
IRIS 2016-6

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE
European Court of Human Rights: Sousa Goucha v. Por-
tugal . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
European Court of Human Rights: Pinto Coelho v. Por-
tugal (No. 2) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4

EUROPEAN UNION
European Commission: Proposal to amend the Audiovi-
sual Media Services Directive . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
European Commission: Consultation on the evaluation
and review of the e-Privacy Directive . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5

OSCE

OSCE: Propaganda and freedom of the media. . . . . . . . . . . . . 6

NATIONAL

AL-Albania
Parliament amends formula for election of public ser-
vice broadcaster’s General Director . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

BG-Bulgaria
New procedure for electing members of the Bulgarian
media regulator . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

DE-Germany
Federal Administrative Court denies unconstitutionality
of broadcasting licence fee for private households . . . . . . . . 8
The producer of the dubbed version of a film is to be
considered a film producer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
New law for collecting societies . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Draft of a new Film Support Act adopted . . . . . . . . . . . . . . . . .10

FR-France
Court of Cassation refuses to penalise use of concealed
camera and infiltration by journalists . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10

Change in rules on politicians’ speaking time in the me-
dia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11

GB-United Kingdom

Supreme Court refuses permission to appeal against the
basis for calculating damages awards for breach of pri-
vacy and misuse of information . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12
New Ofcom rules on hate speech and abusive treatment. .12

IE-Ireland
Advertising Standards Authority upholds complaints
over Toyota commercial . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
Broadcasting Authority and the Canada Media Fund
announce co-development incentive for audiovisual
projects . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13

IT-Italy

Court of Rome: no need for a detailed notice to trigger
ISP’s liability . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14

LV-Latvia
Regulator suspends the retransmission of a Russian TV
channel. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15

MT-Malta

New tax reduction scheme for local film production . . . . . .16

NL-Netherlands
Court orders public broadcasting organisation to take
two articles offline and publish a rectification . . . . . . . . . . . .16
Medical company’s complaint over news programme
upheld. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17

TR-Turkey

Prison sentences for the publication of a cartoon of Mo-
hammed. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18



Editorial Informations

Publisher:
European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG
Tél. : +33 (0) 3 90 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int
Comments and Contributions to:
iris@obs.coe.int
Executive Director:
Susanne Nikoltchev
Editorial Board:
Maja Cappello, Editor � Francisco Javier Cabrera Blázquez,
Sophie Valais, Deputy Editors (European Audiovisual
Observatory)
Michael Botein, The Media Center at the New York Law School
(USA) � Silvia Grundmann, Media Division of the Directorate
of Human Rights of the Council of Europe, Strasbourg
(France) � Mark D. Cole, Institute of European Media Law
(EMR), Saarbrücken (Germany) � Bernhard Hofstötter, DG
Connect of the European Commission, Brussels (Belgium) �

Tarlach McGonagle, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands) � Andrei Richter,
media expert (Russian Federation)
Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Victoires Éditions

Documentation/Press Contact:
Alison Hindhaugh
Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10
E-mail: alison.hindhaugh@coe.int
Translations:
Snezana Jacevski, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Michael Finn � Katherine Parsons � Marco Polo
Sarl � France Courreges � Nathalie Sturlèse � Brigitte Auel �
Sonja Schmidt � Roland Schmid
Corrections:
Snezana Jacevski, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Sophie Valais et Francisco Javier Cabrera
Blázquez � Barbara Grokenberger � Aurélie Courtinat � Lucy
Turner
Distribution:
Markus Booms, European Audiovisual Observatory
Tel.:
+33 (0)3 90 21 60 06
E-mail: markus.booms@coe.int
Web Design:
Coordination: Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory � Development and Integration: www.logidee.com
� Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158
 2016 European Audiovisual Observatory, Strasbourg
(France)

http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int


INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Sousa
Goucha v. Portugal

In finding that there had been no violation of the right
to privacy and the right to reputation, the European
Court of Human Rights (ECtHR) upheld a high level
of freedom of expression in a case concerning a joke
in a TV-programme about the sexual orientation of a
television celebrity in Portugal. For the ECtHR it was
important that the domestic courts, in dismissing the
defamation complaint by Mr Sousa Goucha, took into
account the context in which the joke had been made,
and referred to the playful and irreverent style of the
television comedy show and its usual humour. It also
noted that Mr Sousa Goucha, as a well-known televi-
sion host, is a public figure, who had earlier publicly
declared his homosexuality.

Mr Sousa Goucha lodged a criminal complaint for
defamation and insult against the television company
(RTP), the production company, the television presen-
ter, and the directors of programming and content,
following the joke made during the broadcast of a late-
night comedy show on television. Mr Sousa Goucha
alleged that the joke, which had included him in a list
of best female television hosts, damaged his reputa-
tion as it had conflated his gender with his sexual ori-
entation. The Portuguese courts, however, dismissed
his claim for damages as ill founded. They consid-
ered that for a reasonable person, the joke would
not be perceived as defamatory because it referred
to aspects of Mr Sousa Goucha’s characteristics, be-
haviour, and way of expressing himself, which could
be seen as feminine.

Relying on Article 14 of the European Convention of
Human Rights (ECHR), Mr Sousa Goucha submitted an
application to the ECtHR, alleging that the domestic
courts had discriminated against him because of his
sexuality, which he had made public. According to the
ECtHR, the case also deserved an analysis from the
perspective of Article 8 of the Convention, as the right
of reputation is protected under that provision, while
the concept of “private life” also covers the moral in-
tegrity of a person and can therefore embrace mul-
tiple aspects of a person’s identity, such as gender
identity and sexual orientation. The Court stated that
sexual orientation is a profound element of a person’s
identity, and that gender and sexual orientation are
two distinctive and intimate characteristics. However,
the Court reiterated that in order for Article 8 to be
triggered, the attack on personal honour and reputa-
tion must have a certain level of seriousness and such

a manner as to cause prejudice to personal enjoyment
of the right to respect for private life. The main issue
in the present case was whether a fair balance had
been achieved between Mr Sousa Goucha’s right to
protection of his reputation, which is an element of
his “private life” under Article 8, and the other par-
ties’ right to freedom of expression, as guaranteed by
Article 10 of the ECHR.

It is in this balancing exercise that the Court first noted
that Mr Sousa Goucha is a well-known television host
in Portugal and thus a “public figure”. The Court then
recalled that it had been required on numerous oc-
casions to consider disputes involving humour and
satire, and reiterated that satire is a form of artistic
expression and social commentary and, by its inher-
ent features of exaggeration and distortion of reality,
naturally aims to provoke and agitate. Accordingly,
any interference with an artist’s right to such expres-
sion must be examined with particular care. Addition-
ally, the Court also referred to the judgment of the
Court of Justice of the European Union (CJEU) in the
case of Deckmyn v. Vandersteen (IRIS 2014-9/5), ac-
knowledging that a particularly wide margin of appre-
ciation should be given to parody in the context of
freedom of expression. It must also be noted, how-
ever, that the joke was not made in the context of a
debate of public interest and, as such, no matters of
public interest were at stake. On the other hand, the
Court considered that the joke would not be perceived
as defamation by a reasonable person, and it referred
to Mr Sousa Goucha’s characteristics, his behaviour,
and way of expressing himself. Also of particular im-
portance is the playful and irreverent style of the tele-
vision comedy show and its usual humour. The Court
considered that the domestic courts had convincingly
established the need for placing the protection of free-
dom of expression above Mr Sousa Goucha’s right to
protection of reputation. The Court noted that they
also took into account the lack of intent to attack the
applicant’s reputation and assessed the way in which
a reasonable spectator of the comedy show in ques-
tion would have perceived the impugned joke, as op-
posed to merely considering what the applicant felt or
thought towards the joke. A limitation on freedom of
expression for the sake of the applicant’s reputation
would therefore have been disproportionate under Ar-
ticle 10 of the Convention. The Court concluded that
the domestic courts had struck a fair balance between
the television show’s freedom of expression under Ar-
ticle 10 and Mr Sousa Goucha’s right to have his rep-
utation respected under Article 8. In sum, the Court
found no reason to substitute its view for that of the
domestic courts.

With regard to the complaint under Article 14 ECHR
(discrimination), the Court was of the opinion that
the refusal to prosecute the TV-broadcaster and per-
sons responsible for the impugned TV-programme for
defamation was not due to because he was homosex-
ual. Rather, the Court stated that it was due to the
weight given to freedom of expression in the circum-
stances of the case, and the lack of intention to at-

IRIS 2016-6 3

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-9/5&id=15578


tack the Mr Sousa Gaucho’s honour. The Court stated
that although the relevant passages were “debatable”
and “could have been avoided”, they did not have
discriminatory intent. Consequently, in the absence
of any firm evidence, it was not possible to specu-
late whether his sexual orientation had any bearing on
the domestic courts’ decisions. Therefore, the Court
stated that it cannot be said that the Mr Sousa Goucha
was discriminated against on the grounds of his sex-
ual orientation, and accordingly, there had been no
violation of Article 14 read together with Article 8.

• Judgment by the European Court of Human Rights, Fourth Section,
case Sousa Goucha v. Portugal, Application no. 70434/12 of 22 March
2016
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18007 EN

Dirk Voorhoof
Ghent University (Belgium), Copenhagen University
(Denmark), Legal Human Academy and member of

the Executive Board of the European Centre for Press
and Media Freedom (ECPMF, Germany)

European Court of Human Rights: Pinto
Coelho v. Portugal (No. 2)

In a judgment of 22 March 2016 the European Court
of Human Rights (ECtHR) found that Portugal has vi-
olated a journalist’s right to report about the hear-
ing in a criminal case. The ECtHR emphasised that
the domestic court hearing was public and that the
criminal conviction of the journalist for having broad-
cast unauthorised recordings of the statements of wit-
nesses during the hearing was not necessary in a
democratic society. Therefore the journalist’s convic-
tion amounted to a breach of Article 10 of the Euro-
pean Convention of Human Rights (ECHR).

