of the European Audiovisual Observatory

IRIS 2015-9

GB-United Kingdom

EUROPEAN UNION
European Commission: Statement of Objections to UK

broadcaster and major films studios ................... .

European Commission: Consultation on electronic com-

Co-regulatory scheme for age-rating online music

videos made permanent......ovee i iiiii i . £l

Information Commissioner orders Google to remove
links to recent news articles in search results for an in-

munications networks and Services .........c.ueevieenn. . 3Bl dividual’'s name. ..oov i it 1000000004 [10]
BBC World News breached Ofcom rules by allowing cur-
rent affairs programmes to be sponsored.............. .. 17l
AL-Albania IE-Ireland
Postponement of the digital switchover deadline and Live programme featuring minor discussing ‘sexting’ vi-
lack of quorum of the media regulator................. . 4 olated broadcastingcode.........coiiiiiiiiiiii i 11
The Steering Council of the public broadcaster fails to Comedian’s comments on religious figure did not vio-
elect the new General Director after three rounds of vot- late broadcastingcode .....ooviiiiiiiiii i
13T T 21 Ryanair ordered to disclose fuel policy and “safety-
T incidents” to Channel 4 in defamation case..............
Administrative Court exempts streaming devices from IT-1taly
1Yo £ T . S ,
KommAustria approves ORF’s purchase of Champions AGCOM'’s guidelines on the quantification of fines........ 13l
LEAGUE MRS s v ettt et eee e e es e e e s e e earenaeens oes NL-Netherlands
CY-Cyprus Ex parte injunction granted against video-content Bit-
Validity of temporary TV licences extended for one more Torrent release groUpP v v e v vere e rnneeernneennnes o 13
YL .+t ettt et e et e e e e 0] Dutch Media Authority clarifies product placement rules
. IN NEeW regulation . .....vuuuee e eiiiee et iiieeeeeeanan s 14
CZ-Czech Republic
Large fine fOr M7 GrOUD .. vvuuesteernnserenrneserennn e 6 PT-Portugal
DE-Germany ‘Self-reg‘ullatory agreement signed to protect copyright
_ in the digital environment ........ovvvvriveeniirennerenn ..
BGH rules that framing of lawfully uploaded content
does not infringe copyright ..ot ous [ RU-Russian Federation
ZAK takes fundamental decisions on platform regulation...[7] Government extends plan for digital switch-over.........
FR-France
Court of Cassation reviews application of collective R
agreement of the audiovisual production sector to a Public service broadcasting reports published............ 15|
COMPANY .+ vttt ettt et e et et e e s e et eeenrerenaes oas Bl .
Sanction for infringing copyright of a sci-fi film released SK-Slovakia
HIHEY YEEFS EX®aoooanoacannnoacananoooaaanoooaoanonoaoa oot £ New Copyright ACt adOPted . ... uve reennesneenneennennsn Tl



Editorial Informations

Publisher:

European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG

Tél. : +33 (0) 3 90 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int

Comments and Contributions to:

iris@obs.coe.int

Executive Director:

Susanne Nikoltchev

Editorial Board:

Maja Cappello, Editor e Francisco Javier Cabrera Blazquez,
Sophie Valais, Deputy Editors (European Audiovisual
Observatory)

Michael Botein, The Media Center at the New York Law School
(USA) e Media Division of the Directorate of Human Rights of
the Council of Europe, Strasbourg (France) e Andrei Richter,
Faculty of Journalism, Moscow State University (Russian
Federation) e Peter Matzneller, Institute of European Media
Law (EMR), Saarbriicken (Germany) e Bernhard Hofstotter,
Directorate General EAC-C-1 (Audiovisual Policy Unit) of
the European Commission, Brussels (Belgium) e Tarlach
McGonagle, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands)

Council to the Editorial Board:

Amélie Blocman, Victoires Editions

e s - I 3
EURGPEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY . - :
B cstsitulossisiere = FuRGrARAT EUROPAIECHEKOMMIESIN Institut fiir Infor

Tijdschrift voor Media- on Communicaticrecht

wrar]|  Mediaforum &I\Adtétgi%fs

Documentation/Press Contact:

Alison Hindhaugh

Tel.: +33(0)3 90 21 60 10;

E-mail: jalison.hindhaugh@coe.int|

Translations:

Olivier Mabilat, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Paul Green e Katherine Parsons e Marco Polo
Sarl e Roland Schmid e Nathalie Sturlese e France Courreges
e Brigitte Auel ¢ Erwin Rohwer

Corrections:

Olivier Mabilat, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Sophie Valais et Francisco Javier Cabrera
Bldzquez e Barbara Grokenberger e Aurélie Courtinat e Lucy
Turner ¢ Ronan Fahy

Distribution:

Markus Booms, European Audiovisual Observatory

Tel.:

+33(0)3 90 21 60 06;

E-mail: markus.booms@coe.int

Web Design:

Coordination:  Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory e Development and Integration: www.logidee.com
e Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158

® 2015 European Audiovisual Observatory, Strasbourg
(France)

MOSKALIER ZENTRUM FUR MEDIENRECHT
UND MEDIENPOLITIK, MZMM

>
i a:m srechi nstitut fur Europiisches Medienrecht NH
2t o . Institut fur Europiisches Medi

LY
AIKAIO MEZON
Ammolin  AMEE i
vonl B X - & EMIKOINQNIAZ


http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int

L'AUDIOVISUEL.
SERVATORY
ORMATIONSSTELLE

of the European Audiovisu

EUROPEAN UNION

European Commission: Statement of Objec-
tions to UK broadcaster and major films stu-
dios

On 23 July 2015, the European Commission sent a
Statement of Objections to Sky UK and a number of
film studios, setting out the Commission’s preliminary
view that the parties have anti-competitive agree-
ments in place, in violation of EU competition law. A
statement of objections is a formal step in an inves-
tigation into possible violations of EU law, and while
the statement does not prejudge the outcome of an
investigation, it contains the Commission’s prelimi-
nary position. The film studios involved include Dis-
ney, NBCUniversal, Paramount Pictures, Sony, Twenti-
eth Century Fox and Warner Bros.

The Commission’s preliminary view is that the broad-
caster and film studios have “bilaterally agreed to put
in place contractual restrictions that prevent Sky UK
from allowing EU consumers located elsewhere to ac-
cess, via satellite or online, pay-TV services available
in the UK and Ireland”. This follows from the Com-
mission’s investigation started in January 2014, which
“identified clauses in licensing agreements between
the six film studios and Sky UK which require Sky UK
to block access to films through its online pay-TV ser-
vices (so-called "geo-blocking") or through its satellite
pay-TV services to consumers outside its licensed ter-
ritory (UK and Ireland)”.

The Commission considers that these clauses “restrict
Sky UK’s ability to accept unsolicited requests for its
pay-TV services from consumers located abroad, i.e.
from consumers located in Member States where Sky
UK is not actively promoting or advertising its ser-
vices”. Thus, the Commission’s preliminary conclu-
sion is that “in the absence of convincing justification,
the clauses would constitute a serious violation of EU
rules that prohibit anticompetitive agreements (Arti-
cle 101 of the Treaty on the Functioning of the Euro-
pean Union)”.

The parties will now examine the statement of objec-
tions, may reply, and may request an oral hearing to
present their comments before representatives of the
European Commission and national competition au-
thorities. The European Commission takes a final de-
cision only after the parties have exercised their rights
of defence.

e European Commission, “Press Release - Antitrust: Commission

sends Statement of Objections on cross-border provision of pay-TV
services available in UK and Ireland”, 23 July 2015

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17702 DE EN FR

e European Commission, Press Release: “Antitrust: Commission in-
vestigates restrictions affecting cross border provision of pay TV ser-
vices”, 13 |January 2014

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17703 DE EN FR

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

European Commission: Consultation on elec-
tronic communications networks and ser-
vices

On 11 September 2015, the European Commission
launched its consultation on the evaluation and the re-
view of the regulatory framework for electronic com-
munications networks and services (ECS). The Com-
mission also published a Background Document set-
ting out the context of the consultation and the scope
of the current regulatory framework.

The Commission states that the review of the regula-
tory framework for electronic communications is one
of the 16 actions of the Digital Single Market Strategy
adopted on 6 May 2015 (see|IRIS 2015-6/3) and a key
element for creating the right conditions for digital
networks and services to flourish. The purpose of the
consultation is to (a) gather input to evaluate the tele-
coms regulatory framework against the evaluation cri-
teria according to the Better Regulation Guidelines,
which includes effectiveness, efficiency, coherence,
relevance and EU added value; and (b) seek views on
issues that may need to be reviewed with a view to
reforming the regulatory framework in light of market
and technological developments, with the objective of
achieving the ambitions laid out in the Digital Single
Market Strategy.

Notably, the Background Document states that “fol-
lowing IP convergence and a demand shift from voice
to data traffic, over-the-top (OTT) services such as
VoIP, messaging and also social networks are increas-
ingly seen by end users as substitutes for traditional”
electronic communications networks such as voice
telephony and text messages for interpersonal com-
munications. In this regard, the document notes that
such “OTT services are not subject to the same reg-
ulatory regime at this stage, as the current scope of
the EU regulatory framework is centred on the defini-
tion of ECS, which requires inter alia "conveyance of
signals".

