COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Magyar Kétfarku

Kutya PArt V. HUNGAIY o evteeeeeieeeiieeeieeenniene e Bl
European Court of Human Rights: Faludy-Kovacs v.
HUNGAIY ¢ ettt ettt ettt ettt r ettt e e e arannees ot
European Court of Human Rights: Sekmadienis Ltd. v.
[T o TU T - [4]

Committee of Ministers: Reply to the Parliamentary As-
sembly Recommendation on “Political influence over in-

dependent media and journalists” .......vveiirernennin ous
Platform for the promotion of journalism and the safety
of journalists: Report of the partner organisations......... (§

EUROPEAN UNION
European Commission: Evaluation on the EU Code of

Conduct on countering illegal hate speech online...... ... 0]
European Commission: Austrian regulatory measures

UNESCO
UNESCO: Global Report on Convention on Diversity of
CUltUral EXPreSSIONS «vvvuversserernsereeenreraennrenn cns Bl

AT-Austria

CJEU to answer questions on hate speech classification ...[9

ES-Spain

CAC proposes ban on gambling advertisements during
watershed . ... e e 1O}
Fl-Finland

Several amendments to the legislation on electronic

L0 0= L= 10
FR-France

Conseil d’Etat refuses to annul Cinema Code definitions

of pornographic and violentfilms ..............ccooeat L 17
CSA president wants regulation extended to digital au-
dIOVISUAl SEIVICES . v vttt ittt ittt et ennineenns
CSA terminates mandate of Mathieu Gallet as President

Of RAAiO FranCe . v vttt ettt e eei e eeieneene s
High tensions between TF1 and Orange...........c.vvuuns 13

of the European Audiovisual Observatory

IRIS 2018-3

GB-United Kingdom
Decisions on the right to be forgotten and media report-

10T
CMA provisional findings on 21st Century Fox and Sky

L ol V=T e T
Ofcom imposes GBP 120,000 fine on Al Arabiya News . ..
Revised Editors’ Code of Practice ......ovvvvvvviniinnnn o

HU-Hungary

Hungarian media authority fines pay-TV broadcaster
UPC ottt it e et e e e

IE-Ireland

Data Protection Bill 2018 published ................c.v.. .
Report of the Joint Committee on the Future Funding of
Public Service Broadcasting........ccovviiiiiiiiiiiinn s

IS-Iceland
Commission on the operating environment of indepen-
dent media delivers report.......coovviiiiiiiinnnnnnn.,

IT-Italy

Self-regulatory guidelines for online platforms for next
general elections published by Italian Communication

U T Y/
Italian Communication Authority issues resolution on

equal airtime for general elections..............ccovvvnn ..
NL-Netherlands

Court orders five other ISPs to temporarily block access
tO The Pirate Bay v vt iiiiiiii e iiiiinnnennens o
Broadcasting suspect’s image in Dutch television pro-
gramme unlawful. .. ... e

RO-Romania

ANCOM Law Goes to the Constitutional Court.......... ..
Promulgation of the new Cinematography Law...........

SE-Sweden
Domain names can be classified as property that can
913 8=P4e| 00ananpanc0060000000000006000000600060000000000 a1

TR-Turkey

Conflicting judgments on journalistic freedom ......... ..



of the European AudioVisu’aﬂ Observatory

Editorial Informations

Publisher:

European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG

Tel. : +33 (0) 3 90 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int

Comments and Contributions to:

iris@obs.coe.int

Executive Director:

Susanne Nikoltchev

Editorial Board:

Maja Cappello, Editor e Francisco Javier Cabrera Blazquez,
Sophie Valais, Deputy Editors (European Audiovisual
Observatory)

Silvia Grundmann, Media Division of the Directorate of
Human Rights of the Council of Europe, Strasbourg (France)
e Mark D. Cole, Institute of European Media Law (EMR),
Saarbricken (Germany) e Bernhard Hofstoétter, DG Connect
of the European Commission, Brussels (Belgium) e Tarlach
McGonagle, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands) e Andrei Richter,
Media Academy Bratislava (Slovakia)

Council to the Editorial Board:

Amélie Blocman, Victoires Editions

’ (" ta
- - B I
T Rt DR AL J i
EURGIEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY ) i
= e EURGPARAT EURDPAISCHE KOMMISZION Institut fiir

gyl Mediaforum

Tijdschrift voor Media- en Communicatiorecht.

Auteurs
&Media

nformationsrecht Institul fur Buropiisches Medienrecht N )/L

Documentation/Press Contact:

Alison Hindhaugh

Tel.: +33(0)3 90 21 60 10

E-mail: lalison.hindhaugh@coe.int|

Translations:

Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Paul Green e Katherine Parsons e Marco Polo
Sarl e« Nathalie Sturlese e Brigitte Auel « Erwin Rohwer e Sonja
Schmidt e Ulrike Welsch

Corrections:

Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Sophie Valais et Francisco Javier Cabrera
Bldzquez e Aurélie Courtinat e Barbara Grokenberger e Jackie
McLelland e James Drake

Distribution:

Nathalie Fundone, European Audiovisual Observatory

Tel.:

+33(0)3 90 21 60 06

E-mail: nathalie.fundone@coe.int|

Web Design:

Coordination:  Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory e Development and Integration: www.logidee.com
e Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158

® 2018 European Audiovisual
(France)

Observatory, Strasbourg

MOSKAUER ZENTRUM FUR MEDIENRECHT
UND MEDIENPOLITIK, MZMM

3

. 3 AIKAIO MEZON
Ao . ENHMEPOIHI
- & EMIKOINONIAZ


http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:nathalie.fundone@coe.int

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Magyar
Kétfarku Kutya Part v. Hungary

On 23 January 2018, the European Court of Human
Rights (ECtHR) delivered its judgment in the case of
Magyar Kétfarkd Kutya Part v. Hungary, concerning
a mobile application (“app”) which allowed voters to
anonymously share photographs of their ballot pa-
pers. Notably, the Court held that a fine imposed on
a political party for distributing the app had violated
the party’s right to freedom of expression. The ap-
plicant in the case was the Hungarian political party
Magyar Kétfarku Kutya Part. Three days before Hun-
gary’s 2016 referendum on the EU’s migrant reloca-
tion plan, the applicant made the mobile app avail-
able to voters. The app allowed voters to upload and
share photographs taken of their ballots, and also en-
abled voters to give the reasons for how they cast
their ballot. The posting and sharing of photographs
was anonymous. Following a complaint about the app,
the National Election Commission issued a decision,
finding that the app had infringed the principles of
fairness of elections, voting secrecy, and the proper
exercise of rights, and ordered the applicant to refrain
from further breaches of section 2(1)(a) and (e) of the
Act on Electoral Procedure and Article 2(1) of the Fun-
damental Law. The Commission also imposed a fine
of EUR 2,700. On appeal, the Kuria (the Hungarian
Supreme Court) upheld the Commission’s decision re-
garding the infringement of the principle of the proper
exercise of rights. The Kiria held that the purpose of
the ballots had been to enable voters to express their
opinion on the referendum question, and that taking
photographs of ballots and subsequently publishing
them had not been in line with this purpose. The Kuria
overturned the remainder of the Commission’s deci-
sion on the infringement of the secrecy of the elec-
toral process. It found that there was no regulation
prohibiting voters from taking photographs of their
ballot papers in the voting booths and that their iden-
tity could not have been revealed through the mobile
app. The Kduria reduced the fine to EUR 330.

The applicant made an application to the ECtHR,
claiming a violation of its right to freedom of expres-
sion under Article 10 of the European Convention on
Human Rights (ECHR). The first question for the Court
was whether there had been an interference with the
applicant’s right to freedom of expression. The Court
noted that the app had been developed by the appli-
cant precisely in order that voters could share, via in-
formation and communication technologies, opinions
through anonymous photos of invalid ballot papers.

The app therefore possessed a communicative value,
and constituted expression on a matter of public inter-
est, as protected by Article 10 of the ECHR. What the
applicant was reproached for was precisely the provi-
sion of the means of transmission for others to impart
and receive information within the meaning of Article
10. Thus, there had been an interference with the ap-
plicant’s right to freedom of expression.

The main question for the Court was then whether
the interference had had a legitimate aim. Notably,
the Court rejected both arguments put forward by the
Government. Firstly, the Government argued that the
measure had been aimed at ensuring the orderly con-
duct of the voting procedure and ensuring the proper
use of ballot papers, and that these aims could fall un-
der “the protection of the rights of others” (Article 10 §
2 of the ECHR). However, the Court held that the Gov-
ernment had not pointed to any other actual rights
of “others” that would or could have been adversely
affected by the anonymous publication of images of
marked or spoiled ballots. The Government had not
provided any elements showing that there had been
a resultant deficiency in the voting procedure, facili-
tated by the posting of images of those ballot papers,
which should have been addressed through a restric-
tion on the use of the mobile app.

The Government’s second argument focused on the
violation of the principle of the proper exercise of
rights, as laid down in section 2(1)(e) of the Act on
Electoral Procedure, which, in their estimation, would
also entail a violation of the rights of others. How-
ever, the Court held that it was not persuaded by
this suggestion. The Court stated that while it was
true that the domestic authorities had established
that the use of the ballot papers for any other pur-
pose than that of casting a vote infringed that pro-
vision, the Government had not convincingly estab-
lished any link between this principle of domestic law
and the aims exhaustively listed in paragraph 2 of Ar-
ticle 10. The Court concluded that the foregoing con-
siderations were sufficient to enable the Court to con-
clude that the sanction imposed on the applicant po-
litical party for operating the mobile app did not meet
the requirements of Article 10 § 2. There had there-
fore been a violation of Article 10.

e Judgment by the European Court of Human Rights, Fourth Sec-

tion, case of Magyar Kétfarkd Kutya Part v. Hungary, Application no.
201/17 of 23 January 2018

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18921 EN

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

European Court of Human Rights: Faludy-
Kovacs v. Hungary

On 23 January 2018, the European Court of Human

IRIS 2018-3 3


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18921

Rights (ECtHR) delivered its judgment in the case of
Faludy-Kovacs v. Hungary, concerning media cover-
age of a non-political public figure who had “actively
sought the limelight”, and the extent of her right to
reputation.

The applicant in the case was the widow of the well-
known Hungarian poet, Gyorgy Faludy. In 2008, the
Helyi Téma newspaper published a front-page article,
with a photograph of the applicant and her late hus-
band, with the headline “Trampling on the memory of
Faludy. The widow does anything for the limelight”.
The article concerned an interview the applicant had
given to another newspaper in which she revealed she
wanted to have a child who would be a blood relative
of both her and her late husband, and explained that
she envisaged her own sister and her late husband’s
grandson being the parents of that child.

The applicant lodged a civil action against the pub-
lisher of Helyi Téma under Article 78 of the (old) Hun-
garian Civil Code, alleging a violation of her right to
reputation. The Budapest Regional Court ordered a
public apology and obliged the publisher to pay EUR
2,000 in damages. The court held that the statement
that she had trampled on her husband’s memory had
infringed her right to reputation and dignity. However,
the Budapest Court of Appeal reversed the previous
judgment and held that the headline had not been a
statement of fact but a value judgment expressed in
connection with the applicant’s own “peculiar” state-
ments. The court also found that the headline could
not have infringed the applicant’s reputation since her
own statements had been irrational and undignified,
putting Gyorgy Faludy’s grandson in an embarrassing
situation. The Kduria (the Hungarian Supreme Court)
subsequently dismissed an appeal by the applicant,
finding that the headline had constituted a value judg-
ment concerning the unusual manner in which the ap-
plicant intended to start a family.

The applicant made an application to the ECtHR,
claiming a violation of her right to reputation under Ar-
ticle 8 of the European Convention on Human Rights
(ECHR). The main question for the Court was whether
the domestic courts had struck a fair balance between
the journalist’s right to freedom of expression under
Article 10 of the ECHR and the applicant’s right to
have her reputation respected under Article 8 of the
Convention. Firstly, the Court held that the appli-
cant, in her capacity as the widow of Gyérgy Faludy
and a well-known person in contemporary society,
was a public figure and that she inevitably and know-
ingly exposed herself to public scrutiny. Secondly, the
Court held that the applicant had actively sought the
limelight so, having regard to the degree to which she
was known to the public, her “legitimate expectation”
that her private life would not attract public atten-
tion and would not be commented on was hence re-
duced. Thirdly, regarding the content, form and con-
seqguences of the publication, the Court held that the
headline merely related to the applicant’s own state-
ments, as reproduced in the accompanying article,

and did not contain unsubstantiated allegations. The
fact that the headline had employed an expression
which, to all intents and purposes, had been designed
to attract the public’s attention cannot in itself raise
an issue under the Court’s case-law. The Court con-
sidered that the headline introducing the statements
of the applicant had to be considered as a matter of
editorial choice that had been intended to provoke a
reaction.

Fourthly, the information to which the journalist had
reacted had been expressed voluntarily by the appli-
cant in the course of an interview, and had not been
acquired in circumstances unfavourable to her. Fi-
nally, regarding the contribution of the article to a
debate of public interest, the Court noted that the
domestic courts had reached their conclusions with-
out going into an analysis of whether the article had
concerned an issue of legitimate public interest. How-
ever, in the Court’s view, in the circumstances of the
present case, where the applicant gave an interview
about her family plans clearly for the purposes of sat-
isfying the curiosity of a certain readership, the ques-
tion of whether the accompanying expression in issue
covered a subject of public interest is of minor rele-
vance. Thus, the absence of this element in the do-
mestic courts’ reasoning did not have an effect on the
balancing exercise that they have conducted.

