COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Kaos GL v. Turkey... ... k]|
Parliamentary Assembly: Report adopted on attacks
against journalists and media freedom................. ... 4

EUROPEAN UNION
Court of Justice of the European Union: Tele2 Sverige

AB v Post-ochtelestyrelsen.........ccvvviiiiiiiiinnnn ot 4
European Parliament: Resolution on the situation of
JOUrNaliStS IN TULKEY vt et e e et ieeeeieeeeeee e

AL-Albania

Regulator issues four commercial national digital li-
o= 0 T T 0]
Public broadcaster adopts editorial guidelines ......... ... 0]

CZ-Czech Republic
Gambling AdVErtiSING .o v v v ettt eieieeieiieenes ons @

DE-Germany

Federal Administrative Court finds broadcasting licence
fee for business premises and commercial vehicles

compatible with the Constitution.....................v. .t @
Hamburg District Court increases link liability after CJEU
PlaybOY FUING 4ttt ettt et e e o 8l
Munich District Court refuses exemption for online video
LTl ] o L= 9
Unmarked TV programme spots in advertising block are

L0 = T 0 £]
Parliament adopts new Film Support Act............... .. 1O}
ES-Spain

YouTube removes five videos denounced by CAC for in-
citing violence against women.........cooviiiiiii i 10}
FR-France

Administrative Court confirms ‘12’ rating for “Sausage

225 YA 11
New tax on video distribution of audiovisual content.....

of the European Audiovisual Observatory

IRIS 2017-2

First CSA warning issued to producer of online pro-
@EMMANE co000a00000000000000000000800000000000000000004 a4
TF1 and M6 warned by CSA to limit politicians’ speaking

GB-United Kingdom

Ofcom updates plans to make Openreach independent
of BT for the benefit of all UK telecom providers........ ..
BBC publishes response to report on culture and prac-
tices in relation to serious sexual misconduct by celebri-

IE-Ireland

Broadcaster’s prank call violated public official’s privacy..
BAl issues Warning Notice to broadcaster over abortion
Lo Y=Y = o
Advertising Authority decision on sports star appear-
ance in alcohol advertisement...........coovviiiiinnn .

IT-1taly

Court annuls Italian Competition Authority’s EUR 66M
fine for an alleged cartel in the assignment of Serie A
football TV rights.....covvueii i

NL-Netherlands
Dutch Supreme Court dismisses Ryanair’s appeal in cas-
sation against broadcaster KRO...........ccvvviiiiinnn .

PL-Poland
Regulations amending the Broadcasting Act partially
unconstitutional ..o

RO-Romania
Government Emergency Decree on the Cinematogra-
phy Law modification........coviiiiiiiii i iiiiiineee o

ANCOM launches the fourth digital terrestrial television

= YU ot o [ o
RU-Russian Federation

Court bans access to LinkedIn ......vvuviiiiiiiiinnenn o
US-United States

Jury must decide whether Star Trek fan film infringed
o0} o174 e | | S



of the European AudioVisu’aﬂ Observatory

Editorial Informations

Publisher:

European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG

Tél. : +33 (0) 390 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int

Comments and Contributions to:

iris@obs.coe.int

Executive Director:

Susanne Nikoltchev

Editorial Board:

Maja Cappello, Editor e Francisco Javier Cabrera Blazquez,
Sophie Valais, Deputy Editors (European Audiovisual
Observatory)

Silvia Grundmann, Media Division of the Directorate of
Human Rights of the Council of Europe, Strasbourg (France)
e Mark D. Cole, Institute of European Media Law (EMR),
Saarbricken (Germany) e Bernhard Hofstétter, DG Connect
of the European Commission, Brussels (Belgium) e Tarlach
McGonagle, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands) e Andrei Richter,
Media Academy Bratislava (Slovakia)

Council to the Editorial Board:

Amélie Blocman, Victoires Editions

|

OBSERVATOIRE EUROPEEN DE LAUDIOVISUEL
EURGPEAN AUDIONISUAL OBSERVATORY

EURGPARAT EUROPAISCHE KOMMIESION

LEGIPRESSE

Tijdschrift voor Media- en Communicatiorecht

vaay| Mediaforum &ﬁ%tgi%rs

Documentation/Press Contact:

Alison Hindhaugh

Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10

E-mail: [alison.hindhaugh@coe.int|

Translations:

Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Brigitte Auel ¢ Paul Green e Marco Polo Sarl e
Nathalie Sturlése ¢ Erwin Rohwer e Roland Schmid
Corrections:

Sabine Bouajaja, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Sophie Valais et Francisco Javier Cabrera
Blazquez e Aurélie Courtinat e Barbara Grokenberger e Jackie
McLelland e Lucy Turner

Distribution:

Markus Booms, European Audiovisual Observatory

Tel.:

+33(0)3 90 21 60 06

E-mail: markus.booms@coe.int

Web Design:

Coordination:  Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory e Development and Integration: www.logidee.com
e Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158

® 2017 European Audiovisual Observatory, Strasbourg
(France)

MOSKAUER ZENTRUM FUR MEDIENRECHT
UND MEDIENPOLITIK, MZMM

i R E M R [ l S %
Institut flir Informationsrecht Tnstitut fur Europiisches Medienrecht N

.
AIKAIO MEZON
oo AJMEE s
goalo B X ] & EMIKOINANIAZ

oo R


http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Kaos GL v.
Turkey

The case of Kaos GL v. Turkey is an example of a case
whose findings breach Article 10 of the European Con-
vention on Human Rights (ECHR) on the right to free-
dom of expression of a particular kind. The case con-
cerns the seizure of all the copies of a magazine pub-
lished by Kaos GL, a cultural research and solidarity
association for lesbian, gay, bisexual, and transgen-
der people (“LGBT”). The European Court of Human
Rights (ECtHR) found that the aim of protecting pub-
lic morals relied upon by the Turkish authorities had
been insufficient to justify the prior-censorship of the
LGBT-magazine for more than five years. The judg-
ment also shows the European Court’s willingness to
extend the protection of Article 10 ECHR to sexually
explicit expression, while demonstrating the need for
proportionate interferences with the right to freedom
of expression in the light of the protection of minors
against sexually explicit content. In 2006, the Crimi-
nal Court of First Instance of Ankara, at the request of
the Chief Prosecutor, ordered the seizure of the 375
copies of issue 28 of the magazine Kaos GL with a
view to launching criminal investigations. The issue in
question contained articles and interviews on pornog-
raphy related to homosexuality, illustrated with ex-
plicit images. The Criminal Court considered that the
content of some of the articles and some of the im-
ages published were contrary to the principle of pro-
tection of public morals. An appeal against this de-
cision was dismissed, while the president and editor-
in-chief of Kaos GL magazine, Mr Glner, was subse-
quently charged with publishing obscene images via
the press, an offence punishable under Article 226 §
2 of the Turkish Penal Code. In particular, a painting
reproduced in the magazine, which showed a sexual
act between two men whose sexual organs were vis-
ible, was considered obscene and pornographic. In
2007, however, the Ankara Criminal Court acquitted
Mr Guner of the charge against him. It held that not
all the factors constituting the offence were present.
It also ordered the return of all the copies of the mag-
azine seized, although the execution of this order was
not implemented by the Turkish authorities. In 2012,
the Court of Cassation upheld the judgment of the
Ankara Criminal Court. In the meantime, relying on
its right to freedom of expression, Kaos GL lodged
an application before the ECtHR, complaining of the
seizure and continued confiscation of its issue 28 and
the criminal proceedings brought against Mr Glner.

While the European Court decided that Kaos GL's

complaint about the criminal proceedings against Mr
GuUner was inadmissible ratione personae, it substan-
tially evaluated whether the seizure and confiscation
of the magazine amounted to a justified interference
with the magazine’s right to freedom of expression
guaranteed by Article 10 ECHR. While there was no
doubt that the seizure of all copies of the magazine
was prescribed by law and pursued the legitimate aim
of protecting morals, the European Court considered
that the reasons given by the domestic court were not
convincing with regard to the necessity and the pro-
portionate character of their seizure and confiscation.
According to the Court, there was nothing in the de-
cision of the Criminal Court to seize the magazines
to suggest that the judge had examined in detail the
compatibility of the magazine’s content with the prin-
ciple of protection of public morals. Nor did the Crimi-
nal Court’s decision to dismiss the appeal against the
seizure decision set out any further relevant details
or reasoning. The European Court accordingly consid-
ered that the protection of public morals argument,
advanced in such a broad, unreasoned manner, had
been insufficient to justify the decision to seize and
confiscate all the copies of issue 28 of Kaos GL for
over five years. Based on its own analysis of the im-
pugned publication, having regard to the content of
the articles and referring to the explicit nature of some
of the images in the magazine at issue, the Court ex-
pressed the opinion that issue 28 of Kaos GL could
be considered as a publication specifically aimed at
a certain social category. Despite its intellectual and
artistic characteristics, some of the content could in-
deed be considered as possibly offending the sensi-
tivities of a non-warned public. The Court accepted
that the measures taken to prevent access by specific
groups of individuals - including minors - to this pub-
lication might have met a pressing social need. How-
ever, it emphasised that the domestic authorities had
not attempted to implement a less harsh preventive
measure than the seizure of all the copies of the mag-
azine, for example by prohibiting its sale to persons
under the age of 18 or requiring special packaging
with a warning for minors. Even if the issue seized,
accompanied by a warning for persons under the age
of 18, could have been distributed after the return of
the confiscated copies, that is to say after the Court
of Cassation judgment of 29 February 2012, the Court
held that the confiscation of the copies of the maga-
zine and the delay of five years and seven months in
distributing the publication could not be considered as
proportionate to the aim pursued. The Court therefore
held that the seizure of all the copies of issue 28 of the
magazine Kaos GL amounted to a disproportionate in-
terference with the exercise of Kaos GL'’s right to free-
dom of expression and had not been “necessary in a
democratic society”. The Court is unanimous in find-
ing that therefore there has been a violation of Article
10 ECHR.

IRIS 2017-2 3



of the European Audiovisu

e Arrét de la Cour européenne des droits de ’lhomme, deuxiéme sec-
tion, affaire Kaos GL c. Turquie, requéte n° 4982/07, 22 novembre
2016 (Judgment by the European Court of Human Rights, Second Sec-
tion, case of Kaos GL v. Turkey, Application no. 4982/07, 22 Novem-
ber 2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18309 FR

Dirk Voorhoof

Human Rights Centre, Ghent University (Belgium),
University of Copenhagen (Denmark), Legal Human
Academy and member of the Executive Board of the
European Centre for Press and Media Freedom
(ECPMF, Germany)

Parliamentary Assembly: Report adopted on
attacks against journalists and media free-
dom

On 8 December 2016, the Parliamentary Assembly
of the Council of Europe (PACE) Committee on Cul-
ture, Science, Education and Media adopted a Re-
port on “Attacks against journalists and media free-
dom in Europe”. The Report was prepared by Rappor-
teur Volodymyr Ariev, and details the operation of the
Council of Europe’s “Platform to promote the protec-
tion of journalism and the safety of journalists”, which
became operational in April 2015. The Platform allows
the compilation of alerts on serious concerns about
media freedom and the safety of journalists in Council
of Europe member States by certain Partner Organisa-
tions. Member States may then post reports on action
taken in response to those alerts.

