
IRIS 2017-6

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Ólafsson v. Iceland. . . . . 3
European Court of Human Rights: Orlovskaya Iskra v.
Russia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4

EUROPEAN UNION
Court of Justice of the European Union: Judgment on
sale of multimedia players enabling streaming of illegal
content . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
European Commission: Decision on 21st Century Fox’s
proposed acquisition of Sky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
European Commission: Decision on Lithuania suspend-
ing transmission of Russian-language TV channel “RTR
Planeta” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6

NATIONAL

AT-Austria
International jurisdiction of national court regarding
satellite television . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
KommAustria approves ProSiebenSat.1Puls4 takeover
of ATV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8

BG-Bulgaria
FILMAUTOR brings a suit against BLIZOO for infringe-
ment of movie copyrights. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8

CY-Cyprus
Supreme Court rejects request to refer media law case
to the CJEU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

CZ-Czech Republic

Amendment of the Copyright Act . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10

DE-Germany

Twitch.tv channel requires broadcasting licence. . . . . . . . . .10
Newspaper publishers bring class action against Rund-
funk Berlin Brandenburg online service . . . . . . . . . . . . . . . . . .11

ES-Spain
Competition issues in relation to advertising in certain
Spanish TV Channels . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
Telefónica will have to compensate competitors for the
rental of football pay-TV channels . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12

FR-France
Docu-fiction on a court case: no invasion of privacy,
abuse of a person’s image, or infringement of the main
character’s right to be forgotten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12
Presidential election: CSA issues three warnings and
one order to comply for failure to observe equal speak-
ing time for presidential candidates. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13

Better framework for economic regulation of ‘unlimited
cinema cards’ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14

GB-United Kingdom

Fox News breaches Ofcom Code by failing to ensure
sufficient distinction between advertising and editorial
content . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
Regulator issues note to broadcasters for upcoming
general election . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
Government decides not to privatise Channel 4 . . . . . . . . . .16

IE-Ireland

High Court refuses to strike out presidential candidate’s
claim over televised election debate . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
Decision on fairness and impartially rules for television
documentaries . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17

IT-Italy

Court of Turin rules YouTube liable for copyright infringe-
ments . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18
AGCOM orders Vivendi to comply with a statutory ban
to simultaneously hold qualified minority stakes in Tele-
com and Mediaset . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18

NL-Netherlands

Court dismisses complaint against public broadcaster
NOS for not including political party in election debates . .19

PT-Portugal

Study released by media regulator shows that Por-
tuguese children are increasingly digital . . . . . . . . . . . . . . . . .20

RO-Romania

National Audiovisual Council - Sanctions and Licenses . . .20

RU-Russian Federation

Online cinemas restricted. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
Online broadcast rules for criminal proceedings adopted. .21

UA-Ukraine

National cinematography will receive state support . . . . . .22

US-United States

Compulsory licenses for cable systems do not apply to
TV streamers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22
Fair Play Fair Pay Act . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23

DE-Germany

KJM approves several solutions for age verification for
closed user groups on the Internet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23



Editorial Informations

Publisher:
European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG
Tél. : +33 (0) 3 90 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int
Comments and Contributions to:
iris@obs.coe.int
Executive Director:
Susanne Nikoltchev
Editorial Board:
Maja Cappello, Editor � Francisco Javier Cabrera Blázquez,
Sophie Valais, Deputy Editors (European Audiovisual
Observatory)
Silvia Grundmann, Media Division of the Directorate of
Human Rights of the Council of Europe, Strasbourg (France)
� Mark D. Cole, Institute of European Media Law (EMR),
Saarbrücken (Germany) � Bernhard Hofstötter, DG Connect
of the European Commission, Brussels (Belgium) � Tarlach
McGonagle, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands) � Andrei Richter,
Media Academy Bratislava (Slovakia)
Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Victoires Éditions

Documentation/Press Contact:
Alison Hindhaugh
Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10
E-mail: alison.hindhaugh@coe.int
Translations:
Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Brigitte Auel � Paul Green � Katherine Parsons
� Marco Polo Sarl � Nathalie Sturlèse � Erwin Rohwer � Sonja
Schmidt
Corrections:
Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Sophie Valais et Francisco Javier Cabrera
Blázquez � Aurélie Courtinat � Barbara Grokenberger � Jackie
McLelland � Lucy Turner
Distribution:
Markus Booms, European Audiovisual Observatory
Tel.:
+33 (0)3 90 21 60 06
E-mail: markus.booms@coe.int
Web Design:
Coordination: Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory � Development and Integration: www.logidee.com
� Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158
 2017 European Audiovisual Observatory, Strasbourg
(France)

http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int


INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Ólafsson v.
Iceland

According to the European Court of Human Rights (EC-
tHR), Iceland has breached the right to freedom of ex-
pression of the editor of a web-based media site, by
holding him liable for defamation. The applicant in
this case is Mr. Ólafsson, editor of the web-based me-
dia site Pressan. He published articles alleging that a
political candidate (‘A.’) had sexually abused children.
The allegations were based on statements made by
relatives of ‘A.’ who had declared that he had sexually
abused them when they were children. These allega-
tions were also forwarded to the police and the child
protection services, but for an unknown reason, the
police had not instigated an investigation.

The Supreme Court of Iceland held Mr. Ólafsson liable
for defamation, because statements in the articles
had indeed insinuated that ‘A.’ was guilty of having
abused children. Whilst the Supreme Court accepted
that candidates for public service had to endure a cer-
tain amount of public scrutiny, it held that this could
not justify the accusations of criminality against ‘A.’ in
the media, particularly because A. had not been found
guilty of the alleged conduct and had not been under
criminal or other investigation for it. The Supreme
Court also held that Mr. Ólafsson, as an editor, had a
supervisory obligation which entailed that he should
conduct his editorial duties in such a way that the
published material would not harm anyone by being
defamatory. Mr. Ólafsson was ordered to pay, under
the Tort Act, EUR 1,600 for non-pecuniary damages,
and compensation for ‘A.”s legal costs of EUR 6,500.
Under Article 241 of the Penal Code the statements
at issue published on Pressan were declared null and
void.

Mr. Ólafsson complained to the ECtHR of a violation
of his right to freedom of expression as guaranteed
by Article 10 of the European Convention on Human
Rights (ECHR). The ECtHR found that it has been ad-
equately established that Mr. Ólafsson’s liability was
prescribed by domestic law within the meaning of Ar-
ticle 10 § 2 of the ECHR, and that the interference
complained of pursued the legitimate aim of the pro-
tection of the reputation or rights of others. The EC-
tHR however found the arguments for the interference
with Mr. Ólafsson’s right to freedom of expression as
an editor insufficiently convincing. In doing so the
ECtHR referred to the standards and principles that
the ECtHR has developed when considering disputes
requiring an examination of the fair balancing of the

right to respect for private life under Article 8 and the
right to freedom of expression. The ECtHR recalled
that in order for Article 8 to come into play, an at-
tack on a person’s reputation must attain a certain
level of seriousness and its manner must cause prej-
udice to personal enjoyment of the right to respect
for private life. The criteria which are relevant when
balancing the right to freedom of expression against
the right to respect for private life are: (1) the ex-
tent to which the impugned statement contributes to
a debate of general interest; (2) how well known the
person concerned is and what the subject of the re-
port is; (3) his or her prior conduct; (4) the method of
obtaining the information and its veracity; (5) the con-
tent, form, and consequences of the publication and
(6) the severity of the sanction imposed.

The ECtHR confirmed that the general public had a
legitimate interest in being informed about ‘A.”s run-
ning for general election and of such serious matters
as child abuse. It also considers that, by running for
office in general elections, ‘A.’ must be considered to
have inevitably and knowingly entered the public do-
main and laid himself open to closer scrutiny of his
acts. The limits of acceptable criticism are accordingly
wider than in a case of a private individual. Next the
ECtHR referred to the obligation for journalists to rely
on a sufficiently accurate and reliable factual basis
which can be considered proportionate to the nature
and degree of their allegations, such that the more
serious the allegations, the more solid the factual ba-
sis has to be. The ECtHR accepted that the journalist
tried to establish the credibility and the truth of the
allegations by interviewing several relevant persons,
and that the impugned articles offered ‘A.’ an oppor-
tunity to comment on the allegations. The Court reit-
erated that a general requirement for journalists sys-
tematically and formally to distance themselves from
the content of a quotation that might insult, or pro-
voke others, or damage their reputation, is not rec-
oncilable with the press’s role of providing informa-
tion on current events, opinions, and ideas and that
“punishment of a journalist for assisting in the dissem-
ination of statements made by another person in an
interview would seriously hamper the contribution of
the press to discussion of matters of public interest
and should not be envisaged unless there are partic-
ularly strong reasons for doing so”. The ECtHR was of
the opinion that Mr. Ólafsson acted in good faith and
made sure that the article was written in compliance
with ordinary journalistic obligations to verify a factual
allegation.

Although the ECtHR agreed that the allegations were
of such nature and gravity as to be capable of caus-
ing harm to ‘A.”s honour and reputation, it empha-
sised that the disputed statements did not originate
from Mr. Ólafsson himself nor from the journalist who
wrote the articles, but from the alleged victims. In-
sofar as Mr. Ólafsson’s conviction may have been in
the legitimate interest of protecting ‘A.’ from the im-
pugned defamatory allegations made by the alleged
victims, that interest was, in the Court’s view, largely

IRIS 2017-6 3



preserved by the possibility available to him under
Icelandic law to bring defamation proceedings against
the persons who made the claims. The ECtHR re-
garded it as significant that ‘A.’ opted to institute pro-
ceedings against Mr. Ólafsson only. ‘A.’ had indeed
chosen not to sue the persons making the claims, and
that might have prevented Mr. Ólafsson from estab-
lishing that he had acted in good faith and had ascer-
tained the truth of the allegations. With regard the
proportionate character of the order by the Iceland
Supreme Court to pay compensation and costs, the
ECtHR considered that what matters is the very fact of
judgment being made against the person concerned,
even where such a ruling is solely civil in nature. It
emphasised that any undue restriction on freedom
of expression effectively entails a risk of obstructing
or paralysing future media coverage of similar ques-
tions.

The ECtHR concluded that the Supreme Court had
failed to strike a reasonable balance between the
measures restricting Mr. Ólafsson’s freedom of ex-
pression, and the legitimate aim of protecting the rep-
utation of others. The ECtHR held, unanimously, that
there had been a breach of Mr. Ólafsson’s freedom of
expression and that the Icelandic judicial authorities
had violated Article 10 ECHR.

• Judgment by the European Court of Human Rights, First Section,
Ólafsson v. Iceland, Application no. 58493/13, 18 March 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18501 EN

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University (Belgium),

University of Copenhagen (Denmark), Legal Human
Academy and member of the Executive Board of the

European Centre for Press and Media Freedom
(ECPMF, Germany)

European Court of Human Rights: Orlovskaya
Iskra v. Russia

In Orlovskaya Iskra v. Russia the European Court of
Human Rights (ECtHR) has further developed its case
law regarding freedom of expression and press free-
dom during election periods. The case concerns the
application of a specific provision in Russian electoral
law restricting the freedom of media reporting at elec-
tion time. The Court’s judgment deals with the ap-
plicant’s conviction for an administrative offence for
publishing critical articles about a politician during the
2007 parliamentary election campaign in Russia.

The applicant is a non-governmental organisation that
publishes Orlovskaya Iskra, a newspaper in the Orel
Region, a region south-west of Moscow. The Commu-
nist Party of the Russian Federation and the People’s
Patriotic Union of Russia were listed as the Orlovskaya
Iskra’s founders. This information was specified on
the front page of the newspaper. During the 2007

parliamentary election campaign the newspaper pub-
lished two articles criticising the then governor of the
Orel Region, who stood as first candidate on the re-
gional list of the United Russia political party. The
Communist Party was one of the main opposition par-
ties at those elections. The articles contained accu-
sations of corrupt and controversial practices and fo-
cused on the fact that the governor had closed down
a publicly-owned newspaper. The Working Group on
Informational Disputes of the regional Electoral Com-
mittee examined both articles and concluded that the
articles contained elements of electoral campaigning,
because they were critically focused on one candi-
date. It found that the articles had not been paid for
by the official campaign fund of any political party par-
ticipating in the election campaign, as was required
by the Russian Electoral Rights Act. For that reason
Orlovskaya Iskra was found guilty of an administra-
tive offence and fined. It complained under Article 10
of the European Convention of Human Rights (ECHR)
about the classification of the material it published as
“election campaigning” and the fine imposed for fail-
ure to indicate who had commissioned the publication
of this material. Joint submissions as third-party inter-
ventions in support of Orlovskaya Iskra were produced
by the Media Legal Defence Initiative and the Mass
Media Defence Centre.

