of the European Audiovisual Observatory

COUNCIL OF EUROPE
European Court of Human Rights: Instytut Ekonomich-

nykh Reform, TOV v. UKraine .....vvvieiniiinnennrnnnen ous 3l
Council of Europe: Expert Opinion on the three draft
acts regarding Polish public service media............. ... 4

EUROPEAN UNION
Court of Justice of the European Union: Private copying
compensation cannot be funded through general state

oYU o 1=
Court of Justice of the European Union: Austro-Mechana

V. Amazon EU and Others.......cvviiiiiiieinrinnnnnenn vus 0]
European Commission: Public consultation on media
pluralism and demoOCracy ....vvvvervvirrrenrnnernne ans @
AL-Albania

Constitutional Court rules to remove ownership limita-
tions for national audiovisual media ................... ... 7
BE-Belgium

Court of Cassation extends the right to be forgotten to
online newspaper arChives. .....vviiiiiiiiii i iernrennn onn tel
Self-regulatory bodies for journalism and advertising
ethics report on their functioning .........ccvviiian. o £l
BY-Belarus

Amendments on the protection of minors from infor-
mation detrimental to their health and development
F= Yo o} o} T 10

CH-Switzerland
Government not in favour of introducing “droit de suite” . .[L0l

CZ-Czech Republic

Amendment to the Audiovisual LaW.......cuovevneenrennn, 11
DE-Germany

Hamburg District Court issues cease-and-desist order
against broadcasting of a TV programme .............. .. 17
Licence extension for window programmes declared
LAWEULL et et et et et e

IRIS 2016-7

ZAK reaches decision on breaches of advertising rules. . .[13]

ES-Spain

Catalan Audiovisual Council launches project on protec-

tion of minors on the Internet........coovvvvvenneennann. [14]
FR-France

Infringement of protection of image suffered by a doc-
tor, filmed without his authorisation by concealed cam-

era without his anonymity being preserved.............. [14]
Competition authority refuses to allow Canal Plus’ plan
for an exclusive distribution agreement with belIN Sports. .[I5]
TF1 follows France Télévisions in signing an agreement
with audiovisual producers ........covviiiiiiiiiiineenn .o 10

GB-United Kingdom

Supreme Court judgment on privacy injunctions....... .. 16
Use of “offensive” word on morning radio programme
chat show investigated .......uvvivreiieinieeierernnns .. 17
White Paper sets out proposed reforms to the BBC Royal
(03T = 18]
IE-Ireland

Interview concerning abortion violated broadcasting
FUIBS e sttt ittt et i e i i i e e 19
Programme containing hate speech had no editorial jus-

L1 ot o o 1S P 19
IT-Italy

Data protection authority finds bloggers deserve same
treatment as journalists ......ccvviiii it e 20}

NL-Netherlands
Court orders Google Inc. to remove search results con-

cerning a lawyer’s criminal conviction in 2012........... 27
RS-Serbia

New Advertising Law in effect as of 6 May 2016 ....... .. 21
SE-Sweden

Supreme Court rules linking was a breach of broad-
caster’s signal right but not copyright ................. .. il

Depicting art work online not covered by an exception
but subject to artists’ exclusive rights.................... 22



of the European AudioVisu’aﬂ Observatory

Editorial Informations

Publisher:

European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG

Tél. : +33 (0) 3 90 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int

Comments and Contributions to:

iris@obs.coe.int

Executive Director:

Susanne Nikoltchev

Editorial Board:

Maja Cappello, Editor e Francisco Javier Cabrera Blazquez,
Sophie Valais, Deputy Editors (European Audiovisual
Observatory)

Michael Botein, The Media Center at the New York Law School
(USA) e Silvia Grundmann, Media Division of the Directorate
of Human Rights of the Council of Europe, Strasbourg
(France) e Mark D. Cole, Institute of European Media Law
(EMR), Saarbriicken (Germany) e Bernhard Hofstotter, DG
Connect of the European Commission, Brussels (Belgium) e
Tarlach McGonagle, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands) e Andrei Richter,
media expert (Russian Federation)

Council to the Editorial Board:

Amélie Blocman, Victoires Editions

’ (" ta
- - B I
T Rt DR AL J i
EURGIEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY ) i
= e EURGPARAT EURDPAISCHE KOMMISZION Institut fiir

gyl Mediaforum

Tijdschrift voor Media- en Communicatiorecht.

Auteurs
&Media

nformationsrecht Institul fur Buropiisches Medienrecht N )/L

Documentation/Press Contact:

Alison Hindhaugh

Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10

E-mail: lalison.hindhaugh@coe.int|

Translations:

Snezana Jacevski, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Michael Finn e Katherine Parsons e Marco Polo
Sarl e France Courreges ¢ Nathalie Sturlése e Brigitte Auel o
Sonja Schmidt e Roland Schmid

Corrections:

Snezana Jacevski, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Sophie Valais et Francisco Javier Cabrera
Bldzquez ¢ Barbara Grokenberger o Aurélie Courtinat e Lucy
Turner

Distribution:

Markus Booms, European Audiovisual Observatory

Tel.:

+33(0)3 90 21 60 06

E-mail: markus.booms@coe.int

Web Design:

Coordination:  Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory e Development and Integration: www.logidee.com
e Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158

® 2016 European Audiovisual
(France)

Observatory, Strasbourg

MOSKAUER ZENTRUM FUR MEDIENRECHT
UND MEDIENPOLITIK, MZMM

3

. 3 AIKAIO MEZON
Ao . ENHMEPOIHI
- & EMIKOINONIAZ


http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Instytut
Ekonomichnykh Reform, TOV v. Ukraine

In a judgment of 2 June 2016 the European Court of
Human Rights (ECtHR) found that Ukraine had vio-
lated the right to freedom of expression by convicting
a media company of the defamation of a political pub-
lic figure. Although the impugned article had a highly
sarcastic and offensive tone, the Court confirmed that
journalistic freedom covers possible recourse to a de-
gree of exaggeration, or even provocation, especially
in the context of a public debate and discussions in
the media on important features of political life.

The case concerns defamation proceedings brought
in 2007 against the editorial company (Instytut Eko-
nomichnykh Reform - IER) of one of the nationwide
newspapers in Ukraine, the Evening News. At the
time, the newspaper was closely associated with
Yuliya Tymoshenko, a political leader in Ukraine and
the then major rival of Prime Minister Mr Victor
Yanukovych’s. In May 2007, the newspaper published
an article critical of Ms Ganna German, one of the
main spokespeople for Mr Yanukovych. Ms German
was also elected as a Member of Parliament on the
list of the Party of Regions, led by Mr Yanukovych. At
the material time she frequently presented the views
of both her party and Mr Yanukovych on various tele-
vision and radio programmes and debates. The article
in the Evening News especially criticised the way Ms
German, in an interview on the BBC, had commented
on the institutional and political crisis in Ukraine, de-
fending Mr Yanukovych’s and the Party of Regions’ pol-
icy. The article also suggested that Ms German had
become a Member of Parliament for the sole purpose
of obtaining a flat in Kyiv.

In July 2007, Ms German brought a defamation claim
against IER and the author of the article. The Kyiv
Pecherskyy District Court found that some of the
statements in the article constituted statements of
fact that had not been verified or proved by either
of the defendants, and were negative about and in-
sulting to Ms German. Therefore, IER was ordered
to retract the information about the acquisition by Ms
German of the flat in Kyiv, by publishing the operative
part of its judgment. IER was also ordered to pay the
plaintiff UAH 1,700, approximately EUR 300, in com-
pensation for non-pecuniary damage. After exhaus-
tion of all remedies at the domestic level, IER lodged
an application with the ECtHR, complaining of a vio-
lation of its right to freedom of expression under Ar-

ticle 10 of the European Convention of Human Rights
(ECHR).

The Ukraine Government agreed that the judgments
of the domestic courts had constituted an interference
with the applicant company’s freedom of expression.
However, it considered that the interference had been
prescribed by law, being based on the relevant provi-
sions of the Civil Code and the Information Act, and
it had pursued the legitimate aim of protecting the
reputation or rights of others. The Government also
referred to the ECtHR’s decision in Vitrenko and Oth-
ers v. Ukraine (no. 23510/02, 16 December 2008),
which, according to the government, supported the
principle that even during an election campaign an in-
dividual could not be subjected to unfair accusations
by his opponent. Therefore, the interference was to
be considered necessary in a democratic society. The
government also submitted that the interference had
been proportionate and had not put an undue burden
on the applicant company’s right to freedom of politi-
cal comment.

In @ unanimous decision the ECtHR disagreed with
both the findings by the Ukrainian courts and the gov-
ernment’s arguments as to the necessity of the dis-
puted interference with IER’s right to freedom of ex-
pression.

The ECtHR reiterated that Article 10 (2) of the ECHR
allows little scope for restrictions on political speech
or debate on matters of public interest. The Court
stated that whilst a politician is certainly entitled to
have his reputation protected, even when he is not
acting in his private capacity, in such cases the re-
quirements of that protection have to be balanced
with the interests of the open discussion of political
issues. The Court also recalled that satire is a form
of artistic expression and social commentary and, by
its inherent features of exaggeration and distortion of
reality, naturally aims to provoke and agitate. The
Court observed that at the relevant time the struggle
between Yulia Tymoshenko and Victor Yanukovych and
their allies was an important feature of Ukrainian polit-
ical life. The impugned article constituted the sarcas-
tic reaction of the Evening News’ journalist to Ms Ger-
man'’s participation in a BBC radio programme, during
which she had commented on the popularity of her
party. The Court considered that the subject matter of
the impugned article, namely the author’s speculation
as to Ms German’s motives for making her statements
and supporting the Party of Regions, was of significant
public interest.

In contrast with the findings by the domestic courts,
the ECtHR was of the opinion that the statements con-
cerning the acquisition of the flat were value judg-
ments, having a sufficient factual basis. In this per-
spective the Court observed that the impugned state-
ments were not particularly serious in tone. They
were also not particularly damaging in substance,
given that the author did not accuse Ms German of
specific illegal or immoral conduct, even though he

IRIS 2016-7 3



ascribed to her less than admirable motives. Read in
the context of a highly-charged political debate, and
in the context of the article as a whole, the expres-
sions found untrue by the domestic courts were sup-
posed to illustrate the author’s opinion that Ms Ger-
man'’s expression of her political opinions was insin-
cere and guided by considerations of material gain.
The Court furthermore referred to the “highly sarcas-
tic language” of the article, reaffirming that Article
10 also protects information and ideas that offend,
shock, or disturb. In addition, the Court statetd that
the extension of journalistic freedom to protect re-
course to a degree of exaggeration, or even provo-
cation, is an important principle, established in the
Court’s case law. According to the ECtHR, the domes-
tic courts failed to explain why they considered that
the impugned statements, satirical in tone as they
were, went beyond the permissible level of exaggera-
tion or provocation, given the impugned article’s con-
tribution to a debate of public interest and its sub-
ject’s role as a prominent politician and the essential
role played by the press in a democratic society. The
domestic courts focussed on the a person’s right to
protection of their reputation, without sufficiently con-
sidering the right to freedom of expression of the ap-
plicant media company. Furthermore, while the sanc-
tion imposed on the applicant company was relatively
modest, it nevertheless had symbolic value and could
still have a chilling effect on the applicant company
and other participants in the public debate. For all
these reasons, the Court was not convinced that the
balancing exercise had been undertaken by the na-
tional authorities in conformity with the criteria laid
down in its case law. It thus concluded that the neces-
sity of the interference with the media company’s ex-
ercise of freedom of expression had not been demon-
strated, and that, accordingly, there had been a viola-
tion of Article 10 of the ECHR.

e Judgment by the European Court of Human Rights, Fifth Section,
case of Instytut Ekonomichnykh Reform, TOV v. Ukraine, Application
no. 61561/08 of 2 June 2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18043 EN

e Decision by the European Court of Human Rights, Fifth Section, case
of Vitrenko and Others v. Ukraine, Application no. 23510/02 of 16

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18044 EN

Dirk Voorhoof

Ghent University (Belgium), Copenhagen University
(Denmark), Legal Human Academy and member of
the Executive Board of the European Centre for Press
and Media Freedom (ECPMF, Germany)

Council of Europe: Expert Opinion on the
three draft acts regarding Polish public ser-
vice media

Within the framework of an expert dialogue with the
Polish authorities, the Council of Europe (CoE) en-

trusted two experts, Ms Eve Salomon and Mr Jean-
Francois Furnémont, with the task of preparing an ex-
pert opinion on three drafts bills regarding Polish pub-
lic service media (the draft “Media Law package”).
These draft bills were submitted to the Sejm (lower
chamber of Polish Parliament) on the 20 of April 2016
for discussion (see also IRIS 2016-2/22).

