of the European Audiovisual Observatory

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Girleanu v. Romania ...[3]
European Court of Human Rights: Egill Einarsson v. Ice-

Y Yo € Y07 [4
European Court of Human Rights: Savva Terentyev v.
ST T=T=1 = Y

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Union: Online publi-
cation of a photograph is a new communication to the

[0 TU o} 0]

REGIONAL AREAS

International Organisation of La Francophonie: Launch

of a practical guide on combating hate-speech in the
AUdIOVISUAl MEdia . vvvire ettt ines e 7

UNITED NATIONS

Special Rapporteur on the promotion and protection of
human rights and fundamental freedoms while coun-
tering terrorism: Facebook’s ‘terrorism’ definition is too

00T o I 8
AL-Albania

Commercial operators propose an amendment entitling
them to public funds from the licencefee.............. ... £]

CH-Switzerland

New rules for SRG: more public service, no targeted ad-

A 72T 1 [T S £]
CY-Cyprus

Advertising ban on public service media provider CyBC . .[L0l

DE-Germany

BGH refers questions to ECJ concerning YouTube’s liabil-
ity for copyright breaches.........coovvviiiiniiennnenn.. 11

ES-Spain
CNMC requires two broadcasters to ensure that their

magazine programmes and gatherings comply with the
AUdIOVISUAI LAW 14t vt eteeeeieii i en e ennrneen od

FR-France
Does the special scheme granted to the INA for using
audiovisual archives comply with Directive 2001/29 on

) )11 21
Civil actions relating to literary and artistic property:
clarification of regional courts’ exclusive jurisdiction ... .. 13

IRIS 2018-9
CSA warning letter cannot be appealed.................. 13l
Paris Premiere warned by CSA following incitement to
racial and religious hatred ..........cccoviiiiiiiinnnnn s 14
First steps towards parity in the film industry .......... .. 14
CSA adopts 20 proposals to reform audiovisual regula-
L1 o 15|

GB-United Kingdom

Ofcom decision regarding the undue product placement
of two broadcasters during coverage of F1 Singapore GP. .[L3]
Ofcom decision that undercover report at a young of-
fenders institution breaches privacy ........covvvievn. o 10l
Ofcom publishes research on online news consumption . .[I7]

GR-Greece
Licensing of national DTT providers completed........... 18]

HR-Croatia
Constitutional Court decision on CRTA's conformity with

the CoNSEIEULION v vttt st ie e i i eenenaen o 18]
New law on audiovisual activities.............cooevvinn . 19
HAKOM monitors interference to domestic TV and radio

5] o = 20}
IE-Ireland

Jury determines public broadcaster 35% liable for
defamatory comments made during programme......... 211
IT-Italy

Roadmap for the release of the 700 Mhz Band frequen-

o =Y 211

MK-"the Former Yugoslav Republic Of Macedonia"
Study of the media landscape ....oovviiii i innennenn o 22

NL-Netherlands

Publishing of secretly taped conversation with members

of Dutch political party was lawful ....vvveeiiniieninnn. ol 23]
Study on digitization and fake news.................. ..., 23]

RO-Romania
Public consultations on the licence fees for terrestrial
digital audio broadcasting multiplexes and a tariff for

SPECEIUM USE ettt vt e essteeeseteeensereeenseraeensernsns 241
TR-Turkey

Law gives new powers to the Turkish Radio and Televi-

sion Supreme COoUNCil..uvvvie i it i inieann s 2D
A Media Communication Department has been estab-
lished under the Turkish Presidency.........ccovvvviienn . 2D

Summary of Recent Decisions and Current Develop-
ments regarding the Turkish Data Protection Authority . . .28l



of the European AudioVisu’aﬂ Observatory

Editorial Informations

Publisher:

European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG

Tel. : +33 (0) 3 90 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int

Comments and Contributions to:

iris@obs.coe.int

Executive Director:

Susanne Nikoltchev

Editorial Board:

Maja Cappello, Editor e Francisco Javier Cabrera Blazquez,
Sophie Valais, Julio Talavera Milla, Deputy Editors (European
Audiovisual Observatory)

Silvia Grundmann, Media Division of the Directorate of
Human Rights of the Council of Europe, Strasbourg (France)
e Mark D. Cole, Institute of European Media Law (EMR),
Saarbricken (Germany) e Bernhard Hofstoétter, DG Connect
of the European Commission, Brussels (Belgium) e Tarlach
McGonagle, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands) e Andrei Richter,
Media Academy Bratislava (Slovakia)

Council to the Editorial Board:

Amélie Blocman, Victoires Editions

’ (" ta
- - B I
T Rt DR AL J i
EURGIEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY ) i
= e EURGPARAT EURDPAISCHE KOMMISZION Institut fiir

gyl Mediaforum

Tijdschrift voor Media- en Communicatiorecht.

Auteurs
&Media

nformationsrecht Institul fur Buropiisches Medienrecht N )/L

Documentation/Press Contact:

Alison Hindhaugh

Tel.: +33(0)3 90 21 60 10

E-mail: lalison.hindhaugh@coe.int|

Translations:

Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Paul Green e Katherine Parsons e Marco Polo
Sarl e« Nathalie Sturlese e Brigitte Auel « Erwin Rohwer e Sonja
Schmidt e Ulrike Welsch

Corrections:

Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Sophie Valais et Francisco Javier Cabrera
Bldzquez e Aurélie Courtinat e Barbara Grokenberger e Jackie
McLelland e James Drake

Distribution:

Nathalie Fundone, European Audiovisual Observatory

Tel.:

+33(0)3 90 21 60 06

E-mail: nathalie.fundone@coe.int|

Web Design:

Coordination:  Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory e Development and Integration: www.logidee.com
e Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158

® 2018 European Audiovisual
(France)

Observatory, Strasbourg

MOSKAUER ZENTRUM FUR MEDIENRECHT
UND MEDIENPOLITIK, MZMM

3

. 3 AIKAIO MEZON
Ao . ENHMEPOIHI
- & EMIKOINONIAZ


http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:nathalie.fundone@coe.int

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Girleanu v.
Romania

On 26 June 2018, the European Court of Human Rights
(ECtHR) delivered an interesting judgment in support
of investigative journalism, criticising the Romanian
authorities’ negligence in allowing leaks of secret,
sensitive military information. The ECtHR found that
the criminal prosecution of a journalist and the mea-
sures taken against him for disclosing classified infor-
mation that gave evidence of the leaks, violated the
journalist’s right to freedom of expression as guaran-
teed under Article 10 of the European Convention on
Human Rights (ECHR).

The applicant is Marian Girleanu, a local correspon-
dent for the national daily newspaper Romania libera.
His articles covered various fields, including investi-
gations into the activities of the armed forces and
the police. In a television show, examples of leaks
of secret, sensitive military information were criti-
cised, and it was suggested that such information
could also have reached terrorists. During the show,
it was mentioned that some daily newspapers had
received classified secret information about military
operations, but had decided not to publish it, fear-
ing possible damage to national security. A few days
later, the newspapers Romania libera and Ziua pub-
lished articles drawing attention to the fact that con-
fidential information which could have threatened na-
tional security had been leaked from a military unit
in Afghanistan under the authority of the Romanian
Ministry of Defence. Shortly afterwards, criminal pro-
ceedings were instituted against Girleanu and four
other people, including another journalist and a for-
mer member of the army, for disclosing classified in-
formation on national security under Article 169 of the
Criminal Code, and for the gathering and sharing of
secret or confidential information under Article 19(1)
of Law No. 51/1991 on national security. Girleanu’s
house was searched by the police, the hard drive of
his computer was seized and he was taken into police
custody. The next day, his pre-trial detention was au-
thorised by a judge for a period of ten days, but after
two days, he was released. Finally, he was convicted
of having committed the crime proscribed by Article
19(1) of Law No. 51/1991 and ordered to pay an ad-
ministrative fine of EUR 240 and the court fees. The
hard drive that was seized remained confiscated. Gir-
leanu complained to the ECtHR that he had been ar-
rested, investigated and fined for gathering and shar-
ing secret information, and that this interference with
his right as a journalist to gather and disclose confi-

dential information on national security had infringed
his rights under Article 10 ECHR. Although the fine he
had been ordered to pay might appear to be low, he
argued that the detention and criminal proceedings
had damaged his reputation as a journalist and led to
him losing his permanent employment, and later to
his dismissal from his job with the newspaper. The
journalist received support before the ECtHR from the
Guardian News and Media, Open Society Justice Ini-
tiative and the International Commission of Jurists as
third-party interveners.

The ECtHR reiterated that the press exercises the vi-
tal role of “public watchdog” in imparting information
on matters of public concern, while the gathering of
information is an essential preparatory step in jour-
nalism and an inherent, protected part of press free-
dom. The ECtHR also referred to the concept of re-
sponsible journalism as a professional activity which
enjoys the protection of Article 10 ECHR. That con-
cept also embraces the lawfulness of the conduct of a
journalist, and the fact that a journalist has breached
the law is a relevant, albeit not decisive considera-
tion when determining whether he or she has acted
responsibly. While the interferences with Girleanu’s
right to freedom of expression were prescribed by law
and could be considered to protect national security,
the ECtHR did not agree with the Romanian govern-
ment’s view that the interferences at issue were nec-
essary in a democratic society. In its assessment of
this crucial aspect, the ECtHR applied the criteria of
Stoll v. Switzerland (IRIS 2008/3-2) and it analysed
the interests at stake, the conduct of the journalist,
the review of the measure by the domestic courts and
whether the penalty imposed was proportionate. In
the Court’s view, the documents in Girleanu’s posses-
sion, as well as the fact that they had been leaked
from the Romanian army, were likely to raise ques-
tions of public interest. He had not obtained the infor-
mation in question by unlawful means and the inves-
tigation had failed to prove that Girleanu had actively
sought to obtain such information. The ECtHR also
noted that the information in question had already
been seen by other people before Girleanu obtained
the documents, and that it was the state’s responsi-
bility to organise its intelligence and military services
and to train its personnel in such a way as to ensure
that no confidential information is disclosed. The EC-
tHR noted that Girleanu was a journalist claiming to
have made the disclosure in the context of a journal-
istic investigation, not a member of the army who col-
lected and transmitted secret military information to
others. The ECtHR was of the opinion that the domes-
tic courts had not addressed the prosecutor’s find-
ing that the disclosure of the information under dis-
pute was not likely to endanger national security and
had failed to actually verify whether the information
at issue could indeed have posed a threat to military
structures. Moreover, although Girleanu invoked the
guarantees provided by Article 10 ECHR, the domestic
courts did not appear to have weighed the interests
in maintaining the confidentiality of the documents
in question over the interests of a journalistic inves-

IRIS 2018-9 3



tigation and the public’s interest in being informed
of the information leak and maybe even of the ac-
tual contents of the documents. Although the amount
of the fine appears to be relatively low, the domes-
tic courts held as established that Girleanu had inten-
tionally committed a criminal offence against national
security. In this perspective, the ECtHR reiterated that
the fact that a person had been convicted may, in
some cases, be more important than the minor nature
of the penalty imposed. Furthermore, the sanctions
against Girleanu had been imposed before publication
of the secret information in question, which meant
that the measures taken had the purpose of prevent-
ing him from publishing and sharing the secret doc-
uments he had in his possession. Finally, the ECtHR
was of the opinion that after the de-classification of
the documents in question and the prosecutor’s find-
ing that they were outdated and not likely to endan-
ger national security, the decision on whether to im-
pose any sanctions against the applicant should have
been more thoroughly weighed. Therefore, the ECtHR
considered that the measures taken against Girleanu
were not reasonably proportionate to the legitimate
aim pursued, in view of the interests of a democratic
society in ensuring and maintaining freedom of the
press. Accordingly, the ECtHR concluded that there
had been a violation of Article 10 ECHR.

e Judgment by the European Court of Human Rights, Fourth Section,
case of Girleanu v. Romania, Application No. 50376/09, 26 June 2018

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19229 EN

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal
Human Academy

European Court of Human Rights: Egill
Einarsson v. Iceland (No. 2)

In Iceland, a person (hereafter, X) posted a critical
and defamatory comment on a Facebook page, com-
menting on a recent interview given by Egill Einars-
son, against whom complaints had been formulated
concerning the rape of women. At the material time,
Einarsson was a well-known personality in Iceland
who, for years, had published articles, blogs and
books and had appeared in films, on television and
other media, under pseudonyms. Upon completion
of the police investigation, the public prosecutor dis-
missed all cases against Einarsson because the evi-
dence which had been gathered had not been suffi-
cient or likely to lead to a conviction. The interview,
with a photo of Einarsson on the cover of the mag-
azine, initiated many reactions and a Facebook page
was set up to encourage the editor of the magazine
to remove Einarsson’s picture from its front page. Ex-
tensive dialogue took place on the site that day, and
X posted the comment: “This is also not an attack on
a man for saying something wrong, but for raping a

teenage girl ... It is permissible to criticise the fact
that rapists appear on the cover of publications which
are distributed all over town ...”. A district court found
X’s comment on Facebook defamatory and declared
the statements null and void. However, it dismissed
Einarsson’s claim for the imposition of a criminal pun-
ishment on X under the Penal Code, and it rejected the
claim to have X carry the cost of publishing the main
content and reasoning of the judgment in a news-
paper. Furthermore, the district court did not award
Einarsson non-pecuniary damage and concluded, fi-
nally, that each party should bear its own legal costs.
These findings were confirmed by the Supreme Court
of Iceland.

Einarsson complained to the European Court of Hu-
man Rights (ECtHR) about a violation of his right to re-
spect for his private life and reputation, as provided in
Article 8 of the European Convention on Human Rights
(ECHR). The starting point for this was indeed that the
right to protection of one’s honour and reputation is
encompassed by Article 8 ECHR of the Convention as
part of the right to respect for private life, even if the
person is criticised in a public debate. In order for Ar-
ticle 8 to come into play, the attack on personal hon-
our and reputation must attain a certain level of seri-
ousness and must have been carried out in a manner
causing prejudice to the personal enjoyment of the
right to respect for private life. The ECtHR pointed
out that the choice of the means to secure compliance
with Article 8 in the sphere of inter-individual relation-
ships is, in principle, a matter that falls within the con-
tracting states’ margin of appreciation, and that the
nature of the state’s obligation to potentially restrict
to some extent the rights secured under Article 10 for
another person depends on the particular aspect of
private life that is at issue. The Court reiterated that
where the balancing exercise between the rights un-
der Article 8 and 10 ECHR had been undertaken by the
national authorities in conformity with the criteria laid
down in the Court’s case law, the ECtHR would require
strong reasons to substitute its view for that of the do-
mestic courts. It also recalled that the member States
of the Council of Europe may regulate questions of
compensation for non-pecuniary damage differently.
The ECtHR also recalled that domestic courts have a
margin of appreciation in assessing how to remedy a
finding at national level that a violation of the right to
private life had occurred.

