COUNCIL OF EUROPE
European Court of Human Rights: Diamant Salihu and
Others V. SWEEN .\ttt ettt it e e ieeen vas B3l

EUROPEAN UNION
European Commission: Support for private broadcast-
ersin breach of EU stateaidrules ..............oovvevn 0 4

BA-Bosnia And Herzegovina

Public broadcasting system no longer has revenue from
SUDSCHPLION £AX 4ttt vt e et eeeeeeeeeieeeeaeeenns vas 4
BG-Bulgaria

Amendment in the regulations concerning the selection

of General Directors of BNR and BNT .........cvvvuvnn ot
A report on the monitoring of personal information dur-
[T g Yo T o o =Yook 3 (§

CH-Switzerland
Federal Council report on public-service electronic me-

I8 et e e e @
CY-Cyprus

TV organisations to continue operation with temporary
licences for one More year. . .uvvviiie e nienennnneens ons Bl
Appointment of a new Board of the Radio Television Au-
Lo 1 Y2 te

CZ-Czech Republic
Government has approved transition to the DVB-T2

Standard. ... e e 9
DE-Germany

Federal Administrative Court rules that Sportl breached

ban on surreptitious advertising .........oviiiiiiiieen ba £]
Filming of a hostage drama within the law despite mur-
derer’s personality rights .......ccoiiiiiiiii i o 10
No injunctive relief against rebroadcasting of child
abuse drama ..o e e e 10
Users must be informed by manufacturers about data
transfer in the case of smart TVs .......ooviiiiiinnnnn o 17
Who is entitled to the “kickback discounts” received by

@ Media A0ENCY? «u et et teeeeteae e eeaa i o

of the European Audiovisual Observatory

IRIS 2016-8
FR-France
LCI and Paris Premiere on freeview DTTV: Conseil d’'Etat
validates CSA deCiSioNS. . ..vvuerereeeererernrernneernnad
Paul Eluard’s poem ‘Liberté’ used in a film by David Cro-
nenberg: conflicting rights......uvveeiiieiierinerennn .. I3l
Legislation on freedom of creation published .......... .. 14
GB-United Kingdom
Requirement of a television licence extended to cover
BBC 0Nn-demand SerVICES ..vueernreerererrnrernneernnn ..
HR-Croatia
New portal for media literacy ....vuviveeeneereeeneennns s
IE-Ireland
Court of Appeal dismisses appeal by ISP against court-
ordered graduated response system for copyright in-
fringemMeNt ..o e e 16
BAI launch public consultation on draft General Com-
mercial Communications Code.......ovviurnrrerrrennnn.. 17
Minister designates new television channel as a public
=Y V2= Y 17
IT-Italy
The Mediaset Premium-Calcion case......o.vevererennns o, 18]
AGCOM report on OTT operators and consumer commu-
NICAtION SEIVICES .+t vttt et ettt et i eeieeieenes, 18]
MT-Malta
Administrative sanctions and broadcasting law ........ .. 19
Review of must-carry obligations ...........ccovvievnn. .. 19
RU-Russian Federation
TV audience measurement restricted ...........oevienn . 20
Must-carry provisions for regional TV .......ccovvievnn. .. 20
New rules for telecom SECtOr ..vvvvive e virneenrereen od 271
New Aggregators restricted in picking Nnews.............. 27
US-United States
Google and its use of Java software.............coovvennn 22
IT-Italy
Data Protection Authority approves targeted advertis-
iNg by SKy ltalia ..vvvee it e it e e e 22



of the European AudioVisu’aﬂ Observatory

Editorial Informations

Publisher:

European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG

Tél. : +33 (0) 3 90 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int

Comments and Contributions to:

iris@obs.coe.int

Executive Director:

Susanne Nikoltchev

Editorial Board:

Maja Cappello, Editor e Francisco Javier Cabrera Blazquez,
Sophie Valais, Deputy Editors (European Audiovisual
Observatory)

Michael Botein, The Media Center at the New York Law School
(USA) e Silvia Grundmann, Media Division of the Directorate
of Human Rights of the Council of Europe, Strasbourg
(France) e Mark D. Cole, Institute of European Media Law
(EMR), Saarbriicken (Germany) e Bernhard Hofstotter, DG
Connect of the European Commission, Brussels (Belgium) e
Tarlach McGonagle, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands) e Andrei Richter,
media expert (Russian Federation)

Council to the Editorial Board:

Amélie Blocman, Victoires Editions

’ (" ta
- - B I
T Rt DR AL J i
EURGIEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY ) i
= e EURGPARAT EURDPAISCHE KOMMISZION Institut fiir

gyl Mediaforum

Tijdschrift voor Media- en Communicatiorecht.

Auteurs
&Media

nformationsrecht Institul fur Buropiisches Medienrecht N )/L

Documentation/Press Contact:

Alison Hindhaugh

Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10

E-mail: lalison.hindhaugh@coe.int|

Translations:

Snezana Jacevski, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Michael Finn e Katherine Parsons e Marco Polo
Sarl e France Courreges e Sonja Schmidt ¢ Erwin Rohwer
Corrections:

Snezana Jacevski, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Sophie Valais et Francisco Javier Cabrera
Bldzquez e Barbara Grokenberger e Aurélie Courtinat e Lucy
Turner

Distribution:

Markus Booms, European Audiovisual Observatory

Tel.:

+33(0)3 90 21 60 06

E-mail: markus.booms@coe.int

Web Design:

Coordination:  Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory e Development and Integration: www.logidee.com
e Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158

® 2016 European Audiovisual
(France)

Observatory, Strasbourg

MOSKAUER ZENTRUM FUR MEDIENRECHT
UND MEDIENPOLITIK, MZMM

3

. 3 AIKAIO MEZON
Ao . ENHMEPOIHI
- & EMIKOINONIAZ


http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Diamant
Salihu and others v. Sweden

A recent decision of the European Court of Human
Rights (ECtHR) found that journalists who commit (mi-
nor) offences during newsgathering activities cannot
invoke robust protection based on their rights to free-
dom of expression and information, as guaranteed
by Article 10 of the European Convention on Human
Rights (ECHR). Journalists of the Swedish newspaper
Expressen had undertaken to demonstrate the easy
availability of illegal firearms by purchasing one. The
Swedish courts were of the opinion that the editor
and the journalists could not be exempted from crimi-
nal liability as they had wilfully breached the Swedish
Weapons Act. In a unanimous decision, the ECtHR
confirmed the necessity of the journalists’ criminal
conviction. It declared the application for alleged
breach of the right of journalistic newsgathering under
Article 10 of the Convention manifestly ill founded.

In 2010, a series of shootings took place in southern
Sweden, prompting lively public debate and calls for
more stringent firearms control. Thomas Mattsson,
Andreas Johansson and Diamant Salihu, the editor-in-
chief, news editor and a journalist at the tabloid news-
paper Expressen, decided to prepare a news story on
the easy availability of illegal firearms. They success-
fully contacted several people who claimed that they
could sell them a gun. Salihu bought one, while a pho-
tographer of Expressen was present during the trans-
fer, with Johansson listening in via a mobile telephone
for safety reasons. On arrival in their hotel, they called
the police, photographed the weapon and putitin the
hotel room'’s security box, until the police collected it
half an hour later. The next day Expressen published
an article portraying the events, including a large pho-
tograph of the firearm and a description of the contact
leading up to its purchase.

Shortly after, the public prosecutor decided to press
charges against the journalists, and all three were
convicted for (incitement to) a weapons offence. The
District Court and later the Court of Appeals found
that the journalists had shown clear intent to commit
punishable actions, and could not rely on the protec-
tion of Article 10 of the ECHR in this case. The jour-
nalists were not on trial for publishing an article, but
for actions taken before the publishing. Furthermore,
their actions appeared to be premeditated risk-taking
to create sensational news, while it had not been nec-
essary for the journalists to complete the purchase of
the firearm and to subsequently transport it in order

to fulfil their journalistic mission. Their aim - to inves-
tigate whether illegal weapons were easily accessible
in Sweden - had already been achieved when Salihu
received the offer to buy the firearm.

The Supreme Court upheld the journalists’ convic-
tion, removing the suspended sentences, but increas-
ing the level of the criminal fines from 30 to 80 day
fines, which amounted, in total, to approximately
EUR 8,400 for Mattsson, EUR 5,700 for Johansson
and EUR 4,400 for Salihu. The Supreme Court em-
phasised the strong societal interest in controlling
the handling of weapons, although it also recognised
the journalistic purpose behind the purchase of the
firearm. According to the Supreme Court, the question
of whether it was easy to buy weapons could, how-
ever, have been illustrated by other means, and the
weight of the journalistic interest was not sufficient
to justify completion of the purchase of the firearm.
With regard to the proportionality of the sanction, the
Supreme Court noted that the conviction was not for
the actual publication of the article, and that the sen-
tences imposed were below those normally prescribed
for the crime, in view of the journalistic context and
the precautions the journalists had taken after ob-
taining the weapon. The Expressen journalists sub-
sequently lodged an application before the European
Court of Human Rights, complaining that their convic-
tion was unlawful (constituting a breach of Article 7
ECHR) and violated their rights as journalists guaran-
teed under Article 10 ECHR.

In its decision of 10 May 2016, the ECtHR dismissed
the double complaint. With regard to the alleged vio-
lation of Article 10 of the Convention, the Court finds
that the journalists’ convictions were lawful and pur-
sued the legitimate aims of the protection of pub-
lic safety and prevention of disorder and crime. Re-
garding the decisive question of whether the inter-
ference was “necessary in a democratic society”,
the Court refers to the fundamental principles con-
cerning this issue, elaborated in some of its Grand
Chamber judgments such as in Stoll v. Switzerland
(seelRIS 2008-3/2) and recently in Bédat v. Switzer-
land (see RIS 2016-5/1). Referring to its Grand
Chamber judgment in Pentikainen v. Finland (see
IRIS 2016-1/2), it reiterated, “notwithstanding the vi-
tal role played by the media in a democratic society,
journalists cannot, in principle, be released from their
duty to obey the ordinary criminal law on the basis
that, as journalists, Article 10 affords them a cast-iron
defence. In other words, a journalist cannot claim an
exclusive immunity from criminal liability for the sole
reason that, unlike other individuals exercising the
right to freedom of expression, the offence in ques-
tion was committed during the performance of his or
her journalistic functions”.

Turning to the facts, the ECtHR endorsed the main ar-
guments developed by the domestic courts: the jour-
nalists wilfully infringed ordinary criminal law, they
could have illustrated the easy availability of firearms
in other ways, and the weight of the journalistic inter-

IRIS 2016-8 3


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2008-3/2&id=15640
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-5/1&id=15640
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-1/2&id=15640

of the European Audiovisu

est did not justify actually purchasing the firearm. The
ECtHR furthermore observes that the question of the
applicants’ rights under Article 10 ECHR had been the
subject of arguments, including during hearings, be-
fore all three domestic instances. The domestic courts
had stressed the importance of journalists’ role in so-
ciety and made a balanced evaluation of all interests
at stake. Taking into account the margin of apprecia-
tion afforded to the State in this area, and explicitly
referring to the principle of subsidiarity, the ECtHR
found that the reasons relied upon by the domestic
courts were relevant and sufficient for the purposes
of Article 10 ECHR, and that they struck a fair balance
between the competing interests at stake. The con-
clusion is that the domestic courts were entitled to
decide that the interference complained of was “nec-
essary in a democratic society”. The application was
thus considered manifestly ill founded and therefore
inadmissible.

e Decision by the European Court of Human Rights, Third section,
case of Diamant Salihu and others v. Sweden, Application no.
33628/15 of 10 May 2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18098 EN

Dirk Voorhoof

Ghent University (Belgium), Copenhagen University
(Denmark), Legal Human Academy and member of
the Executive Board of the European Centre for Press
and Media Freedom (ECPMF, Germany)

EUROPEAN UNION

European Commission: Support for private
broadcasters in breach of EU state aid rules

On 5 August 2016, the European Commission con-
cluded that a Spanish scheme to compensate ter-
restrial private broadcasters for carrying out paral-
lel broadcasting during the digitisation of the terres-
trial television signal was in breach of EU state aid
rules (for related decisions, see RIS 2014-10/2| and
IRIS 2013-7/5). However, as no aid had been granted
to date, no recovery was ordered.

The decision arose from a 2011 notification from Spain
that it planned to compensate private broadcasters
for certain costs associated with the switch from ana-
logue to digital broadcasting. In particular, Spain had
imposed a “simulcast" obligation on broadcasters, re-
quiring them to broadcast both analogue and digital
signals during the digital switchover transitional pe-
riod, in order to avoid service disruptions for viewers.
The scheme planned to compensate private broad-
casters for costs incurred due to this simulcast obli-
gation. However, in 2012, the Commission opened an
investigation into the scheme.