The consultation asks a range of questions, includ-
ing in relation to network access regulation, spec-
trum management and wireless connectivity, sector-
specific regulation for communications services, the
universal regnum and institutional set-up and gover-
nance. The consultation is open from 11 September
to 7 December 2015, and views are sought from any

IRIS 2015-9 3


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17702
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17703
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-6/3&id=15368

of the European Audiovisu

interested stakeholders. A summary of the results will
be published in January 2016.

e European Commission, Public consultation on the evaluation and
the review of the regulatory framework for electronic communications
networks and services, 11 September 2015

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17716 EN

e European Commission, Background to the Public Consultation: on
the Evaluation of the Regulatory Framework for Electronic Communi-
cations and on its Review, 11 September 2015

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17704 EN

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

AL-Albania

Postponement of the digital switchover
deadline and lack of quorum of the media
regulator

On 15 June 2015, the Audiovisual Media Authority (Au-
toriteti i Mediave Audiovizive - AMA) issued a press
release, stating that due to various factors it was im-
possible for Albania to meet the deadline for the dig-
ital switchover. AMA declared that in spite of mea-
sures taken to realize the switchover, it was impossi-
ble to fully implement the strategy of switching to dig-
ital broadcasting and decided to switch off analogue
broadcasting until 17 June 2015. AMA declared fur-
ther, that apart from bearing financial costs the post-
ponement of the deadline and the delays in the dig-
ital switchover process also has an influence on the
Albanian state’s ability to respect international com-
mitments.

In its statement AMA highlighted various parts of the
process of the digital switchover that have been slow
or halted, leading to delays in the whole process. The
regulator specified three particular components of the
digital switchover process that are intertwined and af-
fect the whole progress: the digitalization of terres-
trial analogue networks of the public broadcaster, of
national commercial operators, and of local analogue
broadcasters.

More specifically, the regulator particularly referred to
the slow digitalization of the two networks of the pub-
lic broadcaster. After a long court dispute, the com-
pany that won the tender for building the digital net-
works of the public broadcaster Albanian Radio and
Television (Radio Televizioni Shqgiptar - RTSH) signed
the contract with RTSH and the government on March
2015.

In addition, AMA mentioned as a hindering factor the
failure of the Parliament to elect the seventh missing
member of the regulator. The regulator also referred
to the lack of quorum and limited functionality of AMA
resulting from two current members’ refusal to partic-
ipate in meetings until the completion of a court pro-
cess started by the opposition on the election of new
members and the chair of AMA. As a result, AMA’s abil-
ity to make decisions that require a quorum has been
limited.

Next to the postponement of the digital switchover
deadline, the lack of quorum also affects the regula-
tor’s ability to issue network licenses to existing com-
mercial multiplexes that have completed the applica-
tion process in spring 2015. Although the decision
was expected to take place 60 days after the closing
of the application deadline, AMA lacks the quorum to
make decisions on licenses for commercial operators.
In fact, the latest scheduled meeting of AMA of 31 July
2015 did not take place due to the lack of quorum,
the regulator announced. Furthermore, the process of
licensing commercial digital networks has been chal-
lenged in court by one of the commercial operators,
which might lead to further delays in the overall pro-
cess.

o MBI MOSRESPEKTIMIN E AFATEVE TE PROCESIT TE DIGJITALIZIMIT

(Audiovisual Media Authority’s statement on the failure to respect the
deadline of the digitalization process)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17706 SQ

e Pér mungesé té kuorumit, nuk zhvillohet mbledhja e parashikuar e
Bordit Drejtues té AMA-s (Audiovisual Media Authority’s press release
of 31 July 2015)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17707 SQ

lida Londo
Albanian Media Institute

The Steering Council of the public broad-
caster fails to elect the new General Director
after three rounds of voting

The Steering Council of the public broadcaster Alba-
nian Radio and Television (Radio Televizioni Shqiptar -
RTSH) failed to elect the new General Director of RTSH
after three rounds of voting in June 2015. The vot-
ing process shortlisted two final candidates, but none
of them managed to get the majority required to be-
come the General Director. According to Article 99,
paragraph 6 of the Law 97/2013 on Audiovisual Media
in the Republic of Albania, the Steering Council needs
at least seven votes out of eleven to appoint the new
General Director.

The voting rounds took place after the application pro-
cess, in which the record number of 20 applications
were submitted for the position of the General Direc-
tor of RTSH, including from the former General Direc-
tor, current RTSH staff, and other well-known person-
alities and journalists. 16 candidates who met the

4 IRIS 2015-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17716
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17704
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17706
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17707

of the European Audiovisu

legal criteria were shortlisted. The Steering Council
organised a public, televised hearing of their presen-
tations on 20 June 2015, which marked the first public
presentation in the history of the election procedure
of RTSH directors.

After the voting process shortlisted two candidates,
and neither of these two shortlisted candidates re-
ceived a majority of votes, the Steering Council de-
cided to do another shortlisting process from the total
number of applicants, in order to expand the pool of
candidates. This led to a deadlock in the voting pro-
cess. In its following meeting on 6 August 2015, the
Steering Council failed to agree on a process of elec-
tion that would lead to the new General Director. Cur-
rently the process has been postponed until Septem-
ber 2015.

Given the deadlock of the process, there have been
proposals to change the current regulation on the
election of the General Director. The Deputy Chair
of the Parliamentary Commission on Media and Public
Information and member of the ruling majority of Par-
liament has made a public statement on his social me-
dia page suggesting that the law could be amended to
elect the director through a simple majority of votes.
According to the Deputy, this would solve the dead-
lock that threatens to leave the public broadcaster
without a General Director.

For more than a year the public broadcaster has been
managed by the deputy director. First the delay in
electing members of the Steering Council, and now
the delay in electing the General Director, have led
to the failure of RTSH to adopt its Statute, elect new
management structures, and adopt other necessary
documents and guidelines.

lida Londo
Albanian Media Institute

AT-Austria

Administrative Court exempts streaming de-
vices from licence fee

In a ruling of 30 June 2015 (ZI. Ro 2015/15/0015),
which has now been published in full, the Austrian Ver-
waltungsgerichtshof (Administrative Court - VwGH)
decided that notebook computers that can only re-
ceive streamed content from the Internet are not
broadcast reception devices and are therefore not
subject to the broadcasting licence fee.

The court held that the legislator at the time of the
adoption of the Bundesverfassungsgesetz vom 10.
Juli 1974 Uber die Sicherung der Unabhangigkeit des
Rundfunks (Federal Constitutional Act of 10 July 1974

on guaranteeing the independence of broadcasting -
BVG-Rundfunk) had not intended that the Act should
cover electronic transmissions via the Internet. This
was demonstrated by a teleological reduction of Ar-
ticle 1(1) BVG-Rundfunk: under Article 2(16) of the
Audiovisuelle Mediendienste-Gesetz (Audiovisual Me-
dia Services Act - AMD-G), television channels in-
clude not only audiovisual channels within the mean-
ing of the BVG-Rundfunk, but also other audiovisual
media services broadcast via electronic communica-
tions networks and provided for simultaneous view-
ing. In the VwGH’s opinion, this additional provi-
sion would be superfluous if audiovisual media ser-
vices broadcast via electronic communications net-
works (for simultaneous viewing) were included in the
concept of broadcasting within the meaning of the
BVG-Rundfunk. However, it was generally assumed
that the legislator did not legislate unnecessarily.

Although live streaming therefore fell under the con-
cepts of ‘television broadcasting’ in AVMS Directive
2010/13/EU and ‘television channel’ in Article 1a(2)
of the ORF-Gesetz (ORF Act), it did not meet the defi-
nition of ‘broadcasting’ in the BVG-Rundfunk.

Broadcast reception devices were therefore only de-
vices that used ‘broadcast technologies’, i.e. aerials,
cable networks or satellite. The same applied to com-
puters that could receive broadcast channels via a TV
or radio card or a DVB-T module, for example. How-
ever, if a computer only had an Internet connection
but no broadcast technology, it was not a broadcast
reception device. Users of such devices were there-
fore exempt from the broadcasting licence fee.

e Urteil des Verwaltungsgerichtshofs vom 30. Juni 2015 (ZI. Ro
2015/15/0015) (Ruling of the Administrative Court of 30 June 2015
(ZI. Ro 2015/15/0015))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17733 DE

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

KommAustria approves ORF’s purchase of
Champions League rights

In a decision of 24 June 2015 (KOA 10.300/15-028),
the Austrian broadcasting regulator, KommAustria,
ruled that the public service broadcaster Osterreichis-
che Rundfunk (ORF) did not pay an inflated price for
the rights to broadcast the UEFA Champions League
for the next three seasons.

The case followed a complaint lodged by Austrian pri-
vate broadcaster Puls 4, which had accused ORF of
breaching Article 31c(1) of the ORF-Gesetz (ORF Act).
Under this provision, the public service broadcaster is
forbidden from using licence fee income to purchase
broadcast rights at excessive prices that cannot be

IRIS 2015-9 5


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17733

of the European Audiovisua

justified by commercial principles and in a manner
that distorts competition. According to the broadcast-
ing regulator, the case essentially revolved around
determining what should be considered a reasonable
price for the Champions League rights, taking legal
provisions into account. It was therefore necessary to
find out whether ORF would have been able to afford
the rights without using licence fee revenue.

