IRIS newsletter

IRIS 2019-10

A publication
of the European Audiovisual Observatory

COUNCIL OF ELRDPE
b European
R Audiovisual
‘:;T:E:, Observatory
CONSEIL DE LEURDPE




P

"%E:%r:?I;RIS 2019-10

Publisher:

European Audiovisual Observatory
76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG

Tel. : +33 (0) 390 21 60 00
Fax : +33 (0) 390 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int
www.obs.coe.int

Comments and Contributions to: iris@obs.coe.int
Executive Director: Susanne Nikoltchev
Editorial Board:

Maja Cappello, Editor * Francisco Javier Cabrera Blazquez, Sophie Valais, Julio
Talavera Milla, Deputy Editors (European Audiovisual Observatory)

Artemiza-Tatiana Chisca, Media Division of the Directorate of Human Rights of the
Council of Europe, Strasbourg (France) ¢ Mark D. Cole, Institute of European
Media Law (EMR), Saarbricken (Germany) ¢ Bernhard Hofstotter, DG Connect of
the European Commission, Brussels (Belgium) ¢ Tarlach McGonagle, Institute for
Information Law (IViR) at the University of Amsterdam (The Netherlands) ¢ Andrei
Richter, Central European University (Hungary)

Council to the Editorial Board: Amélie Blocman, Legipresse
Documentation/Press Contact: Alison Hindhaugh

Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10

E-mail: alison.hindhaugh@coe.int

Translations:

Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-ordination) « Paul Green -
Katherine Parsons ¢ Marco Polo Sarl ¢ Nathalie Sturlese * Brigitte Auel * Erwin
Rohwer ¢ Ulrike Welsch

Corrections:

Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-ordination) e« Sophie
Valais, Francisco Javier Cabrera Blazquez and Julio Talavera Milla * Aurélie
Courtinat * Barbara Grokenberger ¢ Jackie McLelland ¢ James Drake

Distribution: Nathalie Fundone, European Audiovisual Observatory

Tel.: +33 (0)3 90 21 60 06

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 2


http://www.obs.coe.int/
http://www.obs.coe.int/

7

£ RIS 2019-10
e

E-mail: nathalie.fundone@coe.int
Web Design:

Coordination: Cyril Chaboisseau, European Audiovisual Observatory -
Development and Integration: www.logidee.com ¢ Layout: www.acom-europe.com
and www.logidee.com

ISSN 2078-6158

© 2019 European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 3



i
L
e

o

L RIS 2019-10

EDITORIAL

“Information is the oxygen of the modern age. It seeps through the walls topped
by barbed wire, it wafts across the electrified borders. The Goliath of
totalitarianism will be brought down by the David of the microchip.” This
sentence, pronounced in June 1989 by former US President Ronald Reagan, is full
of the cyberoptimism prevalent in the early days of the Internet.

Thirty years later, we have become soberingly aware that the microchip is not
only controlled by other giants at Silicon Valley, but also that the information
freely flowing through our borders may be toxic in some cases. Certainly, nobody
believes anymore that there should be no speech restrictions on the Internet.
However, any judge trying to remove illegal content available online stumbles into
a seemingly unsurmountable hurdle: the Internet is global, but jurisdiction is only
national.

Now, the Court of Justice of the European Union (CJEU) seems to have, for the first
time, shaken this apparently unmovable principle. In a judgment handed down on
3 October 2019, it ruled that EU law does not preclude a court of a member state
from “ordering a host provider to remove information covered by [an] injunction
or to block access to that information worldwide within the framework of the
relevant international law”. Is this a first attempt at creating a worldwide cyber-
jurisdiction? Probably not, but in any event, this judgment has stirred up quite a
controversy about the reach of the EU’s jurisdictional grasp. Which is all the more
surprising in view of the fact that in another judgment concerning the so-called
“right to be forgotten”, the CJEU ruled that where a search engine operator “
grants a request for de-referencing [...] that operator is not required to carry out
that de-referencing on all versions of its search engine, but on the versions of that
search engine corresponding to all the Member States [...]”. So, no jumping EU
borders here. These two apparently contradictory judgments, reported hereunder,
will certainly provide food for thought and debate in legal and tech circles in the
months to come.

With these and many other news items, we round up the year with this last issue
of the European Audiovisual Observatory’s legal newsletter.

On behalf of our team, let me wish you a good end to 2019 and an enjoyable read
of our many reports!

Maja Cappello, Editor
European Audiovisual Observatory

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 4



i
L
e

o

L RIS 2019-10

Table of content

COUNCIL OF EUROPE
European Court of Human Rights: Szurovecz v. Hungary
EUROPEAN UNION
Court of Justice of the European Union: Facebook can be compelled to track
illegal content worldwide
Court of Justice of the European Union: Users must actively consent to cookies
Court of Justice of the European Union: Search engines must accede to requests
for the de-referencing of certain sensitive data
Court of Justice of the European Union: Territorial scope of the “right to erasure”
limited to the EU
ERGA
ERGA: Report on the implementation of the European Code of Practice on
Disinformation
NATIONAL
[CZ] Constitutional Court rejection on data retention
[DE] Berlin District Court rules on verbal attacks on Green Party politician
[DE] Joyn and Prime Video streaming services classified as platforms subject to
broadcasting law
[DE] BILD live streams require broadcasting licence
[ES] DPA fines a supermarket EUR 150 000 for data protection infringement
[ES] Central Electoral Commission opens sanctioning proceedings against the
acting President of the Government
[FR] Le Zapping/Vu: Canal Plus claims of “parasitism” by France Télévisions are
dismissed
[FR] Invasion of an executive’s privacy in television reporting legitimated by the
right to information
[FR] Will there be a follow-up to Conseil d'Etat proposals for promoting access to
audiovisual sports programmes?
[GB] Ofcom extends the remit of the Advertising Advisory Committee
[GB] Conversational exchange between two BBC Breakfast presenters during a
broadcast did not breach Ofcom’s impartiality rules
[IE] Current Affairs programme on Transgender did not breach Broadcasting
Codes
[IT] New Culture Decree results in new content and investment quotas for AVMS
providers
[NL] Court allows broadcast of documentary on police shooting of young man,
despite family’s objections
[NL] Judgment on posting violent content on Facebook
[PT] Court decision runs against the media regulatory body
[SI] Ministry of Culture carries out a consultation on a new draft media law

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 5



& IRIS 2019-10
i

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE
HUNGARY

é

European Court of Human Rights: Szurovecz v. Hungary

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal Human Academy

In the case Szurovecz v. Hungary, the European Court of Human Rights (ECtHR)
has held that a refusal to grant a journalist access to a reception centre for
asylum seekers in Hungary violated his right to freedom of expression under
Article 10 of the European Convention on Human Rights (ECHR). The ECtHR
emphasised that newsgathering, including first-hand observation by a journalist
reporting on a matter of significant public interest, was an essential part of
journalistic research and press freedom.

In 2015, the Hungarian journalist llles Szurovecz, working for the Internet
newsportal abcug.hu, requested access to the Debrecen Reception Centre, a
major housing centre for asylum seekers entering Hungary. Szurovecz sought
permission to visit the centre in order to interview asylum seekers and take
photographs after serious concerns had been raised about their treatment.
Indeed, the Commissioner for Fundamental Rights had issued a report
condemning the living conditions in the centre, which amounted to inhuman and
degrading treatment. Furthermore, the reception centre was constantly presented
in the state-owned media as part of the government’s anti-immigration campaign.
The Office of Immigration and Nationality (OIN), however, rejected Szurovecz’s
request, noting that there was constant media interest in asylum seekers and that
regular visits to the reception centre would infringe their private lives. Moreover,
many people accommodated in the reception centre had fled from some form of
persecution, and information about them appearing in the press could endanger
both their own security and that of their families. Szurovecz appealed, but his
action was declared inadmissible, as the OIN’s decision was not subject to judicial
review.

Before the Strasbourg Court, Szurovecz complained that the Hungarian
authorities had violated his right to impart information under Article 10 ECHR by
refusing his request to enter the premises of the Debrecen Reception Centre with
a view to writing a report on the living conditions of asylum seekers. A coalition of
international organisations, including the Media Legal Defence Initiative, Index on
Censorship and the European Centre for Press and Media Freedom, supported
Szurovecz’'s complaint. The third-party intervention emphasised that
newsgathering, including physical access to the places where important events
are developing, is an essential component of investigative journalism (see also

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 6



P

"izwj-"-:%h?l;RIS 2019-10

Butkevich v. Russia, IRIS 2018-4/2 and compare with Endy Gesina-Torres v.
Poland, IRIS 2018-5/1).

The Hungarian Government argued that the complaint was based on a claim to a
right of access to information which did not fall within the scope of Article 10
ECHR. Furthermore, the government submitted that should the ECtHR find that
Article 10 was applicable, access to the reception centre had not been necessary
for Szurovecz to express his opinion on an issue of public interest, since he had
had access to information provided by international organisations and NGOs, as
well as other alternative sources. Furthermore, he could have interviewed
refugees outside the premises of the reception centre and he could have obtained
photographs taken by others. Finally, the government argued that the
interference with the right to receive information under Article 10 was justified by
referring to the asylum seekers’ right to respect for private life under Article 8, as
well as their right to life, physical integrity and personal liberty (Articles 2, 3 and 5
ECHR).

The ECtHR disagreed with the Hungarian Government on all points. First, it
referred to its earlier case law according to which the gathering of information is
an essential preparatory step in journalism and an inherent and protected part of
press freedom. The Court reiterated that ‘obstacles created in order to hinder
access to information which is of public interest may discourage those working in
the media or related fields from pursuing such matters. As a result, they may no
longer be able to play their vital role as “public watchdogs”, and their ability to
provide accurate and reliable information may be adversely affected’. The Court
found that the Hungarian authorities had prevented Szurovecz from gathering
information first hand and from verifying the information about the conditions of
detention provided by other sources. This constituted an interference with the
exercise of his right to freedom of expression in that it hindered a preparatory
step prior to publication, that is to say, journalistic research (see Dammann v.
Switzerland, IRIS 2006-6/3, Tarsasag a Szabadsagjogokért v. Hungary, IRIS
2009/7-1 and Schweizerische Radio- und Fernseh gesellschaft SRG v. Switzerland,,
IRIS 2012-8/3).The ECtHR accepted that the interference at issue was prescribed
by law and pursued the legitimate aim of protecting the private lives of asylum
seekers and camp residents. However, in view of the importance of the media in a
democratic society and of reporting on matters of considerable public interest, the
ECtHR considered that the rather summary reasoning put forward by the OIN and
the absence in its decision of any real balancing of the interests at issue, failed to
demonstrate convincingly that the refusal of permission to enter and conduct
research in the reception centre was necessary in a democratic society. Above all,
the fact that the refusal was absolute rendered it disproportionate to the aims
pursued and did not meet a “pressing social need”.

