
IRIS newsletter

IRIS 2022-7



Publisher:

European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG

Tel. : +33 (0) 3 90 21 60 00
Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int
www.obs.coe.int

Comments and Suggestions to: iris@obs.coe.int

Executive Director: Susanne Nikoltchev

Editorial Board:

Maja Cappello, Editor • Francisco Javier Cabrera Blázquez, Sophie Valais, Julio
Talavera Milla,  Deputy Editors (European Audiovisual Observatory)

Artemiza-Tatiana Chisca, Media Division of the Directorate of Human Rights of the
Council of Europe, Strasbourg (France) • Mark D. Cole, Institute of European
Media Law (EMR), Saarbrücken (Germany) • Bernhard Hofstötter, DG Connect of
the European Commission, Brussels (Belgium) • Tarlach McGonagle, Institute for
Information Law (IViR) at the University of Amsterdam (The Netherlands) • Andrei
Richter, Central European University (Hungary)

Council to the Editorial Board: Amélie Blocman, Legipresse

Documentation/Press Contact: Alison Hindhaugh

Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10

E-mail: alison.hindhaugh@coe.int

Translations:

Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-ordination) • Paul Green •
Marco Polo Sarl • Nathalie Sturlèse •  Brigitte Auel • Erwin Rohwer • Sonja
Schmidt • Ulrike Welsch

Corrections:

Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-ordination) • Sophie
Valais, Francisco Javier Cabrera Blázquez and Julio Talavera Milla • Aurélie
Courtinat • Barbara Grokenberger •  Glenn Ford • Claire Windsor

Web Design:

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



Coordination: Cyril Chaboisseau, European Audiovisual Observatory
ISSN 2078-6158

© 2022﻿ European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

 

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



EDITORIAL
Summer 2022. It should have been the summer of our deliverance from the
COVID pandemic, but not only is this far from becoming a reality, there are other
reasons for discontent. 

Four months have passed, and war is still raging in Ukraine. The sanctions applied
to the Russian audiovisual industry in Europe continue to pile up. The Council of
the European Union has added three further media outlets to the list of Russian
media services prohibited in the EU. The Ukrainian and Moldovan parliaments
have adopted legislation against Russian propaganda, and in Latvia, the National
Electronic Mass Media Council (NEPLP) has blocked 80 Russian TV channels. 

This terrible war also has consequences for the European audiovisual industry.
The Russian decree “on the provisional procedure for the compliance with the
obligations to certain rightsholders” provides instructions related to the way
amongst others foreign rightsholders are entitled to receive debts, penalties, fines
or other payments from Russia for the use of their intellectual property. 

On a less dramatic, but nevertheless important level, the European Commission
has referred five EU member states – Ireland, Romania, Slovakia, Spain and
Czechia – to the Court of Justice of the European Union (CJEU) for failing to
transpose the AVMSD.

This and many other interesting news items await you inside this month’s
newsletter.

More than ever, and despite everything, we wish you a relaxing summer break.  

Stay safe and enjoy your read!  
 
Maja Cappello, editor
European Audiovisual Observatory

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 4



Table of content
COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Oganezova v. Armenia
European Court of Human Rights: Pretorian v. Romania

EUROPEAN UNION
Three additional Russian media outlets added to list of banned media in the EU
Council Implementing Regulation (EU) 2022/994 of 24 June 2022 implementing

Regulation (EU) 2022/879 amending Regulation (EU) No 833/2014 concerning
restrictive measures in view of Russia’s actions destabilising the situation in
Ukraine

Commission refers five member states to the CJEU for failing to transpose
AVMSD

NATIONAL
[AT] Austrian Supreme Court decides whether YouTube is responsible for

content posted online before the implementation of the DSM Directive
[BE] French-speaking public broadcaster’s remit defined for 2023–2027
[DE] State media authorities examine complaints on the protection of minors

from graphic war images
[DE] Frankfurt Appeal Court: RT DE cannot prevent ex-employee publishing

book on its working practices
[DE] Frankfurt Appeal Court refuses to grant injunction against tabloid

newspaper for reporting on Russian TV channel’s spying activities
[FR] ARCOM sanction procedure clarified
[FR] Court rejects politician’s request for reinstatement of Twitter account

suspended because of hate content
[FR] Blocking of streaming sites illegally retransmitting Roland-Garros tennis

matches
[GB] CMS report on influencer culture points to regulatory gaps and calls for

reforms
[GB] High Court decides ‘Shape of You’ composer Ed Sheeran and his co-

songwriters did not deliberately or subconsciously copy the song ‘Oh Why’
[GR] Live dynamic blocking procedure for the protection of broadcaster’s

related rights: an overview of recent cases on sport events in Greece
[IT] AGCOM publishes the final commitments presented by DAZN 
[LV] Extension of the media restrictions on Russian channels
[MD] Audiovisual Code amended to prevent disinformation
[NL] Dutch Media Authority begins the monitoring of popular video-uploaders
[NL] Google not liable for fake advertisements featuring Dutch celebrities
[RU] Restrictions on payments to “unfriendly” rightsholders
[UA] Statute to ban Russian propaganda

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 5



INTERNATIONAL
COUNCIL OF EUROPE
ARMENIA

European Court of Human Rights: Oganezova v.
Armenia

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

The European Court of Human Rights (ECtHR) has delivered a judgment finding
breaches of the European Convention on Human Rights (ECHR) because of lack of
protection against hate speech (see also IRIS 2020-3/21 Beizaras and Levickas v.
Lithuania). The ECtHR found a breach of the prohibition of inhuman or degrading
treatment and discrimination on the basis of sexual orientation because the
Armenian authorities had failed to protect an LGBT-activist from homophobic
arson and online hate speech. The authorities had also failed to carry out an
effective investigation in order to identify the people responsible for the
homophobic hate speech.

The applicant in this case was Ms Armine Oganezova, a well‑known member of
the lesbian, gay, bisexual and transgender (LGBT) community in Armenia. She
was involved in promoting the rights of LGBT people in Armenia and
internationally, and had criticised Armenia’s human rights record on several
occasions. Ms Oganezova also co-owned and managed a bar in the centre of
Yerevan, a place where members of the LGBT community met to socialise.

In August 2011, an interview with Ms Oganezova in which she explained her
participation in a gay pride march in Istanbul was broadcast on an Armenian
television channel. After the interview was broadcast, she became the subject of
an online hate campaign, intimidation and threats on the basis of her sexual
orientation. On two occasions a group of people were loitering around Ms
Oganezova’s bar, harassing and intimidating the people gathered in the club.  A
few days later, an arson attack was carried out on the club. The fire was stopped
by the fire brigade, but the interior of the club was badly damaged. An online
group called “No to homosexuality” was created on Facebook and pictures of Ms
Oganezova and several LGBT rights activists were posted online. A stream of
insulting and threatening messages was posted against members of the LGBT
community. In response, Ms Oganezova gave a television interview in which she
discussed the arson attack and the homophobic attitude towards the LGBT
community. Following the interview, a significant number of threats and
homophobic comments addressed to her personally were posted mainly on
Facebook and YouTube. In particular, the posts on Facebook included comments

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 6



that the applicant “should die”, “should be burnt”, or should be “put in an electric
chair”. The comments posted on YouTube under a video concerning the arson
attack, contained severely abusive language, stating that LGBT persons “should
get out of this city, Armenia is for Armenians not sluts”. Ms Oganezova continued
being harassed in the following days and she was subjected to homophobic abuse
and threats online. Ms Oganezova submitted material printed out from various
web pages which contained the relevant homophobic comments to the police,
fand requested that the necessary steps were taken to identify the perpetrators of
the arson and the authors of the online hate speech. However, apart from the
criminal prosecution (without final punishment) of two people responsible for the
arson attack, no criminal investigation was initiated in order to identify and
prosecute the authors of the homophobic online hate speech. In contrast, the hate
crimes against Ms Oganezova and the LGBT-community were openly condoned by
some politicians and members of parliament, while also some police officers
seemed to support the perpetrators’ motives for the hate crimes. In June 2012, Ms
Oganezova left Armenia for Sweden. She applied for asylum on the basis of
persecution due to her sexual orientation. Her decision to leave Armenia was
motivated by the constant threats that she was receiving online, combined with
the lack of protection by the authorities she had experienced.

Before the ECtHR, Ms Oganezova complained under Articles 3 (prohibition of
inhuman or degrading treatment), 8 (right to privacy), 13 (right to an effective
remedy) and 14 ECHR (prohibition of discrimination) about the State authorities’
failure to protect her from attacks and abuse by private individuals motivated by
prejudice towards homosexuals and to investigate effectively the hate crimes,
including the abuse and humiliation to which she had been subjected. She further
complained, under the same provisions, about the lack of an adequate legislative
framework to combat hate crimes directed against the LGBT minority.

The ECtHR first reiterated that treatment which humiliates or debases an
individual, either in the eyes of others or in those of the victim, showing a lack of
respect for or diminishing his or her human dignity, or arouses feelings of fear,
anguish or inferiority capable of breaking an individual’s moral and physical
resistance, may be characterised as degrading and also fall within the prohibition
set forth in Article 3 ECHR. The ECtHR further noted that the aim of the attacks,
including the arson and the online hate speech, was evidently to frighten Ms
Oganezova  so that she would desist from her public expression of support for the
LGBT community. Her emotional distress must have been further exacerbated by
the fact that the police had failed to react properly and in a timely manner.
Considering the background of the continuous harassment and the prevailing
negative attitude towards the members of the LGBT community in Armenia, the
ECtHR found that the situation in which Ms Oganezova found herself as a result of
the arson attack and the subsequent (online) attacks on her person motivated by
homophobic hatred must necessarily have aroused in her feelings of fear, anguish
and insecurity which were not compatible with respect for her human dignity and,
therefore, reached the threshold of severity within the meaning of Article 3 ECHR
in conjunction with Article 14.

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 7



In particular, in relation to the highly abusive online hate speech, the ECtHR
observed that Ms Oganezova had submitted the evidence in her possession,
including screenshots from the relevant web pages which contained homophobic
comments, to the police. However, there was nothing in the material before the
ECtHR to suggest that there had been any meaningful follow-up on the
matter. While being careful not to hold that each and every utterance of hate
speech must, as such, attract criminal prosecution and criminal sanctions, the
ECtHR emphasised that comments that amount to hate speech and incitement to
violence, and were thus clearly unlawful on their face, may in principle require the
States to take certain positive measures. It had likewise held that inciting hatred
does not necessarily entail a call for an act of violence or other criminal acts.
Attacks on people committed by insulting, holding up to ridicule or slandering
specific groups of the population can be sufficient for the authorities to favour
combating hate speech in the face of freedom of expression exercised in an
irresponsible manner. The ECtHR also referred to its earlier case law in which it
held that where acts that constitute serious offences are directed against a
person’s physical or mental integrity, only efficient criminal-law mechanisms can
ensure adequate protection and serve as a deterrent factor (see IRIS 2020-3/21).
Having regard to the acts of violence, including the arson attack, the authorities
should have taken the hateful comments posted on social-media platforms all the
more seriously. Instead, parliamentarians and high-ranking politicians themselves
made intolerant statements by publicly endorsing the actions of the perpetrators.
Lastly, the ECtHR took note of the evolution of domestic law, which since 2020
has prohibited hate speech in Article 226.2 of the Criminal Code. The ECtHR
observed however that sexual orientation and gender identity are still not
included in the characteristics of victims of the offence of hate speech despite the
recommendations of the relevant international bodies in that respect. The ECtHR
therefore found that the authorities had failed to respond adequately to the
homophobic hate speech of which Ms Oganezova had been a direct target
because of her sexual orientation. It concluded that the Armenian authorities had
failed to offer adequate protection to Ms Oganezova from homophobic attacks
and hate speech and to conduct a proper investigation into the hate-motivated
ill‑treatment against her including the arson attack on the club and the
subsequent homophobic attacks. There had accordingly been a violation of Article
3 ECHR taken in conjunction with Article 14. The ECtHR found that this meant that
it did need not need to examine the allegations made under Article 8 ECHR taken
in conjunction with Article 14, or under Article 13 ECHR.﻿

Judgment by the European Court of Human Rights, Fourth Section, in the
case of Oganezova v. Armenia, Application nos. 71367/12 and 72961/12,
17 May 2022

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-217250

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 8

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-217250


ROMANIA

European Court of Human Rights: Pretorian v. Romania

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

The European Court of Human Rights (ECtHR) has found no violation of Article 10
(freedom of expression) of the European Convention on Human Rights (ECHR) in a
case concerning a civil judgment against an editor-in chief, for publishing articles,
in both the printed version and the online edition of a weekly magazine, in which
he defamed a politician. The ECtHR found that the domestic courts had correctly
applied the criteria in balancing the rights of privacy and reputation under Article
8 and the right to freedom of expression under Article 10 ECHR. In particular, the
ECtHR referred to the fact that the two articles at issue had contained serious
allegations damaging the right of privacy and the reputation of the politician,
without a factual basis. Further, some of the insulting and denigrating statements
about the politician had been based solely on rumours, while the impact of the
groundless allegations had been amplified due to the online availability of the
articles, accessible by search engines.