With regard to the concrete circumstances of the
case, the ECtHR referred to the fact that the district
court, confirmed by the Supreme Court, had taken
into account Einarsson’s previous behaviour; the pub-
lic reputation he had made for himself; the material
produced by him and its substance, which was often
ambiguous and provocative and could be interpreted
as an incitement to sexual violence; the dissemina-
tion of the comment: on a Facebook page amongst
hundreds or thousands of other comments; and the
fact that the statements were removed by X as soon
as Einarsson had so requested. The Icelandic courts
found that Einarsson had received “full judicial sat-

4 IRIS 2018-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19229

isfaction” by the comments being declared null and
void. The ECtHR found that it could not be held that
the protection afforded to Einarsson by the Icelandic
courts - finding that he had been defamed and declar-
ing the statements null and void - was not effective
or sufficient with regard to the state’s positive obliga-
tions or that the decision not to grant him compensa-
tion deprived Einarsson of his right to reputation and,
thereby, emptied the right under Article 8 ECHR of its
effective content. The ECtHR further noted that al-
though the domestic courts had accepted to declare
the impugned statements null and void, they had not
accepted all of Einarsson’s claims. Against this back-
ground, it could not be said that the domestic courts
had handled the issue of legal costs in a manner that
appeared unreasonable or disproportionate. These el-
ements were sufficient for the ECtHR to conclude that
the national authorities had not failed in their positive
obligations and had afforded Einarsson sufficient pro-
tection. Accordingly, there had been no violation of
Article 8 ECHR.

e Judgment by the European Court of Human Rights, Second Section,

case of Eqill Einarsson v. Iceland (No. 2), Application No. 31221/15,
17 July 2018

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19230 EN

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal
Human Academy

European Court of Human Rights: Savva Ter-
entyev v. Russia

In its judgment in Savva Terentyev v. Russia, the Eu-
ropean Court of Human Rights (ECtHR) recognised a
very high level of protection of freedom of speech
concerning insulting comments about police officers
published on a weblog. The ECtHR confirmed that
some of the wording in the blog post was offensive,
insulting and virulent, but it found that the (emo-
tional) comments, as a whole, could not be seen as
inciting to hatred or violence against police officers.
The applicant in this case, Savva Terentyev, a resi-
dent of the Komi Republic of Russia, had a blog hosted
by livejournal.com, a popular blog platform. Police
action on the premises of a local newspaper during
a pre-election period had resulted in sharp criticism
on social media and websites. Savva Terentyev also
posted a comment on his website entitled “I hate
the cops, for fuck’s sake”. In his blog post, he com-
pared police officers to pigs, and he went on to say
that “only lowbrows and hoodlums - the dumbest and
least educated representatives of the animal world”
become police officers in Russia. He also suggested
that it would be great “if in the centre of every Rus-
sian city, in the main square ... there was an oven,
like at Auschwitz, in which ceremonially (..) infidel
cops would be burnt. The people would be burning
them. This would be the first step to cleansing society

of this cop-hoodlum filth.” Soon afterwards, criminal
proceedings were brought against Terentyev under
Article 282, section 1 of the Russian Criminal Code.
Terentyev was found guilty of “having publicly com-
mitted actions aimed at inciting hatred and enmity
and humiliating the dignity of a group of persons on
the grounds of their membership of a social group”.
The town court found that he had “negatively [influ-
enced] public opinion with the aim of inciting social
hatred and enmity, escalating social conflict and con-
troversy in society and awakening base instincts in
people” and “[set] the community against police offi-
cers in calling for [their] physical extermination by or-
dinary people”. It considered that the crime commit-
ted by Terentyev was “particularly blatant and dan-
gerous for national security [as] it [ran] against the
fundamentals of the constitutional system and State
security”. Terentyev was given a suspended sentence
of one year’s imprisonment. He complained to the
ECtHR that this criminal conviction had violated his
right to freedom of expression, as provided in Article
10 ECHR. The ECtHR assumed that the interference
with Terentyev’s right to freedom of expression was
“prescribed by law” and aimed to protect the rights
of others, namely Russian police personnel. With re-
gard to the assessment of the question of necessity
in a democratic society, the ECtHR first recalled that
“there is little scope under Article 10 § 2 ECHR for
restrictions on political speech or on debate on ques-
tions of public interest. It is the Court’s consistent
approach to require very strong reasons for justifying
restrictions on such debate, for broad restrictions im-
posed in individual cases would undoubtedly affect re-
spect for the freedom of expression in general in the
State concerned”. The ECtHR accepted that it may be
necessary in democratic societies to sanction or even
prevent forms of expression which spread, incite, pro-
mote or justify violence or hatred based on intoler-
ance, provided that any “formalities”, “conditions”,
“restrictions” or “penalties” imposed are proportion-
ate to the legitimate aim pursued. Next, the ECtHR
examined the nature and wording of the impugned
statements, the context in which they were published,
their potential to lead to harmful consequences, and
the reasons adduced by the Russian courts to justify
the interference in question.

The ECtHR reiterated that offensive language may
fall outside the protection of freedom of expression
if it amounts to wanton denigration; but the use of
vulgar phrases in itself is not decisive in the assess-
ment of an offensive expression as it may well serve
merely stylistic purposes: style constitutes part of the
communication as the form of expression and is as
such protected together with the substance of the
ideas and information expressed. The ECtHR stressed
that not every remark which may be perceived as of-
fensive or insulting by particular individuals or their
groups justifies a criminal conviction in the form of im-
prisonment. It is only through careful examination of
the context in which the insulting or aggressive words
appear that one can draw a meaningful distinction be-
tween shocking and offensive language which is pro-

IRIS 2018-9 5


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19230

tected by Article 10 ECHR and that which forfeits its
right to tolerance in a democratic society. The key
issue in the present case was whether Terentyev’s
statements, when read as a whole and in their con-
text, could be seen as promoting violence, hatred or
intolerance. It was also emphasised that the state-
ments had raised the issue of the alleged involvement
of the police in silencing and oppressing political op-
position during the period of an electoral campaign
and therefore touched upon a matter of general and
public concern, a sphere in which restrictions of free-
dom of expression are to be strictly construed. With
regard to the content of the statements, the ECtHR
noted that the passage about “[ceremonial]” incin-
eration of “infidel cops” in “Auschwitz-[like]” ovens
was particularly aggressive and hostile in tone. How-
ever, contrary to the domestic courts’ construal, it
was not convinced that that passage could actually
be interpreted as a call for “[the police officers’] phys-
ical extermination by ordinary people”. Rather, it was
used as a provocative metaphor, which frantically af-
firmed Terentyev’s wish to see the police “cleansed”
of corrupt and abusive officers (“infidel cops). It is fur-
thermore of relevance that the remarks in Terentyev’s
blog did not personally attack any identifiable police
officers, but rather concerned the police as a public
institution. A certain degree of immoderation may be
acceptable, particularly where it involves a reaction to
what is perceived as the unjustified or unlawful con-
duct of civil servants. In the Court’s view, as a mem-
ber of the state’s security forces, the police should
display a particularly high degree of tolerance to of-
fensive speech, unless such inflammatory speech is
likely to provoke imminent unlawful actions in respect
of its personnel and expose them to a real risk of phys-
ical violence. The ECtHR was not convinced that Ter-
entyev’'s comment was likely to encourage violence
capable of putting the Russian police officers at risk.
Furthermore, his blog had only a minor impact, as it
drew seemingly very little public attention, and the
comments had remained online for only one month,
as Terentyev removed them from the Internet after
he found out the reasons for a criminal case being
brought against him. Finally, the Court reiterated that
a criminal conviction is a serious sanction; moreover,
the imposition of a prison sentence for an offence in
the area of a debate on an issue of legitimate public
interest is compatible with freedom of expression as
guaranteed by Article 10 ECHR only in exceptional cir-
cumstances, notably where other fundamental rights
have been seriously impaired, as, for example, in the
case of hate speech or incitement to violence. The
ECtHR was not convinced that Terentyev’'s comment
had the potential to provoke any violence with regard
to the Russian police officers, thus posing a clear and
imminent danger which required his criminal prose-
cution and conviction. The ECtHR stressed “that it is
vitally important that criminal law provisions directed
against expressions that stir up, promote or justify vi-
olence, hatred or intolerance clearly and precisely de-
fine the scope of relevant offences, and that those
provisions be strictly construed in order to avoid a sit-

uation where the State’s discretion to prosecute for
such offences becomes too broad and potentially sub-
ject to abuse through selective enforcement”. On the
basis of these considerations, the ECtHR came to the
conclusion that Terentyev’s criminal conviction did not
meet a “pressing social need” and was disproportion-
ate to the legitimate aim invoked. The interference
was thus not “necessary in a democratic society” and
accordingly violated Article 10 ECHR.

e Judgment by the European Court of Human Rights, Third Section,
case of Savva Terentyev v. Russia, Application No. 10692/09, 28
August 2018

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19231 EN
Dirk Voorhoof

Human Rights Centre, Ghent University and Legal
Human Academy

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Union: On-
line publication of a photograph is a new
communication to the public

On 7 August 2018, the Court of Justice of the Euro-
pean Union (CJEU) ruled in the dispute between Land
Nordrhein-Westfalen, a state of Germany, and Dirk
Renckhoff, a photographer. The case concerned the
publication of a photograph taken by Mr Renckhoff on
a freely accessible school website. The photograph
had been downloaded from an online travel portal
and subsequently used by a pupil as a means of il-
lustration for his/her workshop presentation. Below
the photograph, the pupil had made reference to the
online travel portal, which did not have any restrictive
measures in place to prevent the photograph from be-
ing downloaded.

Mr Renckhoff claimed that his copyright, and more
particularly his reproduction right and his right of
making available to the public, had been infringed by
Land Nordrhein-Westfalen, which is responsible for the
educational supervision of the school. Mr Renckhoff
argued that he had given a right of use exclusively to
the operators of the online travel portal but not to the
subsequent school website. The Appeal Court (Higher
Regional Court of Hamburg) had doubts as to whether
the requirement of ‘'new’ public, implied from case law
in the act of communication to the public, had been
met. The question referred to the CJEU therefore con-
cerned the interpretation of Article 3(1) of Directive
2001/29/EC.

In order to answer this question, the Court started
by recalling that a photograph may be protected by
copyright in case it amounts to an intellectual creation
which reflects the author’s personality and expresses

6 IRIS 2018-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19231

the latter’s free and creative choices. Concerning the
author’s exclusive right of communication to the pub-
lic, the Court pointed out that ‘any use of work carried
out by a third party without such prior consent must
be regarded as infringing the copyright in that work’
and that such an exclusive right must be interpreted
broadly. However, in order for an author to claim in-
fringement of his right, two cumulative criteria must
be met. First, there must be an ‘act of communica-
tion’ of a work and, secondly, communication of that
work must be made to a ‘public’. Whereas the Court
found the first requirement to be met, the second re-
quirement formed the main obstacle.

Taking into account that both the initial communica-
tion of the photograph on the online travel portal and
its subsequent communication on the school portal
were made with the same technical means, the Court
turned to the question of whether the communication
was made to a ‘new public’. Having regard to the ‘pre-
ventive’ nature of authors’ rights, the Court held that
authors would be deprived of their effective rights if it
did not recognise that the posting on one website of
a work previously posted on another website with the
consent of the copyright holder constituted a commu-
nication to a new public.

According to case law, the author should retain con-
trol over his works and thereby also be able to put
an end to the exercise, by a third party, of previously
authorised exploitation rights. Moreover, the Court
pointed out that no exhaustion rule applies to the act
of communication to the public. Not recognising, in
the present case, that a communication to the pub-
lic had occurred would deprive the copyright holder
of his/her opportunity to claim an appropriate reward
for the use of his/her work. In light of all these ele-
ments, the Court concluded that a communication to
the public had taken place.

It is important to note that the Court deemed it irrel-
evant that the copyright holder did not limit the ways
in which Internet users could use the photograph. Fur-
thermore, the Court drew important distinctions be-
tween the present case and the Svensson case (See
IRIS 2014-4/3), which concerned the use of hyperlinks.
First, hyperlinks contribute to a greater extent than in
the present case to the sound operation of the Inter-
net. Consequently, it is important to recognise that
a communication to the public took place in order to
guarantee that a fair balance is struck between, on
the one hand, the intellectual property rights of right-
sholders and, on the other hand, the right to freedom
of expression of Internet users, as well as the ques-
tion of public interest. The right to education was not
at stake when determining whether a right to commu-
nication had occurred. Secondly, unlike in the present
case, the preventive nature of the rights of the holder
are preserved in the context of hyperlinks. Removal of
the work from the initial website would render all sub-
sequent hyperlinks obsolete. Lastly, in the present
case, the user played a decisive role in communicat-
ing the work to a public. He first had to reproduce

the photograph on a private server and then post it
on a website other than that on which the work had
been initially communicated. In the case of hyper-
links, users are more passive. In light of all the fore-
going considerations, the Court concluded that a com-
munication to the public had occurred and that con-
sent of the rightsholder was required for publication
of the photo on the subsequent school website.

e Case C-161/17, Land Nordrhein-Westfalen v. Dirk Renckhoff,

Judgment of the Court of Justice of the European Union (Second
Chamber), 7 August 2018

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19232 DE EN FR
CS DA EL ES ET F HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

Eugénie Coche
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

REGIONAL AREAS

International Organisation of La Franco-
phonie: Launch of a practical guide on com-
bating hate-speech in the audiovisual media

On the occasion of an international conference on
dialogue between cultures and religions held in Fez
(Morocco) between 10 and 12 September 2018, the
International Organisation of La Francophonie (IOF)
officially presented its practical guide entitled “Lut-
ter contre les discours de haine dans les médias au-
diovisuels: normes, jurisprudence, bonnes pratiques
et études de cas” (Combating hate speech in the
audiovisual media: standards, case-law, good prac-
tices, case studies). The guide brings together the
final results of a pilot project coordinated by the
expert Jean-Frangois Furnémont in partnership with
three authorities that are members of the French-
speaking network of media regulators, Réseau Fran-
cophone des Régulateurs des Médias (REFRAM): Mo-
rocco’s main audiovisual communication authority,
the Haute Autorité de la Communication Audiovisuelle
(HACA); Cote d’lvoire’s main authority on audiovisual
communication, the Haute Autorité de la Communi-
cation Audiovisuelle (HACA); and Tunisia’s indepen-
dent high authority on audiovisual communication,
the Haute Autorité Indépendante de la Communica-
tion Audiovisuelle (HAICA).

