
IRIS newsletter

IRIS 2020-2



Publisher:

European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG

Tel. : +33 (0) 3 90 21 60 00
Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int
www.obs.coe.int

Comments and Suggestionsto: iris@obs.coe.int

Executive Director: Susanne Nikoltchev

Editorial Board:

Maja Cappello, Editor • Francisco Javier Cabrera Blázquez, Sophie Valais, Julio
Talavera Milla,  Deputy Editors (European Audiovisual Observatory)

Artemiza-Tatiana Chisca , Media Division of the Directorate of Human Rights of
the Council of Europe, Strasbourg (France) • Mark D. Cole, Institute of European
Media Law (EMR), Saarbrücken (Germany) • Bernhard Hofstötter, DG Connect of
the European Commission, Brussels (Belgium) • Tarlach McGonagle, Institute for
Information Law (IViR) at the University of Amsterdam (The Netherlands) • Andrei
Richter, Central European University (Hungary)

Council to the Editorial Board: Amélie Blocman, Legipresse

Documentation/Press Contact: Alison Hindhaugh

Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10

E-mail: alison.hindhaugh@coe.int

Translations:

Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-ordination) • Paul Green •
Katherine Parsons • Marco Polo Sarl • Nathalie Sturlèse •  Erwin Rohwer • Sonja
Schmidt • Ulrike Welsch

Corrections:

Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-ordination) • Sophie
Valais, Francisco Javier Cabrera Blázquez and Julio Talavera Milla • Aurélie
Courtinat • Barbara Grokenberger • Jackie McLelland • James Drake 

Distribution: Nathalie Fundone, European Audiovisual Observatory

Tel.: +33 (0)3 90 21 60 06

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2



E-mail: nathalie.fundone@coe.int

Web Design:

Coordination: Cyril Chaboisseau, European Audiovisual Observatory
ISSN 2078-6158

© 2020 European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

 

 

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



EDITORIAL
In 1927, the Austrian writer Stefan Zweig published Sternstunden der Menschheit,
a book that tells the story of twelve major historical events in which, in the words
of the author, "everything is condensed into a single moment that determines
everything and decides everything." In its almost thirty years of existence, the
European Audiovisual Observatory has been a privileged witness to the evolution
of the European audiovisual sector and has therefore experienced first-hand some
of these "determining" moments for the sector, in particular the advent of the
Internet, VOD, social networks and the multiplication of portable screens.

The recent reform of the Audiovisual Media Services Directive (AVMSD) was a
response to some of the regulatory challenges raised by those “determining”
moments. Now the time has come for legislators and regulators to roll up their
sleeves and work on its transposition into national law.

Germany and France seem to be the forerunners in the race to transpose the
AVMSD. On 5 December 2019, the Ministerpräsidentenkonferenz (Conference of
Minister-Presidents) of the Bundesländer agreed a draft inter-state agreement to
modernise media regulation in Germany. These new regulations, which replace
the Inter-State Broadcasting Agreement, are designed to ensure that the
legislative framework takes into account media digitalisation, in particular
platforms and streaming services. After the parliaments of the German Länder
give their approval, the new rules will enter into force in September 2020. France
is also discussing a wide-ranging new draft law on audiovisual communication and
cultural sovereignty in the digital age which is expected to be examined by
parliament from spring onwards.

While legislation on the AVMSD is being amended, the courts of justice continue
to apply and interpret applicable law in this and other sectors. For example, we
report on the Turkish Constitutional Court's judgment concerning the blocking of
Wikipedia and on the opinion of the Advocate General of the CJEU concerning
Data Protection Commissioner v. Facebook Ireland Limited  (Schrems II), which
concerns the use of standard contractual clauses to transfer and process personal
data outside of the European Union.

You will find all this and much more in our electronic pages.

Enjoy your read!

 

Maja Cappello, editor

European Audiovisual Observatory

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 4



Table of content
COUNCIL OF EUROPE

Resolution on media education in the “new media” environment
Eurimages: Amendment of current support regulations for 2020/21
European Court of Human Rights: Tagiyev and Huseynov v. Azerbaijan
European Court of Human Rights: Pavel Zarubin a.o. v. Lithuania
European Court of Human Rights: Savenko (Limonov) v. Russia

EUROPEAN UNION
Advocate General delivers Opinion in Schrems II

NATIONAL
Broadcasting Council punished misleading advertising
German regulator opens proceedings against Twitter over pornographic content
KJM approves new Internet age verification method
Bundesländer adopt Inter-State Media Agreement with new rules for digital

platforms
No copyright protection for famous Loriot film quote
Netflix series Skylines does not infringe personality rights
Spanish regulator CNMC fines RTVE for violating the Audiovisual Law
Supreme Court settles battle over short extracts of football matches
Television channel met its obligations in rape complaint reports
CSA classification of documentary programmes
Validation of the remuneration scale for private copying by users of remote

personal recording services  
Extensive audiovisual reform bill unveiled
Community radio station found in breach of Ofcom’s offensiveness rules
ITV’s “Good Morning Britain” breached Ofcom rules by promoting a travel

company during an interview
Ofcom determines Sky UK to be in breach for offensive language broadcast

during cricket coverage
Italian Communications Authority releases report on online platforms
Court of Appeal rules that news outlet can name individual in #MeToo reporting
Minister informs Parliament of proposed amendments to Media Act
Modification of Romania’s Copyright Law
RF Government sets the Commission on the ownership of audiovisual services
Turkish Constitutional Court's Wikipedia decision

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 5



INTERNATIONAL
COUNCIL OF EUROPE

Eurimages: Amendment of current support regulations
for 2020/21

Léa Chochon
European Audiovisual Observatory

The Board of Management of Eurimages has made a number of changes to the
current Eurimages support regulations, most of which will enter into force in 2020,
with more to follow in 2021. Eurimages is the Council of Europe’s cultural fund
which, with an annual budget of EUR 26 million, runs five support programmes
devoted to film co-production, theatrical distribution, exhibition, promotion and
gender equality.  

In 2020, a set of exclusion criteria will be included in a new declaration that
production company owners and/or managers will be required to complete in
order to apply for support. In particular, these criteria exclude any person or
company that has been convicted by a final judgment, is bankrupt or is in a
situation of conflict of interest, etc. Requests for a shooting derogation will be
removed, so producers will simply have to provide the shooting dates and
shooting plan in order to demonstrate that no more than 50% of total shooting
days (80% for documentaries) take place before the Board of Management
meeting. Co-production projects will need to comply with national legislation and
with bilateral or multilateral treaties in force between the co-producing
countries. “Adherence to the values and objectives of the Council of Europe” has
been added to the existing selection criteria for co-production projects. The
distribution support programme in its current form will end on 31 March 2020, and
Eurimages will launch an independent study on the pertinence of distribution
support. Co-production participations of 90%–10% will be eligible if they comply
with the Council of Europe Convention on Cinematographic Co-production
(revised) or a bilateral treaty (provided their budget is above EUR 5 million).

Meanwhile, from 2021, co-production support awards less than or equal to EUR
150 000 will be considered as grants rather than as conditionally repayable loans.
Co-production support will be paid in two instalments instead of three. Markets
hosting the Eurimages Co-production Development Awards will be selected
through a call for proposals. Eurimages Lab Project Awards in their current form
will end on 31 December 2020, and an independent study will be launched on the
relevance of prizes awarded to non-conventional projects and the means by which
they could be awarded at artistic and/or audiovisual events. Support to cinemas
will also become automatic.

 

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 6



Modification des règles - une nouvelle déclaration pour les producteurs,
L'actualité d'Eurimages, 20 Décembre 2019

https://www.coe.int/fr/web/eurimages/-/changes-to-eurimages-regulations-in-2020-
and-2021

Changes to regulations - new declartion for producers, Eurimages News, 20
December 2019

https://www.coe.int/en/web/eurimages/-/changes-to-eurimages-regulations-in-2020-
and-2021

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 7

https://www.coe.int/fr/web/eurimages/-/changes-to-eurimages-regulations-in-2020-and-2021
https://www.coe.int/fr/web/eurimages/-/changes-to-eurimages-regulations-in-2020-and-2021
https://www.coe.int/en/web/eurimages/-/changes-to-eurimages-regulations-in-2020-and-2021
https://www.coe.int/en/web/eurimages/-/changes-to-eurimages-regulations-in-2020-and-2021


Resolution on media education in the “new media”
environment

Melinda Rucz
Institute for Information Law (IViR)

On 29 November 2019, the Parliamentary Assembly of the Council of Europe
adopted a Resolution on media education in the new media environment. The
Resolution firstly notes some of the benefits of digitisation, in particular
emphasising that online media enables access to a wider range of information
and thus facilitates open and participatory democracy. The Resolution goes on to
note some of the risks associated with online media, citing issues such as hate
speech, incitement to violence, disinformation and propaganda.

After stressing the need to protect the right to be properly informed, the
Assembly recognises media education as “a key tool for strengthening media
pluralism and the quality of media content”, which are prerequisites of
democracy. According to the Resolution, the purpose of media education should
be to enable all members of the public to develop digital skills and a critical
approach to media so that they can effectively distinguish facts from false news
and recognise attempts at online manipulation and radicalisation. The Assembly
further promotes coordination between relevant actors with regard to media
education. Additionally, the Assembly notes that funding of media education
projects should be based on structured and transparent schemes of non-
commercial origin.

The Resolution goes on to refers to earlier Recommendations of the Committee of
Ministers, including on media pluralism and transparency of media ownership (see
IRIS 2018-5/4), and makes recommendations to various relevant actors. Member
states are called upon to embed media literacy projects in all levels of education.
Furthermore, member states should facilitate appropriate training for both
teachers and journalists in this regard. The Resolution also recommends that
member states coordinate their respective national media literacy policy by, for
example, setting up of a media literacy network, and participate in international
forums in order to share best practices in relation to media education. The
Assembly also calls on member states to incorporate the duty to facilitate media
literacy into the public-service media remit.

The Assembly also recommends that public service media organisations create
media literacy projects based on the guidelines developed by the European
Broadcasting Union. Public service media organisations are furthermore called
upon to devise appropriate educational content for young audiences, as well as
training programmes for teachers and journalists. The Resolution also addresses
the European Broadcasting Union, advising it to promote its guidelines on media
literacy, and to encourage public service media to implement those guidelines.

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 8



The Assembly furthermore recommends that the Association of Commercial
Television in Europe coordinate with public service media regarding efforts
regarding media literacy. The Assembly also states that professionals and
organisations in the media sector should develop for journalists training materials
that address legal, ethical and security aspects of online media, and that such
materials should remain at the disposal of journalists permanently. Lastly, the
Resolution calls on Internet intermediaries to cooperate with other actors to
promote media literacy and to facilitate independent fact-checking so as to
contribute to the goals of media education. 

 

 

 

 

 

 

Parliamentary Assembly of the Council of Europe, Resolution 2314
(2019) Media education in the new media environment, 29 November
2019

http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=28302&lang=en

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 9

http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=28302&lang=en


AZERBAIJAN

European Court of Human Rights: Tagiyev and Huseynov v.
Azerbaijan

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

The European Court of Human Rights (ECtHR) has delivered an important
judgment about the conviction and imprisonment of a journalist and an editor for
publishing an article critizing Islam. The judgment is to be situated in a series of
judgments by the Strasbourg Court dealing with religious insult, religious hate
speech or blasphemy, such as in Otto-Preminger-Institut v. Austria (IRIS 1995-
1/1), Wingrove v. the United Kingdom (IRIS 1997-1/8), I.A. v. Turkey (IRIS 2005-
10/3), Klein v. Slovakia (IRIS 2007-1/1) Giniewski v. France  (2006-4/1), Aydin
Tatlav v. Turkey (IRIS 2006-7/2), Fouad Belkacem v. Belgium (2017-9/1), Mariya
Alekhina and others (Pussy Riot) v. Russia (IRIS 2018-8/2) and E.S. v. Austria (IRIS
2019-1/1). In Tagiyev and Huseynov v. Azerbaijan, the ECtHR found that the fact
that some people can be offended in their religious beliefs cannot be a sufficient
argument to interfere with the right to freedom of expression as part of a public
debate on matters of religion. The crucial issue is whether the offensive or
insulting statements about a religion incite to hatred or violence.

In Strasbourg, journalist Rafig Nazir oglu Tagiyev and editor Samir Sadagat oglu
Huseynov argued that their criminal conviction for incitement to religious hatred
violated their right to freedom of expression under Article 10 of the European
Convention on Human Rights (ECHR). Both had spent over a year in an Azerbaijan
prison,  and following his release, Tagiyev was stabbed to death in an attack in
Baku while his case was pending before the European Court. Tagiyev’s wife has
continued the proceedings over her husband’s conviction and imprisonment,
proceedings that took more than 11 years before the European Court. Mrs
Tagiyev has also a separate case pending over her husband’s killing, claiming that
the Azerbaijani Government had failed to protect his right to life, and that he was
targeted over his journalistic activities.

