COUNCIL OF EUROPE
European Court of Human Rights: Big Brother Watch

and Others v. the United Kingdom .......ovvveviniinnenn onn ]|

European Court of Human Rights: Annen (No. 2 and 5)

YA 1= 11 - 122, 4

EUROPEAN UNION
Court of Justice of the European Union: Judgment on
the processing of personal data and the protection of

privacy in the electronic communications sector....... ...

European Parliament: Amendments adopted to the pro-

posed copyright reform.........cooiiiiiiiiiiiiiiiinnne vns [

Advocate General: German broadcasting fee is not un-

BT O 2= X=X 1T i

BG-Bulgaria
Amendments in the Radio and Television Act related to

administrative Jurisdiction ......vevveseeie i eieieinees ves @

CZ-Czech Republic
Decision of the Broadcasting Council on unlawful adver-

HiSING PraCtiCeS « v vttt et et e e ieeaeen e Bl
DE-Germany

Federal Supreme Court: broadcaster not obliged to
search YouTube for illegal content...............cooin ot 8l
Federal Supreme Court refers ‘Uploaded’ to ECJ........ ... £]
ES-Spain

RTL wins case against NH Hotels in Spain concerning
illegal TV USE . .uui ittt it aane s

FR-France
EUR 1 million fine imposed on a radio station for broad-

casting sexist comments is lawful..................... ...
Cancellation of a formal order by CSA to the RTL radio
StatioN . o e e

of the European Audiovisual Observatory

IRIS 2018-10

Audiovisual reform - the 40 proposals in the Bergé re-
010

GB-United Kingdom

The High Court issues blocking injunction for boxing

(eI =80 0a00006000000000000000000060080000000000000000 a6
Broadcasting licence revoked because of hate speech

in newspaper linked to broadcaster.................... .
Saudi advert infringed Broadcast Advertising Code
though it was not a "political" advertisement but a "re-
strained" advertisement..........iiiiiiiii i

Ofcom paper “Addressing Harmful Online Content” .... ..
IE-Ireland
Updated guidelines on election coverage .............. ..

IT-Italy

AGCOM launches public consultation on criteria for con-
verting rights to use the spectrum in the context of the
700 Mhz Band frequencies reframing ..........covvuven o

NL-Netherlands

Dutch telecommunications providers KPN and Voda-
foneZiggo must grant competitors access to their fixed
telecommunications networks ...........cooiiiiiiii i L

PL-Poland
Results of consultation on decree on measures for TV
viewers with visual or hearing disabilities.............. ..

RO-Romania
Modification of the Audiovisual Law with regard to au-
diovisual communication of an educational character.. ..

Project for a new cinematography and film industry law..
CNA Decisions for the referendum on redefining the

FaAMIlY o e e
TR-Turkey

Turkish Radio and Television Supreme Council Releases
Draft Regulation .......ooviiiiiiiiiii e o



of the European AudioVisu’aﬂ Observatory

Editorial Informations

Publisher:

European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG

Tel. : +33 (0) 3 90 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int

Comments and Contributions to:

iris@obs.coe.int

Executive Director:

Susanne Nikoltchev

Editorial Board:

Maja Cappello, Editor e Francisco Javier Cabrera Blazquez,
Sophie Valais, Julio Talavera Milla, Deputy Editors (European
Audiovisual Observatory)

Silvia Grundmann, Media Division of the Directorate of
Human Rights of the Council of Europe, Strasbourg (France)
e Mark D. Cole, Institute of European Media Law (EMR),
Saarbricken (Germany) e Bernhard Hofstoétter, DG Connect
of the European Commission, Brussels (Belgium) e Tarlach
McGonagle, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands) e Andrei Richter,
Media Academy Bratislava (Slovakia)

Council to the Editorial Board:

Amélie Blocman, Victoires Editions

’ (" ta
- - B I
T Rt DR AL J i
EURGIEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY ) i
= e EURGPARAT EURDPAISCHE KOMMISZION Institut fiir

gyl Mediaforum

Tijdschrift voor Media- en Communicatiorecht.

Auteurs
&Media

nformationsrecht Institul fur Buropiisches Medienrecht N )/L

Documentation/Press Contact:

Alison Hindhaugh

Tel.: +33(0)3 90 21 60 10

E-mail: lalison.hindhaugh@coe.int|

Translations:

Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Paul Green e Katherine Parsons e Marco Polo
Sarl e Nathalie Sturlese e Erwin Rohwer ¢ Sonja Schmidt e
Ulrike Welsch

Corrections:

Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Sophie Valais et Francisco Javier Cabrera
Bldzquez o Aurélie Courtinat e Barbara Grokenberger e Jackie
McLelland e James Drake

Distribution:

Nathalie Fundone, European Audiovisual Observatory

Tel.:

+33(0)3 90 21 60 06

E-mail: nathalie.fundone@coe.int|

Web Design:

Coordination:  Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory e Development and Integration: www.logidee.com
e Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158

® 2018 European Audiovisual
(France)

Observatory, Strasbourg

MOSKAUER ZENTRUM FUR MEDIENRECHT
UND MEDIENPOLITIK, MZMM

3

. 3 AIKAIO MEZON
Ao . ENHMEPOIHI
- & EMIKOINONIAZ


http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:nathalie.fundone@coe.int

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Big
Brother Watch and Others v. the United King-
dom

A short time after the judgment in Centrum for
Rattvisa v. Sweden (see |IRIS 2018-8/3), the Euro-
pean Court of Human Rights (ECtHR) has delivered a
new judgment on the bulk interception of communi-
cations and intelligence sharing. This time, the ECtHR
has found several violations of the European Conven-
tion on Human Rights (ECHR) in the United Kingdom’s
regime for bulk interception of communications, in-
cluding a violation of the right of journalists to pro-
tect their sources. It is important, however, to under-
score that the UK has updated its surveillance rules
under new legislation, the Investigatory Powers Act
2016 (IPA 2016), which has not yet fully come into
force. The ECtHR did not examine the new legislation
in its judgment of 13 September 2018.

The judgment in the case of Big Brother Watch and
Others v. the United Kingdom deals with a complex
set of statutory laws, codes of conduct, procedures
and monitoring instruments on the bulk interception
of communications, intelligence sharing and request-
ing data from communications service providers. The
judgment counts 204 pages, including separate opin-
ions, though with a very helpful structure produced by
the ECtHR itself, accompanied by an instructive press
release and even an explanatory Q&A-document as “a
tool for the press”.

The applications with the Strasbourg Court were
lodged by organisations and individuals who actively
campaign on issues of civil liberties; by a newsgath-
ering organisation; and by a journalist complaining
about the scope and magnitude of the electronic
surveillance programmes operated by the UK Gov-
ernment. The applications were lodged after Edward
Snowden, a former US National Security Agency (NSA)
contractor, revealed the existence of surveillance and
intelligence-sharing programmes operated by the in-
telligence services of the United States and the UK.
The applicants believed that the nature of their ac-
tivities meant that their electronic communications
and/or communications data were likely to have been
intercepted or obtained by the UK intelligence ser-
vices.

The ECtHR expressly recognised the severity of the
threats currently facing many contracting states, in-
cluding the scourge of global terrorism and other seri-
ous crime, such as drug trafficking, human trafficking,

the sexual exploitation of children and cybercrime.
It also recognised that advancements in technology
have made it easier for terrorists and criminals to
evade detection on the Internet. It therefore held
that states should enjoy broad discretion in choosing
how best to protect national security. Consequently,
a state may operate a bulk interception regime if it
considers it necessary in the interests of national se-
curity. However, the ECtHR does not ignore the fact
that surveillance regimes have the potential to be
abused, with serious consequences for individual pri-
vacy. In order to minimise this risk, the ECtHR reiter-
ated that six minimum safeguards must exist. These
safeguards are that the national law must clearly in-
dicate: the nature of offences which may give rise to
an interception order; a definition of the categories
of people liable to have their communications inter-
cepted; a limit on the duration of interception; the pro-
cedure to be followed for examining, using and storing
the data obtained; the precautions to be taken when
communicating the data to other parties; and the cir-
cumstances in which intercepted data may or must be
erased or destroyed.

With regard to the bulk interception of communica-
tions, the ECtHR came to the conclusion that the UK
intelligence services take their Convention obligations
seriously and do not abuse their powers; however,
it considered that there was inadequate independent
oversight of the selection and search processes in-
volved in the operation, in particular when it came
to selecting the Internet bearers for interception and
choosing the selectors and search criteria used to fil-
ter and select intercepted communications for exam-
ination. Furthermore, there were no real safeguards
applicable to the selection of related communications
data for examination, even though this data could re-
veal a great deal about a person’s habits and con-
tacts. The ECtHR also referred to a wide range of pos-
sibilities for public bodies to request access to com-
munications data from communications companies in
various ill-defined circumstances. According to the
ECtHR, the legal regime in the UK allowing access to
data held by communications service providers was
not limited to the purpose of combatting “serious
crime”, and there were no sufficient guarantees to
prior review by a court or independent administrative
body. Therefore, the ECtHR came to the conclusion
that Article 8 of the ECHR was being breached.

On the issue of requesting intelligence from foreign
intelligence agencies, the ECtHR found that the regu-
latory provisions in the UK were formulated with suf-
ficient clarity in the domestic law and in the relevant
code of practice. As there was no evidence of any
significant shortcomings in the application and oper-
ation of the regime, or evidence of any abuse, the
ECtHR found no violation of Article 8 of the ECHR on
this matter.

The specific complaint with regard to Article 10 of the
ECHR by the Bureau of Investigative Journalism and
the journalist Alice Ross, supported by third party in-

IRIS 2018-10 3


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2018-8/3&id=16352

terventions submitted by the National Union of Jour-
nalists, the International Federation of Journalists, the
Media Lawyers’ Association and the Helsinki Founda-
tion for Human Rights, led to the finding that the bulk
surveillance regimes in the UK did not provide suffi-
cient protection for journalistic sources or confidential
journalistic material. The ECtHR reiterated that the
protection of journalistic sources is one of the corner-
stones of freedom of the press, and that interference
cannot be compatible with Article 10 of the ECHR un-
less it is justified by an overriding requirement in the
public interest. Carrying out searches at a journal-
ist’s home and workplace with a view to uncovering
his or her sources, even if unproductive, constitutes
a more drastic measure than an order to divulge the
source’s identity, since investigators who raid a jour-
nalist’'s workplace have access to all the documenta-
tion held by the journalist. Therefore special consid-
eration is to be given to the interception of communi-
cations that involve confidential journalistic material
and confidential personal information. The ECtHR ex-
pressed particular concern about the absence of any
published safeguards in the UK relating both to the cir-
cumstances in which confidential journalistic material
could be selected intentionally for examination, and
to the protection of confidentiality where it had been
selected, either intentionally or otherwise, for exam-
ination. In view of the potential chilling effect that
any perceived interference with the confidentiality of
their communications and, in particular, their sources
might have on the freedom of the press and, in the
absence of any published arrangements limiting the
intelligence services’ ability to search and examine
such material other than where “it was justified by
an overriding requirement in the public interest”, the
ECtHR found the bulk interception regime in violation
of Article 10 of the ECHR. With regard to the requests
for data from communications service providers, yet
again, the ECtHR did not find sufficient guarantees to
protect journalists’ sources: the relevant safeguards
do not apply in every case where there is a request for
a journalist’'s communications data, or where collat-
eral intrusion is likely. In addition, there are no special
provisions restricting access for the purpose of com-
batting “serious crime”. As a consequence, the ECtHR
also found a violation of journalists’ rights under Arti-
cle 10 of the ECHR in respect of the regime for data
requests from communication service providers.

e Judgment by the European Court of Human Rights, First Section,
case of Big Brother Watch and Others v. the United Kingdom, Appli-
cation Nos. 58170/13, 62322/14 and 24960/15, 13 September 2018

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19272 EN

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal
Human Academy

European Court of Human Rights: Annen (No.
2 and 5) v. Germany

Yet again, the European Court of Human Rights (EC-
tHR) has been requested to balance the right to rep-
utation and the right to freedom of expression with
regard to Internet content. The cases of Annen v.
Germany are about a series of interferences with the
right to freedom of expression of Klaus Gunter Annen,
a campaigner against abortion who also operates an
anti-abortion website. While the other cases deal with
distributing leaflets and campaigning in the imme-
diate vicinity of medical practices and clinics where
abortions are performed, two of the cases concern in-
junctions against Annen, as well as a judicial order
to pay damages for the violation of the personality
rights of doctors performing abortions who had been
accused by Annen of “aggravated murder”. Annen’s
website had also associated one of the medical doc-
tors with the Third Reich, equating abortions with the
crimes of the Third Reich and stigmatising the doctor
as a murderer.

