COUNCIL OF EUROPE
European Court of Human Rights: Fouad Belkacem v.

2= o T2 Y B3l
European Court of Human Rights: Herbert Haupt v. Aus-
T YR Bl

Committee of Ministers: Reply to the Parliamentary As-
sembly’s Recommendation on attacks against journal-
ists and media freedom in Europe ..........ccoiiiiinne. .

EUROPEAN UNION
European Parliament: Approval for proposed Directive
and Regulation bringing EU law in line with the Mar-

e AT 18 2R
European Parliament: Resolution concerning issues of
media freedom iN TUrkeY ....vviiiii i aae (&
European Commission: Decision on financing and ad-
vertising behaviour of public service broadcasting..... ... [

CH-Switzerland
Draft revision of Telecommunications Act.............. ... 8l
CZ-Czech Republic

Czech Parliament adopted act on transition to DVB-T2. ...[dl

DE-Germany

OLG Munchen rules that ad blocker does not breach car-

tel, competition or copyright law.........covvviiiiinenn on £]
Spiegel TV granted injunction against ARD magazine
ShOW ‘Panorama’ ...ttt eiaieie e o £]
ES-Spain

Catalan Audiovisual Council’s new Code on LGBTI per-
sons in audiovisual media ..o i e 10
FR-France

“YouTube tax” comes into force.........covvvviviinnnnn s 10}
CSA responds to proposed AVMSD reforms............... [IT]
Combating piracy: Google and association to combat
audiovisual piracy sign agreement........veeeviveenns s

GB-United Kingdom

Secretary of State for the Department for Digital, Cul-

ture Media and Sports refers Fox/Sky Merger to the
Competition and Markets AUthOFitY ....vvverenernneenns s

of the European Audiovisual Observatory

IRIS 2017-9

Regulator revokes broadcaster’s licence over material

likely to incite crime .....ovviii e
Broadcaster fined GBP 17,500 for broadcasting poten-
tially offensive and harmful content......................
Ofcom decision on inappropriate clips from films in
NEWS ProOgrammMiNg . uvuu e suesussnnernerneennrsnreneenns o
New guidance on prosecuting hate crimes, including on
o Rl MEeE 0oo0o000a0a00000000000000000000000000000a000 ad

GR-Greece

New law on collective rights management...............
New tender for digital television to be published.........

HU-Hungary
Regulator fines Magyar Telekom .......covviiiiiiiininn oy

IE-Ireland

Minister announces new designated free-to-air sporting
LY =3 PP

IT-1taly
Vivendi submits to AGCOM its plan to remove the posi-
tion in breach of concentration limits .................. ..

LT-Lithuania

Amendments to the Law on the provision of information
tothe public. ..o e e
Ban on Russian TV channels considered ............... ..

NL-Netherlands

Court refuses injunction over BNN/VARA documentary . ..
Data Protection Authority on the lawfulness of process-
ing data for online copyright enforcement............. ..

TR-Turkey

Turkish Government Decree amended the Law on the
Establishment of Radio and Television Enterprises and

their Media Services.....cov v it it iinees o
Annual Report on Turkish Citizens’ Opinions Related to

the Media ServiCes .....vviiiiii it iiiiiiiiie e nenann o

UA-Ukraine
Broadcasting Council warns media group about infringe-



of the European AudioVisu’aﬂ Observatory

Editorial Informations

Publisher:

European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG

Tel. : +33 (0) 3 90 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int

Comments and Contributions to:

iris@obs.coe.int

Executive Director:

Susanne Nikoltchev

Editorial Board:

Maja Cappello, Editor e Francisco Javier Cabrera Blazquez,
Sophie Valais, Deputy Editors (European Audiovisual
Observatory)

Silvia Grundmann, Media Division of the Directorate of
Human Rights of the Council of Europe, Strasbourg (France)
e Mark D. Cole, Institute of European Media Law (EMR),
Saarbricken (Germany) e Bernhard Hofstoétter, DG Connect
of the European Commission, Brussels (Belgium) e Tarlach
McGonagle, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands) e Andrei Richter,
Media Academy Bratislava (Slovakia)

Council to the Editorial Board:

Amélie Blocman, Victoires Editions

’ (" ta
- - B I
T Rt DR AL J i
EURGIEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY ) i
= e EURGPARAT EURDPAISCHE KOMMISZION Institut fiir

gyl Mediaforum

Tijdschrift voor Media- en Communicatiorecht.

Auteurs
&Media

nformationsrecht Institul fur Buropiisches Medienrecht N )/L

Documentation/Press Contact:

Alison Hindhaugh

Tel.: +33(0)3 90 21 60 10

E-mail: lalison.hindhaugh@coe.int|

Translations:

Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Paul Green e Katherine Parsons e Marco Polo
Sarl e« Nathalie Sturlese e Brigitte Auel « Erwin Rohwer e Sonja
Schmidt e Ulrike Welsch

Corrections:

Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Sophie Valais et Francisco Javier Cabrera
Bldzquez e Aurélie Courtinat e Barbara Grokenberger e Jackie
McLelland e James Drake

Distribution:

Markus Booms, European Audiovisual Observatory

Tel.:

+33(0)3 90 21 60 06

E-mail: markus.booms@coe.int

Web Design:

Coordination:  Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory e Development and Integration: www.logidee.com
e Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158

® 2017 European Audiovisual
(France)

Observatory, Strasbourg

MOSKAUER ZENTRUM FUR MEDIENRECHT
UND MEDIENPOLITIK, MZMM

3

. 3 AIKAIO MEZON
Ao . ENHMEPOIHI
- & EMIKOINONIAZ


http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Fouad
Belkacem v. Belgium

In a case concerning religious extremism on the Inter-
net, the European Court of Human Rights (“ECtHR")
confirmed that defending “Sharia law” while calling
for violence to establish it could be regarded as “hate
speech”. The Court held that, in accordance with Arti-
cle 17 (prohibition of abuse of rights) of the European
Convention on Human Rights (“ECHR”), the discourse
at issue did not fall under the protection of Article 10
of the ECHR, which guarantees the right to freedom
of expression.

The case concerns the conviction of Mr Belkacem,
the leader and spokesperson of the organisation
“Sharia4Belgium” (which was dissolved in 2012) for
incitement to discrimination, hatred and violence on
account of remarks he made in YouTube videos con-
cerning non-Muslim groups and Sharia law. Mr Belka-
cem was prosecuted for various offences under Bel-
gium’s Anti-Discrimination Law of 10 May 2007 and
for online harassment with discriminatory intent. In
the videos in question Mr Belkacem called on view-
ers, among other things, to overpower non-Muslims,
“teach them a lesson” and to fight them. He also ad-
vocated jihad and Sharia law. In 2013 the Antwerp
Court of Appeal sentenced Mr Belkacem to a sus-
pended term of one year and six months’ imprison-
ment and to a fine of EUR 550. The Antwerp court
specified that the offence of public incitement to dis-
crimination, violence and hatred was undoubtedly in-
tentional, explicit, firm and repeated. The Court of
Cassation dismissed an appeal lodged by Mr Belka-
cem. It found that Mr Belkacem had not simply ex-
pressed his views, but had unquestionably incited oth-
ers to engage in discrimination on the basis of faith
and discrimination, segregation, hatred or violence to-
wards non-Muslims, and had done so knowingly and
therefore intentionally.

Relying on Article 10 ECHR, Mr Belkacem argued be-
fore the ECtHR that he had never intended to incite
others to hatred, violence or discrimination but had
simply sought to propagate his ideas and opinions. He
maintained that his remarks had merely been a mani-
festation of his freedom of expression and religion and
had not constituted a threat to public order.

The ECtHR reiterates that, while its case-law en-
shrines the overriding and essential nature of free-
dom of expression in a democratic society, it also lays
down its limits by excluding certain statements from

the protection of Article 10. The ECtHR notes that Mr
Belkacem published a series of videos on the YouTube
platform in which he called on viewers to overpower
non-Muslims, teach them a lesson and fight them. The
ECtHR is in no doubt as to the markedly hateful nature
of Mr Belkacem’s views, and agrees with the domestic
courts’ finding that Mr Belkacem, through his record-
ings and video messages on the Internet, had sought
to stir up hatred, discrimination and violence towards
all non-Muslims. In the Court’s view, such a general
and vehement attack is incompatible with the values
of tolerance, social peace and non-discrimination un-
derlying the Convention. With particular reference
to Mr Belkacem’s remarks concerning Sharia law, the
Court reiterates that it has ruled that the fact of de-
fending Sharia law while calling for violence to estab-
lish it could be regarded as “hate speech”, and that
each Contracting State was entitled to oppose polit-
ical movements based on religious fundamentalism.
The ECtHR also observes that the Belgian legislation,
as applied in the present case, appeared to be in con-
formity with the relevant provisions and recommenda-
tions of the Council of Europe and the European Union
aimed at combating incitement to hatred, discrimina-
tion and violence. Lastly, the ECtHR considers that Mr
Belkacem had attempted to deflect Article 10 of the
Convention from its real purpose by using his right to
freedom of expression for ends which were manifestly
contrary to the spirit of the Convention. Although reit-
erating that the abuse clause of Article 17 is only ap-
plicable on an exceptional basis and in extreme cases,
the ECtHR finds it applicable in the case at issue. Ac-
cordingly, it holds that, in accordance with Article 17
of the ECHR, Mr Belkacem could not claim the protec-
tion of Article 10 of the ECHR. The ECtHR decides that
the application is therefore incompatible ratione ma-
teriae with the provisions of the ECHR (Article 35 §§
3(a) and 4) and is inadmissible.

e Décision rendue le 27 juin 2017 par la Cour européenne des droits
de I'homme, deuxiéme section, dans I’affaire Fouad Belkacem c. Bel-
gique, requéte n°34367/14, publiée le 20 juillet 2017 (Decision by
the European Court of Human Rights, Second Section, case of Fouad
Belkacem v. Belgium, Application no. 34367/14 of 27 June 2017,
communicated on 20 July 2017)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18669 FR

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University, Copenhagen
University and Legal Human Academy

European Court of Human Rights: Herbert
Haupt v. Austria

In a case against Austria, the European Court of Hu-
man Rights (“ECtHR”) decided that a satirical report
aired during a comedy show on television that al-
legedly tarnished the reputation of a high-ranking
and controversial politician had not violated the politi-
cian’s right to private life, as guaranteed by Article 8

IRIS 2017-9 3


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18669

of the European Convention on Human Rights (ECHR).
The ECtHR is of the opinion that the Austrian courts
struck a fair balance between the competing interests
in the case, in finding that the broadcaster’s right to
freedom of expression under Article 10 ECHR had out-
weighed the politician’s right to private life under Ar-
ticle 8 ECHR.

The applicant in this case is Mr Herbert Haupt, who
was the Chairperson of the Austrian Freedom Party
(Freiheitliche Partei Osterreichs, or FPO) from 2002
to 2004; in 2003 he was Vice-Chancellor of the Fed-
eral Government. In September 2013 a comedy show
was aired on the television channel ATV+ called “The
Worst of the Week” (Das Letzte der Woche). One of
the reports concerned the fact that Mr Haupt, then
the Vice-Chancellor of Austria, had become “godfa-
ther” to a baby hippopotamus at Vienna Zoo, as part
of a fundraising incentive designed to encourage peo-
ple to become sponsors of the zoo. The report con-
tained blatant mockery and satirical comments, men-
tioning, inter alia, that there were many similarities
between Mr Haupt, as the leader of the FPO, and his
godchild, the baby hippopotamus, as both were usu-
ally surrounded by a lot of brown rats. Mr Haupt
lodged a claim for compensation for non-pecuniary
damage under section 6 of the Media Act (Medienge-
setz), in conjunction with Article 115 of the Criminal
Code (Strafgesetzbuch), against ATV Privat TV GmbH
& Co KG (hereinafter “ATV"), the owner of ATV+, al-
leging that he had been insulted by the expression
“brown rats”. In a first set of proceedings the Aus-
trian courts ruled in favour of Mr Haupt, ordering ATV
to pay him compensation of EUR 2,000, as the state-
ment about the brown rats had amounted to defama-
tion under Article 111 of the Criminal Code. After the
Supreme Court annulled the Vienna Regional Court’s
and the Vienna Court of Appeal’s judgments, it al-
lowed the extraordinary reopening of the proceedings
against ATV. In the reopened proceedings the Aus-
trian courts dismissed Mr Haupt’'s claim for compen-
sation and also ordered him to bear the costs in re-
spect of the proceedings incurred by the opposing
party. As regards the alleged defamatory statement
and its examination of evidence, the Regional Court
listed a number of extreme right-wing or neo-Nazi
statements made by high-ranking politicians belong-
ing to the Freedom Party, while it found that Mr Haupt
had not publicly dissociated himself from these state-
ments. The impugned remark made during the broad-
cast about brown rats did not concern Mr Haupt's
private and personal sphere but rather his profes-
sional, public position as a politician. The Court of
Appeal confirmed the findings by the Regional Court,
including the observation that the statement about
the brown rats had constituted political criticism of
the attitude and statements of FPQ politicians. Be-
fore the ECtHR Mr Haupt complained that there had
been a violation of Article 8 of the ECHR because the
Austrian courts had failed to strike a fair balance be-
tween freedom of expression and his interest in pro-
tecting his reputation. His interest in the protection of
his reputation should have outweighed ATV’s interest

in disseminating on its television channel a statement
which was of a lurid and degrading nature.