The applicant in the case was Cosmin-Adrian Pretorian, the editor-in-chief of the
regional weekly newspaper, Indiscret în Oltenia. In 2014, the newspaper published
an article about H.B., a former member of Parliament and the former chairman of
the local branch of the Liberal Party. In a subsequent edition, the regional
magazine published H.B.'s letter of reply, accompanied by a second article written
by Mr. Pretorian. The article had a satirical character and contained a series of
insulting statements about the politician, including some sexual insinuations and
allegations of H.B.’s supposed alcohol abuse. H.B. brought civil defamation
proceedings in the Craiova District Court. The court partly upheld H.B.’s action
and ordered Mr Pretorian to pay him RON 15,000 (approximately EUR 3,200) in
compensation for non-pecuniary damage. It also ordered the publication of the
decision in the weekly newspaper concerned. Mr Pretorian’s appeal was
dismissed.

Relying on Article 10 ECHR, Mr Pretorian lodged an application with the ECtHR,
alleging that that, in finding against him, the domestic courts had violated his
right to freedom of expression. The ECtHR observed that, having regard to the
virulent criticisms levelled against H.B., the attack on him had reached the
threshold of severity triggering the application of Article 8 ECHR. It considered
that the District Court had weighed up the competing interests at stake, referring
to the Court’s case-law. On that basis the District Court had found in favour of
H.B. on the grounds that some of the remarks contained in the articles had been
insulting and excessive and had interfered with H.B.’s private life, and damaged
his honour and reputation. Those findings had been upheld by the Appeal Court.

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 9



The ECtHR noted that the two articles concerned a matter of general interest,
namely the exercise of public office by H.B., who was a well-known public figure in
local politics. The nature of the remarks in both articles were value judgments
formulated in vulgar language, and did not amount to opinions expressed in good
faith on H.B.’s moral and professional qualities. The ECtHR acknowledged that
some of the language used in the articles could claim to be satirical in style, but it
saw no reason to disagree with the decisions of the domestic courts finding that
some of the remarks, and in particular the sexual references and comments, had
been insulting and excessive. Furthermore, the ECtHR noted that Mr Pretorian had
spread a rumour concerning H.B.’s supposed fondness for alcohol, without
verifying the facts. The ECtHR held that a rumour of that kind could not constitute
a factual basis for the serious and stigmatising accusations made against H.B. The
ECtHR also held that the penalty imposed was relatively mild and did not have a
genuinely chilling effect on the exercise of Mr Pretorian’s freedom. The ECtHR
found that the domestic courts had weighed up the competing rights and had
referred to the criteria established in the Court’s case-law. The ECtHR observed in
particular the serious impact of the insulting allegations on the private and
professional life of H.B. because the articles were also accessible on the Internet.
The ECtHR referred to its Grand Chamber judgment in Delfi AS v. Estonia in which
it stated that “the risk of harm posed by content and communications on the
Internet to the exercise and enjoyment of human rights and freedoms, particularly
the right to respect for private life, is certainly higher than that posed by the
press” (see also IRIS 2015-7/1) and to its judgment in M.L. and W.W. v. Germany
in which it considered the amplifying impact on the right of privacy “on account of
the important role of search engines” (IRIS 2018-8/1). Therefore the ECtHR
accepted that the penalty imposed on Mr Pretorian had been necessary in a
democratic society and that there was a reasonable relationship of proportionality
between that penalty and the legitimate aim pursued. The ECtHR unanimously
reached the conclusion that there has been no violation of Article 10 ECHR.

Arrêt de la Cour européenne des droits de l'homme, quatrième section,
rendu le 24 mai 2022 dans l’affaire Pretorian c. Roumanie, requête
n° 45014/16  

Judgment by the European Court of Human Rights, Fourth Section, in the case of
Pretorian v. Romania, Application no. 45014/16, 24 May 2022

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-217389

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 10

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-217389


EUROPEAN UNION

EU: COUNCIL OF THE EU

Council Implementing Regulation (EU) 2022/994 of 24
June 2022 implementing Regulation (EU) 2022/879
amending Regulation (EU) No 833/2014 concerning
restrictive measures in view of Russia’s actions
destabilising the situation in Ukraine

Justine Radel-Cormann
European Audiovisual Observatory

On 24 June 2022, the Council of the European Union adopted the Implementing
Regulation 2022/994, officially banning, as of 25 June 2022, Rossiya RTR/RTR
Planeta, Rossiya 24/Russia 24, and TV Centre International, as provided by Article
2f of Regulation (EU) 833/2014 “concerning restrictive measures in view of
Russia's actions destabilising the situation in Ukraine”.  

This Implementing Regulation 2022/994 follows the adoption of the Council
Regulation (EU) 2022/879 of 3 June 2022 (see IRIS 2022-7/7 in this issue), adding
the three media outlets in the Annex XV of Regulation (EU) 833/2014. 

They can no longer broadcast content to the European Union nor execute
broadcasting licence or authorisation, transmission and distribution arrangements
they may have had within the territory of the European Union. 

The 2022/994 Implementing Regulation did not need the approval of other EU
institutions and entered into force on 25 June 2022.

Council Implementing Regulation (EU) 2022/994 of 24 June 2022

https://eur-lex.europa.eu/legal-
content/EN/TXT/?qid=1656133416990&uri=CELEX%3A32022R0994

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 11

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1656133416990&uri=CELEX:32022R0994
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1656133416990&uri=CELEX:32022R0994


EU: COUNCIL OF THE EU

Three additional Russian media outlets added to list of
banned media in the EU

Ronan Ó Fathaigh
Institute for Information Law (IViR)

On 6 June 2022, the Council of the European Union adopted a Decision and
Regulation, which added three further media outlets to the list of Russian media
outlets prohibited in the EU under an earlier Decision and Regulation adopted in
March 2022, following Russia’s invasion of Ukraine (see IRIS 2022-3/6).

The media outlets added to the list are Rossiya RTR/RTR Planeta, Rossiya
24/Russia 24, and TV Centre International. RT- Russia Today English, RT- Russia
Today UK, RT - Russia Today Germany, RT - Russia Today France, RT- Russia
Today Spanish, and Sputnik are the media outlets which had been banned under
the earlier March 2022 Decision and Regulation. Further, under the new
Regulation, and new Decision, it is prohibited to “advertise products or services in
any content produced or broadcast by the legal persons, entities or bodies” on
the banned media list. Quite importantly, under Article 1(21) of the new Decision,
and Article 1(14) of the new Regulation, this ban does not come into effect until
25 June 2022, provided that the Council, “having examined the respective cases,
so decides by implementing act”.

Notably, under the earlier March 2022 Decision and Regulation, it was prohibited
for “operators to broadcast or to enable, facilitate or otherwise contribute to
broadcast, any content by the legal persons, entities or bodies [on the banned
media list], including through transmission or distribution by any means such as
cable, satellite, IP-TV, internet service providers, internet video-sharing platforms
or applications, whether new or pre-installed.” Further, any “broadcasting licence
or authorisation, transmission and distribution arrangement with the legal
persons, entities or bodies” [on the banned media list] was suspended. While it
was also prohibited to “participate, knowingly and intentionally, in activities the
object or effect of which is to circumvent prohibitions”, including “by acting as a
substitute for natural or legal persons, entities or bodies” on the banned media
list. As such, these prohibitions will apply to Rossiya RTR/RTR Planeta, Rossiya
24/Russia 24, and TV Centre International from 25 June 2022, provided that the
Council, “having examined the respective cases, so decides by implementing
act”.

Finally, Recital 7 of the new Decision states that the new measures “should be
maintained until the aggression against Ukraine is put to an end, and until the
Russian Federation, and its associated media outlets, cease to conduct
propaganda actions against the Union and its Member States”. Recital 13 states
that the new measures “do not prevent the media outlets and their staff from
carrying out activities in the Union other than broadcasting, such as research and
interviews”.

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 12



Council Regulation (EU) 2022/879 of 3 June 2022 amending Regulation
(EU) No 833/2014 concerning restrictive measures in view of Russia’s
actions destabilising the situation in Ukraine

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32022R0879

Council Decision (CFSP) 2022/884 of 3 June 2022 amending Decision
2014/512/CFSP concerning restrictive measures in view of Russia’s
actions destabilising the situation in Ukraine

https://eur-lex.europa.eu/legal-
content/EN/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.L_.2022.153.01.0128.01.ENG&toc=OJ%3AL%3A
2022%3A153%3ATOC

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 13

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32022R0879
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv:OJ.L_.2022.153.01.0128.01.ENG&toc=OJ:L:2022:153:TOC
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv:OJ.L_.2022.153.01.0128.01.ENG&toc=OJ:L:2022:153:TOC
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv:OJ.L_.2022.153.01.0128.01.ENG&toc=OJ:L:2022:153:TOC


EU: EUROPEAN COMMISSION

Commission refers five member states to the CJEU for
failing to transpose AVMSD

Christina Etteldorf
Institute of European Media Law

On 19 May 2022, the European Commission referred five EU member states –
Ireland, Romania, Slovakia, Spain and Czechia – to the Court of Justice of the
European Union (CJEU). The referral was based on Article 258 of the Treaty on the
Functioning of the European Union (TFEU), under which, if a member state fails to
fulfil an obligation under the Treaties and does not comply with a reasoned
opinion delivered by the Commission within a set period, the Commission may
bring the matter before the CJEU. This particular case concerns the member
states’ failure to fully transpose the Audiovisual Media Services Directive (AVMSD)
in the version adopted under Directive (EU) 2018/1808 in December 2018, whose
provisions were meant to be transposed into national law by 19 September 2020.
The Commission also called on the CJEU to impose financial sanctions on the
member states concerned (Article 260(3) TFEU).

In November 2020, shortly after the transposition deadline, the Commission had
sent letters of formal notice to 23 member states which had failed to adopt the
relevant national rules required under Directive (EU) 2018/1808. Around a year
later, the matter had been escalated a step further when the Commission sent
reasoned opinions to nine member states that had still not transposed or
communicated suitable measures implementing the AVMSD to the Commission.
Whereas Estonia, Croatia, Cyprus and Slovenia had responded by taking
measures within the period laid down, the other five member states had not. In
particular, they had failed to implement the provisions of Directive (EU)
2018/1808 designed to create a level playing field by partially harmonising the
legal framework for different types of service (television, VOD services and video-
sharing platforms), guarantee the independence of national media regulators,
require on-demand catalogues to include a quota of European works, and improve
the protection of children and consumers in general against certain harmful
content and in the field of commercial communication. The latter provisions also
cover video-sharing platforms in particular, which were brought under the scope
of the AVMSD for the first time by the recent reforms. In this context, the
proceedings against Ireland, in particular, will carry great significance beyond the
member state itself and will be closely scrutinised, since the largest EU-wide
video-sharing platform providers, including YouTube, have their European
headquarters in Ireland and therefore come under Irish jurisdiction. In accordance
with the country-of-origin principle enshrined in the AVMSD, the legal framework
applicable to these platforms would therefore (initially) be laid down in Irish law,
while the Irish regulator would become a central point of contact for supervisory
and law enforcement matters. However, since Ireland has yet to transpose the

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 14



relevant provisions, such rules are not currently in place.