In the light of the foregoing, the Court held that do-
mestic courts had struck a fair balance between the
journalist’s freedom of expression under Article 10 of
the Convention and the applicant’s right to have her
reputation respected under Article 8. The potential
negative consequences that the applicant might have
suffered after the publication of the headline were not
so serious as to justify a restriction on the right to free-
dom of expression guaranteed by Article 10. Thus,
there had been no violation of Article 8 of the Con-
vention.

e Judgment by the European Court of Human Rights, Fourth Section,
case of Faludy-Kovacs v. Hungary, Application no. 20487/13 of 23
lanuary 2018

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18922 EN

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

European Court of Human Rights: Sekmadie-
nis Ltd. v. Lithuania

On 30 January 2018, the European Court of Human
Rights (ECtHR) delivered its judgment in the case of
Sekmadienis Ltd. v. Lithuania, concerning freedom
of expression and the regulation of commercial adver-
tising deemed offensive. Notably, the Court unani-
mously found that an advertising company’s freedom

4 IRIS 2018-3


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18922

of expression had been violated by the imposition of
a fine under Lithuania’s advertising law.

The applicant in the case - a Vilnius-based appli-
cant company ran an advertising campaign in Octo-
ber 2012 introducing a clothing line by the designer
R.K., including advertisements on R.K.’s website. The
first advertisement showed a young man with long
hair, a headband, a halo around his head and several
tattoos wearing a pair of jeans, with a caption read-
ing “Jesus, what trousers!” The second advertisement
showed a woman wearing a white dress and with a
halo around her head, accompanied by the reading
“Dear Mary, what a dress!”. After receiving over 100
complaints about the advertisements, the Lithuanian
State Consumer Rights Protection Authority adopted
a decision against the applicant company concerning
a violation of Article 4 § 2 (1) of the Law on Advertis-
ing, which prohibits advertising that “violates public
morals”. The Authority held that the use of religious
symbols for commercial gain exceeds the limits of tol-
erance; using the name of God for commercial pur-
pose was not in line with public morals; and the in-
appropriate depiction of Christ and Mary in the adver-
tisements was likely to offend the feelings of religious
people. The applicant company was fined EUR 580.
The decision was upheld on appeal.

The applicant company made an application to the
ECtHR, claiming that there had been a violation of its
right to freedom of expression under Article 10 of the
European Convention on Human Rights (ECHR). The
main question for the Court was whether the interfer-
ence with applicant company’s freedom of expression
had been “necessary in a democratic society”.

The Court ultimately found that there had been a vi-
olation of Article 10 of the Convention, and held that
he domestic authorities had given absolute primacy to
protecting the feelings of religious people, without ad-
equately taking into account the applicant company’s
right to freedom of expression. In reaching this con-
clusion, the Court firstly accepted that the advertise-
ments had created an unmistakable resemblance be-
tween the persons depicted therein and religious fig-
ures, and that the advertisements had had a commer-
cial purpose, had had made no contribution to pub-
lic debate. However, the Court considered that the
advertisements did not appear to have been gratu-
itously offensive or profane, and nor had they incited
hatred on the grounds of religious belief or attacked a
religion in an unwarranted or abusive manner.

Notably, the Court reiterated that freedom of expres-
sion also extends to ideas which offend shock or dis-
turb. In a pluralist democratic society those who
choose to exercise the freedom to manifest their re-
ligion cannot reasonably expect to be exempt from all
criticism. They must tolerate and accept the denial by
others of their religious beliefs and even the propaga-
tion by others of doctrines hostile to their faith. In the
Court’s view, even though the advertisements had a
commercial purpose and cannot be said to constitute

“criticism” of religious ideas, the applicable principles
are nonetheless similar.

Finally, the Court held that even assuming that the
majority of the Lithuanian population would indeed
find the advertisements offensive, the Court reiter-
ated that it would be incompatible with the underly-
ing values of the Convention if the exercise of Con-
vention rights by a minority group were made con-
ditional on its being accepted by the majority. Were
this to be so, that minority group’s right to, inter alia,
freedom of expression would become merely theoret-
ical rather than practical and effective, as required by
the Convention. In the light of these considerations,
the Court concluded that the domestic authorities had
failed to strike a fair balance between, on the one
hand, the protection of public morals and the rights
of religious people, and, on the other hand, the appli-
cant company’s right to freedom of expression. There
had therefore been a violation of Article 10 of the Con-
vention.

e Judgment by the European Court of Human Rights, Fourth Section,
case of Sekmadienis Ltd. v. Lithuania, Application no. 69317/14 of
30 lanuary 2018

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18923 EN

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

Committee of Ministers: Reply to the Parlia-
mentary Assembly Recommendation on “Po-
litical influence over independent media and
journalists”

On 10 January 2018, the Committee of Ministers of
the Council of Europe issued its Reply to the Parlia-
mentary Assembly Recommendation 2111 (2017) on
“Political influence over independent media and jour-
nalists” (see |IRIS 2017-8/4). The Reply essentially ad-
dresses the independence of the public service media
and the recommendations made to the Committee of
Ministers by the Parliamentary Assembly.

Having regard to the concerns expressed by the As-
sembly on the deteriorating situation regarding the
independence of journalists, the Committee of Min-
isters recognises the need for an improvement in
Member States’ co-operation and action in tackling
serious threats to media freedom. Within this con-
text, the Committee recommends the governments
of Members States to implement its Recommenda-
tion CM/Rec(2016)4 on the protection of journalism
and safety of journalists and other media actors (see
IRIS 2016-5/3).

With respect to the lack of proper guarantee of pub-
lic service media underlined by the Assembly, the

IRIS 2018-3 5


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18923
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-8/4&id=16128
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-5/3&id=16128

of the European Audiovisu

Committee of Ministers notes, in particular, the con-
cerns raised in the Secretary General’s report “State
of democracy, human rights and the rule of law” re-
garding the interference of governments in the ap-
pointment and dismissal procedures of members of
public-service media boards in the year 2016.

In reply to the Assembly’'s recommendation under
paragraph 5.2.1, the Committee of Ministers supports
the Assembly’s proposal to develop the principles laid
down in its Recommendation on public service me-
dia governance CM/Rec(2012)1 in operational terms
(see [IRIS 2012-3/2). The development of the princi-
ples in operational terms in a context-specific manner
and their tailor-made application are warranted, given
the limitations on the harmonisation of legislation and
the development of model provisions among the forty-
seven Member States. The Committee of Ministers in-
forms the Assembly that, for the 2018-2019 biennium,
this work will be carried out by the CDMSI (Steering
Committee on Media and Information Society) on im-
plementation activities in relation to that recommen-
dation.

Regarding the Assembly’s recommendation in para-
graph 5.2.2., regarding the design and implementa-
tion of targeted cooperation programmes aiming at
promoting good practice in the governance of public
service media, the Committee of Ministers notes that
around twenty projects on promoting media freedom
have been implemented in Member States and part-
ner countries.

e Committee of Ministers of the Council of Europe, Reply to “Political

influence over independent media and journalists” Parliamentary As-
sembly Recommendation 2111 (2017), 10 January 2018

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18946 EN FR

Bengi Zeybek

Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

Platform for the promotion of journalism and
the safety of journalists: Report of the part-
ner organisations

The partner organisations of the Council of Europe’s
Platform for the promotion of journalism and the
safety of journalists have issued their annual assess-
ment Report on the state of media freedom and
threats in Council of Europe member States (see
IRIS 2017-8/5). The data in the report are based on
an analysis of the alerts submitted to the Platform.

According to the Report, the lack of adequate investi-
gation into the murder of Maltese journalist Daphne
Caruana Galizia demonstrates the deterioration of
media-freedom conditions in Europe. The Partner or-
ganisations have thus urged the Parliamentary As-
sembly of the Council of Europe to appoint a special

rapporteur to be in charge of monitoring the inves-
tigation process. The Partners organisations also re-
iterated the Guidelines relating to judicial follow-ups
to the killing of journalists approved by the Commit-
tee of Ministers of the Council of Europe in April 2016
(see RIS 2016-5/3).

In 2017, there were 130 submitted alerts from twenty-
nine countries. However, less than 30% of the alerts
received a reply or any kind of reaction from the rel-
evant Member State. Physical attacks on the safety
and integrity of journalists (23%), as well as harass-
ment and intimidation (23%), are the most frequently
reported threats, followed by detention and imprison-
ment (21%). As stated in the Report, in respect of
seventy-nine alerts (60%), the State appears to have
been the source of the threat in question.

The number of reported physical attacks submitted
to the Platform remains fairly high and in two cases
their severity prompted journalists leave the country.
In addition, five journalists were murdered in 2017,
this - coupled with the fact that fifteen cases of mur-
der and other types of threats were not adequately
investigated - clearly shows that impunity “remains
one of the single biggest challenges to the protection
of journalists”.

For all these reasons, the Partner organisations ex-
pressed concern that the Report indicates the wors-
ening of the media conditions throughout Europe and
called on member States to continue investigations
and adopt effective measures to combat impunity.

e Partner organisations, Council of Europe’s Partner Organisations on
Media Freedom Raise Alarm after Grim Record in 2017 and Urge Close
International Scrutiny over the investigation into Daphne Caruana
Galizia's Murder, 19 January 2018

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18941 EN FR

e Council of Europe, Safety of Journalists’ Platform: a grim record in
2017, 19 January 2018

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18943 DE EN FR

Bojana Kostic
Institute for Information Law (IVIiR), University of
Amsterdam

EUROPEAN UNION

European Commission: Evaluation on the EU
Code of Conduct on countering illegal hate
speech online

On 19 January 2018, the European Commission pub-
lished its third evaluation regarding the EU Code of
Conduct on countering illegal hate speech online. This
Code was launched in May 2016 in order to counter
the spread of illegal hate speech online and was

6 IRIS 2018-3


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-3/2&id=16128
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18946
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-8/5&id=16127
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-5/3&id=16127
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18941
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18943

committed to by four IT companies, namely Face-
book, Twitter, YouTube and Microsoft. These IT com-
panies agreed to remove, if necessary, illegal hate
speech from their respective platforms within twenty-
four hours of being notified by their users. Part of this
agreement with the Commission was also to assess
the progress and commitments made with regards
to the implementation of this Code. In the light of
this, a first evaluation by the Commission took place
on 7 December 2016 and a second on 1 June 2017.
Such evaluations are the result of monitoring exer-
cises, based on notifications issued by civil society
organisations and on a methodology that has been
commonly agreed upon. This system permits an eval-
uation of how each platform treats a received request
and whether it eventually leads to the removal of the
content within the agreed timeframe.

The results of the third evaluation showed important
progress made at different levels. Indeed, 70% of no-
tified illegal hate speech is removed by the IT plat-
forms, compared with 59% in the second evaluation
and 28% in the first one. All IT companies have im-
proved in that regard. Moreover, the agreed time-
frame of twenty-four hours for reviewing notifications
is respected in the majority of cases (81.7%), which
is twice as much as in 2016 (40%). Reporting sys-
tems, transparency, staff of reviewers, and coopera-
tion with civil society organisations have been amelio-
rated. Concerning transparency towards users, a pos-
itive trend has also been identified in respect of the
fact that in 68.9% of the cases feedback is given to
the notifying users. However, in that regard, Facebook
and YouTube have only made minor improvements
since the previous evaluation. Indeed, the former pro-
vided feedback in only 1.1% more cases (94.1% com-
pared to 93.7% in 2017), while the latter increased the
level of feedback given by only 0.1% (20.8 % com-
pared to 20.7% in 2017). By contrast, Twitter made
considerable progress as it went from giving feed-
back in 32.8% of cases in 2017 to 70.4 % (37.6%
difference). Importantly, all IT companies treated dif-
ferently notifications coming from “trusted” flaggers
(originating from NGOs or public bodies) or general
users. In the case of Facebook, however, these ob-
served discrepancies were only minor (1.7%). Lastly,
the most cited grounds for reporting hate speech were
“ethnic origin” (17.1%), followed by “anti-Muslim” ha-
tred (16.4%) and xenophobia (16%). Grounds such as
race, religion or gender identity were only cited in a
minority of cases (7.9%, 3.2% and 3.1%).

Having regard to these improvements, satisfaction
was expressed by both Andrus Ansip, European Com-
mission Vice-President for the Digital Single Market,
and Véra Jourova, EU Commissioner for Justice, Con-
sumers and Gender Equality. Indeed, the latter de-
clared that “[t]he Code of Conduct is now proving to
be a valuable tool to tackle illegal content quickly and
efficiently”. However, as was shown by the evalua-
tion, more attention still needs to be paid by IT com-
panies in the area of transparency.”

e European Commission, Code of Conduct on countering illegal hate
speech online - Results of the 3rd monitoring exercise, 19 January
2018

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18924 EN

e European Commission, Countering illegal hate speech online - Com-
mission initiative shows continued improvement, further platforms
join, 19 January 2018

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18925 DE EN FR

Eugénie Coche
Institute for Information Law (IVIiR), University of
Amsterdam

European Commission: Austrian regulatory
measures blocked

In a decision of 12 January 2018, the European Com-
mission prevented Austrian regulator KommAustria
from introducing measures that would place the na-
tional public service broadcaster ORF at an undue
competitive advantage. The decision concerned Kom-
mAustria’s plans for continued regulation of the mar-
ket for analogue terrestrial radio broadcasting in Aus-
tria. Unlike other broadcasting markets, the analogue
radio broadcasting market has not seen growing in-
frastructure competition or inter-platform competition
due to the importance of analogue FM radio devices,
particularly in cars.