In a confidential investigation, KommAustria exam-
ined not only the bids made for the UEFA rights in the
Austrian market but also the price for which ORF won
the contract. On the basis of these figures, in a report
for KommAustria, RTR GmbH demonstrated that ORF’s
bid for the UEFA rights had not distorted competition.
In an economic simulation, RTR GmbH treated ORF
as a private broadcaster with no licence fee income
and, on this basis, calculated the advertising revenue
that it could realistically expect to generate from its
Champions League coverage, as well as the value of
strategic effects such as viewer retention and image
enhancement.

Based on this report, KommAustria decided that, even
ignoring its licence fee revenue, ORF had paid an af-
fordable price for the UEFA Champions League rights,
so the purchase was commercially justified. The ORF-
Gesetz had therefore not been breached.

KommAustria’'s decision is not yet legally binding.

e Bescheid der KommAustria vom 24. Juni 2015 (KommAustria deci-
sion of 24 June 2015)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17732 DE

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

CY-Cyprus

Validity of temporary TV licences extended
for one more year

On 26 June 2015, Law 94(1)/2015 amending Law
7(1)/1998 on Radio and Television Organisations was
published in the Official Gazette. It extends the va-
lidity of TV licences for all operating service providers
for one more year. Following the switch-over to digi-
tal television on 1 July 2011, the existing licences for
analogue transmission were replaced by temporary
licences for digital transmission valid until 30 June
2012. Since then, due to pending amendments to the
basic Law 7(1)/1998 to respond to the conditions of the
new environment and to make possible the issuance
of permanent licences, temporary ones have been re-
newed each year for one more year. Thus, the validity

of the temporary TV licences is extended until 30 June
2016.

With the same amending law, temporary licences
to legal entities of public law are also extended for
one year, even in the case that they do not ful-
fil the requirements set by law. This applies to the
Cyprus Telecommunications Authority (321301307367
Triemxowoviov Konpou - CYTA), a semi-governmental
telecommunication organisation that operates IPTV as
well. Its capital share and structure deviates from the
model set in the basic law and in 2011 a special pro-
vision was introduced into law to accommodate it and
enable its operation in the digital environment.

A provision is also made in the amending law that au-
thorises the Radio Television Authority to issue tem-
porary licences to new applicants, also valid until the
aforementioned date.

An amending draft law was sent to the House of Rep-
resentatives in 2013 (see |IRIS 2013-10/13), aiming
at extensive changes to the basic law to, inter alia,
make possible -the issuance of permanent licences.
The draft law was later withdrawn by the government
for further study, with no date set for the return to the
House.

e 94(1)/2015 NOMOX IMIOY TPOIIOIIOIEI TOYY IIEPI PA-
AIOPONIKON KAI THAEOIITIKQN OPTANIEMON NOMOTX
TOY 1998 MEXPI 2014 (Amending Law 94(1)/2015 of the Law
7(1)/2015 on Radio and Television Organisations)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17728 EL

Christophoros Christophorou
Political Analyst, Expert in Media and Elections

CZ-Czech Republic

[ Large fine for M7 Group ]

In its monitoring report of June 2015, the Czech Tele-
com Office (CTU) announced that it has fined the M7
Group, which operates the DTH platforms Skylink and
the CS Link, CZK 9.5 million (EUR 350,660) for failing
to inform the regulator about the commencement of
its activities in the country.

The Czech law requires the providers of electronic
communication services to register the start of their
activities with the CTU. The Group M7 is one of the
major service providers of electronic communications
in the Czech Republic. Its services are distributed by
Astra and received by one tenth of the country’s pop-
ulation. The company performs communication activ-
ities in the Czech Republic since 1 January 2013, but
only met its reporting obligation last year on 28 May
2014.

6 IRIS 2015-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17732
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-10/13&id=15381
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17728

of the European Audiovisu

In a statement the CTU says that the amount of the
fine reflects the seriousness of the offence and the
duration in which the company carried out its com-
munication activities without authorisation. Further-
more, the long-term illegal status had a significantly
negative affect on the statistical data for the years
2013 and 2014 which was dealt with not only by the
CTU, but also by other government authorities, the ju-
diciary, international organizations, and the European
Union.

The M7 Group has defended itself by saying that it
acted in good faith and on the basis of the belief that
it was no “electronic communication service” as de-
fined by Article 2 lit c of the European Framework Di-
rective (2002/21/EC), since it only provided content.
Therefore, it believed it was not obligated to inform
the regulator about the commencement of its activi-
ties.

e Monitorovaci zprava CTU ¢erven 2015 (The Monitoring Report Bul-
letin of CTU of June 2015)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17729 CS

5 Jan Fucik
Ceska televize, Prague

DE-Germany

BGH rules that framing of lawfully uploaded
content does not infringe copyright

In a ruling of 9 July 2015, the Bundesgerichtshof (Fed-
eral Supreme Court - BGH) decided that, in princi-
ple, copyright is not infringed by a website opera-
tor who uses ‘framing’ to embed, in its own website,
copyright-protected content that has been made ac-
cessible to the public on a third-party website with the
copyright-holder’s consent (case no. | ZR 46/12 - Die
Realitat I1).

The plaintiff had commissioned a video entitled ‘Die
Realitat’, in which it advertised its products and for
which it held the exclusive usage rights. According
to the plaintiff, the video had been uploaded to the
“YouTube’ video portal without its consent. The de-
fendants, who were self-employed sales representa-
tives of one of the plaintiff’'s competitors, had used
the ‘framing’ technique to embed the video on their
respective websites so users could watch it, hosted on
the ‘YouTube’ server, in a window displayed on their
websites. The plaintiff had accused them of unlawfully
making the video available to the public. Its claim for
damages, upheld in the first instance, had been re-
jected on appeal.

The BGH ruled that ‘framing’ itself did not constitute
communication to the public within the meaning of

Article 19a of the Copyright Act (UrhG). Whether the
video remained accessible to the public was purely a
matter for "YouTube’ in this case. Neither had an un-
named public communication right been breached if
Article 15(2) UrhG was interpreted in conformity with
EU directives. Before reaching its decision, the BGH
had asked the Court of Justice of the European Union
(CJEU) for a preliminary ruling, in which the latter had
found that the ‘framing’ of content did not consti-
tute communication to the public if the content had
been made available on the original website with the
copyright-holder’'s consent (CJEU, decision of 21 Oc-
tober 2014 - ECLI:EU:2014:2315 - see|IRIS 2015-1/3).
In the BGH’s opinion, the CJEU’s findings suggested
that, conversely, ‘framing’ would constitute commu-
nication to the public if the copyright-holder did not
give its consent. The defendants in the case at hand
had therefore infringed the film’s copyright if it had
been uploaded to “YouTube’ without the plaintiff's per-
mission. Since the appeal court had not ruled on this
point, the BGH quashed its decision and referred the
case back to it for a new ruling. The appeal court must
now establish whether the uploading of the video to
“YouTube’ was unlawful before it can issue a new deci-
sion.

o Urteil vom 9. Juli 2015 - | ZR 46/12 - Die Realitét Il (Judgment of the
Federal Supreme Court of 9 July 2015 - | ZR 46/12 - Die Realitat Il)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17709 DE

Tobias Raab
Institute of European Media Law (EMR), Saarbriicken/
Brussels

ZAK takes fundamental decisions on plat-
form regulation

At its 69th meeting in Saarbricken on 23 June 2015,
the German media authorities’ Kommission fiir Zulas-
sung und Aufsicht (Commission on Licensing and Su-
pervision - ZAK) discussed some fundamental ques-
tions concerning platform integrity.

In particular, it emphasised that the so-called red but-
ton or HbbTV signal does not need to be transmitted
by platform operators because it does not constitute
part of the programme signal. The HbbTV signal is
used to activate the so-called red button that view-
ers can press on their remote control to participate
in votes or select additional content offered by the
broadcaster.

This decision followed a complaint lodged by ARD
about the filtering out of the HbbTV signal by Ka-
bel Deutschland Vertrieb und Service GmbH (KDG),
which ARD deemed to be an infringement of the
rules on signal integrity enshrined in Article 52a(3)
of the Rundfunkstaatsvertrag (Inter-State Broadcast-
ing Agreement - RStV). However, the ZAK ruled that
the concept of ‘programme’ in Article 52a(3)(1) RStV

IRIS 2015-9 7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17729
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-1/3&id=15388
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17709

N DE L'AUDIOVISUEL
L OBSERVATORY
INFORMATIONSSTELLE

only covered the broadcast programme itself, but not
additional services that were merely designed to com-
plement it. It also considered that it must be possible
to modify programme signals in order to make them
compatible with the relevant platform standard. Fur-
thermore, it could not be stated that the programme
had been altered, or that the ARD had been discrim-
inated against in comparison with private broadcast-
ers, since their channels were transmitted with higher
definition under a separate contractual agreement
with KDG.

