COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Morice v. France

(Grand Chamber) ... eu et e et eeeien e B3l
EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Union: Licensing of
multiplex operators infringed EU law...............ooe o [4]
European Commission: The Digital Single Market Strat-

LYo VLo Ll =0 o] o 1= P 4
AL-Albania

Parliament votes to complete the steering council of the
PUBIC BroadCaster. . uu et e ei i eeereenenns ons
Public Broadcaster signs contract on building digital
NEEWOIKS + ottt i e e i i e 0
BE-Belgium

Decisions regarding infringements of sponsoring provi-
0 T (§
Five broadcasters warned for non-compliance with rules

on commercial communication on sugary confectionery . ..[Z]
BG-Bulgaria

CEM’s report of the monitoring of the television channel
PRESS TV ettt ettt ttes et e e ea e e en e aein e raiaeaenn aa 8
DE-Germany

Extent of obligation to delete illegal comments by jour-

0] 1] £ Bl
Breakthrough in discussions on ZDF agreement........ ... £]
ES-Spain

Spanish Government approves rules to grant six new
nation-wide DTT lICENSES +vvvvriiit i iiierirneennrnns ous £]
Amendment of the Catalan Broadcasting Act.......... .. 10
CNMC approves Telefénica acquisition of DTS............ 10
Fl-Finland

New system for compensating private copying ........ .. 10
FR-France

Playmédia carrying France Télévisions channels - further
intervention by the CSA .. .ttt eieeeen . 11
New Decree defines rules for scheme for television edi-

tors’ contribution to independent production............. 12
Combating piracy: French audiovisual groups appeal to
Facebook and TWitter . ...vvureerer e rerieeenieeennns ..
GB-United Kingdom

High Court blocks access to “Popcorn Time” application

(oL LT 1= £ 131

of the European Audiovisual Observatory

IRIS 2015-6

Ofcom Determines “Khara Sach” Breached Rules Con-
cerning Fair Treatment of a Member of the Public...... ..
Revised arrangements for signing ...........coiivine. o

GR-Greece

New act on public broadcaster...........ccovviiiivinna. .
IE-Ireland

Review of designated free-to-air sporting events.........

IT-Italy
RAI Italian Government reform proposal ............... ..

LT-Lithuania
Draft law on amendments to the Act on the provision of
information to the public..........ccoiiiiiiiiiie s

LU-Luxembourg

New Grand-Ducal Regulation on fees for audio and au-
diovisual media service providers.........cvivviinnnnnn ..

ME-Montenegro
Public Service Broadcasting in search of stable financ-

NL-Netherlands
Court grants a “right to be de-listed” against an online

MES ANV 000000000000000000000000000000000000000000 04
Court rejects privacy claim over broadcast of secret

LTl o | 1o Yo AP
Regulation clarifying the provision on net neutrality......

PT-Portugal

Fees for private copying approved after President’s veto..
Presidency of the Council of Ministers will advise the
Government on media iSSUES ... vvviviirernnnnrnneens s

RO-Romania

Modification of the Audiovisual Act rejected..............
Modification of the PBS Act rejected ...........covvvnun 1

SK-Slovakia

Complaint for breach of the Language Act dismissed.....
The Slovak Advertising Standards Council accepts com-
parative advertising ... .oovviiii i e e
Complaint against TV ad on sexual nutrition product dis-
[B33¢) 00ao00000000000000000000000000000000000000000000 a4

US-United States
Net Neutrality challenged in lawsuits filed by Telecom

£ Y o AN = 0 o
Owner of a “revenge porn” website sentenced to 18

YEAIS IN PriSON .ttt sttt te et eeee e e saneesanneennnnennes

19
19

20



Editorial Informations

Publisher:

European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG

Tél. : +33 (0) 390 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int

Comments and Contributions to:

iris@obs.coe.int

Executive Director:

Susanne Nikoltchev

Editorial Board:

Maja Cappello, Editor e Francisco Javier Cabrera Blazquez,
Sophie Valais, Deputy Editors (European Audiovisual
Observatory)

Michael Botein, The Media Center at the New York Law School
(USA) e Media Division of the Directorate of Human Rights of
the Council of Europe, Strasbourg (France) e Andrei Richter,
Faculty of Journalism, Moscow State University (Russian
Federation) e Peter Matzneller, Institute of European Media
Law (EMR), Saarbricken (Germany) e Bernhard Hofstotter,
Directorate General EAC-C-1 (Audiovisual Policy Unit) of
the European Commission, Brussels (Belgium) e Tarlach
McGonagle, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands)

Council to the Editorial Board:

Amélie Blocman, Victoires Editions

e

‘ Y ** g
- "
. .
OBSERVATOIRE EUROPEEN DE LIAUDIOVISUEL *

EURGIEAN AUDIOVISUAL OBSERVATORY ) i
= e EUROPARAT EURDPAISCHE KOMMISZION Institut fiir

LEGIPRESSE

Tiidschrift voor Media: vn Communicatiorecht

a0l Mediaforum &I\Ad%tgi%rs

Documentation/Press Contact:
Alison Hindhaugh
Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10;

E-mail: jalison.hindhaugh@coe.int|

Translations:

Olivier Mabilat, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Erwin Rohwer ¢ Paul Green e Elena Mihaylova
e Katherine Parsons e Marco Polo Sarl e Roland Schmid
e Nathalie Sturléese e Martine Miller-Lombard e France
Courreges e Katharina Burger

Corrections:

Olivier Mabilat, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Sophie Valais et Francisco Javier Cabrera
Bldzquez ¢ Barbara Grokenberger e Julie Mamou e Chistina
Angelopoulos e Annabel Brody

Distribution:

Markus Booms, European Audiovisual Observatory

Tel.:

+33(0)3 90 21 60 06;

E-mail: imarkus.booms@coe.int

Web Design:

Coordination:  Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory e Development and Integration: www.logidee.com
e Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158

® 2015 European Audiovisual Observatory, Strasbourg
(France)

MOSKALIER ZENTRUM FUR MEDIENRECHT
UND MEDIENPOLITIK, MZMM

L J
mationsrecht Institul fur Curopiisches Medienrecht

. ¥ AIKAIO MEZON
Anrdea A\IMEE sz
ool B X - & EMKOINONIAZ


http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Morice v.
France (Grand Chamber)

The Grand Chamber has overruled an earlier finding of
non-violation of the right to freedom of expression of a
lawyer (Chamber, Fifth Section, 11 July 2013). With an
extensively elaborated reasoning, the Grand Cham-
ber unanimously came to the conclusion that the ap-
plicant lawyer’s conviction for the defamation of two
investigative judges violated Article 10 of the Conven-
tion. It found that the lawyer, Morice, had expressed
value judgments in the newspaper Le Monde with a
sufficient factual basis and that his remarks concern-
ing a matter of public interest had not exceeded the
limits of the right to freedom of expression.

The judgment refers to the specific status of lawyers
that gives them a central position in the administra-
tion of justice as intermediaries between the public
and the courts. As a result, lawyers play a key role in
ensuring that the courts, whose mission is fundamen-
tal in a State based on the rule of law, enjoy public
confidence. This, however, does not exclude lawyers
from the right to freedom of expression, in particular
to comment in public on the administration of justice,
provided that their criticism does not overstep certain
bounds. Those bounds lie in the usual restrictions on
the conduct of members of the Bar, with their partic-
ular reference to “dignity”, “honour” and “integrity”
and to “respect for ... the fair administration of jus-
tice”.

The judgment analyses more concretely (a) the ap-
plicant’s status as a lawyer, (b) the contribution to a
debate on a matter of public interest, (c) the nature of
the impugned remarks, (d) the specific circumstances
of the case and (e) the sanctions imposed. As regards
(a) the applicant’s status as a lawyer, the Court reit-
erated its case-law to the effect that a distinction had
to be drawn depending on whether the lawyer was
speaking inside or outside the courtroom. Remarks
made in the courtroom remained there and thus war-
rant a high degree of tolerance to criticism, especially
since the lawyer’s freedom of expression may raise
questions as to his client’s right to a fair trial: the
principle of fairness thus also militates in favour of
a free and even forceful exchange of argument be-
tween the parties. In the present case however the
Court stated that it did not see how Morice's state-
ments could have directly contributed to his task of
defending his client. The Court also took the view that
lawyers cannot be equated with journalists. It stated
that their respective positions and roles in society are

intrinsically different. Regarding (b) the contribution
to a debate on a matter of public interest, the Court
took the view that the impugned remarks published in
Le Monde concerned a high-profile case that created
discussion about the functioning of the judiciary. As
such, a context of a debate on a matter of public in-
terest calls for a high level of protection of freedom of
expression, while only a particularly narrow margin of
appreciation is left to the domestic authorities, lead-
ing to a strict scrutiny by the European Court as to
whether the interference at issue can be justified as
being necessary in a democratic society. As regard
(c) on the nature of the impugned remarks, the Court
was of the opinion that they were more value judg-
ments than pure statements of fact, reflecting mainly
an overall assessment of the conduct of the investi-
gating judges in the course of the investigation. Fur-
thermore, the remarks had a sufficient factual basis
and could not be regarded as misleading or as a gra-
tuitous attack on the reputation or the integrity of the
two investigative judges. With regard to (d) and the
specific circumstances of the case, the Grand Cham-
ber reiterated that lawyers cannot be held responsible
for everything appearing in an interview published by
the press or for actions by the press. Furthermore,
the Grand Chamber stated its opinion that Morice’s
statements could not be reduced to the mere expres-
sion of personal animosity, as their aim was to re-
veal shortcomings in the justice system. According to
the Court, “a lawyer should be able to draw the pub-
lic's attention to potential shortcomings in the justice
system; the judiciary may benefit from constructive
criticism”. The Grand Chamber also considered that
respect for the authority of the judiciary cannot jus-
tify an unlimited restriction on the right to freedom
of expression. Although the defence of a client by his
lawyer must be conducted not in the media, but in the
courts of competent jurisdiction, involving the use of
any available remedies, the Grand Chamber accepted
that there might be “very specific circumstances” jus-
tifying a lawyer making public statements in the me-
dia, such as in the case at issue. The Court found that
Morice’s statements were not capable of undermin-
ing the proper conduct of the judicial proceedings and
that his conviction could not serve to maintain the au-
thority of the judiciary. Finally, with regard to (e) on
the imposed sanction, the Court referred to its find-
ings on many occasions that interference with free-
dom of expression may have a chilling effect on the
exercise of that freedom, especially in cases of crim-
inal defamation. In view of the foregoing, the Grand
Chamber reached the conclusion, unanimously, that
there has been a violation of Article 10 of the Conven-
tion.

