IRIS newsletter

A publication
of the European Audiovisual Observatory

IRIS 2023-1

COUNCIL OF ELRDPE
European
Audiovisual

CONSEIL DE UELROPE




=

© RIS 20231

Publisher:

European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG

Tel. : +33 (0) 390 21 60 00
Fax : +33 (0) 390 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int
www.obs.coe.int

Comments and Suggestions to: iris@obs.coe.int

Executive Director: Susanne Nikoltchev

Maja Cappello, Editor ¢ Francisco Javier Cabrera Bldzquez, Sophie Valais, Amélie
Lacourt, Justine Radel, Deputy Editors (European Audiovisual Observatory)

Documentation/Press Contact: Alison Hindhaugh
Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10

E-mail: alison.hindhaugh@coe.int

Translations:

Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-ordination) ¢ Paul Green -«
Marco Polo Sarl « Nathalie Sturlese ¢ Brigitte Auel * Erwin Rohwer * Sonja Schmidt
* Ulrike Welsch

Corrections:

Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-ordination) ¢ Sophie
Valais, Francisco Javier Cabrera Bldzquez and Amélie Lacourte Aurélie Courtinat
Barbara Grokenberger ¢ Glenn Ford ¢ Claire Windsor

Web Design:

Coordination: Cyril Chaboisseau, European Audiovisual Observatory
ISSN 2078-6158

© 2023 European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



o

IRIS 2023-1

.
]

EDITORIAL

According to the Chinese zodiac, 2023 is the year of the Water Rabbit, which
should bring longevity, peace, and prosperity. One can only hope that all this will
be realised for the whole world, and especially for the Ukrainian people.

The year 2022 did not, however, end with signs of peace, and this was reflected in
the additional sanctions adopted by the Council of the EU against Russian media
outlets. In France, the media regulator ARCOM issued a formal notice to Eutelsat
to cease the broadcasting of three Russian channels after the Council of State
asked ARCOM to re-examine their situation.

The year 2023 may be the year of the Water Rabbit for the Chinese, but for the
European audiovisual sector it will most likely be the year of the EMFA. The
European Commission considers that there is a need for more EU legislation in the
media field, and has therefore proposed an EU Regulation, the so-called European
Media Freedom Act (EMFA). The first reactions to this proposal have already
appeared. For example, in Germany, both the Broadcasting Commission of the
German Lander and the Bundesrat have expressed critical views on its legal basis.

The European Audiovisual Observatory will add its contribution to the discussion
with a Note entitled “The proposal for a European Media Freedom Act”. This
publication presents, in a factual, neutral way, the main lines of the EMFA
proposal, looking both at the proposed rules themselves and at the first views
expressed by regulators, industry stakeholders and academia.

On behalf of the entire team of the European Audiovisual Observatory, | wish you
a healthy, peaceful and successful 2023!

Maja Cappello, Editor

European Audiovisual Observatory

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3


https://rm.coe.int/note-emfa/1680a9af14

%, RIS 2023-1
i

Table of content

COUNCIL OF EUROPE
European Court of Human Rights: Mas Gavarrd v. Spain
EUROPEAN UNION
Four additional Russian media outlets added to the list of banned media in the
EU
NATIONAL
[BG] Bill for implementation of Directive 2019/789 and Directive 2019/790
submitted to the Parliament
[CZ] Broadcasting Council imposes fine for inappropriate advertisment
[DE] Public broadcasting reforms adopted
KIM approves age verification system based on biometric age checks
[DE] Broadcasting Commission and Federal Council adopt position on EMFA
[FR] ARCOM issues C8 with formal notice for failing to exercise restraint in
relation to ongoing judicial proceedings and opens sanction procedure
[FR] Conseil d’Etat powerless to annul ARCOM’s formal notice requiring
pornographic website to block access to minors
[FR] Suspension of ARCOM decision on Eutelsat retransmission of Russian
channels
[GB] Ofcom reports on its first year of VSP regulation
[GB] Ofcom Opinion determines BBC News online article breached BBC Editorial
Guidelines.
[IT] The Italian Court of Cassation allows global delisting/removal orders against
search engines
[MD] Six Moldovan TV channels suspended
[NL] Report on the safety of female journalists in the Netherlands
[NL] Court rules that newspaper article critical of tax advisors was within the
limits of journalistic freedom
[RO] Audiovisual media and the International Day for the Elimination of Violence
against Women
[RO] Modification of the Audiovisual Law rejected
[SI] Slovenian referendum on changes to the PSB Law
[UA] New statute on the media adopted

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 4



© RIS 2023-1
i

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE
SPAIN

i

European Court of Human Rights: mas Gavarré v. Spain

. Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

In a decision of 18 October 2022, the European Court of Human Rights (ECtHR)
saw no reason to consider a violation of the right to privacy and reputation based
on Article 8 of the European Convention on Human Rights (ECHR). It declared an
application by Artur Mas Gavarrd, the former President of the Government of the
Autonomous Community of Catalonia, manifestly ill-founded after the Spanish
courts had dismissed Mr. Gavarrd’s complaint against the newspaper El Mundo for
alleged criminal defamation. The ECtHR confirmed that, in order to be in
accordance with the right to freedom of expression as guaranteed under Article
10 ECHR, criminal law provisions could only be applied in very strict
circumstances. The decision of the ECtHR further clarified that a civil libel action
or a request for a correction or rectification could have been a less intrusive
interference with the right to freedom of expression in order to safeguard Mr.
Gavarrod’s right to protection of his personal reputation.

The case concerned the publication of a number of articles both in the printed and
online version of the daily newspaper El Mundo. In particular, one of the articles,
published during an election campaign for the presidency in Catalonia, was based
on an alleged draft police report sent to journalists revealing unlawful financing of
Mr. Gavarrd’s political party, Convergencia i Unié. The newspaper also reported,
on the authority of the alleged report by the Central Unit for Economic and Fiscal
Crime (UDEF), that Mr. Gavarrd, who was then a candidate for re-election, held
bank accounts abroad into which bribes had been paid. The existence of the
police report or of judicial proceedings were denied however both by the
competent investigative judge and by the Criminal Investigation Division of the
Catalan police. Two weeks later the chief superintendent of the police confirmed
that the report on which El Mundo had based its allegations had not been drawn
up by the UDEF or any of its officials.

Mr. Gavarrd lodged a criminal complaint for insult and defamation against the
journalists who had written the articles and against the newspaper’s publisher. A
judicial investigation was opened, but a few months later a decision was made to
discontinue the case. Mr. Gavarré was unsuccessful in his appeal against that
decision. The Constitutional Court also rejected his appeal. Relying on Article 8
ECHR, Mr. Gavarré complained of the inaction of the police, the prosecution
service and the domestic courts in failing to investigate the alleged interference

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 5



i
L
e

o

2 RIS 2023-1

with his right to the protection of his personal reputation.

The ECtHR observed that the main aim of the procedure had been to determine
whether the journalists’ conduct had been serious enough to constitute the
criminal offence of insult or defamation under Spanish law. It reiterated that the
State’s obligation under Article 8 ECHR to put in place and apply in practice an
adequate legal framework affording protection of one’s reputation did not always
require the adoption of effective criminal-law provisions covering the various acts
at issue. The legal framework could also consist of civil remedies providing
sufficient protection. A prison sentence imposed in the context of a political
debate or a debate of public interest would only be compatible with freedom of
expression as guaranteed by Article 10 ECHR in exceptional circumstances,
particularly where other fundamental rights had been seriously infringed, such as
in the event of hate speech or incitement to violence. Under the Spanish system,
the offences of insult and defamation were subject to a special intentional
element with a certain threshold, namely they had to involve a purely malicious
lie or flagrant contempt for the truth. The legislature had thus chosen to
criminalise only certain serious forms of insult and defamation, and not all forms
of defamation or damage to a person’s reputation.

The ECtHR observed that Mr. Gavarré could have brought a civil action for the
publication of a correction in the newspaper within three days, or could have
initiated a special procedure for the protection of the right to one’s honour in
order to obtain redress for the alleged damage to his reputation. Such civil
proceedings, if successful, could have ensured that Mr. Gavarrd’s good reputation
was restored and contained remedies that could not be considered as ineffective.
However, there was no trace of a civil procedure initiated by Mas Gavarré for that
purpose. By choosing to use only the criminal-law avenue, Mr. Gavarré had
deprived himself of any redress for the infringement of his rights in the context of
the civil procedures which had been available to him. He had thus limited the
scope of the examination carried out by the domestic courts, which had only been
able to rule only on the lack of gravity of the alleged infringement under the
criminal law. Hence, Mr. Gavarré had not demonstrated that the Spanish
authorities had provided him with insufficient protection or that his right to
respect for his reputation had actually been infringed. Therefore his application
was manifestly ill-founded. The ECtHR declared, unanimously, the application
inadmissible.