Another item on the ZAK’s agenda concerned whether
the Sky Box home screen represented an unreason-
able obstruction to other channels. Sky has changed
its user interface in such a way that a home screen
is now displayed when the box is switched on, giving
an overview of directly accessible Sky channels. A list
of the other channels can only be found by pressing
a button on the remote control. However, users can
choose to switch back permanently to the previous
system without the home screen (opt out).

Since viewers are required to complete a two-step
process to access the whole range of available chan-
nels, the new system does, in fact, discriminate be-
tween Sky and other channels. In this case, however,
the ZAK did not consider that the rules on fair, non-
discriminatory user interfaces had been breached.
This was mainly due to the fact that viewers could
change the new user interface fairly easily themselves
by amending their default settings. All channels were
still available. In addition, the intermediate step re-
quired to access non-Sky channels was not serious
enough to cause an unreasonable obstruction to those
channels. It should also be remembered that Sky
subscribers paid for the Sky channels and experience
showed that these were the channels they mainly
watched and wanted to find.

At its meeting, the ZAK also decided that the cur-
rent model for the payment of feed-in fees to Kabel
Deutschland Vertrieb und Service GmbH (KDG) was
incompatible with the principle of equal opportunities,
since it only made economic sense for providers with
a strong market position and constituted an unrea-
sonable obstruction for small and new providers. As
this hindered broadcasting diversity, KDG was urged
to change its feed-in model in order to create a level
playing field.

e Pressemitteilung der ZAK vom 24.06.2015 zur Ubertragung des
HbbTV-Signals und zur Frage der Verletzung des Prinzips der Chan-
cengleichheit des Home Screen der Sky-Boxen (ZAK press release
of 24 June 2015 on the transmission of the HbbTV signal and the

infringement of the principle of equal opportunities on the Sky Box
home screen)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17710 DE

e Die Pressemitteilung der ZAK vom 24.06.2015 zum Entgeltmod-
ell der KDG (ZAK press release of 24 June 2015 on the KDG pricing
model)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17711 DE

Katrin Welker
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

FR-France

Court of Cassation reviews application of col-
lective agreement of the audiovisual produc-
tion sector to a company

On 24 June 2015 the Court of Cassation delivered a
judgment it decided to have published in the official
gazette because it usefully defined the scope of ap-
plication of the collective agreement applicable to the
audiovisual production sector. In the case at issue, an
employee who had been recruited by the French au-
diovisual group AB as a video technician with the sta-
tus of a worker in casual employment in show busi-
ness and had had 589 fixed-term contracts in the
space of nine years had taken her case to the indus-
trial tribunal, with claims concerning both the perfor-
mance of the contractual relationship and its termina-
tion. The court of appeal had upheld her claims, re-
qualifying the various successive fixed-term contracts
that had been concluded as one contract of undeter-
mined duration (permanent contract). The company
AB Productions, whose registration referred to the ac-
tivity of ‘making, producing, distributing, exhibiting,
importing, exporting, and acquiring cinematographic
and television films and audiovisual works’, appealed
to the Court of Cassation. It claimed in particular
that the court of appeal had stated that it was cov-
ered by the collective agreement applicable to the
audiovisual production sector and that the employee
ought to have the benefit of its provisions. Under Ar-
ticle L. 132-23 of the intellectual property code (Code
de la Propriété Intellectuelle - CPI), an audiovisual
work’s producer is the natural person or legal entity
who takes the initiative and responsibility for produc-
ing the work. The national collective agreement appli-
cable to the audiovisual production sector states that
an audiovisual producer is the natural person or legal
entity who takes the initiative and responsibility for
producing a programme comprising animated images
and sounds. The company bringing the case on ap-
peal argued that the producer of an audiovisual work
was its owner, and was therefore - regardless of the
actual funding - involved in all the financial, commer-
cial and artistic responsibilities, provided the driving
force, and fulfilled the roles of management, and coor-
dination. It claimed that the court of appeal, in decid-
ing whether the employee could claim the advantage
of application of the provisions of the national collec-
tive agreement applicable to the audiovisual produc-
tion sector, had assimilated the audiovisual services
provided by the company AB Télévision to the ‘pro-
duction of a work’, without considering whether the
company AB Télévision had taken the initiative and
responsibility for producing the works in question.

The Court of Cassation noted that the court of appeal,
having recalled that the CPI defines production as the

8 IRIS 2015-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17710
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17711

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

realisation of a work, had found that the company AB
Télévision could not maintain any confusion between
its ‘audiovisual services’ activity which in 2010 gen-
erated turnover of EUR 35,117,780.31 and its ‘pro-
duction’ activity which in the same year generated
a turnover of zero, since the company’s audiovisual
services in fact involved production which could be
analysed as the completion of a work. The court of
appeal had therefore been correct in concluding that
the collective agreement applicable to the audiovisual
production sector did indeed apply to the employer,
and that this alone legally justified its decision.

e Cour de cassation, (ch. soc.), 24 juin 2015, Mme X ¢/ AB Produc-
tion (Court of Cassation (social chamber), 24 June 2015, Ms X v. AB

Productions) FR

Amélie Blocman
Légipresse

Sanction for infringing copyright of a sci-fi
film released thirty years ago

The regional court (tribunal de grande instance - TGI)
of Paris has delivered an interesting judgment in a
case of infringement of film copyright. The case at
issue was brought by an American director and pro-
ducer of a number of horror and science-fiction films.
He made the film ‘New York 1997’, which was re-
leased in 1981. In it, the hero - in exchange for his
freedom - has 24 hours to save the president of the
United States, who is being held on Manhattan island,
transformed into a prison. In April 2012 he learned
of the release of a film entitled ‘Lock-Out’, produced
by the company Europacorp and scripted in collabo-
ration with Luc Besson; he felt that this film was very
similar to his own, and therefore instigated copyright
infringement proceedings against the French produc-
tion company of ‘Lock-Out’, and its writers. In reach-
ing its decision, the court recalled that although ideas
are free to be used and there could be no protec-
tion merely for the theme of a film, it was neverthe-
less possible to consider whether the form of the film
was not a characteristic feature, and whether its re-
production was such as to constitute infringement of
copyright; this was determined by considering simi-
larities rather than differences. The court therefore
embarked on a detailed comparison of the plot and
development of the films, their characters, and the
sequences filmed, in order to determine the simi-
larities between the works and deteremine whether
these were sufficiently significant to be characteris-
tic of infringement of copyright. A number of ele-
ments present in both ‘New York 1997’ and ‘Lock-Out’
could in fact be considered as stock elements in the
cinema. Other elements differed, such as the pace
of the film and the special effects, but this could be
because of the amount of time that had passed be-
tween the releases of the two films - 1981 and 2012

- and by the evolution in both techniques and men-
talities in the intervening period. The court neverthe-
less noted many similarities between the two science-
fiction films: both presented an athletic, rebellious
and cynical hero, sentenced to a period of isolated in-
carceration - despite his heroic past - who is given the
offer of setting out to free the President of the United
States or his daughter held hostage in exchange for
his freedom; he manages, undetected, to get inside
the place where the hostage is being held, after a
flight in a glider/space shuttle, and finds there a for-
mer associate who dies; he pulls off the mission in
extremis, and at the end of the film keeps the se-
cret documents recovered in the course of the mis-
sion. The court held that the combination of these
elements, which gave the film ‘New York 1997’ its
particular appearance and originality, had been re-
produced in ‘Lock-Out’, apart from certain scenes and
specific details that were only present in the first film.
The difference in the location of the action and the
more modern character featured in ‘Lock-Out’ was
not enough to differentiate the two films. The dis-
puted film seemed to be in the same vein as ‘New
York 1997’, and this had indeed been picked up in a
number of press articles. The court therefore found
that copyright had indeed been infringed. The defen-
dants were ordered jointly and severally to pay EUR
20,000 to the director of the original film, EUR 10,000
to the scriptwriter, and EUR 50,000 to the company
holding the concession rights.

e Tribunal de grande instance, Paris, (3e ch., 4e sect.), 7 mai 2015, J.

Carpenter et a. ¢/ SA Europacorp et a. (Regional court of Paris (3rd
chamber, 4th section), 7 May 2015, J. Carpenter and others v. Eu-

ropacorp SA and others) FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

Co-regulatory scheme for age-rating online
music videos made permanent

Agreement has been reached by the UK Government,
the British Board of Film Classification and Vevo and
YouTube to make permanent a trial scheme for the rat-
ing of all music videos by artists signed to Sony Music
UK, Universal Music UK and Warner Music UK. Inde-
pendent music labels will also take part in a further
six month phase of the project. The governing Conser-
vative Party had included in its manifesto a commit-
ment to introduce age rating for all music videos on-
line. This development is part of the implementation
of the commitment; the Government will also seek to
extend it internationally by sharing its experience.

