
FEBRUARY 1997 - VOL. III - N° 2

L E G A L O B S E R V A T I O N S  
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

C O N T E N T S

2
• Editorial
New Executive Director for
European Audiovisual Observatory

THE GLOBAL INFORMATION
SOCIETY 

3
• Information 
Technology Agreement:
The latest state of affairs
• European Commission:
Website offering documents and
links to sites relating to the issue
of illegal and harmful content
• European Commission:
A new step towards the
information society. 
Draft notice on access in the
telecommunications sector and
investigation into access issues
related to the Internet.

4
• USA/THE NETHERLANDS:
Tariff structures for the use of
music on the Internet

COUNCIL OF EUROPE
• State of Signatures 
and Ratifications 
on 1 February of the:
European Convention on
transfrontier television
European Convention on
cinematographic co-production

5

EUROPEAN UNION
• European Commission:
Communication relating to
exclusive broadcasting rights 
to major (sports) events

NATIONAL

CASE LAW
• Austria: Judgment by the
Constitutional Court repealing 
the ban on advertising for cable
television

6
• Germany: Federal
Constitutional Court decision 
on media concentration
• Germany: What makes a cable
operator? Bavarian court decides

7
• Germany: Judgment by the
Bavarian Administrative Court on
illegal levying of a participation fee
• France:
Appeal Court rejects TF1’s
demand to declare the acquisition
of NETHOLD BV by CANAL
PLUS illegal

8
• Belgium: Who owns the
electronic rights?
• Netherlands Antilles:
Broadcast monopoly does not
violate Article 10 ECHR

9
• Netherlands: No Trade Mark
protection for EURO 7’S “7”
• USA: District Court upholds
legislation designed to protect
children from sexually explicit
adult cable programming

10
LEGISLATION
• Spain: Government issues
Decree on digital television

LAW RELATED POLICY
DEVELOPMENTS
• UK: ITC draft code of conduct
on electronic programme guides
• Germany: Bill on Information
and Communication Services in
legislative procedure

11
• Netherlands: Guidelines on
television and youth
• Netherlands: Access to cable
update

12
• Ukraine: Regulation on using
broadcasting channels

NEWS
• Sweden: Renewed license for
terrestial broadcaster TV4 in
Sweden
• UK: Government sets BBC
License fee formula for the next
five years

13
• Germany: Broadcasting time
for “independent third parties”
• Netherlands: Proposal for
only one public broadcaster after
the year 2000

14
• Norway: Developments in
local broadcasting

15
• USA: Audio-visual Industry
Announces Ratings Scheme

16
• Agenda - Publications

IRIS
• •



L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

New Executive Director 
for European Auiovisual Observatory
With this issue of IRIS we say goodbye to Mr Silvo, the Executive Director of the
European Audiovisual Observatory. Mr Silvo has been the Executive Director of
the Observatory since its establishment by the Committee of Ministers of the
Council of Europe. Under his responsibility and with his enthusiastic support, it
became possible to start and develop IRIS to what it is today: a monthly
newsletter, published in the framework of the Observatory’s legal information area,
which has proved to be an indispensable reference source for legal advisers of the
audio-visual industry, managers, investors, producers, distributors, media
authorities and other public authorities. Mr Silvo left his mark, since he was in fact
the person who suggested the name ‘IRIS’ to be given to this monthly newsletter.
Since 1 February 1997, Mr Silvo is heading the digital television projects of the
Finnish public broadcaster YLE. We wish him all the best in this new function and
thank him for the trust that he had in the work of the editorial board and for letting
us do our work independently in the framework of general editorial policy
guidelines.
At the same time, we welcome the Observatory’s new Executive Director, Mr Nils
A. Klevjer Aas, who comes from the Norwegian Film Institute. Mr Aas has gained
extensive experience at the European level of audio-visual policy as, inter alia,
member of the Coordinators’ Committee of Audiovisual EUREKA and
representative of Norway in the Executive Council of the European Audiovisual
Observatory. We are all looking forward to a long and fruitful period of close
collaboration and wish him success. Ad van Loon

IRIS Coordinator

Published by the European Audiovisual Observatory • Executive Director: Nils A. Klevjer Aas (nominated) • Editorial Board: Ad van Loon,
Legal Adviser of the European Audiovisual Observatory, responsible for the legal information area (Coordinator) – Christophe Poirel, Head of
the Media Section of the Directorate of Human Rights of the Council of Europe – Vincenzo Cardarelli, Directorate General X (Audiovisual
Policy Unit) of the European Commission – Wolfgang Cloß, General Manager of the Institut für Europäisches Medienrecht (EMR) in
Saarbrücken – Bernt Hugenholtz, Institute for Information Law (IViR) at the University of Amsterdam/Stibbe Simont Monahan Duhot,
Attorneys at Law – Prof. Michael Botein, Communications Media Center at the New York Law School • Contributors to this issue: Valentina
Becker, Institut für Europäisches Medienrecht (EMR), Saarbrücken (Germany) – Marina Benassi, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands) – Patrick Burger, Institute for Information Law (IViR) at the University of Amsterdam (The
Netherlands) – Fredrik Cederqvist, Esq., Communications Media Center at the New York Law School (USA) – Marcel Dellebeke, Institute for
Information Law (IViR) at the University of Amsterdam/Boekel de Neree, Attorneys at Law, Amsterdam (The Netherlands) – Alfonso de
Salas, Media Section of the Directorate of Human Rights of the Council of Europe – Katrin Drumm, Institut für Europäisches Medienrecht
(EMR), Saarbrücken (Germany) – Nico van Eijk, Institute for Information Law (IViR) at the University of Amsterdam (The Netherlands) – Liv
Daae Gabrielsen, Statens Medieforvaltning (Norway) – Helene Hillerström,TV4, Stockholm (Sweden) – Kamiel Koelman, Institute for
Information Law (IViR) at the University of Amsterdam (The Netherlands) – Prof. Tony Prosser, School of Law, University of Glasgow
(United Kingdom) – Alexander Scheuer, Institut für Europäisches Medienrecht (EMR), Saarbrücken (Germany) – Andrea Schneider, Institut
für Europäisches Medienrecht (EMR), Saarbrücken (Germany) – Mareike Steighörst, Institut für Europäisches Medienrecht (EMR),
Saarbrücken (Germany) – Dirk Van Liederkerke, Coudert, Attorneys at Law in Brussels (Belgium) – Stefaan Verhulst, School of Law,
University of Glasgow (United Kingdom) – Charlotte Vier, Légipresse, Paris (France).

2 February 1997 - Vol. III - N° 2

E D I T O R I A L

Documentation: Edwige Seguenny • Translations: Michelle Ganter (Coordination) – Véronique Campillo – Sonya Folca – Brigitte Graf – Katherine Parsons – Claire
Pedotti – Fernanda Strasser – Nathalie Sturlèse – Catherine Vacherat • Corrections: Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory – Peter Nitsch, Chancellery
of the Federal Republic of Germany in Bonn – Britta Niere, Christophe Poirel, Media Section of the Directorate of Human Rights of the Council of Europe 
• Subscription Service: Anne Boyer, URL http://www.Obs.c-Strasbourg.fr/irissub.htm • Marketing manager: Markus Booms • Contributions, comments and
subscriptions to: IRIS, European Audiovisual Observatory, 76 Allée de la Robertsau, F-67000 STRASBOURG, Tel.: +33 388144400, Fax: +33 388144419, E-mail:
A.van.Loon@Obs.c-Strasbourg.fr, URL http://www.Obs.c-Strasbourg.fr/irismain.htm • Subscription rates: 1 calendar year (10 issues, a binder + a special issue):
FF 2,000/US$ 370/ECU 310 in Member States of the Observatory, FF 2,300/US$ 420/ECU 355 in non-Member States • Subscriptions will be automatically renewed
for consecutive calendar years unless cancelled before 1 December by written notice sent to the publisher. • Typesetting: Pointillés, Strasbourg (France) 
• Print: Finkmatt Impression, La Wantzenau (France) • Layout: Thierry Courreau • ISSN 1023-8565 • © 1997, European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France).

EUROPEAN COMMISSION
NYLS

Institute for Information Law



February 1997 - Vol. III - N° 2 3

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

Information Technology Agreement: The latest state of affairs
In IRIS 1997-1: 3 we reported on a framework Information Technology Agreement (ITA) which had been negotiated in
December 1996 during a ministerial conference in Singapore. The ITA comncerns the abolition by the year 2000 of
customs duties on products related to information technology.
On 31 January, a meeting took place in Geneva, under the auspices of the World Trade Organisation to assess the
progress that had been made since December.
As EUROPE reports, almost thirty countries representing around 83% of world trade in IT products, had agreed on the
essebtial temrs of the ITA. therefore, it seems that the pre-condition for the ITA to be concluded (that the parties to the
agreement represent together around 90% of world trade before 15 March 1996) may be met. Currently, parties are
trying to convince Malaysia (which represents 5% of the IT market), Thailand (2%), India and Mexico to join the ITA.
See EUROPE Nº 6908 (n.s.) of 6 February 1997.