Décision de Ila Cour européenne des droits de I'homme, troisiéme
section, rendue le 18 octobre 2022 dans I'affaire Mas Gavarro c.
Espagne, requéte n° 26111/15

Decision by the European Court of Human Rights, Third Section, in the case of
Mas Gavarrd v. Spain, Application no. 26111/15, 18 October 2022

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-220990

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 6


https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-220990

7
i1

%, IRIS 2023-1
e

EUROPEAN UNION
RUSSIAN FEDERATION

Four additional Russian media outlets added to the list
of banned media in the EU

Justine Radel-Cormann
European Audiovisual Observatory

On 16 December 2022, the Council of the European Union adopted a Decision
(CFSP) 2022/2478 banning four further media outlets to the list of Russian
broadcasters prohibited in the EU, following Russia’s invasion of Ukraine (see IRIS
2022-3/6).

The Council Decision amended Annex IX of previous Council Decision
2014/512/CFSP concerning restrictive measures in view of Russia’s actions
destabilising the situation in Ukraine. The new broadcasters are the following:
NTV/NTV Mir, Rossiya 1, REN TV and Pervyi Kanal. The list now contains more than
a dozen banned media outlets (such as RT English, RT UK, Sputnik, Rossiya 24, TV
Centre International) (see IRIS 2022-7:1/2 and 2022-7:1/7).

They can no longer broadcast content to the European Union nor execute
broadcasting licence or authorisation, transmission and distribution arrangements
they may have had within the territory of the European Union.

This new measure belongs to the EU’s ninth package of initiatives aiming at
diminishing Russia’s war effort, which also includes actions related to banking and
energy sectors.

The 2022/2478 Decision did not need the approval of other EU institutions and
entered into force on 17 December 2022.

Council Decision (CFSP) 2022/2478 of 16 December 2022 amending
Decision 2014/512/CFSP concerning restrictive measures in view of
Russia’s actions destabilising the situation in Ukraine

https://eur-lex.europa.eu/legal-
content/EN/TXT/?uri=uriserv%3A0].L1.2022.322.01.0614.01.ENG&toc=0]%3AL%3A2
022%3A3221%3ATOC

Council Decision 2014/512/CFSP of 31 July 2014 concerning restrictive
measures in view of Russia's actions destabilising the situation in
Ukraine [consolidated text]

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A02014D0512-
20221204

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 7


https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv:OJ.LI.2022.322.01.0614.01.ENG&toc=OJ:L:2022:322I:TOC
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv:OJ.LI.2022.322.01.0614.01.ENG&toc=OJ:L:2022:322I:TOC
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv:OJ.LI.2022.322.01.0614.01.ENG&toc=OJ:L:2022:322I:TOC
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:02014D0512-20221204
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:02014D0512-20221204

i
L
e

o

2 RIS 2023-1

NATIONAL
BULGARIA

[BG] Bill for implementation of Directive 2019/789 and
Directive 2019/790 submitted to the Parliament

Nikola Stoychev
Dimitrov, Petrov & Co., Law Firm

On 22 November 2022, the caretaker government in Bulgaria submitted the
3aKOHOMPOEKT 3a U3MeHeHue W [OoMbJHEHWE Ha 3akoHa aBTOPCKOTO rpasBo u
cpogHuTe My ripasa (draft Bill for amendment and supplement to the Copyright
and Neighbouring Rights Act - the Bill) to Parliament for adoption.

The Bill would transpose the EU directives concerning copyright, namely: 1)
Directive 2019/789 laying down rules on the exercise of copyright and related
rights applicable to certain online transmissions of broadcasting organisations and
retransmissions of television and radio programmes; and 2) Directive 2019/790 on
copyright and related rights in the Digital Single Market.

The implementation process of the acts in Bulgaria started early (in June 2020)
with preliminary non-official consultations on a preliminary draft of the Bill,
initiated by the MunHuctepctBo Ha kyntypata (Ministry of Culture). All major
stakeholders took part in this process and helped the Ministry refine the draft.

Based on that process, in September 2021, an updated draft of the Bill was
published by the Ministry for official public consultation. This happened after the
implementation deadlines had already passed and after the European
Commission (EC) had opened infringement procedures against 23 Member States
(including Bulgaria). All relevant stakeholders (including international companies
that would be affected by the new rules) became involved again and provided
detailed statements and proposals for amendments. In accordance with these
proposals, a final draft of the Bill has been approved by the caretaker government
and has now been submitted to Parliament.

The delay was largely due to the conflicting interests of the affected stakeholders
and the controversies over some of the text of the Directives. In addition, since
2020 Bulgaria has been in a political stalemate (with several Parliamentary
elections, a presidential election and now a lack of clarity if a government will be
formed), which has further prolonged the process.

The Bill seems to include the mandatory requirements of Directive 2019/789 and
Directive 2019/790. It introduces a handful of the provisions that are left to the
discretion of each Member State and even proposes changes to longstanding
provisions that are not, in fact, covered by the directives. The proposed Bill,
however, could undergo significant changes during the parliamentary process for

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 8



® RIS 2023-1
U

its adoption, considering the interests of all parties in the industry chain -
especially regarding the discretionary rules.
3aKkoHonpoekT 3a MU3MeHeHMe U n[onbJIHeHWe Ha 3akKoOHa aBTOPCKOTO

npaBo U CPOAHUTE MYy NpPaBa

https://www.parliament.bg/bg/bills/ID/164507

Bill for amendment and supplement to the Copyright and Neighbouring Rights Act

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 9


https://www.parliament.bg/bg/bills/ID/164507

HEEH]

]

IRIS 2023-1

CZECHIA

[CZ] Broadcasting Council imposes fine for
Inappropriate advertisment

5 Jan Fucik
Ceska televize

The television broadcaster, AMC Networks Central Europe s.r.o., has been found
by the Broadcasting Council to have committed an offence contracy to Article
60(1)(l) of Act No. 231/2001 Coll. by violating the provisions of Article 49(1)(c) of
the same Act. Under this last Article, broadcasters are obliged to ensure that any
commercial communication regarding erotic services and products, or human
medicinal products or dietary supplements to support erections and sexual
performance are not broadcast between 06:00 a.m. and 10:00 p.m.

At 2:07 p.m. on 15 January 2022, the network's SPORT2 programme broadcast an
advertisement for "Arginmax". The Broadcasting Council found this to be a
commercial communication containing the promotion of the food supplement
ARGINMAX FORTE, a preparation for long-term improvement of erection and
sexual performance. The advertisment included the audio: "Arginmax improves
erections and sexual performance in the long-term" and the image of the words:
“Arginmax improves erections and sexual performance long-term".

The communication showed a doctor, Radim Uzel, sitting behind a table in his
office. A nurse is also in his office, reading a magazine. She says with surprise, "It
says here that half of men over 50 already have erectile disfunction". The doctor
quickly picks up a packet of Arginmax and says to the viewer, "And the other half
takes Arginmax!"

The Council imposed a fine of CZK 10 000 for this misdemeanor.

Rozhodnuti Rady pro vysilani ¢.j.RRTV/11387/22

https://www.rrtv.cz/files/Pokuty/f98a6e04-66f3-4e47-bd8f-f63007ce9072.pdf

Decision of the Broadcasting Council Nr. RRTV/11387/22

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 10


https://www.rrtv.cz/files/Pokuty/f98a6e04-66f3-4e47-bd8f-f63007ce9072.pdf

IRIS 2023-1

:_-»';?3'—::' =
é

GERMANY

KIM approves a%e verification system based on
blo me |c age checks

Sebastian Klein
Institute of European Media Law

On 7 November 2022, the Kommission fur Jugendmedienschutz (Commission for
the Protection of Minors in the Media - KJM) announced that it had approved
another age verification system, which means there are now 102 KJM-approved
age verification systems on the market.

The latest system to be approved, known as “FaceAssure”, was devised by
Privately SA. Machine learning was used to train it to estimate a person’s age
based on their biometric features. In order to mitigate the fact that some young
people look older than they really are, the KJM requires the system to operate a
five-year buffer. It must therefore estimate a person’s age to be at least 23 in
order to grant them access to content suitable for adults only (18+). The system
is also designed to prevent users submitting still images, while the biometric data
transmitted is only stored on the user’'s own device, an example of Privacy by
Design.

The KJM, after examining the system, concluded that the version submitted, when
used as a partial solution, was a suitable identification mechanism under its
criteria for guaranteeing a closed user group of adults pursuant to the German
Jugendmedienschutz-Staatsvertrag (State Treaty on the Protection of Minors in
the Media - JMStV).

According to the JMStV, certain telemedia content, that is likely to impair the
development of young people, may only be distributed if the provider ensures
that it is only accessible for adults. Technical systems that are designed to
prevent children and adolescents accessing such content can be submitted to the
KJM, which will check whether they meet the legal requirements.

In principle, face-to-face checks are required to compare a person’s face with an
official identity document. However, a face-to-face check is not required if
software is used to automatically determine the person’s likely age, using
biometric characteristics from a live camera image, and generates a reliability
score for the age verification result.

Pressemitteilung der K|M

https://www.die-medienanstalten.de/service/pressemitteilungen/meldung/kjm-
bewertet-altersverifikationssystem-mit-biometrischer-alterskontrolle-positiv

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 11


https://www.die-medienanstalten.de/service/pressemitteilungen/meldung/kjm-bewertet-altersverifikationssystem-mit-biometrischer-alterskontrolle-positiv
https://www.die-medienanstalten.de/service/pressemitteilungen/meldung/kjm-bewertet-altersverifikationssystem-mit-biometrischer-alterskontrolle-positiv

‘% RIS 2023-1

KIM press release

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 12



{7
i

W, _IRIS 2023-1

=

[DE] Broadcasting Commission and Federal Council
adopt position on EMFA

. Sebastian Klein
Institute of European Media Law

At its meeting on 19 October 2022, the Rundfunkkommission (Broadcasting
Commission) of the German Lander expressed its views on the proposed
European Media Freedom Act (EMFA). The draft Act had been published by the
European Commission on 16 September.

