
IRIS 2017-7



Editorial Informations

Publisher:
European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG
Tél. : +33 (0) 3 90 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int
Comments and Contributions to:
iris@obs.coe.int
Executive Director:
Susanne Nikoltchev
Editorial Board:
Maja Cappello, Editor � Francisco Javier Cabrera Blázquez,
Sophie Valais, Deputy Editors (European Audiovisual
Observatory)
Silvia Grundmann, Media Division of the Directorate of
Human Rights of the Council of Europe, Strasbourg (France)
� Mark D. Cole, Institute of European Media Law (EMR),
Saarbrücken (Germany) � Bernhard Hofstötter, DG Connect
of the European Commission, Brussels (Belgium) � Tarlach
McGonagle, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands) � Andrei Richter,
Media Academy Bratislava (Slovakia)
Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Victoires Éditions

Documentation/Press Contact:
Alison Hindhaugh
Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10
E-mail: alison.hindhaugh@coe.int
Translations:
Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Brigitte Auel � Paul Green � Katherine Parsons
� Marco Polo Sarl � Nathalie Sturlèse � Erwin Rohwer � Sonja
Schmidt
Corrections:
Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Sophie Valais et Francisco Javier Cabrera
Blázquez � Aurélie Courtinat � Barbara Grokenberger � Udo
Lücke � Jackie McLelland � Lucy Turner
Distribution:
Markus Booms, European Audiovisual Observatory
Tel.:
+33 (0)3 90 21 60 06
E-mail: markus.booms@coe.int
Web Design:
Coordination: Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory � Development and Integration: www.logidee.com
� Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158
 2017 European Audiovisual Observatory, Strasbourg
(France)

http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int


INTERNATIONAL

EBU: Appeal to Bosnia and Herzegovina

The Executive Board of the European Broadcasting
Union (EBU) in Geneva has written to the authorities
of Bosnia and Herzegovina expressing its concern at
the deteriorating state of public service broadcasting
in the country.

The EBU Executive Board called on the country’s pres-
ident to ensure that the government used its power
and influence to safeguard the future of the na-
tional broadcaster Bosanskohercegovačka radiotele-
vizija (BHRT). To this end, immediate reforms of the
national media laws were necessary.

The EBU warned that BHRT risked imminent closure,
having been deprived of stable funding for many
years; it was in substantial debt, was unable to pay
salaries or bills, and could not meet contractual obli-
gations. Its energy provider was also threatening to
cut off its electricity supply because of unpaid bills.

In its letter, the EBU stated that the existence of pub-
lic service broadcasters that were independent of the
government, which lay at the heart of democratic so-
cieties, was of particular historical and strategic im-
portance in Bosnia and Herzegovina. It was therefore
vital to preserve public service broadcasting not only
to keep the population informed, but also to promote
the cohesion of the country by reflecting its cultural
diversity.

The EBU concluded by saying that itself and its mem-
bers were willing to provide every possible assistance
and expertise to help the authorities concerned to se-
cure BHRT’s future.

In recent years, several attempts by the Bosnia and
Herzegovina parliament to reform BHRT have failed
due to disagreements. The broadcaster receives vir-
tually no state funding for its programmes and has
been operating at a loss for many years. It can-
not guarantee a general interest channel or a reliable
news service. One reason for the rapid decline of the
heavily indebted broadcaster’s economic situation is
the inadequate collection of licence fees over recent
years. Too many citizens fail to pay any licence fee
at all, even though this is the broadcaster’s primary
source of income. Moreover, there is no system in
place to actively collect the fees.

The broadcaster’s current financial problems are due,
in part, to an old conflict that continues to simmer in
the background. Political representatives of Bosnian
Croats recently repeated calls for the creation of a
separate broadcaster for Bosnia and Herzegovina’s

Croatian population. The United Nation’s international
representatives had specifically tried to strengthen
BHRT as part of the reconstruction of the country’s
broadcasting system in order to counter the disinte-
gration of Bosnia and Herzegovina.

• European Broadcasting Union press release of 23 April 2017, “EBU
joins international community in plea to save PSM in Bosnia and
Herzegovina”
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18605 EN

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Huseynova
v. Azerbaijan

The European Court of Human Rights (ECtHR) recently
dealt with a case that illustrates the dramatic situa-
tion of violence against journalists in some countries
and the often remaining impunity for crimes against
journalists (see IRIS 2017-3/3 and IRIS 2016-5/3). It
also shows the difficulties the victims or their fami-
lies can be confronted with in invoking the European
Convention on Human Rights (ECHR).

Elmar Huseynov was a prominent independent jour-
nalist in Azerbaijan and the editor-in-chief of the
weekly magazine Monitor. Various civil and crimi-
nal proceedings had been brought against him for
the publication of critical articles about the President
of Azerbaijan and members of his family, and about
members of the parliament, government and other
state officials. Moreover, copies of the magazine had
been confiscated on several occasions and the do-
mestic authorities sometimes prevented its publica-
tion. After having received threats because of his
critical articles, and in particular shortly after having
been told by a public official to stop writing about
the President and his family, on 2 March 2005, Mr
Huseynov was shot dead in his apartment building
as he returned home from work. Huseynov’s mur-
der received widespread local and international media
coverage and was unanimously condemned by vari-
ous politicians, international organisations, and local
and international NGOs. Criminal investigations were
instituted immediately after the murder and numer-
ous investigative actions were taken, but 12 years
later the criminal proceedings were still ongoing and
the perpetrators of the crime had not yet been pros-
ecuted. Before the ECtHR, Ms Rushaniya Saidovna
Huseynova alleged that her husband had been mur-
dered by Azerbaijani State agents and that the author-
ities had failed to conduct an effective investigation,
and hence breached Article 2 (the right to life) of the

IRIS 2017-7 3

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18605
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-3/3&id=15906
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-5/3&id=15906


European Convention on Human Rights (ECHR). She
further alleged that the killing of her husband had con-
stituted a breach of the right to freedom of expression
(Article 10 ECHR), as he had been targeted on account
of his journalistic activity.

With regard to the merits of the complaint and the al-
leged violation of Article 2 ECHR, the ECtHR observes
that Ms Huseynova made allegations about the in-
volvement of state agents or the state in general in
the murder of her husband, because of his journalis-
tic activity. The ECtHR however considered that there
was no evidence for these allegations. The Court next
referred to the duty of the state not only to refrain
from the intentional and unlawful taking of life, but
also to take appropriate steps to safeguard the lives
of those within its jurisdiction. This involves a primary
duty for the state to secure the right to life by putting
in place effective criminal law provisions to deter the
commission of offences against the person, backed
up by law enforcement machinery for the prevention,
suppression, and punishment of breaches of such pro-
visions. It also extends, in appropriate circumstances,
to a positive obligation on the authorities to take pre-
ventive operational measures to protect an individual
or individuals whose lives are at risk. However, for
a positive obligation to arise, it must be established
that the authorities knew or ought to have known at
the time of the existence of a real and immediate
risk to the life of a particular individual or individu-
als from the criminal acts of a third party, and that
they failed to take measures within the scope of their
powers which, judged reasonably, might have been
expected to avoid that risk. The ECtHR points out that
Mr Huseynov had never applied to the domestic au-
thorities for protection or informed them of any dan-
ger or threat to his life and it further observes that
the law enforcement authorities had not been aware
of any danger to his life, nor had they held any infor-
mation which might give rise to such a possibility. The
ECtHR concluded that it had no evidence indicating
that the domestic authorities knew or ought to have
known at the time of the existence of a real and im-
mediate risk to the life of Mr Huseynov and failed to
protect his right to life. Accordingly, there has been
no violation of the substantive limb of Article 2 ECHR.

As to the procedural limb of Article 2 ECHR, with re-
gard the alleged failure to carry out an effective in-
vestigation, the ECtHR did find a violation. The EC-
tHR referred to a number of shortcomings in the crim-
inal investigation carried out by the domestic author-
ities. The ECtHR is of the opinion that the Azerbaijani
authorities did not effectively examine the possibility
of prosecuting the alleged perpetrators of the murder
in Georgia by transferring the criminal case there, af-
ter the investigation had identified two suspects who
were on the territory of the State of Georgia, which
refused to extradite them. The ECtHR also noted that
even though Ms Huseynova was granted victim status
in the investigation, she has been constantly denied
access to the case file during the investigation, and
she only obtained copies of some documents from the

case file for the first time when the Government sub-
mitted its observations to the ECtHR. That situation
deprived her of the opportunity to safeguard her legit-
imate interests and prevented any scrutiny of the in-
vestigation by the public. The ECtHR furthermore con-
sidered that the criminal investigation was not carried
out promptly, taking into account its overall length of
over 12 years. Finally, it was apparent that the mur-
der of Mr Huseynov could have a “chilling effect” on
the work of other journalists in Azerbaijan. Accord-
ing to the ECtHR it does not appear that adequate
steps were taken during the investigation to inquire
sufficiently into the motives behind the killing of Mr
Huseynov and to investigate the possibility that the
attack could have been linked to his work as a jour-
nalist. On the basis of these findings the ECtHR con-
cludes that the domestic authorities failed to carry out
an adequate and effective investigation into the cir-
cumstances surrounding the killing of Ms Huseynova’s
husband. It accordingly held that there had been a vi-
olation of the procedural limb of Article 2 ECHR.

With regard to the complaint under Article 10, the EC-
tHR noted that the allegations arise out of the same
facts as those already examined under Article 2. Hav-
ing regard to its finding of a violation of Article 2 un-
der its procedural limb because of the ineffectiveness
of the investigation into the killing of Ms Huseynova’s
husband, the ECtHR considers that it is not necessary
to examine the complaint under Article 10 ECtHR sep-
arately.

• Judgment by the European Court of Human Rights, Fifth Section,
Huseynova v. Azerbaijan, Application no. 10653/10, 13 April 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18543 EN

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University (Belgium),

University of Copenhagen (Denmark), Legal Human
Academy and member of the Executive Board of the

European Centre for Press and Media Freedom
(ECPMF, Germany)

European Court of Human Rights: Milisavlje-
vić v. Serbia

The European Court of Human Rights (ECtHR) has re-
cently found that the Republic of Serbia has acted in
breach of the right to freedom of expression by con-
victing a journalist for insult of a well-known human
rights activist. The ECtHR emphasises that criminal
prosecution for insult of public figures is likely to deter
journalists from contributing to the public discussion
of issues affecting the life of the community. More
than 10 years after the journalist lodged an applica-
tion with the Court, the ECtHR came unanimously to
the conclusion that the Serbian authorities’ reaction
to the journalist’s article was disproportionate to the
legitimate aim of protecting the reputation of others,

4 IRIS 2017-7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18543


and was therefore not necessary in a democratic so-
ciety, within the meaning of Article 10 (2) of the Euro-
pean Convention on Human Rights (ECHR).

The applicant is Ljiljana Milisavljević, who was a jour-
nalist employed at Politika, a major Serbian daily
newspaper. In September 2003, Milisavljević wrote an
article in Politika about Nataša Kandić, a Serbian hu-
man rights activist primarily known for her activities
in investigating crimes committed during the armed
conflicts in the former Yugoslavia. Kandić also advo-
cated for full cooperation of the Yugoslav, and later
Serbian authorities with the International Criminal Tri-
bunal for the former Yugoslavia (ICTY), a highly con-
troversial issue at that time in Serbia. A few weeks
after the publication of the article Kandić started a
private prosecution against Milisavljević. She claimed
that the article had been written with the intent of be-
littling her in the eyes of the public, to present her as
a traitor to Serbian interests and as a “paid servant of
foreign interests and a prostitute who sells herself for
money”.

The First Municipal Court in Belgrade found that Mil-
isavljević had indeed insulted Kandić by writing that
“she has been called a witch and a prostitute”. The
court established that although the impugned phrase
had been previously published in another article by
another author in a different magazine, Milisavljević
had not put it in quotation marks which meant that
she agreed with it, thus expressing her opinion, with
the intention of insulting Kandić. In view of no ag-
gravating circumstances and a number of mitigating
ones, no prison sentence or fines were imposed: the
court only gave Milisavljević a judicial warning. This
judgment was confirmed by the court of appeal, while
in separate proceedings Milisavljević was ordered to
pay Kandić approximately EUR 386 in respect of costs
and expenses.