European Commission: Website offering documents and links 
to sites relating to the issue of illegal and harmful content
In IRIS 1996-10: 4 we reported on a Communication by the European Commission on illegal and harmful content on the
Internet and on the European Commission’s Green Paper on the protection of minors and human dignity in audio-visual
and information services. In addition to these documents, in an attempt to prevent harmful content being distributed on
the Internet, the Commission is promoting initiatives which are aimed at increasing the general awareness among
parents, teachers, public sector and the information industry about how to deal with the issue in practical terms.
Under the heading ‘Promoting best use, preventing misuse’, the Commission has recently published, on one of its Web
sites, a set of documents and established a set of relevant links to other internet locations, relating to:
- Legal and policy issues
This section covers international and national initiatives to prevent illegal and harmful contents on the Internet. It
contains infomration on Children’s Rights, relevant European Commission initiatives, and relevant national initiatives in
France, Germany, the UK, Switzerland, the USA, Canada and Australia.
- Industry codes of conduct
- Rating Systems
- Advice to parents and teachers
- Software filters
- Hotlines and instructions on how and where to complain about illegal nd harmful material in Austria, Belgium, The
Netherlands, Sweden, the UK, Norway, the USA and, in addition, address information of some relavant global initiatives.
- Views and Talk Back: documents on how to deal with illegal and harmful contents plus an invitation to participate in an
Internet discussion forum on the issue
- An overview of other relevant ressources
European Commission, ‘Promoting best use, preventing misuse’, located at URL http://www2.echo.lu/best_use/
best_use.html in English. (Ad van Loon,

European Audiovisual Observatory)

European Commission:
A new step towards the information society. 
Draft notice on access in the telecommunications sector and investigation
into access issues related to the Internet
In December 1996, the Commision adopted a Draft Notice on the application of the competition rules to access
agreements in the telecommunications sector. The notice forms part of the Commission’s Action Plan for the
Information Society and clarifies the role that the competition rules will play in resolving problems of access (the notice
had been announced in the Communication by the Commission to the European Parliament and the Council on the
Green Paper on the liberalization of telecommunications infrastructure and cable television networks, (COM(95)158
final of 3 May 1995).
The Commission wishes to achieve three things with the notice: (i) to set out access principles stemming from EC
competition law in order to create greater market certainty and more stable conditions for investments and commercial
initiative in the telecoms and multimedia sectors, (ii) to define and clarify the relationship between competition law and
sector specific legislation, and (iii) to explain how competition rules will be applied in a consistent way across the
converging sectors involved in in the provision of new multimedia services and gateways.
One of the basic premises underlying the notice is that what is important is not so much the manner in which the goal
of fair market access is pursued, via which legal instrument and through which institution, but that the two existing legal
frameworks (competition law and sector specific legislation including ONP rules) and the interventions by all national
and EC authorities involved are coordinated, mutually reinforcing, coherent and efficient. Preference is however given
to the decentralized application of EC law by national authorities to problems of access to facilities (which may have a
physical or other nature) controlled by market operators which occupy strong positions in so called “access markets”.
According to the Draft Notice, such access must be ensured under fair terms and specific attention must be given in
this respect to the timing, the technical configuration and the pricing of the access which are essential elements which
can be manipulated by the access providers.
The publication of the Draft Notice in the Official Journal, which was scheduled for mid-february, is followed by a period
for public consultation after which the Commission will adopt the final version of the notice.
It is also reported that in January 1997 the Competition Directorate of the European Commission already started an
investigation at its own initiative into access for Internet providers and providers of online services to the facilities of
telecommunication operators. The investigation would at least cover four EU Member States (namely: Belgium, France,
Germany and the United Kingdom). In addition, it is understood that the Commission is also reviewing certain specific
cases related to possible anti-competitive practices stemming from agreements on the use of Web browsers.
European Commission Draft Notice on the application of the competition rules to access agreements in the telecommu-
nication sector, COM(96)649 final of 10 December 1996. Available in English from the Observatory. Also available at
http://europa.eu.int/en/comm/dg04/libera/other.htm in PDF format. (Dirk Van Liedekerke,

COUDERT, Attorneys at Law, Brussels)

The Global Information Society



4 February 1997 - Vol. III - N° 2

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

USA/THE NETHERLANDS: 
Tariff structures for the use of music on the Internet
Nobody knows what the value of content on the Internet should be. Until now no customs in the pricing of the
content have been developed. Mostly the rights on each copyrighted work have to be negotiated separately. Not
surprisingly the collecting societies, who already have a pricing structure for the ‘old fashioned’ analogue uses of
music, are the first to come up with a tariff structure for the on-line use of music. 
In the Netherlands the collecting societies for performing and mechanical rights on music (Buma and STEMRA)
jointly issued an experimental license for the on-line use of music. Web site operators (‘content providers’ as
Buma/STEMRA call them), as opposed to service and access providers, can apply. The term of the license is three
months and it can subsequently be prolonged or terminated after every period of three months. Companies, and
private persons who use more then 5 minutes of music, are charged a flat fee of 100 guilders a month, private
persons who use less then 5 minutes, 10 guilders. One of the conditions is that the web site owner acquires no fee
for neither the access or listening to the music files nor the downloading or copying of those. If it does, the collecting
societies will probably claim a percentage of the revenues, but up to now this situation has never occurred. 
Notably the neighbouring rights are not covered by the license and because the Dutch collecting society for
neighbouring rights (SENA) did not yet develop a tariff structure for the licensing of on-line use, these rights will still
have to be negotiated separately.
A more elaborate, but still experimental, royalty scheme for the on-line use of copyrighted works has been
developed by ASCAP, one of the performing rights collecting societies in the United States. After reviewing the
different business models and the ways music is used on the Internet, ASCAP came up with four different rate
schedules which it feels reflect the value of the music to the web site operator. 
Rate schedule A. is based on the total revenue the web site operator generates with the web site. Three types of
revenues are distinguished: (i) Revenues made of users of the service, like subscriber fees and connect time
charges, (ii) revenues coming from advertisers and sponsors and (iii) as ASCAP calls it: ‘promotional revenue’. The
latter concerns the total of the costs the web site operator has in developing and operating the site. Inclusion of
promotional revenue is designed to take into account a situation in which a web site does not derive revenue
directly but still receives a value for the use of its site to promote goods and services that it offers other than the
computer on-line service itself. The royalties consists of 1,615 % of the total revenue.
Rate schedule B. can be used by web site operators who use technology to track how often the different pages of
its site are visited. The revenue of which 2,42 % is taken exists of (i) all payments which are made by users for
accessing the areas of the site which contain music, (ii) all the income derived of sponsors or advertisers in those
areas, (iii) the ‘promotional revenue’ of those areas and (iv) a part of the same revenues generated of the home
page. ASCAP feels it has a right to these because the music will attract visitors to the home page and therefore it
deserves a part of the revenues generated there as well.
Those operators who not only track the use of music in general, but also ASCAP music uses, can apply to rate
schedule C. Prior to charging a 4,46 % royalty the revenue as calculated in rate schedule B. is multiplied by the
proportion of the use of ASCAP music as compared to the total music use. 
Rate schedule D. has been developed for non-profit organisations. These organisations have a choice between a
1,615 % royalty over the total operating budget or, if they use tracking technology, a 2,42 % royalty over the
operating budget multiplied by the amount of visitors of the music containing areas divided by the total amount of
visitors. The operating budget is the total budget for the computer service.
ASCAP can only grant performance rights in the songs, therefore the reproduction rights, probably necessary for
copying the song on a server, are not included. Furthermore, ASCAP cannot license the recently statutorily assigned
‘digital transmission rights’ on sound recording performances.

See http://www.buma.nl/buma/cont1.htm (the Dutch system - in Dutch)
and http://www.ascap.com:80/new/nmts/licensing/licensing.html (the US system - in English)

(Kamiel Koelman,
Institute for Information Law at the University of Amsterdam)

State of Signatures and Ratifications on 1 February of the:
European Convention on transfrontier television
European Convention on cinematographic co-production
In IRIS 1996-5: 10 we published an overview of the State of Signatures and Ratifications of all European
Conventions and other international treaties that are relevant to the audio-visual sector.
In IRIS 1996-7: 5, IRIS 1996-8: 6 (September issue), IRIS 1996-9: 7 (October issue), IRIS 1996-10: 5 and in IRIS
Special 1996 we updated this overview.
We can now report that in the meantime, Slovakia ratified the European Convention on transfrontier television.
Slovakia, which signed this Convention on 11 September 1996, ratified it on 20 January 1997. Consequently, the
date of entry into force will be 1 May 1997. As indicated in IRIS 1996-9: 7 (October issue), Slovakia made a
reservation when it signed the Convention. Slovakia reserves the right to oppose any retransmission on its territory
of programmes containing advertising for alcoholic beverages that is not in conformity with Slovakia’s national
legislation.
In IRIS 1996-10:5 we updated the State of Signatures and Ratifications of the European Convention on
cinematographic co-production until 1 November 1996. Since then, this Convention entered into force on 1 February
1997 for Hungary, which acceded to it on 24 October 1996. On the same date, it entered into force for Spain, which
signed it on 2 September 1994 and ratified it on 7 October 1996. The Convention will enter into force for Portugal
on 1 April 1997, which signed it on 22 July 1994 and ratified it on 13 December 1996. Turkey signed the Convention
on 10 January 1997.