The expert opinion focuses on how the proposed pro-
visions (the draft Act on National Media, draft Act on
Audiovisual Contribution and draft Act on Provisions
introducing the Act on National Media and Act on Au-
diovisual Contribution) affect the democratic gover-
nance and control mechanisms of the public broad-
caster in alignment with CoE standards; notably edito-
rial independence and institutional autonomy to pub-
lic service institutions.

The Council of Europe experts are of the opinion that
improvements are required in the following areas:

- Governance: the procedure for the selection and ap-
pointment of members of the National Media Council
should be transparent, set out in law and should en-
sure that those appointed are properly qualified for
the job, are independent from political influence, and
represent the diversity of Polish society;

- Content and public mission: a number of provi-
sions in the new legislation affect media content and
may result in reduced pluralism and editorial indepen-
dence. Editorial control should be the responsibility
of the directors and editors-in-chief. Content issued
by public service media must reflect the diversity of
Polish society, and should remain impartial and bal-
anced.

- Protection of journalists: the current proposal for col-
lective dismissal of middle management employees
should be abandoned.

- The licence fee system: greater certainty should be
provided over funding, but the reforms to the sys-
tem should be more proportionate, with greater clar-
ity given to the provisions relating to enforcement and
the assessed adequacy of the funding and in order to
realise the remit. A full impact assessment is recom-
mended.

A meeting took place on 17 May between Council of
Europe experts and the Polish Deputy Minister of Cul-
ture and National Heritage, who has responsibility for
the Reform of Public Media. The meeting was in or-
der to discuss the issues underlined by the experts,
including possible amendments to the draft legisla-
tion. The Council of Europe welcomed the readiness
of the Polish authorities to enter into a constructive
dialogue, and outlined the need to make the new sys-
tem of public media operate effectively, without un-
due political interference and in conformity with Euro-
pean standards.

e Council of Europe, DGI (2016) 13, Opinion of Council of Europe Ex-

perts, Mr Jean-Frangois Furnémont and Dr Eve Salomon on the three
draft acts regarding Polish public service media, 6 June 2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18078 EN

4 IRIS 2016-7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18043
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18044
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-2/22&id=15601
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18078

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

e Press release of the Council of Europe, Conclusions of an expert
dialogue between the Polish Government and the Council of Europe,
6 June 2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18045 EN FR

Sophie Valais
European Audiovisual Observatory

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Union:
Private copying compensation cannot be
funded through general state budget

On 9 June 2016, the Court of Justice of the European
Union (CJEU) delivered its judgment in Case C-470/14,
EGEDA v. Administracion del Estado. The case was
a reference from the Spanish Supreme Court seek-
ing a preliminary ruling on the interpretation of Arti-
cle 5(2)(b) of Directive 2001/29/EU (the “InfoSoc Di-
rective”).

On 7 December 2012, the Spanish government had
adopted Royal Decree 1657/2012, which regulates the
procedure of compensating rightsholders for acts of
private copying. This was a continuation of the dero-
gation by Royal Decree Law 20/2011 of the private
copying levy and the introduction of a new system
whereby fair compensation for acts of private copy-
ing is paid to rightsholders from the state budget.
This new system was a result of the government’s in-
tention to achieve full conformity with the regulatory
framework and jurisprudence of the European Union
following the decision of the CJEU in the Padawan case
(see [IRIS 2012-8/19, RIS 2011-5/20, RIS 2011-4/23
and |IRIS 2010-10/7).

The applicants in the main proceedings are intellec-
tual property rights collecting societies, which are en-
titled to collect the fair compensation owed to copy-
right holders in instances of private copying of their
protected works or subject matter. On 7 Febru-
ary 2013 they brought an action for annulment of
Royal Decree 1657/2012 before the Tribunal Supremo
(Spanish Supreme Court). In support of their claims,
the applicants in the main proceedings submitted that
Royal Decree 1657/2012 is incompatible with Article
5(2)(b) of Directive 2001/29.

Article 5(2)(b) provides that Member States may pro-
vide for exceptions or limitations to the reproduc-
tion right “in respect of reproductions on any medium
made by a natural person for private use and for ends
that are neither directly nor indirectly commercial, on
condition that the rightholders receive fair compensa-
tion”.

The first question referred to the CJEU was whether
a scheme for fair compensation for private copying is

compatible with Article 5(2)(b) of the Directive, where
the scheme, while taking as a basis an estimate of the
harm actually caused, is financed from the General
State Budget, as it is thus not possible to ensure that
the cost of that compensation is borne by the users of
private copies.

The second question was whether, if the first question
is answered in the affirmative, the scheme is com-
patible with Article 5(2)(b) where the total amount
allocated by the General State Budget to fair com-
pensation for private copying, although calculated on
the basis of the harm actually caused, has to be set
within the budgetary limits established for each finan-
cial year.

In his Opinion of January 2016, Advocate General (AG)
Szpunar expressed the view that the financing of the
compensation from the general state budget is not
contrary to the principles established by the Court in
the Padawan case (see RIS 2016-2/2). This was be-
cause it does not expand the scope of the levy to all
taxpayers, but is a funding system based on a differ-
ent logic. In its judgement of 9 June 2016, the CJEU
departs substantially from the Opinion of the Advo-
cate General by considering that the InfoSoc Directive
precludes such a scheme, as it is not possible to en-
sure that the cost of the compensation is borne by the
users of private copies.

The CJEU first recalled that, further to Recitals 35
and 38 InfoSoc Directive, Member States may provide
for a private copying exception on the condition that
it is accompanied by a fair compensation scheme.
This is “triggered by the existence of harm caused to
rightholders, which gives rise, in principle, to the obli-
gation to ‘compensate’ them”, according to the Court.
Furthermore, Article 5(2)(b) of the InfoSoc Directive
imposes “an obligation to achieve a certain result
upon the Member States which have implemented
the private copying exception, in the sense that they
must guarantee, within the framework of their compe-
tences, the actual recovery of the fair compensation
intended to compensate the rightholders”.

On the other hand, the Court afforded to the Member
States a broad discretion on how this result is to be
achieved, including determining who has to pay the
fair compensation, what form it would take, and ac-
cording to what arrangements and level.

The Court notes that in principle, nothing in the In-
foSoc Directive precludes the establishment of a fair
compensation scheme financed by the general state
budget of a Member State, in lieu of a levy system.
However, it is for the person who reproduced the
protected works or subject matter without the prior
authorisation of the rightholder concerned, and who
therefore caused harm to them, to make good that
harm by financing the fair compensation provided for
that purpose.

The Court considered that, in the Spanish scheme, the
payment of the fair compensation is financed from all

IRIS 2016-7 5


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18045
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-8/19&id=15617
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-5/20&id=15617
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-4/23&id=15617
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-10/7&id=15617
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-2/2&id=15617

the budget resources of the general state budget, and
therefore also from all taxpayers. According to the
CJEU, such a scheme is not a guarantee that the cost
of that compensation is ultimately borne solely by the
users of private copies.

The Court concluded that Article 5(2)(b) of the InfoSoc
Directive precludes a fair compensation scheme fi-
nanced from the general state budget in such a way
that it is not possible to ensure that the cost of that
compensation is borne by the users of private copies.

e Judgement of the Court (Fourth Chamber) in case C-470/14, EGEDA
and Others, 9 June 2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18069 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HR HU IT LT LV
MT NL PL PT SK SL SV

Sophie Valais
European Audiovisual Observatory

Court of Justice of the European Union:
Austro-Mechana v. Amazon EU and Others

On 21 April 2016, the Court of Justice of the Euro-
pean Union (CJEU) delivered its judgment in Austro-
Mechana v. Amazon EU and Others (Case C-572/14),
concerning the jurisdiction of Austrian courts to
hear legal proceedings where an Austrian copyright-
collecting society seeks to obtain payment from Ama-
zon EU for a recording device levy under Austrian
copyright law (see [IRIS 2013-9/3| for a related judg-
ment).

Under paragraph 42b of the Austrian copyright law
(Urheberrechtgesetz - UrhG), persons who are “first
to place” certain recording equipment on the mar-
ket, are required to pay “fair remuneration” to au-
thors of certain works. Notably, the law also pro-
vides that copyright-collecting societies “alone” can
exercise this right to remuneration. Austro-Mechana
is an Austrian collective management society which
collects the fair remuneration under UrhG paragraph
42b, while Amazon is a well-known group of com-
panies which sells books, music and other products
on the Internet. Of the five group companies listed
in the proceedings (Amazon EU Sarl, Amazon Ser-
vices Europe Sarl, Amazon.de GmbH, Amazon Logis-
tik GmbH, Amazon Media Sarl), three are governed by
Luxembourg law and have their headquarters in Lux-
embourg, and two are governed by German law and
have their headquarters in Germany.

Austro-Mechana sought payment from Amazon EU
for “fair remuneration” under the UrhG, as Amazon
sold recording media in Austria which was installed in
mobile telephones enabling music to be reproduced.
Austro-Mechana argued that Austrian courts had juris-
diction under Article 5(3) of EU Regulation No 44/2001

which provides that a person domiciled in a member
state may be sued in another member state “in mat-
ters relating to tort, delict or quasi-delict, in the courts
for the place where the harmful event occurred or may
occur” (seeIRIS 2013-10/4).

The litigation reached the Austrian Supreme Court
(Oberster Gerichtshof), which stayed the proceedings,
and referred the following question to the CJEU: did a
claim for payment of “fair compensation” under Arti-
cle 5(2)(b) of Directive 2001/29 which, in accordance
with Austrian law, is directed against undertakings
that are first to place recording material on the do-
mestic market on a commercial basis and for consid-
eration, constitute a claim arising from “tort, delict
or quasi-delict” within the meaning of Article 5(3) of
Regulation No 44/2001? Therefore, the question for
the CJEU was whether Austro-Mechana’s claim was a
“tort, delict or quasi delict” within the meaning Arti-
cle 5(3) of Regulation No 44/2001, which is an excep-
tion to the general rule under Article 2(1) which at-
tributes “jurisdiction to the courts of the defendant’s
domicile.”

First, the Court noted that Article 5(3) lays down a
“rule of special jurisdiction”, where “a person domi-
ciled in a Member State may, in another Member
State, be sued ... in the courts for the place where
the harmful event occurred or may occur.” The ratio-
nale for the rule was that in matters relating to tort,
delict and quasi-delict, “courts for the place where the
harmful event occurred are usually the most appropri-
ate for deciding the case, in particular on the grounds
of proximity and ease of taking evidence.”

Second, the Court held that matters relating to tort,
delict or quasi-delict are “all actions which seek to
establish the liability of a defendant and do not con-
cern “matters relating to a contract.” The Court then
held that the claim did not concern a contract, and
went on to consider whether it aims “to establish the
liability of the defendant.” This is the case where a
“harmful event”, within the meaning of Article 5(3),
may be imputed to the defendant. In this regard, the
Court stated that liability in tort, delict or quasi-delict
can only arise provided that “a causal connection can
be established between the damage and the event in
which that damage originates.”

The Court stated that in the present case, the action
brought by Austro-Mechana sought to obtain compen-
sation for the harm arising from non-payment by Ama-
zon of the remuneration provided for in Paragraph 42b
of the UrhG. The Court noted that “fair compensation”
referred to in Article 5(2)(b) of Directive 2001/29, ac-
cording to the case-law of the Court, “intends to com-
pensate authors for the private copy made without
their authorisation of their protected works, so that
it must be regarded as compensation for the harm
suffered by the authors resulting from such unautho-
rised copy by the latter.” Therefore, according to the
Court, the failure by Austro-Mechana to collect the re-
muneration provided for in Paragraph 42b of the UrhG

6 IRIS 2016-7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18069
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-9/3&id=15620
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-10/4&id=15620

of the European Audiovisu

constitutes a harmful event within the meaning of Ar-
ticle 5(3) of Regulation No 44/2001. It was “irrele-
vant” that fair compensation must be paid not to the
holders of an exclusive reproduction right that it aims
to compensate, but to a copyright-collecting society.
Thus, Austro-Mechana’s claim seeks to establish the
liability of the defendant, since that claim is based on
an infringement by Amazon of the provisions of the
UrhG imposing that obligation on it, and that that in-
fringement is an unlawful act causing harm to Austro-
Mechana.