e Judgment by the Grand Chamber of the European Court of Human
Rights, case of Morice v. France, Appl. no. 29369/10 of 23 April 2015

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17533 EN

Dirk Voorhoof

Ghent University (Belgium) & Copenhagen University
(Denmark) & Member of the Flemish Regulator for
the Media

IRIS 2015-6 3


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17533

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Union: Li-
censing of multiplex operators infringed EU
law

In a judgment issued on 23 April 2015 as
part of the Commission’s infringement proceedings
against the Republic of Bulgaria (case C-376/13,
ECLI:EU:C:2015:266), the Court held that Bulgaria had
infringed its obligations under Authorisation Directive
2002/20/425C, Framework Directive 2002/21/425C and
Directive 2002/77/425C on competition in the mar-
kets for electronic communication networks and ser-
vices when granting licences to two multiplex opera-
tors. In its judgment, the Court confirmed the alleged
breaches of the EU directives. The action had been
brought by the European Commission after Bulgaria
failed to bring an end to the infringement in the pre-
liminary proceedings.

Bulgaria launched the digitisation of terrestrial broad-
casting in 2009 by adopting a digitisation plan and
amending the Electronic Communication Act and
Broadcasting Act. On the basis of the new provisions,
the Bulgarian Communications Regulation Commis-
sion initially awarded one licence for two spectrum
lots (MFNSs) to the operator Towercom Bulgaria EAD on
5 June 2009, followed by another licence for three fur-
ther lots to Hannu Pro Bulgaria EAD on 22 June 2009,
both for a 15-year period.

According to the Commission’s application, Bulgaria
had failed to meet its obligations under the EU di-
rectives. It alleged that the number of undertakings
that could be assigned radio frequencies for digital
terrestrial broadcasting and authorised to provide the
corresponding electronic communication service had
been restricted to two multiplex operators under Ar-
ticle 5a(1) and (2) of the transitional and concluding
provisions of the Electronic Communication Act. Bul-
garia had therefore failed to meet the requirements
of Article 2(1) of the Competition Directive. Articles
47a(1) and (2) and 48(3) of the Electronic Commu-
nication Act had prohibited undertakings which offer
television content from taking part in these tender
procedures. Bulgaria had therefore failed to comply
with its obligations under Article 7(3) of the Authori-
sation Directive, Article 9(1) of the Framework Direc-
tive and Articles 2(2), 2(4) and 4(2) of the Competition
Directive. By prohibiting multiplex operators from es-
tablishing electronic communication services for the
broadcasting of radio and television programmes un-
der Article 48(5) of the Act, Bulgaria had breached
Article 7(3) of the Authorisation Directive, Article 9(1)
of the Framework Directive and Articles 2(2) and 4(2)
of the Competition Directive.

The Republic of Bulgaria initially disputed the admissi-
bility of the application on the grounds that, since the
Bulgarian Constitutional Court had declared the pro-
visions of Articles 5a and 48(5) of the Act unconstitu-
tional, they were no longer valid. Furthermore, Arti-
cles 47a and 48(3) had been amended in accordance
with the Commission’s recommendations in the pre-
liminary proceedings. Finally, it argued that the open-
ing of a new tender procedure had been provided for
in Article 209 of the transitional and concluding provi-
sions of the Act amending the Electronic Communica-
tion Act.

Despite Bulgaria’s objections, the Court declared the
action admissible. Bulgaria had failed to meet its obli-
gations under the EU directives by implementing the
aforementioned provisions of the Electronic Commu-
nication Act and conducting two tender procedures in
2009. Even if these provisions no longer applied or
had been amended, the rights to use the allocated
frequencies were still being exploited. The infringe-
ment was therefore still taking place. In addition, re-
gardless of whether or not it was a suitable measure
to bring an end to the infringement, the new, legally
regulated tender procedure had not been carried out
in time and could therefore not be taken into account.

During the proceedings, the Republic of Bulgaria once
again highlighted the three public interest objectives
pursued by the legislative provisions, i.e. to en-
sure a successful start to the digitisation of terrestrial
broadcasting, to guarantee the freedom of informa-
tion and expression proclaimed in the Constitution,
and to safeguard the competitiveness of the multi-
plex operators. The Commission thought that these
objectives could have been met through less restric-
tive regulations. For example, Bulgaria had given a
head-start to the multiplex operators that had been
allocated a substantial proportion of the spectrum for
a 15-year period. This significantly reduced the oppor-
tunity for other players to enter the market or partic-
ipate under the same conditions for the purposes of
Article 1(6) of the Competition Directive.

e Court judgment in case C-376/13, European Commission v Republic
of Bulgaria, 23 April 2015 (Court judgment in case C-376/13, Euro-
pean Commission v Republic of Bulgaria, 23 April 2015)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17575 FR BG
Evgeniya Scherer
Lawyer and lecturer, Bulgaria/ Germany

European Commission: The Digital Single
Market Strategy for Europe

On 6 May 2015, the new European Commission pub-
lished its Digital Single Market Strategy for Europe.
Following the pre-election political guidelines of the
President of the Commission Jean-Claude Juncker, the
Strategy refers to the Digital Single Market - a free

4 IRIS 2015-6


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17575

of the European Audiovisu

movement of goods, persons, services and capital in
the online environment - as one of the Commission’s
key priorities.

The Strategy elaborates on 16 high priority interde-
pendent actions, outlined in the Annex, to be com-
pleted by the Commission in 2015-2016. These ac-
tions build on three pillars: (1) better access for con-
sumers and businesses to digital goods and services
across Europe, (2) creating the right conditions and a
level playing field for digital networks and innovative
services to flourish and (3) maximising the growth po-
tential of the digital economy.

To improve access to digital goods and services
(the first pillar) the Strategy proposes to: (i) cre-
ate trustworthy cross-border e-commerce rules for
consumers and business, (ii) ensure affordable high-
quality cross-border parcel delivery, (iii) prevent un-
justified geo-blocking, (iv) modernise the European
copyright framework and (v) reduce VAT related bur-
dens and obstacles in cross-border sales.

Actions based on the second pillar focus on (i) the re-
form of the European telecoms regulatory framework,
(ii) the review of the regulatory framework for audio-
visual media services, (iii) the assessment of the reg-
ulatory environment for platforms and intermediaries
and (iv) the initiatives in the area of cyber security.

Within the framework of the third pillar the Commis-
sion plans to (i) propose a European ‘free flow of
data’ initiative, (ii) launch an integrated standartisa-
tion plan with a focus on the technologies and do-
mains critical for the Digital Single Market and (iii)
present a new e-Government Action Plan 2016-2020.

In order to modernise the European copyright frame-
work, the Commission plans by the end of 2015 to de-
velop legislative proposals harmonising national copy-
right regimes and providing wider cross-border online
access to works in the EU. The proposals will address
the portability of and cross-border access to legally
purchased online content services (especially video
content), harmonised exceptions for the cross-border
use of works for, in particular, research, education,
text and data mining and clarification of the rules
for online intermediaries in the copyright enforcement
regime.

The Commission intends to improve the copyright en-
forcement system further in 2016. It will focus on
commercial scale infringements through a “follow the
money approach” and on the cross-border applicabil-
ity of the enforcement system.

Review the Satellite and Cable Directive is also in the
Commission’s plans for 2015-2016. The Commission
will consider, in particular, the possibility of including
broadcasters’ online transmissions in its scope of ap-
plication.

Actions concerning the audiovisual media services
framework primarily touch upon the review of the Au-

diovisual Media Services Directive in 2016. This re-
view will affect: (i) the scope of the Directive (possible
broadening of the definition of “audiovisual media ser-
vices” and the Directive's geographical scope) and (ii)
rules on the promotion of the European works, protec-
tion of minors and advertising applicable to all market
players.

To fulfil the Strategy the Commission will engage in
cooperation and dialogue with the European Parlia-
ment, the Council and stakeholders. The Commission
will develop the Digital Economy and Society Index
indicator and will regularly report on progress for the
Strategy.

