
IRIS newsletter

IRIS 2020-8



Publisher:

European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG

Tel. : +33 (0) 3 90 21 60 00
Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int
www.obs.coe.int

Comments and Suggestions to: iris@obs.coe.int

Executive Director: Susanne Nikoltchev

Editorial Board:

Maja Cappello, Editor • Francisco Javier Cabrera Blázquez, Sophie Valais, Julio
Talavera Milla,  Deputy Editors (European Audiovisual Observatory)

Artemiza-Tatiana Chisca, Media Division of the Directorate of Human Rights of the
Council of Europe, Strasbourg (France) • Mark D. Cole, Institute of European
Media Law (EMR), Saarbrücken (Germany) • Bernhard Hofstötter, DG Connect of
the European Commission, Brussels (Belgium) • Tarlach McGonagle, Institute for
Information Law (IViR) at the University of Amsterdam (The Netherlands) • Andrei
Richter, Central European University (Hungary)

Council to the Editorial Board: Amélie Blocman, Legipresse

Documentation/Press Contact: Alison Hindhaugh

Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10

E-mail: alison.hindhaugh@coe.int

Translations:

Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-ordination) • Paul Green •
Marco Polo Sarl • Nathalie Sturlèse •  Brigitte Auel • Erwin Rohwer • Sonja
Schmidt • Ulrike Welsch

Corrections:

Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-ordination) • Sophie
Valais, Francisco Javier Cabrera Blázquez and Julio Talavera Milla • Aurélie
Courtinat • Barbara Grokenberger • Jackie McLelland

 

 

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



 

Web Design:

Coordination: Cyril Chaboisseau, European Audiovisual Observatory
ISSN 2078-6158

© 2020 European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

 

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



EDITORIAL
According to Article 2 of the Audiovisual Media Services Directive, as amended in
2018, “Member States shall bring into force the laws, regulations and
administrative provisions necessary to comply with this Directive by 19
September 2020.” Now that this deadline has just passed, it is evident that not all
EU member states have met it. As you can see from the table that the European
Audiovisual Observatory has published on its website, most countries are still
working on the transposition of the new AVMSD. Certainly, the COVID-19 crisis has
delayed the work of many legislative bodies, however it can be expected that the
transposition of the amended Directive into the national legislative frameworks of
the remaining member states will continue to take place in the coming months.
Needless to say, we will keep you informed of further developments on these
electronic pages.

One of the most salient aspects of the amended Directive is certainly the
introduction of new rules concerning video-sharing platforms (VSPs). In order to
help provide some clarity on this issue, the European Audiovisual Observatory is
organising an online Focus Session on the topic of “Regulation and Responsibility
of Video-Sharing Platforms”. This online event, which is part of the digital
conference series “Pluralism and Responsibility. Media in the Digital Society!”
organised by the German Presidency of the European Union, will take place on 24
September 2020 from 11.00 a.m. to 12.30 p.m. You will find more information on
this event and ways to connect to it here.

Other than that, the present newsletter provides, as usual, an interesting read!

Stay safe and enjoy your read!

 

Maja Cappello, editor

European Audiovisual Observatory

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 4

https://www.obs.coe.int/en/web/observatoire/home/-/asset_publisher/9iKCxBYgiO6S/content/which-eu-countries-have-transposed-the-avmsd-into-national-legislation-?inheritRedirect=false&redirect=https://www.obs.coe.int/en/web/observatoire/home?p_p_id=101_INSTANCE_9iKCxBYgiO6S&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=3
https://www.obs.coe.int/en/web/observatoire/home/-/asset_publisher/9iKCxBYgiO6S/content/regulation-and-responsibility-of-video-sharing-platforms?inheritRedirect=false&redirect=https://www.obs.coe.int/en/web/observatoire/home?p_p_id=101_INSTANCE_9iKCxBYgiO6S&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=3


Table of content
INTERNATIONAL

WTO: Panel Report on sports piracy in Saudi Arabia
COUNCIL OF EUROPE

ECtHR: Carl Jóhann Lilliendahl v. Iceland
ECtHR: Jezior v. Poland
ECtHR: Vladimir Kharitonov v. Russia, OOO Flavus and Others v. Russia,

Bulgakov v. Russia and Engels v. Russia
EUROPEAN UNION

Guidelines on video-sharing platforms and European works under revised
AVMSD 

NATIONAL
[CZ] Broadcasting Council punished unfair commercial practice
[DE] Draft bill to implement EU Copyright Directive
[DE] Supreme Court rules in cartel authority’s favour in Facebook dispute
[DE] Federal Administrative Court ends longstanding dispute over SAT.1 licence

switch
[DE] Constitutional Court strengthens press freedom in two judgments
[DE] Supreme Court issues Google “right to be forgotten” rulings
[FR] More films to be broadcast on television with fewer constraints
[FR] Targeted advertising and cinema ads to be allowed on television
[FR] Constitutional Council blocks online hate law
[GB] CGTN breached Ofcom’s impartiality rules over its coverage of the Hong

Kong protests
[IT] Parliament strengthens parental control and filtering in electronic

communications
[NL] Illegal content posted during public broadcaster’s Facebook Livestream
[NL] ISPs ordered to block The Pirate Bay
[NL] Investigative documentary using hidden-camera footage not unlawful
[NO] Media Liability Act enters into force
[PL] New VOD-related fees in Poland
[RO] Rules for the 2020 local elections campaign coverage
[RO] Aid for the Romanian cinema industry
[RO] Most popular torrent site in Romania seized by prosecutors
[SI] The government proposes changes to a range of media legislation

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 5



INTERNATIONAL

WTO: Panel Report on sports piracy in Saudi Arabia
Francisco Javier Cabrera Blázquez

European Audiovisual Observatory

On 16 June 2020, a World Trade Organization (WTO) panel recommended that
Saudi Arabia bring its measures into conformity with its obligations under the
TRIPS Agreement (Trade-Related Aspects of Intellectual Property Rights)
concerning the simulcasting of Qatar-based beIN sports channels by beoutQ, a
Saudi Arabian pay-TV broadcaster. 

According to the Panel Report, in August 2017, beoutQ began the unauthorised
distribution and streaming of media content that was created by or licensed to
beIN, replacing beIN's logo with that of beoutQ, providing access to 10 beIN sports
channels (both live and pre-recorded by beoutQ) and creating unauthorised
reproductions of those broadcasts for later replay as reruns; it further expanded
to the retail sale of beoutQ-branded set-top boxes (STBs) throughout Saudi Arabia
and other countries, which received satellite broadcasts of pirated content and
provided access to Internet Protocol Television (IPTV) applications offering
thousands of pirated movies, TV shows and TV channels around the globe. In
addition to generating revenue through the sales of STBs and subscriptions,
beoutQ allegedly sold advertising slots on its ten pirated channels and promoted
its pirated streams on a variety of social media platforms, including Facebook,
Instagram and Twitter. On top of that, beoutQ expanded to cover the most
popular movies and television programming in the world. In addition to illegally
providing access to beIN channels 1-10, the beoutQ STBs come pre-loaded with
IPTV applications and portals that lead to other pirated content. 

On 1 October 2018, Qatar requested consultations with Saudi Arabia concerning
Saudi Arabia's alleged failure to provide adequate protection for intellectual
property rights held or applied for by entities based in Qatar in respect of Articles
3.1, 4, 9, 14.3, 16.1, 41.1, 42 and 61 of the TRIPS Agreement.

In its report, the WTO panel found that Saudi Arabia had taken measures that,
directly or indirectly, had the result of preventing beIN from obtaining Saudi legal
counsel to enforce its IP rights through civil enforcement procedures before Saudi
courts and tribunals. These measures were inconsistent with Article 42 and Article
41.1 of the TRIPS Agreement. Furthermore, the panel found that Saudi Arabia had
not provided for criminal procedures and penalties to be applied to beoutQ
despite the evidence establishing prima facie that beoutQ was operated by
individuals or entities under the jurisdiction of Saudi Arabia, acting inconsistently
with Article 61 of the TRIPS Agreement. 

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 6



The Panel Report is currently under appeal. 

Saudi Arabia - measures concerning the protection of intellectual
property rights - report of the panel, WT/DS567/R, 16 June 2020

https://www.wto.org/english/tratop_e/dispu_e/567r_e.pdf

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 7

https://www.wto.org/english/tratop_e/dispu_e/567r_e.pdf


COUNCIL OF EUROPE
ICELAND

ECtHR: Carl Jóhann Lilliendahl v. Iceland

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

In a highly topical decision on hate speech, the European Court of Human Rights
(ECtHR) found that the right to freedom of expression and information as
guaranteed by Article 10 of the European Convention on Human Rights (ECHR)
can be limited when it is necessary to protect the right of homosexual persons to
enjoy human rights to﻿ exactly the same extent as others, irrespective of their
sexual orientation (see also Beizaras and Levickas v. Lithuania, IRIS 2020-3/21). It
found that a criminal conviction in Iceland for hate speech against homosexuals,
expressed via the Internet, had not violated Article 10 ECHR.

In reaction to an online news article about LGBT-education and counselling in
elementary and secondary schools, the applicant in this case, Carl Jóhann
Lilliendahl, expressed a series of negative statements about homosexuals and
homosexuality, referring to "sexual deviation" and copulation by animals. He
qualified the plan of introducing education and counselling on homosexuality in
schools as "disgusting". Lilliendahl was prosecuted for publicly threatening,
mocking, defaming and denigrating a group of persons on the basis of their
sexual orientation and gender identity, in violation of Article 233 (a) of the
General Penal Code. After first having been acquitted by the District Court of
Reykjavík, Lilliendahl was convicted by the Supreme Court of Iceland. The
Supreme Court reasoned that the limitation established by Article 233 (a) was
clearly necessary in order to safeguard the rights of social groups that had
historically been subjected to discrimination. Furthermore, the protection afforded
to such groups by Article 233 (a) was compatible with the national democratic
tradition, reflected in the Icelandic Constitution, of not discriminating against
persons based on their personal characteristics or elements of their personal
lives, and it was in line with international legal instruments and declarations to
protect such groups against discrimination by way of penalisation. According to
the Supreme Court, Lilliendahl’s public statements constituted the "prejudicial
slander and disparagement" of homosexuals. Lilliendahl was sentenced to a fine
of ISK 100 000 (EUR 800), having also taken into consideration his age and clean
criminal record.

Lilliendahl complained under Article 10 ECHR that his conviction had violated his
right to freedom of expression. Furthermore, he complained under the non-
discrimination provision of Article 14 ECHR in conjunction with Article 10 ECHR
that he did not enjoy freedom of expression to the same extent as persons with
other opinions. At the outset, the ECtHR was called upon to examine whether the

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 8



so-called abuse clause of Article 17 ECHR was applicable. This article provides
that “[n]othing in [the] Convention may be interpreted as implying for any State,
group or person any right to engage in any activity or perform any act aimed at
the destruction of any of the rights and freedoms set forth herein or at their
limitation to a greater extent than is provided for in the Convention.” If applicable,
the effect of Article 17 would be to negate the exercise of the Convention right
that Lilliendahl sought to vindicate in the proceedings before the ECtHR. As the
Grand Chamber of the ECtHR held in Perinçek v. Switzerland (IRIS 2016-1/1),
Article 17 is only applicable on an exceptional basis and in extreme cases. In
cases concerning Article 10 of the Convention, it should only be resorted to "if it is
immediately clear that the impugned statements sought to deflect this Article
from its real purpose by employing the right to freedom of expression for ends
clearly contrary to the values of the Convention." The ECtHR found the
statements at issue highly prejudicial, but considered that it was not immediately
clear that they aimed at inciting violence and hatred or destroying the rights and
freedoms protected by the ECHR. Therefore, Lilliendahl was not barred from
invoking his right to freedom of expression in this instance. What remained to be
decided was whether his conviction complied with Article 10 ECHR, and in
particular, whether it could be justified as being necessary in a democratic
society.

The ECtHR reiterated its standard principle with regard to Article 10 ECHR, holding
that "freedom of expression constitutes one of the essential foundations of a
democratic society and one of the basic conditions for its progress and for each
individual’s self-fulfilment. Subject to paragraph 2 of Article 10, it is applicable not
only to “information” or “ideas” that are favourably received or regarded as
inoffensive or as a matter of indifference, but also to those that offend, shock or
disturb. Such are the demands of pluralism, tolerance and broadmindedness
without which there is no “democratic society”. However, the ECtHR considered
Lilliendahl's statements as a form of hate speech, as this not only includes speech
which explicitly calls for violence or other criminal acts, but it can also include
attacks on persons committed by insulting, holding up to ridicule or slandering
specific groups of the population (see also Féret v. Belgium, IRIS 2009-8/1;
Vejdeland v. Sweden, IRIS 2012-5/2 and Beizaras and Levickas v. Lithuania, IRIS
2020-3/21). Although Lilliendahl's comments had not been expressed on a
prominent Internet platform and were not specifically directed at vulnerable
groups or persons, the ECtHR accepted the finding of the Icelandic Supreme Court
that they were "serious, severely hurtful and prejudicial", also recalling that
discrimination based on sexual orientation is as serious as discrimination based
on race, origin or colour. The ECtHR referred to the 2010 Recommendation of the
Committee of Ministers and the Resolution of the Parliamentary Assembly of the
Council of Europe on discrimination on the basis of sexual orientation and gender
identity, calling for the protection of gender and sexual minorities from hateful
and discriminatory speech, and citing the marginalisation and victimisation to
which they have historically been, and continue to be, subjected. Taking into
account the prejudicial and intolerant nature of Lilliendahl’s comments, the ECtHR
found that the Icelandic Supreme Court had given relevant and sufficient reasons
for his conviction: the Supreme Court had taken into account the criteria set out in

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 9



the case law of the ECtHR and had acted within its margin of appreciation.
Furthermore, the ECtHR noted that Lilliendahl had not been sentenced to
imprisonment, although the crime of which he was convicted carries a penalty of
up to two years imprisonment. It did not find the fine of EUR 800 excessive, given
the circumstances. The ECtHR concluded that the Supreme Court’s assessment of
the nature and severity of Lilliendahl’s comments were not manifestly
unreasonable and that it had adequately balanced his personal interests and his
right to freedom of expression against the more general public interest in the
case encompassing the rights of gender and sexual minorities. Therefore, the
ECtHR found Lilliendahl’s complaint under Article 10, also in combination with
Article 14 ECHR, manifestly ill-founded. The ECtHR decided, unanimously, to reject
the complaint as inadmissible.