The Report states that since January 2015, 230 alerts
in 32 member States have been reported on the Plat-
form; 95 of those alerts have received official replies
by the member State concerned and 23 cases have
been resolved. According to the Report, “the numbers
show how important it is that media freedom and the
safety of journalists are a priority for the Council of
Europe”. Notably, the Report found that 16 journalists
have “died violently” in member States since January
2015.

The Report then focuses on a number of individ-
ual member States, including Azerbaijan, Georgia,
Hungary, Italy, the Russian Federation, Turkey and
Ukraine, with details of fact-finding visits undertaken
by the Rapporteur to Hungary and Turkey. The Re-
port goes on to discuss the Platform alerts “which are
particularly serious”: the deaths of journalists; physi-
cal attacks against journalists; threats to journalists in
conflict zones; police authorities targeting the media;
and legislative action which threatens media freedom.

The Report then draws a number of conclusions, in-
cluding the following: that in countries where there is
a situation of military conflict, governments “have dif-
ficulty controlling the situation as regards media free-
dom”; that the “extraordinary situation” of the failed

military coup d’état in Turkey “has seriously affected
the media situation in Turkey”; that the “stricter secu-
rity measures” adopted in Belgium, France and Turkey
in response to “terrible acts of terrorism” must be pro-
portionate, and “media freedom must be respected
in order to allow the public to receive all informa-
tion necessary in a democratic society”; and thata
number of countries received alerts on their law and
practice regarding national public service broadcast-
ers, with “further assistance, and practical coopera-
tion with those countries” necessary.

e Parliamentary Assembly of the Council of Europe Committee on Cul-
ture, Science, Education and Media, “Concern about the situation of
the media and journalists in many European countries”, 8 December
2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18311 EN FR

e Parliamentary Assembly of the Council of Europe, Report: Attacks
against journalists and media freedom in Europe, 8 December 2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18312 EN FR

e Council of Europe Platform to promote the protection of journalism
and safety of journalists

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18345 EN FR

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Union: Tele2
Sverige AB v Post-ochtelestyrelsen

On 21 December 2016, the Court of Justice of the Eu-
ropean Union (CJEU) delivered a judgment in joined
cases Tele2 Sverige AB v. Post-och telestyrelsen and
Secretary of State for the Home Department v. Tom
Watson and Others (Cases C-203/15 and C-698/15).
This judgment concerns the interpretation of Article
15(1) of the e-Privacy Directive (2002/58/EC) (see
IRIS 2002-7/10) in light of Articles 7 (respect for pri-
vate life) and 8 (protection of personal data) of the
Charter of Fundamental Rights of the European Union
(the Charter).

The judgment addresses two requests for a prelimi-
nary ruling from the Swedish Administrative Court of
Appeal (Kammarratten i Stockholm) and the Court of
Appeal of England and Wales following the invalida-
tion of the Data Retention Directive (2006/24/EC) by
CJEU in the Digital Rights Ireland case (C-293/12). In
the latter judgment, the CJEU held that the general
obligation to retain traffic data and location data that
member States could impose on the public telecom-
munications and network services providers under the
Data Retention Directive constituted a serious inter-
ference with the fundamental rights laid down in Ar-
ticles 7 and 8 of the Charter. This interference was

4 IRIS 2017-2


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18309
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18311
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18312
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18345
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2002-7/10&id=15754

not limited to what was strictly necessary and, there-
fore, could not be justified under Article 52(1) of the
Charter on the limitation of rights.

The requests for a preliminary ruling concerned na-
tional legislation of Sweden, and England and Wales
that transposed the invalidated Data Retention Direc-
tive. Similar to the invalidated Directive, this leg-
islation contained general obligations for electronic
communications service providers to retain data, per-
taining to those communications, and allowed ac-
cess by competent authorities to the retained data.
The courts essentially asked whether such legislation
could be justified under Article 15 of the e-Privacy Di-
rective that allows member States to introduce excep-
tions to the principles of confidentiality of personal
data and corresponding obligations referred to in ar-
ticles 6 (traffic data), 8 (calling identification) and 9
(location data).

Relying on its settled case law and, specifically on
the judgment in Digital Rights Ireland, the CJEU held
that Article 15 of the e-Privacy Directive does not jus-
tify national legislation that requires general and in-
discriminate retention of all traffic and location data
of all subscribers and registered users with respect
to all means of electronic communications, even with
the purpose of fighting crime. The CJEU also clarified
that this Article, read in the light of Articles 7, 8, 11
and Article 52(1) of the Charter, could, however, jus-
tify national legislation that requires “as a preventive
measure, the targeted retention of traffic and location
data, for the purpose of fighting serious crime, pro-
vided that the retention of data is limited, with respect
to the categories of data to be retained, the means of
communication affected, the persons concerned and
the retention period adopted, to what is strictly nec-
essary.” To meet the necessity test, such legislation
must first “lay down clear and precise rules govern-
ing the scope and application of such a data reten-
tion measure and impose minimum safeguards.” Sec-
ondly, such legislation must “meet objective criteria
that establish a connection between the data to be
retained and the objective pursued.” In addition, such
a connection must be based on “objective evidence.”

The CJEU also ruled that Article 15 of the e-Privacy
Directive equally precludes national legislation from
granting the competent national authorities access to
retained data, unless such legislation pursues the ob-
jective proportionate to the seriousness of the inter-
ference in fundamental rights entailed by such ac-
cess, and that such access is “limited to what is
strictly necessary.” The CJEU underscored that in the
area of the prevention, investigation, detection and
prosecution of criminal offences, only the objective
of fighting serious crime meets the proportionality
test. In order to meet the necessity requirement,
the national legislation must lay down “the substan-
tive and procedural conditions governing the access
of the competent national authorities to the retained
data.” In particular, “access of the competent na-
tional authorities to retained data should, as a gen-

eral rule 04046 be subject to a prior review carried out
either by a court or by an independent administrative
body.” Furthermore, the national legislation must re-
quire that the data is within the European Union and
is subject to irreversible destruction at the end of the
data retention period.

In conclusion, it should be noted that the CJEU judg-
ment only gives an interpretation of the relevant EU
law. It is for the referring courts to determine whether,
and to what extent the national legislation concerned
meets the requirements stemming from Article 15 of
the e-Privacy Directives, as interpreted by the CJEU in
the light of the Charter.

e Judgment of the Court of Justice of the European Union in Joined
Cases C-203/15 Tele2 Sverige AB v Post-och telestyrelsen and
C-698/15 Secretary of State for the Home Department v Tom Watson
and Others. 21 December 2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18342 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

Svetlana Yakovleva
Institute for Information Law (IVIiR), University of
Amsterdam

European Parliament: Resolution on the sit-
uation of journalists in Turkey

On 27 October 2016, the European Parliament
adopted a Resolution on the “Situation of journalists
in Turkey”. The resolution was adopted following an
attempted coup d’état in Turkey in July 2016, when
more than 250 people were killed, and 2 100 injured.
The European Parliament “strongly condemns” the at-
tempted coup, and “deplores the high number of ca-
sualties”.It also expressed its “solidarity with the vic-
tims and their families”. The Resolution also acknowl-
edges that the Turkish Government has the “right and
responsibility” to respond to the coup attempt, and
that Turkey faces a “real threat from terrorism”.

However, the Resolution notes that, according to
the European Federation of Journalists and the Turk-
ish Journalists’ Association, following the coup in July
2016, Turkish police “have arrested at least 99 jour-
nalists and writers, most of whom have had no
charges brought against them to date, bringing the
number of media workers detained on charges be-
lieved to be related to their exercise of the right to
freedom of expression to at least 130”. In this re-
gard, the European Parliament stresses that the at-
tempted coup cannot be used as an “excuse” for the
Turkish Government to “prevent journalists and the
media in their peaceful exercise of freedom of expres-
sion through disproportionate and illegal actions and
measures”. The Resolution states that the European
Parliament is “seriously concerned” about the closure

IRIS 2017-2 5


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18342

of the European Audiovisu

of 150 media outlets, and “calls for them to be re-
opened, their independence restored and their dis-
missed employees reinstated in accordance with due
process”. The Resolution also calls on the Turkish au-
thorities to “end the practice of misusing provisions
in the penal code to appoint trustees to private me-
dia organisations, and to halt executive interference
with independent news organisations, including inter-
ference in editorial decisions, the dismissal of journal-
ists and editors, and employing pressure and intim-
idation against critical news outlets and journalists”.
Moreover, the Resolution “condemns the attempts by
the Turkish authorities to intimidate and expel foreign
correspondents”.

Furthermore, the Resolution calls on the Turkish gov-
ernment to “release those journalists and media work-
ers being held without compelling evidence of crimi-
nal activity”; “to narrow the scope of the emergency
measures”; and it states “that the broadly defined
Turkish anti-terrorism legislation should not be used to
punish journalists for exercising their right of freedom
of expression”. Finally, the Resolution calls on the Eu-
ropean External Action Service (EEAS) and the mem-
ber States to continue to closely monitorthe practical
implications of the state of emergency and to ensure
that all trials of journalists are monitored. The Resolu-
tion is also to be forwarded to the President, Govern-
ment and Parliament of Turkey.

e European Parliament resolution of 27 October 2016 on the situation
of journalists in Turkey (2016/2935(RSP))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18344 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IVIiR), University of
Amsterdam

AL-Albania

Regulator issues four commercial national
digital licenses

On 3 November 2016 and 29 December 2016, after
a long impasse in the digital switchover process, the
Audiovisual Media Authority (AMA) issued four of five
licenses for national terrestrial digital networks.

The decisions came after two parallel and successful
legal battles of commercial operators to abolish the
legal limitations for ownership of shares in national

media companies, as well as opposing previous ad-
ministrative decision of AMA, which failed to grant
digital licenses to any of the applicants. On 13 May
2016, the Constitutional Court of Albania notified that
it had ruled in favour of the request filed to this court
by the Association of Albanian Electronic Media seek-
ing to abrogate paragraph 3 of Article 62 of the Law
97/2013 “On Audiovisual Media in the Republic of Al-
bania” regarding limitations for media ownership (see
IRIS 2016-7/6).

Three months earlier, on 7 March 2016, the Admin-
istrative Court had ruled in favour of granting a na-
tional digital license to Digitalb, while ordering AMA
to change its decision and grant a national digital li-
cense also to TV Klan and Top Channel TV. Both these
decisions paved the way for the licensing of the main
contenders for digital national terrestrial licenses.

Following the court rulings, AMA executed the Admin-
istrative Court decision and granted licenses for using
the national digital terrestrial networks to TV Klan and
Top Channel on 3 November 2016. On the same day,
the regulator also started the call for applications for
the two remaining national networks.