Firstly, the ECtHR reiterates that according to its case-
law the right to reputation is an independent right
guaranteed by Article 8 of the ECHR, as part of the
right to respect for private life, which the State has
a positive obligation to protect. In order for Article 8
to come into play, however, an attack on a person’s
reputation must attain a certain level of seriousness
and be carried out in a manner causing prejudice to
personal enjoyment of the right to respect for private
life. The ECtHR refers to its earlier case law in which it
identified the relevant principles which must guide its
assessment within the context of balancing Article 8
and 10 as competing rights. The relevant criteria thus
defined are: contribution to a debate of public inter-
est, the degree of notoriety of the person affected,
the subject of the news report, the prior conduct of
the person concerned, the content, form and conse-
quences of the publication, and, where appropriate,
the circumstances in which the statement was made.
The ECtHR also considers that, notwithstanding the
fact that the Mr Haupt claims a violation of Article 8
ECHR, it is the task of the ECtHR to determine whether
the principles inherent in Article 10 ECHR were prop-
erly applied by the Austrian courts when examining
Mr Haupt’'s actions. Next the ECtHR emphasises that
the most careful scrutiny under Article 10 ECHR is re-
quired where measures or sanctions imposed on the
press are capable of discouraging the participation of
the press in debates on matters of legitimate public
concern. Furthermore, the limits of acceptable crit-
icism are drawn more widely as regards a politician
than they are as regards a private individual. Unlike
the latter, the former inevitably and knowingly lays
himself open to close scrutiny of his every word and
deed by both journalists and the public at large, and
he must consequently display a greater degree of tol-
erance. The ECtHR reiterates that satire is a form of
artistic expression and social commentary and, by its
inherent features of exaggeration and distortion of re-
ality, naturally aims to provoke and agitate. Accord-
ingly, any interference with an artist’s or social com-
mentator’s right to such expression must be exam-
ined with particular care.

The ECtHR considers important, inter alia, the fact
that Mr Haupt was a well-known politician and that
he thus has to display a greater degree of tolerance
in the face of such provocation in a satirical television
programme. Furthermore, the ECtHR finds that the
report dealt with an issue of legitimate public concern
- namely, statements made by high-ranking members
of the FPO which were criticised in the media as ex-
pressing extremist right-wing positions and the ques-
tion of whether Mr Haupt (in his position as Chairper-
son of that party) had distanced himself sufficiently
from such statements. The ECtHR is also satisfied that
there was a sufficient factual basis for the reference
to the brown rats around the FPO, having regard to
the detailed findings reached by the Regional Court in
which it quoted various problematic statements made

4 IRIS 2017-9



— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

by politicians of the FPO. For these reasons, the ECtHR
is satisfied that the judgment of the Vienna Regional
Court, as upheld by the Vienna Court of Appeal, struck
a fair balance between the competing interests in the
present case. Consequently, the ECtHR concludes
unanimously that there is no appearance of a viola-
tion of Article 8 ECHR. Therefore the complaint by Mr
Haupt is rejected as being manifestly ill-founded, pur-
suant to Article 35 §§ 3 and 4 ECHR, and consequently
Mr Haupt's application is declared inadmissible.

o Decision by the European Court of Human Rights, Fifth Section, case

of Herbert Haupt v. Austria, Application no. 55537/10 of 2 May 2017,
communicated on 1 June 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18670 EN

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University, Copenhagen
University and Legal Human Academy

Committee of Ministers: Reply to the Parlia-
mentary Assembly’s Recommendation on at-
tacks against journalists and media freedom
in Europe

On 7 September 2017, the Council of Europe’s Com-
mittee of Ministers adopted its Reply to Recommen-
dation 2097 (2017) of the Parliamentary Assembly
(PACE) entitled, “Attacks against journalists and me-
dia freedom in Europe” (see|IRIS 2017-3/3).

The Committee of Ministers’ Reply notes that the pro-
tection of journalists and media independence are cor-
nerstones of democratic society and invites member
States to ensure the well-functioning of the Platform
to promote the protection of journalism and safety
of journalists through voluntary contributions. The
Platform facilitates the compilation by certain Part-
ner Organisations of alerts on media freedoms and
the safety of journalists (see RIS 2017-2/2). Further-
more, the Committee of Ministers’ Reply emphasised
that “the added value of the Platform, as opposed to
other Internet platforms mapping media violations, is
that it is set up and operates within the framework
of an intergovernmental organisation.” Notably, the
Committee of Ministers’ Reply recalls that almost half
of the member States do not satisfactorily guarantee
the protection of journalists from violence and threats.

Moreover, in its Reply, the Committee of Ministers re-
ferred to the PACE Recommendation to allocate ad-
equate financial resources for the functioning of the
Platform, by noting that in addition to funding from
the ordinary budget, the member States have also
made voluntary contributions. In line with the PACE
Recommendation, it called for committed engage-
ment and follow-up activities by the member States
in respect of the cases reported on the Platform.

Lastly, on the basis of the PACE Recommendation, the
Committee of Ministers welcomed the PACE proposal,

stating that it will give “serious consideration to the
Assembly’s proposal for a thematic debate” concern-
ing the serious threats to media freedom in conflict
zones and in the member States that are under a state
of emergency.

The Committee of Ministers has now transmitted the
PACE Recommendation to the Steering Committee on
the Media and Information Society (CDMSI) for infor-
mation and possible comment.

o Committee of Ministers Committee of Ministers of the Council of Eu-
rope, Reply to “Attacks against journalists and media freedom in Eu-
rope” - Parliamentary Assembly Recommendation 2097 (2017), Doc.
CM/AS(2017)Rec2097 final, 7 September 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18708 EN FR

Bojana Kosti¢

Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

EUROPEAN UNION

European Parliament: Approval for proposed
Directive and Regulation bringing EU law in
line with the Marrakesh Treaty

On 6 July 2017, the European Parliament (EP) voted
in favour of a proposed Directive and Regulation (see
IRIS 2016-9/4) implementing the Marrakesh Treaty to
Facilitate Access to Published Works for Persons Who
Are Blind, Visually Impaired, or Otherwise Print Dis-
abled, which the EU signed in April 2014. In an effort
to promote availability and the cross-border exchange
of works in accessible-formats, the Marrakesh Treaty
sets forth two obligations: (i) a requirement for ex-
ceptions or limitations to copyright and related rights
for the making and dissemination of accessible-format
copies, and (ii) the establishment of their cross-border
circulation between the countries party to the Treaty.
The EP’s legislative resolutions on the proposed Direc-
tive on copyright exceptions and the proposed Regu-
lation on cross-border exchange received 609 and 610
votes of approval, respectively. The Council of the EU
ratified the Directive and Regulation on 17 July 2017.

The number of beneficiary persons in Europe is esti-
mated to total 30 million, and the share of published
books in accessible-formats is said to range from 7%
to 20% within the EU. A “beneficiary person”, under
Article 2 (2) of the Directive, is a person who is blind,
or who has a visual impairment, or a perceptual or
reading disability, or a person who is otherwise un-
able, because of a physical disability, to hold or ma-
nipulate a book or to focus or move their eyes to the
extent that would be normally acceptable for reading.

The Directive stipulates an obligatory exception to
copyright and related rights under Article 3. Member

IRIS 2017-9 5


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18670
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-3/3&id=15985
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-2/2&id=15985
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18708
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-9/4&id=15982

N DE L'AUDIOVISUEL
L OBSERVATORY
INFORMATIONSSTELLE

States are obliged to allow beneficiary persons them-
selves, persons acting on their behalf, and authorised
entities to make accessible-format copies of works to
which they have lawful access, without having to se-
cure authorisation from the rightholder in question.
Article 2 (4) of the Directive defines an “authorised
entity” to include entities authorised or recognised
by a Member State to provide education, instructional
training, “adaptive” reading or access to information
to beneficiary persons on a non-profit basis. Addi-
tionally, authorised entities may communicate, make
available, distribute or lend accessible-format copies.
These exceptions are limited for the exclusive use of
beneficiary persons, must respect the integrity of the
original work, and must not conflict with the normal
exploitation of the work or other subject matter, or
unreasonably prejudice the legitimate interests of the
rightholder in question. In its Recital 14, the new Di-
rective provides that Member States should not be al-
lowed to impose additional requirements for the ap-
plication of the exception, and that optional compen-
sation schemes for authorised entities should be “lim-
ited”. Some of those limits are expressed in Recital
14 - for example, that no payment should be re-
quired from beneficiary persons themselves, barriers
to cross-border dissemination should be avoided, and
where the harm to a rightholder is minimal, no obliga-
tion for payment of compensation should arise. The
optional establishment of compensation schemes is
regulated by Article 3 (6) of the Directive. The op-
tion for Member States to have such compensation
schemes was the subject of considerable debate dur-
ing the drafting process of the Directive.

The rules for cross-border exchange are laid out in the
corresponding Regulation in Articles 3 and 4 - which
should be read in conjunction with the Directive - ex-
panding free circulation to third countries that are
party to the Marrakesh Treaty, and establishing de-
tailed obligations for entities authorised under Article
5.

In order to bring the new Directive into line with exist-
ing EU law, Article 5 (3) (b) of Directive 2001/29/EC
has been amended to acknowledge the obligations
arising from the new Directive.

National laws have to be adapted within one year of
the entry into force of the Directive, while the Regula-
tion will be binding in its entirety and directly applica-
ble in all Member States.

e Regulation (EU) 2017/1563 of the European Parliament and of
the Council of 13 September 2017 on the cross-border exchange
between the Union and third countries of accessible format copies
of certain works and other subject matter protected by copyright
and related rights for the benefit of persons who are blind, visually
impaired or otherwise print-disabled

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18703 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

e Directive (EU) 2017/1564 of the European Parliament and of the
Council of 13 September 2017 on certain permitted uses of certain
works and other subject matter protected by copyright and related
rights for the benefit of persons who are blind, visually impaired or
otherwise print-disabled and amending Directive 2001/29/EC on the
harmonisation of certain aspects of copyright and related rights in
the information society

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18706 DE EN FR
CS DA EL ES ET F HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

Jasmin Hohmann
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

European Parliament: Resolution concerning
issues of media freedom in Turkey

On 6 July 2017, the European Parliament adopted a
Resolution on the European Commission Report on
Turkey, which concerned, among a number of issues,
media freedom in Turkey. The new Resolution also
concerned the European Parliament’s previous Reso-
lution in October 2016 on the situation of journalists
in Turkey (see |IRIS 2017-2/4), and follows the adop-
tion of the Report on attacks against journalists and
media freedom in Europe by the Committee on Cul-
ture, Science, Education and Media of the Parliamen-
tary Assembly of the Council of Europe (PACE) (see
IRIS 2017-2/2).

The new Resolution begins by emphasising the fact
that recent months have seen a difficult period for
Turkey’s population, including a string of heinous ter-
ror attacks, and a violent coup attempt in July 2016
in which 248 people were killed. The European Parlia-
ment reiterated its strong condemnation of the coup
attempt, expressed its solidarity with the people of
Turkey, and recognised the right and responsibility of
the Turkish government to take action in bringing the
perpetrators to justice. The Parliament also noted that
it remains committed to cooperating and maintain-
ing a constructive and open dialogue with the Turkish
Government in order to address common challenges
and shared priorities, such as regional stability, the
situation in Syria, migration and security.

However, the Resolution goes on to note that the
measures taken under the state of emergency have
had large-scale, disproportionate and long-lasting
negative effects on the protection of fundamental
freedoms in the country. In particular, the Resolution
condemns the “mass liquidation” of media outlets and
the arrests of journalists. Further, the European Par-
liament condemns strongly the “serious backsliding”
and violations of freedom of expression, and the se-
rious infringements of media freedom, including the
disproportionate banning of media sites and social
media. Moreover, the European Parliament notes with
concern the closure of around 170 media outlets (in-
cluding almost all Kurdish-language outlets) and the

6 IRIS 2017-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18703
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18706
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-2/4&id=15983
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-2/2&id=15983

jailing of more than 150 journalists, and stresses that
Turkey’s decision to block access to Wikipedia consti-
tutes a grave attack on freedom of information. The
European Parliament further notes the continuing de-
terioration of Turkey’s ranking in the press freedom
index compiled by Reporters without Borders, which
now places Turkey as number 155 out of 180 coun-
tries; it also reiterates that a free and pluralistic press,
including a free and open Internet, is an essential
component of any democracy, and urges the Turkish
government to release all unlawfully arrested journal-
ists immediately.

