
IRIS 2016-5

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE
European Court of Human Rights: Bédat v. Switzerland
(Grand Chamber) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
Committee of Ministers: New Recommendation on Pro-
tection of Journalism and Safety of Journalists and Other
Media Actors . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
European Commission against Racism and Intolerance:
new General Policy Recommendation against Hate
Speech . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5

EUROPEAN UNION
European Commission: Public consultation on neigh-
bouring rights for publishers and panorama exception . . . . 6

NATIONAL
Committee of Ministers: Recommendation on Internet
freedom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

CZ-Czech Republic

Decision of the Supreme Court on copyright in spa facil-
ities . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

DE-Germany

Investigations against satirist approved. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Potsdam District Court says spying on neighbours using
a drone is not an innocent leisure pursuit . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Advertising in online games does not constitute prohib-
ited children’s advertising . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Prohibited product placement of biscuits in TV show
(“jungle camp”) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10

FR-France
Obligation to carry local public television services
judged compliant with Constitution . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
State ordered to refund 900 000 euros to an IAP for cost
of identifying subscribers for the graduated response
procedure . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
Right to be forgotten: CNIL fines Google 100 000[Please
insert into preamble]euros for failing to dereference
from its entire search engine . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12
Originality of television broadcast format . . . . . . . . . . . . . . . .12

Court proceedings on remuneration for creators of
‘Arthur et les Minimoys’ characters . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13

GB-United Kingdom

App for sharing sports clips violated copyright . . . . . . . . . . .14
Decision on police accessing journalists’ communica-
tions data . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
Report on BBC’s culture and practices in relation to se-
rious sexual misconduct by celebrities . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
Regulation of e-cigarette advertising and sponsorship
on television and radio . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17

GR-Greece
Application of law on licensing of digital television under
controversy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17

IE-Ireland
New code of standards for advertising and commercial
communication . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18

ME-Montenegro

Rulebook on electronic communications comes into
force . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18

NL-Netherlands
Dutch Data Protection Authority finds processing of per-
sonal data for anti-piracy research lawful . . . . . . . . . . . . . . . .19
Man acquitted of insulting Muslims during television
documentary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19
Amendments to Media Act concerning regional broad-
casting . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20

PT-Portugal

New law on media coverage of elections . . . . . . . . . . . . . . . . .21
Media regulatory body approves regulations on media
transparency . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21

RO-Romania
Deputies reject draft law to cut the audiovisual licence
fee . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22

RU-Russian Federation

New rules of film exhibition . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22



Editorial Informations

Publisher:
European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG
Tél. : +33 (0) 3 90 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int
Comments and Contributions to:
iris@obs.coe.int
Executive Director:
Susanne Nikoltchev
Editorial Board:
Maja Cappello, Editor � Francisco Javier Cabrera Blázquez,
Sophie Valais, Deputy Editors (European Audiovisual
Observatory)
Michael Botein, The Media Center at the New York Law School
(USA) � Silvia Grundmann, Media Division of the Directorate
of Human Rights of the Council of Europe, Strasbourg
(France) � Mark D. Cole, Institute of European Media Law
(EMR), Saarbrücken (Germany) � Bernhard Hofstötter, DG
Connect of the European Commission, Brussels (Belgium) �

Tarlach McGonagle, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands) � Andrei Richter,
media expert (Russian Federation)
Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Victoires Éditions

Documentation/Press Contact:
Alison Hindhaugh
Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10
E-mail: alison.hindhaugh@coe.int
Translations:
Snezana Jacevski, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Michael Finn � Katherine Parsons � Marco
Polo Sarl � France Courreges � Katharina Burger � Nathalie
Sturlèse � Brigitte Auel � Sonja Schmidt � Erwin Rohwer �

Roland Schmid � Julie Mamou � Stefan Pooth
Corrections:
Snezana Jacevski, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Sophie Valais et Francisco Javier Cabrera
Blázquez � Barbara Grokenberger � Aurélie Courtinat � Lucy
Turner � Gianna Iacino
Distribution:
Markus Booms, European Audiovisual Observatory
Tel.:
+33 (0)3 90 21 60 06
E-mail: markus.booms@coe.int
Web Design:
Coordination: Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory � Development and Integration: www.logidee.com
� Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158
 2016 European Audiovisual Observatory, Strasbourg
(France)

http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int


INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Bédat v.
Switzerland (Grand Chamber)

In a judgment of 29 March 2016, the Grand Chamber
of the European Court of Human Rights (ECtHR) in Bé-
dat v. Switzerland found that a criminal conviction of
a journalist, Arnaud Bédat, for having published doc-
uments covered by investigative secrecy in a criminal
case is no violation of Article 10 of the European Con-
vention of Human Rights (ECHR). The Grand Cham-
ber is of the opinion that the Swiss authorities acted
within their margin of appreciation and that recourse
to criminal proceedings and the penalty imposed on
the journalist did not amount to a disproportionate in-
terference in the exercise of his right to freedom of
expression.

The article published by Bédat in the weekly maga-
zine L’Illustré concerned ‘M.B.’ and the criminal pro-
ceedings against him for having driven his car into
pedestrians. The incident, in which three people died
and eight others were injured, had caused great pub-
lic outcry and controversy in Switzerland. The article
contained a personal description of M.B., a summary
of the questions put by the police officers and the
investigating judge, and M.B.’s replies. It also con-
tained the information that M.B. had been charged
with premeditated murder and, in the alternative, with
murder, and it was mentioned that M.B. appeared to
show no remorse. The article was accompanied by
several photographs of letters which M.B. had sent to
the investigating judge. Criminal proceedings were
brought against the journalist on the initiative of the
public prosecutor for having published secret docu-
ments, in breach of Article 293 of the Swiss Crimi-
nal Code. It emerged from the investigation that one
of the parties claiming damages in the proceedings
against M.B. had photocopied the case file and lost
one of the copies in a shopping centre. An unknown
person had then brought the copy to the offices of the
magazine which had published the impugned article.
Bédat was found guilty of making public a series of
documents which were at that stage to be considered
protected as part of the secrecy of the criminal inves-
tigation, and he was ordered to pay a fine of 4,000
Swiss Francs (EUR 2,667). Bédat lodged a complaint
before the ECtHR, arguing that this conviction had re-
sulted in a violation of his right to freedom of expres-
sion.

On 1 July 2014 the Second Section of the ECtHR found
that the article reported on an important case and
that although the interference was prescribed by law

and pursued legitimate aims, it considered that the
sanction did not respond to a pressing social need,
not being sufficiently motivated and being dispropor-
tionate. Therefore, the majority of the Court, by four
votes to three, found that the criminal fine imposed
on the journalist breached Article 10 of the European
Convention on Human Rights (ECHR).

While the Grand Chamber agrees with the Chamber
that the interference was prescribed by law and pur-
sued legitimate aims, namely of preventing the dis-
closure of information received in confidence, main-
taining the authority and impartiality of the judiciary
and protecting the reputation and the rights of others,
the majority of the Grand Chamber, with 15 votes to
two, comes to another conclusion on whether the fine
imposed on the journalist was necessary in a demo-
cratic society. The Grand Chamber reiterates that the
protection afforded to journalists by Article 10 of the
ECHR “is subject to the proviso that they act in good
faith in order to provide accurate and reliable infor-
mation in accordance with the tenets of responsible
journalism. The concept of responsible journalism, as
a professional activity which enjoys the protection of
Article 10 of the ECHR, is not confined to the con-
tents of information which is collected and/or dissem-
inated by journalistic means (..); the concept of re-
sponsible journalism also embraces the lawfulness of
the conduct of a journalist, and the fact that a journal-
ist has breached the law is a relevant, albeit not de-
cisive, consideration when determining whether he or
she has acted responsibly”. The Grand Chamber clar-
ifies that it must adjudicate on a conflict between two
rights which enjoy equal protection under the Conven-
tion, and the Court must weigh up the competing in-
terests. Reference is made to cases where the right to
privacy (Article 8) and the right to freedom of expres-
sion (Article 10) are conflicting (see IRIS 2012-3/1) and
the Court considers that an analogous reasoning must
be applied in weighing up the rights secured under
Article 10 and Article 6 paragraph 1 respectively. In
such an approach to balancing rights, that the Court
considers that where the national authorities have as-
sessed the interests at stake in compliance with the
criteria laid down in the Court’s case-law, strong rea-
sons are required if it is to substitute its view for that
of the domestic courts.

The Grand Chamber takes into consideration six crite-
ria as part of its balancing test:

(i) How the applicant came into possession of the in-
formation at issue: although Bédat had not obtained
the information by unlawful means, as a professional
journalist he must have been aware of the confiden-
tial nature of the information which he was planning
to publish. It was not disputed that the publication
of the information in question fell within the scope of
Article 293 of the Swiss Criminal Code.

(ii) Content of the impugned article: the Court qual-
ifies the impugned article about M.B. as portraying
“a highly negative picture of him, adopting an al-
most mocking tone”. The article had “a sensationalist

IRIS 2016-5 3

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-3/1&id=15549


tone”, and it formulated a series of questions which
the judicial authorities were called upon to answer, at
both the investigation and the trial stages.

(iii) Contribution of the impugned article to a public-
interest debate: according to the Court, the journalist
failed to demonstrate how publishing records of inter-
views, statements by the accused’s wife and doctor,
and letters sent by the accused to the investigating
judge concerning banal aspects of his everyday life in
detention, could have contributed to any public de-
bate on the ongoing investigation.

(iv) Influence of the impugned article on the crimi-
nal proceedings: according to the Court it is “undeni-
able that the publication of an article slanted in that
way at a time when the investigation was still ongoing
entailed an inherent risk of influencing the course of
proceedings in one way or another, whether in rela-
tion to the work of the investigating judge, the deci-
sions of the accused’s representatives, the positions
of the parties claiming damages, or the objectivity of
the trial court, irrespective of its composition”. The
Court agrees with the findings by the Swiss Courts
that the records of interviews and the accused’s cor-
respondence had been discussed in the public sphere
before the conclusion of the investigation, before the
trial and out of context, in a manner liable to influence
the decisions taken by the investigating judge and the
trial court.

(v) Infringement of the accused’s private life: the
Court agrees that the criminal proceedings brought
against Bédat conformed with the positive obligation
incumbent on Switzerland under Article 8 to protect
the accused’s private life. It also notes that when the
impugned article was published the accused was in
prison, and therefore in a situation of vulnerability.

(vi) Proportionality of the penalty imposed: the Court
considers that the recourse to criminal proceedings
and the penalty imposed on Bédat did not amount
to disproportionate interference in the exercise of his
right to freedom of expression. The penalty was im-
posed for breaching the secrecy of a criminal inves-
tigation, and its purpose was to protect the proper
functioning of the justice system and the rights of the
accused to a fair trial and to respect for his private
life. Therefore the Court states that such a penalty
could not be considered liable to have a deterrent ef-
fect on the exercise of freedom of expression by Bé-
dat or any other journalist wishing to inform the public
about ongoing criminal proceedings. Accordingly, the
Court sees no strong reason to substitute its own view
for that of the domestic courts. Furthermore, hav-
ing regard to the margin of appreciation available to
States and to the fact that the balancing the various
competing interests was properly conducted by the
Swiss Federal Court, the Grand Chamber concludes
that there has been no violation of Article 10 of the
ECHR.

Two judges strongly dissented, Judges López Guerra
and Yudkivska, the latter expressing the view that

“(t)his Court had always regarded the press as the
servant of an effective judicial system, granting lit-
tle scope for restrictions on freedom of expression in
such matters as the public interest in the proper ad-
ministration of justice. 04046 the present judgment
constitutes a regrettable departure from this long-
established position”.

• Judgment by the European Court of Human Rights, Grand Chamber,
case of Bédat v. Switzerland, Application no. 56925/08 of 29 March
2016
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17957 EN
• Judgment of the European Court of Human Rights, Second Section,
case of A.B. v. Switzerland, Application no. 56925/08 of 1 July 2014
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17958 EN

Dirk Voorhoof
Ghent University (Belgium), Copenhagen University
(Denmark), Legal Human Academy and member of

the Executive Board of the European Centre for Press
and Media Freedom (ECPMF, Germany)

Committee of Ministers: New Recommenda-
tion on Protection of Journalism and Safety
of Journalists and Other Media Actors

On 13 April 2016, the Council of Europe’s Com-
mittee of Ministers adopted its Recommendation
CM/Rec(2016)4 on the protection of journalism and
safety of journalists and other media actors. This
is a continuation of the Committee of Ministers’ en-
gagement with the topic, following its adoption of an
identically-titled Declaration in 2014 (see IRIS 2014-
7/4).

