
IRIS 2016-4

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Arlewin v. Sweden . . . . . 3
European Court of Human Rights: Kalda v. Estonia. . . . . . . . 4
European Court of Human Rights: Görmüş a.o. v. Turkey . . . 5
European Court of Human Rights: de Carolis and France
Télévisions v. France . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6

EUROPEAN UNION
Court of Justice of the European Union: Court rules on
TV advertising in the context of Finnish approaches to
“split screens” and “black seconds” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

NATIONAL

AT-Austria
Vienna Commercial Court Wien refers question to the
ECJ for a preliminary ruling on the concept of “commu-
nication to the public” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8

BG-Bulgaria

Advertising campaign with the slogan “The best from
Bulgaria. The best from Europe” is misleading . . . . . . . . . . . . 8

DE-Germany

Google liable if aware of breaches of the law. . . . . . . . . . . . . . 9
YouTube is not a music service subject to licensing. . . . . . .10
North Rhine-Westphalia Landtag passes new law
strengthening public service broadcasting . . . . . . . . . . . . . . .10

FR-France
Court suspends classification licence banning the show-
ing of ‘Salafistes’ to under-18s . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
Court finds alleged victim of screenplay piracy guilty of
abuse of process against authors and producers of ‘The
Artist’ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12
Report submitted to Minister for Culture advocates re-
forming film classification. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12

GB-United Kingdom

Court of Appeal rules on principle of “open justice” and
national security . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
Court of Appeal rules on “stop power” under Terrorism
Act and journalistic material . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
Ofcom’s strategic review of digital communications. . . . . .15
BBC issues editorial guidelines for EU referendum . . . . . . .15

IE-Ireland
High Court rejects application to remove court report
from media website . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
Political party loses legal challenge over televised lead-
ers’ debate prior to election . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17

IT-Italy

AGCOM publishes the results of the inquiry on the au-
diovisual production sector . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18

NL-Netherlands
Politician convicted for insulting and discriminatory re-
marks made in TV interview . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18
Court rules on investigative TV programme’s methods
and the right to privacy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19

RO-Romania

Act on the Scientific Information and Education . . . . . . . . . .20
Recommendation on the correct use of the Romanian
language in commercial communications . . . . . . . . . . . . . . . .20

SI-Slovenia

Amendment to the Media law . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21

US-United States

No copyright protection for a “monkey selfie”. . . . . . . . . . . .21
Life story of an Iraq war veteran may be filmed without
his consent . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22

AL-Albania

Regulator approves PBS fee for digital network hosting . .22



Editorial Informations

Publisher:
European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG
Tél. : +33 (0) 3 90 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int
Comments and Contributions to:
iris@obs.coe.int
Executive Director:
Susanne Nikoltchev
Editorial Board:
Maja Cappello, Editor � Francisco Javier Cabrera Blázquez,
Sophie Valais, Deputy Editors (European Audiovisual
Observatory)
Michael Botein, The Media Center at the New York Law School
(USA) � Media Division of the Directorate of Human Rights
of the Council of Europe, Strasbourg (France) � Mark D.
Cole, Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken
(Germany) � Bernhard Hofstötter, Directorate General EAC-
C-1 (Audiovisual Policy Unit) of the European Commission,
Brussels (Belgium) � Tarlach McGonagle, Institute for
Information Law (IViR) at the University of Amsterdam (The
Netherlands)� Andrei Richter, Faculty of Journalism, Moscow
State University (Russian Federation)
Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Victoires Éditions

Documentation/Press Contact:
Alison Hindhaugh
Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10
E-mail: alison.hindhaugh@coe.int
Translations:
Snezana Jacevski, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Michael Finn � Katherine Parsons � Marco
Polo Sarl � France Courreges � Katharina Burger � Nathalie
Sturlèse � Brigitte Auel � Sonja Schmidt � Erwin Rohwer �

Roland Schmid �

Corrections:
Snezana Jacevski, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Sophie Valais et Francisco Javier Cabrera
Blázquez � Barbara Grokenberger � Aurélie Courtinat � Lucy
Turner �
Distribution:
Markus Booms, European Audiovisual Observatory
Tel.:
+33 (0)3 90 21 60 06
E-mail: markus.booms@coe.int
Web Design:
Coordination: Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory � Development and Integration: www.logidee.com
� Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158
 2016 European Audiovisual Observatory, Strasbourg
(France)

http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int


INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Arlewin v.
Sweden

On 1 March 2016 the European Court of Human Rights
(ECtHR) found Sweden in breach of the European Con-
vention on Human Rights (ECHR) because it had de-
nied access to court to a person who wanted to bring
defamation proceedings in Sweden arising out of the
content of a trans-border television programme ser-
vice (TV3), suggesting that they resort to the juris-
diction of the United Kingdom. The European Court
is of the opinion that requiring a Swedish national to
bring defamation proceedings in the UK courts fol-
lowing an alleged defamatory TV programme broad-
casted by the London-based company Viasat Broad-
casting UK, but targeting mostly, if not exclusively, a
Swedish audience, was not reasonable and violated
Article 6 paragraph 1 of the Convention, which guar-
antees access to a court.

The programme in question had been broadcast live
in Sweden and had accused Mr Arlewin, the appli-
cant, of organised crime in the media and advertis-
ing sectors. Mr Arlewin brought a private prosecu-
tion for gross defamation against X. X was the anchor-
man of the television show and the CEO of Strix Tele-
vision AB, the company that produced the TV3 pro-
gramme. The Swedish courts subsequently found it
did not have jurisdiction to examine Mr Arlewin’s com-
plaint, finding that the UK-based company under juris-
diction of the UK authorities, which broadcasted the
TV3 programme, was responsible for its content. Mr
Arlewin appealed to the Supreme Court, alleging that
the Swedish courts’ position ran contrary to EU law.
He also requested that a question concerning the in-
terpretation of the Brussels I Regulation No. 44/2001
on jurisdiction and the recognition and enforcement
of judgments in civil and commercial matters be re-
ferred to the Court of Justice of the European Union
(CJEU) for a preliminary ruling. According to him, the
regulation entitled a person claiming non-contractual
damages to bring actions in the territory where the
harm had actually occurred, namely in Sweden, in his
case. The Supreme Court rejected Mr Arlewin’s refer-
ral request, and refused leave to appeal in the case.
Finally in Strasbourg, Mr Arlewin complained that the
Swedish courts refused to examine the defamation
case brought by him against X on the merits, and
thereby failed to provide him with an effective remedy
to protect his reputation. The Swedish Government ar-
gued that in application of the Audiovisual Media Ser-
vices Directive 2010/13/EU, Viasat Broadcasting UK
was a company established in the UK and that the ed-

itorial decisions about their audiovisual media service
were taken in the UK. Therefore the UK, through its
Office of Communication (“Ofcom”), had supervisory
jurisdiction over TV3’s broadcasts.

According to the Strasbourg Court, the jurisdiction
over broadcasters vested in one State under the AVMS
Directive did not have general application, extend-
ing to matters not regulated therein. It also referred
to Article 28 of the Directive, addressing the situa-
tion where a person’s reputation and good name have
been damaged by incorrect facts presented in a pro-
gramme. This provision however only discusses a
right of reply or equivalent remedies, and does not
deal with defamation proceedings and an appurtenant
claim for damages. The European Court was thus not
convinced that the AVMS Directive determines, even
for the purposes of EU law, the country of jurisdic-
tion in which an individual brings a defamation claim
and wishes to sue a journalist or a broadcasting com-
pany for damages. Rather, jurisdiction under EU law
is regulated by the Brussels I Regulation No. 44/2001.
According to Articles 2 and 5 of the Regulation, both
the UK and Sweden appear to have jurisdiction over
the present matter: X is domiciled in Sweden whereas
Viasat Broadcasting UK is registered and established
in the UK, and the harmful event could be argued to
have occurred in either country, as the television pro-
gramme was broadcast from the UK and the alleged
injury to the applicant’s reputation and privacy man-
ifested itself in Sweden. The CJEU has earlier had
the occasion to interpret and apply Article 5(3) of the
Brussels I Regulation No. 44/2001, allowing courts as-
suming jurisdiction in a member State, not only in the
place where the defendant has his residence, but also
in the “place where the harmful event occurred” or
where the centre of the alleged victim’s interests is
based. Hence three options were available to hear
an action for damages caused by the publication of a
defamatory newspaper article or an Internet publica-
tion, according to EU law (CJEU in eDate Advertising
and Martinez (Joined Cases C-509/09 and C-161/10))
(see IRIS 2012/1: Extra). According to the European
Court it may be assumed that the same would apply
to a broadcast via satellite.

While leaving open the question of whether a binding
provision of EU law could justify the Swedish position,
the ECtHR found that the Swedish Government had
not shown that Swedish jurisdiction was barred in the
case due to the existence of such a provision. Rather,
jurisdiction was excluded by virtue of the relevant pro-
visions of domestic law. The European Court found
in particular that the programme and its broadcast
were, for all intents and purposes, entirely Swedish
and that the alleged harm to Mr Arlewin had occurred
in Sweden. In those circumstances, the Swedish State
had an obligation under Article 6 paragraph 1 ECHR to
provide Mr Arlewin with an effective access to court.
However, Mr Arlewin had been put in a situation in
which he could not hold anyone responsible under
Swedish law for his allegation of defamation. Requir-
ing him to take proceedings in the UK courts could not

IRIS 2016-4 3



be said to have been a reasonable, effective and prac-
tical alternative for him. In the European Court’s view,
the limitations on Mr Arlewin’s right of access to court
had therefore been too far-reaching and could not, in
his particular case, be considered proportionate.

The Court is unanimous in finding a violation of Article
6 paragraph 1 of the Convention and ordered Swe-
den to pay Mr Arlewin EUR 12,000 in respect of non-
pecuniary damage and EUR 20,000 in respect of costs
and expenses.

• Judgment of the European Court of Human Rights, Third Section,
case of Arlewin v. Sweden, Application no. 22302/10 of 1 March 2016
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17909 EN

Dirk Voorhoof
Ghent University (Belgium), Copenhagen University
(Denmark), Legal Human Academy and member of

the Executive Board of the European Centre for Press
and Media Freedom (ECPMF, Germany)

European Court of Human Rights: Kalda v.
Estonia

For the first time the European Court of Human Rights
(ECtHR) has stated that denying a prisoner access
to the Internet may amount to a violation of Arti-
cle 10 of the European Convention of Human Rights
(ECHR). In Estonia, Mr Kalda, who is serving a life
sentence in prison, requested from the governor of
the prison access to the online version of the State
Gazette, to the decisions of the Supreme Court and
administrative courts, and to the HUDOC database of
the ECtHR. The governor refused this request, and so
did the Administrative Court and the Tallinn Court of
Appeal. The Supreme Court, however, decided that
the refusal of the prison administration to grant de-
tainees access to the rulings of the administrative
courts and of the ECtHR interfered with their right
to freely obtain information disseminated for public
use, and considered the refusal unlawful. Some time
later, Mr Kalda made a new application, requesting to
be granted access to the Internet sites www.coe.ee
of the Council of Europe Information Office in Tallinn,
www.oiguskantsler.ee, the website of the Chancellor
of Justice and www.riigikogu.ee, the website of the Es-
tonian Parliament. He argued that he was involved in
a number of legal disputes with the prison adminis-
tration and that he needed access to those Internet
sites in order to be able to defend his rights in court.
Again Mr Kalda’s request was refused. The Supreme
Court this time concluded that the prohibition of de-
tainees’ access to the three Internet sites at issue was
justified by the need to achieve the aims of impris-
onment and in particular the need to secure public
safety. Mr Kalda lodged an application with the ECtHR,
complaining that the Estonian authorities’ refusal to
grant him access to certain websites violated his right

to receive information “without interference by public
authority”, in breach of Article 10 of the ECHR.

In its judgment of 19 January 2016, the European
Court reiterated that the right to receive information
basically prohibits a government from preventing a
person from receiving information that others wished
or were willing to impart. It also emphasises that in
the light of its accessibility and its capacity to store
and communicate vast amounts of information, the
Internet plays an important role in enhancing the pub-
lic’s access to news and facilitating the dissemination
of information in general. However, as imprisonment
inevitably involves a number of restrictions on prison-
ers’ communications with the outside world, including
on their ability to receive information, the Court con-
sidered that Article 10 of the Convention cannot be in-
terpreted as imposing a general obligation to provide
access to the Internet, or to specific Internet sites, for
prisoners. Nevertheless, since access to certain sites
containing legal information is granted under Estonian
law, the restriction of access to other sites that also
contain legal information constitutes an interference
with the right to receive information. Therefore the
Court needed to examine whether this interference
met the conditions of Article 10 paragraph 2 of the
Convention. As there was no discussion that the inter-
ference with Mr Kalda’s right to receive information
was prescribed by the Imprisonment Act and pursued
the legitimate aims of the protection of the rights of
others and the prevention of disorder and crime, the
ultimate question was whether the refusal to grant
access to the websites at issue was necessary in a
democratic society.