On 29 December 2016, AMA decided to grant the
fourth national license to Media Vizion company. The
fifth and last national digital terrestrial network has
yet to be awarded. At the end of December 2016,
AMA decided not to grant it to another applicant, while
concluding that the other applicants (ADTN company,
ABC News, Tring TV, and ORA companies) did not qual-
ify for the license. The granting of the national digital
network licenses to private operators came after long
disputes and after the official deadline set for the dig-
ital switchover, namely 17 June 2015.

o Njoftim per media 03-11-2016 (The decisions of the Audiovisual Me-
dia Authority from 3 November 2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18322 SQ

o Njoftim per Media 29-12-2016 (The decision of the Audiovisual Me-
dia Authority from 29 December 2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18323 SQ

lida Londo
Albanian Media Institute

[Public broadcaster adopts editorial guide-
lines

The public broadcaster Radio Televizioni Shqiptar
(RTSH) has approved its first editorial guidelines.
RTSH presented the editorial guidelines in a meeting
on 18 November 2016, before receiving the approval
of the Steering Board. Previously, the draft guide-
lines had been consulted internally and with stake-
holders and civil society organizations focusing on
media, while OSCE enabled the external assistance
of EBU. The guidelines were based on the BBC rules

6 IRIS 2017-2


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18344
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-7/6&id=15767
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18322
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18323

of the European Audiovisu

of conduct and the Slovenian public broadcaster edi-
torial rules. The guidelines cover not only radio and
television, but also online media and the online pres-
ence of RTSH. In addition, they do not only apply to
RTSH staff, but also to persons or companies cooper-
ating and co-producing with RTSH.

The editorial guidelines try to list as many ethical
dilemmas as possible, since they aim to cover in detail
even cases not covered in the general Code of Ethics.
In this respect, the guidelines cover several areas,
such as the editorial and professional standards, di-
versity and balanced reporting, electoral campaigns,
reporting on politics and parliament, production stan-
dards, relations with state authorities, imitation and
anti-social behaviour, investigative reporting, elabo-
ration of information, respecting values of the pubilic,
programmes for groups with special interest, portray-
ing specific social groups, children and minors in RTSH
programmes, etc.

The guidelines also attempt to regulate in detail the
relations and conduct of staff within the newsroom,
especially relating to censorship and self-censorship,
conflict of interest, and chain of responsibility. In this
aspect the guidelines address problems related to in-
terference, the right to reply, the role of the Council of
Viewers and Listeners, the obligatory references, le-
gal aid to journalists and editors, dress code, conflict
of interest and obligations, feedback from audience,
and role of social and online media.

e The news on RTSH meeting presenting the quidelines

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18324 EN

e Parimet editoriale té€ RTSH-sé (The editorial guidelines of RTSH)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18359 SQ
lida Londo

Albanian Media Institute

CZ-Czech Republic

[ Gambling Advertising ]

On 1 January 2017, the new gambling law took effect.
Each provider of gambling has to obtain a basic op-
erating permit, which is issued by the Ministry of Fi-
nance. The gambling provider must therefore apply
for the relevant authorization. Unauthorized gambling
should not be broadcasted or advertised.

Exempted from the new Gambling law is gambling in
the form of consumer competitions and other prize
competitions. These forms of gambling are now con-
sidered to be normal business practice. The law
allows the assessment of consumer competition as
business practice in general.

Games in the form of calls, SMS, or multimedia mes-
sages, which require a registration for participation,
are now considered gambling. The law also considers
the increased costs for these electronic communica-
tions services as well as the stake in gambling.

The law also regulates the advertising of gambling.
Advertising of gambling and other incentives to partic-
ipate in gambling must not contain communications
that give the impression that participation in gam-
bling can be a source of obtaining income similar to a
salary or other financial means. Advertising for gam-
bling must not be aimed at minors, minors should not
be displayed in such advertising, and the use of ele-
ments, means or actions that appeal to minors should
not be used. Advertising of gambling must include in-
formation on the ban on the participation of minors in
gambling and a visible and clear warning as follows:
"The Ministry of Finance warns: Participation in gam-
bling can be addictive!" A violation of this provision
is an administrative offence. The regulatory author-
ity for advertising in radio and TV broadcasts and on-
demand audiovisual media services is the Broadcast-
ing Council.

e Zakon ¢. 186/2016 Sb. o hazardnich hrach (Act no. 186/20216 Coll.
On Gambling)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18354 CS

5 Jan Fu¢ik
Ceska televize, Prague

DE-Germany

Federal Administrative Court finds broad-
casting licence fee for business premises
and commercial vehicles compatible with the
Constitution

After hearing a total of four appeal procedures,
the Bundesverwaltungsgericht (Federal Administra-
tive Court - BVerwG) decided, in rulings of 7 December
2016 that have not yet been published in full, that the
levying of the broadcasting licence fee for business
premises and commercial vehicles does not infringe
the German Constitution (case nos. 6 C 12.15, 6 C
13.15, 6 C 14.15 and 6 C 49.15).

The Rundfunkbeitragsstaatsvertrag (Inter-State
Agreement on the broadcasting licence fee - RBStV),
which entered into force on 1 January 2013, requires
owners of business premises and commercial vehicles
to pay the broadcasting licence fee. The amount due
depends on the number of premises, employees, and
vehicles used, and is based on information provided
by company owners concerning the size of their
workforce and the number of relevant vehicles. If
companies that paid the licence fee until the end of

IRIS 2017-2 7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18324
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18359
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18354

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

2012 fail to provide this information, the broadcasting
authorities are entitled to charge them a so-called
interim fee, equivalent to the sum that they were
previously paying, until they meet their obligations.

The BVerwG confirmed that the provisions of the RB-
StV did not infringe the Constitution because the li-
cence fee was a non-fiscal, broadcasting-specific levy
over which the Lander had regulatory control and for
which there was particular justification. The fee was
justified because the broadcasting freedom enshrined
in the Constitution included a guarantee to finance
public service broadcasting, and the licence fee enti-
tled the holder to receive broadcasting services. Bas-
ing the fee on the number of business premises and
commercial vehicles used was a suitable way of mea-
suring the benefit that businesses derived from broad-
casting services, which included help with carrying
out operational tasks and use by employees and cus-
tomers.

According to the BVerwG, the legislator was entitled
to assume that broadcasting services were typically
received in business premises and commercial vehi-
cles, and that business owners benefited from these
services in a specific way, since the virtually univer-
sal presence of traditional and new types of reception
device in business premises and commercial vehicles
was statistically proven. Charging the licence fee with
no exemption for companies that did not own any re-
ception devices was also justified under the Constitu-
tion. It is no longer possible to measure with suffi-
cient certainty whether or not multifunctional recep-
tion devices are used in business environments, cast-
ing doubt over the equality of treatment within the
licence fee system.

Finally, the court dismissed the plaintiffs’ view that
the rules on calculating the licence fee for business
premises and commercial vehicles infringed the prin-
ciple of equal treatment. Under the RBStV, the fee
was quite rightly based on the benefit to the owner
of being able to receive broadcasting services. The
progressive reduction of the licence fee for business
premises was objectively justified on account of the
benefit to the business resulting not only from em-
ployees’ use of broadcasting services but also from
that of customers and the fulfilment of operational
tasks. The linear calculation of the fee applicable to
vehicles was also compatible with the Constitution.

e Pressemitteilung zu den Urteilen des BVerwG vom 07. Dezember
2016 (Az.: 6 C 12.15; 6 C 13.15; 6 C 14.15; 6 C 49.15) (Press release
on the decisions of the Federal Administrative Court of 7 December
2016 (case nos. 6 C 12.15,.6 C13.15. 6 C 14,15 and 6 C 49.15))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18327 DE
Timo Holl
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

Hamburg District Court increases link liabil-
ity after CJEU Playboy ruling

In a decision of 18 November 2016, the Landgericht
Hamburg (Hamburg District Court - LG) ruled that
posting a link to an image illegally made accessible
by a third party could constitute a breach of copyright
(case no. 310 0 402/16).

In the case at hand, the defendant, who sold self-
published learning materials through his website, had
posted a link to a photo. The image concerned
had been edited in breach of the terms of its Cre-
ative Commons licence, since various UFOs had been
added without any indication that the image had been
edited. Although photos can, in principle, be edited in
accordance with the Creative Commons licence con-
cerned, it must be made obvious that they have been
edited. According to the LG Hamburg, this also applies
if the viewer assumes that the image does not show
actual UFOs, but a photomontage, since the viewer
cannot tell from this circumstance alone whether the
montage was created by the original rights holder or
added later. The court found that this condition had
not been met and that the requirement laid down in
paragraphs 4.c) i. and iv. of the licence, i.e. that ref-
erence be made to the author and to the fact that the
image had been edited, had also been breached. This
infringement led to the licence being withdrawn under
paragraph 7.a).

The LG Hamburg classified the defendant’s website as
commercial because he used it to sell self-published
learning materials. Commercial use was not depen-
dent on the link being provided in pursuit of financial
gain. Rather, the crucial factor was whether the web-
site itself was commercial in nature.

In September 2016, the Court of Justice of the Euro-
pean Union (CJEU) restricted the freedom to post links
and decided that operators of commercial websites
could infringe copyright simply by posting links to il-
legally uploaded content (see [IRIS 2016-9/3). In its
decision - the first by a German court to refer to the
CJEU’s ruling - the LG Hamburg ruled that the defen-
dant should have known that the linked content had
been uploaded illegally. Although this was a strict
standard of fault, the defendant, who was acting in
pursuit of financial gain, could be expected to take
steps to ensure that the content had been legally pub-
lished.

e Entscheidung des LG Hamburg vom 18. November 2016
(Az. 310 0 402/16) (Decision of the Hamburg District Court of 18
November 2016 (case no. 310 0 402/16))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18355 DE

Tobias Raab
Stopp Pick & Kallenborn, Saarbrticken

8 IRIS 2017-2


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18327
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-9/3&id=15774
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18355

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

Munich District Court refuses exemption for
online video recorder

In a ruling of 28 September 2016, the Landgericht
Muinchen | (Munich District Court - LG) decided that
the provider of an online video recorder cannot bene-
fit from the private copy exemption provided in Article
53(1)(1) of the Urhebergesetz (Copyright Act - UrhG)
(case no. 37 O 1930/16).

The online video recorder “YouTV” enables its users to
record all programmes on all TV channels with a single
click and to watch them within 24 hours. Users cannot
record individual programmes or channels. The ser-
vice is free to use, although a fee is charged to extend
it to a 7-day catch-up service. In order to provide the
service, the “YouTV” operator receives the broadcast
signals and transmits them to a server, where they
are permanently stored and made available for users
to download. Rather than obtain licences from the
broadcasters, the operator relied on the private copy
exemption enshrined in Article 53(1)(1) UrhG, which
was disputed by a TV broadcaster.

The LG Milnchen | held that the transmission and
storage of signals for download by users constitutes
a form of reproduction that infringes the copyright
of the TV broadcasters concerned. The provider of
“YouTV”, rather than its users, should be considered
the “producer” of these reproductions. A private copy
within the meaning of Article 53(1)(1) UrhG would only
exist if users themselves could individually choose
which programmes to record. However, this was not
the case here, and users were also unable to delete
individual recordings.

Another reason why the private copy exemption did
not apply was the fact that users only had limited ac-
cess to the stored programmes. In particular, it was
not possible to watch recorded programmes free of
charge more than 24 hours after they had been broad-
cast.