In its decision, the Commission first noted that un-
der EU state aid rules, member states may “support
the reallocation of radio spectrum and to mitigate its
impact on operators”. Moreover, “they can, in partic-
ular, offer compensation for costs that operators, in
the case of a proven market failure, could not be ex-
pected to carry themselves absent the need for the
migration. To avoid any undue distortion of compe-
tition, such measures must be necessary for reach-
ing the assigned objective. The aid granted needs to
be proportionate to the goals and the measure must
be technologically neutral.” The Court of Justice con-
firmed the principle of technological neutrality in the
Mediaset case T-177/07 (see RIS 2011-8/4).

However, the Commission found that “Spain’s support
for the transition from analogue to digital TV broad-
casting was offered only to digital terrestrial broad-
casters to the detriment of alternative platforms, such
as satellite, cable or IPTV (TV over Internet Protocol)”.
The Commission considered that “Spain did not sub-
stantiate why the principle of technological neutrality
would not be justified in this case. Any exception to
this principle would have to be duly justified, for ex-
ample, on the basis of an ex ante independent study,
combined with a market consultation, demonstrating
the efficiency of the DTT platform over alternative
platforms.” The Commission concluded that the mea-
sure selectively favoured terrestrial broadcasters as
well as platform operators to the detriment of broad-
casters and operators representing alternative plat-
forms, and thereby distorted competition in the Single
Market.

e European Commission, “State aid: Commission finds Spain’s sup-
port for private TV broadcasters in breach of EU rules”, 5 August 2016
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18099 DE EN FR

e European Commission, Compensation of costs for the liberation of
the first digital dividend in Spain, SA.32619, 5 August 2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18100 EN

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

BA-Bosnia And Herzegovina

Public broadcasting system no longer has
revenue from subscription tax

On 19 July 2016, the Parliamentary Assembly of the
House of Representatives failed to pass a proposed
Act amending the Act on the Public Broadcasting sys-
tem, which foresaw the collection of the TV subscrip-
tion tax through electricity bills.

4 IRIS 2016-8


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18098
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-10/2&id=15641
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-7/5&id=15641
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-8/4&id=15641
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18099
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18100

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

Bosnia and Herzegovina is composed of two fed-
eral units (entities) - Republika Srpska and Federa-
tion of Bosnia-Herzegovina. Three constituent peo-
ples (Bosniaks, Serbs and Croats) make up 96 per cent
of the population. For a law to be adopted, it is neces-
sary for representatives of all three constituent peo-
ples in the Parliamentary Assembly of the House of
Representatives to vote for it. Thus, acts may only be
elected by national consensus.

The public broadcasting system consists of three
TV broadcasters: two entity broadcasters, Radio-
Television of the Republika Srpska (RTRS) and the
Radio-Television of the Federation of Bosnia and
Herzegovina (RTV FBiH); and the state broadcaster,
Radio and Television of Bosnia-Herzegovina (BHRT).
Croat political institutions advocate a complete
transformation of BHRT into three ethnic channels
(Bosniak, Serb and Croat). Media experts believe this
would additionally complicate, both politically and or-
ganizationally, the already complex broadcasting sys-
tem in Bosnia-Herzegovina. Croat politicians have
been pointing out for years that public service broad-
caster do not reflect the political and cultural interests
of Croats.

Until now, the compulsory TV tax was collected
through telecom operators’ landline bills. However,
citizens are cancelling their landline connections on a
daily basis, as this communication technology is be-
coming outdated. According to data from the Board
of the Public Broadcasting System, this has nearly
halved the service’s revenue in the last two years.

Therefore, an act amending the Act on the Public
Broadcasting system was proposed. It foresaw the
collection of the TV subscription tax through the elec-
tricity bills instead of the telecom operator’s land-
line bills. According to the proposal, submitted by
representatives of the two ruling Bosniak parties -
Party of Democratic Action (Stranka demokratske ak-
cije - SDA) and Union for a Better Future of Bosnia-
Herzegovina (Hrvatska demokratska zajednica Bosne
i Hercegovine - SBB BiH) - funds collected from TV tax
were supposed to be divided by giving 40 per cent
to BHRT and 30 per cent each to RTRS and RTV. Ac-
cording to the previous model for distributing the TV
tax, 50 per cent of the collected tax belonged to BHRT
and 25 per cent to each entity broadcaster. How-
ever, delegates of the strongest Serb party, Alliance
of Independent Social Democrats ( Cases nezaBucHux
commjanmemokpara - SNSD), did not support this solu-
tion, requesting that the amount collected from tax
be shared equally among the three broadcasters be-
cause they believe the state television is no more im-
portant than the entity broadcasters. Delegates of
Croat political parties did not support the proposal
either, as they advocate total reconstruction of the
broadcasting system over partial solutions. The Par-
liamentary Assembly did not pass the proposed Act.

Then, in the next session held on 1 August
2016, the opposition Social-Democratic Party (So-
cijaldemokratska partija Bosne i Hercegovine SDP)

proposed continuing for another six months the old
method of collecting the tax through telecom oper-
ators. However, the proposal failed to get majority
support in the Parliamentary Assembly of the House
of Representatives.

The discussion on issues related to the Public Broad-
casting System will resume after the parliamentary
summer recess. Practically, public services are left
without their most important means of funding, which
threatens to disrupt or discontinue broadcasting and
to bankrupt them. As a first reaction, the General Di-
rector of the public broadcaster, BHRT, told journalists
that the fate of the public broadcaster is uncertain:
“There is a danger that we will become the only coun-
try in Europe without a public broadcasting service.”

e Okoncana 33. sjednica Predstavnickog doma 19.07.2016 (Further
information on the parliamentary session of 19 July 2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18125 BS

e Okoncana 34. sjednica Predstavnickog doma 01.08.2016 (Further
information on the parliamentary session of 1 August 2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18126 BS

Radenko Udovici¢
Director of the Media Plan Institute, Sarajevo

BG-Bulgaria

Amendment in the regulations concerning
the selection of General Directors of BNR and
BNT

On 20 May 2016, immediately after the election of
the General Director of the Bulgarian National Radio
(BNR) on 17 May 2016, deputies of all Parliamentary
groups submitted a bill for an amendment and sup-
plement of the Radio and Television Act (RTA). Accord-
ing to the amendment, the General Director of BNR
and the General Director of Bulgarian National Televi-
sion (BNT) continue to exercise their rights after their
mandates expire, until the new General Directors be-
gin their duties.

On 2 June 2016, the text passed at the first and sec-
ond reading in one plenary sitting, which is a prece-
dent in the legislative practice of the National Assem-
bly. The amendment was approved at the first read-
ing without debates with 103 votes ‘pro’ and 12 ‘ab-
stained from voting’. At the second reading the text
was approved with 88 votes ‘pro’, 3 ‘con’ and 30 ‘ab-
stained’. The amendment was released in the ‘State
Gazette’, issue 46, on 17 June 2016, and entered into
force on 20 June 2016.

The norm is taken from a text of the RTA, which says
that the members of the Council for Electronic Media
(CEM) shall continue to perform their functions until

IRIS 2016-8 5


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18125
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18126

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

the representatives of the Parliament and the Presi-
dent who replace them begin their duties (Article 29,
para. 3 of the RTA). CEM elects and dismisses the
General Directors of the public media in Bulgaria (Ar-
ticle 32, para. 1, item 2 of the RTA). The law does not
explain the method of the election - by means of a
competition or nominations of the members of the su-
pervisory body. Over the years, the competition pro-
cedure has developed in practice. The main purpose
of the bill is to provide legal opportunity for the regula-
tory body to strictly execute the election procedure by
means of competition, so that a gap in the manage-
ment of BNT and BNR is not formed if the three-year
mandate expires during the competition procedures.

The mandate of the General Directors of BNR and BNT
respectively is 3 years (Article 66, para. 2 of the RTA).
The General Directors of BNR, respectively BNT, can
be elected on the same position for no more than two
consecutive 3-year mandates (Article 66, Para. 3 of
the RTA). The second mandate of the General Director
of the BNT expires on 1 August 2016.

CEM started a procedure for the amendment of the
regulation for the election of General Directors of BNR
and BNT. The amendment does not envisage a com-
petition procedure.

e 3aKOH'BT 32 PAJAUOTO U TEJNEBU3UATA € JOCTHIEH Ha aJIpec
(The Radio and Television Act)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16008 BG

e CreHorpama OT TLJIEGHAPHOTO 3acedaHwe Ha HapoaHoTo
cbOpaHue e JocrbiHa Ha ajpec (The Shorthand record of the
Plenary Session of the National Assembly)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18093 BG

Rayna Nikolova
New Bulgarian University

A report on the monitoring of personal infor-
mation during broadcasts

On 21 June 2016, the Council for Electronic Media
(CEM) came out with a report on an incident related
to a contestant of the rhythmic gymnastics national
team, in which a young woman fell out of an apart-
ment on 6th floor. Without a confirmation by the offi-
cial authorities, the media categorized the incident as
an attempted suicide and reported it extensively.

The purpose of CEM’s report is to trace whether the
requirements of the Radio and Television Act (RTA)
related to the personal life and privacy have been
observed during the broadcast of the case, whether
there is any risk of a secondary victimization, whether
journalistic ethics standards are observed, or whether
the media have exceeded professional norms by sen-
sationalising a personal tragedy. CEM’s express mon-
itoring covers the central news broadcastings on 14
June 2016 and the morning news programmes on 15
June 2016. The conclusions are as follows:

1. There is overexposure of the topic by bTV and Nova
TV (national private TV broadcasters). The focus on
the personal drama, the multiple broadcastings from
the hospital and the area of the incident, and the use
of the whole morning-news programme in both televi-
sion programmes on 15 June 2016 to cover the topic,
are close to sensational reporting. In this way, the
media exceeded the limits of normal professional re-
porting.

2. The broadcasted media content is not in favour of
the public interest, and actually opposes it, creating
prerequisites for curiosity and provoking the audience
to be interested in more details. The news related to
the tragic incident take priority in the news and sports
news broadcastings (BNT 1, bTV and NOVA TV) and
constitute a large, even main, part of the air-time in
the morning-news programme (it is a main topic in
bTV and NOVA TV).

3. bTV and NOVA TV broadcast details related to the
incident and personality of the young girl, which can
be perceived as aspects related to her family life and
health status. In this respect, the monitoring showed
that there were violations of Article 16, para. 1 of the
RTA, according to which the media services providers
cannot make and broadcast transmissions contain-
ing information related to the personal life of citizens
without the consent of the persons concerened. Re-
gardless of the fact that the interlocutors in the studio
or on the phone revealed the information, the ques-
tions asked by the journalists urged for specific an-
swers.

However, BNT1 (public TV broadcaster) broadcast in-
formation about the rhythmic gymnastics contestant
(in the news broadcastings and morning-news pro-
gramme), which avoided discussion of her personal
life as well as the personal life of her relatives, as
much as possible. The information about the inci-
dent in the radio programmes HORIZONT (public ra-
dio broadcaster), DARIK RADIO, and RADIO FOCUS is
provided in a focused way within news programmes
without discussing personal information.

4. Entering the personal life of the young girl and
the speculations surrounding the incident violate the
standards of journalism ethics. The broadcast me-
dia content brings a risk of a secondary victimisation
of the relatives of the girl. The above-cited Code of
Ethics requirements have been violated.

o TOKJIAZL - Orsocuo mabuonenue na CbBera 3a esek-
TPOHHU MEIUU BbPXY OTIEIHW TpeJaBaHus 33 HAJAYNE HA
ungOpMalns , CBbpP3aHa C JIMIHUS KUBOT U JIAIHATA HEITPU-
KOCHOBEHOCT , IIpU OTPa3siBaHe HA MHIUAEHTA CbC ChCTe3a-
TeJIKaTa 10 XyJoXKecTBeHa ruMmuactuka llseremuna CrogHo-
Ba_(CEM’s Report, 21 |une 2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18094 BG

Rayna Nikolova
New Bulgarian University

6 IRIS 2016-8


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16008
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18093
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18094

— —

L'AUDIOVISUEL.
SERVATORY
ORMATIONSSTELLE

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

CH-Switzerland

Federal Council report on public-service elec-
tronic media

On 17 June 2016 the Federal Council published a much
awaited report on the public-service electronic media.
The report will be discussed in the Federal Parliament
in the autumn, in a particularly tense political climate
as the Swiss broadcasting company (Société Suisse de
Radiodiffusion et Télévision - SSR) is being severely
criticised regarding its funding and its mission as a
public-service broadcaster.

The report begins by analysing the evolution of the
audiovisual public service and the offer and con-
sumption of electronic media in Switzerland. It also
presents the technological, economic, legal, and fi-
nancial framework in which the SSR and the private
radio and television broadcasters operate. The Fed-
eral Council noted in particular that the public service
has to face major challenges and substantial changes
due to the digitisation and structural change affect-
ing the media. Also, the Swiss market is too small for
it to be possible to use only income from advertising
to fund the production of television programmes and
to meet the requirements of a quality public service.
The Federal Council therefore was of the view that a li-
cence fee remains essential if the economic and polit-
ical independence of the public service in Switzerland
is to be preserved.

