
IRIS newsletter

IRIS 2022-9



Publisher:

European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG

Tel. : +33 (0) 3 90 21 60 00
Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int
www.obs.coe.int

Comments and Suggestions to: iris@obs.coe.int

Executive Director: Susanne Nikoltchev

Editorial Board:

Maja Cappello, Editor • Francisco Javier Cabrera Blázquez, Sophie Valais, Julio
Talavera Milla,  Deputy Editors (European Audiovisual Observatory)

Artemiza-Tatiana Chisca, Media Division of the Directorate of Human Rights of the
Council of Europe, Strasbourg (France) • Mark D. Cole, Institute of European
Media Law (EMR), Saarbrücken (Germany) • Bernhard Hofstötter, DG Connect of
the European Commission, Brussels (Belgium) • Tarlach McGonagle, Institute for
Information Law (IViR) at the University of Amsterdam (The Netherlands) • Andrei
Richter, Central European University (Hungary)

Council to the Editorial Board: Amélie Blocman, Legipresse

Documentation/Press Contact: Alison Hindhaugh

Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10

E-mail: alison.hindhaugh@coe.int

Translations:

Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-ordination) • Paul Green •
Marco Polo Sarl • Nathalie Sturlèse • Brigitte Auel • Erwin Rohwer • Sonja Schmidt
• Ulrike Welsch

Corrections:

Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-ordination) • Sophie
Valais, Francisco Javier Cabrera Blázquez and Julio Talavera Milla • Aurélie
Courtinat • Barbara Grokenberger •  Glenn Ford • Claire Windsor

Web Design:

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



Coordination: Cyril Chaboisseau, European Audiovisual Observatory
ISSN 2078-6158

© 2022﻿ European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

 

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



EDITORIAL
On 16 September 2022, the European Commission presented the highly awaited
proposal for a European Media Freedom Act (EMFA). The EMFA proposal lays down
a common framework in the internal market to protect media pluralism and
editorial independence and ensure a common level of safety for the media
industry. This is a topic that the Observatory will be surely following in the coming
months.

As highlighted by EU Commissioner Breton when announcing the EMFA proposal
on Twitter, “information is not like any other good”. At the same time, it should be
borne in mind that the fundamental freedom of expression and information is not
an absolute but rather a so-called qualified right, that is, a right that permits
interference subject to various conditions. Said otherwise, while freedom of
expression may be restricted, there must be good reasons for it. The restrictive
measures on Russia Today and Sputnik are a good example of this, with the EU
General Court confirming their validity recently. And yet, as reported in the
present newsletter, a Dutch coalition of ISPs and media organisations has applied
to the Court of Justice of the European Union (CJEU) seeking annulment of the
same restrictive measures. Given the importance of the issue at hand, it would
not be surprising if one or the other of these cases reach the doors of the
European Court of Human Rights (ECtHR) in Strasbourg. While waiting to see if
this materialises, two recent ECtHR judgments reported in the present newsletter
prove how important and difficult its work is: one walks the line between
permissible political satire and unlawful sexist hate speech, while the other one
confirms, and further elaborates, the guarantees for the protection of journalistic
sources.

This and many other interesting news items await you inside this month’s
newsletter.

Have a nice read!

 

Maja Cappello, editor
European Audiovisual Observatory

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 4

https://twitter.com/ThierryBreton/status/1570718519305830402?ref_src=twsrc^tfw|twcamp^tweetembed|twterm^1570718519305830402|twgr^c853d9f64e39cc8726398b668d4b32bb9091d546|twcon^s1_&ref_url=https://www.aldeparty.eu/jourova_and_breton_unveil_the_european_media_freedom_act
https://rm.coe.int/note-rt-sputnik/1680a5dd5d
https://rm.coe.int/note-rt-sputnik/1680a5dd5d
https://merlin.obs.coe.int/article/9550
https://merlin.obs.coe.int/article/9550


Table of content
COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Patrício Monteiro Telo de Abreu v. Portugal
European Court of Human Rights: Sergey Sorokin v. Russia﻿

EUROPEAN UNION
European Commission: Proposal for a European Media Freedom Act (EMFA)
Dutch coalition of ISPs and media organisations initiate proceedings against EU

Council over RT broadcasting ban 
NATIONAL

[BE] Belgian news site Apache acquitted of stalking and breach of privacy in
SLAPP-case Antwerp Court of Appeal condemns applicant civil party for abuse
of process

[DE] German digital strategy adopted
[DE] Criminal liability for distribution of Nazi videos via WhatsApp status
[DE] Cypriot pornographic website ban confirmed
[DE] Berlin-Brandenburg court rules on obligation to explain broadcast time

restrictions
[EE] Estonia: Implementation of new rules on accessibility of products and

services
[FR] TF1-M6 merger abandoned
[FR] Clarification on ‘political personalities’ whose speaking time in audiovisual

media must be measured
Temporary authorisation for televised cinema ads extended for 18 months
[GB] Sky News broadcasts about a convicted criminal did not constitute an

unwarranted infringement of his privacy
[IT] Communications authority launches two public consultations on draft

regulations, and related guidelines, concerning the Italian implementation of
Articles 15 and 17 of the DSMCD

[LV] New ﻿amendments to the Latvian Electronic Mass Media Law enter into
force.

[NL] Court of Appeal acquits two rappers of incitement to violence over YouTube
music video

[NL] Court of Appeal upholds public broadcaster’s editorial freedom to criticise
public figures   

[PL] Recommendations of the President of UOKiK concerning the tagging, by
influencers, of advertising content on social media

[UA] Concept of PSM during wartime adopted

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 5



INTERNATIONAL
COUNCIL OF EUROPE
PORTUGAL

European Court of Human Rights: Patrício Monteiro Telo
de Abreu v. Portugal

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

A recent judgment of the European Court of Human Rights (ECtHR) walks the line
between permissible political satire and unlawful sexist hate speech. The ECtHR
found that the criminal conviction of a blogger for a series of cartoons that echoed
sexist stereotypes amounted to a violation of the blogger’s right to freedom of
expression as guaranteed by Article 10 of the European Convention on Human
Rights (ECHR). The ECtHR concluded unanimously that the cartoons in essence
referred to an ongoing political debate, criticizing the municipal leadership. In
spite of the sexual stereotyping of one female member of the municipal board,
the ECtHR found that the caricatures had remained within the limits of
exaggeration and provocation that were typical of satire. It also found that the
criminal sanction in the present case could have a chilling effect on satirical forms
of expression concerning political issues.

The applicant in this case is Tiago Patrício Monteiro Telo de Abreu, an elected
municipal councilor and a blogger. In 2008 he published three cartoons on his
blog depicting a white-haired donkey dressed in a suit, next to a sow with bare
breasts and blond hair wearing lace stockings, a garter belt and high heels,
surrounded by pigs. The cartoons were made by a local artist and were earlier
published in a local newspaper, caricaturising the members of the local municipal
board. Ms E.G., one of the municipal councilors prominently figuring in the
cartoons, lodged a criminal complaint against the blogger, the artist and the
editor of the local newspaper alleging damage to her honour and reputation on
account of the way in which she had been portrayed in the cartoons. The
domestic courts convicted the blogger for defamation, as they found it
established that the sow depicted in the cartoons represented Ms E.G. and that
the white-haired donkey represented the local mayor, while the cartoons
suggested that there was an intimate relationship between them. The courts
found that by depicting the sow with lace stockings, a garter belt and high heels,
the artist had sought to evoke images of a prostitute and a debauched, sexually
voracious woman, thereby causing Ms E.G. anguish and anxiety, with an impact
on her personal and private relations. The blogger was convicted to pay a fine,
court fees and an award of damages to Ms. E.G., all together for a total amount of
about EUR 5 600. Relying on Article 10 ECHR the blogger lodged an application

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 6



with the ECtHR, alleging a breach of his right to freedom of (political) expression.

The ECtHR deemed it necessary to examine whether the national authorities had
struck a fair balance between the blogger’s right to freedom of expression and Ms
E.G.’s right to private life, both of which deserve equal respect, and whether the
reasons given for the blogger’s conviction were relevant and sufficient. The ECtHR
reiterated that satire is a form of artistic expression and social commentary
which, through its characteristic exaggeration and distortion of reality, naturally
aims to provoke and agitate (see also Tuşalp v.Turkey, IRIS 2012-4/1 and
Dickinson v. Turkey, IRIS 2021-3/16). It also emphasised that political speech can
count on a high level of protection by Article 10 ECHR and that politicians must
accept wider limits of criticism. As the political satire at issue caricaturising local
politicians contributed to a public debate, the interference with the right to
freedom of expression was to be examined with particular care. The domestic
courts had indeed acknowledged that the blogger was also a political opponent of
Ms E.G. and that the cartoons in question had constituted political satire, but,
according to the ECtHR, they had omitted to take into consideration the full
context of the cartoons in question. The ECtHR referred to the fact that the
cartoons had earlier been part of a series of previously published cartoons by an
artist which satirised the local political life of the municipality. It held that the
cartoonist had not sought to insinuate an intimate relationship between Ms E.G.
and the mayor of the municipality by representing them side by side, since none
of the cartoons had shown the characters kissing, touching or communicating
with each other. Also the blogger’s accompanying comments showed that the
intention in republishing the cartoons was to highlight the political satire
expressed through caricature and, indirectly, to criticise the municipal leadership,
in his capacity as a political opponent and a member of the municipal assembly.
Furthermore the comments had not made any specific reference to Ms E.G., her
political activities or her private life, still less her sexual life, nor had they
contained any insulting or degrading remarks about her. Although the cartoons
echoed certain regrettable stereotypes relating to women in power, the domestic
courts had excessively focused on the interference with Ms E.G.’s right to
reputation, not taking sufficient account of the ongoing political debate. The
ECtHR also held that the domestic courts had not given sufficient weight to the
fact that all elected representatives were necessarily exposed to this type of
satire and caricature and should therefore display a greater degree of tolerance in
that regard. Moreover, Ms E.G. was not the only figure to have been depicted
undressed, as all the pigs were portrayed in the same way and the mayor of the
municipality was depicted as a donkey, a clearly pejorative image. In spite of the
stereotypes used, the ECtHR found that the caricatures had remained within the
limits of exaggeration and provocation that were typical of satire. According to
the ECtHR the domestic courts had not taken into consideration the
characteristics of political satire emerging from the Court’s case-law or made any
reference to the Court’s case-law on freedom of expression. They had neither
analysed the reach or potential impact of the cartoons, nor taken into
consideration that when Ms E.G. had lodged a criminal complaint against the
blogger, he had immediately removed the cartoons from his blog, suggesting that
he had acted in good faith. Referring to the nature and degree of severity of the

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 7



penalties imposed on the blogger, the ECtHR considered that the fine and the
payment of damages was manifestly disproportionate, especially as Portuguese
law provided for a specific remedy for the protection of a person’s honour and
reputation. The ECtHR concluded that the blogger’s conviction had not struck a
fair balance between the protection of his right to freedom of expression and Ms
E.G.’s right to the protection of her reputation. Ultimately imposing criminal
sanctions for conduct such as that of the blogger in the present case was liable to
have a chilling effect on satirical forms of expression concerning political issues.
Hence, the conviction had not been necessary in a democratic society and
therefore there had been a violation of Article 10 ECHR.