The ECtHR considered that the matter of how residents were accommodated in
state-run reception centres, whether the state fulfilled its international obligations
towards asylum seekers and whether this vulnerable group had the ability to fully
enjoy their human rights, was ‘undisputedly newsworthy and of great public
significance’. It emphasised that ‘the public interest in reporting from certain

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 7



i
L

2 |RIS 2019-10

locations is especially relevant where the authorities’ handling of vulnerable
groups is at stake'. The watchdog role of the media assumes particular
importance in such contexts, since their presence is a guarantee that the
authorities can be held to account for their conduct (see Pentikdinen v. Finland,
IRIS 2016-1/2). The ECtHR found that the conclusion of the OIN in refusing access
to the reception centre was reached without any sensible consideration of
Szurovecz’'s interest as a journalist in conducting his research or of the interest of
the public in receiving information on a matter of public interest.

Although the ECtHR ultimately agreed that the reasons adduced by the OIN,
relying on the safety and private lives of refugees and asylum seekers, were
undoubtedly “relevant”, it did not find them *“sufficient” in the light of the
necessity test under Article 10, section 2 ECHR. The ECtHR referred to the fact
that Szurovecz explained that he would only take photos of individuals who had
given their prior consent and, if needed, also obtain written authorisation from
them, while the OIN has not taken any notice of this argument. Furthermore,
neither the OIN nor the government have indicated in what respect the safety of
asylum seekers would have been jeopardised in practice by the proposed
research, especially if it had taken place only with the consent of the individuals
involved. The Court was also of the opinion that the existence of other
alternatives to direct newsgathering within the reception centre did not extinguish
Szurovecz’'s interest in having face-to-face discussions on and gaining first-hand
impressions of living conditions there. Hence, the availability of other forms and
tools of research were not sufficient reasons to justify the interference complained
of or to remedy the prejudice caused by the refusal to grant authorisation to enter
the reception centre. Finally, there was no legal possibility or judicial review open
to Szurovecz to allow him to argue for the need to gain access to the reception
centre in order to exercise his right to impart information. The Court unanimously
concluded that Article 10 ECHR has been violated.

ECtHR Fourth Section, Szurovecz v. Hungary, Application no. 15428/16, 8
October 2019

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-196418

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 8


https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-196418

i
L
e

o

L RIS 2019-10

EUROPEAN UNION
AUSTRIA

Court of Justice of the European Union: Facebook can be
compelled to track illegal content worldwide

Léa Chochon
European Audiovisual Observatory

In a judgment issued on Thursday 3 October 2019, the Court of Justice of the
European Union (CJEU) decided that EU law does not prevent Facebook from
being ordered to monitor and remove, at worldwide level, content that is declared
to be illegal in an EU member state, or content that is identical or deemed
equivalent. The judgment follows a request for a preliminary ruling from the
Austrian Supreme Court concerning the interpretation of Article 15(1) of Directive
2000/31/EC on electronic commerce, which prohibits member states from
imposing a general obligation on providers to monitor the information which they
transmit or store, or to actively seek facts indicating illegal activity.

The request was submitted as part of a dispute between the former Austrian
Green MP Eva Glawischnig-Piesczek and Facebook Ireland Limited concerning a
comment posted by a Facebook user that insulted and defamed the applicant in
relation to the publication of a press article containing a photograph of her. The
applicant had previously written to Facebook asking it to delete the comment,
before turning to the Austrian courts when her request was not met. The dispute
revolved around whether a cease-and-desist order made against a host provider
that operates a social network may be extended to statements whose wording is
identical to a statement previously declared unlawful and/or having equivalent
content of which it is not aware, and if so, at what geographical level.

The CJEU stated first of all that the exemption from liability provided in Article
14(1) of the Directive is without prejudice to the power of a national court to
require a host provider to terminate or prevent an infringement. In this case,
Facebook could not have benefited from such an exemption because it had been
informed of the infringement and had failed to respond expeditiously. The Court
then explained that the prohibition against imposing a general obligation
enshrined in Article 15 did not concern the monitoring obligations in a specific
case. A specific case was defined as a case similar to the one at hand, that is, a
particular piece of information stored by a host provider that was the subject of a
complaint by a user of the social network concerned and declared illegal by a
court in a member state. Regarding the extension of an injunction to include
identical content, the Court noted that the very nature of a social network was the
swift flow of information on a large scale, which created “a genuine risk that
information which was held to be illegal is subsequently reproduced and shared”.
Concerning equivalent content, the Court stressed that this was “information

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 9



fF

=

@ RIS 2019-10
1‘.-':_:%

1

g

conveying a message the content of which remains essentially unchanged”. In
other words, it was the content of the conveyed message that had, in itself, been
declared illegal, so the inclusion of such information was justified when the
message conveyed was unchanged, provided that the search for the equivalent
content did not “require the host provider to carry out an independent
assessment of that content”, although the latter could have recourse to
automated search tools and technologies. Finally, the Court stated that such an
injunction could produce effects worldwide because the directive did not impose
any territorial limitation, as long as the directive was consistent with the rules
applicable at international level.

Facebook and digital rights activists have heavily criticised this decision,
especially its inclusion of equivalent content, which they consider “a vague
concept” that may lead to severe restrictions of freedom of expression. Others
have welcomed the judgment because it does not oblige host providers to actively
search and monitor all content, but requires them to take greater responsibility,
as a minimum, for illegal information and content that is brought to their
attention.

CJEU, judgment of 3 October 2019, Eva Glawischnig-Piesczek v Facebook Ireland
Limited, C-18/18

http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf;jsessionid=C9327F03EO0B7EBB
32C5157AAD2F219F?text=&docid=218621&pagelndex=0&doclang=en&mode=Ist
&dir=&occ=first&part=1&cid=1637144

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 10


http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf;jsessionid=C9327F03E00B7EBB32C5157AAD2F219F?text=&docid=218621&pageIndex=0&doclang=en&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=1637144
http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf;jsessionid=C9327F03E00B7EBB32C5157AAD2F219F?text=&docid=218621&pageIndex=0&doclang=en&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=1637144
http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf;jsessionid=C9327F03E00B7EBB32C5157AAD2F219F?text=&docid=218621&pageIndex=0&doclang=en&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=1637144

i

"izwj-"-:%h?l;RIS 2019-10

GERMANY

Court of Justice of the European Union: Users must
actively consent to cookies

Christina Etteldorf

In a judgment of 1 October 2019 in Case C-673/17, the Court of Justice of the
European Union decided that the consent necessary for storing and accessing
cookies on a website user’s device was not validly constituted by way of a pre-
checked checkbox that the user had to deselect to refuse his or her consent.
Rather, consent must be given clearly and unambiguously in relation to the
specific circumstances and with the necessary information provided.

The CJEU ruling follows a dispute in Germany between the Bundesverband der
Verbraucherzentralen und  Verbraucherverbande -  Verbraucherzentrale
Bundesverband e. V. (Federal Union of Consumer Organisations and Associations
— Federation of Consumer Organisations - vzbv) and Planet49 GmbH, an online
gaming company. In 2013, Planet49 organised a lottery in which users had to
enter their names and addresses in order to take part. The online form provided
for this purpose included a checkbox with a preselected tick, even though the box
did not need to be ticked for the user to take part. Unless they deselected the tick
in the checkbox, participants agreed that cookies could be set on their device,
enabling Planet49 to evaluate their surfing and user behaviour on the websites of
advertising partners and thereby enabling advertising based on their interests.
The vzbv brought an action before the German national courts, arguing, inter alia,
that the aforementioned method of giving consent did not satisfy the
requirements of German law. While the lower-instance courts upheld the action at
least in part, the Bundesgerichtshof (Federal Supreme Court) referred the case to
the CJEU, along with questions about the requirements of the ePrivacy Directive
(Directive 2002/58/EC as amended by Directive 2009/136/EC) and the Data
Protection Directive (Directive 95/46/EC) concerning effective consent and the
information obligations of parties that process data.

In its judgment, the CJEU stressed firstly that, under Article 5(3) of the ePrivacy
Directive, the storing of information, or the gaining of access to information
already stored in a user’s terminal equipment was only permitted if the user
concerned had given his or her consent on the basis of clear and comprehensive
information in accordance with Article 2 of the Data Protection Directive. Effective
consent in this context, however, required active behaviour, and consent given in
the form of a preselected checkbox which users had to deselect to refuse their
consent was inadequate. It also made no difference whether the information
stored in or accessed from the user’s device was personal data or not. This
provision of EU law was designed to protect users’ privacy and, in particular, to
prevent hidden identifiers or other similar devices entering their terminal
equipment. However, the CJEU did not describe in detail what kind of cookies

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 11



P

% IRIS 2019-10

G

=

1

Ve
i

were covered by the provision.

Regarding the clear and comprehensive information that was required for
effective consent, the CJEU explained that this must put the user in a position to
be able to determine easily the consequences of any consent he or she might give
and ensure that the consent given was well informed. It must therefore be clearly
comprehensible and sufficiently detailed so as to enable the user to comprehend
the functioning of the cookies employed. According to the CJEU, this information
includes the identity of the controller and the purposes of the processing, as well
as the duration of the operation of the cookies and whether third parties may
have access to them.

In principle, the CJEU’s judgment concerns the ‘old’ legal situation under the Data
Protection Directive, which has since been replaced by the General Data
Protection Regulation (GDPR). However, in relation to the GDPR, the CJEU
specifically commented on the judgment’'s future relevance, stating that its
interpretation was borne out by the GDPR, which expressly laid down the need for
active consent. Under the proposal for an ePrivacy Regulation (COM/2017/010
final), which is designed to reform the ePrivacy Directive, the restructuring of the
rules on cookies is currently being debated. Rather than relaxing these rules,
current discussions suggest that they will be tightened under the new provisions.
However, the current trilogue procedure looks unlikely to result in an agreement
in the near future.

Judgment of the CJEU of 1 October 2019 in case C-673/17

http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=218462&pagelnd
ex=0&doclang=EN&mode=Ist&dir=&occ=first&part=1&cid=1490926

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 12


http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=218462&pageIndex=0&doclang=EN&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=1490926
http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=218462&pageIndex=0&doclang=EN&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=1490926

i

"izwj-"-:%h?l;RIS 2019-10

FRANCE

Court of Justice of the European Union: Search engines
must accede to requests for the de-referencing o
certain sensitive data

Gionata Bouché

In its judgment of 24 September 2019, the Court of Justice of the European Union
(“CJEU”) extended the prohibition to process special categories of personal data
under EU data protection legislation to search engine operators acting as
controllers. Building on its previous decision in Google Spain (see IRIS 2014-6/3),
the CJEU ruled that operators of search engines are, in principle, required to
accede to de-referencing requests regarding links to websites displaying sensitive
data (for example, information related to religious or philosophical beliefs, sex life,
criminal convictions, etc.), subject to certain exceptions.

