COUNCIL OF EUROPE
European Court of Human Rights: Satakunnan Markki-

naporssi Oy and Satamedia Oy v. Finland .............. ... Bl
European Court of Human Rights: Ghiulfer Predescu v.
2000014 1T I 3B
European Court of Human Rights: Halldérsson v. Ice-
LN ettt e [4]

Parliamentary Assembly: Recommendation and Resolu-
tion on political influence over independent media and
J 010 g F= 1L £ 0
Council of Europe: European Broadcasting Union be-
comes partner organisation of the Council of Europe
Platform to protect journalists .........ovvvvviiinnnn vus (§

EUROPEAN UNION
Advocate General: Opinion on jurisdiction in Internet

defamation proceedings ... .vvueererneenrerneenrennenn onn [
European Parliament: Resolution on online platforms

and the Digital Single Market ......vvveviriienrinneenes onn Bl
REGIONAL AREAS

CIS - Commonwealth of Independent States: New
model law on Internet regulation ...............oovet L. 8l
BE-Belgium

New audiovisual legislation in Brussels ............covv .0 £]
CSA demands control over RTL Belgium.................. 110
CY-Cyprus

Television temporary licences extended for one year to

JUNE 2008 .ttt e e i e, 110

CZ-Czech Republic
Frequencies in the 3.7 GHz band will be divided between

two existing and two new operators .........veveneerns v 17
DVB-T2 broadCasting «.u.eveeeneerseeneensenneenrenneen os 17
DE-Germany

Sat.1 disputes third-party airtime.......ovveeeinieenenns s
ES-Spain

CNMC fines the Professional Football League............. 13
Report on the fulfiiment of the investment in European
WOTKS 1N 2005 4ttt ettt et et et ee et eeaeaeaenan oo 13
FR-France

Media chronology: Senate’'s Committee on Culture
MaKES PrOPOSAIS. .. vvete ettt et e eeeeeeaeees, 13l

of the European Audiovisual Observatory

IRIS 2017-8

Considerations on rules for advertising on television... ..
Competition Authority relaxes some measures imposed
on Groupe Canal Plus after its acquisition of TPS....... ..
CSA fines CB three million euros for broadcasting homo-
0] 8] o Lol T T D G
Two general multi-industry agreements signed on trans-
parency in the cinema and audiovisual sectors ........ ..

GB-United Kingdom

Supreme Court judgment on media reporting of court
PrOCEEAINGS + vttt ettt it iiiiiee et senannnennaresennnnn os
Harmful gender stereotyping in advertising - proposals

1OF (RN 0 noo00000000000000000000000000000000000000000 a4
Regulator fines broadcaster for hate speech broadcast

Dy terrorist .. e e
Sky News breached Ofcom requirements by failing to
name all constituency candidates during a constituency
1] 00 ] o

Ofcom findings on proposed Fox/Sky merger published ..

HR-Croatia
Regulator publishes minimum standards for DVBT-2 re-
[ o) [0 o

IE-Ireland

Code on short news reports comes into effect ......... ..
Decisions on offensive comments concerning religion
during television programme .........coiiiiiiiiiin .

PL-Poland
Broadcaster TVN disputes tax on sale of its DTH plat-

RO-Romania

Modification of the PBS law declared unconstitutional.. ..
Modification of the Cinematography Law rejected........

RU-Russian Federation

Law to block pirate mirror sites..........ooovviiiiiinen s
Amendments to IT law . ..oviiiiiiiii e iiiieee e s
Media law amended to tighten registration procedures ..

TM-Turkmenistan
Subsidies to state television to end by 2022........... ..
UA-Ukraine

Language demands for audiovisual media............. ..
Analogue switch-off delayed until summer 2018....... ..
Regulator fines broadcasters.........ccoviiiiiiiiiianns



of the European AudioVisu’aﬂ Observatory

Editorial Informations

Publisher:

European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG

Tel. : +33 (0) 3 90 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int

Comments and Contributions to:

iris@obs.coe.int

Executive Director:

Susanne Nikoltchev

Editorial Board:

Maja Cappello, Editor e Francisco Javier Cabrera Blazquez,
Sophie Valais, Deputy Editors (European Audiovisual
Observatory)

Silvia Grundmann, Media Division of the Directorate of
Human Rights of the Council of Europe, Strasbourg (France)
e Mark D. Cole, Institute of European Media Law (EMR),
Saarbricken (Germany) e Bernhard Hofstoétter, DG Connect
of the European Commission, Brussels (Belgium) e Tarlach
McGonagle, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands) e Andrei Richter,
Media Academy Bratislava (Slovakia)

Council to the Editorial Board:

Amélie Blocman, Victoires Editions

’ (" ta
- - B I
T Rt DR AL J i
EURGIEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY ) i
= e EURGPARAT EURDPAISCHE KOMMISZION Institut fiir

gyl Mediaforum

Tijdschrift voor Media- en Communicatiorecht.

Auteurs
&Media

nformationsrecht Institul fur Buropiisches Medienrecht N )/L

Documentation/Press Contact:

Alison Hindhaugh

Tel.: +33(0)3 90 21 60 10

E-mail: lalison.hindhaugh@coe.int|

Translations:

Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Paul Green e Katherine Parsons e Marco Polo
Sarl e Nathalie Sturlese e Erwin Rohwer ¢ Sonja Schmidt e
Ulrike Welsch

Corrections:

Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Sophie Valais et Francisco Javier Cabrera
Bldzquez o Aurélie Courtinat e Barbara Grokenberger e Jackie
McLelland e James Drake

Distribution:

Markus Booms, European Audiovisual Observatory

Tel.:

+33(0)3 90 21 60 06

E-mail: markus.booms@coe.int

Web Design:

Coordination:  Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory e Development and Integration: www.logidee.com
e Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158

® 2017 European Audiovisual
(France)

Observatory, Strasbourg

MOSKAUER ZENTRUM FUR MEDIENRECHT
UND MEDIENPOLITIK, MZMM

3

. 3 AIKAIO MEZON
Ao . ENHMEPOIHI
- & EMIKOINONIAZ


http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Satakun-
nan Markkinaporssi Oy and Satamedia Oy v.
Finland

Following the Chamber judgment of the European
Court of Human Rights (ECtHR) two years ago (see
IRIS 2015-8/1), the Grand Chamber has also come to
the conclusion that the right to freedom of expres-
sion and information was not violated in Satakunnan
Markkinapoérssi Oy and Satamedia Oy v. Finland. By
fifteen votes to two the Grand Chamber found that
a prohibition issued by the Finnish Data Protection
Board that had prevented two media companies from
publishing personal taxation data in the manner and
to the extent that they had published these data be-
fore was to be considered as a legal, legitimate and
necessary interference with the applicants’ right to
freedom of expression and information. The ECtHR
approved the approach of the Finnish authorities, who
had rejected the applicants’ reliance on the exception
provided in respect of journalistic activities by the law
which protects personal data.

The ECtHR observed that at the heart of the present
case lay the question of whether a correct balance
had been struck between the right to freedom of ex-
pression and press freedom under Article 10 of the
ECHR, on the one hand, and the right to privacy un-
der Article 8 of the ECHR, on the other hand (both
rights must be accorded equal respect). In addition,
the ECtHR referred to a set of principles that are (i)
related to press freedom, including “the gathering of
information (as) an essential preparatory step in jour-
nalism and an inherent, protected part of press free-
dom” and (ii) related to privacy protection, emphasis-
ing that “the fact that information is already in the
public domain will not necessarily remove the protec-
tion of Article 8 of the Convention”. The ECtHR was
of the opinion that the interference at issue was one
that was prescribed by law and that had pursued the
legitimate aim of protecting the reputation or rights of
others. The question however remains whether the in-
terference at issue was necessary in a democratic so-
ciety. The relevant criteria in such a case are: a contri-
bution to a debate of public interest, the degree of no-
toriety of the person affected, the subject of the news
report, the prior conduct of the person concerned, the
content, form and consequences of the publication,
the way in which the information was obtained (and
its veracity), and the gravity of the penalty imposed
on the journalists or publishers.

The ECtHR pointed out that the derogation of journal-

istic purposes (which is indeed provided by the Finnish
Personal Data Act) “is intended to allow journalists to
access, collect and process data in order to ensure
that they are able to perform their journalistic activ-
ities, themselves recognised as essential in a demo-
cratic society”, while the right of access to public doc-
uments does not by itself justify the dissemination en
masse of such “raw data in unaltered form without
any analytical input”. The ECtHR was not persuaded
that the publication of taxation data in the manner
and to the extent undertaken by the applicant com-
panies contributed to a debate of public interest, or
that its principal purpose was to do so. Rather, consid-
ered that the dissemination of the data at issue might
have enabled curious members of the public to cate-
gorise named individuals, who are not public figures,
and that this could be regarded “as a manifestation of
the public’s thirst for information about the private life
of others and, as such, a form of sensationalism, even
voyeurism”. Because the impugned publication can-
not be regarded as contributing to a debate of pub-
lic interest, nor as a form of political speech, it can-
not enjoy the traditionally privileged position of such
speech, which calls for strict scrutiny by the ECtHR
of interferences with press freedom, and allows little
scope for restrictions under Article 10 § 2 of the ECHR.
The vast majority of the Grand Chamber agreed with
the findings at the domestic level “that the publication
of the taxation data in the manner and to the extent
described did not contribute to a debate of public in-
terest and that the applicants could not in substance
claim that it had been done solely for a journalistic
purpose, within the meaning of domestic and EU law”.
This led the ECtHR to the conclusion that the Finnish
authorities had acted within their “margin of apprecia-
tion” in striking a fair balance between the competing
interests at stake. Therefore, the ECtHR found that
there had been no violation of Article 10 ECHR.

The Grand Chamber on the other hand confirmed the
finding of a violation of Article 6 § 1 of the ECHR (right
to a fair trial), as the length of the proceedings at
the domestic level (six years and six months) had
been excessive and had failed to meet the “reason-
able time” requirement, even taking into account the
complexity of the case.

e Judgment by the European Court of Human Rights, Grand Chamber,

case of Satakunnan Markkinapérssi Oy and Satamedia Oy v. Finland,
Application no. 931/13 of 27 June 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18618 EN

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University, Copenhagen
University and Legal Human Academy

European Court of Human Rights: Ghiulfer
Predescu v. Romania

The European Court of Human Rights (ECtHR), in a

IRIS 2017-8 3


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-8/1&id=15952
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18618

case against Romania, has confirmed the strong pro-
tection of the right to freedom of expression to be
guaranteed to statements by journalists made within
the context of a lively debate in a television show on
a matter of public interest.

Ms Predescu, an investigative journalist, complained
of a violation of her right to freedom of expression.
She appeared on a television show on a national tele-
vision channel together with the Mayor of Constanta,
R.M., to discuss certain violent incidents that had
taken place in Mamaia, a seaside resort on the out-
skirts of Constanta. During the broadcast, Ms Pre-
descu had made allegations that the Mayor was per-
sonally connected to a vendetta between violent rival
clans operating in the area. The Mayor had lodged
a civil complaint against her for defamation, essen-
tially arguing that Ms Predescu’s allegations about
specific facts had not been previously verified, nor
ever proved to be true. He had further argued
that by associating his name and image with that of
criminal groups or clans, the journalist had seriously
harmed his reputation as a public person and a lo-
cally elected official. After the case went to appeal,
the Mayor’s claim was ultimately successful and Ms
Predescu was ordered to pay RON 50,000 (approxi-
mately EUR 10,000) in damages, plus costs, and to
publish at her own expense the judgment against her
in two newspapers.

The question before the ECtHR was whether the do-
mestic authorities had struck a fair balance between
the protection of freedom of expression, as enshrined
in Article 10, and the protection of the reputation of
those against whom allegations are made, a right
which, as an aspect of private life, is protected by Ar-
ticle 8 of the European Convention on Human Rights
(ECHR).

Firstly, the ECtHR reiterated that there is little scope
under Article 10 § 2 of the ECHR for restrictions on
political speech or on debate on matters of public
interest, and that the limits of acceptable criticism
are therefore wider with regard to a civil servant or
a politician acting in his public capacity than in rela-
tion to a private individual. Journalistic freedom also
covers possible recourse to a degree of exaggeration
or even provocation, while the safeguard afforded by
Article 10 of the ECHR to journalists in relation to the
reporting of issues of general interest is subject to the
proviso that they are acting in good faith in order to
provide accurate and reliable information, in accor-
dance with the ethics of journalism.

Focusing on the concrete elements of the case, the
ECtHR observed that the impugned television show
had been an attempt to debate publicly the question
of the possible implication of R.M. - the Mayor of the
city of Constanta and a local businessman - in violent
incidents in which a large group of armed persons had
wrecked several hotels in Mamaia, including a hotel
belonging to a company in which R.M. was a share-
holder. It stressed that the role of the press certainly

entails a duty to alert the public when it has learned
of presumed misappropriation on the part of local
elected representatives and public officials. The EC-
tHR also noted that the format of the television show
was designed to encourage an exchange of views or
even an argument, in such a way that the opinions
expressed would counterbalance each other and the
debate hold the viewers’ attention. The show had
been broadcast live on television, so Ms Predescu had
had only a limited possibility to reformulate, refine or
retract any statements before they were made pub-
lic. Furthermore, the statements expressed by Ms Pre-
descu had had a sufficient factual basis, as they had
been based on information which was already known
to the general public - namely articles and journalistic
investigative material that had been previously pub-
lished about R.M.

In contrast with the judgment by the domestic appeal
court that found Ms Predescu liable for defamation,
the ECtHR was of the opinion that there was noth-
ing in the case to suggest that the journalist’s alle-
gations had been made otherwise than in good faith
and in pursuit of the legitimate aim of debating a mat-
ter of public interest. Finally the ECtHR noted that the
amount that Ms Predescu had been ordered to pay
had been extremely high and was capable of having a
“chilling”, dissuasive effect on her freedom of expres-
sion. The sanction imposed on the journalist had also
lacked appropriate justification and the standards ap-
plied by the domestic courts had failed to ensure a
fair balance between the relevant rights and related
interests. Accordingly, the interference complained of
was not “necessary in a democratic society” within
the meaning of Article 10 § 2 of the ECHR; therefore
the ECtHR found that there has been a violation of
Article 10 ECHR.

e Judgment by the European Court of Human Rights, Fourth Section,

case of Ghiulfer Predescu v. Romania, Application no. 29751/09 of 27
lune 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18619 EN

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University, Copenhagen
University and Legal Human Academy

European Court of Human Rights: Halldérs-
son v. Iceland

In a case against Iceland, the European Court of Hu-
man Rights (ECtHR) stated that a journalist responsi-
ble for a TV news item causing prejudice to an identi-
fiable public person must give relevant evidence that
he or she has been acting in good faith as pertains to
the accuracy of the allegations in the news item. The
ECtHR also made clear that a journalist cannot shield
behind his right to protect his sources where he can-
not produce evidence of serious accusations uttered
in @ news item, tarnishing a person’s reputation as

4 IRIS 2017-8


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18619

protected under Article 8 of the European Convention
on Human Rights.

