of the European Audiovisual Observatory

COUNCIL OF EUROPE
European Court of Human Rights: Niskasaari and Otava-

media Oy V. Finland. .......coviiii e eee e o

EUROPEAN UNION
Court of Justice of the European Union: Schrems v. Data

Protection CommisSsSioner.......ovviiireiniiiinnnnnens os

Court of Justice of the European Union: New Media On-

line v. Bundeskommunikationssenat.............covvn. ..

European Commission: Consultation on platforms and

online intermediaries ......coiviiiiiii i iiiiiiieiees o

AL-Albania
Parliament approves guarantee agreement on loan for

financing public broadcaster building of digital networks...

Parliament discusses proposed amendment on removal

of ownership regulation for audiovisual media......... ..

AT-Austria
Vienna Commercial Court in Wien rules on blank cas-

S VY ettt et e e e e

BG-Bulgaria
The New Bulgarian Media Group Holding may purchase

additional mediaoutlets.........ciiiiiii i e

CZ-Czech Republic
UPC fined for the neglect of its duty to inform its cus-

0] 0 1=

DE-Germany
The “right to be forgotten” can be asserted vis-a-vis the

operator on anonlinearchive.........ccvvveiviiinnvnnn .

ES-Spain
Supreme Court defamation judgment concerning popu-
lar Spanish TV Show ....ovvv it i eiee o

FR-France

Ban on showing the film “Love” to under-18s - decision
by the Conseil d’Etat .....covviiiiii i iiiiiiiiee e o
Audiovisual creation based on actual events.............

IRIS 2015-10

Details of conditions for INA using artists’ performances. .[12]

GB-United Kingdom

BBC breaches Ofcom’s Code about reducing the risk
to viewers susceptible to photosensitive epilepsy from

flasShing TGS + v v etee st et et et ieeaeerenns o
Regulator finds Fox News to be in breach of Code be-
cause of ‘no-go’ areas for non-Muslims claim .......... .. 13l
IE-Ireland

Programme featuring instructions on contraceptive use

did not violate broadcasting code........covivvnrirnnn... 14
Complaint from government health authority over RTE
investigative programme rejected ........coovuveiiaen.. o [14]
IT-Italy

New regulation on protection of customers in the supply

of electronic communications services...................
AGCOM orders the blocking of the DNS of several foot-

ball streaming SiteS...vvvuiiii ittt iie i i i, 15

MK-"the Former Yugoslav Republic Of Macedonia"

The Law on prohibition of public revelation of illegally
recorded audiovisual materials may restrict media free-
(0 1o o o 16l

NL-Netherlands

Court of Appeal rejects Ryanair's appeal over broad-
CaSter’'S PrOgramMe . ettt teeearesnesaeaneernnsneenns os 17
Amsterdam Court of Appeals rules media may assume
factual correctness of news agency reports.............. 17
Court declares broadcasting hidden camera images of

public figure UNIaWFUl. . ...vueeee e eieans s, 18]
Preliminary reference on the use of media players con-

taining “add-ons” which hyperlink to copyrighted con-

RO-Romania

Rejected modifications of the Audiovisual Law......... .. 19
UA-Ukraine
Transparency of broadcasting enforced ................ .. 20

US-United States

The obligation to consider fairuse..........covevvvii. o 20



Editorial Informations

Publisher:

European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG

Tél. : +33 (0) 3 90 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int

Comments and Contributions to:

iris@obs.coe.int

Executive Director:

Susanne Nikoltchev

Editorial Board:

Maja Cappello, Editor e Francisco Javier Cabrera Blazquez,
Sophie Valais, Deputy Editors (European Audiovisual
Observatory)

Michael Botein, The Media Center at the New York Law School
(USA) e Media Division of the Directorate of Human Rights of
the Council of Europe, Strasbourg (France) e Andrei Richter,
Faculty of Journalism, Moscow State University (Russian
Federation) e Peter Matzneller, Institute of European Media
Law (EMR), Saarbriicken (Germany) e Bernhard Hofstotter,
Directorate General EAC-C-1 (Audiovisual Policy Unit) of
the European Commission, Brussels (Belgium) e Tarlach
McGonagle, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands)

Council to the Editorial Board:

Amélie Blocman, Victoires Editions

e s - I 3
EURGPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY . - :
B cstsitulossisiere = FuRGrARAT EUROPAIECHEKOMMIESIN Institut fiir Infor

Tijdschrift voor Media- on Communicaticrecht

wrar]|  Mediaforum &I\Adtétgi%fs

Documentation/Press Contact:

Alison Hindhaugh

Tel.: +33(0)3 90 21 60 10;

E-mail: jalison.hindhaugh@coe.int|

Translations:

Olivier Mabilat, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Michael Finn e Katherine Parsons e Marco
Polo Sarl e Katharina Burger e Nathalie Sturlése e France
Courréges o Brigitte Auel ¢ Sonja Schmidt

Corrections:

Olivier Mabilat, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Sophie Valais et Francisco Javier Cabrera
Bldzquez e Barbara Grokenberger e Aurélie Courtinat e Lucy
Turner ¢ Ronan Fahy

Distribution:

Markus Booms, European Audiovisual Observatory

Tel.:

+33(0)3 90 21 60 06;

E-mail: markus.booms@coe.int

Web Design:

Coordination:  Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory e Development and Integration: www.logidee.com
e Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158

® 2015 European Audiovisual Observatory, Strasbourg
(France)

MOSKALIER ZENTRUM FUR MEDIENRECHT
UND MEDIENPOLITIK, MZMM

>
i a:m srechi nstitut fur Europiisches Medienrecht NH
2t o . Institut fur Europiisches Medi

LY
AIKAIO MEZON
Ammolin  AMEE i
vonl B X - & EMIKOINQNIAZ


http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Niskasaari
and Otavamedia Oy v. Finland

An interesting judgment of the European Court of Hu-
man Rights (ECtHR) recently became final, in which
the Court confirmed the right of journalists to express
severe criticism in strong wording on matters of pub-
lic interest. The judgment clarifies that this right is
also protected under Article 10 of the European Con-
vention on Human Rights (ECHR) when the criticism
relates to journalistic reporting by other media, and
focuses in casu on a journalist who produced two TV
documentaries broadcast by the Finnish public service
broadcaster.

In this case, the journalist, Mikko Veli Niskasaari, and
the media company Otavamedia Oy, were found liable
for defamation of a journalist who had been criticised
for having manipulated a documentary. The criticism
had been uttered in Seura magazine, and on two in-
ternet discussion forums, calling the journalists of the
Finnish public service broadcaster who produced two
documentaries on forest protection “liars”. Accord-
ing to Niskasaari, some figures and data in the doc-
umentary were fabricated, and one of the journalists
who made the documentary was “lying cold-bloodedly
and intentionally”. Niskasaari was convicted in Fin-
land because there was no evidence that the jour-
nalist had disseminated wrong or misleading informa-
tion in the documentaries in question. As a conse-
quence, Niskasaari had not had strong reason or prob-
able cause to hold his own accusations to be true,
and to call the journalist a liar. Niskasaari was con-
victed under criminal law and was ordered to pay a
fine (EUR 240) and damages (EUR 2000) to the com-
plainant journalist. The media company was ordered,
together with Niskasaari, to pay EUR 4000 in damages
to the complainant, as well as the latter’s costs and
expenses of EUR 25500. The criminal conviction and
civil damages were based on Chapter 24, section 9, of
the Penal Code (defamation) and Chapter 5, section 6,
of the Tort Liability Act (dissemination of information
that violates private life or reputation).

According to the ECtHR, there is no doubt that the
measures against Niskasaari and Otavamedia Oy
were prescribed by law, fulfilling the requirements of
precision and clarity, and were pursuing the legiti-
mate aim of protecting the reputation or rights of oth-
ers. The Court, however, finds unanimously that the
Finnish authorities have violated the right to freedom
of expression of the applicant journalist and media
company, as the interference with their rights under

Article 10 of the European Convention is not consid-
ered necessary in a democratic society. According to
the Court’s case law a nhumber of criteria are relevant
when examining the necessity of an interference with
the right to freedom of expression in the interests of
the “protection of the reputation or rights of others”,
namely (i) contribution to a debate of general inter-
est; (ii) how well-known the person concerned is and
what the subject of the report is; (iii) prior conduct of
the person concerned; (iv) method of obtaining the in-
formation and its veracity; (v) content, form and con-
sequences of the publication; and (vi) severity of the
sanction imposed.

In the case at issue, the ECtHR is of the opinion that
it was not clear from the reasoning in the judgments
of the domestic courts what “pressing social need”
was taken to justify protecting the TV-journalist’'s
right to reputation over the freedom of expression
of Niskasaari and Otavamedia Oy, particularly as it
concerned a debate between two professional jour-
nalists discussing the limits of critical and investiga-
tive journalism. The European Court considers that
journalists who use strong expressions and pursue so-
called investigative journalism in a TV-documentary
could be expected to tolerate even severe criticism of
their activities. It emphasises that it is relevant for
the judicial balancing exercise, that the complainant
TV-journalist, while entitled to benefit from the pro-
tection afforded to every individual’s reputation by
Article 8, was himself an investigative journalist in-
volved in making TV documentaries on controversial
issues for a public broadcasting company. Hence the
journalist was engaged in an activity very much in
the public domain in @ manner and in circumstances
“where he could himself expect to be the subject of
robust scrutiny, comment and criticism regarding his
professional conduct”. The Court is of the opinion
that the Court of Appeal did not pay sufficient atten-
tion to this "journalistic" hue of the case. The ECtHR
also points out that Seura magazine provided the re-
porters who had made the TV-documentaries in ques-
tion, including the complainant, with an opportunity
to reply to the first applicant’s criticism. In response
to this reply, the magazine subsequently published
a page-long counter-reply by Niskasaari. The Court
notes that different statistical information existed as
far as the conserved forest area in Finland was con-
cerned and that it could not therefore be said that the
figures given by the complainant TV-journalist were
fabricated. However, the domestic courts did not, as
required by Article 10 of the ECHR, proceed to a suf-
ficient evaluation of the actual impact of Niskasaari’s
right to freedom of expression on the outcome of the
case. In particular, the Appeal Court did not balance
his right to freedom of expression under Article 10 of
the European Convention, on the basis of the rele-
vant criteria, in any considered way against the com-
plainant’s conflicting right to reputation, under Article
8 of the Convention. Nor is it clear whether, according
to the Appeal Court, the resultant interference with
Niskasaari’'s freedom of expression was proportionate
to the legitimate aim pursued. The European Court

IRIS 2015-10 3



of the European Audiovisu

regards the amount of compensation (EUR 4000) as
substantial, given that the maximum compensation
afforded to victims of serious violence varies between
EUR 3000 and EUR 5000. Having regard to all the fore-
going factors, and notwithstanding the margin of ap-
preciation afforded to the State in this area, the Court
considers that the domestic courts failed to under-
take an assessment capable of striking a fair balance
between the competing interests at stake under Arti-
cles 8 and 10 of the European Convention. Therefore
the ECtHR concludes that the reasons relied upon by
the domestic courts, although relevant, were not suffi-
cient to show that the interference complained of was
“necessary in a democratic society”. Accordingly, the
Finnish authorities were found to have violated Article
10 of the ECHR.

e Judgment by the European Court of Human Rights (Fourth Section),
Niskasaari and Otavamedia Oy v. Finland, Application no. 32297/10
of 23 June 2015

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17734 EN

Dirk Voorhoof

Ghent University (Belgium) & Copenhagen University
(Denmark) & Member of the Flemish Regulator for
the Media

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Union:
Schrems v. Data Protection Commissioner

On 6 October 2015, the Court of Justice of the Eu-
ropean Union (CJEU) delivered its judgment in Case
C-362/14, Schrems v. Data Protection Commissioner,
which was a preliminary reference from an Irish court
asking whether: (a) national data protection authori-
ties are absolutely bound by a European Commission
decision, where an individual claims their personal
data is being transferred to a country where there are
inadequate laws on data protection, and (b) should
a national data protection authority conduct its own
review in light of factual developments since a Com-
mission decision was first taken.

The case arose when an Austrian user of Facebook
made a complaint to the Irish Data Protection Com-
missioner, asking the authority to prohibit Facebook
Ireland from transferring his personal data to the
United States, as he claimed US law did not ad-
equately protect his personal data. The Commis-
sioner rejected the complaint, holding that under the
Commission’s Decision 2000/520 (the “safe harbour
scheme”), US law ensured an adequate level of pro-
tection. The Irish High Court reviewed the Com-
missioner’s decision, and asked the CJEU to rule on
whether the Commissioner was absolutely bound by
the Commission’s decision on US law, and whether

the Commissioner should instead carry out its own re-
view of US law.