KommAustria stated that this market had remained
largely unchanged since it was last assessed in 2013.
It therefore proposed further regulatory measures to
the European Commission. However, the Commission
criticised these proposals. In particular, it rejected the
idea that the supply of radio transmission services by
the main operator (ORS) to its parent company (ORF)
should remain excluded from the regulated market.
It also pointed out that ORS’s only notable competi-
tor had only a limited regional presence and only a
few broadcasting sites. Another reason for rejecting
the proposal was the fact that ORF would receive a
different and arguably better service than its direct
competitors and, as the majority owner of its supplier
(ORS), could influence the latter’s decisions concern-
ing infrastructure development. Furthermore, under
KommAustria’s plans, ORF would also be subject to
different price conditions than competing radio broad-
casters.

The Commission therefore questioned the compati-
bility of the proposals with EU telecoms rules and
the principles of EU competition law, and decided to
block the implementation of the planned regulatory
measures in their proposed form. After the Commis-
sion consulted the Body of European Regulators for
Electronic Communications (BEREC) as part of the so-
called Phase Il investigation in November 2017, it be-
came clear that its concerns were fully shared by the
BEREC.

IRIS 2018-3 7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18924
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18925

L'AUDIOVISUEL.
SERVATORY
ORMATIONSSTELLE

of the European Audiovisu

KommAustria will now prepare a new regulatory pro-
posal taking the concerns of the BEREC and the Com-
mission into account, and this will be subjected to fur-
ther examination.

e European Commission press release of 15 lanuary 2018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18965 EN
e Beschluss der Kommission vom 12. Januar 2018 gemals Artikel 7
Absatz 5 der Richtlinie 2002/21/EG (Rlcknahme eines notifizierten
MaBnahmenentwurfs) - Sache AT/2017/2020: Vorleistungsmarkte flr
Rundfunkiibertragungsdienste in Osterreich (Commission decision of
12 January 2018 pursuant to Article 7(5) of Directive 2002/21/EC
(Withdrawal of notified draft measure) - Case AT/2017/2020: Whole-
sale markets for broadcasting transmission services in Austria)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18966 DE

Sebastian Klein
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

UNESCO

UNESCO: Global Report on Convention on Di-
versity of Cultural Expressions

On 14 December 2017, UNESCO published its Global
Report on the implementation of the UNESCO Conven-
tion on the Protection and Promotion of the Diversity
of Cultural Expressions. The Convention, adopted in
2005, and ratified in 2007, seeks to protect and pro-
mote the diversity of cultural expressions, and reaf-
firm the sovereign rights of States to maintain, adopt
and implement policies and measures that they deem
appropriate for the protection and promotion of the
diversity of cultural expressions on their territory (see
IRIS 2005-10/1/and RIS 2007-2/1).

The 250-page Report, entitled “Re-Shaping Cultural
Policies”, is designed to analyse progress achieved in
implementing the Convention, which has now been
ratified by 146 Parties, including the European Union.
The Report is the work of ten independent experts,
together with the Secretary of the Convention, and a
consulting firm specialised in data collection and anal-
ysis. The Report is grounded in analysis of “Quadren-
nial Periodic Reports” submitted by the parties, and
is divided into four overall thematic sections, which
reflect a framework to monitor the impact of the Con-
vention’s implementation.

The first goal is to support sustainable systems of gov-
ernance for culture. In particular, the first four chap-
ters address this challenge, including analysing poli-
cies and measures to promote the diversity of cul-
tural expressions (Chapter 1); public service media
as producers, commissioners, distributors, dissemi-
nators and mediators of high-quality cultural content
(Chapter 2); the implications of the rapidly evolving
digital environment (Chapter 3); and the contribution

of civil society actors to policy implementation in ar-
eas such as the production and distribution of cultural
goods and services (Chapter 4). Notably, a key finding
is that new policy frameworks adapted to the digital
context are beginning to respond to the challenges of
horizontal and vertical media convergence.

The Report’s second section concerns the goal of
achieving a balanced flow of cultural goods and ser-
vices. In this regard, Chapter 5 analyses the mobility
of artists and other cultural professionals; Chapter 6
analyses recent trends with regard to flows of cultural
goods and services, and notes that digital distribution
platforms, exchange networks and export strategies,
mostly in the audiovisual sector, are helping “global
South” countries enter the international market of cul-
tural goods and services; and Chapter 7 examines
the influence of the Convention on other international
legal treaties and agreements, notably in the trade
arena. Furthermore, a key finding is that domestic
quotas are an effective measure to increase national
audiovisual production, eventually leading to an in-
crease in exports.

Next, the third section addresses the goal of integrat-
ing a cultural dimension in sustainable development
frameworks. Chapter 8 analyses how implementation
of the Convention has had a positive impact on poli-
cies, plans and programmes in the domain of sustain-
able development. Notably, 86% of the parties that
have adopted a national development plan or strat-
egy have included references to the cultural dimen-
sion of development, and over two-thirds of these are
from the “global South”.

The final section of the Report concerns the promotion
of human rights and fundamental freedoms. Chapter
9 examines gender equality, and finds that the 2005
Convention cannot be properly implemented with-
out actively promoting gender equality among cre-
ators and producers of cultural expressions, as well
as among citizens, in terms of access to and participa-
tion in cultural life. Lastly, Chapter 10 discusses artis-
tic freedom, and reports that attacks on artistic free-
dom in 2016 perpetrated by both state and non-state
actors, mostly against musicians, rose significantly;
while laws dealing with terrorism and state security,
criminal defamation, religion and “traditional values”
have been used to curb artistic and other forms of free
expression.

¢ UNESCO, 2005 Convention Global Report “Re-Shaping Cultural Poli-
cies”. 14 December 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18926 EN FR

e UNESCO, 2005 Convention Global Report “Re-Shaping Cultural Poli-
cies” - Summary, 14 December 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18927 EN FR

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

8 IRIS 2018-3


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18965
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18966
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2005-10/1&id=16130
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2007-2/1&id=16130
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18926
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18927

of the European Audiovisu

AT-Austria

CJEU to answer questions on hate speech
classification

In a decision of 25 October 2017 (60b116/17b), Aus-
tria’s Oberste Gerichtshof (Supreme Court - OGH) sub-
mitted a series of questions to the Court of Justice
of the European Union (CJEU) concerning the legal
classification of so-called hate speech and its conse-
quences under European law. In particular, the ques-
tions concern the scope of hosting providers’ obliga-
tions to take down illegal content in the light of Direc-
tive 2000/31/EC (E-Commerce Directive).

The (interim) decision concerned hate speech pub-
lished on the Facebook social network. On 3 April
2016, a private user of the online platform, regis-
tered as ‘Michaela Jaskova’, shared a news article
comprising a photograph of an Austrian MP and ac-
companying text concerning her party’s position on
refugee policy. In the text, the user called the politi-
cian, among other things, a “miese Volksverraterin”
(wretched traitor to her people) and a “korrupte(s)
Trampel” (corrupt oaf), who “has not earned a single
cent through honest work in her entire life”. Her party
was also described as a “Faschistenpartei” (party of
fascists).

The politician initially contacted Facebook directly to
ask for the article to be deleted and for the user’s real
name and personal details to be disclosed - requests
that were both rejected. It was only when she suc-
cessfully applied to the courts for an injunction that
the social network removed the article concerned.

In the legal proceedings, which have now reached
the OGH, the MP also applied for injunctive relief
against Facebook concerning identical and/or similar
comments in the accompanying text. She argued,
inter alia, that Facebook could easily have identified
the defamatory content and should therefore have
deleted it. She claimed that, since the company had
failed to remove the article after being requested to
do so, it was unable to rely on the liability exemp-
tion for hosting providers contained in Article 16 of
the Austrian E-Commerce-Gesetz (E-Commerce Act).

In response, Facebook claimed that a hosting provider
was only required to take action if it became aware
of an illegal act or information and if its unlawfulness
was obvious to a legal layman. This was not the case
here because the disputed text concerned a topic that
was highly controversial, it argued.

This therefore raised the question of whether and
when the operator of a social network such as Face-
book has a specific obligation to check content. Ac-
cording to the OGH, previous case law concerning Ar-
ticle 18 of the E-Commerce Act suggested that such
an obligation existed if the operator had been made
aware of at least one infringement that created the
risk of further infringements by individual users. How-
ever, since Articles 16 and 18 of the E-Commerce Act
were designed to transpose the E-Commerce Direc-
tive, they should be interpreted in the light of Euro-
pean law.

According to the OGH, the general question of
whether, in order to protect an individual’s person-
ality rights (honour) after an infringement had been
identified, a social network operator could be obliged
to filter content in such a way as to identify identical
and/or similar content could not clearly be answered
on the basis of legal principles derived from previous
ECJ case law concerning the interpretation of EU law.
It was therefore necessary to clarify in general terms
whether, following an unlawful act that infringed per-
sonality rights, the operator could also be obliged to
prevent further infringements of the same personal-
ity rights, because this was not a ‘general obliga-
tion’ to monitor ‘information which they transmit or
store’ within the meaning of Article 15(1) of Directive
2000/31/EC, but an obligation arising from an actual
infringement.

On these grounds, the OGH submitted the following
questions to the CJEU:

“1. Does Article 15(1) of the E-Commerce Directive,
in general, contradict any of the following obligations
of a hosting provider who fails to immediately remove
illegal information, and not only illegal information in
the sense of Article 14(1)(a) of the Directive but also
other identical information:

- worldwide?

- in the relevant member state?

- of the user concerned worldwide?

- of the user concerned in the relevant member state?

2. If the answer to question 1 is no: does this also
apply to similar information?

3. Does this also apply to similar information if the
operator is made aware of the circumstances?”

e Beschluss des OGH, 60b116/17b, 25. Oktober 2017 (Decision of
the OGH. 60b116/17b. 25 October 2017)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18964 DE

Christina Etteldorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

IRIS 2018-3 9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18964

of the European Audiovisu

ES-Spain

CAC proposes ban on gambling advertise-
ments during watershed

On 10 January 2018, the Catalan Audiovisual Coun-
cil (CAC) Board members passed unanimously Agree-
ment 1/2018 in response to the request made by the
Ministry of Finance and Public Administrations on the
draft Royal Decree (906/2017) on commercial commu-
nications regarding activities involving gambling and
“responsible gambling”.

The CAC is in favour of banning gambling and betting
advertisements before the “watershed” - that is to say
from 6:00am to 10:00pm. The Council also considers
that it should be appropriate to eliminate the involve-
ment of famous people in these kinds of commercial
communications (including when these people are ad-
vising on responsible gambling); it also considers that
access by minors to free games should be limited.
Bonuses that incentivise gambling should also not be
permitted.

The CAC considers that, given the repercussions that
these activities may have (especially in respect of mi-
nors, young people and vulnerable people), special at-
tention should be given to these groups in terms of
pathological gambling as an addictive disorder and its
impact on the public health.

The data indicates a very important growth in online
gambling and a parallel increase in compulsive gam-
bling arising from this phenomenon; it also indicates
that the trend is aggravated by the fact that people
take less time to develop an addiction when the gam-
bling is online. In this regard, the CAC pointed out
that it ordinarily takes between seven and ten years
to develop a gambling addiction, but in the case of
online games it only takes between one to two years.
The result is that among people aged under twenty-
six, online gambling is the main cause of gambling
addiction.

It is noted that many of these advertisements are run
during sports broadcasts, and consist of advertising
online gambling and gambling operators. Specifically,
according to a report by the CAC (18/2017), online
gambling ads accounted for 45% of advertising during
sports radio broadcasts, and 20% of football match
advertising.

e Consell de [I'Audiovisual de Catalunya, Acord 1/2018,
d’observacions al Projecte de reial decret de Comunicacions
comercials de les activitats del joc i joc responsable (Catalan
Audiovisual Council, Agreement 1/2018, on the royal decree draft
on gambling and responsible gamblinging audiovisual commercial
communications, 10 |lanuary 2018)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18928 CA

e Consell de I’Audiovisual de Catalunya , Analisi de la preséncia de
continguts en relacié amb el joc I les apostes en linia (CAC warning on
the protection of minors and online advertising and online gambling,
2 March 2017)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18948 CA

Monica Duran Ruiz
Catalan Audiovisual Council

Fl-Finland

Several amendments to the legislation on
electronic media

On 12 January 2018, amendments to the Informa-
tion Society Code (see IRIS 2015-3/11) were enacted
which enter into force on 1 June 2018. Firstly, the
Code will be renamed the Act on Electronic Commu-
nications Services (ECSA). Secondly, among the core
amendments, the provisions on the issuance of pro-
gramme licences will include new conditions for grant-
ing and withdrawing such licences. Alongside pre-
vious conditions, the Finnish Communication Regula-
tory Authority (FICORA) must grant the licence should
there not be a manifest reason to suspect that the ap-
plicant will violate Section 6 on age limits, pursuant
to the Act on Audiovisual Programmes or commit an
act of incitement to hatred, pursuant to Sections 10-
10a of Chapter 11 of the Criminal Code (§ 25 ECSA).
Similarly, in addition to previously existing conditions,
the licence may be withdrawn in cases where the li-
cence holder repeatedly and gravely violates section
62(2)(1) of the Lotteries Act on the marketing of gam-
ing activities or section 6 on age limits, pursuant to
the Act on Audiovisual Programmes (§ 32 ECSA). A
condition concerning incitement to hatred had been
included earlier. With the new act, such a condition is
also included in the provisions on granting a licence
for analogue radio activity (§ 36).