The defendant must now disclose how much it re-
ceives in user fees, as well as its other gross income.
Since YouTV.de did not acquire any rights from licen-
sors, reasonable compensation will also have to be
paid to the applicant broadcaster.

e Urteil des LG Miinchen | vom 28. September 2016 (Az. 37 O
1930/16) (Decision of the Landgericht Minchen | (Munich District
Court - LG) of 28 September 2016 (case no. 37 O 1930/16))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18328 DE

Tobias Raab
Stopp Pick & Kallenborn, Saarbrticken

Unmarked TV programme spots in advertis-
ing block are unlawful

In two decisions of 17 November 2016, the sev-
enth chamber of the Verwaltungsgericht Hannover
(Hanover Administrative Court - VG) rejected two
appeals by RTL against decisions issued by the
Niedersachsische Landesmedienanstalt (Lower Sax-
ony media authority) following breaches of the Rund-
funkstaatsvertrag (Inter-State Broadcasting Agree-
ment - RStV).

The advertising-related provisions of the Rund-
funkstaatsvertrag set out, in a general way, the obli-
gation to separate editorial content from advertising,
lay down limits for broadcast advertising, and provide
a basis for the prosecution of those who infringe them.
Exactly how a TV channel should separate advertising
from programme material, what a sponsor reference
should look like, and the point at which an infringe-
ment occurs, have been summarised by the regional
media authorities in the Gemeinsame Richtlinien der
Landesmedienanstalten fir die Werbung, zur Durch-
fihrung der Trennung von Werbung und Programm
und fur das Sponsoring - sowohl im Fernsehen als
auch im Horfunk (Joint Guidelines of the regional me-
dia authorities on advertising, the separation of ad-
vertising and programme material, and sponsorship
on television and radio).

In the first case (case no. 7 A 430/16), during a la-
belled advertising break, RTL had broadcast a spot ad-
vertising the “Toggo” (www.toggo.de) children’s pro-
gramme window shown on the Super RTL channel,
which is part of the RTL group. First broadcast in
2001, “Toggo” is aimed at 6- to 13-year olds. The ad-
ministrative court agreed with the media watchdogs
and considered the advertisement, a form of cross-
promotion, as a breach of the Rundfunkstaatsvertrag.
Under Article 7(3) RStV, advertising must be read-
ily recognisable as such, and clearly distinguishable
from editorial content. However, under the case law
of the Bundesverwaltungsgericht (Federal Administra-
tive Court), spots advertising programmes are consid-
ered neither editorial content nor advertising. Article
45(2) RStV states that they do not count towards the
admissible duration of television advertising. Viewers
should therefore always be able to recognise when ad-
vertising resumes after such a spot. If commercial ad-
vertising follows without the insertion of a correspond-
ing logo, there is no separation between advertising
and editorial content. The administrative court there-
fore rejected the private broadcaster’s appeal against
the media authority’s decision.

In the second case (case no. 7 A 280/15), also during a
labelled advertising break, RTL had broadcast a spot
advertising the programme “Yps” on the RTL NITRO
channel, which is also part of the RTL group. “Yps” is
a science magazine show for children, based on the

IRIS 2017-2 9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18328

of the European Audiovisu

printed magazine of the same name.This spot was
linked to a commercial spot for a programme guide
in the form of a so-called ‘combi-spot’. The court
also considered this a breach of the requirement to
separate advertising and editorial content. It argued
that a ‘combi-spot’ infringed the Rundfunkstaatsver-
trag by its very nature. If a ‘combi-spot’ was sep-
arated into a programme ad and commercial adver-
tising, an advertising logo should be shown at the
relevant time. Since it considered this case to be
fundamentally important, the court decided that its
ruling could be appealed before the Niedersachsis-
che Oberverwaltungsgericht (Lower Saxony Adminis-
trative Appeal Court).

e Pressemitteilung des VG Hannover vom 18. November 2016
(Hanover Administrative Court press release of 18 November 2016)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18339 DE

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

[ Parliament adopts new Film Support Act ]

On 10 November 2016, the Bundestag (lower house
of the German parliament) adopted an amendment
to the Filmférderungsgesetz (Film Support Act - FFG).
The new version entered into force on 1 January 2017
and is valid for five years. As a result, film sub-
sidies will be concentrated on fewer films, focusing
on films with a greater chance of success, from Jan-
uary 2017 onwards. The funding bodies will also be-
come more streamlined, more professional, and more
gender-balanced.

In general terms, the FFG is the legal basis for the
provision of film support by the Filmférderungsanstalt
(Film Support Agency - FFA). It first came into force
in 1968 and has since been amended several times,
most recently through the Siebte Gesetz zur Anderung
des Filmférderungsgesetzes (Seventh Act Amending
the Film Support Act), which entered into force on 1
January 2014. In addition to the Act, directives and
other instruments also regulate film support. Film sub-
sidies are funded by the so-called “film levy”, which is
charged based on income from film exploitation. It
is mainly paid by cinemas, but also by video industry
companies, including video on-demand providers, TV
broadcasters, and pay-TV operators.

Under the revised FFG, one of the main newly sub-
sidised areas is screenplay development, with a cor-
responding increase in the amount of funding avail-
able for scriptwriters. Distribution, sales, and video
subsidies will be merged in the future. The new law
will also make it easier for people with disabilities to
watch films at the cinema.

The FFA’s remit is also more clearly defined and in-
cludes a duty to ensure that employees working in

the film industry are employed in a socially responsi-
ble manner. The FFA’'s income from the film levy is
also guaranteed. It funds feature films at all stages of
production and exploitation: from screenplay devel-
opment to production, to distribution, sales and video.
Further funds are used to support cinemas, the preser-
vation of the cinematographic heritage, the reception
and promotion of German films abroad, and film edu-
cation. As the central service provider for the German
film industry, the FFA also regularly collates, analyses,
and publishes key market data relating to Germany’s
film, cinema, and video industries.

o Gesetz (iber MaBnahmen zur Férderung des deutschen Films (Film-
férderungsgesetz - FFG) vom 23. Dezember 2016 ([U+F020]Act on

measures to promote the German film industry (Film Support Act -
FFG) of 23 December 2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18329 DE
Ingo Beckendorf

Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

ES-Spain

YouTube removes five videos denounced by
CAC for inciting violence against women

The video-sharing platform YouTube removed five
videos that the Catalan Audiovisual Council (CAC)
and the Department of the Presidency of the Catalan
Government denounced for inciting violence against
women. The CAC reported on five videos, including
Coémo pegar a una mujer (“How to beat a woman”),
and 10 blogs, including Dominacién Machista (“Male
Domination”), El Rincon del macho (“Macho corner”)
and La Cueva del misdgino (“Misogynist’s cave”).

The 15 videos and blogs were reported to the State
Attorney in Barcelona, who has opened investigation
proceedings concerning their content. In parallel to
the presentation of the complaint, the CAC also ad-
dressed letters to the companies that hosted the 15
sexist videos and blogs to report the contents and to
ask the companies to remove them. Consequently,
YouTube removed the five videos and Google His-
pavista removed the five blogs that they were hosting.
The company hosting the other five blogs mentioned
in the CAC report stated that it would not remove the
blogs on the basis of freedom of speech.

The content inciting violence against women had sig-
nificant viewing figures. The five videos now removed
had a total of 228,192 views and four of the blogs
had a total of 1,357,940 visitors. According to the de-
nouncement sent to the State prosecutor, incitement
to violence against women is considered as conduct
that could be constitutive of an offence under Article
510 of the Spanish Criminal Code.

10 IRIS 2017-2


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18339
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18329

L'AUDIOVISUEL.
SERVATORY
ORMATIONSSTELLE

of the European Audiovisu

In this regard, the CAC has expressed its willingness
to work closely with the Computer Crimes Unit of the
Catalan Police (Mossos d’Esquadra) in order to tackle
illegal content on the Internet.

Furthermore, the CAC, within the framework of the
current revision of the Audiovisual Media Services Di-
rective (IRIS 2016-6/3), calls for more tools to monitor
the adequacy of the rules contained in both video-
sharing platforms and social networks, as the latter
are including tools to post more and more audiovisual
content.

The report on the analysis of online hate speech
against women is the third report prepared by the CAC
on risk content on the Internet, after those relating to
child pornography and anorexia and bulimia.

e Consell de I’Audiovisual de Catalunya, YouTube retira els cinc videos
que el CAC i el Departament de la Presidéncia van denunciar per inci-
tar a la violéncia masclista, 4 d’octubre de 2016 (Catalan Audiovisual
Council, “YouTube removes five videos denounced by the CAC and
Department of the Presidency for inciting violence against women”,
4 October 2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18313 CA

e Catalan Audiovisual Council, Analysis of online hate speech against
women, 8 June 2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18358 EN

Monica Duran Ruiz
Catalan Audiovisual Council

FR-France

Administrative Court confirms ‘12’ rating for
“Sausage Party”

On 14 December 2016, the Administrative Court of
Paris issued a particularly amusing decision concern-
ing the age classification of the American animated
film “Sausage Party”, which was released in France
in the autumn. In the film, products on sale in a
supermarket realise the senselessness of their sub-
servience to humans. This entertaining spoof traces
the story of foodstuffs with human personalities from
the moment they discover the reality of their condi-
tion until they finally win their freedom, particularly
in the domain of sex and religious beliefs. A num-
ber of organisations called for the immediate suspen-
sion of the decision taken by the Ministry of Culture on
29[U+202F]September to award the film a ‘12’ rating.
They thought the film should have been rated ‘16’ or
at least carried a public warning on account of its sex-
ual content, bad language and portrayal of violence
and hard drug use.

The court held, firstly, that if an appeal was lodged
against the awarding of a ‘12’ rating, it should, as part
of the summary proceedings, explore whether the film
promoted violence, seriously infringed human dignity

or was likely to corrupt minors. If the court did not find
this to be the case, given the state of the proceedings,
it would need to weigh up whether the age classifica-
tion was sufficient to protect children and young peo-
ple,

The complainants argued, first of all, that the film pro-
moted violence and was likely to corrupt minors be-
cause it depicted rape and incited sexual activities
prohibited under the Criminal Code. However, the
court ruled that “if a furtive sequence mimics sexual
relations between a box of oatmeal and a box of crack-
ers, it does not appear, given the state of the proceed-
ings, to represent a racism-inspired rape”. Similarly,
the court held that the final scene of the film, which
lasts three minutes and shows foodstuffs and other
consumer products clearly simulating various sexual
practices, was set in an imaginary world and could
not be interpreted as inciting children to imitate what
they had seen. Therefore, given the state of the pro-
ceedings, the film “Sausage Party” could not be re-
garded as promoting violence, infringing human dig-
nity or likely to corrupt minors in violation of Article
227-22 of the Criminal Code.