Council of Europe



February 1997 - Vol. III - N° 2 5

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

European Commission:
Communication relating to exclusive broadcasting 
rights to major (sports) events
On 5 February 1997 the European Commission adopted, on the initiative of Commissioner Marcellino Oreja, a
Communication on exclusive rights for TV broadcasting of major (sports) events. The Communication states the
position that the Commission will adopt during the imminent conciliation procedure with the European Parliament and
the Council of Ministers on the ‘Television without Frontiers II’ Directive (see IRIS 1997-1: 8).
The directive ‘Television without Frontiers’ should, in the view of the Commission, represent a guarantee for full
reciprocal respect between the Member States of their national rules on broadcasting. The approach adopted by the
Commission aims to prevent that the general public is excluded from watching televised events of substantial
importance, the rights of which have been acquired by pay-TV services. At the same time, Member States remain
competent to adopt national rules in this field. The position of the Commission leaves no doubt about its consistency
with the amendment adopted by the European Parliament under article 189b of the Treaty, last November,
concerning the access of the public to major (sports) events on in-the-clear television.
Having consideration for the difficulties involved in the harmonization of this particular sector of the broadcasting
industry, the Commission concludes that special attention is required in dealing with national legal measures, also
taking account of the very particular nature of major (sport) events.
The proposed solution concerns the exercise of exclusive rights as opposed to the acquisition of those rights.
According to the Commission, Member States should be entitled to preserve their capacity to take appropriate
measures with regard to particular events of special value for its nationals as well as against the exclusion of a
sizeable portion of the national audience from watching the events live on TV. 
A Committee of Member States, as set up by the amendment of the ‘Television without frontiers’ directive, is to act
as advisory organ for the Commission.
Where major events are broadcast from another Member State, the State where the broadcast originates (the so-
called ‘transmitting State’) is to ensure, on a quid pro quo basis, that exclusive rights to major events are exercised
in such a manner that no major exclusion of public results in the ‘receiving State’.

Communication from Mr Oreja to the Commission of 3 February 1997 on ‘Exclusive Rights for TV Broadcasting of Major
(Sports) Events. Available at URL http://www.europa.eu.int/en/record/other/tvbroad.htm or via the Document Delivery
Service of the Observatory.

(Marina Benassi,
Institute for Information Law of the University of Amsterdam)

CASE LAW

AUSTRIA: Judgment by the Constitutional Court repealing 
the ban on advertising for cable television
On 08.10.1996 the Austrian Constitutional Court (VfGH) repealed the previous total ban on advertising for cable
television companies, based on Section 24, paragraph 2 of the Broadcasting Regulation.
The judgment enables cable operators in Austria - some 270 in all - to accept advertising slots in their programmes
from now on. The corresponding conditions were repealed by the VfGH on the grounds of being contrary to the
Constitution, as the total ban on advertising constituted an extremely serious infringement of the freedom of
expression of opinion and the freedom to exercise an economic activity. The explanatory reasons for the judgment
state that a decision of any other tenor could have led to proceedings before the European Court of Human Rights.
The VfGH reached this conclusion further to a complaint by 17 cable operators, following the repeal by the VfGH at
the end of September 1995 of the conditions contained in the Austrian Broadcasting Regulation prohibiting private
active cable broadcasting (see IRIS 1996-6: 8 and IRIS 1995-8: 8).
The VfGH judgment also instructed the legislator to create new basic legislation for cable television broadcasting by
31 July 1996, but even if the legislator produced nothing by the deadline, active cable television broadcasting in
Austria would still be possible after 01 August 1996, although in the interim it would not be able to include
advertising.
In the opinion of the VfGH, the reasons justifying the advertising ban only applied to a transitional period and since
01.08.1996 have now become contrary to the Constitution.

Judgment of the Austrian Constitutional Court on 08.10.1996 in cases G 93/96-9 to G 100/96-9 and 230/96-6 to 238/96-
6. Available in German via the Document Delivery Service of the Observatory.

(Andrea Schneider,
Institut für Europäisches Medienrecht - EMR)

National

European Union



6 February 1997 - Vol. III - N° 2

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

GERMANY: Federal Constitutional Court decision on media concentration
On 18 December 1996, the Federal Constitutional Court rejected several constitutional appeals by the Berlin-
Brandenburg Media Authority (Medienanstalt Berlin-Brandenburg - MABB) as inadmissible. The appeals referred to
legal disputes concerning the licensing of the German Sports Television Channel (Deutsches Sportfernsehen -
DSF), which is part of the Kirch group. Although several Land media authorities had suggested that licensing DSF
might be incompatible with the ban on concentrations contained in the 1991 Agreement on Broadcasting between
the Federal States in United Germany, the Bavarian Regional Office for New Media (Bayerische Landeszentrale für
neue Medien - BLM) had issued the licence. The MABB applied to the administrative courts (see IRIS 1995-8: 10)
and the Bavarian Constitutional Court to set this decision aside. Appeal proceedings in the Federal Administrative
Court are still pending. The constitutional appeals were directed against decisions in which the Bavarian
Constitutional Court had deferred or anulled the suspensive effect (confirmed by the administrative courts) of the
application brought by the MABB against the decision of the BLM to license the DSF.
In its constitutional appeals, the applicant claimed that basic rights under Article 5, para. 1, sentence 2, Article 19,
para. 4, and Article 101, para. 1, sentence 2 of the Basic Law (the Federal Constitution) had been violated. It argued
that the Bavarian Constitutional Court had used Article 111 a of the Bavarian Constitution to reduce the basic right
enshrined in Section 5, para. 1, sentence 2 of the Basic Law to a subjective organisational freedom for the BLM.
This had the effect of consolidating undesirable developments concerning concentrations in the private broadcasting
sector, while making it impossible for the applicant to take court action to rectify them. This undermined the
fundamental conditions laid down by the Basic Law for the licensing of private broadcasters.
The Federal Constitutional Court rejected the constitutional appeals on formal grounds. It found that legal remedies
had not been exhausted, since the applicant was still free to apply, using the urgent procedure, for judicial protection
to the Federal Administrative Court, before which the main proceedings were pending.
It is true that the Federal Constitutional Court’s decision says nothing on the main issue, but it does give the Federal
Administrative Court some clear indications. It states that an urgent application of this kind is by no means hopeless,
and refers to its own case-law, which has never in the past left any doubt that plurality of opinion in broadcasting is
important for the formation of individual and collective opinion, and thus for the development of personality and the
maintenance of democratic order (BverfGE 12, 205; 57, 295; 73, 118; 83 238). In the present decision, too, it says
that compliance with the rule on protecting plurality of opinion is “imperative”, and adds that recent developments
have in no way reduced that rule’s importance. Among such developments, it speaks of the trend towards horizontal
integration of the television market, and vertical integration of broadcasting bodies, production firms and the owners
of film and sports transmission rights, and also towards the privatisation of transmission facilities. Finally, in its
reasons, it explains that compliance with this rule is important because, once things have gone wrong in this sphere,
the influence which this gives certain parties - and which can also be exerted politically - makes it very hard to put
them right.

Federal Constitutional Court, decision of 18 December 1996, -1 BvR 748/93-, -1 BVR 616/95-, -1 BvR 1228/95-. 
Available in German via the Document Delivery Service of the Observatory.

(Valentina Becker
Institut für Europäisches Medienrecht - EMR)

GERMANY: What makes a cable operator? Bavarian court decides
The applicant operates several broad band cable facilities in Bavaria, using them to relay radio and television
programmes received on his personal satellite installation to connected, fee-paying households. On 23 May 1996,
he lodged a complaint against the notification requirement embodied in Section 38 I of the Bavarian Media Act and
the requirement, embodied in Section 38 II of the Act, that contracts on the retransmission of satellite programmes
be concluded with two media operating companies responsible in this area. He argued that he was not an operator
within the meaning of Section 38 I of the Act, since clients decided which programmes they wanted to receive. He
also argued that the ten- household threshold, above which notification was required, violated basic rights.
In its decision of 9 September 1996, the Bavarian Administrative Court found that the applicant was a cable operator
within the meaning of Section 38 I of the Bavarian Media Act, even if he described himself as “a sound and television
reception and distribution service renter” to clients and concluded rental contracts with them on that basis. It argued
that, as the owner and renter of his cable facilities, he had free disposal over them. It was true that his clients
decided how much of the service they wanted to take, but they could take only what he offered them. The applicant
decided, on the basis of his reception facilities, which programmes would be offered, and this made him an operator
within the meaning of Section 38 I of the Act.
The requirement that retransmission to ten or more households be notified, laid down in Section 38 II of the Act, was
lawful and did not violate either Articles 5 and 12 or Article 3 I of the Basic Law. The Bavarian Regional Office for
New Media had public responsibilities which obliged it to discharge its duties (Section 2 I of the Act) concerning the
operation of private cable services, particularly by ensuring that the principles enshrined in Sections 40 and 41 of the
Act were respected. It could do this only if cable network operators fully respected the notification requirement of
Section 38 I of the Act. The principle of equality was not violated, since small service operators were treated in the
same way as the owners of personal satellite reception facilities. Nor was the principle of equality violated by the fact
that the rule applied only to satellite reception facilities, since other retransmission systems were of little account
and could thus be ignored by the legislator.

Bavarian Administrative Court, decision of 9 September 1996, 7 CS 96.1818. Available in German via the Document
Delivery Service of the Observatory.