The Court concluded that if the harmful event at is-
sue in the main proceedings occurred or may occur
in Austria, which is for the national court to ascertain,
the courts of that Member state have jurisdiction to
entertain Austro-Mechana’s claim.

e Judgment of the Court (First Chamber) in Case C-572/14 Austro-

Mechana Gesellschaft zur Wahrnehmung mechanisch-musikalischer
Urheberrechte GmbH v. Amazon EU Sarl, 21 April 2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18072 DE EN FR
CS DA EL ES ET F HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

European Commission: Public consultation
on media pluralism and democracy

The European Commission has opened a public con-
sultation on media pluralism and democracy. The ob-
jective of the consultation is to prepare the second
Annual Colloquium on Fundamental Rights. Annual
colloquia are organised by the European Commission
to achieve greater political engagement for the pro-
tection of fundamental rights in Europe. They bring
together a variety of interest groups who discuss con-
crete actions to improve the fundamental rights situ-
ation in the European Union.

This year’s colloquium will discuss the key role of a
free and pluralist media, in particular digital media, in
democratic societies.. As part of the general right to
freedom of expression and information, Article 11(2)
of the Charter of Fundamental Rights of the European
Union provides that “[t]he freedom and pluralism of
the media shall be respected.” The two values are at
the core of the basic democratic values upon which
the European Union is founded.

During the second colloquium, EU institutions, Mem-
ber States, media representatives, civil society, and
academics will reflect in a roundtable discussion on
topics such as: how to protect media independence
from state intervention and undue political or com-
mercial pressures; how to empower journalists and
protect them from threats; the role of the media in

promoting fundamental rights; and how a pluralistic
media environment can encourage political debate on
issues for democratic societies.

With the current public consultation, the Commission
aims to gather feedback on current challenges and
opportunities for media pluralism and democracy, and
use this as input for the colloquium. The consulta-
tion consists of a questionnaire, which begins with
questions about general issues of media freedom and
pluralism, such as what the role of the state in the
regulation of media should be. In addition, the con-
sultation contains questions on journalists and new
media players. It asks, for example, if contributors
are aware of limitations to privacy and data protec-
tion imposed on journalistic activities, and whether
they are aware of censorship in the European Union.
Furthermore, the consultation covers hate speech on-
line, e.g. by questioning how a better-informed use
of modern media could contribute to the promotion
of tolerance. Finally, the consultation addresses the
role of free and pluralistic media in a democratic soci-
ety. It asks whether contributors consider the role of
platforms and social media to posespecific risks to the
quality of the democratic debate.

The public consultation will run over eight weeks and
closes on 14 July 2016. Anyone can submit a contribu-
tion. The Commission expressly invites public bodies
of Member States, civil society, , members of the ju-
dicial branch, academics, and media representatives,
including publishers, journalists and reporters to par-
ticipate. Those interested can complete the question-
naire online.

e European Commission, Public consultation - 2016 Annual Collo-
quium on Fundamental Rights on ‘Media Pluralism and Democracy’,
19 May 2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18046 EN

Sarah Johanna Eskens
Institute for Information Law (IVIiR), University of
Amsterdam

AL-Albania

Constitutional Court rules to remove owner-
ship limitations for national audiovisual me-
dia

On 13 May 2016, the Constitutional Court of Alba-
nia ruled in favour of a request by the Association of
Albanian Electronic Media seeking to abrogate para-
graph 3 of Article 62 of the Law 97/2013 Pér Mediat

IRIS 2016-7 7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18072
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18046

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

Audiovizive né Republikén e Sqipérisé (On Audiovi-
sual Media in the Republic of Albania). The paragraph
states that: “No natural or legal, local or foreign per-
son shall have more than 40 per cent of the general
capital of a joint stock company that holds a national
audio broadcasting license or a national license for au-
diovisual broadcasting.”

The Association of Electronic Media argued in the
hearing session of 19 April 2016 that the limitation
imposed on media ownership for national media is
anti-constitutional, breaching equal treatment before
the law as well as the right to the property. The as-
sociation’s claim also found the support of the regula-
tory authority, the Audiovisual Media Authority (AMA),
which claimed that this regulation does not fit with the
current context and stage of development of the me-
dia landscape. The representatives of the parliament
argued, in contrast, that the aim of imposing such lim-
itation is to safeguard freedom of expression, which
must prevail, in accordance with the European Court
of Human Rights procedures.

In a press release published on its website, the Court
explained that after reviewing the arguments made
before it by the association, the regulator, and the
parliament, it would accept the request of the associ-
ation. Consequently, it abolished paragraph 3 of Ar-
ticle 62 of the Law on Audiovisual Media. As the le-
gal basis for examining and agreeing to the request
of the association, the Court’s notification cites Arti-
cles 131/a and 134/f of the Constitution, which state
respectively:

- The Constitutional Court decides on: a) the compat-
ibility of a law with the Constitution or with interna-
tional agreements, as provided in Article 122;

- The Constitutional Court initiates a proceeding only
on the request of: political parties and other organiza-
tions.

The request was brought before the Constitutional
Court after failed attempts last year to remove me-
dia ownership limitations through an amendment in-
troduced in the parliament. The decision of the Con-
stitutional Court paves the way for the existing terres-
trial multiplexes and the two national TV stations to
receive national licenses, which was not possible for
all of them in view of their current ownership arrange-
ment.

e Ligji no. 97/2013, Pér Mediat Audiovizive né Republikén e Sqipérisé
(Act n0.97/2013, On Audiovisual Media in the Republic of Albania)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18064 SQ

o NJOFTIM PER MEDIAN (Press release of the Constitutional Court)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18065 SQ
lilda Londo

Albanian Media Institute

BE-Belgium

Court of Cassation extends the right to be
forgotten to online newspaper archives

On 29 April 2016, the Court of Cassation rejected the
appeal against a judgment of the Court of Appeal of
Liege (25 September 2014) which found that a doctor
could request the anonymisation of an article in the
online archive of a newspaper. The article concerned
a fatal car accident which the doctor had caused 20
years ago while inebriated (for a Dutch case on online
news archives, see RIS 2015-6/27).

The Court of Cassation confirmed the reasoning that
the “digital” right to be forgotten (le droit a I'oubli
numérique) is an intrinsic component of the right to
privacy. In its assessment of the legality criterion of
Article 10, paragraph 2 of the European Convention
on Human Rights (ECHR), it finds that the interfer-
ence with freedom of expression, that the right to be
forgotten may justify, is based not on doctrine and
jurisprudence, but on Article 8 of the ECHR, Article
17 of the International Covenant on Civil and Political
Rights (ICCPR) and Article 22 of the Belgian Consti-
tution. The reference by the Court of Appeal to the
Google Spain judgment of the Court of Justice of the
European Union (C-131/12) (see |IRIS 2014-6/3) sup-
ports the scope that it bestows on this right to be for-
gotten.

Furthermore, according to the Court of Cassation, al-
though Article 10 ECHR and Article 19 ICCPR ensure
that the written press may put digital archives on-
line and guarantees that the public may access these
archives, these rights are not absolute. In certain cir-
cumstances, within the strict limits of these articles,
these rights should yield to other equally respectable
rights. The right to respect for private life contains
the “droit a I'oubli” or right to be forgotten, allowing
a person who has been found guilty of a crime or an
offence to oppose in certain circumstances that his ju-
dicial past is recalled to the public on the occasion of a
new divulging of facts, and may justify an interference
with the right to freedom of expression. The digital
archiving of an old press article that, at the moment
when the facts occurred, legally rendered an account
of the past that is now covered by the right to be for-
gotten, can be the subject of such interference. This
may consist of altering the archived text in order to
prevent or redress a violation of the right to be forgot-
ten.

The Court of Cassation considered that the Court of
Appeal judgment was right in stating that the online
archiving of the article in question constituted a new
divulging of the judicial past of the defendant, which
may breach his right to be forgotten. By putting the
article online, the applicant has enabled the article

8 IRIS 2016-7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18064
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18065
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-6/27&id=15603
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-6/3&id=15603

of the European Audiovisu

to be “prominently available” through the search en-
gine of its website, which can be consulted for free.
Moreover, this availability is enhanced considerably
by search engines such as Google.

In addition, it was confirmed that the defendant fulfils
the conditions to benefit from the right to be forgot-
ten. Maintaining the non-anonymised article online,
many years after the incident about which the article
was written, the Court agrees, may cause the defen-
dant harm disproportionate to the advantages gained
from the strict respect of the applicant newspaper’s
freedom of expression. The Court found that the con-
ditions of Article 10 paragraph 2 ECHR, with respect
to legality, legitimacy and proportionality, are fulfilled.
Hence, the Court of Appeal judgment legally justified
its conclusion that, by refusing to anonymise the ar-
ticle in question, the applicant has made a mistake.
The order to replace the first and last name of the de-
fendant with an “X” in the version of the article on the
website, and to pay him EUR 1 as moral damage, is
thus confirmed.

Interestingly, the Court of Cassation emphasised that
the Court of Appeal does not base the digital right to
be forgotten on the European Parliament and Coun-
cil Directive 95/46/EC of 24 October 1995 on the pro-
tection of individuals with regard to the processing of
personal data and on the free movement of such data.
Nor, it stated, was it based on the Belgian Act of 8 De-
cember 1992 on the protection of privacy in relation
to the processing of personal data.

e Cour de cassation, C.15.0052.F, 29 avril 2016 (Court of Cassation,
C.15.0052.F, 29 April 2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18047 FR

Eva Lievens
Ghent University

Self-regulatory bodies for journalism and ad-
vertising ethics report on their functioning

Two self-regulatory bodies, the Raad voor de Journal-
istiek (Flemish Council for Journalism) and the Jury
voor Ethische Praktijken inzake reclame (Belgian Jury
for Ethical Practices in Advertising) have reported on
their 2015 activities and functioning.

The Flemish Council for Journalism opened 49 new
files; 48 based on complaints (a 22% decrese from
2014), and one based on a request for advice. 23
complaints concerned daily newspapers, seven were
aimed at weekly papers and magazines, seven in-
volved television, two radio, and 19 complaints also
related to websites. The latter is an increase from
22% in 2014 to 40% in 2015. The reasons for the com-
plaints ranged from negligent reporting, invasions of
privacy, libel, use of information from social media,
to the protection of minors, the lack of a possibility

to reply, discrimination, and stereotyping. The Coun-
cil issued 27 decisions, 10 of which concluded that
a violation of journalistic ethics had occurred. More
than 30% of complaints were settled by agreement.
In 2015, the Council also issued a new guideline on
the portrayal of minors in the media (see RIS 2016-
2/4).

The Jury for Ethical Practices in Advertising (JEP)
opened 127 files, based on 236 complaints: an in-
crease compared to an exceptional low number, 136,
of complaints in 2014. In 68% of the 2015 cases this
resulted in a decision that “no comments” could be
made about the advertising message in question, as it
complied with the legislative and self-regulatory obli-
gations (compared with 60% in 2014). In 35 files, the
JEP issued an order to change or suspend the advertis-
ing campaign. Only in 3 of those cases did the adver-
tiser not comply and a request to suspend the cam-
paign was addressed to the media.

20.5% of files relate to television, 27% to radio, and
24% to digital marketing communication. 29% of
files concern deception, 25% social responsibility, 4%
health and safety, 24% decency and good taste, 3%
lawfulness, and 15% other criteria. In 2015, the JEP
also improved the procedures that allow advertisers
to submit a “prior request for advice”. 30 such re-
quests were submitted in 2015. This option will be
further promoted in the future. Steps were also taken
to raise awareness about appropriate advertising of
alcohol, and to investigate the development of prac-
tices in the advertising sector, in particular native ad-
vertising. Consultations with the Flemish Council for
Journalism, the Conseil de Déontologie Journalistique
(Council for Journalistic Ethics) of the French Commu-
nity, and other self-regulatory bodies in France, the
United Kingdom and the Netherlands, led to the adop-
tion and publication of a “Recommendation on Native
Advertising”. This recommendation confirms essen-
tial principles of recognisability and transparency of
the commercial character of advertising messages.

e Raad voor de Journalistiek, Jaarverslag 2015 (Flemish Council for
Journalism, Annual Report 2015)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18048 NL

e Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame, Activiteitsverslag
2015 (Belgian Jury for Ethical Practices in Advertising, Activity Re-
port 2015)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18049 NL

e Raad voor de Reclame, Native advertising: Aanbeveling (Council for
Advertising, Native Advertising: Recommendation)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18050 NL

Eva Lievens
Ghent University

IRIS 2016-7 9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18047
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-2/4&id=15604
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-2/4&id=15604
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18048
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18049
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18050

of the European Audiovisu

BY-Belarus

Amendments on the protection of minors
from information detrimental to their health
and development adopted

On 11 May 2016 the President of the Republic of Be-
larus signed into law the Statute earlier adopted by
the national Parliament that aims to protect children
from harmful information. Most of its provisions come
into force on 1 July 2017.

