
IRIS newsletter

IRIS 2022-10



Publisher:

European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG

Tel. : +33 (0) 3 90 21 60 00
Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int
www.obs.coe.int

Comments and Suggestions to: iris@obs.coe.int

Executive Director: Susanne Nikoltchev

Editorial Board:

Maja Cappello, Editor • Francisco Javier Cabrera Blázquez, Sophie Valais, Julio
Talavera Milla,  Deputy Editors (European Audiovisual Observatory)

Artemiza-Tatiana Chisca, Media Division of the Directorate of Human Rights of the
Council of Europe, Strasbourg (France) • Mark D. Cole, Institute of European
Media Law (EMR), Saarbrücken (Germany) • Bernhard Hofstötter, DG Connect of
the European Commission, Brussels (Belgium) • Tarlach McGonagle, Institute for
Information Law (IViR) at the University of Amsterdam (The Netherlands) • Andrei
Richter, Central European University (Hungary)

Council to the Editorial Board: Amélie Blocman, Legipresse

Documentation/Press Contact: Alison Hindhaugh

Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10

E-mail: alison.hindhaugh@coe.int

Translations:

Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-ordination) • Paul Green •
Marco Polo Sarl • Nathalie Sturlèse • Brigitte Auel • Erwin Rohwer • Sonja Schmidt
• Ulrike Welsch

Corrections:

Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-ordination) • Sophie
Valais, Francisco Javier Cabrera Blázquez and Julio Talavera Milla • Aurélie
Courtinat • Barbara Grokenberger •  Glenn Ford • Claire Windsor

Web Design:

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



Coordination: Cyril Chaboisseau, European Audiovisual Observatory
ISSN 2078-6158

© 2022﻿ European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



EDITORIAL
2022 is coming slowly to an end, and what was supposed to be a year of
celebration for us (with good reason: the European Audiovisual Observatory’s
30th anniversary!) turned out to be a rather bleak one. With Europe not
completely out of COVID’s frying pan, our old continent fell into the fire of what
we all deemed unthinkable: war. As a direct consequence, we saw Europe’s most
populous country cease to be a member state of both the Council of Europe and
the European Audiovisual Observatory.

During this year, we have been following the many legal developments fuelled by
Russia’s unprovoked act of aggression. Beyond our monthly reporting, the
Observatory published a note that discusses the legal and institutional framework
behind the EU sanctions against the Russian state-owned channels RT and
Sputnik. We are now releasing a new IRIS Extra report that provides information
on legislative measures and case law that have appeared in Ukraine and
elsewhere in Eastern Europe (Estonia, Latvia, Lithuania and Moldova) in respect of
the audiovisual media from Russia and Belarus, beginning with the 2014
annexation of Crimea. It reports on sanctions on broadcasters as a specific
instrument to cease propaganda and disinformation from Moscow and/or Minsk.

This is not, however, the only topic we have engaged with this year. Anticipating
the recent EMFA proposal, we released an IRIS Plus report that looks at the
various aspects of governance of public service media and its role in safeguarding
their independence. Following in the steps of the amended AVMSD, in May we
published an IRIS Plus on the rules concerning the financial obligations for VOD
services in the EU, that we are now republishing in an updated version﻿. We are
putting the finishing touches to an IRIS Plus on users’ empowerment against
disinformation online and an IRIS Special on prominence of European works and of
services of general interest. Last but not least, and as usual, we are rounding off
the year with the present 10th issue of our legal newsletter.

On behalf of our team, let me wish you a good end to 2022 and an enjoyable read
of our many reports!

 

Maja Cappello, Editor

European Audiovisual Observatory

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 4

https://rm.coe.int/note-rt-sputnik/1680a5dd5d
https://rm.coe.int/iris-extra-2022-sanction-law-against-russian-and-belarusian-audiovisua/1680a8ff9f
https://merlin.obs.coe.int/article/9605
http://rm.coe.int/iris-plus-2022en1-governance-and-independence-of-public-service-media/1680a59a76
https://rm.coe.int/iris-plus-2022en2-financial-obligations-for-vod-services/1680a6889c


Table of content
COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Jorge López v. Spain
European Court of Human Rights: Rabczewska v. Poland
European Court of Human Rights: Anatoliy Yeremenko v. Ukraine

NATIONAL
[DE] Broadcasting Commission resolution on the current state of public

broadcasting
[DE] NLM complains about RTL and CHANNEL21 advertising infringements
Public value list published
[DE] Constitutional Court can inform journalists in advance
[ES] Provisional measures on advertising during the broadcasting in Spain of the

2022 FIFA World Cup
Canal+ is not required to resume broadcasting TF1 channels via TNT Sat
[FR] Broadcaster can force distributor to make viewers pay for its DTT channels 
[FR] New ARCOM recommendation on commercial communications promoting

gambling and games of chance
[FR] CNC to assess impact of unlimited cinema pass extension 
[GB] DCMS report on influencer culture: no indication of a change of mood in

the government response
[GB] UK Coroner orders major online platform to provide to his court their

proposals to provide suitable self-regulation to prevent future teenage deaths
from suicide.

[IT] The Administrative Court of Lazio annuls the sanctions inflicted against
Amazon and Apple by the Italian Competition Authority

[MD] New Copyright Act adopted
[NL] Dutch Municipality’s suit against Twitter to remove conspiracy theory

content 
[NL] Court refuses to grant injunction against broadcaster over insufficient

opportunity to respond
[RU] “Foreign agent media” list expanded

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 5



INTERNATIONAL
COUNCIL OF EUROPE
SPAIN

European Court of Human Rights: Jorge López v. Spain
Dirk Voorhoof

Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

The European Court of Human Rights (ECtHR) has found inadmissible the
complaint of a Spanish rapper who had been convicted and sentenced to
prison because some of his songs justified or publicly praised terrorism. The
ECtHR agreed with the findings of the Spanish courts that the songs and videos
available on YouTube and Facebook justified and glorified terrorism, and incited
hatred and enmity on various grounds. Therefore, the ECtHR found the rapper's
complaint regarding the alleged violation of his right to freedom of expression as
guaranteed under Article 10 of the European Convention on Human Rights (ECHR)
to be inadmissible.

The applicant in the case was Jorge López, a rapper in the group “la Insurgencia”
(“Insurgency”), also known as “Saúl Zaitsev” or “Shahid”. The group’s songs were
performed at concerts and were freely available on its YouTube channel which
had more than 1 900 followers and had garnered 400 000 views. The group also
had a Facebook profile with their songs and videos. Some of the songs praised the
actions and members of a Spanish terrorist group GRAPO (“Antifascist Resistance
Groups October First”), responsible for bombings and shootings in the period
1975-2006 that killed 84 people including police and military personnel, judges
and civilians. Some songs evoked ETA, the armed Basque nationalist and
separatist organisation that, between 1968 and 2010, killed about 830 people and
injured thousands. ETA was classified as a terrorist organisation by Spain and by
some other states, as well as by the European Union. The songs at issue, all
written and published between 2014 and 2016 called for action using armed
struggle against politicians, judges, security forces, rich people and the royal
family, and incited an attack on parliament.

In 2017, Mr. López was convicted of public praise or justification of terrorism
under Article 578 of the Spanish Criminal Code and was sentenced to two years’
imprisonment and a fine of EUR 4 800. A Court of Appeal reduced the sentence to
six months’ imprisonment and a fine of EUR 1 200. The Supreme Court dismissed
a cassation appeal and the Constitutional Court declared Mr. López’ appeal
inadmissible. The execution of the six-month prison sentence was, however, later
suspended, before Mr. López was incarcerated. In October 2021, Mr. López
complained to the ECtHR that his right to freedom of expression under Article 10

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 6



ECHR had been violated because the interference with that right had not been
necessary. He highlighted that the essence of rap was to provoke public opinion
and that his songs were to be situated in the tradition of “protest songs”.

The ECtHR agreed that the conviction at issue clearly constituted an interference
with the rapper’s right to freedom of expression as guaranteed by Article 10 § 1
ECHR, and was satisfied that the interference was prescribed by law and pursued
a legitimate aim, namely the prevention of disorder and crime, within the
meaning of Article 10 § 2 ECHR. The main question was therefore whether the
interference had been “necessary in a democratic society”. The ECtHR refered to
some of its earlier case law regarding statements that might constitute a call to
violence, in which it considered the following relevant factors: (i) whether the
statements were made against a tense political or social background, (ii) whether
the statements, fairly construed and seen in their immediate or wider context,
could be seen as a direct or indirect call for violence or as a justification of
violence, hatred or intolerance, and (iii) the manner in which the statements were
made, and their capacity – direct or indirect – to lead to harmful consequences.

The ECtHR refered to the finding by the domestic courts that the songs had
openly called for violent acts. The songs had communicated to the audience the
idea that recourse to violence and terrorism was justified; they approved terrorist
methods and acts, and praised attacks that had claimed many lives. The ECtHR
observed that those songs were easily and freely available online and had been
performed at concerts, and thus had the potential to reach a large number of
people, including those of a young age. Although the most recent terrorist acts of
GRAPO and ETA already dated back some years, one could not ignore that both
had carried out terrorist activities in Spain for decades, causing numerous deaths
and injuries. These traumatic events were therefore still fresh in the country’s
collective mind, justifying an enhanced degree of regulation of statements
relating to them. Answering the question of whether the songs could be seen as a
direct or indirect call or justification for violence, hatred or intolerance, reference
was made to the content of the songs inciting violent or terrorist methods,
mentioning them in a positive connotation of the use of explosives and other
weapons, beating up opponents, and causing material damage such as attacking
ATMs or supermarkets. The lyrics directly suggested injuring or killing politicians,
judges, security forces, rich people, the royal family and those perceived as
ideological opponents. To sum up, the songs communicated to listeners the
general idea that recourse to violence and terrorism was justified. The ECtHR
agreed with the finding by the domestic courts that these statements went far
beyond what could be perceived as “protest songs”, and the acceptable limits of
criticism. The ECtHR also considered the impact of the songs, being especially
targeted at young people, and reaching a wide audience through a YouTube
channel, a Facebook profile and in concerts. The ECtHR also found reasonable the
assessment of the domestic courts of the risk of accentuation of the verbal
message by the aggressive videos and use of GRAPO’s insignia. The grounds on
which the rappers had been convicted was based, namely combating public
praise or justification of terrorism, therefore appeared to be both “relevant” and
“sufficient” to justify the interference at issue, and in that sense met a pressing

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 7



social need.