Annen lodged a complaint with the ECtHR, arguing
that the injunctions and the order to pay damages
had violated his freedom of expression as provided
in Article 10 of the European Convention on Human
Rights (ECHR). At the outset, the ECtHR considered
that it was not in dispute that the injunction and the
order to pay damages interfered with Annen’s right
to freedom of expression, that the interferences were
prescribed by German law (Articles 823 and 1004 of
the Civil Code), and that they pursued the legitimate
aim of protecting the rights of others. Therefore, it re-
mained to be determined whether the interferences
by the German judicial authorities were ‘necessary
in a democratic society’. The ECtHR reiterated that
when examining whether there is a need for an inter-
ference with freedom of expression in a democratic
society in the interests of the “protection of the rep-
utation or rights of others”, it may be required to as-
certain whether the domestic authorities have struck
a fair balance when protecting two values guaranteed
by the ECHR which may come into conflict with one
another in certain cases, namely on the one hand
freedom of expression protected by Article 10, and on
the other the right to respect for private life and the
right to reputation enshrined in Article 8.

The ECtHR referred to the wording on Annen’s website
and agreed with the findings by the domestic courts
that the website contained the general statement that
abortions, as performed by the named doctors, were
acts of aggravated murder. According to the EC-
tHR, these accusations had no factual basis, as Article
218A of the Criminal Code exempts doctors from crim-
inal liability and there is no domestic case law or other
evidence in domestic law supporting Annen’s claim.
The ECtHR also noted that these accusations were not
only very serious, something reflected in the fact that

4 IRIS 2018-10


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19272

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

a conviction for aggravated murder would carry a life
sentence, but that they might also incite to hatred and
aggression. The ECtHR, in Annen No. 5, further ob-
served that the domestic courts additionally justified
the injunction and the order to pay damages by An-
nen’s comparison of abortion with the Holocaust and
the atrocities under the Nazi regime. It agreed with
the findings of the domestic courts that Annen had
equated the medical activities of the named doctor
to the utterly unjustifiable atrocities inflicted on Jews
under the Nazi regime. It reiterated that the impact
an expression of opinion has on another person’s per-
sonality rights cannot be detached from the historical
and social context in which the statement was made
and that references to the Holocaust must be seen in
the specific context of German history.

Lastly, the ECtHR observed that Annen had not been
criminally prosecuted or convicted for slander and
that he had not been prevented from campaigning
against abortions in general. Indeed, Annen had only
been prohibited from describing abortions, as per-
formed by the named doctors, as aggravated murder,
and therefore from implying that they were commit-
ting that criminal offence. As far as damages were
concerned, the ECtHR observed that the domestic
courts had elaborated in detail why the violations of
the doctor’s personality rights had been particularly
serious and why they had considered damages appro-
priate. On these grounds, the ECtHR concluded that
the injunction and the order to pay damages were not
disproportionate to the legitimate aim pursued, and
that the reasons given by the domestic courts were
relevant and sufficient. The interference with Annen’s
right to freedom of expression could therefore reason-
ably be regarded as necessary in a democratic society
for the protection of the reputation and rights of the
named doctors. Accordingly, in both judgments, the
ECtHR found no violation of Article 10 of the ECHR.

e Judgment by the European Court of Human Rights, Fifth Section,
case of Annen (No. 2) v. Germany, Application no. 3682/10, 20
September 2018

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19273 EN

e Judgment by the European Court of Human Rights, Fifth Section,
case of Annen (No. 5) v. Germany, Application no. 70693/11, 20
September 2018

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19294 EN

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal
Human Academy

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Union: Judg-
ment on the processing of personal data and
the protection of privacy in the electronic
communications sector

On 2 October 2018, the Grand Chamber of the Court
of Justice of the European Union (CJEU) delivered a
judgment in the Ministerio Fiscal case (C-207/16) con-
cerning the processing of personal data and the pro-
tection of privacy in the electronic communications
sector. This judgment concerned the interpretation
of Article 15(1) of Directive 2002/58/EC (the e-Privacy
Directive) - which allows member states to introduce
exceptions to the principles of the confidentiality of
personal data - read in light of Articles 7 (respect for
private life) and 8 (protection of personal data) of the
Charter of Fundamental Rights of the European Union
(the Charter).

The judgment addressed a request for a prelimi-
nary ruling from the Ministerio Fiscal (Spanish Pub-
lic Prosecutor’s Office) against the decision of a local
court of preliminary investigation which had refused
to grant the police access to personal data retained by
providers of electronic communications services. The
investigation concerned the theft of a mobile phone,
which had prompted the police to request that the
investigating magistrate order electronic communica-
tions service providers to reveal telephone numbers
that had been activated with the International Mobile
Equipment Identity (IMEI) code of the stolen mobile,
as well as personal data relating to the identity of the
owners or users of such numbers. The magistrate had
refused on the grounds that Spanish law at that time
limited the communication of the data retained by
the providers of electronic communications services
to serious offences. The Public Prosecutor’s Office ap-
pealed this decision before the referring court, which
requested a preliminary ruling by the CJEU on whether
Article 15(1) of the e-Privacy Directive, read in light of
Articles 7 and 8 of the Charter, must be interpreted
as meaning that public authorities’ access to data for
the purpose of identifying the owners of SIM cards ac-
tivated with a stolen mobile telephone entails a suf-
ficiently serious interference with their fundamental
rights so as to limit that access to the objective of
fighting serious crime and, if so, by which criteria the
seriousness of the offence must be assessed.

The case was stayed pending delivery of the Tele2
Sverige and Watson and Others judgment (C-203/15
and C-698/15 - see IRIS 2017-2/3), in which the CJEU
held that Article 15 of the e-Privacy Directive could
justify national legislation requiring targeted retention
of traffic and location data for the purpose of fighting
serious crime, but proceeded once the referring court

IRIS 2018-10 5


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19273
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19294
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-2/3&id=16355

stated that the Tele2 Sverige and Watson and Others
judgment did not enable it to assess with a sufficient
degree of certainty the national legislation in light of
EU law.

Based on its case law, with special reference being
made to the Tele2 Sverige and Watson and Others
judgment, the CJEU clarified that the access by pub-
lic authorities to personal data retained by providers
of electronic communications services constitutes an
interference with the fundamental rights of Articles 7
and 8 of the Charter, even if the interference is not se-
rious; and that such access must correspond strictly to
one of the objectives set out in Article 15(1) of the e-
Privacy Directive. While Article 15(1) of the e-Privacy
Directive refers to criminal offenses in general and not
only serious crimes, the CJEU held that, due to the
principle of proportionality, serious interference can
be justified only by the objective of fighting crimes
that can qualify as serious as well.

However, seemingly in contrast to the judgment on
Tele2 Sverige and Watson and Others, the CJEU de-
cided that, when the interference that such access
entails is not serious, access can be justified by the
objective of preventing, investigating, detecting and
prosecuting criminal offences generally. Therefore,
since the data requested by the Public Prosecutor’s
Office would not allow precise conclusions to be drawn
concerning the private lives of the persons whose
data is concerned, access to the data requested can-
not be defined as a serious interference with the fun-
damental rights of such persons - even though it does
constitute an interference - and is justifiable by the
objective of preventing, investigating, detecting and
prosecuting criminal offences generally, without it be-
ing necessary that those offences be defined as seri-
ous.

e Judgment of the Grand Chamber of the Court of Justice of the
European Union in Case C-207/16 Ministerio Fiscal, 2 October 2018

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19276 DE EN FR

CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT

NL PL PT SK SL SV HR

Mariana Francese Coutinho
Institute for Information Law (IVIiR), University of
Amsterdam

European Parliament: Amendments adopted
to the proposed copyright reform

After a period of strong controversy regarding certain
provisions in particular included by the EU Commis-
sion in the proposed copyright reform for the Digital
Single Market (see RIS 2016-9/4), on 12 September
2018, the plenary session of the EU Parliament agreed
on a new proposal for the final round of negotiations
(trilogue) with the EU Commission and the Council of
the European Union.

On 20 June 2018, the Legal Affairs Committee of the
European Parliament (JURI) voted in favour of the key
provisions of the proposed Draft Directive on Copy-
right in the Digital Single Market. The vote gave a
mandate to the Rapporteur MEP Axel Voss (EPP) to
start trilogue negotiations on the draft Directive with
the Council and Commission.

However, on 5 July 2018, during a plenary session,
the European Parliament challenged the JURI commit-
tee vote. As certain provisions contained in the JURI
report raised much criticism, the report was rejected
by 318 to 278 votes, with 31 abstentions.

The new proposal has tried to deal with that criticism
and find some compromise solutions. For instance,
in Article 11 on the protection of press publications
concerning digital uses, the new proposal points out
the need for “fair and proportionate remuneration for
the digital use” of publishers’ contents and it further-
more includes specific protection for authors regard-
ing the distribution of revenues received for the use
of a press publication by information society service
providers. Moreover, the new proposal envisages an
explicit exclusion for hyperlinks which are accompa-
nied by individual words, as well as a reduction of the
term of this right from 8 to 5 years.

Article 13 on the use of protected content by informa-
tion society service providers storing and giving ac-
cess to large amounts of works and other subject mat-
ter uploaded by their users, immediately - and more
clearly - prescribes the duty for online content-sharing
service providers to conclude fair and appropriate li-
censing agreements with rightsholders. Moreover, it
adds a specific reference to the General Data Protec-
tion Regulation as far as it concerns the identification
of individual users uploading protected work. This
provision is consistent with a more general concentra-
tion of digital platforms’ liabilities. Nonetheless, the
new proposal highlights the need to ensure respect
for fundamental rights, avoiding the automatic block-
ing of uploaded contents, as well as to ensure “that
the burden on SMEs remains appropriate”.

On 12 September 2018, the Parliament finally
adopted this new proposal on the Copyright Directive,
with 438 votes in favour, 226 against, and 39 absten-
tions.

After the Parliament voted, trilogue negotiations
started and a final vote is envisaged to take place in
the early months of 2019.

e European Parliament, Report on the proposal for a directive of the
European Parliament and of the Council on copyright in the Digital
Sinagle Market A8-0245/2018, 29 |une 2018

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19274 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HR HU IT LT LV
MT NL PL PT SK SL SV

6 IRIS 2018-10


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19276
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-9/4&id=16354
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19274

of the European Audiovisu

e European Parliament, Amendments adopted by the European
Parliament on 12 September 2018 on the proposal for a directive
of the European Parliament and of the Council on copyright in the
Digital Single Market, P8 TA-PROV(2018)0337, 12 September 2018

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19275 DE EN FR
CS DA EL ES ET Fl HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

Giacomo Delinavelli
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

Advocate General: German broadcasting fee
is not unlawful state aid

In his opinion delivered on 26 September 2018 in
Case C-492/17, Advocate General Manuel Campos
Sanchez-Bordona proposed that the Court of Justice
declare that the amendment of the event triggering
the chargeability of the broadcasting fee used to fi-
nance public service broadcasting in Germany does
not constitute unlawful state aid.

In a 2007 ruling, the Commission had stated that
the method for financing public service broadcasting
in Germany - then known as the ‘Rundfunkgebihr’
(broadcasting fee) - could be classified as ‘existing
aid’ within the meaning of EU law. This means that
the aid existed before the Treaty entered into force
and remained applicable thereafter.

In 2013, the financing model for public service broad-
casting was changed from one based on the posses-
sion of a receiver to one based on the possession of a
dwelling or of business premises.

The referring court, Landgericht Tubingen (Tubin-
gen regional court), thought the legislative change
amounted to a substantial amendment that should
have been notified to the Commission and that the
aid resulting from the amendment was incompatible
with the internal market. It also considered that the
change had generated a significant increase in rev-
enue and that public service broadcasters benefited
from further state aid in the form of access to simpler
and less expensive enforcement procedures.

