
IRIS 2018-4

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE
European Court of Human Rights: Alpha Doryforiki Tile-
orasi Anonymi Etairia v. Greece . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
European Court of Human Rights: Butkevich v. Russia . . . . 4
European Court of Human Rights: Ivashchenko v. Rus-
sia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Committee of Ministers: Consultation on priority areas
for the protection of journalism and safety of journalists . . . 6
Recommendations of the OSCE and Council of Europe
Conference on Internet Freedom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6

EUROPEAN UNION
Court of Justice of the European Union: Classification of
promotional channels on video platforms . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
European Parliament: Regulation on addressing unjusti-
fied geo-blocking . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
European Commission: Imposing Swedish ban on alco-
hol advertising on two UK broadcasters is not compati-
ble with EU law . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
European Commission: Recommendation on measures
to effectively tackle illegal content online . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
European Commission: Guidance on the direct applica-
tion of the General Data Protection Regulation . . . . . . . . . . .10
European Commission: Draft Guidelines on Significant
Market Power . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11

NATIONAL

AL-Albania

Regulator amends Broadcasting Code . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12

AT-Austria
KommAustria rejects private broadcasters’ complaint
against TV channels ORF eins and ORF 2 . . . . . . . . . . . . . . . .12

BE-Belgium

Court orders Facebook to stop tracking users on third-
party sites . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13

CZ-Czech Republic

The Constitutional Court and freedom of expression . . . . .13
Warning for Czech TV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14

DE-Germany

OLG Köln says Unitymedia can use router for WLAN
hotspots . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14

FR-France
Conseil d’Etat rejects appeal against removal of Radio
France president . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
Minister for Culture legally able to issue licence prevent-
ing the film ‘Bang Gang’ being shown to under 12s . . . . . .15
No appeal possible against CSA refusal to remind France
Télévisions of its obligations with regard to handling in-
formation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
Media chronology: proposals from mediators prior to
legislative reform . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
Canal+ follows Orange in battle between TF1 and its
distributors . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17

GB-United Kingdom

Digital “golden oldies” television channel is found to
have breached rule against broadcasting offensive lan-
guage . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18
TV ads in breach of the Code of Broadcast Advertising . . .19

HR-Croatia
The Electronic Media Council calls for the reduction of
intolerant and offensive speech in the media . . . . . . . . . . . .20
Safer Internet Day . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20

IE-Ireland
Complaint upheld over presenter’s remark describing
journalist as a “Holocaust denier”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
Authority upholds complaint regarding presenter’s com-
ments about sexual assault . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21

IS-Iceland
Injunction prohibiting the media from reporting on the
financial dealings of the former Prime Minister of Ice-
land . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22

IT-Italy

Italian Communication Authority releases report on the
consumption of information. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23

KZ-Kazakhstan

Amendments on information security . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24

LT-Lithuania
Lithuania suspends Russian TV channel RTR Planeta for
one year. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25

NL-Netherlands
Hosting provider ordered to block access to lawful web-
site and to provide contact details of website owner . . . . .25



Editorial Informations

Publisher:
European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG
Tel. : +33 (0) 3 90 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int
Comments and Contributions to:
iris@obs.coe.int
Executive Director:
Susanne Nikoltchev
Editorial Board:
Maja Cappello, Editor � Francisco Javier Cabrera Blázquez,
Sophie Valais, Deputy Editors (European Audiovisual
Observatory)
Silvia Grundmann, Media Division of the Directorate of
Human Rights of the Council of Europe, Strasbourg (France)
� Mark D. Cole, Institute of European Media Law (EMR),
Saarbrücken (Germany) � Bernhard Hofstötter, DG Connect
of the European Commission, Brussels (Belgium) � Tarlach
McGonagle, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands) � Andrei Richter,
Media Academy Bratislava (Slovakia)
Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Victoires Éditions

Documentation/Press Contact:
Alison Hindhaugh
Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10
E-mail: alison.hindhaugh@coe.int
Translations:
Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Paul Green � Katherine Parsons � Marco Polo
Sarl � Nathalie Sturlèse � Brigitte Auel � Erwin Rohwer � Sonja
Schmidt � Ulrike Welsch
Corrections:
Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Sophie Valais et Francisco Javier Cabrera
Blázquez � Aurélie Courtinat � Barbara Grokenberger � Jackie
McLelland � James Drake
Distribution:
Nathalie Fundone, European Audiovisual Observatory
Tel.:
+33 (0)3 90 21 60 06
E-mail: nathalie.fundone@coe.int
Web Design:
Coordination: Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory � Development and Integration: www.logidee.com
� Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158
 2018 European Audiovisual Observatory, Strasbourg
(France)

http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:nathalie.fundone@coe.int


INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Alpha Do-
ryforiki Tileorasi Anonymi Etairia v. Greece

On 22 February 2018, the European Court of Hu-
man Rights (ECtHR) delivered its judgment in Alpha
Doryforiki Tileorasi Anonymi Etairia v. Greece con-
cerning the fining of a broadcaster over hidden cam-
era footage of a politician. The applicant in the
case was the owner of a Greek television channel,
ALPHA. In January 2002, ALPHA broadcast a televi-
sion show named “Jungle” (326377´305363372373361) in
which three videos filmed with a hidden camera were
broadcast. In the first video, A.C., then a member
of the Hellenic Parliament and chairman of the par-
liamentary committee on electronic gambling, was
shown entering a gambling arcade and playing on two
machines. The second video showed a meeting be-
tween A.C. and associates of the television host of
“Jungle”, M.T., during which the first video was shown
to A.C. The third video showed a meeting between
A.C. and M.T. in the latter’s office.

Following a hearing in May 2002, the National Radio
and Television Council (NRTC) found that the use of a
hidden camera by the broadcaster in the three videos
had not been in accordance with the law. The NRTC or-
dered the applicant company to pay EUR 100,000 for
each of the two television shows in which the videos
were shown, and to broadcast on three days in a row
on its main news show the content of its decision. The
applicant company appealed against the decision to
the Supreme Administrative Court, and in April 2010,
the court dismissed the appeal. The court held that
broadcasting a secretly recorded image can only be
justified if the legitimate broadcasting of such news is
completely impossible or particularly difficult without
broadcasting the image that was recorded by hidden
means and which constitutes the source of the news.
The Court found that the applicant company had not
disputed that the images had been recorded by secret
means and had not claimed that broadcasting of the
news was absolutely impossible or extremely difficult
without broadcasting the relevant images. Therefore,
the applicant company’s allegation that it had broad-
cast the impugned images for reasons of journalistic
interest and of public interest was dismissed.

The applicant made an application to the ECtHR,
claiming a violation of its right to freedom of ex-
pression under Article 10 of the European Conven-
tion on Human Rights (ECHR). The main question was
whether the interference with the applicant’s right to
freedom of expression had been necessary in a demo-

cratic society. In this regard, the Court examined a
number of criteria. Firstly, the Court held that the
report contributed to a debate of public interest, in-
cluding the conduct vis-à-vis electronic gambling of an
elected representative who, additionally, was chair-
man of an inter-party committee on electronic gam-
bling. Secondly, the Court found that A.C. was undeni-
ably a prominent political figure. Thirdly, the Court ex-
amined the method of obtaining the information and
its veracity - namely the circumstances under which
the videos were taken. With regard to the first video,
the Court held that the domestic authorities had failed
to take into consideration the fact that it had been
filmed in a public place - an element which, in the
Court’s view, weakens the legitimacy of any expecta-
tion of privacy A.C. might have had when he entered
the gambling arcade. However, with regard to the
second and third videos, the Court considered that
it was clear under Greek criminal law that A.C. had
been entitled to an expectation of privacy as he had
entered private spaces with a view to discussing the
recorded incidents and for his conversations not to
be recorded without his explicit consent. Lastly, the
Court examined the severity of the sanctions, and the
Court held that the sanctions imposed were relatively
lenient, though not insignificant, and that a number of
factors were taken into account when imposing them,
such as the applicant company’s past behaviour in re-
lation to similar incidents. The Court also considers
that the sanctions imposed cannot be said to have
had a deterrent effect on the press reporting on mat-
ters of public interest. In conclusion, the Court held
that the reasons given by the Greek authorities were
“relevant” and “sufficient” to justify the interference
in respect of the second and third videos. However,
the Court held that in so far as the first video is con-
cerned, the domestic authorities failed to take into ac-
count the circumstances under which it was obtained.
The Court attached great importance to the fact that it
was not recorded in private premises and that the in-
terference with A.C.’s rights under Article 8 was there-
fore significantly less serious. The Court is thus of the
opinion that the domestic authorities should have in-
cluded in their assessment the fact that A.C., by en-
tering a gambling arcade, could legitimately have ex-
pected his conduct to have been closely monitored
and even recorded on camera, especially in view of
the fact that he was a public figure. Thus, there has
been a violation of Article 10 of the ECHR in respect
of the first video (the Court also found a violation of
Article 6 of the ECHR over the length of the proceed-
ings).The Court awarded the applicant EUR 33,000
in pecuniary damage (finding the applicant had paid
only EUR 100,000 of the fine imposed in relation to all
three videos), and awarded EUR 7,000 in compensa-
tion for non-pecuniary damage.

IRIS 2018-4 3



• Judgment by the European Court of Human Rights, First Section,
case of Alpha Doryforiki Tileorasi Anonymi Etairia v. Greece, Applica-
tion no. 72562/10, 22 February 2018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18970 EN

Ronan Ó Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

European Court of Human Rights: Butkevich
v. Russia

In a case about a Ukrainian journalist being arrested
during an anti-globalisation protest in Russia, the
European Court of Human Rights (ECtHR) has clari-
fied that the gathering of information is an essential
preparatory step in journalism, solidly protected as a
part of press freedom. The ECtHR recognises that the
media fulfil an important task in a democratic society,
when providing information on the authorities’ han-
dling of public demonstrations and the containment
of disorder. Therefore, any attempt to remove journal-
ists from the scene of demonstrations must be subject
to “strict scrutiny”. The ECtHR found that the arrest,
prosecution and conviction of the journalist had vio-
lated his right to freedom of expression under Arti-
cle 10 of the European Convention of Human Rights
(ECHR). The ECtHR also stated that in cases relating
to public events, there is a close link between the
freedoms protected by Articles 10 (freedom of expres-
sion) and 11 (freedom of peaceful demonstration) of
the ECHR.

The case concerns the arrest and conviction of Mak-
sim Aleksandrovich Butkevich, who was covering as a
journalist an anti-globalisation protest in July 2006 in
St Petersburg, during a G8 Summit. While observing
the demonstration and taking photographs - includ-
ing when the police started to disperse the gathering
and to arrest some of the participants - two police of-
ficers approached the journalist and ordered him to
cease his “unlawful actions”. As Butkevich continued
taking pictures, he was ordered to come in the po-
lice vehicle and was taken to and detained in a po-
lice station. Administrative-offence proceedings were
brought against him for disobeying a lawful order of
the police. The case was examined in an expedited
procedure, and on the same evening as that on which
the events had occurred he was heard by a judge and
convicted as charged. He was sentenced to three
days’ detention. Two days later the appeal court re-
duced this sentence to two days and ordered his re-
lease, with immediate effect.

Butkevich lodged a complaint with the ECtHR, alleg-
ing that his administrative arrest and delayed release
from detention had been unlawful (breach of Article
5 § 1 of the ECHR), that he had not been given a
fair trial by an impartial court (breach of Article 6 §

1 of the ECHR), and that his freedom of expression
had been interfered with in an unlawful and dispropor-
tionate manner by the Russian authorities (Article 10
of the ECHR). Third-party submissions were made by
the Ukraine Government and by three NGOs - the Me-
dia Legal Defence Initiative (MLDI), Article 19: Global
Campaign for Free Expression, and the Mass Media
Defence Centre. After finding breaches of Article 5 §
1 and Article 6 § 1 of the ECHR, the ECtHR also came
to the conclusion that Butkevich’s rights as a journal-
ist under Article 10 of the ECHR were violated by the
Russian police and judiciary.

As regards Butkevich’s pre-trial deprivation of liberty
at the police station, the ECtHR considered that the
Russian authorities had not provided any justification
for the administrative arrest. Thus, the ECtHR con-
cluded that this aspect of interference with the jour-
nalist’s right to freedom of expression had not been
“prescribed by law” within the meaning of Article 10
of the ECHR.

With regard to Butkevich’s prosecution and his being
sentenced to administrative detention, the ECtHR ac-
cepted the legality of the interference, as it had been
aimed at pursuing the legitimate aim of prevention of
disorder, but it did not accept that it had been nec-
essary in a democratic society, in accordance with Ar-
ticle 10 § 2 of the ECHR. The ECtHR considered as
a pertinent issue the question of whether Butkevich
had identified himself as a journalist in a timely and
adequate manner during the demonstration and in
the subsequent proceedings, but it left no doubt that
Butkevich was to be considered as acting as a jour-
nalist during the event at issue. The fact that Butke-
vich on the day of the event had not been acting on
a journalistic assignment from any media outlet did
not influence the finding that he had been acting as a
journalist, with the intention of collecting information
and photographic material relating to a public event
and to impart them to the public via means of mass
communication. While the ECtHR noted that the le-
gitimate aim of preventing disorder weighed heavily
in Pentikäinen v. Finland (see IRIS 2016-1/2), it was
of the opinion that the present case was different in
this respect, as there was nothing in the case file con-
firming that the demonstration had not been peaceful
or that it had turned violent. According to the ECtHR
the domestic authorities should also have questioned
and investigated whether Butkevich’s alleged actions
had been excusable or had otherwise been mitigated,
given his argument that he had been acting as a jour-
nalist. As the ECtHR was of the opinion that the do-
mestic decisions did not suggest that there had been
any kind of adequate assessment of this aspect of
the case, and as the Russian authorities have not pro-
duced any relevant and pertinent reasons in order to
justify the prosecution and conviction of Butkevich, it
came to the conclusion, unanimously, that the jour-
nalist’s right to gather information had been violated.
The ECtHR lastly considered that it was not necessary
in the present case to make further findings concern-

4 IRIS 2018-4

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18970
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-1/2&id=16155


ing Butkevich’s removal from the venue of the demon-
stration.

