COUNCIL OF EUROPE
European Court of Human Rights: Magyar Tartalomszol-

galtatdk Egyesilete and Index.hu Zrt v. Hungary ...... ..

WIPO

WIPO: New international survey on private copying.... ..

AL-Albania
Audiovisual Media Authority fails to grant national digi-

LAl lICENSES ittt it e e ettt e e

AT-Austria
Administrative Court classifies video offering of Tyrol

daily newspaper as audiovisual media service......... ..

BA-Bosnia And Herzegovina

New watershed rules for reality TV.......ccovviieennn

BG-Bulgaria

On-budget subsidies for public media.................. ..

DE-Germany
Obligation for commercial TV stations to broadcast a re-

gional ProgrammMe ...t ii e iii i inie it saneees oo

Right to quote protects the use of exclusive interviews

by competing TV stations.........c.coviiiiiiiiiiiiinnnn o

ARD and Producers’ Alliance negotiate “Framework

Agreement 2.0" .. i e e e

Public service TV broadcasters’ framework agreement

with Producers” Alliance ........ovviiiiiiiiiiiiiinneens oo
Youth channel planned by ARD and ZDF confirmed by

signing of 19th Amendment to the Inter-State Broad-
casting Agreement ..ot e e s

ES-Spain
CNMC decides on short news reports for football
MEXEEEB00000000000000000000000000000000000000000000000 ad

FR-France

Conseil d’Etat approves appointment of new France

Télévisions President. .. ..c.vviiriiii it iieenanaead
Audiovisual communication companies have exclusive

right to authorise making their programmes available
on demand, including via deep links ...............co. L.

of the European Audiovisual Observatory

IRIS 2016-3

Report on application of legislation on the indepen-
dence of the public audiovisual media................. ..
Audiovisual production: conclusions of CSA concerta-

GB-United Kingdom

Court of Appeal upholds damages awards in phone-
hacking Cases ..o e e

Dwarf joke in breach of Broadcasting Code ............ ..
Ofcom finds BBC breach of privacy was warranted in the
particular circumstances. ...c.vvvii it

IE-Ireland

Interview with elected official on abortion did not violate
broadcastingrules.......ccoviiiiiiiiiiiiiii e e e
Review of the law on accessing phone records of jour-

NAlISES o vttt e
Film Classification Office publishes report on parents

and film classification..........cciiiiiiiii i

IT-Italy

Italian Supreme Court reverses the Consiglio di Stato’s
judgment on the logical channel numbering plan (LCN)...

LV-Latvia
Amendments adopted to the Electronic Mass Media Law..
NL-Netherlands

Copyright ruling on Anne Frank’s diary..........oovvvnn..
Court rules retweeting is not an endorsement.......... ..

RO-Romania

Request for review of the law prohibiting advertising of
medicinal products and pharmacies in audiovisual me-
@l aoeoacananoonooanaapaEBoBGaaEAa6R0G6a060080086006088 aY

SE-Sweden

New guidelines on marketing and social media ........ ..
UA-Ukraine

Act on international broadcasting service adopted..... ..
XK-

Kosovo:* Decision of the Parliament on the PSB funding..



Editorial Informations

Publisher:

European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG

Tél. : +33 (0) 3 90 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int

Comments and Contributions to:

iris@obs.coe.int

Executive Director:

Susanne Nikoltchev

Editorial Board:

Maja Cappello, Editor e Francisco Javier Cabrera Blazquez,
Sophie Valais, Deputy Editors (European Audiovisual
Observatory)

Michael Botein, The Media Center at the New York Law School
(USA) e Media Division of the Directorate of Human Rights
of the Council of Europe, Strasbourg (France) e Mark D.
Cole, Institute of European Media Law (EMR), Saarbricken
(Germany) e Bernhard Hofstotter, Directorate General EAC-
C-1 (Audiovisual Policy Unit) of the European Commission,
Brussels (Belgium) e Tarlach McGonagle, Institute for
Information Law (IViR) at the University of Amsterdam (The
Netherlands)e Andrei Richter, Faculty of Journalism, Moscow
State University (Russian Federation)

Council to the Editorial Board:

Amélie Blocman, Victoires Editions

e

Documentation/Press Contact:

Alison Hindhaugh

Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10

E-mail: jalison.hindhaugh@coe.int|

Translations:

Snezana Jacevski, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Michael Finn e Katherine Parsons e Marco
Polo Sarl e France Courreges e Katharina Burger e Nathalie
Sturlése e Brigitte Auel e Sonja Schmidt e Erwin Rohwer e
Roland Schmid

Corrections:

Snezana Jacevski, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Sophie Valais et Francisco Javier Cabrera
Bldzquez e Barbara Grokenberger o Aurélie Courtinat e Lucy
Turner

Distribution:

Markus Booms, European Audiovisual Observatory

Tel.:

+33(0)3 90 21 60 06

E-mail: imarkus.booms@coe.int|

Web Design:

Coordination:  Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory e Development and Integration: www.logidee.com
e Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158

® 2016 European Audiovisual Observatory, Strasbourg
(France)

MOSKALIER ZENTRUM FUR MEDIENRECHT
UND MEDIENPOLITIK, MZMM

‘ Y ** g
- "
. .
OBSERVATOIRE EUROPEEN DE LIAUDIOVISUEL *

EURGPEAN AUDIOVISUAL DBSERVATORY

) 7[ L J
‘a‘ o N
mationsrecht Institul fur Curopiisches Medienrecht
. .
AIKAIO MEZON
A . ENHMEPDIHI
L E X - & EMKOINONIAZ

i
EURGPARAT EURDPAISCHE KOMMISZION Institut fiir Infor

LEGIPRESSE e
T T : uteurs
wany| Mediaforum Modia

Tiidschrift voor Media: vn Communicatiorecht


http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Mag-
yar Tartalomszolgaltatok Egyesiilete and In-
dex.hu Zrt v. Hungary

On 2 February 2016 the European Court of Human
Rights (ECtHR) held that a self-regulatory body (Mag-
yar Tartalomszolgaltaték Egyesiilete, MTE) and an In-
ternet news portal (Index.hu Zrt) were not liable for
the offensive comments posted by their readers on
their respective websites. Anonymous users of MTE
and Index.hu had posted vulgar and offensive online
comments criticising the misleading business prac-
tices of a real estate website. The European Court
found that by holding MTE and Index.hu liable for the
comments, the Hungarian courts have violated the
right to freedom of expression. The present judg-
ment is the first in which the principles set forth in
the Grand Chamber’s judgment in Delfi AS v. Estonia
were tested (see IRIS 2015-7/1).

The case started in Hungary in 2010, when a real es-
tate company brought a civil action claiming an in-
fringement of its personality rights, on the basis that
its right to a good reputation had been violated by
readers’ comments posted on MTE and Index.hu. The
operators of the websites immediately removed the
allegedly offending comments from their websites.
In the subsequent proceedings the domestic courts
found that the comments at issue were insulting and
went beyond the acceptable limits of freedom of ex-
pression. They rejected the applicants’ argument that
they were only intermediaries and that their sole obli-
gation was to remove certain content in the event of
a complaint. As the comments attracted the applica-
bility of the Hungarian Civil Code rules on personality
rights, and since the comments were injurious for the
plaintiff, the operators of the websites bore objective
liability for their publication. As the applicants were
not intermediaries, they could not invoke the limited
liability of hosting service providers, as provided in the
Directive 2000/31/EC on Electronic Commerce. There-
fore the applicants were held liable for the offensive
comments on their websites and they were ordered
to pay the court fees, including the costs of the plain-
tiff’s legal representation. No award for non-pecuniary
damages was imposed.

MTE and Index.hu complained that the rulings of the
Hungarian courts establishing objective liability on In-
ternet websites for the contents of users’ comments
amounts to a violation of freedom of expression as
provided in Article 10 of the European Convention
on Human Rights (ECHR). As a consequence, liability

for comments could only be avoided either by pre-
moderation or by disabling commenting altogether:
both solutions would work against the very essence
of free expression on the Internet by having an un-
due chilling effect. They argued that the application
of the “notice and take down” rule, as a characteristic
of the limited liability for internet hosting providers,
was the adequate way of enforcing the protection of
reputation of others.

Referring to Delfi AS v. Estonia, the European Court
takes as its starting point that the provisions of the
Hungarian Civil Code made it foreseeable for a media
publisher running a large Internet news portal for eco-
nomic purposes (Index.hu) and for a self-regulatory
body of Internet content providers (MTE), that they
could, in principle, be held liable under domestic law
for unlawful comments of third-parties. Thus, the
Court considers that the applicants were able to as-
sess the risks related to their activities and that they
must have been able to foresee, to a reasonable de-
gree, the consequences which these could entail. It
therefore concludes that the interference in issue was
“prescribed by law” within the meaning of the sec-
ond paragraph of Article 10. The decisive question
remained whether there was a need for an interfer-
ence with freedom of expression in the interests of
the “protection of the reputation or rights of others”.
By referring to its Grand Chamber’s judgment in Delfi
AS again, the Court confirms that Internet news por-
tals, in principle, must assume duties and responsi-
bilities. However, because of the particular nature of
the Internet, these duties and responsibilities may dif-
fer to some degree from those of a traditional pub-
lisher, notably as regards third-party content. The
Court is of the opinion that the present case was dif-
ferent from Delfi AS: though offensive and vulgar, the
incriminated comments did not constitute clearly un-
lawful speech; and they certainly did not amount to
hate speech or incitement to violence, as they did in
Delfi AS. Next the Court applied the relevant criteria
developed in its established case-law for the assess-
ment of whether the interference in situations not in-
volving hate speech or calls to violence is proportion-
ate. These criteria are: (1) the context and content
of the impugned comments; (2) the liability of the au-
thors of the comments; (3) the measures taken by
the website operators and the conduct of the injured
party; (4) the consequences of the comments for the
injured party; and (5) the consequences for the appli-
cants.

The Court considers that the Hungarian courts, when
deciding on the notion of liability in the applicants’
case, had not carried out a proper balancing exercise
between the competing rights involved, namely be-
tween the applicants’ right to freedom of expression
and the real estate website’s right to respect for its
commercial reputation. Notably, the Hungarian au-
thorities accepted at face value that the comments
had been unlawful as being injurious to the reputation
of the real estate websites. The European Court how-
ever is of the opinion that the comments were related

IRIS 2016-3 3


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-7/1&id=15491

to a matter of public interest, being posted in the con-
text of a dispute over the business policy of the real
estate company perceived as being harmful to a num-
ber of clients. It also observes that the expressions
used in the comments, albeit belonging to a low reg-
ister of style, are common in communication on many
Internet portals - a consideration that reduces the im-
pact that can be attributed to those expressions.

Apart from that, the conduct of the applicants in pro-
viding a platform for third-parties to exercise their
freedom of expression by posting comments is to be
considered as a journalistic activity of a particular na-
ture. Interferences with such activities, including the
dissemination of statements made by other persons,
may seriously hamper the contribution of the press
to discussion of matters of public interest, and should
not be envisaged unless there are particularly strong
reasons for doing so. The Court continues to state
that the applicants took certain measures to prevent
defamatory comments on their portals or to remove
them. Both applicants had a disclaimer in their gen-
eral terms and conditions and had a notice-and-take-
down system in place, whereby anybody could indi-
cate unlawful comments to the service provider so
that they could be removed. Holding the applicants li-
able merely for allowing unfiltered comments breach-
ing the law would require excessive and impracticable
forethought capable of undermining freedom of the
right to impart information on the Internet.

The Court also emphasises that there is a difference
between the commercial reputational interests of a
company and the reputation of an individual concern-
ing his or her social status. Furthermore there were
already ongoing inquiries into the plaintiff company’s
business conduct. Consequently the Court is not con-
vinced that the comments in question were capable of
making any additional and significant impact on the
attitude of the consumers concerned.

The Court is of the view that the decisive question
when assessing the consequence for the applicants is
not the absence of damages payable, but the man-
ner in which Internet portals can be held liable for
third-party comments. Such liability may have fore-
seeable negative consequences for the comment en-
vironment of an Internet portal, for example by im-
pelling it to close the commenting space altogether.
For the Court, these consequences may have, directly
or indirectly, a chilling effect on the freedom of ex-
pression on the Internet, this being particularly detri-
mental for a non-commercial website such as MTE.
The Court is of the opinion that the Hungarian courts
paid no heed to what was at stake for the applicants
as protagonists of the free electronic media, as they
did not embark on any assessment of how the ap-
plication of civil-law liability to a news portal oper-
ator would affect freedom of expression on the In-
ternet. Indeed, when allocating liability in the case,
those courts did not perform any balancing analysis
between this interest and that of the plaintiff at all.