On the questions referred by the Irish court, the CJEU
ruled that the Data Protection Directive must be inter-
preted as meaning that a Commission decision “does
not prevent” a national authority from examining a
claim from an individual that “the law and practices
in force” in another country “do not ensure an ade-
quate level of protection”. The Court then noted that
the Irish court “seems essentially to share” the com-
plainant’s “doubts” about the “validity of Commission
2000/520”, and “in order to give the referring court
a full answer”, the Court also examined whether the
Commission’s decision complied with the Data Pro-
tection Directive and the EU Charter of Fundamental
Rights.

The CJEU reviewed the Commission’s decision, and
concluded the decision was “invalid” because “the
Commission did not state, in Decision 2000/520, that
the United States in fact ‘ensures’ an adequate level
of protection by reason of its domestic law or its in-
ternational commitments”. Thus, the decision was in-
valid, “without there being any need to examine the
content of the safe harbour principles” by the Court.
Finally, the Court held that the Commission “exceeded
[its] power” when it restricted national authorities’
powers of review.

e Judgment of the Court (Grand Chamber) in C-362/14 Schrems v.
Data Protection Commissioner. of 6 October 2015

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17735 DE EN FR

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

Court of Justice of the European Union: New
Media Online v. Bundeskommunikationsse-
nat

On 21 October 2015, the Court of Justice of the Eu-
ropean Union (CJEU) delivered its judgment in New
Media Online v. Bundeskommunikationssenat, which
was a preliminary reference from an Austrian court,
asking whether a newspaper’'s website containing
video is covered by the EU’s Audiovisual Media Ser-
vice Directive. The Court disagreed with Advocate
General Szpunar’s recent opinion in July 2015, which
had held that neither a newspaper’s website with au-
diovisual material, nor any section of such a website,
is an “audiovisual media service” under the Directive
(seeIRIS 2015-8/3).

The case concerned the Tiroler Tageszeitung Online
(Tiroler Tageszeitung newspaper’'s website), which
was operated by the Austrian company New Me-
dia Online. The newspaper’s website had a “video”
section, which included a catalogue of around 300

4 IRIS 2015-10


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17734
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17735
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-8/3&id=15413

videos, varying in length from several seconds, to
several minutes, and included its own material, user-
generated videos, and local television material. In
2012, the Kommunikationsbehorde Austria (the Aus-
tria’'s communications regulator) held that the video
section of the website was an “on-demand audiovisual
media service” under the Bundesgesetz liber audiovi-
suelle Mediendienste (Austrian law transposing the EU
directive). The ruling was appealed to Verwaltungs-
gerichtshof (Austria’s Supreme Administrative Court),
and in 2014, that court referred two questions to the
EU Court of Justice for a preliminary ruling.

The first question was whether the concept of a “pro-
gramme” under Article 1(1)(b) of the AVMS Directive
includes short video clips made available on a news-
paper’s website. The Court recalled that a programme
was defined “as a set of moving images 04046 consti-
tuting an individual item within a schedule or a cata-
logue established by a media service provider and the
form and content of which are comparable to the form
and content of television broadcasting.” It then noted
that the definition did “not contain any requirement
relating to the length of the set of images concerned”,
and television broadcasting also offered “programmes
of short length.” Moreover, “the purpose of the direc-
tive” was to apply “the same rules to actors compet-
ing for the same audience”, and prevent on-demand
services “such as the video collection at issue” from
“engaging in unfair competition with traditional televi-
sion.” In this regard, the Court held some of the news-
paper’s videos containing local news “compete with”
regional radio broadcasters; while the videos relating
to cultural, sporting and recreational repots “compete
with music channels, sports channels and entertain-
ment programmes.” The Court thus concluded that
a “programme” under the AVMS Directive’'s Article
1(1)(b) includes “under the subdomain of a website
of a newspaper, the provision of videos of short du-
ration consisting of local news bulletins, sports and
entertainment clips.”

The second question was what criteria are to be used
to assess the “principal purpose” of a newspaper
website which makes videos available, under Article
1(1)(a)(i) of the Directive. The Court held that “as-
sessment of the principal purpose of a service making
videos available offered in the electronic version of a
newspaper” must examine “whether the service of-
fered in the videos subdomain has form and content
which is independent of that of the written press arti-
cles of the publisher of an online newspaper. If so, that
service falls within the scope of Directive 2010/13. If,
on the other hand, that service appears to be indis-
sociably complementary to the journalistic activity of
that publisher, in particular as a result of the links be-
tween the audiovisual offer and the offer in text form,
it does not fall within the scope of that directive.”

Importantly, the Court stated that the assessment “is
a matter for the referring court,” although the Court
did say that “it appears” from the evidence that “very
few press articles are linked to the video clips at is-

sue,” and a “majority of those videos can be accessed
and watched regardless of whether the articles of the
electronic version of a newspaper are consulted.”

e Judgment of the Court (Second Chamber) in Case C-347/14 New

Media Online GmbH v. Bundeskommunikationssenat, 21 October
2015

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17759 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HR HU IT LT LV
MT NL PL PT SK SL SV

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

European Commission: Consultation on plat-
forms and online intermediaries

On 24 September 2015, the European Commission
launched its public consultation on the regulatory en-
vironment for platforms, online intermediaries, data
and cloud computing, and the collaborative economy.
This consultation is part of the Commission’s recently
published Digital Single Market Strategy for Europe
(seeIRIS 2015-6/13), and the consultation’s purpose
is “to better understand the social and economic role
of platforms, market trends, the dynamics of platform-
development and the various business models under-
pinning platforms”.

The consultation document defines platforms as “un-
dertakings operating in two (or multi)-sided markets,
which use the Internet to enable interactions between
two or more distinct but interdependent groups of
users so as to generate value for at least one of
the groups”. Examples of platforms are provided, in-
cluding audiovisual and music platforms (e.g., Spotify,
Netflix), video-sharing platforms (e.g., YouTube), Inter-
net search engines, news aggregators, online market
places, social networks and “collaborative economy
platforms” (e.g., AirBnB and Uber).

The 46-page document asks a large number of ques-
tions in four distinct areas: (a) online platforms; (b)
tackling illegal content online and the liability of online
intermediaries; (c) data and cloud in digital ecosys-
tems; and (d) the collaborative economy. Notably,
and in relation to audiovisual media, the consulta-
tion seeks views on the relation between platforms
and holders of rights in digital content, including on
video sharing websites using protected works online
without having asked for authorisation; video sharing
websites refusing to enter into or negotiate licensing
agreements; video sharing websites or content aggre-
gators willing to enter into a licensing agreement on
terms considered unfair; and online platforms using
protected works but claiming to be hosting providers
under Article 14 of the E-Commerce Directive in order
to refuse to negotiate a licence or to do so under their
own terms.

IRIS 2015-10 5


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17759
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-6/13&id=15394

of the European Audiovisu

The consultation opened on 24 September 2015, and
will run until 30 December 2015. It is available
in 23 languages, and the Commission will publish
a summary of responses in a report for the Direc-
torates General for Communications Networks, Con-
tent and Technology and for Internal Market, Industry,
Entrepreneurship and SMEs.

e European Commission, Public consultation on the regulatory envi-

ronment for platforms, online intermediaries, data and cloud comput-
ing and the collaborative economy, 24 September 2015

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17768 EN

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

AL-Albania

Parliament approves guarantee agreement
on loan for financing public broadcaster
building of digital networks

On 2 July 2015, the Parliament approved in its ple-
nary session Law no. 65/2015 “On tax exemp-
tions and immunity for a guarantee agreement on
a loan for financing digital networks DVB-T2 of the
public radio-television broadcaster RTSH.” (Ligji nr.
65/2015 “Pér miratimin e pérjashtimeve nga taksat
dhe té parashikimeve pér hegjen doré nga imuniteti
i kushtézuar, sipas marréveshjes sé garancisé, né lid-
hje me marréveshjen e huas, pér financimin e zbatimit
té projektit pér ndértimin e rrjeteve numerike (digji-
tale) DVB-T2 té transmetuesit public (RTSH). The law
was approved by the governing majority of the Par-
liament with 77 votes in favour of the law, while the
opposition abstained, both in the parliamentary com-
mission discussions and in the plenary session.

The Albanian public broadcaster Radio Televizioni
Shqiptar (RTSH) signed a contract with the German
company Rohde & Schwarz to build two national dig-
ital networks on 19 March 2015. The signing of the
contract followed a long legal dispute concerning the
tender on the construction of the two digital networks
for the public broadcaster. The Ministry of Innova-
tion and Public Administration has been in charge of
overseeing the process of negotiation and the digi-
tal switchover in the country in general. The contract
assigns the company Rhode & Schwarz the task of
building two national digital networks that will belong
to and be managed by the public broadcaster. The
public broadcaster also has the obligation to host lo-
cal program operators in one of the two networks, ac-
cording to the Strategy for Digital Switchover.

The public broadcaster must take a loan from
Deutsche Bank to pay the company Rhode & Schwarz
for building the two digital multiplexes. The loan
needs to be guaranteed by the state to Deutsche
Bank. The now approved law contains only two arti-
cles and aims to guarantee the exemption from taxes
of the state loan that is needed for the financing of
the public broadcaster’s two digital multiplexes. The
explanatory report on the Law states that RTSH is re-
sponsible for paying back the loan, while the state is
the loan guarantor. According to the Albanian law on
state loans and state debt, this agreement on loan
guarantee benefits from tax exemption and immunity.

The opposition refused to vote for this draft law. The
head of the Parliamentary Commission on Media said
that while they see the draft law as part of the im-
portant digital switchover process that Albania has to
carry out, the draft law and the whole process did
not include crucial information about the contract be-
tween the public broadcaster RTSH, the company Ro-
hde & Schwarz, and the government. More specifi-
cally, he mentioned that they were not aware of im-
portant details on the contract for building the two
multiplexes, which were not necessarily technical de-
tails. There was no information on the way the signal
coverage would take place in specific areas, or how
the signal would cover the most densely populated
areas, as well as the most sparsely populated and re-
mote areas, where the signal also has to reach. He
argued that this information is not only technical, but
it is directly related to freedom of the media and free-
dom of information.

e Kuvendi mblidhet né seancé plenare (The news on the Parliament’s
approval of the law)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17744 SQ

e Ligji nr. 65/2015 “Pér miratimin e pérjashtimeve nga taksat dhe
té parashikimeve pér hegjen doré nga imuniteti i kushtézuar, sipas
marréveshjes sé garancisé, né lidhje me marréveshjen e huas, pér fi-
nancimin e zbatimit té projektit pér ndértimin e rrjeteve numerike
(digjitale) DVB-T2 té transmetuesit public (RTSH)” (The Law no.
65/2015 “On tax and immunity exemptions for a guarantee agree-
ment on a loan for financing digital networks DVB-T2 of the public
radio-television broadcaster RTSH)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17745 SQ

lida Londo
Albanian Media Institute

Parliament discusses proposed amendment
on removal of ownership regulation for au-
diovisual media

The Parliamentary Media Commission is reviewing an
amendment to Law no. 97/2013 “On Audiovisual Me-
dia” (Projektligj “Pér disa shtesa dhe ndryshime né
ligjin nr.97/2013 "Pér mediat audiovizive né repub-
likén e shqipérisé") , which was submitted to the par-
liament by a Member of Parliament for the ruling ma-
jority in April 2015. The proposed amendment repeals

6 IRIS 2015-10


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17768
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17744
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17745

Article 62 of Law no. 97/2013 “On the audiovisual me-
dia in the Republic of Albania”. The article in ques-
tion regulates the ownership provisions for audiovi-
sual media.

The Member of Parliament who submitted this amend-
ment based it on the claims that the current owner-
ship regulation has created barriers that should be
eliminated, as they pose “a real obstacle to the de-
velopment of broadcasting.” According to the report
accompanying the proposed amendment, the barri-
ers of ownership are unnecessary. The report also
claims that under the current situation, fair and effec-
tive competition is seriously violated, the quality of
audio and audiovisual services might decrease, and
one of the fundamental principles on which the Au-
diovisual Media Authority (AMA) should exert its ac-
tivity, namely that of guaranteeing equal access to
and a non-discriminatory audio and audiovisual me-
dia market, may be violated. The amendment also
claims that Article 62 of Law no. 97/2013 is unneces-
sary, as it overlaps with competencies that the Au-
thority on Competition should have, instead of the
AMA. The report also claims that the amendment pro-
vides favourable conditions for the fulfilment of the
obligations and objectives laid down in the National
Strategy for the transition from analogue to digital
broadcasts (2012) alleging that such an action will
help with a more efficient use of the spectrum.