Two concurring opinions expressed by three judges focused on the sexist
stereotyping of the cartoons, stating that gender stereotyping usually paves the
way for contempt, discrimination and violence against women, also within a
political setting. The concurring judges held that the domestics courts were
correct in noting the visible and denigrating gender stereotypes expressed in the
cartoons at issue, and they confirmed it was relevant to include this aspect in
their findings.

Arrêt de la Cour européenne des droits de l'homme, quatrième section,
rendu le 7 juin 2022 dans l'affaire Patrício Monteiro Telo de Abreu c.
Portugal, requête n° 42713/15

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-217556

Judgment by the European Court of Human Rights, Fourth Section, in the case of
Patrício Monteiro Telo de Abreu v. Portugal, Application no. 42713/15, 7 June 2022

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-217556

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 8

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-217556
https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-217556


RUSSIAN FEDERATION

European Court of Human Rights: Sergey Sorokin v.
Russia﻿

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

The European Court of Human Rights (ECtHR) delivered a judgment on 30 August
2022 confirming, and further elaborating, the guarantees for the protection of
journalistic sources under Article 10 of the European Convention on Human Rights
(ECHR). The ECtHR concluded, unanimously, that the search of a journalist’s flat
and the seizure of his electronic devices containing his professional information
amounted to a violation of Article 10 ECHR. The ECtHR emphasised the lack of
assessment of the necessity and proportionality of the investigating authorities’
actions. It found in particular problematic that all of the journalist’s electronic
devices had been seized, and that his professional information was accessed
immediately, in the absence of any sifting procedure or other method which could
protect the confidentiality of the journalist’s sources.

The applicant in this case was Sergey Sorokin, an activist and journalist in the
Republic of Komi who used to publish regional news articles on the Internet site
www.zyryane.ru. In 2008 he had reported on a scandal involving the head of the
Economic Crimes Department of the regional Ministry of the Interior, Lieutenant-
Colonel T. (“Lt.-Col. T.”), who had been arrested on suspicion of abuse of power.
Lt.-Col. T. was accused of having unofficially obtained data on the telephone
communications of a number of people, including of a politician. The matter had
also received some national press coverage. Mr. Sorokin had published on his site
an interview with a deputy head of the regional Ministry of the Interior, Mr L.
According to the text of the interview, Mr L. had mentioned that Lt.-Col. T. had
suspected leaks of operational information and had allegedly attempted to collect
telephone communications data to find out who was responsible for those leaks. A
few weeks later a criminal case was opened against Mr L. for disclosing
information about operational activities which, by law, was considered a State
secret. Mr. Sorokin was questioned as a witness, but refused to answer any
questions to avoid self-incrimination. He was also asked to remove the interview
with Mr L. from his Internet site, but had refused to comply. More than half a year
later a court order, on request of an investigator of the Federal Security Service
(FSB), had authorised the search of Mr. Sorokin’s flat and the seizure of devices
containing information relating to the interview of Mr L. The police seized the
system unit of Sorokin’s computer, four hard drives and an audio cassette.
Sorokin’s appeal against the search warrant was dismissed.

A short time later Mr. Sorokin lodged an application with the ECtHR, complaining
that the search of his flat and the seizure of his electronic devices containing all of
his professional information amounted to a breach of Article 10 ECHR. After

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 9



reiterating the general principles of the Court’s case law with regard the robust
protection of journalistic sources (such as in Sanoma Uitgevers B.V. v. the
Netherlands, IRIS 2010-10/2 and Big Brother Watch and others v. the United
Kingdom, IRIS 2021-7/20), the ECtHR accepted that the search and seizure
measures pursued the legitimate aim of preventing crime and had a general legal
basis in domestic law. Indeed according to the Russian Code of Criminal
Procedure a search may be carried out if there are sufficient grounds for believing
that instruments of a crime, objects, documents or valuables of relevance to a
criminal case could be found in a specific place or on a specific person (Article 182
§ 1). However, the criminal procedure law did not expressly provide for any
protection of confidential journalistic sources in the context of searches and
seizures. Therefore the ECtHR  was not convinced that the domestic legal
framework at the relevant time ensured a requisite legal protection of journalistic
sources from arbitrary interferences. Nevertheless, the Court left the issue open
whether or not the interference with Mr Sorokin’s sources was prescribed by law,
because it found that the interference complained of was in any event not
“necessary in a democratic society”. The ECtHR was of the opinion that the court
order at issue had not contained any balancing exercise, that is, an examination
of the question whether the interests of an investigation to secure evidence were
sufficient to override the general public interest in the protection of journalistic
sources. The domestic courts had limited their review to the examination of the
formal lawfulness of the search instead of assessing the necessity and
proportionality of the investigating authorities’ actions. Furthermore, while
authorising the search and seizure measures, the domestic courts had not
instructed the investigative authorities to use any sifting procedure or otherwise
ensure that the unrelated personal and professional information of Mr. Sorokin
was not accessed by the authorities. The investigator seized all of the journalist’s
electronic devices – his computer and four hard drives – which must have
contained information unrelated to the criminal case. The ECtHR also noted that
the entirety of that information was accessed immediately by the investigative
authorities in the absence of any sifting procedure or other methods which could
protect the confidentiality of  the journalist’s sources and of other information
unrelated to the criminal case against Mr L. The ECtHR therefore concluded that
the search was carried out in the absence of procedural safeguards against
interference with the confidentiality of Sorokin’s journalistic sources and was
therefore not “necessary in a democratic society” to achieve the legitimate aim
pursued. There had therefore been a violation of Article 10 ECHR.

In a concurring opinion two judges agreed with the finding of a violation of Article
10 ECHR, not only because of a lack of procedural safeguards, but on substantive
grounds. According to the concurring opinion the reasons put forward by the
Government and the domestic authorities to justify the search and seizure did not
bear any relation to a serious crime, as the criminal investigation against L.
related to a breach of confidentiality without serious consequences for public
order. Therefore the interference with Sorokin’s professional material could not be
justified as responding to an overriding requirement in the public interest, which
is the crucial condition for justifying any interference with a journalist’s sources
(see also Goodwin v. the United Kingdom, IRIS 1996-4/4).

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 10



Judgment by the European Court of Human Rights, Third Section, in the
case of Sergey Sorokin v. Russia, Application no. 52808/09, 30 August
2022

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-218918

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 11

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-218918


EUROPEAN UNION

European Commission: Proposal for a European Media
Freedom Act (EMFA)

Justine Radel-Cormann
European Audiovisual Observatory

As announced in September 2021 by the President of the European Commission
Ursula von der Leyen in her State of the Union Speech: “Media companies cannot
be treated as just another business. Their independence is essential. Europe
needs a law that safeguards this independence - and the Commission will deliver
a Media Freedom Act in the next year”.  A proposal for a Regulation establishing a
common framework for media services in the internal market (Media Freedom Act
— EMFA) was released by the European Commission on 16 September 2022.

The EMFA proposal lays down a common framework for the internal market to
protect media pluralism and editorial independence, and ensure a common level
of safety for the media industry.

The main objectives were presented at a press conference, during which EU
Commissioner Jourova pointed out that the proposal is a regulation addressing
threats the industry has recently experienced (i.e., journalists being tracked,
spied on or put under pressure, and sometimes even being attacked or murdered
while doing their job on European soil). Protecting media freedom is of utmost
interest, as highlighted by EU Commissioner Breton: “ information is not like any
other good”.

The EMFA proposal, in its current wording, aims to:

- Guarantee the independence of editorial offices by i) requiring additional
transparency as to the ownership of media service providers, ii) ensuring the
transparent appointment of the governing boards and its head as well as ensuring
a stable source of funding for public service mediums, and iii) establishing new
transparency requirements for the allocation of state advertising,

- Safeguard media pluralism, ensuring that there is no large concentration in the
sector,

- Ensure media diversity online: media service providers will have the possibility
to discuss with very large online platforms in the case of media content removal,

- Protect the media industry as a whole, setting up safeguards against spyware
uses.

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 12



Furthermore, the current European Regulators Group for Audiovisual Media
Services (ERGA) will be replaced and will become the Board for Media Services. As
with the ERGA, the Board will be composed of representatives of national
regulatory bodies. It will be tasked with new missions, such as supporting and
advising the European Commission, giving opinions on media market
concentration and ensuring a better system for cooperation among the national
regulators in acting against threats and propaganda.

Together with the EMFA proposal, the European Commission adopted a
recommendation - a soft law tool - encouraging internal safeguards for editorial
independence. It is a self-regulatory tool for the media sector, suggesting models
towards which media groups can move in order to ensure more transparency and
independence in the sector.

The European Commission’s proposal will be discussed by the European
Parliament and the Member States under the ordinary legislative procedure. At
the European Parliament, the procedure is registered under the number
2022/0277(COD). At the Council of the European Union, the Audiovisual and
Media (AUDIO) Working Party has started to discuss the text.

