
IRIS 2018-2

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE
European Court of Human Rights: Fuchsmann v. Ger-
many . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
European Court of Human Rights: Frisk and Jensen v.
Denmark . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
European Court of Human Rights: MAC TV s.r.o. v. Slo-
vakia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Parliamentary Assembly: Resolution on the status of
journalists in Europe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6

EUROPEAN UNION
Court of Justice of the European Union: Judgments on
State aid and digital terrestrial television operators in
Spain . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
European Commission: Member States referred to the
Court of Justice of the European Union over collective
rights management Directive . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
European Commission: Communications on intellectual
property rights enforcement . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8

NATIONAL

AT-Austria

Free Stream does not violate net neutrality . . . . . . . . . . . . . . . 9
Media policy in government programme . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

BG-Bulgaria

Amendments to the Radio and Television Act . . . . . . . . . . . .10

CH-Switzerland

SSR’s new licence put into circulation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11

CZ-Czech Republic

Czech television starts transition to DVB-T2-Standard . . . .11

DE-Germany
Federal Supreme Court rules on admissibility of Tagess-
chau app . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12

ES-Spain
CAC adopts its first report on pluralism in current affairs
debates programmes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13

FR-France

Television film infringe copyright of works by a Resis-
tance author. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
Decree concerning the ban on advertising in children’s
programmes on public TV. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
Public audiovisual reform bill announced. . . . . . . . . . . . . . . . .15
CSA defends respect for women . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15

GB-United Kingdom

ITV had not breached an individual’s privacy by identi-
fying her partner who was a police suspect . . . . . . . . . . . . . .16
Claim of joint authorship rejected by the IPEC in the Flo-
rence Foster Jenkins case . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17
Government designates regulator for age verification of
online pornography . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18

IE-Ireland

Public broadcaster pays damages over unverified tweet
during election debate . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18

IT-Italy

New legislation on promotion of European and Italian
works by audiovisual media service providers released
by the Italian Government . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19

NL-Netherlands

Court of Appeals judgment on the rectification and re-
moval of news programme episode . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20
Author of false Google reviews ordered to pay damages. .21
New Code on YouTube advertising transparency . . . . . . . . .21

PL-Poland

Dispute over TVN fine intensifies . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22

RO-Romania

Governmental Aid for Cinematography . . . . . . . . . . . . . . . . . .22
The PBS Act, back to the Parliament . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23

TR-Turkey

Turkish Constitutional Court made a precedent decision
on a Bizim FM Radio station case . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24



Editorial Informations

Publisher:
European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG
Tel. : +33 (0) 3 90 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int
Comments and Contributions to:
iris@obs.coe.int
Executive Director:
Susanne Nikoltchev
Editorial Board:
Maja Cappello, Editor � Francisco Javier Cabrera Blázquez,
Sophie Valais, Deputy Editors (European Audiovisual
Observatory)
Silvia Grundmann, Media Division of the Directorate of
Human Rights of the Council of Europe, Strasbourg (France)
� Mark D. Cole, Institute of European Media Law (EMR),
Saarbrücken (Germany) � Bernhard Hofstötter, DG Connect
of the European Commission, Brussels (Belgium) � Tarlach
McGonagle, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands) � Andrei Richter,
Media Academy Bratislava (Slovakia)
Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Victoires Éditions

Documentation/Press Contact:
Alison Hindhaugh
Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10
E-mail: alison.hindhaugh@coe.int
Translations:
Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Paul Green � Katherine Parsons � Marco Polo
Sarl � Nathalie Sturlèse � Brigitte Auel � Erwin Rohwer � Sonja
Schmidt � Ulrike Welsch
Corrections:
Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Sophie Valais et Francisco Javier Cabrera
Blázquez � Aurélie Courtinat � Barbara Grokenberger � Jackie
McLelland � James Drake
Distribution:
Nathalie Fundone, European Audiovisual Observatory
Tel.:
+33 (0)3 90 21 60 06
E-mail: nathalie.fundone@coe.int
Web Design:
Coordination: Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory � Development and Integration: www.logidee.com
� Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158
 2018 European Audiovisual Observatory, Strasbourg
(France)

http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:nathalie.fundone@coe.int


INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Fuchs-
mann v. Germany

On 19 October 2017, the European Court of Human
Rights (ECtHR) delivered its judgment in the case of
Fuchsmann v. Germany, which concerned the on-
line version of a New York Times article accessible
in Germany. The applicant in the case is an interna-
tionally active entrepreneur in the media sector, and
holds the position of Vice-President of the World Jew-
ish Congress. In June 2001, the New York Times pub-
lished an article about an investigation into corrup-
tion against R.L. The article was entitled “[L] Media
Company Faces a Federal Inquiry”, and included the
statements that the applicant had “ties to Russian or-
ganized crime, according to reports by the FBI and Eu-
ropean law enforcement agencies”, and a “1994 FBI
report on Russian organized crime in the United States
described [the applicant] as a gold smuggler and em-
bezzler, whose company in Germany was part of an
international organized crime network. He is barred
from entering the United States.”

In July 2002, the applicant sought injunctions against
certain parts of the article, including the statements
above. Ultimately, in 2011, the Düsseldorf Court of
Appeal granted the injunction in so far as the article
stated that the applicant had been banned from en-
tering the US. As regards the rest of the statements,
the Court of Appeal held that there was a great infor-
mational interest on the part of the public in reporting
that the applicant, as a German businessman interna-
tionally active in the media sector, was suspected by
the secret service of being involved in gold smuggling,
embezzlement and organised crime. This assessment
was not changed by the fact that the criminal offences
mentioned had occurred more than sixteen years pre-
viously. The court furthermore considered that the
reporting made it sufficiently clear that only insights
from FBI reports and the law-enforcement authorities
were being reported. The court concluded that the
defendant had complied with the required journalis-
tic duty of care and that the reporting had relied on
sources and background information, which the jour-
nalist could reasonably consider reliable. The injunc-
tions were thus refused.

The applicant made an application to the ECtHR,
claiming that the domestic courts had failed to protect
his reputation under Article 8 of the European Con-
vention on Human Rights (ECHR). In this regard, the
Court first held that allegations that the applicant was
involved in gold smuggling, embezzlement and organ-

ised crime were allegations grave enough for Article 8
to come into play. The Court then considered that the
case required an examination of whether a fair bal-
ance had been struck between the applicant’s right to
the protection of his private life under Article 8 and
the newspaper’s right to freedom of expression under
Article 10. The relevant criteria within the context of
balancing these competing rights were: the contribu-
tion to a debate of public interest; the degree to which
the person affected was well-known; the subject of
the news report; the prior conduct of the person con-
cerned; the method of obtaining the information and
its veracity; and the content, form and consequences
of the publication.

Firstly, the Court agreed that the article had con-
tributed to a debate of public interest and that there
had been a public interest in the alleged involvement
of the applicant and mentioning him by name. The
Court also held that a public interest also existed in
the publication of the article in the online archive
of the newspaper, and noted “the substantial contri-
bution made by Internet archives to preserving and
making available news and information”. Secondly,
the Court held that the Court of Appeal’s assessment
that there was a certain interest in the applicant as a
German businessman internationally active in the me-
dia sector, was in compliance with the ECtHR’s case
law. Thirdly, the Court reiterated that that the press
should normally be entitled, when contributing to pub-
lic debate on matters of legitimate concern, to rely on
the contents of official reports without having to un-
dertake independent research. The Court observed
that the main source for the statements regarding the
applicant was an internal FBI report and not an offi-
cially published report. The Court agreed that there
was a sufficient factual basis for the remaining state-
ments at issue. Fourthly, the Court agreed with the
Court of Appeal that the article was free from polem-
ical statements and insinuations, and made it suffi-
ciently clear that only insights from reports by the
FBI and other law-enforcement authorities were being
reported. Moreover, the Court found that the infor-
mation disseminated had mainly concerned the appli-
cant’s professional life and had not divulged any inti-
mate private details. The ECtHR also noted that the
Court of Appeal found that the online article was ac-
cessible only as a result of a directed search with an
online search engine. Therefore, the Court accepted
the conclusion of the domestic courts that the con-
sequences of the article in Germany were limited. In
conclusion, the Court considered that the Court of Ap-
peal, in balancing the right to respect for private life
with the right to freedom of expression, had taken into
account and applied the criteria set out in the Court’s
case-law. Thus, there had been no violation of Article
8.

IRIS 2018-2 3



• Judgment by the European Court of Human Rights, Fifth Section,
case of Fuchsmann v. Germany, Application no. 71233/13 of 19 Oc-
tober 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18863 EN

Ronan Ó Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

European Court of Human Rights: Frisk and
Jensen v. Denmark

On 5 December 2017, the European Court of Human
Rights (ECtHR) delivered its judgment in the case
of Frisk and Jensen v. Denmark. The applicants in
the case were journalists with the public broadcaster
Danmarks Radio (DR), and had produced the docu-
mentary “When the doctor knows best”, broadcast in
September 2008. The documentary concerned the
treatment of pleural mesothelioma cancer at Copen-
hagen University Hospital, where consultant S was
in charge of treatment. It focused on two types of
chemotherapy medication (Alimta and Vinorelbine)
used by the hospital, and followed four patients and
relatives, and a narrator spoke as a voice-over. Dur-
ing the programme, the narrator stated that “doctors
chose to treat her with a substance that has not been
approved [in cases of such a diagnosis], and whose
effect on pleural mesothelioma cancer is not substan-
tiated”. While “there is only one treatment which, in
comparative studies, has proved to have an effect on
pleural mesothelioma cancer”, S “chose not to use
that medication on his patients”, and “the question re-
mains: why does S carry out tests with Vinorelbine.” It
“turns out that S has received more than DKK 800,000
over the last five and a half years from the company
F. This is the company behind the test medication Vi-
norelbine. The money has been paid into S’s personal
research account.”

Following the broadcast, the hospital and consultant
S instituted defamation proceedings against DR’s di-
rector, and the two applicants (the journalists con-
cerned), claiming that the programme had made ac-
cusations of malpractice. In 2010, the Copenhagen
City Court found that the applicants and DR’s direc-
tor had violated Article 267 of the Penal Code, and
sentenced them each to fines totalling DKK 10,000
(EUR 1,340), and the applicants jointly liable for costs
of DKK 62,250 (EUR 8,355). The High Court of East-
ern Denmark upheld the judgment, finding that the
programme had given “the impression that malprac-
tice has occurred at Copenhagen University Hospi-
tal, in that S deliberately used medication (Vinorel-
bine) which is not approved for treatment of pleu-
ral mesothelioma cancer; the test medication has re-
sulted in patients dying or having their lives short-
ened; and the clear impression has been given that
the reasons for this choice of medication (Vinorelbine)

were S’s professional prestige and personal finances”.
The applicants were ordered to pay costs to the hos-
pital and S, totalling DKK 90,000 (EUR 12,080). The
applicant journalists made an application to the EC-
tHR, claiming a violation of their right to freedom of
expression under Article 10 of the European Conven-
tion on Human Rights (ECHR). The main question for
the ECtHR was whether a fair balance had been struck
between the right to respect for private life and the
right to freedom of expression, and reiterated the cri-
teria for this assessment: the contribution to a debate
of general interest; how well-known the person con-
cerned is and what the subject of the report is; his or
her prior conduct; the method of obtaining the infor-
mation and its veracity; the content, form and con-
sequences of the publication; and the severity of the
sanction imposed.

Firstly, the Court held that the programme had dealt
with issues of legitimate public interest, namely that it
had involved a discussion about risk to life and health,
as regards public hospital treatment. Secondly, the
criticism had been directed at S and Copenhagen Uni-
versity Hospital, who were vested with official func-
tions, and there was a need for wider limits for pub-
lic scrutiny. Thirdly, however, the Court noted that
the domestic courts had found that the applicants
had made allegations that S and the hospital had ad-
ministered to certain patients suffering from mesothe-
lioma improper treatment, resulting in their unneces-
sary death and the shortening of their lives to promote
the professional esteem and personal financial situa-
tion of S., and that those accusations rested on a fac-
tually incorrect basis. The Court held that it had “no
reason to call into question those conclusions”. The
Court rejected the applicants’ argument the impact
of the programme had had various important conse-
quences, inter alia, a public demand for Alimta ther-
apy and a change in practice at Copenhagen Univer-
sity Hospital. The Court stated that the reason why
the public demand for Alimta therapy may have in-
creased and Copenhagen University Hospital changed
its standard therapy for operable patients to Cisplatin
in combination with Alimta, was that the programme,
on an incorrect factual basis, had encouraged patients
to mistrust Vinorelbine therapy. Fourthly, in respect of
the method of the obtaining of the information and its
veracity, the Court noted that the domestic courts did
not dispute that the applicants had conducted thor-
ough research, over a period of approximately one
year. However, the Court held that it had no reason
to call into question the High Court’s conclusion that
the applicants had made accusations resting on a fac-
tually incorrect basis, of which they must be deemed
to have become aware through the research material.
Finally, the Court held that it did not find the convic-
tion and sentence to have been excessive or of such a
kind as to have a “chilling effect” on media freedom.
Furthermore, the decision that the applicants should
pay legal costs did not appear unreasonable or dis-
proportionate. In conclusion, the Court held that the
reasons relied upon were both relevant and sufficient
to show that the interference complained of was “nec-

4 IRIS 2018-2

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18863


essary in a democratic society”. Thus, there had been
no violation of Article 10 of the Convention.

