COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Terentyev v. Russia. ..

Committee of Ministers: Convention on Cinemato-

graphic Co-production opens for signature............. ..

Parliamentary Assembly: Resolution and Recommenda-
tion on journalist safety and media freedom
Parliamentary Assembly: Resolution and Recommenda-

tion on cyberdiscrimination and online hate..............

EUROPEAN UNION
Court of Justice of the European Union: Advocate Gen-

eral issues opinion on Stichting Brein v. Ziggo ......... ..

European Commission: Proposal for new e-Privacy Reg-

U] = o [0 o TS

BG-Bulgaria

Changes in the Media Law on individual use of spectrum....

CZ-Czech Republic
Broadcasting regulator issued notice of violation of law

fOr CzeCh TV . it aas s
Centre Against Terrorism and Hybrid Threats........... ..

DE-Germany
Federal Supreme Court rules on comments made in

satirical programme ......oiiiiiiii e e e

ZDF agrees new guidelines with TV production compa-

FR-France

Decree reforming the classification of cinema films.... ..
CSA rules on presidential election come into force..... ..
Facebook and Google join forces with French media to

CONNPEL )42 MEWB 0000000000000000000000000000000000000 ad

Bl

Bl

Bl

of the European Audiovisual Observatory

IRIS 2017-3

GB-United Kingdom

RT’s Cross Talk discussion programme breaches Of-

com’s impartiality rules.......ccoiiiiiii i
Fox News breaches Ofcom’s Rule 9.2 by holding out ad-

vertising as editorial content............ciii i
BBC Trust upholds complaint of lack of impartiality in
interview with Leader of the Opposition..................
Non-domestic TV channels: changes to access service
0bligations «.v vt e e

GR-Greece
Council of State decision on digital television licences . ..

IE-Ireland

Court of Appeal judgment of disclosure of journalists’

PO « vt ettt et et e et e e e e e e
Broadcasting Authority rejects a number of complaints

aboutthe Rose of Tralee.......vvvviiiiiiiiiiiiiinnn s
BAIl holds broadcaster “failed to take appropriate action

S0 as to avoid undue offence” ....coviiiii it
IT-Italy

Supreme Court rules again on the digital terrestrial tele-
vision channels [ine-up .....ovviiiiiiiiiiii i iiieenn s
Supreme Court issues decision concerning website
where defamatory comments posted by users...........

LU-Luxembourg

ALIA imposes a warning on RTL to report accurately and
truthfully .o e e e

RO-Romania
President promulgates law on cutting the public radio
£ T o N Y ==

SE-Sweden

Zlatan Ibrahimovi¢ wins slander lawsuit...........covuu..



of the European AudioVisu’aﬂ Observatory

Editorial Informations

Publisher:

European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG

Tél. : +33 (0) 390 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int

Comments and Contributions to:

iris@obs.coe.int

Executive Director:

Susanne Nikoltchev

Editorial Board:

Maja Cappello, Editor e Francisco Javier Cabrera Blazquez,
Sophie Valais, Deputy Editors (European Audiovisual
Observatory)

Silvia Grundmann, Media Division of the Directorate of
Human Rights of the Council of Europe, Strasbourg (France)
e Mark D. Cole, Institute of European Media Law (EMR),
Saarbricken (Germany) e Bernhard Hofstoétter, DG Connect
of the European Commission, Brussels (Belgium) e Tarlach
McGonagle, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands) e Andrei Richter,
Media Academy Bratislava (Slovakia)

Council to the Editorial Board:

Amélie Blocman, Victoires Editions

’ (" ta
- - B I
T Rt DR AL J i
EURGIEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY ) i
= e EURGPARAT EURDPAISCHE KOMMISZION Institut fiir

gyl Mediaforum

Tijdschrift voor Media- en Communicatiorecht.

Auteurs
&Media

nformationsrecht Institul fur Buropiisches Medienrecht N )/L

Documentation/Press Contact:

Alison Hindhaugh

Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10

E-mail: lalison.hindhaugh@coe.int|

Translations:

Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Brigitte Auel e Paul Green e Katherine Parsons e
Marco Polo Sarl ¢ Philippe Chesnel ¢ Nathalie Sturlése ¢ Erwin
Rohwer

Corrections:

Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Sophie Valais et Francisco Javier Cabrera
Blazquez e Aurélie Courtinat e Barbara Grokenberger e Jackie
McLelland e James Drake

Distribution:

Markus Booms, European Audiovisual Observatory

Tel.:

+33(0)3 90 21 60 06

E-mail: markus.booms@coe.int

Web Design:

Coordination:  Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory e Development and Integration: www.logidee.com
e Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158

® 2017 European Audiovisual
(France)

Observatory, Strasbourg

MOSKAUER ZENTRUM FUR MEDIENRECHT
UND MEDIENPOLITIK, MZMM

3

. 3 AIKAIO MEZON
Ao . ENHMEPOIHI
- & EMIKOINONIAZ


http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Terentyev
V. Russia

In one of its first judgments in 2017 related to the
right to freedom of expression, the European Court of
Human Rights (ECtHR) found a violation of a blogger’s
right under Article 10 of the European Convention on
Human Rights (ECHR). The blogger, Mr Terentyev, a
musician and jazz critic, had been convicted in Russia
for defamation after he had published an article on
his personal website about a local jazz festival which
was scathingly critical of the festival and its president,
Mr Y. Mr Terentyev used various corruptions of the
festival president’s surname to mock his professional
competence. The jazz festival was described as be-
ing “a shoddy piece of work” and Mr Y.’s performance
“crappy”. Mr Y. sued the blogger for defamation, ar-
guing that the article had been insulting and harmful
to his reputation. The Syktyvkar Town Court found the
applicant liable in defamation, stating that “[ulsing a
distorted form of the plaintiff’s patronymic and last
name ... breaches the plaintiff’s right to his own name
and to his good name, which is unacceptable under
the law”. The Town Court also considered that the
defamatory extracts undermined the honour and dig-
nity of the plaintiff, while Mr Terentyev did not submit
any evidence to the court showing that the impugned
statements were true. The Town Court awarded Mr
Y. 5,000 Russian roubles (about EUR 80) in damages
and ordered Mr Terentyev to publish a retraction on
his website. The Supreme Court of the Komi Repub-
lic dismissed his appeal. It endorsed the findings of
the lower court in a summary judgment, holding that
Article 10 of the Convention had not been breached
because “the defendant published statements on the
Internet which undermined the honour and dignity of
the plaintiff as a person, pedagogue and musician and
which contained negative information about him”.

Mr Terentyev lodged a complaint with the ECtHR, ar-
guing that his conviction for defamation amounted to
a violation of his right to freedom of expression un-
der Article 10 of the Convention. As this “interfer-
ence” with Mr Terentyev’s right to freedom of expres-
sion was “prescribed by law” under Article 152 of the
Russian Civil Code and pursued the legitimate aim of
the protection of the rights of others - namely the rep-
utation of Mr Y. - what remained to be established was
whether the interference was “necessary in a demo-
cratic society”. The European Court refers to its stan-
dard approach, according to which it may be required
to ascertain whether the domestic authorities have
struck a fair balance when protecting two values guar-

anteed by the Convention - namely freedom of ex-
pression, as protected by Article 10, and the right to
respect for private life enshrined in Article 8 of the
ECHR, including the right to reputation. In a balancing
exercise between those two rights the European Court
leaves a certain margin of appreciation to the national
authorities of the defending state, while the Court
would require strong reasons for substituting its view
for that of the domestic courts. However the domestic
courts are required to carefully examine the context of
the dispute, the nature of the impugned remarks and
the criteria laid down in the Court’s case-law, as elab-
orated in the 2012 Grand Chamber judgment in Axel
Springer AG v. Germany (see RIS 2012-3/1). In the
present case, the ECtHR observes that the judgments
of the domestic courts offer no insight into the context
of the dispute: they did not discuss whether the arti-
cle had contributed to a debate on a matter of public
interest or whether it had been a form of artistic criti-
cism, and did not explain why Mr Y.’s reputation had to
be afforded greater protection on account of his being
“a person, pedagogue and musician”. The judgments
at the domestic level were also remarkably laconic
and contained nothing that would help the European
Court to grasp the rationale behind the interference.
The domestic courts made no genuine attempt to dis-
tinguish between statements of fact and value judg-
ments; rather, they reprinted the impugned extracts
of the article in their entirety, without subjecting them
to meaningful scrutiny. Faced with this failure to give
relevant and sufficient reasons to justify the interfer-
ence, the ECtHR finds that the domestic courts cannot
be said to have “applied standards which were in con-
formity with the principles embodied in Article 10” or
to have “based themselves on an acceptable assess-
ment of the relevant facts”. Therefore the European
Court concludes unanimously that there has been a
violation of Article 10 of the ECHR. The Russian state
is ordered to pay Mr Terentyev EUR 144 in respect of
pecuniary damage and EUR 2,500 in respect of non-
pecuniary damage.

e Judgment by the European Court of Human Rights, Third Section,

case of Terentyev v. Russia, Application no. 25147/09, 26 January
2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18362 EN

Dirk Voorhoof

Human Rights Centre, Ghent University (Belgium),
University of Copenhagen (Denmark), Legal Human
Academy and member of the Executive Board of the
European Centre for Press and Media Freedom
(ECPMF, Germany)

Committee of Ministers: Convention on Cine-
matographic Co-production opens for signa-
ture

On 30 January 2017, at the International Film Festi-
val in Rotterdam, the Council of Europe opened for

IRIS 2017-3 3


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-3/1&id=15783
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18362

signature the new Convention on Cinematographic
Co-production (the “Convention”). This instrument,
adopted by the Committee of Ministers at the 1,261st
meeting of the Ministers’ Deputies, sets out the rules
under international law for when cinematographic co-
productions involving producers from at least three
States are undertaken (see|IRIS 2016-10/3).

One of the main developments of the Convention
is that it grants flexible conditions for film produc-
ers in co-productions. Moreover, the Convention al-
lows non-European countries to take advantage of
its provisions. However, this instrument is limited
to cinematographic works. The Explanatory Report
of the Convention explains that audiovisual works
are excluded because they are rarely created under
co-production agreements and technological develop-
ments make it difficult to formulate a precise defini-
tion of them.

The Convention includes two appendices. The first of
them refers to the procedure that must be followed in
order to secure the award of co-producing status. The
second appendix sets out the conditions to be met in
order for a work to officially qualify as a co-production.

This instrument is the result of a revision, begun
in 2008, of a previous version dates from 1992
(IRIS 1995-1/44). Moreover, the Convention’s pream-
ble has regard to the UNESCO Convention on the Pro-
tection and Promotion of the Diversity of Cultural Ex-
pressions (Paris, 20 October 2005) (see RIS 2005-
10/1), which strives to strengthen activities related to
cultural expressions around the world.