The case started in November 2006, when Tagiyev wrote an article headlined
‘Europe and us’, which was published in the Sanat Gazeti newspaper, where
Huseynov was editor-in-chief. The bi-weekly newspaper focused on visual art,
literature and theatre and the article at issue was part of a series on ‘East-West
studies’, which discussed the role of religion in society, and the influence of Iran in
Azerbaijan. The article contained  comments on Islam, including the statements
that ‘Morality in Islam is a juggling act; its humanism is not convincing’ and that
‘in comparison with Jesus Christ, the father of war fatwas the Prophet Muhammad
is simply a frightful creature’. The article also criticised Iran, referring to the
oppressive and strict Shiite-Islamic regime of Iran and Persian chauvinism. These
statements led to public protests against Tagiyev, as well as criticism by various

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 10



Azerbaijani and Iranian religious groups. In particular, a religious leader of Iran
issued a religious fatwa calling for Tagiyev’s death. Criminal proceedings were
initiated against Tagiyev and Huseynov, and both were convicted of incitement to
religious hatred. The district court relied on the conclusions of a report by the
department at the State Committee for Work with Religious Organisations, that
had concluded that the article ‘seeks to spread propaganda of hatred and hostility
against Islam’, and that there were ‘sufficient grounds to conclude the existence
of elements of actions leading to incitement to religious hatred and hostility’.
Tagiyev and Huseynov appealed their convictions, claiming a violation of Article
10 ECHR. However, both the Court of Appeal and the Supreme Court rejected
their appeals. In December 2007, Tagiyev and Huseynov were released from
prison following a presidential pardon decree, having spent more than 13 months
in prison. Both made applications to the ECtHR in 2008, claiming that their
convictions and imprisonment violated their right to freedom of expression.

As the convictions were ‘prescribed by law’ and pursued the legitimate aims of
‘protection of the rights of others’ and ‘prevention of disorder’, the crucial
question for the ECtHR was whether the convictions were ‘necessary in a
democratic society’. First, the ECtHR found that the article was not to be
examined ‘only’ in the context of religious beliefs, but also in the context of a
debate on a matter of public interest, reiterating the principle that under Article
10, there is ‘little scope’ for restrictions on political speech and expression on
matters of public interest. The Court then examined the impugned remarks
characterised by the domestic courts as incitement to religious hatred, and noted
that some of the remarks ‘may’ be seen by ‘certain religious people’ as an
‘abusive attack on the Prophet of Islam and Muslims living in Europe, capable of
causing religious hatred’. Crucially, however, the ECtHR held that it could not
accept the reasons provided by the Azerbaijan courts as ‘relevant and sufficient’
for imposing the convictions. The ECtHR held that the domestic courts had failed
to carry out any assessment of the remarks by examining them within the general
context of the article, and had failed to assess the author’s intention and the
public interest of the matter discussed. The ECtHR also found it unacceptable that
the domestic courts based their findings and the convictions solely on the
conclusions of the State Committee’s report without striking the right balance
between the rights protected under Articles 9 (freedom of religion) and 10 ECHR.
The ECtHR recognises that a state may legitimately consider incitement to
religious intolerance to be incompatible with respect for the freedom of religion
and take proportionate restrictive measures, and that it may be considered
necessary in democratic societies ‘to sanction or even prevent all forms of
expression which spread, incite, promote or justify violence or hatred based on
intolerance’. However, the ECtHR  also reiterated that ‘a religious group must
tolerate the denial by others of their religious beliefs and even the propagation by
others of doctrines hostile to their faith, as long as the statements at issue do not
incite to hatred or religious intolerance’. Finally, the ECtHR drew attention to the
severity of the penalties imposed, namely criminal proceedings, three- and four-
year prison sentences, and detention for more than 13 months. It held that the
case did not present any justification for such severe sanctions, which were
capable of producing a chilling effect on the exercise of freedom of expression in

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 11



Azerbaijan and dissuading the press from openly discussing matters relating to
religion, its role in society or other matters of public interest. The ECtHR
concluded unanimously that Tagiyev and Huseynov’s criminal convictions were
disproportionate and not necessary in a democratic society, in violation of Article
10 ECHR.

ECtHR Fifth Section, Tagiyev and Huseynov v. Azerbaijan, Application no.
13274/08, 5 December 2019

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-198705

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 12

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-198705


LITHUANIA

European Court of Human Rights: Pavel Zarubin a.o. v.
Lithuania

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

A recent decision of the European Court of Human Rights (ECtHR) deals with the
complaint of a team of four Russian TV journalists who were expelled from
Lithuania and banned from re-entering it because they posed a danger to national
security. The ECtHR came to the conclusion that the Lithuanian authorities
credibly demonstrated that the expulsion and re-entry ban imposed on the
Russian journalists were proportionate and necessary in the interests of
Lithuania’s national security. Both measures were held not to be in breach of the
journalists' right to freedom of expression as guaranteed under Article 10 of the
European Convention on Human Rights (ECHR).

The case goes back to March 2016, when a reporter, a sound operator, a
cameraman and a chief editor working for the Russian State Television ‘All-Russia
State Television and Radio Broadcasting Company’ came to Lithuania on the
occasion of the Vilnius Russia Forum. At the Forum, topical issues relating to
Russia were discussed: its internal and external affairs, economic and political
developments, the human rights situation in the country, and future perspectives
for its relations with the West. The team of Russian TV journalists arrived in
Lithuania with an assignment to cover the events of the Forum and to interview
its participants. They were not, however, authorised to attend the Forum. When
they appeared at the Forum venues, the four Russian journalists, according to
media and police reports, were engaged in ‘provocations’ and ‘hooliganism’ and
had sought to ‘psychologically terrorise’ members of the Russian political
opposition participating in the event. On the same day, the Migration Department
of the Ministry of the Interior issued decisions to expel the four journalists from
Lithuania and to ban them from re-entering Lithuania for one year. The journalists
appealed against these decisions to the Vilnius Regional Administrative Court.
They submitted that they had arrived at the Forum as journalists and had
approached its participants in a polite and peaceful manner, seeking to interview
and film them, but that some of the organisers and participants had attacked
them and their equipment. The administrative court dismissed the appeals,
considering that the Russian journalists had not been authorised to attend the
Forum and that there was reliable evidence that they had behaved violently at the
Forum venues. Based on partly classified and partly declassified information from
the State Security Department (SSD), the administrative court found that the
journalists’ presence in Lithuania had constituted a real and evident threat to
national security. This decision was later confirmed by the Supreme
Administrative Court, which found that the real purpose had not been to obtain

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 13



information and prepare a video report about the Vilnius Russia Forum, but to
carry out provocative actions. It also referred to the strong link between the
Russian Government and the Russian State media. Moreover, the television
network for which the four Russian journalists worked was owned by the same
company as another Russian television network that had been previously
suspended in Lithuania on the grounds of incitement to war, discord and national
hatred. The Supreme Administrative Court found that there were sufficient
grounds for the Lithuanian authorities to consider that the Russian team of
journalists had posed a threat to national security.

The four journalists lodged applications before the ECtHR arguing that they had
been expelled from Lithuania and banned from re-entering it because of their
activities as journalists. They submitted that their actions during the Forum had
been respectful and had not overstepped the acceptable limits of journalistic
activity, and that they thus could not have posed a threat to the national security
of Lithuania. They also complained about other violations of the ECHR, but these
complaints were all dismissed for obvious reasons. With regard to the complaint
of a violation of their rights under Article 10 ECHR (freedom of expression and
information), the ECtHR accepted that there could be some doubt as to whether
Article 10 ECHR was applicable, as the expulsion order was based on the team’s
aggressive and provocative actions during a high-level political event rather than
any opinions, statements or publications. The ECtHR however was prepared to
proceed on the assumption that the expulsion of the four journalists from
Lithuania and the ban on their re-entering for one year constituted an interference
with their right to freedom of expression. As the ECtHR was satisfied that those
measures were prescribed by law, and that they were carried out in the interests
of national security, it remained to be assessed whether the interference was
necessary in a democratic society.

As it is not for the ECtHR to take the place of the States Parties to the Convention
in defining their national interests, a sphere which traditionally forms part of the
inner core of state sovereignty, the ECtHR was satisfied with the way the
domestic authorities had produced evidence that the four Russian journalists
posed a threat to national security. The ECtHR accepted that some of the
evidence included classified information provided by the SSD. It observed that, in
accordance with the domestic law, the courts had full access to the classified
information and were therefore able to exercise their power of scrutiny, while the
classified information had not been of decisive value in the proceedings and had
been corroborated by publicly available data. In such circumstances, the ECtHR is
satisfied that the domestic courts did not rely to a decisive extent on classified
information and that the applicants had adequate opportunity to challenge the
factual grounds for the decisions against them. The ECtHR furthermore noted that
there was nothing in the case file to suggest that the domestic courts erred in
their assessment of the relevant facts or applied domestic law in an arbitrary or
manifestly unreasonable manner. It therefore sees no grounds to disagree with
the conclusion that the expulsion and entry ban were necessary in the interests of
national security.

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 14



The ECtHR saw no reason to depart from the conclusion reached by the domestic
courts that the measures imposed on the four Russian journalists had been
proportionate, as the expulsion and entry ban had been ordered not because of
the dissemination of any ideas or their journalistic activities, but because of their
aggressive and provocative actions. The ECtHR also found that their conduct was
not compatible with the concept of responsible journalism, albeit reiterated, that
‘the fact that a journalist has breached the law is a relevant, albeit not decisive,
consideration when determining whether he or she has acted responsibly.’ Finally,
the ECtHR took into account that the Russian journalists did not have any family,
social or economic ties in Lithuania, as an additional justification of the length of
the entry ban for a period of one year. As the interference with the four Russian
journalists’ right to freedom of expression was necessary and proportionate, the
ECtHR found the complaint under Article 10 ECHR manifestly ill-founded and
declared it therefore inadmissible.

ECtHR Second Section (Decision), Pavel Zarubin v. Lithuania, Application
no. 69111/17 and three other applications, Decision of 26 November
2019, notified in writing on 19 December 2019.

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-200110

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 15

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-200110


RUSSIAN FEDERATION

European Court of Human Rights: Savenko (Limonov) v.
Russia

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

In a case concerning the defamation of the Mayor of Moscow, Savenko (Limonov)
v. Russia, ﻿the European Court of Human Rights (ECtHR) found that the Russian
Federation has violated the applicant’s freedom of expression as guaranteed by
Article 10 of the European Convention on Human Rights (ECHR). The (alleged)
defamatory statements where uttered during a debate on radio and published on
the radio station’s website. The ECtHR disagreed with the assessment by the
Moscow courts that in a case of defamation the suffering of the elected head of
the executive had a much greater value than that of an ordinary citizen. Instead,
the ECtHR found that prominent political figures, such as the Mayor of Moscow,
should be prepared to accept strongly worded criticism and may not claim the
same level of protection as a private individual unknown to the public, especially
when the statement did not concern their private life or intrude on their intimacy.

The applicant in this case was Eduard Veniaminovich Savenko, better known in
Russia under his writer’s name Eduard Limonov. At the material time, he was a
founding member of the National Bolshevik Party and one of the leaders of
Another Russia, an umbrella coalition which was organising opposition rallies
against the government under the name of Dissenters’ March. In April 2007, Radio
Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) hosted a debate in the wake of the Moscow
court’s decision upholding the Moscow Government’s refusal to authorise the
Dissenters’ March in 2006. Savenko took part in that debate and stated that it
was certainly to be expected that the Moscow court would issue a negative
decision, as all Moscow courts were controlled by the Mayor of Moscow, Mr.
Luzhkov. He added: ’You cannot expect a miracle [...]. Generally speaking,
Moscow courts have never ruled against Luzhkov. Anyone in our position would
have insisted on a lawful decision, knowing full well that unlawfulness was to be
expected’. The transcript of the debate was also published on the radio station’s
website. A few weeks later, the Mayor of Moscow lodged a defamation claim
against Savenko and RFE/RL. He claimed that the sentence ‘Moscow courts are
controlled by Luzhkov’ was false and also damaging to his honour, dignity and
professional reputation, and sought RUB 500 000 (EUR 28 000) in respect of non-
pecuniary damage. The Moscow District Court found that Savenko had not
produced any evidence proving the truth of the statement. The district court
ordered Savenko and RFE/RL to broadcast a rectification and publish it on the
website, and to pay RUB 500 000 each to the Mayor of Moscow. After
unsuccessfully exhausting all national remedies, Savenko lodged an application
with the ECtHR, complaining that the judgments in the defamation claim and the
excessive award against him had violated his right to freedom of expression

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 16



under Article 10 ECHR. The Russian Government argued before the ECtHR that
the defamatory allegations by Savenko had not been founded on verified or
verifiable information and that the domestic courts had regard to the fact that the
statement had undermined public trust in the authorities, that it had been
broadcast to the unlimited audience of the radio station and been published on
the website, and that the mayor had suffered extraordinary anguish in that
connection.