In his opinion, the Advocate General explained that
the German law changing the event triggering the
chargeability of the broadcasting fee did not consti-
tute an alteration of existing aid and therefore did
not create new aid that should have been notified to
and approved by the Commission. The new broad-
casting fee did not amount to a substantial change to
the existing scheme since the beneficiaries and ob-
jective features of the aid, such as the purpose of
the measure, remained unaltered. Furthermore, the
amount received by the public service broadcasters
did not depend on a change to the event triggering

the chargeability of the fee. In addition, the mecha-
nism for using administrative enforcement in order to
recover unpaid fees was not incompatible with EU law.
The Commission had already evaluated this mecha-
nism in its 2007 decision.
e Opinion of 26 September 2018 in Case C-492/17
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19305 DE EN FR
CS DA EL ES ET Fl HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

Jan Henrich

Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

BG-Bulgaria

Amendments in the Radio and Television Act
related to administrative jurisdiction

In June 2017, the Bulgarian Parliament initiated
amendments in the Administrative Procedure Code
with the aim of relieving the Supreme Administra-
tive Court of the many cases it has to deal with.
The amendments were passed in July 2018 and they
affected the consolidation of proceedings, including
those filed against decisions of the Council for Elec-
tronic Media (CEM). The President of the Republic of
Bulgaria vetoed some of the texts of the law in Au-
gust 2018. The veto was overruled by the National
Assembly at the beginning of September 2018. The
Act on Amendments to the Administrative Procedure
Code introduced two changes in the Radio and Tele-
vision Act (RTA). The amendments were published in
the State Gazette, issue 77 dated 18 September 2018
and shall be enforced on 1 October 2019.

A new paragraph 5 was inserted in Article 28460 of the
RTA, which states that an affected party and anybody
interested can request that the Administrative Court
in Sofia annul decisions taken by the CEM in cases
where a member of the media regulator participated
in the discussions and voted for a decision while hav-
ing a personal interest in the outcome of the decision.
Formerly, such an appeal had to be lodged with the
Supreme Administrative Court.

Article 38, paragraph 1 of the RTA laid down that the
decisions of the CEM had to be challenged before a
jury of three members of the Supreme Administrative
Court. The cassation appeal against the decisions of
the Supreme Administrative Court had to take place
before a jury of five members of the Supreme Admin-
istrative Court. Through the amendments, the legis-
lator has followed the proposals that the decisions of

IRIS 2018-10 7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19275
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19305

of the European Audiovisu

the CEM had to be appealed against before the Admin-
istrative Court - Sofia District. The appeals against the
decisions of this court will, in future, be brought before
a jury of three members of the Supreme Administra-
tive Court.

The amendments in the Administrative Procedure
Code have affected the government fees paid for ap-
pealing against sanctions incurred by administrative
authorities and of courts. According to the changes in
Article 227460, paragraph 1 of the Administrative Pro-
cedure Code, a cassation plaintiff should pay a gov-
ernment fee to the amount of BGN 70 (about EUR
35) for citizens. Sole-owner traders, governmental
and municipal authorities and other entities that ex-
ert public functions and organisations rendering mu-
nicipal services shall pay a fee to the amount of BGN
370 (about EUR 185) for legal entities. If there is an
identifiable material interest in the case, such fees are
not to be paid, but a fee calculated as a percentage
of the interest shall be paid. Not long ago, the gov-
ernment charges collected by the courts for appeal-
ing against administrative fines were only up to BGN
10 (about EUR 5) for citizens and non-governmental
organisations and BGN 50 (approximately EUR 25) for
traders, while the fee for a cassation appeal was up to
half of these amounts.

o [IpesumenTckoro BeTo (President’s veto of 31 July 2018)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19302 BG

o 3aKOH 3a M3MEHEHHWE W JOI'bJIHEHHUE Ha A;[MI/IHHCTpaTI/IB-
HOIIpOLIECyaJIHAA KOOEKC (Act amending and supplementing the
Administrative Procedure Act)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19278 BG

Rayna Nikolova
New Bulgarian University

CZ-Czech Republic

Decision of the Broadcasting Council on un-
lawful advertising practices

The Rady pro rozhlasové a televizni vysilani (Council
for Radio and Television Broadcasting, RRTV) as the
central administrative authority for radio and televi-
sion broadcasting, decided on 18 September 2018 to
fine the advertiser Vetrisol for breach of duty pur-
suant to section 5d(2) of Act No. 40/1995 on the
Regulation of Advertising and on Amendments to Act
No. 468/1991 on radio and television broadcasting
pursuant to Article 7 (3) and (4) (a), Regulation (EU)
No. 1169/2011 of the European Parliament and of the
Council.

The aforementioned provisions provide that food in-
formation may not attribute to any food the charac-
teristics which make it possible to prevent, mitigate or

cure a particular human disease. The RRTV’s decision
concerned an advertisement for the product ‘Happy
Imun’ (a food supplement), which was broadcast on
3 November 2017 on TV Prima. According to the
RRTV, the commercial communication indicated that
the product was intended to cure a disease, possibly
help in its prevention, and therefore did not comply
with Article 5d(2) of Act No. 40/1995. In the com-
mercial statement, the girl shown is afflicted with the
symptoms of a disease (taking a handkerchief while
sneezing). The threat of disease is symbolically por-
trayed by the character of a sprite attacking the girl.
The advertised product, Happy Imun, again rendered
symbolically, offers a "shield", which is used to help
the girl fight the disease, leading to the visual rep-
resentation of the girl cured, throwing her handker-
chief away and rejoicing with her mother. The process
of relief and cure was represented by a symbolically
blooming tree over the characters. This presentation,
together with the statement "Happy Imun. Immunity
shield for the whole family" adds to the image and ver-
bal expression which would have viewers believe that
the food can prevent, mitigate or cure a particular hu-
man disease. For this offence, the Council imposed a
fine of K& 20 000 (approximately EUR 775).

e Rozhodnuti Rady pro rozhlasové a telvizni vysilani ¢.j.
RRTV/16991/2018-had ze dne (Decision of the Council for Ra-
dio and Television Broadcasting of 18 September 2018)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19303 CS

y Jan Fucik
Ceska televize, Prague

DE-Germany

Federal Supreme Court: broadcaster not
obliged to search YouTube for illegal content

In a decision of 12 July 2018 (Case no. | ZB 86/17),
which was published on 28 September 2018, the Bun-
desgerichtshof (Federal Supreme Court - BGH) ruled
that a broadcaster had fulfilled its obligations by re-
moving a TV programme from its online media library
and taking steps to ensure that it could not be re-
trieved from the cache of common search engines,
and in particular from Google.

The case concerned a television programme broad-
cast in April 2017 by public service broadcaster Nord-
deutscher Rundfunk (NDR) which had been the sub-
ject of a preliminary injunction on account of infringe-
ments of the right to free speech. NDR had removed
the programme from its online media library and
asked common search engines, in particular Google,
to delete it. However, the programme had been
uploaded to the YouTube video platform by a third
party without NDR'’s involvement and was therefore

8 IRIS 2018-10


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19302
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19278
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19303

still available to the public. As a result, the person
concerned by the programme filed legal proceedings
against NDR, claiming that it had breached the injunc-
tion.

However, the BGH rejected the application. It was true
that NDR, under the injunction, had been obliged to
delete the programme from its online media library
and ask search engines to do the same. The BGH ex-
plained that it was in the economic interest of com-
panies that used the Internet as part of their commer-
cial activity that search engines help users find the
content that they had made available on the Internet.
In NDR'’s case, the fact that search engines referred
users to television programmes in its online media li-
brary was, in any case, likely to raise and maintain the
public profile of the media library and of previously
broadcast programmes. NDR therefore stood to ben-
efit financially if programmes available in its media
library could be accessed via Internet search engines.
NDR must also have been aware that the programme
deleted from its media library would remain accessi-
ble via the search engine cache until it was updated
and that it would continue to be viewed illegally as a
result.

However, NDR was not obliged to search other web-
sites to see if the programme was available, as might
be the case if, for example, a third party from whose
activity the broadcaster did not benefit financially had
independently published it on an Internet video por-
tal. It was only obliged to take action with regard to
third parties if it benefited financially from their activ-
ities. This system of liability was based on the notion
that an obligor helped by a third party to expand its
activities must assume responsibility for the resulting
increased risk of rights infringements.

NDR did not benefit financially from the publication of
the programme by the YouTube user. It was true that
its publication on an Internet video portal meant that
more viewers might become aware of it. However,
this expansion of its potential audience did not, on its
own, give NDR a relevant economic benefit. On the
contrary, it could actually be detrimental to NDR’s on-
line media library, which might seem less attractive
than the competing service. It was also important to
note, when evaluating the overall situation, that the
publication of the programme by a third party without
NDR’s consent infringed the copyright of the broad-
caster, which had the exclusive right to decide how
its works should be used and to benefit from them fi-
nancially.

e Beschluss des BGH vom 12. Juli 2018 (Az. | ZB 86/17) (Decision
of the Federal Supreme Court (BGH) of 12 July 2018 (Case no. | ZB
86/17))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19285 DE
Jorg Ukrow
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

Federal Supreme Court refers ‘Uploaded’ to
EC)

On 20 September 2018, a week after issuing its
YouTube decision (IRIS 2018-9/10), the Bundesgericht-
shof (Federal Supreme Court — BGH) decided to refer
a similar set of questions to the European Court of
Justice (ECJ) concerning the liability of a shared web
hosting service for copyright infringements (Case no.
| ZR 53/17 - Uploaded).

The case follows a dispute between book and music
publishers and the shared hosting service Uploaded,
which offers free storage space for anyone to up-
load files that can, in principle, be downloaded free
of charge by other users. Registered users can pay
for higher download speeds and a larger download
quota. The defendant automatically creates and gives
to the user an electronic download link to each up-
loaded file, but does not provide access to an index
or search function for uploaded content. The down-
load links are often found with a description of their
content on other websites, although these are oper-
ated by third parties. The defendant pays uploaders
a form of bonus based on a certain number of down-
loads (up to EUR 40 for 1 000 downloads). Although
prohibited under its terms and conditions, much of the
platform’s content infringes copyright, a matter that
has repeatedly been brought to the defendant’s at-
tention. On 2 March 2017, following a complaint by
several music and book publishers claiming exclusive
usage rights to works made available on the platform,
the OLG Minchen (Munich court of appeal, Case no.
29 U 1797/16) ordered the operator, as a so-called ‘in-
terferer’, to desist (Article 97(1) of the Copyright Act
- UrhG), but did not award damages or require user
data to be disclosed. It based its decision on the fact
that the defendant was neither fully nor partially re-
sponsible for the copyright infringements, since it had
only provided technical means and had therefore not
made the works available to the public itself (Article
19a UrhG).

Now, however, the BGH has decided to suspend the
proceedings and refer questions to the ECJ on the
interpretation of Directive 2001/29/EC of the Euro-
pean Parliament and of the Council of 22 May 2001
on the harmonisation of certain aspects of copyright
and related rights in the information society, Direc-
tive 2000/31/EC of the European Parliament and of
the Council of 8 June 2000 on certain legal aspects
of information society services, in particular elec-
tronic commerce, in the Internal Market, and Direc-
tive 2004/48/EC of the European Parliament and of
the Council of 29 April 2004 on the enforcement of
intellectual property rights.

The following questions were submitted:

- “Does the operator of a shared web hosting service,
on which users make available to the public data con-

IRIS 2018-10 9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19285
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2018-9/10&id=16371

of the European Audiovisu

taining copyright-protected content without the right-
sholder’s permission, carry out ‘communication to the
public’ within the meaning of Article 3(1) of Directive
2001/29/EC if

- the uploading process is automatic, requiring no
prior approval or control by the operator,

- the operator points out in its terms of use that
copyright-infringing content may not be uploaded,

- it generates revenue by operating the service,

- the service is used for lawful purposes, although
the operator is aware that a substantial quantity of
copyright-infringing content (more than 9 500 works)
is available,

- the operator does not provide an index or search
function, although the unrestricted download links
that it creates are listed on the Internet by third par-
ties, together with information on the files’ content
and a search function,

- it creates an incentive to upload copyright-
protected content that users would otherwise have to
pay for by awarding a bonus based on the number of
downloads, and

- it decreases the likelihood of users being held to
account for copyright infringements by enabling them
to upload files anonymously?