The EMFA is designed to protect media pluralism and independence in the EU. It
also includes special rules for public service media and establishes an EU-wide
media regulation authority. Its key objective is to protect the independence of the
media and media professionals. It bans state interference, in particular direct and
indirect state influence on journalists or their family members. This includes
searches, sanctions and similar measures. In particular, the use of spyware is
prohibited, except on grounds of national security. The proposal also contains
various transparency obligations concerning media and media ownership.

The Broadcasting Commission’s statement was critical of the EMFA. Although it
shared the European Commission’s wish to guarantee and protect media diversity
and independence in Europe, the Broadcasting Commission did not believe that
the EMFA was an effective way of achieving this. It thought that the creation of
supposedly good competitive conditions was not enough on its own to ensure that
the broadest possible variety of topics and opinions would receive media
coverage or be accessible to users. The purely economic view of media and media
companies, created by the single market, fell short and led to concentration in the
media sector. In its current form, the proposed legislation was a threat to diversity
at national, regional and local level.

The Broadcasting Commission stressed in particular that cultural sovereignty and,
therefore, competence for media regulation, lay with the member states, and that
this was not sufficiently reflected in the proposal. The Lander feared that the
EMFA would lead to significant centralisation at European level, with the European
Commission exercising too much influence. From the point of view of a
broadcasting system such as the one in Germany, which was independently
regulated and deliberately decentralised for this very reason, this had to be
viewed critically.

In their resolution, the Lander promised to take every possible step, including
legal measures at both national and European level, to protect diversity. In
particular, they expressly mentioned the possibility of instigating court action to
assert their rights to be involved in the legislative process, which were enshrined
in the Grundgesetz (Basic Law).

Meanwhile, at its meeting on 25 November 2022, the Bundesrat (Federal Council),
the second chamber of the German parliament alongside the Bundestag, referring
to the Broadcasting Commission’s position, unanimously adopted a so-called

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 13



@
%, IRIS 2023-1

U

"subsidiarity complaint" alleging violation of the division of powers. The Lander
claimed that the proposal, especially in its form as a Regulation, lacked an
adequate legal basis, interfered with national sovereign rights, and went against
the principles of subsidiarity and proportionality.

Beschluss der Rundfunkkommission vom 19.10.2022

https://www.rlp.de/fileadmin/rlp-stk/pdf-
Dateien/Medienpolitik/Beschluesse der Rundfunkkommission/2022-10-19 RFK-
Beschluss zum EMFA.pdf

Broadcasting Commission resolution of 19 October 2022

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 14


https://www.rlp.de/fileadmin/rlp-stk/pdf-Dateien/Medienpolitik/Beschluesse_der_Rundfunkkommission/2022-10-19_RFK-Beschluss_zum_EMFA.pdf
https://www.rlp.de/fileadmin/rlp-stk/pdf-Dateien/Medienpolitik/Beschluesse_der_Rundfunkkommission/2022-10-19_RFK-Beschluss_zum_EMFA.pdf
https://www.rlp.de/fileadmin/rlp-stk/pdf-Dateien/Medienpolitik/Beschluesse_der_Rundfunkkommission/2022-10-19_RFK-Beschluss_zum_EMFA.pdf

{7
i

W, _IRIS 2023-1

=

[DE] Public broadcasting reforms adopted

Sebastian Klein
Institute of European Media Law

At their meeting on 21 October 2022, the Minister-Presidents of the German
Bundeslander adopted the 3. Mediendnderungsstaatsvertrag (third state treaty
amending the state media treaty), which, among other things, sets out the
framework for public service broadcasting in Germany, defines the remit of the
broadcasters that make up the ARD, ZDF and Deutschlandradio, and contains
guidelines for jointly organised channels and additional services.

At the heart of the reforms is a new definition of the remit of public broadcasters.
Under their remit, the public broadcasters are to act as a medium and factor in
the process of the formation of free individual and public opinion through the
production and transmission of their offers, thereby serving the democratic, social
and cultural needs of society. In their offers, the public-service broadcasting
corporations must provide a comprehensive overview of international, European,
national and regional events in all major areas of life. In so doing, they must
further international understanding, European integration, social cohesion and
dialogue involving the whole of society at federal and state levels. According to
the treaty’s explanatory memorandum, the new definition of the programming
remit is designed to be much more detailed than before. It takes into account the
case law of the Bundesverfassungsgericht (Federal Constitutional Court), under
which the Lander are responsible for determining the programming remit, as well
as taking relevant media policy and programming decisions. The revised treaty
includes a new provision emphasising the importance of public broadcasting as a
platform for dialogue involving the whole of society. The explanatory
memorandum states that the diversity of offers should “also include aspects that
extend beyond standard formats aimed at mass audiences, and keep a
journalistic eye on the entire spectrum of different perspectives and realities. At
the same time, public broadcasters should aim to reach all sections of civil society
with an overall offer and create for all these social groupings an inclusive space
for communication and debate characterised by public-service quality standards”.

The amended treaty also highlights the important role that a public broadcasting
system, that is broadly embedded in society, can play in promoting democracy.
Not least in an effort to close the generation gap in terms of the use of public
broadcasting services. It specifically states that all age groups, especially
children, adolescents, young adults and families, should be targeted. Insofar as
public broadcasters should not only address aspects of culture, education,
information and advice, but also provide entertainment, such offerings should
reflect the public-service profile of the broadcasters.

Public broadcasters’ online remit is also developed further, with broadcasters
permitted to move certain channels onto the Internet. Their supervisory bodies
are also given additional responsibilities. In particular, they must ensure

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 15



e
i

% IRIS 2023-1
e
“economical and efficient budgetary and financial management”, lay down
“quality standards for content and form” and develop “standardised inspection

processes”.

As a result of the amendments, there could be fewer linear channels and more
purely online broadcasters in the future. The only linear television channels that
remain mandatory are Das Erste, ZDF, the Dritte channels that make up the ARD,
and the cultural channels 3sat and Arte. All other TV channels can now be moved
online with the agreement of the supervisory bodies. These mainly include
special-interest public-service channels such as the Kinderkanal or channels such
as tagesschau24 or ZDFinfo, which mainly broadcast documentaries or news
programmes. It is currently unclear whether broadcasters will take this
opportunity to move these channels onto the Internet.

The draft must now be ratified by the 16 state parliaments and is expected to
enter into force on 1 July 2023.

Dritter Staatsvertrag zur Anderung medienrechtlicher Staatsvertrige
(Dritter Medienanderungsstaatsvertrag)

https://www.rlp.de/fileadmin/rlp-stk/pdf-
Dateien/Medienpolitik/Rechtsgrundlagen Staatsvertraege /3 MAEStV final Druckfa

ssung.pdf

Third state treaty amending the state media treaty

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 16


https://www.rlp.de/fileadmin/rlp-stk/pdf-Dateien/Medienpolitik/Rechtsgrundlagen__Staatsvertraege_/3_MAEStV_final_Druckfassung.pdf
https://www.rlp.de/fileadmin/rlp-stk/pdf-Dateien/Medienpolitik/Rechtsgrundlagen__Staatsvertraege_/3_MAEStV_final_Druckfassung.pdf
https://www.rlp.de/fileadmin/rlp-stk/pdf-Dateien/Medienpolitik/Rechtsgrundlagen__Staatsvertraege_/3_MAEStV_final_Druckfassung.pdf

% IRIS 2023-1

FRANCE

[FR] ARCOM issues C8 with formal notice for failing to
exercise restraint in relation to ongoing judicial
proceedings and opens sanction procedure

Amélie Blocman
Légipresse

Following a heated argument between TV presenter Cyril Hanouna and an
opposition MP on the set of the programme ‘Touche pas a mon poste’, broadcast
on C8 on 10 November 2022, the French audiovisual regulator, ARCOM, through
its director general, announced that it had referred the matter to the independent
rapporteur, a member of the Conseil d’Etat, in accordance with Article 42-7 of the
Law of 30 September 1986. Taking into account previous warnings issued to the
C8 channel, the rapporteur considered that the incident justified the instigation of
a sanction procedure. The independent rapporteur now needs to decide whether
to institute legal proceedings and investigate the on-set altercation between the
presenter and the MP.

The day before the argument, the ARCOM had already issued a formal notice to
the channel after references to the murder of young girl in Paris on 14 October
had been broadcast during the episodes of ‘Touche pas a mon poste’ on 18, 19
and 24 October.

After receiving numerous complaints about the disputed sequences, the ARCOM
found that, even though the judicial investigation of the case had still been
ongoing, the presenter had repeatedly commented on how the person under
investigation should be tried and punished, as well as their psychological profile.
In particular, he called several times for a trial to be held quickly and for life
sentences to be issued automatically in such cases.