The ECtHR accepted that the applicable provisions of
the Russian Electoral Rights Act were aimed at trans-
parency of elections, including campaign finances, as
well as at enforcing the voters’ right to impartial,
truthful and balanced information via mass media out-
lets. The Court found however that the application
of the Electoral Rights Act impinged upon Orlovskaya
Iskra’s freedom to impart information and ideas dur-
ing the election period, and that the interference with
its freedom of expression was not shown to achieve, in
a proportionate manner, the aim of running fair elec-
tions.

The ECtHR reiterated that free elections, as guaran-
teed by Article 3 of Protocol No. 1 to the EHCR, and
freedom of expression, together form the bedrock of
any democratic system. The two rights are inter-
related and operate to reinforce each other, freedom
of expression being one of the “conditions” necessary
to ensure free elections. For this reason, it is partic-
ularly important in the period preceding an election
that opinions and information of all kinds are permit-
ted to circulate freely. According to the ECtHR in the
case at issue there was little scope for restrictions, es-
pecially on account of the strong interest of a demo-
cratic society in the press exercising its vital role as
a public watchdog. The content of the publications
was part of the normal journalistic coverage of a polit-
ical debate in the print media. The ECtHR stated that
it saw no reason to consider that any candidates or
political parties were at the origin of the impugned
articles and it considered that that the publication
of the articles constituted a fully-fledged exercise of
Orlovskaya Iskra’s freedom of expression, namely the
choice to publish the articles, thus imparting informa-

4 IRIS 2017-6

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18501


tion to the readers and potential voters. According to
the ECtHR it has not been convincingly demonstrated,
and there was certainly no sufficient basis for uphold-
ing the Government’s argument, that the print media
should be subjected to rigorous requirements of im-
partiality, neutrality and equality of treatment during
an election period. The ECtHR recognised however
that in certain circumstances the rights under Article
10 ECHR and Article 3 of Protocol No. 1 may conflict
and it may be considered necessary, in the period
preceding or during an election, to place certain re-
strictions on freedom of expression, of a type which
would not usually be acceptable, in order to secure
the “free expression of the opinion of the people in
the choice of the legislature”. It also considers that
unfavourable publications before Election Day can in-
deed damage one’s reputation. However the focus
of the domestic legislation was not on the falsity or
truth of the content or its defamatory nature. In the
opinion of the ECtHR the “public watchdog” role of
the press, also at election time, is not limited to using
the press as a medium of communication, for instance
by way of political advertising, but also encompasses
an independent exercise of freedom of the press by
mass media outlets such as newspapers on the basis
of free editorial choice aimed at imparting information
and ideas on subjects of public interest. In particular,
discussion of the candidates and their programmes
contributes to the public’s right to receive informa-
tion and strengthens voters’ ability to make informed
choices between candidates for office. In addition, the
ECtHR stated that any damage caused to reputation
could be addressed, possibly before Election Day, by
way of other appropriate procedures.

The ECtHR concluded that, in view of the regulatory
framework, Orlovskaya Iskra was restricted in its free-
dom to impart information and ideas. By subject-
ing the expression of comments to the regulation of
“campaigning” and by prosecuting the applicant with
reference to this regulation, there was an interfer-
ence with Orlovskaya Iskra’s editorial choice to pub-
lish a text taking a critical stance and to impart infor-
mation and ideas on matters of public interest. The
Court affirmed that no sufficiently compelling reasons
had been shown to justify the prosecution and convic-
tion of Orlovskaya Iskra for its publications at election
time. Therefore the ECtHR concluded that there had
been a violation of Article 10 ECHR.

• Judgment by the European Court of Human Rights, Third Section,
Orlovskaya Iskra v. Russia, Application no. 42911/08, 21 February
2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18502 EN

Dirk Voorhoof
Human Rights Centre, Ghent University (Belgium),

University of Copenhagen (Denmark), Legal Human
Academy and member of the Executive Board of the

European Centre for Press and Media Freedom
(ECPMF, Germany)

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Union: Judg-
ment on sale of multimedia players enabling
streaming of illegal content

On 26 April 2017, the Court of Justice of the Euro-
pean Union (CJEU) delivered its judgment in Sticht-
ing Brein v. Wullems, concerning the sale of mul-
timedia players which enable easy access to illegal
audiovisual content on the Internet. The case arose
in 2014, when Stichting Brein, the Dutch foundation
for copyright holders, brought a court action against
Mr. Jack Wullems to prevent him from selling cer-
tain media players, including on his own website,
www.filmspeler.nl. The media players, when con-
nected to the Internet and a television, are able to
stream audiovisual material from the Internet. In
these media players, add-ons were installed, which
link to streaming websites, including sites providing
unauthorised access to copyright-protected films and
series. The defendant advertised the media players,
proclaiming "Never again pay for films, TV-series and
sports!” and “Netflix is a thing of the past!”.

The Rechtbank Midden-Nederland (District Court,
Midden-Nederland) referred a number of questions to
the CJEU (see IRIS 2015-10/26). The first and second
questions related to whether there was "a communi-
cation to the public" under Article 3(1) of Directive
2001/29/EC by selling the media players with add-ons.
The Court then applied the reasoning of the recent GS
Media case (see IRIS 2016-9/3), and held that there
was a communication to the public because the sale
of the “filmerspeler” multimedia player was made in
full knowledge of the fact that the add-ons containing
hyperlinks pre-installed on that player gave access to
works published illegally on the Internet. Moreover,
the advertising of that multimedia player specifically
stated that it made it possible to watch on a televi-
sion, freely and easily, audiovisual material available
on the Internet without the consent of the copyright
holders. Finally, the multimedia player was supplied
with a view to making a profit, the price for the player
being paid in particular to obtain direct access to pro-
tected works available on streaming websites without
the consent of the copyright holders.

The third and fourth questions concerned whether the
temporary reproduction on a multimedia player of a
copyright-protected work obtained by streaming is ex-
empt from the right of reproduction under Article 5 of
the Directive. An act of reproduction is exempt from
the right of reproduction if it satisfies five conditions,
namely: (a) the act is temporary; (b) it is transient or
incidental; (c) it is an integral and technical part of
a technological process; (d) the sole purpose of that
process is to enable a transmission in a network be-

IRIS 2017-6 5

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18502
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-10/26&id=15876
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-9/3&id=15876


tween third parties by an intermediary or a lawful use
of a work or subject matter; and (e) that act does not
have any independent economic significance. How-
ever, the Court held that purchasers of the media
player accessed a free and unauthorised offer of pro-
tected works deliberately and in full knowledge of the
circumstances. Finally, the temporary act of repro-
duction on the media player at issue adversely affects
the normal exploitation of those works and causes un-
reasonable prejudice to the legitimate interests of the
rightsholder, and would usually result in a diminution
of lawful transactions relating to the protected works,
which would cause unreasonable prejudice to copy-
right holders.

• Judgment of the Court (Second Chamber), Stichting Brein v.
Wullems, Case C-527/15, 26 April 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18503 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

Ronan Ó Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

European Commission: Decision on 21st Cen-
tury Fox’s proposed acquisition of Sky

On 7 April 2017, the European Commission gave its
approval to the proposed acquisition of Sky by Twenty-
First Century Fox (Fox). According to this decision,
this transaction will not lead to competition concerns.
If the proposed transaction of 18.5 billion GBP takes
place, it will combine the main pay-TV operator of Aus-
tria, Germany, Ireland, Italy, and the UK, namely Sky,
with a relevant TV channel operator as well as one of
the six major Hollywood studios, Fox.

Fox already controls 39% of Sky. Moreover, Sky has
three board members who are part of Fox, including
James Murdoch, who acts as Sky’s chairman and Fox’s
chief executive.

The competition between both companies is mainly in
the acquisition of TV content and the wholesale supply
of basic pay-TV channels. The Commission considered
that this transaction only leads to a limited increase of
Sky’s share of these two markets.

The Commission’s assessment focused on three con-
cerns that could rise in the relevant member states:
(a) the possibility of Fox preventing or significantly
limiting access of Sky’s competitors to its films and TV
content; (b) the possible incentive of Sky to cease pur-
chasing Fox’s competitors’ content; and (c) the possi-
bility for Sky to prevent competing channels from ac-
cessing its platform.

First, the Commission concluded that the parties’ au-
dience share remains limited and pay-TV distributors

could still access content from Fox’s competitors and
alternative channels with comparable audiences and
programming. Second, according to the Commis-
sion, Sky is unlikely to have the mentioned incentive
as it would reduce the quality of their product offer-
ing. Third, the Commission found that the possibili-
ties of both companies affecting Fox’s rivals is limited
by three factors: the existing regulations in the UK,
Germany and Austria; the contractual protection that
some competitors have; and the lack of dependence
from some competitors on Sky’s retail platform in the
relevant member states.

This transaction, which was notified to the Commis-
sion on 3 March 2017, does not have a full green light
yet. The decision of the Commission only focuses on
competition issues, and under Article 21 of the EU
Merger Regulation, member states can take measures
to protect other legitimate interests. The UK Secretary
of State for Culture, Media, and Sport, Karen Bradley,
issued a European intervention notice. This procedure
requires that the relevant UK authorities investigate
and report by 16 May 2017 on the possible concerns
of this transaction in relation to the public interest. In
March, when the transaction was notified to the Com-
mission, Ms. Bradley declared that she had “concerns
that there may be public interest considerations that
are relevant to this proposed merger that warrant fur-
ther investigation”.

• European Commission, Commission clears 21st Century Fox’s pro-
posed acquisition of Sky under EU merger rules, 7 April 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18504 EN FR

Emmanuel Vargas Penagos
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

European Commission: Decision on Lithua-
nia suspending transmission of Russian-
language TV channel “RTR Planeta”

On 17 February 2017, the European Commission is-
sued a decision on the temporary suspension of the
retransmission of a television channel in Lithuania.
On 16 November 2016 the Lithuanian Radio and Tele-
vision Commission adopted a decision pursuant to
the Law on Provision of Information to the Public,
which suspended for three months the retransmis-
sion, including on the Internet, of the Russian TV chan-
nel “RTR Planeta.” The decision entered into force
on 21 November 2016 after the settlement with the
Swedish authorities as the transmitting member state
and broadcaster was not reached. This is not the first
time that the Lithuanian authorities have taken ac-
tion against “RTR Planeta.” In 2014 their programme
was suspended because of dissemination of bias and
tendentious information, which was justifying violence
(see IRIS 2014-6/25).

6 IRIS 2017-6

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18503
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18504
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-6/25&id=15878


This time the Lithuanian authorities referred to the
content of three programmes in their decisions: the
content of the first programme of 29 November 2015
incited hatred against Turkey and Ukraine, while the
second programme of 14 February 2016 promoted
violence and physical destruction of United States,
Turkey, and the Baltic States. The third programme
of 6 October 2016 referred to a future occupation and
destruction of Romania and other EU member states.
The content of these programmes was considered as
incitement of hate speech, fostering the feeling of an-
imosity and tension. In their response, “RTR Planeta”
claimed that two of the three programmes were talk
shows expressing the views of the guests, thereby
outside the broadcaster’s editorial responsibility. Fur-
thermore, “RTR Planeta” argued that such a decision
would be contrary to the standards of freedom of ex-
pression and that incitement to hatred is difficult to
be defined, while society has a right to be informed
since it is a part of daily life.

In its decision on 17 February 2017, the European
Commission approved the decision and established
that Lithuania “sufficiently demonstrated” that the
content of the programmes exceeded the limitations
imposed by the Audiovisual Media Services Directive.
It has found that the proposed measures are not “dis-
criminatory and are proportionate” with the principle
that content of the media services programme should
not contain any incitement to hatred on the ground of
race and nationality.

• Commission Decision of 17 February 2017 on the compatibility
of the measures adopted by Lithuania pursuant to Article 3(2) of
Directive 2010/13/EU of the European Parliament and of the Council
of 10 March 2010 on the coordination of certain provisions laid
down by law, regulation or administrative action in Member States
concerning the provision of audiovisual media services
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18505 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

Bojana Kostić
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

NATIONAL

AT-Austria

International jurisdiction of national court
regarding satellite television

In a decision of 21 February 2017 (case no. 4 Ob
137/16z), the Oberste Gerichtshof (Supreme Court)
ruled that the courts of the state in which satellite

broadcasts are received have jurisdiction to hear com-
plaints about copyright breaches relating to works
from the catalogue of a collecting society based in the
receiving state.

An Austrian collecting society filed a complaint with
the national courts about a Luxembourg-based com-
pany, claiming an injunction and financial compen-
sation because the company had offered customers
in Austria access to encrypted and unencrypted tele-
vision programmes broadcast via satellite by selling
them, via the Internet, an access key that enabled
them to decrypt the broadcast signal. The plain-
tiff owned the rights to some of the broadcast pro-
grammes. The lower courts rejected the complaint on
the grounds that they lacked international jurisdiction.
In an appeal procedure, the plaintiff requested, inter
alia, that the defendant’s claim of insufficient jurisdic-
tion should be dismissed.

In its decision, the Supreme Court rejected the claim
of insufficient international jurisdiction and referred
the case back to the first instance court, which must
now conduct the proceedings without reference to the
jurisdiction claim.