- Is the answer to the above question different if be-
tween 90 and 96% of the content made available via
the shared hosting service infringes copyright

- Does the activity of the operator of such a shared
hosting service fall under the scope of Article 14(1)
of Directive 2000/31/EC and does the actual knowl-
edge of illegal activity or information and awareness
of facts or circumstances from which the illegal activ-
ity or information is apparent have to concern actual
illegal activities or information?

- Is it compatible with Article 8(3) of Directive
2001/29/EC if a rightsholder is unable to obtain an in-
junction against a service provider whose service is
used to store information provided by a user, and has
been used to infringe copyright or related rights, un-
less a clear infringement has been notified and a sec-
ond such infringement has subsequently been com-
mitted?

- If the answer to the previous questions is no: should
the operator of a shared hosting service in the circum-
stances described in the first question be considered
an ‘infringer’ within the meaning of Articles 11 (1st
sentence) and 13 of Directive 2004/48/EC and can
such an infringer’s obligation to pay damages under
Article 13(1) of Directive 2004/48/EC be made con-
ditional on the infringer (i) having acted deliberately
in terms of his own infringing activity and that of the
third party, and (ii) having known or been reasonably

expected to know that users were using the platform
to commit actual copyright infringements?”

These questions are very similar to those contained
in the decision to refer the question of YouTube’s lia-
bility for copyright-infringing content (decision of 13
September 2018 - Case no. | ZR 140/15, RIS 2018-
9/10). However, the two platforms are very different
in terms of their structure and business model. It re-
mains to be seen whether and how the ECJ will dis-
tinguish between the different types of service and
the different ways in which the providers contribute
to copyright infringements.

e Pressemitteilung Nr. 156/18 des BGH vom 20. September 2018
(BGH press release no. 156/18 of 20 September 2018)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19307 DE

Christina Etteldorf

Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

ES-Spain

RTL wins case against NH Hotels in Spain
concerning illegal TV use

In a ruling of 16 January 2018 (Case no. 446 (M-175)
17, decision no. 21/18), the Audiencia Provincial de Al-
icante (Alicante provincial court) decided that the use
of the RTL media group’s broadcast signals in hotel
rooms by the Spanish hotel group NH was illegal.

The dispute concerned the provision of access to RTL
channels in the rooms at various hotels operated by
the companies NH Hoteles Group S.A. and NH Hoteles
Espafia S.A. (hereafter ‘NH’), which the plaintiffs, RTL
Television GmbH and RTL Disney Fernsehen GmbH &
Co. KG (hereafter ‘RTL’), considered unlawful. In its
first-instance decision of 24 March 2017, amended on
2 June 2017 (Case no. 487/2015), the Juzgado de lo
Mercantil Nimero 2 de Alicante (Alicante commercial
court no. 2) had stated that the plaintiffs had the ex-
clusive right to approve the retransmission of RTL and
RTL SUPER broadcast signals through any technical
means, ordered the defendants to cease this illegal
practice in future and held them jointly and severally
liable to pay damages. Both parties had appealed to
the Alicante provincial court against this decision.

The appeal court largely followed the arguments of
the lower court and the plaintiff, and upheld the com-
plaint in full.

Along with provisions on the burden of proof and ju-
dicial presumption, and the calculation of the dam-
ages owed, the appeal court proceedings mainly con-
cerned the interpretation of the concept of retrans-
mission of broadcast signals in the sense of Article

10 IRIS 2018-10


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2018-9/10&id=16371
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2018-9/10&id=16371
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19307

126(1)(d) of the Spanish Ley de Propiedad Intelectual
(Copyright Act - LPI). The defendants, who disputed
that RTL channels had been made available in the
hotel rooms concerned but admitted that they may
have been inadvertently broadcast, argued with ref-
erence to Article 126(1) LPI that a one-off broadcast
did not constitute retransmission in the sense of the
Act. The appeal court disagreed. Firstly, this was
not a one-off act, since it had been committed at
multiple hotels on multiple occasions. Regardless of
that, however, neither the wording of Article 126(1)
LPI (“Broadcasters have an exclusive right to approve
the (04046) d) retransmission of their programmes and
broadcasts through any technical means”) nor any
teleological or systematic interpretation thereof sug-
gested that an infringement must be based on a multi-
ple, recurring, large-scale, repeated or redundant act.
Rather, an infringement was committed when a com-
pany, via cable or another broadcasting or transmis-
sion technology, provided its guests with access to
protected content on television sets provided by the
company at more than one company location. The
appeal court also rejected the defendants’ argument
that they had merely received the images and not re-
distributed them because the hotel had not retrans-
mitted the broadcast signals but only received them
and distributed them to the connection points in the
hotel rooms.

According to the appeal court, the EC] judgment of
27 February 2014 (Case C-351/12) stated that the op-
erator of an establishment carried out ‘communica-
tion to the public’ if it transmitted protected works by
intentionally distributing a signal by means of televi-
sion or radio sets in the bedrooms of the establish-
ment’s patients. Article 126(2) LPI stated that the
concept of “retransmission includes public distribution
by a company that transmits or distributes another
company’s broadcasts”, while Article 126(1)(d) stated
that the right included the “retransmission of their
programmes and broadcasts through any technical
means”. In the appeal court’s view, this meant that
retransmission amounted to the distribution of third-
party broadcasts, as was the case here. Copyright-
holders needed extensive protection in the form of ap-
propriate remuneration. Retransmission, whether via
radio waves or cable, comprised the repetition of the
received output signal (reception via NH aerials) by a
company other than the original broadcaster (distri-
bution of RTL channels to television sets in NH hotel
rooms) for the benefit of the public. Referring to re-
cent decisions by higher Spanish courts, the appeal
court concluded that retransmission could take place
via any technical means, wired or wireless, and that
hotel rooms were not private in a way that could give
rise to an exclusion under copyright law.

However, the Spanish court did not deal with the ECJ
judgment of 16 February 2017 (Case C-641/15, Verw-
ertungsgesellschaft Rundfunk GmbH v Hettegger Ho-
tel Edelweiss GmbH), in which the EC] considered the
interpretation of Article 8(3) of Directive 2006/115.
This provision requires member states to provide for

broadcasting organisations the exclusive right “to au-
thorise or prohibit the rebroadcasting of their broad-
casts by wireless means, as well as the communi-
cation to the public of their broadcasts if such com-
munication is made in places accessible to the pub-
lic against payment of an entrance fee.” In this judg-
ment, however, the EC) only examined whether Arti-
cle 8(3) of Directive 2006/115 should be interpreted
as meaning that the communication of television and
radio broadcasts by means of TV sets installed in hotel
rooms constituted a communication made in a place
accessible to the public against payment of an en-
trance fee. The Spanish appeal court, however, fo-
cused on the other alternative mentioned in Article
8(3), that is to say, rebroadcasting.

The decision is final.

e Decisién de la Audiencia Provincial de Alicante de 16 de enero de
2018 (Caso no. 446 (M-175) 17, decisién no. 21/18) (Decision of the
Alicante provincial court of 16 January 2018 (Case no. 446 (M-175)

17, decision no. 21/18)) ES
Christina Etteldorf

Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

FR-France

EUR 1 million fine imposed on a radio station
for broadcasting sexist comments is lawful

The company that runs the NR] radio station lodged
an appeal with the Conseil d’Etat seeking the can-
cellation of the decision of the Conseil Supérieur de
I’Audiovisuel (the national audiovisual regulatory au-
thority - CSA) of 22 November 2017 ordering it to pay
a fine of EUR 1 million following the broadcasting of
the programme “C’Cauet” on 9 December 2016. The
disputed sequence was the result of a practical joke
conducted over the telephone lasting about ten min-
utes, during which one of the programme’s (female)
commentators and an accomplice listener, presented
as the sister-in-law of the person being tricked, led the
latter to believe that they had had sexual relations
with her partner.

The Conseil d’Etat found that the aim of broadcast-
ing the telephone call had been to place a woman in
a distressing situation by giving her to believe that
her partner was habitually unfaithful to her - suppos-
edly because of her weight problem. The sequence
was based on the repetition, for nearly ten minutes,
of statements implying that the woman should be
judged solely on her physical appearance and should
make every effort to maintain her appearance in or-
der to satisfy her partner. Thus, the CSA had not been
wrong in noting that the disputed sequence had been

IRIS 2018-10 11



— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

based on sexist stereotypes and a view of women
that tended to reduce them to the role of sexual ob-
jects, in disregard of the provisions of Article 3-1 of the
30 September 1986 Freedom of Communication Act .
The court also noted that, throughout the sequence,
the women talking to the victim humiliated her with
insults and unpleasant comments about her physical
appearance. Furthermore, even though after several
minutes the victim, in tears, was in a state of manifest
distress and vulnerability, the programme’s presenter
allowed the situation to continue and delayed reveal-
ing the trick to her. By considering, in the light of
these circumstances, that the disputed sequence had
been humiliating for the victim and that its broadcast-
ing had constituted a failure to observe the provisions
of Article 2-6 of the radio station’s broadcasting agree-
ment, the CSA interpreted the facts of the matter cor-
rectly. It also noted that the fact that the victim had
agreed to the sequence being broadcast was irrele-
vant to whether or not the CSA'’s view of the matter
had been correct. Similarly, the fact that the com-
ments at issue had been made by women and with
humorous intent was also irrelevant. Lastly, the court
found that the fine of EUR 1 million imposed on NR]
should not be considered excessive, given the grav-
ity of the failings committed. There were therefore no
grounds for calling for the cancellation of the decision
at issue, and the appeal was rejected.

e Conseil d’Etat (5e et 6e ch.), 15 octobre 2018 - SAS NR/

“the license holder shall ensure that its programmes

promote the values of integration and solidarity,
as upheld by the [French] Republic. The holder
shall contribute to action promoting social cohesion
and combating all forms of discrimination”.

In response to RTL's request for the decision to be
cancelled, the Conseil d’Etat said that the Republic’s
principles, particularly the principle of equality before
the law, prohibited all forms of discrimination and con-
ferred considerable importance on both the values of
integration and solidarity and the aim of achieving
social cohesion. Moreover, the undertaking a in Ar-
ticle 2-4 of the above-mentioned agreement with re-
gard to the service provided by RTL should be viewed
in conjunction with the principle of freedom of expres-
sion of thoughts and opinions. This undertaking could
not be interpreted as requiring the editor of a pro-
gramme to ban all criticism of the French Republic’s
principles and values on its airwaves.

The Conseil d’Etat noted that, during the sequence
at issue, Eric Zemmour expressed in polemic fashion
his point of view on the banning of all types of dis-
crimination, as interpreted - broadly, in his opinion -
by the courts of both the United States and France,
which he claimed made any difference in treatment
impossible. He expressed this opinion during a daily

https://www.legifrance.gouv.fr/affichjuriAdmin.do;jsessionid=3DDF8BA96CE2Enreerraimetep boered cagtr-amtitled “On n’est pas forcé-
1?oIdAction=rechjuriAdmin&idTexte=CETATEXT000037499788&fastRqud=7ﬁ§@ﬁ{7gwégf’gs=(&'we don’t necessarily agree”), during

(Conseil d’Etat (5th and 6th chambers), 15 October 2018 - NRJ S.A.S.)
FR

Amélie Blocman
Légipresse

Cancellation of a formal order by CSA to the
RTL radio station

On 15 October the highest administrative tribunal in
France, the Conseil d’Etat, received a request from
the company v France Radio for the cancellation of
a formal order imposed on it by the national au-
diovisual regulatory authority (Conseil Supérieur de
I’Audiovisuel - CSA). The CSA had reached its decision
after the broadcast on 2 February 2017 of a sequence
during which the polemist Eric Zemmour made crit-
ical comments regarding what he considered to be
the US Supreme Court’s misapplication of the “prin-
ciple of non-discrimination”, and denounced the in-
fluence of this jurisprudence on the European Court
of Human Rights, the Constitutional Council, and the
Conseil d’Etat, all which he accused of perpetrating a
“judicial putsch”.