The Digital Single Market will be on the agenda of the
European Council meeting on 25-26 June.

e Communication from the Commission to the European Parliament,
the Council, the European Economic and Social Committee and the
Committee of the Regions, “A Digital Single Market Strategy for Eu-
rope”, 6 May 2015

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17534 DE EN FR

e European Commission, “A Digital Single Market for Europe: Com-
mission sets out 16 initiatives to make it happen”, press release, 6
May 2015

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17536 EN

Svetlana Yakovleva
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

AL-Albania

Parliament votes to complete the steering
council of the public broadcaster

The Parliament elected five members of the Steer-
ing Council of the public broadcaster Radio Televizioni
Shqgiptar (RTSH) on 30 April 2015. A week later, on
8 May 2015, the Parliament also elected the new
chair of the Steering Council. The Steering Council
of RTSH was completed after disagreements and legal
disputes between the opposition and Members of the
Parliament representing the ruling majority.

The mandate of all members and chairmen of the
Steering Council expired more than a year ago. How-
ever, due to parliamentary deadlock and other dis-
putes, the opposition and ruling majority could not
agree on the election process.

The Law stipulates that both sides should cooperate
and ideally reach a consensus on the candidates to
propose. Article 94 of the Law 97/2013 “On Audio-
visual Media in the Republic of Albania” stipulates

IRIS 2015-6 5


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17534
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17536

of the European Audiovisu

that the proposed candidates for the Audiovisual Me-
dia Authority (AMA) are shortlisted by the Parliamen-
tary Commission on Media. For the selection of an
alternate candidate for every position on the Steer-
ing Council of the Albanian Radio-Television (ART), the
Commission for Education and Means of Public Infor-
mation shall examine all candidacies put forward by
the proposing entities. On the basis of the above-
mentioned proposals, the administered candidatures
shall be subject to exclusion one by one. In any case,
the Commission shall keep a balance of five mem-
bers supported by the majority and five members sup-
ported by the opposition. The candidacies should be
submitted for vote in the Assembly’s plenary session.

After repeated failures to reach an agreement, the rul-
ing majority decided to proceed with electing the first
five members on 4 December 2014. The shortlisting
process before the Parliamentary Commission on Me-
dia was done only by Members of Parliament repre-
senting the ruling majority and the candidates were
elected in a plenary session only with ruling majority
votes. This cause the dissatisfaction of the opposition,
which claimed that this process was illegal, as it was
one-sided and lacking the participation of opposition
Members of Parliament.

As a result, the Democratic Party, the main opposi-
tion party, filed a lawsuit before the first level of the
Administrative Court on 12 January 2015, seeking to
have the court repeal the decision and proclaim the
whole process invalid. The Democratic Party claimed
that the electoral process violated the law, since the
opposition Members of Parliament had not partici-
pated in the shortlisting process, as the law required.
The Court of Appeals ruled against the Democratic
Party’s request. Afterwards, the Democratic Party de-
cided to stop further pursuing the case and shortlisted
five other candidates to be voted on for the comple-
tion of the Steering Council of RTSH.

e Kuvendi mblidhet né seancé plenare [ 07 Maj, 2015 ] (The report on
the plenary session of 8 May 2015)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17555 SQ

e Kuvendi mblidhet né seancé plenare [ 30 Prill, 2015 ] (The report on
plenary session of 30 April 2015)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17556 SQ

lida Londo
Albanian Media Institute

Public Broadcaster signs contract on building
digital networks

The Albanian public broadcaster Radio Televizioni
Shqgiptar (RTSH) signed a contract with the German
company Rohde & Schwarz on 19 March 2015. The
contract was signed by the Minister of State for Inno-
vation and Public Administration, the acting director

of the public broadcaster RTSH and the General Direc-
tor of Rohde & Schwarz. The Ministry of Innovation
and Public Administration has been in charge of over-
seeing the process of negotiations and in general the
digital switchover in the country. The contract assigns
to the company the task of building two national dig-
ital networks that will belong to and are managed by
the public broadcaster. The public broadcaster also
has the obligation to host local programme operators
in one of the two networks, according to the Strategy
for Digital Switchover.

The signing of the contract followed a long legal dis-
pute. Rohde & Schwarz was one of the two winners
of a tender that started in April 2013. But the tender
was annulled by the then-Minister of Innovation and
Information and Communication Technology in August
2013. The Ministry then proclaimed two other bidders
as the winners of the tender.

Rohde & Schwarz filed a lawsuit after the annulation,
challenging both the cancellation and the proclama-
tion of the two winners of the tender. The first level
court ruled that the order the Ministry issued, pro-
claiming two bidders as winners of the tender, was il-
legal. The court consequently also repealed the order
that annulled the tender procedures in August 2013.

The court’s decision was appealed by the Ministry be-
fore the Administrative Court of Appeals. In Septem-
ber 2014, the Administrative Court of Appeals ruled
that the case was closed, after the Ministry decided
to stop pursuing the appeal of the case. Following
the court’s decision, Order no.3663, dated 29 Septem-
ber 2014, was published in the Bulletin of Public Pro-
curement no.41, dated 13 October 2014, which pro-
claimed Rohde & Schwarz as the sole winner of the
tender to build the digital networks of public broad-
caster RTSH. Apart from the clarification of the dispute
on the outcome of the tender in court, the winning
company, the representatives of RTSH and the repre-
sentatives of the Ministry of Innovation held negotia-
tions on the actual terms of the contract for several
months before the current contract was signed.

e Ministrja Harito Nénshkruan Kontratén pér Dixhitalizimin e RTS, 19

Mars 2015 (Press release from the Ministry for Innovation and Public
Administration. 19 March 2015)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17554 SQ

lida Londo
Albanian Media Institute

BE-Belgium

Decisions regarding infringements of spon-
soring provisions

During the past months the Flemish Media Regulator

6 IRIS 2015-6


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17555
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17556
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17554

has closely supervised compliance with the require-
ments regarding the broadcasting of sponsoring mes-
sages laid down in Articles 90-97 of the Flemish Media
Decree. In a series of decisions published at the end
of March 2015, the Regulator imposed a fine of EUR
1500 on four regional broadcasters (TV Limburg, Fo-
cus TV, ATV, WTV) for infringing Article 96, paragraph
1, which states that newscasts and political informa-
tion programmes cannot be sponsored. In all cases,
the newscasts were accompanied by a message men-
tioning the clothing sponsor of the presenter or news
anchor. The regulator held that providing clothing falls
within the definition of sponsoring, i.e. “any contribu-
tion made by public or private undertakings, a gov-
ernment or natural persons not engaged in providing
broadcasting services or in the production of audiovi-
sual or auditive works, to the financing of broadcast-
ing services or programmes with a view to promoting
their name, trade mark, image, activities or products”
(Article 1 (41) Flemish Media Decree). In the decision
regarding TV Limburg, another violation was found re-
lated to non-compliance with the principle that spon-
soring, while it may contain promotional elements,
such as an image-supporting slogan, may not incite to
consumption. The regulator judged that certain mon-
itored sponsoring messages did call on consumers to
visit the businesses that were featured, for instance
through the use of the words “go to” and “visit”. In
two other decisions of March 2015, the Flemish Media
Regulator issued warnings vis-a-vis two other regional
broadcasters (Ring TV, RTV) for not complying with
the latter principle, based on the same reasoning. In
the decision regarding Ring TV, the regulator found
that the sponsoring message literally invited viewers,
both in writing and orally, to discover a new car model
and book a test drive during the open days of a spe-
cific car dealer. The regulator considered this invita-
tion a specific promotional element. This was not dis-
puted by the broadcaster.

A second set of decisions concerned a warning and
three fines for infringement of the sponsoring provi-
sions by the commercial broadcaster Medialaan. A
warning was issued because a sponsor logo (accom-
panied by the words “with thanks to”) was shown dur-
ing a montage of excerpts that appeared previously
near the end of a children’s programme (K3 Kan Het!).
This violated Article 97 of the Flemish Media Decree,
which prohibits mentioning or showing a sponsor logo
during a children’s programme. The broadcaster had
argued that the logo was not shown during the pro-
gramme, but rather as part of the credits at the end
of the broadcast. The regulator was not be convinced
and stressed that, especially in the eyes of the target
audience, which consists of children, the programme
is not finished yet when these excerpts are shown.
Given that this type of infringement had never oc-
curred before, a warning was considered sufficient.
Fines (of EUR 2500, 2500 and 5000) were imposed
in three cases because the sponsoring messages con-
tained promotional elements that prompted consump-
tion, such as the use of the word “NEW” and changes
to the image of the original packaging available in

shops in order to emphasise this word (advertising for
chocolate confectionery) or the addition of a voice-
over which describes specific benefits, a visual anima-
tion of the functioning of the product and words such
as “first aid in case of muscle and joint ache” or “also
in sugar-free” (advertising for medicines). In all these
cases, the regulator referred to the explanatory mem-
orandum of the Flemish Media Decree, which clarifies
that a sponsor message should be limited to the men-
tion of sponsors and must not turn into an audiovisual
advertising spot.

e VRM - Beslissingen (Decisions of the Flemish Media Regulator)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17537 NL

Eva Lievens
KU Leuven & Ghent University

Five broadcasters warned for non-
compliance with rules on commercial com-
munication on sugary confectionery

In February and March 2015, the Flemish Media Reg-
ulator issued five decisions with regard to infringe-
ments of Article 69 of the Flemish Media Decree.
This article requires that commercial communication
for sugary confectionary shows an image of a tooth-
brush in a clear and contrasting manner during the
full length of the commercial message, at one tenth
of the height of the television picture.

