first few months of 2023. The ACM
has accepted the commitment made by T-Mobile to stop offering its data-free
music service no later than 31 March 2023, so that T-Mobile will have sufficient
time to contact affected customers, and to phase out the service. T-Mobile also
agreed to keep the ACM informed of the progress of the entire process.

Autoriteit Consument en Markt, Openbaar besluit tot bindend verklaren
toezeggingen, ACM/22/179315, 16 december 2022

https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-akkoord-met-toezegging-t-mobile-over-
stoppen-met-zero-ratingdienst-voor-muziek

Netherlands Authority for Consumers and Markets, Decree declaring
commitments binding, ACM/22/179315, 16 December 2022

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 43

https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-akkoord-met-toezegging-t-mobile-over-stoppen-met-zero-ratingdienst-voor-muziek
https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-akkoord-met-toezegging-t-mobile-over-stoppen-met-zero-ratingdienst-voor-muziek


Autoriteit Consument en Markt, ACM akkoord met toezegging T-Mobile:
zero-ratingdienst muziek stopt per 31 maart 2023, 16 december 2022

https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-akkoord-met-toezegging-t-mobile-zero-
ratingdienst-muziek-stopt-31-maart-2023

Netherlands Authority for Consumers and Markets, ACM agrees with T-Mobile’s
commitment: zero-rating music service will end on 31 March 2023

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 44

https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-akkoord-met-toezegging-t-mobile-zero-ratingdienst-muziek-stopt-31-maart-2023
https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-akkoord-met-toezegging-t-mobile-zero-ratingdienst-muziek-stopt-31-maart-2023


[NL] New funding system for local public broadcasting
Ronan Ó Fathaigh

Institute for Information Law (IViR)

On 16 December 2022, the Staatssecretaris Cultuur en Media (State Secretary for
Culture and Media) announced significant new funding for local public
broadcasting, and a new system of funding for local public broadcasting. Under
the scheme, the Dutch government will make over EUR 15.9 Million available to
support local public broadcasters in their professionalisation, and in 2024, this
funding will increase to EUR 18.9 Million. Significantly, from 2025 onwards, local
broadcasters will receive funding directly from the central Dutch government, and
no longer from municipalities (see IRIS 2020-6/7).

The State Secretary stated that many local public broadcasters are currently
struggling financially, and most of the funding will therefore go to “strengthening
the broadcasters by focusing on further professionalisation”, with EUR 9.6 Million
in 2023, and EUR 11 Million in 2024. Broadcasters can use this funding, for
example, to hire people or strengthen their editorial staff in other ways. Further,
in 2023 and 2024, EUR 1.8 Million is also being made available for the transition
to digital radio distribution (DAB+) so that broadcasters can continue to be heard
when the number of analogue radio receivers decreases. Investments are also
being made in more cooperation between the local and regional public
broadcasters and the public broadcaster NOS.

Of further note, the State Secretary announced that the government is investing
EUR 2 Million in 2023, and a further EUR 4 Million in 2024, in the Public Journalism
House (Publiek Journalistiek Huis) partnership, which is a partnership of local,
regional, and national public broadcasters. The purpose of the initiative is to
create a “common space” where broadcasters jointly produce journalistic content,
share innovative techniques, and conduct research into increasing impact and
reach.

Finally, in 2025, a new local broadcasting system will begin. One of the important
changes is that broadcasters must go through a stricter procedure in order to be
designated as a local public broadcaster. These broadcasters will then receive
structurally more funding. Instead of the current financing system from
municipalities, the central Dutch government itself will provide funding for local
public broadcasters. This will give broadcasters “long-term certainty about their
financing and a more independent position in relation to municipalities”. The
State Secretary stated that “it is important for the local public debate and for local
democracy that people know what is going on in their village, city, or municipality.
Local public broadcasters are indispensable in this. In the new system from 2025,
they will receive more money on a structural basis, and they will no longer be
dependent on municipalities for their financing.”

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 45



Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Kabinet geeft in 2023
€ 15,9 miljoen aan lokale publieke omroepen, 16 december 2022

https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-onderwijs-cultuur-en-
wetenschap/nieuws/2022/12/16/kabinet-geeft-in-2023-%E2%82%AC-159-miljoen-
aan-lokale-publieke-omroepen

Ministry of Education, Culture and Science, In 2023, the Cabinet will give € 15.9
million to local public broadcasters, 16 December 2022

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 46

https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-onderwijs-cultuur-en-wetenschap/nieuws/2022/12/16/kabinet-geeft-in-2023-€-159-miljoen-aan-lokale-publieke-omroepen
https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-onderwijs-cultuur-en-wetenschap/nieuws/2022/12/16/kabinet-geeft-in-2023-€-159-miljoen-aan-lokale-publieke-omroepen
https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-onderwijs-cultuur-en-wetenschap/nieuws/2022/12/16/kabinet-geeft-in-2023-€-159-miljoen-aan-lokale-publieke-omroepen


SLOVAKIA

[SK] Statute on Media Services enters into force
Andrei Richter

Comenius University (Bratislava)

The Statute of Slovakia “On Media Services and on Adoption of Amendments to
Certain Statutes” (the Statute on Media Services) was adopted by the National
Council (Parliament) of the Slovak Republic on 22 June 2022, and enters into force
on 1 August 2022, and in part – on 1 January 2023 and on 1 January 2027.