In the main dispute, Google refused to comply with GC, AF, BH and ED’s requests
to de-reference a series of links leading to third-party websites, displayed in
response to the online searches for their individual names. In particular, the
content of these websites consisted of a vignette satirically depicting the first
applicant (a French politician) that was pseudonymously uploaded on YouTube,
and several articles which reported on AF’s previous involvement with the Church
of Scientology, the judicial proceedings brought against BH, and ED’s past
criminal conviction.

The applicants requested the French data protection authority (Commission
nationale de I'informatique et des libertés, CNIL) to take action against Google.
After the CNIL had dismissed their claims, an appeal was brought before the
Conseil d’Etat, which chose to refer a series of questions to the CJEU concerning
the applicability of the general prohibition to process sensitive data to search
engine operators and the conditions under which the latter would be required to
de-reference links to websites containing sensitive data.

The CJEU reiterated that search engine operators needed to conduct their
activities in compliance with the Data Protection Directive, which was replaced by
Regulation 2016/679 (see IRIS 2018-6/7) only after the dispute at hand had
already arisen. The CJEU therefore stressed that they remained subject to the
prohibition and restrictions imposed under Article 8 (1) and (5) of Directive 95/46,
which requires search engine operators to abstain from the processing of personal
data disclosing sensitive information related to religious, philosophical and sexual
orientation, etc., while allowing the processing of information concerning criminal
convictions only under the supervision of a public authority. The reasoning behind
this decision was that referencing to third-party websites displayed to users of
search engines amounted to an act of verification capable of impacting the
fundamental rights to privacy and data protection of users.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 13



e

=

% IRIS 2019-10

==

1

g

However, the CJEU acknowledged that although the fundamental rights of data
subjects generally overrode the public interest, this may vary on the basis of the
nature of the information, the sensitivity for the data subject’s private life and the
interest of the public, also considering the data subject’s role in public life. For
that reason, it found that before deciding on a request for the de-referencing of
links to websites that expose sensitive data, search engine operators must
determine whether a refusal to de-reference is strictly necessary in order to
protect the freedom of potentially interested users in searching and gaining
access to such information, while taking into account the relevant factors of the
case and the seriousness of the interference.

In addition, the CJEU specified that where the sensitive data displayed
corresponds to information about criminal proceedings no longer reflecting the
current legal status, operators need to consider (a) the nature and seriousness of
the offence, (b) the progress and the outcome of the proceedings, (c) the time
elapsed, (d) the data subject’s public role and past conduct, (e) the public’'s
interest at the time of the request, (f) the content and form of the publication and
(h) the consequences of publication for the data subject. To conclude, the CJEU
held that search engine operators were obliged to provide an “overall picture” of
data subjects closely reflecting the current legal situation by adjusting the list of
search results associated with their names.

Judgment of the CJEU (Grand Chamber), Case C-136/17, 24 September 2019

http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=218106&pagelnd
ex=0&doclang=en&mode=Ist&dir=&occ=first&part=1&cid=1534347

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 14


http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=218106&pageIndex=0&doclang=en&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=1534347
http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=218106&pageIndex=0&doclang=en&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=1534347

P

"izwj-"-:%h?l;RIS 2019-10

Court of Justice of the European Union: Territorial scope
of the “right to erasure” limited to the EU

Melinda Rucz
Institute for Information Law (IViR)

On 24 September 2019, the Court of Justice of the European Union (CJEU)
delivered its judgment in the case of Google v. CNIL. The case builds on the
Google Spain decision, in which the CJEU recognised search engine operators’
obligation to remove certain links upon request (see IRIS 2014-6/3). In the present
case, the CJEU clarified the territorial scope of this obligation. Specifically, the
CJEU held that EU law does not require search engine operators to remove links
from all domain name extensions when granting an “erasure request”.

The case concerned a dispute between Google and the French data protection
authority (Commission nationale de I'informatique et des libertés - CNIL). In 2015,
the CNIL ordered Google to remove links from all of its search engine’s domain
name extensions when acting on a request for erasure. Google refused to comply
with the order, and it removed links only from those domain names of its search
engine that corresponded with EU member states’ versions of Google (such as
google.fr). In response, the CNIL issued a decision imposing a fine of EUR 100 000
on Google for failing to comply with its order (see IRIS 2016-5/13). Google
challenged the decision of the CNIL before the Council of State of France, arguing
that the right to erasure (also known as the “right to be forgotten”) does not
require search engine operators to carry out the removal of links on a global
basis. The Council of State decided to refer the matter to the CJEU, essentially
asking the European court to clarify the territorial scope of the right to erasure, as
enshrined in Article 12 of the Data Protection Directive (DPD), which has been
replaced by Article 17 of the General Data Protection Regulation (GDPR) since the
initiation of the case (see IRIS 2018-6/7).

In its judgment, the CJEU emphasised that the aim of the DPD and the GDPR is to
ensure a high level of protection for personal data throughout the EU, and that to
require search engines to carry out the removal of links globally would certainly
meet this objective. Nonetheless, the CJEU emphasised that the right to the
protection of personal data is not an absolute right and that it needs to be
balanced against other rights - including Internet users’ right to freedom of
information. The CJEU reasoned that in view of the fact that the right to erasure
does not exist in several non-EU states , the balancing of the right to data
protection with the right to freedom of information is likely to produce different
results around the world.

The CJEU furthermore noted that the EU legislature has not set up any mechanism
facilitating cooperation between EU and third states regarding the balancing
exercise, whereas such a mechanism clearly exists to facilitate cooperation
between EU member states. Consequently, the CJEU held that the EU legislature
had not intended the scope of the right to erasure to extend beyond the territory
of the EU. As a result, the CJEU found that no obligation exists under EU law to

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 15



i

.ﬁ%&‘I%RIS 2019-10
carry out the removal of links on a global basis. Instead, search engine operators
are only required to remove links from the EU member states’ respective domain-
name versions of the search engine. The CJEU furthermore stated that search
engine operators must implement effective measures that prevent or seriously
discourage Internet users in the EU from accessing removed links that appear on
non-EU versions of the search engine. Lastly, the CJEU held that while EU law does
not require the removal of links on a global basis, it does not actually prohibit this.
Supervisory authorities in member states retain the authority to impose such an
obligation, but only after careful balancing the right to the protection of personal
data and the right to freedom of information.

Judgment of the CJEU (Grand Chamber), Case C-507/17, 24 September 2019

http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=218105&pagelnd
ex=0&doclang=en&mode=Ist&dir=&occ=first&part=1&cid=1536535

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 16


http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=218105&pageIndex=0&doclang=en&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=1536535
http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=218105&pageIndex=0&doclang=en&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=1536535

7

% IRIS 2019-10

ERGA

ERGA

ERGA: Report on the implementation of the European
Code of Practice on Disinformation

) Raphaél Honoré
Conseil supérieur de I'audiovisuel (CSA)

As part of the fight against disinformation, and at the request of the European
Commission - which adopted a communication entitled “Tackling online
disinformation: a European approach” on 26 April 2018 - online platforms and
advertising industry representatives drew up a self-reqgulatory European Code of
Practice on Disinformation. This document comprises 15 separate commitments
organised under five fields: scrutiny of ad placements; political advertising and
issue-based advertising; integrity of services; empowering consumers; and
empowering the research community.

The Action Plan against Disinformation jointly adopted by the EC and the High
Representative of the Union for Foreign Affairs and Security Policy on 5 December
2018, states that “the Commission will, with the help of the European Regulators
Group for Audio-visual Media Services (ERGA), monitor the implementation of the
commitments [made] by the signatories of the Code of Practice”. This was
confirmed in the report assessing progress made in the implementation of the
April Communication, which was published on the same day.

In this regard, in June 2019 ERGA published a report intended to provide an
interim assessment of the implementation of the Code of Practice. Before turning
to ERGA’s conclusions on the subject, it is worth describing the method used by
the European Regulators Group.

The report focuses on the first six months of 2019. In view of the high political
stakes at the start of the year in respect of the European elections, the monitoring
process focused mainly on the transparency of political advertising on three
signatory platforms: Facebook, Google and Twitter. ERGA set up a sub-group to
carry out this work. The members participating in the monitoring exercise had to
answer nine questions, the results of which are summarised in the report (e.g.
What is the degree of transparency of political and issue-based advertising? Are
the amounts spent on political ads publicly disclosed?). A total of 16 regulatory
authorities took part in the exercise, 13 of which answered all the questions. They
based their answers on (i) the information published in the platforms’ monthly
reports (all three platforms involved had to send monthly reports on the
implementation of the code between January and May 2018) and (ii) the various
public databases, which were filtered and managed by the platforms; the

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 17



i

%, IRIS 2019-10
h
platforms also carried out searches and directly checked advertisements that they
ran and. It should be noted that, according to its report, ERGA asked the platforms
to provide raw, unfiltered data over a short period of time. However, the platforms
did not provide access to this data.

In its conclusions, ERGA stressed that Facebook, Google and Twitter had made
evident progress in the implementation of the code - in particular by creating
public databases of political advertisements and procedures aimed at identifying
political ads and their sponsors. However, it added that the databases could be
developed further, that some information was inaccurate or incomplete, and that
it regretted the platforms' failure to provide raw data (which was necessary in
order to conduct an autonomous and effective monitoring process). It also noted
that Facebook was the only platform during the course of the exercise to have
tackled the question of issue-based advertisements by making them more
transparent within its databases. Lastly, ERGA stated that “in general terms,
these archives do not provide a clear, comprehensive and fully credible picture of
the nature and scale of political advertising on these platforms during the
monitoring period.”

The European Commission will continue to evaluate the implementation of the
code by platforms (with ERGA’s help) during the second half of 2019. At the end
of 2019, it will provide an overall assessment, and it does not rule out the
possibility of taking further measures (including measures of a regulatory nature)
if the signatories’ efforts are unsatisfactory.

Report of the activities carried out to assist the European Commission in
the intermediate monitoring of the Code of practice on disinformation
(ERGA)

http://erga-online.eu/wp-content/uploads/2019/06/ERGA-2019-06 Report-
intermediate-monitoring-Code-of-Practice-on-disinformation.pdf

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 18


http://erga-online.eu/wp-content/uploads/2019/06/ERGA-2019-06_Report-intermediate-monitoring-Code-of-Practice-on-disinformation.pdf
http://erga-online.eu/wp-content/uploads/2019/06/ERGA-2019-06_Report-intermediate-monitoring-Code-of-Practice-on-disinformation.pdf

i
L1
b

o

L RIS 2019-10

NATIONAL
CZECHIA

[CZ] Constitutional Court rejection on data retention

. Jan Fucik
Ceska televize

A group of 58 deputies sought the annulment of certain provisions of the
Electronic Communications Act, the Criminal Procedure Act and the Police Act
before the Constitutional Court. The proposal challenged certain provisions of the
legislation on the preventive storage of traffic and location data in electronic
communications with telecommunications service providers (hereinafter referred
to as “data retention”) and the possibility of their subsequent provision to law
enforcement services, secret services and the police. The contested legislation
requires obligated entities (providers of electronic communications services,
hereinafter referred to as 'operators') to keep 'data packets' retrospectively of all
clients, users of telecommunications services, for a period of six months. This
includes information about the telephone numbers of the calling and called party;
the date and time of commencement and termination of the communication; and
the location and movement of the user of the given service. In the case of using
Internet services and e-mail communication, operators are also obliged to collect,
in particular, user accounts; computer and search server ID (IP address, port
number); information about the e-mail addresses of the communication
participants; and the e-mail protocol.