The Court noted that the websites to which Mr Kalda
wished to have access predominantly contained legal
information and information related to fundamental
rights, including the rights of prisoners. It considers
that the accessibility of such information promotes
public awareness and respect for human rights and
gives weight to Mr Kalda’s argument that the Estonian
courts used such information and that he needed ac-
cess to it for the protection of his rights in the court
proceedings. The Court drew attention to the fact that
in a number of Council of Europe and other interna-
tional instruments, the public-service value of the In-
ternet and its importance for the enjoyment of a range
of human rights has been recognised. By referring to
the 2003 Declaration on freedom of communication
on the Internet of the Committee of Ministers of the
Council of Europe (see IRIS 2003-7/3) and to the 2011
report to the Human Rights Council (A/HRC/17/27) of
the UN Human Rights Council’s Special Rapporteur on
the promotion and protection of the right to freedom
of opinion and expression (see also IRIS 2011-8/2), the
Court held that Internet access has increasingly been
understood as a right, and that calls have been made
to develop effective policies to attain universal access
to the Internet and to overcome the “digital divide”.
The Court considered that these developments reflect
the important role the Internet plays in people’s ev-

4 IRIS 2016-4

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17909
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2003-7/3&id=15522
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-8/2&id=15522


eryday lives, as an increasing amount of services and
information is only available on the Internet.

Finally the Court notes that under the Imprisonment
Act, prisoners in Estonia have been granted lim-
ited access to the Internet via computers specially
adapted for that purpose and under the supervision
of the prison authorities. Thus, arrangements neces-
sary for the use of the Internet by prisoners have in
any event been made and the related costs have been
borne by the authorities. While the security and eco-
nomic considerations cited by the domestic authori-
ties may be considered relevant, the Court noted that
the domestic courts undertook no detailed analysis as
to the security risks allegedly emerging from the ac-
cess to the three additional websites in question, also
having regard to the fact that these were websites
of State authorities and of an international organisa-
tion. The Court also considered that the Estonian au-
thorities have failed to convincingly demonstrate that
giving Mr Kalda access to three additional websites
would have caused any noteworthy additional costs.
In these circumstances, the Court is not persuaded
that sufficient reasons have been put forward in the
present case to justify the interference with Mr Kalda’s
right to receive information. The Court concluded, by
six votes to one, that the interference with Mr Kalda’s
right to receive information, in the specific circum-
stances of the present case, could not be regarded
as having been necessary in a democratic society. Ac-
cordingly it found a violation of Article 10 of the ECHR.

In his dissenting opinion, the Danish judge Kjølbro
found that there is no violation of Article 10 and that
Mr Kalda’s application should have been dismissed.
He also argues that the question of prisoners’ right to
access to the Internet is a novel issue in the Court’s
case law and that given the general importance of
prisoners’ access to the Internet, as well as the prac-
tical and financial implications of granting prisoners
access to the Internet, the question should not have
been decided by a Chamber, but by the Grand Cham-
ber. In the meantime, the Estonian Government has
announced a request for a referral to the Grand Cham-
ber in this case.

• Judgment of the European Court of Human Rights, Second Section,
case Kalda v. Estonia, Application no. 17429/10 of 19 January 2016
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17910 EN

Dirk Voorhoof
Ghent University (Belgium), Copenhagen University
(Denmark), Legal Human Academy and member of

the Executive Board of the European Centre for Press
and Media Freedom (ECPMF, Germany)

European Court of Human Rights: Görmüş
a.o. v. Turkey

The European Court of Human Rights (ECtHR) has

once more confirmed the strong protection that is to
be given to journalists’ sources, in a case also related
to the disclosure of confidential information and the
protection of whistle-blowers. The Court is of the opin-
ion that the Turkish authorities have violated the right
to freedom of expression of journalists, reporting on
important matters related to the armed forces.

The magazine Nokta published an article based on
documents classified “confidential” by the Chief of
Staff of the armed forces in Turkey. It revealed a sys-
tem for classifying publishing companies and journal-
ists according to whether they were “favourable” or
“hostile” to the armed forces, so that specific journal-
ists could be excluded from covering activities organ-
ised by the army. Following a complaint by the Chief
of Staff of the armed forces, the Military Court ordered
a search of all the magazine’s premises, demand-
ing electronic and paper copies of the files stored
on all private and professional computers. The Mili-
tary Court considered the search and seizure lawful,
as these measures had only been intended to eluci-
date the circumstances surrounding the disclosure of
a document classified as “secret”, and not to identify
those responsible for the leak of the confidential infor-
mation. The Military Court also pointed out that the
Criminal Code made it an offence to procure, use, pos-
sess or publish information whose disclosure was pro-
hibited for the purposes of protecting State security,
and that journalists were not exempted from criminal
liability in that connection. The director of the mag-
azine, the editors and some journalists lodged an ap-
plication with the Strasbourg Court complaining of a
violation of their right to freedom of expression and
information (Article 10 ECHR).

The European Court held that the article published by
Nokta, on the basis of “confidential” military docu-
ments, was capable of contributing to public debate.
It emphasised the need to protect journalistic sources,
including when those sources are State officials high-
lighting unsatisfactory practices in their workplace. It
considered the seizure, retrieval and storage by the
authorities of all of the magazine’s computer data,
with a view to identifying the public-sector whistle-
blowers, as a disproportionate interference with the
right to freedom of expression and information. The
action taken by the authorities had undermined the
protection of sources to a greater extent than an order
requiring them to reveal the identity of the sources,
since the indiscriminate retrieval of all the data had
revealed information that was unconnected to the
acts in issue. The Court also held that the impugned
interference by the Turkish authorities could risk de-
terring potential sources from assisting the press in
informing the public of matters involving the armed
forces, including when they concerned a public inter-
est. In the Court’s view, this intervention was likely
not only to have very negative repercussions on the
relationships of the journalists in question with their
sources, but could also have a serious and chilling
effect on other journalists or other whistle-blowers
who were State officials, and could discourage them

IRIS 2016-4 5

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17910


from reporting any misconduct or controversial acts
by public authorities.

Furthermore, the Court noted that the reasons for
which the contested documents had been classified
as confidential were not justified, as the government
had not shown that there had been a detrimental im-
pact as a result of their disclosure. Thus, the Court
considered that the contested article had been highly
pertinent in the debate on discrimination against the
media by State bodies, especially as the style used
in the article and the time of its publication had not
raised any difficulty that was such as to damage the
interests of the State. The Court is also of the opinion
that the journalists of Nokta had acted in accordance
with professional ethics, and that they had had no in-
tention other than to inform the public of a topic of
general interest. The Court unanimously concluded
that the Turkish authorities have violated Article 10 of
the ECHR, holding that the interference with the jour-
nalists’ right to freedom of expression, did not meet
a pressing social need, had not been proportionate to
the legitimate aim pursued and that, in consequence,
it had not been necessary in a democratic society.

• Arrêt de la Cour européenne des droits de l’homme, Deuxième sec-
tion, affaire Görmüş et a. c. Turquie, requête n◦ 49085/07 du 19
janvier 2016 (Judgment of the European Court of Human Rights, Sec-
ond Section, case Görmüş a.o. v. Turkey, Application no. 49085/07 of
19 January 2016)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17911 FR

Dirk Voorhoof
Ghent University (Belgium), Copenhagen University
(Denmark), Legal Human Academy and member of

the Executive Board of the European Centre for Press
and Media Freedom (ECPMF, Germany)

European Court of Human Rights: de Carolis
and France Télévisions v. France

The European Court of Human Rights (ECtHR) has con-
firmed the robust Article 10 protection for investiga-
tive journalism expressed in a television documen-
tary, holding that a conviction for defamation of a
Saudi Arabian prince violated the right to freedom of
expression as guaranteed by Article 10 of the Euro-
pean Convention of Human Rights (ECHR).

In 2006, Prince Turki Al Faisal brought defamation pro-
ceedings against France Télévisions, Patrick de Carolis
as its director, and a journalist, after the broadcasting
on the TV channel France 3 of a documentary enti-
tled “11 September 2001: the prosecution case”. The
documentary investigated why there had still been no
trial five years after the events of 11 September. It
focused on the complaints lodged by families of the
victims of the 9/11 attacks in the US and the proceed-
ings against persons suspected of having helped or
funded al-Qaeda. The documentary highlighted the

claimants’ concerns that the trial might be jeopar-
dised by the economic links between the US and Saudi
Arabia. Mr de Carolis and the journalist who made the
documentary were found guilty of public defamation
against the Prince and the Court declared France 3
civilly liable for the damage caused. In essence the
French courts found that the journalist should have
demonstrated prudence and objectivity, because she
had referred to extremely serious accusations against
Prince Turki Al Faisal, accusations that had not yet
been examined by a court of law.

Before the ECtHR, France 3 and its director com-
plained of a violation of their right to freedom of ex-
pression. The European Court undertook a detailed
examination of the content of the documentary and
of the way in which the subject was dealt with, in par-
ticular the excerpts accusing Prince Turki Al Faisal of
having assisted and financed the Taliban as head of
the intelligence service in Saudi Arabia. The Court
reached the conclusion that the allegations in the
documentary had a sufficient factual basis, and that
the documentary was balanced and did not contra-
vene the standards of responsible journalism. As re-
gards the sanctions, the fine to which Mr de Caro-
lis had been sentenced and the civil liability finding
against France 3 were considered a disproportionate
interference with their right to freedom of expression.
The Court is of the opinion that a moderate criminal
sanction, combined with civil damages, does not take
away the risk of a chilling effect that a criminal convic-
tion may have on the right to freedom of expression.
As the interference by the French authorities was not
necessary in a democratic society, the Court unan-
imously came to the conclusion that Article 10 has
been violated. The French government is ordered to
pay the applicants EUR 11,500 in respect of pecuniary
damages, and EUR 30,000 in respect of costs and ex-
penses.

• Arrêt de la Cour européenne des droits de l’homme, Cinquième
section, affaire de Carolis et France Télévisions c. France, requête
n◦ 29313/10 du 21 janvier 2016 (Judgment of the European Court of
Human Rights, Fifth Section, case de Carolis and France Télévisions v.
France, Application no. 29313/10 of 21 January 2016)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17912 FR

Dirk Voorhoof
Ghent University (Belgium), Copenhagen University
(Denmark), Legal Human Academy and member of

the Executive Board of the European Centre for Press
and Media Freedom (ECPMF, Germany)

6 IRIS 2016-4

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17911
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17912


EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Union: Court
rules on TV advertising in the context of
Finnish approaches to “split screens” and
“black seconds”

On 17 February 2016, the Court of Justice of the Euro-
pean Union (CJEU) rendered its judgment (C-314/14)
on television advertising. The ruling sheds light on
the proper interpretation of the Audiovisual Media Ser-
vices Directive (2010/13/EU; AVMSD). The preceding
television directive from 1989 as amended in 1997
and 2007 was implemented by the Finnish Act on Tele-
vision and Radio Operations (744/1998; TV and Radio
Act) and amendments thereto. Subsequently, the pro-
visions at issue of the TV and Radio Act have been
codified in the Information Society Code (917/2014;
ISC) (with minor amendments) which entered, to a
large extent, into force on 1 January 2015 (see Chs
26 and 42 ISC).