The ARCOM considered that, in view of the repeated nature of these sequences,
the broadcaster had breached its obligation to exercise restraint when dealing
with an ongoing court case, an obligation enshrined in its decision of 18 April
2018 concerning the honesty and independence of information and news
programmes. The ARCOM noted, among other things, that the presenter had
given his opinion at great length without any opposing argument being
expressed, which represented a breach of the broadcaster’s obligation to respect
the expression of different viewpoints on a controversial issue. The ARCOM
therefore issued a formal notice to C8.

Arcom, décision n° 2022-704 du 16 novembre 2022 mettant en demeure
la société C8

https://www.legifrance.gouv.fr/download/pdf?id=QbesWdclvEgekwOEsl|I9gDkhrqEkp
M01dOueR1WkKkGMM=

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 17


https://www.legifrance.gouv.fr/download/pdf?id=QbesWdclvEgekw0Esll9qDkhrqEkpM01d0ueR1WkGMM=
https://www.legifrance.gouv.fr/download/pdf?id=QbesWdclvEgekw0Esll9qDkhrqEkpM01d0ueR1WkGMM=

® RIS 2023-1
U

ARCOM, decision no. 2022-704 of 16 November 2022 issuing a formal notice to C8
Séquence de I’émission « TPMP » diffusée le 10 novembre 2022 : le
directeur général de I’Arcom saisit le rapporteur indépendant

https://www.arcom.fr/larcom/presse/sequence-de-lemission-tpmp-diffusee-le-10-
novembre-2022-le-directeur-general-de-larcom-saisit-le-rapporteur-independant

Sequence from the programme "TPMP" broadcast on 10 November 2022: Arcom's
Director General General of Arcom refers the matter to the independent
rapporteur

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 18


https://www.arcom.fr/larcom/presse/sequence-de-lemission-tpmp-diffusee-le-10-novembre-2022-le-directeur-general-de-larcom-saisit-le-rapporteur-independant
https://www.arcom.fr/larcom/presse/sequence-de-lemission-tpmp-diffusee-le-10-novembre-2022-le-directeur-general-de-larcom-saisit-le-rapporteur-independant

%, RIS 2023-1
i

[FR] Conseil d’Etat powerless to annul ARCOM’s formal
Potlcle requiring pornographic website to block access
0 minors

Amélie Blocman
Légipresse

The provider of the Pornhub website asked the Conseil d'Etat (Council of State) to
annul the formal notice addressed to it on 13 December 2021 by the president of
the Conseil supérieur de I’audiovisuel (the previous French audiovisual regulator -
CSA), which has since been replaced by ARCOM, on the grounds that the CSA had
acted outside its remit. Alleging that the company was allowing minors to access
pornographic content, the formal notice ordered it to take all necessary measures
to comply with Article 227-24 of the Penal Code. According to Article 23 of the
Law of 30 July 2020, “if a provider of an online public communication service is
found to be allowing minors to access pornographic content in violation of Article
227-24 of the Penal Code, the ARCOM president will send it - in a manner in which
the date of receipt can be proven - a formal notice ordering it to take all possible
steps to prevent minors accessing the content concerned. The recipient of the
injunction then has 15 days in which to present its observations. If the injunction
is breached and the content remains accessible to minors after this deadline, the
ARCOM president may refer the matter to the president of the Paris judicial court
with the request that, ruling on the merits under the accelerated procedure, it
should order the persons mentioned in Article 6(I)(1) of Law no. 2004-575 of 21
June 2004 on confidence in the digital economy to block access to the service.
The French public prosecutor is informed of the court president’s decision (...).”

The Conseil d’Etat ruled that the formal notice provided for in the first paragraph
of Article 23 of the Law of 30 July 2020 was indissociable from the procedure that
could be instigated by the ARCOM president with the Paris judicial court if the
recipient failed to comply. It was therefore not a decision that the Conseil d’Etat
had jurisdiction to review. The application was therefore rejected on the grounds
that it had been submitted to a judicial body without the necessary jurisdiction.
There was also no need to rule on the request for a constitutionality ruling to be
referred to the Conseil constitutionnel (Constitutional Council).

CE, 29 novembre 2022, N° 463163, Société MG Freesites Ltd

https://www.legifrance.gouv.fr/ceta/id/CETATEXT000046663432?init=true&page=1
&query=&searchField=ALL&tab selection=cetat

Conseil d'Etat, 29 November 2022, no. 463163, Société MG Freesites Ltd

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 19


https://www.legifrance.gouv.fr/ceta/id/CETATEXT000046663432?init=true&page=1&query=&searchField=ALL&tab_selection=cetat
https://www.legifrance.gouv.fr/ceta/id/CETATEXT000046663432?init=true&page=1&query=&searchField=ALL&tab_selection=cetat

{7
i

W, _IRIS 2023-1

=

[FR] Suspension of ARCOM decision on Eutelsat
retransmission of Russian channels

- Amélie Lacourt
European Audiovisual Observatory

French company Eutelsat, in which the French state is the biggest shareholder,
provides the satellite transmission of television channels and radio stations
including Russian channels Rossiya 1, Perviy Kanal and NTV, which are distributed
by NTV+ and Trikolor in Russia, Ukraine and the Baltic countries.

Since July 2022, Reporters Without Borders (RSF), an international non-profit
organisation that seeks to defend and promote freedom of information, has been
challenging Eutelsat’s activities. It claims that content broadcast by the Russian
channels breaches the obligations of audiovisual media and satellite operators in
relation to respect for human dignity and media independence and pluralism.
Meanwhile, NTV+ and Trikolor have recently stopped carrying eight international
news channels (BBC World, CNN, Deutsche Welle, Euronews (in Russian), France
24, NHK World, RAINews 24 and TV5 Monde).

In this context, RSF has stepped up its efforts to end the dissemination of
disinformation and content that incites hatred and violence against the Ukrainian
population and that calls for mass extermination. It began by calling on the
French authorities to reallocate the satellite slots used by the Russian channels to
independent media. Then, on 8 September 2022, considering that, under Article
43-4 of the French freedom of communication law of 30 September 1986 (known
as the Léotard law), the three channels were subject to French jurisdiction and to
the authority of ARCOM (the French audiovisual and digital communications
regulator), RSF asked ARCOM to order Eutelsat to stop transmitting them.

According to Article 43-4, ARCOM has legal authority if TV signals are transmitted
from a satellite uplink station located in France or another European Union
member state, or if the transmission involves the use of satellite capacity over
which France has jurisdiction.

Just a few weeks later, on 29 September, ARCOM declared that it lacked the legal
authority to grant RSF’s request. It claimed that the location of the satellite uplink
was uncertain and that the number of EU citizens having access to the channels
via Eutelsat could only be very small since they were aimed at Russian territory
and were encrypted.

On 17 November, RSF therefore asked the Conseil d’Etat (Council of State) to
overrule ARCOM’s assertion and asked an administrative judge to suspend its
decision. In a ruling of 9 December 2022, the Conseil d’Etat then suspended the
execution of ARCOM'’s decision and ordered the regulator to re-examine RSF’s
request. It ruled that there was “serious doubt about the legality of the decision”
because ARCOM had failed to examine whether it had jurisdiction under Article
43-6 of the law of 30 September 1986 and Article 5 of the European Convention

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 20



@
%, IRIS 2023-1

U

on Transfrontier Television of 5 May 1989 (to which France and Ukraine are
parties). The Conseil d’Etat also emphasised the “conditions in which the disputed
television services are distributed and broadcast in the Ukrainian territories
annexed by Russia in 2014 and 2022".

Conseil d'Etat 468969, lecture du 9 décembre 2022,
ECLI:FR:CEORD:2022:468969.20221209 Decision n° 468969

https://www.conseil-etat.fr/fr/arianeweb/CE/decision/2022-12-09/468969

Council of State 468969, reading of 9 December 2022,
ECLI:FR:CEORD:2022:468969.20221209 Decision no. 468969[]

Dans le dossier Eutelsat, le Conseil d'Etat donne raison a RSF contre
I'Arcom

https://rsf.org/fr/dans-le-dossier-eutelsat-le-conseil-d-%C3%A9tat-donne-raison-
%C3%A0-rsf-contre-l-arcom

French regulator told to reconsider RSF's request for ban on Russian propaganda
broadcasts by Eutelsat

https://rsf.org/en/french-regulator-told-reconsider-rsf-s-request-ban-russian-
propaganda-broadcasts-eutelsat

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 21


https://www.conseil-etat.fr/fr/arianeweb/CE/decision/2022-12-09/468969
https://rsf.org/fr/dans-le-dossier-eutelsat-le-conseil-d-état-donne-raison-à-rsf-contre-l-arcom
https://rsf.org/fr/dans-le-dossier-eutelsat-le-conseil-d-état-donne-raison-à-rsf-contre-l-arcom
https://rsf.org/en/french-regulator-told-reconsider-rsf-s-request-ban-russian-propaganda-broadcasts-eutelsat
https://rsf.org/en/french-regulator-told-reconsider-rsf-s-request-ban-russian-propaganda-broadcasts-eutelsat

{7
i

W, _IRIS 2023-1

=

UNITED KINGDOM

GB] Ofcom Opinion determines BBC News online article
reached BBC Editorial Guidelines.