Finally, the Court refers once more to Delfi AS, in
which it found that if accompanied by effective pro-
cedures allowing for rapid response, the notice-and-
take-down-system could function in many cases as an
appropriate tool for balancing the rights and interests
of all those involved. The Court sees no reason to
hold that such a system could not have provided a vi-
able avenue to protect the commercial reputation of
the plaintiff. It is true that, in cases where third-party
user comments take the form of hate speech and di-
rect threats to the physical integrity of individuals, the
rights and interests of others and of the society as a
whole might entitle Contracting States to impose li-
ability on Internet news portals if they failed to take
measures to remove clearly unlawful comments with-
out delay, even without notice from the alleged vic-
tim or from third parties. As the present case did not
involve such utterances, the European Court comes
to the conclusion that the rigid stance of the Hun-
garian courts reflects a notion of liability which effec-
tively precludes the balancing between the compet-
ing rights according to the criteria laid down in the
Court’s case law. All these considerations are suffi-
cient for the Court to conclude that there has been a
violation of Article 10 of the Convention.

e Judgment of the European Court of Human Rights, case of Magyar

Tartalomszolgaltaték Egyesilete and Index.hu Zrt v. Hungary, Appli-
cation no. 22947/13 of 2 February 2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17904 EN

Dirk Voorhoof

Ghent University (Belgium), Copenhagen University
(Denmark), Legal Human Academy and member of
the Executive Board of the European Centre for Press
and Media Freedom (ECPMF, Germany)

WIPO

WIPO: New international survey on private
copying

The World Intellectual Property Organisation (WIPO)
and the Dutch collecting society for private copying
remunerations, Stichting de Thuiskopie, have pub-
lished their latest joint report on the law and prac-
tice of private copying systems around the world.
The 172-page report has comprehensive information
about levy systems and legal developments in 34
countries. The information is provided by collec-
tive management societies in the respective coun-
tries, with the countries surveyed including 22 coun-
tries from the European Union, in addition to Norway,
Switzerland, Russia and Turkey.

The report is based on the results of a number of sur-
vey questions, concerning a range of levy system is-
sues. These include the type of remuneration system

4 IRIS 2016-3


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17904

of the European Audiovisu

in operation, who is liable for payment, the role of
collective management societies, information on rate
setting, and how levies are determined. Further, the
survey information also includes the collection pro-
cess in individual countries, the distribution process,
which rightholders are represented, and how the dis-
tribution schemes are determined.

In addition, there are extensive sections on national
legal developments, and court cases are included
for each country. Notably, the survey information
includes the applicable national levy rates on vari-
ous media devices, and revenues from levies, includ-
ing audio revenues, video revenues, and device rev-
enues. The survey contains revenue data up to 2014
and information about levy systems and tariffs up to
October 2015.

Finally, the survey provides a number of conclusions.
It states that “total revenues from private copying
levy systems have increased from €598 million in
2007 to an all-time high of €804 million in 2014.” The
report notes that “underlying this trend is a gradual
modernization of levy systems in many countries by
extending them to new devices such as smartphones
and tablets.” Moreover, “revenues per capita range
from less than €0.01 in the United States and Ukraine
to €3.48 in Germany in 2014. In 2014, Germany col-
lected the highest private copying levies per capita,
closely followed by France and at some distance by
Belgium and Hungary.”

e WIPO and Stichting de Thuiskopie, International Survey on Private
Copying: Law & Practice 2015

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17871 EN

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

AL-Albania

Audiovisual Media Authority fails to grant na-
tional digital licenses

On 1 February 2016, the Board of the Autoriteti i Me-
diave Audiovizive (The Audiovisual Media Authority -
AMA) held a meeting with the aim of taking a deci-
sion on the licensing process of national commercial
multiplexes.

In April 2015 the regulator approved the decision to is-
sue the call for granting national licenses for commer-
cial digital operators, based on the “beauty contest”

procedure, inviting five existing so-called “historical”
operators to participate in the call for licenses. The
operators invited were the national commercial chan-
nel TV Klan, and Top Channel TV and the three exist-
ing commercial digital platforms, Digitalb, Supersport,
and Tring. The latter decided not to participate in the
contest, leaving only four applicants.

In the meantime, the decision-making process in AMA
Board has been deadlocked for many months, since
two Board members have refused to participate or
vote during the meetings. They finally participated in
the meeting of 1 February 2016, but the Board failed
to reach the quorum of five to grant licenses, as the
two above-mentioned members voted against the is-
suing of licenses. According to AMA’s statement their
decision was based on the argument that the beauty
contest procedure was supposed to grant licenses for
a transition period, meaning within the deadline for
digital switchover of 17 June 2015. Since the deadline
has passed, they argued that the applicants should
not receive the licenses. They based their argument
on paragraph 8 of Article 139 of the Law 97/2013 on
Audiovisual Media, which states that: “Licensing, ac-
cording to this article, shall be done by AMA for a tran-
sitory period until the termination of the deadline for
full switchover to the digital broadcasting, defined by
article 136, paragraph 1.” Article 136 sets the dead-
line for full switchover as 17 June 2015.

Two days before the official deadline, AMA issued a
press release explaining that the deadline could not
be met due to the various delays in the process. AMA
declared that: “in spite of measures taken from our in-
stitution, it is impossible to fully implement the Strat-
egy of Switching to Digital Broadcasting and the fi-
nal deadline of switching off analogue broadcasting,
17 June 2015, cannot be respected. The postpone-
ment of the deadline, the delays in digital switchover
process, apart from bearing financial costs, also influ-
ence the Albanian state’s ability to respect interna-
tional commitments.”

e Deklarata e Autoritetit té Mediave Audiovizive, “AMA vendos mos-
dhénien e licencave kombétare té transmetimit audioviziv numerik
sipas procedurés sé Beauty Contest”, 1 Shkurt 2016 (Audiovisual Me-
dia Authority’s statement “AMA decides not to grant national licenses
for digital audiovisual broadcasting according to the Beauty Contest
procedure”, 1 February 2016)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17884 SQ

e Deklarata e Autoritetit té Mediave Audiovizive, “Mbi mosrespek-
timin e afateve té digjitalizimit”, 15 Qershor 2015 (Audiovisual Media
Authority’s statement “On Failure to Respect the Deadline of the Dig-
italization Process”, 15 June 2015)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17706 SQ

lida Londo
Albanian Media Institute, Research Coordinator

IRIS 2016-3 5


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17871
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17884
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17706

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

AT-Austria

Administrative Court classifies video offering
of Tyrol daily newspaper as audiovisual me-
dia service

In the legal dispute between New Media Online and
the Bundeskommunikationssenat (Federal Communi-
cations Board) (Case 2015/03/0004), the Verwaltungs-
gerichtshof (Administrative Court) decided on 16 De-
cember 2015 that the video offering on the plaintiff’s
website was to be classified as an audiovisual me-
dia service within the meaning of the Audiovisual Me-
dia Services Directive (AVMSD). The video offering, it
said, was independent and not (no longer) linked to
the journalistic activity.

The Tyrol daily newspaper’s online service, which is
operated by the plaintiff, provides not only articles
but also videos with local news, sports and enter-
tainment footage. In a subdomain, more than 300
videos can be accessed. They are all very short and
last several minutes at most. The communications
authority KommAustria established in a written deci-
sion that the video offering was an audiovisual me-
dia service within the meaning of the Osterreichisches
Audiovisuelles Mediendienstegesetz (Austrian Audio-
visual Media Service Act - AMD-G), which transposes
the AVMSD into Austrian law. The plaintiff challenged
KommAustria’'s decision (see RIS 2013-3/9) and took
the case to the Administrative Court, which stayed the
proceedings and referred two questions concerning an
interpretation of the AVMSD to the European Court of
Justice (ECJ). The ECJ ruled in a judgment of 21 Octo-
ber 2015 (Case C-347/14) that the provision of short
videos on demand - as in the case of the website of
the plaintiff in issue - was covered by the term “pro-
gramme” within the meaning of Article 1(1)(b) of the
AVMSD. However, it went on, whether the video offer-
ing constituted the principal purpose of the plaintiff’s
service depended on whether it was independent of
the press articles also made available or whether the
videos were inseparably linked to the written articles.
That assessment, according to the ECJ, was a mat-
ter for the referring court. The ECJ pointed out in its
decision, however, that based on the evidence avail-
able only few videos were linked to press articles (see
IRIS 2015-10/3|and RIS 2015-8/3).

The Administrative Court agreed with the ECJ's as-
sessment and established that the service in question
met all criteria required to classify it as an audiovisual
media service within the meaning of the Directive,
stating that the service offered was comparable in
form and content to television programmes because
footage like that contained in the short videos on the
website was also shown in television programmes.
Furthermore, the videos were directed at a mass au-

dience and could therefore have a clear impact. The
video service offered in the subdomain was also inde-
pendent of the press articles in both content and func-
tion since there were no indications that the videos
were linked to the press articles.

e Entscheidung des Verwaltungsgerichtshofs (Geschaftszahl
2015/03/0004) vom 16. Dezember 2015 (Decision of Administrative
Court (Case 2015/03/0004) of 16 December 2015)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17908 DE

Gianna lacino
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

BA-Bosnia And Herzegovina

[ New watershed rules for reality TV ]

On 17 December 2015, the Council of the Communi-
cations Regulatory Agency (CRA) adopted a new set
of by-laws on audiovisual and radio media services
amending and replacing the previous set from 2011,
when the provisions of the Audiovisual Media Services
Directive were first introduced into the regulatory
framework of Bosnia and Herzegovina (see|IRIS 2012-
1/9). This set includes rules on Audiovisual Media Ser-
vices (Pravilo o audiovizuelnim medijskim uslugama),
rules on Radio Media Services (Pravilo o medijskim
uslugama radija), a Code on Audiovisual and Radio
Media Services (Kodeks o audiovizuelnim medijskim
uslugama i medijskim uslugama radija), and a Code
on Commercial Communications (Kodeks o komerci-
jalnim komunikacijama). Both the scope and the ti-
tles of the above mentioned regulations remain the
same. For the most part, the amendments concern
certain technical and stylistic improvements based on
the need to update, further elaborate or clarify some
definitions and provisions that have turned out to be
unclear in practice, such as a clearer procedure for
claiming the right of reply and more detailed criteria
for license award in a public tender procedure. The
procedure for granting local broadcasters an exemp-
tion from the obligation to report on European works
and European works created by independent produc-
ers has also been simplified. In addition, the new
regulatory framework introduces certain new require-
ments for the providers of audiovisual and radio me-
dia services, such as the obligation to keep a daily log
of all programmes, as well as the obligation to keep
programme recordings for 6 weeks instead of 14 days,
as previously required.

The most substantial amendment to the Code on Au-
diovisual and Radio Media Services concerns the in-
troduction of a watershed period for the broadcasting
of reality and pseudoreality television programmes.
As of 27 January 2016, these programmes may be

6 IRIS 2016-3


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-3/9&id=15516
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-10/3&id=15516
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-8/3&id=15516
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17908
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-1/9&id=15504
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-1/9&id=15504

of the European Audiovisu

broadcast only between 12 p.m. and 6 a.m., unless
they are broadcast in encoded form. This measure
came in reaction to the parallel emergence of several
highly controversial regional reality shows that had
been broadcast by big commercial broadcasters for
several months, and that contained extremely inap-
propriate and harmful content broadcast every day,
throughout the day. This had prompted a significant
public outcry, demands for firmer regulatory action,
and even calls for these programmes to be banned
altogether.

For the purpose of this provision, the definition of re-
ality programmes has been limited to ostensibly un-
scripted versions of this television genre that show the
life of a group of participants in an isolated space who
are permanently in the zone of video cameras and mi-
crophones, and who are trying to win a competition or
are competing for a prize. This excludes other forms
of reality television - such as talent shows - from the
obligation to follow the watershed rule. Pseudoreal-
ity programmes are defined as scripted programmes
that display either reconstructions of authentic events
or entirely fictional but real life-like situations the fo-
cus of which is on drama and conflicts, for example
adultery, criminal acts, difficult life situations etc.

In the course of public consultations, only few com-
mercial broadcasters opposed the proposed measure,
claiming it lacked clarity and was restrictive to their
editorial freedom. On the other hand, the Council’s
proposal received wide support from the general pub-
lic as well as some institutions such as the Human
Rights Ombudsman. During public consultations, the
Agency received a citizens’ petition filed by one NGO,
demanding that one of the most controversial real-
ity shows broadcast at that moment, titled Farma
(the Farm) should either be completely banned or re-
stricted to being broadcast after midnight only.

e Requlativa iz oblasti emitovanja (The requlation of broadcasting)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17885 BS

Maida Culahovi¢
Communications Regulatory Agency

BG-Bulgaria

[ On-budget subsidies for public media ]

On 12 January 2016, Decree No. 380 of 29 Decem-
ber 2015, implementing the state budget of the Re-
public of Bulgaria for 2016, was promulgated in State
Gazette, issue 3/2016. The State Budget Act was pro-
mulgated in the State Gazette, issue 96/2015 on 9
December 2015. The State Budget Act provides for

an on-budget subsidy for the Bulgarian National Ra-
dio of BGN 42,112,000 (" EUR 21.530.000) and an on-
budget subsidy for the Bulgarian National Television
of BGN 65,147,000 (EUR 33.310.000) according to Ar-
ticle 1, paragraph 2. The sum of the state funding
received has not changed in comparison to the previ-
ous year.