The ECtHR agreed with the Russian Government that the interference with
Savenko’s right to freedom of expression had a lawful basis and pursued the
legitimate aim of protecting the reputation or rights of others, within the meaning
of Article 10 §2. Hence, it remained to be established whether the interference
was ‘necessary in a democratic society’, taking the following elements into
account: the position of the applicant, the position of the person against whom his
criticism was directed, the context and object of the impugned statement, its
characterisation by the domestic courts, and the sanction imposed. The ECtHR
refers to Savenko as one of the leaders of a broad coalition of opposition groups
which sought to vindicate the right to freedom of assembly in Moscow by holding
rallies and demonstrations known as Dissenters’ Marches. His statements during
the radio debate were made in the general context of a discussion about
restrictions imposed by the government and the judiciary on the citizens’ right to
freedom of peaceful assembly. The ECtHR clarified that ‘both the exercise of
political rights and the functioning of the justice system constitute matters of
public interest, which are accorded the high level of protection under Article 10,
leaving the State authorities a particularly narrow margin of appreciation for
suppressing such speech.’ While the requirements of the protection of a
politician’s reputation have to be weighed against the interests of the open
discussion of political issues, the ECtHR observed that the domestic courts did not
perform any such balancing exercise in the case at hand. As regards the form and
contents of the statement, the Court noted that Savenko’s reaction was uttered in
the context of an oral exchange during a live radio broadcast, so that he had no
possibility of reformulating, refining or retracting it before it was made public.
Such forms of expression allow for a greater degree of exaggeration and cannot
be held to the same standard of accuracy as written assertions. The ECtHR also
found that Savenko’s statement reflected his own experience of unsuccessful
attempts to vindicate the right to freedom of peaceful assembly in Moscow as well
as the experience of others who had lost judicial proceedings involving the Mayor
of Moscow . As the information produced by the Russian Government, at the
request of the ECtHR, showed that the Moscow courts indeed had not found
against the Mayor of Moscow in any of the defamation claims, the ECtHR was of
the opinion that there was a certain factual basis to Savenko’s strong reaction.
This led to the ECtHR concluding that Savenko was entitled to state his opinion in
a public forum on a matter of public interest, and that the district and city courts
in Moscow did not carry out a balancing exercise or taken into account the
mayor’s position as a professional politician. Hence, the standards according to
which the national authorities examined the defamation claim against Savenko
were not in conformity with the principles embodied in Article 10 ECHR.

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 17



The ECtHR also found the amount of damages awarded disproportionate,
reiterating that unpredictably large awards in defamation cases are capable of
having a chilling effect on the freedom of expression and therefore require the
most careful scrutiny, and that an award of damages must also have a reasonable
relationship of proportionality to the injury to reputation suffered. The ECtHR
subsequently assessed the impact of the award on Savenko, referring to the fact
that he struggled to pay it in full because it represented many years’ income for
him. The Moscow courts denied his request to pay by instalments, which resulted
in a further punitive sanction being imposed on him in the form of a permanent
restriction on his right to leave Russia. The severity of that additional sanction,
which must have considerably affected Savenko’s life, further reinforces the
Court’s view that the award of damages in the present case was disproportionate
to the legitimate aim pursued and was not necessary in a democratic society.
Having regard to the Moscow courts’ failure to apply the principles embodied in
Article 10 ECHR and the excessive amount of the award, the Third Section of the
ECtHR, sitting as a Committee composed of three judges, came to the conclusion
that Article 10 ECHR has been violated.

ECtHR Third Section (Committee), Savenko (Limonov) v. Russia,
Application no. 29088/08, 26 November 2019

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-198640

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 18

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-198640


EUROPEAN UNION
IRELAND

Advocate General delivers Opinion in Schrems II

Bengi Zeybek
Institute for Information Law (IViR), University of Amsterdam

On 19 December 2019, Advocate General Saugmandsgaard Øe (AG) delivered his
opinion in the high-profile case Data Protection Commissioner v. Facebook Ireland
Limited (Schrems II), on whether the use of standard contractual clauses can
constitute a valid legal basis for transferring and processing personal data outside
of the European Union. The AG opined that the Court of Justice of the European
Union (CJEU) should consider standard contractual clauses as a valid mechanism
for the transfer of personal data abroad.

Previously, in Schrems, the CJEU had declared the Commission’s ‘safe harbour’
decision, which had found that the United States offered ‘adequate’ protection for
personal data’, as invalid (see IRIS 2015-10/2). Adequacy decisions constitute one
of the legal basis for which personal data may be transferred to a third country
under the General Data Protection Regulation (GDPR) as well as the Data
Protection Directive, which it replaced (see IRIS 2018-6/7). Another legal basis for
the transfer of personal data to third countries may take the form of a contract
between the importer and the exporter of the personal data containing the
standard protection clauses set out in Commission Decision 2010/87/EU.

Following Schrems, the Irish Data Protection Commissioner (‘DPC’) opened an
investigation and Mr Schrems, the applicant in both proceedings, re-formulated
his complaint with the Irish DPC. Asking the Irish DPC to suspend the transfer of
data in application of standard contractual clauses, Mr Schrems had argued that
the agreement between Facebook Ireland and Facebook, Inc. was not consistent
with clauses set out in Decision 2010/87 and, secondly, that those standard
contractual clauses did not justify the transfer of the personal data relating to him
to the United States. The Irish High Court referred preliminary questions to the
CJEU on whether the use of standard contractual clauses offered sufficient
safeguards for the protection of the personal data of EU citizens (see IRIS 2017-
10/22).

According to the AG, the sole issue in the proceedings was whether Decision
2010/87 was valid. The AG further clarified that the EU law applies to data
transfers that are part of a commercial activity, notwithstanding that the
transferred data might be processed for the purposes of national security by the
public authorities of the third country.

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 19



The AG further made explicit that the purpose of the provisions of the GDPR on
transfers of personal data to third countries is to ensure the continuity of a high
level of protection of personal data. But in his view, the way in which this purpose
may be realised differs according to the legal basis of the transfer. In that regard,
for example, an adequacy decision aims to find that a third country ensures a
level of protection of personal data and fundamental rights essentially equivalent
to that provided in the GDPR, read in the light of the EU Charter of Fundamental
Rights (‘the Charter’). However, where personal data are transferred abroad by
contractual means, the terms of the contract must ensure the desired level of
protection. Put differently, the standard contractual clauses adopted by the
Commission function as a general mechanism to facilitate data transfers,
independent of where the personal data are transferred to or the level of
protection there.

Importantly, as regards the validity of Decision 2010/87 in the light of the Charter,
the AG was of the opinion that the fact that Decision 2010/87 and the standard
contractual clauses which it sets out are not binding on the authorities of the third
country of destination ‘does not in itself render that decision invalid’. Instead,
where personal data are transferred on the basis of standard contractual clauses
as per Decision 2010/87, the compatibility of the Decision with the Charter
depends on the presence of appropriate mechanisms to ensure the suspension or
the prohibition of data transfers, where the exporter of the personal data fails to
comply with the contractual clauses.

Crucially, the AG held that standard contractual clauses as legal mechanisms for
data transfers of personal data impose ‘an obligation’ on the data controllers to
comply with those clauses, and on the supervisory authorities to ‘suspend or
prohibit a transfer when, because of a conflict between the obligations arising
under the standard clauses and those imposed by the law of the third country of
destination, those clauses cannot be complied with.’  The AG concluded that his
analysis disclosed nothing to affect the validity of Commission Decision
2010/87/EU. The AG’s Opinion is not binding on the CJEU, and the judgment of the
Court will be given at a later date. 

Advocate General’s Opinion in Case C-311/18 Data Protection
Commissioner v Facebook Ireland Limited, Maximillian Schrems, 19
December 2019

http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf;jsessionid=D5154DA40E37D38A
B4ACA08FF5B8EB8C?text=&docid=221826&pageIndex=0&doclang=EN&mode=re
q&dir=&occ=first&part=1&cid=680393

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 20

http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf;jsessionid=D5154DA40E37D38AB4ACA08FF5B8EB8C?text=&docid=221826&pageIndex=0&doclang=EN&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=680393
http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf;jsessionid=D5154DA40E37D38AB4ACA08FF5B8EB8C?text=&docid=221826&pageIndex=0&doclang=EN&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=680393
http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf;jsessionid=D5154DA40E37D38AB4ACA08FF5B8EB8C?text=&docid=221826&pageIndex=0&doclang=EN&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=680393


NATIONAL
CZECHIA

Broadcasting Council punished misleading advertising
Jan Fučík

Česká televize

The Council for Radio and TV Broadcasting of the Czech Republic issued this
decision: The company BILLA, Limited, is guilty of committing an offence in
violation of section 5d (2) of Act No. 40/1995 Coll., pursuant to Article (a),
Regulation (EU) No. 1169/2011/EU of the European Parliament and of the Council,
by making the BILLA advertisement aired on TV NOVA on 18 March 2019, from
16:16:11, as the advertisement contains misleading information on the
characteristics and the nature of the 'apricot pocket' bakery product sold in the
BILLA stores.

The advertisement begins with the statement that freshness comes first in pastry,
which is accompanied by a close-up of the golden pastry that is being baked in
the oven (the baking process is clearly visible, the pastry is bubbling on the
surface). Such a connection is intended to give the consumer the impression that
since the freshness of the bread in Billa comes first, of course, fresh bread is
naturally available to buy. Everything is crowned with a glimpse of a clock that
reads "Freshly baked every 30 minutes". Pursuant to section 11a (a) g) of Decree
No. 333/1997 Coll. of the Ministry of Agriculture, fresh pastry is defined as﻿
unpackaged, fine pastry whose whole technological process of production, from a
dough preparation to baking or similar heat treatment, including its distribution,
was not interrupted by freezing or any other technological treatment, and which
has also been put on sale to consumers within 24 hours of being baked or of
having undergone any similar heat treatment. Thus, the advertisement gives
consumers the impression that fresh delicacies of 'apricot pockets' are sold in
BILLA stores, when in fact it is a defrosted (toasted), semi-finished product that
does not meet the definition of fresh pastry for this reason. According to the
Council, the advertisement thus misleads consumers as to the nature and
characteristics of the bakery products on offer.

On the basis of the above, the Council therefore found the accused guilty of
committing an offence in violation of section 5d (2) of Act No. 40/1995 Coll.,
pursuant to Article (a), Regulation (EU) No. 1169/2011/EU of the European
Parliament and of the Council, by making the BILLA advertisement broadcast on
18 March 2019 from 16:16:11 on the TV NOVA programme.

For this offenc﻿e, the Council decided to impose an administrative penalty in the
form of an admonishment for the offender, as the consumer's disappointment in
the advertisement was caused by a single product: apricot pockets.

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 21



Rozhodnutí Rady pro rozhlasové a televizní vysílání č.j. 
RRTV/2019/317/rud ze dne 5.11.2019

https://www.rrtv.cz/files/Pokuty/eb27c996-8ec3-4072-a38a-a1daf223e8b3.pdf

Decision of the Broadcasting Council RRTV/2019/317 of 5.11.2019

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 22

https://www.rrtv.cz/files/Pokuty/eb27c996-8ec3-4072-a38a-a1daf223e8b3.pdf


GERMANY

Bundesländer adopt Inter-State Media Agreement with
new rules for digital platforms

Jan Henrich
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/Brussels

On 5 December 2019, the Ministerpräsidentenkonferenz (Conference of Minister-
Presidents) of the Bundesländer agreed a draft inter-state agreement to
modernise media regulation in Germany, where media legislation is the
responsibility of the Bundesländer. The new regulations are designed to ensure
that the legislative framework takes into account media digitalisation, in
particular platforms and streaming services, and replace the Inter-State
Broadcasting Agreement. The new agreement puts Germany in a pioneering role
in terms of the implementation of the EU Audiovisual Media Services Directive
(AVMSD).

One of the reforms contained in the new Inter-State Media Agreement concerns
the licensing obligations of broadcasters. Media providers such as live streaming
services will not need a licence in future if, on average, they have fewer than 20
000 simultaneous users. Previously, live Internet-based services were treated as
broadcasters under German legislation, and therefore needed a licence, if they
could be watched simultaneously by more than 500 viewers, were arranged on
the basis of a schedule and were editorially produced.

The supervisory activities of the Landesmedienanstalten (regional media
authorities) and elements of the self-regulation of online services will also be
extended under the new agreement. As part of the implementation of the AVMSD,
youth protection rules for linear services and on-demand media services will be
largely standardised, while additional provisions have been introduced for video-
sharing platforms. The platforms concerned will, for example, need to take
appropriate measures to protect children and young people from content that
may hinder their development. Examples of such measures include age
verification and evaluation systems.