Lastly, an assessment of the nature and severity of the sanctions was carried out
to ascertain whether the interference was proportionate. In the context of Article
10 ECHR, a criminal conviction constituted one of the most serious forms of
interference with the right to freedom of expression. In the applicant's case, the
execution of the prison sentence which had been initially imposed upon him had
later been suspended and the fine reduced to EUR 1200, which meant that the
sanction was at the lowest level. The ECtHR found that the criminal conviction
could not be considered disproportionate to the legitimate aim pursued. In the
light of the foregoing, the ECtHR considered, unanimously, that the complaint
under Article 10 ECHR was manifestly ill-founded and therefore inadmissible.

Decision by the European Court of Human Rights, Third Section (sitting
as a Committee), in the case of Jorge López v. Spain, Application no.
54140/21, 13 October 2022

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-220219

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 8

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-220219


POLAND

European Court of Human Rights: Rabczewska v. Poland
Dirk Voorhoof

Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

The European Court of Human Rights (ECtHR) has confirmed the application of the
right to freedom of expression under Article 10 of the European Convention on
Human Rights (ECHR) in relation to a conviction for offending the religious
feelings of others through publicly insulting the Bible. As the statements
expressed in an interview for a news website had not amounted to hate speech
and were neither an abusive attack, nor threatening public order, the ECtHR found
a violation of Article 10 ECHR.

The applicant in this case was Dorota Rabczewska, a popular pop singer known as
Doda. In 2009 she gave an interview for a news website called Dziennik. Part of
the interview was reprinted as an article in the tabloid Super Express, under the
title: “Doda: I don’t believe in the Bible.” In the interview the pop singer
expressed her view on the lack of scientific evidence of some parts of the Bible,
for instance the description of the creation of the world. She stated that she was
more convinced by scientific discoveries, and not by what she described as “the
writings of someone wasted from drinking wine and smoking some weed”. When
asked who she meant, Ms. Rabczewska replied “all those guys who wrote those
incredible [biblical] stories”. A short time later two individuals complained to a
public prosecutor that Ms. Rabczewska had offended the religious feelings of
others by publicly insulting an object of religious worship, an offence proscribed
by Article 196 of the Criminal Code. The Warsaw Regional Prosecutor issued a bill
of indictment against the pop singer for offending the religious feelings of the two
individuals by insulting the object of their religious worship – the Holy Bible. In
2012, Rabczewska was convicted by the Warsaw District Court as charged, and
fined PLN 5,000 (approximately EUR 1160). The Court stated that the average
person’s sensibility in Poland had to be taken into consideration when
determining whether religious feelings were offended. It also noted that the Bible,
along with the Torah, was considered in the different Christian religions and in
Judaism to be inspired by God and was an object of veneration. The Court found
that the statements went beyond analysis and criticism and that they had
debased the Bible by suggesting that its authors had written it under the
influence of alcohol and narcotics as a tool for hurting other people. As Ms.
Rabczewska had expressed her views in a way that intentionally offended
Christians and Jews and displayed contempt for believers, the Warsaw District
Court concluded that the pop singer’s statements had been objectively insulting
and could not be considered to have been made for artistic or scientific purposes.
Two appeals were dismissed and the Constitutional Court finally confirmed the
constitutionality and necessity in a democratic state of restricting freedom of

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 9



expression that insulted or offended the religious feelings of others. It considered
that insulting an object of religious worship deliberately offended the religious
feelings of other people, and thus also, like other forms of insult, harmed their
personal dignity.

In its judgment of 15 September 2022, the ECtHR disagreed with the findings and
the reasoning of the Polish courts, and came to the conclusion that the conviction
of Ms. Rabczewska had amounted to a violation of her right to freedom of
expression under Article 10 ECHR. Only the Polish judge dissented. The ECtHR
first refered extensively to its case law on the balancing of freedom of expression
under Article 10 ECHR and freedom of religion as protected under Article 9 ECHR
(see also IRIS 2020-2/16). It reiterated that those who choose to exercise the
freedom to manifest their religion under Article 9 ECHR, irrespective of whether
they did so as members of a religious majority or a minority, could not expect to
be exempt from criticism. They had to tolerate and accept the denial by others of
their religious beliefs and even the propagation by others of doctrines hostile to
their faith. However, where such expressions went beyond the limits of a critical
denial of other people’s religious beliefs and were likely to incite religious
intolerance, for example in the event of an improper or even abusive attack on an
object of religious veneration, a state might legitimately consider them to be
incompatible with respect for the freedom of thought, conscience and religion and
take proportionate restrictive measures. Presenting objects of religious worship in
a provocative way capable of hurting the feelings of the followers of that religion
could be conceived as a malicious violation of the spirit of tolerance, which was
one of the bases of a democratic society, while expressions that sought to spread,
incite or justify hatred based on intolerance, including religious intolerance, did
not enjoy the protection afforded by Article 10 ECHR.

Applying those principles, the ECtHR focussed on the question of whether the
prosecution and conviction of Ms. Rabczewska had been necessary in a
democratic society under Article 10 § 2 ECHR. The ECtHR found that the domestic
courts had failed to identify and carefully weigh the competing interests at stake
and had not assessed whether the impugned statements had been capable of
arousing justified indignation or whether they were of a nature to incite to hatred
or otherwise disturb religious peace and tolerance in Poland. The ECtHR also
noted that it had never been argued that the pop singer’s statements had
amounted to hate speech. In particular, Article 256 of the Criminal Code which
expressly prohibited hate speech had not been invoked. The ECtHR found that the
domestic courts had not established that Ms. Rabczewska’s actions had contained
elements of violence, or elements susceptible of stirring up or justifying violence,
hatred or intolerance of believers (see also IRIS 2018-8/2). Neither had the
domestic courts examined whether the actions in question could have led to any
harmful consequences or whether they threatened public order. In conclusion, the
ECtHR found that the Polish courts had failed to comprehensively assess the wider
context of Ms. Rabczewska’s statements and carefully balance her right to
freedom of expression with the rights of others to have their religious feelings
protected and religious peace preserved in society (see IRIS 2019-1/1). It had not
been demonstrated that the interference had been required, in accordance with

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 10



the State’s positive obligations under Article 9 ECHR, to ensure the peaceful
coexistence of religious and non-religious groups and individuals under their
jurisdiction by ensuring an atmosphere of mutual tolerance. Moreover, the ECtHR
considerd that the expressions under examination had not amounted to an
improper or abusive attack on an object of religious veneration, likely to incite
religious intolerance or violating the spirit of tolerance, which was one of the
bases of a democratic society. Therefore, the ECtHR considered that – despite the
wide margin of appreciation - the domestic authorities had failed to put forward
sufficient reasons capable of justifying the interference with the pop singer’s
freedom of speech. Accordingly, there had been a violation of Article 10 ECHR.

In a joint concurring opinion two judges emphasised that the expressions under
examination had not severely disturbed public order, and far less constituted a
call for public violence and that therefore the interference with the right to
freedom of expression could not be justified. The two judges refered to the PACE
Recommendation 1805 (2007) which states that “national law should only
penalise expressions concerning religious matters which intentionally and
severely disturb public order and call for public violence”. The dissenting opinion
by the Polish judge disagreed with the finding of a violation of Article 10 ECHR. He
observed that the case law of the ECtHR might create an impression that in cases
concerning Islam the ECtHR followed its established approach and sought to
protect religious feelings effectively against anti-religious speech, whereas in
cases involving other religions, the approach had evolved and the protection
offered to believers against abusive anti-religious speech had weakened.

Judgment by the European Court of Human Rights, First Section, in the
case of Rabczewska v. Poland, Application no. 8257/13, 15 September
2022

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-219102

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 11

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-219102


UKRAINE

European Court of Human Rights: Anatoliy Yeremenko v. Ukraine

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

The European Court of Human Rights (ECtHR) has delivered a judgment
concerning defamation proceedings against a journalist following the publication
of an article in a weekly newspaper on alleged judicial corruption. The journalist
also complained about an injunction ordering to take down the article from the
newspaper’s website pending the examination of the defamation case. The ECtHR
found that, in holding the journalist liable for defamation, the domestic courts had
not performed the required balancing exercise between the conflicting interests of
the right to reputation and the right to freedom of expression under Articles 8 and
10 of the European Convention on Human Rights (ECHR). The ECtHR found,
however, that the interim injunction to remove the article from the newspaper’s
website had not constituted a disproportionate interference with the journalist’s
right to freedom of expression. It is this part of the judgment that is highlighted
here.

The applicant in the case was a journalist, Anatoliy Yeremenko, who had
published an article in the national weekly analytical newspaper Dzerkalo
Tyzhnya. The article expressed criticism about the way cases were handled and
decided at the Donetsk Regional Commercial Court and the Donetsk Commercial
Court of Appeal. The article was also published on the newspaper's website. A few
weeks later, six judges of Donetsk’s courts applied to the Voroshylovsky District
Court of Donetsk City (hereinafter the “District Court”) for the application of
preventive measures. They argued that the article had not been based on fact
and breached the honour, dignity, and professional reputation of the above-
mentioned courts, their management, and the judges. The claimants stated that
they would lodge a defamation claim for damages against the newspaper and the
journalist. They argued that their rights were being infringed while the article was
still available online, and as such, they requested an order against the editorial
board of the newspaper to remove the article from the newspaper’s website. The
following day, the District Court ordered the editorial board of Dzerkalo Tyzhnya
to remove the article from the newspaper’s website. In its one-and-a-half-page
decision the court merely reiterated the content of the claimants’ request and
noted that the request for an injunction should be granted. Appeals against the
injunction order were dismissed, and the impugned article was removed from the
newspaper’s website. The newspaper published a summary of the retraction
requested by some of the judges of the Donetsk courts. However, the six judges
were not satisfied with the partial retraction and lodged defamation claims
against the journalist and the board of the newspaper. They claimed that their
professional reputation, honour and dignity had been damaged and that some

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 12



statements in the article had undermined the authority of the judiciary. A local
court allowed the judges’ claim in part, finding some of the statements in the
article to be defamatory. The court ordered the editorial board of Dzerkalo
Tyzhnya to publish a retraction of the statements concerned. The journalist was
ordered to pay EUR 331 for non-pecuniary damages, as well as legal and court
fees. This judgment was upheld by a court of appeal, while the journalist’s
cassation appeal before the Kiev Court of Appeal was rejected. The journalist
lodged an application with the ECtHR, complaining that the court decisions
ordering the removal of the article from the website pending the examination of
the defamation case and holding him liable for the publication of the impugned
article had been in breach of Article 10 ECHR.

