COUNCIL OF EUROPE
European Court of Human Rights: Brambilla and others

EUROPEAN UNION
Court of Justice of the European Union: Judgment on the
case Tobias Mc. Fadden v. Sony Music Entertainment

[0 o) [4]
Court of Justice of the European Union: GS Media v.
Sanoma Media Netherlands........ovevviieruneernnnens vs

European Commission: New proposals for the moderni-
sation of EU copyright rules in the Digital Single Market .. .[0l
European Commission: Decision on funding of film pro-

duction and distribution in Germany ...............o0e. . [
Body of European Regulators for Electronic Communi-
cations: guidelines on EU net neutrality rules.......... ... Bl
AT-Austria

KommAustria establishes breach of ORF Act........... ... £]

BA-Bosnia And Herzegovina
Parliament does not support extending collection of RTV

L2 3 10
BE-Belgium

Flemish Media Regulator issues several decisions on

£ 0o 1= 1 o 10}

BG-Bulgaria
Extending the mandates of the members of manage-

ment boards of the public media......ovvvveiirienenninns [I7]
DE-Germany

Accreditation rules of the Bavarian Football Association
JWEULL e s et e ettt et e e e e
ES-Spain

CNMC reported about the fulfilment of the public service
AUEIES OF RTVE 1ottt et eteeeeeereeeiernieeennaeens
FR-France

Luc Besson’s film ‘Lock-Out’ plagiarises pre-existing

film: judgment upheld on appeal .....oovvviirenrerenn. ol I3l

of the European Audiovisual Observatory

IRIS 2016-9

France Télévisions cannot oblige its journalists to carry
out editing tasks, or its editing staff to carry out editorial

New tax credit for expenditure on delegated production
of cinematographic and audiovisual works...............
Classification of films shown in cinemas and on televi-
SION: CSA StUdY .ottt i e

GB-United Kingdom

Regulator closes investigation into Premier League foot-
ball rights .o e e s e
RT’s Going Underground programmes breaches Of-
com’s Broadcasting Code on due impartiality .......... ..
Section Six of Ofcom Broadcast Code engaged during

UK Referendum about EU........ccvvviiiiiiiiiiinnnnn sy
GR-Greece

Tender for digital television licences held .............. ..
IE-Ireland

New access rules for broadcasters..........ccovvvuivnn e
BAI media research funding scheme 2016............. ..
IT-1taly

Decree on the television advertising of gaming........ ..

NL-Netherlands
Interactive digital television provider ends data protec-
tion violations ..ot e e e

RU-Russian Federation

FSB details new rules for telecom sector.................
Rules on using social media for civil servants.......... ..

SE-Sweden

The Swedish Press and Broadcasting Authority’s newest
report on accessibility requirements for broadcasters in
5T 1T o

US-United States

US Law only applicableinthe US...........ccvvvvvvinn o

Gameplay videos have to be labeled as advertisements..
Preservation of Personal Privacy Act only applies to pay-
INg CUSEOMEIS ..ottt e ees o

Twitter is not liable as a publisher................ ...t



of the European AudioVisu’aﬂ Observatory

Editorial Informations

Publisher:

European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG

Tél. : +33 (0) 3 90 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int

Comments and Contributions to:

iris@obs.coe.int

Executive Director:

Susanne Nikoltchev

Editorial Board:

Maja Cappello, Editor e Francisco Javier Cabrera Blazquez,
Sophie Valais, Deputy Editors (European Audiovisual
Observatory)

Michael Botein, The Media Center at the New York Law School
(USA) e Silvia Grundmann, Media Division of the Directorate
of Human Rights of the Council of Europe, Strasbourg
(France) e Mark D. Cole, Institute of European Media Law
(EMR), Saarbriicken (Germany) e Bernhard Hofstotter, DG
Connect of the European Commission, Brussels (Belgium) e
Tarlach McGonagle, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands) e Andrei Richter,
media expert (Russian Federation)

Council to the Editorial Board:

Amélie Blocman, Victoires Editions

’ (" ta
- - B I
T Rt DR AL J i
EURGIEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY ) i
= e EURGPARAT EURDPAISCHE KOMMISZION Institut fiir

gyl Mediaforum

Tijdschrift voor Media- en Communicatiorecht.

Auteurs
&Media

nformationsrecht Institul fur Buropiisches Medienrecht N )/L

Documentation/Press Contact:

Alison Hindhaugh

Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10

E-mail: lalison.hindhaugh@coe.int|

Translations:

Snezana Jacevski, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Brigitte Aurel ¢ Michael Finn e Katherine Parsons
e Marco Polo Sarl e France Courreges e Nathalie Sturlése o
Sonja Schmidt e Erwin Rohwer

Corrections:

Snezana Jacevski, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Sophie Valais et Francisco Javier Cabrera
Bldzquez ¢ Barbara Grokenberger o Aurélie Courtinat e Lucy
Turner

Distribution:

Markus Booms, European Audiovisual Observatory

Tel.:

+33(0)3 90 21 60 06

E-mail: markus.booms@coe.int

Web Design:

Coordination:  Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory e Development and Integration: www.logidee.com
e Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158

® 2016 European Audiovisual
(France)

Observatory, Strasbourg

MOSKAUER ZENTRUM FUR MEDIENRECHT
UND MEDIENPOLITIK, MZMM

3

. 3 AIKAIO MEZON
Ao . ENHMEPOIHI
- & EMIKOINONIAZ


http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Brambilla
and others v. Italy

The legality and acceptability of some controversial
practices by journalists was at the heart of a recent
case before the European Court of Human Rights (EC-
tHR). The case concerns the conviction of three jour-
nalists in Italy who intercepted radio communications
between police officers (carabinieri) in order to arrive
quickly at crime scenes and report on them for their
local online newspaper. Stressing the notion of re-
sponsible journalism and noting that the decisions of
the domestic courts had been duly reasoned and had
focused primarily on the need to protect national se-
curity and prevent crime and disorder, the Court con-
firms the duty of journalists to comply with domes-
tic law, which prohibits the interception by any per-
sons of communications not addressed to them, in-
cluding those of law-enforcement agencies. The Court
also notes that the penalties ordered by the domestic
courts, consisting of the seizure of the radio equip-
ment and the imposition of suspended custodial sen-
tences, were not disproportionate. It emphasises that
the newspaper and the journalists have not been pre-
vented or prohibited from bringing news items to the
attention of the public.

The applicants in this case were Mr Brambilla, the di-
rector of a local online newspaper, and Mr De Salvo
and Mr Alfano, both journalists working for that news-
paper. While using radio equipment to intercept the
frequencies used by the police, they gained access to
communications about a police patrol on its way to
a location where weapons were being stored illegally.
Mr De Salvo and Mr Alfano went to the scene imme-
diately, but they were stopped and searched by the
police on their arrival. The police found equipment
in their car capable of intercepting radio communica-
tions between law-enforcement officers. A short time
later, in the offices of Mr De Salvo and Mr Alfano, more
items capable of intercepting police communications
were seized. Subsequent criminal proceedings were
instituted against the director of the newspaper and
the two journalists, and all three were convicted, with
suspended custodial sentences imposed. The Milan
Court of Appeal, and finally the Court of Cassation,
found that the communications had been confiden-
tial and that their interception was punishable under
the Criminal Code, taking the view that the right to
press freedom could not take precedence in a case
concerning the illegal interception of communications
between law-enforcement officers.

Relying on Article 10 of the European Convention on
Human Rights (ECHR), the director of the newspaper
and the two journalists complained about the search
of their vehicle and their offices, the seizure of their
radio equipment and their conviction. They argued
that these actions and convictions amounted to a vi-
olation of their right to freedom of expression and in-
formation.

The European Court agrees with the domestic courts
that the newspaper and the journalists have not been
prohibited from bringing the news items to the pub-
lic's attention, as their convictions were based solely
on the possession and use of radio equipment to in-
tercept communications between law-enforcement of-
ficers. The ECtHR reiterated that the notion of re-
sponsible journalism required that, where journalists
acted to the detriment of the duty to abide by or-
dinary criminal law, they had to be aware that they
risked being subjected to legal sanctions, including
those of a criminal character. It noted that in seeking
to obtain information for publication in a local news-
paper, the journalists and the director of the newspa-
per had routinely intercepted police communications.
This contravened the domestic criminal law, which in
general terms prohibited the interception by any per-
sons of conversations not addressed to them, includ-
ing conversations between law-enforcement officers.
The Court observed that the penalties imposed on
the applicants consisted of the seizure of their radio
equipment and the imposition of custodial sentences
of one year and three months in the case of the two
journalists and six months in the case of the director
of the newspaper. However, as these sentences had
been suspended, the penalties the ECtHR found that
it were not disproportionate and that the Italian courts
had made an appropriate distinction between the jour-
nalists’ duty to comply with domestic law and the pur-
suit of their journalistic activity, which had not been
otherwise restricted. Accordingly, the ECtHR held that
there had been no violation of Article 10 of the Con-
vention.

This is the third time in 2016 that the ECtHR has
found no infringement of journalists’ rights in cases
related to illegal preparatory acts of newsgathering.
The case of Boris Erdtmann v. Germany (Application
no. 56328/10, 5 January 2016) concerned the convic-
tion of a journalist for carrying a weapon on board an
aeroplane. After the terrorist attacks of 11 Septem-
ber 2001 in New York, Mr Erdtmann researched the
effectiveness of security checks at German airports
and made a short television documentary about his
investigation and findings, filmed with a hidden cam-
era. The ECtHR found that the criminal conviction of
the journalist was pertinent and necessary in a demo-
cratic society and that there was no appearance of
a violation of the journalist’s rights under Article 10
ECHR. Also in the case of Salihu and others v. Swe-
den (see IRIS 2016-8/1) the ECtHR held that the jour-
nalists’ convictions for illegally purchasing a firearm
were lawful and necessary, while they pursued the le-
gitimate aims of the protection of public safety and

IRIS 2016-9 3


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-8/1&id=15663

prevention of disorder and crime. In each of these
cases however, the domestic courts, by deciding on
the nature and severity of the criminal sanction, took
into consideration the pursuit of journalistic activity,
which had not been otherwise restricted. The inter-
ferences with the journalists’ right to freedom of ex-
pression and information in each of these cases finally
resulted in only lenient sentences or convictions for
the journalists, while without the journalistic context
more severe sanctions could have been imposed. In
such circumstances, the ECtHR was satisfied that the
interferences with the journalists’ right to freedom of
expression and information at issue do not discourage
the press from investigating a certain topic or express-
ing an opinion on topics of public debate.

o Arrét de la Cour européenne des droits de I’homme, cinquiéme sec-
tion, affaire Brambilla et autres c. Italie, requéte n° 22567/09 du
23 juin 2016 (Judgment by the European Court of Human Rights,
First section, case of Brambilla and others v. Italy, Application no.
22567/09 of 23 June 2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18139 FR

e Decision by the European Court of Human Rights, Fifth section, case
of Boris Erdtmann v. Germany, Application no. 56328/10 of 5 January
2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18140 EN

Dirk Voorhoof

Ghent University (Belgium), Copenhagen University
(Denmark), Legal Human Academy and member of
the Executive Board of the European Centre for Press
and Media Freedom (ECPMF, Germany)

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Union: Judg-
ment on the case Tobias Mc. Fadden v. Sony
Music Entertainment GmbH

On 15 September 2016, the Court of Justice of the
European Union (CJEU) delivered its judgment in To-
bias Mc Fadden v. Sony Music Entertainment Germany
GmbH, concerning the application of the intermedi-
ary liability regime under the E-Commerce Directive
2000/31/EC (ECD) to the operator of a shop which of-
fers access to a Wi-Fi network free of charge to the
public in relation to copyright infringements commit-
ted by users of that network.

Mr. Tobias Mc Fadden runs a shop selling and leas-
ing lighting and sound systems, in which he offers
access to a Wi-Fi network to the general public free
of charge in order to draw the attention of potential
customers to his business. In 2010, a musical work
was unlawfully offered for downloading via that Wi-Fi
network. Sony Music, the holder of the rights over
the phonogram, gave Mr. Mc Fadden formal notice
concerning the infringement of its rights. Mr. Mc Fad-
den brought before the referring court an action for

a negative declaration (negative Feststellungsklage).
Sony Music brought a counterclaim, seeking an injunc-
tion and damages. By judgment of 16 January 2014,
the referring court dismissed Mr Mc Fadden’s appli-
cation and upheld the counterclaim. Mr Mc Fadden
appealed against the judgment on the ground that he
is exempt from liability under German law transposing
Article 12(1) ECD. In the appeal, Sony Music asked the
Court to uphold the default judgment and, in the alter-
native, to issue an injunction and order Mr Mc Fadden
to pay damages and the costs of the formal notice
on the ground of his indirect liability (Stérerhaftung).
The Landgericht Minchen | (Regional Court, Munich)
before which the proceeding was brought, takes the
view that Mr Mc Fadden was not directly liable, but
is minded to reach a finding of indirect liability (Stor-
erhaftung) on the ground that his Wi-Fi network had
not been made secure. However, the German court
had some doubts as to whether the ECD precludes
such indirect liability and decided to refer a series of
questions to the Court of Justice.