The dispute between Viestintävirasto (Finnish Com-
munications Regulatory Authority; FICORA) and
Sanoma Media Finland Oy / Nelonen Media (Sanoma)
derives from early in 2012 when FICORA declared in-
fringing some of Sanoma’s practices regarding TV ad-
vertising, including those concerning screen-splitting,
presentation of sponsor signs and duration of adver-
tising breaks. Sanoma was found in breach of the
TV and Radio Act: advertising was not kept distinct
from programmes pursuant to Section 22(1) while ad-
vertising time exceeded the maximum time as pre-
scribed by law, that is 12 minutes per clock hour, ex-
cluding, among others, sponsorship announcements
(§ 29(1)-(2)). Commercial communication must be
clearly recognisable (§ 21(1)). Separation of pro-
grammes and advertising may be established “by
acoustic or optical means, or by spatial division” (§
22(1)). These provisions transposed into Finnish law
Articles 19(1) and 23(1)-(2) of the codified AVMSD
respectively (Arts. 10(1) and 18(1)-(2) of directive
2007/65/EC). The directive thereby requires that ad-
vertising and teleshopping must be “readily recognis-
able and distinguishable from editorial content” and
“kept distinct from other parts of the programme by
optical and/or acoustic and/or spatial means” (Art.
19(1)). For its part, Article 23(1) includes a maxi-
mum proportion of 20% for TV advertising spots and
teleshopping spots within a clock hour with excep-
tions, such as sponsorship announcements, in para-
graph 2. Section 26(2) of the TV and Radio Act
notes that sponsor signs must be presented clearly in
the beginning or end of sponsored programmes while
sponsored programmes must be clearly identified by
inclusion of sponsor signs pursuant to Article 10(1)(c)
AVMSD. Member States may impose more detailed
or stricter rules complying with union law for AVMS

providers under their jurisdiction (recital 41, 83; Arts
4, 26).

Relying on its interpretation of the TV and Radio Act,
FICORA deemed some programmes inadequately sep-
arated from advertising since split screens were used
so as to show closing credits and a list of upcoming
programmes simultaneously. The menu for upcom-
ing programmes was not used in the place of or akin
to break-bumpers. The screen was split between two
programme types without express elements indicat-
ing the beginning of commercial breaks. Moreover,
sponsor signs presented outside the sponsored pro-
grammes (i.e. otherwise than required by law) were
to be regarded as advertising spots while ”black sec-
onds” used to separate advertising spots from each
other and from the upcoming programmes were to be
included in the maximum advertising time. Thereby,
TV channel Nelonen, operating under Sanoma’s um-
brella, had the average advertising time of 12 minutes
and 7 seconds per clock hour during a time frame in
2011. Sanoma was notified and ordered to amend its
practices.

Sanoma appealed the FICORA decision to Helsinki Ad-
ministrative Court which found in favour of FICORA.
The dispute was then brought before the Supreme Ad-
ministrative Court which stayed the proceedings and
decided to request a preliminary ruling on the follow-
ing issues: Since national law seems to present vari-
ous means as alternatives it asked: Does Art. 19(1)
AVMSD preclude national law being interpreted so as
to exclude split screens realised as described above
from the concept a break-bumper separating pro-
grammes from advertising? Taking into account the
concept of “advertising spots” and since the AVMSD
did not expressly link presentation of sponsor signs to
sponsored programmes, the Court asked: Does Art.
23(2) AVMSD preclude interpretation whereby spon-
sor signs presented outside the sponsored programs
are included in the maximum permissible time allot-
ted to advertising thus classified as advertising spots
pursuant to Art. 23(1)? Moreover, in view of Art. 23(1)
AVMSD and taking into account the minimum nature
of the directive, may national law be interpreted in a
manner which includes “black seconds” to the maxi-
mum permissible advertising time? With regard to Ar-
ticle 19(1) AVMSD, the CJEU noted that an individual
means of separation despite its nature must in itself
meet the minimum requirements of the said article
where not accompanied by other means. National law
does not have to require the means to be executed to-
gether. For their part, sponsor signs presented outside
the sponsored programmes must be included in the
maximum advertising time pursuant to Article 23(1);
sponsor signs not fulfilling the requirements of Arti-
cle 10(1) AVMSD cannot fall within the scope of Ar-
ticle 23(2). Taking into account the objective of the
provision, Article 23(1) indeed requires the inclusion
of “black seconds” in the maximum time where the
national legislator has not opted for a more stringent
limit; the time reserved for programmes cannot drop
below 80% within a given clock hour.

IRIS 2016-4 7



As a background, FICORA had issued guidance (2004;
updated 2011) of a non-binding nature on the dura-
tion and placement of advertisements so as to clarify
its interpretation of the law. FICORA had also pub-
lished its non-binding stance on screen-splitting in
2010.

• Judgment of the Court (Fourth Chamber) in Case C-314/14 Sanoma
Media Finland Oy-Nelonen Media v. Viestintävirasto, 17 February
2016
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17934 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR
• KHO 2014:116, 27.6.2014 (Supreme Administrative Court, KHO
2014:116, 27 June 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17935 FI
• Viestintäviraston mainonnan kestoa ja sijoittelua koskeva ohjeistus,
31.1.2004, päivitetty 22.3.2011 (FICORA’s guidance on duration and
placement of advertisements)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17949 FI
• Viestintäviraston kannanotto jaetun kuvaruudun käytöstä mainon-
nassa, 1162/9220/2010, 21.12.2010 (FICORA’s stance on the use of
split screens in advertising)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17950 FI

Anette Alén-Savikko
Faculty of Law, University of Helsinki

NATIONAL

AT-Austria

Vienna Commercial Court Wien refers ques-
tion to the ECJ for a preliminary ruling on the
concept of “communication to the public”

On 2 December 2015, the Vienna Commercial Court
referred a question to the ECJ on the concept of “com-
munication to the public” in copyright law, in proceed-
ings for a preliminary ruling under Article 267 TFEU.

The reason for the referral was an action brought
by the Austrian collecting society Verwertungsge-
sellschaft Rundfunk (VGR) against a hotel operator for
a breach of broadcasting rights. The hotel manage-
ment provides TV sets in the hotel rooms by means
of which the signals of several television and radio
programmes can be seen and heard (so-called “ho-
tel room TV”). The room price per night covers the
use of the TV sets and the provision of the TV and
radio programmes. VGR claims that this constitutes
communication of the programmes to the public and
is thus a breach of broadcasting rights. The Com-
mercial Court stayed the proceedings and referred a
question to the ECJ for a preliminary ruling. The Court
asks whether the condition of the “payment of an en-
trance fee” within the meaning of Article 8(3) of Di-
rective 2006/115/EC (Rental and Lending Directive) is

satisfied if: TV sets are provided in separate rooms of
a hotel and the signals of TV and radio programmes
are capable of being seen or heard as a result of that
provision by the hotel management; the management
makes a charge per night for using the room with “ho-
tel room TV” (“room price”); and the charge covers
the use of the TV sets and the possibility of seeing or
hearing the TV and radio programmes provided.

This case is somewhat different from earlier referrals
asking the ECJ to rule on the right of communication
to the public in hotel rooms. The most recent referrals
were from Ireland in 2012 and the Czech Republic in
2014, where the subject of the proceedings was either
Article 3(1) of the Copyright Directive, which grants
the exclusive right of communication to the public, or
Article 8(2) of the Rental and Lending Directive, which
concerns the use of phonograms communicated to
the public. In the present case, however, the provision
at issue is Article 8(3) of the Rental and Lending Direc-
tive, which concerns the broadcasting right itself and
according to which the broadcasters have the exclu-
sive right to communicate programmes to the public
in places accessible to the public against payment of
an entrance fee. The question now is whether the ho-
tel rooms equipped with “hotel room TV” are places
only accessible to the public against payment of an
entrance fee. If so, the “entrance fee” would be the
price the guest pays for a room.

• Vorabentscheidungsersuchen des Handelsgerichts Wien (Öster-
reich) eingereicht am 2. Dezember 2015 - Verwertungsge-
sellschaft Rundfunk GmbH gegen Hettegger Hotel Edelweiss GmbH
(Rechtssache C-641/15) (Request for a preliminary ruling from the
Handelsgericht Wien (Austria) lodged on 2 December 2015 — Ver-
wertungsgesellschaft Rundfunk GmbH v Hettegger Hotel Edelweiss
GmbH (Case C-641/15))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17953 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

Sofie Luise Burger
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

BG-Bulgaria

Advertising campaign with the slogan “The
best from Bulgaria. The best from Europe” is
misleading

On 8 February 2016, the Supreme Administrative
Court of the Republic of Bulgaria dismissed the ac-
tion brought by the retailer Lidl Bulgaria EOOD and Co.
against the decision of the Commission on Protection
of Competition (the Commission) and confirmed the
decision of the lower court. The Commission had im-
posed on Lidl a fine of 0.1% of its revenues for 2012,

8 IRIS 2016-4

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17934
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17935
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17949
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17950
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17953


or 370,859 leva (approx. EUR 189,620), for a mislead-
ing advertising campaign employing the slogan “The
best from Bulgaria. The best from Europe”.

The campaign involved outdoor, print, and TV adver-
tising. In the TV commercial, a young woman in Spain,
France and Bulgaria, bought food items typical of the
country, such as oranges, a baguette, camembert and
yoghurt. At the end of the commercial came the afore-
mentioned slogan followed by “Lidl is worth it”. The
other advertising formats, in which other European
countries were included with products characteristic
of the country, were designed in a similar way. The
focus was only on those products whose designation
or brand could be connected to Lidl, as they are sold
exclusively by that company. As the products were not
shown in an abstract way and were presented without
any distinguishing features, the Commission held that
the claim that they were “the best” could only be seen
as relating to the brands or designations concerned.
The Commission accordingly examined in its decision
the extent to which the Bulgarian products shown (yo-
ghurt, honey, lutenitsa - a traditional Bulgarian veg-
etable paste - and chicken) were objectively the best
in their category in terms of their quantity and quality.
After a thorough analysis, it was not possible to prove
that that was the case.

The Supreme Administrative Court emphasised in its
decision that it had been right for the Commission
to examine whether the advertisers’ claim (that the
products were “the best”) was objectively correct and
sufficiently precise. Inasmuch as that examination
had established that the products were in fact not
the best, the Commission had been right to rule that
the advertising slogan had been objectively untrue
and that its dissemination had been an unfair busi-
ness act. The Court continued to state that it was
not possible to discern any fact that could support the
company’s claim: that the aim of the advertising cam-
paign had been completely different and the intention
had not been to emphasise that the products were the
best in their category but, rather, to describe them
as the most distinctive for the European country con-
cerned.

The Court also dismissed as unfounded the plaintiff
Lidl’s further arguments that the advertising was not
a statement of fact but only a subjective opinion on
the part of the advertisers and that the fine imposed
did not correspond to the purpose of the law. It
stressed that when conducting an assessment of the
misleading character of the advertising it was irrele-
vant whether the deception resulted from false claims
or a subjective opinion.

Before the state institutions had considered them, the
facts had been determined in 2013 by the National
Council for Self-Regulation. The Council’s Ethics Com-
mission ruled that the advertising breached neither
Article 5.1 (deception) nor Article 5.5 (veracity) of the
Advertising Code of Ethics. In the Council’s opinion,
the advertising slogan was not to be understood in

relation to actual products. Rather, the intention of
the advertising was to emphasise the wide range and
international nature of the plaintiff’s products. How-
ever, neither the Commission on Protection of Com-
petition nor the Court were bound by that decision.

• ÐÅØÅÍÈÅ � 1714 íà Êîìèñèÿòà çà çàùèòà íà êîíêó-
ðåíöèÿòà îò 18.12.2013 ã (Decision No. 1714 of the Commission
on Protection of Competition of 18 December 2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17938 BG
• ÐÅØÅÍÈÅ � 1283 Âúðõîâåí àäìèíèñòðàòèâåí ñúä íà
Ðåïóáëèêà Áúëãàðèÿ îò 08.02.2016 ã (Decision No. 1283 of
the Supreme Administrative Court of the Republic of Bulgaria of 8
February 2016)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17939 BG
• ÐÅØÅÍÈÅ � 147 íà Åòè÷íàòà êîìèñèÿ íà Íàöèîíàë-
íèÿ ñúâåò çà ñàìîðåãóëàöèÿ îò 19.09.2013 ã (Decision No. 147
of the Ethics Commission of the National Council for Self-Regulation
of 19 September 2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17940 BG

Evgeniya Scherer
Lawyer and lecturer, Bulgaria/ Germany

DE-Germany

Google liable if aware of breaches of the law

The operator of the search engine Google can be held
liable for breaches of the law on third-party websites
displayed in search results. The precondition for this is
that Google has been informed about the breach and
has nevertheless not taken any suitable measures to
block the content accessed via the search engine.
This was the ruling of the Landgericht Köln (Cologne
Regional Court) in a judgment of 16 September 2015
(Case 28 O 14/14).

In the case at issue, a married couple were con-
fronted with insults in an Internet forum. Among other
things, it was claimed that they operated websites
with morally reprehensible content. After the facts
had been clarified, the allegations could still be found
by searching for the relevant terms in Google. The
couple were afraid of suffering professional and pri-
vate disadvantage as a result of damage to their rep-
utation and filed a cease-and-desist action. In the
plaintiffs’ view, in order to meet its obligation to check
search results, Google should have installed a search
filter to prevent the websites concerned from being
displayed when the relevant search terms were en-
tered.