(Katrin Drumm
Institut für Europäisches Medienrecht - EMR) 



February 1997 - Vol. III - N° 2 7

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

GERMANY: Judgment by the Bavarian Administrative Court on illegal
levying of a participation fee
On 09.01.1997 the Bavarian Administrative Court delivered a second-court judgment against the the Bavarian
Regional Office for New Media (Bayerische Landeszentrale für neue Medien - BLM) setting aside its judgment on the
basis of the Bavarian Media Act (BayMG) on 26.05.1994 and the corresponding appeal judgment.
This also amended the judgment of 16.10.1995 by the Administrative Court in Würzburg.
A private cable operator, the überlandwerk Unterfranken AG, had complained that it had been obliged by the BLM to
conclude an agreement with the media operating company according to which the latter could demand a participation
fee. The legal foundation for this is Article 38, paragraph 2 of the BayMG, according to which private cable installation
operators must conclude an agreement with the appropriate media operating company for the purchase of specific
programmes. On the basis of Article 38, paragraph 3(1) of the BayMG, a participation fee is then charged, which the
installation operator in turn demands from its participants. The fee is intended as payment for the wider potential use
of private broadcasting out of Bavaria and other private broadcasting channels compared with terrestrial reception.
In its judgment the Administrative Court raised considerable doubts as to the constitutionality of the participation fee.
This could be treated as a special form of licence fee, as fee-payers were owners of a cable connection and were
charged regardless of actual use. According to the legal interpretation of the Federal Constitutional Court, licence
fees are legally justified only for ensuring the maintenance and working order of public broadcasting in order to
provide the population with a basic service.
In the opinion of the Administrative Court these provisions under constitutional law cannot be automatically applied to
the participation fee.
Suspension of the decision in question was however upheld by a further consideration - infringement of the
fundamental right of equality.
Article 38, paragraph 3 of the BayMG could be interpreted directly and restrictively according to the purpose and in
view of the participation fee to mean that such a fee could only be charged to operators also able to re-broadcast
regional or local programmes which can only be transmitted by cable or terrestrially (but not, however, by satellite).
The participation fee imposes an additional public service duty on participants which can only be justified by an
increased potential for use. Participants who are connected to the complainant cable installation company do not have
any more potential than participants who have an individual reception installation, as regional and local broadcasts
cannot be retransmitted via the complainant. Such programmes can only be retransmitted by installations which are
connected to Deutsche Telekom’s broad-band cable network.
The court held that the unequal treatment resulting from this situation of participants with an individual satellite
reception installation and those connected to a private cable installation was in no way justified. It was also irrelevant
that the participation fee was for the time being levied by the operators, as these were in the end required to refund
their participants.
Judgment of the Bavarian Administrative Court of 9.1.1997, Az. 7B 95.4230. Available in German via the Document Deli-
very Service of the Observatory. (Mareike Steighörst,

Institut für Europäisches Medienrecht - EMR)

FRANCE:
Appeal Court rejects TF1’s demand to declare the acquisition 
of NETHOLD BV by CANAL PLUS illegal
On 29 January 1997, the Paris Appeal Court (Cour d’appel de Paris) rendered judgement in a case involving the
French private broadcasters TF1 and Canal Plus.
Canal Plus is in the process of taking over NETHOLD BV. NETHOLD BV exploits a number of thematic television
channels. Amongst those are a number of channels which are totally dedicated to sports events: Supersport Belgium,
Supersport The Netherlands, Nordic Supersport (for Denmark, Finland, Norway and Sweden) and Télépiù 2.
TF1, on the one hand, is involved in the EUROSPORT consortium, which operates a transnational sports channel by
the name of EUROSPORT. Canal Plus, on the other hand, participates in a competitive sports channel, called
SCREENSPORT.
In 1993 TF1, Canal Plus and other interested parties agreed that their sports channels would no longer compete, but
that they would make a joint effort to develop the EUROSPORT channel. The agreement prohibits the parties, inter
alia, to acquire an interest in any competitive television service which fills more than 75% of its broadcasting time with
sports programmes.
In the present case, TF1 felt that the attempts by Canal Plus to acquire NETHOLD BV was a breach of this non-
competition agreement. Canal Plus reacted by stating, inter alia, that the intention behind the non-competition clause
was to facilitate the collaboration between SCREENSPORT and EUROSPORT with the sole objective of protecting
EUROSPORT. According to Canal Plus, it was not the intention to avoid competition with TF1. The interpretation
given to the non-competition clause by TF1 would be contrary to EC competition law, notably Article 85 of the EC
Treaty (prohibition of cartel agreements and concerted practices).
TF1 of its part, reckoned that the European Commission had agreed to exempt the non-competition clause from the
application of Article 85 EC. This was confirmed by the Court of Appeal. Although the European Commission did not
yet adopt a formal decision in the matter, it had clearly indicated on several occasions, that it intended to do so.
Furthermore, the Court came to the conclusion that Canal Plus did act in breach of the clear and precise terms of the
non-competition agreement. TF1 demanded that the Court of Appeal would immediately suspend all operations which
had been undertaken in relation to the acquisition of NETHOLD BV by Canal Plus.
The Court, however, realised the severe consequences for NETHOLD BV and its shareholders (who are not a party
in the conflict that opposes Canal Plus and TF1) if it would decide to declare all transactions that had taken place in
relation to the acquisition of NETHOLD BV by Canal Plus illegal. The objective of such a decision would be to make
Canal Plus respect its obligations vis à vis TF1, an objective which the Court deemed not to be proportionate to the
consequences that would result from such a decision. Therefore, the Court rejected the measures demanded by TF1.

Paris Appeal Court, First Chamber, Section A, Decision of 29 January 1997 in the Case of TF1 and CANAL PLUS. 
Available in French via the Document Delivery Service of the Observatory.

(Ad van Loon.
European Audiovisual Observatory)



8 February 1997 - Vol. III - N° 2

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

BELGIUM: Who owns the electronic rights?
Electronic rights are the rights needed to exploit a copyrighted work in a digital environment. In the Copyright Acts
of several EU Member States, the author of a work is protected against a too broad transfer of rights. The
consequence of this is that there can be uncertainty about who owns the electronic rights if earlier copyrights are
granted. Are the rights on future forms of exploitation, like the electronic exploitation, included in the grant of rights?
A Belgium court decided in such a matter.
In Belgium newspaper publishers started an on-line service called ‘Central Station’ in which they offered articles to
the public which had been published in their papers. The journalists felt the publishers owed them a renumeration for
this (re-)use of their works. 
Under the old Belgium Copyright Act (replaced in 1994) a work-for-hire doctrine did not exist. Though employers
could obtain rights implicitly. The employment contracts with the journalists involved were made before 1994, so on
these the old Copyright Act was applicable. Belgium case law learns an implicit transfer of rights has to be
interpreted strictly and in favor of the author of a work. The employer therefore only obtains those rights which he
needs for the normal activities of his enterprise (activité normal de l’entreprise). Consequently the judges had to
determine whether the on-line distribution of articles is a normal activity of a newspaper publisher. 
They decided it is not. Because (i) the articles had to be adapted to be used on-line, (ii) they were being offered to
a larger, more international and different public and (iii) because of the way users of the service could access the
articles, namely by stating a well defined subject, while in a newspaper the articles are a placed according to broadly
stated social phenomena (like sports or economics). Moreover: The on-line service was not meant to replace the
old-fashioned newspaper, but aimed at a new target group. So the journalists were judged to be the owners of the
rights for on-line exploitation of their articles and ‘Central Station’ was shut down. 

Tribunal de Premiere Instance de Bruxelles, 16 October 1996, Number 96/6601/A. Available in French via the Document
Delivery Service of the Observatory.

(Kamiel Koelman,
Institute for Information Law at the University of Amsterdam)

NETHERLANDS ANTILLES: 
Broadcast monopoly does not violate Article 10 ECHR
On 15 November 1996, the Dutch Supreme Court (Hoge Raad), the competent court of cassation for the
Netherlands Antilles, ruled that the existence of a broadcast monopoly on the Netherlands Antilles is not (yet) in
violation with the rights guaranteed in paragraph 1 of Article 10 of European Convention on Human Rights. 
At the Netherlands Antilles, a relatively small group of Caribbean Islands and an autonomous part of the Kingdom of
the Netherlands, the stated-owned company ATM has an exclusive right to exploit a nationwide cable system. TDS,
a subsidiary of ATM, holds a similar license for a pay-per-view system. Both licenses are granted for a period of 10
years. In 1994 Multivision filed an application for a license to exploit a second pay-per-view system by satellite,
intended to relay foreign programmes alternated with local Antillean programs. Since TDS has been granted an
exclusive right till 2001, the Governor of the Netherlands Antilles rejected the application. 
Both the Court of Law and the Court of Appeal of the Netherlands Antilles dismissed Multivision’s complaint on the
refusal. Multivision therefore lodged an appeal against these decisions with the court of cassation, the Dutch
Supreme Court.
In all cases Multivision appealed to Article 10 ECHR and especially referred to the European Court of Human Rights
judgement in the Lentia case in which the Austrian public broadcast monopoly has deemed disproportionate. In the
wake of that decision the Netherlands Supreme Court ruled that the restriction of the freedom of expression, by
granting monopolistic broadcast rights -although bound to a time limit- is only allowed when there is a pressing need.
Contracting States however, enjoy a margin of appreciation in assessing the need for such an interference.
Interesting part of this decision is the conclusion of the Supreme Court that as a result of this margin of appreciation,
normally referring to the contracting states, the national Courts itself have to be reticent with respect to the policy
choices of the national administration. As a result, the Supreme Court as well as the Antillian Court of Appeal feel,
without further investigation, obliged to respect the State’s statement that it is financially and economically
impossible to exploit a nation-wide pay-television system if at the same time a second license would be granted. The
Supreme Court accepted the period of 10 years, in which period TDS will be able to recover its initial costs and fulfil
its obligation to build and provide a public nation-wide pay-per-view system, as being reasonable. The granting of
more licenses within this time could result in a ruinous competition between the operators, which would not be in the
consumer’s interest. Under these circumstances a proportionality exits between the infringement of article 10 ECHR
and the protected interest, namely the prevention of disorder (i.c. ruinous competition between providers of pay
television) and the protection of right of others (i.c. TDS). Therefore, the refusal was justifiable in principle and
proportionate.
Notably, this case has been settled in a summary proceeding, resulting in a limited judicial review. In its verdict, the
Antillian Court of Appeal noted that in a normal procedure the result could be different, especially because in this
procedure Multivision did not adduced enough arguments to refute the State’s assertion that it is financially and
economically impossible at the Netherlands Antilles to exploit a second license before the exclusive right of TDS
expires.  

