
IRIS 2018-7

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: ROJ TV A/S v. Den-
mark . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
European Court of Human Rights: Unifaun Theatre Pro-
ductions Limited and Others v. Malta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
European Court of Human Rights: Stomakhin v. Russia . . . 5
Committee of Ministers: Protocol amending Convention
108 on protection of personal data . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Parliamentary Assembly: Resolution on the status of
journalists in Europe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

EUROPEAN UNION

European Commission: Lithuania’s decision to suspend
broadcast of “RTR Planeta” complies with EU rules. . . . . . . . 7
European Commission: Proposed Directive on protec-
tion of whistleblowers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
European Commission: Communication on completing
a trusted Digital Single Market for all . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
European Commission: Guidelines on Significant Market
Power . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10

UNITED NATIONS

UN/OSCE: Joint Declaration on Media Independence and
Diversity in the Digital Age . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10

NATIONAL

AT-Austria

KommAustria blocks ORF plans for exclusive YouTube
channel and “Flimmit” pay-TV service. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
First 5G auction to be held by RTR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12
2017 RTR conciliation report shows telecommunications
and media infringements at a record low . . . . . . . . . . . . . . . .12

BG-Bulgaria

CEM’s report on the coverage of a catastrophe on the
Trakia highway . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13

DE-Germany

Regional media authorities classify BILD live streams as
broadcasting . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14

FR-France
Courts authorise showing of “The Man who Killed Don
Quixote” to close Cannes Film Festival . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
Minister for Culture announces first part of her plan to
reform the public audiovisual sector . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15

GB-United Kingdom

Ofcom opens seven new investigations of RT news
channel for potential breaches of due impartiality rules
under Broadcasting Code . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
Decision on portrayal of Leader of the Opposition in pro-
gramme on UK/Russia relations . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17
Arabic satellite news channel in breach of the Ofcom
rules on offensiveness . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18

HR-Croatia
Campaign “For Higher Visibility of Women’s Sports in
Electronic Media” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18

IE-Ireland

BAI Report on the effect of Access Rules . . . . . . . . . . . . . . . . .19

IT-Italy

Public consultation launched on AGCOM regulation on
promotion of European audiovisual works. . . . . . . . . . . . . . . .20

MD-Moldova

Broadcaster fined for airing Russian programme . . . . . . . . .21

MT-Malta

New Media and Defamation Act for Malta . . . . . . . . . . . . . . . .21

RO-Romania

The PBS’ Law, back to the Parliament . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22
Results of the public consultation on the allotment of
radio spectrum for terrestrial digital broadcasting. . . . . . . .22



Editorial Informations

Publisher:
European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG
Tel. : +33 (0) 3 90 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int
Comments and Contributions to:
iris@obs.coe.int
Executive Director:
Susanne Nikoltchev
Editorial Board:
Maja Cappello, Editor � Francisco Javier Cabrera Blázquez,
Sophie Valais, Deputy Editors (European Audiovisual
Observatory)
Silvia Grundmann, Media Division of the Directorate of
Human Rights of the Council of Europe, Strasbourg (France)
� Mark D. Cole, Institute of European Media Law (EMR),
Saarbrücken (Germany) � Bernhard Hofstötter, DG Connect
of the European Commission, Brussels (Belgium) � Tarlach
McGonagle, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands) � Andrei Richter,
Media Academy Bratislava (Slovakia)
Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Victoires Éditions

Documentation/Press Contact:
Alison Hindhaugh
Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10
E-mail: alison.hindhaugh@coe.int
Translations:
Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Paul Green � Katherine Parsons � Marco Polo
Sarl � Nathalie Sturlèse � Brigitte Auel � Erwin Rohwer � Sonja
Schmidt � Ulrike Welsch
Corrections:
Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Sophie Valais et Francisco Javier Cabrera
Blázquez � Aurélie Courtinat � Barbara Grokenberger � Jackie
McLelland � James Drake
Distribution:
Nathalie Fundone, European Audiovisual Observatory
Tel.:
+33 (0)3 90 21 60 06
E-mail: nathalie.fundone@coe.int
Web Design:
Coordination: Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory � Development and Integration: www.logidee.com
� Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158
 2018 European Audiovisual Observatory, Strasbourg
(France)

http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:nathalie.fundone@coe.int


INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: ROJ TV A/S
v. Denmark

The European Court of Human Rights (ECtHR) has re-
jected the application by the Denmark-based TV com-
pany ROJ TV A/S, which was convicted and deprived
of its licence because some of its programmes were
considered to have promoted the Kurdistan Workers’
Party (PKK), which is listed as a terrorist organisation
within the EU and in the US, Canada and Australia.

The case concerned the conviction of ROJ TV A/S for
terrorism offences, as the Danish courts had found
that a series of programmes broadcast by ROJ TV A/S
between 2006 and 2010 had promoted the PKK. The
Danish courts had found it established that the PKK
could be considered a terrorist organisation within the
meaning of the Danish Penal Code and that ROJ TV A/S
had supported the PKK’s terror operations by broad-
casting propaganda for the PKK. It was fined and its
licence withdrawn. ROJ TV A/S invoked Article 10 of
the European Convention of Human Rights (ECHR) by
complaining that its conviction and the withdrawal of
its licence had interfered with and violated its freedom
of expression.

The ECtHR found that the domestic courts had care-
fully assessed the evidence before them and con-
ducted a balancing exercise, taking ROJ TV’s right to
freedom of expression into account. It did not find
any elements indicating that the Danish courts did not
base their findings on an acceptable assessment of
the relevant facts. Most importantly, the ECtHR found
that the television station could not benefit from the
protection afforded by Article 10 ECHR, as it had tried
to employ that right for ends which were contrary to
the values of the ECHR by inciting violence and sup-
porting terrorist activity. Because such expressions
are in violation of Article 17 of the ECHR (prohibition
on the abuse of rights), the complaint by ROJ TV A/S
did not attract the protection of the right to freedom
of expression. Under Article 17 of the ECHR “nothing
in this Convention may be interpreted as implying for
any State, group or person any right to engage in any
activity or perform any act aimed at the destruction
of any of the rights and freedoms set forth herein or
at their limitation to a greater extent than is provided
for in the Convention.” The purpose of Article 17 is
to make it impossible for persons, groups or organisa-
tions to derive from the Convention a right to engage
in any activity or perform any act aimed at destroying
any of the rights and freedoms set forth in the Con-
vention. The ECtHR reiterated that the decisive point

when assessing whether statements, verbal or non-
verbal, are removed from the protection of Article 10
by Article 17 of the ECHR is whether the statements
in question are directed against the Convention’s un-
derlying values - for example, by stirring up hatred or
violence - and whether by making the statement, the
author attempted to rely on the ECHR to engage in an
activity or perform acts aimed at the destruction of
the rights and freedoms laid down in it.

The ECtHR reiterated that Article 17 ECHR is only ap-
plicable on an exceptional basis and in extreme cases
(see Perinçek v. Switzerland, IRIS 2016-1/1). In the
present case however, the ECtHR attached significant
weight to the fact that the City Court of Copenhagen
had found that the one-sided coverage (with repeti-
tive incitement to participate in fighting and actions,
incitement to join the organisation in question and
its guerrillas, and the portrayal of deceased guerrilla
members as heroes) had amounted to propaganda for
the PKK, a terrorist organisation, and that it could not
be considered to constitute only a declaration of sym-
pathy. In addition, ROJ TV A/S had been financed to a
significant extent by the PKK in the years 2006-2010.
Furthermore, the High Court of Eastern Denmark had
found explicitly that, having regard to the content,
presentation and connection of the programmes of
ROJ TV, the case concerned the promotion of the PKK’s
terror operations. The ECHR referred to the nature
of the impugned programmes, which included incite-
ment to violence and support for terrorist activity (el-
ements extensively examined by the national courts).
It also considered the fact that the views expressed in
the programmes of ROJ TV A/S had been disseminated
to a wide audience through television broadcasting
and that they related directly to an issue which is
paramount in modern European society - the preven-
tion of terrorism and terrorist-related expressions ad-
vocating the use of violence. For these reasons ROJ
TV A/S could not, under Article 17 of the ECHR, rely
on the protection afforded by Article 10 of the ECHR.
Therefore, the ECtHR was of the opinion that ROJ TV
A/S was attempting to deflect Article 10 of the ECHR
from its real purpose by employing this right for ends
which were clearly contrary to the values of the ECHR.
Consequently, the Court found unanimously that, by
reason of Article 17 ECHR, ROJ TV A/S could not ben-
efit from the protection afforded by Article 10 of the
ECHR. The ECtHR considered the application incom-
patible ratione materiae with the provisions of the
Convention; accordingly, the application by ROJ TV
A/S was rejected by the Court. The decision by the
ECtHR is final.

• Decision by the European Court of Human Rights, Second Section,
case of ROJ TV A/S v. Denmark, Application no. 24683/14, 17 April
2018, notified in writing on 24 May 2018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19131 EN

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal

Human Academy

IRIS 2018-7 3

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-1/1&id=16253
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19131


European Court of Human Rights: Unifaun
Theatre Productions Limited and Others v.
Malta

On 15 May 2018, the European Court of Human Rights
(ECtHR) delivered a judgment regarding a peculiar ap-
plication of the Maltese Cinema and Stage Regula-
tions. A theatre group, Unifaun Theatre Productions,
had been prevented from producing and performing
the play Stitching, owing to a ban imposed by the
Board for Film and Stage Classification (“the Board”).
This interference with the theatre group’s right to
freedom of expression was subsequently confirmed
by the domestic courts, including the Constitutional
Court of Malta. According to the Constitutional Court,
the play contained several scenes that affected the
morality and decency of the entire production, and it
was within the Board’s authority to assess that in line
with the Cinema and Stage Regulations. The Constitu-
tional Court referred to phrases which constituted dis-
paraging and insolent remarks in respect of more than
one belief, towards women and towards the suffering
of the Jews in the Second World War. In the Court’s
view, the limits of decency had been breached by the
blasphemy (an offence under Maltese law) contained
within the play and by the vilification of the dignity
of a people, a woman, children, and human beings in
general, as well by the extreme glorification of sexual
perversion. In upholding the legitimate and justified
character of the interference with the theatre group’s
freedom of expression, the Constitutional Court, inter
alia, referred to the case law of the European Court
of Human Rights (ECtHR) in Otto-Preminger-Institut
v. Austria (see IRIS 1995-1/1).

The theatre group lodged an application with the EC-
tHR, arguing that the complete ban on the produc-
tion of the play Stitching was contrary to Article 10
of the European Convention of Human Rights (ECHR)
guaranteeing the right to freedom of expression. The
application was joined by two directors of Unifaun
Theatre Productions, the artistic director of the play
and two actors engaged to perform in the above-
mentioned production.

Firstly, the ECtHR noted that the Government had not
rebutted the applicants’ claim that the Guidelines for
Film Classification (on which the ban was based) had
only been cited for the first time in the domestic pro-
ceedings, and that the Guidelines did not meet the
requisite standard of law in so far as they were not
accessible to the public. Secondly, in so far as the do-
mestic authorities had relied on the Cinema and Stage
Regulations, the ECtHR was of the opinion that the cri-
teria mentioned in the Regulations (such as levels of
morality, decency and good general behaviour), left
room for unfettered power, since the law did not indi-
cate with sufficient clarity the scope of any discretion
conferred on such authorities and the manner of its
exercise. Thirdly, the ECtHR found that a total ban

was only possible in the case of films; stage produc-
tions did not fall under category to which such a ban
could apply. Thus, there was no legal basis for the
impugned ban.

On the basis of these considerations the ECtHR found
that the law relied on by the Maltese Government was
not of a sufficient quality and that the interference
had been the result of a procedure not prescribed by
law. As the interference had not been lawful within
the meaning of the ECHR, the ECtHR deemed that it
was not necessary to further determine whether the
interference had been necessary in a democratic so-
ciety. The ECtHR unanimously concluded that there
had been a violation of Article 10 of the ECHR.

The judgment also contained a specific interpretation
with regard to just satisfaction and the awarding of
damages to victims of a violation of the ECHR under
Article 41 of the ECHR. The applicants claimed EUR
4 299.20 in respect of pecuniary damage, covering
the fees for the classification exercise, the purchase
of performance rights, theatre bookings, promotional
material and advertisements, and EUR 30 000 in non-
pecuniary damage. The Maltese Government submit-
ted that the applicants had been well aware that they
would have to obtain the requisite permit to perform
the play; thus, the expenses that they had incurred
in respect of the play had constituted a self-imposed
business risk taken in the knowledge that the play
might be banned. The Government also considered
that a finding of a violation would constitute suffi-
cient just satisfaction, and that in any event the EC-
tHR should not award more than EUR 3 500 in non-
pecuniary damage.