The Convention is intended to enter into force on the
first day of the month following the expiration of a
period of three months after the date on which three
States, including at least two member states of the
Council of Europe, have expressed their consent to
be bound by the Convention. On 30 January 2017,
10 countries, including the Netherlands, Greece, Italy,
Luxembourg, Malta, Norway, Portugal, Serbia, Slo-
vakia and Slovenia, participated in the signature cer-
emony.

e Council of Europe Convention on Cinematographic Co-production
(revised), Council of Europe Treaty Series - No. 220, 30 January 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18394 EN FR

Emmanuel Vargas Penagos
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

Parliamentary Assembly: Resolution and
Recommendation on journalist safety and
media freedom

On 24 January 2017, the Parliamentary Assembly of
the Council of Europe (PACE) adopted a Resolution

and Recommendation on attacks against journalists
and media freedom in Europe (for a previous resolu-
tion, see IRIS 2015-4/2). The Resolution begins with
PACE welcoming the establishment of the Platform to
promote the protection of journalism and safety of
journalists. The Platform allows the compilation of
alerts regarding serious concerns about media free-
dom and the safety of journalists in Council of Eu-
rope member states by certain Partner Organisations
(see [IRIS 2017-2). However, PACE notes “with con-
cern that, unfortunately, the relevance of this tool has
been confirmed by the high number of cases which
have given rise to alerts on serious threats to media
freedom in Europe”.

The Resolution then moves on to developments since
its previous 2015 resolution (2035) on journalist
safety, and “welcomes” the release of an Azerbaijani
journalist from detention, and also Georgian legisla-
tion, “which provides a framework for freedom and
stability of the media as well as the law on broadcast-
ing”. However, PACE expresses “regret” at having to
reiterate a number of concerns identified in the 2015
resolution, including in relation to Ukraine; the closure
of the broadcaster ATR and other Crimean-Tartar me-
dia in the Crimean Peninsula; and continued efforts
in Georgia to change the ownership of the country’s
most popular pro-European television station, which
has caused “continued concern”. Further, it “notes
with sadness that 16 journalists have died violently
in member states since January 2015”, and “strongly
calls on the competent prosecutors to thoroughly in-
vestigate” a number of unresolved cases.

The Resolution makes specific calls on a number
of countries in relation to media freedom, including
Turkey, the Russian Federation, Azerbaijan, Hungary,
Poland, France, Greece, and Belarus. Notably in the
audiovisual context, the Resolution notes “that the
situation of public service broadcasting is difficult in
several member states [and] the Assembly recalls
that the independence of such broadcasters from gov-
ernments has to be ensured through law and prac-
tice. Governments and parliaments must not interfere
in the daily management and editorial work of such
broadcasters, which should establish in-house codes
of conduct for journalistic work and editorial indepen-
dence from political sides. Senior management po-
sitions should be refused to people with clear party
political affiliations”. Moreover, it welcomes “the ef-
forts of the Ukrainian authorities to establish a strong
public broadcasting system [and] the Assembly em-
phasises the importance of continuing without delay
the full implementation of the public broadcasting law
adopted by the Ukrainian Parliament in April 2014,
and of transforming State media outlets into public
service media”.

Finally, in its Recommendation, PACE recommends
that the Committee of Ministers (a) allocate adequate
resources to the functioning of the Platform, to en-
able target follow-ups to the alerts, (b) remind mem-
ber states of their commitment under Article 3 of the

4 IRIS 2017-3


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-10/3&id=15784
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=1995-1/44&id=15784
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2005-10/1&id=15784
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2005-10/1&id=15784
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18394
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-4/2&id=15785
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-2&id=15785

of the European Audiovisu

Statute of the Council of Europe “to co-operate sin-
cerely and effectively in the realisation of the work of
the Platform”, and (c) include Belarus in the countries
addressed by the Platform.

e Parliamentary Assembly of the Council of Europe, Resolution 2141
(2017) on attacks against journalists and media freedom in Europe,
24 lanuary 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18363 EN FR

e Parliamentary Assembly of the Council of Europe, Recommendation
2097 (2017) on attacks against journalists and media freedom in Eu-
rope, 24 lanuary 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18364 EN

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

Parliamentary Assembly: Resolution and
Recommendation on cyberdiscrimination and
online hate

On 25 January 2017 the Parliamentary Assembly of
the Council of Europe (PACE) adopted a Resolution
and Recommendation on “Ending cyberdiscrimination
and online hate”. The Assembly, having regard to
“Resolution 2069 (2015) on recognising and prevent-
ing neo-racism”, urges member states to take further
action for the protection of the online environment
from unlawful speech.

Member states are called upon to ratify the Conven-
tion on Cybercrime (ETS No. 185) and to ensure that
national legislation covers all forms of online incite-
ment. The member states should provide assistance
to law enforcement agencies and judicial bodies by
providing training on the seriousness all forms of hate
speech and also support the development of clear
guidance on the recording of all reported incidents
and investigation techniques. Member states should
also support all activities aimed at raising awareness
among citizens of the impact of hate speech, espe-
cially on children.

The Assembly recognised that hate speech is a “re-
flection of hate in our societies”. It does not only con-
cern racism and xenophobia, but can also take the
form of “sexism, antisemitism, Islamophobia, misog-
yny, homophobia, and other forms of hate speech di-
rected against specific groups or individuals”. On the
other hand, the Resolution calls for a balanced ap-
proach when regulating people’s behaviour online so
as to recognise the specificities of the online environ-
ment, such as the instant dissemination of content,
the possibility of anonymity and the cross-border con-
text of communication.

Particular attention was given to the role of Internet
intermediaries with regard to preventing and combat-
ing hate speech. Member states are called upon to

ensure that intermediaries act upon standards devel-
oped by the case-law of the European Court of Human
Rights and that “clear and effective internal processes
to deal with notifications regarding hate speech” are
established.

Finally, the Recommendation asks the Committee of
Ministers to review and update several policy docu-
ments addressing the problem of hate speech, online
media and journalism.

e Parliamentary Assembly of the Council of Europe, Resolution 2144
(2017) on Ending cyberdiscrimination and online hate, 25 January

2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18365 EN FR

e Recommendation 2098 (2017) on Ending cyberdiscrimination and
online hate, 25 January 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18366 EN FR

Bojana Kosti¢
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Union: Ad-
vocate General issues opinion on Stichting
Brein v. Ziggo

On 8 February 2016, Advocate General Szpunar deliv-
ered his opinion in Stichting Brein v. Ziggo BV (Case
C-610/15) concerning the liability of operators of in-
dexing sites of peer-to-peer networks for copyright in-
fringement.

The proceedings began in January 2012, when the Dis-
trict Court of The Hague ordered two Dutch internet
access providers (Ziggo and XS4ALL) to block access
to The Pirate Bay (TPB). Stichting Brein, a foundation
protecting the interests of the Dutch copyright indus-
try, had been granted the right to request the order
(see IRIS 2012-2/31). In January 2014, the Court of
Appeal in The Hague overturned the judgment of the
District Court, after which Stichting Brein appealed to
the Supreme Court.

In November 2015, the Supreme Court referred two
questions to the Court of Justice of the European
Union for a preliminary ruling (see RIS 2016-1/22).
The first was whether there is “a communication to
the public under Article 3(1) of Directive 2001/29 by
the operator of a website, if no protected works are
available on that website, but a system exists 04046 by
means of which metadata on protected works which
is present on the users’ computers is indexed and cat-
egorised for users, so that the users can trace and up-
load and download the protected works on the basis
thereof.”

IRIS 2017-3 5


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18363
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18364
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18365
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18366
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-2/31&id=15804
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-1/22&id=15804

AG Szpunar answered this question in the affirmative,
provided that the operator “is aware of the fact that
a work is made available on the network without the
consent of the copyright holders and does not take ac-
tion in order to make access to that work impossible."
AG Szpunar noted the relevance of the role played by
websites such as TPB in file-sharing on peer-to-peer
networks, a role which was held to be “crucial” and
“practically unavoidable”. The AG stated that “works
would not be accessible and the operation of the net-
work would not be possible, or would at any rate be
much more complex and its use less efficient, with-
out sites such as TPB”. Where an operator acts in-
tentionally by allowing, expressly, the continuation of
the illegal making available of protected works, it can
be said to have made an act of communication to the
public. The lack of an actual transmission by TPB was
regarded to be irrelevant.

The second question posed by the Supreme Court was
whether “Article 8(3) of Directive 2001/29 and Arti-
cle 11 of Directive 2004/48 offer any scope for obtain-
ing an injunction against an intermediary as referred
to in those provisions, if that intermediary facilitates
the infringing acts of third parties in the way referred
to in Question 1”. AG Szpunar focussed on article 8(3),
as it was argued that it takes precedence over article
11. He said that even if the Court were to hold that
an act of communication does not exist, an injunc-
tion should be permitted. Depriving internet users of
access to information, by blocking the TPB site, was
said to be proportionate to the significance and seri-
ousness of the copyright infringements committed on
that site.
e Opinion of Advocate General Szpunar, Case C-610/15, Stichting
Brein v. Ziago BV, XS4ALL Internet BV, 8 February 2017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18382 DE EN FR

CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT

NL PL PT SK SL SV HR

Robert van Schaik
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

European Commission: Proposal for new e-
Privacy Regulation

On 10 January 2017, the European Commission
adopted a proposal for a Regulation concerning the
respect for private life and the protection of per-
sonal data in electronic communications (e-Privacy
Regulation). The proposed Regulation is a result of
the review of the e-Privacy Directive (2002/58/EC)
(see [IRIS 2002-7/10) that was announced in the Eu-
ropean Commission’s Digital Single Market Strategy
(seelIRIS 2015-6:1/3).

The proposed Regulation updates the e-Privacy Direc-
tive to align it with technological developments and

with the General Data Protection Regulation (GDPR)
adopted in May 2016. It aims “to ensure stronger
privacy in electronic communications, while opening
up new business opportunities.” Once adopted, the e-
Privacy Regulation will be directly applicable through-
out the EU.

The draft Regulation improves the existing e-privacy
legal framework in a number of key ways. Firstly,
it broadens the material scope of the e-privacy rules
and clarifies their territorial scope. In contrast to the
e-Privacy Directive (which applies only to the pro-
cessing of personal data in electronic communica-
tions), the proposed Regulation covers the processing
of “electronic communications data”, which includes
electronic communications content and electronic
communications metadata that are not necessarily
confined to personal data. Furthermore, unlike the
e-Privacy Directive, the proposed Regulation is bind-
ing not only on electronic communications services
providers, but also on providers of so-called “over-
the-top” services and machine-to-machine communi-
cations. If adopted, the Regulation will apply to “elec-
tronic communications data processed in connection
with the provision and use of electronic communica-
tions services in the [EU], regardless of whether or not
the processing takes place in the [EU].” Thus, the ter-
ritorial scope of its application is not limited to the EU.

