
IRIS 2016-1

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Perinçek v. Switzer-
land . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
European Court of Human Rights: Pentikäinen v. Finland . . . 4
European Court of Human Rights: Couderc and Ha-
chette Filipacchi Associés v. France . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Union: Hewlett-Packard
Belgium v. Reprobel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6

NATIONAL

BG-Bulgaria

The National Assembly does not accept CEM’s report . . . . . 7

DE-Germany

Federal Administrative Court declares commercial
bumper broadcast by Sat.1 unlawful . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
ARD publishes first report on programme producers . . . . . . 8

ES-Spain

Regulation of the pre-funding of European audiovisual
works. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

FR-France

Production of the opera ‘Les Dialogues des Carmélites’
banned on television . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Classification licence for ‘La Vie d’Adèle’ withdrawn. . . . . .10
Audiovisual adaptation of a political book constitutes
free-riding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11

GB-United Kingdom

Children’s right to privacy regarding published pho-
tographs upheld . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
Regulator ends co-regulatory arrangements for video-
on-demand . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12
Ofcom determines RT programme was unjust and unfair
in its depiction of BBC reporting on Syria . . . . . . . . . . . . . . . .13

GR-Greece
New law regulating licensing of content providers of dig-
ital terrestrial television. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14

HR-Croatia

"Let’s choose what we watch" . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14

IE-Ireland
Broadcaster ordered to pay EUR 140,000 in damages
for defaming lawyer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
BAI issues guidelines on general election coverage . . . . . .15

IT-Italy

Constitutional Court rules that shorter hourly advertis-
ing limits for pay-TV broadcasters are not in breach of
Italian Constitution . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
AGCOM launches public consultation on changing the
regulation on digital terrestrial radio broadcasting . . . . . . .17

NL-Netherlands
Dutch Supreme Court requests ruling on whether The
Pirate Bay “makes a communication to the public” . . . . . .17
Court orders Google to provide contact details of e-book
pirate. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18
Court allows broadcast of secretly recorded footage of
prisoner on conditional release . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19
Court rules on lawfulness of allegations made against
psychiatrist in investigative programme . . . . . . . . . . . . . . . . .19
Dutch telecom company granted exemption from must-
carry rules for new app . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20
Dutch Media Authority imposes EUR 275,500 fine on re-
gional public service broadcaster . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20
Report of the Dutch Media Authority on the trans-
parency and independence of Dutch media . . . . . . . . . . . . . .21

RO-Romania

Modifications to the Copyright Act . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22
European Parliament: Resolution “Towards a Digital Sin-
gle Market Act” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22

GB-United Kingdom

Channel 4 News breaches accuracy rules during Shore-
ham air crash report . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23



Editorial Informations

Publisher:
European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG
Tél. : +33 (0) 3 90 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int
Comments and Contributions to:
iris@obs.coe.int
Executive Director:
Susanne Nikoltchev
Editorial Board:
Maja Cappello, Editor � Francisco Javier Cabrera Blázquez,
Sophie Valais, Deputy Editors (European Audiovisual
Observatory)
Michael Botein, The Media Center at the New York Law School
(USA) � Media Division of the Directorate of Human Rights
of the Council of Europe, Strasbourg (France) � Mark D.
Cole, Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken
(Germany) � Bernhard Hofstötter, Directorate General EAC-
C-1 (Audiovisual Policy Unit) of the European Commission,
Brussels (Belgium) � Tarlach McGonagle, Institute for
Information Law (IViR) at the University of Amsterdam (The
Netherlands)� Andrei Richter, Faculty of Journalism, Moscow
State University (Russian Federation)
Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Victoires Éditions

Documentation/Press Contact:
Alison Hindhaugh
Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10
E-mail: alison.hindhaugh@coe.int
Translations:
Snezana Jacevski, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Michael Finn � Katherine Parsons � Marco Polo
Sarl � Katharina Burger � Nathalie Sturlèse � Brigitte Auel
� Sonja Schmidt � Anne-Lise Weidmann � Martine Müler-
Lombard � Elena Sotirova � Erwin Rohwer � Roland Schmid
Corrections:
Snezana Jacevski, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Sophie Valais et Francisco Javier Cabrera
Blázquez � Barbara Grokenberger � Julie Mamou � Lucy
Turner � Ronan Fahy
Distribution:
Markus Booms, European Audiovisual Observatory
Tel.:
+33 (0)3 90 21 60 06
E-mail: markus.booms@coe.int
Web Design:
Coordination: Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory � Development and Integration: www.logidee.com
� Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158
 2016 European Audiovisual Observatory, Strasbourg
(France)

http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int


INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Perinçek v.
Switzerland

On 17 December 2013 the Second Section of Euro-
pean Court of Human Rights (ECtHR) ruled by five
votes to two that Switzerland violated the right to
freedom of expression by convicting Doğu Perinçek,
chairman of the Turkish Workers’ Party, for publicly
denying the existence of the genocide against the Ar-
menian people (IRIS 2014-2/1 and IRIS 2014-7/2). Af-
ter referral, on 15 October 2015 the Grand Chamber
confirmed by ten votes to seven the finding of a vio-
lation of Article 10 of the European Convention on Hu-
man Rights (ECHR). In several public speeches, Per-
inçek had described the Armenian genocide as “an
international lie”. The Swiss courts found that Per-
inçek’s denial that the Ottoman Empire had perpe-
trated the crime of genocide against the Armenian
people in 1915 and the following years, was in breach
with Article 261bis § 4 of the Swiss Criminal Code.
This article punishes inter alia the denial, gross min-
imisation or attempt of justification of a genocide
or crimes against humanity. According to the Swiss
courts, the Armenian genocide, like the Jewish geno-
cide, is a proven historical fact. Relying on Article
10 ECHR, Perinçek complained before the European
Court that his criminal conviction and punishment for
having publicly stated that there had not been an Ar-
menian genocide had breached his right to freedom
of expression.

The Grand Chamber, in a 128-page judgment, is of
the opinion that the Swiss authorities only had a lim-
ited margin of appreciation to interfere with the right
to freedom of expression, and it takes a set of cri-
teria into consideration when assessing whether Per-
inçek’s conviction can be considered as “necessary in
a democratic society”. Therefore the Court looks at
the nature of Perinçek’s statements; the context in
which they were interfered with; the extent to which
they affected the Armenians’ rights; whether there is
a consensus among the High Contracting Parties on
the need to resort to criminal law sanctions in respect
of such statements; the existence of any international
law rules bearing on this issue; the method employed
by the Swiss courts to justify the applicant’s convic-
tion; and the severity of the interference.

The European Court considers Perinçek’s statements
as a part of a heated debate of public concern, touch-
ing upon a long standing controversy, not only in Ar-
menia and Turkey, but also in the international arena.
His statements were certainly virulent, but were not

to be perceived as a form of incitement to hatred, vio-
lence or intolerance. The Grand Chamber emphasises
that it is “aware of the immense importance attached
by the Armenian community to the question whether
the tragic events of 1915 and the following years are
to be regarded as genocide, and of that community’s
acute sensitivity to any statements bearing on that
point. However, it cannot accept that the applicant’s
statements at issue in this case were so wounding to
the dignity of the Armenians who suffered and per-
ished in these events and to the dignity and identity
of their descendants as to require criminal law mea-
sures in Switzerland”.

After analysing the relevant criteria and case-specific
elements, and after balancing the conflicting rights
at issue (freedom of expression under Article 10 ver-
sus the right of reputation and (ethnic) dignity under
Article 8), the majority of the Grand Chamber con-
cludes that Perinçek’s right to freedom of expression
has been violated by the Swiss authorities. The Grand
Chamber summarises its finding as follows: “Taking
into account all the elements analysed above - that
the applicant’s statements bore on a matter of pub-
lic interest and did not amount to a call for hatred
or intolerance, that the context in which they were
made was not marked by heightened tensions or spe-
cial historical overtones in Switzerland, that the state-
ments cannot be regarded as affecting the dignity
of the members of the Armenian community to the
point of requiring a criminal law response in Switzer-
land, that there is no international law obligation for
Switzerland to criminalise such statements, that the
Swiss courts appear to have censured the applicant
for voicing an opinion that diverged from the estab-
lished ones in Switzerland, and that the interference
took the serious form of a criminal conviction - the
Court concludes that it was not necessary, in a demo-
cratic society, to subject the applicant to a criminal
penalty in order to protect the rights of the Armenian
community at stake in the present case”. On these
grounds, ten of the 17 judges come to the conclu-
sion that the Swiss authorities have breached Article
10 of the Convention. The Grand Chamber majority
also confirms that Article 17 (abuse clause) can only
be applied on an exceptional basis and in extreme
cases, where it is “immediately clear” that freedom
of expression is employed for ends manifestly con-
trary to the values of the Convention. As the deci-
sive issue whether Perinçek had effectively sought to
stir up hatred or violence and was aiming at the de-
struction of the rights under the Convention was not
“immediately clear” and overlapped with the question
whether the interference with his right to freedom of
expression was necessary in a democratic society, the
Grand Chamber decided that the question whether Ar-
ticle 17 was applicable had to be joined with the ex-
amination of the merits of the case under Article 10
of the Convention. As the Court found that there has
been a breach of Article 10 of the Convention, there
were no grounds to apply Article 17 of the Convention.

Seven judges however, including the president of

IRIS 2016-1 3

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-2/1&id=15436
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-7/2&id=15436


the Court, argued that the conviction of Perinçek in
Switzerland did not amount to a breach of his right
to freedom of expression. Four of them also argued
that Article 17 (abuse clause) should have been ap-
plied in this case. The dissenting judges emphasise
“that the massacres and deportations suffered by the
Armenian people constituted genocide is self-evident.
The Armenian genocide is a clearly established fact.
To deny it is to deny the obvious”, immediately ad-
mitting however that this is not the (relevant) ques-
tion in the case at issue. According to the dissenting
judges the real issue at stake is “whether it is pos-
sible for a State, without overstepping its margin of
appreciation, to make it a criminal offence to insult
the memory of a people that has suffered genocide”.
They confirm that, in their view, this is indeed possi-
ble.

• Judgment by the European Court of Human Rights (Grand Cham-
ber), Perinçek v. Switzerland, Application no. 27510/08 of 15 October
2015
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17795 EN FR

Dirk Voorhoof
Ghent University (Belgium) & Copenhagen University

(Denmark) & Member of the Flemish Regulator for
the Media (VRM) and of the European Centre for

Press and Media Freedom (ECPMF)

European Court of Human Rights: Pentikäi-
nen v. Finland

On 20 October 2015 the Grand Chamber of the Euro-
pean Court of Human Rights (ECtHR) confirmed that
the interference with a press photographer’s right to
freedom of expression and newsgathering as a re-
sult of disobeying a police order to leave the scene
of a demonstration that had turned into a riot, can
be said to have been “necessary in a democratic so-
ciety” within the meaning of Article 10 of the Euro-
pean Convention on Human Rights (ECHR). The Grand
Chamber comes to the same conclusion as the earlier
judgment of the Fourth Section finding that the arrest,
detention, prosecution and conviction of the journalist
did not violate Article 10 ECHR (see IRIS 2014-4/2 and
IRIS 2014-7/2).

The applicant, Markus Pentikäinen, is a photographer
and journalist for the weekly magazine Suomen Ku-
valehti. He was sent by his employer to take pho-
tographs of a large demonstration against the Asia-
Europe meeting in Helsinki, and to conduct an exten-
sive report on the demonstration for the paper version
of the magazine and also to publish it online immedi-
ately, once the demonstration had ended. At a certain
moment, the police decided to interrupt the demon-
stration, which had turned violent, and to seal off
the demonstration area. It was announced over loud-
speakers that the demonstration was stopped and
that the crowd should leave the scene. The police

continued to order the crowd to disperse, stating that
any person who did not leave would be apprehended.

Hundreds of people then left voluntarily via several
exit routes established by the police. When leaving,
they were asked to show their identity cards and their
belongings were checked. At one point, a police of-
ficer told Pentikäinen personally that he had one last
chance to leave the scene. Pentikäinen told the po-
lice officer that he was reporting for Suomen Kuvalehti
and that he was going to follow the event to its end.
After the situation inside the cordon had already been
peaceful for an hour with around only 20 demonstra-
tors left, the police apprehended the protesters that
had not left the scene yet, including Pentikäinen. He
told the apprehending officer that he was a journalist
and he presented his press card, which the police offi-
cer later confirmed. In addition, at the police station,
the police were aware that Pentikäinen was a member
of the press. He was detained for about 18 hours and
later the public prosecutor brought charges against
him. The Finnish courts found the journalist guilty of
disobeying the police, but they did not impose any
penalty on him, holding that his offence was excus-
able. Apart from the acceptance that the impugned
measures were prescribed by law, the Grand Cham-
ber also considers them necessary in a democratic
society, as pertinently and sufficiently motivated by
the Finnish authorities. In general terms the Court is
of the opinion that “a journalist cannot claim an exclu-
sive immunity from criminal liability for the sole rea-
son that, unlike other individuals exercising the right
to freedom of expression, the offence in question was
committed during the performance of his or her jour-
nalistic functions”. According to the Grand Chamber
“the present case does not concern the prohibition of
a publication (public disclosure of certain information)
or any sanctions imposed in respect of a publication.
What is at stake in the present case are measures
taken against a journalist who failed to comply with
police orders while taking photos in order to report
on a demonstration that had turned violent” (§ 93).
The Grand Chamber also endorses the argument of
the Finnish Government, stating that “the fact that the
applicant was a journalist did not entitle him to pref-
erential or different treatment in comparison to the
other people left at the scene”.