The Recommendation’s opening paragraph describes
the contemporary reality of attacks, threats and ha-
rassment targeting journalists and other media actors
across Europe as both “alarming and unacceptable”.
This strong language has been prompted by very trou-
bling statistics. According to an online platform/early
warning system developed by the Council of Europe
with leading free expression and journalism NGOs,
there have been more than 100 registered high-level
alerts of threats to media freedom in Europe over the
past year, including the killing of 13 journalists.

The Recommendation comprises three structural
components: a preambular section, a set of Guide-
lines to States and a synthesis of relevant principles
that have been identified and developed by the Eu-
ropean Court of Human Rights. The Guidelines are
divided into the following categories: Prevention, Pro-
tection, Prosecution (including a specific focus on im-
punity for crimes against journalists) and Promotion of
information, education and awareness raising. These
headings help to focus the Recommendation and to
explore the various themes in considerable detail.

The Recommendation’s first aim is to provide detailed
guidance to states on how to fulfil their (negative and

4 IRIS 2016-5

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17957
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17958
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-7/4&id=15567
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-7/4&id=15567


positive) legal obligations under the European Con-
vention on Human Rights (ECHR) to guarantee the
safety of journalists and other media actors, as well
as their right to freedom of expression and ability to
participate in public debate. As those state obliga-
tions are often quite abstract, the Recommendation
seeks to spell out their practical implications for dif-
ferent branches of states’ authorities.

The Recommendation’s second aim is to urge states
to regularly review relevant national laws - and their
implementation - to ensure that they are in confor-
mity with the legal obligations created by the Con-
vention, in particular Article 10 (Freedom of expres-
sion). Such reviews should be independent and sub-
stantive and should be carried out at regular periodic
intervals. As stated in the Recommendation itself, the
reviews should “cover existing and draft legislation,
including that which concerns terrorism, extremism
and national security, and any other legislation that
affects the right to freedom of expression of journal-
ists and other media actors, and any other rights that
are crucial for ensuring that their right to freedom of
expression can be exercised in an effective manner”.

The Recommendation takes a broad, forward-looking
view of what journalism entails and underlines its im-
portance in a democratic society (although the Rus-
sian Federation formally indicated that “it reserved
the right of its government to comply or not with
the recommendation, in so far as it referred to other
media actors”). It acknowledges the valuable contri-
butions that bloggers, whistle-blowers and a growing
range of other actors can make to public debate and
stresses the need to guarantee their safety and free-
dom of expression. In this spirit, it seeks to develop
themes that have only received limited attention in
relevant European and international standards. One
such theme is the gender-specific dimension to vio-
lence, threats and abuse targeting female journalists
and commentators, especially online. Another exam-
ple is the “digital security” of journalists, including
confidentiality of communications and freedom from
surveillance.

The Recommendation aspires to have real impact and
not be merely a paper tiger. The reviews of national
legislative frameworks - and their implementation -
will prove crucial for the realisation of that ambition in
practice.

• Recommendation CM/Rec(2016)4 of the Committee of Ministers to
member States on the protection of journalism and safety of journal-
ists and other media actors, 13 April 2016
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18003 EN FR
• Council of Europe, Platform to promote the protection of journalism
and safety of journalists
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17981 EN FR

Tarlach McGonagle
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam and Rapporteur of the Council of
Europe’s Committee of experts on protection of

journalism and safety of journalists, which drafted
the Recommendation

European Commission against Racism and In-
tolerance: new General Policy Recommenda-
tion against Hate Speech

On 21 March 2016, the European Commission against
Racism and Intolerance (ECRI) issued its General Pol-
icy Recommendation (GPR) No. 15 on Combating Hate
Speech. The launch coincided with the International
Day for the Elimination of Racial Discrimination; the
GPR had already been adopted on 8 December 2015.

For the purpose of GPR No. 15, ECRI understands
“hate speech” as “the advocacy, promotion or incite-
ment, in any form, of the denigration, hatred or vilifi-
cation of a person or group of persons, as well as any
harassment, insult, negative stereotyping, stigmati-
zation or threat in respect of such a person or group
of persons and the justification of all the preceding
types of expression, on the ground of ‘race’, colour,
descent, national or ethnic origin, age, disability, lan-
guage, religion or belief, sex, gender, gender iden-
tity, sexual orientation and other personal character-
istics or status” (footnote omitted, Preamble). This
understanding of the term is different to - and wider
than - the most common reference point for the scope
of the term “hate speech”, within the Council of Eu-
rope’s standards, i.e., the Committee of Ministers’
Recommendation No. R (97)20 on “hate speech” (see
IRIS 1997-10/4).

GPR No. 15 is essentially a ten-point plan for combat-
ing hate speech. Each of its ten main points or rec-
ommendations cascades into a number of more spe-
cific recommendations. Its main recommendations
include calls on Council of Europe Member States to
ratify various relevant treaties and withdraw reserva-
tions to particular treaty provisions; identify and ad-
dress the root causes of hate speech; undertake pub-
lic awareness-raising measures about the importance
of diversity and the dangers of hate speech; pro-
vide support for persons and groups targeted by hate
speech; withdraw (financial) support by public bodies
for political parties and other organisations that use
or condone hate speech, and take effective action -
including criminal law measures, where appropriate
- against hate speech that amounts to incitement to
different types of illegal acts.

Two recommendations are particularly relevant for
the media and Internet. Recommendation 7 calls on
States to “use regulatory powers with respect to the
media (including internet providers, online intermedi-
aries and social media), to promote action to combat
the use of hate speech and to challenge its accept-
ability, while ensuring that such action does not vi-
olate the right to freedom of expression and opinion
[...]”. An array of measures are contemplated in order
to achieve these aims, including self-regulatory mech-
anisms, codes of conduct, monitoring and condemna-
tion of hate speech, filtering techniques, training of

IRIS 2016-5 5

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18003
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17981
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=1997-10/4&id=15550


editors, journalists and other media professionals on
hate speech and how to counter it, and promotion of
complaints mechanisms to report hate speech.

Recommendation 8 urges States to “clarify the scope
and applicability of responsibility under civil and ad-
ministrative law for the use of hate speech which is
intended or can reasonably be expected to incite acts
of violence, intimidation, hostility or discrimination
against those who are targeted by it while respect-
ing the right to freedom of expression and opinion
[...]”. This recommendation is, in part, a response to
the European Court of Human Rights’ differing find-
ings in respect of Internet intermediaries’ duties, re-
sponsibilities and liability in respect of online content,
including hate speech, in its recent Delfi AS v. Estonia
[GC] (see IRIS 2015-7/1) and Magyar Tartalomszolgál-
tatók Egyesülete and Index.hu Zrt v. Hungary (see
IRIS 2016-3/2) judgments.

ECRI regularly drafts GPRs as part of its work on gen-
eral themes, which is one of its three main lines of ac-
tivity. Country-by-country monitoring and developing
relations with civil society are its other two main lines
of activity. The thematic focuses of earlier GPRs in-
clude: “Combating Racism and Racial Discrimination
in the Field of Sport” (No. 12, 2009) (see IRIS 2009-
5/3); “Combating racism while fighting terrorism” (No.
8, 2004) and “The fight against antisemitism” (No. 9,
2004) (see IRIS 2004-10/5) and “Combating the dis-
semination of racist, xenophobic and antisemitic ma-
terial via the Internet” (No. 6, 2000) (see IRIS 2002-
7/4).

In 2006, ECRI organised an expert seminar on com-
bating racism while respecting freedom of expression,
but that event does not appear to have been explicitly
referenced either in GPR No. 15 or in its Explanatory
Memorandum.

• ECRI, General Policy Recommendation No. 15 on Combating Hate
Speech, 8 December 2015
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17959 EN FR
• ECRI, Proceedings of Expert Seminar on Combating Racism while
Respecting Freedom of Expression, 16-17 November 2006
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17960 EN FR

Tarlach McGonagle
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

EUROPEAN UNION

European Commission: Public consultation
on neighbouring rights for publishers and
panorama exception

On 23 March 2016, the European Commission
launched an open, online consultation concerning two

topics of EU copyright law. On the one hand, the
purpose of the consultation is to seek views on the
possible extension of the neighbouring rights to pub-
lishers. On the other hand, the Commission aims to
gather views on the panorama exception, which con-
cerns the use of images depicting buildings, sculp-
tures and monuments. The consultation is part of
the Commission’s Digital Single Market (DSM) strat-
egy, aimed to create an EU single market which fits
the digital age (see IRIS 2015-6/3). In particular, one
of the DSM strategy’s objectives is to modernise the
EU copyright rules (see IRIS 2016-2/3).

First, concerning the role of publishers in the copy-
right value chain: the Commission is interested as
to whether publishers of print media (newspapers,
magazines, books and scientific journals) are fac-
ing problems in the digital environment as a re-
sult of the current copyright legal framework, espe-
cially when it comes to their ability to licence and
be paid for online use of their content. In partic-
ular, the consultation asks about the impact that
the creation in EU law of a new neighbouring right
granted to publishers would have on them and on
other parties, such as authors, other rightholders, re-
searchers and educational or research institutions, on-
line service providers, and consumers/end-users/EU
citizens. Moreover, the Commission is aiming to
gather views as to whether the need (or not) for in-
tervention is different in the press publishing sector
to the book/scientific publishing sectors. Current EU
copyright law grants neighbouring rights to perform-
ers, film producers, record producers and broadcast-
ing organisations, but publishers are not among the
neighbouring right holders at European level.

The final part of the consultation aims to gather views
as to whether the current legislative framework on the
panorama exception gives rise to specific problems in
the context of the DSM. The panorama exception in
EU copyright law allows Member States to lay down
exceptions or limitations to copyright concerning the
use of works of architecture or sculpture, intended to
be located permanently in public places (for example
by uploading images of monuments online).

With regard to both parts of the consultation, the
Commission has invited all respondents to support
their replies, whenever possible, with market data and
other economic evidence. The consultation is open for
everyone interested in the publishing sector and the
digital economy, and it will run until 15 June 2016.
The Commission will publish a short summary of the
results of the consultation one month after the closing
date.

• European Commission, Public consultation on the role of publishers
in the copyright value chain and on the ‘panorama exception’, 23
March 2016
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17990 EN

Susanne van Leeuwen
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

6 IRIS 2016-5

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-7/1&id=15550
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-3/2&id=15550
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-5/3&id=15550
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-5/3&id=15550
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2004-10/5&id=15550
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2002-7/4&id=15550
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2002-7/4&id=15550
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17959
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17960
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-6/3&id=15551
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-2/3&id=15551
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17990


NATIONAL

Committee of Ministers: Recommendation on
Internet freedom

On 13 April 2016, the Committee of Ministers adopted
a Recommendation to its 47 member states encour-
aging them to periodically prepare national reports
evaluating their level of respect for human rights with
regard to the Internet, and to share their findings with
the Council of Europe.

The recommendation aims to help member states to
create an enabling environment for Internet freedom
and to promote increased compliance with their obli-
gation to respect, protect, and promote human rights
on the Internet.

The recommendation contains a list of indicators that
can be used for measuring the level of compliance
with existing human rights standards. These indica-
tors cover various aspects of freedom of expression
and access to information, media freedom, freedom
of assembly and association, the right to privacy and
personal data protection and the right to an effective
remedy.

Concerning surveillance measures by states, for ex-
ample, the recommendation lists a number of neces-
sary legal safeguards for human rights and fundamen-
tal freedoms which relate to the scope of discretion
conferred on state authorities carrying out surveil-
lance measures, time limitations, processing of per-
sonal data and supervision by an independent over-
sight body.

Governments are invited to carry out these evalua-
tions of Internet freedom with the participation of the
private sector, civil society, academia and the techni-
cal community.

• Recommendation CM/Rec(2016)5 of the Committee of Ministers to
member States on Internet freedom (Adopted by the Committee of
Ministers on 13 April 2016 at the 1253rd meeting of the Ministers’
Deputies)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18001 EN FR

Press release
Council of Europe

CZ-Czech Republic

Decision of the Supreme Court on copyright
in spa facilities

On 14 October 2015, the Grand Chamber of the Civil
and Commercial Division of the Supreme Court con-
cluded that the copyright exception for health facili-
ties, according to § 23 of the Copyright Act, does not
apply to patients staying in spa facilities. According to
the exception, no remuneration has to be paid for the
broadcast of works protected by copyright in health-
care facilities.