Finally, it should also be noted that on 12 Septem-
ber 2017 the OSCE Representative on Freedom of the
Media and the UN Special Rapporteur on the Right
to Freedom of Opinion and Expression issued a joint
statement on the urgent need to restore media free-
dom and freedom of expression in Turkey.

e European Parliament resolution of 6 July 2017 on the 2016 Com-
mission Report on Turkey, P8 TA-PROV(2017)0306

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18675 NN DE EN
FR CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV
MT NL PL PT SK SL SV HR

o OSCE Representative on Freedom of the Media, OSCE and UN media
freedom watchdogs call on Turkey to release journalists from prison
and remove restrictions on media freedom, 12 September 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18676 EN

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

European Commission: Decision on financing
and advertising behaviour of public service
broadcasting

On 11 July 2017, the European Commission published
its decision concerning the financing of public broad-
casting in Ireland, following a complaint from a private
broadcaster regarding alleged breaches of State aid
rules under the Treaty on the Functioning of the Euro-
pean Union. Notably, the decision also concerns the
competitive behaviour of public broadcasters in the
advertising market.

The current system of State financing of public broad-
casters RTE and TG4 in Ireland was approved by
the European Commission in a 2008 Decision (see
IRIS 2008-4/8), under which the Irish authorities
agreed to implement a number of measures in order
to bring the financing system into line with State aid
rules. In order to implement these commitments, the
Broadcasting Act 2009 was enacted (see |IRIS 2009-
10/18).

A complaint was lodged with the European Commis-
sion in August 2014 by a commercial broadcaster,
News 106 Ltd, arguing that Ireland had not fulfilled

the conditions of the 2008 Decision. The complaint
concerned a number of alleged infringements of State
aid rules, including the fact that (i) there was allegedly
no proper oversight of RTE's accounting, governance
and commercial strategy, (ii) a gap in the regula-
tory framework has allowed RTE to refuse on arbitrary
grounds advertisements promoting its indirect com-
petitors and to undercut prices offered for similar ra-
dio advertising products, and (iii) RTE did not respect
market principles when carrying out commercial ac-
tivities. However, in an eighteen-page decision, the
Commission concluded that Ireland has complied with
the 2008 Decision and the commitments contained
therein.

Firstly, the Commission examined the independent
supervision of RTE, and noted that all elements of the
supervision commitments, as set out in the 2008 De-
cision, were implemented by the 2009 Broadcasting
Act, including the establishment of the Broadcasting
Authority of Ireland (BAI) as a supervisory authority.
In this regard, the Commission considered that the
BAl's review process ensures the effective supervision
of RTE’s operations, including its commercial activi-
ties. Secondly, the Commission also examined and
rejected the allegation that RTE had been overcom-
pensated by means of excessive public funding. The
Commission also considered the complainant’s alle-
gation that RTE’'s commercial activities are not be-
ing carried out on market terms, arguing that RTE
would refuse advertisements of its indirect competi-
tors on arbitrary grounds and undercut prices offered
for similar radio advertising products. In this regard,
the Commission examined RTE’'s Competing Services
Guidelines, and noted that RTE allows competitors to
broadcast advertisements on RTE which promote their
services and the attributes of those services in a pos-
itive manner. Moreover, the Commission noted that
the Guidelines state that “advertisements should not
implicitly or explicitly, either denigrate or claim supe-
riority over any other broadcasting service nor should
exhort viewers to switch radio channels". Notably,
the Commission considered that this limitation was in-
tended to protect RTE’s own commercial interest and
that it was “inconceivable that any broadcaster, act-
ing on market terms, would permit advertisements on
its own services which specifically and overtly enticed
viewers or listeners to switch to the competing broad-
caster, thereby adversely affecting its market position
and ability to earn revenue”. The Commission con-
cluded that there is no indication of a violation of the
principle of market behaviour on the part of RTE by
the refusal to run a certain type of advertising com-
petitors.

Lastly, the Commission also rejected the com-
plainant’s argument that RTE undervalues prices of
advertising on its online offerings.

IRIS 2017-9 7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18675
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18676
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2008-4/8&id=15984
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-10/18&id=15984
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-10/18&id=15984

of the European Audiovisu

e European Commission, Implementation of Commission Decision in
case E 4/2005 - State financing of Radio Teilifis Eire Ann (RTE) and
Teilifis na Gaeilge (TG4), C(2017) 5024 final, 11 july 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18677 EN

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IVIiR), University of
Amsterdam

CH-Switzerland

[ Draft revision of Telecommunications Act ]

With the development of transmission techniques al-
lowing ever faster access to the Internet, the tele-
coms world has seen unprecedented upheaval in re-
cent years. In 2014, the Federal Council published a
report on this trend, presenting the current state of
the Swiss telecoms market. The report covered de-
velopments in international roaming, the protection
of consumers and young people, and the neutrality of
the Internet. The Federal Council noted that many is-
sues were not adequately provided for in the current
legislation, and that it therefore needed to be revised.

The Federal Council then drew up a draft revision
of the Telecommunications Act for debate in Parlia-
ment. The draft contains a number of provisions
aimed at stepping up consumer protection: more
effective measures to combat telemarketing (“cold-
calling”), customers’ right to be advised on technical
means of protecting young people, and the obligation
incumbent on service providers to provide their cus-
tomer base with information on the quality of their
services (including speed of access to the Internet).
The draft legislation also enables the Federal Council
to adopt measures to combat excessive international
roaming charges.

Since 2007, cable telecom service providers have
been required to guarantee completely unbundled ac-
cess to the local loop if they occupy a dominant posi-
tion in the market. The Federal Council feels that, with
the development of optic fibre networks, this obliga-
tion ought to be extended to all types of fixed connec-
tion. Direct access to the customer inside buildings
is also an essential condition for ensuring competition
and free choice for consumers. The Federal Council
is therefore proposing to grant operators the right to
connect at entry points to buildings and joint use of
telecom installations inside buildings.

The draft legislation also makes provision for relax-
ing a number of the obligations incumbent on telecom

service providers. In particular, they would no longer
be required to obtain a concession for using the fre-
quency spectrum, or even to register with the Federal
Communications Office (Office Fédéral de la Commu-
nication - OFCOM). The obligation to register would
only apply to those providers who use specific pub-
lic resources: radiocommunication frequencies sub-
ject to a concession or addressing resources such as
blocks of telephone numbers. The new regulations
would also authorise concession holders to conclude
cooperation agreements for the joint use of mobile
communication.

Lastly, the draft legislation makes provision for en-
shrining in the Act a certain number of principles con-
cerning the management of domain names, including
the extensions “.ch” and “.swiss”. The Federal Council
also proposes the creation of a specific legal basis for
blocking Internet sites containing pornography, and
requiring telecom service providers to take steps to
protect against cyberattacks.

e Message du Conseil fédéral concernant la révision de la loi sur les
télécommunications du 6 septembre 2017 (Message from the Fed-
eral Council concerning the revision of the Telecommunications Act,
6 September 2017)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18725 NN

Patrice Aubry
RTS Radio Télévision Suisse, Geneva

CZ-Czech Republic

Czech Parliament adopted act on transition
to DVB-T2

The Parliament of the Czech Republic voted the
amendment to the Act on Electronic Communications.
The amendment provides for the simplification of the
process of changing mobile operators, and it also de-
fines the rules governing the transition from DVB-
T to the new standard DVB-T2. Discussions on the
transition to DVB-T2 have been ongoing since 2013,
when the government adopted the strategy Digital
Czechia v. 2.0 - Road to Digital Economy, followed
up by the Strategy of Frequency Spectrum in 2015
and the Strategy of Development of Digital Terrestrial
TV Broadcasting in 2016. The transition to the new
standard will come at a cost for consumers — hun-
dreds to thousands of Czech korunas per home — in
order to acquire a new TV set or set-top box. On the
other hand, households will thus get a chance to get
free TV, unlike with other platforms. The regulator
warned that not adopting the amendment would en-
danger the transition to DVB-T2 and would result in
lower coverage, a reduction in the number of chan-
nels and a controlled decommissioning of transmit-
ters. Households would then need to rely on pay-TV

8 IRIS 2017-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18677
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18725

of the European Audiovisu

options for reception. The law also reserves the ap-
propriate capacity for the broadcasting of the public
service television CT.

e Zakon ¢. 252/2017 Sbirky, kterym se méni zakon o elektronickych

komunikacich (Act Nr.252/2017 Coll. Amendig the Law on the elec-
tronic communication)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18687 CS

5 Jan Fudik
Ceska televize, Prague

DE-Germany

OLG Miinchen rules that ad blocker does not
breach cartel, competition or copyright law

In a ruling of 17 August 2017, the OLG Minchen (Mu-
nich Court of Appeal) decided that open source soft-
ware used to block advertising on websites did not
infringe cartel law, any other kind of competition law
or copyright law (case no. 29 U 1917/16).

The plaintiffs in the case at hand operate free
websites with journalistic content that are financed
through advertising. The defendant distributes free
open source software that can block advertising on
websites. The details of which content is blocked by
the software are not initially provided; rather, this in-
formation is found in the form of so-called ‘blacklists’,
which are suggested to the user. Under its default set-
ting, the software does not block advertising that, ac-
cording to its own criteria, is not intrusive (‘whitelist’).
Website operators can ask the defendant to unblock
access to their websites, although operators of large
websites have to pay to be ‘whitelisted’. The plaintiffs
argued that the software would cause them a notice-
able loss in sales and that the defendant wanted to
deliberately obstruct them and pressurise them into
paying for their content to be ‘whitelisted’.

By rejecting the plaintiffs’ appeals, the OLG Munchen
confirmed a previous district court decision to dismiss
their complaints on the grounds that they were not en-
titled to any injunction, information or compensation
under competition, cartel or copyright law.

The court held that the defendant had not deliber-
ately obstructed the plaintiffs and that its business
model was not based on unlawful aggressive advertis-
ing. Moreover, since it did not hold a dominant mar-
ket position, it had not infringed cartel law. The use
of the ad blocker was not unlawful, since the plaintiffs
had given users - including those that used the ad
blocker - unhindered access to their websites, merely
asking them not to use the blocker. The court consid-
ered this to constitute approval on the plaintiffs’ part,
which was why it deemed that no offence had been

committed and that the copyright claims were also
unfounded. Since the OLG Koln (Cologne Court of Ap-
peal) had issued a decision that contradicted this rul-
ing as regards claims under competition law, the Mu-
nich court ruled that its decision could be appealed.

e Pressemitteilung des OLG Minchen vom 17. August 2017 (Press

release of the OLG Miinchen (Munich Court of Appeal), 17 August
2017)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18723 DE

Tobias Raab
Stopp Pick & Kallenborn, Saarbrticken

Spiegel TV granted injunction against ARD
magazine show ‘Panorama’

According to media reports, the LG Hamburg (Ham-
burg District Court) granted an injunction on 7 Au-
gust 2017, preventing ARD’s Panorama magazine pro-
gramme from rebroadcasting footage that had been
exclusively shown in a G20 documentary by Spiegel
TV (case no. 308 O 287/17).

The case concerned a report entitled ‘Ein verhang-
nisvoller Abend’ (A fateful evening), broadcast during
an episode of NDR’s Panorama magazine programme
devoted to police violence during the G20 summit.
The report had contained footage previously broad-
cast and exclusively owned by Spiegel TV. NDR had
shown the footage even though a prior request for
permission to do so had been expressly rejected by
Spiegel TV. Spiegel TV had therefore applied for an in-
junction, which was granted by the LG Hamburg, pre-
venting Panorama from showing the disputed footage
again.

The court therefore rejected NDR'’s claim to the right
of citation, which is enshrined in copyright law and
makes provision for works to be quoted without per-
mission as long as they have previously been pub-
lished and are included solely for the purpose of ex-
plaining independent content. Firstly, the LG Ham-
burg explained that existing case law on the right of
citation was often used as a front by journalists, since
it provided considerable scope for works to be cited.
It added that Panorama’s reporting would not have
been impeded if the disputed footage had not been
shown.

The court also held that the defendant had failed to
adequately explain why it had needed to include the
disputed footage in its report. It referred to mobile
phone footage of the same event. The applicant,
Spiegel TV, had explained during the proceedings that
it had planned to use the disputed material again,
which was why it had rejected the defendant’s re-
quest. In the court’s view, the applicant’s right to ex-
clusive use of the footage therefore outweighed NDR’s
right to show it. The court also took into account the

IRIS 2017-9 9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18687
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18723

L'AUDIOVISUEL.
SERVATORY
ORMATIONSSTELLE

of the European Audiovisu

fact that Spiegel TV had released other material and
had therefore not been seeking to monopolise its con-
tent as a matter of principle.

The court explained that further written grounds for
its decision would be provided in a few days’ time.
NDR said that it would examine these grounds before
deciding whether to appeal.