The judgment refers to the obligation of a journalist to
behave in a “responsible” way, which includes obey-
ing lawful orders by the police: “Against the back-
ground of this conflict of interests, it has to be em-
phasised that the concept of responsible journalism
requires that whenever a journalist - as well as his
or her employer - has to make a choice between the
two duties and if he or she makes this choice to the
detriment of the duty to abide by ordinary criminal
law, such journalist has to be aware that he or she
assumes the risk of being subject to legal sanctions,
including those of a criminal character, by not obeying
the lawful orders of, inter alia, the police”.The Grand
Chamber agrees with the Finnish authorities that the
impugned measures taken against Pentikäinen were

4 IRIS 2016-1

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17795
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-4/2&id=15435
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-7/2&id=15435


necessary and proportionate for the protection of pub-
lic safety and the prevention of disorder and crime.
That includes not only his apprehension, but also the
near 18-hour detention, the prosecution, and finally
the criminal conviction for having disobeyed the po-
lice.

The majority of the Grand Chamber, by thirteen votes
to four, comes to the conclusion that there has been
no violation of Article 10 of the Convention. The Court
recalls that it “clearly transpires from the case file that
the authorities did not deliberately prevent or hinder
the media from covering the demonstration in an at-
tempt to conceal from the public gaze the actions of
the police with respect to the demonstration in gen-
eral or to individual protesters (..). Indeed, the appli-
cant was not prevented from carrying out his work as
a journalist either during or after the demonstration”.
It also stresses that “this conclusion must be seen on
the basis of the particular circumstances of the instant
case, due regard being had to the need to avoid any
impairment of the media’s “watch-dog” role”. The dis-
senting judges consider the reasoning and finding by
the majority of the Grand Chamber “a missed oppor-
tunity”, neglecting the rights of journalists to observe
public demonstrations effectively and unimpeded, so
long as they do not take a direct and active part in
hostilities. The four dissenters emphasise “the funda-
mental role of the press in obtaining and disseminat-
ing to the public information on all aspects of govern-
mental activity”. In a statement of 12 November 2015
published on the Council of Europe’s Platform to pro-
mote the protection of journalism and the safety of
journalists, the EFJ, the IFJ, Index on Censorship and
Article 19 call on Finland and other Council of Europe
member states to adopt a clear legal framework for
the treatment of journalists during protests, in order
to ensure the right balance between press freedom
and public order during protests and demonstrations.

• Judgment by the European Court of Human Rights (Grand Cham-
ber), Pentikäinen v. Finland, Application no. 11882/10 of 20 October
2015
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17793 EN FR
• EFJ, IFJ, Article 19, Index, “Finland: Unclear Legal Framework for
Guaranteeing Journalists’ Rights Covering Protests” 12 November
2015
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17794 EN

Dirk Voorhoof
Ghent University (Belgium) & Copenhagen University

(Denmark) & Member of the Flemish Regulator for
the Media (VRM) and of the European Centre for

Press and Media Freedom (ECPMF)

European Court of Human Rights: Couderc
and Hachette Filipacchi Associés v. France

The Grand Chamber’s judgment in Couderc and Ha-
chette Filipacchi Associés v. France elaborates on the

appropriate standards for privacy and media cover-
age on issues related to the private life of public per-
sons (see also IRIS 2014-3/1). In 2005, the French
magazine Paris Match was ordered to pay EUR 50,000
in damages and to publish a statement detailing the
judgment of the Versailles Court of Appeal finding a
breach of privacy, because of an article which caused
damage to Albert II of Monaco. The impugned arti-
cle in Paris Match contained an interview with the for-
mer lover of Albert Grimaldi, Ms Coste, who claimed
that Albert Grimaldi, who had become the reigning
prince of Monaco, was the father of her son. In par-
ticular, the interview described the circumstances in
which Ms Coste had met the Prince, their intimate re-
lationship, their feelings, and the manner in which the
Prince had reacted to the news of Ms Coste’s preg-
nancy and had behaved towards the child at his birth
and afterwards. Ms Conte also revealed that she was
living in the Prince’s Paris apartment and that she re-
ceived an allowance from him, being the mother of his
illegitimate child. The article was illustrated by sev-
eral photographs showing the Prince with the child in
his arms and with Ms Coste. Considering that the pub-
lication of the article in Paris Match interfered with his
right to private life and to protection of his own im-
age, the Prince had brought proceedings against Paris
Match, seeking damages from the publishing com-
pany and an order to publish the court’s ruling. The
French Court of Cassation confirmed the finding of the
invasion of Albert Grimaldi’s privacy, inter alia on the
grounds that “every person, whatever his rank, birth,
fortune or present or future functions, is entitled to
respect for his private life”.

The publication director, Ms Couderc, and the pub-
lishing company, of the weekly magazine Paris Match
lodged an application with the European Court of
Human Rights (ECtHR) against France, complaining
about an unjustified interference with their right to
freedom of expression under Article 10 of the Euro-
pean Convention on Human Rights (ECHR). The Fifth
Section of the ECtHR, in a judgment of 12 June 2014,
held, by four votes to three, that there had been a vi-
olation of Article 10 of the Convention. The Chamber
judgment, however, did not become final. On request
of the French Government, the case was referred to
the Grand Chamber. In its judgment of 10 November
2015, the Grand Chamber confirms the finding of a
violation of Article 10 ECHR. The Court refers to the
relevant criteria applied in other cases in which the
rights under Article 8 and 10 needed to be balanced.
These criteria are: 1. contribution to a debate of pub-
lic interest and the subject of the news report; 2. the
degree of notoriety of the person affected; 3. the prior
conduct of the person concerned; 4. the content, form
and consequences of the publication; 5. the circum-
stances in which the photographs were taken, the way
in which the information was obtained and its verac-
ity; and 6. the gravity of the penalty imposed on the
journalists or publishers.

In relation to the first aspect, the Court finds that the
birth of the Prince’s illegitimate son could not come

IRIS 2016-1 5

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17793
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17794
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-3/1&id=15434


solely within the private sphere of Albert Grimaldi,
as the disclosure of the Prince’s fatherhood could be
understood as constituting information on a question
of public interest, as at the material time the child’s
birth was not without possible dynastic and financial
implications. According to the Court, the impugned
information also had a political dimension. It further
emphasises “that the press’s contribution to a debate
of public interest cannot be limited merely to current
events or pre-existing debates. Admittedly, the press
is a vector for disseminating debates on matters of
public interest, but it also has the role of revealing and
bringing to the public’s attention information capable
of eliciting such interest and of giving rise to such a
debate within society”.

The Grand Chamber is particularly critical of the do-
mestic courts’ failure to weigh up the Prince’s right to
privacy with that of his son and the child’s mother. Ms
Coste had willingly given the interview and revealed
certain details of her private affair with the Prince.
The resulting disputed article had made clear that her
son’s right to public recognition by his father was of
utmost importance to her, and was a key reason for
her decision to publicise the issue. Hence, Ms Coste
“was certainly not bound to silence” and the Prince’s
private life was not the sole subject of the article. It
also concerned the private life of Ms Coste and her
son, her pregnancy, her own feelings, the birth of her
son, a health problem suffered by the child and their
life together. The Court emphasises “that the combi-
nation of elements relating to Ms Coste’s private life
and to that of the Prince had to be taken into account
in assessing the protection due to him”.

The Court also refers to the fairness of the means
used to obtain the information and reproduce it for
the public, and the respect shown for the person who
is the subject of the news report: Ms Coste herself
contacted Paris Match, the veracity of the information
is not disputed and the pictures which illustrate the in-
terview were handed over voluntarily by Ms Coste to
Paris Match. In addition, the photographs taken with
the Prince were not taken without his knowledge and
were taken in public places, raising no particular is-
sues. The magazine furthermore cannot be criticised
for enhancing the article and striving to present it at-
tractively, provided that this does not distort or de-
form the information published and is not such as to
mislead the reader. With regard to the photographs
illustrating the article which show the Prince holding
the child, the Court reiterates that Article 10 ECHR
leaves it for journalists to decide whether or not it
is necessary to reproduce such documents to ensure
credibility. While there is no doubt that these pho-
tographs fell within the realm of the Prince’s private
life and that he had not consented to their publica-
tion, their link with the impugned article however was
not tenuous, artificial or arbitrary, and their publica-
tion could be justified by the fact that they added
credibility to the account of events. The pictures were
neither defamatory, depreciatory or pejorative for the
Prince’s image.

The Court finally reiterates that in the context of
assessing proportionality, “any undue restriction on
freedom of expression effectively entails a risk of ob-
structing or paralysing future media coverage of sim-
ilar questions”, while the order to pay EUR 50,000
in damages and to publish a statement detailing the
judgment cannot be considered as insignificant penal-
ties.

The Court concluded that the arguments for the pro-
tection of the Prince’s private life and his right to his
own image, although relevant, cannot be regarded
as sufficient to justify the interference at issue. The
French courts did not give due consideration to the
principles and criteria as laid down by the Court’s
case-law for balancing the right to respect for pri-
vate life and the right to freedom of expression. They
thus exceeded the margin of appreciation afforded
to them and failed to strike a reasonable balance of
proportionality between the measures restricting Paris
Match’s right to freedom of expression, and the legiti-
mate aim pursued. The Court therefore, unanimously,
concludes that there has been a violation of Article 10
of the Convention.

• Arrêt de la Cour européenne des droits de l’homme (Grande cham-
bre), Couderc et Hachette Filipacchi Associés c. France, requête
n◦40454/07 du 10 novembre 2015 (Judgment by the European Court
of Human Rights (Grand Chamber), Couderc and Hachette Filipacchi
Associés v. France, Application no. 40454/07 of 10 November 2015)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17792 EN FR

Dirk Voorhoof
Ghent University (Belgium) & Copenhagen University

(Denmark) & Member of the Flemish Regulator for
the Media (VRM) and of the European Centre for

Press and Media Freedom (ECPMF)

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Union:
Hewlett-Packard Belgium v. Reprobel

On 12 November 2015, the Court of Justice of the
European Union (CJEU) delivered its judgment in
Hewlett-Packard Belgium v. Reprobel, which was a
preliminary ruling on the interpretation of “fair com-
pensation” under Articles 5(2)(a) and 5(2)(b) of Direc-
tive 2001/29/EU (the “InfoSoc Directive”). The case
arose in Belgium, when a collective rights manage-
ment organisation, Reprobel, requested that Hewlett-
Packard pay a EUR 49.20 levy for every “multifunc-
tion printer” it sold. The dispute reached the Brussels
Court of Appeal (Cour d’appel de Bruxelles), which re-
ferred a number of question to the CJEU.

Article 5(2)(a) provides that member states may pro-
vide for exceptions to the reproduction right “in
respect of reproductions on paper or any similar

6 IRIS 2016-1

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17792


medium, effected by the use of any kind of photo-
graphic technique or by some other process having
similar effects, with the exception of sheet music,
provided that the rightholders receive fair compensa-
tion”. Article 5(2)(b) provides for another exception
“in respect of reproductions on any medium made by
a natural person for private use and for ends that are
neither directly nor indirectly commercial, on condi-
tion that the rightholders receive fair compensation”.

The first question was whether, when interpreting the
term “fair compensation” in Article 5(2)(a) and Article
5(2)(b), it is necessary to draw a distinction between
(a) the making of reproductions by natural persons
for private use and for ends that are neither directly
nor indirectly commercial and (b) the making of repro-
ductions by natural persons but for a use other than
private use or for ends that are directly or indirectly
commercial or the making of reproductions by other
categories of users. The Court ruled that “since the
harm suffered by the rightholders in each of those sit-
uations is not, as a general rule, identical”, it followed
that such a distinction should be drawn.

The second question answered concerned whether
the above articles precluded national legislation, such
as the Belgian legislation, which authorises a mem-
ber state to allocate a part of the fair compensation
payable to rightholders to the publishers of works cre-
ated by authors, with the publishers being under no
obligation to ensure that the authors benefit, even in-
directly, from some of the compensation of which they
have been deprived. The Court first noted that pub-
lishers are not among the reproduction rightholders
listed in Article 2 of the Directive. Moreover, “pub-
lishers do not suffer any harm” for the purposes of
the reprography exception and the private copying
exception. It followed, according to the Court, that
publishers cannot receive compensation under those
exceptions when such receipt would have the result
of depriving reproduction rightholders of all or part of
the fair compensation to which they are entitled under
those exceptions.

Finally, the Court ruled on whether Article 5(2)(a) and
Article 5(2)(b) preclude legislation which combines,
in order to finance the fair compensation granted
to rightholders, two forms of remuneration: first,
lump-sum remuneration paid prior to the reproduc-
tion operation by the manufacturer, importer or intra-
Community acquirer of devices enabling protected
works to be copied, at the time when such devices are
put into circulation on national territory, the amount
of which is calculated solely by reference to the
speed at which such devices are capable of producing
copies; and second, proportional remuneration, re-
covered after the reproduction operation, determined
solely by means of a unit price multiplied by the num-
ber of copies produced, which also varies depending
on whether or not the person liable for payment has
cooperated in the recovery of that payment, which, in
principle, is to be made by natural or legal persons
who make copies of works. The Court held that “a

combined system of remuneration of that kind must
include mechanisms, in particular for reimbursement,
which allow the complementary application of the cri-
terion of actual harm suffered and the criterion of
harm established as a lump sum in respect of different
categories of users”.