Given the sensitive nature of the amendment, the
Parliamentary Media Commission asked international
bodies for feedback on the amendment before making
a decision, namely the Organisation for Security and
Co-operation in Europe (OSCE), the Council of Europe,
and the European Commission. In the meeting on 21
September 2015, the Commission gathered to discuss
the opinions received on the proposed amendment.
The chair of the Commission briefed the participants
on the materials received, emphasizing that all three
responses strongly opposed such an amendment, as-
sessing it as a development that might have nega-
tive consequences to media pluralism in the country.
He also mentioned that opinions on the amendment
were also submitted by the regulator AMA and the
telecommunications service provider Tring TV. AMA’s
opinion was the only one that supported approving
the amendment.

The ruling majority Members of Parliament suggested
that since AMA has the technical expertise and is the
regulator, its representatives should also be heard on
this matter at the Commission. The hearing session
with the members of the AMA was planned to take
place on 30 September 2015. However, due to the
absence of all Members of the ruling majority of Parlia-
ment, the hearing session did not take place and was
postponed to a later date. Consequently the opposi-
tion issued a statement for the media, stating that it
was not acceptable that the ruling majority Members
of Parliament had proposed such a hearing and then
fail to attend it. In addition, the statement pointed
out that currently the process of digital licensing is

delayed and deadlocked, and the amendment regard-
ing Article 62 of Law no. 97/2013 on the ownership for
audiovisual media is a major obstacle in this process.

e Projektligj “Pér disa shtesa dhe ndryshime né ligjin nr.97/2013 "Pér
mediat audiovizive né republikén e shqipérisé" (The draft Law and
the explanatory memo submitted by a Member of Parliament)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17746 SQ

e Komisioni pér Edukimin dhe Mjetet e Informimit Publik u diskutoi
mbi pérgjigjet e dhéna nga organizmat ndérkombétaré né lidhje me
kérkesén pér projektligjin “Pér disa ndryshime dhe shtesa né ligjin nr.
97/2013 “Pér mediat audiovizive né RSH"” (The report on the Com-
mission’s meeting of 21 September 2015)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17747 SQ

o Té majtét braktisin “Median.” AMA do raportonte pér nenin 62 (The
report on the failed hearing and the opposition’s statement)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17748 SQ

lida Londo
Albanian Media Institute

AT-Austria

Vienna Commercial Court in Wien rules on
blank cassette levy

On 26 August 2015, the Vienna Commercial Court
ruled that the Austrian legislation imposing a levy on
blank cassettes is incompatible with the Copyright Di-
rective and the case law of the Court of Justice of the
European Union (CJEU).

The collecting society Austro-Mechana claimed pay-
ment of the so-called Leerkassettenverglitung (blank
cassette levy) under section 42 of the Urheberrechts-
gesetz (Copyright Act) for all storage media sold
by Amazon. The collecting society won its case at
trial and on appeal, but the Oberster Gerichtshof
(Supreme Court) stayed the proceedings to refer sev-
eral questions to the CJEU for a preliminary ruling
concerning the interpretation of the Copyright Direc-
tive 2001/29/EC. According to the Copyright Directive,
copyright holders have the exclusive right to prohibit
or permit the copying of their works. However, it pro-
vides for an exception to this right, namely the right
to make private copies, but these are only legal when
copyright holders receive “fair compensation”. In Aus-
tria, this fair compensation is given to copyright hold-
ers via the aforementioned blank cassette levy, that
is to say a levy on the first sale of recording media
suitable for copying.

In its judgment of 11 July 2013 (Case C-521/11), the
CJEU established that charging the blank cassette levy
is not compatible with the Directive if the recording
medium concerned is obviously not to be used to
make private copies. However, the rules may be com-
patible with the Directive if they provide for the reim-
bursement of the levy paid if no private copies are
made. Whether the Austrian provisions on the blank

IRIS 2015-10 7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17746
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17747
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17748

of the European Audiovisu

cassette levy meet these requirements and whether
the reimbursement of the levy is not excessively diffi-
cult, and is accordingly compatible with the Directive
must, however, be examined by the Supreme Court.
The Supreme Court then set aside the judgments of
the lower courts and referred the dispute back to the
Vienna Commercial Court. The latter has now ruled
that the Austrian provisions on the blank cassette levy
do not meet the requirements laid down by the CJEU
since the possibility of reimbursing the levy afforded
by these provisions is unlikely to correct any imbal-
ances they create. Most market players in Austria are,
it said, unaware of the possibility of reimbursement so
it is for that reason alone incapable of ensuring suffi-
cient compensation. Furthermore, private final con-
sumers are completely excluded from the possible re-
imbursement of the levy.

e Urteil des Handelsgerichts Wien vom 26. August 2015 (Judgment of
the Vienna Commercial Court of 26 August 2015)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17769 DE

Gianna lacino
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

BG-Bulgaria

The New Bulgarian Media Group Holding may
purchase additional media outlets

Seven days after receiving the application, the Bulgar-
ian Komucusta 3a 3amuTa Ha KoHKypenmusata (Commis-
sion on the Protection of Competition - the Commis-
sion) ruled on the acquisition of the TV channel Kanal
3 by the powerful Hosa Bwarapcka Memmitra I'pyna XoJi-
muar EAJT (New Bulgarian Media Group Holding EAD).
According to the decision, the acquisition does not fall
within the scope of the Protection of Competition Act
and therefore does not raise any concerns.

Bulgarian law contains no specific provisions on me-
dia concentration. All mergers in the media field are
therefore judged under the Protection of Competition
Act by the Commission in its capacity as the gen-
eral competition authority. Accordingly, on 21 August
2015, the New Bulgarian Media Group Holding EAD
lodged an application with the Commission for the
approval of the acquisition of the company Emur Me-
mua Boarapus EOOJL (Elit Media Bulgaria EOOD), the
broadcaster of the TV channel Kanal 3.

The New Bulgarian Media Group Holding EAD is al-
ready the corporate group with the widest reach on
the Bulgarian print market. It is, for example, the
publisher of three national daily newspapers Moni-
tor, Telegraf and Meridian Mach, the weekly newspa-
pers Politik and Europost and the regional newspaper

Borba. Furthermore, together with her son, the me-
dia group’s sole proprietor has a minimum 50%, and
mostly even a 100%, stake in a range of other me-
dia companies, including in the field of the electronic
media. They also have interests in companies that
distribute press products.

According to section 24(1) of the Protection of Compe-
tition Act, only those mergers where the total domes-
tic revenues of the companies to be merged exceeded
25 million lev (approximately EUR 12.5 million) in the
previous financial year require the prior notification
of, and examination, by the Commission. The second,
cumulative prerequisite for the relevance of a merger
under competition law as far as being subject to the
Commission’s jurisdiction is concerned is that the to-
tal domestic revenues of at least two of the compa-
nies involved in the merger, or the revenues of the
company to be acquired, exceed three million lev (ap-
prox. EUR 1.5 million).

In its examination of the application, the Commission
established that neither prerequisite existed because
the combined total domestic revenues of the compa-
nies in question did not exceed 25 million lev and the
company to be acquired did not generate revenues in
excess of three million lev. Accordingly, the Commis-
sion ruled, the takeover did not fall within the scope
of section 24(1) of the Protection of Competition Act,
so that, according to the Commission’s normal prac-
tice, it was unnecessary to carry out a market analy-
sis or an examination of the expected consequences
for the competition environment. On this basis, the
Commission decided on 1 September 2015 that the
acquisition did not raise any concerns.

« PEIITEHNE N 686 na Komucusita 3a 3ammnura HA KOHKY-
pennmgaTa or 01.09.2015 r . (Decision No. 898 of the Commission
on the Protection of Competition of 1 September 2015)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17760 BG

Evgeniya Scherer
Lawyer and lecturer, Bulgaria/ Germany

CZ-Czech Republic

UPC fined for the neglect of its duty to inform
its customers

The City Court of Prague dismissed the action of the
company UPC against a decision of the Chairman of
the Council of the Czech Telecommunication Office
(CTU). The Chairman of the CTU decided to impose
a fine on UPC for the neglect of its duty to inform its
customers about new prices pursuant to section 63,
paragraph 6 of the Electronic Communications Act.

In May 2012, UPC increased the price for the use of
its modems, started charging for the use of set-top-

8 IRIS 2015-10


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17769
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17760

boxes, and increased the monthly fee for providing
internet services, without informing their customers
of the changes. Consequently denying the customers
their right to terminate the contract without the obli-
gation to pay a penalty fee. UPC changed its product
Fiber Power 10 to the product Fiber Power 30 which
came — along with an increase in the connection
speed — with an increase in the monthly fee. The
price went from 445 CZK to 499 CZK. The monthly
price for the product Fiber Power 120 rose from 749
CZK to 799 CZK.

CTU imposed a fine of one million CZK (EUR 37 000)
on UPC. The company appealed to the City Court
against the fine and the amount of the fine, defend-
ing its having neglected to inform the customers by
arguing that customers would suffer no disadvantage
if they would get higher bandwidth for that price.

According to the judgment, this argument does not
hold. The Court dismissed the action and stated that
UPC could not assume that all subscribers of its inter-
net services would prefer a faster speed connection
over a lower price. It concluded that these changed
contractual conditions were essential requirements of
the contract (in particular, the price increase). In such
a case of changed contractual conditions, UPC was
obliged to inform its customers of the changes and
their right to terminate the contract without incurring
a penalty fee, at least one month before introducing
the changes.

According to the court, the amount of the fine was also
reasonable. For the perpetration of the administrative
offense a fine in the amount of up to ten million CzZK
can be imposed. When determining the amount of the
fine, CTU had to take into account the seriousness of
the offense, the duration of the infringement, and the
number of subscribers affected by the unilateral con-
tractual changes. CTU imposed a fine on UPC amount-
ing to one million CZK, and therefore acted within the
range of the law.

e Milionovd pokuta UPC za nesplnéni informacni povinnosti plati

(Press release of the Czech Telecommunication Office of July 2015)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17749 CS

y Jan Fucik
Ceska televize, Prague

DE-Germany

The “right to be forgotten” can be asserted
vis-a-vis the operator on an online archive

In a judgment of 7 July 2015, the Oberlandesgericht
Hamburg (Hamburg Court of Appeal) decided that the

“right to be forgotten” can also be asserted vis-a-vis
the operator on an online archive (Case 7 U 29/12).

The plaintiff sought injunctive relief against the pub-
lisher of a national daily newspaper and operator of its
internet site, where, in addition to news items, older
reports were made available in an online archive. The
reports included the institution, progress and discon-
tinuance of investigation proceedings brought against
the plaintiff by the public prosecutor’s office and on
third parties’ reactions dating from 2010 and 2011.
The subject matter of the proceedings was a criminal
complaint brought against the plaintiff alleging he had
anonymously faxed insulting and defamatory letters
to a politician. After the proceedings had been discon-
tinued against payment of EUR 40,000, the circum-
stances of the case were criticised and commented
on in the daily press. The plaintiff complained that
the defendant was continuing to keep the reporting
on the circumstances of the case publicly accessible.
The undated articles on the defendant’s website could
still be found among the top three search results on
google.de after 2012 by entering the plaintiff’'s name.
The plaintiff called for the reporting on the investiga-
tion proceedings mentioning either his name or other
details revealing his identity to be discontinued. The
Landgericht Hamburg (Hamburg District Court) dis-
missed the complaint in its judgment of 30 March
2012 (Case 324 0 9/12), stating that the plaintiff was
not entitled to injunctive relief because ordering the
defendant to delete or amend the articles that had
initially been lawfully disseminated constituted a se-
rious violation of press freedom that was not justified
by the infringement of the plaintiff’'s general person-
ality rights. The reporting was on a subject of consid-
erable public interest at the time of the publication,
concerned a mere suspicion and did not portray the
plaintiff as a convicted offender.