The Statute significantly amends the 1993 Statute O
mpaBax pe6énka (On the Rights of the Child) (see IRIS
Plus 2006-3) through the addition of Chapter (4-bis),
“Protection of Minors against information harmful to
the health and development”.

The Statute prohibits the dissemination among minors
(persons of below 18 years of age) of 12 categories of
information. They range from erotica to information
that “calls for a wish to consume alcohol, light alco-
holic drinks, [or] beer”, or which contains “bad lan-
guage” and the “negation of family values and mar-
ital relations” (now a new Article 37-1 of the Statute
On the Rights of the Child). Owners of Internet cafes
and similar establishments are obliged to make efforts
to prevent their clients among which children access-
ing harmful websites, while parents shall now be in-
formed by Internet service providers about “organiza-
tional and software methods” to block harmful infor-
mation.

I’

The statute introduces ratings of the “informational
products” related to the age of their consumers that
shall be as follows: 0+ (below 6 years old), 6+, 12+,
16+ and 18+ (Article 37-2).

The 2008 Mass Media Statute (see [IRIS 2008-8/9)
is amended with a new provision (Article 17, part
5-2) that stipulates mandatory specific labelling
of products, including TV programmes, in accor-
dance with their age rating. The exceptions in-
clude live TV broadcasts, TV broadcasts of informa-
tional, informational/analytical, cultural/educational,
spiritual/educational, reference and statistics charac-
ter, sports TV programmes, and foreign TV broadcasts
if distributed without change of their content or form.

Online information reports and materials are also ex-
empt from the obligation to use ratings.

o O BHECEHUN M3MEHEHUN W JIOTIOJIHEHWII B HEKOTOPBIE 3aKO-
el Pecriybimkn Besrapych (The statute of the Republic of Belarus
of 11 May 2016.N 362- "On amendments and additions to certain
statutes of the Republic of Belarus". Adopted by Chamber of Repre-
sentatives 4 April 2016, approved by the Council of the Republic on
21 April 2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18062 RU

Andrei Richter
Media expert (Russian Federation)

CH-Switzerland

Government not in favour of introducing
“droit de suite”

The right to an interest in follow-on sales (“droit de
suite”) granted to plastic artists entitles them to re-
ceive part of the sale price when art dealers sell their
works on the secondary market. This right is embod-
ied in the Berne Convention for the Protection of Lit-
erary and Artistic Works, as revised in Paris on 24 July
1971 (Article 14ter), and recognised in the legislation
of 77 countries, mainly in Europe and southern and
central America. It does not exist, however, in the
USA or in China, two of the world’s principal art mar-
kets. The States signatory to the Berne Convention
are free to decide whether or not to apply “droit de
suite”, and to determine the method for doing so. In
Switzerland, there have been a number of Parliamen-
tary interventions calling for such a right to be intro-
duced, but without success, and indeed the country
decided not to introduce “droit de suite” when it re-
vised its legislation on copyright (LDA) in 1992 and
2008.

On 5 December 2013, the Federal Council was called
upon to propose measures to allow Swiss plastic
artists to receive a percentage of the resale price
when their works were sold by an art dealer. For its
supporters, “droit de suite” pursues three main objec-
tives: improving the individual economic situation of
artists by allowing them to benefit from the proceeds
of the resale of their works, supporting artists gener-
ally by allocating all or part of the revenue from “droit
de suite” to a social or cultural fund in their favour,
and providing artists with social recognition.

After an analysis of the methods and the conditions
for “droit de suite” and a presentation of the inter-
national situation, the Federal Council looked into the
expected economic consequences of introducing the
entitlement. The Swiss art market is the sixth largest
in the world: in 2014, sales realised a total sum of
approximately EUR 816 million, i.e. 1.6% of the total
turnover of the art market worldwide (EUR 51 billion).
Works protected by copyright generated an estimated
turnover of approximately EUR 680 million. The Fed-
eral Council calculated that the remuneration paid in

10 IRIS 2016-7


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2008-8/9&id=15613
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18062

L'AUDIOVISUEL.
SERVATORY
ORMATIONSSTELLE

of the European Audiovisu

Switzerland as a result of introducing “droit de suite”
would amount to at least EUR 1.8 million. Accord-
ing to the Federal Council, fewer than 10% of Swiss
artists and their beneficiaries would receive anything
and indeed, since 80% of sales on the secondary mar-
ket take place after the artists concerned have died,
a substantial proportion of the revenue from “droit de
suite” would not be paid to the actual artists, but to
their beneficiaries. Lastly, it is probable that a con-
siderable proportion of the revenue would be redis-
tributed to artists living in another country, without
comparable amounts from those countries being paid
to artists resident in Switzerland.

The Federal Council’s report also refers to possible
consequences of introducing a “droit de suite”. First,
the entitlement could result in a fall in sale prices
for works of art on the primary market, particularly
works by lesser-known artists, since investors would
have to give up part of their profit to remunerate the
artists whose works were already being sold on the
secondary market. Furthermore, the expense con-
nected with sales of works subject to “droit de suite”
might encourage vendors to shift sales to countries
where transaction costs were lower.

In conclusion, the Federal Council feels that introduc-
ing “droit de suite” would not achieve the desired re-
sults. In particular, the entitlement would only be to
the advantage of a very small number of artists. What
is more, compared with the CHF 2.7 billion (circa EUR
2,4 billion) that the Swiss public authorities devote
to the encouragement of culture each year, the rev-
enue to be expected from “droit de suite” would be
marginal and would not achieve any noticeable im-
provement in the economic situation of artists. Fur-
thermore, it is not possible to forecast the impact of
introducing the entitlement on the competitiveness of
the art market or to determine to what extent it would
lead to delocalisation to countries where it did not ex-
ist. Consequently, the Federal Council is of the opin-
ion that “droit de suite” should not be introduced, al-
though it will continue to observe experience and de-
velopments in other countries. Thus the Federal Coun-
cil does not exclude the possibility of reassessing the
situation at a later date.

e Rapport du Conseil fédéral sur le droit de suite du 11 mai 2016
(Federal Council report on ‘droit de suite’, 11 May 2016)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18087 DE FR IT

Patrice Aubry
RTS Radio Télévision Suisse, Geneva

CZ-Czech Republic

[ Amendment to the Audiovisual Law ]

On 5 May 2016, the Parliament of the Czech Repub-

lic adopted Act no. 139/2016 Coll., amending Act no.
496/2012 Coll., On audiovisual works and promotion
of cinematography, and amending some other laws
(the Audiovisual Act). The aim of this amendment is
to secure sufficient funding to support cinematogra-
phy. This should enable the long-term planning and
predictable funding of the State Fund of Cinematog-
raphy, so that it can create a long-term strategy of
supporting the cinema.

The State Cinematography Fund was established on
1 January 2013, pursuant to the Audiovisual Act. The
Act defines the purpose of the State Cinematography
Fund, which is to provide support to cinematography.
The decision-making body for the support scheme
“Support for Cinema" is the Fund Board, which is ap-
pointed by the parliament after a proposal from film
organizations. All requests for support are subject to
a non-binding expert analysis.

To achieve the objective of securing sufficient fund-
ing for the support of cinematography, an additional
amount of CZK 180 million (approximately EUR 7 mil-
lion) must be secured annually.

The funds will be provided through regular annual
mandatory contributions from the state budget. The
amount of the contribution will be calculated from the
volume of the collected broadcasting commercial fee
by the Fund, and for this year will be approximately
CZK 180 million. This broadcasting commercial fee
has to be paid by operators other than local or re-
gional television broadcasters, which operate under
licence to broadcast via transmitters and which also
distribute and spread cinematographic works. When
the total fee revenue from broadcast advertising is
less than a certain sum, the fee will increase. The
proposed financing method is economically justified
by the performance of Czech cinematography and the
incentive character of the Fund.

e Zakon, ¢. 139/2016 Sb., kterym se méni zakon ¢. 496/2012 Sb.,
o audiovizudlnich dilech a podpore kinematografie a o zméné nék-
terych zékon( (zékon o audiovizi), a zékon & 231/2001 Sb., o provo-
zovéni rozhlasového a televizniho vysiléni a o zméné dalsich zdkond
(Act no. 139/2016 Coll. amending Act no. 496/2012 Coll., On audio-
visual works and promotion of cinematography and amending some

laws (Audiovisual Act) and Act No 231/2001 Coll. on Radio and Tele-
vision Broadcasting and on Amendment to Other Acts)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18066 (o

y Jan Fucik
Ceska televize, Prague

DE-Germany

Hamburg District Court issues cease-and-
desist order against broadcasting of a TV
programme

In a decision of 12 April 2016 (Case 324 O 96/16), the

IRIS 2016-7 11


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18087
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18066

Landgericht Hamburg (Hamburg District Court) issued
a temporary injunction prohibiting the broadcasting
of a television programme produced by a team of re-
porters that had set itself the task of revealing serious
shortcomings in companies.

In this particular case, the programme “Team Wall-
raff - Reporter undercover” of the broadcaster RTL
wanted to show sloppy working practices in a hospi-
tal caused by pressure to keep costs down. In order
to do this, a female reporter infiltrated the hospital
disguised as a trainee and produced footage broad-
caston 11 January 2016 in an episode entitled “Katas-
trophale Missstande in deutschen Krankenhausern!”
(“Appalling conditions in German hospitals!”). In addi-
tion to the images shot surreptitiously, a female mem-
ber of the hospital staff was quoted as referring to
“dangers of burnout” due to staff shortages.

After the programme in question had been broadcast,
the hospital operator complained it had not shown
any specific shortcomings but only an ordinary hospi-
tal day and claimed that the material produced was
sensationalist and conveyed an overall picture that
could only be described as misleading. Furthermore,
the breach of the personality rights of patients and
staff shown, in some cases in very private situations,
could not be regarded as justified.

The broadcaster itself stressed that the research on
the programme at issue had been conducted over a
period of 14 months in full compliance with the law
and the rules of good journalism and that an injunc-
tion, being an interim measure, did not constitute con-
firmation of incorrect or unlawful reporting. In this
connection, it referred to the so-called “Wallraff judg-
ment” of the Bundesverfassungsgericht (Federal Con-
stitutional Court - BverfG) of 25 January 1984 (Case
1 BvR 272/81) and to the case law of the European
Court of Human Rights, pointing out that both courts
regarded the publication of secretly filmed footage
as lawful provided that an unacceptable situation of
social relevance is uncovered. The Federal Constitu-
tional Court made it clear that in cases in which an in-
dividual has obtained information unlawfully through
deception with the intention of using it against the
person deceived that information may in principle not
be published. An exception to this rule is when the im-
portance of the information for enlightening the public
and shaping public opinion outweighs the disadvan-
tages brought about by the breach of the law for the
person affected and for the legal system. The publica-
tion of unlawfully obtained information is, the judges
said, also covered by the protection of freedom of
speech enshrined in Article 5(1) of the Grundgesetz
(Basic Law).

After due consideration, the Hamburg District Court
ruled that the personality rights of the patients and
members of staff shown in the film should be granted
interim legal protection. Under the temporary injunc-
tion issued, RTL is now prohibited from publishing and
disseminating the footage concerned.

o Weitere Informationen zum Beschluss des LG Hamburg vom 12.
April 2016 (324 O 96/16) (Further information on the Hamburg District
Court’s decision of 12 April 2016 (Case 324 O 96/16))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18085 DE

Katrin Welker
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

Licence extension for window programmes
declared lawful

In a judgment of 1 March 2016 (Case 5 K977/14.NW),
the Verwaltungsgericht (Administrative Court) in
Neustadt an der Weinstrasse declared lawful the
extension granted by the Rhineland-Palatinate Lan-
deszentrale fir Media und Kommunikation (Regional
Media and Communication Authority - LMK) to the
licence for the regional window programme “17:30
Sat.1 live”, which is made by the TV production com-
pany TV llla GmbH & Co. KG (TV llla) and forms part
of the schedule of the commercial broadcaster Sat.1.