The station was issued a formal order to comply in fu-
ture with its obligations under Article 2-4 of its broad-
casting authorisation agreement, according to which

which commentators holding different opinions are in-
vited to speak; the very title of the broadcast invites
listeners to take its polemical nature into account. The
Conseil d’Etat found that in these circumstances the
CSA had been wrong in judging itself in a position to
consider that the obligations resulting from Article 2-
4 of the radio station’s broadcasting agreement had
been disregarded and accordingly sending a formal
notice to the applicant company; the formal notice
was therefore cancelled.

On 12 September, the CSA sent formal notice to the
television channel Paris had been Premiere after re-
ceiving complaints regarding a sequence broadcast
early in the year involving Zemmour and Naulleau,
during which the subject of the legislation on asylum
and immigration was raised (see Iris 2018-9). The M6
Group has made it known that it “reserves the right
to take the matter up with the CSA and the Conseil
d’Etat” regarding the formal notice it was served, be-
cause it “raises comparable issues”.

e Conseil d’Etat (5e et 6e ch. réunies), 15 octobre 2018 - RTL France
Radio (Conseil d’Etat (5th and 6th chambers combined), 15 October
2018 - RTL France Radio)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19308 FR

Amélie Blocman
Légipresse

12 IRIS 2018-10


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19308

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

Audiovisual reform - the 40 proposals in the
Bergé report

On 4 October, French Member of Parliament Aurore
Bergé submitted to the National Assembly forty pro-
posals for “a new regulation on audiovisual commu-
nication in the digital era”. The proposals are the re-
sult of a fact-finding mission conducted since Febru-
ary by MPs on the Cultural Affairs Committee. The
first major section of the report is devoted to combat-
ing piracy. It proposes that the competence to impose
fines be given to the Haute Autorité pour la Diffusion
des Euvres et la Protection de la Création sur Inter-
net (High Authority for the Broadcasting of Works and
the Protection of rights on the Internet - HADOPI) in
the context of the “graduated response” procedure. It
also suggests combining the national audiovisual reg-
ulatory authority (Conseil Supérieur de I'Audiovisuel -
CSA) and the HADORPI in order to “create a single au-
thority regulating audiovisual content”. The second
main section aims at ensuring financing for French
works not only by “reaffirming the present financing
model” (which the Committee considers “pertinent”)
but also by “aligning the rate of taxation applica-
ble to the incumbent players in the audiovisual sec-
tor with that applicable to the new digital services”
such as Netflix, Amazon and Apple. A further aim is
to “liberate the growth of the audiovisual stakehold-
ers”. The report proposes “authorising segmented,
geo-localised advertising on television as part of an
eighteen-month experiment” and abolishing advertis-
ing on Radio France and France 5, as well as “extend-
ing the basis for taxation contributing to the audiovi-
sual sector to all households”. These proposals are to
be used as the basis for a bill that the Minister for Cul-
ture has announced will be tabled at the end of March
2019. The new Act would be divided into four sec-
tions. Aimed at: strengthening the public audiovisual
sector (including the matter of governance); better fi-
nancing and exposure of works (with the transposition
of the European Union’s AMS Directive, which requires
platforms to observe a broadcasting quota of 30% for
European works), thereby ensuring diversity; extend-
ing the protection afforded to the public to encompass
video platforms; and a relaxing and modernisation of
the regulations.

e Rapport d’information de la commission des affaires culturelles dé-
posé en application de I’article 145 du réglement, par la commission
des affaires culturelles et de I’éducation, en conclusion des travaux
d’une mission d’information sur une nouvelle régulation de la com-
munication audiovisuelle a I’ére numérique (Mme Aurore Bergé) (In-
formation report by the Cultural Affairs Committee submitted in ap-
plication of Article 145 of the regulation of the Cultural Affairs and
Education Committee on concluding the work of an information mis-
sion on new regulations for audiovisual communication in the digital
era (Ms Aurore Bergé))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19288 FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

The High Court issues blocking injunction for
boxing matches

On 20 September 2018, the High Court granted an
order aimed at tackling illicit streams of professional
boxing matches. The application was made by Match-
room Boxing Ltd against the UK’s main retail Inter-
net service providers, including Sky UK Ltd, British
Telecommunications Plc, Virgin Media Ltd and oth-
ers. The company stages more than 20 boxing events
yearly, several of which feature the British boxer An-
thony Joshua who currently holds three of the four ma-
jor world championships in the sport. In the UK, the
boxing matches are broadcast by Sky under exclusive
agreements with Matchroom. Matchroom owns the
copyrights in broadcasts in the case of events featur-
ing Mr. Joshua and Sky owns the copyrights in the case
of other events, but assigned the right to bring these
proceedings to Matchroom. Sky broadcasts boxing
matches on either a standard or pay-per-view (PPV)
basis. PPV events are of most interest to boxing fans
and can attract millions of viewers. Sky shares the
revenue accrued from the PPV events with Matchroom
and pays a substantial fee for the broadcasting rights
too. It is for this reason that Sky supported the ap-
plication. The remaining defendants did not oppose it
either.

In this case, an order was sought in respect of stream-
ing servers to tackle the ‘growing problem’ of live
boxing matches being delivered in violation of Match-
room’s and Sky’s rights. Mr Justice Arnold empha-
sised the evidence of ‘very large numbers of infringing
streams having been watched for Mr Joshua’s most
recent fights,” causing Matchroom and Sky a signifi-
cant loss of revenue. In July 2018, similar orders were
made in favour of the Football Association Premier
League Ltd (FAPL) and the Union of European Football
Associations (UEFA), requiring the defendants to block
their customers’ access to streaming servers which
deliver infringing live streams of Premier League and
UEFA matches footage to UK consumers.

However, the blocking injunction in the present case
differed from those granted in the cases of the FAPL
and UEFA in two aspects. Firstly, target servers cannot
be easily identified in the same way, because of the
irregular timing of the boxing matches. Hence, Arnold
J. granted the order for a seven-day monitoring pe-
riod prior to each event. The details of the particular
form of monitoring were kept confidential to prevent
circumvention. Secondly, whereas the FAPL and UEFA
orders covered a season, or part of it, this was not
possible in the present case, considering that boxing
events are not fixed well in advance; thus, the order
was made for two years but required Matchroom to

IRIS 2018-10 13


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19288

of the European Audiovisu

notify the defendants ‘at least four weeks in advance’
of the scheduling of a match.

Having considered the evidence and the terms of the
order, Arnold J. took the view that such an order did
not impair the defendants’ rights to carry on busi-
ness. He concluded that the interference with the In-
ternet users’ rights to receive information was justi-
fied by the legitimate aim of preventing the infringe-
ment of Matchroom’s and Sky’s rights on a large scale
and was proportionate to that aim: ‘it [was] effective
and dissuasive; no equally effective but less onerous
measures [were] available to Matchroom, it [avoided]
creating barriers to legitimate trade, it [was] not un-
duly complicated or costly and [contained] safeguards
against misuse.” Finally, it was agreed that there
should be no order in relation to costs.

e Matchroom Boxing Ltd & Anor v BT Plc & Ors [2018] EWHC 2443
(Ch) (20 September 2018)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19298 EN

Alexandros K. Antoniou
University of Essex

Broadcasting licence revoked because of
hate speech in newspaper linked to broad-
caster

Ofcom, the UK communications regulator, has re-
voked the broadcasting licence of Ausaf UK Limited
even before its broadcasting has begun. Ofcom did so
because of content in a newspaper (the Daily Asaf)
closely linked to the holder of the licence and pro-
duced in London and Pakistan.

Ofcom is obliged by the Communications Act 1990
not to grant a licence to any person unless satisfied
that the applicant is a fit and proper person to hold
it, and, if they cease to be so satisfied, to secure that
the person does not remain holder of the licence. It
recognises that revocation represents a serious inter-
ference with freedom of expression and so adopts a
high threshold for finding that the licence holder is
not a fit and proper person. In particular, it consid-
ers whether the licence holder can be expected to be
a responsible broadcaster, and whether there will be
compliance with regulatory standards and the condi-
tions of the licence.

Asaf TV was granted a licence on 24 January 2017;
its major audience was to be people from Kashmir,
but it had not yet started broadcasting. In October
2017, Ofcom opened an investigation relating to links
between the broadcaster and the Daily Ausaf news-
paper after a BBC investigation had alleged that the
newspaper had published articles promoting intoler-
ance of the Ahmadiyya community, celebrating mili-
tant groups and individuals proscribed in the UK, and
promoting a violent interpretation of Jihad. This had

included endorsing the former militant commander
of a terrorist group proscribed in the UK, endorsing
Osama bin Laden, and claiming that members of the
Ahmadiyya community were working against the in-
terests of the Muslim world and Pakistan. There had
also been material which was anti-Semitic. There was
evidence that material from the Pakistan version of
the newspaper had been published in the UK edition
without being checked.

The sole director and shareholder of Ausaf UK Limited
controlled the licensed broadcaster, and also had re-
sponsibility for the publication and distribution of the
Pakistan edition of the newspaper. He denied being
the same person as the editor of the Daily Asaf Pak-
istan, but Ofcom rejected his evidence, which was
contradicted by other evidence, including his Face-
book page and his LinkedIn profile; his name ap-
peared as editor on the masthead of the Pakistan edi-
tions.

Ofcom concluded that the licence holder had respon-
sibility for and control over the newspaper. It was also
seriously concerned that he had given false and mis-
leading information about his role. This called into
question the licence holder’s ability and commitment
to comply with the regulatory regime. There was a
material risk that the licensee might fail to comply
with the Broadcasting Code and so a clear risk of sub-
stantial harm to audiences if the licensee was allowed
to broadcast. The licence was thus revoked with im-
mediate effect.

e Ofcom, ‘Notice of Revocation of Licence Number TLCS101719 Held
by Ausaf UK Limited’, 4 September 2018

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19296 EN

Tony Prosser
University of Bristol Law School

Saudi advert infringed Broadcast Advertising
Code though it was not a "political” adver-
tisement but a "restrained" advertisement

The new ruler of Saudi Arabia, Mohammed Bin
Salman, visited the United Kingdom in March 2018.
The Saudi Centre for International Communication, an
agency of the Ministry of Culture, thought it would be
a good idea to project his Vision 2030 around the time
of his visit. To do so, it bought time on Sky 1 to broad-
cast a message. The script referred to women being
allowed to drive; the reopening of cinemas; the pro-
motion of concerts and cultural events; and the aim to
drop the country’s reliance on oil and invest in various
projects, thus turning Saudi Arabia into a hub connect-
ing three continents.

As usual, the broadcaster submitted the one-
minute script to the pre-broadcast clearance agency,

14 IRIS 2018-10


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19298
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19296

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

Clearcast. It was shown 56 times over three days af-
ter Clearcast had made a few changes. Ofcom subse-
quently received three complaints from viewers who
considered the advertisement to be “political adver-
tising”.

The statutory position is set out in the 2003 Commu-
nications Act, Sections 321 (2) and (3) as reflected in
Rules 7.2.1. and 7.2.2 of the UK Code of Broadcast
Advertising. There is, it should be noted, an exemp-
tion under Section 321(7)(a) which disapplies the pro-
hibitions in relation to advertising of a "public service
nature" placed by or on behalf of a government de-
partment. Generally, Ofcom’s position is that it must
consider each message on a case-by-case basis, as-
sessing the particular circumstances and content at
the time. In this regard, context is crucial in each
case.

In first determining whether that exemption applied
to this advertisement, Ofcom took the view that the
primary determinant of such an advert is that its pur-
pose is to inform and educate the public by providing
information that is in the public interest. Furthermore,
Ofcom will so decide on a case-by-case basis. In this
case, Ofcom took the view that the message was de-
signed to present Saudi Arabia in a positive light. Ac-
cordingly, its decision was that the advertisement did
not fall within the class of the exception to the general
rule.