In 2006, Milisavljević lodged a complaint with the EC-
tHR, arguing that her right to freedom of expression
as a journalist had been violated by the conviction for
criminal insult. She also submitted that she had been
later discharged from Politika and that her conviction
appeared to have been the cause thereof, while her
conviction also represented a threat and warning to
all Serbian journalists. In determining whether the in-
terference with the journalist’s freedom of expression
was necessary in a democratic society in the terms
of Article 10 (2) ECHR, the Court applied the relevant
considerations of (a) whether the article contributed
to a debate of general interest; (b) how well known
the person concerned was and what the subject was
of the report; (c) the conduct of the person concerned
prior to publication of the article; (d) the method of
obtaining the information and its veracity; (e) the con-
tent, form, and consequences of the publication; and
(f) the severity of the sanction imposed. When exam-
ining the necessity of an interference in a democratic
society in the interests of the “protection of the rep-
utation or rights of others”, the ECtHR has to verify

whether the domestic authorities struck a fair balance
between the competing rights and values.

While there was no doubt that the article was pub-
lished in the context of a debate on matters of public
interest, the ECtHR further observed that the appli-
cant is a journalist and in that capacity her task was
to write an article about Kandić, a well-known human
rights activist and undeniably a public figure. The cru-
cial question was to determine what the impact was
of the allegation that Kandić had been called “a witch
and a prostitute”. The ECtHR considered that the im-
pugned words are offensive, but that it is clear from
the formulation of the sentence that this is how Kandić
was perceived by others, not by Milisavljević herself.
It reiterated that a general requirement for journalists
systematically and formally to distance themselves
from the content of a quotation that might insult or
provoke others or damage their reputation is not rec-
oncilable with the press’s role of providing information
on current events, opinions, and ideas.

According to the ECtHR, the domestic courts also
failed to make any balancing exercise whatsoever be-
tween Kandić’s reputation and Milisavljević’s freedom
of expression, also referring to the latter’s “duty, as a
journalist, to impart information of general interest”.
The Serbian courts made no reference to the overall
context of the text and the circumstances under which
it was written, as their findings were rather limited to
the fact that the impugned words were not put in quo-
tation marks. In the ECtHR’s view this amounted to
a “terse and undeveloped reasoning” at the domestic
level, which is in itself problematic “as it rendered any
defence raised by the applicant devoid of any practi-
cal effect”. The ECtHR found that the impugned ar-
ticle offered both positive and negative views about
Kandić, and it considered that the impugned words
could not be understood as a gratuitous personal at-
tack on, or insult to, Kandić. The article did not refer to
her private or family life, but showed how she was per-
ceived professionally, as a human rights activist and
a public figure. That being so, the ECtHR considered
that she inevitably and knowingly exposed herself to
public scrutiny, and should therefore have displayed a
greater degree of tolerance than an ordinary private
individual.

With regard the proportionality of the interference,
the ECtHR disagreed with the Serbian Government’s
argument that the journalist’s sentence was lenient:
what matters was not that Milisavljević was “only” is-
sued a judicial warning, but that she was convicted
for an insult at all. The ECtHR emphasised that “irre-
spective of the severity of the penalty which is liable
to be imposed, a recourse to the criminal prosecution
of journalists for purported insults, with the attendant
risk of a criminal conviction and a criminal penalty,
for criticising a public figure in a manner which can
be regarded as personally insulting, is likely to deter
journalists from contributing to the public discussion
of issues affecting the life of the community”. On the

IRIS 2017-7 5



basis of all these considerations, the ECtHR concluded
that there has been a violation of Article 10 ECHR.

• Judgment by the European Court of Human Rights, Third Section,
Milisavljević v. Serbia, Application no. 50123/06, 4 April 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18544 EN

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University (Belgium),

University of Copenhagen (Denmark), Legal Human
Academy and member of the Executive Board of the

European Centre for Press and Media Freedom
(ECPMF, Germany)

Commissioner for Human Rights: Public ser-
vice broadcasting under threat in Europe

On 2 May 2017, the Council of Europe’s Commissioner
for Human Rights issued a new Human Rights Com-
ment on “Public service broadcasting under threat in
Europe” (for a previous opinion, see IRIS 2011-4/2).
The Comment is divided into a number of sections, in-
cluding on the independence of public service broad-
casters (PSBs), stable and adequate funding, new
challenges, and disinformation, and concludes with a
roadmap for the future.

The Comment begins by pointing to the Council of Eu-
rope’s Platform to promote the protection of journal-
ism and the safety of journalists (see IRIS 2017-2/2),
and notes that there is an emerging trend of threats
to the independence of public broadcasters or of their
regulatory bodies. It also notes that the growing num-
ber of alerts on the Platform concerning political in-
terference in the editorial line of public broadcasters,
insufficient safeguards in legislation against political
bias, or lack of appropriate funding to guarantee the
independence of the public broadcasters.

On funding, the Commissioner noted that the system
of financing public broadcasters is also of utmost im-
portance since it has the potential to keep them polit-
ically dependent, and discusses a number of devel-
opments which occurred in Bulgaria, Romania, and
Greece. On new challenges, the Commissioner notes
that while in some circumstances a shift is still needed
from being a “State broadcaster” to a “genuine public
service media”, increasingly public service media are
engaging in new forms of communication and plat-
forms, such as the Internet, and not just television and
radio. Notably, on the issue of “outright disinforma-
tion” being “amplified by social media”, the Comment
states that the existence of a strong and genuinely in-
dependent public service broadcasting is all the more
important. The Commissioner notes that the prob-
lem of disinformation will not be solved by restricting
content or by arbitrary blocking, but by ensuring that
the public has access to impartial and accurate infor-
mation through public broadcasters which enjoy their

trust (noting the Joint Declaration on freedom of ex-
pression and “fake news”, disinformation and propa-
ganda, adopted by four Special Rapporteurs on free-
dom of expression (see IRIS 2017-5/1)).

Finally, the Commissioner calls on member states to
implement the Council of Europe standards, and en-
sure that legal measures are in place to guarantee
PSBs’ editorial independence and institutional auton-
omy, and avoid their politicisation; PSBs are provided
with sustainable funding; members of management
and supervisory bodies are appointed through a trans-
parent process, taking into account their qualifica-
tions and professional skills and their duties related
to working for the public service; they are provided
with the necessary resources to produce quality pro-
grammes which reflect cultural and linguistic diver-
sity, paying attention to minority languages.

• Commissioner for Human Rights, Public service broadcasting under
threat in Europe, 2 May 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18545 EN FR

Ronan Ó Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Union: The
Pirate Bay makes a communication to the
public

On 14 June 2017, the Court of Justice of the European
Union (CJEU) delivered its judgment in Stichting Brein
v. Ziggo BV (Case C-610/15). The Court held that the
making available and management of an online shar-
ing platform (such as The Pirate Bay (TPB)) should be
considered as an act of communication to the public
for the purposes of Directive 2001/29 (the EU Copy-
right Directive).

The proceedings began in January 2012, when the Dis-
trict Court of The Hague ordered two Dutch internet
access providers (Ziggo and XS4ALL) to block access
to TPB. Stichting Brein, a foundation protecting the in-
terests of Dutch copyright holders, had been granted
the right to request the order (see IRIS 2012-2/31).
In January 2014, the Court of Appeal in The Hague
overturned the judgment of the District Court, after
which Stichting Brein appealed to the Dutch Supreme
Court. In November 2015, the Supreme Court referred
two questions to the CJEU for a preliminary ruling (see
IRIS 2016-1/22). Advocate-General Szpunar delivered
his opinion on the questions in February 2017 (see
IRIS 2017-3/5).

6 IRIS 2017-7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18544
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-4/2&id=15908
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-2/2&id=15908
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-5/1&id=15908
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18545
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-2/31&id=15932
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-1/22&id=15932
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-3/5&id=15932


The Court began its judgment by deciding whether or
not an “act of communication” for the purposes of Ar-
ticle 3(1) of the EU Copyright Directive occurs. The
Court noted that based on previous case law, it can
be inferred that as a rule, any act by which a user,
with full knowledge of the relevant facts, provides its
clients with access to protected works is liable to con-
stitute such an act of communication.

Applying this rule to the present case, the Court con-
firmed that copyright-protected works are made avail-
able to the users of that platform in such a way
that they may access those works from wherever and
whenever they individually choose. Whilst the Court
accepted that the works in question are placed online
by the users, the Court agreed with AG Szpunar that
the operators of the platform play an essential role
in making those works available. In that context, the
Court noted that the operators of the platform index
the torrent files so that the works to which those files
refer can be easily located and downloaded by users.
TPB also offers - in addition to a search engine - cat-
egories based on the type of the works, their genre
or their popularity. Furthermore, the operators delete
obsolete or faulty torrent files and actively filter some
content.

Having established that an act of communication oc-
curs, the Court subsequently held that the protected
works in question are in fact communicated to a pub-
lic. Indeed, a large number of Ziggo’s and XS4ALL’s
subscribers have downloaded media files using TPB,
and the platform is used by a “significant” number
(“several dozens of millions”) of persons. The Dutch
Supreme Court’s decision was interpreted to have as-
certained that the operators of TPB cannot be un-
aware that this platform provides access to works
published without the consent of the rightsholders.
Lastly, the Court noted that TPB has a profit-making
purpose, which the Court held to be “not irrelevant”,
referencing previous case-law.

• Judgment of the Court (Second Chamber), Stichting Brein v. Ziggo
B.V., Case C-610/25, 15 June 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18577 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

Robert van Schaik
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

Council of the EU: Regulation on the cross-
border portability of online content service

On 8 June 2017, the Council of the European Union
adopted a new Regulation on cross-border portability
of online content services in the internal market. The
Regulation ensures that EU citizens that have lawfully

purchased online subscriptions for content services
(e.g. Netflix, Spotify) in their member state of resi-
dence can access and use these services when they
travel across the EU and are temporarily outside their
member state of residence. The Regulation is part of
the Digital Single Market Strategy, presented by the
European Commission in 2015 (see IRIS 2015-6/3).

The Regulation will overcome territorial licensing and
exclusivity, which usually characterise the provision of
online content services in the EU, and remove the so-
called “geo-blocking” practices by requiring providers
of online content services to enable their subscribers
residing in a member state to use their subscription
and access the legal content they have purchased or
rented, on the same range of devices and the same
range of functionalities when they travel in the EU
and are temporarily present in other member state.
The “portability” obligation will not require a separate
licence or the renegotiation of existing licences be-
tween rightsholders and service providers. Instead,
a “legal fiction” will be used, through a “localisation”
mechanism, according to which the service providers
will be deemed to carry out the relevant act of repro-
duction, communication to the public, making avail-
able of works, etc. on the basis of the respective
authorisations they have already received from the
rightsholders for the country of residence.

The Regulation applies only to paid content services
- such as audiovisual, music, and e-book services,
sporting events and other TV broadcasts - that are
offered online by commercial providers by way of
streaming, downloading, or other lawfully provided
technical means, on a portable basis - without be-
ing limited to a specific location-, and against sub-
scription. Free-of-charge online services offered by
providers who choose to introduce portable services
and agree to verify their subscriber’s member state
of residence may also enable the portability of their
services. The regulation prohibits service providers
from reducing the quality of delivery of the service.

The Regulation defines the place of residence as a
place where a subscriber has “actual and stable” res-
idence. Determining the place of actual residence
is relevant for service providers who need to es-
tablish measures to verify the subscriber’s place of
residence. The Regulation lists several means of
verificationand allows agreements between providers
and rightsholders concerning verification measures,
insofar as they are consistent with the Regulation.
“The effectiveness and proportionality of a particu-
lar means of verification”, including the type of ser-
vice, should be taken into consideration. The Regula-
tion introduces a list of verification measures such as
subscriber’s payment details, internet protocol, tele-
phone contacts, etc. However, any of the adopted
measures should adhere to the personal data protec-
tion rules. Besides the verification measures, the def-
inition of the term “temporarily present” refers to a
presence in a member state other than the place of
residence “for a limited period of time”, in a narrow

IRIS 2017-7 7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18577
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-6/3&id=15909


approach, since the Regulation will be only applicable
when EU citizens travel on holidays or business pur-
poses.

It is worth mentioning that the Regulation will ap-
ply retroactively, i.e. cross-border portability shall be
made possible in the EU by service providers as soon
as the regulation will enter into force. The Regulation
will therefore apply to existing contracts and acquired
rights, even for contracts concluded before the entry
into force of the regulation.

• Regulation of the European Parliament and the Council of 24 May
2017 on cross-border portability of online content services in the
internal market (2015/0284 (COD), 24 May 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18546 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

Bojana Kostić
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

European Parliament: Mandate to the Cul-
ture committee on a new directive on audio-
visual media services

On 18 May 2017, the European Parliament gave a
mandate to the Committee on Culture and Educa-
tion to begin talks with the European Council on a
new directive on audiovisual media services in view
of changing market realities. The mandate has a spe-
cial focus on the protection of children, new rules
on advertising, and a 30% quota of European works
on video-on-demand (VOD) platforms. The mandate,
consistent with the amendments that the Culture
Committee voted on 25 April 2017, was approved by
314 votes to 266, with 41 abstentions.