Second, the proposed Regulation broadens the ability
of businesses to process electronic communications
metadata, such as location data. Under the new rules,
the consent of the end-user is required just once - en-
compassing the processing of both communications
content and metadata. For the purposes of the e-
Privacy Regulation the end-user’s consent will have
the same meaning and will be subject to the same
conditions as the data subject’s consent under the
GDPR.

Third, the proposed Regulation streamlines the rules
on cookies. In particular, it clarifies that no consent is
required for cookies that are necessary for the func-
tioning of websites, cookies that improve Internet ex-
perience (for example by remembering shopping cart
history) or cookies that are used by a website to count
the number of visitors. In all other cases, the process-
ing and storage of cookies is only allowed with the
consent of the end-user. In line with the principles
of data protection “by design” and “by default”, as
codified in the GDPR, the proposed rules also require
Internet browsers to offer end-users the option of pre-
venting third parties from storing cookies on their ter-
minal equipment or processing cookies already stored
on that equipment.

Finally, to ensure full consistency with the GDPR the
proposed Regulation relies on the enforcement mech-
anism of the GDPR. Supervisory authorities in charge
of the enforcement of the Regulation must have the
power to impose penalties, including administrative
fines, for any infringement of the e-Privacy Regula-
tion. End-users are entitled to the same administra-

6 IRIS 2017-3


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18382
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2002-7/10&id=15787
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-6:1/3&id=15787

of the European Audiovisua

tive and judiciary remedies as those available for data
subjects under the GDPR.

e European Commission, Proposal for a Regulation of the European
Parliament and of the Council concerning the respect for private life
and the protection of personal data in electronic communications
and repealing Directive 2002/58/EC, 10 lanuary 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18367 DE EN FR
BG CS DA EL ES ET Fl HU IT LT LV
MT NL PL PT SK SL SV HR

Svetlana Yakovleva
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

BG-Bulgaria

Changes in the Media Law on individual use
of spectrum

On 27 December 2016, Article 116j of the Radio and
Television Act (RTA) was revoked. This amendment to
the RTA was promulgated in issue 103 of the State
Gazette. Article 116j was only introduced into the
RTA in 2009; however, in 2015, the European Court
of Justice decided that it violated European Union law.
Therefore, in December 2016, the Council of Ministers
introduced a bill which revoked Article 116j RTA.

Article 116j RTA:

(1) An undertaking, whereto the Communications
Regulation Commission has granted an authorization
for use of an individually assigned scarce resource in
the radio spectrum, for provision of electronic commu-
nications over networks for digital terrestrial broad-
casting, may not be a radio and television broad-
caster;

(2) The restriction referred to in Paragraph (1) shall
furthermore apply in respect of any parties related,
within the meaning given by the Commerce Act, to
the undertaking referred to in Paragraph (1).

The introduction of Article 116 RTA was very con-
troversial. For example, the Austrian Broadcasting
Corporation (ORF) wanted to participate in the digi-
talization in Bulgaria through its daughter company
ORS (Austrian Broadcasting Services) and therefore
planned to apply for a scarce resource in the radio
spectrum. However, Article 116j RTA was introduced
and restricted ORF’s possibility to be granted an au-
thorization for the use of an individually assigned
scarce resource in the radio spectrum.

As a result, the Parliamentary opposition filed a com-
plaint with the Constitutional Court against the pro-
vision, requesting that this provision be declared un-
constitutional due to its restrictions on free competi-
tion. On 4 June 2009, with decision no 3, the Consti-
tutional Court dismissed the claim; the Court argued
that if a radio and TV operator received permission
to use an individually identified resource in the radio-
frequency spectrum to send e-messages through net-
works for land digital broadcasting, it would result in
restrictions on competition and be contrary to the in-
terests of users (see IRIS 2009-8:8/8). The merger of
a multiplex operator with a radio and TV operator and
the establishment of a monopolistic position for this
enterprise, which combines two functions, would re-
sult in a violation of the specific requirements. Similar
deviations would have negative effects on the compe-
tition on the media market.

On 23 April 2015, the European Court of Justice came
to a decision in the case C-376/13 (see |RIS 2015-
6:1/2). The Court decided that by introducing Article
116j RTA, the Republic of Bulgaria had violated Eu-
ropean Union telecommunications law. Following the
Court’s decision, the Council of Ministers revoked Ar-
ticle 116j RTA.

o 3aKOH 33 U3MEHEHNEe Ha 3aKOHA 33 PAVOTO U TEJIEBU3UATA
(Act for Amendments of the Radio and Television Act)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18163 BG

Rayna Nikolova
New Bulgarian University

CZ-Czech Republic

Broadcasting regulator issued notice of vio-
lation of law for Czech TV

The Czech Broadcasting Law stipulates that a broad-
caster shall provide objective and balanced informa-
tion necessary for opinions to be formed freely; any
opinions or evaluating commentaries shall be sepa-
rated from the news. In its session on 10 January
2017, the Broadcasting Council of the Czech Repub-
lic issued a warning to the operator Czech Television
following a violation of this provision of the Broadcast-
ing law.

The alleged violation was committed on 9 Novem-
ber 2016, in a programme called “US election night”,
which was characterized as a news programme. Ac-
cording to the Broadcasting Council, Czech Television
broadcast unbalanced and biased reporting in this
programme, favouring one party, notably through the
systematic and very one-sided criticism of only one of
the candidates for US president.

IRIS 2017-3 7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18367
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-8:8/8&id=15800
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-6:1/2&id=15800
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-6:1/2&id=15800
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18163

N DE L'AUDIOVISUEL
L OBSERVATORY
INFORMATIONSSTELLE

There was a manipulative combination of the use of
images and words in the report on the position of
American celebrities with regard to both candidates;
among those who supported Clinton, Clint Eastwood
and Chuck Norris, amongst others, were displayed,
that is to say actors who openly supported Donald
Trump. This use of images with commentary in the
wrong context thus created a false and misleading
picture of reality. In the programme, four respondents
- citizens of the United States of America - were given
a chance to speak. All of these respondents were
obvious Clinton supporters and opponents of Trump.
The selection of respondents significantly influenced
the tone of the show. Therefore, the operator com-
mitted a breach of the duty to provide objective and
balanced information required for the free formation
of opinions.

The Broadcasting Council also stated that situations
occurred where the principle that opinions or evaluat-
ing commentaries shall be separated from the news
was not respected. A potential victory of Trump was
presented as dangerous, and his potential victory was
interpreted as a negative phenomenon, namely by
using emotionally coloured terms referring to natu-
ral disasters, (states in which the majority voted for
Trump were marked in red and called a "tsunami"). In
addition, the information was given, that when Trump
becomes president, many Americans would prefer to
emigrate from the United States. Emotionally tinged
questions by moderators such as: "So far, therefore,
in the opinion of some experts, can Donald Trump’s
victory be a threat to security, global security may we
say?” had the same effect.

The main and, apart from a few marginal mentions,
the only source of information from the media envi-
ronment was selected from the US television chan-
nel CNN, which was repeatedly included in the pro-
gramme. Even a few minutes of direct inputs were
broadcast. According to the Broadcasting Council, this
is a television programme which, before the elections,
openly sympathized with candidate Clinton. This
source selection for information also contributed to
the overall unilateral tone of the show on US election
night.

The Broadcasting Council stated that these parts of
the programme had been in breach of the obligation
to ensure that news and political affairs programmes
follow the principles of objectivity and balance.

If a broadcaster breaches any obligations set out in
the Broadcasting Law or any conditions stipulated in
the law, then the Council shall warn such a broad-
caster of the breach and shall grant such a broad-
caster a grace period to take corrective action. The
Council established the deadline for corrections as
within 7 days of receiving the notice. Any further in-
fringement of the same kind may result in a fine.

e Tiskova zprdva Rady z 10.1.2017 str.6 (Press release of the Broad-
casting Council, 10 January 2017)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18379 CSs

e Upozornéni na poruseni zakona ¢.j.RRTV/2095/2017/-rud z
10.1.2017 (Notice of violation of the law, 10 January 2017) CS

y Jan Fucik
Ceska televize, Prague

[ Centre Against Terrorism and Hybrid Threats ]

On 1 January 2017, the newly created Centre Against
Terrorism and Hybrid Threats started operating. On
1 December 2016, the Prime Minister, together with
the Interior Minister, presented the conclusions of the
national security audit. The audit verified two basic
capabilities of the State: the ability to identify spe-
cific security threats and to take preventive measures
against them, and the ability to respond to crises
which need to be addressed. Each chapter provides
answers to questions such as: is the current legis-
lation sufficient? Does the State have sufficient ca-
pacity? Does it have the ability to take appropriate
action when needed? One of the recommendations
that stemmed from the preliminary conclusions of the
National Security Audit, which identified various types
of hybrid threats as serious internal security threats,
including terrorism, radicalisation and foreign disinfor-
mation campaigns, was creating a Centre Against Ter-
rorism and Hybrid Threats.

The Centre is essentially a specialised analytical and
communications unit. Given the competencies of the
Ministry of the Interior, the Centre monitors threats
directly related to internal security, which implies a
broad array of threats and potential incidents relative
to terrorism, soft target attacks, the security aspects
of migration, extremism, public gatherings, the vio-
lation of public order and various crimes, as well as
disinformation campaigns related to internal security.
Based on its monitoring work, the Centre evaluates
detected challenges and comes up with proposals for
substantive and legislative solutions that it will also
implement where possible. It also disseminates infor-
mation and spreads awareness about the given issues
among the general and professional public.

The Centre is a department of the Ministry of the In-
terior. It will have 15 to 20 employees. The Centre
is not a new law enforcement agency, nor an intelli-
gence service. It does not aim to censor nor remove
content from the internet or other (printed) media.
It works primarily with open sources available to all,
and openly communicates with civil society, the me-
dia, and other subjects. The Centre does not initiate
criminal proceedings, conduct interrogations, or lead
proceedings against anyone.

e Audit ndrodni bezpelnosti (Audit of national security)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18397 (65

8 IRIS 2017-3


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18379
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18397

of the European Audiovisu

e Centrum proti terorizmu a hybridnim hrozbadm (Centre Against Ter-
rorism and Hybrid Threats)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18380 CsS

y Jan Fucik
Ceska televize, Prague

DE-Germany

Federal Supreme Court rules on comments
made in satirical programme

In two rulings issued on 10 January 2017 (case nos.
VI ZR 561/15 and VI ZR 562/15), the Federal Supreme
Court (BGH) held that the comedians on ZDF’s satiri-
cal programme “Die Anstalt” could continue to claim
that two journalists working for the weekly newspaper
“Die Zeit” are linked to organisations that deal with
issues relating to security policy. It therefore rejected
the libel actions brought by the journalists concerned.