• Judgment by the European Court of Human Rights, Second Section,
case of Frisk and Jensen v. Denmark, Application no. 19657/12 of 5
December 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18862 EN

Ronan Ó Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

European Court of Human Rights: MAC TV
s.r.o. v. Slovakia

On 28 November 2017, the European Court of Human
Rights (ECtHR) delivered its judgment in MAC TV s.r.o.
v. Slovakia, which concerned the fining of a broad-
caster over a television programme’s commentary on
the death of the late President of Poland. The case in-
volved MAC TV, which operates two private television
channels, and broadcasts the television programme
“JOJ PLUS”. During an episode of the programme
broadcast in April 2010, following the fatal plane crash
in which the President of Poland, Lech Kaczynski, had
been travelling, a commentary was delivered entitled
“Compassion in Accordance with Protocol”. The com-
mentary included the statement that “Jews, homosex-
uals, liberals, feminists and left-oriented intellectuals
are bitterly sorry for the death of a man who repre-
sented an extreme Polish conservativism, and who
was a symbol of a country where people who are not
white heterosexual Catholic Poles were born as a pun-
ishment. I am sorry, but I do not pity Poles. I envy
them.”

Following the broadcast, the Broadcasting Council ini-
tiated administrative proceedings against MAC TV un-
der section 19(1)(a) of the Broadcasting and Retrans-
mission Act, which stipulates the protection of human
dignity. The Broadcast Council found that the broad-
caster had breached its obligations under the Broad-
casting Act, in that the manner of processing and pre-
senting the content of the commentary had interfered
with the dignity of the late Polish President, and im-
posed a fine of EUR 5,000. In particular, the Broad-
casting Council concluded that the manner in which
the commentator had presented his opinion - that is
to say his lack of regret for the Polish President’s death
- had contravened the duty to respect his human dig-
nity. Moreover, the degree of sarcasm and irony in the
broadcast commentary had been so high that its con-
tent and the manner in which the author’s opinion had
been presented had dishonoured the late President.
The Broadcasting Council’s decision was ultimately
upheld by the Supreme Court. MAC TV then lodged an
application with the ECtHR, claiming a violation of its
right to freedom of expression under Article 10 of the
European Convention on Human Rights (ECHR) The

ECtHR first noted that the Broadcasting Council’s de-
cision had constituted an interference with the appli-
cant company’s right to freedom of expression, had
been prescribed by law under the Broadcasting Act,
and pursued the legitimate aim of the protection of
the reputation or rights of others (the Court held that
it was not required to reach a general conclusion on
whether or not the interference created by a measure
concerning a deceased person’s reputation pursued a
legitimate aim). Thus, the main question was whether
the interference was “necessary in a democratic soci-
ety”.

Firstly, the ECtHR emphasised that under Article 10
ECHR, very strong reasons were required to justify re-
strictions on political speech. Secondly, the ECtHR
noted that the applicant’s reaction to the political gov-
ernance of the late President and his political conser-
vatism gave rise to a matter of public interest, and
the late President, as a public figure, was subject to
wider limits of acceptable criticism. Thirdly, the ECtHR
noted that the domestic authorities had essentially
based their conclusions predominantly on the closing
remarks in the commentary (“I am sorry, but I do not
pity the Poles. I envy them”). However, in this regard,
the ECtHR reiterated that one criterion of responsible
journalism is that it should recognise the fact that it
is the commentary (or article) as a whole that the re-
porter presents to the public. The ECtHR held that
the domestic authorities’ assessment was narrow in
scope, and had not been conducted within the wider
context of the commentary. The Court considered that
the impugned commentary, seen within its context,
could not be understood to have constituted a gra-
tuitous personal attack on, or insult to Lech Kaczyn-
ski. While it had contained a sarcastic tone that had
been unsympathetic to the political ideology of the
late President, it had remained within the acceptable
degree of stylistic exaggeration used to express the
journalist’s opinion concerning the political views that
the late President had represented. The Court reiter-
ated that journalistic freedom also covered possible
recourse to a degree of exaggeration, or even provo-
cation. Thus, the Court considered that nothing in that
commentary suggested that the applicant company
had overstepped the limits of freedom of expression
tolerated under Article 10 ECHR by using a sarcastic
tone and ironic language. The Court concluded that
the domestic authorities had failed to demonstrate
that the interference with the applicant company’s Ar-
ticle 10 rights had been necessary, and that there had
accordingly been a violation of Article 10. In addition,
the ECtHR awarded the applicant company EUR 5,000
in respect of pecuniary damage, EUR 5,850 in respect
of non-pecuniary damage, and EUR 6,900 in costs.

• Judgment by the European Court of Human Rights, Third Section,
case of MAC TV s.r.o. v. Slovakia, Application no. 13466/12 of 28
November 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18861 EN

Ronan Ó Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

IRIS 2018-2 5

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18862
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18861


Parliamentary Assembly: Resolution on the
status of journalists in Europe

On 4 December 2017, the Committee on Culture, Sci-
ence, Education and Media of the Parliamentary As-
sembly of the Council of Europe unanimously adopted
a draft Resolution on the status of journalists in Eu-
rope. The Resolution addresses the increasing pre-
cariousness of the journalistic profession in the light
of the collapse of traditional finance models following
technological changes and the development of online
media, among other issues. According to the Resolu-
tion, the precarity of the profession of the journalist is
reflected in several factors: the undermining of edito-
rial independence or staff layoffs; the booming num-
ber of freelance journalists; a deterioration in working
conditions; and inequality between women and men
in the profession.

The rapporteur’s explanatory memorandum to the
Resolution reflects more deeply on matters relating
to journalists’ status. As a starting point, the rappor-
teur’s report reflects on how the emergence of blogs,
social networks, interaction with users and exchange
of information in real time is diminishing previous dif-
ferences between journalists, experts or mere citi-
zens. Moreover, the status of journalists varies widely
from one country to another, bringing the question
of how possible or necessary it is to actually definite
what a journalist is. The rapporteur’s report gives a
brief review of journalists’ status in Europe, which is
defined by law in several countries such as France,
Belgium, Georgia and Turkey. Other countries, such
as Germany and Poland do not have a legal defini-
tion of a journalist. The memorandum also reviews
the requirement of press cards and the existence of
self-regulatory bodies throughout Europe. According
to the report, despite technological developments,
professional journalism has remained in essence the
same, Hence, the official status of journalists has re-
mained the same. New sources of information have
emerged. Moreover, journalists’ daily lives are chang-
ing by the requirement of new task and skills re-
garding social media. Furthermore, job insecurity
and an explosion in the number of freelancers also
poses challenges. Finally, another matter addressed
by the memorandum is the gender inequality in me-
dia. Among other issues is the pay gap: in the Eu-
ropean Union, women journalists earn 16% less than
men, while the difference is as high as 24% in coun-
tries such as Belgium, where only 30% of journalists
are women.

Having regard to these challenges, the Resolution rec-
ommends that Member States, among other mea-
sures, review their domestic legislation to identify
areas to be updated and take into account recent
technological and economic developments. More-
over, the Resolution recommends the exploration of
avenues for the alternative funding of media, such

as the redistribution of advertisement revenue; in-
cluding freelancers in the scope of labour legislation
in terms of minimum pay,; and institutionalising in-
novatory crowdfunding initiatives. Furthermore, the
Resolution establishes measures to be taken in order
to tackle gender inequality in media, such as draw-
ing up studies and introducing mechanisms to incite
employers’ organisations to tackle the problem in the
long term. The Resolution also called on trade unions
and journalists’ organisations to undertake different
measures on this subject, such as promoting mem-
bership to journalists’ trade union, particularly among
young people, women and providers and managers of
content; promoting the mentoring of young journal-
ists (particularly young female journalists) in order to
better equip them against discrimination; stimulating
dialogue between professional journalists and other
content-provider professions; diversifying themes and
fields of training; representing journalists in collective
bargaining and agreements; and defending the rights
of freelancers in the workplace and within social leg-
islation.

• Parliamentary Assembly of the Council of Europe, Committee on
Culture, Science, Education and Media, Laws on the status of journal-
ists in Europe need to be revised, 4 December 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18899 EN FR
• Parliamentary Assembly of the Council of Europe, Committee on
Culture, Science, Education and Media, The status of journalists in
Europe, 4 December 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18865 EN FR

Emmanuel Vargas Penagos
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Union: Judg-
ments on State aid and digital terrestrial
television operators in Spain

On 20 December 2017, the Court of Justice of the Eu-
ropean Union (CJEU) delivered three judgments con-
cerning measures implemented by Spain for the de-
ployment of digital terrestrial television (“DTT”) in re-
mote and less urbanised areas of Spain. All three
judgments concerned a 2013 European Commission
decision which found that the Spanish system of
granting aid to the operators of the terrestrial televi-
sion platform for the deployment, maintenance and
operation of DTT in remote and less urbanised ar-
eas was incompatible with EU state aid rules (see
IRIS 2013-7/5). The Commission found that the mea-
sure did not respect the principle of technological neu-
trality, it was not proportionate and was not an appro-
priate instrument for ensuring that the residents of
the areas received free-to-air channels. Notably, the

6 IRIS 2018-2

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18899
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18865
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-7/5&id=16097


Commission ordered the recovery of incompatible aid
from DTT operators.

The first judgment (Joined Cases C-66/16 P to C-69/16
P) concerned the appeal by the Autonomous Commu-
nities of the Basque Country, Galicia and Catalonia,
and a number of DTT operators. The CJEU rejected all
six grounds of appeal put forward by the appellants,
which mainly concerned arguments that the General
Court, which had upheld the Commission’s decision,
had erred in its analysis of Member State discretion to
define services of general economic interest (“SGEI”),
and the first condition laid down in the landmark Alt-
mark judgment that the recipient undertaking must
have public service obligations and that the obliga-
tions must be clearly defined (see IRIS 2004-7/4 and
2009-5/5). The CJEU held that the General Court had
not misconstrued the scope of the review that it had
had to carry out in respect of the categorisation of a
service as an SGEI by a Member State, since it held
that, in the absence of a clear definition of the service
at issue as an SGEI in national law, the first Altmark
condition was not satisfied. In the second judgment
(Case C-81/16 P), the CJEU similarly rejected Spain’s
appeal in respect of the Commission’s decision.

However, in the final judgment (C-70/16 P), the CJEU
upheld the appeal by the Autonomous Community of
Galicia and the operator Retegal. In particular, the ap-
pellants took issue with the General Court for confirm-
ing the Commission’s analysis concerning the selec-
tivity of the measure at issue, arguing that the Com-
mission’s statement of reasons in that connection was
inadequate. The CJEU noted that EU law prohibits se-
lective aid - that is to say aid that, under a particular
legal regime, favours certain undertakings or the pro-
duction of certain goods over others which, in the light
of the objective pursued by that regime, are in a com-
parable factual and legal situation. It added that the
examination of the condition relating to the selectiv-
ity of an aid measure must be supported by sufficient
reasons for allowing a full judicial review of the ques-
tion of whether the situation of the operators bene-
fiting from the measure was comparable with that of
the operators excluded from it. The CJEU observed
that the General Court considered that the Commis-
sion’s statement of reasons indicated that the mea-
sure in question benefited only the broadcasting sec-
tor and that, within that sector, the measure in ques-
tion applied only to undertakings active on the ter-
restrial platform market. The CJEU pointed out that
neither the Commission’s decision nor the General
Court’s judgment contained any indication of the rea-
sons why (a) undertakings active in the broadcasting
sector should be regarded as being in a factual and
legal situation comparable to that of undertakings ac-
tive in other sectors, and (b) undertakings using ter-
restrial technology should be regarded as being in a
factual and legal situation comparable to that of un-
dertakings using other technologies. The Commission
argued that no reasoning was necessary in that re-
gard, because the selectivity condition is automati-
cally satisfied if a measure applies exclusively to a

specific economic sector or to undertakings in a par-
ticular geographic area. The CJEU noted in that regard
that a measure which benefits only one economic sec-
tor or some of the undertakings in that sector is not
necessarily selective. It is selective only if, within the
context of a particular legal regime, it has the effect
of conferring an advantage on certain undertakings
over others (either in a different sector or the same
sector) which are, in the light of the objective pursued
by that regime, in a comparable factual and legal sit-
uation. In the light of this conclusion, the CJEU set
aside the judgment of the General Court and annulled
the Commission’s 2013 decision, on the basis of the
infringement of essential procedural requirements.