Public suppliers of media services are funded by: a
subsidy of the state budget; own proceeds from ad-
vertising and sponsorship; and proceeds from addi-
tional radio- and TV related activities, etc. (Article
70, paragraph 3 of the Radio and Television Act.) The
subsidy from the state budget is for the preparation,
creation and broadcast of national and regional pro-
grammes. The subsidy is determined on the basis of
a rate per one hour of programme which is approved
by the Council of Ministers. Furthermore, the subsidy
from the state budget is a targeted subsidy to obtain
and for major repair of long-term assets as per a list
annually approved by the Minister of Finance (Article
70, paragraph 4). By virtue of the Decree No. 380
of 29 December 2015, the Council of Ministers ap-
proved a rate of BGN 1,628 (* EUR 820) per one hour
of programme for the Bulgarian National Television to
prepare, create and broadcast national and regional
programmes (Article 6), and a rate of BGN 410 (" EUR
210) per one hour of programme for the Bulgarian Na-
tional Radio to prepare, create and broadcast national
and regional programmes (Article 7).

Pursuant to Article 90 of the Act, the total duration of
advertising for any individual programme may not ex-
ceed 15 minutes per 24 hours and four minutes per
hour for Bulgarian National Television (BNT), and six
minutes per hour for Bulgarian National Radio (BNR).
The Bulgarian National Television has the right to use
up to one third of the total volume of advertising
time for 24 hours within the time zone 7 p.m. to 10
p.m. With the introduction of digitization at the end of
2013, BNT closed its four regional programmes due to
the lack of any private investor’s interest to develop
a regional multiplex broadcasting these programmes.
They were replaced by the national programme BNT2,
uniting the production of these regional centres.

e 3akon 3a gbpKaBuud 610/pker Ha Penybiuka Bbarapus 3a
2016 r (State Budget Act of the Republic of Bulgaria)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17886 BG
o [TocramoBjierre Ne 380 oT 29 mekeMBpu 2015 T . 3a U3IbJI-
HEHWeTO Ha IbpyKaBHUsA OomkeT Ha Permybsmka Bhiarapus
3a 2016 1 (Decree Ne 380 of 29 December 2015 on the implemen-
tation of the state budget of the Republic of Bulgaria)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17887 BG

Rayna Nikolova
New Bulgarian University

IRIS 2016-3 7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17885
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17886
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17887

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

DE-Germany

Obligation for commercial TV stations to
broadcast a regional programme

The commercial television broadcaster Sat.1 must
continue to broadcast the Hessian regional pro-
gramme operated by the external provider TV llla
GmbH. This was decided by the first chamber of
the Verwaltungsgericht Kassel (Kassel Administrative
Court) in a judgment of 1 December 2015 (Case 1
K 618/13.KS). In reaching this decision, the Court
dismissed the commercial broadcaster’'s complaint
against the extension of the broadcasting licence
granted by the Hessische Landesanstalt flr privaten
Rundfunk und neue Medien (Hessian regional com-
mercial broadcasting and new media authority - LPR).

In Germany, section 25(4) of the Rundfunkstaatsver-
trag (Inter-State Broadcasting Agreement - RStV)
obliges the two commercial TV stations with the
widest national reach to broadcast regional window
programmes. The purpose of this provision is to pre-
vent the development of a dominant influence on pub-
lic opinion and to ensure diversity. Sat.l is subject
to this rule. The regional window broadcast by Sat.1
is the programme “17:30 Sat.1”, the five editions of
which are produced by different companies. TV llla
has produced the Hessian regional programme since
2004. The LPR extended its licence in October 2012.
After the LPR had dismissed the commercial broad-
caster’s objection, the latter took legal action against
the extension in May 2013. Sat.1 accused the LPR
of making formal and substantive legal errors, point-
ing out that there had been no official invitation to
tender for the operation of the regional window. In
addition, senior Sat.1 executives voiced fundamental
doubts about the constitutionality of the relevant rule
of the RStV, stating that it was questionable whether
the rule was compatible with freedom of broadcast-
ing enshrined in Article 5(1) of the Grundgesetz (Basic
Law).

However, the Administrative Court judges did not
share these concerns. In a brief oral statement of their
reasons, the President of the 1st Chamber said the
challenged decision could not be faulted either for-
mally or in terms of substantive law. However, the
Court allowed an appeal to the Hessisches Verwal-
tungsgerichtshof (Hessian Administrative Court) ow-
ing to its fundamental importance.

Sat.1 will exercise this right. In response to an en-
quiry, a spokeswoman for Sat.1 stated: “This confirms
us in our view that that these matters, especially the
constitutional issue, must be referred to the highest
court for a decision. We will now initially await the
written reasons for the judgment, but we already ex-
pect to be appealing against the decision”. On the

other hand, LPR Director Joachim Becker said in a
press release: “l welcome the Court’s decision, which
proves that the Hessische Landesmedienanstalt (Hes-
sian Regional Media Authority) took the correct deci-
sion. It is, of course, important for viewers that the
journalistically high-quality regional window produced
jointly for Hessen and Rhineland Palatinate be allowed
to continue operating”.

e Pressemitteilung des VG Kassel, 2. Dezember 2015 (Press release
of the Kassel Administrative Court. 2 December 2015)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17907 DE

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

Right to quote protects the use of exclusive
interviews by competing TV stations

The use of parts of an exclusive TV interview by an-
other TV station can be covered by the right to quote
enshrined in section 51 of the Urhebergesetz (Copy-
right Act). In this case, it is sufficient for the inter-
view to appear as a discussion basis for independent
comments made in the television programme using
it. This is according to the I. Zivilsenat des Bundes-
gerichtshofs (1st Civil Chamber of the Federal Court
of Justice) judgment of 17 December 2015 (Case | ZR
69/14).

In the case concerned, the two commercial television
stations SAT.1 and VOX were in dispute over exclu-
sive interviews conducted by the editors of the SAT.1
programme STARS & Stories with Liliana Matthaus,
the ex-wife of footballer Lothar Matthdaus. The sta-
tion ran the interviews on 26 July and 2 August 2010.
VOX also wanted to show the interviews in its pro-
gramme “Prominent” and asked SAT.1 for permis-
sion, which was refused. When VOX nevertheless
broadcast extracts from the interviews, indicating the
source, SAT.1 filed an action with the Landgericht
Hamburg (Hamburg Regional Court). The plaintiff
claimed that its trade-mark rights as a broadcaster
had been breached. It applied for an injunction, a
disclosure order and the reimbursement of legal and
other costs, and asked the court to establish that the
defendant was obliged to pay compensation. In its
judgment of 13 September 2011 (Case 310 0 480/10),
the Court essentially upheld the complaint. The de-
fendant’s appeal to the Oberlandesgericht Hamburg
(Hamburg Court of Appeal) was dismissed (judgment
of 27 February 2014, Case 5 U 225/11) and a final
appeal on points of law was lodged with the Federal
Court of Justice.

In contrast to the lower courts, the Federal Court dis-
missed the complaint. The judges agreed that the

8 IRIS 2016-3


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17907

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

use of the interview images had breached the broad-
caster’s ancillary copyright, but said the Court of Ap-
peal’s observations did not go far enough for the as-
sumption to be made that the breach was unlawful.
The Federal Court first of all established that the de-
fendant could not invoke the copyright limitation rule
for reporting on daily news events enshrined in sec-
tion 50 of the Copyright Act. This rule allows journal-
ists to use copyright protected works for reporting on
daily news events if it is not possible to obtain the
necessary permission or unreasonable to require this
be done. In the instant case, it was, however, possi-
ble for VOX to obtain the necessary permission from
SAT.1 and reasonable to require it do so. Moreover,
the Court went on, section 50 of the Copyright Act
does not permit reporting on the copyright protected
item itself - i.e. in this case the interviews themselves.

However, in the opinion of the Federal Court judges,
the defendant could invoke the right to quote gov-
erned by section 51 of the Copyright Act. It noted
that, contrary to the opinion expressed by the Court
of Appeal, in order for this protective barrier to come
into play it was not necessary for the quoting party
to discuss the work in any great depth. Rather, it
was enough for the other party’s work to appear as
a discussion basis for independent comments made
by the quoting party, which was the case here. The
VOX programme, the Court continued, had made Lil-
iana Matthaus’s self-presentation in the media a sub-
ject for discussion and used the interview extracts se-
lected as proof of the fact.

The Federal Court observed that on the basis of the
findings made thus far there was no cause to agree
with the Court of Appeal’s assumption that the ex-
tracts selected were key parts of the interview, and
that it had been made extremely difficult for the plain-
tiff to exploit the interview commercially. The Court
referred the case back to the Court of Appeal, which
must now make the necessary determinations.

e Urteil vom 17. Dezember 2015 - | ZR 69/14 - Exklusivinterview
(Pressemitteilung) (Judgment of 17 December 2015 - | ZR 69/14 -
Exclusive interview (press release))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17897 DE

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

ARD and Producers’ Alliance negotiate
“Framework Agreement 2.0”

The new Eckpunktevereinbarung 2.0 (“Framework
Agreement 2.0"”) between the regional broadcasters
forming the ARD network and the Allianz Deutscher
Produzenten - Film & Fernsehen (Alliance of German
Producers - Film & Television, or Producers’ Alliance)
concerns balanced contract terms and conditions and

the fair distribution of exploitation rights between the
public service broadcaster and TV programme produc-
ers. In this agreement, which came into force on 1
January 2016, the ARD has undertaken to adhere to
certain terms and conditions with regard to television
productions it has commissioned in the Fiction, Docu-
mentary and Entertainment genres. In particular, the
agreement contains detailed new rules on “calculat-
ing prices” and “rights”. For example, for the first time
producers can now also assert rights in their works in
the case of partially financed TV projects, and exploits
those rights themselves from the outset.

As far as the calculation of costs is concerned, the
ARD did not recognise important job designations like
Producer or Head Author for a TV production in the
past, nor did the broadcaster pay general costs, for
example for a project-related legal consultation or
archive work. The ARD will now notify these and com-
parable additional costs to the Kommission zur Ermit-
tlung des Finanzbedarfs der Rundfunkanstalten (Com-
mission for Determining the Financial Requirements
of Broadcasters - KEF) for the next TV licence period,
which begins in 2017. These costs are still subject to
approval by the KEF.

Furthermore, for the first time in the history of com-
missioned productions in Germany producers can
now acquire and also exploit their own rights by co-
financing TV programme items. To this end, the par-
ties to the agreement have developed a “layered
model”, which will enable the fair distribution of ex-
ploitation rights by means of a uniform catalogue.
Producers were also able to negotiate a “success
bonus” for their works: and the agreement contains a
systematic success-based model, according to which
the broadcaster will pay a bonus to honour awards
and nominations for the best works, also taking ac-
count of the number of repeats of the TV item on
the various ARD platforms. The ARD accordingly in-
tends to award an annual amount of EUR 3.2 million
in success-based bonuses to individual producers.

Other provisions of the “Framework Agreement 2.0”
relate to revenue sharing and the exploitation of un-
used rights by producers, the creation of an arbitra-
tion body, and binding rules on invitations to pitch
for contracts and on selection procedures. For ex-
ample, the ARD will in future also meet a request for
the reimbursement of expenses incurred when a pro-
ducer pitches for but is not awarded a contract. Seven
rules for a good pitch are also provided: limitation of
number of participants, transparent procedure, con-
crete specifications, secure funding and a guaranteed
broadcast slot, reimbursement of pitching costs, in-
tellectual property protection and uniform continuous
assistance.

IRIS 2016-3 9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17897

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

e Eckpunkte fir ausgewogene Vertragsbedingungen und eine faire
Aufteilung der Verwertungsrechte bei Produktionen fiir die Genres
Fiktion, Unterhaltung und Dokumentation (Guidelines for balanced
contractual terms and conditions and the fair distribution of exploita-
tion rights in the case of productions for the genres Fiction, Documen-
tary and Entertainment)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17905 DE

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

Public service TV broadcasters’ framework
agreement with Producers’ Alliance

After three years of negotiations, the public service
broadcasters ARD and ZDF have renegotiated the
“Framework Agreement on contractual co-operation
on joint film/television productions and comparable
cinema co-productions” with the Allianz Deutscher
Produzenten - Film & Fernsehen (Alliance of German
Producers - Film & Television, or Producers’ Alliance).
The Producers’ Alliance is an independent association
representing the interests of German producers of au-
diovisual works. It represents around 230 members,
which makes it the largest association of its kind in
Germany. The agreement lays down the basic condi-
tions for drafting contracts for commissioned produc-
tions.