As a reminder, the ECD exempts intermediate
providers of mere conduit services from liability for
unlawful acts committed by a third party with respect
to the information transmitted, under three cumula-
tive conditions: (i) the provider of the mere conduit
service must not have initiated the transmission; (ii)
it must not have selected the recipient of the trans-
mission; and (iii) it must have neither selected nor
modified the information contained in the transmis-
sion.

In its judgment, the CJEU first held that making a Wi-Fi
network available to the general public free of charge
in order to draw the attention of potential customers
to the goods and services of a shop constitutes an
‘information society service’ under the directive. The
Court then confirms that where the above three con-
ditions are satisfied, a service provider such as Mr Mc
Fadden,who provides access to a communication net-
work, may not be held liable. Consequently, the copy-
right holder is not entitled to claim compensation nor
reimbursement of costs on the ground that the net-
work was used by third parties to infringe its rights.
However, the directive does not preclude the copy-
right holder from seeking, before a national authority
or court, to have such a service provider ordered to
end, or prevent, any infringement of copyright com-
mitted by its customers. Finally, the Court holds that
an injunction ordering the Internet connection to be
secured by means of a password is capable of ensur-
ing a balance between, on the one hand, the intellec-
tual property rights of rightholders and, on the other
hand, the freedom to conduct a business of access
providers and the freedom of information of the net-
work users. The Court notes that such a measure is
capable of deterring network users from infringing in-
tellectual property rights. However, in order to ensure
that deterrent effect, users should be required to re-
veal their identity before obtaining the required pass-
word, so as to be prevented from acting anonymously.
According to the Court, the directive expressly pre-

4 IRIS 2016-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18139
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18140

cludes the adoption of a measure to monitor informa-
tion transmitted via a given network and to terminate
the Internet connection completely without consider-
ing the adoption of measures less restrictive of the
connection provider’s freedom to conduct a business.

e Judgement of the Court (Third Chamber) in Case C-484/14, Tobias
Mc Fadden v. Sony Music Entertainment Germany Gmbh, 15 Septem-
her 2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18167 DE EN FR
CS DA EL ES ET F HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

e Opinion of Advocate General Szpunar on Case C-484/14, Tobias Mc
Fadden v. Sony Music Entertainment Germany Gmbh, 16 March 2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18168 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

Sophie Valais
European Audiovisual Observatory

Court of Justice of the European Union: GS
Media v. Sanoma Media Netherlands

On 8 September 2016, the Court of Justice of the Eu-
ropean Union (CJEU) delivered its judgment in GS Me-
dia v. Sanoma Media Netherlands, on whether post-
ing a hyperlink to a copyright-protected work freely
available on another website, but without the copy-
right holder’s consent, is a “communication to the
public” within the meaning of the Copyright Directive
(2001/29/EC).

The case arose when the publisher of Playboy mag-
azine (Sanoma) brought a copyright action against a
popular Dutch website GeenStijl.nl, over a November
2011 article entitled “Nude photos of 04046 Dekker”.
GeenStijl's article had included a link to a data-
storage website where photos Playboy had intended
publish in its forthcoming December 2011 edition had
been illegally posted. The Amsterdam Court of Ap-
peal (Gerechtshof) held that GeenStijl had acted un-
lawfully toward Sanoma by including the link, as visi-
tors were encouraged to view photos which were ille-
gally posted on the data-storage website, and without
those links the photos would not have been easy to
find.

The case reached the Dutch Supreme Court (Hoge
Raad), which decided to refer a number of questions
to the CJEU, including whether posting a link to a pro-
tected work, freely available on another website, but
without the consent of the copyright holder, consti-
tutes “communication to the public” within the mean-
ing of Article 3(1) of the Copyright Directive. Under
Article 3(1), member states are required to provide
authors with the exclusive right to authorise or pro-
hibit any communication to the public of their works.

In its response, first the CJEU considered its previous
judgment on hyperlinking in the Svensson case (see

IRIS 2014-4/3), stating that it had held that “posting
hyperlinks on a website to works freely available on
another website does not constitute a ‘communica-
tion to the public’”, a position that was also adopted
in its BestWater order (see IRIS 2015-1/3). However,
the CJEU then stated that Svensson was “intended to
refer only to the posting of hyperlinks to works which
have been made freely available on another website
with the consent of the rightholder”. According to the
Court, Svensson and BestWater “confirm the impor-
tance of such consent” under Article 3(1).

However, the Court then noted that “it may be diffi-
cult” for individuals who wish to post links “to ascer-
tain whether the website to which those links are ex-
pected to lead, provides access to works which are
protected and, if necessary, whether the copyright
holders of those works have consented to their post-
ing on the internet”. In this regard, the Court held that
when determining the existence of a “communication
to the public” under Article 3(1), and the linking to a
work freely available on another website “is carried
out by a person who, in so doing, does not pursue
a profit”, it is necessary to “take account of the fact
that that person does not know and cannot reason-
ably know, that that work had been published on the
internet without the consent of the copyright holder”.
However, if it is established that such a person “knew
or ought to have known that the hyperlink he posted
provides access to a work illegally placed on the in-
ternet, for example owing to the fact that he was no-
tified thereof by the copyright holders, it is necessary
to consider that the provision of that link constitutes
a ‘communication to the public”.

The Court then considered the situation when the
posting of links “is carried out for profit”, and held that
“it can be expected that the person who posted such
a link carries out the necessary checks to ensure that
the work concerned is not illegally published on the
website to which those hyperlinks lead, so that it must
be presumed that that posting has occurred with the
full knowledge of the protected nature of that work
and the possible lack of consent to publication on the
internet by the copyright holder”. Therefore, “and in
so far as that rebuttable presumption is not rebutted,
the act of posting a hyperlink to a work which was
illegally placed on the internet constitutes a ‘commu-
nication to the public’ within the meaning of Article
3(1) of Directive 2001/29".

Having set out the principles, the Court addressed the
main proceedings, noting that it was undisputed that
GeenStijl operated its website and provided the links
“for profit”, and that Sanoma had not authorised the
publication of those photos. Moreover, GeenStijl was
aware of this, “and that it cannot therefore rebut the
presumption that the posting of those links occurred
in full knowledge of the illegal nature of that publica-
tion”. Consequently, it appeared to the CJEU that by
posting those links, GeenStijl had “effected a ‘commu-
nication to the public’, within the meaning of Article
3(1) of Directive 2001/29".

IRIS 2016-9 5


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18167
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18168
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-4/3&id=15666
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-1/3&id=15666

N DE L'AUDIOVISUEL
L OBSERVATORY
INFORMATIONSSTELLE

e Arrest van der Hof (Tweede kamer), C-160/15, GS Media BV tegen
Sanoma Media Netherlands BV, Playboy Enterprises International
Inc., Britt Geertruida Dekker, 8 september 2016 (Judgment of the
Court (Second Chamber) in Case C-160/15 GS Media BV v. Sanoma
Media Netherlands BV and Others, 8 September 2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18145 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IVIiR), University of
Amsterdam

European Commission: New proposals for
the modernisation of EU copyright rules in
the Digital Single Market

On 14 September 2016, the European Commission
proposed two directives and two regulations to adapt
the EU copyright rules to the realities of the Digital
Single Market. This draft “copyright package” was
published together with an explanatory Communica-
tion, as well as an extensive Impact Assessment on
the modernisation of EU copyright rules.

A proposal for a Directive on copyright in the Digital
Single Market (COM(2016) 593 final) and a proposal
for a Regulation laying down rules on the exercise of
copyright and related rights applicable to certain on-
line transmissions of broadcasting organisations and
retransmissions of television and radio programmes
(COM(2016) 594 final) aim at increasing cultural di-
versity and content available online, while bringing
clearer rules for all online players.

Through these proposals, the Commission pursues
three general objectives: (i) allow for wider online
access to protected content across the EU, focus-
ing on TV and radio programmes, European audiovi-
sual works and cultural heritage; (ii) facilitate digital
uses of protected content for education, research and
preservation in the single market; and (iii) ensure that
the online copyright marketplace works efficiently for
all players and gives the right incentives for invest-
ment in and dissemination of creative content.

The new set of proposals addresses a number of is-
sues linked to the functioning of EU copyright rules in
the Digital Single Market.

In relation to exceptions and limitations to copyright,
the proposed Directive introduces three new manda-
tory exceptions: an exception for teaching activities
covering digital uses undertaken in the context of il-
lustration for teaching with the option for Member
States to make it subject to the availability of ade-
quate licenses covering the same uses (digital and
cross-border); an exception for text and data min-
ing applicable to research organisations acting in the
public interest (e.g. universities, research institutes);

and an exception for preservation purposes by cul-
tural heritage institutions.

Concerning the functioning of the copyright market-
place, the Commission aims at ensuring a fair shar-
ing of the value in the online environment, notably
through the introduction of specific obligations on cer-
tain types of online services or on those contracting
with authors and performers. In relation to the use of
content by user uploaded content services, the Com-
mission proposes to create a new obligation on online
services storing and giving access to large amount of
content uploaded by their users to put in place ap-
propriate and proportionate technologies, and to in-
crease transparency vis a vis right holders. The Com-
mission also proposes the introduction in EU law of
a related right for publishers (news, books, scientific,
etc.) to receive a share in the compensation for uses
under an exception. Finally, the Commission foresees
the introduction in EU law of transparency obligations
on the creators’ contractual counterparties (notably
producers and publishers), supported by a contract
adjustment and dispute resolution mechanism.

In the area of access to content online, the Com-
mission proposes in relation to online transmission
of broadcasting organisations the application of the
country of origin principle to the clearing of rights for
their online services which are ancillary to their ini-
tial broadcast. The ancillary online services covered
by the proposed Regulation are those services offered
by broadcasting organisations which have a clear and
subordinate relationship to the broadcast (e.g. so
called catch-up services or services which give ac-
cess to material which enriches or otherwise expands
television and radio programmes broadcast). As for
the digital retransmission of TV/radio programmes,
the Commission proposes in the Regulation the ap-
plication of the mandatory collective management
of rights to retransmission services provided over
“closed” electronic communications networks. The
Commission proposes to achieve these objectives,
through a Regulation, which will directly apply in the
Member States, in order to reduce legal fragmentation
and provide greater uniformity in the EU. The Com-
mission shall undertake in the future a review of the
Regulation in order to assess its impact on the cross
border provision of ancillary online services in the EU.

For the licensing of VoD rights, the Commission pro-
poses a European stakeholders’ dialogue and a ne-
gotiation mechanism that would facilitate the conclu-
sion of licenses for the online exploitation of audiovi-
sual works by removing contractual blockages. Finally
for out-of-commerce works, the Commission proposes
to enable Member States to put in place specific le-
gal mechanisms for the conclusion of collective licens-
ing agreements for the use of these works by cultural
heritage institutions and the introduction of a cross-
border effect for such agreements.

At the same time, two legislative proposals have been
adopted for the implementation of the WIPO Mar-

6 IRIS 2016-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18145

DE L'AUDIOVISUEL
OBSERVATORY
NFORMATIONSSTELLE

rackesh Treaty in EU law, to facilitate access to pub-
lished works for persons who are blind, visually im-
paired or otherwise print disabled, to allow people
with print disabilities to access books and other print
material in formats that are accessible to them. A pro-
posal for a Directive on permitted uses of works and
other subject-matter protected by copyright and re-
lated rights for the benefit of persons who are blind,
visually impaired, or print disabled will amend Direc-
tive 2001/29/EC on the harmonisation of certain as-
pects of copyright and related rights in the informa-
tion society (the “InfoSoc Directive”), by introducing a
mandatory exception. It will be accompanied by a pro-
posal for a Regulation aimed at permitting the cross-
border exchange of such accessible-format copies be-
tween the Union and third countries that are parties
to the Treaty.

e Communication from the Commission to the European Parliament,
the Council, the European Economic and Social Committee and the
Committee of the Regions: Promoting a fair, efficient and competitive
European copyright-based economy in the Digital Single Market -
COM(2016)592

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18198 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

e Proposal for a Directive of the European Parliament and of the
Council on copyright in the Digital Single Market, COM(2016) 593
final, 14 September 2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18199 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

e Proposal for a Regulation laying down rules on the exercise of copy-
right and related rights applicable to certain online transmissions
of broadcasting organisations and retransmissions, COM(2016) 594
final, 14 September 2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18202 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

e Proposal for a Directive of the European Parliament and of the
Council on certain permitted uses of works and other subject-matter
protected by copyright and related rights for the benefit of persons
who are blind, visually impaired or otherwise print disabled and
amending Directive 2001/29/EC on the harmonisation of certain
aspects of copyright and related rights in the information society -
COM(2016)596

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18207 DE EN FR
CS DA EL ES ET Fl HU IT LT LV MT

NL PL PT SK SL SV HR

e Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the
Council on the cross-border exchange between the Union and third
countries of accessible format copies of certain works and other
subject-matter protected by copyright and related rights for the
benefit of persons who are blind, visually impaired or otherwise print
disabled - COM(2016)595

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18208 DE EN FR
CS DA EL ES ET Fl HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

e Commission Staff Working Document - Impact Assessment on the
modernisation of EU copyright rules - Accompanying the document
"Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Coun-
cil on copyright in the Digital Single Market" and "Proposal for a Regu-
lation of the European Parliament and of the Council laying down rules
on the exercise of copyright and related rights applicable to certain
online transmissions of broadcasting organisations and retransmis-
sions of television and radio programmes" - SWD(2016)301

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18211 EN

Sophie Valais
European Audiovisual Observatory

European Commission: Decision on funding
of film production and distribution in Ger-
many

On 1 September 2016, the European Commission is-
sued its decision on measures Germany planned to
implement for the funding of film production and dis-
tribution. The Commission found that the measures
were compatible with the Treaty on the Functioning of
the European Union (TFEU), and did not infringe the
Audiovisual Media Services Directive (2010/13/EU)
(AVMS Directive) (see also IRIS 2016-6/11). The de-
cision concerned the amendment of section 66a(2)
of the Film Support Act (Filmférderungsgesetz) (FFG).
Currently, cinema operators, video suppliers and
video-on-demand (VoD) providers have to pay a com-
pulsory tax to the Federal Film Board (“Filmférder-
anstalt” - FFA) based on their income from film ex-
ploitation. The FFA redistributes the proceeds from
these taxes for the production and distribution of
films.