European Media Freedom Act: Proposal for a Regulation and
Recommendation

https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/european-media-freedom-act-
proposal-regulation-and-recommendation

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 13

https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/european-media-freedom-act-proposal-regulation-and-recommendation
https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/european-media-freedom-act-proposal-regulation-and-recommendation


NETHERLANDS

Dutch coalition of ISPs and media organisations initiate
proceedings against EU Council over RT broadcasting
ban 

Ronan Ó Fathaigh
Institute for Information Law (IViR)

On 18 July 2022, the application by a Dutch coalition of ISPs and media
organisations to the Court of Justice of the European Union (CJEU) seeking
annulment of the Council of the European Union’s recent bans on Russia Today
and Sputnik (see IRIS 2022-3/6), was published in the Official Journal of the
European Union. The applicants in the case are three Dutch ISPs - A2B Connect,
BIT, and Freedom Internet – and they are supported by the Freedom of
Information Coalition, which includes the Nederlandse Vereniging van Journalisten
(Dutch Association of Journalists) and the Persvrijheidsfonds (Dutch Press
Freedom Fund).

The applicants seek annulment of Council Regulation (EU) 2022/350 of 1 March
2022; and Council Decision (CFSP) 2022/351 of 1 March 2022. This Regulation and
Decision banned the broadcasting of Russian state-owned broadcasters Russia
Today and Sputnik in the EU, prohibiting “operators to broadcast or to enable,
facilitate or otherwise contribute to broadcast, any content by [Russia Today and
Sputnik], including through transmission or distribution by any means such as
cable, satellite, IP-TV, internet service providers, internet video-sharing platforms
or applications, whether new or pre-installed.”

The applicants rely on three main arguments. First, the application argues that
Article 29 of the Treaty on European Union (TEU) and Article 215 of the Treaty on
the Functioning of the European Union (on common foreign and security policy)
do not provide a lawful basis for the contested Decision and Regulation, and that
the Council acted outside its competence, as enshrined in the Treaties. Second,
the Regulation and Decision violate the right to freedom of expression under
Article 11 of the Charter of Fundamental Rights of the European Union (Charter).
And third, the Regulation and Decision violate the right to good administration
under Article 41 Charter, and constitute an infringement of rules of law relating to
the application of the Treaties, more specifically the general principles of good
administration.

Finally, on 7 September 2022, the Freedom of Information Coalition announced
that it had filed a second complaint with the CJEU, following the Council’s new
Decision and Regulation in June 2022, which added three further media outlets to
the list of Russian media outlets prohibited in the EU (see IRIS 2022-7/7).

Case T-307/22, A2B Connect and Others v Council, 18 July 2022

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 14



https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DE/TXT/PDF/?uri=CELEX:62022TN0307

Nederlandse Vereniging van Journalisten, Tweede klacht over blokkade
Russische nieuwzenders bij Europees Hof, 7 september 2022 

https://www.nvj.nl/nieuws/tweede-klacht-over-blokkade-russische-nieuwzenders-
europees-hof

Dutch Association of Journalists, Second complaint about blocking Russian news
channels at European Court, 7 September 2022

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 15

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DE/TXT/PDF/?uri=CELEX:62022TN0307
https://www.nvj.nl/nieuws/tweede-klacht-over-blokkade-russische-nieuwzenders-europees-hof
https://www.nvj.nl/nieuws/tweede-klacht-over-blokkade-russische-nieuwzenders-europees-hof


NATIONAL
BELGIUM

[BE] Belgian news site Apache acquitted of stalking and
breach of privacy in SLAPP-case Antwerp Court of
Appeal condemns applicant civil party for abuse of
process

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

A judgment of the Antwerp Court of Appeal of 9 June 2022 offers strong support
for investigative journalism on issues of public interest, while at the same time
acknowledging the detrimental impact of SLAPPs (Strategic Litigation Against
Public Participation).

The case concerned a complaint by project developer Erik Van der Paal against a
journalist of the news site Apache and its chief editor. The chief editor, Karl van
den Broeck, and Apache journalist Stef Arends were accused of having stalked
Erik Van der Paal of the NV Land Invest Group (Section 422bis Criminal Code) and
of violating the Personal Data Processing Act (Privacy Act). Mr. Van der Paal also
alleged a violation of his right to his own image (portrait right) and an
infringement of the presumption of innocence. Mr. Van der Paal had started the
criminal proceedings because Stef Arends had used a hidden camera to make
images of him welcoming a number of guests to his birthday party at 't Fornuis, a
well-known top restaurant in Antwerp. The images were made secretly from the
public road and were published on the Apache website as an illustration of the
close and friendly relationship between the building promoter and members of the
Antwerp city council. After Apache's acquittal in January 2021, Mr. Van der Paal
lodged an appeal. The Court of Appeal confirmed the acquittal of the Apache
journalists and validated the counter claim of Apache arguing that the lodging of
an appeal in the case had been an abuse of process. The court found that Mr. Van
der Paal had not acted as a prudent and careful person, but had essentially
had the intention of (financially) exhausting Apache and stopping the critical
reporting by Apache about him.

The Court held that the (surreptitious) making of the images and their processing
and integration in the reporting on Apache had been part of responsible
journalistic reporting on a topic of social importance, namely the critical reporting
on a series of real estate projects linked to Land Invest Group NV and its relations
with the Antwerp city authorities. The judgment clarified that the peace and quiet
of Mr. Van der Paal had not been seriously disturbed (no stalking) and that there
was no unfair or unlawful processing of his personal data by Mr. Arends or Apache
(no infringement of the Privacy Act). The violation of his portrait right and

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 16



infringement of the presumption of innocence brought forward by Mr. Van der
Paal was also rejected by the Court of Appeal. The judgment emphasised that the
making and publication of the video at issue was part of Apache's journalistic
activities and was justified within the limits and possibilities that the freedom of
the press offers in the interest of a democratic society.

In reply to Mr. Van der Paal’s appeal, the lawyers of Apache lodged an incidental
appeal, as a legal remedy in a criminal case that can be used by an accused. The
Apache chief editor and the journalist each demanded EUR 5,000 in damages for
the abusive and reckless lodging of the appeal by Van der Paal, and they
requested an increased share of court fees as (partial) compensation for the
lawyers' and procedural costs. The Apache journalists argued that the lodging of
the appeal was a SLAPP: after the tribunal’s judgment of 20 January 2021
acquitting Apache, it was sufficiently clear that the complaint lodged by Mr. Van
der Paal as a civil party against Apache’s chief editor and journalist did not stand
a chance and that Mr. Van der Paal was therefore abusing the appeal
proceedings.

The judgment elaborated on the principles in play and ordered Mr. Van der Paal to
pay damages of EUR 10,000 euros as requested by Apache, considering that a
civil party's appeal against an acquittal may be of a vexatious and reckless nature
if that party intends to cause prejudice to the referred party or if it exercises or
continues to exercise its right to exercise this remedy without reasonable or
sufficient interest or in a manner which manifestly exceeds the limits of the
normal exercise of it by a prudent and careful person. The Court held that lodging
an appeal in the present case had not been aimed at a final settlement of a
limited (legal) dispute between the parties, as may be expected from a cautious
and careful person, but rather that instituting the legal remedy had to be seen as
yet another procedure against Apache and its chief editor Karl Van den Broeck,
with the intention of (financially) exhausting both the news site and its chief editor
to such an extent that further reporting that Erik Van der Paal considered
unpleasant would be stopped.

The Court recognised that, as a result of the introduction of the appeal in the
outlined circumstances, the Apache journalists had suffered material damage
because of the hindrance of their professional activities, as well as moral damage
because they remained uncertain about the final decision and because their
professional functioning, including their good name, had been wrongfully
attacked. The chief editor of Apache and the journalist were also awarded an
increased compensation for legal costs of EUR 6 000 euros, with reference to Mr.
Van der Paal's abusive conduct in the appeal proceedings in the case. Mr. Van der
Paal has lodged an appeal against the judgment with the Supreme Court (Court of
Cassation).

Arrest geeft flinke steun in de rug van de onderzoeksjournalistiek door
Apache

https://www.apache.be/2022/06/10/apache-opnieuw-vrijgesproken-fornuis-zaak

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 17

https://www.apache.be/2022/06/10/apache-opnieuw-vrijgesproken-fornuis-zaak


Judgment of 9 June 2022, Antwerp Court of Appeal, Chamber 7C correctional
cases, no. C/820/2022, concerning Erik Van der Paal v. Karl Van den Broeck and
Stef Arends

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 18



GERMANY

[DE] Berlin-Brandenburg court rules on obligation to
explain broadcast time restrictions

Sebastian Klein
Institute of European Media Law

In a decision of 8 August 2022 (case no. OVG 11 N 64.18), the Berlin-Brandenburg
Oberverwaltungsgericht (Higher Administrative Court – OVG) ruled that reasons
must be provided for a decision restricting the time a programme could be
broadcast on account of youth protection infringements. The dispute followed an
objection by the Medienanstalt Berlin-Brandenburg (Berlin-Brandenburg media
authority – mabb) against the television broadcaster ProSieben. ProSieben
appealed to the courts against the objection and won. In the latest decision, the
OVG Berlin-Brandenburg upheld the first-instance ruling issued in ProSieben’s
favour by the VG Berlin (Berlin Administrative Court – VG 27 K 7.15).

The case concerned an objection lodged by the mabb against ProSieben
concerning the film review programme “Steven liebt Kino”, which had been
broadcast in the morning between 2011 and 2015. In one episode, in which the
new “Lego Movie” had been the main focus, other new releases had also been
introduced. In particular, excerpts from the films “Devil’s Due” and “Sabotage”
had been shown. These had contained images of horror unsuitable for children.
Various complaints had been received by the mabb, which had responded by
filing an objection against ProSieben. It had also restricted the times at which the
programme “Steven liebt Kino” could be broadcast, limiting it to the period
between 8pm and 6am.

In the first instance, the VG Berlin ruled that the obligation to state reasons under
Article 17(1) sentences 3 and 4 of the Jugendmedienschutz-Staatsvertrag (State
Treaty on the Protection of Minors in the Media – JMStV) had been violated. It
emphasised that the obligation to provide reasons was not merely a desirable
procedure and an unnecessary formality, but also served to protect the
fundamental rights of the affected broadcasters and telemedia providers.
According to Article 17 JMStV, the Kommission für Jugendmedienschutz
(Commission for the Protection of Minors in the Media – KJM) was obliged to
provide reasons for its decisions, including the main factual and legal arguments.
However, in the VG Berlin’s opinion, such reasons had not been given in this case,
since the KJM, acting as an organ of the mabb, had merely referred to the mabb’s
own assessment. It had not explained which parts of the programme had been
the basis for its decision. If, as in this case, such a statement of reasons did not
meet the legal requirements, this affected the legality of the state media
authority’s decision and was a procedural error. The existence of a statement of
reasons originating from the decision-making body was “essential” for the validity
of a supervisory measure issued by the respective state media authority under
the JMStV.