The applicant is a journalist working for the newsroom
of the Icelandic National Broadcasting Service (RUV).
RUV broadcasted a series of news reports about a loan
transaction of about EUR 20 million between an Ice-
landic company and a shelf company in Panama. It
was reported that three Icelandic businessmen (A, B
and C) had planned the Panama deal in advance in or-
der to send the money to Panama and then back into
their own company again. Pictures of A, B and C were
shown on the screen with the text “under investiga-
tion”, accompanied by the message that the author-
ities were investigating the case and the role of A, B
and C. In another news item, pictures of A, B and C
were shown above a world map, with a pile of money
being visually transferred to the pictures of the men,
mentioning that the money went back in “the pock-
ets of the threesome”. An article summarising the
content of the broadcasted news items was also pub-
lished on RUV’s website. After the news broadcast,
A issued a press release denying any link with the
alleged suspect transaction. The online news article
was promptly updated to include the press release.

A few weeks later, A lodged defamation proceedings
against Svavar Halldérsson, the RUV journalist who
produced the news items. He requested that the ref-
erence to his name and the word “threesome” in the
news report and on the website be declared null and
void. The Supreme Court, overturning the judgment
by the District Court which found for the journalist,
ordered Halldérsson to pay approximately EUR 2,600
to A in compensation for non-pecuniary damage, and
about EUR 8,800 for A’s legal costs before the domes-
tic courts. The mentioning of A’s name and the word
“threesome” were declared null and void. Before the
ECtHR, Halldérsson maintained that the statements in
the news items had not affected A’s reputation to a
sufficient degree, and that therefore A could not in-
voke the protection of Article 8 ECHR. He also argued
that the statements were not defamatory and that
there was nothing presented in the news item to the
effect that A had been guilty of a financial crime or
other actions punishable by law.

In evaluating whether the interference with Halldérs-
son’s freedom of expression was justified as being
necessary in a democratic society, the ECtHR first
clarifies that a person’s reputation, even if that person
is being criticised in the context of a public debate,
forms part of his or her personal identity and psycho-
logical integrity and therefore falls within the scope
of his or her “private life”. The attack on personal
honour and reputation must however attain a certain
level of gravity and in a manner causing prejudice to
the personal enjoyment of the right to respect for pri-
vate life in order for Article 8 ECHR to come into play.
In line with the findings by the domestic courts, the
ECtHR confirms that the news items indeed contained
a serious accusation of a factual nature concerning
unlawful and criminal acts; therefore the ECtHR is of

the opinion that the dispute requires an examination
of the fair balance to be struck between the right to
respect for private life and the right to freedom of
expression. The ECtHR refers to the criteria which
are relevant when balancing these rights, such as the
contribution to a debate of general interest; how well
known the person concerned is and what the subject
of the report is; his or her prior conduct; the method
of obtaining the information and its veracity; the con-
tent, form and consequences of the publication; and
the severity of the sanction imposed.

The ECtHR agrees that A was to be considered a pub-
lic person and that the subject matter of the disputed
news items was an issue of public interest; however, it
confirms the findings by the Icelandic Supreme Court
that Halldérsson had not been acting in good faith, as
he had not presented any documents supporting the
legitimacy of the statements, for which he had to bear
the burden. Halldérsson had also omitted to seek in-
formation from A while preparing the news item. The
ECtHR reiterates that the safeguard afforded by Arti-
cle 10 ECHR to journalists in relation to reporting on
issues of general interest is subject to the condition
that they are acting in good faith and on an accurate
factual basis and that they provide “reliable and pre-
cise” information in accordance with the ethics of jour-
nalism. It finds that there were no special grounds to
dispense the journalist from his ordinary obligation to
verify factual statements that are defamatory of pri-
vate individuals, and it observed that there was no
confirmation that A had been charged, indicted, or
was on trial or had been convicted of a crime.

Next, the ECtHR dismisses Halldérsson’s arguments
referring to the right to protect his sources and to
keep his sources and the documentation behind the
news items confidential. The ECtHR confirms that the
protection of journalistic sources is one of the basic
conditions for press freedom, without which sources
may be deterred from assisting the press in inform-
ing the public on matters of public concern. In the
present case, however, the journalist was at no stage
required to disclose the identity of his sources. The
ECtHR clarifies that “a mere reference to protection
of sources cannot exempt a journalist from the obliga-
tion to prove the veracity of or have sufficient factual
basis for serious accusations of a factual nature, an
obligation that can be met without necessarily having
to reveal the sources in question”.

Finally, the ECtHR does not find the financial com-
pensation and payment of the costs of the domestic
proceedings excessive or to be of such a kind as to
have a “chilling effect” on the exercise of media free-
dom. The ECtHR also considers the potential impact
of the medium an important factor in the considera-
tion of the proportionality of an interference. In this
respect, the ECtHR reiterates “that the audio-visual
media have a more immediate and powerful effect
than the print media”. Because the Icelandic Supreme
Court balanced the right of freedom of expression with
the right to respect for private life, and took into ac-

IRIS 2017-8 5



— —

L'AUDIOVISUEL.
SERVATORY
ORMATIONSSTELLE

count the criteria set out in the ECtHR’s case law,
it acted within the margin of appreciation afforded
to it and struck a reasonable balance between the
measures imposed, restricting the right to freedom of
expression. Therefore, the ECtHR concludes, unani-
mously, that there has been no violation of Halldérs-
son’s right to freedom of expression under Article 10
ECHR.

e Judgment by the European Court of Human Rights, Second Section,

case of Halldérsson v. Iceland, Application no. 44322/13 of 4 July
2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18620 EN

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University, Copenhagen
University and Legal Human Academy

Parliamentary Assembly: Recommendation
and Resolution on political influence over in-
dependent media and journalists

On 29 June 2017, the Parliamentary Assembly of the
Council of Europe (PACE) adopted a Recommendation
and Resolution on political influence over independent
media and journalists. Both instruments are intended
to address different types of attacks that hinder the
independence of journalists.

The Resolution recalls that there is no independence
when journalists and their families are exposed to
the dangers of physical, legal and economic attacks.
Those attacks or threats may be perpetrated through
the internet and social media and tend to cause self-
censorship and hinder the public s right to receive un-
biased, critical information. This is supported by what
is said in the Rapporteur’'s Report, where it is stated
that, according to organisations like Reporters with-
out Borders, there is a “deep and disturbing decline
in media freedom”. PACE denounces the existence of
practices aimed at fuelling public distrust of the me-
dia; political forces use different strategies to silence
criticism and dissent. In the same vein, cyber bully-
ing, psychological violence and intimidation are sub-
jects with special relevance in both of the PACE instru-
ments. Moreover, PACE noted in this Resolution that
the digital environment had brought about changes in
the media business model. It was also noted that me-
dia that are dependent on public funding are vulner-
able to political influence. Furthermore, the fact that
political, economic and other social actors are having
an increasingly important role on the internet and so-
cial media has diminished the role of journalism and
independent media in public debate and in the flow of
information.

The term “independence” of media outlets, according
to the Rapporteur’s Report, must be examined in fi-
nancial, operational and editorial contexts; moreover,
it is linked to pluralism. On the one hand, pluralism

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

upholds independence as a way of weakening the ef-
fectiveness of pressures; on the other hand, indepen-
dence is a necessary condition to impede pluralism
from becoming merely formal.

The Resolution provides different recommendations
regarding the engagement of the Council of Europe
member States in safeguarding journalists’ security
and freedom, as well as media pluralism and inde-
pendence. Those recommendations include the ef-
fective implementation of prior recommendations, in-
cluding Recommendation CM/Rec(2016)4 on the pro-
tection of journalism and the safety of journalists and
other media actors (see [IRIS 2016-5/3) and Recom-
mendation CM/Rec(2012)1 on public service media
governance. Moreover, the Resolution gives specific
recommendations regarding issues such as the ap-
pointment of public service media (PSM) managers
and staff for which the intervention of public author-
ities is required; the funding of such media; and the
design of support schemes for private and non-profit
media.

Finally, public service media issues are also empha-
sised in PACE’'s Recommendation. This instrument
elaborates on recommending the design of and sup-
port for targeted co-operation programmes aimed at
promoting good practices in the governance of public
service media.

e Parliamentary Assembly of the Council of Europe, Resolution 2179
(2017) on political influence over independent media and journalists,
29 June 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18623 EN FR

e Parliamentary Assembly of the Council of Europe, Recommendation
2111 (2017) on political influence over independent media and jour-
nalists, 29 June 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18624 EN FR

e Parliamentary Assembly of the Council of Europe Committee on Cul-
ture, Science, Education and Media, Rapporteur Report, Political influ-
ence over independent media and journalists, 9 June 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18625 EN FR

Emmanuel Vargas Penagos
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

Council of Europe: European Broadcasting
Union becomes partner organisation of the
Council of Europe Platform to protect jour-
nalists

On 30 June 2017, the European Broadcasting Union
(EBU) signed a partnership agreement and became
the eleventh Partner Organisation to join the Coun-
cil of Europe Platform to promote the protection of
journalism and the safety of journalists. The Plat-
form, established in April 2015, allows the compila-
tion of alerts on serious concerns about media free-
dom and the safety of journalists in Council of Europe
member States by certain Partner Organisations (see

6 IRIS 2017-8


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18620
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-5/3&id=15957
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18623
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18624
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18625

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

IRIS 2017-2/2). Since the launching of the Platform,
Partner Organisations have issued 306 alerts from 35
countries, including 82 concerning physical attacks,
70 alerts on the detention and imprisonment of jour-
nalists, as well as 36 cases of harassment or intimi-
dation and 104 acts that have a chilling effect on me-
dia freedoms. These alerts are reported by the Part-
ner Organisations and subsequently sent to the au-
thorities of the country concerned, as well as to the
Council of Europe’s competent institutions. This pro-
cess is followed by dialogue on the issue with the na-
tional authorities. Out of all reported cases, around
half (51%) have resulted in some kind of follow-up ac-
tion by national states or the Council of Europe institu-
tions. The actions undertaken, including the outcome
of the dialogue, are also available on the Platform.
The Platform has also been relied upon in recent Rec-
ommendations and Resolutions of the Parliamentary
Assembly of the Council of Europe (PACE) on journalist
safety and media freedom in Europe (see for example
IRIS 2017-3/3). In this regard, the significance of the
EBU becoming a Partner Organisation was highlighted
by the Council of Europe Secretary General Thorbjgrn
Jagland, who stated that, as the leading network of
public broadcasters, working for almost 70 years for
and with broadcasters, the EBU would strengthen the
Council of Europe’s efforts to protect media freedom.

e Council of Europe, European Broadcasting Union joins Council of
Europe platform to protect journalists, Ref. DC 099(2017), 30 June
2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18653 EN FR

Bojana Kosti¢
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

EUROPEAN UNION

Advocate General: Opinion on jurisdiction in
Internet defamation proceedings

On 13 July 2017, Advocate General Bobek delivered
an opinion in Bolagsupplysningen OU and Ingrid lIs-
jan v. Svensk Handel AB (Case C-194/16) concerning
jurisdiction in internet defamation proceedings. The
case involved a company, Bolagsupplysningen OU,
which was established in Estonia, but which did most
of its business in Sweden. A Swedish trade federation
placed the company on a blacklist published on its
website, stating that the company "deals in lies and
deceit". A forum on the website had over 1,000 com-
ments in response to the blacklisting, with some com-
ments including "calls for acts of violence" against the
company and its employees. In September 2015, the
company and one of its employees brought an action
in an Estonian court, seeking an order for the Swedish

trade federation to rectify the information on its web-
site about the company, remove the comments from
its website, and pay damages of around EUR 56,000
for loss of profit. The company claimed that the trade
federation’s publication had "crippled" the company’s
business in Sweden.

However, in October 2015, an Estonian district court
dismissed the application, holding that the harm had
not been proven to have been sustained in Esto-
nia, and applied EU Regulation No. 1215/2012, Ar-
ticle 7(2), which provides that a person domiciled
in @ Member State may be sued in another Mem-
ber State in matters relating to tort, delict or quasi-
delict, in the courts for the place where the harm-
ful event occurred or may occur. The court noted
that the publication and comments were written in
Swedish, which would be "incomprehensible" to Es-
tonian readers, and that the fall in turnover was in
Swedish krona, which indicated that the harm was
sustained in Sweden. The Tallinn Court of Appeal also
dismissed the action. On further appeal, the Estonia
Supreme Court decided to stay the proceedings, and
referred a number of questions to the Court of Justice
of the European Union (CJEU) concerning EU Regula-
tion No. 1215/2012, mainly on whether a legal person
can bring proceedings over the publication of incor-
rect information on the internet before the courts of
the Member States in which it had its "centre of inter-
ests". This was a special ground of jurisdiction which
had been applied by the CJEU to “natural persons” in
its Date judgment (see IRIS 2012/1: Extra).

In the Opinion, AG Bobek considers that a legal person
alleging that its personality rights have been infringed
by a publication on the internet can bring proceed-
ings "in respect of the entirety of the harm sustained"
before the courts of the Member States in which its
"centre of interests" is located. AG Bobek was of the
view that there is no good reason why the jurisdic-
tional rules should be applied differently depending
on whether the claimant is a natural or legal person.

In this regard, AG Bobek stated that a legal per-
son’s centre of interests is located where it conducts
its main professional activities, provided that the al-
legedly harmful information is capable of affecting its
professional activities in that Member State. In order
to determine the centre of interest of a legal person,
the relevant factors are likely to be the main com-
mercial or other professional activities, which in turn
will be most accurately determined by reference to
turnover or number of customers or other professional
contacts. The seat may be taken into account as one
of the factual elements, but not in isolation. Finally,
the relevant national court has full jurisdiction for both
the determination and award of damages, as well as
for any other remedies available to it under national
law, including injunctions.

IRIS 2017-8 7


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-2/2&id=15958
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-3/3&id=15958
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18653

of the European Audiovisu

e Court of Justice of the European Union, Opinion of the Advocate
General Michal Bobek, Case C-194/16 Bolagsupplysningen OU and
Ingrid llsian v Svensk Handel AB, 13 July 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18621 DE EN FR
CS DA EL ES ET F HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

European Parliament: Resolution on online
platforms and the Digital Single Market

On 15 June 2017, the European Parliament adopted a
Resolution on online platforms and the Digital Single
Market. This follows the European Commission’s Com-
munication on a Digital Single Market Strategy for Eu-
rope in 2015, which included creating a fit for purpose
regulatory environment for platforms and intermedi-
aries (see RIS 2015-6/3).