The first part of the guide attempts to make up for
the absence of a universally accepted definition of the
term “hate-speech” by identifying what the concept
involves, referring to the work carried out by a num-
ber of United Nations institutions and the Council of
Europe. The second part compiles all the international
legal instruments and standards on hate speech and
emphasises the main provisions of relevance to the

IRIS 2018-9 7


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-4/3&id=16322
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19232

L'AUDIOVISUEL.
SERVATORY
ORMATIONSSTELLE

of the European Audiovisu

media and their regulation, ranging from the most
legally binding standards to non-binding texts. The
third part gives an overview and comparative analy-
sis of the legal and normative framework of the coun-
tries that are REFRAM members with regard to hate
speech in the audiovisual media. A description of
the legal framework at the international level then
demonstrates that only three court systems provide
supranational mechanisms for the protection of hu-
man rights: the European Court of Human Rights (set
up by the Council of Europe), the African Court on Hu-
man and Peoples’ Rights (set up by the African Union),
and the Inter-American Court of Human Rights (set up
by the Organization of American States).

There is also a guide to good practices for promoting
a culture of tolerance on the part of both media and
regulators, which lists specific initiatives undertaken
by certain stakeholders such as the public authorities,
regulators, and the media. The guide also includes
two case studies on the presence of hate speech car-
ried out by the Moroccan and Tunisian media regu-
lation authorities in their respective audiovisual envi-
ronments. The work closes with a “digital library” on
hate speech that lists all the relevant documents from
various institutions with authority in this field.

This is a comprehensive tool for combating hate
speech in the audiovisual media; it is directed at all
stakeholders concerned with issues concerning the
rule of law, democracy, and fundamental rights and
freedoms.

e « Lutter contre le discours de haine dans les médias audiovisuels,
Normes, jurisprudence, bonnes pratiques et études de cas, Guide
pratique », Organisation internationale de la Francophonie (Combat-
ing hate speech in the audiovisual media: standards, case-law, good
practices, case studies - a practical guide), International Organisation
of La Francophonie)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19271 FR

Elena Sotirova
European Platform for Regulatory Authorities (EPRA)

UNITED NATIONS

Special Rapporteur on the promotion and
protection of human rights and fundamental
freedoms while countering terrorism: Face-
book’s ‘terrorism’ definition is too broad

In her letter of 24 July 2018 addressed to Facebook
CEO Mark Zuckerberg, the UN Special Rapporteur on
the promotion and protection of human rights and
fundamental freedoms while countering terrorism ex-
pressed her concerns about the platform’s use of an
overly broad definition of ‘terrorism’ and ‘terrorist or-
ganizations’. The Special Rapporteur, an independent

expert appointed by the UN’'s Human Rights Coun-
cil, also expressed her concerns about the seeming
lack of a human rights approach in Facebook’s con-
tent moderation policies.

In its Community Standards, Facebook defines terror-
ism as: ‘Any non-governmental organization that en-
gages in premeditated acts of violence against per-
sons or property to intimidate a civilian population,
government or international organization in order to
achieve a political, religious, or ideological aim.” Ac-
cording to the Special Rapporteur, this definition in-
correctly equates all non-state groups that use vio-
lence in pursuit of any goals or ends to terrorist en-
tities. She states that only a subset of violent acts
committed by a non-state actor could be qualified as
terrorism. The Rapporteur points out that the use of
an imprecise and overly broad definition is particularly
worrying in light of a number of governments seeking
to stigmatise diverse forms of dissent and opposition
(whether peaceful or violent) as terrorism. Lastly, the
Rapporteur expresses her concern over the unclarity
of how Facebook determines whether a person be-
longs to a particular group and whether the respective
group or person is given the opportunity to meaning-
fully challenge such a determination.

In her letter, the Special Rapporteur underlines the
important role that Facebook and other companies
functioning on the basis of business models centred
around hosting third-party content play in offsetting
terrorist activity online. At the same time, she reit-
erates the importance of such activity being carried
out in compliance with these companies’ responsibil-
ity not to unduly interfere with the human rights of
their users.

According to the Rapporteur, the definitions adopted
and employed by Facebook should be compatible with
standards set by international law, including interna-
tional human rights law and international humanitar-
ian law. She therefore urged Facebook to seek to
connect with the model definitions as advanced by
the mandate of the Special Rapporteur. More gener-
ally, the Rapporteur urged Facebook, as well as other
similar companies, to incorporate a human rights ap-
proach into its policies, in line with the UN Guiding
Principles on Business and Human Rights.

e UN Special Rapporteur on the promotion and protection of human
rights and fundamental freedoms while countering terrorism, 24 July
2018

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19245 EN
Gijs van Til
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

8 IRIS 2018-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19271
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19245

of the European Audiovisu

AL-Albania

Commercial operators propose an amend-
ment entitling them to public funds from the
licence fee

A group of owners of commercial media held a meet-
ing with the regulatory authority, the Audiovisual Me-
dia Authority (AMA), on 11 June 2018, with the aim
of discussing the commercial operators’ request to
receive part of the licence fee allocated to the pub-
lic broadcaster in Albania. The proposal was drafted
by the Association of Electronic Media, an association
representing the main commercial media owners in
the country; present at the meeting there were direc-
tors and owners of two national stations and four local
ones.

The proposed amendment stipulated that a “broad-
casting fund” would be set up to support commercial
broadcasters. The source of funding for this support
would be the licence fee currently benefiting the pub-
lic broadcaster in Albania. The funds collected for the
licence fee would be divided in the following manner:
50% would remain with the public broadcaster and
another 20% would also go to public broadcaster for
the purpose of enabling the distribution of decoders
for the population, while the remaining 30% of the
collected amount would go to the private broadcast-
ers. Once digital switchover is completed, the com-
mercial and public broadcasters would share 50% of
the funds collected. In the view of the media own-
ers (as published in an AMA press release), the pro-
cess of digital switchover has increased the costs of
commercial broadcasters, while the advertising mar-
ket has shrunk, and this proposed amendment would
serve to rebalance the market.

The proposed amendment stated that, in return for
financial support, commercial television would broad-
cast public awareness messages and campaigns, and
the funds collected would be divided between the
commercial operators according to their audience
share; until a proper mechanism for determining the
respective audience shares of the media outlets was
in place audience share would be established accord-
ing to each television channel’'s advertising revenue.

During the meeting organised with representatives of
AMA, the directors and owners of commercial media
argued that the funds would serve to improve the
quality of their content and increase their credibil-
ity. In addition, they also said that the law would
strengthen investigative journalism, and by improving

their financial situation make them less vulnerable to
economic pressure.

The Association of Electronic Media asked the regula-
tor to consider the proposed amendment and also to
forward it to other relevant bodies and institutions. At
the moment the licence fee for Albanian public broad-
casters is among the lowest in Europe, amounting
to about EUR 0.80 per month, which each household
pays with its electricity bill.

e Takim konsultativ né AMA pér propozimet e grupeve té interesit pér
ndryshime né ligjin 97/2013 (Press release of the Audiovisual Media
Authority on the meeting and consultation with the media owners)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19234 SQ

lida Londo
Albanian Media Institute

CH-Switzerland

New rules for SRG: more public service, no
targeted advertising

The Swiss Government has granted a new licence
to the Schweizerische Radio- und Fernsehgesellschaft
(Swiss Broadcasting Corporation - SRG) for the 2019-
2022 period. The licence imposes more stringent re-
quirements concerning the public service provided by
the broadcaster. It comes barely six months after the
referendum on the popular initiative entitled “Yes to
the abolition of radio and television licence fees (abo-
lition of Billag fees)”, which had called the SRG’s fu-
ture into question. The initiative had been overwhelm-
ingly rejected on 4 March 2018, with 71.6% of voters
opposed to it. However, the majority of people ques-
tioned in a survey had said that the SRG should now
be reformed and downsized (see RIS 2018-06).

The new licence contains a host of new obligations for
the SRG. For example, it must spend at least half of its
licence fee income on news services (Article 6 of the
new licence). It must also invest adequate resources
in culture and education (Article 7(4)), with the Bun-
desrat (Federal Council) expecting a similar level of
spending in this area as is currently the case (that is
to say, around 25% of the licence revenue). In the en-
tertainment category, the SRG should lead by exam-
ple (Article 9). The new licence increases the require-
ment for SRG channels to be distinctive, demanding
a unique overall service with innovative in-house pro-
ductions that reflect the Swiss identity (‘Swissness’).
The licence now also regulates sports reporting, which
is popular with the public (Article 10). The SRG must
report not only on major events such as the Olympic
Games and the football World Cup, but also on minor-
ity and grassroots sports.

IRIS 2018-9 9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19234
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2018-06&id=16344

of the European Audiovisu

In general terms, the licence requires the SRG to be
willing to take risks and innovate (Article 11), to take
all language regions into account (Article 12), and to
serve young people (Article 13), people with a migrant
background (Article 14) and people with sensory dis-
abilities (Article 15). It clarifies and extends quality
assurance requirements. For example, the SRG must
establish quality standards for all types of content,
and processes for evaluating compliance with those
standards.

The SRG’'s rights and responsibilities are regulated
not only in the licence but also in the Radio- und
Fernsehgesetz (Radio and Television Act - RTVG) and
the Bundesrat’s Radio- und Fernsehverordnung (Ra-
dio and Television Ordinance - RTVV). Amongst other
things, these instruments regulate admissible forms
of advertising. At the end of August 2018, the Bun-
desrat rejected the idea of allowing new forms of ad-
vertising under the RTVV. The government had orig-
inally proposed that the SRG should be allowed to
broadcast different commercials for different target
groups (targeted advertising). However, this had
been strongly opposed in the public consultation. For
example, serious doubts had been expressed over the
compatibility of targeted advertising with the notion
of public service. Targeted advertising promoted the
commercialisation of media services financed through
the licence fee and would lead to greater audience
fragmentation. The Eidgendssische Medienkommis-
sion (Swiss Media Commission - EMEK), an indepen-
dent committee of experts set up by the Bundesrat,
was also sceptical: public service providers should not
use people’s private data to target them with com-
mercial messages. In view of the results of the consul-
tation process, the Bundesrat withdrew its proposal.
Targeted advertising therefore remains reserved for
unlicensed television broadcasters.

e Concession octroye’e a* SRG SSR (Concession SSR) du 29 aou’t
2018 (e 'tat au ler janvier 2019) (SRG licence for the 2019-2022 pe-
riod)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19264 DE FR
e Concession SSR - Rapport explicatif (Explanatory report on the new
licence)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19265 DE FR
e Rapport de I'OFCOM, Avril 2018 : « Procédure de consultation con-
cernant la modification de I’'ordonnance sur la radio et la télévision -
Résumé des résultats » (Report of the Federal Communication Office
"Consultation on the amendment of the Radio and Television Ordi-
nance - summary of results", April 2018)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19267 DE FR

Franz Zeller
Federal Communications Office / Universities of Bern
and Basel

CY-Cyprus

Advertising ban on public service media
provider CyBC

The Council of Ministers of the Government of Cyprus
decided on 5 September 2018 to ban the Cyprus
Broadcasting Corporation (CyBC), the public service
media provider, from airing paid commercial adver-
tising and engaging in telemarketing. At the same
meeting, the Council of Ministers amended the rele-
vant provision in the State budget and increased the
grant to the CyBC in order to compensate for its loss
of income from advertising and telemarketing.

There is no indication in the announcement about the
date on which the decision will take effect or whether
any relevant amendment or law will be forwarded to
the House of Representatives. The announcement
stated that “The Council of Ministers also approved
an increase in the (Government) grant to CyBC in the
2019 budget to offset the loss of revenue from adver-
tising and approved a draft bill, in the event it is con-
sidered appropriate”. However, the law on the Cyprus
Broadcasting Corporation, L. 300A, may require ex-
tensive amendments to reflect this decision, since all
EU AVMS Directive provisions relevant to advertising
and telemarketing are incorporated in this law.

The decision of the Cabinet does not affect other
forms of commercial communication, such as barter
agreements, prizes, sponsorships and product place-
ment or web-based advertisements.

In recent years, CyBCs' income from advertising
ranged between EUR 3.1 million (2014) down to EUR
1.8 million in 2017. In the same period, the State
grant to the CyBC amounted to EUR 25 million annu-
ally, which is lower by far than sums granted in ear-
lier years. For example, the subsidy amounted to EUR
43 million in 2010, and EUR 40 million in 2011. The
economic crisis that hit Cyprus and prompted public
spending cuts brought the subsidy down to the above-
mentioned annual EUR 25 million.

The official announcement regarding the decision
refers to discussions that preceded it, which were con-
ducted between the executive power and the govern-
ing council of CyBC, as well as with the media regu-
lator, the Cyprus Radio Television Authority (CRTA). In
a statement, the Chairman of the CyBC agreed with
the decision in principle, saying that CyBC should look
into finding other forms and ways of funding, such as
European projects and other activities beyond tradi-
tional advertising.

The discussion about banning advertising from public
service broadcasting emerged at least five years ago,
when the Democratic Rally (DISY), the party of the

10 IRIS 2018-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19264
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19265
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19267

of the European Audiovisu

President of the Republic, drafted a bill to this effect;
in the intervening years, that draft bill has not been
discussed in any way in the House.

o Anogdoeic tou Troupyxold Xuyfouriov yia ta latpocupfoliia xou
TOV TEPUATIOUS TV epnopxdV dagnuicewy and to PIK (Press release
on decisions of the Council of Ministers on 05 September 2018)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19256 EL

Christophoros Christophorou
Council of Europe expert in Media and Elections

DE-Germany

BGH refers questions to EC]J concerning
YouTube’s liability for copyright breaches

In a decision of 13 September 2018 (Case no. | ZR
140/15 - YouTube), the Bundesgerichtshof (Federal
Supreme Court - BGH) referred a number of questions
to the European Court of Justice (ECJ) for a preliminary
decision concerning the liability of the YouTube Inter-
net video platform operator for copyright breaches
linked to content uploaded by third parties.