In its judgment, the ECtHR first refered to some general principles from its case
law, in particular to its Grand Chamber judgment in Morice v. France (IRIS 2015-
6/1), and reiterated that there was little scope under Article 10 § 2 ECHR for
restrictions on debate on matters of public interest, including on remarks on the
functioning of the judiciary. A degree of hostility and the potential seriousness of
certain remarks did not obviate the right to a high level of protection of freedom
of expression, given the existence of a matter of public interest.

Next, the ECtHR evaluated the order to remove the journalist’s article from the
newspaper’s website. The journalist had, in essence, argued that the domestic
courts had failed to conduct any preliminary analysis as to whether the published
information was true and based on facts, or whether it had violated the rights of
the judges who had requested the measure. The ECtHR found, with some
hesitation, that the order to remove the article from the website found a legal
basis in an article of the Code of Civil Procedure providing for the possibility for an
interim injunction before the main claim was lodged. It also agreed that the aim of
the injunction order had been to protect the reputation of others and most
importantly the maintenance of the authority of the judiciary. With regard the
necessity of the injunction, the ECtHR noted that interim injunctions, by their very
nature, were temporary measures which merely aim to provide provisional
protection to the party concerned pending the examination of the claim on its
merits, in cases where the postponement of such measure until after a final
decision on the merits would risk causing irreparable harm to the person seeking
the injunction or where the judicial examination of the claim would otherwise be
impeded. However, it also reiterated that while Article 10 ECHR did not prohibit
interim injunctions, even where they entailed prior restraints on publication, the
apparent dangers inherent in such measures called for the most careful scrutiny
by the Court, which included a close examination of the procedural safeguards
embedded in the system to prevent arbitrary encroachments upon the freedom of
expression. The ECtHR observed that the injunction did not put an end to the
dissemination of the publication in all forms and was not of a sweeping nature.
Therefore the fact that the publication had not been available on the newspaper’s
website pending the examination of the defamation case had not totally
hampered the journalist’s ability to disseminate information and ideas. The
interference with the journalist’s freedom of expression was not therefore of a
significant magnitude. Furthermore, as the article had been only removed from

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 13



the internet site after it had been available to the public for nearly a month, the
ECtHR found that such removal did not undermine the very essence of the public
debate, while also taking into consideration the need to protect the confidence in
the judiciary against destructive attacks which were essentially unfounded,
especially in view of the fact that judges who have been criticised are subject to a
duty of discretion that precludes them from replying. Although the ECtHR found it
a matter of concern that the domestic courts had been very brief in their
reasoning in respect of the injunction, which made it difficult for the ECtHR to
assess whether the national authorities had duly balanced the parties’ interests at
stake, it was of the opinion that, by their very nature, rulings on interim measures
were issued as a matter of urgency and could not always contain finely calibrated
and detailed reasoning equivalent to that required in the main defamation
proceedings. The ECtHR did not find it problematic that the interim injunction
concerned the whole article despite the fact that the alleged damaging
statements had been only in two paragraphs. In the particular circumstances of
the case the ECtHR found, unanimously, that the interim injunction had been
necessary and did not constitute a disproportionate interference with the
journalist’s right to freedom of expression. Accordingly, there had been no
violation of Article 10 ECHR on account of the domestic courts’ decisions in the
injunction proceedings.

Finally the ECHtR evaluated the defamation proceedings in which Mr. Yeremenko
was found liable for having published defamatory allegations about the claimants
and the judiciary. The ECtHR found that the reasons the domestic courts had
adduced to justify the interference with the journalist’s rights were not “relevant
and sufficient”, in particular, due to their failure to address key elements of the
case. It also noted that the domestic courts could not be said to have applied
standards which were in conformity with the principles embodied in Article 10
ECHR or to have based themselves on an acceptable assessment of the relevant
facts. In particular, the domestic courts had not provided relevant and sufficient
reasoning demonstrating that the journalist had not acted with the due diligence
expected of a responsible journalist reporting on a matter of public interest.
Therefore the ECtHR found that the domestic courts had not performed a
balancing exercise between the conflicting interests and that the interference
with the journalist’s right to freedom of expression was not “necessary in a
democratic society”. The ECtHR concluded, unanimously, that there had been a
violation of Article 10 ECHR on account of the domestic courts’ decisions in the
defamation proceedings.

Judgment by the European Court of Human Rights, Fifth Section, in the
case of Anatoliy Yeremenko v. Ukraine, Application no. 22287/08, 15
September 2022

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-219194

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 14

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-219194


NATIONAL
GERMANY

Public value list published
Sebastian Klein

Institute of European Media Law

The Landesmedienanstalten (state media authorities) have published a so-called
"public value list", ordered alphanumerically, of media (television, radio and
telemedia) that, through their content, significantly contribute to the formation of
public opinion. Inclusion in the public value list is meant to represent a special
seal of quality for the services concerned. Public-value services were selected on
the basis of the criteria set out in Article 84(5)(2) of the Medienstaatsvertrag
(state media treaty – MStV), which the media authorities had explained in more
detail in a statute based on Article 84(8) MStV. These criteria concern, for
example, the amount of time spent reporting on political and historical events,
the amount of time spent reporting on regional and local information, the ratio
between in-house productions and programme content produced by third parties,
the quota of European productions, and the quota of offers for young target
groups. The criteria are strongly geared towards the television genre; it remains
to be seen whether an evaluation of Article 84 MStV will lead to different criteria
being applied to different media genres.

The list only contains private-sector services, since the public value of public
services is directly defined in Article 84(3) and (4) MStV. On the whole, the media
authorities were generous in their assessment of the 354 applications they
received, rejecting only 54 of them. It can be assumed that they wanted to avoid
making qualitative judgements about the suitability of broadcasters’ thematic
emphasis. The services listed therefore range from general interest channels such
as RTL or ProSieben to specialist news channels such as BILD TV or ntv, and other
special-interest services such as Sport1 and Servus TV.

In the media authorities’ opinion, the listed television, radio and telemedia
services make a significant contribution to the diversity of opinions. Inclusion in
the public value list also provides direct benefits in terms of discoverability and
can therefore help attract funding. Listed services must be easy for consumers to
find on smart TVs and user interfaces. According to the state media treaty, a six-
month implementation period applies in this regard (if it is technically and
economically feasible).

In consultation with the public broadcasters, the state media authorities have also
produced a joint list of both public and private services, which the state media
treaty does not require them to do. This list is designed to provide the
recommended order of channels to be used by providers of user interfaces for
television, radio and telemedia services. It also takes geographical factors into

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 15



account.

The state media authorities liaise closely with user interface providers and
associations of such companies with regard to the implementation of these lists.

Pressemitteilung der Medienanstalten

https://www.die-
medienanstalten.de/service/pressemitteilungen/meldung/qualitaetspraedikat-
public-value

State media authorities press release

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 16

https://www.die-medienanstalten.de/service/pressemitteilungen/meldung/qualitaetspraedikat-public-value
https://www.die-medienanstalten.de/service/pressemitteilungen/meldung/qualitaetspraedikat-public-value
https://www.die-medienanstalten.de/service/pressemitteilungen/meldung/qualitaetspraedikat-public-value


[DE] Broadcasting Commission resolution on the current
state of public broadcasting

Dr. Jörg Ukrow
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/Brussels

Following its meeting on 22 September 2022, the Broadcasting Commission of the
German Länder published a resolution on the current state of public broadcasting
in Germany. The Broadcasting Commission provides a permanent forum for the
state and senate chancelleries of the Länder to discuss issues relating to media
policy and legislation in and for Germany.

In its resolution, the Broadcasting Commission agreed that recent events within
individual ARD broadcasting companies, including RBB (Rundfunk Berlin-
Brandenburg) following allegations against its former director and the former
chair of its board, posed a threat to public service broadcasting as a whole (i.e.
the nine ARD broadcasters, ZDF and Deutschlandradio). The Länder demanded
that these allegations be fully investigated. They believed that the broadcasting
companies – “especially” their respective directors and boards, and in some
cases, their staff representatives – had a duty to draw the correct conclusions
from these events and to take appropriate action. Careful, responsible and
transparent use of licence fee revenue was, in the opinion of the Länder, a
prerequisite for the acceptance of public broadcasting. The broadcasters should
also offer voluntary undertakings in financial matters. The resolution did not
specify how such voluntary commitments should fit in with the constitutional law
requirement for funding to be aligned with the broadcasters’ remit.

The Broadcasting Commission urged all public broadcasters to review their
internal supervisory and compliance structures. Each should report the results of
this process and the measures it intended to take to the Länder. These reports
should be submitted by all broadcasters to all Länder and not just to those in
which the broadcaster operated.

The Länder thought that a common set of high standards, in relation to
transparency and compliance matters, was required across the entire public
broadcasting sector. They were evaluating possible amendments to legislative
provisions in order to meet “best-practice” requirements. These could include
general provisions of the Medienstaatsvertrag (state media treaty) and ARD-
Staatsvertrag (state treaty on the ARD), or of the state treaties and laws
establishing the individual broadcasting companies.