On 29 April 2014, public service broadcaster ZDF
transmitted the satirical programme “Die Anstalt”, in
which two comedians discussed two “Die Zeit” jour-
nalists’ independence with regard to security policy.
The journalists claimed that the comedians had falsely
accused them of being active members, board mem-
bers or advisory council members of various organisa-
tions that deal with issues relating to security policy.
One also claimed that he had been falsely accused of
writing a speech that was given by the Federal Pres-
ident at a security conference in Munich in January
2014, a speech on which he had subsequently re-
ported favourably in his capacity as a journalist. The
plaintiffs applied for an injunction against the defen-
dant, ZDF.

On 8 September 2015, the Hanseatische Oberlandes-
gericht (Hanseatic Regional Court of Appeal - OLG)
banned the satirical programmes (case nos. 7 U
121/14 and 7 U 120/14) and ordered the defendant
not to broadcast the disputed comments.

However, the BGH quashed the appeal court rulings
and dismissed the actions on the grounds that the
court had misinterpreted the disputed comments. It
underlined that, had the comments been correctly in-
terpreted, it would have shown that the comedians
had not made such comments, which therefore could
not be prohibited. The meaning of a comment should
always be judged according to its overall context. The
BGH stressed that comments should not be dissoci-
ated from the satire they characterise; the satirical el-
ement should be taken into account when examining
the content of such comments.. The decisive factor
was how they would be interpreted by an impartial
and reasonable viewer in the context in which they
were made. For this reason, the only element of the

disputed programme that should be scrutinised is the
claim that the defendants were connected to the or-
ganisations mentioned. Since such connections did in
fact exist, the statement was accurate and could not
be prohibited.

e Pressemitteilung des BGH zu den Urteilen vom 10. Januar 2017- VI
ZR 561/15 und VI ZR 562/15 (Federal Supreme Court press release
on the rulings of 10 |January 2017 - VI ZR 561/15 and VI ZR 562/15)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18383 DE

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

ZDF agrees new guidelines with TV produc-
tion companies

ZDF has drawn up a new set of guidelines with tele-
vision production companies in order to support the
German creative industry. According to a joint press
release issued by the public service broadcaster and
producer associations on 13 December 2016, under
the new agreement, production companies will bene-
fit financially from the online exploitation of their work
in particular.

ZDF is the largest single customer in the German
TV production market. Under one of the new agree-
ment’s key provisions, a one-off additional payment
of up to 1% above the figure previously agreed in
the production contract will be paid for fully financed,
commissioned productions that remain accessible via
ZDF's telemedia services for more than 30 days. This
payment will be capped at EUR 1.5 million. ZDF
will also support the development of successful pro-
grammes and the creative industry with its small and
medium-sized production companies, and will set up
an innovation fund worth EUR 2 million each year. This
will be used to finance project and script development
contracts, for example.

The new guidelines also state that whenever ZDF
does not fully finance a production, the production
company concerned will receive exploitation rights in
proportion to the value of its own investment. It will
also retain such rights if concepts and ideas that it
develops on the broadcaster’s behalf and that are fi-
nanced by the new innovation fund are not used. In
such cases, the production company concerned can
use the results of its work in the future.

The new guidelines also take into account the pro-
tocol declaration of the Lander on the 19th Rund-
funkanderungsstaatsvertrag (Agreement Amending
the Inter-State Broadcasting Agreement). In the dec-
laration, the Lander acknowledged the progress made
in terms of balanced contractual conditions between
public service broadcasters and film and television
production companies that have been achieved in

IRIS 2017-3 9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18380
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18383

of the European Audiovisu

recent years through partnership agreements, and
called for appropriate contractual conditions to be
continued in the future.

ZDF will initially apply these guidelines to commis-
sioned productions during the funding period ending
on 31 December 2020. It will hold annual consulta-
tions with the production companies or the relevant
producer associations to discuss the practical imple-
mentation and application of the guidelines.

The key principles on the transparency of coopera-
tion with producers of commissioned television pro-
ductions, agreed by ZDF and the Allianz Deutscher
Produzenten (German Producers’ Alliance) in 2014, re-
main valid.

e Das ZDF und die Fernsehproduzenten - Rahmenbedingungen einer

fairen Zusammenarbeit (ZDF and TV production companies - a frame-
work for fair cooperation)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18384 DE
Ingo Beckendorf

Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

FR-France

Decree reforming the classification of cinema
films

In February 2016, after undertaking broad consulta-
tions, Jean-Frangois Mary, Chairman of the Film Classi-
fication Board, submitted to Minister for Culture Au-
drey Azoulay a report on the classification of cine-
matographic works with regard to minors aged be-
tween 16 and 18. The report had been commis-
sioned after considerable controversy was caused by
the courts’ cancellation of the licences issued to a
number of films containing scenes of non-simulated
sexual activity (including Love and La Vie d’Adele) or
scenes of extreme violence (including Salafistes). De-
spite the fact that at the time the Minister announced
that a decree would be issued in the near future aimed
at “making the current scheme for classifying films
more flexible” - and even though the source of the
controversy continues - it has taken almost exactly a
year for the announced text to finally appear.

Previously, Article R. 211-12 of the Cinema and Ani-
mated Film Code had provided that any film contain-
ing “scenes of non-simulated sexual activity” would
automatically be banned from being shown to under-
18s. In line with the recommendations set out in the
Mary report, the Government wanted to stop this be-
ing automatic and to lay down criteria that would en-
able the licensing board to make a balanced appreci-
ation of the desirability and nature of a film’s classifi-
cation.

The Decree provides that “if the work or document
[in question] includes scenes of sexual activity or vi-
olence [the term used previously was “extreme vio-
lence”] which - particularly by their cumulative effect
- may be seriously disturbing for minors, or present
violence in a favourable manner, or render banal [the
concept of] violence 04046”, then the film's licence
must include a ban on it being shown to under-18s,
whether or not it has an “X” rating. The licensing
board has exercised its discretion in deciding on mea-
sures that are “proportionate to the need to protect
children and young people, and in keeping with the
sensitivities and stages in personality development
specific to each age group”.

The Decree also provides that if a film includes scenes
of sexual activity or extreme violence “the aesthetic
approach or the narrative process on which the work
or document is based” may justify the film’s licence
including a ban on it being shown to under-18s with-
out necessarily requiring it to be given an “X” rating
(which would automatically bar the film from receiv-
ing any aid).

The Mary report also raised the issue of the initia-
tion of court proceedings in respect of a film’'s licence.
To simplify the appeals procedures, speed up the le-
gal process, and harmonise case-law, the Decree pro-
vides that the Administrative Court of Appeal in Paris
shall have jurisdiction at the first and last instance to
deal with appeals lodged against decisions made by
the Minister for Culture regarding the issuance of li-
cences to films. However, parties retain the possibility
of appealing to the Conseil d’Etat in the final instance.

The text has been welcomed by professional organisa-
tions in the sector. It entered into force the day after
its publication, except for the arrangements altering
the Code of Administrative Justice, which will apply to
appeals lodged on or after 1 March 2017.

e Décret n°2017-150 du 8 février 2017 relatif au visa d’exploitation
cinématographique (Decree No. 2017-150 of 8 February 2017 on film
licensing)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18398 FR

Amélie Blocman
Légipresse

CSA rules on presidential election come into
force

The official presidential campaign began in the me-
dia on 1 February 2017, in accordance with the CSA’s
recommendation of 7 September 2016, which was
adopted under the Act of 24 April 2016.

The campaign is divided into three stages.

(i) From 1 February to 20 March candidates and their
supporters will enjoy equal speaking time and airtime.

10 IRIS 2017-3


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18384
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18398

of the European Audiovisu

This will be calculated for each declared or presumed
candidate - not for each political grouping. The prin-
ciple of equity means that television channels and ra-
dio stations must allocate speaking time and airtime
to the candidates and their supporters according to
their degree of authority within the respective group-
ing and their actual involvement in the campaign.

(ii) From 20 March until 9 April (inclusive), equal
speaking time and airtime are to apply under compa-
rable programming conditions (according to four time
slots set by the CSA).

(iii) From 10 April until 9 May, the principle of equal
speaking time and airtime must apply, subject to the
same programming conditions.

In a communication on 8 February 2016, the CSA pre-
sented its report on speaking time allocated over the
previous six months of the pre-electoral period, as de-
fined in its meeting of 29 June 2016. The CSA had
pointed out repeatedly during this period, both by
means of issuing general statements and directly to
the editors concerned, that it was necessary to ensure
a balanced representation of all the political group-
ings. It appears that, following these interventions,
particular care has been taken to redress the serious
imbalances that had been observed at one point on
the TF1 and M6 television channels (specifically, the
overexposure of the Parliamentary opposition — see
IRIS 2017-2/17). On this occasion, the CSA empha-
sised more particularly the involvement of the public
service channels in the provision of programmes de-
voted to political news; it noted that the issues of both
the number of hours of airtime and balance had been
respected.

At the same time, the CSA rejected an application
from the Front National party, which felt it had been
at a disadvantage in terms of speaking time during
the pre-electoral period and wanted to have the ben-
efit of a “carry-over” to the new period beginning on
1 February. “The rules applicable to the calculation
of speaking time do not permit any carry-over from
one period to the next”, according to the written reply
from the CSA’s President. It should be recalled that
editors had notified the CSA of “difficulties” encoun-
tered in the replies they had received from the Front
National party to their proposed allocations of speak-
ing time.

o Temps de parole (1er ao(t 2016 - 31 janvier 2017) : un bilan équili-
bré, communiqué du CSA du 8 février 2017 (Speaking time (1 August
2016- 31 January 2017): a balanced result; notice from the CSA of 8
February 2017)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18399 FR

Amélie Blocman
Légipresse

Facebook and Google join forces with French
media to combat fake news

Facebook and Google have simultaneously announced
the deployment in France in the near future of ar-
rangements for flagging fake news.

To achieve this, Facebook has joined forces with eight
French partner organisations in the media (Le Monde,
Agence France-Presse, BFM-TV, France Télévisions,
France Médias Monde, L'Express, Libération, and 20
Minutes) so that users can flag information they be-
lieve to be fake. The links flagged are to be gathered
together on a portal to which the partner media or-
ganisations will have access, and they will then be
able to check the information. If two partner organ-
isations determine that the reported content is fake
and post a link that attests to this, the content will
then be visible to users with an icon indicating that
two “fact-checkers” question the truthfulness of the
information. If a user wishes to share the content, a
window will open with a warning. It will not be possible
to use such content for advertising on Facebook. Ad-
ditionally, sites circulating fake information will have
reduced visibility.