Decision by the European Court of Human Rights, Second Section, in the
case of Carl Jóhann Lilliendahl v. Iceland, Application No. 29297/18, 11
June 2020

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-203199

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 10

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-203199


POLAND

ECtHR: Jezior v. Poland

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

In a case concerning Internet liability for third-party comments, the European
Court of Human Rights (ECtHR) again delivered an interesting judgment in
support of the right to freedom of expression on the Internet. In the case of Jezior
v. Poland, the ECtHR found that holding the administrator of a local website liable
for defamatory third-party comments, which upon notice had been immediately
removed, amounted to a violation of the right to freedom of expression under
Article 10 of the European Convention on Human Rights (ECHR). As in the case of
Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesülete and Index.hu Zrt v. Hungary  (IRIS 2016-
3/2), the ECtHR emphasised that holding the administrator of a website liable
merely for allowing unfiltered comments that might be in breach of the law would
require excessive and impracticable forethought capable of undermining freedom
of the right to impart information on the Internet.

The applicant in this case, Andrzej Jezior, at the material time, kept a website with
news about the town in which he lived. The blog on his website focused on the
political campaign surrounding the local elections for the municipal board; Jezior
himself was also a candidate. The website was open to comments by users,
without registering. It explicitly requested users to only post thoughtful, truthful
and non-offensive comments. Users were also invited to subscribe their
comments with their real identity, instead of posting them anonymously.
Furthermore, the website had a content notification system, but in practice,
notifications were rarely monitored. Occasionally, Jezior carried out the
surveillance of users’ comments and deleted what he considered to be offensive
to others. Two weeks before the date of the local elections, an anonymous
comment was published on Jezior’s website targeting B.K., the sitting mayor and
candidate for re-election. The comment was highly defamatory and risked
damaging B.K.’s reputation, as it associated him and his family with various
criminal acts and illegal activities. Jezior immediately removed this comment from
his website, and each time it was reposted, Jezior succeeded in promptly deleting
the offensive comments about B.K. Jezior subsequently activated an access
control function with a mandatory registration system requiring the users’ email
address. However, B.K. brought proceedings against Jezior, based on Section 72 of
the Polish Law on Local Elections, giving competence to the regional court, in case
of the publication of false data or untrue information about the local elections or
the candidates, to order the content to be removed and to order an apology and
the payment of damages (see also Brzeziński v. Poland, Iris 2019-8 :1/1). The
regional court allowed B.K.’s action: it prohibited Jezior from continuing to publish
the comment at issue and ordered him to apologise to B.K. by posting a

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 11



statement on his website. The court further ordered Jezior to pay PLN 5 000 (EUR
1 250) to a charitable organisation and to reimburse B.K. for legal costs. In
essence, the court held that the comments at issue constituted electoral
propaganda material, that their content was not proven and that they were
detrimental to B.K.'s reputation as a candidate in the elections. It held Jezior
responsible for the comments generated by Internet users. The Krakow court of
appeal dismissed Jezior’s appeal, holding that Jezior was indeed responsible for
the comments that third parties had filed on his website, since he had not
prevented them from being posted online. The disclaimer on his website was
considered insufficient to exonerate Jezior from liability for third-party comments.
The appeal court also found that Jezior could not rely on being exempted from
liability as a hosting provider.

Jezior lodged an application before the ECtHR, complaining that the court orders
against him amounted to an unjustified interference with his right to freedom of
expression. The ECtHR observed that the disputed comments were published on
Jezior’s website during a pre-election period and that they were targeting the
sitting mayor, who was a candidate for re-election. The national courts qualified
these comments as electoral propaganda material which, according to them,
contained unproven information about B.K., with allegations that were detrimental
to his reputation as a candidate in the elections. Jezior could have foreseen, in
principle, that his responsibility for the posting of the comments on his website
could be engaged under Article 72 of the Law on Local Elections, combined with
Articles 23 and 24 of the Civil Code on the protection of reputation and
personality rights. As the interference with Jezior’s right to freedom of expression
was prescribed by law and had a legitimate aim, namely the protection of the
reputation of others, and more particularly that of B.K. as a candidate in local
elections, it remained to be determined whether the interference at issue was
"necessary in a democratic society."

First, the ECtHR reiterated that owing to its accessibility and capacity to store and
communicate vast amounts of information, the Internet had become one of the
principal means by which individuals exercise their right to freedom of expression
and information and that websites greatly enhance the public’s access to news on
current events and facilitate the dissemination of information in general (see also
Ahmet Yildirim v. Turkey, Iris 2013-2:1/1). However, at the same time, the ECtHR
evoked the risk of harm to the exercise and enjoyment of human rights and
freedoms posed by content and communications on the Internet, particularly the
right to respect for private life. It also recalled that in carrying out the assessment
of balancing the right to freedom of expression against the right to have one’s
reputation protected, applied in cases of user-generated content and the role and
responsibilities of Internet intermediaries, a certain number of relevant factors
need to be taken into account. These factors are: the context in which the online
comments were made public; the measures adopted by the publication medium
to prevent or remove defamatory comments; the question of whether it is the
responsibility of the author of the comment that should be retained rather than
that of the intermediary; as well as the consequences of the court orders for the
publication medium (see also Delfi AS v. Estonia, Iris 2015-7:1/1).

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 12



Applying these factors to the case at issue, the ECtHR saw no reason to depart
from the conclusion reached by the national courts in finding the comments about
B.K. defamatory, damaging his reputation as a candidate in local elections. The
ECtHR then observed that the website on which the disputed comments were
posted was administered by Jezior, free of charge and with a limited local scope. It
also noted that Jezior had chosen to allow Internet users to submit comments
without registering beforehand, but that he had put in place certain measures,
including a notification system, with a view to detecting potentially illegal
content. Jezior had also published a message for Internet users on his website,
inviting them to comply with the rules of good conduct and to respect the rights
of others. Furthermore, Jezior had immediately withdrawn the disputed comments
as soon as he had been aware or notified of their presence, and, in addition, he
had temporarily established access control and the obligation to register users in
advance by means of their email address. The ECtHR disagreed with the finding of
the Polish courts that Jezior had not taken sufficiently effective measures to
prevent the comments from being posted online. According to the ECtHR,
imposing such an obligation of pre-monitoring "would require excessive and
impracticable forethought capable of undermining freedom of the right to impart
information on the Internet." Furthermore, B.K. has never undertaken any steps to
take action against the author of the comments. The ECtHR found that the
cumulative measures against Jezior (order to remove the comments from his
website, apology, statement on website, order to pay damages amounting to EUR
1 250 and to pay B.K.’s legal costs) risked having a chilling effect on Jezior and
the comment environment of an Internet platform dedicated to topics of
importance for the community. The ECtHR concluded that the Polish courts had
not struck a fair balance between Jezior’s right to freedom of expression and
B.K.’s right to have his reputation as a candidate in local elections respected. The
interference with Jezior’s rights amounted to a disproportionate interference with
his right to freedom of expression, and was therefore not necessary in a
democratic society. The First Section of the ECtHR, sitting as a Committee
composed of three judges, came to the conclusion that Article 10 had been
violated.

ECtHR First Section (Committee), Jezior v. Poland, Application no.
31955/11 , 4 June 2020

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-202614

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 13

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-202614


RUSSIAN FEDERATION

ECtHR: Vladimir Kharitonov v. Russia, OOO Flavus and
Others v. Russia, Bulgakov v. Russia and Engels v.
Russia

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

In four judgments of 23 June 2020, the European Court of Human Rights (ECtHR)
found that the blocking of websites and media platforms in Russia had violated
the right to freedom of expression and information as guaranteed by Article 10 of
the European Convention of Human Rights (ECHR). The cases concern different
types of blocking measures, including collateral blocking (where the IP address
that was blocked was shared with other sites), excessive blocking (where the
whole website was blocked because of a single page or file) and wholesale
blocking of media outlets for their news coverage. One case concerns a court
order to remove a webpage with a description of tools and software for bypassing
restrictions on private communications and content filters on the Internet,
otherwise, the website would be blocked. The ECtHR once again highlighted the
importance of the Internet as a vital tool in exercising the right to freedom of
expression. It found that the provisions of Russia’s Information Act, which was
used to block the websites and online media outlets, had produced excessive and
arbitrary effects and had not provided proper safeguards against abusive
interferences by the Russian authorities. In each of the four cases, the ECtHR also
found a violation of the right to an effective remedy under Article 13 ECHR: it
found that the Russian courts had not carried out examinations of the substance
of what had been arguable complaints of violations of the applicant’s rights and
that none of the remedies available to the applicants had been effective.

In the case of Vladimir Kharitonov v. Russia, the owner of a website lodged a court
complaint, arguing that a blocking order by the Russian telecoms regulator
(Roskomnadzor) against another website containing allegedly illegal content had
also blocked access to his website, being hosted under the same IP address, but
not containing any illegal content. The courts upheld Roskomnadzor’s action as
lawful without however assessing its impact on the applicant’s website. In the
OOO Flavus and Others v. Russia case, the applicants owned opposition media
outlets which publish research and analysis that is critical of the Russian
Government. After Roskomnadzor, on request of the Prosecutor General, blocked
access to their websites because they were allegedly promoting acts of mass
disorder or extremist speech, they unsuccessfully applied for a judicial review of
the blocking measure. They also complained about the wholesale blocking of
access to their websites, and of a lack of notice of the specific offending material,
which they could therefore not remove in order to have access to their website
restored. The case of Bulgakov v. Russia concerns the blocking of a website by a
local Internet service on the basis of a court judgment. The reason for the

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 14



blocking was the availability of an electronic book in the files section of the
website; a book which had been previously categorised as an extremist
publication. Bulgakov deleted the e-book as soon as he found out about the
court’s judgment, but the Russian courts refused to lift the blocking measure on
the grounds that the court had initially ordered a block on access to the entire
website by its IP address, not just to the offending material. In Engels v. Russia, a
court ordered a local Internet service provider to remove a webpage that
contained information about bypassing content filters. It was argued that such
information should be prohibited from dissemination in Russia as it enabled users
to access extremist material on another, unrelated website. Following the court
order, Roskomnadzor asked Engels to take down the offending content, otherwise
the website would be blocked. Engels complied with the request, and at the same
time lodged an appeal against the court order. However, Engels’ complaint was
rejected without addressing his main argument that providing information about
tools and software for the protection of the privacy of browsing was not against
any Russian law.

All the applicants complained in essence that the blocking of access to their
websites or Internet platforms had been unlawful and disproportionate, and had
therefore violated their rights under Article 10 ECHR. The ECtHR, in all four
judgments, confirmed the importance it attaches to the right to freedom of
expression on the Internet, referring to its earlier case law on the (wholesale)
blocking of websites in which it took the approach "that owing to its accessibility
and capacity to store and communicate vast amounts of information, the Internet
has now become one of the principal means by which individuals exercise their
right to freedom of expression and information. The Internet provides essential
tools for participation in activities and discussions concerning political issues and
issues of general interest, it enhances the public’s access to news and facilitates
the dissemination of information in general" (see also Ahmet Yildirim v. Turkey,
Iris 2013-2/1). The ECtHR also recalled that the blocking of websites by rendering
large quantities of information inaccessible substantially restricted the rights of
Internet users and had a significant collateral effect. It added that the wholesale
blocking of access to a website is an extreme measure which has been compared
to banning a newspaper or television station. In all four cases, the ECtHR found a
violation of Article 10 also in combination with Article 13.

In the case of Vladimir Kharitonov v. Russia, the ECtHR came to the conclusion
that it was incompatible with the rule of law if a legal framework failed to
establish safeguards capable of protecting individuals from the excessive and
arbitrary effects of blocking measures, such as those imposed on the basis of
section 15.1 of the Russian Information Act. When exceptional circumstances
justify the blocking of illegal content, the state agency making the blocking order
must ensure that the measure strictly targets the illegal content and has no
arbitrary or excessive effects, irrespective of the manner of its implementation.
Any indiscriminate blocking measure which interferes with lawful content or
websites as a collateral effect of a measure aimed at illegal content or websites
amounts to arbitrary interference with the rights of the owners of such websites.
The ECtHR found that the blocking order did not satisfy the foreseeability

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 15



requirement under the ECHR and did not afford the applicant the degree of
protection from abuse to which he was entitled by the rule of law in a democratic
society.