In relation to the planned third amendment of the state media treaty, the
Broadcasting Commission focused in particular on the boards of the public
broadcasting companies, which the Länder considered to be an essential pillar of
an independent public broadcasting sector, anchored at the centre of society.
According to the resolution, they should meet their responsibilities and be capable
of doing so. Under the third amendment, the boards would, in future, draw up
quality and programming guidelines for all broadcasting companies and lay down

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 17



standards for sound, rigorous financial management. The Broadcasting
Commission encouraged the boards to continue the process established for this
purpose in an ambitious way. The Länder believed that the broadcasters were
therefore duty-bound to ensure that their board offices were suitably equipped,
and were assessing the relevant legal framework. The resolution did not explain
what “suitably equipped” meant in this context, whether it differed from one
broadcaster to another, and how improvements to board offices related to the
strengthening of expertise within the boards themselves.

The Broadcasting Commission will invite the directors of the ARD, ZDF and
Deutschlandradio to discuss its resolution and expects the reports on supervisory
and compliance structures and proposed measures in this regard to be submitted
in the meantime.

Beschlussdokument der Rundfunkkommission der Länder

https://www.rlp.de/fileadmin/rlp-stk/pdf-Dateien/Medienpolitik/2022-09-22_RFK-
Beschluss_zum_OERR.pdf

Broadcasting Commission resolution

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 18

https://www.rlp.de/fileadmin/rlp-stk/pdf-Dateien/Medienpolitik/2022-09-22_RFK-Beschluss_zum_OERR.pdf
https://www.rlp.de/fileadmin/rlp-stk/pdf-Dateien/Medienpolitik/2022-09-22_RFK-Beschluss_zum_OERR.pdf


[DE] Constitutional Court can inform journalists in
advance

Sebastian Klein
Institute of European Media Law

In a judgment of 25 August 2022 (case no. 3 K 606/21), the Verwaltungsgericht
Karlsruhe (Karlsruhe Administrative Court) decided that the
Bundesverfassungsgericht (Federal Constitutional Court) did not infringe third-
party rights by informing journalists of its decisions before they were officially
published.

The Bundesverfassungsgericht gives full members of the Juristenpressekonferenz
(conference of legal journalists) access to important decisions the evening before
they are officially published. The Juristenpressekonferenz is a private association
which, according to its statutes, is made up of journalists “who continuously and
predominantly report on the case law of the highest German and European courts,
including the work of the federal prosecutor and legal and judicial policy issues”.
In order to report accurately on the court’s decisions, its members are able to
collect a paper copy of the press release concerning a judgment the evening
before it is published. They promise to keep its content confidential until the
decision is officially published the following morning. The court has followed this
practice for some time, during which its decisions have never been leaked.

This practice was disputed by "Alternative für Deutschland" (AfD), a German
parliamentary party that had itself been involved in a court procedure in which
the judgment had been revealed to journalists the evening before it was officially
published. It claimed that its right to a fair trial (Article 103 and Article 20(3) in
conjunction with Article 2(1) of the Grundgesetz (Basic Law – GG)) and its general
privacy rights (Article 2(1) in conjunction with Article 1(1) GG) had been infringed.

The court rejected the action as inadmissible. The AfD had no standing to bring
proceedings because it had failed to provide sufficient evidence that its rights
may have been breached. The court ruled that providing selected journalists with
a press release about a judgment the evening before its publication could not be
challenged. It was clear that the court had not breached the state’s duty of
neutrality in commercial competition by unfairly treating a party to a case which –
as a political party – was not a press outlet itself and not in commercial
competition with the selected journalists.

There was also no basis for a claim that future press releases should be submitted
in advance to the AfD. Although the court did not allow an appeal against the
judgment, the AfD can apply for leave to appeal.

Urteil des Verwaltungsgerichts Karlsruhe

https://openjur.de/u/2450618.html

Judgment of the Karlsruhe Administrative Court

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 19

https://openjur.de/u/2450618.html


[DE] NLM complains about RTL and CHANNEL21
advertising infringements

Sebastian Klein
Institute of European Media Law

In September 2022, the Niedersächsische Landesmedienanstalt (Lower Saxony
media authority – NLM), implementing resolutions of the Kommission für
Zulassung und Aufsicht (Commission on Licensing and Supervision – ZAK) of the
state media authorities, filed complaints concerning a total of three advertising
infringements by private television broadcasters: one concerned the RTL channel
operated by RTL Television GmbH and two were directed against the teleshopping
channel CHANNEL21.

Firstly, the Hanover-based authority criticised a split-screen advertisement for a
smartphone, broadcast on RTL on 10 December 2021. The format of this advert
had infringed broadcasting law. On the one hand, according to Article 8(4)(1) of
the Medienstaatsvertrag (state media treaty), a split-screen advertisement was
only lawful if the advertising broadcast was kept optically separate from the other
parts of the service and was clearly identified as such. However, this was not the
case here, since programme content and advertising had been mixed together.
Moreover, the split-screen advertisement had been incorrectly labelled.

Meanwhile, two further complaints were lodged concerning the teleshopping
broadcaster CHANNEL21, formerly known as RTL Shop. Firstly, the broadcaster
had breached the ban on misleading advertising enshrined in Article 8(1)(3) of the
Medienstaatsvertrag. In two repeats, broadcast at around 1.20 a.m. and 3.55 a.m.
on 26 April 2022, a countdown of remaining stock numbers had been displayed.
The programmes had not been clearly labelled as recordings. In the NLM’s
opinion, viewers had therefore been unaware that the programmes were repeats
and that the stock numbers might therefore have been inaccurate.

The other complaint concerning CHANNEL21 related to the programme “
Urbrunnen”, broadcast on 21 March 2022. This programme advertised a drinking
water filtration system. Its presenters claimed, among other things, that the
consumption of drinking water could be harmful, even if it complied with the
Trinkwasserverordnung (drinking water ordinance). This led to viewer complaints
and was also classified in the NLM’s decision as misleading and confusing for
viewers.

The three complaints are not yet legally binding and may be contested. The
broadcasters concerned have one month to appeal to the Verwaltungsgericht
Hannover (Hanover Administrative Court) in order to have them annulled.

Pressemitteilung der NLM

https://www.nlm.de/aktuell/pressemitteilungen/pressemeldungen/nlm-beanstandet-
werbeverstoesse-bei-rtl-und-channel21-1

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 20

https://www.nlm.de/aktuell/pressemitteilungen/pressemeldungen/nlm-beanstandet-werbeverstoesse-bei-rtl-und-channel21-1
https://www.nlm.de/aktuell/pressemitteilungen/pressemeldungen/nlm-beanstandet-werbeverstoesse-bei-rtl-und-channel21-1


NLM press release

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 21



SPAIN

[ES] Provisional measures on advertising during the
broadcasting in Spain of the 2022 FIFA World Cup

Pedro Gallo Buenaga
Audiovisual Diversity/ University Carlos III of Madrid

Two weeks before the start of the 2022 FIFA World Cup in Qatar, the Spanish
Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia  (National Markets and
Competition Commission — CNMC) has adopted provisional measures on the
contracting of advertising for the coverage of the tournament in Spain. Until the
body adopts a final resolution, the provisional measures establish that the public
service broadcaster RTVE will not be able to include advertising during World Cup
broadcasts with advertisers other than FIFA’s sponsors.

Regarding the broadcasting rights, RTVE reached an agreement with the private
media group Mediapro to allow it to broadcast the main matches of the
competition in Qatar, including all those in which the Spanish national football
team participates. The agreement sparked controversy over human rights
violations by the World Cup host country, as well as the public broadcaster’s
expensive acquisition of the broadcasting rights from Mediapro. The deal means
that it will be possible to follow the championship on public television for the first
time in the country since 1998.

It is understood that, following the notification of the provisional measures, RTVE
will not be able to broadcast sponsorship communications or general advertising
other than those of the commercial partners of the organisers. This provisional
decision was taken after the private broadcasters, Mediaset and the association
UTECA, made two requests to the CNMC in September, in which the former
accused the public corporation of distorting the functioning of the advertising
market.

This advertising exception is covered by the law that regulates the financing of
the public broadcaster. The recently updated General Law on Audiovisual
Communication amends some parts of Article 7 of Law 8/2009 on the financing of
the Spanish Radio and Television Corporation. This article authorises the
broadcasting of sports and cultural programmes with sponsorship contracts or
other forms of commercial communication associated with such sponsorship when
these communications form an indivisible part of the acquisition of rights of the
signal to be broadcast.

It is therefore to be expected that the exception will only be applicable in this
case. The provisional measure has been in force since the moment of its
notification, nevertheless, the CNMC will adopt a final decision once the
administrative procedure has been completed and in view of the allegations made
by the interested parties.

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 22



La CNMC adopta medidas provisionales sobre la contratación de
publicidad por parte de la CRTVE en el Mundial de Qatar

https://www.cnmc.es/prensa/cautelares-crtve-qatar-20221104

The CNMC adopts provisional measures on the contracting of advertising by the
CRTVE in the World Cup in Qatar

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 23

https://www.cnmc.es/prensa/cautelares-crtve-qatar-20221104


FRANCE

Canal+ is not required to resume broadcasting TF1
channels via TNT Sat

Amélie Blocman
Légipresse

On 5 September, Canal+, without giving any notice or warning, ceased
broadcasting five channels operated by the TF1 group (TF1, TMC, TFX, TF1 Séries
Films and LCI) via TNT Sat (a service that, in particular, enables households that
cannot access DTT to receive television channels) following a commercial dispute
over a new distribution contract between the parties.

The TF1 channels filed a summons for urgent proceedings before the Paris
commercial court in order to bring an end to the unlawful disturbance resulting
from what they considered a sudden termination of the commercial relationship.
They asked the court to order Canal+ to resume broadcasting the channels,
subject to a fine of EUR 200,000 per day, for at least four months.

The judge noted, firstly, that the French audiovisual regulator, ARCOM, had said
that, since the dispute fell under private law, “the law does not give the regulator
legal leverage to compel operators to rectify this harmful situation.” The law of 30
September 1986 did not oblige a satellite broadcaster to make DTT channels
available to the public free of charge, but gave it the option to do so. The Canal+
group was therefore not obliged by law or regulation to distribute the TF1
channels via TNT Sat.