The applicant in this case was Sofia Pinto Coelho,
a TV-journalist and legal affairs correspondent. She
was convicted for having broadcast in news report ex-
cerpts that included sound recordings from a court
hearing, obtained without permission from the judge.
The case on which Pinto Coelho had reported con-
cerned the criminal conviction of an 18-year-old man
for aggravated theft of a mobile phone. In her TV-
report Ms Pinto Coelho argued that the defendant
should have been acquitted, alleging a judicial er-
ror. She included in her report shots of the court-
room, extracts of sub-titled sound recordings, and the
questioning of prosecution and defence witnesses,
in which their voices and those of the three judges
were digitally altered. The excerpts were followed by
Ms Pinto Coelho’s commentary, in which she tried to
demonstrate that the victims had not recognised the
defendant during the trial, supporting the defendant’s
claim that he had been at work at the time of the in-
cident.

A short time later the president of the domestic court,
who had presided over the case, lodged a complaint

against Ms Pinto Coelho. No permission had been
given to broadcast extracts of the recordings of the
court hearing, and the failure to obtain such autho-
risation breached Article 348 of the Criminal Code.
After being convicted of non-compliance with a legal
order and ordered to pay a fine of EUR 1,500, and af-
ter exhausting all national remedies, Ms Pinto Coelho
submitted an application to the ECtHR in Strasbourg,
alleging a breach of her right as a journalist to free-
dom of expression and information, under Article 10
of the ECHR.

In essence, in this case the ECtHR had to balance
the right of the journalist to inform the public and
the public’s right to receive information against the
right of those who testified to respect for their pri-
vate lives and against the interest of maintaining the
authority and impartiality of the judiciary. The Court
reiterated that in principle journalists must obey the
law, which includes when reporting on a criminal case
of public interest. The Court stated that although
Ms Pinto Coelho had not obtained the recordings of
the hearing in an illicit way, as a journalist she must
have been aware that the unauthorised broadcasting
of the recordings violated Article 348 of the Criminal
Code. The Court took into consideration, however,
the fact that when the news report was broadcast
the case had already been decided, and hence there
was no indication that the broadcast of the audio ex-
tracts could have negatively influenced the proper
administration of justice. Furthermore, the hearing
was public and none of the witnesses whose evidence
had been broadcast had filed any complaint. The
Court also considered it relevant to emphasise that
the witnesses’ voices were distorted, which reduced
the interest invoked by the Portuguese judicial author-
ities referring to the right to have the witnesses’ and
judges’ voices protected under the right of privacy.
The Court reiterated that Article 10 also protects the
mode of expression of ideas and information, and that
it is not for judges to substitute their own views for
those of the press as to how a story should be pre-
sented. According to the ECtHR the domestic authori-
ties had not sufficiently justified the criminal sanction
imposed, despite the fact that it might have a chill-
ing effect on journalistic reporting on matters of pub-
lic interest. By six votes to one, the Court found a
violation of Article 10 of the Convention. The Court
held that the finding of a violation constituted suffi-
cient just satisfaction for any non-pecuniary damage
sustained by Ms Pinto Coelho. It further awarded her
EUR 1,500 in respect of pecuniary damage and EUR
4,623.84 in respect of costs and expenses.

4 IRIS 2016-6

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18007


• Arrêt de la Cour européenne des droits de l’homme, quatrième sec-
tion, affaire Pinto Coelho c. Portugal (n◦ 2), requête n◦ 48718/11 du
22 mars 2016 (Judgment by the European Court of Human Rights,
Fourth Section, case Pinto Coelho v. Portugal (no. 2), Application no.
48718/11 of 22 March 2016)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18006 FR

Dirk Voorhoof
Ghent University (Belgium), Copenhagen University
(Denmark), Legal Human Academy and member of

the Executive Board of the European Centre for Press
and Media Freedom (ECPMF, Germany)

EUROPEAN UNION

European Commission: Proposal to amend
the Audiovisual Media Services Directive

On 25 May 2016 the European Commission published
a proposal to amend the Audiovisual Media Services
Directive (AVMSD). As the Commission noted in its
press release, the aim of the proposal is: “to achieve a
better balance of the rules which today apply to tradi-
tional broadcasters, video-on-demand providers and
video-sharing platforms, especially when it comes to
protecting children. The revised AVMSD also strength-
ens the promotion of European cultural diversity, en-
sures the independence of audiovisual regulators and
gives more flexibility to broadcasters over advertis-
ing”.

The main changes pertain to the following aspects:

Scope: the principle of “TV-likeness” is removed, and
video-sharing platforms will now be included in the
scope of the Directive. Such platforms will have to
protect minors from harmful content and protect all
citizens from incitement to hatred. The proposal de-
fines video-sharing platforms as commercial services
addressed to the public which:

- store a large amount of programmes or user-
generated videos, for which the video-sharing plat-
form provider does not have editorial responsibility;

- where the content is organised in a way determined
by the provider of the service, in particular by hosting,
displaying, tagging and sequencing;

- where the principal purpose of the service (or a dis-
sociable section thereof) is devoted to providing pro-
grammes and user-generated videos to the general
public, in order to inform, entertain or educate;

- is made available by electronic communications net-
works.

Incitement to hatred: there is a reinforcement of the
grounds for prohibiting hate speech;

Country of origin: this principle is maintained, trans-
parency obligations are reinforced, and the proce-
dures for assessing jurisdiction are simplified;

Protection of minors: the two-tier approach is re-
placed by common rules concerning content that
“may impair the physical, mental or moral develop-
ment of minors”, and a provision that special mea-
sures must be put in place for the most harmful con-
tent;

European works: the obligations on broadcasters are
maintained, while those on non-linear services are
reinforced, also with regard to targeting countries.
On-demand providers will have to make sure that
their catalogues contain at least 20% share of Eu-
ropean content. Member States will be able to ask
on-demand services available in their country to con-
tribute financially to Europeans works.

Commercial communications: there is a relaxation of
the rules, but also a reinforcement of self- and co-
regulatory codes. The limit of 20% of broadcasting
time is maintained between 7h and 23h, but broad-
casters can choose freely when to show ads through-
out the day. Broadcasters and on-demand service
providers will also have greater flexibility to introduce
product placement and sponsorship.

Audiovisual regulators: the principle of independence
is recognised and ERGA will play a bigger role, in-
cluding in assessing jurisdiction and adopting Union
codes.

• Proposal for a Directive of the European Parliament and of the
Council amending Directive 2010/13/EU on the coordination of
certain provisions laid down by law, regulation or administrative
action in Member States concerning the provision of audiovisual
media services in view of changing market realities (COM(2016)287
final)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18035 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR
• European Commission, Press release, “Commission updates EU au-
diovisual rules and presents targeted approach to online platforms”,
25 May 2016
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18020 DE EN FR

Department for Legal Information
European Audiovisual Observatory

European Commission: Consultation on the
evaluation and review of the e-Privacy Direc-
tive

On 12 April 2016, the European Commission launched
a Public Consultation on the evaluation and review
of the e-Privacy Directive (Directive 2002/58/EC con-
cerning the processing of personal data and the pro-
tection of privacy in the electronic communications

IRIS 2016-6 5

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18006
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18035
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18020


sector, see IRIS 2002-7/10). The consultation is ad-
dressed to all relevant stakeholders from the civil so-
ciety, business and public sectors.

The purpose of the consultation is twofold. Section I
aims to retrospectively assess the functioning of the
e-Privacy Directive, which is necessary for the review
announced by the European Commission in the Digital
Single Market Strategy for Europe (see IRIS 2015-6/3).
Section II is aimed to produce a forward-looking as-
sessment of possible improvements to the Directive.

Section I of the consultation corresponds to the
so-called Regulatory Fitness and Performance Pro-
gramme (REFIT) evaluation, and addresses the effec-
tiveness, relevance, coherence, efficiency and “EU
added-value” of the e-Privacy Directive. In particular,
the stakeholders have to evaluate whether the Direc-
tive has been effective in achieving its objectives and
whether these are still relevant given the new tech-
nological, social and legal developments. The focus
is on the necessity and added value of the Directive’s
sector-specific provisions in light of the new General
Data Protection Regulation (GDPR). The questionnaire
also aims to assess whether the existing rules fit with
each other and whether they are coherent with other
legal instruments, such as the Framework Directive,
the GDPR, the Radio Equipment Directive, and the up-
coming Network and Information Security Directive. A
number of questions concern the efficiency of the Di-
rective’s national implementation in regard to its con-
tribution to the users’ trust in the protection of their
privacy online and the additional costs to businesses.

The questions comprising Section II of the consul-
tation correspond to five categories of potential im-
provements to the Directive. Among the most rel-
evant is, first of all, the broadening of the Direc-
tive’s scope to include the so-called ‘over-the-top’ ser-
vice providers. Although these providers render in-
formation society services functionally equivalent to
the electronic communications services (such as voice
over IP, instant messaging, webmail, and location ser-
vices), unlike the electronic communications services
providers they are currently not covered by the e-
Privacy Directive. Second, the relative majority of
questions are devoted to additional policy measures
ensuring security and confidentiality of communica-
tions. Such measures, for example, include the se-
curing users’ passwords, use of encryption apps, ex-
tension of security requirements to certain types of
software, Internet of Things devices or network com-
ponents (such as SIM cards), the so-called “cookie
walls”, and consent to storage of or access to the
information on users’ smart devices. Furthermore,
attention is also drawn to the problems of unso-
licited commercial communications and inconsistent
enforcement and fragmentation.