The Supreme Court explained its decision by stating
that the “country of origin” principle enshrined in the
Satellite and Cable Directive did not regulate inter-
national jurisdiction because it neither described in-
ternational jurisdiction nor governed conflicts of na-
tional law. It should also be borne in mind that it did
not contain any procedural provisions, including any
that regulated international jurisdiction; rather, it was
designed to harmonise different national laws and to
prevent the cumulative application of several national
laws to a single broadcast.

According to the Supreme Court’s explanation, inter-
national jurisdiction was governed by Regulation (EU)
No. 1215/2012 of the European Parliament and of
the Council of 12 December 2012 on jurisdiction and
the recognition and enforcement of judgments in civil
and commercial matters, which stated that interna-
tional jurisdiction depended on where the offence had
been committed. In the case at hand, the alleged
offence had been committed in Austria because it
had comprised the infringement of the exploitation
rights of rightsholders represented by the plaintiff and
the company’s failure to pay compensation. With re-
gard to compensation claims, the offence had taken
place in Austria because financial debts had to be dis-
charged at the domicile of the creditor, that is to say,
that of the collecting society in this case.

Moreover, according to European Court of Justice case
law relating to intellectual property rights, interna-
tional jurisdiction lay with the courts of the country
in which the infringed right was protected. This also
suggested that the Austrian courts had international
jurisdiction to hear all the claims in this case.

IRIS 2017-6 7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18505


• Beschluss des Obersten Gerichtshofs vom 21. Februar 2017 (Az.
4 Ob 137/16z) (Decision of the Supreme Court of 21 February 2017
(case no. 4 Ob 137/16z))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18519 DE
• Mitteilung des Obersten Gerichtshofs über den Beschluss (Press re-
lease of the Supreme Court concerning the decision)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18520 DE

Bianca Borzucki
Kanzlei Ory

KommAustria approves ProSiebenSat.1Puls4
takeover of ATV

The Austrian media regulator, KommAustria, has de-
cided that the takeover of the ATV and ATV2 televi-
sion channels by operator ProSiebenSat.1Puls4 GmbH
does not contravene the relevant provisions of Aus-
trian broadcasting and media concentration law and
has therefore given the takeover the green light. Kom-
mAustria had to check, firstly, whether the opera-
tor would still be able to broadcast in accordance
with broadcasting law and, secondly, whether the new
company would breach media concentration law.

When examining whether the takeover conformed
with broadcasting law, the regulator had to ensure
first of all that ProSiebenSat.1Puls4 GmbH could of-
fer technical, financial and organisational guarantees
that it could operate the channels in accordance with
the detailed conditions set out by the Bundeswettbe-
werbsbehörde (Federal Competition Authority - BWB)
during the proceedings. The purpose of these condi-
tions was to ensure the survival of ATV, which should
remain an Austrian broadcaster with its own pro-
gramming style. Although ProSiebenSat.1Puls4 GmbH
would, to a certain extent, be allowed to harness syn-
ergies produced as a result of the takeover, in future,
ATV and ATV2 would need to broadcast their own Aus-
trian productions and operate an independent news
service. From a financial point of view, the purchaser
also provided KommAustria with a clear plan show-
ing how, while fulfilling the numerous programming
and structural conditions laid down, it would meet the
financial requirements for operating the channels in
spite of ATV’s financial problems.

In terms of media concentration law, KommAustria
also had to ensure that the new company would not
provide more than 33% of the terrestrial TV chan-
nels available in any Austrian broadcast region. To
this end, KommAustria took into account all terrestrial
channels, including the ORF channels, as well as all
foreign public service channels. It concluded that the
new company would not exceed the aforementioned
33% media concentration threshold.

Now that both KommAustria and the BWB have sanc-
tioned the takeover of ATV and ATV2 by ProSieben-
Sat.1Puls4 GmbH, no further investigations or deci-
sions are required to approve the takeover; however,

the authorities will continue to monitor the company’s
compliance with the aforementioned conditions.

• Änderung der Eigentumsverhältnisse der ATV Privat TV GmbH &

Co KG (aktualisiert am 05.04.2017) (Amendment of the ownership
structure of ATV Privat TV GmbH & Co KG (updated on 5 April 2017))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18540 DE

Tobias Raab
Stopp Pick & Kallenborn, Saarbrücken

BG-Bulgaria

FILMAUTOR brings a suit against BLIZOO for
infringement of movie copyrights

Article 21, paragraph 2 of the Bulgarian Copyright
and Neighbouring Rights Act (CNRA) provides that
the permission to re-transfer works by means of all
other electronic communication networks simultane-
ously with the broadcasting or transfer in full and in
an unmodified form by a different organization, may
be granted only through an organization for collective
management of copyrights. FILMAUTOR is an orga-
nization for the collective management of copyright.
It has the right to conclude contracts on the use of
the works of the authors in one or more ways and to
collect moneys due, stemming from these contracts
or from statutory stipulations. The organization may
represent their own members before all juridical or
administrative bodies whenever the rights they man-
age need to be protected. For the protection of these
rights, the organization may take any legal action on
their behalf, including filing claims (Article 40, para-
graph 7 of CNRA).

After the negotiations with BACCO, the organization
representing cable operators, which had been con-
ducted for more than three years, FILMAUTOR initi-
ated the protection of rights of its members - screen
writers, directors and cinematographers. The retrans-
mission of movies in the broadcasting programs was
one of the main controversial points. The law deter-
mines that the author shall be entitled to the exclusive
right to use the work created by him and to permit its
use by other persons. The use includes cable trans-
mission and retransmission of the work (Article 18,
paragraph 2, section 5 of CNRA). The cable operators
stated that there are not different types of use (TV
broadcasting and cable operator retransmission) be-
cause they both occur on the same territory. They re-
fused to sign a contract with FILMAUTOR for this type
of use.

In 2013, FILMAUTOR brought a lawsuit against BLIZOO
for copyright infringement of three Bulgarian movies,
broadcasted by bTV and rebroadcasted by the cable
operator to its subscribers, without being entitled to

8 IRIS 2017-6

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18519
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18520
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18540


it: ‘The Goat Horn’, ‘A time of trouble - the threat’,
and ‘A time of trouble - a time of violence’. bTV had
settled the rights for this type of use. bTV was broad-
casted by a great number of cable operators, includ-
ing BLIZOO, which used the protected contents in the
program to generate profit. In the course of the case,
FILMAUTOR stated explicitly that they would however
not have claims against bTV.

The Sofia City Court, the Sofia Appeals Court, and the
Supreme Court of Cassation explicitly stated that FIL-
MAUTOR had provided the broadcasting rights of the
movies to bTV, but this right would not include the
right of operator to grant permission for retransmis-
sion through a cable operator or any other technical
means. FILMAUTOR reserved its right to grant permis-
sion for retransmission from the cable operator of bTV
programs directly to the cable operators by requiring
them to pay copyright fees. As there was no such
contract between FILMAUTOR and the cable operator,
in re-broadcasting the three movies, BLIZOO had in-
fringed upon the rights of producers, screenwriters,
and operators.

• Ðåøåíèå íà Ñîôèéñêè ãðàäñêè ñúä (Decision of the Sofia
City Court)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18511 BG
•Ðåøåíèå íà Ñîôèéñêè àïåëàòèâåí ñúä (Decision of the Sofia
Appeals Court)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18512 BG
•Îïðåäåëåíèå íà Âúðõîâåí êàñàöèîíåí ñúä (Decision of the
Supreme Court of Cassation)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18513 BG

Rayna Nikolova
New Bulgarian University

CY-Cyprus

Supreme Court rejects request to refer me-
dia law case to the CJEU

In a pretrial decision the Supreme Court rejected on
5 April 2017 a request by the House of Representa-
tives of the Republic to seek the opinion of the Court
of Justice of the European Union (CJEU) on a number of
pretrial questions related to media issues. The Court
found that the questions were formulated in a generic
manner, while in the application of the House of Rep-
resentatives, the reason(s) the interpretation of the
CJEU was sought were not precisely determined as re-
quested by the rules of pretrial reference. Moreover,
“the formulation of the questions refers and seeks the
opinion of the ECJ on the compatibility of national law
with the Convention, not solely an interpretation of
articles of the Convention”. This would constitute a
claim for “the enforcement by the Court (ECJ) of the

proposed law on the facts [04046] in a non-acceptable
manner”.

The case related to a referral by the President of the
Republic to the Supreme Court concerning a law voted
by the House of Representatives amending the Law on
Radio and Television Organizations L. 7(I)/1998. The
President sought the opinion of the Supreme Court on
whether the amending law was in conflict or discrep-
ancy with several articles of the Constitution, namely
Article 25 (right to employment), Article 28 (equal-
ity before the law, non-discrimination) and Article 179
(Constitution as the supreme law, compliance of laws
with it); Articles 49 and 56 of the European Conven-
tion as well as Articles 15 and 16 of the European
Charter of Fundamental Rights.

The amending law, voted on 4 April 2016 by the
House of Representatives, introduced Article 12(2) in
the basic law providing that the Cypriot Radio Televi-
sion Authority would not grant new television licenses
if the financial viability of existing licensees was en-
dangered. It further provided that services from EU
or third countries retransmitting in Cyprus should
not include advertisements or commercial messages
addressed to the territory of the Republic. When
the President referred the voted law to the Supreme
Court, the House of Representatives made the request
for referral to the ECJ on the grounds that “there is
reasonable doubt with respect to the right interpre-
tation of the respective provisions of the European
Law”. The questions raised by the House of Represen-
tatives focused on whether the European Convention,
the Charter, or the AVMS directive allowed (or prohib-
ited) member states to regulate in a specific direction
or to adopt the provisions voted by the Parliament.

The Supreme Court endorsed the objections and ar-
guments of the President of the Republic that the re-
quest did neither make substantive reference to Arti-
cles 49 and 56 of the Convention, nor to Articles 15
and 16 of the European Charter, and further failed to
include the reason(s) for which the request was made.
The Supreme Court held that the exceptions to the
free establishment of persons and legal entities estab-
lished by the case law of the Court would not include
restrictions on grounds of general economic interests.
The same would apply to the free provision of services
within the EU. Furthermore, the protection of interests
of a purely economic nature would not be among the
reasons that could justify restrictions to freedoms in
the name of public interest.

The Court noted that “it is obvious from the formula-
tion of the questions that they are all founded and are
reasoned on [04046] the economic viability of the exist-
ing licensed television organisations”; this purely eco-
nomic basis of the proposed regulation would be con-
trary to the case law of the CJEU, the Court concluded.
In summary, it endorsed the argument that the appli-
cation of EU Law was clear and that the existing in-
terpretation of EU Law by the CJEU demonstrated the
validity of the principle of an “acte éclairé”. Thus, re-

IRIS 2017-6 9

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18511
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18512
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18513


ferral to the CJEU seeking interpretation was not justi-
fied.
• Αναφορά 321301. 5/2016, 5 Απριλίου 2017 (Decision by the
Supreme Court, request of pretrial reference, case Reference Pres-
ident of the Republic v. The House of Representatives #5/2016, 5
April 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18514 EL

Christophoros Christophorou
Political Analyst, Expert in Media and Elections

CZ-Czech Republic

Amendment of the Copyright Act

The Parliament of the Czech Republic approved an
amendment to the Copyright Act (Act no. 121/2000
Coll., On copyright, rights related to copyright and
amending some laws, as amended) The amendment
to the Copyright Act has two main reasons. The first is
the obligation to implement Directive 2014/26/EU on
the collective management of copyright and related
rights and the granting of multi-territorial licenses for
the rights to musical works online in the Internal Mar-
ket and in the framework of the Czech legal order
to better regulate collecting societies. The second
reason is the intention of legislators to adjust some
other issues of copyright based on the experience of
its application in practice. These adjustments are in
many aspects related to the collective management
of rights, but the directive is not the main impetus
for their solution. This legislation is trying to achieve
the implementation of EU rules and to remove existing
problems. The aim of the amendment is to achieve a
comprehensive and balanced regulation of rights and
obligations of the collective management. On the one
hand, rightsholders (authors, performers, and others),
whose interests are usually represented by the collec-
tive management societies, would obtain more legal
certainty. On the other hand, users of protected ob-
jects and licensees would benefit from a more coher-
ent framework. The second objective of the proposed
amendment is to solve specific problems regarding
the application of collective management. The leg-
islation spells out some rules of conduct for collec-
tive management societies and users to better se-
cure collective management, both in terms of safe-
guarding the interests of rightsholders, whose rights
are managed by the collective management societies
and the interests of users and other stakeholders. For
example, the modification of tariffs obliges collective
management societies to provide for greater trans-
parency, while ensuring that users have the oppor-
tunity to participate in the negotiation of rates of re-
muneration. Newly introduced administrative fines in-
crease the enforceability of the obligations of collec-
tive management societies and the efficiency of su-
pervision.