Julian Wilkins
Wordley Partnership

Ofcom has issued an opinion concerning a BBC News online article published on
the 2 December 2021 about an antisemitic attack on Jewish students. The article
was considered not to have observed due accuracy and impartiality with the
consequence of being in breach of the BBC's Editorial’s Guidelines. Additionally,
Ofcom investigated a news broadcast on the BBC concerning the same attack and
this was found not to have breached Rule 5.1 (due accuracy and impartiality) and
5.2 (correcting significant mistakes quickly) of the Ofcom’s Broadcasting Code.

On the 29 November 2021 a group of Jewish students aboard a privately -hired
bus in Oxford Street, London, was subjected to an antisemitic attack whilst
celebrating Chanukah. One of the students recorded some of the incident. One of
the passengers aboard the bus had also made a short recording of the incident

The BBC reported the incident on 2 December 2021 in both an online article and a
news report broadcast on BBC London News. Referring to the audio recording,
both reports reported that "racial slurs about Muslims" could be heard from within
the bus. A Hebrew phrase meaning "Call someone, it’s urgent" was identified
instead by the BBC as the slur "dirty muslims". This inaccuracy caused significant
upset to the Jewish community and complaints to Ofcom. Other aspects of the
reporting suggested that there had been wrongdoing on the bus and they were
protagonists as much as the antisemitic attackers.

Regarding the BBC online content, under the BBC Charter Agreement, the BBC is
responsible for editorial standards with Ofcom having no requirement to
investigate nor enforcement powers. Ofcom has an Online Arrangement with the
BBC whereby if a complaint raises potentially substantive issues under the
relevant guidelines then Ofcom can investigate and provide an Opinion as to
whether the BBC has breached its editorial guidelines.

Ofcom has investigative and enforcement powers in respect of the broadcast
version of the same story.

The BBC online article remained unaltered for almost eight weeks despite
complaints and information showing the original report was inaccurate. The BBC
published a separate article on the 8 January 2022 disputing the anti-Muslim slur.
However, the original inaccurate article remained published. There was no
hyperlink to the 8 January article to show the revision to the explanation
concerning the events. The 2 December 2021 article remained unamended until
the BBC’s Executive Complaints Unit (ECU) had published its determination on the

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 22



o

IRIS 2023-1
{%

2

26 January 2022 with the consequence the article was revised to say the audio
recording was disputed by Hebrew speakers and others. Meanwhile, the
unamended article had caused significant upset to the victims of the attack and
the wider Jewish community.

Ofcom concurred with the ECU’s findings that the offending article had fallen
short of the BBC’s Editorial Guidelines, including section 3 relating to due
accuracy and section 4 about due impartiality.

Ofcom considered the action taken by the BBC on 26 January 2022 was sufficient
to correct matters but the broadcaster’s failure to act sooner to remedy the
breach of the BBC's Editorial Guidelines sooner was a significant and concerning
omission. Ofcom commented that had the BBC acted sooner this could have gone
some way to resolve the issues raised by the complainants and would have
enabled the focus of attention to be on the incident, and not on the BBC's
reporting.

Regarding the broadcast version, Ofcom acknowledged that it was an unscripted
live report and the reporter's intended meaning "was not expressed with
complete clarity." Further, the reference to the BBC hearing slurs about Muslim
people in the footage represented a brief section of the report which had
predominantly focused on the attack on the bus and the police’s investigation of
the antisemitic attack, the impact on its victims and the circulation of one of the
victim’s mobile phone recordings on social media. Also, at the time of broadcast
the alternative interpretation that the words on the recording did not include an
anti-Muslim slur was not known until later.

The BBC responded quickly when they became aware that their reporting had
mischaracterised the words on the mobile phone recording. Therefore, Ofcom
determined that at the time of broadcast the news report was duly accurate and
had not breached Rule 5.1 of

Ofcom rules, namely “ News, in whatever form, must be reported with due
accuracy and presented with due impartiality.” This finding had the consequence
that Rule 5.2 had not been breached namely: “Significant mistakes in news should
normally be acknowledged and corrected on air quickly..”

BBC News Online and BBC London News - Ofcom Broadcast and On
Demand Bulletin issue 461, 7thNovember 2022.

https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0023/247163/BBC-News-Online-
and-BBC-London-News-2-December-2021.pdf

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 23


https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0023/247163/BBC-News-Online-and-BBC-London-News-2-December-2021.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0023/247163/BBC-News-Online-and-BBC-London-News-2-December-2021.pdf

{7
i

W, _IRIS 2023-1

=

[GB] Ofcom reports on its first year of VSP regulation

Alexandros K. Antoniou
University of Essex

Ofcom, the UK’s communications regulator, published its first report on video-
sharing platforms (VSPs) since becoming the statutory regulator for such
platforms established in the UK. This is the first of its kind under the VSP regime
and reveals information previously unpublished by in-scope regulated companies.

- Platforms’ compliance with the new VSP regime

Ofcom’s report outlines the regulator's key outcomes from the first year of
regulation (October 2021 to October 2022). Its findings stem from the use of the
regulator’s statutory powers under section 368Z10(3) of the Communications Act
2003 to issue enforceable information requests to all notified VSPs.

Specifically, some platforms made positive changes to their systems and
processes in light of new VSP requirements, e.qg., TikTok’s dedicated online safety
committee to provide oversight of content and safety compliance, Snapchat’s
parental control feature, and OnlyFans’ age assurance tools for all new UK
subscribers. However, Ofcom found that platforms provided limited evidence of
how well their user safety measures operate, blurring as a result their
effectiveness and consistency. It also emerged that some platforms are not
adequately resourced, equipped and prepared for regulation. There is a clear
need for some of them to improve the quality of their responses to the regulator’s
information requests. Moreover, Ofcom found that risk assessment processes
were not prioritised by platforms, despite their importance in proactively
identifying and mitigating safety risks. Risk assessments, however, will be a
requirement on all regulated services under future online safety laws that will
eventually supersede the VSP regime. Finally, some adult VSPs’ access control
measures were not found to be sufficiently robust in preventing children from
accessing pornographic content.

Moving towards the second year of the implementation of the regime, Ofcom will
dedicate most of its attention to the comprehensiveness of user policies (also
known as Community Guidelines), including their application and enforcement;
the availability of appropriate tools empowering users to tailor their online
experience; and the implementation of suitable age verification (AV) mechanisms
to protect children from harmful online content, including pornography.

To increase transparency of platform processes and raise awareness of how VSPs
protect against harmful content, Ofcom’s report also sets out the measures
adopted by some platforms to protect their users. The following platforms were
reviewed in particular: TikTok, Snapchat, Twitch, Vimeo, BitChute, and some
smaller VSPs including Fruitlab, ReCast Sport and Thomas Cook, as well as smaller
adults VSPs like AdmireMe, FanzWorld and Xpanded. The report explains the

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 24



{7
i

W, _IRIS 2023-1

=

governance processes within each regulated service (giving detail on their
systems for online safety risk management) and the journey followed by users/
subscribers on each of these platforms.

- Additional sets of research

Ofcom also made available a report on the VSP Landscape in the UK, describing
the context in which providers apply protection measures. The report offers
insights into: (a) who the notified VSP providers are; (b) how many users of VSPs
there are in the UK and their demographics; (c) what the main business models
used by VSP providers are; and (d) what information VSP providers make publicly
available in their transparency reports.

With the aim of building its evidence base around the appropriateness of certain
protection measures, Ofcom commissioned further sets of research to understand
people’s experiences of using (and attitudes towards) safety measures on VSPs.
The research explored a range of users’ perspectives, from parents (or carers) of
children aged 6-17 to users of porn platforms.

More specifically, the VSP Parental Guidance Research looked at parents
attitudes towards children’s online behaviours. In summary, it found that parents
tended to perceive VSPs generally as having a constant and unregulated stream
of content. Based on their current understanding and the information available to
them, six in ten parents said they did not use parental controls on the VSPs that
their child uses, because their child "did not need them". Just over half of parents
remembered seeing or receiving guidance on how to keep their child safe online
from multiple sources (government websites being the most trusted). However,
the study revealed that the process of finding information on online safety was
described by many parents as overwhelming and often only prompted by a
specific incident (e.g., school guidance, discovering their child was looking at
inappropriate content). Parents were also appreciative of safety guidance from
VSPs that was clear, digestible, accessible, and easy to understand.

An additional set of research, i.e., Adult Users’ Attitudes to Age-Verification (AV)
on Adult Sites, found that, although there was broad support from adult
participants for age assurance measures to prevent under-18s from accessing
online pornography, UK adult sites were not doing enough to protect children. The
biggest adult video-sharing site, OnlyFans, introduced new age verification in
response to regulation (using third-party tools) but smaller sites based in the UK
did not have sufficiently robust access control measures. Subscriber sign-on
processes show that smaller UK-established adult VSPs have AV measures in
place when users sign up to post content, but users can generally access adult
content simply by self-declaring that they are over 18. Ofcom’s research showed
that 81% of participants accepted AV measures where these were expected in
general (e.g., whilst purchasing alcohol online or participating in online gambling).
A similar proportion (80%) felt Internet users should be required to verify their
age when accessing pornography online, especially on dedicated adult sites. The
use of a credit card was the preferred means of AV for paid access to

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 25



® RIS 2023-1
U

pornography. Serious concerns were expressed by participants about how user
data might be processed and stored during AV processes to access pornography,
reflecting a very low level of trust in the data privacy practices of adult sites.