The case follows a claim brought by a music producer
after a YouTube user had uploaded several videos con-
taining musical works by the singer Sarah Brightman.
The producer claimed that he had produced one of
the albums featured in the videos and owned exclu-
sive rights to exploit it. In November 2008, the pro-
ducer demanded that the video platform operator,
YouTube LLC, and its parent company, Google Inc.,
sign a declaration with a penalty clause, promising not
to copy or make available to the public audio record-
ings or musical works from his catalogue. In response,
YouTube LLC removed some of the videos, but similar
videos became available again just a few days later.
The producer then took legal action against Google
Inc. and YouTube LLC, requesting an injunction, dis-
closure of information and damages.

The lower-instance courts LG Hamburg (Hamburg dis-
trict court, ruling of 3 September 2010, Case 308
0 27/09) and OLG Hamburg (Hamburg appeal court,
ruling of 1 July 2015, Case 5 U 175/10) largely up-
held the request. However, the BGH decided to sus-
pend the appeal proceedings brought by both parties
in order to submit to the ECJ the following questions
concerning the interpretation of Directive 2001/29/EC
on the harmonisation of certain aspects of copyright
and related rights in the information society, Direc-
tive 2000/31/EC on electronic commerce and Direc-
tive 2004/48/EC on the enforcement of intellectual
property rights:

- Does the operator of an Internet video platform
on which users make available to the public videos

containing copyright-protected content without the
rightsholder’s permission carry out ‘communication to
the public’ in the sense of Article 3(1) of Directive
2001/29/EC if:

it generates advertising revenue from the platform,
and the uploading process is automatic, requiring no
prior approval or control by the operator;

the operator, in accordance with the terms of use,
obtains a global, non-exclusive, free licence to use
the videos for the period during which they are made
available;

the operator, in the terms of use and as part of the up-
loading process, states that copyright-infringing con-
tent may not be uploaded;

the operator provides a system through which right-
sholders can block infringing videos;

the operator displays search results in the form of
ranking lists and content-related categories on the
platform, and shows registered users a selection of
videos recommended on the basis of videos they have
previously watched;

- if it has no actual knowledge of the availability of
copyright-infringing content or, upon obtaining such
knowledge, immediately removes it or blocks access
to it? Does the activity of the operator of such an
Internet video platform fall under the scope of Arti-
cle 14(1) of Directive 2000/31/EC and does the actual
knowledge of illegal activity or information and aware-
ness of facts or circumstances from which the illegal
activity or information is apparent, as mentioned in
this provision, have to concern actual illegal activities
or information?

- Is it compatible with Article 8(3) of Directive
2001/29/EC if a rightsholder is unable to obtain an in-
junction against a service provider whose service is
used to store information provided by a user, and has
been used to infringe copyright or related rights, un-
less a clear infringement has been notified and a sec-
ond such infringement has subsequently been com-
mitted?

- If the answer to the previous questions is no: should
the operator of an Internet video platform in the cir-
cumstances described in the first question be consid-
ered an infringer in the sense of Articles 11 (1st sen-
tence) and 13 of Directive 2004/48/EC, and can such
an infringer’s obligation to pay damages under Article
13(1) of Directive 2004/48/EC be made conditional on
the infringer (i) having acted deliberately in terms of
his own infringing activity and that of the third party,
and (ii) having known or been reasonably expected to
know that users were using the platform to infringe
intellectual property rights?

IRIS 2018-9 11


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19256

of the European Audiovisu

e Pressemitteilung Nr. 150/2018 des BGH vom 13. September 2018
(BGH press release no. 150/2018 of 13 September 2018)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19240 DE
Christina Etteldorf

Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

ES-Spain

CNMC requires two broadcasters to ensure
that their magazine programmes and gath-
erings comply with the Audiovisual Law

On 26 July 2018, the Spanish Comisién Nacional de
los Mercados y la Competencia (National Commission
of Markets and Competition, CNMC), in two separate
decisions, required that two broadcasters, Atresme-
dia and Mediaset, comply with the principles of Law
7/2010 of March 31 on General Audiovisual Communi-
cation (LGCA).

Entertainment programmes are subject to a balance
between the right to freedom of expression and infor-
mation (as long as that information is true and cor-
rect) and the right of individuals to protect their im-
age, intimacy and honour. Both rights are awarded
the same level of protection in the Spanish Constitu-
tion, but, depending on the particulars of each case,
one prevails over the other. The LGCA prohibits the
broadcast of content that may incite hatred against
any personal or social circumstance. In addition, the
LGCA recognises the principle that information should
comply with the requirements of veracity. The CNMC
requested the broadcasters Atresmedia and Mediaset
to avoid broadcasting contents in their magazine-type
programmes and gatherings that may entail hatred or
disrespect for the honour, privacy and image of indi-
viduals, and reminded them of the duty of diligence
when verifying the veracity of the information. This
request came after complaints were filed by an in-
dividual following the way information was handled
with respect to a person who was initially suspected,
and subsequently exonerated in connection with the
disappearance and murder of a minor in Almeria last
February. The images were aired on Antena 3, La
Sexta and Telecinco.

The CNMC required the broadcasters to ensure that
any information given regarding events that arouse
interest in society not include hypotheses or conjec-
tures about possible culprits when these are identified
or information is given to identify them. Nor should
they spread rumors, speculation or unconfirmed infor-
mation; not even when it is part of an entertainment
rather than a purely informative programme.

o Atresmedia SNC / DTSA / 094/18 (Atresmedia SNC / DTSA / 094/18)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19246 ES

o Mediaset SNC / DTSA /095/18 (Mediaset SNC / DTSA / 095/18)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19247 ES

Enric Enrich
Enrich Advocats - Barcelona

FR-France

Does the special scheme granted to the INA
for using audiovisual archives comply with
Directive 2001/29 on copyright?

The holders of the rights to the works of a deceased
jazz drummer claimed that the Institut National de
I’Audiovisuel (the National Audiovisual Institute - the
INA) was marketing a number of video clips and a
disc on its website that reproduced some of the musi-
cian’s performances without their authorisation. They
had the INA summoned to appear in court to obtain
compensation for the infringement of the rights that
they hold, invoking Article L. 212-3 of the Code de la
Propriété Intellectuelle (the Intellectual Property Code
- CPI). Since the adoption of legislation on 1 August
2006 amending Article 49 of the Act of 30 Septem-
ber 1986, the INA has indeed enjoyed the benefit of a
simplified authorisation scheme that allows it to waive
Articles L. 212-3 and L. 212-4 of the CPI, which lay
down the conditions for its use of the work of per-
formers contained in its audiovisual archives and the
corresponding remuneration and scales of payment
for such use; such payments are governed by agree-
ments between the performers and the INA. The ques-
tion at issue was whether this special scheme freed
the INA from the obligation to obtain authorisation
from the jazz drummer’s rightsholders.

SPEDIDAM (a society managing performers’ rights)
applied to be joined to the case, calling on the court
to order the INA to pay it damages in compensation
for the collective prejudice suffered by the performing
profession. Upon appeal, the Court of Cassation dis-
missed the claims, and the musician’s rightsholders
appealed again to the Court of Cassation.

The Court of Cassation began by reiterating the terms
of Article L. 212-3 of the CPI, and went on to note that
Directive 2001/29(EC) on the harmonisation of certain
aspects of copyright and related rights in the informa-
tion society, in particular its Articles 2(b) and 3.2(a),
provided that performers had the right to authorise or
prohibit the reproduction and the making available of
their performances, but that Article 5 allowed mem-
ber States to provide for exceptions to this principle
of prior authorisation. However, the Court of Cassa-
tion noted that the special waiver granted the INA did
not fall within the scope of any of the exceptions and
limitations that the member States were allowed to
provide for under Article 5.

12 IRIS 2018-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19240
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19246
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19247

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

In support of their appeal, the claimants invoked a
CJEU judgment delivered on 16 November 2016 in the
case of Soulier and Doke regarding the digital use of
books that were out of print and not available in any
other form, which stated that while the protection pro-
vided for by Articles 2 and 3.1 of Directive 2001/29
EC did not prevent national regulations pursuing an
objective in the cultural interest of consumers and so-
ciety in general, pursuit of that objective could not be
used to justify allowing an exception not provided for
by the EU legislature in the Directive.

The Court of Cassation found that this solution could
not be applied in the case at issue, and noted the
question of whether Articles 2(b), 3.2(a) and 5 of
the Directive should be interpreted as opposing the
waiver scheme enjoyed by the INA in application of Ar-
ticle 49 1l of the Act of 30 September. It added that this
question was a determining factor in dealing with the
case that had been submitted to it, and that it raised a
serious difficulty. The Court of Cassation therefore de-
cided to refer the matter to the CJEU. To be continued
04046

e Cour de cassation (1re ch. civ.), 11 juillet 2018 - Spedidam et a. ¢/
INA (Court of Cassation (1st chamber (civil)), 11 July 2018 - SPEDIDAM

and others v. INA) FR

Amélie Blocman
Légipresse

Civil actions relating to literary and artistic
property: clarification of regional courts’ ex-
clusive jurisdiction

On 28 June 2018, the Court of Cassation issued a
judgment explaining in detail the exclusive jurisdic-
tion assigned by the Code de la propriété intellectuelle
(Intellectual Property Code - the CPI) to the regional
courts in relation to literary and artistic property. It
referred to Article L. 331-1, paragraph 1 of the CPI,
which states that “civil actions and requests concern-
ing literary and artistic property, including those re-
lating to unfair competition, fall under the exclusive
jurisdiction of the regional courts, as determined by
regulations”.

In the case at hand, a production company accused
the company that had granted it the right to produce
the television programme “Tout le monde en parle” of
breaching its contractual obligations. It therefore re-
ferred the matter to the Paris Commercial Court in or-
der to obtain access to financial records and the pay-
ment of half the income generated through the ex-
ploitation of the programme format abroad. The ac-
cused company submitted that jurisdiction was held
by the Paris Regional Court rather than the Commer-
cial Court. The Commercial Court held that the dis-
pute did not fall under its jurisdiction. The production

company lodged an appeal against the appeal court’s
decision dismissing its objection to the judgment.

The Court of Cassation, referring to Article L. 331-1,
paragraph 1 of the CPI, concluded that actions insti-
gated on the basis of general contractual liability fell
under the jurisdiction of the regional courts “when,
in order to determine the obligations of each of the
contracting parties and the infringements they may
have committed, the court concerned is required to
rule on matters involving the specific provisions of lit-
erary and artistic property law”.

In the case at hand, the appeal court noted that, while
the plaintiff was claiming that the co-ownership of
the rights relating to the format of the disputed pro-
gramme was not in question and was only asking the
court to confirm its joint ownership of those rights,
the defendant was arguing, on the contrary, that it
was the sole owner of the exploitation rights for the
programme format and title. Therefore, before ruling
on the applications, the court needed to decide who
owned the rights that were being claimed by the plain-
tiff. The Court of Cassation ruled that the appeal court
had correctly decided that the dispute fell under the
exclusive jurisdiction of the Paris Regional Court.

e Cour de cassation (1re ch. civ.), 28 juin 2018 - Tout sur I’écran
production ¢/ Ardis (Court of Cassation (1st civil chamber), 28 June

2018 - Tout Sur I’Ecran Productions v Ardis) FR

Amélie Blocman
Légipresse

[ CSA warning letter cannot be appealed ]

On 26 July, the Conseil d’'Etat issued a judgment
that sheds some light on the means of contesting
a warning letter sent to a television channel by the
French national audiovisual regulatory authority (Con-
seil Supérieur de I’Audiovisuel - the CSA). In the case
concerned, the president of the CSA had been asked
by anti-homophobia organisations to examine a se-
quence broadcast on the television channel Canal Plus
during which someone had repeated a homophobic
chant performed by Olympique de Marseille support-
ers. The CSA accordingly sent a letter to the chair-
man of the Canal Plus group informing it that it con-
sidered the sequence inappropriate and that it was
“warning [it] against the repetition of such practices”.
The Canal Plus group asked the Conseil d’Etat to re-
voke the “CSA’s decision to issue a warning” concern-
ing the disputed sequence.

In its decision of 26 July 2018, the Conseil d’'Etat ruled
that the letter in question, which merely drew the re-
cipient’s attention to the improper nature of the inci-
dent, did not constitute a formal notice in the sense
of Article 42 of the Law of 30 September 1986. It had
no legal effect in itself and could not be regarded as

IRIS 2018-9 13



L'AUDIOVISUEL.
SERVATORY
ORMATIONSSTELLE

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

an instrument likely to have a significant impact on or
substantially influence the addressee’s conduct. Con-
cluding that the letter did not constitute a decision
that could give rise to an appeal in respect of an al-
leged misuse of power, the administrative court there-
fore dismissed the Canal Plus group’s request for the
CSA's decision to be revoked.

e Conseil d’Etat (5e ch.), 26 juillet 2018 - Groupe Canal Plus (Conseil
d’Etat (5th chamber), 26 July 2018 - Canal Plus group) FR

Amélie Blocman
Légipresse

Paris Premiere warned by CSA following in-
citement to racial and religious hatred

Writer and journalist Eric Zemmour, who presents a
weekly programme on the television channel Paris
Premiére, continues to create controversy in his tele-
vision broadcasts, despite several court convictions
for inciting religious hatred. On 12 September 2018
the French national audiovisual regulatory author-
ity (Conseil Supérieur de I'Audiovisuel - the CSA),
which had previously warned the channels Canal Plus
and RTL following appearances by the journalist, was
asked for its opinion on a sequence broadcast during
the programme Zemmour et Naulleau on Paris Pre-
miére on 20 January 2018, in which the topic of asy-
lum and immigration law had been discussed.

After examining the disputed footage, the CSA noted
that one of the programme’s presenters, Eric Zem-
mour, had systematically used stigmatising language
concerning Muslim migrants. In particular, he had
suggested that they should be denied the right to asy-
lum on the grounds that, because of their religion (un-
like other religions), they were a source “of enormous
problems” and would contribute to the “large-scale re-
placement” of the French population.

The CSA considered that these comments were likely
to encourage discrimination and provoke hatred or vi-
olence against a specific group of people for religious
reasons. They therefore clearly infringed the provi-
sions of the final paragraph of Article 15 of Law no.
86-1067 of 30 September 1986 on freedom of com-
munication, which requires that the CSA “ensure 04046
that programmes made available to the public by an
audiovisual communication service do not contain any
incitement to hatred or violence for reasons of race,
sex, morality, religion or nationality.” The CSA there-
fore issued a formal notice to Paris Premiére, requiring
it to respect these provisions in future.

