
IRIS 2017-10

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE
European Court of Human Rights: Axel Springer SE and
RTL Television GmbH v. Germany . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
European Court of Human Rights: Becker v. Norway . . . . . . 4
Committee of Ministers: Recommendation on gender
equality in the audiovisual sector . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Committee of Ministers: Recommendation on Big Data
for culture, literacy and democracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6

EUROPEAN UNION
Court of Justice of the European Union: Advocate Gen-
eral Opinion on cloud-based recording of television pro-
grammes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
European Commission: Communication on tackling ille-
gal content online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

UNITED NATIONS
United Nations: Consultation on platform content regu-
lation in the digital age . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8

NATIONAL

AL-Albania
Regulator decides to ban broadcasting of private uni-
versity’s advertising spot . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

CY-Cyprus

Media Law amendments in breach of the European
Treaty and the Constitution of Cyprus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Amendments to Public Broadcaster Law in breach of the
Constitution of Cyprus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
Broadcaster sanctioned for insults/profanities heard
during live broadcast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11

ES-Spain

New Spanish Regulation on private copying. . . . . . . . . . . . . .11
Amendment of the Act regulating public owned televi-
sion in Spain . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12

FI-Finland
Decree on financial support for news and current affairs
television content . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12

FR-France
No fault in an advertising film drawing inspiration from
a short film . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
Infringement of copyright on format of variety pro-
gramme . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
Media chronology, combating piracy, audiovisual re-
form: priority areas for Minister for Culture . . . . . . . . . . . . . .15

GB-United Kingdom

Court of Appeal judgment on enforcement of libel set-
tlement agreement terms . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
Government introduces Data Protection Bill into Parlia-
ment . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
Channel 4 News breached Ofcom’s Code concerning its
coverage of the Westminster Bridge Attack . . . . . . . . . . . . . .17

HR-Croatia
National programme for the promotion of audiovisual
creativity 2017-2021 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18

IE-Ireland
High Court makes referral to the CJEU in Facebook Ire-
land case . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18

IS-Iceland
Decision on broadcaster’s coverage of political parties
during election . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19

IT-Italy

Three new pieces of legislation on cinema and audiovi-
sual media services. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20
Italian Communications Authority orders the disabling
of access to IPTV pirate servers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21

LT-Lithuania

LRTK blocks Russian TV channel TVCI for six months . . . . .21

NL-Netherlands
Supreme Court rules on obligation to hand over
unedited hidden camera footage . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22
Judgment on allegedly unlawful comments made by
well-known crime reporter on television . . . . . . . . . . . . . . . . .22
Court orders ISPs to temporarily block access to The Pi-
rate Bay . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23

NO-Norway

Tender on commercial public service broadcasting . . . . . . .24

RO-Romania
Problems with the modification of the Law on Public Ser-
vice Broadcasting. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25

RU-Russian Federation

TV broadcaster CNN breaches Russian laws . . . . . . . . . . . . . .25

TR-Turkey

Turkish broadcasting authority suspends Iraqi Kurdish
TV channels . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26

UA-Ukraine
EBU concerned about underfunding of public broadcast-
ing in Ukraine. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26



Editorial Informations

Publisher:
European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG
Tel. : +33 (0) 3 90 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int
Comments and Contributions to:
iris@obs.coe.int
Executive Director:
Susanne Nikoltchev
Editorial Board:
Maja Cappello, Editor � Francisco Javier Cabrera Blázquez,
Sophie Valais, Deputy Editors (European Audiovisual
Observatory)
Silvia Grundmann, Media Division of the Directorate of
Human Rights of the Council of Europe, Strasbourg (France)
� Mark D. Cole, Institute of European Media Law (EMR),
Saarbrücken (Germany) � Bernhard Hofstötter, DG Connect
of the European Commission, Brussels (Belgium) � Tarlach
McGonagle, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands) � Andrei Richter,
Media Academy Bratislava (Slovakia)
Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Victoires Éditions

Documentation/Press Contact:
Alison Hindhaugh
Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10
E-mail: alison.hindhaugh@coe.int
Translations:
Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Paul Green � Katherine Parsons � Marco Polo
Sarl � Nathalie Sturlèse � Brigitte Auel � Erwin Rohwer � Sonja
Schmidt � Ulrike Welsch
Corrections:
Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Sophie Valais et Francisco Javier Cabrera
Blázquez � Aurélie Courtinat � Barbara Grokenberger � Jackie
McLelland � James Drake
Distribution:
Markus Booms, European Audiovisual Observatory
Tel.:
+33 (0)3 90 21 60 06
E-mail: markus.booms@coe.int
Web Design:
Coordination: Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory � Development and Integration: www.logidee.com
� Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158
 2017 European Audiovisual Observatory, Strasbourg
(France)

http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int


INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Axel
Springer SE and RTL Television GmbH v. Ger-
many

In a case against Germany, two media companies
- Axel Springer SE, a publishing house, and RTL, a
broadcasting company - complained about a restric-
tion on publishing pictures of the accused (S.) in a
brutal murder case. S. was charged with killing his
parents, dismembering their bodies, burning some of
the parts, flushing others down the toilet and dispos-
ing of the rest by putting them in barrels. S. had al-
ready confessed to the police, while a psychiatric ex-
pert opinion ordered for the trial had concluded that
S. was suffering from a schizoid personality disorder
at the time when he had committed the offence. Prior
to the start of the court hearings, the presiding judge
informed the photojournalists orally that the face of
S. would have to be made unidentifiable “in the usual
manner” before any images of him were published.
Axel Springer and RTL protested against the order,
and a week later, a written order was issued confirm-
ing that the only media representatives who were per-
mitted to take photographs and make video record-
ings of S. were those who had previously registered
with the court and given an assurance that prior to
the publication or forwarding of the material, the face
of S. would be disguised by a technical process (for ex-
ample by pixelization) so that it would only be possible
to use the images in such a form. Journalists would
be barred from further reporting on the case if they
failed to comply with the order. The order stressed
the importance of the presumption of innocence, find-
ing that reporting on S. in a way which identified him
could have a “pillory effect”; moreover, the wording of
the order noted that S. had never been in the public
eye and had expressly requested that his identity be
concealed. According to the presiding judge, in this
case the personality rights of S. clearly outweighed
the public interest in being informed of his identity
and physical appearance.

After exhausting all national legal channels to have
the order suspended, Axel Springer and RTL lodged an
application with the European Court of Human Rights
(ECtHR), complaining that the judicial order banning
the publication of images by which S. could be identi-
fied had violated their right to freedom of expression,
as provided in Article 10 of the European Convention
on Human Rights (ECHR).

The ECtHR starts by referring to its earlier case law,
balancing the right to freedom of expression against

the right to respect for private life, and to the criteria
that have to be taken into account in such cases. It
clarifies that the criteria thus defined are not exhaus-
tive and should be transposed and adapted in the light
of the specific circumstances of the case, in particular
where the presumption of innocence under Article 6
paragraph 2 ECHR comes into play. The Court iden-
tifies the following relevant criteria in the context of
balancing competing rights: the contribution to a de-
bate of public interest, the degree to which the person
affected is known, the influence of the publication of
the photographs on the criminal proceedings, the cir-
cumstances in which the photographs were taken, the
content, form and consequences of the publication,
and the severity of the sanction imposed.

The ECtHR acknowledges that the crime at issue was
brutal, but had been committed within a family fol-
lowing a private dispute and in a domestic setting.
It agrees with the domestic court’s assessment that
there was only a limited degree of public interest in
the case. The judicial order at issue did not restrict the
content of reporting but rather concerned the publica-
tion of images by which S. could be identified. The EC-
tHR does not consider that information on S.’s phys-
ical appearance could have contributed significantly
to the debate on the case, in particular as S. was un-
doubtedly not a public figure, but an ordinary person
who was the subject of criminal proceedings. The EC-
tHR dismisses the argument that S. no longer bene-
fitted from the presumption of innocence, as he had
confessed to the murder: a confession in itself does
not remove the protection of the presumption of inno-
cence, and as S. suffered from a schizoid personality
disorder, the criminal court had to review carefully the
confession in order to satisfy itself that it was accurate
and reliable. The Court also refers to the fact that im-
ages of an accused person taken in a court room may
show the person in a state of great distress and pos-
sibly in a situation of reduced self-control. The ECtHR
finds that under the circumstances in question there
was a strong need to protect S.’s privacy, given that
S. had never sought to contact the media nor make
any public comments. Furthermore, the ECtHR refers
to the harmful effect which the disclosure of informa-
tion enabling the identification of suspects, accused
or convicted persons or other parties to criminal pro-
ceedings may have on these persons, and to the neg-
ative implications this might have on the later social
rehabilitation of convicted persons. It was also in the
interest of safeguarding due process not to increase
the psychological pressure on S. - particularly in view
of his personality disorder. Finally, the ECtHR notes
that the judicial order did not constitute a particularly
severe restriction on reporting: the taking of images
as such was not prohibited, the order banned merely
the publication of images from which S. could be iden-
tified, and any other reporting on the proceedings was
not restricted. Thus, the presiding judge chose the
least restrictive of several possible measures in or-
der to safeguard due process and protect S.’s privacy.
Therefore, the ECtHR does not consider that the or-
der had a “chilling effect” on the media companies,

IRIS 2017-10 3



contrary to their rights under Article 10 ECHR.

The ECtHR recognises the careful balancing act car-
ried out by the presiding judge, clearly addressing
the conflict between opposing interests and carefully
weighing the relevant aspects of the case. The EC-
tHR unanimously concludes that the interference with
the media companies’ right to freedom of expression
was “necessary in a democratic society”. Accordingly,
there has been no violation of their right to freedom of
expression and information, as guaranteed by Article
10 of the ECHR.

• Judgment by the European Court of Human Rights, Fifth Section,
case of Axel Springer SE and RTL Television GmbH v. Germany, Appli-
cation no. 51405/12 of 21 September 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18735 EN

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University, Copenhagen

University and Legal Human Academy

European Court of Human Rights: Becker v.
Norway

A recent judgment of the European Court of Human
Rights (ECtHR) emphasises once more the importance
of the protection of journalistic sources for press free-
dom. The ECtHR emphasises that a journalist’s pro-
tection under Article 10 of the European Convention
on Human Rights (ECHR) cannot automatically be re-
moved by virtue of a source’s own conduct, and that
the principle of protecting a source applies even when
that source’s identity is known.

The case concerns a journalist, Cecilie Langum
Becker, working for DN.no, a Norwegian Internet-
based newspaper. Ms Becker was ordered to give ev-
idence in a criminal case brought against one of her
sources, Mr X, who was accused of market manipu-
lation. Mr X had confirmed to the police that he had
been Ms Becker’s source for an article she had written
about the allegedly difficult situation being faced by
the Norwegian Oil Company (DNO). The price of DNO
stock decreased by 4.1% on the first trading day after
the publication of Ms Becker’s article. Mr X was sub-
sequently charged with using Ms Becker to manipu-
late the financial market. Ms Becker refused to testify
against Mr X, and the courts therefore ordered her to
testify about her contacts with him, finding that there
was no source to protect as he had already come for-
ward. They also considered that her evidence might
significantly assist the courts in elucidating the case.
Mr X was, however, convicted as charged before the
final decision on Ms Becker’s duty to give evidence
had been made. Relying on Article 125 of the Norwe-
gian Code of Criminal Procedure and Article 10 of the
ECHR, Ms Becker argued that she was under no obli-
gation to give evidence and she refused at any stage

of the proceedings to answer questions about possi-
ble contact between her and Mr X and other sources.
On account of her refusal to comply, the High Court
ordered Ms Becker to pay a fine of approximately EUR
3,700 for the offence of impeding the good order of
court proceedings, failing which she would be liable to
ten days’ imprisonment. A short time later Ms Becker
lodged an application with the ECtHR, alleging that
she had been compelled to give evidence that would
have enabled one or more journalistic sources to be
identified, in violation of her right under Article 10 of
the ECHR to receive and impart information. It took
the ECtHR more than five years to decide on the case,
but finally, with a unanimous vote, the Fifth Section
of the ECtHR on 5 October 2017 found that Norway
violated Ms Becker’s right to protect her sources.

The ECtHR builds on its earlier case law in which it has
developed the principles governing the protection of
journalistic sources, such as in Goodwin v. the United
Kingdom (see IRIS 1996-4/4) and in Sanoma Uitgevers
B.V. v. the Netherlands (see IRIS 2010-10/2), reiter-
ating that “the Court has always subjected the safe-
guards for respect of freedom of expression in cases
under Article 10 of the Convention to special scrutiny.
Having regard to the importance of the protection
of journalistic sources for press freedom in a demo-
cratic society, an interference cannot be compatible
with Article 10 of the Convention unless it is justi-
fied by an overriding requirement in the public inter-
est.” The Court reiterated that in Nagla v. Latvia (see
IRIS 2013-8/2) it found that the fact that a source’s
identity had been known to the investigating author-
ities prior to a search at the premises of a journalist
did not remove the journalist’s protection under Ar-
ticle 10 of the ECHR and it emphasises that a jour-
nalist’s protection under Article 10 cannot automat-
ically be removed by virtue of a source’s own con-
duct. The ECtHR furthermore holds that protection af-
forded to journalists when it comes to their right to
keep their sources confidential is “two-fold, relating
not only to the journalist, but also and in particular to
the source who volunteers to assist the press in in-
forming the public about matters of public interest”,
while in Voskuil v. the Netherlands (see IRIS 2008-
4/2) the ECtHR found that the potential significance in
criminal proceedings of the information sought from a
journalist was insufficient under Article 10 of the ECHR
as a reason to justify compelling him to disclose his
source or sources. It also emphasised that a “chill-
ing effect” will arise wherever journalists are seen to
assist in the identification of anonymous sources.

The ECtHR went on to rule that the possible effects
of the order were of such a nature that the general
principles developed with respect to orders to disclose
a source were applicable to the case, and that Ms
Becker’s refusal to disclose her source or sources did
not at any point in time hinder the investigation of
the case or the proceedings against Mr X. On the con-
trary, there was no indication that Ms Becker’s refusal
to give evidence attracted any concerns on the part
of the Norwegian courts as regards the case or the

4 IRIS 2017-10

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18735
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=1996-4/4&id=16018
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-10/2&id=16018
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-8/2&id=16018
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2008-4/2&id=16018
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2008-4/2&id=16018


evidence against Mr X. It also bore in mind that Ms
Becker’s journalistic methods had never been called
into question and that she had not been accused of
any illegal activity. Having regard to the importance
of the protection of journalistic sources for press free-
dom, the ECtHR finds that the reasons adduced in
favour of compelling Ms Becker to testify on her con-
tact with Mr X, though relevant, were insufficient. Ac-
cordingly, the ECtHR is not convinced that the im-
pugned order was justified by an “overriding require-
ment in the public interest” and, hence, necessary in a
democratic society. The ECtHR accordingly concludes
that there has been a violation of Article 10 ECHR.