• Judgment of the Court (Fourth Chamber) in Case C-572/13 Hewlett-
Packard Belgium SPRL v Reprobel SCRL, 12 November 2015
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17796 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

Ronan Ó Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

NATIONAL

BG-Bulgaria

The National Assembly does not accept
CEM’s report

On 29 October 2015 the National Assembly did not
pass the activity report of the Council for Electronic
Media (CEM), after the Assembly held a plenary dis-
cussion on the matter on 28 October 2015.

Pursuant to Article 39, para 1 of the Radio and Televi-
sion Act (RTA), CEM has the duty to present a report
on its activities for discussion at the National Assem-
bly no later than 31 October for the first half of each
year, and no later than 31 March for the second half
of the previous year. In addition, CEM has to post the
report on its internet webpage.

On 21 May 2015, the Committee on Culture and Media
of the National Assembly accepted the activity report
of CEM for the period of 1 January 2014 to 30 June
2014, as well as the activity report of CEM for the
period of 1 July 2014 to 31 December 2014 with 12
votes “for”, 0 “against” and 1 “abstaining”. However,
a few months later, on 28 October 2015, the National
Assembly held a plenary discussion concerning CEM’s
report from the previous year and did not accept it.
The failure to accept CEM’s report will produce no le-
gal consequences for the Council.

•Ñòåíîãðàìà îò çàñåäàíè e402476 íà Êîìèñèÿòà ïî êóëòóðà
è ìåäèè íà 21.05.2015 ã (Shorthand Report from the Session of
the Committee on Culture and Media, 21 May 2015)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17812 BG
• Ñòåíîãðàìè îò çàñåäàíèÿòà íà Íàðîäíîòî ñúáðàíèå íà
28.10.2015 ã (Shorthand Report from the Plenary Sessions of the
National Assembly, 28 October 2015)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17813 BG

IRIS 2016-1 7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17796
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17812
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17813


• Ñòåíîãðàìè îò çàñåäàíèÿòà íà Íàðîäíîòî ñúáðàíèå íà
29.10.2015 ã (Shorthand Report from the Plenary Sessions of the
National Assembly, 29 October 2015)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17814 BG

Rayna Nikolova
New Bulgarian University

DE-Germany

Federal Administrative Court declares com-
mercial bumper broadcast by Sat.1 unlawful

In a judgment of 14 October 2015 (Case no. 6 C
17.14), the Bundesverwaltungsgericht (Federal Ad-
ministrative Court - BVerwG) decided that a bumper
introducing a block of commercials and linked to a
programme announcement was in breach of the rules
on separating TV programmes from advertising.

During a break between two early evening pro-
grammes, the television broadcaster Sat.1 had broad-
cast commercial bumpers that included the word
“Werbung” (advertisement). The bumpers also con-
tained announcements for the programmes to fol-
low. The Landeszentrale für Medien und Kommunika-
tion Rheinland-Pfalz (Rhineland-Palatinate Media and
Communication Authority - LMK) considered that this
was in breach of Article 7(3) of the Rundfunkstaatsver-
trag (Inter-State Broadcasting Agreement - RStV) and
ordered the broadcaster not to use the bumpers
again. The Administrative Court of First Instance dis-
missed the action brought by the broadcaster and its
ruling was later confirmed by the Oberverwaltungs-
gericht Rheinland-Pfalz (Rhineland-Palatinate Admin-
istrative Court of Appeal - OVG).

The BVerwG has now dismissed the appeal lodged on
points of law and confirmed the breach of the require-
ment to separate TV programmes from advertising.
In the Court’s opinion, advertising must, according
to the relevant provision of the Inter-State Broadcast-
ing Agreement, be kept separate by visual or acous-
tic means appropriate to the broadcast medium or be
clearly separate in terms of space from other parts
of the programme. “Other parts of the programme”
within the meaning of this provision included an-
nouncements concerning the broadcaster’s own pro-
grammes to be shown later.

In the Court’s opinion, although the Inter-State Broad-
casting Agreement did not call for the visual means
separating the programme from advertising (in this
case, the display of the word WERBUNG) to be in-
serted after the last frame of the programme and
before the first frame of the advertisement, the de-
sign of the word displayed chosen in this case was
insufficient to distinguish the advertising clearly from

the programme announcement. In view of the vi-
sual dominance of that announcement, which was still
on screen, the very short display was not sufficient
to make it clear enough to the reasonably attentive
viewer that advertisements would begin to be shown
immediately afterwards.

• Urteil vom BVerwG vom 14. Oktober 2015 (Az. 6 C 17.14) (Judgment
of the Federal Administrative Courtof 14 October 2015 (Case no. 6 C
17.14))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18542 DE

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

ARD publishes first report on programme
producers

The Arbeitsgemeinschaft der öffentlich-rechtlichen
Rundfunkanstalten der Bundesrepublik Deutschland
(German Association of Public Service Broadcasters -
ARD) has published a report on programme producers
for the first time. It covers the year 2014, in which
the ARD says it commissioned films, documentaries
and entertainment programmes worth more than EUR
707.1 million. The aim of the report is to ensure more
transparency because the ARD, as a public service
broadcaster, is also funded by licence fees collected
from the public. Writing in the foreword, the ARD’s
Chairman Lutz Marmo and its Director of Film Produc-
tion Dr Karola Wille state: “Most of the money for
producing the programmes comes from contributions
made by everyone, so we want to make the way we
use the money entrusted to us as transparent as pos-
sible”. The report contains details of commissioned
productions, co-productions and mixed productions
directly commissioned by the regional broadcasters
that make up the ARD and “ARD Degeto”. The latter
is a wholly owned ARD subsidiary and its sharehold-
ers are the nine regional ARD broadcasters and their
advertising subsidiaries.

The figures in the report show that around 70 per cent
of the ARD and Degeto contracts, worth a total of EUR
493.5 million, were awarded to independent produc-
ers. Lutz Marmor added: “Two-thirds of the contracts
go to independent producers, whose diverse creativ-
ity is indispensable for the quality of our programmes.
Working with both small and large production compa-
nies enables exciting programme material to be made
for the ARD, and especially our audience”. The re-
port therefore draws a distinction between whether
a production was made by a dependent or indepen-
dent film and/or TV producer. A company is classified
as dependent if the regional broadcaster concerned
has a direct or indirect stake in it (for example, the
DREFA media group in the case of MDR or the Studio
Hamburg Group in the case of NDR). For Degeto, com-
panies in which the regional broadcasters own shares

8 IRIS 2016-1

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17814
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18542


are considered dependent. On the other hand, ac-
cording to the report’s definition contracts are to be
considered awarded to independent producers if the
regional broadcaster concerned has neither a direct
nor an indirect financial involvement in them.

There are no legal provisions governing the award
to production companies of regional broadcasters’
commissioned productions and co-productions. Ac-
cording to the judgment of the Court of Justice of
the European Union of 13 December 2007 (Case C-
337/06, see IRIS 2007-9:3/2), public service broad-
casters constitute contracting authorities within the
meaning of public procurement law, but the rule in
section 100a(2)(1) of the Gesetz gegen Wettbewerb-
sbeschränkungen (Restraints of Trade Act - GWB) ex-
pressly excludes audiovisual services, such as the pur-
chase, development, production or co-production of
programmes, from the application of public procure-
ment laws. The core area of the public service broad-
casters’ business operations thus does not fall within
the ambit of formal public procurement law, but the
public service broadcasters have reached an inter-
nal agreement on the award of commissioned produc-
tions and co-productions. The aim of these arrange-
ments is to ensure efficiency in the award of contracts
and transparency in the procurement process.

• Produzentenbericht der ARD (ARD report on programme producers)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17818 DE

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

ES-Spain

Regulation of the pre-funding of European
audiovisual works

The Spanish government approved on 30 October
2015 a Royal Decree that specifies the details of
the obligation to pre-fund European audiovisual works
which is contained in the General Law of Audiovisual
Communications approved by the Parliament in 2010
(see IRIS 2010-4/21).

This law establishes the obligation for audiovisual me-
dia services providers to earmark annually a percent-
age of their operating revenue, accrued in the previ-
ous financial year, for the pre-funding of the follow-
ing European works: cinematographic films (feature-
length and short films), films, series and documen-
taries made for television, and animated films and se-
ries. Such percentage refers, according to their oper-
ating account, to those national and regional televi-
sion channels whose programming schedules include

works which are less than seven years old by refer-
ence to their date of production.

According to this new piece of legislation, that re-
places Royal Decree 1652/2004, private providers
must earmark 5 percent of their operating revenue to
comply with the pre-funding obligation, reserving at
least 60 percent of that funding to cinematographic
films. Within such 60 percent, 60 percent must in turn
be reserved to works of which the original language
is any of the official languages of Spain. Additionally,
at least 50 percent of the latter 60 percent must be
reserved to works of independent producers. In any
case, to fulfil the obligation providers can pre-fund,
up to 40 percent, other types of audiovisual works
produced for television (films, series, documentaries,
and animated films and series).

Public providers must earmark 6 percent of their op-
erating revenue to fulfil the pre-funding obligation, re-
serving at least 75 percent of that funding to cine-
matographic films. Within such 75 percent, 60 per-
cent must in turn be reserved to works of which the
original language is any of the official languages of
Spain. Additionally, at least 50 percent of that 60 per-
cent must be reserved to works of independent pro-
ducers. In any case, to fulfil the obligation, providers
can pre-fund, up to 25 percent, other types of audio-
visual works produced for television. Nevertheless, at
least 50 percent of that 25 percent must be reserved
to films or series made for television, whether they
are animated of fiction based.

These obligations can be fulfilled taking part directly
in the production of the audiovisual works or by ac-
quiring rights for their commercialisation. As re-
gards direct participation, the following alternatives
are allowed: in-house production, commissioning, co-
production and financial contributions.

• Real Decreto 988/2015, de 30 de octubre, por el que se regula el
régimen jurídico de la obligación de financiación anticipada de de-
terminadas obras audiovisuales europeas (Royal Decree 988/2015,
of 30 October, establishing the legal regime of the obligation on the
pre-funding of certain European audiovisual works)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17816 ES

Trinidad García Leiva
Universidad Carlos III, Madrid

FR-France

Production of the opera ‘Les Dialogues des
Carmélites’ banned on television

On 13 October 2015 the Paris Court of Appeal de-
livered a judgment which will prevent opera lovers
seeing a screen version of ‘Les Dialogues des Car-
mélites’ produced by Russian artiste Dimitri Tcher-
niakov, as staged in 2010 and 2011 at the Munich

IRIS 2016-1 9

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2007-9:3/2&id=15458
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17818
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-4/21&id=15456
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17816


opera house and recorded on DVD and Blu-ray. The
judgment raises the question of the limits to freedom
of adaptation and creation. The beneficiaries of the
rights of Francis Poulenc, who composed the music,
and Georges Bernanos, who wrote the libretto, felt
that this production completely transformed and dis-
torted the end of the work, and therefore applied to
the courts for a ban on it being performed and on the
videogram of it being shown. When the Paris court
refused their application, they lodged an appeal.

As France Musique recalls, “The action [of the work]
takes place during the French Revolution, centring on
the character of Blanche de la Force, a young women
who decides to enter a convent. During the period of
the Reign of Terror, the nuns refuse to renounce their
faith and are condemned to death by a revolutionary
tribunal. The work culminates in the finale [04046]:
singing the Salve Regina, the nuns go to the scaffold
one by one and are guillotined. Blanche, who ques-
tions her own faith, finally joins them and is in turn ex-
ecuted”. In support of their applications, the rightsh-
olders claimed that the raison d’être and significance
of ‘Les Dialogues des Carmélites’ lies in this finale.
In the disputed production, however, in which the ac-
tion is transposed into the contemporary world and
almost all the religious references have been deleted,
the scenery comprises a wooden hut surrounded by
the crowd, held back by security tape. Blanche arrives
to the sound of recorded religious chants and frees
the nuns from the hut, bringing them out one by one,
choking as if on the point of suffocating; once they are
all out, she shuts herself in the hut on her own, and a
few moments later the hut explodes. The Court of Ap-
peal recalled the principle according to which “while
it may be agreed that directors have a certain de-
gree of liberty in carrying out their work, that liberty
is limited by the moral right of authors to respect for
their works, in terms of both integrity and spirit, which
should not be distorted”. In the light of the various lit-
erary documents produced, the Court found that the
end of the story as produced and as described by the
director, Tcherniakov, adhered to the themes (hope,
martyrdom, grace, etc) which were dear to the au-
thors of the original work. Nevertheless, and contrary
to the findings of the original court, the Court of Ap-
peal found that despite its brevity and regardless of
any appreciation of its merit, the staging of the final
act modified the work of both Bernanos and Poulenc
at a crucial point in the opera, changing the meaning
and consequently distorting the spirit of the work.

The original judgment was therefore overturned, and
the Court of Appeal upheld the application brought by
the applicant parties regarding a ban on marketing
the disputed DVD and broadcasting it on television,
in all countries. On the other hand, their application
for a ban on performing the opera was declared inad-
missible because this came up against the principle
of res judicata, as the Regional Court in Paris declared
itself incompetent in 2012 to deliberate on applica-
tions regarding such performances of the opera out-
side France.