A few days after this notice was issued, the person
concerned once again sparked huge controversy after
claiming in the programme Les Terriens du Dimanche,
on which he was a guest, that the first name of the

commentator Hapsatou Sy was an “insult to France”.
Even though the disputed comments were edited out
of the broadcast, the commentator shared them on
social networks and launched a petition calling for
Zemmour to be banned from appearing on television.

e Décision du CSA, “Emission « Zemmour et Naulleau » du 20 janvier
2018 : Paris Premiere mise en demeure, 21 septembre 2018 (CSA
decision, “Emission Zemmour et Naulleau” of 20 January 2018: Paris
Premiére given notice, 21 September 2018)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19269 FR

Amélie Blocman
Légipresse

[ First steps towards parity in the film industry ]

As announced at the latest Cannes Film Festival, the
first conference on parity, equality and diversity in
the film industry was held in Paris on 20 September.
Following consultation with the industry, the Minister
for Culture, Francoise Nyssen, presented an initial se-
ries of practical measures designed to promote gen-
der equality.

Firstly, a 15% bonus applicable to financial subsi-
dies for films in which the main roles are equally dis-
tributed between men and women will be trialled. An
eight-point scale will be used to measure female rep-
resentation in key positions. “Today, fewer than one
out of six films would be eligible”, said the minister,
who added that she “believed in financial incentives”.
Under the second part of the plan, it will be compul-
sory to include statistics relating to gender, techni-
cal teams and wage bills in applications submitted
to the National Centre for Cinema (Centre national
du cinéma - CNC). Information will need to include
the number of men and women involved, how they
are distributed across the various roles, differences
in salary, etc. A charter of good practices for equal-
ity will also be adopted by the start of 2019 for all
film companies in France, with stringent requirements
concerning access to senior positions, salaries, the
fight against harassment, etc. The minister also an-
nounced that partnerships with local authorities would
be reinforced with the aim of including strong mea-
sures to promote equality in their agreements with the
CNC: male/female parity will be required as regards
the composition of aid-granting committees; statistics
concerning supported films should include gender-
related data; and there must be greater support for
female directors and improved access for women to
film creation and production subsidies. The minister
also wants to ensure that more films featured in vi-
sual image education programmes are produced by
women: “Today, only 7% of applications to the CNC
for film restoration and digitisation subsidies concern
films produced by women,” said Francoise Nyssen.

14 IRIS 2018-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19269

of the European Audiovisu

These initial measures “won’t be the last,” said the
minister, who announced that other plans were al-
ready in place to extend the measures to cover
film distribution and exploitation, as well as audiovi-
sual production (“04046 television channels also share
some of the responsibility 04046"), and to take the con-
cept of diversity in all its facets into account, rather
than gender equality alone.

e Communiqué de presse, « Le cinema se mobilise en faveur de
I’égalité femmes-hommes », 19 septembre 2018, Ministére de la Cul-
ture (Ministry of Culture press release, "Film industry moves towards
gender equality", 19 September 2018)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19241 FR

Amélie Blocman
Légipresse

CSA adopts 20 proposals to reform audiovi-
sual regulation

Reforming audiovisual regulation is one of the Ministry
of Culture’s main priorities after the summer break.
According to insiders, Minister for Culture Francgoise
Nyssen is hoping, in the next few months, to finalise
a text for discussion by Parliament in the first half of
2019. On 11 September, the French national audio-
visual regulatory authority (the Conseil Supérieur de
I’Audiovisuel - the CSA) unveiled its “twenty proposals
for reforming audiovisual regulation”. The first task,
according to the CSA, is to broaden the scope of the
regulations by incorporating video-sharing platforms,
social media and streaming platforms as part of the
transposition of the Audiovisual Media Services Direc-
tive (AVMSD). The CSA’s proposals to expand the reg-
ulations also include measures to strengthen the pro-
tection of minors, step up the fight against discrimi-
nation and hate speech, increase support for creative
processes and establish a regulatory framework for
the data economy, ensuring fair and equitable con-
ditions in respect of access to programme audience
data so that the revenue generated by its use is bet-
ter distributed among the different stakeholders (pub-
lishers, distributors and platforms).

The second major area of reform concerns support
measures to further the digital transition of the audio-
visual industry: the modernisation of terrestrial broad-
casting, the affirmation of the specificity of the public
sector, the easing of constraints on television broad-
casters by abolishing the ban on showing films on cer-
tain days, redefining production obligations, and en-
couraging free channels to acquire the rights to broad-
cast films on catch-up TV, in line with new technolo-
gies. The CSA is also calling for the relaxation of ad-
vertising rules, especially those concerning prohibited
advertising sectors (cinema, literary publishing, dis-
tribution), and a review of anti-concentration rules.
Lastly, the CSA wishes to promote new methods of
regulation in collaboration with industry stakeholders

(co-regulation, supra-regulation, participatory regula-
tion). The law should be “refocused on core princi-
ples” and the principle of “limited recourse to the reg-
ulations” should be respected.

On 4 October, it will be the turn of the Mission
d’information sur une nouvelle régulation de la com-
munication audiovisuelle a I'ere numérique (the Fact-
finding Task Force for the New Regulation of Audiovi-
sual Communication in the Digital Era), on which MP
Aurore Bergé serves as rapporteur, to present its con-
clusions with a view to outlining the planned audiovi-
sual reforms. The CSA recommends that, once they
are adopted, all the legislative and regulatory provi-
sions should be codified.

e Communiqué de presse, “Le CSA appelle a une refonte globale de

la régulation », 11 septembre 2018 (CSA press release, "CSA calls for
global requlatory reform2, 11 September 2018)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19270 FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

Ofcom decision regarding the undue product
placement of two broadcasters during cover-
age of F1 Singapore GP

Ofcom, the UK communications regulator, in sepa-
rate decisions concerning the prominent display of the
Rolex logo during the coverage of the qualifying laps
for the Formula One (F1) 2016 Singapore Grand Prix,
held that Sky Sports FI HD (Sky) was not in breach
of Rule 9.5 Code of Conduct concerning the promi-
nent display of a product, service or trade mark dur-
ing a programme; however, Ofcom held Channel 4 in
breach for the undue prominent display of the Rolex
logo during their edited highlights programme.

Sky and Channel 4 were licensees of the F1 coverage
with Formula One Management Limited (FOM) being
the licensor of the F1 TV rights and producers of the
televised broadcast.

During the broadcast, there were shots of a large im-
age of a Rolex clock face which was superimposed
onto a large ferris wheel at the track. Additionally,
during coverage, a small graphic of the Rolex featured
briefly when race information such as the driver’s
name and race data was displayed.

Neither Sky nor Channel 4 had a legal relationship
with Rolex, nor did they receive payment from the
watch company who sponsor F1.

Ofcom accepted representations from both parties
that the appearance of the Rolex did not meet the def-
inition of product placement. However, the inclusion

IRIS 2018-9 15


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19241
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19270

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

of the logo gave rise to potential issues under rule 9.5
of the Code of Conduct which says: “No undue promi-
nence may be given in programming to a product,
service or trade mark. Undue prominence may result
from: the presence of, or reference to, a product, ser-
vice or trade mark in programming where there is no
editorial justification; or the manner in which a prod-
uct, service or trade mark appears or is referred to in
programming.”

Sky had a contractual obligation to FOM to show the
practice, qualifying and race feeds as supplied by the
licensor; although the broadcaster is not bound to
transmit if to do so would result in a breach of Ofcom’s
Broadcasting Code.

Sky had no immediate control over the images shown,
save for addressing issues such as bad language or
live scenes of a horrific accident. Channel 4's contract
with FOM was under similar terms.

Channel 4 and Sky said in their respective representa-
tions to Ofcom that the broadcasting of some sports
events had changed over the last 20 years whereby
broadcasters had to accept live content from a third
party producer. Furthermore, they stated that spon-
sorship and the display of logos had become more
prolific. Ofcom acknowledged that some latitude had
to be applied in the implementation of Ofcom’s Rule 9
and section 9 of the Communications Act 2003 con-
cerning the extent to which commercial references
can feature within a television programme. There has
to be a clear distinction between editorial and adver-
tising content.

Product references are not to be given undue promi-
nence. There is no prescriptive list, but factors include
the nature of the programme; likely audience expec-
tations; and the suitability of the commercial refer-
ence. These factors needed to be balanced against
the editorial parameters of the programme, including
how much control a broadcaster has over the cover-
age.

Sky was obliged to transmit an unaltered live feed
from five minutes before the start of the qualifying
laps until its conclusion. Even so, Sky still had an obli-
gation to comply with the Ofcom Code.

In the case of Sky and Channel 4, Ofcom considered
that the images of the Rolex logo added to the fer-
ris wheel were unduly prominent. As concerns the
smaller logo, Ofcom did not consider the Rolex image
unduly prominent, deeming it to be incidental to the
race information being flagged on screen. Also, Of-
com acknowledged that Rolex was an official sponsor
of F1.

Since the Singapore race, Sky and Channel 4 have
spoken with FOM to ensure that sponsorship logos are
not given undue prominence during transmission and
this has not reoccurred. In the case of Sky, Ofcom
considered that there was some justification for giv-
ing prominent reference to a commercial product in

a live broadcast, even though it had no editorial rele-
vance; nevertheless, the display was a cause for con-
cern. However, given the steps Sky had taken to ad-
dress the issue and the fact that there had been no
reoccurrence, Ofcom considered the matter resolved.

Although Channel 4 had taken the same remedial ac-
tion, Ofcom considered that there was no justifica-
tion for the breach of Rule 9.5 as far as the edited
highlights programme was concerned. Channel 4 con-
tended that time constraints meant it was difficult to
remove the offending images of the large Rolex image
on the ferris wheel. Ofcom did not accept this argu-
ment and the inclusion of the images was considered
unjustified. The commercial references to Rolex were
unduly prominent and in breach of Rule 9.5.

e Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue number 359, ‘Live
Singapore GP: Qualifying, Sky Sports F1 HD’ & ‘Singapore GP: Quali-
fying highlights, Channel 4’, 6 August 2018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19250 EN

Julian Wilkins
Smithfield Partners Ltd

Ofcom decision that undercover report at a
young offenders institution breaches privacy

The BBC breached Rule 1.28 of Ofcom’s Code of Con-
duct for broadcasting undercover footage using the
real name of an under-eighteen-year-old during an
edition of their Panorama current affairs programme.
However, the BBC was not considered in breach for
not taking immediate intervening action as neither of
them were considered to be at immediate risk of sub-
stantial harm.

In January 2016, the BBC’s Panorama programme ex-
amined evidence of young people in the Medway Se-
cure Training Centre (MSTC) - then being operated by
the private security company G4S - being allegedly
mistreated, bullied and hurt by G4S staff. The pro-
gramme included material filmed by an undercover
BBC reporter posing as a member of G4S’s MSTC staff.

The episode was due to be broadcast on 18 January
2016, but transmission was advanced to 11 January
2016 because G4S had issued a press release dated
8 January 2016 stating that it had referred a number
of serious allegations of inappropriate staff conduct
at MSTC to the appropriate investigating authorities.
However, the BBC considered that the press release
and subsequent G4S statements had not stated that
the security company’s action was a direct response
to the evidence gathered by Panorama. Accordingly,
the BBC considered that there was editorial justifica-
tion for broadcasting evidence of G4S staff malprac-
tice into the public domain as quickly as possible and
moved the screening to 11 January.

16 IRIS 2018-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19250

A BBC reporter had filmed covertly from early October
until December 2015 and their filming included two
young persons, a 1l4-year-old known as “Billy” and a
16-year-old boy, “Lee”. In the broadcast, their faces
were disguised but not their voices; in Billy’s case, his
real name was identified on three occasions.

Each day, the footage was examined by the pro-
gramme’s producer or deputy producer. The BBC took
advice from an internationally recognised expert on
managing challenging young people’s behaviour and
from a specialist in child protection. Both profession-
als considered that neither Billy nor Lee were at im-
mediate risk of substantial harm and that there was
no requirement for the BBC to take any “pre-emptive
action”.

In December, the BBC spoke with the local authorities
responsible for Billy and Lee. There were at least three
conversations about Billy with the responsible Direc-
tor of Children’s Services in order to discuss steps to
protect Billy’s physical and emotional needs. The BBC
agreed to blur Billy’s face and use a pseudonym. It
was considered unnecessary to disguise Billy’s voice,
as doing so may have misrepresented the seriousness
of the events filmed.

In Lee’s case, the BBC contacted the relevant local
authority on a number of occasions about Lee’s in-
clusion, but the broadcaster was unaware of any con-
cerns until after the 11 January 2016 broadcast.

During the broadcast of 11 January 2016, Billy’s real
name was revealed. The BBC said that this was a mis-
take caused by the screening being rushed forward
from 18 January; this had resulted in the oversight not
being noticed. Immediately after the error had been
identified, the BBC reedited further versions for broad-
casting, such as used for their “iPlayer” service. The
BBC contacted the local authority and made contact
with Billy’s mother. She confirmed that, to the best
of her knowledge, “her son had not been identified by
anyone who did not already know him.”

The relevant local authority expressed concern that
Lee could have been identified from the footage, thus
causing him harm as a vulnerable young person.

Ofcom had to consider whether there had been any
breach of rule 1.28 of the Code: “Due care must be
taken over the physical and emotional welfare and the
dignity of people under eighteen who take part or are
otherwise involved in programmes. This is irrespec-
tive of any consent given by the participant or by a
parent, guardian or other person over the age of eigh-
teen in loco parentis.”

Ofcom determined that there had been no breach in
respect of Billy or Lee during filming, with the broad-
caster taking sufficient steps to monitor the filmed
content to determine whether the BBC should imme-
diately intervene and report the conduct towards the
young offenders. The BBC was not in breach by wait-
ing until December 2015 before notifying the appro-

priate authorities, as neither Lee nor Billy were at im-
mediate risk of serious harm. The BBC was in breach
for disclosing Billy’s true name, although Ofcom ac-
knowledged the time pressures. Otherwise, the steps
taken to disguise Billy and Lee were deemed suffi-
cient, and it was considered unnecessary to change
their voices. It was thought to be in the public inter-
est that the footage be broadcast.

e Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue number 359,
‘Panorama, BBC1’, 6 August 2018

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19250 EN

Julian Wilkins
Smithfields Partners Ltd

Ofcom publishes research on online news
consumption

On 13 July 2018, Ofcom, the UK communications reg-
ulator, published two qualitative research reports on
people’s attitudes towards online news consumption.

The purpose of the research was to acquire a more
detailed understanding of the behaviours sitting be-
hind the increase in the number of people accessing
the news via online platforms in order to inform policy
considerations. Respondents, who were selected to
represent a cross-section of the United Kingdom, were
asked to complete a combination of online pre-tasks
as well as a set of activities on their media use. The
data captured was followed by in-depth interviews
and group discussions, exploring participants’ views
on their own news intake and their engagement with
such content.