The changes to the renegotiated framework agree-
ment concern, inter alia, commercial video-on-
demand rights (VoD rights) to feature length films in
which the public service broadcasters have a finan-
cial interest as co-producers. Among other things, the
participants have decided that only producers will be
entitled to claim pay-VoD rights in the future, provided
that the broadcasters’ share of the production costs is
below 50 percent. The agreement also contains an
obligation for the broadcasters to make use of geolo-
cation measures when streaming their programmes.
These measures include the use of technologies that
impose territorial limits on calling up VoD items. New
rules have also been established on the exploitation of
subscription video-on-demand (SVoD) rights. This is a
subscription model for the customer, who pays a fixed
price for unlimited access to the range of programmes
offered. ARD and ZDF are concerned that an SVoD ser-
vice with have an adverse effect on the exclusivity of
their broadcasting rights, so it was agreed that pro-
ducers may exploit their SVoD rights no earlier than
36 months after the broadcasters have begun to use
an item. Other important aspects of the renegotiated
agreement are the exploitation of pay-TV rights and
the increased restriction of decision-making and con-
tract execution times. The contract terms and con-
ditions for producers when public service broadcast-
ers have only a minor financial involvement have also
been improved.

e Eckpunktevereinbarung zwischen ARD und ZDF und der Produzen-
tenallianz (Framework Agreement between ARD and ZDF and the Pro-
ducers’ Alliance)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17901 DE

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

Youth channel planned by ARD and ZDF con-
firmed by signing of 19th Amendment to the
Inter-State Broadcasting Agreement

The 19. Rundfunkanderungsstaatsvertrag (19th
Amendment to the Inter-State Broadcasting Agree-
ment - RAStV) was sighed on 3 December 2015. The
Lander heads of government decided to adopt the
amendment, which focuses on youth programmes
and youth media, at their annual conference on 8/9
October 2015. Desspite the fears of a licence fee-
funded distortion of competition expressed by the Ver-
band Privater Rundfunk und Telemedien (Association
of Commercial Broadcasters and Telemedia - VPRT),
the signing of the agreement paves the way for the
online-based range of youth programmes planned by
ARD and ZDF. The agreement is scheduled to come
into force on 1 October 2016.

Owing to the steadily rising average age of viewers
and the resulting “separation of the generations”, the
public service broadcasters ARD and ZDF want to in-
troduce an “only online” range of youth programme,
which they plan to launch for 14 to 29 year olds on
third-party online platforms. In view of the change in
younger viewers’ consumption behaviour, it is hoped
that this will ensure that the public service broadcast-
ers can also fulfil their programming remit in the fu-
ture. The youth channel will provide a mixture of infor-
mation, pop culture and lifestyle subjects, education,
fiction, comedy, game shows and events. In order
to be able to produce this offering on a cost-neutral
basis, the channels EinsPlus and ZDFkultur are to be
discontinued.

The agreement also focuses on better protection for
young people in the media world. The planned
changes to the Jugendmedienschutzstaatsvertrag
(Inter-State Agreement on the Protection of Minors
in the Media) will also result in its provisions being
brought into line with the rules of federal and EU
law. For example jugendschutz.net, the joint youth-
protection body of the Lander set up by the Oberste
Landesjugendbehdrden (Supreme State Youth Author-
ities) and for which the plan has so far been only to
provide funding on a temporary basis, is to be given
permanent funding by the Lander. Furthermore, the
policy-making and procedural powers of the voluntary
self-reqgulation bodies are to be strengthened.

10 IRIS 2016-3


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17905
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17901

of the European Audiovisu

e Entwurf des 19. Rundfunkédnderungsstaatsvertrages (Draft of the
19th Amendment to the Inter-State Broadcasting Agreement)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17906 DE

Katrin Welker
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

ES-Spain

CNMC decides on short news reports for foot-
ball matches

On 28 January 2016, Spain’s National Authority for
Markets and Competition (CNMC) adopted a decision
ordering the Professional Football League (LFP) to give
a 90-seconds short news summary of every game to
every television station and allow free access to sta-
diums to broadcasters. However, the channels could
only show the summary twice in a 24 hour period.

In its decision, the CNMC stressed "the unquestion-
able social relevance of professional sports" in Spain.
However the regulator also considered that 90 sec-
onds is enough to guarantee the citizens’ rights to
be informed, and therefore no economic exchange is
foreseen for their broadcasting.

The decision followed a complaint issued in Septem-
ber 2015 by Mediaset Spain, a subsidiary of the Italian
businessman Silvio Berlusconi, against the LPF over
restrictions of access to the top football matches. The
CNMC issued interim measures ensuring Mediaset ac-
cess to stadiums.

The LPF, which sold free-to-air rights to the public
RTVE broadcaster, considered this should mean one-
and-a-half minutes on all games in a single day. Me-
diaset argued that there should be coverage of each
game and refused to sign the LPF accreditation terms
to get access to stadiums.

The Spanish legal framework requires the television
rights holder to provide a 90-seconds short news sum-
mary to others broadcasters. This service shall only
be used for general news programmes.

e Resolucidn por la que se resuelve el conflicto iniciado por Mediaset
Espafia Comunicacidén, S.A. contra la Liga Nacional de Futbol Profe-
sional en relacién con el Articulo 19.3 de la Ley 7/2010, de 31 de
abril, General de la Comunicacién Audiovisual, CNMC (Resolution on
the conflict initiated by Mediaset Spain against the Professional Foot-
ball League, in connection with Article 19.3 of General Law 7/2010, of
31 April, on Audiovisual Communication, CNMC)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17894 ES

Sonia Monjas-Gonzalez
CNMC

FR-France

Conseil d’Etat approves appointment of new
France Télévisions President

On 23 April 2015 the audiovisual regulatory authority
(Conseil Supérieur de I’Audiovisuel - CSA) appointed
Delphine Ernotte Cunci, former Director-General of Or-
ange, as President of France Télévisions. To achieve
greater transparency, the Act of 15 November 2013
amended Article 47-4 of the Act of 30 Septem-
ber 1986, giving the CSA the power to appoint the
presidents of the public-sector audiovisual compa-
nies (France Télévisions, Radio France, and the com-
pany responsible for audiovisual broadcasting outside
France); this power had previously been exercised by
the French President. The CSA was keen to have
a totally secret process, but the appointment of the
new President of France Télévisions attracted consid-
erable criticism. Contesting the appointment, two of
the unions active within the company had even called
for the CSA'’s decision to be annulled on the grounds
that it had exceeded its powers.

In its decision, the Conseil d’Etat (the Council of
State), as the highest administrative tribunal in
France, recalled that under the terms of the first two
paragraphs of Article 47-4 of the Act of 30 Septem-
ber 1986, “The Presidents of the company France
Télévisions, the company Radio France, and the com-
pany responsible for audiovisual broadcasting outside
France shall be appointed for a period of five years by
the CSA, by the majority of its component members.
The appointments shall be the subject of a reasoned
decision based on criteria of competence and expe-
rience. Applications shall be submitted to the CSA,
which shall assess them on the basis of a strategic
project.”

Regarding the selection procedure, the Conseil d’Etat
noted that the appellants were not justified in claim-
ing that the decision at issue had been the result of a
flawed procedure because the CSA had not published
the names of the candidates. There was in fact no
statutory provision or regulation - including Article 47-
4 of the Act of 30 September 1986 or any general
principle of law - that required the CSA to publish the
names of applicants or the names of those candidates
selected for interview. Regarding the choice of the
candidate, the Conseil d’Etat recalled that, in decid-
ing to appoint Ms Cunci, the CSA had taken account
of the competencies that she had been able to de-
velop in the telecoms and digital sector, particularly
in terms of managerial skills, before going on to con-
sider the relevance of her application in the light of its
strategic project, one of the main areas of which cov-
ered the digital development of the services offered
by the France Télévisions group. Thus, by consider-

IRIS 2016-3 11


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17906
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17894

ing that the candidate met the two-fold criterion of
competence and experience required of a President of
France Télévisions, and by appointing her to the post
by means of a decision that was sufficiently reasoned,
the CSA had not committed a manifest error of appre-
ciation, and the appeal for the disputed decision to be
annulled was deemed inadmissible.

e Conseil d’Etat, (5e et 4e sous-sect.), 3 février 2016, Syndicat na-
tional des professionnels de la communication et de I’audiovisuel

CFE-CGC et autres (Conseil d’Etat, (5th and 4th sub-sections),
3 February 2016, CFE-CGC national trade union of professionals in

the communication and audiovisual sectors, and others) FR

Amélie Blocman
Légipresse

Audiovisual communication companies have
exclusive right to authorise making their pro-
grammes available on demand, including via
deep links

On 2 February 2016 the Court of Appeal in Paris
delivered an interesting decision in the case be-
tween Play Media, editor of the Play TV site, and
France Télévisions. The site had been offering a free
and subscription-free service broadcasting television
channels live since 2010, for which the regional court
in Paris (Tribunal de Grande Instance - TGI) had or-
dered it to pay France Télévisions more than a million
euros (IRIS 2014-10/13). In refusing Play Media the
right to claim it was acting on the must-carry princi-
ple instituted by the Audiovisual Act of 30 Septem-
ber 1986, in which the TGI found that broadcasting
France Télévisions’ programmes without its authori-
sation constituted an infringement of copyright and
neighbouring rights, and found wrongful use of the
community and French brand names owned by the
public-sector television group.

Play Media appealed against the judgment, and al-
though the initial judgment was upheld, a new point of
law came to light. In reaction to the initial court’s deci-
sion, Play Media had in fact introduced on 20 Novem-
ber 2014 a new model for broadcasting and using
France Télévisions’ channels, based this time not on
capturing, modifying and rebroadcasting their terres-
trial or satellite signal on the Internet, but on the use
of deep links directing Internet users to France Télévi-
sions’ Pluzz site and allowing direct, automatic access
to its programmes. The deep nature of the links is a
feature of the technique of ‘transclusion’ - the links
do not take Internet users to the Pluzz site on which
the broadcasts may be viewed, but enables Internet
users already on the playtv.fr site to gain direct ac-
cess to specific works and to view them online after
the display of advertising “play-rolled” in by Play Me-
dia. France Télévisions considered that this new sys-
tem was as much an infringement as the previous sys-
tem, despite recent jurisprudence at the Court of Jus-

tice of the European Union (CJEU) on the subject of hy-
perlinks. Play Media’s response was that it was using
technology that was in frequent use, and recognised
on the Internet. It referred to the CJEU’s Svensson
judgment delivered on 13 February 2014 in consider-
ing that broadcasting on its Internet site did not con-
stitute broadcasting to a new audience but rather to
the same audience, which was moreover counted in
favour of the same editor, and that, because it was
not a new audience, communication to that audience
did not require the authorisation of the copyright hold-
ers.

The Court noted that from 20 November 2014 on-
wards the audiovisual communication company had
only infringed France Télévisions’ neighbouring rights,
as covered by the second paragraph of Article 3 of
Directive 2001/29/EC, and not its copyright protec-
tion, such that the Svensson judgment and the Best-
Water International order were not applicable in the
case at hand. The Court added that it transpired
from the CJEU’s C-More Entertainment AB judgment
of 26 March 2015 firstly that the notion of ‘communi-
cation to a new audience’ via the use of hyperlinks,
as defined in the Svensson judgment and the BestWa-
ter International order, did not apply to the protection
of the neighbouring rights of audiovisual communica-
tion companies; and secondly that the French legisla-
tor was entitled to afford holders of such neighbour-
ing rights protection that was not specifically included
in Directive 2001/29/EC. Thus, by virtue of the pro-
visions of Article L 216-1 of the Intellectual Property
Code, interpreted in the light of Article 3 (2) of Di-
rective 2001/29/EC, France Télévisions, in its capacity
as an audiovisual communication company, had the
benefit of the exclusive right to authorise making its
programmes available to the public online and on de-
mand, including via the use of deep links using ‘tran-
sclusion’ technology.

By allowing access on its playtv.fr site since
20 November 2014 to the programmes broadcast by
France Télévisions on its own Pluzz site using deep
links and ‘transclusion’ technology without the com-
pany’s authorisation, the appellant company had in-
fringed the neighbouring rights of the audiovisual
communication company owned by France Télévi-
sions. The Court prohibited its insertion of these deep
links, on pain of financial penalty. Thus the initial
court’s decision was upheld and the company was or-
dered by the Court of Appeal to pay France Télévisions
200 000 euros in respect of these practices (plus 150
000 euros on the grounds of unfair competition).

e Cour d’appel de Paris (péle 5, ch. 1), 2 février 2016 - Playmedia c/
France Télévisions (Court of appeal in Paris (section 5, chamber 1),

2 February 2016 - Play Media vs. France Télévisions) FR

Amélie Blocman
Légipresse

12 IRIS 2016-3


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-10/13&id=15518

Report on application of legislation on the in-
dependence of the public audiovisual media

On 21 January 2016, French MP Marcel Rogemont
submitted his report on application of the Act of
15 November 2013 on the independence of the pub-
lic audiovisual media. In it he made 21 proposals. It
should be borne in mind that the most recent legis-
lation reforming the audiovisual sector substantially
reinforced the powers of the audiovisual regulatory
authority (Conseil Supérieur de I’Audiovisuel - CSA).
Firstly, regarding the public audiovisual sector by giv-
ing it the power to appoint the Presidents of the com-
panies France Télévisions, Radio France and France
Média Monde, previously in the hands of France's
President; and secondly regarding its powers to reg-
ulate the sector’s economy. At the same time the Act
has also increased Parliament’s control over the CSA’s
exercise of its missions, as the appropriate commit-
tees in each chamber may express their opinion on
the CSA's application of the Act. This report is the
first time this provision has been applied.