The collective management society OSA demanded
payments totalling CZK 553,935 (approximately EUR
20.500) from the spa facility Léčebné lázně Mariánské
lázně, for the unauthorised use of works protected by
copyright in the period from 1 June 2007 to 18 May
2008. The collective management society argued that
the exception in the Copyright Act does not apply to
spa facilities. The spa facility refused to make any
payment, invoking the exception of the Copyright Act.
The Court of First Instance granted the application,
but the Court of Appeal dismissed the action.

The Supreme Court upheld the appeal brought by OSA
and decided that the exception in the Copyright Act
does not apply to patients in spa facilities. For the
purpose of assessing the question of whether the ex-
ception applies, it is necessary to distinguish carefully
between the "patients" within the meaning of § 33 of
the Act on public health insurance, § 19 of the Act
on public health care, and other guests of the spa
facilities accommodated only on a commercial basis.
However, patients undergoing a comprehensive spa
treatment prescribed by a doctor, in terms of a holis-
tic healing process that is not regularly provided in
the form of outpatient care, are considered patients
within the meaning of § 33 of the Act on public health
insurance and § 19 of the Act on public health care.
The Court stated that accommodation of patients in
a spa facility accelerates the healing process and re-
sults in reconstruction of the health status of treated
patients.

It is thus necessary, for the purposes of interpreta-
tion of the last sentence of § 23 of the Copyright Act,
to distinguish between patients in accordance with §
33 of the Act on public health insurance, § 19 of the
Act on public health care and the other guests of spa
facilities accommodated only on a commercial basis.
The ratio of guests which exclusively use health care
treatments to guests which use the spa facilities on
a commercial basis is verifiable and can be used to
determine the amount of remuneration.

IRIS 2016-5 7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18001


• Rozsudek velkého senátu občanskoprávníh a obchodního kolegia
Nejvyššího soudu České republiky č.j. 30 Cdo 3093/2013 (Decison of
the Grand Chamber of Civil and Commercial Division of the Supreme
Court Nr. 30 Cdo 3093/2012 of 14 October 2015)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17972 CS

Jan Fučík
Česká televize, Prague

DE-Germany

Investigations against satirist approved

On 15 April 2016, the German Chancellor announced
that the Federal Government would grant a request
to allow investigations to be conducted against a Ger-
man satirist for insulting a foreign head of state. The
satirist had made controversial comments in a televi-
sion programme about the President of Turkey in the
form of a poem entitled Schmähkritik (abusive criti-
cism). On 8 April 2016, the Turkish government had
sent the German government a request for criminal
proceedings to be brought.

The German satire programme Extra 3 had produced
a music video featuring the Turkish President that took
a critical look at his policies, whereupon the Turk-
ish government summoned the German Ambassador.
The satirist against whom the proceedings now un-
derway have been brought took this incident as an
opportunity to speak to his viewers and the Turkish
President in his satire programme and explain to them
the difference between satire, which is permitted in
Germany and is protected by freedom of speech and
freedom of the press, and abusive criticism, which is
not. Schmähkritik is a concept employed by the Bun-
desverfassungsgericht (Federal Constitutional Court)
and establishes the borderline beyond which state-
ments are no longer permissible. The term applies
when a person is disparaged and no discussion on
the matter takes place. In such cases the disparage-
ment must be the aim and object of the expression of
an opinion. In order to delinetae between the indis-
putably permissible satirical video in the programme
Extra 3 and prohibited abusive criticism, the satirist
read out in his programme a poem on the Turkish Pres-
ident that should, in the former’s own estimation, be
classified as abusive criticism and therefore not be
broadcast on television. The statements concerning
the President that he then read out constitute abu-
sive criticism in themselves, but when interpreting the
words as an “explanation of abusive criticism” in the
context of the programme, the view that the poem
falls within the scope of satirical freedom can justifi-
ably be held. In the present case, the conflicting inter-
ests will have to be weighed by the Public Prosecutor’s
Office and the courts.

The satirist’s statements might constitute the of-
fences of slander and defamation, pursuant to sec-
tions 185 ff. of the Strafgesetzbuch (Criminal Code
- StGB), so criminal investigations might be com-
menced in the event of an application for a prose-
cution. The relevant applications have in fact been
made, and the Mainz Public Prosecutor’s Office, which
has jurisdiction in this case, has already begun its in-
vestigations.

However, as the person affected by the statements in
the present case is not a private individual but the
Turkish President, the offence of insulting a foreign
head of state, pursuant to section 103 of the Criminal
Code, may apply. According to this provision, any-
one who insults a foreign head of state could face
up to three years’ imprisonment or a fine. This of-
fence differs from slander and defamation in two re-
spects, pursuant to sections 185 ff.: firstly, the threat
of punishment is more severe because an insult un-
der section 185 is punishable by up to only one year’s
imprisonment or a fine; and secondly the protection
provided also differs. Sections 185 ff. protect the
personal honour of the person about whom the state-
ments are made, whereas section 103 not only pro-
tects personal honour but also serves to ensure the
functional protection of foreign states and the protec-
tion of the diplomatic interests of the Federal Repub-
lic of Germany. Owing to this difference in protection
afforded, section 104(a) StGB sets out specific condi-
tions that must be satisfied for criminal proceedings to
take place. For example, the Federal Republic of Ger-
many must have diplomatic relations with the state
concerned and reciprocity must be guaranteed, which
means that Germany must enjoy the same legal pro-
tection in that state. Furthermore, the foreign gov-
ernment concerned has to call for a punishment to be
imposed, and Germany must authorise criminal pro-
ceedings.

Now that the Turkish government has demanded a
prosecution and the German government has an-
nounced its intention to grant the necessary authori-
sation, criminal investigations into insulting a foreign
head of state can begin. However, this process has no
legal effect on the decision of the Public Prosecutor’s
Office on whether to classify the statements as abu-
sive criticism and bring an indictment, or to rule that
the statements are covered by freedom of expression
and to discontinue the proceedings.

Gianna Iacino
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

Potsdam District Court says spying on neigh-
bours using a drone is not an innocent
leisure pursuit

The Amtsgericht Potsdam (Potsdam District Court)

8 IRIS 2016-5

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17972


has ruled in a recently published judgment of 16 April
2015 (Case 37 C 454/13) that flying a drone equipped
with a camera over a neighbour’s property violates
the neighbour’s privacy rights. This therefore justifies
a claim for injunctive relief under Article 1004(1), 2nd
sentence of the Bürgerliches Gesetzbuch (Civil Code
-BGB) in conjunction with Article 823(1) BGB, and Arti-
cle 1(1), 1st sentence, in conjunction with Article 2(1)
of the Grundgesetz (Basic Law - GG).

The plaintiff is the sole owner of a property protected
by high hedges, the main purpose being to prevent
anyone from looking in from neighbouring proper-
ties. His partner was sunbathing in the garden on
the morning of 9 July 2013 when the defendant flew
a drone equipped with a camera over the property
with the camera switched on. The plaintiff had sent
the pilot and subsequent defendant a written warning
and demanded a cease-and-desist declaration. When
the pilot refused, the plaintiff filed an action with the
Potsdam District Court. In the proceedings, the pilot
denied having flown over the neighbouring property,
but the Court, having listened to several witnesses
when taking evidence and established that disputes
had taken place between the two neighbours for some
time, reached the conclusion that the defendant had
flown over the property at a height of about seven me-
tres, with its camera switched on, while the plaintiff’s
partner was sunbathing, scantily clad.

The Court accordingly allowed the plaintiff’s request
and issued an injunction against the defendant,
awarding costs to the plaintiff. In the Court’s opin-
ion, although it was necessary in the instant case
to take account of the defendant’s right to the free
development of his personality in the form of pursu-
ing his hobby (flying the drone), that right had to be
weighed against the plaintiff’s right to the protection
of his privacy. It was clear that the plaintiff wished
to protect the privacy of his property, because the
property was well-protected from being viewed from
the outside. Circumventing that protection using a
drone, which filmed the plaintiff’s partner engaging
in a private activity, thereby constituted a breach of
the plaintiff’s privacy and was not an innocent leisure
pursuit. Against the background of the disputes be-
tween the two neighbours, the flight of the drone
over the property was not accidental but deliberate,
and could justifiably be regarded as harassment. The
Court stated that the risk of repetition indicated by the
infringement of rights had not been dispelled by the
fact that the plaintiff and his partner no longer lived
on the premises, because the plaintiff still owned the
property. The judgment is final.

• Urteil des AG Potsdam vom 16. April 2015 (Az.: 37 C 454/13)
(Judgment of the Potsdam District Court of 16 April 2015 (Case 37
C 454/13))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17982 DE

Sofie Luise Burger
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

Advertising in online games does not consti-
tute prohibited children’s advertising

According to media reports, in a judgment of 1 De-
cember 2015 (Case U 74/15) the Kammergericht
Berlin (Berlin Higher Regional Court) ruled in appel-
late proceedings that advertising for virtual products
in an online role-playing game should not necessarily
be regarded as a direct invitation to children to buy
the items. There was, the Court said, no breach of
competition law as the advertising messages in the
game were not aimed specifically at minors but at all
players.

The Court had to rule on a complaint from the Ver-
braucherzentrale Bundesverband (Federation of Ger-
man Consumer Organisations) concerning in partic-
ular two statements in an online role-playing game:
“Buy in the pet shop” and “New and exclusive mount:
Armoured Bloodwing - buy it now”. The trial court, the
Landgericht Berlin (Berlin Regional Court) had already
ruled against the consumer organisations in its judg-
ment of 21 April 2015 (Case 16 O 648/13), in which
it held that the informal targeting in online games did
not constitute a prohibited invitation to children to buy
products.

The Berlin Higher Regional Court shared this view,
stating that not all computer games could be cate-
gorised as children’s games, and that the categorisa-
tion of the game as a “fantasy game” changed noth-
ing in that respect. Even though the setting of the
game was a colourful fantasy world and the figures
were typical fantasy beings, it was not necessarily a
children’s game. Neither did a 12-plus age rating,
prepaid cards, or the mentioning of underage users
in the Standard Terms and Conditions constitute de-
cisive indicators that minors were the target group.
Rather, which group of players were targeted by a
game had to be determined individually. Like the
Court below it, the Higher Regional Court judges were
of the opinion that addressing players in the second
person singular familiar form (“Du”) was no longer un-
usual in advertisements targeting adults, and could
not be used as an indicator that the target audience
was children. Rather, the wording in issue appealed
to the role player’s sense of pleasure in playing the
game, irrespective of his or her age. The Court also
stated that no objections could be raised to the use
of “code” typical of young people to exclude “stuffy
grown-ups”. Finally, the Court stated that the adver-
tising in the game did not exploit children’s lack of ex-
perience, and that the prices for the items advertised
had been communicated in a transparent way.

The Bundesgerichtshof (Federal Court of Justice) had
already had to address issues relating to children’s ad-
vertising in its “Runes of Magic” decision (judgment
of 17 July 2013, Case I ZR 34/12; see IRIS 2013-8/14
and IRIS 2014-10/8), but the federal judges came to

IRIS 2016-5 9

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17982
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-8/14&id=15569
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-10/8&id=15569


different conclusions from those of the Berlin Higher
Regional Court: the Federal Court established that ad-
vertising characterised by addressing individuals di-
rectly in the informal second person singular and by
the use of terms typical of those used by children, in-
cluding popular Anglicisms, was primarily aimed at
children. The Higher Regional Court has now dis-
agreed with this view. The judgment is final.

• Bericht über das Urteil des Kammergericht Berlin vom 1. Dezember
2015 (Az. U 74/15) (Report on the judgment of the Berlin Higher
Regional Court of 1 December 2015 (Case U 74/15))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17983 DE

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

Prohibited product placement of biscuits in
TV show (“jungle camp”)

The 7th Chamber of the Verwaltungsgericht Hannover
(Hanover Administrative Court) in a judgment of 18
February 2016 (Case 7 A 13293/15) has held that if a
chocolate biscuit is too highly praised in a TV show,
this constitutes prohibited product placement.