In OOO Flavus and Others v. Russia, the ECtHR found that the decision by the
Prosecutor General to qualify the content of the media outlets at issue as
extremist speech had no basis in fact and was therefore arbitrary and manifestly
unreasonable. The ECtHR held that targeting online media or websites with
blocking measures because they are critical of the government or the political
system can never be considered a necessary restriction on freedom of expression,
and it also found that the blocking orders had no legitimate aim and were not
necessary in a democratic society. Furthermore, it came to the conclusion that
Russian legislation did not afford the applicants the degree of protection from
abuse to which they were entitled by the rule of law in a democratic society,
taking into consideration the fact that the ECtHR also found in other cases against
Russia that is was difficult, if not impossible, to challenge a blocking measure on
judicial review (see also Kablis v. Russia, IRIS 2019-7/1).

In Bulgakov v. Russia, the ECtHR emphasised that blocking access to a website’s
IP address has the practical effect of extending the scope of the blocking order far
beyond the illegal content which had originally been targeted. Apart from having
no legal basis, the Court also found that there were no sufficient procedural
safeguards to protect individuals from the excessive and arbitrary effects of
blocking measures, such as in the case at issue. The Russian courts also
neglected to consider whether the same result could be achieved with less
intrusive means or to carry out an impact assessment of the blocking measure to
ensure that it strictly targets the illegal content and has no arbitrary or excessive
effects, including those resulting from the method chosen to implement it.

In Engels v. Russia, the ECtHR found that the legal provision of the Information
Act on which the blocking order was based was too vague and overly broad to
satisfy the foreseeability requirement. The ECtHR also noted that the utility of
filter-bypassing technologies cannot be reduced to a tool for malevolently seeking
to obtain extremist content. Even though the use of any information technology
can be subverted to carry out activities which are incompatible with the principles
of a democratic society, filter-bypassing technologies primarily serve a multitude
of legitimate purposes, such as enabling secure links to remote servers;
channelling data through faster servers to reduce page-loading time on slow
connections; and providing a quick and free online translation. None of these
legitimate uses were considered by the Russian court before issuing the blocking
order; it merely focused on the possibility that filter-bypassing software could give
access to extremist content. The ECtHR clarified that information technologies are
content-neutral and that they are a means of storing and accessing: "Just as a
printing press can be used to print anything from a school textbook to an
extremist pamphlet, the Internet preserves and makes available a wealth of
information, some portions of which may be proscribed for a variety of reasons
particular to specific jurisdictions. Suppressing information about the technologies
for accessing information online on the grounds they may incidentally facilitate
access to extremist material is no different from seeking to restrict access to

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 16



printers and photocopiers because they can be used for reproducing such
material. The blocking of information about such technologies interferes with
access to all content which might be accessed using those technologies." In the
absence of a specific legal basis in domestic law, the ECtHR found that the
"sweeping measure" in the case of Engels was not only excessive, but also
arbitrary. Furthermore, during the subsequent procedures, Engels was not
afforded the degree of protection from abuse to which he was entitled by the rule
of law in a democratic society.

Judgment by the European Court of Human Rights, Third Section, in the
case of Vladimir Kharitonov v. Russia, Application no. 10795/14

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-203177

Judgment by the European Court of Human Rights, Third Section, in the
case of OOO Flavus and Others v. Russia, Applications nos. 12468/15,
23489/15, and 19074/16

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-203178

Judgment by the European Court of Human Rights, Third Section, in the
case of Bulgakov v. Russia, Application no. 20159/15

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-203181

Judgment by the European Court of Human Rights, Third Section, in the
case of Engels v. Russia, Application no. 61919/16

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-203180

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 17

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-203177
https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-203178
https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-203181
https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-203180


EUROPEAN UNION

Guidelines on video-sharing platforms and European
works under revised AVMSD 

Ronan Ó Fathaigh
Institute for Information Law (IViR)

On 2 July 2020, the European Commission published two important sets of
guidelines pursuant to the revised Audiovisual Media Services Directive (AVMSD)
which extends audiovisual rules to what are termed video-sharing platforms (see
IRIS 2019-1/1). The first set of guidelines concerns﻿ the application of the
“essential functionality” criterion of the definition of a video-sharing platform
under the AVMSD; while the second set of guidelines relates to the calculation of
the share of European works in on-demand catalogues.

First, under Article 28b(1) of the AVMSD, member states are required to ensure
that video-sharing platform providers under their jurisdiction take appropriate
measures to protect minors from certain harmful content, and the general public
from certain illegal content. Crucially, a lengthy definition of a video-sharing
platform service is contained in Article 1(aa), which includes where an “essential
functionality” of a service is devoted to providing programmes, user-generated
videos, or both, to the general public. Recital 5 of the AVMSD provides that the
European Commission should issue guidelines on the practical application of the
essential functionality criterion. In the first set of seven-page guidelines released,
the Commission identifies relevant indicators that national authorities should
consider when applying the essential functionality criterion, including (a) the
relationship between the audiovisual content and the main economic activity or
activities of the service; (b) the quantitative and qualitative relevance of the
audiovisual content for the activities of the service; (c) the monetisation of, or
revenue generation from the audiovisual content; and (d) the availability of tools
aimed at enhancing the visibility or attractiveness of the audiovisual content.
Finally, although guidelines are not binding, it is stated that cooperation between
national authorities “could be desirable especially in order to gather the relevant
data or information and to limit the risks of divergent interpretations” of the
indicators. 

Secondly, Article 13(1) of the AVMSD provides that member states must ensure
that media service providers of on-demand audiovisual media services under their
jurisdiction secure at least a 30% share of European works in their catalogues and
ensure the prominence of those works. Furthermore, Article 13(2) provides that
where member states require media service providers under their jurisdiction to
contribute financially to the production of European works, they may also require
media service providers targeting audiences in their territories but established in

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 18



other member states to make such financial contributions. However, Article 13(6)
provides that the 30% obligation imposed under Article 13(1) and the financial
contribution requirements under Article 13(2) shall not apply to media service
providers with a “low turnover or a low audience”. Notably, the Commission is
required to issue guidelines on the calculation of the share of European works,
and on the definition of "low audience" and "low turnover". As such, in the second
set of seven-page guidelines, the Commission considers that it is appropriate to
calculate the 30% share of European works in on-demand catalogues based on
the total number of titles in the catalogue, and explains what constitutes a title,
how to calculate in cases where VOD providers have multiple national catalogues,
and where catalogues may vary on a day-to-day basis. The Commission also gives
guidance on interpreting low audience and turnover. Importantly, the Commission
notes that while the implementation of Article 13 AVMSD lies with the national
authorities, “they are encouraged to cooperate actively with their counterparts in
other Member States in the areas covered by the present guidelines.”

Finally, it should be noted that member states are required to transpose the
revised AVMSD into national law by 19 September 2020.

European Commission, Guidelines on the practical application of the
essential functionality criterion of the definition of a ‘video-sharing
platform service’ under the Audiovisual Media Services Directive (2020/C
223/02), 7 July 2020.

https://eur-lex.europa.eu/legal-
content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:52020XC0707(02)&from=EN

European Commission, Guidelines pursuant to Article 13(7) of the
Audiovisual Media Services Directive on the calculation of the share of
European works in on-demand catalogues and on the definition of low
audience and low turnover, 7 July 2020.

https://eur-lex.europa.eu/legal-
content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:52020XC0707(03)&from=EN

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 19

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:52020XC0707(02)&from=EN
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:52020XC0707(02)&from=EN
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:52020XC0707(03)&from=EN
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:52020XC0707(03)&from=EN


NATIONAL
CZECHIA

[CZ] Broadcasting Council punished unfair commercial
practice

Jan Fučík
Česká televize

The Council for Radio and Television Broadcasting of the Czech Republic, as the
central regulatory authority, imposed a fine on Emporia Style Kft. on 5 May 2020
for deceptive advertising on a teleshopping channel. The company was found
guilty in accordance with the provisions of Article 8a, paragraph 2b of Act No.
40/1995 Coll. of a violation of the provisions of Article 2, paragraph 1b of Act No.
40/1995 Coll. for commissioning broadcasting slots for the Gallery programme of
teleshopping broadcaster Klenot TV on 16 July 2019. Under the provisions of
section 4, paragraph 3 of Act No. 634/1992 Coll. on consumer protection, in
section p) of its Annex 1, business practices are always considered deceptive if
the seller falsely declares that the product or service can cure a disease, disorder
or disability. In this programme, the moderator, in connection with the promotion
of a silver pendant and earrings with a sapphire and white topaz, stated that the
jewellery "suppresses depression". Depression is a serious mental disorder that
must first be professionally diagnosed and then treated pharmacologically, or with
the help of professional psychotherapeutic methods and procedures. Thus,
jewellery can certainly not suppress the "strength" of a disease. However, the
moderator's statement implied that the healing and preventive effects of this
jewellery may have led consumers to make a decision to purchase goods which
they would not normally have purchased. Under the influence of the quoted
statement, viewers may fail to take proper care of their health and rely on the
promoted goods to treat potential psychological problems. This can result in a
threat to consumers' health. The Broadcasting Council imposed a fine of CZK 50
000 (approximately EUR 2 000) for the offence.

Rozhodnutí Rady pro rozhlasové a televizní vysílání č. RRTV/2019/780.

https://www.rrtv.cz/files/Pokuty/85b1e38e-b5ce-4865-a19e-3f2ac51e79ae.pdf

Decision of the Broadcasting Council No. RRTV / 2019/780.

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 20

https://www.rrtv.cz/files/Pokuty/85b1e38e-b5ce-4865-a19e-3f2ac51e79ae.pdf


GERMANY

[DE] Constitutional Court strengthens press freedom in
two judgments

Christina Etteldorf
Institute of European Media Law

The Bundesverfassungsgericht (Federal Constitutional Court – BVerfG)
strengthened the freedom of the press in two judgments issued on 23 June 2020.
Although the cases dealt with very different issues, in both decisions the BVerfG
highlighted the importance of protecting a free press in the context of democratic
opinion-forming.

In the first case (no. 1 BvR 1716/17), a constitutional complaint had been filed
against a criminal conviction imposed after an unpixelated image of a dark-
skinned patient in a university hospital waiting room was forwarded to a
newspaper. The photographer had ignored requests from the person pictured and
hospital staff to delete the image, which had been published in unpixelated form
in the online edition of a major German daily newspaper with a report
documenting the hospital’s inadequate safety precautions when dealing with
suspected Ebola patients – a subject that had drawn a high level of public
attention at the time. The photographer was fined by the relevant criminal courts
for disseminating an image without permission under Articles 33 and 22 et seq. of
the Kunsturhebergesetz (Artistic Copyright Act – KUG). The courts held that,
although the image illustrated a newsworthy event, it should have been modified
and the patient’s identity disguised because the way it had been presented,
together with the newspaper’s high circulation figure, meant its publication was
likely to leave the patient open to significant public abuse. The photographer was
held responsible for the publication of the unpixelated image because he had
initiated the report himself. He therefore should have ensured that the patient’s
identity was suitably disguised. However, the BVerfG ruled that this judgment
infringed the freedom of the press and upheld the photographer’s constitutional
complaint. It was true that press photographers and journalists had a certain duty
of care and could face criminal penalties if they breached it. They should also not
try to hide from newspaper editors the circumstances in which the photographs
had been taken. Nevertheless, the BVerfG thought that the criminal courts had
not taken sufficient account of fundamental rights. In particular, the need to
distinguish between the forwarding and the publication of images had not been
met, while the working and accountability structures of the press and preparatory
research had not been sufficiently taken into account. The images had not,
therefore, been carelessly forwarded in a way that infringed the patient’s rights,
which would have been unlawful. The photographer’s failure to pixelate the
images before forwarding them to the newspaper could not be considered a
breach of his duty of care. Press photographers and journalists should be able to
send unpixelated images to newspaper editors without fear of punishment. The

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 21



situation would only be different if the person forwarding the images had
deliberately concealed circumstances that would be significant for the editor’s
decision on whether to disguise the person pictured. However, in this case, the
criminal courts had not found this to be the case.

The second case (no. 1 BvR 1240/14) concerned the admissibility of a report
about indiscretions committed by public figures in the distant past. The dispute
focused on an article, published in mid-2011, about the chief executive of a well-
known company, which not only reported on the company and its staff,
development and liquidity from an economic perspective, but also described its
chief executive’s attempt to cheat in his first state law examination and a criminal
trial relating to the bribery of an expert. At the chief executive’s request, the civil
courts ruled that the attempt to cheat should not be mentioned in the report.
Although people should generally accept the reporting of true facts about their
social life, the chief executive had been portrayed as a dishonest person. Since
there had been no real reason to bring up his attempt to cheat, he should not
have been pilloried for a misdemeanour committed many years previously.
However, the BVerfG disagreed and upheld the newspaper publisher’s
constitutional complaint against these rulings. The chief executive should accept
truthful reporting about his social and professional life. The “right to be
forgotten”, which was guaranteed by the Grundgesetz (Basic Law), should not
limit the right of the press to refer to past transgressions in its reporting. The right
to report did not automatically lapse over time, but should be judged according to
the individual case. Such an evaluation was largely the responsibility of the press
itself, in particular the assessment of which circumstances and details were
significant enough to be reported. The BVerfG thought this also applied to reports
published on the Internet.

BVerfG, Beschluss der 2. Kammer des Ersten Senats vom 23. Juni 2020 -
1 BvR 1716/17 -

https://www.bverfg.de/e/rk20200623_1bvr171617.html

Federal Constitutional Court, decision of the 2nd chamber of the First Senate, 23
June 2020, 1 BvR 1716/17

BVerfG, Beschluss der 2. Kammer des Ersten Senats vom 23. Juni 2020, -
1 BvR 1240/14.

https://www.bverfg.de/e/rk20200623_1bvr124014.html

Federal Constitutional Court, decision of the 2nd chamber of the First Senate, 23
June 2020, 1 BvR 1240/14.