The Statute contains 244 Articles and regulates the activities of broadcasters,
providers of audiovisual media services, operators of rebroadcasting, multiplex
providers and video hosting providers, if they are registered, headquartered or
reside in Slovakia.

Suppliers of content are free and independent in their activity, including
journalistic activity (Articles 8 and 16). Broadcasters’ news programmes are to be
objective and fair, while facts therein are to be separated from opinions (Article
25). Content service providers are liable for the content, unless it is advertising by
third parties; emergency public notices ordered by a public authority; the content
of a third-party message, the publication of which fulfills an obligation established
by law; the content of information provided by an official mentioned in the
Constitution, a budget organisation or a sponsoring organisation established by a
public authority or a legal entity in accordance with the law; or for content
published in accordance with the right of reply and the right of correction (Article
15).

The Statute provides for the obligation of content providers and their staff to keep
confidential sources of information secret (Article 17) and to respect the right of
reply and the right of correction (Articles 212 - 214).

In relation to broadcasters, the Statute provides for the right of short news reports
(Article 23) and the right of access by the public to television coverage of events
of major importance for society, the list of which is to be provided by the media
regulator, the Council for Broadcasting and Retransmission (Article 24). The
Statute provides for the rights of minors in relation to broadcasting and other
audiovisual media services (Article 62); the protection of European works
(granting them the majority of airtime) (Articles 63 - 64); and independent
production (minimum 10 per cent of airtime) (Articles 65 - 66) on TV.

A significant section of the Statute is dedicated to the regulation of commercial
speech (Part 11), while Part 14 provides for state regulation, functions of the
media regulator, as well as self-regulation. The nine members of the regulator are
elected for a six-year term by the Parliament (Articles 114 and 116). Part 15
provides for the sanctions that are at the disposal of the regulator (notice, public

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 47



announcement, suspension, monetary fine, withdrawal of the licence). Part 17 of
the Statute regulates licensing and other permits issued by the regulator.

The Statute replaces the 2000 Statute “On Broadcasting and Rebroadcating” (No
308/2000) and the 2007 Statute “On Digital Broadcasting” (No 220/2007), as well
as amending a number of other national statutes.

Zákon o mediálnych službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov
(zákon o mediálnych službách), N 264/2022, 22. júna 2022

https://www.epi.sk/zz/2022-264

Statute of Slovakia On Media Services and on Adoption of Amendments to Certain
Statutes, N 264/2022, 22 June 2022

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 48

https://www.epi.sk/zz/2022-264


[SK] Statute on Publishing enters into force
Andrei Richter

Comenius University (Bratislava)

The Statute of Slovakia “On Publishers of Publications and on the Register of the
Mass Media and Audiovisual Media, and on Adoption of Amendments to Certain
Statutes” (the Statute on Publishing) was adopted by the National Council
(Parliament) of the Slovak Republic on 22 June 2022, and enters into force on 1
August 2022. In particular, it regulates the activity of news web portals and online
periodic press.

Publishers of periodic publications (online and offline) and operators of news
portals are to be registered by the Ministry of Culture of the Slovak Republic
(Article 3). They are obliged to publish emergency public notices when ordered by
a public authority and to restrict access to the media content provided by persons
under international sanctions (Article 4).

The Statute provides for the obligation of publishers and operators, and their
staff, to keep confidential sources of information secret (Article 4), as well as to
respect the right of reply and the right of correction (Articles 8 - 10).

The Statute requires publishers and operators to submit copies of their
publications to the digital repositories established by the government (Articles 17
- 20).

The Statute supersedes the 2008 Statute “On the Press” (No. 167/2008), which is
now annuled.

Zákon o vydavateľoch publikácií a o registri v oblasti médií a audiovízie a
o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o publikáciách), 22. júna
2022, No 265

https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2022/265/

Statute “On Publishers of Publications and on the Register of the Mass Media and
Audiovisual Media, and on Adoption of Amendments to Certain Statutes” (Statute
on Publishing), 22 June 2022, No 265

IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 49

https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2022/265/


IRIS 2023-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 50