When referring to the protection of children, the man-
date given by the Parliament seeks to: first, impose
the obligation on video-sharing platforms to take cor-
rective measures when users flag content as incit-
ing violence, hatred, or terrorism. Second, prohibit-
ing advertising and product placement for tobacco,
electronic cigarettes, and alcohol in children’s TV pro-
grams and video-sharing platforms. Regarding adver-
tisements, the Parliament defined a maximum 20%
daily quota with flexibility in the adjustment of adver-
tisement periods. Self and co-regulation is also estab-
lished as a first measure before the direct imposition
of rules by the member state authorities.

In order to promote European cultural diversity, the
Parliament agreed to the obligation for VOD platforms
to offer at least 30% of European productions. This
includes works in the language of the countries of dis-
tribution. Moreover, member states will be allowed to
require VOD platforms to provide direct or indirect fi-
nancial contributions to the development of European

audiovisual productions. Those contributions should
be proportional to the revenues received in the coun-
tries where they are being given.

On 23 May 2017, the Council reached a general ap-
proach for negotiation with the Parliament. This gen-
eral approach is in line with some of the above men-
tioned issues of the mandate given by the Parliament:
the quota of European production, the imposition of
stringent requirements on alcohol and cigarette ad-
vertisements, and the protection of children from
harmful audiovisual content, such as hate speech, vi-
olence, and terrorism.

The mandate and general approach come as part of
the legislative procedure of a Directive proposal pre-
sented by the Commission in May 2016 as a part of
the Digital Single Market Strategy (see IRIS 2016-6/3).
Both the mandate and the general approach pave the
way for negotiations between the Parliament and the
Council, which will culminate in the final adoption of a
new Directive.
• European Parliament, Decision to enter into interinstitutional
negotiations: Coordination of certain provisions laid down by law,
regulation or administrative action in Member States concerning the
provision of audiovisual media services in view of changing market
realities, 18 May 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18547 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR
• Committee on Culture and Education, Report on the proposal for
a directive of the European Parliament and of the Council amending
Directive 2010/13/EU on the coordination of certain provisions laid
down by law, regulation or administrative action in Member States
concerning the provision of audiovisual media services in view of
changing market realities, 10 May 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18550 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

Emmanuel Vargas Penagos
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

European Commission: Communication on
mid-term review of Digital Single Market
Strategy

On 10 May 2017, the European Commission published
a Communication on the Mid-Term Review on the im-
plementation of the Digital Single Market (DSM) Strat-
egy: A Connected Digital Single Market for All. This
Communication marks a two-year anniversary of the
Digital Single Market Strategy published on 6 May
2015 (see IRIS 2015-6/3). The mid-term review dis-
cusses progress towards the implementation of the
DSM strategy, identifies areas where more efforts are
needed, and calls for further actions necessary for
changing digital landscape.

Within the past two years, the Commission made pro-
posals on all of the 16 DSM strategy’s high priority

8 IRIS 2017-7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18546
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-6/3&id=15910
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18547
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18550
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-6/3&id=15911


actions, presenting 35 proposals in total (see, for ex-
ample, IRIS 2017-3/6, IRIS 2016-10/4, IRIS 2016-9/4,
IRIS 2016-5/5, and IRIS 2015-10/4). Nevertheless, so
far, only one of the Commission’s proposals has been
approved by co-legislators. Therefore, the Commis-
sion calls on the EU Parliament and the Council for
swift agreements on the Commission’s proposals un-
der the DSM strategy. The mid-term review proposes
to extend the DSM strategy “to keep up to date with
emerging trends and challenges such as those related
to online platforms, the data economy and cyberse-
curity.” The Commission outlines three areas that re-
quire further EU action: (1) promoting fairness and
responsibility of online platforms; (2) developing the
data economy to its full potential; and (3) tackling cy-
bersecurity challenges.

In relation to online platforms, the Commission will
address the issues of unfair contractual clauses and
platform-to-business trading practices. It will also fo-
cus on the problem of mechanisms and technical solu-
tions for removal of illegal content in order to enhance
their effectiveness while ensuring full respect to fun-
damental rights.

In the area of data economy, the Commission is plan-
ning to prepare legislative initiatives on the cross-
border free flow of non-personal data by autumn
2017, and an initiative on accessibility and re-use of
public and publicly funded data by spring 2018.

In cybersecurity, by September 2017 the Commission
will review the 2013 EU Cybersecurity Strategy and
the mandate of the European Union Agency for Net-
work and Information Security (ENISA) to define its
role in the changed cybersecurity ecosystem. The
Commission will also focus on measures on cyber se-
curity standards, certification, and labelling, to make
ICT-based systems, including connected objects, more
cyber-secure. The mid-term review also flags the ne-
cessity of further investment in digital skills as well
as infrastructure and technologies, such as quantum
computing.

• Communication from the Commission to the European Parliament,
the Council, the European Economic and Social Committee and
the Committee of the Regions on the Mid-Term Review on the
implementation of the Digital Single Market Strategy: “A Connected
Digital Single Market for All” COM(2017) 228 final, 10 May 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18551 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

Svetlana Yakovleva
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam/ De Brauw Blackstone Westbroek

NATIONAL

AL-Albania

Regulator announces deadline for analogue
broadcasting switch-off in capital

The Audiovisual Media Authority (Autoriteti I Medi-
ave Audiovizive - AMA) issued an announcement on
8 May 2017 stating that the deadline for analogue
broadcasting switch-off in the Tirana-Durres allotment
would be 30 June 2017. The regulatory authority’s
statement was based on Act no. 97/2013 “On Au-
diovisual Media in the Republic of Albania,” and on
the Strategy for Switchover from Analogue to Digital
Broadcasting, approved in 2012. The regulator is the
key institution in charge of implementing the digital
switchover in the country.

In this context, AMA invited all operators still broad-
casting in analogue technology to prepare and take
measures to support their programmes in the pub-
lic broadcaster’s network or in the commercial na-
tional networks that have been licensed for this pur-
pose. The fifth and final national commercial network
license was granted on January 2017, after a lengthy
and controversial process.

At the same time, in its announcement, the regulatory
authority called on citizens that are still using ana-
logue technology to obtain decoders so that they can
continue to watch television after the end of June. The
Tirana-Durres allotment contains the capital and one
of the country’s major cities, and is one of the most
densely populated areas.

• Autoriteti I Mediave Audiovizive: “AMA nuk do të lejojë çeljen e
kanaleve të reja televizive pa autorizim”, 31.03.2017 (Press release
of the Autoriteti I Mediave Audiovizive of 31 March 2017: AMA will not
allow the launch of new TV channels without authorization)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18562 SQ

• LIGJI NR. 97/2013 “PËR MEDIAT AUDIOVIZIVE NË REPUBLIKËN E
SHQIPËRISË, 04.03.2013 (Act no. 97/2013 of 4 March 2013 on Au-
diovisual Media in Republic of Albania)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18423 SQ
• STRATEGJIA E KALIMIT NGA TRANSMETIMENT ANALOGE NE¨ TRANS-
METIMET NUMERIKE, 2012 (Strategy for Switchover from Analogue to
Digital Broadcasting, 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18563 SQ

Ilda Londo
Albanian Media Institute

IRIS 2017-7 9

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-3/6&id=15911
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-10/4&id=15911
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-9/4&id=15911
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-5/5&id=15911
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-10/4&id=15911
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18551
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18562
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18423
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18563


Regulator warns operators on broadcasting
movies without broadcasting rights

The Audiovisual Media Authority (AMA) warned oper-
ators through a statement issued on 5 May 2017 that
they needed to respect intellectual property rights
when they broadcast movies in their programmes.
The monitoring efforts of the regulatory authority
have indicated that operators do not always possess
the broadcasting rights of the Albanian or foreign
movies they broadcast. AMA’s statement emphasized
that even though the regulatory authority had been
drawing the attention of operators to this issue since
October 2016, through official notes and imposing
fines, audiovisual media in the country were still hav-
ing problems observing copyright law.

The regulatory authority noted that, based on Act
no. 97/2013 “On Audiovisual Media in the Republic of
Albania,” all television broadcasters must broadcast
movies while respecting the norms and terms speci-
fied in the contracts and agreements they have with
other parties. The regulatory authority called on op-
erators to observe these contracts and agreements,
noting that the broadcasting of movies without a con-
tract or agreement is an administrative offense, pun-
ishable by a fine. In cases where this offense is re-
peated, it can lead to restrictions in the license terms
or even the license being withdrawn.

AMA also reported that the contracts sent to it by op-
erators were under review and that the monitoring
process of audiovisual media would ensure the proper
implementation of these contracts.

• AMA nuk do të lejojë transmetimin e filmave pa të drejta, 5/5/2017
(AMA will not allow the launch of new TV channels without authoriza-
tion, the statement on operators’ observance of broadcasting rights
of 5 May 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18562 SQ

Ilda Londo
Albanian Media Institute

BG-Bulgaria

Report of the media regulatory authority on
the pre-election campaign

The report of the Council for Electronic Media (CEM)
represents the data and findings based on the spe-
cialised monitoring of the activity of media service
providers during the pre-election campaign for the se-
lection of Members of Parliament spanning the period
from 24 February to 26 March 2017. On 21 February

2017, the Central Election Commission and the Coun-
cil for the Electronic Media concluded an agreement
on the principles and parameters of the specialised
monitoring. The main purpose of the monitoring pro-
cess was to establish the way in which the electronic
media reflects the political subjects covered during
the pre-election campaign; these media, by means of
their public influence and specific forms of expression,
give their audience the opportunity and the right to
make its choice. The monitoring considered the pay-
ing and free forms of propaganda using two parame-
ters - the number (frequency) and duration (seconds)
of the candidates’ appearances in the media. Paying
and free political propaganda was examined in detail -
by the number of information units, the duration, and
the presence of the candidates on air.

The main criteria used for the evaluation of the con-
tent in compliance with the pre-election campaign
were:

1. Transparency: the opportunity for society to form
an opinion based on the value of the information,
ideas and opinions distributed by the media.

2. The candidates’ accessibility to media appearances
- the transparency of negotiations and funding; the
designation of paying propaganda; the opportunities
for free participation; the participation for free media;
media contents without limits: the attention given to
voters with specific needsand adequate information
for first-time voters.

3. Professional principles and standards to allow the
audience to make an informed choice: objectivity, ef-
ficiency, the balanced representation of different plat-
forms and messages through the regulated paying po-
litical advertising and provision of free broadcasting.

4. Tolerance: the non-admissibility of hostile speech,
insults, slander or compromising speech.

5. The presentation of political diversity, media vari-
ety and innovative forms.

6. Political positioning in entertainment formats.

The monitoring of the pre-election campaign (24
February to 26 March 2017) ascertained active pre-
election manifestations, as reflected by the electronic
media. It is obvious that the pre-election campaign
in the electronic media is much more active than the
previous pre-election campaigns, monitored by the
CEM. There is a trend towards more direct confronta-
tion among the candidates for election in the form of
discussion rounds. The debates, as the most attrac-
tive form for the audience, gained importance and in-
terest among viewers in this campaign just because
of media imitativeness. In a large number of debates,
however, the monitoring registered repetition of the
topics; thus, the focus, important for the viewers, was
unbalanced and namely geared towards enabling the
candidates standing for election as Members of Par-
liament to provide solutions to the listed issues. The

10 IRIS 2017-7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18562


trend that political rhetoric shall find its place in the
discussion forms as being the most attractive for the
viewers was preserved. The monitoring considered
that the disputes could not be distinguished from the
perspective of the contents and also analytically. The
tone among the participants in the political contest
became tense and the monitoring linked it to the end
of the campaign.

The paying political advertisement, especially in the
form of videos, became extremely intensive in the
week prior to the vote. The monitoring registered
as a positive element the fact that free political par-
ticipation was predominant in the pre-election media
content; its domination over paying political adver-
tisements, influenced by the parties’ headquarters,
favoured journalistic reflection and activity. The me-
dia expressed an active critical position on the con-
trolled and “corporate” vote; many of them developed
the topic in detail and backed it up with specific cases
in their investigations, reports and interviews.

For the first time, the CEM followed the participation
of men and women during the pre-election campaign.
As regards the appearance of the participants in the
media, the monitoring ascertained the significantly
higher participation of men; the imbalance in terms
of percentage ratio is 80 to 20 in favour of men.