The SSR currently receives most of the amount raised
by the licence fee; the private broadcasters each re-
ceive approximately 4 to 6 per cent of the total. Ac-
cording to the Federal Council, it is essential for the
SSR to be large enough to enable Switzerland to have
the advantage of a quality audiovisual offer, capable
of standing up to competition from foreign channels.
Although audiences appreciate the SSR’s own pro-
grammes, the proportion of the programmes it broad-
casts that are produced by foreign television channels
exceeds 60 per cent. Furthermore, a large number of
foreign channels broadcast advertising directed at the
Swiss market, accounting for 40 per cent of commer-
cial revenue for television.

The report goes on to present the future guidelines
the Federal Council intends to provide to the public
audiovisual service. The Council believes that Switzer-
land, as a plurilingual and socially and culturally di-
verse country, cannot be without a public service fi-
nanced by a licence fee, and that high-performance
electronic media are indeed essential to encourage
understanding, cohesion, and exchanges between the
linguistic regions and the different communities in the
country. The Federal Council also believes that the
current model, with one large national undertaking

(SSR) and a number of private regional broadcast-
ers, is best able to meet the future demands of a
quality public service. According to the report, the
advantages of this system are greater than the eco-
nomic inconveniences of a market distorted by the
presence of one major national broadcaster. The Fed-
eral Council also advocates maintaining a mixed fund-
ing model, combining a licence fee and commercial
advertising. This system is to the advantage of the
SSR (70 per cent funded by the licence fee) and to
those private broadcasters which hold a concession.
Despite stricter requirements, the report nevertheless
excludes any increase in the SSR’s budget.

The Federal Council nevertheless believes that this
model should be adapted to suit the digital environ-
ment. In particular, it would like the SSR to attract
a larger audience of young people, who are mov-
ing away from traditional media in favour of offerings
available on the Internet. This is a major challenge for
the public service, which is supposed to be directed
at the population as a whole and ought to be present
wherever the public is to be found. The SSR should
therefore propose offers which are relevant to young
people in terms of content and modes of consump-
tion. The Federal Council would also like the SSR to
devote at least half the product of the licence fee to
information; independent, quality information is es-
sential for the smooth running of a democratic consti-
tutional State, as it ensures the free formation of opin-
ions and of the people’s will. In this respect, the Fed-
eral Council believes that the SSR plays an essential
role in performing the public-service mandate, more
particularly because it reflects Switzerland’s particu-
larities.

According to the report, culture and sport ought to
remain the SSR’s central activities. The Federal Coun-
cil also feels, however, that the SSR should revise its
practices with regard to purchasing formats and for-
eign series, in order to accentuate the difference be-
tween its programmes and the offers put forward by
the private broadcasters. Such a differentiation was
indeed considered to be an important factor in the ac-
ceptance and legitimation of the public service.

Ultimately, the Federal Council wants the current leg-
islation on radio and television to include electronic
media. According to the report, independent regula-
tion of broadcasting vectors is essential if online of-
ferings are to be fully incorporated in the audiovisual
public service.

e Rapport d’analyse de la définition et des prestations du service pub-
lic de la SSR compte tenu de la position et de la fonction des médias
électroniques privés (Report analysing the definition and services of
the public service provided by the SSR in the light of the position and
function of private electronic media)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18131 DE FR

Patrice Aubry
RTS Radio Télévision Suisse, Geneva

IRIS 2016-8 7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18131

of the European Audiovisu

CY-Cyprus

TV organisations to continue operation with
temporary licences for one more year

Five years after the switchover to digital television on
1 July 2011, operators will continue transmitting until
June 2017 with temporary licences. This is provided in
amending Act 77(1)/2016 of the Act on Radio and Tele-
vision Organisations 7(1)/1998, published in the Offi-
cial Gazette on 1 July 2016.

The Act amends Article 56 of the Law 7(1)/2015, ex-
tending the validity of TV licences for all operating
service providers by an additional year. Temporary li-
cences for digital transmission that replaced the then
existing licences for analogue transmission were ini-
tially issued, valid until 30 June 2012. Pending amend-
ments to the Law 7(1)/2015 to respond to the condi-
tions of the new environment and enable the issuance
of permanent licences, temporary licences have since
been renewed each year (see RIS 2015-9/7). Thus,
validity is extended until 30 June 2017.

With the same amending Act, temporary licences for
legal entities of public law are also extended for one
year, even in the case that they do not fulfil all the
requirements set by law. This is applicable to the
Cyprus Telecommunications Authority (321301307367
Trhemxowovov Kotpou - CYTA), a semi-governmental
organisation that operates IPTV. Its capital share and
structure, as a legal entity of public law, deviates
from the model set in the law, which requires inter
alia capital share dispersion and a threshold of 25 per
cent for shareholders. After having operated in an un-
regulated, analogue environment for online providers,
CYTA benefited from a special provision, voted for in
2011, which enabled its operation in the digital envi-
ronment.

Another provision in the amending Law authorises the
Radio Television Authority to issue temporary licences
to new applicants, also valid until the aforementioned
date.

With the same amending law, Article 4 of the Law
7(1)/2015 was modified. Article 4 of the Law 7(1)/2015
regulates the appointment and the status of the Chair-
person, the appointment of the vice-Chairperson, and
the members of the Radio Television Authority (see
IRIS 2016-8/8).

An amending draft law aiming at extensive changes
to the Law 7(1)/2015, also to enable the issuance of
permanent licences, was sent to the House of Rep-
resentatives in 2013 (see IRIS 2013-10/13). The gov-
ernment later withdrew the draft law for further study,
and major law amendments are still pending.

e Apwuéc  77(331) tou 2016 NOMOX IIOY TPOIIOIIOIEI
TOYTXY IIEPI PAAIOPONIKOQON KAI THAEOIITIKOQN OPT'AN-
IXMON NOMOYXTOY 1998 EQX (321341. 2) TOY 2015 (Amend-
ing Law 77(1)/2016 of the Law on Radio and Television Organisations
7(1)/1998)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18095 EL

Christophoros Christophorou
Political Analyst, Expert in Media and Elections

Appointment of a new Board of the Radio
Television Authority

On 13 July 2016, the Council of Ministers appointed a
new governing board of the Radio Television Authority
following the expiration of the mandate of the previ-
ous board in mid-June 2016. The new Chairperson,
a former attorney and minister of Justice and Public
Order, has already served in the same position. He
served from 1998, the year of the establishment by
law of the Authority, until 2004. One of the members
of the previous board continues on the new board.

The appointments have been effected on the basis of
recent amendments of the Law on Radio Television Or-
ganisations 7(1)/1998 affecting both the appointment
procedure and the status of the Chairperson. Article
4 of the Law, providing for the appointment of the Au-
thority’s board, was amended by Law 77(1)/2016 as
follows:

“While the Council of Ministers remains the appoint-
ing body, the appointment of the Chairperson and the
vice-Chairperson is effected on a proposal by the Pres-
ident of the Republic to the Council of Ministers. Under
the Presidential system of Cyprus, the President of the
Republic appoints the “independent officers”, namely
the Attorney General, the Auditor General and others,
while the Council of Ministers appoints the boards of
legal entities of Public Law according to Article 54 of
the Constitution.”

The status of the Chairperson, serving since 2011 as
“executive President” with full-time employment, is
reverted to its previous form. Now, the Chairperson
presides over the meetings and deliberations of the
Authority with no executive status. Therefore, the
Director of the Authority remains its sole executive
agent.

The present composition of the Authority’s board
comprises three lawyers (including the Chairperson),
two communication professionals, one chartered ac-
countant and an electrical engineer.

The new board is expected, among other things, to
proceed with the final touches on major amendments
to the law and, following that, to work on the issuance
of permanent operation licences in the digital environ-
ment established in July 2011.

8 IRIS 2016-8


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-9/7&id=15636
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-8/8&id=15636
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-10/13&id=15636
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18095

of the European Audiovisu

e Apwuéc  77(331) tou 2016 NOMOX IIOY TPOIIOIIOIEI
TOYY IEPI PAAIO®PONIKON KAI THAEOIITIKQN OPIAN-
IXMON NOMOTYXETOY 1998 EQX (321341. 2) TOY 2015 (Amend-
ing Law 77(1)/2016 of the Law on Radio and Television Organisations
7(1)/1998)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18095 EL

Christophoros Christophorou
Political Analyst, Expert in Media and Elections

CZ-Czech Republic

Government has approved transition to the
DVB-T2 standard

On 20 July 2016, the Czech government approved the
strategy for the full transition of the digital terrestrial
television to the DVB-T2 new broadcast standard.

The strategy envisages that the process of transition
to DVB-T2 will be launched in autumn 2016, accom-
panied by an information campaign. On 1 February
2021, all existing DVB-T networks will be switched off
synchronously. According to the government’s strat-
egy, an evaluation of the realisation of the transition
to DVB-T2 has to be submitted each year on 31 Jan-
uary. The first evaluation should be submitted by
31 January 2017. In the assessment of 31 January
2020, information on the coverage of the population
should be presented, so that the government can con-
sider the possibility of extending the deadline for the
completion of the transition to DVB-T2. The proposed
deadlines are designed to be socially-respectful with
regard to household expenditure.

The Association of mobile network operators (APMS)
welcomed the adoption of the strategy, as this will re-
lease the 700 MHz band for broadband mobile data
services. The 700MHz band should be partly re-
claimed in 2020 by local mobile operators for LTE mo-
bile networks. Terrestrial digital television broadcast-
ing in the Czech Republic is the only way of access-
ing free-access television broadcasting. At the same
time, it is the most powerful platform for TV broad-
casting in the Czech Republic, and is used by more
than 60 per cent of households, and by 40 per cent of
households as the sole source of TV broadcasts.

After reaching the development goals and the suc-
cessful transition to DVB-T2 broadcast standard, six
nationwide DVB-T2 networks will broadcast digital ter-
restrial TV in the Czech Republic.

e Usneseni vlady ceské republiky ze dne 20. Cervence 2016 ¢. 648
o Strategii rozvoje zemského digitalniho televizniho vysilén (Czech

Government Resolution dated July 20, 2016 no. 648 the development
strateqgy of terrestrial digital television broadcasting)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18127 CS

y Jan Fucik
Ceska televize, Prague

DE-Germany

Federal Administrative Court rules that
Sportl breached ban on surreptitious adver-
tising

The Bundesverwaltungsgericht (Federal Administra-
tive Court - BVerwG) ruled, in a judgment of 22 June
2016 (Case 6 C 9.15), that a broadcaster is in breach
of the ban on surreptitious advertising if it fails to
identify advertising content in one of its programmes
when the purpose of the programme does not provide
sufficient justification for this.

The plaintiff, which operates the TV channel “Sportl”,
aired the programme “Learn from the Pros”, originally
produced for the American TV market, in which pro-
fessional poker players provide tips for playing the
game. The plaintiff had acquired the programme un-
der licence and provided it with a German sound-
track. During much of the broadcast, the logo of
an online poker service was visible because it was
printed on the gaming chips and the backs of the play-
ing cards, as well as on the boards belonging to the
studio decoration. After the Bayerische Landeszen-
trale fir neue Medien (Bavarian New Media Office)
had objected to the programme because of a breach
of the ban on surreptitious advertising, the Verwal-
tungsgericht Minchen (Munich Administrative Court)
dismissed the channel operator’s appeal against the
decision (judgment of 13 June 2013, Case M 17 K
11.6090). The plaintiff's appeal was dismissed by the
Bayerischer Verwaltungsgerichtshof (Bavarian Admin-
istrative Court of Appeal - VGH) (Case 7 B 14.1605,
see IRIS 2015-8/11).