In application of Article 41 of the ECHR, the EC-
tHR awarded Butkevich EUR 7,000 in respect of non-
pecuniary damage, and EUR 2,000 for costs and ex-
penses related to the proceedings before the ECtHR.

• Judgment by the European Court of Human Rights, Third Section,
case of Butkevich v. Russia, Application no. 5865/07, 13 February
2018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18969 EN

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University and Legal

Human Academy

European Court of Human Rights:
Ivashchenko v. Russia

On 13 February 2018, the European Court of Human
Rights (ECtHR) issued its judgment in Ivashchenko
v. Russia concerning the inspection and copying of
a journalist’s laptop and storage devices by customs
officials. The applicant in the case was a photojour-
nalist with a photo agency, Photographer.ru. In early
August 2009, the applicant travelled to Abkhazia to
prepare a report (to be illustrated by photographs) on
“the life of this unrecognised republic”. On 27 August
2009, the applicant returned to Russia, and on arrival
at the Adler customs checkpoint, presented his Rus-
sian passport, press card and a customs declaration,
stating that he had electronic information devices (a
laptop and flash memory cards) in his luggage. The
applicant was examined by a customs officer to verify
the information contained in the applicant’s customs
declaration by way of an “inspection procedure”. Af-
ter finding in the directory of the laptop an electronic
folder entitled “Extremism (for RR)”, which contained
a number of photographs, the customs officer decided
to copy it and other folders from the laptop for fur-
ther examination by an expert, who could determine
whether they contained any information of an extrem-
ist nature. 34 folders (containing some 480 subfolders
with over 16,300 electronic files) were copied. The
laptop remained with a customs officer for several
hours. On 9 September 2009 the applicant was in-
formed that a report had been commissioned from
a criminal forensics expert to determine whether the
data copied from his laptop contained any prohibited
“extremist” content. In December 2009 a report con-
cluded that the data contained no extremist material.
According to the applicant, the DVDs with his data
were handed back to him in November 2011.

The applicant applied for judicial review, challenging
the actions of the customs officials. In January 2010,
the Prikubanskiy District Court of Krasnodar dismissed
his application, finding that the data from the appli-
cant’s laptop had been copied for the purposes of

examination, in compliance with Presidential Decree
no. 310 on combating fascism and political extrem-
ism. On appeal, the Krasnodar Regional Court up-
held the judgment, holding that the customs inspec-
tion had been authorised and carried out according
to official customs procedures and that the data had
been copied in line with Russian Presidential Decree
no. 310 of 23 March 1995.

The applicant made an application to the ECtHR,
claiming a violation of his right to private life un-
der Article 8 of the European Convention on Human
Rights (ECHR). Firstly, the Court held that there had
been an interference with the applicant’s right to pri-
vate life, noting the search of his laptop (which had
lasted several hours, allegedly without any reason-
able suspicion of any offence or unlawful conduct),
the copying of his personal and professional data (fol-
lowed by their being forwarded for a specialist assess-
ment), and the retention of his data for some two
years. In the Court’s view, those actions had gone
beyond what could be perceived as procedures that
were “routine”, relatively non-invasive and for which
consent was usually given. The Court then examined
whether the interference had been in accordance with
the law, and in particular whether Russian law pro-
vided protection against arbitrariness and adequate
safeguards. Firstly, the Court held that it did not ap-
pear that the comprehensive measure used in the
present case had to be based on some notion of a
reasonable suspicion that someone making a customs
declaration has committed an offence - namely one
arising from the anti-extremist legislation pertinent to
the present case. The apparent lack of any need for
reasonable suspicion relating to an offence was exac-
erbated by the fact that the domestic authorities (ulti-
mately the courts at the judicial review stage) had not
attempted to define and apply such notions as “propa-
ganda for fascism”, “social, racial, ethnic or religious
enmity” to any of the ascertained facts. Secondly,
the Court held that the domestic authorities, includ-
ing the courts, had not been required to give, and had
not given, relevant and sufficient reasons for justifying
the “interference” in the present case. In particular,
it had not been considered pertinent by the domestic
authorities to ascertain whether the impugned mea-
sures had been taken in pursuance of any actual le-
gitimate aim (for instance the ones referred to by the
Government). It was merely assumed that the identi-
fication of possible “extremist material” was required
by the 1995 Presidential decree. It was not considered
relevant, at any stage and in any manner, that the ap-
plicant was carrying journalistic material. The Court
concluded that Russian Government had not convinc-
ingly demonstrated that the relevant legislation and
practice afforded adequate and effective safeguards
against abuse in a situation of applying the sampling
procedure in respect of electronic data contained in
an electronic device. Thus, they were not “in accor-
dance with the law”, and violated Article 8 ECHR (the
Court also concluded that having regard to this find-
ing, it was not necessary to examine the complaint
under Article 10 ECHR). The Court awarded the appli-

IRIS 2018-4 5

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18969


cant EUR 3,000 in damages, and EUR 1,700 for costs.

• Judgment by the European Court of Human Rights, Third Section,
case of Ivashchenko v. Russia, Application no. 61064/10, 13 February
2018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18971 EN

Ronan Ó Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

Committee of Ministers: Consultation on pri-
ority areas for the protection of journalism
and safety of journalists

On 19 February 2018, the Council of Europe is-
sued a call for submissions on the implementa-
tion of the Committee of Ministers’ Recommenda-
tion CM/Rec(2016)4 on the protection of journalism
and safety of journalists and other media actors (see
IRIS 2016-1/3). It is stated that recent murders of jour-
nalists in Council of Europe states demonstrate the
urgent need for redoubled action in the implemen-
tation of the 2016 Recommendation, and it is there-
fore necessary to initiate a more systematic imple-
mentation of the 2016 Recommendation. In this re-
gard a detailed questionnaire on the 2016 Recom-
mendation was released, calling for journalists, jour-
nalist associations and civil society members to eval-
uate the threats to media freedoms and propose the
topics/areas that should be given priority implemen-
tation at this stage.

The questionnaire is based on the 2016 Recommen-
dation, which includes detailed guidelines for the
member states covering the four specific areas: pre-
vention, protection, promotion of information and
awareness-raising. On the basis of these four pillars
and with the aim of achieving more systematic im-
plementation of the Recommendation, the question-
naire will help determine the Council of Europe’s pri-
ority implementation areas at this stage. The ques-
tionnaire consists of four parts and a number of in-
dicators, each rated from 1 to 10, depending on the
urgency of the subject matter. The first pillar is pre-
vention, and concerns the legislative framework pro-
tecting journalism and journalists. The second pillar
concerns protection through law enforcement machin-
ery and redress mechanisms. The third pillar con-
cerns prosecution, and how investigations must be ef-
fective (that is to say, capable of leading to the es-
tablishment of the facts and the identification and,
if appropriate, the punishment of those responsible.
The final pillar concerns the promotion of information,
education and awareness-raising. The questionnaire
recognises that some of the topics are interrelated
and require coordinated action, so the respondents
are asked to indicate the topics that should be ad-
dressed together. In addition, where relevant, the
respondent may provide more detailed information

concerning the specific risks and potential mitigating
measures. The Council of Europe states that it is con-
tinuously working on the implementation of the 2016
Recommendation by supporting national authorities
through cooperation assistance activities and by pro-
viding responses to challenges to media freedom and
the safety of journalists. The implementation strategy
will be applied in a few priority areas as a first step.

• Questionnaire on Recommendation on the protection of journalism
and safety of journalists and other media actors, 19 February 2018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18996 EN FR
• Questionnaire on Priority areas for the implementation of Recom-
mendation CM/Rec(2016)4 on the Protection of Journalism and Safety
of Journalists and other Media Actors, 19 February 2018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18972 EN FR

Bojana Kostić
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

Recommendations of the OSCE and Council
of Europe Conference on Internet Freedom

On 5 February 2018, the Conclusion and Recommen-
dations from the Internet Freedom Conference 2017
were published. The event was co-organised by Aus-
trian Chairmanship of the Organization for Security
and Co-operation in Europe (OSCE), and the Czech
Chairmanship of the Council of Europe Committee of
Ministers. The conference was entitled "Internet Free-
dom: The Role and Responsibilities of Internet Inter-
mediaries", and was held in Austria in October 2017.

The four sessions of the conference concerned four
interrelated questions: the current state of Internet
freedom across the participating states of the OSCE
and COE member states regarding Internet interme-
diaries; the role of social media and search engines in
shaping the public sphere; the way in which interme-
diaries are determining the unlawful nature of third-
party content; and alternatives for developing a legal
and policy framework that ensures Internet freedom,
including liability exemptions and content moderation
via transparent procedures.

The conference resulted in general recommendations
on the subject matter and more specific recommenda-
tions to the states and to the intermediaries. Among
the general recommendations are: (a) states have to
engage with intermediaries to ensure the application
of human rights and freedoms online and offline; (b)
states, the private sector and civil society have to con-
sider the scope of intermediaries’ duties and responsi-
bilities and how to reflect them in laws protecting cit-
izens and enabling a dynamic Internet environment;
(c) regulations must be read in the light of the com-
mitment of all Council of Europe member states and
OSCE participating states to the protection of human
rights and freedoms; and (d) the approach to Internet

6 IRIS 2018-4

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18971
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-1/3&id=16158
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18996
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18972


freedom should remain a holistic one, with the need
to balance Internet freedom against other rights and
freedoms. States should learn from best practices,
including the implementation of the indicator-based
Internet Freedom reporting model by the Council of
Europe in its 2016 Recommendation (see IRIS 2016-
5/2).

One of the many recommendations to the states is
that new laws be assessed in the light of their human
rights impact. Moreover, States need to explore the
practices of intermediaries before making policy deci-
sions. Secondly, states should engage with the Office
of the OSCE Representative on Freedom of the Media
and the Council of Europe and implement the recom-
mendations made by these institutions. Thirdly, ap-
plying traditional media law to intermediaries’ func-
tions cannot be effective - laws must be tailored to
those functions and normative approaches must be
graduated and differentiated. Fourthly, intermedi-
aries cannot be assigned the role of “judges” regard-
ing the legality of content. There must be decisions
from national authorities and a clear judicial process.
Fifthly, law enforcement cooperation with intermedi-
aries needs to be refined in order to overcome ad-
ministrative, communicative and legal hurdles. States
need to establish and support digital literacy and me-
dia literacy programmes.

Lastly, intermediaries should expand their capability
to strike a balance between human rights and the
fundamental freedoms of involved parties. Interme-
diaries should act as transparently as possible - the
use of algorithms is not enough. Moreover, deci-
sions either on implementing national enforcement
decisions or voluntarily taking down content should
be taken on the basis of predictable and transparent
rules, due process and other applicable procedural
guarantees. Notably, the general rule of liability ex-
ceptions for hosted content should not change. How-
ever, the model of notice-and-action should be re-
fined by adding minimum content requirements and
standardised flagging processes, including the possi-
bility for affected parties to challenge over-removals.
Moreover, content liability should have a graduated
approach. This could be based either on the activ-
ity of the provider or the type of content in dispute.
Openness regarding the design and use of algorithm
decision-making should be used to counter uninten-
tional side-effects.

• Organization for Security and Co-operation in Europe (OSCE) and
Council of Europe (COE), Key Conclusions and Recommendation -
Conference on Internet Freedom “The Role and Responsibilities of In-
ternet Intermediaries”, 5 February 2018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18998 EN

Emmanuel Vargas Penagos
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Union: Clas-
sification of promotional channels on video
platforms

In a ruling of 21 February 2018 (case C-132/17), the
Court of Justice of the European Union (CJEU) ex-
plained that neither a video channel on a video plat-
form (in this case, YouTube), on which Internet users
can only view short promotional videos, nor videos
posted on such platforms, can be classified as audio-
visual media services in the sense of the Audiovisual
Media Services Directive (AVMSD - 2010/13/EU).

The decision concerns a legal dispute between car
manufacturer Peugeot Deutschland GmbH and the
environmental and consumer protection organisation
Deutsche Umwelthilfe e. V. Peugeot runs a chan-
nel on the YouTube platform, on which it posted a
video lasting approximately 15 seconds with the ti-
tle “Peugeot RCZ R Experience: Boxer” in early 2014.
Deutsche Umwelthilfe brought an action against it
before the Landgericht Köln (Cologne Regional Court
- LG Köln), claiming that the failure to provide cer-
tain information on the new vehicle model being ad-
vertised in the video infringed Article 5(1) of the
Verordnung über Verbraucherinformationen zu Kraft-
stoffverbrauch, CO2-Emissionen und Stromverbrauch
neuer Personenkraftwagen (Regulation on consumer
information on fuel consumption, CO2 emissions and
energy consumption of new passenger cars - Pkw-
ENVKV). Article 5(1) in conjunction with the first half
of the first sentence of Article 5(2) Pkw-ENVK re-
quires manufacturers and dealers to provide informa-
tion on official fuel consumption and official specific
CO2 emissions in advertisements for passenger cars.
The same applies to promotional material distributed
by electronic means and to advertising on electronic,
magnetic or optical storage media.

The LG Köln upheld the action and the Oberlandes-
gericht Köln (Cologne Appeal Court) dismissed Peu-
geot’s appeal. In subsequent appeal proceedings,
however, the Bundesgerichtshof (Federal Supreme
Court) asked the CJEU for a preliminary ruling because
the second half of the first sentence of Article 5(2)
Pkw-ENVK exempts audiovisual media services within
the meaning of Article 1(1)(a) AVMSD from the infor-
mation obligations, so the outcome of the dispute de-
pended largely on the interpretation of EU law.