• Judgment by the European Court of Human Rights, Fifth Section,
case of Becker v. Norway, Application no. 21272/12 of 5 October
2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18736 EN

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University, Copenhagen

University and Legal Human Academy

Committee of Ministers: Recommendation on
gender equality in the audiovisual sector

On 27 September 2017, the Committee of Ministers
of the Council of Europe adopted a Recommendation
on gender equality in the audiovisual sector. The new
Recommendation follows the Declaration on Gender
Equality in the European Audiovisual Industry which
was adopted at the Conference “Women in today’s
European film industry: gender matters. Can we do
better?”, which was held in Sarajevo in August 2015
(see IRIS 2015-8/2).

The Recommendation begins by noting that the au-
diovisual sector - which includes cinema, broadcast-
ing, digital media and video games - has a particular
role to play in relation to the achievement of gender
equality. In particular, the audiovisual sector is well
placed to shape and influence perceptions, ideas, at-
titudes and behaviour prevalent in society; moreover,
audiovisual content can either hinder or hasten struc-
tural change towards gender equality. Indeed, gen-
der inequalities in society are reproduced not only in
audiovisual content, but also within the audiovisual
sector - notably women’s under-representation in the
different professions and in decision-making.

In this regard, the Committee of Ministers made six
important recommendations to the governments of
member States. Firstly, as a fundamental principle
of their activities, governments should adopt policies
to promote gender equality in the audiovisual sector
and in its institutional organisations, duly taking into
account the guidelines contained in Appendix I to the
Recommendation. Second, governments should en-
courage European, national and regional film funds,
public and commercial broadcasters and other key

stakeholders in the audiovisual sector to monitor the
situation with regard to gender equality, drawing on
monitoring methods and performance indicators such
as those proposed in Appendix II. Thirdly, govern-
ments should also encourage European supranational
film and audiovisual funds, as well as broadcasters
and other key audiovisual sector stakeholders, to ad-
dress gender equality issues in all their policies, mea-
sures and support programmes, such as training, pro-
duction, distribution, festivals and media literacy ini-
tiatives.

Fourth, relevant audiovisual sector organisations
should prepare, or revise, regulatory and self-
regulatory strategies, collective bargaining agree-
ments and codes of conduct or other frameworks
for implementation, taking into account a gender
equality perspective. Fifth, governments should dis-
seminate the Recommendation and raise awareness
among the relevant stakeholders and those active in
the audiovisual sector, in particular in respect of the
central role of gender equality as an enabling factor
for fully-functioning democracy and the full enjoyment
of human rights. Lastly, governments should monitor
and evaluate progress in achieving gender equality in
the audiovisual sector, and report on a five-year basis
to the Committee on the measures taken and progress
made in implementing the Recommendation.

The Recommendation also includes three important
appendices, with the first containing guidelines for im-
proving gender equality in the audiovisual sector and
measures for implementation. In particular, member
States are invited to: examine a number of measures,
including legislation, regulations and policies; collect,
monitor and publish data on gender equality in the au-
diovisual sector at national level; support research on
gender equality in the audiovisual sector; encourage
the ongoing development of media literacy; promote
gender-sensitive media literacy; enhance the gender
equality perspective in media literacy programmes;
and enhance accountability processes. The second
appendix contains detailed recommended monitoring
methods and performance indicators of gender equal-
ity in the audiovisual sector, including off-screen per-
formance indicators, on-screen performance indica-
tors. Finally, the third appendix includes a helpful list
of reference instruments to guide member States in
their implementation of measures to achieve greater
gender equality in the audiovisual sector.

• Recommendation CM/Rec(2017)9 of the Committee of Ministers
to member States on gender equality in the audiovisual sector, 27
September 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18754 EN FR

Ronan Ó Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

IRIS 2017-10 5

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18736
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-8/2&id=16019
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18754


Committee of Ministers: Recommendation on
Big Data for culture, literacy and democracy

On 29 September 2017, the Committee of Ministers
of the Council of Europe adopted a Recommendation
on Big Data for culture, literacy and democracy. The
Recommendation provides comprehensive guidelines
on how to address the implications of citizens’ partic-
ipation in and access to digital culture. In its Recom-
mendation, the Committee of Ministers encourages
member States to engage in identifying challenges
and opportunities related to “Big Data” in the digi-
tal cultural field, with “Big Data” being defined as the
growing technological ability to collect, process and
extract new and predictive knowledge from a great
volume, velocity and variety of data. The Recom-
mendation stresses the importance of fostering crit-
ical digital media and information literacy among cit-
izens. This is to ensure that all individuals are made
aware of the processing of cultural Big Data and can
thus make informed choices and decisions regarding
algorithmic decision-making, which is used to predict
cultural attributes, preferences and behaviour.

The Recommendation is composed of three parts: a
preambular section, a detailed set of guidelines ad-
dressed to States on how to effectively implement the
digital policy standards for all entities processing cul-
tural Big Data, and lastly, a glossary providing a com-
prehensive list of terms and definitions for the pur-
poses of the Recommendation. The guidelines are fur-
ther divided into three categories: (i) Processing Cul-
tural Big Data, (ii) Critical Digital Media and Informa-
tion Literacy, and (iii) Multi-stakeholder Dialogue and
Action. This three-fold division helps to better concep-
tualise different aspects of Big Data processing but
also supports the digitisation of the existing culture
throughout Europe. The Recommendation underlines
the fact that a human rights approach is required for
all policies on culture, including those which address
the digital shift. Subsequently the document intends
to increase awareness about cultural and personal big
data processing in all layers of the society.

Firstly, the Committee of Ministers recommends that
governments of member States support critical digi-
tal media and information literacy programmes. This
would enable Internet users to better understand and
manage algorithmic decision-making applied to cul-
tural Big Data. Such policy would also support the de-
velopment of a multi-stakeholder policy exchange on
the future of culture, having regard to Big Data, criti-
cal digital media and information literacy and democ-
racy.

Secondly, the Recommendation encourages member
States to implement a number of measures (including
a review of the national policy of public cultural insti-
tutions) and draw up strategies, policies and practices
on cultural Big Data, in particular with regard to the

opportunities for and threats to cultural diversity and
access to culture. Moreover, member States should
ensure that public-service good-governance assess-
ment criteria are applied to the automated dissemina-
tion of news by media channels, notably with regard
to transparency, openness, responsiveness and re-
sponsibility. Further, member States should foster and
support digital initiatives in the cultural sector, in con-
junction with educational initiatives (including critical
digital media and information literacy programmes),
to fight online radicalisation and counter “fake news”,
as they are increasingly data-driven.

Finally, the Recommendation urges the private sector
to respect the human rights of Internet users, espe-
cially with regard to algorithmic decision-making ap-
plied to cultural Big Data, and to cooperate with mem-
ber States in their reviews of policies and practices
related to the processing of cultural Big Data - partic-
ularly with regard to the opportunities for and threats
to cultural diversity and access to culture.

• Recommendation CM/Rec(2017)8 of the Committee of Ministers to
member States on Big Data for culture, literacy and democracy, 27
September 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18756 EN FR

Paulina Perkal
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Union: Advo-
cate General Opinion on cloud-based record-
ing of television programmes

On 7 September 2017, Advocate General (AG)
Szpunar delivered his opinion on the case of VCAST v.
RTI SpA. The case concerns the question of whether
the private copying exception covers the services of
an online platform that allows users to store copies
of free-to-air TV programmes in private cloud storage
spaces.

VCAST’s platform enables users to record television
programmes broadcast by the main digital terrestrial
television channels in Italy (such as RTI) and store
them in the cloud. After signing in to VCAST’s web-
site, the user chooses the programme or timeframe
he wishes to record. VCAST then captures the sig-
nal through its own antennae and records the broad-
cast in a private cloud storage space provided by a
third party. VCAST brought an action against RTI be-
fore the Court of Turin, asking for a declaratory judg-
ment attesting that its service is lawful. Since the de-
cision turns on the interpretation of EU law provisions
(namely Article 5(2)(b) of the InfoSoc Directive), the

6 IRIS 2017-10

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18756


Court of Turin found it necessary to refer two ques-
tions to the Court of Justice of the European Union
(CJEU).

Those questions, as noted by AG Szpunar, essentially
boil down to one: should EU law be interpreted as al-
lowing the provision, without the rightholder’s autho-
risation, of a cloud-based video recording service such
as VCAST’s? AG Szpunar began by addressing the is-
sue of whether the InfoSoc Directive’s private copying
exception should be read as covering the storage of
copies of protected works in the cloud. The answer
is not clear-cut, since, on the one hand, Article 5(2)(b)
only exempts reproductions made by a natural person
and, on the other, acts of reproduction in the cloud re-
quire the intervention of third parties, and not just of
users.

The AG answered the question in the affirmative.
Firstly, he noted that the CJEU’s case law on compen-
sation for acts of private copying clarifies that these
acts may be carried out with the aid of third-party
equipment. Secondly, AG Szpunar saw no substan-
tial difference between a copy made by a cloud-based
platform upon the user’s request and a copy made
through a tangible device that the user is able to con-
trol directly, such as a printer. What is essential is that
the user “takes the initiative in respect of the repro-
duction and defines its object and modalities”.

The AG then turned to the question of access to the
copied works, identifying two relevant acts in the con-
text of VCAST’s service. Firstly, the service makes
works available to the public within the meaning of
Article 3 InfoSoc Directive. Secondly, it allows users
to order a copy of the programme, which is then
accessible in their cloud storage space. In theory,
these copies may qualify for the exception in Article
5(2)(b). However, in VCAST’s case, the copies fail
to meet the requirement of the lawfulness of their
source. VCAST’s service allows some users to record
programmes to which they do not have prior autho-
rised access, either due to a lack of the necessary
equipment (e.g. an antenna or a television set) or be-
cause users may access the service from abroad, out-
side the Italian terrestrial TV catchment area. Thus,
at least for these users, the service provides the sole
means of access to the reproduced works.

Following this logic, the copying acts are only law-
ful if the act of VCAST making them available (i.e.
the source of the reproductions) is also lawful. The
AG concludes that it is not. In essence, the conclu-
sion rests on the assessment that VCAST makes avail-
able free-to-air television programmes to a “new pub-
lic”, following the established case-law of the Court.
The AG argues that VCAST is an organisation other
than the original communicator (here, the broadcast-
ers) authorised by the rightholders, which further-
more provides its service for profit. Without its inter-
vention, users would in principle not be able to enjoy
the works in this manner, “whether physically within
the catchment area of the original broadcasts or not”.

In sum, VCAST makes available works without the per-
mission of rightholders, in contravention of the Article
3 InfoSoc Directive. As such, the source of the works
reproduced by users through its service is unlawful,
and this unauthorised use cannot therefore qualify as
a private copy under Article 5(2)(b).

Lastly, the AG assesses whether a service like that of
VCAST could be covered by a domestic private copy-
ing exception, read in the light of the three-step test
in Article 5(5). The AG concludes in the negative. He
argues that allowing such a service would encroach
upon the exploitation of the right of communication
to the public, force copyright holders to “tolerate acts
of piracy in addition to private use”, affect potential
revenues for similar authorised services, and enable
unfair competition on the part of VCAST in the adver-
tising market that primarily finances free-to-air broad-
casting.

• Opinion of Advocate General Szpunar, Case C-265/16 VCAST
Limited v RTI SpA, 7 September 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18737 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

João Pedro Quintais
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

European Commission: Communication on
tackling illegal content online

On 28 September 2017, the European Commission is-
sued a Communication entitled “Tackling Illegal Con-
tent Online - Towards an enhanced responsibility of
online platforms”. The Communication follows the
Commission’s Communication on a Digital Single Mar-
ket Strategy for Europe, which included creating a
fit-for-purpose regulatory environment for platforms
(see IRIS 2015-6/3, 2015-10/4, and 2017-7). This
new Communication aims to provide guidelines and
principles for online platforms in the fight against il-
legal content, including incitement to terrorism, ille-
gal hate speech, child sexual abuse material, and in-
fringements of intellectual property rights. The Com-
munication provides guidance on detecting and noti-
fying, removing, and preventing the reappearance of
such illegal content.

Firstly, the Communication suggests ways that ille-
gal content can be detected efficiently. Online plat-
forms should act swiftly upon binding orders or ad-
ministrative decisions issued by the relevant authori-
ties, and cooperate closely with law enforcement of-
ficials, while providing adequate safeguards for their
users. This cooperation with law enforcement author-
ities should enable the effective enforcement of take-
down requests and establish an alert system to be ac-
cessed by the authorities. To achieve this effective

IRIS 2017-10 7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18737
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-6/3&id=16021


cooperation, online platforms should have the neces-
sary resources to understand the legal field in which
they operate, establish points of contact in the EU,
and technical interfaces that facilitate such cooper-
ation. Notices issued by trusted flaggers should be
fast-tracked by platforms. A trusted flagger is a spe-
cialised entity, ideally subjected to criteria based on
respect for fundamental rights, which could be part of
an EU-wide standardisation framework. Users should
have access to a notification system that is user-
friendly, enabling sufficiently precise reports.

Concerning the adoption of proactive measures by
online platforms and the benefit of the liability ex-
emption provided for in Article 14 of the E-Commerce
Directive (2000/31/EC), the Communication clarifies
that the proactive measures themselves may not lead
to the loss of the liability exemption. Any knowledge
obtained from such measures of illegal activities or il-
legal information, however, may lead to a loss of the
liability exemption. It may be recovered, however, if
the platform acts expeditiously to remove the content
upon obtaining such knowledge. Furthermore, the use
and further development of automatic detection tech-
nologies is encouraged.

Section 4 of the Communication provides guidelines
on the removal of illegal content, which should gen-
erally happen as speedily as possible and without im-
pediment to prosecution. Again, there should be ro-
bust safeguards concerning the removal of legal con-
tent. The meaning of “expeditious” removal, as de-
fined by the E-Commerce Directive, should depend
on a case-by-case examination, together with fac-
tors such as the contextual information required to
determine the legality of content. The Communica-
tion suggests that in cases where serious harm is
at stake, speedy removal can be subject to specific
time frames. Removal times and procedures should
be clearly reported in transparency reports, and evi-
dence for criminal offences should be transmitted to
law enforcement authorities. Furthermore, the con-
tent policy should be explained in the terms of ser-
vice of the online platform, including information on
the procedure for contesting removal decisions. The
possibility of contesting such a decision should gener-
ally be available to any user whose content has been
deleted, with few exceptions. The resolution of dis-
putes by dispute settlement bodies is encouraged.
Section 5 concerns preventing the reappearance of
illegal content. Measures to prevent such reappear-
ance include the suspension of repeat infringers, a
database of reappearing illegal content accessible by
all online platforms, and the introduction and further
development of automatic re-upload filters. The latter
should be subject to a reversibility safeguard and be
made transparent in the platform’s terms of service.