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 22

https://www.bverfg.de/e/rk20200623_1bvr171617.html
https://www.bverfg.de/e/rk20200623_1bvr124014.html


[DE] Draft bill to implement EU Copyright Directive
Jan Henrich

Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/Brussels

On 24 June 2020, the German Bundesministerium der Justiz und für
Verbraucherschutz (Federal Ministry of Justice and Consumer Protection – BMJV)
published a discussion draft for a “Second Act to adapt copyright law to the
requirements of the Digital Single Market”. The draft contains proposals for the
implementation of several provisions of the Directive on Copyright in the Digital
Single Market (EU) 2019/790 (DSM Directive), which entered into force last year.
Among other things, it introduces two new legal instruments into German
copyright law with provisions on the liability of platforms which allow users to
upload content and rules on extended collective licences. The ministry had
published a first discussion draft in January containing proposals on the
implementation of the new EU copyright and related rights for press publishers.
The recently published draft is designed to implement the remaining provisions of
the Directive.

In concrete terms, the draft makes provision for the implementation of Article 17
of the DSM Directive as part of a new German Urheberrechts-Diensteanbieter-
Gesetz (Copyright Service Provider Act – UrhDaG), which is meant to regulate the
copyright liability and due diligence obligations of platforms in relation to content
uploaded by their users. It includes the obligation to apply for certain licences for
the communication to the public of protected works for limited minor use, such as
for user-generated content. Users should also be able to label additional
authorised uses as such, while platforms may be obliged to prevent unlicensed
and unlawful uses. For disputes between rightsholders, platforms and users, a
complaints procedure and an out-of-court dispute settlement procedure should be
provided.

The draft also contains a new statutory exception for caricatures, parodies and
pastiches to be added to German copyright law. Previous provisions on out-of-
print works will be changed and public domain works made more accessible.

As regards copyright contract law, the draft contains changes on matters
including reasonable remuneration, the author’s further participation, licence
chains and the right of revocation for non-exercise.

The ministry has invited interested parties and associations to submit their
opinions via a document which can be downloaded from the ministry’s website.

Diskussionsentwurf sowie weitere Informationen des BMJV zum
Gesetzgebungsverfahren

https://www.bmjv.de/SharedDocs/Gesetzgebungsverfahren/DE/Gesetz_II_Anpassung
-Urheberrecht-dig-Binnenmarkt.html

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 23

https://www.bmjv.de/SharedDocs/Gesetzgebungsverfahren/DE/Gesetz_II_Anpassung-Urheberrecht-dig-Binnenmarkt.html
https://www.bmjv.de/SharedDocs/Gesetzgebungsverfahren/DE/Gesetz_II_Anpassung-Urheberrecht-dig-Binnenmarkt.html


Discussion draft and further information from the Federal Ministry of Justice and
Consumer Protection about the legislative process

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 24



[DE] Federal Administrative Court ends longstanding
dispute over SAT.1 licence switch

Christina Etteldorf
Institute of European Media Law

In a ruling of 15 July 2020 (Case no. BVerwG 6 C 25.19), the German
Bundesverwaltungsgericht (Federal Administrative Court – BVerwG) ended a
longstanding dispute over a change of licence for German TV broadcaster SAT.1
by rejecting a complaint by two German regulators against another German
regulator as inadmissible. It ruled that a regional media authority did not have
legal standing to revoke a licence granted by another regional media authority to
a private broadcaster for a national television channel. The licence granted to
Sat.1 was therefore lawful.

Private broadcasters in Germany are monitored by whichever of the 14 German
media authorities, which act as regulatory bodies for the Bundesländer, they
apply to for a licence. In 2008, the licence to broadcast national television channel
SAT.1 was awarded by the Landeszentrale für Medien und Kommunikation
Rheinland-Pfalz (Rhineland-Palatinate media and communication authority – LMK).
On weekdays, regional window programmes for the Länder of Rhineland-
Palatinate and Hessen are also broadcast on the main SAT.1 channel, as required
under the German Rundfunkstaatsvertrag (Inter-State Broadcasting Agreement).
To this end, the LMK and the Hessische Landesanstalt für privaten Rundfunk und
neue Medien (Hessian commercial broadcasting and new media authority - LPR
Hessen) also granted a licence to a regional window programme provider. In
2012, while the licence granted by the LMK was still valid, the broadcaster SAT.1
applied to the Medienanstalt Hamburg/Schleswig-Holstein (Hamburg/Schleswig-
Holstein media authority – MA HSH) for another licence to broadcast its full
window programme, SAT.1. In accordance with a decision by the Kommission für
Zulassung und Aufsicht (Media Licensing and Monitoring Commission – ZAK) – the
joint licensing body of the 14 German regulatory authorities which deals with the
licensing and monitoring of commercial channels that are broadcast throughout
the country – the MA HSH granted the licence. However, the licence was only valid
if regional window programmes existed or were organised. The LMK and LPR
Hessen had disputed this decision by the MA HSH, but their appeal was dismissed
by the competent administrative court and administrative appeal court (IRIS
2019-2:1/5). The BVerwG, which is the country’s highest administrative court, has
now finally rejected the complaint as inadmissible.

The BVerwG ruled that the LMK and the LPR Hessen did not have the legal
standing required under German law to bring proceedings under Article 42(2) of
the Verwaltungsgerichtsordnung (Code of Administrative Court Procedure). Such
standing could not be derived either from the fundamental right to broadcasting
freedom (Article 5(1)(2) of the Grundgesetz (Basic Law)) or from the notion that
they were ultimately responsible for the legality of channels broadcast in their
transmission area. Since the entry into force of the revised Rundfunkstaatsvertrag
in 2008, the ZAK has had sole responsibility for taking final decisions relating to

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 25



the licensing of commercial channels that are broadcast throughout the country.
The role of the relevant regional media authority has therefore been limited to
carrying out the ZAK’s decisions. The fact that the ZAK now bore ultimate
responsibility did not threaten broadcasting freedom because the ZAK’s decisions
were based on the majority principle, it acted independently and it had a duty of
confidentiality. The fact that this meant that the regional media authorities’
pluralistically structured decision-making bodies were considerably less important
than before was compatible with the Grundgesetz because the ZAK’s
independence from the state and its limited scope for decision-making took
sufficient account of fundamental rights. It was irrelevant that the LMK and LPR
Hessen remained responsible for monitoring the regional windows.

Pressemitteilung Nr. 44/2020 des BVerwG.

https://www.bverwg.de/pm/2020/44

Federal Administrative Court press release no. 44/2020.

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 26

https://www.bverwg.de/pm/2020/44


[DE] Supreme Court issues Google “right to be
forgotten” rulings

Christina Etteldorf
Institute of European Media Law

On 27 July 2020, the German Bundesgerichtshof (Federal Supreme Court – BGH)
issued two decisions on the “right to be forgotten”, which gives people the right
to have their personal information deleted by data processors such as search
engine operators after a certain period of time. However, the right does not apply
without restriction, but depends on a series of factors that need to be weighed up.
This is demonstrated by both BGH decisions, in which one claim was rejected
while the other was submitted to the Court of Justice of the European Union
(CJEU).

The first procedure (no. VI ZR 405/18) concerned the managing director of a
charity’s regional association. In 2011, the local daily press had reported that the
organisation was around EUR 1 million in debt and that its managing director,
whose name was specifically mentioned, had recently been signed off sick. These
press articles can still be found by typing the former managing director’s name
into Google’s Internet search engine. His request that the press reports should no
longer be associated with his name in the search results had been rejected,
initially by Google and subsequently by two courts. The BGH has now also
rejected his claim, which was based on Article 17(1) of the General Data
Protection Regulation (GDPR). It ruled that the claim, which required a
comprehensive weighing up of fundamental rights, that is, the basic right to
protection of personal data and informational self-determination on the one hand,
and the public’s right to information and the interests of information providers on
the other, was unfounded. In particular, on the provider side, it was necessary to
take into account not only the largely economic interests of Google, but also the
freedom of expression of the relevant content providers (in this case, the regional
daily press). This applied, according to the BGH, even though the claim had not
been made directly against the content providers themselves. Therefore, although
when purely economic interests were weighed against personality rights, the
latter usually took precedence, the fundamental rights relevant to this case
should initially be considered equally important. However, in this particular case,
the court decided that the interests of the public and the press took priority. In
this context, it is interesting to note that the BGH did not expressly adhere to its
pre-GDPR case law, but ruled that the requirement for an equally balanced
weighing up process meant that search engine operators did not need to act if
they became aware that a person’s rights had been breached in a clear and
obvious way.

Meanwhile, the second case (no. VI ZR 476/18) concerned the deletion of an
article published on a US company’s website from Google’s search results. A
complaint had been lodged by a married couple who held senior positions in the
financial services sector and who had been named and pictured in several critical
reports on investment models published on the aforementioned website. The

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 27



plaintiffs claimed, inter alia, that the website had offered to delete the reports in
return for a protection payment. Google refused to remove the articles from its
search results, largely on the grounds that it was impossible to prove whether
they were truthful or not. After the couple’s initial complaint and subsequent
appeal were both dismissed, the BGH has now referred the case to the CJEU for
clarification. In a preliminary ruling, the CJEU will explain whether it is compatible
with the right to privacy and protection of personal data, when carrying out the
weighing up process required under Article 17(3)(a) GDPR, if the content to be
deleted contains factual claims whose accuracy is disputed by the person
concerned and which are crucial to the claim, to consider it a decisive factor
whether the person concerned could reasonably – for example, through a
temporary injunction – obtain legal protection against the content provider and
thereby have the question of truthfulness at least provisionally clarified. Secondly,
the BGH has asked whether, if a request is made to delete thumbnail photos that
appear when entering a name into a search engine, the original context of the
publication by the third-party content provider should be taken into account if a
link is provided to the third-party website when the thumbnail is displayed by the
search engine, but the website is not actually named and the resulting context is
not displayed by the search engine.

Pressemitteilung des BGH Nr. 095/2020 

https://www.bundesgerichtshof.de/SharedDocs/Pressemitteilungen/DE/2020/202009
5.html?nn=10690868

Federal Supreme Court press release no. 095/2020

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 28

https://www.bundesgerichtshof.de/SharedDocs/Pressemitteilungen/DE/2020/2020095.html?nn=10690868
https://www.bundesgerichtshof.de/SharedDocs/Pressemitteilungen/DE/2020/2020095.html?nn=10690868


[DE] Supreme Court rules in cartel authority’s favour in
Facebook dispute

Jan Henrich
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/Brussels

In a decision of 23 June 2020, the German Bundesgerichtshof (Federal Supreme
Court – BGH), the highest civil court in Germany, provisionally upheld the charge
that Facebook had abused a dominant market position. The Bundeskartellamt
(Federal Cartels Office), which is responsible for competition-related matters in
Germany, had previously prohibited social media provider Facebook from
processing data captured during Internet use outside the Facebook platform
without the users’ specific consent. Under the BGH’s decision, the prohibition
notice can now be enforced.

The case concerns Facebook’s use and processing of personal data collected from
other services owned by the Facebook group, such as Instagram, and users’ other
Internet activities outside facebook.com. Users of the social network, which is
financed through advertising, must accept Facebook’s terms and conditions,
which state that their data may be used in this way. Thanks to Facebook
Analytics, companies and advertising partners can access the aggregated data
and see how users interact with the Facebook group’s services via different
devices, platforms and websites.

The Bundeskartellamt thought that the use of the terms and conditions and the
resulting aggregation of data from various sources breached Article 19(1) of the
German Gesetz gegen Wettbewerbsbeschränkungen  (Act against restraints of
competition), which prohibits abuse of a dominant market position. In particular, it
accused Facebook of abusing its dominant position in the national market by
combining user- and device-related data generated outside facebook.com without
the users’ specific consent. In a decision of 6 February 2019, the
Bundeskartellamt prohibited Facebook and other Facebook companies from using
these terms and conditions and processing personal data in this way. Facebook
then appealed to the Oberlandesgericht Düsseldorf (Düsseldorf Higher Regional
Court), which initially lifted the order because it had serious doubts over its
legality. However, the Bundesgerichtshof has now overturned this decision after
concluding that Facebook’s dominant position in the German social network
market and its abuse thereof were not in any serious doubt.

The question of whether the processing and use of personal data were compatible
with the provisions of the General Data Protection Regulation was irrelevant to the
Supreme Court’s decision. Rather, the key factor was whether private Facebook
users had any choice over the personalisation of the user experience. In addition,
as a network operator with a dominant market position, Facebook had a particular
responsibility to maintain current competition in the social network market.

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 29



Pressemitteilung des BGH zum Beschluss vom 23.6.2020 - KVR 69/19

https://www.bundesgerichtshof.de/SharedDocs/Pressemitteilungen/DE/2020/202008
0.html

Federal Supreme Court press release on its decision of 23 June 2020 - KVR 69/19

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 30

https://www.bundesgerichtshof.de/SharedDocs/Pressemitteilungen/DE/2020/2020080.html
https://www.bundesgerichtshof.de/SharedDocs/Pressemitteilungen/DE/2020/2020080.html


FRANCE

[FR] Constitutional Council blocks online hate law
Amélie Blocman

Légipresse

The so-called ‘Avia law’ (named after the MP who tabled the bill), which aims to
combat hate speech on the Internet, has been blocked. Having finally been
adopted as France came out of lockdown on 13 May 2020 after a difficult
legislative process lasting almost 18 months, the law, which had been criticised
by numerous bodies and institutions, was rejected by the Constitutional Council
on 18 June. The text, which would have seen criminal sanctions imposed by the
CSA (the French audiovisual regulator) against platforms that failed to remove
terrorist material or child pornography within one hour and manifestly illegal hate
speech within 24 hours, was deemed harmful to freedom of expression. Almost all
the other provisions of the law were therefore also rejected.