The amendment sought to subject VoD distributors
located outside Germany to the tax. The tax would
be charged on the turnover which they make “with
possibly aided products, that is to say with offers via
their German language internet appearance to cus-
tomers in Germany, and only to the extent that this
turnover is not subject to a comparable tax for cin-
ematographic support at the place of the establish-
ment of the provider”. Of the funds generated by the
tax on domestic and foreign video suppliers, 30 per-
cent will be earmarked for the support of the distribu-
tion of films by video or VoD; the rest will, together
with the contributions from cinemas and broadcast-
ers, contribute to the support of film production or
distribution via other channels. This earmarked 30
percent will be the only source of financing the aid for
video distribution. Notably, at present, only suppliers
of VoD services with a registered office or a branch of-
fice in Germany were entitled to obtain support from
the FFA. However, under the amendments at issue,
“video on demand suppliers without an establishment
or agency in Germany may benefit in the same way
for their offers via internet in German language ad-
dressed to customers in Germany”.

The Commission’s decision first considers whether the
aid to VoD distribution violated the state aid rules
contained in Article 107 TFEU. Article 107(1) provides
that “aid granted by a Member State or through State
resources in any form whatsoever which distorts or
threatens to distort competition by favouring certain
undertakings or the production of certain goods shall,
in so far as it affects trade between Member States,
be incompatible with the internal market”. However,
Article 107(3)(d) provides that “aid to promote cul-
ture and heritage conservation where such aid does
not affect trading conditions and competition in the
Union to an extent that is contrary to the common in-

IRIS 2016-9 7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18198
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18199
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18202
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18207
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18208
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18211
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-6/11&id=15665

N DE L'AUDIOVISUEL
L OBSERVATORY
INFORMATIONSSTELLE

terest” may be considered to be compatible with the
internal market. The Commission noted that it had
already found the current scheme compatible with Ar-
ticle 107 in its Decision SA.36753 (3 December 2013),
and stated that “the extension of the range of possible
beneficiaries to firms established elsewhere does not
negatively affect the compatibility assessment under
that Article”.

Next, the Commission considered whether the tax vio-
lated Article 110 TFEU, which provides that “no Mem-
ber State shall impose, directly or indirectly, on the
products of other Member States any internal taxa-
tion of any kind in excess of that imposed directly or
indirectly on similar domestic products [or] any inter-
nal taxation of such a nature as to afford indirect pro-
tection to other products”. The Commission decided
that the new tax did not infringe Article 110, as “for-
eign video on demand providers may benefit also in
practical terms equally from the funding”, and “[the]
scheme provides for effective means to allow the for-
eign VoD providers to apply for distribution aid in the
same way as their German competitors”.

Finally, the Commission examined whether the mea-
sures violated the AVMS Directive. In this regard, Ar-
ticle 2(2)(a) contains the country of origin principle,
and provides that “media service providers under the
jurisdiction of a Member State are 04046 those es-
tablished in that Member State in accordance with
paragraph 3”. While Article 13(1) concerns promotion
of European works, and provides that member states
must “ensure that on-demand audiovisual media ser-
vices provided by media service providers under their
jurisdiction promote, where practicable and by appro-
priate means, the production of and access to Euro-
pean works”.

Two interested parties argued that the tax would con-
stitute a measure to promote access to European
works, in violation of the country of origin principle.
However, the Commission decided that “validity of
the application of the tax to certain VoD providers
which provide their services from locations outside
Germany” did not violate the AVMS Directive. The
Commission stated that “an interpretation according
to which the country of origin principle” applies to
the tax at issue would lead “to situations in which
providers active on the same market are not subject
to the same obligations”. Moreover, the Commission
had regard to a proposed amendment to the AVMS
Directive published by the Commission in May 2016
(see RIS 2016-6/3), which “clarifies in particular that
Member States have the right to require providers of
on-demand audiovisual media services, targeting au-
diences in their territories, but established in other
Member States, to make such financial contributions”.
The Commission decided that the proposal was “a
clarification of what could already be possible under
the Directive currently in force”.

e Furopaische Kommission, Kommissionsbeschluss vom 01.09.2016
zum Beihilfemodell SA.38418 - 2014/C (ex 2014/N), welches Deutsch-
land zur Férderung von Filmproduktion und -vertrieb umzusetzen
gedenkt, C(2016) 5551 endg., 1. September 2016 (European
Commission, Commission decision of 1.9.2016 on the aid scheme
SA.38418 - 2014/C (ex 2014/N) which Germany is planning to im-
plement for the funding of film production and distribution, C(2016)
5551 final, 1 September 2016)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18143 DE EN

e Furopaische Kommission, Kommissionsbeschluss vom 03.12.2013
zum Beihilfemodell SA.36753 (2013/N) - Deutsches Filmférderungs-
gesetz, C(2013) 8679 endg., 3. Dezember 2013 (European Commis-
sion, Commission decision of 3.12.2013 on the aid scheme SA.36753
(2013/N) - Germany Filmférderungsgesetz, C(2013) 8679 final, 3 De-
cember 2013)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18144 DE EN

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

Body of European Regulators for Electronic
Communications: guidelines on EU net neu-
trality rules

On 30 August 2016, the Body of European Regu-
lators for Electronic Communications (BEREC) pub-
lished its Guidelines on the Implementation by Na-
tional Regulators of European Net Neutrality Rules.
BEREC was established in 2010 under Regulation (EC)
No 1211/2009 (see|IRIS 2010-3/4), and one of its tasks
under the recent Regulation on open internet access
(2015/2120) is to issue guidelines to national regula-
tors on their obligations concerning the safeguarding
of open internet access (i.e. net neutrality).

Regulation 2015/2120 was adopted in November
2015, and Article 1 to Article 6 contain rules designed
to safeguard equal and non-discriminatory treatment
of traffic in the provision of internet access services
and related end-users’ rights. In particular, under Ar-
ticle 5, national regulatory authorities are required to
“closely monitor” and “ensure compliance” with the
rules, and in this regard, BEREC's guidelines are de-
signed to provide guidance to these national authori-
ties. Importantly, Recital 19 of the Regulation states
that national regulators “should take utmost account
of relevant guidelines from BEREC."”

The 45-page Guidelines provide detailed guidance on
each of the six articles in the Regulation concerning
open internet access. The Guidelines first elaborate
upon Articles 1 and 2, which concern the subject mat-
ter and scope of the Regulation, noting that “BEREC
understands a sub-internet service to be a service
which restricts access to services or applications (e.g.
banning the use of VoIP or video streaming) or en-
ables access to only a pre-defined part of the inter-
net (e.g. access only to particular websites)”. The
Guidelines state that regulators “should take into ac-
count the fact that an ISP could easily circumvent the
Regulation by providing such sub-internet offers”, and

8 IRIS 2016-9


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-6/3&id=15665
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18143
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18144
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-3/4&id=15664

— —

L'AUDIOVISUEL.
SERVATORY
ORMATIONSSTELLE

should “therefore be considered to be in the scope of
the Regulation”.

Next, the Guidelines turn to Article 3, which provides
for the rights of users, and the obligations and per-
mitted practices for internet service providers. Arti-
cle 3(1) eshrines the right of users to access and dis-
tribute information and content, use and provide ap-
plications and services, and use terminal equipment
of their choosing via their internet access service.
While Article 3(2) provides that agreements between
providers of internet access services and end-users,
on commercial and technical conditions and the char-
acteristics of internet access services such as price,
data volumes or speed, and any commercial practices
conducted by providers of internet access services,
shall not limit the exercise of the rights of end-users.

The Guidelines provide examples of acceptable com-
mercial practices, such as “application-agnostic offers
where an end-user gets uncapped access to the in-
ternet (and not just for certain applications) during a
limited period of time”, or offering “free subscription
to a music streaming application for a period of time
to all new subscribers”. However, the Guidelines then
discuss “zero rating”, which is “where an ISP applies a
price of zero to the data traffic associated with a par-
ticular application or category of applications (and the
data does not count towards any data cap in place on
the internet accesses service)”. The Guidelines pro-
vide detailed considerations to be taken into account
on how regulators should assess such agreements,
and notes that “a zero-rating offer where all applica-
tions are blocked (or slowed down) once the data cap
is reached, except for the zero-rated application(s),
would infringe [the Regulation]. ”

In addition, Article 3(3) of the Regulation provides
that “providers of internet access services shall treat
all traffic equally when providing internet access ser-
vices, without discrimination, restriction or interfer-
ence, and irrespective of the sender and receiver, the
content accessed or distributed, the applications or
services used or provided, or the terminal equipment
used”. However, providers may implement “reason-
able traffic management measures”, and the Guide-
lines discuss what may be considered “reasonable”,
including being proportionate and not based on “com-
mercial considerations”. Importantly, paragraphs
108-115 of the Guidelines concern “specialised ser-
vices”, which are “services other than internet access
services which are optimised for specific content, ap-
plications or services, or a combination thereof, where
the optimisation is necessary in order to meet require-
ments of the content, applications or services for a
specific level of quality”. The Guidelines give exam-
ples of such specialised services, including “VoLTE and
linear broadcasting IPTV services with specific quality
of service requirements”, and how regulators should
ensure such services meet the requirements of the
Regulation.

Finally, the Guidelines discuss Article 4, on the trans-
parency requirements placed on providers of internet

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

access services, and Articles 5 and 6 concerning su-
pervision, enforcement and penalties under the Reg-
ulation.

e Body of European Regulators for Electronic Communication, BEREC
Guidelines on the Implementation by National Regulators of European
Net Neutrality Rules, BoR (16) 127, 31 Auqust 2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18141 EN

e Regulation (EU) 2015/2120 of the European Parliament and of the
Council of 25 November 2015 laying down measures concerning
open internet access and amending Directive 2002/22/EC on univer-
sal service and users’ rights relating to electronic communications
networks and services and Regulation (EU) No 531/2012 on roaming
on public mobile communications networks within the Union, L 310/1,

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18142 DE EN FR
CS DA EL ES ET F HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

AT-Austria

[ KommAustria establishes breach of ORF Act ]

On 17 August 2016 the media regulator KommAus-
tria established that the online offering of the pub-
lic service broadcaster ORF contained elements that
could not be regarded as content accompanying a
programme, and accordingly breach the ORF Act.

The live-sport portal Laola 1 Multimedia GmbH filed
a complaint against the ORF service sport.ORF.at, in-
cluding its Sports App, and against the online par-
tial service sport.ORF.at/fussball, including its Football
App, claiming that both the online reporting and the
apps breached the ORF Act.

KommAustria partially upheld the complaint, ruling
that several ORF items did not accompany a pro-
gramme and thus broke the law. The in-depth report-
ing on European championship matches in the form of
a live news ticker, the provision of statistics, the sec-
tions “Best of Social” and “Fanfacts” and the TV guide,
which also contained information on other broadcast-
ers’ programmes, could neither be categorised as ac-
companying a broadcast nor as reporting on current
affairs, and therefore breached sections 4a(1),(2) and
(3) and 5a(4) of the ORF Act. KommAustria also found
fault with the marketing of the video included in the
ORF online service, pointing out that the frequency
of so-called instream video advertisements run as
part of the video was higher than that of advertise-
ments shown in connection with the online service

IRIS 2016-9 9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18141
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18142

of the European Audiovisu

Tvthek.ORF.at, so that the limits to ORF’s service plan
were exceeded. Apart from assessing the complaint
filed, KommAustria established of its own motion that
the ORF online service also broke the law outside the
period mentioned in the complaint.