The scheme works through the three record labels
supplying to the British Board of Film Classification

IRIS 2015-9 9



ahead of release any music video by their artists for
release in the UK that they would expect to receive
at least a 12 rating. The Board then classifies each
video, watching it through in its entirety and assign-
ing an age rating of 12, 15 or 18 and specific content
advice (for example on strong language, sexual refer-
ences or sexualised nudity) on the basis of the Board’s
published Classification Guidelines. The issues con-
sidered in determining the rating include drug mis-
use, dangerous behaviour presented as safe, bad lan-
guage, sexual behaviour and nudity, and threatening
behaviour and violence. On Vevo the ratings symbol
appears on the video player for the first few seconds
and again when the cursor is moved or when the ‘I’
icon is clicked. Vevo is also exploring plans to link
these age ratings to additional technology to support
age controls. On YouTube, a ‘Partner Rating’ appears
on the website and the smartphone app; record labels
may also ‘age-gate’ music videos rated 18, and the
system complements YouTube’s existing ‘restricted’
mode.

So far 132 music videos have been submitted for cer-
tification and only one was given an 18 rating (Dizzee
Rascal’s ‘Couple of Stacks’).

e Department for Culture, Media and Sport, ‘"Action to protect chil-
dren from viewing age-inappropriate music videos online”, 18 August
2015

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17717 EN

Tony Prosser
School of Law, University of Bristol

Information Commissioner orders Google to
remove links to recent news articles in
search results for an individual’s name

Following the judgment of the European Court of Jus-
ticein Google Spain (Case C-131/12) (see |IRIS 2014-
6/3), many people sought to take advantage of the
so-called “right to be forgotten”. Google, in process-
ing these claims, developed the practice of notifying
the news sources of the decision to de-list that story in
response to a search on an individual’s name. As a re-
sult, a number of news outlets then ran stories about
the de-listing which included a re-iteration of the data
thatin the circumstances have been accepted as out-
of-date. In this regard, an individual who had success-
fully requested that Google remove a link to a web-
site, which contained a report of the individual’s con-
viction for a minor offence, made a further request to
Google that recent stories be de-listed in relation to
searches on that individual’'s name. Google refused
on the basis that the de-listing itself was a story in
the public interest, which thereby outweighed the in-
dividual’s data protection rights. The individual then
complained to the Information Commissioner’s Office
(the UK's information rights authority, 1CO).

The ICO confirmed that Google was a data controller
for the purposes of s.1(1) Data Protection Act 1998
(DPA). As a data controller, s. 4(4) DPA required
Google to comply with the ‘data protection princi-
ples’ set out in the DPA. The relevant provisions of
the DPA are the first and third data protection prin-
ciples. The first principle requires that data be pro-
cessed fairly and lawfully, and the third that data must
be adequate, relevant and not excessive in relation
to the purpose or purposes for which they are pro-
cessed. The ICO then considered the principles devel-
oped jointly by the ICO and the other European Data
Protection Authorities in the light of the Google Spain
judgment (see RIS 2015-2/3). Google did not comply
with the ICO’s determination that the articles should
be de-listed due to a failure to comply with the first
and third data protection principles. Consequently
the ICO issued an enforcement notice in respect of
that decision, giving Google 35 days to comply (22
September 2015). Google may appeal, but if the no-
tice stands, failure to comply is a criminal offence un-
ders. 47 DPA.

In balancing the data subject’s rights with the public’s
interest in knowing, the ICO highlighted the fact that
the individual in question is a private individual rather
than someone in public life. Further, the data con-
cerned was ‘sensitive personal data’ within the mean-
ing of s.2(2) DPA in that it concerned the commission
of a criminal offence. Further, the information pertain-
ing to the individual was not reasonably current, being
in relation to a conviction from more than 10 years
ago. The conviction, for a minor offence, was spent
under the Rehabilitation of Offenders Act 1974. The
re-publicising of the conviction was having a prejudi-
cial effect on the individual concerned. While the ICO
noted that there was journalistic activity involved, this
did not necessitate having the story about de-listing
arise in relation to the individual’s name.

So while the removal of search engine links was a mat-
ter of public interest in itself, the identity of the com-
plainant was not. Google’s processing was contrary to
the third data protection principle in that Google was
processing data that was no longer relevant and was
excessive in proportion to the purposes served. It was
moreover unfair contrary to the first data protection
principle in that the effect of the processing was hav-
ing such a prejudicial effect on the individual. In its
press release accompanying the enforcement notice,
the ICO remarked that ‘Google was right, in its original
decision, to accept that search results relating to the
complainant’s historic conviction were no longer rel-
evant and were having a negative impact on privacy.
It is wrong of them to now refuse to remove newer
links that reveal the same details and have the same
negative impact’.

e Information Commissioner’s Office, Enforcement Notice to Google
Inc., 18 August 2015

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17718 EN

Lorna Woods
School of Law, University of Essex

10 IRIS 2015-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17717
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-6/3&id=15370
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-6/3&id=15370
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2015-2/3&id=15370
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17718

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

BBC World News breached Ofcom rules by
allowing current affairs programmes to be
sponsored

BBC World News (BBCWN) is a 24 hour international
news and information channel owned by BBC Global
News Limited (BBCGTV), a commercial subsidiary of
the BBC, and funded through advertising and sub-
scription. BBCGTV holds an Ofcom Licence. Ofcom
investigated BBCWN for possible breaches of fund-
ing rules resulting from broadcasting documentaries
without cost or at a nominal cost, as low as £1. Of-
com initially investigated 75 programmes broadcast
on BBCWN, narrowing it to 14 programmes.

Each programme lasted around 30 minutes and
was funded by not-for-profit organisations operating
largely in the areas of developing-world issues and
environmental concerns. Ofcom applied Section 320
(1)(b) Communications Act 2003 (2003 Act) to ensure
programmes maintain impartiality, especially in mat-
ters of political and industrial controversy, as stated
in Section 320 (2) of the 2003 Act.

Ofcom also applied a number of Rules in the Ofcom
Code from the 2008 - 2011 editions of the code, in-
cluding: (a) Rule 5.5 which provides that “due impar-
tiality on matters of political or industrial controversy
and matters relating to current public policy must be
reserved on the part of any person providing a ser-
vice. This may be achieved within a programme or
over a series of programmes taken as a whole”; (b)
Rule 9.1 that “news and current affairs programmes
on television” may not be sponsored; (c) Rule 9.5
prohibiting “promotional reference to the sponsor, its
name, trademark, image, activities, services or prod-
ucts or to any of its other references. Non promotional
references are permitted only where they are edito-
rially justified and incidental”; (d) Rule 9.19 stating,
“sponsorship must be clearly identified by means of
sponsorship credits. These must make clear the iden-
tity of the sponsor by reference to its name or trade-
mark; and the association between the sponsor and
the sponsor content”; and (e) Rule 9.20 that for spon-
sored programmes, credits must be broadcast at the
beginning and/or during and/or end of programme.

Ofcom considered the 14 programmes were each in
breach of certain applicable rules, depending upon
date of broadcast. Some of the programmes included
were “Taking the Credit” (23 October 2009); “Earth
Report Burning Bush” (28 October 2009); and “Earth
Report REDD Alert” (4 November 2009). All breached
Rule 9.1 (October 2008 Code) as current affairs pro-
gramme and sponsorship was forbidden.

Moreover, “Kill or Cure - Bittersweet” (12 January
2010) breached the rules for being a sponsored cur-
rent affairs programme promoting its sponsor, Inter-
national Diabetes Federation; “Stealing the Past” (26

March 2011) breached the rules for being a current af-
fairs programme sponsored by UNESCO; “Nature Inc -
Hard Rain” 1 (16 April 2011) breached the rules be-
cause it was a current affairs programme funded by
UNDP and there had been insufficient clarity to show
it was sponsored; and “Nature Inc 21 Gigatonne Time
Bomb"” (4 June 2011) breached the rules for being a
current affairs programme about policy on the effect
of hydrocarbons on global warming yet had a spon-
sor, OzonAction and United Nations Environment Pro-
gramme.

e Ofcom Broadcast Bulletin, Issue number 285, 17 August 2015, p.

49
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17705 EN

Julian Wilkins
Blue Pencil Set

IE-Ireland

Live programme featuring minor discussing
‘sexting’ violated broadcasting code

The compliance committee of the Broadcasting Au-
thority of Ireland (BAI) has held that the broadcaster
98FM violated a number of broadcasting rules dur-
ing a live phone-in programme on the issue of minors
sending inappropriate pictures of themselves. A com-
plaint had been made by the mother of a 13-year-old
girl over an April 2014 broadcast of 98FM’s phone-
in programme Dublin Talks. The complainant claimed
that her daughter’s participation in the programme
breached the broadcasting act’s rules on harm and
offence, and the broadcasting code’s rules on harm
and privacy.

The Dublin Talks programme featured a live discus-
sion about minors sending inappropriate images of
themselves via text message and social media, and
unknown to her mother, a 13-year-old girl phoned in
to voice her opinion. The girl was asked to confirm
she was over 16, which she did.

Under section 48 of the Broadcasting Act 2009, indi-
viduals may make a complaint to the Authority that
a broadcaster failed to comply with the broadcasting
rules. The complainant argued that there had been a
breach of Principle 3 of the Code of Programme Stan-
dards, in that broadcasters must take due care to en-
sure no undue offence and harm, and Principle 7 on
privacy, in that consent concerning a child less than
16 years of age should be obtained from the child and
from a parent. In response, the broadcaster argued
that the girl was not exposed to “any harm or dan-
ger”, and that “she had much to say about the topic,
and was in fact, informative and enlightening”. Fur-
ther, the broadcaster argued that it “engaged in the

IRIS 2015-9 11


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17705

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

standard practices and protocol for radio talk shows”,
relied upon the girl's “honesty when she confirmed
she was over 16”, and the fast paced nature of the
programme “makes it impossible to get parental con-
sent or verification of a person’s age”.