For the first time, the CEM ascertained significant vi-
olations of the election and media legislation, regard-
less of the active media campaign. The violations
based on the information provided by the CEM and
sanctioned by the Central Election Commission fo-
cused on good morals, the undesignated paying forms
of propaganda, and the distribution of sociological
studies without the necessary requisites. In this cam-
paign, there were no cases in which language of ha-
tred and discrimination was used.

•Ôèíàëåí äîêëàä Èçáîðè 2017 ã ., 11/4/2017 (Electronic Media
Council, Final Report Elections 2017, 11 April 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18564 BG

Rayna Nikolova
New Bulgarian University

CH-Switzerland

Federal Tribunal objects to exclusion of me-
dia from criminal proceedings

Through a recent landmark judgment, the Swiss Bun-
desgericht (Federal Tribunal) strengthened the princi-
ple of public court proceedings and the right of the
media to effectively monitor the judicial system. The
court unanimously upheld a complaint lodged by four
journalists following their exclusion from a criminal

trial concerning the attempted murder of a man by
his wife’s lover. The Zürcher Obergericht (Zurich High
Court) had banned the media (and other members of
the public) from attending the proceedings and the
subsequent sentencing on the grounds that the victim
and his two children might have been further trauma-
tised by media coverage.

The Federal Tribunal decided in favour of the excluded
journalists. In its unanimous ruling, it acknowledged
that a criminal court should protect victims of crime
and their children from excessive publicity. However,
this must be weighed against the legitimate interests
of media reporting on criminal trials. The courts’ han-
dling of violent crime in particular needed to be ef-
fectively monitored. Journalists’ watchdog function
helped to promote thorough and fair court proceed-
ings. The general public had a right to information in
accordance with constitutional law principles (public-
ity of court proceedings, media freedom and freedom
of information).

Referring to the case law of the European Court of
Human Rights (ECHR), the Federal Tribunal empha-
sised that court judgments could never be kept com-
pletely secret, even when important interests needed
protection. Although a ruling could be published in
anonymous and abbreviated form, the media had to
be able to understand the court’s reasoning. Simply
reading out the verdict was not sufficient, and a brief
media release issued by the Zurich High Court was in-
adequate. The Federal Tribunal therefore ordered the
court to give the journalists the full text of its reasoned
judgment (in anonymous form).

The decision to exclude the accredited journalists
from the court proceedings was also deemed dispro-
portionate. Access to a main hearing, which should
in principle be open to the public, should only be lim-
ited in exceptional circumstances and with great cau-
tion. The Federal Tribunal pointed out that Swiss law
required police and public prosecutors’ investigations
to be kept secret, which in itself was a restriction of
public access to the judicial process.

In its ruling, the Federal Tribunal also stressed that
the right to attend a court trial was not a free pass
for reckless media reporting. Journalists had to re-
spect both legal boundaries (for example, the protec-
tion of privacy) and the rules of media ethics, and
should therefore, in principle, only report on the trial
in anonymous form.

• Urteil 1B_349/2016, 1B_350/2016 des Bundesgerichts vom 22.
Februar 2017 (Judgment 1B_349/2016, 1B_350/2016 of the Federal
Tribunal of 22 February 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18579 DE

Franz Zeller
Federal Communications Office / Universities of Bern

and Basel

IRIS 2017-7 11

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18564
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18579


CZ-Czech Republic

Deduction of VAT of public service broadcast-
ers

The Czech Parliament has approved an amendment to
the VAT Act. This amendment clearly defines the rules
for the calculation of a deduction coefficient for VAT in
the public media and finally brings to an end a long
period of legal uncertainty and conflicting interpreta-
tions of the law. At the same time, it opens the door
to an important development for television and radio
broadcasting. Czech Television and Czech Radio wel-
come the parliament’s decision to support the amend-
ments to the law on VAT. In the past, the interpretation
of the law on VAT was exclusively in the hands of the
financial authorities. It was not clear whether public
service media could deduct VAT, and if so, how much.
The new law sets out a clear procedure for the cal-
culation of deductible VAT. In future, this change will
avoid new problems emerging, caused in the past by
the vague legal definition. At the same time, the ad-
justment of the VAT Act opens up opportunities for the
essential development of television and radio broad-
casting. Czech Television has declared that it intends
to use the funds raised from the partial deduction of
VAT first and foremost for the implementation of the
second wave of digitization.

Czech Radio, for example, intends to use the rev-
enue generated for the development of digital radio
broadcasting; digitalization has been one of its pri-
orities. Thanks to the technology of DAB, it will be
possible for listeners to access additional services and
receive broadcasting in a more stable manner and of
a higher quality. Furthermore, Czech Radio wants to
strengthen the development of new formats, original
creation and the area of production in general.

The approved amendment is in accordance with EU
law, which leaves the VAT question within the compe-
tence of the member states. Specific solutions in the
individual countries of the European Union are there-
fore different; there are also states where the pub-
lic service media are entitled to full deduction of VAT
(the BBC in the United Kingdom and RAI in Italy). This
question was also the subject of a case at the Euro-
pean Court of Justice (C-11/15).

• Zákon č. /2017 Sb. , z 4.4.2017, kterým se mění některé zákony v
oblasti daní (Act Nr. /2017 Coll., from 4.4.2017 modifying some tax
laws)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18565 CS

Jan Fučík
Česká televize, Prague

DE-Germany

Sky complaint over live Bundesliga rights
heard by OLG Düsseldorf

A complaint by pay-TV provider Sky concerning an or-
der issued by the Bundeskartellamt (Federal Cartels
Office) in relation to the auctioning of live Bundesliga
rights has been rejected by the OLG Düsseldorf (Düs-
seldorf Regional Court of Appeal). In order to create
legal certainty for the future, Sky had disputed the
instructions laid down by the Federal Cartels Office
for the German Football League tender procedure in
2016.

The Federal Cartels Office issued a “no single buyer”
rule, which means that, from next season, Bundesliga
matches will be broadcast live not only by Sky, but
also by Eurosport (Discovery), which has acquired a
number of rights packages to show live matches.

By lodging its complaint, Sky would not have been
able to change the outcome of the auction, but the
broadcaster stated that it wanted legal certainty for
the future. Sky argued that the market distinction be-
tween free and pay-TV was wrong and that the impor-
tance of the ARD-Sportschau had been misjudged.

However, the presiding judge of the first cartel di-
vision disagreed, suggesting in the oral proceedings
that the purpose of Sky’s complaint was, with the help
of cartel law, to restrict competition. He also made
clear that Sky’s action had no prospect of succeeding
and told the Federal Cartels Office to open competi-
tion even further for the next auction of Bundesliga
media rights. The complaint was dismissed as inad-
missible.

What will happen next remains unclear. According to
a Sky spokesperson, the company has not yet decided
whether to appeal. Talks are still ongoing between Sky
and Eurosport. Eurosport has secured the live broad-
cast rights for the Friday matches, the new Monday
matches and some Sunday matches next season. The
broadcasters are negotiating a sub-licensing agree-
ment.

Bianca Borzucki
Kanzlei Ory

Draft amendment of Telecommunications Act
to strengthen digital radio

On 3 May 2017, the Bundeskabinett (Federal Cabinet)
adopted the draft Fourth Amendment of the Telecom-

12 IRIS 2017-7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18565


munications Act (TKG-RefE), which is designed to pro-
mote radio digitisation.

Article 48 of the Telecommunications Act (TKG) is ex-
panded under the draft, with the new Article 48(4)
TKG-RefE stipulating that every new reception device
made available for sale, rental or distribution by other
means, if it is primarily intended for the reception of
radio broadcasts and can display the name of the ra-
dio station, must be equipped with at least one inter-
face that meets recognised technological standards
and enables the user to receive and play digital con-
tent. The amendment therefore requires an interface
to be provided, but does not specify a particular form
of digital radio technology. Manufacturers can use
both DAB+ and Internet radio, for example. The obli-
gation only applies to devices with a digital display
that can show the station’s name; this is designed
to ensure that the new rule only applies to higher-
quality products. The fact that the rule only applies to
devices primarily intended for the reception of radio
broadcasts means that smartphones and tablets are
excluded. Car radios, on the other hand, are subject
to Article 48(4) TKG-RefE.

Under the new Article 48(5) TKG-RefE, reception de-
vices brought into circulation before the amendment
enters into force can continue to be offered for sale
for a further 12 months after its entry into force.

According to its explanatory memorandum, the pur-
pose of the draft amendment is to promote radio digi-
tisation through the sale of suitable reception devices.
The new rules should support radio digitisation and
device sales across all digital transmission technolo-
gies. They should give the radio manufacturing in-
dustry sufficient time to change their production pro-
cesses and to sell the devices that have already been
produced.

• Referentenentwurf des Bundesministeriums für Wirtschaft und En-
ergie (Draft Act of the Federal Ministry for Economic Affairs and En-
ergy)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18606 DE

Bianca Borzucki
Kanzlei Ory

FR-France

Playmédia/France TV: The Council of State
passes several cases involving ‘must-carry’
requirements on to the CJEU

The dispute between Playmédia and France Télévi-
sions will perhaps enable the Court of Justice of the
European Union (CJEU) to clarify implementation of
the ‘must-carry’ requirement. France Télévisions had

called on the Conseil d’Etat (Council of State) to can-
cel the order issued by the national audiovisual reg-
ulatory authority (Conseil Supérieur de l’Audiovisuel
- CSA) to comply with the provisions of Article 34(2)
of the Act of 30 September 1986 and to refrain from
opposing its programmes being streamed and car-
ried live by the company Playmédia on its website.
France Télévisions claimed that the authority was ex-
ceeding its powers. The company, claiming it was
a distributor of services within the meaning of Arti-
cle 2(1) of the Act of 30 September 1986, held it
was covered by the provisions of Article 34(2) of the
Act, which entitled the broadcasting of programmes
edited by the company France Télévisions. In sup-
port of its appeal against the CSA’s notice to comply
on the grounds that the authority was exceeding its
powers, the public-sector audiovisual group held that
the conditions provided for in Article 31(1) of Direc-
tive 2002/22/EC were not met since it was not possible
to assert that a significant number of Internet users
used it as their principal means of receiving television
broadcasts. It also held that the obligation to accept
the broadcasting of its programmes on the Playmédia
site would infringe its rights under intellectual prop-
erty law. This was supported by a decision of the
court of appeal in Paris in a decision on 2 February
2016, which had found the company guilty of unfair
competition and infringement of copyright.

In its decision on 10 May 2017, the Conseil d’Etat, af-
ter recalling the terms of Article 31(1) on the ‘must-
carry’ obligations contained in Directive 2002/22/EC
on ‘universal service’ and Articles 34(2)(I) and 2(1)
of the 1986 Act, stated that it was as a result of the
combination of these provisions that the legislator had
made provision for an obligation for certain television
services that services distributors as defined were re-
quired to carry; these distributors may or may not
be regarded as operators of electronic communica-
tions networks within the meaning of these Directives.
Article 34(2) of the Act of 30 September 1986 does
not repeat explicitly the conditions mentioned in Ar-
ticle 31(1) of Directive 2002/22/EC, and more partic-
ularly the condition that a significant number of final
users of the networks subject to the broadcasting obli-
gation must use them as their principal means of re-
ceiving radio or television broadcasts. It also follows
from the provisions of Article 34(2) of the Act that the
must-carry obligation incumbent on service distribu-
tors also requires the television services to accept
such broadcasting, except where the distributor’s of-
fer of services is manifestly incompatible with respect
for their public-service missions.

In light of these elements, the Conseil d’Etat found
that the outcome of the dispute depended on the an-
swers to five questions on the interpretation of the
French legislation with regard to the Directive, which
were specific to this case. Since they raise serious
problems, the matter has been passed on to the CJEU.

IRIS 2017-7 13

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18606


• Conseil d’Etat (5e et 4e sous-sect. réunies), 10 mai 2017,
France Télévisions (Conseil d’Etat (4th and 5th sub-sections to-
gether), 10 May 2017, France Télévisions) FR

Amélie Blocman
Légipresse

‘Touche pas à mon poste’ case: CSA calls for
revision of sanction procedure

On 18 May Cyril Hanouna, the highly popular presen-
ter of the television programme ‘Touche pas à mon
poste’ - which attracts nearly one million viewers ev-
ery evening - ‘trapped’ a homosexual live after post-
ing a fake advertisement on a dating site. The hoax
caused controversy, and the national audiovisual reg-
ulatory authority (Conseil Supérieur de l’Audiovisuel -
CSA) received more than 25,000 complaints defend-
ing LGBT rights from viewers and associations who
had been shocked by the sequence.