• Zákon č. 102/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 121/2000 Sb.,
o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o
změně některých zákonů (autorský zákon), ve znění pozdějších před-
pisů (Act Nr. 102/2017 Coll. amending the Law Nr. 121/2000 Coll. On
copyright)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18515 CS

Jan Fučík
Česká televize, Prague

DE-Germany

Twitch.tv channel requires broadcasting li-
cence

At its meeting in Berlin on 21 March 2017, the Kom-
mission für Zulassung und Aufsicht (Commission on
Licensing and Supervision - ZAK) of the Landesmedi-
enanstalten (regional media authorities) decided that
the PietSmietTV Internet streaming channel should be
banned unless it applies for a broadcasting licence by
30 April. The channel mainly streams Let’s Play, that
is to say, video game footage, 24 hours a day, 7 days
a week, on the Twitch.tv Internet platform. Accord-
ing to the ZAK, it is a broadcasting service and should
therefore be licensed.

Generally speaking, the Rundfunkstaatsvertrag (Inter-
State Broadcasting Agreement) defines broadcasting
as a linear information and communication service
aimed at the general public. It comprises the dis-
tribution of selected content on the basis of a pro-
gramme schedule which the user cannot influence in
terms of either the timing or content of the transmis-
sion. The media watchdogs consider that PietSmi-
etTV meets these criteria. The ZAK hopes that its
decision will draw the provider’s attention to the fact
that it is infringing licence obligations and prompt it
to apply to the relevant regional media authority, the
Landesanstalt für Medien Nordrhein-Westfalen (North
Rhine-Westphalia regional media authority - LfM), for
a licence in the near future.

However, Internet users who upload videos to on-
demand services such as YouTube do not require a
broadcasting licence. Licences are only required by
linear services, that is to say, those that are transmit-
ted live or, in any case, simultaneously for all users.
Normal online video services therefore do not need
a licence. However, a licence may be needed for
streaming services, especially if they are provided on
a regular basis. The service must also have an ed-
itorial basis, since broadcasting must follow a pro-
gramme schedule. If such a basis exists, the individ-
ual case is examined.

In practice, the exemption for services with fewer than
500 potential users is hardly relevant because it is not

10 IRIS 2017-6

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18514
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18515


the actual number of users that counts. The mere
possibility that more than 500 users are able to access
the service can suffice. The exemption therefore only
applies if the number of users is limited in advance,
such as by technical means. Since none of the main
streaming services impose such a limit, the minimum
threshold can only be observed in practice by users
with private servers that do not permit more than 500
viewers.

In view of the sharp rise in the number of Internet
streaming services, which are similar to broadcasting,
the ZAK is currently devoting a lot of attention to this
issue. At the start of the year, it had complained about
live Internet coverage of the 2017 World Handball
Championship for the same reasons (see IRIS 2017-
5). It believes the Internet is full of services similar
to broadcasting and that the law should be changed
in the near future so that the same conditions apply
online as for offline broadcasting services.

Against the background of technical and content-
related changes to streaming services, many experts
are asking whether the concept of broadcasting de-
fined in the Rundfunkstaatsvertrag is outdated, and
whether these streaming services should be licensed.
The media authorities have repeatedly suggested that
the concept of broadcasting should be adapted to the
ongoing development of the media market.

• Erläuterungen zur PietSmiet TV-Entscheidung der ZAK (Explanation
of the ZAK’s PietSmiet TV decision)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18521 DE

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

Newspaper publishers bring class action
against Rundfunk Berlin Brandenburg online
service

A number of newspaper publishers from Berlin and
eastern Germany have brought a class action before
the LG Potsdam (Potsdam District Court), claiming
that the Internet service of Rundfunk Berlin Branden-
burg (Berlin and Brandenburg public service broad-
caster) is press-like and, in its current format, in-
fringes the case law of the Bundesgerichtshof (Fed-
eral Supreme Court) and the provisions of the Rund-
funkstaatsvertrag (Inter-State Broadcasting Agree-
ment - RStV).

The second section of the RStV regulates public ser-
vice broadcasting. Article 11d(1) RStV allows pub-
lic service broadcasters to offer telemedia that are
journalistic and editorial in nature. According to Ar-
ticle 11d(2)(3) RStV, this includes telemedia that are
not related to a specific programme, provided they
undergo the procedure described in Article 11f RStV.

However, the same article prohibits press-like ser-
vices that are not related to a specific programme.

In its 2015 ruling on the admissibility of the
Tagesschau app (judgment of 30 April 2015 - I
ZR 13/14 - Tagesschau-App; see IRIS article at
http://merlin.obs.coe.int./iris/2015/7/article6.en.html),
the Bundesgerichtshof explained that online services
should be considered press-like if, when viewed as a
whole, they provided press-like services not related to
a specific programme. This would be the case if the
service mainly comprised written text, for example,
but not if only individual pieces of content were
considered press-like.

The publishers’ latest action against Rundfunk Berlin
Brandenburg appears to have been triggered by the
broadcaster’s refusal to give a cease-and-desist dec-
laration after it had been issued with a written warn-
ing. Only after receiving the warning did it begin to
establish a link between its online service and its pro-
grammes.

• Pressemitteilung zu dem Thema (Press release on this subject)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18522 DE

Bianca Borzucki
Kanzlei Ory

ES-Spain

Competition issues in relation to advertising
in certain Spanish TV Channels

TNT and 13 TV are two channels managed and con-
trolled by Mediaset España. Its major Spanish com-
petitor, Atresmedia, filed a claim before the Spanish
Competition Authorities, the Comisión Nacional de los
Mercados y la Competencia (National Commission for
Markets and Competition - CNMC), requesting a re-
view of the conditions under which Mediaset managed
the advertising of these channels, because Atresme-
dia considered that they altered the competitive con-
ditions of the TV advertising market in Spain.

The CNMC dismissed the review requested by Atres-
media, considering that there were no indications of
infringement of the competition rules in the agree-
ments for the management of the advertising of these
channels by Mediaset España.

The CNMC also dismissed a request by Atresme-
dia of the conditions that prevent it from marketing
the advertisement of open channels of third parties.
The CNMC maintained the conditions derived from
the merger process of Antena 3 and La Sexta (see
IRIS 2015-8/13) by not admitting, as Atresmedia in-
tended, that a substantial and sustained modification

IRIS 2017-6 11

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-5&id=15901
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-5&id=15901
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18521
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18522
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-8/13&id=15879


of the conditions of competition in the television ad-
vertising market in Spain had taken place as a re-
sult of the agreements between Mediaset España and
13TV and TNT.

The CNMC concluded that the contract with 13TV
had no restrictive effects on the television advertis-
ing market given the low commercial weight of the
channel, the short duration of the agreement signed,
and the conditions themselves with regard to the es-
tablishment of the commercial policy by Mediaset Es-
paña. With regard to the agreement signed with
TNT, the CNMC considered that the potential risk of
a restrictive competition agreement was much lower,
given that it is a pay-TV channel the commercial strat-
egy of which is not based on obtaining advertising rev-
enue and which has a much lower audience than any
open television channel.

• Competencia desestima la denuncia de Atresmedia a Mediaset por
la comercialización de 13TV y TNT, 20 abril 2017 (Competition author-
ity dismisses Atresmedia’s complaint against Mediaset over advertis-
ing of 13 TV and TNT”, 20 April 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18506 ES

Enric Enrich
Enrich Advocats, Barcelona

Telefónica will have to compensate competi-
tors for the rental of football pay-TV channels

On 10 May 2017, Spain’s Comisión Nacional de los
Mercados y la Competencia (National Authority for
Markets and Competition - CNMC) decided that Tele-
fónica must compensate some of its competitors,
namely Vodafone, Telecable and Total Channel, for
miscalculations in the amounts they have paid as a
guaranteed minimum cost by the wholesale distribu-
tion of Canal + Liga and Canal + Partidazo football
channels in the 2015/2016 season. The CNMC has
also decided that Telefónica had undercharged Or-
ange and Open Cab for the guaranteed minimum cost
of the said pay-TV channels.

The CNMC issued this Resolution as part of its moni-
toring carried out to verify whether Telefónica is com-
plying with the commitments resulting from its ac-
quisition of the DTS pay-TV platform in 2015 (see
IRIS 2015-6/13). CNMC’s authorisation of the merger
of TELEFÓNICA / DTS included a number of commit-
ments by Telefónica relating to the pay-TV market, the
wholesale marketing of content and channels, and the
access to its Internet network. In the case of pay-TV
channels, Telefónica must have a wholesale offer so
that its competitors can access its pay-TV channels
with premium content and offer them through their
own pay-TV platforms. To calculate the price of that
(wholesale) offer, Telefónica takes into account sev-
eral elements. One of them is the so-called guaran-
teed minimum cost, a fixed cost that must be paid

by all operators and which covers the risk assumed
by Telefónica when a.o. acquiring exclusive rights in
Spain of football, Formula 1 or Moto GP events.

After analysing the different data sent by Telefónica
and the rest of the operators, the CNMC determined
that Telefónica must make certain adjustments on the
way the calculation of the guaranteed minimum cost
assigned to each operator is made. Accordingly, Tele-
fónica must immediately compensate the operators
that it had overcharged. The CNMC also recognizes
the right of Telefónica to demand the payment of ad-
ditional amounts to operators who have been under-
charged for this guaranteed minimum cost.

Telefónica and Total Channel may enter into a spe-
cific bilateral agreement, given that Total Channel
has not effectively exploited the football channels of
the wholesale offer of Telefónica. However, such an
agreement must not entail a direct or indirect preju-
dice for the rest of the operators.

• Press release of the CNMC, Telefónica deberá compensar a algunos
de sus competidores por el alquiler de sus canales de televisión de
pago de fútbol (Telefónica will have to compensate competitors for
the rental of its football pay-TV channels)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18539 ES

Francisco Javier Cabrera Blázquez
European Audiovisual Observatory

FR-France

Docu-fiction on a court case: no invasion of
privacy, abuse of a person’s image, or in-
fringement of the main character’s right to
be forgotten

On 27 March 2017, the Court of Appeal in Paris de-
livered an interesting judgment involving the right to
control over the use made of a person’s image and the
right to privacy of a woman involved in a criminal case
that was the subject of a ‘docu-fiction’. The television
programme at issue was based on a case in which,
in 2009, a woman was found guilty of complicity in
the murder of her husband and sentenced to 20 years
in prison. The programme was constructed using in-
terviews of the people involved in the court case and
journalists, and was illustrated with photographs and
videos. The woman in question contested that the
broadcasts of the programme had infringed her right
to privacy, her right to control over the use made of
her image, and her right to be forgotten. The court of
first instance had rejected her applications.

Firstly, the woman contested that the public nature
of the debates resulting in her conviction justified
repeating the elements relating to her private life

12 IRIS 2017-6

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18506
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-6/13&id=15898
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18539


brought up in court (her past as an “escort girl”, her
previous family situation, her address, etc.). The Court
of Appeal concurred with the court of first instance,
finding that the programme contained no new infor-
mation about the woman’s past in addition to those
elements brought up during the proceedings and de-
bated publicly before the criminal court, which the
woman did not contest. She also claimed that the pro-
gramme’s subject matter was not a topical news item.
The Court nevertheless observed that while the facts
seemed relatively distant at the time of the judgment,
in October 2010 they were recent, given that the sen-
tence was handed down in February 2009; also, the
publicity given to the case - both when the crime was
committed and when the sentence was handed down
- made it legitimate to recall the case as part of a
news programme. The original judgement rejecting
any infringement of the woman’s privacy was there-
fore upheld.

Regarding the alleged infringement of the woman’s
right to control over the use made of her image, she
claimed, on the basis of quotations from Parliamen-
tary work and legal doctrine, that Article 41 of the
French Prisons Act of 24 November 2009 was intended
to protect images of prisoners generally, not only
those taken inside prison. The Court did not agree, on
the grounds that prisoners did not have any more or
less right that anyone else to exercise control over the
use made of images of them in respect of photographs
taken before or after their imprisonment. The Court
therefore found that the only limitation on such a right
was the right to information, with depended on the
status or past of the persons concerned. Furthermore,
the observations regarding the alleged infringements
of the woman’s privacy also applied to her right to
control over the use made of images of her, which
was a constituent element. It was also noted that the
woman was not alleging that the images at issue in-
fringed her dignity.

Lastly, the woman invoked her right to be forgotten.
However, the Court held that she did not produce any
proof that the disputed broadcast was preventing her
rehabilitation in any way, recalling once again that the
programme was broadcast in 2010.

The judgment was upheld on all counts.