The CJEU ruled that the disputed service should not
be classified as an audiovisual media service and
referred primarily to the definition in Article 1(1)(a)
AVMSD in conjunction with the explanation provided
in recital 22. This recital states that the definition of
an audiovisual media service should cover mass me-
dia in their function to inform, entertain and educate

IRIS 2018-4 7

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-5/2&id=16159
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-5/2&id=16159
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18998


the general public which, in the court’s view, could
not be regarded as the principal purpose of a pro-
motional video channel, as required by the directive.
Rather, the purpose of these videos was of a purely
commercial nature, and to the extent that they could
inform, entertain or educate viewers, they did so with
the sole aim of achieving that purpose. Whether the
other criteria of the definition of an audiovisual media
service were met was irrelevant. The CJEU rejected
Peugeot’s assertion that Article 11 of the Charter of
Fundamental Rights of the European Union had been
breached through a difference in treatment between
promotional videos and other videos on the grounds
that promotional videos were not in a comparable sit-
uation to that of non-promotional programmes. Fi-
nally, such promotional videos could not be classi-
fied as audiovisual media services in the form of au-
diovisual commercial communications under Article
1(1)(a)(ii)(h), since they did not accompany and were
not included in a programme in return for payment
or for similar consideration or for self-promotional pur-
poses. Rather, the Peugeot channel only contained in-
dividual videos that were independent of one another.
According to the CJEU, the individual promotional im-
ages added by Peugeot at the beginning and end of its
videos made no difference (in the sense, for example,
that they amounted to commercial communications
while the rest of the video could be considered as a
programme), since they did not bring into question
the promotional nature of the video as a whole.

• Judgment of the Court of Justice of the European Union (Ninth
Chamber) of 21 February 2018, case C-132/17
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19026 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

Christina Etteldorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

European Parliament: Regulation on ad-
dressing unjustified geo-blocking

On 28 February 2018, a new Regulation on address-
ing unjustified geo-blocking was published in the Of-
ficial Journal of the European Union, following a Euro-
pean Parliament vote on 6 February 2018. The Reg-
ulation requires retailers to give access to goods and
services on the same terms throughout the EU (how-
ever, copyright-protected works are exempted).

Under Article 3 of the Regulation, geo-blocking in-
cludes “block[ing] or limit[ing] a customer’s access
to the trader’s online interface for reasons related
to the customer’s nationality, place of residence or
place of establishment.” For example, a trader may
not (for the above-mentioned reasons) redirect cus-
tomers to a different online interface to that which the

customer initially sought. The definition also covers
“apply[ing] different general conditions of access” for
location-related reasons, and the Regulation necessi-
tates acceptance of payment (regardless of customer
location), so long as the payment is made through
an electronic transaction within the same payment
brand and category, authentication requirements are
fulfilled, and the transactions are concluded in a cur-
rency that the trader accepts.

While the new Regulation applies to a wide range of
goods and services, materials protected under copy-
right, such as e-books and audiovisual products, are
excluded from the Regulation. In this regard, Recital
8 states that audiovisual services, including services
the principle purpose of which is the provision of ac-
cess to broadcasts of sports events and which are pro-
vided on the basis of exclusive territorial licences, are
excluded from the scope of this Regulation. Further,
Article 1(5) provides that the Regulation shall not af-
fect the rules applicable in the field of copyright and
neighbouring rights, notably the rules provided for the
Copyright Directive (2001/29/EC).

However, the Regulation also includes a Review
clause under Article 9, which provides that by 23
March 2020 and every five years thereafter, the Eu-
ropean Commission must report on the evaluation of
the Regulation, taking into account the “overall im-
pact ... on the internal market and cross-border im-
pact, including in particular, the potential additional
administrative and financial burden for traders stem-
ming from the existence of different applicable regu-
latory consumer contract law regimes.” Notably, the
first evaluation will assess whether the Regulation
“should also apply to electronically supplied services
the main feature of which is the provision of access
to and use of copyright protected works or other pro-
tected subject matter, including the selling of copy-
right protected works or protected subject matter in
an intangible form.”

Lastly, it should also be noted that there is another
proposed Regulation laying down rules on the exer-
cise of copyright and related rights applicable to cer-
tain online transmissions of broadcasting organisa-
tions and retransmissions of television and radio pro-
grammes (see IRIS 2018-10), which is currently before
the European Parliament.

The Geo-Blocking Regulation enters into force on 23
March 2018, and will apply from 3 December 2018.

• Regulation (EU) 2018/302 of the European Parliament and of the
Council of 28 February 2018 on addressing unjustified geo-blocking
and other forms of discrimination based on customers’ nationality,
place of residence or place of establishment within the internal
market and amending Regulations (EC) No 2006/2004 and (EU)
2017/2394 and Directive 2009/22/EC
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18976 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

8 IRIS 2018-4

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19026
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2018-10&id=16163
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18976


• European Parliament, Parliament votes to end barriers to cross-
border online shopping, 6 February 2018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18977 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

Ellen Coogan
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

European Commission: Imposing Swedish
ban on alcohol advertising on two UK broad-
casters is not compatible with EU law

On 31 January 2018, the European Commission de-
cided that Sweden’s intention to impose a ban on al-
cohol advertising on two UK-based broadcasters that
target mainly Swedish audiences is not compatible
with EU law. This is the first Commission decision to be
based on Article 4 of the Audiovisual Media Services
Directive (2010/13/EU) (AVMSD).

Under the AVMSD, the laws applicable to a broad-
caster are determined on the basis of the country-of-
origin principle. According to this principle, a broad-
caster must comply only with the rules of the EU
member state in which it is established, even if it
broadcasts to other member states. Therefore, in this
case, the UK-based broadcasters were only subject to
UK law, which does not contain a ban on alcohol ad-
vertising. As a result, the broadcasters could legally
broadcast commercial alcohol advertisements to Swe-
den, where a ban on alcohol exists.

Article 4 of the AVMSD allows a member state to im-
pose stricter measures against a broadcaster estab-
lished in another member state if that broadcaster
“provides a television broadcast which is wholly or
mostly directed towards its territory”. Several con-
ditions must be met before such stricter measures
can be imposed. Most importantly, the member state
must assess whether the broadcaster in question es-
tablished itself in another member state in order to
circumvent stricter rules that would have otherwise
been applicable; and obtain a Commission decision
recognising that the relevant measures are compati-
ble with EU law.

In support of its decision that Sweden’s intention
to impose a ban on alcohol advertising on two UK-
based broadcasters is not compatible with EU law, the
Commission highlighted that the burden of proof that
the broadcasters were trying to circumvent Sweden’s
stricter rules lies with Sweden. The Commission held
that Sweden had not met the burden of proof. Relying
on the case law of the Court of Justice of the European
Union the Commission also noted that “it is compati-
ble with the country-of-origin principle and the [prin-
ciple of] freedom of establishment that a company

chooses its place of establishment in a Member State
other than that in which revenues are made”.

This decision demonstrates the importance of the
country-of-origin principle - the cornerstone of the le-
gal framework under the AVMSD. The Commission’s
proposal for the revision of the Directive of 25 May
2016 maintains this principle (see IRIS 2016-6/3).
This proposal is currently under negotiation in the so-
called trilogue meetings by the Council, European Par-
liament and the European Commission.

• Commission Decision of 31 January 2018 on the incompatibility of
the measures notified by the Kingdom of Sweden, pursuant to Article
4(5) of Directive 2010/13/EU of the European Parliament and of the
Council on the coordination of certain provisions laid down by law,
regulation or administrative action in Member States concerning the
provision of audiovisual media services
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18973 EN
• European Commission, Press release, “Commission decides that the
Swedish intention to impose a ban on alcohol advertising on two UK
broadcasters is not compatible with EU rules”, 31 January 2018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18999 EN

Svetlana Yakovleva
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam/ De Brauw Blackstone Westbroek

European Commission: Recommendation on
measures to effectively tackle illegal content
online

On 1 March 2018, the European Commission issued a
Recommendation on measures to effectively tackle il-
legal content online. The Recommendation addresses
the need for IT companies and member states to put
in place a series of operational measures for the ef-
fective removal of illegal content, as well as neces-
sary safeguards intended to protect users’ fundamen-
tal rights. This Recommendation should be seen in
the light of the Communication of September 2017 on
tackling illegal content online, in which the Commis-
sion emphasised the increasing responsibility of In-
ternet intermediaries in the countering of illegal con-
tent online and thereby issued different guidelines
and principles to be taken into account by them (see
IRIS 2017-10/7). In the 2017 Communication, it was
made clear that additional measures might see the
light of day if, on the basis of the results of the Com-
mission’s monitoring, more progress would need to
be made. The present Recommendation constitutes
one of those additional measures and builds further
on various voluntary initiatives already undertaken by
hosting service providers in their fight against illegal
content online, such as the EU Code of Conduct on
countering illegal hate speech online (see IRIS 2018-
3/6).

The Recommendation has one general part (Chapter
II) which is concerned with all types of illegal content.
Illegal content is defined as “any information which is

IRIS 2018-4 9

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18977
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-6/3&id=16160
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18973
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18999
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-10/7&id=16162
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2018-3/6&id=16162
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2018-3/6&id=16162


not in compliance with Union law or the law of [the]
Member State concerned”. As was stated in the Com-
mission’s press release, this includes terrorist content,
incitement to hatred and violence, material depicting
child sexual abuse, counterfeit products and copyright
infringement. In order to counter more effectively
such type of content, IT companies are encouraged
to ameliorate their notice and action procedures to al-
low their users to submit sufficiently precise and ade-
quately substantiated notices, as well as “trusted flag-
gers” to issue notifications by means of fast-track pro-
cedures. Moreover, in order to avoid the over-removal
of content, content providers shall always be given
the chance to issue counter-notices. Furthermore, the
Recommendation encourages companies to have in
place a system which allows them to take proactive
measures in respect of illegal content. In order to limit
removals to content that is illegal, as well as to re-
spect users’ fundamental rights, effective and appro-
priate safeguards shall exist that encompass human
oversight and verification. The Recommendation also
emphasises the need for hosting service providers to
cooperate together and to share their best practices
among each other and especially with SMEs. Lastly,
under certain circumstances dealing with criminal of-
fences, hosting providers and member states should
cooperate together.

The Recommendation also has a specific part which
deals solely with terrorist content (Chapter III). Hav-
ing regard to the urgent nature of such type of con-
tent, hosting service providers should have in place
fast-track procedures allowing them to process refer-
rals as fast as possible. In light of this, Member States
should provide their national competent authorities
with the necessary resources for effective identifi-
cation and submission of referrals. Hosting service
providers are also advised to take proactive measures
which would ensure that previously removed terror-
ist content cannot be uploaded again. Moreover, co-
operation between hosting providers (especially with
SMEs), as well as between hosting providers and the
relevant authorities, is encouraged. Lastly, the Com-
mission recommends that hosting service providers
remove terrorist content within one hour of being no-
tified through referral. Importantly, both member
states and hosting service providers should collabo-
rate with the Commission,by submitting to it all rele-
vant information, with a view to the latter monitoring
progress. As stated in the Recommendation’s pream-
ble, such monitoring process might give rise to addi-
tional steps, which could include the proposal of bind-
ing acts of Union law.

• European Commission, Recommendation on measures to effectively
tackle illegal content online, 1 March 2018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19001 DE EN FR

Eugénie Coche
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

European Commission: Guidance on the di-
rect application of the General Data Protec-
tion Regulation

In the light of the General Data Protection Regula-
tion, which will become directly applicable on 25 May
2018 and will replace the Data Protection Directive
(95/46/EC) and the Police Directive (2016/680/EU),
the EU Commission issued a Communication aimed
at guiding all relevant actors in their preparations
vis-à-vis this new legal instrument. The Communi-
cation first provides an overview of the main legal
changes, in terms of rights and obligations, which will
be brought about by the Regulation. It then lists the
different initiatives that have already been taken at
EU level in view of the coming into force of such legis-
lation, followed by recommendations on what should
still be done by both the EU and Member States.
Lastly, it sets out different measures which the Com-
mission intends to take in the near future.

As opposed to its predecessor, the Regulation will
avoid fragmentation within the EU as it will be di-
rectly applicable in all EU member states. Moreover,
third-country companies which process EU citizens’
personal data will fall within the scope of the Regula-
tion. Other novelties include rules on data protection
by design and by default; new rights for individuals,
such as the “right to be forgotten” and the right to
data portability; and the imposition of sanctions of
up to EUR 20 million or 4% of a company’s world-
wide annual turnover. Stronger protection will also
be given in respect of personal data breaches and,
in the light of the new accountability principle, a data
protection impact assessment will sometimes be re-
quired by controllers or processors. Lastly, the obliga-
tions and responsibilities of both processors and con-
trollers are clarified, the enforcement system is given
more weight through a review of the data protection
authorities’ governance competences, and a higher
level of protection is ensured for data transfers out-
side the EU.

Concerning the preparatory works undertaken so far
at EU level, both the Article 29 Working Party (which in
May 2018 will become the European Data Protection
Board) and the Commission have taken action. The
former has mainly issued guidelines in which it inter-
preted different provisions and aspects of the Regula-
tion in order to create more legal certainty. The Com-
mission has been supporting both member states (by
setting up an expert group) and data protection au-
thorities (by encouraging the work of the Article 29
working party. Furthermore, in the light of the updat-
ing of Council of Europe Convention 108, the Commis-
sion states that it will actively promote the swift adop-
tion of the modernised text of the Convention with a
view to the EU becoming a party to it.

The Commission calls on member states to adapt their

10 IRIS 2018-4

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19001


legislation in order to align it with the Regulation.
They should also ensure the independence of their
national data protection authorities by providing them
with the necessary resources. Lastly, all organisations
(especially SMEs) falling within the scope of the Reg-
ulation shall review their data policy cycle (so as to
clearly indentify which data they hold, for what pur-
pose and on what legal basis), in order to comply with
their new obligations under the Regulation.

The Commission itself will, in the coming months,
complement its previous efforts by providing stake-
holders with a practical online tool consisting of ques-
tions and answers; by awarding grants aimed at pro-
viding support, training and awareness-raising; by
possibly issuing implementing or delegated acts to
further support the implementation of the new rules;
by integrating the Regulation into the European Eco-
nomic Area (EEA) Agreement and by clarifying the
legal consequences of a withdrawal agreement be-
tween the EU and the UK. Lastly, one year after the
coming into force of the Regulation, in May 2019, the
Commission will report on the Regulation and take ac-
tion in the event of significant problems.