• Judgment of the Court (Fourth Chamber), Joined Cases C-66/16
P Comunidad Autónoma del País Vasco and Itelazpi v Commission,
C-67/16 P Comunidad Autónoma de Cataluña and CTTI v Commis-
sion, C-68/16 P Navarra de Servicios y Tecnologías v Commission
and C-69/16 P Cellnex Telecom and Retevisión I v Commission, 20
December 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18866 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR
• Judgment of the Court (Fourth Chamber), Spain v Commission,
Case C-81/16 P, 20 December 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18867 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR
• Judgment of the Court (Fourth Chamber), Comunidad Autónoma
de Galicia and Retegal v Commission, Case C-70/16 P, 20 December
2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18868 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR
• Commission Decision of 19 June 2013 on State aid SA.28599 (C
23/10 (ex NN 36/10, ex CP 163/09)) implemented by the Kingdom
of Spain for the deployment of digital terrestrial television in remote
and less urbanised areas (outside Castilla-La Mancha)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18869 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

Ronan Ó Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

European Commission: Member States re-
ferred to the Court of Justice of the European
Union over collective rights management Di-
rective

On 7 December 2016, the European Commission de-
cided to refer Bulgaria, Luxembourg, Romania and
Spain to the Court of Justice of the European Union
(CJEU) for their alleged failure to notify the complete
transposition of the Collective Rights Management Di-
rective (Directive 2014/26/EU) into their national laws
(see IRIS 2014-4/4). The Directive aims to coordi-
nate national rules concerning access to the online
music sector by enhancing the workings of collective

IRIS 2018-2 7

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2004-7/4&id=16097
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18866
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18867
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18868
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18869
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-4/4&id=16098


management organisations and by increasing trans-
parency. The deadline for its transposition into na-
tional law was 10 April 2016.

According to the European Commission, these Mem-
ber States failed to notify the Commission of the laws,
regulations and administrative provisions necessary
to comply with the Collective Rights Management Di-
rective. The European Commission sent the Member
States a formal letter of notice in May 2016 informing
them of the commencement of infringement proce-
dure. The European Commission has proposed daily
fines of EUR 19,121 for Bulgaria, EUR 12,920 for Lux-
embourg, EUR 42,377 for Romania, and EUR 123,928
for Spain. The Commission considered that by fail-
ing to notify such provisions to the Commission by 10
April 2016, these Member States had “failed to fulfil
their transposition obligations under Article 43 of this
Directive.”

In a separate infringement case involving Romania,
the Commission has also decided to send a letter of
formal notice over the implementation of the manda-
tory collective management system of musical works
in May 2016. The Commission considers that Roma-
nian law fails to comply with the Directive on the har-
monisation of certain aspects of copyright and related
rights in the information society (2001/29/EC) and the
Collective Rights Management Directive.

• European Commission, Collective Rights Management: Commission
refers Bulgaria, Luxembourg, Romania and Spain to the Court of
Justice, Brussels, 7 December 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18870 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HR HU IT LT LV
MT NL PL PT SK SL SV

Bojana Kostić
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

European Commission: Communications on
intellectual property rights enforcement

On 29 November 2017, the European Commission
published two notable Communications on intellec-
tual property rights enforcement, in particular relating
to Directive 2004/48/EC on the enforcement of intel-
lectual property rights (“the Enforcement Directive”)
(see IRIS 2004-6/3). The Directive provides a mini-
mum set of measures, procedures and remedies al-
lowing the effective civil enforcement of intellectual
property rights. The Commission also published an
accompanying (72-page) Evaluation of the Directive.

The first Communication, entitled “A balanced IP en-
forcement system responding to today’s societal chal-
lenges”, describes a package of measures to further
improve the application and enforcement of intellec-
tual property rights within EU Member States, at EU

borders, and internationally. In this regard, the Com-
munication is divided into four main sections: the first
concerns measures to make it easier for IP stakehold-
ers to benefit from a homogeneous, fair and effec-
tive judicial enforcement system in the EU, and in-
cludes actions and recommendations to further en-
hance judicial capacity and predictability in the EU.
These measures include the Commission providing
a new Guidance (described below) on the interpre-
tation and application of the measures, procedures
and remedies provided for by the Enforcement Direc-
tive. Furthermore, the Commission calls on Member
States to encourage the specialisation of judges in IP-
and IP-enforcement-related matters, and to systemat-
ically publish judgments rendered in IP enforcement
case. The second set of measures concerns support
for industry-led initiatives to combat IP infringements,
such as voluntary agreements with intermediaries, in-
cluding the conclusion of a new memorandum of un-
derstanding aimed at withholding advertising on IP in-
fringing websites. The third and fourth measures con-
cern enhanced administrative cooperation between
authorities in different Member States, and how the
Commission seeks to combat IP infringements on a
global scale by promoting best practices and stepping
up cooperation with third countries.

The second Communication is a new (32-page) Guid-
ance to clarify provisions of the Enforcement Direc-
tive. The Commission notes that since the Directive
provides for minimum harmonisation, there is no uni-
form interpretation of the Directive’s provisions. Thus,
the Guidance seeks to facilitate the Directive’s inter-
pretation and application by competent judicial au-
thorities and other parties involved in the enforce-
ment of intellectual property rights (“IPR”) in proceed-
ings before those authorities. The Guidance focuses
on a number of provisions in the Directive, includ-
ing those relating to scope, general obligation, enti-
tlement to apply for measures, procedures and reme-
dies, the presumption of authorship or ownership, in-
junctions, corrective measures, and the calculation of
damages. The Guidance also seeks to clarify the con-
cept of an intermediary, stating that economic opera-
tors which provide a service capable of being used by
other persons in order to infringe IPR can, depending
on the facts, be categorised as intermediaries within
the meaning of Articles 9(1)(a) and 11 of the Directive,
also in the absence of a specific relationship, such as
a contractual link, between those parties. Finally, the
Guidance also discusses the scope of injunctions, and
that judicial authorities may, where appropriate, is-
sue injunctions which entail specific monitoring obli-
gations.

The Commission also published an Evaluation of the
functioning of the Enforcement Directive. The Eval-
uation concluded that it has achieved the objective
of approximating the legislative systems of the Mem-
ber States for the civil enforcement of IPR, but also
recognises that that there are differences in the way
Member States apply certain provisions of the Direc-
tive (such as those on injunctions, damages and le-

8 IRIS 2018-2

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18870
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2004-6/3&id=16099


gal costs) across the Single Market, thereby limiting
the effectiveness of the Directive. It would benefit
from more best practices for public exchange, more
transparency on IP-related case law and more national
judges able to deal with IPR infringement claims.

• Communication from the Commission to the European Parlia-
ment, the Council and the European Economic and Social Com-
mittee, A balanced IP enforcement system responding to today’s
societal challenges, COM(2017) 707 final, 29 November 2017
https://ec.europa.eu/docsroom/documents/26581 DE EN FR
• Communication from the Commission to the European Parliament,
the Council and the European Economic and Social Committee, Guid-
ance on certain aspects of Directive 2004/48/EC of the European Par-
liament and of the Council on the enforcement of intellectual property
rights, COM(2017) 708 final, 29 November 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18904 DE EN FR
• Commission Staff Working Document, Evaluation accompanying the
document Communication from the Commission to the European Par-
liament, the Council and the European Economic and Social Com-
mittee, Guidance on certain aspects of Directive 2004/48/EC of the
European Parliament and of the Council on the enforcement of intel-
lectual property rights, SWD(2017) 431 final
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18905 EN

Ronan Ó Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

NATIONAL

AT-Austria

Free Stream does not violate net neutrality

On 18 December 2017, the Telekom-Control-
Kommission (Telecom Control Commission - TKK),
Austria’s regulatory body for the telecommunications
market, decided that the ‘Free Stream’ telecommuni-
cations service provided by A1 does not violate net
neutrality. ‘Free Stream’ is a so-called zero-rating
service, which means that data is streamed to cus-
tomers for specific services free of charge. Users can
stream videos and music from specific partners (for
example, YouTube or Spotify) without the data coming
out of the allowance stipulated under their contract.
After the service was notified to the TKK, the latter
instigated proceedings against A1 on the grounds
that the service could be violating the net neutrality
principle enshrined in Regulation (EU) 2015/2120.

In its decision of 18 December 2017, the TKK ruled
that the so-called ‘traffic shaping’ operated by A1 in-
fringed Article 3(3)(3) of Regulation (EU) 2015/2120.
This involves throttling the speed of streaming ser-
vices provided as part of the ‘Free Stream’ service in
order to reduce the picture quality of some videos.
The TKK considered this a form of manipulative inter-
ference in data traffic; it was to the detriment of users

and did not fall under any of the exceptions men-
tioned in Article 3(3) of Regulation (EU) 2015/2120. In
this respect, A1 was instructed to improve the service
within eight weeks, although it could appeal against
the decision.

However, the TKK did not object to the zero-rating
itself and did not think the ‘Free Stream’ service vi-
olated net neutrality. It ruled that Regulation (EU)
2015/2120 did not explicitly ban such services. Such
agreements would only be inadmissible under Article
3(2) of the regulation if they amounted to a ‘com-
mercial practice’ that materially reduced end-users’
choice concerning available services, applications or
content (according to Recital 7 of the regulation).

With this ruling, the TKK aligned itself with a series
of decisions by European regulatory authorities that
found zero-rating services compatible with net neu-
trality.

• Bescheid der Telekom-Control-Kommission vom 18. Dezember 2017
(R 5/17-11) (TKK decision of 18 December 2017 (R 5/17-11))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18915 DE

Sebastian Klein
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

Media policy in government programme

Austria’s new People’s Party/Freedom Party coalition
has unveiled its government programme for the leg-
islative period until 2022, which contains a number of
elements related to media policy.

The programme describes the media landscape as be-
ing in a period of radical change, digitisation as pro-
gressing rapidly and the resulting upheavals as so se-
rious that media policy needs to be completely over-
hauled. In particular, it says that politicians must en-
sure that the media provide specifically Austrian con-
tent.

The government programme lists five objectives in
this regard: the further development of the public ser-
vice remit; the active promotion of Austrian content;
the creation of fair conditions in a global digital mar-
ket; the structural reform of media institutions and au-
thorities; and a public debate on basic media policy
issues.

In order to further develop the public service remit,
the programme aims to ensure that high-quality news
content is offered to as many people as possible in
order to strengthen democratic public debate. The
focus should be not only on Austrian content, but also
on protecting Austria’s identity by promoting Austrian
artists, sportsmen/women, and producers.

IRIS 2018-2 9

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18904
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18905
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18915


With regard to the second objective, the active promo-
tion of Austrian content, the government is committed
to comprehensive digitisation as far as this is possible
in the expansion of online media, in particular in tele-
vision, radio and the press. This would be achieved by
creating a modern legal framework and adapting aid
mechanisms in order to give Austrian media compa-
nies freedom to innovate and flexibility for the neces-
sary processes of change. Support for up-and-coming
journalists through training provided by Austrian me-
dia companies will also play a prominent role.

Fair conditions in a global digital market would be cre-
ated through measures designed to establish a level
playing field in all areas of competition. This will re-
quire close alignment with EU law. However, if this
proves unfeasible, the necessary steps will, as far as
possible, be taken through Austrian legislation. The
Republic of Austria will therefore strive, if necessary,
to provide the initial impulse for a pan-European so-
lution in order to create the basic conditions for in-
ternational media companies that will enable national
media companies to survive in the market.

In order to achieve the fourth objective, that is, the
structural reform of media institutions and authori-
ties, the different sources of funding will be stream-
lined and made clearer, including in the field of film
aid. Companies and authorities with outsourced re-
sponsibilities, such as the RTR (regulatory authority
for broadcasting and telecommunications) and Kom-
mAustria, will be restructured. The Medientransparen-
zgesetz (Media Transparency Act) will also be evalu-
ated with the aim of reducing bureaucracy.

Since all these media policy reforms are highly rel-
evant to democracy, the widespread involvement of
stakeholders and of the public as a whole will be
sought. For this reason, the government is planning,
in preparation for the package of media measures, to
organise a comprehensive media enquiry involving all
stakeholders and civil society.

Another aspect of the programme that is relevant to
media policy is the digital policy that is designed to
enable Austria to take a leading role in future global
competition.

• Regierungsprogramm 2017-2022 (Government programme 2017-
2022)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18914 DE

Bianca Borzucki
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

BG-Bulgaria

Amendments to the Radio and Television Act

Two amendments were made to the Radio and Televi-
sion Act (RTA) in December 2017. One of the changes
concerns the reduction of the administrative burden
for applicants who want to provide media services.
The amendments envisage for the Council for Elec-
tronic Media (CEM) to officially request (ex officio)
electronically from the National Revenue Agency, the
Customs Agency and the municipalities information
for the respective candidate on the presence or ab-
sence of obligations to the public authorities, and they
come into effect as of 1 January 2018 (published on 17
November 2017 in the Official Gazette, issue 92).

At the same time, another amendment to the RTA
came into force on 1 January 2018 (published on 12
December 2017 in the Official Gazette, issue 99). In
section 2, paragraph 4 of the Transitional and Final
Provisions of the RTA, it is envisaged that from 1 Jan-
uary 2019, the state budget subsidy for the Bulgar-
ian National Radio (BNR), the Bulgarian National Tele-
vision (BNT) and the Council for Electronic Media be
entirely replaced by funding from the Radio and Tele-
vision Fund.

In its original design (in 1998), the law provided that
the funding for public service media and the CEM be
made entirely by the Radio and Television Fund after
2007 and not by the state budget:

The resources of the Radio and Television Fund shall
be disbursed for: the financing of the BNR and the
BNT; the financing of the Council for Electronic Me-
dia; the financing of projects of national importance
involving the implementation and use of new tech-
nologies in radio and television broadcasting activi-
ties; the financing of significant cultural and educa-
tional projects; the financing of projects and activi-
ties designed to extend the audience and/or territo-
rial reach of radio and television programme services;
the management of the Fund; and the National Elec-
tric Company EAD, in connection with the collection of
the fees ( Article 103, paragraph 1 of the RTA).