In the case of media platforms, the new agreement contains must-carry
obligations for regional and local radio stations and requires that high-quality
services (for example, those that contain news or are barrier-free) be easy to find.

The Inter-State Media Agreement will also apply to so-called media
intermediaries, user interfaces and voice assistants and includes provisions on
transparency and discrimination, for example. Intermediaries will be obliged to
make clear the criteria under which journalistic content is provided. They will also
be required to appoint a representative in Germany, to whom concerned parties
and the Landesmedienanstalten can notify any infringements.

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 23



The adopted text also contains new rules on signal integrity and requires so-called
‘social bots’ to be labelled.

The parliaments of the German Länder must now give their approval, after which
the Inter-State Media Agreement will be signed in spring 2020. The new rules are
due to enter into force in September 2020, that is,﻿ before the deadline set out in
the AVMSD.

Pressemitteilung der Staatskanzlei Rheinland-Pfalz vom 05.12.2019

https://www.rlp.de/fileadmin/rlp-stk/pdf-
Dateien/Medienpolitik/PrM_Medienstaatsvertrag.pdf

Press release of the Rhineland-Palatinate State Chancellery, 5 December 2019

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 24

https://www.rlp.de/fileadmin/rlp-stk/pdf-Dateien/Medienpolitik/PrM_Medienstaatsvertrag.pdf
https://www.rlp.de/fileadmin/rlp-stk/pdf-Dateien/Medienpolitik/PrM_Medienstaatsvertrag.pdf


German regulator opens proceedings against Twitter
over pornographic content

Christina Etteldorf
Institute of European Media Law

At the end of last year, the Medienanstalt Hamburg/Schleswig-Holstein
(Hamburg/Schleswig-Holstein Media Authority – MA HSH), one of the 14 media
regulators of the German Bundesländer, announced that it had instigated
proceedings against social networking platform Twitter on account of breaches of
provisions on the protection of minors in the media. According to the MA HSH, the
US-based company, whose European headquarters are in Ireland, had already
been asked to improve its youth protection procedures and the MA HSH had
threatened further measures, possibly involving the Irish regulator, if Twitter
failed to act.

Twitter is a social microblogging service in which registered users create a profile
in order to post short, telegram-style messages in the form of images and text.
Under standard settings, these so-called ‘tweets’ are visible to the public, that is,
they can be viewed by users who are not registered with Twitter themselves. The
MA HSH said that it had found freely accessible pornographic content within a
number of profiles and tweets, including profiles advertising sexual services and
products (sexcams, porn films), some of which contained photographs and videos
clearly depicting sexual acts.

According to German legislation on the protection of minors in the media,
telemedia content is illegal if it is pornographic and if the provider has not
ensured through appropriate mechanisms, such as closed user groups, that it is
only accessible to adults (Articles 4(2)(1) and 24(2) of the
Jugendmedienschutzstaatsvertrag – Inter-State Agreement on the protection of
minors in the media). However, the MA HSH did not believe Twitter had taken
such measures. It was true that Twitter’s ‘sensitive media policy’ required users
who wanted to share content that was unsuitable for minors in live video or in
profile or header images to mark their account as ‘sensitive’, which meant that a
warning message would appear before the content was displayed. However, this
warning could easily be dismissed and also relied on the active cooperation of the
user who posted the content. In the MA HSH’s opinion, the age verification
process was therefore inadequate.

The MA HSH reported the profiles concerned to Twitter so they could be deleted
or suspended – a measure that, according to Twitter’s sensitive media policy, is
expressly reserved for “accounts dedicated to posting sensitive media” and
“sending someone unsolicited […] adult content”. However, the MA HSH claimed
that Twitter, referring to Irish law, had failed to comply with its request. The
regulator therefore announced that, unless Twitter complied swiftly, it would, with
the help of the Kommission für Jugendmedienschutz (Committee for the
protection of minors in the media), take further steps to ensure that Twitter
received a fine and a prohibition notice, and, if necessary, consult the Irish

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 25



regulators through the European Regulators Group for Audiovisual Media Services
(ERGA).

 

 

 

Pressemitteilung der MA HSH

https://www.ma-hsh.de/infothek/pressemitteilung/pornografie-auf-twitter-ma-hsh-
leitet-verfahren-gegen-plattform-ein.html

MA HSH press release

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 26

https://www.ma-hsh.de/infothek/pressemitteilung/pornografie-auf-twitter-ma-hsh-leitet-verfahren-gegen-plattform-ein.html
https://www.ma-hsh.de/infothek/pressemitteilung/pornografie-auf-twitter-ma-hsh-leitet-verfahren-gegen-plattform-ein.html


KJM approves new Internet age verification method
Arvid Peix

Institute of European Media Law

The Kommission für Jugendmedienschutz (Committee for the protection of minors
in the media – KJM) has adopted a revised version of its criteria for evaluating age
verification systems. The KJM is an organ of the German regional media
authorities and comprises experts from national government and the Länder. It is
Germany’s central supervisory body for the protection of minors in private
broadcasting and on the Internet.  According to Article 4(2) of the
Jugendmedienschutzstaatsvertrag (Inter-State Agreement on the protection of
minors in the media – JMStV), content that is pornographic, listed or clearly
harmful to minors can only be transmitted if the provider ensures that only adults
can access it by creating closed user groups. So-called age verification systems
are used to control such closed user groups.  The JMStV does not lay down a
procedure for the approval of age verification systems. The KJM has therefore
devised an evaluation procedure and, at the request of companies or providers,
assesses relevant concepts for whole or partial solutions. This helps to improve
youth protection on the Internet and, at the same time, gives the providers
greater legal and planning certainty.  According to the key points adopted by the
KJM, age verification for closed user groups must involve two inter-related steps,
that is, identification and authentication. Identification (proof of age) must take
place at least once through face-to-face contact, while authentication is required
each time access is requested. Authentication ensures that only the person who
has been identified and whose age has been verified can access closed user
groups, and is designed to make it more difficult to transfer access rights to
unauthorised third parties. Following the KJM’s adoption of the revised evaluation
criteria, providers of age verification systems can now incorporate automatic
identification technology into their systems. Under this method, users can be
identified thanks to an automatic comparison of a photograph with biometric and
other data contained in an identity document. Such machine learning technology
can be used instead of the face-to-face checks that were previously necessary for
age verification. The KJM believes that this method is as secure as video
identification, for example. In the context of the amended Audiovisual Media
Services Directive and the implementation of the recently adopted inter-state
agreement modernising media regulation in Germany, which amends the JMStV,
age verification systems are becoming increasingly important for the protection of
minors in the media. The KJM believes that automatic identity technology has the
potential to reduce users’ misgivings about the identification procedure and
therefore increase public acceptance of age verification systems.

Pressemitteilung der KJM

https://www.die-
medienanstalten.de/service/pressemitteilungen/meldung/news/jugendmedienschutz
-neue-methode-fuer-altersverifikation-im-internet/

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 27

https://www.die-medienanstalten.de/service/pressemitteilungen/meldung/news/jugendmedienschutz-neue-methode-fuer-altersverifikation-im-internet/
https://www.die-medienanstalten.de/service/pressemitteilungen/meldung/news/jugendmedienschutz-neue-methode-fuer-altersverifikation-im-internet/
https://www.die-medienanstalten.de/service/pressemitteilungen/meldung/news/jugendmedienschutz-neue-methode-fuer-altersverifikation-im-internet/


KJM press release

AVS-Raster der KJM

https://www.kjm-online.de/aufsicht/technischer-jugendmedienschutz/unzulaessige-
angebote/altersverifikationssysteme/

Criteria for evaluating age verification systems

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 28

https://www.kjm-online.de/aufsicht/technischer-jugendmedienschutz/unzulaessige-angebote/altersverifikationssysteme/
https://www.kjm-online.de/aufsicht/technischer-jugendmedienschutz/unzulaessige-angebote/altersverifikationssysteme/


Netflix series Skylines does not infringe personality
rights

Jan Henrich
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/Brussels

In a ruling of 21 November 2019, the Oberlandesgericht Frankfurt am Main
(Frankfurt am Main Regional Appeal Court) decided that the broadcasting of the
series ‘Skylines’ was protected by artistic freedom. The series, which is produced
in Germany, did not infringe the individual or corporate personality rights of the
owner of a real-life music label called ‘Skyline Records’. The artistic depiction of
the main characters’ lives and the company’s business activities was deemed to
be sufficiently removed from reality.

The Netflix streaming service launched the first season of the series with six
episodes at the end of September 2019. The series tells the story of a Frankfurt
music label called ‘Skyline Records’ and features talented hip-hop artist and
producer ‘Jinn’, who is discovered by ‘Skyline Records’ and signed up by its boss,
‘Kalifa’.

Even before the series started, the rapper and owner of the real-life music label,
who is known by his stage name, ‘Cousin JMF’, had applied for a temporary
injunction to prevent it from being broadcast. However, the  Landgericht Frankfurt
am Main (Frankfurt am Main Regional Court) rejected the application. The appeal
that was immediately lodged against this decision with the appeal court has now
also been dismissed. According to the court, the interest in broadcasting the
series outweighed the applicant’s personality rights. The artistic depiction and the
original story were sufficiently distinguishable. There were clear similarities
between the careers of the applicant and the main characters of the series.
However, they were not such that the characteristics of the individuals portrayed
could be ascribed to the real-life music label and its owner. The average viewer
would be able to tell the difference between fiction and reality. Moreover, the
similarities with the applicant’s life did not extend beyond the typical
circumstances of an artist’s career. Also, the music used in the series was not
particularly similar to that produced by the real-life company.

The judges also decided that the series contained such excessive violence,
extreme brutality and serious crime that the average viewer would recognise the
high level of exaggeration often found in films of this genre. It would be obvious
that the story told in the series did not depict the business practices of a real-life
Frankfurt-based company of the same name.

Pressemitteilung des Oberlandesgerichts Frankfurt am Main vom
04.12.2019 zum Beschluss vom 21.11.2019, Az. 16 W 56/19

https://ordentliche-gerichtsbarkeit.hessen.de/pressemitteilungen/Netflix-Serie

Press release of the Frankfurt am Main Regional Appeal Court of 4 December
2019 on the ruling of 21 November 2019, case no. 16 W 56/19

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 29

https://ordentliche-gerichtsbarkeit.hessen.de/pressemitteilungen/Netflix-Serie


No copyright protection for famous Loriot film quote
Jan Henrich

Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/Brussels

The iconic phrase ‘Früher war mehr Lametta’, coined by German comedian Loriot,
is not protected under copyright according to a recently published decision of the
Landgericht München (Munich Regional Court – LG) of 18 July 2019, which was
upheld by the Oberlandesgericht München (Munich Regional Appeal Court – OLG)
on 14 August 2019.

The heirs of the artist Bernhard-Viktor Christoph-Carl von Bülow, known by the
pseudonym Loriot, who died in 2011, had applied for interim legal protection to
prevent the sale of T-shirts and other products with the quote printed on them.
They claimed that the unauthorised use of the quote entitled them to injunctive
relief against a T-shirt manufacturer. The phrase ‘Früher war mehr Lametta’
comes from the film ‘Weihnachten bei Hoppenstedts’, which was first screened in
1978 and is still regularly shown on German television at Christmas. The iconic
words, originally spoken by the character ‘Opa Hoppenstedt’, who was played by
Loriot himself, has now become part of everyday German language. It is used as a
pointed expression meaning that everything used to be better than it is now.

The comedian’s heirs referred to a judgment by the European Court of Justice
(Case C-5/08), according to which the reproduction of an extract of a protected
work, which comprises 11 consecutive words thereof, can constitute reproduction
in part within the meaning of copyright law if the extract contains an element of
the work which, as such, expresses the author’s own intellectual creation. They
claimed that the quote from the film constituted such a protected sequence of
words.

The judges of the 33rd civil chamber of the LG München disagreed and decided
that the phrase did not constitute a work in itself. In isolation, it did not reach the
threshold of originality to be protected under copyright law. Its uniqueness and
originality relied on the fact that it formed part of a film scene and the associated
situation comedy. The use of the word ‘Lametta’ as a metaphor at the end of an
everyday, frequently heard sequence of words was not sufficiently original or
unique to constitute anything more than a common form of expression. The OLG
München confirmed the decision that the quote did not constitute a protected
work, bringing an end to the interim legal proceedings. No further legal action is
currently pending.