A similar scheme was set up in the United States in
December with the support of five media organisa-
tions, and another is to be launched soon in Germany.

At the same time Google (through its media division
Google News Lab) and the media network First Draft
announced on 6 February the launch of CrossCheck, a
collaborative checking tool. Here again the aim is to
contain the circulation of misleading and false infor-
mation. Sixteen editorial teams have joined the new
effort (including AFP, Les Echos, Le Monde, France
Télévisions, and La Provence), as have several tech-
nology companies. Members of the public will be able
to report dubious content encountered on the Inter-
net or social networks, or ask questions on a special-
ist platform so that CrossCheck’s partners can inves-
tigate and reply to requests directly on the platform.
The platform is to be launched on 27 February, before
the French presidential election. Facebook has been
accused of having indirectly promoted the election of
Donald Trump by helping to propagate fake content in
favour of the Republican candidate.

Amélie Blocman
Légipresse

IRIS 2017-3 11


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2017-2/17&id=15808
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18399

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

GB-United Kingdom

RT’s Cross Talk discussion programme
breaches Ofcom’s impartiality rules

On 19 December 2016, Ofcom held that an episode of
RT’s Cross Talk discussion programme breached Rule
5.2 of Ofcom’s Broadcasting Code by failing to ensure
due impartiality in a debate that it aired concerning
NATO and its relationship with Russia. RT is a global
news and current affairs channel produced in Russia
and funded by the Federal Agency for Press and Mass
Communications of the Russian Federation. In the UK,
RT broadcasts on satellite and digital terrestrial plat-
forms and is licensed to TV Novosti.

Ofcom considered a complaint about an episode of
Cross Talk broadcast on 11 July 2016 in respect of al-
leged bias against America and the West concerning
the role and conduct of NATO (North Atlantic Treaty
Organisation) towards Russia. The programme was
presented by Peter Lavelle, with guests Dmitry Babich
and Mark Sleboda, following the NATO summit in War-
saw on 8-9 July 2016.

The Ofcom decision includes a transcript of part of the
conversation between the presenter and his guests
about the increased NATO presence in countries bor-
dering Russia, and that such activity was provocative
and risked misunderstandings and possible confronta-
tion with Russia. Also, polls undertaken in certain
NATO countries suggested that the majority of the
population of those countries was opposed to NATO.
During the programme various captions appeared, in-
cluding “Russia: Military buildup is part of NATO’s
‘anti-Russia’ hysteria”, and “Critics: calling Russia ag-
gressive is tactic to get NATO to spend more”.

Ofcom considered the broadcast warranted investiga-
tion under Rule 5.5 of the Code, which reads, “Due
impartiality on matters [relating to] political or indus-
trial controversy and matters relating to current pub-
lic policy must be preserved by any person providing
a service. This may be achieved within a programme
or over a series of programmes taken as a whole.”

RT admitted to Ofcom that the programme had
breached Rule 5.5 but in mitigation cited its pro-
gramme called Worlds Apart broadcast on 14 July
2016, in which a retired US army general gave a
favourable viewpoint of NATO. RT admitted having in-
creasing difficulty getting commentators to balance
viewpoints, and this was causing “problems” for RT.
Moreover, RT had experienced some technical prob-
lems, so captions showing alternative viewpoints dur-
ing the Cross Talk show could not be aired; however,
RT has introduced a new system.

RT has since taken down the offending Cross Talk
episode from their website, and is reviewing its com-
pliance procedures and training “as a matter of ur-
gency” and is “taking steps to minimise” any future
mistakes.”

Ofcom decided there had been a breach of Rule 5.5.
While Ofcom took account of Article 10 of the Euro-
pean Convention on Human Rights (ECHR), in fulfill-
ing its statutory duty it had to balance freedom of ex-
pression against the need to preserve “due impartial-
ity”. Due impartiality did not mean equal time and
impartiality could be achieved within one programme
or over a series of programmes. If persons with al-
ternative opinions were not available then there were
various editorial methods to help maintain impartial-
ity, such as captions outlining an alternative opinion;
however, Ofcom stressed that solely including cap-
tions would not necessarily address the need for due
impartiality.

Whilst RT had in other programmes used comments
from persons with different views to those appearing
on the Cross Talk programme there had to be a dis-
tinct editorial link between the different programmes,
which was not the case here. The episode of Cross
Talk used no material presenting an alternative opin-
ion about NATO from any other RT broadcast. A broad-
caster can be flexible in how it achieves due impartial-
ity but this had not been achieved on this occasion.

Ofcom noted that RT had recorded a number of
breaches of Section 5 in other programmes, includ-
ing its Going Underground broadcast (see RIS 2016-
9/18). Ofcom has requested that RT attend a meeting
to discuss its compliance in this area.

e Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue number 319, 19
December 2016, p. 18

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18395 EN

Julian Wilkins
Blue Pencil Set

Fox News breaches Ofcom’s Rule 9.2 by hold-
ing out advertising as editorial content

On 19 December 2016 Fox News - broadcast on the
digital satellite platform and owned by Fox News Lim-
ited Liability Company - was found to be in breach
of Rule 9.2 of Ofcom’s Broadcasting Code for insuf-
ficiently distinguishing between its editorial content
and an advertising segment in its “Fox and Friends”
programme. “Fox and Friends” is a weekday news and
general discussion programme broadcast from New
York between 6 a.m. and 9 a.m. (EST) and simulta-
neously in the UK between 11 a.m. and 2 p.m. (GMT).
Ofcom received a complaint concerning a “Fox and
Friends” segment called “It's Your Money” and broad-
cast on 28 June 2016.

12 IRIS 2017-3


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-9/18&id=15788
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-9/18&id=15788
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18395

The “It's Your Money” section is a three-way discus-
sion between the programme’s two presenters and
Megan Meany, a representative of the website Mega
Morning Deals. Each discussion focused on a partic-
ular product offered exclusively to “Fox and Friends”
viewers at a discounted price. Apart from the dialogue
between the presenters and the representative, there
were several on-screen graphics detailing pricing and
product information, including the original price and
the discounted price.

Ofcom invited Fox News to comment on the allegation
of it having breached Rule 9.2, which states: “Broad-
casters must ensure that editorial content is distinct
from advertising.”

Fox’s response included the observation that the pro-
gramme had a relaxed informal tone and covered an
array of subjects, with Mega Morning Deals segment
offering helpful consumer advice and details of avail-
able discounts. Neither Fox News nor its presenters
received any financial reward from the segment. Fur-
thermore, the broadcaster considered that due regard
should be had to the right to freedom of expression
enshrined in Article 10 of the European Convention on
Human Rights (ECHR). Although Fox News did recog-
nise Ofcom’s obligations under the Communications
Act 2003 regarding the setting of standards for broad-
cast content, Fox News said: “It remains an important
principle that expression rights should be restricted
only where it is necessary and proportionate to do so.”

For the purposes of Rule 9.2, Fox News considered
that the “It’s Your Money” section was sufficiently dif-
ferentiated from the regular editorial content by use
of unique graphics and music to indicate to the viewer
a shift between editorial and non-editorial content.
Fox News said the section was not promotional as
it was alerting viewers to available discounts rather
than the products themselves. Also, it added that the
section did not constitute advertising and no distinc-
tion under Rule 9.2 was required.

Ofcom responded by stating that its statutory duty is
to set standards for broadcast content, including com-
pliance with international obligations such as the Au-
diovisual Media Services (AVMS) Directive concerning
advertising on television. The AVMS Directive places
limits on the amount of advertising that broadcasters
are permitted to transmit, and one of its provisions
is designed to maintain a distinction between adver-
tising and editorial content, and includes the require-
ment that television advertising be kept visually and
or audibly distinct from programming. This require-
ment is reflected in Ofcom’s Code on the Scheduling
of Television Advertising (COSTA) and the Broadcast-
ing Code. COSTA applies to advertising and the Code
to programming itself. The requirement for a dis-
tinction between content and advertising was aimed
at preventing content being controlled by advertisers
and also preventing broadcasters from using editorial
airtime for advertising purposes to subvert the AVMS
Directive’s limits on the amount of airtime allowed for
advertising.

Ofcom said that the codes do not prevent broadcast-
ers from offering and promoting goods and services
that may be of interest to viewers. However, adver-
tising and programming had to be distinct. Ofcom
concluded that the segment on “Fox and Friends” was
presented as content. Its regular presenters were in
conversation with Megan Meany and the purpose of
the section was to promote the sale of goods. The
presenters reaction to the discounts (“Wow, what a
saving”) formed part of the promotional role and the
overall content was akin to advertising. Although the
segment was presented and classed as programming
it did not detract from it being akin to advertising;
more should have been done to make the differentia-
tion between editorial and advertising, and the failure
to do so was a material breach of Rule 9.2.

e Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue number 319, 19
December 2016, p. 51
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18395 EN

Julian Wilkins
Blue Pencil Set

BBC Trust upholds complaint of lack of impar-
tiality in interview with Leader of the Oppo-
sition

The BBC Trust’s Editorial Standards Committee con-
siders complaints about unfair treatment in BBC pro-
grammes. It has upheld a complaint about an item
relating to the Leader of the Opposition, Jeremy Cor-
byn, broadcast in the main evening news bulletin.

The item was broadcast three days after the Paris
shootings and just before the then Prime Minister,
David Cameron, was due to make a speech announc-
ing the government’s anti-terrorism policy. A clip
was included of Mr Corbyn stating that he was not
happy with a “shoot-to-kill” policy and that it could
be dangerous and counter-productive. The report
said this was the answer to a question put to him
about whether he would be “happy for British offi-
cers to pull the trigger in the event of a Paris style
attack”. He had not in fact been asked that ques-
tion; the response was in fact to a previous question
about whether he would be happy to allow police or
the military to “shoot to kill” on British streets. In the
same interview, he had also supported stronger se-
curity measures involving the police. The report also
stated that “[the Prime Minister’'s] message and the
Labour leader’s couldn’t be more different”.