Under Article 15 of the Act of 30 September 1986 as
amended, the CSA is required to “ensure that the pro-
grammes made available to the public by an audiovi-
sual communication service do not contain any incite-
ment to hate or violence on the grounds of race, gen-
der, sexual orientation, religion or nationality”. Re-
acting to the complaints, the CSA noted first that the
channel, C8, had already been sent two orders to
comply for its failure to respect human dignity and its
encouragement of discriminatory behaviour, and an-
nounced that it had sent the information on to an inde-
pendent rapporteur designated by the Vice-President
of the Conseil d’Etat. By law, this is the only person
in a position to investigate sanction procedures. It is
only once the investigation was complete - and the
rapporteur is the only person responsible for the time-
frame - that the CSA, after a hearing, can pronounce
any possible sanctions.

The CSA also recalled that its Director General had al-
ready sent the rapporteur information about the pro-
gramme ‘Touche pas à mon poste’ on two occasions
in late 2016. It could not be held responsible for the
amount of time taken for the procedure, which by law
lay exclusively in the hands of the rapporteur. The
CSA had indeed just received on 23 May the rappor-
teur’s conclusions on the two 2016 cases, and would
therefore now be able to deal with them appropriately.
In the light of past experience and these repeated ex-
cesses, the CSA therefore found that it seemed to be
necessary to amend the legal framework for the pro-
cedure, to make it more effective.

• Communiqué du CSA du 23 mai 2017 (Communication by the CSA
on 23 May 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18581 FR

Amélie Blocman
Légipresse

Rules on audiovisual election propaganda re-
vised

Emmanuel Macron’s success in the presidential elec-
tion on 7 May 2017 has added further fuel to the chal-
lenging of the principles of audiovisual regulation and
observance of political diversity in the media. With
the prospect of the parliamentary elections on 11 and
18 June 2017, the national audiovisual regulatory au-
thority (Conseil Supérieur de l’Audiovisuel - CSA) is-
sued a decision on 23 May 2017 laying down the to-
tal broadcasting times allocated to each political party
or grouping for the upcoming parliamentary elections,
and specifying their number and duration.

Contesting the amount of time allocated to him (7
minutes in the first round and 5 minutes in the sec-
ond, compared with a total of 120 minutes for the
Parti Socialiste, 103 for Les Républicains, 22 for the
UDI, 15 for the Parti Radical de Gauche, and 7 for the
Parti Communiste Français, inter alia) the new French
President’s ‘L’Association En Marche!’ entered a re-
quest for the Conseil d’État to hold an urgent hearing
regarding a fundamental freedom (the ‘référé-liberté’
procedure) with a view to obtaining a suspension of
the CSA’s decision. Article L. 167(1) of the Electoral
Code, which governs the allocation of airtime to the
political parties and groupings for their campaigning
for the parliamentary elections, provides that those
of them that do not already have a seat in the lower
chamber of parliament (which is the case of the new
President’s party ‘L’Association En Marche!’) are al-
lowed 7 minutes airtime in the first round and 5 min-
utes in the second. Those political parties and group-
ings already represented in the lower house are al-
lowed three hours airtime in the first round and one
and a half hours in the second, divided into two equal
lots between those parties and groupings belonging
to the majority and those that do not.

‘L’Association En Marche!’, considering that this sit-
uation constituted a serious and immediate infringe-
ment of a number of fundamental freedoms, including
equality before suffrage and the equitable participa-
tion of political parties and groupings in the demo-
cratic life of the country, also presented the Con-
seil d’Etat with a prior question of constitutionality,
which was duly passed on to the Constitutional Coun-
cil. Given the election schedule, the Council’s mem-
bers deliberated in less than 48 hours.

In its decision of 29 May 2017, the Constitutional
Council found that it appeared that the methods used
by the legislator to determine the amount of airtime
allocated to those parties and groupings which no
longer had, or had not yet obtained, representation
in the lower chamber of parliament did not allow the
granting of airtime that was manifestly out of propor-
tion to their representativeness. It also noted that the
amount of airtime was the same for all parties not

14 IRIS 2017-7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18581


represented in the lower chamber, regardless of the
importance of the ideas or opinions they represented.
The Council therefore found that the contested provi-
sions of Article L. 167(1) of the Electoral Code could
lead to granting airtime on public-service media that
was manifestly out of proportion to the participation of
those political parties and groupings in the democratic
life of the country. These provisions therefore disre-
garded Article 4(3) of the Constitution and affected
equality before suffrage to a disproportionate extent.

The Constitutional Council has however decided to
postpone abrogation of the contested provisions un-
til 30 June 2018. It has also given the CSA the possi-
bility of increasing (within limits) the airtime allowed
to parties and groupings not represented in the lower
chamber of parliament. On 1 June the CSA therefore
laid down new times for the official campaign, allow-
ing between one and five blocks of additional time to
certain political formations. Two criteria were applied:
the number of candidates in the parliamentary elec-
tion; and the representativeness of the parties, more
specifically in the light of the presidential election. As
a result, Emmanuel Macron’s party ‘La République En
Marche’ will in the end have 42 minutes in the first
round and 25 minutes in the second for its campaign
clips.

• Conseil d’Etat (ord. réf.), 29 mai 2017 (Conseil Constitutionnel,
31 mai 2017, Association en Marche !) (Conseil d’Etat (order under
the urgent procedure), 29 May 2017 (Constitutional Council, 31 May
2017, ‘Association En Marche!’)) FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

Parliamentary Home Affairs Committee re-
port on abuse, hate, and extremism online

On 1 May 2017, the House of Commons Home Affairs
Select Committee published its report concerning how
social media companies, including YouTube, Google,
and Twitter, were policing their sites and taking suit-
able action to remove illegal content that constituted
a hate crime. The Committee concluded that over-
all the social media companies were “shamefully far”
from tackling illegal and dangerous content. The Com-
mittee recommended that the Government consult on
stronger laws and a system of fines for companies fail-
ing to remove illegal content.

The Committee’s enquiry was announced in July 2016
following the murder of Jo Cox MP in June 2016 in
the lead-up to the EU referendum. There had been
a marked increase in hate crime and one aspect of
the inquiry concerned the role of social media in hate

crime. The Committee acquired evidence from a wide
range of sources including social media companies.

The Committee recognised that various social media
and technology companies had considered the impact
of online hate, abuse, and extremism has upon indi-
viduals. Also, the Committee welcomed some com-
panies’ efforts to reduce such online behaviour by
publishing clear community guidelines, building new
technologies, and promoting online safety for young
people and schools. However, the evidence acquired
before the Committee revealed that nowhere near
enough was being done to tackle illegal and dan-
gerous content published on companies’ sites and to
keep their users safe.

The Committee urged the companies to urgently im-
prove the quality and speed of their responses to re-
ports of dangerous and illegal content from wherever
those reports derived.

The Committee considered it unacceptable that the
companies refused to reveal the number of people
they employ to safeguard users, or the amount they
spend on public safety initiatives. The companies
refused to give the information because of commer-
cial sensitivity. The Committee’s conclusions and
recommendations included finding that “the biggest
and richest social media companies are shamefully
far from taking sufficient action to tackle illegal and
dangerous content.... Given their immense size, re-
sources and global reach, it is completely irresponsi-
ble of them to fail [to] abide by the law, and to keep
their users and others safe”. Further, the Committee
praised Twitter for some of its technological initiatives
but was overall disappointed at the lack of pace of
development of technical solutions, and in particular
criticised Google for currently only using its technol-
ogy to identify illegal or extreme material to assist
advertisers but not to remove illegal content proac-
tively. The Committee commented in its conclusions
and recommendations as follows: “Most legal provi-
sions in this field predate the era of mass social me-
dia use and some predate the internet itself. The Gov-
ernment should review the entire legislative frame-
work governing online hate speech, harassment, and
extremism and ensure that the law is up to date”.
The Committee recommended that companies that
fail to proactively search for and remove illegal ma-
terial should pay towards the costs of the police do-
ing so instead. An analogy was made with section 25
of the Police Act 1996 whereby football clubs pay for
the policing around a stadium. The companies should
publish quarterly reports on their safeguarding activ-
ities including number of staff, complaints, and ac-
tion taken. Transparent reporting would encourage
improved standards and competition between online
platforms to find innovative solutions to these prob-
lems. If the companies refuse to do this voluntarily
then the Government will consult on forcing them to
do so.

IRIS 2017-7 15



• House of Commons Home Affairs Committee, Hate Crime: abuse,
hate and extremism online, Fourteenth report of the Session 2016-
2017, HC 609, 1 May 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18600 EN

Julian Wilkins
Blue Pencil Set

Memorandum of Understanding between the
UK Government, the Scottish Government,
the Scottish Parliament and Ofcom

A Memorandum of Understanding has been agreed
setting out the relations between the UK Government,
the Scottish Government and Parliament, and Ofcom,
the UK communications regulator. The background
to this was the Smith Commission report on further
devolution to Scotland in 2014, which recommended
that the power to approve Ofcom appointments to the
board of MG Alba, the Gaelic language media service,
should rest solely with the Scottish Ministers, not with
UK ministers. It also proposed a formal consultative
role for the Scottish Government and Parliament in
setting priorities for Ofcom in Scotland, the power for
Scottish Ministers to appoint a Scottish member to the
Ofcom board, and requirements that Ofcom lay its an-
nual report and accounts before the Scottish Parlia-
ment and appear before committees of that parlia-
ment when required. The UK Government accepted
these proposals and they were implemented by the
Scotland Act 2016.

Detailed implementation of the Act and relations be-
tween Ofcom and the Scottish institutions are gov-
erned by the new Memorandum of Understanding.
This sets out a formal consultative role for the Scottish
institutions in Ofcom’s process of setting its strate-
gic priorities with respect to its activities in Scotland.
It sets out agreed guidance for the appointment of
a Scottish member of Ofcom’s board by the Scottish
ministers, and for similar consultation in relation to
the appointment of a Scottish member of Ofcom’s
Consumer Panel. The Memorandum also sets out
detailed procedures for appointments to the board of
MG Alba on the recommendation of Ofcom, which will
undertake the initial search and selection of nomi-
nees. These procedures deal with such matters as
conflicts of interest, transparency, and the language
proficiency of the candidate. Membership of the
board must include members nominated by the BBC
and by the Scottish development agencies. A proce-
dure is also set out for use where Ofcom and the Scot-
tish Ministers cannot agree on an appointment. There
will also be regular meetings between Ofcom and the
Scottish Ministers on general matters, at least once
per year. Ofcom’s annual report and accounts must
be sent to the UK Secretary of State and the Scot-
tish Ministers, who will lay it before the Scottish Par-
liament.

• Department for Culture, Media and Sport, “Memorandum of Under-
standing between the UK Government, Scottish Government, Scottish
Parliament and the Office of Communications”, 28 April 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18601 EN

Tony Prosser
University of Bristol Law School

IE-Ireland

Court of Appeal orders reduction in damages
for defamation of lawyer in TV news report

The Court of Appeal has ordered that damages of EUR
140,000 awarded in the High Court against the broad-
caster TV3 for defaming a lawyer in a news report be
reduced to EUR 36,000 (for High Court judgment, see
IRIS 2016-1/18). This was the first time the Court of
Appeal considered the “Offer to make amends” provi-
sion under the Defamation Act 2009. In November
2013, lawyer David Christie was defamed by com-
mercial broadcaster TV3 in a news bulletin reporting
a court case which incorrectly identified him as his
client, who he was representing in a criminal trial.
Two days after the broadcast, Christie wrote to TV3
claiming the broadcast was defamatory and seeking a
retraction, apology, and “substantial compensation”.
Shortly after, TV3 broadcast a correction and an apol-
ogy stating that there was absolutely no suggestion
that Mr Christie had been on trial for any offences
and apologised to Mr Christie and his family for any
distress and embarrassment. Following the apology,
Mr Christie initiated defamation proceedings against
TV3 and the broadcaster invoked section 22 of the
Defamation Act 2009. This section provides that a
person who has published a statement that is alleged
to be defamatory may make an offer to make amends,
which is defined as publishing a suitable “correction”
and “apology” and paying compensation or damages.
Where parties do not agree as to the amount of dam-
ages, the High Court can determine the amount. In
2016, the High Court assessed the starting point of
the level of damages in a fully contested case of this
kind as being a sum in the region of EUR 200,000.
The Court awarded Mr Christie EUR 140,000 in dam-
ages taking into account the offer of amends and the
apology. TV3 appealed that decision to the Court of
Appeal, contending that the starting point of an award
of EUR 200,000 in a case of this kind “is just too high”
and “appropriate weight had not been given to the
nature of the apology and the offer of amends.”