The ECtHR was of the opinion that despite the lack of
clarity in the law as to whether a total ban might be
possible, the applicants should have waited for a deci-
sion on the specific classification of the play (and thus
knowledge of the applicable audience) before ventur-
ing into theatre bookings and promotional material
and advertisements. It also considered that perfor-
mance rights are likely to be required before such a
procedure is undertaken at a cost, no matter its out-
come. Thus, the ECtHR did not discern any causal link
between the violation found and the pecuniary dam-
age alleged it therefore rejected this part of the claim.

On the other hand, making its assessment on an eq-
uitable basis, the ECtHR awarded the applicants EUR
10 000, jointly, in respect of non-pecuniary damage.
In addition, the ECtHR considered it reasonable to
also award the applicants the sum of EUR 10 000,
jointly, covering the costs for professional legal fees
and court expenses.

• Judgment by the European Court of Human Rights, Fourth Section,
case of Unifaun Theatre Productions Limited and Others v. Malta,
Application no. 37326/13, 15 May 2018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19130 EN

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal

Human Academy

4 IRIS 2018-7

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=1995-1/1&id=16252
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19130


European Court of Human Rights: Stomakhin
v. Russia

On 9 May 2018, the European Court of Human Rights
(ECtHR) delivered, unanimously, an important judg-
ment with regard to the conditions regarding inter-
ferences by public authorities with extremist speech.
The ECtHR found that the Russian authorities had vio-
lated Article 10 of the European Convention of Human
Rights (ECHR), which guarantees the right to freedom
of (political) expression. With its judgment, the EC-
tHR urged governments to be cautious when consid-
ering what constitutes hate speech and what consti-
tutes criticism of the authorities.

The case concerned Boris Vladimirovich Stomakhin’s
conviction for newsletter articles he had written on
the armed conflict in Chechnya. Acting both as a jour-
nalist working for a magazine, but mostly as an ac-
tivist (being the founder, owner, publisher and editor-
in-chief of a monthly newsletter, Radikalnaya Politika
(“Radical Politics”), Stomakhin published in 2003 a se-
ries of articles touching, to a great extent, on events
in the Chechen Republic. The articles sharply criti-
cised the Russian Government and the actions by the
army there, and expressed support for the Chechen
rebel separatist movement. According to the domes-
tic courts, Stomakhin had justified extremist activi-
ties and had incited racial, national, and social ha-
tred. He had justified and glorified acts of terrorism
by Chechens, called for violence against the Russian
people and declared that the Orthodox faith was an
inferior one. Stomakhin argued that he had simply
expressed his opinion on political events in Russia (in
particular the conflict in Chechnya) and he denied
supporting extremism. Stomakhin was found guilty
of “having publicly appealed to extremist activities
through the mass media” (Article 280 § 2 of the Rus-
sian Criminal Code) and of having committed “actions
aimed at inciting hatred and enmity, as well as at hu-
miliating the dignity of an individual or group of in-
dividuals on the grounds of ethnicity, origin, attitude
towards religion and membership of a social group,
through the mass media” (Article 282 § 1). The do-
mestic courts also concluded that the impugned texts
had had a clear extremist leaning and had incited ac-
tions prohibited by the Federal Law on Suppression of
Extremist Activities. Stomakhin was sentenced to five
years in prison and given a three-year ban on practis-
ing journalism. He served the sentence in full and was
released in March 2011.

In 2007, while in prison, Stomakhin lodged an appli-
cation with the ECtHR, complaining mainly about a vi-
olation of his right to freedom of expression. In its
judgment, more than ten years later, the ECtHR re-
iterated that there is little scope under Article 10 §
2 ECHR for restrictions on political speech or on de-
bate on questions of public interest and that “the lim-
its of permissible criticism are wider with regard to

the government than in relation to a private citizen or
even a politician. In a democratic system the actions
or omissions of the Government must be subject to
the close scrutiny not only of the legislative and judi-
cial authorities but also of public opinion. Moreover,
the dominant position which the government occupies
makes it necessary for it to display restraint in resort-
ing to criminal proceedings, particularly where other
means are available for replying to the unjustified at-
tacks and criticisms of its adversaries”. The ECtHR
also reiterated that it may be considered necessary
in democratic societies to sanction or even prevent
all forms of expression that spread, incite, promote or
justify violence, hatred or intolerance, provided that
the restrictions or penalties imposed are proportion-
ate to the legitimate aim pursued. Turning to the
wording of the texts in question, the ECtHR consid-
ered that the impugned statements could be divided
into three groups, and it examined each group sep-
arately. The first group of statements had justified
terrorism, vilified Russian servicemen to the extent
that they might have become targets for actual at-
tack, and had praised Chechen leaders within the con-
text of approving of violence. Those statements had
therefore gone beyond the limits of acceptable crit-
icism and the ECtHR found that the Russian courts’
treatment of them had been proportionate. The EC-
tHR also found that some of Stomakhin’s criticisms
of Orthodox believers and ethnic Russians had incited
hatred and enmity and that the Russian courts’ con-
siderations had been “relevant and sufficient” to jus-
tify a conviction.

However, the domestic courts had been too harsh in
other aspects. In particular, some statements about
the war had not gone beyond acceptable limits of crit-
icism, which are wide when it comes to governments.
The domestic courts had also taken other comments
on Russian servicemen out of context, or had failed
even to refer to any particular texts which, according
to them, had had discriminatory or humiliating conno-
tations with regard the national dignity of people prac-
tising the Orthodox religion. The ECtHR emphasised
that it is an integral part of freedom of expression to
seek historical truth, and that a debate on the causes
of acts of particular gravity which may amount to war
crimes or crimes against humanity should be able to
take place freely. Moreover, it is in the nature of po-
litical speech to be controversial and often virulent,
and the fact that statements contain hard-hitting crit-
icism of official policy and communicate a one-sided
view of the origin of and responsibility for the situation
addressed by them is insufficient, in itself, to justify
an interference with freedom of expression. Although
some of Stomakhin’s statements had been admittedly
quite virulent in their language and had contained
strongly worded statements, the ECtHR discerned no
elements in them other than a criticism of the Russian
Government and its actions during the armed conflict
in the Chechen Republic and held that however acer-
bic they might have appeared, those statements had
not gone beyond the acceptable limits, given the fact
that those limits are particularly wide with regard to

IRIS 2018-7 5



the Government. Other statements had been pub-
lished during an electoral campaign, a period “where
it was particularly important that opinions and infor-
mation of all kinds were permitted to circulate freely”.

The ECtHR also stressed that it is vitally important
that the domestic authorities adopt a cautious ap-
proach in determining the scope of “hate speech”
crimes and strictly construe the relevant legal pro-
visions in order to avoid excessive interference un-
der the guise of action taken against “hate speech”,
where such charges are brought for the purpose of
merely criticising the Government, state institutions,
and their policies and practices.

Lastly, the ECtHR found that the Russian courts’ rea-
sons for the penalty imposed on Stomakhin had been
limited to his personality and the social danger he had
presented. The ECtHR referred to the fact that Stom-
akhin had been sentenced to five years’ imprison-
ment and banned from practising journalism for three
years, and that he had served this sentence in full. It
left open the question of whether a ban on the exer-
cise of journalistic activities, as such, was compatible
with Article 10 of the ECHR. But the punishment to five
years imprisonment it considered not proportionate.
The ECtHR observed that Stomakhin had had no crim-
inal record and thus had never been convicted of any
similar offence. It also found that the circulation of the
newsletter at issue was insignificant, and that it could
not be said that the incriminated statements had been
disseminated in a form that had been impossible to
ignore. On the contrary, in the present case the po-
tential impact of the impugned statements had been
very limited. Therefore, the ECtHR found the punish-
ment of five years imprisonment “an extremely harsh
measure”. Particularly bearing in mind the Russian
authorities’ failure to demonstrate convincingly “the
pressing social need” to interfere with Stomakhin’s
freedom of expression in respect of a number of the
impugned statements, as well as the severity of the
penalty imposed on him, the ECtHR found that the in-
terference in question had not been “necessary in a
democratic society”, and hence that there had been a
violation of Article 10 of the ECHR.

• Judgment by the European Court of Human Rights, Third Section,
case of Stomakhin v. Russia, Application no. 52273/07, 9 May 2018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19132 EN

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal

Human Academy

Committee of Ministers: Protocol amending
Convention 108 on protection of personal
data

On 18 May 2018, the Committee of Ministers of the
Council of Europe adopted a Protocol amending the

Council of Europe’s Convention for the Protection of
Individuals with regard to Automatic Processing of
Personal Data (“Convention 108”) (see IRIS 2012-
2/6). The purpose of the Protocol is to modernise
Convention 108 in order to better address emerging
privacy challenges resulting from the increasing use
of new information and communication technologies,
the globalisation of processing operations and the
ever-greater flows of personal data, and to strengthen
the Convention’s evaluation and follow-up mecha-
nism.

The Protocol includes amendments to nearly all the
Articles in Convention 108; a number of substantial
amendments should be briefly mentioned. Firstly, a
new Article 10 is added to the Convention, which re-
quires that personal data processing apply the “pri-
vacy by design” principle: data controllers and, where
applicable, processors, must examine the likely im-
pact of intended data processing on the rights and
fundamental freedoms of data subjects prior to the
commencement of such processing, and shall design
the data processing in such a manner as to prevent
or minimise the risk of interference with those rights
and fundamental freedoms. Secondly, a new Article 8
(on the transparency of processing) is also added to
the Convention; that Article provides that data con-
trollers must inform data subjects of the legal basis
and the purposes of the intended processing, together
with any necessary additional information, in order to
ensure the fair and transparent processing of the per-
sonal data in question. Thirdly, the old Article 8 of
the Convention is now replaced by a new Article 9 -
renamed the “Rights of the data subject” - which sets
out a list of rights that individuals enjoy. These rights
include (i) the right of an individual not to be subject
to a decision significantly affecting him or her based
solely on an automated processing of data without
having his or her views taken into consideration; and
(ii) the right of an individual to obtain, upon request,
knowledge of the reasoning underlying data process-
ing where the results of such processing are applied
to him or her.

Furthermore, in relation to the processing of special
categories of data, the Protocol provides that the pro-
cessing of the following types of data shall only be
allowed where appropriate safeguards are enshrined
in law (complementing those of the Convention): ge-
netic data; personal data relating to offences, crimi-
nal proceedings and convictions, and related security
measures; and biometric data uniquely identifying a
person; personal data related to racial or ethnic ori-
gin, political opinions, trade-union membership, reli-
gious or other beliefs, health or sexual life. Notably,
under the Protocol, the Convention now specifies that
each signatory state to the Convention shall ensure
that data controllers notify without delay at least the
relevant supervisory authority of data breaches which
may seriously interfere with the rights and fundamen-
tal freedoms of data subjects. Furthermore, the Proto-
col also seeks to strengthen the Conventions’ Consul-
tative Committee (now named the “Convention Com-

6 IRIS 2018-7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19132
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-2/6&id=16256
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-2/6&id=16256


mittee”), which will evaluate compliance with the Pro-
tocol on the part of parties to the Convention. Under
the Protocol, each state party undertakes to allow the
Convention Committee to evaluate the effectiveness
of the measures it has taken under its law to give ef-
fect to the provisions of this Convention

Lastly, it should be noted that in a recent Communica-
tion, the European Commission stated that in the light
of the updating of Council of Europe Convention 108,
the Commission will actively promote the swift adop-
tion of the modernised text of the Convention with a
view to the EU becoming a party to it (see IRIS 2018-
4/10).

The Protocol was opened for signature on 25 June
2018.

• Protocol amending the Convention for the Protection of Individuals
with regard to Automatic Processing of Personal Data (ETS No. 108),
CM(2018)2-final, 18 May 2018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19152 EN FR
• Protocol amending the Convention for the Protection of Individuals
with regard to Automatic Processing of Personal Data (ETS No. 108)
Explanatory report, 18 May 2018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19154 EN FR

Ronan Ó Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

Parliamentary Assembly: Resolution on the
status of journalists in Europe

On 25 April 2018, the Parliamentary Assembly of the
Council of Europe (PACE) adopted a Resolution on the
status of journalists in Europe. The draft of this resolu-
tion was previously adopted by PACE’s Committee on
Culture, Science, Education and Media on 4 Decem-
ber 2017 (see IRIS 2018-2/4). The adopted Resolu-
tion gives a stronger emphasis on the safety of jour-
nalists and media actors than its draft. In particular,
PACE recommends that states take necessary steps
to strengthen such protection, to stop harassment ei-
ther of a judicial, administrative or financial nature,
and put an end to impunity for attacks. Furthermore,
the Resolution identifies specific matters to be ad-
dressed in changes of legislation of member states,
such as protection from precarious working conditions
that may bring undue pressures, providing wide le-
gal definitions of journalistic work, repealing dispro-
portionate and restrictive defamation laws, and ensur-
ing procedural guarantees in libel proceedings where
journalists are appearing as defendants.