• European Commission, Communication from the Commission to the
European Parliament and the Council - Stronger protection, new op-
portunities - Commission guidance on the direct application of the
General Data Protection Regulation as of 25 May 2018, 24 January
2018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19005 DE EN FR

Eugénie Coche
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

European Commission: Draft Guidelines on
Significant Market Power

On 14 February 2018, the European Commission pub-
lished its draft Guidelines on market analysis and
the assessment of significant market power (the SMP
Guidelines) under the EU regulatory framework for
electronic communications networks and services.
This follows a public consultation conducted from
March to June 2017 by the Commission on the re-
view of the 2002 SMP Guidelines (see IRIS 2017-5/5
and IRIS 2002-9/10). The Commission also published
a 50-page Explanatory Note accompanying the new
Guidelines.

Article 15(2) of the Framework Directive 2002/21/EC
requires that the Commission publish the SMP Guide-
lines, which shall be in accordance with the principles
of competition law. The SMP Guidelines set out the
principles to be applied by national regulatory author-
ities (NRAs) when defining relevant markets and as-
signing telecommunications operators with significant
market power. This is aimed at imposing on operators
appropriate regulatory obligations to redress compe-
tition problems.

The revised SMP Guidelines reflect developments in
case-law and address issues which have become
more prominent in recent years, such as the transi-
tion from monopolistic to oligopolistic market struc-
tures in some countries. While oligopolistic markets
are often characterised by strong competition, they
are perceived as difficult to tackle when this is not the
case. The revised SMP Guidelines will give practical
guidance to regulators on how to identify market fail-
ures (such as coordinated anti-competitive strategies
by network operators) in a legally secure manner, and
will therefore enhance predictability for all market par-
ticipants.

The SMP Guidelines provide guidance on (a) the main
criteria for defining the relevant market, (b) product
market definition - including demand-side substitu-
tion, supply-side substitution, and whether a “chain
substitutability” or “chain of substitution” exist; (c)
geographic market definition, and (d) assessing SMP -
including single SMP and joint SMP. Notably, “over-the-
top” (OTT) services are discussed under product mar-
ket definition. The Guidelines note that the relevant
product market comprises all products or services that
are sufficiently interchangeable or substitutable, not
only in terms of their objective characteristics, their
prices or their intended use, but also in terms of
the conditions of competition and/or the structure of
supply and demand in the market in question. In
particular, the Guidelines state that OTT services or
other Internet-bound communication channels have
emerged as a competing force to established retail
communications services. As a result, NRAs should as-
sess whether such services may, on a forward-looking
basis, provide partial or full substitutes to traditional
telecommunications services. Moreover, where no
sufficient substitutability patterns can be established
to warrant including such OTT-based services in the
relevant product market, NRAs should, nevertheless,
consider the potential competitive constraints exer-
cised by these services at the stage of the SMP as-
sessment.

Following publication of the draft revised Guidelines,
the Commission has now asked the Body of Reg-
ulators for Electronic Communications (BEREC) (see
IRIS 2010-3/4) to provide an opinion on drafts of the
revised SMP Guidelines and its accompanying Ex-
planatory Note. The Commission “will take this opin-
ion into account” before the adoption of the final re-
vised Guidelines and Explanatory Note.

• European Commission, Guidelines on market analysis and the as-
sessment of significant market power under the EU regulatory frame-
work for electronic communications networks and services, 14 Febru-
ary 2018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18974 EN

IRIS 2018-4 11

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19005
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-5/5&id=16161
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2002-9/10&id=16161
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-3/4&id=16161
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18974


• European Commission, Staff working document - Explanatory Note,
Guidelines on market analysis and the assessment of significant mar-
ket power under the EU regulatory framework for electronic commu-
nications networks and services, 14 February 2018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18975 EN

Ronan Ó Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

NATIONAL

AL-Albania

Regulator amends Broadcasting Code

The Audiovisual Media Authority (AMA) approved the
amendments made to the Broadcasting Code on De-
cember 2017. The Broadcasting Code was first
drafted and approved in 2014 by the regulator. In
2017, the Council of Complaints, the body in charge
of public complaints related to ethics in broadcasting
programmes, started a revision process of this Code.
According to AMA’s press release, this revision was
necessary “in view of the swift development of the
audiovisual media industry, the trends in programme
production, as well as the way information and en-
tertainment offered by audiovisual operators is con-
sumed by audiences.”

The revised version of the Broadcasting Code was
discussed with stakeholders in two rounds. On 15
May 2017, the regulator presented the revisions to its
partners and to organisations that cater to vulnera-
ble groups. These organisations included the Com-
missioner on the Right to Information and the Protec-
tion of Personal Data, the Agency for the Protection
of Children’s Rights, the Observatory for Children’s
rights, the Association of Blind Persons, the depart-
ments of journalism at the university, etc. The sec-
ond consultation meeting took place on 21 Septem-
ber 2017, leading to a renewed round of discussions
on the Code’s content, following the suggestions that
AMA had received. The draft of the Broadcasting Code
was also submitted to an online public consultation
process lasting 30 days in order to open its content
to relevant public discussion, which would eventually
be reflected in the Code’s final form. The final version
of the Broadcasting Code was approved by the AMA
Board on 11 December 2017.

The Broadcasting Code aims to serve as a guide for
audiovisual operators regarding ethical dilemmas that
might arise, following the spirit and stipulations of the
Law on Audiovisual Media. The Code’s main sections
include: the guiding principles; privacy and data pro-
tection; rules on news editions; child protection in

terms of media coverage; interviewing and advertise-
ments; programme warning signals; the coverage of
disabled persons; rules on advertising; and the role
of the Council of Complaints. While the Code is not
intended to be exhaustive, its principles should assist
audiovisual media in judging the content of the pro-
grammes they produce.

• NJOFTIM PËR MEDIA, 11 Dhjetor 2017 (Decision of the Audiovisual
Media Authority to approve the revised Broadcasting Code)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18982 SQ

• KODI I TRANSMETIMIT PËR MEDIAN AUDIOVIZIVE (Miratuar me
Vendimin e AMA-s, nr. 228, datë 11.12.2017) (Revised version of the
Broadcasting Code)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18983 SQ

Ilda Londo
Albanian Media Institute

AT-Austria

KommAustria rejects private broadcasters’
complaint against TV channels ORF eins and
ORF 2

On 14 February 2018, the Austrian regulator Kom-
mAustria rejected a complaint by several private
broadcasters against public service broadcaster ORF
(case no. KOA 11.220/18-001). According to the pri-
vate broadcasters, the analysis of the two channels’
evening schedules over the previous 18 months had
shown that the quality of ORF’s evening prime-time
programmes broadcast between 8 p.m. and 10 p.m.
had, at least on the channels ORF eins and ORF 2,
been inadequate. They had therefore asked Kom-
mAustria to issue a decision confirming these findings.

One of ORF’s obligations under Article 3(1) of the ORF-
Gesetz (ORF Act) is to provide two Austria-wide tele-
vision channels. According to Article 3(8) of the Act,
ORF’s service provision mandate also includes the op-
eration of a special-interest (television) sports chan-
nel and a special-interest (television) channel for in-
formation and culture. Article 4(3) states that “the
balanced overall service must contain an equivalent
proportion of sophisticated substantive elements. The
annual and monthly television schedules must be de-
signed in such a way that, as a rule, there is a choice
of high-quality programmes at evening prime time (8
p.m. to 10 p.m.).”

The private broadcasters’ complaint was rejected. In
KommAustria’s opinion, the wording of the Act cov-
ers not only the two channels ORF eins and ORF 2,
but also the other ORF channels, namely, the special-
interest channels ORF III Kultur und Information and
ORF Sport+. Since these channels had not been in-
cluded in the private broadcasters’ analysis, the com-
plaint had no material basis. In 2012, KommAustria

12 IRIS 2018-4

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18975
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18982
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18983


had largely upheld a complaint from private broad-
casters concerning the balance between the informa-
tion, culture, entertainment and sport categories on
ORF eins and ORF 2. However, it had added that ORF’s
special-interest channels would also be taken into ac-
count if future complaints were received.

KommAustria’s decision is not yet legally binding; it is
not yet known whether the private broadcasters will
appeal.

• Bescheid der KommAustria vom 14. Februar 2018 KOA 11.220/18-
001 (KommAustria decision of 14 February 2018, KOA 11.220/18-001)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19024 DE

Sebastian Klein
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

BE-Belgium

Court orders Facebook to stop tracking users
on third-party sites

The Court of First Instance in Brussels has ordered
Facebook to stop tracking users on third-party sites,
and to destroy all similar data it has illegally col-
lected thus far. The judgment is the latest in a
long-running legal battle between the Belgian Privacy
Commission and Facebook. The former started court
proceedings against the social network site in 2015,
when a study revealed that Facebook tracked non-
users and logged out users for advertising purposes
through “data cookies” on external websites (“third-
party tracking”). Summary proceedings resulted in a
judgment by the Brussels Court of Appeal that found
that the Belgian courts do not have jurisdiction over
Facebook (Court of Appeals Brussels (Nl.) (18e k.) Nr.
2016/KR/2, 29 June 2016). However, this latest judg-
ment is the first to examine the merits of the case,
and follows the reasoning of the Belgian Privacy Com-
mission and its interpretation of the 1992 Belgian Pri-
vacy Act (Wet van 8 december 1992 tot bescherming
van de persoonlijke levensfeer ten opzichte van de
verwerking van persoonsgegevens).

In its judgment of 16 February 2018, the Brussels
Court of First Instance established its jurisdiction over
Facebook by drawing an analogy with the Court of Jus-
tice of the European Union’s Google Spain case (see
IRIS 2014-6/3) to indicate that the activities of Face-
book and Facebook Belgium are inextricably linked,
since the activities of the latter are aimed at the eco-
nomic gain of the former, and Facebook and its ac-
tivities - which encompass the processing of personal
data - are the means by which the Belgian establish-
ment can carry out its activities. As a result, Belgium
can apply the 1992 Privacy Act on the basis of Article

4(1)(a) of the Data Protection Directive (95/46/EC) and
Facebook Ireland, which is responsible for the process-
ing of personal data, must ensure Facebook Belgium’s
compliance with national legislation.

As for the merits of the case, the court finds that Face-
book’s use of cookies, social plug-ins and “pixels” on
third-party websites to track browsing behaviour are
in violation of Belgian privacy law. The main conclu-
sion is that Facebook’s cookie banner, cookie policy
and data policy do not adequately inform users that
the company collects cookies and other data when
the data subject visits a third-party website contain-
ing Facebook social plug-ins, even if the individual in-
volved never had, or no longer has, a Facebook ac-
count, or is no longer signed in. This is a violation of
Article 9, §2, d) of the 1992 Privacy Act, which in turn
gives rise to two further infringements. Firstly, be-
cause of the inadequate information regarding third-
party tracking, users cannot be said to have given
valid consent to the processing of that data, contrary
to Article 5, a) of the Act and Article 129 of the Elec-
tronic Communications Act (Wet van 13 juni 2005 be-
treffende de elektronische communicatie - WEC). Sec-
ondly, the inadequacy of the information renders it
impossible to fairly process the data, which is a re-
quirement under Article 4 of the 1992 Privacy Act.

As a result of these infractions, the court ordered
Facebook to halt the third-party tracking of anyone
browsing from Belgium, for as long as the company
policy does not conform to Belgian privacy regula-
tions. Furthermore, the social network is ordered to
destroy all personal data it has illegitimately obtained
in this way. Lastly, the company must publish the en-
tire judgment on its own website, as well as publish
the last three pages in both French and Dutch Belgian
newspapers. Non-compliance with this order will re-
sult in the imposition of a daily fine of EUR 250,000
per day, up to a maximum fine of EUR 100 million.

• Nederlandstalige Rechtbank Van Eerste Aanleg (24e k.) Nr.
AR/2016/153/A, 16/02/2018 (Court of First Instance Brussels (24e k.)
Nr. AR/2016/153/A, 16 February 2018)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19008 NL

Carl Vander Maelen
Ghent University

CZ-Czech Republic

The Constitutional Court and freedom of ex-
pression

The First Chamber of the Constitutional Court up-
held TV Nova’s constitutional complaint that a fine
from the Council for Radio and Television Broadcast-
ing for the "Handbook on What Clothes in the Church"

IRIS 2018-4 13

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19024
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-6/3&id=16165
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19008


(“Příručka poradí, co do kostela”) report violated TV
Nova’s right to freedom of expression. The Consti-
tutional Court annulled the judgment of the Supreme
Administrative Court, the judgment of the Municipal
Court in Prague and the decision of the Council for
Radio and Television Broadcasting relating to the vio-
latation of Article 17 (1) of the Charter of Fundamental
Rights and Freedoms (freedom of expression).

The complainant was fined CZK 200 000 (equivalent
to EUR 8 000) by the Council for Radio and Televi-
sion Broadcasting (RRTV) for the report "The Hand-
book on What clothes in the Church", broadcast on TV
on 24 August 2012. The RRTV stated that this report
violated the obligation to ensure that the principles
of objectivity and balance are observed in news and
political-journalistic programmes (section 31, para-
graph 3 of the Radio and Television Broadcasting Act).
This decision was unsuccessfully attacked by an ac-
tion before the Municipal Court in Prague and sub-
sequently by a cassation complaint to the Supreme
Administrative Court. The broadcaster then turned
to the Constitutional Court with a constitutional com-
plaint.

According to the complainant, the report complied
with the topic and the views of the people interviewed
in the report and was thus a protected exercise of
freedom of expression. The complainant also de-
fended the whole procedure by saying that the dis-
puted report had a funny way of drawing attention
to the existence of a guide to rules on dressing for
church in the summer heat.

The Constitutional Court stated that the objectivity of
the programme consisted in ensuring that the viewer
is able to draw his or her own conclusions and not
simply adopt the opinion of the editorial staff. The
Broadcasting Council’s requirements for a specific re-
port exceed this minimum standard and do not attach
sufficient importance to the commercial nature of the
applicant’s broadcasting. Freedom of speech as a fun-
damental political right not only protects the propa-
gation of thought-sensitive messages, it also protects
the right of each and every person to express his or
her opinions in a humorous form, with a reasonable
degree of exaggeration or irony. Therefore, the Con-
stitutional Court confirmed the complainant’s view.