Press release of the European Commission

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_22_2707

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 15

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_22_2707


NATIONAL
AUSTRIA

[AT] Austrian Supreme Court decides whether YouTube
is responsible for content posted online before the
implementation of the DSM Directive

Harald Karl
PEPELNIK & KARL Attorneys at law

In principle, the operator of a video-sharing platform or a file-hosting and sharing
platform (in this case, YouTube) does not make a “communication to the public”
of content that users illegally make available to the public. The Austrian Oberste
Gerichtshof (Supreme Court – OGH) concluded that this was the case, at least
prior to the implementation of Directive (EU) 2019/790 of 17 April 2019 on
copyright and related rights in the Digital Single Market and amending Directives
96/9/EC and 2001/29/EC (DSM Directive).

In a decision published on 17 September 2021, the OGH considered whether
YouTube was responsible for content published on its platform by users and
whether its use of such content was subject to copyright law (“communication to
the public”). It examined the legal situation prior to Austria’s belated
implementation of the DSM Directive on 1 January 2022.

The OGH had initially suspended the proceedings pending a decision of the CJEU
following a request from the German Bundesgerichtshof (Federal Supreme Court –
BGH) for a preliminary ruling in the joined cases C-682/18 and C-683/18.

The key question in the proceedings was whether YouTube was responsible for a
“communication to the public” within the meaning of Article 3(1) of Directive
2001/29/EC (or Article 18a of the Austrian Copyright Act – UrhG) if it provided
access to unlawful content uploaded by users.

The OGH decided that, in the case at hand, a “communication to the public” had
not taken place because YouTube had not played an active role in giving the
public access to content that infringed copyright and because videos, about which
complaints were lodged, were always removed as soon as YouTube was made
aware of copyright infringements.

In its decision, the CJEU ruled that although the platform operator played a central
role in making available user-uploaded content, this alone was not sufficient to
constitute “communication to the public”. Rather, other criteria had to be taken
into account, in particular whether the operator had acted deliberately. Relevant
factors included the circumstance that such an operator, despite the fact that it
knew or ought to know, in a general sense, that users of its platform were making

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 16



protected content available to the public illegally via its platform, refrained from
putting in place the appropriate technological measures that could be expected
from a reasonably diligent operator in its situation in order to counter credibly and
effectively copyright infringements on that platform. Also, the circumstance that
that operator participated in selecting protected content illegally communicated
to the public, that it provided tools on its platform specifically intended for the
illegal sharing of such content, or that it knowingly promoted such sharing, which
could be attested by the fact that the operator had adopted a financial model that
encouraged users of its platform illegally to communicate protected content to
the public via that platform. The mere fact that the operator knew, in a general
sense, that protected content was made available illegally on its platform was not
sufficient ground to conclude that it intervened with the purpose of giving Internet
users access to that content. The situation was, however, different where that
operator, despite having been warned by the rightholder that protected content
was being communicated illegally to the public via its platform, refrained from
expeditiously taking the measures necessary to make that content inaccessible.
The fact that YouTube was trying to make a profit was irrelevant.

 

When examining these criteria, it must be taken into account that YouTube did
not create or select the uploaded content, and did not view or monitor it before it
was uploaded. It also informed its users, both in its terms of service and every
time a file was uploaded, that it was forbidden to post protected content in breach
of copyright, and blocked accounts in the event of repeated infringements. The
technological measures in place (notification button, reporting procedure) showed
that the operator was credibly and effectively countering copyright infringements.
Its ranking system was not intended to facilitate the illegal sharing of content. It
did not appear that the purpose or principal use of YouTube was the illegal
sharing of protected content. Based on these CJEU findings, the OGH concluded
that YouTube was not responsible for a “communication to the public” and
therefore had not breached Article 18a UrhG.

Insofar as the first defendant was considered to be responsible for content
uploaded by its users and therefore unable to rely on the exemption from liability
contained in Article 14(1) of Directive 2000/31/EC (Article 16 of the Austrian E-
Commerce-Gesetz (E-Commerce Act) [exemption from liability for storage of third-
party content]) with regard to third-party infringements, the OGH referred to the
CJEU’s ruling that an operator was only excluded from the exemption from liability
if it had knowledge of or awareness of specific illegal acts committed by its users
relating to protected content uploaded to its platform.

The fact that the law had since become stricter (with the use of upload filters
required under Article 17 of the DSM Directive) was immaterial because a parallel
examination needed to be carried out. Injunctive relief would therefore only be
granted if the conduct complained of infringed both the old and the new law. That
being said, the directive had still not been transposed in Austria.

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 17



However, the provisions of the DSM Directive entered into force in Austria on 1
January 2022. Large online platforms such as YouTube are now, therefore,
responsible for illegally uploaded content.

OGH 4 Ob 132/21x, 17.09.2021

https://www.ris.bka.gv.at/Dokumente/Justiz/JJT_20210917_OGH0002_0040OB00132_
21X0000_000/JJT_20210917_OGH0002_0040OB00132_21X0000_000.pdf

Austrian Supreme Court, 4 Ob 132/21x, 17 September 2021

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 18

https://www.ris.bka.gv.at/Dokumente/Justiz/JJT_20210917_OGH0002_0040OB00132_21X0000_000/JJT_20210917_OGH0002_0040OB00132_21X0000_000.pdf
https://www.ris.bka.gv.at/Dokumente/Justiz/JJT_20210917_OGH0002_0040OB00132_21X0000_000/JJT_20210917_OGH0002_0040OB00132_21X0000_000.pdf


BELGIUM

[BE] French-speaking public broadcaster’s remit defined
for 2023–2027

Agata Witkowska
Patpol

Every three to six years, the Belgian French-language public broadcasting body
(RTBF) negotiates a so-called “management contract” (equivalent to the
“contracts of aims and means” in France) with the government of the French-
speaking community of Belgium. This contract lays down, on the one hand,
RTBF’s public service obligations and, on the other, the financial resources and
frequencies allocated to it by the government for the duration of the contract.

The next management contract, which will cover the period from 2023 until 2027,
is currently being negotiated. As part of this process, the government of the
French-speaking community issued a detailed “notice of intent” in February 2022,
proposing a number of obligations that RTBF would have to meet. The parliament
of the French-speaking community was then required to conduct a broad
consultation of stakeholders and experts from the audiovisual and cultural
sectors, which took place in May and June 2022. In particular, the Conseil
Supérieur de l’Audiovisuel Belge (the regulatory body for the audiovisual sector in
the French-speaking community – CSA) was asked for its views on 10 May 2022.
Once the hearings are complete, the parliament will issue an opinion on the
government’s notice of intent. This opinion will include recommendations that the
government will need to take into account in its negotiations with RTBF.

As part of the consultation, the CSA published a report on RTBF’s public service
remit, including a review of the previous management contract. It also set out
various issues that, in the CSA’s opinion, should be taken into account in the next
management contract.

The report paints a picture of a company whose broad range of activities ensures
it plays a key role in French-speaking Belgium. RTBF runs four linear television
channels (one of which is a televised version of a radio station), six main radio
stations, several additional or event-based radio stations, and Internet radio
stations. It has also built an online media library called Auvio, where television
programmes broadcast by RTBF and some other channels (including private
channels) are available on demand to users who have created their own account
on the platform. Auvio is generally free to use, although advertising is shown
during the videos and there is a subscription-based section. It also uses
recommendation algorithms.

The CSA proposes that Auvio’s new role as a distributor of third-party audiovisual
media services should be discussed. It might be necessary to adapt current

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 19



legislation to take this into account. The role played by recommendation
algorithms in enabling Auvio users to find audiovisual content in the public
interest should also be examined. The CSA also questions the monetisation of
personal data gathered from Auvio users and calls for greater transparency with
regard to its users. The CSA believes a democratic debate should be encouraged,
focusing in particular on the characteristics of a modern-day “public service
algorithm”. Finally, it suggests reducing the volume of advertising on Auvio, for
example by prohibiting commercial breaks during news bulletins at RTBF’s
request.

As regards content, the CSA believes that RTBF should broadcast cultural
programmes at peak viewing times and on its main linear channels. Certain
content (such as children’s programmes and programmes accessible to people
with sensory disabilities) should not be limited to online distribution via Auvio.

The CSA also proposes that the concept of RTBF’s own productions should be
limited in order to exclude repeats and televised radio, for example. RTBF meets
its current quotas for European television programmes (currently 60%) and, on its
radio stations, for musical works in the French language or originating in French-
speaking Belgium. The CSA believes these quotas could therefore be increased. In
the same way, it thinks RTBF should invest more in coproductions with
independent producers and strengthen its web-based activities. The CSA also
notes that RTBF’s provision of online editorial information is currently being
questioned, with press publishers complaining of unfair competition.

Finally, the CSA suggests that the prior assessment of new audiovisual services or
of changes to existing audiovisual services should be more efficient. It supports
new initiatives aimed at increasing equality between women and men, and would
like RTBF to send it a detailed annual report on its use of public money, broken
down into its individual public service obligations.

Conseil supérieur de l’audiovisuel de la Communauté française de
Belgique (CSA), Bilan du contrat de gestion de la RTBF 2019-2022

https://www.csa.be/rtbf-2023/

Regulatory authority for the audiovisual sector of the French-speaking Community
of Belgium (CSA), review of the RTBF's management contract 2019–2022

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 20

https://www.csa.be/rtbf-2023/


GERMANY

[DE] Frankfurt Appeal Court refuses to grant injunction
against tabloid newspaper for reporting on Russian TV
channel’s spying activities

Christina Etteldorf
Institute of European Media Law

In a decision of 28 April 2022, the Oberlandesgericht Frankfurt am Main (Frankfurt
am Main Appeal Court – OLG) rejected a complaint lodged by the provider of the
German language version of the Russian TV broadcaster RT (RT DE) about an
article published in the Bild newspaper. In particular, the article had alleged that
the broadcaster had been involved in Russian spying activities linked to the
poisoning of Alexei Navalny. In view of the overall context of the Bild article, the
OLG considered the allegation to be an admissible expression of opinion.

The disputed article was published in Bild on 9 March 2021 under the headline
“Kremlin TV reporter admits: I was told to spy on Navalny”. The article alleged,
among other things, that under orders from Vladimir Putin, Russian anti-
corruption activist Alexei Navalny had been spied on while undergoing treatment
at the Charité hospital in Berlin, and that the broadcaster RT DE had been
involved. Stating that “They are also involved in spying activities on German soil”,
Bild quoted a former employee of RT DE, who had been interviewed for the
article. On the grounds that its privacy rights had been violated, RT DE applied for
an injunction against this and other statements, which it claimed had created the
impression that it was a spying tool for the Russian government. However, the
Landgericht Frankfurt am Main (Frankfurt am Main District Court) rejected all
aspects of the application, apart from a complaint about one single statement.
The appeal immediately lodged against this decision has now also been largely
dismissed by the OLG. The court ruled, in particular, that the allegation that RT DE
had been involved in spying activities on German soil had not unlawfully infringed
the broadcaster’s privacy rights, but had been an admissible expression of
opinion. The overall context of the Bild article needed to be taken into account:
the average reader would take the article to mean that RT DE had helped to spy
on Navalny while he was in the Charité hospital in Berlin. However, the main focus
of the article was not on specific facts, of which there was hard evidence and
which would have needed to be weighed differently in the injunction procedure.
When false allegations were published, the fundamental rights of the people
reported on often took precedence. In this case, however, the evaluative nature of
the statements was paramount, so they needed to be carefully weighed against
the interests of RT DE. In this context, the OLG concluded that, although the
statements certainly infringed on the company’s honour and social reputation,
they were justified by the predominant need to protect freedom of communication
and freedom of the press. In particular, the article contributed to a debate of
considerable public interest, so it was likely that the constitutionally protected
rights of the press would take precedence. The only circumstances in which this

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 21



would not be the case would be if there had been no evidence at all and if the
allegation of spying activities had been made out of thin air. In the current case,
however, the report had been backed up with evidence. In particular, based on
the interview with the former RT DE employee, Bild had reported on chat posts,
instructions given to employees, and other statements. The only element of the
injunction application that was upheld by the OLG concerned false information
about the number of participants in a chat.