In a controversial scene lasting about ninety sec-
onds in the RTL show “Ich bin ein Star - Holt mich
hier raus” (Dschungelcamp) (I’m A Celebrity - Get Me
Out Of Here [Jungle Camp]), the show’s participants
were given a metal box with a big packet of “Pick
Up” chocolate biscuits manufactured by food manu-
facturer, Bahlsen. The participants opened the box,
held the biscuits up in the air, and cheered. The
programme then showed a close-up of the partici-
pants enjoying them. This was followed by the can-
didates praising the product at length in individual
interviews (“jungle telephone”). The Niedersächsis-
che Landesmedienanstalt (Lower Saxony Media Au-
thority) subsequently objected to the product place-
ment as constituting prohibited surreptitious adver-
tising. The media watchdogs cited the provisions
of the Rundfunkstaatsvertrag (Interstate Broadcasting
Agreement - RStV) as the reason for holding that view,
according to which a product placement can under
certain conditions be permissible in “light entertain-
ment programmes” pursuant to section 44(1) RStV.
However, a prerequisite for this is, according to sec-
tion 7(7)(3) RStV, that the product is not given undue
prominence. The TV station did not agree with the
media authority’s assessment and took the case to
the Hanover Administrative Court.

In the Court’s view too, however, the advertising pur-
pose in the scenes concerned was too obvious. The
chocolate biscuits were the central focus, as it were,
and the description of the product had constituted
“exaggerated verbal glorification”. The RStV even
suggested that a product could be permitted to be

highlighted in a TV show but stated that it could not
be given undue prominence because there had to be
a clear distinction between a programme and adver-
tising. According to the Court, undue prominence
was given when the advertising purpose was dom-
inant and the natural flow of the programme faded
into the background. With regard to the Jungle Camp
episode in issue, the initial scenes had not departed
from the context of the action: the use of the bis-
cuits as a reward for the hungry candidates, the ju-
bilation when they opened the box, and the close-
ups of the campers eating the biscuits did not yet
breach the prohibition on undue prominence, accord-
ing to the judges. However, the candidates’ exces-
sive praise of the product both in the jungle phone
box and off-screen had exceded the restrictions on
product placement, and had therefore become surrep-
titious advertising. Moreover, the main action as such
had already finished by then. The candidates had re-
ferred exclusively to the product in their comments,
so that, according to the Court, the advertising pur-
pose was dominant. The description of the product
therefore had to be categorised as prohibited surrep-
titious advertising. RTL has the right to seek leave
to appeal to the Niedersächsisches Oberverwaltungs-
gericht (Lower Saxony Supreme Administrative Court)
in Lüneburg.

• Die Pressemitteilung zum Urteil des VG Hannover vom 18. Februar
2016 (Az.: 7 A 13293/15) (Press release on the judgment of
the Hanover Administrative Court of 18 February 2016 (Case 7 A
13293/15))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17984 DE

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

FR-France

Obligation to carry local public television ser-
vices judged compliant with Constitution

Last December, the Conseil d’Etat made a referral to
the Constitutional Council for a preliminary ruling on
the constitutionality of the guarantee of the rights and
freedoms contained in the second paragraph of Arti-
cle 34-2 of the Act of 30 September 1986. This pro-
vision requires cable operators and Internet access
providers (IAPs) using the landline network to carry
local public television services (local programmes on
general channels, cable channels showing local news,
and local channels) for their subscribers. There is a
second side to this obligation: the cable operators and
IAPs are also required to bear the cost of transport and
distribution from the place of editing inherent in this
obligation.

10 IRIS 2016-5

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17983
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17984


In the present case, the municipality of Nice had en-
trusted the production, co-production, acquisition of
rights and broadcasting of programmes directed at lo-
cal residents to the company Azur TV. As a result, the
company had called on the companies Iliad and Free
to bear the cost of carrying and broadcasting its pro-
grammes, without success. Azur TV referred the mat-
ter to the audiovisual regulatory authority (Conseil
Supérieur de l’Audiovisuel - CSA), which enjoined Free
to offer to take over and bear the cost of broadcast-
ing and carrying the service from the place of editing.
The companies Iliad and Free contested the legality
of the CSA’s decision before the courts. In support of
their application, they requested a preliminary ruling
on constitutionality. The companies maintained that
by requiring them to carry the programmes without
making arrangements or laying down a framework for
the obligation, particularly with regard to determining
the conditions for sharing the corresponding cost, the
contested provisions of Article 34-2 disregarded the
freedom to conduct business and the freedom to en-
ter into a contract.

In its decision of 23 March 2016, the Constitutional
Council recalled that, under Article L. 1426-1 of
the General Code Governing Local Authorities (Code
Général des Collectivités Locales), local authorities
could edit a television service intended to provide
local news, broadcast terrestrially or via a network
that did not use frequencies assigned by the CSA.
The Council further stated that, in adopting the con-
tested second paragraph of Article 34-2, the legisla-
tor’s aim had been to ensure that the development of
these local public services would be maintained and
promoted. These provisions should therefore be un-
derstood as imposing on the distributors of audiovi-
sual services an obligation to make the services avail-
able, free of charge, which only applied in respect of
subscribers located in the geographical area of the
local authority editing the service. The obligation
was, moreover, limited to the transport and broad-
casting of the services’ programmes, without any re-
quirement to carry out connection or civil engineer-
ing work. The legislator also explicitly intended to ex-
clude the responsinilty to bear the cost of digitising
programmes from the scope of the obligation. The
Constitutional Council concluded that, to a limited de-
gree, the disputed provisions infringed the distribu-
tors’ freedom to conduct business and the freedom to
enter into a contract. It also found that the obligation
thus instituted pursued an objective of general inter-
est and did not cause an unequal discharge of public
burdens. The complaints claiming disregard of this
principle, and those claiming infringement of the right
of ownership, were set aside. The second paragraph
of Article L. 34-2 of the Act of 30 September 1986 was
found to be compliant with the Constitution.

• Conseil constitutionnel, Décision QPC n◦2015-529, 23 mars 2016,
Sociétés Iliad et a. (Constitutional Council, QPC decision no. 2015-
529, 23 March 2016, the company Iliad and others.) FR

Amélie Blocman
Légipresse

State ordered to refund 900 000 euros to an
IAP for cost of identifying subscribers for the
graduated response procedure

Bouygues Telecom made a referral to the Conseil
d’État on an issue concerning the non-payment of
the allowances claimed by the IAP in return for the
assistance provided to HADOPI in seeking out Inter-
net users engaging in illegal downloading. Starting
in September 2010, HADOPI’s Commission for the
Protection of Rights (Commission de Protection des
Droits) had called on the electronic communication
operators for assistance in seeking out, noting, and
prosecuting failures to fulfil the obligation set forth in
Article L. 336-3 of the intellectual property code (Code
de la Propriété Intellectuelle).

In December 2015 Bouygues Telecom obtained the
cancellation of the decision implicit in the Prime Min-
ister’s refusal to adopt the decree required for imple-
mentation of the HADOPI Act of 12 June 2009 on com-
pensation for the additional identifiable and specific
cost of the services carried out at HADOPI’s instruc-
tions. This was on the grounds that the reasonable
period of time within which the text should have been
adopted had been exceeded. In the present proceed-
ings, the IAP was claiming compensation for the re-
sulting prejudice, for the period from September 2010
to November 2015.

The Conseil d’Etat confirmed that the reasonable pe-
riod of time for adopting the decree necessary for ap-
plication of the third paragraph of Article L. 34-1 of
the Post and Electronic Communications Code (Code
des Postes et des Communications Electroniques) had
been exceeded, under wrongful conditions. In the
case at issue, HADOPI had refused to pay the invoices
sent to it by Bouygues Telecom, on the grounds that
no decree had been adopted. The applicant com-
pany claimed that setting up specific processing pro-
cedures and using technical and human resources had
resulted in specific additional cost. As part of the
services provided, the company had processed more
than 2 400 000 requests for the identification of IP
addresses between September 2010 and November
2015. As justification of the reality and extent of the
cost, which it estimated at 1.2 million euros, the com-
pany submitted documents including elements ex-
tracted from its internal management control system.
The Conseil d’Etat ordered the State to pay Bouygues
Telecom 900 000 euros in respect of the services pro-
vided for the period at issue, pending the future adop-
tion of the expected decree.

• Conseil d’Etat, (2e et 7e sous-sect.réunies), 4 avril 2016, Bouygues
Telecom (Conseil d’Etat, (2nd and 7th sub-sections combined), 4 April
2016, Bouygues Telecom) FR

Amélie Blocman
Légipresse

IRIS 2016-5 11



Right to be forgotten: CNIL fines Google
100000[U+202F]euros for failing to derefer-
ence from its entire search engine

In May 2015, further to the Costeja decision deliv-
ered on 13 May 2014, the Chair of the National IT
and Freedom Commission (Commission Nationale In-
formatique et des Libertés - CNIL) ordered Google Inc.
to carry out dereferencing on all the extensions of
Google Search within a period of fifteen days. As this
was not done within the given time, the Chair of the
CNIL instituted sanction proceedings.

The authority’s restricted formation found that the
1978 Information Technology and Freedoms Act was
applicable to all processing connected with the Google
Search service, as had the Court of Justice of the Eu-
ropean Union (CJEU). Furthermore, it was within the
CNIL’s remit to determine how dereferencing was to
be carried out, since the processing at issue was to
be implemented “over all or part of the national ter-
ritory, even if the entity in charge of the processing
[was] established in the territory of another member
State” (Article 48 of the 1978 Act). The CNIL also
recalled that the right to be dereferenced, derived
from the right to oppose data and the right to have
data deleted, was attached to the person in ques-
tion. Where the right was to be applied, it ought to
be effective with no restriction and in respect of all
processing, even if this would entail conflict with for-
eign rights. Lastly, the CNIL stated that the decision
to dereference was made after an assesment of pro-
portionality, intended to preserve a strict balance be-
tween the respect of entitlement to privacy and data
protection on the one hand, and the public’s interest
in having access to information on the other. Thus
the CNIL found that limiting dereferencing to Google’s
European extensions was firstly unfounded and sec-
ondly insufficient, as the dereferenced data could be
accessed via the search engine’s non-European ex-
tensions. The CNIL concluded that only dereferencing
over the entire search engine could provide effective
protection for personal rights. After the CNIL’s dead-
line for compliancy expired, Google had undertaken
to improve its dereferencing arrangements. The CNIL
found the proposed solution, which consistied of ar-
ranging filtering according to the geographical origin
of the person using the search engine, incomplete and
deemed that it was not sufficient to ensure full compli-
ance with either its order or Articles 38 and 40 of the
Information Technology and Freedoms Act. The CNIL
therefore fined Google 100 000 euros.

Amélie Blocman
Légipresse

Originality of television broadcast format

Decisions on copyright protection for the format of
a television programme are sufficiently rare so as to
warrant reporting the recent decision handed down by
the regional court (tribunal de grande instance - TGI)
of Paris.

In the case at issue, the business manager of an au-
diovisual production company described himself as
the creator of the ‘Teum-Teum’ audiovisual concept.
This consists of filming, in a flat located in “sensitive”
area, a magazine programme during which a presen-
ter hosts a guest celebrity from the world of culture,
show business, or politics for a discussion on their
respective environments, current affairs, and every-
day life in urban housing estates. Having produced
the initial format for the broadcast in 2004, the appli-
cant, the producer, had presented a pilot programme
in 2005 to a number of media professionals who had
been approached about the programme. The concept
aroused interest at France 5 and in 2007 the appli-
cant agreed to develop a new format for the ‘Teum-
Teum’ programme with an executive co-producer (the
defendant company), which became “a magazine for
self-discovery through the eyes of other people”. For
this purpose, they signed an agreement to transfer
to the defendant company all the rights for audiovi-
sual adaptation and use involving the audiovisual con-
cept of ‘Teum-Teum’, and an agreement with a view
to co-producing a pilot broadcast. The executive pro-
ducer also proposed that, should plans be made to
produce a programme based on the format, the ap-
plicant company should co-produce the programme.
The magazine programme developed within this con-
tractual framework had been broadcast on a monthly
basis and repeated on France 5 from 2009 to 2011.
The broadcast had not been renewed thereafter and
the executive producer had, for its part, developed
and produced another programme, entitled ‘Les uns,
les autres’. The applicant company claimed that this
new magazine used every aspect of the format of
the ‘Teum-Teum’ programme, with the same presen-
ter, narrative structure and teams, and that its part-
ner, which had not consulted it, had violated the co-
production contract. In view of this, the applicant
company had the respondent company summoned to
appear in court.