ORF was ordered to publicise the decision in the form
of an announcement inserted for a period of one week
into the homepage of its online services sport.ORF.at
and sport.ORF.at/fussball, including the Sports App
and Football App, and to do so within six weeks of the
date on which the decision becomes legally final. The
decision is not yet final, and ORF has announced its
intention to appeal against the partially upheld parts
of the complaint.

e Entscheidung der KommAustria vom 17. August 2016 (Gz. KOA
11.260/16-019) (KommAustria decision of 17 August 2016 (Ref. KOA
11.260/16-019))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18212 DE

Gianna lacino
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

BA-Bosnia And Herzegovina

Parliament does not support extending col-
lection of RTV tax

On 1 August 2016, the House of Representatives of
the Parliamentary Assembly of Bosnia and Herzegov-
ina in a session in Sarajevo did not accept a renewed
request by Social-Democratic Party (SDP) delegates to
extend the collection of radio and television (RTV) tax
through telecom operators after 31 December 2016.
Republika Srpska (Serb Republic) delegates blocked
the initiative, since they had previously requested
that funds from the tax be redistributed in a differ-
ent way among the state broadcaster and the entity
broadcasters.

The RTV tax is collected through landline bills, which
citizens are cancelling on a large scale due to the pop-
ularity of mobile telephones and free online services.
A proposal to collect the tax through electricity bills
was not supported by an earlier majority vote and
thus the latest SDP proposal had been to extend the
current solution for several months until a comprehen-
sive reconstruction of the public broadcasting system
was agreed upon (see IRIS 2016-8/13). Croat political
parties in particular are insisting on full reconstruc-
tion, as they maintain that the current broadcasting
system does not fulfil the linguistic or political inter-
ests of Croats of BA.

After the House session, the Radio-Television of the
Federation of Bosnia and Herzegovina (RTV FBiH)

management announced that it was left without any
funds because, in addition to losing the tax, the en-
tity broadcasters are not paying their obligations to
the national broadcaster. The monthly radio and tele-
vision tax is KM 7,5 (EUR 3,8). In Europe, the tax is
lower only in Serbia, but its public service also re-
ceives money from the state budget.

The Radio-Television of the Republika Srpska (RTRS),
the entity public television of the Republika Srpska,
is every day strengthening its direct collection ser-
vice through door to door collectors. In August, this
public service also launched a campaign to collect the
tax through bank standing orders for people who have
jobs. However, the funds that are collected this way
are not shared at a ratio of 25 percent for each entity
television and 50 percent for the state public service
as in the previous model for distributing the TV tax.

Radenko Udovici¢
Media Plan Institute, Sarajevo.

BE-Belgium

Flemish Media Regulator issues several deci-
sions on sponsoring

In May and June 2016, the General Chamber of the
Flemish Media Regulator issued six decisions that re-
late to the provisions in the Flemish Media Decree on
sponsorship. In five cases the Chamber concluded
that an infringement had occurred (for previous de-
cisions, see|IRIS 2015-6/6).

Four of those five cases concerned a violation of Ar-
ticle 2 (41) of the Flemish Media Decree which con-
tains the definition of sponsorship (“every contribu-
tion by a public or private company, the authorities,
or a natural person not engaged in providing broad-
casting services or producing audiovisual or audio
works, to the financing of broadcasting services or
programmes, with the aim of raising awareness of its
name, trade mark, image, activities or products”). At
issue in those decisions was the difference between
a “commercial” (“reclameboodschap”) and a spon-
soring statement (which, according to Article 91(3°),
must precede and/or follow a sponsored programme,
in order to inform viewers of its sponsored nature).
Although a sponsoring statement may contain promo-
tional elements, according to the Chamber, it cannot
directly encourage consumption or contain a message
which directly promotes the purchase of goods or ser-
vices. In two cases (2016/028, 2016/38) the sponsor-
ing message did contain such a message, by inciting
consumers to use or buy the advertisers’ services or
products, by means of visual and/or auditive elements
(e.g. “We sell your house. No results! No costs!”;

10 IRIS 2016-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18212
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-8/13&id=15680
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-6/6&id=15667

of the European Audiovisu

“Fancy a heartwarming bowl of soup? Liebig Délisoup.
Tonight we soup.”). In two other cases (2016/029;
2016/031) the Chamber also found specific promo-
tional elements that lead the viewer to consume (e.g.
“Finish off bad smells. The Swirl anti-odour pedal bin
liners with special formula diminish nasty smells.”; im-
ages of a woman who seems tired and regains energy
by pressing a space bar on which the word “Promag-
nor” is visible). These cases resulted in fines (ranging
from EUR 2,000 to 10,000) or a warning, depending on
whether previous infringements occurred. A fifth de-
cision also considered a potential violation of Article
2(41) but the Chamber came to the conclusion that
the wording used (“If you think about cooking, you
think about our cooking shop”) was only mentioned
auditively and was rather vague, and, hence, did not
incite the viewer to consumption. No violation was
found.

A final case (2016/030) concerned Article 91(2) of the
Flemish Media Decree, which states that sponsored
programmes must not “directly encourage listeners or
viewers to buy or lease goods or services, by specifi-
cally promoting these goods or services”. The general
Chamber took into account the fact that the positive
characteristics of the product in question were em-
phasised (e.g. “ideal to kick your sugar habit”, “the
same sweet taste as sugar”, “you have to use much
less than regular sugar”), that the product was the
only ingredient that was visible for the full duration of
the preparation of the recipe, and that the chef held
the ingredient for a duration of fourteen seconds in
a prominent manner. It concluded that Article 91(2)
had been violated, and issued a warning to the broad-
caster.

e Vlaamse Regulator voor de Media, Algemene Kamer, Decision
2016/028 (Vlaamse Regulator voor de Media, Algemene Kamer, De-
cision 2016/028)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18146 NL
e Vlaamse Regulator voor de Media, Algemene Kamer , Decision

2016/029 (Vlaamse Regulator voor de Media, Algemene Kamer, De-
cision 2016/029)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18147 NL
e Vlaamse Regulator voor de Media, Algemene Kamer, Decision

2016/030 (Vlaamse Regulator voor de Media, Algemene Kamer, De-
cision 2016/030)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18148 NL
e Viaamse Regulator voor de Media, Algemene Kamer, Decision

2016/031 (Vlaamse Regulator voor de Media, Algemene Kamer, De-
cision 2016/031)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18149 NL

e Vlaamse Regulator voor de Media, Algemene Kamer, Decision
2016/038 (Vlaamse Regulator voor de Media, Algemene Kamer, De-
cision 2016/038)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18150 NL

e Vlaamse Regulator voor de Media, Algemene Kamer, Decision
2016/041 (Vlaamse Regulator voor de Media, Algemene Kamer, De-
cision 2016/041)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18151 NL

Eva Lievens
Ghent University

BG-Bulgaria

Extending the mandates of the members of
management boards of the public media

The People’s Assembly has passed an amendment
to the Radio and Television Act (RTA), published in
"Official Gazette" and in force since 5 August 2016,
which extends by law the mandate of the manage-
ment board.

With the first amendment of the RTA, published in "Of-
ficial Gazette" from 17 June 2016, a similar change
had been introduced for the General Directors of the
Bulgarian National Radio (BNR) and the Bulgarian Na-
tional Televesion (BNT). According to the amendment,
the General Director of BNR and the General Direc-
tor of BNT can continue to exercise their rights after
their mandates expire, until the new General Direc-
tors begin their duties. The main purpose of the bill
was to avoid a gap in the management of BNR and
BNT in case the mandate of the General Directors ex-
pired before the election of a new General Director
(see RIS 2016-8/4).

The reason for the current second amendment is that,
one month after the expiration of the mandate of
the General Director of the BNT, the mandates of
the members of the management board also expire.
Since the People’'s Assembly examined and passed
the text of the first amendment at first and second
reading in one meeting, nobody submitted any pro-
posals to extend by law the mandates of the members
of the management boards as well. The new provision
extends the mandate of the members of the manage-
ment boards of BNR and BNT until the establishment
of a new management board by the Council for Elec-
tronic Media (CEM).

The present General Director of BNT has no right to a
third consecutive mandate according to the law. CEM
undertook a procedure on determining new regula-
tions for the nomination of General Directors, which is
available on the website for one month for public dis-
cussion, as required by the Administrative Procedure
Code.

o JTomwb/iHEHMETO HAa 3aKOHA 3a PAaAMOTO W TEJIeBU3UATA €
ZIOCTBbIHO Ha aape (Amendment of the Radio and Television Act
published in Official Gazette, vol. 61 from 5 August 2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16008 BG

e I[IpoekThT Ha TIpOITEypa 3a M300P HA F€HEPAJIEH TUPEKTOPD
vHa BHT e mocTwien Ha aapec (CEM's procedure on determining
new requlations for nomination of general directors)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18192 BG

Rayna Nikolova
New Bulgarian University

IRIS 2016-9 11


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18146
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18147
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18148
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18149
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18150
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18151
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-8/4&id=15681
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16008
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18192

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

DE-Germany

Accreditation rules of the Bavarian Football
Association lawful

The Bayerischer FuBBballverband (Bavarian Football
Association) may continue to charge licence fees and
demand that footage of amateur matches be provided
free of charge. This was ruled by the Landgericht
Munchen (Munich District Court) in a decision of 11
June 2016 (Case 17 HK O 7308/15).

Several newspaper publishers had obtained an injunc-
tion against the Bavarian Football Association. These
publishers also use film footage to report on vari-
ous amateur matches and objected to the Associa-
tion’s accreditation rules, which state that camera
crews may only access matches if they pay a licence
fee or provide their footage free on the Association’s
own, commercially operated platform, bfv. The fees
range from between EUR 250 for Landesliga (State
League) matches and EUR 1000 for Regionalliga (Re-
gional League) matches. After camera crews had
been denied access to various games with reference
to the accreditation rules, the publishers applied to a
court for an injunction. This was refused, as was their
appeal against that decision.

The publishers accused the Association of breach-
ing Section 19(2)(1) of the Gesetz gegen Wettbe-
werbsbeschrankungen (Restraints on Competition Act
- GWB) claiming that it exploited its monopoly position
using its accreditation rules. Furthermore, the pub-
lishers were deliberately impeded in their work pur-
suant to Section 4(10) of the Gesetz gegen den un-
lauteren Wettbewerb (Unfair Competition Act - UWG)
as the association was allegedly only interested in
promoting its own video portal, which was in direct
competition with the publishers’ own offerings, and
therefore abused its position as a non-profit associ-
ation. The Association pointed out that associations
were entitled to deny access to their premises, and
emphasised that it acted solely in the interests of its
member associations by creating fair rules for all clubs
with regard to video reporting on specific games. The
Court found that the clubs had a right to exploit not
only the games of the top three national professional
football leagues, but also the amateur leagues.

The Munich District Court dismissed the publishers’
objection, stating that there had been no “deliberate”
impediment to competition within the meaning of sec-
tion 4(10) of the Unfair Competition Act. As any ac-
tivity by a company to promote its own sales always
had an adverse impact on the opportunities for fellow
competitors to develop their competitive capabilities,
other grounds were necessary to fulfil the definition of
unfair competition. However, none were discernible
in the instant case. The Association’s intention was to

promote its own video offerings, and therefore, in par-
ticular, not only to affect its rivals’ competitive devel-
opment. Furthermore, after weighing up all the inter-
ests of both parties, the Court concluded that the As-
sociation’s action was not unreasonable. In particular,
the Bundesgerichthof (Federal Court of Justice - BGH)
had acknowledged that a football association could
ensure the exclusive economic exploitation of video
reporting by either referring to the owner’s right to
deny or authorise access in order to prevent footage
being produced by third parties, or by only permit-
ting that by charging them a fee. In that connection,
the right to deny or authorise access served to en-
sure the exploitation of the services rendered by the
sports event’s organisers. In addition, the publishers
were not completely prohibited from reporting on the
matches, but had only been required to meet certain
conditions. Section 19(2)(1) GWB could not have been
breached as the restrictions on access that emerged
from the accreditation rules had the same impact on
all companies and the commercial exploitation of their
matches was a legitimate interest of all association
members.

The publishers have already announced their inten-
tion to appeal against the decision.

e Entscheidung des LG Minchen | vom 11. Juni 2016 (Az. 17 HK O
7308/15) (Decision of the Munich District Court of 11 June 2016 (Case
17 HK O 7308/15))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18169 DE
Silke Hans
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels
ES-Spain

CNMC reported about the fulfiiment of the
public service duties of RTVE

On 27 July 2016, Spain’s National Authority for Mar-
kets and Competition (Comisién Nacional de los Mer-
cados y la Competencia - CNMC) published the first
report on the fulfilment of the Spanish Public Corpo-
ration (Corporaciéon de Radio y Televisién Espafiola
- CRTVE) public interest duties and funding, corre-
sponding to 2014. The 2006 National Public Radio
and Television Act imposes the duty on an indepen-
dent authority to assess the effectiveness of the pub-
lic service broadcaster in delivering the public service
purposes set out in the Law. Nevertheless, the ab-
sence of such authority before the creation of CNMC
(October 2013) resulted in the lack of effective super-
vision until now.