In its conclusion, the Commission states that this
Communication constitutes a “first element” of mea-
sures tackling illegal content online. The Commission
will monitor progress and assess whether additional

measures are needed, including possible legislative
measures, which will be completed by May 2018.

• European Commission, Communication on Tackling Illegal Content
Online - Towards an enhanced responsibility of online platforms, 28
September 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18760 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR
• European Commission, Digital Single Market, Illegal Content Online,
28 September 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18762 EN

Jasmin Hohmann
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

UNITED NATIONS

United Nations: Consultation on platform
content regulation in the digital age

On 15 September 2017, the UN Special Rapporteur
on the promotion and protection of freedom of opin-
ion and expression issued a call for submissions for
a thematic report on platform content regulation (for
a previous report, see IRIS 2017-1/4). The report will
focus on search and social media companies. It scru-
tinises the standards they apply to content, how they
deal with content that infringes standards, and the
role of the State’s legislative measures and enforce-
ment mechanisms in relation to them.

The expansion of the influence of private actors on-
line, particularly social media platforms and search
engines as primary sources of information, has trig-
gered challenges in respect of promoting and protect-
ing freedom of expression. Normally, governments
have the duty to act in compliance with international
human rights law regarding digital freedom of expres-
sion. However, as freedom of expression online is
mostly regulated independently of governments by
private actors on the basis of vague standards, their
operation in respect of freedom of expression neces-
sitates clarification and navigation. The objective of
the report is firstly to identify core issues and sec-
ondly to issue recommendations to States and private
actors for the enhanced protection and promotion of
freedom of expression online. The report examines
these issues from three basic approaches, namely,
company visits, submissions and consultations.

The call for submissions is addressed, in particular,
to States, civil society, companies, and all other in-
terested persons or organisations. The Special Rap-
porteur, in his call, welcomes information from States
firstly regarding measures and policies directed at
social media and search platforms and/or users to

8 IRIS 2017-10

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18760
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18762
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-1/4&id=16023


remove or restrict online content, and secondly re-
garding “requests or demands, informal or formal,
to these platforms to voluntarily remove, restrict, or
otherwise regulate content”. The Special Rapporteur
also seeks an analysis from States on whether the
above-mentioned measures, policies and demands
are in compliance with Article 19 of the International
Covenant on Civil and Political Rights, Article 19 of the
Universal Declaration of Human Rights, and other rel-
evant human rights standards.

As for civil society, companies, and all other inter-
ested persons or organisations, the Special Rappor-
teur sets out a detailed list of questions. These ques-
tions address, for example, how the global removal
of content - where a demand to take down content
is made in one jurisdiction so that it is inaccessible
in other jurisdictions - should be dealt with, the role
of automation in regulating content, whether users
are notified regarding content restrictions, takedowns
and account suspensions, and the reasons and pro-
cedures for objecting to such measures.

The deadline for submissions is 20 December 2017,
and the Special Rapporteur plans to issue a report to
the Human Rights Council on platform content regula-
tion in June 2018.

• UN Special Rapporteur on the promotion and protection of freedom
of opinion and expression, Content Regulation in the digital age, 15
September 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18738 EN

Bengi Zeybek
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

NATIONAL

AL-Albania

Regulator decides to ban broadcasting of pri-
vate university’s advertising spot

The Audiovisual Media Authority (AMA) issued a state-
ment on September 16 demanding television stations
to stop broadcasting an advertising spot for a private
university. The advertising spot focused on a call for
new student admissions for this academic year. The
spot highlighted the quality of education offered in the
private university, while at the same time comparing
and criticizing the quality of education offered in pub-
lic universities.

According to the regulator AMA, this advertisement
provided information that was not necessarily true
and stifled fair competition. AMA’s statement read

that the content of the advertising spot openly in-
fringes upon consumer rights, providing them with
information on the private institution, while scorning
the public education system in the country. As a re-
sult, the regulator instructed the television stations to
immediately stop broadcasting this advertising spot,
which was of an unfair commercial nature, as it openly
targeted another competitor by identifying and down-
grading it.

• 16 Shtator 2017, Të ndalohet reklama që cënon të drejtat e publikut
(Audiovisual Media Authority, decision of 16 September 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18420 SQ

Ilda Londo
Albanian Media Institute

CY-Cyprus

Media Law amendments in breach of the Eu-
ropean Treaty and the Constitution of Cyprus

Provisions of the Law on Radio and Television Organi-
sations of 2016 violate Articles 49 and 56 of the Treaty
on the Functioning of the European Union (TFEU) and
they do not come under any allowed exception. The
law is in conflict with European Law, which is superior
to the Constitution of Cyprus, decided the plenary of
the Supreme Court on a reference by the President of
the Republic. The decision followed an intermediary
verdict in which the Supreme Court rejected an appli-
cation by the House of Representatives that the case
be referred directly to the Court of Justice of the Euro-
pean Union (CJEU) (see IRIS 2017-6/9).

In April 2016, the House of Representatives voted an
amendment to Article 12 of the law, making the grant-
ing of a new broadcasting licence or the transmission
of new programmes conditional. The Authority was
given the power to reject the granting of a new li-
cence or the transmission of new programmes on the
basis of a justified decision in cases where a study
by an accredited audit house finds that a new licence
would endanger the financial viability of the existing
licensed television organisations. In the same spirit,
the House added a new Article 32E which stipulated
that audiovisual media services originating from other
EU or third countries should be (re)transmitted as per
se without “including advertising or/and audiovisual
commercial announcements addressed to the terri-
tory of the Republic”.

The President of the Republic referred the voted law
to the Supreme Court in accordance with Articles 140
and 141 of the Constitution. The President requested
the Court’s opinion on whether the law was in conflict
and/or in disagreement with Articles 49 (right to es-
tablishment) and 56 (freedom to offer services) of the

IRIS 2017-10 9

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18738
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18420
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-6/9&id=16040


TFEU; with Articles 15 (freedom to choose an occupa-
tion and right to engage in work) and 16 (freedom to
conduct a business) of the European Charter of Fun-
damental Rights; and Articles 25, 28 and 179 of the
Constitution of the Republic of Cyprus.

In its verdict, the Court noted that according to the in-
terpretation of Article 49 of the TFEU, even in a case
where measures do not introduce discrimination be-
tween nationals of a member state and other mem-
ber states, such measures should not impede or make
less attractive the exercise of the right to establish-
ment. It was also decided, according to the Court,
that any provision that subjects the pursuance of any
activity on conditions that are connected to economic
or social needs to such an activity constitutes a lim-
itation of the right to establishment if these condi-
tions tend to limit the number of service providers,
who, under different conditions, could come from
other member states. Such a limitation, the Court
stressed, should meet the pre-requisites of propor-
tionality and should be justified on the basis of imper-
ative/overriding reasons of public interest. The verdict
underlines that the limitations that Article 12 imposes
were judged as violating Article 49 of the TFEU, which
is a primary law of the Union and cannot be justified
on the basis of serving an overriding public interest.

In examining the provision of the new Article 32E, the
Court mentioned its decision of April 2017 and noted
that imposing the re-transmission of programmes
originating from other EU or third countries without
the insertion of advertising or/and audiovisual com-
mercial announcements is in breach of Article 56 of
the TFEU. The Court recalls that the treaty does not
allow limitations that are of a purely economic nature
unless they are justified by overriding reasons of pub-
lic interests, public order, security and health or the
exercise of public office. Also, any limitation of the
right to provide services is only justified when the na-
tional law is based on reasons of imperative public in-
terests, is enforced on all individuals and businesses
active on the territory of the member state impos-
ing the constraints, and is necessary to achieve the
sought goals without violating the principle of propor-
tionality.

The provision in Article 32E is in breach of Article
56 of the Treaty as it imposes limitations based on
economic reasons and cannot be justified in terms
of serving overriding public interests, concluded the
Court.

In the light of these conclusions, the Court cancelled
the amending law without examining an eventual con-
flict and/or disagreement with articles of the European
Charter of Fundamental Rights or of the Constitution
of Cyprus.

• ΑΝΩΤΑΤΟ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ ΚΥΠΡΟΥ (321335321346337341321 321341.
5/2016) Αναφορικά με τα ΄Αρθρα 52 και 140 του

343305375304´361363µ361304377302. 6 343365300304365µ362301´371377305,
2017 (Supreme Court, Case 5/2016, President of the Republic vs The
House of Representatives, 6 September 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18747 EL

Christophoros Christophorou
Political Analyst, Expert in Media and Elections

Amendments to Public Broadcaster Law in
breach of the Constitution of Cyprus

The plenary of the Supreme Court decided that
amendments to the law on RIK - the Cyprus Broadcast-
ing Corporation -, L. Chapter 300A, were in breach of
Article 28 (equality before the law) of the Constitution
of Cyprus. The amendments subject the operation
of new channels to the condition that the economic
viability of existing audiovisual media service organ-
isations would not be threatened, and further pro-
hibit the inclusion of advertising and commercial an-
nouncements addressed to the territory of the Repub-
lic of Cyprus in re-transmitted broadcasts from other
EU or third countries. The Court decided on a refer-
ence by the President of the Republic of the amend-
ing Law on RIK of 2016, voted in April 2016 by the
House of Representatives. Similar amendments were
included in the Law on Radio and Television Organi-
sations L. 7(I)/1998 that governs commercial audiovi-
sual media service providers.

The Supreme Court’s verdict was made in the light of
its decision, on the same day, which cancelled simi-
lar amendments to the Law on Radio and Television
Organisations 7(I)/1998, in reference 5/2016. It found
those amendments in conflict with Articles 49 and 56
of the Treaty on the Functioning of the European Union
(TFEU). Thus, following the aforementioned decision,
the parties in the case accepted that the amend-
ments to the law on the public service broadcaster,
RIK - Cyprus Broadcasting Corporation, Chapter 300A,
could not remain in force. Otherwise, they would be
in conflict with the Constitution and namely with Ar-
ticle 28, on equality before the law. This would cre-
ate a different environment for RIK and for the other
providers of audiovisual media services, discriminat-
ing against RIK without any justification. According to
the court, this would also be in conflict with the Audio-
visual Media Service Directive 2010/13/EU and in par-
ticular with Article 2 in Part II - General provisions that
stipulates that each member state ensures that all
audiovisual media services transmitted by providers
under its jurisprudence observe the rules of the laws
that are in force in that member state. The court also
noted that in the preamble of the Directive, member
states are expected to establish the same rules for all
providers of audiovisual media services in the internal
market.

10 IRIS 2017-10

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18747


In the light of the above, the Supreme Court con-
cluded that the voted law could not be promulgated
because it would be in conflict with the Constitution.
Thus, it was cancelled as unconstitutional.

• ΑΝΩΤΑΤΟ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ ΚΥΠΡΟΥ (321335321346337341321 321341.
4/2016)321375361306377301371372´361 με τα ΄Αρθρα 52 και 140 του

343305375304´361363µ361304377302. 6 343365300304365µ362301´371377305,
2017 (Supreme Court, Case 4/2016, President of the Republic Vs The
House of Representatives, 6 September 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18748 EL

Christophoros Christophorou
Political Analyst, Expert in Media and Elections

Broadcaster sanctioned for in-
sults/profanities heard during live broadcast

The Administrative Court upheld a decision of the
Cyprus Television Authority to sanction the Cyprus
Telecommunications Authority (CYTA) for a broadcast
in which insults and profanities were heard during the
live coverage of a football match. The live transmis-
sion by the channel Cytavision-Sports1 took place be-
tween 7 pm and 9 pm, so during the family viewing
zone. The Authority found that the broadcaster vio-
lated Rule 21.4 of the Normative Administrative Acts
KDP 10/2000, which stipulates that broadcasters have
the obligation to take measures to ensure that pro-
grammes adhere to the generally accepted rules of
decency and taste in language and behaviour. They
were sanctioned with a warning not to repeat this kind
of breach of the law. CYTA based its defense on the
argument that each programme should be judged on
its true context, distinguishing obligations in respect
of live broadcasts and of other programmes. It fur-
ther argued that it was not given the right to defend
itself on the charge related to the use of a delay unit
- which could better neutralize external sounds/voices
- or a device taking sounds from the speaker’s lips.

The Court found that CYTA’s claim that the Authority
did not take into account the nature of the broadcast,
which was a live transmission, could not be supported
by the law. The regulation stipulates the obligation to
take measures so that programmes adhere to the ac-
cepted standards of decency and taste. The definition
of the term “programmes” includes live broadcasts,
and there is no exception made in the law in respect
of that obligation; thus, this type of programme must
also adhere to the rules on decency and taste. CYTA’s
arguments show that they indirectly, albeit clearly ac-
cept that they took no measure to exclude insults and
profanities from being heard. CYTA’s second defense,
regarding the technical properties of devices to neu-
tralize external sounds, also failed. The Court noted
that there was no charge related to the use of one or
other device; the charge was that they failed to re-
spond to the obligation to take measures to ensure
that their programmes adhere to the standards of de-
cency and taste.

The court noted that in the present case, the broad-
caster Cytavision-Sports1 had the opportunity to take
measures in order to adhere to the accepted stan-
dards of decency and taste, in particular in pro-
grammes watched by minors. The court concluded
that, on the basis of their -false - assumption that
live broadcasts fell out of the scope of Rule 21.4, the
broadcaster had failed to take any measures and had
thus violated the law. For the above reasons, the re-
course against the Radio Television Authority’s deci-
sion was dismissed.
• ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ 324331332321343344327341331337, Υπόθεση 361301.
5664/2013, 28 331377305375´371377305, 2017 (Decision of the Adminis-
trative Court on Cyprus Telecommunications Authority vs Radio Tele-
vision Authority, case 5664/2013, issued on 28 June 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18746 EL

Christophoros Christophorou
Political Analyst, Expert in Media and Elections

ES-Spain

New Spanish Regulation on private copying

In 2006, Spain implemented in its Copyright Law
the limitation for private copying as per Directive
2001/29/EC of the European Parliament and of the
Council of 22 May 2001 on the harmonisation of cer-
tain aspects of copyright and related rights in the in-
formation society. By virtue of this limitation, a nat-
ural person can make a copy of a work already di-
vulged whenever it is for his or her exclusive pri-
vate use and without direct or indirect commercial
purposes. On the other hand, that directive requires
a means of ensuring that rightsholders of the repro-
duced work receive fair compensation. The manufac-
turers of copying devices opposed the initial Spanish
regulation, and in 2011 and 2014 (see IRIS 2014-4/13
and IRIS 2015-1/14), the government decided that the
financing of the equitable compensation for private
copying should be borne as an item of the annual Gen-
eral State Budgets. The collecting societies suffered
a significant reduction in their income and contested
that regulation. The recent European and national ju-
dicial decisions interpreting Directive 2001/29/EC left
that regulation of fair compensation for private copy-
ing without effect (see IRIS 2017-1/11), but the limit to
the right of reproduction by private copying remained
in force.