Thirdly, the act brings about changes in the super-
vision fees for broadcasting. The fee for the national
public service broadcaster, Yleisradio, has been raised
owing to the increase in supervision tasks (from EUR
165,000 to EUR 220,000), whereas the fee for com-
mercial broadcasters has been lowered (from EUR
16,000 to 14,000; from EUR 800 to 600; from EUR
8000 to 6000) (§ 294 ECSA).

Fourthly, radio advertising will have no time limits,
but must still be separated from radio programmes
(§ 223 ECSA). Fifthly, the obligation to attach audio
and text services to television programming is formu-
lated wider than before. The newly enacted provi-
sions place the duty on public service programming
as well as on programming transmitted pursuant to
a nationwide programme licence which cater for sev-
eral groups of the public. More detailed provisions will

10 IRIS 2018-3


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18928
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18948
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-3/11&id=16132

L'AUDIOVISUEL.
SERVATORY
ORMATIONSSTELLE

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

be laid down by a Decree (technique, costs, program-
ming catering for several groups of the public) (§ 211
ECSA). Lastly, the provisions on quotas for European
works have been amended so that broadcasters must
now reserve only a major part of their annual free-to-
air broadcasting time for such works (§ 209(1) ECSA).
Pay-TV is thus no longer included. Moreover, should
a broadcaster’s programming not reach the required
proportion of programming it must report to FICORA
on the issue and, upon request, submit a plan for
achieving the goal (§ 209(2)). According to the bill
(HE 82/2017 vp), broadcasters have had difficulties in
meeting the previously existing demands, and more
flexibility is needed.

The amendments proposed in the bill were amended
during the legislative process. Importantly, the Con-
stitutional Law Committee found some of the pro-
posed changes unacceptable or in need of adjust-
ment, such as proposed changes regarding conditions
for the granting of licences under the Lotteries Act
and the breadth of discretion in deciding whether to
refuse to grant a programme licence in the absence
of a high enough threshold for the assessment. All
in all, the Committee pointed to the problems around
content-related provisions with regard to licensing.

e Laki tietoyhteiskuntakaaren muuttamisesta (Act on amending the
Information Society Code 68/2018, 12 January 2018)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18949 Fl

e Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tietoyhteiskuntakaaren muut-
tamisesta (Government bill for act amending the Information Society
Code (HE 82/2017 vp))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18950 Fl

e Perustuslakivaliokunnan lausunto hallituksen esitys eduskunnalle
laiksi tietoyhteiskuntakaaren muuttamisesta (Statement of the Con-
stitutional Law Committee on the Government bill for act amending
the Information Society Code (PeVL 40/2017 vp, 19 October 2017))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18951 Fl

Anette Alén-Savikko
University of Helsinki

FR-France

Conseil d’Etat refuses to annul Cinema Code
definitions of pornographic and violent films

Two associations asked the Conseil d’Etat to annul
the following provisions of Decree no. 2017-150 of
8 February 2017 on film classification: “Il. - The clas-
sification measure 04046 is proportionate to the need
to protect children and young people, and in keeping
with the sensitivities and stages in personality devel-
opment specific to each age group and with respect
for human dignity. If the work or document in question
includes scenes of sexual activity or extreme violence
which - particularly by their cumulative effect - may
be seriously disturbing for minors, or present violence

in a favourable manner or render it banal, the licence
must be subject to one of the measures described in
sections 4 [‘banned for under-18s’] and 5 [‘banned for
under-18s and from excluded from receiving aid’] of
part I. In cases described in the above paragraph, the
aesthetic approach or the narrative process on which
the work or document is based may justify the licence
being subject only to the measure described in sec-
tion 4 of part I.”

In the opinion of the Conseil d’Etat, these provisions
correctly apply Article L. 311-2 of the Cinema and An-
imated Film Code by defining works that constitute
pornographic films and films that incite violence and
which must therefore be included on the list of films
falling under either of these categories and are inel-
igible to receive selective aid. These are defined as
works that include scenes of sexual activity or ex-
treme violence which - particularly by virtue of their
cumulative effect - may be seriously disturbing for mi-
nors, present violence in a favourable manner or ren-
der it banal, without any aesthetic approach or narra-
tive process justifying the licence being subject only
to a ban in respect of under-18s on the basis of sec-
tion 4 of part | of Article R. 211-12, which may also
be legally determined in order to meet the need to
protect children and young people, and to safeguard
human dignity.

The associations that submitted the request also
claimed that the disputed provisions breached Arti-
cle 227-24 of the Penal Code, which states that: “The
manufacture, transport, [or] distribution by whatever
means and however supported, of a message bearing
a pornographic or violent character, inciting terrorism,
seriously violating human dignity, or encouraging chil-
dren to play games that put them in physical danger,
and the trafficking in such a message, is punished by
three years’ imprisonment and a fine of EUR 75,000,
in the event that the message may be seen or per-
ceived by a minor.” The Conseil d’Etat believes that
the scope of the violent and pornographic messages
referred to in the aforementioned provisions of the Pe-
nal Code is broader than that of pornographic films
and films that incite violence that must be included
in the list referred to in Article L. 311-2 of the Cin-
ema and Animated Film Code, according to the def-
initions contained in Article R. 211-12 of the latter
code. These provisions do not infringe Article 227-24
of the Penal Code, since they at least prevent under-
18s from watching films that include scenes of sex-
ual activity or extreme violence that may be seriously
disturbing for minors, present violence in a favourable
manner or render it banal. The requests were there-
fore rejected and the decree declared lawful.

e Conseil d’Etat (10e et 9e sous-sect.), 28 décembre 2017, Associ-
ations Promouvoir et Action pour la dignité humaine (Conseil d'Etat
(10th and 9th subdivisions), 28 December 2017, Promouvoir and Ac-

tion pour la dignité humaine) FR

Amélie Blocman
Légipresse

IRIS 2018-3 11


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18949
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18950
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18951

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

CSA president wants regulation extended to
digital audiovisual services

In expressing his good wishes for the New Year,
the President of the national audiovisual regulatory
authority (Conseil Supérieur de I'Audiovisuel - CSA,
Olivier Schrameck summed up the achievements of
the past year and presented the CSA’s prospects for
the coming year. He called for an “essential readjust-
ment of all the regulatory equilibria”, with regulation
extended to include digital audiovisual services, in
terms of both scope and method. This would cover re-
lations between the traditional audiovisual media and
services platforms, the articulation of public-service
and market offers, the balance between those au-
diovisual media that use radio frequencies and those
that do not, the balance between linear offers and the
multiplication of access routes, and demand for delin-
earised offers.

Entirely in keeping with the declarations made by the
French President (see RIS 2018-2/17) that opened the
way for such an extension of regulation, 2018 could,
in this respect, “constitute a real turning point”, said
Olivier Schrameck.

Despite the 17 legislative acts concerning the CSA
passed by the previous legislature, the desired read-
justment has been “only marginal”. Therefore, it is
deemed “necessary to ensure the profound rebooting
of functions and regulatory methods in the digital era:
relations between the traditional audiovisual media
and services platforms, the articulation of public ser-
vice and market offers, the balance between those au-
diovisual media that use radio frequencies and those
that do not, the balance between linear offers and the
multiplication of access routes, and demand for delin-
earised offers,” added Mr Schrameck.

Olivier Schrameck listed the various areas of imple-
mentation: (i) accompanied, concerted and super-
vised self-regulation (such as the implementation of
the classifications adopted in the video-game sec-
tor for the protection of minors), (ii) co-regulation,
(iii) participatory regulation, and (iv) more generally,
the various forms of flexible legislation - settling dif-
ferences, mediation, conciliation, and taking into ac-
count “inter-professional” agreements - which would
“make it possible to prefer discussion to confronta-
tion, and agreement to subjection”.

In conclusion, he emphasised that “04046 regulation is
not just about guidance, and even less about sanc-
tions, but more about promotion and federation, tak-
ing account of diversity and complementary [aspects]
within a naturally cohesive chain of values”.

e Discours d’Olivier Schrameck aux veeux du CSA, 23 janvier 2018
(Address by Olivier Schrameck at CSA New Year event, 23 January
2018)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18936 FR

Amélie Blocman
Légipresse

CSA terminates mandate of Mathieu Gallet as
President of Radio France

On 31 January 2018, the national audiovisual regu-
latory authority (Conseil Supérieur de I’Audiovisuel -
CSA), meeting in plenary assembly, decided to with-
draw the mandate of Radio France’s President, Math-
ieu Gallet. The decision, to take effect on 1 March, fol-
lows a court judgment delivered on 15 January giving
him a one-year suspended prison sentence and fin-
ing him EUR 20,000 for favouritism during his term of
office at the French national audiovisual institute (In-
stitut National de I’Audiovisuel - INA). He has lodged
an appeal.

Since the 2013 reform, under Article 47-4 of the Act of
30 September 1986, the presidents of France’s public
audiovisual companies (France Télévisions and Radio
France, the companies with responsibility for France's
external audiovisual sector) are appointed by the CSA
by a majority vote of their members. Their mandate
may be withdrawn, subject to a decision whose rea-
soning is substantiated, under the same conditions.
In the present case, the CSA reached its decision af-
ter proceedings involving both parties and a collegial
debate.

In its decision, the CSA emphasised that it had been
conscious, at the time Mathieu Gallet was appointed
head of Radio France in February 2014, of the serious
sense of public service demonstrated by the short-
listed candidates. A considerable amount of legisla-
tion has been passed in recent years with regulating
the obligations of public figures and officers, with a
view to ensuring exemplary behaviour on their part.
The French President and the Minister for Culture have
also announced plans for far-reaching reform of the
public audiovisual sector, giving rise to advance de-
bate among all the stakeholders in the sector and
members of parliament (see IRIS 2018-2/17). The re-
form demands concerted action between the public
authorities and the heads of these companies, and the
full ability of the latter to implement the envisaged
transformation of the functioning and missions of the
companies in a calm, efficient manner. Even though
Mr Gallet has appealed against his court sentence and
has the benefit of the presumption of innocence, the
CSA stresses that the judgment indicates the move
towards criminalising disregard for the provisions of
the section of the French Criminal Code dealing with
failure to comply with a duty of probity. Emphasis-
ing the current context - in which the credibility and

12 IRIS 2018-3


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2018-2/17&id=16151
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18936
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2018-2/17&id=16152

of the European Audiovisu

exemplary behaviour of heads of public undertakings
are more than ever necessary for preserving trust on
the part of the State the Parliament and the public -
the CSA, in “the general interest of the public audio-
visual service”, has therefore terminated Mr Gallet’s
mandate.

e CSA, décision n°2018-13 du 31 janvier 2018 mettant fin aux fonc-
tions du président de Radio France (CSA, Decision No. 2018-13 of

31 January 2018 terminating the mandate of the President of Radio
France)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18967 FR

Amélie Blocman
Légipresse

[ High tensions between TF1 and Orange ]

TF1 and French television distributors remain at war
after the audiovisual group launched a fierce battle
with the operators in 2016 in an attempt to obtain
payment for its free-to-air channels, which it had pre-
viously provided free of charge. TF1’'s demands follow
the creation of its new TF1 Premium service, which
combines its unencrypted channels, the MYTF1 catch-
up service and new add-on services (start-over, en-
hanced catch-up, etc.). Whereas new agreements
were signed with Altice-SFR in November 2017 and
Bouygues Telecom (TF1’'s parent company) in January
2018, negotiations with Canalsat (Canal Plus), lliad
(Free) and Orange have stalled. As a result, on 1
February TF1 withdrew its MYTF1 TV catch-up service
for Orange customers and issued a writ, demanding
that Orange cease distributing its channels because it
had failed to renew its distribution agreement. Since
the writ was not issued under emergency proceed-
ings, there is still time for the parties to reach an
agreement. Meanwhile, TV viewers can use the TF1
free-to-air channel catch-up service at MYTFL1.fr and
via the MYTF1 app for mobile and tablet. The chan-
nels are also still available for all television viewers
on digital terrestrial television.

Gilles Pélisson, CEO of the TF1 group, referring to
other examples of European operators paying audiovi-
sual groups for their content (for instance, Orange and
Altice pay for the TF1 signal in Belgium), explained:
“We are asking for a few cents per subscriber. Orange
has 10 million subscribers and is nine times the size
of TF1.”