• Cour d’appel de Paris (pôle 2, ch. 7), 29 mars 2017, Mme J. M’. B. c/
Edi TV et Capa Presse (Court of Appeal in Paris (section 2, chamber
7), 29 March 2017, Ms J. M’. B. v. Edi TV and Capa Presse) FR

Amélie Blocman
Légipresse

Presidential election: CSA issues three warn-
ings and one order to comply for failure to
observe equal speaking time for presidential
candidates

On 26 April, the plenary assembly of the national au-
diovisual regulatory authority (Conseil Supérieur de
l’Audiovisuel - CSA) drew up its report on both speak-
ing time and air time during the first period of equality
(from 10 to 21 April) in the presidential campaign, and
on observance of the ‘period of reserve’. The CSA had
noted substantial inequalities during the first week of
the period of equality, but noted that radio and tele-
vision broadcasters had undertaken to correct the im-
balance by the end of the first round of the election
campaign on the evening of Friday 21 April.

On completing its report covering the entire period,
the CSA issued three warnings and one order to com-
ply: the radio station France Inter and the continu-
ous news channels BFMTV and CNews received warn-
ings for their patent failure to abide by the princi-
ple of equality. The records of speaking time avail-
able on the CSA’s website show that BFMTV devoted
more than 16 hours of air time to Jean-Luc Mélenchon,
14.5 hours to François Fillon, and 13 hours each to Ma-
rine Le Pen and Nicolas Dupont-Aignan. The ‘minor’
candidates, Jean Lassalle and Philippe Poutou, each
had fewer than five hours of airtime. CNews was in
the same position (7 hours of airtime for Emmanuel
Macron, and 5.75 hours for Marine Le Pen), as was
France Inter.

The radio station Radio Classique was issued with an
order to comply for its disregard for the rules during
the ‘period of reserve’. Under Article L.49 of the Elec-
toral Code, from midnight 24 hours before the start of
an election day, broadcasting any election advertis-
ing or allowing it to be broadcast to the public by any
means of communication or electronically is prohib-
ited. Television channels may nevertheless broadcast
images showing the candidates casting their vote, on
condition that such sequences cover all the candi-
dates and do not allow them to make any interven-
tion. In the case at issue, however, a radio slot moder-
ated by a declared supporter of one of the candidates
- and criticising statements made by another candi-
date - entitled ‘Les mots de la philo’ was broadcast
twice on Saturday 22 April, the day before voting, on
the radio station Radio Classique.

The CSA stressed nevertheless that in general the ra-
dio stations and television channels had made a good
effort to abide by the applicable rules, including the
principle of equality, in the run-up to the second round
of the election. In a report on the new applicable
rules, presented on 10 May 2017, the CSA said it was
aware of the difficulties the television channels and
radio stations may have encountered. It stated that
it would therefore be presenting its thoughts on the

IRIS 2017-6 13



changes it felt were necessary to the rules applica-
ble to presidential elections, particularly with regard
to the number of candidates, by the end of July. Within
the same timeframe, to fully ensure the guarantee of
diversity, the CSA will be required to pronounce on the
new questions raised by the evolving political context,
and on the increase and multiplication of sources of
communication and information.

The CSA will continue to supervise speaking time dur-
ing the campaign for the parliamentary elections, to
be held on 11 and 18 June, in accordance with its Rec-
ommendation of 26 April 2017, which applies to all ra-
dio and television services regardless of their mode of
broadcasting (including by means of electronic com-
munication) for the period from 1 May 2017 up to the
day on which the results are announced.

Amélie Blocman
Légipresse

Better framework for economic regulation of
‘unlimited cinema cards’

An Order adopted on 4 May 2017 has simplified a
number of the provisions contained in the Code for
Cinema and Animated Image (CCIA), which had not
been amended since 2009, and introduced a num-
ber of broader reforms. The Freedom of Creation Act
of 7 July 2016 authorised the French Government to
adopt measures amending the Code without requiring
legislation approved by Parliament.

The first aim of the text is to simplify the scheme that
provides a framework for the activity of cinema the-
atre operators. A cinema theatre that makes changes
will only need to apply for new approval if the changes
are substantial. There is also a new possibility for a
waiver of the technical specifications required for ap-
proval. The current arrangement for travelling cinema
screenings in favour of itinerant operators will con-
tinue.

The Order also reforms the arrangement for the eco-
nomic regulation of cinema access schemes entitling
a cinemagoer to multiple entries (‘unlimited cards’),
the number of which is not defined in advance. As a
result, the financial guarantee obtained by some op-
erators associated with a cinema access scheme will
henceforth be the same as the reference price per
seat. This has to be determined in order to serve
as the basis for both the remuneration received by
distributors and rightsholders and the tax levied on
cinema tickets. The CCIA does in fact define the op-
eration of cinema access schemes entitling cinema-
goers to multiple entries, the number of which is not
defined in advance. These schemes give cinemago-
ers the benefit of unlimited access to the cinemas
owned by the issuing operators and their associates,

in return for a subscription fee. The basic principle
of the arrangement providing a framework for these
schemes is that the mechanisms adopted to regu-
late the schemes should be as similar as possible to
those for traditional ticketing. The principle applies to
‘card tickets’ used at the cinema theatre where the
card was issued and at those of associated operators,
whether or not the operator is covered by the guar-
antee arrangement. That is why a reference price
per seat must be determined, in order to serve as
the basis for the remuneration paid to distributors and
rightsholders, both for issuer operators and for guar-
anteed operators. Similarly, this reference price will
also serve as the basis for the tax on cinema tickets.
The Act thus makes the reference price in general -
which replaces the sale price of a traditional ticket -
the basis of the entire arrangement. In this way it is
possible to ensure identical treatment with regard to
the various taxes and to the sharing of revenue with
distributors between a ‘card ticket’ and a conventional
ticket, as they will have the same value.

Lastly, the Order substantially amends Book IV of the
CCIA, reforming the arrangements for checking com-
pliance with the obligations imposed by the Code, and
laying down the administrative sanctions that may be
imposed in the event of failure to comply. The reform
makes it possible not only to set up a simpler, more
effective scheme of sanctions, but also to improve the
system for investigation, while preserving the guaran-
tees of independence and impartiality of the parties
involved in the procedure.

• Ordonnance n◦2017-762 du 4 mai 2017 modifiant la partie législa-
tive du code du cinéma et de l’image animée (Order No. 2017-762 of
4 May 2017 amending the legislative part of the Code for the Cinema
and Animated Image (CCIA))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18541 FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

Fox News breaches Ofcom Code by failing to
ensure sufficient distinction between adver-
tising and editorial content

On 6 March 2017, Ofcom determined that Fox News,
a USA news channel and broadcast as a digital satel-
lite channel, had breached Rules 9.4 and 9.5 of Of-
com’s Broadcasting Code by allowing advertising ma-
terial or promotional material to be screened as if edi-
torial content. During its Hannity show on 5 and 6 Au-
gust 2016, Fox News broadcast short segments each
lasting about two minutes entitled Fox Extra. These
segments covered various subjects including cooking,

14 IRIS 2017-6

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18541


health, technology, and travel, as well as guest inter-
views. On 5 August, a health section lasting about
two minutes comprised of an extract from Masala-
body.com - a website run by a fitness coach who uses
spices to aid weight loss - plus a further 10 seconds
on the “Matcha Miracle” recipe book by Mariza Sny-
der recommending powdered tea to aid weight loss.
The segment was voiced by Dr Manny Alvarrez of Fox
News. The section ends with Dr Alvaraz giving view-
ers direction to visit the Masalabody’s website. On
6 August 2016, a segment also voiced by Dr Alvaraz
provided details of a new fitness programme, Preci-
sion Running, devised by fitness instructor David Silk
of Equinox Gym. There was also a technology seg-
ment presented by Douglas Kennedy of Fox News and
a representative of Sailo, which rents boats and char-
ter yachts.

Upon Ofcom’s enquiry, Fox News confirmed there was
no commercial arrangement between the brands and
the news company. Fox confirmed there had been no
commercial or financial incentive and the featuring of
the brands was an editorial decision. Fox News con-
tended the aim of the content was not the promotion
of a product, service, or trademark, but instead to
report on new “methods and techniques” that view-
ers may wish to learn or use. Fox News said that
Masalabody, Sailo, and David Silk’s book were used
for “reporting and illustration purposes only [and] mo-
tivated by the news and information prerogatives of”
Fox News. Fox also stated the features had a very lim-
ited running length with no time to provide compara-
tors, and the purpose of the pieces was to provide
viewers “a worthwhile and valuable experience”. Fox
also referred to Article 10 of the European Convention
on Human Rights (ECHR), which enshrines the right
to freedom of expression as to how they present their
programme; concentrating on one particular business
in a particular market segment did not make it promo-
tional or advertising material.

Rule 9.4 of the Broadcasting Code states “Products,
services and trademarks must not be promoted in pro-
gramming”, and Rule 9.5 requires “No undue promi-
nence may be given in programming to a product,
services or trade mark. Undue influence may result
from the presence of, or reference to, a product, ser-
vice or trademark where no editorial justification; or
the manner in which a product, service, or trade-
mark appears or is referred to in programming”. Of-
com considered the Masalabody.com segment more
akin to advertising than editorial content, and it pro-
moted the website rather than being content about
healthy eating in general. Ofcom reached a similar
determination regarding the Precision Running seg-
ment, which focused solely on David Silk and his Pre-
cision Running programme. Whilst Ofcom stated that
it did not expect every claim about a product or ser-
vice to be challenged by the broadcaster, the lack
of any challenge was not editorially justified. Sailo’s
section was about promoting a company than about
hiring vessels for recreational purposes, for instance
the prominence given to the company’s pricing and

Fox expressing favourable comments about their ser-
vice. Ofcom considered there was insufficient edito-
rial justification to refer to one company’s services;
such references were unduly prominent and consti-
tuted a breach of Rule 9.5. Ofcom considered all three
segments promoted particular companies rather than
explained a specific lifestyle or health option, and as
such breached Rules 9.4 and 9.5.

• Ofcom, Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue number
324, 6 March 2017, p. 8
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18531 EN

Julian Wilkins
Blue Pencil Set

Regulator issues note to broadcasters for up-
coming general election

On 24 April 2017, Ofcom, the UK communications reg-
ulator, issued a Note to broadcasters on election pro-
gramming for the General Election taking place on 8
June 2017. It follows Ofcom’s statement in 9 March
2017 that it had amended its rules relating to cov-
erage of elections with new rules in relation to party
broadcasts and rules applying to the BBC for the first
time (see IRIS 2017-5/6).

The Note reminds broadcasters that Ofcom’s Broad-
casting Code requires that the coverage of elections
and referendums complies with rules requiring due
impartiality and a number of other special provisions.
In addition, parties have been given the right to elec-
tion broadcasts and party political broadcasts to coun-
teract the effect of the ban on political advertising in
the UK and to offset the different ability of parties to
attract campaign funds. The new rules from March
2017 reflect a growing fragmentation of political sup-
port by removing the concept of larger parties from
the rules and instead requiring broadcasters to use
their own judgment based on the criteria of past or
current electoral support for different parties. It will
remain possible to complain to Ofcom about such de-
cisions by broadcasters, and Ofcom will publish an an-
nual digest of evidence of electoral support to assist
smaller broadcasters in taking such decisions. Ofcom
has also set out the factors it takes into account in
weighing different types of evidence of support.

Ofcom has now taken over regulation of the content of
BBC programmes, and Section 6 of the Broadcasting
Code will now apply to BBC broadcast and on-demand
services. Among other things, it requires that discus-
sion and analysis of election issues must end when
the polls open; that election candidates must not ap-
pear as news presenters, interviewers or presenters
of any type of programme during the election period;
and that no new appearances of candidates in non-
political programmes should be arranged during the

IRIS 2017-6 15

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18531
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-5/6&id=15882


election period. The rules will also regulate the par-
ticipation of election candidates in broadcast items
about the electoral area, in which all candidates with
significant support must be offered the opportunity to
participate.

Finally, the Note states that the “election period” for
the general election commences with the dissolution
of Parliament on 3 May 2017. Ofcom will consider
any breach from election-related programming to be
potentially serious. Further, if a complaint is made
that in Ofcom’s view might require action before the
election, the Note states Ofcom will act quickly to de-
termine the issue in a proportionate and transparent
manner before the election.

• Ofcom, “Note to Broadcasters: Election programming”, Ofcom
Broadcast and On Demand Bulletin, Issue number 327, 24 April 2017,
p. 5.
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18532 EN
• Ofcom, “Ofcom’s Rules on Due Impartiality, Due Accuracy, Elections
and Referendums”, 9 March 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18484 EN

Tony Prosser
University of Bristol Law School

Government decides not to privatise Channel
4

Karen Bradley, government minister serving as Sec-
retary of State for Culture, Media, and Sport, has an-
nounced that after an 18-month review, public ser-
vice broadcaster (PSB) Channel 4 will not be priva-
tised and will remain in public ownership. The terres-
trial channel was launched in 1982 to provide greater
diversity and appealing to tastes and interests not
normally catered by the other independent terrestrial
channel ITV, launched in 1955. Both ITV and Chan-
nel 4 are funded primarily through advertising, and
in the case of Channel 4 profits are reinvested into
programme making. Channel 4 has helped see a sig-
nificant growth in the UK’s independent production
sector. Channel 4 has since 1982 developed its own
unique character, and Broadcast magazine has for
two consecutive years awarded it Channel of the Year.
Channel 4 has developed a number of successful spin-
off businesses, including Film 4, which in 2015 helped
fund films that received 15 Oscar nominations. Chan-
nel 4’s other businesses are E4, More 4, 4 Music, and
All4.