In general terms, with the new regulation, the former
model of equitable compensation financed from the
state budget has been replaced by a model based
on the payment of an amount by manufacturers and
distributors of equipment, apparatus and reproduc-
tion media. It is a system that responds in a bal-
anced way to the needs of consumers and the differ-
ent sectors involved, including the copyright holders,

IRIS 2017-10 11

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18748
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18746
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-4/13&id=16044
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-1/14&id=16044
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-1/11&id=16044


and which provides for equitable compensation that
complies with both European and national law.

The system compensates the investments made by
rightsholders of all categories of works (visual arts,
books, sound recordings, audiovisual, etc.) in order to
exploit the works affected by the validity of the pri-
vate copy limitation; the debtors obliged to pay equi-
table compensation are the manufacturers of equip-
ment, apparatuses and supporting material of repro-
duction based in Spain, as long as they are acting
as commercial distributors, and the acquirers of the
same outside the Spanish territory for commercial dis-
tribution or use within this country.

The current regulation brings the former system back
into force, that is to say, setting the compensation as
a percentage on the price of the equipment. After con-
sultation with the Council of Consumers and Users and
reporting to the Delegate Commission of the Govern-
ment for Economic Affairs, the government will have
to publish an Order specifying which apparatus will be
subject to the payment of equitable compensation, as
well as the amount thereof.

This compensation shall be determined for each
modality, according to the equipment, apparatus
and media material suitable for such reproduction,
whether manufactured on Spanish territory or ac-
quired outside of it for commercial distribution or use
within that territory.

The determination of the amount of equitable com-
pensation shall be calculated on the basis of the dam-
age caused to the creditors.

Within three months of the entry into force of the new
regulation, the collecting societies will have to incor-
porate a company that will manage the debtors’ pay-
ment, and the repayment to the respective collecting
societies, which in turn, will compensate their mem-
bers.

• Real Decreto-ley 12/2017, de 3 de julio, por el que se modifica
el texto refundido de la Ley de Propiedad Intelectual, aprobado por
el Real Decreto Legislativo 1/1996, de 12 de abril, en cuanto al sis-
tema de compensación equitativa por copia privada (Royal Decree
Law 12/2017, of 3 July, amending Royal Legislative Decree 1/1996, of
12 April)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18750 ES

Enric Enrich
Enrich Advocats, Barcelona

Amendment of the Act regulating public
owned television in Spain

Article 20.3 of the Spanish Constitution stipulates that
the law shall regulate the organisation and parliamen-
tary oversight of media dependent on the State or any
public entity, and shall - respecting the pluralism of

society and the different languages of Spain - guar-
antee access to such media by significant social and
political groups. To that end, Act 17/2006 of 5 June
on State-owned Radio and Television reflected the re-
quirements of neutrality, transparency and quality,
and created the state-owned commercial company
RTVE Corporation (see IRIS 2006-6/19). Its adminis-
tration and government bodies - with the exception
of two councillors whose proposal would correspond
to the most representative unions at the state level
- were appointed by parliamentary vote, with a two-
thirds majority.

To the extent that recent constitutional history has
thrown up both governments with an absolute major-
ity in the chambers and governments with a simple
majority, and given the political and social importance
of the RTVE Corporation, Law 17/2006 was intended to
ensure that the parliamentary opposition always par-
ticipated in such an election. In order to comply with
this principle, that Act was amended by Act 5/2017
of 29 September “to restore the independence of the
RTVE Corporation and pluralism in the parliamentary
election of its members”. The Board of Directors of
the RTVE Corporation shall be composed of ten mem-
bers, all of them persons with sufficient professional
qualifications and experience, respecting the principle
of a balanced presence of women and men in its com-
position. The members of the Board of Directors shall
be elected by the Cortes Generales (the Spanish Par-
liament) at a rate of six by the Congress of Deputies
and four by the Senate. The proposed candidates
must appear before a public hearing in the Congress
and the Senate, and their election will require a two-
thirds majority of the corresponding Chamber.

• Ley 5/2017, de 29 de septiembre, por la que se modifica la Ley
17/2006, de 5 de junio, de la radio y la televisión de titularidad es-
tatal, para recuperar la independencia de la Corporación RTVE y el
pluralismo en la elección parlamentaria de sus órganos (Act 5/2017,
of 29 September, to restore the independence of the RTVE Corpora-
tion and pluralism in the parliamentary election of its members, 29
September 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18764 ES

Enric Enrich
Enrich Advocats, Barcelona

FI-Finland

Decree on financial support for news and cur-
rent affairs television content

Finland supports public-interest television news pro-
grams. The supplementary State budget for 2017
had a separate EUR 1 million allocated for the pur-
pose, whereas the budget for next year contains dou-
ble that amount. The support aims at safeguarding
pluralism in news production and securing alternative

12 IRIS 2017-10

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18750
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2006-6/19&id=16024
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18764


news sources in linear TV as well as boosting the com-
petitiveness of news and current affairs activity. The
state aid covers both the costs of carrying out regular
activity and project costs, with criteria and conditions
laid down in a new Government Decree on support-
ing news and current affairs programmes on public in-
terest channels (657/2017). The Decree entered into
force on 4 October 2017 and shall remain in force until
the end of 2019. The objective is to secure alternative
news sources and promote pluralism. In addition, the
Decree aims at incentivising the maintenance, widen-
ing, or start of news production, as well as securing
the nationwide availability of public interest channels.

Under the terms of the Decree, the Ministry of Trans-
port and Communications grants aid on the basis of
applications. In Section 3 (which covers “definitions”),
the Decree refers to (linear) television broadcasting,
while public interest channels correspond to television
activity subject to a licence, pursuant to Article 26
of the Information Society Code (917/2014; ISC) (see
IRIS 2015-3/11). The aid cannot be granted to opera-
tors that rely mainly on public funding. As defined for
the purposes of the Decree, news and current affair
programmes cover content such as regular news cov-
erage, societal and political talk shows, and morning
shows, as well as individual programmes such as elec-
tion coverage. Section 5 prescribes the different types
of aid, referring to services of general economic inter-
est aid, and production support in the form of gen-
eral aid pursuant to Section 5(2) of the Act on Discre-
tionary Government Transfers (688/2001 (ADGT), and
start-up or development support in the form of spe-
cial aid pursuant to Article 5(3)(4) of ADGT. Support
covers Finnish or Swedish editorial material produced
or commissioned by the beneficiary, while the condi-
tions include a fixed-term service obligation vested in
the beneficiary and a programming licence for public
interest television. The minimum requirements for the
amount and frequency of news and current affairs pro-
grammes are fifteen hours a week, three times a day
for eligible production costs and three and a half hours
a week for start-up or development. The net costs of
service provision may be supported up to a maximum
of 25% and the start-up of new or the widening of
existing regular activity by a maximum of 50%. In to-
tal, the aid may amount to EUR 2 million annually per
beneficiary; annual reporting is required.

The reform draws from the report (LVM 3/2017) of
a working group set up by Ministry of Transport and
Communications last year to assess the funding and
future of commercial television news services. The
working group noted the crucial role of linear tele-
vision, despite technology neutrality, and the impor-
tance to pluralism of free-to-air commercial television
news production.

• Valtioneuvoston asetus yleisen edun kanavien uutis- ja ajankohtais-
toiminnan tukemisesta (657/2017) (Government Decree to support
the news and current affairs of public interest channels, 28 Septem-
ber 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18739 FI

• Moniarvoinen uutistoiminta vaatii tekoja. Kaupallisen television
uutistoimintaa tarkastelevan työryhmän raportti (Liikenne- ja viestin-
täministeriö, Raportit ja selvitykset 3/2017) (Pluralistic news service
requires actions. Report of the working group on commercial televi-
sion news services (Ministry of Transport and Communications, Re-
ports 3/2017), 1 March 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18765 FI
• Yleisen edun kanavien uutis- ja ajankohtaistoiminnan tukimalli
vahvistettiin (The model for supporting public interest news and cur-
rent affairs activity was established, 28 September 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18766 FI

Anette Alén-Savikko
University of Helsinki

FR-France

No fault in an advertising film drawing inspi-
ration from a short film

The famous French film director Claude Lelouch
and his company brought court proceedings against
Peugeot-Citroën and the company which produced an
advertising film intended to promote the Citroën DS5
in China. It was claimed that the latter had engaged
in “free-riding” and unfair competition by using the
characteristic elements of one of his short films and
to have made it known by posting the “making-of”
of the advertising film at issue on the Internet. The
short film at issue, entitled C’était un rendez-vous
and filmed in 1976, shows a man driving a car fast
across Paris, ending with his meeting a woman on the
steps leading up to the Sacré Cœur Basilica. The ad-
vertising film shows an elegant man crossing Paris
at the wheel of his car, ending with his meeting a
young woman in Montmartre. The defendants con-
tested the claims on the grounds that the applicants
provided no proof that the short film was well-known
and no proof of the investment made in its creation
and promotion, whereas the defendant company had
devoted substantial investment to the film. The de-
fendant company added that the elements common
to both films (title and theme) were not appropriable,
and that there were significant differences between
the two films. Lastly, the company held that it could
not be faulted for having merely drawn inspiration
from Claude Lelouch’s short film.

The commercial court rejected the claim brought by
the applicants, who then appealed. In its judgment
delivered on 12 September 2017, the court of appeal
recalled that the law penalised both unfair competi-
tion - defined as wrongful behaviour including acts in-
tended to create a risk of confusion in the minds of
customers as to the origin of a product - and “free-
riding” - defined as wrongful behaviour involving po-
sitioning oneself in another person’s wake with the in-
tention of taking advantage of that person’s efforts,
investments and skill at no expense. In the present

IRIS 2017-10 13

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-3/11&id=16025
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18739
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18765
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18766


case, it is the advertising film posted on the Internet
was accompanied by “bonus extras”, such as an inter-
view with the CEO of the film’s production company
in which she said that - like Claude Lelouch’s famous
scenario for his short film C’était un rendez-vous, the
film ended in Montmartre. Even so, the court noted
very many differences between the two films: their
structure; their soundtrack; the single-sequence shot
that comprised the short film (whereas the advertis-
ing film is comprised of several cuts); the fact that
the advertisement promotes the vehicle as the sub-
ject of the film, whereas the short film only shows the
car in the final scene; the fact that the characters in
the advertisement appear a number of times during
the film, whereas they are only shown right at the end
of the short film; etc. Moreover, little investment had
been necessary to make the short film, as the direc-
tor himself attested. The court also noted that, unlike
Claude Lelouch himself, the short film was not partic-
ularly well-known by the general public, contrary to
the claim made by the applicant.

Lastly, the court reiterated, as had been rightly found
in the initial proceedings, that the fact that the dis-
puted film was inspired by the short film could not
be deemed a fault. The fact of drawing inspiration
from a pre-existing work did not in itself constitute a
fault. In the present case, the inspiration was lim-
ited to a theme or idea that was not appropriable - in
the present case, a man driving a luxury vehicle fast
through Paris and meeting a woman in Montmartre
- and the use of the word “rendez-vous” in the title,
for which the applicants could hardly claim to have
a monopoly, and the fact that there were consider-
able differences between the two films. In the light
of these differences, the risk of confusion or assimi-
lation by the audience concerned - that is to say the
mainly Chinese clientele at which the advertisement
was directed - was not proven. There was no proof of
any acts that constituted unfair competition or “free-
riding”; the original judgment was therefore upheld.

• Cour d’appel de Paris (pôle 5, ch. 1), 12 septembre 2017, C. Lelouch
et Les films 13 c/ SAS Le rendez-vous à Paris (Court of appeal of
Paris (unit 5, chamber 1), 12 September 2017, C. Lelouch and “Les
Films 13’ v. “Le rendez-vous à Paris” S.A.S.) FR

Amélie Blocman
Légipresse

Infringement of copyright on format of vari-
ety programme

Court decisions acknowledging the original nature of
the format for a television programme are rare, so due
attention should be paid to the decision delivered by
the regional court in Paris on 20 April 2017.

In 2009, the producer-presenter of a number of va-
riety programmes on television concluded a produc-

tion contract with France Télévisions for a new musical
programme entitled Chabada, which was based on an
original idea she claimed was her own. The aim of the
programme was to bring together singers and French
“chansons” both past and present, with three or four
guests, representing three generations of performers,
present on the set. The programme was produced
and broadcast on France 3 between 2009 and 2013,
when the public-sector audiovisual group decided to
terminate the contract, citing financial reasons. Since
the programmes Les chansons d’abord and “Du côté
de chez Dave” (co-produced by a subsidiary of the
Lagardère group in conjunction with the public-sector
audiovisual group, France Télévisions, and broadcast
from 2013 to 2016 on the same channel on the same
basis as for Chabada, reproduced the original char-
acteristics of her programme), the producer and her
company brought a court case for infringement of
copyright, calling for a halt in broadcasting the pro-
grammes at fault and claiming EUR 4.5 million in dam-
ages.

In its defence, the defendant company held that the
applicant could only claim copyright with regard to
those characteristics of the original broadcast that
were original, whereas the programmes being broad-
cast were based on elements that were known, ha-
bitual and conventional for this type of music pro-
gramme. The applicant claimed that a combination of
ten characteristics made the format for the Chabada
programme original; those characteristics included:
the presence of five musicians playing live on the set;
performers singing songs by different artistes; guests
always representing several generations during each
programme; archive recordings; regular features on
the history of the songs; features on discoveries and
favourites; and guests singing rearranged extracts of
songs while remaining seated.

The court reiterated that “format” should be under-
stood as meaning some sort of “instructions” describ-
ing the constant form of a programme, consisting of
a pre-determined succession of sequences involving
not only the material form of the programme but also
the sequence of situations and scenes and the com-
position of scenes, and comprising a starting point,
action, and a conclusion. The format thus constituted
a framework within which a work could be developed.