• Cour d’appel de Paris (pôle 5 ; ch. 1), 13 octobre 2015 - G. Bernanos
et a. c/ D. Tcherniakov, Bel Air Media, Mezzo et a. (Paris Court of
Appeal (Centre 5, Chamber 1), 13 October 2015 - G. Bernanos and
others vs. D. Tcherniakov, Bel Air Media, Mezzo and others) FR

Amélie Blocman
Légipresse

Classification licence for ‘La Vie d’Adèle’
withdrawn

After the films “Love”, “Saw 3D” and “Nymphoma-
niac”, it is the turn of “La Vie d’Adèle” (English title:
“Blue is the Warmest Colour”), which was awarded
the Palme d’Or at the Cannes Film Festival in 2014, to
have its classification licence issued by the Minister
for Culture withdrawn. In the present case, an associ-
ation and a number of parents of under-18-year-olds
had applied to the Administrative Court for the deci-
sion by the Minister for Culture granting a classifica-
tion licence to the film to be changed to include a ban
on the film being shown to anyone under 12 years’
old and for it to carry a warning pointing out the pres-
ence of “realistic sex scenes likely to be disturbing
for young audiences”. As the Administrative Court
had rejected the application, the applicants appealed
against the judgment.

The Administrative Court of Appeal noted that the
film at issue related the various stages in a passion-
ate love affair between Adèle, a secondary school
pupil under 18 years of age, and Emma, a 25-year-old
artist. To illustrate their passion, the film includes a
number of sex scenes presented in a realistic fashion,
in close-up, including one in particular which lasts for
almost seven minutes and apparently shows the ac-
tresses’ genitals. The Court began by stating that if a
film included sex scenes that were presented in a real-
istic fashion and were likely to be disturbing for young
audiences, the objectives of protecting children and
young people referred to in Article L. 211-1 of the Cin-
ema and Animated Image Code required the Minister
with responsibility for culture to combine the classifi-
cation licence with a blanket ban on showing the film
to anyone under the age of 12.

The Court found that the film director’s decision to
present these scenes in long takes, with neither arti-
fice nor musical accompaniment, his aim being to con-
fer greater emotional intensity on the scenes, made
it impossible for anyone watching, and particularly
younger audiences, to maintain any distance from
what they were being shown. This meant that the
realistic sex scenes were indeed likely to be disturb-
ing for young audiences, and the Minister for Culture
could not, without committing an error of apprecia-
tion, grant a classification licence that did not include
a ban on the film being shown to anyone under the
age of 12. The Minister was enjoined to reconsider

10 IRIS 2016-1



the application for a classification licence for the film,
within a period of two months from the date of no-
tification of the appeal judgment. The other submis-
sions, however, which called on the Court to decide on
the age limit to be applied, were rejected, since there
are a number of possible options for applying the clas-
sification: these are defined in Article R. 211-12 of the
Cinema Code (licence with a ban on showing the film
to either anyone under the age of 16 or to anyone
under the age of 18).

• Cour administrative d’appel, Paris, (4e ch.), 8 décembre 2015, As-
sociation Promouvoir et a. (Administrative Court of Appeal, Paris (4th
chamber), 8 December 2015, the association ‘Promouvoir’ and oth-
ers) FR

Amélie Blocman
Légipresse

Audiovisual adaptation of a political book
constitutes free-riding

A journalist who wrote a book about a famous politi-
cal adviser to the Vth Republic felt that a documen-
tary devoted to “the secrets of the Elysée’s gurus”
broadcast on a public-service television channel two
years after the book’s publication constituted an in-
fringing adaptation of his work. He therefore had the
producer and the channel summoned to face charges
of infringement. When the Regional Court in Paris con-
curred, the producer and the television channel ap-
pealed against the judgment. In its decision delivered
on 17 November 2015, the Paris Court of Appeal over-
turned the original judgment. It recalled that neither
the investigative journalism, the historical events, the
information regarding political life, including a num-
ber of anecdotes and revelations, nor the slogans of
a political campaign, which belonged to history, could
in themselves be protected under copyright. On the
other hand, the originality of the work lay in the com-
bination of the author’s arbitrary selection of the facts
reported and the way in which he analysed them, his
drafting skills, and the light he personally shed on
the psychology and the actions of the political adviser
who is the subject of the book. The Court observed,
however, that - unlike the book - the documentary
only devoted a few moments to the personal life of
the person concerned: the spotlight was not on the
person, but on the new strategies of political com-
munication. The Court found that the documentary’s
lack of emphasis on the personal life of the subject of
the book meant that it was not possible to detect the
same combination of characteristics that made the
book an original work.

The Court then went on to analyse the appellants’
subordinate appeal on the grounds of free-riding. It
began, before considering the facts of the matter, by
recalling the principle according to which free-riding
consisted of economic players placing themselves in

the wake of other players and deriving undue ben-
efit from the latter’s skill, notoriety or investments,
even if there were no risk of confusion. Thus legal
action claiming free-riding could be founded on the
same facts as those alleged in support of legal ac-
tion for infringement which was rejected under private
law on condition that justification of the wrongful be-
haviour was furnished. In the case at issue, the au-
thor claimed that the appellant companies had made
systematic wrongful use of the information and anec-
dotes he had selected for inclusion in his book, on the
basis of his analysis, and in an identical or very similar
formal presentation. The Court noted that the bibliog-
raphy and the author’s acknowledgements included in
the book reflected the scale of the work of investiga-
tion, research and selection he had carried out. And
indeed both the content and the format of the book
had been awarded the Prix du Livre Politique in 2010.
For its part, the publishing company which had com-
missioned and paid for the book and been responsible
for its rewriting and layout as well as its printing and
promotion, justified the substantial investment it had
made. As the Court showed in its analysis of the al-
leged infringement, the documentary constantly bor-
rowed heavily from the applicant’s book, but made no
reference at all to it, and did not include the author in
the list of people included in the acknowledgements.
The Court saw in this a reflection of the editor’s warn-
ings as to the unavailability of rights to adapt the book
and the author’s refusal to collaborate in the produc-
tion of the documentary in the capacity of a political
adviser.

It was therefore judged that by deliberately appropri-
ating, in disregard of the investment made and with-
out providing official acknowledgement, the fruits of
the author’s intellectual labours made possible thanks
to the financial investments of his editors, the pro-
ducer and broadcaster of the documentary had en-
sured the success of the documentary at issue at min-
imum effort and cost to themselves, and were there-
fore guilty of free-riding. The Court set the figure
of EUR 20,000 on the resulting prejudice suffered by
both the author and his editor.
• Cour d’appel, Paris (pôle 5; ch. 1), 17 novembre 2015 -France
Télévisions c/ F. Bazin, Edi 8 et a. (Paris Court of Appeal (Centre 5,
Chamber 1), 17 November 2015, France Télévisions vs. F. Bazin, Edi
8 and others) FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

Children’s right to privacy regarding pub-
lished photographs upheld

On 21 October 2012, the Mail Online (owned by As-

IRIS 2016-1 11



sociated Newspapers Ltd) published an online article
which bore the headline "A family day out". It showed
photographs, taken by an unnamed photographer, of
musician Paul Weller and some of his children, out
shopping in the street, and relaxing at a café on the
edge of the street in California, United States. On 16
April 2014, there was a finding at first instance of lia-
bility for misuse of private information.

In that judgment, Dingemans J awarded Paul Weller’s
three children a total of GBP 10,000 damages in re-
spect of seven photographs published. The judge
held that the claimants had a reasonable expectation
of privacy “because the photographs showed their
faces, one of the chief attributes of their respective
personalities, as they were on a family trip out with
their father”. Applying the criteria for balancing Ar-
ticles 8 and 10 of the European Convention on Hu-
man Rights (ECHR) laid down by the Grand Chamber
of the European Court of Human Rights (ECtHR) in
Von Hannover v. Germany (No.2) (see IRIS 2012-3/1),
he held that the balance came down in favour of the
claimants.

Associated Newspapers Ltd appealed. On 20 Novem-
ber 2015, the Master of the Rolls, Tomlinson and Bean
LJJ upheld Dingemans J’s judgment in Weller & Ors v
Associated Newspapers Ltd [2015] EWCA Civ 1176,
upholding the finding of liability for misuse of private
information (and breach of the Data Protection Act).

The Master of the Rolls outlined the “correct general
approach to the question whether a publication is in
breach of a person’s privacy rights”. It is a two-stage
test, both stages being questions of fact. The first
stage asks whether the claimants had a reasonable
expectation of privacy. If they did, the second stage
is to conduct a balancing exercise as between the in-
dividual’s right to privacy under Article 8 ECHR and
the publisher’s right to freedom of expression under
Article 10 ECHR. Where the claimant is a child, the
Court set out the approach to be followed regarding
the reasonable expectation of privacy: (a) a child does
not have a separate right to privacy merely by virtue
of being a child; (b) there are several considerations
which are relevant to children, but not to adults; thus,
in a particular case, a child may have a reasonable ex-
pectation to privacy whereas an adult does not; and
(c) common to both is that all the circumstances of the
case should be taken into account in deciding whether
there is a reasonable expectation of privacy (relying
on paragraph 36 of the Murray case).

The Master of the Rolls then set out how the Mur-
ray factors should be applied to children claimants.
First, although the photographs were taken in a pub-
lic place, which was an ordinary incident of living in
a free community, the activity was a private family
outing and so was protected by the broader right of
personal autonomy. Second, the parents had not con-
sented to the taking or publishing of the photographs.
Third, the claimants were children and had been iden-
tified by name, thus exposing them to a special vul-
nerability. Fourth, the twins, who were both less than

one year old, did not knowingly or accidentally lay
themselves open to the possibility of having their pho-
tographs taken in the context of an activity that was
likely to be recorded in a public manner. Nor did their
parents court publicity for them. The fact that a child’s
parents are celebrities may not, without more, be re-
lied on to argue for a lower reasonable expectation
of privacy. Fifth, the identification of the claimants
by surname created a risk of embarrassment and po-
tentially more serious threats to their safety, against
which they ought to be protected.

Finally, in relation to the balancing exercise, the Court
emphasised the following points: the fact that a
child’s Article 8 rights are engaged as a result of the
application of the first stage of the test does not au-
tomatically mean that any Article 10 rights will be
trumped by the need to consider the best interests of
a child. However, the primacy of the best interests of
a child means that, where a child’s interests would be
adversely affected, they must be given considerable
weight. While the photographs had only impacted one
of the three claimants, the absence of harm could not
be determinative as the best interests of the child had
to be taken into account.

Associated Newspapers was denied leave to appeal to
the Supreme Court.

• Weller & Ors v Associated Newspapers Ltd [2015] EWCA Civ 1176
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17798 EN
• Weller & Ors v Associated Newspapers Ltd [2014] EWHC 1163 (QB)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17799 EN
• Murray v Big Pictures (UK) Ltd [2008] EWCA Civ 446
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17800 EN

David Goldberg
deeJgee Research/ Consultancy

Regulator ends co-regulatory arrangements
for video-on-demand

Ofcom, the UK communications regulator, has de-
cided to take the regulation of video-on-demand ser-
vices in-house. These services were previously regu-
lated by the Authority for Video on Demand (ATVOD),
designated in 2010 as the co-regulator to take the
lead in regulating editorial content for these services
(see IRIS 2010-5/27). ATVOD originated as a self-
regulatory body but was restructured with the cre-
ation of a board, with a majority of members indepen-
dent of the industry. Ofcom retained concurrent re-
sponsibility to act in addition to, or in place of, ATVOD.

The services include catch-up TV, on-demand services
on TV, and the Internet. They have become increas-
ingly popular with viewers, with the proportion of
adult viewers who watch video-on-demand services
having increased from 27% in 2010 to 57% in 2014;
for younger viewers the figure is 70%.

12 IRIS 2016-1

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-3/1&id=15440
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17798
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17799
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17800
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-5/27&id=15439


Following a review, Ofcom has decided to act as sole
regulator of these services. It considers that this will
create operational efficiencies and will allow editorial
content of video-on-demand to sit alongside Ofcom’s
existing regulation of broadcast content. Thus, the
review concluded that, in the light of the increasing
convergence of linear services and on-demand pro-
gramme services, the Single Digital Market Review in
the EU (see IRIS 2015-6/13) and the need for a com-
prehensive solution to the future of content regula-
tion, Ofcom should take sole responsibility for regula-
tion of editorial content from 1 January 2016. Adver-
tising content on video-on-demand services will con-
tinue to be subject to a process of co-regulation in-
volving the Advertising Standards Authority.

• Ofcom, “Ofcom brings regulation of “video-on-demand” in house”,
Press Release, 14 October 2015
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17797 EN

Tony Prosser
School of Law, University of Bristol

Ofcom determines RT programme was unjust
and unfair in its depiction of BBC reporting
on Syria

Ofcom determined that global news and current af-
fairs channel RT, produced in Russia and funded by
the Federal Agency for Press and Mass Communica-
tions of the Russian Federation, had unfairly and un-
justly treated the BBC in its depiction of the British
public service broadcaster’s reporting on the Syrian
crisis.