Although the national audiovisual regulatory author-
ity (CSA) does not believe it should interfere in com-
mercial agreements between two private companies
(especially while TF1 remains available via free DTT),
it expressed “its concern and willingness to help facil-
itate these discussions, taking into account viewers’
interests and the economic situation of the operators
concerned”.

The case continues.

e TF1, communiqué de presse du 1 février 2018, Fin des accords de
distribution du service MYTF1 et des chaines en clair du groupe TF1
avec Orange (TF1 press release, 1 February 2018)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18968 FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

Decisions on the right to be forgotten and
media reporting

On 18 January 2018 and 22 January 2018, two de-
cisions were delivered in cases concerning the right
to be forgotten, although the matters raised in these
pre-trial hearings are procedural, both flagging up
the impact - in different ways - of such orders on
freedom of expression. The NT1 case concerns two
claims brought against Google LLC. The two claimants
(NT1 and NT2) are unconnected, but the legal issues
raised in the claims are the same. Both NT1 and NT2
were convicted of offences, but those convictions are
now “spent” under the Rehabilitation of Offenders Act
1974. Atfter citing paragraphs 80-81 of the Google
Spain judgment (seeIRIS 2014-6/3), Nicklin ] equated
the act as a pre-existing version of a right to be for-
gotten, suggesting: “[t]he underlying rationale is that,
for all but the most serious offences, people should
not have a lifelong "blot" on their record but should
be able to live without that shadow, and the conse-
quences it may have for their employment or other
areas of their life”.

NT1 and NT2 each complained that Google, in its ca-
pacity as a search engine, continued to return links to
information about their respective convictions when
their names were searched, some of which were links
to newspaper articles reporting the original criminal
proceedings. Neither NT1 nor NT2 is a politician or
celebrity; they are private individuals. NT1 and NT2
will be the first English cases to consider the specific
issue of the rehabilitation of offenders.

The claimants sought reporting restrictions under sec-
tion 11 of the Contempt of Court Act, on the basis that
allowing the media to report their respective identi-
ties would defeat the purpose of the right to be for-
gotten. Although section 12(2) of the Human Rights
Act, which requires the media to be notified of an ap-
plication that would “affect the exercise of the Con-
vention right to freedom of expression”, does not ap-
ply to contra mundum orders (orders applying to ev-
eryone rather than a specific party), it is still desir-
able that the media be notified where possible. The
giving of notice is important because it gives poten-
tially affected media organisations the opportunity, if

IRIS 2018-3 13


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18967
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18968
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-6/3&id=16136

so desired, to put forward reasoned arguments chal-
lenging the order. On this basis, the hearing for the
order was postponed, although more limited reported
restrictions remained in place pending that hearing.
While the court accepted that in general the media is
used to reporting in such a manner as not to identify
individuals, reporting of the facts in this case could be
sufficient to identify individuals involved, or at least
some of them. This may then affect the scope of any
section 11 order.

The claims in the ABC case relate to user-generated
content posted by Square Mile News, hosted by Blog-
ger.com, a platform operated by Google. Square
Mile News contains news reports of court proceedings
which are posted anonymously. The case does not
seem to relate to Google in its capacity as a search en-
gine. ABC lodged an application for an interim injunc-
tion requiring the defendant, described as Google Inc,
to block all access to pages on Square Mile News blog
websites relating to ABC’s conviction for the duration
of the hearing of the applicant’'s claim for a perma-
nent injunction and damages relating to claims of (a)
libel; (b) misuse of private information; (c) breach of
Articles 3, 6 and 8 of the European Convention on Hu-
man Rights; (d) malicious falsehood; and (e) breach
of the Data Protection Act 1998. Google had refused
to take any action with regard to the news reports as
it merely hosts the third-party content. The applica-
tion was dismissed - not on its merits, but because the
applicant had served the legal documents on Google
UK Limited, rather than the correct entity - Google
LLC (see IRIS 2018-1/2, Tamiz v Google). The Court’s
permission would be required to serve the legal docu-
ments outside the jurisdiction. Furthermore, as any in-
junction would affect freedom of expression, it seems
that notice under section 12 of the Human Rights Act
would be required. The trial of the claim brought by
NT1 is due to commence on 27 February 2018, and
that of NT2 is due to commence on 12 March 2018.

e NT1 v Google LLC [2018]1 EWHC 67 (OB) (Rev 3),18 January 2018

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18929 EN
e ABC v Google Inc [2018] EWHC 137 (QB), 1 February 2018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18930 EN

Lorna Woods
School of Law, University of Essex

CMA provisional findings on 21st Century Fox
and Sky Plc merger

Following last year’s phase one enquiry by Ofcom and
the Competition and Markets Authority (CMA) con-
cerning the proposed merger between 21st Century
Fox and Sky Plc (see [IRIS 2017-8/26), the CMA has
commenced the phase two enquiry, publishing its pro-
visional findings on 23 January 2018. The CMA con-
cluded that Fox taking full control of Sky is not in

the public interest due to media plurality concerns.
However, the CMA considered that Fox and Sky had
a genuine commitment to broadcasting standards in
the UK.

The CMA observed that the Murdoch Family Trust
(MFT) controls Fox and News Corporation (News Corp),
which between them already have a significant inter-
est in UK news, whether television, radio, online or
newspaper platforms. The MFT news outlets are con-
sumed by nearly a third of the UK population, and
have a combined share of public news consumption
greater than all other UK news providers, except the
BBC and ITN. If Fox, and as a consequence MFT, had
control of Sky Plc’s Sky News then this would give MFT
too much influence over public opinion and the polit-
ical agenda. Despite the broad range of other news
providers, the CMA did not consider they have suffi-
cient presence to moderate or mitigate the increased
MFT influence if the merger proceeded. Anne Lam-
bert, the Chair of the CMA independent investigation
group, said: “Media plurality goes to the heart of our
democratic process. It is very important that no group
or individual should have too much control over pub-
lic opinion and the political agenda”. The CMA has
presented three possible remedies to address media
plurality concerns. Firstly, prohibit the merger. Sec-
ondly, undertake structural remedies, including the
recommendation that Sky News be spun off into a new
company, or the divestiture of Sky News. Thirdly, be-
havioural remedies, including enhanced requirements
regarding the editorial independence of Sky News.

The new Secretary of State for Digital, Culture, Me-
dia and Sport, The Right Honourable Matt Hancock
MP, laid the CMA'’s preliminary findings before Parlia-
ment. The Secretary of State exercises a quasi-judicial
decision-maker role concerning the proposed merger.
The CMA's inquiry group has until 1 May 2018 to pro-
vide the Secretary of State with its final report. The
Secretary of State will make the final decision by 14
June 2018. The Secretary of State has confirmed that
the CMA recognises that the proposed acquisition by
The Walt Disney Company of some of Fox’s assets, in-
cluding Sky, may settle the concerns about the Fox
Sky merger. Despite such an acquisition being uncer-
tain in its timing and form, the CMA will take account
of any implications of the Disney transaction relative
to the proposed remedies to ensure media plurality.
The CMA'’s investigation into the commitment of Fox,
Sky and MFT to maintaining broadcasting standards
concluded that they all had a genuine commitment,
and that Fox taking control of Sky was thus not likely
to work against the public interest. Fox was an es-
tablished broadcaster in the UK, having held licences
for over twenty years. The broadcaster had imple-
mented practices and procedures to ensure broad-
casting standards. Although there had been issues
about some of its unedited simulcast international
feeds into the UK, this did not outweigh the overall
comprehensive steps taken to maintain a committed
broadcasting standard in the UK.

14 IRIS 2018-3


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2018-1/2&id=16136
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18929
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18930
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-8/26&id=16134

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

Fox News had faced sexual harassment allegations by
US employees and whilst they were of a serious na-
ture the CMA had provisionally determined that these
did not directly relate to the attainment and mainte-
nance of broadcasting standards and should therefore
not detract from Fox’s (and MFT’s) UK commitment
to broadcasting standards. Likewise, Sky had a good
track record in the UK of maintaining broadcast stan-
dards.

MFT's News Corp had faced serious shortcomings with
its News of the World newspaper prior to 2012, hav-
ing failed to comply with press standards and the law.
However, News Corps had undertaken a drastic inter-
vention, including the closure of the News of the World
and implementing new processes and procedures for
its other New Corps titles. The CMA provisional find-
ings showed there had been no cause for concern
since these new procedures had been introduced.

e Competition and Markets Authority, Anticipated acquisition by 21st
Century Fox, Inc of Sky Plc: Provisional findings report, 23 January
2018

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18953 EN

e Competition and Markets Authority, “CMA provisionally finds
Fox/Sky deal not in the public interest”, 23 January 2018

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18954 EN

Julian Wilkins
Blue Pencil Set

Ofcom imposes GBP 120,000 fine on Al Ara-
biya News

On 25 January 2018, Ofcom issued a sanction deci-
sion concerning Al Arabiya News, which is an Arabic
language news and current affairs channel. The Of-
com licence for Al Arabiya News is held by Al Ara-
biya News Channel FZ-LLC. The issue concerned un-
fair treatment and unwarranted infringement of pri-
vacy in connection with the obtaining of material in-
cluded in a programme broadcast by Al Arabiya News
in February 2016 about an attempt in February and
March 2011, by a number of people (including the
complainant, Mr Hassan Mashaima) to turn Bahrain
from a kingdom into a republic. The programme in-
cluded footage of the complainant as he explained the
circumstances which had led to his arrest and convic-
tion for his participation in these activities. In Ofcom’s
adjudication published on 24 April 2017, Ofcom’s ex-
ecutive body found that the programme had breached
Rules 7.1 and 8.1 of the Ofcom Code namely, that
“[b]roadcasters must avoid unjust or unfair treatment
of individuals or organisations in programmes” and
that “[alny infringement of privacy in programmes, or
in connection with obtaining material included in pro-
grammes, must be warranted”. Ofcom found that the
programme omitted to state that the Bahrain Inde-
pendent Commission of Inquiry had confirmed in 2011
that Mr Mashaima had been mistreated and tortured

while in detention, leading to his confession, and that
the BICI had also recommended that the court case
against him be dropped.

According to the wording of the sanction decision, Of-
com found that the programme had included footage
of an interview with Mr Mashaima which had had the
potential to materially and adversely affect viewers’
perception of him and the broadcaster had not made
clear what steps it had taken to ensure that material
facts had not been presented, omitted or disregarded
in a way that was unfair to Mr Mashaima. Further-
more, the broadcaster had not provided Mr Mashaima
with an appropriate and timely opportunity to respond
to the allegations of wrongdoing being made about
him in the programme as broadcast. Mr Mashaima
had had a legitimate expectation of privacy in rela-
tion to the filming and subsequent broadcast of the
footage of him without his consent. In the circum-
stances, Mr Mashaima’s legitimate expectation of pri-
vacy had not been outweighed by the broadcaster’s
right to freedom of expression and the audience’s
right to receive information and ideas without interfer-
ence. The broadcaster had therefore unwarrantably
infringed Mr Mashaima’s privacy in respect of the ob-
taining of the material included in the programme and
in the programme as broadcast.

Ofcom’s decision is that the appropriate sanction
should be a financial penalty of GBP 120,000 and that
the licensee should be directed to broadcast a state-
ment of Ofcom’s findings, on a date to be determined
by Ofcom, and that it should be directed to refrain
from broadcasting the material found in breach again.
Ofcom considered that the degree of harm caused to
the complainant was very serious. The programme
was found to be unjust or unfair to the complainant,
such that a reasonable viewer would consider that
he was confessing to having committed the crimes
for which he was convicted and that he was willingly
providing details of those events, when that may not
have been the case.

e Ofcom Sanction Decision: Sanction 108 (17) Al Arabiya News Chan-
nel FZ-LLC, 25 January 2018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18952 EN

e Ofcom Broadcast and On-Demand-Bulletin, Issue No. 327, 24 April
2017, p. 69

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18532 EN

David Goldberg
dee/gee Research/ Consultancy

[ Revised Editors’ Code of Practice ]

The Editors’ Code of Practice, under which the clear
majority of Britain’s newspaper, magazine and news
website journalists operate, was reviewed in 2017,
and changes to it became effective from 1 January
2018.

IRIS 2018-3 15


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18953
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18954
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18952
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18532

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

The Code is regarded as the “cornerstone” of the
UK press self-regulatory system. Its rules, which are
framed by the Editors’ Code of Practice Committee,
set standards that the voluntarily subscribing industry
members have agreed to maintain. Editors and pub-
lishers can be held to account via the Independent
Press Standards Organisation (IPSO), which became
the new regulatory body for the industry on 8 Septem-
ber 2014. However, IPSO has not yet sought formal
approval from the Press Recognition Panel, which was
established following the Leveson Report recommen-
dations in the aftermath of the phone-hacking scan-
dal to ensure that any future press regulator meets
certain standards (see IRIS 2013-2/29).

The Code covers various aspects of journalistic activ-
ity, such as crime reporting, confidential sources and
financial journalism. Since its first publication in 1991,
it has been amended several times to adapt to devel-
opments in the industry, technology and public atti-
tudes. Three changes were introduced in 2018, after
a public consultation which attracted approximately
4,000 responses.