The author begins his report by examining the condi-
tions under which the CSA appointed the Presidents
of the companies Radio France in 2014 and France
Télévisions in 2015. Given the difficulties encoun-
tered and the criticisms put forward (see article on
the Conseil d’Etat’s decision elsewhere in this issue),
the author of the report favours the CSA’s choice fo-
cusing more clearly on criteria of ‘managerial compe-
tence and experience’, and removing the reference to
a ‘strategic project’ from the appointment procedure.
He recommends maintaining the confidentiality of the
procedure, which faced serious criticism when the
President of France Télévisions was appointed, partly
to enable a wide range of candidates to come forward,
and partly to systematise prior scoping by the State
in the form of a road map published in advance of
the appointments. Thus Mr Rogemont deplored ‘the
clear violation of the secrecy of the deliberations in
the procedure for the appointment of Ms Ernotte’. He
felt that this ‘compromised the credibility and legiti-
macy of the institution’. He also stressed the need
to clarify the distribution of responsibilities between
the shareholder State, the Parliament, and the regula-
tor, by reverting to giving the CSA the task of defining
the strategic objectives of the public-sector audiovi-
sual media, thereby refocusing it on the supervision
of implementation of those objectives. He would also
like to see the CSA stop issuing opinions on the pub-
lic audiovisual sector companies’ contracts of aims
and means. Regarding the reinforcement of the eco-
nomic dimension of regulation of the audiovisual sec-
tor, the author of the report calls on the CSA to ex-
ercise greater transversality in dealing with applica-
tions, and invites the authorities to construct a clear
doctrine on the use of impact studies. It was felt that
these studies constitute undeniable progress in terms
of the transparency of the CSA’s action, but they

should not result in the institution becoming paral-
ysed. As for the CSA's supervision of the operators’
compliance with their undertakings, the author of the
report wondered why the CSA made so little use of
its power of sanction. He recommends reinforcing the
legislative framework applicable if the company cap-
ital of the authorisation holders changes, in order to
avoid the risk of speculation regarding terrestrial fre-
quencies in the public sector.

o Assemblée Nationale, Rapport d’information sur I’application par
le Conseil supérieur de [l'audiovisuel, de la loi n° 2013-1028 du
15 novembre 2013 relative a I'indépendance de I’audiovisuel public,
présenté par M. Marcel Rogemont, 21 janvier 2016 (National Assem-
bly, Report on application of the Act of 15 November 2013 on the

independence of the public audiovisual media, by Mr. Marcel Roge-
mont, 21 |anuary 2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17902 FR

Amélie Blocman
Légipresse

Audiovisual production: conclusions of CSA
concertation

In November 2015 the audiovisual regulatory author-
ity (Conseil Supérieur de I'Audiovisuel - CSA) em-
barked on a series of hearings and concertation with
the professionals in the audiovisual production sector
(including editors of television services, representa-
tives of writers, directors and producers). The process
pointed to the economic difficulties facing broadcast-
ers, who are the main financers of audiovisual pro-
duction, and the concerns of independent producers
regarding the future of creation. On completing these
hearings, the CSA drew up a list of possible areas for
change in the regulations, and a list of undertakings
that could result in professional agreements, either
overall or for each editor. The CSA hailed the ‘con-
structive work’ carried out jointly by service editors
and producers over the past two years. It hoped for
the conclusion of cross-industry agreements that it,
and the Government if appropriate, would be able to
take into account in conventions and decrees. In this
respect, the agreement concluded last December be-
tween France Télévisions and the professional organ-
isations of independent producers constituted a ref-
erence; discussions could continue with the private
groups.

It should be recalled that the present regulatory
framework contains a first ‘corridor’ devoted to ‘in-
dependent production’ that is very closely supervised
(by the Decrees of 2 July 2010 and 27 April 2010 as
partially amended by the Decree of 27 April 2015) and
a second on ‘non-independent production’ that is not
binding on broadcasters. Between these two paths,
the CSA recommends in its conclusions that produc-
ers and broadcasters, in association with their writer
partners, should discuss a third path likely to lead to
an agreement. Thus three paths could be defined

IRIS 2016-3 13


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17902

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

within the contribution to the development of audiovi-
sual production: one presently reserved for strictly de-
fined ‘independent production’; a ‘non-independent’
path left free of constraint; and a third where it would
be compulsory to use producers who were financially
independent of the services editor, even in the case
of investment producer’s shares. This would be done
in a controlled fashion, but the constraints would be
less restrictive than in the ‘independent’ part, along
the lines of the model discussed for the France Télévi-
sions agreement in December 2015. This ‘third path’
would combine a number of advantages for the par-
ties concerned: guaranteed overall annual turnover
for independent producers; different duration and ex-
tent of rights for the various broadcasting media; in-
vestment conditions allowing producer’s shares; and
incentive to create original formats.

The CSA has already invited the producers, broadcast-
ers and writers to embark on discussions, as much on
the principle as on the methods for implementing the
proposals.

e Conclusions de la concertation sur la production audiovisuelle, jan-
vier 2016 (Conclusions of the concertation on audiovisual production,
lanuary 2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17903 FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

Court of Appeal upholds damages awards in
phone-hacking cases

The Court of Appeal determined Mr Justice Mann’'s
damages awards in the High Court judgment of Gu-
lati and Others v MGN Limited for invasion of privacy,
including phone hacking, were justifiable and reason-
able (see |IRIS 2015-7/18). The defendant newspa-
per proprietor, MGN Limited (MGN) appealed to the
Court of Appeal on four grounds arguing the awarded
damages were excessive. MGN’s grounds for appeal
were as follows: (a) the award should have been lim-
ited to damages for distress; (b) the awards were
disproportionate when compared with personal injury
awards (general damages); (c) the awards were dis-
proportionate when compared with the less generous
approach adopted by the European Court of Human
Rights (ECtHR); and (d) the awards involved double
counting.

The claim for damages arose from MGN’s journalists
accessing records and voicemails of well-known peo-
ple, thus acquiring personal and confidential informa-
tion known only to trusted people, with the conse-
quential effect upon their relationships with friends

and family being some of the victims believing that
those close to them had made the disclosure.

MGN contended damages should be for distress
caused and not for any intrusion. Whilst previous de-
cisions restricted damages to distress, as for example
in Vidal-Hall v Google Inc, the Court of Appeal consid-
ered the courts should be unfettered in determining
the basis of the damages so that damages could be
for compensatory reasons and distress.

Secondly MGN contended scales used for personal in-
jury damages should be used for misuse of private
information or breach of privacy. This was rejected by
the Court of Appeal who stated that each case should
be considered on its own facts and merits - includ-
ing taking each victim as you found them - because
disclosing private and sensitive information had had
more impact on some of the Claimants than others.

The High Court considered that £10,000 should be a
starting point for general hacking, but not to be ap-
plied in a slavish way, as in some instances there had
been persistent hacking and invasion of privacy which
justified a higher award; in other situations newspa-
per articles were repeated with or without new de-
tails. The Court of Appeal considered there was no
obligation for an exact correlation between general
damages for personal injury and hacking claims. The
personal injury tariff acted as a guide, with individual
judges having discretion to deviate from the guide-
lines; including in deciding whether to award damages
for each breach or apply moderation. Damages had
to be flexible to reflect the particular circumstances
of each case.

On the third point of appeal, the Court held that the
English courts have only recently recognised a civil
wrong for intrusion of privacy and misuse of informa-
tion and it would not be appropriate to impose lim-
its. There was no evidence to support or justify creat-
ing a fixed tariff linked to the awards of the European
Court. The Court of Appeal considered the misuse of
private information was for English domestic law to
address. The English courts were in a better posi-
tion to assess the appropriate measure of damages.
There are enough checks and balances in the court
system to moderate damages, or even appeal to a su-
perior court if a party considered the damages award
inappropriate. The Court considered that the domes-
tic court was better placed than an international body
to evaluate the impact of a particular hacking case on
an individual.

With regard to the fourth ground of appeal, double
counting, the High Court judge clearly denoted in his
judgment that he had allowed for repetition of a pub-
lished article and the impact of some revelations on
some claimants was not as adverse as the original
publication.

The High Court judge was conscious not to double
count and not every hacking incident led to an award
of damages. The test was not whether the Court of

14 IRIS 2016-3


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17903
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-7/18&id=15494

Appeal would have awarded exactly the same award
as the trial judge, as the assessment for general dam-
ages is not an exact science, but whether the trial
judge determining the facts was entitled to make the
award he did. The Court of Appeal saw no evidence
suggesting that the Judge’s awards of damages were
excessive or unreasonable. When appealing MGN did
not cite any particular damages award made by the
trial judge as being excessive nor did they propose an
alternative sum.

e Representative Claimants v MGN Ltd [2015] EWCA Civ 1291

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17873 EN
e Gulati & Ors v MGN Limited [20151 EWHC 1482 (Ch)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17601 EN
e Google Inc v Vidal-Hall & Ors [2015] EWCA Civ 311
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17874 EN

Julian Wilkins
Blue Pencil Set

[ Dwarf joke in breach of Broadcasting Code ]

A well-known UK comedian (Jimmy Carr) was inter-
viewed on an early-evening (7 p.m.) magazine show
on BBC1 on 4 November 2015 to promote his new
touring show. In the course of the interview, he retold
a joke which he described as his “shortest”-ever joke
- “in two words Dwarf shortage”. And he then said, “if
you're a dwarf and are offended by that - Grow up!”
Towards the end of the programme, the anchor said
that “we” are sorry if anything had been said on the
show which might have been “close to the mark”. The
comedian had also before that repeated a joke about
a Welsh man which implied he had sexual relations
with sheep.

Eleven people complained about the dwarf joke
to Ofcom. Three of the complainants either had
“dwarfism” themselves, or had family members who
do. Dwarfism is an umbrella term for a wide range of
conditions (most commonly achondroplasia) that re-
sult in an individual being short in stature (typically
defined as those under 4'10").

Ofcom decided to investigate the matter as raising
potential issues under Rule 2.3 of the Ofcom Broad-
casting Code. This states: “In applying generally ac-
cepted standards broadcasters must ensure that ma-
terial which may cause offence is justified by the con-
text. Such material may include, but is not limited
to, offensive language, violence, sex, sexual violence,
humiliation, distress, violation of human dignity, dis-
criminatory treatment or language (for example on
the grounds of age, disability, gender, race, religion,
beliefs and sexual orientation). Appropriate informa-
tion should also be broadcast where it would assist in
avoiding or minimising offence”.

The meaning of “context” is non-exhaustively defined
as: the editorial content of the programme, pro-
grammes or series; the service on which the mate-
rial is broadcast; the time of broadcast; what other
programmes are scheduled before and after the pro-
gramme or programmes concerned; the degree of
harm or offence likely to be caused by the inclusion
of any particular sort of material in programmes gen-
erally or programmes of a particular description; the
likely size and composition of the potential audience
and likely expectationof the audience; the extent to
which the nature of the content can be brought to
the attention of the potential audience, for example
by giving information; and the effect of the material
on viewers or listeners who may come across it un-
awares.

The BBC in response said that it was aware that hu-
mour alluding to disability had the potential to offend
and in this instance “sincerely regrets any offence
caused by it”. It referred to a letter which all guests
had to sign before appearing which states “we are
obliged to point out that you are about to go before a
live family audience and to please refrain from swear-
ing or using language that might cause offence”. It
also referred to the fact that “clearly there is a limit
to which the presenters can control what is said in the
live elements of the show”. The BBC also claimed that
it was not the particular condition per se that was the
butt of the humour and the fact that the presenter had
sort of apologised at the end of the show. The BBC
stated that the joke was not appropriate for the show
but it did not believe it amounted to an infringement
of Rule 2.3.

Ofcom acknowledged the importance of the right to
freedom of expression of both the broadcaster and the
audience and that therefore the Regulator had to seek
an appropriate balance. However, it emphasised that
the right was not unlimited - and had to be warranted
by the elements of “context”. It took the view that, in
themselves, the joke and the follow up represented ef-
forts to derive humour from dwarfism and that these
statements had the potential to cause offence. As
regards the issue of context, Ofcom disagreed with
the BBC and the view that the joke was mainly about
the shortest joke in the comedian’s repertoire: “In our
view, it would have been clear to the audience - and
a substantial level of offence would have been likely
to have been caused - by Jimmy Carr combining his
initial joke (“Dwarf shortage”) with his follow up state-
ment (“If you're a dwarf and you're offended by that:
Grow up!”) in order to derive humour from people with
the medical condition of dwarfism.”

However, Ofcom also stated that it agreed with the
BBC to the extent that ‘“it was not the case that simi-
lar material could never appear in our output without
raising an issue” under the Code and that “this De-
cision does not in any way suggest that dwarfism is
prohibited under the Code as a subject of humour in
broadcast output.” Comedy often might cause offence
but that has to be justified by “context”. It is also

IRIS 2016-3 15


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17873
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17601
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17874

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

worth emphasising that the “pre-watershed” time of
the output and the likely nature of the audience was
a factor in the decision-making process. There was
insufficient pre-warning of this content and the “apol-
ogy” at the end of the show, thirty minutes after the
telling of the joke and the follow-up, was insufficient
to mitigate the offence caused.