The Federal Administrative Court held that showing
the logo both objectively constituted advertising and
indicated an intention to advertise, and accordingly
dismissed the plaintiff’s admissible appeal on points
of law. In the judges’ opinion, the fact that the logo
concerned was shown many times and was almost
always present on screen meant that attention was
drawn to the online poker service in a way that could
objectively be considered advertising. Furthermore,
the judges held that the plaintiff had broadcast the
programme with the intention of fulfilling an advertis-
ing purpose. The Court said that element of intention,
which the law requires as evidence of surreptitious ad-
vertising, must be considered to exist when there are
no programme or editorial requirements that justify
the broadcast. Adopting the necessary case by case
approach, the judges weighed up the channel oper-
ator’s right, enshrined in Article 5(1) of the Grundge-
setz (Basic Law), to freely determine the programme’s
editorial concept against the viewers’ right, protected
by the ban on surreptitious advertising, not to be mis-
led by the events on screen. In this case, the judges

IRIS 2016-8 9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18095
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18127
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-8/11&id=15653

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

saw no editorial justification to incorporate advertis-
ing messages in a programme containing tips and
hints on playing poker. The Munich Administrative
Court had already established the considerable fre-
quency of these messages. The Court found that the
audience was also likely to be misled as to the pur-
pose of the programme, because the online poker ser-
vice’'s logo had been incorporated without it being ap-
propriately identified.

e Urteil des Bundesverwaltungsgerichts (Az.: 6 C 9.15) vom 22. Juni

2016 (Judgment of the Federal Administrative Court of 22 June 2016
(Case 6 C 9.15).)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18113 DE

Tobias Raab
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

Filming of a hostage drama within the law
despite murderer’s personality rights

According to media reports, the Landgericht Aachen
(Aachen Regional Court) ruled in a decision of 24 May
2016 (Case 8 O 168/16) that the planned filming of
the Gladbeck hostage drama was within the law, and
the personality rights of the person convicted of the
hostage-taking and murder were no obstacle to carry-
ing out the project.

In August 1988, the hostage-taker and another per-
petrator robbed a bank in Gladbeck. While they were
on the run through Germany and the Netherlands,
two hostages and a police officer were killed. Both
were sentenced to life imprisonment in 1991 by the
Landgericht Essen (Essen Regional Court). In their de-
cision, the judges dismissed the convicted murderer’s
application for legal aid. The purpose of the applica-
tion by the prisoner who was held at Aachen prison,
was to obtain the funds to apply for an injunction,
to prevent a Berlin production company from mak-
ing a film of the hostage taking. In principle, people
on a low income can claim legal aid pursuant to Arti-
cle 114(1), 1st paragraph, of the Zivilprozessordnung
(Civil Code), but only when the legal action or legal
defence has sufficient prospects of success. In this in-
stance, the Aachen court denied the request, stating
that although the film affected the offender’s person-
ality rights, those rights had to take a lesser position
than freedom of expression and freedom of broadcast-
ing.

In order to prevent the film being made, the offender
had sent the Berlin production company a cease-and-
desist order, with which it did not comply. The com-
pany is of the opinion that the Gladbeck hostage
drama of 1988 is one of the most spectacular crimes
in post-war German history, and the perpetrators are
accordingly people of relevance to contemporary his-
tory; they therefore must, like the RAF terrorists, tol-
erate a cinematic presentation of the events.

The prisoner responded that the film would jeopar-
dise his social rehabilitation and that his reintegra-
tion into society would be made significantly harder
as a result of the planned portrayal of the drama
from the victims’ perspective. Stating that his per-
sonality rights would be considerably impacted, he re-
ferred to the “Lebach judgment” of 5 June 1973 from
the Bundesverfassungsgericht (Federal Constitutional
Court) (case 1 BvR 536/72), which constituted a land-
mark decision on the relationship between freedom of
broadcasting and personality rights. In that judgment,
the Constitutional Court judges ruled that in principle
the interest of the population in obtaining information
concerning a criminal offence took precedence, and
that freedom of broadcasting accordingly superseded
the protection of the plaintiff’s personality. However,
that had to be rejected if the reporting jeopardised
the offender’s possible social rehabilitation because
his personality rights, enshrined in Article 2(1) in con-
junction with Article 1(1) of the Basic Law, then car-
ried more weight.

The Aachen judges saw no evidence that this was the
case in this instance. According to the Court, the
planned film did in fact affect the plaintiff's personal-
ity rights, but the threat to his social rehabilitation was
a secondary consideration and was of lesser signifi-
cance than freedom of expression, freedom of broad-
casting, freedom of the press and freedom of artistic
creation. The plaintiff indicated his intention to appeal
against the decision.

e Pressemitteilung des LG Aachen zum Urteil vom 24. Mai 2016 (Az.:
8 0 168/16) (Press release of the Aachen Regional Court on the judg-
ment of 24 May 2016 (Case 8 O 168/16))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18115 DE

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

No injunctive relief against rebroadcasting of
child abuse drama

In a judgment of 3 June 2016 (Case 324 O 78/15), the
Landgericht Hamburg (Hamburg Regional Court) ruled
that a former pupil of the Odenwaldschule boarding
school in Hesse, in which child abuse took place on
several occasions, is not entitled to injunctive relief
against the rebroadcasting by the TV station WDR
and the production company of the feature film “Die
Auserwahlten” (The Favoured Few) depicting those
events, despite the fact that he was himself a victim.

The Odenwaldschule was the focus of public attention
when it came to light that systematic sexual abuse of
pupils had been perpetrated by various members of
staff for many years from the end of the 1990s on-
wards. The school filed for bankruptcy on 16 June
2015 and ceased teaching activities a few weeks later.

10 IRIS 2016-8


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18113
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18115

The film was shown at 8.15pm on 1 October 2014
on the channel Das Erste. Before it began, it was
pointed out in on-screen text that the film did not tell
the personal story of an individual but was about the
abuse of at least 132 children by the then headmas-
ter and other teachers, portraying this as an example
of the phenomenon and exploring the basic mecha-
nisms concerned. The plaintiff demanded that the
defendants, WDR and the film production company,
refrain from rebroadcasting scenes showing the char-
acter Frank Hoffmann. The proceedings involved no
claim for damages.

In the Court’s opinion, there were some indications
that the film and its distribution breached the plain-
tiff’s general personality rights. It was clear, accord-
ing to the judges, that the accumulation of identifying
features meant that those familiar with the plaintiff's
school and personal environment could recognise that
the character Frank Hoffmann had been modelled on
the plaintiff. However, after weighing up all the inter-
ests involved, and particularly after taking into consid-
eration the defendants’ artistic freedom guaranteed
by Article 5(3) of the Grundgesetz (Basic Law) and in
issue here, the interference with the plaintiff's general
personality right was not unlawful.

The film, the Court continued, was clearly a feature
film and not a documentary, which might lay claim to
supplying every detail of the facts. The important fac-
tors were therefore the extent to which the film de-
parted from the facts and the resulting adverse ef-
fect on the plaintiff’'s personality rights, because the
more a character differed from the actual individual
on which he or she was modelled and became purely
fictional, the more the holder of artistic freedom bene-
fited from the application of standards specific to art.
The actual events at the school contrasted with the
portrayal of the character Erik and the biology teacher
Petra Grust in the film. Taking into consideration all
the circumstances of the individual case, those differ-
ences led to the conclusion that the film scenes in is-
sue did not breach the law.

Moreover, the Court said, the plaintiff had in several
ways brought up the subject in public himself. Fur-
thermore, there was an overriding public interest in
the broadcasting of the film. The plaintiff's personal
privacy had not been violated, even if the broadcast
had put a personal strain on him and he deserved par-
ticular protection as a child victim of serious criminal
offences. The film is to be shown in schools, clubs
and other facilities as part of educational and abuse
prevention work.

e Urteil des LG Hamburg vom 03. Juni 2016 (Az.: 324 O 78/15) (Judg-
ment of the Hamburg Regional Court of 3 June 2016 (Case 324 O
78/15))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18114 DE

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

Users must be informed by manufacturers
about data transfer in the case of smart TVs

According to the Landgericht Frankfurt (Frankfurt Re-
gional Court) in a judgment of 10 June 2016 (Case
2-03 O 364/15), manufacturers of smart TVs must
provide consumers with better information about the
gathering of personal data and must not issue any un-
reasonably long terms and conditions or privacy pol-

icy.

The defendant was a manufacturer of internet-
enabled smart TVs that operate on the HbbTV stan-
dard, which is usually activated by pressing the
“red button”. The HbbTV function was installed and
switched on when the smart TVs were delivered. The
defendant’s smart TVs also feature a user interface
called “Smart Hub”, which enables various items of
information to be called up on the TV set, contains
a kind of digital video library, and possesses an App
structure. After being set up, the smart TVs in is-
sue establish a connection to a Samsung server via
the IP address in order to check that the installed
firmware is up to date and carry out updates if nec-
essary. The region in which the user is located is
identified in order to produce the correct language
version of the terms and conditions. The installa-
tion instructions for the smart TV contain no informa-
tion on the conditions of use or a privacy statement.
The terms and conditions and privacy statement later
used by the defendant are very extensive (covering
more than 50 screen pages in each case). The plain-
tiff, the North Rhine-Westphalia Verbraucherzentrale
(consumer advice centre) demanded that the defen-
dant cease gathering and using consumers’ personal
data when a device is put into operation before the
Smart Hub Terms and Conditions and Privacy Policy
are agreed to, and before the Smart Hub function is
activated. It also demanded that the company cease
providing terms and conditions and details of its pri-
vacy policy that are so long that a consumer cannot
reasonably be expected to comprehend them.

The Court partly allowed the consumer advice cen-
tre’s complaint, stating that the defendant had to
draw the attention of the purchaser of a smart TV to
the fact that personal data was gathered and used
when the device was connected to the internet. Some
consumers, it went on, were not aware that after a
smart TV had been connected personal data in the
form of IP addresses could also be gathered when the
device's internet function was not in use. Similarly,
the consumer was generally not aware that personal
data in the form of IP addresses could be gathered via
the HbbTV function. Furthermore, the Court agreed
with the consumer advice centre that the Terms and
Conditions and Privacy Policy, comprising more than
50 screen pages in each case, were unreasonably long
and difficult to read. Owing to the inadequate trans-
parency with regard to the extent of the data transfer,

IRIS 2016-8 11


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18114

of the European Audiovisu

the defendant was prohibited from using numerous
clauses in the terms and conditions.

However, the Court dismissed the action in respect
of the plaintiff’'s demand that it prohibit the gather-
ing of personal data in connection with the use of the
HbbTV service and the installation of the smart TV
if no agreement has been given for this to be done,
pointing out that this data was not passed on to the
defendant German company but, rather, to the op-
erator of the HbbTV services and the foreign parent
company, which was not a party to the legal action.
As the action was therefore not directed against the
correct defendant, the Court held that it did not have
to decide whether the data transfer met the legal re-
quirements.

This decision can be appealed.

o Urteil des LG Frankfurt vom 10. Juni 2016 (Az 2-03 O 364/15) (Judg-
ment of the Frankfurt Regional Court of 10 June 2016 (Case 2-03 O
364/15))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18116 DE
Silke Hans
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

Who is entitled to the “kickback discounts”
received by a media agency?

In its decision of 16 June 2016, on a final appeal
on points of law in a dispute between Haribo and
the media agency Mediaplus (Case lll ZR 282/14),
the Bundesgerichtshof (Federal Court of Justice -
BGH) set aside the judgment of the Oberlandes-
gericht Minchen (Munich Higher Regional Court - OLG
Minchen) of 23 August 2014 (Case 7 U 4376/13). OLG
Minchen had previously ruled that there was no obli-
gation to disclose information and accordingly held
that Mediaplus was entitled to the bulk advertising
discounts and referred the case back to the appeals
court for retrial and a new decision.

In a multistage action, Haribo demanded that Me-
diaplus disclose information and pass on any dis-
counts, especially free advertising slots, granted by
media providers between 2004 and 2008 to the media
agency Mediaagentur MagnaGlobalMediaPlus (MGMP)
on purchases of advertising time (so-called “kickback
discounts”). Via the purchasing holding company
MGMP, the media agencies Mediaplus and Interpub-
lic pooled their purchasing volumes when concluding
advertising purchase contracts with media. However,
the only media agency contract was between Medi-
aplus and Haribo, and the latter had not signed a sep-
arate contract with MGMP.

Owing to the absence of a contractual relationship be-
tween MGMP and Haribo, the Munich Higher Regional

Court ruled there was no obligation to disclose in-
formation about and pass on any kickback discounts
that MGMP had obtained on behalf of Mediaplus with
the Haribo budget. Since no contract had been con-
cluded between Haribo and MGMP, there was no me-
dia agency contract from which the aforementioned
obligation could be inferred.

The Federal Court criticised the Munich Higher Re-
gional Court for failing to correctly assess MGMP’s le-
gal position, stating that it had not sufficiently clari-
fied whether MGMP had somehow acted as a “front”
for Mediaplus in order to obtain better terms and
conditions for the two media companies involved,
Mediaplus and Interpublic, by pooling purchases, or
whether MGMP had provided a separate service of its
own. Only in the latter case, the Court said, would the
agency on no account have to pass on the discounts.
However, if MGMP had acted as a “front”, Haribo could
be entitled to call for the discount to be passed on.