To examine the original nature of its format, the court
accordingly examined Chabada’s “memorandum of
intent”, which listed the combination of the ten el-
ements that the applicant parties claimed was to
be found in each of the programmes produced and
broadcast between 2009 and 2013. It noted that none
of the previously-broadcast programmes cited by the
defence had used the full combination. In the light
of these elements, the applicant parties showed that
they had created a format for a French variety pro-
gramme with specific characteristics, the aim of which
was to “transmit heritage and bring generations to-
gether”. The format differed from anything previously
shown in this type of broadcast and constituted a cre-

14 IRIS 2017-10



ative effort that was sufficient to be covered by the
protection of copyright.

Once the court had decided the case was admissible,
it went on to examine whether the programmes Les
chansons d’abord and Du côté de chez Dave did in-
deed copy the format of Chabada. It noted that the
press release presenting the programme Les chan-
sons d’abord had cited the same “transmission of her-
itage and mix of generations” concept, presented in
a similar way to that of the format for the applicant
parties’ programme. On viewing extracts from the
disputed programmes, the court recognised nine of
the ten combined characteristics that made Chabada
original. With regard to the programme Du côté de
chez Dave, which had taken over from Chabada on
the same channel in the same time slot, the court
noted that one of the ten original characteristics had
been re-used. Differences with regard to the person-
ality of the presenters, the logos and credits were of
little importance, given the importance of the similar-
ities between the programmes. The court found that
copyright had indeed been infringed.

In their original summons, the applicant parties
claimed compensation for the damage caused jointly
and severally by the two co-producer companies (sub-
sidiaries, respectively, of Lagardère and France Télévi-
sions). A settlement was subsequently reached with
the latter, the details of which were not made known
to the court, as the parties concerned preferred to
keep the terms of the settlement out of the argument.
As the court was not in a position to know whether
there was still any damage to be compensated for af-
ter this settlement had been reached, the claim for
compensation from the Lagardère subsidiary was re-
jected.

• TGI de Paris (3e ch. 4e sect.), 20 avril 2017 - Degel Prod c/ Carson
Prod (Regional court in Paris (3rd chamber, 4th section), 20 April 2017
- Degel Prod v. Carson Prod) FR

Amélie Blocman
Légipresse

Media chronology, combating piracy, audio-
visual reform: priority areas for Minister for
Culture

Totally in line with the proposals put forward this
summer by the Senate’s Committee on Culture (see
IRIS 2017-8/17), and in an attempt to counter the
stalled professional negotiations and address the ur-
gent need for more appropriate regulations, Minister
for Culture Françoise Nyssen has set up a mediation
process in respect of media chronology. This has been
deemed to be “a delicate task” and “a priority for the
Government”; it forms part of the next stage in nego-
tiations undertaken by the Centre National du Cinéma

et de l’Image Animée (French National Centre for the
Cinema and Animated Image - CNC) with a view to re-
forming the 2009 agreement with the professional cin-
ema organisations, and should carry on from progress
already made on the matter. The Minister said she
was convinced that “it is the professionals who must
reach an agreement”. Mediator Dominique d’Hinnin
has six months in which to achieve this; if he fails,
the Government may well legislate on the basis of the
main points raised during the mediation. According to
the Minister, “[t]he aim of modernising media chronol-
ogy is to promote investment in cinematographic cre-
ation, giving preferential treatment to those operators
who take risks and finance the production of French
and European films.”

Speaking at the Rencontres Cinématographiques de
Dijon conference on 13 October, the Minister reiter-
ated that this revision was also intended to both pro-
mote the legal offer and combat piracy. On this last
point, the Minister recalled that, in addition to the
signing of the agreement between the CNC, the Asso-
ciation de Lutte contre la Piraterie Audiovisuelle and
Google to provide for better collaboration between
YouTube and rightsholders (see IRIS 2017-9/14), the
high authority for the broadcasting of works and the
protection of rights on the Internet (Haute Autorité
pour la Diffusion des Oeuvres et la Protection des
Droits sur Internet - HADOPI) had commissioned a le-
gal study of the possible development of the “gradu-
ated response” to piracy. She felt nevertheless that
this should be taken further, since illegal streaming
currently accounted for most acts of piracy and was
not covered by the “graduated response” set up un-
der the regulations in force in France. It was also nec-
essary to educate the public (particularly young audi-
ences) and promote the legal offer.

Modernising the regulations on the audiovisual sector
was the third priority area announced by the Minis-
ter. This included the regulations on advertising on
television and the areas of competence of the CSA,
including the new Audiovisual Media Services Direc-
tive, which mandates a minimum of 30% of European
works. As CNC President Frédérique Bredin recalled,
“France’s strength lies in the fact that that it can go
further than the AMS Directive”, and said that the 30%
quota “ought to be checked”. Lastly, the Minister an-
nounced that serious efforts were being made with
regard to protecting copyright, reiterating that France
had a three-fold objective in the current negotiations
on revising a directive: firstly, to defend the princi-
ple of the territoriality of rights, which is at the heart
of financing for the cinema and audiovisual creation;
secondly, the Minister wanted to see a right to fair re-
muneration for originators; and lastly, value needed
to be shared out better among the digital platforms
and rightsholders.

IRIS 2017-10 15

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-8/17&id=16049
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-9/14&id=16049


• Discours de Françoise NYSSEN à l’occasion des Rencontres ciné-
matographiques de Dijon, 13 octobre 2017 (Speech by Françoise
Nyssen at the “Rencontres Cinématographiques de Dijon”, 13 Octo-
ber 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18752 FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

Court of Appeal judgment on enforcement of
libel settlement agreement terms

On 31 July 2017, the UK Court of Appeal issued an
important judgment on the terms of a “Tomlin Order”
preventing the publication of certain facts, and held
that the grant of an injunction and an inquiry as to
damages was not a disproportionate restriction on the
right to freedom of expression under Article 10 of the
European Convention on Human Rights (ECHR).

During 2012 and 2013, a Greek language newspaper,
Demokratia, published articles concerning a business-
man, Mr Sabby Mionis, suggesting he was evading tax
by holding funds in a Swiss bank. The former French
Finance Minister Christine Lagarde had passed a list
of Greek citizens who possessed Swiss accounts to
the Greek government, which had been subsequently
leaked to the media (the “Lagarde list”). Mr Mionis
issued libel proceedings against the defendants, in-
cluding the publisher and journalist. The defendants
issued an application opposing the English court’s ju-
risdiction. Before the hearing of this application, the
defamation action was compromised by a settlement
agreement between the parties comprised of a “Tom-
lin Order”. The agreement included no publication
and republication of articles whilst neither party would
sue the other. Subsequently, however, two further
articles were published and indirectly referred to Mr
Mionis. Mr Mionis applied to the High Court asserting
breach of the Tomlin Order and seeking an injunction
and damages. His application was rejected in the High
Court on the grounds that the settlement agreement
was too vague and uncertain for it to be enforceable.
Furthermore, applying Article 10 ECHR, the terms of
the agreement had to be balanced against the pub-
lic’s interest to have the material published.

Mr Mionis appealed to the Court of Appeal, arguing
that the High Court judge had failed to properly bal-
ance the enforcement of contractual terms against
freedom of expression; also, the terms of the Tomlin
Order were sufficiently clear to be enforceable. When
applying Article 10, consideration had to be given
to Section 12 of the Human Rights Act 1998, which
states, “This section applies if a court is considering
whether to grant any relief which, if granted, might

affect the exercise of the Convention right to freedom
of expression.” Pursuant to Section 12(4), “The court
must have particular regard to the importance of the
Convention right to freedom of expression ... and (a)
the extent to which (i) the material has, or is about to,
become available to the public; or (ii) it is, or would
be, in the public interest for the material to be pub-
lished.” When applying Section 12, the Court stated,
“the court can take account of the public interest in
receiving information, as well the rights of the par-
ties. However, the fact that the parties have entered
into a voluntary agreement restricting their Article 10
rights can be ... an important analysis which Section
12 then requires this court to undertake.” Moreover,
confidentiality between parties had to be balanced
against public interest in freedom of expression.

The parties had entered into an agreement having
sought independent legal advice beforehand. The
publisher had alternative options, including defend-
ing the action; making a financial offer to settle Mr
Mionis’s claim; or, alternatively, making an offer of
amends which, if accepted, did not prevent the pub-
lisher from repeating the words complained of or from
pleading justification in any future libel action Mr Mio-
nis may bring. Instead, the publisher had entered into
a contractual agreement and no evidence was pro-
duced to suggest that the contract had been induced
by fraud, undue influence, misrepresentation or mis-
take. The publisher and the other defendants entered
into the agreement “voluntarily with their eyes fully
open.” Applying Section 12, the Court stated that they
“have recognised the cardinal importance of press
freedom and the need for any restriction on that free-
dom to be proportionate and no more than is neces-
sary to promote the legitimate object of the restric-
tion.” Article 10(2) permits restrictions on freedom of
expression for, amongst other reasons, the protection
of the rights of others, including the “private rights
of the parties under an otherwise validly constituted
contract of settlement”. The wording of the agree-
ment was sufficiently clear and certain to be enforced,
including the indirect reference to Mr Mionis; thus his
appeal was upheld. An injunction would be granted
and the case remitted to the High Court for an inquiry
as to damages.

• Mionis v. Democratic Press SA [2017] EWCA Civ 1194, 31 July 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18740 EN

Julian Wilkins
Blue Pencil Set

Government introduces Data Protection Bill
into Parliament

The UK Government has introduced a Data Protec-
tion Bill in the House of Lords, which should complete
its passage through Parliament and become law next

16 IRIS 2017-10

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18752
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18740


year. The Bill is intended to implement a commitment
in the 2017 Conservative Party manifesto to replace
the current data protection laws (which date back to
1998, see IRIS 1998-8/21) to make them suitable for
the digital age with ever increasing amounts of per-
sonal data being processed. The intention is also to
update the law to comply with the EU General Data
Protection Regulation (2016/679) (GDPR); after Brexit
the GDPR will be retained as part of domestic law. The
Bill also implements derogations and exemptions un-
der the GDPR where member states have opportuni-
ties to make their own provision.

The Bill proceeds by defining what is meant by the
‘controller’ of data, supplementing the definition in
the GDPR, and the meaning of ‘public authority’ which
the GDPR does not define. It sets out the conditions
in which data may be lawfully processed, including
those relating to special categories of personal data
concerning race, political opinions, health etc. One
aim is to secure that sensitive health and safeguard-
ing data can continue to be processed in confidence.
It also makes provision for limiting the rights of ac-
cess of individuals to data in special cases, such as
those of regulatory bodies, the judiciary and ongoing
investigations.

The Bill extends the scope of the relevant articles of
the GDPR to general data outside the scope of EU law.
It seeks to make provision for the transposition into UK
law of the EU Law Enforcement Directive (2016/680)
relating to the processing of personal data by com-
petent authorities for the prevention, investigation,
detection or prosecution of criminal offences, includ-
ing the prevention of threats to national security. It
also applies to the domestic processing of personal
data for such purposes. Provision is made addition-
ally to regulate the domestic processing of personal
data by the security services. This is currently outside
the scope of EU law, so the UK approach is based on
the Council of Europe Convention for the Protection
of Individuals with regard to Automatic Processing of
Personal Data (ETS108).

The Bill re-enacts provisions relating to the Informa-
tion Commission as the competent authority in this
field. The GDPR substantially increases the power of
the competent authorities to issue fines for breach
of rules; the Bill provides for procedural safeguards
in this process, and appeal to the First-tier Tribunal
is retained. It also modifies criminal offences for
breach, and creates some new criminal offences to
deal with emerging threats; for example, the deliber-
ate re-identification to avoid disclosure of individuals
whose personal data is contained in anonymised data.

Although the Bill is long and complex, it does not de-
part radically from the previous scheme in the Data
Protection Act 1998, which it will repeal. It remains to
be seen to what extent the Bill will be amended during
its passage through Parliament.

• Data Protection Bill, HL Bill 66, 13 September 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18767 EN

• Data Protection Bill, Explanatory Notes, 13 September 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18768 EN

Tony Prosser
University of Bristol Law School

Channel 4 News breached Ofcom’s Code con-
cerning its coverage of the Westminster
Bridge Attack

Channel 4 News has been found in breach of Of-
com’s Broadcasting Code concerning their coverage
of the Westminster Bridge attack on 22 March 2017
by wrongly identifying the terror attacker who mur-
dered five people. Channel 4 News is produced by
Independent Television News Limited (ITN). Rule 5.1
of the Code states “News, in whatever form, must be
reported with due accuracy and presented with due
impartiality”.

The Channel 4 News Senior Home Affairs Correspon-
dent, Simon Israel, named Abu Izzadeen as the terror-
ist shot dead in the grounds of the Palace of Westmin-
ster after the murder of five persons. Channel 4 News
stated that the dead assailant had been known to the
security services. However, during the transmission
of the programme Abu Izzadeen’s brother contacted
ITN to say his brother was alive and serving a prison
sentence. Towards the end of the bulletin, Channel
4 News announced there was doubt as to their ear-
lier assertion about the attacker’s identity. Subse-
quently, the story was withdrawn from the time shift
edition shown on Four +1 and various persons, includ-
ing Channel 4’s News Editor and Simon Israel issued
tweets retracting the allegation of Abu Izzadeen being
the perpetrator. A further retraction appeared on the
23 March 2017 edition of Channel 4 News.

Ofcom acknowledged that the Channel 4 News pro-
duction team were working under pressure to report
a story of significant national importance. Also, Of-
com acknowledged that ITN and the Channel 4 News
production staff had understood that running with a
story with only one source of information and at the
time no corroboration, was a substantial risk to take.
ITN acknowledged that it was unusual to run with one
source, but it was a person who was “authoritative
and had a credible track record”.

However, Ofcom determined that Channel 4 News had
failed to comply with its own mandatory internal rules
by not referring the decision to broadcast the story
to the CEO of ITN. Channel 4 asserted in their repre-
sentations to Ofcom that due to time pressures, con-
tacting the CEO was “impracticable”, but this argu-
ment was not accepted by Ofcom, given that the inter-
nal procedures envisaged referral to the CEO during
broadcast. ITN acknowledged that, with hindsight, the
story about the attacker’s identity should have been

IRIS 2017-10 17

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=1998-8/21&id=16026
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18767
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18768


given less prominence until the facts had been estab-
lished and corroborated. Furthermore, the wrongful
naming had influenced a significant part of the pro-
gramme’s content, with questioning of various inter-
viewees being based around the named person being
already known to the security services.