The consultation also provides a possibility to identify
any other issues that the stakeholders deem neces-
sary and allows them to upload quantitative data re-
ports or studies to support their views.

The consultation will run until 5 July 2016. The Euro-
pean Commission will then summarise the answers re-
ceived in a report which it will publish on the website
of the Directorate General for Communications Net-
works, Content and Technology one month after the
consultation closes. The report will be used to draft
a new legislative proposal on the e-Privacy Directive,
expected by the end of 2016.

• European Commission, Questionnaire for the public consultation on
the evaluation and review of the e-Privacy Directive
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18027 DE EN FR
• European Commission, Background document to the public consul-
tation on the evaluation and review of the ePrivacy Directive
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18030 EN

Svetlana Yakovleva
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

OSCE

OSCE: Propaganda and freedom of the media

The OSCE Representative on Freedom of the Media
has published a non-paper (a discussion document)
on the relationship between propaganda and freedom
of the media, aimed to facilitate discussion among
the participating states of the organization. The non-
paper will result in formulating national and interna-
tional law and policy toward the current spread of
propaganda surrounding the conflict in and around
Ukraine. The publication distinguishes two sorts of
propaganda in the contemporary world. The first
is ‘propaganda for war and hatred’; it demands le-
gal action with appropriate measures in accordance
with international human rights law. The second type
of propaganda defined negatively, as the remaining
kinds of propaganda. This kind of propaganda may be
against professional standards of journalism, but does
not necessarily violate international law. This non-
paper reviews OSCE and other international commit-
ments in regard to hateful international propaganda,
in the context of the obligations of the participat-
ing States on freedom of expression and freedom of
the media. The particular focus of the non-paper
lies on the relation between Article 19 (on freedom
of expression) and Article 20 (on banning war propa-
ganda and incitement to hatred) of the International
Covenant on Civil and Political Rights (ICCPR) and its
interpretation by the UN Human Rights Committee
(UNHRC). The non-paper reviews attempts to coun-
teract propaganda through national laws that restrict
foreign media messages and foreign media messen-
gers. An evaluation of existing constitutions and na-
tional statutes in Europe demonstrates that there are
traditional legal tools to stop the dissemination of hate

6 IRIS 2016-6

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2002-7/10&id=15579
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-6/3&id=15579
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18027
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18030


speech, although such tools might not be widely used
by the judiciary.

• Organization for Security and Co-operation, Propaganda and Free-
dom of the Media: A non-paper of OSCE Office of the Representative
on Freedom of the Media, 26 November 2015
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18008 EN

Mike Stone
Office of the OSCE Representative on Freedom of the

Media

NATIONAL

AL-Albania

Parliament amends formula for election of
public service broadcaster’s General Direc-
tor

On 14 April 2016, in a plenary session, the parlia-
ment voted to change the rules for the election of
the General Director of the public broadcaster Radio
Televizioni Shqiptar. The Act no. 22/2016 “On some
additions and amendments to the Act no. 97/2013
‘On Media in the Republic of Albania’” stipulates that
the General Director of the public broadcaster needs
3/5 of the votes of the Steering Council members to
be elected. If this does not happen in the first three
rounds, he/she can be elected in the next two rounds
through a simple majority. In case all five rounds fail,
the Steering Council will be dissolved. Before these
amendments to the Act, Article 102 of Act no. 97/2013
stated that the Steering Council can approve and dis-
miss the General Director with 2/3 of the votes, and
did not set a limit on the number of voting rounds.

The ruling majority proposed this amendment in
February 2016, as a result of the deadlock in the vot-
ing process for a new general director of the public
broadcaster. The competition for electing the new
general director was opened in June 2015, but af-
ter two candidates were shortlisted, neither of them
received the required 2/3 of the votes of the Steer-
ing Council. The proposed amendment from the rul-
ing majority Members of Parliament was opposed by
the opposition Members of Parliament. The opposi-
tion Members of Parliament viewed the amendment
as an attempt of the ruling majority to appoint a per-
son that was close to the ruling majority as director,
in breach of the agreement of consensus between op-
position and ruling majority.

The proposed amendment was passed in the Parlia-
mentary Commission on Media on 29 February 2016,
with only the votes of the ruling majority, and voted
in in a plenary session on 10 March 2016. The Law

was returned again to the parliament for review by
the President of the Republic, who considered the law
might breach several constitutional provisions. How-
ever, after reviewing the President’s arguments, the
Parliamentary Commission again approved the Act on
6 April 2016, with only the ruling majority votes. In
the plenary session on 14 April 2016 the amendment
of the law was approved with 74 votes in favour and
37 against.

• Ligj nr. 22/2016, datë 10.3.2016, Për disa shtesa dhe ndryshime
në ligjin nr. 97/2013, “Për mediat audiovizive në Republikën e
Shqipërisë” (Act no.22/2016 “On some additions and amendments to
Act no. 97/2013 ‘On Audiovisual Media in the Republic of Albania’”)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18016 SQ

Ilda Londo
Albanian Media Institute, Research Coordinator

BG-Bulgaria

New procedure for electing members of the
Bulgarian media regulator

On 27 April 2016, the Bulgarian National Assembly
elected two new members to the Council for Elec-
tronic Media (CEM) under a new procedure adopted on
8 April 2016. The new provisions relate in particular
to the nomination of candidates, the public announce-
ment of their nomination, and their being interviewed
before the Culture and Media Committee, as well as
their election by the National Assembly.

Although the 1998 Broadcasting Act, which was last
amended in December 2015, provided in section
24(1) for three members of the CEM to be elected
by the parliament and for two to be appointed by the
state president, the election procedure has not been
specified in detail until now. In the past, this often
led to arguments and lengthy delays when an individ-
ual term of office expired, so the prompt transition to
new terms of office was not possible and the terms
of the members concerned were extended as a result.
A very recent example was in spring 2015, when the
terms of office of one member appointed by the state
president and two members elected by the National
Assembly had expired without the parliament elect-
ing two successors for the new term. The incumbent
members continued their work in accordance with the
continuity principle in force at the time. This was not
altered by the fact that the state president had ap-
pointed a new member in time, because section 24(2)
of the Bulgarian Broadcasting Act states that the pres-
ident’s decision shall enter into force together with
that of the parliament. In a letter to the speaker of
the parliament, the state president and the chairman
of the CEM, the Supreme Administrative Public Prose-
cutor’s Office drew attention to this delay, emphasis-

IRIS 2016-6 7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18008
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18016


ing that it results in the media regulator continuing to
work with the same members as before.

The procedural rules now passed by the parliament
provide four different steps. Firstly, individual MPs or
political groups can submit proposals for the election
of future members. These must contain a statement
detailing “the nominees’ professional recognition and
social authority”. They must also specify the docu-
ments to be attached. The second step is a public
announcement, which involves all documents (sub-
ject to compliance with data protection provisions) be-
ing made available via a specially created link at the
National Assembly’s website. Non-profit and profes-
sional organisations can comment on the candidacies
of the individuals nominated and propose questions
for the candidates to be asked at a public interview,
which takes place before the National Assembly’s Cul-
ture and Media Committee. The latter then drafts a
report, which must also be published on the website
no later than 24 hours before the sitting of parliament.
The National Assembly then elects members at a pub-
lic sitting. A candidate with more than half the votes
of the MPs present is elected.

In April 2016, the Bulgarian National Assembly chose
the two members that it had to elect under this new
procedure. This election was particularly important
because the CEM will soon elect the director of the
public service radio broadcaster, Bulgarian National
Radio (BNR), and the director of the public service TV
broadcaster, Bulgarian National television (BNT).

• ÐÅØÅÍÈÅ íà 43- òî Íàðîäíî ñúáðàíèå íà 8 àïðèë
2016 ã . çà ïðèåìàíå íà ïðîöåäóðíè ïðàâèëà çà óñëîâèÿòà
è ðåäà çà ïðåäëàãàíå íà êàíäèäàòè çà ÷ëåíîâå íà Ñúâåòà
çà åëåêòðîííè ìåäèè îò êâîòàòà íà Íàðîäíîòî ñúáðàíèå ,
ïðåäñòàâÿíåòî è ïóáëè÷íîòî îïîâåñòÿâàíå íà äîêóìåíòè-
òå è èçñëóøâàíåòî íà êàíäèäàòèòå â Êîìèñèÿòà ïî êóëòó-
ðàòà è ìåäèèòå , êàêòî è ïðîöåäóðàòà çà èçáîð îò Íàðîä-
íîòî ñúáðàíèå (Decision of the 43rd National Assembly of 8 April
2016 on the procedural rules for nominating candidates for member-
ship of the Council for Electronic Media from the National Assembly
quota, the submission and public announcement of documents, the
interviewing of candidates in the Culture and Media Committee and
their election by the National Assembly)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18021 BG

Evgeniya Scherer
Lawyer and lecturer, Bulgaria/ Germany

DE-Germany

Federal Administrative Court denies uncon-
stitutionality of broadcasting licence fee for
private households

On 18 March 2016, the Bundesverwaltungsgericht
(Federal Administrative Court) decided in a total
of 18 cases, involving appeals on points of law,
that the levying of the broadcast receiving licence

for private households is constitutional (cases nos.
6C6.15; 6C7.15; 6C8.15; 6C22.15; 6C23.15; 6C26.15;
6C31.15; 6C33.15; 6C21.15; 6C25.15; 6C27.15;
6C28.15; 6C29.15; 6C32.15).