These findings will inform Ofcom’s regulation of VSPs, including the rules on the
protection of children, and its engagement with notified providers.
Ofcom’s first year of VSP regulation

https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0032/245579/2022-vsp-report.pdf

The VSP Landscape: understanding the VSP industry in the UK

https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0030/245577/2022-vsp-
landscape.pdf

VSP Parental Guidance Research Summary Report

https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0031/245578/2022-vsp-parental-
guidance-research.pdf

Adult Users’ Attitudes to Age Verification on Adult Sites

https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0029/245576/2022-adult-attitudes-
to-age-verification-adult-sites.pdf

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 26


https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0032/245579/2022-vsp-report.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0030/245577/2022-vsp-landscape.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0030/245577/2022-vsp-landscape.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0031/245578/2022-vsp-parental-guidance-research.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0031/245578/2022-vsp-parental-guidance-research.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0029/245576/2022-adult-attitudes-to-age-verification-adult-sites.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0029/245576/2022-adult-attitudes-to-age-verification-adult-sites.pdf

{7
i

W, _IRIS 2023-1

=

ITALY

[ITI]' The Italian Court of Cassation allows global
delisting/removal orders against search engines

Ernesto Apa & Eugenio Foco
Portolano Cavallo

On 15 November 2022 through decision no. 34658/2022 (the Decision), the Italian
Court of Cassation confirmed the legitimacy of global delisting/removal orders
against search engines.

The case originated in 2017 when the Italian Data Protection Authority (Garante
per la Protezione dei Dati Personali - Garante) ordered a search engine to delist
from its services the URLs that were the object of the proceedings, and also
referred to the non-European versions of the same search engine, thereby issuing
a de facto global delisting order. The search engine appealed the Garante’s
decision before the Court of Milan which, through a decision of 21 September
2020, accepted the search engine’s arguments and stated that Italian law does
not allow an extraterritorial and global application of the Italian Data Protection
Law (at the time, Legislative Decree No. 196/2003 prior to the amendments
introduced in compliance with Regulation EU 2016/679) or of the resolutions
adopted by the Garante.

The decision rendered by the Court of Milan was appealed by the Garante before
the Court of Cassation. The Court of Cassation is called upon to ensure the correct
interpretation and application of Italian law, rather than consider the merits of a
case.

In reaching its conclusions, the Court of Cassation analysed, in particular, two
judgments rendered by the Court of Justice of the European Union: Case C-
507/2017, Google v. CNIL (the CNIL Case) and Case C-18/18, Eva Glawischnig-
Piesczek v. Facebook Ireland Limited (the Glawischnig Case).

The Court of Cassation noted that, while in the CNIL Case, the CJEU had held that
the data subject could request and obtain delisting from a search engine only in
the versions of that search engine available in the territory of the European Union,
on the contrary, in the Glawischnig Case, the CJEU had allowed a delisting order
with global reach. Of relevance, the Court of Cassation also noted, however, that
in the CNIL Case the CJEU had affirmed that while EU law did not require that the
delisting granted in that case apply to all versions of the search engine, it also did
not prohibit such a practice in general. Accordingly, the CJEU noted that “a
supervisory or judicial authority of a Member State remains competent to weigh
up, in the light of national standards of protection of fundamental rights [...] a
data subject’s right to privacy and the protection of personal data concerning him
or her, on the one hand, and the right to freedom of information, on the other,

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 27



e

%, RIS 2023-1
h

and, after weighing those rights against each other, to order, where appropriate,
the operator of that search engine to carry out a de-referencing concerning all
versions of that search engine” (paragraph 72).

By analysing the aforementioned judgments, the Court of Cassation affirmed that
although EU law does not require member states to ensure that data subjects
availing themselves of the right to delisting are granted this on a global scale, it
equally does not prohibit member states from affording such level of protection.

In the light of the foregoing, the Italian Court of Cassation set down the following
groundbreaking principle: “With reference to the processing of personal data, the
protection afforded to the data subject, which is closely related to confidentiality
and personal identity and preordained to guarantee the personal dignity of the
individual, pursuant to Articles 3(1) and Article 2 of the Italian Constitution, and
expressed through the. “right to be forgotten” allows, in compliance with the law
of the European Union, Italian authorities, i.e. the Italian Data Protection Authority
(Garante per la Protezione dei Dati Personali) and judges, to order the operator of
a search engine to carry out a delisting on all versions, including non-European
versions, of the search engine, subject to balancing the right of the person
concerned to the protection of his or her privacy and the protection of his or her
personal data and the right to freedom of information, to be operated in
accordance with the protection standards of the Italian legal framework”
(paragraph 27).

Corte di Cassazione - Ordinanza n. 34658 del 15 novembre 2022

Court of Cassation - Decision No. 34658 of 15 November 2022

Court of Justice of the European Union - Case C-507/17

https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?docid=218105&doclang=EN

Court of Justice of the European Union - Case C-18/18

https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=218621&pageln
dex=0&doclang=EN&mode=Ist&dir=&occ=first&part=1&cid=59923

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 28


https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?docid=218105&doclang=EN
https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=218621&pageIndex=0&doclang=EN&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=59923
https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=218621&pageIndex=0&doclang=EN&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=59923

HEEH]

]

IRIS 2023-1

MOLDOVA

[MD] Six Moldovan TV channels suspended

. Andrei Richter
Comenius University (Bratislava)

On 16 December 2022, the Commission for Emergency Situations (CSE), chaired
by the Prime Minister Natalia Gavrilita, adopted a resolution that affected the
audiovisual landscape of Moldova. The CSE was established in January 2022 to
counteract the energy crisis in the country against the background of the state of
emergency, introduced by the Parliament of Moldova. Its decisions are obligatory
for public authorities, legal entities and individuals in the country.

The official statement says: “In order to protect the national information space
and prevent the risk of disinformation through the spread of false information or
attempts to manipulate public opinion, and based on the list of natural and legal
persons subject to international sanctions, as well as the multiple findings of the
Audiovisual Council regarding a lack of accurate information in the coverage of
national events, but also of the war in Ukraine, the broadcasting license of six
audiovisual media services will be suspended during the state of emergency”.
Those services are the following TV channels: Primul in Moldova, RTR Moldova,
Accent TV, NTV Moldova, TV6, and Orhei TV. They will keep their websites with
news and other information.

Primul in Moldova retransmits the programming of Moscow’s "First Channel", RTR
Moldova retransmits programmes of the Russian state broadcaster Rossiya TV,
Accent TV retransmits Moscow’s entertainment channel *“Pyatnitsal!”, NTV
Moldova retransmits programmes of the Russian national NTV channel, TV6
retransmits programmes of TV6 Moscow, and Orhei TV retransmits programmes
by “Tsentralnoe televidenie” owned by Moscow’s TVCenter company.

The resolution of the CSE resulted in protests by the channels as well as by the
political opposition in Moldova.

CSE a aprobat masuri privind securitatea energetica si protectia
spatiului informational, 16-12-2022

https://gov.md/ro/content/cse-aprobat-masuri-privind-securitatea-energetica-si-
protectia-spatiului-informational

Press release of the Government of Moldova, 16 December 2022

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 29


https://gov.md/ro/content/cse-aprobat-masuri-privind-securitatea-energetica-si-protectia-spatiului-informational
https://gov.md/ro/content/cse-aprobat-masuri-privind-securitatea-energetica-si-protectia-spatiului-informational

% IRIS 2023-1

NETHERLANDS

[NL] Court rules that newspaper article critical of tax
advisors was within the limits of journalistic freedom

Arlette Meiring
Institute for Information Law (IVIiR), University of Amsterdam

On 18 November 2022, the Rechtbank Amsterdam (Amsterdam District Court)
delivered a judgment on the scope of journalistic freedom. The case concerned an
online newspaper article about the modus operandi of two fairly well-known legal
and tax advisors. While the advisors were portrayed particularly negatively, the
Court ruled that the article was not unlawful and did not have to be corrected.
Importantly, it held that the advisors should be considered "public figures" subject
to increased criticism, and that the statements in the article had had a suffient
factual basis.

The article in question, published by the national NRC newspaper, described how
the advisors had been involved in a number of lawsuits over the years, most of
which they had lost (e.g., on rent arrears and the wrongful seizure of the assets of
a former client). During these procedures, they had reportedly left "a trail" of
requests to disqualify judges. The article further highlighted that the duo was
currently being prosecuted for blackmailing two Dutch public figures - a father
and son - with the publication of an unauthorised family biography. It also noted
that one of the advisors had recently been questioned on suspiscion of libel in his
role as legal advisor for a foundation supporting victims of (sexually)
transgressive behaviour.

After they had been informed of the forthcoming article, the advisors requested
NRC refrain from publication. The newspaper did not comply with the request and
published the article regardless. In response, the advisors initiated court
proceedings requesting the rectification of alleged errors.