First of all, the Constitutional Council pointed out that, in view of the widespread
growth of online public communication services and their importance for
participation in democratic life and the expression of ideas and opinions, the right
to freedom of expression included the freedom to access these services and to
use them to express opinions. Although the legislature was free to take measures
designed to prevent abuses of freedom of expression and communication that
were harmful to public order and the rights of third parties, any attempt to restrict
such freedom should be necessary, adapted and proportionate to the stated aim.

Opposition MPs had asked the Council firstly to examine section I of Article 1 of
the law, which amended Article 6-1 of Law No. 2004-575 of 21 June 2004 on trust
in the digital economy (LCEN) by requiring online communication service
providers and website hosts to remove terrorist content or child pornography
within one hour of being notified by the administrative authority, or risk a one-
year prison sentence and a EUR 250 000 fine.

The Constitutional Court ruled, for the first time, that the dissemination of
pornographic images depicting minors and the provocation and glorification of
terrorist acts constituted abuses of freedom of expression and communication
that seriously harmed public order and the rights of third parties. However, it
noted, firstly, that the illegal nature of such content did not depend on whether it
was manifest, and that this was something that only the administration should
determine. Secondly, an appeal against such a removal order did not have staying
effect and the one-hour deadline set for the provider or platform operator to
remove or block the disputed content was not long enough to obtain a judge’s
decision before having to remove it. Finally, a platform operator or service
provider who failed to meet the request before the deadline could be sent to
prison for one year and fined EUR 250 000. The court therefore ruled that the
legislature had undermined freedom of expression and communication in a way

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 31



that was not adapted, necessary and proportionate to the stated aim.

The Constitutional Court had also been asked to consider section II of Article 1,
which had added an Article 6-2 to the LCEN, obliging online platform operators to
remove or block illegal hate speech and unlawful sexual content within 24 hours
of it being reported by a user, or risk a EUR 250 000 fine.

The court began by highlighting the difficulties faced by operators when
assessing, within a very short timeframe, whether or not reported content was
manifestly illegal, especially as their assessment needed to cover more than just
the reason for which it was reported. Furthermore, criminal sanctions were
imposed for a first offence and for every failure to remove reported content, with
no consideration given to their repeated nature.

In view of the above, the Council concluded that the disputed provisions could
only encourage operators to remove reported content whether it was manifestly
illegal or not. They therefore undermined freedom of expression and
communication in a way that was not necessary, adapted and proportionate.

As a consequence of these two decisions, the other provisions of the law that
were linked to the obligation to remove unlawful content were also rejected. The
only parts that were upheld concerned the creation of an online hate observatory
under the auspices of the CSA (Article 16) and a specialist public prosecution
authority (Article 10), and a simplification of the procedure for reporting illegal
content described in Article 6-1-5 of the LCEN (Article 2).

Noting the decision, the Minister of Justice said: “In a context in which the fight
against hate, especially online, is a high social and societal priority, the
government will consider the possibility of reworking this piece of legislation in
consultation with the stakeholders concerned and taking the Constitutional
Council’s decision into account.”

Conseil constitutionnel,  Décision n° 2020-801 DC du 18 juin 2020

https://www.conseil-constitutionnel.fr/decision/2020/2020801DC.htm

Constitutional Council Decision No. 2020-801 DC of 18 June 2020

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 32

https://www.conseil-constitutionnel.fr/decision/2020/2020801DC.htm


[FR] More films to be broadcast on television with fewer
constraints

Amélie Blocman
Légipresse

Announced several months ago as part of audiovisual reforms designed to ease
the regulatory constraints on broadcasters struggling to compete with online
platforms, Decree No. 2020-984 of 5 August 2020 has relaxed the rules on
programme schedules as well as on the annual limits on the broadcasting of
cinematographic works on television, as enshrined in Decree No. 90-66 of 17
January 1990. The changes particularly reflect the fact that the rules, which had
been unaltered for more than ten years, had become obsolete as a result of the
emergence of numerous delinearised methods of accessing films (especially film
channel catch-up services) that are not subject to any such programming
restrictions. According to the decree’s explanatory memorandum, although the
rules were originally designed to protect cinemas, delinearised access to films
“has not led to a fall in cinema attendances.”  The decree of 17 January 1990 lays
down certain quotas for the television broadcasting of cinematographic works.
The total number of feature-length films that can be broadcast or rebroadcast
each year is fixed, with the requirement that 60% of them be European works and
40% original French-language works (Article 7). As part of these obligations,
channels that are not film or pay-per-view services will be able to broadcast 244
works per year instead of 192. The number of annual prime-time broadcasts, that
is, between 8.30 p.m. and 10.30 p.m., will increase from 144 to 196 (Article 8 of
the amended decree of 17 January 1990). Meanwhile, dedicated film channels will
see their annual quota rise from 500 to 800 feature-length films, none of which
may be broadcast more than seven times in a three-week period, apart from
multiple programming services (Article 9 of the amended decree of 17 January
1990).

The other major change concerns the abolition of rules restricting the days on
which films may be shown on television. Under Articles 10 and 11 of the amended
decree of 17 January 1990, services other than film and pay-per-view services can
now broadcast films on Wednesday and Friday evenings as well as during the day
on Saturdays and Sundays. The ban will nevertheless remain in place on Saturday
evenings from 8.30 p.m., except for films funded by the channel concerned and
artistic and experimental films.

The restrictions for dedicated film channels have been relaxed even further,
mainly because of their significant investment in film production. On Saturday
evenings, for example, as well as the quotas applicable to non-specialist channels,
film channels can now broadcast films that have been watched by fewer than 2
million people in French cinemas (and 15 films that have exceeded this threshold)
and films released more than 30 years previously. The Conseil supérieur de
l’audiovisuel (the French audiovisual regulator – CSA) will publish a report on the
effect of these changes no later than 18 months after their entry into force.

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 33



The next stage of the audiovisual reform process, which has become fragmented
as a result of the health crisis and a full parliamentary agenda, will include the
adoption of a bill authorising the government to transpose the Audiovisual Media
Services Directive into French law by means of an ordinance. The text, which was
adopted by the Senate on 8 July, is yet to be examined by the National Assembly.
The directive’s transposition will maintain the momentum of these regulatory
reforms, in particular by imposing on large foreign platforms the same obligations
to finance production and comply with audiovisual regulations that apply to
traditional broadcasters.

Décret n° 2020-984 du 5 août 2020 portant modification du régime de
diffusion des œuvres cinématographiques sur les services de télévision

https://www.legifrance.gouv.fr/affichTexte.do?cidTexte=JORFTEXT000042211247&c
ategorieLien=id

Decree No. 2020-984 of 5 August 2020 amending the rules on television
broadcasting of cinematographic works

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 34

https://www.legifrance.gouv.fr/affichTexte.do?cidTexte=JORFTEXT000042211247&categorieLien=id
https://www.legifrance.gouv.fr/affichTexte.do?cidTexte=JORFTEXT000042211247&categorieLien=id


[FR] Targeted advertising and cinema ads to be allowed
on television

Amélie Blocman
Légipresse

Having been anticipated for several months but repeatedly delayed by the health
crisis and the postponement of the audiovisual reforms, Decree No. 2020-983 of 5
August 2020 has brought with it a two-fold relaxation of the television advertising
rules enshrined in Decree No. 92-280 of 27 March 1992 defining the obligations of
service providers in relation to advertising, sponsorship and teleshopping.

Firstly, the decree allows television broadcasters to use targeted advertising
under supervision. Targeted advertising, which enables broadcasters to show
different advertisements in different broadcast areas, is one of a list of methods
mentioned in an opinion published by the French Competition Authority in
February 2019 designed to enable broadcasters to compete on equal terms with
digital platforms.

The decree describes the conditions under which targeted advertising can be
broadcast: it is not allowed before, during or after children’s programmes and
must be “appropriately identified as such” when it is broadcast. Adverts
mentioning the advertiser’s address or explicit location will only be permitted on
channels that are obliged to show local or regional programmes (for example, the
regional programmes of France Télévisions). Other targeted advertisements may
not include the advertiser’s address. Their maximum duration is “a daily average
of one or two minutes per hour” depending on the service provider, and “six
minutes in any one-hour period” (Article 15 of the amended 1992 decree).

The government will publish a report assessing the impact of the implementation
of these provisions on radio services, the written press and local television
stations within 24 months.

Under the decree’s other main innovation, advertising for the cinema sector,
which was previously prohibited, will be allowed for an 18-month period. Article 8
of the Decree of 27 March 1992 prohibits television advertising for certain
economic sectors: alcoholic beverages, publishing, distribution and cinema. By
way of derogation, Article 3 of the Decree of 5 August 2020 authorises, for 18
months, advertising for the cinema sector, which was previously only permitted
on pay-TV film channels and on-demand audiovisual media services (Article 15-1
of the decree). As well as harmonising the regulation of traditional forms of
broadcasting and delinearised services, this experimental measure is designed to
encourage the public to return to cinemas that have been deserted as a result of
the health crisis.

In order to decide whether to continue with this provision beyond the
experimental period, the government is required to publish a report within the
next 15 months, evaluating its impact on film distribution and cinema attendance,

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 35



as well as on other media (radio, the written press, billboard advertisers). The
decree entered into force the day after it was published.

Décret n° 2020-983 du 5 août 2020 portant modification du régime de
publicité télévisée

https://www.legifrance.gouv.fr/affichTexte.do?cidTexte=JORFTEXT000042211231&d
ateTexte=20200901

Decree No. 2020-983 of 5 August 2020 amending television advertising rules

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 36

https://www.legifrance.gouv.fr/affichTexte.do?cidTexte=JORFTEXT000042211231&dateTexte=20200901
https://www.legifrance.gouv.fr/affichTexte.do?cidTexte=JORFTEXT000042211231&dateTexte=20200901


UNITED KINGDOM

[GB] CGTN breached Ofcom’s impartiality rules over its
coverage of the Hong Kong protests

Julian Wilkins
Wordley Partnership

Chinese news service CGTN was held by Ofcom to have breached rules 5.1, 5.11
and 5.12 relating to impartiality in respect of the Hong Kong protests in response
to the Hong Kong Government’s Extradition Law Amendment Bill. The bill would
allow criminal suspects in Hong Kong to be sent to mainland China for trial. Ofcom
deemed that various CGTN news items about the Hong Kong protests had not
been duly impartial on a matter of major political controversy and relating to
current public policy. Ofcom considers that these breaches merit the imposition of
a statutory sanction.

CGTN is the international English-language news channel of China Media Group,
China’s public service television and radio broadcaster; in the United Kingdom,
the programme is broadcast via satellite.The licence for the CGTN service is held
by Star China Media Limited.

The CGTN programmes held to have been in breach were The World Today, 11
August 2019, 17:00; The World Today, 26 August 2019, 08:00; The World Today,
31 August 2019, 07:00; The World Today, 2 September 2019, 16:00; and China 24
, 21 November 2019, 12:15.

Section 319 of the Communications Act 2003 requires that news in television and
radio services be presented with due impartiality, whilst Section 320 sets out
special impartiality requirements, which include the preservation in the case of
every television service of due impartiality on matters of political or industrial
controversy and matters relating to current public policy.

Ofcom’s Code of Conduct on impartiality includes Rule 5.1., which establishes that
“[n]ews, in whatever form, must be reported with due accuracy and presented
with due impartiality”; Rule 5.11, which states that “[d]ue impartiality must be
preserved on matters of major political and industrial controversy and major
matters relating to current public policy”; and Rule 5.12, which states that “[i]n
dealing with matters of major political and industrial controversy and major
matters relating to current public policy an appropriately wide range of significant
views must be included and given due weight in each programme or in clearly
linked and timely programmes. Views and facts must not be misrepresented .”

Ofcom’s criticism of CGTN’s coverage was that it failed to give alternative views
or an explanation regarding the protesters, but instead presented a one-sided
perspective on the violence and other issues currently facing Hong Kong. There

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 37



was no attempt to acknowledge or explore any alternative view at any point
during the items, for example that the Hong Kong police may have played a part
in escalating tensions between themselves and the protestors or that violence
may have occurred on both sides. Furthermore, Ofcom was critical of the fact that
CGTN’s coverage had asserted that non-Chinese news broadcasters were not
reporting matters accurately or fairly.

CGTN’s response to the complaints included the argument that whilst they
acknowledged the requirements of due impartiality, their audiences expected
them to present the news items from a Chinese perspective and deal with matters
unreported by international media outlets. Also, the complaints against CGTN
were initiated by Ofcom’s monitoring rather than by viewers. CGTN asserted that
those who viewed their broadcasts did not expect the same level of impartiality as
offered by other broadcasters.

Ofcom’s Guidance to the Code makes clear that the broadcasting of comments
either criticising or supporting the policies and actions of any political organisation
or elected politician is not, in itself, a breach of the due impartiality rules. Any
broadcaster may do this, provided it complies with the Code. However, depending
on the specific circumstances of each case, it may be necessary to reflect
alternative viewpoints or provide context in an appropriate way in order to ensure
compliance with Section Five of the Code.