While CRTVE has broadly fulfilled the public obliga-
tions set out in the audiovisual Spanish framework,

12 IRIS 2016-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18169

of the European Audiovisu

the report identifies the need to revise the financ-
ing mechanism entered into force in 2009, in order
to guarantee CRTVE's future budgetary stability.

Law 8/2009 amended the financing mechanism of
CTRVE, introducing a prohibition on advertising,
teleshopping, merchandising and pay-per-view ser-
vices as sources of revenue. By way of compensa-
tion, CRTVE receives additional public funding gener-
ated from the revenues of a tax on free-to-air com-
mercial broadcasters (3percent), pay-TV broadcasters
(1.5 percent); electronic communications operators
(0.9percent), and a share of 80percent of the already
existing levy on radio spectrum use, up to a maximum
amount of EUR 330 million.

The assessment also identifies several aspects of
CRTVE which could be improved in the forthcoming
years, and provides some recommendations:

- To promote a better balance, both quantitatively
and qualitatively, of the various political forces in the
news;

- To maintain national production goals, making an ef-
fort to reach most of the citizens in terms of social
profitability and audience;

- To ensure accessibility quotas are met and to pro-
mote the representation of people with disabilities;

- Finally, to contribute to the preservation of historical
audiovisual heritage.

e Informe sobre el cumplimiento de las obligaciones de servicio
publico por la corporacién de radio y televisién espafiola y su finan-
ciacién, afio 2014 (CNMC reported about the fulfilment of the public
service duties of RTVE)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18191 ES

Sonia Monjas-Gonzalez
CNMC

FR-France

Luc Besson’s film ‘Lock-Out’ plagiarises pre-
existing film: judgment upheld on appeal

In a decision delivered on 10 June 2016, the Court of
Appeal in Paris upheld a sentence for plagiarism that
hit the headlines when it was delivered in the initial
proceedings, and substantially increased the amounts
awarded in damages. In the case at issue, an Ameri-
can director claimed that the film ‘Lock-Out’, released
in 2012, was very similar to the film ‘Escape from New
York’ (French title: ‘New York 1997’), released in 1981,
which he had co-written. The French production com-
pany of the film ‘Lock-Out’ and the film’s writers were
summoned to appear in court to answer charges of

plagiarism. The regional court found that the disputed
film had indeed plagiarised the film ‘Escape from New
York’, and ordered the defendants in the case to pay
EUR 20 000 to the director, EUR 10 000 to his co-
screenwriter, and EUR 50 000 to the company holding
worldwide rights for the film, in compensation for their
respective prejudice suffered. The defendants in the
case appealed against the court’s decision.

The Court of Appeal began by recalling that plagia-
rism was appreciated not in terms of the differences
but in terms of the similarities between the works at
issue, and that consideration of the motivations of
the parties bringing the case, as requested by the
appellant parties, was irrelevant. The Court consid-
ered whether the film ‘Lock-Out’ used the same com-
bination of various elements comprising the initial
work, ‘Escape from New York’, even if taken in isola-
tion, as this would constitute an infringement of copy-
right. The Court therefore examined these elements
individually: the development of the plot, the cine-
matographic treatment, the principal and secondary
characters, characteristic scenes in the films at is-
sue, and lastly the message put across by the two
works. The Court found that, disregarding the com-
mon theme of hostage-taking in a prison, which could
hardly be deemed to constitute an appropriation, pla-
giarism was evidenced by the substantial borrowing
by the writers of ‘Lock-Out’ of key elements in the ini-
tial work which when combined, as the result of arbi-
trary choices, constituted infringement of copyright.
The Court added that film critics had all agreed on
this in their press articles when the film was released.
The writer of one of these articles, for example, felt
the film was “closer to plagiarism than homage”, and
that the plot “cribbed from the original film”. The
judgment that plagiarism had indeed taken place was
upheld, but was overturned regarding the evaluation
of the prejudice suffered. The Court noted in partic-
ular that the co-writers of the initial work, who were
invoking their entitlement to acknowledgement of pa-
ternity and respect for the work ‘Escape from New
York’, had suffered moral prejudice. Furthermore, the
Court found that the earlier date of the film (released
in 1981) was not to be taken into account, which the
judges in the initial proceedings had appeared to have
done, since moral right is imprescriptible.

The defendants were ordered jointly and severally to
pay the director the sum of 100 000 euros and the co-
scriptwriter the sum of EUR 40 000 in compensation
for the moral prejudice suffered, and to pay EUR 300
000 to the rightsholding company in compensation for
the pecuniary prejudice suffered.

e Cour d’appel de Paris, (pdle 5 - ch. 2), 10 juin 2016, SA Europacorp
et a. ¢/J. Carpenter et a. (Court of Appeal in Paris (section 5, chamber
2), 10 June 2016, Europacorp S.A. and others v. J. Carpenter and

others.) FR

Amélie Blocman
Légipresse

IRIS 2016-9 13


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18191

France Télévisions cannot oblige its journal-
ists to carry out editing tasks, or its editing
staff to carry out editorial work

In France, the audiovisual sector’s return to work af-
ter the summer break was marked by the launch, on
1 September 2016, of the new public-service news
channel ‘France Info’, using the name of the new
global offer of public news. This is the fourth continu-
ous news channel in France on digital freeview televi-
sion, after BFM-TV (NextRadioTV group), i-Télé (Canal+
group), and LCI (TF1 group). France Télévisions has
recruited 176 people for the project, half of them in-
ternally, but there have been social problems, and on
13 September, the regional court in Paris was called
on to adjudicate on one of them.

Since France Télévisions is not covered by any col-
lective agreement, its social status was harmonised
in 2013 by means of a company collective agree-
ment. In 2016, the public-sector group embarked
on a procedure for consulting its ‘central works coun-
cil’ on the plan to launch a continuous public-service
news channel, and began negotiations with the rep-
resentative unions on the ‘complementary skills’ of
the news channel’s employees. Even though no or-
ganisation has signed the draft codicil to the collec-
tive agreement proposed by the public-sector audiovi-
sual group, the group decided to apply unilaterally the
draft codicil’s provisions on job evolution and the con-
ditions governing accompaniment and remuneration.
The company'’s journalists’ unions then had their em-
ployer summoned to appear before the regional court
in Paris, where it was ordered to prevent the continu-
ous news channel’s journalists from being obliged to
have and use additional complementary skills.

They claimed that, without having concluded an
agreement revising the collective agreement, the
management of France Télévisions was not able uni-
laterally to demand additional complementary skills
of its journalists (specifically, “receiving, sequencing
and editing their subjects; selecting sequences; defin-
ing editing plan; editing video modules on digital sup-
port as required”) or editing staff (who were being
asked to exercise the skill of devising editorial con-
tent, in terms of design, editorial work, and produc-
tion), who were going to work for the new news chan-
nel. The Court was required to decide on whether in-
creasing the number of complementary skills employ-
ees were expected to have required following the re-
vision procedure as defined in the Labour Code (Code
du Travail), or might be the result of a unilateral deci-
sion on the part of the employer.

In the case at issue, apart from the “activities among
those habitually carried out” by the employees, the
signatory parties have made provision, for both tech-
nical and administrative staff, including editing staff,
and journalists, for the possibility of adding “comple-

mentary skills” to their job descriptions. In this re-
spect, the agreement states in its article on journal-
ists that “the list of and methods for exercising com-
plementary skills [...] shall be negotiated”. The same
applies for technical and administrative staff, includ-
ing editing staff. The Court found that by laying down
an obligation to negotiate, the parties to the collective
agreement intended to submit amendments affecting
complementary skills and the conditions for their exer-
cise to the revision procedure. Furthermore, since the
provisions at issue were supplemented by the addition
of a complementary skill, that in fact meant amending
the criticised collective agreement.

As a result, the Court ordered that, in the absence
of a revision of the 2013 collective agreement, the
company France Télévisions could not require journal-
ists intended to be working for the continuous news
channel to carry out editing tasks, or editing staff to
produce editorial content.

e Tribunal de grande instance, Paris, (1e ch. sect. sociale), 13
septembre 2016, SNJ et CFDT Médias de France Télévisions ¢/ France
Télévisions (Regional Court in Paris (1st chamber, social section),
13 September 2016, SNJ and CFDT Médias de France Télévisions v.

France Télévisions) FR

Amélie Blocman
Légipresse

New tax credit for expenditure on delegated
production of cinematographic and audiovi-
sual works

With the appearance of Decree No. 2016-1191 of 31
August 2016, new arrangements regarding tax credit
for expenditure on the delegated production of cine-
matographic and audiovisual works have come into
force. Article 111 of the 2016 Finance Act amended
Article 220 sexies of the General Tax Code, which
governs these arrangements, under which cinemato-
graphic or audiovisual production companies subject
to company tax which take on the function of dele-
gated production companies are able to benefit from
a tax credit. This tax credit relates to certain items of
production expenditure, listed in the legislation, cor-
responding to operations carried out with a view to
producing full-length cinematographic works or au-
diovisual works (fiction, documentaries, or animated
works).

Firstly, the 2016 Finance Act indicates that certain
films are able to benefit from the tax credit even if
they do not meet the requirement of the film being
made principally in the French language. This refers
to animated films, fiction films with substantial vi-
sual effects, and works produced in a language other
than French for screenplay-related reasons. Secondly,
the rate of the tax credit is increased to 30 per cent
for films produced in French and for animated films,

14 IRIS 2016-9



N DE L'AUDIOVISUEL
L OBSERVATORY
INFORMATIONSSTELLE

which are assimilated works with substantial visual
effects. The upper limit of tax credit for a cinemato-
graphic work has been increased to EUR 30 million.
Lastly, for audiovisual fiction works, the rate of the
tax credit has been increased to 25 per cent and the
ceiling determined according to the cost of produc-
tion, subject to a maximum of EUR 10,000 per minute
produced and delivered.

Article 111 (lll) of the 2016 Finance Act provides that
these measures should enter into force on a date to
be determined by a decree which was to be passed
within six months of the European Commission’s deci-
sion on the arrangements; the Commission authorised
all the changes in its decision on 21 March 2016. The
Decree as presented lays down the date on which the
arrangements are to enter into force as being the day
after its own publication, i.e. 3 September 2016. The
new arrangements will therefore apply to tax credits
calculated for financial years commencing on or after
1 January 2016.

Lastly, with regard to the new category of cinemato-
graphic works introduced by Article 111 of the new
Act, namely cinematographic fiction works with sub-
stantial visual effects, the Decree provides the possi-
bility of waiving the requirement that most of the im-
age treatment work must be carried out in France, to
take account of the specific artistic features of certain
projects.

e Décret n°2016-1191 du 31 aodt 2016 fixant I’entrée en vigueur des
dispositions relatives au crédit d’impdt pour dépenses de production
déléguée d’ceuvres cinématographiques ou audiovisuelles prévues a
I'article 111 de la loi n°2015-1785 du 29 décembre 2015 de finances
pour 2016 et modifiant la partie réglementaire du code du cinéma
et de I'image animée (Decree No. 2016-1191 of 31 August 2016 de-
termining the entry into force of the arrangements for tax credit in
respect of delegated production expenditure on cinematographic au-
diovisual works provided for in Article 111 of Act No. 2015-1785 of
29 December 2015 (2016 Finance Act) and amending the regulatory
part of the Cinema and Animated Image Code)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18213 FR

Amélie Blocman
Légipresse

Classification of films shown in cinemas and
on television: CSA study

At the end of February 2016, the Chair of the Commis-
sion for the Classification of Cinematographic Works,
submitted to the Minister for Culture a report on the
classification of cinematographic works with regard to
minors between 16 and 18 years of age. The report
follows on from a number of controversies connected
with the courts’ suspensions of approval certificates
for films including scenes of extreme violence or non-
simulated sex. The public authorities are indeed cur-
rently reconsidering “the automatic nature of banning
showing [such content] to minors, which is the result
of current law as appreciated in jurisprudence, so that

classification takes better account of the singular na-
ture of works and of their impact on the public”. The
report outlined particularly the role of the CSA and the
coordination of its recommendations for warnings re-
garding young people and programme classification
with the decisions of the Commission for the Classi-
fication of Cinematographic Works, as the hearings
of professionals seemed to indicate that the CSA has
some influence on film classification. The CSA was
asked to interview the various parties involved, and
subsequently published a report on the hearings at
the end of the summer.