In response to the plaintiff’s appeal, the Hamburg
Court of Appeal set aside the lower court’s decision
and partially allowed the complaint, stating that, al-
though the plaintiff had no right to call for the defen-
dant to cease the future dissemination of the articles
in its online archive, the appeal was well-founded in-
sofar as he called for the defendant to modify the arti-
cles in question in such a way that they did not appear
in lists of search results when his name was entered
into internet search engines. This, the court said, fol-
lowed mutatis mutandis from section 1004(1), first
sentence of the Birgerliches Gesetzbuch (Civil Code -
BGB) in conjunction with general personality law. The
fact that the reports on the investigation proceedings
against the plaintiff could easily be located on the In-
ternet and retrieved by any user by simply entering
his name was a significant breach of his personality
rights, because the dissemination of information likely
to have a lasting adverse effect on his public reputa-
tion, would thus be perpetuated. That adverse effect
was all the more serious as the originally sufficient
public interest in the case no longer existed.

The court went on to state that if according to the

IRIS 2015-10 9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17749

of the European Audiovisu

judgment of the CJEU of 13 May 2014 (Case C 131/12,
see RIS 2014-6/3) such a right could be claimed
against the operators of Internet search engines, then
it could be asserted all the more against the authors
of the relevant articles.

e Urteil des Oberlandesgerichts Hamburg vom 7 Juli 2015 (Az. 7 U

29/12) (Judgment of the Hamburg Court of Appeal of 7 July 2015 (Az.
7 U 29/12))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17770 DE
Tobias Raab

Institute of European Media Law (EMR), Saarbriicken/
Brussels

ES-Spain

Supreme Court defamation judgment con-
cerning popular Spanish TV show

On 15 September 2015, the Spanish Supreme Court
upheld the decision from the Court of Appeal, which
found three members of the panel of speakers from
the popular TV programme "Salvame" responsible for
defamation, after insulting Spanish socialite Carmen
Lomana on air. The defendants will have to compen-
sate Lomana with EUR 120 000 in total (EUR 60 000,
EUR 30 000 and EUR 30 000 respectively).

The decision from the Court of Appeal had already
recognised the existence of “an illegal interference
with the reputation of the applicant for the serious
and repeated insults made during the Salvame and
Salvame Deluxe programs”.

During their interventions in three programmes
broadcast in April 2011, the defendants referred to
Lomana, as “shameless”, “illiterate”, “clown”, “id-
iot”, “cheat”, “real dog”, “suck ass to get invited to
parties”, “parent pigs, hogs children” “hustler”, “silly
ass”, “seeks high beds” and “sow” («sinvergienza»,
«analfabeta», «payasa», «tonta», «cerda», «chupas
el culo para que te inviten a fiestas», «de padres cer-
dos, hijos marranos, «estafadora», «imbécil», «busca

camas altas»).

The Supreme Court considered that most of those
words and expressions are to be taken in the public
perception as pure and simple expressions of insults
only aimed at offending. It also adds that, by their
objective and repetition in a short space of time and
the mise-en-scene, with vulgar words, the intention
was to ridicule the plaintiff’s character with insidious
insinuations.

In addition, the Supreme Court indicated that these
programmes, although they are usually in an aggres-
sive tone, must abide by rules, including those im-
posed by the protection of fundamental rights under
the Spanish Constitution.

In their defence, the defendants alleged that there
was no illegal interference with Lomana’s honour be-
cause their words were covered under the umbrella of
freedom of expression and information, were not of-
fensive, and referred to a person who was well known
for her voluntary appearances on television, and had
previously criticised those who had been her TV com-
panions.

e Sentencia del Tribunal Supremo, Sala de lo Contencioso-

Administrativo, 15 de septiembre 2015 (Judgment of the Supreme
Court, 15 September 2015)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17738 ES

Pedro Letai
IE Law School, Instituto de Empresa, Madrid

FR-France

Ban on showing the film “Love” to under-18s
- decision by the Conseil d’Etat

After the administrative court this summer (see
IRIS 2015-8/15), it has been the turn of the Conseil
d’Etat to consider the classification licence issued to
Gaspar Noé’s film “Love”; and delivered its decision
on 30 September 2015. In the case at issue, the Min-
istry of Culture - which in July had issued a classifi-
cation licence preventing the film being shown to mi-
nors over 16 years of age - and the production com-
panies had called on the Conseil d’Etat to cancel the
order delivered under the urgent procedure suspend-
ing performance of the licence because it did not al-
low the film to be shown to minors between 16 and 18
years of age. In doing so, the Conseil d’Etat has given
details of the legal framework for the classification of
films presenting “scenes of non-simulated sex”. Thus,
“when a film includes such scenes, the only classifica-
tions that are legally applicable are those provided for
in paragraphs 4 and 5 of Article R. 211-12 of the Cin-
ema and Animated Image Code”, i.e. they may not
be shown to anyone under 18 years of age, and if
appropriate, the film should also be listed as porno-
graphic (“X-rated”). The Conseil d’Etat pointed out
that scenes of non-simulated sex were “scenes which,
without any dissimulation, presented practices of a
sexual nature”, and that in deciding whether or not
scenes qualified for this description it was necessary
to take into consideration the more or less realistic
manner in which they were filmed, and the effect they
were intended to have on anyone watching the film.
Lastly, if such a classification were adopted, it was
necessary to appreciate the way in which the scenes
were filmed and how they fitted into the work in ques-
tion in order to determine which of the two possible
restrictions was appropriate.

In the present case, the Conseil d’Etat found that,
in allowing the application for suspension which the

10 IRIS 2015-10


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-6/3&id=15416
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17770
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17738
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-8/15&id=15418

court had received, the judge sitting in urgent matters
at the administrative court in Paris had found, by ap-
plying his undistorted sovereign appreciation, that the
film included numerous scenes of non-simulated sex,
and in law, was therefore right to deduce that it was
covered by the provisions of paragraph 4 of Article R.
211-12 of the Cinema and Animated Image Code. The
merits of the dispute are still to be heard at the ad-
ministrative court in Paris, which will have to reach a
final decision on the legality of the film’s classification
licence. Until this judgment is delivered, then, “Love”
may only be shown to audiences over 18 years of age
(without being X-rated).

Promptly, on 9 September, Minister Fleur Pellerin an-
nounced the start of a rethink of the conditions for
banning the showing of feature films to minors. The
Minister “wished to question the automatic nature of
imposing a ban on showing films to minors which re-
sulted from the current legislation as appreciated in
jurisprudence, so that classification could take better
account of the individual nature of the works and their
impact on the public”. The chairman of the film classi-
fication board is required to submit proposals by Jan-
uary 2016.

e Conseil d’Etat, 30 septembre 2015, ministére de la culture et de la
communication et autres ¢/ association Promouvoir (Conseil d’Etat,
30 September 2015, Ministry of Culture and Communication, and oth-
ers vs. the association ‘Promouvoir’)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17762 FR

Amélie Blocman
Légipresse

[ Audiovisual creation based on actual events ]

In a decision delivered on 30 September, the Court of
Cassation rejected the appeals brought by the chan-
nel Arte and the production companies which pro-
duce the programme “Intime Conviction” against the
appeal judgment delivered under the urgent proce-
dure ordering them to stop broadcasting the pro-
gramme on pain of penalty payments (see IRIS 2014-
4/15). They had also been ordered to pay a provi-
sional amount towards compensation for the preju-
dice suffered as a result of the invasion of the pri-
vacy of the applicant party, a coroner (medical ex-
aminer) who had been taken in for questioning after
his wife had been shot dead, before being acquitted
in autumn 2013 by a court of assizes, and who had
recognised himself in the main character featured in
the programme. The “Intime Conviction” programme
comprised firstly a TV film shown on 14 February 2014
describing a police investigation carried out following
the violent death of a woman and resulting in the
arrest of her coroner husband, referred to as “Paul
X". The programme also included a number of videos
shown over a period of fifteen days - on an Internet
site operated by the company which edited the TV

channel - following the case each day in the court of
assizes. Internet users could view the file created by
the production company and, after each hearing, give
their opinion on the innocence or guilt of the accused
party; the verdicts of the fictional court of assizes and
of Internet users was to be broadcast at the end of the
two-week period.

In support of their appeal, the television channel and
the production companies claimed the benefit of free-
dom of audiovisual creation, which they held to in-
clude the possibility for authors of works of fiction to
draw inspiration from actual facts, and to incorporate
fictional elements in their works. They also argued
that relating facts that were public knowledge as they
had already been divulged could not in itself consti-
tute an invasion of privacy.

The Court of Cassation recalled the principle accord-
ing to which it was for the judge to seek a balance be-
tween the right to privacy and the right to freedom of
expression where they were of equal normative value
and, as appropriate, to come down in favour of a so-
lution which best protected the most legitimate inter-
est. In the case at issue, the court of appeal had noted
that, although the TV film was a work of fiction, it did
display many similarities with the case on which the
applicant was judged; these similarities were listed in
the decision. In its decision, the Court noted that a
scene of pure fiction, added to actual events, which
were also described in the decision, did indeed con-
stitute an invasion of the person’s privacy, even if
the work was fictional. The minimal differences be-
tween the work of fiction and the applicant’s life were
not enough to prevent confusion, particularly as the
press had commented at length on the programme’s
story line being based on the applicant’s party’s case
and the reactions of Internet users showed that they
had identified him. The decision went on to state
that even though some of the facts connected with
the person’s private life had already been divulged,
they could not lawfully be reproduced since the pro-
gramme “Intime Conviction” was a work of fiction, and
neither a documentary nor an informative broadcast.
Although audiovisual creation could draw inspiration
from actual events and represent living persons, it
could not, without their agreement, invade their pri-
vacy if it did not clearly present such elements as be-
ing totally fictional. The Court of Cassation found that
the court of appeal had considered the balance of the
applicant’s entitlement to privacy and the entitlement
to freedom of expression on the part of the channel
and the production company, and had decided that
this work of fiction based on actual events constituted
an infringement of the applicant’s right to privacy. The
Court had been able to deduce that the applicant’s
privacy had indeed been invaded, justifying a restric-
tion on the right to freedom of expression. Although
this overturns the decision of the appeal court deliv-
ered under the urgent procedure, the merits of the
case are still awaiting judgment.

IRIS 2015-10 11


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17762
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-4/15&id=15419
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-4/15&id=15419

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

e Cour de cassation (1re ch. civ.), 30 septembre 2015 - Arte et Maha
film ¢/ J.-P. Muller (Court of Cassation (1st civil chamber), 30 Septem-
ber 2015 - Arte and Maha film vs. |.-P. Muller)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17763 FR

Amélie Blocman
Légipresse

Details of conditions for INA using artists’
performances

With its decision delivered on 14 October 2015, the
Court of Cassation has provided details on respect
for the neighbouring rights of performing artists when
their performances are used by the Institut National
de I’Audiovisuel (National Audiovisual Institute - INA).
The INA has a public-service mission to conserve, use,
and make available France’s audiovisual heritage.
More specifically, under its most recent terms of refer-
ence, the INA has undertaken to “improve the editori-
alisation of its archives by constituting a themed mul-
timedia offer that is as relevant and as accessible as
possible, while respecting beneficiaries’ rights”. The
INA therefore concluded, notably between 2005 and
2008, various general and collective agreements with
the representatives of the beneficiaries concerned
(writers, producers, performers, etc). This agreement
has been consolidated by Article 44 of the Code de
la Propriété Intellectuelle (Intellectual Property Act -
CPI) of 1 August 2006, which reinforces the presump-
tion of the transfer of performers’ rights to the INA
as resulted, in the audiovisual field, from Article L.
212-4 of the CPI. This Article amended Article 49 Il
of Act No. 86-1067 of 30 September 1986 on free-
dom of communication, according to which “the INA
exercises the rights to use the audiovisual archives
of the national programme companies while respect-
ing the moral and pecuniary rights of the holders of
copyright and neighbouring rights and of their bene-
ficiaries; nevertheless, Articles L. 212-3 and L. 212-4
of the CPI notwithstanding, the conditions for using
the performances of artists contained in the archives
and the remuneration generated by such use are gov-
erned by a number of agreements concluded between
the performers themselves or the employee organisa-
tions representing the performers, and the INA. These
agreements ought to lay down the scale of remuner-
ations and the ways in which such remuneration is to
be paid”.