This requirement is not imposed by the Audiovisual
Media Services Directive, but is a stricter provision
adopted by the Flemish legislator. Following the mon-
itoring of several commercial television broadcasting
organisations (Acht, Libelle TV, Studio 100 TV, VTM
and Vitaya), the Flemish Media Regulator found that
various advertising spots for sugary confectionary
(such as chocolate waffles and cookies) in certain
cases did not contain the required toothbrush image
and, in other cases, did contain the image, but not for
the full length of the message nor in the required size
or a contrasting manner. In one of the cases (2015-
005), the broadcasting organisation argued that con-
trol of the form and contents of the advertising had
been outsourced to a third party which, in its terms
and conditions, clarified that its clients were responsi-
ble for the contents of the ads. However, according to
the Flemish Media Regulator, broadcasting organisa-
tions remain responsible for the broadcasting services
which they offer and must ensure compliance with the
provisions of the Flemish Media Decree. Given that in
the various instances the infringement on this partic-
ular provision had not occurred before and that the
broadcasting organisations assured the regulator that
measures were or would be taken to avoid such in-
fringements in the future, a warning was considered
an appropriate sanction in all cases.

IRIS 2015-6 7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17537

of the European Audiovisu

e VRM - Decisions of the Flemish Media Regulator (Decisions of the
Flemish Media Requlator)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17537 NL

Eva Lievens
KU Leuven & Ghent University

BG-Bulgaria

CEM'’s report of the monitoring of the televi-
sion channel PRESS TV

On 7 April 2015 the Council for Electronic Media (CEM)
prepared a report on the results of the monitoring of
the television channel "PRESS TV". The monitoring
found that the recordings of the flooding of the town
Kazanlak were presented correctly.

On 1 February 2015, the town of Kazanlak was flooded
and local media showed how the municipality was
dealing with the situation. The event was also covered
by a journalist from the television channel "PRESSTV".
In a personal conversation, the Mayor of the town
complained to a prosecutor from Kazanlak. She said
that the television channel "caused panic" and did not
adequately reflect the work of the municipality.

After the conversation with the mayor, the prosecutor
took action. The journalist from PRESS TV was sum-
moned to appear at the police station on 3 April 2015
to be indicted in pre-trial proceedings under Article
326 of the Criminal Code, which states that "whoever
transmits on radio, telephone or otherwise, false calls
or misleading signs for help, accident or alarm, shall
be punished by imprisonment of up to two years.” Af-
ter a sharp reaction of the guild of journalists on 2
April 2015, the charges against the journalist were
dropped.

According to the monitoring of CEM, the recordings
broadcast on 2 February 2015 reflected the effects
of the flooding in the western part of the town cor-
rectly. According to CEM, in the broadcast information,
the journalist relied on official information from Kazan-
lak’s municipality regarding the situation, as well as
on testimonies of victims of the affected factories in
the industrial park. With no desire to influence the in-
dependent judiciary, the Council expressed a general
opinion that the reporter’s story was built entirely on
the recordings captured by the cameraman. The facts
were presented in accordance with professional stan-
dards and served the public interest and the right of
people to be informed.

o ITpeccbobiienue na CEM , 07 Aupust 2015 (Press release of
CEM, 7 April 2015)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17557 BG

Rayna Nikolova
New Bulgarian University

DE-Germany

Extent of obligation to delete illegal com-
ments by journalists

According to media reports, the OLG Hamburg (Ham-
burg appeal court - OLG) ruled on 18 February 2015
(case no. 7 W 24/15) that daily newspaper journalists
are not obliged to take legal action against third par-
ties who publish an article that the journalists them-
selves have been prohibited from distributing. The
court decided that an injunction obtained against the
journalists did not apply to the publication of the ar-
ticle in other media, since once the journalists had
completed the article and submitted it to their em-
ployer they no longer had any control over the article.
The publication of the article on another newspaper’s
website therefore lay outside the journalists’ sphere
of influence. According to the OLG, it did not matter
whether the article had been published with or with-
out the consent of the journalists’ employer. Although
the current judgment concerns a newspaper article, it
applies equally to the distribution of audiovisual con-
tent.

In the case at hand, two permanently employed jour-
nalists had written an article that was published on
their newspaper’s website. A temporary injunction
had been granted, preventing them from distributing
comments made in this article. However, the article
was later published on another newspaper’s website.

In the first instance, the LG Hamburg (Hamburg dis-
trict court) had rejected an application for sanctions
to be imposed against the journalists (judgment of 15
December 2014, case no. 324 O 380/14). The OLG
judges considered the appeal against this decision un-
founded. The journalists had not distributed the illegal
comments after the injunction had been issued. Their
obligations under the injunction only applied within
their own sphere of influence. It was true that, under
the terms of the injunction, someone who published
a comment covered by the injunction on the Internet
was obliged to do everything possible to remove the
comment concerned from the Internet (see, most re-
cently, Federal Supreme Court case no. | ZR 76/13,
judgment of 18 September 2014). For that reason,
journalists could be obliged to ask their employer to
delete the article from the website concerned. In the
present case, however, the complainant had failed

8 IRIS 2015-6


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17537
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17557

of the European Audiovisua

to demonstrate that the journalists could have pre-
vented the alleged infringement. The OLG judges
held that, if third parties published the article after it
had been submitted to the journalists’ employer, this
was no longer within the journalists’ sphere of influ-
ence. Third-party publication was therefore outside
the scope of the journalists’ obligations under the in-
junction.

e Oberlandesgericht Hamburg, Beschluss vom 18. Februar 2015 (Az.:
7 W 24/15) (Hamburg appeal court, judgment of 18 February 2015
(case no. 7 W 24/15))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17576 DE

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

Breakthrough in discussions on ZDF agree-
ment

At the Conference of Minister-Presidents held in Bran-
denburg on 26 March 2015, the draft 17th Inter-State
Broadcasting Agreement amending the ZDF Inter-
State Agreement was adopted. It was signed at the
following Conference of 18 June 2015.

Article 19a of the draft contains new rules on the guar-
antee of independence from government, including
provisions on avoiding conflicts of interest for gov-
erning body members (para. 1). The draft also pre-
vents Television Council members serving as mem-
bers of the Board of Directors (para. 2) and contains
a list of people who are not permitted to join the Tele-
vision Council (para. 3). These particularly include
members of the European Parliament, European Com-
mission, German Parliament, Federal Government and
Land governments.

Article 21 of the draft contains new rules on the com-
position of the Television Council. The number of
members has been reduced from 77 to 60, and the
number of Federal Government representatives from
3 to 2. In addition, the Land governments will review
the composition of the Television Council after three
terms of office.

Under the newly added Article 22(5), the Television
Council will meet in public, unless there are excep-
tional circumstances.

The Board of Directors will be reduced from 14 to 12
members under Article 24.

The amendment implements the ruling of the Bun-
desverfassungsgericht (Federal Constitutional Court)
of 25 March 2014 (BvF 1/11; 1 BvF 4/11), in which
the ZDF Inter-State Agreement and, in particular, the
composition of the governing bodies, was found to be

in breach of the rules on independence from govern-
ment. The Lander were ordered to adopt new regula-
tions in line with the Constitution by 30 June 2015.
The Constitutional Court ruled after legal proceed-
ings were brought by the Government of Rhineland-
Palatinate and the Senate of the Hanseatic City of
Hamburg.

e Siebzehnter Staatsvertrag zur Anderung rundfunkrechtlicher
Staatsvertrdge (17th Inter-State Agreement amending Inter-State

Broadcasting Agreements) DE

Katrin Welker
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

ES-Spain

Spanish Government approves rules to grant
six new nation-wide DTT licenses

On 17 April 2015, the Spanish Government approved
the rules which will govern the process to grant six
new DTT nation-wide licenses according to a “beauty
contest” scheme. The rules establish the criteria ac-
cording to which three standards plus three high def-
inition frequencies will be assigned. These criteria in-
clude different parameters, such as technical and eco-
nomic elements, content proposal, corporate strat-
egy and promotion of pluralism and diversity. De-
spite Spain having recently established an indepen-
dent regulatory authority with some competences in
- among several other fields - the audiovisual sector,
the final decision will be in the hands of the Govern-
ment.

This new contest takes place five years after the dig-
ital switchover was fully completed in Spain and has
to be understood against the background of the im-
portant decision by the Supreme Court of November
2012 (seellRIS 2013-2/19). The Court decided to annul
a decree previously adopted by the Spanish Govern-
ment, which directly granted a series of frequencies
to a group of broadcasters without any sort of pub-
lic tender. The effective implementation of the Court
ruling began a fierce discussion and negotiation be-
tween the Government and the incumbent broadcast-
ers, which had been using the new digital channels
since the switchover. This difficult process resulted in
the blackout and closure of several of the broadcast-
ers.

The Government is expected to adopt a decision on
the tender in autumn 2015. Several stakeholders
have already filed a series of lawsuits against these
rules.