Pressemitteilung Nr. 36/2022 des OLG Frankfurt

https://ordentliche-gerichtsbarkeit.hessen.de/pressemitteilungen/kein-
unterlassungsanspruch-gegen-boulevardzeitung-wegen-%C3%A4u%C3%9Ferung-
zu-spionage

Frankfurt am Main Appeal Court, press release no. 36/2022

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 22

https://ordentliche-gerichtsbarkeit.hessen.de/pressemitteilungen/kein-unterlassungsanspruch-gegen-boulevardzeitung-wegen-äußerung-zu-spionage
https://ordentliche-gerichtsbarkeit.hessen.de/pressemitteilungen/kein-unterlassungsanspruch-gegen-boulevardzeitung-wegen-äußerung-zu-spionage
https://ordentliche-gerichtsbarkeit.hessen.de/pressemitteilungen/kein-unterlassungsanspruch-gegen-boulevardzeitung-wegen-äußerung-zu-spionage


[DE] Frankfurt Appeal Court: RT DE cannot prevent ex-
employee publishing book on its working practices

Christina Etteldorf
Institute of European Media Law

In interim rulings issued on 19 May 2022, the Oberlandesgericht Frankfurt am
Main (Frankfurt am Main Appeal Court – OLG) rejected two appeals lodged by the
provider of the German language version of the Russian TV broadcaster RT (RT
DE), seeking a ban on the publication of the first and second editions of a book by
a former RT DE employee acting as a whistle-blower. In the book, the author
deals, in particular, with the broadcaster’s alleged involvement in undercover
investigations by the Russian government in relation to the opposition leader
Alexei Navalny and is critical of RT DE’s working methods from an employee’s
perspective. The court decided that he was entitled to publish the book under the
freedom of expression and information.

Between 2018 and 2020, the defendant had worked as a reporter for RT DE,
initially on a freelance basis and later as an employee. In early 2021, he published
a book on the Internet, criticising the broadcaster’s work, political orientation and
specific journalistic activities, as well as individual RT DE employees. He
described, inter alia, a “special mission” he had been given by the broadcaster
while Navalny had been receiving medical treatment at the Charité hospital in
Berlin, after a failed attempt to poison him. RT DE wanted to ban the publication
of the entire first and second editions of the book, or at least of individual
statements, images and screenshots of employees’ chat histories, claiming that
its privacy rights had been breached. The Landgericht Frankfurt am Main
(Frankfurt am Main District Court), hearing the initial case under summary
proceedings, prohibited the ex-employee from repeating individual statements
that it considered to be unproven factual assertions. However, it decided that the
publication of the vast majority of the disputed statements and images, or even of
the entire book, should not be prohibited because, as opinions expressed by the
author, they were protected under the freedom of expression. The Frankfurt
Appeal Court agreed. It rejected the idea of banning the publication of the whole
book, as well as 63 individual statements, with reference to various
considerations linked to employment contracts and copyright (which also did not
support RT DE’s case), as well as the substantial public interest in the reporting of
these matters. It was particularly important to inform the German public that a
German media company with close business connections to Russia may have
been involved in undercover investigations relating to a critic of the Russian
government. It was true that the allegations, which included criticism of the
company’s organisation, might have infringed on the broadcaster’s privacy rights.
However, such an infringement was outweighed by the author’s freedom of
expression and the public’s right to freedom of information. Although the book
was highly critical of the lack of professional competence of the broadcaster’s
employees, their political affiliation to extreme right- or left-wing groups in
Germany and abroad, and so-called “Corona deniers”, the broadcaster had to
accept this as an admissible use of freedom of expression in the general context.

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 23



The OLG Frankfurt also rejected the broadcaster’s claim to an overriding right to
confidentiality in so far as its former employee had been expressing his view,
based on his own personal experience, that he had participated in investigations
in the Navalny case on behalf of the Russian state.

Pressemitteilung Nr. 41/2022 des OLG Frankfurt

https://ordentliche-
gerichtsbarkeit.hessen.de/pressemitteilungen/deutschsprachiges-
tochterunternehmen-eines-russischen-medienkonzerns-kann

Frankfurt am Main Appeal Court, press release no. 41/2022

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 24

https://ordentliche-gerichtsbarkeit.hessen.de/pressemitteilungen/deutschsprachiges-tochterunternehmen-eines-russischen-medienkonzerns-kann
https://ordentliche-gerichtsbarkeit.hessen.de/pressemitteilungen/deutschsprachiges-tochterunternehmen-eines-russischen-medienkonzerns-kann
https://ordentliche-gerichtsbarkeit.hessen.de/pressemitteilungen/deutschsprachiges-tochterunternehmen-eines-russischen-medienkonzerns-kann


[DE] State media authorities examine complaints on the
protection of minors from graphic war images

Christina Etteldorf
Institute of European Media Law

According to a press release published on 7 April 2022 by the Kommission für
Jugendmedienschutz (Commission for the Protection of Minors in the Media – KJM),
the German state media authorities’ central supervisory body for the protection of
minors in private broadcasting and telemedia, the state media authorities had
received numerous reports of violations of human dignity and of rules on the
protection of minors in the media in relation to the war in Ukraine. The KJM was
especially concerned about the effects that brutal images of war could have on
the development of children and young people. These complaints and reports
were being examined by the KJM.

How to reconcile the public interest in reporting on the war in Ukraine, which can
sometimes include highly detailed descriptions and images of atrocities and war
crimes, with the need to protect young people, is currently being debated in many
EU member states and beyond. Although, under German legislation, the
unconditional protection of human dignity is a boundary that written and
photographic reporting may never cross, the depiction of real-life violence and
other atrocities, even those that do not reach this boundary, can, in some cases,
seriously harm the mental development of minors. The problem is exacerbated by
the fact that such material, which can have informational value for adult
audiences, is mainly found online, where it is difficult to make it accessible only to
those mature enough to process it.

According to the KJM, many German media outlets were reporting on current
events very responsibly and meeting their legal obligation to protect young
people. However, in a number of cases brought to its attention, the KJM suspected
that human dignity had been violated. In Germany, television and radio content is
illegal if it violates human dignity, “especially by presenting persons who are
dying or who are, or were, exposed to serious physical or mental suffering, while
reporting actual facts without any justified public interest in such form of
presentation, or reporting, being given” (Article 4(1)(8) of the
Jugendmedienschutz-Staatsvertrag (Interstate Treaty on the Protection of Minors
in the Media – JMStV)). The KJM was therefore examining whether there remained
a justified public interest to publish certain graphic images of war or whether they
should not be shown by broadcasters and telemedia providers in order to
effectively protect young people.

In its press release concerning the examination of complaints it had received, the
KJM also expressly appealed to media providers to take the protection of children
and young people into account in their reporting and to shield minors from
graphic images, especially of dead bodies. It also reminded readers that they
could submit complaints (including online) to the state media authorities if they
discovered graphic images of war-related atrocities that went beyond what was

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 25



necessary for reporting purposes.

Pressemitteilung der KJM Nr. 08/2022

https://www.die-
medienanstalten.de/service/pressemitteilungen/meldung?tx_news_pi1%5Bnews%5
D=5025&cHash=c88aa0a5bc951b35eb01b5a4ea2c0b24

Commission for the Protection of Minors in the Media, press release no. 08/2022

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 26

https://www.die-medienanstalten.de/service/pressemitteilungen/meldung?tx_news_pi1[news]=5025&cHash=c88aa0a5bc951b35eb01b5a4ea2c0b24
https://www.die-medienanstalten.de/service/pressemitteilungen/meldung?tx_news_pi1[news]=5025&cHash=c88aa0a5bc951b35eb01b5a4ea2c0b24
https://www.die-medienanstalten.de/service/pressemitteilungen/meldung?tx_news_pi1[news]=5025&cHash=c88aa0a5bc951b35eb01b5a4ea2c0b24


FRANCE

[FR] ARCOM sanction procedure clarified
Amélie Blocman

Légipresse

Article 42-7 of Act no. 86-1067 of 30 September 1986 describes the procedure
that should be followed by the Autorité de régulation de la communication
audiovisuelle et numérique (Regulatory Authority for Audiovisual and Digital
Communication – ARCOM) when it opens sanction proceedings against audiovisual
service providers, designed especially to guarantee respect for the rights of
defence and the adversarial principle. It was amended by Act no. 2021-1382 of 25
October 2021 on the regulation and protection of access to cultural works in the
digital age in order to allow the Conseil d'État rapporteur monitoring the sanction
procedure to be assisted by one or more deputies so that cases can be dealt with
more quickly. Article 42-7 was also amended in order to take into account the
creation of ARCOM sub-committees specifically dedicated to sanction procedures
related to providers’ failure to meet their obligations to invest in film production.
Decree no. 2022-779 of 2 May 2022 amended Decree no. 2013-1196 of 19
December 2013 on the sanction procedure implemented by the Conseil supérieur
de l'audiovisuel (Higher Audiovisual Council – CSA) in application of Article 42-7 to
take into account the amendments introduced by the Act of 25 October 2021:
changing the regulatory body’s name (the CSA became ARCOM on 1 January
2022), creating a sub-committee for formal notices, and laying down sanctions
related to financial contributions to film production.

Décret n° 2022-779 du 2 mai 2022 modifiant le décret n° 2013-1196 du
19 décembre 2013, JO du 4 mai 2022

https://www.legifrance.gouv.fr/download/pdf?id=hUuTVDgrqFz3a0V3C9Ql3OzfY6R1l
tb1GqNb7as9jPM=

Decree no. 2022-779 of 2 May 2022 amending Decree no. 2013-1196 of 19
December 2013, Official Gazette of 4 May 2022

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 27

https://www.legifrance.gouv.fr/download/pdf?id=hUuTVDgrqFz3a0V3C9Ql3OzfY6R1ltb1GqNb7as9jPM=
https://www.legifrance.gouv.fr/download/pdf?id=hUuTVDgrqFz3a0V3C9Ql3OzfY6R1ltb1GqNb7as9jPM=


[FR] Blocking of streaming sites illegally retransmitting
Roland-Garros tennis matches

Amélie Blocman
Légipresse

The Fédération française de tennis (French Tennis Federation – FFT), the official
organiser of the Roland-Garros French Open tennis championships held in Paris
from 16 May to 5 June 2022, discovered that several websites accessible on
French soil were broadcasting, free of charge, live streams of matches to which it
held the exclusive broadcasting rights. On the basis of Article L. 333-10 of the
French Sport Code, introduced under the Act of 25 October 2021, it filed a
summons for urgent proceedings against the main Internet access providers in
order to prevent the 19 sites in question being accessed on French soil, in
particular by blocking their domain names.

The judge noted that the principal objective of the sites in question was to
broadcast sports competitions, especially tennis matches, to at least some of
which the FFT held exclusive audiovisual exploitation rights. Since they provided
access to data that did not constitute private correspondence, the sites were
classified as online public communication services. Moreover, although the sites
were in English, French users could navigate them easily because they simply had
to click on the players’ names in order to access the match they wanted to watch.
The FFT had therefore provided sufficient proof that the sites in question provided
access to tournament matches without permission, which constituted “serious,
repeated breaches” of the FFT’s exclusive rights within the meaning of Article L.
333-10 of the Sport Code, committed through “services for which the
unauthorised transmission of sports competitions is a primary objective”.