The Court analysed the evolutions in the format used
for the programme and decided that it was the re-
sult of joint work carried out by its creator, the appli-
cant, who had had the idea for a broadcast based on
a celebrity’s discovery of various aspects of an envi-
ronment he or she was not familiar with, and the de-
fendant executive producer, who had applied to these
aims of encounter and cultural information a broader
concept of the discovery of a neighbourhood and the
people in it. The judge concluded that the final version
of the format and the characteristics invoked, namely

12 IRIS 2016-5



the establishment of inter-generational gateways and
the demonstration of a “collision of universes”, with
a celebrity guest meeting stakeholders in the local
urban culture, subsisted in the programme produced
and should be appreciated in combination. In the light
of the intellectual work undertaken to reach the for-
mat used and the aims pursued, this appeared to con-
stitute the programme’s originality.

The Court continued to analyse the failure to perform
the contract invoked by the applicant company, refer-
ring to the production of the programme ‘Les uns, les
autres’. It set aside the alleged elements of similar-
ity, finding that they were not elements that charac-
terised the ‘Teum-Teum’ format specifically; the Court
recalled that it was the formats of the programmes
that needed to be compared, not their content in
terms of information and intellectual action. Thus
the legal arguments based on comparison of the sub-
ject matter treated by ‘Teum-Teum’ and ‘Les uns, les
autres’ were irrelevant. Similarly, the Court found that
the other areas of similarity noted in terms of “using
the same approach”, such as the principle of a road
movie, the definition of a single topic for each broad-
cast, the duration of the programme, the successive
interviews, and the presenter’s empathy, were in fact
common to all cultural and society magazines.

The programme ‘Les uns, les autres’ could therefore
not be considered to be based on the format ap-
pended to the 2008 contract between the parties. The
Court found that the applicant company was not jus-
tified in claiming, on the basis of this contract, that
the defendant party had refrained from proposing a
co-production of the new broadcast after the ‘Teum-
Teum’ magazine had been stopped. The unsuccessful
applicant has appealed against the judgement.

• Tribunal de grande instance, Paris, (3e ch. sect.3), 12 février 2016,
Cool Up’s productions et a. c/ Teleparis et a. (Regional court (TGI) of
Paris (3rd chamber, section 3), 12 February 2016, Cool Up’s Produc-
tions and others v. Téléparis and others.) FR

Amélie Blocman
Légipresse

Court proceedings on remuneration for cre-
ators of ‘Arthur et les Minimoys’ characters

The regional court (tribunal de grande instance - TGI)
of Paris has delivered an extremely significant judg-
ment on the possibility of parties to an author contract
waiving the principle of proportional remuneration.

In 2002 and 2008, the production company of the di-
rector of the animated film ‘Arthur et les Minimoys’
(English title: Arthur and the Invisibles) concluded an
author contract for the “graphic conception of sec-
ondary characters, accessories and drawn decors”
which provided for a lump-sum payment in return for

the agreed transfer of rights. Two further episodes in
the trilogy had been produced subsequently, and new
transfer contracts signed by the parties concerned in
2008, in return for a lump-sum remuneration of EUR
40,000. The new contracts also provided for the trans-
fer of the merchandising rights of the four graphic
artists, and additional remuneration on the condition
that the representations and reproductions included
only one or other of the secondary characters they
had created. The production company had failed to
produce elements making it possible to determine the
amounts generated by merchandising, and the cre-
ators had discovered that the company was continu-
ing to make use of their creations all over the world
without their agreement, a contract, or remunera-
tion. Because of this, the creators were calling on the
courts to declare the transfer contracts null, and to
award reparations for the prejudice suffered as a re-
sult of the wrongful use of their creative work.

The applicants claimed that their transfer contracts
contravened the principle of proportional remunera-
tion provided for in Article L. 131-4 of the Intellectual
Property Code (Code de la Propriété Intellectuelle -
CPI), in that their graphic creation could not be con-
sidered merely “accessory” to the film, contrary to
the indications set out in their contracts. They also
felt that that the co-contracting party had been fraud-
ulent in only making provision for a percentage of the
revenues from merchandising in the case of “individ-
ualised [reproduction] representing solely one of the
secondary characters”. The Court recalled that, under
Article L. 131-4 of the CPI, it was for whichever party
so claiming to explain why rendering application of
proportional remuneration was impossible, and to jus-
tify it applying lump-sum remuneration to the creator
as an exceptional measure.

In the case at issue, it transpires from the contracts
that the applicants had been entrusted with the intel-
lectually creative work of creating both a number of
characters and a quantity of accessories and decors
for the film. The Court held that such a contribution
could hardly be qualified as non-essential to the in-
tellectual creation of the work, since it consisted of
laying down the foundations for the film and creating
its graphic environment. This important contribution
to the creative process made by the applicants had
indeed been specifically acknowledged by the defen-
dant production company. The Court also noted that
the fact that several people contributed together to
the graphic work of an animated film, without it be-
ing possible to determine precisely the contribution of
any one individual creator to each drawing, was not
in itself enough to waive application of proportional
remuneration, nor such as to establish the accessory
nature of the person’s contribution to the complete
work. On the contrary, the drawings, illustrations and
graphic work constituted a foundational, principal el-
ement on the basis of which the work could be cre-
ated in three dimensions and subsequently finalised.
Thus the defendant party had not justified that it was
not in a position to determine proportional remuner-

IRIS 2016-5 13



ation for the graphic artists, such that the disputed
article in the contracts should be considered unlaw-
ful. The merchandising clause laying down a produc-
tion condition which depended solely on the will of the
defendant party was also erroneous. The illegality of
these clauses, which constitute an essential and de-
cisive element of the contract, resulted in the entire
transfer contract being declared null.

The applicants were found justified in claiming dam-
ages in respect of the creation of all the characters,
accessories and decors (and not solely the secondary
characters, as claimed by the defendant party). Any-
one who made use of their creations but disregarded
their rights, which should be calculated in monetary
terms as a proportional participation in income gen-
erated by sale or use, would have to pay damages
to the applicants. An expert’s report was ordered so
as to determine the amount of income received as a
result of making two sequels to the film and from spin-
off merchandise.

• Tribunal de grande instance, Paris, (3e chambre ; 2e section), 8 jan-
vier 2016, P. Rouchier et a. c/ Société Europacorp et L. Besson (Re-
gional court (TGI) of Paris (3rd chamber, 2nd section), 8 January 2016,
P. Rouchier and others v. the company EuropaCorp and L. Besson)
FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

App for sharing sports clips violated copy-
right

In an action in the Chancery Division of the High Court
of Justice presided over by Mr Justice Arnold, it was de-
termined in a judgment given on 18 March 2016 that
the reproduction and communication to the public of
clips of TV broadcasts of England cricket matches and
films via a sports clip sharing app was not protected
by the defence of fair dealing for the purpose of re-
porting current events.

In this case, the claimants, the England and Wales
Cricket Board (ECB) owned the copyright to the TV
broadcasts of England cricket matches. The defen-
dants, Tixdaq, owned a website (www.fanatix.com)
and developed an app (the Fanatix app) for use in
conjunction with the site. The app provided users of
the site with the possibility of capturing and upload-
ing clips of the claimants’ broadcasts, each lasting
up to 8 seconds. These clips were also available on
their social media accounts (Facebook and Twitter).
The ECB brought an action for copyright in respect
of footage of cricket matches (signal copyright) that
had been shared via the site. Tixdaq sought to rely

on the fair dealing defence in relation to news report-
ing (section 30(2) Copyright Designs and Patents Act
(CDPA)) and on the safe harbour provisions deriving
from the E-Commerce Directive (Regulations 17 and
19 of the Electronic Commerce (EC Directive) Regula-
tions 2002). The new defence of quotation (section 30
(1ZA) CDPA) was not advanced (see IRIS 2014-10/19).

The starting point of the Court was whether the work
or a substantial part of the work had been copied. In
assessing this question, the Court referred to the EU
Court of Justice’s Infopaq ruling (Case C-5/08, 16 July
2009). The substantial part should reflect the intel-
lectual creation of the author. Mr Justice Arnold noted
that it is not just any part of a broadcast that satis-
fies this test, but that “broadcasters and producers
invest in the production of broadcasts and first fixa-
tions knowing, first, that some parts of the footage of
an event (e.g. wickets in the case of cricket matches
and goals in the case of football matches) will be more
interesting to viewers than other parts and, secondly,
that there is a market for highlights programmes and
the like in addition to the market for continuous live
coverage.”

Section 30 CDPA essentially has three elements: a re-
quirement as to purpose of use; fair dealing; and at-
tribution of source. Mr Justice Arnold affirmed that
section 30(2) must be construed in the light of the
InfoSoc Directive, Article 5(3)(c), and both provisions
should be interpreted in the light of freedom of ex-
pression. An important factor for assessing section
30(2) “is whether the extent of the use is justified
by the informatory purpose”. Mr Justice Arnold also
noted that domestic authorities on the application of
the test had been handed down before the InfoSoc
Directive and should therefore be treated with cau-
tion. Given that there is little consideration of “news
reporting” at EU level, Mr Justice Arnold however re-
ferred to BBC v. BSB [1991] Ch 441, in which news
of a sporting character was held to fall within the def-
inition of a “current event” for the purposes of sec-
tion 30(2). The next question was whether the deal-
ing was fair. While there are a range of factors that
could come into play in this assessment, one of the
most important is whether the defendant’s use of the
copyrighted work is in commercial competition with
the owner’s exploitation of the work; another is the
amount and importance of the work which has been
taken (citing Ashdown v. Telegraph Group Ltd [2001]
EWCA Civ 1142). It is also legitimate to consider the
defendant’s motive.

Applying the law to the facts, Mr Justice Arnold deter-
mined that “[q]uantitatively, 8 seconds is not a large
proportion of a broadcast or film lasting two hours or
more. Qualitatively, however, it is clear that most
of the clips uploaded constituted highlights of the
matches: wickets taken, appeals refused, centuries
scored and the like. Thus most of clips showed some-
thing of interest, and hence value.” This then was a
substantial part.

14 IRIS 2016-5

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-10/19&id=15552


Considering fair dealing, the Court accepted that cit-
izen journalism could fall within the definition of jour-
nalism for the purpose of reporting current events. Al-
though the commentary submitted with the clip facil-
itated discussion amongst users, the Court concluded
that the primary purpose of the app was the sharing
of clips: “[t]he clips were not used in order to inform
the audience about a current event, but presented
for consumption because of their intrinsic interest and
value.” Thus, the use was not “for the purpose of re-
porting”, thereby falling outside section 30(2).

Nonetheless, Mr Justice Arnold considered whether
the usage could be considered fair. He concluded that
it was not. The defendants’ activities were commer-
cially damaging to the ECB and conflicted with normal
exploitation of the works. Mr Justice Arnold empha-
sised that the apps were intended to be used by large
numbers of users. Further, clips which were uploaded
to the app were often also uploaded to the website
and/or the social media platforms. In later versions of
the app, Tixdaq introduced an algorithm which limited
the total number of clips and the amount of content
uploaded to bring it closer to that permitted under the
Sports News Access Code of Practice ("SNAC"), which
sets out the circumstances under which one broad-
caster is permitted to use footage from the sports
broadcasts of another and which, under the terms of
SNAC, is agreed to constitute fair dealing. Mr Justice
Arnold held that approximating to the SNAC amounts
did not mean that the use was fair. SNAC relates to
linear broadcasting in the context of news reporting
rather than near-live and on-demand services. More-
over, the use of the app was still likely to lead to
greater consumption.

The defendants accepted that in circumstances where
a user does not correctly attribute the clip, section
30(2) will not apply. In that instance, the defendants
sought to rely on the intermediary liability provisions
derived from Articles 12-14 E-Commerce Directive.
While not dealt with in great detail, the Court sug-
gested that an Article 14 defence would be available
to the defendants in respect of user-posted clips which
were not editorially reviewed, but not in respect of any
which were editorially reviewed.