IRIS 2015-6 9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17576
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-2/19&id=15295

of the European Audiovisua

e Ministerio de Industria, Energia y Turismo, El Consejo de Ministros
convoca concurso publico para adjudicar 6 licencias de TDT, 17.04.15
(Ministry of Industry, Energy and Tourism, Council of Ministers an-
nounces public tender to award six DTT licences, 17 April 2015)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17572 ES
e Resolucién de 17 de abril de 2015 de la Secretaria de Estado de
Telecomunicaciones y para la Sociedad de la Informacién, Boletin Ofi-
cial del Estado, n. 93, 18 de abril de 2015, pag. 34054 (Resolution
of 17 April 2015, Secretary of State for Telecommunications and the
Information Society, Official Journal, No. 93, 18 April 2015, p. 34054)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17573 ES

Joan Barata Mir
Central European University

[ Amendment of the Catalan Broadcasting Act ]

On 11 March 2015, Law 3/2015 on administrative,
finance and fiscal measures was published in the
Catalan Official Gazette. Article 99 of this Law has
amended Article 1(c) (definition of “in-house produc-
tion”) of the Catalan Broadcasting Act (Llei 22/2005,
del 29 de desembre, de la comunicacié audiovisual
de Catalunya) (see|IRIS 2006-2/14).

As the Catalan Broadcasting Act does not define the
concept of chain broadcasting and considering provi-
sions of Article 22 of the General Law on Audiovisual
Communication (Law 7/2010 of 31 March), it was nec-
essary that the definition that has been amended clar-
ify that syndicated audiovisual content issued jointly
by audiovisual media service providers is not consid-
ered chain broadcasting content.

With the new wording the definition of “in house
production” is as follows: “all broadcasting content
in which initiative and responsibility for recording or
filming or ownership of the commercial rights, cor-
responds to the broadcasting services provider who
broadcasts exclusively or jointly syndicated with other
broadcaster service providers. In any case, this joint
broadcasting is not considered chain broadcasting.”

e [lei 3/2015, de I’'11 de marg, de mesures fiscals, financeres i admin-

istratives (Act 3/2015, of 11 March 2015 on administrative, finance
and fiscal measures)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17553 CA

Monica Duran Ruiz
Catalan Audiovisual Council

[ CNMC approves Telefénica acquisition of DTS ]

On 23 April 2015, the National Commission for Mar-
kets and Competition (Comisién Nacional de los Mer-
cados y la Competencia - CNMC) approved the merger
of the telecommunications company Telefénica and
the broadcasting company Distribuidora de Televisién

Digital (DTS). The approval is subject to certain mon-
itored commitments, which are valid for five years
and may be extended for three additional years. Tele-
fonica currently holds 44% of DTS share capital and,
under the merger, will purchase 56% of the share cap-
ital held by the media company Prisa in DTS, meaning
Telefénica will have sole control over DTS.

The CNMC merger procedure had begun in late 2014,
following a decision adopted by the European Com-
mission in August 2014 and, on 25 February 2015,
Telefénica submitted its first proposed commitments
to address any competition issues resulting from the
merger. Following some modifications, the CNMC has
now approved the fourth proposal from Telefénica.
First, in relation to the pay-TV market in Spain, Tele-
féonica made a number of commitments, including
agreeing not to hinder the mobility of current and fu-
ture pay-TV customers and to maintain existing con-
tracts DTS has with other communications operators.
Second, in relation to wholesale markets for individ-
ual audiovisual content and TV channels in Spain,
Telefénica’s commitments include making available to
other pay-TV operators wholesale offers of premium
channels (including channels with rights to broadcast
major sporting events, such as the La Liga football
competition). Finally, Telefénica also made a number
of commitments in relation to access to its internet
network in Spain.

The CNMC may act as an arbitrator should any dispute
arise concerning Telefénica’s commitments and third-
party operators. Any decision by the CNMC will be
binding on the parties.

e Comisién Nacional de los Mercados y la Competencia, La CNMC
aprueba la operacion de concentracién Telefénica y DTS con compro-
misos sometidos a vigilancia, 23 de abril de 2015 (National Commis-
sion for Markets and Competition, CNMC approves the operation of
Telefénica concentration and DTS with commitments under surveil-
lance, 23 April 2015)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17574 ES

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

Fl-Finland

[ New system for compensating private copy-
ing

Reproduction for private purposes is permitted in
Section 12 of the Finnish Copyright Act (404/1961),
while compensation for private copying is regulated
in Chapter 2a of the Act. In late 2014, the system was
amended so that this compensation is included in the
State budget. The reform meant a new formulation
of Sections 26 a-b and references thereto, as well as

10 IRIS 2015-6


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17572
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17573
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2006-2/14&id=15282
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17553
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17574

the repealing of Sections 26 c-26 f and 26 h. The new
provisions entered into force on 1 January 2015. How-
ever, levies collected in 2014 are paid out pursuant
to the old provisions. The previous system relied on
a levy imposed on the manufacturer or importer of
recording devices. Resellers had secondary liability.

According to Section 26 a(l), the State compensates
authors for private copying. Compensation is derived
from the State budget and the amount should corre-
spond to a fair compensation. Indeed, paragraph 2
requires research to be conducted on private copying
in order to enable the appropriate sizing. The Govern-
ment must also set up an advisory board for the pur-
poses of this research (26 a(3)). The findings of the
research will be taken into account when drafting the
2017 State budget, as noted in the provisions regard-
ing the entry into force of the amending act. Section
26 b(1) notes that the payment plan is approved by
the Ministry of Education and Culture annually. This
plan may include more detailed instructions. The au-
thors are compensated directly or indirectly. Accord-
ing to paragraph 2, the compensation is paid via an or-
ganisation representing numerous authors in a given
field. With regard to distributing direct compensation,
members and non-members must be treated equally.

The reform aims to update the system for compensat-
ing private copying, as well as to safeguard the eco-
nomic prerequisites for creative work. Technological
developments had rendered the previous system in-
adequate to address proliferation of means for private
copying and the decreeing of specific devices had be-
come increasingly difficult. In addition, new types of
licensed content services had developed. The levy
system was deemed unable to produce fair compen-
sation, since the levels had been declining as opposed
to the activity of private copying. In its report, the Ed-
ucation and Culture Committee pointed to the positive
effects of the reform in this regard, as it is intended
to contribute to a more stable system and increase
efficiency. Moreover, reliable research results were
deemed essential for establishing an appropriate level
of compensation, while the advisory board should in
this way have a wide representation of authorities and
stakeholders (including the consumer authority). The
Government bill points to a decrease in retail prices of
devices, such as digital recorders.

With the reform, decision-making is moved from nego-
tiations between stakeholders to the level of the State
budgeting. Research will be conducted by an impar-
tial institution, while supervisory tasks are vested on
the Ministry of Education and Culture. The initial level
for the compensation is set at EUR 11 million for 2015-
16. From 2017 onwards, the compensation will also be
based on independent research on private copying, as
well as future developments. Furthermore, the Parlia-
ment included a provision, suggested by the Educa-
tion and Culture Committee, stating that the Govern-
ment must prepare for a diversification of the system,
for instance, by employing an additional system of de-
vice levies should the State budget prove an inade-

quate safeguard for the fair compensation pursuant to
the Information Society Directive 2001/29/EC. A Gov-
ernment report on this matter is expected by the end
of 2018.

e Laki tekijdnoikeuslain muuttamisesta 19.12.2014/1171 (Act on
amending the Copyright Act)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17586 Fl

Anette Alén-Savikko
Institute of International Economic Law (KATTI),
University of Helsinki

FR-France

Playmédia carrying France Télévisions chan-
nels - further intervention by the CSA

There has been a further development in the dis-
pute between Playmédia, the editor of the Play TV
site, and France Télévisions. The Conseil Supérieur de
I’Audiovisuel (audiovisual regulatory authority - CSA)
was alerted by Play TV, which broadcasts nearly sev-
enty television channels live and by streaming, of
the repeated refusal by the public-sector audiovisual
group to contract with it to carry the channels France
2, France 3, France 4, France 5 and France O. Playmé-
dia claimed the benefit of the provisions of Article 34-
2 of the Act of 30 September 1986, which introduced a
must-carry obligation requiring distributors of audiovi-
sual services to make the France Télévisions services
“available free of charge to their subscribers”. In a
decision issued on 23 July 2013 (see IRIS 2013-8/15),
the CSA considered that Playmédia did indeed have
the status of a distributor of services, but that it had
to have subscribers in order to be subject to the must-
carry obligation, which was not the case at the time
since the service was available unencrypted and free
of charge.