Was it a "political advertisement" more narrowly? Of-
com took the view that the purpose was intended to
influence public opinion on a matter of public contro-
versy. Thus, Ofcom ruled that the advertisement did
infringe the core statutory provisions outlawing politi-
cal advertising. The fact that it had been slightly mod-
ified and cleared by Clearcast was not relevant in that
Ofcom is firmly of the view that, even if the material
is cleared for broadcast, the primary responsibility for
conforming to the law and regulations is the broad-
caster’s.

e Ofcom, Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 360, 28 August
2018, p. 9

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19295 EN

David Goldberg
deeJgee Research/ Consultancy

Ofcom paper “Addressing Harmful Online
Content”

On 18 September 2018, Ofcom launched its discus-
sion paper entitled “Addressing Harmful Online Con-
tent” (the report) which considers ways to regulate
social media, especially in the context of children and
young people, whilst respecting freedom of expres-
sion. The report follows the DCMS’s (Department
for Digital, Culture, Media & Sport) July 2018 interim

report entitled “Disinformation and Fake News” (see
IRIS 2018-8:1/27). Furthermore, this coming winter,
the UK Government will publish a White Paper setting
out its intention to legislate in order to improve online
safety. Ofcom’s report flagged other UK parliamentary
activity concerning the Internet, including the House
of Lords Communications Committee enquiry entitled
“The Internet: to regulate or not to regulate?” Whilst
the House of Commons Science and Technology Com-
mittee is conducting an inquiry into the impact of so-
cial media and screen use on young people’s health.

Ofcom’s report offers policy and legislation makers
an insight into the current regulation of content stan-
dards for broadcast and on-demand video services
and how these could be adapted to prevent harmful
online content.

The report recognised that traditional broadcasting
and online services were converging, but various as-
pects of online content were either partially regulated
or not regulated at all. Joint research between Ofcom
and the Information Commissioner’s Office (IFO) re-
vealed that seven out of ten UK adult Internet users
report concerns about harmful content or conduct on-
line, and a quarter say they have directly experienced
some harm.

The report recognised that the sheer scale of text,
audio and video generated or shared online far ex-
ceeded the output of broadcast TV and radio, which
made pre-publication regulation more difficult. Online
content encouraged a variety of voices and opinions.
The public did not necessarily seek impartial online
content as compared to traditional broadcasters.

Regulation in news and comment content may center
on transparency so that platforms are clear on where
content comes from and whether it can be trusted.
Online platforms do not commission or create content,
whilst the quantity of content may lead to regulation
focusing on how quickly an online platform addresses
a complaint. Online viewers expect protection in ar-
eas such as the protection of minors and protection
from illegal content.

Ofcom considered that certain principles would as-
sist policymakers as they determined online protec-
tion, such as freedom of expression, allowing the rules
to adapt over time to reflect changing technology as
well as evolving consumer behaviour and expecta-
tions. Public expectations of protection or freedom of
expression relating to conversations between individ-
uals may be very different from their expectation of
traditional broadcasters and publishers. Careful con-
sideration of the content’s context is likely to be crit-
ical for an effective, proportionate online regulatory
regime including the application of sanctions.

The regulator needs to be independent to build trust
and credibility with the public. Ofcom needs to build a
close relationship and common standards with regula-
tors in other jurisdictions, especially given the power
and global influence of Internet platforms. Ofcom

IRIS 2018-10 15


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19295
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2018-8:1/27&id=16358

works with European regulators such as EPRA (Euro-
pean Platform of Regulatory Authorities) and ERGA
(The European Regulators Group for Audiovisual Me-
dia Services) to monitor developments and promote
coordination and co-operation concerning online con-
tent.

Regulation will need to be flexible to cater for chang-
ing technology and services. Media literacy or peo-
ple’s understanding and awareness of online issues
can assist with preventing harmful content. Ofcom
has organised a conference in early 2019 for UK and
international regulators. Ofcom will work closely with
the UK Government, ICO, the Competitions and Mar-
kets Authority and the Advertising Standards Author-

ity.

Ofcom'’s report identified current initiatives such as
the revised AVMS Directive (Audiovisual Media Ser-
vices Directive) to apply some regulatory standards
to video-sharing platforms such as YouTube and other
social media services. Germany and Australia have in-
troduced legislation requiring platform providers to re-
move certain types of illegal content within a specified
period after being identified by users and sanctions
will apply for repeated compliance failure. France has
introduced steps to target mass disinformation during
general elections. The Trust Project is an initiative of
75 news organisations to kitemark trusted sites and
for platforms to intervene, including to verify content,
if a site is being manipulative or deceptive with con-
tent, including highly visible trending. This scheme
involves Google, Bing, Facebook and Twitter.

Ofcom recognised that the scope and design of new
legislation is a matter for government and parliament
but hopes their discussion paper helps policy mak-
ers to curtail harmful aspects of the Internet whilst
preserving the Internet’s benefits to society, culture,
trade and freedom of expression.

e Ofcom, Addressing harmful online content. A perspective from
broadcasting and on-demand standards regulation, 18 september
2018

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19297 EN

Julian Wilkins
Smithfield Partners Ltd

IE-Ireland

[ Updated guidelines on election coverage ]

On 20 September 2018, the Broadcasting Authority of
Ireland (BAI) published updated Guidelines for Cover-
age of General, Presidential, Seanad (Senate), Local
and European Elections (for previous guidelines, see
IRIS 2016-1/19 and RIS 2014-5/23). The purpose of

the Guidelines is to set out requirements for broad-
casters in terms of their coverage of elections, and to
provide guidance on how fairness, objectivity and im-
partiality may be achieved. The Guidelines were pub-
lished in advance of the Irish presidential election in
late October 2018, and upcoming local and European
Parliament elections in early 2019.

The Guidelines cover a number of important issues,
including achieving fairness, objectivity and impartial-
ity; how to address any conflicts of interest; reporting
opinion polls; handling on-air contributions via social
media and on-air references to social media; politi-
cal advertising; party political broadcasts; and apply-
ing the moratorium on election coverage during the
pre-poll silence period. Notably, the updated Guide-
lines contain a new section not included in the previ-
ous Guidelines (see IRIS 2016-1/19) on diversity. Sec-
tion 12 of the Guidelines states that a strategic objec-
tive of the BAI is to foster a media landscape that is
representative of, and accessible to, the diversity of
Irish society. In this context, broadcasters are encour-
aged to include a mix of voices and opinions in their
coverage, including a mix of voices representing gen-
der, cultural and social diversity. Furthermore, while
the BAI Access Rules (see RIS 2018-7/22) do not in-
clude obligations about providing accessible coverage
in respect of news and current affairs, the BAIl encour-
ages television broadcasters to provide coverage of
an election that is accessible to those who are hard
of hearing or deaf, partially sighted or blind and those
who are hard of hearing and partially sighted.

Section 8 of the Guidelines on social media should
also be mentioned. It provides that broadcasters are
required to have in place appropriate policies and pro-
cedures for handling on-air contributions via social
media, for example by developing and applying social
media guidelines. Given the importance of the broad-
cast coverage of elections, additional steps should be
implemented by broadcasters to ensure that on-air
references to social media are accurate, fair, objec-
tive and impartial.

Finally, it should be noted that on-air references to
social media generated significant controversy during
the last Irish presidential election in 2011. In particu-
lar, one candidate took legal proceedings against the
public broadcaster RTE over a 2011 televised election
debate when the presenter questioned the candidate
about a statement concerning him that had just been
made on the supposed official Twitter account of an-
other candidate. It later turned out that the tweet had
been attributed, in error, to the official Twitter account
of the other candidate. The BAl later held that the pro-
gramme had been in breach of section 39(1)(b) of the
Broadcasting Act 2009, being “unfair” to the candi-
date (see|IRIS 2012-5/27). Indeed, in December 2017,
RTE settled the legal proceedings, issued an apology
to the candidate, and paid undisclosed damages (see
IRIS 2018-2/11|and RIS 2017-6/21).

The updated Guidelines came into effect on 27
September 2018, and apply to broadcasters within

16 IRIS 2018-10


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19297
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-1/19&id=16360
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-5/23&id=16360
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-1/19&id=16360
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2018-7/22&id=16360
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-5/27&id=16360
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2018-2/11&id=16360
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-6/21&id=16360

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

the jurisdiction of the Republic of Ireland, and do not
apply to other services commonly received in Ireland
but licensed in Great Britain and Northern Ireland or
in other jurisdictions.

e Broadcasting Authority of Ireland, Rule 27 Guidelines - Guidelines
for Coverage of General, Presidential, Seanad, Local & European Elec-
tions, September 2018

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19277 EN

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IVIiR), University of
Amsterdam

IT-Italy

AGCOM launches public consultation on cri-
teria for converting rights to use the spec-
trum in the context of the 700 Mhz Band fre-
quencies reframing

As required by Decision (EU) 2017/899, ltaly is tak-
ing the necessary steps to reallocate the sub-700
MHz Band. In fact, in December 2017, the Italian
Parliament passed the 2018 Budget Law, which laid
down the legislative framework for the necessary ac-
tions to implement Decision (EU) 2017/899 and dele-
gated the Italian Communication Authority (AGCOM)
and the Ministry of Economic Development (MISE) to
adopt the resolutions establishing the criteria and the
modalities for the implementation of this process.

This spectrum reallocation process is based on two
pillars: on the one hand, the release of the 700 MHz
Band frequencies by 30 June 2022; on the other hand,
the conversion of the current use rights to frequen-
cies in the 700 MHz Band into use rights to bandwidth
capacity in new nationwide multiplexes operated in
DVB-T2 technology.

As to the first pillar, as we noted in our previous en-
try (see |IRIS 2018-9/26) on 8 August 2018, MISE is-
sued a decree setting a timeline for the release of the
700 MHz Band frequencies. With respect to the con-
version of use rights, the Budget Law expressly dele-
gated AGCOM to define the relevant criteria through a
resolution to be approved by 30 September 2018. Ac-
cordingly, by means of Resolution No. 474/18/CONS,
AGCOM launched a public consultation on the matter.

The resolution first focuses on the conversion criteria
set by the Budget Law (Article 1, paragraph 1031);
rights to use the spectrum held by national network
operators will be converted into use rights amount-
ing to 50% of the overall transmission capacity avail-
able on a national multiplex operated in DVB-T2 tech-
nology. The public consultation aims at determining
which criteria, if any, should apply.

As to the assignment of use rights to frequencies in
the 470-694 MHz UHF Band, AGCOM observed that at
the entry into force of the Budget Law, all the oper-
ators that held use rights to frequencies for the digi-
tal terrestrial broadcasting in the national territory (in
DVB-T technology) are eligible as recipients. More pre-
cisely, operators entitled to the assignment include:

-national network operators that individually hold use
rights corresponding to the entire transmission capac-
ity of a national multiplex in DVB-T technology, as
planned in the 2018 National Frequency Distribution
Plan (NFDP) (that is, holding two use rights amounting
to 50% of the overall transmission capacity available
on a national multiplex in DVB-T2);

-national network operators that jointly hold, by virtue
of a commercial agreement, use rights corresponding
to the entire transmission capacity of a national mul-
tiplex in DVB-T2 technology, as planned in the 2018
NFDP (that is, each one holding use rights to frequen-
cies amounting to 50% of the overall transmission
capacity available on a national multiplex in DVB-T2
technology).

As to the specific criteria for the assignment of the
use rights to frequencies in the 470-694 MHz Band,
AGCOM noted that the 2018 NFDP ensures equal per-
formances in terms of the coverage, power and ca-
pacity of the networks in DVB-T2 technology. Accord-
ingly, the relevant use rights for the new networks are
deemed equivalent. In this regard, AGCOM shall also
take into account circumstances such as the contain-
ment of network transformation or construction costs;
the reduction of the transition period from 1 January
2020 to 30 June 2022; and the minimisation of the
costs and the impact on end-users. These criteria, in
the view of AGCOM, provide clear, complete and ex-
haustive guidelines for the reallocation process. With
respect to the assessment of the relevant costs, an
AGCOM resolution has established that the entitled
operators, when applying for each single network in
the UHF Band planned in the 2018 NFDP, shall pro-
vide MISE with a business plan relating to the trans-
formation and construction thereof. In addition to
specifying the relevant costs for the transformation
and construction of, respectively, existing networks
and new networks in DVB-T2 technology, the business
plan shall include a description of the technical project
and of the timeline for the transformation and/or con-
struction of networks.

e Delibera n. 474/18/CONS, Consultazione pubblica concernente
la definizione dei criteri per la conversione dei diritti d'uso delle
frequenze in ambito nazionale per il servizio digitale terrestre in
diritti d’uso di capacita trasmissiva e per l’assegnazione in am-
bito nazionale dei diritti d’'uso delle frequenze pianificate, ai sensi
dell’articolo 1, comma 1031 della legge 27 dicembre 2017, n. 205
(AGCOM. Resolution No. 474/18/CONS)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19299 IT

Ernesto Apa & Marco Bassini
Portolano Cavallo & Bocconi University

IRIS 2018-10 17


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19277
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2018-9/26&id=16361
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19299

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

NL-Netherlands

Dutch telecommunications providers KPN
and VodafoneZiggo must grant competitors
access to their fixed telecommunications
networks

On 27 September 2018, the Dutch Authority for Con-
sumers and Markets (ACM) adopted the market anal-
ysis decision on Wholesale Fixed Access (WFA). Under
the Decision, Dutch telecommunications providers
KPN and VodafoneZiggo must grant competitors ac-
cess to their fixed telecommunications networks in
order to mitigate the potential effects of their collec-
tive significant market power (Article 14(2) Directive
2002/21/EC - SMP). The Decision is effective as of 1
October 2018.