Secondly, the complainants claimed that the film ig-
nored the best interests of children and the protection
of young people in so far as it contained scenes of
a sexual nature, showed acts of violence, presented
drug use in a positive light and used crude and ob-
scene language. The court held that the disputed
scenes were not at all realistic, violent or degrading,
and that they fitted coherently into the overall tone
of the film, which was designed to depict the rebel-
lion of consumer goods against human domination
and oppression in a humorous and deliberately out-
rageous way. Similarly, it did not consider that the
use of drugs hinted at in two scenes was presented in
a positive light, but rather as a degrading and mind-
numbing activity. Finally, the use of crude dialogue,
often based on double-entendres, and foul or obscene
language was not thought likely to shock minors aged
over 12. Allin all, the court did not think the certificate
awarded could be regarded as having offered inade-
quate protection to children and young people. The
request for a separate warning in addition to the ‘12’
rating was also rejected on the grounds that the ‘12’
rating itself, which was unusual for an animated film,
provided sufficient warning. It was also pointed out
that the film’s title and promotional poster, which fea-
tured phallic symbols, clearly demonstrated its “sub-
versive” nature, which was expressly mentioned, and
the omnipresence of sexual connotations. The appli-
cations were dismissed.

e Tribunal administratif, Paris, (ord. réf.), 14 décembre 2016, Associ-
ation Promouvoir et autres (Administrative Court of Paris (under the
urgent procedure), 14 December 2016, Association Promouvoir and

others) FR

Amélie Blocman
Légipresse

IRIS 2017-2 11


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-6/3&id=15757
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18313
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18358

of the European Audiovisu

New tax on video distribution of audiovisual
content

By adopting an amendment to the Finance Act on 29
December 2016, French MPs defied the government
by including the advertising income of websites offer-
ing free or paid video content in the sum of revenue
generated from video sale and rental on which the
so-called ‘video and VoD tax’ is levied to fund the Na-
tional Centre for Cinema (Centre national du cinéma -
CNC). The tax will be paid by providers of on-demand
audiovisual media services and social platforms (such
as YouTube or Dailymotion) that offer access to audio-
visual content.

The tax will therefore apply to any operator, wherever
it is based, offering a service in France that provides
or enables access to cinematographic or audiovisual
works or any other audiovisual content, whether for
payment or free of charge. The 2% tax rate increases
to 10% for advertising or sponsorship revenue linked
to “the distribution of cinematographic or audiovisual
content and works of a pornographic or violent na-
ture”.

The tax is payable on the total sum, excluding VAT,
paid by advertisers and sponsors to the providers
themselves or to advertising and sponsorship agen-
cies for the dissemination of their advertisements and
sponsorship messages. These sums are subject to a
flat-rate deduction of 4%, or 66% in the case of ser-
vices which provide or enable access to audiovisual
content created by private users for the purposes of
sharing and discussion via a social platform. For on-
demand audiovisual media services, the tax is due on
the sum received in return for access to cinemato-
graphic and audiovisual works. It is not levied on pay-
ments made by advertisers and sponsors for the dis-
semination of their advertisements and sponsorship
messages on catch-up TV services, which are already
subject to a separate tax.

Services in which audiovisual content is of secondary
importance, such as newspaper websites, services
“mainly devoted to information”, and services de-
signed to provide the public with information about
audiovisual works (trailers, for example) are excluded.

e Nouvel article 1609 sexdecies B du Code général des impéts, issu
de la loi n°2016-1918 du 29 décembre 2016 de finances rectificative
pour 2016 (New Article 1609 sexdecies B of the General Tax Code,
Act no. 2016-1918 of 29 December 2016 amending the Finance Act
for 2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18357 FR

Amélie Blocman
Légipresse

First CSA warning issued to producer of on-
line programme

The second season of “Les recettes pompettes”, an
entertainment programme imported from Quebec and
broadcast via YouTube, in which famous guests are,
according to its strapline, invited to “cook and drink
alcohol”, began in November. However, the Ministry
of Health had asked the programme’s producers not
to broadcast the first episode, claiming that it “en-
couraged excessive consumption of alcohol”, before
referring the matter to the Autorité de Régulation
Professionnelle de la Publicité (Professional Advertis-
ing Regulatory Authority -ARPP). In June of last year,
the national audiovisual regulatory authority in France
(Conseil Supérieur de I'Audiovisuel - CSA), informed
Studio Bagel Productions (Canal Plus), the producer
of the eponymous YouTube channel dedicated to “Les
recettes pompettes”, that the channel was subject
to Article 2 of the Act of 30 September 1986 which
governs on-demand audiovisual media services (on-
demand AVMS). Despite the producer’s observations,
the CSA did not find any reason to question this analy-
sis and, in a decision published on 13 December 2016,
confirmed that the channel was indeed an on-demand
AVMS. As such, the producer is therefore obliged to re-
spect the obligations applicable to this type of service,
in particular by applying both the provisions of the
decree of 12 November 2010 concerning on-demand
AVMS and the decision of 20 December 2011 concern-
ing the protection of young viewers, ethics and the
accessibility of programmes via on-demand AVMS.

After having watched the first episode of “Les re-
cettes pompettes”, which was made available online
on 13 April 2016, the CSA noted that it contained
numerous references to alcohol. It considered that
the programme, by presenting alcohol in a manner
likely to encourage its consumption, amounted to a
form of propaganda promoting alcohol, which is con-
trary to the provisions of Article L. 3323-2 of the Pub-
lic Health Code. The announcements broadcast be-
fore each programme - “This programme [may] not
be suitable for young viewers” and “Alcohol abuse
can damage your health, consume with moderation”
-were deemed to be inadequate.

e CSA, communiqué de presse du 13 décembre 2016 (CSA, press
release of 13 December 2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18361 FR

Amélie Blocman
Légipresse

12 IRIS 2017-2


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18357
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18361

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

TF1 and M6 warned by CSA to limit politi-
cians’ speaking time

On 11 January 2017, the national audiovisual reg-
ulatory authority in France (Conseil Supérieur de
I’Audiovisuel - CSA) announced that it had issued a
“stern” warning to TV channels TF1 and M6 for persis-
tently giving excessive airtime to the parliamentary
opposition. In the run-up to the forthcoming presiden-
tial elections on 23 April and 8 May, the CSA must
scrupulously monitor the application of the rules gov-
erning electoral news broadcasts. To this end, every
fortnight it publishes on its website how much speak-
ing time has been given to politicians in news and in-
formation bulletins, magazine shows and other pro-
grammes. On 15 December 2016, the CSA calculated
the relevant figures for the period between 1 August
and 31 December 2016. The campaign for the pri-
mary elections of the Republican Party candidate (the
party currently in opposition to the presidential and
parliamentary majority) took place during this period
and there is no specific legislation governing the cov-
erage of these elections by audiovisual media. The
CSA therefore announced that speeches by the pri-
mary candidates would be taken into account on the
same basis as those of other politicians: it was nec-
essary to ensure the balanced representation of all
political parties on television.

Although political news in the autumn focused
strongly on the right-wing and centre-right primaries,
in November, the CSA had already highlighted some
huge imbalances on certain radio and television sta-
tions. It had asked the channels concerned to make
the necessary changes as quickly as possible. On 11
January 2017, the CSA announced that it had taken
note of the efforts made by most audiovisual media to
ensure that the balance required under current regu-
lations was respected. The imbalances previously ob-
served had already been largely corrected by many
radio and television stations. Nevertheless, the dis-
proportionate coverage on TF1 and M6 remained “ex-
tremely significant”, with excessive exposure given to
the parliamentary opposition. For this reason, the CSA
warned both channels to ensure that these “profound
imbalances are urgently rectified in view of the brevity
of the remaining period”. From 1 February 2017, the
CSA recommendation of 7 September 2016 will gov-
ern the rules specific to the presidential election for all
radio and television providers, in accordance with the
rules laid down in the Act of 25 April 2016 updating
the rules applicable to the election. The CSA distin-
guishes between three periods for the calculation of
speaking time and airtime. The fair coverage princi-
ple applies from the moment the list of candidates is
published to the day before the “official” campaign.
Only the last two weeks before the election are sub-
ject to equal speaking time in the audiovisual media.

e Bilan des temps de parole des personnalités politiques (aolt-
décembre 2016), communiqué du CSA du 11 janvier 2017 (Overview
of politicians’ speaking time (August to December 2016), CSA press

release of 11 January 2017) FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

Ofcom updates plans to make Openreach in-
dependent of BT for the benefit of all UK tele-
com providers

On 29 November 2016, Ofcom updated its plans to
reform the structure of Openreach, which is a wholly
owned subsidiary of the BT (British Telecom) Group.
Openreach develops and maintains the United King-
dom’s main telecoms network, including broadband,
and its infrastructure is used by other providers such
as Sky, Talk Talk, Vodafone and BT's own retail busi-
ness.

In February 2016, in its Strategic Review of Digital
Communications in the United Kingdom, Ofcom ex-
pressed its concern that Openreach was not suffi-
ciently independent of BT, that it favoured BT in its
dealings, and that this was anti-competitive towards
BT's rivals (see RIS 2016-4/16). As a consequence
of the Strategic Review, BT was invited by Ofcom to
make proposals to create an independent Openreach.

Ofcom’s November announcement revealed that BT
had failed to offer voluntary proposals to address
the regulator’s concerns for providing an autonomous
Openreach which works in favour of all telecom
providers. As such, Ofcom proposes that Openreach
become a distinct company with its own board of di-
rectors, including non-executive directors who, in the
majority, would not be affiliated to BT. Such an in-
dependent board would have the autonomy to make
their own impartial strategic investment decisions,
particularly with regard to the development of a full
fibre broadband.

As part of the process, on 28 November 2016, Ofcom
gave written notification to the European Union that
they intended to impose an exceptional remedy on
BT, requiring the separation of Openreach. The letter
also flagged that Ofcom was preparing a notification
on which it intended to seek consultation during the
early part of 2017; it would then quickly submit the
notification to the European Commission once it had
taken account of all consultation responses, in accor-
dance with the procedures set out under Article 8(3)
of the Access Directive. The Directive states “Where
an operator is designated as having significant mar-
ket power on a specific market as a result of a market

IRIS 2017-2 13


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-4/16&id=15759

of the European Audiovisu

analysis carried out in accordance with Article 16 of
Directive 2002/21/EC (Framework Directive), national
regulatory authorities shall impose the obligations set
out in Articles 9 to 13 of this Directive as appropri-
ate”. Articles 9 to 13 refer respectively to obligations
of transparency; non-discrimination; accounting sepa-
ration; access to and use of the network facilities; and
price control and cost accounting obligations. Sub-
ject to the Commission’s decision, Ofcom would im-
plement its reforms as soon as possible.

In its November announcement, Ofcom made it clear
that throughout the process they would remain open
to voluntary commitments from BT that addressed the
competition concerns.

Whilst some of those responding to the Strategy Re-
view raised concerns about the cost of separation and
the effect on the BT Pension Scheme, Ofcom consid-
ered, on balance, that separation was in the wider
public interest; it also believed that the possible ef-
fect upon the pension fund had been overstated.

Ofcom also indicated that if legal separation between
BT and Openreach did not engender independence
without undue influence from the BT Group, then it
may mean a full structural break up, whereby Open-
reach ceases to be part of the BT Group altogether.

e Ofcom, Update on plans to reform Openreach, 29 November 2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18347 EN
e Ofcom, Letter to the European Commission, 29 November 2016
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18348 EN

Julian Wilkins
Blue Pencil Set

BBC publishes response to report on culture
and practices in relation to serious sexual
misconduct by celebrities

The BBC has now published its response to Dame
Janet Smith’s review of its culture and practices in re-
lation to serious sexual misconduct by celebrities, no-
tably Jimmy Saville and Stuart Hall (IRIS 2016-5/18).
It sets out the current position and the rules and poli-
cies which are in place to prevent a repetition of the
major organisational failures criticised in the report,
including failings in audience controls, sharing of in-
formation and the attitude of staff in general towards
sexual harassment.