• Ústavního soudu (7.2.2018 č.j. I.ÚS 4035/14) (Decision of the Con-
stitutional Court (7.2.2018 č.j. I.ÚS 4035/14))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19021 CS

Jan Fučík
Česká televize, Prague

Warning for Czech TV

The Council for Radio and Television Broadcasting
(hereinafter referred to as the Council), as the cen-

tral administrative authority, issued a warning to the
broadcaster Česká televize for breach of the provi-
sions of Section 31 (3) of Act No. 231/2001 Coll.
(Broadcasting Act), an infringement which the oper-
ator shall have committed by broadcasting the pro-
gramme item Václav Moravec’s Questions - Part 2 on
the CT24 programme at 1.05 p.m. on 22 October
2017. Specialists Tomáš Sedláček and Jan Svejnar,
both of whom have long been promoting the adoption
of the euro, were invited as guests to participate in a
discussion on the issue of the adoption of the euro in
the Czech Republic; two guests who share the same
opinion on the issue for which they received consid-
erable space within the programme. In contrast, no
one was invited to represent a different view on this
important topic.

Thereby, the broadcaster was, according to the Coun-
cil, presenting a major issue in a one-sided manner.
In the Council’s view, this was a violation of Section
31 (3) of Act No. 231/2001 Coll. (Broadcasting Act),
which requires the broadcaster to ensure that news
and political-journalistic programmes are guided by
the principles of objectivity and balance.

The Council sets a 7-day rectification deadline from
the date of receipt of this notice. If a broad-
caster breaches any obligations set out in the Broad-
casting Act, then the Council shall warn such a
(re)broadcaster of the breach and shall grant such a
(re)broadcaster a grace period to take corrective ac-
tion. If corrective action is taken within the prescribed
period, the Council shall not impose any penalty.

• Upozornění na porušení zákona č.j. RRTV/15810/2017 ze dne
7.11.2017 (Infringement Notification No RRTV / 15810/2017 of 7
November 2017) CS

Jan Fučík
Česká televize, Prague

DE-Germany

OLG Köln says Unitymedia can use router for
WLAN hotspots

In a ruling of 2 February 2018 (case no. 6 U 85/17), the
Oberlandesgericht Köln (Cologne Appeal Court - OLG
Köln) decided that the telecommunications provider
Unitymedia could use its customers’ routers to create
a nationwide WLAN network without obtaining the ex-
press consent of the customers concerned.

Before the case began, the cable network opera-
tor Unitymedia had already started using its cus-
tomers’ routers to build a WLAN network, which it
hoped would be Germany’s largest. Customers in the
Bundesländer of North Rhine-Westphalia, Hessen and

14 IRIS 2018-4

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19021


Baden-Württemberg would have been able to access
1.5 million WiFi hotspots by the end of 2016. From
a technical point of view, customers’ routers would
emit two signals: one for private use and the other for
the public WLAN network. The public network would
be accessible to the provider’s other customers. The
plaintiff in the proceedings was a consumer associ-
ation, which argued that customers’ routers should
only be used with their express consent. The first-
instance ruling of the Landgericht Köln (Cologne Re-
gional Court - LG Köln) of 9 May 2017 (case no. 31
O 227/16) agreed and upheld the consumer associa-
tion’s complaint.

The OLG Köln, however, overturned this decision. It
held that it was questionable whether an unaccept-
able nuisance had been caused to customers under
the terms of Article 7 of the Gesetz gegen den un-
lauteren Wettbewerb (Act against unfair competition -
UWG). Although the router connection could be clas-
sified as a nuisance, it was not, after careful consid-
eration, unacceptable. The company had a legitimate
interest in extending its service by offering this addi-
tional benefit, while other customers also had an inter-
est in being able to use WiFi hotspots away from their
homes. Bearing this in mind, the nuisance caused to
the customer by the newly connected signal was neg-
ligible. Moreover, customers could object to it at any
time by opting out of the system operated by Unity-
media. This was a decisive factor as far as the OLG
Köln was concerned; it thought the nuisance would
have been unacceptable if this option had not been
available.

The ruling is not yet legally binding, since the OLG
Köln senate allowed an appeal to be lodged with the
Bundesgerichtshof (Federal Supreme Court).

• Pressemitteilung des OLG Köln vom 2. Februar 2018 (Press release
of the Cologne Appeal Court, 2 February 2018)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18984 DE

Sebastian Klein
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

FR-France

Conseil d’Etat rejects appeal against removal
of Radio France president

The Association de défense de l’audiovisuel public
(Association for the defence of public audiovisual ser-
vices - ADAP) asked the interim relief judge of the
Conseil d’État to overturn the decision of the national
audiovisual regulatory authority (Conseil Supérieur de
l’Audiovisuel - CSA) dated 31 January 2018 withdraw-
ing the mandate of the Radio France President, Math-

ieu Gallet (see IRIS 2018-3/14). In support of its re-
quest, the ADAP argued that the contested decision
constituted a serious and clearly unlawful violation
of the freedom of audiovisual communication, firstly
because it had no lawful grounds and, secondly, be-
cause its grounds breached the principle of the inde-
pendence of the public media. Furthermore, it argued
that the revocation procedure, assuming that it was
a form of sanction, had not been based on any rea-
son or identified misconduct that could justify such a
sanction and ignored the non bis in idem principle, un-
der which nobody can be tried or punished twice for
the same offence. It added that the matter was ur-
gent because the execution of the disputed decision
could create an irreversible situation by triggering the
appointment of a new President of Radio France. The
ADAP pointed out that, under its statutes, it was re-
quired to “protect the independence of the public me-
dia, their strategy, management and editorial com-
mitment” and to “support them, including by appeal-
ing against any decisions that are unjustified or that
infringe upon their rights04046”.

However, the Conseil d’Etat ruled that the ADAP was
not entitled to demand the suspension, nor the annul-
ment, of the CSA’s decision to withdraw the mandate
of the President of one of the companies mentioned
in Article 47-5 of the Act of 30 September 1986. The
application was deemed inadmissible and rejected, in
accordance with Article L. 522-3 of the Code of Ad-
ministrative Justice. The Conseil d’État’s decision con-
forms with established case-law. In 1977, it rejected,
on the same grounds, an appeal by trade unions rep-
resenting the staff of the Office de radiodiffusion-
télévision française (French Radio and Broadcasting
Office - ORTF), which had overseen public radio and
television in the 1960s and 1970s, against a decree
removing the ORTF President/Director General from
office.

• Conseil d’Etat (ord. réf.), 28 février 2018, Association de défense de
l’audiovisuel public (Conseil d’Etat (interlocutory order), 28 February
2018, Association de défense de l’audiovisuel public) FR

Amélie Blocman
Légipresse

Minister for Culture legally able to issue li-
cence preventing the film ‘Bang Gang’ being
shown to under 12s

On 26 January 2018, the Conseil d’Etat delivered a
decision that adds another stone to the edifice of ju-
risprudence on the issue of certificates for films likely
to be harmful to young people or undermine respect
for human dignity. In the case at issue, two associ-
ations had called on the courts to annul the Minister
for Culture’s decision granting a certificate to the film
“Bang Gang (A Modern Love Story)” that prevented

IRIS 2018-4 15

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18984
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2018-3/14&id=16186


its showing to anyone under 12 years of age with-
out warning, on the grounds that she had exceeded
her powers. The film, screened in cinemas since Jan-
uary, depicts a 16-year-old girl who, wanting to at-
tract the attention of one particular boy, sets up a
collective game during which her gang of friends will
discover, test, and push back the limits of their sex-
uality. First the administrative tribunal and then the
court of appeal rejected the applications brought by
the complainant associations, which then appealed to
the Conseil d’Etat.

The Conseil d’Etat reiterated that it was for the admin-
istrative court to which appeals were made in respect
of the exceeding of powers with regard to the clas-
sification measures provided for in Article R. 211-12
of the Cinema and Animated Image Code (Code du
Cinéma and de l’Image Animée) to assess the legality
of the classification measure adopted by the Minister
in respect of the film taken as a whole. It noted that,
in justifying their decision, the judges of the appeal
court had taken into account the absence of any in-
citement for young viewers to emulate the disputed
scenes in assessing whether or not the film was such
as to infringe the objectives of protecting young peo-
ple and respect for human dignity (particularly by en-
croaching on the sensitivity of a young audience), and
that their decision had not been flawed by virtue of
any legal error. The Conseil d’Etat also noted that al-
though the film included several scenes during which
the pupils who are the heroes of the film indulge in
group sex under the effect of alcohol and drugs, these
scenes - which were simulated - were not in any real-
istic manner, but rather in a distant and indirect man-
ner. They also form a coherent part of the overall
storyline of the work, the aim of which was to relate,
without being judgmental, the idleness of a group of
young people, the practices in which they decide to
over-indulge, and all the consequences thereof. Thus,
the administrative court had been correct in its as-
sessment of the facts of the case and in finding that
the Minister for Culture had been legally justified in
awarding the film “Bang Gang” a licence that included
a ban on showing it to anyone under 12 years of age.
The appeal lodged by the complainant associations
was rejected.

• Conseil d’Etat, (10e et 9e ch. réunies), 26 janvier 2018, Association
Promouvoir et a. (Conseil d’Etat, (10th and 9th chambers combined),
26 January 2018, Association “Promouvoir” and others) FR

Amélie Blocman
Légipresse

No appeal possible against CSA refusal to
remind France Télévisions of its obligations
with regard to handling information

In a decision delivered on 14 February, the Con-
seil d’Etat made a number of points that needed to

be made in respect of public-sector television chan-
nels. In the case at issue, the TV channel France
2 had broadcast as part of its ‘Envoyé Spécial’ pro-
gramme a news report that questioned the quality of
bathing water in the municipality of Cassis, near Mar-
seille. Subsequently, the municipality sent a letter to
the national audiovisual regulatory authority (Conseil
Supérieur de l’Audiovisuel - CSA) calling for it to is-
sue a “reminder of their obligations” to the heads of
France Télévisions “regarding the treatment and pre-
sentation of information”. After examining the news
feature at issue, the CSA’s president informed the mu-
nicipality of its refusal to uphold the application. The
municipality of Cassis referred the matter to the Con-
seil d’Etat, calling for the decision to be cancelled.

The Conseil d’Etat recalled that, under Articles 48-1 et
seq. of the Act of 30 September 1986, the CSA had
powers to oblige the public-sector channels to meet
the obligations imposed on them by the legislation in
force: it could issue formal notice to comply; order
the suspension of a programme, or a fine; require the
offender to publish a communiqué on the air; or re-
fer the matter to the disputes section of the Conseil
d’Etat.

In the case at issue, the application by the municipal-
ity of Cassis was not calling on the CSA to exert any
of the powers listed in Articles 48-1 et seq. of the Act
of 30 September 1986, but merely to remind France
Télévisions of the obligations incumbent on it under
the Act and its schedule of obligations, pointing out
that this fell within the scope of the CSA’s regulatory
mission if it noted a failing that was not such as to jus-
tify implementation of the said powers. The Conseil
d’Etat added that neither such a reminder, possibly
combined with a warning regarding future behaviour,
nor the refusal to issue it constituted decisions with
an adverse effect, against which it was possible to ap-
peal. The application brought by the municipality of
Cassis was therefore declared inadmissible.

• Conseil d’Etat, (5e et 6e ch. réunies), 14 février 2018, Commune de
Cassis (Conseil d’Etat, (5th and 6th chambers combined), 14 February
2018, Municipality of Cassis) FR

Amélie Blocman
Légipresse

Media chronology: proposals from mediators
prior to legislative reform

Mediators Dominique d’Hinnin and François Hurard,
who were appointed by the government to promote
an agreement on media chronology, have submitted a
“compromise scenario” to the professionals in the cin-
ema and audiovisual sector with a view to “shorten-
ing all the sequences for exhibiting” cinematographic
works and, “consequently, the theoretical periods of
exclusivity” of the various channels for broadcasting.

16 IRIS 2018-4



In view of the stalemate in the professional negotia-
tions and the urgent need to adapt regulations that
most of the parties concerned find rigid, anachronis-
tic and inappropriate, Minister for Culture Françoise
Nyssen appointed the mediation mission in October
of last year, prior to revising the 2009 professional
agreement that currently governs the matter.

Informed by about forty interviews carried out since
the start of the year and by a number of written con-
tributions, the scenario presented and revealed in the
press envisages exclusivity in cinema theatres for four
months, or three months in the case of a waiver. If the
film is not as successful as expected, it could - after
three months - be shifted to the windows for DVD and
video on demand (VOD). For a film to have the benefit
of this waiver, the rightsholders would have to submit
a declaration to the national cinema centre (Centre
National du Cinéma and de l’Image Animée - CNC) on
the basis of the actual or extrapolated number of tick-
ets sold. The cinema mediator could intervene in the
event of disagreement.

The window for pay television (including Canal Plus),
which currently opens eight months after a film’s first
screening, would be brought forward to seven months
(or six in the case of a successful application for a
waiver), from which point operators in this sector
would have exclusivity for eight months. A list of el-
igibility criteria has been drawn up for this first win-
dow: the stakeholders must abide by the French regu-
lations; pay the CNC tax; conclude an agreement with
the professional organisations in the cinema sector
under the auspices of the CNC; be commissioned by
the national audiovisual regulatory authority (Conseil
Supérieur de l’Audiovisuel - CSA); and make a finan-
cial commitment in favour of the cinema (the amount
would vary according to the number of subscribers).
A second window would open fifteen months after a
film’s first screening for pay television channels mak-
ing less of a contribution to cinema financing.

The free-to-view television channels (TF1, M6, France
2, etc.) would be entitled to broadcast films 19
months (or 17 months in the case of a successful
waiver application) after their first screening in a cin-
ema, compared with 30 months at present, with an
8-month period of exclusivity. The application of this
sequence would be conditional on concluding an inter-
professional agreement that included catch-up TV and
an extension of the perimeter of the obligations to the
“group”. Virtuous broadcasters would also have to re-
serve 3.2% of their turnover for the cinema. Without
an agreement, the window for free-to-view television
services that devote less money to the cinema (D8,
W9, TMC) would not open until 27 months after the
first screening, that is to say, at the same time as the
window granted to operators of video-on-demand ser-
vices to subscribers (subscription VOD). Subscription
VOD platforms could be granted this window on con-
dition that they meet a number of criteria, including
devoting 21% of their turnover to the pre-financing
of works. As for SVOD services headquartered out-

side France (Netflix, Altice Studios) which observe the
AMSD regulations and devote less than 15% of their
turnover to investment in new French works, their win-
dow would not open until 35 months after the first
screening (instead of 36 months at present).