Tobias Raab
Stopp Pick & Kallenborn, Saarbriicken

ES-Spain

Catalan Audiovisual Council’s new Code on
LGBTI persons in audiovisual media

On 20 July 2017, the Catalan Audiovisual Council
(Consell de I’Audiovisual de Catalunya, CAC), the De-
partment of Labour, Social Affairs and Families (De-
partament de Treball, Afers Socials i Families), and the
Catalan College of Journalists (Collegi de Periodistes
de Catalunya), announced the publication of a new
Code on the treatment of lesbian, gay, bisexual, trans-
gender and intersexual (LGBTI) people in the audiovi-
sual media (Recomanacions sobre el tractament de
les persones lesbianes, gais, bisexuals, transgeneres
i intersexuals (LGBTI) als mitjans audiovisuals).

The Code constitutes a new tool for professionals
working in audiovisual communication services, as
well as for production and advertising companies. In
this regard, the twenty-four-page document contains
nineteen recommendations referring to language, vi-
sual resources and information, and to fiction, enter-
tainment and advertising, with the aim of promot-
ing the visibility of LGBTI persons by means of non-
stereotyped normalised presence. The Code also in-
cludes a list of expressions to avoid in respect of LGBTI
people, and a list of inclusive expressions.

In particular, these recommendations include the use
of inclusive language (avoiding the use of discrimi-
nating expressions) and suggestions for promoting a
pluralist and non-stereotyped graphic and audiovisual
representation of LGBTI people. The Code also en-
courages a realistic vision of LGBTI people and dis-
courages giving a stereotyped and negative perspec-
tive. Moreover, the Code recommends facilitating
access to audiovisual media by LGBTI people. The
Code also includes recommendations for promoting
the “normal” presence of LGBTI people as characters
in series, movies, entertainment programmes and ad-
vertisements. Lastly, in relation to humour, the Code
includes recommendations on how to find the balance
between the limits of humour and respect for LGBTI
people.

The Code fulfils Article 15 of Law 11/2014 of the Parlia-
ment of Catalonia on the rights of LGBTI persons and
LGBTI-phobia eradication (Llei 11/2014, per a garantir
els drets de lesbianes, gais, bisexuals, transgeneres
iintersexuals i per a eradicar I'homofobia, la bifobia
i la transfobia), which gives competence to the CAC
to supervise audiovisual media services’ compliance
with the provisions stated in the Law 11/2014.

e Consell de I’Audiovisual de Catalunya, Un codi de recomanacions
vetllara per la preséncia normalitzada i no estereotipada de les per-
sones LGBTI als mitjans, 20 de juliol de 2017 (Catalan Audiovisual
Council, A code of recommendations will ensure the normalised and
non-stereotyped presence of LGBTI people in the media, 20 July 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18678 CA
e Consell de I’Audiovisual de Catalunya, Departament de Treball,
Afers Socials i Families, Collegi de Periodistes de Catalunya, Reco-
manacions sobre el tractament de les persones lesbianes, gais, bi-
sexuals, transgéneres i intersexuals (LGBTI) als mitjans audiovisuals,
juny 2017 (Catalan Audiovisual Council, Department of Labour, Social
Affairs and Families, and Catalan College of Journalists, Recommen-
dations on the treatment of lesbian, gay, bisexual, transgender and
intersexual (LGBTI) people in the audiovisual media, June 2017)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18679 CA

Monica Duran Ruiz
Catalan Audiovisual Council

FR-France

[ “YouTube tax” comes into force ]

As confirmed by decree no. 2017-1364 of 20 Septem-
ber 2017, the tax on the advertising revenue of In-
ternet sites making videos available online either for
free or in return for payment (the “YouTube tax”) is
about to enter into force. The proceeds of this 2%
“video tax” are to be made over to the National Cen-
tre for Cinema and the Animated Image (Centre Na-
tional du Cinéma et de I'lmage Animée - “the CNC")
for the financing of support for the creation of new
works. The tax dates back to 1993 in respect of actual
videograms (VHS/DVD); in 2004 it was extended to
French sites charging for video-on-demand (“VOD");
and in 2013 it was extended further to include pay
video platforms established outside France for the
portion of their turnover realised in France from their
subscribers. In 2016, Parliament voted for a further
extension, to include all platforms offering mainly free
videos, whether they are established in France or else-
where. In this case the tax is applied to the platforms’
advertising revenue. These last two extensions, after
having been submitted for examination by the Euro-
pean Commission, may now enter into force with the
publication of the Decree. Henceforth, all video plat-
forms, whether any money changes hands or not, and
whether they are established in France or elsewhere,
will be subject to the same fiscal rules with regard to
that portion of their turnover achieved in France.

10 IRIS 2017-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18678
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18679

L'AUDIOVISUEL.
SERVATORY
ORMATIONSSTELLE

By passing legislation on 29 December 2016 to
amend its budget, the French Parliament incorpo-
rated in the base for the tax on the sale and rental
of videograms (VHS/VOD) the advertising revenue of
sites making videos available online either for free or
against payment, in favour of the CNC (under the new
Article 1609 sexdecies B of the General Tax Code).
The tax is due from both the editors of on-demand
audiovisual media services and community platforms
(such as YouTube and Dailymotion) if they allow ac-
cess to audiovisual content. Thus, the tax is payable
by any operator, wherever it is established, offering
a service in France that gives or permits access, ei-
ther for free or against payment, to cinematographic
or audiovisual works or other audiovisual content. The
rate of the tax is to increase from 2% to 10% if the
revenue from advertising or sponsorship is connected
with “the circulation of cinematographic or audiovi-
sual works of a pornographic or violent nature”.

The base for the tax is the amount of the sums (not in-
cluding VAT) paid by advertisers and sponsors for the
circulation of their advertising and sponsorship mes-
sages on the services in question to the taxpayers
concerned or to the agencies handing the advertis-
ing and sponsorship messages. A flat-rate reduction
of 4% is applied to these sums; the reduction is in-
creased to 66% for services giving or allowing access
to audiovisual content created by private users for the
purpose of sharing and exchange within “communi-
ties of interest”. For on-demand audiovisual media
services, the base for the tax is the price paid for ac-
cess to cinematographic and audiovisual works. The
base for the tax does not include amounts paid by ad-
vertisers and sponsors for the circulation of their ad-
vertising and sponsorship messages on catch-up tele-
vision services, which are already subject to a differ-
ent tax.

“This is a new stage in the integration of video plat-
forms in the ecosystem for the financing of French and
European works,” said Minister for Culture Frangoise
Nyssen. For Frédérique Bredin, President of the CNC,
“This is a great victory for the cultural exception. 04046
With Germany, we are the first to integrate the ma-
jor foreign platforms into our ecosystems for financ-
ing the creation of new works.” On the other hand,
according to the association of community Internet
services (Association des Services Internet Commu-
nautaires - “the ASIC”), “no YouTuber or MotionMaker
is in a position to receive so much as a centime from
the CNC for their video clips circulated exclusively on
the Internet”. The ASIC is therefore calling for “a min-
imum of 30% of the total aid granted by the CNC to
be directed towards creators present exclusively on
on-line platforms”.

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

e Décret n°2017-1364 du 20 septembre 2017 fixant I'entrée en
vigueur des dispositions du Ill de I’article 30 de la loi n°2013-1279
du 29 décembre 2013 de finances rectificative pour 2013 et des | a
Il de I'article 56 de la loi n°2016-1918 du 29 décembre 2016 de fi-
nances rectificative pour 2016, JORF N°0221 du 21 septembre 2017
(Decree No. 2017-1364 of 20 September 2017 laying down the en-
try into force of the provisions of Article 30(lll) of Act No. 2013-1279
of 29 December 2013 amending the 2013 budget and Article 56 (I)
to () of Act No. 2016-1918 29 December 2016 amending the 2016
budget, published in issue no. 0221 of the Official Journal (JORF) on
21 September 2017)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18727 FR

Amélie Blocman
Légipresse

[ CSA responds to proposed AVMSD reforms ]

On 7 September 2017, the National Audiovisual Reg-
ulatory Authority (Conseil supérieur de I'audiovisuel -
“the CSA”) published its position on the reform of the
Audiovisual Media Services Directive (“the AVMSD”).
Following the adoption of a proposal to amend the
Directive on 25 May 2016, the European Parliament
and the EU Council issued a report and its general
approach in April and May 2017, respectively, open-
ing the way for a series of informal “trilogues” that
should result in a revised directive being adopted in
the coming months. The CSA called for ambitious
compromises and a rapid conclusion to the negotia-
tions, in view of the urgent need to adapt the text
to reflect the realities of current practices and market
conditions. It hoped that the revised directive would
make regulation of the sector more relevant and ef-
fective, in particular by reducing the regulatory im-
balances between different types of provider and en-
couraging new forms of regulation more suited to the
digital environment.

The French regulator began by welcoming the Eu-
ropean Commission’s proposal to extend the scope
of the directive to include video-sharing platforms.
It also strongly supported the proposal of the Par-
liament and the Council to include social networks
within the scope of the text. It hoped that the co-
legislators would also consider including live stream-
ing platforms, which were mainly used by young peo-
ple, and thought such platforms should be asked to
take measures to protect minors and to combat hate
speech. The CSA also backed the Council's proposal
that these platforms should be obliged to respect
qualitative rules governing commercial communica-
tions.

In the second part of its statement, the CSA said that
cultural objectives were shared more effectively but
needed to be consolidated. In particular, it regretted
the fact that the new obligation being proposed by the
co-legislators to increase the proportion of European
works in the catalogues of on-demand audiovisual
media services (30% instead of the 20% proposed by

IRIS 2017-9 11


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18727

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

the Commission) was close to that already being met
by most of these services and remained too far be-
low the majority proportion that linear services were
required to show. Similarly, it thought that the obli-
gations to give prominence to European works in the
catalogues of on-demand audiovisual media services
should be clearly set out in the directive, and that
the question of recommendation algorithms should be
discussed. Finally, the CSA noted that questions re-
mained concerning member States’ practical applica-
tion of the obligations to respect catalogue quotas and
give prominence to European works, and of the des-
tination country principle for financial contributions -
especially where there were multiple national and lan-
guage versions.

The CSA also called for the AVMSD to continue pro-
moting a high level of consumer protection. In par-
ticular, it welcomed the harmonisation of the rules on
the protection of minors in a single instrument aimed
at both linear and on-demand services. Concerning
the protection of minors, the fight against hate speech
and the battle against terrorism, the CSA drew the
co-legislators’ attention to non-European channels re-
ceived in Europe that were subject to the jurisdiction
of a member state under the technical criteria of the
directive (satellite up-link then nationality of satellite
capacity). In practice, the unstable nature of satel-
lite up-links and the lack of criteria in respect of ser-
vices transmitted from third countries by non-satellite
methods created legal uncertainty and did not provide
for effective control of certain sensitive channels. The
CSA - which was particularly concerned by the diffi-
culty of monitoring these channels - was pleased that
the European Parliament had considered this ques-
tion. However, it thought that, in order to create the
necessary degree of effectiveness and predictability,
the directive should give clearer precedence to the
criterion of satellite nationality over that of satellite
up-links, on condition that it was given the means nec-
essary to monitor and control these channels.

Finally, the CSA welcomed the fact that the promotion
of cooperation between member states and the role of
regulators and of ERGA were central to the directive’s
implementation, in particular through the creation of
co-regulatory systems.

e Position du Conseil supérieur de I’audiovisuel sur la révision de la
directive « Services de médias audiovisuels », 7 septembre 2017 (Po-

sition of the Conseil supérieur de I'audiovisuel (CSA) on the revision
of the Audiovisual Media Services Directive, 7 September 2017)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18728 FR

Amélie Blocman
Légipresse

Combating piracy: Google and association to
combat audiovisual piracy sign agreement

On 19 September, Google and the Association to Com-

bat Audiovisual Piracy (Association de Lutte contre la
Piraterie Audiovisuelle - “ALPA”) signed a partnership
agreement aimed at effectively reinforcing copyright
protection for the on-line exploitation of audiovisual
works. The agreement was signed under the auspices
of the National Centre for the Cnema (Centre National
du Cinéma - “the CNC") - which will be able to act as
an observer and make recommendations in the event
of any conflict - in the presence of Minister for Cul-
ture Francoise Nyssen. Thanks to this partnership,
Google’s video platform, YouTube, will make its con-
tent ID algorithm available to ALPA. The algorithm is a
tool for identifying and managing rights; ALPA will be
able to apply the “block” and “follow” rules directly
for any work placed on-line without the authorisation
of the respective rights-holders. In this way it will be
possible for rights-holders to add their works to the
content ID filter and to ensure that their films and pro-
ductions are not placed on YouTube without their con-
sent. Google also undertakes to prevent its AdWords
service from fraudulently buying key words for pirate
streaming and downloading sites. It also undertakes
to provide ALPA with financial support; the agreement
is witness to its determination to contribute to the
fight against piracy and to strengthen its policy of co-
operation with originators and rights-holders.