Moreover, PACE recommends that member states
support action plans to tackle the problem of gender
inequality on the labour market in the media sector
(including the drawing-up of studies containing statis-
tical indicators) and the introduction of mechanisms

aimed at encouraging employers’ organisations to se-
riously tackle this problem in the long term. Fur-
thermore, the Resolution recommends that journal-
ists’ right to freedom of association be respected, in
particular as regards adhering to trade unions and
journalists’ associations. In addition, the Resolution
notes the need to promote dialogue between employ-
ees and freelancers with their employers (by contrast,
the draft resolution only referred to workers).

Another issue which was addressed by the final ver-
sion of the Resolution and which signals the greater
emphasis now placed on safety issues is the call to
promote (in both the financial and operative sense)
PACE’s Platform to promote the protection of jour-
nalists and safety of journalists. Notably, PACE
condemned the assassinations of journalists Daphne
Caruana Galizia in Malta, Ján Kuciak in the Slovak Re-
public and Maxim Borodin in the Russian Federation
and called on those countries’ authorities to conduct
effective investigations. These issues were added to
the final draft after the Committee on Legal Affairs
and Human Rights had urged that the Resolution ex-
plicitly address the above-mentioned issues and de-
nounce the aforesaid assassinations. The Committee
had also considered that the draft Resolution needed
to take a wider approach to the definition of “journal-
ists”.

• Parliamentary Assembly of the Council of Europe, Resolution 2213
(2018) on the status of journalists in Europe, 25 April 2018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19133 EN FR

Emmanuel Vargas Penagos
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

EUROPEAN UNION

European Commission: Lithuania’s decision
to suspend broadcast of “RTR Planeta” com-
plies with EU rules

In a decision dated 4 May 2018, the European Com-
mission found compatible with EU law the Lithuanian
authorities’ suspension for 12 months of the retrans-
mission of a Russian-language channel, RTR Planeta,
on the grounds of incitement to hatred. In its pre-
vious decisions of July 2015 and February 2017, the
Commission reached the same conclusion regarding
the temporary suspension of retransmission of RTR
Planeta for three months by the Lithuanian authori-
ties (see IRIS 2017-6/5). In the light of recurring in-
fringements, on 14 February 2018 the Lithuanian au-
thorities adopted a decision to temporarily suspend
retransmission of RTR Planeta until 23 February 2019;
the Commission was notified of that decision on 7
March 2018.

IRIS 2018-7 7

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2018-4/10&id=16256
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2018-4/10&id=16256
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19152
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19154
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2018-2/4&id=16255
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19133
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-6/5&id=16257


The suspension measure was based on the contents
of three programmes dated 16 March 2017, 31 May
2017, and 3 November 2017. A programme broad-
cast on 16 March 2017 was considered to constitute
incitement to war and hatred on the basis of nation-
ality, as it called for physical violence against Amer-
ican and British people and threatened the invasion
of Ukraine and France. Similarly, a programme broad-
cast on 31 May 2017 contained statements threaten-
ing the military occupation of foreign countries such
as the Baltic States, Germany and France; it also
contained statements remarking that Western people
hate and despise Russians. The programme broad-
cast on 3 November 2017 included calls for war and
violence against Ukraine. In its reply, the broadcaster
RTR Planeta contended that the participants in the
programmes had been exercising their freedom of ex-
pression.

According to the Commission, the Lithuanian author-
ities demonstrated that RTR Planeta had manifestly,
seriously and gravely infringed Article 6 of the Audio-
visual Media Services Directive (which stipulates that
member states must ensure by appropriate means
that audiovisual media services provided by media
service providers under their jurisdiction do not con-
tain any incitement to hatred based on race, sex, re-
ligion or nationality). In reaching this conclusion, at-
tention was given to tension that the impugned state-
ments on military conflicts involving Russia and de-
struction and/or occupation of Baltic States might pro-
voke within Lithuania, as a former member state of
the Soviet Union that has a sizeable Russian-speaking
minority.

The Commission furthermore found the duration of
the suspension measure (12 months) to be propor-
tionate. In doing so, the Commission stressed the
margin of appreciation afforded to member states
when imposing measures on broadcasters for in-
fringements of Article 6 of the Audiovisual Media Ser-
vices Directive. The proportionality of the measure
was further justified in the light of the fact that RTR
Planeta had not altered its behaviour but had rather
persisted in committing violations, despite the previ-
ous suspension measures imposed on it in respect of
the same political talk show.

• European Commission, Lithuania’s decision to suspend broadcast of
the Russian language channel “RTR Planeta” complies with EU rules,
8 May 2018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19156 EN
• European Commission Decision of 4 May 2018 on the compatibility
of the measures adopted by Lithuania pursuant to Article 3 (2) of Di-
rective 2010/13/EU of the European Parliament and of the Council of
10 March 2010 on the coordination of certain provisions laid down by
law, regulation or administrative action in Member States concerning
the provision of audiovisual media services
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19134 EN

Bengi Zeybek
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

European Commission: Proposed Directive
on protection of whistleblowers

On 23 April 2018, the European Commission pub-
lished a proposed Directive on the protection of per-
sons reporting on breaches of Union law. The purpose
of the Directive is to lay down common minimum stan-
dards for the protection of whistleblowers - i.e. per-
sons who report (within the organisation concerned
or to an outside authority) or disclose (to the public)
information on a wrongdoing obtained within a work-
related context.

The Directive’s Explanatory Memorandum states that
whistleblowers are often discouraged from report-
ing their concerns for fear of retaliation; the impor-
tance of providing effective whistleblower protection
for safeguarding the public interest is increasingly ac-
knowledged both at European and international level
(the Explanatory Memorandum cites the Council of
Europe’s Committee of Ministers’ Recommendation
CM/Rec(2014)7 on the protection of whistleblowers)
(see IRIS 2014-7/3). Furthermore, the absence of ef-
fective whistleblower protection raises further con-
cerns regarding the negative impact of that absence
on freedom of the media. Discussions at the second
Annual Colloquium on Fundamental Rights on “Media
pluralism and Democracy” highlighted the fact that
protecting whistleblowers as sources of information
for journalists is essential in order for investigative
journalism to be able to fulfil its “watchdog“ role (see
IRIS 2016-7/5).

The Directive totals 30 pages, divided into five chap-
ters, 23 articles, and 86 recitals. Article 2 of the Direc-
tive applies to persons working in the private or public
sector who acquired information on “actual or poten-
tial unlawful activities or abuse of law” relating to a
number of areas, including public health, consumer
protection, financial services, corporate taxation, and
protection of privacy. “Abuse of law” is defined as
acts or omissions falling within the scope of Union law
which do not appear to be unlawful in formal terms
but defeat the object or the purpose pursued by the
applicable rules. The Directive also applies to per-
sons whose work-based relationship is yet to begin
in cases where information has been acquired during
the recruitment process or other pre-contractual ne-
gotiation.

Chapter 2 then sets out rules for internal whistle-
blower reporting and the following-up of reporting.
Member states are required to ensure that legal enti-
ties in the private and public sector establish internal
channels and procedures for reporting and following
up on reports regarding actual or potential unlawful
activities or abuse of law. Such channels and proce-
dures shall allow for reporting by employees of such
entities. Article 5 sets out the procedures for internal
reporting and following up on reports. Furthermore,

8 IRIS 2018-7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19156
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19134
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-7/3&id=16259
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-7/5&id=16259


Chapter 3 sets out obligations regarding external re-
porting and following up on such reports, with mem-
ber states being required to designate which bodies
have authority to receive and handle reports; those
bodies must establish independent and autonomous
external reporting channels (which should be both se-
cure and ensure confidentiality) for receiving and han-
dling information provided by whistleblowers.

Notably, Chapter 4 of the Directive concerns the pro-
tection of whistleblowers. In this regard, Article 13(1)
provides that a person shall qualify for protection un-
der the Directive, provided that they had reasonable
grounds to believe that the information reported was
true at the time of reporting and that this information
falls within the scope of the Directive. Crucially, under
Article 13 (4) a person publicly disclosing information
regarding breaches falling within the scope of the Di-
rective shall qualify for protection under the Directive
where: he or she first reported internally and/or ex-
ternally, in accordance with Chapters II and III, but no
appropriate action was taken in response to the re-
port within a certain timeframe; or he or she could
not reasonably have been expected to use internal
and/or external reporting channels owing to (i) an im-
minent or manifest danger to the public interest, or
(ii) the particular circumstances of the case; or (iii)
the existence of a risk of irreversible damage. Article
14 provides that member states shall take the nec-
essary measures to prohibit any form of retaliation,
whether direct or indirect, against whistleblowers who
meet the conditions set out in Article 13.

• European Commission, Proposal for a Directive of the European Par-
liament and of the Council on the protection of persons reporting on
breaches of Union law, COM(2018) 218 final, 23 April 2018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19159 EN

Ronan Ó Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

European Commission: Communication on
completing a trusted Digital Single Market
for all

The Communication of the European Commission
(Commission) on completing a trusted Digital Single
Market (DSM) takes stock of the work done on the im-
plementation of the European DSM Strategy, which
was published on 6 May 2015 (see IRIS 2015-6/3).
In the Communication, the Commission provides an
overview of the legislative proposals it has made over
the last three years, reviews the progress of their
adoption and implementation, and calls on its co-
legislators - the European Parliament and the Council
- to accelerate their work in order to meet the Euro-
pean Council’s goal of concluding the DSM Strategy
by the end of 2018.

Since the mid-term review of the DSM Strategy in May
2017 (see IRIS 2017-7/7), both the Commission and its
co-legislators have made further progress towards its
realisation. The Commission has delivered all 29 es-
sential legislative proposals; the co-legislators have
adopted 12 of those proposals (see, for example,
IRIS 2018-4/7, IRIS 2017-7/6 and IRIS 2017-9/4) - 11
of them since the mid-term review of the. Although
more progress has been made since last year, more
than half of the Commission’s proposals are still pend-
ing adoption; among them are the copyright propos-
als (see IRIS 2016-9/4), the amended Audiovisual Me-
dia Services Directive (see IRIS 2016-6/3), the Regu-
lation on copyright and online transmissions of broad-
casters (See IRIS 2018-1/10), the ePrivacy Regulation
(see IRIS 2017-3/6), and the Electronic Communica-
tions Code (see IRIS 2016-10/4).

Besides the focus on the swift completion of the DSM
by the end of 2018, the Communication draws spe-
cific attention to several issues. Firstly, the Commis-
sion praises the new European personal data protec-
tion regime introduced by the General Data Protec-
tion Regulation (GDPR), which has been directly ap-
plicable throughout the EU since 25 May 2018. High-
lighting the role of the GDPR in building confidence in
the digital economy and its strategic importance as
“the global norm setter on data protection”, the Com-
mission requests EU member states to facilitate its
immediate and direct application. Furthermore, the
Commission urges its co-legislators to agree on the
Regulation on the free flow of non-personal data and
on the Electronic Communications Code by June 2018,
and to expedite their work on the ePrivacy Regulation
with a view to its adoption by the end of 2018. Sec-
ondly, the Communication stresses the importance of
putting the right environment in place for the growth
of the DSM in the future. The Commission draws spe-
cific attention to the regulation of social networks and
digital platforms, especially when it comes to enhanc-
ing the transparency and fact-checking of digital con-
tent and measures effectively tackling illegal content
online. In addition, it showcases its recently presented
Data Package, addressing the issue of the reuse of
private data for public purposes, and a framework to
allow Europe to maximise the benefits of Artificial In-
telligence. Last but not least, the Commission ac-
knowledges that regulation alone will not make the
EU a leader in the digital economy. Public and private
investments in data, artificial intelligence and high-
performance computing, as well as bridging the gaps
in skills and digital connectivity, are essential in order
to reap the benefits of the global data economy.

• Communication from the Commission to the European Parliament,
the European Council, the Council, the European Economic and
Social Committee and the Committee of the Regions - Completing a
trusted Digital Single Market for all, 15 May 2018, COM(2018) 320
final
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19135 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

IRIS 2018-7 9

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19159
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-6/3&id=16258
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-7/7&id=16258
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2018-4/7&id=16258
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-7/6&id=16258
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-9/4&id=16258
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-9/4&id=16258
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-6/3&id=16258
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2018-1/10&id=16258
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-3/6&id=16258
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-10/4&id=16258
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19135


• Annex to the Communication from the Commission to the Euro-
pean Parliament, the European Council, the Council, the European
Economic and Social Committee and the Committee of the Regions,
15 May 2018, COM(2018) 320 final
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19136 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

Svetlana Yakovleva
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam & De Brauw Blackstone Westbroek

European Commission: Guidelines on Signifi-
cant Market Power

On 26 April 2018, the European Commission adopted
new Guidelines on market analysis and the assess-
ment of “significant market power” (“SMP”) under the
EU regulatory framework for electronic communica-
tions networks and services (“the SMP Guidelines”).
This follows a public consultation conducted in 2017
by the Commission on the review of the 2002 SMP
Guidelines (see IRIS 2017-5/5 and IRIS 2002-9/10),
and the publication of draft revised Guidelines in
February 2018, along with an opinion from the Body of
European Regulators for Electronic Communications
(BEREC) (see IRIS 2018-4/11).