 

Pressemitteilung des Oberlandesgerichts München vom 20.12.2019, Az:
6 W 927/19

https://www.justiz.bayern.de/gerichte-und-
behoerden/oberlandesgerichte/muenchen/presse/2019/55.php

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 30

https://www.justiz.bayern.de/gerichte-und-behoerden/oberlandesgerichte/muenchen/presse/2019/55.php
https://www.justiz.bayern.de/gerichte-und-behoerden/oberlandesgerichte/muenchen/presse/2019/55.php


Press release of the Munich Regional Appeal Court, 20 December 2019, case no. 6
W 927/19

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 31



SPAIN

Spanish regulator CNMC fines RTVE for violating the
Audiovisual Law

Azahara Cañedo Ramos & Mª Trinidad García Leiva
Audiovisual Diversity/ University Carlos III of Madrid

RTVE, the Spanish public service media corporation, has been fined by the
regulator, the National Markets and Competition Commission (Comision Nacional
de los Mercados y la Competencia – CNMC), for an infringement of Spanish
Audiovisual Law 7/2010 (Ley General de la Comunicación Audiovisual). The illegal
conduct infringed Article 43.2, which regulates the financing of public service
broadcasters and stipulates that state-owned media may not engage in any form
of commercial activity except as provided for by their own legal framework. In the
case of RTVE, Law 8/2009 (Ley de financiación de la Corporación de Radio y
Televisión Española) specifies the abolition of advertising, with some exceptions
such as self-promotion and sports & cultural sponsorships (Article 7.1).

The sanctioned events took place on 23 and 26 March 2019 during the
broadcasting of two soccer matches of the Spanish National team held within the
framework of the UEFA European Championship. Specifically, RTVE broadcast up
to 40 advertising overlays of various commercial brands during the transmission
of the matches. Despite the fact that RTVE stated in its submissions that such
advertising constituted an inseparable part of the acquisition of broadcasting
rights for sports competitions and that it was covered by the exceptions specified
in its financing law, the regulator concluded that the conditions for such an
exception had not been met. 

RTVE was handed a fine of EUR 100 000 for an “ongoing administrative offence of
a minor nature” –  the maximum amount for this type of infringement, taking into
account the fact that this was a repeat offence (RTVE had already been
sanctioned three times regarding this matter), its ongoing nature and its social
repercussions.

In the event that RTVE wishes to lodge an appeal against this decision, it must do
so with the National High Court (Audiencia Nacional) within two months.

 

Resolución Expte. SNC/DTSA/058/19 CORPORACIÓN RADIO TELEVISIÓN
ESPAÑOLA S.A

https://www.cnmc.es/expedientes/sncdtsa05819

Decision on file SNC/DTSA/058/19 Televisión Española corporation (PLC) 

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 32

https://www.cnmc.es/expedientes/sncdtsa05819


Supreme Court settles battle over short extracts of
football matches

Francisco Javier Cabrera Blázquez
European Audiovisual Observatory

On 20 December 2019, the Spanish Supreme Court settled the longstanding legal
conflict between Mediaset and the National Professional Football League (LNFP)
concerning their different interpretation of the right of access to football stadiums
and the broadcasting of short news summaries of the matches.

In September 2015, Mediaset had denounced before the Comisión Nacional de los
Mercados y la Competencia (National Commission of Markets and Competition -
CNMC) that the LNFP was violating its right to information by limiting its access to
the stadiums. A few days later, the CNMC issued precautionary measures
whereby the LNFP had to guarantee Mediaset's access to the stadiums until the
conflict presented by the audiovisual group had been resolved.

In January 2016, a CNMC resolution established that according to the provisions of
Article 19.3 of the General Law of Audiovisual Communication (LGCA), the LNFP
had to allow Mediaset access to the stadiums (see IRIS 2017-8/15). Furthermore,
Mediaset would have the right to broadcast 90-second summaries of each League
match in its general news programmes, and not a maximum of 90 seconds in total
of images per game day, as the LNFP had contended. The CNMC also ruled that
the right to use these short extracts would expire 24 hours after the end of the
match, and the media could only use the images of the matches in two general
news programmes. The LNFP appealed the CNMC’s resolution before the courts of
justice.

In its judgment, the Supreme Court explained that, were the 90 seconds to refer
to all matches per game day, it would be insufficient to conform to the minimum
content of the information to the public, since it would mean dedicating to each
one of the individual matches about 15 seconds. Recalling its previous case law
and the jurisprudence of the Spanish Constitutional Court, the Supreme Court
explained that Article 19.3 of the LGCA does not disproportionately affect the
right to property and freedom of enterprise enshrined in Articles 33 and 38 of the
Constitution. The broadcasting of 90-second summaries per match without
remuneration would not prevent the LNFP’s marketing of the League exploitation
rights. Taking also into consideration the social relevance of professional football,
the Supreme Court concluded that the interpretation made by the CNMC in 2016
had been in line with the guidelines of the AVMS Directive and the interpretation
made by the Court of Justice of the European Union.

 

 

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 33



Judgment of the Supreme Court, Roj: STS 4151/2019 - ECLI:
ES:TS:2019:4151, 20 December 2019

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 34



FRANCE

Validation of the remuneration scale for private copying
by users of remote personal recording services  

Amélie Blocman
Légipresse

Molotov TV is a television distribution platform that provides an OTT service
enabling users to copy programmes and store them in their personal ‘cloud’.
Article L. 311-4 of the Intellectual Property Code, in the version adopted under the
Act of 7 July 2016, states that remuneration for private copying is “paid by the
broadcaster or distributor of a radio or television service [...] that provides a
physical person, through remote access, with a reproduction, for private use, of
works based on a programme that forms part of a linear broadcast by the
broadcaster or distributor concerned, provided such reproduction is requested by
the physical person before the programme is broadcast or during the broadcast
for the remainder of the programme.” The French legislator mentioned more
specifically the possibility of privately copying television programmes on digital
media such as Molotov. Article L 331-9 of the Intellectual Property Code, in the
version adopted under Act No. 2009-669 of 12 June 2009, stipulates that
“broadcasters and distributors of television services may not use technical
measures that would prevent the public from benefitting from the private copying
exemption, including on digital media and in a digital format, under the conditions
mentioned in paragraph 2 of Article L 122-5 and paragraph 2 of Article L 211-3.”
On 3 July 2018, the so-called ‘private copying commission’ adopted the definitive
scales of remuneration for online services that, like Molotov TV, enable individual
users, through remote access, to reproduce, for private use, works based on a
programme that forms part of a linear broadcast. The new scales replace those
adopted in June 2017 which, in the absence of any ad hoc studies of the use of
such copying methods, were based on the scale applicable to boxes provided by
Internet access providers.

Molotov asked the Conseil d'Etat to annul the commission’s decision of 3 July
2018 on the grounds that the commission had exceeded its powers.

Discussion particularly focused on the consideration given to technical protection
measures when determining the disputed scale of remuneration. Article L. 311-4
of the Intellectual Property Code states that the level of remuneration should take
into account the degree to which the technical measures defined in Article L. 331-
5 of the same code are used, and their impact on people’s use of the private
copying exemption. In this case, the Molotov company claimed that technical
protection measures, which it thought were imposed contrary to Article L. 331-5
by certain television channels, restricted the possibility for users of its remote
personal recording service to make private copies. However, in the opinion of the
Conseil d’État, the case file did not show that the effect of these measures had
not been taken into account by the usage survey that had been carried out in

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 35



order to evaluate the actual use of the private copying facility offered by the
remote personal recording service. Furthermore, the ‘private copying commission’
was not responsible for deciding whether such protection measures were lawful.

The Conseil d’État also noted that the level of remuneration for private copying
depended, for each type of media, on how much it was used for private copying,
measured on the basis of surveys. The case file showed that remote personal
recording services were used for private copying to a much greater extent than
recording devices integrated into television sets, video recorders or decoders, in
view of their unique technical features. Molotov had no grounds to claim that the
commission had infringed the equality principle and taken its decision on the
basis of a clear misjudgement by adopting a scale of remuneration for private
copying that was twice as high, with the equivalent storage capacity, for remote
personal recording services. The application was therefore rejected.

 

CE, 10e et 9e ch. réunies, 27 novembre 2019, n° 424398, Molotov

https://www.legifrance.gouv.fr/affichJuriAdmin.do?oldAction=rechJuriAdmin&idTexte
=CETATEXT000039426787&fastReqId=872771996&fastPos=19

Conseil d'Etat, 10th and 9th chambers combined, 27 November 2019, no. 424398,
Molotov

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 36

https://www.legifrance.gouv.fr/affichJuriAdmin.do?oldAction=rechJuriAdmin&idTexte=CETATEXT000039426787&fastReqId=872771996&fastPos=19
https://www.legifrance.gouv.fr/affichJuriAdmin.do?oldAction=rechJuriAdmin&idTexte=CETATEXT000039426787&fastReqId=872771996&fastPos=19


CSA classification of documentary programmes
Amélie Blocman

Légipresse

The company RMC Découverte, broadcaster of the terrestrial television service of
the same name, signed an agreement with the Conseil supérieur de l’audiovisuel
(French national audiovisual regulatory authority – CSA) on 3 July 2012 which
stipulated in Article 3-1-1 that “documentaries shall represent at least 75% of the
total airtime each year and shall cover a wide variety of subjects.” Having decided
that 27 programmes broadcast in 2016 did not qualify as documentaries within
the meaning of its agreement, the CSA notified the company in September 2017
that it had rejected the eligibility applications for these 27 programmes.
Considering that the company had therefore breached its obligations regarding
documentaries in 2016, the CSA issued it with a formal notice requiring it to
comply with the obligation laid down in Article 3-1-1 of its agreement. The
channel asked the Conseil d'Etat to annul these two decisions.

In its decision of 19 December 2019, France’s highest administrative court
clarified the criteria used to determine whether a programme with the character
of an audiovisual work could be classified as a documentary. In this case, the CSA
had made a general assessment of all the programmes in question, examining the
existence of an author’s point of view, as well as various other criteria used to
distinguish them from fictional or entertainment programmes, in particular: firstly,
whether they were informative for the viewer; secondly, whether they presented
facts or situations that had existed before the programme was made; and thirdly,
whether they contained any artificially staged scenes (without excluding all
reconstructions). Finally, if the programme was eligible, the CSA considered
whether it had received support from the Centre National du Cinéma et de
l’Image Animée (National Centre of Cinematography and the Moving Image –
CNC) for documentaries.

In view of these criteria, the Conseil d’Etat considered that the CSA had not erred
in law. The channel was therefore not entitled to request the annulment of the
decisions to deny the programmes’ eligibility, nor of the formal notice it had
received.

CE, 5e et 6e ch. réunies, 19 décembre 2019, n° 419682, RMC Découverte

https://www.legifrance.gouv.fr/affichJuriAdmin.do;jsessionid=119B8E833A896A9B1E
6BA84F185B9353.tplgfr36s_2?oldAction=rechJuriAdmin&idTexte=CETATEXT000039
648624&fastReqId=785660457&fastPos=58

Conseil d'Etat, 5th and 6th chambers combined, 19 December 2019, no. 419682,
RMC Découverte

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 37

https://www.legifrance.gouv.fr/affichJuriAdmin.do;jsessionid=119B8E833A896A9B1E6BA84F185B9353.tplgfr36s_2?oldAction=rechJuriAdmin&idTexte=CETATEXT000039648624&fastReqId=785660457&fastPos=58
https://www.legifrance.gouv.fr/affichJuriAdmin.do;jsessionid=119B8E833A896A9B1E6BA84F185B9353.tplgfr36s_2?oldAction=rechJuriAdmin&idTexte=CETATEXT000039648624&fastReqId=785660457&fastPos=58
https://www.legifrance.gouv.fr/affichJuriAdmin.do;jsessionid=119B8E833A896A9B1E6BA84F185B9353.tplgfr36s_2?oldAction=rechJuriAdmin&idTexte=CETATEXT000039648624&fastReqId=785660457&fastPos=58


Extensive audiovisual reform bill unveiled
Amélie Blocman

Légipresse

The wide-ranging new draft law on audiovisual communication and cultural
sovereignty in the digital age, which was announced several months ago,﻿ was
tabled by the Minister of Culture on 5 December. The government has applied the
expedited procedure for the document, which is expected to be examined by
parliament from spring onwards.

The draft contains far-reaching amendments to the Freedom of Communication
Act of 30 September 1986, designed to take into account the rapidly changing
nature of this sector. Firstly, it sets out a series of measures to support
audiovisual creation, in particular by including digital platforms in the financing
and dissemination of French and European films and audiovisual works. This
support involves making foreign on-demand television and audiovisual media
services targeted at French viewers subject to the contribution scheme for the
production of films and audiovisual works, which currently only applies to French-
based providers. The draft also simplifies current legislative provisions concerning
service providers’ contribution to the development of the production of
cinematographic and audiovisual works, especially independent productions.