The BBC complained about an episode of RT’s current
affairs programme Truthseeker entitled “Media staged
Syrian Chem Attack” and broadcast several times in
March 2014. The programme made allegations con-
cerning three BBC news reports shown on BBC News
at Ten on 29 August 2013, 30 September 2013, and an
edition of their current affairs series Panorama, broad-
cast on 30 September 2013.

The programme used a complaint letter submitted to
the BBC by Robert Stuart. Mr Stuart’s complaints as-
serted that the BBC had fabricated an atrocity in a
report on Syria, thus attempting to mislead the public
and encourage military intervention; the BBC digitally
changed the wording used by an interviewee suggest-
ing there had been a chemical weapons attack; the
BBC used actors in the reports pretending to be vic-
tims of the attack and also relied on claims of a doctor
purportedly biased due to family political connections
and was lying to win support for British military action;
and the BBC used the reports to provoke war and mil-
itary action in Syria.

The BBC’s Editorial Complaints Unit had responded
three times in writing to Mr Stuart’s complaints, and

in extensive detail, concluding that they would not
uphold his complaints.However, the programme de-
scribed Mr Stuart’s complaint as “a massive public
investigation” with “some extremely disturbing find-
ings”. The programme stated that Mr Stuart’s com-
plaints to the BBC “remain unanswered” and made
no mention of the BBC’s detailed response. Further
the programme refers to a “statement” in which the
BBC said it “stands by its report” thus giving the im-
pression that RT had asked the BBC for its comment
ahead of broadcast, whereas it knew nothing of the
programme until after broadcast.

The BBC’s complaints to Ofcom denied the allegations
made in the programme, and Ofcom in its determi-
nation made clear it was not a fact-finding tribunal.
Ofcom had to instead consider its Code of Conduct
drawn up pursuant to section 107 of the Broadcast-
ing Act 1996 to avoid unjust and unfair treatment in
programmes.

Rule 7.1 of its Code of Conduct provides that “Broad-
casters must avoid unjust or unfair treatment of indi-
viduals or organisations in programmes”. Also, Rule
7.9 of the Code provides, “Before broadcasting a fac-
tual programme, broadcasters should take reasonable
care to satisfy themselves that material facts have not
been presented, disregarded or omitted in a way that
is unfair to the individual or organisation”. In addi-
tion, Rule 7.11 of the Code states, “If a programme
alleges wrongdoing or incompetence or makes other
significant allegations, those concerned should nor-
mally be given an appropriate and timely opportunity
to respond”. Finally, Ofcom had to consider Rule 7.13
of its Code, which reads, “Where it is appropriate to
represent the views of a person or organisation that is
not participating in the programme, this must be done
in a fair manner”.

When considering the application of the Code con-
cerning the BBC complaint, Ofcom also applied sec-
tion 3.4(g) of the Broadcasting Act 1996, whereby it
has to uphold an appropriate level of freedom of ex-
pression.

The BBC complained that the programme had treated
it unjustly or unfairly, because material facts about or
related to it were presented, disregarded or omitted in
a manner which gave viewers an unfair impression of
the broadcaster. Further, the BBC had not been given
an appropriate and timely opportunity to respond to
the claims made in the programme. Thirdly, the BBC’s
views were unfairly represented in the programme.

Ofcom upheld the BBC’s complaints, considering that
the programme suggested the BBC was subject to
a significant official enquiry, rather than responding
to Mr Stuart’s complaints. Secondly, the programme
depicted the BBC as not responding to or answering
Mr Stuart’s complaints, whereas it had and in detail.
Thirdly, the allegations against the BBC “fundamen-
tally attacked” the impartiality and integrity of the or-
ganisation. Ofcom considered that the BBC ought to
have been given sufficient time before the broadcast

IRIS 2016-1 13

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-6/13&id=15439
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17797


of the programme to comment, whereas they were
not contacted by RT. The programme gave the im-
pression that the BBC had been approached prior to
broadcast and responded solely by saying it stood by
its findings. No aspect of the BBC’s responses to Mr
Stuart were included in the programme.

• Ofcom, Broadcast Bulletin, Issue number 288, 21 September 2015,
p. 5
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17737 EN

Julian Wilkins
Blue Pencil Set

GR-Greece

New law regulating licensing of content
providers of digital terrestrial television

A new law (the fourth since the launching of private
television 25 years ago), regulating the licensing of
content providers of digital terrestrial television, has
been passed by the Greek Parliament on 24 October
2015.

According to this law, ten-year licences shall be
granted through an auction procedure to be held
by the independent regulatory authority Ethniko
Symvoulio Radiotileorasis (ESR). Candidates should
meet requirements such as a minimum share capital
(which is EUR 8,000,000 for licensees having a licence
of national range to broadcast informative/general
content), a minimum number of employees (400 for
those that broadcast in national range), and techno-
logical equipment.

Before the auction’s procedure, the competent Minis-
ter shall determine the different categories of licences
to be awarded (national or regional range, informa-
tive or non-informative programmes, etc.), as well as
the auction’s starting price, after consultation of the
ESR. However this authority actually operates with
four members (out of seven), since the term of office
of three members ended in April 2015 after several
extensions (IRIS 2013-5/31) and, due to a special pro-
vision of this law, the term of office has been ended
for three other members too. The decision on the des-
ignation of six new members of ESR is to be taken in
the future.

It should be noted that existing television stations still
operate with “temporary” licences under legislative
provisions that have been declared unconstitutional
by the Plenary Session of the Supreme Administrative
Court of Greece (IRIS 2011-1/34).

• Νόμος 4339/2015 «321364365371377364´377304367303367 παρόχων
περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης

λήψης (04046) και άλλες 364371361304´361376365371302» (Act 4339/2015
“Licensing of content providers of free-to-air digital terrestrial televi-
sion (04046) and other provisions”)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17824 EL

Alexandros Economou
National Council for Radio and Television

HR-Croatia

"Let’s choose what we watch"

"Let’s choose what we watch" is a national campaign
by the Agency for Electronic Media (AEM) and UNICEF,
which aims to raise awareness of the importance of
media literacy of parents, caregivers, and children,
and on the importance of careful selection of media
content for children. The campaign urges parents to
use the TV ratings system that is designed to draw at-
tention to the suitability of programmes for different
age groups.

According to research conducted by AEM and UNICEF
in October 2014, children watch television for approx-
imately three hours each day and almost half of that
time spent in front of the screen is unsupervised by
an adult. This research highlights the important role
media plays in a child’s development. It is crucial to
raise the awareness and media literacy of parents and
caregivers, as well as children, on the importance of
choosing appropriate content.

The video campaign consists of three videos that in-
dicate the potential harmful effects of violent and un-
suitable content, as well as distorted and unrealistic
media images. In addition the campaign consists of
testimonials by known television personalities, jour-
nalists and editors talking about their parenting ex-
periences and the importance of choosing media, as
well as watching and talking with children about the
programmes that have been watched.

The campaign builds on the existing partnership
between the Agency for the Electronic Media and
UNICEF, which is focused on improving, realising and
protecting children’s rights through the media.

• Campaign video “Let’s choose what we watch”
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17825 EN

Nives Zvonarić
Agency for Electronic Media (AEM), Zagreb

14 IRIS 2016-1

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17737
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-5/31&id=15441
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-1/34&id=15441
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17824
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17825


IE-Ireland

Broadcaster ordered to pay EUR 140,000 in
damages for defaming lawyer

The High Court has awarded EUR 140,000 dam-
ages against the broadcaster TV3, for broadcasting
a news report which incorrectly identified a Dublin-
based lawyer as a defendant on trial for a number of
criminal offences. It was the first time the court has
ruled on the “offer of amends” procedure under the
Defamation Act 2009, where a broadcaster publishes
a correction and apology, and the court is asked to
determine the issue of damages only.

On 11 November 2013, during TV3’s evening news
programme, the newsreader was reporting on the on-
going trial of a former lawyer, Thomas Byrne, for a
number of criminal offences. However, as the news-
reader read the report, the large screen behind the
news desk showed a close-up of Byrne’s lawyer, David
Christie, rather than the Byrne himself. Christie was
shown for nine seconds, as the newsreader stated
that “the jury in the trial of solicitor Thomas Byrne will
resume its deliberations tomorrow morning,” and that
Byrne had “pleaded not guilty to 50 counts of theft,
forgery, using forged documents and deception.”

Two days later, Christie wrote to TV3, claiming the
broadcast was defamatory, and seeking a retrac-
tion, apology and “substantial compensation.” On
15 November 2013, TV3 broadcast a correction and
apology, stating that there was “absolutely no sug-
gestion that Mr. Christie has been on trial for any
such offences. TV3 are happy to acknowledge that
Mr. Christie is a well-respected solicitor and would
like to apologise to Mr. Christie and his family for
any distress and embarrassment that may have been
caused”.

Following the apology, Christie initiated defamation
proceeding against TV3, and TV3 invoked section 22
of the Defamation Act 2013. This section provides
that “a person who has published a statement that is
alleged to be defamatory of another person may make
an offer to make amends”, which is defined as pub-
lishing a suitable “correction” and “apology”, and pay
compensation or damages. Where the parties do not
agree as to the amount of damages, the High Court
can determine the amount.

The High Court judge first considered the “hypothet-
ical scenario of the case being dealt with as a fully
contested defamation action heard without a jury,
with no mitigating aspects,” and considered that he
would be “inclined” to award EUR 200,000 in dam-
ages. The judge then took into account the “offer
to make amends and the apology,” and considered
it “appropriate to allow a discount in the region of

one third.” However, the judge did not think it “ap-
propriate” to allow a further discount “in the absence
of a more comprehensive apology,” and a failure to
“take responsibility for the fact” the defence lawyer
“was damaged in his reputation.” Therefore, the judge
awarded EUR 140,000 in damages to the defence
lawyer.

• Christie v. TV3 Television Network Ltd [2015] IEHC 694
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17802 EN

Ronan Ó Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

BAI issues guidelines on general election
coverage

On 9 November 2015, the Broadcasting Authority of
Ireland (BAI) published its new Guidelines on Gen-
eral Election Coverage (for previous guidelines, see
IRIS 2014-5/23). The guidelines are designed to pro-
vide direction and advice to broadcasters as to how
fairness, objectivity and impartiality can be achieved
in their coverage of the upcoming general election in
Ireland.

Rule 27 of the BAI Code of Fairness, Objectivity and
Impartiality in News and Current Affairs provides that
broadcasters must comply with guidelines and codes
of practice on election and referenda coverage. The
new guidelines set out various rules, including on (a)
conflicts of interest, (b) opinion polls, (c) social media,
(d) political advertising, (e) party political broadcasts,
and (f) the moratorium on coverage before the elec-
tion.

In particular, the moratorium rule provides that radio
and television broadcasters shall observe a morato-
rium on coverage of the General Election, with the
moratorium operating from 2 p.m. on the day before
the poll takes place and throughout the day of the
poll itself until polling stations close. The guidelines
elaborate upon application of this rule, including that
“broadcasters should avoid airing content (including
breaking news stories) that the broadcaster believes
is intended and/or likely to influence or manipulate
voters’ decisions during the moratorium period. This
is an editorial matter to be considered on a case by-
case basis”.

The guidelines come into effect immediately upon the
dissolution of the “31st Dáil” (current lower house of
the Irish parliament) and will remain in effect until the
closing of polling stations on the day of the general
election.

IRIS 2016-1 15

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17802
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-5/23&id=15445


• Broadcasting Authority of Ireland, Rule 27 Guidelines - General Elec-
tion Coverage, November 2015
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17803 EN

Ronan Ó Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

IT-Italy

Constitutional Court rules that shorter hourly
advertising limits for pay-TV broadcasters
are not in breach of Italian Constitution

On 29 October 2015, by decision no. 210/2015, the
Constitutional Court ruled on the constitutional le-
gitimacy of Article 38(5) of Legislative Decree no.
177/2005 (Consolidated Text of the audiovisual and
radio media services) as amended in 2010, which
states that pay-TV channels are subject to hourly ad-
vertising limits shorter than those which apply to free-
to-air broadcasters. The Constitutional Court ruled
that this provision is in full accordance with the Ital-
ian Constitution.

Article 38 provides stricter limits than those provided
by Directive 2010/13/EU. The difference between the
limit provided for pay-TV, which could broadcast ad-
vertising up to a maximum of 12% of each hour, and
the one provided for free-to-air channels, 18%, was
not stipulated by the European Directive, but estab-
lished by national rules.

In 2012, TAR Lazio, the Regional Administrative Court
of Lazio, made a request to the Court of Justice of the
European Union (CJEU) for a preliminary ruling in order
to establish whether different hourly advertising lim-
its for broadcasters are compliant with the principle
of equal treatment and the freedom of the media. By
its judgment dated 18 July 2013 in Case C-234/12, the
Court of Justice stated that Italian legislation on televi-
sion advertising is compliant with European Union law,
provided that national courts ensure that the principle
of proportionality is respected (see IRIS 2013-8/7).

The Court of Justice underlined that there are two dif-
ferent kinds of interests which should be balanced in
the audiovisual sector: the interests of broadcasters,
typically financial, and the protection of consumers,
as viewers, from excessive advertising, which is an
essential aspect of the objective of the Audiovisual
Media Services Directive. In addition, the Court finds
that the financial interests of pay-TV broadcasters are
different from those of free-to-air broadcasters. Whilst
the former generate revenue from subscriptions taken
out by viewers, the latter do not benefit from such

a direct source of financing, and must finance them-
selves either by generating income from television ad-
vertising, or by other sources of financing. Such a
difference is, in principle, capable of placing pay-TV
broadcasters in a situation which is objectively differ-
ent, having regard to the economic effect of the rules
relating to the transmission time for television adver-
tising on their methods of financing.