Concerning the commercial relationship, the judge observed that broadcasting
the DTT channels formed an integral part of the overall commercial relationship
between the TF1 and Canal+ groups as defined in the disputed contract, which
had expired on 31 August 2022. The commercial relationship between the parties,
within the meaning of Article L. 422 1 II 2 of the Commercial Code, had therefore
ended on 31 August 2022 as far as the distribution of the DTT signal via TNT Sat
was concerned. The TF1 group’s request that the unlawful disturbance resulting
from the sudden termination of this supposed commercial relationship should be
ended after 31 August 2022 was therefore rejected.

Similarly, since the alleged harm was a direct result of the non-renewal of the
disputed 2018 contract, the unlawful character of which was not sufficiently
proven in the urgent procedure, the court also rejected the TF1 group’s request
that the imminent harm caused to it should be stopped.

On 20 October, the Paris Appeal Court confirmed all provisions of the judgment.
Finally, on 4 November, the TF1 and Canal+ groups announced that they had
reached an agreement under which, from 7 November 2022, Canal+ would
distribute all the TF1 group’s DTT channels and catch-up services over the long
term.

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 24



Tribunal de commerce de Paris (réf.), 22 septembre 2022, n°
2022042937, TF1 et a. c/ Groupe Canal Plus

https://www.doctrine.fr/d/TCOM/Paris/2022/UAB675AAC8E2AEEA0D5E2

Paris commercial court (urgent procedure), 22 September 2022, no. 2022042937,
TF1 et al v Groupe Canal Plus

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 25

https://www.doctrine.fr/d/TCOM/Paris/2022/UAB675AAC8E2AEEA0D5E2


[FR] Broadcaster can force distributor to make viewers
pay for its DTT channels 

Amélie Blocman
Légipresse

In a decision of 28 September, the commercial chamber of the Court of Cassation
settled a dispute between Métropole télévision and the Molotov distribution
platform.

Métropole télévision, parent company of the M6 group, together with its
subsidiaries EDI-TV and M6 génération, operate the television channels M6, W9
and 6TER, which they broadcast free-to-air and free of charge via digital
terrestrial television (DTT) and the open Internet (OTT). They allow distributors to
include their channels in their pay-TV packages, which are accessible through
various distribution networks. Molotov, via an Internet-based platform, distributes
television services, some under a free-to-view model and others on a paid
subscription basis. In 2015, Molotov and Métropole signed an ‘OTT’ distribution
contract covering the free-to-air broadcast of M6, W9 and 6TER and their
specialist channels, as well as the catch-up services of other channels. When this
contract expired, Métropole proposed new distribution conditions and, following
negotiations, the parties renewed the existing agreement until 31 March 2018,
when the new contract was set to enter into force.

On 5 March 2018, Métropole asked Molotov to accept new remuneration
conditions, to distribute the channels M6, W9 and 6TER and associated bonus
content exclusively as part of pay-TV packages, and to make its customers pay
for these channels. However, the parties could not agree on distribution
conditions for the free DTT channels. Molotov accused Métropole of making the
conclusion of a new distribution contract conditional on it changing its business
model by forcing it to offer a basic pay-TV package including the free DTT
channels (M6, W9 and 6TER). It filed an action for damages on the grounds that
the so-called ‘paywall clause’ contained in the company’s general distribution
conditions, a measure used by broadcasters to prevent non-subscribers accessing
certain content on a website or application, was illegal and discriminatory.

Molotov claimed, firstly, that the ‘paywall clause’ forced it to set a minimum price,
which was prohibited by Article L. 442-5 of the Commercial Code. After the appeal
court had rejected all its requests, Molotov appealed to the Court of Cassation,
whose economic and financial chamber pointed out that the disputed clause
prevented the distributor distributing the free-to-air DTT channels free of charge
via the Internet. However, since there was no evidence that Métropole was trying
to set a minimum price for the Molotov pay-TV service in which it was demanding
its channels be included, the Court of Cassation decided that the appeal court had
been right to rule that the practice could not be deemed to be the unlawful
imposition of a minimum price.

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 26



Secondly, Molotov considered that the M6 group’s ownership of a neighbouring
right did not give it the right to impose such obligations. However, according to
the Court of Cassation, the appeal court had been right to state that, since it held
a neighbouring right over its channels under Article L. 216-1 of the Intellectual
Property Code, Métropole was entitled to lay down the economic conditions for
their distribution, although such a right could be abused if it led to a significant
imbalance. In this case, such an abuse, which Molotov would have to prove and
which could not be the result of Métropole using its right to parallel self-
distribution or of the alleged harm to Molotov’s business model, had not been
established.

Finally, the decision stated that the provisions of the law of 30 September 1986
did not oblige the private provider of the free M6 service to make its signal
available to a di

stributor by any means other than terrestrial broadcasting, whether via satellite
or, as in this case, over the Internet. Moreover, Molotov had failed to prove that it
had been discriminated against by Métropole in its implementation of the
disputed clause.

Given these findings, which suggest that M6’s decision to only allow its free-to-air
DTT channels to be distributed as part of a pay-TV package did not, in itself,
infringe the cited provisions of the law of 30 September 1986, the Court of
Cassation ruled that the appeal court, which had also found that the decision had
not been incorrectly implemented, had legally justified its decision.

Cour de cassation (com.), 28 septembre 2022, n° 20-22447, Molotov c.
Métropole

https://www.courdecassation.fr/decision/6333e9d1e5004d05dab7c05e

Court of Cassation (commercial chamber), 28 September 2022, no. 20-22447,
Molotov v Métropole

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 27

https://www.courdecassation.fr/decision/6333e9d1e5004d05dab7c05e


[FR] CNC to assess impact of unlimited cinema pass
extension 

Amélie Blocman
Légipresse

Following an opinion issued by the French competition authority, the right of
cinema operators to sell unlimited passes was extended until 31 December 2023
under decree no. 2022-1296 of 6 October 2022, in accordance with Articles L.
212-27 et seq. of the Cinema and Animated Image Code.

In order to offer customers an unlimited pass, cinema operators must first apply
for a licence from the president of the Centre national du cinéma et de l'image
animée (National Centre for Cinema and the Moving Image, CNC) in accordance
with Articles L. 212-27 et seq. of the Cinema and Animated Image Code. Three
cinema operators (Pathé Gaumont, UGC and Le Cinéma des Cinéastes) currently
hold such a licence. Licence applications and renewal requests must be
accompanied by financial data in order to enable the CNC president to ensure in
particular that the ‘reference price’, which forms the basis for the remuneration of
rightsholders and distributors, is fixed in accordance with the average price of
individual tickets sold by the operator, the current situation of the cinema market
and the observed and expected effects of the unlimited pass.

A year ago, in view of the devastating impact of the health crisis on the cinema
industry and the problems faced by cinema operators trying to provide reliable
financial data to support their licence renewal applications, a 15-month extension
was granted under the decree of 23 September 2021. At the same time, the CNC
was required, within three months following the adoption of the draft decree, to
publish an interim assessment of the impact that extending the scheme would
have on other operators.

Under this extension, the licences of the three operators concerned will expire on
31 December 2022, 14 March 2023 and 30 October 2023 respectively. Requests
for them to be renewed must be submitted to the CNC president no later than
three months before they expire, i.e. by 30 September 2022 for Pathé Gaumont.
However, the CNC president noted that, in view of the upheavals linked to the
health crisis and the lack of information on the sector’s current financial situation,
the operators were still finding it difficult to provide sufficiently reliable financial
data on the medium-term development of the market and the expected impact of
the unlimited pass. The CNC would therefore be unable, within the time limits laid
down, to analyse the renewal applications or verify the accuracy of the reference
price proposed by each operator under the criteria set out in Article L. 212-28 of
the Cinema and Animated Image Code. The CNC also mentioned the recent
launch of an interministerial ‘cinema and competition’ task force responsible,
among other things, for examining the legal framework applicable to unlimited
cinema passes and whose discussions were likely to result in legislative or
regulatory changes by the end of 2023. For all these reasons, the draft decree
submitted for the competition authority’s opinion proposed that the current

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 28



licences to issue unlimited cinema passes should be extended until 31 December
2023 for all the operators concerned.

While regretting the tight deadline it had been given to issue its opinion and the
lack of adequate economic data for it to properly assess the proposed measure’s
impact on competition, the competition authority issued a favourable opinion on
the draft decree. It considered, firstly, that the evidence that had been gathered
during its investigation and discussions appeared to rule out the main risks to
competition that the measure could cause, and secondly, that current holders of
unlimited cinema passes could have been harmed by the non-renewal of the
licences. However, alongside its positive opinion, the competition authority also
asked the CNC to publish, within three months of the adoption of the draft decree,
an interim assessment of the impact that extending the licences would have on
the various stakeholders in the cinema sector.

Avis 22-A-07 du 03 octobre 2022 portant sur un projet de décret relatif à
la prorogation des agréments des formules d’accès illimité au cinéma
jusqu’au 31 décembre 2023, rendu public le 24 octobre 2022

https://www.autoritedelaconcurrence.fr/sites/default/files/integral_texts/2022-
10/22a07.pdf

Opinion 22-A-07 of 3 October 2022 concerning a draft decree on the extension of
licences to issue unlimited cinema passes until 31 December 2023, published on
24 October 2022

Décret n° 2022-1296 du 6 octobre 2022 prorogeant les agréments des
formules d'accès au cinéma.

https://www.autoritedelaconcurrence.fr/sites/default/files/integral_texts/2022-
10/22a07.pdf

Decree no. 2022-1296 of 6 October 2022 extending cinema pass licences

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 29

https://www.autoritedelaconcurrence.fr/sites/default/files/integral_texts/2022-10/22a07.pdf
https://www.autoritedelaconcurrence.fr/sites/default/files/integral_texts/2022-10/22a07.pdf
https://www.autoritedelaconcurrence.fr/sites/default/files/integral_texts/2022-10/22a07.pdf
https://www.autoritedelaconcurrence.fr/sites/default/files/integral_texts/2022-10/22a07.pdf


[FR] New ARCOM recommendation on commercial
communications promoting gambling and games of
chance

Amélie Blocman
Légipresse

Commercial communications promoting authorised gambling operators are
permitted under certain conditions and limitations set out in Article L. 320-12 of
the Internal Security Code which, as well as prohibiting such communications in
services or programmes aimed at minors, requires the French audiovisual
regulator (ARCOM) to set out in a resolution the conditions under which they may
be broadcast.