Hoge Raad 15 november 1996, Multivision vs. De Nederlandse Antillen. Available in Dutch via the Document Delivery
Service of the Observatory.

(Patrick Burger,
Institute for Information Law at the University of Amsterdam)



February 1997 - Vol. III - N° 2 9

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

NETHERLANDS: No Trade Mark protection for EURO 7’S “7”
The Amsterdam Court of Appeal has refused to grant trademark protection to the “Euro 7” trade mark used by the
Dutch cable channel of the same name. According to Euro 7 the use of the number “7” by newcomer “Sport 7”, a
Dutch sports channel, caused confusion in the television market place and thus amounted to trademark
infringement. Both the President of the Amsterdam District Court, judging in first instance, and the Court of Appeal
rejected Euro 7’s claim. The use of a channel number as part of a television station’s name was considered stand-
ard practice. Moreover, the Court of Appeal observed, it is not uncommon that different stations carry the same
channel numbers (e.g. TV5 and AT5). Comparing both trademarks concerned (Euro7 and Sport7) in their entirety,
the Court did not find sufficient similarity. Thus, trade mark protection was denied.

President of the District Court of Amsterdam, 9 May 1996, Mediaforum 1996-6, B95-96; Court of Appeal Amsterdam, 24
October 1996, Mediaforum 1996-11/12, B145. Available in Dutch via the Document Delivery Service of the Observatory.

(Bernt Hughenholtz,
Institute for Information Law at the University of Amsterdam/

STIBBE SIMONT MONAHAN DUHOT, Attorneys at Law)

USA: District Court upholds legislation designed to protect children 
from sexually explicit adult cable programming
A U.S. federal district court has rejected a request for a preliminary injunction and upheld the constitutionality of
section 505 of the Communications Decency Act of 1996 (“CDA”), enacted 8 February 1996 (see IRIS 1996-3: 7-
10), as Title V of the comprehensive Telecommunications Act of 1996. The purpose of section 505 of the CDA was
to prevent children from viewing sexually explicit adult programming (“adult programming”) through “signal bleed”,
the incomplete scrambling of the video or audio portion of a program. The CDA requires cable operators to either
fully scramble both the video and audio portions of adult programming or restrict transmission of such programming
to times that children are less likely to see it (a practice known as “time channeling”). In a previous rulemaking, the
Federal Communication Commission (“FCC”) has established the period between 10 p.m. and 6 a.m. as a “safe
harbor” when children are less likely to view the material.
The plaintiffs, Playboy Entertainment Group, Inc. and Graff-Pay-Per-View Inc. are content providers that distribute
adult programming over “premium” and “pay-per-view” cable channels. (Premium channels are those which a
subscriber pays an additional monthly charge to receive on top of basic cable service, while pay-per-view channels
are unscrambled only for the length of an individual pre-ordered program.) The plaintiffs requested a judgment
enjoining the enforcement of section 505 of the CDA based on the assertion that enforcement of the CDA violated
their First and Fourteenth Amendment rights and would cause the plaintiffs irreparable financial harm. The plaintiffs
argued that customers would be less likely to order the programming provided by the plaintiff if cable operators
chose to time channel the plaintiffs programming in order to avoid costly scrambling techniques. In Playboy v.
United States, decided 8 November 1996, the court found that the plaintiffs failed to meet their burden of proof of
financial harm since the evidence demonstrated that most pay-per-view orders involved programming shown around
the “safe harbor” hours.
The plaintiffs claimed that the CDA violated their First Amendment rights because it did not meet the U.S. judicial
precedent for content-based regulation -- that such legislation addresses a “compelling interest” through means
“narrowly tailored” for that purpose. The court had little trouble finding that keeping adult programming from children
was a substantial government purpose. And despite evidence that many scrambling techniques were prohibitively
expensive to many cable operators, the court found that section 505 was a permissible limitation on constitutionally
protected speech because all cable programmers had the option of using time channeling. Since most orders for
adult programming occurred during the “safe harbor” hours, the court found that the CDA had been properly
designed to keep adult materials away from children while still allowing adults to view constitutionally protected
speech.
The plaintiffs also claimed that the CDA violated the Equal Protection Clause of the Fourteenth Amendment to the
U.S. Constitution as it required scrambling of channels dedicated solely to adult programming, but not in cases were
sexually explicit scenes made up only a small part of the programming on a particular channel. The court noted that
the cause of secondary effects that the CDA was designed to prevent were primarily traced to the sex-dedicated
networks, thus making it reasonable for Congress to focus on those networks in enacting section 505 of the CDA.
Finally, the court rejected the assertions that the CDA contained constitutionally vague terminology in regulating
“indecent” programming. The court noted that U.S. case law, including precedent cited explicitly in the CDA itself,
had clearly established the boundaries of “indecent” materials.

United States District Court for the District of Delaware, Playboy v. U.S., 8 November 1996, 945 F. Supp. 772 (1996).
Available in English via the Document Delivery Service of the Observatory.

(Fredrik Cederqvist, Esq.
Communications Media Center, New York Law School)



10 February 1997 - Vol. III - N° 2

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

LEGISLATION

SPAIN: Government issues Decree on digital television
On 2 February 1997 the Spanish Government issued a Decree on the outline conditions for marketing digital
television programmes. The Decree came into force on publication, although it had yet to be approved by the
Spanish Parliament.
An important feature of the Decree is the regulation according to which a single decoder must be able to receive
more than one channel. In this respect the Spanish Government considers the Decree as the transposition into
domestic law of Directive 95/47/EC of the European Parliament and the Council of 24 October 1995 on the
application of standards for the transmission of television signals (see IRIS 1996-2: 5). The first to be affected by the
new regulation could be the sole Spanish digital television broadcaster, Canal Satelite Digital (CSD), which provides
its subscribers with a specially-produced decoder. The Government holds that this does not comply with the relevant
European provisions, as it is not technically possible to receive signals from more than one channel.
The new legal regulation also requires pay-TV companies to register with the Telecommunications Market
Commission, a public authority. This commission will have extensive powers; it will be responsible for checking that
the decoders available comply with the conditions of the Decree. It will also have a supervisory function in the field
of pay-TV as regards monopoly law. Where a company has a market-controlling position, the commission will be able
to bring its influence to bear on the subscription charges.
In addition, the Decree increases VAT on the charges for pay-TV from 7% to 16%, the tax rate for luxury goods.

Real Decreto-ley 1/97 de 31 enero 1997 por el que incorpora al Derecho español la Directiva 95/47/CE de 24 octubre de
la Comisión Europea, sobre el uso de normas para la transmisión de señales de televisión y se aprueban medidas adicio-
nales para la liberalización del sector. Available in Spanish via the Docuyment Delivery Service of the Observatory.

(Wolfgang Cloß,
Institut für Europäisches Medienrecht - EMR)

LAW RELATED POLICY DEVELOPMENTS

UK: ITC draft code of conduct on electronic programme guides
The Independent Television Commission (ITC) has issued a draft code of conduct on licensing (analogue and digital)
Electronic Programme Guides (EPG), for which the consultation period ran until 7 February 1997. In broad terms, an
EPG service has two main functions. It allows a broadcaster to promote and provide information about his
programme or additional services and to market and package them in manner which is likely to be more convenient
for viewers. It is also seen as the only manageable way to select a programme in the near future with the expansion
of the number of television services through digital transmission. Oftel, who will also regulate EPGs insofar as they
relate to the use of the conditional access system (CAS), already expressed in its consultative document on CAS
(see IRIS 1997-1:15) that “a single EPG under the control of an organisation linked to a broadcaster could 
potentially have powerful anti-competitive effects” (Section 21). Section 2(2) of the Broadcasting Act 1990 requires
the ITC to discharge its functions in the manner which it considers is best calculated to ensure that a wide range of
services is available throughout the UK and to ensure fair and effective competition in the provision of licensed
services and services connected to them. The purpose of this Code is to ensure this statutory duty of the ITC in
relation with EPG services. In most cases the provision of a EPG service will require a television programme service,
a digital additional services or an additional services license from the ITC or is considered as a connected service,
when it carries information about programme services which are themselves licensed by the ITC. The ITC also
considers it appropriate to ensure that the access for broadcasters to EPG services and, through EPGs, viewers’
access to television programme and additional services facilitates the provision of a wide range of such services.