First, Ofcom determined that Channel 4 News had not
breached Rule 5.2 which states “Significant mistakes
in news should normally be acknowledged and cor-
rected on air quickly ... Corrections should be ap-
propriately scheduled.” Ofcom accepted that Chan-
nel 4 News had acted quickly to correct a significant
mistake. However, Ofcom determined that Rule 5.1
had been breached concerning accuracy. Ofcom “ac-
knowledged that efforts had been made to corrobo-
rate the source, although they were ultimately unsuc-
cessful. However, the use of a single source can carry
a substantial risk of inaccuracy, which on this occa-
sion was borne out.” Ofcom appreciated that broad-
casters were, on occasion, under intense pressure and
fine judgement was at play when determining what to
broadcast. Ofcom concluded “this inaccuracy was of
such magnitude and given such prominence that it
was not fully mitigated by the later steps taken in the
programme to correct the error.”

Ofcom observed that this was the fourth case in three
years where the regulator had found Channel 4 News
in breach of the requirement to report news with due
accuracy (see IRIS 2015-7/17, IRIS 2016-1/101, and
IRIS 2015-1/16). Channel 4 News will have to read an
announcement setting out Ofcom’s findings on a date
and in words to be determined by the regulator.

• Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 336, 11 September
2017, p. 6
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18769 EN

Julian Wilkins
Blue Pencil Set

HR-Croatia

National programme for the promotion of au-
diovisual creativity 2017-2021

According to Article 22 of the Act on Audiovisual Ac-
tivities and at the proposal of the Croatian Audiovi-
sual Council, the Minister of Culture has adopted the
National Programme for the Promotion of Audiovisual
Creativity for the period 2017 to 2021. The National
Programme establishes the scope and manner of pro-
moting audiovisual activities, as well as complemen-
tary and other activities, and of promoting audiovisual
culture and creativity significant for the development
of the Croatian culture. Furthermore, the programme
provides for activities related to participation in EU

programmes and other international agreements, as
well as for other issues which are important for the
development of the audiovisual sector in Croatia.

The National Programme outlines four strategic ar-
eas of action: the provision of material conditions
for the further development of the overall audiovi-
sual industry as an economic force, as well as the cre-
ative growth of Croatian cinematography as an artis-
tic expression; the promotion of film literacy and au-
dience development; the preservation of audiovisual
heritage and the promotion of public access to cul-
turally valuable domestic and global audiovisual her-
itage; and the positioning of Croatia in the process of
creating a single European digital market.

• Nacionalni program promicanja audiovizualnog stvaralasˇtva 2017.-
2021. (National Programme for the Promotion of Audiovisual Creativ-
ity 2017 to 2021)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18775 HR

Nives Zvonarić
Ministry of Culture, Zagreb, Croatia

IE-Ireland

High Court makes referral to the CJEU in
Facebook Ireland case

The Data Protection Commissioner of Ireland (DPC)
has been granted a referral by the Irish High Court
to the Court of Justice of the European Union (CJEU)
to determine the validity of three decisions of the Eu-
rope Commission insofar as they apply to data trans-
fers from the European Economic area (the EEA) to
the United States. The referral was granted in the
proceedings by the DPC against Facebook Ireland Ltd.
and Austrian lawyer Maximilian Schrems. The case
was grounded in a complaint made by Mr Schrems in
2013 about the transfer of his personal data by Face-
book Ireland Limited (Facebook) outside the European
Union to Facebook Inc., in the United States for further
processing. Mr Schrems argued that “the legal regime
in the United States does not afford his personal data
the protection to which he is entitled under European
Law.”

Facebook informed the DPC that “it transfers data for
processing to Facebook Inc, including Mr Schrems’s
data, largely pursuant to an agreement between Face-
book Ltd and Facebook Inc which in turn is based
upon a decision of the European Commission Decision
2010/87/EU.” This decision “authorises the transfer of
data by data exporters from the EEA to data importers
outside the EEA on the basis of standard contractual
clauses” (SCCs).

The DPC formed the view that Mr Schrems’s complaint
raised issues as to the validity of the SCC Decisions

18 IRIS 2017-10

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-7/17&id=16028
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-1/101&id=16028
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-1/16&id=16028
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18769
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18775


having regard to the various provisions of the Char-
ter of Fundamental Rights of the European Union, in-
cluding Article 7 (respect for private and family life)
and/or Article 8 (Protection of Personal Data). In light
of the ruling of the CJEU in Schrems v Data Protec-
tion Commissioner (see IRIS 2015-10/2), invalidating
the US Safe-Harbour Agreement, the Data Protection
Commissioner instituted these proceedings in order
that the validity of the SCC Decisions may be deter-
mined either by the High Court, or on the basis that
the High Court makes a reference to the CJEU, which
makes a ruling on the validity of the SCC decisions.”

Ms Justice Costello in the High Court stated that “the
case raises issues of very major, indeed fundamen-
tal, concern to millions of people with the European
Union”, and implications for billions of euros worth
of trade between the European Union and the United
States.

In a 153-page ruling, the judge found that the High
Court had jurisdiction to make a reference to the CJEU
for a preliminary ruling on the validity of the SCC Deci-
sions under Article 267 of the Treaty on the Function-
ing of the European Union (TFEU). The judge reached
this decision based on the “well founded concerns” as
to the validity of those decisions raised by the DPD
with which the High Court agreed. The judge stated
that Union law guarantees a high level of protection
to EU citizens as regards the process of their personal
data within the European Union. Accordingly, EU cit-
izens “are entitled to an equivalent high level of pro-
tection when their personal data are transferred out-
side the EEA."

The judge stated that the arguments advanced by the
DPC “that the laws, and indeed the practices of the
United States do not respect the essence of the right
to an effective remedy before an independent tribunal
as guaranteed by Article 47 of the Charter, which ap-
plies to the data of all EU data subjects transferred to
the United States” are “well founded”.

Ms Justice Costello said that the European Commis-
sion’s adoption of the Privacy Shield decision with the
United States in July 2016, (adopted after the CJEU
in Schrems v Data Protection Commissioner declared
the Safe Harbour Decision invalid), accepting that
there is adequate protection for data transferred to
the United States under the protocol, did not prevent
her from making a referral. Justice Costello added
that the introduction of an Ombudsperson mechanism
in the Privacy Shield decision did not eliminate the
DPC’s “well founded” concerns that the Ombudsper-
son mechanism does not remedy the issues identi-
fied regarding individual redress for wrongful inter-
ference with data privacy in the United States. The
judge stated that a decision by the CJEU is required
to determine whether the Ombudsperson mechanism
amounts to a remedy.

• The Data Protection Commissioner v. Facebook Ireland Limited &
Anor [2017] IEHC 545, 3 October 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18741 EN

Ingrid Cunningham
School of Law, National University of Ireland, Galway

IS-Iceland

Decision on broadcaster’s coverage of politi-
cal parties during election

On 28 June 2017, the Icelandic regulator for the
media, Fjölmiðlanefnd (the Media Commission), pub-
lished an opinion in respect of television programmes
featuring three political parties, broadcast on the TV
channel Hringbraut, and on the website Hringbraut.is.

Parliamentary elections were held in Iceland on 29
October 2016. Twelve political parties ran in the
elections and prior to the elections several election
programmes were broadcast on Hringbraut featuring
three of the 12 parties. The programmes were also
accessible on the Hringbraut.is website.

In October 2016, the Media Commission received an
informal tip claiming that the political parties had re-
ceived offers from Hringbraut to buy advertising pack-
ages, including promotion programmes, for a certain
price. This information was later confirmed by a ma-
jority of the political parties. Most of them had de-
clined the offer; however, three of the parties con-
firmed that they had accepted Hringbraut’s offer: The
Independence Party (Sjálfstæðisflokkurinn), The Re-
form Party (Viðreisn) and The Progressive Party (Fram-
sóknarflokkurinn.)

The abovementioned parties were promoted on Hring-
braut, each in three one-hour long programmes that
were broadcast and rebroadcast several times on tele-
vision and also made accessible on the media service
provider’s website. All editorial decisions in the pro-
grammes were made by the political parties and po-
litical discussions in the programme were directed by
a member of the relevant political party, not an im-
partial reporter. The programmes were labelled “pro-
motion programmes” but it was not obvious to the
viewers that the parties had paid for the promotion.

The Media Act No 38/2011 applies to all media out-
lets and media service providers established in Ice-
land which make content available to the Icelandic
public. Due to the wording of the definition of com-
mercial communication in the Media Act as “content
designed to direct attention, directly or indirectly, to-
wards the products, service or image of a natural or
legal entity pursuing an economic activity”, there are
de facto no restrictions on political advertising in the

IRIS 2017-10 19

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-10/2&id=16029
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18741


Media Act since the definition excludes commercial
communication of, for example, political parties or
non-profit groups who do not pursue an economic ac-
tivity. However, there are general rules to be found
in Article 26 of the Media Act regarding democratic
principles, including balance and impartiality in news
and current affairs programmes. According to Article
26, media service providers shall take care to meet
requirements regarding impartiality and accuracy in
news and current affairs content and ensure that a
variety of opinions are expressed. Hringbraut, as a
private broadcaster, must comply with Article 26 of
the Media Act.

The Media Commission concluded that the political
promotion programmes on Hringbraut fell under the
concept “news and current affairs”. Furthermore, it
was the conclusion of the Media Commission that
by making payment a prerequisite for access to the
election programmes and thereby excluding nine of
twelve parties from communicating their views on
Hringbraut’s TV station and website, the media ser-
vice provider was in breach of the general rules of ob-
jectivity and impartiality as stated in Article 26 of the
Media Act.

In its opinion, the Media Commission underlined the
importance of the media upholding democratic prin-
ciples and ensuring impartiality in news and current-
affairs content. The Media Commission concluded
that these principles were especially important in
news-related content broadcast in relation and prior
to elections. Hence, the private broadcaster should
have provided the public with a rounded picture of the
political spectrum in the form of equal access of polit-
ical parties to the election programmes broadcast on
Hringbraut and published on the Hringbraut.is web-
site.

• Álit nr. 1/2017 um kynningarþætti fyrir framboð til Alþingiskosninga
á Hringbraut. Fjölmiðlanefnd 29. júní 2017 (Media Commission, Opin-
ion no.1 1/2017, 29 June 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18742 IS

Heiðdís Lilja Magnúsdóttir
Media Commission (Fjölmiðlanefnd), Iceland

IT-Italy

Three new pieces of legislation on cinema
and audiovisual media services

On 2 October 2017, the Italian Government released
the draft of three legislative decrees implementing
the reform of the legal framework on cinema and au-
diovisual services started last year (see IRIS 2017-
1/23). The new decrees concern the promotion of Eu-
ropean and Italian works by audiovisual media service

providers; the protection of minors; and employment
in the audiovisual sector. Further to the government’s
preliminary approval, the draft decrees will be submit-
ted to parliamentary committees, the Council of State
and the State-Regions Conference in order to seek rel-
evant opinions; the deadline for the final approval is
11 December 2017.

First, the draft decree on the promotion of European
and Italian works provides for a progressive increase
in the content and investment quotas that all TV
broadcasters are required to reserve for European and
Italian works. Also, on-demand service providers are
required to comply with specific obligations. In rela-
tion to content quotas, the percentage of the content
quotas in relation to EU works for both national broad-
casters and the public service broadcaster, which for
the year 2018 reaches 50,01% , will be increased to
55% for the year 2019 and 60% from 2020 on. As for
on-demand service providers, 30% of their catalogue
has to be recent (that is to say, from the last five
years) EU-content. Regarding works of Italian origi-
nal expression produced anywhere, it is provided that
from 2019 on, national broadcasters must reserve a
sub-quota of one third of the reserved quotas for EU
works, while the relevant sub-quota for the public ser-
vice broadcaster reaches half of the above-mentioned
quotas. On-demand service providers are required to
reserve a sub-quota of not less than half of the per-
centage of 30% mentioned above (that is to say, no
less than 15% of the catalogue).

The decree also provides that, on a weekly basis, na-
tional broadcasters have to devote 6% of prime time
TV (from 6 p.m. to 11 p.m.) to cinema, fiction, ani-
mation and/or original documentaries works of Italian
original expression produced anywhere. In relation to
the public service broadcaster, this percentage is in-
creased to 12%, half of which has to be reserved for
the cinema.

All quotas and sub-quotas are calculated net of TV
news, sport, quiz, advertising, teletext and teleshop-
ping programmes.

In relation to investment quotas, and in accordance
with the decree, 10% of the annual net revenues for
2018 (to be devoted entirely to independent produc-
ers) must be reserved by commercial broadcasters to
pre-purchase, purchase or produce EU works; this per-
centage increases to 12.5% for 2019 (5/6 of which for
independent producers) and to 15% from 2020 on (5/6
of which for independent producers). As for the pub-
lic service broadcaster, 15% of the annual total rev-
enues for 2018 (to be devoted entirely to independent
producers) reserved for the same above-mentioned
purposes will be increased to 18.5% for 2019 (5/6 of
which for independent producers) and to 20% from
2020 on (5/6 of which for independent producers).

Furthermore, commercial broadcasters must devote a
sub-quota of 3.5% of their annual net revenues to cin-
ematographic works of Italian original expression pro-
duced anywhere by independent producers for 2018,

20 IRIS 2017-10

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18742
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-1/23&id=16032
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-1/23&id=16032


increasing to 4% for 2019 and to 4.5% from 2020 on.
As far as the public service broadcaster is concerned,
the respective initial sub-quota of 4% of the annual
total revenues for 2018 is increased to 4.5% for 2019
and 5% from 2020 on. The decree stipulates that the
public service broadcaster’s investment in animated
works for children’s education produced by indepen-
dent producers should be equal to the sub-quota of
5% of the quota provided for EU works.

On-demand service providers are required to invest
20% of their annual net revenues in Italy in EU works
of independent producers, particularly recent ones
(that is to say, released in the last five years); a sub-
quota of not less than half of such a percentage (that
is to say, 10% of the annual net revenues generated
in Italy) must be devoted to works of Italian original
expression produced anywhere. It is also provided
that from January 2019, such a quota must also be
met by providers who have the editorial responsibility
for offers targeting Italian consumers, even if based
abroad. The sanctions for non-compliance, signifi-
cantly toughened by the decree, range from a mini-
mum of EUR 100,000 to a maximum of EUR 5 million,
or up to 2% of annual revenues.

Secondly, the draft decree on the protection of minors
enhances the role of providers, who are requested to
classify the works appropriately, taking into account
the age of the recipient public; amends the provisions
on censorship by removing the absolute prohibition of
works’ release in cinemas as well as releases condi-
tioned to cuts or amendments; and amends the cur-
rent works’ classification system.

Finally, the draft decree on employment regulates em-
ployment relationships in the audiovisual and cine-
matographic environment, consistent with the provi-
sions of the recent reform of the legal framework on
employment deriving from the so called “Jobs Act”.
The decree introduces a national classification of artis-
tic and technical professions into the audiovisual and
cinematographic sector; including the production of
audiovisual works in those sectors that benefit from
derogations with respect to the maximum number of
fixed-term contracts.