Article 15(2) of the Framework Directive 2002/21/EC
requires that the Commission publish the SMP Guide-
lines. The SMP Guidelines set out the principles to
be applied by national regulatory authorities (NRAs)
when defining relevant markets and assigning signifi-
cant market power to telecommunications operators.
This is aimed at imposing on operators appropriate
regulatory obligations to redress competition prob-
lems.

The revised Guidelines reflect the latest develop-
ments in case-law and address issues which have be-
come more prominent in recent years. Those issues
have been identified by the Commission as includ-
ing the competitive impact of online service providers
that have entered the market and started to offer
Internet-based services, and the transition from mo-
nopolistic to oligopolistic market structures in some
countries.

The SMP Guidelines provide guidance on (a) the main
criteria for defining the relevant market, (b) prod-
uct market definition - including demand-side substi-
tution, supply-side substitution, and “chain of sub-
stitution”; (c) geographic market definition, and (d)
assessing SMP - including “single SMP” and “joint
SMP”. Notably, in relation to “over-the-top” (OTT) ser-
vices, the final version of the SMP Guidelines took
into account suggestions by BEREC on the draft re-
vised Guidelines. In particular, BEREC invited the
Commission to distinguish the potential impact of OTT
services depending on the market being considered.

The Guidelines now state that OTT services or other
Internet-related communications paths have emerged
as a “potential” competing force to established retail
communications services. As a result, NRAs should as-
sess whether such services may, on a forward-looking
basis, constitute partial or full substitutes for tradi-
tional telecommunications services.

Furthermore, the Guidelines provide that NRAs should
also consider whether the market power of an incum-
bent operator can be constrained (in terms of price)
by products or services from outside the relevant mar-
ket and underlying retail market(s), such as OTT play-
ers operating on the basis of providing online com-
munications services. Thus, even where an NRA has
considered that constraints coming from these prod-
ucts and services at retail level are not sufficiently
strong for the retail market to be effectively competi-
tive or are not sufficiently strong to act as indirect con-
straint on the provision of wholesale services (for the
purpose of the wholesale market definition), poten-
tial constraints should still be assessed at the SMP as-
sessment stage. Given that, currently, OTT providers
do not provide access services themselves, they do
not generally exercise competitive pressure on access
markets.

• European Commission, Significant Market Power guidelines updated
to safeguard competition in the telecoms market, 27 April 2018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19160 EN
• European Commission, Communication from the Commission:
Guidelines on market analysis and the assessment of significant
market power under the EU regulatory framework for electronic
communications networks and services (2018/C 159/01), 7 May 2018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19161 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR
• Body of European Regulators for Electronic Communications, BEREC
Opinion on draft SMP Guidelines, 16 March 2018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19164 EN

Ronan Ó Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

UNITED NATIONS

UN/OSCE: Joint Declaration on Media Inde-
pendence and Diversity in the Digital Age

On 2 May 2018, in the light of World Press Freedom
Day on 3 May, a Joint Declaration on Media Indepen-
dence and Diversity in the Digital Age was adopted by
the four special mandates for protecting the right to
freedom of expression (the UN Special Rapporteur on
Freedom of Opinion and Expression, the OSCE Repre-
sentative on Freedom of the Media, the Organization
of American States Special Rapporteur on Freedom of
Expression, and the Special Rapporteur on Freedom

10 IRIS 2018-7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19136
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-5/5&id=16260
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2002-9/10&id=16260
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2018-4/11&id=16260
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19160
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19161
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19164


of Expression and Access to Information of the African
Commission on Human and Peoples’ Rights).

The Declaration starts by recalling the importance of
an independent and diverse media for, inter alia, the
functioning of democratic societies. It then identi-
fies the current dangers for media freedom - includ-
ing safety, legal, political, technological and economic
threats - and sets out different principles in order to
address these.

It first reminds the states of their positive obligation to
both create an enabling environment for the seeking,
receiving and imparting information and ideas and
to protect media freedom. Concerning media safety,
states have a positive obligation to afford protection
to journalists and others who are at risk of being at-
tacked.

In order to address legal threats, the Declaration
stresses the importance of the rule of law in both
the offline and online environment. When regulating
online platforms or when requiring them to regulate
content themselves, international law principles such
as due process and transparency shall be respected.
With regard to political threats, politicians should re-
frain from undermining the independence of the me-
dia and shall therefore not exercise pressure on online
platforms to engage in content regulation. Moreover,
politicians shall always comment or criticise the me-
dia in an accurate way in order to avoid any form of
stigmatisation.

In order to counter technological threats, states
shall respect the rule of law when conducting (digi-
tal) surveillance. Identifying confidential journalistic
sources in an indirect way - through digital means -
should be avoided. When implementing the “right to
be forgotten”, the requester should always demon-
strate that the potential substantive harm to his/her
privacy overrides any relevant right to freedom of ex-
pression. A balancing test, between the two rights
involved, must thus always take place.

Concerning economic threats, states should outweigh
these by allowing the media to access state resources
in a transparent, fair and non-discriminatory way. A
competitive environment should be secured, in which
competition law rules are respected and where abuse
of a dominant market position is precluded. In order
to prevent monopolies or undue concentration of me-
dia or cross-media ownership from occurring, states
should require transparency of media ownership.

The Declaration ends by reiterating the responsibility
of media outlets and online platforms to respect hu-
man rights. It encourages them to adopt codes of con-
ducts and fact-checking systems and to put in place
self-regulatory systems. Online platforms should be
as transparent as possible toward their users. They
should refrain from exercising any undue influence on
the work of the media and should respect its indepen-
dence.

• Declaration by the United Nations Special Rapporteur on Freedom
of Opinion and Expression, the Organization for Security and Co-
operation in Europe’s Representative on Freedom of the Media, the
Organization of American States’ Special Rapporteur on Freedom of
Expression, and the Special Rapporteur on Freedom of Expression and
Access to Information of the African Commission on Human and Peo-
ples’ Rights, “Joint Declaration on Media Independence and Diversity
of Media Content”, 2 May 2018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19138 EN FR

Eugénie Coche
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

NATIONAL

AT-Austria

KommAustria blocks ORF plans for exclusive
YouTube channel and “Flimmit” pay-TV ser-
vice

In two decisions published at the start of May, the Aus-
trian regulator KommAustria imposed new limits on
public service broadcaster ORF’s Internet-based activ-
ities. KommAustria rejected requests from the broad-
caster to set up its own channel on the online video
platform YouTube (KOA 11.278/18-001) and refused to
grant public service status to the commercial online
video library “Flimmit”, which it owns through sub-
sidiary companies, so that it could be partially funded
through the licence fee (KOA 11.280/18-004).

ORF had hoped that by setting up its own YouTube
channel it would be able to increase its social me-
dia presence and make its own productions avail-
able outside its own online video platform ORF TVthek
from where, under current legislation, programmes
can only be downloaded for seven days after they are
broadcast. KommAustria did not deny that ORF’s so-
cial media presence on a platform such as YouTube
could help it to fulfil its core public service remit in
the sense that it made public service content more
accessible, which was important for democratic and
political reasons. However, it disagreed with the way
in which ORF wanted to develop such a presence.
If a channel was set up only on YouTube, for exam-
ple, other video platforms would automatically be put
at a disadvantage. Such discrimination was unlaw-
ful under Article 2(4) of the Bundesgesetz über den
Österreichischen Rundfunk (Federal Act on the Aus-
trian Broadcasting Corporation - ORF-G). The creation
of a YouTube channel would also weaken the existing
ORF TVthek, which the legislator considered to be im-
portant for the “effective fulfilment of the core public
service remit”. Finally, KommAustria did not rule out
the possibility of making programmes available for a
longer period of time on the existing platform.

IRIS 2018-7 11

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19138


In a separate request, ORF had asked to add a stream-
ing service to its public service activities. Under this
plan, the online video library “Flimmit” would be op-
erated under its public service remit, with 95% of its
content comprising previous ORF TV broadcasts and
the remaining 5% made up of third-party content. The
service would be funded through subscription fees,
individual download charges and part of the broad-
casting licence fee. However, in KommAustria’s opin-
ion, this financing strategy which, together with the
impact of potential factors of uncertainty, had not
been adequately explained in the application, failed
to demonstrate that the service would be financially
sustainable. Financial sustainability had to be demon-
strated under Article 4f(1) ORF-G. The proposed fi-
nancing concept for the new video library did not
specify how much of the funding would need to come
from ORF licence fee revenue. This was due partly
to uncertainty over factors such as user acceptance,
that is to say future subscriber and download figures,
and the payment of producers’ rights, and partly to a
lack of clear information about which costs would be
covered by users’ subscription or individual download
fees.

Neither of these KommAustria decisions are final, al-
though ORF has indicated that it has abandoned its
plans to set up its own YouTube channel.

• Bescheid KOA 11.278/18-001 (Decision KOA 11.278/18-001)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19173 DE
• Bescheid KOA 11.280/18-004 (Decision KOA 11.280/18-004)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19174 DE

Sebastian Klein
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

First 5G auction to be held by RTR

The Austrian Rundfunk und Telekom Regulierungs-
behörde (Regulatory Authority for Broadcasting and
Telecommunications - RTR) has concluded the last of
three consultations on the first 5G frequency auction
and is therefore almost ready to auction the two 5G
pioneer bands in the 3.4-3.8 GHz spectrum range.

Since the terms and conditions of the auction had al-
ready been largely decided following the first two con-
sultations, the RTR, acting on behalf of the awarding
authority, Telekom-Control-Kommission (TKK), used
the third consultation to instigate dialogue between
all stakeholders and to put the final touches to the
auction process. The TKK pointed out that 5G, with
its new possibilities for industry, would also be pop-
ular with energy suppliers who wanted to broaden
their product portfolio and regional Internet providers
who would be able to offer a fast Internet connection
to customers in remote areas. In order to promote

competition, the TKK decided to subdivide the 5G fre-
quencies regionally so that, although large operators
could bid for a package of frequencies and obtain na-
tionwide network coverage, existing local broadband
providers would also be able to purchase frequencies
in their region. By limiting the number of frequen-
cies that can be acquired, single bidders can be pre-
vented from buying the majority of frequencies and
ousting competitors from the market. The TKK pro-
posed spectrum caps of 140 to 160 MHz, with the
quantity depending on the region and the operator, to
be discussed as part of the consultation. The TKK also
laid down certain coverage requirements in order to
prevent frequency stockpiling. Depending on the fre-
quency and region, bidders must provide 5G in up to
1,000 locations, for example. On the basis of national
and international benchmarks, the TKK set minimum
bid prices which, for all the available frequencies com-
bined, total around EUR 30 million.

Following completion of the consultation and hearing,
the final tender documents will be drawn up and the
auction will take place in autumn 2018.

On 18 April 2018, before publishing the tender docu-
ments, the TKK published a special notice concerning
the ban on agreements relating to frequency auctions.
It expressly mentioned strict collusion rules, with ex-
amples including collaboration between bidders or po-
tential bidders designed to influence the course or
outcome of the auction. The TKK also warned against
publicly announcing participation in the auction, bids
and bidding strategies, and conveying information or
dropping hints via the media. It explained that these
rules should be applied prior to the auction procedure
and that any such conduct could, in the worst case
scenario, lead to exclusion from the process.

• Pressemitteilung der RTR (RTR press release)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19171 DE
• Dokumente der Konsultation (Consultation documents)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19172 DE

Tobias Raab
Stopp Pick & Kallenborn

2017 RTR conciliation report shows telecom-
munications and media infringements at a
record low

In its 2017 conciliation report, Austria’s Rundfunk
und Telekom Regulierungs-GmbH (Regulatory Author-
ity for Broadcasting and Telecommunications - RTR
GmbH), which provides operational support for the
Austrian broadcasting and audiovisual media regula-
tor Kommunikationsbehörde Austria (KommAustria),
founded in 2001, recorded a steady fall in the num-
ber of cases submitted to it in the telecommunications
and media fields. According to the report, users only

12 IRIS 2018-7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19173
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19174
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19171
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19172


submitted 1 893 cases for conciliation in these two
fields last year. This represents a 5% drop compared
with the previous year and is the lowest figure for 15
years. A record 84% of these cases were successfully
resolved by the conciliation body in 2017.

The main reason given by the regulator for these pos-
itive figures is its motto “Smart statt hart” (smart not
hard), which reflects its efforts to promote open di-
alogue on equal terms between operators and cus-
tomers. With operators keen to settle cases quickly
and amicably, RTR GmbH was not required to take
harsh measures to protect consumers.