In the present case, the beneficiaries of the rights
in respect of the late jazz drummer Kenny Clarke
claimed that the INA was offering a number of
videograms and one phonogram reproducing the mu-
sician’s performances for sale on its Internet site with-
out their authorisation. They therefore had the INA
summoned to obtain compensation for the alleged in-
fringement of the performer’s rights which they held.
They invoked Article L. 212-3 of the CPI, according to

which a performer’s written authorisation is required
for making a recording, reproducing and communicat-
ing to the public his/her performance, and any sepa-
rate use of the sound and image of the performance
where this had been made in respect of both sound
and image. The court of appeal found in their favour
and ordered the INA to pay them EUR 5,000 to make
good the prejudice suffered as a result of the unau-
thorised use of the videograms and the phonogram
at issue. The judge recalled that the mission to con-
serve and use audiovisual archives conferred on the
INA by the legislator did not exonerate it from respect-
ing performers’ rights, and stated that the waiver pro-
vided for in Article 44 of the Act of 1 August 2006
should only apply where the performer had authorised
the recording and initial use to be made of his/her
performance. In such a case, the INA was released
from the requirement to request authorisation from
the performer or his/her beneficiaries for further use
of the performance. In the present case, however,
the INA was not able to establish a written contract
or any other element establishing the existence of
agreement on the part of the musician. The INA ap-
pealed to the Court of Cassation against this decision,
which substantially reduces its possibility of using the
programmes in its archives. In its decision delivered
on 14 October 2015, the Court of Cassation found
that by subordinating in this way the applicability of
the exemption scheme set up in favour of the INA as
evidence of the performer’s authorisation of the ini-
tial use of the performance, the court of appeal had
added to the law a condition that it did not contain
and had violated the applicable provisions of the law.
The dispute was therefore referred to another court of
appeal.

e Cour de cassation (1re ch. civ.), 14 octobre 2015 - Institut national
de I'audiovisuel ¢/ M. Laurent X. et autres (Court of Cassation (1st
civil chamber), 14 October 2015 - Institut National de I’Audiovisuel
(INA) vs. Mr Laurent X. and others)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17771 FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

BBC breaches Ofcom’s Code about reducing
the risk to viewers susceptible to photosen-
sitive epilepsy from flashing lights

The BBC programme The Voice UK: the Live Final (a
singing talent competition) breached Ofcom’s Rule
2.12 of its Code of Conduct for failing to take suffi-
cient measures to avoid flashing lights during one per-
formance, and as a consequence the broadcaster did
not comply with Ofcom’s technical guidance to avoid

12 IRIS 2015-10


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17763
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17771

photosensitive epilepsy (PSE). Such flashing lights can
trigger seizures in persons susceptible to PSE.

Rule 2.12 states that “Television broadcasters must
take precautions to maintain low level of risk to view-
ers who have photosensitive epilepsy. Where it is not
reasonably practicable to follow the Ofcom guidance
(see the Ofcom website), and where broadcasters can
demonstrate that the broadcasting of flashing lights
and/or patterns is editorially justified, viewers should
be given adequate verbal and also, if appropriate, text
warning at the start of the programme or programme
item”.

In the case of The Voice, there was a sole complaint
to Ofcom and it concerned the lighting during the per-
formance of one of the finalists, Emmanuel Nwamadi,
wherein there was one sequence of flashing lights of
over 1.5 seconds in duration, and then another period
of flashing lasting over 3.5 seconds during which the
flashing dominated the screen with about 20 flashes.
Ofcom'’s technical guidance on PSE states that a se-
quence containing flashing at a rate of more than 3
flashes per second, which exceed specific intensity
thresholds, may be potentially harmful.

The Voice is made for the BBC by an independent pro-
duction company, Wall to Wall, and during the dress
rehearsal the production team ran PSE Guidance tests
which showed the lighting was non-compliant. The
lighting director was informed and remedial action
was taken but did not correct the problem. The pro-
duction team assumed the problem had been cor-
rected. According to the BBC's own procedures, if the
PSE test is failed then the matter has to be referred to
the broadcaster’'s Commissioning Editor, but this did
not occur on this occasion.

As a consequence of this incident, the BBC has re-
minded Wall to Wall of its responsibility in this area
and further the broadcaster has implemented new
procedures to avoid recurrence. Wall to Wall did not
make separate representations to Ofcom, but did ex-
press its regret for non-compliance on this one occa-
sion.

Fulfilling its statutory duty under the Communications
Act 2003 to set standards for broadcast content in-
cluding that “generally accepted standards are ap-
plied to the content of television and radio services
so as to provide adequate protection for members of
the public from the inclusion in such services of harm-
ful and /or offensive material”, Ofcom had to consider
whether there was a breach of Rule 2.12 of the Code.

The purpose of Rule 2.12 is to minimise the risk to
viewers with a susceptibility to epilepsy, and the PSE
Guidelines were developed with medical expert con-
tributions providing the technical standard expected
of broadcasters. Ofcom found that The Voice had
shown flashing lights for over five seconds in total
thus exceeding the maximum limits set by the PSE
Guidelines. As a consequence this posed a significant

risk to viewers or those in the audience of the show
who have a susceptibility to PSE.

Ofcom considered that as the issue had been iden-
tified at the dress rehearsal, the BBC had sufficient
time and opportunity to correct or minimise the prob-
lem before the live broadcast. As such, Ofcom did not
go on to consider whether the inclusion of the flash-
ing light was editorially justified or whether adequate
warning of flashing had been provided. Ofcom deter-
mined there had been a breach of Rule 2.12 of the
Code.

. O7fcom Broadcast Bulletin, Issue number 287, 14 September 2015,
D.

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17736 EN

Julian Wilkins
Blue Pencil Set

Regulator finds Fox News to be in breach
of Code because of ‘no-go’ areas for non-
Muslims claim

Ofcom, the UK Communications Regulator, has de-
cided that Fox News, the US news channel broadcast
on the digital satellite platform and licensed by Of-
com, had breached its Broadcasting Code. The Code
provides that “[flactual programmes or items or por-
trayals of factual matters must not materially mislead
the audience” so as to cause harm or offence.

The broadcast in question was in an episode of “Jus-
tice with Jeanine Pirro” on 11 January 2015, dealing
with Islamic extremism after the Charlie Hebdo attack.
One contributor, described as “an expert on the radi-
calism of the French Muslims”, stated that in Paris and
other French cities there are Muslim “ghettos which
the French authorities have abandoned. They don’t
provide an ambulance service, they don’t provide
public service”. A second contributor, the founder
of the US-based “Investigative Project on Terrorism”,
claimed that “in Britain there are not just ‘no-go’ ar-
eas, there are actually cities like Birmingham that are
totally Muslim, where non-Muslims simply don’t go
in". The presenter did nothing to correct these com-
ments. A week later, Fox News broadcast an apol-
ogy pointing out that the statements were incorrect;
the most recent census for Birmingham (the UK'’s sec-
ond largest city) indicated that 22% of the population
identify themselves as Muslim and no credible source
indicated that it is a ‘no-go’ area. A second correction
was also broadcast, stating “there is no formal desig-
nation of these zones in either country and no credi-
ble information to support the assertion there are spe-
cific areas in these countries that exclude individuals
based solely on their religion.”

Fox news maintained that Article 10 of the European
Convention on Human Rights (ECHR) created a pre-
sumption of freedom of expression, and in the mind

IRIS 2015-10 13


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17736

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

of any UK viewer the statements would be so clearly
inaccurate as to be incapable of being misleading or
offensive. Ofcom considered that, although the audi-
ence would be familiar with the controversial content
and approach of the programme, viewers would ex-
pect to be able to rely on factual statements made
in it, especially as the contributors were presented
as experts and as the presenter was referred to as
‘ludge’ Jeanine (she was in fact a qualified attorney
and former criminal prosecutor). Furthermore, it was
the presenter who had introduced the topic of ‘no-go’
areas. The statements were inaccurate and therefore
misleading and had the potential to cause offence to
viewers, especially members of the Muslim commu-
nities in the cities referred to. The statements also
had the potential to cause harm by eroding viewers’
trust in current affairs programmes. The apologies
helped to mitigate these effects to some extent, but
Ofcom remained concerned that Fox News had not
acted sooner, especially in the context of a current
affairs programme on a controversial subject at a sen-
sitive time. The programme was thus in breach of the
Code.

. O6f§om Broadcast Bulletin, Issue number 288, 21 September 2015,
D.

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17737 EN

Tony Prosser
School of Law, University of Bristol

IE-Ireland

Programme featuring instructions on contra-
ceptive use did not violate broadcasting code

On 1 September 2015, the Broadcasting Authority
of Ireland (BAl) held, by a majority, that showing a
model of an erect penis having a condom put on it
did not violate broadcasting rules on offence, harm,
or the protection of children. The decision arose fol-
lowing a complaint made about an "lreland AM" pro-
gramme broadcast by TV3. Ireland AM is a morning
programme with a range of content, broadcast be-
tween 7 a.m. and 10 a.m., and during a discussion on
contraception, a model of an erect penis was shown
having a condom put onto it.

The complainant claimed that “this type of material is
completely inappropriate on a programme that many
households have on in the morning, before children
go to school. The complainant stated that “there may
have been warnings before the item, but she changed
channel to TV3 and none was evident to her”. Accord-
ingly, the complainant claimed there had been a vio-
lation of the Broadcasting Act’s rules on offence and
harm (section 48), and the BAI's Code on Programme
Standards, in particular the code’s rules on due care

(section 2.2), protection of children (section 2.3), and
sexual conduct (section 3.2).

The BAI rejected the complaint, and held: (a)
there were three clear warnings before the segment
started, one at the beginning of the programme, one
shortly before the segment started, and another dur-
ing the introduction to the piece. For this reason, the
Forum was satisfied that the broadcaster took reason-
able measures to ensure that the viewers were in-
formed; (b) although “the time of broadcast meant
that some children could view the programme and
that some viewers may have found it inappropriate”,
there was “nothing in the programme likely to cause
undue offence or to cause harm”; and (c) the content
was “factual and informative”, and did not constitute
“sexual content”.

e Broadcasting Authority of Ireland, Broadcasting Complaint Deci-
sions, September 2015, p. 93
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17719 EN

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

Complaint from government health authority
over RTE investigative programme rejected

On 1 September 2015, the Broadcasting Authority of
Ireland (BAI) held, by a majority, that the public broad-
caster RTE did not violate the Broadcasting Act’s and
Broadcasting Code’s rules on fairness and objectivity
when it broadcast a programme based on a leaked
internal document from a government health author-
ity. A complaint had been made by the Health Service
Executive (HSE) to the BAI following a broadcast of
RTE's current affairs programme "Prime Time", which
concerned a pregnant asylum seeker and her inter-
actions with a number of government agencies. The
programme broadcast information from a draft report
which had been commissioned by the HSE, and which
had not yet been made public.

The HSE claimed that RTE had violated section
48(1)(b) of the Broadcasting Act 2009, as not “fair to
all interests concerned” because it “misled the public
in relation to the nature of the draft report”, as the
broadcaster did not make reference to the fact that it
was a very early draft of the report, the key interviews
and facts had not yet been considered and that the in-
formation contained in it had not yet been verified”.
Moreover, the HSE claimed that it was not “contacted
by RTE prior to the broadcast and were not given the
opportunity to object to the broadcast or to contribute
to it”, being told by an editor that this “was to elim-
inate the possibility that the HSE would obtain an in-
junction prohibiting the broadcast of the programme”.

The BAI first reiterated that broadcasters “may
choose to bring into the public domain documents

14 IRIS 2015-10


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17737
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17719

of the European Audiovisu

that it has received and that this may on occasion be
done against the expressed views of the creators of
said documents”, and holding that the draft report
had a “significant public interest”. Second, it was
held that “the broadcaster had taken adequate steps
to ensure that viewers to the programme would be
very clear about the status of the H.S.E. report as a
draft document.” Finally, the BAI held that because
the draft report was commissioned and produced by
the HSE, no “unfairness arose from the decision of
the broadcaster not to include a contribution from the
HSE".

e Broadcasting Authority of Ireland, Broadcasting Complaint Deci-
sions, September 2015, p. 11
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17719 EN

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

IT-I1taly

New regulation on protection of customers
in the supply of electronic communications
services

On 5 October 2015, the Autorita per le garanzie
nelle comunicazioni (ltalian Communications Author-
ity - AGCOM) issued Resolution no. 519/15/CONS on
protection of customers in connection with contracts
relating to the supply of electronic communication
services.

According to Articles 70 and 71 of Legislative Decree
no. 253 of 1 August 2003, electronic communications
providers must adopt all measures necessary to pro-
vide customers, in a clear and detailed manner, with
the information required by law, particularly in case of
distance contracts and off-premises contracts.

The Regulation is aimed at (i) implementing the
abovementioned statute provisions; (ii) protecting a
customer’s right to choose freely the provider of the
service; and (iii) preventing activations not requested
by customers or based on incomplete or misleading
information.

The provider shall communicate changes to contrac-
tual terms to customers in a transparent and efficient
manner; a format arranged by the Authority shall be
used for the purpose of such communication. If the
customer does not like the changes, he may termi-
nate the agreement at no costs.