The Resolution begins by welcoming the Com-
mission’s Communication on Online Platforms and
the Digital Single Market (see RIS 2015-10/4 and
IRIS 2017-7/7), and by acknowledging that online plat-
forms benefit today’s digital economy and society by
increasing the choices available to consumers and by
creating and shaping new markets. However, at the
same time, online platforms present new policy and
regulatory challenges. The Resolution goes on to con-
sider a number of issues, including:

- how to define platforms;

- how to facilitate the sustainable growth of European
online platforms;

- how to clarify the liability of intermediaries;
- how to create a level playing field;

- how to increase online trust;

- how to foster innovation; and

- how to respect business-to-business relations and EU
competition law.

In this regard, a number of notable provisions should
be mentioned.

First, on the definition of platforms, the Resolution ac-
knowledges that it would be very difficult to arrive
at a single, legally relevant and future-proof defini-
tion of online platforms at EU level, and that online
platforms should be distinguished and defined in rele-
vant sector-specific legislation at EU level according to
their characteristics, classifications and principles and
following a problem-driven approach. Secondly, the

Resolution notes that despite the fact that more cre-
ative content is being consumed today than ever be-
fore on services such as user-uploaded content plat-
forms and content aggregation services, the creative
sectors have not seen a comparable increase in rev-
enue from this increase in consumption. In this re-
gard, the Resolution stresses that one of the main rea-
sons for this is considered to be a transfer of value
that has emerged as a result of the lack of clarity
regarding the status of these online services under
copyright and e-commerce law and it also stresses
that an unfair market has been created which threat-
ens the development of the digital single market and
its main players, namely the cultural and creative in-
dustries. Itis noteworthy that the Resolution urges on-
line platforms to strengthen measures to tackle illegal
and harmful content online and welcomes the ongo-
ing work on the AVMS Directive and the Commission’s
intention to propose measures for video-sharing plat-
forms in order to protect minors, and for taking down
content related to hate speech (see RIS 2017-7/6).
Thirdly, the Resolution also considers the role of on-
line platforms and fake news, and calls on the Com-
mission to analyse in depth the current situation and
legal framework with regard to fake news, and to ver-
ify the possibility of legislative intervention to limit the
dissemination and spreading of fake content.

Finally, and in relation to audiovisual content in partic-
ular, the Resolution emphasises the need to restore a
balance in the sharing of value for intellectual prop-
erty, in particular on platforms distributing protected
audiovisual content. Moreover, the Resolution calls
for closer cooperation between platforms and rightsh-
olders in order to ensure proper clearance of rights
and to fight the infringement of intellectual property
rights online.

e European Parliament resolution of 15 June 2017 on online platforms
and the digital single market (2016/2276(INI)), 15 June 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18622 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

REGIONAL AREAS

CIS - Commonwealth of Independent States:
New model law on Internet regulation

On 25 November 2016 the Commonwealth of Inde-
pendent States (CIS) Interparliamentary Assembly en-
acted a new version of the 2011 Model Statute on
the Basics of Internet Regulation ( Moxenpabrit 3akom  «

8 IRIS 2017-8


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18621
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-6/3&id=15956
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-10/4&id=15956
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-7/7&id=15956
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-7/6&id=15956
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18622

— —

L'AUDIOVISUEL.
SERVATORY
ORMATIONSSTELLE

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

06 ocuoBax perynuposanus Uareprera » - see IRIS 2011-
8/10). It consists of three chapters containing a total
of fifteen articles.

The Act sets out the principles governing (and deter-
mines the main direction of) the regulation of relations
concerning the use of the Internet, sets out the proce-
dures for State support of its development, and out-
lines the rules for determining the place and time of
legally relevant actions with the use of Internet.

The Model Statute (Article 2) provides definitions of
“Internet”, “operator of Internet services”, “national
segment of Internet”, etc. The updated Article 5
spells out the principles governing legal regulation.
In comparison with the 2011 Model Statute, these
principles exclude all reference to the need to limit
State regulation according to subject matter (which
may or may not be regulated by the rules adopted by
self-reqgulatory organisations of users and operators
of Internet services). It also sets out new principles,
namely: limitations of access to information must be
prescribed by law; the inviolability of privacy in the
use of Internet; the inadmissibility of establishing by
means of legal instruments any advantages for the
use of certain technologies (unless allowing such ad-
vantages is in the interests of national security); the
“right to be forgotten”; and the right of the owner
of any online information to dispose of it within the
legally permissible limits and/or limits established by
the website owner.

CIS Member States are encouraged (under Article 13)
to ban (or block) the dissemination of information via
the Internet that: causes harm to minors and/or their
development; aims at propagandising for war and na-
tional, racial or religious hatred and enmity; calls for
mass disturbances or other extremist activities; vio-
lates copyright; contains pornographic images of mi-
nors; details methods of producing and developing
narcotics; and “any other information, the dissemina-
tion of which is forbidden or limited by the national
law or a decision of the national court of justice.” The
CIS Member States are recommended to maintain na-
tional registers of forbidden websites, to establish the
liability of both users and ISPs in respect of the dis-
semination of forbidden information, and to cooperate
with each other on these issues.

At the same time Article 15 of the Act suggests that
ISPs shall not bear liability for the dissemination of
illegal information if the services in question are pro-
vided on condition that the disseminated information
is kept intact or if they were not aware and could not
have been aware of the ban or limitation on access to
the particular information.

Article 14 of the Model Statute stipulates that ISPs
should store the personal data of national citizens on
the territory of the relevant states, unless national law
provides otherwise.

e Mogesnbubiit 3akon « O6 ocHoBax perynupoBanus larep-
Hera » (Model Statute on the Basics of Internet Regulation, adopted
at the 45th plenary meeting of the CIS Interparliamentary Assembly
(Resolution No. 45-12 of 25 November 2016))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18611 RU

Andrei Richter
Media Academy Bratislava

BE-Belgium

[ New audiovisual legislation in Brussels ]

It is sometimes forgotten than Belgium’s complex in-
stitutional organisational structure in respect of audio-
visual matters is not made up only of the country’s
three linguistic communities (the French-, Flemish-
and German-speaking sections of the population). A
few areas of responsibility have been retained by the
federal (that is to say, national) authorities; these
include audiovisual matters in the bilingual region
of Brussels-Capital - an area that is home to nearly
1.2 million people; Brussel’'s French- and Flemish-
speaking communities do have some responsibilities,
but only with regard to those institutions whose activi-
ties connect them exclusively to one or other commu-
nity. Thus, for example, the two main public services
are located in neighbouring buildings in Brussels: the
Belgian public service broadcaster RTBF is depen-
dent on the French-speaking community, whereas the
Vlaamse Regulator voor de Media (Flemish Regula-
tor for the Media) (VRT) is dependent on the Flemish-
speaking community.

On 30 March 1995 the Parliament enacted legisla-
tion regulating the audiovisual scene in Brussels. The
legislation affected in particular cable distributors in
Brussels (which were of course not connected exclu-
sively to one or other of the communities); it also the-
oretically covered bilingual radio stations and televi-
sion channels, as well as stations and channels broad-
casting in languages other than Belgium'’s official lan-
guages. This resulted in the necessity for audiovisual
media services that were based in Brussels but whose
services were directed at audiences in non-European
countries to apply to the national postal and telecom
authority (Institut Belge des Services Postaux et des
Télécommunications) for authorisation to carry out
their activities, since it is the regulator of electronic
communications and the postal service that serves
as the regulator of audiovisual media services in the
Brussels region.

A new law of 5 May 2017 on audiovisual media ser-
vices in the bilingual Brussels region (published in the

IRIS 2017-8 9


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-8/10&id=15943
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-8/10&id=15943
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18611

of the European Audiovisu

Moniteur Belge on 23 May 2017) has replaced the
1995 Act. It does not make any major changes to
the substance of the legislation, but it does enable
Belgium to fully transpose throughout the country Eu-
ropean Directives on networks and audiovisual media
services.

e Loi relative aux services de médias audiovisuels en région bilingue

de Bruxelles-Capitale, 5 mai 2017 (Law on audiovisual media services
in the bilingual Brussels-Capital region, 5 May 2017)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18634 FR

Francois Jongen
Catholic University of Louvain, Avocat (lawyer)

[ CSA demands control over RTL Belgium ]

The Conseil Supérieur de I’Audiovisuel de la Commu-
nauté Francaise (audiovisual regulatory body for the
French Community of Belgium - CSA) wants to bring
RTL Belgium under its control. However, the broad-
caster, which belongs to the RTL Group and oper-
ates the RTL-TVi, Club RTL and Plug RT channels, only
recognises the authority of the Autorité luxembour-
geoise indépendante de I'audiovisuel (Luxembourg in-
dependent audiovisual authority - ALIA).

The CSA is the regulatory body for the French Com-
munity of Belgium. On 29 June 2017, it announced
that it wanted to bring the broadcaster RTL Belgium
under its control and that complaints against RTL Bel-
gium would no longer be sent to its Luxembourg coun-
terpart, the ALIA. It will now examine the legislation
of the French Community of Belgium and the agree-
ments that were concluded with regard to the broad-
caster.

Belgium’s federal structure is reflected in the Belgian
media landscape, which is characterised by the cul-
tural and political division of the country. The politico-
administrative system is split into three regions with
their own legislative and executive institutions (Flan-
ders, Wallonia and Brussels). In parallel, the country is
also divided into three Communities (Flemish, French
and German), each with their own parliaments and
governments. Above these two tiers are the Belgian
federal government, which is responsible for national
affairs, and the supranational decision-making bodies
of the European Union.

Since deciding on 1 April 2010 to forward all com-
plaints against RTL Belgium to the ALIA in Luxem-
bourg, the CSA had not dealt with any such com-
plaints.

The CSA’s decision to deal with public complaints
against RTL Belgium itself followed several periods of
monitoring of the activities of the broadcaster’s chan-
nels, as well as analysis of the distribution of powers,
which, in the CSA’s opinion, showed that it made more

sense for the broadcaster to fall under Wallonia’s juris-
diction rather than that of Luxembourg. However, the
broadcaster and the ALIA disagree, arguing that, since
the RTL Group is based in Luxembourg, that country’s
media law provisions should apply and its activities
should therefore be monitored by the ALIA.

One consequence of Belgium’s federal structure is
that each of the Communities has its own indepen-
dent media authorities. There are no national me-
dia covering all three Communities; the Belga news
agency is the only organisation that works in all three,
although it is divided into three editorial offices, each
of which compiles and publishes news for its respec-
tive Community. In addition, Belgian media report rel-
atively rarely on events in other parts of the country,
which means they themselves play a significant part
in the cultural divide within the country.

At present, the regulation of broadcasting and media
in Belgium takes place primarily at Community level,
within the framework of EU law. As a result, each
of the three Communities has its own media regu-
latory authority. Alongside the CSA for the French
Community, the Vlaamse Regulator voor de Media
(VRM) monitors the Flemish media sector, publishes
an annual report on media concentration and issues li-
cences for new radio and television broadcasters. The
Medienrat (Media Council) fulfils the same role for the
German Community. All three are also members of
the Conference of Regulators of Electronic Communi-
cations Networks, along with the Belgian Institute for
Postal Services and Communications.

e Communiqué de presse du CSA, 6 juillet 2017 (CSA press release,
6 luly 2017)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18629 FR

e Communiqué de presse de I’ALIA, 10 juillet 2017 (ALIA statement,
10 July 2017)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18630 FR
Ingo Beckendorf

Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

CY-Cyprus

Television temporary licences extended for
one year to June 2018

The operation of audiovisual media service providers
will continue with temporary licences until the end of
June 2018. This is provided by Law 81(1)/2017, which
amends the Basic Law on Radio and Television Organ-
isations L. 7(1)/1998, published in the Official Gazette
on 30 June 2017; the law amends Article 56 of the Ba-
sic Law and authorises the Radio Television Authority
to extend the validity of television licences for all op-
erating service providers for one more year. Following

10 IRIS 2017-8


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18634
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18629
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18630

of the European Audiovisu

the switchover to digital television in July 2011, tem-
porary licences for digital transmission replaced the
licences for analogue transmission, initially valid until
30 June 2012. While waiting for amendments to Basic
Law 7(1)/1998 that would respond to the conditions of
the new environment, temporary licences have since
then been renewed each year. Thus, temporality is
now extended until 30 June 2018. Under the Basic
Law, normal television licences are valid for ten years.

Under the same amending law, temporary licences
to legal entities of public law are also extended for
one year, even in the event that they do not meet
all the requirements set out by law; this is applica-
ble to CYTA (the Cyprus Telecommunications Author-
ity - Apyr Trnhemxowvwviorv 332°305300301377305), a semi-
governmental organisation that operates IPTV. Its cap-
ital share and structure as a legal entity of public law
deviates from the model set by the Basic Law, which
requires, among other things, capital share dispersion
and a ceiling of 25% for shareholders. After having
operated in an analogue environment which was un-
regulated for online providers, CYTA benefits from a
special provision and has been operating in the digital
environment since 2011.

The amending law authorises the Radio Television Au-
thority to issue temporary licences to new applicants;
these licences are also valid until the aforementioned
date.

It is noteworthy that the Basic Law has undergone no
major amendment since December 2010, when pro-
visions of the AVMS Directive were incorporated into
the national law of Cyprus. In June 2017, the rele-
vant parliamentary committee noted in its report to
the Plenary of the House of Representatives that the
extension of temporary licences was required pend-
ing major amendments to the basic law that would
adapt it to the new environment and make perma-
nent licences possible. No details are available of the
timing of the expected amendments.

o Apduéc  81(331) tou 2017 - NOMOS IIOY TPOIIOIOIEI
TOTS TIEPI PAAIO®QNIKON KAI THAEONTIKOQN OPTAN-
ISMON NOMOTYE TOY 1998 EQX 2017 (Amending Law

81(1)/2017 of the Law on Radio and Television Organisations
7(1)/1998)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18614 EL

Christophoros Christophorou
Political Analyst, Expert in Media and Elections

CZ-Czech Republic

Frequencies in the 3.7 GHz band will be di-
vided between two existing and two new op-
erators

The “Invitation to tender for the award of rights to

use radio frequencies to provide an electronic com-
munications network in the 3600-3800 MHz band”
has ended. In addition to two existing operators (02
Czech Republic a.s. and Vodafone Czech Republic
a.s.), Nordic Telecom 5G a.s. and PODA a.s. - two
new applicants for high-speed data networks in this
band - succeeded in the auction.

While existing operators could get only a 40 MHz fre-
quency allocation in the auction, the spectral limit
was doubled for new operators. This option has been
taken up by Nordic Telecom 5G a.s.