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 19



The OVG Berlin-Brandenburg rejected the mabb's application for leave to appeal,
making the decision of the VG Berlin legally binding. It left the factual and legal
findings of the VG Berlin unchallenged. The KJM had failed to analyse the content
of the films itself and the reasons it had given had been contradictory in several
places. The OVG emphasised that KJM decisions were also binding for the other
bodies of the state media authority and must be used as a basis for their
decisions. The state media authority’s decision was therefore dependent on the
KJM’s decision and the reasons behind it.

Pressemitteilung einer beteiligten Partei zu dem Beschluss des OVG
Berlin-Brandenburg

https://www.dlapiper.com/de/austria/news/2022/09/dla-piper-represents-prosieben-
before-the-higher-administrative-court-of-berlin-brandenburg/

Press release of a party concerning the decision of the Berlin-Brandenburg Higher
Administrative Court

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 20

https://www.dlapiper.com/de/austria/news/2022/09/dla-piper-represents-prosieben-before-the-higher-administrative-court-of-berlin-brandenburg/
https://www.dlapiper.com/de/austria/news/2022/09/dla-piper-represents-prosieben-before-the-higher-administrative-court-of-berlin-brandenburg/


[DE] Criminal liability for distribution of Nazi videos via
WhatsApp status

Sebastian Klein
Institute of European Media Law

In a ruling of 6 January 2022 (case no. 907 Ds 6111 Js 250180/19), the
Amtsgericht Frankfurt am Main (Frankfurt am Main District Court) decided that the
distribution of videos promoting Nazi ideology and images from the Nazi era via
WhatsApp status constituted the punishable offence of incitement of the masses.
It fined the defendant EUR 750.

In 2019, the accused uploaded to his WhatsApp status a video that could be
viewed for a period of 24 hours by anyone who had saved his phone number at
the time on a device suitable for installing WhatsApp and had WhatsApp installed
on that device. The first 30 seconds of the video, which lasted 1 minute 20
seconds in total, showed people in various situations, such as on the beach,
reading or at a wedding. This was followed by video clips from the Nazi era
showing, for example, Adolf Hitler performing the so-called “Hitler salute”,
soldiers marching in step, a golden swastika, further images of Adolf Hitler, an
aeroplane formation in the shape of a swastika and bombs being dropped from
aeroplanes. Swastika flags were also repeatedly shown. The video also contained
written text including the sentence “ICH HABE GEGEN DIE JÜDISCHE TYRANNEI
GEKÄMPFT” (I fought against Jewish tyranny) during a video clip of Adolf Hitler.

Under German law, the offence of incitement of the masses involves the
"dissemination" of unlawful content. The court decided that this could be done via
WhatsApp status. It ruled that "dissemination" took place if content was made
accessible to a large group of people, the size of which was undetermined or at
least large enough that the defendant could no longer control it. It was not
necessary for the "material" to have been successfully disseminated in the sense
that a large number of people had actually viewed or at least been aware of it. At
the time when the crime was committed, audio and visual media, as well as data
carriers, constituted "material" within the definition of the offence.

Content uploaded to a WhatsApp status would be displayed in the app’s status
notifications with the option of playback for anyone who had stored the mobile
phone number of the person sharing the content in a device and had WhatsApp
installed on that device. If the mobile number had been shared with other people,
or if third parties had obtained and stored it by other means, the content would
also be accessible to these people.

In the court’s opinion, the group of at least 75 people who could potentially play
the video, uploaded to the defendant’s status, on their own devices was so large
that it could no longer be controlled by the defendant. It was not a closed group in
the sense that its members were linked in some way, e.g. a group of friends,
members of a club or work colleagues, but comprised people who had no
connection with or knowledge of each other.

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 21



Furthermore, the video in question was clearly not intended to serve as a
historical record, but contained images designed to serve as a call to arms against
alleged Jewish tyranny. Although the video footage itself may have been taken
from historical sources without any criminal content, analysis of whether its
dissemination was unlawful depended largely on the context. However, the
context was clearly not one of historical reporting, but one of incitement to hatred
and violence against the Jewish people. The rule that Nazi audio or video content
used for reporting about historical events could be lawfully disseminated under
the so-called ‘social adequacy’ clause of Article 86a(3) in conjunction with Article
86(3) of the Strafgesetzbuch (Criminal Code – StGB) therefore did not apply.

Urteil des Amtsgericht Frankfurt am Main vom 6. Januar 2022 im Volltext

https://www.jurpc.de/jurpc/show?id=20220119

Decision of the Franksfurt am Main District Court, 6 January 2022

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 22

https://www.jurpc.de/jurpc/show?id=20220119


[DE] Cypriot pornographic website ban confirmed
Sebastian Klein

Institute of European Media Law

On 7 September 2022 (case nos. 13 B 1911/21, 13 B 1912/21 and 13 B 1913/21),
the North-Rhine Westphalia Oberverwaltungsgericht (Higher Administrative Court)
prohibited the distribution of pornographic content by two Cypriot website
providers. It therefore confirmed first-instance rulings issued by the
Verwaltungsgericht Düsseldorf (Düsseldorf Administrative Court) on 30 November
2021 (case no. 27 L 1414/20). The importance of protecting minors was the main
factor behind the court’s decision.

According to the first-instance rulings, the Landesanstalt für Medien Nordrhein-
Westfalen (North-Rhine Westphalia media authority – LfM NRW) had correctly
lodged an objection against three openly accessible pornographic websites
operated by the two providers and prohibited their distribution in Germany, unless
the pornographic content was removed or a closed user group was created in
order to ensure that only adults could view it. The Verwaltungsgericht Düsseldorf
therefore rejected the providers’ application for interim measures. The
Oberverwaltungsgericht has now dismissed appeals against these decisions on
the grounds that German law protecting minors in the media applied even to
websites operated in another European Union member state.

According to the court’s provisional assessment, the ban on the distribution of
pornographic content without a suitable age verification system did not raise any
concerns under constitutional law, even though decisions on whether telemedia
content was compatible with the Jugendmedienschutz-Staatsvertrag (State Treaty
on the Protection of Minors in the Media – JMStV) were taken solely by the
Kommission für Jugendmedienschutz (Commission for the Protection of Minors in
the Media – KJM), which had been set up jointly by the Länder.

The court found that the KJM’s involvement in the decision-making process did not
infringe the principles of federalism or democracy. Although it was responsible for
ensuring that decisions relating to youth protection in the media were consistent
throughout the country, the KJM – an expert body whose members were not
bound by instructions when fulfilling their tasks – acted as an organ of the
individual Landesmedienanstalt (state media authority). The broad decision-
making powers assigned to it were justified on account of the characteristics of
the telemedia supervision system, which was designed to limit state interference.

The court considered that the regulation of content harmful to young people
required evaluative decisions to be taken in a process that was open to political
exploitation aimed at influencing free communication. The principle of separation
from the state that applied to the supervision of broadcasting should therefore be
extended to the telemedia sector.

The Oberverwaltungsgericht also dismissed the website providers’ claim that the
ban infringed the so-called country of origin principle, under which website

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 23



providers based in an EU member state are only subject to the rules in their own
country. The Verwaltungsgericht had worked on the basis that free access to
pornographic websites could cause serious harm to children and adolescents. In
their appeals, the providers had failed to make a serious argument against this
point. Since the state media authority had sufficiently included Cyprus, an EU
member state, in the measures, it did not need to wait for standardised youth
protection laws to be implemented in Cyprus. If one member state chose to use
different protection methods to another, this should not affect the assessment of
the proportionality of their respective national provisions. Rather, interference
with the Cypriot providers’ freedom to provide services, protected under EU law,
was less important than the need to protect young people.

Pressemitteilung des Oberverwaltungsgericht des Landes Nordrhein-
Westfalen

https://www.ovg.nrw.de/behoerde/presse/pressemitteilungen/47_220908/index.php

Press release of the North-Rhine Westphalia Higher Administrative Court

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 24

https://www.ovg.nrw.de/behoerde/presse/pressemitteilungen/47_220908/index.php


[DE] German digital strategy adopted
Sebastian Klein

Institute of European Media Law

The German federal government adopted a new digital strategy on 31 August
2022. The strategy is designed to boost the digital transformation in Germany,
where many sectors of state government and administration, civil society,
industry, education and science are lagging behind with digital technology and
hampered by an outdated analogue infrastructure and especially slow data
transfer networks. The digital strategy therefore contains objectives and
proposals for a “digital awakening” in various policy areas that are divided into
three categories: (1) connected society and digital sovereignty, (2) innovative
business, work, science and research, and (3) digital state. In the first of these
categories, an entire chapter is devoted to culture and media.

In relation to the media ecosystem, the chapter begins by pointing out that the
media sector is undergoing profound transformation processes as a result of
digitisation. It needs new business ideas and models in order to achieve lasting
success in an increasingly diverse and constantly changing battle for attention
and advertising revenue. Fair competition, separation from the state and a
functioning market (free of monopolies) are all prerequisites for its long-term
survival. At the same time, the availability of high-quality media (including digital
media) is indispensable for effectively combating Internet disinformation and
guiding the public through the flood of information.

In the negotiations for the European Media Freedom Act, the federal government
also wants to stand up for media independence and separation from the state in
the context of European regulation of digital transformation processes and media
market requirements. A support programme to boost news literacy will be
launched by the end of 2023, helping to increase digital literacy in society,
identify high-quality media and, in particular, fight disinformation on the Internet.
A robust and fair competitive framework will be established by 2025, at the latest,
to “facilitate the required transformation of media services and ensure the
survival of diverse, independent, high-quality journalism after the digital
transformation”.

In the government’s view, full participation, gender equality and digital
accessibility are signs of quality for a modern country and benefit everyone.
Digital innovation has enormous potential to offer guidance, transfer knowledge
and make daily life easier and more sustainable, secure, accessible and social.
Digitisation should particularly be designed to prevent exploitation of
disadvantaged people and vulnerable groups such as children and young people,
women, the elderly, disabled people, the LGBTQI+ community and people from an
immigrant background. The government will therefore ensure, inter alia, that –
with the help of the restructured Bundeszentrale für Kinder- und
Jugendmedienschutz (Federal Office for the protection of children and young

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 25



people in the media) – children and adolescents can participate in a safe digital
environment and take advantage of the opportunities it offers. Through the “
Gutes Aufwachsen mit Medien” (Good media upbringing) programme, digital skills
will be promoted from early childhood with the help of parents and experts.