A complaint was made by a member of the public that
if the BBC had thought that Mr Corbyn was opposed
to permitting police to open fire when terrorists were
committing mass murder, that question should have
been put to him. The Committee considered that it
was not accurate to present Mr Corbyn’s reply as a
response to a question he had not been asked and

IRIS 2017-3 13


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18395

L'AUDIOVISUEL.
SERVATORY
ORMATIONSSTELLE

of the European Audiovisu

then to rely on the response to a different question
to support the claim of major disagreement with the
Prime Minister. It found that there was no evidence
of bias or of any intent by the BBC to misrepresent
Mr Corbyn’s position. However, given the importance
of the issues involved, the BBC had a particular duty
to ensure the accuracy of the context in which politi-
cians’ views are best understood by audiences. Here
the inaccuracy on a highly contentious political mat-
ter meant that this standard had not been achieved
and so the item was not duly impartial.

e BBC Editorial Standards Committee, “News at Six, BBC One, 15
November 2015", issued January 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18368 EN

Tony Prosser
University of Bristol Law School

Non-domestic TV channels: changes to ac-
cess service obligations

On 2 December 2016, Ofcom published a document
announcing several decisions regarding the enhance-
ment of “access services” to “non-domestic” televi-
sion channels, which are channels licensed by Ofcom
for transmission to other EU member states.

Access services (required for domestic channels since
2005) comprise subtitles, audio description and sign-
ing. The provision of such services enables people
with impairments to their sight and/or hearing to ac-
cess television. The obligation has been imposed on
non-domestic channels since 2014. Certain excep-
tions (mainly with respect to signing) apply to chan-
nels with “smaller audiences”.

Three main changes are announced in the document:
first, the transitional period for non-domestic chan-
nels with smaller audiences, originally ending on 31
December 2016, will be extended to 31 December
2017. In the meantime, signing requirements can be
met by the provision of additional subtitling. Second,
after January 2018, non-domestic broadcasters with
smaller audiences must meet rising targets for sign
language; failing that, such broadcasters must make
increasing financial contributions to Ofcom-approved
alternative arrangements. However, if Ofcom is satis-
fied that sign language users in any particular country
would prefer other arrangements, Ofcom may allow
other arrangements, such as increased levels of sub-
titling, instead.

Finally, from 1 January 2018, channels broadcasting to
Iceland, Liechtenstein and Norway - that is, EEA coun-
tries where the Audiovisual Media Services Directive
applies - will be required to provide access services on
the same basis as those targeting EU Member states.

e Ofcom, Non-domestic TV channels: changes to access service obli-
gations, 2 December 2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18396 EN

e Ofcom, 2015 Consultation: Non-domestic TV channels: proposals to
modify access service obligations, 14 October 2015

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18369 EN

e Patrick Mitchell and Ed Chalk, Ofcom announcement on non-
domestic TV channels: changes to access service obligations, 5 Jan-
uary 2017

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18370 EN

David Goldberg
deeJgee Research/ Consultancy

GR-Greece

Council of State decision on digital television
licences

The plenary session of the Council of State, Greece’s
supreme administrative court, published on 13 Jan-
uary 2017 its decision no. 95/2017 on the application
by Antenna TV for the nullification of Ministerial De-
cision No. 4297/1.3.2016 of the Minister of the State
by which the Minister transferred to the Secretariat
General of Information and Communication the au-
thority to licence four HD, nationwide, free to air, DTT
providers. The announcement of the outcome of the
internal deliberation of the court on 26 October 2016
had already resulted in the interruption of the licens-
ing procedure, which had reached the point of the al-
location of the four licences (see|IRIS 2016-9/20).

According to the majority of the Plenary, the licens-
ing procedure was flawed from the outset because
it sidestepped the competent (under the Constitution
and the law) independent authority - that is, the Na-
tional Council for Radio and Television (ESR). The court
confirmed well-established jurisprudence, adjudicat-
ing that the meaning of paragraph 2 of Article 15 of
the Constitution (which stipulates that radio and tele-
vision are under the direct supervision of the State
and that the ESR is the competent authority for the su-
pervision and imposition of administrative sanctions
on radio and television) is that the Council has ex-
clusive authority to licence such providers. Accord-
ing to the reasoning of the decision, the Government,
when regulating the operation and licensing of radio
and television service providers, must cooperate with
the ESR and other competent (in relation to techni-
cal issues) authorities. On those grounds, the Council
of State annulled the ministerial decision conferring
the power of organising the licensing procedure on the
Secretariat of Information and Communications.

The announcement of the Council of the State’s ruling
sparked a tense debate between Government and the
Opposition regarding the next steps that should be

14 IRIS 2017-3


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18368
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18396
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18369
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18370
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-9/20&id=15792

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

taken. Finally, the Parliament passed, on 3 November
2016 two amendments to Law 4339/2015 by which
the ESR was given the power to give its opinion re-
garding (a) the number and the kind of free-to-air DTT
licenses to be allocated, and (b) the starting auction
price. The opinion of the Authority is binding on the
Minister who, in case of disagreement, can only ab-
stain from taking a decision.

Changes in law facilitated the members of the Confer-
ence of the Presidents, a special Parliamentary body
authorised to elect the members of the ESR, to reach
an agreement and elect new members of the Author-
ity after seven unsuccessful attempts (see IRIS 2016-
5/20). In its session of 11 November 2016, this par-
liamentary body appointed (after a proposal by the
opposition party Nea Dimokratia) as the new Presi-
dent of the ESR Mr Athanasios Koutromanos, former
President of Arios Pagos (Greece’s high civil court), to-
gether with seven other members.

The ESR has recently begun a public consultation with
interested parties before determining its final decision
on the number and the kind of licences to be granted.
However, at the same time, applications for the annul-
ment of other Ministerial Decisions that have a direct
impact on the content of the upcoming tender (such
as the one determining the number and the kind of
employees in each licensed company) are still pend-
ing before the Council of the State.

e APIOMOX. 95/2017 - TO SYMBOTYAIO THY EIIIKPATEIAY -
OAOMEAEIA (Council of State decision no. 95/2017, 13 January
2017)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18371 EL

Alexandros Economou
National Council for Radio and Television

IE-Ireland

Court of Appeal judgment of disclosure of
journalists’ notes

The Irish Court of Appeal has ruled that the discovery
of journalist’'s notes and other background material
pertinent to an alleged defamatory publication con-
cerning a former member of An Garda Siochdna (Ire-
land’s National Police Service), Lynda Meegan, is to be
refused on the grounds that it was not specific enough
to be granted.

The proceedings arose following an article which
appeared in the Sunday Times newspaper on 14
September 2014. The article entitled “Convicted
bomb maker was recipient of Garda intelligence”
stated inter alia that a senior figure in the Continu-
ity IRA had been identified by Special Branch as the

person who had received sensitive information from
a former Garda about operations against dissident re-
publicans. The article named Joe Fee, “a convicted
bomb maker from Monaghan” as “the focus of an in-
vestigation into the disclosure of information likely to
be of use to terrorists”. The article further stated that
“the female officer is said to have sent texts to Fee
and alerted him to the identities of dissidents arrested
by Gardai” and that the texts were “intercepted by
Crime and Security, the Garda agency responsible for
spying on dissidents”. The article stated that “the of-
ficer, who cannot be named, resigned after being con-
fronted” and that “she is the subject of a continuing
criminal investigation”.

The plaintiff, Ms Meegan, “states that she is the for-
mer member of An Garda Siochéna referred to in the
article and pleads that these allegations are false and
defamatory of her”. The Court of Appeal noted that “it
is not disputed by the defendant newspaper, the Sun-
day Times, that Lynda Meegan is indeed the person
referred to in the article, although the newspaper con-
tends that she has not been identified in the piece in
question”. In the High Court, Justice Barr ordered dis-
covery of the journalists’ notes and other background
material relevant to the alleged defamatory publica-
tion on the basis that the plaintiff was entitled in prin-
ciple to the discovery as a consequence of The Sun-
day Times’ plea of the defence of fair and reasonable
publication on a matter of public interest pursuant to
section 26 of the Defamation Act 2009, subject only
to questions of journalistic privilege and legal profes-
sional privilege.

In the Court of Appeal, Judge Hogan observed that
section 26 of the Defamation Act is a “novel provi-
sion” which “has yet to be successfully invoked in any
reported defamation case” and is “clearly designed to
provide a defence for publishers who show that they
acted bona fide and that the publication was fair and
reasonable having regard, in particular, to the matters
set out in section 26 (2) of the 2009 Act”.

Justice Hogan highlighted that in discovery, the ma-
terial sought “must be both relevant and necessary”
and was of the opinion that Ms Meegan had “not yet
established that such discovery” was either of these.
He opined that “the present section 26 defence is so
general and imprecise” that Ms Meegan “cannot at
present know the nature of the actual section 26 de-
fence she will have to meet at trial, nor the facts which
may be relevant in the context of any such defence.”
Judge Hogan stated that the “modern thinking” on dis-
covery “suggests that discovery requests should be
specific and focussed, so that the courts should be
willing to confine categories of documents to what is
genuinely necessary for the fairness of the litigation.”

In reversing the decision of the High Court, Justice
Hogan held that “it is at present premature to assess
whether the discovery sought is genuinely necessary
for the proper conduct of this litigation, at least un-
til the scope and extent of the section 26 defence

IRIS 2017-3 15


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-5/20&id=15792
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-5/20&id=15792
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18371

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

is clarified” and “particulars of the facts proposed to
be relied upon” by the Sunday Times “in support of
that defence are duly ascertained, whether by further
pleading or by particulars.”

e Meegan v Times Newspapers Limited t/a The Sunday Times [2016]
IECA 327. 09 November 2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18372 EN

Ingrid Cunningham
National University of Ireland, Galway

Broadcasting Authority rejects a number of
complaints about the Rose of Tralee

The Broadcasting Authority of Ireland (BAI) has re-
jected five complaints concerning separate comments
made by two contestants on the Rose of Tralee pro-
gramme broadcast on RTE One in August 2016. The
Rose of Tralee is a light entertainment television pro-
gramme featuring young women of Irish descent from
around the globe who take part in the competition to
be selected as the ‘Rose’ for the coming year. The
BAl’s decision was notable for considering the issue of
entertainment programmes featuring unplanned dis-
cussion of matters of public debate, and its conse-
quence for broadcasters’ duties.

The complaints were submitted under the Broadcast-
ing Act 2009 and various sections of the BAI Code of
Programme Standards and the BAI Code of Fairness,
Objectivity and Impartiality in News and Current Af-
fairs. The complaints centered on two concerns: first,
an interview with the North Carolina Rose and her
comments in relation to attending Mass while in Ire-
land, and secondly, an interview with the Sydney Rose
and her comments on Ireland’s 8th Amendment to the
Constitution concerning abortion.

In her interview with the presenter, the North Car-
olina Rose stated that Mass was “really holy” and
the “act of sitting down and standing up was like
going to a gym and being given a ‘biscuit’ at the
end”, to which the presenter retorted, “was it gluten
free?” One complainant argued that the conversation
allowed the contestant to “ridicule, make fun of, and
generally rubbish the Irish Roman Catholic Mass”. RTE
defended the exchange as “giving a light-hearted, hu-
morous and respectful account of her attendance at
mass”, and deemed that there was “nothing blasphe-
mous, nor was there an abuse of religions”. The BAI
rejected the complaints, stating that, while the com-
ments were “irreverent and humorous” and some au-
dience members may have been offended, partici-
pants in the programme have the right to their views
and the right to frame their own experiences in their
own words”. The BAI were of the opinion that the com-
ments “were not of a nature that they would cause
widespread offence”.