Under ARCOM resolution no. 2022-57 of 19 October 2022, which revokes the
resolution of 22 January 2013 on the conditions for the television and radio
broadcasting of commercial communications promoting legally authorised
operators of gambling services and games of chance, the rules governing
audiovisual advertising for sports betting and other gambling services were
extended to include streaming and replay platforms. The resolution covers
commercial communications (advertisements, sponsorship and product
placement) promoting all gambling operators authorised by the public authorities
to provide services, including online services, under an exclusive right (Française
des Jeux, PMU), a licence (casinos) or the approval of the Autorité nationale des
jeux (national gambling authority).

The resolution sets out the criteria for defining television, radio and on-demand
audiovisual media services aimed at minors, as well as programmes aimed at
minors within the meaning of Article 15 of the law of 30 September 1986. It states
that, with regard to on-demand audiovisual media services that are not
specifically aimed at minors but that contain a section dedicated to them, the ban
on commercial communications promoting operators of gambling services and
games of chance applies to that whole section.

The resolution states that commercial communications promoting gambling
should also respect the rules on televised advertising, sponsorship and product
placement. They should clearly indicate that they are promoting a legally
authorised gambling service and include the name of the advertiser.  They must
not make gambling and games of chance attractive for minors, nor feature
celebrities or fictional characters who are popular with children and teenagers.
Finally, in accordance with decree no. 2020-1349 of 4 November 2020, all
commercial communications promoting a gambling operator must include a
warning against the dangers of gambling.

According to Article L. 324-8-1 of the Internal Security Code, broadcasting, by any
means, a commercial communication that violates the provisions of Article L. 320-
12 is punishable by a fine of EUR 100,000. The relevant court can increase the

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 30



fine to four times the sum spent advertising the illegal operation. Failure to
comply with the ARCOM’s resolution after receipt of a formal notice can also
result in the sanctions described in Articles 42-1, 42-4, 48-2 and 48-3 of the law of
30 September 1986.

Referring to “abusive practices”, the ARCOM said it was reserving the right to
“impose, in a future communication, specific rules on the volume and
concentration of such commercial communications.”

At the same time, the national gambling authority gathered together the
gambling operators and advertising industry representatives, who signed four
charters concerning television, radio, billboard and digital advertising, in which
they promised to reduce the pressure exerted by gambling advertisements and
promote responsible commercial communications.

Délibération du 19 octobre 2022 relative aux conditions de diffusion des
communications commerciales en faveur d’un opérateur de jeux
d’argent et de hasard légalement autorisé

https://www.arcom.fr/nos-ressources/espace-juridique/decisions/deliberation-du-19-
octobre-2022-relative-aux-conditions-de-diffusion-des-communications-
commerciales-en-faveur-dun-operateur-de-jeux-dargent-et-de-hasard-legalement-
autorise

Resolution of 19 October 2022 on conditions for broadcasting commercial
communications promoting legally authorised operators of gambling services and
games of chance

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 31

https://www.arcom.fr/nos-ressources/espace-juridique/decisions/deliberation-du-19-octobre-2022-relative-aux-conditions-de-diffusion-des-communications-commerciales-en-faveur-dun-operateur-de-jeux-dargent-et-de-hasard-legalement-autorise
https://www.arcom.fr/nos-ressources/espace-juridique/decisions/deliberation-du-19-octobre-2022-relative-aux-conditions-de-diffusion-des-communications-commerciales-en-faveur-dun-operateur-de-jeux-dargent-et-de-hasard-legalement-autorise
https://www.arcom.fr/nos-ressources/espace-juridique/decisions/deliberation-du-19-octobre-2022-relative-aux-conditions-de-diffusion-des-communications-commerciales-en-faveur-dun-operateur-de-jeux-dargent-et-de-hasard-legalement-autorise
https://www.arcom.fr/nos-ressources/espace-juridique/decisions/deliberation-du-19-octobre-2022-relative-aux-conditions-de-diffusion-des-communications-commerciales-en-faveur-dun-operateur-de-jeux-dargent-et-de-hasard-legalement-autorise


UNITED KINGDOM

[GB] UK Coroner orders major online platform to
provide to his court their proposals to provide suitable
self-regulation to prevent future teenage deaths from
suicide.

Julian Wilkins
Wordley Partnership

Whilst the UK Parliament’s Online Harms Bill 2022 awaits further passage through
both the Houses of Common and Lords, the verdict in a recent Coroner’s Court
decision has invited some of the leading online platforms to consider self-
regulatory measures to protect children and vulnerable adults from harmful
content.

The Coroner’s hearing was heard in the Northern District of Greater London
Coroner’s Court, before H. M. Coroner and senior coroner Mr Andrew Walker,
concerning the suicide of 14 years old Molly Rose Russell who died on the 21
November 2017.  Despite a promising future and loving parents, Molly had
become depressed, which developed into depressive illness.

It transpired that Molly had subscribed to a number of online sites. The sites were
not suitable for children yet the content was easily available. She had access to
images, video clips and text concerning self-harm, suicide or otherwise, which
were negative or depressing in nature.

The platforms worked in such a way that algorithms would provide more content
and had the effect of providing excessive material of like content whereby Molly
would "binge" view the material.

The Coroner considered that the content had a negative effect on Molly. Some of
the content romanticised acts of self-harm by young people on themselves. Whilst
other content sought to isolate and discourage discussion with those who may
have been able to help, for instance Molly’s parents.

Instead, the platform encouraged Molly to approach celebrities for help with little
prospect of a reply. Some of the content was graphic, tending to portray self-harm
and suicide as an inevitable consequence of an irrevocable condition.

The effect of the sites was to normalise Molly’s condition, focusing on a limited
and irrational view without the counterbalance of normality.

The Coroner concluded in his report that it was likely that the material viewed by
Molly, someone already suffering with a depressive illness and at a vulnerable
age, negatively affected her mental health and contributed to her death in "a
more than minimal way".

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 32



The Coroner raised six matters of concern namely (i). There was no separation
between the adult and child parts of online platforms, or separate platforms for
children and adults. (ii). There was no age verification when signing up to the on-
line platform. (iii). That the content was not controlled so as to be age specific.
(iv). Algorithms were used to provide content together with adverts. (v). Parents,
guardians or carers did not have access to the material being viewed or have any
control over that material. (vi). That the child's account was not capable of being
separately linked to the parent, guardian or carer's account for monitoring.

The Coroner recommended that consideration is given by the Government to
reviewing the provision of internet platforms to children, with reference to harmful
on-line content, separate platforms for adults and children, verification of age
before joining the platform, provision of age specific content, the use of
algorithms to provide content, the use of advertising and parental guardian or
carer control, including access to material viewed by a child, and retention of
material viewed by a child.

Also, the Coroner recommended the setting up of an independent regulatory body
to monitor on-line platform content taking account of his concerns. Further, the
enactment of such legislation as may be necessary to ensure the protection of
children from the effects of harmful on-line content and the effective regulation of
harmful on-line content.

Although regulation would be a matter for Government, the Coroner saw no
reason why the platforms themselves would not wish to give consideration to self-
regulation to address his concerns.

The Coroner considered the platforms had the power to take suitable self-
regulation to prevent future deaths.

Organisations including Meta Platforms, Snap Inc and Twitter International
Company were under a duty to respond to the Coroner’s report by 8 December
2022. The Coroner ordered that the responses contained details of action taken or
proposed action to be taken, including a timetable for action. In the absence of
such proposals the organisations must explain why no action is proposed.

Paragraph 7, Schedule 5, of the Coroners and Justice Act 2009 and
regulations 28 and 29 of the Coroners (Investigations) Regulations 2013.

https://www.judiciary.uk/wp-content/2022/10/Molly-Russell-Prevention-of-future-
deaths-report-2022-0315_Published.pdf

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 33

https://www.judiciary.uk/wp-content/2022/10/Molly-Russell-Prevention-of-future-deaths-report-2022-0315_Published.pdf
https://www.judiciary.uk/wp-content/2022/10/Molly-Russell-Prevention-of-future-deaths-report-2022-0315_Published.pdf


[GB] DCMS report on influencer culture: no indication of
a change of mood in the government response

Alexandros K. Antoniou
University of Essex

O﻿n 23 September 2022, the House of Commons Digital, Culture, Media and Sport
(DCMS) Committee, which is responsible for scrutinising the work of the
Department for Digital, Culture, Media and Sport and its associated public bodies
(including the BBC), published the government response to its report Influencer
Culture: Lights, camera, inaction? (previously reported on IRIS 2022-7/18).

The Committee had found low rates of compliance with advertising regulation and
concluded that employment protection had failed to keep up with the growth of
online influencer culture, leaving those working in the industry unsupported and
child influencers at risk of exploitation. It made a range of recommendations that
called on the government to strengthen both employment law and advertising
regulation.

The Advertising Standards Authority (ASA), which monitors advertisements across
the UK (including influencer marketing) for compliance with advertising rules, as
well as the Competition and Markets Authority (CMA), which enforces competition
and consumer laws and has powers to conduct investigations in suspected
violations of these laws in the market, submitted separate responses to the
Committee’s recommendations earlier in July 2022.

Recommendations concerning the ASA and the CMA

The government welcomed the Committee’s recommendations on strengthening
the ASA’s regulatory tools (e.g., to be given statutory powers to enforce its rules)
but pointed to the work currently undertaken as part of its Online Advertising
Programme, which aims to improve transparency and accountability across the
online advertising supply chain. The government also agreed that the CMA should
have more powers to enforce consumer protection law and stated that it will bring
forward its Digital Markets, Consumer and Competition Bill (announced in the
2022 Queen’s Speech) to provide for regulatory changes (including giving CMA
the ability to decide for itself when consumer law has been broken and to impose
monetary penalties when breaches are established).