The Authority unanimously upheld both grounds of
complaint. First, the Authority held that the girl was
placed on-air “at the same time as another older
caller whose contributions were abusive”, with one
caller describing teenagers who engage in “sexting”
as “filthy dirt bags, vermin, sick, disgusting, vile
filthy people, clowns and commented that their heads
should be chopped-off”. The Authority considered it
“unacceptable that the broadcaster had permitted a
young girl to be placed in this position and to be sub-
ject to abusive language of a strong nature”. Sec-
ond, the Authority held that “the broadcaster took no
apparent steps to seek the consent of the parents,
guardians or other relevant parties before placing the
complainant’s daughter” on-air. In this regard, “the
interests of those under-16 would supersede the edi-
torial imperative of the programme”.

Finally, given the “significant problems with the pro-
duction and conduct of this programme which raise
broader issues about the programme that merit fur-
ther consideration”, the Authority also decided to is-
sue the broadcaster with a “Warning Notice”. The Au-
thority issues warning notices “where it considers the
compliance issue to be of a serious nature”, and 98FM
is asked to provide “a plan for remedying compliance
issues arising with a view to ensuring there is no re-
occurrence of it”.

e Broadcasting Authority of Ireland, Broadcasting Complain Decisions,
lune 2015, pp. 21-24
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17719 EN

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IVIiR), University of
Amsterdam

Comedian’s comments on religious figure did
not violate broadcasting code

The executive complaints forum of the Broadcasting
Authority of Ireland (BAI) has rejected a complaint
against the broadcaster TV3 that a comedian’s joke
referring to Jesus was offensive and disrespectful to
Christian beliefs. A complaint had been made over the
December 2014 broadcast of the comedian Tommy
Tiernan’s Crooked Man programme by TV3, when the
comedian stated “On St Patrick’s Day, Jesus himself
comes out of the desert, ‘mother of fuck04046 any
chance of a pint is there. The Deuvil is driving me de-
mented. Question after fucking question. Pint of Guin-
ness please Seamus, thanks. What's that? I'd love to
judge the parade, I'd love to. | know fuck all about
floats but I'll give it a go”.

Under section 48 of the Broadcasting Act 2009, indi-
viduals may make a complaint to the Authority that
a broadcaster failed to comply with the broadcasting
rules. The complainant argued that the comments vi-
olated the Code of Programme Standards principles
that broadcasters must have respect for community
standards, and show due respect for religious views,
images, practices and beliefs in programme material.

The Authority unanimously rejected the complaint.
First, it was noted that “comedy content may be of-
fensive to some”, but will only breach the code when
the content “was offensive in a manner that would in-
fringe general community standards and which could
be considered unduly offensive”. Second, the Author-
ity had regard to the fact that (a) the programme
was broadcast after 10pm; (b) the comedian regu-
larly uses “coarse and offensive language” addressing
topics such as religion; and (c) the “humour was not
aimed at the figure of Jesus, but rather at the attitudes
of Irish people to alcohol”. The Authority concluded
that the “item would not offend General Community
Standards or cause undue offence but was instead an
exaggerated comparison used for comic effect”.

e Broadcasting Authority of Ireland, Broadcasting Complaint Deci-
sions, lune 2015, pp. 47-49

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17678 EN

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

Ryanair ordered to disclose fuel policy and
“safety-incidents” to Channel 4 in defama-
tion case

On 29 July 2015, the Court of Appeal ordered the air-
line company Ryanair to disclose its fuel policy be-
tween 2010 and 2012 to the broadcaster Channel
Four Television Corporation, in a pre-trial hearing in
Ryanair’'s defamation proceedings against the broad-
caster. The case arose following an August 2013
edition of Channel 4’s investigative programme Dis-
patches, which “was to the effect Ryanair had endan-
gered passenger safety by operating a low-fuel pol-
icy and by pressuring its pilots to take as little fuel
as possible”. The airline issued defamation proceed-
ings over the broadcast, and the broadcaster decided
to defend the case on the basis that the “allegations
were true”, the defence of “honest opinion”, and of
the Defamation Act 2009’s defence of “fair and rea-
sonable publication on a matter of public interest”.

The Court of Appeal’s ruling, delivered by Mr. Justice
Gerard Hogan, partly upheld an earlier High Court rul-
ing, which had ruled that Ryanair should disclose its
fuel policy from 2009 onwards. The Court of Appeal
ruled that this was “too broad”, and limited disclosure

12 IRIS 2015-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17719
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17678

of the European Audiovisua

to the period of 2010 to 2012. In addition, Ryanair
was ordered to disclose “safety-related incidents” in
the period 2010 to 2012.

Finally, the Court of Appeal also order the broadcaster
to disclose to Ryanair “documents related to edito-
rial decisions”, and “documents related to research
and investigations carried out by the defendants for
the programme”. In this regard, the Court ruled that
while “journalists cannot normally be compelled to re-
veal their sources”, that “protection was not abso-
lute”. Therefore, if the broadcaster wished to invoke
protection of sources, it could set out the factual basis
for that in an affidavit of discovery later.

Following this ruling, and disclosure of documents
by both parties, the full defamation proceedings will
take.

Ronan O Fathaigh

Institute for Information Law (IVIiR), University of
Amsterdam

IT-Italy

AGCOM'’s guidelines on the quantification of
fines

On 16 July 2015, the Italian Communications Author-
ity (Autorita per le garanzie nelle comunicazioni - AG-
COM) issued new Guidelines on quantification of AG-
COM'’s administrative pecuniary sanctions.

AGCOM’s Resolution no. 410/14/CONS set forth pro-
cedural rules on fines and commitments, as a con-
sequence of the ascertained infringements. In the
preamble of the same Resolution, AGCOM pointed out
that there is a consolidated practice related to the in-
fliction of sanctions, and the adoption of an official
set of Guidelines to regulate the matter is to be con-
sidered a best practice. This is because in this way
(i) AGCOM will be coherent and balanced when it will
issue the fines; and (ii) the parties involved shall be
able to verify the adequacy of the sanction, whose
main purpose is to stop the unlawful conduct and to
prevent its repetition.

The Guidelines set forth the criteria which AGCOM
will follow in the application of Section 11 of Law no.
689 of 24 November 1981, according to which the
Authority shall determine the amount of the fine be-
tween a minimum and maximum, taking into account
the following circumstances: (a) the gravity of the
infringement (duration, seriousness of the damages
triggered, if the infringers gained an unlawful profit,
etc.); (b) the infringer’s actions to eliminate or dimin-
ish the consequences of infringement (if the infringer
cooperated with AGCOM, or adopted measures aimed

at reducing the effects of the infringement, etc.); (c)
infringer’s personality (if the infringer is a first-time of-
fender, if the infringement is the result of a strategy, if
the company tried to hide the infringement, etc.); and
(d), the infringer’'s economic conditions (the turnover
showed in the last financial statement approved be-
fore the start of the proceeding).

Based on such criteria, the minimum sanction could
be applied solely in cases in which the infringement
is not serious and the party tries to eliminate nega-
tive consequences and cooperates during the phase
of collection of evidence.

In addition, according to the Guidelines, a unique
sanction may be inflicted when multiple infringements
are triggered by a single act of unlawful conduct, with
a single aim, which takes place within a specific pe-
riod in which it has completed its effects (so called
juridical cumulus).

e Delibera n. 265/15/CONS, Linee Guida sulla quantificazione
delle sanzioni amministrative pecuniarie irrorate dall’Autorita per le
Garanzie nelle Comunicazioni (Resolution No. 265/15/CONS, Guide-
lines on quantification of administrative pecuniary sanctions imposed
by the Italian Communications Authority)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17720 IT

Ernesto Apa, Fabiana Bisceglia
Portolano Cavallo Studio Legale

NL-Netherlands

Ex parte injunction granted against video-
content BitTorrent release group

In a series of three ex parte decisions, the
Dutch District Courts of Noord-Holland and Limburg
have granted injunctions against three uploaders of
copyright-protected works via the BitTorrent network.
Stichting BREIN (Bescherming Rechten Entertainment
Industrie Nederland) (Protection of Dutch Entertain-
ment Industry Rights), a foundation that seeks to pro-
tect the rights of the Dutch entertainment industry,
filed a suit against the ‘Dutch Release Team’ in ex
parte proceedings. The proceedings were successful,
as both district courts granted injunctions against the
three leaders of the organisation: anonymised as ‘V’,
‘D’ and ‘A’.

The Dutch Release Team is the Netherlands’ most
well-known ‘release group’ that illegally makes
copyright-protected video content available online via
the BitTorrent network. As its name implies, the re-
lease group’s target audience is the Dutch market,
with the films and series it uploads being subtitled in
Dutch.