According to the conciliation body, there was a no-
ticeable increase in the number of disputes relating
to (i) data roaming charges following the introduc-
tion of the new EU roaming rules (2016: 117, 2017:
216), and (ii) mobile network quality (2016: 79, 2017:
148). The largest category of disputes (629 cases)
concerned the interpretation of contracts, including
unclear clauses or terms of cancellation. The 2017
report mentioned a total of 80 cases relating to pay-
TV services. Seven of these were billing disputes (five
fewer than the previous year) and 71 concerned other
contractual matters (27 fewer than in 2016). Two
cases did not fall into any category, according to the
regulator. In contrast, there was a sharp fall in the
number of billing disputes involving third-party ser-
vices (2016: 398, 2017: 247), which was again a re-
sult of the operators’ general willingness to cooper-
ate.

As part of its data collection activities, RTR GmbH
has also set up a new report line for telephone num-
ber misuse following an increase in the number of
so-called ‘ping calls’ that many Austrians were bom-
barded with at the start of this year. These calls in-
volve people with foreign numbers making a call but
disconnecting before it is picked up. They do this in or-
der to provoke the call recipient to ring back, which is
not only a nuisance but can also be expensive where
long-distance calls are concerned. Until now, there
have been no concrete figures showing how many
Austrians have actually received or are receiving ping
calls, so the new report line should help collect this
information and offer some relief.

Since the Austrian legislator appointed RTR GmbH as
the sector-specific consumer protection body in 1997,
its conciliation body has, according to its own fig-
ures, conducted around 60 000 procedures, answered
more than 50 000 written queries and held tens of
thousands of telephone consultations. In accordance
with the ‘Digital First’ initiative, cases, information
and queries can be submitted easily via a web portal
without any red tape.

• Tätigkeitsbericht der Schlichtungsstellen (RTR conciliation bodies’
activity report)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19170 DE

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

BG-Bulgaria

CEM’s report on the coverage of a catastro-
phe on the Trakia highway

On 13 April 2018, a bus travelling in the direction of
Sofia overturned on the Trakia highway near Vakarel.
Six people were killed, four people were left in a seri-
ous condition, and dozens were injured.

The Council for Electronic Media (CEM) monitored the
programmes of commercial media service providers
(NOVA TELEVISION, BTV, CANAL 3 and EVROPA) and
the programmes of the national public providers (BNT
1 and radio program HORIZONT) on 13 and 14 April
2018. The purpose of the monitoring was to assess
(i) the media’s compliance with the requirements set
out by the Radio and Television Act in respect of the
protection of the privacy of those affected by the inci-
dent.

The monitoring in connection with the coverage of the
accident established that there was a rapid media re-
action. The making of one of the monitored reports in-
volved an disproportional breach of privacy; this once
again highlights the need to observe a basic principle
relating to the privacy of citizens that is enshrined in
the Radio and Television Act.

The excessive visual exposure of the incident and the
intrusive behaviour of on-the-spot reporters from two
major commercial media service providers provoked a
strong response among a significant part of the jour-
nalists - there were many negative comments in the
media, on websites and on social networks. Until now,
CEM has received 12 complaints, most of which claim
that there had been a violation of professional stan-
dards.

On the other hand, the monitoring noted the broad-
casting of emergency phone numbers and of informa-
tion regarding how drivers could circumvent the con-
gestion caused by the accident; information on how to
donate blood had also been disseminated. No names
of injured people had been announced. The coverage
did not contain footage of the victims of the accident.

CEM has repeatedly emphasised that the right to pri-
vacy and the right of freedom of expression do not
take precedence over one another. Media service
providers should both provide citizens with an op-
portunity to receive full information and ensure non-
interference in their privacy. This is another case in
which media coverage was guilty of a lack of balance
between the exercise of the two fundamental rights
guaranteed by the existing legislation.

IRIS 2018-7 13

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19170


• Äîêëàä íà ÑÅÌ çà îòðàçÿâàíåòî íà òåæêàòà êàòàñòðî-
ôà íà àâòîìàãèñòðàëà „442400460472470417” (CEM’s report on the
coverage of the severe catastrophe of Trakia highway)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19143 BG

Rayna Nikolova
New Bulgarian University

DE-Germany

Regional media authorities classify BILD live
streams as broadcasting

On 18 April 2018, the German Landesmedien-
anstalten (regional media authorities) decided that
three live streams offered online by BILD, Ger-
many’s highest-circulation newspaper, whose web-
site, Bild.de, is the most viewed German newspaper
site on the Internet, should be classified as broad-
casting. The newspaper had failed to obtain the
licence that, according to Article 20 et seq. of
the Rundfunkstaatsvertrag (Inter-State Broadcasting
Agreement - RStV), is required to broadcast legally in
Germany. The media authorities’ decision concerned
the streams “BILD live”, “Die richtigen Fragen” and
“Bild Sport-Talk mit Thorsten Kinhöfer”. Their Kom-
mission für Zulassung und Aufsicht (Commission on
Licensing and Supervision - ZAK) considered that the
streams fell under the legal definition of broadcast-
ing because they were regularly shown for simultane-
ous linear reception in accordance with a programme
schedule. Exemptions granted to services that were
technically accessible to fewer than 500 viewers or
that did not include editorial content did not apply in
this case, according to the ZAK.

During the year prior to the ZAK’s decision, the
competent media authority, Medienanstalt Berlin-
Brandenburg (mabb), had held several discussions
with BILD concerning the need for a licence. However,
the newspaper had refused to apply for one, even
though they can be obtained relatively inexpensively.
It was warned that the streams would be banned if it
did not apply for a licence.

This is not the first time an Internet service in Ger-
many has been told it needs a broadcasting licence:
back in April 2017, the NRW regional media authority
contacted the largest German YouTube channel about
this subject. A lengthy tug of war followed, ending
in January 2018 when a broadcasting licence was ap-
plied for (and later granted). Other YouTube chan-
nels and streaming providers have since followed suit.
In the meantime, content providers seem to have
become more aware of their obligations, as demon-
strated by the fact that the first broadcasting licence
for a Facebook live stream (#imländle) was granted

earlier this year by the Landesanstalt für Kommu-
nikation Baden-Württemberg (Baden-Württemberg re-
gional communication authority - LFK).

• Pressemitteilung der Landesmedienanstalten vom 18. April 2018
(Press release of the regional media authorities, 18 April 2018)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19175 DE

Sebastian Klein
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

FR-France

Courts authorise showing of “The Man who
Killed Don Quixote” to close Cannes Film Fes-
tival

In the late 1990s, Terry Gilliam wanted to embark
on the production of a film he referred to as “The
Man who Killed Don Quixote”, inspired by Cervantes’
novel. He could have had no idea that more than
twenty years later, the film’s release for screening
in cinemas and its status as the closing film of the
Cannes Film Festival would be dependent on a court
decision. In addition to the many incidents that oc-
curred during filming, a dispute arose between the
author/director and the company Alfama Films Pro-
duction and its manager Paulo Branco. This reached
breaking point in August 2016 when Gilliam felt that
the conditions imposed by the producer would not al-
low him to make the film he had had in mind for all
that time. The film was therefore produced by other
companies, but the initial producer felt that his con-
tract with Terry Gilliam - and all the associated rights
- was still valid.

The regional court (tribunal de grande instance - TGI)
in Paris was called on to deliberate on the dispute
over ownership of the production rights; on 19 May
2017 it rejected the author/director’s application for
the courts to terminate the contract binding him to
the original producer. The latter’s application for film-
ing to be suspended was also rejected. The case went
to appeal in April 2018 and was scheduled for delib-
eration by the Court of Appeal in Paris on 15 June.
And so it was that the film company and its manager
(on learning that the film was to be shown on 19 May
2018 to close the Cannes Film Festival) had the Fes-
tival’s organiser, AFFIF, summoned to appear in court
to hear the court ban the screening of the film.

In its decision delivered on 9 May 2018, the court,
sitting under the “urgent procedure” at the TGI in
Paris, noted initially that it was apparent from the con-
tracts and court decisions already delivered (proceed-
ings had also been instigated in the United Kingdom)
that Alfama Films Production was justified in claiming

14 IRIS 2018-7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19143
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19175


benefit of the rights arising from the contract it had
concluded with Terry Gilliam in terms of the transfer
of future author’s rights within the context of carry-
ing out its activities as producer in exchange for the
payment of an advance on part of the revenue gener-
ated by the showing of the film. The applicant com-
pany and its manager were also justified in claiming
that they had an option to acquire a licence to use the
film’s scenario. These elements thus confirmed that
the contracts with applicant company and its man-
ager (in respect of producing the film) had not been
terminated, even though in the end the film had been
made by Terry Gilliam and produced with companies
other than the applicant parties. The latter also pro-
duced evidence that they were indeed the holders of
rights that had been disregarded by the continuation
without their agreement of the project to produce and
screen the film. The judge therefore felt that the vi-
olation of those rights was characteristic of a “man-
ifestly unlawful disturbance”, within the meaning of
Article 809 of the [French] Code of Civil Proceedings,
and that steps should be taken to put a stop to that
disturbance.

The judge went on to reiterate that the court was re-
quired to put a stop to any disturbance brought to its
attention, applying the measure most appropriate to
the aim being pursued and compromising as little as
possible the rights and interests of each of the par-
ties. It was pointed out that the applicants, who were
calling for a ban on the screening of the film, para-
doxically acknowledged that the presentation at the
international film festival’s closing session “is proba-
bly the most highly valued promotion tool for produc-
ers and filmmakers”. Their application was found to
be manifestly disproportionate to the rights that they
were entitled to claim on the basis of the contracts.
The judge noted that they had devoted themselves to
the project for a short period of time (between March
and August 2016) and had invested approximately
EUR 300 000, whereas the director, Terry Gilliam, had
been working on the film for more than 25 years and
the other producers had contributed more than EUR
16 million towards its financing. It was also noted that
while nobody could anticipate how a work would be
received by audiences and critics after it had been
shown at Cannes, the applicants had produced no ob-
jective reasons that might point to any risk for the
screening of the film in the future, apart from alleging
possible artistic weaknesses in the film; they did not
even produce evidence that they had actually viewed
the film. Lastly, it was emphasised that the TGI in
Paris, in its judgment on the merits of the case in
2017, had not found that the production of the film
without the agreement and participation of the appli-
cant production company constituted an infringement
of copyright or a violation of economic rights.

In the light of these elements, the court found that
the requested ban on the screening of the film would
manifestly exceed what was fair and necessary in or-
der to put a stop to the disturbance invoked, and ac-
cordingly ordered the AFFIF, at its own expense, to

screen a warning to audiences stating that the screen-
ing of the film at the close of the Festival in no way
prejudiced the dispute between the parties, which had
not yet been resolved.

And so the film was screened on 19 May 2018 to close
the Cannes Film Festival, and in cinema theatres.

• TGI de Paris (ord. réf.), 9 mai 2018, Alfama Films Production et
Paulo Branco c/ Association française du festival international du film
et a. (Regional court of Paris (urgent procedure), 9 May 2018, Alfama
Films Production and Paulo Branco v. Association Française du Festival
International du Film and others) FR

Amélie Blocman
Légipresse

Minister for Culture announces first part of
her plan to reform the public audiovisual sec-
tor

On 4 June 2018, Minister for Culture Françoise Nyssen
presented her plan for the reform of the public au-
diovisual sector - one of the election promises of the
President of the Republic. The Minister explained the
Government’s approach, which is based on work car-
ried out collectively over several months by the repre-
sentatives of the six companies in the public audiovi-
sual sector (Ina, France Médias Monde, Radio France,
Arte, TV5 Monde, and France Télévisions). She stated
that the “transformation of content” ought to be the
priority: “[I]n this period of digital upheaval, we must
give priority to investment in content rather than in
any one method of broadcasting”. Thus, the Minister
wishes to see the public audiovisual sector reaffirm
its difference and become “a committed medium that
dares to be creative” (through new formats and origi-
nal writing) and “anticipates uses linked with techno-
logical changes”.

By “committed medium”, the Minister explained, she
meant a medium that undertakes the three major
missions of public service broadcasting: proximity
(tripling the number of hours of regional program-
ming on France 3, more synergies with France Bleu),
news and the discussion of ideas, and education. To
achieve this, the Minister announced the launch on 6
June 2018 of a platform (“Vrai ou fake”) dedicated to
decrypting fake news, to be hosted on France Info’s
website. A pooled range of educational content di-
rected at the general public is also to be launched.

The audiovisual public service therefore needed to
take risks in terms of creation. The Minister an-
nounced that she had “ring-fenced” the EUR 560
million invested annually in the production of con-
tent. In addition, two new digital platforms are to
be launched for the this purpose: (i) a new arts and
culture “medium”, to be launched at the end of June

IRIS 2018-7 15



2018, bringing together hundreds of hours of record-
ings, podcasts, and web series gathered from the out-
put of the six public companies, and (ii) “youth” pro-
gramming common to Radio France, France Télévi-
sions and France Médias Monde, with short, innova-
tive formats. “This is one of the major features of the
reform, aimed at winning back young audiences”.