The Chairman of the Czech Telecommunications Of-
fice (éesky telekomunika¢ni Urad) said that the result
of the successful auction showed that the telecommu-
nications market is geared to providing data services
that are the backbone of a functioning digital econ-
omy. He pointed out that the 3.7 GHz frequencies
were particularly suitable for building high-capacity
mobile data networks and the future development of
fifth-generation networks.

Each of the five auction blocks was auctioned for CZK
203 million - seven times higher than the starting
price. The Czech Telecommunications Office is ex-
pected to officially allocate the acquired radio fre-
quencies immediately after the successful tenderers
pay the prices for the auctioned spectrum.

o Vybérové fizeni za ucelem udéleni prév k vyuZivani radiovych
kmitoctd pro zajisténi siti elektronickych komunikaci v kmitoétovém
pasmu 3600-3800 MHz (Invitation to tender for the award of rights to

use radio frequencies to provide an electronic communications net-
work in the 3600-3800 MHz band)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18615 CS

5 Jan Fucik
Ceska televize, Prague

[ DVB-T2 broadcasting ]

Ceské Radiokomunikace a.s. (CRA) is the Czech
provider of television, radio and internet infrastruc-
ture. It has launched DVB-T2 broadcasting, enabling
26% of the population to view eleven television chan-
nels in the second generation standard of digital tele-
vision broadcasting.

CRA launched the first part of the transitory network
for DVB-T2 /HEVC from the Zizkov and Cukrak trans-
mitters in Prague. In the coming months, the network
will be extended to other regions, aiming to cover 99%
of Czech territory by the spring of 2018. The DVB-T2
network will enable the broadcasting of programmes
by commercial television channels even after 2020,
when a switch-off of the current DVB-T network is
planned. CRA is thus implementing the Strategy for
the Development of Terrestrial Broadcasting adopted
by the Government.

IRIS 2017-8 11


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18614
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18615

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

The transition to DVB-T2 will follow the release of
some television frequencies for the allocation of 5G
mobile data networks after 2020. Terrestrial broad-
casting reception is provided for more than 60% of
households. It is the only platform that is free for
viewers. The parallel broadcasting launched by CRA
also has an important social dimension. People will
have time to upgrade their sets - they have until 2020
to buy a new model.

Channels broadcasting in the 12 DVB-T2 transitory
network are Prima, Prima Love, Prima Zoom, Prima
Max, Prima Cool, Barrandov television, Barrandov
Plus, Kino Barrandov, Ocko, Ocko Gold and Slagr tele-
vision.

To simplify consumer navigation, the CRA has devised
certification for television sets supporting the new
standard, with a “DVB-T2-certified” logo to be placed
on devices which support the new broadcasting stan-
dard and have passed the relevant tests. The list of
such models is regularly updated.

e Spusténo vysilani v prvni ¢asti pfechodové sité DVB-T2 (Press re-
lease: Starting transmission in the first part of the DVB-T2 transmis-
sion network)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18650 CS

y Jan Fucik
Ceska televize, Prague

DE-Germany

[ Sat.1 disputes third-party airtime ]

Sat.1 SatellitenFernsehen GmbH has successfully sub-
mitted an urgent application to the Verwaltungs-
gericht Neustadt (Neustadt Administrative Court -
VG Neustadt) against a licensing decision of the
Rhineland-Palatinate regional media authority, the
Landeszentrale fir Medien und Kommunikation (LMK),
which had been declared immediately enforceable. In
a decision of 14 July 2017, the court reinstated the
suspensive effect of the appeal against the LMK'’s de-
cision.

The case concerned the question of whether Sat.1
was obliged to allocate airtime to independent third
parties. On 13 February 2017, the LMK awarded li-
cences to three television production companies for
the production and distribution of national window
programmes. Consequently, Sat.1 was obliged to al-
locate airtime to these TV companies at its own ex-
pense for a five-year period from 1 March 2017. In
concrete terms, this meant that Sat.1's licence to pro-
duce and distribute its national general interest chan-
nel would be limited during the times when the third-
party providers broadcast their window programmes.

Sat.1 filed an appeal against this decision, as well
as an application for suspensive effect to be rein-
stated, given that the ruling had been declared im-
mediately enforceable. In response to the latter appli-
cation, the court decided that, prima facie, the LMK'’s
decision appeared unlawful. The licences should not
have been awarded to the three TV production com-
panies and Sat.1’s licence should not have been lim-
ited in this way because the procedure had not been
conducted in accordance with the relevant provisions
of the Rundfunkstaatsvertrag (Inter-State Broadcast-
ing Agreement). The licensing procedure should not
have been initiated and a call for tender should not
have been issued while the licensing procedure for
the 1 June 2013 to 31 May 2018 licensing period, con-
cerning which the Oberverwaltungsgericht Rheinland-
Pfalz (Rhineland-Palatinate Administrative Court of
Appeal - OVG Rheinland-Pfalz) had yet to issue a deci-
sion, was still ongoing. The fact that the call for tender
had contained certain caveats had not been sufficient
to resolve the problem. The procedure should not
have been initiated nor a new call for tender issued
until after the conclusion of the appeal proceedings
in February 2017. At that time, the applicant had not
(or no longer) been obliged to allocate airtime to third
parties because the audience share of the broadcast-
ing group of which it was part had been below 19%
during the relevant reference period of February 2016
to January 2017.

In addition, regardless of the licensing period over-
lap, the audience share calculation carried out in ac-
cordance with the Rundfunkstaatsvertrag for the new
licensing period had been based on the wrong ref-
erence period and the applicant had probably not
been under any obligation to allocate third-party air-
time at all. During the relevant reference period of
February 2016 to January 2017, the audience share
of the ProSiebenSat.1 broadcasting group had been
less than 19%; however, the Rundfunkstaatsvertrag
stated that the obligation to allocate third-party air-
time only applied to broadcasting groups with an an-
nual average market share of 20% or more, or to
individual general interest channels with a share of
at least 10%. Even the latter figure had not been
reached in this case, since Sat.1 had only achieved
an average market share of 7.3% in 2016.

After the court’s decision, Sat.1 immediately removed
the programmes of third-party providers Good Times
and Tellvision from its schedule.

The court also ruled that the LMK should not have
launched the new licensing procedure while another
procedure remained the subject of appeal proceed-
ings before the OVG Rheinland-Pfalz. An urgent pro-
cedure between the parties had been initiated in
September 2014 and complaint proceedings in April
2015. In the latter, the VG Neustadt had decided
that the LMK should issue a new call for tender for
Sat.1 third-party airtime. The TV production compa-
nies summoned to the proceedings appealed against
this decision and the matter was not concluded un-

12 IRIS 2017-8


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18650

of the European Audiovisual Observatory

til February 2017, when the appeal was withdrawn.
However, by issuing the new call for tender in January
2016 and then licences to third parties in February
2017, the LMK had committed a further procedural er-
ror.

An appeal against the decision may be lodged with
the OVG Rheinland-Pfalz.

o VG Neustadt, Pressemitteilung Nr. 28/17, 4. August 2017 (Neustadt
Administrative Court, press release no. 28/17, 4 August 2017)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18664 DE

Bianca Borzucki
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

ES-Spain

[ CNMC fines the Professional Football League ]

According to CNMC, the LPF prevented Mediaset cam-
eras from accessing football stadiums for three league
days during Season 2016/17. Specifically, the LFP pro-
hibited the cameras of the Mediaset group (Telecinco
and Cuatro) from taking images of the pitch during
rounds 24 (24, 25 and 26 February 2017) and 25 (28
February, 1 and 2 March 2017) of the First Division,
and round 27 of the Second Division (24, 25 and 26
February 2017).

CNMC determined that the LFP had violated its De-
cision of January 2016 on the limitation of access to
stadiums. By this decision, CNMC obliged the LFP
to guarantee audiovisual media access to spaces in
which events of general interest are held.

e Resolucién del procedimiento sancionador SNC/DTSA/020/17/LNFP,
incoado a la Liga Nacional de Futbol Profesional, por el presunto in-
cumplimiento de la resolucién de la Sala de Supervisién Regulatoria
de la Comisién Nacional de los Mercados y la Competencia de 14
de enero de 2016, recaida en el expediente CFT/DTSA/0010/15, y
por el presunto incumplimiento del articulo 19.3 de la ley 7/2010, de
31 de marzo, general de la comunicacién audiovisual, en lo relativo
al impedimento al acceso a los estadios de futbol (CNMC Decision
SNC/DTSA/020/17/LNFP)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18657 ES

e Nota de prensa: La CNMC sanciona a la Liga de Futbol Profesional
(LFP) con 250.000 euros por impedir el acceso a Mediaset a los esta-
dios (CNMC Press release on the Decision SNC/DTSA/020/17/LNFP)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18658 ES

Sonia Monjas Gonzdlez
National Commission on Markets and Competition
(CNMC)

Report on the fulfilment of the investment in
European works in 2015

On 4 May 2017, the CNMC published its report on
the fulfilment of the investment in European works in
2015. Under the Spanish Audiovisual Communication
Law, media service broadcasters and electronic com-
munications providers broadcasting television chan-
nels are required to earmark 5% of their operating
revenue for the pre-funding of European cinemato-
graphic films, and films and series made for televi-
sion. The CNMC is responsible for monitoring compli-
ance with this law.

The CNMC notes that the designated providers in-
vested a total of EUR 179.93 million in European
works in 2015, which is 15.37% less compared to
2014. Investments made by regional television
providers amounted to EU 22.08 million, which means
an annual increase of EUR 1.80 million compared to
2014.

Of the 17 national providers analysed, DTS was the
only one that had not reached the minimum 5% con-
tribution. Other providers, such as 13TV, Atresmedia,
Vodafone ONO and Telefénica also missed the thresh-
old, but they offset that deficit with the surplus of in-
vestment generated in 2014.

The main share of the 2015 investment - EUR 58.69
million (that is to say, 33.20%) - was allocated to
Spanish cinema. Providers funded 128 out of 255 cin-
ematographic films, which represents more than 50%
of the year’s total film production.

e Informe sobre el cumplimiento en el ejercicio 2015, por parte de
los prestadores del servicio de comunicacién audiovisual televisiva,
de la obligacién de financiacidn anticipada de la produccién europea
de peliculas cinematogrdéficas, peliculas y series para television, doc-
umentales y series de animacién, 4 de mayo de 2017 (CNMC Report
on the fulfilment of the investment on European works in 2015)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18659 ES
e Nota de prensa - Las televisiones reducen en un 15,37% su inver-
sién en obra audiovisual europea (CNMC Press release on the Report)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18660 ES

Sonia Monjas Gonzadlez
National Commission on Markets and Competition
(CNMC)

FR-France

Media chronology: Senate’s Committee on
Culture makes proposals

The saga of the reform of media chronology - the rules
that define the operating windows for films shown via

IRIS 2017-8 13


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18664
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18657
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18658
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18659
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18660

various media (cinemas, DVD, pay and freeview chan-
nels, video on demand, etc.) - is entering a new phase
thanks to the efforts of the Senate’s Committee on
Culture.

The various windows specific to each mode of opera-
tion are laid down in an extended agreement within
the industry (signed on 6 July 2009 by thirty-five par-
ties) and in legislation governing cinemas and pay-
per-view video. Operators in the cinema sector, as
well as consumers, want to see quicker access to
films. What is more, the very foundation of media
chronology is being threatened by the emergence of
new stakeholders and changes in viewing habits. Plat-
forms such as Netflix and Amazon now occupy a ma-
jor part of the market; some of them avoid conforming
to the rules on media chronology and the obligations
to finance creation by virtue of their place of estab-
lishment. At the same time, traditional stakeholders
such as Canal+ are finding themselves in serious dif-
ficulty, even though advance purchases (particularly
by pay channels) are a core feature of the financing
of films. Even so, discussions with the national centre
for cinema and animated images (Centre National du
Cinéma and de I'lmage Animée) have failed to reach a
conclusion. Faced with stalemate in the negotiations
with the industry on the one hand and the urgency
of adapting the regulations on the other, the Senate’s
Committee on Culture held a session on 12 July 2017
at which all stakeholders in the sector had a chance to
give their views, before delivering its conclusions on
27 July.

In its report, the Committee stresses the need to re-
form the present framework for media chronology. It
reiterates that Directive 97/36/EC of 30 June 1997 lays
down the principle of giving priority to an agreement
with the industry on the subject, although the legisla-
tor’'s intervention is not excluded if no agreement can
be reached. It therefore proposes that, if no agree-
ment is reached with the industry by the end of the
year, legislative arrangements should be set in mo-
tion in early 2018 in the form of a bill or inclusion in
the drafting of any new audiovisual legislation. Such
an opportunity might indeed be provided by the need
to transpose the AMS Directive into national law in
2018. The Committee goes on to note that the def-
inition of a window more favourable than the thirty-
six months for subscription VOD operators should be
conditional on significant multi-year undertakings to
finance the French cinema sector; it is convinced that
modernising chronology should form part of a global
reform, and in particular that it should be accompa-
nied by both a stepping-up of the fight against piracy
and the setting-up of systematic marking embedded
in works.

As part of this overall reform, a number of aspects
of chronology will need to be adjusted. The adop-
tion of “sliding windows” would make it possible in
respect of a work that has not found a distributor for
one of its windows for distributors in the following win-
dow to be authorised to commence their operations

earlier. Bringing forward the VOD window to three
months is also recommended. Similarly, unfreezing
the VOD window during the television windows would
make it possible to extend the amount of time films
would be available to viewers on the platforms and
to promote legal offers. Bringing forward the broad-
casting of films to six months after their first show-
ing in cinema theatres (instead of ten months) ought
to find favour with viewers, as well as help to com-
bat piracy and add value for those stakeholders in-
vesting most in financing the cinema sector. Lastly,
a more favourable window for “virtuous” subscription
VOD platforms should be defined, so that those stake-
holders that contribute as much as the pay channels
to the financing of works would be allowed compa-
rable conditions for using the films. The Committee
feels that media chronology should continue to evolve
in the coming years and adapt to new offers and new
methods of use.

e Rapport d’information de Mme Catherine MORIN-DESAILLY, fait au
nom de la commission de la culture, de I'éducation et de la com-
munication du Sénat, n°688 (2016-2017) - 26 juillet 2017 (Informa-
tion report by Ms Catherine Morin-Desailly on behalf of the Senate’s
Committee on Culture, Education and Communication, no. 688 (2016-
2017) - 26 July 2017)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18666 FR

Amélie Blocman
Légipresse

Considerations on rules for advertising on
television

On 19 July 2017, when it examined the possibility
of extending the authorisation to broadcast granted
to the television channel TF1, the national audio-
visual regulatory authority (Conseil Supérieur de
I’Audiovisuel - “CSA”) announced that it was allowing
the group’s request that the general rules governing
advertising spots laid down by decree in 1992 should
apply: the relevant Decree authorises commercial
breaks during television news programmes that last
more than thirty minutes. This would make it possible
to introduce advertising, but observing the present
limit of twelve minutes of advertising per hour. On
the other hand, the CSA refused a request lodged by
the channel for a reduction in its obligations regard-
ing the broadcasting of news programmes; it also re-
jected further requests by the channel to reduce the
number of programmes directed at young people and
to introduce cross-promotion with the news channel
LCI.