IRIS 2015-9 13


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17720

— —

N DE L'AUDIOVISUEL
OBSERVATORY
FORMATIONSSTELLE

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

Also worth noting is the role of the website HetMul-
timediaCafe.nl. This website was a forum that - un-
til recently - was used by the members of the Dutch
Release Team to review movies and series uploaded
by the release group on other BitTorrent websites. In
an attempt to stay outside of copyright infringement’s
boundaries, thus hoping to guarantee the continuity
of the website, no direct links to the actual torrent
files were posted on the forum. However, each review
did contain a sufficiently specific title to immediately
find the torrent file in question upon entering that title
in a search engine.

Interim relief judges of the District Courts of Noord-
Holland (10 and 15 April 2015) and Limburg (13 April
2015) granted an injunction against leaders V, A and
D respectively. In all three cases, the judge did so
in ex parte proceedings, as Stichting BREIN argued
it had a pressing interest in obtaining an expedient
injunction against the Dutch Release Team. V, D and
A were all ordered to cease and desist all copyright
infringement on penalty of EUR 2,000 per day or per
upload, provided that the penalty was capped at EUR
50,000. That order included stopping the ‘services’
provided on HetMultimediaCafe.nl.

In the meantime, all three leaders have reached a set-
tlement with Stichting BREIN. Not only did V, D and A
agree to remove the torrents that were already up-
loaded, they also paid a settlement fee, disclosed in-
formation about other members of the release group,
and signed a cease and desist declaration.

e Beschikking voorzieningenrechter Rechtbank Noord-Holland 10
april 2015, IEF 1516, Stichting BREIN v. Dutch Release Team V (Deci-
sion of the interim relief judge of the District Court of Noord-Holland
10 April 2015, IEF1516, Stichting BREIN v. Dutch Release Team V)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17722 NL
e Beschikking voorzieningenrechter Rechtbank Limburg 13 april
2015, IEF15168, Stichting BREIN v. Dutch Release Team A (Decision
of the interim relief judge of the District Court of Limburg 13 April
2015, IEF15168, Stichting BREIN v. Dutch Release Team A)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17723 NL
e Beschikking voorzieningenrechter Rechtbank Noord-Holland 15
april 2015, IEF 1516, Stichting BREIN v. Dutch Release Team D (Deci-
sion of the interim relief judge of the District Court of Noord-Holland
15 April 2015, IEF1516, Stichting BREIN v. Dutch Release Team D)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17724 NL

Dirk W. R. Henderickx
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

Dutch Media Authority clarifies product
placement rules in new regulation

On 1 August 2015, the Regulation on product place-
ment for commercial media services 2014 of the
Dutch Media Authority (Commissariaat voor de Media
- CvdM) entered into force. This Regulation clarifies
the rules under the Dutch Media Act 2008 (Mediawet),

in particular specifying when and under which circum-
stances product placement is allowed. In addition, the
Regulation points out the main differences between
product placement and sponsoring.

The Dutch Media Act and the product placement Reg-
ulation implement the European Audiovisual Media
Services Directive (AVMS Directive) of 2010. Similar
to this Directive, the underlying objective of the Dutch
product placement rules is to protect the consumer.
Protection of the editorial independence of the broad-
caster and protection of culture in general are also
goals of these rules.

Product placement is defined in the Regulation as the
inclusion of or reference to a product, a service or the
trade mark thereof so that it is featured within a pro-
gramme, in return for payment or for similar consider-
ation. The non-financial contribution to a programme
- for example in the form of lending products - can-
not be qualified as product placement on the condi-
tion that the product is of minor significance in rela-
tion to the scope of the programme and, secondly, if
the product is not specifically featured within the pro-
gramme.

Notably, product placement is prohibited for public
broadcasting services. The Regulation explains that
for commercial broadcasting services, product place-
ment is only allowed for films, series, sports pro-
grammes and other programmes whose main purpose
it is to entertain - unless these programmes are exclu-
sively intended for children under 12 years. Further-
more, placement of products is permissible only un-
der the condition that the audience is informed of the
existence of product placement. Programmes may
never contain product placement of cigarettes or spe-
cific medicinal products.

Like the distinction made in the AVMS Directive, prod-
uct placement has to be seen separate from the sim-
ilar concept of sponsorship. Sponsorship is the fi-
nancial contribution or acquisition of a programme
to promote a specific name, trade mark, or product.
The main difference between product placement and
sponsoring is that product placement has to be inte-
grated in the programme in a natural manner, while
sponsored products or services are not allowed to be
incorporated in the storyline. Sponsoring is allowed in
public broadcasting services under strict conditions.

e Het Commissariaat voor de Media, Regeling van het Commissariaat
voor de Media van 18 november 2014 houdende regels omtrent pro-
ductplaatsing commerciéle media-instellingen 2014 (Regeling pro-
ductplaatsing commerciéle media-instellingen 2014), 18 November
2014 (Dutch Media Authority, Regulation on product placement for
commercial media services 2014, 18 November 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17725 NL
e Het Commissariaat voor de Media, Nieuws: Regeling Productplaats-
ing treedt in werking, 31 juli 2015 (Dutch Media Authority, News:
Product placement regulation enters into force, 31 July 2015)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17726 NL

Britt van Breda
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

14 IRIS 2015-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17722
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17723
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17724
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17725
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17726

of the European Audiovisual Observatory

PT-Portugal

Self-regulatory agreement signed to protect
copyright in the digital environment

On 30 July 2015, the Secretary of State for Culture an-
nounced that a Memorandum of Understanding had
been signed by a number of organisations, in order
to create a self-regulatory agreement on the protec-
tion of copyright in the digital environment. These
organisations included two public bodies - the min-
istry of culture’'s Inspector General of Cultural Ac-
tivities (Inspecgao Geral das Actividades Culturais)
and the Consumer Directorate General (Direcao-Geral
do Consumidor) - and a number of other organisa-
tions, including the telecommunication operators as-
sociation (Associacdo dos Operadores de Telecomuni-
cacdes), an anti-piracy association (Movimento Civico
Anti Pirataria na Internet), an advertising association
(Associacdo Portuguesa das Agéncias de Publicidade,
Comunicacao e Marketing), and the association re-
sponsible for the top-level domain “.pt” (Associagao
dns.pt).

The 11-page memorandum sets out a procedure for
the blocking of websites that may be violating copy-
right law. This procedure includes the signatories noti-
fying the anti-piracy association MAPINET of websites
allegedly violating copyright law, which may then for-
ward a complaint to the ministry’s Inspector General
of Cultural Activities (IGAC). IGAC may then request in-
ternet service providers to block access to these web-
sites.

Following a complaint to the Commission on Access to
Administrative Documents (Comissao de Acesso aos
Documentos Administrativos), the memorandum has
now been published. The agreement took effect in
August 2015.

e Secretdrio de Estado da Cultura, Acordo de autorregulagdo protege
direitos de autor em ambiente digital, 2015-07-30 (Secretary of State
for Culture, Self-regulation agreement protects copyright in the digital
environment, 30 July 2015)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17731 PT

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

RU-Russian Federation

[ Government extends plan for digital switch-
over

On 29 August 2015, Prime Minister Dmitry Medvedev
signed an Ordnance of the Government of the Russian
Federation that approved the amended Federal Tar-
get Programme (FTP) "Development of TV and radio
broadcasting in the Russian Federation in 2009-2015"
(see RIS 2010-4/39).

By the Ordnance, the Government now extends a
complete digital terrestrial broadcasting switchover in
Russia until the end of 2018. The FTP now states that,
by early 2015, 85.3 per cent of the population had the
ability to watch digital terrestrial must-carry TV chan-
nels, while 49 per cent could watch 20 free-access
digital TV channels.

The cost of the implementation of the Federal Tar-
get Programme for the federal budget has increased
from RUB 76,366 million to RUB 98,554 million ,
and the total evaluated cost of the programme from
RUB 122,445 million to RUB 164,794 million (approxi-
mately EUR 2,188,622).

The switch-off will take place when 98.4 per cent of
the population have the ability to receive digital ter-
restrial must-carry TV and radio channels.

o “ O BHeceHUM W3MeHEHU B ocTaHoBsenne [IpaBurenbcTBa
Poccuiickoit @eneparnuu or 3 gekadbps 2009 . Ne 985” (Ord-
nance of the Government of the Russian Federation of 29 August
2015, No. 911 “On amending Ordnance of the Government of the
Russian Federation of 3 December 2009. No. 985")

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17708 RU
Andrei Richter

Faculty of Journalism, Lomonosov Moscow State
University

SE-Sweden

Public service broadcasting reports pub-
lished

The Swedish Broadcasting Authority (Myndigheten fér
radio och tv) has published two reports on public ser-
vice radio and television. The Broadcasting Authority
was assigned by the Government to study and report
on two issues: (i) whether the public service compa-
nies influence the competition in the media market;
and (ii) the system of impact assessment as defined

IRIS 2015-9 15


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17731
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-4/39&id=15384
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17708

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

by the EU Commission in its Communication on the
application of State aid rules to public service broad-
casting (2009/C 257/01), which provides for a notifi-
cation and assessment procedure for new services in-
troduced in the market by public service broadcast-
ers, notably on the competition aspects of such new
services.

The study of the Broadcasting Authority was a follow-
up of the last review of the licence terms for public ser-
vice radio and television. After having consulted with
industry representatives and commercial competitors
in the media market, the Authority came to the con-
clusion that the public service broadcasters affect the
market both positively and negatively. In an overall
assessment, the Authority concluded that the public
service companies do not prevent competing stake-
holders from introducing and developing their media
services.