However, despite Channel 4’s creative and finan-
cial success, the Government raised concerns as to
whether its current structure was robust enough to
deal with a changing media climate, including the
very future of linear and terrestrial TV itself, given the
shift to watching online and disrupters in the market
place such as Netflix and Amazon.

Restrictions to Channel 4’s business model include
that it cannot produce content for its own main chan-
nel, the so-called publisher broadcaster model, and
its limited access to capital. The Government, hav-
ing considered various business models, including full
privatisation, consider on balance that it is better to
maintain the status quo and by doing so it enforces its
commitment to public service broadcasting. As such
the Government will not give further consideration to
privatisation “at this time”.

However, there is one area the Government is con-
sidering and that is whether Channel 4 headquarters
should be based outside London, or at least have a
much greater presence outside the capital. Chan-
nel 4 has approximately 820 staff, but only around
30 are located outside central London. As a conse-
quence, the Government has launched a consultation
paper and consultation period to seek a wide variety
of views as to whether Channel 4 should relocate. The
Consultation paper states “Channel 4 rightly prides it-
self in being different, in providing alternative views
and new perspectives”. The issue is whether this char-
acteristic will be further enhanced by being located
away from London, including the potential stimulus to
production companies and creative talent. Apart from
location, the Government will also consider Channel
4 taking bigger financial stakes in regional production
companies.

Following the consultation period, the Government
will consider the evidence and then have discussions
with Channel 4 before taking any necessary legisla-
tive steps concerning location and necessary finan-
cial structuring to “ensure Channel 4 maximises its
delivery of public value to the country as a whole”.
The consultation will run for 12 weeks closing at 5pm
on Wednesday, 5 July 2017. Views are sought from
broadcasters, production companies, individuals, and
local authorities.

• Department for Culture, Media & Sport, Increasing the Regional
Impact of Channel 4 Corporation, 12 April 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18530 EN

Julian Wilkins
Blue Pencil Set

IE-Ireland

High Court refuses to strike out presidential
candidate’s claim over televised election de-
bate

On 11 April 2017, the High Court delivered a judgment
in Gallagher v. RTÉ, concerning a presidential candi-
date’s legal action against the public broadcaster RTÉ

16 IRIS 2017-6

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18532
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18484
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18530


over a 2011 televised election debate. The claim cen-
tred on RTÉ’s 2011 election debate, when the presen-
ter had questioned the candidate about a statement
concerning him that had just been made on the sup-
posed official Twitter account of another candidate. It
later turned out that the tweet had been attributed,
in error, to the official Twitter account of the other
candidate. In March 2012, the Broadcasting Author-
ity of Ireland (BAI) held that the programme had been
in breach of section 39(1)(b) of the Broadcasting Act
2009, being “unfair” to the candidate (see IRIS 2012-
5/27). However, The Committee decided that the
complaint was not of such a serious nature as to war-
rant an investigation or public hearing.

Nonetheless, in the High Court action, the candidate,
who had not been elected, claimed RTÉ had acted
negligently in putting the question to him over the
tweet, and sought to undermine his credibility. The
candidate also claimed RTÉ directed the debate with
the improper aim of altering the course of the elec-
tion, that RTÉ promoted the electoral chances of an-
other candidate, and that RTÉ’s conduct was targeted
malice that was intended to damage him.

Many legal claims against Irish media result in pro-
tracted and expensive proceedings, and while the
candidate’s legal action had been initiated in 2013,
it was still ongoing in 2017. Therefore, RTÉ sought an
order dismissing the action, due to a failure of the can-
didate to make proper discovery to RTÉ (i.e. disclose
relevant documentation). RTÉ claimed that the can-
didate had failed to make voluntary discovery over a
year after RTÉ made the request, and six months after
a court order.

In its judgment, the High Court held that two of candi-
date’s affidavits were deficient, he had failed to swear
an affidavit in the appropriate form, failed to make
discovery of certain relevant metadata that he holds,
and had failed, more generally, to make proper dis-
covery of the documentation (including electronically
stored information) in his possession or power. The
High Court judge stated that “while I do not find that
default to be wilful or contumelious, I am driven to
the conclusion, in the context of the evidence I have
sought to summarise, that it was negligent. Nonethe-
less, I do not think that it has yet compromised the
prospect of a fair trial to the extent that the justice of
the case warrants an order striking out the proceed-
ings”. Therefore, the Court dismissed RTÉ’s request
for the claim to be struck out. Instead, the Court or-
dered that the proceeding should continue, made var-
ious orders compelling the candidate to make proper
discovery, and ordered both parties to indemnify 50%
of the costs.

• Gallagher v. RTE [2017] IEHC 237
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18507 EN

Ronan Ó Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

Decision on fairness and impartially rules for
television documentaries

On 26 April 2017, the Broadcasting Authority of Ire-
land (BAI) delivered a decision on the fairness and im-
partiality rules applicable to documentaries under the
Broadcasting Act 2009, and the BAI Code on Fairness,
Objectivity and Impartiality in News and Current Af-
fairs. The decision concerned a documentary broad-
cast on the RTÉ One television channel in July 2016
entitled “Peacekeepers: The Irish in South Lebanon”.
It detailed the experience of the Irish Defence Forces
operating in South Lebanon during the 1970s until the
present.

A complaint was submitted under section 48(1)(a) of
the Broadcasting Act 2009, and the BAI’s Code on Fair-
ness, Objectivity and Impartiality in News and Current
Affairs, arguing that the documentary was unfair and
biased. In particular, it was claimed that the docu-
mentary presented the views of prominent critics of
Israel without any balancing voices, failed to men-
tion that the Palestinian Liberation Organisation killed
more Irish soldiers than the Israelis, and unfairly im-
plied that Israelis on the Blue Line constituted a major
problem for Irish troops.

However, RTÉ argued that the documentary should
not be classified as a current affairs programme, sub-
ject to the rules on fairness and impartiality. It ar-
gued that it was human interest documentary, and
very clearly not a historical account of the war in the
Middle East or in Lebanon nor a current affairs doc-
umentary on the contemporary political or military
situation there. RTÉ continued to state that it was
a human interest documentary focused on the expe-
rience of members of the Irish Defence Forces who
have served as peacekeepers in South Lebanon, and
on their families. In this context, broadcasters have
the editorial independence to choose both the topics
and the perspective on those topics.

The BAI’s Executive Complaints Forum agreed with
RTÉ, and held that the programme was a documen-
tary with a predominate "human interest angle", and
not a current affairs documentary. As such, the BAI
held that rules on fairness, objectivity, and impartial-
ity were not applicable. The BAI had regard to the fact
that given the role of the Irish peacekeepers in a con-
flict zone, it was natural for the programme makers to
provide some historical information so as to provide
context for the personal experiences of those featured
in the programme and to illustrate the history and role
of peacekeepers in South Lebanon. As such, there had
been no violation of the Broadcasting Act 2009 nor
the BAI Code on Fairness, Objectivity and Impartiality
in News and Current Affairs.

IRIS 2017-6 17

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-5/27&id=15883
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-5/27&id=15883
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18507


• Broadcasting Authority of Ireland, Broadcasting Complaint Deci-
sions, April 2017, p. 37
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18508 EN

Ronan Ó Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

IT-Italy

Court of Turin rules YouTube liable for copy-
right infringements

On 7 April 2017, the Court of Turin delivered a sig-
nificant judgment affecting Internet service providers’
(ISPs) liability for the removal of copyrighted content
published without authorisation of the rightsholders.

In particular, the decision followed prior proceedings
in 2014 in which YouTube had been ordered to take-
down the content that constituted copyright infringe-
ment referenced by the plaintiff (DeltaTV) through the
relevant URL, and to adopt the necessary technical
steps in order to prevent users from again uploading
the same content.

According to the Court of Turin, the evolution of the
nature of the Internet services may not call into ques-
tion the passive and neutral role and, accordingly, the
legal regime applicable, to providers operating video-
sharing platforms. The advent of new characteristics
(including the supply of advertising messages related
to the content or the classification of the same into
different categories), indeed, may not deprive ISPs of
the liability exemptions for third parties’ content or
activities.

In the case at hand, DeltaTV complained that YouTube
had not actually removed the copyrighted content set
forth in the injunction dated 2014. Indeed, the videos
at issue were not removed but rather “hidden” from
the Italian version of the website. Thus, the same
were still accessible from any country other than Italy.
Furthermore, Italian users could still access this con-
tent through the use of appropriate devices to change
their IP address and, accordingly, hide their respective
location.

According to the Court of Turin, once a specific and
detailed notice of copyright infringement has been
filed, and the uploader has brought no evidence to
claim his/her right over the relevant content, the ISP
is deemed to have actual knowledge of the existence
of a copyright infringement. As such, it is expected to
take the necessary steps in order to comply with the
relevant provisions implementing the E-Commerce Di-
rective into the domestic legal order.

In the view of the Court, then, an ISP that is notified of
a copyright infringement is no longer “neutral” and
shall act accordingly, by preventing users from up-
loading the same material.

As DeltaTV brought evidence that the content listed
by the 2014 order had been displayed even after hav-
ing been removed from the Italian version of YouTube,
the Court of Turin found these measures to be inap-
propriate, and ordered YouTube to pay DeltaTV EUR
250,000 damages for having permitted users to dis-
play the said copyrighted materials.

• Tribunale di Torino, sezione prima - impresa, sentenza n. 1928 del
7 aprile 2017 (Court of Turin, first section (companies court), decision
no. 1928 of 7 April 2017) IT

Ernesto Apa, Portolano Cavallo
Marco Bassini, Bocconi University

AGCOM orders Vivendi to comply with a
statutory ban to simultaneously hold quali-
fied minority stakes in Telecom and Mediaset

On 18 April 2017, the Autorità per le garanzie nelle co-
municazioni (the Italian Communications Authority -
AGCOM) issued a decision by which - for the first time
ever - it has applied the ban set forth in Article 43,
paragraph 11, of the Italian Code on Audiovisual Me-
dia Services (CAMS). That provision was introduced
in 2004, and applies to undertakings that achieve
a turnover exceeding 40% of the overall combined
sales in the electronic communications services mar-
kets. The provision prevents such undertakings from
holding either a controlling stake or a qualified mi-
nority stake (a “collegamento”) in undertakings which
achieve a turnover exceeding 10% of the overall com-
bined sales in the media, advertising, and publish-
ing markets (Integrated System of Communications
or SIC). Telecom Italian SpA and Mediaset SpA, which
are both publicly listed on the Italian Stock Exchange
(Borsa Italiana), fall within the former and latter cate-
gories of undertakings respectively.

On 21 December 21 2016, AGCOM began an inves-
tigation after Vivendi SA, which was already holding
a 23.94% (subsequently raised to 24.68%) stake in
Telecom, acquired a 25.75% (subsequently raised to a
29.9%) stake in Mediaset through a hostile takeover.
In particular, the issue AGCOM had to decide on was
twofold: first, whether Vivendi’s stakes in Telecom and
Mediaset gave Vivendi de facto “control” (i.e. to have
a “decisive” or “dominant” influence over) over any of
the two companies or, rather, conferred a mere “col-
legamento” (i.e. a “material influence”, which under
Italian law is presumed if the minority stake is of at
least 10%) over the same two companies. Second,
AGCOM had to decide whether Article 43(11) of the
CAMS can be interpreted as prohibiting a company

18 IRIS 2017-6

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18508


from just holding a “collegamento” in both Telecom
and Mediaset or, rather, controlling at least one of the
two companies can be deemed indispensable to trig-
ger the prohibition of having a “collegamento” with
the other.

In its decision, AGCOM has affirmed that Vivendi’s
stakes confer a mere “collegamento” in the form of
“material influence”, pursuant to Article 2359 of the
Civil Code, over both Telecom and Mediaset, as there
is insufficient evidence to substantiate a control in the
form of “dominant influence” pursuant to the same
provision of the Civil Code. Notably, AGCOM held that,
in matters pertaining to Article 43(11) of the CAMS,
only Article 2359 of the Civil Code is applicable to the
notions of control and “collegamento”. Nonetheless,
AGCOM has held that Vivendi has breached Article
43(11), since the ban set forth therein also applies to
a company holding a mere “material influence” over
both Telecom and Mediaset. As a consequence, AG-
COM has ordered Vivendi to comply with the ban set
forth in Article 43(11) within 12 months, and to re-
port to AGCOM a detailed action plan for that purpose
within 60 days. Vivendi has announced that is appeal-
ing the decision.