Draft ITC Code of Conduct on Electronic Programme Guides. London: ITC, January 1997. (ITC, Tel. +44 1962 848675,
Fax. +44 1962 848603).

(Stefaan Verhulst
School of Law, University of Glasgow)

GERMANY: Bill on Information and Communication Services 
in legislative procedure
A decision of 11 December 1996 by the Federal Cabinet has sent a Bill regulating the framework conditions for
information and communication services (IuKDG) on to the Federal Council for its opinion. As reported in IRIS 1996-
6:5 and IRIS 1996-8 (September issue):5, the proposed legislation takes the form of a number of framework
regulations and is intended, in conjunction with the National Media Services Agreement to be elaborated by the
Länder, to lay down the legal framework for the multimedia field. The draft being submitted now to the Federal
Council is only slightly different from the original November 1996 draft, mainly as regards the copyright law aspects.
Thus a section has been added on the protection of producers of databases under which investments in creation and
development would be protected for a period of fifteen years, and the proposed amendment to the Act protecting
distance education has been dropped.

Decision by the Federal Cabinet on 11 December 1996: draft legislation regulating the framework conditions for informa-
tion and communication services (IuKDG); Federal Council document (BR-Drs 966/96). Available in German via the
Document Delivery Service of the Observatory.

(Wolfgang Cloß,
Institut für Europäisches Medienrecht - EMR)



February 1997 - Vol. III - N° 2 11

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

NETHERLANDS: Guidelines on television and youth
The Dutch Media Authority (Commissariaat voor de Media) has published new guidelines on the subject of television
and youth (Beleidslijn televisie en jeugd). The guideline in particular clarifies the existing rules on scheduling films for
television and gives additional rules on this topic. It also clarifies the supervisory role of the Media Authority.
According to article 22 of the EC Directive on ‘Television without frontiers’, Member States have to take appropriate
measures against programmes which might be harmful to the youth. The Dutch Media Act doesn’t allow the
broadcast of films which aren’t suitable for children before 20.00 h or 21.00 h, depending on the classification of the
film.
In its guideline, the Media Authority states that in principle the rules on the broadcasting of films also applies to clips
of those films. Adapted tv-versions of films also need to pass the classification tests again, because of the possible
difference between the cinema and tv-version. The Media Authority underlines that non-classified films en
programmes have to respect the same rules.
Furthermore, the broadcasters have to inform the audience in a clear way about the classifications of films. This has
to be done at the beginning of the film. Also, as a consequence of the guideline, the broadcasters have agreed to
publishes the classification of films in their TV guides.
The Media Authority will evaluate the new guideline and doesn’t rule out the possibility that it will review its
supervisory rules. It also might seek further improvements of the regulatory framework as laid down in the Media
Act.   

Guideline Television and Youth (Beleidslijn televisie en jeugd), Commissariaat voor de Media (Media Authority), 
17 December 1996, Staatscourant 1996, No 249: 44. 

(Nico van Eijk,
Institute for Information Law at the University of Amsterdam)

NETHERLANDS: Access to cable update
In addition to the decisions summarized in IRIS 1997-1: 13), the Dutch Media Authority (Commissariaat voor de
Media) has made three other rulings in disputes over access to cable networks. With regard to the complaint of
MTV, in which case the Authority made an interim decision on 30 July 1996 (see IRIS 1996-8 (September issue):
14), the Authority made a final ruling on 20 December 1996 which is similar to the rulings regarding NetHold and
Arcade. Because the cable distributor (in the case of MTV Stichting CombiVisie Regio) refused to submit data that
would enable the Authority to verify whether the requested distribution fee is reasonable and fair, the Authority set
the distribution fee on zero. The Media Authority was barred from demanding information from cable distributors by
the President of the District Court of Den Bosch (ruling of 2 October 1996; see IRIS 1996-10: 19), who ruled that
the Media Authority only has the supervisory power to decide whether and how a complainant should be admitted
to a certain cable network (in the USA referred to as ‘cable system’) and is not entitled to request data from a cable
operator. The zero rate is set for the period until 1 April 1997. This date was chosen because the Minister of
Economic Affairs decided on 17 December 1996 that Kabeltelevisie Amsterdam (KTA), the distributor of the
programmes of NetHold and Arcade, must review its tariff structure within three months, i.e. before 1 April 1997.
Although those ministerial decisions did not apply to the distributor of MTV (Stichting CombiVisie Regio), the Media
Authority decided nevertheless to let the ‘free distribution’ expire on that date. The Media Authority made an
identical decision regarding the complaint of the Dutch association of commercial radio stations (NVCR) and 11
commercial radio stations; a distribution fee of zero until 1 April 1997. This complaint and subsequent ruling are
directed agaist KTA, who is forced by the Minister’s ruling to revise its tariff structure before 1 April 1997. The third
ruling of the Authority regarded the complaint of Wegener Kabel TV against the cable network of the municipality of
Veendam (Stichting Kabelnet Veendam). Here the Media Authority ruled that the distribution of Wegener’s cable
information service may not be discontinued after 1 January 1997. Decisive factors were that sufficient distribution
capacity is available and that the grounds for discontinuation - the wish for a higher distribution fee - are not objective
and reasonable.
On 10 January 1997, the Commissariaat voor de Media presented an evaluation of its rulings regarding access to
cable. The report recommends to continue the Authority’s supervisory power after 1 January 1998. On
departemental level plans are being developed to establish a new regulatory authority to supervise competition
issues like access to cable networks (i.e. cable systems).

Beschikkingen Commissariaat voor de Media (Decisions by the Media Authority) of 20 December 1996 in the cases of
MTV Europe vs. Stichting CombiVisie Regio, NVCR c.s. vs. KTA and Wegener Kabel TV vs. Stichting Kabelnet Veendam.
’Het Commissariaat voor de Media en de toegang tot de kabel - Artikel 69 van de Mediawet in de praktijk’, 10 January
1997.
Available in Dutch via the Document Delivery Service of the Observatory.

(Marcel Dellebeke,
Institute for Information Law, University of Amsterdam,

BOEKEL DE NERÉE, Attorneys at Law, Amsterdam)



12 February 1997 - Vol. III - N° 2

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

UKRAINE: Regulation on using broadcasting channels
On 8 May 1996 the Ukrainian National Committee for Broadcasting Matters  (NC) adopted a temporary regulation
on the procedure of using broadcasting channels in cable and air-cable broadcasting systems based on the Ukrainian
Broadcasting Act of 21.12.1993 as amended on 02.06.1995 (see IRIS 1996-6:10 and IRIS 1995-10:10). Under this
temporary regulation, the aim of which is to promote the development and distribution of programmes and organise
the reception of subscription television, cable television companies using broadcasting channels will require a
licence. On the basis of bilateral agreements, cable networks (in the USA referred to as ‘cable systems’ will be
permitted to retransmit broadcasts received by satellite if these are included on a special list of programmes which
may be broadcast by cable. The list - to be drawn up by the NC in collaboration with the Ministries of Foreign Affairs
and Culture - should also set out the ranking of input. Allocation of a licence will be subject to applicants meeting
specific conditions, including agreement on the part of the network (i.e. system) the event of a number of potential
operators applying in respect of the same area, a decision will be made on the basis of tendering for the allocation.
Lastly, the regulation also contains rules on the ratio of Ukrainian works to total broadcasting time and the
retransmission of satellite programmes containing advertising.
Temporary Regulation on the Procedure of Using Broadcasting Channels in Cable and Air-Cable Broadcasting Systems
of 8 May 1996. Now available in English via the Document Delivery Service of the Observatory.

(Alexander Scheuer,
Institut für Europäisches Medienrecht - EMR)

Information on law related policy developments which may have legal consequences but of which no documents or
other texts are available yet.