Ofcom concluded that there had been an infringement
of Rule 2.3 and that it has noted the BBC'’s intention
to amend the letter signed before appearing by guests
to “make clear they should refrain from making jokes

m

‘at the expense of minorities’”.

e Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue number 297, 25
lanuary 2016, p. 24

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17872 EN

David Goldberg
deejgee Research/ Consultancy

Ofcom finds BBC breach of privacy was war-
ranted in the particular circumstances

Ofcom has decided that although the BBC had en-
tered private premises without permission, the inva-
sion of privacy on this occasion was warranted be-
cause of public interest considerations. The complaint
was made against BBC1's “The Dog Factory”, a doc-
umentary concerning the dog trade in Scotland and
Northern lIreland, broadcast on 19 May 2015. The
owner, Mr David Hamilton, of “The Furnish Kennels”
in Northern Ireland, complained that the BBC had in-
terfered with his privacy by filming in the middle of
the night on his property without his permission, thus
leading to adverse effects on him and his business.

The background was that the BBC had been investi-
gating the Northern Ireland dog trade and laws relat-
ing to dog breeding. The programme included an in-
terview with a former Department of Agriculture and
Rural Development vet who had undertaken inspec-
tions of the Furnish Kennel and expressed concern
about the dogs’ welfare, and that effectively it was
a puppy farm placing the animals’ health at risk. The
BBC said that they would not have been given con-
sent to film the Furnish Kennels and, therefore, they
would have to use covert means.

The BBC reporter, plus two other parties, went onto
the property very late at night without permission,
and filmed using night-vision technology. The BBC
said that the Ulster Society for the Prevention of Cru-
elty to Animals (USPCA) believed that Furnish Ken-
nels were operating an intensive agricultural system
to the detriment of the physical wellbeing and mental
health of the breeding bitches and their puppies. Sub-
sequent to the night filming, the footage was shown
to experts who commented upon the poor conditions
and the effect upon the animals.

Ofcom’s statutory duties include the application in re-
lation to television and radio services of standards for
adequate protection to members of the public and all
other persons from unjust and unfair treatment and
unwarranted infringement of privacy in or in connec-
tion with the obtaining of material included in pro-
grammes broadcast. However, this statutory duty
had to be balanced against the competing right of
the broadcaster to freedom of expression. In doing
so, Ofcom applied Rule 8.1 of their Code of Conduct,
which states that any infringement of privacy in pro-
grammes in connection with obtaining material in-
cluded in the programmes must be warranted. Of-
com had regard to practice rules 8.5 and 8.9 of the
Code. Rule 8.5 states that any infringement of privacy
should be with the person’s or organisation’s consent
or otherwise be warranted. Rule 8.9 states that the
means of obtaining material must be proportionate in
all the circumstances and in particular to the subject
matter of the programme.

Ofcom determined that the BBC had infringed Mr
Hamilton’s privacy by filming without consent. Never-
theless, such a breach of privacy had been warranted.
Ofcom stated that “warranted” meant that broadcast-
ers wishing to justify an infringement of privacy as
warranted should be able to demonstrate why in par-
ticular circumstances of the case it is warranted. If the
reason is in the public interest, then the broadcaster
should be able to demonstrate that the public inter-
est outweighs the right to privacy. The BBC wished
to reveal the poor conditions at the kennels and the
inadequacies in the prevailing laws and/or their en-
forcement. Consent to film would not have been al-
lowed by Mr Hamilton, and as such covert filming was
required.

Ofcom determined that the BBC had only filmed
where necessary, namely the accommodation. There
was no filming of private documents, individuals or
the residential area onsite. Therefore, in the cir-
cumstances, the filming was warranted and propor-
tionate to the circumstances of the case. Reference
was made to Ofcom’s Code rule 8.6, that consent to
film should be acquired in advance but there are cir-
cumstances where the infringement of privacy is war-
ranted. Ofcom considered that it was in the public
interest for the conditions at the kennels to be shown.
The Court found thatwhilst there had been a breach
of privacy, that breach had been warranted in these
circumstances.

e Ofcom Broadcast and On Demand Bulletin, Issue number 296, 11
lanuary 2016, p. 11

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17875 EN

Julian Wilkins
Blue Pencil Set

16 IRIS 2016-3


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17872
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17875

of the European Audiovisu

IE-Ireland

Interview with elected official on abortion
did not violate broadcasting rules

In a majority decision, the Broadcasting Authority of
Ireland (BAI) has held that there is no automatic re-
quirement for a broadcaster to challenge the views
of a contributor on a current affairs topic. The deci-
sion arose following a complaint to the BAI concerning
a 30-minute interview with an elected public official
on the issue of abortion (for previous decisions, see
IRIS 2016-2/14]/and RIS 2014-2/23).

The complaint concerned an August 2015 edition of
The Ray D’Arcy Show, which is a lifestyle and en-
tertainment programme, broadcast weekday after-
noons on the public broadcaster channel RTE Radio
1. The programme featured a 30-minute interview an
elected local government councillor, to discuss a re-
cent newspaper article the councillor had written de-
scribing “her experience of a pregnancy involving a
foetus with a medical problem.”

Under Section 39(1)(b) of the Broadcasting Act 2009,
broadcasters must ensure that the broadcast treat-
ment of current affairs “is fair to all interests con-
cerned and that the broadcast matter is presented in
an objective and impartial manner and without any
expression of his or her own views”. However, if it
is “impracticable in relation to a single broadcast to
apply this paragraph, two or more related broadcasts
may be considered as a whole, if the broadcasts are
transmitted within a reasonable period of each other”.

The complainant argued that the interview violated
Section 39(1)(b) and the BAIl's code on fairness in
current affairs, because “the programme gave 30-
minutes to the promotion of abortion in the case of
pregnancies involving foetuses with genetic defects
and pregnancies arising from rape and framed the is-
sue only in terms of choice,” “that the presenter en-
dorsed this view,” and “there was no one on the pro-
gramme to offer a counter argument.”

However, in a majority decision, the BAI rejected the
complaint. The BAI found that the interview was “pre-
dominantly a human interest item which explored the
issue of abortion though the experiences” of the coun-
cillor. The BAI did note that the interview included dis-
cussion about how the councillor’'s “experiences had
impacted on her political perspective on the issue of
abortion and in this regard the presenter questioned
her on how her experience led her to hold the position
that abortion on demand should be permitted in Ire-
land, subject to certain restrictions.” However, the BAI
held that “there is no automatic requirement to chal-
lenge the views of a contributor on a current affairs

topic.” Moreover, “while the audience may have bene-
fited from the expression of other perspectives during
the programme, the Committee found that, overall,
the approach to the interview by the presenter was
fair, objective and impartial.”

e Broadcasting Authority of Ireland, Broadcasting Complaint Deci-
sions, lanuary 2016, p. 18

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17879 EN

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

Review of the law on accessing phone
records of journalists

On 19 January 2016, the Minister for Justice and Equal-
ity announced the establishment of an independent
review of the law on access to the phone records of
journalists. The review will be carried out by a former
Chief Justice, the retired Mr. Justice John Murray, who
is also a former judge of the Court of Justice of the
European Union (CJEU).

The purpose of the Murray Review will be to “exam-
ine the legislative framework in respect of access by
statutory bodies to communications data of journal-
ists held by communications service providers.” This
will include taking account of “the principle of pro-
tection of journalistic sources, the need for statutory
bodies with investigative and/or prosecution powers
to have access to data in order to prevent and detect
serious crime, and current best international practice
in this area.”

The Review was prompted by a story in newspaper
The Irish Times on 14 January 2016, reporting that a
policing authority (the Garda Siochdna Ombudsman
Commission - Gsoc) had accessed the mobile phone
records of two journalists. The newspaper reported
that Gsoc had been investigating leaks to the media
by police officers, and informed three officers that a
study of journalists’ phone records “had established
they had been in contact with the reporters.” Under
the Garda Siochdna Act 2005, it is an offence for po-
lice officers to disclose certain information to third
parties, including to the media. Gsoc has refused to
confirm or deny that journalists’ phone records have
been accessed, but published an op-ed in The Irish
Times on 23 January 2016, describing the scope of
some of its legislative powers.

The law on government access to communication
data is contained in the Communications (Retention of
Data) Act 2011 (see |IRIS 2009-8/102), while the laws
on government surveillance and wiretapping are con-
tained in the Criminal Justice (Surveillance) Act 2009

IRIS 2016-3 17


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2016-2/14&id=15498
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-2/23&id=15498
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17879
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-8/102&id=15496

of the European Audiovisu

and the Interception of Postal Packets and Telecom-
munications Messages (Regulation) Act 1993. No-
tably, none of these laws contain provisions relating
to the right to protection of journalistic sources, which
the Irish Supreme Court recognised in 2009 (Mahon
Tribunal v. Keen).

The Minister has stated that the Murray Review is ex-
pected to be completed by April 2016.
e Department of Justice and Equality, Statement by the Minister for

Justice and Equality in relation to access to telephone records, 19
lanuary 2016

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17876 EN

e Supreme Court of Ireland Decision Mahon Tribunal v. Keena [2009]
IFSC 78

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17877 EN

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

Film Classification Office publishes report on
parents and film classification

The Irish Film Classification Office (IFCO) has pub-
lished its new report Parental Attitudes (Post Primary)
2015. The report examines film classification and the
views of parents of adolescent children, and forms
part of earlier studies which examined similar is-
sues relating to parents of primary school children,
and adolescents themselves (see IRIS 2005-4/22 and
IRIS 2004-9/27).

The 16-page report is divided into two main sections,
detailing, first, parental awareness of IFCO’s func-
tions, and second, parental attitudes to the current
classification system. The key findings include that
the “vast majority” (over 98%) of parents feel it is
important to have IFCO’s classifications for guidance,
while 80% feel that IFCO is effective in providing film
classifications they could rely on. Notably, 78% of par-
ents “always” check the age classification before al-
lowing their adolescent children to watch a film. The
report notes that this is a 12% drop from the previous
survey on parents of primary school children, which
the report explains is either due to parents becoming
more relaxed, or “perhaps not in a position to be as
vigilant as they were previously.”

IFCO also noted that “one area of habitual concern
for IFCO has been whether parents were sufficiently
aware of what individual ratings mean, in particular as
to whether accompaniment was compulsory or discre-
tionary with regard to the 12A and 15A categories.”
However, the report notes that 60% of parents were
accurate in defining the precise meaning of the 15A
classification.

In relation to classification issues, the primary concern
of parents with regard to classification issues is vio-
lence. This is followed by sex and then drug use. Of

IFCO’s four main classification issues, language con-
tinues to be of least concern to parents. The report
notes that “these results closely correspond to those
received from parents/quardians of primary school
children.” Of particular note is that a majority of re-
spondents (77%) have allowed their children to watch
a film that was classified for an older age group. Fi-
nally, on the need for film censorship in general, 76%
of respondents disagreed with the statement: “there
is no longer a need for film censorship (the banning or
cutting of films)”.

e Irish Film Classification Office, Film Classification Survey - Parental
Attitudes (Post Primary) 2015
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17878 EN

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

IT-Italy

Italian Supreme Court reverses the Consiglio
di Stato’s judgment on the logical channel
numbering plan (LCN).

By means of Resolution no. 366/10/CONS, the Italian
Communications Authority (Autorita per le garanzie
nelle comunicazioni - AGCOM) approved, in 2010, the
first logical channel numbering plan for digital ter-
restrial television in Italy. This plan was voided by
the Consiglio di Stato (the Italian High Administrative
Court) by judgment no. 4660 of 2012.

Following this judgment, by means of Resolution no.
442/12/CONS, AGCOM launched a public consulta-
tion and appointed a specialised company to conduct
a survey on viewers/users’ preferences in order to
adopt a new LCN plan. The plan was approved in 2013
by means of Resolution no. 237/13/CONS.

A local television broadcaster challenged the new LCN
plan before the Consiglio di Stato requesting its partial
annulment, and the appointment of an extraordinary
commissioner to amend the numbering plan and as-
sign channels 8 of 9 to local broadcasters instead of
national ones.

The Consiglio di Stato upheld the broadcaster’s peti-
tion by means of judgment no. 6021 of 2013. This
judgment was then challenged by AGCOM and by the
Italian Ministry of Economic Development before the
Italian Supreme Court, which reversed it through judg-
ment no. 1836/16, published on 1 February 2016.

According to the Supreme Court, the Consiglio di
Stato’s judgment did not meet the relevant require-
ments.Namely, the Consiglio di Stato stated that AG-
COM, following the annulment of the first numbering

18 IRIS 2016-3


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17876
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17877
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2005-4/22&id=15497
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2004-9/27&id=15497
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17878

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

plan and in order to adopt the new numbering plan,
should have carried out a survey on viewers/users’
preferences referring to year 2010.

In the Supreme Court’s perspective this would have
been impossible for AGCOM from a practical/realistic
point of view.

In particular the Supreme Court pointed out that the
transition from analogue television to digital terres-
trial television (which was completed in Italy on 4 July
2012) had an enormous impact on users’ habits and
this meant (i) it was practically impossible for AGCOM
to carry out such a survey before the transition; and
(ii) it was necessary for AGCOM to consider the im-
pact of the transition on users’ preferences in order to
approve the new logical channel numbering plan.

e Corte di Cassazione, Sezioni Unite Civili, Sentenza n. 1836/16 (ltal-
ian Supreme Court, Unified Sections, l[udgment no. 1836/16)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17880 IT

Ernesto Apa, Daniel Giuliano
Portolano Cavallo Studio Legale

LV-Latvia

Amendments adopted to the Electronic Mass
Media Law

On 19 January 2016, new amendments to the Latvian
Electronic Mass Media Law (EMML) came into force.
The amendments have been adopted by Saeima (the
Latvian Parliament) on 17 December 2015. The
amendments are substantial, as they introduce new
concepts in the EMML, supplement the list of must-
carry provisions, and supplement the conditions on
which the Latvian regulatory authorities may suspend
broadcasts and on-demand services from other coun-
tries, including European Union countries.