The Federal Court emphasised that, despite its fun-
damental importance for the media agency business,
its decision related to an individual case and did not
establish a precedent.

e Urteil des BGH vom 16. Juni 2016 (Az. Ill ZR 282/14) (Judgment of
the BGH of 16 June 2016 (Case Il ZR 282/14))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18112 DE
Silke Hans
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels
FR-France

LCI and Paris Premiere on freeview DTTV:
Conseil d’Etat validates CSA decisions

In two decisions delivered on 13 July 2016, the Con-
seil d'Etat (France’s highest administrative tribunal)
rejected the appeals brought against decisions made
by the national audiovisual regulatory authority (Con-
seil Supérieur de I'Audiovisuel - CSA) in December
2015. The decisions authorised the channel LCI to
switch to freeview DTTV and refused the request from
Paris Premiere to do so. Article 42-3 of the Act of 30
September 1986, amended by the Act of 15 Novem-
ber 2013, allows the CSA the possibility, under cer-
tain conditions, of authorising a pay DTTV channel to
switch to freeview, waiving the common-law proce-
dure which provides for freeview DTTV frequencies to
be allocated after a call for tenders (the “open pro-
cedure”). In the case at issue, BFM TV, one of LCI’s
competitors, and the company Nextradio TV, of which
it is a subsidiary, had called on the Conseil d’Etat to
cancel the CSA’s decision granting approval to LCI.
Paris Premiere and M6 had also called for the decision

12 IRIS 2016-8


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18116
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18112

refusing approval to be overturned. In both its de-
cisions, the Conseil d’Etat stated that, in accordance
with Directive 2002/20/CE (Authorisation Directive), it
was for the CSA to appreciate whether the impera-
tive of diversity and public interest justified applica-
tion of this specific procedure, whenever it received
a request for approval pursuant to Article 42-3 of the
Act of 30 September 1986 from a pay DTTV opera-
tor wishing to switch to freeview. Furthermore, it was
for the CSA to consider whether, consequently, the
matter did indeed fall within the scope of the waiver
provided for in the legislation. The Conseil d’'Etat re-
called that the CSA had to take account of the risk
of the applicant channel’s disappearance, the impact
that switching to freeview might have on the other
channels, the respective contributions of the channels
to the diversity of the sector, and the quality of pro-
grammes. Any change in the authorisation with re-
gard to conditions for funding the service should then
be seen as necessary to achieving a general interest
objective, in accordance with the Directive.

Thus with regard to LCI the Conseil d’Etat, in rejecting
the appeal brought by BFM TV and Nextradio, noted
more specifically that the CSA had not been fought
in considering that its continuation as a pay channel
carried a serious risk of the channel’s disappearance,
and that the economic viability of BFM TV would not
be jeopardised by a switch to freeview. It also found
that the CSA had indeed taken into account the un-
dertakings entered into by LCI with regard to devel-
oping its programme schedule, and offering a news
channel format that was different from that of the
existing freeview channels. The CSA had thus been
right to consider that such broadcasting would result
in greater diversity and improved programme quality.

With regard to Paris Premiere, the Conseil d’Etat found
that the CSA had been right to consider that although
the channel did indeed risk disappearing from the
DTTV scene if it were to remain a pay channel, it would
not necessarily disappear altogether, since it was also
broadcast on cable satellite and telecommunications
networks. Thus by appreciating the risk of the ser-
vice's disappearance not solely on DTTV but on all the
networks on which it was distributed, the CSA had not
committed a legal error. The Conseil d’Etat found that
the service was not at risk of disappearing in the short
or medium term, although it admitted the possibility
of an unfavourable development in operating condi-
tions which would justify the lodging of a new appli-
cation for approval. The CSA had also been right in
finding that the channel’s contribution to diversity and
to programme quality was limited, specifically given a
high proportion of repeat showings, a relatively low
volume of new programmes, and a large proportion of
tele-shopping programmes. The Conseil d’Etat further
found that the CSA had been right in considering that,
in the light of these elements, there was no justifica-
tion for allowing the waiver procedure, under which
pay DTTV channels could switch to freeview, to be ap-
plied to Paris Premiére.

e Conseil d’Etat, 13 juillet 2016, BFM TV Nextradio (Conseil d’Etat,
13 July 2016, BFM TV Nextradio)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18134 FR

e Conseil d’Etat, 13 juillet 2016, Métropole Télévision Paris Premiére
(Conseil d’Etat, 13 July 2016, Métropole Télévision Paris Premiére)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18135 FR

Amélie Blocman
Légipresse

Paul Eluard’s poem ‘Liberté’ used in a film by
David Cronenberg: conflicting rights

On 25 February 2016, the regional court in Paris deliv-
ered an unusual but noteworthy decision on the deli-
cate matter of the conflict between copyright protec-
tion and creative freedom. In the case at issue, the
publishing house which holds the rights for the rep-
resentation, reproduction, and audiovisual adaptation
of the work of surrealist poet Paul Eluard, including
more particularly his famous poem entitled ‘Liberté’,
and the poet’s daughter instigated proceedings on the
grounds of infringement of copyright against the pro-
ducer and distributor of a film directed by David Cro-
nenberg. The case was brought after the film, ‘Maps
to the Stars’, was presented at the Cannes Film Festi-
val in May 2014, when the applicant’s discovered that
six verses of the famous poem were used in the trailer
for the film and in the film itself.

The rightsholders claimed more particularly that the
defendant companies had, without their authorisa-
tion, carried out a first audiovisual adaptation in viola-
tion of their rights, and had distorted the work. They
contested the use of the poem as the foundation for
the scenario of a violent film on the themes of incest
and the personal failings of a number of Hollywood
stars. The defendants argued that the link created be-
tween the poem and the film was the fruit of the artis-
tic liberty of its director, David Cronenberg. The Court
noted that the film showed extracts from the poem
on a number of occasions; the extracts were spoken
or read by the characters in the film, without the au-
thorisation of the work’s rightsholders. The fact of
infringement of copyright was therefore established.
The poet’s daughter also claimed that the defendants
had made changes to the extracts from the poem,
both in the French-language subtitles and in the En-
glish translation. The Court noted that many changes,
substitutions, and additions had indeed been made,
particularly in the French (such as “sur le sable de
neige” instead of “sur le sable sur la neige”). It found
that, since a poem was involved, it was evident that
each word was of particular importance in terms of
both meaning and rhythm: these mis-readings were
deemed sufficiently significant so as to constitute an
infringement of respect for the author’s work.

The Court went on to pronounce on the complaint that
the work had been distorted because of the themes,

IRIS 2016-8 13


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18134
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18135

— —

L'AUDIOVISUEL.
SERVATORY
ORMATIONSSTELLE

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

scenario, and meaning of the film in which the poem
had been used, as the complainants felt this altered
the poem substantially. The defendants argued the
principle of freedom of expression and claimed that
the director had expressed a new version of the poem
and indeed paid tribute to its author. The Court found
that “an author’'s freedom of expression allows the
creation and distribution of a composite work includ-
ing all or part of a first protectable work, on condition
that the right of the initial author is respected in both
financial and moral terms”. Moreover, the author of
the second work should therefore be able to exercise
his freedom of expression without the first work being
confined to the historical or factual context in which
it had been created. Nor could this freedom of ex-
pression be limited by a subjective appreciation of the
merits of the second work by the persons who held
the moral rights for the work. In the case at issue,
however, the director had had an opportunity to state
to the press that his film offered a “new meaning” to
the poem ‘Liberté’. Thus, while he offered a differ-
ent reading of the work, the director did not deny the
quality of the poem but incorporated it into his own
creation as a work. The Court found that it was not
proven that the way in which the film dealt with the
theme of liberty constituted an infringement of Paul
Eluard’s thinking as expressed in the work. Thus the
director’s use of the poem did not appear to be prej-
udicial to the author or his work, and was not in any
way damaging to either the nature or the quality of
the poem. As a result, the Court did not agree that the
spirit of the work had been jeopardised; it awarded
EUR 10 000 in compensation for the moral prejudice
suffered and EUR 4 000 Euros in compensation for in-
fringement of the author’s moral right.

e Tribunal de grande instance, Paris, (3e ch., 4e sect.), 25 février
2016, C. Eluard-Boaretto et Editions de Minuit ¢/ SBS Productions et
a. (Regional court, Paris, (3rd chamber, 4th section), 25 February
2016, C. Eluard-Boaretto and Editions de Minuit v. SBS Productions

and others) FR

Amélie Blocman
Légipresse

[ Legislation on freedom of creation published ]

The Act on the Freedom of Creation, Architecture, and
Heritage was published in the Journal Officiel on 8 July
2016. The first article of its section on ‘freedom of
creation’ refers to the freedom of artistic creation and
its circulation, which is to be exercised “with due re-
gard for the principles governing freedom of expres-
sion and in accordance with the first section of the
Intellectual Property Code”. Infringement of this right
is to attract criminal punishment: “Hampering, in a
concerted fashion and under threat, exercise of the
freedom of artistic creation or the freedom to circu-
late artistic creation shall be punishable by a one-year

prison sentence and a fine of EUR 15 000”. In re-
sponse to the far-reaching economic changes brought
about by the new uses made of digital devices, the
Act was intended to update and render more trans-
parent relations between stakeholders in the musical
and cinematographic fields.

The new Act therefore includes in the French intellec-
tual property code (Code de la Propriété Intellectuelle
- CPI) a section on “Contracts concluded between a
performer and a phonogram producer”. This section
is aimed at allowing the long-term development of on-
line music, ensuring that performers receive a min-
imum remuneration (proportional in the case of un-
foreseen and unforeseeable use), separate for each
mode of use (streaming, webcasting, etc), and greater
transparency in relations with producers for sharing
the remuneration.

The new Act also aims to improve transparency in
the production and operation accounts for cinemato-
graphic works, as advocated in the Bonnel report in
December 2013. The Act amends the Cinema and Ani-
mated Image Code (Code du Cinéma et de I'lmage An-
imée) to institute a duty of economic transparency ap-
plicable to the entire audiovisual and cinematographic
sector, in exchange for benefiting from the financial
aid paid by the CNC. This new obligation requires pro-
duction as well as operation accounts to be circulated.
The former must be sent to the co-producers, the tele-
vision channels which contributed to the funding, and
any other party with which the producer concluded
a contract conceding a share in revenue from use of
the work, conditional on amortisation of production
costs. Operation accounts must be sent out by the
distributor, the dealer, or the producer’s agent, who
must then send them to the co-producers or to any-
one involved in operating revenue. It is intended that
the form of these production and operation accounts
should be decided under professional agreements, or
by decree if no agreement is reached within one year
of the Act being promulgated. Accounts could be au-
dited by the CNC, and there is provision for adminis-
trative sanctions in the event of any shortcomings.

It should be pointed out that the new Act also makes
provision for the ways in which video recording func-
tions could be developed in the cloud.

e L0i n°2016-925 du 7 juillet 2016 relative a la liberté de la création,
a l'architecture et au patrimoine, Journal officiel, 8 juillet 2016 (Act
No. 2016-925 of 7 July 2016 on the freedom of creation, architecture
and the heritage, published in the Journal Officiel on 8 July 2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18133 FR

Amélie Blocman
Légipresse

14 IRIS 2016-8


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18133

of the European Audiovisua

GB-United Kingdom

Requirement of a television licence extended
to cover BBC on-demand services

In the UK, the BBC (and S4C, the Welsh language
broadcaster), are funded by a licence fee. This is
a fee payable by the owner of any television receiv-
ing equipment, including laptops, mobile phones, and
tablets. It is a criminal offence to install or use a TV re-
ceiver if this has not been authorised by a TV licence.
Under the Communications Act 2003 and regulations
made under it in 2004, the requirement applied to
equipment used for streaming live television services
online (‘linear’ television) but not for ‘on-demand’ ser-
vices, viewed at a different time from the broadcast,
or provided on-line only (see IRIS 2003-8/10). This in-
cluded watching television through the BBC iPlayer.
The result was that, as viewing habits move away
from linear television, viewers who watch it increas-
ingly subsidise the content enjoyed by many others
who view it through on-demand services only.

The Communications (Television Licensing) (Amend-
ment) Regulations 2016 are the result of an agree-
ment by the Secretary of State for Culture, Media and
Sport and the BBC to extend the scope of the TV li-
cence to cover BBC on-demand services, most no-
tably the iPlayer. The regulations extend the licence
requirement to cover the streaming or downloading
of a programme or part of a programme on any on-
demand service provided by the BBC, on any device.
The requirement does not extend to on-demand ser-
vices provided by other public service broadcasters,
nor to on-demand services produced by the BBC's
commercial subsidiaries, such as BBC Worldwide and
BBC Store. Nor do they apply to the streaming or
downloading of BBC programmes on other on-demand
service, such as Netflix or Amazon Prime.

The regulations also make minor changes to permit
the withdrawal of universal free TV licences for the
elderly in the Isle of Man and Guernsey following
changes in priorities for social support. All the pro-
visions come into effect on 1 September 2016.

e The Communications (Television Licensing) (Amendment) Regula-
tions 2016. S.I. 2016/704

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18102 EN

Tony Prosser
University of Bristol Law School

HR-Croatia

[ New portal for media literacy ]

The Croatian regulatory authority, the Agency for
Electronic Media (AEM), and UNICEF, in cooperation
with the Academy of Dramatic Arts, the Faculty of
Political Science, the Institute of Lexicography, the
Croatian Audiovisual Centre (HAVC), and the Croat-
ian Film Association (amateur film and film schools)
have launched an online portal for media literacy. The
portal broadens the recent campaign of the AEM and
UNICEF, entitled "Let’s choose what we watch", which
has shown through various examples the potential
impact of media on children and parents (IRIS 2016-
1/17).

