COUNCIL OF EUROPE
European Court of Human Rights: Rubio Dosamantes v.

YT 112 B3l
European Court of Human Rights: Selmani and Others
v. the former Yugoslav Republic of Macedonia ......... ... 4
Parliamentary Assembly: Resolution on online media
LT e 10 L 0 =1 11132 S

EUROPEAN UNION
Court of Justice of the European Union: Enforcement Di-

rective and hypothetical royalties..............ccvvven
AL-Albania

National digital network licences issued ............... ... (§
Regulator issues warning about broadcasting of political
AdVErtiSiNg SPOtS .ttt vit ittt ittt it e e 0]

CZ-Czech Republic

Application of the GS Mediaruling..........ccovovvvnnvnn ot @
DE-Germany

Supreme Court finds use of ARD trademarks anti-
COMPELIEIVE . 1 vttt ettt ettt et e e e e e e eeeeen aas @
Supreme Court rules on illegal sale of bot software
(World of Warcraft 1) .. eeueeerneeeraeeearernneannnans onn 8l
Supreme Court rules on bot software .................. ... £]
Extension of retention period for videos in ARD media
110 =1 V2SS 9|
ES-Spain

YouTube removes four videos following request from

L 10
White paper on broadcasting in Catalonia presented by

CAC in Parliament of Catalonia...........covevevieiennn.. 1 0]
Fl-Finland

New Act on Collective Management of Copyright......... 17
FR-France

CSA can require radio station operator to protect public
SATEEY sttt et et e,
Any injured party may call on the CSA to apply its power

to order complianCe . ..ovvieiiii i e 12

of the European Audiovisual Observatory

IRIS 2017-4

CSA opinion on draft legislation organising ethical com-
mittees in the public audiovisual sector..................
Television sponsorship scheme made more flexible .... ..
Public consultation on observance of obligations to
broadcast European works and works made originally
inthe French language ........ooiiiiiiii i o
Media chronology: CNC makes proposals for reform......

GB-United Kingdom

Co-regulatory code to demote pirated material on
SEANCh ENGINES « vttt aaes o
References to providers of technical information in
SPOItS ProgrammMiNg «.uueeeereeeerenennneneereeessnannn s

IE-Ireland
Statutory inquiry established investigating police dis-

closurestomedia...vvueri i iiiiiiiiii i i
Authority partially upholds complaints over cancer char-

ity’s advertising campaign.....c.vviiieiiiiiiiieeineen s
BAIl publishes new Strategy Statement...................

IT-Italy

Court of Rome rules on professional press reviews and
publishers’ copyright .....c.vviiiiiiiiiiiii e i o

MA-Morocco
HACA adopts new procedures for licensing and authori-
sation of audiovisual services.........covvviiiiiiiiin .,

NL-Netherlands

Dutch Supreme Court applies Google Spain and over-
turns lower court judgments.........coiiiiiiiii i
Court refuses request to order Google to remove search
results concerning an individual investigated for fraud. .
Court partially grants request against Google to remove
search results concerning an individual with a criminal
(oo 1Y/ T o o

RO-Romania

Modifications of the Audiovisual Code..................t
Fourth digital terrestrial television auction completed.. ..

UA-Ukraine
Information security doctrine approved................ ..

US-United States
Search warrants for emails stored on servers outside

20

20l



of the European AudioVisu’aﬂ Observatory

Editorial Informations

Publisher:

European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG

Tél. : +33 (0) 390 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int

Comments and Contributions to:

iris@obs.coe.int

Executive Director:

Susanne Nikoltchev

Editorial Board:

Maja Cappello, Editor e Francisco Javier Cabrera Blazquez,
Sophie Valais, Deputy Editors (European Audiovisual
Observatory)

Silvia Grundmann, Media Division of the Directorate of
Human Rights of the Council of Europe, Strasbourg (France)
e Mark D. Cole, Institute of European Media Law (EMR),
Saarbricken (Germany) e Bernhard Hofstoétter, DG Connect
of the European Commission, Brussels (Belgium) e Tarlach
McGonagle, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands) e Andrei Richter,
Media Academy Bratislava (Slovakia)

Council to the Editorial Board:

Amélie Blocman, Victoires Editions

’ (" ta
- - B I
T Rt DR AL J i
EURGIEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY ) i
= e EURGPARAT EURDPAISCHE KOMMISZION Institut fiir

gyl Mediaforum

Tijdschrift voor Media- en Communicatiorecht.

Auteurs
&Media

nformationsrecht Institul fur Buropiisches Medienrecht N )/L

Documentation/Press Contact:

Alison Hindhaugh

Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10

E-mail: lalison.hindhaugh@coe.int|

Translations:

Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Brigitte Auel e Paul Green e Katherine Parsons
e Marco Polo Sarl e Nathalie Sturlése e Erwin Rohwer ¢ Sonja
Schmidt

Corrections:

Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Sophie Valais et Francisco Javier Cabrera
Blazquez e Aurélie Courtinat e Barbara Grokenberger e Jackie
McLelland e Lucy Turner

Distribution:

Markus Booms, European Audiovisual Observatory

Tel.:

+33(0)3 90 21 60 06

E-mail: markus.booms@coe.int

Web Design:

Coordination:  Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory e Development and Integration: www.logidee.com
e Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158

® 2017 European Audiovisual
(France)

Observatory, Strasbourg

MOSKAUER ZENTRUM FUR MEDIENRECHT
UND MEDIENPOLITIK, MZMM

3

. 3 AIKAIO MEZON
Ao . ENHMEPOIHI
- & EMIKOINONIAZ


http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Rubio

Dosamantes v. Spain

The European Court of Human Rights (ECtHR) has,
once again, clarified that media freedom and enter-
tainment news must respect the right of privacy of
individuals, including when commenting on the pri-
vate life of media celebrities. The case of Rubio
Dosamantes v. Spain deals with an application by
the Mexican pop singer whose artist name is Paulina
Rubio, complaining that her reputation and private
life had been harmed by remarks in various Spanish
TV programmes. The ECtHR held that the dismissal
of Dosamantes’ claims by the Spanish courts was a
breach of Article 8 of the European Convention on
Human Rights (ECHR). The fact that the singer was
well known to the public and that rumours about her
private life and sexuality had been widely circulated,
including on the Internet, did not justify the broad-
cast of interviews about her relationships and sexual-
ity, merely repeating such rumours. The ECtHR found
that Ms. Rubio’s fame as a singer did not mean that
her activities or conduct in her private life should be
regarded as necessarily falling within the public inter-
est.

In 2005 Ms. Rubio’s former manager gave interviews
on three television programmes concerning various
aspects of the singer’s private life. Ms. Rubio brought
a civil action, seeking protection of her right to hon-
our and to privacy, against her former manager and
various television presenters and staff members, tele-
vision production companies, and television stations.
The first-instance court, and later the court of appeal,
dismissed Ms. Rubio’s claims. They found that the
comments concerning the drug use of Ms. Rubio’s
boyfriend, R.B., had related solely to the state of their
relationship and had not alleged that Ms. Rubio had
incited him directly to take drugs. As to the references
to Ms. Rubio’s sexual orientation, the Spanish courts
considered that they had not impugned her honour,
as homosexuality should no longer be considered dis-
honourable. Furthermore Ms. Rubio herself had tacitly
consented to the debate on the subject. Lastly, the
Spanish courts found that the remarks concerning Ms.
Rubio’s alleged ill-treatment of R.B. were likewise not
damaging to her reputation. Further appeals were de-
clared inadmissible by the Supreme Court, and finally
also by the Constitutional Court.

In her complaint lodged with the ECtHR, Ms. Rubio al-
leged that the remarks made about her during the dis-
puted TV programmes had impugned her honour and

breached her right to respect for her private life, as
protected by Article 8 of the Convention. As in former
cases dealt with by the ECtHR (see|IRIS 2012-3/1/and
IRIS 2016-1/3), the question was whether a fair bal-
ance had been struck by the national courts between
the right to respect for private life, including her right
to reputation, and the right of the opposing party to
freedom of expression. The ECtHR refers to the rele-
vant criteria applied in other cases in this balancing,
and focuses on (1) the contribution to a debate of pub-
lic interest and the degree of notoriety of Ms. Rubio;
(2) the prior conduct of Ms. Rubio; and (3) the content,
form, and consequences of the comments uttered in
the TV programmes at issue.

The ECtHR observed that the domestic courts had
based their decisions merely on the fact that Ms. Ru-
bio was famous, while emphasising that a public fig-
ure well known as a singer also has a right of privacy
with regard to activities or conduct in his or her pri-
vate life. According to the ECtHR, the TV programmes
in question, based as they were on strictly private
aspects of Ms. Rubio’s life, did not have any pub-
lic interest that could legitimise the disclosure of the
information, in spite of her fame, as the public had
no legitimate interest in knowing certain intimate de-
tails about her private life. Even assuming that there
had been a public interest, in parallel to the commer-
cial interest of the television channels in broadcasting
the programmes, the ECtHR found that those inter-
ests were outweighed by a person’s individual right to
the effective protection of his or her privacy. Next the
ECtHR found that the fact that Ms. Rubio had earlier
benefitted from extensive media attention did not au-
thorise the TV channels to broadcast unchecked and
unlimited comments about her private life. It reit-
erated that certain events of private and family life
were given particularly careful protection under Arti-
cle 8 of the Convention, and that therefore journal-
ists and media had to show prudence and precau-
tion when discussing them. The Spanish courts had
therefore had a duty to assess the TV programmes
in question, in order to distinguish between, and to
weigh in the balance, those matters which were inti-
mately part of Ms. Rubio’s private life and those which
might have had a legitimate public interest. The EC-
tHR however observed that the national courts had
not carefully weighed those rights and interests in the
balance, but had merely taken the view that the com-
ments in question had not impugned Ms. Rubio’s hon-
our. They had not examined the criteria to be taken
into account in order to make a fair assessment of the
balance between the right to respect for freedom of
expression and the right to respect for a person’s pri-
vate life. Having regard to the margin of appreciation
afforded to the domestic authorities when it came to
weighing up the various interests, the ECtHR found
unanimously that they had failed in their positive obli-
gations to ensure the protection of Ms. Rubio’s pri-
vacy. There had therefore been a violation of Article 8
(see also|IRIS 2016-6/1).

IRIS 2017-4 3


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-3/1&id=15810
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-1/3&id=15810
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-6/1&id=15810

e Arrét de la Cour européenne des droits de I’"homme, troisieme sec-
tion, affaire Rubio Dosamantes c. Espagne, requéte n° 20996/10, 21
févier 2017 (Judgment by the European Court of Human Rights, Third
Section, Rubio Dosamantes v. Spain, Application no. 20996/10, 21
February 2017)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18400 FR

Dirk Voorhoof

Human Rights Centre, Ghent University (Belgium),
University of Copenhagen (Denmark), Legal Human
Academy and member of the Executive Board of the
European Centre for Press and Media Freedom
(ECPMF, Germany)

European Court of Human Rights: Selmani
and Others v. the former Yugoslav Republic
of Macedonia

On 9 February 2017, the European Court of Human
Rights (ECtHR) delivered an important judgment, con-
demning the forcible removal of journalists from the
national parliament gallery where they were report-
ing on a parliamentary debate in the former Yugoslav
Republic of Macedonia. During the debate a group of
opposition members of parliament (MPs) had started
creating a disturbance in the parliamentary chamber,
and had been ejected by security officers. The appli-
cants, all accredited journalists, had refused to leave
the gallery but were finally forcibly removed by se-
curity officers. The journalists brought proceedings
before the Constitutional Court to complain about the
incident, and contested the fact that there was no oral
hearing in order to challenge the facts as disputed
between them and the government. They submitted
that the parliamentary debate, and the related events
regarding the approval of the State budget, had been
of particular public interest, and that the intervention
of the parliament security officers had been neither
“lawful” nor “necessary in a democratic society”. The
Constitutional Court dismissed the journalists’ com-
plaint, emphasising that in the circumstances of the
case at issue, the Parliament security service was en-
titled to move the journalists to a safer place, where
they would not be in danger. Such an assessment
should not be viewed as conflicting with the journal-
ists’ right to attend parliamentary proceedings and re-
port on events they witnessed. In fact, the journalists
published their reports in the evening editions of their
newspapers, which implies that there was no violation
of their freedom of expression.