According to Article 102, paragraph 1 of the RTA, the
resources in the Radio and Television Fund shall be
raised from: the monthly fees charged for the recep-
tion of radio and television programme services; the
initial and annual licence fees or registration fees, as
the case may be, as collected by the Council for Elec-
tronic Media; the interest on the resources raised in
the Fund; donations, legacies and bequests; or from
other sources as specified in a statute.

A monthly fee shall be charged for the purpose of fi-
nancing public-service radio and television broadcast-

10 IRIS 2018-2

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18914


ing activities on the basis of each registered electric
meter (Article 93, paragraph 1 of the RTA). The fee
herein shall be paid together with the sums due for
electricity consumption according to the applicable
procedure through the pay desks of the power supply
utilities of the National Electric Company EAD (Article
95 of the RTA). However, the National Electric Com-
pany EAD was privatised, and over the years no fund-
raising mechanism has been set up. That is why the
legal text about the financing of the BNR, BNT and
CEM annually postpones funding from the Radio and
Television Fund after 2007. It is expected that the re-
form for the financing of the public service media in
Bulgaria will be carried out with the changes in the
RTA after the transposition of the Audiovisual Media
Services Directive in the national legislation.

• ÇÀÊÎÍ ÇÀ ÐÀÄÈÎÒÎ È ÒÅËÅÂÈÇÈßÒÀ (Radio and
Television Act (consolidated version))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18913 BG

Rayna Nikolova
New Bulgarian University

CH-Switzerland

SSR’s new licence put into circulation

On 19 December 2017 the Federal Department for the
Environment, Transport, Energy and Communication
(DETEC) circulated the draft of the new licence for the
Swiss public broadcasting company (Société Suisse de
Radiodiffusion et Télévision - SSR). The draft imple-
ments the recommendations made on 17 June 2016
by the Federal Council in its report on public service
broadcasting (see IRIS 2016-8:1/6). The new licence
increases the demands made of the SSR in the fields
of information, culture, training, entertainment and
sport. In particular, the draft stipulates that expen-
diture devoted to news should represent at least 50%
of the revenue collected from the licence fee. It also
lays down specific demands regarding the quality of
the content broadcast by the SSR, mainly by requiring
entertainment programmes to be clearly distinguish-
able from programmes broadcast by the commercial
channels.

The SSR will be required to strengthen its exchange
schemes with the various language regions of Switzer-
land. It will also have to step up its efforts to integrate
of people with a migrant background and people with
sensory disabilities. The new licence also requires the
SSR to target young people more closely, by offering
them - particularly on social networks - programming
offers that correspond to their specific requirements.
To bring down the average age of its audiences, the

SSR is invited to take more risks with regard to cre-
ation and innovation, making use of the potential of-
fered by the new technologies.

The draft licence requires the SSR to collaborate more
closely with private Swiss broadcasters in the fields
of sport and entertainment. The SSR should also
strengthen its collaboration with press editors by de-
veloping content-sharing. The SSR will also be re-
quired to step up its dialogue with the public: the new
licence requires that it communicate regularly on its
programming policy, assess the application of its pol-
icy, and discuss the results in public.

The political parties, the Swiss cantons, and other in-
terested parties have until 12 April 2018 to send in
their comments on the draft of the licence. It will be
a transitional licence, entering into force on 1 January
2019 and remaining valid until the end of 2022, when
it will be replaced by a new licence once the legis-
lation on the electronic media that is currently being
drawn up replaces the current Radio and Television
Act (loi sur la radio et la télévision - LRTV). The draft
of the new licence will be abandoned, however, if the
Swiss population accepts the “No Billag” initiative on
4 March 2018. The initiative calls for the abolition of
the licence fee and any other form of public funding
for radio and television. Apart from the SSR, thirty-
four regional radio stations and television companies
currently receive part of proceeds from the licence
fee.

It should also be noted that in October 2017 the Fed-
eral Council decided to lower the annual amount of
the licence fee from the current CHF 451 to CHF 365,
starting in 2019, when the new system for collecting
the fee comes into force. The Federal Council has also
capped at CHF 1.2 billion per year the proportion of
the licence fee to be made over to the SSR; this is CHF
50 million less than under the present arrangement.

• Projet de concession SSR et rapport explicatif du DETEC du 19
décembre 2017 (Draft concession for the SSR and explanatory re-
port by the DETEC of 19 December 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18917 DE FR IT

Patrice Aubry
RTS Radio Télévision Suisse, Geneva

CZ-Czech Republic

Czech television starts transition to DVB-T2-
Standard

The Czech public service broadcaster, Česká televize
(ČT), has announced the start of its transition to the
DVB-T2 HEVC standard following a delay caused by
an amendment to the Electronic Communications Act

IRIS 2018-2 11

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18913
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-8:1/6&id=16119
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18917


that only came into force on 2 September 2017. Un-
der the amended timetable, technical preparations
are now due to take place between January and March
2018, before the broadcaster can begin using the
transition multiplex. By the end of June 2018, 95% of
the population will be able to receive the new broad-
cast standard, and the switch to DVB-T2 HEVC should
be complete throughout the Czech Republic by June
2020. Transmitters using the outdated DVB-T stan-
dard, which is still currently in use, will be gradually
shut down from mid-2019 onwards.

The two chambers of the parliament in Prague had
originally approved the switch to the new DVB-T2-
HEVC standard, which is necessary in order to prevent
potential disruption around the German and Austrian
borders. Many Czech viewers need to buy new TV
sets, which the government estimates will cost around
EUR 200 each.

The Czech Parliament had adopted the Electronic
Communications Act on 22 February 2005. The main
changes brought in by the Act were designed to facil-
itate market access through the introduction of a new
system for issuing and cancelling licences. In compli-
ance with EU regulations, individual licences only cov-
ered the use of frequencies and telephone numbers.
Another important innovation was the introduction of
regular analysis of relevant markets, which make it
possible to implement flexible, transparent regulatory
measures for the electronic communications market.

The act also increased some of the powers of the
Czech Telecommunications Office (ČTÚE), an indepen-
dent monitoring body for the telecommunications sec-
tor that performs regulatory functions and routine ad-
ministrative tasks, mainly in relation to the application
of the Telecommunications Act. As the independent
national regulator responsible for electronic communi-
cations, the ČTÚE monitors infrastructure-related as-
pects of electronic communications networks and ser-
vices. Another important part of its role is to arbitrate
in disputes related to broadcasting. Under the new
law, it has flexible powers to impose special obliga-
tions on providers with substantial market power.

• Část diváků ČT musí přeladit. Kvůli přechodu na druhou generaci
digitální televize, 13.12.2017 (Press release of 13 December 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18881 CS

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

DE-Germany

Federal Supreme Court rules on admissibility
of Tagesschau app

In a decision of 14 December 2017, the Bundes-
gerichtshof (Federal Supreme Court - BGH) rejected
an application for permission to appeal filed by
Norddeutscher Rundfunk (NDR) concerning the long-
running proceedings relating to the Tagesschau app.

The case concerned the nature of the Tagesschau
app on a specific date: 15 June 2011. The plain-
tiffs are publishing companies that sell newspapers in
printed form and/or as Internet- and app-based ser-
vices. Their argument against the providers of the
Tagesschau app, the ARD, and NDR in particular, was
that the app was too ‘press-like’.

The case was initially heard in 2013 by the Oberlan-
desgericht Köln (Cologne Appeal Court - OLG Köln),
which rejected the complaint (case no. 6 U 188/12).
The plaintiffs’ 2015 appeal to the BGH was successful
as regards NDR. In its subsequent ruling of 30 Septem-
ber 2016, the OLG Köln declared that the Tagesschau
app on the aforementioned date had been unlawful
and banned the distribution of that version of the app.
NDR’s subsequent application for permission to ap-
peal has now also been rejected, as a result of which
the OLG Köln’s 2016 ruling has full legal effect.

The plaintiffs had accused the defendants, ARD and
NDR, of infringing Articles 11d and 11f of the Rund-
funkstaatsvertrag (Inter-State Broadcasting Agree-
ment - RStV), which should be treated as rules on
market behaviour in the sense of Article 4(11) of
the Gesetz gegen den unlauteren Wettbewerb (Unfair
Competition Act - UWG), and of failing to properly ap-
ply the three-step test required under the RStV.

The BGH ruled that the aforementioned three-step
test had only been applied to the abstract concept
of the app, but not to its practical form. Further-
more, the test had only been applied to one of the
earlier versions of the online service. The second
half-sentence of Article 11d(2)(1)(3) RStV had been
breached and, since this was a rule on market be-
haviour, claims could be justified under the UWG. The
approval granted by the Niedersächsische Staatskan-
zlei (Lower Saxony State Chancellery) had only been
based on the abstract concept and was therefore not
legally binding in the procedure at hand. In this re-
spect, the BGH agreed with the plaintiffs.

The OLG Köln now had to decide whether the service
in question had been ‘press-like’. The BGH explained
that the determining factor was not whether individ-
ual content was press-like, but whether, when viewed
as a whole, the content available via the Tagesschau

12 IRIS 2018-2

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18881


app on 15 June 2011 should be categorised as press-
like. This would be the case if it mainly comprised
written text.

According to the appeal ruling, the benchmark when
deciding whether a telemedia service was press-like
was its similarity to “printed editions of newspapers
and magazines”.

In the end, the OLG concluded that the app had, when
viewed as a whole, been press-like on the selected
date and banned its distribution, as mentioned above.

• Urteil des OLG Köln vom 20. Dezember 2013, Aktenzeichen 6 U
188/12 (Ruling of the Cologne Appeal Court of 20 December 2013,
case no. 6 U 188/12)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18916 DE
• Pressemitteilung des BGH zur Revision vom 30. April 2015 (Press
release of the Federal Supreme Court on the appeal of 30 April 2015)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18882 DE
• Urteil des OLG Köln vom 30. September 2016 (Ruling of the Cologne
Appeal Court of 30 September 2016)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18883 DE

Maike Servas
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

ES-Spain

CAC adopts its first report on pluralism in
current affairs debates programmes

On 29 November 2017, the Catalan Audiovisual Coun-
cil (CAC) adopted a Report on pluralism in current af-
fairs debates programmes. It is the first report from
the Catalan authority which analyses the level of cur-
rent affairs debates programmes broadcast in Catalo-
nia, and it is considered as a methodological model for
possible systematisation and inclusion in the global
analysis of pluralism carried out by the Council in their
monthly reports.

The 100-page report responds to Motion 63/XI of the
Parliament of Catalonia, approved unanimously by all
parliamentary groups, which urged the CAC to anal-
yse the plurality, the weighting of the diversity of
voices, and the gender parity in all the current affairs
programmes broadcast by the Catalan Broadcasting
Corporation, with special attention being paid to the
spaces for opinion, such as discussions, debates or
interviews.

In this framework, the CAC report presents the results
of the methodological analysis of pluralism of opinion
between 11 September 2017 and 30 September 2017
in the current affairs debates broadcast by TV3, 3/24,
TVE in Catalonia, La1, Canal 24H, Telecinco, Antena
3 TV and La Sexta. A total of 125 debates and spe-
cial programmes were analysed. For each programme

analysed, the CAC report states the people who par-
ticipated in the debates, the topics related to the ob-
ject of analysis and the positioning of the participants
in relation to a specific analysis question.

• Consell de l’Audiovisual de Catalunya, El pluralisme als espais
d’opinió de la televisió (Catalan Audiovisual Council, report on plural-
ism in the current affairs debates programmes, 29 November 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18880 CA

Mònica Duran Ruiz
Catalan Audiovisual Council

FR-France

Television film infringe copyright of works by
a Resistance author

On 22 December 2017, the court of appeal delivered
a noteworthy decision reiterating the conditions defin-
ing infringement of copyright when an audiovisual
work is an adaptation of a literary work. In the case
at issue, the holders of rights in respect of the work of
Charlotte Delbo, an iconic figure in the French Resis-
tance and author of six books detailing her time spent
as a political prisoner in La Santé prison, at Auschwitz,
and in the Raisko commando, brought proceedings for
infringement of copyright against France Télévisions,
one production company, and two scriptwriters. They
claimed that twelve characteristic scenes of the works
in question had been used in a script and a televi-
sion film entitled Rideau Rouge à Raisko and that de-
scriptions of very characteristic places and objects,
together with characteristic expressions and turns of
phrase, had also been used. The main argument ad-
vanced by the producer and the co-scriptwriters was
that the disputed points referred to historic events
which Charlotte Delbo had experienced in person but
which could not be covered by copyright. The court
rejected the claim that copyright had been infringed,
and the rightsholders lodged an appeal.

The court reiterated that in respect of literary mat-
ters, the re-use of an idea or theme did not constitute
infringement of copyright - but only the reproduction
of the expression used, or the form in which an idea
or theme was expressed (particularly with regard to
the composition of the subject, the sequence of sit-
uations or scenes, and original characteristics that
gave the work its own specific physiognomy. How-
ever, although historical events could not be covered
by copyright, the same did not apply to the original
narration of such historical events by an author. It
was noted that, in the case at issue, while what Char-
lotte Delbo wrote did indeed relate to the time she
spent in concentration camps, the events in question
were nevertheless recounted in a literary fashion, and
in a form that was specific to her and unrelated to a

IRIS 2018-2 13

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18916
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18882
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18883
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18880


collection of historical facts or even a documentary
narrative.