The Regional Court judges affirmed that the operator
of the search engine was liable. They considered that
Google’s contribution to the breach of the law lay in
the fact that it had taken no steps to remedy the situ-
ation after having been previously made aware by the
plaintiffs of the unlawful content. In the Court’s opin-
ion, automatically linking the specific search terms

IRIS 2016-4 9

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17938
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17939
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17940


to the display of links to certain third-party websites
with unlawful content means that Google is responsi-
ble as a co-liable party (Störerhaftung) if it has been
informed about the unlawful content and takes no
steps to put an end to the breach of the law. The
Court noted that the search engine operator’s con-
tribution, for which no legal fault was found, lay in
enabling users of the search engine to encounter the
relevant statements. The company should therefore
have taken action against the breaches of personality
rights complained of instead of permitting them on its
own platform.

However, the Court did not endorse the plaintiff’s view
that Google should have installed a search filter in or-
der to meet its obligations, because the development
of a search filter involved the investment of excessive
time and effort for the company and accordingly was
not proportional. Moreover, in view of the steadily
growing capacity/size/scope of the Internet, Google
was unable to run a continuous check of unlawful con-
tent on links found by the search engine.

Overall, the Cologne judges affirmed that the com-
pany was obliged to remove the link but denied that a
search index was necessary. They also dismissed the
claim against Google for pecuniary damages.

• Urteil des Landgericht Köln vom 16. September 2015 (Az.: 28 O
14/14) (Cologne Regional Court of 16 September 2015 (Case 28 O
14/14))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17954 DE

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

YouTube is not a music service subject to li-
censing

The Oberlandesgericht München (Munich Regional
Court) held, in a judgment of 28 January 2016 (Case
29 U 2798/15), that the online video portal YouTube
cannot be held liable for breaches of copyright com-
mitted via the platform.

The case comprised an action for damages brought
against YouTube by the music performing rights so-
ciety GEMA. For many years, GEMA has been de-
manding licence fees from YouTube for the use of mu-
sic in the videos on its platform. YouTube refuses
to pay, which GEMA considers unreasonable, espe-
cially in view of the advertising revenues generated
by YouTube. It claims that YouTube is exploiting the
music works that can be retrieved from its platform,
and considers that the fact that YouTube keeps works
available on its platform is relevant because it makes
YouTube itself a perpetrator of copyright violations.
The platform is, GEMA asserts, therefore a music ser-
vice and is accordingly obliged to pay fees. YouTube,

on the other hand, mainly considers itself a technical
service provider with no control over the publication
of individual videos. Rather, it claims, it only provides
the platform via which users disseminate content, and
the relevant act as far as copyright is concerned is the
actual uploading of videos by its users.

The Munich Regional Court ruled in the defendant’s
favour and dismissed GEMA’s action, stating that
YouTube was not a music service subject to licensing.
In the Court’s view responsibility for the content of the
videos uploaded to the online video platform lies not
with YouTube itself but with those who upload content.
As such the Court considers that GEMA must seek pay-
ment from the platform’s users and not YouTube itself.

The judgment is not yet final, as leave has been given
to lodge an appeal on points of law (Revision) to the
Bundesgerichtshof (Federal Court of Justice - BGH).
GEMA has announced its intention to do so.

• Urteil des Oberlandesgericht München vom 28.01.2016 (Az.: 29 U
2798/15) (Judgment of the Munich Regional Court of 28 January 2016
(Case 29 U 2798/15))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17941 DE

Sofie Luise Burger
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

North Rhine-Westphalia Landtag passes new
law strengthening public service broadcast-
ing

At its sitting on 27 January 2016, the Landtag (parlia-
ment) of North Rhine-Westphalia passed a new law
providing for changes for the public service broad-
caster Westdeutscher Rundfunk (WDR). The law pro-
vides a new overall plan to strengthen the public ser-
vice broadcasting system and safeguard the diversity
of media reporting.

The law defines the remit of WDR and lays down its
institutional structure. For example, the broadcaster
is given a clear mandate for the organisation of infor-
mation and communication services (Telemedien) and
Internet content, with the aim of ensuring its future in
the digital age. The Rundfunkrat (Broadcasting Coun-
cil) will in future hold its meetings in public, while the
Verwaltungsrat (Board of Directors) is to be developed
into a specialised professional body, thus strengthen-
ing internal supervision on a pluralistic basis.

The proportion of state representatives on the Broad-
casting Council will be reduced from just under 31% to
around 22%, exceeds the demands of the Bundesver-
fassungsgericht (Federal Constitutional Court) in its
“ZDF judgment” (judgment of 25 March 2014, Cases 1
BvF 1/11 and 1 BvF 4/11 - see IRIS 2014-5:1/11). The
WDR can now cooperate on research with other public

10 IRIS 2016-4

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17954
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17941
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-5:1/11&id=15543


service broadcasters and commercial third parties. It
is hoped that this cooperation in research will create
synergies between the organisations. A further inno-
vation in the law is that above a certain threshold the
procurement of programmes from WDR subsidiaries
will be subject to scrutiny by the aforementioned spe-
cialised body, with the aim of promoting transparency.

A particularly important new provision provides that
WDR radio advertising will be reduced to 75 minutes
a day from 2017 and to 60 minutes from 2019. With
this measure, the Landtag aims to increase public
acceptance of public service broadcasting and safe-
guard media diversity in North Rhine-Westphalia. The
statutory reduction of advertising in the case of pub-
lic service broadcasters is so far unique in this form
and could mean further losses to a budget already in
deficit. For example, the number of posts to be dis-
carded - the current plan is to cut about 500 by 2020
- could rise further. This new rule was severely criti-
cised by the WDR; the WDR’s director general stated,
“This is a short-sighted decision that is only in the in-
terests of publishers and our commercial radio com-
petitors”. However, the Verband Privater Rundfunk
und Telemedien (Association of Commercial Broad-
casters and Audiovisual Services - VPRT) welcomed
the decision: the Chairman of the VPRT’s Department
of Radio and Audio Services stated that “In passing
the WDR Act today, the NRW government coalition
has taken an important step towards a better balance
in the dual broadcasting system and pointed the way
forward for other Länder”.

• Gesetz zur Änderung des WDR-Gesetzes und des Landesmedienge-
setzes Nordrhein-Westfalen (15. Rundfunkänderungsgesetz) vom 2.
Februar 2016 (Act amending the WDR Act and the North Rhine-
Westphalia Regional Media Act (15th Amendment to the Broadcasting
Act) of 2 February 2016)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17955 DE

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

FR-France

Court suspends classification licence ban-
ning the showing of ‘Salafistes’ to under-18s

On 27 January - the day on which the film ‘Salafistes’
was released in cinemas - Minister for Culture Fleur
Pellerin, adopting the Film Classification Board’s opin-
ion, banned the showing of the documentary film to
anyone less than 18 years of age. The film pro-
vides a sounding board for a number of theoreticians
of Islamic terrorism, and shows the everyday appli-
cation of sharia law in Mauritania, Mali and Iraq. It
also includes video footage of propaganda by the ji-
hadist group Islamic State (IS) and by al-Qaeda, as

well as amateur footage filmed during the attacks of
11 September 2001 and the attack against the mag-
azine ‘Charlie Hebdo’. Considered by some to be a
“dangerous platform offered to extremists” and by
others a “vital, enlightening document”, and released
just months after the attacks in Paris, the film has
caused widespread controversy.

The production company applied to the administrative
courts, under the urgent claims/matters procedure, to
obtain suspension of performance of the classification
licence, to which a warning was attached. It felt the
condition of urgency required by Article L. 521-1 of the
Code of Administrative Justice was met, since it had
only been possible to release the film in four cinemas
rather than the anticipated twenty-five. Its broadcast-
ing on public-service television channels, either in full
or as extracts, had been rendered impossible, and the
financial survival of the company that had made the
film was at risk. On the merits of the case, the com-
pany contested the legality of the Minister’s decision,
holding that the ban on showing the film to anyone
under the age of 18 constituted a disproportionate in-
fringement of freedom of expression and the public’s
right to be informed. The company claimed that the
decision was based on an error of appreciation, since
the film could not be regarded as glorifying violence
but rather contributing to the duty to provide informa-
tion.

Recalling the terms of Articles R. 211-10 to R. 212-
13 of the Cinema and Animated Image Code, the
judge stated that the Court had to decide whether
the scenes at issue bore the characteristics of scenes
of extreme violence as defined in the fourth and fifth
paragraphs of Article L. 211-12 prohibiting the show-
ing of such scenes to minors. Were the judge to find
the scenes to contain such content, it would then
be for the Court to assess how the scenes had been
filmed and how they fitted into the work in question,
in order to determine which of the two restrictions was
appropriate. In the case at issue, the judge noted that
the film, according to the very terms of the warning
it carried, contained “utterances and images of ex-
treme violence and intolerance likely to be disturbing
for audiences”. The Court nevertheless found that, by
their impact and by the way in which they were in-
cluded in the documentary, the scenes at issue actu-
ally contributed to denouncing the actions being com-
mitted. Similarly, the utterances and the scenes as a
whole were deemed to have been “put into perspec-
tive”. The judge sitting in urgent matters found, con-
sequently, that the film, which also included scenes
of resistance and dissidence, enabled its audience to
think about the impact of the documentary and to
achieve the necessary distance from the images and
utterances presented, owing to its overall concept and
even because of the violence of certain images. Un-
der these conditions, it did not appear to be necessary
to regard them as constituting “scenes of extreme
violence” within the meaning of the aforementioned
provisions such that showing it to anyone under 18
should be banned. The disputed classification licence

IRIS 2016-4 11

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17955


was therefore suspended, pending the court proceed-
ings on the merits of the case for its cancellation.

• Tribunal administratif de Paris (ord. réf.), 18 février 2016 - Société
Margo Cinéma (Administrative Court of Paris (under the urgent pro-
cedure), 18 February 2016 - the company Margo Cinéma)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17942 FR

Amélie Blocman
Légipresse

Court finds alleged victim of screenplay
piracy guilty of abuse of process against au-
thors and producers of ‘The Artist’

A French scriptwriter claimed that he realised, when
viewing the trailer for the film ‘The Artist’, released in
October 2011, that the key sequences of a screen-
play he had written had been used. The director
had written a project for a silent cinema film in black
and white, entitled ‘Timidity, la symphonie du Petit
homme’ in the form of a usable version, first in 2000
and then in 2006. He had a summons for infringe-
ment of the copyright protection for the screenplay
of his film issued against the author and the direc-
tor of the film ‘The Artist’, which won several awards
the following year at the Academy Awards and César
ceremonies, and at the Cannes Film Festival, together
with the film’s producers.

The main point at issue before the regional court
concerned proof of the anteriority of the applicant’s
rights. The defendants claimed there was no certain
date on the screenplays presented to the Court (one
in 2006 and the other in 2008, according to the ap-
plicant, who claimed the anteriority of his screenplay,
on which he claimed to have worked for more than
ten years). By definition, piracy supposes the exis-
tence of an original creation prior to the offending
work, and the applicant’s interest in taking legal ac-
tion is conditional on demonstrating such anteriority.
Thus the burden of proof is on the applicant to iden-
tify the work and determine the exact date of its cre-
ation. In the present case, the applicant based his
claim on the production of two screenplay handouts,
testimony, and attestations from various cinema tech-
nicians, and correspondence in relation to financing
for the applicant’s ‘Timidity’ project. After analysing
these elements, the Court concluded that none of the
documents made it possible to determine the con-
tent of the projects communicated by the applicant,
or the exact date of the creation of the screenplays
submitted by the applicant. Indeed the earliest date
the Court could ascertain was seven months after ‘The
Artist’ was released. The applicant, unable to estab-
lish the anteriority of any putative moral or pecuniary
rights, was found to have no interest in taking legal
action for infringement of copyright, and his claims
were judged totally inadmissible.