The journalists lodged an application with the ECtHR,
complaining about their forcible removal from the par-
liament gallery from where they had been reporting.
In its judgment, the ECtHR agreed with the govern-
ment that the removal of the journalists was “pre-
scribed by law” and pursued the “legitimate aim” of
ensuring public safety and the prevention of disorder.
The ECtHR however was of the opinion that the gov-
ernment had failed to establish that the removal of

the journalists was “necessary in a democratic soci-
ety”. In particular, there was no indication that there
had been any danger from the protests which had
taken place outside the parliament building on the
day of the incident, either from the journalists them-
selves (who had neither contributed to nor partici-
pated in the disturbance in the chamber), or from the
MPs who had been at the origin of the disorder. Nor
was the ECtHR convinced that the journalists had ef-
fectively been able to view the ongoing removal of
the MPs, a matter which had been of legitimate pub-
lic concern. In its reasoning the ECtHR referred to the
crucial role of the media in providing information on
the authorities’ handling of public demonstrations and
the containment of disorder, such as in the present
case. It reiterated that the “watchdog” role of the me-
dia assumes particular importance in such contexts,
since their presence is a guarantee that the author-
ities can be held to account for their conduct vis-a-
vis the demonstrators and the public at large when
it comes to the policing of large gatherings, including
the methods used to control or disperse protesters or
to preserve public order. Any attempt to remove jour-
nalists from the scene of demonstrations must there-
fore be subject to strict scrutiny, especially “when
journalists exercise their right to impart information
to the public about the behaviour of elected represen-
tatives in Parliament and about the manner in which
authorities handle disorder that occurs during Parlia-
mentary sessions”. According to the ECtHR, it was not
presented with any evidence that the disturbance in
the chamber had been violent or that anyone, in the
chamber or elsewhere, had sustained an injury as a
result of that disturbance. The journalists’ removal, on
the other hand, entailed immediate adverse effects
that instantaneously prevented them from obtaining
first-hand and direct knowledge based on their per-
sonal experience of the events unfolding in the cham-
ber. The Court found that these are important ele-
ments in the exercise of the applicants’ journalistic
functions, of which the public should not have been
deprived in the circumstances of the present case.
Against this background, the ECtHR considered that
the government failed to establish convincingly that
the journalists’ removal from the gallery was neces-
sary in a democratic society, and came to the conclu-
sion that there has been a violation of Article 10 of
the European Convention on Human Rights (ECHR),.
It also found a breach of Article 6 of the ECHR, as
the journalists were refused an oral hearing before the
Constitutional Court, without being provided any rea-
sons for this refusal.

e Judgment by the European Court of Human Rights, First Section,

Selmani and Others v. the former Yugoslav Republic of Macedonia,
Application no. 67259/14, 9 February 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18401 EN

Dirk Voorhoof

Human Rights Centre, Ghent University (Belgium),
University of Copenhagen (Denmark), Legal Human
Academy and member of the Executive Board of the
European Centre for Press and Media Freedom
(ECPMF, Germany)

4 IRIS 2017-4


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18400
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18401

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

Parliamentary Assembly: Resolution on on-
line media and journalism

On 25 January 2017, the Parliamentary Assembly of
the Council of Europe (PACE) adopted a new Reso-
lution entitled “Online media and journalism: chal-
lenges and accountability”. The Resolution begins
with some general observations on the benefits and
risks associated with new online media. On the one
hand, the Resolution notes new online media “cre-
ate[s] more media pluralism”, offers everybody the
possibility to disseminate information and views to
the public at large, and enables the public to become
aware of human rights violations in places that attract
little media attention.

However, the Assembly expressed its concerns about
the “weakening of professional media” and “exponen-
tial growth in internet media which do not adhere to
professional standards of journalism”. Further, “dis-
information and manipulation” frequently occur, and
the Parliamentary Assembly noted with concern the
number of online media campaigns designed to mis-
guide portions of the public through intentionally bi-
ased or false information, hate campaigns against in-
dividuals and also personal attacks, often in a political
context, with the objective of harming democratic po-
litical processes.

The Assembly welcomes the fact that large online me-
dia have established a policy whereby users can iden-
tify factual errors or factually false posts by third par-
ties on their websites, such as on Facebook News Feed
or through Google's “webpage removal request tool”.

The Assembly then makes a number of recommen-
dations to member states. These include that pub-
lic service broadcasters should make full use of the
technical possibilities offered by online media, but
should exercise the greatest editorial diligence with
regard to user-generated or third-party content. Fur-
ther, member states should: ensure “the traceability”
by law-enforcement authorities of users of online me-
dia when they violate the law; co-operate with online
media and internet service providers in order to set
up codes of conduct to counter illegal hate speech on-
line; and develop “clearer rules” on the liability of site
owners for content posted by third parties.

The Assembly also called upon the European Feder-
ation of Journalists and the Association of European
Journalists to ensure that professional journalistic me-
dia uphold their editorial standards in their internet
presence, including third-party content, as well as
user generated content. The Parliamentary Assem-
bly stated, “all third-party content posted on the in-
ternet presence of professional media falls under the
editorial responsibility of these media”. Finally, the
Assembly recommends that the European internet
Services Providers Association develop ethical quality

standards regarding their transparency and the due
diligence of their media services; allow users to report
false information to service providers; to voluntarily
correct false content, or publish a reply in accordance
with the right of reply, or remove such false content;
and to set up alert mechanisms against people who
regularly post insulting or inflammatory text.

e Parliamentary Assembly of the Council of Europe, Resolution 2143
(2017) Online media and journalism: challenges and accountability,
25 lanuary 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18441 EN FR

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Union: En-
forcement Directive and hypothetical royal-
ties

On 25 January 2017, the Court of Justice of the Eu-
ropean Union (CJEU) delivered its judgment in OTK v.
SFP, concerning the issue of the Enforcement Direc-
tive (2004/48/EC) and “hypothetical royalties”. The
case arose following a dispute between the Polish
broadcaster Otawska Telewizja Kablowa (OTK), and
Stowarzyszenie Filmowcéw Polskich (SFP), an organ-
isation collectively managing copyright in Poland, in
particular audiovisual works. As part of the proceed-
ings, the Polish Supreme Court referred a question to
the CJEU on whether Article 79(1)(3)(b) of Poland’s
copyright law was compatible with EU law. Article
79(1)(3)(b) provides that a rightholder may request a
copyright infringer to remedy the loss based on pay-
ment of a sum corresponding to two or three times
the amount of the fee which would have been due
had permission for use been given.

First, the CJEU noted that since the reference had
been made, the Supreme Court had found that Arti-
cle 79(1)(3)(b) was partially unconstitutional insofar
as the article allowed a rightholder to claim a sum
three times the amount of the appropriate fee. There-
fore, the CJEU considered the question before it to
be whether the Polish provision providing the possibil-
ity of demanding payment of a sum corresponding to
twice the appropriate fee (“the hypothetical royalty”)
was compatible with Article 13 of the Enforcement Di-
rective.

The CJEU first noted that the Directive lays down
a “minimum standard” concerning the enforcement
of intellectual property rights, and did not prevent
member states from laying down measures that are

IRIS 2017-4 5


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18441

of the European Audiovisu

“more protective”. Thus, the Directive “must be inter-
preted” as not precluding national legislation allow-
ing a rightholder to claim payment of a sum corre-
sponding to twice the amount of a hypothetical roy-
alty. The Court rejected the argument that compensa-
tion calculated on the basis of doubling the amount of
the hypothetical royalty would not be “proportional to
the loss actually suffered”, finding that such a charac-
teristic “is inherent in any lump-sum compensation”.
Moreover, the CJEU held that even though the Direc-
tive does not impose an obligation on member states
to provide for “punitive” damages, this did not mean
that the Directive prohibited introducing such mea-
sures.

Finally, the CJEU held it was “not evident” that the
Polish provision at issue entailed an obligation to pay
punitive damages. This was because “mere payment”
of a hypothetical royalty is not capable of guaran-
teeing compensation in respect of all the loss actu-
ally suffered, given that it would not, in itself, en-
sure reimbursement of costs, compensation for pos-
sible moral prejudice, or payment of interest on the
sums due. In this regard, the CJEU referred to OTK’s
admission that payment of twice the amount of the
hypothetical royalty is equivalent in practice to com-
pensation of an amount remaining below what the
holder would be able to claim on the basis of “general
principles”. However, the CJEU did admit that “in ex-
ceptional cases, payment for a loss calculated on the
basis of twice the amount of the hypothetical royalty
will exceed the loss actually suffered so clearly and
substantially that a claim could constitute an abuse of
rights, prohibited by Article 3(2) of Directive 2004/48.

e Judgment of the Court of Justice of the European Union in Case
C-367/15 Stowarzyszenie ‘Otawska Telewizja Kablowa’ v.  Sto-
warzyszenie Filmowcéw Polskich, 25 January 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18403 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HR HU IT LT LV
MT NL PL PT SK SL SV

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

AL-Albania

[ National digital network licences issued ]

On 27 January 2017, the Audiovisual Media Author-
ity (AMA) decided to grant the fifth and final national
commercial license for national terrestrial digital net-
works. In its meeting, the regulator voted to grant the

final license to the company ADTN, with four votes
in favour and three votes against the decision. Pre-
viously, following legal battles in Court and after a
successful attempt to abolish media ownership limita-
tions for national operators, the regulator had issued
four other licenses. The licenses went specifically to
the two national commercial broadcasters TV Klan and
Top Channel TV, to the multiplex Digitalb, and to the
company Media Vizion.

Other operators, mainly Ora News TV and Tring TV,
which had also applied for the license, but which were
disqualified, opposed the decision on the fifth license
and took the matter to court. Awarding the license
to the company ADTN was a source of concern as re-
gards the strengthening of monopoly positions in this
market, since ADTN was recently established and is
owned by Digitalb, the oldest digital platform in the
country. Furthermore, some of its owners own Top
Channel TV, the other TV station that received a na-
tional digital license.

According to the Authority’s statement, granting the
fifth license concluded the full regulation of digital
broadcasting in terms of national networks that al-
ready existed in the country, but were not regulated.
The next step is expected to be the transition to digi-
tal broadcasting of existing local analogue stations in
the area of Tirane-Durres, the most densely populated
area in the country.

o AMA dhe KQZ nénshkruajné marréveshje bashképunimi (The notifi-
cation of the Audiovisual Media Authority on the completion of licens-
ing for national digital networks)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18420 SQ

o NJOFTIM PER MEDIA (The Audiovisual Media Authority decision to
grant the fifth national license)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18421 SQ

lida Londo
Albanian Media Institute

Regulator issues warning about broadcast-
ing of political advertising spots

On 15 February 2017, the Audiovisual Media Authority
(AMA) issued a warning to all broadcasters that were
broadcasting an advertising spot that AMA considered
political. The advertising spot was an announcement
and a call for a protest that the largest opposition
party had planned to hold in the capital on 18 Febru-
ary 2017.

The AMA’s statement reminded all operators that
based on Law 97/2013 “On Audiovisual Media in the
Republic of Albania”, it is not allowed to broadcast
political advertising spots. Such content is only al-
lowed during electoral campaigns, based on the Elec-
toral Code. More specifically, AMA quoted Article 39
of the Electoral Code, which describes the criteria for

6 IRIS 2017-4


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18403
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18420
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18421

of the European Audiovisu

labelling an advertising spot as a political one. Ac-
cording to Article 39 of the Electoral Code, one of the
criteria for considering advertising as political adver-
tising is when the spot “endorses interests of politi-
cal parties, political groups or political leaders, look-
ing for political purposes.” Another criterion is the na-
ture and profile of the person or organisation that has
requested the broadcasting of the advertising spot,
meaning that if “political parties and institutions and
organizations aiming to endorse or organize political
activities have commissioned the broadcasting” the
spot will be considered a political one.

While establishing that the advertising spot qualified
as political advertising according to Article 39 of the
Electoral Code, the regulator also highlighted that,
based on Article 41 paragraph 2 of the Electoral Code,
the media cannot broadcast such advertising unless
during an electoral campaign period: “The media ser-
vice provider shall not broadcast advertising spots for
political ends or that are related to a judicial dispute.”
In sum, the regulator asked all broadcasters to pay
attention to these legal obligations and to respect the
rules for broadcasting political advertising spots.

e Transmetimi i reklamave politike éshté i ndaluar me ligj (The notifi-
cation of the Audiovisual Media Authority)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18422 SQ

lida Londo
Albanian Media Institute

CZ-Czech Republic

[ Application of the GS Media ruling ]

In a ruling of 16 January 2017, the Prague Regional
Court found that the operator of a website was not
liable for embedded hyperlinks if it did not operate
the site commercially (case no. 33 T 54/201).

The case at hand concerned a website created by the
Czech Pirate Party in protest against previous court
decisions concerning website operators’ liability for
embedded hyperlinks. Visitors to the website, sledu-
juserialy.cz, could post their own links to episodes of
various TV programmes. At the request of the right-
sholders concerned, the Prague Regional Court exam-
ined whether the website was lawful.

As part of the Prague Court’s analysis of the case law
of the Court of Justice of the European Union (CJEU) re-
lating to liability for hyperlinks, it examined the CJEU’s
decision in the GS Media case (IRIS 2016-9/3). The
Prague Court ruled that, for this decision to be ap-
plicable, the main criterion was whether the website
on which links to third-party sites that infringed copy-
right had been posted without the rightsholders’ con-
sent was being operated commercially. The Prague

Court held that the operator of a website that was not
being operated for profit should be presumed not to
know or to be expected to know that the linked web-
sites were illegal. On the other hand, it should be pre-
sumed that operators of commercial websites did, in
principle, know that the third-party websites were ille-
gal. Since, in the case at hand, the disputed website
did not contain any advertising and the website oper-
ator, the Czech Pirate Party, did not intend to make
any profit from the site in any other way, including
through the sale of merchandise, the Prague Court
classified the website as non-commercial. Although
the Czech Anti-Piracy Union (CAPU) had informed the
Pirate Party that the hyperlinks on its website led to
sites that infringed copyright, it had failed, despite re-
peated requests, to show that it was acting on the
rightsholders’ behalf. In the Prague Court’s view, the
Pirate Party could therefore not be presumed to know
that the hyperlinks were illegal.