Although news plays a significant role in people’s ev-
eryday lives in several ways, some respondents re-
ported that they felt overwhelmed by the sheer vol-
ume of news in circulation and increasingly stretched
across a wide range of sources and content. In some
instances, a feeling of social pressure to keep up-to-
date with the latest news was expressed. Feelings
of negativity and fatigue featured strongly in the par-
ticipants’ characterisation of the news, with some re-
spondents claiming to have become ‘news avoiders.’
An important consequence of this overloaded news
landscape appeared to be increased levels of faster
and less critical processing of news, with participants
often engaging with multiple sources only at a super-
ficial level. Ubiquitous newsfeeds and features like
push notifications were shown to drive further passive
consumption.

The majority of the respondents’ news consumption
occurred via news-aggregators or social media, which
remain largely unregulated. The ‘blurred’ boundaries
between news and other content (for instance, adver-
tising and entertainment) on these platforms made it
difficult for participants to discern what ‘counts’ as

IRIS 2018-9 17


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19250

of the European Audiovisu

news and identify its original source. Most respon-
dents had a general awareness of ‘buzzwords’ as-
sociated with current concerns around online news,
for example ‘fake news’, but demonstrated varying
levels of understanding of their meaning, whilst few
of them adopted effective mechanisms to counteract
these types of issues. In order to assess the accuracy,
importance and reliability of online news, most indi-
viduals relied on shortcuts and their own heuristics,
such as the number of times an article was shared,
liked or retweeted. Some younger respondents used
the rule of thumb that if an article had an embedded
still or moving image, it was probably true.

The research also revealed a mis-match between the
number of online stories participants said they looked
at and those they actually saw, showing that people
tend to underestimate how much news they consume
online. This finding also suggests that the extent of
online news consumption is essentially unknown. Un-
conscious processing of news, encouraged at times by
smartphone user interfaces, might account, to some
degree, for its under-reporting.

The studies also highlight that concerns about online
news should be set against a backdrop of distrust
in media, public figures, politicians and other insti-
tutions. Although some participants recognised the
role of news media in exposing wrongdoing, others
expressed uncertainty over what the news is actually
telling them. Finally, the research acknowledges that
the rapid and significant changes to the current news
landscape have given rise to complex challenges in
relation to how people understand and navigate news
today, thereby strengthening the argument in favour
of independent regulatory oversight of the activities
of online companies.

e Scrolling news: The changing face of online news consumption

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19248 EN
e The Chanaing World of News: Qualitative Research (13 July 2018)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19249 EN

Alexandros K. Antoniou
University of Essex

GR-Greece

Licensing of national DTT providers com-
pleted

The National Council for Radio and Television (NCRT)
is expected to complete the tender for licensing seven
companies providing national free-to-air DTT content
by the end of October 2018. Ultimately, five of the
six companies that participated on 11 January 2018
met the legal requirements. According to the NCRT's
decision of 27 June 2018, one company should not be

accepted for the principal reason that its sole ultimate
shareholder had failed to fully establish its actual con-
nection with the financial means used for the forma-
tion of the capital of the candidate company. It was
underlined that this gave rise to uncertainty about
the transparency of the ownership regime of this com-
pany, contrary to the relevant constitutional require-
ments.

As the number of participants in the procedure was
less than the number of licences to be granted, no
auction was conducted and, according to a new de-
cision by NCRT dating from 5 September 2018, the
licences will be issued against payment of the price
stipulated in the Ministerial Decision: the entry price
was fixed at EUR 3 500 000 (see IRIS 2017-9/21). All
5 licensees must pay the amount of EUR 3 500 000
before 20 September 2018; this represents the first of
10 installments of the ten-year licence.

After this tender, the NCRT has to organise tenders
for licensing national free-to-air DTT providers with no
informative content and regional providers.

o Andgacn EXP 65/2018 oyetixd pe tnv andpeidn tnc altnone tne
etoupeloc THAEOIITIKH EAAHNIKH ANONYMH ETAIPEIA (Re-
jection of the application of Tileoptiki Elliniki SA 65/2018, 27 June
2018)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19251 EL

o Anégacn EXP 101/2018 -~y tnv oploTtix emhoyy vrnodnpiowy
nopdywy tne IHpoxAeuine 1/2017 (Designation of licensees of the
Tender 1/2017.101/2018)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19252 EL

Alexandros Economou
National Council for Radio and Television

HR-Croatia

Constitutional Court decision on CRTA’s con-
formity with the Constitution

The Constitutional Court of the Republic of Croatia has
not accepted six proposals for initiating the procedure
for assessing the conformity of Articles 33 (2), 34, 35
and 36 (1) of the Croatian Radio-Television Act (CRTA)
with the Croatian Constitution.

All the submitters, in essence, contested the obliga-
tion (stipulated under the CRTA) for owners of broad-
cast receivers without exception to pay the radio and
television licence fee in a standard amount of 80 Kuna
per month and regardless of their financial capabil-
ities. They complained that the fee therefore con-
travenes Article 51 (1) of the Croatian Constitution,
which stipulates that everyone shall participate in the
covering of public expenses in accordance with their
economic capabilities. The applicants claimed that
the fee is a public expense - a kind of parafiscal tax

18 IRIS 2018-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19248
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19249
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-9/21&id=16328
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19251
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19252

- which (just like any other public expense, such as
regular taxes, fees, or duties) must be based on the
principles of equality and fairness laid down in Article
51 (2) of the Constitution. Moreover, this “parafis-
cal tax” is not paid in respect of a product or ser-
vice (i.e. watching and listening to radio and televi-
sion channels according to the principle of "pay per
view"), but on the basis of their ownership of a receiv-
ing device. They also submitted that setting the fee
at the amount of 1.5% of average monthly net salary
in the Republic of Croatia (according to recent data)
represents an abuse of the “monopoly and dominant
position” enjoyed by Croatian Radio-Television (HRT) -
the public broadcaster financed by these funds - on
the market, given that device-owners are obliged (i.e.
forced) to participate in settling public costs. Further-
more, the applicants considered that, owing to the
monopoly position of Croatian Radio-Television, pri-
vate commercial radio and television broadcasters,
which do not accumulate revenue from the collection
of the fees, are disadvantaged compared to the public
broadcasters and are therefore discriminated against.
Thus, the disputed provisions of the CRTA would also
contravene Article 49 of the Constitution, which re-
quires the State to ensure that all entrepreneurs en-
joy equal legal status on the market and prohibits
the abuse of monopoly positions. Some applicants
also submitted that the fact that some persons (nat-
ural and legal) are allowed to pay only one fee even
though they own two or more receivers, while others
are charged one fee per receiver owned contravenes
Article 51 (2) of the Constitution as well.

The Constitutional Court took the view that the CRTA
was adopted (inter alia) with the aim of aligning
the status, activity and financing of Croatian Radio-
Television as a public service, in accordance with the
acquis communautaire and the legal acts of the Euro-
pean Union undertaken during the process of the ac-
cession of the Republic of Croatia to the EU. The Court
emphasised that the CRTA is part of the implemen-
tation legislation under which the national legal order
was aligned with the requirements arising for Member
States from the European Union legal order. In line
with the general principles of State Aid Rules (as well
as other relevant EU documents concerning PSBs), the
CRTA establishes Croatian Radio-Television as a public
service broadcaster aimed at providing as many cit-
izens as possible with objective information. Hence,
the sources and mode of financing Croatian Radio-
Television must be considered in the light of its spe-
cial public role. Accomplishing that role, with a view
to maintaining the autonomous and independent po-
sition of a public service broadcaster, implies special
forms of financing, as arising from the relevant parts
of the State Aid Rules. In the present case, the fee as
a form of public-service financing constitutes (preuvi-
ously existing) State aid that was already in place in
the Republic of Croatia before the entry into force of
the Treaty on the European Union for Croatia.

The Constitutional Court found that the monthly fee
cannot be classified as a tax or other public fee (as

the applicants had argued) and that accordingly, Arti-
cle 51 of the Constitution did not apply. The monthly
fee is a specific financial obligation (which has the na-
ture of State aid) payable by anyone who owns or pos-
sesses a radio and television receiver or other radio or
audio-visual programme reception device on the terri-
tory of the Republic of Croatia covered by a transmis-
sion signal. The monthly fee is not (directly) linked to
the ownership of radio-television receivers, as argued
by some applicants, but rather the possibility to ac-
cess public broadcasting services. The obligation to
make a monthly fee payment refers, or “is imposed”,
only on those citizens who, by purchasing a receiver,
gain the possibility of access to those broadcasting
services undertaken in the public interest (namely ser-
vices of general economic interest).

If products and services of Croatian Radio-Television
(as a public service broadcaster) and the obligation to
pay a fee in order to finance that service are regarded
in this light, it is obvious that the position of its prod-
ucts and services on the market is different to the po-
sition and services of commercial providers; the Court
therefore rules that the reference to an abuse of the
monopoly position of Croatian Radio-Television or to
the allegedly unlawful and unconstitutional standing
of Croatian Radio-Television compared to commercial
providers has to be rejected.

Lastly, the Constitutional Court also emphasised that
discussing (in)equality requires two comparable par-
ties in similar situations; unequal treatment or dis-
crimination only occurs if parties in equal situations
are treated unequally or if parties in unequal situa-
tions are treated equally. According to the Court, Arti-
cle 34 (8) CRTA stipulates an exemption for companies
in the gastronomy sector from the general obligation
to pay per receiver owned as stated in Article 34 (4)
CRTA; however, this applies to a separate group of le-
gal and natural persons (those in the gastronomy in-
dustry), which are not comparable to other groups of
legal and natural persons to which Article 34 (4) of the
CRTA applies.

e Ustavni sud Republike Hrvatske, 10.07.2018, U-l - 662 / 2011
(Decision of the Constitutional Court of the Republic of Croatia
(10.07.2018, U-1- 662 /2011))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19258 HR

Nives Zvonaric
Ministry of Culture, Zagreb

[ New law on audiovisual activities ]

The Croatian Parliament has recently adopted the new
Law on Audiovisual Activities (Zakon o audiovizualnim
djelatnostima). This Law concerns the promotion of
the production of audiovisual works. The Law, pub-
lished in the Official Gazette No. 61 of 11 July 2017,
amends the definitions of audiovisual activities and

IRIS 2018-9 19


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19258

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

audiovisual works so that they include video games,
thus creating the legal framework for the further de-
velopment of one of the most fast-moving segments
of the audiovisual industry. Specifically, the Law:

- introduces mechanisms of self-regulation and co-
regulation to address certain issues by agreement of
interested parties for the purpose of harmonising their
application in practice;

- defines the deadlines and procedure for adopting the
National Programme for the Promotion of Audiovisual
Creativity, adopted as a four-year strategic document
of national significance by the Government of the Re-
public of Croatia following a proposal made by the
Ministry of Culture (and drafted by the Croatian Au-
diovisual Council), as well as addressing the adoption
procedure and ensuring the compliance of the Annual
Implementation Plan of the National Programme with
the Financial Plan of the Croatian Audiovisual Centre;

- specifies the method of issuance and the compliance
of any public call made by the Croatian Audiovisual
Centre with the annual implementation plan of the
National Programme for the Promotion of Audiovisual
Creativity, as well as the criteria for the evaluation of
projects;

- increases financial incentives for the production of
audiovisual works from 20% to 25% of the total bud-
get cost (for the production of audiovisual works in
municipalities and regions, the financial incentives are
increased to 30%);

- introduces a new structure for the Croatian
Audiovisual Centre’s Managing Board -one eco-
nomic/financial expert, one legal expert, and two ex-
perts on audiovisual activities are to be appointed, to-
gether with one employees’ representative;

- introduces a new structure for the Croatian Audiovi-
sual Council (which is responsible for the Centre’s pro-
gramme activities) - namely, it stipulates that a repre-
sentative of the Ministry of Culture is to be appointed
and defines the requirements and professional quali-
fications for appointing members, as well as introduc-
ing a deputy member for each Council member (to
avoid a situation in which a quorum is not reached in
cases of the absence of members and/or a potential
conflict of interest on the part of any member); it de-
fines the procedure for the confirmation of appointed
members and deputy members by the minister re-
sponsible for culture (the minister is obliged to con-
firm the appointment of every member and deputy
member who fulfills the requirements defined by Law
- namely, a university degree and five years’ expe-
rience in the audiovisual field); and it shortens the
mandate of the members from four to two years;

- defines and regulates in more detail issues concern-
ing conflicts of interests on the part of the Centre bod-
ies and artistic advisors.

e Zakon o audiovizualnim djelatnostima (Law on Audiovisual Activi-
ties, Official gazette 61 - 11 July 2018)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19257 HR

Nives Zvonaric
Ministry of Culture

HAKOM monitors interference to domestic TV
and radio signals

The Croatian Regulatory Authority for Network Indus-
tries (HAKOM) has begun to investigate interference
to Croatian radio and television signals which has its
origins in Italy.

The authority had announced that it would be measur-
ing interference in the VHF and UHF frequency bands
between July and September 2018 in order to examine
the effect on FM, DAB-T and DVB-T services. The in-
vestigation would cover the Adriatic coast and islands.
HAKOM pointed out that the conditions for the distri-
bution of electromagnetic waves were favourable in
the summer months on account of the weather, which
meant that the problem of interference from lItaly was
exacerbated during that period. As well as carrying
out measurements, the authority was conducting bi-
lateral talks and international negotiations, which had
resulted in the most problematic transmitters in some
Italian regions being switched off in the previous year.
This had put a stop to most of the Italian interference
and had significantly improved the reception of Croa-
tian channels in digital regions D5, D7, D8 and D9.

However, the interference had not been completely
eliminated by the closure of these transmitters. In
order to facilitate the future reorganisation of digi-
tal television in Croatia and create the possibility of
new mobile communications networks in the 700 MHz
band, HAKOM thought that the remaining interference
should be stopped. However, no agreement had yet
been reached with Italy regarding this matter. It was
true that, at a multilateral meeting held in October
2017 under the auspices of the International Telecom-
munication Union (ITU), Italian representatives had
agreed to draft a plan and submit it to the ITU and
neighbouring countries. In June 2018, however, it
transpired that they had not yet taken any action.