The group of Members of Parliament proposes to repeal the contested legislation
as it infringes the Constitution's guaranteed right to privacy under the protection
against unauthorised interference in private and family life, the right to prevent
the unauthorised collection, disclosure or other misuse of personal data under it,
and the right to preserve the secrets of messages from a phone or other similar
device.

Restrictions on personal integrity and privacy by public authorities are permitted
only in exceptional cases - where necessary in a democratic society, unless the
purpose pursued by the public interest can be achieved otherwise and if it is
acceptable from the point of view of lawful existence and observance of effective
and concrete safeguards against arbitrariness.

The Constitutional Court rejected the petition by the group of deputies. The
requirement of the proportionality of interference with the right to privacy in the
light of the Constitution and the related case law of the Constitutional Court fulfils
the legislation in the context of today's social and technological developments
and can be interpreted in a constitutionally conforming manner. Any request and
the justification of its submission must be carefully considered by the competent

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 19



(T
% IRIS 2019-10
i

authority and carefully examined by the court in the light of the particular
circumstances of the case under consideration and not limited to assessing the
fulfilment of the formal requirements of the application as required by current
legislation and Constitutional Court case law.

Nalez Ustavniho soudu ¢. 161/2019 Sb.

https://www.epravo.cz/ dataPublic/sbirky/2019/sb0069-2019.pdf

Decision of the Constitutional Court Nr. 161/2019. Coll.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 20


https://www.epravo.cz/_dataPublic/sbirky/2019/sb0069-2019.pdf

7

% IRIS 2019-10

GERMANY

[DE] BILD live streams require broadcasting licence

. . _ Jorg Ukrow
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrtcken/Brussels

In a ruling of 26 September 2019 (VG 27 K 365.18), the Verwaltungsgericht Berlin
(Berlin Administrative Court) decided that BILD, Germany’s best-selling daily
newspaper, could no longer operate at least some of its live streams without a
licence.In April 2018, BILD began organising and distributing online videos
entitled “Die richtigen Fragen”, “BILD live” and “BILD-Sport - Talk mit Thorsten
Kinhofer”, which can be streamed live. In July 2018, the Medienanstalt Berlin-
Brandenburg (Berlin-Brandenburg media authority - mabb), applying a decision of
the Kommission fur Zulassung und Aufsicht (Commission on Licensing and
Supervision - ZAK) of the Landesmedienanstalten (regional media authorities),
held that BILD was therefore broadcasting without a licence and filed an
objection. It ruled that the live streams should be classified as broadcasting
because they were linear audiovisual information and communication services
aimed at the general public and designed for simultaneous reception. Since they
were the result of negligent practice at the very least, they could be punished as
administrative offences. The mabb also prohibited the organisation and
distribution of the disputed live streams unless a licence application was
submitted before 3 September 2018. BILD lodged an appeal against this decision
with the Verwaltungsgericht Berlin (Berlin Administrative Court), arguing in
particular that its live streams should not be classified as broadcasting and
therefore did not require a licence because they were not provided within a
schedule.The Verwaltungsgericht Berlin largely rejected the appeal. It ruled that
the decision was lawful in substance and did not infringe the rights of the
appellant. The mabb had correctly classified the live streams as broadcasting, for
which a licence was required. The services were aimed at the general public and
designed for simultaneous reception. They were also provided within a schedule,
not least on account of their regularity or frequency. However, the court quashed
the part of the disputed decision relating to the defendant’'s claim that
broadcasting negligently without a licence could be punished as an administrative
offence, since the defendant was not authorised to issue such an administrative
decision.On account of the case’'s fundamental importance, the
Verwaltungsgericht allowed an appeal to the Oberverwaltungsgericht Berlin-
Brandenburg (Berlin-Brandenburg Administrative Appeal Court).

Pressemitteilung des Verwaltungsgerichts Berlin vom 26. September
2019

https://www.berlin.de/gerichte/verwaltungsgericht/presse/pressemitteilungen/2019/
pressemitteilung.850121.php

Press release of the Berlin Administrative Court, 26 September 2019

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 21


https://www.berlin.de/gerichte/verwaltungsgericht/presse/pressemitteilungen/2019/pressemitteilung.850121.php
https://www.berlin.de/gerichte/verwaltungsgericht/presse/pressemitteilungen/2019/pressemitteilung.850121.php

i
L
e

%, IRIS 2019-10
;‘.-';‘:E‘_;

[DE] Joyn and Prime Video streaming services classified
as platforms subject to broadcasting law

_ . _ Jorg Ukrow
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/Brussels

The Kommission fur Zulassung und Aufsicht (Commission on Licensing and
Supervision - ZAK) of the Landesmedienanstalten (regional media authorities),
Germany’s national media regulator whose responsibilities include regulating
national media platforms, has classified the Joyn and Prime Video streaming
services as platforms within the meaning of Article 52 of the
Rundfunkstaatsvertrag (Inter-State Broadcasting Agreement - RStV). Munich-
based Joyn GmbH is a joint venture of ProSiebenSat.1 Digital GmbH (50%) and
Discovery Communications Europe Ltd. (50%). Amazon Instant Video Germany
GmbH also has its headquarters in Munich. Both companies registered their
services with the Bayerische Landeszentrale fur neue Medien (Bavarian New
Media Authority - BLM).

Joyn recently launched a new streaming platform that bundles content from over
50 television channels and is only available via the Internet. It includes channels
operated by ProSiebenSat.1, the Discovery group, public service broadcasters and
other content partners. RTL Group channels are not included. The content can be
watched on demand or live on various devices, from smartphones to smart TVs.
According to the ZAK, Joyn GmbH chooses the content and makes it freely
available to users through the Joyn platform. Joyn is therefore a platform in the
sense of the RStV and is distributed over the top via the Internet (OTT) - users
only need Internet access to watch it.

Prime Video, on the other hand, is a Subscription-Video-on-Demand (SVOD)
catalogue through which Amazon offers its customers access to a large selection
of digital video content, especially films and box sets. All Amazon Prime
subscribers in Germany can access the content of the Prime Video SVOD
catalogue as part of their paid Amazon Prime subscription at no additional cost.

According to the ZAK, neither Joyn nor Prime Video currently have a dominant
market position in the sense of Article 52(1)(2)(1) of the RStV. They are both
therefore categorised as so-called ‘privileged platforms’. Both platforms must
therefore comply with general legal requirements and can be the subject of
supervisory measures taken by the responsible regional media authority.
However, the RStV’s provisions concerning technical freedom of access and price
regulation do not apply to such privileged platforms. The ZAK nevertheless
reserves the right to reassess these services and the regulatory situation if there
are any changes to the relevant market conditions or legal framework.

Pressemitteilung der ZAK vom 17. September 2019

https://www.die-
medienanstalten.de/service/pressemitteilungen/meldung/news/streamingdienste-

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 22


https://www.die-medienanstalten.de/service/pressemitteilungen/meldung/news/streamingdienste-joyn-und-prime-video-als-rundfunkrechtliche-plattformen-klassifiziert/
https://www.die-medienanstalten.de/service/pressemitteilungen/meldung/news/streamingdienste-joyn-und-prime-video-als-rundfunkrechtliche-plattformen-klassifiziert/

© IRIS 2019-10

i

joyn-und-prime-video-als-rundfunkrechtliche-plattformen-klassifiziert/

ZAK press release of 17 September 2019

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 23


https://www.die-medienanstalten.de/service/pressemitteilungen/meldung/news/streamingdienste-joyn-und-prime-video-als-rundfunkrechtliche-plattformen-klassifiziert/

i
L
e

o

L RIS 2019-10

[DE] Berlin District Court rules on verbal attacks on
Green Party politician

_ . . Jan Henrich
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/Brussels

In a ruling of 9 September 2019, the Landgericht Berlin (Berlin District Court)
rejected an application from a prominent German politician for information about
the data of a number of users of the Facebook social media platform who had
insulted her in the comments section below a post. However, the court decided
that the verbal attacks did not constitute defamation and were therefore not
libellous. In the controversial ruling, the judges discussed the circumstances
under which the public expression of opinions about politicians constituted libel,
an offence punishable under civil and criminal law.

The case concerned a controversial comment made by the politician in the Berlin
regional parliament in 1986 on the subject of paedophilia. She had been accused
of supporting the idea thatsex with children should not be treated as a
punishable offence. The politician had rejected this accusation. In 2015, a
distorted version of what she had said had been reproduced in a Facebook post in
order to recreate the impression that she thought people who had sex with
children should not be prosecuted. Numerous users had then posted insulting
comments beneath this post.

The politician wanted to be given access to the data of the Facebook users
concerned so she could take civil court action against them. Under German law, a
service provider such as Facebook can share user data if it is relevant to unlawful
content and necessary for the enforcement of civil law claims.

However, the court decided that none of the comments had been libellous in any
of the 22 cases. Although some of them had been highly controversial and
exaggerated, they were justified expressions of opinion because they concerned
factual issues. Moreover, it considered that politicians needed to accept a higher
level of criticism, including defamatory comments, if it was relevant to political
issues.

The court’s decision was heavily criticised in some quarters because the judges
ruled that not only clearly sexist insults but also comments that would usually be
considered libellous were justified. For example, they thought the comment
“Drecks Fotze” (dirty cunt) was legitimate criticism that the politician had to
accept.

It is not yet clear whether the decision will become legally binding. The politician
is reported to have appealed.
Landgericht Berlin, Beschluss vom 09. September 2019 - 27 AR 17/19

https://openjur.de/u/2180445.html

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 24


https://openjur.de/u/2180445.html

© IRIS 2019-10

i

Berlin District Court ruling of 9 September 2019 - 27 AR 17/19

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 25



% IRIS 2019-10

SPAIN

[ES] Central Electoral Commission opens sanctioning
Eroceedlngs against the acting President of the
overnment

Francisco Javier Cabrera Blazquez
European Audiovisual Observatory

On 30 October 2019, the Junta Electoral Central (Central Electoral Commission -
JEC) opened sanctioning proceedings against the Acting President of the
Government for statements made during a TV programme and against the Acting
Minister of Education and Government Spokesperson for statements made during
a press conference. According to the JEC, although the statements made in the
programme Al Rojo Vivo by the Acting President of the Government and candidate
in the general elections of 10 November 2019 did not violate Article 53 of the
LOREG concerning the prohibition on disseminating advertising or electoral
propaganda through posters, commercial media or advertisements in the press,
radio or other digital media from the calling of the elections to the legal start of
the campaign, they did violate the prohibition contained in Article 50.2 LOREG
concerning “acts organised or financed, directly or indirectly, by the public
authorities that contain allusions to achievements or achievements obtained, or
that use images or expressions coincident with or similar to those used in their
own campaigns by any of the political entities competing for the elections” when
these acts have been made from the time the elections are called until they are
held. In the case at hand, the incriminated acts were commited using institutional
means because the interview took place in one of the rooms of the Moncloa
Palace, the seat of the Spanish Government, and particularly because they were
disseminated on the official website of the Presidency of the Government. The JEC
ordered that the interview must not appear on the official page mentioned, at
least until the end of the electoral process.