The minimum initial commitment for customers shall
not exceed 24 months. Furthermore, the provider
shall also make available at least one offer with a du-
ration no longer than 12 months. In addition, AGCOM

will promote adoption of self-regulatory codes of con-
duct, with the involvement of consumer associations.

Finally, the Authority approved guidelines relating to
contracts for the supply of electronic communications
services concluded by phone. AGCOM shall monitor
compliance with the related provisions of the Con-
sumers Code (Legislative Decree no. 206 of 6 Septem-
ber, 2005).

e Delibera n. 519/15/CONS, Approvazione del regolamento recante
disposizioni a tutela degli utenti in materia di contratti relativi alla
fornitura di servizi di comunicazioni elettroniche (Resolution no.
519/15/CONS, Approval of Regulation on protection of customers in
connection with contracts relating to the supply of electronic commu-
nication services)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17468 IT
e Delibera n. 520/15/CONS, Approvazione degli orientamenti per la
conclusione per telefono di contratti relativi alla fornitura di servizi di
comunicazioni elettroniche (Resolution no. 520/15/CONS, Approval of
Guidelines on conclusion by phone of contracts relating to the supply
of electronic communication services)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17468 IT

Ernesto Apa, Fabiana Bisceglia
Portolano Cavallo Studio Legale

AGCOM orders the blocking of the DNS of
several football streaming sites

On 10 September 2015, the Autorita per le garanzie
nelle comunicazioni (ltalian Communications Author-
ity - AGCOM) by means of Resolutions no. 157/15/CSP,
158/15/CSP and 159/15/CSP ordered the blocking of
the DNS of several web pages hosted on servers man-
aged by foreign companies through which it was pos-
sible to view football matches between Italian and for-
eign teams.

The legal basis of the abovementioned AGCOM deci-
sions is the Regulation for the protection of copyright
on electronic communications networks adopted by
means of Resolution no. 680/13/CONS on 12 Decem-
ber 2013.

In particular Section 8, paragraph 4 of the above AG-
COM Regulation sets forth that if AGCOM ascertains
a copyright infringement and the infringing website is
hosted on servers located outside Italy, AGCOM may
order the relevant service providers to disable the ac-
cess to the web page.

Furthermore according to paragraph 5 of the same
section, AGCOM may order that users requesting
access to the disabled websites are automatically
redirected to a landing page stating that the web-
sites were shut down according to Regulation no.
680/13/CONS.

In light of the above-described legal framework, and
following Mediaset Premium S.p.A.’s complaints, AG-
COM ascertained that streaming websites hosted on

IRIS 2015-10 15


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17719
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17468
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17468

EUROPEEN DE L'AUDIOVISUEL
UDIOVISUAL OBSERVATORY
INFORMATIONSSTELLE

foreign servers made accessible several Series A and
the International Champions Cup football matches,
whose audiovisual rights were held by Mediaset.

With reference to the copyright infringements at
hand, AGCOM deemed the exceptions and limitations
to the protection of copyright set forth under Italian
Copyright Law not applicable, and therefore ordered
the mere conduit service providers to block the DNS
of the websites through which the football matches
were accessible within two days.

e Delibera n. 157/15/CSP, Provvedimento ai sensi degli articoli 8,
commi 2 e 4, e 9, comma 1, lett. d) del Regolamento in materia
di tutela del diritto d’autore sulle reti di comunicazioni elettronica e
procedure attuative ai sensi del Decreto Legislativo 9 aprile 2003, n.
70, di cui alla delibera n. 680/13/CONS (Resolution no. 157/15/CSP,
Decision issued according to Sections 8, paragraphs 2 and 4, and 9,
paragraph 1, letter d) of the Regulation for the protection of copy-
right on communications services networks and relevant implement-
ing measures provided under Legislative Decree of April 9, 2003, no.
70 as set forth under Resolution no. 680/13/CON)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17468 IT

e Delibera n. 158/15/CSP, Provvedimento ai sensi degli articoli 8,
commi 2 e 4, e 9, comma 1, lett. d) del Regolamento in materia
di tutela del diritto d’autore sulle reti di comunicazioni elettronica e
procedure attuative ai sensi del Decreto Legislativo 9 aprile 2003, n.
70, di cui alla delibera n. 680/13/CONS (Resolution no. 158/15/CSP,
Decision issued according to Sections 8, paragraphs 2 and 4, and 9,
paragraph 1, letter d) of the Regulation for the protection of copy-
right on communications services networks and relevant implement-
ing measures provided under Legislative Decree of April 9, 2003, no.
70 as set forth under Resolution no. 680/13/CONS)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17468 IT

e Delibera n. 159/15/CSP, Provvedimento ai sensi degli articoli 8,
commi 2 e 4, e 9, comma 1, lett. d) del Regolamento in materia
di tutela del diritto d’autore sulle reti di comunicazioni elettronica e
procedure attuative ai sensi del Decreto Legislativo 9 aprile 2003, n.
70, di cui alla delibera n. 680/13/CONS (Resolution no. 159/15/CSP,
Decision issued according to Sections 8, paragraphs 2 and 4, and 9,
paragraph 1, letter d) of the Regulation for the protection of copy-
right on communications services networks and relevant implement-
ing measures provided under Legislative Decree of April 9, 2003, no.
70 as set forth under Resolution no. 680/13/CONS)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17468 IT

Ernesto Apa, Daniel Giuliano
Portolano Cavallo Studio Legale

MK-"the Former Yugoslav Republic Of Macedo-

nia

The Law on prohibition of public revelation of
illegally recorded audiovisual materials may
restrict media freedom

In October 2015, the Law on the Prohibition of Owning,
Editing, Publishing and the Usage of Materials, which
come from lllegal Communications’ Surveillance (Za-
kon za zabrana za poseduvanje, obrabotka, objavu-
vanje i raspolaganje so materijali koi proizleguvaat od
nezakonsko sledenje na komunikaciite) was proposed
by two Members of Parliament from the ruling ma-
jority. The law aims to prevent the media from pub-
lishing wiretapped conversations of the most senior

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

politicians, which may reveal their heavy criminal ac-
tivities.

The country is in the middle of the deepest political
crisis since its independence in 1991. For months,
the political opposition has been revealing wiretapped
phone conversations by the National Intelligence Ser-
vice (UBK), in which the highest political authorities
are caught conducting criminal activities. The EU Se-
nior Experts’ Group on systemic Rule of Law issues
stated in its report regarding the communications in-
terception: “Apparent direct involvement of senior
government and party officials in illegal activities in-
cluding electoral fraud, corruption, abuse of power
and authority, conflict of interest, blackmail, extortion
(pressure on public employees to vote for a certain
party with the threat to be fired), criminal damage,
severe procurement procedure infringements aimed
at gaining an illicit profit, nepotism and cronyism; in-
dications of unacceptable political interference in the
nomination/appointment of judges, as well as interfer-
ence with other supposedly independent institutions
for either personal or political party advantages.”

As given in Articles 3 and 4 of the law, those who
own materials of illegally recorded communications
will be sentenced to at least four years of prison. In
the case that a person is affected by these materials
in the form of any legal consequences, the minimal
sentence of the owner of the material would be five
years of imprisonment. This practically means that,
if a journalist possesses audiovisual materials, which
are of public interest (high level corruption, election
fraud etc.), he/she would not be able to publish or in-
form the public, since the perpetrator may face legal
consequences.

Any media outlet where such information would be re-
vealed will be fined, and the responsible person would
be sentenced to a minimum of four years of imprison-
ment. As a contrast to the other national legislation,
the jurisdiction of this law goes beyond the territory
of the country (according to Article 4, paragraph 1)
and is retroactive, which means that all media (in-
cluding the online media outlets and their archives),
libraries or other entities, which collect and possess
information about the revealed information of con-
ducted criminal activities are obliged to delete all ma-
terials from the wiretapped conversations, which may
cause high level politicians to be prosecuted by the
courts.

The press release of the Association of Journalists of
Macedonia (AJM) and the Journalists’ Union called this
law “an attempt for censorship” by the ruling political
parties.

e Zakon za zabrana za poseduvanje, obrabotka, objavuvanje i raspo-
laganje so materijali koi proizleguvaat od nezakonsko sledenje na ko-
munikaciite (Law on Prohibition of Owning, Editing, Publishing and
Usage of Materials, which come from Illegal Communications’ Surveil-
lance)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17750 CS

e Press release of the Association of Journalists (Press release of the
Association of Journalists)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17751 (65

16 IRIS 2015-10


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17468
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17468
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17468
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17750
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17751

of the European Audiovisu

e The former Yugoslav Republic of Macedonia: Recommendations of
the Senior Experts’ Group on systemic Rule of Law issues relating to
the communications interception revealed in Spring 2015

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17752 EN

Borce Manevski
Independent Media Consultant

NL-Netherlands

Court of Appeal rejects Ryanair’s appeal over
broadcaster’s programme

On 14 July 2015, the Amsterdam Court of Appeal
upheld an earlier District Court decision that critical
statements made in a Dutch television programme re-
garding the airline Ryanair were not unlawful.

Around the end of 2012, the Dutch public broadcaster
KRO aired two episodes of a programme in which the
business practices of Ryanair were said to endanger
flight safety. More specifically, it was said that pilots
were encouraged to fly with the absolute minimum
of fuel and that they felt obliged to fly whilst feeling
unwell. KRO also published press releases preceding
the broadcasts.

Ryanair appealed the Amsterdam District Court’s
judgment, stating that the statements were lawful.
Their main complaint is a lack of causality and a lack
of factual basis regarding the statements. They also
complained about the anonymity of the pilots in the
interview.

The Court of Appeal agreed with the lower court that
enough research has been done by KRO by conduct-
ing interviews with Ryanair pilots and consulting doc-
uments, and that these sources give enough factual
basis to support the statements made by KRO. The
Court refused to accept Ryanair’'s argument that facts
may only be reported after they have been irrefutably
proven by solid research, or that all the research
needs to point in a certain direction. The Court stated
that accepting these kinds of arguments would make
news reporting impossible.

The Court found that the reason for the anonymity of
the pilots (i.e. fear of sanctions) is justified (for an ear-
lier ruling on the anonymous sources, see RIS 2013-
7/20). The identity of the pilots was checked by
KRO. Ryanair argued that their employees have a duty
not to disclose information following ECtHR case law
on whistleblowers (ECHR 12 February 2008, Guja v.
Moldova) (see IRIS 2008-6/1). The Court decided that
this case law was irrelevant as it concerned the spe-
cial duty of civil servants towards the government.
Such a special duty cannot be said to exist for pilots.

Ryanair also complained that the opinions of four pi-
lots could not warrant factual statements. The Court
dismissed this. Considering the importance of flight
safety and the role of the press as public watchdog,
KRO had the freedom to make the statements, de-
spite the fact that they were based on the subjective
perception of four pilots.

Procedurally, Ryanair complained that their adversar-
ial right had been breached by KRO. The Court stated
that the right to be heard is not absolute, and that
Ryanair had been given enough opportunity to re-
spond. How and whether KRO dealt with the response
given is in principle a matter of journalistic freedom.

e Gerechtshof Amsterdam, 14 juli 2015, ECLI:NL:GHAMS:2015:2887

(Amsterdam Court of Appeal, 14 July 2015,
ECLI:NL:GHAMS:2015:2887)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17739 NL
e Rechtbank Amsterdam, 16 april 2014, ECLI:NL:RBAMS:2014:2003
(Amsterdam District Court, 16 April 2014,
ECLI:NL:RBAMS:2014:2003)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17740 NL

Karlijn van den Heuvel
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

Amsterdam Court of Appeals rules media
may assume factual correctness of news
agency reports

In its judgment of 16 June 2015, the Amsterdam Court
of Appeal decided that media may assume that press
reports published by the news agency ANP are factu-
ally correct. The case concerned two articles written
by journalists of the Dutch newspaper De Telegraaf on
the involvement of former directors in the bankruptcy
of investment fund Partrust. The investment fund had
been under investigation by the Dutch public prose-
cutor and the Autoriteit Financiele Markten (Financial
Markets Authority - AFM) for large-scale investment
fraud and undertaking a pyramid scheme for over five
years.

In one of the two articles, De Telegraaf stated
that “the Autoriteit Financiéle Markten deemed that
Partrust was a pyramid scheme because up to three-
quarters of the investments of new investors was
shared out as dividend to earlier shareholders”. The
applicants contested an earlier judgment of the Dis-
trict Court, which had judged the statement lawful.
According to the applicants, such a statement was un-
lawful because the AFM had never filed a report accus-
ing the applicants of undertaking a pyramid scheme,
and the AFM had only filed a report that stated that
they believed that this might be the case. Further-
more, they argued that due to the prosecution being
limited to other possible criminal acts by the public
prosecutor, the newspaper’s link between the losses
of 300 investors and a pyramid scheme was unlawful.