Under section 25(4) of the Rundfunkstaatsvertrag
(Inter-State Broadcasting Agreement), in order to
foster regional diversity the two general-interest
TV channels with the widest national coverage are
obliged to include regional windows in their sched-
ule to show political, economic, social and cultural
events. In response to an application by TV llla, in
May 2014 the LMK granted a ten-year extension to its
licence dating from 2004 to organise and distribute
the regional window programme in the Sat.1 sched-
ule. This half-hour regional programme for the two
Lander Rhineland-Palatinate and Hessen is broadcast
every weekday under the title “17:30 Sat.1 live”. The
company Sat.1 SatellitenFernsehen GmbH is legally
obliged to ensure it is properly funded, and the finan-
cial arrangements have been governed since 1997 by
a service agreement subject to private law between
TV llla and Sat.1 SatellitenFernsehen GmbH.

Both Sat.1 SatellitenFernsehen GmbH and ProSieben-
Sat.1 TV Deutschland GmbH had brought an action
challenging the licensing of the regional window pro-
gramme. ProSiebenSat.1 TV Deutschland GmbH is to
organise the general-interest channel in future, but
its licence depends on the outcome of court proceed-
ings in Schleswig-Holstein. Both plaintiffs argued that
the licence should only have been extended after a
tendering procedure, which had not been held. In
addition, they claimed, the decision to award the li-
cence should not have based the financing arrange-
ments on the excessively high rates specified in the
service agreement and should therefore not have im-
posed them. The obligation to provide the financing,
they pointed out, imposed an unlawful special levy on
Sat.1 as one of the two general-interest commercial
TV channels with the widest national coverage (the

12 IRIS 2016-7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18085

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

other being RTL). They claimed that the legal basis re-
lied on, section 25(4) of the Inter-State Broadcasting
Agreement, was unconstitutional.

However, the Administrative Court judges rejected
these arguments and dismissed the action against the
decision to award the licence. It pointed out that al-
though the LMK had initially made procedural errors,
they had been corrected when the decision had been
reviewed. In particular, the licence could have been
extended without previously holding a tendering pro-
cedure. Separate procedural rules contained in the
Inter-State Broadcasting Agreement for the award of
nationwide transmission time to third parties, were, it
said, not applicable to regional TV programmes. More-
over, the interests of the plaintiffs, which had to be
considered, had not made it necessary to hold a ten-
dering procedure before awarding the licence. Fur-
thermore, the LMK had not specified any financing
rules of its own in its award decision. In their ex-
amination of whether it could be assumed that the
financing of the programme was assured, the media
watchdogs had only taken as their basis for their de-
cision the existing service agreement based on pri-
vate law. The court was not required to consider the
actual extent of the financial obligation that resulted
from that agreement. Nor was the decision to award
the licence based on unconstitutional rules. The pro-
visions relevant here, contained in section 25(4), first
and seventh sentences, of the Inter-State Broadcast-
ing Agreement and the corresponding rules in section
22(3) of the Rhineland-Palatinate Landesmedienge-
setz (Regional Media Act) are, in the judges’ view,
compatible with the equal treatment requirement en-
shrined in Article 3(1) of the Grundgesetz (Basic Law)
and the plaintiffs’ broadcasting freedom.

An application for leave to appeal can made to the
Rhineland-Palatinate Oberverwaltungsgericht (Higher
Administrative Court) within one month of the judg-
ment being served.

e Urteil des Verwaltungsgerichts Neustadt an der WeinstraBe vom
01. Mérz 2016 (Az: 5 K 977/14.NW) (Judgment of the Neustadt an
der Weinstrasse Administrative Court of 1 March 2016 (Case 5 K
977/14.NW))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18073 DE

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

ZAK reaches decision on breaches of adver-
tising rules

At its meeting in Halle on 26 April 2016, the Kom-
mission fur Zulassung und Aufsicht (Commission on
Licensing and Supervision - ZAK) of the Landesme-
dienanstalten (Regional Media Authorities) reached a
decision on breaches of advertising rules. It criticised

three cases of unlawful product placement and two in-
volving the inadequate separation of advertising and
programming content.

The three cases of unlawful product placement it
criticised were in the TV show “Germany’s Next
Topmodel” on the ProSieben channel operated by
ProSiebenSat.1 TV Deutschland GmbH. In the media
watchdogs’ opinion, the focus in the scenes criticised
was not on the action in the programme but on a de-
tailed product presentation.

In two cases, the ZAK criticised the inadequate sep-
aration of advertising from other content, which, in
its view, must be separated by an unambiguous tran-
sition element. This opinion, expressed in decisions
of the media authorities, was confirmed by the Bun-
desverwaltungsgericht (Federal Administrative Court
- BVerwG) in a judgment on the separation of adver-
tising of 14 October 2015 (Case 6 C 17.14), accord-
ing to which the separation is obvious when the aver-
age viewer who is not concentrating particularly hard
must gain the impression from the design of the el-
ement used as a transition and from other circum-
stances that the following item is advertising.

The ZAK regarded the broadcasting of the “Newtopia”
commercial bumper in the programme operated by
Sat.1 SatellitenFernsehen GmbH as a breach of the
rules, stating that the bumper did not meet the re-
quirements that advertising be easily recognisable as
such and clearly distinguishable from editorial con-
tent. By mentioning the item title “Newtopia”, show-
ing and mentioning the name of a protagonist and
displaying a relatively small and inconspicuous word
“Werbung” (Advertising) on the edge of the screen,
the connection between the bumper and editorial con-
tent was so strong that there was insufficient separa-
tion of advertising and programming.

Finally, the Commission also ruled that the broadcast-
ing of the bumper “Von A bis Z” on the sixx channel
operated by ProSiebenSat.1 TV Deutschland GmbH
was a breach of the requirement to separate adver-
tising and programming. It criticised the fact that the
overall impression made by the design of the bumper
- relevant for determining that the separation was
clear and unequivocal - was that the focus of the con-
tent was obviously on the sixx programme schedule
and not on informing the viewer that advertising was
about to follow.

o ZAK-Pressemitteilung 04/2016, 27. April 2016 (ZAK press release
04/2016 of 27 April 2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18074 DE

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

IRIS 2016-7 13


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18073
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18074

of the European Audiovisu

ES-Spain

Catalan Audiovisual Council launches project
on protection of minors on the Internet

The Catalan audiovisual regulatory authority, the Con-
sell de I'Audiovisual de Catalunya (Catalonian Audio-
visual Council, CAC) has launched a project entitled
“Proteccié dels menors a Internet” (Protection of Mi-
nors on the Internet). The project aims to provide
users, especially children and teenagers, with a set of
tools and resources to ensure greater protection from
harmful content online.

The aim of this Internet awareness campaign is to
educate and provide families, teachers and children
with tools and resources, which supplement the work
that CAC already carries out to monitor and analyse
risk content on the Internet. The CAC website has a
new section that includes: recommendations aimed
at families, clips with tips aimed at children; a set of
filters for parental control, as well as a more stream-
lined system for making complaints.

The clips, which are available on the website, address
topics such as bullying, 'sexting’, anorexia, cyber ad-
dictions, and other harmful content. The videos fea-
ture teenage actors who use the same language and
register as the target audience, and are shown on the
social networks Twitter, Facebook, and YouTube.

The recommendations include tips for children on not
sharing personal information on any sites or chats,
and about telling their family if someone bullies them
with comments, photos or videos. Parents are also ad-
vised to browse the Internet with their children and to
encourage critical thinking about content.

The Catalan public service broadcaster (which deliv-
ers both radio and television) is also supporting the
CAC project by broadcasting public service advertis-
ing featuring this project. In addition to posting these
recommendations on the website, the CAC will publish
them on paper and is working with the Department of
Education of the Catalan Government to have them
disseminated to primary and secondary school pupils
in Catalonia.

e Consell de I’Audiovisual de Catalunya, Proteccié dels menors a In-
ternet (Catalan Audiovisual Council, Protection of minors on the inter-
net)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18080 CA

Monica Duran Ruiz
Catalan Audiovisual Council

FR-France

Infringement of protection of image suffered
by a doctor, filmed without his authorisation
by concealed camera without his anonymity
being preserved

On 2 June 2016, the Court of Appeal in Versailles deliv-
ered a new decision on the use of concealed cameras.
In the case at issue, a doctor - informed by friends
and family that he had been filmed in his surgery
without his knowledge for the purposes of a television
magazine programme entitled “Régimes: la vérité sur
les nouvelles méthodes pour maigrir” (“Diets - the
truth about the new slimming methods”) which was
to be broadcast a few days later - immediately had
the channel and the company editing its Internet site
summoned to court to obtain a ban on broadcasting
the sound recordings obtained without his knowledge,
an order that his voice should be modified and the im-
ages blurred, and an award of damages. The judge in
the urgent proceedings ordered the defendant com-
panies to modify the voice and blur all the images
which had been obtained without the doctor’s knowl-
edge and used in the disputed trailer, whether it was
broadcast on television or posted on the Internet site,
and to pay EUR 7,000 in compensation for the preju-
dice suffered as a result of their use of his image in
this way. The companies appealed against the order
delivered under the urgent procedure, claiming the
nullity of the summons, which they considered consti-
tuted defamation: the image of the doctor was asso-
ciated with a commentary preceding the disputed se-
quence which discredited him by using the extremely
pejorative term of "charlatan". However, the Court of
Appeal found that the broadcasting of images of the
applicant which had been obtained irregularly did not
constitute an element of defamation or a means used
to effect defamation, but merely used the image, in
the context of a television broadcast, to illustrate a
spoken commentary which preceded the broadcast-
ing of images: the commentary referred to the ad-
ministration to patients of allegedly dangerous prod-
ucts. The court therefore found that the judge in the
initial proceedings had been right in deciding that the
aim of the applications had not been to penalise the
defamatory statements but to obtain a ban on broad-
casting images and sounds obtained in violation of
the doctor’s entitlement to prevent his image being
used. The court found that the proceedings were cov-
ered not by the provisions of the Act of 29 July but by
those of Article 9 of the Civil Code, and consequently
rejected the application for the summons to be can-
celled.

In respect of the applications brought by the doctor,
the court adopted the reasoning followed by the judge
in the urgent proceedings, who - the court felt - had

14 IRIS 2016-7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18080

rightly concluded that the fact that the reason why
the person concerned, whose images had been cap-
tured without his authorisation, could be identified on
the trailer for the broadcast, and that he had indeed
been identified by a number of patients and friends,
was that he had not been rendered sufficiently anony-
mous. Moreover, the images had been broadcast in a
somewhat unflattering fashion, such that with all the
circumstances taken together there was no doubt that
a manifestly unlawful interference had occurred. The
claimed infringement of the journalists’ right to inform
and the general public’s right to be informed on a sub-
ject of general interest resulting from the measures
called for and agreed to by the court in the initial pro-
ceedings did not appear to be disproportionate to the
infringement of the applicant’s right to protect his im-
age, which had involved his being filmed without his
authorisation using a concealed camera, and without
his anonymity being preserved. The order was there-
fore upheld.

e Cour d’appel de Versailles (14e ch.), 2 juin 2016, SA Métropole
Télévision ¢/ C. Bensoussan (Court of appeal in Versailles (14th cham-

ber), 2 June 2016, Métropole Télévision S.A. v. C. Bensoussan) = FR

Amélie Blocman
Légipresse

Competition authority refuses to allow Canal
Plus’ plan for an exclusive distribution agree-
ment with belN Sports

In a decision on 9 June 2016, the national competition
authority (Autorité de la Concurrence) refused to lift
the ban on exclusive distribution of the premium sport
channel Canal Plus has been under since 2012, which
has been preventing the audiovisual group from final-
ising its plans to join forces with belN Sports. Canal
Plus wanted to sign a five-year exclusive distribution
agreement with belN Sports, and would have paid the
Qatari chain between EUR 300 and 400 million for it.
The agreement would have enabled Canal Plus to re-
connect with the subscriptions of belN’s 2.5 million
customers, with the aim of winning back subscribers
the encrypted French channel lost to belN when the
latter obtained the rights for broadcasting a number
of major sports competitions. belN currently holds the
rights not only for the French football championship
and the Champions League, but also for American
basketball and the Wimbledon tennis tournament.