The Court first considered that granting the rectification would amount to an
infringement of the newspaper's right to freedom of expression as protected by
Article 10 of the European Convention on Human Rights (ECHR). As a general rule,
an infringement could only be justified if it was prescribed by law, necessary to
protect the legitimate interests as listed in Article 10(2) ECHR, and proportionate
to those aims.

The Court then went on to assess the particular circumstances of the case. It held
that the article had contributed to a public debate of general interest; that the
advisors could be considered "public figures" who had to expect more criticism
and scrutiny than ordinary individuals; that the (implicit) accusations in the article
had a sufficiently strong basis in the facts; that there were no indications that NRC
had purposefully wanted to harm the advisors; and that it had provided the
advisors with the opportunity to express their views.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 30



@
%, IRIS 2023-1

e
Based on those considerations, the Court concluded that the article could not be
regarded as unlawful so as to justify an infringement on the newspaper's
journalistic freedom. The advisors' claim was therefore rejected.

Rechtbank Amsterdam, ECLI:NL:RBAMS:2022:6753, 18 november 2022

http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2022:6753

Amsterdam District Court, ECLI:NL:RBAMS:2022:6753, 18 November 2022

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 31


http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2022:6753

"é«%ﬁhEIRIS 2023-1

[NLLRe port on the safety of female journalists in the
Netherlands

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IVIR)

On 1 December 2022, a major report on the safety of female journalists was
published. It included the finding that 8 out of 10 female journalists in the
Netherlands have experienced some form of intimidation, aggression, or threats;
and that this was “alarmingly common”. The report was published by PersVeilig -
a well-known joint initiative of Dutch journalists and law enforcement, comprised
of the Dutch Association of Journalists, Dutch Association of Editors in Chief, the
Dutch Police and the Dutch Public Prosecution Service - and aims to strengthen
the position of journalists against violence and aggression, including when
reporting threats.

In September 2022, PersVeilig commissioned the research into the safety of
female journalists and, following a survey of over 290 female journalists in the
Netherlands, published a 48-page report detailing a number of significant
findings. First, as mentioned above, 82 per cent of female journalists have
experienced some form of intimidation, aggression or threats; and almost a third
of female journalists experienced this monthly (19 per cent), or more often (11
per cent).

Second, more than half of female journalists had experienced online aggression at
least once in the past twelve months, particularly via Twitter (50 per cent). The
research showed that, compared to the entire professional group, female
journalists were more often confronted with aggressive or intimidating statements
via social media and less often with face-to-face incidents. A third of female
journalists who had experienced aggression, threats or intimidation, perceived the
incident to have been discriminatory on the basis of gender and that they had
been abused or belittled on that basis.

Third, the research showed that aggression, intimidation and threats have a major
impact on the work of female journalists. For six out of ten female journalists,
aggression, intimidation and threats affect the way they do their job. In most
cases, that meant choosing words more carefully (52 per cent), treating people
differently (35 per cent), avoiding certain social media (23 per cent) or no longer
publishing about certain topics (19 per cent).

Finally, 37 per cent of female journalists had not discussed an incident with an
employer or colleague; while in only 7 per cent of cases, a report had been made
to the police.

Notably, the report followed the recent announcement, by the Dutch State
Secretary for Culture and Media (Staatssecretaris Cultuur en Media) and Minister
for Justice and Security (Minister van Justitie en Veiligheid), of a series of new
measures to protect press freedom and safety in the Netherlands (see IRIS 2022-

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 32



@
%, IRIS 2023-1

e
8/15). The measures will include further research into specific aspects and target
groups of harassment against journalists, such as online intimidation, aggression
against female journalists and against journalists with a non-Western background,
with the results providing insight for better policy.
PersVeilig, Research on safety of journalists, 1 December 2022

PersVeilig, Onderzoek veiligheid journalisten, 1 december 2022

https://www.persveilig.nl/over-persveilig/onderzoek

Nederlandse Vereniging van Journalisten, Gevolgen online agressie
tegen vrouwelijke journalisten groot, 1 december 2022

https://www.nvj.nl/nieuws/gevolgen-online-agressie-tegen-vrouwelijke-journalisten-
groot

Dutch Association of Journalists, Consequnces of online aggression against female
journalists, 1 December 2022

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 33


https://www.persveilig.nl/over-persveilig/onderzoek
https://www.nvj.nl/nieuws/gevolgen-online-agressie-tegen-vrouwelijke-journalisten-groot
https://www.nvj.nl/nieuws/gevolgen-online-agressie-tegen-vrouwelijke-journalisten-groot

{7
i

W, _IRIS 2023-1

=

ROMANIA
[RO] Audiovisual media and the International Day for
the Elimination of Violence against Women

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

The National Audiovisual Council (CNA) joined the national campaign launched for
the International Day for the Elimination of Violence against Women on 25
November, and supported by the Government of Romania through the Ministry of
Family, Youth and Equal Opportunities (see inter alia IRIS 2011-9/31, IRIS 2012-
1/39, IRIS 2012-4/36, IRIS 2014-3/38, IRIS 2017-6/27, IRIS 2019-8/35, IRIS 2022-
5/15, and IRIS 2022-8/24).

In this context, the Council reminded broadcasters that in audiovisual
programmes in which the topic of violence against women is addressed, it is
mandatory to ensure that the public is informed of the existence of the telephone
number for victims of domestic violence "Telverde", in accordance with Article 42 2
of the Audiovisual Law no. 504/2002 (Chapter llI> - Protection of victims of
domestic violence).

During 2022, the Council warned broadcasters about the need to display the
Telverde number on the screen, by sending letters both to television stations and
to users who upload content, after analysing the monitoring reports related to
audiovisual productions broadcast by central TV stations. The members of the
Council took into account the fact that the characters in these productions are
characterised by the way they speak and act. However, taking into consideration
the image of women and gender stereotypes in traditional society, the Council
drew attention to the fact that, even in the case of some audiovisual fictional
productions in which female characters are victims, the Telverde number must be
shown on screen.

The National Audiovisual Council has discussed the way in which women are
presented in the audiovisual space as victims of domectic violence with
representatives of broadcasters on several occassions this year, and, where it
found deviations from the provisions of the legislation, decided to apply sanctions.

Among the sanctions given by the Council was a fine of RON 10 000
(approximately EUR 2 000) applied to a broadcaster for breaching the provisions
of Article 47 paragraph (3) of the Audiovisual Content Regulation Code, according
to which "[gleneralising defamatory statements against a group/community
defined by gender, age, race, ethnicity, nationality, citizenship, religious beliefs,
sexual orientation, education level, social category, medical condition or physical
characteristics are prohibited in audiovisual programmes".

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 34



e
i

%QELRIS 2023-1
A public summons was applied by the CNA to a radio station because the
broadcaster had breached the provisions of Articles 422 and 423 of the Audiovisual
Law no. 504/2002. At the same time, seven public summonses were applied by
the Council to some central television stations which were not observing the
provisions of Article 422 of the Audiovisual Law.

Article 423 provides: “Informing victims of domestic violence about the existence
of the telephone number "Telverde intended for victims of domestic violence" is
done, in the case of broadcasters, by reading the text "In case of emergency, call
the Telverde number intended for victims of domestic violence", accompanied by
a note with the Telverde telephone number.

25 noiembrie - Ziua internationala pentru eliminarea violentei asupra
femeilor - Comunicat de presa, 25.11.2022

https://cna.ro/article12283,12283.html

November 25 - International Day for the Elimination of Violence against Women -
Press release, 25.11.2022

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 35


https://cna.ro/article12283,12283.html

{7
i

W, _IRIS 2023-1

=

[RO] Modification of the Audiovisual Law rejected

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

On 24 October 2022, the Senate (upper chamber of the Romanian Parliament)
rejected a draft law for the amendment and completion of Audiovisual Law no.
504/2002. The decision of the Senate was final (see inter alia IRIS 2011-4/31, IRIS
2011-7/37, IRIS 2013-3/26, IRIS 2013-6/27, IRIS 2014-1/37, IRIS 2014-2/31, IRIS
2014-7/29, IRIS 2015-1/27, IRIS 2016-10/24, IRIS 2017-1/30, IRIS 2017-7/28, IRIS
2018-6/30, IRIS 2018-8/36, IRIS 2018-10/22, IRIS 2019-1/31, IRIS 2019-2/21, IRIS
2019-4/29, IRIS 2019-5/22, and IRIS 2022-2/12).

The draft law had been tacitly adopted by the Chamber of Deputies on 23 May
2022, as a result of its exceeding the 45-day legal deadline to discuss and adopt
draft laws. The draft law would have introduced the sign "C" (censorship) for
audiovisual content (especially films and radio drama) produced during the
totalitarian regimes that ruled Romania before 1989 and aired today by
broadcasters in Romania. The introduction of the sign "C" was intended to reduce
to a mimimum the impact of the propagandanistic ideas found in this content on a
population which, for the most part, was too young in 1989 to clearly undestand
the propaganda used by the totalitarian regimes.

In Article 17 paragraph (1) (d) after point 13, a new point, 14, was to be
introduced: “14 - protection of the population against policies that promote,
directly or indirectly, totalitarian ideologies”. In Article 29 paragraph (1), after
letter i) a new letter was to be introduced, letter j): “j) not to promote, directly or
indirectly, totalitarian ideologies”. In Article 42, after Chapter III> - “Protection of
victims of domestic violence”, a new Chapter would have been introduced,
Chapter 1116 - “Protection of the population against totalitarian ideologies”, with
the following content:

“Art. 42> - In the framework of broadcasting in television and radio services of
programmes made during totalitarian periods, the population must be
informed that those productions were made during a time when no freedom of
expression was guaranteed”.