After the decision of the CJEU, on 17 February 2014,
TAR Lazio made an application to the Constitutional
Court raising the question of the constitutional legit-
imacy of Article 38(5). Consequently, the Constitu-
tional Court ruled that Article 38 is lawful because it
serves to achieve a balance of the interests between
those of the broadcasters and those of the television
viewers. Starting with this consideration, the Consti-
tutional Court examined three questions of TAR Lazio,
and ruled that they have not been deemed accept-
able.

The question regarding Article 3 of the Constitution
(reasonability and equality) was declared inadmissi-
ble. Indeed the acceptance of the question might
have resulted in the loss of any advertising limits for
pay-TV: paradoxically, this result would aggravate the
disparity of treatment.

With reference to Article 41 of the Constitution (free-
dom of enterprise), the question was declared ground-
less: the limit imposed by Article 38(5) to freedom of
enterprise of pay-TV is justified by consumer, compe-
tition and pluralism protections.

The last question concerns the misuse of powers: ac-
cording to TAR Lazio, the Government exceeded the
power granted by the Parliament, which delegated
to the Government implementation of the Audiovisual
Media Service Directive, but did not extend this to the
ability to introduce any differentiated advertising limit
between pay-TV and free-to-air broadcasters. This vi-
olation of the limits of the power delegated to the Gov-
ernment would be in breach of Article 76 of the Con-
stitution. The Constitutional Court also rejected this
argument, based on the ruling of the Court of Justice
about the ratio of the matter. Indeed the Government
had a broad mandate to implement the Directive: it
could enact not only the “necessary” amendments,
but even those which are “opportune”. In addition,
in accordance with the case law of the Constitutional
Court, when the Government is empowered by the
Parliament to implement a European Directive, the
boundaries of the legislative power delegated to the
Government are marked by the principles laid down
by the Directive. Since the Directive allows Mem-
ber States to establish more detailed rules, including
shorter hourly advertising limits, the Italian Govern-
ment had the power to introduce stricter limits for
pay-TV broadcasters, consistent with the decision of
the EU Court of Justice.

16 IRIS 2016-1

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17803
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-8/7&id=15442


• Corte Costituzionale, sentenza n.210 del 29 Ottobre 2015 (Consti-
tutional Court, decision no. 210 of 29 October 2015)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17801 IT

Ernesto Apa, Fabiana Bisceglia
Portolano Cavallo Studio Legale

AGCOM launches public consultation on
changing the regulation on digital terrestrial
radio broadcasting

On 16 October 2015, with Resolution no.
577/15/CONS, the Autorità per le garanzie nelle
comunicazioni (Italian communication regulatory
Authority - Agcom) launched a public consultation on
changing the regulation concerning digital terrestrial
radio broadcasting (DAB).

This is a further amendment of the regulation regard-
ing the establishment of digital terrestrial broadcast-
ing, adopted by Resolution no. 664/09/ CONS, the goal
of which was to help stimulate operators, especially
in the local industry, to move to DAB in light of subse-
quent developments, especially in terms of spectrum
resources (see IRIS 2001-2/21 and 2001-4/21).

The new regulation provides that, in order to be bene-
ficiaries of the rights of use for broadcasting frequen-
cies, it is necessary to form consortia composed of
analog concession assignees. Considering, however,
the current stalemate of the sector, especially at local
level, due to the high number of analogue local radio
stations in operation, the Authority finds it appropriate
to amend the current conditions and introduce more
accessible minimum thresholds for local operators. As
a result, from the previous criterion of 30% of the as-
signees, the criterion was introduced which provides
for a minimum number of subjects (at least 12).

In parallel, the Authority proposes the introduction of
the mechanism of competitive selection procedures
for the assignment of rights of use to local operators
(as it is currently required for national ones) where an
imbalance arises between the available transmission
capacity and the number of applicants.

The aforementioned comparative selection procedure
will be managed by the Ministry of Economic Affairs
and will be activated only in the event that the num-
ber of consortia applying for the rights of use is higher
than the number of frequency blocks planned.

Finally, the last proposal under consultation is to intro-
duce for both national and local radio network opera-
tors using digital technology, more stringent coverage
obligations in order to ensure that the assigned fre-
quencies are used effectively and efficiently. Hence,
in order to secure the actual implementation of the
networks by the national and local operators, it seems
appropriate to provide for an obligation to cover 70%

of the population of each point of reference, to be
reached within four years of the grant of the rights
to use frequencies. This provision adds to the cover-
age obligation of 40% of the population, to be reached
by the second year of the granting of the rights to use
that provided by the original regulation.

The duration of the public consultation was set at 30
days starting from 27 October 2015.

• Delibera n. 577/15/CONS “Consultazione pubblica relativa a modi-
fiche e integrazioni al regolamento recante la nuova disciplina della
fase di avvio delle trasmissioni radiofoniche terrestri in tecnica digi-
tale, di cui alla delibera n. 664/09/CONS, come modificata dalla de-
libera n. 567/13/CONS (Agcom Regulation no. 357/15/CONS)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17468 IT

Francesco Di Giorgi
Autorità per le garanzie nelle comunicazioni (AGCOM)

NL-Netherlands

Dutch Supreme Court requests ruling on
whether The Pirate Bay “makes a communi-
cation to the public”

In its judgment of 13 November 2015, the Dutch
Supreme Court asked two preliminary questions to
the Court of Justice of the European Union (CJEU),
one of which concerning the “communication to the
public”-criterion stated in Article 3 paragraph 1 of the
EU’s Copyright Directive. The questions were formed
in relation to pending proceedings between Stichting
BREIN, a Dutch collective rights management organi-
sation, and Ziggo and XS4ALL, two Dutch internet ser-
vice providers (ISPs).

At first instance, Stichting BREIN had asked for an or-
der directed at the ISPs, to block not only all IP ad-
dresses currently related to torrent website The Pi-
rate Bay (TPB), but also all IP addresses related to
TPB in the future (see IRIS 2012-2/31). After earlier
proceedings in lower courts, the Hague Court of Ap-
peals had ruled that copyright had been infringed by
subscribers to the ISPs, as well as by TPB, by com-
municating “art work” (covers of movie-DVDs, game-
DVDs, CDs, books etc.). However, TPB was considered
to have offered only indirect access to other, “tor-
rentable” works on other computers. In this sense,
TPB’s conduct did not amount to copyright infringe-
ment, according to the Hague Court (see IRIS 2014-
3/37).

BREIN appealed to the Supreme Court, disputing the
indirectness assumed by the Hague Court. It argued
that such access did actually amount to a communi-
cation to the public and thus an infringement of copy-
right. The Supreme Court restated the CJEU’s earlier
Svensson ruling (see IRIS 2014-4/3), in the sense that

IRIS 2016-1 17

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17801
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2001-2/21&id=15443
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17468
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-2/31&id=15447
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-3/37&id=15447
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-3/37&id=15447
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-4/3&id=15447


offering hyperlinks constituted a communication to
the public. Yet the Supreme Court proceeded by not-
ing that this could not answer the question whether
or not TPB made communications to the public. This
was because, contrary to the facts of Svensson, TPB
did not decide itself which content was placed on its
website.

Finally, the following questions were asked: first, is
there a communication to the public in the sense of
Article 3 paragraph 1 of the Copyright Directive by
the administrator of a website, if there are no pro-
tected works available on the website, but a sys-
tem exists whereby meta-information about protected
works situated on computers of users is indexed and
categorised for users, in such a way that the users
can trace, upload and download the protected works
based on the meta-information? Second, in the case
that the answer to question 1 is negative: do Articles
8 paragraph 3 of the Copyright Directive and 11 of
the Enforcement Directive provide space for an order
directed at an intermediary as intended in those provi-
sions, in case these intermediaries facilitate infringing
conduct of third parties as intended in question 1?

• Hoge Raad der Nederlanden, 13 november 2015,
ECLI:NL:HR:2015:3307 (Supreme Court, 13 November 2015,
ECLI:NL:HR:2015:3307)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17805 NL
• Gerechtshof Den Haag, 28 januari 2014, ECLI:NL:GHDHA:2014:88
(The Hague Court of Appeals, 28 January 2014,
ECLI:NL:GHDHA:2014:88)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16928 NL

Robert van Schaik
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

Court orders Google to provide contact de-
tails of e-book pirate

On 5 October 2015, the Hague District Court ruled
in Stichting BREIN v Google that Google has to pro-
vide the contact details of a user that illegally traded
in e-books on Google Play. According to the Dutch
court, the protection of intellectual property rights of
the publishers outweighs the user’s right to freedom
of speech and Google’s right to conduct a business.

The user offered e-books far below the regular price
under the name of Flamenca Hollanda on Google Play
Books. On behalf of the Dutch publishers, Stichting
BREIN - an anti-piracy foundation - requested Google
to take down the illegal account and hand over con-
tact details of the user. Google removed the unlawful
account, but refused to provide the contact details.
BREIN argued that the refusal was a violation of the
Dutch Copyright Act and the dispute was brought to
court. Google argued that it did not infringe any copy-
rights and therefore could not be ordered to hand over

personal data of its users. Furthermore, Google ar-
gued that it was merely a neutral provider of an online
platform and could not be regarded as an infringer.

The Hague District Court ruled that even if the actual
infringer is not a party to the proceedings, a request
to hand over information can be ordered. The Court
also rejected Google’s ‘neutral provider’ defence and
held that the fact that Google can be qualified as a
neutral provider of an online platform does not pre-
clude that it can be ordered to provide information on
its unlawful users.

The Court also explained the conflicting fundamental
rights at stake, which are, on the one hand, the right
to protection of intellectual property of BREIN (and the
publishers), and on the other hand, Google’s right to
conduct a business and Flamenca Hollanda’s right to
freedom of speech, which includes the right to remain
anonymous and the right to privacy. According to
the Court, BREIN had a genuine interest in requesting
the information, namely the protection of intellectual
property rights, and it sufficiently demonstrated why
this interest outweighs the other fundamental rights
in question. The Court held that BREIN adequately ar-
gued that there are no other remedies available to ob-
tain the contact details of the infringer. Furthermore,
the breach of Google’s right to free entrepreneurship
was limited, because it only has to provide informa-
tion which it currently has (which Google admitted it-
self).

In light of this, the Court held that Google should hand
over the contact details of the user. However, the
court did set one condition, namely that the user is
able to (anonymously) submit objections to the trans-
fer of his personal data to BREIN. In a later judgment
of the Hague District Court, the user submitted a de-
fence. Nevertheless, the Court stated that this de-
fence is very confusing and not seriously substanti-
ated. According to the Court, it is not clear whether
the user opposes the processing of his personal data.
Thus, the Court held that Google has to handover the
contact details of Flamenca Hollanda. Google con-
firmed that it will provide this information to BREIN.

• Rechtbank Den Haag, 5 oktober 2015, ECLI:NL:RBDHA:2015:11408
(District Court of The Hague, 5 October 2015,
ECLI:NL:RBDHA:2015:11408)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17809 NL
• Rechtbank Den Haag, 6 november 2015,
ECLI:NL:RBDHA:2015:12706 (District Court of The Hague, 6
November 2015, ECLI:NL:RBDHA:2015:12706)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17810 NL

Sam van Velze
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

18 IRIS 2016-1

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17805
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16928
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17809
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17810


Court allows broadcast of secretly recorded
footage of prisoner on conditional release

On 20 September 20 2015, the District Court of Am-
sterdam denied attempts by two plaintiffs to prevent
the broadcasting of secretly recorded audiovisual ma-
terials. The first plaintiff, Volkert van der Graaf, had
been conditionally released from prison, having been
sentenced to 18 years after he murdered the Dutch
politician Pim Fortuyn in 2002. Graaf had been re-
leased six years early from prison on, amongst others,
the condition that he would refrain from contact with
the media. In the secretly recorded footage at issue in
this case, Graaf was recorded stating that he himself
contacted a photographer of a Dutch national news-
paper to take pictures of him. These pictures were
published in a national newspaper in July 2014. He
also stated that he violated other conditions of his re-
lease, which obliged him to reintegrate in society. No-
tably, in cases of violation of the conditions of release,
individuals may be sent back to prison.

The second plaintiff, another convicted prisoner, se-
cretly recorded the material on two occasions and of-
fered it for sale to a journalist from a Dutch journalistic
platform. He renegotiated to meet a third time with
the first plaintiff, but he would only do so if the jour-
nalist would refrain from broadcasting the prior ma-
terials. After a couple of weeks, the platform offered
the materials to a Dutch journalistic television show,
which is broadcast on national television. This show,
called Brandpunt, announced they would use the ma-
terials in their upcoming broadcast.

The plaintiffs sought judgment against the broad-
caster, to prevent the release of the materials on the
grounds that it violated their right to privacy and their
portretrecht (Dutch law states an explicit ownership
on the publication of your picture). The Court stated
that a prevention on the release of the materials is a
limitation of the broadcaster’s right to freedom of ex-
pression under Article 10 of the European Convention
on Human Rights (ECHR), which is only allowed when
it is prescribed by law and necessary in a democratic
society. In order to judge whether respect for the right
to privacy outweighs the right to freedom of expres-
sion, the Court balances the interests of both parties
in the circumstances of the case.