At the same time, the Government has announced
that a public consultation will be held until 13 Octo-
ber 2017 to gather the comments of stakeholders on
was to simplify the rules for advertising on television,
as laid down in Act No. 86-1067 of 30 September 1986
and Decree No. 92-280 of 27 March 1992 (which cover

14 IRIS 2017-8


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18666

N DE L'AUDIOVISUEL
L OBSERVATORY
INFORMATIONSSTELLE

sponsorship, tele-shopping, sectors not allowed to ad-
vertise, interruptions for commercial breaks, etc.).
The stated aim is to create an environment that is
more favourable to boosting the audiovisual sector
in the present difficult economic context (given the
falling value of the advertising market in the past ten
years and unequal competition among the major digi-
tal stakeholders, which have to comply with much less
demanding rules (in terms of both advertising and fi-
nancing creation). The possibility of extending the
maximum amount of time that advertisements may
last, relaxing the rules governing commercial breaks
in programmes, and the pertinence of introducing
a third break in films are also under consideration.
The Ministry of Culture is also consulting stakehold-
ers on conditions for broadcasting teleshopping pro-
grammes, which at present may not include commer-
cial breaks. Introducing ‘"tele-shopping spots” - offers
made direct to the public outside teleprogrammes - is
being considered. Discussions will be continued in the
autumn.

e Ministere de la Culture, Consultation publique sur la simplification
des regles relatives a la publicité télévisée, aolit 2017 (Ministry of

Culture, Public consultation on simplifying the rules for advertising on
television, August 2017)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18636 FR

Amélie Blocman
Légipresse

Competition Authority relaxes some mea-
sures imposed on Groupe Canal Plus after its
acquisition of TPS

On 24 June 2017 the Competition Authority made
changes to the set of measures imposed on Vivendi
and Groupe Canal Plus (GCP) in 2012 at the time of
their acquisition of TPS. Five years after the original
decision, the Authority was scheduled to rule on the
advisability of maintaining or lifting the injunctions in
the light of the evolution of competition in the markets
concerned. The injunctions were originally intended
to serve three purposes: to promote the diversity of
stakeholders in the pay television sector, allowing the
emergence of an affordable alternative offer to that
of GCP; to prevent the Group from pre-empting new
forms of consuming content by offering pay-per-view
subscription video-on-demand (VOD); and to preserve
the system for financing the French cinema sector. To
achieve this, GCP’s purchasing has been regulated,
and obligations drawn up to ensure clear rules for the
distribution of independent channels on CanalSat. On
the matter of VOD services, GCP was to refrain from
concluding agreements for the distribution of its VOD
services that would give them an exclusive or prefer-
ential presence on IAP platforms.

Five years on, the Competition Authority notes that
GCP is still virtually the sole purchaser acquiring rights

to broadcast recent films originally made in the French
language. It also remains the only editor of a mixed
premium channel on the market (Canal+ and its var-
ious versions), and is still an unavoidable partner for
editors looking to distribute their channels. It is also
evident from the Authority’s analysis that GCP’s po-
sition is increasingly contested in all the markets in
which it operates. Furthermore, the ambitious hard-
line strategy of the Altice group constitutes a major
development in the market (the acquisition of rights
for Premier League and Champions League matches;
the launch of a series-only channel; an increased non-
linear offer with unlimited VOD on SFR Play; control
the takeover control of the NextRadio TV group, etc.).
Altice’s strategy involves the convergence of its ac-
tivities as IAP, editor, and television distributor, and
this must be taken into account. The second sig-
nificant evolution is the development of international
non-linear stakeholders (such as Netflix and Amazon),
which are competing strongly with GCP on these mar-
kets.

In the light of all these developments, the Competi-
tion Authority has decided to maintain, lift or adapt
the various injunctions incumbent on GPC. Firstly, re-
garding the acquisition of cinematographic rights, the
Authority feels it is necessary to maintain the ban on
concluding framework agreements with the holders of
French cinematographic rights, while relaxing super-
vision of the group’s purchases of cinematographic
rights from American studios. The measures regard-
ing the Group’s carriage of theme channels are also
to remain in place. Regarding the specific matter of
premium channels, while the Authority is maintaining
the obligation for GCP to carry all premium channels,
it considers that it is justified in lifting the ban on the
exclusive carriage of premium channels (although this
is to be supervised). Regarding the measures involv-
ing the acquisition of rights for VOD and subscription
VOD and the editing of the corresponding services,
the Authority feels that StudioCanal’s sale of exclusive
rights to third-party non-linear platforms is henceforth
justified, as is the supervision of the Group intended to
enable alternative distributors (including IAPs) to com-
pete effectively with exclusive distribution on Canal-
Sat. On the other hand, given the Group’s position
on the market for the distribution of linear pay televi-
sion services, the ban on concluding agreements pro-
viding for or encouraging the exclusive or preferential
presence of its VOD and subscription VOD offer on IAP
platforms is to be maintained. The new arrangements
are to apply until 31 December 2019.

e Autorité de la concurrence, décision n°17-DCC-92 du 22 juin 2017
portant réexamen des injonctions de la décision n°12-DCC-100 du 23
juillet 2012 relative a la prise de contréle exclusif de TPS et Canal-
Satellite par Vivendi SA et Groupe Canal Plus (Competition Authority,
Decision No. 17-DCC-92 of 22 June 2017 re-examining the injunctions
contained in Decision No. 12-DCC-100 of 23 July 2012 on the exclu-
sive control of TPS and CanalSatellite acquired by Vivendi S.A. and
Groupe Canal Plus)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18643 FR

Amélie Blocman
Légipresse

IRIS 2017-8 15


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18636
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18643

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

CSA fines CB three million euros for broad-
casting homophobic hoax

The final decision has been made. On 26 July 2017,
the national audiovisual regulatory authority (Conseil
Supérieur de I’Audiovisuel - “CSA”) imposed a fine of
three million euros on the television channel C8 in re-
spect of the programme “Touche pas a mon poste”.
The fine relates to a sequence broadcast on 18 May
during which Cyril Hanouna, the presenter of the pro-
gramme “Touche pas a mon poste”, tricked a number
of homosexuals live on air after posting a fake adver-
tisement on a dating website. These people had not
been informed of the identity of the person contacting
them and some of them, believing themselves to be
taking part in a private conversation, revealed in pub-
lic items of information about their private lives and
sexual activities.

The CSA noted that the editor had not set up any tech-
nical procedure intended to protect their identity and
their privacy by rendering them unrecognisable. This
constituted a breach of the obligations laid down in
the agreement requiring the channel to respect “per-
sonal rights regarding privacy [and] the use of a per-
son’s image and his/her honour and reputation, as laid
down by law and upheld by jurisprudence”.

The CSA also noted that throughout the sequence the
presenter had used many clichés and stereotypical at-
titudes regarding homosexual people with the aim of
presenting a caricature. The sequence had had the
effect of stigmatising a group of people on the ba-
sis of their sexual orientation, which manifestly runs
counter to the stipulations laid down in the channel’s
licence, under which the editor is required to “pro-
mote the values of integration and solidarity upheld
by the French Republic and to combat discrimination”.

The CSA pointed out that it had received nearly
47,000 complaints about the programme. Since 2015
it has handled sixteen cases and ruled that there was
nothing wrong with four sequences, in view of the fact
that each respective broadcast had been meant to
be humorous. It has also issued three warnings and
two formal notices, in addition to sending the chan-
nel a number of initial notifications. Early in June,
the CSA had already announced a three-week suspen-
sion of advertising on C8. (C8 retaliated by referring
the matter to the Conseil d’Etat (French Council of
State), requesting the quashing of the decision and
thirteen million euros in damages.)

In the light of the above, and by virtue of Article 42-2
of the Act of 30 September 1986, the CSA considered
that the gravity of the facts of the matter with regard
to this disputed sequence justified a fine of three mil-
lion euros.

e CSA, Décision n°2017-532 du 26 juillet 2017 portant sanction a
I’encontre de la société C8 (CSA, Decision No. 2017-532 of 26 July
2017 fining the company C8)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18637 FR

Amélie Blocman
Légipresse

Two general multi-industry agreements
signed on transparency in the cinema and
audiovisual sectors

On 6 July 2017, the Minister for Culture, Frangoise
Nyssen, gathered together organisations representing
the cinema sector to sign two agreements relating to
the industry. As soon as they were signed, the agree-
ments were extended by decree to cover the entire
sector. Article 21 of the Act of 7 July 2016 on the free-
dom of creation defines the framework for the trans-
parency of the operating and production accounts for
full-length cinematographic works. In this respect, the
new Article L. 213-29 of the Cinema Code provides
that (i) the form of the operating account and (ii) the
definition of gross revenue, operating costs and op-
erating overheads are to be determined by means
of an agreement within the industry. The same ap-
plies, under Article L. 213-25, to the form of the pro-
duction account, the definition of the various cate-
gories of expenditure in the production account, and
the means of financing. After large-scale consulta-
tion, film-makers, authors, producers, co-producers
and distributors have reached agreement on all the
elements that must be included in the production and
operating accounts for films.

In real terms, this means that all partners involved
in a film now have a standard model that sets out
very clearly the amounts of expenses and revenue
in respect of a work for all types of distribution (cin-
ema theatre, television, VOD, subscription VOD, etc.).
Thanks to these agreements, rights holders will now
have the benefit of well-specified and regular remu-
neration stemming from revenue and expenditure in
relation to the manufacture and distribution of their
films. Such remuneration will also accrue to the film’'s
financial partners, and to the performers and techni-
cians. Also, in accordance with the provisions of the
Act of 7 July 2016, the CNC will audit the production
and operating accounts in order to make sure that
these agreements on transparency are indeed being
applied.

In the audiovisual field, the agreement concluded be-
tween authors and producers is in itself something
new, making up for the total absence of collective su-
pervision of the rules on transparency and the pay-
ment of shares of revenue. In the cinema sector,
these agreements reinforce and amplify the agree-
ment between authors and producers concluded in

16 IRIS 2017-8


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18637

EN DE L'AUDIOVISUEL
AL OBSERVATORY

LE INFORMATIONSSTELLE

2010, by providing for greater formalisation of the
feedback of information and the rendering of accounts
due to authors in particular. A press release from
the French society of dramatic authors and composers
(Société des Auteurs et Compositeurs Dramatiques -
SACD) stated that “by achieving a harmonised defini-
tion of the producer’s part of net revenue where this
is used as the basis for remunerating authors and by
reinforcing the role played by collective management
in favour of authors, this agreement should improve
the quality, frequency and precision of accountabil-
ity to authors, particularly since the Creation Act pro-
vided for a strengthening of the CNC’s supervisory re-
sources”.

o Arrété du 7 juillet 2017 pris en application des articles L. 251-2
et L. 251-6 du Code du cinéma et de I'image animée et portant ex-
tension du premier accord sur la transparence des comptes et des
remontées de recettes en matiére de production audiovisuelle du 19
février 2016, de I’avenant n°1 a I’accord du 19 février 2016 sur la
transparence des comptes et des remontées de recettes en matiére
de production audiovisuelle du 6 juillet 2017 et de I’accord profes-
sionnel sur la transparence des comptes d’exploitation des ceuvres
audiovisuelles du 6 juillet 2017 (Order of 7 July 2017 adopted in ap-
plication of Articles L. 251-2 and L. 251-6 of the Cinema and Animated
Image Code extending the initial agreement on the transparency of
accounts and the transmission of revenue in respect of audiovisual
production of 19 February 2016; Codicil No. 1 to the agreement of 19
February 2016 on the transparency of accounts and the transmission
of revenue in respect of audiovisual production of 6 July 2017; and
the agreement within the industry on the transparency of the operat-
ing accounts for audiovisual works of 6 July 2017)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18667 FR

o Arrété du 7 juillet 2017 pris en application des articles L. 251-2 et L.
251-6 du Code du cinéma et de I'image animée et de I'article L. 132-
25-1 du Code de la propriété intellectuelle et portant extension de
I’accord entre auteurs et producteurs d’ceuvres audiovisuelles relatif
a la transparence des relations auteurs-producteurs et a la rémunéra-
tion des auteurs du 6 juillet 2017 (Order of 7 July 2017 adopted in ap-
plication of Articles L. 251-2 and L. 251-6 of the Cinema and Animated
Image Code and Article L. 132-25-1 of the Intellectual Property Code
extending the agreement between authors and producers of audio-
visual works on the transparency of relations between authors and
producers and the remuneration of authors of 6 July 2017)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18668 FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

Supreme Court judgment on media reporting
of court proceedings

On 19 July 2017, the Supreme Court delivered its judg-
ment in Khuja (formerly PNM) v Times, on whether
an injunction should be granted preventing the media
from identifying an individual who had been named
in open court during criminal proceedings. Mr Khuja
was arrested on the basis of a witness statement that
someone with the same commonly used first name
as Mr Khuja was involved in sexual offences against
children. The witness failed to identify Mr Khuja at
an identity parade. Mr Khuja was not charged, al-
though others were. At their trial, evidence was given

stating that someone with the same first name as Mr
Khuja had been involved in the abuse; furthermore,
police evidence named Mr Khuja when informing the
court that he had not been identified as the alleged
abuser. He was also referred to in cross-examination,
closing speeches and in the summing up. Mr Khuja
applied to the High Court for an injunction preventing
The Times, the Oxford Mail and two journalists from
publishing the fact of his arrest (and release with-
out charge) on suspicion of committing serious sexual
offences against children. The application was dis-
missed at first instance and by the Court of Appeal.
The matter came before the Supreme Court.

The judgment proceeded on the basis that the prin-
ciple of open justice is subject to only limited excep-
tions: the law of contempt, defamation and the law
protecting ECHR rights. The Court reaffirmed its ap-
proach in Re S (A Child) [2004] UKHL 47 where the
Court had set out the “ultimate balancing test” in
case of conflict between Articles 8 and 10 ECHR. The
test states that neither article has as such precedence
over the other; an intense focus on the comparative
importance of the specific rights being claimed in the
individual case is necessary; the justifications for in-
terfering with or restricting each right must be taken
into account; and the proportionality test must be ap-
plied to each.