In summary, the Prague Regional Court interpreted
the criterion of commerciality in line with a current
business model. In the Court’s opinion, a website is
operated commercially if it contains advertising in or-
der to generate profit. Meanwhile, the Court also ap-
plied very strict standards when determining whether
website operators could be presumed to know that
content was illegal. It concluded that the Pirate Party,
which operated the website as a form of protest, could
not be accused of being certain that the links were un-
lawful.

o USNESEN/ Spisovd znacka: 33 T 54/2016 (Ruling of the Prague Re-

gional Court of 16 January 2017 (case no. 33 T 54/2016))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18451 CS

Tobias Raab
Stopp Pick & Kallenborn, Saarbrticken

DE-Germany

Supreme Court finds use of ARD trademarks
anti-competitive

In a judgment of 26 January 2017, the Bundesgericht-
shof (Federal Supreme Court - BGH) found that a pub-
lic service broadcaster had breached competition law
by giving a publishing company the right to publish a
printed work bearing its protected trademarks (case
no. | ZR 207/14).

The decision followed an action for an injunction
brought by the Bauer publishing company against
broadcaster SWR and one of its subsidiaries. The
plaintiff, Bauer, which publishes cookery and lifestyle
magazines, complained that SWR had, in relation to
its programme “ARD Buffet” and as (co-)owner of

IRIS 2017-4 7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18422
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-9/3&id=15832
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18451

the trademarks “ARD Buffet”, “ARD”, and “Das Er-
ste”, through its subsidiary, granted to the Burda
publishing company the right to use its trademarks
in the magazine “ARD Buffet - das monatliche Mag-
azin zur erfolgreichen TV-Sendung” (ARD Buffet -
the monthly magazine about the successful TV pro-
gramme). The plaintiff had claimed that the defen-
dants were in breach of Article 11a(1)(2) of the Rund-
funkstaatsvertrag (Inter-State Broadcasting Agree-
ment - RStV), according to which public service broad-
casters are only permitted to publish printed material
with programme-related content. It had also argued
that this was a provision intended to regulate market
conduct within the meaning of Article 3a of the Gesetz
gegen den unlauteren Wettbewerb (Unfair Competi-
tion Act - UWG) and that a breach of Article 11a(1)(2)
was therefore anti-competitive. After the complaints
of the Bauer publishing company were rejected in the
first instance (LG Hamburg, ruling of 19 September
2011, case no. 315 O 410/10) and on appeal (OLG
Hamburg, ruling of 15 August 2014, case no. 5 U
229/11), its application to the BGH was successful.

The BGH considered that Article 11a(1)(2) RStV def-
initely was a provision intended to regulate market
conduct in the interest of market participants. An in-
fringement could therefore justify a claim under com-
petition law because the rule was designed to restrict
the conduct of public service broadcasters in the press
market in the interest of publishing houses. It was
true that SWR had not infringed the ban on publishing
printed material itself, since the “ARD-Buffet” maga-
zine was published by Burda. However, the BGH found
that Article 11a(1)(2) RStV should also be interpreted
as prohibiting public service broadcasters from sup-
porting third-party publication of such material. The
wording of the rule should be broadly interpreted,
meaning that broadcasters, when publishing printed
material, should not interfere in the press freedom of
publishing houses to a greater extent than was neces-
sary to fulfil their remit. If, as in this case, the broad-
caster did not publish the printed material itself, but
supported its publication by a third party, it interfered
in competition between publishing houses and gave
an advantage to whichever it supported. Such was
the case here, since the SWR subsidiary had granted
the right to use the aforementioned SWR trademarks
to Burda and not to the plaintiff.

Since the plaintiff's injunction application was insuf-
ficiently precise, the BGH could not issue a final de-
cision itself. It therefore quashed the Appeal Court
ruling and referred the matter back to the Oberlan-
desgerichts (Higher Regional Court, OLG) of Hamburg
for re-examination and a new decision. The Bauer
publishing house now has the opportunity to submit
a sufficiently precise action for an injunction.

e BGH zum Urteil des BGH vom 26. Januar 2017 (Az. | ZR 207/14)
(Judgment of the Federal Supreme Court of 26 January 2017 (case
no. | ZR 207/14))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18429 DE

Tobias Raab
Stopp Pick & Kallenborn, Saarbrticken

Supreme Court rules on illegal sale of bot
software (World of Warcraft Il)

On 12 January 2017, the Bundesgerichtshof (Federal
Supreme Court - BGH) ruled that the sale of the so-
called “bot software” that allows players of an on-
line role-playing game to automatically enhance their
avatars is illegal. It also prohibited the software devel-
oper Bossland GmbH from continuing to sell bot soft-
ware for the popular online game “World of Warcraft”
(case no. | ZR 253/14).

Blizzard Entertainment, developer of the online role-
playing games “World of Warcraft” and “Diabolo 1ll”,
had complained about the sale of Bossland bots “Hon-
orbuddy” and “Gatherbuddy”. Blizzard Entertainment
claimed that the sale of such bots was unlawful un-
der competition law because the developer’s general
terms and conditions, which banned the use of au-
tomation software, were binding on players of the
game. In response, Bossland GmbH had argued that
the general terms and conditions did not form an ef-
fective part of the contractual relationship between
the provider and the player. It claimed that, when pur-
chasing the client software on a physical data carrier,
the buyer had no knowledge of the relevant terms and
conditions.

The BGH rejected the argument of Bossland GmbH,
and found that it was necessary to distinguish be-
tween the purchase of client software on the one
hand and online registration to participate in the
game on the other. The player firstly entered into an
agreement with the distributor to purchase the client
software required to access the online game, which
needed to be installed on his or her computer. When
creating a player account, the player then entered
into an agreement with the game organiser on the
use of software stored on its server, which was used
to create the virtual game world and to constantly
update and coordinate players’ moves. Agreements
on different computer programs were often structured
in different ways. Despite the economic nature of
the agreements, even if the terms and conditions for
the use of online functions were not communicated
to players until they created an account, they still
formed an effective part of the aforementioned rela-
tionship. If a player flouted the game rules contained
in the terms and conditions, which prohibited the use
of bot software, the sale of such software was also il-
legal because it represented a deliberate obstruction

8 IRIS 2017-4


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18429

of the European Audiovisu

of a competitor, within the meaning of Article 4(4) of
the of the Gesetz gegen den unlauteren Wettbewerb
(Unfair Competition Act - UWG), and was therefore
an act of unfair competition. According to the BGH,
from a general point of view, an impact on a competi-
tor’'s product should be classified as unfair if it circum-
vented a protective measure specifically designed to
prevent such an impact.

In a previous ruling, the BGH had also decided that
it was unlawful to copy Bossland’s bot software (rul-
ing of 6 October 2016, case no. | ZR 25/15, “World
of Warcraft 1”, see IRIS 2017-4/10). Both of these
precedent-setting BGH decisions are very significant
for computer game developers in Germany and for
players of online role-playing games. Players who use
bot software in the future can now expect their player
accounts to be permanently suspended.

e Urteil des Bundesgerichtshofs vom 12. Januar 2017 (Az.: | ZR
253/14) (Ruling of the Federal Supreme Court of 12 January 2017
(case no. | ZR 253/14))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18428 DE

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

[ Supreme Court rules on bot software ]

In Germany it is illegal to copy the so-called “bot soft-
ware” that allows players of online role-playing games
to automatically enhance their online characters. In
a recently published decision of 6 October 2016, the
Bundesgerichtshof (Federal Supreme Court - BGH) de-
cided that the use of such bot software for commercial
purposes infringes the copyright of the developers of
the online games concerned (case no. | ZR 25/15).

Blizzard Entertainment, developer of the online role-
playing games “World of Warcraft” and “Diablo IIl”,
had filed a lawsuit against Bossland GmbH, which had
developed a form of automation software that, at the
player’s request, took control of his or her game char-
acter and enhanced it without the player actually tak-
ing part in the game. The software enabled the online
character to solve problems (“questing”) or collect vir-
tual points (“gathering”) independently, in order to
progress much faster than human players, who had
to complete all tasks in the manner intended by the
game’s developers.

The plaintiff claimed that the defendant had, either
itself or via a third party, copied the online game
software without its permission in order to develop
the automation software. The BGH upheld the com-
plaint and largely confirmed the opinion of the lower-
instance courts (OLG Dresden, 20.01.2015, case no.
14 U 1127/14; LG Leipzig, 15.07.2014, case no. 5
O 1155/13), finding that the defendant had illegally

used the copyrighted online game software on user
devices (client software) for commercial purposes,
even though it had only been granted the right to
use it privately. Since the client software had been
permanently downloaded onto the PCs used for the
games, and the audiovisual game data had been tem-
porarily uploaded to the PCs’ working memory and
video memory while the games were being played,
the client software had been copied. The copies had
been made partly for commercial reasons, in particu-
lar in order to produce and adapt the automation soft-
ware for the games.

According to the BGH, the defendant could not justify
its actions by referring to Article 69d(3) of the Urhe-
bergesetz (Copyright Act - UrhG), under which only
the computer program could be copied, not the au-
diovisual game data of the client.

In 2014, the Oberlandesgerichts (Higher Regional
Court, OLG) of Hamburg had decided that such ma-
nipulation software should not be used because it seri-
ously infringed the game developer’s rights (ruling of
6 November 2014 - case no. 3 U 86/13). It had found
that the use of such bot software could significantly
damage sales for the game developer. It also reduced
the chances of success for players who were not using
the software. The Court found that paying customers
would stop playing the game because it was less en-
joyable if they could not play it successfully without
cheating.

e Urteil des Bundesgerichtshofs vom 6. Oktober 2016 (Az.: | ZR
25/15) (Ruling of the Bundesgerichtshof (Federal Supreme Court) of
6 October 2016 (case no. | ZR 25/15))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18427 DE

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbriicken/
Brussels

Extension of retention period for videos in
ARD media library

On 2 February 2017, after conducting a three-step
test, the BR-Rundfunkrat (Broadcasting Council of
Bayerische Rundfunk - BR) approved the telemedia
concept “Alignment of the retention period for fic-
tional format categories on DasErste.de with the ARD
retention period concept”. In the test, which lasted
more than 12 months, experts assessed whether the
telemedia concept met the democratic, social, and
cultural needs of society and promoted media compe-
tition, as well as studying its financial impact on the
market.

Two factors determine for how long videos remain
available in the ARD media library and whether a pro-
gramme can be offered in the media library at all

IRIS 2017-4 9


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-4/10&id=15834
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18428
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18427

of the European Audiovisu

after it has been broadcast: firstly, the legal situa-
tion of the programme concerned (image and music
rights, personality rights, licensing rights, and much
more); and, secondly, the legal framework described
in the Rundfunkstaatsvertrag (Inter-State Broadcast-
ing Agreement).

In principle, within the ARD, BR has the primary re-
sponsibility for the telemedia offering of the website
“DasErste.de”. In the future, television series and
other entertainment programmes will remain avail-
able in the ARD media library for a much longer period
of up to six months. Under the BR decision, fictional
programmes will be stored in the ARD media library
for the same period of time as other programmes.
For example, daily entertainment programmes will be
available for up to three months after they have been
broadcast. Until now, they have only been available
for a maximum of seven days. Fictional programmes
produced in-house by the ARD will now be available
to viewers for up to six months. These include weekly
entertainment series that were previously only kept
for a maximum of six weeks after broadcast. The
same period applies to “other entertainment series
that are especially likely to promote political and so-
cial debate and contribute to individual freedom of
opinion”. In general, the ARD offers access to around
90% of all its programmes in its media library af-
ter they are broadcast. Meanwhile, almost all pro-
grammes can be watched live on the Internet, i.e. at
the same time as they are broadcast (only a few for-
eign films are excluded). Viewers can scroll back for
up to 30 minutes during “DasErste.de” live streaming
so that they can catch up if they miss the start of a
programme, even if it is not available via video-on-
demand.

The next stage of the process is a legal examination
by the Bayerische Staatsministerium fur Bildung und
Kultur, Wissenschaft und Kunst (Bavarian State Min-
istry of Education and Culture, Science and Art). If
approved, the telemedia concept will be published in
the Official Gazette. The BR Broadcasting Council will
be responsible for permanently ensuring that the ac-
tual service matches the approved concept.

e Pressemitteilung (ber den Beschluss des Rundfunkrats (Press re-
lease on the Broadcasting Council’s decision)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18430 DE

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

YouTube removes four videos following re-
quest from CAC

On 6 February 2017, the video-sharing platform
YouTube removed four copies of a video in which
a user appears in Barcelona offering a beggar bis-
cuits filled with toothpaste. Although the user al-
ready removed the video, the Consell de I’Audiovisual
de Catalunya (Catalonian Audiovisual Council, CAC)
noted the same video had been again uploaded
through four other YouTube accounts.