Furthermore, an adaptation of the works of Charlotte
Delbo had been claimed clearly in a director’s project
note and in a letter of commitment on the part of
France Télévisions, so the respondents could not claim
that the books had not been their main source of inspi-
ration for the audiovisual adaptation of the scenario at
issue - even though the scriptwriters had manifestly
also researched the subject for themselves. More-
over, even if it were limited to a professional audi-
ence, the showing of the film constituted dissemina-
tion, including the dissemination of the scenario. The
court also referred specifically to the analytical tables
describing and comparing scenes from the books with
scenes from the film. It found that although Char-
lotte Delbo’s deportation did indeed constitute a his-
torical fact, infringement of copyright with regard to
the six books, as originally claimed, had been con-
stituted by: the repeated similarities in the compo-
sition of the works at issue (as noted); the develop-
ment and organisation of ideas; the use of original
turns of phrase from the initial works; the adoption
of the approach that is specific to those works; the
use of specific expressions employed by the author in
her writings; and the use of particular situations and
metaphors. The similarities did indeed concern origi-
nal elements for which the author had constructed her
own narrative and descriptive choices which went be-
yond the mere narration of historical facts. Nor could
the respondent production company claim the excep-
tion for “short quotation”, since the borrowings were
repeated and the film at issue and its script did not
constitute a critique of Charlotte Delbo’s works (nor
an instrument used in argument, nor an educational,
scientific or informative work), but rather a fictional
programme directed at the general public.

Regarding remedial measures, the court found a ban
on using the disputed scenario disproportionate, since
the use made of the works at issue had been only par-
tial. Nor could a ban on the commercialisation and
broadcasting of the television film be upheld, since
the case did not concern all the co-authors. Taking
into account the fact that the use made of the origi-
nal works was partial, that the disputed film has only
been shown to professional audiences, and that this
showing of the television film constituted a dissemina-
tion of its definitive script, the court found it could not
concur with the appellants’ claim for a flat-rate sum
of EUR 250,000 each in respect of the financial loss
suffered. The respondents jointly and severally were
ordered to pay EUR 40,000 euros to the rightsholders
as compensation for their loss.

• Cour d’appel de Paris (pôle 5, ch. 2), 22 décembre 2017 - Les Edi-
tions de Minuit, Y. Riera et a. c/ Native, France Télévisions et a. (Court
of appeal of Paris (section 5, chamber 2), 22 December 2017 - Les
Editions de Minuit, Y. Riera and others v. Native, France Télévisions
and others) FR

Amélie Blocman
Légipresse

Decree concerning the ban on advertising in
children’s programmes on public TV

On 22 December 2017, a decree was adopted amend-
ing several elements of the terms of reference of
France Télévisions. The first, main amendment con-
cerns the entry into force of Act no. 2016-1771 of
20 December 2016 banning commercial advertising
in children’s programmes on public television (see
IRIS 2017-1/13). As of 1 January 2018, France Télévi-
sions programmes aimed primarily at children under
the age of 12 no longer contain advertising (other
than generic messages promoting goods or services
related to children’s health and development or gen-
eral interest campaigns). This restriction applies dur-
ing and for fifteen minutes before and after these pro-
grammes. It also applies to all messages transmitted
on the websites of these same national television ser-
vices that offer programmes aimed primarily at chil-
dren under the age of 12. Without listing the Act’s
provisions concerning the services in question, the de-
cree states, in the new Article 27-1 of the terms of ref-
erence, that commercial advertising will be banned
during programmes aimed primarily at children un-
der 12 provided to the public by the on-demand au-
diovisual media services and online public communi-
cation services of France Télévisions. This concerns
commercial messages directly associated with pro-
gramme viewing - in particular pre-roll advertising - on
France Télévisions’ digital platforms, such as france.tv.
It also covers on-demand audiovisual media services
and online public communication services - or parts
thereof - that are aimed primarily at children under
12. In particular, these include the Ludo and Zouzous
platforms and applications, as well as sections or tabs
of public platforms such as france.tv specifically ded-
icated to children under 12. This therefore concerns
all forms of commercial messages, including banners
and pre-roll ads.

The decree also amends, in the terms of reference,
the extent of the rights granted by producers to
France Télévisions concerning animated works in or-
der to take into account their most recent professional
agreement of 31 March 2017. For all works, the text
also specifies that, with regard to the part of the con-
tribution that is not dedicated to the development
of independent production and that is made with in-
dependent production companies, the company will
respect the exploitation conditions set out in profes-
sional agreements.

Finally, the decree changes the extent of the rights
granted for documentary and live entertainment pro-
grammes in order to comply with the latest profes-
sional agreements between France Télévisions and or-
ganisations representing the producers of audiovisual
works.

14 IRIS 2018-2

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-1/13&id=16123


• Décret n◦2017-1746 du 22 décembre 2017 portant modification
du cahier des charges de la société nationale de programme France
Télévisions (Decree no. 2017-1746 of 22 December 2017 amending
the terms of reference of national broadcaster France Télévisions)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18920 FR

Amélie Blocman
Légipresse

Public audiovisual reform bill announced

On 3 January 2018, at his new year reception for
the media, the President of the Republic, Emmanuel
Macron, confirmed that a public audiovisual reform
bill would be tabled in 2018. He thought it was “nec-
essary to hold a detailed and very dispassionate re-
view of public audiovisual regulations”. Therefore, by
the end of the first quarter of 2018, the committee
working on behalf the Minister of Culture, Françoise
Nyssen, will submit shared, costed and structured pro-
posals for the “ambitious transformation of the pub-
lic audiovisual sector” that she announced on 21 De-
cember 2017. Input will be provided from various
sources: interviews will be conducted with audiovi-
sual stakeholders in France and abroad, consultations
will be held with the parliamentary working group
set up to examine this issue and meetings will take
place with the heads of the public audiovisual insti-
tutions. The Minister of Culture described five areas
of work to be covered by the proposals, as well as
a timetable: 1) recapturing young audiences (“think-
ing about editorial content, as well as media and new
types of use”); 2) international cooperation (“in par-
ticular, developing foreign-language programmes, co-
productions and cooperation in relation to distribu-
tion”); 3) local services (“increasing cooperation be-
tween regional television and radio networks”); 4)
joint online services (“treating public broadcasters as
global media”); 5) strengthening synergies on com-
mon public audiovisual resources (“especially training
- a major factor for dealing with changes to the audio-
visual sector”). The main question concerns content
and how public broadcasters reach their audiences.
Their governance does not appear to be a priority at
the present time.

The President of the Republic also castigated the so-
called “fake news” phenomenon, especially during
election campaigns, and promised that a new bill to
combat it would soon be tabled. “During elections,
content on Internet platforms will not be subject to
the same rules,” he announced. Emmanuel Macron
also said that, following a full review, the CSA (the
national audiovisual regulator) would be given extra
powers during 2018 “to fight any destabilisation at-
tempt by television channels controlled or influenced
by foreign states”. In particular, taking into account
all their content, including Internet-based output, the
audiovisual regulator will be able to refuse to sign

agreements with such channels. It will also be able
to suspend or cancel such agreements if any attempt
is made to affect the election result, whether during
the pre-election or election period. These new mea-
sures will require technical intermediaries to respond
quickly by removing any illicit content as soon as it is
brought to their attention.

• Discours du Président de la République Emmanuel Macron à
l’occasion des vœux à la presse, 3 janvier 2018 (Speech of the Pres-
ident of the French Republic, Emmanuel Macron at his new year re-
ception for the media, 3 January 2018)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18886 FR

Amélie Blocman
Légipresse

CSA defends respect for women

The national audiovisual regulatory authority (Conseil
Supérieur de l’Audiovisuel - CSA) has taken the high
moral ground in its supervision of the way women are
treated in the audiovisual media. At its latest ple-
nary assembly, on 20 December 2017, it announced a
record fine of EUR 1 million against the youth-oriented
radio station NRJ, and served formal notice to France
Télévisions to comply with its undertakings with re-
gard to combating violence against women. The
fine imposed on NRJ follows the broadcasting - dur-
ing the “C’ Cauet” programme on 9 December 2016
- of a hoax telephone call during which the perpe-
trators made comments deemed “degrading” about
the physical appearance of the woman who was being
hoaxed, together with insults and derogatory remarks
about her private life. During the broadcast, a listener
phoned her sister-in-law to announce that she had had
sexual relations with the latter’s spouse, referring to
her as, among other things, a “fat sow”. The radio
station had already been served formal notice at the
end of 2016 for “serious failings” concerning its lack
of respect for the image of women and the protection
of children in a number of broadcasts of the same pro-
gramme. The presenter was sacked last summer.

The CSA held firstly that what was said constituted
a serious disregard for the provisions of Article 3-1
of the Act of 30 September 1986, under which the
CSA is required to ensure respect for women’s rights
in the field of audiovisual communication. It must
pay special attention to the way in which women
are portrayed in programmes, with a view in partic-
ular to combating stereotypes, sexist prejudice, de-
grading images, violence against women and violence
within couples. The public audiovisual services are
also tasked with combating sexist prejudice and vi-
olence against women by broadcasting programmes
about these subjects. To achieve this, they are to pay
particular attention to programmes broadcast by au-
diovisual communication services that are directed at
children and young people. The CSA also considered

IRIS 2018-2 15

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18920
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18886


that, since the victim of the hoax had been publicly
humiliated and placed in a manifestly distressing and
vulnerable position, the broadcasting of this sequence
constituted a failure to comply with the stipulations of
Article 2-6 of the licence of the NRJ radio station of 2
October 2012. Moreover, the allegedly humorous na-
ture of the sequence could not exonerate the editor
of its responsibility, any more than could consent on
the part of the victim to the broadcasting of the se-
quence. NRJ has announced that it has appealed to
the Conseil d’État against the fine, “which it considers
to be unfair and totally disproportionate”.

The CSA has also issued a formal notice against
France Télévisions, further to the broadcasting on the
programme “On n’est pas Couché” broadcast on 30
September 2017 of a sequence showing Sandrine
Rousseau, a former EELV party MP, who had come
to present her work on the sexual aggression she
had suffered. After viewing the sequence, the CSA
noted that while the guest had wanted to highlight
the shortcomings she had witnessed in the care of vic-
tims of sexual assault and to offer solutions to help
women victims of sexual assault, the programme’s
commentators had virulently, systematically and at
length questioned the usefulness of her actions, with-
out taking into account her manifest vulnerability, and
without respect either for what she had to say or for
her commitment to the issue. More specifically, sev-
eral remarks by the presenter Laurent Ruquier had
manifested an indulgent attitude towards the preju-
dice displayed by the programme’s commentators in
respect to what was a particularly serious and painful
subject.

The CSA also found that France Télévisions had de-
liberately chosen not to broadcast a sequence during
which the programme’s female commentator, Chris-
tine Angot, had left the set. The company had, how-
ever, retained the sequences during which the guest
had not managed to control her emotion when faced
with Ms Angot’s attitude and what the two commen-
tators were saying. This deceptive mode of editing
had been such as to prevent viewers gaining a proper
understanding of how the debate had proceeded.

The CSA accordingly served formal notice on the com-
pany France Télévisions on the grounds of its fail-
ure to comply with the combined provisions of Arti-
cles 3-1 and 43-11 of the Act of 30 September 1986
(which give France Télévisions particular responsibility
with regard to combating violence against women),
together with those of Article 35 of the mission state-
ment of France Télévisions. It also stressed that the
national programme company France Télévisions, by
virtue of the public-service missions entrusted to it,
had a particular duty to abide by its duty to be ex-
emplary in its treatment of matters involving violence
against women. In the event, France Télévisions did
not wait for the formal notice to be served: it an-
nounced last week that the presenter, “Tex”, had been
sacked after making jokes about battered wives.

• CSA, assemblée plénière, décisions du 20 décembre 2017 (CSA,
plenary assembly, decisions adopted on 20 December 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18919 FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

ITV had not breached an individual’s privacy
by identifying her partner who was a police
suspect

On 18 December 2017, Ofcom issued its notable deci-
sion concerning privacy and the identification of in-
dividuals mentioned in criminal investigations. On
20 April, 2017, theindependent commercial televi-
sion channel, ITV, broadcast an episode of Detec-
tives, which is a factual programme that follows po-
lice detectives as they investigate crimes. In this
episode, they show extracts of a police interview
with Mr Lazenby, who is suspected of committing
rape. During the police interview, the detectives ask
Mr Lazenby whether he is in any relationships and
whether they involve sexual intimacy. Mr Lazenby
mentions Mrs T, whom he had met through a dat-
ing agency. Mrs T’s name is obscured in the broad-
cast material. One of the questions asked is “Okay,
are you still in a sexual relationship with [name ob-
scured]”. During the police interview, Mr Lazenby
tried to deny the sexual relationship with Mrs T but
then changed his mind. The programme producers
considered that this aspect of the police interview
was crucial to the investigation and relevant for inclu-
sion in the broadcast. Mr Lazenby was charged and
subsequently found guilty of rape and sexual assault
against the third party. The court trial and conviction
occurred prior to the April 2017 broadcast.