According to Croatian figures, over the previous nine
years, more than 4 500 complaints had been made
to the Italian authorities from the Republic of Croa-
tia. The ITU, which is responsible for the implemen-
tation of international agreements in the field of elec-
tronic communications, was also notified of the cur-
rent situation. Although HAKOM has committed itself
to eliminating the remaining interference by carrying
out measuring procedures and international activities,
its power to act is limited because the signals in ques-
tion originate in other countries.

20 IRIS 2018-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19257

of the European Audiovisu

o HAKOM press release of 9 July 2018

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19262 EN
Tobias Raab
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels
IE-Ireland

Jury determines public broadcaster 35% li-
able for defamatory comments made during
programme

On 21 June 2018, the important High Court judgment
in Kehoe v. RTE was published, which held that a
jury in a defamation trial may apportion liability be-
tween a broadcaster and a programme contributor,
even where the contributor is not a party to the case.

The case concerned Nicky Kehoe, a member of the
Irish political party Sinn Féin, and a former elected
local official. The case centred on an October 2015
edition of the current affairs programme ‘Saturday
with Claire Byrne' broadcast live by the public broad-
caster RTE. The edition at issue featured the presenter
and two contributors, namely Joe Costello, a Labour
Party member of parliament, and Eoin O Broin, a Sinn
Féin elected local official. During the programme, the
Labour Party politician, Mr Costello, claimed that a
member of an illegal organisation, the IRA army coun-
cil, was directing Sinn Féin councillors on Dublin City
Council on how to vote. Mr Costello did not name Mr
Kehoe, but the Sinn Féin politician, Mr O Broin, named
Mr Kehoe as the person to whom Mr Costello was re-
ferring, and challenged Mr Costello about his remarks,
describing them as outrageous and bizarre.

Following the broadcast, Mr Kehoe initiated defama-
tion proceedings against RTE, but not against the
Labour Party politician. The defamation action was
heard by a High Court judge and jury in early 2018.
Notably, as it was now over two years since the broad-
cast, any action against the Labour Party politician
became “statute barred” under section 38(1) of the
Defamation Act 2009, which puts a two-year limit on
initiating defamation actions. Before the question was
put to the jury of whether the programme was defam-
atory, and if any damages should be awarded, RTE
put forward a novel submission in the High Court.
RTE argued that the Labour Party politician should be
considered a “concurrent wrongdoer” under section
35(1)(i) of the Civil Liability Act 1963, which allows the
apportionment of liability to concurrent wrongdoers,
even where a claim against one wrongdoer is “statute
barred”. In other words, even though the plaintiff had
not sued the Labour Party politician, and such a claim
could no longer be initiated, he should be considered

a concurrent wrongdoer along with RTE, as he had
made the comments at issue. As such, it should be
open to the jury to determine whether RTE was liable
for only a certain percentage of any damages that
may be awarded.

In the High Court judgment delivered on 21 Febru-
ary 2018, Mr Justice Barton agreed with RTE’s submis-
sion, and held that the Labour Party politician “could
have been joined as a co-defendant in these proceed-
ings as an alleged concurrent wrongdoer and that if
the statements are found to be defamatory his would
have been a liability as such”. Thus, RTE was entitled
to plead “contributory negligence” in reduction of any
award of damages made by the jury. Following this
judgment, the jury delivered its verdict on 26 Febru-
ary 2018, and found that the programme had been
defamatory, and assessed damages at EUR 10 000.
However, the jury also held that RTE should only be
held liable for 35% of the damages, which meant RTE
was liable for EUR 3 500 in damages.

This was one of the lowest defamation awards made
against a media defendant in Ireland.

o Kehoe v. Raidié Teilifis Eireann [2018] IEHC 340, 21 June 2018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19253 EN

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

IT-Italy

Roadmap for the release of the 700 Mhz Band
frequencies

On 8 August 2018, the Italian Ministry of Economic De-
velopment (MISE) issued a decree with a view to defin-
ing a timeline for the release of the 700 Mhz Band
frequencies. Such a roadmap constitutes a necessary
step in the context of the 700 Mhz Band repurposing
in accordance with EU law.

In fact, as required by Decision (EU) 2017/899, be-
tween September and December 2017, Italy exe-
cuted frequency coordination agreements with sev-
eral countries, with the purpose of: (a) allowing the
relevant countries to make available the 700 MHz
Band for telecom mobile services and (b) establish-
ing the frequencies that can be used by the relevant
countries for digital terrestrial television (DTT) broad-
casting services within the sub-700 MHz Band. Then,
in December 2017, the Italian Parliament passed the
2018 Budget Law, which laid down the legislative
framework for actions to be taken to implement De-
cision (EU) 2017/899 and delegated the Italian Com-
munication Authority (AGCOM) and MISE to adopt the

IRIS 2018-9 21


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19262
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19253

of the European Audiovisu

resolutions defining the criteria and the modalities for
the implementation of this process.

According to the 2018 Budget Law, the cornerstones
of the spectrum reallocation process are the following:

(a) national and local DTT network operators must
free the 700 MHz Band frequencies within the period
between 1 January 2020 and 30 June 2022 (transition
period), according to the roadmap defined by MISE;

(b) for DTT nationwide network operators: the con-
version of their current use rights to frequencies in
the 700 MHz Band to use rights to bandwidth capac-
ity in new nationwide multiplexes operated in DVB-T2
technology; the criteria used to convert use rights to
the frequencies in broadcasting capacity will be de-
fined by an AGCOM'’s resolution to be issued by 30
September 2018; the relevant procedure for the defi-
nition of the said criteria was launched by Resolution
No. 182/18/CONS, adopted on 11 April 2018; the re-
allocation of the sub-700 MHz Band, according to the
Frequency Plan issued by AGCOM through Resolution
No. 290/18/CONS of 27 June 2018; the right to get
compensation for the costs borne to adapt their re-
peaters.

(c) the provision of a transition period, between 1 Jan-
uary 2020 and 30 June 2022, to switch to the new fre-
quencies and, at the same time, for the DVB-T switch
off and transition to DVB-T2.

On 4 April 2018, MISE launched a public consultation
on the draft roadmap. According to the consultation
document, the national territory had to be divided into
four geographical areas, also for the purpose of avoid-
ing interferences with the neighbouring countries that
could start using 700 MHz Band for mobile services
before Italy. The MISE decree adopted on 7 August
2018 confirmed this categorisation.

The MISE decree also distinguishes, respectively, four
phases in the timeframe between 1 January 2020 and
31 December 2021 and three phases within the period
from 1 September 2021 and 30 June 2022. These dif-
ferent phases will govern the process of releasing the
relevant frequencies and bringing into operation the
new frequencies in each of the geographic areas, in
accordance with the plan adopted by AGCOM in Reso-
lution No. 290/18/CONS.

e Decreto del Ministero dello Sviluppo Economico, 8 agosto 2018
- Suddivisione del territorio nazionale in quattro aree geografiche,
coerente con il Piano nazionale assegnazione frequenze televisive -
anno 2018. (18A05860) (GU Serie Generale n.212 del 12-09-2018)
(Decreto del Ministero dello Sviluppo Economico, 8 Agosto 2018)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19233 IT

Ernesto Apa & Marco Bassini
Portolano Cavallo & Bocconi University

MK-"the Former Yugoslav Republic Of Macedo-

nia

[ Study of the media landscape ]

A study entitled “Media Regulatory Framework and
the Online Media - the Macedonian Case”, which was
supported by the European Union and the Council of
Europe, showed that no additional media regulation
of new media is needed in that country. This outcome
highlights the need to maintain freedom of the me-
dia as the main public policy objective and therefore
avoid any type of content regulation, supporting in-
stead, where necessary, self-regulation.

Current discussions concerning reform of the media
regulatory framework in Macedonia is intended to en-
sure professional standards of media reporting and
freedom of expression after a decade of enormous
pressure on journalists, state-controlled media out-
lets, hate speech, massive state advertising in favour
of the ruling parties and the hyper-production of fake
news. During the discussion many interested parties
have proposed additional regulation of web content
and online services.

The recently published study, by contrast, recom-
mends a decrease in the regulatory level in the coun-
try and does not support an increase in online me-
dia regulation: “In this regard, it should be stressed
that not being subject to statutory media regulation
does not mean that online media operate in a legal
vacuum. On the contrary, media outlets are already
subject to an important set of laws such as the body
of corporate law (if they engage in commercial ac-
tivities) or the Law on Associations and Foundations
(if they operate on a non-profit basis). Besides, sev-
eral public policy objectives in terms of content pub-
lished by online media (such as, for example, the fight
against hate speech and discrimination and respect
for copyright) can be safeguarded by an important
set of laws other than the media law, such as the
Criminal Code, the Law on Civil Liability for Insult and
Defamation, the Law on the Prevention of and Protec-
tion against Discrimination, the Law on Copyright and
Related Rights, and the Law on Protection of Personal
Data 04046".

The Country’s Progress Report, which was published
by the European Union in April 2018, noted an im-
proved media climate; however, it noted that “[ilt is
essential that the authorities demonstrate zero tol-
erance towards all incidents of physical and verbal
abuse or threats against journalists and that these are
effectively followed up by the relevant authorities”,
and urged the authorities to keep working on the
democratisation and professionalisation of the public
broadcasting service and of the media regulatory au-
thority

22 IRIS 2018-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19233

of the European Audiovisu

e Study Media Regulatory Framework and the Online Media - the
Macedonian Case

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19259 EN

Borce Manevski
Independent Media Consultant

NL-Netherlands

Publishing of secretly taped conversation
with members of Dutch political party was
lawful

On 15 August 2018, the District Court of Amster-
dam ruled that BNNVARA, a Dutch broadcasting as-
sociation, had not acted unlawfully by broadcasting
on its website a secretly taped conversation with a
Dutch member of parliament (MP) of the political
party called DENK. The conversation took place in a
private meeting room of the party. The recording re-
lated to a political election campaign banner (which
the party was contemplating publishing on the Inter-
net) containing a provocative message in the name
of another Dutch political party the Party for Freedom
(Partij voor de Vrijheid): “After 15 March we are go-
ing to cleanse the Netherlands.” Publicly DENK, the
party denied having any such intention, accusing BN-
NVARA of spreading “fake news”. In the taped conver-
sation however, the MP admits that the party actually
had considered publishing the campaign banner, but
that it had eventually dropped the idea. The House of
Representatives’ press regulations explicitly prohibits
journalists from secretly taping MPs inside their pri-
vate meeting rooms. Consequently, the party lodged
an application for interim injunction proceedings, al-
leging a violation of the privacy rights of its members
under Article 8 of the ECHR.

In response, BNNVARA claimed the recording had
been published solely to refute the accusations of
spreading fake news. Prior to dismissing the appli-
cation, the District Court weighed the right to privacy
(as embodied in Article 8 of the ECHR) and the right
to freedom of expression (as protected by Article 10
ECHR). Balancing these interests, the District Court
took into account all relevant circumstances of the
case. The District Court firstly observed that Article
8 of the ECHR aims to protect private affairs and that
the interview concerned the actions of the claimant in
a professional capacity. With regard to the breached
press regulations, the District Court noted that, ow-
ing to its nature, the conversation did not require the
same level of confidentiality as is commonly adhered
to. The District Court furthermore viewed the idea of
a fake banner to constitute such severe wrongdoing
that it required the public to be informed. BNNVARA
had successfully demonstrated that the preparations

for publication of the banner to a large audience had
been well advanced. The District Court also consid-
ered of great importance the fact that the recordings
were published only after the accusations had been
made by the party.

In conclusion, the District Court found that the record-
ings had exposed serious wrongdoing and that the in-
terests of the public in transparency, therefore, out-
weighed the interests of the party.

e Rechtbank Amsterdam 15 August 2018, ECLI:NL:RBAMS:2018:5852
(District Court of Amsterdam, 15 August 2018,
ECLI:NL:RBAMS:2018:5852)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19255 NL

Bram Kleinhout & Arthur Zimin
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

[ Study on digitization and fake news ]

In July 2018, the Dutch Media Authority (CvdM) and
the Netherlands Authority for Consumers and Markets
(ACM) published a joint study on digitization and fake
news. The ACM and CvdM both monitor the media.
The ACM ensures that consumers are well informed
and fights unfair competition, and the CvdM'’s primary
task is to protect the freedom of information by en-
suring pluralism, accessibility and the independence
of the Dutch media. The study was prompted by the
rapidly changing media landscape and the increas-
ing number of possibilities to disseminate fake news.
Combining their expertise, the two organisations as-
sessed the conditions conducive to the dissemination
of fake news and its possible effects.

According to the study, there are several risks to
the Dutch media landscape. It is vulnerable because
income from advertising is increasingly shifting to-
wards other online services. If the number of con-
sumers who pay for quality news drops and the financ-
ing of high quality news comes under pressure, fake
news then gets more opportunities to spread. Conse-
quently, the quality of news may dwindle if traditional
news providers focus more on quick ways of generat-
ing attention by offering “sensational news stories”.
The study also underlines the importance of main-
taining media diversity. Since competition between
news providers allows for variety in news sources, it
boosts the resilience against fake news. However,
the number of mergers and acquisitions in the me-
dia sector over the past few years has increased. Due
to the strong competitive pressure from other online
services, this trend of media concentration is also ex-
pected to persist.

In response to these dangers, the study identifies a
number of possible measures. News providers have
to continue to invest in innovation and new business

IRIS 2018-9 23


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19259
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19255

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

models in order to maintain a high level of news qual-
ity. Since online platforms play an important part in
the dissemination of fake news, they too can con-
tribute a great deal. They could take measures aimed
at filtering out fake news and improving the findability
of good information. In spite of all efforts, fake news
will, in all likelihood, still reach consumers. According
to the study, this is why it is also important to invest
in improving digital literacy. In collaboration with oth-
ers, the ACM and CvdM aim to raise awareness of the
methods of recognising and dealing with fake news.

All in all, as the study underlines, the impact of fake
news in the Netherlands is currently limited. However,
in order to prevent fake news from gaining a foothold,
the ACM and CvdM warn all stakeholders to remain
alert.

e Digitalisering en Nepnieuws - Een gezamenlijke verkenning van de
Autoriteit Consument & Markt en het Commissariaat voor de Media
(Joint study by the Dutch Media Authority and the Authority for Con-
sumers & Markets)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19254 NL

Arthur Zimin
Institute for Information Law (IVIiR), University of
Amsterdam

RO-Romania

Public consultations on the licence fees for
terrestrial digital audio broadcasting multi-
plexes and a tariff for spectrum use

The Autoritatea Nationala pentru Administrare si Re-
glementare in Comunicatii (the National Authority for
Management and Regulation in Communications - AN-
COM) published for public consultation on 5 Septem-
ber 2018 the Draft Government Decision on award-
ing licences for the use of radio frequencies in the
terrestrial digital audio broadcasting system (see, in-
ter alia, regarding developments leading to this deci-
sion see RIS 2011-41/33, IRIS 2012-2/34, IRIS 2012-
10/24, |IRIS 2013-6/30, [IRIS 2014-4/26, [IRIS 2014-
5/29, RIS 2014-9/27, [IRIS 2015-5/33, [IRIS 2015-
7/28, IRIS 2017-1/29, IRIS 2017-2/28, [IRIS 2017-4/32,
IRIS 2018-5/29, and [IRIS 2018-7/28). The Draft Gov-
ernment Decision on awarding licences for the use of
radio frequencies in the terrestrial digital audio broad-
casting system is available for public consultation un-
til 5 October 2018.