Under the Rundfunkbeitragsstaatsvertrag (Inter-State
Agreement on the Broadcasting Licence Fee - RBStV),
since the beginning of 2013 a licence fee has been
payable by every household, the obligation to pay a
device-dependent licence fee having been abolished.
Although the RBStV provides for exemption from the
obligation to pay the fee on certain social grounds, or
when it is objectively impossible for a person to re-
ceive a broadcast in their home, there is no exemp-
tion for cases where a person does not possess a re-
ception device. The plaintiffs had refused to pay the
fees, which were initially EUR 17.89 a month and have
been reduced to EUR 17.50 since 2015. After the de-
fendant broadcasting authorities had determined the
total amount of unpaid fees, the plaintiffs opposed
the payment, stating that they did not possess a re-
ception device. They lost their cases in the lower
courts and filed final appeals on points of law, which
have now been dismissed by the Federal Administra-
tive Court.

The judges did not agree with the plaintiffs’ view that
the licence fee was a tax that Länder had no authority
to levy. The licence fee, the judges ruled, was not a
tax because it was not levied indiscriminately, with-
out the imposition of conditions. Rather, it was levied
in return for the possibility of receiving public service
broadcasting programmes. In addition, the fees were
not used to finance specific public expenditure but to
ensure the financing of public service broadcasters in
a manner commensurate with their functions. The
constitutionally required justification followed, firstly,
from the fact that the licence fee was a payment for
being able to benefit from receiving broadcasts. Link-
ing the obligation to pay the fees to a specific house-
hold, the Court continued, was the right way to estab-
lish that benefit because the legislature’s assessment
prerogative was premised on the assumption that ra-
dio and television programmes were mostly received
in homes. That followed from, amongst other things,
the fact that according to the Statistisches Bundesamt
(Federal Statistical Office), more than 90% of house-
holds possessed television sets. The Länder were fur-
ther/also/thus entitled to adopt rules on the licence
fee under their powers to enact broadcasting legisla-
tion.

The judges also did not agree with the plaintiffs’ view
that the Länder should have retained the device-
dependent licence fee. It was, for example, doubt-
ful that the latter could have been made compatible
with the requirement that taxation be fair for every-
one because, in particular, the increase in multifunc-
tional reception devices had made it harder to estab-
lish against the owner’s will that a reception device
was being kept ready for use. In accordance with the
binding view of the Bundesverfassungsgericht (Fed-
eral Constitutional Court), the Court also regarded the

8 IRIS 2016-6

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18021


levying of the licence fee as a means of funding appro-
priate to public service broadcasting: it enabled the
broadcasters to carry out their remit under the dual
(public and commercial) broadcasting system and at
the same time avoid any dependence on advertising
or state money that might jeopardise programme di-
versity. The Court also made it clear that opening up
the possibility of granting exemption from the licence
fee to people who did not possess a reception device
ran counter to the legislative objective of levying the
fee as fairly as possible. Furthermore, technical de-
velopments meant it could no longer be proved with
absolute certainty that an individual did not possess a
reception device.

Finally, the judges did not sustain the plaintiffs’ ob-
jection that the licence fee breached the right of peo-
ple who lived alone in their home to enjoy the equal
treatment guaranteed by Article 3 of the Grundgesetz
(Basic Law). The plaintiffs claimed unequal treatment
as the licence fee had to be paid once per house-
hold, and sowhilst those living together in a house-
hold could share the fee, a person living alone had to
pay the fee in its entirety.. In the Court’s opinion, al-
though that did indeed constitute unequal treatment,
that treatment was sufficiently justified in view of the
administrative work that would otherwise be involved,
the large number of households and the frequency of
payments, since the household was traditionally the
place where programmes were received and the levy-
ing of the licence fee in its present form was possible
without any significant investigative work.

• Pressemitteilung des BVerwG zur Entscheidung vom 18. März 2016
(Press release of the Federal Administrative Court on its decision of
18 March 2016)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18022 DE

Tobias Raab
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

The producer of the dubbed version of a film
is to be considered a film producer

The OLG Rostock (Rostock Higher Regional Court)
ruled in a decision of 6 January 2016 (case no. 2 W
31/15) that a film producer acquires rights in a dubbed
version through a material act, even if the producer
of the dubbed version has not obtained the necessary
rights.

The plaintiff, who sought an interlocutory injunction,
produced a dubbed German version of a Norwegian
film. The title of the German version is “Z.D.K.”;
the original Norwegian title is “Mørke sjeler”. It is
not known whether other dubbed versions have been
made. The defendant distributed the German version
of the film without the consent of the plaintiff. The

latter objected and brought an action for injunctive re-
lief. The defendant disputed that the plaintiff had any
rights over either the German or the original version
of the film.

In its decision, the Court established that the producer
of the dubbed version was a film producer within the
meaning of section 94 of the Urhebergesetz (Copy-
right Act - UrhG), because the dubbed version of a
film with a new soundtrack constituted a new cine-
matographic work. When determining the existence
of rights as a film producer, it was, the Court said, im-
material whether the producer of the dubbed version
had acquired the necessary rights from the producer
of the original Norwegian version or from the creators
of the film. Rather, the film producer’s rights within
the meaning of section 94 of the Copyright Act came
into being through a material act. Accordingly, in or-
der for the rights to come into being there was no re-
quirement that the recording be made legally, or that
no copyrights or related rights be violated in the pro-
duction of the dubbed version. The plaintiff was able
to show convincingly that he/she/they had produced
the dubbed German version, and the Court noted that
he/she/they had not claimed any rights in the original
version of the cinematographic work or any versions
in other languages.

• Entscheidung des OLG Rostock vom 06. Januar 2016 (Decision of
the Rostock Higher Regional Court of 6 January 2016)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18023 DE

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

New law for collecting societies

On 24 May 2016 the Verwertungsgesellschaftenge-
setz (Collecting Societies Act - VGG) was adopted.
This act transposes Directive 2014/26/EU on collec-
tive management of copyright and related rights
(see IRIS 2014-4/4) and replaces the previous Urhe-
berrechtswahrnehmungsgesetz (Copyright Adminis-
tration Act). The purpose of the new Act is to sim-
plify the fixing of tariff rates, the EU-wide grant of us-
age rights and the participation in general meetings of
members. The Bundestag commented in a resolution
on the judgment of the Bundesgerichtshof (Federal
Court of Justice - BGH) of 21 April 2016 concerning the
distribution to publishers of royalties collected by the
collecting society VG Wort. The Bundestag declared
such distribution unlawful and stated that publishers
and authors should continue to have their rights man-
aged in joint collecting societies.

The previous obligation, to conduct negotiations on
an inclusive contract for fixing tariff rates for copies of
copyright protected works on computers and external

IRIS 2016-6 9

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18022
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18023
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-4/4&id=15596


hard drives, has been abolished. Instead, indepen-
dent arbitration procedures aimed at reaching agree-
ments on the level of remuneration for the uses re-
quired are to be carried out between the industry and
collecting societies. The government draft of the Act
contains an obligation for the industry to set up a se-
curity fund for copyright levies. This was amended by
the Bundestag and is now only to be applied when no
adequate part-payments have been made and right-
sholders have a considerable need for security.

The EU-wide granting of usage rights is to be simpli-
fied by means of joint licensing and processing hubs,
which are to be given the possibility of licensing rights
in music items for online offerings. The German col-
lecting society GEMA, the UK’s PRS for Music and Swe-
den’s STM established such a licensing hub in the
summer of 2015.

Additionally, participation in general meetings of
members of collecting societies is to be simplified for
rightsholders, by enabling those entitled to receive
royalty payments to participate electronically.

• Gesetz zur Umsetzung der Richtlinie 2014/26/EU über die kollektive
Wahrnehmung von Urheber- undverwandten Schutzrechten und die
Vergabe von Mehrgebietslizenzen für Rechte an Musikwerken für die
Online-Nutzung im Binnenmarkt sowie zur Änderung des Verfahrens
betreffend die Geräte- und Speichermedienvergütung (VG-Richtlinie-
Umsetzungsgesetz), 24. Mai 2016 (Collecting Societies Act, 24 May
2016)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18041 DE

Gianna Iacino
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

Draft of a new Film Support Act adopted

On 23 March 2016, the German cabinet adopted the
draft of a new Filmförderungsgesetz (Film Support Act
- FFG) submitted by the Minister for Culture. Before
that, comprehensive discussions had been held with
the participation of the film-industry associations and
institutions concerned.

The purpose of the draft Act is to adapt film sup-
port legislation to future needs. The Film Support
Act is the legal basis for the provision of film support
by the Filmförderungsanstalt (Film Support Agency -
FFA). The aim is not only to provide more effective and
successful support for quality German films, but also
to continue efforts to preserve cinemas as places of
culture. The intention is that the new Act should again
improve the conditions for achieving these objectives.
It is hoped that targeted measures, such as support
for screenplay development, will promote artistic and
creative success, because underlying the Film Sup-
port Act is the fundamental solidarity-based idea that
all areas of the industry that exploit films must make
an appropriate contribution to the preservation and

promotion of German works. The funds spent by
the FFA to promote German films therefore originate
from the cinema and video industry, including online
providers and TV broadcasters, via a parafiscal levy
(the so-called “film levy”). For every cinema with a
net turnover above EUR 75 000 the levy is between
1.8% and 3% of annual net revenues. Video industry
companies pay between 1.8% and 2.3% of their an-
nual net revenues. The levy for TV broadcasters is in
principle calculated on the basis of the proportion of
cinema films in their total programme schedule. The
FFA consequently obtains its income exclusively from
funds provided by the film industry, and receives no
money from the state budget. It currently has an an-
nual budget of around EUR 76 million.