The judge therefore decided to grant the requested measures. In view of the
urgency, and even though the match calendar had been published a long time in
advance, it appeared proportionate to give the Internet access providers a
maximum of two days following the announcement of the decision to implement
the blocking order. While these measures remained in force, the FFT could also
pass to ARCOM the name of any site illegally broadcasting Roland-Garros matches
that had not already been identified when the decision was taken, in order to
implement the powers granted to ARCOM under Articles L. 333-10 III and L. 333-
11 of the Sport Code. The provision for dynamic blocking mechanisms was one of
the main benefits of the new Act of 21 October 2021. Finally, the judge ruled that
the cost of the blocking measures should be split among the parties in accordance
with a future agreement to be concluded under the aegis of ARCOM.

Tribunal judiciaire, Paris, (ord. réf.), 25 mai 2022, FFT c/ SA Orange et a.

Paris court of justice (urgent procedure), 25 May 2022, FFT v SA Orange et al

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 28



[FR] Court rejects politician’s request for reinstatement
of Twitter account suspended because of hate content

Amélie Blocman
Légipresse

A French politician and polemicist involved in the recent presidential election
campaign as a supporter of the candidate of the Reconquête party, of which he
had been the official spokesperson at the time, asked the courts to reinstate his
Twitter account, which had been suspended.

The plaintiff's account, which had 164,000 subscribers, had been suspended by
the social network after he published the following tweet: “#Migrants #violence
Pas un jour, PAS UN, sans que des #migrants d'#Afrique du #Nord ou
subsaharienne s'attaquent aux #Français. Si nous faisions la même chose chez
eux ils nous casseraient à coup de pierre, de machette ou de fusils. Ca suffit.
Dehors!” (“#Migrants #violence Not a day, NOT ONE, without #migrants from
#North or sub-Saharan #Africa attacking the #French. If we did the same in their
country they would attack us with stones, machetes or guns. Enough! Get out!”).
He had received the following message (translated from French): “Your account
has been suspended and will not be reinstated because it has broken the Twitter
code of conduct, in particular our rules on hateful conduct.” Twitter said that it
had been legally obliged to suspend the account because the messages posted by
the politician had repeatedly broken its rules on hateful conduct. Under Article 6-I-
7 of the Loi pour la confiance dans l'économie numérique  (Law on confidence in
the digital economy – LCEN), it was required, as a host, to combat the
dissemination of online hate. The account had therefore been suspended in
accordance with the contract between the plaintiff and Twitter Inc.

The judge examined whether the suspension of the account was a “patently
unlawful disturbance” that needed to be stopped. He noted that, although the
measure taken in this case respected the terms of the contract, he needed to
consider, by measuring its proportionality, whether the restriction of freedom of
expression was justified. Only within this strict framework could the courts limit
the autonomy of social networks when they drew up and implemented their
policies for monitoring content disseminated online, ruled the judge.

After analysing the wording of the disputed tweet, the judge ruled that Twitter Inc
had not committed an error of judgment by suspending the execution of its
contract with the plaintiff, especially since it had received numerous complaints.

The judge then examined the consequences of the resulting infringement of the
plaintiff’s freedom of expression by weighing the relevant fundamental interests.
Firstly, with regard to the meaning of the comments and their place in the public
debate, he said that, although it was legitimate to question the subject of
immigration in a democratic debate, this debate, which in itself was in the general
interest, should not be used to spread highly discriminatory messages that incited

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 29



hate towards people for who they were, as was the case here.

Regarding the consequences of suspending the account, the plaintiff’s use of the
social network concerned was not essential to his political activities, since he
could continue to express his views, communicate and contribute to the public
debate through other social networks such as Facebook or Instagram. Therefore,
since no “patently unlawful disturbance” had resulted from the suspension of his
Twitter account, the plaintiff’s request for it to be reinstated was dismissed.

Tribunal judiciaire de Paris (ord. réf.), 14 avril 2022,
n° 21/57009, Messiha c/ Twitter France et Twitter Inc.

Paris court of justice (urgent procedure), 14 April 2022, no. 21/57009, Messiha v
Twitter France and Twitter Inc.

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 30



UNITED KINGDOM

[GB] High Court decides ‘Shape of You’ composer Ed
Sheeran and his co-songwriters did not deliberately or
subconsciously copy the song ‘Oh Why’

Julian Wilkins
Wordley Partnership

Ed Sheeran and his co-songwriters, Johnny McDaid and Steve McCutcheon (the
claimants), have won a copyright case, the High Court granting the declaration
sought that their 2017 song "Shape of You" had not infringed the copyright of
another song "Oh Why" composed in 2014 by Sami Chokri and Ross O’Donoghue
(the defendants). The judge, Mr Justice Zacaroli, ruled that Sheeran and his
collaborators had “neither deliberately nor subconsciously copied” the earlier
song.

The claimants commenced the proceedings when the defendants had the music
royalty collecting agency, the Performing Rights Society (PRS), suspend payment
of significant royalties due to the claimants, contending that their copyright had
been breached.

The defendants defended the claimants' case by arguing that Ed Sheeran had
either listened to their song and deliberately copied the music, or, alternatively
subconsciously heard and absorbed the song so that he was replicating aspects of
Oh Why.

Evidence was given by Ed Sheeran and his co-writers as to how they had written
Shape of You. The defence highlighted that Sheeran composed very quickly
suggesting he was replicating someone else’s composition. Court evidence
revealed that Sheeran had a talent for writing quickly.

Whilst there were some similarities in the songs, this was not unusual and there
was no evidence to show Ed Sheeran had heard Oh Why before co-composing
Shape of You. The defendants gave examples of how they had tried to bring their
song to the attention of Ed Sheeran but the examples they gave were tenuous
and did not indicate Sheeran had been aware of their song let alone had heard it.
Whilst there were some inconsistencies between the Claimants' evidence as to
how Shape of You had been composed, overall their recollections were found to
be honest and consistent.  

Further, the defendants argued that Ed Sheeran had in other compositions, used
or sampled music from other composers’ songs. Court evidence revealed that Ed
Sheeran and his producers were proactive in approaching other songwriters to
acquire their consent before using any music. In one case Sheeran had written a
song which was similar in nature to another song. Although it was considered a
borderline case as to whether an approach should be made to the other

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 31



composer, Sheeran had insisted that the approach be made.

In another example, Sheeran and McDaid had been sued in the US for alleged
copyright infringement. However, they had settled the claim agreeing shared
royalties for the other composer. Mr Justice Zacaroli accepted this settlement was
for commercial expediency with no admission of liability by Sheeran and McDaid.

Mr Justice Zacaroli considered Mr Sheeran would approach anyone whose music
he wished to use or alternatively if there was a similarity, risking an infringement
allegation. This demonstrated someone who was not a deliberate copier of other
composers’ musical work.

The defence, in arguments aimed, in particular, against Mr Sheeran, focused on a
two-bar musical phrase repeated three times throughout Shape of You over the
lyrics, amounting to just 15 seconds throughout Shape of You. Expert musicologist
Anthony Ricigliano noted that the phrase comprised the first four notes of the
minor pentatonic, which he called “humanity’s favourite scale”. The claimants
argued that reproducing those notes in the same sequence as the scale was more
likely to be coincidental than copying. Accepting Mr Ricigliano's evidence, the
judge stated that “the use of the first four notes of the rising minor pentatonic
scale for the melody is so short, simple, commonplace and obvious in the context
of the rest of the song that it is not credible that Mr Sheeran sought out
inspiration from other songs to come up with it”.

The granting of a declaration was at the discretion of the judge and in the
circumstances Mr Justice Zacaroli considered it reasonable to grant the
declaration that there had been no deliberate copying nor had there been
subconscious copying. Although there were similarities between the Shape of You
and Oh Why songs, there were also significant differences. The evidence of
similarities and access to having heard Oh Why was insufficient to shift the
evidential burden to the claimants. Mr Justice Zacaroli determined that even if the
evidential burden had shifted to the claimants the court had established there had
been no deliberate copying by Mr Sheeran.

In the High Court of Justice Business and Property Courts of England and
Wales Intellectual Property List, Neutral Citation Number: [2022] EWHC
827 (Ch)

https://www.judiciary.uk/wp-content/uploads/2022/04/Sheeran-v-Chokri-judgment-
060422.pdf

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 32

https://www.judiciary.uk/wp-content/uploads/2022/04/Sheeran-v-Chokri-judgment-060422.pdf
https://www.judiciary.uk/wp-content/uploads/2022/04/Sheeran-v-Chokri-judgment-060422.pdf


[GB] CMS report on influencer culture points to
regulatory gaps and calls for reforms

Alexandros K. Antoniou
University of Essex

On 9 May 2022, the House of Commons Digital, Culture, Media and Sport
Committee (which is responsible for scrutinising the work of the Department for
Digital, Culture, Media and Sport and its associated public bodies, including the
BBC) published its report on influencer culture, following the conclusion of its
inquiry into influencers’ power on social media. Whilst acknowledging the benefits
and the significant returns that influencer culture brings to the UK economy, the
Committee emphasised that the industry needs to be given more serious
consideration by the government. In the words of the DCMS Committee Chair
Julian Knight MP, “as is so often the case where social media is involved, if you dig
below the shiny surface of what you see on screen you will discover an altogether
murkier world where both the influencers and their followers are at risk of
exploitation and harm online”.

Devising a formal definition of the term ‘influencer’ is challenging, yet necessary
in effectively enforcing rules and regulations. For the purposes of its report, the
DCMS committee defined an influencer as “an individual content creator who
builds trusting relationships with audiences and creates both commercial and
non-commercial social media content across topics and genres” (paragraph no:
3). Influencer culture was taken to mean ‘the social phenomenon of individual
internet users developing an online community over which they exert commercial
and non-commercial influence’ (paragraph no: 1).

On the whole, the Committee found low rates of compliance with advertising
regulation and concluded that employment protection has failed to keep up with
the growth of online influencer culture, leaving those working in the industry
unsupported and child influencers at risk of exploitation.

Four broad key issues pertaining to influencer culture emerged from the
Committee’s inquiry, in particular.

a. ﻿Behind the camera

Despite the industry’s popularity, earning a living from social media influencing
appears challenging. The report takes a look behind the scenes and goes beyond
the superficial glamour and public perception, often involving paid-for holidays
and free gifts. The report highlights that influencers face a range of challenges
including hacking, impersonation, algorithmic unpredictability, mental health
issues, online abuse, trolling and harassment. This appeared to be a bigger
problem for women (compared to men) which is exacerbated by the “lack of
developed support from the surrounding ecosystem of platforms, regulators,
talent agencies and brands” (paragraph no: 15).

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 33



b. ﻿Transparency around pay standards and practice

Despite social media influencing being a rapidly expanding subsection of the UK’s
creative industry, making a living in it remains difficult. Only few influencers
appear to take the lion's share of well-paid work, but many others struggle to
make a living. Similar to other professions in the creative sector, many influencers
classify as self-employed, which may mean that they experience uneven revenue
streams and lack of employment protections (e.g., maternity or sick leave).

Moreover, the Committee points out the lack of payment transparency which has
resulted in pay gaps between different demographic groups, affecting particularly
influencers from ethic minority groups. Despite the fact that social media
platforms understand the value that influencers bring to their business model,
they do not always “appropriately and consistently” (paragraph no: 58)
compensate influencers for the work that goes into producing content that
attracts users.

c. The state of influencer compliance and gaps in advertising regulation

The scale of the sector and the volume of content generated across multiple
platforms has outpaced the capabilities of UK advertising regulation. According to
the UK’s Competition and Markets Authority, influencer compliance rates with UK
advertising regulations remain “unacceptably low” (paragraph no: 74). Earlier in
March 2021, the UK’s Advertising Standards Authority had reached similar
conclusions in its research on influencer ad disclosure. The advertising
watchdog’s report revealed a “disappointing overall rate of compliance” with its
rules requiring ads on social media to be clearly signposted as such (see IRIS
2021-5/7).