Art. 426 - “In the case of radio stations, informing the population that those
productions were made during a time when freedom of expression was not
guaranteed shall be done by reading the following text: "This production was
made under socio-political conditions that did not allow freedom of creation and

n n

expression”.

Art. 427 - “In the case of television services, informing the population that those
productions were made during a time when freedom of expression was not
guaranteed shall be done through displaying the text: “This production was made
under socio-political conditions that did not allow freedom of creation and

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 36



i

% IRIS 2023-1
h

expression”, and shall be accompanied by a warning sign”.

Previously, on 1 February 2022, the Consiliul National al Audiovizualului (National
Audiovisual Council) had issued Recommendation no. 4/2022 regarding the
broadcasting of some Romanian cinematographic productions made before 1989.
The recommendation was made in order to inform the public about the historical
and socio-political context in which the films had been created, some of which had
a pronounced propagandistic character. When broadcasting a film, depending on
its content, the Council recommended that broadcasters chose one of the
following options: a) the broadcast of a discussion of Romanian film productions
made before 1989, with the participation of guests who understood film
productions from that period and the historical and cultural context in which they
were made. This specialised analysis of those cinematographic productions could
be done within the programme services either before or after the film's broadcast;
b) by informing the public, at the beginning of the programme, of the broadcast of
a Romanian film production made before 1989, by displaying, in a static and
legible manner, the mention: "Film made during the communist period, in which
broadcast was conditional on a censorship visa" or the mention: "Film made
during the communist period, in which state censorship and propaganda
operated". The choice is left up to the station, depending on the individual film.

According to the Audiovisual Law, the editorial decision to broadcast belongs
exclusively to the broadcaster.

Projet de loi visant a modifier et a compléter la loi n° 504/2002 relative a
I’audiovisuel -formulaire adopté par la Chambre des députés

Draft law for for the amendment and completion of Audiovisual Law no. 504/2002
- form adopted by the Chamber of Deputies

Recomandare CNA privind difuzarea unor productii cinematografice

romanesti realizate inainte de anul 1989

https://cna.ro/article11710,11710.html

NAC recommendation regarding the broadcasting of Romanian cinematographic
productions made before 1989

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 37


https://cna.ro/article11710,11710.html

{7
i

W, _IRIS 2023-1

=

SLOVENIA

[SI] Slovenian referendum on changes to the PSB Law

Deirdre Kevin
COMMSOL

In a referendum held on 27 November 2022, the majority of Slovenian citizens
voted in favour of a change to the Law on RTV Slovenia, the main aim of
which was to depoliticise the public service broadcaster RTV Slovenia. This is to
be achieved by removing the role of the National Assembly in appointing
members to the governing body and by replacing the Director General with a four-
person board.

Since the change of government in Slovenia, the SDS (the opposition and former
governing party) has pushed for a range of public referenda on legislative
proposals of the new government. Two other referenda were held on the same
day. One concerned the restructuring of the Government and the other was a
legislative proposal to ensure long-term care for the elderly. All three referenda
resulted in the approval of government legislation by the voters.

Regarding RTV Slovenia, there have been ongoing protests by journalists
regarding alleged political interference by the leadership structures appointed
under the previous government. The new Act will reorganise the broadcaster's
management and governing bodies. The Governing bodies - formerly the
Programme Council and the Supervisory Council - will be re-named the Council
and the Financial Committee.

Previously, the procedure for appointing the Programme Council included five
members directly selected by the National Assembly proposed by the political
party. A further 16 members were appointed by the National Assembly based on
candidates submitted from a range of universities and faculties as well as
societies, associations of societies or their organisations, especially in the field of
art, culture, science, and journalism, and other civil society organisations. The
employees of RTV Slovenia elected three members. The Council also always
included one representative from the Italian national community and one from the
Hungarian community, one from the Academy of Sciences and Arts, and two
representatives appointed by the president representing religious communities.
The National Assembly previously also adopted the decision to appoint all of these
members on the basis of a majority vote.

The new system for appointing the Council does not involve the National
Assembly or the political parties. The size of the Council has been reduced. It still
includes one representative from the Italian national community and one from the
Hungarian, one from the Academy of Sciences and Arts, and now just one
representative appointed by the president representing religious communities.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 38



o

IRIS 2023-1
;‘.-’E

The employees of RTV Slovenia now elect six members. The remaining members
are directly selected following a public call to relevant organisations, made by the
following organisations: the National Council for Culture (two members, one from
the cultural sector and from the audiovisual sector); the Olympic Committee (one
member from a sports federation or organisation); the Information Commissioner
(one member from organisations active in the field of media, development of the
information society and the promotion of transparency); and the Council for
Sustainable Development and Environmental Protection (one member based on a
public call to organisations active in the field of environmental, nature and climate
protection).

The law changes the management structure, and RTV Slovenia will no longer be
run by a director general but by a four-member management board. The
president of the management board is appointed by the Council on the basis of a
public tender, two additional members of the board are also appointed by the
Council at the proposal of the president of the board, and the labour director is
elected by the employees of RTV Slovenia in direct elections.

The Council appoints and dismisses the finance committee, which has five
members. One member is proposed for appointment by each of the following: the
Ministry responsible for finance; the Ministry responsible for the media; the
Council of employees of the public institution RTV Slovenia; the Association of
Supervisors of Slovenia (a training organisation for supervisory board members);
and the Association of accountants, financiers and auditors of Slovenia.

Predloga zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o Radioteleviziji
Slovenija 13. 5. 2022

https://imss.dz-rs.si/IMiS/ImisAdmin.nsf/ImisnetAgent?OpenAgent&2&DZ-MSS-
01/8fe890d96268d37b177b8d171bd44c2b9fee80731a9c42adcb36abec5bafédcs

Draft law on amendments and additions to the Act on Radio and Television
Slovenia 13/05/2022

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 39


https://imss.dz-rs.si/IMiS/ImisAdmin.nsf/ImisnetAgent?OpenAgent&2&DZ-MSS-01/8fe890d96268d37b177b8d171bd44c2b9fee80731a9c42adcb36a6ec5baf6dc5
https://imss.dz-rs.si/IMiS/ImisAdmin.nsf/ImisnetAgent?OpenAgent&2&DZ-MSS-01/8fe890d96268d37b177b8d171bd44c2b9fee80731a9c42adcb36a6ec5baf6dc5

{7
i

W, _IRIS 2023-1

=

UKRAINE

[UA] New statute on the media adopted

Andrei Richter
Comenius University (Bratislava)

On 13 December 2022, the Ukrainian Parliament, the Supreme Rada, adopted,
during its second and final reading, the draft statute “On the Media”. The statute
was signed by the President on 29 December 2022, and officially published on 31
December 2022. The statute enters into force on 31 March 2023.

This statute was debated by the deputies for several years and is one of the
pledges that Ukraine undertook as a candidate country to the EU. It encompasses
all forms of the media, and the relationship between various media actors. The
statute is 279 pages long and has 10 chapters.

One of the chapters deals with the regulation of the media in times of military
aggression against Ukraine. It includes restrictions on the content of the media,
on the dissemination of media and media products from the “aggressor state”,
and on the register of individuals that present a danger to national security.

The new statute annuls and replaces several current statutes of Ukraine, such as
the 1994 Statute on Television and Radio Broadcasting (IRIS 2006-5/34), the 1995
Statute on Information Agencies (IRIS 1995-6/22), the 1997 Statute on the
National Council on Television and Radio Broadcasting (IRIS 1997-8/20), the 1997
Statute On the Procedures of the Coverage of Activities of the Bodies of State
Power and Bodies of Local Self-Government in Ukraine by the Mass Media (IRIS
1998-8/19) and the 2004 Statute on Protection of Public Morals (IRIS Plus 2006-
06). Hundreds of other statutes are amended, even if just to replace the
traditional term “means of mass information” for “media”.

“Media” is defined in Article 1 of the Statute (among some 60 other definitions) as
“a means of dissemination of mass information in any form, which becomes public
in a periodic or regular way under editorial control and a permanent title as its
identifiable feature”.

The new statute incorporates a number of provisions of the Audiovisual Media
Services Directive, such as on European works, works created by producers who
are independent of broadcasters, and on a list of designated events.

The new statute met some criticism for providing legal grounds for a state-run
national TV channel on the Parliament’s activity, “Rada” (as opposed to making it
part of the public service media), and for increasing the powers of the national
regulator, the National Council on Television and Radio Broadcasting, especially in
the sphere of online media.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 40



=

@ RIS 2023-1

i

f

3AKOH YKPAIHU Mpo menia

http://www.golos.com.ua/article/367279

Statute of Ukraine “On the Media”, 13 December 2022, No. 2849-I1X

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 41


http://www.golos.com.ua/article/367279

£

2

@ IRIS 2023-1

g

A publication
of the European Audiovisual Observatory

European
Audiovisual
i, Observatory

COMSEIL IDE L ELURCHEE