When TPS and Canal Plus merged in 2012, the com-
petition authority imposed 33 injunctions on the Canal
Plus Group with the intention of re-establishing suffi-
cient competition in the markets for pay television.
One of these required Canal Plus to use CanalSat to
distribute premium channels, including sport, on a
non-exclusive basis. The injunctions were to be valid
for a period of five years, at the end of which the state

of competition would be analysed again to consider
the relevance of maintaining them. The Canal Plus
Group therefore submitted to the competition author-
ity a request for the revision of the injunction con-
cerning non-exclusive distribution which should en-
able it to conclude an exclusive distribution contract
for the belN Sports channels. The various operators
in the markets in question (television channels, hold-
ers of sports rights, pay-television distributors, and
more particularly the IAPs, etc) have now been con-
sulted. On 13 April 2016, in response to an applica-
tion from the competition authority, the national au-
diovisual regulatory authority (Conseil Supérieur de
I’Audiovisuel - CSA) delivered its opinion, and the
Canal Plus Group proposed a series of undertakings
which have been tested on the market with the var-
ious stakeholders concerned. On completion of a
detailed examination of the various elements in the
dossier, the competition authority felt that there was
at present no justification for an early revision of the
injunctions, even if Canal Plus were to adopt the un-
dertakings it proposed. It felt that the change in the
legal and actual circumstances taken into account in
2012 was not significant enough to make any differ-
ence to the competition analysis carried out at the
time, which was the justification for the injunctions
at issue; these were therefore still necessary. On the
market upstream of the acquisition of sports rights,
the competition authority noted that, as in 2012, the
Canal Plus Group and belN Sports held the broadcast-
ing rights to virtually all the most attractive sports
competitions, particularly for football. The structure
of the market, close to a duopoly comprising the Canal
Plus Group and belN Sports, was still characterised
by the dominance of the former of the two. The ac-
quisition of the rights for the English Premier League
by the Altice Group (SFR) was still an isolated case
rather than a demonstration of the emergence of suf-
ficient and durable competition in the market. Simi-
larly, on the market downstream of the distribution of
pay-television services, the Canal Plus Group still held
a dominant position, with a market share of between
70% and 80%.

More generally, since implementation of the injunc-
tions imposed in 2012, there have been clear rules of
play for independent channels gaining access to dis-
tribution on CanalSat. It has also become possible for
distributors in competition with the Canal Plus Group,
including the IAPs, to compete effectively with the ex-
clusive distribution of channels on CanalSat by having
the possibility of gaining access to attractive content.
The competition authority therefore feels that any iso-
lated changes to this particular injunction might en-
danger the usefulness of the measures as a whole,
and the authority is anxious to maintain consistency
and effectiveness. The authority will nevertheless be
carrying out a thorough re-examination of all the in-
junctions imposed in 2012, starting in July, in consul-
tation with all the stakeholders concerned, so that a
clear and foreseeable framework can be defined for
2017-2022.

IRIS 2016-7 15



of the European Audiovisu

e Communiqué de presse de I’Autorité de la concurrence, 9 juin 2016
(Press release of the national competition authority, 9 June 2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18089 FR

Amélie Blocman
Légipresse

TF1 follows France Télévisions in sighing an
agreement with audiovisual producers

The Decree amending the terms of reference of
France Télévisions so as to allow implementation of
the agreement concluded on 10 December 2015 be-
tween the public-sector audiovisual group and the
representative organisations of audiovisual producers
(USPA, SPFA, SPl and SATEV) was published in the Jour-
nal Officiel on 8 June 2016. In application of Article 48
of Act No. 86-1067 of 30 September 1986, the text
amends Article 9 of the terms of reference and its an-
nex on the extent of the rights transferred, in order
to take into account this professional agreement, the
aim of which is to allow France Télévisions to devote
more of its expenditure on audiovisual production to
works that are not produced independently. The De-
cree therefore includes in the terms of reference the
main stipulations contained in the agreement: while
maintaining unchanged France Télévisions’ contribu-
tion of 20% of its turnover to the production of au-
diovisual works, Article 2 of the Decree, amending
Article 9 (IV) of the terms of reference, reduces ini-
tially from 95% to 75% the proportion of indepen-
dent productions in this contribution. In return, the
non-independent proportion of the contribution, fixed
henceforth at a maximum of 25%, is to be strictly
regulated. Only half may be made with a production
company that is dependent on France Télévisions in
terms of company capital within the meaning of Ar-
ticle 15 of Decree No. 2010-747 of 2 July 2010. The
tables attached to the terms of reference, on the ex-
tent of the rights transferred by genre of work, have
been amended to take into account the new negoti-
ated framework, setting out these rights in detail in
relation to the independent/dependent parts of the
contribution to be made.

At the same time, on 24 May 2016, under the aus-
pices of the Ministry of Culture, an agreement was
signed governing relations between audiovisual pro-
ducers and the TF1 Group. The agreement increases
to 36% the proportion of dependent production, with
26% earmarked for TF1's subsidiaries. Concurrently,
the threshold for triggering coproduction shares, en-
abling TF1 to have property rights in respect of the
works, has been lowered from 70% to 60% of the
proportion financed for fiction works. Details have
also been laid down on the rules on marketing man-
dates. As for France Télévisions, the agreement gives
TF1 exclusive rights for subscription video on demand
(SvOD). In exchange, TF1 will be required to invest

12.5% of its turnover in the creation of catalogue
works for four years, and to allocate 75% of its invest-
ments to new production, compared with about two
thirds up till now.

The Government will have to adapt the regulatory pro-
visions which are impacted by the agreement signed
between the broadcasters and the distributors, and
this will have to be done by the end of 2016.

e Décret n°2016-752 du 6 juin 2016 portant modification du cahier
des charges de la société nationale de programme France Télévisions
(Decree no. 2016-752 of 6 June 2016 amending the terms of refer-
ence of France Télévisions)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18090 FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

Supreme Court judgment on privacy injunc-
tions

The case of PJS v. News Group Newspapers Ltd con-
cerns the attempts of a high profile couple to prevent
the publication of a story relating to sexual encounters
that one of the couple, identified only as “PJS”, had
had some time ago. On 22 January 2016, the Court of
Appeal, pending the main trial, granted an interim in-
junction; it was generally accepted that this was prop-
erly granted. The dispute concerned whether the in-
junction should be dismissed since details of the story
had been published in the media outside England and
Wales, and also on various websites and social me-
dia. The English press (News Group Newspapers -
NGN) therefore argued that they were being subject
to grave injustice in not being permitted to publish
the story. On 18 April 2016, the Court of Appeal set
aside the injunction on the basis that the protected
information was now in the public domain; the injunc-
tion served no useful purpose and potentially con-
stituted an unjustified interference with NGN'’s right
to freedom of expression, provided in Article 10 of
the European Convention on Human Rights (ECHR).
However, on 19 May 2016, the Supreme Court re-
versed the decision of the Court of Appeal, although
not unanimously (Lord Toulson dissenting) and with
Lord Mance, Lord Neuberger and Lady Hale all giving
separate concurring judgments.

The Supreme Court reiterated that neither Article 10
nor Article 8 (the right to respect for private life) has
automatic priority, but that this will be a fact-specific
analysis taking into account the justifications for re-
stricting the respective rights and the proportionality
test. Even if the Court of Appeal had not, in suggest-
ing that Article 10 should be more heavily weighted

16 IRIS 2016-7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18089
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18090

in the light of section 12 of the Human Rights Act,
misdirected itself on this point, it had accorded too
much weight to the public interest of publication in
its balancing of the various interests. The Court of
Appeal had accepted that there was a limited public
interest in publication insofar asthe media are enti-
tled to criticise the conduct of individuals even when
there is nothing illegal about the conduct. Accord-
ing to Lord Mance, that justification “cannot be a pre-
text for invasion of privacy”. Referring to the Euro-
pean Court of Human Rights (ECtHR) judgments of Ar-
moniene v. Lithuania (no. 36919/02, 25 November
2008), Mosley v. UK (see RIS 2011-7/1) and Coud-
erc and Hachette Filipacchi Associé v. France (see
IRIS 2016-1/3), Lord Mance questioned whether “the
mere reporting of sexual encounters of someone like
the appellant, however well known to the public, with
a view to criticising them does not even fall within the
concept of freedom of expression under Article 10 at
all”.

Lord Mance’s conclusion that the Article 8 interests
outweighed the putative media interests was sup-
ported by Lord Neuberger, and by Lady Hale who elab-
orated on the impact on the children of PJS. Lady Hale
stated that the IPSO Editor’'s Code, to which the Court
must have regard, provides that there must be “an
exceptional public interest to over-ride the normally
paramount interests of [children under 16]".

In determining whether the fact that the identity of
the couple was known at least somewhere in the world
was fatal to a continuation of the injunction, the bal-
ance of secrecy and confidentiality on the one hand
and invasion of privacy on the other was decisive
to the question of whether the injunction should be
maintained. It was in the assessment of this point
that Lord Toulson differed from the four other judges.
In Sunday Times v. UK (No. 2) (no. 13166/87,
26 November 1991), the publication of the restricted
material outside the relevant jurisdiction, and conse-
quent loss of confidentiality, meant that injunctions
could no longer be justified. In the context of privacy,
however, “the repetition of known facts about an indi-
vidual may amount to unjustified interference with the
private lives not only of that person but also of those
who are involved with him”. Nonetheless, the English
courts have refused injunctions in relation to privacy
applications on the basis that the facts were known,
but in cases where there was very broad knowledge
of the facts (for example, CTB v News Group Newspa-
pers Ltd [2011] EWHC 1326 (QB)). Furthermore, the
Supreme Court acknowledged that in terms of the de-
gree of intrusion there is a difference between disclo-
sure on the Internet and publication in the press. Lord
Mance suggested that lifting the injunction would give
rise to a “media storm” which would exacerbate the
distress felt by PJS and his family. The Court recog-
nised that privacy rights require an effective remedy;
damages after the event are not always effective, and
in this respect privacy differs from defamation.

e P|S v. News Group Newspapers Ltd [2016] UKSC 26, 19 May 2016
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18051 EN

e PJS v. News Group Newspapers Ltd [2016] EWCA Civ 393, 18 April
2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18052 EN

® PJS v. News Group Newspapers Ltd [2016] EWCA Civ 100, 22 January
2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18053 EN
e CTB v News Group Newspapers Ltd [2011] EWHC 1326 (QB)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18054 EN

e Judgment by the European Court of Human Rights (Second Sec-
tion), case of Armoniené v. Lithuania, Application no. 36919/02 of 4
November 2008

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18055 EN

e Judgment by the European Court of Human Rights, case of The Sun-
day Times v. the United Kingdom (no. 2), Application no. 13166/87

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18056 EN

Lorna Woods
School of Law, University of Essex

Use of “offensive” word on morning radio
programme chat show investigated

A guest (Jeremy lrons) on a morning programme on
BBC Radio 2, in telling an anecdote, used the word
“fuck”. The presenter immediately said, “You can’t
say that”, apologised to listeners, and asked Irons to
apologise too - which he did. The presenter then re-
minded other guests not to use offensive language.

Ofcom received one complaint about the use of the
word at that time of day. Ofcom decided to mount an
investigation on the basis of issues raised under Sec-
tion 2.3 of the Broadcasting Code: “In applying gen-
erally accepted standards broadcasters must ensure
that material which may cause offence is justified by
the context 04046 Such material may include, but is
not limited to, offensive language.”

The BBC was asked how the programme’s content
complied with the rule. It said that Irons had been
assessed as “unlikely” to use inappropriate language,
but nonetheless had been given a full “face-to-face”
briefing which included being reminded that the pro-
gramme had a large family audience with the poten-
tial for children to be listening, and that he should
moderate any stories and use of language accord-
ingly. The BBC argued that adequate steps were taken
before the programme aired and the immediate re-
sponse was also appropriate and adequate.

Ofcom had in 2010 conducted research into the pu-
bic’s consideration of the use of offensive language,
Audience attitudes towards offensive language on
television and radio. This had concluded that the use
of the word “fuck” was deemed to be amongst the
most offensive, and thus Irons’ use was capable of
causing offence. The question was then whether the
context could redeem the use of the word. Ofcom
chose to look at the programme as a progamme with
a large family audience including children listening to
it during the school run, within a channel made up of

IRIS 2016-7 17


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-7/1&id=15606
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-1/3&id=15606
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18051
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18052
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18053
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18054
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18055
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18056

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

popular music and comedy content. Thus, the use of
the most offensive language was not justified by the
context.

However, Ofcom chose to resolve the issue without
any further action, on the basis that the BBC did have
a compliance policy in place to carry out pre-airing
risk-assessment of the likelihood of guests using of-
fensive language. Furthermore, in this case, the guest
was given a briefing reminding him not to use such
language.

e Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue number 305, 23
May 2016, p. 54

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18057 EN

David Goldberg
deeJgee Research/ Consultancy

White Paper sets out proposed reforms to
the BBC Royal Charter

On 12 May 2016, a White Paper was presented to the
British Parliament by the Secretary of State for Cul-
ture Media and Sport, setting out the core proposed
changes to reform and modernise the BBC. This would
create the basis for the ninth BBC Royal Charter, as
the current one ends in December 2016 (for the previ-
ous Royal Charter, see IRIS 2006-5/22 and |IRIS 2005-
7/23). The Royal Charter is the constitution of the
BBC.