Prior to the Decision of 27 September 2018, the ACM’s
market analysis decision of 17 December 2015 al-
ready imposed the obligation on KPN to grant com-
petitors access to its fixed networks. On 1 January
2016, Vodafone and Ziggo launched their joint ven-
ture VodafoneZiggo. As a result of that joint ven-
ture, a unique situation exists in the Netherlands, in
which two telecommunications providers with their
own fixed and mobile networks are active simultane-
ously: KPN with its copper and glass fibre network,
and VodafoneZiggo with its cable network. The estab-
lishment of the joint venture gave rise to the ques-
tion of whether the market analysis decision of 17 De-
cember 2015 should be revised. Ultimately, the ACM
answered that question in the affirmative, and con-
ducted a new market analysis.

In its 2018 market analysis, the ACM considers that
neither KPN nor VodafoneZiggo enjoys individual sig-
nificant market power (SMP) in an unregulated market
for fixed telecommunications networks. However, the
ACM establishes that KPN and VodafoneZiggo enjoy
collective SMP in such a market (ex Article 6a.1(5)(a)
of the Telecommunications Act - Telecommunicatiewet
- Tw). The ACM attributes that to the incentive and op-
portunity both parties have to agree tacitly to refuse
access to competitors. Subsequently, should they ex-
clude alternative providers, KPN and VodafoneZiggo
can gradually begin to charge excessively high retail
prices for end-users. Moreover, the ACM does not
foresee any new providers with the capability to roll-
out their own telecommunications infrastructure en-
tering the market. Considering all these aspects, the
ACM concludes that KPN and VodafoneZiggo can po-
tentially cause competition problems. Consequently,
in order to mitigate such competition issues, the ACM
imposes obligations on both KPN and VodafoneZiggo
(ex Article 6a.2(1) Tw). Among those obligations is
the obligation that both parties must grant their com-

petitors access to their fixed telecommunications net-
works (ex Article 6a.6(1) Tw).

In preparation of its Decision, the ACM conducted re-
search from January 2017 to February 2018. After that
preparatory research, the ACM published the draft De-
cision on 27 February 2018. Subsequently, market
participants were invited for consultation (ex Article
6b.1(1) Tw) and Article 3:15 General Administrative
Law Act (Algemene wet bestuursrecht). On 31 July
2018, the ACM notified the European Commission of
the draft Decision, including the opinions of the mar-
ket participants (ex Article 6b.2(1) Tw). On 30 August
2018, the European Commission approved the Deci-
sion with some comments.

o Autoriteit Consument en Markt, Marktanalysebesluit Wholesale
Fixed Access, 27 september 2018 (Dutch Authority for Consumers

and Markets, Market analysis decision Wholesale Fixed Access, 27
September 2018)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19300 NL

e Furopese Commissie, C(2018) 5848 final, 30 augustus 2018 (Euro-
pean Commission, C(2018) 5848 final, 30 August 2018)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19301 NL

Jurriaan van Mil
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

PL-Poland

Results of consultation on decree on mea-
sures for TV viewers with visual or hearing
disabilities

On 20 September 2018, Poland’s National Broad-
casting Council (KRRIiT) presented the results of a
consultation on its draft decree on accessible tele-
vision for viewers with visual or hearing disabilities
(projektu rozporzadzenia w sprawie udogodnien dla
0s06b niepetnosprawnych z powodu dysfunkcji narzadu
wzroku i 0séb niepetnosprawnych z powodu dysfunkcji
narzadu stuchu w programach telewizyjnych), which
was published in June. It had been obliged to issue
such a decree after an amendment to the Polish Ra-
dio and Television Act was proposed in March 2018,
requiring television providers to offer accessible pro-
grammes for people with visual and hearing disabili-
ties. The proportion of programmes with access ser-
vices such as subtitles, audio description or sign lan-
guage should gradually increase to 50% by 2024. In
the first draft decree, the KRRIT provided precise quo-
tas for individual access services according to differ-
ent programme types. For example, 40% of general
programmes should have subtitles, 7% audio descrip-
tion and 3% sign language. This was criticised in the
consultation process, in which the views of various as-
sociations, broadcasters and operators of disabled fa-
cilities were sought between 11 July and 31 August.

18 IRIS 2018-10


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19300
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19301

of the European Audiovisu

Broadcasters and industry bodies demanded greater
freedom with regard to the provision of access ser-
vices, claiming that the 50% target by 2024 was am-
bitious in comparison with models in other countries.
Additional exemptions for regional channels with a
catchment of under 100 000 people were also called
for. Some broadcasters also expressed concern about
the extent of the information obligations contained in
the Act.

Social associations, on the other hand, called for
a higher proportion of audio description and sign
language in various programme categories. They
also argued that at least one information programme
and one news programme should be broadcast with
sign language on national channels during prime-time
hours.

The KRRIT thanked the participants and will now pre-
pare a new draft decree that takes into account the
results of the consultation procedure.

e Projektu rozporzadzenia w sprawie udogodnieri dla 0séb
niepetnosprawnych z powodu dysfunkcji narzadu wzroku i o0séb
niepetnosprawnych z powodu dysfunkcji narzadu stuchu w progra-
mach telewizyjnych (Results of the consultation on the draft decree
concerning accessible television for viewers with visual or hearing
disabilities)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19287 PL

Jan Henrich
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

RO-Romania

Modification of the Audiovisual Law with re-
gard to audiovisual communication of an ed-
ucational character

The Chamber of Deputies (the lower chamber of
the Romanian Parliament) adopted on 26 Septem-
ber 2018 a draft law that modifies and completes
Audiovisual Law no. 504/2002, with further modifi-
cations and completions, with regard to audiovisual
communication of an educational character (see, in-
ter alia, [IRIS 2013-6/27, [IRIS 2014-1/37, [IRIS 2014-
2/31, RIS 2014-7/29, |IRIS 2014-9/26, [IRIS 2015-
10/27, RIS 2016-2/26, IRIS 2016-10/24, |IRIS 2017-
7/28, 2017-1/30, IRIS 2018-6/30, RIS 2018-6/31, and
IRIS 2018-8/36).

The law awaits the final approval of the Senate (upper
chamber), but no deadline for this has been set yet.
The draft law was tabled by 40 Romanian MPs and
aims to introduce the concept of “audiovisual com-
munication of an educational character” into the Au-
diovisual Law. Owing to the fact that the book market
in Romania is among the most underdeveloped in the

European Union and Romanians have barely been in
the habit of reading books in recent years, the initia-
tors of the draft law hope that the amendments will
lead to a doubling of the consumption of books in Ro-
mania.

Paragraph 16 of Article 1 of the draft law defines “au-
diovisual communication of an educational character”
relating to the importance and promotion of reading in
the public space as “sound [messages] or video mes-
sages, with or without sound, which are meant to in-
form and educate the population. They will run for
free and will be marked as such.”

The draft law also introduces a new Article 17(d)(10)
on the powers of the National Audiovisual Council to
issue regulatory decisions in order to carry out those
of its tasks that are expressly provided for in Audio-
visual Law no. 504/2002 - in particular, its responsi-
bilities in respect of educational audiovisual commu-
nication in public areas regarding the importance and
promotion of reading.

Furthermore, a new Article 30 stipulates that: “Ed-
ucational Audiovisual Communications on the impor-
tance and promotion of reading in public areas must
observe the following conditions:

“a. to inform and educate the population about the
importance of reading;

b. to inform and educate the public so as to promote
reading;

c. to run for free;

d. not to contain any commercial references or pro-
mote an institution or person;

e. the development of content and messages should
be undertaken by the Ministry of Culture, in collabora-
tion with the National Audiovisual Council;

f. in the case of television programmes and services,
audiovisual media communication [measures] regard-
ing the importance and promotion of reading [04046]
are to be undertaken in the form of campaigns four
times a year (each campaign lasting one month), at
least three times a day between 6 p.m. and 10 p.m.,
[and at least once] during the main news programme.
In the case of each campaign, the form of the mes-
sage should be distinct.”

Under Article 90 h) of the Audiovisual Law, breaches
of the above provisions will be sanctioned as offences.

e Propunere legislativa pentru modificarea si completarea Legii au-
diovizualului nr. 504/2002 cu modificarile si completarile ulterioare -
forma adoptata de Camera Deputatilor (Draft Law for the modifica-
tion and completion of the Audiovisual Law no. 504/2002, with further
modifications and completions - the form adopted by the Chamber of
Deputies)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19282 RO

IRIS 2018-10 19


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19287
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-6/27&id=16367
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-1/37&id=16367
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-2/31&id=16367
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-2/31&id=16367
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-7/29&id=16367
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-9/26&id=16367
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-10/27&id=16367
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-10/27&id=16367
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-2/26&id=16367
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-10/24&id=16367
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-7/28&id=16367
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-7/28&id=16367
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2018-6/30&id=16367
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2018-6/31&id=16367
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2018-8/36&id=16367
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19282

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

e Propunere legislativa pentru modificarea si completarea Legii au-
diovizualului nr. 504/2002 cu modificarile si completarile ulterioare -
expunere de motive Deputatilor (Draft Law for the modification and
completion of the Audiovisual Law no. 504/2002, with further modifi-
cations and completions - statement of reasons)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19283 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

Project for a new cinematography and film
industry law

On 28 September 2018, the Centrul National al
Cinematografiei (National Centre for Cinematogra-
phy - CNC) submitted for public consultation a draft
law on cinematography and the film industry aimed
at replacing the current Government Ordinance no.
39/2005 (GO no. 39/2005) (see, inter alia, IRIS 2013-
3/26, IRIS 2014-1/37, IRIS 2014-7/29, [IRIS 2014-9/26|,
IRIS 2015-10/27, [IRIS 2016-2/26| RIS 2016-10/24|,
IRIS 2017-1/30, IRIS 2017-7/28/and RIS 2018-3/29).

According to the CNC, the system established by Gov-
ernment Ordinance no. 39/2005 has demonstrated,
after more than 12 years of application, both the posi-
tive effects and the limits highlighted by domestic and
European developments in cinematography. Profes-
sionals in the field - as well as official bodies of the
Romanian State, such as the Court of Accounts and
the Competition Council - have pointed out the ne-
cessity of aligning the regulatory framework with the
European one and of including other audiovisual for-
mats and players in the Cinematographic Fund. This
calls for a redesign of the support model for cinema
creation, the CNC added.

The CNC project advocates for the replacement of the
repayable loan model with a non-reimbursable finan-
cial support model for film development and produc-
tion (in line with European Union’s practice in the field
of State aid) in order to increase the collection base
for the Cinematographic Fund, bringing it up to date
with technological developments. It furthermore pro-
poses ending anonymous applications (not showing
the title of the project, the name of the director and
the name of the scriptwriter).

The CNC also advocates introducing increased sup-
port measures for Romanian film by implementing
certain EU provisions concerning, inter alia, the def-
inition of the various categories of supported films in
order to clarify the tasks of the Board of Directors with
regard to the activities of the Cinematographic Fund
and setting up a steering board within the CNC that
would have operational and administrative functions.