According to the new draft Act, the bodies concerned
are to be more gender-balanced and will also be
slimmed down. Moreover, subsidies are to be con-
centrated on fewer projects and selection is to be im-
proved. Furthermore, in the future more money is
to be made available for funding screenplays. Pro-
vision is made for an increase in film levy rates, but in
contrast to earlier versions there will be no separate
obligation for providers of HD-TV services to pay the
levy. The new Film Support Act is scheduled to come
into force on 1 January 2017. Under the current Act,
the collection of the film levy expires on 31 December
2016.

• Entwurf des Filmförderungsgesetzes (Draft of the Film Support Act)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18040 DE

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

FR-France

Court of Cassation refuses to penalise use of
concealed camera and infiltration by journal-
ists

On 30 March 2016 the Court of Cassation delivered
an interesting decision on the infiltration and use of
a concealed camera by journalists for a television
magazine programme. In its ‘Les Infiltrés’ magazine
programme, the public-sector channel France 2 had
broadcast an item entitled ‘À l’extrême droite du père’
(‘to the extreme right of the father’), produced by
a journalist who had concealed his professional sta-
tus and, using a hidden camera, had entered a num-
ber of “traditionalist” Roman Catholic establishments
and associations, recording images and speech with-
out the people concerned being aware that he was
doing so. A number of complaints had been brought
by these people on the grounds of invasion of pri-
vacy, production of a montage that violated the indi-

10 IRIS 2016-6

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18041
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18040


viduals’ image, and fraudulent methods of obtaining
the material. The case was brought against the jour-
nalist who had produced the coverage, the chairman
of the television channel, and the production com-
pany and its manager. The investigating judge had
referred the case to the criminal court on the grounds
of invasion of privacy, the use of words and images
obtained thereby, and collusion, and stated that the
other charges should be dismissed. The civil parties
joined to the proceedings had appealed against the
decision of partial dismissal. Since the Court of Ap-
peal upheld the decision of the investigating judge,
the applicant parties appealed to the Court of Cassa-
tion.

Article 226-8 of the Penal Code prescribes a punish-
ment of one year’s imprisonment and a fine of EUR
15 000 for the publication by any means of any mon-
tage that uses the words or the image of a person
without his or her consent, unless it is obvious that it
is a montage, or this fact is expressly indicated. The
Court of Cassation noted that, in upholding the dis-
missal the Court of Appeal had observed that the pro-
vision would penalise the montage in itself only if it
deliberately distorted images and speech though the
addition or removal of elements which did not serve
its purpose. After analysing the various sequences at
issue, the Court was able to note that the montage in-
corporated cuts and selected sequences with the aim
of providing television viewers with certain informa-
tion regarding areas of the extreme right, but that
the process had not manipulated the information it
contained. The Court also observed that it appeared
to be obvious that the segment was in fact a mon-
tage, by its presentation, the repeated use of flash-
backs to a grid of images during the reportage while
the commentator was speaking, and because of the
timescale made known to the viewer. Viewers were
therefore in a position to note that the various sit-
uations shown were indeed a concentration of infor-
mation formatted according to the requirements typ-
ical of the type of broadcast at issue. The investigat-
ing judge at the Court of Appeal had concluded that
the reportage had not used either special effects or
manipulation, had not distorted the reality of the im-
ages and words filmed and recorded, and had not al-
tered their import or meaning. The Court of Cassation
found, noting that the disputed reportage was obvi-
ously a montage and did not in any way manipulate
the meaning of the recorded images and words, that
the investigating judges had come to the right conclu-
sion in their decision.

The Court of Cassation also confirmed the dismissal
by the Court of Appeal of the claim of fraudulent ob-
taining, in which the Court of Appeal had noted that
although the journalist had used a false name, this
had not been decisive. The fact that he failed to in-
dicate his professional status and told the people he
met that he was a militant, an atheist or a volunteer
did not constitute the assumption of a fictitious ca-
pacity within the meaning of the law: it was merely
a lie. Thus, while the infiltration procedure was used

to reveal or bring to light the behaviour of these peo-
ple without their consent, it did so without provoking
them and did not constitute a fraudulent manoeuvre
that could be qualified as fraudulent obtaining.

• Cour de cassation (ch. crim.), 30 mars 2016 - Association cultuelle
du Bon Pasteur et a. (Court of Cassation (criminal chamber), 30 March
2016 - Bon Pasteur religious association and others) FR

Amélie Blocman
Légipresse

Change in rules on politicians’ speaking time
in the media

The next presidential election in France will be held
in the spring of 2017. As part of its tasks to ensure
diversity at election time, conferred on it by Article
16 of the Act of 30 September 1986, the national au-
diovisual regulatory authority (Conseil Supérieur de
l’Audiovisuel - CSA) ensures the application of the
specific rules applicable to the handling of election
news. The organic law of 25 April 2016 modernising
the rules applicable to presidential elections has been
gazetted. The Act provides for the application of the
principle of equity in audiovisual matters, during the
period between publication of the list of candidates
and the eve of the official campaign. According to this
principle of equity, television services must allocate
candidates (or political parties) and their supporters
speaking or broadcasting time according to their rep-
resentativeness and their actual involvement in the
campaign. This principle therefore replaces the pre-
vious principle of equal speaking time for candidates
during election campaigns, as advocated by the CSA;
in September 2015 it published fifteen proposals it
considered desirable to implement during future elec-
tions in order to achieve a better balance between
freedom of communication and observance of politi-
cal diversity in audiovisual media.

As a result, only the last two weeks preceding the
presidential election will be subject to the principle of
equal speaking time in the audiovisual media. The
Constitutional Council has declared that the text does
not contravene the Constitution; it considers that the
legislator’s intent was to promote clarity in the elec-
toral debate, in the citizen’s interest, and to allow the
editors of audiovisual communication services greater
freedom in their treatment of news in the period lead-
ing up to an election. The Constitutional Council felt
that while these editors retained their decisive role in
broadcasting information to citizens at election time,
their diversity had been increased. It pointed out that
there were also other methods for providing the pop-
ulation with information at election time that were
not covered by identical regulations; it felt that in
this way the legislator had reconciled the constitu-
tional demands of diversity of ideas and opinions on

IRIS 2016-6 11



the one hand, and freedom of communication on the
other. 25 April 2016 also saw the promulgation of an
Act modernising various rules applicable to elections,
and including provisions on the transparency of opin-
ion polls.

• Loi organique n◦2016-506 du 25 avril 2016 de modernisation des
règles applicables à l’élection présidentielle (Organic law of 25 April
2016 modernising the rules applicable to presidential elections)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18042 FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

Supreme Court refuses permission to appeal
against the basis for calculating damages
awards for breach of privacy and misuse of
information

The Supreme Court in MGN Limited v Gulati and oth-
ers on 22 March 2016 upheld the High Court decision
of Mr Justice Mann in respect of assessing damages
payable to claimants who had been victim of invasion
of privacy, including telephone hacking by some staff
of the Daily Mirror newspaper, owned by Mirror Group
Newspapers Limited (MGN) (see IRIS 2015-7/18).

MGN had appealed to the Court of Appeal, contending
that the damages awarded by Mr Justice Mann were
excessive. The Court of Appeal’s judgment, dated
17 December 2015, dismissed MGN’s appeal on all
grounds (see IRIS 2016-3/17). The Court of Appeal
refused MGN permission to appeal to the Supreme
Court, so the newspaper company sought permission
from the Supreme Court itself.

In an order given by Lords Neuberger, Sumption, and
Hughes of the Supreme Court on the 22 March 2016
refused permission to appeal “because the applica-
tion does not raise an arguable point of law”.

Mr Justice Mann determined that the level of compen-
sation that should be paid to the eight representative
claimants should not be determined solely on the ba-
sis of distress alone, but also on the extent of the in-
vasion of privacy.

When MGN appealed to the Court of Appeal they
raised four points: (a) the level of damages should
be limited to damages for distress; (b) the awards
were disproportionate compared to general damages
for a personal injury claim; (c) the awards were ex-
cessive compared to basis for calculating damages
arising from the European Court of Human Rights (EC-
tHR); (d) the awards involved an element of double
counting. These four points of appeal were rejected

by Court of Appeal judges Arden, Rafferty and Kitchen
LJJ (their rationale is outlined in IRIS 2016-3/17).

The consequence of the Supreme Court refusing an
application for leave to appeal is that Mr Justice
Mann’s analysis of the legal principles for calculating
breach of privacy damages remains binding, and will
be applied in forthcoming cases concerning the Sun
and News of the World newspapers.

• MGN Limited v Gulati and others, UKSC 2016/0016, 23 March 2016
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18032 EN
• Gulati and others v MGN Limited [2015] EWHC 1482(Ch)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17601 EN
• Representative Claimants v MGN Limited [2015] EWCACiv 1291
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17873 EN

Julian Wilkins
Blue Pencil Set

New Ofcom rules on hate speech and abusive
treatment

On 4 May 2016, Ofcom, the UK broadcasting regu-
lator, published a statement announcing changes to
rules in Section Three of the Broadcasting Code and
the accompanying guidance, made to “ensure they
are as clear as possible for broadcasters”.

Thus, the version of the Code, in force as of 9 May
2016, becomes the latest version of the Code, and
applies to all programmes broadcast on or after that
date. Earlier programmes are covered by the Code in
force on the date of broadcast.

Section Three pertains to material that is “likely to in-
cite crime or disorder” and material containing “ha-
tred, abusive and derogatory treatment, and portray-
als of crime and criminal proceedings.”