The Code makes clear that the approach to due impartiality may vary according
to the nature of the subject, the type of programme and channel, the likely
expectation of the audience and the extent to which the content and approach is
signalled to the audience. In addition, context, as set out in Section Two (Harm
and Offence) of the Code, is important in preserving due impartiality. Context
includes factors such as the editorial content of the programme, the service on
which the material is broadcast, and audience expectations.

Ofcom considered that, overall, CGTN coverage had not provided due impartiality
nor placed the subjects covered in context. Therefore, it considered the five
breaches in respect of the news programmes broadcast in the period from 11
August 2019 to 21 November 2019, taken together, to be a serious failure of
compliance and is minded to impose a statutory sanction. Before doing so, CGTN
was invited to submit its representations.

Issue 403 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin

https://www.ofcom.org.uk/_data/assets/pdf_file/0031/195781/The-World-Today-and
China-24,-CGTN.pdf

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 38

https://www.ofcom.org.uk/_data/assets/pdf_file/0031/195781/The-World-Today-and China-24,-CGTN.pdf
https://www.ofcom.org.uk/_data/assets/pdf_file/0031/195781/The-World-Today-and China-24,-CGTN.pdf


ITALY

[IT] Parliament strengthens parental control and
filtering in electronic communications

Ernesto Apa& Marco Bassini
Portolano Cavallo

By way of Law No. 70 of 25 June 2020, the Italian Parliament has introduced a
new provision, namely Article 7-bis, into Law Decree No. 28/2020. The Italian
Government adopted the aforesaid decree (also known as the ‘Justice Decree’, ‘
Decreto Giustizia’) with a view to providing urgent measures concerning, among
others, civil, criminal and administrative proceedings as well as the national
contact tracing system, both related to the COVID-19 emergency.

The introduction of Article 7-bis, entitled ‘Systems for the protection of minors
from the risks of cyberspace’, triggered a significant debate, as it provides new
obligations for electronic communication service providers with respect to the
filtering of explicit content delivered via their services.

The provision aims at reducing the negative consequences of minors’ exposure to
violent contents and pornography as well as to content which is harmful to the
development of a minor's personality.

In particular, paragraph 1 of the provision establishes an obligation for electronic
communication service providers (regulated under the so-called ‘Code of
Electronic Communications’, ‘Codice delle Comunicazioni Elettroniche’, that is,
Legislative Decree No. 259/2003) to incorporate within the terms and conditions
of the relevant agreements the operation, as pre-activated services, of parental
control measures or measures for the filtering of contents inappropriate for
minors or for blocking contents intended for adults only. Pursuant to paragraph 2,
these services must be provided free of charge and can be disabled at any time
upon request of the consumer, who is the subscriber of the agreement.

Additionally, paragraph 3 establishes that providers of telephone, television
network and electronic communication services shall promote consumers’
awareness of the pre-activated services in question in order to make sure that
consumers make duly-informed decisions in this respect.

In case of failure to comply with the above obligations, the Italian
Communications Authority shall order the relevant provider to bring to an end the
violation and to return any cost unduly charged to consumers. Compliance with
such orders is required within a term of no more than 60 days.

This provision comes into play at a moment when the Italian Parliament will soon
have to discuss the so-called European Law (‘ legge di delegazine europea’), which
would mean delegating to the Executive branch the power to adopt legislative

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 39



decrees for the transposition of some key EU law in the field of digital media,
namely the Copyright DSM Directive and the revision of the AMVS Directive,
which, among other things, also include important measures to be adopted by
video-sharing platforms for the protection of consumers, including minors, from
inappropriate content.

Decreto legge 30 aprile 2020, n. 28, convertito con modificazioni dalla
Legge 25 giugno 2020, n. 70.

https://www.normattiva.it/uri-res/N2Ls?urn:nir:stato:decreto.legge:2020-04-
30;28!vig=

Law Decree 30 April 2020, No. 28, changed with amendments by Law 25 June
2020, No. 70.

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 40

https://www.normattiva.it/uri-res/N2Ls?urn:nir:stato:decreto.legge:2020-04-30;28!vig=
https://www.normattiva.it/uri-res/N2Ls?urn:nir:stato:decreto.legge:2020-04-30;28!vig=


NETHERLANDS

[NL] ISPs ordered to block The Pirate Bay
Saba K. Sluiter

Institute for Information Law (IViR), University of Amsterdam

On 2 June 2020, the Gerechtshof Amsterdam (Amsterdam Court of Appeal)
delivered an important judgment in the case between Internet service providers
(ISPs) Ziggo and XS4ALL against Stichting Brein, following years of litigation.
Stichting Brein is a foundation formed by rightsholders to act against copyright
piracy. Stichting Brein requested a dynamic blocking injunction against the two
ISPs at the Court of The Hague in 2014 for not blocking access to The Pirate Bay
(see IRIS 2014-3/37). The case made its way to the Netherlands Supreme Court (
Hoge Raad der Nederlanden), who﻿ asked the Court of Justice of the European
Union (CJEU) some preliminary questions (see IRIS 2016-1/22). The CJEU held, in
short, that the activities of The Pirate Bay amounted to copyright infringement.
The Pirate Bay does not offer unlawful content directly on its website, but
provides an indexed and continuously updated catalogue of links to sources (see
IRIS 2017-7/4). The CJEU found that The Pirate Bay played an essential role in
making works available to the public, while being aware of the infringing nature of
its activities. After the CJEU ruling, the Supreme Court held that The Pirate Bay
itself indeed infringed copyright and that the case needed to be decided along the
lines of the CJEU’s UPC/Telekabel Wien judgment (see IRIS 2014-5/2). The case
was referred back to the Amsterdam Court of Appeal for a final ruling on the
merits (see IRIS 2017-7/4, IRIS 2018-3/26, IRIS 2018-5/24). 

The Amsterdam Court of Appeal applied the CJEU’s UPC/Telekabel Wien judgment,
balancing the users' right to freedom of information, the intellectual property
rights of the rightsholders and the freedom of ISPs to conduct business. The court
distilled four requirements from Telekabel Wien. First, that the addressee of the
injunction can ascertain that the measures chosen are the measures required to
prevent the imposition of a penalty. Secondly, that Internet users can assert theirs
rights before the courts to ensure that the chosen measures affecting their right
to information are justifiable, considering their ability to lawfully access
information, and amount to ending the copyright infringement, after the ISP has
chosen the measures. 

The Amsterdam Court of Appeal pointed﻿ out that in the Telekabel Wien case, the
requested injunction did not specify which measures had to be taken to achieve
the required result. Stichting Brein, however, did provide a clear list of 154
(sub)domain names it wanted blocked in order to end the infringement. The court
therefore concluded that the first requirement had been met, as the parties’
interests were considered in the procedure at hand. Furthermore, if circumstances
were to change, Dutch law enables parties to protect their rights accordingly. The
third requirement is that Internet users not be unnecessarily deprived of the
possibility to lawfully access available information. The court held that the amount

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 41



of illegal content on the website justified the injunction, given the severity of the
copyright infringements and the evasion of other means of enforcement. The
injunction affects a small portion of lawful content but does not limit access to a
specific category of information that otherwise would not be accessible anymore.
Fourthly, that the measures have the effect of preventing unauthorised access to
protected subject matter or, at least, make it difficult to access protected subject
matter. The court explained that some Internet users would stop visiting the
website altogether, whilst others might try to circumvent the blocking measures.
In both cases, this would satisfy the requirement. Given the dynamic nature of the
injunction and Stichting Brein’s continuous efforts to request blocking injunctions
for other websites, it is to be expected that it will become more and more difficult
over time for Internet users to access the unlawful subject matter. The court held
that the measures either prevent or hamper access to the unlawful content and
discourage Internet users from attempting to access the website. 

Finally, the Amsterdam Court of Appeal ruled that the domain names and IP
addresses of The Pirate Bay websites would have to be blocked by the ISPs,
including new domain names that provide access to the same infringing website.
A breach of this obligation is subject to penalty payments.

Gerechtshof Amsterdam, 2 juni 2020, ECLI:NL:GHAMS:2020:1421.

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHAMS:2020:1421

Amsterdam Court of Appeal, 2 June 2020, ECLI:NL:GHAMS:2020:1421.

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 42

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHAMS:2020:1421


[NL] Illegal content posted during public broadcaster’s
Facebook Livestream

Michelle Seel
Institute for Information Law (IViR), University of Amsterdam

On 7 July 2020, the Rechtbank Amsterdam (District Court of Amsterdam)
delivered a notable judgment on illegal content posted during a public
broadcaster’s Facebook Live event. The content was held to fall under Article
137c of the Dutch Criminal Code, which forbids the public insult of a group of
people based on their race, religion, sexual orientation, etc. 

The facts of this case concern the comment of a 49-year-old man which he posted
in the comment section of the public broadcaster NOS’s livestream of the Keti Koti
festival, broadcast on Facebook Live. This is an annual festival which celebrates
the abolition of slavery. In response to the livestream in which, at that moment,
garlands were being laid in memory of slavery, he wrote: De slaven mogen de
krans slepen (the slaves may drag the wreath). The broadcast was viewed by a
large number of people, including people with a Surinamese background. This act
led to criminal proceedings against the man, in which he argued before the court
that it had not been his intention to insult a group of people, and that he was
shocked at his own behaviour. For that reason, he apologised to the court and the
injured parties.

To impose criminal liability, the court must examine whether the comment falls
within the requirements of Article 137c of the Dutch Criminal Code. This can be
done by the court on the basis of assessment criteria developed in previous
European Court of Human Rights (ECtHR) case law under Article 10 of the
European Convention on Human Rights (ECHR). In short, the court must examine
(1) whether the expression is aimed at insulting a group of people on account of
their race, religion, beliefs, sexual orientation or physical or mental disability; (2)
whether the expression was used in a particular context that possibly removes its
offensive character because of the right to free expression under Article 10 ECHR;
and (3) whether the statement should be regarded as unnecessarily hurtful.

As regards these assessment criteria, the court stated that the use of the word ‘
slaven’ (slaves) was intended to hurt people of colour, given the fact that their
ancestors were forced into slavery. The man had also used a smiling emoticon,
which enhanced the malicious character of the comment. Furthermore, the ECtHR
had ruled in its earlier rulings that the offensive character of a statement may be
justified when it contributes to the public debate. Since the man pointed out that
he had not intended to discuss a specific topic, the comment did not contribute to
the public debate. Moreover, the court viewed the comment as ‘very serious and
unnecessarily offensive’, which contributed to the man's conviction. The court did
take into account the man’s lack of a criminal record, and the fact that he had
apologised for his mistakes. Thus, the court imposed a conviction for group insult,
and sentenced him to a fine of EUR 300, half of which is conditional. 

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 43



Rechtbank Amsterdam 7 juli 2020, ECLI:NL:RBAMS:2020:3315

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2020:3315

Amsterdam District Court 7 July 2020, ECLI:NL:RBAMS:2020:3315

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 44

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2020:3315


[NL] Investigative documentary using hidden-camera
footage not unlawful

Sarah Stapel
Institute for Information Law (IViR), University of Amsterdam

On 9 June 2020, the Gerechtshof Amsterdam (Amsterdam Court of Appeal) issued
an important ruling on the use of hidden-camera footage as part of a commercial
broadcaster’s investigative programme. The case arose on 9 October 2016, when
the Dutch broadcaster SBS6 broadcast an episode for the television series
Undercover in the Netherlands, addressing the performance of illegal polygamous
wedding ceremonies by imams. The show used hidden cameras attached to
witnesses of a ceremony in order to document it. The claimant, the Imam who
was secretly filmed for this episode, initiated legal proceedings against SBS6,
challenging the lawfulness of the hidden-camera footage.

The claimant submitted five claims to demonstrate that SBS6 had acted
unlawfully towards him. The claimant argued that (1) SBS6 did not lawfully
broadcast the footage taken of him, (2) this footage was manipulated and
therefore did not portray the ceremony accurately, (3) his right to private life
under Article 8 of the European Convention on Human Rights (ECHR) had been
violated as he was recognisable in the footage, (4) his reputation was damaged as
a result of the broadcast, (5) there was a direct causal relationship between the
broadcast and his dismissal from his job and SBS6 was therefore required to
compensate him, and (6) the broadcast made it impossible for the claimant to find
future employment. Throughout his argument, the claimant stated that he had
not been aware of the polygamous nature of the arrangement and that the Nikah
(Islamic wedding ceremony) was not official as certain steps still needed to be
taken by the parties involved. SBS6 responded to these claims by arguing that the
footage did not portray the claimant inaccurately and that, more importantly,
SBS6 has the right to freedom of expression when making its documentaries
(Article 10 ECHR), particularly in relation to matters of public interest.

In its judgment of 9 June 2020, the Court of Amsterdam dismissed the Imam’s
claims and ruled that the episode using hidden-camera footage was not unlawful.
The court came to its decision on the basis of an evaluation of the footage and an
assessment of the freedom of expression. Contrary to the argument advanced by
the claimant, the court argued that both the raw and edited footage illustrate that
the claimant was aware of the polygamous nature of the wedding and therefore
did not portray him inaccurately. The footage shows the claimant acknowledging
the polygamous nature of the wedding ceremony and declaring that he had no
objections to performing it. The court further argued that the fact that the
ceremony was not completed, given the pending commitments of the parties, did
not lead to a different assessment. Furthermore, the court justified the use of
hidden cameras by emphasising the importance of documenting and reporting
illegal polygamous wedding ceremonies. The court supported SBS6’s argument
that the broadcaster has a certain role to play in documenting social wrongdoing,

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 45



as is the objective of Undercover in the Netherlands, and should have the freedom
to do so.