The applicant argued that the High Court judge had
applied Lord Rodger’s remarks in Re Guardian News
and Media [2010] UKSC 1 and in doing so, had applied
a legal presumption which was not warranted. Lord
Rodgers in Re Guardian News had said: “The identi-
ties of persons charged with offences are published,
even though their trial may be many months off. In
allowing this, the law proceeds on the basis that most
members of the public understand that, even when
charged with an offence, you are innocent unless and
until proved guilty in a court of law”.

The Court rejected this argument, holding that this
was not a general presumption applicable irrespective
of the facts; moreover, in referring to Lord Rodgers,
all the judge at first instance had done was to say
that, while some members of the public would equate
suspicion with guilt, most would not. The dissenting
judges took a stronger line on this point and described
the proposition as a “controversial presumption” for
which there was no basis and which could undermine
individuals’ rights to privacy. The majority of judges
then found that “there is no reasonable expectation
of privacy in relation to proceedings in open court”
(though the extent to which this is an absolute princi-
ple is unclear - Lord Sumption noted that the principle
of open justice has never been absolute) and that any
claim would have to rely on the impact on Mr Khuja’s
right to family life as a consequence of the damage
to his reputation. This impact was found to be indi-
rect and incidental. The majority of judges noted the
public interest in reporting on the processes by which
such cases are investigated and brought to trial, and
which extends to the appellant’s identity. The detail of

IRIS 2017-8 17


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18667
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18668

of the European Audiovisu

Mr Khuja’s name was not therefore peripheral to the
story. By contrast, the judges in the minority thought
that there was a reasonable expectation of privacy,
and despite the public interest in the reporting, the
balance was in favour of Mr Khuja’s privacy.

e United Kingdom Supreme Court, Khuja (formerly PNM) v Times
[2017] UKSC 49, 19 July 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18628 EN

Lorna Woods
School of Law, University of Essex

Harmful gender stereotyping in advertising -
proposals for reform

At the present time, there are no direct rules prevent-
ing gender stereotyping in advertising. The nearest
thing is if under the Committee of Advertising Practice
Code (CAP Code) the Advertising Standards Authority
(ASA) is of the opinion that an advertisement is likely
to cause "serious or widespread offence". Thus, the
ASA has banned advertisements that objectify or in-
appropriately sexualise women and girls or suggest it
is acceptable for young women to be unhealthily thin.
However, the ASA has generally taken the view that
depictions of stereotypical gender roles or ads that
mock people for not conforming to a gender stereo-
type do not breach the CAP Code because it is of the
view that such ads are unlikely to cause harm or seri-
ous or widespread offence.

On 18 July 2017, the ASA published a report which
concluded that further amendments to the CAP Code
may be required to address the issue of harmful gen-
der stereotyping in advertising. The Report is the cul-
mination of a year-long investigation which consulted
academics and specialists, reviewed relevant litera-
ture, held seminars with expert stakeholders and con-
ducted research into public opinion. The ASA found
that there was evidence to support stronger rules
on the basis that harmful stereotypes "can restrict
the choices, aspirations and opportunities of children,
young people and adults".

Six harmful categories of gender stereotypes were
identified: (1) roles (occupations or positions usually
associated with a specific gender); (2) characteristics
(attributes or behaviours associated with a specific
gender); (3) mocking people for not conforming to
stereotype; (4) sexualisation (portraying individuals in
a high sexualised manner); (5) objectification (depict-
ing someone in a way that focuses on their body); and
(6) body image (depicting an unhealthy body image).

The CAP now has the job of developing new standards
for advertisers and marketers; they shall come into
force in 2018 and be administered and enforced by

the ASA . Annex A of the Report contains a compara-
tive survey of “International and European legislation
and rules”.

o Advertising Standards Authority, Depictions, Perceptions and Harm,
18 July 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18656 EN

David Goldberg
deeJgee Research/ Consultancy

Regulator fines broadcaster for hate speech
broadcast by terrorist

The UK communications regulator, Ofcom, has re-
cently had to take a number of decisions on broad-
casters, including decisions on material advocating
terrorism. One such example relates to Ariana In-
ternational, a general entertainment channel originat-
ing from Afghanistan and broadcast by satellite in the
United Kingdom. Its licence is held by Ariana Televi-
sion and Radio Network.

The broadcast featured a video by a 17-year-old in-
dividual, Muhammed Riyad, before he stabbed five
people on a train in Germany and was subsequently
killed by security forces. In the video, he brandished
a knife, boasted about the forthcoming attack and
made statements describing in highly positive and
graphic terms his intentions, and those of “Islamic
State”, to carry out acts of extreme violence against
the German population. Ofcom considered that the
statements had the clear potential to influence im-
pressionable viewers by encouraging serious crime,
up to and including murder, leading to disorder. This
likely effect was made worse by the fact that he spoke
uninterruptedly for two and a quarter minutes and
no views or statements were put forward in the pro-
gramme to challenge or otherwise soften the inflam-
matory effect or the considerable level of potential of-
fence caused by the statements.

Riyad also spoke in positive terms about jihad and
about both the violent capabilities of ‘Islamic State’
and his own intention to kill non-Muslims and Muslims
who renounce their faith. This amounted to spread-
ing, inciting, promoting or justifying hatred based on
the intolerance of those who are of a different reli-
gion, and it is thus considered to be a form of hate
speech. Therefore, the network had broadcast a pro-
longed example of highly offensive hate speech in a
news bulletin with no surrounding content that sought
to challenge, rebut or otherwise contextualise Riyad’s
highly extreme views.

The broadcaster accepted that the showing of the
video without a “vehement reaction” to Riyad’s “call
to action” was a serious error. Ofcom found that it
breached three provisions of its Broadcasting Code;
these require that material which may cause offence

18 IRIS 2017-8


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18628
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18656

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

is justified by the context; that material likely to en-
courage or to incite the commission of crime or lead
to disorder must not be included in television or ra-
dio services; and that material which includes hate
speech must not be included in television and radio
programmes except where it is justified by its context.

Ofcom fined the Network GBP 200,000, and required
it to broadcast a statement of the findings at a time
and date to be determined by Ofcom.

e Ofcom, “Notice of Sanction”, in Broadcast and On Demand Bulletin,
Issue no. 333, 17 July 2017, p.6

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18655 EN

Tony Prosser
University of Bristol Law School

Sky News breached Ofcom requirements by
failing to name all constituency candidates
during a constituency report

On 7 August 2017, Ofcom determined that Sky News
was in breach of Rule 6.10 of the Broadcast Code by
failing to list all candidates during a constituency re-
port held during this year’'s UK General Election. On
12 May 2017, during Sky’s morning show called Sun-
rise, the presenter had a three way discussion con-
cerning tactical voting with the Labour, Conservative
and Liberal Democrat candidates for the constituency
of Vauxhall in London. The discussion concerned the
participating candidates agreeing not to stand against
each other in an attempt to encourage tactical voting.
Three other candidates were standing in the Vaux-
hall constituency, namely for the Green Party, the
Women’s Equality Party and the Pirate Party. None
of these candidates were involved in the discussion or
named at any point during the piece.

Rule 6.10 of Ofcom’s Broadcasting Code states that
“Any constituency or electoral report or discussion af-
ter the close of nominations must include a list of
all candidates standing, giving first names, surnames
and the name of the party they represent or, if they
are standing independently, the fact that they are an
independent candidate. This must be conveyed in
sound and /or vision”. Ofcom also determined that
Rule 6.8 applied to the broadcast. Rule 6.8 of the Code
states, “Due impartiality must be strictly maintained
in a constituency report or discussion and in an elec-
toral area report or discussion”. Ofcom considered
that the Sunrise feature was a constituency report or
discussion on the 2017 General Election and that it
had taken place during the election period that began
on 3 May 2017; as such, all constituency candidates
should have been named. Rule 6.2 deems the start of
the election period for General Election purposes to be
the date Parliament is dissolved. Sky, in response to
the complaint, said that normally they did broadcast

the names of all candidates but that on this occasion,
the failure to do so was an “aberration”. The news or-
ganisation said that prior to the election period and
subsequent to its start, they had given strict guid-
ance to their staff about the Ofcom rules, as well as
the Representation of the People Act 1983 (the Act).
Since the showing of the 12 May piece, further guid-
ance was issued. In mitigation, Sky contended that
the three candidates who did appear in the discussion
accounted for 97% of the vote for Vauxhall, and the
failure to name the other candidates did not have any
impact on the voting for Vauxhall.

Ofcom, which in the exercise of its statutory duty had
to ensure compliance with the Code and the Act, con-
sidered that Rule 6.10 was a basic requirement and in
the interests of all relevant candidates so as to en-
sure that audiences, including any relevant voters,
are made fully aware of all candidates contesting a
particular constituency. Therefore, Ofcom considered
the Sunrise programme to be in breach of Rule 6.10.

e Ofcom, Broadcast and On Demand Bulletin, Issue 334, 7 August
2017, p. 22

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18661 EN

Julian Wilkins
Blue Pencil Set

Ofcom findings on proposed Fox/Sky merger
published

On 29 June 2017, Ofcom’s findings on the proposed
acquisition of Sky plc by Twenty-First Century Fox, Inc.
were published. The Secretary of State for the De-
partment for Digital, Culture, Media and Sport has yet
to make a final decision on whether to approve the
merger, which would include accepting undertakings
from Sky and Fox or, alternatively, to request that the
Competition and Markets Authority (CMA) instigate a
Phase 2 investigation as to whether the merger is in
the public’s interest.

Fox already owns 39% of Sky and last year it offered
to buy the balance of Sky’s shares. Sky is a Euro-
pean broadcaster providing TV and broadband ser-
vices across Europe, with an estimated 22 million cus-
tomers. On 16 March 2017, the British government is-
sued a European Intervention Notice (EIN) concerning
the proposed merger. The EIN stated that an investi-
gation would be completed to examine whether there
were any media plurality concerns and also whether
the parties would have “commitment to broadcasting
standards” if the companies were to merge. The EIN
triggered two reports from Ofcom about media plu-
rality and the two companies’ commitment to broad-
casting standards. The Secretary of State’s author-
ity to permit a media merger derives from the Enter-
prise Act 2002 whereby a quasi-judicial process is ex-
ercised.

IRIS 2017-8 19


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18655
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18661

of the European Audiovisu

Ofcom'’s report considered that any merger between
Fox and Sky would cause plurality issues.

After the BBC and ITN, the proposed merged en-
tity would have the third largest reach of any news
provider and would span news coverage on television,
radio, newspapers and online.

Ofcom considered that the merger would give the
Murdoch Family Trust (the primary owner of Fox) influ-
ence over news providers and a significant presence
across all key media platforms. As such, the Secre-
tary of State was minded to refer the proposed merger
to a Phase 2 Investigation. However, Ofcom consid-
ered that there were no concerns about either Sky
or Fox's commitment to broadcasting standards; as
such, there was no requirement to justify referring the
matter to the CMA. Ofcom considered Fox's compli-
ance record in the United Kingdom and the European
Union comparable to other broadcasters’ records.

Ofcom was also asked to consider the effect any fail-
ure of corporate governance would have on the pub-
lic interest consideration; both companies were sep-
arately assessed. Ofcom considered that the alleged
conduct of Fox News in the United States amounted
to “significant corporate failures”- this concerned the
company’s handling of alleged sexual and racial ha-
rassment by staff. However, it deemed that this did
not mean that a merged company would show any
lack of commitment to broadcasting standards.

The Enterprise Act allows for a Phase 2 investigation
to be averted if the parties propose undertakings. The
decision on whether to accept undertakings remains
with the Secretary of State alone. The parties’ un-
dertakings, unusually, formed part of their represen-
tations contained in Ofcom’s report on plurality. The
main undertaking offered is that Fox maintains the
editorial independence of Sky News by establishing
a separate editorial board with a majority of inde-
pendent members to oversee the appointment of the
Head of Sky News and any changes to Sky News Ed-
itorial Guidelines. Furthermore, there was a commit-
ment to maintain Sky branded news for five years,
with spending at least at similar to current levels.

Ofcom considered in their report that these undertak-
ings would help mitigate any plurality issues, but sug-
gested that the remedies could be further strength-
ened. The Secretary of State has to determine
whether the undertakings are sufficient to avert a
Phase 2 investigation. So far, the Secretary of State
has indicated that she is not minded to accept the
proposed undertakings. The Secretary of State is also
noting guidance from the CMA.

The European Commission approved the merger in
April by deciding that Fox and Sky are active in differ-
ent markets (see|IRIS 2017-6/4). However, despite the
Commission’s approval, Article 21 of the EU Merger
Regulations allows the states to block mergers at a
national level, so the final decision remains with the
UK government.

e Ofcom, Public interest test for the proposed acquisition of Sky plc
by 21st Century Fox, Inc, 29 June 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18662 EN

e Ofcom, Decision: Licences held by British Sky Broadcasting Limited
(Fit and Proper Assessment), 29 June 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18663 EN

Julian Wilkins
Blue Pencil Set

HR-Croatia

Regulator publishes minimum standards for
DVBT-2 reception

The Croatian Regulatory Authority for Network In-
dustries, HAKOM, based in Zagreb, has published
a recommendation on the minimum technical re-
quirements for DVB-T2 reception. The recommenda-
tion was developed as part of cooperation between
HAKOM, the Croatian Agency for Electronic Media,
network and multiplex operators, public and private
TV broadcasters and representatives of the academic
community.

HAKOM also announced that migration from DVB-T to
DVB-T2 transmission in Croatia would begin in 2019.
Receivers that met the minimum requirements set out
in the recommendation would be marked with a spe-
cial logo in order to help consumers make informed
purchases. The design of the logo and the receiver
certification process are planned for 2018.

HAKOM is responsible for market regulation in the
electronic communications, postal and railway ser-
vices industries. It also protects consumer rights and
manages limited resources of importance to the Re-
public of Croatia, such as radio frequency spectrum.
HAKOM values good cooperation with neighbouring
countries and plays an active part in events organised
by international authorities.