In May 2017, in considering the arguments in the
Court of Appeal, Justice Hogan stated that the offer
of amends procedure introduced by section 22 of the
2009 Act, “is one of the most significant changes
effected by this legislation”. In reaching his deci-
sion, Hogan recognised that while this was “a serious

16 IRIS 2017-7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18600
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18601
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-1/18&id=15914


defamation” of Mr Christie, “it was not at the level
which would merit a starting point of EUR 200,000.”
The judge was of the opinion that, taking into account
all the relevant factors including the one-off nature of
the broadcast, its relatively short duration, the failure
to name Mr Christie and the lack of animus towards
him, and the fact that it was an obvious error to which
those closest to Mr Christie, his family, friends, work
colleagues and clients, would surely know, he consid-
ered that these factors mitigated the otherwise very
serious nature of the defamation. Accordingly, the ap-
propriate starting point for the Court of Appeal judge
was a figure of EUR 60,000. Justice Hogan also as-
serted that while the apology published by TV3 was
“satisfactory,” meaning that TV 3 would be entitled
to a substantial discount, he stated that, “that figure
could itself have been higher had for example, the
apology acknowledged that Mr Christie had been de-
famed and had apologised for the distress and embar-
rassment which the public had caused.” Justice Hogan
allowed the appeal “to the extent” that he reduced
the starting figure of EUR 200,000 to EUR 60,000 and
increased the level of discount from one-third to 40%.
He accordingly substituted a figure of EUR 36,000 for
the award of EUR 140,000 made by the High Court as
the sum to be paid to Mr. Christie by way of damages
for defamation.

• Christie v TV3 Television Networks Limited [2017] IECA 128, 04 May
2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18553 EN

Ingrid Cunningham
School of Law, National University of Ireland, Galway

General Scheme of Data Protection Bill 2017
and new legislation on cybercrime

On 12 May 2017, the Department of Justice and Equal-
ity published the General Scheme of the Data Pro-
tection Bill 2017. The Bill will give further effect in
Irish law to the EU General Data Protection Regula-
tion (GDPR) (2016/679). The Bill contains some no-
table features for the media: Article 85 of the GDPR
obliges member states to reconcile the right to pro-
tection of personal data with the right to freedom of
expression and information. Current law in Ireland
in this regard is set out in section 22(A) of the Data
Protection Acts 1988 and 2003, which gives effect to
Article 9 of the 1995 Data Protection Directive. The
Bill contains an exemption for many of the rights and
obligations under the GDPR for processing that is car-
ried out for journalistic purposes or for the purposes of
academic, artistic, or literary expression, where com-
pliance with the GDPR would be incompatible with the
right to freedom of expression. The Bill gives expres-
sion to the final sentence in recital (153) GDPR, which
states that “in order to take account of the importance

of the right to freedom of expression in every demo-
cratic society, it is necessary to interpret notions re-
lating to that freedom, such as journalism, broadly.”
Accordingly, this is intended to acknowledge activi-
ties such as blogging and the expression of views on
social media.” The Bill seeks to give effect to Article
85 GDPR and provides for a new ‘case stated’ mech-
anism which will permit the Data Protection Commis-
sion to refer a question of law arising in relation to the
balance to be established between the right to data
protection and the right to freedom of expression to
be referred to the High Court for determination.

Moreover, on 18 May 2017, the first piece of Irish
legislation specifically dedicated to dealing with cy-
bercrime completed its passage through the Houses
of Oireachtas (Parliament). The Criminal Justice (Of-
fences Relating to Information Systems) Bill 2016,
aims to safeguard information systems and the data
that they contain. The legislation gives effect to the
relevant provisions of an EU Directive on attacks on
information systems (2013/40/EU) (see IRIS 2002-6/7)
and also gives effect to many of the key provisions
of a Council of European Convention on Cybercrime
(see IRIS 2001-10/3) as certain offences are shared
by both international instruments. The legislation cre-
ates new offences relating to unauthorised access-
ing of information systems, unauthorised interference
with information systems or data on such systems;
the unauthorised interception of transmission of data
to or from information systems and; the use of tools,
such as computer programmes, passwords or devices,
to facilitate the commission of these offences relation
to information systems. The definition of the term
“information system” in the bill is purposely broad,
encompassing all devices involved in the processing
and storage of data and not just those considered to
be “computer systems” in the traditional sense but
also those that reflect the “range of modern commu-
nications and data storage technology currently avail-
able”, including tablets and smart phones. The Bill es-
tablishes strong and dissuasive penalties for commis-
sion of the offences it contains, with the most serious
offences possibly resulting in a term of imprisonment
of up to 10 years.

• General Scheme of Data Protection Bill 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18554 EN
• Criminal Justice (Offences Relating to Information Systems) Bill 2016
https://www.oireachtas.ie/viewdoc.asp?DocID=30722 EN

Ingrid Cunningham
National University of Ireland, Galway

Broadcasting Authority allocates awards un-
der Broadcasting Funding Scheme

On 22 May 2017, the Broadcasting Authority of Ire-
land (BAI) announced the allocation of EUR 5.5 million

IRIS 2017-7 17

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18553
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2002-6/7&id=15915
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2001-10/3&id=15915
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18554


to projects under its broadcasting funding scheme,
“The Sound & Vision 3 Broadcasting Funding Scheme”
(see IRIS 2016-9/22 and IRIS 2015-4/13). The scheme
is created under section 154 of the Broadcasting Act
2009, which requires the BAI to “prepare” a funding
scheme to support a number of objectives, including
new television or radio programmes “including fea-
ture films, animation and drama on Irish culture, her-
itage and experience”, “programmes to improve adult
or media literacy”, “programmes which raise public
awareness and understanding of global issues impact-
ing on the State and countries other than the State”,
and the development of archiving or programme ma-
terial produced in Ireland.

The funding amounting to EUR 5.5 million was allo-
cated to 119 projects following a detailed assessment
process, with just over EUR 5 million allocated to 31
television projects, while some 88 radio projects will
benefit from funding of EUR 480,000. A total of 220
applications for funding were made in this funding
round of the scheme, “a slight decrease” from previ-
ous applications, with "documentary by far the most
popular format for which funding was sought."

Chief Executive of the BAI, Michael O’ Keefe, noted
that the scheme is financed from the Broadcast Fund,
which comprises 7 % of the annual net receipts from
television licence fees. He stated that “at a time when
measures are under consideration to counter televi-
sion licence evasion, it is worth bearing in mind that
any increase in revenue will also lead to an increase in
the amounts available to support more projects" like
these and "make a further contribution to the quality
of the content available to Irish audiences.”

• Broadcasting Authority of Ireland, “More than e5.5m allocated to
119 projects under Sound & Vision Scheme”, 22 May 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18555 EN

Ingrid Cunningham
National University of Ireland, Galway

IT-Italy

Court of Appeal of Rome confirms that video-
sharing platforms shall take down content
even if the cease-and-desist letter does not
include URLs

With decision no. 2833 published on 29 April 2017,
the Court of Appeal of Rome confirmed in its entirety
last year’s ruling issued by the First Instance Court of
Rome in the RTI vs. Break Media case (see IRIS 2016-
6/18).

Break Media is an Internet portal that publicly offers
free videos, created by Break Media itself or uploaded

by users, on a platform that bases its business model
on advertising. The platform, in fact, has an editorial
team which manually categorises the videos on the
basis of several criteria. Along with the videos, users
are shown targeted advertising decided on the basis
of users’ preferences.

RTI - one of the major Italian broadcasters - is the
copyright owner of a series of videos of TV shows pub-
lished, without its authorisation, on the Break Media
portal. RTI initially sent a cease-and-desist letter to
Break Media requesting it to take down audiovisual
content in violation of RTI’s copyright. The letters did
not include the URLs but mentioned the TV shows’
names.

Break Media failed to comply with RTI’s requests, and
therefore the latter filed a suit to have the Court order
Break Media to remove the content at issue.

The first instance Court ascertained that Break Me-
dia violated RTI’s copyright by allowing the videos to
remain online despite the cease-and-desist letters re-
ceived. As a result, it ordered Break Media to pay
RTI the amount of EUR 115,000 as damages for reim-
bursement, plus legal fees and expenses.

Break Media filed an appeal with the Court of Appeal
of Rome against the first ruling. The panel rejected
the appeal on all grounds and fully confirmed the first
decision.

First, the Court of Appeal rejected Break Media’s ob-
jection that the Court of Rome has no jurisdiction over
the case. So, it confirmed the Italian Court’s juris-
diction on copyright matters where the illicit conduct
creates damage that produces its effects within the
Italian territory.

Further, the Court confirmed that Break Media should
be classified as a content-provider and not as a host-
ing provider. As such, it cannot benefit from the liabil-
ity exception provided by the E-Commerce Directive
(Directive 2000/31/EC) and the E-Commerce Decree
(Legislative Decree no. 70 of 2003).

In any case, the Court also rejected Break Media’s ar-
gument that it was not obliged to take down the con-
tent as RTI failed to indicate the URLs of the content at
issue. Indeed, the Court ascertained that Italian law
does not provide for an obligation to indicate the spe-
cific URLs in a cease-and-desist letter. The provider’s
actual knowledge exists when the copyright owner
highlights with enough precision the content in vio-
lation of its right, so that the provider can identify and
take them down.

• Corte d’Appello di Roma - Sezione specializzata in materia
d’impresa, sentenza n. 2833 del 29 aprile 2017 (Court of Appeals
of Rome, Specialized Division for Business Matters, decision no. 2833
of 29 April 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18556 IT

Ernesto Apa, Filippo Frigerio
Portolano Cavallo Studio Legale

18 IRIS 2017-7

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-9/22&id=15916
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-4/13&id=15916
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18555
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-6/18&id=15917
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-6/18&id=15917
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18556


MT-Malta

Election broadcasts

Following the dissolution of Parliament and the calling
of a snap election on 3 June 2017 by the Prime Minis-
ter of Malta one year prior to the scheduled end of the
legislature, the Broadcasting Authority has launched
a scheme of election broadcasts for the political par-
ties participating in the general elections. The polit-
ical parties concerned are the two main political par-
ties represented in the House of Representatives dur-
ing the last legislature, namely the Labour Party (the
party in government) and the Nationalist Party (the
party in opposition), and the smaller parties, these be-
ing the Green Party - called “Democratic Alternative”
-, the Alliance for Change, the Maltese Patriot Move-
ment and the newly-formed Democratic Party, which
held one seat in the House of Representatives prior to
its dissolution after its leader had splintered from the
Labour Party.

What is innovative about this general election is that
the Nationalist Party (PN) and the Democratic Party
have entered into a pre-electoral pact. These two
political parties have united together in a “national
force” (as it is being referred to). However, due to
electoral law constraints, they have to contest the
general election under the PN banner as the electoral
law does not recognise the possibility of two or more
registered political parties coming together to contest
a general election under the umbrella of a new polit-
ical grouping such as “national force”. This has also
meant that on the ballot vote only the name of the Na-
tional Party will appear; candidates of the Democratic
Party will be distinguished from those of the National-
ist Party through their designation of “Orange Party”,
orange being the colour adopted by the Democratic
Party to distinguish it from the blue of the Nationalist
Party, the red of the Labour Party and the green of the
Green Party.

In so far as the Broadcasting Authority scheme of elec-
tion broadcasts is concerned, broadcasting time al-
located to the Democratic Party has also been sub-
sumed under that of the Nationalist Party; thus, no
time has been allocated to the Democratic Party per
se but to the Nationalist Party in representation of
both political parties.

The scheme of election broadcasts started on 8 May
and ended on 31 May 2017. It was a very short
scheme of 24 days in all. It consisted of two politi-
cal debates between representatives of the two main
political parties, the Labour Party and the Nationalist
Party, two press conferences delivered by each one
of the said parties, and a debate between represen-
tatives of the three smaller parties (the Green Party,

the Alliance for Change and the Maltese Patriot Move-
ment). The smaller parties were also entitled to de-
liver a message to the electorate, as were the two in-
dependent candidates. The scheme of election broad-
casts closed with a debate between the leaders of the
two main political parties, the Prime Minister and the
Leader of the Opposition.

In addition to debates, press conferences and ad-
dresses to the electorate, the scheme also allowed
the possibility of broadcasting party productions and
political spots; for such productions/spots, the Labour
Party and the Nationalist Party enjoyed 120 minutes
each, the other three smaller parties were allocated
20 minutes each, whilst the independent parties were
allocated no time at all.