Prior to the broadcast, the producers contacted Mr
Lazenby’s partner, Mrs T, about the content and as-
sured her that her name would not be mentioned.
Mrs T asked that the section not be shown, that Mr
Lazenby’s name not be mentioned, or that his face be
obscured. Mrs T considered that there was sufficient
detail to reveal her identity, as people in the vicin-
ity to where they lived would recognise Mr Lazenby
and associate him with Mrs T, and she was concerned
that this may lead to retribution, as well as have a
negative impact on her private life and work life. The
broadcaster argued that the programme makers had
to carefully weigh the element of public interest in the
broadcast against Mrs T’s privacy. Mrs T’s name was
obscured and some of the questions, such as the one
asking when Mr Lazenby and Mrs T last had sex, were
excluded from the broadcast. However, the broad-
caster was fully entitled to identify Mr Lazenby, espe-
cially as prior to broadcast he had been convicted at

16 IRIS 2018-2

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18919


court and the trial had been covered by the media.
As such, information about Mr Lazenby and Mrs T at
the time of broadcast was no longer private, given the
prior extensive press coverage of the trial. The broad-
caster considered it highly likely that prior to broad-
cast, anyone who knew Mrs T would be aware of her
relationship with Mr Lazenby.

Ofcom, when exercising its statutory duties concern-
ing broadcast standards, had to provide adequate pro-
tection to members of the public and all other persons
from unjust treatment and unwarranted infringement
of privacy in, or in connection with obtaining mate-
rial included in, programmes. Further, Ofcom applied
Rule 8.1 of its Code of Conduct which “states that any
infringement in privacy in programmes, or in connec-
tion with obtaining material included in programmes,
must be warranted”. The Code of Conduct at section
8 contains practices to be followed by broadcasters,
but as Ofcom observed, following these practices did
not mean a breach of privacy would be avoided. If
the practices are not followed, then there will only
be a breach of privacy where it results in an unwar-
ranted infringement of privacy. Each case had to be
assessed on its own facts and circumstances. Ofcom
considered that Mr Lazenby would have been recog-
nised and the association with Mrs T would have been
known to a limited number of people who knew him
and Mrs T and already knew of their relationship. Cer-
tain details were omitted and Mrs T’s name was not
mentioned; in any event, a publicised court trial oc-
curred ahead of transmission. In the circumstances,
Mrs T did not have a legitimate expectation of pri-
vacy concerning the information revealed in the pro-
gramme, and it was not necessary for Ofcom to con-
sider whether any infringement of privacy was war-
ranted, so her complaint was dismissed.

• Ofcom, Broadcast and On Demand Bulletin, Issue number 344, 18
December 2017, p. 23
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18908 EN

Julian Wilkins
Blue Pencil Set

Claim of joint authorship rejected by the IPEC
in the Florence Foster Jenkins case

On 22 November 2017, the Intellectual Property En-
terprise Court (IPEC) in London, which is part of the
Business and Property Court of the High Court of Jus-
tice, considered in Martin & Anor v Kogan & Ors the
nature and extent of the defendant’s contribution to
the writing of a screenplay, and whether that contri-
bution was sufficient to give rise to joint authorship in
a copyright work within the meaning of section 10(1)
of the Copyright, Designs and Patents Act 1988.

The dispute arose between Nicholas Martin, a profes-
sional writer of film and television scripts, and Julia

Kogan, a professional operatic singer, over the screen-
play of the critically acclaimed film Florence Foster
Jenkins, a comedy drama starring Meryl Streep. Mr
Martin and Ms Kogan lived together as partners when
the idea about the film was born and when early drafts
of the screenplay were written. It was accepted that
the couple frequently discussed the project. By the
time Mr Martin produced the final draft used to shoot
the film, their relationship had gone irreversibly sour.
The film premiered in April 2016, crediting Mr Martin
as the screenplay’s sole author.

The claimants, Mr Martin and his company, sought a
declaration that the first claimant was the sole author
of the screenplay for the film. The defendant counter-
claimed for a declaration that she was joint author of
the screenplay and that both claimants had infringed
her copyright in it. Ms Kogan contended, in particu-
lar, that her creative work, originally contained within
the first three drafts of the script, had found its way
into the fourth and final version, of which it formed a
substantial part. She was thus entitled to claim joint
authorship of the final screenplay and sought a pro-
portion of Mr Martin’s income from the film. The High
Court judge, Hacon J., rejected Ms Kogan’s contention,
holding that she failed to satisfy two of the three
conditions for joint authorship under the 1988 Act,
namely, the condition of “collaboration” between two
or more authors and “sufficient contribution” needed
to qualify her as a joint author of the work. It was not
in dispute in this case that the third criterion concern-
ing absence of distinction in contributions was met.

Based on documentary evidence, Hacon J. found that
the shooting script was written after Mr Martin and Ms
Kogan had parted ways. Unlike previous drafts, the
parties had not discussed the final version and there
had been no collaboration between them in creating
it. Ms Kogan’s consent to the use of her material gen-
erated for the first to third drafts in the final screen-
play was “no doubt necessary for collaboration, but
not sufficient.” There must have been a “common de-
sign”, that is, “co-operative acts by the authors at
the time the copyright work in issue was created.”
Moreover, Ms Kogan’s textual and non-textual con-
tributions to the first three drafts “never rose above
the level of providing useful jargon, along with helpful
criticism and some minor plot suggestions.” As such,
these were insufficient to qualify her as a joint author
of the final screenplay, “even had those contributions
all been made in the course of a collaboration” to cre-
ate it. Mr Martin was therefore entitled to a declara-
tion that he was the sole author of the screenplay and
that the claimants had not infringed the copyright in
it.

The judgment provides a useful overview of the prin-
ciples of when joint authorship arises in England and
Wales. Previous cases suggest that constructive crit-
icism, proof-reading or minor editing changes are in-
sufficient to demonstrate collaboration. In addition,
according to Hacon J., the significance of the contribu-
tion which went to the creation of the work depends

IRIS 2018-2 17

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18908


on the “type of skill” employed in making that contri-
bution. The judge supported this by making a new dis-
tinction between “primary skills” (for example, physi-
cally writing) and “secondary skills” (for example, in-
venting plot and characters). Whilst this differentia-
tion does not imply that the latter are less important
in the creative process, “it may often be harder to
establish joint authorship by reference to secondary
skills.”

• Martin & Anor v Kogan & Ors [2017] EWHC 2927 (IPEC), 22 Novem-
ber 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18871 EN

Alexandros K. Antoniou
University of Essex

Government designates regulator for age
verification of online pornography

The Digital Economy Act 2017 includes provisions re-
quiring that age verification measures be put in place
for pornographic websites. If pornography is made
available on a commercial basis without such mea-
sures, the publisher will become liable to a number of
penalties, including fines and requiring Internet ser-
vice providers to block access, including access to
other material of the publisher (IRIS 2017-117). The
UK Government has now taken steps to designate the
regulator responsible for implementing and enforcing
these provisions: the British Board of Film Classifica-
tion (BBFC). The Board is responsible for the age clas-
sification of films, videos and DVDs, and more recently
has been given responsibility for classifying material
for mobile network operators to help them in restrict-
ing access to materials unsuitable for those under the
age of 18.

The Government has issued a proposed designation
under the Digital Economy Act; this requires approval
by Parliament. It designates the BBFC as the reg-
ulator and will give it power to require information
from Internet service provides or any other person it
believes to be involved in making pornographic ma-
terial available on the Internet on a commercial ba-
sis. The BBFC will also be given the power to issue
enforcement orders that will be enforceable by the
courts to prevent the infringement of statutory pro-
visions and the power to give notice of breaches to
payment-services providers such as credit card com-
panies or PayPal so that they can withdraw their ser-
vices. It will also acquire the power to require Internet
service providers to block access to material, includ-
ing material other than that which has breached the
age verification procedures; such an order will be en-
forceable by the courts. The only exception to this
power is where this would be detrimental to national
security or to the prevention or detection of serious
crime, including sexual offences.

The minister has issued draft guidance to the regula-
tor on the use of its powers, and guidance will also
be issued by the regulator itself. An appeal mecha-
nism will enable aggrieved parties to appeal against
the regulator’s decisions to an Independent Appeals
Panel.

• Department for Digital, Culture, Media & Sport, ‘Particulars of Pro-
posed Designation of Age-Verification Regulator, 12 December 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18906 EN
• Draft Guidance to the Regulator: Digital Economy Act - Part 3: On-
line Pornography, March 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18907 EN

Tony Prosser
University of Bristol Law School

IE-Ireland

Public broadcaster pays damages over un-
verified tweet during election debate

On 19 December 2017, the public broadcaster RTÉ
settled the ongoing legal proceedings that had been
initiated by a former presidential candidate against
RTÉ over a 2011 televised election debate. The claim
centred on RTÉ’s 2011 election debate, when the pre-
senter questioned the candidate about a statement
concerning him that had just been made on the sup-
posed official Twitter account of another candidate. It
later turned out that the tweet had been attributed,
in error, to the official Twitter account of the other
candidate. In March 2012, the Broadcasting Author-
ity of Ireland (BAI) held that the programme had been
in breach of section 39(1)(b) of the Broadcasting Act
2009, being “unfair” to the candidate (see IRIS 2012-
5/27). However, the BAI decided that the complaint
was not of such a serious nature as to warrant an in-
vestigation or public hearing.

The candidate, who was not elected, initiated legal
proceedings against RTÉ in January 2013, claiming
that RTÉ had acted negligently in putting the ques-
tion to him over the tweet, and had sought to under-
mine his credibility. The candidate also claimed that
RTÉ had directed the debate with the improper aim
of altering the course of the election, that RTÉ had
promoted the electoral chances of another candidate,
and that RTÉ’s conduct was targeted malice intended
to damage him. Mr Gallagher also claims damages,
including aggravated or exemplary damages, or both,
against RTÉ for negligence and breach of duty (includ-
ing breach of statutory duty). In April 2017, the High
Court dismissed RTÉ’s application to have the claim
struck out (see IRIS 2017-6/21).

In the High Court on 19 December 2017, RTÉ issued
an apology to the candidate, and informed the Court

18 IRIS 2018-2

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18871
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-11&id=16100
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18906
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18907
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-5/27&id=16103
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-5/27&id=16103
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-6/21&id=16103


that the proceedings could be ended. In its statement
to the Court, RTÉ

acknowledged that it had failed to comply with its
statutory duty under section 39 of the Broadcasting
Act in the course of the Presidential Election Debate
programme which was broadcast on 24 October 2011.
The broadcaster acknowledged that it should have
verified the origin of a tweet to which reference was
made during that broadcast and that the tweet should
not have been erroneously attributed to another can-
didate’s Twitter account.

Further, RTÉ stated that it had failed in its obligation
of fairness to the candidate under the Broadcasting
Act, and in particular (i) in the broadcast of the tweet
without verification; (ii) in the failure to provide clarifi-
cation on the provenance of the tweet within the same
programme and (iii) in the failure likewise to provide
clarification of the provenance of the tweet in a sub-
sequent radio broadcast on 25 October 2011. Finally,
RTÉ paid “substantial damages” in settlement of the
legal action, although the exact terms of the settle-
ment were confidential.

Ireland is due to hold a presidential election in October
2018.

• RTÉ, “RTÉ apologises and pays Gallagher settlement over tweet,”
19 December 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18909 EN

Ronan Ó Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

IT-Italy

New legislation on promotion of European
and Italian works by audiovisual media ser-
vice providers released by the Italian Gov-
ernment

On 28 December 2017, the final version of the leg-
islative decree implementing the reform of the le-
gal framework on cinema and audiovisual services
with respect to the promotion of European and Ital-
ian works (Legislative Decree No. 204 of 7 Decem-
ber 2017) was published on the Official Journal (the
draft of this decree was included in IRIS 2017-10/24).
Yet, some significant amendments have been intro-
duced to the relevant provisions, especially with re-
gard to the decree governing the promotion of Euro-
pean works, which provides for a progressive increase
of the content and investment quotas.

As regards the content quotas binding on national
broadcasters and the public service broadcaster to

promote EU works, this increase has been made more
gradual. This percentage will be increased to 53%
for 2019, to 56% for 2020 and to 60% from 2021
on. No increase will apply in 2018, unlike the original
provisions. The final version of the decree also con-
firms the sub-quota of one third of the quotas for EU
works (half thereof for the public service broadcaster)
to be reserved for works of Italian original expres-
sion produced anywhere from 2019 on. In addition
to the above, national broadcasters shall reserve, on
a weekly basis, 6% of the Prime Time for cinema, fic-
tion, animation and/or original documentaries of Ital-
ian original expression produced anywhere. The per-
centage has been raised to 12% for the public service
broadcaster.

With respect to on-demand service providers, the de-
cree confirms that a quota amounting to 30% of the
catalogue has to be reserved for recent EU works and
a sub-quota of 15% of the catalogue to content of Ital-
ian original expression produced anywhere.

In addition to content quotas, the decree regulates
investment quotas. The final version of the text con-
firms that 10% of the annual net revenues for 2018
(to be devoted entirely to independent producers) has
to be reserved by commercial broadcasters for the
pre-purchase, purchase or production of EU works;
the same percentage is increased to 12.5% for 2019
(five sixths of which for independent producers) and
to 15% from 2020 on (five sixths of which for inde-
pendent producers).