Since 1 January 2015, all Croatian citizens have been
able to surf the Internet with a guaranteed minimum
speed of 1 Mbit/s. The notion of a guaranteed min-
imum speed was introduced in 2012, when it was
just 144 Kbit/s. It is regulated by Article 25(1) of the
HAKOM Ordinance on universal services in electronic
communications. Along with Finland and Spain, Croa-
tia is one of only three countries worldwide whose cit-
izens are guaranteed a minimum Internet speed by
law.

e HAKOM press release of 18 July 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18665 EN

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

20 IRIS 2017-8


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-6/4&id=15966
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18662
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18663
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18665

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

IE-Ireland

[ Code on short news reports comes into effect ]

On 1 September 2017, the Broadcasting Authority of
Ireland (BAI) Short News Reporting Code of Practice
came into effect. Under the legislation (S.I. 258/2010
and S.1. 247/2012) which incorporates the Audiovisual
Media Services Directive (2010/13/EU) into Irish law,
the BAI is required to develop a code of practice con-
cerning short news reports provision. The Code re-
flects Article 15 of the AVMS Directive, and provides
that a television broadcaster under the jurisdiction of
the State that has acquired exclusive television broad-
casting rights for an event that is of high interest to
the public shall ensure that other television broadcast-
ers established in the State or in another EU Member
State have access to short extracts for inclusion as a
short news report in general news programmes. The
broadcaster must ensure access to short extracts on
a fair, reasonable and non-discriminatory basis. No-
tably, the Code provides that access to short news
extract shall be free of charge.

Furthermore, the Code includes provisions on what
the BAI considered to be “events of high interest
to the public”: events that are newsworthy and/or
those which would appeal to a large number of peo-
ple and/or those that are of interest to people other
than those who usually follow events of a similar
type, including events which, by their nature, may
be expected to have a significant impact on the in-
terests of citizens. It also includes those sporting and
cultural events designated by the Minister for Com-
munications as being of major importance to soci-
ety. The Code also describes the characteristics of
a general news programme, which comprises news-
worthy events and discusses more than one topic or
one event during the programme. However, it does
not cover the compilation of short extracts into pro-
grammes serving entertainment purposes.

Section 5 of the Code contains provisions on the use
of short news reports including (a) extracts may not
be used to compile programming for entertainment
purposes; (b) short news reports should not exceed
90 seconds except by agreement between the broad-
caster and the rightsholder; (c) The right to use short
news extracts shall not arise until the transmission of
the event from which the short extracts are derived
has ended; and (d) the broadcaster benefiting from
the right to use a short news extract shall clearly iden-
tify the source, unless this is not possible for reasons
of practicality.

Finally, the BAI will consider complaints in respect of
the Code of Practice under the BAI's Compliance and
Enforcement Policy; however, the Code states that
BAI decisions will only relate to compliance with the

Code of Practice, and that the BAI will not arbitrate
disputes between broadcasters and rightsholders.

e Broadcasting Authority of Ireland, Short News Reporting BAI Code
of Practice, 28 June 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18626 EN

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

Decisions on offensive comments concerning
religion during television programme

On 3 August 2017, the Compliance Committee of the
Broadcasting Authority of Ireland (BAI) issued a no-
table number of decisions (11 in total) on offensive
expression and religion arising from comments made
on a programme broadcast by the public broadcaster
RTE. The BAI had received a number of complaints
over the programme, including those from priests and
a Christian association, generating coverage in the
media. The decisions are noteworthy because they
show how the BAI assesses the distinction between
offence and harm; they outline which duties are ap-
plicable to broadcasters and presenters to minimise
harm; and they follow a number of other recent de-
cisions on satire and religion (see RIS 2017-1/9| and
IRIS 2015-9/17).

The complaints were made following a January 2017
edition of RTE’s longest-running chat show, The Late
Late Show. The show featured a broad discussion
on faith, the Christmas period and Catholic belief
and practice. During the discussion, one guest, who
was a comedian, made reference to the Eucharist as
“haunted bread”. Later, another guest spoke about
how, as a child, The Eucharist being described as the
body and blood of Christ had conjured up images of
“cannibalism” in her young mind, leaving her con-
flicted about eating the literal “Body of Christ”. The
complainants claimed that there had been a violation
of section 48(1)(b) of the Broadcasting Act, whereby
broadcasters must ensure that anything which may
reasonably be regarded as causing harm or offence
is not broadcast, and Principle 5 of the BAI Code
of Programme Standards on respect for persons and
groups in society, which includes a reference to the
fact that broadcasters shall show due respect for reli-
gious views, images, practices and beliefs.

However, the BAI's Compliance Committee held, by
a majority, that the programme had not violated the
Broadcasting Act nor the Code of Programme Stan-
dards. All 11 decisions contained similar reasoning,
and the Committee first began by noting that since a
broadcaster must cater for a diverse audience, there
would inevitably be programming that “causes of-
fence to some members of the audience”, though the

IRIS 2017-8 21


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18626
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-1/9&id=15962
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-9/17&id=15962

of the European Audiovisu

Code also recognised that offence can become harm-
ful in certain circumstances. It then examined the
comments concerning the Eucharist being “haunted
bread”, and noted that it was legitimate for a panellist
to articulate their own personal views, dealing with a
religious tenet which may be difficult to reconcile for
those who hold other or no religious beliefs. The Com-
mittee held that the comments were an expression of
his own views rather than a comment on the views of
others, and that they were not intended to mock the
faith of others. With regard to the mentioning of can-
nibalism, the Committee considered that the contrib-
utor was not equating the Eucharist with cannibalism,
but rather describing her thoughts as a child. More-
over, the Committee had regard to the fact that the
discussion had been broadcast after 23.00, which was
a time at which content with a higher likelihood to of-
fend may be broadcast. Furthermore, the audience
would have been familiar with the comedian’s artistic
style.

Finally, the Committee found that the presenter had
misjudged the offence likely to have been caused by
use of the term “haunted bread”, and while the com-
ments did not cross a line such that undue offence
was caused, the degree of offence may have been
minimised if the presenter had demonstrated greater
sensitivity to the potential for offence; “RTE is advised
to have regard to the Committee’s view in this re-
gard”.

e Broadcasting Authority of Ireland, Broadcasting Complaint Deci-
sions, August 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18627 EN

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

PL-Poland

Broadcaster TVN disputes tax on sale of its
DTH platform

Broadcaster TVN has announced plans to take legal
action to recover taxes that it was forced to pay in
Poland in relation to the sale of its DTH platform.

A DTH (‘direct-to-home’) platform is a method of re-
ceiving satellite television and was used by TVN to
broadcast various channels until it sold its platform in
2012. TVN paid PLN 110 million (around EUR 26 mil-
lion) in tax, under protest. At the same time, both TVN
and Scripps Networks Interactive, which had since ac-
quired TVN, said that they “strongly disagreed” with
the decision of the tax authority concerned and would
file an appeal with the Administrative Court, asking it
to examine the lawfulness of the tax.

Regarding the sale of the DTH platform, TVN also ex-
plained that, before completing the transaction, it had
asked the Polish Ministry of Finance about its current
interpretation and application of the relevant tax leg-
islation in order to ensure that the sale was lawful. It
had fully complied with the guidelines provided by the
Ministry of Finance. It had also sought and followed
the advice of major international tax and accounting
firms relating to the sale. Explaining the reasons for
its intended legal action, TVN added that the tax office
had audited the transaction in 2013 and had found no
infringements or irregularities whatsoever. Convinced
that it had acted lawfully and met its information obli-
gations transparently and accurately when selling the
platform, the broadcaster was confident that its ap-
peal would be successful.

Tobias Raab
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

RO-Romania

Modification of the PBS law declared uncon-
stitutional

The Constitutional Court of Romania ruled on 12 July
2017 that some articles of the modified version of
the Law no. 41/1994 on the functioning of the Ro-
manian public radio and television services are not
constitutional. The Court reacted to a complaint of un-
constitutionality lodged by the National Liberal Party
and the Popular Movement Party (opposition) (see in-
ter alia [IRIS 2013-5/37, |IRIS 2013-10/36, [IRIS 2014-
1/38, [IRIS 2014-2/30, [IRIS 2014-4/25, RIS 2014-
6/30, IRIS 2014-7/30, [IRIS 2015-6/33|, RIS 2015-8/26|,
IRIS 2016-5/28| IRIS 2017-3/26).

The Court declared unconstitutional the provisions of
the draft Law which provided for the appointment of
the new Boards of Administration, within 90 days from
the date of its entry into force, as well as the provi-
sion that Board of Administration representatives are
required to renounce their membership of a political
party during the exercise of their mandates. The right
of association cannot be restricted, ruled the Consti-
tutional Court.

The opposition considered that the proposed modifi-
cations of Law no. 41/1994 will irremediably affect
the status, organisation and functioning of public ra-
dio and television - two autonomous public services
that are regulated by the Constitution. The Law does
not clarify the legal status of the PBS as a result of
the change in the manner of the financing of State
broadcasting introduced by Law no. 1/2017, which
cuts the radio and television licence fees. The Law ex-
cludes from the financing the acquisition of licenses,

22 IRIS 2017-8


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18627
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-5/37&id=15950
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-10/36&id=15950
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-1/38&id=15950
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-1/38&id=15950
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-2/30&id=15950
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-4/25&id=15950
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-6/30&id=15950
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-6/30&id=15950
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-7/30&id=15950
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-6/33&id=15950
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-8/26&id=15950
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-5/28&id=15950
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-3/26&id=15950

L'AUDIOVISUEL.
SERVATORY
ORMATIONSSTELLE

of the European Audiovisu

the production and distribution of events of major cul-
tural, artistic and sports importance (domestic or in-
ternational), thus significantly prejudicing Romanian
citizens’ right to be informed. It furthermore, accord-
ing to the Liberal and Popular parties, removes from
parliamentary control the executive management of
public radio and television.

The Senate (the upper chamber of the Romanian Par-
liament) adopted on 20 June 2017 a draft law on the
modification of Law no. 41/1994; under the amend-
ment the functions of the President of the Board of
Administration and of its CEO, presently held by a sin-
gle person, will be separated.

The President of the Board will be appointed by the
Parliament, as is the case now, and the CEO will be
nominated on the basis of a selection of management
projects, and the term of office shall be four years.
During the exercise of their mandate the members of
the Board of Administration are obliged to renounce to
the membership of a party or, as the case may be, to
renounce to be a member in the governing bodies of
the trade union organizations. The draft Law provided
for professional criteria for future Board members, in-
cluding professional experience of at least 5 years in
one of the media, cultural, communication, public re-
lations, education, economic, financial or legal areas,
as well as managerial experience. Another modifica-
tion of the draft Law stipulated that the public radio
and TV will mandatorily produce programmes for the
ethnic minorities.

The decision of the Senate was final. The draft law
was adopted tacitly by the Chamber of Deputies (the
lower house) on 4 May 2016.

The Constitutional Court deemed that the Senate, act-
ing as a decision-making body, had overstepped the
constitutional limits imposed by the principle of bi-
cameralism..

The Constitutional Court also ruled that changing the
makeup of the existing Boards of Administration of the
public radio and television, which operate under the
existing form of the Law no. 41/1994, would breach
the principle of the non-retroactivity of civil law.

The Parliament has now to correct those provisions
that have been declared unconstitutional.

e Decizia Curtii Constitutionale, 17/07/2017 (Decision of the Constitu-
tional Court, 17 July 2017)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18651 RO

e Sesizarea Curtii Constitutionale, 3 July 2017 (Complaint lodged to
the Constitutional Court, 3 July 2017)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18652 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

Modification of the Cinematography Law re-
jected

The President of Romania, Klaus lohannis, promul-
gated on 16 June 2017 Law no. 141/2017 on the rejec-
tion of Government Emergency Decree no. 91/2016
on the modification and completion of Government
Decree no. 39/2005 on Cinematography, as well as
the setting-up of measures in the field of cinema. Law
no. 141/2017 was published in the Official Journal
of Romania no. 461/20.06.2017 (see RIS 2002-7/30,
IRIS 2003-2/23, and IRIS 2016-10/23, EMR Newsletter
no. 4/2017).

On 20 February 2017 the Senate (the upper house of
the Romanian Parliament) tacitly adopted a draft law
for the approval of Government Emergency Decree
no. 91/2016, but on 23 May 2017 the Chamber of
Deputies (the lower house) adopted, with a large ma-
jority, a contradictory draft law rejecting the Decree.
The decision of the deputies was final.

Government Emergency Decree no. 91/2016 aimed,
according to its initiators, at securing the functioning
of a more dynamic film production sector and ensur-
ing access to Romanian and European films.

At the beginning of June 2017, more than 450 well-
known Romanian film directors, actors, critics, pro-
ducers, and film industry professionals (such as Lu-
cian Pintilie, Stere Gulea, Victor Rebengiuc, Ana Ularu,
Ada Solomon, Tudor Giurgiu, Radu Jude, Calin Netzer,
Levente Molnar, Andi Vasluianu, Emilian Oprea, Do-
rina Chiriac, Marius Manole and Daniela Nane) asked
President Klaus lohannis not to promulgate the law re-
jecting Government Emergency Decree no. 91/2016
and to resubmit the Decree for debate in Parliament.
They called for a real debate with representatives of
the sector concerned by the draft law. They argued
that the Decree had been tacitly approved by the Sen-
ate and then rejected by the Chamber of Deputies
without being publicly debated, without the cinema
guild being been consulted and without the Ministry
of Culture being given the possibility to justify its opin-
ion.

e Lege privind respingerea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
91/2016 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.
39/2005 privind cinematografia, precum si pentru stabilirea unor ma-
suri in domeniul cinematografiei - forma trimisa spre promulgare (Act
for the rejection of the Government Emergency Decree no. 91/2016
on the modification and completion of the Government Decree no.

39/2005 on Cinematography and the setting-up of measures in the
field of cinema - form sent for promulgation)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18616 RO
e Ordonanta de urgenta a Guvernului pentru modificarea si com-
pletarea Ordonantei Guvernului nr. 39/2005 privind cinematografia,
precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul cinematografiei
(Government Emergency Decree no. 91/2016 on the modification and
completion of Government Decree no. 39/2005 on cinematography
and the setting- up of measures in the field of cinema)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18617 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

IRIS 2017-8 23


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18651
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18652
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2002-7/30&id=15951
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2003-2/23&id=15951
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-10/23&id=15951
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18616
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18617

of the European Audiovisu

RU-Russian Federation

[ Law to block pirate mirror sites ]

After being adopted by the State Duma on 23 June
2017 and approved by the Federation Council on 28
June 2017, the President of the Russian Federation,
Vladimir Putin, on 1 July 2017 signed into force a
new law enabling the country to quickly block deriva-
tive sites designed to circumvent the blocking of
copyright-infringing websites. The amendments to
the Federal Statute “On Information, information tech-
nologies and on the protection of information” (see
IRIS 2014-3/40) will enable pirate mirror, proxy and
other derivative sites to be blocked quickly by ISPs.

Following the relevant decisions of the Moscow City
Court (the court dealing with copyright-related mat-
ters - see IRIS 2013-8/33), sites shall be approved for
“eternal” blocking by the Ministry of Communications
and Mass Communications, which shall then order the
Federal Service for Supervision in the Sphere of Tele-
coms, Information Technologies and Mass Communi-
cations (or Roskomnadzor) - a governmental watch-
dog authority under the authority of the same min-
istry (see |IRIS 2012-8/36) - to contact ISPs to ensure
that all access is blocked. Search engines will also be
compelled to remove all alternatives from their search
results.