• England And Wales Cricket Board Ltd & Sky v Tixdaq Ltd & Anor
[2016] EWHC 575 (Ch), of 18 March 2016
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17961 EN
• Judgment of the Court (Fourth Chamber) in Case C-5/08 Infopaq
International A/S v. Danske Dagblades Forening, 16 July 2009
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17962 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

Lorna Woods
School of Law, University of Essex

Decision on police accessing journalists’
communications data

The case arose from the “Plebgate” affair in Septem-
ber 2012, in which it was reported that the then Gov-
ernment Chief Whip had verbally abused a police of-
ficer when prevented from leaving Downing Street on
his bicycle through the main gate. Official police logs
were leaked, and the Sun newspaper received anony-
mous phone calls about the event on its tip hotline.
This fact lead to a concern that, in addition to the leak-
ing of information, there was a conspiracy to bring
down a member of the Government and the perver-
sion of the course of justice by certain officers. The
Chief Whip resigned from the Government in October
2012.

To ascertain whether there was a conspiracy, the po-
lice sought to obtain the communications data not
only from police officers, but also from Sun journal-
ists. Four authorisations were issued, all relying on
section 22 of the Regulation of Investigatory Powers
Act (RIPA) and the associated Code of Conduct - at
that time Acquisition and Disclosure of Communica-
tions Data, 2007. That version of the code, which has
since been updated, contained no specific protection
for journalists or their sources.

Following the publication of the police report into the
investigation, the journalists learned of the access of
their data, and made a complaint to the Investigatory
Power Tribunal (IPT), which is a statutory body that
investigates complaints against the police’s use of
surveillance. The question before the IPT was whether
RIPA and the 2007 version of the code provided ade-
quate protection or rather constituted a breach of Ar-
ticle 10 of the European Convention of Human Rights
(ECHR).

On most issues, the IPT found for the police. Thus, it
accepted that the relevant officers honestly and rea-
sonably believed that there were grounds for suspect-
ing the commission of an offence which was of suffi-
cient seriousness to justify taking steps to identify the
source of the leak. Further, the investigation could
not be effective without the communications data. In
respect of the authorisations, the IPT held that three
of the four were necessary and proportionate. As
regards the final authorisation (“the third authorisa-
tion”), it was not necessary as the identity of the in-
formant had already been discovered.

There was, however, another issue to consider which
concerned the protection (or rather lack of protection)
of journalists’ sources. In considering this question,
the IPT referred to the case law of the European Court
of Human Rights (ECtHR). It held: “04046cases di-
rectly engaging the freedom of the press require to be
treated differently. The case of Goodwin makes clear
that the protection of journalistic sources is one of the

IRIS 2016-5 15

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17961
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17962


basis (sic) conditions for press freedom, and that the
necessity for any restriction on press freedom must
be convincingly established” (see IRIS 1996-4/4).

So, while the safeguards in the system generally may
have provided protection against the arbitrary use of
power, it was deficient in that the system in opera-
tion at the time did not contain any safeguards for the
press. This was the case even though the police would
have no access to the material itself, nor require the
journalist to disclose the source. The court noted that
the safeguards in the system operate after the event:
“Subsequent oversight by the Commissioner, or, in
the event of a complaint, by this Tribunal, cannot af-
ter the event prevent the disclosure of a journalist’s
source. 04046 Where an authorisation is made which
discloses a journalist’s source that disclosure cannot
subsequently be reversed, nor the effect of such dis-
closure mitigated.”

The IPT also noted that there was no requirement for
the use of section 22 powers in respect of a journal-
ist to be highlighted to the Commissioner, running the
risk that any issues in such an instance might not be
subject to effective review. Given the nature of the
RIPA powers, it is only because the Metropolitan po-
lice disclosed the access that the journalists knew to
bring a complaint. Furthermore, although the desig-
nated officer had experience in human rights issues
generally, as required by the 2007 code, he had had
no experience of investigations of journalists’ sources
or the issues thereby raised. The matter was then
judged as though it were a standard case, without
these considerations being taken into account.

The 2015 version of the code now takes these matters
into account.

• News Group Newspapers Ltd & Ors v Commissioner of Police of the
Metropolis [2015] UKIPTrib 14_176-H (17 December 2015)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17964 EN
• Home Office, Code of practice for the acquisition and disclosure of
communications data (March 2015)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17994 EN

Lorna Woods
School of Law, University of Essex

Report on BBC’s culture and practices in rela-
tion to serious sexual misconduct by celebri-
ties

The report of the review by Dame Janet Smith into the
BBC’s culture and practices during the Jimmy Saville
and Stuart Hall years has now been published. Saville
was a highly popular television presenter; it was re-
vealed after his death that he had carried out a large
number of acts of sexual abuse, especially against
young girls, and many of these had been committed
in relation to his work at the BBC. Hall was another

popular TV presenter; he was imprisoned after admit-
ting 14 charges of abuse against young girls aged be-
tween 9 and 17 years over a period of three decades,
once more in connection with his BBC work and on
BBC premises.

The report found that complaints had been made and
concerns raised about Saville in the 1960s and 1970s.
Thus some staff were aware of his inappropriate sex-
ual conduct and this should have been reported. How-
ever, there was no evidence that any senior member
of staff or the BBC as a corporate body were aware of
the conduct. Similar findings were made in relation to
abuse by Hall, though his misconduct was known to
more senior staff. There were cultural factors within
the BBC which militated against the reporting of sex-
ual complaints or concerns, particularly when these
related to television stars. These factors involved a
culture of not complaining because of the possible ef-
fect on the complainant’s career, deference and adu-
lation accorded to celebrity stars and the lack of any
suitable route for the making of complaints. There
was also a failure to pass information between differ-
ent BBC departments. In addition, there was a ‘macho
culture’ in some BBC departments where few women
worked and there was a reluctance to report sexual
harassment. There was also a lack of concern for the
welfare of under-age girls.

The report concluded that both Saville and Hall had
over a long period of time engaged in inappropriate
sexual conduct at the BBC and had taken advantage
of their association with the BBC to further their con-
tacts with young people for sexual purposes. The
BBC’s failings reflected general cultural attitudes of
the time such as a failure to recognise child abuse and
the need to protect young people from exploitation by
older men; the BBC had at the time been ‘a place of
sexual discrimination and sexual harassment’ as was
common throughout business, industry and the pro-
fessions. However, there were failings more specific
to the BBC as well; the lack of an effective complaints
procedure, the need for stronger information sharing,
the lack of an effective investigations process; the
need for stronger audience protection and the need
for an effective human resources department provid-
ing proper support to employees.

Since the events described social attitudes have
changed greatly; the BBC has also changed and now
has a satisfactory child protection policy and proper
grievance and complaint procedures. Thus, the major
recommendation of the report is that the BBC needs
to demonstrate that it has taken the complaints se-
riously and has made or is making the necessary
changes; it should explain its current rules, policies
and procedures in the areas covered to demonstrate
that they apply current best practice. There should
also be an independent audit of those rules, policies
and procedures. The BBC should also consider other
issues relating to its internal lack of cohesion, the hier-
archical structure of its management and its attitude
to behaviour by its stars.

16 IRIS 2016-5

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=1996-4/4&id=15553
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17964
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17994


• BBC Trust, ‘The Dame Janet Smith Review Report’, 25 February 2016
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17965 EN

Tony Prosser
University of Bristol Law School

Regulation of e-cigarette advertising and
sponsorship on television and radio

On 13 April 2016, Ofcom, the UK communications reg-
ulator, issued a Statement concerning e-cigarettes. It
specifies amendments which Ofcom is making to the
Broadcast Code and also the amendments which it
has instructed the Broadcast Committee of Advertis-
ing Practice to make to the BCAP Code: the UK Code of
Broadcast Advertising. BCAP had introduced rules on
the marketing of e-cigarettes in 2014 (see IRIS 2015-
1/23).

The changes were ordered by the UK Secretary for
Health under section 321(6) of the Communications
Act 2003. The amendments arise from the UK’s im-
plementation of the EU Tobacco Products Directive
(2014). The Directive prohibits advertisements for
electronic cigarettes and refill containers in broadcast
television and radio services. It also prohibits pro-
gramme sponsorship which has the aim or effect of
promoting such products.

The amendments will come into effect on 20 May
2016.
• Ofcom, Regulation of e-cigarette advertising and sponsorship on
television and radio, 13 April 2016
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17980 EN
• Committees of Advertising Practice, Change to BCAP Code around
nicotine-containing e-cigarettes, 13 April 2016
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18000 EN

David Goldberg
deeJgee Research/ Consultancy

GR-Greece

Application of law on licensing of digital tele-
vision under controversy

An intense political controversy over licensing of digi-
tal television has arisen in Greece after the unsuccess-
ful effort to nominate new members of the Regulatory
Authority Ethniko Symvoulio Radiotileorasis (National
Council of Radio and Television - ESR) in February
2016. According to Act 3439/2015, ESR must, first,
give its opinion to the competent minister on the num-
ber and the kind of licences to be allocated and the

auction’s starting price, and, secondly, carry out the
auction procedure and issue licences (see IRIS 2016-
1/16). However, a decision on the nomination of ESR
members, which is taken by a majority of 4/5 of a
23-member special parliamentary body Diaskepsi ton
Proedron (Conference of the Presidents), has not been
reached. Opposition political parties refused to vote
for the proposition presented by the President of the
Parliament and claimed that Act 3439/2015 should be
changed in order to give the regulatory body exclu-
sive decisional powers on every aspect of licensing
procedure.

Trying to break the impasse, the government decided
that ESR has to be put aside for the first application
of the law and passed new laws providing that the de-
cision on the number of licences will be taken by Par-
liament, that the auction price will be determined by
common decision of the Minister and the Minister of
Finance and that the auction procedure will be organ-
ised by the ministerial services. These new texts are
seriously questioned by professors of constitutional
law, conflicting with the provisions of Article 15 para-
graph 2 of the Greek Constitution which provides that
ESR is the competent authority to grant licences to
radio and television service providers.

According to another resolution passed by Parliament,
following conclusions of a study conducted by the Eu-
ropean University Institute in Florence, the public ten-
der will be for four licences of general content and
national coverage in high definition standards. This
decision was fiercely denounced by opposition politi-
cal parties and by the existing eight private television
stations with national coverage, who presented tech-
nical arguments in favour of the status quo. As a con-
sequence, ESR is still without a board (since October
2015 - see IRIS 2016-1/16) and thus unable to per-
form its duties. At the same time, the existing audio-
visual media services providers are preparing to block
the licensing procedure by taking the necessary legal
measures before the competent courts for the annul-
ment of the call for tender that will be issued by the
government in the coming days.

• NOMO343 345340’ 321341331330. 4364, 5 Φεβρουαρίου 2016 (Act
4364/2016, 5 February 2016)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17966 EL
• NOMO343 345340’ 321341331330. 4367, 15 Φεβρουαρίου 2016 (Act
4367/2016, 15 Feburary 2016)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17967 EL

Alexandros Economou
National Council for Radio and Television

IRIS 2016-5 17

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17965
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-1/23&id=15565
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-1/23&id=15565
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17980
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18000
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-1/16&id=15555
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-1/16&id=15555
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-1/16&id=15555
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17966
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17967


IE-Ireland

New code of standards for advertising and
commercial communication

On 1 March 2016, the Advertising Standards Author-
ity for Ireland’s (ASAI) new Code of Standards for Ad-
vertising and Marketing Communications in Ireland
(7th edition) came into effect (for previous codes, see
IRIS 2006-2/24 and IRIS 2002-5/21). The ASAI is an
independent self-regulatory body, and the code ap-
plies to advertising and marketing communication in
all media in Ireland, including television and digital
media.

The new 132-page code contains a number of new
provisions, including the following: first, there is a new
section on e-cigarettes, which provides that “market-
ing communications for e-cigarettes should be socially
responsible and should contain nothing which pro-
motes the use of a tobacco product or shows the
use of a tobacco product in a positive light.” Sec-
ond, in relation to gambling, the new code states that
“all advertisements for gambling services or prod-
ucts shall contain a message to encourage responsi-
ble gambling and shall direct people to a source of
information about gambling and gambling responsi-
bly.” Third, the code has also been updated to bring
it into line with Regulation (EC) No. 1924/2006 on nu-
trition and health claims on foods (see IRIS 2011-4/16
and IRIS 2011-8/20). Finally, in relation to children’s
advertising, the code now provides that “except those
for fresh fruit or fresh vegetables, marketing commu-
nications should not seem to encourage children to
eat or drink a product only to take advantage of a
promotional offer: the product should be offered on
its merits, with the offer as an added incentive.”