The portal is intended to inform and educate parents,
childcare providers and teachers about media literacy
with a view to empower them to actively seek knowl-
edge and information about media and ways in which
they can influence the development of children. It
provides information on the impact of different types
of media and genres on children, and covers various
topics such as Internet safety, violence presented in
media, stereotypes, and the influence of media on the
development of children and youth, in addition to of-
fering a variety of tips on how to proceed in specific
real-life situations. The intention is also to involve
visitors in the creation of the portal’s contents, thus
ensuring that the displayed topics meet the needs of
parents and children as much as possible.

The online portal, as a comprehensive national Inter-
net website, is a part of the larger project on me-
dia literacy launched in 2015 by AEM in cooperation
with UNICEF. The project aims to emphasize the im-
portance of media literacy and encourage the media
education of adults as well as children and youth, the
protection of whom from potentially harmful a me-
dia contents is crucial in this global convergent media
world.

o http://www.medijskapismenost.hr/ (Portal for Media Literacy)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18097 HR

Nives Zvonaric
Agency for Electronic Media (AEM), Zagreb

IRIS 2016-8 15


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2003-8/10&id=15643
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18102
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-1/17&id=15638
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-1/17&id=15638
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18097

E L'AUDIOVISUEL
DBSERVATORY
FORMATIONSSTELLE

of the European Audiovisual Observatory

IE-Ireland

Court of Appeal dismisses appeal by ISP
against court-ordered graduated response
system for copyright infringement

The Irish Court of Appeal has dismissed an appeal by
the Internet service provider (ISP) UPC Communica-
tions Ireland Ltd (UPC) concerning the jurisdiction of
the High Court to grant graduated response system
(GRS) injunctions to support the enforcement by mu-
sic companies of copyright infringements against ISPs
subscribers. The term “GRS” refers to “types of steps
which an ISP may be required to take against copy-
right infringers, ranging from warning letters at one
[end] of the spectrum to orders blocking access to
particular websites at the other”.

The case originated in 2014 when music companies,
Sony Music, Universal Music and Warner Music issued
injunctive proceedings against UPC (now Virgin Media
Ireland Ltd), seeking an order that UPC implement a
graduated response system (GRS) in response to al-
leged copyright infringement as a result of illegal file
sharing on the UPC network.

In March 2015, Justice Cregan in the High Court made
an order compelling UPC, “a non-infringing intermedi-
ary ISP”, to implement a form of graduated response
system (GRS) within its network for the benefit of
the relevant copyright holders Sony, Universal and
Warner. The High Court GRS order is “a very detailed
one but, in essence, the order requires UPC to send
each relevant subscriber a ‘cease and desist’ letter
upon receipt of notification of the first and second
copyright infringement notifications which it receives
from the rightholders.” On receipt of the third copy-
right infringement notice, UPC is then obliged “to send
the relevant rightholders a notification that the partic-
ular subscriber has been the subject of three such no-
tifications.” The rightholders are then “entitled to ap-
ply to court for an order terminating the subscriber’s
Internet broadband service.” The GRS order further
provides that “the rightholders are required to pay 20
per cent of any capital expenditure incurred by UPC
with a cap of EUR 940,000 on each such expenditure.”
This was the first time that a court ordered or “com-
mon law” GRS had been imposed anywhere in Euro-
pean Union.

UPC appealed the decision, contending that the High
Court had “no jurisdiction to make an order of this
kind”, and further submitted that “the order actually
made is more appropriate to that of a specialist reg-
ulator vested with appropriate expertise and which is
best placed to make policy decisions of this kind and
that the order is not one which a court required to
make judgments based only on legal rights (includ-

ing equitable rights) and wrongs could appropriately
make.”

According to Justice Hogan in the Court of Appeal,
the appeal presented “issues of enormous importance
as far as the effective protection of copyright is con-
cerned” and also raised “important questions con-
cerning the jurisdiction of the High Court to grant in-
junctions and the inter-action national and EU proce-
dural law”.

Sony Music however argued that the effect of both
Article 8 (3) of the Information Society Directive
2001/29/EC (as transposed into national law by S.I.
No. 59/2012 - European Union (Copyright and Re-
lated Rights) Regulations 2012, and the enactment of
the new section 40 (5A) of the Copyright and Related
Acts 2000, is to grant such jurisdiction (see IRIS 2012-
4/31).

The Court of Appeal agreed with Sony Music, stating
that the effect of Article 8 (3) of the 2001 Directive,
as transposed by s.40 (5A) of the 2000 Act), “certainly
changed the substantive law in relation to injunctions”
so far as Ireland is concerned. Justice Hogan stated
that “[W1hile it is true that Article 8 (3) did not quite do
S0 in express terms, a series of judgments of the CJEU

has clearly confirmed that Article 8 (3) has had
this effect by requiring national courts in appropriate
cases to grant injunctions against non-infringing ISPs”
(see for example, RIS 2012-1/2).

The Court of Appeal pointed out that from a legal per-
spective UPC “has committed no legal wrong”, stating
that Section 40 (3) of the Copyright and Related Acts
2000 which corresponds to the parallel provisions of
Article 12 of the 2000 Directive provides that “Mem-
ber States shall ensure that ISPs are not liable for
copyright infringement where they are the “mere con-
duit” of the internet service”. Justice Hogan stated
“[Als a matter of general law the courts have no juris-
diction to grant an injunction against a defendant who
has committed no cognisable legal wrong or where
such a wrong is not threatened.” Article 8 (3) of the
2001 Directive however states that “Member States
shall ensure that rights-holders are in a position to ap-
ply for an injunction against intermediaries whose ser-
vices are used by a third party to infringe a copyright
or related right”.

The Court of Appeal ultimately upheld the decision of
the High Court. However, Justice Hogan did amend
two aspects of the High Court order: the requirement
for a five year review was removed from the order
and the provision that UPC would not seek its costs
with regard to any future Norwich Pharmacal applica-
tions (i.e. disclosure order) made on the foot of the in-
formation disclosed to rights holders under the GRS.
The Court of Appeal’s decision clarifies which steps
the courts may require ISPs to adopt in order to assist
rights holders in challenging online copyright infringe-
ment.

16 IRIS 2016-8


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-4/31&id=15646
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-4/31&id=15646
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-1/2&id=15646

of the European Audiovisu

e Sony Music Entertainment (lreland) Ltd., Universal Music Ireland
Ltd and Warner Music Ireland Ltd v UPC Communications Ireland Ltd
[20161 IECA 231

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18107 EN

Ingrid Cunningham
School of Law, National University of Ireland, Galway

BAI launch public consultation on draft Gen-
eral Commercial Communications Code

The Broadcasting Authority of Ireland (BAI) has
launched a public consultation on a draft General
Commercial Communications Code. The draft code
“sets out the rules for Irish radio and television sta-
tions with regard to airing advertising, sponsorship,
product placement and other forms of commercial
broadcasting.” The Code clarifies for broadcasters the
definitions and exclusions of various forms of paid-for
communications.

The BAI General Commercial Communications Code
was introduced in 2010 under section 42 of the Broad-
casting Act 2009 (see |IRIS 2011-7/29). The BAl is re-
quired to review the effect of a broadcasting code ev-
ery four years, under Section 45(3) of the Act. In 2015
the BAI completed a statutory review of the Code,
which encompassed a number of strands of research
including a legal and jurisdictional review of regula-
tion in other countries and an operational review of
the effect and impact of current Code. The key find-
ing from the statutory review is that the current code
is “broadly effective and its principles respected and
understood”. However, certain areas of the code re-
quire “consideration and modification”. The rules on
sponsorship and the extent to which the public en-
gages with the Code are two such areas under consid-
eration in the revised draft Code.

The revised draft code is divided into 22 sections and
sets out the general rules and principles, definitions,
and requirements regarding particular products and
services on both radio and television. The code does
“not apply to websites, online players or apps.” The
Code covers inter alia the advertising of food, alco-
hol, medicines, health services, financial services and
products, cosmetic treatments, gambling, premium-
rate telecommunications’ services, teleshopping and
prohibited communications. The draft code has pro-
posed a series of changes to its rules, including re-
moving a restriction on gambling companies mention-
ing “betting odds” in their adverts, although the draft
code retains a ban on the mention of “promotional of-
fers of odds”. Rule 19.4 of the draft code states that
“Commercial Communications that seek to promote
services to those who want to gamble ... shall not
contain anything deemed to be a direct encourage-
ment to gamble”. The word “direct” is not defined in
the draft Code.

The draft code also contains a new prohibition in re-
lation to commercial communications for electronic
cigarettes (Rule 22.3), which derives from the To-
bacco Products Directive (2014/40/EU) that was re-
cently transposed into Irish Law under the European
Union (Manufacture, Presentation and Sale of Tobacco
and Related Products) Regulations 2016 (see also
IRIS 2016-5/21).

A key proposed change in the draft Code on the rules
concerning “Sponsorship on Television, including com-
petitions” is the addition of a new rule (rule 7.3).
This new rule sets out a clear distinction between
sponsorship and product placement, “wherein refer-
ences to products or services built into the action of
a programme will be considered product placement
not sponsorship (where they meet the definition of
paid or prop placement)”. In contrast, sponsor an-
nouncements or references may be shown during a
programme but must not be part of the plot or nar-
rative of the programme. The draft Code also distin-
guishes between two types of product placement as
provided for in the Audiovisual Media Services Direc-
tive (2010/13/EU) (Articles 1 and 11).

The closing date for public consultation on the draft
General Commercial Communications Code is 20
September 2016.

e Broadcasting Authority of Ireland, BAI Draft General Commercial
Communications Code - Consultation Document, July 2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18108 EN

e Broadcasting Authority of Ireland, “BAl launches public consultation
on draft General Commercial Communications Code”, 1 August 2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18109 EN

Ingrid Cunningham
School of Law, National University of Ireland, Galway

Minister designates new television channel
as a public service

On 23 June 2016, the Minister for Communications,
Energy and Natural Resources signed an order desig-
nating recently established Irish TV as a television ser-
vice “having the character of a public service” under
section 130 of the Broadcasting Act 2009. The des-
ignation means that Irish TV will now be available on
Saorview, the free-to-air digital terrestrial television
service (see|lRIS 2014-2/25).

Irish TV is a local and international channel, which of-
fers live and recorded programming relevant to Irish
people in Ireland and abroad. It began broadcasting
in May 2014 under a licence issued by the UK com-
munications regulator Ofcom; however, in September
2014, Irish TV entered into a broadcasting contract
with the Broadcasting Authority of Ireland under sec-
tion 71 of the Broadcasting Act 2009.

IRIS 2016-8 17


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18107
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-7/29&id=15647
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-5/21&id=15647
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18108
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18109
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-2/25&id=15645

of the European Audiovisu

Irish TV also submitted a request to the Minister
for a designation as a public service, under section
130(1)(a)(iv) of the Broadcasting Act in June 2014,
and the Minister has now published his decision, ap-
proving the request. The Minister took into account
a range of factors, including the range and variety
of programming, the contribution to democratic and
public engagement, and support for local production
and investment in local talent (see IRIS 2015-4/14).

;nBr;?adcasting Act 2009 (Section 130(1)(a)(iv) Designation) Order

1
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18104 EN

e Decision of the Minister for Communications, Energy & Natural Re-
sources regarding the request from Irish TV for designation under
section 130(1)(a)(iv), Broadcasting Act 2009

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18105 EN

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

IT-Italy

[ The Mediaset Premium-Calcion case ]

On 27 July 2016 the Tribunal of Milan partially re-
jected the request for interim measures filed by Medi-
aset Premium S.p.A. (Mediaset), the pay-TV arm of the
Mediaset group, against the TLC companies Telecom
Italia S.p.a., Vodafone Omnitel n.v., Fastweb S.p.a.,
Tiscali Italia S.p.a., H3G ltalia S.p.a. and Wind Tele-
comunicazioni S.p.a. (TLC Operators).

The dispute arose from the illegal live streaming by
the online portal Calcion, available at the domain
name “calcion.at”, of several clips related to foot-
ball games the exclusive rights of which were owned
by Mediaset. In the past, Calcion’s previous domain
names have been taken down. As a consequence,
Mediaset sought for a judicial order to take down (i)
the website available at the domain name “calcion.at”
and (ii) any other “aliases” of the online portal Cal-
cion (i.e., any domain using the word “calcion” in con-
nection with any internet top-level domain extension)
which might be created in the future, regardless of
their IP addresses.