On 27 January 2017, the CAC contacted YouTube ask-
ing them to remove these four copies of the original
video, on the basis that the content showed in the
video violated the fundamental rights of a person, in
particular the beggar’s right to dignity. YouTube pro-
ceeded to remove the four copies of the video. This
is the second time that YouTube removed content at
the request of the CAC. YouTube previously removed
five videos that the CAC and the Department of the
Presidency of the Catalan Government denounced for
inciting violence against women (see IRIS 2017-2/13).

Since 2014, the CAC has been promoting actions in
the field of audiovisual content on the Internet by
preparing reports about online hate speech against
women, child pornography, and anorexia and bulimia.
The CAC has just finished a fourth report analysing the
presence of online betting related content.

e Consell de I’Audiovisual de Catalunya, YouTube retira, a peticié del
CAC, copies del video on apareix un captaire rebent unes galetes amb
pasta de dents, 06/02/2017 (Catalan Audiovisual Council, YouTube
removed, at the request of CAC, copies of the video where it appears
a beqgaar getting some cookies with toothpaste, 6 February 2017)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18412 CA

Monica Duran Ruiz
Catalan Audiovisual Council

White paper on broadcasting in Catalonia
presented by CAC in Parliament of Catalonia

The White Paper on broadcasting in Catalonia issued
by the Consell de I’Audiovisual de Catalunya (Catalan
Audiovisual Council, CAC), and presented in the Par-
liament of Catalonia, proposes a strategic plan to fos-
ter the sustainable development of the Catalan broad-
casting system in the coming years. It achieves this
by addressing the challenges of ensuring the eco-
nomic sustainability of public media; consolidating
the commercial content providers and making them

10 IRIS 2017-4


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18430
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-2/13&id=15820
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18412

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

competitive, particularly in the local sector; strength-
ening the cultural industries; increasing Catalan lan-
guage in broadcasting overall; and ensuring competi-
tiveness in light of the technological convergence pro-
cess.

The preparation of the White Paper, that was a task
given to the CAC (approved unanimously by all parlia-
mentary groups), included the participation of seven
experts that drafted specific reports on language and
culture, public service, local communications, econ-
omy and industry, advertising, regulation, and market
trends.

In the White Paper there is an overarching diagnosis
of the situation of the audiovisual sector in Catalonia,
as well as the analysis and comparison with interna-
tional trends. The strategic plan sets out 53 actions,
22 of which concern structuring. These actions are
divided into 135 activities or recommendations. Re-
garding the diagnosis, the White Paper analyses the
proliferation of TV offerings, the growth of pay-TV; the
new global players; the success of the video-sharing
platforms and use of videos on social media; the
new screens through which audiovisual content can
be consumed; the advertising market; the advertising
investment in Catalan media; the audience share of
television in Catalan; the audience share of the Cata-
lan Broadcasting Corporation (CCMA); and the audi-
ence share by age segments.

Some of the proposals stated in the White Paper to
address the challenges identified increase the public
contribution to the CCMA to meet the public contri-
butions of the average level of similar-sized European
countries. The increase of public funds from the rise
of the public contribution should only be spent on con-
tent production, especially in fiction, as well as in new
distribution services. As for the latter, the White Paper
proposes to create an on-demand video service man-
aged by the CCMA and open to other national and lo-
cal providers (public and commercial), as well as pro-
duction companies. The aim of the new platform is to
give more presence to Catalan audiovisual production
in the market.

Regarding the presence of the Catalan language in
television services, the White Paper states that the
share of television audience in Catalan has gradu-
ally decreased to 18.5%, while the remaining 81.5%
is in Spanish. The audience declining is particularly
relevant in the case of the children segment (4 to
12 years). In this regard the White Paper proposes
strengthening channels and content targeting strate-
gic audiences, such as children, youth, and young
adults. The White Paper also proposes measures to
encourage an increase in programming content in
Catalan to all providers that broadcast in Catalonia.
The aim is to correct the existing supply deficit and
ensure citizens’ right of access to audiovisual content
in Catalan.

Regarding local DTT, the White Paper notes that only
50 channels (11 public and 39 commercial) out of the

96 allocated programmes are currently active. There-
fore, it is proposed to draw up a new map of districts
that respects the uniqueness of each region, and to
boost the Xarxa Audiovisual Local (XAL) service aimed
at promoting initiatives and local TV streaming and
on-demand content. With regard to the audiovisual
industry, the White Paper proposes improvements in
taxation, especially corporate tax and VAT to stimu-
late the investment and consumption in these activi-
ties.

Finally, in terms of broadcasting regulation, the White
Paper proposes Catalonia is given more competences
in the management of the spectrum, in order to en-
sure appropriate planning according to the industry
needs and that the CAC becomes a convergent au-
thority also with competences in the telecommunica-
tions field.

e Consell de I’Audiovisual de Catalunya, Llibre blanc de I’Audiovisual

de Catalunya, 23/01/2017 (Catalan Audiovisual Council, White Paper
on Broadcasting in Catalonia, 23 January 2017)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18411 CA

Monica Duran Ruiz
Catalan Audiovisual Council

Fl-Finland

New Act on Collective Management of Copy-
right

The Finnish Act on Collective Management of Copy-
right (1494/2016; CMA) entered into force on 1 Jan-
uary 2017. The act implements the requirements
of Directive 2014/26/EU on collective rights manage-
ment and the multi-territorial licensing of rights in
musical works for online use in the internal market
(CMD).

The CMA covers issues such as the rights of rightsh-
olders (Chapter 2) and members (Chapter 3) as well
as their relations to users (Chapter 7). Management of
rights revenue is regulated in Chapter 5, while trans-
parency and informational duties are also covered
(Chapter 8). Multi-territorial licensing of rights in mu-
sical works for online use is regulated in a dedicated
Chapter 9. Collective management organisations are
primarily covered by the CMA, but other complemen-
tary legislation also applies (section 3(1)), such as the
Associations Act (503/1989) and the Foundations Act
(487/2015). The CMA also does not affect the applica-
tion of the Competition Act (948/2011) (section 3(2)).

According to the Act, the monitoring of collective man-
agement organisations and of the compliance of the
CMA is allotted to the Finnish Patent and Registra-
tion Office (PRH) (section 54). The Office may be

IRIS 2017-4 11


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18411

L'AUDIOVISUEL.
SERVATORY
ORMATIONSSTELLE

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

requested to take action in alleged breaches of the
CMA, while it may also act on its own initiative (sec-
tion 56). It will cooperate with the Finnish Competi-
tion and Consumer Authority (FCCA) where necessary,
while also operating together with the Ministry of Eco-
nomic Affairs and Employment and the Ministry of Ed-
ucation and Culture (section 55). Collective manage-
ment organisations must notify the Patent and Regis-
tration Office prior to operation (section 53); whereas
those already in operation had to submit a notifica-
tion within one month of the entry into force of the
CMA (section 69(1)). In Finland, seven organisations
manage copyright and related rights, including Teosto
and Gramex in the field of music, and Tuotos in the
field of audiovisual production.

The CMA differentiates between “collective manage-
ment organizations” and “independent management
organisations” (subsections 2 and 4). As opposed to
the former, the latter are for-profit organisations nei-
ther owned nor controlled by rightsholders. The provi-
sions on the rights of rightsholders, relations to users,
informational duties and monitoring, among others,
are applied to independent management organisa-
tions (section 4(2)). With regard to the first two, the
Finnish Act goes further than the minimum require-
ments of the CMD. Furthermore, the provisions on the
multi-territorial licensing of rights in musical works for
online use are applied only to collective management
organisations representing rightsholders of musical
works (section 4(1)). However, the CMA does not im-
plement some of the CMD provisions related to mem-
bers and auditors, among others, which are already
included in other laws. Moreover, the current na-
tional alternative dispute resolution procedures were
deemed such as to satisfy the requirements of the
CMD and to surpass the minimum level.

o Laki tekijanoikeuden yhteishallinnoinnista (1494/2016) (Act on Col-
lective Management of Copyright (1494/2016))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18416 Fl

e  Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi  tekijdnoikeuden
yhteishallinnoinnista ja eraiksi siihen liittyviksi laeiksi (HE 119/2016
vp) (Government bill for an Act on Collective Management of
Copyright and Certain Related Acts)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18446 Fl

e Finnish Patent and Registration Office to monitor copyright organi-
sations from 1 January 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18447 EN

Anette Alén-Savikko
University of Helsinki/ University of Lapland

FR-France

CSA can require radio station operator to
protect public safety

In a ruling of 10 February 2017, the Conseil d’Etat
(Council of State) confirmed that the national au-

diovisual regulatory authority in France, the Conseil
supérieur de l'audiovisuel (CSA), had acted lawfully
by issuing a formal notice to a radio station that had
broadcast information likely to endanger the lives of
people being held hostage during a terrorist attack.

On 9 January 2015, while terrorist acts were being
committed simultaneously at different locations, the
radio station Europe 1 had broadcast live information
concerning police attempts to catch the terrorists re-
sponsible for the Charlie Hebdo massacre, who were
in hiding in Seine-et-Marne. It had broadcast this in-
formation even though another terrorist had threat-
ened to kill the hostages he was still holding in the
Hyper Cacher supermarket in Vincennes unless the
other terrorists were freed. Considering that the sta-
tion had endangered the life of the hostages in Vin-
cennes, the CSA issued the radio station operator with
a formal notice requiring it, in accordance with Article
1 of the Law of 30 September 1986, to respect “ele-
mentary rules of caution designed to maintain public
safety and safeguard law and order”. The company
requested the annulment of the formal notice and of
the CSA’s decision to reject its informal appeal.

The Conseil d’Etat ruled, in particular, that the CSA
had not committed an error of law by considering that
the broadcast of information likely to endanger the
life of hostages was contrary to Article 1 of the Law
of 30 September 1986, under which the freedom of
communication may be limited if necessary in order
to safeguard law and order. It did not think the rule
infringed the European Convention on Human Rights
(ECHR), which guarantees freedom of expression. Fur-
thermore, by warning the complainant not to broad-
cast information in similar circumstances in the future
in a decision that, incidentally, did not take the form of
a sanction but was merely designed to remind the re-
cipient of its obligations, the CSA had not interpreted
the obligations resulting from Article 1 of the Law of
30 September 1986 in a way that was incompatible
with Article 10 ECHR. Finally, the Conseil d’Etat noted
that the facts stated in the formal notice were correct.
The Europe 1 operator’s request that the formal notice
be annulled was therefore unfounded.

e Conseil d’Etat (5e et 4e sous-sect. réunies), 10 février 2017, La-
gardére Active Broadcast (Council of State (5th and 4th subsections
combined), 10 February 2017, Lagardére Active Broadcast) FR

Amélie Blocman
Légipresse

Any injured party may call on the CSA to ap-
ply its power to order compliance

On 7 February, the Conseil d’Etat delivered an in-
teresting decision, recalling that anyone may refer
a failing on the part of an operator to the national
audiovisual regulatory body (Conseil Supérieur de

12 IRIS 2017-4


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18416
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18446
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18447

I’Audiovisuel - CSA) with a view to the CSA ordering
it to comply with its obligations.

In the case at issue, a militant environmentalist noti-
fied the CSA of a number of failings he felt had been
committed by the company Radio France with regard
to the rules on broadcasting advertising messages
laid down in Articles 32, 34 and 42 of its terms of ref-
erence which, at the time, did not authorise the com-
pany to broadcast advertising messages unless they
were ‘collective advertising and of general interest’,
and required the advertising messages to be clearly
announced and identified as such. The complainant
called on the CSA to embark on the actions within its
remit in order to oblige the company to comply with
its obligations. The complainant appealed to the Con-
seil d’Etat to cancel the implicit decisions by which
the CSA refused to take the requested action against
Radio France as provided for in Articles 42-10 and 48-
1 et seq. of the Act of 30 September 1986, on the
grounds that it had abused its powers.

The Conseil d’Etat recalled that under Article 48-1 of
the version of the Act of 30 September 1986 in force
at the time of the decisions at issue: ‘The CSA may
order the companies indicated in Article 44 to comply
with the obligations imposed on them by legislation
and regulations, and by the principles defined in Arti-
cles 1 and 3-1./ The CSA shall make public such orders
to comply. The representative professional and trade
union organisations in the audiovisual communication
sector and the French national council for regional lan-
guages and culture (Conseil National des Langues and
Cultures Régionales), the family associations recog-
nised by the French national union of family associ-
ations (Union Nationale des Associations Familiales)
and associations for the defence of women’s rights
may refer matters to the CSA so that it may instigate
the procedure provided for in the first paragraph of
this Article’.

The Conseil d’Etat, as the highest administrative tri-
bunal, considered that apart from the organisations
and associations referred to in the Act, ‘anyone who
notes behaviour on the part of an operator which in-
fringes his/her interests is entitled to call on the CSA
to exercise its power to issue an order to comply’. The
CSA was therefore not in a position to reject the com-
plainant’s request on the grounds that he was not in-
cluded on the list of parties authorised to refer mat-
ters to it under the Act of 30 September 1986.