The CSA’s recommendation of 7 June 2005, amended
in 2014, on signing regarding young people and pro-
gramme classification sets out the framework for the
classification of television programmes. Television ed-
itors are required to classify the content broadcast
by referring to the categories defined in the recom-
mendation, to add a warning to the programme, and
to adapt the timing of broadcasting accordingly. Re-
garding cinematographic works, editors are required
to refer to the classification given for screening in cin-
emas, checking this classification can be transposed
unchanged for broadcasting on television and, if ap-
propriate, upgrading it. This is because the conditions
for broadcasting on television are not the same as
those for the cinema, particularly in terms of access,
and make it necessary to provide additional protec-
tion for young audiences. The CSA'’s report indicates
that 34 per cent of films classified as being for ‘all au-
diences’ by the Film Classification Commission were
broadcast with the CSA’s stepped-up signing (includ-
ing 32 per cent as ‘not suitable for anyone under 10
years of age’). Similarly, 17 per cent of films not to be
shown in cinemas to anyone under 12 years of age re-
ceived a stepped-up classification on television (‘not
suitable for anyone under 16 years of age’), and 58
per cent of the films approved on the condition that
they were not to be shown to anyone under 12 years
of age and with a warning in cinema theatres were
signed as ‘not suitable for anyone under 16 years of
age’ when broadcast on television.

After these numbers, the CSA reported in its study
on the hearing it held with the professional organi-
sations in the cinema sector (BLIC and BLOC), which
felt that broadcasters were too often overly strict in
their classification of films. They called for a better
coordination of classification for screening in cinemas
and broadcasting on television, as they felt the cur-
rent situation generated serious uncertainty regard-
ing the fate of certain films. The CSA recalled, how-
ever, that initial assessment of programme classifica-
tion lay with the television channels, by virtue of the
principle of editorial freedom that went hand in hand
with editorial responsibility. The BLOC had made pro-
posals aimed at achieving greater flexibility for the
broadcasting of films carrying a restriction on tele-
vision, but the CSA had felt that the proposals ran
counter to the duty to protect young audiences con-
ferred on it by law. For their part, the television chan-
nels recalled their attachment to an arrangement for

IRIS 2016-9 15


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18213

of the European Audiovisu

classifying films suited to their audience and the use
it made of television. They were generally in favour of
greater flexibility, nevertheless. The National Cinema
Centre (National Centre du Cinéma) and the Minister
for Culture were also consulted.

In summing up this cycle of hearings, the CSA noted
that it appeared to be important to retain a degree
of independence between the classification of films
screened in cinemas and their signing on television,
in view of the differences between the two different
ways of being able to watch the works. It was gen-
erally considered that the arrangement for classifying
films shown on television was balanced and achieved
the aim of protecting young audiences. The CSA said
it was nevertheless attentive to the possible conse-
quences that amendment of the Cinema Code with
regard to the classification of cinematographic films
might have; an amendment has been announced and
is expected.

e Contribution du Conseil a la réflexion sur la classification des ceu-
vres cinématographiques (CSA contribution to discussion on the clas-
sification of cinematographic works)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18170 FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

Regulator closes investigation into Premier
League football rights

Ofcom, the UK communications regulator, has de-
cided to close an investigation into how the Premier
League sells live UK audiovisual media rights for Pre-
mier League football matches. The investigation was
carried out under the Competition Act 1998, and ex-
amined whether the selling arrangements of the Pre-
mier League restrict or distort competition. This fol-
lowed a complaint by Virgin Media about the arrange-
ments for auctioning rights (see RIS 2015-4/10). In
2006 the Premier League had given undertakings to
the European Commission in relation to the joint sell-
ing of media rights, but these expired at the end of
the 2012/13 season.

In deciding to close the investigation, Ofcom took into
account the recent decision of the Premier League
to increase the number of matches available for live
broadcast in the UK to a minimum of 190 per season
from the start of the 2019/20 season, an increase of at
least 22 matches per season compared to 2015. This
builds on the earlier commitments made to the Eu-
ropean Commission. The next auction will include a
“no single buyer” rule by which more than one broad-
caster must be awarded rights. At least 42 matches

per season will be reserved for a second buyer, of
which a minimum of 30 will be available for broadcast
at the weekend.

Ofcom also took into account the preferences of
match-going fans established according to market re-
search it had undertaken. A high proportion consid-
ered that the day and time of the live match was of
great importance, favouring a Saturday 3pm kick-off
time, which had to be balanced against the benefits
of releasing more matches for live broadcasting, re-
sulting in rescheduling. This would be necessary be-
cause of the “closed period” set by the Football Asso-
ciation to protect attendances at matches by prohibit-
ing broadcasting between 2.45pm and 5.15pm on a
Saturday. The consumer research is published along-
side the decision.

As a result of the factors described above, Ofcom de-
cided that its resources could be used more effectively
on other priorities to protect consumers and competi-
tion.

e Ofcom, “Ofcom Closes Investigation into Premier League Football
Rights”, 5 September 2016
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18185 EN

Tony Prosser
University of Bristol Law School

RT’s Going Underground programmes
breaches Ofcom’s Broadcasting Code on
due impartiality

On 4 July 2016, Ofcom determined that RT’s current
affairs series Going Underground, broadcast on 5 and
26 March 2016, had breached Rule 5.5 of Ofcom’s
Broadcasting Code by failing to ensure due impartial-
ity. RT is a Russian global news and current affairs
channel funded by the Federal Agency for Press and
Mass Communications of the Russian Federation, and
in the United Kingdom is broadcast by satellite and
digitally by licensee TV-Novosti.

Going Underground ran a series of interviews and pre-
sentations asserting that the Turkish government was
pursuing an “ethnicide” policy against the Kurds and
effectively the government was supporting the ex-
treme terrorist Islamist group, ISIS, by not endorsing
the Kurds in their campaign against the terrorists. RT
presented a number of contributors who were oppos-
ing Turkey’s stance and also Great Britain for appear-
ing in support to the Turkish approach.

Concerning balance in the reporting, RT, through Tv-
Novosti, asserted in their response to Ofcom that no
one from the Turkish government was available for
comment. RT denied that they were in breach of Rule
5.5 of Ofcom’s Code, which states “Due impartiality
on matters of political or industrial controversy and

16 IRIS 2016-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18170
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-4/10&id=15668
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18185

matters relating to current public policy must be pre-
served on part of any person providing a service. This
may be achieved within a programme or over a series
of programmes taken as a whole”.

RT’s response relied upon Rule 5.9 which includes:
“However, alternative viewpoints must be adequately
represented either in the programme , or in a series
of programmes taken as a whole”. The broadcaster
contended that the two programmes had to be con-
sidered in conjunction with their regular news bul-
letins, which had over a number of weeks included
interviews and references from the Turkish govern-
ment’s standpoint relating to the Kurds and ISIS. Also,
RT argued that given the difficulty in obtaining com-
ment from the Turkish government the broadcaster
had had to use other editorial techniques to ensure
due impartiality, and in doing so referred to paragraph
1.37 of Ofcom’s published Guidance to Section Five
of the Code, which states: “It is an editorial matter
for the broadcaster as to how it maintains due impar-
tiality. Where programmes handle, for example, con-
troversial policy matters and where alternative views
are not readily available, broadcasters might consider
employing one or more of the following techniques”.

RT relied upon paragraph 1.37, arguing that the two
programmes had included the opinions of other coun-
tries, some pro-Turkey and others critical of their ap-
proach towards the Kurds, and as such the lack of di-
rect comment from the Turkish government did not
denude the programmes of due impartiality. RT re-
lied upon section 320 (4) (a) of the Communications
Act 2003, which refers to a broadcast preserving due
impartiality over “a series of programmes taken as a
whole”. The method for determining due impartial-
ity was by viewing both programmes and additionally
RT’'s news bulletins. Ofcom’s definition of “impartial-
ity” meant not favouring one side over another, whilst
“due” meant adequate or appropriate to the subject
and nature of the programme. The presentation of
differing standpoints need not be an equal division of
time but a fair representation of each party’s position.

Ofcom determined that their statutory duty was to
ensure that broadcast news was presented with due
impartiality and the standards were contained in sec-
tion 320 of the Act and Section Five of Ofcom’s Code.
When considering the application of these rules Of-
com was mindful of Article 10 of the European Con-
vention on Human Rights (ECHR) which provides for
both the broadcaster’'s and audience’s right to free-
dom of expression.

Ofcom recognised it was not always possible for a
broadcaster to acquire all viewpoints and that the
rules allowed for suitable editorial techniques to ad-
dress this issue. However, in viewing the two pro-
grammes, Ofcom determined that they were predom-
inantly one-sided. Ofcom considered that the com-
ment in the 5 March 2016 transmission, that the Turk-
ish government was not available, was not sufficient
given the swell of adverse comment in the broadcast.

The use of editorial techniques in both programmes
to ensure impartiality were not sufficient as effec-
tively there was only one indirect comment reflecting
Turkey’s standpoint.

Ofcom stated that Going Underground was pre-
recorded, and was not “editorially linked” with the
news bulletins so as to be considered as a whole by
the viewing audience. Ofcom considered that RT had
not reflected Turkey’s position and it would have been
possible for them to have done so even allowing for
the lack of direct Turkish government comment. The
programmes had to be considered in respect to how
they will be perceived by the audience and their ex-
pectation for RT to reflect both standpoints; the con-
tent of the two programmes insufficiently lacked alter-
native viewpoints to display due impartiality, and as
such Rule 5.5 had been breached.

e Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue number 308, 4 July
2016, p. 5

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18153 EN

Julian Wilkins
Blue Pencil Set

Section Six of Ofcom Broadcast Code en-
gaged during UK Referendum about EU

On 23 June 2016, polling stations in the UK were open
from 07.00 to 22.00 to enable voters to participate
in the referendum on whether the UK should stay in
the European Union or not. Section 6.4 of the Ofcom
Broadcast Code states that “discussion and analysis
of election and referendum issues must finish when
the poll opens (this refers to the opening of actual
polling stations. This rule does not apply to any poll
conducted entirely by post.)”.

A Fox News programme was the subject of a complaint
under Section 6. Fox News is a news channel originat-
ing in the USA, broadcast on the digital satellite plat-
form and licensed by Ofcom in the UK. The licence
for this channel is held by Fox News Network Limited
Liability Company (“FNN” or the “Licensee”).

The complainant objected that a programme dis-
cussed the referendum on the UK’s membership of
the EU on the day of the vote, while the polls were
still open. The programme was “Your World with Neil
Cavuto”, a weekday business and financial news pro-
gramme. At 21:05 p.m. there was a news item, lasting
approximately five minutes, relating to the EU Refer-
endum; at 9:50 p.m., there was a further brief news
item, which included statements referring to the ref-
erendum.

The Licencee argued that due weight should be given
to the interest in freedom of expression and Article 10
of the European Convention on Human Rights (ECHR);

IRIS 2016-9 17


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18153

of the European Audiovisu

that the programme was oriented to the United States
and what its audience there would find interesting;
that it was a financial/business programme and there-
fore that it was unlikely to affect any UK voters - cit-
ing paragraph 1.26 of Ofcom’s published Guidance to
Section Six of the Code. This states that “[t]he pur-
pose of Rule 6.4 is to ensure that broadcast cover-
age on the day of the election does not directly affect
voters’ decision”. FNN argued that “[i]n light of the
business focus of the [pJrogramme, and its airtime in
the UK, it is unlikely that the programme ‘directly af-
fect[ed] voters’ decision” in relation to the EU Refer-
endum.

Ofcom decided that this content was in breach of Sec-
tion 6.4 of the Code. As regards Article 10, Ofcom
stated that the right to freedom of expression is not
absolute. Notwithstanding the business aspect of the
programme and its focus on the American audience,
Ofcom took the view that “this programme contained
a number of statements that constituted discussion
and analysis of issues related to the EU Referendum.”
Further, it took the view that Section 6.4 is not qual-
ified by reference to context. Thus, given that the
statements were made during the period whilst the
polls were still open - content which concerned vari-
ous aspects of the EU referendum including: the like-
lihood of a vote to leave the EU; issues debated dur-
ing the period before the EU referendum vote such
as immigration; how the Bank of England would react
in relation to a British exit from the EU; and, how an
exit from the EU could potentially benefit British trade
relationships with the rest of the world.

The decision does not seem to have been accompa-
nied by any sanction.

e Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue number 31, 22
August 2016, p. 8

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18154 EN

David Goldberg
dee/gee Research/ Consultancy

GR-Greece

[ Tender for digital television licences held ]

The issue of licensing television stations remains of
high political importance in Greece. As mentioned in
a previous IRIS article (IRIS 2016-5/20), this procedure
was not held by the competent independent authority
(Ethniko Symvoulio Radiotileorasis - National Council
of Radio and Television) but by a special committee
the members of which were appointed by the govern-
ment.

The invitation to tender for the granting of four li-
cences to content providers of nationwide, free-to-
air, digital terrestrial, with general informative con-
tent, was issued at the end of May by the Minister of
State Nikos Pappas. All existing seven channels and
four new companies filed an application, but three of
the existing channels did not participate in the auction
due to deficiencies in the dossier.