The White Paper is a consequence of wide-ranging
consultation with the public and the creative indus-
tries. The proposed reforms for the new Charter are
to enhance the BBC’s public service broadcasting re-
mit by producing distinctive, high quality and impar-
tial content, which appeals to a wide and diverse au-
dience both nationally and internationally.

The main proposed structural change is that the in-
ternal governance of the BBC will alter from a board
of governors to a unitary board of directors, with the
intention that at least half of these directors are ap-
pointed by the BBC. Further, the BBC will no longer be
effectively self-governing, with the role being given to
the communications regulator Ofcom who will have
extensive powers to investigate matters and have the
authority to impose sanctions. Such authority will in-
clude investigating relatively minor activities, which
may over time have an influence on the effectiveness
and impartiality of the BBC.

Ofcom will have a licensing role whereby an operat-
ing licence will be granted and sanctions will be made
available for any breaches. In addition, the National
Audit Office will become the BBC’s auditor and hold
the broadcaster accountable for its significant annual
public funding.

There are a number of notable developments. First,
the BBC will have freedom as to how it spends the
funding, without any of the current prescriptive re-
quirements. However, one area where funding will
remain ring-fenced is in respect to BBC World ser-
vice. Further, the BBC will be empowered to com-
mission work from outside the BBC without any quo-
tas or requirements for in-house production by the
broadcaster. One exception which cannotbe delegate-
dis news and current affairs production. Second, the
BBC will also be enabled to create its own freestand-
ing commercial production house - known as BBC Stu-
dios - subject to it meeting standards that are com-
patible with the BBC's impartial public service remit.
Third, the BBC'’s relationship with its commercial sub-
sidiaries such as Global News and Stationworks needs
to be reviewed, including loss-makers, in terms of
what value they provide to the public interest. Also,
whether the public service broadcaster is in effect
subsiding its private sector arm. This includes con-
sideration of how the BBC promotes itself and uses its
airtime for self-promotion. Fourth, the BBC will have a
budget of £20m per annum to create opportunities for
other broadcasters and producers also making public
service content, and the government will seek con-
sultation in autumn 2016. Funds will be provided to
ensure the BBC works with local news organisations,
for instance local newspapers. Moreover, the BBC will
have a responsibility to produce programmes that ap-
peal to all audiences, both for its domestic and in-
ternational market. As part of this process the BBC
will be encouraged to work with as many collabora-
tors and partners as possible.

Fifth, and in relation to the licence fee, the BBC will be
empowered to collect the TV licence not only from tra-
ditional viewers watching via terrestrial TV, but also
those who use the online services such as its very
popular catch-up service BBC iPlayer. The iPlayer ser-
vice will be given greater flexibility so that British resi-
dents who pay the licence fee may have access online
when away in another EU country. The BBC will also
consider ways of collecting licence fees and the sanc-
tions against those who fail to pay, making the system
fairer and more proportionate, especially for people
living on limited financial means. Although the over
75 years of age exemption will continue, those above
that age who are able and wish to will be encouraged
to pay the licence fee.

Apart from the revenues the BBC generates from li-
cence revenues, and the sales of its programmes and
formats worldwide, the broadcaster will be enabled to
run pilots for different forms of subscription services.

Notably, as part of the remit to preserve and bolster
the BBC's impartiality, the Charter period will be every
11 years with a mid-point review, so it can be free of
the political cycle given that Britain has fixed 5-year
parliaments.

Finally, the proposed mission statement set out in the
White Paper states the BBC is “To act in the public

18 IRIS 2016-7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18057
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2006-5/22&id=15607
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2005-7/23&id=15607
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2005-7/23&id=15607

of the European Audiovisu

interest, serving all audiences with impartial, high-
quality and distinctive media content and services
that inform, educate and entertain.”

e Department for Culture, Media & Sport, A BBC for the future: a

broadcaster of distinction, May 2016, Cm 9242
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18081 EN

Julian Wilkins
Blue Pencil Set

IE-Ireland

Interview concerning abortion violated

broadcasting rules

In @ majority decision, the Broadcasting Authority of
Ireland (BAI) has upheld a complaint concerning an in-
terview with a couple on the topic of abortion, broad-
cast by the public service broadcaster RTE (for previ-
ous decisions, see|IRIS 2016-3/20, IRIS 2016-2/14, and
IRIS 2014-2/23). The complaint concerned an October
2015 edition of The Ray D’Arcy Show, a lifestyle and
entertainment programme, broadcast weekday after-
noons on RTE Radio 1.

The programme featured an interview with a well-
known television writer and his wife, concerning their
experience of receiving a diagnosis that their first
baby would not survive beyond birth. The interview
also featured discussion of the couple’s views on the
Irish laws on abortion.

The complainant argued that the “presenter pro-
moted his personal view in respect of abortion dur-
ing this discussion” and “allowed his guests to make
a number of comments in respect of abortion which
should have been challenged,” thus violating the
Broadcasting Act 2009 and the BAI Code of Fairness,
Objectivity and Impartiality in News and Current Af-
fairs. Under Section 39(1)(b) of the Broadcasting Act
2009, broadcasters must ensure that the broadcast
treatment of current affairs “is fair to all interests con-
cerned and that the broadcast matter is presented in
an objective and impartial manner and without any
expression of his or her own views”. However, if
it is “impracticable in relation to a single broadcast
to apply this paragraph, two or more related broad-
casts may be considered as a whole, if the broadcasts
are transmitted within a reasonable period of each
other”. The broadcaster argued that the interview
was a “human-interest item”, and that “the focus of
the interview was primarily on the personal trauma
endured by the couple.” RTE stated that it canvassed
for and received separate statements from the Pro-
Life Campaign and Every Life Counts, which were read
out during the interview. The presenter also offered

alternative viewpoints to the couple throughout the
interview.”

Having considered the submissions, the BAlI Compli-
ance Committee decided to uphold the complaint.
First, the Committee stated that it “did not agree with
the characterisation of the interview by the broad-
caster as predominantly human interest in nature.”
It noted that the interviewees had created a video
for a campaign to decriminalise abortion in Ireland,
and while the interview did include “an exploration of
the experiences of the interviewees, these views were
secondary and set out so as to encourage support
for the Amnesty International campaign” to change
Irish abortion law. Second, the Committee noted that
“the interviewees also criticised opposing views to
their own, describing such views as ‘fundamentalist’,
‘simplistic’ and ‘childish’, and characterised the ac-
tions of politicians on this matter as ‘particularly cow-
ardly’.” While the interviewer had “made references
to other choices that couples had made when faced
with a pregnancy where the foetus had a fatal foetal
abnormality or a life-limiting condition”, “the treat-
ment of these other views during the item as cursory
and the issues highlighted by those statements were
not examined in any detail by the presenter with his
guests.” In conclusion, the Committee held that “other
perspectives provided were insufficient, particularly
where there were no other contributions via intervie-
wees and where the presenter did not challenge in
any significant manner the views of the interviewees.”
Thus, there had been a violation of the Broadcasting
Act 2009 and the BAI Code of Fairness, Objectivity and
Impartiality in News and Current Affairs.

e Broadcasting Authority of Ireland, Broadcasting Complaint Deci-
sions, May 2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18059 EN

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

Programme containing hate speech had no
editorial justification

In @ majority decision, the Compliance Committee of
the Broadcasting Authority of Ireland (BAI) has upheld
a complaint against a broadcaster over a programme
featuring a contributor being “given repeated oppor-
tunities to air” extremely racist views.

The complaint concerned a November 2015 edition of
a late night chat/entertainment programme broadcast
each weekday evening after 9pm by FM 104. The pro-
gramme is led “by audience interaction”, and is “char-
acterised by often controversial and trenchant views
often stated using coarse and offensive language.”
The episode of the programme aired on 12 Novem-
ber 2015 concerned a contributor who was concerned

IRIS 2016-7 19


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18081
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-3/20&id=15609
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-2/14&id=15609
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-2/23&id=15609
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18059

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

about a request, from her ex-partner and father of her
child, to bring the child to visit his family in his home
country of Nigeria. The caller was concerned that she
might not see the child again if she granted this re-
quest. The broadcaster invited listeners to contact
the programme with their opinions. It included contri-
butions that dealt with this topic, but it also included
one caller, who expressed a number of opinions, in-
cluding that “Africans/Nigerians were only in relation-
ships with Irish women so as to secure passports” and
“sponge off the welfare”, were “parasites”, and were
“contaminating our gene pool and outbreeding us 2-
1.

Under Section 48 of the Broadcasting Act 2009, indi-
viduals may make a complaint to the BAI that a broad-
caster failed to comply with the broadcasting rules.
The complainant argued that “the programme per-
mitted persons to express hatred and racism against
other nationals,” and was “disrespectful, offensive
and biased,” in breach of a number of broadcasting
rules, including: Section 48(1) of the Broadcasting
Act (fairness, objectivity and impartiality in current af-
fairs), Section 48(1)(b) of the Broadcasting Act (harm
and offence), Rules 4.1 and 4.2 of the BAI Code of
Fairness, Objectivity and Impartiality in News and Cur-
rent Affairs (fairness, objectivity and impartiality) and
Principle 5 of the BAI Code of Programme Standards
(respect for persons and groups in society).

In response, the broadcaster stated that the pro-
gramme carries a warning at the beginning, as
“some views expressed on air by callers can be ex-
treme.” The broadcaster argued that “the programme
is well known as one which contains robust de-
bate carried out by contributors who often hold ex-
treme views which some may find offensive.” How-
ever, the extreme views “were constantly challenged,
disagreed-with and effectively belittled, with those
who expressed these opinions called out and basically
shamed on air for daring to hold them - by both the
presenter and many other callers.”

The Compliance Committee decided to uphold the
complaint. First, the Committee noted that the pro-
gramme was broadcast after the “watershed”, and
regular listeners “are familiar with the style and tone”
of the programme. However, while these factors were
relevant for context, “they do not remove the obli-
gation on the broadcaster to put limits on content
that would reasonably be expected to cause undue
offence.” In particular, the Committee held that the
views expressed by the caller concerning race “had
no evident editorial relevance to the discussion since
the issue of race was not highlighted by the caller
who was facing the dilemma that was the focus of the
programme.” In addition, the Committee held “that
the caller was invited throughout the programme to
air his views and was permitted to make continuous
racist remarks throughout the majority of the pro-
gramme, and in circumstances where the comments
had no editorial relevance.” Finally, the Committee ac-
cepted that whilst “the comments of this caller were

challenged throughout the programme”, nonetheless
“the caller’s views were extremely racist in nature and
amounted to hate speech and the caller was given re-
peated opportunities to air these views, views which
the Committee believe should not have been broad-
cast in such an extensive manner and because they
had not editorial justification.”

e Broadcasting Authority of Ireland, Broadcasting Complaint Deci-
sions, May 2016, p. 15

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18059 EN

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

IT-Italy

Data protection authority finds bloggers de-
serve same treatment as journalists

The Autorita Garante per la protezione dei dati per-
sonali (ltalian Data Protection Authority, “Garante”),
through Resolution no. 29 of 27 January 2016, has
stated that hen bloggers report news and comments
in their blog, in absence of the data subjects’ consent,
they do not commit any unlawful act as long as they
respect the rights, fundamental freedoms and dignity
of the person on which they write.

In this resolution the Garante declared groundless the
complaint of a well-known public figure who had asked
a blogger to remove an article reporting certain infor-
mation concerning her personal life and judicial pro-
ceedings (for previous decisions, see|IRIS 2008-7/26).

In particular, the complainant on one hand had stated
that her personal data had been unlawfully dissemi-
nated online; on the other hand, she had contested
the applicability of the provisions provided for by the
Legislative Decree no. 196/2003 (the Data Protection
Code) to the specific case, with regard to the protec-
tion of freedom of expression.

However, Garante ruled that the provisions of the
Data Protection Code relating to journalism also apply
to bloggers who carry out informative activities. In-
deed, Articles 136 ss. of the Data Protection Code ex-
tend the applicability of the legal provisions concern-
ing the personal data processing carried out by jour-
nalists to other activities involving freedom of expres-
sion which are not carried out by professional journal-
ists.