• Autorità per le Garanzie nelle Comunicazioni, Delibera N.
178/17/CONS del 18 aprile 2017, ACCERTAMENTO DELLA VIOLAZIONE
DELL’ART. 43, COMMA 11, DEL DECRETO LEGISLATIVO 31 LUGLIO
2005, N. 177 (Italian Authority for Communications, Resolution N.
178/17/CONS of 18 April 2017, assessing infringement of Article 43,
para. 11, of Legislative Decree 31 July 2007, n. 177)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18533 IT

Ernesto Apa, Enzo Marasà
Portolano Cavallo Studio Legale

NL-Netherlands

Court dismisses complaint against public
broadcaster NOS for not including political
party in election debates

On 28 February 2017, the District Court of Amsterdam
dismissed a complaint by the newly-founded political
party Forum voor Democratie (Forum for Democracy -
FvD) against the public broadcaster NOS for not being
invited to participate in the election debates that NOS
organised and broadcast. The Court held that NOS
acted in accordance with the Mediawet (Dutch Media
Act), that it did not abuse its journalistic freedom, and
had not unjustly restricted FvD’s right to political ex-
pression nor acted unlawfully in any other way.

NOS organised a radio and television election debate
that took place on 24 February 2017 and 14 March
2017 (the night before the election) respectively. On
2 February 2017, NOS announced that 14 of the 28

parties in total participating in the elections were se-
lected to take part. Because they were not selected
for either debate, FvD started preliminary relief pro-
ceedings in which they demanded that NOS be or-
dered to retake their selection decision. Both parties
relied on their freedom of expression. FvD argued that
their freedom of political speech was restricted with-
out justification by their exclusion from the debates.
NOS argued that they had journalistic freedom to or-
ganise their programmes, including these debates, at
their discretion.

The Court considers that, on the basis of the Dutch
Media Act (Mediawet) public broadcaster NOS has a
wide margin of discretion in shaping their media con-
tent. However, their conduct will be unlawful when
they make unreasonable choices, infringe rights and
freedoms of others, and/or abuse their journalistic
freedom (for example, by trying to influence the elec-
tions). The Court first held that NOS did not act unlaw-
fully against FvD through its selection process. FvD
complained in particular that NOS made their selec-
tion at a premature moment, because at the time of
the decision FvD was not yet been included in a com-
bined poll and had not yet started its campaign, and
NOS did not await publication by the kiesraad (elec-
toral council) of the final list of parties participating
in the election. FvD also complained that NOS in-
cluded current seats of political parties as a selection
criterion. The Court did not find the decision-making
process of NOS to be unlawful because of these cir-
cumstances. The criteria used by NOS were prede-
termined, objective, and clear. The Court held that
the choices were sufficiently neutral, not unreason-
able, and made in a transparent fashion.

The Court went on to consider whether FvD’s free-
dom of political speech was restricted by NOS. It held
that, although FvD was prevented from communicat-
ing its views in the debates organised by NOS, FvD
was not prevented from effectively expressing its po-
litical views altogether. FvD was at liberty to commu-
nicate its political message through other channels.
Moreover, it was not established that NOS systemat-
ically excluded FvD in their (online) coverage of the
elections.

• Rechtbank Amsterdam, 28 februari 2017,
ECLI:NL:RBAMS:2017:1151 (District Court of Amsterdam, 28
February 2017, ECLI:NL:RBAMS:2017:1151)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18534 NL

Karlijn van den Heuvel
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

IRIS 2017-6 19

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18533
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18534


PT-Portugal

Study released by media regulator shows
that Portuguese children are increasingly
digital

Portuguese homes in which children grow up are in-
creasingly digital. This is one of the main conclu-
sions of the study released in February 2017 by the
state media regulatory body, ERC (“Entidade Regu-
ladora para a Comunicação Social”), entitled “Grow-
ing up between screens: Use of electronic devices
by children (3-8 years)”. The study was focused on
the use of electronic media by children aged three
to eight years old and sought to identify the environ-
ments of screens, in which children live (namely tele-
vision, computers, consoles, mobile phones, tablets),
their modes of access and uses, as well as parents’
guidance of these uses, their attitudes and concerns.

The empirical work was comprised of two parts: a na-
tional survey in 656 homes (including questionnaires
to both parents and children) and a complementary
direct observation in 20 households with children of
these ages who made use of the Internet.

According to the results of the research, Portuguese
children aged three to eight years old are digital na-
tives and the technological apparatus at home gives
them a wide range of possibilities. The national sur-
vey pointed out that television is the most common
screen at home (99% of the houses have at least one),
followed by mobile phone (92%), laptop (70%), and
tablet (68%). Television plays mostly an entertain-
ment role and there is an intense and frequent view-
ing by parents and children, in particular in common
family spaces (as the living room and the kitchen).
At the same time, there is also the “babysitting” role
performed by television, as parents assume the ten-
dency to use it when they need to take care of do-
mestic tasks. In fact, 94% of the children in the study
watch television on a daily basis. On average, they
spend 1 hour and 41 minutes watching television, and
this period increases on weekends.

In two thirds of the homes where there is a tablet chil-
dren use it, and in 63% of the cases it is a personal
device. While 38% of the children access the Inter-
net, the tablet is the most frequent device used for
this purpose. The segment of children who play more
games are those aged six to eight years old. The type
of games depends on the device used (tablet, smart-
phone, or other) but, when it is on laptops, there is
a greater level of supervision by siblings or adults.
Another finding illustrated by this study is that par-
ents are also very familiar with digital devices: 80%
of them state that they are Internet users, and in 68%
of the cases it is a daily use, mostly at home.

Most of the parents are concerned about the unsu-
pervised use of different gadgets. They specifically
focus on the children’s use of Internet and time spent
watching television, mainly due to violent and sexual
content, inappropriate language, and nudity.

• ERC, “Growing up between screens: Use of electronic devices by
children (3-8 years)”, February 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18538 EN

Mariana Lameiras & Helena Sousa
United Nations University Operating Unit on

Policy-Driven Electronic Governance (UNU-EGOV) &
Communication and Society Research Centre,

University of Minho

RO-Romania

National Audiovisual Council - Sanctions and
Licenses

The Consiliul Naţional al Audiovizualului (National
Audiovisual Council - CNA) imposed fines worth
1,167,500 lei (˜EUR 259,400) in 2016 for breaches
of the audiovisual rules (see inter alia IRIS 2008-
5/27, IRIS 2009-1/29, IRIS 2010-8/42, IRIS 2011-1/44,
IRIS 2011-6/31, IRIS 2012-1/39, IRIS 2012-4/36).

According to the CNA 2016 Annual Report, unani-
mously adopted on 4 April 2017, the Council imposed
176 sanctions last year, of which 42 fines, 133 public
warnings, and a decision to broadcast the text of the
sanction for 10 minutes.

Most sanctions were imposed for breaches of the legal
framework with regard to: the protection of human
dignity and of the right to own image, as well as of hu-
man fundamental rights and freedoms (43 sanctions);
providing accurate information and pluralism observa-
tion (35 sanctions); modification of the program grid,
the ownership, or the social headquarters without the
Council’s approval (31 sanctions); the electoral cam-
paign for the 2016 local elections (23 sanctions); and
not requiring the modification of the authorization de-
cision within the statutory period (23 sanctions).

The sanctions were issued for breaches of the fol-
lowing legal acts: Law no. 504/2002 of the Audiovi-
sual Code (Decision no. 220/2011); CNA Decision no.
277/2013 with regard to granting, modification, and
extension of the license; Law no. 115/2015 for the
election of the authorities of the public local adminis-
tration, for the modification of Law no. 215/2001 on
the local public administration, as well as for the mod-
ification and completion of Law no. 393/2004 with
regard to the status of the local elected representa-
tive; CNA Decision no. 244/2016 with regard to the
rules for the audiovisual electoral campaign for the

20 IRIS 2017-6

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18538
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2008-5/27&id=15893
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2008-5/27&id=15893
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-1/29&id=15893
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-8/42&id=15893
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-1/44&id=15893
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-6/31&id=15893
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-1/39&id=15893
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-4/36&id=15893


2016 local elections; Law no. 208/2015 on the elec-
tion of the Senate and of the Chamber of Deputies,
as well as for the organization and functioning of the
Permanent Electoral Authority; and CNA Decision no.
592/2016 with regard to the rules for the audiovisual
electoral campaign for the 2016 Senate and Chamber
of Deputies election.

Most sanctions were issued for Romania TV (commer-
cial, news station), Antena 3 (commercial, news sta-
tion), Realitatea TV (commercial, news station), B1 TV
(commercial, news station), Pro TV (commercial, gen-
eralist), and Antena 1 (commercial, generalist).

In 2016 CNA was involved in 150 litigations, 89 of
which were settled out. In 75 cases the CNA won the
litigations, 12 cases were lost by the CNA, and in 2
cases the Council was obliged to reduce the fines.

On the other hand, in 2016 the Council issued a to-
tal of 113 audiovisual licenses for terrestrial radio
program services and 10 licenses for radio programs
broadcast via satellite, 68 licenses for TV programs
broadcast via satellite, and 99 licenses for TV pro-
grams broadcast through other types of communica-
tions networks. A total of 1,003 radio and TV licenses,
belonging to 407 companies, were valid as of 31 De-
cember 2016.

• CNA - Raport de activitate pe anul 2016 (CNA - 2016 Annual Activity
Report)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18516 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

RU-Russian Federation

Online cinemas restricted

The State Duma of the Russian Federation adopted on
21 April 2017 amendments to the Federal Statute on
Information, Information Technologies and Protection
of Information (see IRIS 2014-3/40) that introduce a
prohibition of foreign and restrictive regulation of na-
tional online cinemas.

The act provides the notion of "the owner of an au-
diovisual service" and enumerates its responsibilities.
Such an “owner” is defined as “the owner of a website
and/or the website page on the Internet, and/or an in-
formation system, and/or a computer programme that
are used to form and/or organize the distribution of a
set of audiovisual works on the Internet, if the access
to them is provided for a fee and/or subject to viewing
advertising aimed at attracting the attention of con-
sumers located on the territory of the Russian Feder-
ation and the number of such users on the territory

of the Russian Federation that get an access to them
within a day exceeds one hundred thousand” (Article
10-5).

According to the same new article, foreign participa-
tion in the ownership or control of an audiovisual ser-
vice shall be limited to 20 %. Even that is subject to a
decision of the Governmental Commission (to be es-
tablished) that shall be “guided by the interests of the
audiovisual market in Russia”.

Among other things, owners of the audiovisual ser-
vices shall be prohibited from disseminating certain
content such as election campaigning, “extremist ma-
terials”, “propaganda of pornography”, “cult of vio-
lence”, and obscene words. They should abide by the
Russian rules on age ratings of audiovisual products
(see IRIS 2012-9:1/37) and generally follow other Rus-
sian laws such as the Statute on Mass Media. They
are prohibited from rebroadcasting TV channels and
programmes that have not been registered as mass
media outlets in Russia.

Roskomnadzor (see IRIS 2012-8/36) obtains additional
rights to obtain relevant information and compile a
Register of audiovisual services. Once in the Register
the owner shall within two months provide to Roskom-
nadzor a pledge of abidance to the restrictions on for-
eign participation and/or control. If the owner does
not abide Roskomnadzor shall appeal to the Moscow
City Court as the first instance with the demand that
access to the service is blocked in Russia.

Search engines, media outlets registered in accor-
dance with the Russian statute on the Mass Media,
and some user-generated online media shall be ex-
empted from these new provisions.In addition, the law
introduces administrative liability for violations of the
new provisions.

The statute enters into force on 1 July 2017.

• Î âíåñåíèè èçìåíåíèé â Ôåäåðàëüíûé çàêîí " Îá èí-
ôîðìàöèè , èíôîðìàöèîííûõ òåõíîëîãèÿõ è î çàùèòå
èíôîðìàöèè " è îòäåëüíûå çàêîíîäàòåëüíûå àêòû Ðîñ-
ñèéñêîé Ôåäåðàöèè (On Amendments to the Federal Law of the
Law on Information, Information Technologies and Protection of Infor-
mation and particular legal acts of the Russian Federation), Federal
Statute No 87-FZ of 1 May 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18517 RU

Andrei Richter
Media Academy Bratislava (Slovakia)

Online broadcast rules for criminal proceed-
ings adopted

The State Duma of the Russian Federation adopted
on 15 March 2017 amendments to the Criminal Pro-
cedural Code of the Russian Federation (No. 174-FZ
of 18 December 2001) that significantly affect online
reporting of court trials.

IRIS 2017-6 21

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18516
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-3/40&id=15896
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-9:1/37&id=15896
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-8/36&id=15896
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18517


In particular, paragraph 5 of Article 241 of the code
(“Openness”) (see IRIS plus 2014-2, p.8) now has an
addendum that states: “transmission of an open court
session via radio, television or online shall be admis-
sible only with the permission of the presiding justice
of the court. Transmission of an open court session at
the pre-trial stage via radio, television or online shall
be prohibited.”