The BAI also rejected two complaints regarding an in-
terview with the Sydney Rose “who was allowed to air
her views on the 8th Amendment to the Irish Consti-
tution and who also asked the Irish people to support
the repeal of this amendment.” According to one com-
plainant, the comments “constituted an unwarranted
interference in the internal affairs of the Irish democ-

non

racy”.

RTE stated that the “personal view on the 8th Amend-
ment to the Constitution expressed by the Sydney
Rose in a live, unplanned, unscripted and unforeseen
supplement to her answer on a question about her
work with survivors of domestic violence, certainly re-
lated to a topic of public debate”. However “the brief
articulation of a personal opinion did not, in the view
of RTE, generate current affairs content from what is
essentially human interest entertainment.”

In its ruling, the BAI found that the comments were
the Sydney Rose’s “personal opinion, made in the
context of a light entertainment interview whose fo-
cus was on her character and her interests”. The Com-
mittee also found that the presenter “did not specifi-
cally elicit her views on the topic of Ireland’s abortion
laws nor did he pursue this topic further”.

Accordingly, the BAI rejected the complaints.

e Broadcasting Authority of Ireland, Broadcasting Complaint Deci-
sions, 31 January 2017, pp. 15-31

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18373 EN

Ingrid Cunningham
School of Law, National University of Ireland, Galway

BAI holds broadcaster “failed to take appro-
priate action so as to avoid undue offence”

The Broadcasting Authority of Ireland (BAI) has upheld
a complaint, in part, against the broadcaster 98FM re-
garding the treatment of a caller who related her story
on air regarding her decision to terminate a preg-
nancy following a diagnosis of a fatal foetal abnormal-
ity.

The complaint was submitted under the Broadcast-
ing Act 2009: the BAI Code of Fairness, Objectivity
and Impartiality in News and Current Affairs and the
BAI Code of Programme Standards. The complainant,
Mrs Jennifer Ryan, stated that she received a call from
“Dublin Talks”, a talk and phone-in show, “asking if
she would take part in the programme the following
day.” Mrs Ryan said she was “assured”, having spo-
ken to the production staff, “that it would be a 10-
minute chat with the presenter just to relate the story
of her and her husband’s decision to terminate her
pregnancy following a diagnosis of fatal foetal abnor-
mality.” Having outlined her reasons on air for taking
the decision to end the pregnancy, the presenter then

16 IRIS 2017-3


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18372
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18373

invited callers to give their views. Mrs Ryan stated
that one of the callers was permitted to make “several
hurtful and grossly offensive comments”, to which she
was invited to react by the presenter; however, she
said that she felt it difficult to answer to such offensive
comments and the presenter finally decided to take
control of the discussion again and to end her par-
ticipation in the programme, while keeping the caller
who had made the offensive comments about her on
air. The complainant asserted that, having been sub-
jected to “horrific abuse and cross-examination from
a listener, she was then denied any right of reply by
the programme makers”.

98FM contended that Mrs Ryan “did not have to agree
to go on the show” and had been told it was “a
caller-based show and there would be other callers
involved”. 98FM maintained that when other callers
were introduced, she “was given an opportunity to re-
spond to each one”. 98FM claimed that when one
caller “went too far and questioned the veracity of
her story, the presenter intervened and stated that
to suggest such a thing was outrageous”.

The BAI Compliance Committee noted that Mrs Ryan
“had agreed to speak publicly on the topic of abortion
and fatal foetal abnormality” and therefore “should
reasonably expect to be questioned about this topic
and her views”. The BAI did not consider that there
were grounds to uphold the complaint further to Prin-
ciples 5 (respect for persons) and 7 (privacy) of the
BAI Code of Programme Standards, given the nature
of the programme, the audience expectation and Mrs
Ryan’s agreement to participate in the programme.

However, the BAl Committee concluded that the pro-
gramme did not meet the obligation for fairness set
out in the BAI Code of Fairness, Objectivity and Im-
partiality in News and Current Affairs or the obliga-
tion included in the BAI Code of Programme Standards
“to take timely corrective action where unplanned
content is likely to have caused offence” (Principle
2). In reaching its decision, the Committee had re-
gard to “the facilitation during the programme of a
caller who made a range of abusive and offensive re-
marks” against Mrs Ryan. While the Committee were
of the opinion that Mrs Ryan “should have expected
to be questioned on her personal experiences and any
views she may have on the broader issue of abortion”,
the caller in question inter alia repeatedly queried her
honesty, “made allusions (both direct and indirect) to
her complicity in what he considered to be murder,”
and “implied that she was lying so as to advance
the cause of those who favour liberalising Ireland’s
abortion law”.” The BAI noted it was evident that the
caller’'s remarks were causing “clear offence to the
audience”. Given this fact and given that the caller’s
comments “were made directly to a caller who had
undergone a traumatic experience”, the BAI were of
the view “that the programme makers had failed to
take appropriate action so as to avoid undue offence
to audiences and to the complainant”. Accordingly,
the Committee upheld the complaint in part.

e Broadcasting Authority of Ireland, Broadcasting Complaint Deci-
sions, 31 January 2017, pp. 4-9

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18373 EN

Ingrid Cunningham
School of Law, National University of Ireland, Galway

IT-1taly

Supreme Court rules again on the digital ter-
restrial television channels line-up

By the judgment handed down on 15 November 2016
and published on 20 January 2017 (no. 1547/2017),
the Italian Supreme Court (Joint Sections) has writ-
ten the last chapter of the seven-year-old battle (see
IRIS 2016-3/23) over the Regulation on the digital ter-
restrial television channel line-up (“LCN"), adopted
in 2010 by the Italian Communication Authority (AG-
COM) by resolution no. 366/2010/CONS.

The saga that has (likely) ended up with such a deci-
sion began right after the approval of the LCN regu-
lation, which was challenged by several local broad-
casters who alleged that LCN positions had not been
allocated in accordance with the relevant law. The
Council of State, the highest administrative court in
Italy, took four decisions in August 2012 voiding the
LCN regulation in its entirety. Then, in October 2012,
AGCOM issued a draft of the new LCN regulation that
was eventually adopted after a public consultation
in March 2013 (resolution no. 237/13/CONS). This
second LCN regulation was also challenged by some
broadcasters as it assigned the positions 7, 8 and 9
to national channels rather than to local channels.
According to AGCOM, there were no grounds for at-
tributing these positions otherwise, as their alloca-
tion was based on the preferences of Italian view-
ers. Upon a complaint filed by Telenorba, a large lo-
cal broadcaster, the Council of State, by decision no.
6021/2013, partially invalidated the second LCN regu-
lation, finding that AGCOM had not complied with the
principles laid down by the Council of State judgments
of 2012. By the same decision, the Council of State
appointed an extraordinary commissioner (“commis-
sario ad acta”) to amend the LCN plan in accordance
with the criteria set forth in the previous decisions.
According to the highest administrative court, after
the invalidation of the first numbering plan and in or-
der to adopt the new LCN plan, AGCOM should have
carried out a survey on viewers’ preferences in 2010,
when the first LCN regulation was adopted. The same
decision is at the roots of two different proceedings.
On the one hand, the decision was appealed before
the Supreme Court. In judgment no. 1836/2016, the
Supreme Court found that, from a practical point of
view, it would have been impossible for AGCOM, in

IRIS 2017-3 17


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18373
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-3/23&id=15796

of the European Audiovisu

2013, to draft the plan according to viewers’ prefer-
ences in 2010; in the view of the Supreme Court, the
analogue switch-off which had occurred in the period
in-between had significantly affected users’ habits
and this meant that (i) it was practically impossible for
AGCOM to carry out such a survey on choices as they
were before the switch off; and (ii) it was necessary
for AGCOM to consider the impact of the transition on
viewers' preferences in order to release the new LCN
plan.

In the meantime, however, the extraordinary commis-
sioner appointed by the Council of State had taken a
resolution on April 2015 whereby she held that even
adopting the point of view of viewers’ preferences in
2010, positions 7, 8 and 9 would have been correctly
allocated to national channels.

Telenorba then asked the Council of State to invalidate
the extraordinary commissioner’s resolution. The
highest administrative court delivered its decision two
days after the Supreme Court judgment on the appeal
of decision no. 6021/2013, rejecting the complaint
and upholding the extraordinary commissioner’s res-
olution which had, in the meantime, been deprived of
any power as a consequence of Supreme Court judg-
ment no. 1836/2016.

Even this Council of State decision has been chal-
lenged before the Supreme Court. In this last chapter
of the saga, the Supreme Court has found that the
voidance of decision no. 6021/2013 of the Council
of State has triggered a situation where all the acts
and activities carried out on that legal basis no longer
have effect. Nor is it possible, in the Supreme Court’s
view, to challenge the extraordinary commissioner’s
resolution, which is no longer effective. Consequently,
the Court ruled that Telenorba cannot obtain the LCN
positions assigned to national channels.

e Suprema Corte di Cassazione, sezioni unite, sentenza n. 1547 del

20 gennaio 2017 (ltalian Supreme Court, Joint Sections, decision no.
1547 of 20 January 2017)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18374 IT

Ernesto Apa
Portolano Cavallo Studio Legale

Supreme Court issues decision concerning
website where defamatory comments posted
by users

On 27 December 2016, the Italian Supreme
Court published a decision through which it con-
firmed the conviction of the owner of the website
www.agenziacalcio.it for defamation. The defamatory
comment had first been posted by a user of the same
website.

The latter, in fact, posted a defamatory comment con-
cerning “C.T.”, the person targeted by the statement,

below an article on the website. At the time, C.T. was
President of the National Youth League of the Italian
Football Association (“FIGC”) and he is currently serv-
ing as President of the FIGC.

In order to corroborate his statement, the user sent
the alleged criminal record of C.T. to the website
owner via e-mail. The website owner posted an au-
tonomous article on the website a few days later, re-
calling the same facts as mentioned in the user com-
ment and citing links to C.T.’s alleged criminal records.
Furthermore, in this article the website owner replied
to a press release issued by the FIGC asking if the act
of questioning whether C.T had been elected legally
constitutes defamation.

However, despite the offensive nature of the com-
ment, which in the Court’s opinion was known to the
website owner, the latter voluntarily kept the com-
ment online, contributing to the defamation of C.T.;
an indication of his knowledge of this lay in the fact
that the defamatory nature of the comment was at
no time challenged by the website owner during the
judicial proceedings.