IRIS 2015-10 17


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17752
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-7/20&id=15402
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-7/20&id=15402
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2008-6/1&id=15402
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17739
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17740

of the European Audiovisu

The Court of Appeals first recognised that two com-
peting interests were at stake; namely the freedom of
expression of De Telegraaf, and the protection against
infringement of the reputation of the three former di-
rectors. The Court then stated that the statement
had been transcribed from the news agency ANP, af-
ter which it stated that barring exceptional circum-
stances, the media could assume that press reports
published by the news agency ANP are correct, and
that they do not need to conduct further research, be-
fore publishing its information. The Court furthermore
recognised that suspects, like the applicants in this
case, retain this status until conviction in court. Nev-
ertheless, the fact that the AFM had only filed a report
accusing the applicants of other criminal acts, does
not mean the AFM only presumed the undertaking of a
pyramid scheme. The Court therefore concluded that
the complaint of the applicants must fail, confirming
the ruling of the District Court.

e Gerechtshof Amsterdam, 16 Juni 2015, ECLI:NL:GHAMS:2015:2318

(Amsterdam Court of Appeals, June 16 2015,
ECLI:NL:GHAMS:2015:2318)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17741 NL

Robert van Schaik
Institute for Information Law (IVIiR), University of
Amsterdam

Court declares broadcasting hidden camera
images of public figure unlawful

In a judgment on preliminary relief proceedings on
12 August 2015, the District Court of Amsterdam de-
clared the broadcast of images of the former mayor
of Maastricht unlawful. The images were recorded by
the Dutch broadcaster Powned, by means of a hidden
camera. The Court ordered Powned to ensure that
the unlawful images can no longer be found through
search engines on the Internet.

In December 2013, the mayor of Maastricht, who is
married, was discredited when a Dutch broadcaster
published a photo of him kissing a 24-year-old man
in a hotel lobby. In the same period, a photo of the
mayor was found on the gay dating application Grindr,
showing his naked torso. The city council chairmen of
Maastricht discussed the position of the mayor, but
this did not lead to further consequences.

Less than a year later, Powned published secretly
recorded footage, showing the mayor dating another
young man. This second scandal led to his resignation
as mayor of Maastricht.

The former mayor sued Powned, and the Court con-
cluded that the broadcaster’s right to freedom of ex-
pression conflicted with the former mayor’s right to
privacy. These rights are protected under Articles 10

and 8 respectively of the European Convention on Hu-
man Rights (ECHR). Restrictions on freedom of ex-
pression are possible when they are prescribed by law
and are necessary in a democratic society.

The Court stated that the answer to the question of
which right should outweigh the other can be found
by looking at all the relevant circumstances of the
case. First, the press has a special position, consid-
ering their task as a public watchdog and to report on
issues of general interest, and considering the public’s
right to receive information and ideas. Second, public
figures have to tolerate greater intrusion in their pri-
vate lives. It is also relevant whether a breach of Arti-
cle 8 ECHR is a foreseeable consequence of one’s own
actions. Finally, the use of a hidden camera should be
taken into consideration.

The Court ruled that, to a certain extent, the former
mayor had made his private life subject to public de-
bate. Moreover, a mayor should be a role model. How-
ever, this does not mean the mayor was not entitled
to any legal protection. In the opinion of the court,
the behaviour of the former mayor did not justify the
breach of his right to a private life. The mayor was
free to meet other young men, and the use of a hidden
camera did not meet the proportionality requirement.

Therefore, Powned was found to have acted unlaw-
fully. The restriction on freedom of expression was
proportional and necessary in a democratic society.
The court ordered Powned to ensure that the unlawful
images can no longer be found through search en-
gines on the Internet. In addition, Powned was or-
dered to hand over all the images and recordings to
the former mayor, since these might have been tam-
pered with.

. Rechtbank Amsterdam, 12 augustus 2015,
ECLI:NL:RBAMS:2015:5070 (District Court of Amsterdam, 12
Auqust 2015, ECLI:NL:RBAMS:2015:5070)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17742 NL

Susanne van Leeuwen
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

Preliminary reference on the use of media
players containing “add-ons” which hyper-
link to copyrighted content

On 30 September 2015, the District Court of Midden-
Nederland sent a preliminary reference to the Court
of Justice of the European Union (CJEU), containing
the following question: does “communication to the
public”, within the meaning of Article 3(1) of Directive
2001/29/EC, include providing access to copyright-
protected material by media players using “add-ons”?
Add-ons are software files made by third parties and

18 IRIS 2015-10


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17741
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17742

are freely available on the Internet. They can con-
tain hyperlinks to streaming websites on which access
to copyright-protected material has been made avail-
able, not necessarily with the consent of the copyright
holders.

The defendant in the case provides specific media
players which, when connected to the Internet and
television, are able to stream audiovisual material
from the internet instantly. In these media players
fourteen “add-ons” - including the well-known 1Chan-
nel add-on - are installed which link to streaming
websites providing unauthorised access to copyright-
protected works like films and TV-series. Several other
installed “add-ons” link to websites that do give au-
thorised access, for example YouTube and Vimeo. As
such, users can consider installing other “add-ons” by
themselves. The media players are widely promoted
under slogans such as “Never again pay for films, TV-
series and sports!” and “Netflix is a thing of the past!”

The complainant in the case is Stichting Brein, a
joint foundation of several Dutch associations who
fight against the illegal exploitation of information
and protect the interests of Dutch copyright hold-
ers. Brein has made eleven claims against the defen-
dant. For the interpretation of Article 3(1) of Directive
2001/29/EC, it needs to be decided if providing and
selling the media players that contain the “add-ons”
can be qualified as “a communication to the public”.
This raises the question of whether a “new public” is
reached that was not taken into account by the copy-
right holders when they authorised the initial “com-
munication to the public”.

Three important sub questions are also included. First,
it is asked whether it matters if the copyrighted mate-
rial has not been made available on the Internet be-
fore or only on the basis of a licence. Second, it is
asked whether it matters if the “add-ons” that con-
tain hyperlinks to material - for which no consent has
been given by the copyright holders - are freely avail-
able and might be possible to install by the users of
the media players themselves. Finally, it is asked
whether it would differ if the websites containing the
copyrighted material were also available to the public
without using the media players.

Since these questions cannot be answered with re-
gard to the current case law of the CJEU, including the
well-known Svensson case (see|IRIS 2014-4/3) and the
BestWater case (see [IRIS 2015-1/3), the Dutch court
found it necessary to submit a preliminary reference.
In its opinion, the outcome will make the interpreta-
tion of the Directive 2001/29/EC on these terms much
clearer.

e Rechtbank Midden Nederland, 30 september 2015,

ECLI:NL:RBMNE:2015:7192 (District Court of the Mid-Netherlands, 30
September 2015, ECLI:NL:RBMNE:2015:7192)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17743 NL

Barbara van den Berg
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

RO-Romania

Rejected modifications of the Audiovisual
Law

On 21 September 2015, the Romanian Senate (upper
chamber of the Parliament) rejected modifications of
Audiovisual Law no. 504/2002. The Senate’s decision
was final.

According to Article 13 of the Audiovisual Law, the
appointment of Members of the National Audiovisual
Council (Consiliul National al Audiovizualului, CNA)
may be revoked on request by a specialized commis-
sion of the Parliament, in case a Member is not able to
exert his function for a period longer than 6 months,
and in case of a penal conviction applied by a final
court decision. According to the rejected modifica-
tion of Article 13 of the Audiovisual Law, a Member
of the CNA would have been automatically suspended
in case of a repeated non-compliance or breach of
duties as they are laid down in Article 17 of the Au-
diovisual Law (with regard to the main duties of the
CNA) and in case of a criminal prosecution or a crimi-
nal indictment. The Council Member would have been
suspended either until the end of the criminal prose-
cution in case it ended without an indictment, or until
a final judgment was issued.

Furthermore, a legal initiative for the modification of
the Audiovisual Law to oblige all audiovisual media
service providers in Romania to subtitle their pro-
grams in Romanian language was withdrawn by its
proponents on 23 September 2015, after a debate
without a final vote in the Chamber of Deputies (lower
chamber of the Parliament) (see inter alia IRIS 2010-
1/36, [IRIS 2011-4/31, [IRIS 2011-7/37, RIS 2013-
3/26, IRIS 2013-6/27, IRIS 2014-1/37, RIS 2014-2/31|
IRIS 2014-7/29, IRIS 2014-9/26).

The proponents also intended to extend the duties of
the CNA. According to the proposed modifications, the
Council would have had to monitor the compliance of
all audiovisual media service providers with the obli-
gation to subtitle their programs in the Romanian lan-
guage, and to monitor the compliance of the providers
with the obligation not to air programs which promote
anti-European and anti-Romanian cultural values as
well as programs which incite: hatred based on race,
religion, nationality; chauvinism and separatism; or
the breaching of the fundamental legal provisions of
Romania. The Draft Law also provided that in locali-
ties with more than 20% of the population belonging
to a national minority, the distributors are obliged to
offer the programs free to air in the languages of the
respective minorities (proposed modification of Article
82 paragraph 4 of the Audiovisual Law).

IRIS 2015-10 19


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-4/3&id=15405
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-1/3&id=15405
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17743
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-1/36&id=15410
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-1/36&id=15410
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-4/31&id=15410
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-7/37&id=15410
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-3/26&id=15410
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-3/26&id=15410
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-6/27&id=15410
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-1/37&id=15410
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-2/31&id=15410
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-7/29&id=15410
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-9/26&id=15410

of the European Audiovisu

A new extended and more punitive form of Article 95
paragraph 1 of the Audiovisual Law had been pro-
posed, according to which the Council was obliged to
withdraw an audiovisual license, or the right to pro-
vide an audiovisual media service, for repeated in-
fringements by the media service provider of one of
the stipulated deeds. The new form of the text pro-
posed to add to the already provisioned deeds (Article
95, paragraph 1 a) to d) of the Audiovisual Law) the
following three paragraphs: the breach of fundamen-
tal legal provisions of Romania; breaches of Article 3
paragraph, 4 of the Audiovisual Law; and insulting
or slandering people by the moderator of a show or
station employees, constituting aggravating circum-
stances.

e Propunere legislativa privind modificarea art.13 din Legea au-
diovizualului nr. 504/2002 - forma initiatorului (Draft Law on the

modification of Article 13 of the Audiovisual Law no. 504/2002 - pro-
ponent’s form)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17753 RO

e The Propunere legislativa pentru modificarea si completarea Legii
504/2002 a audiovizualului - forma initiatorului (Draft Law on the
modification and completion of the Audiovisual Law no. 504/2002
- proponent’s form)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17754 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

UA-Ukraine

[ Transparency of broadcasting enforced ]

The Ukrainian Supreme Rada (Parliament) adopted,
on 3 September 2015, the Statute “On amendments
to certain statutes of Ukraine as to the provision of
transparency of property of the mass media and im-
plementation of the national policy in the field of tele-
vision and radio broadcasting” ( IIpo Brecenus 3miH 10
JeIKUX 3aKOHIB YKpalHu moa0 3a0e3MedeHHs MpOo30POCTi
BJIACHOCTI 3acobiB MacoBol iHdopMmariii Ta peaJidaril mpuH-
numiB Aep:KaBHOI MOMTUKE y cdepi Tesedadenns i paaioMo-
BJICHHA )

The Statute introduces changes into the Ukrainian
Statute “On TV and Radio Broadcasting” (see
IRIS 2006-5/34) and “On the National Television and
Radio Broadcasting Council” (see |IRIS 1998-4/14).

In particular, the amendments make more detailed
and thorough demands to broadcasters, as well as
operators of digital terrestrial multiplexes and cable
TV networks in relation to transparency of these busi-
nesses. They provide for the disclosure by entities
that directly and/or indirectly control, influence and/or
own such businesses, of an annual online publication
of data on property structure and on end beneficia-
ries, including their full names, date of birth, nation-
ality and address, as well as changes thereof. Control

over the implementation of the law is entrusted with
the National Television and Radio Broadcasting Coun-
cil (the audiovisual media regulator).

The amendments also impose on the National Tele-
vision and Radio Broadcasting Council, as the sole
licensing body, an obligation to publish detailed ex-
planations of the motives of its decisions in each of
its acts that affect individual licence-holders or appli-
cants for a licence. It includes references to the par-
ticular legal provisions, a narration of proven circum-
stances, and considerations of the Regulator.