The defendants had brought a counterclaim on the
grounds of abuse of process, as they felt the applicant
had made exorbitant claims (over five million Euros
in compensation for the alleged prejudice suffered)
since there could be no mistake over the extent of his
rights in view of the absence of significant similarities
between his work and the film ‘The Artist’. The Court
therefore examined the matter more closely. It noted
that the concept of producing a silent film in black
and white, even at the end of the 20th century, could
not be protected by copyright, and that the works at
issue differed in terms of plot, construction, style, am-
bience, the nature of their intended tribute to cinema,
characters, and treatment of situations. Their only
similarity lay in ideas that could not be appropriated.
The Court also stressed the applicant’s biased presen-
tation of the facts, having failed to demonstrate the
principle of the alleged prejudice suffered and mani-
festing culpable levity in exercising his right to take le-
gal action. The applicant was further found at fault for
having widely advertised the existence of the Court
case, both in France and elsewhere, by presenting the
alleged infringement of copyright as a certain fact.
Furthermore, the applicant was held to be at fault for
denigrating the film’s director and producers, in such
a way that there could be no doubt that the inten-
tion was to cause them offence. The Court found that
this had caused the defendants prejudice by damag-
ing their reputations, and therefore ordered the ap-
plicant to pay EUR 18 000 to the producers and the
executive producer of ‘The Artist’.

• TGI de Paris (3e ch. 1re sect.), 25 février 2016 - C. Valdenaire c/ M.
Hazanavicius, La classe américaine et a. (Regional court in Paris (3rd
chamber, 1st section), 25 February 2016 - C. Valdenaire v. M. Haz-
anavicius (‘La Classe Américaine’) and others) FR

Amélie Blocman
Légipresse

Report submitted to Minister for Culture ad-
vocates reforming film classification

On 29 February, Jean-François Mary, Chairman of the
Film Classification Board, submitted a report to the
new Minister for Culture, Audrey Azoulay, on the clas-
sification of cinematographic works with reference to
minors between the ages of 16 and 18 years. The re-
port had been commissioned in September 2015, fol-
lowing the controversy over the courts’ suspension of
the classification licence for films including scenes of
non-simulated sex, such as ‘Love’ and ‘La Vie d’Adèle’
(see IRIS 2015-8/15, IRIS 2015-10/13 and IRIS 2016-
1/10). More recently, the suspension by the adminis-
trative court in Paris of the classification licence that
the Minister had issued for the film ‘Salafistes’ be-
cause of the “extreme violence” of certain passages,
which banned the showing of the film to under-18s,
confirmed the need to deal with the subject (see
IRIS 2016-4/xxx).

12 IRIS 2016-4

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17942
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-10/13&id=15546
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-1/10&id=15546
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-1/10&id=15546
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-4&id=15546


Consideration was given to the automatic nature of
the ban on showing to under-18s that results from
application of current law, as appreciated in jurispru-
dence. Since the provisions in force and their appli-
cation by the administrative courts refer to criteria
resulting in a ban on allowing minors to watch films
that include “scenes of non-simulated sex or of ex-
treme violence”, this limits the Classification Board
and hence restricts its appreciation. The classifica-
tion a film receives impacts the film not only when it
is released but also when it is shown on television or
released on DVD. The report therefore recommended
revising the wording of Article R. 211-12 of the Cin-
ema and Animated Image Code, since the text has
“become totally inconsistent” with the protection of
minors guaranteed by Article L. 227-24 of the Criminal
Code (banning messages of a violent or pornographic
nature if they might be seen by minors), which does
not help to ensure legal certainty on this point. The re-
port therefore advocates that a classification licence
should be issued “in keeping with the disturbance the
work is likely to cause regarding the sensitivity of mi-
nors”. The new legislation would continue to list just
one criterion for the most restrictive level of classifi-
cation (which provides that the content is not to be
shown to anyone under the age of 18), replacing the
criterion of “scenes of non-simulated sex” with a cri-
terion of “scenes of sex” and including a ban on “in-
citement to violence”. The report also recommends
creating an intermediate category that would restrict
films anyone less than 14 years of age might watch.

The report goes on to suggest amending the word-
ing of Article 227-24 of the Criminal Code, which bans
messages of a violent or pornographic nature if they
might be seen by minors. This is so that, in cases
brought before a criminal court, the judge is in a po-
sition to take account of the intention and the artistic
process of the work’s originator in defining the mes-
sages at issue. It also advocates simplifying routes
for appeal, to shorten the time taken before cases are
heard in the administrative courts when a classifica-
tion licence is contested. This would involve amend-
ing the regulatory part of the Code of Administrative
Justice to determine the court of first and last resort
(the Conseil d’État). The aim is to limit the number
of appeals, in order to ensure consistency over the
duration of a work’s exploitation. The Minister an-
nounced her intention to “embark immediately on the
proposed regulatory reform, so that classification can
take more account of the singularity of the works and
their impact on audiences”.

• Rapport de Jean-François Mary, relatif à la classification des œuvres
cinématographiques relative aux mineurs de seize à dix-huit ans (Re-
port by Jean-François Mary on the classification of cinema films in
relation to minors between 16 and 18 years old)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17943 FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

Court of Appeal rules on principle of “open
justice” and national security

Erol Incedal, a 28-year-old law student from south Lon-
don, was arrested in October 2013 and found to be in
possession of a bomb-making manual on a memory
card hidden inside his mobile phone case. He had
been stopped for speeding in an E-class Mercedes,
and a piece of paper inside his glasses case had a
note of the address of a property owned by ex-prime
minister Tony Blair and his wife. Following an almost
totally secret trial, he was cleared of plotting a terror-
ist attack on the streets of London but was imprisoned
for having the manual in his possession. Only 10 of
the almost 70 hours of evidence were heard in open
court. 10 specially accredited journalists were allowed
to hear some of the secret evidence in locked ses-
sions, but they were banned from telling others what
they had seen or heard, and the Court retained their
notebooks (mobile phones had to be surrendered on
entering the Court and were locked away). More than
a third of the prosecution case was held in complete
secrecy with the journalists told they could face jail if
they ever revealed what they had heard.

On 9 February 2016, the Court of Appeal (for Eng-
land and Wales) gave its judgment on an application
by several media organisations, pursuant to section
159 of the Criminal Justice Act 1988, for permission
to appeal an order made by Nicol J on 1 April 2015.
The order dismissed the application made on behalf
of various media organisations that the reporting re-
strictions which applied during Incedal’s trial be var-
ied so as to permit the publication of reports of most,
if not all, of what took place during hearings held in
private but in the presence of accredited journalists.
The media parties included Guardian News and Media
Ltd, Times Newspapers Limited, News Group News-
papers Limited, Associated Newspapers Limited, In-
dependent Print Limited, Telegraph Media Group, the
BBC and ITN. The application was also supported by
BSkyB Limited and the Press Association.

The media parties submitted that, following the con-
clusion of the trial against Incedal, there is no longer
a significant risk or serious possibility that the admin-
istration of justice would be frustrated if the media
could publish reports of the core of Incedal’s trial. In
consequence, there is no longer a continuing justifi-
cation for the restrictions on reporting the trial that
were imposed by the Court of Appeal’s Order of 12
June 2014. Alternatively, the publication of reports of
parts of the core of the trial would not give rise to such
a risk.

The judges dismissed the media parties’ appeal. They
said that they were “quite satisfied from the nature

IRIS 2016-4 13

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17943


of the evidence for reasons which we can only pro-
vide in a closed annex to this judgment that a depar-
ture from the principles of open justice was strictly
necessary if justice was to be done. It was in conse-
quence necessary that the evidence and other infor-
mation heard when the journalists were present was
heard in camera.” Further, because of the nature of
that evidence, “those reasons continue to necessitate
a departure from the principle of open justice after
the conclusion of the trial and at the present time.”
The judges accepted that the decision compromised
the press’ function of being the watchdog of the pub-
lic interest in holding the prosecution to public ac-
countability; however, the Court noted that, since the
context was terrorism, accountability would be possi-
ble through the work of the Intelligence and Security
Committee of the House of Commons (Parliament). Fi-
nally, the Court noted that “it must always be a pos-
sibility, that at a future date, disclosure will be sought
at a time when it is said that there could no longer be
any reason to keep the information from the public, in-
cluding this court’s reasons for upholding the decision
of the trial judge.”

• Guardian News Media Ltd and Others v. R and Erol Incedal [2016]
EWCA Crim 11
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17918 EN

David Goldberg
deeJgee Research/ Consultancy

Court of Appeal rules on “stop power” under
Terrorism Act and journalistic material

The case concerned the legality of the stopping and
searching of David Miranda at Heathrow Airport in
2013, who was believed to be carrying information
relating to the Snowden disclosures which had been
published in The Guardian newspaper (see IRIS 2016-
2/28). Miranda is the spouse of Glenn Greenwald, a
journalist who at the material time was working for
The Guardian. The police relied on the Terrorism Act
2000 (TACT), and the High Court held that the actions
of the police were legal, but gave leave to appeal. The
Court of Appeal suggested that there were three ques-
tions before it: (a) the definition of TACT powers, so as
to determine whether the power was used for its in-
tended purpose; (b) the question of proportionality of
the power’s use; and (c) whether the use of the power
is compatible with the rights guaranteed by Article 10
ECHR, specifically in relation to journalistic material.

As regards the first point, the Court of Appeal held
that terrorism required some intention to cause a se-
rious threat to public safety. Nonetheless, the use of
the TACT powers in this context was in accordance
with the act because TACT did not require actual
knowledge or suspicion that the person to be stopped
is a terrorist but instead the power may be used "for

the purpose of determining whether he appears to be
a [terrorist]". The Court of Appeal approved the ap-
proach taken at first instance, that this means “the
power has been given to provide an opportunity for
the ascertainment of the possibility that a traveller at
a port may be concerned in the commission, prepara-
tion or instigation of an act of terrorism”, and that the
use in this case was therefore appropriate.

The Court of Appeal also considered the proportional-
ity of the measure. The Court accepted that in assess-
ing a matter affecting national security, a significant
degree of deference should be shown to the view of
the security services, and should also take into ac-
count the degree of harm that could materialise. The
Court of Appeal determined that although the use of
the Schedule 7 power was an interference with press
freedom, the interests of national security outweighed
the Article 10 right.

Despite this, the Court of Appeal then considered Ar-
ticle 10 again and the specific question of whether
the stop and search procedure, when used in respect
of journalistic information or material, is incompati-
ble with Article 10 in that it is not "prescribed by law"
as required by Article 10(2) ECHR. Here, the concern
is the lack of safeguards, which is a qualitative el-
ement of lawfulness arising from the Strasbourg ju-
risprudence (see Sanoma Uitgevers v. the Nether-
lands, IRIS 2010-10/2), but also noted by the Supreme
Court (see Beghal v. DPP [2015] UKSC 49). The Court
of Appeal accepted that there were some safeguards
in the system but found that these were insufficient.
Lord Dyson MR argued: “The central concern is that
disclosure of journalistic material (whether or not it
involves the identification of a journalist’s source) un-
dermines the confidentiality that is inherent in such
material and which is necessary to avoid the chilling
effect of disclosure and to protect Article 10 rights.
If journalists and their sources can have no expecta-
tion of confidentiality, they may decide against pro-
viding information on sensitive matters of public inter-
est. That is why the confidentiality of such information
is so important. It is, therefore, of little or no relevance
that the Schedule 7 powers may only be exercised in
a confined geographical area or that a person may not
be detained for longer than nine hours. I accept that
the fact that the powers must be exercised rationally,
proportionately and in good faith provides a degree of
protection. But the only safeguard against the pow-
ers not being so exercised is the possibility of judicial
review proceedings.”

So while the Court of Appeal upheld the Divisional
Court judgment on the first two points, it allowed the
appeal on this last point, holding that “the stop power
conferred by para. 2(1) of Schedule 7 is incompatible
with Article 10 of the Convention in relation to jour-
nalistic material in that it is not subject to adequate
safeguards against its arbitrary exercise.”

• R. (Miranda) v. Secretary of State for the Home Department [2016]
EWCA (Civ) 6
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17916 EN

14 IRIS 2016-4

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17918
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-2/28&id=15527
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-2/28&id=15527
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-10/2&id=15527
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17916


• Beghal v. Director of Public Prosecutions [2015] UKSC 49
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17917 EN

Lorna Woods
School of Law, University of Essex

Ofcom’s strategic review of digital communi-
cations

On 25 February 2016, Ofcom announced the conclu-
sions of its Strategic Review of Digital Communica-
tions in the United Kingdom. The report focused par-
ticularly upon Openreach, which is a wholly owned
subsidiary of telecommunications company BT Group.
Ofcom raised concerns as to whether the particular
structure of Overreach was favouring BT against its
rivals, leading to a lack of transparency, competition
and quality of service for customers, especially in the
provision of universal broadband connectivity.