With regard to the impact assessment that Sweden,
as well as all other EU member states, has to com-
ply with, the Broadcasting Authority has suggested
that the assessment procedure could be improved
to become more effective. The Authority suggests
that other companies on the market can be noti-
fied of a new service introduced by a public service
broadcaster, and that such notification be handled by
the Swedish Broadcasting Commission (a department
of the Authority that investigates possible breaches
of the radio and television act and the broadcast-
ing licences issued by the Government or the Author-
ity). To avoid the impact assessment procedure be-
ing in conflict with the right to freedom of expression
and the editorial independence of the public service
broadcasters, the Authority has suggested that it is
up to the public service broadcaster to eventually no-
tify a service or not, regardless of the outcome of the
Swedish Broadcasting Commission’s decision on the
matter.

e Myndigheten fér radio och tv, Utveckling och pdverkan i allmén-
hetens tjanst, 2015-09-01 (Swedish Broadcasting Authority, Develop-
ment and Impact of the Public Service, 1 September 2015) (Swedish
Broadcasting Authority, Development and Impact of the Public Ser-
vice, 1 September 2015)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17727 SV

Helene H. Miksche
Com advokatbyra, Stockholm

SK-Slovakia

[ New Copyright Act adopted ]

On 5 August 2015, the new Copyright Act No.
185/2015 Coll. was published in the official collection
of law and will come into effect on 1 January 2016.

The key motive for producing a new Copyright Act was
the essential changes relating to the exploitation of
protected works on the internet that developed in the
last decade. The progress of the digital environment
caused uncertainty on the side of rights holders as
well as on the side of users and industry. The preced-
ing Copyright Act did not meet the requirements of
the so-called internet economy as well as other sec-
tors such as education, culture, and the public sec-
tor (e.g. open source education, repetitive exploita-
tion of the protected data from the public sector or
the exploitation of protected works by galleries, mu-
seums, libraries or archives). The aim of the legisla-
tors was to introduce legal norms that will secure a
balance between the protection of the rights holders’
and users’ interests as well as legitimate access to
protected works. The new Act shall also strengthen
the enforcement of granted rights as well as improve
the public control over the collective management or-
ganisations.

The new Act fully transposes Directive 2001/29/EC
and recognizes the latest case law of the Court of Jus-
tice of the European Union (CJEU). For instance, the
exception from the right to authorize or prohibit any
reproduction of the protected work for a natural per-
son’s private use now explicitly states that the repro-
duction may be produced only from a legal source.
A new exception from the reproduction right with re-
spect to the caricature, parody or pastiche was intro-
duced. The exception of the usage for the benefit
of people with disability was complemented with new
provisions on audio commentary, closed captions or
audio books. The exception with regard to the inci-
dental usage of a work or other subject-matter in non-
related material was elaborated, so it clearly covers
situations like incidental shots at running TV screens
or a car with the radio turned on during a non-related
audiovisual production. New exceptions for the pur-
pose of the maintenance, or the demonstration of the
functionality, or features of the technological equip-
ment, were also introduced.

The new law - for the first time in the Slovak le-
gal system - explicitly distinguishes between audio-
visual works and so-called “used audiovisual works".
The used audiovisual works further differ from pre-
existent works that were created regardless of the au-
diovisual work (e.g. a book or piece of music which
was not primarily written or composed for a film adap-
tation) and works created explicitly for given audiovi-
sual work (e.g. script, dialogues, music composed ex-
clusively for a given audiovisual work). The notion of
the rights to the audiovisual works is aligned with the
continental conception of the “droit d “auteur”, where
the author of an audiovisual work is always a natural
person and the exercise of these rights may be trans-
ferred from the authors to the producer.

The new Act also introduced an extended collective li-
cense agreement which covers all works or other pro-
tected subject-matters, including the ones of rights
holders which are not represented by the collective

16 IRIS 2015-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17727

of the European Audiovisual Observatory

management society, unless they explicitly ruled out
this possibility (opt-out regime). Last but not least, to
respond to the ongoing development of the digital en-
vironment, the new law introduced a multi-territorial
license agreement for the online use of music.

e ZAKON z 1. jula 2015 Autorsky zékon, 185/2015 Z. z. (Copyright

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17730 SK

Juraj Polak
Radio and Television of Slovakia (PSB)

IRIS 2015-9 17


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17730

of the European Audiovisual Observatory

Agenda Taschenbuch Verlag, 2014 ISBN 978-3423055987
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-
. Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr 1 -
Book List 15?7s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-
. ) . o 15&keywords=medienrecht|
Tricard, S., Le droit communautaire des communications Castendyk, O., Fock, S., Medienrecht / Europaisches
Comm,erCIaleS audiovisuelles Editions universitaires Medienrecht und Durchsetzung des geistigen Eigentums De
européennes, 2014 ISBN 978-3841731135 Gruyter, 2014 ISBN 978-3110313888
http://www.amazon.fr/droit-communautaire- http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-
communications-commerciales- Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr 1 -
audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr 1 - 10?s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-
1?S=b00k5&|e=UTF8&q|d=1405499942&Sr=1- ]_O&keywords:medienrechtl
1&keywords=droit+audiovisuel o ) Doukas, D., Media Law and Market Regulation in the
Perrin, L., Le President d'une Autorite Administrative European Union (Modern Studies in European Law) Hart
Independante de Régulation ISBN 979-1092320008 Publishing, 2014 ISBN 978-1849460316
http://WWW.amaZOn.fr/PreSident-AUtOrite-AdminiStratiVe- http://www_amazon_co_uk/Market_Regu|ation_European_
Independante-R%C3%A9qulation/dp/1092320008/ref=sr_- Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr 1 -
1 _5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1- 9?7s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-
5&keywords=droit+audiovisuel 9&keywords=media+law|

RolBnagel A., Geppert, M., Telemediarecht:
Telekommunikations- und Multimediarecht Deutscher

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

(© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

18 IRIS 2015-9


http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/President-Autorite-Administrative-Independante-R%C3%A9gulation/dp/1092320008/ref=sr_1_5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1-5&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/President-Autorite-Administrative-Independante-R%C3%A9gulation/dp/1092320008/ref=sr_1_5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1-5&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/President-Autorite-Administrative-Independante-R%C3%A9gulation/dp/1092320008/ref=sr_1_5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1-5&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/President-Autorite-Administrative-Independante-R%C3%A9gulation/dp/1092320008/ref=sr_1_5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1-5&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr_1_15?s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-15&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr_1_15?s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-15&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr_1_15?s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-15&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr_1_15?s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-15&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr_1_10?s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-10&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr_1_10?s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-10&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr_1_10?s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-10&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr_1_10?s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-10&keywords=medienrecht
http://www.amazon.co.uk/Market-Regulation-European-Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr_1_9?s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-9&keywords=media+law%20
http://www.amazon.co.uk/Market-Regulation-European-Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr_1_9?s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-9&keywords=media+law%20
http://www.amazon.co.uk/Market-Regulation-European-Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr_1_9?s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-9&keywords=media+law%20
http://www.amazon.co.uk/Market-Regulation-European-Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr_1_9?s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-9&keywords=media+law%20

	INTERNATIONAL
	EUROPEAN UNION
	European Commission: Statement of Objections to UK broadcaster and major films studios
	European Commission: Consultation on electronic communications networks and services
	NATIONAL
	AL-Albania
	Postponement of the digital switchover deadline and lack of quorum of the media regulator
	The Steering Council of the public broadcaster fails to elect the new General Director after three rounds of voting
	AT-Austria
	Administrative Court exempts streaming devices from licence fee
	KommAustria approves ORF’s purchase of Champions League rights
	CY-Cyprus
	Validity of temporary TV licences extended for one more year
	CZ-Czech Republic
	Large fine for M7 Group
	DE-Germany
	BGH rules that framing of lawfully uploaded content does not infringe copyright
	ZAK takes fundamental decisions on platform regulation
	FR-France
	Court of Cassation reviews application of collective agreement of the audiovisual production sector to a company
	Sanction for infringing copyright of a sci-fi film released thirty years ago
	GB-United Kingdom
	Co-regulatory scheme for age-rating online music videos made permanent
	Information Commissioner orders Google to remove links to recent news articles in search results for an individual’s name
	BBC World News breached Ofcom rules by allowing current affairs programmes to be sponsored
	IE-Ireland
	Live programme featuring minor discussing ‘sexting’ violated broadcasting code
	Comedian’s comments on religious figure did not violate broadcasting code
	Ryanair ordered to disclose fuel policy and “safety-incidents” to Channel 4 in defamation case
	IT-Italy
	AGCOM’s guidelines on the quantification of fines
	NL-Netherlands
	Ex parte injunction granted against video-content BitTorrent release group
	Dutch Media Authority clarifies product placement rules in new regulation
	PT-Portugal
	Self-regulatory agreement signed to protect copyright in the digital environment
	RU-Russian Federation
	Government extends plan for digital switch-over
	SE-Sweden
	Public service broadcasting reports published
	SK-Slovakia
	New Copyright Act adopted