First, Ofcom has updated the title of the Sec-
tion, which now reads “Crime, Disorder, Hatred and
Abuse”, from its previous title “Crime”. Second,
two additional rules have been set out. These ad-
dress content containing “hate speech and abusive
or derogatory treatment.” On hate speech, the new
Rule 3.2 provides that “material which contains hate
speech must not be included in television and radio
programmes except where it is justified by the con-
text.” On abusive or derogatory treatment, the new
Rule 3.3 states, “material which contains abusive or
derogatory treatment of individuals, groups, religions
or communities, must not be included in television
and radio services except where it is justified by the
context.”

Importantly, Ofcom provides guidance notes on the
meaning of “context” in both rules, stating, “key con-
textual factors may include, but are not limited to”:
(a) the genre and editorial content of the programme,

12 IRIS 2016-6

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18042
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-7/18&id=15582
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-3/17&id=15582
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-3/17&id=15582
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18032
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17601
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17873


programmes or series, and the likely audience expec-
tations. For example, there are certain genres such
as drama, comedy or satire where there is likely to be
editorial justification for including views that are chal-
lenging or extreme in relation to audience expecta-
tions, provided there is sufficient context. The greater
the risk for the material to cause harm or offence, the
greater the need for more contextual justification; (b)
the extent to which sufficient challenge is provided;
(c) the status or position of anyone featured in the ma-
terial; (d) the service on which the material is broad-
cast; and (e) the likely size and composition of the
potential audience, and their likely expectation.

• Ofcom, Statement: Broadcasting Code Review - Section Three:
Crime, 4 May 2016
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18009 EN
• Ofcom, The Broadcasting Code (Incorporating the Cross-promotion
Code)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18031 EN

David Goldberg
deeJgee Research/ Consultancy

IE-Ireland

Advertising Standards Authority upholds
complaints over Toyota commercial

The Advertising Standards Authority for Ireland (ASAI)
has upheld complaints in relation to television and ra-
dio advertising for Toyota Ireland (Toyota). The com-
plaints centred on the question of “compatibility” of
the “common claim” in the adverts to the effect that
Toyota were “The Best Built Cars in the World” with
the “widely publicised recalls” of Toyota cars.

The complaints were considered under various sec-
tions of the ASAI Code 2016 (see IRIS 2016-5/21), in-
cluding sections dealing with “Honesty” and “Truthful-
ness”. Section 2.22 of the Code states that “Advertis-
ers should not exploit the credulity, inexperience or
lack of knowledge of consumers.” Section 2.24 pro-
vides that “A marketing communication should not
mislead, or be likely to mislead, by inaccuracy, am-
biguity, exaggeration, omission or otherwise.” In con-
sidering the complaints, the ASAI also took into ac-
count the fact that “Compliance with the Code is as-
sessed in the light of a marketing communication’s
probable effect when taken as a whole and in context”
under Section 1.6 (c).

In response to the complaints, Javelin Advertising, the
agency for Toyota, submitted inter alia a range of
international “publications and reports”, which they
stated provided “substantiation for the claims that
were made in the advertising.”

The ASAI Secretariat sought independent expert ad-
vice on the “substantiation” provided by Javelin. It
further “sought comprehensive information on recalls
for Toyota, and a range of other large manufacturers,
in order to address the relative position of Toyota and
the effect of its claim to produce ‘The best built cars in
the world.’” The independent expert stated that while
he was “not satisfied that a claim that a particular Toy-
ota car was better built” than “super” cars such as
Ferrari, Rolls Royce etc., he was of the opinion that
Toyota had substantiated a claim to be “the best built
mass produced cars in the world.”

In reaching its decision, the ASAI Complaints Commit-
tee had regard to the detail of the complaints, the
advertiser’s responses and the information submitted
by them, and the opinion from the independent mo-
tor industry expert. The Committee “acknowledged”
both the “information demonstrating the quality of
the manufacturing process used by Toyota” and the
independent expert’s view that the claim had been
substantiated in relation to the “best built mass pro-
duced cars in the world.” The Committee were of the
opinion however, that a “very high level of substantia-
tion would be required to prove a “superlative” claim
such as “best built” particularly in the context of it
being ‘in the world.’” In this context, the Commit-
tee were of the view that it was “difficult to envisage
the circumstances in which a claim of this magnitude
could ever be fully proven.” The Committee noted that
“no independent tests evaluating all the car brands
available in the world” had been presented.

In finding that the claim ‘Best built cars in the world’
had not been substantiated and was not in compli-
ance with the Code, the Committee upheld the com-
plaints and requested that Toyota should not use the
claim again.

• Advertising Standards Authority for Ireland, Broadcast Bulletin 16/2,
Complaint Reference 22314, 20 April 2016
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18010 EN

Ingrid Cunningham
School of Law, National University of Ireland, Galway

Broadcasting Authority and the Canada Me-
dia Fund announce co-development incentive
for audiovisual projects

On 20 April 2016 the Broadcasting Authority of Ireland
(BAI) and the Canada Media Fund (CMF) announced
a new funding incentive for the development of au-
diovisual projects. The CMF fosters, promotes, de-
velops and finances the production of Canadian con-
tent and relevant applications for all audiovisual me-
dia platforms. Under this new incentive a total of
EUR 150,000 is being made available to assist Irish
and Canadian producers to “develop co-productions

IRIS 2016-6 13

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18009
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18031
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-5/21&id=15583
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18010


on Irish and Canadian television services”. The BAI
and the CMF contributed an equal share in the total
funding of the development incentive.

Awards made under the Canada-Ireland co-
development incentive will be “allocated through
an open application process to projects that fulfil the
relevant criteria.” It is expected that the guidelines,
application documents and deadline for submissions
will be announced in mid-May. “A selection committee
of BAI and CMF representatives will assess and select
the winning projects.” The BAI’s Chief Executive,
Michael O’Keeffe, in expressing his delight to partner
the CMF on the initiative, stated, “In an increasingly
competitive media environment, Irish producers
must focus on the potential offered by international
partnerships”.

The CMF President and CEO, Valerie Creighton, said
that “Through the many successes of Canada-Ireland
co-productions, whether it be feature film projects or
very successful television productions... both coun-
tries have demonstrated their commitment to ex-
panding our relationships while continuing to develop
high-quality content.” The new funding incentive aims
to combine resources and talent within the context
of a fast-evolving media landscape and to ensure the
long-term viability of Canada and Ireland’s content in-
dustries. One of its objectives is to permit producers
in both countries to develop compelling projects that
appeal not only to Canadian and Irish audiences, but
that also captivate viewers beyond their borders.

The incentive is made under Section 5.6 of the “Sound
& Vision III” broadcasting funding scheme, which was
approved by the communications minister under Sec-
tion 154 of the Broadcasting Act 2009 (see IRIS 2015-
4/13).

• Broadcasting Authority of Ireland, “BAI and CMF Announce e150k
Development Incentive for new Audio Visual Projects”, 4 April 2016
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18033 EN
• Canada Media Fund, International Coproduction and Codevelop-
ment Incentives - experimental
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18011 EN

Ingrid Cunningham
School of Law, National University of Ireland, Galway

IT-Italy

Court of Rome: no need for a detailed notice
to trigger ISP’s liability

In its decision filed on 27 April 2016, the Court of First
Instance of Rome (Tribunale di Roma) states that even
a non-detailed cease-and-desist letter (i.e., a letter
without any indication of the URLs), subject to spe-
cific conditions, may be deemed sufficient to oblige

the relevant hosting provider to remove the infringing
content.

RTI S.p.A. (“RTI”), a company which belongs to the Me-
diaset group, owner of the exploitation rights of sev-
eral TV shows, requested to TMFT Enterprises LLC -
Break Media (“Break Media”) which operates a well-
known video-sharing platform, the removal of RTI’s
content available on the platform.

In the cease-and-desist letters sent to Break Media,
RTI communicated the names of the relevant TV-
shows but failed to locate the URLs where the content
was available. Break Media did not comply with RTI’s
requests and the latter initiated litigation to recover,
amongst others, damages suffered as a consequence
of the Break Media behaviour.

As a preliminarily issue, the Court affirms its jurisdic-
tion following a consolidated trend in the Italian case
law which considers relevant, for the application of
the locus commissi delicti criterion, not only the place
where the harmful event takes place, but also the one
where the damages occur (i.e., in the Italian territory
where RTI runs its business).

Concerning the merits of RTI’s demands, the Court
analyses in-depth the activities carried out by Break
Media through its video-sharing platform. Accord-
ing to the Court, Break Media cannot be qualified
as a passive and neutral hosting provider, but it is
an “active” hosting provider. As an “active” host-
ing provider, Break Media, in the Court’s opinion, is
not bound to a general surveillance duty on the con-
tent hosted, but is not protected by the limitation of
liability provided by the EU’s E-Commerce Directive
2000/31/EC and the Italian implementing Legislative
Decree (70/2003). In this respect, if the “active”
hosting provider fails to remove the infringing content
once it received a notice from the relevant rights hold-
ers, it is fully liable according to the general rules on
torts.

The Court - in the case at hand has been supported by
a court appointed expert - deems that Break Media is
an “active” hosting provider because it: 1) hosts mil-
lions of videos which are not user-generated content;
2) organises and manages such videos; 3) collects
and organises the advertising relating to the videos on
the basis of specific and targeted commercial choices;
4) uploads some of the videos; and 5) has a dedicated
editorial team which manages the videos.