In its decision, which was made public on 20 April
2015, the CSA noted that the offer put forward by
Playmédia was henceforth directed at subscribers,
and consequently asked the public-sector group not
to oppose its services being carried on the Play TV
site. To access it, “users subscribe to a contractual un-
dertaking by accepting the general conditions for use,
and by indicating a number of items of personal infor-
mation such as e-mail address, date of birth, and gen-
der.” The CSA also found that the fact that the public-
sector group did not having the necessary rights for
broadcasting its programmes on the Internet was not
an obstacle to observing the provisions of Article 34-
2 of the Act of 30 September 1986. In this respect,
the CSA recalled that it is the responsibility of France
Télévisions to obtain, prior to broadcasting, the nec-
essary rights in connection with the programmes it

IRIS 2015-6 11


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17586
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-8/15&id=15300

— —

L'AUDIOVISUEL.
SERVATORY
ORMATIONSSTELLE

broadcasts in order to be able to comply with its obli-
gations. The CSA has therefore called on the public-
sector group to take the necessary steps as quickly
as possible in order to regularise the situation. The
group will, however, probably wait for the decision of
the Court of Appeal, which was initiated after the judg-
ment delivered on 9 October 2014 by the Regional
Court in Paris (see IRIS 2014-10/13) found that setting
up the must-carry scheme was subject to observance
of three conditions which Play TV was not meeting.
The court therefore found that France Télévisions had
not been guilty of any abuse by refusing to contract
with Playmédia to authorise it to broadcast its pro-
grammes on the site.

e « Reprise des chaines de France Télévisions par Playmédia : inter-
vention du Conseil », Assemblée pléniere du 25 février 2015 (France
Télévisions channels on Playmédia: CSA intervention, plenary assem-
bly on 25 February 2015)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17577 FR

Amélie Blocman
Légipresse

New Decree defines rules for scheme for tele-
vision editors’ contribution to independent
production

The Decree implementing the reform of the scheme
for contribution to independent audiovisual produc-
tion, following on from the Act of 15 November 2013
on the independence of the public-sector audiovisual
scene, was published on 29 April 2015. The aim of
the reform was to allow editors of television services
to hold producer shares in those audiovisual works for
which they have provided a considerable proportion
of the financing. The Decree defines this “consider-
able proportion” as 70% of the production estimate
for an audiovisual work, and lays down the conditions
for television service editors holding secondary rights
and commercialisation mandates as a result of this. A
service editor may henceforth hold producer shares,
either directly or indirectly, if it has financed at least
70% of the production estimate for the work; this es-
timate is appended to the co-production contract. In
this respect, the editor must meet a number of condi-
tions.

First of all, the investment in co-production shares
may not exceed half of the service editor's expendi-
ture on the work. An editor’s holding of commercial-
isation mandates and secondary rights for works is
subject to four conditions. Firstly, the mandates and
rights must be covered by a separate contract and
must have been negotiated under equitable, transpar-
ent and non-discriminatory conditions, as laid down
in agreements and terms of reference, taking into ac-
count the agreements reached between the service
editors and the professional organisations in the au-
diovisual industry. Secondly, an editor may only hold

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

a commercialisation mandate if the producer does not
have either distribution capacity, whether internally
or through a subsidiary, or a framework agreement
reached with a distribution company for the work in
question. However, the principle may be adjusted
somewhat by an agreement reached between an ed-
itor and one or more organisations representing pro-
ducers. Thirdly, the editor must undertake to repeat
the showing of the work for which rights in France
have been acquired on one of its group’s services
within eighteen months of the date of acquiring the
rights; this provision does not apply to series for which
the service editor has acquired the rights to broadcast
further episodes. Lastly, if the editor holds a mandate
to commercialise the work in France on a television
service, it must undertake to use it.

Accessorily, the Decree also introduces a series of
changes in the scheme for contributing to audiovi-
sual production, the main change being a simplifica-
tion of the method for calculating the investment obli-
gation incumbent on editors of European works not
originally made in the French language, which is to be
expressed as a minimum number of works originally
made in the French language rather than a maximum
number of European works.

e Décret n°2015-483 du 27 avril 2015 portant modification du régime
de contribution a la production d’ceuvres audiovisuelles des services
de télévision, JORF du 29 avril 2015 (Decree No. 2015-483 of 27 April
2015 altering the scheme of contribution by television services to the
production of audiovisual works, published in the Official Journal of
29 April 2015)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17578 FR

Amélie Blocman
Légipresse

Combating piracy: French audiovisual
groups appeal to Facebook and Twitter

On 6 May 2015, the audiovisual groups TF1, Canal +,
M6 and France Télévisions, as well as the Association
de Lutte contre la Piraterie Audiovisuelle (association
to combat audiovisual piracy - ALPA) sent a letter to
the CEO’s of Facebook and Twitter pointing out the
need to introduce filtering mechanisms and steps to
combat piracy on their sites. Copies were also sent
to Minister for Culture, Fleur Pellerin. The representa-
tives of the main French editors and producers of au-
diovisual and cinematographic works said they were
alarmed by the new functions set up by both Facebook
(368 million videos viewed by French Internet users)
and Twitter (6.5 million active users in France) allow-
ing users to put video content online. According to
the signatories, these new functions will “inevitably
lead to an increase in the number of videos put on-
line unlawfully, particularly those infringing copyright
on audiovisual and cinematographic works and televi-
sion programmes”. They also recalled that the video-

12 IRIS 2015-6


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-10/13&id=15300
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17577
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17578

of the European Audiovisu

sharing platforms (including YouTube and Dailymo-
tion) were setting up automatic systems to recognise
and filter videos posted online by their members, and
making it possible for rightsholders to use them free
of charge so that the systems could be supplied with
imprints, thereby reducing the amount of copyright-
infringing material being put online. YouTube and Dai-
lymotion have also introduced sanctions whereby the
accounts of those of their members who fail to abide
by the ban on posting content for which they do not
hold the corresponding rights may be closed. Encour-
aged by these practices aimed at reducing piracy,
the signatories of the letters feel it is “imperative”
that Facebook and Twitter “set up a genuine sanc-
tions policy and apply it to their members when claims
are made in respect of intellectual property rights”.
More particularly, they believe it is not enough to
adopt “a passive attitude consisting of merely delet-
ing the videos individually, at the specific request of
the rightsholders” and are therefore calling on the
platforms to implement automatic filtering technolo-
gies (for audio and video) on their own platforms us-
ing the recognition of digital imprints deposited in ad-
vance by their rightsholders, so that videos infringing
copyright could be blocked. The platforms were in-
vited to use the filtering tools developed by the Insti-
tut National de I’Audiovisuel (national audiovisual in-
stitute - INA), as used by Dailymotion, and to take ad-
vantage of the experiences of the television channels
in using these tools. The French channels also referred
to the legal risks, i.e. failure to set up such measures
aimed at preventing piracy would lay the sites and so-
cial networks open to being held liable by the courts,
which “were handing down substantial sentences”. It
remains to be seen over the coming months whether
this “helpful gesture” will result in closer collaboration
between the television channels and the two Internet
giants.

e Lettre de TF1, Canal +, M6, France Télévisions et ALPA a Facebook
et Twitter (Letter from TF1, Canal +, M6, France Télévisions and ALPA
to Facebook and Twitter)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17579 FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

High Court blocks access to “Popcorn Time”
application providers

Six major US studios, holding rights to a large num-
ber of films and television programmes, applied to
the UK High Court for an order requiring the five ma-
jor UK internet service providers to block access to
nine different websites. This was to prevent very large

scale copyright infringement and can be granted un-
der section 97A of the Copyright Designs and Patents
Act 1988. The service providers did not oppose the
granting of the orders.

The websites fell into three different types. The first
two were streaming sites and BitTorrent sites; pre-
vious decisions of the courts had granted blocking
orders for such sites where there was copyright in-
fringement. The third type of website, termed “Pop-
corn Time”-type sites, raised new issues. “Popcorn
Time” refers to an open source application, which can
be downloaded by users and used to obtain film and
TV content using the BitTorrent protocol, with the ad-
dition of media player software, an index and cata-
logue of titles and images and descriptions of titles.
Once the application is downloaded, it can be used
to download content sequentially from existing web-
sites, including blocked sites through a proxy server
or by encryption. The purpose of the sites is clearly to
watch pirated content.

The court rejected an argument by the rights hold-
ers that this involved communication to the public
of copyright works by the “Popcorn Times” websites.
The site does not transmit or retransmit copyright
work, but merely makes a tool, in the form of the
application, available. Nor does the use of “Popcorn
Time” amount to the authorisation of infringement of
copyright by the host websites, as no evidence had
been provided to suggest such authorisation.

However, the court upheld the claim that the opera-
tors of the “Popcorn Times” websites were infringing
copyright as joint tortfeasors with the operators of the
host websites and those who place illegal content on
them. This will be the case where there is a com-
mon design to secure the doing of an illegal act. In
this case, the suppliers of “Popcorn Time” knew and
intended that it cause the infringement of copyright
and had a common design to do so with the operators
of the host websites.

The court thus granted an order requiring the service
providers to block the websites in order both to pre-
vent users from obtaining the “Popcorn Time"” applica-
tion and to interfere with the operation of applications
already downloaded.

o Twentieth Century Fox Film Corporation and others v Sky UK Limited
and others, (2015) EWHC 1082 (Ch), 28 April 2015
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17540 EN

Tony Prosser
School of Law, University of Bristol

Ofcom Determines “Khara Sach” Breached
Rules Concerning Fair Treatment of a Mem-
ber of the Public

Ofcom has an obligation to consider whether a broad-

IRIS 2015-6 13


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17579
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17540

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

caster has avoided unjust or unfair treatment of indi-
viduals and organisations featured in a broadcast pur-
suant to Rule 7.1 of Ofcom’s Broadcasting Code (The
Code). This Rule was applied by Ofcom in determining
a complaint against a Pakistan Community TV Station
based in the UK called ARY News. They determined
that the broadcaster had unfairly or unjustly treated a
Mr Mansoor ljaz during a broadcast.