The CSA will therefore have to reconsider the com-
plainant’s application for the issue of an order to com-
ply to Radio France.

e Conseil d’Etat (5e et 4e sous-sect. réunies), 7 février 2017, M.
Avrillier (Conseil d’Etat (5th and 4th sub-sections jointly), 7 February

2017, Mr Avrillier) FR

Amélie Blocman
Légipresse

CSA opinion on draft legislation organising
ethical committees in the public audiovisual
sector

On 22 February the Conseil Supérieur de I'’Audiovisuel
(French national audiovisual regulatory authority -
CSA) delivered an explanatory opinion in response
to notification from the Ministry of Culture of draft
legislation amending the terms of reference of the
national companies in the public audiovisual sector
(France Télévisions, Radio France, and France Média
Monde, the company responsible for France’s audiovi-
sual presence outside France) with a view to defining
the operating methods of the ethical committees in-
stituted by the Act of 14 November 2016. The CSA
qualified the new legislation as the ‘focal point’ of the
arrangements with which the legislator hoped to ‘re-
build trust’ between the audiovisual media and the
general public.

The Media Independence Act (Loi «Indépendance des
médias») adds an Article 30-8 to the Act of 30 Septem-
ber 1986, providing for a committee on honesty, in-
dependence, and diversity of information and pro-
grammes, with independent members. Committees
must be set up for every nationwide generalist radio
station or TV channel broadcasting political and gen-
eral news programmes terrestrially. The committees’
operating methods must be laid down in the agree-
ments concluded between the editors and the CSA.

With this draft legislation, the Government intends to
set up one committee for each national programme
company. The CSA believes, however, that when a
company edits a large number of broadcasting cen-
tres it might be better to have more than one commit-
tee. The CSA also recommends setting up one com-
mittee for each continuous news service, because of
the specific nature of programming.

The draft legislation provides that each committee
should have five members, appointed by the board of
directors, who would designate a chair from among
their number. The CSA feels that, given the com-
mittee’s field of competence, which is by nature ex-
tensive, there should be more committee members,
and that it would be preferable for the members, who
must be independent of the editor as required by law
(Article 30-8 (2) of the 1986 Act), to elect their own
chair. The CSA also suggests that the committee
should be able to propose that the board of directors
terminate the term of office of any member failing
to abide by the statutory criteria for independence.
Lastly, while the draft legislation gives a company’s
board of directors the possibility of paying commit-
tee members an allowance, the CSA feels that this is
not compatible with the independence their status re-
quires.

The text submitted to the CSA provides that the com-
mittee should meet at least once every six months,

IRIS 2017-4 13



of the European Audiovisu

but the CSA feels it is ‘essential’ for meetings to be
held at least once a quarter, given the importance of
the missions entrusted to the ethical committee and
the number of referrals or consultations it is likely to
have to handle.

The CSA also proposes supplementing several points
in the draft Decree. The first one concerns the need
to add safeguards to ensure the confidentiality of the
committee’s procedure for investigating cases, par-
ticularly with regard to the managing bodies. The
second concerns the timetable for publication and
the content of the ethical committee’s annual report.
Lastly, the CSA advocates the possibility of the com-
mittee publishing a number of its decisions, which
could help to make its work more effective.

Once these committees have been set up, they may
receive referrals from ‘the editor’'s managing bodies,
the mediator if there is one, or any other person’ and
give their opinion on observance of the requirements
within their remit.

o Avis n°2017-05 du CSA du 22 février 2017 (CSA Opinion No. 2017-
05 of 22 February 2017)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18453 FR

Amélie Blocman
Légipresse

Television sponsorship scheme made more
flexible

A Decree adopted on 15 February 2017 has altered
the scheme for television sponsorship that results
from the Decree of 27 March 1992. This Decree was
adopted to permit application of Articles 27 and 33 of
the Act of 30 September 1986 and to lay down the
general principles defining the obligations incumbent
on service editors with regard to publicity, sponsor-
ship, and tele-shopping.

The new text henceforth authorises the sponsor to in-
clude the presentation of ‘its products and services’
among the means used to identify it (whereas previ-
ously only ‘its activities’ were covered) and, more gen-
erally, adopts the provisions of Directive 2010/13/EU
on audiovisual media services with regard to the
various mentions of the sponsor in television pro-
grammes. Sponsors may now be identified ‘by the
name, logo or other symbol or the sponsor, for ex-
ample by a reference to its products or services, a
distinctive sign, or an advertising slogan’. Sponsored
television broadcasts may not, however, directly in-
cite viewers to purchase or rent the product or ser-
vices of the sponsor or of any third party.

This increased flexibility in identifying the sponsor in-
cludes the possibility of mentioning the sponsor dur-
ing the sponsored programme and in trailers. How-

ever, to protect viewers by ensuring a clear distinc-
tion between editorial and commercial content, the
Decree maintains the present ban on presenting the
sponsor’s products and services and repeating its ad-
vertising slogan when mentioning the sponsor during
the actual broadcast, that is to say, apart from a re-
minder after a break in the broadcast. Lastly, the oc-
casional discreet mention of the sponsor during the
broadcast and in trailers will still be permitted, apart
from the reminder after a break in the broadcast.

The Union des Annonceurs (the French advertisers
union) has welcomed the text, which ‘makes it possi-
ble not only to end a discrepancy in the regulations
applicable to linear and non-linear media services’,
but also ‘bridges the gap between the French regu-
lations and the European legal framework which au-
thorises the presence of product sponsorship and ad-
vertising slogans on-screen’.

According to assessments carried out by the Ministry
of Culture, the new provisions ought to generate 30
million euros and benefit more than 420 television ser-
vice editors. Income from sponsorship amounted to
155 million euros in 2015, 8% less than in 2014.

e Décret n°2017-193 du 15 février 2017 portant modification du

régime du parrainage télévisé (Decree No. 2017-193 of 15 February
2017 altering the scheme for sponsorship on television)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18452 FR

Amélie Blocman
Légipresse

Public consultation on observance of obli-
gations to broadcast European works and
works made originally in the French lan-
guage

On 10 March 2017, the Ministry of Culture and Com-
munication launched a public consultation to gather
observations from the stakeholders concerned on the
amendment of the definition of peak times for tele-
vision service editors’ observance of obligations to
broadcast European works and works made originally
in French.

Under Articles 27 and 33 of the Act of 30 September
1986, these obligations amount to at least 60% for
European works and 40% for works made originally in
the French language. Adopted in application of these
provisions, Article 7 of the Decree of 17 January 1990
defines the ‘peak times’ to which these broadcasting
obligations apply. Thus, the second paragraph of Ar-
ticle 7-11 defines peak times as being ‘between 8.30
and 10.30 p.m. For editors of cinema services and
editors of pay-per-view services, however, peak times
are deemed to be from 6 p.m. to 2 a.m’.

The national audiovisual regulatory body (Conseil
Supérieur de I’Audiovisuel - CSA) has noted that some

14 IRIS 2017-4


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18453
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18452

of the European Audiovisu

service editors declare works they start broadcast-
ing between 10.20 and 10.30 p.m. as part of their
peak-time quota. This method of calculation may in
some cases result in peak-time quotas being observed
only by the inclusion of works broadcast later in the
evening, with only a few minutes falling within the
peak timeslot.

This has encouraged the Ministry of Culture to con-
sider the advisability of amending Article 7 of Decree
No. 90-66 in order to ensure, as initially envisaged,
good early-evening exposure for European cinemato-
graphic works and works made originally in the French
language. The first option consists of re-centring peak
viewing times to earlier in the evening, by stating in
the Decree that ‘works are considered broadcast at
peak times if broadcasting commences between 8.30
and 9.30 p.m., or perhaps 10 p.m.". Another possible
option would be to simply disregard late programmes
starting between 10.20 and 10.30 p.m.. The first op-
tion was the one adopted for this consultation.

The stakeholders concerned are invited to comment
on this proposed amendment and, if they are in
favour, to say whether they feel it is necessary to ap-
ply the same amendment to Article 8 of the Decree,
which imposes an annual ceiling of 144 works.

Replies to the consultation should be sent in no later
than Friday, 31 March 2017.

Amélie Blocman
Légipresse

Media chronology: CNC makes proposals for
reform

Plans to reform media chronology are back in the
news, with the proposals the Centre National du
Cinéma et de I'lmage Animée (French National Centre
for the Cinema and Animated Image - CNC) presented
to the cinematographic sector on 15 February. A lot
is at stake (piracy, extra-territoriality, series not sub-
ject to chronology, etc), and there are potentially very
many obstacles.

Under the agreement of 6 July 2009, the time-lag
for being able to circulate a film once it has been
screened in a cinema is four months for videos (DVD
or pay-per-view VOD), ten months for premier cinema
services which have concluded an agreement with
the professional cinema organisations, and twelve
months otherwise. It is 22 months for unencrypted
television services and for pay services other than cin-
ema which apply coproduction undertakings amount-
ing to at least 3.2% of their turnover for the previous
financial year. The time-lag is 30 months for unen-
crypted channels with no coproduction undertaking,

and 36 months (three years) for subscription video on
demand (SVOD).

To ensure better pre-financing of works and efficient
use of the works on the various distribution media,
the CNC has made a number of proposals. Firstly, it
would like to bring forward the window for definitive
downloading after cinema screening (currently four
months) to three months. After four months, the film
would be available for unlimited physical purchase,
VOD or rental. The next proposal is to bring forward
all the distribution windows calculated from the first
airing on pay television by two months. This would
begin at eight months, according to their agreements,
for pay television channels such as Canal + and OCS.
This would bring the time-lag down to 20 months for
TF1, France 2, France 3 and M6, which are subject to
the undertaking to fund coproductions with at least
3.2% of their annual turnover. For the other chan-
nels, the time-lag would be 28 months. The CNC
also proposes bringing ‘virtuous’ subscription video
on demand (SVOD) into line - the concept is still to
be defined, based mainly on the criteria set out in
the Decree on On-Demand Audiovisual Media Services
(AMSs) (seeIRIS 2011-1/26) for television services, re-
ducing the time-lag for subscription video on demand
from 36 to 28 months. Lastly, the CNC proposes set-
ting up a system of ‘sliding’ windows. This would alter
the distribution window by between one and no more
than three months, depending on the financial con-
tribution to the production made by the entity want-
ing to broadcast the film. This mechanism would en-
able Canal + to broadcast a film just six months af-
ter its first showing in a cinema; the time-lag for the
main unencrypted channels would come forward to 17
months, and for the other services to 25 months. Fur-
thermore, the three-month waiver for films with low
box-office numbers would be abandoned.

The CNC still has to obtain the opinion of the parties
involved - it is likely to be a long negotiation proce-
dure.

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

Co-regulatory code to demote pirated mate-
rial on search engines

An agreement has been reached to make it less
likely that consumers will be led by search engines
to copyright-infringing websites. The agreement has
been brokered by the UK Intellectual Property Office,
the UK governmental body responsible for intellectual

IRIS 2017-4 15


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-1/26&id=15837

of the European Audiovisu

property rights, with the assistance of the UK Govern-
ment Department for Culture, Media and Sport. Imple-
mentation will be monitored by the Minister of State
for Universities, Science, Research and Innovation.

Despite this involvement of official bodies, the code of
practice is voluntary and not directly enforced by gov-
ernment. Its effect is to ensure that websites that con-
tain pirated materials will be demoted from the first
page of results in search engines. The code will accel-
erate such demotion of illegal sites following notices
from rights holders, and establishes ongoing technical
consultation, increased co-operation and information-
sharing to develop and improve on the process. It
will also enable new practices to be adopted where
needed. The Code was agreed on 9 February 2017
and came into force immediately. It sets targets for
reducing the visibility of infringing content in search
engines by 1 June 2017.

The Code has been signed by Bing, BPI (the record la-
bels’ association), the Motion Picture Association, and
Google, although Google stated that it already has
sufficient measures in place to tackle piracy and does
not plan any immediate policy changes. A number of
other organisations, including the Premier League and
the Publishers’ Association, have also indicated agree-
ment as members of the Alliance for IP, representing
trade associations across the creative, branded and
design industries.

The Code will work alongside existing anti-piracy mea-
sures, such as court-ordered site blocking, work with
brands to reduce advertising on illegal sites, and work
on the “Get it Right from a Genuine Site” consumer
education campaign, which encourages fans to value
the creative process and directs them to legal sources
of content.

o Intellectual Property Office, “Search Engines and Creative Industries
Sign Anti-Piracy Agreement”, 20 February 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18445 EN

Tony Prosser
University of Bristol Law School

References to providers of technical informa-
tion in sports programming

In general, the Ofcom Broadcasting Code permits
“commercial references” in programming; however,
section 9.5 cautions against “undue prominence” of a
product, service or trademark, be it because there is
no editorial justification or because of the manner of
the reference.

It is an industry convention, though not explicitly re-
ferred to in the Code, that broadcast coverage of
sports events may include (as editorially justified) a
brief, on-screen acknowledgement of the provider of

technical information. Such information might cover
lap times, statistics, or a scoreboard.