Among the newly introduced concepts the most im-
portant is the “service of the distribution of televi-
sion programmes”, which is defined very broadly as a
service that ensures an option to receive a television
programme in the end equipment of the user. Accord-
ingly, the concept of entities under Latvian jurisdiction
is broadened, including within it the “providers of the
service of the distribution of television programmes”,
which carry out their economic activity within the ter-
ritory of Latvia or offer the services of the distribu-
tion of television programmes within the territory of
Latvia.

The definition of retransmission was also changed. It
is defined as the receiving of the programme and im-
mediate full or partial distribution in Latvia in a pub-
lic electronic communication network, without mak-
ing any changes to the programme or the contents

of the broadcast. Before the amendments, the defini-
tion included that the programme must be distributed
in Latvia in another public electronic communication
network, but the word “another” is now eliminated.
According to the annotation of the amendments to
the EMML, the new concepts are introduced in order
to provide fair competition between the cable oper-
ators and other operators who substantially offer re-
transmission services, but so far did not fit into the
retransmission concept, such as satellite operators.

The list of must-carry provisions included in Section 19
of the law is substantially supplemented. Firstly, the
scope of subjects of must-carry obligations is broad-
ened: now the must-carry obligation applies not only
to the retransmission operators who retransmit pro-
grammes by cable, but also to any “provider of the
service of the distribution of television programmes”.
Secondly, the scope of obligations is extended. The
previous must-carry obligations applicable to cable
operators remain in force, but now in addition all re-
transmission operators and all “providers of the ser-
vice of the distribution of television programmes”
must include in their programmes:

- At least one programme that mainly includes news,
analytic and information broadcasts made within the
EU and in one of the official languages of the EU;

- At least one programme of which within at least 50%
of the total broadcasting time is the state language,
provided that the total broadcasting time of this pro-
gramme is at least 18 hours daily, and the broad-
caster has received the broadcasting permit for this
programme in Latvia;

- At least one programme that mainly includes popular
science broadcasts made within the EU and in one of
the official languages of the EU;

- At least one programme that mainly includes broad-
casts for children and youth audience made within the
EU and in one of the official languages of the EU;

The listed programmes must be included in the pro-
gramme catalogue before other programmes and in
the order as provided above. According to the an-
notation of the amendments to the EMML, the new
must-carry provisions are introduced in order to fa-
cilitate access to diverse information and to promote
democracy and plurality of opinions.

Finally, the amendments supplement the EMML with
the new Ill.1 chapter “Prohibition of distributing pro-
grammes of electronic mass media and on-demand
services of other countries”. The chapter includes
new articles 21.1 to 21.6, listing lengthy conditions
on which the National Electronic Mass Media council
may temporarily suspend broadcasts and on-demand
services from another EU Member State, EEA Mem-
ber State, Member State of the European Convention
on Transfrontier Television, or third country. The con-
ditions and the procedure differ depending on which

IRIS 2016-3 19


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17880

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

category of countries the relevant broadcast stems
from.

The strictest conditions apply to broadcasts coming
from another EU or EEA Member State, which may
be suspended only if the broadcaster clearly, seri-
ously and substantially violates Article 24 parts 9 and
10 of the EMML (prohibition of violence and broad-
casts harmful to minors) and Article 26 of the EMML
(pornography, incitement to violence, racial or other
hatred or discrimination, incitement to war, incite-
ment to violently change territorial unity or structure,
or to discredit Latvian state symbols). The violation
must be repeated twice within a 12 month period. Be-
fore the suspension the Council must inform the rel-
evant broadcaster, the relevant jurisdiction country,
as well as the European Commission. If no settlement
is reached within 15 days, the Council may suspend
the broadcasting for a definite period (the maximum
length is not indicated in the EMML). The decision may
be appealed to the Administrative Court.

The suspension criteria are less strict if the relevant
programme broadcast from another EU or EEA Mem-
ber State is fully or mainly directed to the Latvian ter-
ritory (Article 21.2 of the EMML). The Council must
only inform the relevant Member State and the broad-
caster on the observations that the broadcaster does
not comply with the stricter provisions of the EMML,
and if no settlement is reached, the suspension may
be applied. The Council may also apply a penalty to
the broadcaster if it can prove that the relevant broad-
caster has obtained jurisdiction in another Member
State in order to circumvent stricter rules applicable
in Latvia. However, in such a case the Council must
inform the European Commission in advance, and the
European Commission must decide on the conformity
of the planned activities with the European law.

The remaining articles of the new chapter deal with
the suspension conditions for on-demand services
coming from other EU or EEA countries, as well as
to broadcasts and on-demand services coming from
other Member States of the European Convention on
Transfrontier Television and third countries.

e Grozijumi Elektronisko plassazinas lidzeklu likuma (Amendments to

the Electronic Mass Media Law published in Latvijas Véstnesis, No. 2
(5574), 05 January 2016)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17890 LV

leva Andersone
Sorainen

NL-Netherlands

[ Copyright ruling on Anne Frank’s diary ]

On 23 December 2015, the District Court of Amster-

dam handed down a ruling in a case involving Anne
Frank’'s diary. The case was brought by the Swiss
Anne Frank Fonds against the Anne Frank Stichting
and the Royal Netherlands Academy of Arts and Sci-
ences (KNAW). It dealt with the alleged expiration
of copyright in Anne Frank’s diary and reproductions
made by Huygens ING, a research institute affiliated
with the KNAW. The Anne Frank Fonds holds the copy-
right to Anne Frank’s diaries.

In 2008, all parties assumed that the copyright to
Anne Frank’s diaries would expire on 1 January 2016,
70 years after Anne Frank’s death. After further study-
ing of the copyright terms and the applicable transi-
tory provisions of the amendment of the Dutch Copy-
right Act in 1995, it appeared that the copyright terms
were extended by 20 years. Moreover, parts of the
work were only first published in 1986, causing the
copyright of those fragments to expire 50 years af-
ter 1 January 1987. Eventually, the litigating parties
therefore agreed that the works of Anne Frank would
still be protected under copyright law after 1 January
2016.

Subject of dispute were the XML files that Huy-
gens ING created from a facsimile of Anne Frank’s
manuscripts and diaries, including metadata on sev-
eral features of the texts, such as annotations and
variations in handwriting. These files were meant
to be used for textual analysis. The facsimiles were
made with the permission of the Anne Frank Fonds,
but the XML files were not. Principally, the Anne Frank
Stichting and KNAW relied on three exceptions in the
Dutch Copyright Act, but the Court did find them ap-
plicable to the creation of these files.

Nevertheless, the Court went along with the parties’
secondary argument, asserting that the fundamental
right to freedom of scientific research prevailed over
the enforcement of copyrights in the underlying case.
Although it acknowledged that such a balance is al-
ready made by the legislator, it found that courts must
examine this balance if the arguments put forward in
a case give rise to such an examination. The Court
attached great importance to the principle of propor-
tionality in this assessment.

In this light, it considered that the research involving
the XML files served a public interest. This finding was
not affected by the fact that the Anne Frank Fonds
had initiated its own research; the fact that the par-
ties had a disagreement on what approach to take in
such research emphasised the need for independent
scientific research. The Court found it evident that
the reproductions made by Huygens ING were indis-
pensable for its research and were solely made for
the purpose of that research. Moreover, it found that
the infringing copies had only a minimal impact, since
there were only few of them accessible, and to which
only a limited amount of individuals involved in the
research had access.

20 IRIS 2016-3


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17890

of the European Audiovisu

The Amsterdam court therefore concluded that free-
dom of scientific research outweighed the enforce-
ment of copyrights.

. Rechtbank Amsterdam, 23 December 2015,
ECLI:NL:RBAMS:2015:9312 (District Court of Amsterdam, 23
December 2015. ECLI:NL:RBAMS:2015:9312)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17881 NL

Marco Caspers
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

Court rules retweeting is not an endorse-
ment

On 10 December 2015, the District Court of the Hague
delivered a comprehensive criminal judgment in a
case against nine suspects of an international or-
ganisation with terrorist intent. The suspects were
amongst many other things accused of crimes against
the public order under Articles 131 and 132 of the
Dutch Criminal Law (Sr). Article 131 Sr criminalises
incitement to violence against public authorities and
incitement to criminal offences through speech, writ-
ings or images. Article 132 Sr criminalises stocking
such images or writings with the intent of making
them publically available, if the suspect knows, or has
serious reasons to believe, that they would cause in-
citement.

The suspects used multiple media channels (website,
digital radio, YouTube, Twitter and Facebook) to spread
messages that encouraged participation in violent ji-
had combat in Syria. The Court ruled that the rapid
exchange of messages that takes place on social me-
dia like Twitter and Facebook does not result in a carte
blanche for the user to post inflammatory content.
Messages are often consumed quickly, and a superfi-
cial reading, which leaves no room for nuance or anal-
yses of these messages. It has a reinforcing effect on
the message conveyed when messages with similar
intentions are placed frequently, in a short period of
time.

The Court ruled that on Twitter the basic rule is
that retweeting is not an endorsement. This means
that retweeting inflammatory messages does not fall
within the scope of Article 131 Sr. However, retweet-
ing inflammatory messages does fall within the scope
of Article 132 Sr. A different reasoning applies when it
is clear from the comment by the suspect underneath
the retweet that the suspect supports the message of
the retweet, or when it is clear from the context of se-
ries of tweets posted by the suspect, that the retweet
and his own tweets convey a similar message. This
reasoning also applies to the placement of hyperlinks.

e Rechtbank Den Haag, 10 december 2015, |I|EF 15542;
ECLI:NL:RBDHA:2015:14365 (District Court of the Hague, 10 Decem-
ber 2015. IEF 15542; ECLI:NL:RBDHA:2015:14365)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17882 NL

Emilie Kannekens
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

RO-Romania

Request for review of the law prohibiting ad-
vertising of medicinal products and pharma-
cies in audiovisual media

On 9 January 2016, the President of Romania sent a
request to the Romanian Parliament for a review of
the Law prohibiting the advertising of medicinal prod-
ucts and pharmacies in audiovisual media. The leader
of the main parliamentary party, PSD (Partidul Social
Democrat), had previously asked the President to re-
quest the review of the Law because of a technical
error which occurred during the voting in the Sen-
ate of the mentioned draft Act. The Law had been
adopted by the Chamber of Deputies (lower Cham-
ber of the Parliament) on 13 October 2015 and by the
Senate (upper Chamber) on 14 December 2015 (see
IRIS 2006-6/33/and IRIS 2014-1/36).

The Draft Law on the modification and completion of
Article 17 of Law No. 148/2000 on the advertisement
and for the modification of Law No. 504/2002 of the
audiovisual (Propunere legislativa pentru modificarea
si completarea art. 17 din Legea nr. 148/2000 privind
publicitatea si pentru modificarea Legii nr. 504/2002
a audiovizualului) proposed to prohibit advertising
for medicinal products and pharmacies in audiovisual
media. With regard to Law No. 148/2000 on adver-
tisement, the draft was intended to completely ban
advertisements for medicine on radio and TV and to
permit this kind of advertisement only for medicine
which does not require a medical prescription or the
intervention of a physician for diagnosis, prescription,
or treatment tracking. The draft was also intended
to ban advertisements inducing the idea that a phar-
macy is a model or benchmark for other pharmacies,
respectively of advertising for pharmacies that are
masked drugs advertising. With regard to Law No.
504/2002 of the audiovisual, the draft was intended to
ban audiovisual commercial communications for med-
ical products and medical treatment. The draft also
proposed to ban the product placement of medical
products and treatments.

The President of Romania considers the Act as con-
trary to the European Union’s Directive 2001/83/CE
and to Law No. 95/2006 on health reform, which
transposes the Directive into national legislation and

IRIS 2016-3 21


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17881
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17882
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2006-6/33&id=15508
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-1/36&id=15508

of the European Audiovisua

already bans audiovisual commercial communications
for medical treatments and products which require a
medical prescription or for medicines which contain
substances considered to be narcotic or psychotropic
by the international conventions. On the other hand,
the President considers the Act as discriminatory, be-
cause it only bans advertisement through radio and
TV and allows advertisements through other means.
The same objection is raised with regard to pharma-
cies, for which advertisement is banned only through
audiovisual media.