A new child protection policy has been introduced,
supported by a code of conduct which applies to all
staff and anyone in a contractual relationship with the
BBC. This policy sets out explicitly the behaviour to
be expected of any adult who has contact with chil-
dren, and is supported by a network of 45 trained child
protection advisors. A bullying and harassment pol-
icy has also been introduced, and the policy on audi-
ence controls has been reviewed and updated; it now

requires that all under-18s in audiences attend with
an adult. Complaints procedures have also been re-
vised and clarified; where a child is involved, staff are
guided to contact their divisional child protection of-
ficer as soon as possible. There is also a dedicated
Support at Work Team in HR which handles all formal
claims of bullying and harassment, and there are ded-
icated whistle-blowing channels.

The BBC continues to work with outside organisations
such as the National Society for the Prevention of Cru-
elty to Children and the National Association of Peo-
ple Abused in Childhood to enhance its child protec-
tion strategy. Two reviews of its policies have been
undertaken by consultants; the GoodCorporation ex-
amined policies and practices against a best practice
audit framework.

As regards the culture of the BBC and communica-
tion within it, both of which were heavily criticised in
the report, cohesion and coordination have been in-
creased by reducing the complexity of decision mak-
ing, including a 64% reduction in the number of
boards forming part of the decision-making processes.
The role of team managers has been clarified, and
management training improved. On the key issue of
attitudes to “talent” (that is to say, performers and
celebrities), the attitudes and allowances of the past
are no longer acceptable, and policies on bullying and
harassment and on child safeguarding are highlighted
in their contractual terms; breaches of these policies
are regarded as a serious breach of contract and could
place continued engagement with the BBC at risk.

Policies and practices will be reviewed once more in
12-18 months’ time.

e BBC Response to the Dame Janet Smith Review, December 2016
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18335 EN

Tony Prosser
University of Bristol Law School

IE-Ireland

Broadcaster’s prank call violated public offi-
cial’s privacy

On 21 December 2016, the Broadcasting Authority of
Ireland (BAI) held that a prank call made by a broad-
caster to a state agency employee violated Principle
7 of the BAI Code of Programme Standards on respect
for privacy. The programme concerned was the Nick
Richards Show, which is a music-driven show broad-
cast on weekday mornings. During a July 2016 broad-
cast, a prank call was made to an employee of the
State Examinations Commission (SEC) by a member
of the show, as part of a pre-recorded daily comedy

14 IRIS 2017-2


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18347
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18348
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-5/18&id=15758
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18335

spot featuring prank calls. The call usually ends with
the presenter revealing the prank nature of the call;
however, on the occasion in question, the SEC em-
ployee ended the conversation before the “reveal”.

The SEC made a complaint to the BAI on behalf of
its employee, as it had a “duty of care to protect the
interests of its employees”. It argued that its em-
ployee had not been informed before or after the call
that it had been recorded, and the employee “would
not have consented” to the material being broadcast.
It was argued that the broadcast violated the em-
ployee’s right to privacy recognised under Principle 7
of the BAI Code of Programme Standards.

The BAIlI's Compliance Committee decided to uphold
the complaint. First, the Committee noted that Princi-
ple 7 of the BAI Code of Programme Standards recog-
nises that individuals have a right to privacy. As such,
“broadcasters are required to respect, and not unrea-
sonably encroach upon the privacy of the individual,
either in the manner in which programmes are made
or broadcast”. Secondly, the Committee also noted
that under Principle 7, “broadcasters are obliged to
have due regard for the concept of individual consent
and ensure that participants in a broadcast are gen-
erally aware of the subject matter, context and the
nature and format of their contribution so that their
agreement to participate constitutes informed con-
sent”. The BAIl held that, having regard to the fact that
the recording of the caller was broadcast without the
caller’'s consent, “the caller’s privacy was encroached
upon unreasonably. There had thus been a violation
of the Code of Programme Standards.

e Broadcasting Authority of Ireland, Broadcasting Complaint Deci-

sions, December 2016, p. 18
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18314 EN

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

BAIl issues Warning Notice to broadcaster
over abortion coverage

On 21 December 2016, the Broadcasting Authority
of Ireland (BAI) upheld a complaint concerning an in-
terview on abortion, broadcast by the public service
broadcaster RTE. The programme concerned a June
2016 edition of The Ray D’Arcy Show, a lifestyle and
entertainment programme broadcast on weekday af-
ternoons on RTE Radio 1. Notably, the BAI issued
a Warning Notice to RTE as this was the “third oc-
casion” on which complaints had been upheld con-
cerning the programme’s coverage of abortion (see
IRIS 2016-7/22, IRIS 2016-2/14]/and RIS 2014-2/23).

The programme featured an interview with a couple
on their experience of the termination of a pregnancy,

where a fatal foetal abnormality was present, and
their views on a United Nations Human Rights Com-
mittee (UNHRC) finding concerning Ireland’s abortion
law which had been issued that day. A complainant ar-
gued that the interview violated the Broadcasting Act
2009 and the BAI Code of Fairness, Objectivity and
Impartiality in News and Current Affairs, as it was a
“personal story with a political campaigning message
tagged on”; that opposing viewpoints were “treated in
a cursory manner”; and that the presenter had failed
to point out that the couple were “part of a campaign-
ing group” to reform Ireland’s abortion law.

The BAI's Complaint Committee unanimously upheld
the complaint. First, the Committee held that the
programme segment “was predominantly a news and
current affairs item rather than a human interest
story”, noting that the presenter spent five minutes
on the UNHRC finding, prior to the interview. More-
over, “while the interviewees spoke about their own
personal experience and the item had clear human
interest elements as a result, the interviewees are
members of the organisation Termination for Medical
Reasons, whose objectives include changing Irish laws
on abortion”. The Committee was of the opinion that
adherence to broadcasting regulations required that
“the audience be made aware that the interviewees
were members of an organisation seeking to change
Irish law”. It followed that “their views on this matter
of current public debate should have been examined
rather than simply facilitated, without other views be-
ing presented to the guests”. Secondly, the Commit-
tee “did not believe that the reading of some texts
that were critical of the UNHRC decision or reading ex-
tracts from statements of ‘pro-life’ organisations were
given equal prominence or were sufficient to ensure
that the item met with the news and current affairs re-
quirements set out in the 2009 Act or the BAI's Code”.
Thirdly, the Committee rejected RTE’s argument that
a second programme was a “related broadcast” which
would satisfy the “fairness, objectivity and impartial-
ity” requirement over two broadcasts. The Committee
held that “the presenter did not link the second broad-
cast to the findings of the UNHRC"”, and “the content
of this second interview was focused almost exclu-
sively on the personal experiences of the interviewee
and did not discuss in an analogous manner the law in
respect of abortion in Ireland”. In light of these find-
ings, the Committee held that the broadcast did not
comply with the fairness, objectivity and impartiality
requirements of the Broadcasting Act 2009. Finally,
the Committee noted that it was the third occasion
that complaints had been upheld in respect of the pro-
gramme, and that this was “a matter of concern for
the Committee”. Consequently, a Warning Notice was
issued to make the broadcaster aware “that the mat-
ter is considered to be relatively serious”, and unless
resolved, may result in “formal sanctions”.

IRIS 2017-2 15


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18314
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-7/22&id=15760
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-2/14&id=15760
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-2/23&id=15760

of the European Audiovisu

e Broadcasting Authority of Ireland, Broadcasting Complaint Deci-
sions, December 2016, p.4

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18314 EN

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

Advertising Authority decision on sports star
appearance in alcohol advertisement

On 30 November 2016, the Advertising Standards Au-
thority of Ireland (ASAI) issued its decision concerning
a television alcohol advertisement featuring a mixed
martial arts (MMA) star. The decision sets out the
ASAIl's approach to determining whether a sports star
may be considered to have “hero/heroine of the young
status”.

The advertisement for Budweiser beer featured MMA
champion Conor McGregor, walking through a Dublin
housing estate, with a voice over “Dream as big as
you dare”, and accompanied by the Budweiser logo.
The advertisement included the text “Dream Big - En-
ter at BudDreamBig.ie, ROl Residents 18+, Get the
facts. Be Drink Aware, Visit drinkaware.ie”.

A complaint was made under the ASAI Code of Stan-
dards for Advertising and Marketing Communications
in Ireland, in particular Section 9.7, which states that
“Marketing communications should not be directed at
children or in any way encourage them to start drink-
ing”, and 9.7(c) which provides that marketing com-
munications should not use or refer to identifiable
heroes or heroines of the young. The complainant
argued that it is “inappropriate to link Conor McGre-
gor, who they considered to be a role model/hero for
many young children, especially boys, to advertising
for an alcohol product alongside the invitation to enter
a competition and “Dream Big”.

The ASAIl's Complaints Committee decided to uphold
the complaint. First, the Committee noted that the
advertiser (Diageo/Budweiser) provided details of Mc-
Gregor’s profile on Facebook, Twitter and the tele-
vision viewing figures. The advertiser argued that
this data demonstrated a profile with an “overwhelm-
ing adult focus”. However, the Committee held that
“while social media metrics may have relevance, they
could only be considered as indicators of a person’s
popularity and were not a definitive measure in de-
termining hero/heroine of the young status”. Sec-
ond, the Committee considered that the achieve-
ment of a highly publicised sporting title (i.e. becom-
ing a world champion) would increase an individual
sportsperson’s profile to a very significant level, and
that “in such circumstances, it was highly likely that
the subsequent fame attaching to such a sporting per-
sonality would result in him or her becoming a hero

of the young”. In this regard, the Committee held
that “Conor McGregor had become a World Champion
and in conjunction with his steadily increasing follow-
ing from an under-18 audience, they concluded that,
when the advertising ran, he had become a hero of
the young”. Thus, the Committee concluded that the
advertisement breached section 9.7(c) of the Code of
Standards for Advertising and Marketing Communica-
tions in Ireland.

o Advertising Standards Authority of Ireland, Complaints Bulletin 16/6,
Complaint reference 25831, 30 November 2016
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18315 EN

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

IT-Italy

Court annuls Italian Competition Authority’s
EUR 66M fine for an alleged cartel in the as-
signment of Serie A football TV rights.

On 23 December 2016, the Regional Administrative
Tribunal for Lazio (TAR) annulled a decision of the Au-
torita Garante della Concorrenza e del Mercato (Italian
Competition Authority - AGCM), which imposed fines
totalling EUR 66 million on the broadcasters Mediaset
and Sky ltaly, the Italian Football League (IFL) and the
latter’'s advisor Infront for rigging an auction for the
assignment of the rights of TV Series A football for
seasons from 2015 to 2018.

On 19 April 2016, the AGCM found that Sky ltaly,
RTI/Mediaset, IFL and Infront had breached Article
101 TFEU on the prohibition of anticompetitive agree-
ments by negotiating a scheme for the allocation of
the rights for the audiovisual reproduction of the Se-
ries A matches of seasons 2015-2018, thus altering
the natural outcome of the statutory tender proce-
dure, held in 2014, for the assignment of the said
rights.