• Comunicato stampa del Consiglio dei Ministri n. 47, 2 Ottobre 2017
(Press release issued by the Italian Cabinet, 2 October 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18743 IT

Ernesto Apa, Portolano Cavallo
Donata Cordone, Portolano Cavallo

Italian Communications Authority orders the
disabling of access to IPTV pirate servers

On 19 October 2017, AGCOM (Italian Communications
Authority) ordered the internet service providers un-
der Italian jurisdiction, pursuant to its Regulation on

copyright protection online (see IRIS 2014-3:1/31), to
disable access to two IPTV servers for massive copy-
right infringements. The decisions were taken in con-
clusion of two proceedings deriving from complaints
presented on 10 October 2017 by Mediaset Premium
S.p.A., whose entire pay-TV offer was systematically
made available via content delivery network (CDN)
selectors.

Access to the pirated service was given upon pay-
ment of a fee, which was, however, significantly lower
than the legal subscriptions. From a technical point of
view, once each user’s authentication had been ver-
ified through credentials embedded directly in each
one of the given URLs, and payment had been made,
users were provided with a list of URLs that allowed
access to the livestreaming of programmes through
HTTP protocol; subsequently, the user was redirected
to the so-called “streaming server” of the requested
content. Therefore, it was made possible for the user
to view a vast quantity of pay-TV offers on all major
devices (PCs, smart-TVs, smartphones, tablets).

Moreover, AGCOM found out during its proceedings
that the websites used for promoting these illegal
offers were using the images and logos of the au-
diovisual media service providers, and that the pro-
grammes made available were often among search
engines’ first results, even as sponsored content.
These elements, as well as the good quality of the
programmes, may also have led users to believe that
this was a legitimate offer. The findings of the pro-
ceedings led AGCOM to determine the occurrence of
massive and serious violations: consequently, in com-
pliance with the principles of gradualness, proportion-
ality and adequacy, the preconditions existed for is-
suing an order to disable access to the websites, by
DNS blocking, to be implemented by service providers
within two days of the notification of the deliberations.

• Delibere nn. 223/17/CSP and 224/17/CSP (Delibere nn. 223/17/CSP
and 224/17/CSP, “Decision pursuant to articles 8(2), 8(4) and 9(1d) of
the Regulation on copyright protection on the electronic communica-
tion networks and proceedings pursuant to legislative decree 9 April
2003, no. 70”)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18770 IT

Francesca Pellicanò
Autorità per le garanzie nelle comunicazioni (Agcom)

LT-Lithuania

LRTK blocks Russian TV channel TVCI for six
months

The Lithuanian Radio and Television Commission
(LRTK) has decided to restrict the free reception of the
Russian television channel TVCI, the international ver-
sion of Russian channel TVC, for six months.

IRIS 2017-10 21

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18743
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-3:1/31&id=16031
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18770


The LRTK considered that in June of this year, TVCI had
broadcast content that incited war and hatred during
the programme “The Right to Know”, in which Russia’s
views on foreign policy issues had been expressed. At
a hearing held by the LRTK before it issued its deci-
sion, the Russian channel’s Director of Development,
Alexei Guscin, had spoken on the broadcaster’s be-
half, categorically denying any breach of Lithuanian
law.

In the past, a large number of Russian broadcasters
were banned in Lithuania on the grounds of biased re-
porting and political interference. According to politi-
cians and media representatives who advocate such
bans, the resulting undisputed restriction of the free-
dom of expression is an inevitable response to the
increasingly aggressive propaganda disseminated by
Russian state broadcasters.

The six-month ban will come into force if the LRTK’s
decision is approved by the Vilnius administrative
court.

• LRTK press release, 20 September 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18751 EN

Tobias Raab
Stopp Pick & Kallenborn, Saarbrücken

NL-Netherlands

Supreme Court rules on obligation to hand
over unedited hidden camera footage

On 29 September 2017, the Dutch Supreme Court
ruled that the claim of the telecom company Pretium
to oblige the broadcaster Tros to hand over unedited
hidden camera footage would be an impermissible
restriction on the right to freedom of speech (see
IRIS 2015-7/23). The decision relates to the question
of the extent to which hidden camera footage falls
within the scope of Article 10 of the European Conven-
tion of Human Rights (ECHR), and whether an order to
hand over audiovisual material may be rejected if the
desired evidence can be obtained by other means.

In 2008, Tros aired an episode of the television pro-
gramme Tros Radar, which showed hidden camera
footage of a training session for Pretium call centre
employees. The TV broadcast critically discussed how
Pretium attracted clients. Based on Article 843a Rv
(the Code of Civil Procedure), Pretium argued that Tros
should hand over all unedited footage.

At first instance, The Hague Court allowed Pretium’s
claim, and compelled Tros to hand over the complete
footage that they had obtained during the “’infiltra-
tion’ of the call centre”. In December 2015, The

Hague Court of Appeal set aside this interim judge-
ment. The Court of Appeal referred to the Nordisk
judgment of the European Court of Human Rights (EC-
tHR) (see IRIS 2006-3/3), and held that hidden cam-
era footage falls within the scope of Article 10 of the
ECHR. It stated that a compulsory handover of hidden
camera footage could have a ‘’chilling effect” on the
exercise of freedom of expression.

Therefore, Pretium’s claim to compel Tros to hand over
unedited footage constituted an interference within
the meaning of Article 10 of the ECHR. The Court of
Appeal went on to say that such an inference must
meet all criteria set out in Article 10 (2) of the ECHR.
First, it ruled that Article 843a Rv grants the right
to compel the handover of footage, and therefore
was prescribed by law. Secondly, it considered that
Pretium, prior to bringing an action on the basis of Ar-
ticle 843a Rv, could have obtained evidence by hear-
ing witnesses. Accordingly, it held that in the light of
the principles of proportionality and subsidiarity, the
interference was not necessary.

Finally, the Dutch Supreme Court decided that the
Court of Appeal was correct in its assessment that
Pretium’s claim must be disallowed based on Tros’s
right to freedom of expression and access to informa-
tion - especially in the light of the substantial public
interest in freedom of the press in a democratic soci-
ety - as laid down in Article 10 of the ECHR. The Dutch
Supreme Court concluded that the Court of Appeal did
not err in law by ruling that Pretium’s claim had to be
rejected on the basis of the principles of proportional-
ity and subsidiarity of Article 10(2) of the ECHR.

• Hoge Raad, 29 september 2017, ECLI:NL:HR:2017:2518 (Supreme
Court, 29 September 2017, ECLI:NL:HR:2017:2518)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18744 NL

Melanie Klus
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

Judgment on allegedly unlawful comments
made by well-known crime reporter on tele-
vision

On 26 September 2017, the District Court of Ams-
terdam dismissed a complaint against a well-known
Dutch crime reporter for allegedly unlawful state-
ments made on the television programme RTL Boule-
vard. The lawsuit was also directed at the producer of
the programme, Fremantlemedia Netherlands BV.

The claimant in the case writes and publishes informa-
tion about crimes in several media outlets. One of the
crimes he commented on was the rape and murder of
a 16-year-old girl in 1999. The claimant had an alter-
native reading of the case, and amongst other things,
argued that the person convicted of these crimes in

22 IRIS 2017-10

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18751
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-7/23&id=16033
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2006-3/3&id=16033
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18744


2013 is innocent and was tricked into confessing. No-
tably, the conviction was based on DNA evidence and
a confession, and there had been no appeal. On 7 Au-
gust 2017, in summary proceedings initiated by fam-
ily members of the victim, the claimant was ordered
to refrain from contacting the victim’s mother and to
delete and rectify statements on his website and Face-
book account.

In a broadcast of the programme RTL Boulevard,
the defendant, a well-known crime reporter in the
Netherlands, commented on the summary proceed-
ings against the claimant. He named the claimant and
said he was crazy (“kierewiet”) and that he should
be “taken away in a straitjacket.” According to the
claimant, these comments are factually incorrect, be-
cause there is no proof that he has mental health
problems, and were therefore unlawful. He also ar-
gues that he should have been given the opportunity
to reply to the statements in the same television pro-
gramme, and claimed rectification and damages.

According to the Court, the statements are not unlaw-
ful. By commenting in a controversial manner on a
high-profile criminal case, the claimant made himself
a public figure. As a public figure, he must tolerate
criticism more than others. The defendant’s unvar-
nished opinion was a value judgment, which, in the
given circumstances, had enough factual basis in or-
der not to be excessive, and also because freedom of
expression leaves room for provocation and exagger-
ation. This was the case here. It is clear that the de-
fendant does not have the power to actually take the
claimant away in a strait jacket. A right to reply was
not necessary according to the court. This would be
about the claimant’s view of the murder case, which
was not the topic of the television segment. A reply to
the defendant’s value judgment would not be mean-
ingful.

In sum, the court found a restriction on the defen-
dant’s right to freedom of expression not permissi-
ble (Article 10 of the European Convention on Hu-
man Rights). Based on the circumstances of the case,
the defendant’s interest in being able to make criti-
cal, informative, opinionated and warning comments
on matters of public interest defeated the claimant’s
interest not to be lightly exposed to harmful publicity.

• Rechtbank Amsterdam 26 september 2017,
ECLI:NL:RBAMS:2017:6955 (District court of Amsterdam 26 Septem-
ber, ECLI:NL:RBAMS:2017:6955)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18745 NL

Karlijn van den Heuvel
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

Court orders ISPs to temporarily block access
to The Pirate Bay

On 22 September 2017, The Hague District Court or-
dered a preliminary injunction against internet ser-
vices providers (ISPs) Ziggo and XS4AALL to tem-
porarily block access to The Pirate Bay until the Dutch
Supreme Court had issued a judgment in the main
proceedings.

This case has to be seen in light of the main proceed-
ings before the Dutch Supreme Court, between the
applicant BREIN, a foundation protecting the rights
and interests of Dutch copyright holders, and Ziggo
and XS4ALL as defendants, both of them ISPs who
give their end-users access to The Pirate Bay. The
main proceedings were suspended on 13 November
2015 for a preliminary ruling reference by the Court
of Justice of the European Union (CJEU), which was is-
sued on 14 June 2017 (see IRIS 2016-1/22, IRIS 2017-
3/5, and IRIS 2017-7/4). On 6 July 2017, interim pro-
ceedings were initiated by BREIN. It primarily asked
the District Court to order the two ISPs to block their
customers’ access to the domain names and IP ad-
dresses through which The Pirate Bay operates. This
claim was based on Art 26d of the Dutch Copyright
Act and Art 8 sub-paragraph 3 of the EU Copyright
Directive, under which intermediaries can be ordered
to cease their services used by others for copyright
infringements.

The District Court first looked at whether there is an
urgent interest at stake for BREIN to obtain an injunc-
tion. It concluded that new factual circumstances had
occurred and that BREIN had initiated the interim in-
junction proceedings in an expeditious manner.

The District Court then established that it should align
its judgment with the 2012 judgment of the Court of
first instance, in which Ziggo and XS4ALL were or-
dered to block access to The Pirate Bay, and which
was later overturned by The Hague Court of Appeal in
2014 (see IRIS 2012-2/31 and IRIS 2014-3/37). The
District Court based its reasoning on the interlocu-
tory judgment given by the Dutch Supreme Court in
which it was made clear that the appeal judgment was
wrong on several points. According to the Supreme
Court, the Court of Appeal could not have required
that the blocking of access to The Pirate Bay would
put an end to the illegal downloading of works by
end-users. Furthermore, the Supreme Court found the
Court of Appeal’s explanation as to why “art works”
were not supposed to be the subject of the blocking
measure unclear. Finally, in light of the CJEU’s pre-
liminary ruling and as opposed to what was said in
the appeal judgment, the District Court inferred that
the administrators of The Pirate Bay made an “act of
communication to the public”. Having regard to this,
the District Court concluded that the Court of Appeal
judgment was not in line with a correct interpretation

IRIS 2017-10 23

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18745
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-1/22&id=16035
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-3/5&id=16035
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-3/5&id=16035
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-7/4&id=16035
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-2/31&id=16035
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-3/37&id=16035


of copyright law and, consequently, that it did not take
the interests of BREIN sufficiently into account when
assessing the proportionality of the measure.

The District Court therefore aligns its proportionality
test with the one carried out by the judge of first in-
stance in 2012, in which both the interests of BREIN,
the ISPs’ subscribers and the ISPs themselves were
represented and in which the blocking measure was
said to be proportionate. The District Court found that
the proportionality of the measure was strengthened
by the CJEU ruling in which it was said that the ex-
changed works were “communicated to the public”
and that copyright infringements had thus occurred
on the site itself. In light of this, the aim of countering
visits to The Pirate Bay should also have been taken
into account by the Court of Appeal when assessing
the proportionality of the measure. The District Court
concluded that the blocking measure was proportion-
ate and ordered the ISPs to block access to The Pi-
rate Bay until the Dutch Supreme Court had issued its
judgment in the main proceedings.

• Rechtbank Den Haag, 22 september 2017,
ECLI:NL:RBDHA:2017:10789, Ziggo & XS4ALL/BREIN (District
Court The Hague, 22 September 2017, ECLI:NL:RBDHA:2017:10789,
Ziggo & XS4ALL/BREIN)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18771 NL

Eugénie Coche
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

NO-Norway

Tender on commercial public service broad-
casting

On 23 June 2017, the Norwegian Ministry of Culture
announced a tender on an agreement with the State
to deliver commercial public service broadcasting in
Norway. The announcement stated that the state
would compensate the contractor for the net costs
associated with the assignment, and that the grants
would be up to NOK 135 million (EUR 15 million) a year
for five years. It is the first time in the Norwegian con-
text that the state has been prepared to give direct
financial support in exchange for the delivery of pub-
lic service content by a commercial broadcaster. The
arrangement will be organised in line with the group
exemption for services of general economic interest
(under European Commission Decision 2012/21/EU).
The announcement listed a set of required qualifica-
tions that the applicants have to fulfil to be consid-
ered in the tender. These requirements implied that
the applicant must base its programme offers on the
principles of public service broadcasting; have a broad
programme profile (regarding audiovisual variation in

themes and genres); offer programmes for both broad
and narrow groups; and ensure that at least 50% of
the transmission time consists of programmes in the
Norwegian language, using both forms of the Norwe-
gian language. In addition, the announcement stated
that the TV channel must have its main editorial office
and its main news desk in Norway, and at least 100
km outside Oslo. The term ‘main editorial office’ is de-
fined as the place where the majority of the TV chan-
nel’s editorial decisions are made and the majority of
the TV channel’s editorial employees have their work-
place. The majority of the editorial decisions concern-
ing the TV channel’s newscasts must be made at the
main news desk, the news editor in chief must have
his or her workplace there, and the majority of the ed-
itorial employees engaged in the newscasts must also
have their workplace at the main news desk.