The President of ALPA, Nicolas Seydoux, welcomed
the agreement, which he said symbolised “the col-
lapse of a wall of incomprehension” between Google
and ALPA, with effective support from the CNC and the
Ministry of Culture to be extended by means of an am-
bitious, balanced public policy focusing on two areas:
(i) a reinforcement of the legal offer of films and au-
diovisual works on on-line platforms, by means of an
urgent reform of media chronology, and (ii) a renewed
efforts to combat piracy, particularly on streaming
sites. As the Minister for Culture said, “the tangible
form of this agreement needs to be defined in full ac-
cord with all the rights-holders.”

e Accord entre Google et I’Alpa du 19 septembre 2017 (Agreement of
19 September 2017 between Google and ALPA) FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

Secretary of State for the Department for
Digital, Culture Media and Sports refers
Fox/Sky Merger to the Competition and Mar-
kets Authority

On 12 September 2017, and after deliberation, the
Secretary of State for the Department for Digital, Cul-
ture, Media and Sport (DCMS) decided to refer the

12 IRIS 2017-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18728

of the European Audiovisu

proposed acquisition of Sky plc by Twenty-First Cen-
tury Fox Inc. to the Competition and Markets Authority
(CMA).

The Secretary of State was minded to refer matters to
the CMA, particularly as an earlier Ofcom report had
raised concerns that the proposed merger would give
rise to issues around media plurality across different
platforms (see RIS 2017-8/4).

Furthermore, Ofcom’s report on the proposed acquisi-
tion addressed concerns about Fox News’ compliance
procedures, given allegations of sexual and racial ha-
rassment at the company by staff, and the manner
in which those complaints were handled. Fox News is
owned by 21st Century Fox.

The Secretary of State has confirmed her decision to
refer the takeover to the CMA, and in a statement the
Secretary of State, Karen Bradley, said: “l can con-
firm my final decision is to refer the merger to the
CMA for a Phase 2 investigation on media plurality
and genuine commitment to broadcasting standards
grounds.”

The CMA has twenty-four weeks from the date of re-
ferral in which to conduct its investigation and provide
advice about the merger. The Secretary of State will
then make a final decision as to whether the takeover
can proceed; if the takeover is allowed to proceed,
the decision will stipulate any conditions that will first
need to be met.

e Department for Digital, Culture, Media & Sport, Statement from the

Culture Secretary on the proposed Sky plc / 21st Century Fox Inc.
merger, 12 September 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18713 EN

Julian Wilkins
Blue Pencil Set

Regulator revokes broadcaster’s licence over
material likely to incite crime

Ofcom, the UK communications regulator, has perma-
nently revoked the licence of Iman FM, a community
radio service broadcasting to the Muslim community
in Sheffield. The regulator has power to do so under
the Broadcasting Act 1990 if the licence holder has
broadcast material likely to encourage or incite the
commission of a crime or lead to disorder. Ofcom’s
Broadcasting Code also prohibits the broadcasting of
material likely to encourage or incite the commission
of crime or lead to disorder.

During the holy month of Ramadan the station broad-
cast a series of lectures by Anwar al-Awlaki, a US-
born radical Muslim cleric who had been designated
as a global terrorist by the US Government in 2010;
in 2011 the UN Security Council had placed him on its
list of individuals associated with al-Qaeda. President

Obama authorised his killing in 2011 by a drone strike
in Yemen, but after his death his writings remained on-
line. The lectures presented an account of the life of
the Prophet Muhammad purely in terms of his prowess
as a military leader. They called for Jihad and attacks
on unbelievers, and claimed that the killing of prison-
ers was legitimate. The total length of lectures broad-
cast amounted to over twenty-five hours. The radio
station claimed that it had had no knowledge of the
background of the lecturer and had not listened to all
of the lectures before they had been broadcast. It had
downloaded the lectures from YouTube.

Ofcom had serious concerns about the decision to
give a platform to a widely known al-Qaeda propagan-
dist and noted that, unlike traditional broadcasts dur-
ing Ramadan, the lectures had presented the prophet
Muhammad purely as a military leader and had de-
tailed the preparation and justification for taking mil-
itary action and the rules governing warfare. They
had contained anti-Semitic hate speech, and had con-
doned acts of terrorism and violence. They had also
condoned the mistreatment of prisoners of war. The
lectures had presented violent Jihad as more virtuous
than all other Muslim beliefs. The availability of mate-
rial on the Internet did not mean that it was appropri-
ate for broadcasting, and the editorial failure to carry
out further checks on the background of the lecturer
had been reckless. The broadcast material was likely
to encourage or incite the commission of crime or lead
to disorder.

Ofcom considered that the breaches of the Code were
very serious. As required by the statute, it first sus-
pended the broadcaster’s licence and permitted it to
make representations. It then concluded that its con-
duct was so extremely reckless that Ofcom had no
confidence that the broadcaster would be capable of
complying with its licence conditions or that similar
breaches would be prevented in the future. On this
basis, it was necessary and proportionate in the public
interest to revoke the licence. Ofcom also concluded
that the broadcaster’s failures rendered it unfit to hold
a broadcasting licence.

e Ofcom, ‘Notice of Revocation: Iman Media UK Limited’, Broadcast
and On Demand Bulletin, Issue 334, 7 Auqust 2017, p. 6

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18661 EN

Tony Prosser
University of Bristol Law School

Broadcaster fined GBP 17,500 for broadcast-
ing potentially offensive and harmful content

On 25 July 2017, Ofcom, the UK communications reg-
ulator, decided, in a fifteen-page decision, to impose
a financial sanction on a broadcaster due to the par-
ticularly serious nature of breaches of the Broadcast-

IRIS 2017-9 13


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-8/4&id=15989
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18713
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18661

ing Code. The matter involved Kanshi Radio, a satel-
lite radio station that provides speech and music pro-
grammes for the Asian community in the UK. The li-
cence for Kanshi Radio is held by Kanshi Radio Lim-
ited. A complainant alerted Ofcom to a “filthy Punjabi”
song (lasting eleven minutes) broadcast on 1 Septem-
ber 2016 on this station containing lyrics that the
complainant considered were “threatening to 04046
Muslim women”. In its representations, the licensee
confirmed that the song had also been broadcast on
30 June 2016. The station offered its “sincerest apolo-
gies 04046 and regret that this incidence [sic] took
place”, adding that the song had not been “broadcast
intentionally with [the] purpose to offend or threaten
anybody”. It added that “The material was not cre-
ated by Kanshi Radio and does not reflect who we
are.”

The initial finding and the notice of sanctions included:
“Warning: This Finding contains very offensive lan-
guage (as the song when translated from Punjabi, in-
cluded the words c*ck, c*nt, s*it, f*ck, mother*ucker,
b*tch, b*stard, t*ts and more)”.

Under the Communications Act 2003, Ofcom has a
statutory duty to set such standards for broadcast
content as appear to it best calculated to secure the
standards’ objectives, including that “generally ac-
cepted standards are applied so as to provide ade-
quate protection for members of the public from the
inclusion of offensive and harmful material”. This
duty is reflected in sections 2 and 3 of the Code.
Ofcom considered that the above-mentioned content
clearly raised issues warranting investigation under
the following rules of the Code: Rule 2.1 - “Gener-
ally accepted standards must be applied to the con-
tent of television and radio services so as to provide
adequate protection for members of the public from
the inclusion in such services of harmful and/or of-
fensive material”; Rule 2.3 - “In applying generally
accepted standards broadcasters must ensure that
material which may cause offence is justified by the
context ...”; Rule 3. - “Material which contains hate
speech must not be included in television and radio
programmes except where it is justified by the con-
text”; and Rule 3.3 - “Material which contains abusive
or derogatory treatment of individuals, groups, reli-
gions or communities, must not be included in televi-
sion and radio services except where it is justified by
the context”.

Ofcom considered the breaches in this case to be se-
rious and put the “Licensee on notice that we will con-
sider these breaches for the imposition of a statutory
sanction.” In accordance with Ofcom’s penalty guide-
lines, Ofcom decided that it was appropriate and pro-
portionate in the circumstances to impose a financial
penalty of GBP 17,500 on the Licensee (payable to
HM Paymaster General). In addition, KRL is directed
to broadcast a statement of Ofcom’s findings, on a
date and time to be determined by Ofcom.

e Ofcom, Sanction (107)17 Kanshi Radio Limited, 25 July 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18710 EN

e Ofcom, Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue number
318, 5 December 2016, p. 6

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18712 EN
e Ofcom, Penalty quidelines, 14 September 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18711 EN

David Goldberg
deeJgee Research/ Consultancy

Ofcom decision on inappropriate clips from
films in news programming

On 8 May 2017, Ofcom determined that “ITV News”
was in breach of Rule 1.3 of Ofcom’s Broadcasting
Code by showing a graphic clip from a well-known
film as part of its obituary of actor John Hurt dur-
ing their morning bulletin (when children were likely
to form part of the audience). Notably, the deci-
sion resulted in ITV amending its Compliance Manual,
and provides guidance on news programming con-
tent pre-watershed. “ITV News” is produced for the
ITV network by ITN (Independent Television News),
which also ensures compliance with Ofcom’s rules re-
lating to news broadcasts. On the morning of 28 Jan-
uary 2017, ITV transmitted a children’s show called
“Scrambled!” as part of its public service broadcast-
ing remit for children. Straight after the programme
there was a trailer for “Scrambled!”, plus advertise-
ments for toys. The next transmission was “ITV
News”, and as part of the bulletin it included an obitu-
ary of actor John Hurt, whose major film work included
the movie “Alien”. The clip shown was of John Hurt
playing Kane in “Alien” just as an alien brutally erupts
from his stomach (leaving a gaping, bleeding hole),
just before Hurt’s character dies.

Under Ofcom Rule 1.3, “Children must ... be protected
by appropriate scheduling from material that is un-
suitable for them”. Appropriate scheduling is deter-
mined by a number of factors, including the nature
of the content, the time of broadcast, and likely audi-
ence expectations.

ITN acknowledged that the “Alien” clip had been
shown in “error” but in “good faith”. The news
provider also said that children do not usually take
an interest in news bulletins, although viewer moni-
toring showed the children’s audience (aged four to
fifteen) for that bulletin was about 19%. ITN, as part
of its response to Ofcom, said that the clip had not
been shown in subsequent pre-watershed bulletins.
Moreover, ITN has improved its Compliance Manual,
which now includes a specific reference to “the need
to take care when using images or clips from dramas
and films in pre-watershed reports, such as obituar-
ies”.

Ofcom took account of the broadcaster’s right to free-
dom of expression under Article 10 of the European

14 IRIS 2017-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18710
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18712
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18711

Convention on Human Rights (“ECHR”). However, the
regulator considered that the clip had not been shown
at an appropriate time of day, when there was likely
to be a broad audience range (including children). Of-
com considered that parents and carers were unlikely
to have expected material of this nature (albeit shown
only briefly) to be broadcast on ITV before the water-
shed and immediately after children’s programming
had finished. Ofcom also considered that some chil-
dren would have been viewing unsupervised. Fur-
thermore, Ofcom noted that “Alien” is a very well-
known science fiction horror film that was awarded
a “15” certificate by the British Board of Film Classi-
fication (BBFC) and that the sequence shown - edited
down from the full scene - is notorious for the graphic
and shocking way in which the character, Kane, dies.
Whilst Ofcom acknowledged ITN’s admission of the
error and their apology - as well as the subsequent
amendment to its Compliance Manual in respect of
the handling of film clips used in obituaries during pre-
watershed bulletins - there was nevertheless a breach
of Rule 1.3.

e Ofcom, Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 328, 8 May 2017,
p. 4

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18714 EN

Julian Wilkins
Blue Pencil Set

New guidance on prosecuting hate crimes,
including on social media

The Director of Public Prosecutions (DPP) has stated
that hate crimes are a priority area for the Crown Pros-
ecution Service (CPS), given the increasing incidence
of these crimes, especially on social media. On 21
August 2017, following a consultation, the CPS issued
public statements on its approach to hate crimes (ex-
plaining the approach of the CPS and what victims and
witnesses can expect), as well as revised legal guid-
ance. These documents supplement the DPP’s social
media guidance (“Guidelines on prosecuting cases in-
volving communications sent via social media”).

These statements and guidance do not change the
existing law (and did not require the involvement of
Parliament); rather, they clarify the approach of pros-
ecutors to this kind of offence. A broad approach has
been suggested to the “flagging” of crimes involving
hate to ensure that cases are not missed. Each state-
ment emphasises that the CPS will seek to take these
cases seriously, to support the victim’s perception
and to encourage community confidence in reporting
all such offences. Once a case has been flagged as a
hate crime and received by the CPS, the CPS policy is
that the flag should not be removed. When consider-
ing whether to prosecute the CPS must first consider

whether there is sufficient evidence to bring a suc-
cessful prosecution and then whether prosecution is
in the public interest.