The draft law also aims to introduce two continuous
funding sessions over a one-year period; it also (i)
sets deadlines for streamlining and rendering more

transparent the funding process, clarifying and dif-
ferentiating the duties of the members of the selec-
tion boards, (ii) stipulates the length of the period for
which they hold this function, and (iii) addresses any
possible incompatibility that have thus far arisen. Fur-
thermore the draft law introduces new measures for
providing support in order to help ensure large au-
diences and high artistic quality. Such measures in-
clude the financing of new independent productions
and earmarking a portion of available funds for micro-
budget film and minority co-productions (facilitating
the fulfilment of reciprocal obligations in respect of
other States with which there is close cooperation).
The draft law also clearly defines the types of projects
eligible for funding under each category of the fund-
ing sessions. The law also broadens the support cat-
egories in respect of various cinematographic activi-
ties (including the refurbishment of cinema theatres),
in line with the European Union’s policy.

e Proiect de lege privind cinematografia si industria filmului (Draft
Law with regard to cinematography and film industry of 28 Septem-
ber 2018)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19281 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

CNA Decisions for the referendum on redefin-
ing the family

On 20 September 2018, the Consiliul National al
Audiovizualului (National Audiovisual Council, CNA)
adopted Decision No. 441/2018 on the rules for the
audiovisual coverage of the campaign for the na-
tional referendum on the revision of the Constitu-
tion concerning Article 48 (1) of the Romanian Con-
stitution, scheduled in Romania for 6 and 7 October
2018. On 2 October 2018, the CNA adopted Deci-
sion No. 454/2018 for the modification of Decision No.
441/2018 (see inter alia [IRIS 2004-3/33, [IRIS 2005-
1/34) RIS 2008-10/27, [IRIS 2009-1/29, RIS 2009-
6/28,|IRIS 2009-10/24, IRIS 2011-3/29, IRIS 2011-9/31,
IRIS 2012-6/30, IRIS 2014-5/27, IRIS 2014-10/30, and
IRIS 2016-10/25).

The Law on the Review of the Constitution and the cor-
responding campaign in audiovisual media concerned
an amendment of Article 48 (1) of the Romanian Con-
stitution, which shall be amended to read as follows:
"The family is founded on the freely agreed marriage
between a man and a woman, on their equality and
on the right and duty of parents to ensure the raising,
education and institutionalization of children". The
actual form of Article 48 rules that "The family is
based on a freely agreed marriage between spouses."
The modification of the Constitution was demanded
through a citizens’ initiative, signed by 3 million peo-
ple. The subject of marriage between persons of the
same sex is very sensitive in Romania, a country with

20 IRIS 2018-10


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19283
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-3/26&id=16366
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-3/26&id=16366
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-1/37&id=16366
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-7/29&id=16366
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-9/26&id=16366
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-10/27&id=16366
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-2/26&id=16366
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-10/24&id=16366
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-1/30&id=16366
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-7/28&id=16366
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2018-3/29&id=16366
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19281
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2004-3/33&id=16365
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2005-1/34&id=16365
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2005-1/34&id=16365
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2008-10/27&id=16365
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-1/29&id=16365
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-6/28&id=16365
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-6/28&id=16365
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-10/24&id=16365
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-3/29&id=16365
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-9/31&id=16365
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-6/30&id=16365
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-5/27&id=16365
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-10/30&id=16365
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-10/25&id=16365

N DE L'AUDIOVISUEL
L OBSERVATORY
INFORMATIONSSTELLE

a Christian Orthodox majority which has a rather con-
servative view on this matter. The very idea of the
modification of the Constitution in this respect, after
a national referendum, triggered huge polemics and
contradictory debates.

The campaign in audiovisual media for the national
referendum ended on 5 October 2018 at 7.00 a.m. lo-
cal time, 24 hours before voting started. In its de-
cision prior to the referendum, the CNA had made
some general statements about the requirements
such campaigns in audiovisual media have to comply
with.

The CNA stated first of all that the questions at the
heart of the campaign for the national referendum
could be addressed through informative programmes
and debates, with due respect for the rules of cor-
rect information and pluralism of opinions. In this re-
gard, broadcasters are obliged to reflect equally diver-
gent views and, during debates, must ensure equal
chances for partisans and opponents of the subject of
the referendum. If one of the persons invited does not
participate, broadcasters are obliged to mention this
fact. Furthermore, the CNA stated that the absence of
the point of view of one of the parties did not exoner-
ate the moderator from ensuring impartiality.

In cases where criminal or moral allegations are made
in the informative programmes and debates, the point
of view of the persons concerned should also be dis-
seminated, as a rule, within the same programme
or, exceptionally, in subsequent broadcasts. In ad-
dition, broadcasters have to grant persons involved
their right to reply and right of rectification.

According to the decision, broadcasters may not air
opinion polls, debates and comments or any public
consultations on the subject of the referendum from
the end of the referendum campaign until the closing
of the polls. The opinion polls carried out by the spe-
cialised institutions must be broadcast in compliance
with the rules laid down in the Audiovisual Code. Voice
interviews conducted by broadcasters cannot be pre-
sented as representative of public opinion or of a par-
ticular social or ethnic group and are obliged to reflect
divergent views. Within the aforementioned period
of time, it is also forbidden to present and broadcast
invitations to vote for or against the subject of the
referendum, or inducements to vote or not to vote.
Concerning the last point, a modification was adopted
on 2 October 2018, through Decision No. 454/2018,
which changed the wording of Decision No. 441/2018
only to ,inducements to vote for or against the pro-
posed subject of the referendum”. In other words,
this means that from now on, it is forbidden to invite
someone to vote for or against the question raised by
the referendum, but it is allowed to invite people to
go and cast their votes, which could boost the partici-
pation rate.

According to Decision No. 441/2018, broadcasters
are obliged to record the broadcasts for the referen-
dum under the conditions established by Decision No.

412/2007 of the CNA on the obligations of radio broad-
casters to record radio and television programmes,
as subsequently amended and supplemented. These
records shall be retained for 30 days after the offi-
cial communication of the results of the referendum
and shall be made available to the CNA at its request.
Furthermore, according to the CNA, broadcasters are
obliged to provide the data requested by the control
personnel of the CNA on the conduct of the campaign
for the national referendum, within the terms and con-
ditions communicated.

Finally, the CNA stated that failures to comply with
the provisions of the Audiovisual Law, the Audiovisual
Code and the corresponding CNA Decision shall trig-
ger the application of the sanctions provided for by
the Audiovisual Law No. 504/2002, with further modi-
fications and completions.

e Decizia C.N.A. nr. 441 din 20.09.2018 privind reflectarea pe pos-
turile de radio si de televiziune a referendumului national pentru re-
vizuirea Constitutiei din 6 si 7 octombrie 2018 (C.N.A. Decision No.
441 of 20.09.2018 with regard to the coverage on the radio and tele-
vision stations of the national referendum for the revision of the Con-
stitution of 6 and 7 October 2018)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19279 RO

e Decizia C.N.A. nr. 454 din 02.10.2018 pentru modificarea Deciziei
C.N.A. nr. 441 din 20.09.2018 privind reflectarea pe posturile de radio
si de televiziune a referendumului national pentru revizuirea Consti-
tutiei din 6 si 7 octombrie 2018 (C.N.A. Decision No. 454/2018 of
02.10.2018 for the modification of the C.N.A. Decision No. 441 of
20.09.2018 with regard to the coverage on the radio and television
stations of the national referendum for the revision of the Constitu-
tion of 6 and 7 October 2018)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19280 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

TR-Turkey

Turkish Radio and Television Supreme Coun-
cil Releases Draft Regulation

Under Article 82 of Law No. 7103 on Amendments
to Tax Laws and to Some Laws and Executive De-
crees amending the Law on Radio and Television Es-
tablishment and Broadcasting Services of 27 March
2018 (Sayili Vergi Kanunlari ile Bazi Kanun Ve Ka-
nun Hikminde Kararnamelerde Degisiklik Yapiimasi
Hakkinda Kanun) new powers have been given to the
Turkish Radio and Television Supreme Council - the
RTUK), as reported in the last issue of IRIS Newslet-
ter (see IRIS 2018-9/31). This regulation established
the RTUK as the institution responsible for licens-
ing broadcasting-service providers who offer online
broadcasting services. Building on this legislative
amendment, a draft Regulation on Radio, Television,
and Optional Broadcasting Services Provided on the
Internet (Radyo, Televizyon ve istege Bagh Yayinlarin
internet Ortamindan Sunumu Hakkinda Yénetmelik

IRIS 2018-10 21


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19279
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19280
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2018-9/31&id=16368

Taslagi) has just been prepared in order to clarify how
to determine the principles and procedures regarding
the broadcasting of radio, television and on-demand
broadcast services via the Internet, the transmission
of such services, the issuance of broadcast licences
to Internet service providers and the supervision of
broadcasting by platform operators. The draft has
been published on RTUK’s website.

The draft provides three types of licences for which
media services providers would be able to apply;
these cover, respectively, the following purposes:

- INTERNET-RD - radio broadcasting
- INTERNET-TV - television broadcasting

- INTERNET-IBYH - designed for providers that offer op-
tional broadcasting services via the Internet.

Under the draft regulation, a media service provider
would have to apply for each licence separately when
offering broadcasting services falling under all of
these three categories. The RTUK could detect unli-
censed broadcasting activities either on its own ini-
tiative or upon receiving a complaint. In such cases,
the RTUK would announce its findings on the RTUK of-
ficial website and send a notification to the service
providers concerned, informing them of the need to
lodge an application for the relevant licence within
three months. If the service providers did not apply
for the necessary licence(s), the RTUK would ask a
justice of the peace to order the removal of the un-
licensed content or blockthe broadcasting activity in
question.

Fees for the licences are envisaged as follows: radio li-
cense fee - TRY 10 000 (approx. EUR 1 420; television
licence and licence for optional broadcasting services
TRY 100 000 Turkish Lira (approx. EUR 14 .200).

e Radyo, Televizyon ve istede Badli Yayinlarin internet Ortamindan
Sunumu Hakkinda Yénetmelik Taslagi (Draft Regulation on Radio,
Television, and Optional Broadcasting Services Provided on the In-
ternet)

|http://mer|in.obs.coe.int/redirect.php?id=19304| TR

Gizem Giiltekin Varkonyi
University of Szeged, Faculty of Law and Political
Science

22 IRIS 2018-10


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19304

of the Europeah Audiovisual'Observatory

Agenda Book List

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

(© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

IRIS 2018-10 23



	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Big Brother Watch and Others v. the United Kingdom
	European Court of Human Rights: Annen (No. 2 and 5) v. Germany
	EUROPEAN UNION
	Court of Justice of the European Union: Judgment on the processing of personal data and the protection of privacy in the electronic communications sector
	European Parliament: Amendments adopted to the proposed copyright reform
	Advocate General: German broadcasting fee is not unlawful state aid
	NATIONAL
	BG-Bulgaria
	Amendments in the Radio and Television Act related to administrative jurisdiction
	CZ-Czech Republic
	Decision of the Broadcasting Council on unlawful advertising practices
	DE-Germany
	Federal Supreme Court: broadcaster not obliged to search YouTube for illegal content
	Federal Supreme Court refers ‘Uploaded’ to ECJ
	ES-Spain
	RTL wins case against NH Hotels in Spain concerning illegal TV use
	FR-France
	EUR 1 million fine imposed on a radio station for broadcasting sexist comments is lawful
	Cancellation of a formal order by CSA to the RTL radio station
	Audiovisual reform - the 40 proposals in the Bergé report
	GB-United Kingdom
	The High Court issues blocking injunction for boxing matches
	Broadcasting licence revoked because of hate speech in newspaper linked to broadcaster
	Saudi advert infringed Broadcast Advertising Code though it was not a "political" advertisement but a "restrained" advertisement
	Ofcom paper “Addressing Harmful Online Content”
	IE-Ireland
	Updated guidelines on election coverage
	IT-Italy
	AGCOM launches public consultation on criteria for converting rights to use the spectrum in the context of the 700 Mhz Band frequencies reframing
	NL-Netherlands
	Dutch telecommunications providers KPN and VodafoneZiggo must grant competitors access to their fixed telecommunications networks
	PL-Poland
	Results of consultation on decree on measures for TV viewers with visual or hearing disabilities
	RO-Romania
	Modification of the Audiovisual Law with regard to audiovisual communication of an educational character
	Project for a new cinematography and film industry law
	CNA Decisions for the referendum on redefining the family
	TR-Turkey
	Turkish Radio and Television Supreme Council Releases Draft Regulation