On 23 January 2017, Ofcom published a Note which
sets out general Guidance, without purporting to be
exhaustive, regarding the types of technical informa-
tion concerned, listing factors which the regulator is
likely to consider on a case-by-case basis:

First, the technical information should enhance the
viewer experience by providing a broader understand-
ing of what is being viewed (for example, match
statistics) or information which is integral to the enjoy-
ment and/or understanding of the item being viewed
( for example, lap times).

Secondly, the purpose of providing the technical in-
formation should not be to promote the information
provider - hence credits should be “brief and sec-
ondary”.

Generally, information concerning betting odds would
not constitute technical information; however, in lim-
ited circumstances it may be justifiable (for instance,
when there is a close association between an event
and betting, as with horseracing). Even so, to avoid
undue prominence being given to any one provider, a
range of providers’ information or an average from a
range of providers should be provided.

It is particularly sensitive where a broadcaster credits
a provider of technical information with which it has a
commercial arrangement (for example, product place-
ment or sponsorship) for the same programme; in
such circumstances it will be “more difficult” to justify
that references to services, products or trademarks
are editorially justified.

e Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, References to providers
of technical information in sports programming on television, 23 Jan-
uary 2017, p. 10

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18450 EN

David Goldberg
deeJgee Research/ Consultancy

IE-Ireland

Statutory inquiry established investigating
police disclosures to media

On 17 February 2017, the Minister for Justice and
Equality established a statutory Tribunal of Inquiry to
investigate allegations made by Irish police officers
under Ireland’s whistleblower law, the Protected Dis-
closures Act 2014. Of particular importance is the fact
that the Tribunal’s terms of reference include investi-
gating certain aspects relating to the Irish media.

16 IRIS 2017-4


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18445
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18450

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

First, the Tribunal will examine a police officer’s alle-
gation that he was directed “to contact the media to
brief them negatively” against a police whistleblower,
to brief the media that the officer “was motivated by
malice and revenge,” and “to encourage the media to
write negatively about the police whistleblower. Sec-
ond, the Tribunal will also investigate the same po-
lice officer’s allegation that he was directed to “draw
journalists’ attention” to an allegation of criminal mis-
conduct made against police whistleblower. Third, the
Tribunal will investigate contacts between members
of the Irish police force (An Garda Siochana) generally
and media and broadcasting personnel.

In relation to the Irish public broadcaster RTE, the
Tribunal will investigate whether the police commis-
sioner “influenced or attempted to influence broad-
casts on RTE on the 9th of May, 2016, purporting
to be a leaked account of the unpublished O’Higgins
Commission Report, in which Sergeant McCabe was
branded “a liar and irresponsible”.

The Tribunal will be chaired by an Irish Supreme Court
judge, Justice Peter Charleton, and is established un-
der the Tribunals of Inquiry (Evidence) Act 1921. In
his opening statement, Justice Charleton stated that
during the inquiry it may be necessary to determine,
among other issues relating to the media, whether
“journalistic privilege” attaches to communications to
a journalist where that communication by the source
“may not be in the public interest but, instead, where
the source is perhaps solely motivated by detraction
or calumny”.

e Disclosures Tribunal, Terms of Reference, 17 February 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18408 EN

e Disclosure Tribunal, Opening statement of Mr Justice Peter
Charleton, 27 February 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18409 EN

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IVIiR), University of
Amsterdam

Authority partially upholds complaints over
cancer charity’s advertising campaign

The Advertising Standards Authority of Ireland (ASAI)
has partially upheld complaints concerning elements
of the Irish Cancer Society’s “lI want to get Cancer”
advertising campaign. The advertisings proved par-
ticularly controversial, with 92 complaints submitted
under various sections of the ASAI's Code against the
six advertisements, which featured in various media
including television and radio. The campaign started
with a “teaser” advertisement “where the advertisers
were not identified” and the wording “l want to get
cancer” featured. The following day the “reveal” ad-
verts appeared and “the identity of the Irish Cancer
Society was revealed”. The campaign featured two

advertisements for television, which included several
vignettes. One vignette featured a man sitting at a
kitchen table visibly upset as he states “l want to get
cancer and wring its neck”.

The ASAI noted that “a common theme running
through the complaints” was that the wording used
“l want to get cancer” was “offensive, insensitive, dis-
respectful and upsetting”. Some complainants stated
that the initial “teaser” part of the campaign “had not
identified who the advertiser was or the premise be-
hind the advertisements”, and only through the “re-
veal” part of the campaign was it evident “that the
phrase had been a play on words”.

In response to the ASAI, the Irish Cancer Society
stated inter alia that the “campaign had been cre-
ated as a public awareness campaign, designed to
save lives, similar to the way the Road Safety Au-
thority had undertaken hard-hitting campaigns to re-
duce the number of road deaths”. The ASAI Com-
plaints Committee in their assessment noted that the
campaign started with “teaser” adverts followed by
“reveal” adverts, and observed that while the Irish
Cancer Society had indicated one of the main objec-
tives of the Campaign had been “to create awareness
among people of the things they could do to reduce
of risk of getting cancer [04046] the Campaign had not
centred on these factors.” The Committee considered
that while “there was a tolerance in society for char-
ity advertising to be more provocative than commer-
cial advertising” nonetheless “care was needed when
addressing such an emotive issue as cancer, partic-
ularly when using provocative copy.” In reaching its
decision the Complaints Committee “noted the level
of complaint” and “the distress that had been caused
to complainants”, and held the “teaser” element of
the campaign to be in breach of sections 3.3 (so-
cial responsibility), 3.20 (Decency and Propriety), and
3.23 (Fear and Distress) of the ASAI Code. In relation
to the “reveal” element of the campaign, the Com-
mittee noted that while “some of the vignettes were
very clear in explaining the context of the message”,
“other vignettes in the television adverts” had been
unclear as to what the individuals meant by wanting
to “get cancer”, and were therefore likely to cause
distress to consumers and were accordingly in breach
of the Code.

o Advertising Standards Authority of Ireland, Bulletin 17/1, Reference
27424, 21 February 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18404 EN

Ingrid Cunningham
National University of Ireland, Galway

[ BAI publishes new Strategy Statement ]

On 22 February 2017, the Broadcasting Authority of
Ireland (BAIl) published its new Strategy Statement

IRIS 2017-4 17


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18408
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18409
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18404

L'AUDIOVISUEL.
SERVATORY
ORMATIONSSTELLE

of the European Audiovisu

2017-2019. The publication sets out the BAI's strate-
gic themes and objectives for the forthcoming period,
and follows a statutory review of its previous strategy
and a public consultation. The Statement sets out
five strategic themes, namely: promoting diversity
and plurality; achieving excellence and accountabil-
ity; communicating and influencing; empowering au-
diences; and enhancing innovation and sectoral sus-
tainability. Under each of these themes, the BAI has
a set of objectives and outcomes to be delivered by
2019.

First, in relation to promoting diversity and plurality,
the BAI aims to increase the production and availabil-
ity of culturally relevant audiovisual content for Irish
audiences, and ensure that Irish audiovisual media
is more diverse in terms of its content and those in-
volved in its production. Second, in order to achieve
excellence and accountability, the BAI will regulate to
achieve a responsible and accountable broadcasting
sector, and ensure the BAI and the broadcasting sec-
tor are recognised as models of good governance and
corporate responsibility. This will include implement-
ing and reviewing a compliance action plan that sup-
ports robust compliance and governance practices by
all licensed broadcasters and funding contractors.

Third, under its theme of communicating and influ-
encing, the BAI states that it will develop, imple-
ment and review an annual communications action
plan which informs and engages its stakeholders, es-
pecially the public, in a relevant and timely manner.
Fourth, in order to empower audiences, the BAI will
ensure that audiences in Ireland are supported to de-
velop a greater understanding of, and participation in,
the production and dissemination of audiovisual con-
tent.

Finally, to enhance innovation and sectoral sustain-
ability, the BAI will ensure that sustainable funding
models are developed for the Irish audiovisual sector.
This will be achieved by working with stakeholders to
support the achievement of greater sustainability for
the Irish audiovisual sector.

This is the first Strategy Statement of the current
board of the BAI.

e Broadcasting Authority of Ireland, BAI Strategy Statement 2017-
2019, 22 February 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18405 EN

e Broadcasting Authority of Ireland, Broadcasting Authority launches
three-year strateqy statement, 22 February 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18406 EN

e Broadcasting Authority of Ireland, Work Plan 2017-2019, 22 Febru-
ary 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18407 EN

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

IT-Italy

Court of Rome rules on professional press re-
views and publishers’ copyright

On 18 January 2017, the Court of Rome handed down
an awaited decision in a copyright and unfair com-
petition case between Data Stampa and Eco della
Stampa, two professional news agencies, and FIEG
and Promopress, two associations representing Italian
newspaper publishers. The lawsuit arose out of the
publication, by Data Stampa and Eco della Stampa, of
an on-demand and customised press review that in-
cluded articles retrieved from newspapers or parts of
the same.

According to the publishers, selecting pieces of news-
papers to create a separate press review did amount
to an act of reproduction or communication to the
public. The latter is prohibited pursuant to the Ital-
ian Law on Copyright (Law no. 633/1941), unless the
publisher omitted to reserve the right to reproduce
or use the article. The newspaper publishers thus
argued that, in the absence of their consent, the re-
trieval of articles constituted copyright infringement.
In their opinion, the free speech exception provided
by Article 65 of the Italian Law on Copyright should be
limited to the reproduction of pieces on journals and
newspapers for public information.

On the other hand, the news agencies maintained
that the service they operated merely consisted of
the cutting-out of articles from paper publications to
form a report the content of which was customized
with a view to meeting the specific needs of their sub-
scribers. Then, no act of reproduction or communi-
cation to the public was at hand and, accordingly, no
copyright infringement occurred.

The Court of Rome was then asked to take a position
on a very controversial point, lacking a specific frame-
work - at either domestic and EU law level - applicable
to press reviews and to the use of articles by third par-
ties after their publication in the relevant newspapers.

According to the Court, the restrictions and exceptions
to the rightholders’ copyright laid down by the Italian
Law on Copyright are subject to strict interpretation.
As a consequence of that, while allowing the free cir-
culation of articles published in newspapers and jour-
nals unless the publisher reserved the exclusive right
to reproduce or communicate to the public the same,
Article 65 should not be applied when it comes to dif-
ferent means of information. Behind the restriction
posed by Article 65, in fact, is the aim to prevent acts
of unfair competition by making available content al-
ready published to the public.

18 IRIS 2017-4


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18405
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18406
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18407

of the European Audiovisua

The Court of Rome ruled that Article 65 applies to
acts of reproduction and communication to the pub-
lic occurring through the same means and targeting
the same market. A press review, however, has a dif-
ferent target, as it aims to meet specific customers’
demands rather than a general request of informa-
tion that may be satisfied by a paper publication. On
the contrary, according to the Court, a press review
circulated to the public through a paper or online pub-
lication would fall within the scope of Article 65 and
constitute an act of unfair competition.

In other words, the services provided by news agen-
cies, which consist of the retrieval of articles already
published in newspapers, is different from the one op-
erated by publishers.

Then, the Court of Rome found that Data Stampa and
Eco della Stampa had the right to use articles as well
as parts of articles published by newspapers to pro-
vide customised press reviews without infringing their
copyright.

e Tribunale di Roma, sezione nona - impresa, sentenza n. 816 del
18 gennaio 2017 (Court of Rome, ninth section (companies court),
decision no. 816 of 18 January 2017)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18410 IT

Ernesto Apa & Marco Bassini
Portolano Cavallo, Bocconi University

MA-Morocco

HACA adopts new procedures for licensing
and authorisation of audiovisual services

The Conseil Supérieur de la Communication Audiovi-
suelle (Higher Council of Audiovisual Communication
- CSCA), the deliberative body of the Haute Autorité
de la Communication Audiovisuelle (Moroccan High
Authority for Audiovisual Communication - HACA),
adopted two decisions on 19 and 25 January 2017
concerning the licensing and authorisation of audio-
visual services.

These two decisions help to implement two laws that
entered into force in August 2016, amending certain
aspects of the legal framework of the Moroccan au-
diovisual sector, that is to say, Law no. 11-15 on the
reorganisation of the High Authority for Audiovisual
Communication and Law no. 66-16 amending and
supplementing Law no. 77-03 on audiovisual commu-
nication.

The decision of 19 January lays down the process for
awarding licences to companies setting up and oper-
ating audiovisual communication services. It defines
the procedure for the submission and processing of

applications received in response to calls for expres-
sions of interest and calls for tender. In accordance
with Article 23 of Law no. 77-03 on audiovisual com-
munication, the HACA issues calls for expressions of
interest through a decision of the CSCA, at the request
of the government authority responsible for communi-
cation, with a view to the creation of audiovisual com-
munication services. It issues a call for tender if more
than one bid or expression of interest is received with
the aim of providing the same type of service or cover-
ing the same geographical area, for example (Article
24 of Law no. 77-03).