The Court stated that Brandpunt has the right to re-
port on issues that affect society in a way it sees fit.
The violation of the conditions of release by the mur-
derer of a high-profile politician is an issue of public in-
terest. Due to the severity of the crime committed by
the first plaintiff, the public will continually have an in-
terest in his actions. The audiovisual materials are the
core of the broadcasting of this issue, and the nature
of the statements in the broadcast justifies the use
of the materials. In addition the Court noted that the
images and voice-recordings of the first plaintiff circu-

late widely on the Internet and therefore his portre-
trecht was not violated. Based on these conclusions,
the claims of the plaintiffs were denied.

• Rechtbank Amsterdam, 20 september 2015,
ECLI:NL:RBAMS:2015:6674 (District Court of Amsterdam, 20
September 2015, ECLI:RBAMS:2015:6674)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17804 NL

Pamela Bührman
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

Court rules on lawfulness of allegations
made against psychiatrist in investigative
programme

On 25 November 2015, the District Court of North-
Netherlands ruled on a case about the lawfulness of
a television programme in which negative statements
about a psychiatrist were made. It decided that the
broadcaster did not act unlawfully, but that one of the
interviewees - an ex-colleague of the psychiatrist - did
make an unlawful allegation.

The broadcaster EO aired an episode of a programme
in which the malpractice of a psychiatric facility was
investigated, and more specifically the conduct of
the claimant in his capacity as leading psychiatrist.
Several interviewees gave negative accounts of the
claimant’s practice, amongst them a former colleague
of the claimant. Because of unrest at the facility, the
claimant was forced to resign, and he was dismissed
from his subsequent employment after the broadcast.

The Court decided that EO did not act unlawfully by
making and broadcasting the programme, or by pub-
lishing corresponding announcements on its website
and Twitter. The programme covered a topic of public
interest. EO had collected sufficient evidence for the
content, and presented the views of the interviewees
as subjective accounts rather than facts, and did not
adopt these views itself. The Court did find that the
programme gave a one-sided account of the story.
Based on the materials, EO could have also given
an account which was less onerous on the claimant.
However, EO enjoys journalistic autonomy and was
free to do as it did.

With regard to the second defendant, the claimant’s
ex-colleague, the main complaint was that the state-
ments did not have sufficient factual basis. The Court
held that the majority of the statements made by de-
fendant were mere opinions that do not need a ba-
sis in fact, even if they were of an insulting nature.
Some were not pure opinions, but were sufficiently
supported by declarations of other sources.

However, the defendant made one very serious al-
legation of a factual nature which was found to be

IRIS 2016-1 19

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17804


unlawful. It was suggested that the claimant, in his
role as psychiatrist at the facility, restricted patients’
freedom through separation treatment without proper
medical or judicial grounds. The Court found that
there was no factual basis for this allegation. It was
also important that the defendant chose to make this
allegation public to a wide audience through a na-
tional television programme whereby she had EO in-
correctly present her as an experienced psychologist
whilst she had only just finished her education.

The Court awarded immaterial damages of EUR 8,000,
having particular regard to the harmfulness of the al-
legation for the claimant’s career. Material damages
following from the unlawful statement are likely, such
as loss of income, and must be assessed in a separate
procedure.

• Rechtbank Noord-Nederland, 25 november 2015,
ECLI:NL:RBNNE:2015:5428 (District Court of North-Netherlands,
25 November 2015, ECLI:NL:RBNNE:2015:5428)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17807 NL

Karlijn van den Heuvel
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

Dutch telecom company granted exemption
from must-carry rules for new app

KPN, a Dutch landline and mobile telecommunications
company, has been granted an exemption from the
must-carry rules with regard to its new television ser-
vice. The telecom provider developed a new service in
the form of a mobile application that serves a package
with 18 linear television channels, catch-up television,
on-demand-content, and recording options. A sub-
scriber pays an all-inclusive fee per month to use the
service (called “Play”). KPN offers Play as an over-the-
top (OTT) service, meaning that the service is avail-
able over the open Internet using Internet access from
any Internet service provider.

On the basis of Article 6.13 of the Dutch Media Act
2008, KPN is subject to the so-called must-carry rules
(see IRIS 2013-7/22 and IRIS 2015-1/34). Section 1 of
the article states that every subscriber of a digital pro-
gramme package should receive at least a standard
programme package from its service provider. This
means every broadcasting network provider is obliged
to retransmit a set of predetermined television and ra-
dio channels. Section 2 of the article determines that
a standard package should encompass, among oth-
ers, the three television channels of the Dutch public
service broadcasters, and two channels from regional
and local public service broadcasters. Article 6.14d
of the Dutch Media Act 2008 provides that the Com-
missariaat voor de Media (the Dutch Media Authority
- CvdM) may exempt a company from the must-carry
rules under certain conditions.

The CvdM did exempt KPN from the must-carry rules
for Play. Initially, the Media Authority decided that the
telecom provider had to be subjected to the rules. On
appeal, it considered the rationale of the must-carry
rules is a pluralistic and diverse programme offering.
It reasoned that the market for apps like Play is dif-
ferent from traditional cable networks. In the case of
apps, there is no lack of competition or scarcity that
may cause an incomplete range of channels for the
end user to choose from. Neither are apps like Play,
for a significant amount of users, the primary means
by which to receive television and radio signals. Fur-
thermore, the CvdM found that KPN had successfully
demonstrated that compliance with the must-carry
rules in this case would result in sizable extra costs for
KPN. Due to the higher costs, Play would no longer be
commercially viable. The telecom company would be
unable to respond to consumer demands to pay only
for content they wish to receive. This would hinder in-
novation, partly to the detriment to the end user. The
CvdM concluded that KPN would be exempted from
the must-carry rules until 1 January 2017. At this time
the Media Authority will review the situation.

• Commissariaat voor de Media, Beslissing op bezwaar, 14 juli 2015
(Dutch Media Authority, Appeal Decision, 14 July 2015)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17811 NL

Sarah Johanna Eskens
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

Dutch Media Authority imposes EUR 275,500
fine on regional public service broadcaster

In a decision on 22 September 2015, the Commis-
sariaat voor de Media (the Dutch Media Authority -
CvdM) imposed a EUR 275,500 fine on Stichting Om-
roep Limburg (SOL; more commonly known as L1), a
regional Dutch public service broadcaster. According
to the Dutch Media Authority, the broadcaster L1 was
fined because of commercial interference, which vi-
olates the Dutch Media Act. Extensive investigation
showed several serious violations in the areas of spon-
sorship and advertisement.

In 2014, website operator and competitor of L1, Wi-
jLimburg B.V. filed a request for enforcement with the
Dutch Media Authority. WijLimburg B.V. argued that
L1 had violated the Dutch Media Act. On account of
its supervisory function, the Media Authority opened
an investigation into L1’s commercial activities.

According to the Media Authority, independence and
non-commercialism are important principles in the
Dutch public service broadcasting system. They are
guaranteed by several articles in the Media Act, in-
cluding articles on advertising, prohibited commu-
nications, sponsorship and the prohibition on sub-
servience to profits of third parties (Article 2.88b(1),

20 IRIS 2016-1

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17807
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-7/22&id=15452
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-1/34&id=15452
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17811


Article 2.89(1b), Article 2.94(1a) and 2.95(1a), Article
2.106, Article 2.108 and Article 2.141(1) of the Dutch
Media Act respectively). In the opinion of the Media
Authority, L1 violated all these articles. Most of the
violations concerned sponsorships. In exchange for a
financial contribution to a TV show or TV series, fre-
quent references were made to goods or services of
the relevant sponsor.

Due to the violations of these articles, the Media Au-
thority decided to impose a EUR 275,500 fine on L1.
The Authority considered the fine proportionate to the
discovered violations. Because of the severity of the
violations, its extent and the unfair competition which
has affected commercial media institutions like Wi-
jLimburg B.V., the Media Authority saw no reason to
waive enforcement or to lower the intended fines. It
emphasised the importance of public service broad-
casters consistently checking whether their activities
and media content are in accordance with the Media
Act.

• Commissariaat voor de Media, Boetebeschikking van het Commis-
sariaat voor de Media betreffende overtreding door Stichting Omroep
Limburg van de artikelen 2.88b, eerste lid (herkenbaarheid reclame-
boodschappen), artikel 2.89, eerste lid onder b van de Mediawet
(vermijdbare uitingen), artikel 2.94 eerste lid onder a en artikel 2.95
eerste lid onder a van de Mediawet (reclameboodschappen), artikel
2.106 en 2.108 (sponsoring) en artikel 2.141, eerste lid van de Medi-
awet 2008 (dienstbaarheidsverbod), 22 september 2015 (Dutch Me-
dia Authority, Decision with regard to the imposition of a fine by the
Dutch Media Authority concerning violation of the Media Act 2008 by
Stichting Omroep Limburg, 22 September 2015)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17808 NL

Susanne van Leeuwen
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

Report of the Dutch Media Authority on
the transparency and independence of Dutch
media

For 25 years the Commissariaat voor de Media (the
Dutch Media Authority) has been the monitor of the
Dutch media sector, seeking to safeguard its plural-
istic and independent character. An annual report,
called Mediamonitor, gives insights into the sector’s
latest trends, media corporations and markets (for
previous reports see IRIS 2015-1/34, IRIS 2011-5/35
and IRIS 2006-1/33). The latest report, published on
23 November 2015, mainly focuses on two themes:
the independence of the media and the transparency
of media institutions. Subsequently, it highlights
some specific trends shown by contemporary media
developments.

Though media independence is one of the core val-
ues within the Dutch democracy, the Authority’s re-
search has shown increasing pressure on the inde-
pendence of media editors and reporters. As finan-
cial ressources decline - especially for newspapers -

the pressure imposed by commercial organisations is
expected to rise. Thereby, media concentration will
keep intensifying, which could also affect indepen-
dence.

Transparency in the media sector can as well be seen
as a central topic within the supervising tasks of the
Dutch Media Authority. The report highlights how
Dutch media corporations increasingly tend to de-
velop into multimedia corporations, focusing simul-
taneously on, for instance, television, online services
and web shops. Internationally operating media cor-
porations enjoy an increase in revenue, whereas na-
tionally operating corporations experience the oppo-
site. The latter do not yet seem to keep pace with new
market players like Netflix, who successfully utilise
new digital possibilities through the local applications
of their global services.

An important trend acknowledged in the report is the
rapidly growing influence and use of YouTube. In par-
ticular, younger age groups are highly attracted by
the platform and the amount of YouTube channels and
subscriptions is constantly increasing. The Mediamon-
itor reports on how this development is of specific
interest to advertisement industries, since commer-
cial messages that cannot be broadcasted via reg-
ular television may easily reach the target audience
through specific YouTube channels.

The YouTube trend relates to the more general con-
clusion that increasing numbers of users are consum-
ing audiovisual content online. The report shows 91%
of the Dutch population makes use of the Internet,
mostly by using a laptop. It is expected that the
smartphone will overtake this role in the coming year.
Surprisingly, the amount of time people spend on
watching television has increased with 5 minutes a
day. Nevertheless, the average time spent on listen-
ing to the radio has decreased from 184 to 175 min-
utes a day.

In anticipation of future trends, the Dutch Media Au-
thority is translating the notion of pluralism into one
of their core values. This motivation derives from the
ongoing diminution of newspaper editions, especially
at the local and regional level. As local and regional
press tends to lose its significance, this results in a
less well-informed society - a crucial element for a
healthy democracy.

With regard to pluralism in relation to television, the
report concludes with research on the diversity of TV
packages and the general level of consumer satis-
faction. Acquisitions in the television media sector
show how growing corporations tend to dominate the
market, which could negatively influence its pluralistic
character. Nevertheless, the average consumer score
for diversity is deemed acceptable; probably due to
the fact digital TV packages offer a high number of
channels.

IRIS 2016-1 21

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17808
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-1/34&id=15448
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-5/35&id=15448
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2006-1/33&id=15448


• Commissariaat voor de Media, Mediamonitor: mediabedrijven en
mediamarkten 2014-2015, november 2015 (Dutch Media Authority,
Mediamonitor: media companies and markets 2014-2015, November
2015)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17806 NL

Barbara van den Berg
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

RO-Romania

Modifications to the Copyright Act

On 3 November 2015, the Romanian President pro-
mulgated Act no. 261/2015 on the modification and
completion of Act no. 8/1996 updating the copyright
and related rights (Legea 8/1996 actualizată privind
dreptul de autor şi drepturile conexe - see IRIS 2002-
3/20, IRIS 2005-3/34, IRIS 2006-8/27, IRIS 2012-4/38,
IRIS 2015-5/30, IRIS 2015-7/27 and IRIS 2015-8/28).

The draft Law modified Article 131(2) b) and Article
154(3) of Act no. 8/1996 and introduced a new letter
i) to Article 1311 (1). The modifications were adopted
on 23 March 2015, by the Romanian Senate (upper
Chamber of the Parliament) and on 7 October 2015,
by the Chamber of Deputies (lower Chamber of the
Parliament).

The Act modifies Article 131 on the methodologies for
negotiations between collective copyright administra-
tion organizations and broadcasters. According to the
modified version of Article 131(2) b), the negotiation
committee includes ”one representative of the main
associative structures mandated by national users,
provided that they have declared the Romanian Of-
fice for Copyright on oath, a representative of the top
three major users and a representative of two associa-
tive structures representative of local users or, failing
that, two representatives of local users on the basis of
turnover and market share in this area, and - on the
other hand - a representative of the public radio as
well as a representative of the public television”.