A significant amendment affects the sub-quota that
commercial broadcasters are required to reserve for
cinematographic works of Italian original expression
produced anywhere by independent producers. The
said percentage has been amended and now amounts
to 3.2% (instead of 3.5%) of the annual net revenues.
This is increased to 3.5% for 2019, to 4% for 2020 and
to 4.5% from 2021 on.

Other important changes have been made with re-
spect to the percentage of the relevant sub-quotas
for the public service broadcaster. In fact, on the one
hand the decree confirms that 15% of the annual to-
tal revenues for 2018 has to be devoted to the pre-
purchase, purchase or production of EU works; and
this percentage is increased to 18.5% for 2019 (five
sixths of which for independent producers) and to
20% from 2020 on (five sixths of which for indepen-
dent producers). On the other hand, the sub-quota
reserved for works of Italian original expression pro-
duced anywhere amounts to 3.6% for the year 2018,
while it is increased to 4% for 2019, to 4.5% for 2020
and to 5% from 2021 on.

For on-demand service providers, an investment
quota of 20% of the annual net revenues in Italy has
to be reserved for EU works of independent produc-
ers, particularly recent ones (that is, released in the
last five years), while a sub-quota of not less than half
of such a percentage (that is, 10% of the annual net
revenues made in Italy) is provided for works of Italian

IRIS 2018-2 19

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18909
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-10/24&id=16104


original expression produced anywhere. The final ver-
sion of the decree also stipulates that from January
2019, the said quota shall be binding on providers
having the editorial responsibility for offers targeting
Italian consumers, even if based abroad. Finally, the
decree, in accordance with the draft version, estab-
lishes sanctions ranging from EUR 100 000 to EUR
5 000 000; however, the maximum has now been re-
duced from 2% to 1% of the annual revenues if the
same exceeds the threshold of EUR 5 000 000.
• Decreto legislativo 7 dicembre 2017, n. 204 - Riforma delle dis-
posizioni legislative in materia di promozione delle opere europee e
italiane da parte dei fornitori di servizi di media audiovisivi, a norma
dell’articolo 34 della legge 14 novembre 2016, n. 220 (Legislative
Decree no. 204 of 7 December 2017 - Reform of the legislative pro-
visions on the promotion of European and Italian works by audiovi-
sual media service providers, pursuant to Article 34 of the Law of 14
November 2016, n. 220)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18872 IT

Ernesto Apa & Marco Bassini
Portolano Cavallo, Bocconi University

NL-Netherlands

Court of Appeals judgment on the recti-
fication and removal of news programme
episode

In December 2017, the Arnhem-Leeuwarden Court
of Appeals (Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden) ruled
on the question of whether broadcaster AVROTROS
acted unlawfully towards a person by giving a dis-
torted picture of a high-profile neighbours’ dispute
in an episode of the television programme EenVan-
daag. The Court considered whether the respondent’s
right to respect for private and family life, including
his honour and good name, as guaranteed under Ar-
ticle 8 of the European Convention of Human Rights
(ECHR), outweighed the right to freedom of expres-
sion of AVROTROS under Article 10 ECHR. The case
followed the judgment in preliminary relief proceed-
ings of the Court of Midden-Nederland (Rechtbank
Midden-Nederland).

The episode of EenVandaag on the neighbours’ dis-
pute discussed the negative image of one of the
neighbours (neighbour A), who had been portrayed
as the “Leersum monster” in the Dutch media. The
claimant (neighbour B), applied to the judge in pre-
liminary relief proceedings, claiming that AVROTROS
had painted a “too rosy” image of neighbour A, and
had acted unlawfully towards him (uncritically letting
interviewees speak, and consciously not hearing both
sides). The Court of Midden-Nederland ruled that Arti-
cle 8 ECHR outweighed Article 10 ECHR, and held that
the reporter had not asked any critical questions or
made any critical comments, and AVROTROS had con-
sciously refrained from hearing both sides. It obliged

AVROTROS to remove the entire episode from its web-
site and archives, and to publish a rectification on the
EenVandaag website.

Subsequently, AVROTROS appealed against the judg-
ment. First, the Court of Appeals considered whether
AVROTROS should have heard both sides in the
episode. The Court did not agree with AVROTROS’s
argument that the episode must be viewed in the con-
text of prior episodes, in which neighbour A (the re-
spondent) did speak. The Court of Appeals held that
due to the long period of time between the episodes,
it was unlikely that the viewer would perceive this
episode as the final episode of a series. Thereafter,
the Court of Appeals determined that the respondent
was not a public figure, but rather a person who re-
ceived a lot of media attention due to a private con-
flict. It also held that the episode made little contribu-
tion to the public debate, and was limited to showing
the “other side” of the neighbours’ dispute.

The Court of Appeals also noted that it fell within the
journalistic freedom of EenVandaag to only present
certain facts, and allow the interviewees to tell their
side of the story. However, as AVROTROS’s chosen
format consciously prevented the respondent from re-
sponding to any possible inaccuracies, the Court of
Appeals agreed with the lower court that such a for-
mat implies that the presented facts must be correct,
and give a reliable picture of the situation. It pro-
ceeded by establishing that the reporter made an in-
accurate statement about the right of way and the
accessibility of neighbour A’s house. Consequently,
the episode gave a distorted picture of the neigh-
bours’ dispute and the role of the respondent. As
such, AVROTROS misrepresented the respondent as
the party that had caused the neighbours’ dispute by
his own unreasonable behaviour. The Court of Ap-
peals concluded that the presented image was not
supported by facts, and formed a major violation of
the respondent’s right to respect for his private life,
including his honour and good name. It found that
the lower court had correctly ruled that his right out-
weighed AVROTROS’s right to freedom of expression.
Nevertheless, the Court of Appeals did not allow all
claims granted by the lower court, as it stated that
the removal of the entire episode was not necessary
and proportionate. It held that the legitimate interest
of the respondent (to be safeguarded from the ascer-
tained infringement), could also be fulfilled by only
removing the inaccurate statement.

• Rechtbank Midden-Nederland, 9 oktober 2017,
ECLI:NL:RBMNE:2017:5079 (Court of Midden-Nederland, 9 Octo-
ber 2017, ECLI:NL:RBMNE:2017:5079)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18874 NL
• Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 19 december 2017,
ECLI:NL:GHARL:2017:11182 (Arnhem-Leeuwarden Court of Ap-
peal, 9 December 2017, ECLI:NL:GHARL:2017:11182)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18875 NL

Melanie Klus
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

20 IRIS 2018-2

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18872
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18874
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18875


Author of false Google reviews ordered to
pay damages

On 25 October 2017, Amsterdam District Court or-
dered an author who posted false reviews concern-
ing a day-care centre on the Google platform Google
Maps to pay EUR 2 702 in damages to the owners of
the day-care centre. On Google Maps, internet users
can post reviews of locations they have visited. Be-
tween April 2015 and February 2016, the author wrote
several negative reviews of the day-care centre using
different accounts. In the reviews, he claimed that
the day-care centre was unstructured, and described
the situation as “hysterical”. He also claimed that the
day-care centre was unhygienic, that crying children
were ignored, and he accused the organisation of the
day-care centre of being solely money-oriented.

The owners of the day-care centre requested Google
to remove the reviews, but Google refused to do so.
In a subsequent judgment on preliminary relief pro-
ceedings in February 2016, Amsterdam District Court
ordered Google to provide the owners with the IP ad-
dresses of the computers that were used to create the
accounts under which the reviews had been posted,
as well as all information (telephone numbers, names
and email addresses) these users had provided when
creating the account. It followed from this data that
all user accounts belonged to a person with whom the
owners of the day-care centre had had a disagree-
ment in late 2014, early 2015. The author suffered
from psychological distress and was under treatment
by a therapist.

In the present judgment of 25 October 2017, Amster-
dam District Court declared the Google reviews un-
lawful, since the author did not refute the owners’
claim in a reasoned way. The court ordered the au-
thor to pay damages to the owners of the day-care
centre. The author was ordered to pay EUR 2 702 in
material damages, the amount the owners claimed for
the wage costs of the directors of the day-care centre
for the time that they were unable to spend on their
actual work, and EUR 11 000 for legal costs incurred
to find out who had posted the false reviews. The
court rejected the claim for damages for reputation
loss, considering this claim as insufficiently substanti-
ated.

• Rechtbank Amsterdam, 25 oktober 2017,
ECLI:NL:RBAMS:2017:8063 (District Court of Amsterdam, 25
October 2017, ECLI:NL:RBAMS:2017:8063)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18912 NL
• Rechtbank Amsterdam, 29 februari 2016, ECLI:NL:RBAMS:2016:987
(District Court of Amsterdam, 29 February 2016,
ECLI:NL:RBAMS:2016:987)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18876 NL

Susanne van Leeuwen
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

New Code on YouTube advertising trans-
parency

On 17 November 2017, a self-regulatory code on
transparency in YouTube advertising was announced
by the Dutch Media Authority (Commissariaat voor
de Media). A large group of YouTube users who cre-
ate professional online video content have developed,
with the help of the Dutch Media Authority, the Social
Code: YouTube, in order to be more transparent about
advertising in online videos. The Social Code: YouTube
was a response to the results of research by the Dutch
Media Authority on the frequency with which products
and brands are visually shown in videos on YouTube.
During the development of this Code, several par-
ties, including the Dutch Advertising Code Author-
ity (Stichting Reclame Code), Multi-Channel Networks
(third-party service providers for YouTube channels),
media agencies and interest groups, were given the
opportunity to submit views. The Code was also in-
formed by a study on how to enhance transparency
in advertising, commissioned by the Dutch Media Au-
thority.

In this Code, YouTube video creators have established
guidelines about how to indicate advertisements in
their videos. For example, the Code includes guid-
ance to video creators on how to indicate in videos
when they are paid to promote a particular product or
brand. The guidelines are not official rules, but are
tools for creators of videos that want to be transpar-
ent about advertising in their videos. These online
creators of videos can join the Social Code: YouTube
on the website desocialcode.nl, where the guidelines
and the other YouTube users that have already joined
the Code are included. In order to join the Code, video
creators must (i) apply the provisions of the Code from
the date of registration; (ii) announce that they apply
the Code, (iii) agree to be supervised, and (iv) con-
tacted about the Code. The website is funded by a
group of promoters and the Dutch Media Authority.

The Code attempts to create clarity for online cre-
ators of videos, but also for viewers, parents of under-
age viewers, companies representing YouTube users
and advertisers. It is also designed to help YouTube
users to prepare for any possible future legislation, in-
cluding at EU level (see, for example, IRIS 2017-10/7,
IRIS 2017-8/7 and IRIS 2016-6/3), that might extend
the supervision of the Dutch Media Authority to online
platforms such as YouTube. In this regard, the Dutch
Media Authority will support the initiators in monitor-
ing the functioning of the Code. A first evaluation of
the Social Code: YouTube by the Dutch Media Author-
ity is planned for the spring of 2018.

• Social Code: Richtlijnen voor reclame in online video, 17 novem-
ber 2017 (Social Code: Guidelines for advertising in online video, 17
November 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18910 NL

IRIS 2018-2 21

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18912
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18876
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-10/7&id=16106
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-8/7&id=16106
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-6/3&id=16106
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18910


• Commissariaat voor de Media, “YouTubers ontwikkelen met hulp
van Commissariaat voor de Media een code om transparanter te zijn
over reclame,” 17 November 2017 (Dutch Media Authority, “YouTu-
bers develop a code with the help of Dutch Media Authority to be
more transparent about advertising,” 17 November 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18911 NL

M.J.A. Hanhart
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

PL-Poland

Dispute over TVN fine intensifies

Poland’s National Broadcasting Council (Krajowa Rada
Radiofonii i Telewizji - KRRiT) has refuted concerns ex-
pressed by the US State Department in relation to
a fine imposed against the broadcaster TVN. TVN is
owned by the American company Scripps Networks
Interactive, which is soon to be taken over by Discov-
ery Communications.

The disagreement follows the KRRiT’s decision to fine
TVN around EUR 352 000 for allegedly biased and dis-
torted reporting on demonstrations outside the Polish
Parliament. The US State Department expressed con-
cern about how the fine might affect the Polish media
landscape. Department spokesperson Heather Nauert
said that Poland was a close ally and fellow democracy
whose media freedom could be undermined by the
KRRiT’s decision; free and independent media were
essential to a strong democracy. Societies built on
good governance, strong civil society, and an open
and free media were more prosperous, stable and se-
cure, she added. Nevertheless, she remained confi-
dent in the strength and ability of Poland’s democracy
to ensure Poland’s democratic institutions were fully
functioning and respected.

The KRRiT refuted this criticism, stressing that the fine
was based on a thorough, long-term analysis of six
TV channels for which TVN was responsible. Although
many of the programmes monitored had contained
fierce criticism of the government majority, this criti-
cism was not, as had been alleged, the reason for the
fine; rather, in the KRRiT’s opinion, TVN’s reporting
had infringed the Polish Broadcasting Act. It pointed
out that the KRRiT rarely punished broadcasters. TVN
was entitled to express sympathy with the opposition;
however, in the present case, there had been a dan-
ger that the reporting concerned could have fuelled
aggression and jeopardised public security and order.
In order to exercise freedom, society also needed to
take responsibility. The KRRiT also stated that the
punishment had been very mild, amounting to only
0.1% of the broadcaster’s annual revenue and 1% of
the maximum possible penalty.