The digital strategy also contains specific ideas for a data economy that are
especially relevant in the context of the proposed EU Data Act. These include
creating AI service centres to strengthen AI use, including in medium-sized
businesses. Digital consumer protection will also be improved, especially through
the fair, neutral and user-friendly design of user interfaces and the curbing of
misleading and deceptive web design. Digital services and offerings will need to
be safe, user-friendly and "privacy-friendly" from the outset, making consumer
rights easier to enforce.

On the whole, although the data strategy proposes a number of initiatives in
various sectors of society and law, critics claim that it is too vague. The timescale
for its implementation is ambitious, with most objectives to be met by 2025.

Digitalstrategie der deutschen Bundesregierung im Volltext

https://www.digitalstrategie-
deutschland.de/static/1a7bee26afd1570d3f0e5950b215abac/220830_Digitalstrategi
e_fin-barrierefrei.pdf

Digital strategy of the German federal government

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 26

https://www.digitalstrategie-deutschland.de/static/1a7bee26afd1570d3f0e5950b215abac/220830_Digitalstrategie_fin-barrierefrei.pdf
https://www.digitalstrategie-deutschland.de/static/1a7bee26afd1570d3f0e5950b215abac/220830_Digitalstrategie_fin-barrierefrei.pdf
https://www.digitalstrategie-deutschland.de/static/1a7bee26afd1570d3f0e5950b215abac/220830_Digitalstrategie_fin-barrierefrei.pdf


ESTONIA

[EE] Estonia: Implementation of new rules on
accessibility of products and services

Mari Anne Valberg
TGS Baltic

The recently enacted Products and Services Accessibility Act (Toodete ja teenuste
ligipääsetavuse seadus — LPS) transposes the EU Directive on that subject. The
law applies to traders who manufacture, import or distribute products, and to
service providers that offer services falling within the scope of the law. These
products and services include, for example, e-readers, payment terminals, ticket
machines, check-in machines, cash or payment machines, self-service terminals,
computer hardware and operating systems, terminal equipment with interactive
computing capabilities, e-commerce services, electronic communications
services, e-books and the specialised software necessary for their use, financial
services, elements of air, bus, rail and water passenger transport services, such
as a websites or electronic ticketing services, and services providing access to an
audiovisual media service.

Purpose of the new legislation

The LPS lays down the requirements necessary to enable people such as the
visually impaired, the hearing impaired, wheelchair users, people with motor
disabilities or any other person with reduced functional capacity, to manage
independently. For example, the law requires that an ATM must be accessible to a
person in a wheelchair as well as to a child, a short adult or an elderly person,
amongst others.

In addition, the instructions for the use of a product, the information on the
packaging and the relevant instructions on a website or other means of access
must be accessible using more than one of the senses. Likewise, where a product
allows for the communication, use or presentation of information, this must be
feasible through the use of more than one sense. When using sound or visual aids
in a product, the consumer must have the possibility to improve the clarity of the
visual aid and to adjust the volume and speed of the sound. Extensive
requirements are set for self-service terminals - for example, they must
incorporate speech synthesis technology and, in the case of a limited response
time, provide a warning to the user through the use of more than one sense. The
e-reader must have a function for audio presentation of the text, and each
consumer must be able to navigate the content and layout of an e-book. The
complexity of the information provided in the provision of a financial service shall
not exceed level B2 (upper intermediate) of the Council of Europe's European
Framework of Reference for Languages.

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 27



How to comply with new accessibility requirements

According to the LPS, a manufacturer must draw up the technical documentation
in such a way as to enable the conformity of the product with the applicable
accessibility requirements to be assessed and to cover, as far as relevant for such
assessment, the design, manufacture and use of the product.

Where the conformity of a product or service has been assessed in compliance
with harmonised standards or parts thereof covering the accessibility
requirements, the product or service that complies with such standards or parts
thereof shall be presumed to conform with the accessibilty requirements covered
by the standard or part thereof. Where the conformity of a product or service has
been assessed in compliance with the technical specifications or parts thereof
covering the accessibility requirements, the product or service that complies with
such technical specifications or parts thereof shall be presumed to comply with
the accessibility requirements of that technical specification or part thereof.﻿

Products and Services Accessibility Act

https://www.riigiteataja.ee/en/eli/524082022008/consolide

Üle 150 000 inimese jaoks muutuvad tooted ja teenused paremini
ligipääsetavaks

https://www.sm.ee/uudised/ule-150-000-inimese-jaoks-muutuvad-tooted-ja-
teenused-paremini-ligipaasetavaks

Accorsing to the Ministry of Social Affairs products and services will become more
accessible for over 150,000 people.

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 28

https://www.riigiteataja.ee/en/eli/524082022008/consolide
https://www.sm.ee/uudised/ule-150-000-inimese-jaoks-muutuvad-tooted-ja-teenused-paremini-ligipaasetavaks
https://www.sm.ee/uudised/ule-150-000-inimese-jaoks-muutuvad-tooted-ja-teenused-paremini-ligipaasetavaks


FRANCE

Temporary authorisation for televised cinema ads
extended for 18 months

Amélie Blocman
Légipresse

Based on Articles 27 and 33 of the Law of 30 September 1986, the decree of 3
October 2022 extends the temporary authorisation of television advertising for
the cinema sector by 18 months, postponing its expiry from 6 October 2022 to 6
April 2024 on account of the unusual nature of the period since authorisation was
granted, which has rendered it impossible to fully assess the consequences of the
measure. Initially introduced under the decree of 5 August 2020 (until 6 February
2022), the authorisation had already been extended through Article 10 of decree
no. 2021-1922 of 30 December 2021 to take into account the closure of cinemas
from the end of October 2020 during the second national lockdown. Article 3(II) of
the decree of 5 August 2020 stated that “in order to decide whether to continue
with this provision, the government will publish a report evaluating the impact of
its implementation on the cinema sector.”

Published by the Ministry of Culture in July 2022, this report stresses that the
unusual nature of the period on the one hand, and a lack of data on the other, has
made it impossible to fully assess the consequences of the measure. It has
therefore been extended for a second time for a further 18 months. A new report
will be published within the three months prior to the new deadline of 6 April
2024.

Since decree no. 2020-983 of 5 August 2020 amending television advertising
rules came into force, television broadcasters have also been allowed to use
targeted advertising based on different broadcast areas and certain socio-
demographic viewer data. The government was also required to publish a report
on the impact of these provisions. The report states that the use of targeted
advertising on television remains in an embryonic stage. As a result, it is unclear
whether it has taken advertising income away from other local media.
Furthermore, although the market is still developing, it seems unlikely that such
advertising on television will ever reach the level of targeting used by digital
platforms. Consequently, the authorisation of targeted advertising will be the
subject of a new impact report in 24 months’ time.

Décret n° 2022-1290 du 3 octobre 2022 prorogeant l'autorisation de la
publicité télévisée en faveur du cinéma

https://www.legifrance.gouv.fr/download/pdf?id=4LRPrGlpzHWkihWFTM0scX-9gRX-
cMgK-3DaXqN0q4o=

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 29

https://www.legifrance.gouv.fr/download/pdf?id=4LRPrGlpzHWkihWFTM0scX-9gRX-cMgK-3DaXqN0q4o=
https://www.legifrance.gouv.fr/download/pdf?id=4LRPrGlpzHWkihWFTM0scX-9gRX-cMgK-3DaXqN0q4o=


Decree no. 2022-1290 of 3 October 2022 extending the authorisation of television
advertising for the cinema sector

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 30



[FR] Clarification on ‘political personalities’ whose
speaking time in audiovisual media must be measured

Amélie Blocman
Légipresse

The Canal Plus group and the company C8 asked the Conseil d’Etat (Council of
State) to annul the decision taken on 3 March 2021 by the Conseil supérieur de
l'audiovisuel (French audiovisual regulatory body — CSA, replaced by the Autorité
de régulation de la communication audiovisuelle et numérique  on 1 January
2022), asking providers of audiovisual communication services to “measure all
the speaking time in audiovisual media” of A... B..., Nicolas Hulot, Laurent Joffrin,
Arnaud Montebourg and Manuel Valls.

The Conseil d’Etat pointed out that, under Articles 1, 3-1 and 13 of the Law of 30
September 1986, the regulatory body was responsible for ensuring that
audiovisual media complied with the constitutional principle of pluralistic
expression of schools of thought and opinion, especially political opinion. To this
end, the regulator had broad discretionary powers to lay down, subject to the
authority of the Conseil d’Etat, rules designed to ensure balanced coverage of the
national political debate. As part of this, Article 13(2) of the Law of 30 September
1986 required audiovisual communication service providers to measure the
speaking time of political personalities in current affairs programmes, news
bulletins, magazine shows and other radio and television programmes and to
submit the data to the CSA so it could assess whether political pluralism was
being respected.

In a decision of 22 November 2017, the CSA set out the criteria under which,
without prejudice to the rules applicable during electoral campaigns and the
handling of associated news stories enshrined in Article 16 of the Law of 30
September 1986, and subject to a case-by-case examination, it intended to
evaluate whether radio and television services were meeting their obligations to
protect political pluralism. According to this decision, excluding speeches relevant
to the national political debate made by the president of the Republic, ministers
and their colleagues, who were entitled to a third of total airtime, audiovisual
communication service providers should “ensure that the political parties and
groups that represent the main strands of national political opinion are given a
fair share of airtime in accordance with their representativeness, especially
election results, the number and categories of their elected representatives, the
size of their parliamentary groups, opinion polls and their contribution to the
national political debate”.

In the case at hand, the CSA had examined whether A... B..., Nicolas Hulot,
Laurent Joffrin, Arnaud Montebourg and Manuel Valls should be regarded as
political personalities within the meaning of Article 13(2) of the Law of 30
September 1986 and whether audiovisual communication service providers were
therefore required to measure their speaking time and submit the relevant data
to the CSA. It had based its assessment firstly on the fact that these people
belonged or had recently belonged to political parties, groups or movements and

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 31



had recently exercised political functions or aspired to exercise such functions,
and secondly on their active participation in the national political debate on the
date of the contested decision. The Conseil d’Etat therefore considered that the
regulatory body had not made a clear error of assessment and rejected the
application.