The statements and guidance deal with racist and re-
ligious hate crime, homophobic, biphobic and trans-
phobic hate crime, and disability hate crime and other
crimes against disabled people. They thus reflect the
categories set down in statute. These existing acts
provide not just for the offence of racially motivated
threatening/abusive behaviour (under Section 28 of
the 1998 Crime and Disorder Act (CDA)), but also for
the possibility of racial or religious aggravation to be
taken into account when sentencing other offences
(Section 145 of the 2003 Criminal Justice Act (CJA)).

Each statement has a similar format: it sets out the
current law and offences available, along with guid-
ance as to the types of offending behaviour that sat-
isfy the elements of a hate crime, how to report it, and
how these types of offences are committed through
the Internet and social media. The guidance docu-
ments likewise adopt similar structures. These docu-
ments emphasise the importance of prosecuting hate
crimes and then deal with: referral to CPS; flagging
crimes; case building and case reviews; a more legally
framed discussion of the existing law; issues relating
to victims and witnesses; and pleas and sentencing.

The CPS and the police have agreed on a definition
of hate crime as: “Any criminal offence which is per-
ceived by the victim or any other person to be moti-
vated by: hostility or prejudice based on a person’s
disability or perceived disability; race or perceived
race; religion or perceived religion; sexual orienta-
tion or perceived sexual orientation; or [hostility to-
wards] a person who is transgender or perceived to
be transgender.” There is no requirement that hatred
be shown; the test is that of “hostility”. The CPS
specifies that “hostility” could include ill-will, spite,
contempt, prejudice, unfriendliness, antagonism, re-
sentment and dislike. This is potentially a broad cate-
gory, especially where the behaviour in question is as-
sessed from the victim’s perspective rather than that
of, for example, a reasonable person. The CPS notes
that this formulation may be broader than the defi-
nition found in the CDA and CJA, although as noted
there is a difference between the decision to flag a
case, the decision to prosecute and the proving of a
case in court.

Concerns have been raised about freedom of expres-
sion. There is, however, a freedom of expression de-
fence contained in Section 29) under Parts 3 and 3 A
of the 1986 Public Order Act in relation to religious
hatred and in Section 29JA, sexuality-based hatred,
but there is no corresponding statutory defence for
a racial offence. When considering whether a pros-
ecution is in the public interest, prosecutors are in-
structed to take into account freedom of expression
when considering cases involving the media; the So-
cial Media Guidelines specify that there should be a
high evidential threshold for social media crimes and

IRIS 2017-9 15


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18714

of the European Audiovisu

that the assessment of the public interest should take
into account freedom of expression. Regard is, how-
ever, paid to hate crime: references that indicate
hostility may elevate a communication that would
otherwise not meet the high threshold to one that
does. The new statements (but not the guidance doc-
uments) refer to the Social Media Guidance. In the
new guidance, where a case has passed the evidential
threshold it is likely that prosecution will be in the pub-
lic interest. Consent will be required for some prose-
cutions; this is especially the case in respect of social
media offences.

e Crown Prosecution Service, Public statement on prosecuting racist
and religious hate crime, 21 Auqust 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18680 EN

e Crown Prosecution Service, Racist and Religious Hate Crime - Pros-
ecution Guidance, Revised, 21 Auqust 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18681 EN

e Crown Prosecution Service, Guidelines on prosecuting cases involv-
ing communications sent via social media

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18682 EN
e Crown Prosecution Service, Hate Crime
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18683 EN

Lorna Woods
School of Law, University of Essex

GR-Greece

[ New law on collective rights management ]

A new act on collective rights management (Law
4481/2017) was passed by the Greek Parliament and
published on 20 July 2017. It incorporates Direc-
tive 2014/26/EU into national legislation, amends cer-
tain provisions of Law 2121/1993 (Copyright, Related
Rights and Cultural Matters) (see IRIS 1995-1:Extra),
and introduces provisions for combatting copyright in-
fringements on the Internet.

The new legislation regulates collective rights man-
agement in Greece and, among other issues, covers
the organisation of collective management organisa-
tions (CMOs), the representation and membership of
rightsholders, the collection and use of rights revenue
and its distribution to rightsholders, the CMOs’ rela-
tions with users, as well as licensing terms and the
setting of tariffs.

In addition, Act 4481/2017 determines that CMOs
have the obligation to be transparent and to pub-
lish annual reports. The information is made public
through the CMOs’ websites.

Special provisions have been laid down for the Inde-
pendent Management Organisations (IMOs), while the
practice of appointing a Commissioner has been intro-
duced when a CMO or an IMO is faced with financial or

managerial problems. The Commissioner is appointed
by the Ministry of Culture and has the power to inter-
vene in certain issues affecting the organisation.

The multi-territorial licensing of the online rights to
musical works is granted by CMOs, while in the case
of the equitable remuneration for private copying, a
percentage (2%).has been introduced on the value of
personal computers.

A “notice and take down” service has been in-
troduced, controlled by a committee composed of
the Hellenic Copyright Organization, the Hellenic
Telecommunications and Post Committee, and the
Hellenic Data Protection Authority.

Finally, the Hellenic Copyright Organization has been
given the competence to provide “time-stamping”
services for works protected by copyright.

o Anuoocieddnxe o Néuog 4481/2017 ~iow tn Zulhoyixy diayelp-
Lo SIXAUOUETOV TVEVULATIXAC BLOXTNCINC XAl CLUYYEVIXODV SLXAOUETOV
(Act 4481/2017, Government Gazette A.100, 20 July 2017, “Collective
management of copyright and related rights, multi-territorial licens-
ing of rights in musical works for online use and other issues relating
to Ministry of Culture and Tourism”)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18722 EL

Eva Kokkinou
Hellenic Copyright Organization

New tender for digital television to be pub-
lished

New developments on the licensing procedure for
free-to-air, nationwide, DTT are to be mentioned, after
the abrogation of the former tender due to a decision
of the Council of State (see|IRIS 2017-3/19).

In June 2017, the Parliament voted a provision requir-
ing all providers of national coverage to broadcast
their programmes using high definition and standard
definition formats at the same time until 31 Decem-
ber 2021. In a report submitted to the Parliament,
this decision is justified by findings that "a significant
number of television sets are old-fashioned and do not
receive a high-definition signal".

Subsequently, on 6 July 2017, the National Council
for Radio and Television (ESR) announced its bind-
ing opinion to grant seven nationwide, free-to-air li-
censes covering general informative content. In its
decision, ESR emphasised the need to "grant in the
near future licenses for non-informative or thematic
programmes" in order to take advantage of the to-
tal capacity of the spectrum dedicated to nationwide
providers (that is, 12 licenses: three programmes on
each of the four multiplexers). According to ESR’s de-
cision, the fact that one of the four multiplexers is cur-
rently leased to the public broadcaster ERT was taken
into account, while recalling that "despite the fact that

16 IRIS 2017-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18680
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18681
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18682
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18683
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=1995-1&id=16003
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18722
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-3/19&id=15992

over the next decade (...) European countries should
allocate some of the spectrum to telecoms compa-
nies, spectrum exploitation capabilities are expected
to increase due to the use of new compression and
transmission technologies”.

A few days later, on 28 July, ESR published its binding
opinion on the starting auction price. Taking account
of “the well-known conditions of the television mar-
ket” and an increasing trend in advertising costs, as
well as the fact that during the last (cancelled) ten-
der the four licenses had been allocated for EUR 246
million (see IRIS 2016-9/20), the regulatory authority
determined that the auction procedure should begin
at the amount of EUR 35 million.

The Minister of Digital Policy, Nikos Pappas, has pub-
lished two relevant decisions adopting ESR’s position.
The decision on the auction price provoked reactions
amongst private channels, claiming the lack of a doc-
umented study that could justify the fact that the
starting price is 10 times higher than that of the can-
celled tender. The invitation to tender for the granting
of seven licenses is to be published by ESR in the next
few weeks.

o ‘Apdpo 83 (3357377377302 4478/2017) oxetixd pe Tov Tp6TO UETH-
doong twv mopdxwv edvixhc euBéreiag (Act 4478/2017, Art. 83 on
mode of transmission of nationwide providers)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18715 EL
o YOugwvn yvoun EXP yio tov opidud dnuompatoduevemy adeldyv
edvixic epPBélelag yevixol 3003653013713653073771 365375377305, 6
Touriou 2017 (ESR’s binding opinion on number of licenses of na-
tionwide providers, 6 July 2017)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18684 EL
o YTrovpyw Amébeaon 1830/2017 «332361370377301371303n 377302
aptduon dnuonpaToVUEVWY adeldv ToPOY WY TEPLEY OUEVOL

enlyelog dneproxhc TNAEOTTTIXAC EUPLUEXTIOUTAC eheVdepnc
Mdne  edvixAc  euPélelac  evNUEP®TIXOY  TEOYPIUUATOS  YEWVLXOU
3003653013713653073771 "365375377305»  ( M inisterial Decision
1830/2017, “Determination of number of number of licenses of na-
tionwide providers”usqa=AFQi{CNHGsbWzMealQhOgVjlUXfe700pS8w)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18716 EL
® Loupwvn yvoun EXP yio v tiuh exxivione twv und dnuompedtnon
adeLdyv edvinAc euPéhetac yevixon 3003653013713653073771 365375377305,
28 Toullouv 2017 (ESR’s binding opinion on auction’s starting price
of licenses of nationwide providers, 28 July 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18684 EL

. Ko371375 367 T roveyixh Anébpaon 2178/2017
«332361370377301371303p1 377302  TwwAc  exxivione  yia  xodeplo
and  Tic entd (7) Odnuompatodueves EdElEC ToEdY WV  TEPLEYOWUE-
vou eniyewac  dngploxAc  TnheomTixAc  eupuexmoumic  eheddepne
Mdne  edvixAc  euPélelac  evnUEP®TIXOY  TEOYPSUHUATOS  YEVLXOU
3003653013713653073771 "365375377305» (Co-ministerial Decision
2178/2017, “Determination of auction’s starting price of licenses of
nationwide providers”)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18685 EL

Alexandros Economou
National Council for Radio and Television

HU-Hungary

[ Regulator fines Magyar Telekom ]

The Hungarian telecommunications regulator, NMHH,
has fined Magyar Telekom around EUR 250.000 for un-
lawfully launching a new product named ‘Flip Home’
(a triple play service) and failing to make necessary
improvements to the product.

The regulator said that it had launched an investiga-
tion into the product 10 days after its launch on 16
May 2017, and had concluded that Magyar Telekom
had failed to comply with the basic principles of trans-
parency, equal treatment, cost orientation, fee con-
trol and access. Improvements made to the disputed
product on 28 May 2017 had been insufficient, accord-
ing to the regulator. In particular, the NMHH accused
Magyar Telekom of failing to make the product avail-
able to other providers.

Although the NMHH says the decision is final, Magyar
Telekom can ask for it to be reviewed in court.

o Jogszerdtlenil vezette be a Flip Otthont a Magyar Telekom (NMHH
report on this case)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18724 EN HU

Tobias Raab
Stopp Pick & Kallenborn, Saarbrticken

IE-Ireland

Minister announces new designated free-to-
air sporting events

On 23 August 2017, the Minister for Communications,
Climate action and Environment, Mr Denis Naughten,
announced the designation of the All-Ireland Senior
Ladies Gaelic and Camogie (team sport played by
women similar to hurling) Finals as “events of major
importance to society”. The designation ensures that
these sporting events “remain available on a free-to-
air and live basis” for Irish television audiences.

The European Union’s Audiovisual Media Services Di-
rective 2010/13/EU, allows member states to desig-
nate certain sporting and cultural events as being of
major importance to society and to provide that those
designated events should continue to be available on
free-to-air television. The Directive requires mem-
ber states to provide national legislation as the statu-
tory basis for designating events. Section 162 of the

IRIS 2017-9 17


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-9/20&id=15992
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18715
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18684
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18716
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18684
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18685
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18724

Broadcasting Act 2009 provides that a Minister “may
by order, designate events as events of major impor-
tance to society”, coverage of which can be provided
by free-to-air broadcasters in the public interest. Un-
der section 162 of the Act, the Minister may also de-
termine whether the coverage should be available on
a live, deferred or both live and deferred basis. In May
2015, the Minister for Communications announced a
public consultation on the possible designation of ad-
ditional sports events on free-to-air television under
section 163 of the Act (seeIRIS 2015-6/22). In decid-
ing whether to designate certain events, the Act fur-
ther provides that the Minister must have regard to a
number of criteria, “in particular” the extent to which
the event has a “special general resonance” and “a
generally recognised distinct cultural importance” for
the people of Ireland. Section 173 of the Broadcast-
ing Act 2009 provides that a review process of des-
ignated events is undertaken every three years (see,
for example, IRIS 2011-7/26).