Despite platform-specific guidance on ad labelling and training for influencers,
brands and agencies, the messaging around the rules on advertising transparency
still lacks clarity and disclosure requirements are practiced with a high degree of
variation. New entrants to the influencer marketplace, who may not receive
adequate support, are still unaware of their obligations under the advertising
rules.

d. ﻿Children as viewers and children as influencers

Influencer content on social media is becoming increasingly popular with children,
but the close bond children develop with online figures leaves them at risk of
exploitation. Evidence suggests that children are more vulnerable to native
advertising as they find it challenging to distinguish and identify. Current
advertising regulation does not appropriately consider their developing digital
literacy and sufficiently address the need for enhanced advertising disclosure
standards that meets children’s needs.

Furthermore, influencers may be financially incentivised to share “extreme
content” (paragraph no: 104) that includes misinformation and disinformation
which may affect children and other vulnerable groups susceptible to harms

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 34



arising from this type of content. Influencer promotion of unattainable lifestyles
and unrealistic beauty ideals was flagged as a particular issue, especially because
its consistent message (i.e., ‘what you look like matters’) and the damaging
pressure it generates are likely to contribute to mental health issues such as
depression, anxiety, body dysmorphia and eating disorders. Currently, there is not
enough regulation to protect children from this.

Concerns are expressed over the lack of protection for children participating in
this new industry as successful influencers themselves (e.g., through gaming
channels) and the impact this may have on their consent and privacy. Child
influencers do not enjoy the same standard of protection around pay and
conditions of work as traditional child performers in the entertainment industry.
This is because child performance regulations do not currently apply to user-
generated content.

Committee recommendations

In response to the issues identified earlier, the Committee makes a range of
recommendations that call on the government to strengthen both employment
law and advertising regulation. Specifically, the Committee recommends that the
government: (a) conducts an industry review into the influencer ecosystem to
address knowledge gaps; (b) develops a code of conduct for the industry as an
example of best practice for deals between influencers and brands or talent
agencies; (c) gives the ASA statutory powers to the enforce advertising standards
under its Code of Non-broadcast Advertising and Direct & Promotional Marketing;
(d) updates the same Code to enhance the disclosure requirements for ads
targeted to audiences composed predominantly of children; and (e) addresses
gaps in UK labour legislation that leave child influencers vulnerable to exploitation
(including working conditions and protections for earnings).

The government has two months to respond. It remains to be seen whether and if
so, in what way, it will adopt the Committee’s recommendations.

Digital, Culture, Media and Sport Committee, Twelfth Report of Session
2021-22: Influencer Culture: Lights Camera, Inaction?

https://publications.parliament.uk/pa/cm5802/cmselect/cmcumeds/258/report.html

Influencer culture: MPs call for action on advertising and employment
rules to protect children and online performers 

https://committees.parliament.uk/committee/378/digital-culture-media-and-sport-
committee/news/170678/influencer-culture-mps-call-for-action-on-advertising-and-
employment-rules-to-protect-children-and-online-performers/

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 35

https://publications.parliament.uk/pa/cm5802/cmselect/cmcumeds/258/report.html
https://committees.parliament.uk/committee/378/digital-culture-media-and-sport-committee/news/170678/influencer-culture-mps-call-for-action-on-advertising-and-employment-rules-to-protect-children-and-online-performers/
https://committees.parliament.uk/committee/378/digital-culture-media-and-sport-committee/news/170678/influencer-culture-mps-call-for-action-on-advertising-and-employment-rules-to-protect-children-and-online-performers/
https://committees.parliament.uk/committee/378/digital-culture-media-and-sport-committee/news/170678/influencer-culture-mps-call-for-action-on-advertising-and-employment-rules-to-protect-children-and-online-performers/


GREECE

[GR] Live dynamic blocking procedure for the protection
of broadcaster’s related rights: an overview of recent
cases on sport events in Greece

Charis Tsigou
PhD Copyright Law, Media Law Expert , TMK Law Firm Senior Partner, National

Council for Radio and Television

The illegal retransmission of live sports events on the Internet is an issue of
crucial importance for the protection of the legitimate interests of both
broadcasters, having an exclusive transmission licence, and the State. In 2021,
the number of viewers having illegal access to national or international sport
events transmitted in the Greek territory exceeded 400000 people. Consequently,
the estimated loss for a broadcaster offering a full package subscription at EUR
44.90 per month could reach up to EUR 215 520 000 per year.

Under Greek legislation, Article 66E of Law no 2121/1993 on copyright and related
rights, provides that rights holders may file a request before the Committee on
Internet Violations of Intellectual Property (EDPPI) in order to prevent
infringements of their rights committed through the Internet. The Committee has
the authority to examine such a request on the condition that the same case is
not pending before the courts (paragraph 5 (a)(iii)), and shall notify the access
provider within 10 working days from the receipt of the request. This procedure
involves only the intermediaries (Internet access providers and hosting
services) and the administrators or owners of the websites, while excluding end-
users.

However, the above mechanism proved to be slow in tackling piracy of sport
events. For that reason, Article 66E was amended, initially by Article 68 of Law no
4761/2020 and recently by Article 48 of Law no 4821/2021. Following these
amendments, a new paragraph 10A has been introduced providing for a dynamic
blocking procedure specifically focused on the illegal retransmission of national or
international events scheduled to be transmitted at the same time as they are
performed. This provision aims to facilitate the prevention of illegal broadcasting
of sport events by a swift procedure of immediate blocking measures which can
be also applied for clones of the original site that appear in a new IP address or
URL, if it turns out that they host the same content (Article 66E, pargraph 10A,
3). 

The procedure is initiated upon the request of the rights holder (usually a
broadcaster), who must pay a relevant fee. The request should be submitted to
the Committee at least 15 days prior to the scheduled transmission of an event of
national or international viewership (such as Superleague, Champions' League or
other national sport events).

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 36



If the Committee accepts the request, it issues a resolution by which it invites
Internet providers to suspend access to the illegal content for at least 15 days, as
well as to take any other measure aiming at the prevention of repeated or future
violations (this provision seems to establish a "stay-down" obligation on Internet
access providers), within a deadline which cannot be less than 6 hours or more
than 12 hours from the transmission of the resolution (Article 66E, paragraph 10A,
2a). The Committee resolution has to be issued no later than 24 hours before the
transmission of the event and may impose a fine for each day of non-compliance.
Internet providers are obliged to immediately send statements of conformity with
the Committee resolution to the Hellenic Telecommunications and Post
Commission (HTPC), the administrative body which issues domain names in
Greece.

Moreover, if after the issuance of the Committee resolution the illegal
transmission is transferred to new pirate webpage, the rights holder, even during
the transmission of the event and without additional fees, may submit to the
HTPC (with a copy to the Committee) any information concerning the repetition of
the infringement (Article 66E, paragraph 10A, 2c). If a violation is deemed
probable, the HTPC shall promptly order via email the Internet providers to
suspend access to the pirate webpage. Internet providers with more than 50 000
customers are obliged to suspend access to the content within the deadline set by
the HTPC, which cannot be more than thirty (30) minutes after the transmission of
the order. The order is valid until the issuance of a relevant supplementary
resolution by the Committee, which is issued within a month at most (Article 66E,
paragraph 10A, 2c). In this manner, a serious problem has been resolved, as the
practice of pirates, when access to their webpage is blocked, has been to set up
another with a similar title and continue their activity unperturbed. The
importance of these provisions lies mainly in the fact that it allows access
blocking even during the transmission of the event and requires immediate
compliance with Committee’s resolution or HTPC order.  

Based on this new provision, the Committee has issued its resolution no
33/7.12.2021 on evidence provided by NOVA, a Greek subscription services
broadcaster, and ordered the Internet providers to block access to 49 domain
names for which the risk of an illegal transmission of Nova’s live sport events was
highly probable. Approximately one month later the Committee issued its
supplementary resolution no 40/14.1.2022 in order to validate an order issued by
HTPC for the access suspension to 69 additional domain names illegally
transmitting Nova’s live sport events. Since then more than 15 relevant
resolutions have been issued safeguarding the legitimate interests of the
licensees (see for instance 42/2022, 48/2022, 49/2022, 54/2022, 55/2022,
67/2022, 68/2022, 69/2022, 78/2022, 79/2022, 80/2022, 81/2022, 82/2022,
83/2022, 84/2022).

Απόφαση 33/2021

https://opi.gr/images/epitropi/apofaseis/edppi_33_2021.pdf

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 37

https://opi.gr/images/epitropi/apofaseis/edppi_33_2021.pdf


Resolution 33/2021

Απόφαση 40/2022

https://opi.gr/images/epitropi/apofaseis/edppi_40_2022.pdf

Resolution 40/2022

Notice-and-Takedown Procedure under Greek Intellectual Property Law
4481/2017, 9 (2018) JIPITEC 201 para 1, Charis Tsigou

https://www.jipitec.eu/issues/jipitec-9-2-2018/4729

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 38

https://opi.gr/images/epitropi/apofaseis/edppi_40_2022.pdf
https://www.jipitec.eu/issues/jipitec-9-2-2018/4729


ITALY

[IT] AGCOM publishes the final commitments presented
by DAZN 

Ernesto Apa & Eugenio Foco
Portolano Cavallo

The OTT platform DAZN, operating under German authorisation, has acquired the
audiovisual rights to the Italian Serie A Championship, obtaining the possibility
broadcasting all Serie A football matches (380 in total) for three years (2021-
2024), of which 70% would be broadcast on an exclusive basis.

Through Resolution No. 334/21/CONS, AGCOM initiated proceedings to define the
quality parameters for the fruition of the live streaming broadcasting services of
the Italian Serie A Championship offered by DAZN in Italy and, also ordered the
streaming platform to adopt several measures aimed at ensuring the quality of its
services to customers.

The proceedings, which aimed to define the quality parameters for the fruition of
live streaming broadcasting services, were closed through Resolution No.
17/22/CONS by which AGCOM adopted the aforementioned parameters (included
in Annex A to Resolution No. 17/22/CONS) and required DAZN to comply with the
measures provided therein within three months of having received the notification
of the Resolution.

Given DAZN’s non-compliance with the order provided in Resolution No.
334/21/CONS, AGCOM initiated sanctioning proceedings through Resolution No.
1/22/DTC. In the context of the sanctioning proceedings, DAZN presented its final
commitments which were published by AGCOM through Resolution 17/22/DTC.
The commitments varied from the introduction of a specific WhatsApp channel to
ensure customers are provided a prompt response from DAZN’s customer care
unit to the creation of a joint monitoring team constituted by a representative
from DAZN, a representative from AGCOM and a third party to be identified by
mutual agreement. This monitoring team will oversee the activities undertaken in
the context of the commitments presented by DAZN and identify, if necessary,
possible areas of intervention.

Interested parties can send their observations on these commitments to AGCOM
within thirty days of the publication of Resolution No. 17/22/DTC on AGCOM's
website.