The first change concerns Clause 2 on privacy. It now
states that, in considering an individual’s reasonable
expectation of privacy, account should be taken not
only of the complainant’s own public disclosures of in-
formation - as the previous version of the Code stated
- but also of “the extent to which the material com-
plained about is already in the public domain or will
become so.” This factor is not entirely new; it mirrors
the existing wording of paragraph 3 of the public in-
terest clause of the Code. The Editors’ Codebook, the
handbook that sets the Code in context, explains that
its inclusion in Clause 2 aims to address “the chal-
lenge of effectively regulating global digital publica-
tions which are owned and domiciled in the UK but
also have editorial operations in other jurisdictions
producing content which can be viewed in the UK.”
The Committee recognises that difficulties can arise
in relation to content which potentially violates the
privacy clause in the UK but is nonetheless widely
and legitimately published on overseas-owned web-
sites with a large readership in the UK.

The amended wording of Clause 2 also adds clarity in
respect of its practical application to complaints in-
volving material taken from social media like Face-
book. In deciding whether the republication of such
material to illustrate a story was intrusive, the regula-
tor is often influenced not only by what the material
in question featured, but also the extent to which the
material was already in the public domain, who had
placed it there, what disclosures of private informa-
tion the complainant had previously made, and what
privacy settings were in place.

The second change relates to clause 09 on reporting
crime. A new section was inserted requiring editors to
generally refrain from naming children under the age
of 18 “after arrest for a criminal offence, but before
they appear in a youth court.” Under the current law,

automatic restrictions on identifying juveniles apply
only if or when the case reaches a youth court hear-
ing. This additional section strengthens the protec-
tion afforded to young defendants but does not affect
news gatherers’ right to name juveniles who appear
in a Crown Court or whose anonymity is lifted.

Finally, the third change brings Clause 11 more into
line with the law by requiring the press and their re-
spective websites not to identify “or publish material
likely to lead to the identification of a victim of sexual
assault”, unless they are legally free to do so. Whilst
editors’ responsibilities are made clearer, care should
be taken when stories involving victims of sexual as-
sault are posted on publications’ social media sites,
where they can be commented upon by users who
may reveal victims’ identities either out of malice or
merely plain ignorance.

e The Editors’ Code of Practice (incorporates changes taking effect
from 1 January 2018)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18955 EN

e The Editor’'s Codebook (incorporates changes taking effect from 1
lanuary 2018)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18956 EN

Alexandros K. Antoniou
University of Essex

HU-Hungary

Hungarian media authority fines pay-TV
broadcaster UPC

On 27 December 2017, the Hungarian media regula-
tor, Nemzeti Média- és Hirkozlési Hatésag (NMHH), im-
posed a fine of HUF 121 million (approx. EUR 391 000)
on TV channel UPC Direct for a serious infringement. It
stated that the fine exceeded the financial advantage
gained by the broadcaster from the infringement.

The fine was imposed because, two years ago, UPC
Direct had offered so-called triple-play services, that
is to say, a bundled package of telephone, television
and Internet, in the Hungarian city of Cegléd without
informing the regulatory body. The regulator did not
register the service until 28 September 2017 and con-
cluded that UPC Direct had been offering it without
official authorisation. The company had also failed to
guarantee compliance with technical standards or leg-
islative provisions.

This is not the media group’s first infringement. It
was fined HUF 30 million (approximately EUR 97 500)
in May 2017 for launching cable television in the Hun-
garian city of Jaszberény without permission.

UPC Direct is not purely a pay-TV broadcaster. It
mainly carries programmes for Central and East Eu-
ropean cable networks and a few digital TV channels,

16 IRIS 2018-3


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-2/29&id=16135
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18955
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18956

of the European Audiovisu

including some Polish, Czech and Hungarian channels.
They are all encrypted in Cryptoworks and received
via Hotbird satellite. UPC Direct was formed when
Cyfra+ merged with Wizja TV.

e Sulyos jogsértés miatt 121 millid forintos hirkézlési birsdg a UPC-
nek (NMHH press release)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18935 HU

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

IE-Ireland

[ Data Protection Bill 2018 published ]

On 1 February 2018, the Minister for Justice and Equal-
ity, Charlie Flanagan, launched the publication of the
2018 Data Protection Bill 2018. The Bill will give ef-
fect to the General Data Protection Regulation (GDPR
(2016/679), which will become law within the EU on
25 May 2018. The Bill repeals the 1988 and 2003
Data Protection Acts, with the exception of those pro-
visions relating to the processing of personal data for
the purposes of national security, defence and the in-
ternational relations of the State, thereby giving effect
to Directive (EU) 2016/680 on the protection of natu-
ral persons with regard to the processing of personal
data by competent authorities for the purposes of the
prevention, investigation, detection or prosecution of
criminal offences or the execution of criminal penal-
ties, and for those and other purposes to amend the
Data Protection Act 1988.

The Bill generally follows the General Scheme of the
Bill released in May 2017 (see |IRIS 2017-7/22). The
Bill comprises eight Parts, includes, inter alia, the es-
tablishment of a Data Protection Commission, and al-
lows for up to three commissioners to be appointed
for terms of between four and five years. Part 3 of the
Bill contains three chapters, giving further effect to a
number of Articles in the GDPR, where Member States
retain a margin of flexibility. Section 29 of the Bill
deals with the “consent of children in relation to infor-
mation society services” and specifies thirteen years
of age as the “digital age of consent”, for the pur-
poses of Article 8 GDPR. Article 8 GDPR specifies six-
teen years of age as the digital age of consent, but al-
lows Member States to provide by law for a lower age
(which can be no lower than 13 years. This in effect
means that where “information society services”, as
defined in Article 4 GDPR, are offered directly to chil-
dren, the processing of a child’s personal data will be
lawful only if, and to the extent that, consent is given
or authorised by the holder of parental responsibility

over the child. In such cases, “the service provider
must make reasonable efforts to verify that consent is
given or authorised by the holder of parental respon-
sibility.”

Section 37 of the Bill deals with “data processing and
freedom of expression and information” and gives ef-
fect to Article 85 of the GDPR, which provides that it is
for national law to reconcile the right to protection of
personal data with the right to freedom of expression
and information, including “processing for journalis-
tic purposes or for the purposes of academic, artistic
or literary expression.” An explanatory and Financial
Memorandum to the Bill highlights that “[bloth the
right to protection of personal data and the right to
freedom of expression and information are enshrined
in Articles 8 and 11 of the EU Charter of Fundamen-
tal rights respectively, and in this context, [section]
37 (3), provides that the Data Protection Commission
may refer, “on its own initiative 04046 any question of
law which involves consideration of whether process-
ing of personal data is exempt from certain provisions
of the GDPR on freedom of expression and information
grounds to the High Court for its determination. The
Bill may be subject to change as it progresses through
the Oireachtas (parliament) before becoming enacted
as law, which must be in time for the deadline of 6
May 2018 for Directive (EU) 2016/680, in addition to
the coming into force of the GDPR on 25 May 2018.

e Data Protection Bill 2018 [No. 10 of 2018], 1 February 2018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18958 EN

Ingrid Cunningham
School of Law, National University of Ireland, Galway

Report of the Joint Committee on the Future
Funding of Public Service Broadcasting

On 13 December 2017, the Report of the Joint Com-
mittee on the Future Funding of Public Service Broad-
casting was laid before the Irish Parliament. The 323-
page Report follows an extensive public consultation
process, and evidence from broadcasters and plat-
form providers, to investigate possible viable alterna-
tive funding models for public service broadcasting.
The Report makes a number of notable recommenda-
tions.

Firstly, the Committee recommends that a broaden-
ing of the existing charging regime be expanded to
capture every household consuming media, regard-
less of the technology used. Such a new regime
would incorporate all households, and not just those
in possession of a traditional television set. The Com-
mittee recommends that the introduction of a non-
device-dependent public service broadcasting charge
(household-based) is feasible, efficient and practical
considering the increasing threats to the sustainabil-
ity of current licence fee revenues.

IRIS 2018-3 17


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18935
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-7/22&id=16138
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18958

Secondly, the Committee recommends that the exist-
ing proportional allocation of licence fee monies be
scrutinised and revised to ensure that any monies re-
alised by the implementation of the anti-evasion strat-
egy are provided to a diversity of existing and new
sources in a fair and equitable way. Priorities may in-
clude restoring the public broadcaster, TG4, to more
sustainable funding levels, and funding independent
regional, local and community radio and television (as
direct funding for their public service obligations un-
der the Broadcasting Act 2009). The Committee rec-
ommends that the Minister establish a new scheme
to assist these radio stations in the provision of local
news and current affairs programmes. The scheme
envisaged would be administered by the Broadcasting
Authority of Ireland (BAI), and amend the BAI Sound &
Vision Scheme (see [IRIS 2017-7/26) to allow funding
for a wider category of broadcasting to be supported.

Thirdly, the Committee agrees in principle to the in-
troduction of re-transmission fees and giving RTE the
capacity to negotiate with suitable platform providers
(without prejudice to meeting their public service obli-
gations). Re-transmission fees are fees paid by pay
television platforms to broadcasters for the right to
distribute (or re-transmit) the broadcasters’ channels.
The Report states that in Ireland, the free-to-air chan-
nels RTE, TG4 and TV3 are distributed over a variety
of pay television platforms, including eir, Sky, Virgin
Media and Vodafone. At present, these platforms do
not pay the broadcasters re-transmission fees for car-
rying their channels, and broadcasters do not pay for
the transmission of their channels by the platforms.
Moreover, under section 114 (f) of the Broadcasting
Act 2009, RTE is obligated “to establish, maintain and
operate a television broadcasting service and a sound
broadcasting service which shall have the character
of a public service [which] shall be made available,
in so far as RTE considers reasonably practicable, to
Irish communities outside the island of Ireland.” The
Committee also considers that a provision should be
included to review the negotiation process in relation
to re-transmission fees.

Finally, the committee recommends that all refer-
ences in legislation to “public service broadcasting”
and “public service broadcasters” should be changed
to “public service media”, where appropriate.

e Houses of the Oireachtas Joint Committee on Communications, Cli-
mate Action and Environment, Report of the Joint Committee on the
Future Funding of Public Service Broadcasting, 13 December 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18957 EN

e TV licence should be replaced by broadcasting charge - Communi-
cations Committee report, 13 December 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18931 EN

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

IS-Iceland

Commission on the operating environment of
independent media delivers report

On 25 January 2018, the Commission on the operating
environment of independent media presented to the
Icelandic Minister of Culture and Education, Ms. Lilja
Alfredsdéttir, its report entitled “The operation envi-
ronment of the media - Commission proposals on an
improved operation environment of independent me-
dia.” The Commission proposed various changes to
the current media policy instrument: firstly, a time-
limited 25% refund of costs directly related to the
production of news and current affairs in the media.
The refund will apply to all licensed and registered
media; television, radio, newspapers, magazines and
web media that cover news and current affairs. This
means that media service providers can only apply
for a refund owing to the cost of the news depart-
ment, but not the cost of producing media content
unrelated to news and current affairs. Secondly, the
majority of the Commission proposed that the public
service broadcaster RUV withdraw from the advertis-
ing market as soon as possible. Two members (out
of five) of the Commission did not support the pro-
posal and provided a joint dissenting opinion. Thirdly,
VAT on all media subscriptions and retail sales (includ-
ing Internet media and on-demand services) should
be lowered to 11% (from the current 24%.)

Fourthly, the majority of the Commission proposed
that “commercial communications” in respect of al-
coholic beverages and tobacco products should be al-
lowed, within the framework of international commit-
ments. Two members of the Commission did not sup-
port the proposal and provided a joint dissenting opin-
ion. Fifthly, a partial refund of the cost of providing
Icelandic subtitles and Icelandic dubbing within an au-
diovisual media content (both linear and on-demand).
Sixthly, media service providers should be able to ap-
ply for exemptions from the obligation to provide Ice-
landic subtitles and Icelandic dubbing owing to spe-
cial circumstances to the Icelandic regulator for the
media (the Media Commission) Lastly, the Commis-
sion proposed that media advertising bought by gov-
ernment organisations and municipalities should be
transparent with regard to the identity of the organi-
sation funding it, the identity of the media receiving
the funding and the amount of money spent on adver-
tising ..

The former Icelandic Minister of Culture and Educa-
tion, Mr lllugi Gunnarsson, appointed the Commis-
sion in 30 December 2016 with a mandate to eval-
uate the operating environment of independent me-
dia and propose changes to the legal environment
and/or other necessary changes with the purpose of

18 IRIS 2018-3


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-7/26&id=16137
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18957
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18931

L'AUDIOVISUEL.
SERVATORY
ORMATIONSSTELLE

of the European Audiovisu

improving the operating environment of independent
media. The current Minister of Culture and Education,
Ms Lilja Alfredsdéttir, has welcomed the proposals and
said that they will be helpful in shaping policy and fur-
ther government action to strengthen the operation
of independent media. Furthermore, the Minister has
decided to create a new policy strategy for Icelandic
media and increase the efforts of the Iceland Govern-
ment in support of independent media in Iceland.

e Rekstrarumhverfi fjélmidla - Tillégur nefndar um beett rek-
strarumhverfi einkarekinna fjélmidla, 25. jandar 2018 (The operation

environment of the media - Commission proposals on an improved
operation environment of independent media, 25 January 2018)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18959 IS

Heiddis Lilja Magnusdottir
The Media Commission (Fjélmidlanefnd)

IT-Italy

Self-regulatory guidelines for online plat-
forms for next general elections published by
Italian Communication Authority

On 1 February 2018, the Italian Communication Au-
thority (AGCOM) published guidelines to ensure equal
treatment of parties/candidates on online platforms
within the context of the next general elections. The
guidelines are the result of the work performed within
the context of a working group established by AG-
COM containing representatives from major online
platforms and newspapers.