If permitted the actions to provide such transmissions,
as well as filming and photography of the trial, shall
not violate the court order and the court has the right
to limit the time of the broadcast or specify the ex-
act spot from where these actions may be conducted,
taking into account the opinion of the participants in
the trial (new paragraph 5 of Article 257 “Regulations
of the Court Proceedings”).

Paragraph 5 of Article 259 (“Minutes of the Court Pro-
ceedings”) was amended to prescribe that in the case
of transmission of the trial the official court minutes
shall record the title of the mass media outlet or of
the website used for the transmission.

• Î âíåñåíèè èçìåíåíèé â Óãîëîâíî - ïðîöåññóàëüíûé êî-
äåêñ Ðîññèéñêîé Ôåäåðàöèè (Federal Statute of 28 March 2017
N 46-FZ On amendments to the Criminal Procedure Code)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18510 RU

Andrei Richter
Media Academy Bratislava

UA-Ukraine

National cinematography will receive state
support

On 20 April 2017, President Petro Poroshenko of
Ukraine signed the "State Support of Cinematography
in Ukraine Statute", which is aimed at the state pro-
vision and stimulation of the national film production
industry. The document presents the national policy
of development and enables promotion of Ukrainian
cinematography.

Previously, in 2015, Ukrainian Parliament imposed a
possibility to refuse the issue of new permits for the
exhibition and other forms of distribution, including
via TV, of films in a number of cases related to the
Soviet and Russian works (see IRIS 2015-5/26).

The Statute introduces significant changes into the
regulation of relations between the state and film-
makers; they involve detailing the measures to sup-
port the production and exhibition of Ukrainian films,
as well as their distribution on television and online.
These include preferential terms for advertising na-
tional films, alongside an obligation for the TV broad-
casters to screen “national films” for at least 15 %

of airtime used to show films (to be raised to 30 %
from 2022). There will be efforts to provide state sup-
port in the building of cinemas in small towns and the
purchasing of equipment for mobile cinemas in rural
areas.

The term "national film" includes those works that
were made (produced) partially or completely in
Ukraine, in Ukrainian or in Crimean Tatar language,
and passed a "cultural test" to estimate their cultural
and production relevance as defined in addendum No.
1 to the Statute.

New regulations on financing films increase the share
of the state subsidies that should provide an impetus
for the modernization of the industry. Feature and an-
imation films are eligible for the subsidies of up to 80
% whilst TV shows are eligible for up to 50 %. Produc-
tion of documentary, educational, independent, ani-
mation, and children’s films can now be completely
funded by the state.

State subventions are granted to all film studious, re-
gardless of their public or private nature, if they are
involved in the production of a “national film”.

Provisions of the statute also aim at attracting foreign
investments by providing a 16.6 % refund for financ-
ing film production and 4.5-10 % refund for the pay-
ment of royalties.

It is envisaged that the sources of funding will come
from the state budget revenues and the Ukrainian Cul-
tural Foundation (UCF) established by the statute to
select, support, and monitor the implementation of
national cultural and artistic projects.

The statute enters into force from the day of its official
publishing.

• Ïðî äåðæàâíó ïiäòðèìêó êiíåìàòîãðàôi¨ â Óêðà¨íi
(State Support of Cinematography in Ukraine Statute of 23 March
2017, N 1977-V406406406. Published in the official daily Holos Ukrainy
on 25 April 2017 - N 75 (6580))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18509 UK

Kateryna Horska
Institute of Journalism, Taras Shevchenko National

University of Kyiv

US-United States

Compulsory licenses for cable systems do
not apply to TV streamers

The 9th Circuit issued a ruling on 21 March 2017 that
the website FilmOn X (“FilmOn”), which streams tele-
vision shows over the Internet, is not a cable system
eligible to reproduce the copyrighted works pursuant

22 IRIS 2017-6

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18510
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-5/26&id=15888
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18509


to a compulsory license under the Copyright Act. Sec-
tion 111 of the Copyright Act provides that a cable
system is eligible for a compulsory license that allows
it to retransmit “a performance or display of a work”
originally broadcast by someone else without having
to secure the consent of the copyright holder by pay-
ing a de minimis fee for each use. FilmOn provides
a service that uses antennas to capture over-the-air
broadcast programming - much of it copyrighted -
and then uses the Internet to retransmit this program-
ming, utilizing both subscription and advertisement-
based methods of revenue generation. Essentially, it
enables users to watch television on their computers.
The case, Fox Television Stations v Aereokiller, arose
when a group of broadcasters, including Fox, NBC Uni-
versal, ABC, CBS, and Disney, filed suit alleging that
FilmOn is not a cable system and should be required
to negotiate the royalties for each reproduction of a
copyrighted work.

The Court deferred to the Copyright Office’s long held
interpretation of the statute that Internet-based re-
transmission services are not cable systems in reach-
ing its conclusion, explaining that the language of the
statute is ambiguous and that the Copyright Office is
institutionally better equipped to understand and in-
terpret Congressional intent and the Act’s legislative
history. The Court gave deference to the Copyright
Office’s position that “a provider of broadcast signals
[must] be an inherently localized transmission media
of limited availability to qualify as a cable system,”
particularly since Congress has been aware of this in-
terpretation for years and has not taken any steps to
change the language of the statute.

• US Court of Appeal for the Ninth Circuit, No. 15 56420, 21 March
2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18535 EN

Jonathan Perl
Locus Telecommunications, Inc.

Fair Play Fair Pay Act

Two bipartisan bills have recently been introduced in
the United States House of Representatives to es-
tablish a public performance right for sound record-
ings on terrestrial radio. Under current copyright law,
satellite and Internet radio are required to pay royal-
ties to the owners of the copyrighted works, whereas
terrestrial radio is exempt from this requirement. This
has resulted in a disadvantage for webcasters like
Pandora and iHeartRadio.

The Fair Play Fair Pay Act, which was originally intro-
duced in the United States House of Representatives
in April 2015, but never passed, was referred to the
House Committee on the Judiciary on 30 March 2017.
The bill aims to remedy the competitive disadvantage
by ensuring “all radio services play by the same rules

and all artists are fairly compensated.” Its sponsors
explained the change was long overdue because “the
current system disadvantages music creators and pits
technologies against each other by allowing certain
services to get away with paying little or nothing to
artists”. The bill faced immediate backlash from the
National Association of Broadcasters (NAB), the radio
industry’s leading trade group, which opposes the bill.
Its president and CEO lambasted the bill for imposing
"a job-killing performance royalty on America’s home-
town radio stations".

A similar proposal called the PROMOTE Act was re-
ferred to the United States House of Representatives
Committee on the Judiciary on 5 April, 2017. The PRO-
MOTE Act takes a slightly different approach: it pro-
vides that if radio stations are offering artists promo-
tion rather than payment, the artists should have the
right to decline the promo and ask that their records
not be played. The bill’s proponent argues that his ap-
proach is a “workable solution that would allow those
who would otherwise be paid a performance right to
opt out of allowing broadcasters to play their mu-
sic if they feel they’re not being appropriately com-
pensated”, and is a “a win-win that helps solve this
decades long problem in a way that’s fair to both par-
ties”.

• STATUS AND DATE PROMOTE ACT
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18536 EN
• FAIR PLAY FAIR PAY ACT
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18537 EN

Jonathan Perl
Locus Telecommunications, Inc.

DE-Germany

KJM approves several solutions for age verifi-
cation for closed user groups on the Internet

Since June 2015, the Commission for the Protection
of Minors in the Media (KJM), an organ of the federal
states media authorities in Germany, has approved
several solutions for the age verification (AVS sub-
module) of German companies for closed user groups
in telemedia. These include the modules "IDnow
Video Ident" of IDnow GmbH from Munich and "Posti-
dent by Videochat" of Deutsche Post AG, but also the
"DE-Mail" system of 1 & 1 De-Mail GmbH.

Due to the Interstate Treaty on the Protection of Mi-
nors (JMStV), pornographic content, certain listed (in-
dexed) content and content which obviously seriously
impairs minors may be distributed in the internet only
on the condition that the provider ensures that access
to the content is possible only for adults by means of
a closed user group. In order to provide legal and

IRIS 2017-6 23

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18535
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18536
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18537


planning security to the telemedia providers, KJM of-
fers the companies to check whether their concepts
for technical media protection meet the legal require-
ments.

The systems of IDnow GmbH and Deutsche Post AG
are two modules (partial solutions) at the level of iden-
tification, which enable a "face-to-face control" via
webcam. Whoever wants to use the respective of-
ferings of the companies in the telemedia must go
through a series of safety levels. Thus, besides the
mere identification via webcam as an initial age check
additional backup measures are taken for a repeated
usage process, which offer a sufficient reliability ac-
cording to the KJM guidelines. The user is identified
by a combination of the transmission of the customer
data by the content provider and the input of the per-
sonal identification data in the identification system.

Subsequently, the identity of the user is verified in
a video conferencing with trained employees of the
companies, in which the identification document and
the conformity of the data are checked. Thereafter, a
TAN is sent to the customer, through whose input the
identification is completed. Only if all steps have been
successfully completed and no inconsistencies occur,
the user receives the access key for the product he
wishes.

After the examination of the concepts, the KJM came
to the conclusion that they are suitable as a partial so-
lution at the level of identification in the sense of the
KJM criteria for ensuring a closed user group. How-
ever, the modules alone are not sufficient to guaran-
tee a closed user group, they must be applied as part
of an overall concept.

The De-Mail system of 1 & 1 De-Mail GmbH is a com-
plete concept for an AVS, which was also approved by
the KJM in October 2016. The use of "de-mail" as AVS
is achieved by the integration of the function "log-in
with De-Mail" in telemedia services, which require a
closed user group. Prior to identification, the user re-
quests his / her mailbox by providing his / her personal
data and identification data. Afterwards, these data
are verified by a face-to-face verification by a certified
auditor of an external data processing company either
in a shop ("shop ident") or at a location of the users
choice ("home ident"). If the personal data of the user
were correct, the user receives his individual access
data from the 1 & 1 De-Mail GmbH and a password to
the deposited e-mail address. The account can only
be activated after the input of an mTAN, which was
previously sent to the deposited mobile phone num-
ber.

In total, there are currently 43 concepts or modules
for AV systems positively evaluated by KJM (as of May
2017). In addition, there are currently six overarching
child protection concepts with AV systems as subcom-
ponents.

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

24 IRIS 2017-6



Agenda Book List

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

IRIS 2017-6 25


	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Ólafsson v. Iceland
	European Court of Human Rights: Orlovskaya Iskra v. Russia
	EUROPEAN UNION
	Court of Justice of the European Union: Judgment on sale of multimedia players enabling streaming of illegal content
	European Commission: Decision on 21st Century Fox’s proposed acquisition of Sky
	European Commission: Decision on Lithuania suspending transmission of Russian-language TV channel “RTR Planeta”
	NATIONAL
	AT-Austria
	International jurisdiction of national court regarding satellite television
	KommAustria approves ProSiebenSat.1Puls4 takeover of ATV
	BG-Bulgaria
	FILMAUTOR brings a suit against BLIZOO for infringement of movie copyrights
	CY-Cyprus
	Supreme Court rejects request to refer media law case to the CJEU
	CZ-Czech Republic
	Amendment of the Copyright Act
	DE-Germany
	Twitch.tv channel requires broadcasting licence
	Newspaper publishers bring class action against Rundfunk Berlin Brandenburg online service
	ES-Spain
	Competition issues in relation to advertising in certain Spanish TV Channels
	Telefónica will have to compensate competitors for the rental of football pay-TV channels
	FR-France
	Docu-fiction on a court case: no invasion of privacy, abuse of a person’s image, or infringement of the main character’s right to be forgotten
	Presidential election: CSA issues three warnings and one order to comply for failure to observe equal speaking time for presidential candidates
	Better framework for economic regulation of ‘unlimited cinema cards’
	GB-United Kingdom
	Fox News breaches Ofcom Code by failing to ensure sufficient distinction between advertising and editorial content
	Regulator issues note to broadcasters for upcoming general election
	Government decides not to privatise Channel 4
	IE-Ireland
	High Court refuses to strike out presidential candidate’s claim over televised election debate
	Decision on fairness and impartially rules for television documentaries
	IT-Italy
	Court of Turin rules YouTube liable for copyright infringements
	AGCOM orders Vivendi to comply with a statutory ban to simultaneously hold qualified minority stakes in Telecom and Mediaset
	NL-Netherlands
	Court dismisses complaint against public broadcaster NOS for not including political party in election debates
	PT-Portugal
	Study released by media regulator shows that Portuguese children are increasingly digital
	RO-Romania
	National Audiovisual Council - Sanctions and Licenses
	RU-Russian Federation
	Online cinemas restricted
	Online broadcast rules for criminal proceedings adopted
	UA-Ukraine
	National cinematography will receive state support
	US-United States
	Compulsory licenses for cable systems do not apply to TV streamers
	Fair Play Fair Pay Act
	DE-Germany
	KJM approves several solutions for age verification for closed user groups on the Internet