Sky Italy placed the highest bids for the two most
valuable packages (namely, A and B). Packages A and
B granted exclusive rights to broadcast 65% of the Se-
ries A matches, including the matches of the 8 most
followed teams, on, respectively, the satellite (DTH)
and digital terrestrial (DTT) platforms, plus Internet
and mobile. Notably, Sky Italy operates a satellite
platform and historically has held the dominant share
of the Italian pay-tv market. RTI/Mediaset - which is
the second Italian pay-tv operator with the DTT plat-
form Mediaset Premium - placed the highest bid on
package D, which granted exclusivity on the remain-
ing 35% of matches for all platforms. However, Medi-
aset conditioned the validity of the bid for D to the

16 IRIS 2017-2


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18314
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18315

L'AUDIOVISUEL.
SERVATORY
ORMATIONSSTELLE

of the European Audiovisu

assignment of either A or B. IFL and Infront raised
concerns as to the compatibility of such an outcome
with the no-single-buyer rule set out in Legge Me-
landri, therefore IFL assigned A (exclusive rights for
DTH) to Sky, and B (exclusive rights for DTT) and D to
RTI/Mediaset, which then sub-licensed D to Sky with
the required AGCM'’s authorisation.

Nonetheless, the AGCM argued that such an arrange-
ment restricted competition “by object”, as the par-
ties intentionally substituted the natural outcome of
the statutory tender with a concerted allocation of the
rights. Instead they should have resorted to a new
tender to possibly overcome competition concerns.
Consequently, the authority maintained to be under
no duty to provide evidence of actual anticompetitive
effects to substantiate a breach of Article 101 TFEU in
this circumstance.

In annulling the decision and the fines, the TAR stated,
inter alia, that the AGCM failed to provide evidence of
actual adverse effects for competition in the relevant
markets since, considering the overall legal and eco-
nomic context, the private arrangement did not re-
strict competition “by object”. According to the TAR,
the assignment of both A and B to Sky Italy would
have been, at a first look, either incompatible with the
statutory limitations to dominant positions set forth in
Legge Melandri or, in any case, more harmful for com-
petition than the allocation made by IFL. The TAR fur-
ther argued that the AGCM’s decision lacked a proper
analysis of the “counterfactual” scenario: the author-
ity should have substantiated that it was “plausible”
that a new auction might have generated a more
favourable outcome for competition and consumers
than that generated by the private arrangement.

o Autorita Garante della Concorrenza e del Mercato, Provvedimento
n. 25966 del 19 aprile 2016, 1790 - VENDITA DIRITTI TELEVISIVI SERIE
A 2015-2018 (ltalian Competition Authority, Resolution no. 25966 of
19 April 2016, 1790 - SALE OF SERIE A TELEVISED RIGHTS 2015-2018)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18316 IT

e Tribunale Amministrativo Regionale per il Lazio, sentenza n.
12816/2016 (Regional Administrative Tribunal for Lazio, decision no.
12816/2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18349 IT

e Tribunale Amministrativo Regionale per il Lazio, sentenza n.
12814/2016 (Regional Administrative Tribunal for Lazio, decision no.
12814/2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18350 IT

e Tribunale Amministrativo Regionale per il Lazio, sentenza n.
12812/2016 (Regional Administrative Tribunal for Lazio, decision no.
12812/2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18351 IT

e Tribunale Amministrativo Regionale per il Lazio, sentenza n.
12811/2016 (Regional Administrative Tribunal for Lazio, decision no.
12811/2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18352 IT

Ernesto Apa, Enzo Marasa
Portolano Cavallo Studio Legale

NL-Netherlands

Dutch Supreme Court dismisses Ryanair’s
appeal in cassation against broadcaster KRO

On 23 December 2016, the Dutch Supreme Court dis-
missed Ryanair’'s complaints against the Court of Ap-
peal’s finding that KRO’s television programme re-
garding the airline was not unlawful (see previous de-
cisions, in|IRIS 2015-10/23 and 2013-7/20). KRO had
aired in late 2012, and early 2013, two episodes of a
programme in which the business practices of Ryanair
were said to compromise flight safety. More specifi-
cally, it was said that pilots were encouraged to fly
with the absolute minimum of fuel and that they felt
obliged to fly whilst feeling unwell. In July 2014, the
Amsterdam Court of Appeal upheld an earlier District
Court decision that the critical statements made in the
programme regarding Ryanair were not unlawful. The
Supreme Court has now held that the complaints do
not raise legal issues concerning the unity or certainty
of law. The case is therefore dismissed on the basis of
Article 81 RO (the Judiciary Organization Act), so that
no further rationale is necessary.

The Advocate General (AG) discussed the case more
thoroughly. Ryanair's complaints in cassation can be
briefly outlined as follows: (1) the Court of Appeal did
not decide their rectification claim on the basis of Ar-
ticle 6:167, paragraph 2 of the Dutch Civil Code; (2)
in case the Court of Appeal did decide this issue, they
decided wrongly.

Article 6:167 of the Dutch Civil Code provides a judge
with the possibility to order a rectification for a pub-
lication of facts that were either false or misleading
due to missing information. Such a rectification order
is possible in two situations: (1) the defendant is liable
for the publication, because it constitutes an unlawful
act; (2) the defendant is not liable for the publication,
because defendant was not aware of the falsity or in-
completeness of the publication. The second possibil-
ity generally involves the situation that the defendant
has done sufficient research.

The AG explains that the Court of Appeal held that
KRO'’s television broadcasts did not contain false or
misleading statements. Therefore, the AG concludes,
there is no room for a rectification order on the basis
of either grounds of Article 6:167 of the Dutch Civil
Code. The Court of Appeal did decide the issue. The
AG further dismisses all arguments made by Ryanair
claiming that this decision was wrong.

e Hoge Raad, 23 december 2016, ECLI:NL:HR:2016:2996 (Supreme
Court. 23 December 2016. ECLI:NL:HR:2016:2996)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18317 NL

IRIS 2017-2 17


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18316
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18349
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18350
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18351
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18352
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-10/23&id=15764
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18317

of the European Audiovisu

e Parket bij de Hoge Raad, 4 november 2016, ECLI:NL:PHR:2016:1118
(Procurator General’s Office at the Supreme Court, 4 November 2016,
ECLI:NL:PHR:2016:1118)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18318 NL
e Gerechtshof Amsterdam, 14 juli 2015, ECLI:NL:GHAMS:2015:2887
(Amsterdam Court of Appeal, 4 July 2015,
ECLI:NL:GHAMS:2015:2887)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18319 NL

Karlijn van den Heuvel
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

PL-Poland

Regulations amending the Broadcasting Act
partially unconstitutional

On 13 December 2016, the Polish Constitutional Tri-
bunal issued a judgment on the assessment of the
constitutionality of the Act of 30 December 2015
amending the Broadcasting Act (case no. K 13/16).
The act changed, in particular, the manner of elect-
ing the executives of state-owned broadcasting com-
panies and terminated the mandates of the current
members of the management and supervisory boards
of said companies (see|IRIS 2016-2/22). The judgment
was published in the Journal of Law on 29 December
2016. The applications for investigating the constitu-
tionality of the act have been filed both by a group of
Deputies of the Sejm (lower house of the Polish Parlia-
ment) and by the Commissioner for Citizens’ Rights.

While assessing the sole legislative procedure, the
Constitutional Tribunal decided that the allegation in
this regard has not been sufficiently justified by the
applicants. Thus, the Constitutional Tribunal discon-
tinued the review proceedings with regard to this al-
legation - without a substantive examination of said
issue. This way, the Tribunal did not make any final
decision on the constitutionality of the legislative pro-
cedure, while not ruling out the possibility of a sub-
stantive examination in the event of any future pro-
ceedings on the basis of another application.

In principle, the Constitutional Tribunal declared the
majority of the amendments introduced to the act ad-
missible on the grounds of the Polish Constitution. For
instance, the Tribunal allowed for electing the execu-
tives of state-owned broadcasting companies without
a competition procedure. Similarly, what the Tribunal
deemed compliant with the Constitution is that said
executives shall be appointed without specifying their
terms of office. The Tribunal also did not question the
decrease in the number of members of the particular
bodies of state-owned media companies. The Tribunal
decided that the abovementioned amendments, as
such, do not undermine the constitutional position of
the National Broadcasting Council.

What the Tribunal deemed unconstitutional are in turn
those provisions of the act that deprive the National
Broadcasting Council of any influence over the pro-
cess of electing members of the bodies of state-
owned broadcasting companies. However, the Tri-
bunal allowed here for a broad judicial discretion to
be exercised by the ordinary legislator. As indicated
by the Tribunal, if the Constitution provides in Arti-
cle 213(1) that the National Broadcasting Council shall
safeguard freedom of speech, the right to information,
as well as the public interest regarding radio broad-
casting and television, it arises, therefrom, that the
National Council has to participate in the process of
electing members of the bodies of state-owned broad-
casting companies (while not prejudging on the form
of such participation).

In addition, the Constitutional Tribunal has questioned
depriving the National Broadcasting Council of its
powers to grant consent to modifications in the arti-
cles of the association of state-owned broadcasting
companies. The Tribunal found that the constitutional
position of the National Council requires that any
amendments to the articles of association of state-
owned media companies are made solely upon the
consent of the authority in question.

Therefore, as a result of the issued ruling, another
amendment to the Polish regulations regarding the
appointment of executives of state-owned broadcast-
ing companies will certainly be necessary.

o Press release of the Constitutional Tribunal from 13 December 2016

(Press release of the Constitutional Tribunal from 13 December 2016)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18326 PL

Krzysztof Kowalczyk
BSJP Brockhuis Jurczak Prusak, Warsaw

RO-Romania

Government Emergency Decree on the Cine-
matography Law modification

On 12 December 2016, Government Emergency De-
cree no. 91/2016 on the modification and completion
of Government Decree no. 39/2005 on cinematogra-
phy and on establishing some measures in the cine-
matography area (‘the Act’) came into force. The Ro-
manian Government adopted the Act on 29 November
2016 (see|IRIS 2003-2/23|and RIS 2016-10/23).

The Act aims at securing the functioning of the film
production, making it more dynamic, and ensuring the
access of the public to Romanian and European films.
The Act changes the previous regulation in the way
cinema production is financed through the Cinema
Fund, by: transforming the refundable direct credit

18 IRIS 2017-2


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18318
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18319
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-2/22&id=15770
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18326
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2003-2/23&id=15772
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-10/23&id=15772

in a non-refundable financial support for production
and project development; reforming the organization
and the transparency of the cinematography projects
contest; ensuring reciprocal obligations at European
level on international co-productions; and gaining the
support of audiovisual education. The producers’ obli-
gation to return the percentage of the profits equiv-
alent to the percentage of the obtained production
budget remains in force. The money will go to the
Cinematographic Fund to support the funding of other
film projects.

The Act also intends to support young creators
through a contest category designed for the direc-
tors of first and second feature films, a contest for
micro-budget films (with budgets up to EUR 60,000),
as well as to encourage the distribution of Romanian
film, through increasing the mandatory percentage of
such productions in the movie theatres from 5% to
10%.

The National Films Archive is no longer under the su-
pervision of the National Film Centre, but under the
supervision of the Ministry of Culture to protect the
national cinematographic heritage.