Delibera N. 334/21/CONS - Ordine alla società DAZN Limited ai sensi
della legge 14 novembre 1995, n. 481 e avvio di un procedimento per la
definizione di parametri di qualità per la fruizione dei servizi di
diffusione in live streaming delle partite di campionato di calcio

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 39



https://www.agcom.it/documentazione/documento?p_p_auth=fLw7zRht&p_p_id=10
1_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column-
1&p_p_col_count=1&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_struts_action=%2Fasset_publi
sher%2Fview_content&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_assetEntryId=24949181&_1
01_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_type=document

Resolution No. 334/21/CONS - Order to the company DAZN Limited pursuant to
Law No. 481 of 14 November 1995 and initiation of a proceeding for the definition
of the quality paramaters for the fruition of live streaming broadcasting services
for soccer matches

Delibera N. 17/22/CONS - Conclusione del procedimento per la
definizione di parametri di qualità per la fruizione dei servizi di
diffusione in live streaming delle partite di campionato di calcio di cui
alla delibera n. 334/21/CONS

https://www.agcom.it/documentazione/documento?p_p_auth=fLw7zRht&p_p_id=10
1_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column-
1&p_p_col_count=1&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_struts_action=%2Fasset_publi
sher%2Fview_content&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_assetEntryId=26313514&_1
01_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_type=document

Resolution No. 17/22/CONS - Conclusion of the proceeding for the definition of the
quality parameters for the fruition of live streaming broadcasting services for
soccer matches initiated through Resolution No. 334/21/CONS﻿

Determina n. 17/22/DTC - ﻿Pubblicazione della proposta definitiva di
impegni relativa al procedimento sanzionatorio n. 1/22/DTC presentata
dalla società Dazn Limited LTD ai sensi della legge 4 agosto 2006, n. 248
e del regolamento allegato alla delibera n. 697/20/CONS

https://www.agcom.it/documentazione/documento?p_p_auth=fLw7zRht&p_p_id=10
1_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column-
1&p_p_col_count=1&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_struts_action=%2Fasset_publi
sher%2Fview_content&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_assetEntryId=26755936&_1
01_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_type=document

Resolution No. 17/22/DTC - Publication of the final commitments relating to the
sanctioning proceeding No. 1/22/DTC presented by Dazn Limited LTD pursuant to
Law of 4 August 2006, No. 248 and of the regulation annexed to Resolution No.
697/20/CONS

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 40

https://www.agcom.it/documentazione/documento?p_p_auth=fLw7zRht&p_p_id=101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_struts_action=/asset_publisher/view_content&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_assetEntryId=24949181&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_type=document
https://www.agcom.it/documentazione/documento?p_p_auth=fLw7zRht&p_p_id=101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_struts_action=/asset_publisher/view_content&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_assetEntryId=24949181&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_type=document
https://www.agcom.it/documentazione/documento?p_p_auth=fLw7zRht&p_p_id=101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_struts_action=/asset_publisher/view_content&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_assetEntryId=24949181&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_type=document
https://www.agcom.it/documentazione/documento?p_p_auth=fLw7zRht&p_p_id=101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_struts_action=/asset_publisher/view_content&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_assetEntryId=24949181&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_type=document
https://www.agcom.it/documentazione/documento?p_p_auth=fLw7zRht&p_p_id=101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_struts_action=/asset_publisher/view_content&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_assetEntryId=24949181&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_type=document
https://www.agcom.it/documentazione/documento?p_p_auth=fLw7zRht&p_p_id=101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_struts_action=/asset_publisher/view_content&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_assetEntryId=26313514&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_type=document
https://www.agcom.it/documentazione/documento?p_p_auth=fLw7zRht&p_p_id=101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_struts_action=/asset_publisher/view_content&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_assetEntryId=26313514&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_type=document
https://www.agcom.it/documentazione/documento?p_p_auth=fLw7zRht&p_p_id=101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_struts_action=/asset_publisher/view_content&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_assetEntryId=26313514&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_type=document
https://www.agcom.it/documentazione/documento?p_p_auth=fLw7zRht&p_p_id=101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_struts_action=/asset_publisher/view_content&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_assetEntryId=26313514&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_type=document
https://www.agcom.it/documentazione/documento?p_p_auth=fLw7zRht&p_p_id=101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_struts_action=/asset_publisher/view_content&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_assetEntryId=26313514&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_type=document
https://www.agcom.it/documentazione/documento?p_p_auth=fLw7zRht&p_p_id=101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_struts_action=/asset_publisher/view_content&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_assetEntryId=26755936&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_type=document
https://www.agcom.it/documentazione/documento?p_p_auth=fLw7zRht&p_p_id=101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_struts_action=/asset_publisher/view_content&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_assetEntryId=26755936&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_type=document
https://www.agcom.it/documentazione/documento?p_p_auth=fLw7zRht&p_p_id=101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_struts_action=/asset_publisher/view_content&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_assetEntryId=26755936&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_type=document
https://www.agcom.it/documentazione/documento?p_p_auth=fLw7zRht&p_p_id=101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_struts_action=/asset_publisher/view_content&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_assetEntryId=26755936&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_type=document
https://www.agcom.it/documentazione/documento?p_p_auth=fLw7zRht&p_p_id=101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE&p_p_lifecycle=0&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_struts_action=/asset_publisher/view_content&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_assetEntryId=26755936&_101_INSTANCE_FnOw5lVOIXoE_type=document


LATVIA

[LV] Extension of the media restrictions on Russian
channels

Ieva Andersone, Krišjānis Knodze & Lūcija Strauta
Sorainen

On 6 June 2022, the National Electronic Mass Media Council of Latvia (NEPLP)
blocked 80 Russian TV channels in Latvia, thereby prohibiting all Russian TV
channels from broadcasting in Latvia. The Parliament of Latvia has further
expanded the powers of NEPLP by amending the Electronic Mass Media Law
several times as a result of which the number of banned broadcasting channels
continues to increase. Since the beginning of April 2022, three sets of
amendments to the Electronic Mass Media Law have been introduced. The first
set of amendments, which entered into force on 21 April 2022, grants the NEPLP
the right to restrict access to on-demand services by blocking them in Latvia in
the following situations:

NEPLP has not been notified of the on-demand electronic mass media services and
the service provider has not ceased their provision upon NEPLP’s request; it is not
possible to identify the service provider; and where blocked on-demand electronic
mass media service providers use alternative domain names for identical already
blocked on-demand electronic mass media services.
The second set of amendments, which entered into force on 31 May 2022, aim to
ensure that audio, audiovisual programmes and audiovisual services are not
offered on-demand in Latvia by a country which is threatening the territorial
integrity, sovereignty or independence of another country. NEPLP now has the
right to restrict the distribution of such programmes or services in Latvia. The
latest amendments entered into force on 16 June 2022 to ensure that
programmes not included in the list of audio and audiovisual programmes to be
retransmitted in Latvia are not distributed to the public. This ensures that
programmes for which NEPLP has made the decision to restrict distribution in
Latvia are not available to the public. Subsequently, the number of restricted
broadcasting programmes has increased. On 31 March 2022, NEPLP had
restricted access to two websites, but by 7 April 2022 access had been restricted
to 16 websites that disseminated content that threatened Latvia’s national
security; namely, disinformation about the war in Ukraine that glorifies the
Russian regime and falsely accuses Ukraine of various war crimes, as well as
blames Western countries for provocations. Recently, on 6 June 2022, NEPLP, in
accordance with the second set of amendments to the Electronic Mass Media Law,
blocked the remaining 80 Russian TV channels in Latvia. Some of NEPLP's
decisions have been challenged before the court. In the case regarding Gazprom
Media related TV channels, the administrative court of Latvia decided to apply
interim measures by allowing broadcasting. However, with the above mentioned
amendments to the law, these TV channels have been re-blocked. Meanwhile,

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 41



NEPLP has issued an international broadcasting permit to the Russian
independent media TV Rain (Dozdj).

Elektroniskais plašsaziņas līdzekļu likums

https://likumi.lv/ta/id/214039-elektronisko-plassazinas-lidzeklu-likums

Electronic Mass Media Law

NEPLP preses relīze NEPLP saistībā ar apdraudējumu valsts drošībai
ierobežo piekļuvi 16 tīmekļvietnēm Latvijas teritorijā

https://www.neplp.lv/lv/jaunums/neplp-saistiba-ar-apdraudejumu-valsts-drosibai-
ierobezo-piekluvi-16-timeklvietnem-latvijas-teritorija

NEPLP restricts access to 16 websites in the territory of Latvia due to threats to
national security. NEPLP press release

NEPLP preses relīze: NEPLP aizliedz 80 Krievijā reģistrētu TV programmu
izplatīšanu Latvijā

https://www.neplp.lv/lv/jaunums/neplp-aizliedz-80-krievija-registretu-tv-programmu-
izplatisanu-latvija

NEPLP prohibits the distribution of 80 Russian TV programmes in Latvia. NEPLP
press release

NEPLP preses relīze: NEPLP izsniedz apraides atļauju televīzijas
programmai TV Rain

https://www.neplp.lv/lv/jaunums/neplp-izsniedz-apraides-atlauju-televizijas-
programmai-tv-rain

NEPLP issues a broadcasting permit for the TV programme "TV Rain". NEPLP press
release

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 42

https://likumi.lv/ta/id/214039-elektronisko-plassazinas-lidzeklu-likums
https://www.neplp.lv/lv/jaunums/neplp-saistiba-ar-apdraudejumu-valsts-drosibai-ierobezo-piekluvi-16-timeklvietnem-latvijas-teritorija
https://www.neplp.lv/lv/jaunums/neplp-saistiba-ar-apdraudejumu-valsts-drosibai-ierobezo-piekluvi-16-timeklvietnem-latvijas-teritorija
https://www.neplp.lv/lv/jaunums/neplp-aizliedz-80-krievija-registretu-tv-programmu-izplatisanu-latvija
https://www.neplp.lv/lv/jaunums/neplp-aizliedz-80-krievija-registretu-tv-programmu-izplatisanu-latvija
https://www.neplp.lv/lv/jaunums/neplp-izsniedz-apraides-atlauju-televizijas-programmai-tv-rain
https://www.neplp.lv/lv/jaunums/neplp-izsniedz-apraides-atlauju-televizijas-programmai-tv-rain


MOLDOVA

[MD] Audiovisual Code amended to prevent
disinformation

Andrei Richter
Comenius University (Bratislava)

On 2 June 2022, the Moldovan Parliament adopted a set of amendments to the
Audiovisual Code (see IRIS 2019-3/24) that received the title: “Law on
counteracting disinformation and propaganda”, and were designed to counter
Russian propaganda about the war in Ukraine. 

The amendments define disinformation as “intentional dissemination of false
information, created with the aim of inflicting harm to a person, a social group, an
organisation or to the security of the state”. The amended Code now includes a
total ban on “disinformation and propaganda about military aggression”, including
of audiovisual content that “condones wars of aggression and denies evidence of
military crimes or crimes against humanity”, in audiovisual media services.

The law does not explicitly prohibit Russian propaganda. The amendments, in
fact, reintroduce provisions from the 2018 version of the Code, which had been
dropped in 2020 (see IRIS 2021-3/11). These reintroduced provisions include the
minimum quota of 50% for linear audiovisual products from EU member states,
the U.S., Canada and countries that have ratified the European Convention on
Transfronier Television of the Council of Europe (Russia has not ratified this
convention), in respect of all programmes purchased by Moldovan broadcasters.
The amendments specifically reintroduce the previous position of providers and
distributors of media services, banning the broadcast of television and radio
programmes on public affairs, news, or programmes of a political and military
nature, produced in countries outside of the above list in their service offerings
(including rebroadbasting).

In addition, the quota of 10% for independent production for Moldovan linear
broadcasters was reinstated. The amendments also reintroduced the 30% quota
for European products that existed for non-linear media. 

The law enters into force on the day of its publication with the exception of the
provision on independent production, which enters into force in two years.

LEGE Nr. 143 din 02-06-2022 pentru modificarea Codului serviciilor
media audiovizuale al Republicii Moldova nr. 174/2018

https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=131800&lang=ro

LAW No. 143 of 02-06-2022 for the amendment of the Code of audiovisual media
services of the Republic of Moldova no. 174/2018

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 43

https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=131800&lang=ro


NETHERLANDS

[NL] Google not liable for fake advertisements featuring
Dutch celebrities

Michelle de Graef
Institute for Information Law (IViR), University of Amsterdam

On 18 May 2022, the Rechtbank Amsterdam (Amsterdam Court) () delivered a
notable judgment regarding the liability of an internet platform for fake
advertisements featuring the portrait or name of famous persons that seemingly
promotes investment methods via cryptocurrencies. The case, which has received
considerable media coverage, was brought to the Court by the Vladimir
Foundation, founded by well-known Dutch figures. It aims to combat public
deception by means of fake news or misleading advertisements featuring notable
figures. The Court held that Google may not be held liable for these
advertisements. The Court reasons that Google is not primarily responsible for the
content of the advertisements, this is with the advertiser. There needs to be
additional circumstances to make Google liable, which was not the case here.