The public service broadcasting remit will primar-
ily include requirements to provide nationwide news-
casts, youth and children’s programmes, and to invest
in Norwegian film and television drama that will be
viewed for the first time on the TV channel. The agree-
ment will be made with the applicant who has the best
plans for these requirements. The applicant’s plans
for the public service broadcasting requirements, in-
cluding the planned level of financial resources, will
be binding throughout the term of the agreement, and
will be part of the overall broadcasting assignment.

It is a prerequisite that the content is offered on one
linear television channel with a minimum of 95% cov-
erage of all households in Norway. In addition, the
public broadcasting content must be made available
as an on-demand audiovisual service (on the Inter-
net).

By the deadline for entering the tender on 23 Septem-
ber 2017, the Ministry of Culture had received one ap-
plication, from TV2 AS. TV 2 is a Norwegian commer-
cial TV channel owned by the Danish media corpora-
tion Egmont. TV 2 started its first TV broadcasts in
Norway in 1992, and since its establishment has held
a position as a commercial public service broadcaster,
except in 2010, which was the first year after the digi-
tisation of the terrestrial television network in Norway.
After this, TV 2 entered into a new agreement with
the state to obtain the status of public service broad-
caster in exchange for a must-carry obligation. This
agreement expired on 31 December 2016.

The Ministry of Culture has stated that a commercial
public service broadcaster on television constitutes
an important alternative to NRK, which is the state-
owned public service media provider in Norway. The
Ministry will consider the application from TV2 AS as
quickly as possible with an aim to entering into an
agreement by December 2017. The agreement will
then enter into force no later than eight months after
this.

24 IRIS 2017-10

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18771


• Kulturdepartementet, Lyser ut avtale for kommersiell all-
mennkringkasting, 23.06.2017 (Ministry of Culture, tender announce-
ment on public service broadcasting, the announcement documents,
23 June 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18772 NO
• Kulturdepartementet, TV2 AS søker avtale om å drive kommersiell
allmennkringkasting, 23.09.2017 (Ministry of Culture, TV2 AS seeks
agreement to conduct commercial public broadcasting, 29 Septem-
ber 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18773 NO
• Meld. St. 14 (2016-2017) Kommersiell allmennkringkasting (White
Paper to Parliament on Commercial Public Service Broadcasting, 16
December 2016)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18774 NO

Marie Therese Lilleborge
Norwegian Media Authority

RO-Romania

Problems with the modification of the Law on
Public Service Broadcasting

The Legal Standing Committee of the Chamber of
Deputies (lower Chamber of Romania’s Parliament)
decided on 18 September 2017 that the representa-
tives in the Boards of Administration of the public ra-
dio and TV services may retain party membership dur-
ing the exercise of their mandate, but not the leader-
ship role within trade union organisations. The deci-
sion is due to put the intended modification of the Law
no. 41/1994 on the functioning of the Romanian pub-
lic radio and television services in accordance with the
decisions of the Constitutional Court of Romania (see
inter alia IRIS 2013-5/37, IRIS 2013-10/36, IRIS 2014-
1/38, IRIS 2014-2/30, IRIS 2014-4/25, IRIS 2014-
6/30, IRIS 2014-7/30, IRIS 2015-6/33, IRIS 2015-8/26,
IRIS 2016-5/28, IRIS 2017-3/26, IRIS 2017-8/31).

At the same time, the Legal Standing Committee of
the Chamber of Deputies decided to withdraw an arti-
cle which provided for the appointment of new Boards
of Administration within 90 days from the date of en-
try into force of the new form of Law no. 41/1994.
On 12 July 2017, the Constitutional Court of Romania,
seized by the Liberal and Popular opposition parties,
ruled that some articles of the intended modification
of Law no. 41/1994 were not constitutional. The Legal
Committee’s decisions must be voted in the plenary
of the Chamber of Deputies and then discussed in the
Senate, the upper Chamber, whose vote is decisive.

On the other hand, on 27 September 2017, the Ro-
manian Parliament rejected the 2016 annual activity
report of TVR, the Romanian public television, and dis-
missed its Board of Administration. The Parliament
appointed Mrs Doina Gradea, member of the dis-
missed Board of Administration, as the Interim Gen-
eral Director for a mandate of up to 6 months. The

Parliament reproached the former Board of very poor
financial management, even after the payment of
TVR’s historical debts (around EUR 145 million), with
the help of a record state budget allocation at the be-
ginning of 2017. The MPs blamed the roll-out and the
increase in debts; the lack of valuable acquisitions;
the neglect of production; the underfunding; and the
internal and external disinterest in the institution for
bringing national television to the brink of collapse.
The National Liberal Party and the Popular Movement
Party (opposition) declared that they did not accept
that the TVR activity report was discussed too fast,
and in a hurry. The new TVR Interim Director Gen-
eral, Doina Gradea, has a long journalistic and man-
agerial experience in private media (TVs: Canal 31,
ProTV, Pro TV International, as well as the Mediafax
news agency).

At the same time, on 27 September, the Romanian
Parliament appointed the new Board of Administra-
tion of Radio România, the public service. Mr Geor-
gică Severin, a former Social Democrat member of the
Senate, was elected as President and CEO of Radio
Romania for a mandate of 4 years. He has been the
Interim General Director of Radio Romania since 26
April 2017, when the Parliament dismissed the radio
broadcaster’s Board of Administration for poor man-
agement.

• Propunere legislativă pentru modificarea şi completarea Legii
nr.41/1994 privind organizarea şi funcţionarea Societăţii Române de
Radiodifuziune şi Societăţii Române de Televiziune - forma adop-
tată de Senat (Draft Law for amending and completing the Law no.
41/1994 on the organization and functioning of the Romanian Radio
Broadcasting Corporation and the Romanian Television Broadcasting
Corporation - form adopted by the Senate)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18776 RO
• Hotărârea nr. 65/2017 a Parlamentului României pentru respin-
gerea Raportului de activitate s, i a Contului de execut,ie bugetară ale
Societăt,ii Române de Televiziune pe anul 2016 (Decision no. 65/2017
of the Parliament of Romania for the rejection of the Activity Report
and the Budget Execution Account of the Romanian Television Society
for 2016)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18777 RO
• Hotărârea nr. 66/2017 a Parlamentului României privind de-
semnarea membrilor Consiliului de administrat,ie al Societăt,ii Române
de Radiodifuziune (Decision no. 66/2017 of the Parliament of Roma-
nia regarding the appointment of the members of the Board of Ad-
ministration of the Romanian Broadcasting Society)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18778 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

RU-Russian Federation

TV broadcaster CNN breaches Russian laws

According to a decision issued by the Russian media
regulator Roskomnadzor, American TV broadcaster
CNN International infringed Russian laws through its

IRIS 2017-10 25

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18772
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18773
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18774
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-5/37&id=16042
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-10/36&id=16042
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-1/38&id=16042
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-1/38&id=16042
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-2/30&id=16042
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-4/25&id=16042
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-6/30&id=16042
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-6/30&id=16042
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-7/30&id=16042
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-6/33&id=16042
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-8/26&id=16042
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-5/28&id=16042
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-3/26&id=16042
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-8/31&id=16042
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18776
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18777
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18778


reporting. The authority did not initially reveal any
further details of the alleged offences.

The regulatory body announced that a review of CNN
International’s programmes broadcast in the Russian
Federation had shown that it had breached Russian
mass media legislation and was liable under Russian
administrative law. Roskomnadzor has therefore sum-
moned representatives of the broadcaster to a hear-
ing at which further information would be given. It
said it would then decide whether to caution the
broadcaster for infringing a law and breaching the
conditions of its TV broadcasting licence. Roskomnad-
zor also stressed that compliance with Russian leg-
islation would continue to be monitored, no matter
where companies operating mass media registered
under Russian law were based.

•Ïðåäñòàâèòåëè «CNN International» âûçâàíû â Ðîñêîìíàä-
çîð äëÿ ðàññìîòðåíèÿ àäìèíèñòðàòèâíûõ äåë â îòíîøå-
íèè òåëåêàíàëà , 29/09/2017 (Press release of the Roskomnadzor
media regulator, 29 September 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18779 RU

Tobias Raab
Stopp Pick & Kallenborn, Saarbrücken

TR-Turkey

Turkish broadcasting authority suspends
Iraqi Kurdish TV channels

Turkey’s private broadcasting regulator (RTÜK) has or-
dered the removal of three Iraqi Kurdish TV channels
from the Turkish satellite system. It said that the three
channels Rudaw, Kurdistan 24 and Waar TV should
no longer be available in Turkey. Rudaw was partic-
ularly of note because of its perceived close relation-
ship with Massud Barzani.

Barzani, a Kurdish politician and president of the au-
tonomous northern Iraqi region of Kurdistan since 13
June 2005, had helped to organise an independence
referendum in Iraqi Kurdistan. Despite being banned
by the supreme court of northern Iraq, the referen-
dum had gone ahead on 25 September 2017, both
in the autonomous region of Kurdistan and in other
provinces claimed and largely controlled by it, but
which are officially under the control of the Iraqi cen-
tral government. According to the electoral commis-
sion, 92% of voters in the Iraqi part of Kurdistan voted
for independence in the referendum. However, the
referendum was not legally binding and the Turkish
government opposed it on the grounds that it would
destabilise the region.

The RTÜK explained that its decision to ban the Iraqi
Kurdish channels, which was taken on the day of the

referendum, was made because the three broadcast-
ers were not based in Turkey and did not hold a Turk-
ish broadcasting licence. In recent months, RTÜK has
taken a number of measures against Kurdish chan-
nels.. In October of last year, TV broadcasters Med
Nuce TV and Newroz TV were embroiled in a legal dis-
pute over their transmission via the Eutelsat Hot Bird
satellite. Ronahi, Sterk and the News Channel, which
were carried via the same satellite, were banned in
Turkey by the RTÜK in May.

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

UA-Ukraine

EBU concerned about underfunding of public
broadcasting in Ukraine

The European Broadcasting Union (EBU) has ex-
pressed concern about the financial situation of public
broadcasting in Ukraine, where the 2018 state budget
provided only around half of the funding stipulated in
the Law on Public Television and Radio Broadcasting.
According to the law, 0.2% of the state budget should
be spent on public broadcasting, which amounted to
around EUR 40 million last year. The EBU stressed
that this was already one of the smallest budgets in
Europe, with public broadcasters in other countries
enjoying much greater financial means even though
some of them covered smaller populations and re-
gions.

The EBU members stressed that establishing a sus-
tainable public service media landscape was an im-
portant strategic aim of Ukraine in the light of recent
political reforms. Operating robust and independent
broadcasters was a crucial weapon in the fight against
corruption and a tool to promote respect for the rule
of law. Independent broadcasting was also important
for Ukraine’s European integration.

The Public Broadcasting Company of Ukraine (UA:PBC)
also expressed concern that the small budget could
limit its ability to provide free, critical and indepen-
dent reporting, which was especially significant on the
eve of forthcoming elections. The UA:PBC Director
General said that public broadcasters were suffering
very hard times. However, it was a time of reform,
and the greatest challenge was to transform a for-
mer state company into an independent public ser-
vice broadcaster. The lack of required funding under-
mined the whole reform process and the very future
of Ukrainian broadcasting.

The EBU is therefore urging the Ukrainian Government
to ensure appropriate, fair and unconditional funding

26 IRIS 2017-10

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18779


for UA:PBC, in line with Ukrainian law and European
standards.

The EBU played a crucial role in the creation of
UA:PBC, sending a delegation to Kyiv in 2014 to advise
the Ukrainians on how to merge the country’s existing
public broadcasting organisations.

• EBU calls on Ukrainian Government to ensure proper funding for
UA:PBC (EBU press release), 19 September 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18780 EN

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

IRIS 2017-10 27

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18780


Agenda Book List

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

28 IRIS 2017-10


	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Axel Springer SE and RTL Television GmbH v. Germany
	European Court of Human Rights: Becker v. Norway
	Committee of Ministers: Recommendation on gender equality in the audiovisual sector
	Committee of Ministers: Recommendation on Big Data for culture, literacy and democracy
	EUROPEAN UNION
	Court of Justice of the European Union: Advocate General Opinion on cloud-based recording of television programmes
	European Commission: Communication on tackling illegal content online
	UNITED NATIONS
	United Nations: Consultation on platform content regulation in the digital age
	NATIONAL
	AL-Albania
	Regulator decides to ban broadcasting of private university’s advertising spot
	CY-Cyprus
	Media Law amendments in breach of the European Treaty and the Constitution of Cyprus
	Amendments to Public Broadcaster Law in breach of the Constitution of Cyprus
	Broadcaster sanctioned for insults/profanities heard during live broadcast
	ES-Spain
	New Spanish Regulation on private copying
	Amendment of the Act regulating public owned television in Spain
	FI-Finland
	Decree on financial support for news and current affairs television content
	FR-France
	No fault in an advertising film drawing inspiration from a short film
	Infringement of copyright on format of variety programme
	Media chronology, combating piracy, audiovisual reform: priority areas for Minister for Culture
	GB-United Kingdom
	Court of Appeal judgment on enforcement of libel settlement agreement terms
	Government introduces Data Protection Bill into Parliament
	Channel 4 News breached Ofcom’s Code concerning its coverage of the Westminster Bridge Attack
	HR-Croatia
	National programme for the promotion of audiovisual creativity 2017-2021
	IE-Ireland
	High Court makes referral to the CJEU in Facebook Ireland case
	IS-Iceland
	Decision on broadcaster’s coverage of political parties during election
	IT-Italy
	Three new pieces of legislation on cinema and audiovisual media services
	Italian Communications Authority orders the disabling of access to IPTV pirate servers
	LT-Lithuania
	LRTK blocks Russian TV channel TVCI for six months
	NL-Netherlands
	Supreme Court rules on obligation to hand over unedited hidden camera footage
	Judgment on allegedly unlawful comments made by well-known crime reporter on television
	Court orders ISPs to temporarily block access to The Pirate Bay
	NO-Norway
	Tender on commercial public service broadcasting
	RO-Romania
	Problems with the modification of the Law on Public Service Broadcasting
	RU-Russian Federation
	TV broadcaster CNN breaches Russian laws
	TR-Turkey
	Turkish broadcasting authority suspends Iraqi Kurdish TV channels
	UA-Ukraine
	EBU concerned about underfunding of public broadcasting in Ukraine