The reforms also endeavour to loosen the legal constraints on television
companies in the fields of advertising and the transmission of cinematographic
works. The draft law permits split-screen television advertising during sports
broadcasts, giving the regulator delegated regulatory powers for this purpose.
Three commercial breaks will be allowed during the broadcast of a
cinematographic or audiovisual work lasting longer than two hours. The draft also
aims to transpose the provisions of Audiovisual Media Services Directive
2018/1808 concerning product placement, taking into account changes in the
market. However, the relaxing of advertising rules should take place first, without
delay and by regulatory means, through the amendment of the decree of 27
March 1992. The government has proposed including measures to allow targeted
television advertising and advertising for cinema films, as well as relaxing various
other regulations. It also hopes to relax the rules on the televising of cinema films,
starting with the lifting of certain restrictions on the days on which films can be
broadcast and the annual limit on the number of films that can be shown per
channel, by amending the decree of 17 January 1990.

The second major element of the bill, covered in section II, is an extensive
overhaul of how the sector is regulated. The key change here is the merger
between the Conseil Supérieur de l'Audiovisuel (the national audiovisual
regulatory authority  – CSA) and the Hadopi (High Authority for the Dissemination
of Works and the Protection of Rights on the Internet) to become the Autorité de
régulation de la communication audiovisuelle et numérique  (Regulatory Authority
for Audiovisual and Digital Communication – ARCOM). The newly created ARCOM
will carry out new tasks assigned to it under the law of 22 December 2018 on the

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 38



fight against the manipulation of information and the future law on the fight
against hatred on the Internet, which is currently being adopted by parliament.
One chapter, implementing the revised AVMS Directive, contains provisions
specific to video-sharing platforms. The draft law also aims to bolster the fight
against Internet piracy. The Hadopi’s former powers to combat piracy have been
strengthened and transferred to the ARCOM. In view of the urgency inherent in
the live audiovisual transmissions of sports events (live streaming), the draft
makes provision for a specific interim procedure to combat sports piracy in the
Sport Code. Section III of the draft law is devoted to the transformation of the
public audiovisual sector in the digital age, with the governance of the sector
being revamped through the creation of a group of companies led by a single
parent company, France Médias, which will define an overall strategy. The
composition of the respective boards and the method of appointing board
members have also been revised.

Finally, the draft law will also implement Articles 17 to 22 of Directive 2019/790
on copyright and related rights in the Digital Single Market. It also authorises the
government to transpose the so-called Cable and Satellite Directive (2019/789) by
way of an ordinance.

 

Projet de loi relatif à la communication audiovisuelle et à la souveraineté
culturelle à l'ère numérique

http://www.assemblee-nationale.fr/15/projets/pl2488.asp

Draft law on audiovisual communication and cultural sovereignty in the digital age

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 39

http://www.assemblee-nationale.fr/15/projets/pl2488.asp


Television channel met its obligations in rape
complaint reports

Amélie Blocman
Légipresse

On 14 June 2018, the television channel BFM TV broadcast two news items, each
several minutes long, in which a journalist reported that a rape complaint had
been filed against a lawyer and former French MP, who was an MEP at the time,
as well as an interview with the complainant, who remained anonymous, and the
captions “Laetitia, plaignante contre Gilbert C...” (“Laetitia, complainant against
Gilbert C…”) and “C... accusé de viol, il dément” (“C…accused of rape, he denies
it”). 

Following the broadcast, the accused asked the Conseil supérieur de l’audiovisuel
(French national audiovisual regulatory authority – CSA) to suspend BFM TV’s
broadcasting licence for three months, to issue a formal notice requiring the
channel to respect its obligations under Articles 2-3-4, 2-3-8 and 2-3-10 of its
agreement with the CSA, to refer to the public prosecutor facts relating to
concealment, violation of professional secrecy and violation of the secrecy of an
investigation, and to publish its decision in the official gazette. After the CSA
refused his request, he asked the Conseil d’Etat to annul its refusal decision.

The applicant claimed, firstly, that the channel had breached the terms of its
agreement by failing to indicate the source of the information concerning the rape
claim against him.

The Conseil d’Etat noted that, under Article 2-3-8 of the agreement, “The honesty
requirement applies to all programmes. / The broadcaster must verify the validity
and sources of all news stories. As far as possible, the source should be indicated.
Information that is unconfirmed should be reported in the conditional tense. / The
broadcaster must demonstrate rigour in the presentation and processing of
information.” In view of the provisions of Article 2 of the Act of 29 July 1881 on the
freedom of the press, which states that “the confidentiality of journalists’ sources
is protected in the exercise of their public information remit”, it ruled that the
aforementioned stipulations of the agreement did not, in this case, oblige BFM TV
to indicate the source of the information concerning the rape allegation made
against the applicant.

Moreover, contrary to the applicant’s claim, the journalists’ refusal to inform him
of the complainant’s identity had not prevented him from defending himself
against the accusations, as demonstrated by the arguments put forward in his
defence during the television programme. Finally, the channel had invited the
applicant to give his observations before each of the disputed reports was
broadcast.

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 40



Secondly, the applicant argued, in support of his request, that the channel had
breached the terms of its agreement concerning the broadcast of programmes,
images or words concerning court proceedings or facts likely to give rise to a
judicial investigation. However, according to the Conseil d’Etat, the documents in
the case file showed that the disputed reports had described the rape claim in a
restrained and neutral manner, showing prudence when describing the facts that
could constitute a criminal offence and presenting the points of view of the
accused and the complainant in a balanced way. The journalist had also stressed
the need to treat the information with caution, since the preliminary investigation
had only just been opened and the alleged offence dated back more than ten
years.

By refusing to issue a formal notice to BFM TV because it had not breached its
obligations, the CSA had therefore acted correctly and the applicant was therefore
not entitled to ask for the disputed decision to be annulled.

 

Conseil d'État, 5e et 6e ch. réunies, 13 novembre 2019, n° 425933, M. C.

https://www.legifrance.gouv.fr/affichJuriAdmin.do?oldAction=rechJuriAdmin&idTexte
=CETATEXT000039379825&fastReqId=486437976&fastPos=18

Conseil d'État, 5th and 6th chambers combined, 13 November 2019, no. 425933,
M. C.

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 41

https://www.legifrance.gouv.fr/affichJuriAdmin.do?oldAction=rechJuriAdmin&idTexte=CETATEXT000039379825&fastReqId=486437976&fastPos=18
https://www.legifrance.gouv.fr/affichJuriAdmin.do?oldAction=rechJuriAdmin&idTexte=CETATEXT000039379825&fastReqId=486437976&fastPos=18


UNITED KINGDOM

ITV’s “Good Morning Britain” breached Ofcom rules by
promoting a travel company during an interview

Julian Wilkins
Wordley Partnership

ITV’s “Good Morning Britain” programme has been held in breach of Ofcom’s
Rules 9.4 and 9.5 owing to an interviewee giving undue prominence to the
services of a travel company with whom she had a commercial relationship. ITV
Broadcasting Limited (ITV) is responsible for compliance with Ofcom’s Code of
Conduct on behalf of the licensee, ITV Breakfast Broadcasting Limited.

Rule 9.4 states: “Products, services and trade marks must not be promoted in
programming.” Rule 9.5 states: “No undue prominence may be given in
programming to a product, service or trade mark. Undue prominence may result
from: the presence of, or reference to, a product, service or trade mark in
programming where there is no editorial justification; or the manner in which a
product, service or trade mark is referred to in programming.”

On the 30th July 2019 edition of “Good Morning Britain” Judith Chalmers appeared
as an interviewee, having for many years presented ITV’s travel show “Wish You
Were Here”. Recently, Chalmers had been voted the nation’s all-time leading TV
travel icon; the poll had been commissioned by travel company Travel Republic,
which had also commissioned a survey in order to identify changing trends in
travel. Chalmers had a commercial relationship with Travel Republic.  

However, when asked about the survey’s findings about changing trends
Chalmers started to speak about a video she had presented for Travel Republic
and the services offered by the holiday company. The presenter, Ben Shepherd,
politely changed the subject, but towards the end of the approximately four-
minute interview Chalmers again mentioned her promotional video for Travel
Republic – including the alleged advantages of their holiday package. Shepherd
quickly concluded the interview.

ITV’s representations to Ofcom stated that at all times it had maintained editorial
control and that no commercial arrangement existed between it and Travel
Republic, and nor had it been agreed that Chalmers would refer to the services
offered by Travel Republic. The broadcaster’s editorial decision to include
Chalmers had been taken because of her considerable experience and reputation
as a presenter of travel programmes and to hear her comments on Travel
Republic’s survey and its findings regarding how people’s travelling habits were
changing. It had been intended that any references to Travel Republic would be
within the context of the survey – not their services as a holiday company. ITV
stated to Ofcom that it had not anticipated that Chalmers would make such
detailed references to Travel Republic’s services. ITV did not make clear to Ofcom

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 42



the extent to which Chalmers had been briefed, prior to going on air, not to use
promotional language when referring to Travel Republic.

Furthermore, ITV submitted that Chalmers’s representations about Travel
Republic had been brief and that her comments about the travel company’s
services had been intended to illustrate the survey’s findings about changing
consumer demands. 

Ofcom said that the purpose of Section 9 of their Code was to maintain a
distinction between programmes and advertising (so that the two would be easily
distinguishable by viewers), as well as to restrict the amount of advertising
broadcasters could transmit.

Guidance for Rule 9.4 states, “Where a reference to a product or service features
in a programme, the extent to which a reference will be considered promotional
will be judged by the context in which it appears. In general, products or services
should not be referred to using favourable or superlative language and prices and
availability should not be discussed.” Chalmers described how Travel Republic’s
travel offering included “a hundred sort of holiday hotels, which are for people
who now want a slightly quieter time”, and described Travel Republic as a
“wonderful company”. Ofcom considered such wording was akin to promotional
language and as such had breached Rule 9.4.

Further, Ofcom decided that ITV had been in breach of Rule 9.5, as references to
Travel Republic and its services had been unduly prominent. Although Ofcom
accepted the editorial justification for including Chalmers and references to Travel
Republic within the context of the consumer survey, the programme’s statements
about Travel Republic’s products and services had lacked editorial justification
and had gone beyond a discussion of the consumer trends survey. A particular
remark made by Shepherd – “I’m sure lots of people will go and find it, ‘cause it’s
obviously got some great stuff in there as well” – had drawn attention to the
online promotional video for Travel Republic, thus increasing the undue
prominence given to the company by the programme.

 

Issue 393 Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin. 

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0025/185551/Issue-393-broadcast-
and-on-demand-bulletin.pdf

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 43

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0025/185551/Issue-393-broadcast-and-on-demand-bulletin.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0025/185551/Issue-393-broadcast-and-on-demand-bulletin.pdf


Community radio station found in breach of Ofcom’s
offensiveness rules

Alexandros K. Antoniou
University of Essex

On 16 December 2019, Ofcom, the United Kingdom's communications regulator,
found that Radio Caroline had breached Section Two of its Code, which outlines
standards for broadcast content so as to provide members of the public with
adequate protection from harmful and offensive material.

Radio Caroline, which was founded in 1964 and broadcast from international
waters, had been rendered an illegal (pirate) station by the Marine Broadcasting
Offences Act 1967,﻿ but 50 years later, in June 2017, Caroline was granted a
community radio licence by Ofcom. Community radio services are provided on a
not-for-profit basis and focus on the delivery of “specific social benefits to a
particular geographical community."

Radio Caroline AM Broadcasting Ltd now holds the licence for Radio Caroline. The
station was given the medium wave frequency of 648kHz (which was once used
by the BBC World Service) and now broadcasts in Suffolk and northern parts of
Essex. It plays a wide range of album music from the 1960s to the present day,
with an audience consisting primarily of individuals aged 45 and over.

On 13 September 2019, Ofcom received a complaint concerning Caroline’s Top
Fifteens programme which is broadcast every weekday morning from 9 a.m. to 10
a.m. In particular, the complaint related to the broadcast of the English rock band
Radiohead's track “Creep”, which contained three instances of the word
“fucking”.

Rule 2.3 of the Ofcom Broadcasting Code stipulates that broadcasters, in applying
generally accepted standards, must ensure that potentially offensive language is
justified by the context. Context includes, but is not limited to, the service on
which the material is broadcast, the time of broadcast as well as the size,
composition and likely audience expectations. The same rule also states that
“appropriate information should also be broadcast where it would assist in
avoiding or minimising offence”.

The licensee acknowledged that there was “no justification for the use of explicit
language”. It also stated that it would not have “knowingly play[ed] such a track”,
which was aired due to a “simple error” between two volunteers who shared the
tasks of scheduling the tracks and voicing links. In order to mitigate the risk of
recurrence of this problem, Radio Caroline responded that they were planning to
devise a single database of music so that tracks would not be selected from
external sources. Moreover, listener suggestions for tracks would be examined by
a staff member and only added to the available list if the content was deemed
“acceptable”. The licensee further explained that it had not broadcast an apology
“because the problem was not identified until it was brought to [its] notice many

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 44



days later”.