However, the KRRiT also said that its legal department
had, when reviewing the decision, not found anything
illegal in TVN’s conduct. It was therefore seeking the
advice of an outside expert for a definitive assess-
ment of the decision.

Following discussions between TVN and the KRRiT, the
fine has now been withdrawn. At the same time, the
KRRiT announced plans to set up a media round table
in order to develop self-regulatory mechanisms in con-
sultation with broadcasters and journalistic and scien-
tific organisations.

• Uzasadnienie kary dla TVN 24, 13.12.2017 (Grounds of the KRRiT’s
decision, 13 December 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18884 PL

Tobias Raab
Stopp Pick & Kallenborn

RO-Romania

Governmental Aid for Cinematography

On 29 November 2017, the Romanian Government
discussed and approved a memorandum for the mod-
ification of both the de minimis aid scheme for partici-
pation in domestic and international film festivals and
fairs, and the de minimis aid scheme for the distri-
bution and exploitation of Romanian films of all kinds
(see IRIS 2004-2/35 and IRIS 2011-2/5).

The memorandum was adopted in application of the
provisions of Government Ordinance No. 39/2005
with regard to cinematography, approved with
amendments and completions by Law No. 328/2006,
with further modifications and completions. The
memorandum aims at giving de minimis aid for the
promotion of Romanian films by increasing the bud-
get allocated to participation in domestic and interna-
tional film festivals and fairs from EUR 585 000 to EUR
750 000 (the equivalent in the national currency lei).
The budget for the distribution and exploitation of Ro-
manian films has been increased from EUR 547 000
to EUR 1 000 000. The money comes from the Cine-
matography Fund, powered by sources established by
Article 13 paragraph (1) of Government Ordinance No.
39/2005, without involving financial resources from
the state budget.

The validity of the scheme in which the de minimis aid
will be granted is five years after the initial scheme
was approved by decision of the Director-General of
the National Cinema Center (CNC), until 8 Decem-
ber 2019 respectively. The CNC, subordinated to the
Ministry of Culture and National Identity, is the ini-
tiator, provider and administrator of the de minimis
aid scheme. Non-reimbursable financial support is

22 IRIS 2018-2

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18911
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18884
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2004-2/35&id=16110
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-2/5&id=16110


granted through a contract between the beneficiary
and the Center, and the date of signing the contract
is considered the date of granting this form of sup-
port. The de minimis aid payments will be made by
2020. Ineligible expenditure will be borne entirely by
the beneficiaries.

Eligible beneficiaries are Romanian companies legally
established and operating in Romania, registered in
the Registry of Cinematography, which do not record
debts to the state budget, special budgets or local
budgets and which also have to meet the specific con-
ditions specified in the field regulations. With the in-
crease in the budgets allocated to the two de minimis
schemes, the estimated number of beneficiaries in-
creases; in the case of the distribution and exploita-
tion of Romanian films, there is a 100% increase, from
75 to 150 beneficiaries. The measure envisaged by
the Government is based on several domestic and in-
ternational documents that focus on the protection
and promotion of cultural diversity, including the EU
Treaty of Lisbon, the October 2005 UNESCO Conven-
tion and the Government Program of the Romanian
ruling coalition. At the same time, the Executive aims
at stimulating Romanian cinematography, which has
achieved outstanding success in recent years at inter-
national level: over the period 2012-2016, 77 Roma-
nian films have won over 250 prestigious awards in
international film competitions.

• The Memorandum cu tema: modificarea schemei de ajutor de min-
imis pentru participarea la festivaluri s, i târguri de filme, interne s, i
internat,ionale, precum s, i a schemei de ajutor de minimis pentru dis-
tribuirea şi exploatarea filmelor românes, ti de toate genurile (Memo-
randum for the modification of the de minimis aid scheme for partici-
pation in domestic and international film festivals and fairs as well as
of the de minimis aid scheme for the distribution and exploitation of
Romanian films of all kinds)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18877 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

The PBS Act, back to the Parliament

On 18 December 2017, the Romanian President, Klaus
Iohannis, sent the Act for amending and complet-
ing Law No. 41/1994 on the organisation and func-
tioning of the Romanian Radio Broadcasting Society
and the Romanian Television Society (see IRIS 2013-
5/37, IRIS 2013-10/36, IRIS 2014-1/38, IRIS 2014-
2/30, IRIS 2014-4/25, IRIS 2014-6/30, IRIS 2014-
7/30, IRIS 2015-6/33, IRIS 2015-8/26, IRIS 2016-5/28,
IRIS 2017-3/26, IRIS 2017-8/31 and IRIS 2017-10/31)
to Parliament for review.

We should recall that the two chambers of the Ro-
manian Parliament, the Senate and the Chamber of
Deputies, had re-examined and adopted the Law for
amending and completing Act No. 41/1994 on 27
November 2017 and, respectively, on 11 October

2017, accepting all the objections of the Constitu-
tional Court of Romania, which had rejected some
modified articles of the mentioned act on 12 July
2017.

The law establishes new rules with regard to the ap-
pointment and removal from office of the members of
the governing bodies of the two public broadcasters,
the applicable incompatibilities and their attributions.
In the form transmitted for promulgation, President Io-
hannis considered that the law contained provisions
that are either unclear or may affect the functioning
of the two societies. Iohannis draws attention to the
unclear, imprecise, non-quantified criteria (on man-
agerial experience and decision-making; knowledge
of public radio and TV broadcasting legislation, as well
as audiovisual legislation; and knowledge of at least
one foreign language of international circulation) that
the persons who can be appointed as members of the
Board of Administration of Radio Romania and the Ro-
manian Television, respectively, must meet.

The President also considered that the obligation for
members of the Board of Administration to give up
membership of the governing bodies of trade unions
should be extended, consistent with the obligation for
members of the Board to give up leading positions
within a political party. At the same time, the inter-
diction for members of the Board of Administration to
hold leading positions in commercial societies acting
in the audiovisual field and to have shares in com-
mercial societies which have business relations or op-
posite interests with the public broadcasters, should
be extended to members of the Board of Directors
(the Steering Committee - the executive management
body).

According to the President, another weak point is that
the act only regulates the interim management of
the public broadcasters in the event of the dissolu-
tion of the Board of Administration and has no provi-
sions with regard to the interim management (Direc-
tor General plus Board of Directors) in the event of
the Board of Administration’s dismissal as a result of
the Parliament’s rejection of the annual report. The
act does not cover the hypothesis that the interim Di-
rector General resigns after the dissolution/dismissal
of the Board of Administration. The President argued
that for some of the duties of the Board of Adminis-
tration, of its Chairman and those of the Director Gen-
eral, it is unclear who would exercise them because
some of them are repeated, while other tasks are not
correlated with the legal provisions in force.

The President mentioned that in the new draft law, the
appointment of the members of the Board of Directors
will be carried out without competition; he considers
that the membership of this forum should be based
on objective criteria, which can only be ensured by
organising a competition.

Concerning the composition of the committee to se-
lect the management projects of the candidates for

IRIS 2018-2 23

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18877
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-5/37&id=16111
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-5/37&id=16111
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-10/36&id=16111
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-1/38&id=16111
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-2/30&id=16111
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-2/30&id=16111
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-4/25&id=16111
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-6/30&id=16111
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-7/30&id=16111
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-7/30&id=16111
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-6/33&id=16111
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-8/26&id=16111
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-5/28&id=16111
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-3/26&id=16111
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-8/31&id=16111
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-10/31&id=16111


the position of Director General, there are no clear cri-
teria for at least 4 of the 7 members (proposed by the
President of the Council and approved by the Council)
that go beyond the political sphere; they may even be
people working on rival radios, televisions or publica-
tions, which could affect the proper functioning of the
two public companies. In addition, the Head of State
said that the law should also circumscribe the areas
from which these specialists can come.

According to President Iohannis, in order to ensure the
clarity, precision and predictability of the law, the ob-
jective causes of weak management from which the
Director General may be removed from office before
the expiration of his mandate by the majority vote of
the Board of Administration, should be clearly defined
and listed according to the type of liability (criminal li-
ability, administrative-disciplinary liability or contrac-
tual liability).

• Cerere de reexaminare asupra Legii pentru modificarea s, i com-
pletarea Legii nr. 41/1994 privind organizarea s, i funct,ionarea
Societăt,ii Române de Radiodifuziune s, i Societăt,ii Române de Tele-
viziune (Request for review of the Act on amending and completing
the Act no. 41/1994 on the organization and functioning of the Ro-
manian Radio Broadcasting Corporation and the Romanian Television
Society)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18878 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

TR-Turkey

Turkish Constitutional Court made a prece-
dent decision on a Bizim FM Radio station
case

Radio stations and television broadcasting history
date back to the 1920s in Turkey. For approxi-
mately 40 years, Turkish channels were only allowed
to broadcast under state supervision. During the
1990s, private channels also started broadcasting in
Turkey, and their legal status was clarified in the Con-
stitution in 1993. Upon the amendment, the Turkish
Radio and Television Supreme Council was due to pro-
vide channel and broadcasting licences to private and
state channels. Around a thousand applications were
received and the eligible applicants were licensed by
the Supreme Council.

Due to changes in Law No. 3984 of 1995 on the Estab-
lishment of Radio and Television Enterprises and their
Broadcasts and Law No. 6112 on the Establishment of
Radio and Television Enterprises and their Media Ser-
vices, which came into force in 2011, there has to be
a frequency auction to start new radio channels. How-
ever, there has been no auction by the administration
until today, so effectively, all broadcasting stations ei-
ther have have been broadcasting since before 1995,

or they have received special permission from the ad-
ministration.

Bizim FM was one of the radio stations that was
granted a broadcasting licence in 1995. It was the
channel owner himself who voluntarily suspended
broadcasting activities until 2011. When the owner
wanted to resume radio broadcasting activities, he
applied to the Supreme Council for a broadcasting
licence, which is needed to broadcast at national
level. The Council rejected his application without le-
gal motivation. The Bizim FM owner went on to ap-
ply to the related administrative court. Upon the dis-
missal, he appealed the case at the Council of State,
which decided in favour of the applicant; however, the
Supreme Council, as a defendant, requested a revi-
sion of the decision. As a result of the revision, the
Council of State turned from its decision and approved
the first instance administrative court. Finally, the ap-
plicant filed an individual application to the Constitu-
tional Court.

The Constitutional Court referred to Article 10 of the
European Convention of Human Rights (ECHR) with
regard to the Turkish Constitution.

Article 26 of the Turkish Constitution, in line with Arti-
cle 10 of the ECHR, refers to freedom of speech and
thought.

In addition, the Constitutional Court referred to Article
28 of the Constitution which ensures freedom of the
press.

Based on these articles, the Constitutional Court ruled
that the administration had failed to ensure effective
pluralism of the media and secure freedom of press
and information, as well as freedom of expression and
thought. Therefore, the decision was made in favour
of the applicant and it was held that the judgement
shall be sent to the Radio and Television Supreme
Council (RTÜK) to remove the violation of the struc-
tural problems and the previously named constitu-
tional rights.

• Press release of the Constitutional Court, 19 December 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18879 EN

Gizem Gültekin Várkonyi
University of Szeged, Faculty of Law and Political

Science

24 IRIS 2018-2

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18878
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18879


Agenda Book List

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

IRIS 2018-2 25


	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Fuchsmann v. Germany
	European Court of Human Rights: Frisk and Jensen v. Denmark
	European Court of Human Rights: MAC TV s.r.o. v. Slovakia
	Parliamentary Assembly: Resolution on the status of journalists in Europe
	EUROPEAN UNION
	Court of Justice of the European Union: Judgments on State aid and digital terrestrial television operators in Spain
	European Commission: Member States referred to the Court of Justice of the European Union over collective rights management Directive
	European Commission: Communications on intellectual property rights enforcement
	NATIONAL
	AT-Austria
	Free Stream does not violate net neutrality
	Media policy in government programme
	BG-Bulgaria
	Amendments to the Radio and Television Act
	CH-Switzerland
	SSR’s new licence put into circulation
	CZ-Czech Republic
	Czech television starts transition to DVB-T2-Standard
	DE-Germany
	Federal Supreme Court rules on admissibility of Tagesschau app
	ES-Spain
	CAC adopts its first report on pluralism in current affairs debates programmes
	FR-France
	Television film infringe copyright of works by a Resistance author
	Decree concerning the ban on advertising in children’s programmes on public TV
	Public audiovisual reform bill announced
	CSA defends respect for women
	GB-United Kingdom
	ITV had not breached an individual’s privacy by identifying her partner who was a police suspect
	Claim of joint authorship rejected by the IPEC in the Florence Foster Jenkins case
	Government designates regulator for age verification of online pornography
	IE-Ireland
	Public broadcaster pays damages over unverified tweet during election debate
	IT-Italy
	New legislation on promotion of European and Italian works by audiovisual media service providers released by the Italian Government
	NL-Netherlands
	Court of Appeals judgment on the rectification and removal of news programme episode
	Author of false Google reviews ordered to pay damages
	New Code on YouTube advertising transparency
	PL-Poland
	Dispute over TVN fine intensifies
	RO-Romania
	Governmental Aid for Cinematography
	The PBS Act, back to the Parliament
	TR-Turkey
	Turkish Constitutional Court made a precedent decision on a Bizim FM Radio station case