Openreach is responsible for the provision of the fi-
bre optic cable system necessary for the delivery of
broadband services. BT controls most of the net-
work including over-ground and below-ground net-
works, primarily as a consequence of when the United
Kingdom had a nationalised telephone system and be-
fore BT went into private ownership. Ofcom restruc-
tured BT in 2005, leading to the creation of the Open-
reach subsidiary. Although part of BT Openreach had
to treat all customers equally, including broadband
providers such as TalkTalk and Vodafone, who have
to use the BT network.

Ofcom’s Review considered that Openreach was work-
ing more for the benefit of BT, rather than fulfilling
an equal treatment of all wholesale customers. The
Review has proposed various changes. A review of
Openreach will follow including whether it should be a
ring-fenced wholly-owned subsidiary of BT Group with
its own purpose and board members. If necessary, Of-
com reserves the right to require BT to spin off Open-
reach as an entirely separate legal entity with its own
shareholders. Ofcom will prepare detailed proposals
later this year. The main concern is to have a structure
that does not favour BT at the expense of competi-
tors, nor detract from winning investment to improve
the infrastructure. Moreover, the increased indepen-
dence of Openreach will be reviewed later this year,
including discussions with the European Commission
on competition issues.

Ofcom recommended greater consultation and in-
volvement with wholesale customers on strategic in-
vestment and technical decisions such as the location
of new cables and masts, as well as the type of tech-
nology used so as to encourage efficiency, competi-
tion and innovation, especially given the global move
towards 5G mobile networks which is predicted to be
in the UK by 2025. The technological improvement is

also to improve coverage problems in buildings, and
transport. This consultation would extend to allowing
other wholesale customers to lay their cables along-
side BT’s.

Minimum quality standards need to be imposed to en-
sure that all customers’ expectations are fulfilled and
to reflect changing demand and technology. A system
of fines against Openreach has been recommended if
it fails to meet or maintain required standards with the
standard threshold to increase over time. Openreach
needs to provide greater information on broadband
speeds, quality standards, whilst working towards a
standard cost comparison so it is easier to compare
the costs provided for different products and by com-
petitors. Ofcom regarded this as essential given the
increase in switching from triple play services (i.e.
phone line, TV and broadband) to quad play, which
includes mobile phone services too.

Demand for broadband services is expected to soar;
for instance, UK on-demand TV services were used
by 74% of adults in 2015, whilst the increasing use
of downloading content to mobile applications is pre-
dicted to increase. Ofcom preferred to encourage co-
operation and competition, and to only intervene and
regulate where absolutely necessary.

As a consequence of their Review, Ofcom will now
consult with relevant parties including the wholesale
providers and produce detailed implementation in due
course. Ofcom will work with the government to im-
plement the new universal right to broadband with a
minimum standard of 10Mb for everyone. Both fixed
superfast broadband and mobile coverage is lower in
Scotland, Wales and Northern Ireland than in the UK
as whole, as are average speeds; as such the service
needs to improve.

• Ofcom, Making communications work for everyone: Initial conclu-
sions from the Strategic Review of Digital Communications, 25 Febru-
ary 2016
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17914 EN
• Ofcom, Strategic Review of Digital Communications: Discussion
document, 16 July 2015
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17915 EN

Julian Wilkins
Blue Pencil Set

BBC issues editorial guidelines for EU refer-
endum

The BBC has issued editorial guidelines for the cam-
paign period before the referendum on UK member-
ship of the EU to be held on 23 June 2016. They
apply in addition to the general editorial guidelines
that cover issues such as impartiality and broadcast-
ing during elections.

IRIS 2016-4 15

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17917
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17914
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17915


The referendum guidelines set out the application of
the BBC’s obligation of impartiality in detail. This can-
not be achieved by a mathematical formula or use of
a stopwatch, but the objective should be to provide
a “broad balance” between the two sides. Normally,
in daily programmes this will mean a broad balance
across each week of the campaign, although for one-
off output due impartiality and a broad balance must
be achieved within a single programme. Particular
care should be taken to ensure that audiences know
whom or which campaign a contributor is represent-
ing. Special care must be taken in broadcasting un-
related stories about individuals or organisations in-
volved in the campaign, but here a broad balance
may not be required, for example where a politician
is involved in a newsworthy incident unrelated to the
referendum. In debates and discussions on the refer-
endum, neither side should be able to exercise a right
of veto by declining to take part; in that case produc-
ers must take all reasonable steps to ensure that the
audience is presented with material from both sides of
the referendum debate. There is no requirement for
balance between the political parties in discussing the
referendum issue, although the general obligation for
fair treatment, breadth of opinion and due impartiality
remains.

The same guidelines will apply to BBC editorial con-
tent on all BBC websites as well as material identi-
fied with the BBC that appears on sites operated by
third parties. BBC staff must avoid compromising the
BBC’s impartiality by expressing their own views on
personal websites or social media. All online debate
on the referendum, whether on the BBC website or
BBC branded social media, will be actively hosted and
will be moderated and filtered. There will be no on-
line votes, and the BBC will not publish numbers of
contributions to assess support for either side.

BBC reporting of opinion polls will not lead a news bul-
letin or programme simply with the results of a poll, as
polls have to be placed in context. The BBC will not
rely solely on the interpretation of a poll by the organ-
isation that commissioned it, nor use language which
gives polls greater credibility than they deserve (use
“suggests” but never “proves” or “shows”). Onscreen
graphics must always show the margin for error in a
poll.

On the polling day there will be no coverage of any of
the issues relating to the referendum from 00.30 a.m.
until the polls close at 22.00 p.m.

• BBC, EU Referendum Guidelines (2016)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17913 EN

Tony Prosser
School of Law, University of Bristol

IE-Ireland

High Court rejects application to remove
court report from media website

On 8 February 2016, the High Court delivered its judg-
ment in Philpott v. Irish Examiner Limited, concern-
ing (a) the circumstances where a court will order the
media to cease further publication of a defamatory
statement, and (b) the defence of absolute privilege
for “fair and accurate“ court reporting.

The case arose following publication of two articles
by the Irish Examiner newspaper in 2015, headlined
“Former CEO loses case against hospice,” and “Ex-
Marymount Hospice executive’s legal case resolved.”
Both articles reported on a court action taken by a
hospital official against his employer, following the of-
ficial’s dismissal. The articles included the statement
that the official “was dismissed from his post in Febru-
ary after seven months for ‘significant interpersonal
difficulties’ between him and other staff members.”

The hospital official initiated defamation proceedings
against the newspaper, arguing that the articles were
defamatory, and sought “removal of the articles from
the internet.” The official argued that “it is proving dif-
ficult for him to get employment.” The official sought
an order under section 33 of the Defamation Act 2009,
which provides that a court may grant an order pro-
hibiting the publication, or further publication, of a
statement where, in the court’s opinion, (a) the state-
ment is defamatory, and (b) the defendant has no de-
fence to the action that is reasonably likely to suc-
ceed.

In the High Court, Justice Max Barret first examined
section 33, noting that because of the “premium
placed by our society on freedom of speech,” section
33 “merely” provides that the court “may” grant an
order, “even when the court is of the opinion that an
insensible defamatory statement” is published. The
judge then laid down a test for the granting of a
section-33 order: in the opinion of the court: (1) is
the statement complained of defamatory?; (2) does
the defendant have a defence to the claim of defama-
tion?; and (3) is that defence reasonably likely to suc-
ceed?

Importantly, Justice Barrett held that there is now an
“even stronger” threshold for plaintiffs to satisfy un-
der section 33 than existed under the pre-2009 law.
Under section 33, the court must be of the opinion
“that an impugned statement ‘is defamatory’, not
that it is arguably or even unarguably so, but that,
in the court’s opinion, it ‘is’ so.” Justice Barrett added
that given the “very height of the that threshold,” and
the legal costs involved, section 33 orders would only
be available to “the very rich” and “those who have

16 IRIS 2016-4

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17913


been so demonstrably and disgracefully defamed that
the justice of their case cries out for injunctive relief.”
Notably, Justice Barrett also held that “there is nothing
in the technology-neutral wording of s.33 to suggest
that Internet publications fall to be treated differently
from other publications when it comes to the granting
of a s.33 order.”

The Court then examined section 17 of the 2009 Act,
which provides a defence of “absolute privilege” for
“a fair and accurate report” of court proceedings. Jus-
tice Barrett approved 13 principles from the textbook
Gatley on Libel and Slander (12th edition) on “fair and
accurate” reporting, as “good law in this jurisdiction.”
Notably, Justice Barrett rejected the argument that “a
court reporter needs to be present for any, let alone
every, aspect of court proceedings on which s/he re-
ports,” and stated that “this proposition is entirely re-
jected by this Court.”

Justice Barret stated that he saw “nothing in this text
but an abridged, condensed or summarised account
of the trial and appellate proceedings.” The judge con-
cluded that both articles were within the “liberality
and latitude that is afforded court reporters and court
reports pursuant to, and consistent with” the defence
of absolute privilege of fair and accurate reports of
court proceedings. The Court then applied its three-
step test, and concluded that neither of the articles
was defamatory, and the defence of absolute privi-
lege was open to the Irish Examiner in respect of both
articles. The Court therefore rejected the hospital of-
ficial’s application.

• Philpott v. Irish Examiner Limited [2016] IEHC 62
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17923 EN

Ronan Ó Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

Political party loses legal challenge over
televised leaders’ debate prior to election

In judicial review proceedings in the High Court, a po-
litical party (Green Party) challenged the exclusion of
its leader from a televised party leaders’ debate by
public service broadcaster RTÉ.

The applicant (a trustee of the Green Party), sought a
declaration that the criteria operated by RTÉ, and in
particular the requirement that a party have “at least
three sitting members” in the outgoing Dáil Éireann
(lower house of Irish parliament) before the leader of
that party be invited to participate in the leaders’ de-
bate was unfair, undemocratic and unconstitutional
and in breach of RTÉ’s statutory obligations as a pub-
lic broadcaster under the Broadcasting Act 2009.

The applicant argued that the inequality of treatment
of the Green Party (who were unable to meet the re-
quirement), would be to its detriment and suggested
to the public that the Green Party was “not a signifi-
cant player by its exclusion”.

RTÉ said its criteria were objective, fair, transparent
and applicable to all political parties and were put
in place following an extensive review by an expert
Steering Group and in “light of editorial factors”. The
broadcaster argued that it “must be afforded a mar-
gin of appreciation in the making of editorial deci-
sions”. RTÉ accepted that the purpose of the lead-
ers’ debate is “to bring to the public a debate on na-
tional issues between parties holding policy positions
on those issues”. However as a matter of editorial
choice, “it must adopt a formula which results in an
informative, engaging and meaningful television pro-
gramme” which simultaneously “achieves the overall
objective of fairness, balance and impartiality.” The
broadcaster contended that the Green Party were ef-
fectively seeking to have RTÉ apply “subjective” cri-
teria for televised party leaders’ debates that would
favour the Green Party over other parties.

Ms Justice Marie Baker agreed with RTÉ’s arguments
and found its criteria were “sufficiently reasonable
and impartial”, not unfair or irrational, and were “pro-
portionate to the needs of the political debate and the
public’s right to be informed and educated”.

The judge stated that RTÉ had accepted that the ed-
itorial criteria that it had adopted for the 2016 elec-
tion were “not perfect”. Her primary difficulty with
the applicant’s argument was that many of the con-
siderations contended for were “considerations which
would favour the Green Party over other possible par-
ticipants in the TV debate”. It was claimed by the ap-
plicant that the refusal of RTÉ to invite the Green Party
leader to the debate “indicated a failure to consider
the strength and historical and international impor-
tance of Green Party policies”. Ms Justice Baker found
those factors were “overly subjective” and could lead
to arguments of “partiality and subjectivity”.

According to Ms Justice Baker, the choice of the cri-
teria for determining inclusion in the live TV leaders’
debate arose from an “editorial decision that the de-
bate would not be attractive and informative to view-
ers if the leader of every political party were to par-
ticipate”. The judge accepted the general proposition
that some threshold requirements and some editorial
choice had to be made. In reaching her decision, she
took into account the “extent to which the role of RTÉ
as an expert must be respected by the Court” and
which is given a “singular and unique recognition in
the Constitution.” Ms Justice Baker stated that she did
not “consider that the High Court can have any role
in that editorial choice” and that “the Court cannot be
asked to fix programming criteria in which it has no
expertise.” Accordingly, Ms Justice Baker refused the
relief sought by the applicant.