The document sets out the manner of carrying out
the selection procedure, the conditions for awarding
licences for the use of radio frequencies, and the min-
imum licence fees for the T-DAB+ terrestrial digital au-
dio broadcasting multiplexes that are to be auctioned.
The minimum licence fee for a national multiplex is

set at EUR 75 000. The minimum licence fee for a re-
gional multiplex ranges, depending on the allotment
area, between EUR 1 050 for a multiplex in a small
city and EUR 5 500 for a multiplex in the capital city,
Bucharest.

On 23 August 2018, ANCOM launched a public con-
sultation on the Draft Decision for organising the auc-
tion and the terms of reference for awarding one na-
tional T-DAB+ terrestrial digital audio broadcasting
multiplex in the 223-230 MHz band (television channel
12) and one national T-DAB+ terrestrial digital audio
broadcasting multiplex - or, alternatively, 36 regional
multiplexes in the 216-223 MHz band (television chan-
nel 11). Regional multiplexes may be awarded only
where no valid bids have been submitted for the na-
tional multiplex in the 216-223 MHz band in the se-
lection procedure. These multiplexes will be awarded
through a competitive selection procedure for ten
years.

The competitive selection procedure requires each
bidder to submit an initial bid indicating the multi-
plexes that it wishes to acquire. If the demand ex-
ceeds the number of available multiplexes, primary
bidding rounds will be organised until the demand no
longer exceeds the offer.

The auction will be launched by publishing an an-
nouncement once the documentation has been fi-
nalised. The entities interested in participating in
the procedure will have four weeks from the date of
the announcement in which to submit an application
file. ANCOM will announce the qualifying applicants
no later than two days after the submission date; the
actual auction stages will then follow. The Authority
will announce the auction results within three days of
its completion and the winners must pay the licence
fee within 90 calendar days of the announcement of
the results.

The winners of the national multiplexes will have to
put into operation at least ten transmitters and to
launch their respective services upon the installa-
tion and authorisation of at least two transmitters in
Bucharest, for each multiplex, within two years of the
date of obtaining the respective licences. Winners of
regional multiplexes will have the obligation to put
into operation at least one transmitter in each allot-
ment within 18 months of the date of their obtaining
their respective licence.

On the other hand, ANCOM issued a draft decision
on 7 September 2018 establishing a tariff for the use
of the spectrum dedicated to terrestrial digital broad-
casting, with a view in particular to improving the pric-
ing principles.

The Authority is obliged to organise a selection pro-
cedure for the allocation of the VHF (174-230 MHz)
spectrum for digital terrestrial broadcasting services
(T-DAB) this year. Therefore, the procedure - which
is also subject to a public consultation process - en-
visages the setting of a tariff for the use of the spec-

24 IRIS 2018-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19254
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-41/33&id=16338
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-2/34&id=16338
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-10/24&id=16338
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-10/24&id=16338
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-6/30&id=16338
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-4/26&id=16338
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-5/29&id=16338
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-5/29&id=16338
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-9/27&id=16338
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-5/33&id=16338
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-7/28&id=16338
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-7/28&id=16338
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-1/29&id=16338
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-2/28&id=16338
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-4/32&id=16338
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2018-5/29&id=16338
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2018-7/28&id=16338

of the European Audiovisu

trum, which will have to be paid by the holders of the
authorisation to use the radio frequencies intended to
provide these services. The proposed tariff takes into
account the nature of the service to be provided, and
also the fact that 4 T-DAB blocks can fit in a 7 MHz
television channel. In addition, ANCOM proposes a
20% reduction on the current level of use of the spec-
trum allotted to the temporary/occasional broadcast-
ing of satellite programmes made by foreign natural
or legal persons.

The Draft Decision for amending and completing the
Decision no. 551/2012 on the setting of the tariff for
use of the spectrum is available for public consultation
until 7 October 2018.

e The Proiect de decizie pentru modificarea si completarea De-
ciziei presedintelui Autoritatii Nationale pentru Administrare si Re-
glementare in Comunicatii nr. 551/2012 privind stabilirea tarifului de
utilizare a spectrului (Draft decision for amending and completing the
Decision of the President of the National Authority for Administration
and Regulation in Communications no. 551/2012 on the setting of the
tariff for the use of the spectrum)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19235 RO

e The Proiect de hotdarére privind acordarea licentelor de utilizare a
frecventelor radio in sistem digital terestru de radiodifuziune (Draft
decision on the granting of licenses for the use of radio frequencies
in digital terrestrial broadcasting system)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19237 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

TR-Turkey

Law gives new powers to the Turkish Radio
and Television Supreme Council

Article 82 of Law No. 7103 on Amendments to
Tax Laws and to Some Laws and Executive Decrees
amending the Law on Radio and Television Establish-
ment and Broadcasting Services (Radyo ve Televizy-
onlarin Kurulus ve Yayin Hizmetleri Hakkinda Kanuna)
gives new powers to the Turkish Radio and Television
Supreme Council (RTUK). Under this article, RTUK will
become responsible for the licensing of providers of-
fering online broadcasting services. The broadcasting
service providers who already have a licence for their
television or radio broadcasting activities may now
use their licences for the Internet broadcasting activ-
ities, provided that those activities are in conformity
with Law No. 5651 on the Regulation of Broadcast-
ing on the Internet and Fighting Against Crimes Com-
mitted through Internet Broadcasting. Broadcasting
service providers and platform owners offering their
services only via Internet must obtain a broadcast-
ing transmission licence authorising them to under-
take online broadcasting. Upon a request from RTUK,
the criminal courts of peace may decide to remove
the online content of or to block the broadcasting ser-
vices provided by legal or natural persons who do not

possess such a licence. In such cases, the Information
Technologies and Communications Authority is the re-
sponsible institution to execute the Court’s decision in
line with Law No. 5651 - in particular Articles 8/A(3) -
(5).

Content and hosting providers who are located abroad
but broadcasting to Turkey in the Turkish language or
using other languages for targeting commercial activ-
ities in Turkey are also required to obtain a broadcast-
ing transmission licence.

The Article excludes from its scope forms of individual
communications (as well as platforms) - operated or
undertaken by either legal or natural persons - that
are not specifically designed to disseminate radio and
television broadcasting and comparable broadcast-
ing services on the Internet. Web hosting providers
for radio and television broadcasting and compara-
ble broadcasting services on the Internet are also ex-
cluded from this regulation.

In the following six months, RTUK will announce a
regulation regarding delivering media services (ra-
dio, television, and optional services) over the Inter-
net, as well as stipulating the procedures for service
providers to obtain a broadcasting licence, the proce-
dures for platform owners to be given broadcasting
permission and the monitoring the broadcasts.

e 7103 Sayili "Vergi Kanunlari ile Bazi Kanun ve Kanun Hikmdinde
Kararnamelerde Degisiklik Yapilmasi Hakkinda Kanun" Yayimlandi.
(Article 82 of Law No. 7103 on Amendments to Tax Laws and to Some
Laws and Executive Decrees amending the Law on Radio and Televi-
sion Establishment and Broadcasting Services)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19239 TR

Gizem Giiltekin Varkonyi
University of Szeged, Faculty of Law and Political
Science

A Media Communication Department has
been established under the Turkish Presi-
dency

Under Presidential Decree No.14 published in the Of-
ficial Gazette on 24 July 2018, a new department un-
der the Turkish Presidency has been established. The
department holds duties related to the publicising of
Turkish government policies and the activities of the
President, both within the country and abroad. The
department is responsible for disseminating precise
information about activities concerning events in or
related to Turkey.

The department’s duties consist of:
- Ensuring cooperation and coordination between pub-

lic institutions and NGOs regarding the publicisation of
activities in Turkey and abroad,

IRIS 2018-9 25


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19235
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19237
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19239

of the European Audiovisual Observatory

- Organising and taking action to facilitate national
and foreign press activities

Establishing a platform whereby the citizens could
easily put forward their opinions and suggestions, as
well as give feedback, and could make a request re-
lated to the activities of public institutions and organ-
isations,

- Reporting on publication activities related to its du-
ties, and collecting publications in a database to be
called the Turkish Media Database,

- Organising professional media training for both the
national and foreign press,

- Giving financial and administrative support to NGOs
that (i) engage in capacity building, (ii) developing
projects and programmes, and (iii) carry out activities
similar to those undertaken by the department.

o lletisim Baskanligi Teskilati Hakkinda Cumhurbaskanligi Karar-
namesi (Presidential Decree No. 14 of 24 July 2018)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19261 TR

Gizem Giiltekin Varkonyi
University of Szeged, Faculty of Law and Political
Science

Summary of Recent Decisions and Current
Developments regarding the Turkish Data
Protection Authority

The Turkish Data Protection Authority (DPA) was es-
tablished in 2016 as a result of a referendum held
in 2010, known as the “2010 Constitutional Amend-
ments Package.”

Since 2016, the Turkish DPA has been developing both
organisational and legal frameworks to ensure the ef-
fective safeguarding of data protection rights in the
country. In the course of this, the DPA has ruled on
several cases, and those rulings have been now pub-
lished in a summary on the official DPA website, as
follows:

- A data subject applied to the DPA requesting that
his/her name be removed from an online newspaper’s
opinion column section where his/her name was men-
tioned. The DPA rejected the request in the light of
the public role of the data subject, newspapers’ right
to freedom of expression, and freedom of the media.

- An ex officio procedure was launched by the DPA
concerning a case regarding a picture - shared on the
Internet and on social media platforms - that depicted
the health report of a data subject. The data con-
troller was fined because of its failure to ensure the
data protection rights of the data subject in question.

- A data controller was fined by the DPA for obliging
data subjects to give their consent to receiving certain
services, even though such consent was not neces-
sary for the performance of the relationship between
data subjects and the controller.

The Turkish DPA furthermore announced the establish-
ment of a system called the “Data Controllers’ Reg-
istry Information System”, for which data controllers
will have to register. The process will start in October
2018 and will last until 30 June 2020. In respect of this
procedure, four types of data controllers were speci-
fied: The first category of data controllers are com-
panies whose number of employees amounts to more
than 50 annually or whose financial balance is more
than 25 million Turkish Liras (TRL - approximately EUR
3 million). The second category is composed of data
controllers located outside the country. The third cat-
egory covers data controllers with less than 50 em-
ployees and whose annual turnover is less than TRL
25 million, but whose main field of operation consists
of processing special categories of personal data. The
final category of data controllers comprises public in-
stitutions. Of these categories, the first two should
complete their registration process within 12 months,
and the last two categories should complete their reg-
istration within 15 months of the establishment of the
Data Controllers’ Registry.

o "Sicile Kayit Ylik(mldltiginin Baslama Tarihleri" ile ilgili Kisisel Ver-

ileri Koruma Kurulunun 19/07/2018 Tarihli ve 2018/88 Sayili Karari
(Press releases of the DPA of 19 July 2018)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19260 TR

Gizem Giiltekin Varkonyi
University of Szeged, Faculty of Law and Political
Science

26 IRIS 2018-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19261
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19260

of the Europeah Audiovisual'Observatory

Agenda Book List

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

(© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

IRIS 2018-9 27



	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Gîrleanu v. Romania
	European Court of Human Rights: Egill Einarsson v. Iceland (No. 2)
	European Court of Human Rights: Savva Terentyev v. Russia
	EUROPEAN UNION
	Court of Justice of the European Union: Online publication of a photograph is a new communication to the public
	REGIONAL AREAS
	International Organisation of La Francophonie: Launch of a practical guide on combating hate-speech in the audiovisual media
	UNITED NATIONS
	Special Rapporteur on the promotion and protection of human rights and fundamental freedoms while countering terrorism: Facebook’s ‘terrorism’ definition is too broad
	NATIONAL
	AL-Albania
	Commercial operators propose an amendment entitling them to public funds from the licence fee
	CH-Switzerland
	New rules for SRG: more public service, no targeted advertising
	CY-Cyprus
	Advertising ban on public service media provider CyBC
	DE-Germany
	BGH refers questions to ECJ concerning YouTube’s liability for copyright breaches
	ES-Spain
	CNMC requires two broadcasters to ensure that their magazine programmes and gatherings comply with the Audiovisual Law
	FR-France
	Does the special scheme granted to the INA for using audiovisual archives comply with Directive 2001/29 on copyright?
	Civil actions relating to literary and artistic property: clarification of regional courts’ exclusive jurisdiction
	CSA warning letter cannot be appealed
	Paris Première warned by CSA following incitement to racial and religious hatred
	First steps towards parity in the film industry
	CSA adopts 20 proposals to reform audiovisual regulation
	GB-United Kingdom
	Ofcom decision regarding the undue product placement of two broadcasters during coverage of F1 Singapore GP
	Ofcom decision that undercover report at a young offenders institution breaches privacy
	Ofcom publishes research on online news consumption
	GR-Greece
	Licensing of national DTT providers completed
	HR-Croatia
	Constitutional Court decision on CRTA's conformity with the Constitution
	New law on audiovisual activities
	HAKOM monitors interference to domestic TV and radio signals
	IE-Ireland
	Jury determines public broadcaster 35% liable for defamatory comments made during programme
	IT-Italy
	Roadmap for the release of the 700 Mhz Band frequencies
	MK-"the Former Yugoslav Republic Of Macedonia"
	Study of the media landscape
	NL-Netherlands
	Publishing of secretly taped conversation with members of Dutch political party was lawful
	Study on digitization and fake news
	RO-Romania
	Public consultations on the licence fees for terrestrial digital audio broadcasting multiplexes and a tariff for spectrum use
	TR-Turkey
	Law gives new powers to the Turkish Radio and Television Supreme Council
	A Media Communication Department has been established under the Turkish Presidency
	Summary of Recent Decisions and Current Developments regarding the Turkish Data Protection Authority