Based on what had emerged from the Supreme
Court’s ruling, C.T. then filed a criminal report for the
crime of defamation, and the public prosecutor issued
a preventive seizure order against the website.

Before the first instance Court of Bergamo, the web-
site owner was acquitted, but the acquittal was later
reversed by the Court of Appeals of Brescia.

The last instance appeal, before the Supreme Court
of Cassation, was rejected and the conviction is now
final.

e Corte Suprema di Cassazione, V sez. penale, 27 dicembre 2016
(data ud. 14 luglio 2016), n. 54946 (Supreme Court of Cassation, 5th

criminal division, 27 December 2016 (date of hearing 14 July 2016),
n. 54946)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18375 IT

Ernesto Apa, Filippo Frigerio
Portolano Cavallo Studio Legale

LU-Luxembourg

ALIA imposes a warning on RTL to report ac-
curately and truthfully

In a decision dated 12 January 2017, the Independent
Audiovisual Authority of Luxembourg (Autorité Lux-
embourgeoise Indépendante de I’Audiovisuel, ALIA)
found that CLT-Ufa had violated its obligations regard-
ing the impartiality, objectivity and accuracy of re-
porting in relation to its programme RTL Télé Létze-
buerg. Due to the small size of the Luxembourg au-
diovisual market, there is no genuine public service

18 IRIS 2017-3


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18374
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18375

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

broadcaster; however, CLT-Ufa has been put in charge
of certain public service missions laid down in a licens-
ing agreement and in the accompanying book of obli-
gations (cahier de charges) concluded with the Lux-
embourg government. It is thus incumbent on CLT-
Ufa to provide programmes in the Luxembourgish lan-
guage on its channel RTL Télé Létzebuerg.

One sequence of the programme entitled “Den Nol
op de Kapp” (“Hitting the nail on the head”), broad-
cast on 3 October 2016, received public attention,
including substantial press coverage. It featured an
interview with Mr Erico Lunghi, the Director of the
Musée d’art moderne (Museum of Modern Art), which
had been cut to dramatise the interview and portray
Mr Lunghi in a bad light. In essence, the interview
gave the impression that Mr Lunghi had threatened
the journalist, and he was actually disciplined for his
behaviour by the government minister in charge of
this matter; he eventually resigned. ALIA, acting in
accordance with Article 35sexies (3), investigated the
case upon its own motion and examined whether the
broadcaster had violated the Law on Electronic Media,
the obligations ensuing from its book of obligations, or
any internal codes of conduct. Representatives of the
broadcaster were invited to several hearings.

The question of whether internal procedures regard-
ing the independence of journalists and the editorial
independence of programme producers had been suf-
ficient was put forward by ALIA’s director who man-
ages the authority’s investigations pursuant to Article
35bis(B)(2)(2), but was not pursued further.

The focus of the decision was the use of the “jump
cuts” technique, a technique whereby sound and im-
ages are separated in order to attribute a different
sound to the images. During the hearings, CLT-Ufa did
not deny that it had modified the material, but con-
sidered that the modifications had not changed the
meaning of the interview. ALIA, on the other hand, un-
derscored that a particular responsibility is incumbent
on CLT-Ufa as it is a dominant player in the Luxem-
bourgish market for both radio and audiovisual media
services acting under specific obligations. As such,
the broadcaster was expected to supply programmes
of a particular quality and integrity in which viewers
could trust.

When comparing the programme broadcast with the
entirety of the material recorded, ALIA found that the
reportage eliminated a sequence of about 30 seconds
from the interview, thus stringing together two sen-
tences that Mr Lunghi had originally said apart from
each other. The viewer was thus confronted with
an affirmative statement with a tenor that was much
stronger than in reality.

ALIA’s decision outlines the exact course of the con-
versation and is also based on a comparison of the
originally recorded material (“rushes”) and the ex-
tracts that were subsequently broadcast. This com-
parative video is available on ALIA’s website. As a

result of the manipulation of the sound and the im-
ages, an appearance was created that distorted what
had actually happened, reinforcing the perception of
Mr Lunghi’s behaviour as negative.

ALIA thus sanctioned the non-compliance with several
provisions of CLT-Ufa’s book of obligations regarding
the impartiality, accuracy and objectivity of informa-
tion, and consequently imposed a warning.

e Décision DEC005/2017-A007/2016 du 12 janvier 2017 du Con-
seil d’administration de I’Autorité luxembourgeoise indépendante de
I’audiovisuel concernant une plainte a I’encontre du service RTL Télé
Létzebuerg. (Decision of 12 January 2017 of the Board of Directors of
the Independent Audiovisual Authority of Luxembourg concerning a
complaint directed at the service RTL Télé Létzebuerg)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18376 FR

Mark D. Cole & Jenny Weinand
University of Luxembourg

RO-Romania

President promulgates law on cutting the
public radio and TV fee

On 6 January 2017, the Romanian President promul-
gated Act no. 1/2017 that slashes 102 non-fiscal taxes
and duties, including the public radio and TV fees,
the consular and citizenship fees and the Environment
Fee. The law was published in the Official Journal of
Romania no. 15 of 6 January 2017. According to an
amendment adopted in the Budgets Committee of the
Chamber of Deputies, the law enters into force on 1
February 2017, at the beginning of the first month fol-
lowing its publication in the Official Journal of Roma-
nia.

On 28 December 2016, the Chamber of Deputies (the
lower Chamber of the Romanian Parliament) rejected
the President’s request to re-examine the law. Previ-
ously, on 27 December 2016, the upper Chamber, the
Senate, had also rejected the re-examination of the
law. The Social Democrat Party (PSD, the main party
in the ruling coalition) had promised to cut the 102
non-fiscal taxes and duties in the electoral campaign
for the recent parliamentary elections held on 11 De-
cember 2016, which the PSD won by a very large mar-

gin.

The Romanian President had previously challenged
the law before the Constitutional Court, which ruled
on 16 December 2016 that the law was compliant
with the Romanian Constitution. Then, on 23 Decem-
ber 2016, the President asked the Parliament to re-
examine the law. With regard to cutting the licence
fee for public radio and television broadcasters, he
considered that the decision of whether or not to cut
the licence fee for Radio Romania and the Romanian

IRIS 2017-3 19


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18376

Television should only be taken after a large debate.
The President also considered that cutting the licence
fee could create very important functional problems
for the Public Broadcasting Service (PBS) and could
diminish the quality of the journalistic contents, com-
bined with the risk of reduced editorial independence,
due to the public radio and TV stations’ financial en-
velope being potentially subject to political control.

According to the specialists, the republished Act
41/1994, which regulates the activity of the Romanian
public radio and television broadcasters, will have to
be further modified to clarify the legal status of the
two PBS, which will be completely financed from the
State budget, but which are, in the existing form of
the Act 41/1994, public services of national interest,
editorially independent, under Parliamentary control.

e Legea privind eliminarea unor taxe si tarife, precum si pentru mod-
ificarea si completarea unor acte normative - forma pentru promul-
gare (Act on cutting some taxes and tariffs, as well as on the modifi-
cation and completion of more laws - form sent for promulgation)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18381 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

SE-Sweden

[ Zlatan Ibrahimovi¢ wins slander lawsuit ]

On 9 January 2017, the Swedish District Court of
Varmland sentenced the athletics coach, lecturer and
former CEO of the Swedish National Cross Country Ski-
ing Team, UIf Karlsson, to fines amounting to a total
of SEK 24,000 for gross slander of the footballer Zla-
tan Ibrahimovi¢. Mr Karlsson had been charged with
making statements during a debate on doping in team
sports in which he claimed that Mr lbrahimovi¢ had
used doping during his time as a player in Juventus
FC.

The case against Mr Karlsson included two separate
charges: according to Mr Ibrahimovié¢, Mr Karlsson had
slandered him both during the debate and in an inter-
view with a reporter in connection with the debate;
this interview was eventually published in a newspa-
per.

Mr Karlsson was convicted for gross slander with re-
gard to the debate. However, he was acquitted on
the other charge with reference to the fact that the
statements in question were made by Mr Karlsson to
a journalist; by making the statement directly to a
journalist, the statement was covered by the Swedish
Freedom of the Press Act. This meant in turn that lia-
bility for the published statement was with the editor
in chief of the newspaper.

Neither of the parties has appealed against the judg-
ment.

e Case nr B 1576-16, 9 January 2017 (Case nr B 1576-16, 9 January
2017)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18378 sV

Erik Ullberg and Christoffer Lundmark
Wistrand Advokatbyra

20 IRIS 2017-3


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18381
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18378

of the Europeah Audiovisual'Observatory

Agenda Book List

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

(© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

IRIS 2017-3 21



	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Terentyev v. Russia
	Committee of Ministers: Convention on Cinematographic Co-production opens for signature
	Parliamentary Assembly: Resolution and Recommendation on journalist safety and media freedom  
	Parliamentary Assembly: Resolution and Recommendation on cyberdiscrimination and online hate
	EUROPEAN UNION
	Court of Justice of the European Union: Advocate General issues opinion on Stichting Brein v. Ziggo
	European Commission: Proposal for new e-Privacy Regulation
	NATIONAL
	BG-Bulgaria
	Changes in the Media Law on individual use of spectrum
	CZ-Czech Republic
	Broadcasting regulator issued notice of violation of law for Czech TV
	Centre Against Terrorism and Hybrid Threats
	DE-Germany
	Federal Supreme Court rules on comments made in satirical programme
	ZDF agrees new guidelines with TV production companies
	FR-France
	Decree reforming the classification of cinema films
	CSA rules on presidential election come into force
	Facebook and Google join forces with French media to combat fake news
	GB-United Kingdom
	RT’s Cross Talk discussion programme breaches Ofcom’s impartiality rules
	Fox News breaches Ofcom’s Rule 9.2 by holding out advertising as editorial content
	BBC Trust upholds complaint of lack of impartiality in interview with Leader of the Opposition
	Non-domestic TV channels: changes to access service obligations
	GR-Greece
	Council of State decision on digital television licences
	IE-Ireland
	Court of Appeal judgment of disclosure of journalists’ notes
	Broadcasting Authority rejects a number of complaints about the Rose of Tralee
	BAI holds broadcaster “failed to take appropriate action so as to avoid undue offence”
	IT-Italy
	Supreme Court rules again on the digital terrestrial television channels line-up
	Supreme Court issues decision concerning website where defamatory comments posted by users
	LU-Luxembourg
	ALIA imposes a warning on RTL to report accurately and truthfully
	RO-Romania
	President promulgates law on cutting the public radio and TV fee
	SE-Sweden
	Zlatan Ibrahimović wins slander lawsuit