The JEC also ruled that statements made during a press conference by the Acting
Minister of Education and Government Spokesperson violated the same
prohibition contained in Article 50.2 of the LOREG by having made allusions to the
achievements or achievements allegedly obtained by the government, and
therefore sanctioning proceedings were also initiated against her.

In both cases, the JEC took into account the circumstances surrounding the
interviews in question, as well as the fact that a recent warning had been issued
to all members of the government instructing them to refrain from violating the
principle of neutrality that the public authorities are obliged to respect during the
electoral process, in application of Article 50.2 of the LOREG.

Acuerdo de Ila Junta Electoral Central, Numero 646/2019, (Num.
Expediente: 293/1140), 30 de octubre de 2019

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 26



=

%, IRIS2019-10

i

http://www.juntaelectoralcentral.es/cs/jec/doctrina/acuerdos?anyosesion=2019&ida
cuerdoinstruccion=71001&idsesion=956&template=Doctrina/JEC Detalle

f

Resolution of the Central Electoral Commission, No. 646/2019, (case no.:
293/1140), 30 October 2019

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025

Page 27


http://www.juntaelectoralcentral.es/cs/jec/doctrina/acuerdos?anyosesion=2019&idacuerdoinstruccion=71001&idsesion=956&template=Doctrina/JEC_Detalle
http://www.juntaelectoralcentral.es/cs/jec/doctrina/acuerdos?anyosesion=2019&idacuerdoinstruccion=71001&idsesion=956&template=Doctrina/JEC_Detalle

P

=

%, IRIS 2019-10

1

Ve
i

[ES] DPA fines a supermarket EUR 150 000 for data
protection infringement

Miguel Recio
CMS Albifana & Suéarez de Lezo

On 2 September 2019, the Agencia Espafiola de Proteccion de Datos (Spanish
Data Protection Authority, AEPD) fined a supermarket EUR 150 000 for two
infringements of the Spanish data protection legislation. On 25 April 2018, the
AEPD initiated an investigation after the publication in several newspapers of
images recorded by a CCTV system installed in a supermarket corresponding to
events which had occurred in May 2011. The images showed the then President of
the Community of Madrid supposedly putting some cosmetic products in her bag.
The publication of those images was considered an infringement of the security
measures, punishable by a fine of EUR 100 000, and of the minimisation principle
on data protection, punishable by a fine of EUR 50 000.

Both infringements were considered equally serious under Organic Law 15/1999
of 13 December 1999 on the Protection of Personal Data, which was repealed by
Organic Law 3/2018 of 5 December 2018 on the Protection of Personal Data and
Guarantee of Digital Rights, currently in force. In particular, the supermarket had
stored the images, infringing its obligation to adopt and implement security
measures and to respect the data protection principles, as those images, relating
to the investigation of a possible theft, had been kept and published without a
legal basis for the processing.

The AEPD's resolution might be appealed through a contentious-administrative
appeal submitted to the Audiencia Nacional (National Court) .

Resolucion R/00423/2019 de la Agencia Espanola de Proteccion de Datos
en el Procedimiento Sancionador N2 PS/00336/2018

https://www.aepd.es/resoluciones/PS-00336-2018 ORI.pdf

Resolution R/00423/2019 of the Spanish Data Protection Authority in the
sanctioning procedure number P5/00336/2018

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 28


https://www.aepd.es/resoluciones/PS-00336-2018_ORI.pdf

i

"izwj-"-:%h?l;RIS 2019-10

FRANCE

[FR] Invasion of an executive’s privacy in television
reporting legitimated by the right to information

Amélie Blocman
Légipresse

In 2016, during its “Envoyé Spécial” programme, France Télévisions broadcast a
report on the crisis in milk production entitled “Sérieusement?! Lactalis: le beurre
et I’argent du beurre” (“Really?! Lactalis - having its cake and eating it”). The CEO
of Lactalis claimed that a sequence in the report mentioned the name of his
holiday home, giving its exact location and showing aerial views of the property.
Invoking invasion of privacy, he brought a claim against France Télévisions on the
basis of Article 8 of the European Convention on Human Rights and Article 9 of
the French Civil Code, seeking compensation for the harm caused; he also sought
banning measures and the publication of the court’s decision. After the court of
appeal rejected his claim, he took the matter to the court of cassation.

In support of the cassation appeal, the party concerned submitted that the court
of appeal had based its decision on the first three of the six criteria - which he
considered to be cumulative - determined by the European Court of Human
Rights for balancing interests in cases of conflict between the rights guaranteed
by Articles 8 (the right to privacy) and 10 (the right to freedom of expression). He
therefore argued that the court had not examined the repercussions of publishing
the details regarding the CEO’s country cottage, the circumstances of the images
taken, and the sanction merited. He also observed that he felt the court of appeal
had merely affirmed that the elements at issue had already been in the public
domain (without any protest on the part of the CEO); however, he maintained that
the freedom to divulge information concerning a person’s private life that was
already in the public domain was not an absolute principle. Lastly, he submitted
that the court dealing with the merits of the case had not specifically
acknowledged that there was ever any need to invade a person’s privacy that
could supposedly be justified by the right to freedom of expression, since he
argued that there was a general debate in progress on the “milk crisis”.

The court of cassation reiterated that, in balancing the rights involved in the case,
it was necessary to take into consideration (i) the contribution made by the
publication at issue to a debate of general interest, (ii) the prominence of the
person in question, (iii) the purpose of the report, (iv) the previous behaviour of
the person concerned, (v) the content, form and repercussions of publication, and
(vi) if appropriate, the circumstances in which the photographs were taken. It was
therefore for the court to carry out a specific examination of each of these
criteria.

In the case at issue, the court of appeal found that the accompanying
commentary provided in the disputed footage, which made it possible to locate

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 29



i
L

2 |RIS 2019-10

precisely the home of the person concerned, were characteristic of an invasion of
privacy. It noted firstly that the report at issue referred specifically to the
mobilisation of milk producers against Lactalis (the world’s leading milk group,
which they accused of setting prices that were too low) and compared the
financial situation of milk producers with that of the group’s CEO. The court added
that the applicant’s property holdings were not set out in detail: the information
provided referred only to the property he owned in Mayenne, where the farmers
depicted in the report also lived; this meant that the information fell within the
debate of general interest initiated by the broadcast. The decision went on to
state (citing the reasons set out by the judge of the court of cassation) that the
person concerned, in his capacity as CEO of the Lactalis group, was a public
figure, and the name and location of his second home had been divulged on
several occasions in the printed press, but he had not in the past protested
against the divulging of that information. The court also found that it was possible
to consult an overall view of his property using the Google Maps on-line map
service and that, in producing the report at issue, the journalist concerned had
not set foot on the private property in question.

The court of cassation found that the court of appeal had indeed specifically
examined each of the criteria to be applied when balancing the right to have
one’s privacy protected and the right to exercise freedom of expression, and had
not been required to carry out any further investigation. The court had justified its
decision to uphold that the invasion of the person’s privacy had been legitimated
by the public’s entitlement to be informed.

Civ. 1re, 10 oct. 2019, n° 18-21.871, M. E. Besnier

https://www.courdecassation.fr/jurisprudence 2/premiere chambre civile 568/822
10 43725.html

Civ. 1re, 10 oct. 2019, n° 18-21.871, M. E. Besnier

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 30


https://www.courdecassation.fr/jurisprudence_2/premiere_chambre_civile_568/822_10_43725.html
https://www.courdecassation.fr/jurisprudence_2/premiere_chambre_civile_568/822_10_43725.html

i

"izwj-"-:%h?l;RIS 2019-10

FR] Le Zag|>_pir)g_/\/.u: Canal Plus claims of “parasitism”
y France Telévisions are dismissed

Amélie Blocman
Légipresse

Canal Plus, which began broadcasting the programme “Le Zapping” in 1989,
announced on 27 June 2016 that it would be pulling the plug on the programme
after a total of 27 years on the air. Seven months later, France Télévisions
launched “Vu”, a programme based on a series of very short clips from French
television programmes. The programme was co-produced by the former producer
of the Canal Plus programme, who had worked on “Le Zapping” from day one and
had been dismissed by the pay-TV channel a few months before the programme
was taken off the air. After writing to France Télévisions, warning it not to
copy the characteristics of “Le Zapping”, Canal Plus sued the public audiovisual
group for parasitism and demanded EUR 42 million in compensation for financial,
reputational and non-material damage.

Canal Plus accused the makers of the “Vu” programme of following in the
footsteps of its former programme by using exactly the same concept, structure,
spirit and format. It also accused them of asking its former director, whose name
was deliberately shown, to produce the programme. Referring to the freedom of
creation and the freedom to conduct a business, the public broadcasting group
denied following in the footsteps of Canal Plus and engaging in unfair practices,
and pointed out that the similarities were attributable to the fact that the two
programmes were of the same genre. It claimed that “Le Zapping”-type
programmes were television’s equivalent of press reviews in the printed press.

The commercial court pointed out that the term “parasitism” comprises all the
ways in which one economic operator can interfere in the wake of another in
order to benefit from its work and know-how at no cost to itself.

Having initially warned France Télévisions in writing not to copy the four “principal
characteristics” of its programme “Le Zapping”, Canal Plus, in its complaint to the
court, only referred to the programme’s 5-6 minute format, which was similar to
that of its own former programme, and the fact that the programme’s logo also
comprised white letters on a black background.

The court ruled that “Le Zapping”-type programmes were now part of a
sufficiently established genre and that similarities between different programmes
- especially with regard to their structure, spirit and format - were inevitable.
Moreover, there were numerous differences between the two programmes at
issue, such as their titles, the placement of their respective logos, the interlude
between sequences, and the sound and visual presentation.

At the very least, the court ruled, it had not been proved that the characteristics
of the Canal Plus programme had been copied. In particular, neither the length of
the daily episode of “Vu”, nor the presence of a logo comprising white letters on a

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 31



i

%, IRIS 2019-10
h
black background could give credence to the accusation of parasitism. Finally,
Canal Plus had not shown that these aspects were the result of specific
investments on its part, from which France Télévisions had sought to benefit at no
cost to itself.