With the above clarified, the Court addresses the is-
sue related to the “actual knowledge” of the provider
which triggers its liability. According to the Court the
right holders are not required to specifically indicate
the URLs where the infringing content is uploaded, as
argued by Break Media, but it is sufficient to notify the
names of the relevant content. On this point, which
is the most innovative of the decision - also consider-
ing that it appears in contrast to what was affirmed
in January 2015 by the Milan Court of Appeal in the
RTI/Yahoo! Decision (see IRIS 2015-3/19) - the Court

14 IRIS 2016-6

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-4/13&id=15584
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-4/13&id=15584
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18033
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18011
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-3/19&id=15585


stresses that the notoriety of the TV-shows at hand,
and the presence of the Mediaset logo on the videos,
make it not necessary for the right holder to identify
and communicate to the provider the URLs where the
content is hosted. In other words, Break Media, once
it received the cease-and-desist letters from RTI was
in a position to identify and remove the infringing con-
tent.

On the basis of the above, the Court: a) orders Break
Media to stop its infringing behaviour and fixes a
penalty of EUR 1,000 for any day of delay in the en-
forcing of said order and/or for any further infringe-
ment from Break Media; b) condemns Break Media to
pay EUR 115,000 plus interests as compensation for
the damages suffered by RTI; c) condemns Break Me-
dia to pay the fees of the court-appointed expert and
the legal costs borne by RTI; and d) orders the pub-
lication of the decision twice on two main Italian na-
tional newspapers, at Break Media expenses, and on
the Break Media platform homepage.

• Tribunale civile di Roma, Sentenza n. 8437/2016 pubbl. il
27/04/2016. RG n. 24716/2012. Repert. n. 8012/2016 del
27/04/2016 (Court of First Instance of Rome, decision no. 8437/2016,
issued on 15 March 2016, filed on 27 April 2016)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18012 IT

Ernesto Apa, Marco Bellezza
Portolano Cavallo Studio Legale

LV-Latvia

Regulator suspends the retransmission of a
Russian TV channel

On 7 April 2016, the Nacionālā elektronisko
plašsazin, as l̄ıdzekl,u padome (National Electronic Mass
Media Council), the national regulatory authority (the
Council) adopted a decision to suspend the retrans-
mission of the TV channel Rossija RTR for a period of
6 months. The suspension duty applies to all retrans-
mission operators; to cable and satellite operators, as
well as to Internet television providers.

The decision is based on Section 19, part 5, paragraph
1 of the Latvian Electronic Mass Media Law (EMML),
which provides that the Council generally ensures the
freedom of retransmission of broadcasts from other
countries, unless these broadcasts manifestly, seri-
ously, and gravely violate Section 24, part 9 or 10, or
Section 26, of the EMML. In the current case the Coun-
cil argues that the broadcasts of Rossija RTR have sub-
stantially violated paragraphs 3 and 4 of Section 26
of the EMML. The relevant paragraphs provide: “The
programmes and broadcasts of the electronic mass
media may not contain: [..] 3) incitement to hatred or
discrimination against a person or group of persons on

the grounds of sex, race or ethnic origin, nationality,
religious affiliation or faith, disability, age, or other cir-
cumstances; 4) incitement to war or the initiation of
military conflict[...]”.

In the suspension decision the Council argues that the
established violations are also contrary to the provi-
sions of Article 6 of the EU Audiovisual Media Services
Directive (incitement to hatred based on race or state
affiliation).

The alleged violations have been found in the several
broadcasts included in the programme of Rossija RTR,
namely; the broadcasts “Sunday Night with Vladimir
Solovyev” broadcast on 18 and 19 January 2015 and
on 29 November 2015, as well as in the broadcast
“Vesti” of 6 July 2015. The relevant broadcasts “Sun-
day Night with V. S.” of 18 and 19 January 2015 dis-
cussed the military conflict in Ukraine. In its decision
the Council performs a detailed analysis of the con-
tents of the programme and claims that both the host
of the programme and almost all participants refer
to Ukraine as an “aggressor” multiple times. A fol-
lowing quote is particularly emphasised, and was ex-
pressed by a programme participant: “Nazi, non-Nazi,
fascist - that’s all just rhetoric. You have to realize
- Ukraine is a territory occupied by Nazis (or fascists
- whatever you call them). You cannot agree upon
anything with them. You can only defeat them.” In
the Council’s opinion, this statement includes incite-
ment to hatred as it “is purposefully attempting to
convince the audience that Ukraine is a fascist state,
Ukraine is run by criminals/fascists who have illegiti-
mately seized power”.

The broadcast of 29 November 2015 included an inter-
view with the Russian politician Vladimir Zhirinovsky
discussing the downing of a Russian jet by Turkish
forces. According to the Council, Zhirinovsky wel-
comes retaliation in the form of the bombing of Turkey
by Russian forces. A quote is provided: “It will not be
a war, we will simply strike back without declaring a
war. For one of our pilots [that is, a Russian] we will
shoot down a hundred of your [Turkish] pilots.” In the
Council’s opinion these statements include incitement
to hatred and incitement to war, thus they are con-
trary to the Section 26 of the EMML and Article 6 of
the Directive.

The relevant broadcast “Vesti” focussed on a domes-
tic conflict in Jūrmala, Latvia. The broadcast included
an interview with Aleksandrs Gapon, enko who claims:
“The [Latvian] government has been persistently kin-
dling the ethnic conflict between Russians and Lat-
vians. To a great extent, they have to do that because
of the external political pressure. The Americans are
pressing, and the government needs to explain why a
military base is located here, why the troops, and why
exercises are organized all the time. They are portray-
ing Russia as an enemy.” In the Council’s opinion this
statement, and the broadcast as a whole, includes in-
citement to hatred and incitement to ethnic conflict.

IRIS 2016-6 15

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18012


The programme Rossija RTR is retransmitted in Latvia
from Sweden, and the holder of the broadcasting per-
mit is registered in Sweden (NCP “RUSMEDIACOM”).
The decision notes that the Council, according to the
provisions of the Directive, has sent a notification of
the established violations to the European Commis-
sion and to the Swedish Regulator, as well as meet-
ing with the representatives of Rossija RTR. Accord-
ing to the Council Rossija RTR has ignored the warn-
ings concerning the violating content, and has contin-
ued to make repeated violations. Therefore the Coun-
cil argues in its decision that such activities of this
broadcaster and the relevant content of the broad-
casts cause harm to the Latvian public and endanger
its security.

This is the second occasion in which the Latvian reg-
ulator had suspended the retransmission of Rossija
RTR: the first suspension took place in April 2014,
when the retransmission was restricted for a period
of 3 months. The suspension decision came into force
on 11 April 2016, after the publication in the official
newspaper “Latvijas Vēstnesis”. The decision may be
appealed to the Administrative District Court within
one month. At the time of writing it is as yet unknown
whether the decision will be appealed.

• Press release of the National Electronic Mass Media Council, "NEPLP
restricts rebroadcasting and distribution of Rossiya RTR in Latvia for
six months", 19 April 2016
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18017 EN
• LĒMUMS Nr.77 Par programmas „Rossija RTR” iz-
plat̄ıšanasierobežošanu Latvijas teritorijā. R̄ıgā, 2016.gada 7.apr̄ıl̄ı
(Decision of the National Electronic Mass Media Council, 7 April 2016)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18018 LV

Ieva Andersone
Attorney at Law, SORAINEN

MT-Malta

New tax reduction scheme for local film pro-
duction

The Malta Film Commission has launched the 2016
‘Guidelines for Applicants’ whereby prospective appli-
cants can benefit from grants totalling EUR 250,000.
The Malta Film Fund has the following main objectives:
to encourage the creation of quality productions; to
support Maltese filmmaking talent that demonstrates
long-term potential; to preserve and promote Maltese
cultural and linguistic diversity through qualifying pro-
ductions; to develop the artistic scope, quality and
dissemination of Maltese qualifying productions; and
to strengthen films as a cultural product and Malta as
a production location.

Eligible qualifying productions aimed for local and in-
ternational distribution consist of: feature films of a

total duration of minimum 80 minutes; short films
(productions only) having a screening time of less
than 25 minutes; creative documentaries of a total
duration of minimum 60 minutes; and high quality in-
ternational TV series aimed for an international mar-
ket.

The Fund offered six schemes: Writers’ Grant (max-
imum grant EUR 5,000); Development Grant (max-
imum grant EUR 30,000, not exceeding 60% of the
budget); Short Film Production - New Talent (maxi-
mum grant EUR 2,500); Short Film Production (maxi-
mum grant EUR 20,000); Production (maximum grant
EUR 120,000, not exceeding 50% of the budget); and
International Film Festival Promotion Grant which is a
50-50 match funding for entry fees paid to put Mal-
tese productions into international film festivals, not
exceeding maximum grant of up to EUR 300 in total
per short film and EUR 500 in total for feature films
and documentaries. Further information on these
grants may be obtained from the Malta Film Commis-
sion website (www.maltafilmcommission.com). The
Malta Film Fund 2016 Guidelines for Applicants are
also available from the Malta Film Commission web-
site.

The Fund followed the announcement of a 150% tax
deduction scheme for the film industry by the Minister
for Tourism on 6 May 2016. Companies that choose to
contribute towards the production of local films and
training initiatives offered by the Malta Film Commis-
sion, will be able to benefit from the 150% tax deduc-
tion.