On 14 February 2014, ARY News broadcast a cur-
rent affairs programme called Khara Sach (translated
as “the Plain Truth”), which made various allegations
against Mr ljaz. The programme concerned the for-
mer Chief of Justice of Pakistan, Mr Iftikhar Chaudhary.
There was an alleged plot to overthrow the civilian
Pakistan government and, allegedly, the Pakistan Am-
bassador in the US, Mr Hussein Hagqani, had written
to the US government asking for the US intervention
to avert the uprising. The letter from Mr Hagqgani had
purportedly been delivered to the US government by
Mr ljaz; Mr ljaz had written an article for the Finan-
cial Times newspaper stating that he had delivered
the letter at the behest of Pakistan’'s President Zar-
dini. According to ARY News, the consequence of this
admission by Mr ljaz was that Mr Haqqgani lost his job
and President Zardini lost the elections.

One of the guests on Khara Sach, Mr Abid Saaqi, when
asked what was Mr ljaz doing these days, answered by
saying Mr ljaz was “trying to commit another fraud”
citing that he was unable to raise US$15m for invest-
ment purposes in Lotus Cars. Also, that Mr ljaz had
“embezzled” from Citibank in the US. Further, he had
procured videos that demeaned women by organising
women wrestling events.

Mr ljaz complained about the allegations suggesting
that they had caused “great [and] potentially irre-
versible harm to him and his financial interests.”

Ofcom prepared a Preliminary View of Mr ljaz’s com-
plaint and both he and ARY News had an opportunity
to respond. After considering further responses, Of-
com reached a decision.

Apart from applying Rule 7.1 of the Code, Ofcom ap-
plied Rule 7.9 of the Code, which provides that be-
fore broadcasting a factual programme broadcasters
should take reasonable care to satisfy themselves that
material facts have not been presented, disregarded
or omitted in a way that is unfair to the individual or
organisation.

Ofcom found that the programme had failed to rely
upon evidence that one could have found easily to
demonstrate that the allegations were either untrue
or out of context. In the case of the Lotus Cars alle-
gation, ARY News had failed to mention that Mr ljaz
successfully raised EUR 120 million for Lotus Cars and
it was wrong to suggest Mr ljaz was trying to commit
a fraud.

There had been a dispute between Mr ljaz and
Citibank and he had agreed to pay damages. ARY

News failed to state that the presiding New York judge
had found no finding of fraud on the part of Mr ljaz.

Regarding Mr ljaz’s apparent organisation of female
wrestling involving scantily clad women, evidence
showed Mr ljaz had been invited to take part in a pop
video in place of an actor who was not available. The
pop video included images of women wrestling in a
wrestling ring. Unbeknown to Mr ljaz, the video also
included also images of naked women.

Ofcom determined that the programme had failed to
properly research the material. However, Ofcom did
not consider that the references to women’s wrestling
would have materially and adversely affected view-
ers’ opinion of Mr ljaz, as he had knowingly been in-
volved in a video that depicted women wrestlers al-
though he had not been the organiser of the event.

Otherwise, Ofcom considered that ARY News had not
properly researched their material ahead of broadcast
to ensure accuracy or context nor had they given Mr
ljaz a right of reply.

Ofcom recognised that there had to be an appropriate
level of freedom of expression by broadcasters. But
Ofcom considered that ARY News had treated Mr ljaz
in an unjust or unfair way.

e Ofcom Broadcast Bulletin, Issue number 276, 30 March 2015, p. 31
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17541 EN

Julian Wilkins
Blue Pencil Set

[ Revised arrangements for signing ]

On 13 May 2015, the UK regulator Ofcom issued a
statement regarding revised arrangements for signing
to start from 1 January 2016, following a consultation
(published in 2014). The arrangements affect “rele-
vant TV channels”, meaning (i) domestic TV channels
(ii) with an audience share between 0.05% and 1%.

Generally, the new arrangements envisage an in-
crease in the amount of sign-presented programming
over time: 30 minutes a month from the first anniver-
sary of the relevant date (for the purpose of access
services obligations the relevant date is the later of
the date the channel started broadcasting or 29 De-
cember 2003) to 75 minutes from the tenth anniver-
sary.

Alternative arrangements to publish sign-presented
programming may be provided, but those can only
enter force after Ofcom has approved them - and “the
minimum contribution they must make will rise over
time, and will be adjusted for inflation.”

e Ofcom’s Code on Television Access Services, 13 May 2015
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17542 EN

14 IRIS 2015-6


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17541
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17542

of the European Audiovisua

e Changes to signing arrangements for relevant domestic TV chan-
nels, 13 May 2015

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17543 EN

e Changes to signing arrangements for relevant domestic TV chan-
nels: a plain English quide

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17544 EN

David Goldberg
dee/gee Research/ Consultancy

GR-Greece

[ New act on public broadcaster ]

A new act on public broadcasting was passed by
the Greek Parliament on 25 April 2015, materialis-
ing a major pre-electoral promise of the new left-wing
government elected on 25 January 2015 for the re-
opening the ERT. Elliniki Radiofonia Tileorasi S.A. (a
state-owned company employing more than 2600 em-
ployees) had been shut down on 11 June 2013 (see
IRIS 2013-6/24) and was replaced by NERIT a few
months later, an entity created by Act 4173/2013 (see
IRIS 2013-9/20).

The key provisions of the new act are: (a) the sig-
nature of an agreement of principles between ERT
and the supervising Minister for the basic principles
of the new entity, (b) the abolition of the Supervisory
Board and the delegation of supervision responsibili-
ties to the Minister of Audiovisual Matters, (c) the reor-
ganisation of the Board, which now consists of seven
members (the President, the Chief Executive Officer,
three members (experts on audiovisual matters) and
two representatives elected by all employees), (d) a
change in the way of nomination of five members of
the Board. These are now appointed by the supervis-
ing minister following a public invitation and an opin-
ion by the Parliamentary Committee on Institutions
and Transparency and the re-employment of the Com-
pany’s personnel working for ERT at the date of its
shut-down.

o N737Tu377302 4324/2015, Pudploeic Yeudtwv Anudoiou Poadiotn-
Aeomtixol 346377301 365361, EAAnvixy Padiogpwvia Tniedpaon Avadvuun
Etoupela xoau tpononoinon tou dedpouv 48 =Tou 372.375. 2190/1920
xou dhheg SiatdEerg (346325332 3217 44/29.4.2015) (Act 4324/2015 Reg-
ulations on the public broadcaster, Greek Radio Television SA and
amendment of article 48 of L 2190/1920 and other provisions, O. J.
321’ 44/29.4.2015)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17545 EL

Alexandros Economou
National Council for Radio and Television

IE-Ireland

Review of designated free-to-air sporting
events

On 1 May 2015, the Minister for Communications,
Energy and Natural Resources announced a public
consultation on the possible designation of additional
sports events on free-to-air television (for a previous
consultation, see IRIS 2014-7/25). Section 162 of the
Broadcasting Act 2009 provides that the Minister may,
by order, designate events of major importance to so-
ciety, coverage of which can be provided by free-to-air
broadcasters in the public interest. Under the Act, the
Minister may also determine whether coverage should
be available on a live, deferred or both live and de-
ferred basis.

The Minister is seeking submissions on the current
list of designated events and the possible designation
of three additional events. The current list of desig-
nated live events includes: the Summer Olympics; the
All-Ireland Senior Inter-County Football and Hurling Fi-
nals; Ireland’s home and away qualifying games in the
European Football Championship and the FIFA World
Cup Tournament; Ireland’s games in the European
Football Championship Finals Tournament and the FIFA
World Cup Tournament; the opening games, the semi-
finals and final of the European Football Championship
Finals and the FIFA World Cup Finals Tournament; Ire-
land’s games in the Rugby World Cup Finals Tourna-
ment; the Irish Grand National and Irish Derby; and
the Nations Cup at the Dublin Horse Show.

The event currently available on a deferred basis is
Ireland’s games in the Six Nations Rugby Football
Championship. The additional events being consid-
ered for possible designation are: Ireland’s games
in the Six Nations Rugby Football Championship (cur-
rently free-to-air on a deferred basis), the All Ireland
Senior Ladies Football Final and the All Ireland Senior
Camogie Final.

The closing date for receipt of submissions is 12 June
2015. To designate an event, the Minister must have
regard to a number of criteria, in particular the extent
to which the event has a special general resonance
for the people of Ireland and the extent to which the
event has a generally recognised distinct cultural im-
portance for the people of Ireland.

e Department of Communications, Energy and Natural Resources,
“Minister White opens consultation on extending list of sporting
events designated for free-to-air broadcast, 1 May 2015

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17546 EN

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

IRIS 2015-6 15


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17543
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17544
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-6/24&id=15273
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-9/20&id=15273
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17545
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-7/25&id=15274
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17546

of the European Audiovisu

IT-l1taly

[ RAI Italian Government reform proposal ]

On 27 March 2015, the Italian Government approved
the draft bill concerning the reform of the public ser-
vice broadcaster, Radiotelevisione Italiana S.p.A (RAI).
The main points of the proposed reform include: (i)
the duration of the national service agreement be-
tween RAI and the Ministry of Economic Development
and the content of the obligations related to the public
service broadcasting; and (ii) the RAl's corporate gov-
ernance. Further provisions of the above mentioned
draft bill require the improvement of the efficiency of
the public financing system.

A number of key provisions include the following: first,
the duration of the national service agreement (i.e.,
the agreement between RAI and the Ministry of Eco-
nomic Development which provides the obligations of
RAIl in connection with the public service mission) will
be increased from three to five years. The agreement
shall be approved by the Council of Ministers.