Stressing the need to anticipate digital-related uses
and satisfy “digital natives”, the Minister also an-
nounced a substantial investment in digital technol-
ogy, with a joint investment of a further EUR 150 mil-
lion on the part of the companies in the public au-
diovisual sector. There is also a desire to invest in
the construction of a solution for an on-demand of-
fer, in line with the uses that are currently growing
rapidly. But “to do so, choices have to be made”,
and the Minister has already announced that at the
very least France Télévisions would be freeing up the
broadcasting channel occupied by France 4 and that a
consultation procedure would be launched regarding
the maintenance of France Ô on that channel.

Insisting on the need to involve all interested profes-
sionals in the audiovisual and creative sectors, the
Minister announced that she had appointed a task
force to carry out this consultation.

The Minister announced that in the course of 2019 - af-
ter the consultation process is finished - she would be
tabling three bills on the reform of governance, regu-
lation in the digital age, and the reform of the contri-
bution to the public audiovisual sector.

• Discours de Françoise Nyssen, le 4 juin 2018 (Speech by Françoise
Nyssen on 4 June 2018)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19146 FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

Ofcom opens seven new investigations of RT
news channel for potential breaches of due
impartiality rules under Broadcasting Code

On 18 April 2018, in a notable 18-page report, Ofcom
announced that it has opened seven new investiga-
tions into the observance of due impartiality by the
television channel RT News, which is licensed by the
regulator through ANO TV Novosti. The investigations
concern RT’s alleged conduct since the occurrence of
an incident in Salisbury, England on 4 March 2018,
when Sergei Skripal and his daughter, suffered injury
arising from an unlawful assault (possibly carried out
with a nerve agent). The British Government asserted

in an announcement on 14 March 2018 that “this rep-
resented an unlawful use of force by the Russian State
against the UK”; the allegation is denied by the Rus-
sian Federation.

Between 2011 and 2018, Ofcom has had to inves-
tigate fifteen incidents concerning RT, two of which
concerned breaches of advertising minutage rules;
the remainder concerned due impartiality, misleading
material, fairness, and the use of offensive language
(see, for example, IRIS 2017-3/15, IRIS 2016-9/18,
IRIS 2016-1/15, IRIS 2015-5/15). All fifteen investiga-
tions found that breaches had occurred. Ofcom re-
garded the advertising-related breaches as less se-
vere infringements compared to the other complaints
such as those concerning a lack of due impartiality.
Ofcom reported no breaches against RT in 2015 and
2017. Ofcom has also noted that until 2018, RT’s
overall compliance record was not particularly good,
compared with that of other news broadcasters of this
type.

TV Novosti is financed by the Russian Federation,
by whom Ofcom considers it is ultimately controlled.
However, a number of broadcasters are state-funded,
such as the BBC, Qatar’s Al Jazeera Media Net-
work and Japan’s NHK Cosmomedia (Europe) Limited.
State-controlled broadcasting services licensed by Of-
com have to comply with the Broadcasting Code. Of-
com has regard to (i) UK-focused audiences and (ii) its
own need to be alert to breaches of the rules relating
to due impartiality and due accuracy in news.

Since the 4 March incident, Ofcom has gathered mate-
rial giving reason to investigate RT for a number of po-
tential breaches of the Broadcasting Code. TV Novosti
holds an Ofcom licence under each of the 1990 and
1996 Broadcasting Acts. Section 3(3) of both Acts pro-
vides that Ofcom: “shall not grant a licence to any
person unless satisfied that the person is a fit and
proper person to hold it; and 04046 shall do all that
they can to secure that, if they cease to be so satis-
fied in the case of any person holding a licence, that
person does not remain the holder of the licence.”

The withdrawal of a broadcaster’s licence would be re-
garded as constituting a major interference with free-
dom of expression. The threshold for finding a broad-
caster not fit and proper to hold a broadcast licence is
high.

The regulation of a broadcaster is undertaken partly to
protect the public from harm, and Ofcom’s Broadcast-
ing Code stipulates the obligation to ensure due accu-
racy in news and due impartiality. Failure by a broad-
caster to comply with the Broadcasting Code and any
licence condition on a serious, repeated or ongoing
basis may suggest a lack of fitness and properness.
When considering this Ofcom will look at the broad-
caster’s conduct but also at those who exercise mate-
rial influence or control over the broadcaster. Ofcom
in the course of its regular activity has monitored RT’s
programmes - intensively so since the Salisbury inci-
dent. Although RT’s audiences expect to see a Rus-

16 IRIS 2018-7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19146
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-3/15&id=16262
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-9/18&id=16262
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-1/15&id=16262
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-5/15&id=16262


sian take on news and current affairs, Ofcom requires
RT to preserve due accuracy and impartiality to a level
similar to that of UK-focused channels.

Since 14 March 2018 Ofcom has observed an in-
crease in the number of RT’s programmes that they
consider warrant investigation as containing potential
breaches of the Broadcasting Code, as it relates to the
requirement for due impartiality. That is why Ofcom
has opened seven new investigations and will investi-
gate these as quickly as possible, in a manner that
complies with the requirement to observe fair pro-
cess.

• Ofcom, Update on the RT service - new broadcasting investigations
and approach to fit & proper, 18 April 2018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19165 EN

Julian Wilkins
Blue Pencil Set

Decision on portrayal of Leader of the Oppo-
sition in programme on UK/Russia relations

On 10 May 2018 the BBC Executive Complaints Unit
(ECU) delivered its decision on the portrayal of the
Leader of the Opposition, Jeremy Corbyn, in a current
affairs programme on UK/Russian relations. Following
an incident in the English town of Salisbury (an ex-
Russian KGB officer had been allegedly attacked with
a nerve agent) and a subsequent House of Commons
appearance on the matter by Mr Corbyn, BBC’s News-
night programme presented a studio discussion about
his position.

48 people complained to the ECU that the studio’s
backdrop had been deliberately contrived to convey
an impression of pro-Russian sympathy on Mr Cor-
byn’s part. Several grounds were advanced for this
conclusion.

Firstly, it was claimed the image had been manipu-
lated to make Mr Corbyn look more Russian than in
the photograph from which it had been taken, partic-
ularly by altering the appearance of his hat. However,
the BBC clarified that the photograph had not been
photoshopped or manipulated. Some complainants
understood this clarification to mean that it had been
shown unaltered. However it was immediately appar-
ent from the backdrop that the source images had
been modified. In fact, the graphics team had in-
creased the contrast to ensure enough definition on
screen; moreover, they had given the whole backdrop
a colour wash for a stylised effect. Newsnight’s graph-
ics team regularly treats images of politicians from all
parties (and other people) in this way in order to cre-
ate a strong studio backdrop for whichever story is be-
ing covered. As a result of this treatment, much of the
detail of Mr Corbyn’s hat that had been visible in the
original photograph was lost, and the hat appeared

in silhouette. This was the effect which suggested to
some complainants a likeness to a Russian-style fur
hat.

Secondly, it was claimed that the superimposition of
the image against a Moscow skyline had compounded
this effect. The BBC responded that a visual montage
is a device commonly used in television programmes
in order to highlight a story or theme. The use of
the technique in news programmes such as News-
night is intended to epitomise the story rather than
to express or invite a particular attitude to it, and the
montage used in the item in question was no excep-
tion. As the focus of the 15 March item was on Mr
Corbyn’s reaction to the claim that Russia was respon-
sible for the nerve agent attack, it was entirely apt for
the backdrop to combine his image with this backdrop
(as had also been done on the previous evening’s edi-
tion of the programme that had concerned an item on
UK/Russia relations).

Thirdly, it was felt that the selection of a photograph in
which Mr Corbyn was wearing (what some described
as) a “Lenin-style cap” was also intended to suggest
a Russian association. However, the BBC argued that
the photograph was chosen because it was a typical
and readily recognisable image of Mr Corbyn, which
had been used many times across the media with-
out remark. Complaints about its use on this occa-
sion focused on the supposedly Russian associations
of the Lenin-style cap that he was wearing in the
photo shown. However, this objection conflicts with
the objections of those who maintained that it was
the alleged photoshopping of the hat that had given it
a more Russian appearance. The BBC’s position was
that neither objection had any basis in fact.

Lastly, some complainants also complained that the
programme’s choice of focus constituted bias against
Mr Corbyn. In introducing the item, the presenter
made clear the rationale for the choice of focus. She
asked: “Did Jeremy Corbyn misread the mood of his
party in the Commons yesterday when he refused to
point the finger at Russia?”. She also said: “Today,
Corbyn clarified, stressing his condemnation of the at-
tack and saying the evidence pointed towards Russia.
But he reiterated the need not to rush ahead of ev-
idence in what he referred to as the fevered atmo-
sphere of Westminster.”

The ECU concluded that there were no grounds for re-
garding the contents of the item as less than impartial
or fair to Mr Corbyn. The ECU decided not to uphold
the complaints.

• BBC Executive Complaints Unit, “Newsnight, BBC Two, 15 March
2018: Use of Jeremy Corbyn’s image: Finding by the Executive Com-
plaints Unit”, 10 May 2018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19139 EN

David Goldberg
deeJgee Research/ Consultancy

IRIS 2018-7 17

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19165
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19139


Arabic satellite news channel in breach of the
Ofcom rules on offensiveness

On 8 May 2018 the UK’s communications regulator,
Ofcom, determined that Al Hiwar, a satellite news
channel broadcasting to Arab communities in the UK
and Middle East, had breached the rules concern-
ing the causing of harm and offence under Ofcom’s
Broadcasting Code. The licence for Al Hiwar is held by
Sage Media Ltd.

As part of its routine monitoring activities, Ofcom
assessed the daily current affairs programme Free
Speech, which broadcasts in Arabic. The second half
of the programme featured a live discussion concern-
ing protests across several Arab countries and else-
where in the Middle East in response to the Israeli
authorities’ controversial decision to install electronic
security gates at the al-Aqsa Mosque in July 2017. The
al-Aqsa Mosque is located in the Old City of Jerusalem
and is considered to be one of the most holy sites in
Islam. The widespread protests were referred to in the
programme as a “Day of Mobilisation” and the presen-
ter expressed his deep disappointment in many Arab
rulers “say[ing] nothing” and “hid[ing] their head[s] in
the sand.” The presenter subsequently invited view-
ers to phone in and share news regarding demonstra-
tions or protests that might have taken place in their
countries.

Exchanges between the presenter and the callers in-
dicated that the subject matter discussed was quite
emotive. Ofcom took the view that two particular con-
tributors’ statements had had the potential to cause
material offence as they appeared to have referred
to the use of violence as “a legitimate alternative to
peaceful protests” against the Israeli authorities’ ac-
tions. In Ofcom’s opinion, the audience would not
have reasonably expected to hear explicit references
to “armed resistance within Palestine and abroad” (a
caller from Libya) and the use of weapons “for the
right cause, which is jihad” (another caller from Pales-
tine).

The regulator recognised that Al Hiwar’s audience was
likely to have expected that events relating to the al-
Aqsa Mosque would be discussed on the channel. It
also considered the licensee’s representations that it
had not sought to pre-select contributors prior to the
broadcast and that the presenter had interjected re-
sponses to callers’ utterances. Nevertheless, Ofcom
held that the overall context of the programme was
not sufficient to justify the “highly offensive nature”
of the two above-mentioned callers’ comments. In its
decision, it stressed that presenters of programmes
involving viewer participation play a key role in steer-
ing the general direction of discussion and ensur-
ing that potentially offensive comments are contex-
tualised appropriately, especially in cases involving
highly charged subject matters such as this one. The

regulator acknowledged that the presenter did inter-
vene, but found that he did not rebut the callers’
views and positive references to violent action. In Of-
com’s view, “this lack of challenge or counter-balance
in the programme was likely to have increased the
potential for offence in this case”. Al Hiwar was con-
sequently found in breach of the Ofcom Code because
the contributors’ statements had been inconsistent
with generally accepted standards in the UK and the
material that had been broadcast was not justified by
contextual factors (Rule 2.3).

Moreover, the regulator believed that the content of
the programme raised issues under its Rule 3.1 which
requires that television or radio services must not in-
clude material likely to encourage or incite the com-
mission of crime, or lead to disorder. In determining
whether material violates this rule, Ofcom considers
all the relevant circumstances, including the nature
of the content, its editorial purpose and any likely
effects. In this case, the status of the two above-
mentioned callers from Libya and Palestine was of rel-
evance too: neither of them appeared to be people
who were “authoritative or who might have otherwise
been in a position to exert influence over the audi-
ence”. Although their comments had been “highly
offensive” and could not be justified by the context,
they were unlikely to have had the potential to incite
crime or disorder, given the fact that all the other con-
tributors to the programme had referred to “mobilisa-
tion” in terms of peaceful demonstrations. In the light
of these factors, no breach of Rule 3.1 was found.