Conseil d'État, 28 septembre 2022, N° 452212, Société Groupe Canal
Plus et a.

https://www.conseil-etat.fr/fr/arianeweb/CE/decision/2022-09-28/452212

Council of State, 28 September 2022, no. 452212, Groupe Canal Plus et al.

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 32

https://www.conseil-etat.fr/fr/arianeweb/CE/decision/2022-09-28/452212


[FR] TF1-M6 merger abandoned
Amélie Blocman

Légipresse

On 16 September, Bouygues, RTL Group, TF1 and the M6 group announced that
the proposed merger between the TF1 and M6 groups, announced on 17 May
2021, had been abandoned. The merger would have brought seven free-to-air
DTT channels (TF1, M6, TMC, W9, Gulli, LCI and TF1 Séries Films) within the same
group.

The decision comes after the parties were questioned by the board of the Autorité
de la concurrence (French competition authority) on 5 and 6 September.
Following an in-depth examination, the competition authority noted that television
remained a very powerful medium for the French population as a whole, including
people aged 25 to 49, who were the advertisers’ main commercial target. Above
all, it considered that the development of VOD services did not mean that this
power could be called into question in the foreseeable future, insofar as VOD
services, unlike the services provided by the parties, were expected to remain
paid models and were primarily based on individual consumption, which was not
conducive to the simultaneous transmission of advertisements to all users.

The competition authority concluded that the merger would have created major
competitive risks, particularly in the television advertising market (price rises,
linking of TF1 and M6 services), the market for television service distribution by
multichannel package distributors, and the rights acquisition market. The risks
were lower in the latter market because of French film funding obligations and
media chronology. However, the authority thought the pressure of competition in
the digital market would not be sufficient to overcome these risks if the merger
went ahead.

Despite the additional commitments proposed (such as the separation of
advertising agencies), structural changes including, as a minimum, the closure of
either the TF1 or the M6 channel, would have been necessary for the merger to
be authorised. The parties concluded that the plan no longer made business
sense and decided to put an end to the examination procedure initiated before
the competition authority.

The parties said they “regret that the competition authority failed to take into
account the size and speed of change in the French audiovisual sector” and
“remain convinced that the merger of the TF1 and M6 groups would have been an
appropriate response to the challenges resulting from the increase in competition
with international platforms”.

The French audiovisual regulator, Arcom, also noted the decision. At the
beginning of September, it had approved the Altice group’s acquisition of the TFX
and M6 Génération (6ter) channels, which the TF1 and M6 groups had wanted to
sell so they could merge. This plan has also been abandoned.

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 33



TF1/M6 : l’Autorité de la concurrence prend acte de la décision de
Bouygues de retirer son projet d’acquisition, communiqué de l'Autorité
de la concurrence

https://www.autoritedelaconcurrence.fr/fr/communiques-de-presse/tf1m6-lautorite-
de-la-concurrence-prend-acte-de-la-decision-de-bouygues-de

TF1/M6: Competition authority takes note of the decision of Bouygues to withraw
its planned acquisition, French competition authority press release

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 34

https://www.autoritedelaconcurrence.fr/fr/communiques-de-presse/tf1m6-lautorite-de-la-concurrence-prend-acte-de-la-decision-de-bouygues-de
https://www.autoritedelaconcurrence.fr/fr/communiques-de-presse/tf1m6-lautorite-de-la-concurrence-prend-acte-de-la-decision-de-bouygues-de


UNITED KINGDOM

[GB] Sky News broadcasts about a convicted criminal
did not constitute an unwarranted infringement of his
privacy

Julian Wilkins
Wordley Partnership

Ofcom has held that Sky News had not undertaken an unwarranted infringement
of privacy in relation to two broadcasts concerning the release of a notorious
convicted conman, Mr Mark Acklom, by showing a pixelated photograph of himself
with his family and another picture taken on an aircraft. Applying Ofcom rules,
and having considered Article 8 of the European Convention on Human Rights, the
regulator’s determination balanced Mr Acklom’s right to privacy against Sky’s
freedom of expression to report matters in the public interest, and on balance, in
the particular circumstances, considered the infringement of privacy warranted.

Mr Acklom had served a five year prison sentence in the UK for fraud and was
classed as ‘Britain’s most notorious conman’. On 12 August 2021, Sky News
broadcast two reports explaining that Mr Acklom was about to be freed from
prison but would be subject to various restrictions as a consequence of a rare
Serious Crime Prevention Order. The reporting indicated that the Spanish
authorities wanted to have Mr Acklom extradited to serve the rest of an
outstanding prison sentence in Spain.

The Sky reports speculated whether Mr Acklom would be jailed in Spain or, as his
family lived there, be allowed to live under strict supervision. The report
suggested that Spanish prisons were overcrowded and any prison sentence would
be relatively short.

The reporting included a photograph of Mr Acklom with his two children (their
faces having been pixelated), showing that when not in jail he lived a normal life.
Another photograph showed Mr Acklom with an unidentified adult whose face had
been blurred. A third photograph showed Mr Acklom by the side of a swimming
pool with a child whose face had been blurred. The photographs had been given
to Sky News by an undisclosed source and the broadcaster refused Ofcom’s
request to explain how they had acquired the photographs. Sky also refused to
provide a non-pixelated version of the pictures.

An additional photograph showed Mr Acklom in an aircraft during his extradition
back to the UK in 2019. According to Mr Acklom the airline had objected to the
photograph and the aircraft’s captain had ordered the photographs be deleted. 
Sky maintained that the reporter who had taken the photograph had politely
declined the request by cabin crew to delete images, believing there was a
legitimate public interest in obtaining the pictures, however Sky denied that the

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 35



reporter had been 'ordered' to delete the photographs.  No further action had
been taken by the airline.

Mr Acklom considered that the various images constituted an invasion of his
privacy and, where relevant, that of his family.

Sky contented that their reporting was in the public interest, depicting the original
extradition to the UK prior to Mr Acklom's conviction, plus reasonable speculation
on their part about a further extradition to complete his outstanding sentence in
Spain and on other potential restrictions to Mr Akrom’s freedoms.

Ofcom considered the various representations and gave consideration to its
Codes of Practice:

Practice 8.4 states “Broadcasters should ensure that words, images, or actions
filmed or recoded in, or broadcast from, a public place, are not so private that
prior consent is required before broadcast from the individual or organisation
concerned, unless broadcasting without their consent is warranted.”

Whilst Practice 8.6 states: “If the broadcaster of a programme would infringe the
privacy of a person or organisation, consent should be obtained before relevant
material is broadcast, unless infringement of privacy is warranted.”

Ofcom acknowledged that Sky had not acquired Mr Acklom’s consent for the use
of the photographs. The issue was whether he had a legitimate expectation of
privacy based on the particular facts.

The regulator considered the photographs revealed little information about his
family. Sky had taken steps to obscure their identity and as such, no interaction
between him and family members had been shown. Ofcom recognised that the
photographs used were not from when Mr Acklom had been ‘on the run.’

Ofcom balanced Mr Acklom’s legitimate expectation of privacy against Sky’s right
to freedom of expression.  On balance, Ofcom considered that his privacy had not
been unwarrantably infringed. The photographs were used in the context of
explaining how he had been convicted in the UK, sentenced in Spain and
expected to complete that remaining sentence. Prison crowding was such in Spain
that his sentence might be reduced and any imprisonment might be close to
where his family lives.

Complaint by Mr Mark Acklom about Sky News – Ofcom Broadcast and On
Demand Bulletin issue 457, 30th August 2022.

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0015/243411/Complaint-by-Mr-
Mark-Acklom-about-Sky-News-Sky-News-12-August-2021-0615-and-2230.pdf

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 36

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0015/243411/Complaint-by-Mr-Mark-Acklom-about-Sky-News-Sky-News-12-August-2021-0615-and-2230.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0015/243411/Complaint-by-Mr-Mark-Acklom-about-Sky-News-Sky-News-12-August-2021-0615-and-2230.pdf


ITALY

[IT] Communications authority launches two public
consultations on draft regulations, and related
guidelines, concerning the Italian implementation of
Articles 15 and 17 of the DSMCD

Chiara Marchisotti & Maria Cristina Michelini

AGCOM has launched the first public consultation in the context of the adoption of
the package of regulations to implement the legislation that transposed Directive
(EU) 2019/790 on copyright and related rights in the Digital Single Market
(DSMCD). The consultation concerns the draft regulation for the identification of
the reference criteria to quantify the remuneration for the online use of press
publications referred to in Article 43-bis of Law of 22 April 1941, no. 633
(Copyright Law). Such provision transposes Article 15 DSMCD, introducing a new,
related right for publishers covering the online use of their press publications.

The most innovative element of Article 43-bis is precisely that the rights to
authorise the reproduction and communication to the public of press publications
online are directly bestowed on press publishers, who shall, as a result, be
entitled to receive remuneration for such use by information society service
providers (ISSPs), including media monitoring and press review agencies. In this
context, the Draft Regulation on Article 43-bis of Copyright Law governs the
negotiation and determination of the remuneration due by way of consideration,
to be further detailed by AGCOM, as delegated under paragraphs 8 and 12 of
Article 43-bis Copyright Law.

In the foreword to the Draft Regulation on Article 43-bis of Copyright Law, AGCOM
clarified that for the purposes of identifying the reference criteria for the
quantification of the remuneration, the multiple interests underlying the
publishing sector have been taken into account. In fact, the main objective is to
protect the value of press publications and in general of intellectual works in the
digital environment. Thus, the criteria identified by AGCOM aim to promote fair
and proportionate remuneration for publishers, to overcome the so-called “value
gap”, also with a view to preserving incentives to produce a socially adequate
amount of information, given the characteristics of information as a public good.

AGCOM also launched a second public consultation, this time on the draft
regulation and the related guidelines concerning the implementation of the
complaint and redress mechanisms that online content-sharing service providers
(OCSSPs) shall put in place under Article 102-decies of Copyright Law – which
transposes Article 17 (7) DSMCD.