The decision in question also describes the process for
awarding licences through a direct negotiation proce-
dure, which the HACA uses when it only receives a
single expression of interest, application or bid. This
procedure is also automatically applied to bids for the
creation and operation of audiovisual communication
services based on non-terrestrial transmission meth-
ods.

The CSCA'’s decision of 25 January, meanwhile, lays
down the procedure for authorising the transmission
of audiovisual programmes by organisers of short-
term cultural, artistic, commercial, social or sporting
events; the distribution of conditional access services;
the distribution of on-demand audiovisual services;
and the creation and operation of audiovisual com-
munication networks on an experimental basis.

e Décision du CSCA N°04-17 DU 20 RABII Il 1438 (19 janvier
2017) portant adoption de la procédure d’attribution de licence pour
I’établissement et exploitation de services de communication audio-
visuelle (CSCA decision no. 04-17 of 19 January 2017 on the adoption
of the licensing procedure for the creation and operation of audiovi-
sual communication services)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18431 FR

e Décision du CSCA N°05-17 DU 26 RABII Il 1438 (25 janvier 2017)
portant adoption de la procédure des autorisations (CSCA decision
no. 05-17 of 25 January 2017 on the adoption of the authorisation
procedure)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18431 FR
e Dahir n°1-16-155 du 21 kaada 1437 (25 aolt 2016) portant promul-
gation de la loi n°66-16 modifiant et complétant la loi n°77-03 relative
a la communication audiovisuelle (Decree no. 1-16-155 of 25 August
2016 promulgating Law no. 66-16 amending and supplementing Law
no. 77-03 on audiovisual communication)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18432 FR
e Dahir n°1-16-123 du 21 kaada 1437 (25 aolt 2016) portant promul-
gation de la loi n°11-15 portant réorganisation de la Haute Autorité
de la communication audiovisuelle (Decree no. 1-16-123 of 25 Au-
gust 2016 promulgating Law no. 11-15 on the reorganisation of the
High Authority for Audiovisual Communication)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18438 FR

Department for Legal Information
European Audiovisual Observatory

IRIS 2017-4 19


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18410
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18431
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18431
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18432
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18438

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

NL-Netherlands

Dutch Supreme Court applies Google Spain
and overturns lower court judgments

On 24 February 2017, the Dutch Supreme Court
handed down its first application of the EU Court
of Justice’s Google Spain judgment (see |IRIS 2014-
6:1/3). The Supreme Court overturned lower judg-
ments, holding that rights based on Articles 7 (private
life) and 8 (personal data) of the Charter of Funda-
mental Rights of the European Union in principle out-
weigh not only the economic rights of search engines,
but also the “justified interests” of internet users to
access search results.

The judgment follows earlier proceedings in lower
courts (see IRIS 2014-10/25|and RIS 2015-5/25), and
concerns the following facts: the plaintiff in ques-
tion is currently appealing against a conviction for at-
tempted incitement to assassination. When the full
name of the plaintiff is entered as a Google search
query, the search engine displays many results, some
of which link to online shops selling a book; this book
is a work of “faction” (fiction mixed with facts) in which
a murder is in fact committed and the name of the
main character is identical to the plaintiff’'s name. Fur-
thermore, internet users can also be linked to a news-
paper article covering the same book. The plaintiff
had requested that Google remove the links, a request
with which Google had not complied. Subsequently,
the plaintiff commenced proceedings.

At first instance, the Amsterdam District Court applied
Google Spain and ruled that the right of the general
public to access information about serious criminal
acts, and therefore the prosecution and conviction of
the plaintiff, outweighed the rights of the plaintiff un-
der Article 7 and 8 of the EU Charter (see IRIS 2014-
10:1/25). On appeal, the plaintiff argued to no
avail that Google had deliberately infringed his rights
through Google Search’s autocomplete function. The
Amsterdam Court of Appeal accepted Google’s claim
that suggestions by Google Search’s autocomplete
function are derived from popular search queries,
demonstrating the public’s interest in receiving the
imparted information (see|IRIS 2015-5:1/25).

Finally, the plaintiff appealed to the Supreme Court.
The Court commenced its judgment by addressing a
conditional appeal raised by Google. After citing para-
graphs 80, 81, 88 and 97 of the Court of Justice of
the European Union (CJEU) judgment, the Court con-
cluded that in principle, rights under Articles 7 and 8
of the EU Charter prevail over the economic rights of
search engines and the justified interests of internet
users to access search results. According to the Court,
an exception to this general rule only exists in specific

cases where special reasons justify an infringement of
the right to privacy.

Thereafter, the Court discussed three grounds raised
by the plaintiff: first of all, it ruled that the Amsterdam
Court of Appeal had failed to discuss the interest of
the public to receive information about the plaintiff's
conviction when searching for the plaintiff’s full name;
secondly, the Court of Appeal was reprimanded for
failing to discuss whether or not the plaintiff played a
role in public life, and if so, which role; and thirdly, the
lower judgment was rebuked for failing to estimate
the nature and extent of the interest of the plaintiff,
including the fact that the criminal conviction was not
definitive, and for failing to weigh the plaintiff's in-
terests against the other interests in detail. In con-
clusion, the lower judgments were overturned and re-
ferred to a different Court of Appeal for further pro-
ceedings.

« Hoge Raad, 24.02.2017, ECLI:NL:HR:2017:1116 (Supreme Court, 24

February 2017, ECLI:NL:HR:2017:1116)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18415 NL

Robert van Schaik
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

Court refuses request to order Google to re-
move search results concerning an individual
investigated for fraud

On 12 January 2017, The Hague District Court refused
an applicant’s request to order Google Inc. to remove
ten hyperlinks from its search engine results. The
search results concerned the applicant, a real-estate
entrepreneur against whom a criminal investigation
had been conducted in 2005 for mortgage fraud.

Of the ten search results which were allegedly shown
when the applicant’s name was entered in Google
Search, two had already been removed by Google.
A further five search results had not been obtained
by entering the applicant’s name; therefore the Court
only considered the three remaining URLs which were
shown when the applicant’'s name was entered in
Google Search. These URLs contained news arti-
cles on claims for damages which the applicant had
brought against the municipality of Rotterdam con-
cerning the criminal investigation that had been con-
ducted against the applicant.

The applicant based his request primarily on the
grounds of unlawful processing of personal data on
criminal offences, and on the grounds that none of
the exceptions to the prohibition to process personal
data on criminal offences apply (Articles 16, 22 and
23 of the Dutch Data Protection Act). Google argued
that only the search results themselves should be con-
sidered, and not the source pages to which they link.

20 IRIS 2017-4


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-6:1/3&id=15823
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-6:1/3&id=15823
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-10/25&id=15823
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-5/25&id=15823
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-10:1/25&id=15823
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-10:1/25&id=15823
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-5:1/25&id=15823
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18415

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

Google also argued that it did not process personal
data on criminal offences. The Court accepted this
defence and stated that the search results should be
assessed, and not the content of the source pages to
which Google linked.

The Court considered that Google did not process per-
sonal data on criminal offences as the three search
results did not contain information which gave rise to
a presumption more serious than a reasonable suspi-
cion of committing a criminal offence. The Court re-
fused to grant the request on the applicant’s primary
claim.

The applicant’s subsidiary claim was that the pro-
cessing by Google was incompatible with the Dutch
Data Protection Act and the Privacy Directive. The
applicant stated that the processing by Google vio-
lated Articles 7 and 8 of the EU Charter of Fundamen-
tal Rights, the right to private life and data protec-
tion, whilst referring to the Court of Justice of the Eu-
ropean Union (CJEU) judgment in Google Spain (see
IRIS 2014-6/3).

The Court considered that Google’s right to freedom
of expression and information, as well as that of
its users (Articles 11 EU Charter, 10 ECHR, 7 Dutch
Constitution), weighed more heavily than the appli-
cant’s “right-to-be-forgotten” since the news articles
to which Google linked were caused by the applicant’s
own behaviour. Furthermore, the Court stated that
the real-estate sector and developments concerning
fraud are part of a public debate. As a result, the
Court refused to grant the request on the applicant’s
subsidiary claim.

e Rechtbank Den Haag, 12 januari 2017, ECLI:NL:RBDHA:2017:264

(District Court of The Hague, 12 January 2017,
ECLI:NL:RBDHA:2017:264)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18413 NL

Max Rozendaal
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

Court partially grants request against Google
to remove search results concerning an indi-
vidual with a criminal conviction

On 24 January 2017, Overijssel District Court partially
granted an applicant’s request to order Google Inc. to
remove four hyperlinks from its search engine results
when the applicant’'s name was entered in Google
Search. The search results concerned the applicant,
who was convicted of child abuse and given a prison
sentence of 12 months and a probationary period of 6
months.

The applicant’'s request concerned four hyperlinks
which were shown when the applicant’s name was en-
tered in Google Search: one of the hyperlinks led to a

Facebook page containing the applicant’'s personal in-
formation; two other hyperlinks contained videos and
photos of the applicant and his former company; and
the last hyperlink contained the applicant’s name and
a photo of him.

The applicant primarily based his request on the
grounds of unlawful processing of personal data on
criminal offences and on the grounds that none of the
exceptions to the prohibition to process personal data
on criminal offences apply (Articles 16, 22 and 23 of
the Dutch Data Protection Act). Google argued that
the assessment of the application should only con-
cern Google.nl and not the international versions of
Google. The Court rejected this defence and stated
that users in the Netherlands could also access inter-
national versions of Google by changing their prefer-
ences. The Court refused to limit the scope of the case
to Google.nl.

Google also argued that only the search results them-
selves should be considered, and not the source
pages to which they linked. Google’s secondary ar-
gument was that the mere act of linking to a source
page which contains personal data on criminal of-
fences does not entail a processing of that personal
data on criminal offences by Google. The Court did
not accept Google's argument, and stated that the
Facebook page to which Google linked contained in-
formation on the applicant, which gave rise to a pre-
sumption more serious than a reasonable suspicion of
committing a criminal offence. Furthermore, the Court
stated that even if only the search results were con-
cerned, the search result which led to the Facebook
page contained personal data on criminal offences.

The Court stated that the processing of personal data
on criminal offences is, in principle, not allowed, un-
less an exception applies. The Court stated that none
of the exceptions of Article 22 of the Dutch Data
Protection Act applies. The Court therefore ordered
Google to remove the search result which led to the
Facebook page.

As far as the remaining three URLs are concerned, the
applicant claimed that the search results contained
photos of him, and that these photos should be con-
sidered as personal data on race. The Courts ac-
cepted this and stated that Google did not claim to
process personal data on race on one of the excep-
tions of Article 18 of the Data Protection Act.

Google argued that the photos were made public by
the applicant himself and that Google could therefore
process the photos based on Article 23(1) sub. d of
the Dutch Data Protection Act. The Court accepted
Google’s defence and stated that the applicant clearly
intended the photos to be made public, as they were
used in the promotion of his former company. The
Court refused to grant the order to remove the re-
maining three search results.

IRIS 2017-4 21


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-6/3&id=15821
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18413

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

e Rechtbank Overijssel, 24 januari 2017, ECLI:NL:RBOVE:2017:278

(District Court of Overijssel, 24 January 2017,
ECLI:NL:RBOVE:2017:278)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18414 NL

Max Rozendaal
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

RO-Romania

[ Modifications of the Audiovisual Code ]

On 14 February 2017, the National Audiovisual Coun-
cil (Consiliul National al Audiovizualului, CNA) adopted
Decision no. 63 for the modification and completion of
the CNA Decision no. 221/2011 with regard to the Au-
diovisual Code for audiovisual content (see inter alia
IRIS 2006-4/33 and |IRIS 2014-5/28). The main goal of
the modification to the Audiovisual Code was to afford
better protection to minors. The Decision will enter
into force 30 days after its publication in the Official
Journal of Romania Part |, except the new Article 117
al), which will enter into force in 6 months’ time.

In the Code, the reference to children up to 14 years
of age was modified to refer to minors.

The definition of obscene audiovisual productions was
extended to trivial, vulgar or obscene productions,
and definitions for physical violence, psychological vi-
olence and violent language were introduced in Ar-
ticle 1 (1). The situations in which minors shall not
be exposed to audiovisual productions was extended
to social campaigns, except regulated public interest
messages - new Article 3 (4). According to the new
Article 5 (3), the providers of audiovisual media ser-
vices shall not broadcast interviews and statements
of minors about intimate family problems or problems
exceeding its power of judgment.

Article 11 on discrimination was enforced. The inter-
diction of defamatory references in connection with
origin, race, nationality, religion, potential disability
(and, as a new provision, the appearance of some-
one) was added to the interdiction of pejorative and
discriminatory reference.

The prohibition to broadcast programmes, other than
fiction products and documentaries, which include
descriptions, reconstructions or representations of
homicides/suicides, mutilations/self-mutilation, mur-
der techniques, occult practices, domestic violence or
rape was extended from 6 a.m.-10 p.m. to 6 a.m.-11
p.m., in Article 17 (1).