The auction procedure lasted three days (30 August
2016 - 1 September 2016), during which the represen-
tatives of the candidates were isolated in the building
of the Secretary General of Communication, totally
cut off from the outside world. The four licences were
allocated for EUR 43.6 million to EUR 79.9 million (in
total EUR 246 million) to two companies owning ac-
tive television stations and two new companies. The
newcomers not only will have to pay the agreed price
within 24 months but will also have to make adequate
investments according to the law. There are many
persons that seriously question the viability of these
companies, given the fact that the Greek economy is
still in recession and the price is considered as too
high.

All existing broadcasting companies have filed appli-
cations for the annulment of the call for tender be-
fore the High Administrative Court. These cases were
heard during June 2016 and the Court is expected
to rule in October 2016. According to government
sources, existing operators (four channels of nation-
wide coverage) who failed to secure a licence will
have 90 days after the auction announcement before
going off air.

e Minister of State, Invitation to tender number 1/2016 - Invitation
to tender for the granting of four (4) licences to content providers
of nation-wide free-to-air digital terrestrial television broadcasting in
high-definition with general-content information program, for nation-

wide coverage of the Greek territory, for a period of ten years, 17
May 2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18155 EN

Alexandros Economou
National Council for Radio and Television

IE-Ireland

[ New access rules for broadcasters ]

On 4 August 2016, the Broadcasting Authority of Ire-
land (BAI) published its updated Access Rules, which
set out the rules on providing subtitling, caption-
ing, lrish sign language and audio description for
broadcasters in Ireland (for the previous rules, see
IRIS 2015-3/18).

In particular, the rules include targets for three new
public service broadcasters, namely Oireachtas TV,

18 IRIS 2016-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18154
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-5/20&id=15671
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18155
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-3/18&id=15673

of the European Audiovisu

UTV lIreland and Irish TV (see RIS 2015-4/14 and
IRIS 2016-8/14). Under the rules, a range of percent-
age targets are set for each new broadcaster that they
must provide for the period 2016-2018. The target
range is increased annually for each broadcaster on
the following incremental basis:

For Oireachtas TV, its subtitling targets are 5-6 per-
cent in 2016, 12-14 percent in 2017, and 16-18 per-
centin 2018; while its sign language targets are 1 per-
centin 2016, 2 percentin 2017 and 3 percentin 2018.
The rules provide that Oireachtas TV may set off any
sign language provision against the targets for sub-
titling in 2016. For UTV lIreland, its subtitling targets
are 46-52 percentin 2016, 52-56 percentin 2017, and
56-60 percent in 2018. Finally, Irish TV’s subtitling tar-
gets are 3 percent in 2016, 4 percent in 2017, and 6
percent in 2018.

A review of the rules will take place in early 2017.

e Broadcasting Authority of Ireland, Access Rules, August 2016
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18159 EN

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

[ BAI media research funding scheme 2016 ]

On 30 August 2016, the Broadcasting Authority of
Ireland (BAI) launched its Media Research Funding
Scheme 2016, with funding being made available
for research projects on themes of relevance to the
broadcasting sector and the BAI.

The Scheme is set out in a 19-page document, which
identifies a number of areas of interest: first, gender
in the media, including identifying the research gaps
in gender in radio and television in Ireland; identifying
gender performance indicators or broadcasters; and
other relevant gender topics. Second, broadcast me-
dia and society, including the extent to which the Irish
broadcasting landscape reflects and shapes lIrish so-
ciety; diverse and culturally relevant Irish content in
a changing media environment: challenges and op-
portunities; and to what extent there is diversity in
the voices and viewpoints in Irish broadcasting. The
third area of interest is Irish language in broadcast-
ing. However, the document states that these themes
are only indicative, and “applicants are also invited to
submit applications relating to any other theme that
may be considered as supporting the BAl’'s strategic
goals and objectives”.

The Scheme is made under section 26(2) of the Broad-
casting Act 2009, which states that the BAI's respon-
sibilities include: “to collect and disseminate informa-
tion on the broadcasting sector in the State”, “to ini-
tiate, organise, facilitate and promote research relat-

ing to broadcasting matters”, and “to undertake, en-
courage and foster research, measures and activities
which are directed towards the promotion of media lit-
eracy, including co-operation with broadcasters, edu-
cationalists and other relevant persons”. A total of
EUR 50,000 is being made available under the 2016
scheme, and the deadline for receipt of applications is
noon on 14 October 2016.

e Broadcasting Authority of Ireland, Media Research Funding Scheme
2016, September 2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18156 EN

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

IT-Italy

[ Decree on the television advertising of gam-
ing

On 19 July 2016, the Ministry of Economy and Finance
(Ministero dell’Economia e delle Finanze) issued a de-
cree to identify the “specialised media” to which the
general prohibition of gaming advertising on televi-
sion and radio broadcasts between 7 a.m. and 10 p.m.
does not apply. The Decree has been published in the
Official Journal on 8 August 2016.

Restrictions on gaming advertising were introduced
by Legislative Decree no. 158 of 13 September 2012
(“Decreto Balduzzi”). In addition, Section 1, para-
graph 939 of Law no. 208 of 28 December 2015 sets
forth the prohibition on “generalist radio and televi-
sion broadcasts” including gaming advertising from 7
a.m. until 10 p.m. The same statute established that
some “specialised media” shall not comply with that
prohibition; such specialised media are to be identi-
fied by a decree of the Ministry of Economy and Fi-
nance. As stated above, such a Decree was issued
on 19 July 2016. According to the Decree, the gen-
eralist broadcasts (subject to the prohibition) are the
TV channels qualified as generalist by section 32 of
Legislative Decree no. 177 of 30 July 2005 (Consoli-
dated text on radio and audiovisual media services -
“Testo unico dei servizi di media audiovisivi e radio-
fonici”) (see IRIS 2005-9/24), i.e. the national free-
to-air former analogue digital terrestrial TV channels
broadcasting generalist programming.

The Decree identifies the specialised media as: (i)
free-to-air digital terrestrial TV channels other than
generalist channels; (ii) TV channels broadcast on
platforms different from digital terrestrial TV (e.qg.,
satellite channels); (iii) pay channels and services
(e.g., pay-TV, pay-per-view, on-demand services); (iv)

IRIS 2016-9 19


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-4/14&id=15673
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-8/14&id=15673
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18159
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18156
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2005-9/24&id=15674

of the European Audiovisu

local TV channels; and (v) local and national radio sta-
tions.

The Decree excludes from the definition of specialised
media the TV channels and radio stations aimed ex-
clusively or primarily at children.

e Ministero dell’Economia e delle Finanze - Decreto 19 luglio 2016 -
Individuazione dei media specializzati ai fini della pubblicita’ di giochi

con vincite in denaro (Decree of 19 July 2016, Identification of spe-
cialised media for gaming advertising)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18186 IT

Ernesto Apa, Fabiana Bisceglia
Portolano Cavallo Studio Legale

NL-Netherlands

Interactive digital television provider ends
data protection violations

On 12 August 2016, the Dutch data protection au-
thority (Autoriteit Persoonsgegevens - AP) announced
that a provider of interactive digital television, XS4ALL
(a subsidiary of KPN), had ended a number of prac-
tices which violated the Dutch Data Protection Act
(Wet bescherming persoonsgegevens - WBP) (for a
previous decision, see |IRIS 2015-7/25). The AP also
published the conclusions of its investigation into the
practices of XS4ALL's digital interactive television in a
104-page report.

The AP found that KPN and XS4ALL process data about
the viewing behaviour of customers in a number of
ways, including when customers (a) subscribe to its
service; (b) watch (linear) television through a set
top box; (c) watch (linear) television through a web-
site; (d) use the interactive options such as video-
on-demand, and watch programmes at times outside
of the regular schedule, such as delayed or forward
watching; and (e) use personal storage space on the
servers of KPN (network video recorder).

The AP stated that “data about the viewing behaviour,
and the data that are related to it, are personal data”,
as defined in Article 1(a), of the WBP. The data was
also “data of a sensitive nature, which may provide
an intrusively revealing overview of someone’s be-
haviour and interests”. AP then examined a number
of the practices.

First, in relation to the creation of television ratings,
KPN collected and stored personal data about televi-
sion viewing behaviour via the set top box for a pe-
riod of 60 days until October 2015. KPN translated
this data into television ratings, to be able to nego-
tiate with the broadcasting organisations and to de-
termine the channel package. Moreover, XS4ALL ex-
tracted data from its webserver to create WebTV rat-
ings until March 2016, and provided the ratings to

SKO (a foundation created by content providers in
the Netherland). The AP found that “because of the
sensitive nature of the data about the TV viewing be-
haviour, and because of the lack of guarantees such
as adequate information, effective (immediate and ir-
reversible) anonymisation, or an opt-out possibility,
the interests of KPN and XS4ALL to generate TV rat-
ings did not prevail over the right of data subjects
to the protection of their private life (as laid down
in Article 8, sub f, of the Wbp)”. However, KPN has
now ended the processing of personal data to gener-
ate ratings about TV viewing via the Set Top Box, and
XS4ALL has stopped providing these ratings to SKO.

Second, in relation to video-on-demand, KPN stored
detailed information about the delayed viewing of
television, previews of programmes and video on de-
mand on an individually identifiable level in several
log files, including the use of options such as the paus-
ing and forwarding of programmes. The AP found that
“because of the lack of guarantees such as anonymi-
sation, adequate information, and an opt-out possibil-
ity, because the retention period was longer than nec-
essary, and because data about viewing behaviour is
data of a sensitive nature, the interests of KPN and
XS4ALL to collect data about the viewing behaviour
of video-on-demand and to process this data into rat-
ings did not prevail over the right of data subjects to
the protection of their private life”. Therefore KPN
and XS4ALL had also infringed the WBP in this re-
gard. However, KPN and XS4ALL now only process
data about viewing behaviour “for technical, strictly
necessary purposes”, with additional anonymisation.

e Dutch Data Protection Authority, Conclusions Dutch Data Protection
Authority of the investigation into KPN and XS4ALL digital interactive
TV, 20 Jlune 2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18187 EN

e Dutch Data Protection Authority, XS4ALL and KPN end privacy vio-
lations digital TV, 12 August 2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18188 EN

e Autoriteit Persoonsgegevens, KPN en XS4ALL: Onderzoek naar
de verwerking van persoonsgegevens via interactieve televisie van
XS4ALL, 20 juni 2016 (Dutch Data Protection Authority, KPN and
XS4ALL: Investigation into the processing of personal data through
interactive television by XS4ALL, 20 June 2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18189 NL

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

RU-Russian Federation

[ FSB details new rules for telecom sector ]

On 19 July 2016 the Federal Security Service (FSB)
of the Russian Federation adopted a set of rules to
facilitate its remote access to decoding information

20 IRIS 2016-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18186
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-7/25&id=15675
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18187
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18188
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18189

of the European Audiovisu

from “organizations that distribute information” on-
line (Internet and telecom providers), such as all text,
voice, graphic, sound, video, and any other messages
of their customers. It follows the recently adopted
amendments to the federal statutes “On Communica-
tions” and “On Information, Information Technologies,
and Protection of Information” (see|IRIS 2016-8/31).

The procedures approved by the FSB stipulate that
the Organization and Analytics Department of the Re-
search and Technology Service of the FSB shall be au-
thorised to claim and obtain information essential for
decoding. Such a demand from the FSB shall be pro-
vided in writing, signed by the head of the department
(or his deputy), and sent by registered mail with a re-
turn receipt requested. The demand will specify the
address to which the information should be provided
on a magnetic disk, or whether the provider should
organise remote access to the decoding information
(cipher) required. No court decision is necessary to
verify the legitimacy of such a demand. If the demand
is ignored there is a legal possibility to block access to
such service or website.

The register of “organizations that distribute informa-
tion” online is compiled by the governmental super-
visory authority, Roskomnadzor (see RIS 2012-8/36).
Currently it consists of 65 Russian entities, including
the “big four”: Yandex, Mail.ru, Rambler, and VKon-
takte. It is collected in either a voluntary or compul-
sory manner. At the same time, FSB is not limited
to address its demands only to those on the Roskom-
nadzor list: accoridng to press reports such demands
will likely be addressed to companies that use https
encoding.

e O6 yrBepxkpenun Ilopsimka mpejicTaBieHHs OPraHU3aTO-
pamMu pacmpocTpaHeHus uHGOpMAIA B WHGOPMAITMOHHO -
TeJleKOMMYHHUKAImoHHOU cetn " MaTepHer " B ®Pemepasnb-
HyI0 cyxk0y 6e3omacroctn Poccuitckoit @eneparmm nndop-
Malyy , HeOOXOAUMOM /I JEKOAUPOBAHUS ITPUHUMAEMBIX ,
nepesaBaeMbIX , JIOCTaBAIEMbIX U ( Wi ) 06pabaThIBAEMbIX
JIEKTPOHHBIX COOOIMIEHUI TOJIb30BaTe /el UHGMOPMAITMOHHO
- TeJIeKOMMYHHUKAIMOHHOU cet " MmTepHer " (Order of the
Federal Security Service of the Russian Federation adopted on 19
July 2016, No. 432 “On approving the Procedures for provision by
the organizers of information dissemination in the information and
telecommunication network Internet to the Federal Security Service
of the Russian Federation of information necessary to decode elec-
tronic messages by the users of the information and telecommunica-
tion network Internet as taken, sent, delivered and/or processed [by
the organizers]”). The Order is registered at the Ministry of Justice of
the Russian Federation on 12 August 2016, No 43217)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18162 RU

Andrei Richter
Media expert (Russian Federation)

[ Rules on using social media for civil servants ]

The State Duma (Parliament) adopted on 22 June and
President signed into law on 30 June 2016 amend-
ments to the federal statutes “On state civil service

of the Russian Federation” (2004) and “On municipal
service in the Russian Federation” (2007), that relate
to the use by state and municipal servants of social
media and other websites and/or webpages that may
identify them.