The amendments introduce a blanket ban on owner-
ship of or participation in television and radio entities,
and multiplex and cable operators for entities and en-
trepreneurs that are registered in the offshore zones,
as defined in a list to be approved by the Government.
There will also be a blanker ban for natural persons
and legal entities that are residents in a country rec-
ognized by the Supreme Rada as an aggressor-state
or an occupying state. Previously the Russian Feder-
ation was recognized as such a state by a Decree of
the Supreme Rada (see IRIS 2015-5/37).

The amendments entered into force on 1 October
2015. Within six months from this date, the subjects
of this Statute shall provide first reports on their prop-
erty ownership and control.

Dunja Mijatovi¢, the OSCE Representative on Freedom
of the Media, welcomed the new legislation and ex-
pressed her trust that these legislative measures “will
be effectively implemented to foster diversity and ed-
itorial independence of all Ukrainian media outlets.”

o [Ipo BHeceHHst 3MiH /10 JeIKAX 3aKOHIB YKpalHM IIOI0 3a-
Ge3IedeHHs MPO30POCTiI BJIACHOCTI 3aco0iB MacoBoOl iHGOP-
Mamii Ta peaJsii3alil IPUHNWIIB Aep:KaBHOI IOMITUKH y cdepi
TejebadeHHss 1 paaioMOBIeHHs (Statute of Ukraine “On amend-
ments to certain laws of Ukraine as to provision of transparency of
property of the mass media and implementation of the national pol-
icy in the field of television and radio broadcasting”) of 3 Septem-
ber 2015, N 674-VIIl. Published in the official daily Holos Ukrainy on
12.09.2015 — N 169.)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17757 UK

e Press release of the OSCE Representative on Freedom of the Media
“OSCE Representative welcomes law on transparency of media own-
ership in Ukraine as it comes into force,” 1 October 2015

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17758 EN
Andrei Richter

Faculty of Journalism, Lomonosov Moscow State
University

US-United States

[ The obligation to consider fair use ]

On 14 September 2015, the United States Court of
Appeals for the Ninth Circuit held that copyright hold-

20 IRIS 2015-10


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17753
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17754
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2006-5/34&id=15412
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=1998-4/14&id=15412
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-5/37&id=15412
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17757
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17758

of the European Audiovisua

ers must consider whether a disputed use of its copy-
righted work is protected as fair use by the Digital
Millennium Copyright Act ("DMCA") before sending a
takedown notification. The ruling came in a case that
resolved a dispute between a private individual and
the company Warner Music Corporation ("Universal")
over whether a video that the former litigant posted
on YouTube infringed one of their copyrighted works.

On 7 February 2007, the private citizen, a mother of
two children, uploaded a 29-second home video titled
“‘Let’'s Go Crazy’ #1"” to YouTube, in which her two
young children danced to the song Let’'s Go Crazy by
Prince in the family kitchen (the "Video"). Universal
sent a notice to YouTube requesting that they take the
video down because it contained unauthorized use of
the copyrighted song. The woman subsequently filed
a lawsuit against Universal arguing that Universal’s
request should be denied because her use of the copy-
righted music is permitted as fair use under the DMCA.

Under Section 512(c)(3)(A) of the DMCA, a takedown
notification must include identification of the copy-
righted work, identification of the allegedly infringing
material, and a statement that the copyright holder
believes in good faith that the infringing material “is
not authorized by the copyright owner, its agent, or
the law.” The plaintiff argued that Universal's take-
down notification was not made in good faith because
they did not perform any analysis of whether her use
of the copyrighted material was permitted as fair use
under the DMCA. The Court agreed with the plain-
tiff’s argument, finding that a copyright holder can
only satisfy the good faith requirement by consider-
ing whether the potentially infringing material is fair
use. It explained that, while the Court is ultimately in
no position to dispute a copyright holder’s belief even
if it would have reached the opposite conclusion, the
copyright holder must be able to form a subjective
good faith belief that the allegedly infringing material
does not constitute fair use.

The Court acknowledged that there is some level of
uncertainty regarding how this might be achieved be-
cause the statute does not specify how belief of in-
fringement may be formed or what knowledge may
be chargeable to the notifying entity, and it is un-
aware of any decision that has addressed the need for
human review. However, it provided guidance on how
the requirement might be met. The copyright holder’s
consideration of fair use need not be searching or in-
tensive, because it is mindful of the pressing crush
of voluminous infringing content that copyright hold-
ers face in a digital age. The Court explained in dicta
that the consideration of fair use may be sufficient if
copyright holders utilize computer programs that au-
tomatically identify for takedown notifications content
where: “(1) the video track matches the video track of
a copyrighted work submitted by a content owner; (2)
the audio track matches the audio track of that same
copyrighted work; and (3) nearly the entirety . . . is
comprised of a single copyrighted work.”

The Court also agreed with the plaintiff’s request that
Universal be required to pay her damages for initiat-
ing a takedown notification that was not made in good
faith. Under the DMCA, a plaintiff may seek recovery
of any damages, including costs and attorney’s fees,
incurred by the alleged infringer. It found that a copy-
right holder will be found to have “knowingly materi-
ally misrepresented that it held a good faith belief” if
the plaintiff can establish two factors: “(1) the defen-
dant subjectively believed that there is a high proba-
bility that the video constituted fair use, and (2) the
defendant took deliberate actions to avoid learning of
that fact.” The Court held that Universal did not form
any subjective good faith belief about the video’s fair
use because it failed to consider fair use at all, and
knew that it failed to do so.

e The ruling of the United States Court of Appeals for the Ninth Circuit

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17755 EN
e The video is availabhle at:
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17756 EN

Jonathan Perl
Locus Telecommunications, Inc.

IRIS 2015-10 21


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17755
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17756

Agenda

New report and conference on the role and financing
of public service media online announced.

European Audiovisual Observatory announces this year’s
Brussels autumn conference !

Public Service Media online - their remit and financing will
come under the spotlight this autumn in Brussels. The
European Audiovisual Observatory has just published a
timely [IRIS Special reportjwhich analyses the definition of
public service media and current funding models in an
online world. The Observatory invites you to an expert
conference which will look at the role of public service
media online and their financing in an increasingly
competitive media landscape.

This free entry public conference will take place in Brussels
on Tuesday 17th of November from 12.30 to 15.30.

The event is hosted by the Representation of the Free State
of Bavaria to the EU. Before the conference you are invited

to join us for a networking buffet lunch from 12.30 - 13.30.

The conference will last from 13.30 - 15.30
(NB. This is 30 minutes later than we initially announced)

The working language of this conference is English.
Participation is free but upon registration only.

To reserve a seat, contact alison.hindhaugh@coe.int
Link to|/complete programme.

Book List

Tricard, S., Le droit communautaire des communications
commerciales audiovisuelles Editions universitaires
européennes, 2014 ISBN 978-3841731135

http://www.amazon.fr/droit-communautaire-
communications-commerciales-
audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1 -
1?s=books&ie=UTF8&Qqid=1405499942&sr=1-
1&keywords=droit+audiovisuel

Perrin, L., Le President d'une Autorite Administrative
Independante de Régulation ISBN 979-1092320008
http://www.amazon.fr/President-Autorite-Administrative-
Independante-R%C3%A9qulation/dp/1092320008/ref=sr_-
1 5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1-
5&keywords=droit+audiovisuel

RoBnagel A., Geppert, M., Telemediarecht:
Telekommunikations- und Multimediarecht Deutscher
Taschenbuch Verlag, 2014 ISBN 978-3423055987
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-
Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr 1 -
157?s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-
15&keywords=medienrecht

Castendyk, O., Fock, S., Medienrecht / Europaisches
Medienrecht und Durchsetzung des geistigen Eigentums De
Gruyter, 2014 ISBN 978-3110313888
http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-
Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr_1_-
10?s=books&ie=UTF8&qid=14055009064&sr=1-
10&keywords=medienrecht

Doukas, D., Media Law and Market Regulation in the
European Union (Modern Studies in European Law) Hart
Publishing, 2014 ISBN 978-1849460316
http://www.amazon.co.uk/Market-Regulation-European-
Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr 1 -
9?s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-

9& keywords=media+law

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations

represented in its editorial board.

(© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

22 IRIS 2015-10


http://www.obs.coe.int/shop/irisspecial/-/asset_publisher/A0cy/content/iris-special-online-activities-of-public-service-media-remit-and-financing?_101_INSTANCE_A0cy_redirect=http%3A%2F%2Fwww.obs.coe.int%2Fshop%2Firisspecial%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_A0cy%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-1%26p_p_col_pos%3D2%26p_p_col_count%3D3&_101_INSTANCE_A0cy_articleResourceGroupId=205595&_101_INSTANCE_A0cy_articleResourceArticleId=8289727#p_101_INSTANCE_A0cy
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
http://www.obs.coe.int/documents/205595/5132577/Brussels+2015+Conference+ProgrammeFINAL.pdf/96063362-3245-43dd-82b9-8bd024e188de
http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/President-Autorite-Administrative-Independante-R%C3%A9gulation/dp/1092320008/ref=sr_1_5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1-5&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/President-Autorite-Administrative-Independante-R%C3%A9gulation/dp/1092320008/ref=sr_1_5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1-5&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/President-Autorite-Administrative-Independante-R%C3%A9gulation/dp/1092320008/ref=sr_1_5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1-5&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/President-Autorite-Administrative-Independante-R%C3%A9gulation/dp/1092320008/ref=sr_1_5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1-5&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr_1_15?s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-15&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr_1_15?s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-15&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr_1_15?s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-15&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr_1_15?s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-15&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr_1_10?s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-10&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr_1_10?s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-10&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr_1_10?s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-10&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr_1_10?s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-10&keywords=medienrecht
http://www.amazon.co.uk/Market-Regulation-European-Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr_1_9?s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-9&keywords=media+law%20
http://www.amazon.co.uk/Market-Regulation-European-Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr_1_9?s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-9&keywords=media+law%20
http://www.amazon.co.uk/Market-Regulation-European-Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr_1_9?s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-9&keywords=media+law%20
http://www.amazon.co.uk/Market-Regulation-European-Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr_1_9?s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-9&keywords=media+law%20

	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Niskasaari and Otavamedia Oy v. Finland
	EUROPEAN UNION
	Court of Justice of the European Union: Schrems v. Data Protection Commissioner
	Court of Justice of the European Union: New Media Online v. Bundeskommunikationssenat
	European Commission: Consultation on platforms and online intermediaries
	NATIONAL
	AL-Albania
	Parliament approves guarantee agreement on loan for financing public broadcaster building of digital networks
	Parliament discusses proposed amendment on removal of ownership regulation for audiovisual media
	AT-Austria
	Vienna Commercial Court in Wien rules on blank cassette levy
	BG-Bulgaria
	The New Bulgarian Media Group Holding may purchase additional media outlets
	CZ-Czech Republic
	UPC fined for the neglect of its duty to inform its customers
	DE-Germany
	The “right to be forgotten” can be asserted vis-à-vis the operator on an online archive
	ES-Spain
	Supreme Court defamation judgment concerning popular Spanish TV show
	FR-France
	Ban on showing the film “Love” to under-18s - decision by the Conseil d’Etat
	Audiovisual creation based on actual events
	Details of conditions for INA using artists’ performances
	GB-United Kingdom
	BBC breaches Ofcom’s Code about reducing the risk to viewers susceptible to photosensitive epilepsy from flashing lights
	Regulator finds Fox News to be in breach of Code because of ‘no-go’ areas for non-Muslims claim
	IE-Ireland
	Programme featuring instructions on contraceptive use did not violate broadcasting code
	Complaint from government health authority over RTÉ investigative programme rejected
	IT-Italy
	New regulation on protection of customers in the supply of electronic communications services
	AGCOM orders the blocking of the DNS of several football streaming sites
	MK-"the Former Yugoslav Republic Of Macedonia"
	The Law on prohibition of public revelation of illegally recorded audiovisual materials may restrict media freedom
	NL-Netherlands
	Court of Appeal rejects Ryanair’s appeal over broadcaster’s programme
	Amsterdam Court of Appeals rules media may assume factual correctness of news agency reports
	Court declares broadcasting hidden camera images of public figure unlawful
	Preliminary reference on the use of media players containing “add-ons” which hyperlink to copyrighted content
	RO-Romania
	Rejected modifications of the Audiovisual Law
	UA-Ukraine
	Transparency of broadcasting enforced
	US-United States
	The obligation to consider fair use