At the same time, the Act provides additional mea-
sures to unblock the process of taking over the cinema
halls and open-air cinemas by local authorities from
the Autonomous Administration for Films Distribution
and Exploitation of ,Romanian Film”, under the provi-
sions of Law no. 303/2008. The Autonomous Admin-
istration for Films Distribution and Exploitation of ,Ro-
manian Film” is a major distribution authority under
the authority of the Ministry of Culture and national
heritage. According to Law no. 328/2006, for the
approval of the Government Ordinance no. 39/2005
with regard to cinematography, the cinemas and the
open-air cinemas - including the land and the related
movable goods - which belonged to the private do-
main of the state and of the Autonomous Administra-
tion for Films Distribution and Exploitation of ,Roma-
nian Film”, passed free of charge into the public do-
main of local administrative-territorial units and in the
administration of the local councils concerned. The
local councils also took over the related personnel of
the cinemas, under the provisions of the Labour Code.
At the same time, once the real estate transfer took
place, the local councils took over the assets and li-
abilities for each facility they received in administra-
tion. According to the Act, the deadlines for the local
authorities to revitalize and modernize the theatres
taken over is extended to four years, with additional
obligations to constantly show films in those cinemas
(at least once a week). The measure aims at keeping
the cinemas in the cinema circuit. The local authori-
ties can apply for financial support for upgrading the
cinemas, as well as for modernizing the cinemas and
compiling cinema programmes.

For the first time, the Act provides funding for mak-
ing Romanian films more accessible for people with
disabilities.

e Ordonanta de urgenta nr. 91/2016 pentru modificarea si com-
pletarea Ordonantei Guvernului nr. 39/2005 privind cinematografia,
precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul cinematografiei
(Government Emergency Decree no. 91/2016 on the modification and
completion of the Government Decree no. 39/2005 on cinematogra-
phy and on establishing some measures in the cinematography area)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18338 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

ANCOM launches the fourth digital terrestrial
television auction

On 15 December 2016, the Autoritatea Nationala
pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii
(National Authority for Management and Regulation
in Communications - ANCOM) has launched a new
auction for awarding the two national, 26 regional
and 18 local digital terrestrial television multiplexes
not awarded in the previous three selection proce-
dures (see IRIS 2010-3/34, IRIS 2010-7/32, IRIS 2010-
9/35, [IRIS 2013-6/30, [IRIS 2014-4/26, [IRIS 2014-5/29,
IRIS 2014-9/27, RIS 2015-5/33, and RIS 2015-7/28).

An applicant must be a Romanian or foreign legal per-
son (company), it must accurately submit all the re-
quired documents, and the operation period provided
in the articles of incorporation should be at least 10
years from the entry into force of the radio frequen-
cies usage rights. A bidder for the national multi-
plexes must have a minimum average turnover of EUR
2,000,000 for the past 3 years, or for the period since
its establishment if the company is younger than 3
years. Companies belonging to the same group can-
not take part in the auction separately.

As established by the strategy approved by the Gov-
ernment on the transition from analogue terrestrial
television to digital terrestrial television, the multi-
plexes shall be awarded by a competitive selection
procedure. Each bidder should submit an initial of-
fer indicating the categories and the number of multi-
plexes they wish to acquire.

Where the demand exceeds the number of multi-
plexes available, supplementary auction rounds will
be organised. In those cases the multiplexes will be
awarded to the bidders depending on the additional
amounts they are willing to pay. For the rest of the
categories, the multiplexes will be awarded based on
the initial offer of the bidders.

The minimum licence fee (the starting price for each
national multiplex) is EUR 300,000, whereas for the
regional and local multiplexes it ranges from EUR
1,000 for a multiplex awarded within a locality that is
not a county capital, to EUR 10,000. The Government
established the licence fees in February 2014.

IRIS 2017-2 19


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18338
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-3/34&id=15771
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-7/32&id=15771
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-9/35&id=15771
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-9/35&id=15771
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-6/30&id=15771
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-4/26&id=15771
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-5/29&id=15771
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-9/27&id=15771
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-5/33&id=15771
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-7/28&id=15771

of the European Audiovisu

All the multiplexes will be awarded for a 10-year pe-
riod. The winners can start the provision of commer-
cial television broadcasting services immediately af-
ter obtaining the licence from ANCOM, and will have
to put into operation at least 36 transmitters within 2
years from the licence issuance for the national multi-
plexes, and at least one transmitter within one year in
each assigned area, for regional or local multiplexes.

The interested applicants could submit an offer un-
til 27 January 2017. By mid-February 2017, ANCOM
will announce the first winning offers and whether the
auction stage needs to be organised for certain cate-
gories of multiplexes.

Following the 3 auctions organized so far, between
March 2014 and March 2015, 3 national multiplexes
have been awarded to the Societatea Nationala de
Radiocomunicatii (National Broadcasting Company -
RADIOCOM). This company was awarded the free-to-
air multiplex and two other multiplexes in the UHF
band for a EUR 1,020,002 licence fee. Moreover,
12 regional multiplexes and one local multiplex have
been awarded.

* ANCOM lanseaza a patra licitatie pentru alocarea multiplexurilor de
televiziune digitala terestra - comunicat de presa (ANCOM launches

the fourth auction for granting the digital terrestrial television multi-
plexes - press release)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18337 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

RU-Russian Federation

[ Court bans access to LinkedIn ]

LinkedIn, the major global professional social network,
has been banned in Russia after a Moscow City Court
upheld an earlier court decision taken upon a claim
by Roskomnadzor, the governmental supervisory au-
thority in media, communications and personal data
traffic (see IRIS 2012-8/36). LinkedIn stood accused
of failing to comply with a 2014 federal law requiring
Internet companies that process Russian citizens’ per-
sonal information to store their user data on servers
located in Russia (see RIS 2014-8/35). Reportedly
Linkedin had more than 6,000,000 users in Russia.

The court of first instance found violations and or-
dered to obligate Roskomnadzor to effectively limit In-
ternet access to the LinkedIn websites and services at
linkedin.com.

The court of second instance found no reasons to up-
hold the appeal of LinkedIn Corporation. It confirmed
that the plaintiff violated “the rights and legitimate
interests of the citizens of the Russian Federation as

subjects of personal data by collecting information on
the users of the website as well as on other citizens
of the Russian Federation who are not its users, by
processing these data and by their dissemination, in-
cluding via the website in question, without necessary
permissions as well as with violation of the law of the
Russian Federation in the field of personal data”.

e Decision by the Tagansky District Court on case 02-3491/2016. 4
August 2016 (Decision by the Tagansky District Court on case 02-
3491/2016. 4 August 2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18320 RU

e Appeals Decision by the Judicial Collegium on Civil Cases of the
Moscow City Court on case 33-38783/16, 10 November 2016 (Appeals
Decision by the Judicial Collegium on Civil Cases of the Moscow City
Court on case 33-38783/16. 10 November 2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18360 RU

Andrei Richter
Media Academy Bratislava (Slovakia)

US-United States

Jury must decide whether Star Trek fan film
infringed copyright

On 3 January 2017, the U.S. District Court of the Cen-
tral District of California decided that a jury should de-
cide whether a Star Trek fan film has subjective sub-
stantial similarity to the Star Trek franchise and there-
fore infringes copyright (case no. 2:15-CV-09938-RGK-
E).

The film producer Paramount Pictures Corporation and
TV broadcaster CBS Studios Inc. own the copyright to
the Star Trek science fiction franchise. The defendant
used a crowdfunding campaign to raise money to set
up Axanar Productions Inc. in order to produce a 20-
minute Star Trek fan film, “Star Trek - Prelude to Ax-
anar”, which was released on YouTube. The plaintiffs
believed the release of the film infringed their copy-
right and applied for a summary judgment.

In the case, which is still ongoing, the court ruled that
a jury should decide whether an ordinary, reasonable
person would find the fan film substantially similar to
previous Star Trek films and television series. It noted
that the fan film bore strong similarities with the fran-
chise, that the action took place in the same ficti-
tious settings such as the planets Axanar, Qo’'nos and
Vulkan, and involved the same fictitious alien species,
i.e. Klingons and Vulkans. The defendants had delib-
erately introduced these similarities because they had
wanted to create an authentic and independent Star
Trek film that stayed true to the original. However, in
order for copyright to be breached, it had to be deter-
mined that an ordinary, reasonable person would find
the total concept and the feel of the works to be sub-
stantially similar (the so-called ‘intrinsic test’). In any

20 IRIS 2017-2


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18337
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-8/36&id=15766
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-8/35&id=15766
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18320
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18360

of the European Audiovisual Observatory

case, the court found that this question was best left
to ajury.

In the court’s opinion, the defendants were not enti-
tled to a fair use defence, so the outcome of the case
depended on the jury’s decision.

e District Court of California, decision of 3 January 2017 (case no.

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18356 EN

Gianna lacino
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

IRIS 2017-2 21


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18356

of the Europeah Audiovisual'Observatory

Agenda Book List

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed

in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

(© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

22 IRIS 2017-2



	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Kaos GL v. Turkey
	Parliamentary Assembly: Report adopted on attacks against journalists and media freedom
	EUROPEAN UNION
	Court of Justice of the European Union: Tele2 Sverige AB v Post-ochtelestyrelsen
	European Parliament: Resolution on the situation of journalists in Turkey
	NATIONAL
	AL-Albania
	Regulator issues four commercial national digital licenses
	Public broadcaster adopts editorial guidelines
	CZ-Czech Republic
	Gambling Advertising
	DE-Germany
	Federal Administrative Court finds broadcasting licence fee for business premises and commercial vehicles compatible with the Constitution
	Hamburg District Court increases link liability after CJEU Playboy ruling
	Munich District Court refuses exemption for online video recorder
	Unmarked TV programme spots in advertising block are unlawful
	Parliament adopts new Film Support Act
	ES-Spain
	YouTube removes five videos denounced by CAC for inciting violence against women
	FR-France
	Administrative Court confirms ‘12’ rating for “Sausage Party”
	New tax on video distribution of audiovisual content
	First CSA warning issued to producer of online programme
	TF1 and M6 warned by CSA to limit politicians’ speaking time
	GB-United Kingdom
	Ofcom updates plans to make Openreach independent of BT for the benefit of all UK telecom providers
	BBC publishes response to report on culture and practices in relation to serious sexual misconduct by celebrities
	IE-Ireland
	Broadcaster’s prank call violated public official’s privacy
	BAI issues Warning Notice to broadcaster over abortion coverage
	Advertising Authority decision on sports star appearance in alcohol advertisement
	IT-Italy
	Court annuls Italian Competition Authority’s EUR 66M fine for an alleged cartel in the assignment of Serie A football TV rights.
	NL-Netherlands
	Dutch Supreme Court dismisses Ryanair’s appeal in cassation against broadcaster KRO
	PL-Poland
	Regulations amending the Broadcasting Act partially unconstitutional
	RO-Romania
	Government Emergency Decree on the Cinematography Law modification
	ANCOM launches the fourth digital terrestrial television auction
	RU-Russian Federation
	Court bans access to LinkedIn
	US-United States
	Jury must decide whether Star Trek fan film infringed copyright