IRIS 2016-4 17

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17923


• Kivlehan v. Radió Teilfís Éireann [2016] IEHC 88
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17921 EN

Ingrid Cunningham
School of Law, National University of Ireland, Galway

IT-Italy

AGCOM publishes the results of the inquiry
on the audiovisual production sector

On 25 February 2016, by Resolution no. 582/15/CONS,
the Italian Communications Authority - (Autorità per le
garanzie nelle comunicazioni - AGCOM) published the
results of the inquiry relating to audiovisual produc-
tion sector.

The inquiry started on 13 January 2015 (Resolution
no. 20/15/CONS) in order to carry out a review of the
audiovisual production sector, as well as to make an
in-depth analysis on the production process of audio-
visual works and on the mechanisms of market func-
tioning. The inquiry ended on 16 October 2015. The
AGCOM report, running to more than 170 pages, pro-
vides a comprehensive analysis of legal and economic
aspects of the sector.

According to AGCOM, producers and audiovisual me-
dia services providers operate in a market made un-
even due to the peculiar structure of the national
market, the technology changes (in particular, con-
vergence), the differences of the value chain depend-
ing on nature, duration and genre of the audiovisual
work, and the complexity of the legal and regulatory
framework. These elements lead to the inadequacy,
undercapitalisation and risk-averse nature of several
companies operating in the sector at hand.

Audiovisual media services providers believe that
these characteristics are due essentially to the le-
gal framework, in particular regarding the investment
obligations, which are capable of altering the compet-
itive ability of the market players. Moreover, under
Italian law the investments obligations are calculated
on the revenues of the broadcasters, while the EU le-
gal framework refers to the programming budget (see
IRIS 2008-9/2). In addition they believe that the sub-
quotas devoted to certain specific genres (like pro-
grammes aimed at children) are a legacy of the ana-
logue age, no longer necessary and adequate in the
digital environment, where there are many thematic
channels (e.g. children’s channels).

The producers instead deem that the complexity and
the inadequacy of the market is due to the imbal-
ance in the rights management system of the pro-
duced works. They underline the necessity to change

the regulation concerning the primary and secondary
rights on the audiovisual works.

Both audiovisual media service providers and produc-
ers agree on the inadequacy of the legal framework
concerning the "over-the-top" operators: they deem
that OTT operators (excluding those who exercise edi-
torial control over the content and therefore fall within
the scope of the Audiovisual Media Service Directive)
(i) do not have to comply with the obligations es-
tablished by the Audiovisual Media Services Direc-
tive, including investment and programming quotas
to support the production and consumption of Euro-
pean works; and (ii) benefit from the tax system. Ac-
cording to audiovisual media service providers and
producers, this unbalanced legal framework leads to
an unlevelled playing field, with a consequent alter-
ation in the competitive dynamics and allocation of
resources.

• Delibera n. 582/15/CONS - Conclusione dell’Indagine conoscitiva
avviata con delibera n. 20/15/CONS sul settore della produzione au-
diovisiva, 16 ottobre 2015 (Resolution no. 582/15/CONS, Conclusion
of the inquiry launched with the Resolution no. 20/15/CONS on the
audiovisual production sector, 16 October 2015)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17468 IT

Ernesto Apa, Fabiana Bisceglia
Portolano Cavallo Studio Legale

NL-Netherlands

Politician convicted for insulting and discrim-
inatory remarks made in TV interview

On 1 February 2016, the Court of Appeal of Amster-
dam sentenced local Dutch politician Delano Felter to
pay a fine for making insulting and discriminatory re-
marks against homosexuals during a TV interview in
2010. The same Court acquitted Felter in 2013, but
was ordered to revise the ruling by the Dutch Supreme
Court in 2014. The ruling could prove important for fu-
ture prosecutions for insulting and discriminatory re-
marks against a specific group (for previous prosecu-
tions, see IRIS 2009-3/103).

In February 2010, Felter was running for the local elec-
tions in Amsterdam as leader of a small local party. Af-
ter a public debate about freedom of speech between
party leaders who were running for the local elections,
Felter was interviewed by the local TV station ‘AT5’.
When asked about his opinion regarding homosexu-
als, Felter spoke about homosexuals as “dirty men”,
who are “dominant aggressive persons with a sexual
deviation” and that “it is normal to hate them”. He
went on to say that they should be “actively opposed
by heterosexuals” and “thrown out of the city”. The
footage was shown on the local TV-network the day
after the interview on 25 February 2010.

18 IRIS 2016-4

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17921
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2008-9/2&id=15533
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17468
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-3/103&id=15531


Felter was charged with making insulting and discrimi-
natory remarks against a specific group, based on Aar-
ticles 137c and 137d of the Dutch Criminal Code. The
defence attorney pleaded for acquittal on the grounds
of freedom of speech. He emphasised the importance
of freedom of speech for politicians regarding a topic
of public debate. The Court of Appeal followed the
reasoning of the defence attorney in 2013, ruling that
the remarks made by the suspect were “reasonable
value judgements”. Although these value judgments
could “offend, shock or disturb”, the Court ruled that
they were not “excessive” and were part of the public
debate that took place earlier that evening.

The Dutch public prosecutor appealed the decision,
and in 2014 the Dutch Supreme Court ruled that the
Court of Appeal of Amsterdam had to revise the ver-
dict. The Court of Appeal had not given enough
weight to the responsibility of politicians “to pre-
vent that they disseminate statements that conflict
with the law and with the principles of constitutional
democracy”. The Supreme Court stated that “this not
only involves statements that incite hatred or violence
or discrimination, but also inciting to intolerance”.

In the judgment of 1 February 2016, the Court of Ap-
peal of Amsterdam ruled that the remarks made by
Felter were “so contrary to the Constitution and the
fundamental principles of the Dutch democratic con-
stitutional state that they are not worthy of protec-
tion”. The Court also doubted whether the remarks
could be seen as a contribution to a public debate,
and if so to which public debate. The Court ruled that
the remarks were "gratuitously offensive” and thus
not protected by the freedom of speech.

• Gerechtshof Amsterdam, 1 februari 2016,
ECLI:NL:GHAMS:2016:296 (Court of Appeal of Amsterdam, 1
February 2016, ECLI:NL:GHAMS:2016:296)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17925 NL
• Hoge Raad, 16 december 2014, ECLI:NL:HR:2014:3583 (Supreme
Court, 16 December 2014, ECLI:NL:HR:2014:3583)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17926 NL

Benjamin Selier
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

Court rules on investigative TV programme’s
methods and the right to privacy

The Dutch TV show Onopgeloste zaken investigates
unsolved cases, which usually leads to a confrontation
with a person on camera. In this particular case, a per-
son confronted about possible wrongdoing considered
the confrontation to be a violation of his privacy and
brought proceedings against the TV show.

The claimant was approached by a family, asking him
to store their furniture while they were renovating

their house. Upon completion of the renovation they
wanted their furniture back, but it seemed that the
claimant’s company could not be reached by phone or
mail. Thereupon the family approached the TV show,
which decided to investigate the case. After extensive
research the production team found several witnesses
who confirmed some suspicions. Onopgeloste Zaken
tracked down the home address of the claimant and
confronted him abruptly with their research results
and stated that he had unjustly enriched himself by
selling the furniture that was entrusted to him by the
family. The claimant instantly acknowledged that he
had not returned the family’s belongings to them and
that it could well be possible that he had sold it. He
promised on camera to make financial amends upon
presentation of a list of the missing furniture.

The District Court considered the case a clash be-
tween two fundamental rights: on the one hand the
right to privacy, which entails the prevention of being
lightly accused of a crime in public, and on the other
hand the freedom to receive and impart information.
Several aspects were taken in to consideration in de-
ciding which fundamental right prevailed in this case.
These were the nature and possible consequences of
the broadcasted incriminations, the severity of the
suspected crime which was brought to the attention
of the public, whether the accusations were grounded
in the available facts, the presentation of the accusa-
tions, and finally whether it would have been possible
to reach the same result using less damaging meth-
ods than broadcasting the issue on national television.

Weighing these factors the severity of the abuse was
taken very seriously and by revealing the claimant’s
role in the embezzlement of the furniture, the show
fulfilled its role as a public watchdog. The judge
stresses that investigative journalists enjoy a rather
wide margin of appreciation in assessing the proper
methods for achieving their journalistic goals. In this
case the goal was to help the family find their furni-
ture. The research and set-up of the show was in-
tended to achieve that particular goal and precautions
were taken, such as blurring the claimant’s face, in or-
der to prevent the claimant from being unnecessarily
harmed. These precautions were not necessary, but
were well in place considering the intrusive nature of
television broadcasting. The exchange of strong word-
ing, as happened in the broadcasting, is protected by
the freedom of speech and should therefore not be
prohibited. In conclusion, the balancing of interests of
both parties was decided in favour of the interests of
the TV show since these align with the interests of the
public.

• Rechtbank Overijssel, 29 december 2015,
ECLI:NL:RBOVE:2015:5786 (District Court Overijssel, 29t De-
cember 2015, ECLI:NL:RBOVE:2015:5786)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17927 NL

Pamela Bührman
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

IRIS 2016-4 19

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17925
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17926
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17927


RO-Romania

Act on the Scientific Information and Educa-
tion

On 17 February 2016, the Chamber of Deputies, the
lower Chamber of the Romanian Parliament, tacitly
adopted the Draft Law on the completion of Audio-
visual Law no. 504 of 2002, republished on 11 July
2014 (Propunere legislativă pentru completarea Legii
audiovizualului nr. 504 din 2002, republicată în 11
iulie 2014). The objective of the Law is to ensure the
information and education of the public under a sci-
entific and technological aspect. The final decision
belongs to the Senate, the upper Chamber of the Ro-
manian Parliament. The Draft law had been tabled
by 75 Members of Parliament from almost all the
parliamentary forces (see IRIS 2009-2/29, IRIS 2010-
1/36, IRIS 2011-4/31, IRIS 2011-7/37, IRIS 2013-
3/26, IRIS 2013-6/27, IRIS 2014-1/37, IRIS 2014-
2/31, IRIS 2014-7/29, IRIS 2014-7/30, IRIS 2014-
7/31, IRIS 2014-9/26, IRIS 2015-8/26, IRIS 2015-10/27,
IRIS 2016-2/26).

The proponents argue that there is a need to support,
through proactive measures, a prominent status of
science in society and to correctly promote the sci-
entific and technological information of citizens. They
consider the promotion in the media and in society of
genuine scientific information to be insufficient; there-
fore, they propose the completion of Article 3 para-
graph 1) of the Draft Law as follows: The broadcast-
ing and retransmission of programme services shall
ensure the political and social pluralism, the cultural,
linguistic and religious diversity, the information and
education of the public in terms of science and tech-
nology, and the entertainment, with respect for the
fundamental freedoms and human rights. A new
obligation of the National Audiovisual Council (Con-
siliul Naţional al Audiovizualului, CNA) was proposed
in Article 10 paragraph 3) m) to ensure the accurate
transmission of information on science and technol-
ogy. The audiovisual media service providers with na-
tional coverage shall include in their main news pro-
gramme information on science and technology for
at least one minute daily, except on such days when
events of wide public interest or live broadcasts pre-
vent the release of newsreels. Audiovisual media ser-
vice providers that do not offer newsreels in their pro-
grammes are exempted from this provision. Article 17
paragraph 1) d) (point 12) with regard to the autho-
rization of the CNA to issue decisions with regulatory
force regarding the cultural responsibilities of audiovi-
sual media service provider was completed to include
the scientific responsibilities of audiovisual media ser-
vice providers as well. Article 29 paragraph 1) with
regard to the conditions to be observed by the com-
mercial audiovisual communications aired by the au-

diovisual media service providers was completed with
the introduction of paragraph j): not to conflict with
the generally accepted scientific standards of the in-
ternational scientific community.

• Propunere legislativă pentru completarea Legii audiovizualului nr.
504 din 2002 (republicată în 11 iulie 2014) în sensul de a asigura in-
formarea şi educarea publicului inclusiv sub aspect ştiinţific şi tehno-
logic - forma adoptată de Camera Deputaţilor (Draft Law on the com-
pletion of the Audiovisual Law no. 504 of 2002, republished on 11 July
2014, in the sense of ensuring the information and education of the
public under a scientific and technological aspect - form addopted by
the Chamber of Deputies)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17928 RO
• Propunere legislativă pentru completarea Legii audiovizualului nr.
504 din 2002 (republicată în 11 iulie 2014) în sensul de a asigura in-
formarea şi educarea publicului inclusiv sub aspect ştiinţific şi tehno-
logic - expunerea de motive (Draft Law on the completion of the Au-
diovisual Law no. 504 of 2002, republished on 11 July 2014, in the
sense of ensuring the information and education of the public under
a scientific and technological aspect - explanatory memorandum)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17929 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

Recommendation on the correct use of the
Romanian language in commercial communi-
cations

On 25 February 2016, the National Audiovisual Coun-
cil (Consiliul Naţional al Audiovizualului, CNA) issued
Recommendation no. 2/2016 with regard to the cor-
rect use of the Romanian language in commercial
communications aired by audiovisual media service
providers (see IRIS 2011-1/37, IRIS 2012-3:1/31, and
IRIS 2014-1/40).