Lastly, the court ruled that there was no reason why France Télévisions should not
have asked a team of experienced professionals who were available on the job
market to produce a “Le Zapping”-type programme. Case law recognises that
everyone is entitled to use the skills and professional experience they have
acquired in previous jobs. In this case, the programme’s producer and his former
colleagues had been free of any obligation or non-competition clause vis-a-vis
Canal Plus, and the channel had failed to prove that France Télévisions had tried
to recruit the producer prior to his dismissal by Canal Plus.

Since France Télévisions was not guilty of parasitism, the Canal Plus application

was dismissed.

Trib. Com. Paris, 21 octobre 2019, n° 2017004105, Groupe Canal + c/
France Télévisions

Paris Commercial Court, 21 October 2019, case no. 2017004105, Groupe Canal +
v France Télévisions

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 32



i

"izwj-"-:%h?l;RIS 2019-10

1LFR] Will there be a follow-up to Conseil d'Etat proposals
or promotlng access to audiovisual sports
programmes?

Amélie Blocman
Légipresse

With view to preparing for the 2024 Olympic Games, the Conseil d'Etat, in its
annual report entitled ‘Le sport, quelle politique publique?’ (public policy on
sport), makes twenty-one proposals for drawing up a more decisive and ambitious
policy on sport, focusing on three priority areas: bringing together public
stakeholders and associations, making access to sport more democratic, and
regulating the sport economy.

On this last point in particular, the Conseil d'Etat recalls that the broadcasting of
sports events is a central feature of the funding of sport and a key issue for the
audiovisual sector. It therefore recommends ensuring accessibility to audiovisual
sports programmes. However, providing the largest possible audience with access
to the broadcasting of the main sports events and to the diversity of sporting
disciplines presupposes that the public-sector audiovisual service has sufficient
resources to be able to acquire rights, and that the public authority ensures
regulation so that it is not only the pay channels that are in a position to
broadcast such programmes. The Conseil d'Etat warns that “increasing the cost of
broadcasting rights might in the long term put them beyond the scope of public-
service broadcasting”, highlighting the “constant decrease” in the budget France
Télévisions has allocated to sport in the past four years (from 230 million euros in
2016 to 192 million euros in 2019). The Conseil d’Etat therefore finds it advisable
to waive the ban on advertising on public channels after 8 p.m. when sports
events are being broadcast in full in order to fund the purchase of broadcasting
rights for sports competitions (proposal 19 in the report). In addition, the list of
events of major importance defined by decree should be extended in order to
ensure greater visibility for both women’s sports and Paralympic events. The
CSA's area of competence should also be reinforced in order to ensure that the
public has access to these events.

The Conseil d'Etat points out that preserving the financial resources generated by
entertainment sport also calls for tools for combatting piracy (proposal 20), which
can only be effective if competition organisers are granted specific neighbouring
rights, and if regulatory arrangements in line with the specific features of
entertainment sport are set up.

Will these recommendations be taken up in the draft legislation to reform the
audiovisual sector which is scheduled for presentation to the Government's
Ministerial Council at the end of November? Nothing could be less certain. “We
want to maintain the balance we have achieved today for advertising on public-
sector radio and television, so we do not want to start advertising on public-sector
television after 8 p.m.”, said the Minister for Culture. “In the case of sport, there
are sponsorship arrangements that make it possible to promote sport on

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 33



@
%, IRIS 2019-10

U

television after 8 p.m. on the public-sector channels without having to resort to
advertising”, Franck Riester pointed out. The future legislation also provides for
the creation of ‘split screens’ for broadcasting advertising without actually
interrupting the broadcasting of sports events.

Etude annuelle du Conseil d'Etat, 2019, "Le sport, quelle politique
publique" ?, La Documentation francaise

https://www.vie-publique.fr/rapport/271258-etude-2019-du-conseil-detat-le-sport-
quelle-politique-publigue

Annual study of the Conseil d'Etat 2019, "Le sport, quelle politique publique" ?, La
Documentation francaise

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 34


https://www.vie-publique.fr/rapport/271258-etude-2019-du-conseil-detat-le-sport-quelle-politique-publique
https://www.vie-publique.fr/rapport/271258-etude-2019-du-conseil-detat-le-sport-quelle-politique-publique

i

"izwj-"-:%h?l;RIS 2019-10

UNITED KINGDOM

[GB] Conversational exchange between two BBC
Breakfast presenters during a broadcast did not breach
Ofcom’s impartiality rules

Julian Wilkins
Wordley Partnership

Ofcom determined that an exchange between two BBC Breakfast Time presenters
about President Trump’s remarks over four female Democratic congresswomen
had not breached impartiality rules. The BBC Executive Complaints Unit (ECU) had
partially upheld that comments made by presenter Naga Munchetty (NM) had
breached the broadcaster’s impartiality requirements. However, that decision was
overturned by the BBC’s Director-General after a public outcry. Ofcom received
two complaints that the Director-General’s decision to overturn the ECU’s finding
had breached Ofcom’s rules on due impartiality and accuracy in news and current
affairs programmes.

BBC Breakfast is a daily magazine show broadcast on BBC1 which reports on and
discusses current daily events. Its presenters are Dan Walker (DW) and NM. On 17
July 2019, there was a feature concerning comments made by US President
Trump that four female Democratic congresswomen should return home to their
countries of origin. The four congresswomen are US citizens and three of them
were born in the United States. Some regarded President Trump’s comments as
racist.

DW conducted a video interview with Jan Harper-Hayes (JHH) of Trump Victory
2020. During the interview, JHH admitted that President Trump could “clean up
the way he says things” but that he was not a racist, adding: “l know how he
[Trump] manipulates the press to get things going.”

After the interview, DW and NM conversed about the JHH interview and during the
brief exchange NM said: “[E]very time | have been told as a woman of colour, to
'go home', to go back to where I've come from', that was embedded in racism.
Now, I'm not accusing anyone of anything here, but there is, you know what
certain phrases mean.” Quizzed further by DW, NW said: “It's not enough to do it
just to get attention. He's in a responsible position. Anyway, look I'm not here to
give my opinion. The lady gave her opinion and it was a good interview. So | hope
you enjoyed that.” The conversation then turned to the next item.

Ofcom considered Rule 5.1 which states: “News, in whatever form, must be
reported with due accuracy and presented with due impartiality.”

Further Rule 5.9 says: “Presenters and reporters (with the exception of news
presenters and reporters in news programmes), presenters of ‘personal view’ or
‘authored’ programmes or items, and chairs of discussion programmes may

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 35



e

=

% IRIS 2019-10

==

1

g

express their own views on matters of political or industrial controversy or
matters relating to current public policy. However, alternative viewpoints must be
adequately represented either in the programme, or in a series of programmes
taken as a whole.” Rules 5.1 and 5.9 had to be balanced against the broadcaster’s
freedom of expression and that of the audience, pursuant to Article 10 of the
European Convention on Human Rights.

Due accuracy and impartiality did not mean that every argument and every facet
of every argument had to be represented in a programme. Furthermore, the
context is important, including the type of programme, channel and likely
audience expectations. BBC Breakfast is not a traditional news bulletin; it has an
informal magazine style, which, in the case at hand, included analysis and
discussion between the presenters in response to an interviewee’s comments.
Ofcom considered that this was a legitimate editorial device which helped
preserve impartiality.

Ofcom determined that Rule 5.1 had not been breached, given that a clip of
President Trump including his controversial remark and him giving more details
about his remarks had been aired, along with the JHH interview in his defence.

Regarding NM’s remarks, Ofcom determined that there had been no breach of
Rule 5.9, given the conversational and informal format of the programme; the
discussion had been in reaction to the JHH interview, with NM speaking of her own
experience of racism, which was not a matter of political controversy.
Furthermore, NM had limited her comments and brought the conversation to a
close.

Ofcom was critical of both the BBC’s ECU and the BBC for not fully disclosing their
respective reasoning relating to the finding of a partial breach of impartiality
standards and then to the Director-General's ruling to overturn that decision.
Ofcom said that transparency was important for public confidence, reversing the
BBC’s complaints process, and that it would urgently address the broadcaster’s
lack of transparency.

Issue 388 of Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin - 7th October
2019

https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf-file/0026/170882/388-broadcast-and-on-
demand-bulletin.pdf

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 36


https://www.ofcom.org.uk/_data/assets/pdf-file/0026/170882/388-broadcast-and-on-demand-bulletin.pdf
https://www.ofcom.org.uk/_data/assets/pdf-file/0026/170882/388-broadcast-and-on-demand-bulletin.pdf

i
L
e

o

L RIS 2019-10

[GB] Ofcom extends the remit of the Advertising
Advisory Committee

Alexandros K. Antoniou
University of Essex

On 3 October 2019, Ofcom, the UK’s communications regulator, announced that
the remit of the Advertising Advisory Committee (AAC) will be expanded so that
the Committee can bring a consumer voice to both broadcast and non-broadcast
advertising policy issues.

In the UK, advertising is regulated through a combination of “co-regulation” and
“self-regulation” systems. Co-regulation sees the Broadcast Committee of
Advertising Practice (BCAP) of the Advertising Standards Authority (ASA) given
responsibility for regulating the content of broadcast adverts (television and
radio), under contract from Ofcom. Self-regulation means that the ASA and the
Committee of Advertising Practice (CAP) are responsible for regulating non-
broadcast advertisements (for example, advertisements run by newspapers and
on websites and social media) through a system that the advertising industry has
voluntarily established and paid for.

The AAC was established in 2004 with the aim of providing independent, third-
party advice to the BCAP. Since its inception, the Committee has ensured in
particular that a consumer perspective is taken into account in relation to issues
affecting broadcast advertising - including the drafting and interpretation of the
UK Code of Broadcast Advertising. Following a request from the BCAP and the
CAP, Ofcom agreed that it was in consumers’ interest to include non-broadcast
advertising in the AAC’s remit. As a result, the Committee will now be able to
provide advice on issues affecting both broadcast and non-broadcast advertising.

To facilitate this change, amendments were introduced into the Memorandum of
Understanding (MoU) between Ofcom, the BCAP, the Advertising Standards
Authority (Broadcast) Limited and the Broadcast Advertising Standards Board of
Finance Limited. These amendments concern the AAC’s access to relevant
research resources relating not only to broadcast but also non-broadcast
advertising; the Committee’s composition and notification of new appointments to
it; the repeal of Ofcom’s status as an observer at AAC meetings (to reflect the fact
that the Committee will discuss issues beyond the Ofcom’s remit); and finally,
issues concerning transparency.

With the increasing convergence between broadcast and non-broadcast
advertising issues, the expansion of the AAC’s remit constitutes an important step
towards ensuring the representation of consumers’ perspective and interests
across all media and forms of advertising.