Although the guidelines constitute self-regulatory
“soft law” and do not therefore have specific legal
value, they nonetheless provide helpful insight into
how operators and stakeholders are approaching Ital-
ian election laws. The latter, in fact, are not per se
applicable online, and commentators struggle to de-
termine which principles can also be applied to regu-
late the online environment.

The document covers six topics. First, equal treat-
ment of political subjects. The Par Condicio Law
(Law no. 28 of 22 February 2000) on offline infor-
mation requires that television and radio grant can-
didates/parties equal treatment when certain condi-
tions are met. Even though similar rules are not ap-
plicable to the Internet, there are nonetheless gen-
eral principles that are valid in respect of all means of
communication. For example, online platforms should
make sure that all political actors have equal access to
means of communication. In particular, it is advisable
that they be properly informed of the instruments that
each platform makes available to them for the deliv-
ery of political messages online. Each political actor
should be free to choose which instruments to use in
a non-discriminatory manner.

Secondly, as regards what concerns online political
advertising, in compliance with the law on political
advertising, the buyer shall clearly specify political
nature of each message and shall indicate the name
of the “committente responsabile” (i.e. the person
responsible for purchasing the political advertising).
These elements must be included in the advertise-
ment or, at least on the website to which the adver-
tisement links.

Thirdly, in respect of illicit content and content whose
dissemination is forbidden (such as polls), online plat-
forms must set up tools by which to report defama-
tory content against candidates; similarly, online plat-
forms should allow AGCOM to quickly report the pres-
ence of online polls/surveys in the fifteen days pre-
ceding an election day, which are forbidden by law.

Fourthly, with regard to public entities’ social media
accounts, the working group notes that public enti-
ties should refrain from using social media for political
communication during election periods.

Fifthly, it is “desirable” that online platforms prevent
political groups from carrying out political campaign-
ing online on an election day and the day before, in
compliance with the legal restrictions already in place
regulating traditional means of campaigning. Lastly,
as concerns fact-checking methods, AGCOM specifi-
cally recommends that Google and Facebook enhance
those fact-checking mechanisms already in place.

e Autorita per le garanzie nelle comunicazioni, Linee guida per la
parita® di accesso alle piattaforme online durante la campagna elet-
torale per le elezioni politiche 2018 (AGCOM, Guidelines for equal
access to online platforms during the election campaign for the 2018
general elections, 1 February 2018)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18960 IT

Ernesto Apa & Filippo Frigerio
Portolano Cavallo Studio Legale

Italian Communication Authority issues reso-
lution on equal airtime for general elections

On 10 January 2018, the Italian Communication Au-
thority (AGCOM) issued Resolution No. 1/18/CONS to
enact the provisions of the Par Condicio Law (Law No.
28 of 22 February 2000) applicable to private broad-
casters during the electoral period preceding the gen-
eral elections to be held on 4 March 2018. In par-
ticular, the resolution aims at ensuring the respect of
some core principles, including pluralism, impartiality,
independence and the completeness of media cover-
age of elections.

With respect to broadcast media, specific rules are
laid down to allot time in political communication pro-
grammes (that is to say, programmes where political
parties discuss their plans) among (a) the parties al-
ready sitting in parliament, (b) the parties that are

IRIS 2018-3 19


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18959
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18960

represented by at least two members in the European
Parliament, (c) the parties that have at least one MP
and represent linguistic minorities; and (d) the mem-
bers of the so-called “Gruppo Misto”, that is to say,
those MPs who are not affiliated with any political

party.

In this respect, equal airtime rules are framed in a
different way in Phase | (that is to say, the period
from the official announcement of the election to the
candidate-filing deadline) and in Phase Il (that is to
say, the period running from the presentation of can-
didates to the end of the electoral campaign).

Private radio and television broadcasters are allowed
to offer party political broadcasts. The broadcasting
of political programmes and party political broadcasts
is made available free of charge. Party political broad-
casts are made available on an equal footing among
the various political parties. TV broadcasts may last
from one to three minutes, while the duration is from
thirty to ninety seconds for radio broadcasts. Further-
more, they shall not interrupt other programmes and
are distributed among four time frames per day, each
one of which shall include at least three broadcasts.
A party political broadcast cannot be broadcast twice
within the same time frame. In any case, no politi-
cal party is allowed to broadcast more than two party
political broadcasts within the same day. The broad-
casting of party political broadcasts is not considered
to constitute advertising for the purposes of the rele-
vant advertising limits.

Particular rules are provided with respect to informa-
tion programmes, including news programmes and
newscasts. In addition to principles such as plural-
ism, impartiality and independence, AGCOM calls for
information programmes to pay special attention to
a balanced gender representation and the plurality of
parties and candidates. Editors, journalists and pre-
senters are required to comply with these principles
in order to avoid affecting the equal chances of ev-
eryone concerned.

The AGCOM resolution also points out that, if in the
context of information programmes it happens that
a journalist supports a certain view, appropriate time
must be reserved to journalists representing differ-
ent opinions in order to guarantee pluralism and com-
pleteness of information. The resolution also contains
other provisions which apply to local broadcasters,
who have a special status deriving from the Par Condi-
cio Law.

As far as print media are concerned, the resolution
specifies that they are permitted to publish political
advertisements until the day before the end of the
electoral period; if print media wish to do so, they are
required to issue a public notice specifying the condi-
tions under which the publication takes place, includ-
ing, among other things, fees and acceptance criteria.
Political advertisements must feature the words ‘mes-
saggio elettorale’ (political advertisement) in order for
the public to identify the content as such.

Finally, the resolution also mentions opinion polls, to
which an ad hoc resolution applies (No. 256/10/CSP).
As to the enforcement of the rules on equal air-
time, the Regional Committees of Communication
(CO.RE.COM.) are competent to monitor the compli-
ance with the applicable legislation and regulations
and to report any violation. AGCOM may impose ad-
ministrative sanctions as a result of the procedure es-
tablished by Article 27 of the resolution.

o Autorita per le garanzie nelle comunicazioni, delibera n. 1/18/CONS

(Italian Communication Authority, Resolution No. 1/18/CONS, 10 Jan-
uary 2018)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18961 IT

Ernesto Apa & Marco Bassini
Portolano Cavallo & Bocconi University

NL-Netherlands

Court orders five other ISPs to temporarily
block access to The Pirate Bay

On 12 January 2018, Midden-Nederland District Court,
in the Dutch city of Lelystad, ordered five Internet Ser-
vice Providers (ISPs), through an interim injunction, to
temporarily block access to the Pirate Bay (TPB) un-
til both the The Hague District Court and the Dutch
Supreme Court had given their judgments in the main
proceedings.

The dispute concerns BREIN, a foundation which pro-
tects the rights and interests of Dutch copyright hold-
ers, and five ISPs, namely T-Mobile, Tele2, CAIW, Zee-
landnet and KPN, which give their end-users access to
TPB. Based on Art 26d of the Dutch Copyright Act and
Art 15e of the Dutch Related Rights Act, BREIN, the
claimant in the dispute, requested the court to order
all ISPs to block access to the domain names and IP
addresses through which TPB operates.

Having regard to similarities in terms of cases, the
court based its reasoning on an earlier judgment, de-
cided by the The Hague District Court on 22 Septem-
ber 2017, in which BREIN also required ISPs, namely
ZIGGO and XS4ALL, to cease their activities with re-
gards to the giving of access to TPB (see RIS 2017-
10/23). By referring to that court’s reasoning, in which
the CJEU’s preliminary judgment of 14 June 2017
(see |IRIS 2016-1/22, IRIS 20173/5, and [IRIS 2017-
7/4) was taken into account, Midden-Nederland Dis-
trict Court concluded that the blocking measures were
justified, proportionate and effective. The fact that
such measures can be circumvented by use of tech-
nical means is irrelevant. In the view of the court,
what counts is that these measures make it more dif-
ficult for end-users to access TPB, amounting to a de-
crease in users’ visits to that website and thus in il-
legal downloading. As concerns the “urgent interest”

20 IRIS 2018-3


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18961
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-10/23&id=16142
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-10/23&id=16142
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-1/22&id=16142
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-7/4&id=16142
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-7/4&id=16142

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

of the claimant in obtaining a preliminary injunction,
the court took into account that BREIN had only re-
cently — in December 2017 — brought proceedings in
the main action and, therefore, that a final judgment
could not be expected in the short term. Moreover,
taking into account the CJEU judgment in which it was
found that TPB itself infringed copyright law by mak-
ing an act of “communication to the public”, which
led to blocking measures in the case of Ziggo and
XS4ALL, the Court inferred that the “urgent nature”
of the claim was present.

Besides having to block access to TPB within ten days,
all ISPs were also required to pay a penalty sum for
non-compliance amounting to EUR 10 000 and an ad-
ditional EUR 2 000 for each day of further infringe-
ment; however, such a fine cannot exceed EUR 1 mil-
lion. Moreover, all ISPs, except KPN, were required
to jointly pay the procedural costs amounting to EUR
15 859. The reason why KPN was exempted from the
latter costs is because its subsidiary SX4ALL already
complied with the earlier blocking measures issued
by The Hague District Court, and consequently, un-
like the other ISPs, KPN did not file a defence against
BREIN. Finally, Zeelandnet was ordered to pay an ad-
ditional EUR 2 500 because it had argued that the
judge lacked competence for ruling on the dispute.

Concerning KPN, the blocking measures will have to
stay in place until the Dutch Supreme Court has given
a ruling in the main proceedings between BREIN and
Ziggo/XS4ALL, which were suspended on 13 Novem-
ber 2015. With regard to the other ISPs, their blocking
measures will have to last until the court of first in-
stance has decided on the main proceedings initiated
by BREIN on 13 December 2017.

e Rechtbank Midden-Nederland, 12 januari 2018, C/16/448423/KG ZA
17-382, KPN & T-Mobile & TELEZ2 & Zeelandnet &CAIW/BREIN (District
Court Midden-Nederland, 12 January 2018, C/16/448423/KG ZA 17-
382. KPN & T-Mobile & TELE2 & Zeelandnet &CAIW/BREIN)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18962 NL

Eugénie Coche
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

Broadcasting suspect’s image in Dutch tele-
vision programme unlawful

On 27 December 2017, the District Court of Gelder-
land ruled that broadcasting the image of a murder
suspect’s face in a television programme did not con-
tribute to the public debate and was therefore unlaw-
ful.

In 2016, the claimant in this case was ordered to serve
a prison sentence of 7.5 years for attempted provoca-
tion of murder. Hidden camera footage had been dis-
covered in which the claimant closed a murder deal

and gave instructions to his associates. The footage
was broadcast by SBS in 2012 on national television,
in Misdaadverslaggever, a frequently watched crime
reporting television programme produced by Ende-
mol. In the broadcast of the television programme,
the claimant discusses the murder of one of his busi-
ness competitors. Even though his name is not men-
tioned, his face is clearly recognisable. Endemol con-
sidered it of great importance that the claimant’s face
was not blurred, because his face shows a cold and
careless expression.

The claimant alleged a violation of his right to pri-
vacy, and claimed compensation for damages of EUR
500 000. To decide whether Endemol and SBS had
committed an unlawful act against the claimant, the
district court weighed the interests of the claimant
against those of the defendant. The interests at
stake were the right to privacy as embodied in Arti-
cle 8 of the European Convention on Human Rights
(ECHR) and the right to freedom of expression as pro-
tected by Article 10 ECHR. In order to decide which
of these rights prevail, the district court took into ac-
count all relevant circumstances of the case at issue.
According to the district court, it was relevant that
the claimant’s face was not blurred and that the tele-
vision programme gave a detailed overview of the
claimant’s background; his profession, prior prison
sentences and his participation in the discussed mur-
der were all covered.

The district court also noted that special attention
needed to be paid to the position of the press. It is
the vital job of the press to spread information and
ideas that contribute to the public debate, while the
public has a right to receive these ideas and informa-
tion. The district court ruled that the general interest
of the public in this case was to be informed about the
phenomenon of “murder on order”, but that there was
no necessity to warn the public about the claimant,
since he was already incarcerated. Neither is he a
public figure, which is an important factor when de-
ciding on which of the rights prevails in this specific
case. The district court was of the opinion that re-
vealing the face of the claimant in the television pro-
gramme did not contribute to the public debate on
“murder on order” in general, and had led to unnec-
essary interference in the claimant’s privacy. The dis-
trict court concluded that the defendant could have
made a useful contribution to the public debate with-
out revealing the claimant’s face and was therefore
liable for the immaterial damages of EUR 3 000 that
the claimant now suffers.

e Ktr. Rechtbank  Gelderland 27 december 2017,
ECLI:NL:RBGEL:2017:6890 (District Court of Gelderland, 27 De-
cember, ECLI:NL:RBGEL:2017:6890) (published 10 January 2018))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18963 NL

Nathalie Rodriguez
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

IRIS 2018-3 21


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18962
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18963

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

RO-Romania

[ ANCOM Law Goes to the Constitutional Court ]

On 15 January 2018, the Romanian President, Klaus
lohannis, sent to the Constitutional Court a notice on
the Law on the approval of the Government Emer-
gency Decree No. 33/2017, which stipulates that the
president and vice-presidents of the National Author-
ity for Management and Regulation in Communica-
tions in Romania (ANCOM) shall be appointed by the
plenum of the parliament by the majority vote of the
present senators and deputies (see RIS 2009-5/31,
IRIS 2017-7/29|and RIS 2018-1/36).