• Ofcom, Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 353, 8 May 2018,
p. 6
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19166 EN

Alexandros K. Antoniou
University of Essex

HR-Croatia

Campaign “For Higher Visibility of Women’s
Sports in Electronic Media”

2 May 2018 saw the launch of the first part of a
campaign within the project “For Higher Visibility of
Women’s Sports in Electronic Media”. As a part of
the campaign, which lasted for two weeks, two video
spots and two radio spots were broadcast on numer-
ous radio and television stations in the Republic of
Croatia.

The purpose of the project is to affirm women’s sports
in society, especially team sports, and to encour-
age wider media coverage of them, thereby raising
the awareness of the importance of the visibility of
women’s sports in media. The promotional campaign

18 IRIS 2018-7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19166


aims to ensure higher visibility of women’s sports in
the news and on sports channels, to increase the
length of female athletes’ statements during sports
reports, and to present women as athletes, coaches,
selectors, sports journalists, referees and/or sports
enthusiasts. One of the goals of the project is to en-
able women to freely choose the sports they want to
practice, especially those which are traditionally con-
sidered to be men’s sports.

As part of the campaign, ambassadors for the project
shall be present as guests on various television and
radio shows.

• AEM ZA VECU VIDLJIVOST V1 (Campaign video “For Higher Visibility
of Women’s Sports in Electronic Media”)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19168 HR
• AEM ZA VECU VIDLJIVOSTI V2 (Campaign video “For Higher Visibility
of Women’s Sports in Electronic Media”)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19169 HR

Nives Zvonarić
Ministry of Culture, Zagreb

IE-Ireland

BAI Report on the effect of Access Rules

On 16 May 2018, the Broadcasting Authority of Ire-
land (BAI) published its Report on the Effect of the
BAI Access Rules. The BAI’s Access Rules set down
quantitative and qualitative requirements in respect
of the provision of subtitling, Irish Sign Language and
audio description, which broadcasters are required to
meet (see IRIS 2016-9/21). Under Section 43 (c) of the
Broadcasting Act 2009, the BAI is required to develop
Access Rules that set out the specific steps that each
television broadcaster must take to promote the un-
derstanding and enjoyment of television programmes
by those who are blind or partially sighted, those who
are deaf and hard of hearing, and those who are hard
of hearing and partially sighted.

The 235-page Report, which includes three Appen-
dices, sets out the findings of the statutory review of
the Access Rules undertaken in 2017 by the BAI. Un-
der Section 45(3) of the Broadcasting Act 2009, the
BAI is required to review the effect of the Access Rules
every two years and to provide the Minister for Com-
munications, Climate Action and Environment with a
report on the outcomes of this review; a report which
is then laid before both Houses of Parliament (Oireach-
tas).

The Report is divided into section on methodology,
review findings, potential policy options, and conclu-
sions, in addition to a consultant’s report on stake-
holder research to information the Access Rules re-

view, and a jurisdictional review of regulations, prac-
tice and related legislation in respect of the provision
of access services in audiovisual media in a range of
jurisdictions. A number of notable findings and poten-
tial policy options should be mentioned.

Firstly, in terms of the effectiveness of the Access
Rules, the BAI states that the quantity and range of
access service provision on television services contin-
ues to increase annually. RTÉ 1, for example, provides
up to 94% subtitling during peak time periods of view-
ing. The quality and reliability of access service pro-
vision has also improved over this time, although real
challenges remain in this area. Moreover, the level of
engagement between broadcasters and access users
and their representatives has improved since the last
review, and this is a welcome trend. Furthermore,
broadcasters continue to be engaged meaningfully in
their approach to their requirements to provide access
services with investment ongoing and also via the in-
clusion of accessible provisions on their online play-
ers (which is not a requirement of the BAI’s Rules).
In addition, compliance levels with the Access Rules
overall is good, and where issues have arisen, broad-
casters have been responsive and addressed these is-
sues. However, compliance with quality requirements
remains an issue for some (but not all) broadcasters.

The Report also considers areas where further action
is merited by the BAI, including the following: firstly,
the issue of the quality-of-access provision requires
further intervention on the part of the BAI. The Re-
port states that the review and the BAI’s own engage-
ments with broadcasters (as well as the experience
of broadcasters at a European level) clearly indicates
that this is a complex issue that is impacted by a num-
ber of factors. It is also evident that broadcasters
have engaged with this challenge and there is noth-
ing to indicate that problems with quality arise prin-
cipally from poor standards in respect of the applica-
tion of the quality requirements. Secondly, the targets
and the approach to target-setting have also emerged
as issues requiring further attention. There are very
divergent views evident from the engagement with
stakeholders, with broadcasters indicating that they
are not in a position to increase provision above cur-
rent levels and users advocating a move towards
100% provision. At the same time, users have also
questioned the value of live subtitling and whether
broadcaster resources allocated to access provision
might be better spent elsewhere. The review findings
indicate that further refinements to the mechanisms
for setting targets may be warranted, such as giving
consideration to peak time provision.

The Report concludes by noting that a public consulta-
tion on revised Rules will be undertaken in 2018 with
a view to implementing new requirements from the
beginning of 2019

IRIS 2018-7 19

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19168
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19169
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-9/21&id=16265


• Broadcasting Authority of Ireland, Report on the Effect of the BAI
Access Rules (2017), 16 May 2018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19140 EN

Ronan Ó Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

IT-Italy

Public consultation launched on AGCOM reg-
ulation on promotion of European audiovi-
sual works

On 9 May 2018, by resolution no. 184/18/CONS, the
Italian Communication Authority (AGCOM) launched
a public consultation on the draft regulation govern-
ing the promotion of European audiovisual works and
works of producers that are independent of broad-
casters (so called “independent producers”). The
draft regulation was adopted in accordance with the
delegation of legislative powers provided by Article
44-quinquies of Legislative Decree no. 177 of 31
July 2005 (“TUSMAR”), introduced by the recently
approved Legislative Decree no. 204 of 7 Decem-
ber 2017 as part of the “Franceschini Reform” (see
IRIS 2018-2/24).

The draft regulation sets out, first of all, a definition
of “European independent producers”. In order for a
producer to fall within this scope, two requirements
have to be met: (i) the exercise of audiovisual pro-
duction, and (ii) the lack of any relationship (including
control or affiliation) with audiovisual media service
providers subject to Italian jurisdiction. Furthermore,
one of the following conditions must be fulfilled: (i)
no more than 90% of the production may be allocated
to the same provider of audiovisual media services,
or (ii) the producer must be a secondary rights holder.
The 90% threshold is calculated according to the over-
all amount of the revenues obtained by the producer
as remuneration for the services offered to audiovi-
sual media service providers.

Article 4 and Article 5 respectively regulate the con-
tent quotas and investments quotas applicable to
broadcasters. As regards content quotas, Article 4
reflects the content of Article 44-bis of TUSMAR: on
the one hand, it provides a gradual increase of the
relevant quotas (53% for 2019, 56% for 2020, and
60% from 2021); on the other hand, it establishes a
sub-quota in respect of Italian original works, corre-
sponding to 1/2 of the transmission time established
in respect of the public service broadcaster and 1/3
of the transmission time established in respect of pri-
vate broadcasters from 2019 onwards. In addition
to the above, national broadcasters shall reserve, on

a weekly basis, 6% of “prime time” to cinema, fic-
tion, animation and/or original documentaries of Ital-
ian original expression, regardless of where they were
produced. The percentage is raised to 12% for the
public service broadcaster. “Prime time” is defined as
the timeframe encompassing programmes starting or
finishing between 18h and 23h.

With respect to investment quotas, Article 5 of the
draft regulation confirms that 10% of annual net rev-
enues has be reserved by commercial broadcasters
for the pre-purchase, purchase or production of EU
works for 2018; that threshold is increased to 12.5%
for 2019 (10.4% of which for independent producers)
and of 15% from 2020 onwards (12.5% of which for
independent producers). Moreover, broadcasters are
required to reserve for the pre-purchase, purchase or
production of cinematographic works of Italian orig-
inal expression (regardless of where they were pro-
duced) by independent producers a percentage of
3.2% of annual net revenues; that figure is increased
to 3.5% for 2019, to 4% for 2020 and to 4.5% from
2021 onwards.

Article 6 regulates on-demand service providers. The
draft regulation confirms that a quota amounting to
30% of the catalogue has to be reserved for EU recent
works and a sub-quota of 50% of the same for content
of Italian original expression (regardless of where it
was produced).

An investment quota of 20% of annual net revenues in
Italy has to be reserved for EU works of independent
producers, particularly recent ones (i.e. released in
the last five years), while a sub-quota of not less than
half of that percentage is provided for works of Italian
original expression (regardless of where it was pro-
duced). In accordance with the recently enacted legis-
lation, the draft regulation also specifies that from Jan-
uary 2019 the said quota shall be binding on providers
that have editorial responsibility for output targeting
Italian consumers, even if such providers are based
abroad.

Broadcasters and on-demand service providers are
entitled to obtain derogations from the obligations
noted above if special conditions are met (e.g. they
did not make any profit in the last two years through
the relevant audiovisual media services).

• Consultazione pubblica sullo schema di regolamento in materia di
obblighi di programmazione e investimento a favore di opere europee
e di opere di produttori indipendenti (Regulation governing the pro-
motion of European audiovisual works and works of independent pro-
ducers - Delibera n. 184/18/CONS, 11 April 2018 (published 9 May
2018))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19167 IT

Ernesto Apa & Marco Bassini
Portolano Cavallo & Bocconi University

20 IRIS 2018-7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19140
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2018-2/24&id=16266
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19167


MD-Moldova

Broadcaster fined for airing Russian pro-
gramme

On the basis of the recently adopted amendments
to Moldova’s Audiovisual Code (see IRIS 2006-9/27),
which were signed into law by the President of the
Parliament of the Republic of Moldova on 10 Jan-
uary 2018, the national media regulatory authority,
the Council for Coordination of the Audiovisual Sec-
tor (CCA) (see IRIS 2015-5/24), imposed on a na-
tional television network a fine roughly amounting
EUR 3 500 (MDL 70 000).

The 2018 amendments allowed broadcasters and ca-
ble operators to disseminate television and radio pro-
gramming containing information about current, mili-
tary and political affairs that was produced in the EU
countries, the US or Canada, as well as in other coun-
tries that have ratified the European Convention on
Transfrontier Television. However, it also introduced
steep fines for violations of the above provision; this
made the amendments somewhat confusing, as they
introduced penalties for violations of the provisions al-
lowing certain actions.

The CCA unanimously decided to impose a fine of
MDL 70 000 on General Media Group Corp. Ltd., the
founder of the Prime television network, for a live re-
broadcast, on 1 March 2018, of the annual address
of the Russian President Vladimir Putin to the Federal
Assembly of the Russian Federation.

At the CCA hearings on 5 April 2018, the broadcaster
claimed that the programme had not fallen under any
of the categories defined by law. It also said that the
live broadcast was neither unforeseen in the listings,
nor initiated by Prime, whereas its editorial content
could not be anticipated by the re-broadcaster. It as-
sured the CCA that it would do its utmost to ensure
that “such problems do not arise in the future”.

• Cu privire la examinarea sesizării Asociat,iei Obs, tes, ti Comuni-
tatea pentru advocacy s, i politici publice „WatchDog.md”, f/nr. din
12.03.2018 (Decision N 9/53, 5 April 2018, of the Council for Coordi-
nation on Audiovisual “Upon the complaint of the Public Association
Community for Advocacy and public policy ‘WatchDog.md’, issued on
12 March 2018”)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19142 RO

Andrei Richter
Catholic University in Ružomberok (Slovakia)

MT-Malta

New Media and Defamation Act for Malta

The Media and Defamation Act, Act No. XI of 2018,
was passed on 24 April 2018. After it comes into force,
it will replace the Press Act of 1974 (with regard to
Legal Notice 150 of 2018 dated 8 May 2018, it already
came into force on 14 May 2018).

It must be noted that there were two Media and
Defamation Bills presented to the House of Represen-
tatives during 2017. The first was Bill No 192, dated
24 February 2017. However, it provoked such a neg-
ative reaction that during the parliamentary session
ending in May 2017, the Government agreed to over-
haul it. In fact, it lapsed when Parliament was subse-
quently dissolved. After the start of the present leg-
islature, a revamped Media and Defamation Bill (Bill
No 17) of 2017, dated 22 November 2017, was pre-
sented to the House of Representatives; this Bill was
eventually enacted as Act No XI of 2018.