Ofcom noted the steps Radio Caroline said it was taking and the fact that the
language had been broadcast live in error. However, bearing in mind its research,
which indicates that the word “fuck” is considered by audiences to be among the
strongest and most offensive terms, the regulator held that the majority of
listeners at this time of day were “unlikely to have expected to hear the most
offensive language”. It took particular note of the fact that the broadcaster had
failed to apologise and concluded that Top Fifteens had breached Rule 2.3 of its
Code.

Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin Issue Number 393

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0025/185551/Issue-393-broadcast-
and-on-demand-bulletin.pdf

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 45

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0025/185551/Issue-393-broadcast-and-on-demand-bulletin.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0025/185551/Issue-393-broadcast-and-on-demand-bulletin.pdf


Ofcom determines Sky UK to be in breach for offensive
language broadcast during cricket coverage

Julian Wilkins
Wordley Partnership

Sky UK Limited was held to have breached Ofcom rules 1.14 and 2.3 for the
broadcast of offensive language during their cricket coverage on their temporary
Sky Sports Ashes channel during the summer of 2019. There were three incidents
of which two Sky was held in breach, but the third matter was deemed resolved
by the regulator given the circumstances and Sky’s broadcast of an immediate
apology.

Ofcom’s Code of Conduct Rule 1.14 states that in the case of television ”the most
offensive language must not be broadcast between the watershed [...] ”

Rule 2.3 of the Code states, “In applying generally accepted standards
broadcasters must ensure that material which may cause offence is justified by
the context. [...] Such material may include offensive language .” Further Rule 2.3
considers the context in which offensive language was broadcast, such as time
and likely audience expectations.

There were three Sky broadcasts which led to complaints: at 1.50 p.m. on 24
August 2019; at 8.10 p.m. on 4 September 2019; and at 1.40 p.m. on 14
September 2019 p.m. The first two incidents occurred during coverage of the The
Ashes and T20 between England and Australia and the last event was during an
Ashes test match.

The first two incidents concerned Sky’s wicket microphones picking up offensive
language used by players who had just been bowled out. The language included
the "F" word. The third incident was when one of Sky’s commentators, David
Gower, said, “they haven’t a f***ing clue.”

Regarding the first two incidents, Sky said that the player remarks had been
picked up by the onboard microphones and that, subsequently, they had taken
steps for more careful monitoring, including switching off some microphones at
key points. On the occasions subject to complaint, there had been a lapse in their
monitoring of speech and Sky assured Ofcom that future coverage would have
continuous monitoring of language.

Sky said that in the case of the 24 August incident, the player was swearing at
himself since he was angry at his own performance, rather than directing his
comments at a third party. Ofcom considered that this would not have been
apparent to the viewers. Ofcom observed that Sky’s position would have been
mitigated if they had immediately apologised to viewers, but they had failed to do
so on both occasions. Sky has assured Ofcom that broadcast directors have
instructions to ensure that if there is inadvertent swearing or use of offensive
language, an apology is immediately issued.

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 46



Regarding the third incident involving David Gower, Sky explained that the
commentator had handed over to another commentator, Shane Warne, believing
his microphone was muted and his comments would not be picked up. When the
mistake was realised, Gower’s microphone was muted and Shane Warne
immediately broadcast an apology.

Ofcom accepted that the broadcast of offensive language had been inadvertent
and noted the steps Sky had since taken to avoid recurrence. However, the
language transmitted would be deemed offensive and given the times of day,
considered audiences would not have expected such language to be broadcast.

Ofcom determined that there had been a breach of Rules 1.14 and 2.3 for the
incidents on 24 August and 4 September, but regarding the commentator’s
comments on 14 September, Ofcom accepted that this had occurred in error
whilst there had been an immediate apology, so that matter was determined as
resolved.

Issue 393 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin, 16th December
2019.

https://www.ofcom.org.uk/_data/assets/pdf_file/0025/18551/issue_393_broadcast-
and-on-demand-bulletin.pdf

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 47

https://www.ofcom.org.uk/_data/assets/pdf_file/0025/18551/issue_393_broadcast-and-on-demand-bulletin.pdf
https://www.ofcom.org.uk/_data/assets/pdf_file/0025/18551/issue_393_broadcast-and-on-demand-bulletin.pdf


ITALY

Italian Communications Authority releases report on
online platforms

Ernesto Apa& Marco Bassini
Portolano Cavallo

On 12 December 2019, the Economic and Statistical Division (Servizio Economico
Statistico) of the Italian Communications Authority released the Observatory on
Digital Platforms for 2019.

The document provides a comprehensive overview of the value of the digital
market and of the main actors operating within it. It shows the rising role of digital
platforms which hold seven out of the ten top seats of the world ranking
(Microsoft, Apple, Amazon, Google, Facebook, Alibaba, Tencent).

The research consists of four sections, devoted respectively to: general
information; markets and services; data economy; ROE (return on equity) and ROI
(return on investment) indexes.

The report focuses on the main platforms in Italy, drawing an analysis in
comparison to the other TLC & Media companies which operate in the Italian
territory. It highlights the growing trend of “platformization” of the world
economy. The report points out that the worldwide amount of revenues generated
by digital platforms amounts to EUR 692 billion. Apple is the company which ranks
first, while Google generates the highest amount of revenues within the so-called
SIC (Integrated System of Communications). The globalisation index (that is, the
percentage of revenues generated outside Europe) of digital platforms amounts to
46% and is significantly higher compared to the 15% rate of TLC & Media
companies. The document also provides statistics on key indexes such as
workforce, workforce productivity and operational profitability.

In the second part, the report crafts a map of where digital platforms operate their
activities and services, categorising them into three clusters of the production
chain, namely infrastructures, enabling technologies and online services. The
study also offers some remarks concerning the type of business model adopted
by digital platforms. It highlights three possible models: a model where end users
constitute the exclusive or prevailing source of revenues, a model where the only
source of revenues lies with advertising and a more heterogeneous model.

The third part of the research delves into the data economy. It first analyses the
types of data gathered by digital platforms (that is, search, social network, instant
messaging, email, maps, app store, voice assistant, entertainment, health,
payments and analytics) while providing the respective service.

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 48



The fourth and last part of the research provides information relating to the ROE
and ROI indexes. The average value of ROE for digital platforms amounts to 32%,
while that of TLC & Media companies is 10% (and major Italian companies reach
7%).

When it comes to the ROI index, the annual average rate is 15%. The value
increased by 11% over the period 2016-2018. In the TLC & Media industry, the
rate is 3%, while in the case of major Italian companies it amounts to 7%.

AGCOM, Economic and Statistical Service, Online Platforms Observatory

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 49



NETHERLANDS

Court of Appeal rules that news outlet can name
individual in #MeToo reporting

Jurriaan van Mil
Institute for Information Law (IViR)

In its judgment of 17 December 2019, the Court of Appeal of Arnhem-Leeuwarden
(Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden) delivered an important judgment on #MeToo
reporting in the Netherlands, ruling that Dutch news outlet NRC could name an
individual in an investigative report on that individual’s alleged “sexually
transgressive behaviour” (seksueel grensoverschrijdend gedrag). The Court of
Appeal held that given the circumstances in question, the news outlet’s freedom
of expression, as guaranteed by Article 10 of the European Convention on Human
Rights (ECHR), outweighed the individual’s right to privacy, as enshrined in Article
8 of the ECHR.

On 14 May 2019, the news outlet published an investigative report on the alleged
sexually transgressive behaviour of a former professor of the University of
Amsterdam and former deputy justice of the Court of Appeal of Amsterdam on
that university’s initially inadequate response to complaints about that individual.
The report should be seen against the backdrop of the larger #MeToo movement,
which was referred in the Court of Appeal’s judgment.

Initially, the investigative report was to have cited the individual’s name. Interim
injunction proceedings before the District Court of Amsterdam (Rechtbank
Amsterdam), however, prohibited the news outlet from doing so. The District
Court ruled that the public debate regarding the #MeToo movement did not
necessitate the inclusion of the individual’s name, among other things, in the
report. Most notably, the District Court held that the news outlet had not
sufficiently substantiated its most serious accusations of assault and of engaging
sexual contact with a vulnerable student, and it emphasised the adverse effects
that naming the individual would have on him and his family.

Subsequently, the news outlet challenged the District Court’s judgment in the
interim injunction proceedings before the Court of Appeal. The Court of Appeal
firstly noted that the injunction concerned a preventative measure, which was
subject to stricter requirements than “repressive measures” such as
compensation awards – namely careful examination and exceptional
circumstances. Additionally, it emphasised that journalists enjoyed editorial
freedom as long as they acted in compliance with applicable ethical standards
and with the relevant codes of conduct. The Court of Appeal then considered how
six jurisprudential (ECHR) criteria related to the circumstances in question. Most
notably, the Court of Appeal held that the aforementioned accusations were
sufficiently substantiated by the cited facts: the news outlet had relied on thirty-
five sources and had accessed confidential documents, and the university’s dean

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 50



had affirmed the accusations in a television show. Additionally, the Court of
Appeal emphasised the seriousness of the individual’s conduct. By and large, the
Court of Appeal concluded that the news outlet had contributed substantially to
the public debate regarding the #MeToo movement with its investigative report.

In the light of the foregoing, the Court of Appeal held that the news outlet could
name the individual in its investigative report on that individual’s alleged sexually
transgressive behaviour, thereby reversing the District Court’s judgment
delivered in the interim injunction proceedings.

 

Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden 17 december 2019,
ECLI:NL:GHARL:2019:10757

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHARL:2019:10757

District Court of Arnhem-Leeuwarden 17 december 2019,
ECLI:NL:GHARL:2019:10757

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 51

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHARL:2019:10757


Minister informs Parliament of proposed amendments
to Media Act

Saba K. Sluiter
Institute for Information Law (IViR), University of Amsterdam

On 19 December 2019, the Dutch Minister of Education, Culture and Science
wrote a letter to parliament regarding a proposed law that would change the
applicable rules for regional public broadcasters. In the letter, the minister
declared that he would not submit the legislative proposal to the Dutch
Parliament.

In 2016, the Dutch Media Act was changed in order to create a body representing
regional public broadcasters, referred to as Regionale Publieke Omroep (RPO)
(see IRIS 2016-5/25). The RPO is the umbrella organisation for the 13 regional
public broadcasters and is intended to function as a coordinator and a
representative for the local broadcasters. After the creation of the RPO,
subsequent draft legislation, which was written to further specify the task and the
organisational structure of this new body and to achieve a budget cut of EUR 17
million, was sent to parliament on 22 April 2016.

However, after the initial proposal, the minister informed parliament that the
proposed change could not count on support from the regional broadcasters. The
legislative process has been put on hold ever since. In his letter of 19 December
2019, the minister pointed out that this situation had not changed since 2016. In
addition, he considered the proposal no longer fitting in the current media
landscape. His policy focusses on collaboration between regional and national
public broadcasters, with the aim of increasing quality, reducing costs and
expanding the broadcasters' audiences. According to the letter, there has already
been more coherence between the national public broadcasters and the regional
public broadcasters. The minister will not submit the proposal for a vote in
Parliament.

Finally, the minister also presented a new proposal for legislation to amend the
Dutch Media Act in order to implement the revised Audiovisual Media Services
Directive (AVMSD) (see IRIS 2019-1/3). The proposal addresses technological
developments and changes among providers and consumers. As a result, the
regulation of linear television and on-demand media services is being adapted
and the Dutch Media Act will cover a new subject: video-sharing platform services.
The proposal includes rules relating to the protection of minors, the regulation of
access to services for people with disabilities, more flexible regulation of
broadcasting time for advertising, the promotion of European works, the
independence of the media regulator, the promotion of media literacy, and the
self- and co-regulation of various issues in video-sharing platform services. The
letter was sent to the Dutch Parliament on 17 December 2019.