Articles 102-sexies-102-decies of Copyright Law transpose, in a divided batch of
provisions, Article 17 DSMCD, making up a brand-new Title II-quater to the

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 37



Copyright Law governing the use of protected content by OCSSPs. To implement
para. 1-3 of Article 102-decies of Copyright Law, AGCOM issued its draft
guidelines concerning the complaint and redress mechanism that OCSSPs are
required to set up. The complaint and redress mechanism is essentially a
procedure for the disabling/removal of content that OCSSPs shall make available
to their users, to allow a for preliminary, non-litigation venue for dispute
resolution, where users can question the disabling or removal of their allegedly
infringing content. In this context, OCSSPs are required to set up a rapid and
effective procedure so that users can challenge the decision taken.

As mentioned in the foreword to the Draft Guidelines on Article 102- decies of
Copyright Law, in the light of the scope and novelty of the provisions, as well as of
the relevance of the role entrusted to AGCOM, such Draft Guidelines are aimed at
specifying the elements necessary to ensure compliance by OCSSPs. In fact, as
reflected in Recital 70 DSMCD, the complaint and redress mechanism is seen by
AGCOM as an important instrument for users to challenge the measures taken by
OCSSPs in relation to the their content, particularly when it has been unjustly
removed or disabled (e.g., despite the fact that the reported content does not
infringe any copyright).

Finally, AGCOM has been chosen as the ADR body for the resolution of disputes in
the event of a disagreement over the decision taken by an OCSSP in the context
of the complaint and redress mechanism. This is without prejudice to the parties
right to litigate before the judicial authority. To implement the relevant provision
(paragraph 4 of Article 102-decies Copyright Law), AGCOM issued its draft
regulation setting out the procedural rules to be followed for such ADR procedure.

During these two public consultations, stakeholders had the opportunity to submit
written observations and request hearings with AGCOM. The deadlines for
submissions having passed, AGCOM is now conducting hearings, at the outcome
of which it will draft and publish final regulations and guidelines.

AGCOM Delibera n. 195/22/CONS - Consultazione pubblica sullo schema
di regolamento in materia di individuazione dei criteri di riferimento per
la determinazione dell’equo compenso per l’utilizzo online di
pubblicazioni di carattere giornalistico di cui all’articolo 43-bis della
legge 22 aprile 1941, n. 633

https://www.agcom.it/documentazione/documento?p_p_auth=fLw7zRht&p_p_id=10
1_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column-
1&p_p_col_count=1&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_struts_action=%2Fasset_publi
sher%2Fview_content&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_assetEntryId=27193607&_1
01_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_type=document

AGCOM Resolution No. 195/22/CONS - Public consultation on the draft regulation
for the identification of the reference criteria to quantify the remuneration for the
online use of press publications referred to in Article 43-bis of Law of 22 April
1941, no. 633

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 38

https://www.agcom.it/documentazione/documento?p_p_auth=fLw7zRht&p_p_id=101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_struts_action=/asset_publisher/view_content&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_assetEntryId=27193607&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_type=document
https://www.agcom.it/documentazione/documento?p_p_auth=fLw7zRht&p_p_id=101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_struts_action=/asset_publisher/view_content&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_assetEntryId=27193607&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_type=document
https://www.agcom.it/documentazione/documento?p_p_auth=fLw7zRht&p_p_id=101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_struts_action=/asset_publisher/view_content&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_assetEntryId=27193607&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_type=document
https://www.agcom.it/documentazione/documento?p_p_auth=fLw7zRht&p_p_id=101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_struts_action=/asset_publisher/view_content&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_assetEntryId=27193607&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_type=document
https://www.agcom.it/documentazione/documento?p_p_auth=fLw7zRht&p_p_id=101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_struts_action=/asset_publisher/view_content&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_assetEntryId=27193607&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_type=document


AGCOM Delibera n. 276/22/CONS - Avvio della consultazione pubblica
sullo schema di linee guida concernenti i meccanismi di reclamo
predisposti dai prestatori di servizi di condivisione di contenuti online e
sullo schema di regolamento concernente la risoluzione delle
controversie tra prestatore di servizi di condivisione di contenuti online
e utenti, in attuazione dell’articolo 102-decies della Legge 22 aprile
1941, n. 633

https://www.agcom.it/documentazione/documento?p_p_auth=fLw7zRht&p_p_id=10
1_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column-
1&p_p_col_count=1&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_struts_action=%2Fasset_publi
sher%2Fview_content&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_assetEntryId=27503982&_1
01_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_type=document

AGCOM Resolution No. 276/22/CONS - Launching of public consultation on the
draft guidelines concerning complaint and redress mechanisms that online
content-sharing service providers shall put in place and the draft regulations
concerning resolution of disputes in the event of a disagreement over the decision
taken by an OCSSP in the context of the complaint and redress mechanism,
implementing Article 102-decies of Law No. 633 of April 22, 1941

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 39

https://www.agcom.it/documentazione/documento?p_p_auth=fLw7zRht&p_p_id=101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_struts_action=/asset_publisher/view_content&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_assetEntryId=27503982&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_type=document
https://www.agcom.it/documentazione/documento?p_p_auth=fLw7zRht&p_p_id=101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_struts_action=/asset_publisher/view_content&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_assetEntryId=27503982&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_type=document
https://www.agcom.it/documentazione/documento?p_p_auth=fLw7zRht&p_p_id=101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_struts_action=/asset_publisher/view_content&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_assetEntryId=27503982&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_type=document
https://www.agcom.it/documentazione/documento?p_p_auth=fLw7zRht&p_p_id=101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_struts_action=/asset_publisher/view_content&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_assetEntryId=27503982&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_type=document
https://www.agcom.it/documentazione/documento?p_p_auth=fLw7zRht&p_p_id=101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_struts_action=/asset_publisher/view_content&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_assetEntryId=27503982&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_type=document


LATVIA

[LV] New ﻿amendments to the Latvian Electronic Mass
Media Law enter into force.

Ieva Andersone
Sorainen, Latvia

On 24 September 2022 amendments to the Electronic Mass Media Law entered
into force. The purpose of the amendments is to strengthen the safety and
protection of the Latvian information space and to promote greater transparency
on the identity of the real beneficiaries of electronic mass media to prevent the
possibility of hidden influence.

Specifically, the new amendments prohibit issuing broadcasting permits for
television programmes that are excluded from the list of audio and audiovisual
programmes to be rebroadcasted in Latvia on the basis that the country of
jurisdiction of the programme threatens the territorial integrity, sovereignty or
national independence of another country, or based on a decision made by the
National Electronic Mass Media Council (NEPLP) in the past five years to prohibit
rebroadcasting of a programme.The amendments also establish new
requirements regarding the language for television programme distribution
service providers. From now on, when distributing a programme with a language
track that is not in an official language of one of the European countries or
countries of the European Economic Area, providers are obliged to primarily
provide this programme with a language track in the national language. This
would apply to a situation where a TV distribution service provider, such as a
cable operator, applies a voice-over on a programme in a non-EU language (most
often in practice – Russian). Now it is mandatory to ensure that the primary
language track is in Latvian.

The biggest changes introduced relate to the disclosure of the identity of the real
beneficiaries. These changes are introduced mainly due to the existing
geopolitical situation in which it is essential to promote the transparency of the
media environment and take action to prevent any covert influence on the media
environment. NEPLP now has the right to request information about the beneficial
owners from electronic mass mediums that have received rebroadcasting permits
and broadcasting permits, the owner (holder) of the programme, and on-demand
service providers. NEPLP also has the right to exclude a programme from the list
of audio and audiovisual programmes to be rebroadcast in Latvia if the
information about beneficiaries is not submitted, or if it is false. According to the
transition rules, the electronic media shall update the information on the real
beneficiaries and provide this information to the NEPLP by 31 October  2022.
Additionally, the amendments forbid the provision of an on-demand service, the
content of which completely or partially duplicates the content of electronic media
programmes in respect of which the NEPLP has adopted a decision on the

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 40



prohibition of distribution in Latvia.

Grozījumi Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā

https://likumi.lv/ta/id/335815-grozijumi-elektronisko-plassazinas-lidzeklu-likuma

Amendments to the Electronic Mass Media Law

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 41

https://likumi.lv/ta/id/335815-grozijumi-elektronisko-plassazinas-lidzeklu-likuma


NETHERLANDS

[NL] Court of Appeal acquits two rappers of incitement
to violence over YouTube music video

Arlette Meiring
Institute for Information Law (IViR), University of Amsterdam

On 25 August 2022, the Hof Amsterdam (Amsterdam Court of Appeal) acquitted
on appeal two "drill" rappers who had been convicted in 2021 of incitement to
violence in relation to a music video. Drill - slang for "shooting music" - is a
subgenre of hip-hop that originated in Chicago and is characterised by its focus on
anger and violence. It was the first time in the Netherlands that rappers have
been prosecuted and convicted purely for violent lyrics.

The video for a song called "Intensive Care" had been uploaded to YouTube in July
2020, two months after a five-second preview had been shared through
Instagram, and flagged by the police. In the video, the two rappers talk about
violence against their "opps" (opponents) while making suggestive gestures, such
as the "time-out" and "throat-slitting" gesture, and pointing fake firearms to the
camera.

The rappers were charged with (1) possession of fake firearms and (2) incitement
to violence, firearms use and/or firearm possession. As to the second indictment,
the accused rappers claimed that their criminal prosecution amounted to an
unjustifiable interference with their artistic freedom and freedom of expression as
protected by Article 10 of the European Convention on Human Rights (ECHR).

In its decision of 11 November 2021, the Rechtbank Amsterdam (District Court of
Amsterdam) held that through the rap lyrics, considered in combination with the
gestures, the use of fake firearms and the title of the video, the rappers explicitly
incited viewers to commit criminal offences against other (rival) drill rap groups
including abuse, manslaughter and murder. The District Court took special note of
the increasing armed violence in bigger cities like Amsterdam, particularly among
young people, and the risk that the sharing of videos like this via social media
could normalise firearm use and encourage young people to buy firearms
themselves.﻿

In contrast to the District Court, however, the Court of Appeal held on appeal that
the expressions in the music video were "insufficiently specific" to conclude that
they constituted a direct incitement to commit criminal offences. According to the
Court, neither the wording nor the meaning of the verses were sufficent to
assume that the rappers were trying to convince other people to do something. It
noted that the rappers were "rather rapping about their own experiences,
feelings, wishes and fantasies". Moreover, the Court emphasised that the so-
called opps did not seem to refer to any specific opponents or targets. Singing or
saying that (unspecified) opps should be in intensive care did not, in the Court's
view, correspond to incitement of the public to actually make that happen by

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 42



committing crime. The fact that the lyrics contained violent elements and the
rappers were waving around fake firearms did not alter that conclusion.