Gerechtshof Amsterdam, 9 juni 2020, IEF 19309, C/13/635267

http://ie-forum.nl/documents/ecli/5f04593b-6ee4-4a80-823f-6127c35ff8c2.pdf

Amsterdam Court of Appeal, 9 June 2020, IEF 19309, C/13/635267

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 46

http://ie-forum.nl/documents/ecli/5f04593b-6ee4-4a80-823f-6127c35ff8c2.pdf


NORWAY

[NO] Media Liability Act enters into force
Gudbrand Guthus

Norwegian Media Authority

In May 2020, the Storting (Norwegian Parliament) unanimously passed the Act
relating to editorial independence and liability of editor-controlled journalistic
media, medieansvarsloven (Media Liability Act). The act entered into force on 1
July 2020. It updates and gathers special rules on liability in the media field and
introduces new legislative provisions. The former mediefridomslova (Editorial
Independence Act) is repealed from the entry into force of the new act.

The legislative process followed up on the report of the Medieansvarsutvalget
(Media Liability Commission) on freedom of expression and liability in a new
media reality, released in 2011.

The purpose of the act is to facilitate open, informed public discourse by ensuring
editorial independence and establishing clear liability regulation for content
published in editor-controlled journalistic media. This is in line with the so-called
infrastructure requirement (infrastrukturkravet )in Article 100 of the Norwegian
Constitution, which establishes that conditions should be created to facilitate
open and enlightened public discussion.

The act is technology neutral and applies to media engaged in regular journalistic
production and the dissemination of news, current affairs and issues of debate to
the public. The act does not apply to media whose primary activities are
advertising or marketing. Nor does it apply to news agencies. However, while
adopting the act, the parliament requested a report from the government
regarding a possible extension of the scope to cover news agencies disseminating
quality-controlled content. 

The act states that the medium's owner or publisher shall appoint an editor, who
shall lead the medium’s editorial activities and make editorial decisions within the
framework of the medium’s stated values and purpose. However, the owner or
publisher may not issue instructions relating to that editor’s decisions and may
not demand the right to review or preview material prior to general publication.

The editor shall ensure that user-generated content is clearly separated from
editorial content in the medium and is clearly identified. When the medium has
rules applicable to user-generated content, the editor shall provide information on
the rules and how they are enforced.  The editor shall facilitate the notification of
unlawful content.

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 47



Lov om redaksjonell uavhengighet og ansvar i redaktørstyrte
journalistiske medier (medieansvarsloven).

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2020-05-29-59?q=medieansvarslov

Act on editorial independence and responsibility in editor-controlled journalistic
media (Media Liability Act).

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 48

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2020-05-29-59?q=medieansvarslov


POLAND

[PL] New VOD-related fees in Poland
Aleksandra Suwala

Atorney at Law/Radca Prawny

As of 1 July 2020, on-demand audiovisual media service providers in Poland are
subject to a new fee: the so-called “Netflix tax”. The fee is to be paid by on-
demand audiovisual media service providers to the Polish Film Institute (PISF) and
amounts to 1.5% of the revenue received from fees for access to audiovisual
media services made available to the public on demand or from commercial
communications, whichever is higher.

The new VOD-related fee has been introduced by the Polish Government as a
response to the COVID-19 pandemic. The fees collected by the PISF will be
allocated to cinematographic projects, that is, film production, the organisation of
festivals and other film events, and are aimed at helping the Polish film industry
recover from the crisis. The justification for the project lies in the estimation that
the tax will bring the institution revenue of approximately PLN 15 million by the
end of 2020 and at least PLN 20 million per year in subsequent years.

An on-demand audiovisual media service provider established in another member
state of the European Union shall make the payment of 1.5% of the revenue
received from fees for access to audiovisual media services made available to the
public on demand, determined on the basis of the revenue received on the
territory of the Republic of Poland. However, the amended law provides for
exceptions to the payment obligations:﻿ micro-enterprises and on-demand
audiovisual media service providers that did not have more than 1% of
subscribers of data transmission services providing broadband Internet access
during the previous year. The payment is to be made on a quarterly basis, within
30 days after each quarter.

The right to impose obligations on on-demand audiovisual media service
providers for the development of national cinematography is not fully harmonised
at EU level, and member states have a degree of freedom in this respect.
Directive 2018/1808 on audiovisual media services indicates that member states
have the right to impose such obligations on service providers under their
jurisdiction. In addition, it indicates that if member states decide to impose such
obligations on national providers, they may also impose it on providers from other
member states who provide services on their territory. The provisions of Directive
2018/1808 are being implemented in all member states. The deadline for its
implementation is 20 September 2020. Prior to 1 July 2020, a similar fee to the
newly introduced one was paid only by broadcasters, cinema theatres and
distributors, that is, entities which derive income from the exploitation of the
legacy of Polish cinematography. However, as the Polish law on cinematography
was first introduced in 2005 when on-demand audiovisual media services did not

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 49



exist, the lack of provisions imposing fees on on-demand audiovisual service
providers led to a degree of inequality - for example, television broadcasters who
provide on-demand audiovisual services used to pay a fee on part of their
television advertising revenue, yet did not have to pay anything on the
advertising revenue generated from on-demand audiovisual services.

Platformy VoD zapłacą na polskie kino. Jest decyzja Sejmu, Business
Insider.

https://businessinsider.com.pl/media/internet/skladka-na-polskie-kino-od-platform-
vod/qk51h8b?utm_source=businessinsider.com.pl_viasg_businessinsider&utm_medi
um=referal&utm_campaign=leo_automatic&srcc=ucs&utm_v=2

VOD platforms will pay for Polish cinema. There is a decision of the Sejm [Lower
house of Parliament], Business Insider.

Ustawa z dnia 30 czerwca 2005r. o kinematografii.

http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20051321111/U/D20051111Lj.pd
f

Polish Cinematography Act of 30 June 2005.

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 50

https://businessinsider.com.pl/media/internet/skladka-na-polskie-kino-od-platform-vod/qk51h8b?utm_source=businessinsider.com.pl_viasg_businessinsider&utm_medium=referal&utm_campaign=leo_automatic&srcc=ucs&utm_v=2
https://businessinsider.com.pl/media/internet/skladka-na-polskie-kino-od-platform-vod/qk51h8b?utm_source=businessinsider.com.pl_viasg_businessinsider&utm_medium=referal&utm_campaign=leo_automatic&srcc=ucs&utm_v=2
https://businessinsider.com.pl/media/internet/skladka-na-polskie-kino-od-platform-vod/qk51h8b?utm_source=businessinsider.com.pl_viasg_businessinsider&utm_medium=referal&utm_campaign=leo_automatic&srcc=ucs&utm_v=2
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20051321111/U/D20051111Lj.pdf
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20051321111/U/D20051111Lj.pdf


ROMANIA

[RO] Aid for the Romanian cinema industry
Eugen Cojocariu

Radio Romania International

On 19 August 2020, the Romanian Government adopted the Decision on
amending and supplementing Government Decision No. 421/2018 for the
establishment of a state aid scheme to support the film industry (see, inter alia,
IRIS 2011-2/5, IRIS 2018-8/37, IRIS 2019-2/22, IRIS 2019-4/28, IRIS 2020-5/30, IRIS
2020-6/4 and IRIS 2020-7/12).

The Minister of Culture, Bogdan Gheorghiu, announced that the film and
audiovisual industry, through the Ministry of Economy, Energy and Business
Environment, would soon be able to benefit from non-reimbursable financial
support to the amount of up to 45% of the project budget. The amendments
brought by this Government Decision aim at extending the term of validity of the
state aid scheme until 31 December 2023, and organising the financial allocations
and their payment, the benficiary obligations and the Selection Commission
(Romanian Film Commission).

The film industry will receive an additional EUR 150 million in the next three
years, the maximum budget of the state aid scheme, thus reaching RON 1.2
billion (EUR 250 million), the Ministry of Economy announced. The amount is
divided into commitment appropriations for the issuance of financing agreements
for the period 2018-2023 and budgetary appropriations for the payment of state
aid for the period 2018-2025.

Non-reimbursable financial allocations will amount to 35% of the total eligible
expenses; these refer to the acquisition, rental and manufacture of goods and/or
services induced by the development of film projects and film production in
Romania, as well as fees, salaries and other payments made to individuals related
to the implementation of the project. The allocation is granted on the condition
that at least 20% of the total budget is spent in Romania.

Another objective of the state aid scheme is the promotion of Romania as a
tourist destination. Thus, an additional 10% will be allocated over and above the
35% allocation if geographical areas, tourist destinations or cities within the
country are explicitely shown for promotional purposes and when the country's
language, traditions and values are highlighted.

The verification of the eligible projects, processed on a "first come, first served"
basis, will be performed by the Romanian Film Commission, and will be carried
out by scholars, representatives of the cultural and artistic fields, cinema
practitioners, people with experience in business, law, economy, finance or
accounting and auditors with at least three years of experience in the field of

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 51



state aid.

The state aid scheme for supporting the film industry has a multi-annual character
and will run until 31 December 2023, with the possibility of extension. Until this
date, financing agreements can be concluded on the basis of this scheme, in
compliance with the state aid legislation, within the limit of the commitment
credits approved annually by the state budget law for this programme.

Hotărârea de Guvern privind modificarea şi completarea Hotărârii
Guvernului nr. 421/2018 pentru instituirea Schemei de ajutor de stat
privind sprijinirea industriei cinematografice – proiect.

http://e-consultare.gov.ro/w/proiect-de-hotarare-a-guvernului-privind-modificarea-si-
completarea-hotararii-guvernului-nr-421-2018-pentru-instituirea-unei-scheme-de-
ajutor-de-stat-privind-sprijinirea-industriei-cinematografice/

Government Decision on amending and supplementing Government Decision No.
421/2018 for the establishment of the State aid scheme regarding the support of
the film industry - project.

Schema de ajutor de stat privind sprijinirea industriei cinematografice a
fost prelungită până în 2023 - comunicat de presă.

https://www.economie.gov.ro/schema-de-ajutor-de-stat-privind-sprijinirea-industriei-
cinematografice-a-fost-prelungita-pana-in-2023

State aid scheme to support the film industry has been extended until 2023 -
press release.

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 52

http://e-consultare.gov.ro/w/proiect-de-hotarare-a-guvernului-privind-modificarea-si-completarea-hotararii-guvernului-nr-421-2018-pentru-instituirea-unei-scheme-de-ajutor-de-stat-privind-sprijinirea-industriei-cinematografice/
http://e-consultare.gov.ro/w/proiect-de-hotarare-a-guvernului-privind-modificarea-si-completarea-hotararii-guvernului-nr-421-2018-pentru-instituirea-unei-scheme-de-ajutor-de-stat-privind-sprijinirea-industriei-cinematografice/
http://e-consultare.gov.ro/w/proiect-de-hotarare-a-guvernului-privind-modificarea-si-completarea-hotararii-guvernului-nr-421-2018-pentru-instituirea-unei-scheme-de-ajutor-de-stat-privind-sprijinirea-industriei-cinematografice/
https://www.economie.gov.ro/schema-de-ajutor-de-stat-privind-sprijinirea-industriei-cinematografice-a-fost-prelungita-pana-in-2023
https://www.economie.gov.ro/schema-de-ajutor-de-stat-privind-sprijinirea-industriei-cinematografice-a-fost-prelungita-pana-in-2023


[RO] Most popular torrent site in Romania seized by
prosecutors

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

Filelist.ro, the most popular and used torrent site in Romania, which has been
operating for the last 12 years, was seized by the prosecutors of the Prosecutor's
Office attached to the High Court of Cassation and Justice. The prosecutor's office
announced that this domain name had been seized in accordance with the
provisions of Article 249 of the Code of Criminal Procedure (General conditions for
taking precautionary measures), the domain name being the subject of a criminal
case.

On the site, users could find links to torrents in order to download copyrighted
video games, movies and series, music, and software for applications, free of
charge. The downloads were not made directly from the site, but with the help of
a torrent programme.

The anonymous representatives of the torrent site stated that the protection
systems of the site prevented the identification of users. Filelist stated that they
cared very much about the security and anonymity of their users, and that no
personal data was stored on their server anyway. Moreover, they argued that no
accusations had been brought to their attention and said that they would continue
to fight for the right of their users to freedom of expression and communication.

Just a few days after the seizure, the website was back online, but on the .io
domain, dedicated to the British Indian Ocean Territory.

At the end of 2018, following a court ruling, eight international film production
companies (Twentieth Century Fox Film Corporation; Universal City Studios
Productions; Universal Cable Productions; Warner Bros. Entertainment; Paramount
Pictures Corporation; Disney Enterprises; Columbia Pictures Industries; and Sony
Pictures Television) obtained the permanent blocking of access to sites whose
content violates the legislation on copyrights by the clients of the main local
Internet providers. The unprecedented decision in Romania concerned two online
streaming sites, www.filmehd.net and www.filmeonline2013.biz, as well as the
portal www.thepiratebay.org, which uses torrent technology. The tribunal
explained that the decision is not opposable to the actual operators of the pirate
websites, only to the Internet operators, in their capacity as intermediaries.

The sentence was based on Romanian Law No. 8/1996 on Copyright and Related
Rights. As the plaintiffs were American companies, the provisions of the Berne
Convention for the Protection of Literary and Artistic Works were also applied,
however reference was also made to two European Union directives governing
copyrights: Directive 2001/29/EC and Directive 2004/48/EC.