The Minister stated that he had “always been
adamant that ladies’ football and camogie be treated
equally with men’s football and hurling” and that the
“announcement recognises that equality.” He added
that the “designation of these events is also an ac-
knowledgment of the valuable contribution that the
representative associations make to women’s sport
throughout Ireland.” The other sporting events cur-
rently designated include the Summer Olympics; the
All-Ireland Senior Inter-County Football and Hurling Fi-
nals; Ireland’s home and away qualifying games in the
European Football Championship and the FIFA World
Cup Tournaments; Ireland’s games in the European
Football Championship Finals Tournament and the FIFA
World Cup Finals Tournament; Ireland’s games in the
Rugby World Cup Finals Tournament; the Irish Grand
National and the Irish Derby; and the Nations Cup at
the Dublin Horse Show

e Department of Communications, Climate Action and Environment,

“Minister designates Ladies Gaelic Football and Camogie Finals as
‘events of major importance to Irish Society’”, 23 August 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18686 EN

Ingrid Cunningham
National University of Ireland, Galway

IT-Italy

Vivendi submits to AGCOM its plan to remove
the position in breach of concentration limits

On 13 September 2017, the Italian Communications
Authority (AGCOM) was notified with compliance mea-
sures submitted by Vivendi SA pursuant to Resolu-
tion no. 178/17/CONS (see |IRIS 2017-6/24). Un-
der this Resolution, AGCOM found Vivendi to be in

breach of Article 43, paragraph 11 of Legislative De-
cree 177/2005 by exceeding the concentration lim-
its within the Integrated System of Communications
(SIC), as a consequence of the shares owned in Tele-
com ltalia S.p.A. and Mediaset S.p.A. Vivendi was thus
ordered to take appropriate steps to get themselves
out of this situation, namely by disinvesting part of its
holding either in Mediaset or in Telecom Italia within
the following 12 months.

First of all, the plan aims at laying down the criteria
for determining the independent professional trustee,
subject to AGCOM'’s approval, to which Vivendi shall
transfer its shares in Mediaset for a portion repre-
senting a number of voting rights in the sharehold-
ers general meeting exceeding the threshold of one
tenth of the total amount. The shares to be trans-
ferred correspond to 19.19% of the capital shares of
Mediaset, and amount to 19.95% of the voting rights
in the shareholders general meeting.

The independent trustee must be a professional sub-
ject that meets the following requirements: (1) It must
not own, directly or indirectly, stakes in any of the pool
of relevant companies (including Vivendi, Mediaset,
Telecom Italia and the respective parent companies,
subsidiaries and “sisters”); (2) None of the compa-
nies included in the same pool must own stakes, di-
rectly or indirectly, in the independent trustee for an
amount higher than 2% of the shares provided with
voting rights; (3) The independent trustee shall have
no agreement or mandate or commercial relationship
with any of the companies of the pool that may prej-
udice its independency. The same requirements shall
apply to the relevant parent companies, if any, of the
independent trustee.

With respect to the management of the administra-
tive rights related to the shares subject to transfer,
the independent trustee will be entitled, first of all, to
take part at its discretion and in an autonomous man-
ner in the shareholders general meetings of Mediaset.
Likewise, the independent trustee shall exercise at its
discretion and in an autonomous manner the voting
rights relating to the transferred shares with a view to
safeguarding their commercial value.

Also, the following specific restriction applies: the
trustee shall not vote lists of candidates presented by
Vivendi for the appointment of the members of Medi-
aset’s board of directors and supervisory board. No
instruction from Vivendi shall be accepted or solicited
by the trustee in respect of the exercise of the said
rights.

As to economic rights, Vivendi shall maintain the right
to receive profits or any other amount to be paid to
shareholders relating to the stake subject to trans-
fer. Also, it shall maintain the options rights relating
to capital increases that may be carried out, as well
as the right to give instructions to the independent
trustee in respect of the total or partial sale of the
transferred shares or in respect of third parties rights
on the same.

18 IRIS 2017-9


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-6/22&id=15993
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-7/26&id=15993
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18686
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-6/24&id=15994

of the European Audiovisu

The appointment of an independent trustee will be ef-
fective for the duration of the commitments taken in
accordance with AGCOM Resolution no. 178/17/CONS.
An independent trustee can be replaced only by
another subject that meets the same requirements
above.

Notably, the document clarifies that, even before the
entry into force of these measures, Vivendi shall re-
frain from exercising voting rights for a portion cor-
responding to, or higher than 10% of the total voting
rights. In any event, Vivendi shall refrain from exercis-
ing by any means a significant influence on Mediaset,
pursuant to Article 2359 of the Civil Code. Vivendi
shall also have the right to sell the relevant capital
shares, among others, to any buyer other than Tele-
com ltalia and Telecom lItalia’s and Vivendi’s parent
companies, subsidiaries or sister companies.

e Misure di ottemperanza alla Delibera n. 178/17/CONS, 13 settem-
bre 2017 (Measures to comply with Resolution no. 178/17/CONS, 13
September 2017)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18717 IT

Ernesto Apa & Marco Bassini
Portolano Cavallo, Bocconi University

LT-Lithuania

Amendments to the Law on the provision of
information to the public

On 1 November 2017, the Amendments to Articles 2
and 34 of the Law on the Provision of Information to
the Public No. 1-1418 will enter into force. The Amend-
ments were enacted on 1 June 2017 by Law No. XIlI-
396. Sixty-six members of Parliament voted in favour
of these Amendments, three members were against
and five abstained from voting.

The main changes related to Article 34 of the Law.
The Amendment to paragraph 4 of Article 34 es-
tablishes that re-broadcasters re-broadcasting pro-
grammes and (or) other persons providing the ser-
vices of the dissemination of programmes or separate
parts thereof on the Internet to the consumers of the
Republic of Lithuania shall be obliged to give priority
to the official languages of the European Union. The
Amendments also state that the programming sched-
ule in the official languages of the European Union
as well as broadcasts in the unofficial languages of
the European Union created in another member state
must constitute no less than 90% of the scope of the
broadcasts in the provision of the services of the dis-
semination of the programming schedule or separate
broadcasts on the Internet to the consumers of the
Republic of Lithuania and (or) no less than 90% of the
scope of the re-broadcasted programming schedule in

every main programming schedule package offered to
consumers.

Such requirements shall not be applicable to the pro-
gramming schedule packages disseminated for an ad-
ditional fee. If there is a possibility of choosing the lan-
guage, the re-broadcasters and (or) persons providing
the services of the dissemination of the programming
schedules or separate broadcasts on the Internet to
the consumers of the Republic of Lithuania shall be
obliged to create all conditions for the programming
schedule or separate broadcasts to be re-broadcasted
and (or) disseminated on the Internet in an official lan-
guage of the European Union.

The Amendment added a new paragraph 5 to Ar-
ticle 34 of the Law stating that programmes re-
broadcasted and (or) disseminated on the Internet in
an unofficial language of the European Union trans-
lated into an official language of the European Union
or shown with subtitles in an official language of the
European Union, shall be equated with a programme
re-broadcasted and (or) disseminated on the Internet
in an official language of the European Union.

These Amendments are expected to motivate Lithua-
nian consumers to learn English, French, German,
Spanish and other EU languages. Currently, about
30% of re-broadcasted TV programmes in Lithuania
are in Russian, so these Amendments will decrease
the number of re-broadcasted Russian TV channels.

Renata Berzanskiene
Sorainen, MCIArb

[ Ban on Russian TV channels considered ]

Members of the Lietuvos radijo ir televizijos komisija
(Lithuanian Radio and Television Commission - LRTK)
have met to discuss a possible ban on the two Rus-
sian television channels Rossija RTR (previously RTR
Planeta) and TVCi. In a statement, the LRTK said that
programmes broadcast by the two channels had vi-
olated the Law on Public Information of the Repub-
lic of Lithuania and the Audiovisual Media Services
Directive (2007/65/EC). Since it is registered in Swe-
den, Rossija RTR is also subject to the administrative
control and jurisdiction of an EU member state and
must therefore uphold the country of origin principle
and meet restrictions on the freedom to retransmit
television programmes. The broadcaster TVCi, on the
other hand, is subject to the regulations and jurisdic-
tion of Russia, a state party to the Council of Europe’s
Convention on Transfrontier Television, which also in-
cludes the country of origin principle.

Rossija RTR is a Russian state-owned television broad-
caster that is transmitted abroad via cable and satel-
lite — in Germany, it is carried on pay-TV by cable net-
work operators such as Vodafone Kabel Deutschland

IRIS 2017-9 19


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18717

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

and Unitymedia — while TVCi is the international ver-
sion of the Russian TV channel TV Tsentr. The Moscow-
based channel is one of the country’s largest, trans-
mitting in 77 Russian regions. Although its main focus
is life in Moscow, TVCi also shows films and series.

In April 2014, Rossija RTR was banned for three
months in Lithuania and Latvia. According to the
Latvian broadcasting authority, the ban was imposed
because the TV channel had backed military action
against a sovereign state during the war in Ukraine.
Lithuania’s foreign minister, Linas Antanas Linke-
vicius, said that Rossija RTR had breached journal-
istic standards and incited viewers to war and ha-
tred. It had broadcast calls from Russian politician
Vladimir Zhirinovsky to send Russian tanks to Ukraine
and Brussels, for example. Zhirinovsky founded and
chairs the Liberal Democratic Party of Russia (LDPR),
an extreme far-right Russian nationalist party. Lithua-
nia also banned the channel for three months in April
2015 and December 2016; in both cases, the Euro-
pean Commission decided that the measures taken
by Lithuania were in conformity with EU law because
Lithuania had demonstrated that Rossija RTR had in-
fringed the ban on incitement to hatred. The broad-
caster had tried to provoke tension and violence be-
tween Ukrainians and Russians, as well as against the
European Union and NATO member states, in particu-
lar Turkey.

The LRTK was set up by the Lithuanian Parliament
to regulate the broadcasting sector. Its activities are
governed by the constitution and based in particular
on the 2000 Information Act, an updated version of
the 1996 Media Act. It has joint responsibility, along
with the Rysiu Reguliavimo Tarnyra (regulatory body
for communication - RRT), for frequency allocation
and the protection of minors.

Lithuanian print media, on the other hand, regulates
itself, primarily through the monitoring of and compli-
ance with a code of ethics drawn up by the Lithuanian
Journalists’ Union and various other interest groups.

Ingo Beckendorf

Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

NL-Netherlands

Court refuses injunction over BNN/VARA doc-
umentary

In a notable judgment concerning preventive censor-
ship and broadcasting, on 17 August 2017, the District
Court of Midden-Nederland ruled that the Dutch pub-
lic broadcasting association BNN/VARA may broadcast

an episode of the YouTube documentary show #BOOS
(Dutch for “angry”). The show aims to solve consumer
complaints, mostly from young people. In the episode
in question, the presenter confronted a landlord with
complaints from his student tenants. The confronta-
tion resulted in a fight which left the presenter suf-
fering from a broken jaw. The landlord requested
an injunction to prevent the documentary from being
broadcast on the basis that it would interfere with his
right to have his employees’ private lives respected.
The Court rejected the request.

The Court found that the requested injunction en-
tailed a form of preventive censorship, which vio-
lates freedom of expression under Article 10 of the
European Convention of Human Rights (ECHR) and
Article 7(2) of the Dutch Civil Code. The Court re-
ferred to the Mosley case of the European Court of
Human Rights (ECtHR) (see RIS 2011-7/1), in which
the ECtHR emphasised that it is important that the
assessment of any alleged unlawfulness of a publica-
tion and/or broadcast takes place after the publication
and/or broadcast has been brought to the public’s at-
tention, considering the weight of the freedoms guar-
anteed in Article 10 ECHR. Article 10 does not pre-
clude imposing restrictions prior to publications, but
the dangers are such that they require that a judge
only imposes such restrictions after “the most careful
scrutiny”.

Dutch case law has complied with this standard by
requiring exceptional circumstances in the sense that
the broadcast is unlawful to such an extent and will
lead to such irreparable harm that a preventive broad-
casting ban is justified. The Court held that a dis-
tinction needs to be made between the unlawfulness
of the footage and the unlawfulness of the broad-
cast. Any unlawfulness of the footage does play a role
in evaluating the unlawfulness of the broadcast, but
does not, by definition, justify a broadcasting ban, let
alone a preventive broadcasting ban. The Court found
it unlikely that broadcasting the footage would lead
to irreparable harm for the landlord. The landlord’s
employees would be blurred so as to render them un-
recognisable. Regarding the landlord’s recognisabil-
ity, the Court held that the landlord had not claimed
that he would suffer damage to his reputation be-
cause of the broadcast. In addition, the incident is
already known to the public, partly because the land-
lord had already given an interview to a well-known
magazine. The publication of the footage is impor-
tant for the public to form its opinion on the incident.
Moreover, if the broadcast proves to be unlawful and
leads to harm for the landlord, it is expected that the
harm may be undone by removing the footage from
the Internet and/or by rectification or compensation.