The scheme of election broadcasts was transmitted
by the public service broadcaster.

• Broadcasting Authority, [08/17] General Elections 2017 - Political
Debate, 14 May 2017 (Broadcasting Authority, [08/17] General Elec-
tions 2017 - Political Debate, 14 May 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18557 MT
• Broadcasting Authority, [09/17] General Elections 2017 - Political
Debate, 16 May 2017 (Broadcasting Authority, [09/17] General Elec-
tions 2017 - Political Debate, 16 May 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18558 MT
• Broadcasting Authority, [10/17] General Elections 2017 - Press Con-
ference, 19 May 2017 (Broadcasting Authority, [10/17] General Elec-
tions 2017 - Press Conference, 19 May 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18559 MT
• Broadcasting Authority, [11/17] General Elections 2017 - News Con-
ference, 23 May 2017 (Broadcasting Authority, [11/17] General Elec-
tions 2017 - News Conference, 23 May 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18560 MT

Kevin Aquilina
Faculty of Laws, University of Malta

NL-Netherlands

Court finds “ironic” news website can rely
upon the quotation exception to copyright

On 12 May 2017, the District Court of Amsterdam
ruled that not only serious media, but also media of
an ironic nature can rely upon the quotation excep-
tion to copyright. The case concerned a Dutch news
website, 925.nl, which publishes ironic articles. In one
of these articles, the website discussed the takeover
of Sapph Intimates B.V., a lingerie webshop that went
bankrupt in 2011 and that used the claimant’s photo-
graph of the former Olympic swimmer Inge de Bruijn
in swimwear on their poster. The poster with the
claimant’s photograph was therefore also shown in
the ironic article by the news website. The article
stated that Roland Kahn, also owner of America To-
day clothing, bought Sapph out of “pure sleaziness”,
calling it “not the best move businesswise”.

IRIS 2017-7 19

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18557
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18558
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18559
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18560


The photographer claimed that his copyright had
been infringed, as no permission had been asked for
the use of his photograph by the news website. As
a defence, the news website claimed that this lack of
permission was justified under the quotation excep-
tion under section 15a of the Dutch Copyright Act (see
IRIS 2010-1: Extra).

In its judgment, the Court assessed whether all the
requirements for the quotation exception had been
fulfilled. Regarding the requirement of lawful disclo-
sure of the work quoted from, the Court ruled that
the photograph had been lawfully disclosed as part
of the poster in an advertising campaign. As the
company was known for its controversial posters, the
Court found it logical that the poster formed part of
the article discussing this company. It stated that the
poster did not form a predominant part of the article
and that the meaning of the article would not have
changed if another poster had been shown; therefore,
the photograph was not individually exploited by the
news website. The quote was thus in accordance with
what is generally regarded as reasonably acceptable
and the number and size of the quoted parts were jus-
tified by the purpose. While the news website had not
clearly indicated the name of the author of the photo-
graph, the company that had originally published the
poster with the photograph had also failed to do so;
therefore, the website could not be reproached for the
lack of indication of the source. The last two require-
ments of source indication and observation of moral
rights were thus fulfilled as well.

The Court rejected the claimant’s argument that the
medium quoting a copyright protected work has to be
of a serious nature; a news website can also rely on
this exception when it is of an ironic nature. The seri-
ous character of a medium can therefore not form an
extra requirement, nor should a medium of an ironic
nature be subject to stricter requirements than for
serious media. However, the Court recognised that
the character of the medium can have an influence
on the question of whether the second quotation re-
quirement, to be generally regarded as acceptable, is
fulfilled.

• Rechtbank Amsterdam, 12 mei 2017, ECLI:NL:RBAMS:2017:3442
(District Court of Amsterdam, 12 May 2017,
ECLI:NL:RBAMS:2017:3442)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18602 NL

Anne Bruna
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

NO-Norway

Norwegian Media Authority publishes survey
on fake news

By request from the Norwegian Ministry of Culture, the
Norwegian Media Authority (NMA) carried out a survey
on fake news in March 2017, and the results were pub-
lished on 3 April 2017. The survey was designed by
the NMA, and based on similar studies on fake news
which were carried out in the United States and Swe-
den (see also IRIS 2017-5/21). A representative sam-
ple of 1 000 people aged between 18-80 were asked
questions about the sharing and spreading of fake
news, the ability to detect such news, and who they
thought was responsible for preventing its dissemi-
nation and for increasing media literacy among the
population. The survey was carried out by a polling
institute in March 2017. The survey shows that over
half (55%) of the respondents suspected that they,
weekly or more often, read news that they considered
to be inaccurate; 45% reported reading news, weekly
or more often, that they considered to be deliberately
falsified; nearly a quarter (23%) of respondents said
they had shared a news story that they later realised
was fake on at least one occasion; and 15% reported
that they had shared a news story they knew or sus-
pected to be fake on at least one occasion.

When asked where they most often read false infor-
mation presented as news, a fairly large majority of
the respondents pointed to the Internet and social
media: 62% mentioned Facebook, 15% search en-
gines, 14% YouTube,12% alternative news websites,
and 21% pointed to traditional media. Following on
from this, it is interesting that the survey shows that
for almost 90% of respondents, traditional media such
as newspapers, radio and television have a very big
responsibility (68%) or quite a big responsibility (21%)
for preventing the spreading of fake news. The expec-
tations towards social media’s responsibility is a bit
lower, with 49% expressing the view that social me-
dia has a very big responsibility and 33% asserting
that social media has quite a big responsibility. Only
a little over a quarter (27%) considered that the pop-
ulation has a substantial responsibility in preventing
the spreading of fake news. When asked what they
do when they come across a news story that they
suspect is false, a little over a third (37%) of respon-
dents stated that they did not do anything. At the
same time, 35% answered that they checked via web
search; 24% checked via traditional media, and 18%
checked “fact check services” (see IRIS 2017-3/14);
4% stated that they contacted the editor or journalist;
and 13% stated that they addressed fake news in the
comments field or in social media.

To be able to detect fake news and know what to do

20 IRIS 2017-7

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-1&id=15919
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18602
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-5/21&id=15920
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-3/14&id=15920


about it, it is vital to have a variety of media liter-
acy skills and knowledge about source criticism. The
survey shows that Norwegians believe that increas-
ing media literacy and source criticism is primarily
the responsibility of traditional media (50%), closely
followed by schools and education (47%) and public
authorities (46 %); 38% stated that social media has
a very large responsibility and 26 percent that the
responsibility rests with the population. The NMA is
amongst those who work actively to increase media
literacy skills in the Norwegian population. After the
NMA presented the survey on fake news, the Ministry
of Culture asked the NMA to prioritise the work on me-
dia literacy this year. One of the planned measures is
to conduct a similar survey on fake news aimed at
young people between the ages of 15 and 18 years
old. This survey will be carried out through the Nor-
wegian Safer Internet Centre, which is part of the Eu-
ropean Connecting Europe Facility Programme, and
coordinated by the NMA. The findings will form the
foundation for developing a new educational resource
aimed at this age group.

• Falske nyheter - En webundersøkelse utført av Sentio Research for
Medietilsynet, 3/4/2017 (Norwegian Media Authority, Fake News, 3
April 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18561 NO

Marie Therese Lilleborge
Norwegian Media Authority

RO-Romania

Modification of the Audiovisual Law concern-
ing television advertising

On 13 April 2017, the President of Romania, Klaus Io-
hannis, promulgated the organic Law no. 66/2017 for
the repealing of Article 29ˆ1 of the Audiovisual Law
no. 504/2002, with further modifications and com-
pletions. The above-mentioned article referred to the
acquisition of television advertising space. Law no.
66/2017 was published in the Official Journal of Roma-
nia no. 273/19.04.2017 (see IRIS 2016-10/24).

The law was unanimously adopted by the Senate
(upper chamber of the Romanian Parliament) on 20
March 2017 and had previously been adopted by the
Chamber of Deputies (lower chamber) on 15 June
2016. The main provision of the repealed article was
that any acquisition of television advertising space
may be made by an intermediary only in the name
and on behalf of the final recipient of television ad-
vertising. According to the initiators, Article 29ˆ1 of
the Audiovisual Law had to be repealed because the
effect produced by this provision was not the one ex-
pected: a significant decrease in the profits of the

most important media agencies and, implicitly, a de-
crease in their contributions to the state budget.

The Romanian Government made some observations,
but left Parliament to decide on the appropriateness
of adopting this legislative initiative. The introduction
of Article 29ˆ1 in the Audiovisual Law was meant to
eliminate distortions in the way prices are set on the
advertising market, according to the considerations
of the government. The Legislative Council issued a
positive opinion, but warned that by repealing Arti-
cle 29ˆ1, a situation of legislative vacuum would be
triggered, making the original law subject to a lack of
predictability with regard to how contracts for adver-
tising space would be concluded. This warning was
similar to the one issued by the government.

The Legal, Discipline and Immunities Committee and
the Committee on Economic Policy, Reform and Priva-
tization of the Chamber of Deputies had issued pos-
itive opinions on the draft law. In the Senate, the
Committee on Budget, Finance, Banking and Capi-
tal Market and the Committee on Regional Develop-
ment, State Assets Management and Privatization is-
sued negative opinions. On the other hand, the Sen-
ate’s Committee on Culture and Mass-Media issued a
positive opinion to repeal Article 29ˆ1, and added that
the Committee had received letters supporting the
repeal from the International Advertising Association
and the Union of Advertising Agencies in Romania,
which considered that Article 29ˆ1 had introduced un-
justified commercial constraints that had affected re-
lationships between customers, agencies and broad-
casters.

• Lege Nr. 504/2002 din 11 iulie 2002 Legea audiovizualului Text iˆn
vigoare iˆncepaˆnd cu data de 22 aprilie 2017 (Audiovisual Law no.
504/2002 (consolidated version))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18603 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

A new way to appoint the management of the
telecom watchdog

On 27 April 2016, the Government of Romania
adopted the Emergency Government Decree no.
33/2017 for the modification and completion of Ar-
ticle 11 of the Government Decree no. 22/2009 on
the establishment of the National Authority for Ad-
ministration and Regulation in Communications (AN-
COM - the telecom watchdog) (see IRIS 2009-5/31 and
IRIS 2010-7/31).

According to the new version of Article 11(1), the
management of ANCOM is provided by a president
and two vice presidents, proposed by the government
and appointed by the plenary of the parliament, with
the majority of the present MPs. A new paragraph 11

IRIS 2017-7 21

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18561
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-10/24&id=15925
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18603
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-5/31&id=15926
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-7/31&id=15926


provides that the nominations shall be forwarded to
the permanent offices of the two Chambers of Parlia-
ment within 30 days of the date of vacancy. Prior to
the approval of this Emergency Decree, the ANCOM
management was appointed by the President of Ro-
mania, at the proposal of the government. All the po-
sitions, of president and vice presidents, were vacant
at that moment.

On 11 May 2017, the senators and deputies voted by
a large majority in favour of Adrian Dit, ă becoming the
ANCOM President for a six-year mandate.

A dispute arose between the Presidential Administra-
tion of Romania and the government on the matter.
Mădălina Dobrovolschi, the spokesperson for the Pres-
ident of Romania, Klaus Iohannis, said that the adop-
tion of the Emergency Government Decree to mod-
ify the procedure for appointing the National Author-
ity for Administration and Regulation in Communica-
tions Management is another alarming signal regard-
ing the non-transparent manner in which the govern-
ment acts. Dobrovolschi stated that if the government
had wanted to solve this situation by way of an urgent
formula, it had the tools and it also had the time to do
so, because, after all, ANCOM had had no manage-
ment for months, so the situation could have been
solved by using the legislation in force, simply by ap-
pointing other people for the vacancies.

In line with the president’s opinion, the interim leader
of the National Liberal Party (opposition), Raluca Tur-
can, sent a letter to the Romanian Ombudsman ask-
ing him to appeal to the Constitutional Court concern-
ing the Emergency Government Decree no. 33/2017,
which amended the procedure for appointing the
president of ANCOM so that he would be appointed
by parliament instead of by the President of Roma-
nia. The letter mentions that the government did not
provide justification for the urgency procedure, and
that the ordinance was adopted without the Legisla-
tive Council’s opinion.

• Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.33 din 27.04.2017 pentru
modificarea şi completarea art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Gu-
vernului nr. 22/2009 privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru
Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (Emergency Govern-
ment Decree no. 33/2017 for the modification and completion of Art.
11 of the Government Decree no. 22/2009 on the establishment of
the National Authority for Administration and Regulation in Commu-
nications)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18566 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

RU-Russian Federation

Supreme Court rules on free use of pho-
tographs

The Civil Code of the Russian Federation allows, un-
der certain conditions, free use of works without the
consent of the author and without payment of remu-
neration, but with a mandatory indication of his or her
name and the source of borrowing. In particular, it
is permitted to cite for informational purposes in the
volume justified by the purpose of the quotation.

The Supreme Court of the Russian Federation adjudi-
cated in a civil case filed by a famous Russian blogger
against the website archi.ru which covers issues re-
lated to architecture, history and current affairs. At
issue was the use of 22 photographs by the plaintiff in
14 weekly reviews of the defendant.

The first instance dismissed the case as an abuse of
copyright law. The second and third instances over-
ruled the decision in favour of the plaintiff, noting in
particular that it is not possible to “quote” images by
using them as such to illustrate current affairs.

The Supreme Court ruled that the position of the ap-
peals courts does not follow the provisions of the Civil
Code and that quoting is allowed once the work, in-
cluding photography, has become publicly available
on a legal basis.

• Îïðåäåëåíèå Âåðõîâíîãî Ñóäà ÐÔ îò 25.04.2017 N 305-
ÝÑ 16-18302 ïî äåëó N À 40-142345/2015 (Ruling of the Judicial
Collegium on Economic Disputes of the Supreme Court of the Russian
Federation of 25 April 2017, N 305- ÝÑ 16-18302)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18567 RU

Andrei Richter
Media Academy Bratislava

Adoption of Development Strategy of Infor-
mation Society

On 9 May 2017, the President of the Russian Feder-
ation Vladimir Putin approved his Decree Ñòðàòåãèÿ
ðàçâèòèÿ èíôîðìàöèîííîãî îáùåñòâà â Ðîññèéñêîé Ôå-
äåðàöèè íà 2017 - 2030 ãîäû (Development Strategy
of the Information Society in the Russian Federation
in 2017-2030). The Strategy supersedes a similar act
from 2008, then approved by the Government of the
Russian Federation.

The document consists of 65 paragraphs, divided into
six chapters. The text begins with a list of general
notions, followed by the description of Russia’s place

22 IRIS 2017-7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18566
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18567


in the modern information society, an enumeration of
the national priorities in developing an information so-
ciety, a preferential scenario for such a society and
the parameters for its success.

In particular, priority is given to traditional Russian
spiritual and moral values and the observance of
norms of behaviour based on these values when using
information and communication technologies - these
values can be found among the principles laid down
in the Strategy (paragraph 3).

The pace of technology, as the Strategy explains, “has
significantly exceeded the possibilities of most people
in the learning and application of knowledge”. Their
focus in the world outlook has thus been shifted from
science, education and culture to entertainment and
reference-type searches, characteristic of the “mas-
sive superficial perception of information.” This form
of information consumption “contributes to the forma-
tion of imposed patterns of behavior that gives an ad-
vantage in achieving economic and political goals to
those States and organizations that own technology
for dissemination of information” (paragraph 16).

One of the prescribed instruments of the Strategy will
be the improvement of legal instruments for those
media and technological platforms, which by many
criteria could be referred to as the mass media out-
lets but legally are not defined as such. They are
online online TV, news aggregators, social networks,
websites, messengers (paragraph 26).

• ÓÊÀÇ ÏÐÅÇÈÄÅÍÒÀ ÐÎÑÑÈÉÑÊÎÉ ÔÅÄÅÐÀÖÈÈ
Î Ñòðàòåãèè ðàçâèòèÿ èíôîðìàöèîííîãî îáùåñòâà â Ðîñ-
ñèéñêîé Ôåäåðàöèè íà 2017 - 2030 ãîäû , 09//05/2017, N203
(Decree of the President of the Russian Federation "On Development
Strategy of Information Society in the Russian Federation in 2017-
2030" of 9 May 2017, N203)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18571 RU

Andrei Richter
Media Academy Bratislava

TM-Turkmenistan

Law on privacy adopted

On 20 March 2017, President Berdymukhamedov of
Turkmenistan signed into law the Statute on Informa-
tion on Personal Life and Its Protection, which consists
of 33 articles split into six chapters.

The Statute introduces definitions of key notions
mostly related to different aspects of or actions re-
lated to personal data.

The principle of consent-based data collection, stor-
age and processing is accompanied by a list of excep-
tions such as for the purposes of law enforcement,

statistics, the protection of human rights, and other
purposes provided by the national statutes. One of
the exceptions is “for the purposes of lawful profes-
sional journalistic activity or activity of a mass media
outlet, or scholarly, literary or other creative activity
under condition of observance of human rights and
liberties” (para 6 Art. 9).

No special office has been established to oversee the
implementation of the statute; the Prosecutor-General
of Turkmenistan has been tasked to do it as part of his
routine duties.

The Statute enters into force on 1 July 2017.

• ÇÀÊÎÍ ÒÓÐÊÌÅÍÈÑÒÀÍÀ Îá èíôîðìàöèè î ëè÷íîé
æèçíè è å¼ çàùèòå (Act “On Information on Personal Life and Its
Protection”, officially published on 29 March 2017 in the national daily
“Neytralniy Turkmenistan”)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18570 RU

Andrei Richter
Media Academy Bratislava

UA-Ukraine

Sanctions against Russian online and broad-
cast companies

On 20 May 2017, President Petro Poroshenko of
Ukraine signed a decree that enforced the expanded
list of sanctions against mostly Russian persons and
legal entities.

The earlier President’s Decree N549/2015 of 16
September 2015, now superseded, included four TV
companies: First Channel - World Network, RTR-
Planeta, Rossiya-24, and NTV. The current decree,
which expands the list to 468 legal entities, now refers
to such TV companies as TV-Center, TNT, RBC, NTV-
Plus, Zvezda, Moskva-24, Peterburg, Ren-TV, and OTV
(Public Television).

In addition to the broadcasters, the decree has intro-
duced sanctions against certain internet companies,
including popular services Yandex, Mail.ru, and social
networks Odnoklassniki (OK.ru) and Vkontakte (VK).

The sanctions mean that any of these companies can
be stopped or restricted in the provision of telecom-
munication services and the use of general access
telecommunication networks in Ukraine.

In most cases, the sanctions have been introduced for
a period of three years, in other cases, for one year.

The National Commission for the State Regulation of
Communications and Informatization of Ukraine, the
authority for state regulation and control in the areas

IRIS 2017-7 23

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18571
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18570


of telecommunications and the use of radio frequen-
cies, has distributed a memorandum to Ukrainian op-
erators and ISPs on the obligatory enforcement of the
sanctions, reminding them of administrative penalties
(fines) should the decree not be implemented.

• Ïðî ðiøåííÿ Ðàäè íàöiîíàëüíî¨ áåçïåêè i îáîðîíè
Óêðà¨íè âiä 28 êâiòíÿ 2017 ðîêó " Ïðî çàñòîñóâàííÿ
ïåðñîíàëüíèõ ñïåöiàëüíèõ åêîíîìi÷íèõ òà iíøèõ îáìåæó-
âàëüíèõ çàõîäiâ ( ñàíêöié )" (Decree of the President of Ukraine
N133/2007of 15 May 2017 On the Decision of the National Security
and Defense Council of Ukraine of 28 April 2017 “On introduction
of individual special economic and other restrictive measures (sanc-
tions)”)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18568 UK
• Iíôîðìàöiéíå ïîâiäîìëåííÿ . Äî óâàãè îïåðàòîðiâ , ïðî-
âàéäåðiâ òåëåêîìóíiêàöié , 16/05/2017 (National Commission for
the State Regulation of Communications and Informatization, Memo-
randum “Attention of operators, providers of telecommunications”,
16 May 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18569 UK

Andrei Richter
Media Academy Bratislava

New mechanisms to combat audiovisual
piracy on the Internet

The Law on State Support of Cinematography in
Ukraine (see IRIS 2017-6/30), which was signed into
law on 20 April 2017 by the President of Ukraine, en-
tered into force on 26 April 2017.

The law provides for a set of rules aimed at easing
copyright enforcement on the Internet and creates
a secondary liability regime for third party copyright
and related rights infringements through the introduc-
tion of a new ‘Notice and Takedown’ procedure.

As per the established procedure, the copyright and
related rightsholder must send a Notice to the web-
site owner to take down the allegedly infringing ma-
terial. Upon receipt of the Notice, the website owner
must, within 48 hours, terminate access to the infring-
ing material on the website and give notification of it
to the rightsholder. If the website owner declines to
comply with the Notice or if there is insufficient infor-
mation in the WHOIS databases (public database for
domain name’s owners) to identify the website owner,
the rightsholder can send the Notice directly to the
hosting provider. Within 24 hours of receiving the No-
tice, the hosting provider must send it to the web-
site owner and, within 48 hours, terminate access to
the infringing material. The website owner can send
a notification to the hosting provider objecting to the
termination of access to the allegedly infringing mate-
rial. The hosting provider shall restore access to such
material if the rightsholder has not provided him with
documents confirming that he has initiated court pro-
ceedings within 10 working days.

This procedure may be applied only to audiovi-
sual works, musical works, computer programs,

videograms, phonograms, and broadcasts (Ph. 1 Ar-
ticle 52-1). According to Article 52-1 of the Law on
Copyright and Related Rights, the website (web page)
owners that respond to the rightsholder’s Notice and
prevent access to the allegedly infringing material in
accordance with the requirements of the procedure,
are exempt from liability, except in cases of repeat
(two or more) infringement allowed by website and
web page owners not complying with the Notices, re-
lated to the same infringing materials on their web
pages within a three month period.

In order to prevent the practice of unfair competi-
tion and abuse, the applicant may only file the No-
tice through a legal representative (attorney-at-law).
The Notice shall include a set of information, such as
the applicant’s identification, the proof of rights own-
ership over the disputed content and it shall attach
the supporting documents to it.

At the same time, the amendments of Articles 164-17
and 164-18 of the Code on Administrative Offenses
of Ukraine establish that website owners and hosting
providers will be held liable in the case of inaction re-
garding the protection of copyright and related rights
on the Internet; failure to respond or provide a timely
response, as well as the submission of incorrect infor-
mation in response to a Notice; non-provision of ac-
curate information in the domain name’s owners sec-
tion of the public (WHOIS) databases; and false state-
ments by the applicant about rights ownership in the
Notice will be subject to a fine.

A provision of the Criminal Code of Ukraine has also
expanded the scope of criminal liability to include
copyright infringement in the audiovisual sphere, for
example ‘camcoding’, card sharing, and the financing
of these actions (Ph. 1 Article 176 Code). Specifi-
cally, the paragraph on the criminalization of these
activities was introduced in accordance with the In-
ternational Intellectual Property Alliance’s (IIPA) rec-
ommendations regarding priority actions and legal re-
forms in Ukraine, presented in the 2017 Special 301
Report on C opyright Protection and Enforcement.

These latest amendments were part of the intellec-
tual property system reform undertaken in Ukraine
and aim to prescribe clear regulatory mechanisms to
facilitate law enforcement practice. They also estab-
lish the legislative framework for the Supreme Court
on Intellectual Property as stipulated in the Ukrainian
Law on the Judiciary and Status of Judges (Article 31),
which will be applied for settling disputes in this area.

• Çàêîí Óêðà¨íè «Ïðî àâòîðñüêå ïðàâî òà ñóìiæíi ïðàâà »
(Act "On Copyright and Related Rights" of 23 December 1993 N 3792-
XII as amended on 23 March 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18572 UK
• Êîäåêñ Óêðà¨íè ïðî àäìiíiñòðàòèâíi ïðàâîïîðóøåííÿ
(Code on Administrative Offences of 7 December 1984 N 8073-X as
amended on 23 March 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18573 UK
• Êðèìiíàëüíèé êîäåêñ Óêðà¨íè ( Ñ riminal Code of 5 April
2001 N 2341-III as amended on 23 March 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18574 UK

24 IRIS 2017-7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18568
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18569
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-6/30&id=15931
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18572
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18573
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18574


• Çàêîí Óêðà¨íè «Ïðî ñóäîóñòðié i ñòàòóñ ñóääiâ » (Act "On
the Judiciary and Status of Judges" of 2 June 2016 N 1402-VIII)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18575 UK
• International intellectual property alliance (IIPA). 2017 Special 301
report on copyright protection and enforcement
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18576 EN

Kateryna Horska
Institute of Journalism, Taras Shevchenko National

University of Kyiv

IRIS 2017-7 25

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18575
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18576


Agenda Book List

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

26 IRIS 2017-7