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 53



Cel mai mare site de torrente din România a înviat după 3 zile. Cum
păcăleşte Filelist sechestrul pus de Justiţie – Agenţia Mediafax

https://www.mediafax.ro/justitie/cel-mai-mare-site-de-torrente-din-romania-a-inviat-
dupa-3-zile-cum-pacaleste-filelist-sechestrul-pus-de-justitie-19113553

The largest torrent site in Romania revived after 3 days. How Filelist tricks the
seizure made by Justice - Mediafax Agency

Sentinţa judecătorească prin care marii operatori de Internet din
România sunt obligaţi să blocheze site-urile cu filme piratate, ziare.com.

https://ziare.com/internet-si-tehnologie/acces-internet/sentinta-judecatoreasca-prin-
care-marii-operatori-de-internet-din-romania-sunt-obligati-sa-blocheze-site-urile-cu-
filme-piratate-1565942

Judgement by which the major Internet operators in Romania are forced to block
sites with pirated movies, ziare.com.

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 54

https://www.mediafax.ro/justitie/cel-mai-mare-site-de-torrente-din-romania-a-inviat-dupa-3-zile-cum-pacaleste-filelist-sechestrul-pus-de-justitie-19113553
https://www.mediafax.ro/justitie/cel-mai-mare-site-de-torrente-din-romania-a-inviat-dupa-3-zile-cum-pacaleste-filelist-sechestrul-pus-de-justitie-19113553
https://ziare.com/internet-si-tehnologie/acces-internet/sentinta-judecatoreasca-prin-care-marii-operatori-de-internet-din-romania-sunt-obligati-sa-blocheze-site-urile-cu-filme-piratate-1565942
https://ziare.com/internet-si-tehnologie/acces-internet/sentinta-judecatoreasca-prin-care-marii-operatori-de-internet-din-romania-sunt-obligati-sa-blocheze-site-urile-cu-filme-piratate-1565942
https://ziare.com/internet-si-tehnologie/acces-internet/sentinta-judecatoreasca-prin-care-marii-operatori-de-internet-din-romania-sunt-obligati-sa-blocheze-site-urile-cu-filme-piratate-1565942


[RO] Rules for the 2020 local elections campaign
coverage

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

On 18 August 2020, the Consiliul Naţional al Audiovizualului (National Audiovisual
Council, CNA) adopted Decision No. 475/2020 on the rules governing the
audiovisual campaign for the local elections in 2020. The local elections in
Romania are scheduled for 27 September 2020; they were postponed from May-
June 2020 due to the COVID-19 pandemic (see, inter alia, IRIS 2008-10/27, IRIS
2009-1/29, IRIS 2009-10/24, IRIS 2011-3/29, IRIS 2011-9/31, IRIS 2012-6/30, IRIS
2014-5/27, IRIS 2014-10/30, IRIS 2016-10/25, IRIS 2019-5/23, IRIS 2019-6/21 and
IRIS 2019-9/22).

Article 2 foresees that the candidates have free access to radio and television
stations, both public and private. According to Article 3, public and private
broadcasters are required to ensure a fair and balanced campaign for all election﻿
candidates, respecting the following principles: a) fairness - all candidates must
be able to make themselves known to the electorate; b) balance in the
presentation of the candidates' campaign activities ; c) fairness - all election
candidates must be treated in an objective and equitable manner. Article 4(3)
provides that in litigious situations regarding the allocation of airtime, the stations
will have to prove that they have offered all election﻿ candidates appropriate
access under the conditions of Law No. 115/2015 of the local elections.

Article 5 stipulates that in order to cover the election campaign, broadcasters may
produce and broadcast only the following types of election programmes: a)
informative programmes, in which information on the electoral system, voting
technique and the campaign activities of candidates can be broadcast; for this
purpose, the scheduled duration of the news programme may be increased by a
maximum of 15 minutes. Election news programmes can be broadcast from
Monday to Sunday; b) electoral programmes, in which the candidates running for
election can present their political programmes and election campaign activities;
in the case of the live broadcasting of campaign activities, the duration of these
broadcasts will be included in the airtime granted to each opponent. In the case of
radio stations, the programmes will be identified as such at the beginning of the
programme, and in the case of television, this will be indicated by visibly
displaying 'election programme' on the screen throughout the broadcast; political
broadcasts can be shown from Monday to Friday; c) electoral debates, in which
the broadcasters discuss the electoral programmes and the topics of public
interest related to the election campaign, with the participation of at least two
candidates or their representatives; in case of non-participation of a
candidate/representative thereof, this fact is mentioned. Election debate shows
can be broadcast from Monday to Sunday.

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 55



Article 6 states that (1) during the election campaign, the candidates and the
representatives of election opponents have access only to those programmes
provided for in Article 5 (1) b) and c) broadcast by radio and television stations,
public and private, including cable, involved in the election campaign; (2) during
the election campaign, broadcasters may not broadcast programmes produced,
conducted or moderated by candidates and declared representatives of election
opponents.

According to Article 7, (1) the informative broadcasts are subject to the obligation
of objectivity, equity and the provision of accurate information to the public; (2) in
the informative programmes, the presentation of the campaign activities will be
made exclusively by broadcasters. It is forbidden to broadcast contents related to
campaign activities conducted or made available to broadcasters by election
candidates or to broadcast interviews given by candidates or representatives of
election opponents; (3) candidates holding public office may appear in news
programmes only when they concern problems related to the exercise of their
function; in these situations, broadcasters have the obligation to ensure the
equity and pluralism of opinions.

Article 8 provides, inter alia, that (1) broadcasters must ensure that all election
candidates are given fair conditions regarding freedom of expression, the
pluralism of opinions and equal treatment and that (3) broadcasters are obliged to
specify the capacity in which the persons invited on the programmes express
themselves, such as that of candidate or his/her representative.

Article 13 is another important article of the Decision: from 48 hours before the
start of voting until the end of voting, it is prohibited: a) to present opinion polls,
televotes or street surveys; b) broadcast party political broadcasts; c) invite or
present candidates and/or representatives of election opponents on radio and
television programmes, including cable television, except for situations related to
the broadcasting of rectifications and replies linked to programmes broadcast on
the last day of the campaign; d) comment on the conduct of the campaign, as
well as on candidates and election opponents.

Finally, Article 14 stipulates that on voting day, the following are prohibited: a) the
activities provided for in Article 13; b) the presentation of polls conducted at the
exit of polling stations before the end of voting time; c) comments regarding the
election candidates before the end of the voting time; d) exhortations to vote or
not to vote for a candidate or the candidacies submitted by the election
opponents.

Decizie nr. 475 din 18 august 2020 privind regulile de desfășurare în
audiovizual a campaniei electorale pentru alegerile locale din anul 2020

https://www.cna.ro/DECIZIE-nr-475-din-18-august-2020.html

Decision No. 475 of 18 August 2020 on the rules for the audiovisual campaign for
the local elections in 2020

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 56

https://www.cna.ro/DECIZIE-nr-475-din-18-august-2020.html


SLOVENIA

[SI] The government proposes changes to a range of
media legislation

Deirdre Kevin
COMMSOL

On 9 July 2020, the Slovenian Ministry of Culture published draft amendments to
three pieces of legislation: the Slovenia Radio and Television Act, the Mass Media
Act and the Slovenia Press Agency Act. These draft laws need to be considered as
a package as they are connected in terms of some of the changes to clauses. The
drafts were published for consultation and the time allowed was five days (to 15
﻿July), which led to widespread criticism, as this did not follow the normal legal
procedure as regards the time allowed for consultation. A statement criticising the
limits to public consultation was also issued by the Council of Europe
Commissioner for Human Rights. The public consultation was extended to 5
September 2020. Concerns have been expressed both nationally and in the
international community regarding the proposed laws and their impact on the
media landscape. In particular, there will be a major impact on the finances of the
public service broadcaster. There is also concern regarding the independence of
the national press agency, the STA.

The previous government published a draft Media Law in June 2019 (see IRIS
2019-10:1/24), but this did not move forward due to the resignation of the
government in February 2020. Two of the major changes in the new (2020) draft
concern the sources of funding of special interest and public interest content, and
changes to media ownership transparency.

Under the current law, the finances for supporting public interest media are
provided from the state budget. The new draft law has deleted this provision.
Also, in the existing law, the state provides funding to support: the plurality and
democracy of press media providing news and information; the plurality and
democracy of radio, television and electronic publications; the development and
co-funding of radio and television programmes produced by the local, regional,
student and non-profit channels of special importance.

For the local, regional, student and non-profit channels, state funding (calculated
as being equivalent to 3% of the RTV Slovenia licence fee) was provided. The
draft law of 2019 proposed another 3% in state financing to fund the plurality of
the press, and for the plurality of radio, TV and electronic publications. The new
draft law replaces the former state budget funding with the use of 5% of the
actual revenue generated by the RTV Slovenia licence fee. This financial support
is for: producing and distributing programmes of special importance; supporting
the production of original media content; creating content and distributing
programmes for people with disabilities; funding activities to improve the quality
and professionalism of journalism; supporting media literacy; promoting the

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 57



recognition of fake news and misleading information, etc.

As regards the criteria for the allocation of these funds in the calls for tender,
these are no longer outlined in the law. The conditions for granting funds will be
defined in a by-law issued by the Ministry of Culture. After selecting the recipient
for funding, an executive decision by the Ministry will be binding on RTV Slovenia
regarding the provision of funding.

The draft law of 2019 introduced a “public interest test” in relation to media
concentration and media mergers. This initiative has been removed from the
2020 draft law. The draft law of 2019 proposed removing cross-media owner
articles, the rationale for which was to better reflect the reality of pay-tv and
distribution companies now operating TV channels. This amendment has been
retained. The new draft has also reduced the obligations regarding the
transparency of media ownership, whereby it is no longer necessary to include
ownership shares or the media shares of foreigners when publishing information
on media companies in the official gazette.

A new fund for Slovenian television production has been introduced. Distribution
operators have to contribute EUR 3.50 per subscriber to the fund, which will be
used for the production of: TV films and serials; documentaries; news; culture;
and entertainment. The eligible TV media are those with the status of non-profit
channels of special importance that reach at least 0.3% of the monthly viewing
rate or are accessible via a digital terrestrial network.

The Slovenia Radio and Television Act concerns the Slovenian public broadcaster
RTV Slovenia. The proposed amendments here include a change in the financing
of public interest media (noted above), which will now be sourced from the
amount of 5% of the licence fee collected by RTV Slovenia in the previous year. In
addition, a further 3% of the RTV Slovenia licence fee will be used to finance the
Slovenian Press Agency (STA).

A further proposal of the law is to separate the transmission company Oddajniki in
zveze d.o.o. (currently owned and operated by RTV Slovenia) within six months of
entry into force of the law, and to establish a separate state company to operate
this business (the broadcast and transmission infrastructure for radio and
television, including the digital terrestrial system).

The draft Law on the Slovenian Press Agency (Slovenska Tiskovna Agencija, STA)
proposes changes regarding the appointment of the members of the Supervisory
Board of the STA. Under the current law, the National Assembly of the Republic of
Slovenia appoints four members of the Supervisory Board following the proposal
of a list of experts by the government, choosing one media expert, one economic
and financial expert, one legal expert and one IT expert. A further member is
elected by the Workers' Council in accordance with the law governing the
participation of employees in management.

Under the new proposals, four members of the Supervisory Board will be
appointed by the Government of the Republic of Slovenia on the proposal of the
Minister of Culture. As noted above, the financing of the STA will now come from

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 58



the licence fee of the public service broadcaster.

There was a strong national critical response from Slovenian stakeholders,
journalists and experts concerning the three laws. In addition, there has been a
strong reaction from the international community. The European Alliance of News
Agencies (EANA) expressed particular concern regarding the independence of the
STA. A joint statement from the European Broadcasting Union (EBU), the
European Federation of Journalists (EFJ), and the South East Europe Media
Organisation (SEEMO) expressed deep concern regarding the proposed changes
to the funding of RTV Slovenia, which “will jeopardize and greatly challenge the
fulfilment of public service media's remit which, as defined by the Law, has to
serve all segments of society to inform, educate and entertain.”

Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o Slovenski tiskovni
agenciji.

https://e-uprava.gov.si/drzava-in-druzba/e-demokracija/predlogi-predpisov/predlog-
predpisa.html?id=11494

Law amending the Slovenian Press Agency Act.

Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o medijih.

https://e-uprava.gov.si/drzava-in-druzba/e-demokracija/predlogi-predpisov/predlog-
predpisa.html?id=10493

Slovenian Ministry of Culture: Draft Media Laws under consultation.

Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o Radioteleviziji Slovenija.

https://e-uprava.gov.si/drzava-in-druzba/e-demokracija/predlogi-predpisov/predlog-
predpisa.html?id=11493

Law amending the RTV Slovenia Act (draft.

IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 59

https://e-uprava.gov.si/drzava-in-druzba/e-demokracija/predlogi-predpisov/predlog-predpisa.html?id=11494
https://e-uprava.gov.si/drzava-in-druzba/e-demokracija/predlogi-predpisov/predlog-predpisa.html?id=11494
https://e-uprava.gov.si/drzava-in-druzba/e-demokracija/predlogi-predpisov/predlog-predpisa.html?id=10493
https://e-uprava.gov.si/drzava-in-druzba/e-demokracija/predlogi-predpisov/predlog-predpisa.html?id=10493
https://e-uprava.gov.si/drzava-in-druzba/e-demokracija/predlogi-predpisov/predlog-predpisa.html?id=11493
https://e-uprava.gov.si/drzava-in-druzba/e-demokracija/predlogi-predpisov/predlog-predpisa.html?id=11493


IRIS 2020-8

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 60