In light of the above, Garante has stated that the blog-
gers who run informational websites may process per-
sonal data without the data subjects’ consent, with
the condition that bloggers are required to respect the

20 IRIS 2016-7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18059
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2008-7/26&id=15611

of the European Audiovisu

rights, fundamental freedoms and dignity of the sub-
ject of the writing.

e Autorita Garante per la protezione dei dati personali, provvedi-
mento n. 29 del 27 gennaio 2016 [doc. web n. 4747581] (ltalian
Data Protection Authority, Resolution no. 29 of 27 January 2016 -
web document no. 4747581)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18060 IT

Ernesto Apa, Adriano D’Ottavio
Portolano Cavallo

NL-Netherlands

Court orders Google Inc. to remove search
results concerning a lawyer’s criminal con-
viction in 2012

The District Court of Rotterdam has ordered Google
Inc. to remove two hyperlinks from its “.nl” and
“.com” search engine that refer to a blog post about
the applicant’s foreign conviction in 2012 for illegal
possession of a weapon.

The applicant worked as a lawyer outside the Nether-
lands in 2012 and 2013. In 2012 he was criminally
convicted of illegal gun ownership and given a sus-
pended prison sentence and community service. A
local blogger wrote about the judgment, thereby dis-
closing the applicant’s name and picture. This blog
post could be found on Google Search by entering the
applicant’s name. In 2015 Google declined the appli-
cant’s request to remove this search result.

The Court established that this case concerns the pro-
cessing of personal data. The Court found Google
Inc. to be the controller of the personal data, be-
cause it decides the purposes and means of the pro-
cessing. Furthermore it held that it is sufficiently es-
tablished that Google Inc. uses automatic equipment
situated in the Netherlands. The application against
Google Netherlands is inadmissible because they are
not the controller, and therefore do not process per-
sonal data: their role is focused on sales support.

The applicant’s primary argument was that the pro-
cessing is unlawful because it concerns sensitive per-
sonal data, namely criminal data, and that none of the
exceptions to the prohibition on processing sensitive
data apply (Articles 16, 22 and 23 of the Dutch Data
Protection Act). Google argued that the URLs cannot
be qualified as criminal data, and that the substantive
assessment of the application only covers the search
results and not the content of the websites that are
listed. The Court rejects this defence. The request
concerns sensitive data that may not be processed
unless an exception applies, which is not the case in
this instance. The removal request of the applicant
must therefore be granted. The Court stated that it

is aware of the profound implications of this finding
for the processing of criminal data by search engine
operators, but that the conclusion is inevitable.

The applicant’s subsidiary claim was that the process-
ing was incompatible with data protection legislation,
and that the processing violated Articles 7 and 8 of the
EU Charter of Fundamental Rights (the right to private
life and data protection, respectively). In addition, the
Court observes that applicant’s request would also
have been granted on this subsidiary basis. Explic-
itly referring to the CJEU judgment in Google Spain v
Mario Costeja Gonzaléz (see IRIS 2014-6/3), the Court
considers that the applicant’s “right to be forgotten”
weighs more heavily than Google’s interest to pro-
duce a relevant search result and the public interest
to find such results. The Court rejected Google’s argu-
ment that the applicant’s capacity as a lawyer was of
special weight, because it is excessive to assume that
every lawyer has such a role in society that the pub-
lic must always be aware of any criminal conviction.
Of relevance was that the conviction did not relate to
the applicant’s professional abilities. The Court also
attached weight to a “conviction spent” declaration
submitted by applicant, which indicated that he was
given a “clean slate” by the authorities in the foreign
jurisdiction.

e Rechtbank Rotterdam, 14 april 2016, ECLI:NL:RBROT:2016:2395

(District Court of Rotterdam, 14 April 2016,
ECLI:NL:RBROT:2016:2395)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18061 NL

Karlijn van den Heuvel
Institute for Information Law (IVIiR), University of
Amsterdam

RS-Serbia

New Advertising Law in effect as of 6 May
2016

The new Advertising Act ("Official Gazette of RS“, No.
6/2016), which was adopted by the Serbian Parlia-
ment on 26 January 2016, became effective as of 6
May 2016. The new law supersedes the former Adver-
tising Act, which has been in force since 2005 (“Offi-
cial Gazette of RS“, No. 79/2005). According to the
statements made by the representatives of the Ser-
bian Ministry of Trade, Tourism and Telecommunica-
tions, the new law aims to harmonise with the rele-
vant European legislation, as well as to establish a
legal framework that would be able to withstand tech-
nological challenges. The new law is applicable to all
forms of commercial advertising, irrespective of the
medium used. It covers print, outdoor and online ad-
vertising, and incorporates the rules regulating audio-
visual commercial communications that were harmo-

IRIS 2016-7 21


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18060
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-6/3&id=15612
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18061

of the European Audiovisu

nized with the EU Audiovisual Media Services Direc-
tive in the Law on Electronic Media 2014 ("Official
Gazette of RS”, No. 83/2014).

The noteworthy changes introduced by the law in-
clude a new set of rules regulating misleading, com-
parative and surreptitious advertising; the recognition
of the importance of self-regulation and co-regulation
(especially in the field of advertising products with
high levels of fat, sugar or salt); new rules for ad-
vertising directed towards children below the age of
12, and minors, below the age of 18; the implemen-
tation of the mere conduit and notice and takedown
principles from the Directive on electronic commerce
2000/31/EC for online advertising; a new advertising
regime for alcoholic beverages, that is to some extent
liberalised compared to the old law; the clear prohibi-
tion of the advertising of tobacco products and elec-
tronic cigarettes; and a new set of rules regulating
gambling and new monitoring mechanisms.

However, some of the bylaws that were due to be
adopted, and would allow the full and proper imple-
mentation of the new law, are still lacking. The most
important of those will regulate the manner of adver-
tising on broadcast media in more detail (TV/radio ad-
vertising, teleshopping, product placement, etc.). Itis
expected to be passed by the Regulatory Authority for
Electronic Media in the near future.

On the other hand, the Serbian Chapter of the In-
ternational Advertising Association (IAA) has already
drafted the Code of Marketing Communicationsin
2013. The Code will now be followed by the intro-
duction of the first self-requlatory body in the field of
advertising, aiming to enhance the responsibility and
ethics of marketing communications and provide an
important supplement to the new rules introduced by
the Advertising Act.

e Zakon o oglasavanju ("Sl. glasnik RS", br. 6/2016) (Advertising Act
("Official Gazette of RS”. No. 6/2016))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18067 SR

o KODEKS MARKETINSKIH KOMUNIKACIJA (The Code of Marketing
Communications)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18068 SR

. Slobodan Kremenjak
Zivkovi¢ Samardzi¢ Law Office, Belgrade

SE-Sweden

Supreme Court rules linking was a breach of
broadcaster’s signal right but not copyright

The Swedish Supreme Court has decided that a
hockey game does not reach the originality threshold
to receive copyright protection. The hockey game in

question was made available to the public on C More
through linear broadcast on its television channel, as
well as its pay-per-view service online. To view the
game the viewers had to register, accept the user
terms and pay for the game.

The hockey game on C More’s website was linked
to by a private individual. The Court of Appeal for
Southern Norrland had previously established that the
linking was a making available and that the linking
breached the signal rights of C More (see |IRIS 2011-
1/47 and |IRIS 2011-9/33). C More appealed the de-
cision and claimed that the linking also breached the
copyright of the game. The Supreme Court had asked
the Court of Justice of the European Union (CJEU)
whether member states may “give wider protection
to the exclusive right of authors by enabling ‘commu-
nication to the public’ to cover a greater range of acts
than provided for in Article 3(2) of [Directive 2001/29
‘InfoSoc Directive’]”. The CJEU ruled in 2015 that
member states could extend the definition of “com-
munication to the public” to give wider protection to
authors and broadcasters (see IRIS 2015-5/2).

The Supreme Court had to evaluate whether the game
constituted a copyright protected work. The judges
of the Court disagreed, but the majority did conclude
that a hockey game could not reach the threshold of
originality. The linking did not breach the copyright,
but only the neighbouring signal right of the broad-
caster.

o Hégsta domstolen, M3l B 3510-11, 29/12/2015 (Supreme Court in
Stockholm. Mal B 3510-11. 29 December 2015)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18070 SV

Helene Hillerstrom Miksche
Com advokatbyra, Stockholm

Depicting art work online not covered by an
exception but subject to artists’ exclusive
rights

The Swedish Supreme Court has ruled on the scope
of an exception in the Swedish Copyright Act. Accord-
ing to the exception, a work of art that is permanently
placed in a public location, can be depicted without
the permission of the creator. The exception is moti-
vated by the public interest in freely depicting art in
public space without being limited by copyright to art
works that are placed in such public spaces.

Wikimedia, a non-profit association, had launched a
database of pictures of public art works in Sweden
where information on the art work was displayed with
a photograph, along with information on where the
art work is placed geographically and the name of
the artist. The site was freely accessible to users on-
line, and the photographs were uploaded by the users
themselves. The aim of the site was to provide the

22 IRIS 2016-7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18067
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18068
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-1/47&id=15618
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-1/47&id=15618
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-9/33&id=15618
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-5/2&id=15618
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18070

of the European AudioVisu’aﬂ Observatory

public, educational and tourist sectors with informa-
tion on public art in Sweden.

The Supreme Court in the case had to interpret
whether the notion of depict (“avbilda”) included the
making available of photographs on a website pre-
sented as a database of information. According to
the preparatory work for the Copyright Act, the excep-
tion allowed for reproduction of an art work through
a painting, drawing, photography or other technique
through which the art work could be depicted in a two
dimensional fashion. The exception has enabled post
cards with public art to be sold without the permission
from, or payment to, the artists.

The exception was introduced into the Copyright Act
when the Internet was unknown. In the latest review
of the Act (SOU 2011:32), it was said that the notion
had been subject to discussion and that there were
reasons to clarify it. The review in this part never led
to any legislative change.

The Supreme Court interpreted the application of the
exception in light of the three-step-test and consid-
ered that the old notion of depicting art work did
not apply to the database of pictures that Wikime-
dia made available to the public. Whether the mak-
ing available was commercial or not had no impact
according to the Court. In conclusion the Supreme
Court’s ruling mean that Wikimedia cannot make
available pictures of art works in its database without
the consent of the artists concerned.

e Hégsta domstolen, m&l nr O 849-15, 04/04/2016 (Supreme Court,
decision of 4 April 2016, mal nr O 849-15)
|http://mer|in.obs.coe.int/redirect.php?id=18071| SV

Helene Hillerstrom Miksche
Com advokatbyra, Stockholm

IRIS 2016-7 23


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18071

of the Europeah Audiovisual'Observatory

Agenda Book List

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed

in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

(© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

24 IRIS 2016-7



	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Instytut Ekonomichnykh Reform, TOV v. Ukraine
	Council of Europe: Expert Opinion on the three draft acts regarding Polish public service media
	EUROPEAN UNION
	Court of Justice of the European Union: Private copying compensation cannot be funded through general state budget
	Court of Justice of the European Union: Austro-Mechana v. Amazon EU and Others
	European Commission: Public consultation on media pluralism and democracy
	NATIONAL
	AL-Albania
	Constitutional Court rules to remove ownership limitations for national audiovisual media
	BE-Belgium
	Court of Cassation extends the right to be forgotten to online newspaper archives
	Self-regulatory bodies for journalism and advertising ethics report on their functioning
	BY-Belarus
	Amendments on the protection of minors from information detrimental to their health and development adopted
	CH-Switzerland
	Government not in favour of introducing “droit de suite”
	CZ-Czech Republic
	Amendment to the Audiovisual Law
	DE-Germany
	Hamburg District Court issues cease-and-desist order against broadcasting of a TV programme
	Licence extension for window programmes declared lawful
	ZAK reaches decision on breaches of advertising rules
	ES-Spain
	Catalan Audiovisual Council launches project on protection of minors on the Internet
	FR-France
	Infringement of protection of image suffered by a doctor, filmed without his authorisation by concealed camera without his anonymity being preserved
	Competition authority refuses to allow Canal Plus’ plan for an exclusive distribution agreement with beIN Sports
	TF1 follows France Télévisions in signing an agreement with audiovisual producers
	GB-United Kingdom
	Supreme Court judgment on privacy injunctions
	Use of “offensive” word on morning radio programme chat show investigated
	White Paper sets out proposed reforms to the BBC Royal Charter
	IE-Ireland
	Interview concerning abortion violated broadcasting rules
	Programme containing hate speech had no editorial justification
	IT-Italy
	Data protection authority finds bloggers deserve same treatment as journalists
	NL-Netherlands
	Court orders Google Inc. to remove search results concerning a lawyer’s criminal conviction in 2012
	RS-Serbia
	New Advertising Law in effect as of 6 May 2016
	SE-Sweden
	Supreme Court rules linking was a breach of broadcaster’s signal right but not copyright
	Depicting art work online not covered by an exception but subject to artists’ exclusive rights