The ASAI stated that the new code followed “signif-
icant public consultation process with a wide range
of Government departments and agencies, consulta-
tions with consumer groups and other NGOs, and con-
sultation with the advertising industry including ad-
vertisers, agencies and the media.” Any individual
may make a complaint to the ASAI concerning a com-
mercial communication being in breach of the code,
which the ASAI will adjudicate upon, and a decision
will be published.

• Advertising Standards Authority for Ireland, Code of Standards for
Advertising and Marketing Communications in Ireland, 7th edition,
effective from 1 March 2016
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17968 EN

Ronan Ó Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

ME-Montenegro

Rulebook on electronic communications
comes into force

On 8 February 2016, the Agency for Electronic Media
adopted a Rulebook on electronic publications which
introduces the first specific rules for the functioning of
online media. All electronic publications are obliged to
register with the Agency for Electronic Media and to
align their operations with the Rulebook by mid-April
2016.

The Rulebook defines electronic publications as
editorially-shaped internet pages and/or portals that
contain programme content with audio or video ma-
terials that are transmitted to the public, as well as
electronic versions of print media and/or media infor-
mation which are made available to the general pub-
lic. The term “electronic publications” was introduced
in the general law on electronic media in 2011, and
was aimed to cover the sphere of online media. How-
ever, but now only the Rulebook provides concrete
rules on rights and duties for providers of electronic
publication services.

The new legislation grants service providers with ed-
itorial freedoms in the creation of content, and in-
troduces obligations, such as the obligation of reg-
istration and identification of the electronic publica-
tion service, and the right of reply and correction.
Electronic publications are now obliged to respect the
privacy and dignity of citizens and to protect the in-
tegrity of minors and vulnerable groups. Also, they
are forbidden from providing services which might
jeopardize the constitutional order and national secu-
rity, and from instigating or spreading hatred or dis-
crimination. In an attempt to fight the spread of hate
speech through user generated content, the Rulebook
requires providers of electronic publication services to
adopt clear rules on user registration and comments
posted on programme content. The service provider
is obliged to remove any comment which is not in line
with the adopted rules within 60 minutes of it being
posted. If comments or replies are deleted or not
posted, users have the option to file a complaint.

• Pravilniko elektronskim publikacijama (Rulebook on electronic pub-
lications)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17999 SR

Daniela Brkic
KRUG Communications & Media, Montenegro

18 IRIS 2016-5

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2006-2/24&id=15556
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2002-5/21&id=15556
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-4/16&id=15556
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-8/20&id=15556
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17968
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17999


NL-Netherlands

Dutch Data Protection Authority finds pro-
cessing of personal data for anti-piracy re-
search lawful

On 14 March 2016, the Autoriteit Persoonsgegevens
(Dutch data protection authority, AP) declared that a
plan to process the personal data of internet users for
anti-piracy investigations is lawful. Stichting BREIN, a
Dutch anti-piracy organisation, intends to collect and
further process the IP addresses and user names of
Dutch citizens engaging in file sharing via ‘BitTorrent’
networks. The purpose of the data processing is to
investigate the involvement of these people in the
unauthorised, large-scale uploading and downloading
of copyright-protected works, such as films and mu-
sic. The organisation notified the Dutch data protec-
tion authority of its plans.

Stichting BREIN sought to process personal data with-
out data subjects being aware of that, and to process
personal data relating to criminal matters. As required
under Article 31 of the Dutch Data Protection Act, the
data protection authority conducted a prior check to
assess the lawfulness of the planned processing oper-
ations. The authority in particular assessed whether
Stichting BREIN would provide sufficient safeguards to
protect the rights and interests of the data subjects.

In principle, Article 34 of the Dutch Data Protection
Act requires that a data controller inform data sub-
jects of its identity and the purposes of the data pro-
cessing. According to its proposal, Stichting BREIN
would inform only those people it would select for fur-
ther investigation. To do so, the organisation would
obtain the users’ contact details via internet service
providers. However, it would also process many user
names and IP addresses without requesting the con-
tact details of these people, and thus would be unable
to inform these people individually. Instead, the or-
ganisation would inform internet users of its plans via
general announcements on websites and in the me-
dia. The Dutch data protection authority concluded
this solution satisfied Article 34.

Under Article 8 of the Dutch Data Protection Act,
personal-data processing must be grounded on a legal
basis, for example the legitimate interest pursued by
the controller. Stichting BREIN stated that the purpose
of the processing is to investigate whether BitTorrent
users infringe the copyrights of rights holders repre-
sented by the organisation. The Dutch data protec-
tion authority found that this was a legitimate inter-
est, but stipulated that the processing should also be
necessary, and that Stichting BREIN’s interest should
outweigh the interests of the data subjects. According
to the Dutch data protection authority, these require-

ments implied the anti-piracy organisation should im-
plement sufficient safeguards.

Stichting BREIN explained it would indeed provide for
a range of safeguards. For example, the organisation
described in more detail the type of files and users
it would select for further investigation. Essentially,
they would focus on Dutch works and the “big fish” -
not on Hollywood productions or the occasional down-
loader. Stichting BREIN would immediately remove
most of the IP addresses and user names after a first
selection, as well as the personal data, that were se-
lected but not further acted upon within six months.

The Dutch data protection authority concluded that
the remaining requirements specified in the Dutch
Data Protection Act were also fulfilled (among oth-
ers, limited storage time and data security). Stichting
BREIN may therefore execute its plans.

• Bekendmaking besluit Voorafgaand Onderzoek Stichting BREIN -
Nieuwsbericht, 14 maart 2016 (Dutch Data Protection Authority, An-
nouncement decision on prior check Stichting BREIN, 14 March 2016)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17996 NL

Sarah Johanna Eskens
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

Man acquitted of insulting Muslims during
television documentary

On 9 March 2016, a 37-year-old man was acquitted
of insulting Muslims by the Amsterdam Court of Ap-
peal. The man made his statements in a documen-
tary about the Dutch politician Geert Wilders from the
Partij voor de Vrijheid - (Party for Freedom, PVV) in
2010. The makers of the documentary wanted to in-
vestigate the motives of Geert Wilders and his follow-
ers. One of the interviewees was the defendant, who
was presented as a follower of Geert Wilders. In the
interview he spoke about Arabs as “fervent ass crash-
ers” (fervent kontenbonkers), who also “fuck young
boys”. According to him this is “normal in their cul-
ture”. The Court believed that the defendant meant
Muslims when he talked about Arabs, so the man
stood trial for publicly and intentionally insulting Mus-
lims on the ground of their religion, under Article 137c
of the Dutch Penal Code (Sr) (see IRIS 2009-3/109).

The central element of Article 137c Sr is the offen-
siveness of statements. A statement about a group is
insulting if it impairs the self-respect or honour of the
group, or discredits the group, because it belongs to
a particular race, religion or belief. The context is par-
ticularly important for the determination of liability
under Article 137c Sr. If the statements were made
in the context of, for example, a public debate, this
can reduce the punishable insulting-character of the

IRIS 2016-5 19

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17996
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-3/109&id=15558


statement. However, this is only when the statements
are not gratuitously offensive.

The Court considered that these statements were un-
mistakably insulting. The defendant had insulted Mus-
lims with his statements by reasons of their religion,
since he had implied that the behaviour described by
him is rooted in Islam and so an expression of the
creed of Muslims. With this he affected the dignity
and self-respect of Muslims and discredited them as a
group.

The Court also considered, on the other hand, that
the statements of the defendant were made during a
public debate, more specifically during an interview
before an anti-Islam demonstration. According to the
Court it cannot be said that these kinds of statements
serve no useful purpose in public debate.

The question was ultimately whether the expressions
used were gratuitously offensive. If so, the context
of the public debate overrides the insulting charac-
ter of the statements. The Court answered that ques-
tion in the negative, stating that everyone who wants
to raise topics of common interest should be free to
do so, even if the statements are offensive, shocking
or disturbing. According to the Court the statements
used were unsavoury, but unsavoury statements are
frequently used in public debate. The statements do
not incite hatred, violence, discrimination or intoler-
ance.

In other words, the defendant did not exceed the
boundaries of the Article 10 ECHR right to freedom
of expression. Therefore, the statements used could
not be classified as ‘insulting’ for Muslims ‘because of
their religion’, as intended in Article 137c of the Dutch
Penal Code.

• Gerechtshof Amsterdam, 9 maart 2016, ECLI:NL:GHAMS:2016:828
(Amsterdam Court of Appeal, 9 March 2016,
ECLI:NL:GHAMS:2016:828)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17969 NL

Jan-Willem van der Ree
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

Amendments to Media Act concerning re-
gional broadcasting

On 15 March 2016, the Senate passed the new
amendments to the Mediawet (Media Act) in order to
reform the regional broadcasting system. The State
Secretary for Education, Culture and Science, Sander
Dekker, wanted to transfer the administrative and fi-
nancial responsibility of the regional broadcasters to
the central government, realise a reduction of EUR
17 million in the budget of the regional broadcasters,
and set up a single unified organisation responsible

for public broadcasting at a regional level. Additional
reforms regarding the national broadcaster are con-
tained in an additional bill, which the State Secretary
aims to present to Parliament before the summer re-
cess.

The new amendments to the Media Act, which have
taken effect with its publication on 30 March 2016,
create a legal basis for a new organisation, Regionale
Publieke Omroep (Regional Public Broadcasters, RPO).
The RPO will be granted an exclusive “concession”
(concessie) by the Minister for Education, Culture and
Science for ten years for the realisation of public
broadcasting on a regional level, and will act as a sin-
gle unified organisation responsible for public broad-
casting at a regional level. In order to obtain this
concession the RPO needs to submit a “concession
policy plan” to the Minister beforehand and resub-
mit another one for review after five years. The plan
must contain a detailed report on the ways in which
the RPO wishes to shape public broadcasting on a re-
gional level in the upcoming years. The plan should
cover both quantitative and qualitative goals. It must
specify the content of regional programmes in general
terms, the intended audience of programmes, and the
means the RPO needs to achieve these goals. It must
also specify some organisational requirements, such
as the nature and number of channels required and
the frequencies needed to achieve this.

The concession policy plan will be made available to
the public and the Minister is legally obliged to ask
the Commissariaat voor de Media (the Dutch Media
Authority, CvdM) and the Raad voor Cultuur (Coun-
cil for Culture) for advice about the plan. Based on
the plan, the Minister and the RPO come to a “perfor-
mance agreement”, which contains the quantitative
and qualitative goals the RPO should achieve and the
possible sanctions if it fails to do so. It is explicitly
stated that the performance agreement does not re-
late to the content of specific regional programming,
but is directed at the programming in general. As
stated in the introduction, the RPO will be financially
dependent on the central government and needs to
submit a detailed budget to the Minister and the CvdM
every year.

• Wet van 16 maart 2016 tot wijziging van de Mediawet 2008 in ver-
band met het toekomstbestendig maken van de publieke mediadi-
enst (Act of 16 March 2016 to amend the Media Act 2008 to make
Public Broadcasting future proof)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17995 NL

Benjamin Selier
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

20 IRIS 2016-5

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17969
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17995


PT-Portugal

New law on media coverage of elections

Procedures on the media coverage of elections in Por-
tugal have been changed during the past year and
had effect on recent elections, both legislative and
presidential (on October 2015 and January 2016, re-
spectively).

Currently, the law on the media coverage of elections
(no. 72-A/2015) stipulates as a general principle (Arti-
cle 4) that, during elections, the media enjoy editorial
freedom and freedom of programming.

Amongst changes introduced is the exclusion of the
relevance of political proposals for the choice of
democratic alternatives as criteria for political repre-
sentativeness in debates between candidates. This
means that two criteria shall be applied (article 7): 1)
having obtained representation in the previous elec-
tions for the body to which application is directed; and
2) media’s editorial freedom to include other applica-
tions in debates to be organised.

In terms of sanctioning, financial penalties were ex-
cluded. Instead of a regime which provided fines
(from EUR 3 to EUR 30,000), in cases of violations of
equal opportunity and equal treatment of different po-
litical applications, media providers are now subject
to warnings from the Entidade Reguladora para a Co-
municação Social (State Media Regulatory body, ERC)
during electoral campaigning.

These changes were introduced on 19 June 2015 fol-
lowing the final vote in the Portuguese Parliament.
Law no. 72-A/2015 revoked Law-Decree no. 85-D/75,
and came into force on 24 July 2015, although fi-
nal provisions indicate that a review shall take place
within one year.