Influencer careers and influencer harassment

The government agreed with the Committee that pursuing a career as an
influencer often came with challenges, including a worrying rise in the amount of
online abuse, harassment and intimidation directed towards them. Reference was
made to Online Safety Bill (OSB), which will require technology companies to
improve their users’ safety and take action against online abuse and threats on
their services. The Bill places, in particular, a statutory duty on in-scope services
to operate complaints procedures that provide for “appropriate” action to be

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 34



taken by the provider in response to relevant complaints (clauses 18(2b) and
28(2b)). Services will be thus expected to consider the nuances of different types
of harm and the appropriateness of their action in response to the complaints
they receive. However, the progress of the Bill towards becoming law has been (at
the time of writing) paused, with some of its most controversial elements being
subject to government review.

Influencer code of conduct

In its response, the﻿ government expressed strong support for the Incorporated
Society of British Advertisers' (ISBA) Influencer Code of Conduct, noting that the
ASA had already published guidance for influencers which existed alongside the
Code of Conduct for the Influencer Marketing Trade Body. The government agreed
with the Committee’s proposal to develop a code of conduct which would
complement ISBA’s existing work by promoting good practice in the coordination
between influencers, brands as well as talent agencies. It is unclear though how
the different codes of conduct and guidelines will work together effectively.

Media literacy and children influencers

Children are often unable to differentiate undisclosed advertising from other types
of content they access on social media. The Committee had found in its report
that both children and parents were not being adequately supported in
developing media literacy skills to make informed choices online. Although the
government appreciated the risk of children being exploited as consumers of
influencer content, it referred to its ongoing work on the Online Media Literacy
Strategy, which is designed to equip users with the knowledge and skills required
to become more discerning consumers of information. The OSB is also intended to
strengthen Ofcom’s (the UK’s communication regulator) media literacy functions
by including media literacy within the new transparency reporting and information
gathering powers.

The government also recognised the regulatory gap in relation to safeguarding
children acting as “brand ambassadors” themselves. Under existing law (i.e.,
section 37 of the Children and Young Persons Act 1963), a licence must be
obtained before a child can legally participate in certain types of performance and
activities in Great Britain (including for example any live broadcast performance
or any performance recorded to be used in a broadcast or a film intended for
public exhibition). However, this protection does not extend to user-generated
content, e.g., where young people or a family record themselves and share it on
social media. The government pointed out that the Department for Education is
open to exploring legislative options that may provide more effective protection
to children but there was no express commitment to this.

Overall, the government welcomed the Committee’s comprehensive inquiry into
influencer culture and recognised that it shed much-needed light on the influencer
ecosystem and its impact on both traditional and digital media. However, the
government's response provides little indication of what concrete frontline actions
will be taken.

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 35



Digital, Culture, Media and Sport Committee, Influencer Culture: Lights,
camera, inaction?: Government Response to the Committee’s Twelfth
Report of Session 2021–22

https://committees.parliament.uk/publications/28742/documents/173531/default/

Digital, Culture, Media and Sport Committee, Influencer Culture: Lights,
camera, inaction?: ASA System and CMA Responses to the Committee’s
Twelfth Report of Session 2021-22

https://committees.parliament.uk/publications/23200/documents/169665/default/

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 36

https://committees.parliament.uk/publications/28742/documents/173531/default/
https://committees.parliament.uk/publications/23200/documents/169665/default/


ITALY

[IT] The Administrative Court of Lazio annuls the
sanctions inflicted against Amazon and Apple by the
Italian Competition Authority

Ernesto Apa & Eugenio Foco
Portolano Cavallo

Through its judgment of 3 October 2022, the Regional Administrative Court of
Lazio (Tribunale Amministrativo Regionale per il Lazio  – TAR Lazio) annulled the
two administrative pecuniary sanctions imposed by the Italian Competition
Authority (Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato  – AGCM) against the
Amazon and Apple Groups.

Following a complaint received in February 2018, the AGCM opened an
investigation against Apple and Amazon on 21 July 2020 concerning the
commercial agreement attributing the sale of Apple and Beats products on
Amazon marketplace exclusively to Amazon and other Apple official re-sellers.
According to the AGCM, such an agreement excluded other economic operators
who lawfully sold such products.

The proceedings were closed through Resolution No. 29889 adopted by the AGCM
on 16 November 2021 (the AGCM Resolution). In particular, the AGCM found that
the Apple Group (Apple Inc., Apple Distribution International Ltd, Apple Italia S.r.l.)
and the Amazon Group (Amazon.com Inc., Amazon Services Europe S.à rl.l,
Amazon Europe Core S.à r.l., Amazon Italia Services S.rl.) had engaged in an
agreement restricting competition in violation of Article 101 TFEU and consisting
of agreeing and implementing contractual clauses that prevented retailers who
legitimately engaged in the business of reselling Apple and Beats products from
accessing the intermediation marketplace available at: Amazon.it.

In the light of the foregoing, the AGCM imposed administrative pecuniary
sanctions in the amounts of EUR 134.6 million against the Apple group and EUR
68.7 million against the Amazon Group. Both sanctions were decreased slightly by
the AGCM following the discovery of a material error in their original
determination.

Both Groups appealed the AGCM Resolution, which was annulled on procedural
grounds by the TAR Lazio following its judgment of 3 October 2022. In particular,
the TAR Lazio found that the AGCM had waited too long to open the investigative
phase of the proceedings contrary to the principles of good performance and
efficiency of administrative action. In particular, the fact that the AGCM had
waited 17 months, from the date in which it first received the complaint to the
date it had decided to open the investigation, constituted a severe infringement
of such principles and warranted the annulment of the AGCM Resolution. 

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 37



AGCM Provvedimento n. 29889

https://www.agcm.it/dotcmsCustom/getDominoAttach?urlStr=192.168.14.10:8080/4
1256297003874BD/0/8F15D8EC00612A74C125879C0049738B/$File/p29889.pdf

AGCM Resolution No. 29889

TAR Lazio - Sentenza n. 12836 del 3 ottobre 2022

https://www.giustizia-
amministrativa.it/portale/pages/istituzionale/visualizza/?nodeRef=&schema=tar_rm
&nrg=202109842&nomeFile=202212836_08.html&subDir=Provvedimenti

TAR Lazio - Judgement No. 12836 of 3 October 2022

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 38

https://www.agcm.it/dotcmsCustom/getDominoAttach?urlStr=192.168.14.10:8080/41256297003874BD/0/8F15D8EC00612A74C125879C0049738B/$File/p29889.pdf
https://www.agcm.it/dotcmsCustom/getDominoAttach?urlStr=192.168.14.10:8080/41256297003874BD/0/8F15D8EC00612A74C125879C0049738B/$File/p29889.pdf
https://www.giustizia-amministrativa.it/portale/pages/istituzionale/visualizza/?nodeRef=&schema=tar_rm&nrg=202109842&nomeFile=202212836_08.html&subDir=Provvedimenti
https://www.giustizia-amministrativa.it/portale/pages/istituzionale/visualizza/?nodeRef=&schema=tar_rm&nrg=202109842&nomeFile=202212836_08.html&subDir=Provvedimenti
https://www.giustizia-amministrativa.it/portale/pages/istituzionale/visualizza/?nodeRef=&schema=tar_rm&nrg=202109842&nomeFile=202212836_08.html&subDir=Provvedimenti


MOLDOVA

[MD] New Copyright Act adopted
Andrei Richter

Comenius University (Bratislava)

The new Law of the Republic of Moldova “On Copyright and Neighbouring Rights”
was adopted by the Parliament on 28 July 2022 and entered into force on 9
October 2022. It replaces the earlier law of the same name adopted on 2 July
2010 (N. 139), which in turn replaced the law N 293-XIII of 23 November 1994.
The 2022 law aims to transpose 12 EU directives in the field of copyright into
national legislation (the Preamble) and generally improve the copyright protection
system in the country.

It is done through standardisation and harmonisation of legal notions in the
sphere of intellectual property (Article 3), as well as, for example, regulating the
right of performers to obtain an additional annual payment after 50 years of the
first release of the phonogram (Article 46, paragraph 5).

The new law establishes stricter accountability standards for the collective
management of copyright and related rights by setting clearer mechanisms for
the collection and distribution of royalties. It does so by capping the fee of the
designated collective management organisations (CMOs) to 30 per cent of the
amounts distributed to the rightholders (Article 97, paragraph 6), and by
introducing an obligation on CMOs to draw up and publish an annual transparency
report, subject to an audit, and including information on their activities, collected
royalties, financial declarations and license refusals (Article 96). The CMOs’
activity is still overseen by the State Agency on Intellectual Property (Article 51).

The new law will benefit the authors and holders of copyright and related rights. It
increases the remuneration they deserve, taking into account: the freedom to
negotiate and set tariffs in methodologies; the clear and fair mechanism
regarding compensatory remuneration; the recognition of new entitlements (eg.
additional annual remuneration); the reduction of the management fee for
collective management organisations; and the new ways to access to any
information related to the management of entitlements (Articles 99-102).

The law also includes new provisions regarding the use of copyright-protected
subject matter by online content-sharing service providers (Articles 62-66). It
expressly stipulates that the provider performs an act of communication to the
public or an act of making available copyright-protected works to the public when
granting public access to the protected content uploaded by its users (Article 62
paragraph 1).

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 39



LEGE Nr. 230 din 28-07-2022 privind dreptul de autor și drepturile
conexe

https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=133204&lang=ro

Law of the Republic of Moldova on Copyright and Neighbouring Rights, Nr. 230 of
28 July 2022

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 40

https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=133204&lang=ro


NETHERLANDS

[NL] Court refuses to grant injunction against
broadcaster over insufficient opportunity to respond

Ronan Ó Fathaigh
Institute for Information Law (IViR)

On 10 October 2022, the District Court of Midden-Nederland (Rechtbank Midden-
Nederland) published a significant judgment on the obligations of broadcasters to
provide a right to respond. Notably, the Court refused to prohibit a broadcast over
an alleged insufficient opportunity to respond, holding that “rebuttal is not an
absolute right”, and the way in which a rebuttal is processed is part of
“journalistic freedom”.