According to the amended Article 18 (1), it is for-
bidden to broadcast productions between 6 a.m.-

11 p.m. which present repeated, intense or ex-
treme physical or psychological violence or violent
language, or people in degrading situations, even if
they have given their consent. The new Article 18 (2)
regulates the exceptions from paragraph (1): feature
films, series and documentaries, if they observe Arti-
cle 12 (viewing is restricted by a conditioned access
control system or is possible only between the hours
allowed under the programmes classification).

According to the amended Article 32 (2), not every
interest of the public should be satisfied: the mere
invocation of the right to information cannot justify
the violation of the rights to dignity, to self-image and
to privacy as they are recognized and protected by the
Civil Code, and reference to the person’s prior consent
cannot justify the violation of the rights and freedoms
of others, public order or morals and cannot remove
the responsibility of the supplier of audiovisual media
services for content.

According to Article 40 new paragraph (11), the audio-
visual media service provider must observe the prin-
ciple of audiatur et altera pars (right to be heard),
if during an audiovisual programme accusations are
made against a person for illegal or immoral acts or
behaviour. The provider must ensure the accused per-
son’s right to express himself or herself until the end
of that programme. If the person concerned refuses
to present a point of view, this should be stated. The
new paragraph (12) provisions that any pre-recorded
product which entails accusations against a person
for illegal or immoral acts or behaviour must include
the opinion of the accused person. If the person con-
cerned refuses to present a point of view, or could not
be contacted after repeated attempts, this should be
stated.

The amended Article 44 (2) regulates that the identity
of persons who are victims of sexual offenses shall not
be disclosed in any manner, except in cases where the
victim has given written consent prior to broadcast-
ing. The prior agreement cannot justify violations of
rights and freedoms of others, public order or morals,
nor can it remove the responsibility of the audiovi-
sual media service provider for the content of the pro-
gramme.

Article 47 on the prohibition of anti-semitic and xeno-
phobic content and the interdiction of discrimination
based on race, religion, nationality, sex, sexual orien-
tation and ethnicity was significantly extended; now,
it includes the prohibition of incitement to commit
genocide, crimes against humanity and war crimes,
as well as the prohibition to discriminate based on
age, citizenship, level of education, social status and
physical or medical conditions.

Article 79 was amended and now regulates that the
audiovisual media service providers will ensure acces-
sibility for persons with impaired hearing as provided
in Article 421 of the Audiovisual Law.

22 IRIS 2017-4


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18414
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2006-4/33&id=15829
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-5/28&id=15829

of the European Audiovisu

Article 93 on advertisement and commercial commu-
nication was extended and enforced: (1) commercial
communications are not allowed to use unfair, mis-
leading or aggressive trade practices; (2) it is prohib-
ited to show sexual content prejudicial for the respect
of human dignity, affecting the image of a person or
groups of individuals in the public and/or private do-
main; (3) in advertising it is forbidden to use gender
stereotypes, and to show situations where people, re-
gardless of their gender affiliation, are shown in de-
grading, humiliating and pornographic attitudes.

Article 117 refers to food advertising and the new
paragraph al) of Article 117 regulates that food ad-
vertising shall not encourage food consumption by us-
ing minors aged from 3 to 15.

In Article 120, the syntagma ,foodstuffs intended for
particular nutritional uses” was replaced with , prod-
ucts and food supplements”. A new paragraph (11)
regulates that advertising and teleshopping for di-
etary supplements may contain exclusively informa-
tion from the leaflet of the product, endorsed by legal
bodies.

e Decizia nr. 63 din 14 februarie 2017 pentru modificarea si com-
pletarea Deciziei Consiliului National al Audiovizualului nr. 220/2011
privind Codul de reglementare a continutului audiovizual (Decision
no. 63 of 14 February 2017 for the modification and completion of
the CNA Decision no. 221/2011 with regard to the Audiovisual Code
for the audiovisual content)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18425 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

Fourth digital terrestrial television auction
completed

On 20 February 2017, two new local multiplexes were
awarded in lasi (northeast of Romania) and Timisoara
(west of Romania) in the fourth DTT auction held by
the National Authority for Management and Regula-
tion in Communications (Autoritatea Nationala pen-
tru Administrare si Reglementare in Comunicatii, AN-
COM) (see IRIS 2010-3/34, IRIS 2010-7/32, IRIS 2010-
9/35, [IRIS 2013-6/30, [IRIS 2014-4/26, IRIS 2014-5/29,
IRIS 2014-9/27, [IRIS 2015-5/33, |IRIS 2015-7/28, and
IRIS 2017-2/28). M PLUS INVESTMENTS S.R.L, head-
quartered in lasi, won the lasi local multiplex, for
which it must pay a licence fee amounting to EUR
8 000, while NOVA MEDIA S.R.L., headquartered in
Timisoara, won the local multiplex for Timisoara, and
it also has to pay a licence fee of EUR 8 000.

The licence fees, amounting to a total of EUR 16 000,
must be paid to the state budget within 90 calendar
days from the date the result was announced. The
Government established the licence fee level in Febru-
ary 2014,

The two multiplexes will be awarded for a 10-year pe-
riod, the winners being able to launch service as soon
as they receive their licence from ANCOM. The win-
ners will be obliged to launch one transmitter into op-
eration within a year of the licence being issued.

Following the 4 auctions organised by the ANCOM,
so far 3 national multiplexes have been awarded to
the state owned National Broadcasting Company (So-
cietatea Nationala de Radiocomunicatii, RADIOCOM).
The company won the free-to-air multiplex and two
other multiplexes in the UHF band. On the other hand,
12 regional multiplexes and 3 local multiplexes have
also been awarded. The reason behind the fourth auc-
tion round had been to award a total of two national,
26 regional and 18 local digital terrestrial television
multiplexes which had not been awarded in the previ-
ous selection procedures.

o ANCOM finalizeaza cea de-a patra licitatie pentru multiplexurile de
televiziune digitala terestra- comunicat de presa (ANCOM Completes
the Fourth Auction for Digital Terrestrial Television Multiplexes - press
release)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18424 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

UA-Ukraine

[ Information security doctrine approved ]

The Information Security Doctrine of Ukraine ( Joxrpu-
Ha indopmamiitnoi Gesmekm Ykpaiam ) was approved by
the Decree of the President of Ukraine on 25 February
2017 following the relevant decision of the Council of
National Security and Defence of Ukraine (RNBU) of
29 December 2016.

It is stipulated that the aim of the Information Se-
curity Doctrine is to create preconditions for the de-
velopment of Ukraine’s information potential in order
to avoid negative influences and counteract the on-
going hybrid aggression targeted at the country.

With respect to the media and information field, the
Doctrine envisions inter alia the following steps:

- Stimulating the national production of audiovisual
content, in particular by establishing systems of quo-
tas and conducting tenders for state grants, thus es-
tablishing a system of state support for the production
of national audiovisual products;

- Enabling the Public Television and Radio of Ukraine
to function, in particular through appropriate funding;

- Establishing community broadcasting;

IRIS 2017-4 23


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18425
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-3/34&id=15828
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-7/32&id=15828
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-9/35&id=15828
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-9/35&id=15828
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-6/30&id=15828
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-4/26&id=15828
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-5/29&id=15828
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-9/27&id=15828
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-5/33&id=15828
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-7/28&id=15828
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-2/28&id=15828
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18424

of the European Audiovisual Observatory

- Developing legal instruments to enable access to in-
formation;

- Developing support for media self-regulation on the
basis of social responsibility;

- Increasing media literacy in society and facilitating
professional instruction;

- Replacing analogue broadcasting with digital and on-
line broadcasting throughout the Ukraine and provid-
ing everyone with equal opportunities to access infor-
mation via Internet;

- Disseminating propaganda, in particular through au-
diovisual media such as public advertising campaigns
which focus on the main steps and experience in
nation-building, and on the values of freedom, democ-
racy, patriotism, national unity and the protection of
Ukraine from internal and external threats.

The Ministry of Information Policy of Ukraine’s main
task, as specified in the Doctrine, is to monitor the
media and the national segment of Internet in order
to detect information prohibited for dissemination in
Ukraine, as well as to develop “strategic narratives”
and methods for their dissemination.

The draft Doctrine was reviewed in 2015 by the OSCE
Representative on Freedom of the Media and raised a
set of concerns.

o JTokTpuna indopmariiinoi 6e3nexku Ykpaiau (Information Se-
curity Doctrine of Ukraine, approved by the Decree of the President
of Ukraine on 25 February 2017, N. 47)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18417 UK

e Legal Analysis of the Draft Information Security Concept of Ukraine
Commissioned by the Office of the OSCE Representative on Freedom
of the Media and prepared by Professor Dr. Katrin Nyman Metcalf

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18418 EN
e Draft Ukraine Information Security Concept
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18419 EN

Andrei Richter
Media Academy Bratislava (Slovakia)

US-United States

Search warrants for emails stored on servers
outside the US

In an opinion issued on 3 February 2017, a US judge
ordered Google to comply with search warrants seek-
ing customer emails stored outside the United States.
The court ruled that transferring emails from a foreign
server so that FBI agents can review them locally as
part of a domestic fraud probe did not qualify as an
illegal seizure in violation of the Fourth Amendment
of the United States Constitution. The Fourth Amend-
ment to the US Constitution prohibits unreasonable

searches and seizures. The Court found that there
was "no meaningful interference" with the account
holder’s "possessory interest" in the data sought. Fur-
thermore, the court found that “the crux of the issue
before the court is as follows: assuming the focus of
the Act is on privacy concerns, where do the invasions
of privacy take place? To make that determination,
the court must analyse where the seizures, if any, oc-
cur and where the searches of user data take place.”
The court noted that Google transfers data between
its domestic and international servers all the time and
that none of these transfers is a seizure within the
meaning of the Fourth Amendment, and that the ac-
count holders’ privacy is not invaded until the govern-
ment reviews the data. It thus concluded that any ac-
tual infringement of privacy would only occur at the
time of disclosure in the United States rather than
through the retrieval of the electronic data by Google
from its data centres abroad.

The ruling stands in contrast with a ruling the 2nd U.S.
Circuit Court of Appeals in New York issued on 14 July
2016, that Microsoft could not be forced to turn over
emails stored on a server in Dublin, Ireland that U.S.
investigators sought in a narcotics case. Both cases
involved warrants issued under the Stored Commu-
nications Act, which was passed in 1986 in part to
extend the protections of the Fourth Amendment to
emails. Google argued that it had complied with the
precedential ruling set by the Microsoft case because
it had turned over all data known to be stored in the
United States. It vowed to appeal the case and to con-
tinue to push back on overbroad warrants.

e Google Ruling from 3 February 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18448 EN
e Microsoft Ruling from 14 July 2016
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18449 EN

Jonathan Perl
Locus Telecommunications, Inc.

24 IRIS 2017-4


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18417
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18418
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18419
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18448
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18449

of the Europeah Audiovisual'Observatory

Agenda Book List

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

(© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

IRIS 2017-4 25



	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Rubio Dosamantes v. Spain
	European Court of Human Rights: Selmani and Others v. the former Yugoslav Republic of Macedonia
	Parliamentary Assembly: Resolution on online media and journalism
	EUROPEAN UNION
	Court of Justice of the European Union: Enforcement Directive and hypothetical royalties
	NATIONAL
	AL-Albania
	National digital network licences issued
	Regulator issues warning about broadcasting of political advertising spots
	CZ-Czech Republic
	Application of the GS Media ruling
	DE-Germany
	Supreme Court finds use of ARD trademarks anti-competitive
	Supreme Court rules on illegal sale of bot software (World of Warcraft II)
	Supreme Court rules on bot software
	Extension of retention period for videos in ARD media library
	ES-Spain
	YouTube removes four videos following request from CAC
	White paper on broadcasting in Catalonia presented by CAC in Parliament of Catalonia
	FI-Finland
	New Act on Collective Management of Copyright
	FR-France
	CSA can require radio station operator to protect public safety
	Any injured party may call on the CSA to apply its power to order compliance
	CSA opinion on draft legislation organising ethical committees in the public audiovisual sector
	Television sponsorship scheme made more flexible
	Public consultation on observance of obligations to broadcast European works and works made originally in the French language
	Media chronology: CNC makes proposals for reform
	GB-United Kingdom
	Co-regulatory code to demote pirated material on search engines
	References to providers of technical information in sports programming
	IE-Ireland
	Statutory inquiry established investigating police disclosures to media
	Authority partially upholds complaints over cancer charity’s advertising campaign
	BAI publishes new Strategy Statement
	IT-Italy
	Court of Rome rules on professional press reviews and publishers’ copyright
	MA-Morocco
	HACA adopts new procedures for licensing and authorisation of audiovisual services
	NL-Netherlands
	Dutch Supreme Court applies Google Spain and overturns lower court judgments
	Court refuses request to order Google to remove search results concerning an individual investigated for fraud
	Court partially grants request against Google to remove search results concerning an individual with a criminal conviction
	RO-Romania
	Modifications of the Audiovisual Code
	Fourth digital terrestrial television auction completed
	UA-Ukraine
	Information security doctrine approved
	US-United States
	Search warrants for emails stored on servers outside the US