The new law will abolish the crime of criminal libel;
pending criminal libel cases will be, ex lege, discontin-
ued. Furthermore, it will no longer be possible for any
person to issue a precautionary warrant of seizure [a
court order that effectively safeguards the creditor’s
interest by seizing property belonging to the debtor,
which property is deposited in court or kept under the
custody of a third party, until the creditor’s claim is
properly determined and converted into an executive
title], warrant of seizure of a commercial going con-
cern, or a garnishee order [a court order issued to
third parties who might be in possession of money or
movable property belonging to the debtor] in security
of any defamation claim. Defamation occurs when se-
rious harm or the likelihood of serious harm to a per-
son’s reputation arises. Such a person can be either a
physical person or a legal person; however in the case
of the latter, defamation may apply only in the event
that that legal person suffers a financial loss or faces
the likelihood of such a loss.

Apart from the defence of truth - that is to say, that
the statements complained of are substantially true -
a new “defence of honest opinion” is provided by the
new law. For such a defence to be pleaded success-
fully, the statement complained of will have to con-
stitute an honest opinion; moreover, the defendant
will have to indicate the basis of that opinion and be
able to successfully argue that an honest person could
have held the opinion on the basis of either (i) any fact
that existed at the moment at which the statement
was published or (ii) anything asserted to be a fact
in a privileged statement published before the state-
ment complained of. Both types of defence (that is to
say, the “defence of truth” and the “defence of hon-
est opinion”) shall apply even where the complainant

IRIS 2018-7 21

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2006-9/27&id=16268
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-5/24&id=16268
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19142


is a public figure. Another defence - that of “general
application” - relates to a publication on matters of
public interest.

A statement may be privileged if it relates to a scien-
tific or academic matter and has been peer-reviewed.
The new law also lists a number of instances of privi-
leged publications in respect of which no defamation
may apply. The law distinguishes between defamation
and slander and sets a lower limit of moral damages
in relation to slander. In setting the level of damages,
the court must take into account the economic capac-
ity of the defendant and the impact that an award
of damages will have on the offending medium con-
cerned. Mediation is also suggested to expedite pro-
ceedings, though not made compulsory. Criteria are
also provided for the assessment of damages.

Defamation actions can be instituted against web-
site editors. Multiple legal actions cannot be brought
against the same person for similar statements.
Courts are empowered to order a website editor to
remove the defamatory statement in question.

The right of reply is retained but is now enforced
through the imposition of civil, not criminal, sanc-
tions. Trade libel, like defamatory libel, is retained
but obscene libel is decriminalised. Defamation of a
deceased person is retained, provided that the plain-
tiff demonstrates that his or her own reputation has
been harmed. The registration of editors and publish-
ers with the Media Registrar is no longer compulsory.

• Media and Defamation Act, 2018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19141 EN MT

Kevin Aquilina
Faculty of Laws, University of Malta

RO-Romania

The PBS’ Law, back to the Parliament

On 3 May 2018, the Romanian President, Klaus Iohan-
nis, sent the Act for amending and completing Law
No. 41/1994 on the organisation and functioning of
the Romanian Radio Broadcasting Society and the Ro-
manian Television Society (see, inter alia, IRIS 2013-
5/37, IRIS 2013-10/36, IRIS 2014-1/38, IRIS 2014-
2/30, IRIS 2014-4/25, IRIS 2014-6/30, IRIS 2014-
7/30, IRIS 2015-6/33, IRIS 2015-8/26, IRIS 2016-
5/28, IRIS 2017-3/26, IRIS 2017-8/31, IRIS 2017-10/31,
IRIS 2018-1/35 and IRIS 2018-2/30) to Parliament for
review.

The draft Law had previously been adopted by the Ro-
manian Senate (the upper chamber) on 3 April 2018.
The Act intended to increase, through Art. 19 (2), the

number of members of the Boards of Administration of
the Romanian radio and television public broadcasters
to be proposed by Parliament. It also raised the total
number of the members of each Board from thirteen
to fifteen. On the other hand, the new draft Law in-
tended to ease, through Art. 19 (1), the attainment of
a majority of votes on the membership of the Boards
in a joint sitting of the two Chambers.

In his request to Parliament, President Iohannis noted
that these legislative interventions raise issues both
in terms of correlation with the other provisions of Law
no. 41/1994, as well as regarding the clarity and pre-
dictability of the norms. The President drew attention
to the fact that the modification of Art. 19 (1) should
be correlated with the modifications made to Art. 19
(6) in respect of the approval of the lists of candidates
for the Councils, and to Art. 20 (3) in respect of the
dismissal of members of the Boards - both require a
qualified majority of 50% + 1 of MPs’ total votes.

The new required majority provided by the legisla-
ture for the appointment of members of the Boards
of Administration of the two companies will also apply
to their dismissal; Parliament will appoint the mem-
bers of these Councils by a vote of the majority of the
parliamentarians present in a joint sitting of the two
Chambers, while their dismissal will require a quali-
fied majority vote (50% + 1) of the total number of
deputies and senators of the Romanian Parliament.

After the law is enacted, the parliamentary groups
of the two Chambers would have ten seats on the
Boards, compared to the current eight provided by
the law at present, which means a total of fifteen
members in each Council. However, the modification
of Art. 19 (2) should have been correlated with the
modification of Art. 18 (2) of the existing Law, which
clearly stipulates that each Board of Administration
of the public radio and television is composed of 13
members.
• The Cerere de reexaminare asupra Legii pentru modificarea art. 19
din Legea nr. 41/1994 privind organizarea s, i funct,ionarea Societăt,ii
Române de Radiodifuziune s, i Societăt,ii Române de Televiziune - co-
municat de presă 03.05.2018 (Request for review of the Law on
amending the Art. 19 of the Law no. 41/1994 on the organization
and functioning of the Romanian Radio Broadcasting Society and the
Romanian Television Society - press release 03 May 2018)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19144 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

Results of the public consultation on the al-
lotment of radio spectrum for terrestrial dig-
ital broadcasting

The Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Re-
glementare în Comunicaţii (National Authority for
Management and Regulation in Communications, AN-
COM) has published the results of a questionnaire

22 IRIS 2018-7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19141
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-5/37&id=16271
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-5/37&id=16271
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-10/36&id=16271
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-1/38&id=16271
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-2/30&id=16271
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-2/30&id=16271
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-4/25&id=16271
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-6/30&id=16271
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-7/30&id=16271
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-7/30&id=16271
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-6/33&id=16271
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-8/26&id=16271
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-5/28&id=16271
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-5/28&id=16271
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-3/26&id=16271
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-8/31&id=16271
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-10/31&id=16271
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2018-1/35&id=16271
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2018-2/30&id=16271
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19144


on spectrum allotment for terrestrial digital broadcast
multiplexes, which was issued in March 2018 (see, in-
ter alia, IRIS 2009-9/26, IRIS 2010-3/34, IRIS 2010-
9/35, IRIS 2012-8/34, IRIS 2013-6/30, IRIS 2014-
4/26, IRIS 2014-5/29, IRIS 2014-9/27, IRIS 2015-
5/33, IRIS 2015-7/28, IRIS 2016-2/26, IRIS 2017-1/29,
IRIS 2017-4/32, IRIS 2018-5/29).

Following the consultation with the electronic commu-
nications market regarding the allocation of the spec-
trum available on the VHF and UHF band for digital
terrestrial broadcasting services, ANCOM will propose
some legislative amendments that will allow the auc-
tioning in 2018 of digital terrestrial broadband multi-
plexes, said Sorin Grindeanu, President of ANCOM.

The proposed legislative amendments would (i) allow
the auctioning of digital terrestrial broadcast multi-
plexing, (ii) call for proposals to set the licence fee for
T-DAB multiplexes, and (iii) amend the decision on the
charging procedure for the use of radio spectrum. Af-
ter the auction, proposals would be made to (i) change
the strategy for the transition from analogue terres-
trial to digital terrestrial television and (ii) implement
multimedia services at national level in order to en-
courage the development of digital terrestrial broad-
casting systems T-DAB+.

For the spectrum available on the VHF band (174-
230MHz), the proposals received by the Authority
were aimed at transforming the VHF digital television
multiplex into four T-DAB + national multiplexes. This
change would allow for more spectral resources for
digital terrestrial digital broadcasting, thus creating a
larger number of programmes, both national and re-
gional/local, as well as a multiplex dedicated to broad-
casting public programmes. Another option that will
be considered when planning the auction is the divi-
sion into four T-DAB+ national multiplexes in the 174-
216 MHz band, and forty-seven regional multiplexes
in the 216-230 MHz band; this would create an en-
vironment favourable to the dissemination of a large
number of programmes of different genres, of maxi-
mum quality.

Regarding the UHF band (470-694 MHz), the respon-
dents appreciated that the sharing of spectrum re-
sources in a national multiplex and thirty-six regional
multiplexes (MUX 3) would constitute a balanced so-
lution, considering that the option of allocating two
national multiplexes (MUX 3 and MUX 6) would be
preferable as regards the profit that could be obtained
through sales of the Frequency User Licensee in re-
spect of the two national multiplexes.

Regarding the service coverage obligations for T-
DAB+ and DVB-T2, the respondents considered it
preferable to impose both geographical and demo-
graphic coverage obligations on the national multi-
plex in respect of the broadcasting of public radio pro-
grammes and the installation of a number of trans-
mitters for the other T-DAB+ multiplexes and DVB-
T2 multiplexes. At the same time, it was considered

necessary to lay down a schedule regarding the cov-
erage obligations for the multiplex dedicated to the
broadcasting of public broadcasting programmes; this
would govern the first-stage coverage of densely pop-
ulated urban areas and the main road and rail links,
followed by the extension of coverage to national
level.

Concerning the content of T-DAB+ multiplexes, the re-
spondents considered that this should be made up of
diverse national and regional public and private au-
dio programming, as well as niche, specialised and/or
generated content for periods of time associated with
events of general interest - together with any associ-
ated and independent data and images). As regards
DVB-T2 multiplexes, content should be the same as
that allowed to the multiplexes; it follows that the cur-
rent legislation needs to be amended so that the oper-
ators of these multiplexes have the same set-up rights
as those enjoyed by the other platforms (CATV, DTH,
etc.).

• ANCOM a publicat rezultatele chestionarului referitor la alocarea
spectrului pentru multiplexurile de radiodifuziune digitală terestră -
comunicat de presă 09.05.2018 (ANCOM issued the results of the
questionnaire on the allotment of radio spectrum for terrestrial digital
broadcasting services - press release 09 2018)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19145 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

IRIS 2018-7 23

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-9/26&id=16272
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-3/34&id=16272
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-9/35&id=16272
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-9/35&id=16272
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-8/34&id=16272
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-6/30&id=16272
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-4/26&id=16272
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-4/26&id=16272
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-5/29&id=16272
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-9/27&id=16272
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-5/33&id=16272
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-5/33&id=16272
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-7/28&id=16272
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-2/26&id=16272
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-1/29&id=16272
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-4/32&id=16272
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2018-5/29&id=16272
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19145


Agenda Book List

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

24 IRIS 2018-7


	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: ROJ TV A/S v. Denmark
	European Court of Human Rights: Unifaun Theatre Productions Limited and Others v. Malta
	European Court of Human Rights: Stomakhin v. Russia
	Committee of Ministers: Protocol amending Convention 108 on protection of personal data
	Parliamentary Assembly: Resolution on the status of journalists in Europe
	EUROPEAN UNION
	European Commission: Lithuania’s decision to suspend broadcast of “RTR Planeta” complies with EU rules
	European Commission: Proposed Directive on protection of whistleblowers
	European Commission: Communication on completing a trusted Digital Single Market for all
	European Commission: Guidelines on Significant Market Power
	UNITED NATIONS
	UN/OSCE: Joint Declaration on Media Independence and Diversity in the Digital Age
	NATIONAL
	AT-Austria
	KommAustria blocks ORF plans for exclusive YouTube channel and “Flimmit” pay-TV service
	First 5G auction to be held by RTR
	2017 RTR conciliation report shows telecommunications and media infringements at a record low
	BG-Bulgaria
	CEM’s report on the coverage of a catastrophe on the Trakia highway
	DE-Germany
	Regional media authorities classify BILD live streams as broadcasting
	FR-France
	Courts authorise showing of “The Man who Killed Don Quixote” to close Cannes Film Festival
	Minister for Culture announces first part of her plan to reform the public audiovisual sector
	GB-United Kingdom
	Ofcom opens seven new investigations of RT news channel for potential breaches of due impartiality rules under Broadcasting Code
	Decision on portrayal of Leader of the Opposition in programme on UK/Russia relations
	Arabic satellite news channel in breach of the Ofcom rules on offensiveness
	HR-Croatia
	Campaign “For Higher Visibility of Women’s Sports in Electronic Media”
	IE-Ireland
	BAI Report on the effect of Access Rules
	IT-Italy
	Public consultation launched on AGCOM regulation on promotion of European audiovisual works
	MD-Moldova
	Broadcaster fined for airing Russian programme
	MT-Malta
	New Media and Defamation Act for Malta
	RO-Romania
	The PBS’ Law, back to the Parliament
	Results of the public consultation on the allotment of radio spectrum for terrestrial digital broadcasting