Lastly, the final window, devoted to free-to-view VOD
on YouTube or Dailymotion, would open 43 months
after a first screening, instead of 48 months as at
present.

The parties concerned have until 19 March 2018 to
make their opinions on these proposals known. If
a consensus is reached, a professional agreement
would then be drafted and prepared for signature.
Otherwise, the Ministry of Culture has let it be known
that the government has not excluded the possibility
of passing legislation along the lines sketched out by
the mediation mission.

The SACD’s reaction to this in a press release was
to deplore the fact that, “despite some progress”
mainly with regard to bringing the windows forward
generally, the proposed new chronology created dis-
tortion and unequal treatment between the digital
platforms operating by subscription which, with the
same investment obligations as for pay television ser-
vices, would find themselves subjected to a very un-
favourable broadcasting regime. It also deplored the
fact that compliance with the legislation on intellec-
tual property was not one of the virtuous conditions
that would allow the windows for premium television
channels, and in particular Canal Plus, to be brought
forward to seven months, whereas it was for digi-
tal platforms on subscription. It should be recalled
that the SACD and Canal Plus have been tussling for
months: the SACD claims that Canal Plus shows films
and fiction and animation works on most of its tele-
vision services without obtaining authorisation from
their authors.
• « Scénario de compromis » pour l’évolution des fenêtres de diffu-
sion des films (“Compromise scenario” for changes in windows for
showing films) FR

Amélie Blocman
Légipresse

Canal+ follows Orange in battle between TF1
and its distributors

Following in Orange’s footsteps (see IRIS 2018-3/15),
Canal+ has entered the battle between TF1 and its
distributors. Angered by TF1’s demands for payment
for carrying its channels, the Canal+ group decided on
1 March 2018 to cease broadcasting them (TF1, TMC,
TFX, TF1 Séries Films and LCI) until an agreement was
reached between the parties.

Orange, for its part, had, a month earlier, “only”
blocked access to MyTF1 (without touching the live

IRIS 2018-4 17

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2018-3/15&id=16187


channels), and cancelled its advertising campaigns
with TF1. A week after Canal+ pulled the plug, Culture
Minister Françoise Nyssen responded by pointing out
that all French viewers, thanks to DTT, were entitled
to receive 27 free national channels. Despite a high
coverage rate of around 95% of the French mainland
population, DTT was not available in some rural and
mountainous areas. In order to guarantee equality
between all French citizens, the law stated that every-
one should be able to receive these 27 channels free
of charge via satellite. Free DTT channels were there-
fore obliged to make their signal available to a satel-
lite distributor free of charge. The minister said that
Canal+’s decision to suspend the signal of the TF1
Group’s channels for people who only had its TNT Sat
(satellite DTT) service - thus depriving them of all ac-
cess to the group’s five free channels - therefore vio-
lated the principle of universal coverage. The national
audiovisual regulatory authority (Conseil Supérieur de
l’Audiovisuel - CSA) and the national telecommunica-
tions regulator (Autorité de régulation des commu-
nications électroniques et des postes - ARCEP) also
urged the Canal+ Group to restore access to these
channels via its TNT Sat service. As a result, Canal+
agreed to switch the TF1 satellite signal back on, but
left its other subscribers without the TF1 group chan-
nels.

At the same time, Orange and TF1 announced the
signing of a “new global distribution agreement” for
the group’s channels - TF1, TMC, TFX (ex NT1), TF1
Séries Films (ex HD1) and LCI - for Orange subscribers,
“as well as the non-linear services associated with
these channels”, which had been suspended since 1
February this year. TF1 is thought to have agreed to
lower its demands, with Orange now paying between
EUR 10 million and EUR 15 million per year.

Meanwhile, in a press release published on 10 March,
Canal+ confirmed that all free channels of the TF1
group were available on all networks to all its sub-
scribers (ADSL, fibre and Internet): “Since it has been
confirmed in the last few days that the broadcast of
free channels would remain free, and that only com-
plementary services (replay, start over, etc.) could be
chargeable, the Canal+ group has decided to gradu-
ally reintroduce the free channels of the TF1 group.
Canal+ subscribers should not have to pay for free-
to-air channels, which have obtained free frequencies
for this purpose from the state.” The group also said
it was ready to negotiate “reasonable” remuneration
for the distribution of value-added services associated
with these channels.

• Communiqué de presse du groupe Canal +, 1er mars 2018 (Canal+
group press release, 1 March 2018)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18987 FR
• Communiqué de presse du ministère de la Culture, 7 mars 2018
(Ministry of Culture press release, 7 March 2018)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18988 FR

• Communiqué de presse du groupe Canal +, 10 mars 2018, (Canal+
group press release, 10 March 2018)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18989 FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

Digital “golden oldies” television channel is
found to have breached rule against broad-
casting offensive language

On 19 February 2018, Ofcom issued a notable deci-
sion on the inclusion of racially offensive language
in classic drama series. This adjudication concerns a
broadcast by the Licensee, Talking Pictures TV Ltd, an
entertainment channel which broadcasts classic films
and archive programmes. It is said that the family-
run digital channel is watched by two million people a
week. The programme complained about - by just one
complainant - was an episode of A Family At War, a
British period drama series made between 1970 and
1972, about the experiences of a family from Liver-
pool during the Second World War. The episode in
question, ‘Hazard’, was produced in 1971 and showed
one of the main characters serving in the British army
in Egypt in 1942, focusing on his encounter with an-
other soldier.

The nub of the complaint was the broadcasting of “of-
fensive language”, namely, the word “wog” which, at
the time, was taken to mean “works on government
service’ and was not considered a racial slur. Ofcom
considered that this raised potential issues under Rule
2.3 of the Broadcasting Code, which states, “In apply-
ing generally accepted standards broadcasters must
ensure that material which may cause offence is justi-
fied by the context”. Rule 2.3 of the Code implements
Ofcom’s duty under Section 319 of the Communica-
tions Act 2003, namely that “generally accepted stan-
dards are applied to the contents of television and ra-
dio services so as to provide adequate protection for
members of the public from the inclusion in such ser-
vices of offensive and harmful material”.

The Licensee argued that it believed that the inclu-
sion of the potentially offensive racist language in this
episode was justified by the context - “being ‘hon-
est to the realities of the war time period04046 shock-
ing as that may be, and broadcast within the con-
straints and conventions of the time’”. Further, the Li-
censee scheduled the programme at a later time than
other episodes and decided not to issue pre-broadcast
warnings because it “felt the programme contained
strong contextual justification and would be clearly
understood by our viewers”.

18 IRIS 2018-4

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18987
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18988
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18989


Finally, the Licensee stated that it had suspended any
further broadcast of this episode. It also said that
it had contracted a third-party expert to conduct a
review of “all content containing racial language” to
complement its existing compliance system.

Ofcom decided that the use of the offending term
was, on the basis of research, highly objectionable
(the word “wog” is considered by audiences to be a
derogatory term for black people and to be among
the “strongest language” and “highly unacceptable
without strong contextualisation”), and thus, requires
strong contextualisation to justify it being broadcast.
The Licensee argued that its use by the character was
to show he was flawed and that it was not condoned
by others, although this was contested by Ofcom; it
also thought that the scheduling before the 21:00
“watershed” and the lack of any warning counted
against the Licensee.

Ofcom acknowledged the steps taken by the Licensee
to improve its compliance in this area. However, it
was Ofcom’s view that the broadcast of this offensive
language exceeded generally accepted standards and
it has asked the Licensee to attend a meeting to
discuss its approach. By way of further context, it
may be worth noting that Talking Pictures was pre-
viously found in breach of the Code for the broadcast
of racially offensive language without sufficient con-
textual justification on 9 January 2017 and 8 January
2018 (for material broadcast on 24 August 2016 and
13 September 2017 respectively).

• Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 348, 19 February
2018, p. 7
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19013 EN
• Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 320, 9 January
2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19014 EN
• Ofcom’s Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 345, 8 January
2018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19015 EN

David Goldberg
deeJgee Research/ Consultancy

TV ads in breach of the Code of Broadcast
Advertising

On 21 February 2018, the UK Advertising Standards
Authority (ASA) banned two television advertisements
on the grounds that they breached the UK Code of
Broadcast Advertising (BCAP Code) rules relating to
the protection of children. The decisions provide help-
ful guidance on alcohol advertising, and advertise-
ments which may be harmful to children.

The first television advertisement was for a discount
supermarket chain, Aldi Stores Ltd, and formed part
of their 2017 Christmas campaign, which featured a
computer-generated image of a carrot in a number of

parodies of popular films. The advertisement at issue
opened with the carrot stating: “I see dead parsnips.”
The line was intended as a darkly humorous reference
to a famous line of the 1999 supernatural thriller film
Sixth Sense. This was followed by a voice-over rhyme
about alcohol, saying: “There were a few spirits that
cold Christmas night. Award winning bottles for rais-
ing a toast and one frightened carrot had just seen a
ghost.” Scenes of various bottles of spirits were in-
cluded throughout the advertisement. It ended by
showing the carrot being frightened by another char-
acter dressed up as a ghost with a white blanket over
it. The complaint alleged that it was irresponsible be-
cause it was likely to appeal strongly to people under
the age of 18, which is the legal age for buying al-
cohol in the United Kingdom. Aldi responded by say-
ing that the overall theme of the advertisements in
their festive campaign was largely adult in nature and
made references to popular films which were several
decades old and therefore unlikely to appeal to chil-
dren. Because it promoted alcohol, the advertisement
in question was not aired during, or adjacent to, pro-
grammes aimed at under-18s, in compliance with the
ASA guidelines.

The ASA noted that the advertisement was subject to
a broadcast restriction, but several of its attributes
were deemed to breach the BCAP Code’s social re-
sponsibility rules for alcoholic drinks which, among
other things, provide that alcohol advertisements
“must not be likely to appeal strongly to people un-
der 18, especially by reflecting or being associated
with youth culture or showing adolescent or juve-
nile behaviour” (rule 19.15.1). More specifically, the
carrot had a high-pitched voice, similar to that of a
young child. The character was also being sold as a
soft toy during the Christmas period and was popular
amongst children. Although the dialogue made use of
a pun on “spirits,” its overall tone, supplemented with
choir music in the background, was reminiscent of a
children’s story. Moreover, the ending of the adver-
tisement, which showed the carrot being frightened
by a ghost-like character, would appear “particularly
funny” to younger children. Consequently, the ASA
found that the overall effect of the budget retailer’s
advertisement was likely to resonate with, and appeal
strongly to, under-18s. It upheld the complaint and
ruled that the advertisement must not appear again
in its current form.

The second television advertisement was for a chew-
ing gum sold under the trade name Extra by Wrigley
Company Ltd. It showed a young woman standing
in a football kit on a football pitch whilst chewing
gum, seemingly preparing to take a penalty kick. The
complaints alleged that the woman’s portrayal en-
couraged a practice which raised a risk of harmful
imitative behaviour by children. Wrigley considered
the advertisement to be acceptable because it did
not show the character in full motion when chewing;
however, the ASA noted that the young woman fea-
tured prominently in a setting familiar to many chil-
dren and, although she was depicted stationary, she

IRIS 2018-4 19

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19013
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19014
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19015


seemed to have already been chewing gum during the
game. The accompanying voice-over - “But her legs
are trembling, not yours. Time to shine. Extra” - was
taken to endorse unsafe behaviour in sporting activ-
ities. Accordingly, the advertisement breached BCAP
Code rules concerning harm and offence, and the pro-
tection of children. Among other things, they require
that advertisements not include material that is likely
to condone or encourage behaviour that prejudices
health or safety (rule 4.4) and could be dangerous
for children to emulate (rule 5.2). Taking into account
several reported incidents of people choking on gum
whilst playing sports, the ASA upheld the complaints
and ruled that the advertisement should not be aired
again in its current form.

• Advertising Standards Authority, ASA Ruling on Aldi Stores Ltd, 21
February 2018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19016 EN
• Advertising Standards Authority, ASA Ruling on The Wrigley Com-
pany Ltd, 21 February 2018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19017 EN

Alexandros K. Antoniou
University of Essex

HR-Croatia

The Electronic Media Council calls for the re-
duction of intolerant and offensive speech in
the media

The Electronic Media Council calls for the reduction of
intolerant and offensive speech in the media. Based
on the legal framework of the Electronic Media Act,
the Electronic Media Council has concluded that in 37
reported cases of possible hate speech in electronic
publications and television and radio programmes in
the Republic of Croatia in 2017, there were no ac-
tual cases of hate speech. However, it can be con-
cluded that there was a lot of offensive and impas-
sioned speech.

The Council and the Agency for Electronic Media will
continue to work proactively on this issue. This year,
they will organise, inter alia, a series of workshops for
media providers on recognising and preventing hate
speech as well as offensive and inappropriate dis-
course in current affairs programmes and other media
contents.

The role of the media in society is to promote toler-
ance and high standards of civilization. The Council
invites all media providers to actively contribute to
social cohesion and to adopt responsible behaviour,
considering the great influence they have on their re-
spective audiences.

• Vijeće za elektroničke medije apelira na smanjenje netolerantnog
i uvredljivog govora u medijskom prostoru (Call for the reduction of
intolerant and offensive speech in the media)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19023 HR

Nives Zvonarić
Ministry of Culture, Zagreb

Safer Internet Day

The Croatian Regulatory Authority for Network Indus-
tries (HAKOM), in partnership with the Center for Miss-
ing and Abused Children, the Faculty of Education in
Osijek, the City of Osijek and VIPnet L.t.d. and with the
support of the Government’s Office for Cooperation
with NGOs, organised a central national celebration
of the international Safer Internet Day. On that occa-
sion, a brochure entitled "How to Protect a Child in the
World of Internet, Network Technologies and Mobile
Phones" was presented to the public. The brochure of-
fers practical and useful information on possible Inter-
net hazards as well as on safe behaviour, privacy and
personal data protection measures, and the responsi-
ble use of social networks. The brochure is adapted to
the current level of network technology development
and social networking trends, and includes Internet
security guidelines, virtual world behaviour rules and
cyberbullying prevention instructions. Furthermore,
the brochure also contains useful recommendations
for parents as well as the results of the first national
comparative research on Child Safety on the Internet,
which was conducted in September and October of
last year as part of the EU Kids Online project.