The case concerned an episode of BOOS, an investigative journalism and
consumer protection programme broadcast by the Dutch public broadcaster BNN-
VARA. In the episode, the programme’s presenter, editor and a cameraman paid
an unannounced visit to a company’s office. The purpose of the visit was to
confront the company director about numerous complaints that had been made
against it over a festival that was cancelled twice during the Covid-19 pandemic,
after which the complainants did not receive their ticket money back. The
presenter confronting the company director over the complaints was recorded,
and was set to be included in a broadcast of BOOS. However, the company
initiated legal proceedings against the broadcaster, seeking an order prohibiting
the broadcast unless the company was given the “opportunity to respond
substantively” during the broadcast to concrete complaints or accusations of
named persons, submitted in advance in writing, and that the company was given
an opportunity to respond on camera, which was to be included in full and
unaltered.

In its judgment of 10 October 2022, the Court stated that the case concerned a
clash of fundamental rights, namely the claimant’s right to reputation under
Article 8 of the European Convention on Human Rights (ECHR), and BNN-VARA’s
right to freedom of expression under Article 10 ECHR. The answer to the question
of which of these two rights was more important in the specific case was to be
found by weighing up all the relevant circumstances of the case.  At the outset,
the Court held that the plaintiff was seeking what “actually amounts to a prior
broadcasting ban”, where the broadcast can only be made when it “meets the
conditions set by [claimant]” However, the Court noted that a broadcast ban can
only be ordered where it is shown the broadcast is “unlawful”, and will lead to
“irreparable damage”. In this regard, the Court held that it would not grant such
an order, as the claimant had not demonstrated that the damage it fears “cannot
be repaired by means of compensation and/or rectification”.

Second, on the right to respond, the Court emphasised that a “rebuttal is not an
absolute right”, and it is a “journalistic starting point”, while the way in which the
rebuttal is processed belongs to “journalistic freedom”: there is no obligation to

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 41



include the rebuttal in full or uncritically. The Court then held that the broadcaster
had given “sufficient opportunity” for a rebuttal, and that this will be incorporated
in the broadcast. For example, it will be broadcast that the director promised that
as far as possible everyone will be paid back by a certain date, and that the
company is financially stable. In the balancing of interests, further weight was to
be added to the fact that the broadcast has promised to make claimant's written
responses accessible via its YouTube channel, and that a link to it would be
mentioned in the broadcast. In light of the foregoing, the Court held that the
rebuttal was sufficient, and it would reject the claimant’s application for an order
prohibiting the broadcast or for further opportunity to respond. In this case, BNN-
VARA’s right to freedom of expression outweighed the claimant’s rights,
especially given the that the programme fulfils an important role in society in
informing about and assisting with a social problem, namely the difficulty of
receiving refunds.

Rechtbank Midden-Nederland, ECLI:NL:RBMNE:2022:2502, 10 oktober
2022

https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBMNE:2022:2502

District Court of Midden-Nederland, ECLI:NL:RBMNE:2022:2502, 10 October 2022

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 42

https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBMNE:2022:2502


[NL] Dutch Municipality’s suit against Twitter to remove
conspiracy theory content 

Ronan Ó Fathaigh
Institute for Information Law (IViR)

On 4 October 2022, the District Court of The Hague (Rechtbank Den Haag)
delivered an important judgment on whether online platforms can be ordered to
remove harmful conspiracy theory content by a local government authority.
Notably, the Court refused to order Twitter to remove conspiracy theory content
that was “similar” to other content that had been ruled unlawful, finding that it
would amount to an impermissible filtering obligation.

The case arose in early 2021, when a number of individuals spread a story
through Twitter, on the “Bodegraven story”, (“het verhaal Bodegraven”), which
was a conspiracy theory about the Dutch town of Bodegraven in west
Netherlands. The individuals posted content claiming that the Municipality of
Bodegraven was involved in the cover-up of a pedo-Satanic network in the town,
where children were alleged to have been abused and killed. The conspiracy
theory spread across online platforms, and resulted in numerous people regularly
gathering at a cemetery in the town where children were said to be buried, and
led to “unrest”. Indeed, the town’s Mayor was forced to issue an emergency
order, limiting admittance at the cemetery to avoid a threat to public order. In
June 2021, three individuals involved in posting the conspiracy theory content
were convicted by the District Court of The Hague of incitement to violence and
defamation over threats and allegations made against named officials. Crucially,
in July 2021, the Court issued an order against the individuals prohibiting them
from publishing content (i) identifying persons as perpetrators or involved in a
pedo-Satanic network; (ii) locations in the town as the location of these crimes,
(iii) calling on people to visit the town, and (iv) alleging the Municipality was
involved in a cover-up.  

Following the judgments, the Municipality requested Twitter to remove all tweets
posted by the convicted individuals that had been ruled unlawful by the Court,
and also to remove all “identical information”. Twitter responded by closing the
individuals accounts, meaning all content from those accounts would no longer be
accessible. But Twitter refused to initiate any other measures to remove “identical
information”, as it was “too general” and would impose an impermissible
“filtering” obligation. The Municipality then initiated legal proceedings against
Twitter, arguing the suspension of the accounts was insufficient.

In its judgment of 4 October 2022, the District Court first held that Twitter closing
the accounts meant that all content from the accounts, and retweets, would be
“permanently removed”, meaning that Twitter had removed the unlawful
statements. As such, the main issue for the Court was whether Twitter can be
ordered to do more than it has already done, and can it be obliged to remove
content “similar” to the unlawful content already removed. In this regard, the
Court noted the EU Court of Justice’s judgment in Glawischnig-Piesczek v.

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 43



Facebook, where an order may be issued in certain circumstances for a platform
to remove information that is identical to information identified as unlawful (see
IRIS 2019-10/3). However, this only applies where it is “limited to specific data”
and where the “hosting provider was not obliged to perform an autonomous
assessment, so that it could use automated techniques and investigation
methods”. Crucially, the District Court held that Glawischnig-Piesczek was not
applicable to the information at issue, as the Bodegraven conspiracy theory
concerns “many allegations and propositions”, and “cannot be easily captured in
an algorithm”; and “if an automated technique were to be used, this would result
in (too) much legal content being incorrectly blocked”. Further, Twitter cannot be
ordered to remove tweets with “Bodegraven” and “child abuse”, as not every
statement in which Bodegraven is combined with child abuse can simply be
regarded as unlawful. Thus, the Court refused to order that Twitter was required
to remove identical information to the content ruled unlawful, and stated that the
Municipality should use notice-and-takedown mechanisms to have further
unlawful content removed.

Rechtbank Den Haag, ECLI:NL:RBDHA:2022:10082, 4 oktober 2022

https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBDHA:2022:10082

District Court of the Hague, ECLI:NL:RBDHA:2022:10082, 4 October 2022

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 44

https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBDHA:2022:10082


RUSSIAN FEDERATION

[RU] “Foreign agent media” list expanded
Andrei Richter

Comenius University (Bratislava)

On 1 December 2022, a new version of the foreign agents’ law enters into force in
the Russian Federation. It merges, updates and replaces the norms that have
existed since 2012 in the Statute “On the Mass Media”, as well as in the federal
statutes on non-commercial organisations and on public associations (see IRIS
Extra 2020).

The new law, “On Control over Activity of Persons under Foreign Influence”,
foresees that foreign funding and/or material assistance are no longer obligatory
factors in the designation of the status “foreign agent”: a vaguely-defined
“foreign influence” is sufficient. The current four lists of “foreign agents”
established by the Ministry of Justice under various pieces of legislation are to be
replaced by the Register of Foreign Agents and the Unified Register of Individuals
Affiliated with Foreign Agents (Articles 5 and 6). Persons on the current lists will
automatically be entered into the new ones. The Statute provides for 18 types of
activity that are prohibited for “foreign agents” (Article 11). It also provides for
obligations related to the permitted activities of “foreign agents”, a system of
state control over the activity of “foreign agents”, administrative and criminal
liability in case of possible violations, and the procedure for being entered and
removed from the above two registers.

The speed of implementation of the Russian law on “foreign agents” has
significantly increased since the preparation and start of the full-scale aggression
against Ukraine on 24 February 2022. The initial list of “foreign agent media”
consisting of ten outlets in 2017-2020, mostly affiliated with the Radio Free
Europe/Radio Liberty and the Voice of America, had jumped to 54 by November
2022. The list of individuals with the status of "foreign agent media" increased
from five in 2020, to 76 by the start of the war in February 2022, and to 135 by
November 2022. In addition, some 21 journalists have been entered into a
general list of "foreign agents".

Furthermore, since 2015, several comparable federal Statutes have been
adopted, aimed at limiting the activities of foreign entities, including their media
activities, as well as the distribution of information, both online and offline. These
entities (currently 55 of them) are carrying out an “undesirable activity” from the
viewpoint of the authorities. Once found “undesirable”, foreign or international
non-commercial organisations have their activities suspended in Russia for an
indefinite period, which also means a ban on distributing their reports online and
offline.

In 2022, the European Court of Human Rights found the legal restrictions imposed
by the 2012 “foreign agent” law, as amended, to be an infringement of freedom

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 45



of expression, saying the interference with the applicant organisations’ rights had
been neither prescribed by law, nor had the interference been “necessary in a
democratic society”’ (see IRIS 2022-8/29).

О контроле за деятельностью лиц, находящихся под иностранным
влиянием

https://rg.ru/documents/2022/07/19/document-inoagent.html

“On Control over Activity of Persons under Foreign Influence”, Federal Statute of
the Russian Federation of 14 July 2022 N 255-FZ

IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 46

https://rg.ru/documents/2022/07/19/document-inoagent.html


IRIS 2022-10

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 47