SWEDEN: Renewed license for terrestial broadcaster TV4 in Sweden
TV4, the only terrestrial private commercial TV channel in Sweden and the Swedish Government agreed on a new
broadcasting licence which took effect on 1 January 1997. The new licence is formulated as a permission to
broadcast rather than an agreement between two equal parties as was the case before.
The changes in substance as compared to the previous licence agreement are as follows:
- The previous detailed quotas on programming have been abolished. The quotas have been replaced by less
detailed obligations, such as the obligation to widen TV4’s responsibility for the promotion of Swedish culture.
TV4 will no longer be obliged to maintain the present 16, often loss making, editorial offices and staff on different
locations in the country, but its programming is not to be dominated by Stockholm views and events, the place
where TV4 is mainly established. Its programming is to continue to present the views and events of other places in
the country.
In addition, the news and current affairs programmes are to present the different views and interests, for example,
in the fields of religion and science. The only quota rule which remains is the obligation to broadcast at least five
hours of children’s programmes. At least half of these have to be produced originally in Swedish or any other
Nordic language. The change regarding to this quota rule is that a programme originally produced for more than 50%
in the Swedish language is eligible to be considered as a Swedish programme.
- The obligation of presenting a variety of programming of high quality recognises the fact that TV4 is a private
commercial company. The programming of TV4 will no longer be compared to the programming of Sweden’s public
television broadcasting service which is financed by means of a licence fee and different other funds.
- Ownership control of TV4 will be less strict under the new licence. The new licence stipulates that ownership and
influence in TV4 must not substantialy change to the extent that concentration of ownership in the Swedish media
sector increases.
The license will be made available in Swedish at the Observatory upon publication of the official version, which will
be announced in IRIS. (Helene Hillerström,

TV4)

UK: Government sets BBC License fee formula for the next five years
The UK Government has now announced details of the formula for increases over the next five years in the licence
fee which funds the BBC. The fee is payable annually by all users of television sets, irrespective of viewing habits,
and permits the BBC to be free of the commercial pressures of advertising as no advertisements are carried on its
services. The current figure for a colour television licence is £89.50 per year.
In order to minimise governmental pressure which could occur if the funding were renegotiated each year, the new
formula is linked to the annual inflation rate, determined by the change in the Retail Price Index (RPI). The formula is
as follows:
Year One (1997-8) RPI
Year Two (1998-9) RPI plus 3%
Year Three (1999-2000) RPI plus 0.5%
Year Four (2000-2001) RPI minus 1%
Year Five (2001-2002) RPI minus 2.5%
The higher figures in earlier years reflect the need for expenditure on new digital services, whilst the lower later
figures are affected by proceeds from the sale of the BBC’s transmitters and planned increases in efficiency savings
and commercial income.

See Department of National Heritage Press ReleaseDNH 408/96. Available at URL http://www.worldserver.pipex.com/
coi/depts/GHE/coi5214c.ok or via the Document Delivery Service of the Observatory.

(Prof. Tony Prosser,
School of Law, University of Glasgow)

News



February 1997 - Vol. III - N° 2 13

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

GERMANY: Broadcasting time for “independent third parties”
The entry into force on 1 January 1997 of the Agreement on Broadcasting between the Federal States in United
Germany in the form of its third amendment dated 26 August - 11 September 1996 (RfStV) introduces rules in the
Federal Republic’s broadcasting regulations which use various instruments in order to protect diversity of opinion in
private broadcasting (see also IRIS 1996-8 (September issue): 12).
Included in this complex of standards is a measure to ensure diversity (Section 30, no.1 in conjunction with Section
31 of the RfStV) by allowing broadcasting time to third parties which are independent of the main programme
organiser. According to Section 31, paragraphs 1 and 3 of the RfStV the presentation of television programmes (cf.
Section 25, paragraph 4(1) of the RfStV) must be editorially independent of the main programme; the supplier of the
window may not be legally dependent on the main programme organiser. It us now disputed whether the ancillary
supplier of a programme broadcast by the window organiser must also be legally independent of the main television
organiser as stipulated in the legislation.
The debate arises mainly in respect of programmes broadcast by the DCTP (Development Company for Television
Programs) via the private broadcaster RTL. As these magazine programmes are produced by major German
publishing houses which, either directly or through their parent companies, are at least part-owned by the
broadcaster or the DCTP, it is questionable whether these programmes are in fact produced by an independent
party. In this context the merger of CLT and UFA in mid-January should perhaps also be looked into. CLT-UFA is an
undertaking covering some 20 radio and television stations throughout Europe, including RTL. Moreover, UFA’s
parent company Bertelsmann, via its subsidiary publishing house Gruner & Jahr, owns one of the television
magazines and has a minority holding in Spiegel, which in turn part-owns DCTP.
The matter is settled by the regulations contained in the RfStV on the attribution of programmes (Section 31,
paragraph 3 in conjunction with Section 28 of the RfStV). This covers very different forms of participation which may
be established by applying the principles of company law, taxation law and commercial law.
The Conference of Directors of Regional Media Authorities (Direktorenkonferenz der Landesmedienanstalten -
DLM) has now drawn up a guideline on the interpretation of these conditions according to which ancillary suppliers
must also be independent of the companies. Because this interpretation is not shared by all the regional media
institutions, whose supervisory boards have still to approve the proposed guideline, final clarification of the problem
is still awaited.

(Alexander Scheuer,
Institut für Europäisches Medienrecht - EMR)

NETHERLANDS: Proposal for only one public broadcaster 
after the year 2000
On 8 November 1996 the Dutch Government approved a proposal to grant after the year 2000, only one
broadcasting licence for all the broadcasters broadcasting at present in the public broadcasting system of the
Netherlands.
At the moment, the different broadcasters in the public broadcasting system have a licence for five years which will
expire in 2000. The proposal of the Dutch Under-Secretary of State for Culture is a reaction to the recommendations
on the future of the public broadcasting system made in June of this year by the Commissie Ververs (see IRIS 1996-
7: 11).
The Government underlines the Commission’s conclusion that a radical transformation of the public broadcasting
system is essential for its survival. Contrary to the Commission’s proposal, the Government chooses to create one
strong public broadcaster, in which the different broadcasters will have to cooperate, and whose programmes are
aimed at a broad public.
The Government plans to achieve the reorganisation of the public broadcasting system in two steps. The first part
of the amendment to the Media Act (Mediawet), which aims at restructuring the management system of the
broadcasters in the public broadcasting system, has already been sent to the State Council (Raad van State) for
evaluation and is planned to take effect in the course of 1997. The second stage - the introduction of one licence -
is to be enacted before the year 2000. The exact substance of this amendment and its consequences are vague at
the moment, but will be worked out by the Ministy of Culture in the near future. The Government also intends to give
the public more influence on the programming. How this will be achieved is as yet uncertain, but `broadcaster
elections’ (suggested by the Commissie Ververs) are deemed to have possible negative effects on the cooperation
between the public broadcasters. Other possible forms of consultation will therefore be taken into consideration as
well.
Also part of the Government’s plans are measures to improve the efficiency of the broadcasters to secure the
financing of the public broadcasting system in the year 2000. 
The text of the legislative proposal (first stage) is not available yet, since it is with the State Council for consultation.
As soon as the proposal is made public, it will be announced in IRIS and made available at the Observatory.

(Marcel Dellebeke,
Institute for Information Law at the University of Amsterdam,

BOEKEL DE NEREE, Attorneys at Law, Amsterdam)



14 February 1997 - Vol. III - N° 2

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

NORWAY: Developments in local broadcasting

Local TV
In January 1996 the Mass Media authority (Statens Medieforvaltning) handed out 30 seven-year licenses for local
public service TV. There is one license holder for local TV in each of the 30 license areas Norway is divided into. The
30 license areas together cover all of Norway, including Spitzbergen. Newspapers and other media organisations are
shareholders in most of the TV licences. According to Norwegian law, no single owner can control more than 1/3 of
the total Norwegian market for local TV and local radio respectively.
When processing applications for local TV licences, substantial weight was put on the applicants economic situation,
knowledge of TV production, and public service ambitions. Several of the applicants that were turned down
complained. In September, the Ministry of Cultural Affairs finalized the processing of the complaints, sustaining all
of the Mass Media Authority’s earlier conclusions.
The license holders are now establishing their stations, a process which includes the building of their terrestrial
transmission systems.
It is a requirement that the local TV stations broadcast local programs each day. In addition, they may broadcast,
unchanged and direct, programmes received via satellite. When it comes to networking, a single programme
distributor may not reach more than 75 percent of the households in Norway via a network of local TV stations. In
early 1997, there was only one programme distributor interested in delivering programmes to the local TV stations.
This program-distributor, TVNorge, is currently establishing an additional programme distribution company with the
intention of serving the remaining 25 percent of the local TV stations. Because of the 75 percent rule referred to
earlier, the Mass Media Authority requires the new programme distribution company to be independent and to
deliver different types of programmes than TVNorge. This distributor will have been established by the end of March
1997.
Each local broadcaster holds a legal responsibility for the programmes it distributes, including for the programmes
received via satellite.
Norwegian cable networks (in the USA referred to as ‘cable systems’) are obliged to carry everything that is
broadcast by local TV stations.
In addition to the 30 licenses mentioned above, four licenses were given for the broadcasting of educational
programmes. These programmes are to be distributed via the transmission systems of the local public service TV
stations.
In 1996, the national public service broadcaster, NRK, which is financed by means of a licence fee, started a second
nationwide TV station, NRK2. Non-commercial organisations were, because of that, given the opportunity to apply
for special licenses for local TV to be distributed via NRK2s transmission system when NRK2 itself does not
broadcast. Each licence is valid for one of the local areas covered by NRK2s transmission system. Advertising is not
allowed during their broadcasts, and the licenses do not embrace the right to broadcast a teletext service. Sixteen
local “NRK2 licenses” were granted in December 1996, and the broadcasts were excepted to start in
February/March 1997. Some of the applicants that were turned down, complained and their complaints are currently
being processed by the Mass Media authority.
Another way of being able to broadcast local TV in Norway, is to apply for a license to broadcast through a local
cable network (i.e. cable system). Cable networks (i.e. cable systems) are not obliged to carry such broadcasts, so
those that want to apply for a cable network (i.e. cable systems) license, need a promise in advance from the cable
network (i.e. cable systems) owner, stating that he will carry the TV station.
It is expected that during 1997, the local TV business in Norway will undergo a substantial transformation. The local
public service broadcasters have in particular directed their efforts towards building up a sustainable business. It has
for example been allocated substantial resources for the purpose of building up daily local news updates. As part of
this process, TVNorge will undergo a major change from being a channel distributed by satellite only, to a terrestrial
channel possibly able to reach as many as 75 percent of the Norwegian households.