The first Croatian Children’s Safety Charter was
signed on the same day by three Croatian telecom op-
erators (Vipnet, Croatian Telecom, Tele2), HAKOM, the
Safer Internet Center and the Center for Missing and
Abused Children. The reasons for signing the Char-
ter are: to raise public and parent awareness of this
important topic; to demonstrate dedication and will-
ingness to participate in the creation of a better and
safer environment for children on the Internet; and to
promote the protection of children and young people.

• Kako zaštititi dijete u svijetu interneta, mrežnih tehnologija i mobil-
nih telefona (Brochure "How to Protect a Child in the World of Internet,
Network Technologies and Mobile Phones")
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19022 HR

Nives Zvonarić
Ministry of Culture, Zagreb

20 IRIS 2018-4

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19016
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19023
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19022


IE-Ireland

Complaint upheld over presenter’s remark
describing journalist as a “Holocaust denier”

On 6 February 2018, the Broadcasting Authority of
Ireland (BAI) upheld a complaint in relation to re-
marks made by a presenter describing a journalist as
a “Holocaust denier” as being “unfair” and “likely to
mislead audiences as to his views”. The complaint
concerns “Morning Ireland”, a news and current affairs
programme broadcast each weekday morning from 7
a.m. until 9.a.m. on the public service broadcaster,
RTÉ Radio 1.

The complaint was submitted under Section 48(1) (a)
of the 2009 Broadcasting Act (which deals with Fair-
ness, Objectivity and Impartiality in News Content)
and Section 4 of the BAI Code of Fairness, Objectivity
& Impartiality in News and Current Affairs. The com-
plainant asserted that the description of the journal-
ist, Kevin Myers, as a Holocaust denier on the Morn-
ing Ireland programme in July 2017, had been “an ab-
surd claim” based on a newspaper article written by
Mr. Myers several years previously “under a mislead-
ing headline” and that the journalist took issue with
the word “holocaust” “on account of its Greek origin
meaning “destroy by fire.” The complainant added
that Mr. Myers had written many times about the
Holocaust and the suffering of the Jews and that “it
is ridiculous and offensive to label him as ‘Holocaust
denier’.” The complainant also asserted that “no se-
nior member of the Irish Jewish community has called
him ‘a denier””

In response to the complaint, RTÉ stated that the ref-
erences on the programme to Mr. Myers in this con-
text related to articles written by Mr. Myers for the
Irish Independent and Belfast Telegraph newspapers
in 2009. In those articles, Myers referred to himself
as a “Holocaust denier”, with his chief issue being the
use of the original Greek word itself, stating that there
was no single “holocaust” as the genocide in question
had taken many forms. RTÉ stated that in describing
Myers as a Holocaust denier, its presenter was merely
using “Mr Myers” own words”. The broadcaster main-
tained “that if [Mr Myers] is being referred to around
the world as a Holocaust denier, it is because he de-
scribed himself as such.”

In assessing the complaint, the BAI Compliance Com-
mittee had regard to the obligations set out in the
Code of Fairness, Objectivity and Impartiality in News
and Current Affairs. Rule 4.3 of the Code obliges
broadcasters to deal fairly with persons referred to in
news and current affairs content. Rule 4.19, requires
that “views and facts shall not be misrepresented or
presented in such a way as to render them mislead-
ing” and that presenters “should be sensitive to the

impact of their language and tone in reporting news
and current affairs so as to avoid a misunderstanding
of the matters covered.” Having reviewed the broad-
cast, it was the opinion of the Committee that these
obligations had not been met in the broadcast. While
noting that “Mr. Myers had described himself as a
‘Holocaust denier’ in a typically provocative newspa-
per article that he had written, it was evident from
the article as a whole that his description did not in
fact amount to a statement denying the genocide of
the Jewish people at the hands of the Nazi regime.
Rather, the article was a comment on how language
is used and the criminalisation of individuals or groups
who engage in Holocaust denial.” In this context, “the
comments by the presenter were considered to lack
fairness to Mr. Myers and both misrepresented his
views in a manner which would likely mislead audi-
ences as to his views”. Accordingly, the complaint
was upheld.

• Broadcasting Authority of Ireland, Broadcasting Complaint Deci-
sions, 6 February 2018, p. 26
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18978 EN

Ingrid Cunningham
School of Law, National University of Ireland, Galway

Authority upholds complaint regarding pre-
senter’s comments about sexual assault

On 6 February 2018, the Broadcasting Authority of Ire-
land (BAI) upheld a complaint concerning comments
made by a programme presenter on 8 September
2017 about the sexual assault of a woman in the UK
and issues of responsibility. The complaint concerns
“High Noon”, a programme which features current af-
fairs, news and interviews, broadcast daily at noon on
a commercial station, Newstalk 106-108FM. The com-
plaint was submitted under Section 48(1)(b) (harm
and offence) of the Broadcasting Act 2009 and the BAI
Code of Programme Standards (namely, Principle 2 on
the “Importance of Context”) The complaint centred
on comments made by the presenter, George Hook,
after he had read out the details of a court case in the
UK dealing with a sexual assault. The court heard that
the woman had willingly gone to a hotel room with a
man that she had met, and she had been assaulted by
a different man who had also been in the same room.
The presenter went on to describe the rape as “awful”
and then stated inter alia, "But when you look deeper
into the story you have to ask certain questions. Why
does a girl who just meets a fella in a bar go back to a
hotel room? She’s only just barely met him ... then is
surprised when somebody else comes into the room
and rapes her.” The presenter later posed the ques-
tion: "Is there no blame now to the person who puts
themselves in danger?”

The complainant submitted that “it was not appropri-
ate for the presenter to blame an alleged victim of

IRIS 2018-4 21

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18978


sexual assault for the fact that she was raped” and
that it is “offensive and harmful”. The complainant
also took issue with the fact that “only after 24 hours
of uproar” did the broadcaster Newstalk issue an apol-
ogy. In response, the broadcaster stated that the day
after the initial broadcast, the presenter and Newstalk
had issued an apology for the on-air remarks. Two
days later, the presenter while on-air, had issued a
further, more detailed, apology. Newstalk had stated
on 22 September 2017, after an internal investigation
had been concluded, that George Hook would be step-
ping down from his lunchtime slot.

In assessing the complaint, the BAI Compliance Com-
mittee stated that broadcasters are “obliged to have
due regard for audience expectations and, in live pro-
gramming, take timely corrective action where un-
planned content is likely to have caused offence. The
Committee also observed that broadcasters are re-
quired to take due care when broadcasting content
with which audiences may identify and which can
cause distress, particularly in relation to content such
as sexual violence. Taking these obligations into ac-
count, the Committee observed that the High Noon
programme and its presenter’s sometimes provoca-
tive style are well established and understood by the
audience. The Committee also recognised that it is
permissible in broadcasting to deal with the question
of personal responsibility in covering issues of crime
and criminal behaviour. However, the Committee was
of the opinion, that “this topic was raised in the pro-
gramme in the context of a then ongoing UK court
case about rape, and the issue of personal responsi-
bility was described by the presenter as “the real is-
sue in this matter”. As such, the Committee believed
“that the manner and context of raising the issue of
personal responsibility in the context of a specific case
of alleged rape caused undue offence and there was
a strong possibility of causing distress to audience
members who might personally identify with this is-
sue.” The Committee acknowledged that the broad-
caster “subsequently undertook remedial action” and
had “accepted the substance and validity of the com-
plaint.” It also remarked that “the presenter explicitly
stated that he did not condone rape.” However, the
Committee were of the opinion that the broadcaster
had a responsibility to take greater care to prevent
the possibility of undue offence and harm, including
taking timely corrective action where content is likely
to have caused offence.

• Broadcasting Authority of Ireland, Broadcasting Complaint Deci-
sions, 6 February 2018, p. 30
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18978 EN

Ingrid Cunningham
School of Law, National University of Ireland, Galway

IS-Iceland

Injunction prohibiting the media from report-
ing on the financial dealings of the former
Prime Minister of Iceland

The Reykjavik District Court on 2 February 2018 de-
livered a judgment in the case of Glitnir Holdco v.
Reykjavik Media and Stundin (case nr. E-3434/2017)
concerning an injunction issued by the Reykjavik Dis-
trict Commissioner in October 2017. The injunction
prohibited media outlets from reporting on the finan-
cial dealings of the clients of an Icelandic bank, Glitnir
Holdco, including Bjarni Benediktsson, former Prime
Minister and current Financial Minister of Iceland.

The editor of Stundin magazine was informed of the
injunction when their offices received a visit from rep-
resentatives of the District Commissioner and Glitnir
Holdco. The representatives demanded that all pre-
vious reporting on the Prime Minister’s time as an
MP posted on Stundin’s website should be deleted.
Furthermore, they demanded that all documentation
that contributed to this reporting be handed over, and
that Stundin cease all reporting on the subject, refer-
ring to concerns regarding the confidentiality of finan-
cial information.

The Reykjavik District Court rejected the injunction on
the basis that the reporting did not interfere with the
right to privacy owing to the fact that the informa-
tion concerned a Prime Minister who had through his
duties subjected himself to a certain level of public
scrutiny. Furthermore, the nature of the information
contained in the reporting was deemed to be of par-
ticular relevance to the public debate in a democratic
society.

The Court relied on Article 10 of the European Con-
vention of Human Rights (ECHR) and referred to the
relevant jurisprudence of the European Court of Hu-
man Rights (ECtHR) when determining whether the
restriction on freedom of expression was necessary
in a democratic society. The fact that the injunction
was requested twelve days before parliamentary elec-
tions was also considered to be of relevance by the
Court. In this regard, the Court affirmed that the right
to free and democratic elections is closely related to
the right to freedom of expression, and both form the
foundations of a democratic society. However, since
the judgment of Reykjavík District Court was appealed
against by Glitnir Holdco, the injunction on Stundin
and Reykjavík Media will remain in effect for another
year until it has been considered by the appeals court.

It is worth mentioning that the journalists of Reyk-
javík Media, in cooperation with SVT and RÚV, were
also behind the famous television 2016 exposé of the
Panama Papers investigation that was aired on RÚV

22 IRIS 2018-4

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18978


and led to the resignation of the then-Prime Minister
Sigmundur Davíð Gunnlaugsson.

The injunction case has drawn sharp criticism from the
Journalists’ Union of Iceland, among others. The OSCE
Representative on Freedom of the Media, Harlem
Désir, expressed his concerns and stressed that prior
restraints on publication, such as injunctions, need to
be used with caution and applied in very limited cir-
cumstances. The Media Commission of Iceland has
also expressed its concerns to the parliament about
how injunctions towards media are decided in Iceland,
and its possible chilling effects on freedom of expres-
sion.
• Héraðsdóms Reykjavíkur 2. febrúar 2018 í máli
nr. E-3434/2017 (District Court of Reykjavik, Judg-
ment in the case of Glitnir Holdco v Reykjavik Media
and Stundin (case nr. E-3434/2017), 2 February 2018
https://www.heradsdomstolar.is/heradsdomstolar/reykjavik/domar/domur/?id=ff9fea90-
4ecc-446a-8a93-48c6205c5ed6 (District Court of Reykjavik, Judg-
ment in the case of Glitnir Holdco v Reykjavik Media and Stundin
(case nr. E-3434/2017), 2 February 2018)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19009 IS
• OSCE Representative on Freedom of the Media, OSCE media free-
dom representative concerned about ban on reporting about Ice-
landic bank, 18 October 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19010 EN

Heiðdís Lilja Magnúsdóttir
The Media Commission (Fjölmiðlanefnd), Iceland

IT-Italy

Italian Communication Authority releases re-
port on the consumption of information

On 19 February 2018, the Department of Economics
and Statistics of the Italian Communications Authority
(AGCOM) released a report on the consumption of in-
formation (the “Report”). The drafting of the Report
comes into being as result of AGCOM competence to
monitor the information system and ensure the pro-
tection of pluralism of information, both on the supply
and demand side of the news media market. Also,
AGCOM has stressed that the monitoring of the news
system is part of a global scenario where some nega-
tive phenomena are growing, including the spread of
fake news and misinformation.

The study relies on two main assumptions - i.e. that
(a) information can reach individuals only if they make
a decision to access media and a further decision to
access news content, and (b) news consumption does
not necessarily takes place in an effective manner.
The findings of the research show that almost all of
the Italian population accesses the media in order to
be informed, and that over 80% of citizens access in-
formation on a regular basis (i.e. every day); and
also that the “informational diet” of Italians is char-
acterised by a marked phenomenon of “cross-media”

(i.e. using three or four means to obtain information),
which affects now more than three quarters of the
population; only a small proportion of Italians (around
5%) is not informed at all.

As to the use of media for news, the study reports
that television is the medium with the greatest infor-
mational value, followed by the Internet, radio and
newspapers. AGCOM has stressed that more and
more people rely on the Internet to search and access
news, and over a quarter of the population deems
it the most important to get information, although
some concerns may arise in respect of the reliability
of online information sources, which is perceived to be
lower than that of traditional media.

Part of the research has been focused on the minor’s
consumption of information. In this respect, a dual
social system has emerged: on the one hand, some
minors do not become informed at all or are informed
through a single medium only; on the other hand,
there are groups of minors with regular access to a
plurality of media and sources of information.

Special attention is also paid to the dynamics con-
cerning the consumption of online news. In this re-
gard, online information is accessed mainly through
algorithmic sources (e.g. social networks and search
engines), while there is a more limited use of edito-
rial sources. For 19.4% of the population algorithmic
sources are the most important ones. Thus, search
engines and social networks are ranked, respectively,
third and fourth among the various sources of infor-
mation.