• Lei n.º 72-A/2015 de 23 de julho sobre a cobertura jornalística em
período eleitoral e uso de meios de publicidade comercial - Estab-
elece o regime jurídico da cobertura jornalística em período eleitoral,
regula a propaganda eleitoral através de meios de publicidade com-
ercial e revoga o Decreto-Lei n.º 85-D/75, de 26 de fevereiro. Publi-
cada no Diário da República, 1.ª série - N.º 142 - 23 de julho de 2015
(Act no. 72-A/2015 of 23 July, published in the official news bulletin
“Diário da República” no. 142, 1st series)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17998 PT

Mariana Lameiras & Helena Sousa
Communication and Society Research Centre,

University of Minho

Media regulatory body approves regulations
on media transparency

The Entidade Reguladora para a Comunicação Social
(Portuguese State Media Regulatory body, ERC) ap-
proved, on 22 March 2016, the final wording of the
regulations on the transparency of the main funding
sources of media companies, as well as on their an-
nual corporate governance reporting. The Regulations
(no. 348/2016) were published in the official news bul-
letin on 1 April 2016.

This document complies with Articles 5 and 16 of the
Law on transparency of ownership, management and
funding of media companies (no. 78/2015), since it
establishes: 1) that the ERC is responsible for receiv-
ing information on the financial flux of media compa-
nies according to specifications defined by the regula-
tor (Article 5, paragraph 1); 2) that annual corporate
governance reporting shall be delivered by 30 April
each year to the ERC (Article 16, paragraph 1). It fur-
ther includes a “truthful, complete, objective and cur-
rent report on corporate governance structures and
practices adopted by media companies”. Moreover,
the regulations followed public consultation, with sig-
nificant participation by media companies (a total of
57).

In short, these regulations establish that media com-
panies are required to provide information on equity,
liabilities, ownership and holding of corporate bodies,
and related business activities. Disclosure of informa-
tion is therefore mandatory and is delivered to the
ERC. In addition, reporting includes a detailed descrip-
tion of internal mechanisms designed to minimise the
risk of irregularities in obtaining financing means and
conflicts of interest. A digital platform was released
by the ERC on 11 April 2016 in order to facilitate this
interaction.

Notwithstanding, an exception to disclosure is possi-
ble. Although information given to the regulator is
of public access, there is legal protection for cases in
which “the ERC understands that stakeholders’ funda-
mental interest justifies exceptions to this principle”
(Article 6, paragraph 1 of Law no. 78/2015).

Media companies may require the regulator to apply
this exception. The argument for the exception relies
on the sensitivity and confidential nature of some of
the requested data, which raised concern during pub-
lic consultation and was expressed by several media
companies/associations.

• Lei n.º 78/2015, de 29 de julho - Regula a promoção da transparên-
cia da titularidade, da gestão e dos meios de financiamento das en-
tidades que prosseguem atividades de comunicação social e altera a
Lei de Imprensa, a Lei da Televisão e a Lei da Rádio. Publicado no
Diário da República, 1.ª série - N.º 146 - 29 de julho de 2015 (Act no.
78/2015 of 29 July, published in the official news bulletin “Diário da
República” no. 146, 1st series)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17970 PT

IRIS 2016-5 21

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17998
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17970


• Relatório de consulta pública ao "Projeto de regulamento que es-
tabelece as regras sobre a transparência dos principais meios de fi-
nanciamento e sobre o relatório anual de governo societário das en-
tidades que prosseguem atividades de comunicação social" (Report
of the public consultation on the regulations on the transparency of
the main funding sources of media companies and on their annual
corporate governance reporting)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17971 PT
• Regulamento n.º 348/2016 - Estabelece as regras sobre a
transparência dos principais meios de financiamento e sobre o re-
latório anual de governo societário das entidades que prosseguem
atividades de comunicação social. Publicado no Diário da República,
2.ª série - N.º 64 - 1 de abril de 2016 (Regulation no. 348/2016 of 1
April, published in the official news bulletin “Diário da República” no.
64, 2st series)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17997 PT

Mariana Lameiras & Helena Sousa
Communication and Society Research Centre,

University of Minho

RO-Romania

Deputies reject draft law to cut the audiovi-
sual licence fee

On 2 March 2016, the Chamber of Deputies (lower
Chamber of the Romanian Parliament) rejected a draft
Law, which was intended to abolish the audiovisual li-
cence fee. The Senate (upper Chamber of the Roma-
nian Parliament) will have the final decision (see inter
alia IRIS 2003-4/24, IRIS 2013-5/37, IRIS 2014-1/38,
IRIS 2014-6/30, IRIS 2015-6/33). According to the ini-
tiators of the draft law, the licence fee collected by
the Romanian public broadcasting services would be
completely cut, and would not be replaced by another
source of revenue.

The Legislative Council, which issued a positive opin-
ion on the draft law, warned that cutting the sources
of revenue for the public Radio and Television could
trigger their bankruptcy. On the other hand, the Le-
gal Committee of the Chamber of Deputies issued an
unanimously negative opinion on the draft law. The
Romanian government issued a negative opinion on
the draft law, which intended to abolish the licence
fee for the public audiovisual broadcasters. The gov-
ernment considers it the public broadcaster’s mission
to ensure the right of the citizens to information, for
which public spending is a necessity. The costs are
covered by taxes and fees, and the licence fee rep-
resents a non-fiscal fee, existent in most of the Eu-
ropean countries. Cutting the licence fee, the main
source of revenue for the public broadcaster, would
make it impossible for it to fulfil its public mission
and could even lead to its abolition, stated the gov-
ernment. Without the licence fee, and in view of the
limitation of advertisement to 8 minutes per hour (in
comparison to 12 minutes for the commercial sta-
tions), the public radio and the public television would

be under political and commercial pressure, according
to the government. The governement recalled that
the European Broadcasting Union (EBU) firmly recom-
mended the licence fee as the best financing solution
to guarantee the editorial independence of the pub-
lic broadcasters. At the same time, the government
underlined that the licence fee is not collected by the
cable providers and that the public broadcaster does
not receive money from the cable providers for the
distribution of its channels, as is the case of the com-
mercial stations. The Cabinet emphasised that the
licence fee is a legal obligation, and the payment of
a subscription to cable programme providers is op-
tional. The distribution of the public TV channels is
mandatory, without any additional cost, under Audio-
visual Law no. 504/2002, with further modifications
and completions.

The draft law was rejected by the Culture Committee
of the Chamber of Deputies. The mission of the pub-
lic broadcasters is to ensure the constitutional right of
citizens to be informed and the licence fee makes that
possible. The Culture Committee argued that cutting
the licence fee, the main source of revenue, without
replacing it with other revenues from other sources,
would make it impossible for the public Radio and
Television broadcaster(s) to fulfil their mission..

• Propunere legislativă pentru modificarea art. 40 din Legea nr.
41/1994 privind organizarea şi funcţionarea Societăţii Române de Ra-
diodifuziune şi Societăţii Române de Televiziune - forma ini̧tiatorului
(Draft Law on modification of the Art. 40 of the Law no. 41/1994 on
the organization and functioning of the Romanian Radio Broadcast-
ing Company and of the Romanian Television Company - proponent’s
form)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17975 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

RU-Russian Federation

New rules of film exhibition

By a decree of 27 February 2016 the Government of
Russia adopted “Rules on issuance, denial of issuance
and reclaiming of an exhibition permit for a film”. The
new rules supersede the current ones, which were is-
sued in 1993.

The permit is obligatory for film exhibition in a cinema,
for rental of films in hard copy, or for both exhibition
and rental. The Ministry of Culture is the governmen-
tal office in charge of the process. Within ten working
days of submission it reviews applications together
with copies of a set of documents related to the ap-
plicant and the film itself (including starting date of
its exhibition) and a proof of payment of the relevant
fee. The permit necessarily carries the age ratings

22 IRIS 2016-5

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17971
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17997
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2003-4/24&id=15564
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-5/37&id=15564
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-1/38&id=15564
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-6/30&id=15564
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-6/33&id=15564
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17975


in accordance with the Federal Statute “On the Pro-
tection of Minors against Information Detrimental to
their Health and Development” (see IRIS 2011-4/34
and IRIS 2012-8/36).

A permit will be denied if the application is for a film
that already has an exclusive distributer with an appli-
cation for a permit submitted earlier, if it contains ma-
terials that violate laws on terrorism and extremism.
An application will also be denied if the film contains
content that informs on the drug production, propa-
gate pornography, cult of violence and cruelty, has
subliminal messages, or swear words (see IRIS 2014-
6/32), or which violate other provisions of the decree
and federal statutes.

The Ministry continues to be in charge of conduct-
ing a “State Register of films with permits” which al-
lows for an online search of a film in question (URL:
http://mkrf.ru/registr/).

The decree enters into force three months after its
official publication.

• ÏÎÑÒÀÍÎÂËÅÍÈÅ îò 27 ôåâðàëÿ 2016 ã . N 143 - Îá
óòâåðæäåíèè Ïðàâèë âûäà÷è , îòêàçà â âûäà÷å è îòçûâà
ïðîêàòíîãî óäîñòîâåðåíèÿ íà ôèëüì è Ïðàâèë âåäåíèÿ
Ãîñóäàðñòâåííîãî ðåãèñòðà ôèëüìîâ (Decree of the Govern-
ment of Russian Federation of 27 February 2016 N 143 “On adoption
of the Rules on issuance, denial of issuance and reclaiming of an exhi-
bition permit for a film and Rules of the conduct of the State Register
of films." Officially published on the “Official Internet portal of legal
information on 2 March 2016)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17988 RU

Andrei Richter
Media expert (Russian Federation)

IRIS 2016-5 23

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-4/34&id=15548
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-8/36&id=15548
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-6/32&id=15548
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-6/32&id=15548
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17988


Agenda

International Copyright Law Summer Course
4-8 July 2016 Organiser: Institute for Information Law (IViR),
University of Amsterdam Venue: Amsterdam
http://ivir.nl/courses/icl

IViR Summer Course on Privacy Law and Policy
4-8 July 2016 Organiser: Institute for Information Law (IViR),
University of Amsterdam Venue: Amsterdam
http://ivir.nl/courses/plp

Book List

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

24 IRIS 2016-5

http://ivir.nl/courses/icl
http://ivir.nl/courses/plp

	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Bédat v. Switzerland (Grand Chamber)
	Committee of Ministers: New Recommendation on Protection of Journalism and Safety of Journalists and Other Media Actors
	European Commission against Racism and Intolerance: new General Policy Recommendation against Hate Speech
	EUROPEAN UNION
	European Commission: Public consultation on neighbouring rights for publishers and panorama exception
	NATIONAL
	Committee of Ministers: Recommendation on Internet freedom
	CZ-Czech Republic
	Decision of the Supreme Court on copyright in spa facilities
	DE-Germany
	Investigations against satirist approved
	Potsdam District Court says spying on neighbours using a drone is not an innocent leisure pursuit
	Advertising in online games does not constitute prohibited children's advertising
	Prohibited product placement of biscuits in TV show (“jungle camp”)
	FR-France
	Obligation to carry local public television services judged compliant with Constitution
	State ordered to refund 900 000 euros to an IAP for cost of identifying subscribers for the graduated response procedure
	Right to be forgotten: CNIL fines Google 100 000 euros for failing to dereference from its entire search engine
	Originality of television broadcast format
	Court proceedings on remuneration for creators of ‘Arthur et les Minimoys’ characters
	GB-United Kingdom
	App for sharing sports clips violated copyright
	Decision on police accessing journalists’ communications data
	Report on BBC’s culture and practices in relation to serious sexual misconduct by celebrities
	Regulation of e-cigarette advertising and sponsorship on television and radio
	GR-Greece
	Application of law on licensing of digital television under controversy
	IE-Ireland
	New code of standards for advertising and commercial communication
	ME-Montenegro
	Rulebook on electronic communications comes into force
	NL-Netherlands
	Dutch Data Protection Authority finds processing of personal data for anti-piracy research lawful
	Man acquitted of insulting Muslims during television documentary
	Amendments to Media Act concerning regional broadcasting
	PT-Portugal
	New law on media coverage of elections
	Media regulatory body approves regulations on media transparency
	RO-Romania
	Deputies reject draft law to cut the audiovisual licence fee
	RU-Russian Federation
	New rules of film exhibition