According to the Zenith Romania Advertising Expedi-
ture Forecast report, in 2014 the medicines and phar-
maceutical products industry had the biggest adver-
tisement investments in Romania, with 13% of the
total advertisements expenditure, followed by food
products with 12%, retail with 11.5% and telecom with
11.5%.

e Cerere de reexaminare asupra Legii pentru modificarea art. 17
din Legea nr. 148/2000 privind publicitatea, precum si a Legii au-
diovizualului nr. 504/2002 (Request for review the law on the modi-
fication of the Article 17 of the Law no. 148/2000 on the advertise-
ment. as well as of the Law no. 504/2002 of the audiovisual)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17893 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

SE-Sweden

New guidelines on marketing and social me- ]
dia

The relationship between the Swedish Marketing Prac-
tices Act (MPA) and posts in blogs and social me-
dia has been a subject of discussion in Sweden dur-
ing the last year. In order to provide further guid-
ance to bloggers and companies promoting their prod-
ucts on blogs and social media the Swedish Consumer
Agency has recently published guidelines for market-
ing through blogs and social media (the Guidelines).

The Guidelines confirm that there is no general prohi-
bition against recommendations or posts about com-
panies, products or services on blogs or in social me-
dia. If there is no link between a company and a blog-
ger who writes about that company’s product or ser-
vices, then the MPA will not apply since the post will
fall under the protected scope of freedom of expres-
sion.

However, if there is a link - whether formalised in
an oral or written agreement, or even implied (e.g.
a blogger receives compensation for writing about a
company or a company’s products or services), then
the MPA will apply in full.

The principles of the Guidelines can be summarised
as follows: First, all marketing, including marketing
through blogs and social media, is covered by the
rules of the MPA. According to the Guidelines, it does
not matter if the compensation is pecuniary, free
goods or services or any other type of compensation.
The mere fact that the blogger is compensated means
that a message constitutes marketing.

Second, the recipients of marketing must be able to
immediately, and with ease, identify the communica-
tion as marketing. It should also be made clear who
is behind the marketing, i.e. advertiser. Third, if a
blogger is paid, or otherwise compensated for giving
exposure to a company’s business or products, posts
must clearly be identified as marketing in order to
avoid confusion of the marketing with other content.
For instance, the Guidelines provide that the market-
ing can be disclosed by marking posts with “#adver-
tising”, “#ad"”, “advertising”, or “ad” using different
colours, fonts etc. at the beginning and end of posts
as well as stating the advertiser’'s name.

Fourth, precaution should be taken when marketing to
children. It is forbidden to exhort or invite children to
buy products or services. Finally, marketing that does
not comply with legal requirements can be prohibited.
By violating that prohibition both the blogger and the
advertiser can be subject to injunctions or fines.

e Konsumentverket, Vdagledning om marknadsféring i bloggar och an-
dra sociala medier (Swedish Consumer Agency, Guidelines on mar-
keting in blogaging and other social media)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17883 SV

Erik Ullberg and Christoffer Lundmark
Wistrand Advokatbyra, Gothenburg

UA-Ukraine

Act on international broadcasting service
adopted

O n 8 December 2015, the Ukrainian Supreme Rada
(Parliament) adopted the Act «On the international
broadcasting system in Ukraine» ( Ilpo cucremy inomos-
smennsa B Ykpaini ). The document creates a legal basis
for the activities of the state-run company of broad-
casting abroad.

The new law is considered one of the stages of the
international service broadcasting reform undertaken
by the newly-established Ministry of Information Pol-
icy of Ukraine.

According to this act, the international broadcasting
system of Ukraine comprises the Ukrainian National
Information Agency “Ukrinform”, established in 1918,

22 IRIS 2016-3


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17893
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17883

of the European Audiovisu

and the “Multimedia International Broadcasting Plat-
form of Ukraine” (MPIU), a state enterprise just estab-
lished on the basis of the World Service of the state-
run Ukrainian Radio and Television Broadcasting Com-

pany.

The act stipulates that the state-run channel “Ukraine
Tomorrow” (UATV) will predominantly be broadcast in
English (broadcasting in other languages shall not ex-
ceed the threshold of 50 percent). Selecting other
languages for broadcasting will be based on meeting
the needs of Ukrainian diasporas and foreign viewers
interested in “obtaining objective and comprehensive
information originating in Ukraine”. The act provides
for a distribution of programmes and other materials
via satellite, electronic broadcast channels and online.

UATV was actually launched on 1 October 2015. To-
day the channel broadcasts from three satellites in 4
languages: English, Ukrainian, Russian, and Crimean
Tatar. It was established to inform foreign audi-
ences about current events in Ukraine, activities of
state agencies, to protect national interests beyond
Ukraine, to support positive image of Ukraine in the
world, as well as to provide a platform for discus-
sion about the Ukrainian authorities’ official position
on important issues in politics, economics and culture
and to promote mutual understanding and exchange
of ideas between different cultures and nations. The
footprint of the new TV channel broadcasting is sup-
posed to include the temporarily occupied territories
of Ukraine.

Monitoring the foreign broadcaster’s compliance with
the principles of freedom of expression and interna-
tional standards of information exchange is imposed
by the Law on the newly created Supervisory Board of
the MPIU.

According to the act, UATV and MPIU will be financed
from the state budget as well as from the other
sources including content sale, sponsorship, and ad-
vertising (except for political advertising and advertis-
ing of alcohol).

e 3akon Ykpaiuu « IIpo cucremy inomoBsieHHs Y kpainum » (Act
of Ukraine «On the foreign broadcasting system in Ukraine») of 8 De-
cember 2015, N2856-VIIl. Published in the official daily Holos Ukrainy
on 30 December 2015 - N 249)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17895 UK

Kateryna Horska
Institute of Journalism, Taras Shevchenko National
University of Kyiv

Kosovo:* Decision of the Parliament on the
PSB funding

By the end of 2015, the Minister of Finance of Kosovo*
confirmed that there is no legal basis for continu-
ing the funding of the Public Service Broadcaster Ra-
dio Television of Kosovo (RTK) during 2016 through
Kosovo's Budget. The Parliament had to react accord-
ingly with an immediate decision in order to secure
the continuance of the funding for the RTK. On 16 De-
cember 2015, during the process of finalizing the Law
on the Budget of the Republic of Kosovo for the year
2016 (Law No. 05/L -071), the Parliament decided to
allocate funds to RTK for the period January to June
2016.

As the founder of the RTK, the Parliament must guar-
antee RTK’s institutional autonomy as well as ade-
quate financing for the execution of RTK’s public ser-
vice mission. The Law on Radio Television of Kosovo
passed by the Parliament in 2012 (Law No. 04/L-046)
institutes RTK as a legal nonprofit entity with the sta-
tus of an independent public institution of particular
importance. As determined by Article 21 RTK Law,
RTK can be financed from fee, founder, or self-funding
through its economic activity, as well as through other
sources of revenue, including contracts with third par-
ties, other programme services, sponsorships and do-
nations, and in house productions and the sale of pro-
grammes. Article 21.4 RTK Law specifies that the Par-
liament must allocate 0.7% of the Kosovo Budget an-
nually for a transitional three-year period to finance
the RTK, until a permanent solution of funding through
subscription is found. It notes that the Parliament,
upon the proposal of the RTK Board, has 12 months
(from entrance into force of the present law on 27
April 2012) to find a solution for the long-term fund-
ing. However, all the deadlines have passed and a so-
lution has not been found. Some attempts were made
by the Parliament and the RTK management to intro-
duce a proposal for the long term solution for funding,
yet no decision was made.

Therefore, the Minister of Finance stated that there
was no legal basis to continue the funding of RTK. The
reaction of the RTK management was immediate, con-
sidering the statement as a political pressure towards
the RTK. The decision of the Parliament to secure the
funding for six months offers only a short term provi-
sional solution of funding. An appropriation of more
than EUR 4.800.000 was designated, in accordance
with Article 9.6 of the Law on Budget of Kosovo for
2016. A permanent solution for funding the Radio
Television of Kosovo has to be found very soon, in or-
der to allow the RTK to complete its public service ori-
ented mission.

IRIS 2016-3 23


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17895

of the European Audiovisual Observatory

*All references to Kosovo, whether the territory, insti-
tutions or population, in this text shall be understood
in full compliance with United Nation’s Security Coun-
cil Resolution 1244 and without prejudice to the status
of Kosovo.

e The Law on Budget of Republic of Kosovo for year 2016, noting the
funding for the RTK

|http://mer|in.obs.coe.int/redirect.php?id=17888| EN

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17889 EN

Ardita Zejnullahu
AMPEK (Association of Independent Broadcast Media
of Kosovo)

24 IRIS 2016-3


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17888
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17889

of the European Audiovisual Observatory

Agenda Taschenbuch Verlag, 2014 ISBN 978-3423055987
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-
. Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr 1 -
Book List 15?7s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-
. ) . o 15&keywords=medienrecht|
Tricard, S., Le droit communautaire des communications Castendyk, O., Fock, S., Medienrecht / Europaisches
Comm,erCIaleS audiovisuelles Editions universitaires Medienrecht und Durchsetzung des geistigen Eigentums De
européennes, 2014 ISBN 978-3841731135 Gruyter, 2014 ISBN 978-3110313888
http://www.amazon.fr/droit-communautaire- http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-
communications-commerciales- Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr 1 -
audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr 1 - 10?s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-
1?S=b00k5&|e=UTF8&q|d=1405499942&Sr=1- ]_O&keywords:medienrechtl
1&keywords=droit+audiovisuel o ) Doukas, D., Media Law and Market Regulation in the
Perrin, L., Le President d'une Autorite Administrative European Union (Modern Studies in European Law) Hart
Independante de Régulation ISBN 979-1092320008 Publishing, 2014 ISBN 978-1849460316
http://WWW.amaZOn.fr/PreSident-AUtOrite-AdminiStratiVe- http://www_amazon_co_uk/Market_Regu|ation_European_
Independante-R%C3%A9qulation/dp/1092320008/ref=sr_- Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr 1 -
1 _5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1- 9?7s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-
5&keywords=droit+audiovisuel 9&keywords=media+law|

RolBnagel A., Geppert, M., Telemediarecht:
Telekommunikations- und Multimediarecht Deutscher

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

(© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

IRIS 2016-3 25


http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/President-Autorite-Administrative-Independante-R%C3%A9gulation/dp/1092320008/ref=sr_1_5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1-5&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/President-Autorite-Administrative-Independante-R%C3%A9gulation/dp/1092320008/ref=sr_1_5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1-5&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/President-Autorite-Administrative-Independante-R%C3%A9gulation/dp/1092320008/ref=sr_1_5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1-5&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/President-Autorite-Administrative-Independante-R%C3%A9gulation/dp/1092320008/ref=sr_1_5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1-5&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr_1_15?s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-15&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr_1_15?s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-15&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr_1_15?s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-15&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr_1_15?s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-15&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr_1_10?s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-10&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr_1_10?s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-10&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr_1_10?s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-10&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr_1_10?s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-10&keywords=medienrecht
http://www.amazon.co.uk/Market-Regulation-European-Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr_1_9?s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-9&keywords=media+law%20
http://www.amazon.co.uk/Market-Regulation-European-Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr_1_9?s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-9&keywords=media+law%20
http://www.amazon.co.uk/Market-Regulation-European-Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr_1_9?s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-9&keywords=media+law%20
http://www.amazon.co.uk/Market-Regulation-European-Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr_1_9?s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-9&keywords=media+law%20

	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesülete and Index.hu Zrt v. Hungary
	WIPO
	WIPO: New international survey on private copying
	NATIONAL
	AL-Albania
	Audiovisual Media Authority fails to grant national digital licenses
	AT-Austria
	Administrative Court classifies video offering of Tyrol daily newspaper as audiovisual media service
	BA-Bosnia And Herzegovina
	New watershed rules for reality TV
	BG-Bulgaria
	On-budget subsidies for public media
	DE-Germany
	Obligation for commercial TV stations to broadcast a regional programme
	Right to quote protects the use of exclusive interviews by competing TV stations
	ARD and Producers’ Alliance negotiate “Framework Agreement 2.0”
	Public service TV broadcasters’ framework agreement with Producers’ Alliance
	Youth channel planned by ARD and ZDF confirmed by signing of 19th Amendment to the Inter-State Broadcasting Agreement
	ES-Spain
	CNMC decides on short news reports for football matches
	FR-France
	Conseil d’État approves appointment of new France Télévisions President
	Audiovisual communication companies have exclusive right to authorise making their programmes available on demand, including via deep links
	Report on application of legislation on the independence of the public audiovisual media
	Audiovisual production: conclusions of CSA concertation
	GB-United Kingdom
	Court of Appeal upholds damages awards in phone-hacking cases
	Dwarf joke in breach of Broadcasting Code
	Ofcom finds BBC breach of privacy was warranted in the particular circumstances
	IE-Ireland
	Interview with elected official on abortion did not violate broadcasting rules
	Review of the law on accessing phone records of journalists
	Film Classification Office publishes report on parents and film classification
	IT-Italy
	Italian Supreme Court reverses the Consiglio di Stato’s judgment on the logical channel numbering plan (LCN).
	LV-Latvia
	Amendments adopted to the Electronic Mass Media Law
	NL-Netherlands
	Copyright ruling on Anne Frank’s diary
	Court rules retweeting is not an endorsement
	RO-Romania
	Request for review of the law prohibiting advertising of medicinal products and pharmacies in audiovisual media
	SE-Sweden
	New guidelines on marketing and social media
	UA-Ukraine
	Act on international broadcasting service adopted
	XK-
	Kosovo:* Decision of the Parliament on the PSB funding