Ofcom, Extension of the remit of the Advertising Advisory Committee

https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0034/169864/statement-extension-

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 37


https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0034/169864/statement-extension-of-the-remit-of-the-aac.pdf

=9

f
}

% IRIS 2019-10

i

#

of-the-remit-of-the-aac.pdf

Memorandum of Understanding between the Office of Communications,
the Advertising Standards Authority (Broadcast) Limited, the Broadcast
Committee of Advertising Practice and the Broadcast Advertising
Standards Board of Finance Limited

https://www.ofcom.org.uk/ data/assets/pdf file/0037/169858/memorandum-of-
understanding-october-2019.pdf

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 38


https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0034/169864/statement-extension-of-the-remit-of-the-aac.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0037/169858/memorandum-of-understanding-october-2019.pdf
https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0037/169858/memorandum-of-understanding-october-2019.pdf

i

"izwj-"-:%h?l;RIS 2019-10

IRELAND

LIE] Current Affairs programme on Transgender did not
reach Broadcasting Codes

Ingrid Cunningham
School of Law, National University of Ireland, Galway

On 24 September 2019, the Broadcasting Authority of Ireland (BAI) issued a
decision rejecting three complaints relating a programme on the issue of
transgender. The BAIl's Compliance Committee (unanimously) found that the
public service broadcaster, RTE, had not infringed the requirements of the
Broadcasting Act 2009 the BAI Code of Fairness, Objectivity and Impartiality in
News and Current Affairs, or the Code of Programme Standards in the broadcast.

The decision concerned an episode of “Prime Time”, a well-known current affairs
programme broadcast twice weekly by the public broadcaster RTE on its RTE One
television channel at 9.35pm. The programme in question was broadcast on the
evening of 22 January 2019 and focused on the topic of young people who sought
to change gender; it featured ten contributors representing a range of views on
transgender rights.

A total of three complaints were made to the BAI about the programme, arguing,
inter alia, that the programme “lacked objectivity based on the mix of
contributors and how the discussion was framed” and that “some of the
contributors did not have any relevant expertise or experience on the subject
matter.” Another complainant argued that the programme “mispresented facts,
failed to be fair and was harmful to transgender people.”

In response to the complaints the broadcaster RTE asserted that the programme
had aimed to examine two issues: firstly, the implications of Ireland having
passed the 2015 Gender Recognition Act, and secondly, the proposals to allow
minors to change gender. Having regard to the complaint in relation to the choice
of contributors, RTE emphasised “the important role commentators play in public
debate” and asserted that it considered “it wrong to limit contributions to people
with personal experience or expertise”, adding that the “contributors represented
a range of views on the issues being examined in the programme.”

The complaint was lodged under section 48(1)(a) of the Broadcasting Act 2009
and Rules 4.1 and 4.2 of the BAI Code of Fairness, Objectivity and Impartiality in
News and Current Affairs, which provide that broadcasts concerning current
affairs - including matters that are either the subject of public controversy or the
subject of current public debate - must be fair to all interests concerned and that
the broadcast matter must be presented in an objective and impartial manner and
without any expression of the presenter’s own views. In addition, the BAI also
considered the complaints with a view to Principle 5 of the BAI Code of

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 39



fF

=

@ RIS 2019-10
1‘.-':_:%

1

g

Programme Standards, which requires that “the manner in which persons and
groups in society are represented shall be appropriate and justifiable and shall not
prejudice respect for human dignity.”

In reaching its decision, the BAI Compliance Committee acknowledged the
“sensitive nature” of the subject explored in the programme; however, in
considering the programme “in whole and in context”, the Committee noted that
“the topic was explored through interviews with a variety of contributors and that
a range of views were presented”; accordingly, the Committee “considered that
the subject matter was treated fairly.”

The Compliance Committee also acknowledged that while some comments made
by contributors had been “controversial”, the presenter had provided adequate
context for the topic and had outlined the nature of the discussion at the outset of
the programme. Moreover, the Compliance Committee noted that the presenter
had also issued an oral warning, stating that “some viewers may find the content
difficult or distressing.” Consequently, the Committee considered that “audiences
were likely to expect the inclusion of some contentious views.” The Committee
did not find evidence to support the view that the programme had supported
discrimination against transgender people.

In light of those considerations, the BAlI Compliance Committee concluded that
there had been no infringement of the requirements of the 2009 Broadcasting
Act, the BAI Code of Fairness, Objectivity and Impartiality in News and Current
Affairs, or the Code of Programme Standards.

Broadcasting Authority of Ireland, Broadcasting Complaints Decisions,
24 September 2019, pp 4-9

https://www.bai.ie/en/latest-broadcasting-complaints-decisions-published-36/

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 40


https://www.bai.ie/en/latest-broadcasting-complaints-decisions-published-36/

P

"izwj-"-:%h?l;RIS 2019-10

ITALY

[IT] New Culture Decree results in new content and
Investment quotas for AVMS providers

Marco Bassini & Donata Cordone

A variety of amendments have been introduced by Law Decree No. 59/2019, the
so-called Culture Decree, which later became Law No. 81/2019 in the legal
framework governing audiovisual media services in Italy (the so-called TUSMAR,
that is, Legislative Decree No. 177/2005). The new legislation will come into force
on 1 January 2020. The main quota provisions are summarised below; different
quota obligations apply to the public service broadcaster.

Content quotas for broadcasters:

The content quota for broadcasters would be calculated on an annual basis and
would amount to a minimum of 50.01% for European works for all years;The
Culture Decree also provides for a sub-quota of one-third for works of Italian
original expression produced anywhere (this amount would be temporarily
reduced to one fifth in 2020).

Investment quotas for broadcasters:

The quota requirements for European works made by independent producers
amount to:In 2020: 11.5% of annual net revenues; From 2021 onwards: 12.5% of
annual net revenues.

A 50% sub-quota of the main European quota above (for example, as of 2021,
6.25% of the annual net revenues) applies for works of Italian original expression
produced anywhere by independent producers within the last five years;An
additional sub-quota for cinematographic films of Italian original expression
produced anywhere by independent producers would be imposed as follows:
Before 2020: 3.2% of annual net revenues; As of 2020: 3.5% of annual net
revenues (75% for works of Italian original expression produced anywhere by
independent producers within the last five years).

Content quotas for on-demand service providers:

The quota requirements would be different for subscription video-on-demand
service providers (SVOD) and transactional video-on-demand service providers
(TVOD):from January 2020, the SVOD quota would amount to 30% of the
catalogue for European works produced within the last five years. When it comes
to TVOD, the quota for EU works (30% of the catalogue) is calculated on the titles
available in the catalogue, and the requirement for European works to have been
produced within the last five years shall not apply.From January 2020, the Culture
Decree provides for an additional 50% sub-quota of the main European quota

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 41



i

%, IRIS 2019-10
h
(that is, 15% of the catalogue) for works of Italian original expression produced
anywhere by independent producers within the last five years.

Investment quotas for on-demand service providers:

As of January 2020, investment obligations shall be binding on providers having
the editorial responsibility for offers targeting Italian consumers, even if based
abroad;As of January 2020: (i) up until the adoption of the relevant implementing
regulation by the Italian Communications Authority (AGCOM): 15% of the annual
net revenues gathered in Italy for European works produced by independent
producers; and (ii) as of the implementation of the new AGCOM regulation: 12.5%
of the annual net revenues gathered in Italy for European works produced by
independent producers;The 12.5% investment obligation may be subject to
increase if the following conditions occur: The lack of an operational office on the
Italian territory and the recruitment of less than 20 employees, to be assessed
within 12 months as of the entry into force of the relevant AGCOM regulation,
would trigger an additional penalty of up to 3 percentage points; The absence of a
quota of secondary rights for independent producers proportional to the financial
contribution of each producer in the work in which investments are made, or the
implementation of contractual schemes resulting in independent producers being
vested in a merely executional role would result in an additional penalty of up to
4.5 percentage points.A 50% sub-quota of the main European quota shall be
reserved for works of Italian original expression produced anywhere by
independent producers within the last five years (that is, the sub-quota ranges
between 6.25% and 10% of the net revenues made in Italy);10% of the sub-quota
above shall be reserved for cinematographic works of Italian original expression
produced anywhere by independent producers, 75% of which for works produced
within the last five years.

Legge 8 agosto 2019, n. 81 - Conversione in legge, con modificazioni, del
decreto-legge 28 giugno 2019, n. 59, recante misure urgenti in materia
di personale delle fondazioni lirico sinfoniche, di sostegno del settore del
cinema e audiovisivo e finanziamento delle attivita' del Ministero per i
beni e le attivita' culturali e per lo svolgimento della manifestazione
UEFA Euro 2020

https://www.normattiva.it/uri-res/N2Ls?urn:nir:stato:leqgge:2019-08-08;81

Law of 8 August 2019, n. 81 - Conversion into law, with amendments, of the
decree-law of 28 June 2019, n. 59, containing urgent measures regarding
personnel of the symphonic lyric foundations, support for the cinema and
audiovisual sector and financing of the activities of the Ministry of Cultural
Heritage and Activities and for the conduct of the UEFA Euro 2020 event

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 42


https://www.normattiva.it/uri-res/N2Ls?urn:nir:stato:legge:2019-08-08;81

i

"izwj-"-:%h?l;RIS 2019-10

NETHERLANDS

[NL] Court allows broadcast of documentary on police
shooting of young man, despite family’s objections

. _ Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IVIiR), University of Amsterdam

On 10 September 2019, the Amsterdam District Court delivered a notable
judgment on the broadcasting of an investigative documentary concerning the
death of a young man after a police shooting, despite objections of the
deceased’s family to the broadcast. The Court rejected an application for the
broadcast to be prohibited, holding that the broadcast’s interference with the
family’s private life - in the light of various considerations, including the fact that
the deceased’s mother had not given permission for the use of certain information
- did not outweigh the public interest in the documentary being shown.

The case involved tragic circumstances that arose in summer 2016, when a 21-
year-old man was shot dead by police in the province of South Holland. There
were a number of public protests against police violence after the shooting.
However, an investigation concluded that the police had acted lawfully in fatally
shooting the man, and that the incident had constituted an instance of “suicide by
cop”. Following considerable news coverage of the shooting, the public
broadcaster BNNVARA produced a documentary on the circumstances of the
man’s death. The documentary was scheduled to premiere in September 2019 in
various cinemas, and to be broadcast on the NPO 3 channel on 25 September
2019. However, on 5 September 2019, the deceased’s mother and sister (as
plaintiffs) initiated legal proceeding against the documentary-maker and
BNNVARA, seeking a court order preventing the broadcast

The order sought was based on a number of grounds: (a) the documentary
unlawfully interfered with the plaintiffs’ private life, (b) the documentary damaged
the deceased’s honour and good name; and (c) the documentary’s use of the
deceased’s final letter before his death violated copyright. The court firstly noted
that the documentary maker had spent over two years interviewing the
deceased’s family and friends; moreover, the documentary explicitly stated that
the first plaintiff (without citing her name) did not wish to take part in the
documentary.