However, algorithmic sources may also raise some re-
liability issues, since less than 24% of the consulted
population deems these sources to be actually trust-
worthy. The Report also highlights the role of digi-
tal platforms, which are increasingly considered to be
gatekeepers for access to information, for both pub-
lishers and consumers. These actors are said to act as
intermediaries for access to online information by in-
dividuals. Furthermore, they are significantly affected
by ideological polarisation, which results in the spread
of radicalised positions and the creation of ideological
bubbles.

Lastly, the Report focuses on access to and consump-
tion of political or electoral-related information. It ob-
serves that when it comes to electoral news, citizens
have a less broad and articulated consumption of in-
formation - that is to say less cross-media and hybrid
compared to their consumption of general informa-
tion. Generally speaking, a relationship is shown be-
tween citizens and sources of information: the more
these sources are chosen to access general and cur-
rent news, the more likely to be used by citizens to
form their political opinion. However, the so-called
“echo-chambers” are quite recurrent, since individu-
als tend to discuss only within a very selective and
ideologically close circle. The Report, in this respect,
stresses that the polarisation is generally operating at

IRIS 2018-4 23

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19009
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19010


the level of the choice of the medium; this then be-
comes viral as a consequence of the actions carried
out on social networks by users, coupled with the use
of algorithms.

• Autorità per le Garanzie nelle Comunicazioni, Rapporto sul consumo
di informazione, 19 febbraio 2018 (Italian Communication Authority,
Report on the consumption of information, 19 February 2018)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19011 IT
• Italian Communication Authority, Report on the Consumption of In-
formation - Executive Summary, 19 February 2018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19012 EN

Ernesto Apa & Marco Bassini
Portolano Cavallo & Bocconi University

KZ-Kazakhstan

Amendments on information security

On 28 December 2017, the President of the Repub-
lic of Kazakhstan signed into law amendments to the
National Mass Media Law (see IRIS 2009-10/20) which
had previously been adopted by parliament, as well as
21 other statutes. They relate to the issues of infor-
mational security, propaganda, the protection of pri-
vacy, foreign broadcasting, and access to information.

In particular, a new article in the media law sets out
“basic principles” of mass media activity. Two of the
four principles prescribed are “objectivity” and “verac-
ity” (Article 2-1). In addition, the same law (Article 2)
now provides a definition of propaganda which reads
as follows:

“propaganda in the mass media is understood as the
dissemination of views, facts, arguments and other in-
formation, including deliberately distorted, for the for-
mation of a positive public opinion about information
prohibited by the legislation of the Republic of Kaza-
khstan and/or for inducement of an unlimited circle of
persons to commit an unlawful act or to stay inactive.”

Certain types of propaganda serve as a reason to sus-
pend or annul the governmental permission neces-
sary for media outlets to function (Article 13).

The Law of the Republic of Kazakhstan on Mass Me-
dia (paragraph 1-1 of Article 14) now permits media
outlets to use pictures of a person without his/her per-
mission in cases where:

1) it is taken at public events where the person is
present or is taking part;

2) it is part of information on the person’s public ac-
tivities, and has been published by the person him-
self/herself in open sources;

3) it is done in order to protect constitutional or public
order, human rights and freedoms, and the health and
morality of the population.

The amendments specify the procedure for media out-
lets to obtain information from the public authorities
and set the time limit within which the editorial office
should respond to an inquiry at seven working days (it
had previously been three days).

The same law amends the Statute on Telecommuni-
cations (see IRIS 2004-10/32) by establishing a state
monopoly on information security that includes the
control over Internet traffic across national borders
(Article 9-2) and within the country (Article 23), as
well as permitting fast procedures for blocking access
to websites with unlawful information (Article 41-1).

The Broadcasting Statute of Kazakhstan (see
IRIS 2012-3/28) was also amended to expand the
notion of “broadcasting” (and relevant norms) to the
online dissemination of programmes and channels
(Article 1), and to further restrict the activities of
foreign broadcasters (Article 18-1).

The OSCE Office of the Representative on Freedom of
the Media commissioned an independent legal anal-
ysis of the amendments when they were still in draft
form. The reviewer noted that, while some provisions
of the draft make it compatible with international le-
gal standards, a multitude of exceptions and amend-
ments to the established possibilities, rights, and free-
doms largely impair their potential. In particular, he
noted that the definition of “propaganda” lacks nar-
rowly defined subject-matter and legal clarity. It al-
lows for unproportioned sanctions against the media,
including those acting in a lawful way or at least in
good faith.

Most of the provisions of the new statute entered into
force 10 days after its official publication.

• Î âíåñåíèè èçìåíåíèé è äîïîëíåíèé â íåêîòîðûå çà-
êîíîäàòåëüíûå àêòû Ðåñïóáëèêè Êàçàõñòàí ïî âîïðîñàì
èíôîðìàöèè è êîììóíèêàöèé (Statute of the Republic of Kaza-
khstan N 128-VI of 28 December 2017 “On amendments and addenda
to some legal acts of the Republic of Kazakhstan on issues of infor-
mation and communications”)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19019 RU
• Êîììåíòàðèè ê ïðîåêòó çàêîíà Ðåñïóáëèêè Êàçàõñòàí
“ Î âíåñåíèè èçìåíåíèé è äîïîëíåíèé â íåêîòîðûå çà-
êîíîäàòåëüíûå àêòû Ðåñïóáëèêè Êàçàõñòàí ïî âîïðîñàì
èíôîðìàöèè è êîììóíèêàöèé ” (Final legal review of draft law
of the Republic of Kazakhstan On Amendments and Addenda to Some
Legal Acts of the Republic of Kazakhstan on Issues of Information and
Communications. Written by Dmitry Golovanov and commissioned
by the OSCE Office of the Representative on Freedom of the Media,
August 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19020 RU

Andrei Richter
Catholic University, Ružomberok

24 IRIS 2018-4

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19011
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19012
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-10/20&id=16173
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2004-10/32&id=16173
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-3/28&id=16173
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19019
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19020


LT-Lithuania

Lithuania suspends Russian TV channel RTR
Planeta for one year

At a meeting on 14 February 2018, Lithuania’s Ra-
dio and Television Commission (LRTK) decided to sus-
pend the reception of Russian television channel RTR
Planeta for one year. In a press release, the me-
dia watchdog said that the decision had been taken
due to frequent legal violations by the broadcaster.
In the broadcasting regulator’s opinion, RTR Planeta
had breached the EU Audiovisual Media Services Di-
rective (AVMSD) and the Lithuanian Law on the Provi-
sion of Information to the Public three times in 2017. It
had incited viewers to hatred among nations and insti-
gated war in its programmes “Duel. Vladimir Solovjov
Programme”, “Evening with Vladimir Solovjov” and
“60 Minutes”.

The LRTK contacted the broadcaster, the institution
in Sweden that had registered the channel and the
European Commission about the matter. However,
it did not receive a reply from RTR Planeta, and the
Swedish Broadcasting Commission has no powers to
ensure that such infringements are not repeated. As
a result, the LRTK has now ordered its domestic televi-
sion and Internet providers to suspend the broadcast
of RTR Planeta for one year from 23 February.

RTR Planeta is a Russian state television channel
transmitted abroad via cable and satellite (in Europe
via “Hot Bird 6”). In Germany, it is part of the pay-TV
services of cable network operators Vodafone Kabel
Deutschland and Unity Media.

Lithuania and Latvia had previously suspended the
channel for three months in April 2014. The Lat-
vian broadcasting authority had based its decision
on the fact that RTR Planeta had justified military
action against a sovereign state during the war in
Ukraine. The Minister of Foreign Affairs of Lithuania
also stated that the channel had breached journalistic
quality standards and incited to war and hatred. For
example, it had broadcast Vladimir Zhirinovsky’s calls
for Russian tanks to be sent to Ukraine and Brussels.
Lithuania also banned transmission of the channel for
three months in April 2015 and December 2016. On
both occasions, the European Commission decided
that the suspensions were in conformity with EU law,
since Lithuania had demonstrated that RTR Planeta
had violated the ban on incitement to hatred. It held
that the channel had tried to provoke tension and vio-
lence between Ukrainians and Russians, as well as to-
wards EU and NATO member states, especially Turkey.

Lithuania has also repeatedly suspended a number
of other Russian television channels in the past. Its
media authority has consistently based its decisions

on biased reporting by the broadcasters concerned
and the associated political influence thereby exerted.
Although they undoubtedly restrict the freedom of
expression, supporters of such decisions in politics
and the media say that they have become an in-
evitable response to the propaganda that is being
spread with increasing levels of aggression by Russian
state broadcasters.
• LRTK press release
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18986 EN

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

NL-Netherlands

Hosting provider ordered to block access to
lawful website and to provide contact details
of website owner

On 10 January 2018, Overijssel District Court ruled
that Your Hosting, a Dutch internet service provider
hosting the website www.gabme.org, was obliged to
block access to the website and to provide the con-
tact details of the website owner.

The claimant initiated the case over a report cir-
culating on the internet accusing him of fraud and
money laundering. Consequently, the claimant had
suffered damage as a result of a decrease in his busi-
ness’s revenues. The report referred to the website
www.gabme.org. GABME is a non-existant organisa-
tion for which no contact details were provided on the
website. The claimant was therefore unable to get
into contact with the domain-name holder, which is
why he turned to the hosting provider. At the Dis-
trict Court, the claimant first of all demanded an order
blocking access to the website. Secondly, he sought
provision of the website owner’s contact details, such
as payment details and the IP addresses used for the
creation of the website, in order to be able to start a
separate procedure to hold the website owner liable
for the severe, unfounded accusations on his or her
website.

In its decision, the District Court refers to Article
6:196c paragraph 4 of the Dutch Civil Code, a provi-
sion based on Article 14 of the E-Commerce Directive
(2000/31/EC). According to this provision, a hosting
provider such as Your Hosting cannot be held liable
for the information that it stores on its internet ser-
vice if it does not have actual knowledge of the unlaw-
ful activities or information and is not aware of facts
or circumstances which render the unlawful character
apparent. When it obtains such knowledge or aware-
ness, it is obliged to immediately remove the informa-
tion or disable access to the website.

IRIS 2018-4 25

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18986


Your Hosting states that the information on the web-
site is not unlawful in itself. According to the District
Court, this argument is insufficient to avoid liability.
Even though the website does not provide unlawful
information about the claimant, the website is part
of a “construction with an unlawful character” (“con-
structie met een onrechtmatig karakter”). All the in-
formation on the website is published for the purpose
of making the accusations against the claimant, with
the result that the website falls under the scope of
Article 6:196c paragraph 4 of the Dutch Civil Code.
Since Your Hosting did not remove the information or
disable access to it on the claimant’s first notice, it
can be held liable.

Regarding the second claim, the District Court
weighed the interests of both the claimant and the
defendant. It based its reasoning on a decision by
the Dutch Supreme Court of 25 November 2005 (Ly-
cos/Pessers), in which the Supreme Court stated that
the interest of the claimant in the provision of iden-
tifying data prevails over the interest of the host-
ing provider in not infringing its client’s privacy (see
IRIS 2006-2/101). Therefore, Your Hosting is obliged
to provide the contact details of the website owner
of www.gabme.org since there are no other means of
identifying the infringer.

• Vzr. Rechtbank Overijssel 10 januari 2018,
ECLI:NL:RBOVE:2018:202, 22/01/2018 (District Court of Overi-
jssel, 10 January 2018, ECLI:NL:RBOVE:2018:202, published 22
January 2018)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19018 NL

Nathalie Rodriguez
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

26 IRIS 2018-4

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2006-2/101&id=16172
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19018


Agenda Book List

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

IRIS 2018-4 27


	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Alpha Doryforiki Tileorasi Anonymi Etairia v. Greece
	European Court of Human Rights: Butkevich v. Russia
	European Court of Human Rights: Ivashchenko v. Russia
	Committee of Ministers: Consultation on priority areas for the protection of journalism and safety of journalists
	Recommendations of the OSCE and Council of Europe Conference on Internet Freedom
	EUROPEAN UNION
	Court of Justice of the European Union: Classification of promotional channels on video platforms
	European Parliament: Regulation on addressing unjustified geo-blocking
	European Commission: Imposing Swedish ban on alcohol advertising on two UK broadcasters is not compatible with EU law
	European Commission: Recommendation on measures to effectively tackle illegal content online
	European Commission: Guidance on the direct application of the General Data Protection Regulation
	European Commission: Draft Guidelines on Significant Market Power
	NATIONAL
	AL-Albania
	Regulator amends Broadcasting Code
	AT-Austria
	KommAustria rejects private broadcasters’ complaint against TV channels ORF eins and ORF 2
	BE-Belgium
	Court orders Facebook to stop tracking users on third-party sites
	CZ-Czech Republic
	The Constitutional Court and freedom of expression
	Warning for Czech TV
	DE-Germany
	OLG Köln says Unitymedia can use router for WLAN hotspots
	FR-France
	Conseil d'Etat rejects appeal against removal of Radio France president
	Minister for Culture legally able to issue licence preventing the film ‘Bang Gang’ being shown to under 12s
	No appeal possible against CSA refusal to remind France Télévisions of its obligations with regard to handling information
	Media chronology: proposals from mediators prior to legislative reform
	Canal+ follows Orange in battle between TF1 and its distributors
	GB-United Kingdom
	Digital “golden oldies” television channel is found to have breached rule against broadcasting offensive language
	TV ads in breach of the Code of Broadcast Advertising
	HR-Croatia
	The Electronic Media Council calls for the reduction of intolerant and offensive speech in the media
	Safer Internet Day
	IE-Ireland
	Complaint upheld over presenter’s remark describing journalist as a “Holocaust denier”
	Authority upholds complaint regarding presenter’s comments about sexual assault
	IS-Iceland
	Injunction prohibiting the media from reporting on the financial dealings of the former Prime Minister of Iceland
	IT-Italy
	Italian Communication Authority releases report on the consumption of information
	KZ-Kazakhstan
	Amendments on information security
	LT-Lithuania
	Lithuania suspends Russian TV channel RTR Planeta for one year
	NL-Netherlands
	Hosting provider ordered to block access to lawful website and to provide contact details of website owner