The amendments also deal with all kinds of deriva-
tive sites that are “confusingly similar” to other sites
on the Internet to which access is currently restricted
due to the repeated and improper placement of in-
formation concerning objects subject to copyright (or
related rights), or the information needed to acquire
illegal online access to them. In relation to those sites
the Ministry of Communications and Mass Communi-
cations will send a notification in both Russian and
English to the operator of the suspected pirate site.
Roskomnadzor will also receive a copy; the ISP or ISPs
in question will then be ordered to block access to the
sites concerned within 24 hours.

The law requires search engines to remove all blocked
sites from search results. All advertising that informs
Internet users of the whereabouts of a blocked site’s
mirror must also be removed. Each step in the “chain”
(i.e. Moscow City Court/Ministry/Roskomnadzor/ISPs)
shall take a maximum of twenty-four hours.

The amendments come into force on 1 October 2017.

o N 156- @3 O BHecennn n3MmeHenuii B PemepasbHbIN 3aKOH
« O6 madopmarmy , THGOPMAIIMOHHBIX TEXHOJIOTUSAX U O 3a-
mure uHdopmanuu » (Federal Statute N. 156-FZ of 1 July 2017
on amendments to the Federal Statute “On Information, information
technologies and on protection of information”, Rossiyskaya gazeta
daily newspaper, 4 July 2017)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18646 RU

Andrei Richter
Media Academy Bratislava

[ Amendments to IT law ]

On 29 July 2017 President Vladimir Putin signed into
law two sets of amendments to the Federal Statute on
information, information technologies and protection
of information (the IT Law - see |IRIS 2014-3/40| and
IRIS 2014-6/31).

Federal Statute N 276-FZ, which enters into force on 1
November 2017, grants significant powers to Roskom-
nadzor, the governmental supervisory authority on
media, communications and personal data traffic (see
IRIS 2012-8/36)), to pursue persons/entities on Russian
territory that utilise or provide access to information
systems and resources, such as virtual private net-
works (VPN) (see IRIS Extra 2015-1). These amend-
ments add a new provision (Article 15.8) to the IT
law which does not restrict the use of VPNs and sim-
ilar technology per se, but rather aims to establish
legal grounds for Russian authorities blocking VPNs
that are used as access points to websites and re-
sources that are otherwise restricted or prohibited.
To this end, Roskomnadzor is tasked with setting up
a “federal state database of telecommunication net-
work information resources that are restricted” in Rus-
sia. Once the database is operational, Roskomnad-
zor will have the authority to reach out to and de-
mand compliance from hosts of sites in respect of
whose resources Roskomnadzor identifies such eva-
sive technology. The restrictions will not apply to Rus-
sian governmental actors or to those owners or opera-
tors of VPNs who grant access to their virtual networks
only to specific groups of users, provided that those
VPNs are being used as technological support for their
owner’s/operator’'s business. Those provisions intro-
duced in 2014 that specified certain requirements in
respect of bloggers whose websites were visited by
more than 3,000 users daily (see IRIS 2014-6/31) are
also annulled, with immediate effect.

Federal Statute N 241-FZ, which enters into force on
1 January 2018, introduces several new provisions to
Article 10.1 of the IT Law (IRIS-Extra 2015, section
3.3.2). Those provisions ascribe additional responsi-
bilities to the hosting and service providers of elec-
tronic message exchanges.

Those responsibilities include the obligations: 1) to
identify and verify the identity of messenger service

24 IRIS 2017-8


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-3/40&id=15941
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-8/33&id=15941
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-8/36&id=15941
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18646
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-3/40&id=15944
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-6/31&id=15944
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-8/36&id=15944
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-6/31&id=15944

of the European Audiovisua

users, 2) upon the demand of Roskomnadzor to block
(within twenty-four hours) users’ ability to exchange
information that is forbidden by Russian law, 3) en-
able users to stop receiving messages from other
users, 4) guarantee the confidentiality of correspon-
dence through messenger service, 5) enable the pos-
sibility for public authorities to disseminate messages
on their own initiative and in accordance with the law,
6) stop the service when so determined by the Gov-
ernment.

Russian providers shall store identifying information
of users on Russian territory and shall not provide it
to third parties, unless permitted to do so by law.

o N 276- @3 O Buecenun usmenenuii B PeepasbHbIN 3aKOH
“ 06 uadopmanym , nHGOPMAIMOHHBIX TEXHOJIOTUAX U O 3a-
muTe wHdopMammu ” (Federal Statute N. 276-FZ of 29 July 2017
on amendments to the Federal Statute of the Russian Federation “on
information, information technologies and protection of information”.
Rossivskava gazeta, 4 August 2017, N 172)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18647 RU

o N 241- ®3 O BHeceHWM W3MEHEHWI B cTaThu 10-1 m 15-4
®epnepanbuoro 3akona “ 06 undopmanuu , uadopManoH-
HBIX TEXHOJIOTUSX W O 3amure nHdopmaryu ” (Federal Statute
N. 276-FZ of 29 July 2017 on amendments to Articles 10-1 and 15-4
of the Federal Statute “on Information, information technologies and
on protection of information, Rossiyskaya gazeta 4 August 2017)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18648 RU

Andrei Richter
Media Academy Bratislava

Media law amended to tighten registration
procedures

On 29 July 2017 President Vladimir Putin signed into
law amendments to the Statute on the Mass Media
that further detail registration procedures for media
outlets.

In particular they add to Article 7 a ban on establish-
ing a media outlet for individuals who have been con-
victed for committing crimes involving the use of the
media or telecommunications networks, such as the
Internet, or for committing crimes related to extrem-
ist activities. An amendment to Article 19 establishes
an identical ban in respect of editors-in-chief.

Article 16 of the Statute on the Mass Media on the
procedure for the issuance by Roskomnadzor of warn-
ings to media outlets prompted by “an abuse of me-
dia freedom” (see IRIS Extra 2017-1) is supplemented
by the following qualification: “A warning is a non-
regulatory act of the registering authority issued for
the purpose of preventing violations of the media law
and indicating their inadmissibility.”

An amendment to Article 27 of the Statute on the
Mass Media specifically requires that each registered
online media outlet provide information on its title,
founders (or owners), the last name and initials of the

editor-in-chief, the email address and telephone num-
ber of the editorial office, and the age ratings of asso-
ciated “informational products” (see IRIS 2012-9/37).

The new provisions enter into force on 1 January 2018.

o ®enepanbubiii 3akoH " O BHeceHuu u3MeHeHUN B 3aKOH
Poccuiickoit @enepanuu " O cpeacrBax maccoBoit uadopma-
mun "" (Federal Statute of 29 July 2017 N 239- @3 on amendments
to the Statute of the Russian Federation “on the mass media”. Official
publication in the Rossiyskaya gazeta daily newspaper on 4 August
2017)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18649 RU

Andrei Richter
Media Academy Bratislava

TM-Turkmenistan

[ Subsidies to state television to end by 2022 ]

On 7 July 2017 President Berdymukhamedov of Turk-
menistan signed an Ordinance that provides for the
gradual end to the financing of State-run television
and radio channels (the only broadcasters in the coun-
try) from the national budget. The reform will take
place over the course of four years, beginning in 2018.

The Ordinance encourages the State Committee on
Television, Radio and Cinema (a body of the Ministry
of Culture, Press and Television), subject to the agree-
ment of the Cabinet of Ministers (chaired by the Presi-
dent), to permit advertising and marketing broadcasts
on State channels and to use the revenues thus ob-
tained to cover expenses incurred by the broadcast-
ers. The State Committee, together with the Ministry
of Justice, is tasked under the Ordinance with prepar-
ing the necessary amendments to the relevant na-
tional laws.

o Hefirpanpusiit Typrkmenucrtan , 08/07/2017 (Report on the Or-

dinance, published on 8 July 2017 in the national daily newspaper
Nevtralniy Turkmenistan)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18610 RU

Andrei Richter
Media Academy Bratislava

UA-Ukraine

[ Language demands for audiovisual media ]

On 23 May 2017 the Supreme Rada (Parliament)
adopted a law that introduces language quotas for

IRIS 2017-8 25


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18647
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18648
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-9/37&id=15945
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18649
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18610

of the European Audiovisua

television programming. The law introduces changes
to the Broadcasting Act of Ukraine - mostly to Article
10 - “Language of the audiovisual (electronic) media”
(see|IRIS 2006-5/34)

The minimum quota for Ukrainian language broad-
casts is now 75% for national broadcasters, and 60%
for local broadcasters. A separate 75% quota is estab-
lished for newscasts and current affairs programmes
on all channels. The amendments detail the require-
ments for a broadcast or a film in Ukrainian. For ex-
ample, it is permitted to use other languages in a
movie for artistic reasons, but the length of such non-
Ukrainian footage remarks (not in Ukrainian) should
not exceed 10% of the film's total running time and
must be accompanied by Ukrainian subtitles. This ex-
ception does not apply to children’s movies and ani-
mation.

Films made on the territory of the republics of the
former USSR in a language other than Russian or
Ukrainian, and which were later dubbed into the Rus-
sian language, shall be voiced-over in (or dubbed into)
the Ukrainian language.

e N. 2054-19 IIpo BHeCeHHs 3MiH JI0 JeAKUX 3aKOHIB YKpaiHu
LI0J10 MOBU ayMiOBI3yaJIbHUX ( €JIEKTPOHHUX ) 3aCO0IB Maco-
Bol iHdopmMariil (Statute of Ukraine N. 2054-19 on amendments to

certain statutes of Ukraine concerning the language of audiovisual
(electronic) media, adopted on 23 May 2017)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18609 UK

Andrei Richter
Media Academy Bratislava

Analogue switch-off delayed until summer
2018

According to media reports, the Ukrainian cabinet has
postponed the date of the analogue switch-off until 30
June 2018.

The head of the State Service for Special Communica-
tions and Information Protection, Leonid Yevdochenko,
said that a number of financial and socio-economic
problems needed to be resolved before the transition
from analogue to digital broadcasting could be com-
pleted.

The delay had been on the cards for several months.
In May 2017, Yuriy Artemenko, chairman of the na-
tional regulatory authority, had emphasised that the
switch to digital broadcasting could not be completed
this year. As a result, a draft cabinet resolution to
postpone the date was adopted in June. Both ana-
logue and digital broadcasting will therefore have to
continue side by side in Ukraine until the switch at
the end of June 2018.

This delay is not unusual; the analogue switch-off has
already been postponed in other East European coun-
tries. In 2013, for example, Serbia decided to delay

the transition until June 2015 because, despite huge
support from the European Union, only around 20%
of the required technical conditions and infrastructure
were in place.

Tobias Raab

Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

[ Regulator fines broadcasters ]

The Ukrainian regulatory authority has fined a large
number of licensed broadcasters for failing to meet
their information obligations.

The regulator imposed fines of around UAH 350 000
(around EUR 11 647) on a total of 123 broadcasters
for failing to disclose their ownership structure; it said
that the broadcasters had failed to meet their obliga-
tions under the Ukrainian Television and Radio Act for
the second year in a row.

The chairman of the regulatory body, Yuriy Arte-
menko, explained that further sanctions could be
taken against broadcasters who continued to breach
their duty to disclose their ownership structure. In
accordance with the law, their broadcasting licences
might not be renewed or might even be withdrawn
completely. Ukraine is repeatedly subjected to the
propaganda and destabilisation efforts of media that
sympathise with or are influenced by Russia. In view
of the current political situation, the authorities are
therefore anxious to ensure that details of the owner-
ship of and influences on broadcasters are disclosed.
In April 2016, the National Council of Television and
Radio Broadcasting banned three Russian channels -
RTG TV (Russian Travel Guide), Retro and Kinoklub -
on account of legal infringements.

In addition to other measures, the Ukrainian Television
and Radio Act stipulates that the fines should be 5%
of the sum paid by the broadcaster concerned for all
the licences that it holds.

Tobias Raab
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

26 IRIS 2017-8


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2006-5/34&id=15940
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18609

of the Europeah Audiovisual'Observatory

Agenda Book List

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

(© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

IRIS 2017-8 27



	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Satakunnan Markkinapörssi Oy and Satamedia Oy v. Finland
	European Court of Human Rights: Ghiulfer Predescu v. Romania
	European Court of Human Rights: Halldórsson v. Iceland
	Parliamentary Assembly: Recommendation and Resolution on political influence over independent media and journalists
	Council of Europe: European Broadcasting Union becomes partner organisation of the Council of Europe Platform to protect journalists
	EUROPEAN UNION
	Advocate General: Opinion on jurisdiction in Internet defamation proceedings
	European Parliament: Resolution on online platforms and the Digital Single Market
	REGIONAL AREAS
	CIS – Commonwealth of Independent States: New model law on Internet regulation
	NATIONAL
	BE-Belgium
	New audiovisual legislation in Brussels
	CSA demands control over RTL Belgium
	CY-Cyprus
	Television temporary licences extended for one year to June 2018
	CZ-Czech Republic
	Frequencies in the 3.7 GHz band will be divided between two existing and two new operators
	DVB-T2 broadcasting
	DE-Germany
	Sat.1 disputes third-party airtime
	ES-Spain
	CNMC fines the Professional Football League
	Report on the fulfilment of the investment in European works in 2015
	FR-France
	Media chronology: Senate’s Committee on Culture makes proposals
	Considerations on rules for advertising on television
	Competition Authority relaxes some measures imposed on Groupe Canal Plus after its acquisition of TPS
	CSA fines CB three million euros for broadcasting homophobic hoax
	Two general multi-industry agreements signed on transparency in the cinema and audiovisual sectors
	GB-United Kingdom
	Supreme Court judgment on media reporting of court proceedings
	Harmful gender stereotyping in advertising - proposals for reform
	Regulator fines broadcaster for hate speech broadcast by terrorist
	Sky News breached Ofcom requirements by failing to name all constituency candidates during a constituency report
	Ofcom findings on proposed Fox/Sky merger published
	HR-Croatia
	Regulator publishes minimum standards for DVBT-2 reception
	IE-Ireland
	Code on short news reports comes into effect
	Decisions on offensive comments concerning religion during television programme
	PL-Poland
	Broadcaster TVN disputes tax on sale of its DTH platform
	RO-Romania
	Modification of the PBS law declared unconstitutional
	Modification of the Cinematography Law rejected
	RU-Russian Federation
	Law to block pirate mirror sites
	Amendments to IT law
	Media law amended to tighten registration procedures
	TM-Turkmenistan
	Subsidies to state television to end by 2022
	UA-Ukraine
	Language demands for audiovisual media
	Analogue switch-off delayed until summer 2018
	Regulator fines broadcasters