Hof Amsterdam, ECLI:NL:GHAMS:2022:2482, 25 augustus 2022

http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:GHAMS:2022:2482

Amsterdam Court of Appeal, ECLI:NL:GHAMS:2022:2482, 25 August 2022

Hof Amsterdam, ECLI:GHAMS:2022:2483, 25 augustus 2022

http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:GHAMS:2022:2483

Amsterdam Court of Appeal, ECLI:NL:GHAMS:2022:2483, 25 August 2022

Rechtbank Amsterdam, ECLI:NL:RBAMS:2021:6432, 11 november 2021

http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2021:6432

Amsterdam District Court, ECLI:NL:RBAMS:2021:6432, 11 November 2021

Rechtbank Amsterdam, ECLI:NL:RBAMS:2021:6433, 11 november 2021

http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2021:6433

Amsterdam District Court, ECLI:NL:RBAMS:2021:6433, 11 November 2021

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 43

http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:GHAMS:2022:2482
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:GHAMS:2022:2483
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2021:6432
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2021:6433


[NL] Court of Appeal upholds public broadcaster’s
editorial freedom to criticise public figures   

Ronan Ó Fathaigh
Institute for Information Law (IViR)

On 19 July 2022, the Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden (Arnhem-Leeuwarden
Court of Appeal) delivered an important judgment, upholding an earlier lower-
court judgment on the media standards applicable to news and opinion websites
operated by public broadcasters (see IRIS 2021-10/21). Notably, the Court upheld
important principles on the freedom of public broadcasters to criticise public
figures, and refused to order a rectification against a public broadcaster sought by
a public figure over various online articles.

The case involved a well-known Dutch activist who campaigned against Covid-19
measures implemented by the Dutch government, and is director of a high-profile
campaign group (“Stichting Viruswaarheid”, “Virus Truth Foundation”) which sued
the Dutch government on a number of occasions over its Covid-19 measures. In
2021, the activist initiated legal proceedings against the public broadcaster BNN-
VARA over its news and opinion website (Joop.nl), in particular over various online
publications describing the activist as a “Corona denier” (“corona-ontkenner”),
“virus madman” (“viruswaanzinnige”), and “cult leader” (“sekteleider”). The
activist claimed that these descriptions, contained in news items on the
broadcaster’s website, were unlawful and sought removal of these terms from
items already published, a ban on the use of the terms in future news items, and
also sought a rectification. Notably, the activist had no issue with these terms
being used in “opinion pieces” or cartoons, but specifically objected to their use in
“news” items.

In October 2021, the Rechtbank Midden-Nederland (District Court of Midden-
Nederland) rejected the activist’s claim, and held that the broadcaster had no
obligation to publish news items objectively or without value judgments, and that
the statements at issue were not unlawful (see IRIS 2021-10/20). The activist
appealed against this judgment, and on 19 July 2022, the Court of Appeal rejected
the appeal. At the outset, the Court of Appeal noted that the case concerned a
clash between fundamental rights, namely the broadcaster’s freedom of
expression under Article 10 of the European Convention of Human Rights (ECHR),
and the claimant’s right to protection of reputation under Article 8 ECHR. The
Court then proceeded to examine the statements at issue. First, the Court
emphasised that the public broadcaster’s freedom of expression also implies
“editorial freedom”, even if it concerns news, and “regardless” of whether the
broadcaster is “subsidised by the government”. Second, the Court held that the
statements at issue were “value judgments”, and would only be unlawful if
lacking a “sufficient factual basis”. In this regard, the Court held that in relation to
(a) “virus madman”, there was a sufficient factual basis, given the link to the
former name of the activist’s organisation (“Virus madness”); (b) “Corona denier”
can be used in the media for not only people who literally deny the existence of

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 44



the corona virus, but also for those who downplay its consequences, such as the
activist; and (c) in relation to  “cult leader”, Joop.nl did not use the qualification as
a factual statement, but as an ironically intended exaggeration and provocation.
Because the activist, as he admitted, has become the face of the protests against
the Covid-19 measures and was seen by some as their hero or icon, and in that
sense as their leader, the Court found the qualification within the “tone” of Joop.nl
“not excessive”.

In conclusion, the Court of Appeal dismissed the claimant’s appeal, holding the
statements at issue were not unlawful, and rejected the claimant’s view that the
broadcaster had conducted a “smear campaign” against him.

Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, ECLI:NL:GHARL:2022:6127, 19 juli
2022 

https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:GHARL:2022:6127

Arnhem-Leeuwarden Court of Appeal, ECLI:NL:GHARL:2022:6127, 19 July 2022

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 45

https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:GHARL:2022:6127


POLAND

[PL] Recommendations of the President of UOKiK
concerning the tagging, by influencers, of advertising
content on social media

Marta Botiuk-Filip

The Office of Competition and Consumer Protection in Poland (UOKiK) has recently
released the long-awaited "Recommendations of the President of UOKiK
concerning the tagging, by influencers, of advertising content on social media".

The proper tagging of sponsored content on social media has raised quite a lot of
questions. So far, the most difficult issues have been drawing the line between
the subjective opinions of social media users and paid communications, as well as
the transparent forms of tagging commercial collaborations. In order to develop
clear guidelines for the correct tagging of content from December 2021 onwards,
there has been extensive consultation on this subject.

The "Recommendations of the President of UOKiK on the tagging, by influencers,
of advertising content on social media"﻿ is a document that has long been awaited,
not only by influencers but also by advertisers, PR agencies and consumers. The
document was developed following several months of joint consultations with
representatives of the influencer marketing industry, as well as in the academic
field.

What do we find in the recommendations?

The proposed recommendations present more than 30 pages of guidelines for
marking advertising content online. The recommendations contain a number of
practical examples and graphical proposals, and have been drawn up to assist
online creators to correctly tag their commercial content.

In this document we find not only important definitions and legal regulations but
also characteristics of individual commercial collaborations and explicitly
indicated ways of tagging commercial content on social media, depending on the
type of collaboration.

Additionally, the recommendations describe a specific form of commercial
content, i.e. self-promotion (advertising one's own brand).

The document also specifies how to correctly tag PR packages received, with
particular attention to whether the gift received is a low-value gift; whether it is
the first time the influencer has received it from a brand; or whether it is another
such gift that influencer intends to share with the online world.

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 46



The recommendations also include a precise definition of what exactly the
tagging of advertisements should look like, proposing two-level tagging. The
UOKiK indicates that influencers should tag advertising material they publish on
their social media channels in a clear, unambiguous manner that is
understandable for all recipients. In addition, the document provides examples of
advertising terms that are not recommended and should be avoided.

As a supplement to the recommendations, UOKiK made available, free of charge,
a special tool that may be relied upon to tag advertisements, self-promoting
materials or gifts on Instagram or Facebook. The tool has the special form of an
AR filter and is now available on UOKiK's Instagram profile, where it can be saved
and used at any time.

Rekomendacje Prezesa UOKiK zostały opublikowane na stronie
internetowej UOKiK i znajdują się pod linkiem

https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=18898

Recommendations of the President of UOKiK on the tagging, by influencers, of
advertising content on social media﻿

https://uokik.gov.pl/news.php?news_id=18900&news_page=1

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 47

https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=18898
https://uokik.gov.pl/news.php?news_id=18900&news_page=1


UKRAINE

[UA] Concept of PSM during wartime adopted
Andrei Richter

Comenius University (Bratislava)

The Supervision Council of the joint stock company the National Public Television
and Radio Broadcasting Company of Ukraine (NSTU) has approved a new edition
of the broadcasting concept for regional branches of the public service
broadcaster. The key revision lies in the need to take account of and adapt the
broadcasting policies in response to the current full-scale war in Ukraine.

The public broadcaster was established by the Statute “On Public Television and
Radio Broadcasting of Ukraine”, which entered into force on 15 May 2014. Civil
society representatives form the majority of the Supervision Council of the
company, and its powers include the approval of its executive structures (see IRIS
2014-6/36). Currently the NSTU has 24 regional branches for all the Ukrainian
provinces.

The updated concept explains the necessity of the changes as a result of the
situation of public service broadcasting after the start of Russian aggression on 24
February 2022. It notes that the regional branch in Lviv became the back-office
for the whole company, while the branch in Transcarpathia became the reserve
broadcasting centre. The NTSU lost the possibility of broadcasting from the
occupied territories of Donbas and Kherson. A number of NSTU staff members
relocated to safer territories. Linear broadcasting of news, initially limited to the
morning and evening hours of the regional branches’ programming, has become
practically round-the-clock. At the same time, the updated concept points out that
with the start of the full-scale aggression the audience has largely shifted to
online sources of news and information, including the online resources of the
NSTU.

In order to sustain the company’s activity, to decentralise it beyond Kyiv so as to
prevent the disruption of PSB in case of direct attacks, to diversify its production
(at risk during the war), and to preserve editorial independence, the
establishment of six decentralised production hubs of the NSTU is envisaged.
These hubs will enable the relocation and bringing together of staff and technical
resources, establish discussion platforms for the local communities, create local
narratives, and counteract stereotypes and stigmatisation, as well as Russian
disinformation. Each hub will be responsible for at least four hours of TV content,
mostly journalist investigations, documentaries, current affairs programmes on
particular provinces and the life of their inhabitants.

The six hubs will work with local independent production companies to outsource
the making of programmes through contests. Each of the regions of Ukraine will
have an annual contest “Create with the PSB” to find the best projects that will be

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 48



funded by the NSTU. “Regional digital teams” will be engaged in the production
and mentoring of content for the websites of the NSTU, and its accounts on
YouTube and social networks.

In view of the fact that a significant part of its traditional audience has moved
abroad, the NSTU notes in the concept its responsibility to establish a platform for
Ukrainians all over the world who wish to follow the Ukrainian agenda.

Концепція регіонального мовлення АТ «НСТУ» на 2022-2025 роки
(нова редакція)

https://corp.suspilne.media/document/1301

Concept of Regional Broadcasting by JSC “NSTU” in 2022-2025 (new edition),
approved at the meeting of the Supervision Council of JSC “NTSU” on 30 August
2022, N 72, published on the official website of the NSTU on 3 October 2022

IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 49

https://corp.suspilne.media/document/1301


IRIS 2022-9

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 50