Concerning Article 1311 (1), on the main criteria
for the negotiations methodologies, a new section i)
states that “in the case of broadcasters, remunera-
tions are established through predictable and propor-
tionate negotiations with potential recipients of the
programmes, so that users can visualize their pay-
ment obligations at the beginning of each fiscal year”.

In addition, Article 154(3) is modified by the Article
“(3) Within 6 months of the entry into force of this
law, the part of the methodologies provided by Ar-
ticle 131 and Article 1311 on the minimum amount
for local broadcasters will be renegotiated on the ba-
sis of the modifications to the present law, to comply

with the proportionality regarding potential recipients
of the programmes”.

• Lege nr. 261 din 3 noiembrie 2015 pentru modificarea şi com-
pletarea Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe
- forma pentru promulgare (Act no. 261 of 3 November 2015 on the
modification and completion of Act no. 8/1996 on copyright and re-
lated rights - form sent for promulgation)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17815 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

European Parliament: Resolution “Towards a
Digital Single Market Act”

In response to the Digital Single Market Strategy, pub-
lished by the European Commission last year (see
IRIS 2015-6/3), the European Parliament adopted its
resolution entitled “Towards a Digital Single Market
Act” on 19 January 2016. In brief, the Commission’s
Strategy was composed of three pillars: (1) creat-
ing better access to digital goods and services; (2)
stimulating digital networks and innovative services;
and (3) maximising the growth potential of the digital
economy. It set forth 16 key actions to be initiated by
the end of 2016.

With its resolution, the Parliament welcomes the Digi-
tal Single Market Strategy. The Parliament agrees with
the Commission on many points, and supports many
of the Commission’s plans announced in the Strategy.
At the same time, the Parliament makes various calls
on the Commission for further action, and highlights
several aspects of the Strategy that it finds particu-
larly important.

The Parliament makes the following comments re-
garding audiovisual media: to modernise the current
copyright framework, the Commission should better
identify and take into account the specificities of the
creative sector. For example, it should consider the
important role of territorial licensing for European
films. The Parliament further appreciates the Com-
mission’s initiative to analyse the role of online plat-
forms. In that regard the Parliament emphasises that
platforms dealing with cultural goods, especially au-
diovisual media, should be treated in a specific man-
ner that respects the UNESCO Convention on the Pro-
tection and Promotion of the Diversity of Cultural Ex-
pressions (see IRIS 2005-10/1).

With respect to the Commission’s plan to review the
Audiovisual Media Services Directive (AVMSD) and de-
velop a media framework for the 21st century, the
Parliament expresses its belief that everyone, includ-
ing providers of online audiovisual media platforms
and user interfaces, should be subject to the AVMSD
as far as it concerns an audiovisual media service.
The Parliament suggests that Member States could in-
troduce specific rules that aim to preserve diversity of

22 IRIS 2016-1

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17806
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2002-3/20&id=15454
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2002-3/20&id=15454
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2005-3/34&id=15454
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2006-8/27&id=15454
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-4/38&id=15454
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-5/30&id=15454
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-7/27&id=15454
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-8/28&id=15454
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17815
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-6/3&id=15642
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2005-10/1&id=15642


culture, information, and opinions. According to the
Parliament such rules could be part of the effort to
ensure the findability of audiovisual content of public
interest.

In addition, the Parliament urges the Commission to
take into account changing viewing patterns and new
ways of accessing audiovisual content. The Parlia-
ment suggests the Commission align linear and non-
linear services, and set out European-level minimum
requirements for all audiovisual media services. The
Parliament further calls on the Commission and the
Member States to develop the concept of “media ser-
vices” defined in Article 1 of the AVMSD to take more
account of the potential socio-political impact of ser-
vices. That particularly concerns the impact on diver-
sity of opinion, and the question of editorial responsi-
bility.

The Parliament’s resolution will feed into the 16 ini-
tiatives that the Commission set out to initiate by the
end of 2016. The Parliament will co-legislate with the
EU Council of Ministers on the legislative proposals to
boost the Digital Single Market.

• Resolution of the European Parliament “Towards a Digital Single
Market Act” (2015/2147(INI)), 19 January 2016
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18101 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HR HU IT LT LV
MT NL PL PT SK SL SV

Sarah Johanna Eskens
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

GB-United Kingdom

Channel 4 News breaches accuracy rules dur-
ing Shoreham air crash report

Ofcom has determined that the Channel 4 News re-
port on 25 August 2015 concerning the aftermath of
the Shoreham air show crash two days earlier was in
breach of Rule 5.1 of the Ofcom code, as it did not re-
port facts concerning the circumstances of two of the
crash victims with due accuracy.

Channel 4 News is produced by Independent Televi-
sion News (ITN) for Channel 4, a terrestrial public ser-
vice TV station in the UK. On 23 August 2015 a vin-
tage aircraft crashed onto a main road at Shoreham,
West Sussex, England, during a display at an air show,
killing 11 people. On 25 August 2015 Channel 4 News
held a live piece whereby the reporter, Cordelia Lynch,
spoke to the studio news presenter Cathy Newman at
the crash scene.

The report, which lasted about three minutes 45
seconds, included pre-recorded footage of the crash

scene and also a report about one of the victims, Matt
Jones, who was a member of a local football team.
This was followed by a still image of Daniele Polito for
about four seconds and then an image of Mark Trus-
sler for a further four seconds. These images were
accompanied by commentary by Ms Lynch: “By the
afternoon Daniele Polito, who was in the car with him
[Matt Jones], was also named among the dead. So too
was motorcyclist Mark Trussler”.

At the time of this broadcast report both Daniele Polito
and Mark Trussler had not been formally declared
dead. Sussex Police had left it to families whether
or not to publicly confirm the death of a victim. By
24 August 2015 some family members had given con-
firmation that a relative had died, but others had not
issued such a confirmation as some hoped their rela-
tive might still be alive.

Channel 4 noted that at the time of the broadcast
various news media had said Mr Polito and Mr Trus-
sler were “missing feared dead”. ITN’s editorial team
had spoken to a colleague of victim Matt Jones, saying
Mr Polito had died. A family member of Mark Trussler
asked that they were not to be contacted by the me-
dia, and via a note circulated by the Press Standards
Organisation stated that “Mr Trussler had been pre-
sumed killed”. Online news sites made references to
Mr Trussler being dead alongside an image of him but
the body of the articles stated he remained missing.

Channel 4 said that it was difficult to acquire infor-
mation from Sussex Police to confirm whether a vic-
tim was dead. Channel 4 conceded that there was
no direct confirmation as to the deaths of Daniele
Polito and Mark Trussler and that there had not been
compliance with their editorial procedures. Channel
4 said they had immediately removed references to
the deaths from their online site and gave unreserved
apologies.

Under the Communications Act 2003 Ofcom has a
statutory duty to set standards for broadcast content,
including for radio and television news to report with
due accuracy and impartiality. These objectives are
embodied in section five of the Broadcasting Code.
Rule 5.1 contains the requirement for broadcasters
to report with “due accuracy”. The notes accompa-
nying the rules indicate the term “due” means ade-
quate or appropriate to the subject and nature of the
programme. Ofcom stated that it was important for
broadcasters to maintain the trust of their viewers.

Ofcom accepted that it was appropriate for Channel
4 to refer to the two victims during the report, but
the broadcast description was not accurate, and there
was potential for the viewing audience to have been
misled to believe both Mr Polito and Mr Trussler had
been officially declared dead, whereas there status
was still that of missing. Also, the reporting had the
effect of causing distress to the victims’ family and
friends. Ofcom also noted that the inaccurate piece
was pre-recorded and so the error should have been
identified before broadcast.

IRIS 2016-1 23

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18101


Ofcom considered the broadcast of a statement in a
news item that two people had died without appro-
priate confirmation to be a significant lapse in edi-
torial judgment that breached Rule 5.1. Further, Of-
com noted that this was Channel 4 News’ third recent
breach of Rule 5.1 (see IRIS 2015-7/17 and IRIS 2015-
5/16) and requested that they attend a meeting to
discuss compliance in this area.

• Ofcom Broadcast Bulletin, Issue number 295, 21 December 2015
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18103 EN

Julian Wilkins
Blue Pencil Set

24 IRIS 2016-1

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-7/17&id=15644
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-5/16&id=15644
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-5/16&id=15644
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=18103


Agenda

Book List

Tricard, S., Le droit communautaire des communications
commerciales audiovisuelles Éditions universitaires
européennes, 2014 ISBN 978-3841731135
http://www.amazon.fr/droit-communautaire-
communications-commerciales-
audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_-
1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-
1&keywords=droit+audiovisuel
Perrin, L., Le President d’une Autorite Administrative
Independante de Régulation ISBN 979-1092320008
http://www.amazon.fr/President-Autorite-Administrative-
Independante-R%C3%A9gulation/dp/1092320008/ref=sr_-
1_5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1-
5&keywords=droit+audiovisuel
Roßnagel A., Geppert, M., Telemediarecht:
Telekommunikations- und Multimediarecht Deutscher

Taschenbuch Verlag, 2014 ISBN 978-3423055987
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-
Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr_1_-
15?s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-
15&keywords=medienrecht
Castendyk, O., Fock, S., Medienrecht / Europäisches
Medienrecht und Durchsetzung des geistigen Eigentums De
Gruyter, 2014 ISBN 978-3110313888
http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-
Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr_1_-
10?s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-
10&keywords=medienrecht
Doukas, D., Media Law and Market Regulation in the
European Union (Modern Studies in European Law) Hart
Publishing, 2014 ISBN 978-1849460316
http://www.amazon.co.uk/Market-Regulation-European-
Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr_1_-
9?s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-
9&keywords=media+law

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

IRIS 2016-1 25

http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/President-Autorite-Administrative-Independante-R%C3%A9gulation/dp/1092320008/ref=sr_1_5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1-5&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/President-Autorite-Administrative-Independante-R%C3%A9gulation/dp/1092320008/ref=sr_1_5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1-5&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/President-Autorite-Administrative-Independante-R%C3%A9gulation/dp/1092320008/ref=sr_1_5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1-5&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/President-Autorite-Administrative-Independante-R%C3%A9gulation/dp/1092320008/ref=sr_1_5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1-5&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr_1_15?s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-15&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr_1_15?s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-15&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr_1_15?s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-15&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr_1_15?s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-15&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr_1_10?s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-10&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr_1_10?s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-10&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr_1_10?s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-10&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr_1_10?s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-10&keywords=medienrecht
http://www.amazon.co.uk/Market-Regulation-European-Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr_1_9?s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-9&keywords=media+law%20
http://www.amazon.co.uk/Market-Regulation-European-Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr_1_9?s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-9&keywords=media+law%20
http://www.amazon.co.uk/Market-Regulation-European-Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr_1_9?s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-9&keywords=media+law%20
http://www.amazon.co.uk/Market-Regulation-European-Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr_1_9?s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-9&keywords=media+law%20

	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Perinçek v. Switzerland
	European Court of Human Rights: Pentikäinen v. Finland
	European Court of Human Rights: Couderc and Hachette Filipacchi Associés v. France
	EUROPEAN UNION
	Court of Justice of the European Union: Hewlett-Packard Belgium v. Reprobel
	NATIONAL
	BG-Bulgaria
	The National Assembly does not accept CEM’s report
	DE-Germany
	Federal Administrative Court declares commercial bumper broadcast by Sat.1 unlawful
	ARD publishes first report on programme producers
	ES-Spain
	Regulation of the pre-funding of European audiovisual works
	FR-France
	Production of the opera ‘Les Dialogues des Carmélites’ banned on television
	Classification licence for ‘La Vie d’Adèle’ withdrawn
	Audiovisual adaptation of a political book constitutes free-riding
	GB-United Kingdom
	Children’s right to privacy regarding published photographs upheld
	Regulator ends co-regulatory arrangements for video-on-demand
	Ofcom determines RT programme was unjust and unfair in its depiction of BBC reporting on Syria
	GR-Greece
	New law regulating licensing of content providers of digital terrestrial television
	HR-Croatia
	"Let's choose what we watch"
	IE-Ireland
	Broadcaster ordered to pay EUR 140,000 in damages for defaming lawyer
	BAI issues guidelines on general election coverage
	IT-Italy
	Constitutional Court rules that shorter hourly advertising limits for pay-TV broadcasters are not in breach of Italian Constitution
	AGCOM launches public consultation on changing the regulation on digital terrestrial radio broadcasting
	NL-Netherlands
	Dutch Supreme Court requests ruling on whether The Pirate Bay “makes a communication to the public”
	Court orders Google to provide contact details of e-book pirate
	Court allows broadcast of secretly recorded footage of prisoner on conditional release
	Court rules on lawfulness of allegations made against psychiatrist in investigative programme
	Dutch telecom company granted exemption from must-carry rules for new app
	Dutch Media Authority imposes EUR 275,500 fine on regional public service broadcaster
	Report of the Dutch Media Authority on the transparency and independence of Dutch media
	RO-Romania
	Modifications to the Copyright Act
	European Parliament: Resolution “Towards a Digital Single Market Act”
	GB-United Kingdom
	Channel 4 News breaches accuracy rules during Shoreham air crash report