Google offers services for advertising for advertisers through Google Ads, and for
publishers of websites and apps, who offer advertisement space, through Google
AdSense. Exploiters who wish to use the service must consent to the Terms of
Service and policy of AdSense. This also involves a ban on misleading and
fraudulent advertisements, as well as a ban on ‘clickbait’ (the usage of a
‘sensational’ title to nudge the user to click on it). Advertisers may create their
advertisements as they wish.

The fake advertisements in question are for cryptocurrencies, or financial
products, seemingly being promoted by different Dutch celebrities. When users
click on the advertisements they are redirected to a ‘pre-landing page’. Here the
user usually sees an article describing how the celebrity in question made lots of
money with that particular investment. What follows is a link to the investment
platform, which is the real ‘landing-page’. Here the user can leave his personal
info and invest.

The main question before the Court was whether Google can be held liable for
showing these advertisements. As Google is not the one primarily responsible for
the content of the advertisements, Google was not liable unless there were
additional circumstances in the case. First, the Court examined if Google offering
these advertisement services, can be seen as such an additional circumstance.
The Court held that to answer this question, the role played by Google is of
importance. Google acts as an intermediary between advertisers on the one hand
and exploiters on the other, offering diverse advertising possibilities. The
applicant claimed that the mere offering of these services constitutes an unlawful
act. The Court rejected this and held that the unlawfulness is determined by the
content of the advertisements, in which Google does not play any part.

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 44



Furthermore, the Court examined if the precautions taken by Google were enough
or if they can be categorised as an additional circumstance which may lead to
liability. The Court held that the following factors may be weighed: the knowledge
of Google of the unlawful actions of the advertisers, the burden of precautions
taken by Google, the actual precautions taken by Google, the likelihood of
negligence of the internet user in response to the advertisement and the
probability and severity of damages.

The Court held that Google has knowledge of the circulation of fake
advertisements, and acknowledges that it has a responsibility to combat these
practices. The Court held that Google has its Terms of Service which users have to
comply with. Furthermore, Google takes actions to combat the advertisements by
using detection methods such as machine-learning and human checks. However,
the methods are not fool-proof due to the methods the fake advertisers use. The
Court holds that if Google were to check every advertisement this would result in
a general filter order, which is prohibited. The Court also held that the probability
of damage because of the advertisements is rather small.

The Court concluded that Google is not to be held liable for the showing of fake
advertisements. The Court, however, did order Google to provide necessary
personal information on the imposters to one of the claimants in order to pursue
recovery of damages.

Rechtbank Amsterdam, 18 Mei 2022, ECLI:NL:RBAMS:2022:2638 

https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2022:2638

Amsterdam District Court, 18 May 2022, ECLI:NL:RBAMS:2022:2638

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 45

https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2022:2638


[NL] Dutch Media Authority begins the monitoring of
popular video-uploaders

Arlette Meiring
Institute for Information Law (IViR), University of Amsterdam

On 17 May 2022, the Commissariaat voor de Media (Dutch Media Authority)﻿
announced that as of 1 July 2022, "influential video-uploaders" will have to ensure
their compliance with the Mediawet (Media Act). The new "Policy Rule for the
qualification of commercial on-demand services 2022" clarifies which video-
uploaders must register with the Media Authority and will be subject to "active
monitoring".

It is nothing new that entities uploading videos to video-sharing platforms may fall
within the scope of the revised EU Audiovisual Media Services Directive (AVMSD)
(see IRIS 2019-1/3) and the Dutch Media Act (see IRIS 2021/24), i.e., in the case
their services can be considered as "audiovisual media services", and more
specifically, as "commercial on-demand media services". However, the Policy Rule
aims to provide some clarity on several matters. First, it elaborates on the criteria
for commercial on-demand media services that are not mentioned in the Dutch
Media Act but seem to follow therefrom, as well as from the AVMSD (Article 2(1)
Policy Rule). For instance, commercial on-demand media services must be based
on a catalogue (Article 3 Policy Rule), have as their principal purpose, or essential
functionality, the provision of audiovisual media content to inform, entertain or
educate the general public (Article 4 Policy Rule), have a mass media character
(Article 5 Policy Rule) and constitute economic services (Article 6 Policy Rule).
Second, it explicitly distinguishes between entities providing commercial on-
demand media services through their own platforms, such as Netflix and Disney,
and entities providing these services via third-party platforms, such as social
media influencers using YouTube, Instagram and/or TikTok. The latter are referred
to as "video-uploaders", who "often operate independently or in a small business"
and "produce their content with limited means". Last but not least, the Policy Rule
distinguishes between popular and non-popular video-uploaders. Since video-
uploaders "do not always generate such an impact so as to justify regulation by
the Media Act", the Policy Rule lays down specific requirements to determine
which uploaders should fall under the Media Authority's active supervision. Video-
uploaders with "limited activities", "a limited audience" or "activities of a hobbyist
nature" are exempted from active monitoring and the accompanying
administrative and financial obligations.

Registration with the Media Authority is necessary, if: (a) the video-uploader
operates a YouTube, Instagram and/or TikTok-account with 500,000 or more
followers or subscribers (mass media-requirement); (b) the video-uploader has
posted 24 or more videos over the past 12 months (catalogue-requirement); (c)
the video-uploader earns money, receives products or services, or gains other
advantages - directly or indirectly - via the account (economic service-
requirement); and (d) these advantages come to the benefit of a company that is

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 46



registered by the video-uploader with the Dutch Chamber of Commerce
(economic service-requirement).

The Media Authority recognises that audiovisual media services, in particular
those offered via the Internet, can change over time with respect to their
structure, presentation, reach and impact. Services may therefore be reassessed
periodically.

Finally, the Media Authority notes that the monitoring of video-uploaders is likely
to change in the future, as it is a relatively new phenomenon in Europe which will
be shaped by experience and potentially by additional regulation. What is certain
is that the threshold of 500 000 followers or subscribers shall eventually be
lowered so that more video-uploaders become subject to monitoring.

Commissariaat voor de Media, Commissariaat voor de Media start
toezicht op video-uploaders, 17 mei 2022

https://www.cvdm.nl/actueel/commissariaat-voor-de-media-start-toezicht-op-video-
uploaders

Dutch Media Authority, Media Authority begins monitoring of video-uploaders, 17
May 2022

Beleidsregel van het Commissariaat voor de Media voor de kwalificatie
van commerciële mediadiensten op aanvraag (Beleidsregel kwalificatie
commerciële mediadiensten op aanvraag 2022)

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2022-12438.pdf

Policy Rule of the Dutch Media Authority for the qualification of commercial on-
demand media services (Policy Rule qualification commercial on-demand media
services 2022)

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 47

https://www.cvdm.nl/actueel/commissariaat-voor-de-media-start-toezicht-op-video-uploaders
https://www.cvdm.nl/actueel/commissariaat-voor-de-media-start-toezicht-op-video-uploaders
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2022-12438.pdf


RUSSIAN FEDERATION

[RU] Restrictions on payments to “unfriendly”
rightsholders

Andrei Richter
Comenius University (Bratislava)

On 27 May 2022, the President of the Russian Federation issued a decree “on the
provisional procedure for the compliance with the obligations to certain
rightsholders”.

The decree provides instructions related to the way significant groups of
rightsholders, mostly foreign ones, are entitled to receive debts, penalties, fines
or other payments from Russia for the use of their intellectual property. The
decree applies to the payments intended for the following groups:

- foreign rightsholders from the “unfriendly states” that are listed in the ordinance
of the Government of Russia of 5 March 2022 (this list comprises 48 states,
including all the states of the EU, the U.K., the U.S., and Canada, which have
imposed sanctions on Russia and its citizens), as well as persons under their
control;

- ﻿rightsholders who have publicly supported or called for the imposition of
sanctions;

- ﻿rightsholders who have either restricted the use of their intellectual property in
Russia or discontinued their business operations in Russia following 23 February
2022;

- ﻿rightsholders who have been involved in activities such as spreading “false
information” discrediting the use, “in the name of world peace and security”, of
Russia’s armed forces and/or Russian state actions abroad;

- ﻿rightsholders who have disseminated online information that presents a clear
disrespect to Russian society, public bodies, official symbols or the Constitution,
or undermines public morals.

From 27 May 2022, Russian persons (comprising the Russian state, regional state
authorities, municipalities and Russian residents) are allowed to make payments
for the use of intellectual property to such rightsholders by transferring funds, in
Russian rubles only (according to the official rate of exchange), to a special type
of account opened in specific banks in the name of a particular rightsholder
(without the presence or consent of the latter). Consent, however, is necessary to
start payments to the account.

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 48



Upon meeting these conditions, Russian licensees retain the legal right to
continue using the relevant intellectual property unrestrictedly in accordance with
the terms that were originally established.

Any transfer from a special account to another bank account is permitted only
upon individual authorisation from the Governmental Commission on Foreign
Investments Control.

The decree envisions certain exceptions to this procedure. The provisional
procedures are not defined in time and may be changed or cancelled by another
decree of the President.

О временном порядке исполнения обязательств перед некоторыми
правообладателями

http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202205270016?index=0&rang
eSize=1

Decree of the President of the Russian Federation of 27 May 2022 N 322 “On the
provisional procedure for the compliance with the obligations to certain
rightsholders”

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 49

http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202205270016?index=0&rangeSize=1
http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202205270016?index=0&rangeSize=1


UKRAINE

[UA] Statute to ban Russian propaganda
Andrei Richter

Comenius University (Bratislava)

On 12 June 2022, the statute “On the ban on the propaganda from the Russian
Nazi totalitarian regime” entered into force in Ukraine, having been earlier
adopted by the Supreme Rada (the Parliament). It defines such propaganda as:
“dissemination of information aimed at supporting or justifying the criminal nature
of the activities of the Russian Federation, the authorities of the terrorist state
(aggressor state), their officials, employees (including servicemen) and/or
representatives who openly or covertly act on behalf of the Russian Federation on
the territory of Ukraine or from the territories of other states against Ukraine; a
public denial, including through the media or using the Internet, of the criminal
nature of the armed aggression of the Russian Federation against Ukraine; or the
public use of the symbols of the military invasion of the Russian Nazi totalitarian
regime in Ukraine, the use, production, distribution of products containing such
symbols in Ukraine and/or abroad”. Propaganda regarding the Russian Nazi
totalitarian regime or the armed aggression of the Russian Federation as a
terrorist state against Ukraine is prohibited.

The new statute amended the statute , “On TV and radio broadcasting” (see IRIS
2006-5/34). The amendments specifically prohibit such propaganda unless it is
disseminated during live broadcasts and form part of the remarks of a person who
is not a presenter or other employee of a television and radio organisation. The
amendments also provide for the national regulator to independently apply
administrative monetary fines on the broadcasters that spread such propaganda
or glorification of participants in the aggression (see IRIS 2022-3/2).

 

Про заборону пропаганди російського нацистського тоталітарного
режиму, збройної агресії Російської Федерації як держави-терориста
проти України, символіки воєнного вторгнення російського
нацистського тоталітарного режиму в Україну 

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2265-
20?fbclid=IwAR09wyjVSmAIz88xarZHaTPNzR7AhSuCVP4KeBQc-
NKGZ_E1mfVs2_XfkGk#Text

Law of Ukraine 22 May 2022, N 2265-IX on the ban on the propaganda of the
Russian Nazi totalitarian regime, of the armed aggression of the Russian
Federation as a terrorist state against Ukraine, of the symbols of the military
invasion of the Russian Nazi totalitarian regime in Ukraine

IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 50

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2265-20?fbclid=IwAR09wyjVSmAIz88xarZHaTPNzR7AhSuCVP4KeBQc-NKGZ_E1mfVs2_XfkGk#Text
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2265-20?fbclid=IwAR09wyjVSmAIz88xarZHaTPNzR7AhSuCVP4KeBQc-NKGZ_E1mfVs2_XfkGk#Text
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2265-20?fbclid=IwAR09wyjVSmAIz88xarZHaTPNzR7AhSuCVP4KeBQc-NKGZ_E1mfVs2_XfkGk#Text


IRIS 2022-7

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 51