The new rules demand from civil (municipal) servants
and applicants to the positions of civil (municipal) ser-
vants that thay provide their employer with informa-
tion on the addresses of the websites and webpages
where they posted information that is publicly acces-
sible, and data that enables to identify them.

Such information shall be provided by the servants an-
nually by 1 April of next year. Applicants shall submit
such information for a 3-year period prior to the year
of their applications. Exceptions to this requirement
shall be made for those civil (municipal) servants who
disseminate online information as part of their official
duties.

By a decision of the employer certain civil servants
may be authorized to verify the data submitted as well
as to “process” the information on the websites (web-
pages) posted by the civil (municipal) servants and/or
applicants.

e O Brecenuu usmenenuii B Penepaspupiii 3akod " O rocy-
JAapPCTBEHHOMN IpakaHCKOM ciryxKbe Poccuiickoit @eneparmn
" u Qenepasbubii 3ak0H " O MyHUIMIAIBHOI ci1yxk6e B Poc-
cuiickoit @emeparyu " (“On amendments to the Federal Statute
“On state civil service of the Russian Federation” and to the Federal
Statute “On municipal service in the Russian Federation”. Published
in the official daily Rossivskava gazeta on 4 July 2016 — N 144)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18190 RU

Andrei Richter
Media expert (Russian Federation)

SE-Sweden

The Swedish Press and Broadcasting Author-
ity’s newest report on accessibility require-
ments for broadcasters in Sweden

According to Section 5(12) of the Swedish Radio and
Television Act (Radio- och TV-lagen - RTL), which im-
plements Directive 2010/13/EU on Audiovisual Media
Services (AVMS Directive) (see RIS 2010-5/36), the
media service providers of television broadcasting,
on-demand television, and searchable text TV shall
design their service in such a way that it becomes
available to persons with disabilities through subti-
tling, interpretation, spoken text or a similar tech-
nique.

On 26 April 2016, the Swedish Press and Broadcasting
Authority completed a report in which they present a
decision model for the accessibility requirements for

IRIS 2016-9 21


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-8/31&id=15677
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-8/36&id=15677
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18162
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18190
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-5/36&id=15676

of the European Audiovisu

television broadcasting for persons with disabilities, to
be applied from 1 July 2016. The requirements include
subtitling, sign-language interpretation, and spoken
text. The decision model is based partly on the impact
that the requirements have had so far and the views
put forward by disability organisations, broadcasters,
and other interested parties; and partly on a number
of considerations that the Authority has made about
who the requirements should cover and how the obli-
gations should be constructed.

In @ manner similar to that which currently applies,
media service providers of television broadcasting in
the terrestrial network, via satellite or by wire will be
covered by the accessibility requirements. The re-
quirements will henceforth be divided into two types
of obligations, based on the programme service’s au-
dience share.

For service providers with an audience share of less
than one percent, general obligations will be im-
posed to promote the availability of TV broadcasts
in Swedish for people with disabilities. The service
provider shall have the discretion to decide which of
the techniques mentioned above is to be used, and
on which platforms the accessibility is to take place,
and to what extent. In connection with an annual re-
port on how the requirements have been met, service
providers will have to account for how the accessibil-
ity work has been undertaken during the year.

Media service providers with an audience share of
at least one percent will have specific obligations to
make programmes available. The specific obligations
have now changed as they now include requirements
for annual increases in quotas for each kind of tech-
nology, rather than per sound and image. However
the specific obligations do not need to be met to the
extent that the cost of the obligation exceeds one per-
cent of the provider’'s net sales for the current pro-
gramme service, based on the calendar year preced-
ing the year in which the current level begins. The
provider is afforded some discretion to decide the al-
location between which platforms the different tech-
nigues are to be used. There are however some
restrictions, since a certain amount of the services’
availability should be done linearly on all platforms.
Service providers under the specific obligations also
have to account for how the accessibility work has
been undertaken during the year.

The new requirements also introduce the possibility
to get partial credit for accessible programmes on
on-demand television. Furthermore, the Authority al-
ready intends in the first year of the decision mode
to examine whether there is potential to increase the
quotas for the spoken text for providers with specific
obligations.

o Krav pa tillgédnglighet till tv-sdndningar fér personer med funktion-
sne (Swedish Press and Broadcasting Authority, Requirements for ac-
cess to television broadcasts by persons with disabilities, 1 July 2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18161 SV

Erik Ullberg
Wistrand Advokatbyra, Gothenburg

US-United States

[ US Law only applicable in the US ]

The US Court of Appeals for the 2nd Circuit in New
York issued a ruling on 14 July 2016 that quashed a
warrant issued under Section 2703 of the Stored Com-
munications Act (“SCA” or the “Act”) by the United
States (US) Government against Microsoft. The war-
rant directed Microsoft to produce the contents of an
email account it maintains for a customer who uses
the company’s electronic communications services.
Although the data requested is stored in the US, to
comply with the warrant Microsoft must access cus-
tomer content that it stores in Ireland and import the
data into the US. The Court agreed with Microsoft’s
contention that the Act does not authorise the US
Government to require the production of information
stored overseas.

The Court explained that warrants traditionally carry
territorial limitations, citing the long held dictate that
law enforcement officers may only be directed by a
court[U+2010]issued warrant to seize items at loca-
tions in the US and in US[U+2010]controlled areas. It
thus explained that Congress neither explicitly nor
implicitly envisioned the application of its warrant
provision overseas because it passed the Act three
decades ago, at a time when international boundaries
were not as routinely crossed as they are today and
service providers were not as reliant on worldwide
networks.

e Ruling of the US Court of Appeals for the 2nd Circuit of New York of
14 July 2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18193 EN

Jonathan Perl
Locus Telecommunications, Inc.

Gameplay videos have to be labeled as ad-
vertisements

The United States Federal Trade Commission (FTC) an-
nounced on 11 July 2016 that it had reached a set-
tlement with Warner Brothers Entertainment (“Warner

22 IRIS 2016-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18161
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18193

of the European Audiovisua

Brothers”) to resolve allegations that it deceived con-
sumers during a marketing campaign for a video
game. The FTC's complaint stems from an online mar-
keting campaign that Warner Brothers undertook in
2014 to generate publicity within the gaming commu-
nity for the new release of Middle Earth: Shadow of
Mordor, a fantasy role-playing game. Warner Brothers
paid “influencers” tens to hundreds of thousands of
dollars and told them how to promote the game. The
FTC alleged that Warner Brothers deceived its con-
sumers by failing to adequately disclose that it paid
online “influencers” and required the “influencers” to
promote the game in a positive way without disclosing
any bugs or glitches. The complaint also alleged that
any disclosures were deceptive because they were
in a description box below the video that were visi-
ble only if consumers clicked on a “Show More” but-
ton, and when “influencers” posted YouTube videos on
Facebook or Twitter, the postings did not include the
“Show More” button.

Under the proposed FTC order, Warner Brothers is re-
quired to make such disclosures in the future, accu-
rately represent sponsored content, and clearly and
conspicuously disclose any material connection be-
tween Warner Brothers and any “influencers” or en-
dorser. It also outlines specific steps they must take in
conducting similar marketing campaigns in the future.
The settlement agreement is subject to public com-
ment for 30 days, after which it will decide whether to
make the proposed consent order final.

e Agreement containing concent order of the United States Federal
Trade Commission in the matter of Warner Bros. Home Entertainment
Inc., File No. 152 3034, 11 July 2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18194 EN

Jonathan Perl
Counsel, Regulatory Affairs, Locus
Telecommunications, Inc.

Preservation of Personal Privacy Act only ap-
plies to paying customers

The United States Court of Appeals for the Ninth Cir-
cuit in Michigan issued a unanimous ruling on 6 July
2016 that the free music sharing app Pandora Media,
Inc. (Pandora) did not violate the Preservation of Per-
sonal Privacy Act (PPPA, and also commonly known
as the “video rental privacy act or VRPA”) by pub-
lically disclosing personal information concerning its
customers’ music preferences to third parties without
their consent.

The Court was asked to determine whether Pandora’s
actions violated the PPPA, which prohibits the disclo-
sure of “any record or information concerning the pur-
chase, lease, rental, or borrowing of books or other
written materials, sound recordings, or video record-
ings by a customer that indicates the identity of the

customer.” The Court concluded that Pandora’s ac-
tions were not in violation of the PPPA because its lis-
teners do not qualify as customers under the PPPA.
The Court considered the characteristics of the trans-
action and found that the listeners neither rent nor
borrow the content provided by Pandora because they
do not provide a payment to Pandora in exchange for
the recordings and there was no promise, implied or
expressed, that they would return the recordings or
equivalent to Pandora. The Court thus concluded that
it would be more apt to characterize the transactions
as only involving “the delivery of a sound recording to
the listener.”

e Ruling of the United States Court of Appeals for the Ninth Circuit in
Michigan from 6 July 2016
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18165 EN

Jonathan Perl
Locus Telecommunications, Inc.

[ Twitter is not liable as a publisher ]

A United States District Court in San Francisco dis-
missed a lawsuit against Twitter which alleged it had
violated the federal Anti-Terrorism Act for “knowingly
permitting the terrorist group ISIS to use its social net-
work as a tool for spreading extremist propaganda,
raising funds and attracting new recruits.”

The case was filed in January 2016 by a relative of a
victim of a terrorist who may have received support or
inspiration from one of the terror group’s many Twitter
handles.

The Court dismissed the suit, finding that Twitter is
not liable as a publisher of the information because
it is provided by another content provider. However,
the Court left open the possibility that Twitter may be
liable even though it doesn’t qualify as a publisher,
should the plaintiffs revise their lawsuit. This was sub-
sequently done on 30 August 2016.

e United States District Court Northern District of California, Case No.
3:166cv-00213-WHOSecond amended complaint, 30 August 2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18195 EN

Jonathan Perl
Locus Telecommunications, Inc.

IRIS 2016-9 23


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18194
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18165
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18195

of the Europeah Audiovisual'Observatory

Agenda Book List

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed

in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

(© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

24 IRIS 2016-9



	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Brambilla and others v. Italy
	EUROPEAN UNION
	Court of Justice of the European Union: Judgment on the case Tobias Mc. Fadden v. Sony Music Entertainment GmbH
	Court of Justice of the European Union: GS Media v. Sanoma Media Netherlands
	European Commission: New proposals for the modernisation of EU copyright rules in the Digital Single Market
	European Commission: Decision on funding of film production and distribution in Germany
	Body of European Regulators for Electronic Communications: guidelines on EU net neutrality rules
	NATIONAL
	AT-Austria
	KommAustria establishes breach of ORF Act
	BA-Bosnia And Herzegovina
	Parliament does not support extending collection of RTV tax
	BE-Belgium
	Flemish Media Regulator issues several decisions on sponsoring
	BG-Bulgaria
	Extending the mandates of the members of management boards of the public media
	DE-Germany
	Accreditation rules of the Bavarian Football Association lawful
	ES-Spain
	CNMC reported about the fulfilment of the public service duties of RTVE
	FR-France
	Luc Besson’s film ‘Lock-Out’ plagiarises pre-existing film: judgment upheld on appeal
	France Télévisions cannot oblige its journalists to carry out editing tasks, or its editing staff to carry out editorial work
	New tax credit for expenditure on delegated production of cinematographic and audiovisual works
	Classification of films shown in cinemas and on television: CSA study
	GB-United Kingdom
	Regulator closes investigation into Premier League football rights
	RT’s Going Underground programmes breaches Ofcom’s Broadcasting Code on due impartiality
	Section Six of Ofcom Broadcast Code engaged during UK Referendum about EU
	GR-Greece
	Tender for digital television licences held
	IE-Ireland
	New access rules for broadcasters
	BAI media research funding scheme 2016
	IT-Italy
	Decree on the television advertising of gaming
	NL-Netherlands
	Interactive digital television provider ends data protection violations
	RU-Russian Federation
	FSB details new rules for telecom sector
	Rules on using social media for civil servants
	SE-Sweden
	The Swedish Press and Broadcasting Authority’s newest report on accessibility requirements for broadcasters in Sweden
	US-United States
	US Law only applicable in the US
	Gameplay videos have to be labeled as advertisements
	Preservation of Personal Privacy Act only applies to paying customers
	Twitter is not liable as a publisher