The Recommendation was triggered by more ads
aired between November and December 2015 and is
based on Article 6 paragraphs 1) to 5) and Article 17
paragraph 1) d) 2) of Audiovisual Law no. 504/2002,
republished. These articles of the Audiovisual Law
entail the powers of the CNA to issue recommenda-
tions, instructions and conduct codes. These pow-
ers are accompanied by the interdiction of censorship
and of any kind of interference in the editorial inde-
pendence of the broadcasters and, respectively, the
obligation of the Council to ensure the correct use of
Romanian and minority languages. The Recommen-
dation is also based on Articles 83 and 102 paragraph
1) of the Audiovisual Code, with regard to the correct
use of the Romanian language and, respectively, to
the interdiction of adverts which do not observe the
legal provisions. The Council recommends the com-
pliance with spelling, punctuation and orthoepy, as
well as the morphology and syntax of the Romanian
language in commercial communications released in
audiovisual programmes. The Council reminds the
audiovisual media service providers that audiovisual
commercial communications are part of their audio-
visual programmes and that they are not exempted
from the obligation to comply with the proper use of

20 IRIS 2016-4

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-2/29&id=15534
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-1/36&id=15534
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-1/36&id=15534
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-4/31&id=15534
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-7/37&id=15534
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-3/26&id=15534
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-3/26&id=15534
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-6/27&id=15534
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-1/37&id=15534
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-2/31&id=15534
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-2/31&id=15534
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-7/29&id=15534
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-7/30&id=15534
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-7/31&id=15534
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-7/31&id=15534
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-9/26&id=15534
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-8/26&id=15534
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-10/27&id=15534
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-2/26&id=15534
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17928
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17929
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-1/37&id=15535
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-3:1/31&id=15535
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-1/40&id=15535


the Romanian language established by the Romanian
Academy.

The CNA considers that the broadcast of audiovisual
commercial communications with Romanian language
misspellings, orthoepic and morphology errors could
have a significant adverse impact on the public, es-
pecially on minors, through the repetitive nature of
broadcasting (12 minutes during any given hour for
commercial broadcasters and 8 minutes per hour for
public broadcasters).

• The Reomandarea C.N.A. nr. 2 din 25 februarie 2016 (CNA Recom-
mendation no. 2 of 25 February 2016)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17930 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

SI-Slovenia

Amendment to the Media law

On 28 January 2016, the National Assembly adopted
an amendment to the Media law with 47 votes for and
two votes against. The amendment provides, in addi-
tion to quotas for Slovenian music on radio and televi-
sion stations, for the regulation of comments on online
media websites.

In the debate, the government amendment was met
with a stormy reaction, especially in relation to the
quotas of Slovenian music on the radio. According to
Article 86 of the existing law, at least 20 per cent of
the daily transmission of music of private radio and
television channel must be Slovenian music or mu-
sical production of Slovenian artists and performers.
The proportion of daily transmission of music for pub-
lic radio and television is at least 40 per cent, and
in case of radio and television programmes of spe-
cial importance at least 25 per cent. After the coali-
tion addendum, which was accepted by the National
Assembly during the second reading, Article 86 was
amended, with Article 86a providing time obligations
for the quotas of Slovenian music. Thus, radio and
television channels have to include at least 60 per
cent of Slovenian music in the all-day share of mu-
sic transmission, between 6 am and 7 pm. For pub-
lic radio and television, Slovenian music must repre-
sent at least 40 per cent of all music transmission,
for radio channels of special interest at least 25 per
cent, and for commercial radio at least 20 per cent.
Both Radio Slovenia and the commercial stations have
warned that the amendment to the Media law, in set-
ting quotas and intervals of Slovenian music, might
interfere with their editorial policy and significantly
alter the character of the radio. But the Minister of
Culture shares the opinion that such an approach is

justified by the need to promote domestic music cre-
ativity, national language, and culture. Article 86a will
come into force on 1 July 2016.

The amendment relating to the regulation of hate
speech on online media websites imposes on me-
dia providers the responsibility to establish rules re-
garding comments. It also sets out the deadline for
fulfilling the demand for correction. In accordance
with the decision of the Constitutional Court, the re-
quest should be submitted within 30 days from the
date when the person concerned becomes aware of
the publication of the notice, but no later than three
months after the publication itself.

• Zakon o stremenbah in dopolnitvah zakona o meijih (ZMed-C) dne
28.1.2016 (Amendment to the media law of 28 January 2016)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17931 SL

Miha Kriselj
Institute Openlab, Kranj, Slovenia

US-United States

No copyright protection for a “monkey
selfie”

On 28 January 2016, the U.S. District Court for the
Northern District of California issued an opinion that
an Indonesian macaque cannot claim copyright over
a “selfie” it made in 2011.

The case arose when the organization People for the
Ethical Treatment of Animals (“PETA”) filed a lawsuit
on behalf of the macaque Naruto, accusing the owner
of the camera that was used to take the picture of
copyright infringement for posting and profiting from
the selfie. PETA petitioned the Court to allow PETA
to manage the picture on the macaque’s behalf and
use the proceeds to benefit macaques. PETA argued
that the definition of authorship under the Copyright
Act is sufficiently broad so as to permit the protec-
tions of the law to extend to any original work, includ-
ing those created by monkeys. The judge rejected
this argument, finding PETA’s argument a “stretch.”
The judge found that Congress did not intend to ex-
tend the Copyright Act in such a manner and noted
that the U.S. Copyright Office says it will not honour
copyright claims for works by animals. The judge told
the parties during oral arguments that he would for-
mally dismiss PETA’s suit in an upcoming order. PETA
lamented the decision but proclaimed the case “a vi-
tal step toward fundamental rights for nonhuman an-
imals for their own sake, not in relation to how they
can be exploited by humans.” They promised to “con-
tinue to fight for Naruto and his fellow macaques, who
are in grave danger of being killed for bush meat or for

IRIS 2016-4 21

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17930
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17931


foraging for food in a nearby village while their habitat
disappears because of human encroachment”.

• District Court for the Northern District of California, Order Granting
Motion to Dismiss, Case No. 15-cv-04324-WHO
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17948 EN

Jonathan Perl
Locus Telecommunications, Inc.

Life story of an Iraq war veteran may be
filmed without his consent

On 17 February 2016, the 9th Circuit US Court of Ap-
peals ruled that the First Amendment to the US Consti-
tution, which, inter alia, governs freedom of speech,
protects the filming of the life story of even an un-
known person.

The appellant was an Iraq war veteran. The case
concerned the film “The Hurt Locker”, which is a war
movie that shows the work of a bomb disposal squad
in the Iraq war. The appellant claimed that the film’s
main protagonist was based on him and sued its direc-
tor and screenwriter, stating that the film was defam-
atory and breached his personality rights (“right of
publicity”), i.e. his right to determine the use of identi-
fying aspects of his person. The lower court dismissed
his action and the appeal court has now confirmed
that decision.

The Court had to strike a balance between the ap-
pellant’s right to privacy and the defendant’s right
to freedom of speech. The law of the state of Cal-
ifornia, which was applicable in this case, contains
both a statute on the protection of privacy and an-
other aimed at the prevention of lawsuits that im-
pede the exercise of freedom of speech (and other
rights protected by the First Amendment) if the ex-
ercise of these rights is in the public interest. The
appeal court first of all established that a film on the
work of a bomb disposal squad in the Iraq war dealt
with a subject of public interest and that the law on
preventing lawsuits that impede the exercise of free-
dom of speech was applicable. The Court also estab-
lished that the First Amendment protects artists who
make a film based, for example, on real stories from
the lives of ordinary or extraordinary people. In the
Court’s opinion, a limit to this protection based on
the appellant’s right of publicity was a content-based
and therefore unconstitutional restriction of freedom
of speech. Furthermore, the Court pointed out that
the film did not defame the appellant but rather por-
trayed him as a hero, and dismissed the appeal.

• Judgment of the US Court of Appeals of 17 February 2016
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17936 EN

Gianna Iacino
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

AL-Albania

Regulator approves PBS fee for digital net-
work hosting

On 29 March 2016, the Audiovisual Media Authority
(AMA) approved the fee that the public broadcaster
Radio Televizioni Shqiptar (RTSH) will charge to oper-
ators that will be hosted in the second digital network
that the public broadcaster RTSH is building. The de-
cision followed previous meetings organized with the
participation of local broadcasters that are supposed
to use the network.

The final fee that was approved by AMA was in the
amount of 1,073 Euro per month, without VAT. The
fee will be applicable for no more than a year, and
then AMA will revisit it again. In addition, the fee will
vary based on the location of the broadcasters and the
area they will cover. So, for the central allotment of
Tirana and Durres the double amount of the proposed
fee will be applied, namely 2,146 Euro per month. The
fees will change according to the location. To the most
populous cities in the Western Plain, along the coast,
and Korca and Shkodra higher fees will apply, and to
the more remote and isolated areas lower monthly
fees will apply. Overall, the fees will range from 365
Euro to 2146 Euro per month.

The fee was approved after several negotiations be-
tween the regulator AMA and the public broadcaster
RTSH, as well as discussions with local operators.
RTSH will manage two of the seven national terrestrial
digital networks that Albania has.

• AMA, 29/03/2016 (Decision of the Audiovisual Media Authority, 29
March 2016)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18729 SQ

Ilda Londo
Albanian Media Institute

22 IRIS 2016-4

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17948
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17936
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18729


Agenda

International Copyright Law Summer Course
4-8 July 2016 Organiser: Institute for Information Law (IViR),
University of Amsterdam Venue: Amsterdam
http://ivir.nl/courses/icl

IViR Summer Course on Privacy Law and Policy
4-8 July 2016 Organiser: Institute for Information Law (IViR),
University of Amsterdam Venue: Amsterdam
http://ivir.nl/courses/plp

Book List

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

IRIS 2016-4 23

http://ivir.nl/courses/icl
http://ivir.nl/courses/plp

	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Arlewin v. Sweden
	European Court of Human Rights: Kalda v. Estonia
	European Court of Human Rights: Görmüş a.o. v. Turkey
	European Court of Human Rights: de Carolis and France Télévisions v. France
	EUROPEAN UNION
	Court of Justice of the European Union: Court rules on TV advertising in the context of Finnish approaches to “split screens” and “black seconds”
	NATIONAL
	AT-Austria
	Vienna Commercial Court Wien refers question to the ECJ for a preliminary ruling on the concept of “communication to the public”
	BG-Bulgaria
	Advertising campaign with the slogan “The best from Bulgaria. The best from Europe” is misleading
	DE-Germany
	Google liable if aware of breaches of the law
	YouTube is not a music service subject to licensing
	North Rhine-Westphalia Landtag passes new law strengthening public service broadcasting
	FR-France
	Court suspends classification licence banning the showing of ‘Salafistes’ to under-18s
	Court finds alleged victim of screenplay piracy guilty of abuse of process against authors and producers of ‘The Artist’
	Report submitted to Minister for Culture advocates reforming film classification
	GB-United Kingdom
	Court of Appeal rules on principle of “open justice” and national security
	Court of Appeal rules on “stop power” under Terrorism Act and journalistic material
	Ofcom’s strategic review of digital communications
	BBC issues editorial guidelines for EU referendum
	IE-Ireland
	High Court rejects application to remove court report from media website
	Political party loses legal challenge over televised leaders’ debate prior to election
	IT-Italy
	AGCOM publishes the results of the inquiry on the audiovisual production sector
	NL-Netherlands
	Politician convicted for insulting and discriminatory remarks made in TV interview
	Court rules on investigative TV programme’s methods and the right to privacy
	RO-Romania
	Act on the Scientific Information and Education
	Recommendation on the correct use of the Romanian language in commercial communications
	SI-Slovenia
	Amendment to the Media law
	US-United States
	No copyright protection for a “monkey selfie”
	Life story of an Iraq war veteran may be filmed without his consent
	AL-Albania
	Regulator approves PBS fee for digital network hosting