According to the Court, since Mediaset sought the re-
moval of the future Calcion websites on a case-by-
case request (i.e., Mediaset would provide to the in-
termediaries the list of the domains), the demand filed
by Mediaset is not inconsistent with the general exclu-
sion of a monitoring obligation of the ‘mere conduit’
providers set forth in Article 17 of legislative decree
31/2000 and in Article 15 of Directive 2000/31/CE.

Nevertheless, the Court ruled that it is impossible to
order the take down of a website that does not exist

at the time of the judicial decision, since non-existing
websites cannot cause any damage. Furthermore,
the Court highlighted that such a “blanket” measure
would assign to the TLC Operators the power to as-
sess the unlawfulness of the content available on the
website.

For these reasons, the Court granted the judicial deci-
sion ordering the taking down of the website available
at the domain name “calcion.at”, but rejected the re-
quest for the take down of other future websites host-
ing the online portal Calcion.

o TRIBUNALE DI MILANO, SEZIONE SPECIALIZZATA IN MATERIA DI IM-
PRESA, SEZIONE A, ordinanza 27/07/2016 (Tribunal of Milan, judicial
order of 27 |uly 2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18111 IT

Ernesto Apa, Eleonora Curreli
Portolano Cavallo

AGCOM report on OTT operators and con-
sumer communication services

Over recent years, the widespread deployment of
broadband access services from both fixed line and
mobile network brought the development of a new set
of services and advanced equipment. This increased
users’ demand for Internet access and stimulated in-
vestments in network capacity, as well as the devel-
opment of new services and apps.

In this regard, and in line with the current debate at
EU level (see RIS 2015-10/4), on 28 June 2016 the
Autorita per le garanzie nelle comunicazioni (ltalian
Communications Authority - AGCOM) published the
findings of the survey concerning the development
of digital platforms and electronic communication ser-
vices. This survey focused on consumer communi-
cation services mainly used through mobile devices,
i.e. those services generally provided over the In-
ternet and consisting of apps allowing the exchange
of voice calls, messages, pictures and video between
two or more users, such as WhatsApp, Facebook Mes-
senger, Skype, and iMessage (“consumer communi-
cations services”).

Through such survey, AGCOM: (a) dealt with the
current legal and regulatory framework, focusing on
the definition of electronic communications services
(“ECS”) (according to AGCOM, the consumer commu-
nications services seem not to fall within the ECS defi-
nition since they do not entail any transmission of sig-
nals on the fixed or mobile network); and (b) analysed
the technological and market environment where the
Consumer Communications Services are spread, high-
lighting the steady increase in users of the social apps
against the reduced use of traditional voice and SMS
services.

18 IRIS 2016-8


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-4/14&id=15645
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18104
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18105
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18111
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-10/4&id=15648

of the European Audiovisu

In light of the analysis carried out, the AGCOM sug-
gests for the provision of a new definition of ECS at
EU level, aimed at reaching a “level playing field” be-
tween traditional players and over-the-top operators
involved. Furthermore, it describes the regulatory
issues deriving from the development of consumer
communications services, as well as potential reme-
dies at EU and national level, identifying related risks
and opportunities.

o INDAGINE CONOSCITIVA CONCERNENTE LO SVILUPPO DELLE PI-
ATTAFORME DIGITALI E DEI SERVIZI DI COMUNICAZIONE ELETTRON-

ICA, Allegato A alla delibera n. 165/16/CONS (Italian Communications
Authority, Resolution no. 165/16/CONS, Annex A, May 2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18129 IT

Ernesto Apa and Adriano D’Ottavio
Portolano Cavallo

MT-Malta

Administrative sanctions and broadcasting
law

On 7 February 2012, in Smash Communications Lim-
ited v. Broadcasting Authority et al, decided by the
Civil Court, First Hall, the Court concluded that the
present system established in the Broadcasting Act
regulating the imposition of administrative sanctions
by the Broadcasting Authority was in breach of the
principle of natural justice nemo iudex in causa pro-
pria (no person may be a judge in his/her own cause;
see RIS 2012-5/33). The defendants (the Broadcast-
ing Authority and its Chief Executive) appealed this
decision and on 24 June 2016 the Court of Appeal de-
livered its judgment.

The defendants pleaded that they acted in accor-
dance with the Broadcasting Act, the relevant law in
this case. The appellate court held that according to
section 469A(1)(a) of the Code of Organization and
Civil Procedure, which governs judicial review of ad-
ministrative action, the Civil Court, First Hall, in its or-
dinary jurisdiction could annul an administrative act
if the latter violates the Constitution. However, the
competence that the Civil Court enjoys is limited to
the administrative act, not to the law under which that
act is made. Thus, if the administrative act is made in
conformity with the law (as the defendants claimed in
these proceedings), and the law allows no discretion
as to how that administrative act can be exercised,
the Civil Court cannot conclude that the law, in terms
of which that administrative act has been made, is
without effect once such power is conferred upon that
court. This is not the case when it acts in its ordinary
jurisdiction, as was the case under review, but when
it acts in its extraordinary (that is, constitutional) ju-
risdiction. This does not imply that when the law al-
lows the exercise of discretion and the public authority

exercises it in such a way as to breach the Constitu-
tion, that act cannot be annulled in terms of section
469A(1)(a) of the Code. This is because discretion al-
lowed by law may still be exercised in an unconstitu-
tional fashion. This implies that if the law does not
allow any form of choice to the public authority as to
how it has to implement the law, it is only the Civil
Court, sitting in its constitutional jurisdiction (and, on
an appeal, the Constitutional Court), which can an-
nul that administrative act, by declaring the law un-
der which that action was performed as being without
effect.

The Court of Appeal further held that the Civil Court,
First Hall, has constitutional competence in terms of
the Constitution (in addition to its ordinary compe-
tence). However, in the instant case, the Court of
Appeal found that the Civil Court had failed to ex-
ercise such extraordinary competence. Further, the
plaintiffs, on their part, had not filed their proceed-
ings before that Civil Court sitting in its constitutional
competence.

The Court of Appeal then examined whether the de-
fendants could have acted differently; that is, whether
the charge against Smash Communications Limited
could have been issued by an organ of the Broadcast-
ing Authority (its Chief Executive), so that the Author-
ity could determine the administrative proceedings.
Section 41 of the Broadcasting Act provides that it is
the Authority which issues the charge and which de-
cides it. There was no other alternative contemplated
in the law, other than for the Broadcasting Authority
or one of its organs to issue the administrative charge
and for the Authority to decide the charge following
the observance of the guarantees of a fair and pub-
lic trial. Therefore the Civil Court in its ordinary juris-
diction misapplied the law. The Court of Appeal con-
cluded by confirming the judgment of the court of first
instance, in which the latter declared that the Chief
Executive of the Broadcasting Authority was an offi-
cer of that Authority, but revoked the remaining part
of the judgment in which the court of first instance
found against the defendants. This judgment has left
undecided the merits of the case; that is, whether
the Broadcasting Authority is in breach of natural jus-
tice when it issues and determines administrative of-
fences.

o Judgment of the Court of Appeal, Ref. No. 481/2004, 24 June 2016
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15275 EN

Kevin Aquilina
Department of Media, Communications and
Technology Law, Faculty of Laws, University of Malta

[ Review of must-carry obligations ]

On 4 July 2016, the Malta Communications Author-
ity published a consultation document entitled “Re-

IRIS 2016-8 19


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18129
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-5/33&id=15650
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=15275

of the European Audiovisu

view of Must-Carry Obligations”. The aim of this
consultation document was to gather feedback from
the public on the review of the television broadcast
networks subject to must-carry obligations, by 8 Au-
gust 2016. Currently, must-carry obligations apply
only to the sole digital cable television network op-
erator. This is because, in 2013, the cable operator
was no longer required to carry analogue television
channels on its cable television network. Essentially,
what the Malta Communications Authority proposed
in its July 2016 consultation document, was to extend
must-carry obligations onto the sole fixed-line inter-
net protocol television network which has, since the
last review took place, substantially increased its sub-
scribers, as detailed in the consultation document it-
self.

In Malta, must-carry obligations apply with regard to
general interest obligation (GIO) television services.
The consultation document states that: “GIOs equate
to a public service remit”. This remit is performed
primarily by the national public service broadcaster
television channels, TVM and TVM 2, and the other
public service channel that carries parliamentary sit-
tings, Parliament TV. There is also a number of private
commercial television stations which carry public ser-
vice content in their programming, namely: f Living,
Net TV, One TV, Smash TV and Xejk. Each of these
eight television channels are categorised in Malta as
GIO television channels, which all enjoy a must-carry
status. All GIO channels are carried on the GIO net-
work operated by the public service provider, Public
Broadcasting Services Ltd., on a free-to-air basis.

e Malta Communications Authority, Review of Must-Carry Obligations,
MCA/C/16-2611, 4 July 2016
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18130 EN

Kevin Aquilina

Department of Media, Communications and
Technology Law, Faculty of Laws, University of Malta

RU-Russian Federation

[ TV audience measurement restricted ]

On 22 June 2016 the State Duma (parliament) of the
Russian Federation adopted a statute that amends the
statutes on Mass Media (see [IRIS 2001-9/25) and on
Advertising (see |IRIS 2006-4/34) by introducing rules
for TV audience measurement services.

In particular, the amendments prohibit foreign en-
tities, foreign governments, international organiza-
tions, as well as Russian entities under their con-
trol or with foreign participation or foreign capital ex-
ceeding 20 percent, from engaging in television au-
dience measurement services. From now on this ac-
tivity will be allowed only under special authorization

of Roskomnadzor, a governmental watchdog in the
sphere of media and communications (see |IRIS 2012-
8/36). The licenses it grants are valid for up to three
years, subject to renewal and checking of the ap-
plicant’s annual reports, submitted to Roskomnadzor
(Article 1). Advertisers and TV companies shall be
allowed to co-operate only with “authorized” compa-
nies in this field (Article 2).

The law enters into force on 1 September 2016. The
list of entities that will be authorized to conduct au-
dience measurement services shall be compiled by
Roskomnadzor by 31 December 2016 (Article 3).

o O Buecennu n3mMenenwnii B 3akou Poccuiickoit Peneparmm "
O cpeacTBax MaccoBoii uudopmarmu " u ctatbu 5u 38 De-
nepasibHOro 3akoHa " O pekgame " (Federal Statute of 3 July 2016
N 281-FZ “On amendments to the Statute of the Russian Federation
“On the Mass Media” and articles 5 and 38 of the Federal Statute “On
Advertising”)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18091 RU

Andrei Richter
Media expert (Russian Federation)

[ Must-carry provisions for regional TV ]

The State Duma (parliament) of the Russian Feder-
ation adopted on 22 June 2016 amendments to the
statutes “On the Mass Media” (see RIS 2011-7/42)
and “On Communications” that provide for guidance
in selecting regional TV channels for must-carry pur-
poses. The President signed the amendments into law
on 3 July 2016.

The amendments specify that the audience of each
region (or province) of the Russian Federation will
have one TV channel as part of the must-carry free set
of channels provided with the digital switchover. Such
a channel shall be selected in accordance with a spe-
cial procedure to be established by the Government
of Russia from among those that already broadcast to
at least 50 per cent of the population of the region.
It shall comply with the national product restrictions,
similar to those introduced in 2015 (see [IRIS 2015-
3:1/27), though stricter. It is now a necessity that at
least 75 per cent of programmes broadcast are cre-
ated by Russian individuals or companies duly regis-
tered in Russia or under intergovernmental treaties of
the Russian Federation. Such programmes will need
a certificate from Roskomnadzor, the governmental
watchdog (see RIS 2012-8/36). Tranlsated, dubbed
and subtitled foreign programmes will not constitute a
national product. Such a channel shall take spot N 21
of the second DTV multiplex after the 10 selected by
Decree of the President for MX1 (see|IRIS 2013-6:1/31)
and 10 selected by the Government (see |IRIS 2011-
6:1/26; IRIS 2015-9:1/23) for MX2. The amendments
take force on 18 July 2016.

20 IRIS 2016-8


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18130
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2001-9/25&id=15628
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2006-4/34&id=15628
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-8/36&id=15628
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-8/36&id=15628
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18091
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-7/42&id=15631
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-3:1/27&id=15631
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-3:1/27&id=15631
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-8/36&id=15631
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-6:1/31&id=15631
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-6:1/26&id=15631
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-6:1/26&id=15631
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-9:1/23&id=15631

of the European Audiovisu

o " O BHeECEeHUM U3MEHEHWH B CTAThIO 321 427460472476475460
Poccwuiickoit @emepampm " O cpeacTBax MaccoBON mHGOD-
manuu " m crarbio 46 PenepanbHOro 3axkona " O casu "
of 3 July 2016, N 280-FZ. Published in the official daily Rossiyskaya
gazeta on 8 July 2016 — N 149 (Federal Statute of the Russian Fed-
eration “On amendments to Article 321 of the Statute of the Russian
Federation ‘On Mass Media’ and Article 46 of the Federal Statute “On
Communications” of 3 July 2016, N 280-FZ. Published in the official
daily Rossiyskaya gazeta on 8 July 2016 — N 149)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18124 RU

Andrei Richter
Media expert (Russian Federation)

[ New rules for telecom sector ]

The State Duma (parliament) of the Russian Federa-
tion adopted on 24 June 2016 a set of amendments
to the Federal Law “On Counteraction to Terrorism”
(See RIS 2006-5:19/33) and other laws that shall af-
fect telecom sector in Russia. The President signed
the amendments into law on 6 July 2016.