20 IRIS 2017-9


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-7/1&id=15996

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

. Rechtbank Midden-Nederland, 17 augustus 2017,
ECLI:NL:RBMNE:2017:4347 (District Court of Midden-Nederland,
17 August 2017, ECLI:NL:RBMNE:2017:4347)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18719 NL

Susanne van Leeuwen
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

Data Protection Authority on the lawfulness
of processing data for online copyright en-
forcement

On 6 July 2017, the Dutch Data Protection Authority
(Autoriteit Persoonsgegevens, DPA), published a draft
decision on the lawfulness of personal data process-
ing proposed by Dutch FilmWorks B.V. (DFW). DFW
had notified the DPA last March of its intention to col-
lect and further process personal data for the purpose
of the online enforcement of DFW'’s copyright. Be-
cause DFW plans to process data without informing
data subjects, Article 31(1)(b) of the Dutch Data Pro-
tection Act requires prior investigation by the DPA.
With its decision, the DPA plans to declare the pro-
posed processing lawful (for a previous decision, see
IRIS 2016-5/23).

DFW is a Dutch film producer, and it intends to pro-
cess data, including the capturing of Dutch IP ad-
dresses, to determine whether users of these ad-
dresses are involved in the distribution or reproduc-
tion of works protected by copyright. The DPA deci-
sion reports that DFW intends to perform three inves-
tigative stages. First, DFW will instruct a partner data
processor to capture IP addresses and other data that
occur in online traffic corresponding to unauthorised
copies of DFW's works, if such works are offered as
torrents on indexing websites. The titles of the files
offered, the IP-addresses and possible aliases used by
publishers of the torrents will be indications for fur-
ther investigation at the second stage, when DFW re-
ceives the data from the processor. DFW will then
request Dutch internet service providers (ISPs) to sub-
mit further personal data of the customers using the
relevant IP-addresses. At the third stage, DFW aims
to approach data subjects to address the alleged in-
fringement of copyright.

The decision continues by highlighting that the col-
lection of data based on one’s own observations and
without informing the data subjects creates a particu-
lar risk. The DPA also finds that the processing of data
based on the subjects’ alleged infringement of copy-
right amounts to the processing of criminal data, but
finds two grounds of exception for DFW. Thereafter,
the decision critically assesses the proposed process-
ing. Amongst other things, the DPA concludes that
the processing will be necessary for the purposes of
the legitimate interests pursued. DFW will use cer-

tain priority criteria in its investigation, such as exclu-
sive focuses on DFW'’s copyrighted works and Dutch
IP addresses. Also, DFW will periodically delete data
throughout the stages of investigation. In conclu-
sion, the DPA believes that DFW’s proposed process-
ing meets subsidiarity and proportionality standards,
and that DFW'’s legitimate interest outweighs the in-
terests of the data subjects. Another point made is
that during the first two stages of investigation, DFW
will not reasonably be able to inform the data subjects
involved due to a lack of contact details. The DPA, in
its decision, requires that data subjects be informed in
any case, as soon as DFW has obtained enough con-
tact details, for example via the contacted ISP. The
DPA opened a six-week consultation period, allowing
parties to submit their opinion. Once the DPA has
completed the consultation process, a final decision
will be made and published.

e Autoriteit Persoonsgegevens, Ontwerpbesluit inzake de verklaring
omtrent de rechtmatigheid van online handhaving van intellectuele
eigendomsrechten door Dutch FilmWorks B.V;z2017-02053, 14 juli
2017 (Data Protection Authority, lawfulness of online enforcement of
intellectual property rights by Dutch FilmWorks B.V; z2017-02053, 14
luly 2017)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18718 NL
Robert van Schaik

Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

TR-Turkey

Turkish Government Decree amended the
Law on the Establishment of Radio and Tele-
vision Enterprises and their Media Services

Turkey has been in a state of emergency since the
attempted military coup that occurred in July 2016.
Many Government decrees have been adopted follow-
ing the event. The Cabinet announced a new Decree
consisting of seven chapters and 76 articles. The sixth
chapter of the Decree has brought several changes to
the Law on the Establishment of Radio and Television
Enterprises and their Media Services, which were in-
dicated in five articles.

One of the most significant changes is related to the
jurisprudence of the Republic of Turkey over the chan-
nels that are not located in Turkey, but are broad-
cast through Turkish satellites. These channels’ orig-
inal broadcasting language is not Turkish either, but
they are using the Turkish language for broadcast-
ing. Such channels mostly broadcast advertisements
related to sexual products; chat and friend-finder
lines; herbal and other types of supportive products;
and lottery or competition advertisements. Moreover,
these channels are not licensed by the Turkish Radio
and Television Supreme Council because of a lack of

IRIS 2017-9 21


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18719
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-5/23&id=15995
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18718

of the European Audiovisu

jurisdictional announcement. Several problems have
emerged concerning these advertisements; for exam-
ple, whichever product or service they offer might be
based on falsified information, or the consumers of
such products cannot receive after-sales service. Fur-
thermore, some of the advertisements are reflected
excessively, such as urging audiences to buy the
product by announcing that it is about to be sold
out. Under the amendment, the scope of the Law has
been enlarged, and such channels are announced as
they are under the jurisdiction of Turkish authorities.
These channels are not allowed to broadcast adver-
tisements which falsify information and illegitimately
deceive audiences. In parallel with this, they are now
required to hold a license from the Supreme Council
to be allowed to broadcast.

Another important amendment placed in the Decree
is related to the “Media service principles”. Article
8 of the Law lists the principles, including the prin-
ciples of media services for children and young peo-
ple. According to the old principle, service providers
could not broadcast programmes “which could impair
the physical, mental, or moral development of young
people and children within the time intervals that they
may be viewing and without a protective symbol”.
According to the statement, the principle could be
interpreted as allowing channels to broadcast such
programmes outwith the indicated time interval by
placing a protective symbol. The amendment clari-
fies the interpretation, and orders the channels not
to broadcast such programmes even if the protective
symbol is displayed. The Decree also gives additional
power to the Supreme Council to cooperate with the
Ministry of Family and Social Policies to endow chan-
nels financially to prepare family and children-friendly
programmes that help to improve children and young
people’s physical, mental and moral development.

Furthermore, the Decree amends several fines and
penalties concerning broadcasting companies should
they breach the Law’s several articles.

® 690 Sayil Olagandistii Hal Kapsaminda Bazi Diizenlemeler Yapiimasi
Hakkinda Kanun Hiikmiinde Kararname (1/836) ile I¢tiiziik’tin 128’inci
Maddesine Gére Dogrudan Gindeme Alinmasina lliskin Tirkiye Blylk
Millet Meclisi Baskanligi Tezkeresi (Government Decree No. 690, Offi-
cial Gazette No. 30053, 29 April 2017)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18720 TR

Gizem Giiltekin Varkonyi
University of Szeged

Annual Report on Turkish Citizens’ Opinions
Related to the Media Services

In March 2017, the Turkish Radio and Television
Supreme Council released the Annual Report on Turk-
ish Citizens’ Opinions related to Media Services. The

Report puts together all feedback or complaints re-
ceived in 2016 by the Council’s Public Relations ser-
vices: the call center, the mobile application and the
Council’s official website. There were approximately
200 000 elements of feedback related to the TV pro-
grammes. This feedback was mostly given by men
(59% of all feedback). Between the ages of 21 and
50, several types of feedback were received from dif-
ferent age groups. The feedback was categorized ac-
cording to the “Media service principles” as indicated
in Article 8 of the Law on the Establishment of Radio
and Television Enterprises and their Media Services.

Most of the feedback on reality shows described them
as “contrary to the national and moral values of soci-
ety, general morality and the principle of family pro-
tection”. This is placed in Article 8 (f) of the Law.
Such programmes were also the most viewed ones
in 2016. Reality shows include marriage programmes
which were classified as competition programmes or
block programming.

Besides competition programmes, most people watch
series. The majority of feedback was given on series
(60% of all feedback): that they were promoting dis-
crimination based on the “race, colour, language, re-
ligion, nationality, sex, disability, political and philo-
sophical view...” as in Article 8 (e) of the Law.

Turkish citizens also complained about the frequency
and duration of the advertisements. Of these ad-
vertisements, the advertising of sexual products and
questionnaire competitions came top of the list for
complaints.

Finally, news channels were reported by the Turkish
citizens (18% of all feedback) as they “encourage acts
that will jeopardize the general health and/or protec-
tion of the environment and animals” (Article 8 (1) of
the Law).

o Radyo ve Televizyon Ust Kurulu Vatandas Bildirimleri Yillik Raporu
2016 (Radio and Television Supreme Council Citizens’ Annual Report
2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18721 TR

Gizem Giiltekin Varkonyi
University of Szeged

UA-Ukraine

Broadcasting Council warns media group
about infringements

Ukraine’s National Broadcasting Council has issued a
warning to the broadcaster Inter Media Group after
unscheduled inspections showed that its channels In-
ter, NTN, TRK Music TV (Pixel TV) and Kino TV (Enter

22 IRIS 2017-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18720
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18721

Film) had violated current Ukrainian broadcasting law.
The relevant provisions, in particular Article 28.4 of
the Ukrainian Television and Radio Act, require televi-
sion broadcasters to fill at least 70% of their weekly
programme content with productions from Europe,
the United States and Canada, and not less than 50%
of airtime with Ukrainian productions.

In the case of Inter, one of the country’s leading TV
channels, the weekly share of European, US and Cana-
dian productions was only 57%, while for NTN it was
only 56.8%, with just 32% for Ukrainian productions.
For Pixel TV, European and Ukrainian output were only
66.4% and 24.7% respectively, while Enter Film al-
located 37% of airtime to European productions and
22% to Ukrainian productions.

The Broadcasting Council also criticised the Inter Me-
dia Group for refusing to produce licences allowing it
to broadcast and distribute films. It gave the group
one month to bring its activities into compliance with
current legislation.

Inter is a private broadcaster owned by Ukrainian
gas oligarch Dmytro Firtash, the country’s only gas
importer. Many patriotic Ukrainians consider news
broadcasts on Inter and the other TV channels to
be too pro-Russia and the number of Russian TV se-
ries to be excessive. A scandal broke out when In-
ter broadcast a New Year’s programme in which Rus-
sian stars spoke in favour of the annexation of Crimea.
Masked men then raided the broadcaster’s offices and
smashed its windows. Ukrainian patriots are calling
for the broadcaster to be shut down. Meanwhile, Inter
employees fear for their jobs, since the National Me-
dia Council has already warned the broadcaster twice
about its pro-Russian stance. Although the warnings
have no direct consequences, the Council will decide
whether to extend the broadcaster’s licence when its
current one expires.

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

IRIS 2017-9

23



of the Europeah Audiovisual'Observatory

Agenda Book List

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed

in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

(© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

24 IRIS 2017-9



	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Fouad Belkacem v. Belgium
	European Court of Human Rights: Herbert Haupt v. Austria
	Committee of Ministers: Reply to the Parliamentary Assembly’s Recommendation on attacks against journalists and media freedom in Europe
	EUROPEAN UNION
	European Parliament: Approval for proposed Directive and Regulation bringing EU law in line with the Marrakesh Treaty
	European Parliament: Resolution concerning issues of media freedom in Turkey
	European Commission: Decision on financing and advertising behaviour of public service broadcasting
	NATIONAL
	CH-Switzerland
	Draft revision of Telecommunications Act
	CZ-Czech Republic
	Czech Parliament adopted act on transition to DVB-T2
	DE-Germany
	OLG München rules that ad blocker does not breach cartel, competition or copyright law
	Spiegel TV granted injunction against ARD magazine show ‘Panorama’
	ES-Spain
	Catalan Audiovisual Council’s new Code on LGBTI persons in audiovisual media
	FR-France
	“YouTube tax” comes into force
	CSA responds to proposed AVMSD reforms
	Combating piracy: Google and association to combat audiovisual piracy sign agreement
	GB-United Kingdom
	Secretary of State for the Department for Digital, Culture Media and Sports refers Fox/Sky Merger to the Competition and Markets Authority
	Regulator revokes broadcaster’s licence over material likely to incite crime
	Broadcaster fined GBP 17,500 for broadcasting potentially offensive and harmful content
	Ofcom decision on inappropriate clips from films in news programming
	New guidance on prosecuting hate crimes, including on social media
	GR-Greece
	New law on collective rights management
	New tender for digital television to be published
	HU-Hungary
	Regulator fines Magyar Telekom
	IE-Ireland
	Minister announces new designated free-to-air sporting events
	IT-Italy
	Vivendi submits to AGCOM its plan to remove the position in breach of concentration limits
	LT-Lithuania
	Amendments to the Law on the provision of information to the public
	Ban on Russian TV channels considered
	NL-Netherlands
	Court refuses injunction over BNN/VARA documentary
	Data Protection Authority on the lawfulness of processing data for online copyright enforcement
	TR-Turkey
	Turkish Government Decree amended the Law on the Establishment of Radio and Television Enterprises and their Media Services
	Annual Report on Turkish Citizens’ Opinions Related to the Media Services
	UA-Ukraine
	Broadcasting Council warns media group about infringements