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 52



Minister van  Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Kamerbrief over
voornemen niet indienen wetsvoorstel wijziging Mediawet 2008, 19
december 2019

https://www.rijksoverheid.nl/regering/bewindspersonen/arie-
slob/documenten/kamerstukken/2019/12/19/brief-aan-ek-inzake-voornemen-
wetsvoorstel-wijziging-mediawet-2008-ivm-modernisering-van-regionale-publieke-
omroep-definitief-niet-in-te-dienen

Minister of Education, Culture and Science, Letter to Parliament about the
proposed amendment to the 2008 Media Act, 19 December 2019

https://www.rijksoverheid.nl/regering/bewindspersonen/arie-
slob/documenten/kamerstukken/2019/12/19/brief-aan-ek-inzake-voornemen-
wetsvoorstel-wijziging-mediawet-2008-ivm-modernisering-van-regionale-publieke-
omroep-definitief-niet-in-te-dienen

Wijziging van de Mediawet in verband met de implementatie modernise­
ring audiovisuele mediadienstenrichtlijn, no. 35361, 17 december 2019

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/wetsvoorstellen/detail?id=2019Z25676
&dossier=35361

Amendment of the Media Act in connection with the implementation of the
modernisation of the Audiovisual Media Services Directive, no. 35361, 17
December 2019

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/wetsvoorstellen/detail?id=2019Z25676
&dossier=35361

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 53

https://www.rijksoverheid.nl/regering/bewindspersonen/arie-slob/documenten/kamerstukken/2019/12/19/brief-aan-ek-inzake-voornemen-wetsvoorstel-wijziging-mediawet-2008-ivm-modernisering-van-regionale-publieke-omroep-definitief-niet-in-te-dienen
https://www.rijksoverheid.nl/regering/bewindspersonen/arie-slob/documenten/kamerstukken/2019/12/19/brief-aan-ek-inzake-voornemen-wetsvoorstel-wijziging-mediawet-2008-ivm-modernisering-van-regionale-publieke-omroep-definitief-niet-in-te-dienen
https://www.rijksoverheid.nl/regering/bewindspersonen/arie-slob/documenten/kamerstukken/2019/12/19/brief-aan-ek-inzake-voornemen-wetsvoorstel-wijziging-mediawet-2008-ivm-modernisering-van-regionale-publieke-omroep-definitief-niet-in-te-dienen
https://www.rijksoverheid.nl/regering/bewindspersonen/arie-slob/documenten/kamerstukken/2019/12/19/brief-aan-ek-inzake-voornemen-wetsvoorstel-wijziging-mediawet-2008-ivm-modernisering-van-regionale-publieke-omroep-definitief-niet-in-te-dienen
https://www.rijksoverheid.nl/regering/bewindspersonen/arie-slob/documenten/kamerstukken/2019/12/19/brief-aan-ek-inzake-voornemen-wetsvoorstel-wijziging-mediawet-2008-ivm-modernisering-van-regionale-publieke-omroep-definitief-niet-in-te-dienen
https://www.rijksoverheid.nl/regering/bewindspersonen/arie-slob/documenten/kamerstukken/2019/12/19/brief-aan-ek-inzake-voornemen-wetsvoorstel-wijziging-mediawet-2008-ivm-modernisering-van-regionale-publieke-omroep-definitief-niet-in-te-dienen
https://www.rijksoverheid.nl/regering/bewindspersonen/arie-slob/documenten/kamerstukken/2019/12/19/brief-aan-ek-inzake-voornemen-wetsvoorstel-wijziging-mediawet-2008-ivm-modernisering-van-regionale-publieke-omroep-definitief-niet-in-te-dienen
https://www.rijksoverheid.nl/regering/bewindspersonen/arie-slob/documenten/kamerstukken/2019/12/19/brief-aan-ek-inzake-voornemen-wetsvoorstel-wijziging-mediawet-2008-ivm-modernisering-van-regionale-publieke-omroep-definitief-niet-in-te-dienen
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/wetsvoorstellen/detail?id=2019Z25676&dossier=35361
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/wetsvoorstellen/detail?id=2019Z25676&dossier=35361
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/wetsvoorstellen/detail?id=2019Z25676&dossier=35361
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/wetsvoorstellen/detail?id=2019Z25676&dossier=35361


ROMANIA

Modification of Romania’s Copyright Law
Eugen Cojocariu

Radio Romania International

Romanian President Klaus Iohannis promulgated on 9 January 2020 the Law for
the modification and completion of Law no. 8/1996 on copyright and related rights
(Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe ). The new Law no.
8/2020 was published in the Official Journal of Romania no. 14/2020, part I (see,
inter alia, IRIS 2006-8/27, IRIS 2012-4/38, IRIS 2015-5/30, IRIS 2015-7/27, and IRIS
2015-8/28).

The draft Law had been adopted by the Romanian Senate (the Upper Chamber of
the Parliament) on 18 February 2019 and by the Chamber of Deputies (the Lower
Chamber) on 11 December 2019.

A new paragraph (21), was subsequently inserted into Art. 170, after paragraph
(2). The new paragraph reads as follows:

“(21) The bodies of collective management have the obligation, from 1 January, to
publish quarterly [...] the amounts collected [sorted] by categories of users or
other payers, the amounts withheld, the [total] management costs sorted by
categories of rightsholders, their provenance, the way of calculating the rights as
well as the retentions applied.”

Any breach of the provision shall be sanctioned by a fine of between RON 3 000
and RON 30 000 (approx. EUR 627 to EUR 6 270), in accordance with the
amended Art. 190 e) of the Law no. 8/1996.

The aim of the amendment was to increase the transparency of the activities of
companies engaged in the collective management of copyright with regard to the
collection of revenues deriving from copyright (and especially the distribution to
rightsholders of collected amounts), in view of the large number of complaints
lodged in this field.

 

 

 

 

 

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 54



Legea nr. 8/2020 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 8/1996
privind dreptul de autor şi drepturile conexe - forma pentru promulgare

http://www.cdep.ro/pls/proiecte/docs/2019/pr068_19.pdf

Law no. 8/2020 for the modification and completion of the Law no. 8/1996 on
copyright and related rights - Form for promulgation

Legea nr. 8/2020 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 8/1996
privind dreptul de autor şi drepturile conexe - expunerea de motive

http://www.cdep.ro/proiecte/2019/000/60/8/em71.pdf

Law no. 8/2020 for the modification and completion of the Law no. 8/1996 on
copyright and related rights – Explanatory reason

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 55

http://www.cdep.ro/pls/proiecte/docs/2019/pr068_19.pdf
http://www.cdep.ro/proiecte/2019/000/60/8/em71.pdf


RUSSIAN FEDERATION

RF Government sets the Commission on the ownership
of audiovisual services

Ekaterina Semenova
Confederation of Rightholders societies of Europe and Asia

A Commission has been created in accordance with the Law on the regulation of
online cinema services, adopted in 2017.

The Russian Government has approved the composition of the Commission for the
coordination of the ownership, management or control in relation to the owner of
audiovisual services. The Vice Prime Minister Konstantin Chuichenko was
appointed as Chairman of the Commission; the order was published on the
Internet portal for legal information.

The task of the Commission, as stated in the document, is to make decisions on
the approval of the ownership, management or direct or indirect control over
more than 20% of the authorised capital of the ownership of the audiovisual
service by a foreign state, international organisation or foreign company that
collectively or individually own the information resource.

The Commission will have the right to request materials and information from
state agencies and organisations on the issues within its competence; to involve
officials and the representatives of organisations in its work, in accordance with
the established procedure, in order to study issues submitted for its
consideration; and to create working groups.

It may be recalled that the Law on the regulation of online cinema services, which
came into force in July 2017, has not yet been implemented. The reason for this is
the lack of a legal framework: it should have been developed by the Ministry of
Communications.

The law provides that an online cinema service with a foreign ownership share of
more than 20% can operate on the territory of the Russian Federation provided
that more than half of its audience live in Russia. If the audience is less than 50%,
then the presence of an online cinema service on the Russian market is subject to
the approval of the governmental Commission.

Besides that, the law provides that all online cinema services with a daily
attendance of more than one hundred thousand users and operating in Russia
must be included in a special register of audiovisual services.

The Federal Service for the Supervision of Communications, Information
Technology and Mass Media (Roskomnadzor) is in charge of maintaining the
register. Services included in the register must change the ownership structure:

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 56



the share of foreign participation in the authorised capital must not exceed 20%.

Roskomnadzor stated that they do not keep a register of online cinemas, despite
the fact that the necessary technical infrastructure is in place.

РБК: Закон об онлайн-кинотеатрах не заработал спустя год после
вступления в силу 

https://vc.ru/legal/43979-rbk-zakon-ob-onlayn-kinoteatrah-ne-zarabotal-spustya-
god-posle-vstupleniya-v-silu

The Law on online cinemas does not work after a year since the adoption

Кабмин утвердил состав комиссии по владению аудиовизуальными
сервисами

https://ria.ru/20191227/1562955191.html

Government creates the comission to coordinate the work of foreign video
services in Russia

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 57

https://vc.ru/legal/43979-rbk-zakon-ob-onlayn-kinoteatrah-ne-zarabotal-spustya-god-posle-vstupleniya-v-silu
https://vc.ru/legal/43979-rbk-zakon-ob-onlayn-kinoteatrah-ne-zarabotal-spustya-god-posle-vstupleniya-v-silu
https://ria.ru/20191227/1562955191.html


REPUBLIC OF TÜRKIYE

Turkish Constitutional Court's Wikipedia decision
Gizem Gültekin Várkonyi

University of Szeged, Faculty of Law and Political Science

Wikipedia has not been accessible in Turkey since 2017 upon a decision given by
the Information Technologies and Communication Authority (Bilgi Teknolojileri ve
İletişim Kurumu - BTK) based on Article 8/A of Law No. 5651 on Regulating
Broadcasting on the Internet and Fighting Against Crimes Committed through
Internet Broadcasting. The procedure was initiated by the General Directorate of
Security Affairs of the Prime Ministry on 28 July 2017 when it requested BTK to
order Wikimedia Inc. to remove two Wikipedia articles entitled “State-Sponsored
Terrorism” and “Foreign involvement in the Syrian Civil War”, based on a
statement that these articles were kept online against the said law. 

According to the General Directorate, the two articles contained information that
was either taken from unverified sources - with several political claims without
supporting evidence - or written using offensive language against the Republic of
Turkey. 

BTK, by law, has the competence to remove URLs containing illegal content in
cases where the broadcaster does not remove the content which has been found
to be illegal. It also has the competence to fully block any website containing such
illegal contents in case it is technically impossible to remove only the URLs. After
the 14 hours given to Wikimedia to remove the content had elapsed, BTK blocked
acces to Wikipedia in Turkey.

Wikimedia Inc. filed a plea against BTK'sdecision with two Ankara Criminal Courts
of Peace, who adopted the General Directorate's position. Besides Wikimedia Inc.,
three more applicants (an NGO and two academics) applied to the court,
presenting themselves as victims, but their applications were also rejected.

In 2017, the Turkish Constitutional Court received four individual applications (the
owner of Wikimedia Inc. and the three applicants mentioned above) requesting a
revision of the Ankara Court’s decision. Although the applicants had filed separate
cases, they mutually claimed that IBTK's decision represented a breach of
freedom of expression. On 26 December 2019, the General Council of the Turkish
Constitutional Court made its decision on the case, which takes legal precedence. 

In its reasoning released on 15 January 2020, the Constitutional Court gave a
detailed explanation of the method it had followed to analyse the case. Firstly, the
court stated that the decision to block the site could not be evaluated as it was a
wrongly made decision taken in the context of the state of emergency situation
(announced after the coup attempt in July 2016 and removed in July 2018). The
court made this statement based on the point that blockage was related neither

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 58



to one of those reasons requiring a declaration nor to the elimination of the
causes of the state of emergency. Secondly, the court rejected the NGO’s
application based on the ground that it had failed to prove its victim status within
the application. The court further explained its decision on the applications of the
owner of Wikimedia Inc. and the two academics in which they claimed that the
blockage was contrary to freedom of expression. In the analysis of the two
academics’ applications, the question of whether they were victims was raised. In
order to clarify that point, the court applied a victim status test consisting of
several criteria and stated that their status should be evaluated under the victim
status since they used Wikipedia in their professional activities and they therefore
lacked Wikipedia as such a unique information resource after the blockage.
Furthermore, the court made a principal evaluation and decided that there had
been an interference with the freedoms of the owner of the Wikimedia Inc. as a
content provider, and on the freedoms of the two academics as users. The
question of the legality of this interference was also analysed and conceptualised
with several elements such as testing the compliance of the interference with the
requirements of a democratic society. In this sense, the court evaluated the
freedom of expression and the Internet’s role as a safeguard of freedom of
expression, and referred to Wikipedia’s content as an encyclopedia created by
individual users. By blocking those users' access to Wikipedia, their freedom of
expression and right to access information had been interfered with. The court
also pointed out that the platform was blocked for an unlimited amount of time,
which is not a proportionate decision.

It was noted that independent and voluntary Wikipedia users had updated and
modified the content concerned in a more objective way before the case was
ongoing.

Following a legal analysis in addition to the points reported above, the
court decided to send the case back to the Ankara Criminal Court of Peace for
revision. The decision was accepted by 10 out of 16﻿ votes of the Council
members.

Wikimedia Foundation Inc. ve Diğerleri, Başvuru No: 2017/22355, Karar
Tarihi: 26/12/2019 R.G. Tarih ve Sayı: 15/1/2020 - 31009

https://kararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr/BB/2017/22355

Wikimedia Foundation Inc. and Others, Application No: 2017/22355, Decision
Date: 26/12/2019 R.G. Date and Issue: 15/1/2020 - 31009

IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 59

https://kararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr/BB/2017/22355


IRIS 2020-2

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 60