Among other things, the law makes additions to
the 2003 Federal Statute “On Communications” and
to the Federal Law “On Information, Information
Technologies and Protection of Information” (see
IRIS 2014-3/40| and |IRIS 2014-6/31), adding require-
ments for Internet and telecom providers to store (in
Russia) for six months recordings of all text, voice,
graphic, sound, video and any other messages be-
longing to their customers. In addition, the law re-
quires telecom providers to store all metadata for at
least three years, and ISPs - for at least one year (Arti-
cle 13 and 15 of the amendments). Russia’s Security
Services shall have remote access to this information
(Articles 2, 3 and 4 of the amendments). ISP shall also
provide possibilities for deciphering all encoded elec-
tronic messages to the Federal Security Service (FSB)
(Article 15).

Article 11 of the new law amends the Code of the Rus-
sian Federation on Administrative Offences by adding
administrative fines of up to 1 million roubles (approx-
imately EUR 14,300) for violating of these provisions.

¢ O Buecennu usmenenuii B Pepepanbubiii 3akon " O mporu-
BOZICIICTBUU TepPOPHU3MY " M OTHeJIbHBIE 3aKOHOIATEIbHBIE
akThl Poccuiickoit Pemepanuyi B 9aCTH YCTAHOBJIEHUS J10-
[IOJIHUTE/IbHBIX MED LPOTHUBOAEHCTBHUS TeppOpU3My u odec-
neveHus obmecTBeHHON Ge3omacHocTH " (Federal Statute of the
Russian Federation “On amendments to the Federal Statute ‘On Coun-
teraction to Terrorism’ and other legislative acts of the Russian Fed-
eration regarding establishing additional mechanisms to counteract
terrorism and provide for public security” of 6 July 2016, N 374-FZ.
Published in the official daily Rossiyskaya gazeta on 8 July 2016 — N
149)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18123 RU

Andrei Richter
Media expert (Russian Federation)

[ New Aggregators restricted in picking news ]

The State Duma (parliament) of the Russian Feder-
ation adopted on 10 June 2016 amendments to the
Federal Law on Information, Information Technolo-
gies and Protection of Information (see [IRIS 2014-
3/40, 2014-6/31) and the Administrative Code. These
amendments require owners of Internet search en-
gines (“news aggregators”) with more than one mil-
lion daily users to be accountable for the faithfulness
of content “essential for the public”, except when
such content represents a verbatim reproduction of
materials published by media outlets registered in
Russia. Such materials, if distributed by aggregators
in Russian, other languages of the peoples of the Rus-
sian Federation, or even in foreign languages - if the
website is used to disseminate advertising targeting
Russian clients, are subject to restrictions earlier im-
posed in the Russian mass media law, such as a ban
on extremism, propaganda or pornography, cult of vi-
olence, use of curse words, defamation, etc.

The news aggregators shall store all news informa-
tion, including its source and duration of dissemina-
tion, for 6 months. They should enable Roskomnad-
zor, a governmental watchdog for media and commu-
nications, to access the data stored. In turn Roskom-
nadzor shall compile an official register of such aggre-
gators and control observance of the new provisions.

According to the amendments, Russian-language In-
ternet search engines, search engines in other lan-
guages of the Russian Federation, and those poten-
tially advertising their products and services for Rus-
sian audiences, shall only be owned by Russian com-
panies or citizens (Article 1 of the Statute).

Violation of the statute carries high administrative
penalties (Article 2 of the Statute). It enters into force
1 January 2017.

Dunja Mijatovi¢, the OSCE Representative on Freedom
of the Media, noted in her statement on the bill that
the amendments are worded vaguely, which could in-
crease the already high number of interventions by
state authorities in the activities of online service
providers.

e O BHecennn n3menenwit B Penepasnbuerii 3akon " 06 wuH-
opMalnyy , ”HGOPMAIMOHHBIX TEXHOJIOIUAX U O 3alUTe UH-
opmamuu " u Kogekc Poccuiickoit @enepanuu 06 aavu-

HUCTPATUBHBIX NpaBOHapyleHudaX (Federal Statute of the Rus-

sian Federation “On amendments to the Federal Statute ‘On Informa-

tion, Information Technologies and Protection of Information’ and to
the Code of the Russian Federation on Administrative Offences” of

23 June 2016, N 208-FZ. Published in the official daily Rossiyskaya

gazeta on 28 Jlune 2016 — N 139)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18122 RU

IRIS 2016-8 21


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18124
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2006-5:19/33&id=15630
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-3/40&id=15630
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-6/31&id=15630
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18123
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-3/40&id=15629
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-3/40&id=15629
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18122

of the European Audiovisu

o Press release of the OSCE Representative on Freedom of the Media
“Law regulating news aggregators in Russia might negatively affect
freedom of information on Internet, OSCE Representative says,” 13
lune 2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18092 EN

Andrei Richter
Media expert (Russian Federation)

US-United States

[ Google and its use of Java software ]

On 26 May 2016, a federal jury in San Francisco at
the District Court for the Northern District of California
found that Google’s use of Oracle Corporation’s (“Or-
acle”) Java software in its mobile products did not vi-
olate copyright law (Case no.: C 10-03561 WHA). The
ruling is the latest development of a case that began
in @ multi-billion dollar lawsuit filed by Oracle against
Google in December 2010 for its use of 11,000 lines
of Java software code in its Android software.

The verdict, which was issued on 26 May 2016, comes
on the heels of an earlier ruling by a federal appeals
court that found that Oracle could copyright the Java
software. Google argued in this case that its use was
a permitted “fair use” of the copyrighted material,
noting that the executives at Java’s creator, Sun Mi-
crosystems Inc., did not believe Google needed a li-
cense to use Java. Oracle countered that Google knew
it needed a license to use the Java APIs but decided
to use them without a license anyway, and showed
the jury Google emails in which executives discussed
needing a license. The Court found that the test of
whether a use is protected depends upon whether the
amount of material used is substantial. It found that
Google’s use was not substantial, even though it used
11,000 lines of Java code, because it was less than
0.1% of Android’s 15 million lines of code.

Google hailed the verdict as “a win for the Android
ecosystem, for the Java programming community,
and for software developers who rely on open and
free programming languages.” Oracle vowed to ap-
peal, lamenting that the verdict hurts innovation by
weakening intellectual-property protections for soft-
ware and discouraging tech companies from investing
in the creation of new programmes.

e Instructions to the jury from the judge
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18128 EN

Jonathan Perl
Counsel, Regulatory Affairs, Locus
Telecommunications, Inc.

IT-Italy

Data Protection Authority approves targeted
advertising by Sky Italia

On 13 July 2016, the Italian Data Protection Authority
issued a decision ruling that the processing of users’
personal data by the Italian satellite pay-TV operator
Sky ltalia, aimed at providing targeted advertising to
some of its subscribers (Adsmart project), is in line
with the Italian Data Protection Code (legislative de-
cree No. 196 of 30 June 2003).

Targeted advertising is a new advertising technique
that enables the broadcaster to replace the advertis-
ing spots included in the linear feed with different, tar-
geted advertising spots that are stored in the user’s
decoder box. Thus, broadcasters can show different
advertising to different clusters of users watching the
same programme.

In its decision, which was issued upon Sky lItalia’s re-
quest, prior to implementing the Adsmart project, the
Data Protection Authority found that the provision of
targeted advertising in the context of the said project
involves a twofold processing of personal data: the
anonymisation of participating users’ data, and their
allocation to different user clusters, based on criteria
(for example, age, location, type and length of sub-
scription, payment method) specified by Sky Italia.

Accordingly, the Data Protection Authority ruled that
the above processing of personal data can be re-
garded as in line with Italian data protection laws sub-
ject to two conditions: first, participating users must
be duly informed of the purpose of data processing
(that is to say, profiling-based marketing), of the pro-
cessing methods (that is to say, only in aggregate
and anonymised form), and of their statutory right
to oppose data processing; and secondly, the Author-
ity ruled that participating users must be allowed to
easily opt out of the Adsmart project through any of
the following means: (i) via their remote control, (ii)
through their profile page on Sky Italia’s website, or
(iii) by e-mail or Sky Italia’s customer care number.

The Data Processing Authority added that an appro-
priate notice to that effect must be displayed when
the decoder box is turned on after software update,
as well as on two subsequent occasions, so as to en-
sure that several family members are made aware of
their participation in the Adsmart project and of their
right to opt out.

The Authority also enjoined Sky Italia to communicate
the steps taken to ensure that the above requirements
are fulfilled.

22 IRIS 2016-8


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18092
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18128

of the European Audiovisual Observatory

e Garante per la protezione dei dati personali, Invio di spot pubblicitari
mirati. Verifica preliminare - 13 luglio 2016 [5408313] (Italian Data
Protection Authority, Targeted advertising - Preliminary verification,
13 July 2016 [5408313]1)

Ihttp://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18749| IT

Amedeo Arena
Universita degli Studi di Napoli "Federico II"

IRIS 2016-8 23


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18749

Agenda Observatory Venue: Microsoft Innovation Centre, Rue
Montoyer 51, Brussels, Belgium Information & Registration:

Media Ownership: Market Realities and Regulatory lalison.hindhaugh@coe.int
Responses .
12 October 2016 Organiser: European Audiovisual Book List

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed

in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

(© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

24 IRIS 2016-8


mailto:alison.hindhaugh@coe.int?subject=Free%20registration%20-%20Market%20Realities%20and%20Regulatory%20Responses%20Brussels%20Conference&body=My%20name%3A%0AMy%20company%3A%0AYes%20please!%20I%20confirm%20that%20I%20will%20attend%20this%20public%2C%20entry%20free%20conference%20which%20will%20take%20place%20on%20Wednesday%2012th%20of%20October%20from%2012.30%20-%2015.30%20(finger%20buffet%20networking%20lunch%20from%2012.30%20-%2013.30)%20at%20%0AMicrosoft%20Innovation%20Centre%0ARue%20Montoyer%2051%2C%20Brussels%2C%0ABelgium.%0AI%20note%20that%20I%20will%20need%20PHOTO%20ID%20with%20me%20to%20attend.

	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Diamant Salihu and others v. Sweden
	EUROPEAN UNION
	European Commission: Support for private broadcasters in breach of EU state aid rules
	NATIONAL
	BA-Bosnia And Herzegovina
	Public broadcasting system no longer has revenue from subscription tax
	BG-Bulgaria
	Amendment in the regulations concerning the selection of General Directors of BNR and BNT
	A report on the monitoring of personal information during broadcasts
	CH-Switzerland
	Federal Council report on public-service electronic media
	CY-Cyprus
	TV organisations to continue operation with temporary licences for one more year
	Appointment of a new Board of the Radio Television Authority
	CZ-Czech Republic
	Government has approved transition to the DVB-T2 standard
	DE-Germany
	Federal Administrative Court rules that Sport1 breached ban on surreptitious advertising
	Filming of a hostage drama within the law despite murderer’s personality rights
	No injunctive relief against rebroadcasting of child abuse drama
	Users must be informed by manufacturers about data transfer in the case of smart TVs
	Who is entitled to the “kickback discounts” received by a media agency?
	FR-France
	LCI and Paris Première on freeview DTTV: Conseil d’Etat validates CSA decisions
	Paul Eluard’s poem ‘Liberté’ used in a film by David Cronenberg: conflicting rights
	Legislation on freedom of creation published
	GB-United Kingdom
	Requirement of a television licence extended to cover BBC on-demand services
	HR-Croatia
	New portal for media literacy
	IE-Ireland
	Court of Appeal dismisses appeal by ISP against court-ordered graduated response system for copyright infringement
	BAI launch public consultation on draft General Commercial Communications Code
	Minister designates new television channel as a public service
	IT-Italy
	The Mediaset Premium-Calcion case
	AGCOM report on OTT operators and consumer communication services
	MT-Malta
	Administrative sanctions and broadcasting law
	Review of must-carry obligations
	RU-Russian Federation
	TV audience measurement restricted
	Must-carry provisions for regional TV
	New rules for telecom sector
	New Aggregators restricted in picking news
	US-United States
	Google and its use of Java software
	IT-Italy
	Data Protection Authority approves targeted advertising by Sky Italia