• Malta Film Commission, “Malta Film Commission announces new
incentives to boost the local film industry. Call for applications for
Film Fund 2016 now open”, 6 May 2016
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18013 EN MT
• Stqarrija mill-ministeru g147at-turiżmu: L-inċentivi u l-iskemi ġodda
se jag147tu spinta lill-industrija tal-films lokali u se jg147inu sabiex is-
settur ikollu aktar stabbiltà u joffri aktar opportunitajiet ta’ xog147ol
(Press release from the Ministry of Tourism)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18034 MT

Kevin Aquilina
Department of Media, Communications and

Technology Law, Faculty of Laws, University of Malta

NL-Netherlands

Court orders public broadcasting organisa-
tion to take two articles offline and publish
a rectification

The District Court of Midden-Nederland ordered the
Nederlandse Omroep Stichting (Dutch Public Broad-
caster NOS), to rectify two articles it had published on
its website. In these articles, Mr Baybaşin, the plain-
tiff, was associated with a person who is suspected of

16 IRIS 2016-6

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18017
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18013
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18034


an execution in Turkey in 2014. More than a decade
ago, the plaintiff received life imprisonment in the
Netherlands for a series of serious offences, such as
involvement in murder and hostage taking, and par-
ticipation as a director in a criminal organisation. The
Supreme Court dismissed his appeal in cassation, but
in 2011 the plaintiff requested a judicial review of his
sentence. Last year, NOS published an article on its
website in which it reported on the arrest of nine peo-
ple. The article also stated that according to multiple
sources, one of the arrested men was a former part-
ner of Mr Baybaşin. Two days later, NOS published a
second article online, in which the plaintiff denied the
association. Nevertheless, the plaintiff wanted both
publications to be taken offline.

To decide whether NOS’s right to freedom of expres-
sion or the plaintiff’s right to protection of his hon-
our and good name prevailed, the District Court con-
sidered the criteria that the European Court of Hu-
man Rights (ECtHR) developed for such cases (see,
for example, Axel Springer AG v. Germany, IRIS 2012-
3/1). It decided against NOS on the following grounds.
First, the articles were insufficiently factually sup-
ported. The association between the plaintiff and one
of the arrested men was based on the journalists’
own instance of insight, and was only confirmed by
an anonymous source. Second, the articles did not
make a contribution to a debate of general interest.
The Court remarked that NOS is free to make asso-
ciations as it sees fit, provided the associations are
factually supported. Third, the plaintiff’s reputation
could be harmed by the publications. According to
the Court, (at least part of) the audience would ques-
tion the plaintiff’s claim, in his still undecided appeal
request, that he is not guilty of participation in mur-
der, hostage taking, etc. The Court considered that
creation of a certain image in the media might affect
judicial procedures. Therefore, consequences for the
plaintiff’s appeal procedure could not be ruled out.
Fourth, and finally, NOS did not hear both sides of
the story for the composition of the first article. The
second article (in which the plaintiff rejects his asso-
ciation with the arrested man) could not be seen as a
rectification of the first unlawful article, since NOS did
not distance itself from the original article.

On the basis of these circumstances, the District Court
decided that the plaintiff’s right to protection of his
honour and good name outweighed NOS’s right to
freedom of expression. The Court ordered NOS to take
both articles offline, and to issue a rectification on the
homepage of its website.

• Rechtbank Midden-Nederland, 20/04/2016,
ECLI:NL:RBMNE:2016:2202 (District Court Midden-Nederland,
20 April 2016, ECLI:NL:RBMNE:2016:2202)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18014 NL

Sarah Johanna Eskens
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

Medical company’s complaint over news pro-
gramme upheld

In a judgment on 13 April 2016, the District Court of
Amsterdam upheld the complaint of medical company
Terumo against broadcasting organisation AVROTROS
and two of its employees. The defendants were held
liable for damages under Dutch tort law for two broad-
casts about medical equipment of producer Terumo.

The broadcasts were part of the news programme
EenVandaag. In summary, the journalists of Een-
Vandaag reported on two anonymous whistle-blowers,
who alleged that medical equipment produced by
Terumo could be a threat to public health, and stated
that Terumo knowingly maintained these wrongs. The
Court notes that “even though not literally stated,
viewers were given the impression that 20-30% of
Terumo’s 600 million [annually sold] needles were
faulty” in a first broadcast. In a second broad-
cast, Terumo was accused of having sold unsteril-
ized stents and heart catheters on the Dutch mar-
ket. Importantly, the interviews were only broad-
casted several months later. Shortly after the whistle-
blowers had been interviewed, and ahead of the
broadcast, three reports issued by government insti-
tutes were published, which concluded that both alle-
gations were untrue. Despite the existence of these
reports, AVROTROS transmitted its broadcast without
referring to them.

Terumo sued for tortious interference, maintaining
that both allegations were untrue. The defendants
were unable to sustain their allegations with any ex-
pert evidence during the trial, apart from the two
interviewed whistle-blowers, as well as one other
whistle-blower who testified in court. The Court con-
sequently held that the accusations were false. Next,
in evaluating whether or not tortious interference had
taken place, the Court applied a balancing test be-
tween the right to freedom of expression under Arti-
cle 10 of the European Convention on Human Rights
(ECHR) and the interests of Terumo.

Although recognising AVROTROS’ public watchdog
role and its aim of contributing to public debate, the
Court concluded that its journalists had conducted in-
sufficient research to support their statements. The
Court set aside AVROTROS’ defence that it could not
have known of the published reports, as they had ex-
isted for several months prior to the broadcast. Fur-
thermore, the Court mentioned a lack of communica-
tion between AVROTROS and the government agency
issuing one of the reports as contributing to its con-
clusion. The Court acknowledged that the defendants
had refused to communicate with the agency about
which allegations would be made until only a few days
in advance of transmitting the broadcasts. Conse-
quently, Terumo’s damages worsened, and addition-
ally, the government agency was unable to take mea-

IRIS 2016-6 17

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-3/1&id=15587
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-3/1&id=15587
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18014


sures to protect public health in response to the alle-
gations. Finally, the Court held that AVROTROS had
offered insufficient opportunity for Terumo to counter
the accusations.

The Court held that AVROTROS and the two employ-
ees committed unlawful acts and should be held liable
for damages. The defendants were consequently or-
dered to delete all (mostly online) references to the
broadcasts, to broadcast a rectification and to place a
notification rectifying the unlawful allegations on the
website of EenVandaag, all under threat of penalty
payments, and to reimburse procedural costs.

• Rechtbank Amsterdam, 13/04/2016, ECLI:NL:RBAMS:2016:2121
(Amsterdam District Court, 13 April 2016,
ECLI:NL:RBAMS:2016:2121)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18015 NL

Robert van Schaik
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

TR-Turkey

Prison sentences for the publication of a car-
toon of Mohammed

On 28 April 2016, an Istanbul court sentenced two
journalists of the Turkish newspaper Cumhuriyet,
which is regarded as critical of the government, to
two years’ imprisonment for publishing a cartoon of
Mohammed and thereby inciting public hatred and in-
sulting religious values.

On the front page of its first issue after the attacks
on its editors in Paris on 7 January 2015, the French
satirical magazine Charlie Hebdo showed a cartoon of
a crying Prophet Mohammed holding up a sign stat-
ing “Je suis Charlie” (“I am Charlie”). Following the
attacks, the phrase “Je suis Charlie” became a sign of
solidarity with the victims and support for freedom of
expression.

An issue of Cumhuriyet carried a four-page extract
from the first issue of Charlie Hebdo, translated into
Turkish. However, it did not contain the aforemen-
tioned cartoon, which most Turkish media did not print
after the Prime Minister had described its publication
as an “open provocation”. Cumhuriyet did, however,
print a smaller version of the drawing in the same
issue. The two convicted journalists are columnists
for the newspaper and used the cartoon to illustration
their columns.

This publication led to the indictment and conviction
of the journalists. Their defence counsel has an-
nounced their intention to appeal against the judg-
ment.

• Further information on the Istanbul court’s judgment of 28 April
2016
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18026 EN

Gianna Iacino
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

18 IRIS 2016-6

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18015
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18026


Agenda

International Copyright Law Summer Course
4-8 July 2016 Organiser: Institute for Information Law (IViR),
University of Amsterdam Venue: Amsterdam
http://ivir.nl/courses/icl

IViR Summer Course on Privacy Law and Policy
4-8 July 2016 Organiser: Institute for Information Law (IViR),
University of Amsterdam Venue: Amsterdam
http://ivir.nl/courses/plp

Book List

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

IRIS 2016-6 19

http://ivir.nl/courses/icl
http://ivir.nl/courses/plp

	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Sousa Goucha v. Portugal
	European Court of Human Rights: Pinto Coelho v. Portugal (No. 2)
	EUROPEAN UNION
	European Commission: Proposal to amend the Audiovisual Media Services Directive
	European Commission: Consultation on the evaluation and review of the e-Privacy Directive
	OSCE
	OSCE: Propaganda and freedom of the media
	NATIONAL
	AL-Albania
	Parliament amends formula for election of public service broadcaster’s General Director
	BG-Bulgaria
	New procedure for electing members of the Bulgarian media regulator
	DE-Germany
	Federal Administrative Court denies unconstitutionality of broadcasting licence fee for private households
	The producer of the dubbed version of a film is to be considered a film producer
	New law for collecting societies
	Draft of a new Film Support Act adopted
	FR-France
	Court of Cassation refuses to penalise use of concealed camera and infiltration by journalists
	Change in rules on politicians’ speaking time in the media
	GB-United Kingdom
	Supreme Court refuses permission to appeal against the basis for calculating damages awards for breach of privacy and misuse of information
	New Ofcom rules on hate speech and abusive treatment
	IE-Ireland
	Advertising Standards Authority upholds complaints over Toyota commercial
	Broadcasting Authority and the Canada Media Fund announce co-development incentive for audiovisual projects
	IT-Italy
	Court of Rome: no need for a detailed notice to trigger ISP’s liability
	LV-Latvia
	Regulator suspends the retransmission of a Russian TV channel
	MT-Malta
	New tax reduction scheme for local film production
	NL-Netherlands
	Court orders public broadcasting organisation to take two articles offline and publish a rectification
	Medical company’s complaint over news programme upheld
	TR-Turkey
	Prison sentences for the publication of a cartoon of Mohammed