Prior to the aforementioned Government Emergency
Decree, the ANCOM management was appointed by
the President of Romania, at the proposal of the gov-
ernment, and there were no provisions about the
maximum period to propose nominations for the va-
cant ANCOM management positions. The President
of Romania argued that overseeing ANCOM, as men-
tioned by both European regulations and by the rel-
evant constitutional provisions, had become a gen-
uine guardianship control under which the legisla-
tive power can dismiss ANCOM'’s leadership with-
out complying with the requirements of Directive
2009/140/EC. The President drew attention to the lack
of evidence to justify the use of the Emergency De-
cree and to highlight the existence of the extraordi-
nary situation and the urgency of the regulation.

lohannis considers that the law adopted by parliament
contains a number of new provisions to the decree
which have been approved by a procedure contrary to
the principle of bicameralism. He pointed out that the
Senate, as a decision-making chamber, had adopted a
series of amendments detailing the procedure for ap-
pointing ANCOM’s management, but had also adopted
some amendments amending other texts of Govern-
ment Emergency Decree No. 22/2009 which had
not been considered by the government and, conse-
quently, by the Chamber of Deputies. These changes
concerned: the remuneration of the ANCOM president
and vice-chairs; the assimilation of the positions of
president and vice-president of ANCOM to a ministe-
rial position, namely secretary of state; the procedure
for the dismissal of the president and vice-presidents
of ANCOM; the submission to the parliament of AN-
COM’s annual report and the effects of the rejection of
this report by parliament (dismissal of ANCOM’s man-
agement); the regulation of the situation in which the
vacancy of the position of President of ANCOM takes
place.

Klaus lohannis also drew attention to the fact that the
legislative interventions in the Law on the approval
of the Government Emergency Decree No. 33/2017
ran counter to Directive 2002/21/EC, as amended by

Directive 2009/140/EC, by affecting ANCOM'’s inde-
pendence, impartiality and neutrality. The president
stated that as a result of the above-mentioned decree,
only the government and the parliament remained in
the procedure to appoint ANCOM’s management, and
any participation of the president in the procedure
to designate ANCOM'’s president and his/her substi-
tutes had disappeared, which raised the question of
whether the management of this autonomous admin-
istrative authority would be able to function within
the parameters of independence, neutrality and im-
partiality as established by the European regulations,
thus endangering not only the functioning of ANCOM
as a genuine regulatory authority, but also the legisla-
tive harmonisation within the European Union.

e The Sesizare de neconstitutionalitate asupra Legii privind apro-
barea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 33/2017 pentru modi-
ficarea si completarea art. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 22/2009 privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Adminis-
trare si Reglementare in Comunicatii (Referral of unconstitutionality
to the Law on the approval of Government Emergency Ordinance No.
33/2017 for the modification and completion of Article 11 of the Gov-
ernment Emergency Decree No. 22/2009 on the establishment of the
National Authority for Administration and Regulation in Communica-
tions)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18933 RO

e The Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2017 pentru modifi-
carea si completarea art. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 22/2009 privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Adminis-
trare si Reglementare in Comunicatii (Government Emergency De-
cree No. 33/2017 for the modification and completion of Article 11
of the Government Emergency Decree No. 22/2009 on the set up of
the National Authority for Management and Regulation in Communi-
cations)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18801 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

Promulgation of the new Cinematography
Law

On 11 January 2018, the Romanian President, Klaus
lohannis, promulgated Law No. 15/2018 on the ap-
proval of the Government Emergency Decree No.
67/2017 on Cinematography (see inter alia |IRIS 2002-
7/30, [IRIS 2003-2/23| [IRIS 2016-10/23, [IRIS 2017-8/32
and|IRIS 2018-1/34).

Law No. 15/2018 was published in the Official Jour-
nal of Romania No. 35 of 16 January 2018. The Sen-
ate, the upper chamber of the Romanian Parliament,
adopted the document on 14 November 2017 and the
Chamber of Deputies, the lower chamber, on 20 De-
cember 2017. The deputies’ decision was final.

Government Emergency Decree No. 67/2017 modi-
fies and completes Government Decree No. 39/2005
on Cinematography and one of its main provisions is
to increase the duration of the direct credit reimburse-
ment for the production of films from 10 to 20 years.
The new form of the law also aims at giving the Roma-
nian film industry financial support to produce films

22 IRIS 2018-3


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-5/31&id=16145
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-7/29&id=16145
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2018-1/36&id=16145
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18933
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18801
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2002-7/30&id=16146
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2002-7/30&id=16146
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2003-2/23&id=16146
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-10/23&id=16146
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-8/32&id=16146
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2018-1/34&id=16146

of the European Audiovisua

dedicated to the centennial of the union of the ter-
ritories inhabited predominantly by Romanians, cele-
brated in 2018, or films dedicated to well-known per-
sonalities and special cultural actions.

By prolonging the repayment period from 10 to 20
years, it is expected that the non-reimbursed amounts
will be collected better due to the fact that the pro-
ducer will continue to exploit the film, given the finan-
cial and administrative capacity of film producers to
exploit their own productions under these conditions.
At the same time, the amendment supports the cor-
rection of the situations created by the lack of corre-
lation between the regulations in the field of cinema
and the tax legislation regarding VAT, in conjunction
with the state aid measures at national and commu-
nity level, according to the explanatory memorandum
to the normative act.

e The Proiect de Lege privind aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr.67/2017 pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr.39/2005 privind cinematografia - forma pentru promul-
gare (Draft Law for the approval of the Government Emergency De-
cree No. 67/2017 on the modification and completion of the Govern-
ment Decree No. 39/2005 on Cinematography - form sent for promul-
gation)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18934 RO

e The Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 67/2017 pentru mod-
ificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 39/2005 privind
cinematografia (Government Emergency Decree No. 67/2017 on the
modification and completion of Government Decree No. 39/2005 on
Cinematography)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18804 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

SE-Sweden

Domain names can be classified as property
that can be seized

On 22 December 2017, the Swedish Supreme Court
announced that the appeal on the decision to seize
The Pirate Bays (“TPB”) Swedish domain names would
not be granted a probationary permit, meaning that
the Swedish Court of Appeal’s decision would remain
unchanged.

The legal proceeding against the Swedish domain or-
ganisation Punkt SE (ISS) was initiated in April 2015,
when the Swedish prosecutor filed a complaint with
the objective of hindering access to TPB through their
Swedish domain names. “Thepiratebay.se” and “Pi-
ratebay.se” were both used for the illegal file sharing
of copyright-protected works.

The prosecutor argued that the domain names con-
stituted means or tools which facilitate copyright in-
fringement. According to the Swedish Copyright Act,

property that is used for crime, such as copyright in-
fringement, may be seized by the Swedish State with
the purpose of preventing further infringements.

The Stockholm District Court, which is the first in-
stance in Sweden, and the Swedish Court of Appeal
held that the TPB domain name constitutes property
than can be seized by the Swedish State. According to
the Swedish Court of Appeal, the following features of
the domain name constitute strong grounds which in-
dicate that it can be regarded as a property right: an
exclusive right; an asset of an economic value; can
be transferred; and in some respects, has functions
which are similar to the functions of a trademark.

Hence, it is now no longer possible to access TPB via
their Swedish domain, but the seizure as such does
not hinder TPB from using other domain names. The
judgment, as such, extends the possibility to pros-
ecute against online copyright infringement through
the seizure of domain names.

o Hégsta domstolen, Ma®l nr B 2787-17, 22 december 2017 (Supreme

Court of Sweden. No. B 2787-17. 22 December 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18932 SV

Gunilla Karlsson and Erik Ullberg
Wistrand Advokatbyra

TR-Turkey

Conflicting judgments on journalistic free-
dom

On 11 January 2018, the Constitutional Court of Turkey
ruled upon constitutional complaints that the deten-
tion on remand of two journalists, MA and SA, for more
than 16 months without convincing evidence was a
violation of their right to freedom of press/expression
and their right to liberty and security. The court re-
jected the rest of the complaints that they had also
been the victims of a violation of their fair trial rights
and of ill-treatment.

Constitutional complaint procedure was introduced in
Turkey with an amendment in the constitution in 2010.
By empowering the Constitutional Court to receive in-
dividual applications, the parliament aimed at creat-
ing a domestic remedy for human rights violations be-
fore the victims directly reached the European Court
of Human Rights (ECtHR). The new remedy has been
operating as of September 2012. Since then, the Turk-
ish Constitutional Court (TCC) has received thousands
of applications alleging breach of various rights in the
constitution.

The applicants MA and SA were charged with terror-
ist crimes linked to the failed coup attempt of July

IRIS 2018-3 23


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18934
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18804
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18932

of the European AudioVisu’aﬂ Observatory

15, 2016. Their cases are pending before the first in-
stance court. They argued before the TCC that they
had not used language which may be understood ex-
plicitly or implicitly as supporting violence or terrorist
organisations. They also denied their alleged link with
the coup plotters.

In cases where the TCC finds a violation upon an indi-
vidual application, the system, as established by par-
liamentary statute, works as follows: the TCC sends
the case file to the original (or final) court for a deci-
sion to remedy. The original/first instance/final court
is supposed to hold a re-trial hearing to reach a con-
clusion in line with the TCC’s judgement.

In fact, under the Turkish Constitution (Article 153/6)
the TCC’s judgments are binding for judicial, execu-
tive and legislative organs; private and public per-
sons; and institutions. In spite of this, the first in-
stance court rejected the release of the applicants
and blamed the TCC for overstepping its powers. This
unprecedented response from a lower court in a le-
gal system is now being discussed among lawyers in
the country. As a result, applicants have now directed
their cases to the ECtHR with the argument that the
constitutional complaint procedure in their case has
proved to be ineffective.

e Tiirkiye Anayasa Mahkemesi, Mehmet Hasan Altan Basvurusu (2),
11.01.2018, No: 2016/23672; Sahin Alpay Basvurusu, 11.01.2018,
No: 2016/1092. Bkz. Resmi Gazete, 19 Ocak 2018, Say:i: 30306
(Turkish Constitutional Court, Application of Mehmet Hasan Altan (2),
11.01.2018, No: 2016/23672; Application of Sahin Alpay, 11.01.2018,
No: 2016/1092. See Official Gazette, 19 January 2018, No: 30306)

TR

Olgun Akbulut
Kadir Has University, Faculty of Law

24 IRIS 2018-3



of the Europeah Audiovisual'Observatory

Agenda Book List

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

(© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

IRIS 2018-3 25



	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Magyar Kétfarkú Kutya Párt v. Hungary
	European Court of Human Rights: Faludy-Kovács v. Hungary
	European Court of Human Rights: Sekmadienis Ltd. v. Lithuania
	Committee of Ministers: Reply to the Parliamentary Assembly Recommendation on “Political influence over independent media and journalists”
	Platform for the promotion of journalism and the safety of journalists: Report of the partner organisations
	EUROPEAN UNION
	European Commission: Evaluation on the EU Code of Conduct on countering illegal hate speech online
	European Commission: Austrian regulatory measures blocked
	UNESCO
	UNESCO: Global Report on Convention on Diversity of Cultural Expressions
	NATIONAL
	AT-Austria
	CJEU to answer questions on hate speech classification
	ES-Spain
	CAC proposes ban on gambling advertisements during watershed
	FI-Finland
	Several amendments to the legislation on electronic media
	FR-France
	Conseil d’Etat refuses to annul Cinema Code definitions of pornographic and violent films
	CSA president wants regulation extended to digital audiovisual services
	CSA terminates mandate of Mathieu Gallet as President of Radio France
	High tensions between TF1 and Orange
	GB-United Kingdom
	Decisions on the right to be forgotten and media reporting
	CMA provisional findings on 21st Century Fox and Sky Plc merger
	Ofcom imposes GBP 120,000 fine on Al Arabiya News
	Revised Editors’ Code of Practice
	HU-Hungary
	Hungarian media authority fines pay-TV broadcaster UPC
	IE-Ireland
	Data Protection Bill 2018 published
	Report of the Joint Committee on the Future Funding of Public Service Broadcasting
	IS-Iceland
	Commission on the operating environment of independent media delivers report
	IT-Italy
	Self-regulatory guidelines for online platforms for next general elections published by Italian Communication Authority
	Italian Communication Authority issues resolution on equal airtime for general elections
	NL-Netherlands
	Court orders five other ISPs to temporarily block access to The Pirate Bay
	Broadcasting suspect’s image in Dutch television programme unlawful
	RO-Romania
	ANCOM Law Goes to the Constitutional Court
	Promulgation of the new Cinematography Law
	SE-Sweden
	Domain names can be classified as property that can be seized
	TR-Turkey
	Conflicting judgments on journalistic freedom