The court then set out the relevant legal framework, noting that the requested
order could only be given if it was demonstrated that the resultant restriction on
freedom of expression was “necessary in a democratic society”. Firstly, the court
examined whether the documentary interfered with the plaintiffs’ private lives. It
noted that it included images of the plaintiffs at a memorial service. However, the
court held that the plaintiffs had not been mentioned by name, the images had
already been made public on YouTube, and the plaintiffs were only recognisable
by a limited circle of people. The court also noted that the mother’s divorce had

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 43



=

=

%, IRIS 2019-10
s

{,%.s

been mentioned and that the documentary may have affected the grieving
process of the plaintiffs. However, the court held that the plaintiffs’ interests did
not outweigh the right of the documentary-maker and broadcaster to freedom of
expression in making a documentary on a matter of public interest.

The second question was whether the documentary caused damage to the honour
of the deceased. The plaintiffs had asserted that the documentary contained
factual inaccuracies, such as the assertion that he had been detained for nine
months in juvenile detention; they also claimed that the documentary amounted
to “racist voyeurism” (“racistisch voyeurisme”) as it sought to portray the man as
violent. However, the court also rejected this assertion. It held that the
documentary was not intended to find out the truth about anything but rather
that “any judgment is left to the viewer”. Furthermore, the court held that
statements by the interviewees were not presented as facts and that the
documentary-maker “had no obligation to verify every claim made”.

Lastly, the court examined whether there had been an infringement of copyright
in publishing images of the deceased’s handwritten letter. However, the court
rejected that allegation, holding that the letter was only shown for a short
duration and that the plaintiffs had not established all the necessary elements for
the assertion of copyright.

Rechtbank Amsterdam, ECLI:NL:RBAMS:2019:7357, 10 september 2019

http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2019:7357

Amsterdam District Court, ECLI:NL:RBAMS:2019:7357, 10 September 2019

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 44


http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2019:7357

=

"izwj-"-:%h?l;RIS 2019-10

[NL] Judgment on posting violent content on Facebook

Sarah Stapel
Institute for Information Law (IVIiR), University of Amsterdam

On 2 September 2019, the Court of North Holland found an anti-racism activist
guilty of publishing threatening posts on Facebook in the form of altered images
targeting a well-known actor during Sinterklaas (Saint Nicholas), an annual Dutch
holiday.

The case arose during October 2018, when the activist posted a threat of
aggravated assault by means of “sharing” two posts on his Facebook profile. The
first photo depicted the accused wearing a hat reading “Sinterklaas Sniper”. The
second post was a photo taken of J.F. Kennedy moments before his assassination,
photo-shopped to replace the former U.S. president with Sinterklaas. The post was
captioned “for all the fragile colonisers, here is a version without children”. The
caption was a reference to a post the accused had made on Twitter in October
2017 in which he had suggested “putting a price on the head” of Sinterklaas, and
doubling that price if the proposed act were to take place during the national
parade in order that “all the children” could bear witness.

The defence cited the right to freedom of expression, arguing that it was the
accused’s right to express his opinion on an issue of political controversy. In
addition, the defence claimed that the social media posts had had a satirical
purpose, which should not have been taken seriously and whose humorous nature
could not have posed a reasonable threat to safety. There was no real intention to
incite violence against the person performing the role of Sinterklaas. Moreover,
the posts had only been intended to be shared among the accused’s private
network and had not been meant for wider circulation. The defence argued that
right-wing media had been responsible for manipulating the accused’s social
media activity in order to enlarge the intended audience and to depict him as a
would-be murderer.

The court rejected the argument concerning freedom of expression and found
that the posts had in fact constituted, under Article 285 of the Dutch Criminal
Code, a considerable threat to the life and safety of the person playing the role of
Sinterklaas. The court reasoned that (a) the person playing Sinterklaas had been
made aware of the threat (viewable either as direct or indirect), (b) the threat had
been formulated in such a way as to invoke justifiable fear in a reasonably-minded
person, and (c) there had been the intention of invoking such fear, given that the
act of posting it on a popular social media platform expanded its visibility.

Another important consideration in the reasoning of the court was the fact that
the posts had had a significant “polarising effect” and could therefore not be
construed as promoting a space for democratic discussion. This impact on
democratic society was relied upon as a key reason for rejecting the defence’s
invocation of the right to freedom of expression. The court ruled the accused

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 45



@
%, IRIS 2019-10

U

guilty of transgressive behaviour - which in this case meant actions of an
aggressive or intimidating nature, regardless of intent - and sentenced him to a
one-week suspended prison sentence and a fine of EUR 500.

Rechtbank Noord-Holland, 24 oktober 2019, ECLI:NL:RBNHO:2019:7996

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBNHO:2019:7996

Regional Court of North-Holland, 24 October 2019, ECLI:NL:RBNHO:2019:7996

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 46


https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBNHO:2019:7996

7

% IRIS 2019-10

PORTUGAL

LP'I&] Court decision runs against the media regulatory
ody

~ Mariana Lameiras
Universidade do Minho

On 26 September 2019, the Portuguese Supreme Administrative Court overturned
the state media regulatory body's decision on the exercise of the right of reply by
a religious organisation. The court retained previous decisions from lower courts
and maintained that the regulator had to force the private television broadcaster
(TVI) to disseminate the organisation’s right of reply.

The episode stemmed from a set of news items entitled “The secret of Gods”, in
which the Universal Church of the Kingdom of God (UCKG) was accused of having
created an illegal network of child adoptions between Portugal and Brazil. These
items were broadcast on TVI's prime time news bulletin of December 2017 and
the Church requested of the broadcaster that it be allowed to exercise its right of

reply.

Having no record of the broadcaster's compliance with its request, the Church
complained to the state media regulatory body (Entidade Reguladora para a
Comunicacao Social - ERC), who recognised as legitimate TVI's refusal to
broadcast the requested right of reply. The applicant's next step was judicial
complaint .

Thus, the Church filed an urgent procedure with the Administrative Court of
Lisbon (Tribunal Administrativo do Circulo de Lisboa) against the regulator and the
television broadcaster, which resulted in a decision favourable to the applicant.
This decision, issued in October 2018, stated that the right of reply had to be
respected and the reply broadcast as many times as the reference leading to the
incident (Article 69, number 3, a) of the Television Act).

Subsequently, the regulator appealed, based on the argument that
“administrative jurisdiction is not competent to hear requests that have as object
the deliberations of the regulator refusing the publication of rights of reply”
(Decision of the South Administrative Court, 21 February 2019). This appeal did
not proceed, as another decision, this time from the South Administrative Court (
Tribunal Central Administrativo Sul), reinforced the previous one. The court once
again ordered the regulator to recognise the right of reply of the Universal Church
of the Kingdom of God.

Tribunal Central Administrativo Sul, Acordao de 21 Fevereiro 2019,
Processo 1005/18

http://www.dgsi.pt/jtca.nsf/170589492546a7fb802575c3004c6d7d/362463804bb77

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 47


http://www.dgsi.pt/jtca.nsf/170589492546a7fb802575c3004c6d7d/362463804bb7731f802583a9003dfc95?OpenDocument&Highlight=0,IURD

=

© IRIS 2019-10

i

31f802583a9003dfc95?0OpenDocument&Highlight=0,IURD

Decision from the South Administrative Court, 21 February 2019, Process no.
1005/18

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 48


http://www.dgsi.pt/jtca.nsf/170589492546a7fb802575c3004c6d7d/362463804bb7731f802583a9003dfc95?OpenDocument&Highlight=0,IURD

P

"izwj-"-:%h?l;RIS 2019-10

SLOVENIA

[SI] Ministry of Culture carries out a consultation on a
new draft media law

Deirdre Kevin
COMMSOL

In June 2019, the Slovenian Ministry of Culture published a draft media law for
consultation. The consultation concluded at the end of August and the responses
are currently under review by the ministry.

The Slovenian media sector is governed by several pieces of legislation and a
range of secondary statutes and decisions. The main legislation includes: the
Media Law of 2001 (last amended on 3 June 2016, the last major update being in
2006); the Law on Radio Television Slovenia of 2005 (last amended on 5 February
2014); the Audiovisual Media Services Act of 2011 (last amended on 6 November
2015); and the Electronic Communications Act of 2012 (last amended on 21 July
2017).

In 2011, major proposed updates to the Media Law were rejected by parliament.
Due to the obligation to transpose the European Audiovisual Media Services
Directive (AVMSD), the Ministry of Culture then prepared a proposal for the
Audiovisual Act under an expedited procedure in 2011. The new draft law
represents a first step in carrying out a broad and comprehensive update of the
relevant laws governing the media sector. In parallel, the ministry is drafting an
update to the Audiovisual Media Services Act in order to implement the revised
Audiovisual Media Services Directive. While the draft media law does not
implement the Directive, there are several proposals in the draft which address
broad issues of regulation in the audiovisual landscape.

Proposals of interest include the following, in brief:

Changes in the approach to media concentration, which include the proposal to
introduce a “public interest test” in the case of media mergers. This is similar to
the approaches taken in Germany, Ireland and the United Kingdom and allows for
assessments of the impact on public interest alongside the economic impact of
media concentration. Media mergers that fall within a specific economic threshold
(based on combined turnovers) should be notified to the regulator: the Agency for
Communication Networks and Services of the Republic of Slovenia (AKOS). The
Competition Authority will provide an assessment on the economic impact of a
merger, while the Ministry of Culture will assess the public interest impact.

At the same time, rules restricting cross-media ownership have been removed, as
the draft law states that the convergence of media platforms or digital
convergence require a different approach and a technologically neutral media
regulation.

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 49



i

.ﬁ%&‘I%RIS 2019-10

The law proposes that the nature of the provision of funding for media production
and content of public interest be widened. It also proposes support for the
development of quality journalism, including economic support. In addition, it
places a strong emphasis on supporting actions for the development of media
literacy, and continues to provide support for the development of content that is
accessible to persons with disabilities.

According to the draft law, the prohibition of the dissemination of content that
promotes national, racial, religious, sexual, or other hatred and intolerance,
should be strengthened by widening the possibility of imposing criminal sanctions
and fines.

There is a proposal to remove advertising restrictions on local radio stations, with
the aim of allowing them to be more competitive in accessing the advertising
market, as it provides independent financial resources that enable them to
survive and develop new business models.

Predstavitev prenoviljenega Zakona o medijih

https://www.gov.si/novice/2019-06-28-predstavitev-prenovljenega-zakona-o-
medijih/

Presentation of the revised Media Act

© European Audiovisual Observatory (Council of Europe) 2025
Page 50


https://www.gov.si/novice/2019-06-28-predstavitev-prenovljenega-zakona-o-medijih/
https://www.gov.si/novice/2019-06-28-predstavitev-prenovljenega-zakona-o-medijih/

£

2

@ IRIS 2019-10

g

A publication
of the European Audiovisual Observatory

European
Audiovisual
i, Observatory

COMSEIL IDE L ELURCHEE