Local radio
In November 1996, the Mass Media Authority granted 308 five-year licences for local radio broadcasting. The total
number of applicants were 404. In the preceding license period, there were 355 licence holders distributed over a
total of 198 licence areas. In the new license period, the number of licence areas were reduced to 161. Ten licence
areas have more than one frequency available for local radio, Oslo having the most with six frequencies available.
In areas with more than one frequency available, the Mass Media Authority decides what frequency the different
licence holders should broadcast on. When deciding, the Mass Media Authority, however, attached great
importance to the local wishes. When placed on a frequency, it is up to the licence holders of that particular
frequency to divide the available broadcasting time amongst them. If no agreement is reached, the case may be
referred to the Mass Media Authority which then decides upon each licence holders airtime.
When processing applications, the applicant’s economic situation and radio broadcasting skills were among the
criteria taken into consideration. It was also considered reasonable to give existing radio stations, that fulfilled the
minimum criteria, preference to new applicants.
The Mass Media Authority received complaints on turned down licence applications, frequency assignment and the
coverage of licence areas. In addition, there have been cases of disagreement on the division of airtime that have
been brought before the Mass Media Authority. The Mass Media Authority is currently processing these complaints.
According to regulations that are currently being finalized, local radio broadcasters may now co-broadcast with radio
broadcasters in neighbouring license areas. To stimulate co-operation among local radios, financial support will be
given to local radio broadcasters that have agreed on some sort of binding co-operation between them.

(Liv Daae Gabrielsen,
Statens Medieforvaltning, Norway)



February 1997 - Vol. III - N° 2 15

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

USA: Audio-visual Industry Announces Ratings Scheme
On 19 December 1996, the U.S. audio-visual industry announced plans to rate television programmes according to
six categories. The action came as a result of the “V-chip” requirement in the Telecommunications Act of 1996
(“Act”) which essentially provided the audio-visual industry with a choice between adopting their own standards or
having the Federal Communications Commission (“Commission”) form a committee to do so. Not surprisingly, the
industry chose self-regulation.
The six categories developed by the industry are: (i) TV-Y (suitable for all children); (ii) TV-Y7 (suitable for children
seven years of age and above); (iii) TV-G (suitable for all ages); (iv) TV-PG (parental guidance suggested - material
may be inappropriate for younger children); (v) TV-14 (parents strongly cautioned - material may be inappropriate for
children under fourteen years of age); and (vi) TV-M (mature audiences only - material may be inappropriate for those
under seventeen years of age).
All broadcast and cable networks are expected to begin using the new ratings by the end of January 1997.
Applicable ratings will appear on the upper corner of the screen for 15 seconds at the beginning of each program.
News and sports programs, however, will not be rated.
As stated, the new ratings were necessitated by the Telecommunications Act of 1996, signed into law on 8 February
1996 (see IRIS 1996-3: 7-10). The Act directs the Federal Communications Commission to establish an advisory
board to develop a rating system for television programmes unless the industry voluntarily establishes a ratings
system that is acceptable to the Commission.
The Commission has received conflicting messages from the executive and the legislative branches (jointly
responsible for passage of the Act) on whether the Commission should accept the industry’s proposal. President
Clinton has stated that the new ratings should be tried for 10 months and then modified if necessary. However,
Congressman Ed Markey, chief architect of the Act’s requirement of a rating system, complains that the new ratings
do not actually tell parents what type of offending material is contained in particular programming. Markey and many
consumer groups prefer a rating system that would use letters such as “V”, “S” and “L” to signify violent content,
explicit sexual content and adult language, respectively.
Critics of the industry’s ratings system charge that the ratings are intentionally ambiguous in order to protect
revenue from advertising that may be lost if parents had more specific information as to the content of broadcast
programming. The industry responds that more explicit ratings would become either unmanageable because of the
amount of programming that would need to be reviewed or inaccurate due to the inability to account for the degree
of violence, sexual conduct, or adult language contained in particular programming. The industry has warned that a
modification of their rating system could trigger a First Amendment claim for violation of their free speech rights.
Beginning in 1998, television sets (13 inches or greater in diameter) must be manufactured with a “V-chip” that will
allow parents to program the television set to block out programming that they have determined will be inappropriate
for their children. Present versions of the V-chip, however, do not block individual programs -- but rather general
types of materials with certain ratings. The proposed ratings thus may become a means of censoring broad
categories of programming. While the television industry hopes its ratings will be used, many consumer groups can
be expected to work diligently to convince the FCC that more explicit ratings are necessary to allow parents the
adequate information necessary to safeguard their children.

(L. Fredrik Cederqvist, Esq.
Communications Media Center, New York law School)



16 February 1997 - Vol. III - N° 2

L E G A L O B S E R V A T I O N S
OF THE EUROPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY

IRIS
• •

Neue TK-Infrastrukturen:
Internet, Satellit, TV-Kabel
5-6 March 1997
Organiser: EUROFORUM
Deutschland GmbH
Venue: Radisson SAS Hotel,
Düsseldorf
Fee: DM 2,495 + 15% VAT
Information & Registration:
Tel.: +49 211 96863
Fax: +49 211 9686502
E-mail:
100550.1410@CompuServe.
com

Rechtsfragen des Internets
7 March 1997
Organiser: Verlag C.H. Beck,
Munich
Venue: Arabella Westpark
Hotel, Munich
Fee: DM 590 + 15% VAT

Information & Registration:
Tel.: +49 89 51960

Copyright and Related Rights 
in the 21st Century
22 March 1997
Venue: Berkeley Court Hotel,
Dublin
Information & Registration:
Tel.: +353 1 6614844
Fax: +353 1 6763125
E-mail:
Eamon.Shackleton@imro.ie

Electronic Programme Guides.
The Gateway to Next
Generation Television
21-23 April 1997
Organiser: 
IBC UK Conferences Limited
Venue:
Le Meridien Hotel, 
London (21-22 April 1997)
Marriott Hotel, London 
(23 April 1997)

Fee:
£1098 +17.5% VAT 
(3 days)
£899 +17.5% VAT 
(22-23 April 1997)
Information & Registration:
Tel.: +44 1714532700/
+44 171 6374383
Fax: +44 171 6361976/
+44 171 6313214

Droit d’auteur, 
directive communautaire 
et loi française
24 April 1997
Organiser: 
Association des avocats 
du Droit d’auteur - 
IFC
Venue: 
Maison du Barreau, 
Paris
Tel.: +33 1 44070385
Fax: +33 1 40510956

AGENDA

Andersen, Arthur.-European
film production guide : 
finance - tax - legislation.-
London: Routledge, 1996.-
461p.-ISBN 0-415-13665-2 

de Pessemmier T.-Vrijheid van
expressie en informatie op het
internet.- Gent: Academia
Press,1996.-120p.-600 BEF

Crandall, Robert W.;
Furchtgott-Roth, Harold.-
Cable TV: regulation 
or competition?.- 
Washington D.C.- 
The Brookings Institute, 
1996.-161p.-160 FF

Doutrelepont, C..-Le droit 
et l’object d’art: le droite de
suite des artistes plasticiens
dans l’Union européenne: 
analyse juridique: approche
économique.- Bruxelles:
Bruylant, 1996.-488p.-
ISBN 28027-0368-1.-
3650 BEF

Hoogerwerf, P.F; 
Van der Zee P.G.- Sponsoring,
Antwoordenboek juridische
aspecten.-Alphen aan de Rijn:
Samsom, 1996.-110p.-
ISBN 90-14-05343-6.-
Nfl.52,50

Marcellin, Yves (Dir.).-Code 
du droit d’auteur, des droits
voisins et des dessins et
modèles.-Paris: CEDAT, 
1997.-380p.-390 FF

Meyer-Heine, Anne.-Le droit
européen des émissions de
télévision.-Paris: Economica,
1996.-365p.-ISBN 2-7178-
3144-4.-(Coopération et
développement).-200 FF

Mielke, Lothar J.-Fragen zum
Fotorecht.-4. Überarbeit. Aufl.-
Baden-Baden: Presse
Informations Agentur, 
1996.-685 S.-DM 135

Koren, A.M.T.L.-Tell me!: 
the right of the child to
Information.-‘s-Gravenhage:
NBLC,1996.-541p.-
ISBN 90-548-3118-9.-Nfl.125

Pinckaers, J.P.S.- 
From privacy toward a new
intellectual property right in
persona: the right of publicity
(United States) and portrait 
law (Netherlands) balanced 
with freedom of speech 
and free trade principles.-
The Hague: Kluwer law
International 1996; 
490p.
ISBN 90-411-0355-4

Raboy, M.-
Public broadcasting 
for the 21st century.-
Luton: 
John Libbey Media, 
1996.-303p.-
ISBN 1-86020-006-0.

Vögl, Klaus Chr.-
Veranstaltungsrecht: 
Leitfaden für Veranstalter 
in Österreich.-Wien: 
Medien und Recht.-
200 S.-
ISBN 3-900741-30-1.-
ÖS 350; DM 47,50.

PUBLICATIONS