Second, in relation to governance, the members of
the RAI's board of directors will be reduced from nine
to seven. The seven members of the board of direc-
tors will be appointed as follows: four by the Parlia-
ment (two by each Chamber), two by the Council of
Ministers and the last one by the assembly of RAIl's
employees. The managing director, who shall not be
a RAlI employee, will be appointed by the board of di-
rectors, upon proposal of the shareholders’ meeting
(i.e. by the Ministry of Economy and Finance) and his
office will last three years. The managing director will
have more power than the current general director.
Indeed, the managing director will have the power to
approve contracts up to EUR 10 million (currently the
value limit is EUR 2.5 million) and to appoint the top
managers of the company, including the heads of the
channels (who are currently appointed by the board
of directors).

Finally, the Government is empowered to issue, within
one year, Legislative Decrees (i) to change the financ-
ing system of RAI (currently a levy applies on broad-
casting equipment holders) and (ii) to carry out a refit
of the Italian Audiovisual Media services Code (Leg-
islative Decree no. 177/2005).

e Ddl per la riforma della Rai, 3 Aprile 2015 (Bill for the reform of RAI,
3 April 2015)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17547 IT

Ernesto Apa and Marianna Concordia
Portolano Cavallo Studio Legale

LT-Lithuania

Draft law on amendments to the Act on the
provision of information to the public

On 14 May 2015, the Lithuanian Parliament (LR
Seimas) discussed a number of amendments to the
articles of the Act on the Provision of Information to
the Public (hereinafter referred to as the Draft Law).
The aim of the Draft Law is to liberalise the regulation
of re-broadcasting, as well as to enhance the protec-
tion of the informational environment against informa-
tion which may harm the national security interests of
Lithuania.

Primarily, the Draft Law seeks to eliminate the draw-
backs of the existing regulation of re-broadcasting,
which does not encompass the activity of all entities
engaged in the distribution of television programmes.
For this reason, the Draft Law proposes to define
the notion of a “re-broadcaster” in such a way as
to ensure that all entities which are engaged in the
activity of selecting television programmes and dis-
tributing selected packages, regardless of the tech-
nology they use for this purpose, are considered as re-
broadcasters and fall under the same regulation and
that the same rules apply for content control.

The Draft Law proposes to waive the current licensing
regulation for re-broadcasting, with only one excep-
tion for limited state resources, if i.e. radio frequen-
cies for such activities are used.

The Draft Law provides that interested parties willing
to engage in the re-broadcasting activity shall have a
duty to inform the Radio and Television Commission
of Lithuania (hereinafter referred to as the Commis-
sion). They will be able to start their activity the day
after providing certain information to the Commission.
They shall provide a verification of the fact that the
interested party is not legally deprived of the right to
carry out such activity; that the validity of that per-
son’s broadcasting or re-broadcasting licence was not
cancelled within the previous 12 months; that the per-
son has not been convicted of a crime against Lithua-
nia’s independence, territorial integrity and constitu-
tional system; that the interested party is not in con-
tact with individuals or organisations outside the Euro-
pean Union or NATO which might menace Lithuania’s
national security and that the person is not in con-
tact with organised criminal groups, special agencies
of foreign states or groupings related to international
terrorist organisations or individuals belonging to such
entities.

If the Commission finds at least one of the above-
mentioned circumstances, it has the right to cancel
the re-broadcasting activity until the established cir-
cumstance ceases to exist. Such a decision by the

16 IRIS 2015-6


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17547

of the European Audiovisu

Commission has to be sanctioned by the Vilnius Ad-
ministrative Court.

The Draft Law determines the liability of all entities
engaged in re-broadcasting and programme package
distribution activities for violations of specific require-
ments of the programme selection, as laid down in the
Law on the Provision of Information to the Public.

The Draft Law enables the Commission to apply sanc-
tions on the entity for ignoring the above-mentioned
requirements. Thus, the Draft Law embeds a new reg-
ulatory tool, an economic sanction, which is proposed
to comprise up to 3 per cent of the entity’s total rev-
enue or up to EUR 100 000 if it is not possible to esti-
mate the revenue.

As one of the aims of the Draft Law is to enhance
the security of the informational environment against
such information as may harm the sovereignty and
national security interests of Lithuania, the Commis-
sion shall be consolidated with more duties and re-
sponsibilities, especially with regard to the procedure
for tackling complaints, safeguarding the public inter-
est in the audiovisual field, etc.

e Lietuvos Respublikos Visuomeneés informavimo jstatymo Nr. 1-1418
2, 19, 22, 27, 31, 32, 33, 34, 341 ,47, 48 straipsniy pakeitimo ir
402 straipsnio pripaZinimo netekusiu galios jstatymas (Act on Amend-
ment No. I-1418 to Art. No. 2, 19, 22, 27, 31, 32, 33, 34, 341, 47, 48

and Annulment of Art. 402 of the Law on the Provision of Information
to the Public)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17558 LT

Jurgita leSmantaite
Radio and Television Commission of Lithuania

LU-Luxembourg

New Grand-Ducal Regulation on fees for au-
dio and audiovisual media service providers

On 2 February 2015, the Government of Luxem-
bourg adopted the Grand-ducal regulation setting the
amount and modalities for a tax collected by the Inde-
pendent Audiovisual Authority of Luxembourg for su-
pervision of audio and audiovisual media services (Re-
glement grand-ducal fixant le montant et les modal-
ités de paiement des taxes a percevoir par I'Autorité
luxembourgeoise indépendante de l'audiovisuel en
matiere de surveillance des services de médias audio-
visuels et sonores). The Grand-ducal regulation de-
tails the fees to be paid by providers of sound and
audiovisual media service providers falling under the
supervision of the Independent Audiovisual Authority
of Luxembourg (ALIA, see RIS 2013-10/32). The reg-
ulation is applicable as of the year 2015.

Article 1 of the Grand-ducal regulation subjects every
provider of a sound or audiovisual media service (lin-
ear or non-linear) established in Luxembourg to the

payment of an annual charge in the form of a lump
sum. The amount of the lump sum is not specified in
the Grand-ducal regulation, but instead reference is
made to the salary scale of Luxembourg civil servants.
The tax equals one percent of the remuneration of a
civil servant of rank 17bis. This connection is made
as the remuneration is indexed and therefore is auto-
matically adapted without the regulation having to be
amended. Currently, according to this calculation an
amount of approximately EUR 1333 will be levied on
providers.

Pursuant to Article 2 of the Grand-ducal regulation,
the fee is due for every (non-linear) audiovisual media
service which has been notified in accordance with Ar-
ticle 23bis and 23ter of the Law on Electronic Media or
every sound or broadcast service which has obtained
a concession or permit under this law. Non-profit or-
ganisations providing audio or audiovisual media ser-
vices are exempted from payment of the charge.

In line with Article 3 of the Grand-ducal regulation,
the amount is due in the month of January, except
for this year, when providers can pay the fee later be-
cause the Grand-ducal regulation was only enacted in
February 2015. The fee is directly paid to a special
account set up by ALIA. If a service is offered in a lan-
guage other than Luxembourgish, French or German
and ALIA requires the assistance of an external expert
to carry out its statutory tasks, such as the monitoring
of its programmes, the provider has to bear the costs
incurred for the consultation of experts able to work
in that language. Such expenses will be invoiced by
ALIA separately and only after they have occurred.

e Réglement grand-ducal fixant le montant et les modalités de
paiement des taxes a percevoir par I’Autorité luxembourgeoise in-
dépendante de I'audiovisuel en matiére de surveillance des services
de médias audiovisuels et sonores, Mémorial 10.02.2015, A - n° 21,
page 238 (Grand-ducal regulation of 2 February 2015 setting the
amount and modalities for a tax collected by Independent Audiovi-
sual Authority of Luxembourg for supervision of audio and audiovisual
media services)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17548 FR

Mark D. Cole & Jenny Metzdorf
University of Luxembourg

ME-Montenegro

Public Service Broadcasting in search of sta-
ble financing

The Draft Law on Amendments to the Law on Pub-
lic Broadcasting Services of Montenegro introduces a
new model of financing for the national Public Service
Broadcaster (Radio Televizija Crne Gore - RTCG). In-
stead of a fixed percentage of 1.2 of the general public
revenues, the state would allocate 0.3% of the Gross

IRIS 2015-6 17


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17558
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-10/32&id=15276
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17548

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

Domestic Product (GDP) for the realisation of basic ac-
tivities of RTCG.

A limitation has been introduced, according to which
RTCG cannot use funds from the budget of Montene-
gro for the financing of commercial audiovisual ser-
vices (cross-subsidisation). Also, the funds are con-
ditioned by the signing of an agreement between the
Government of Montenegro and RTCG. This way, fund-
ing from the budget would increase by around 30%,
from an average of EUR 7-8 million.

As explained in the Draft, the reason for the amend-
ments is further harmonisation with the EU rules on
state subsidies and also the deteriorating general fi-
nancial situation, which has led to a decrease in RTCG
funding of around EUR 3 million from 2009 to 2013.

The proposal was drafted with the help of the Euro-
pean Broadcasting Union, but part of the domestic
and international professional public do not support
the proposed model. In the Comments to the Law
drafted for the OSCE Mission to Montenegro, it was
pointed out that these changes would be a step back
in terms of the independence of RTCG. The proposed
level of financing (state budget as a dominant source
of financing) would expose the public service broad-
caster to political influence.

Stronger safety mechanisms from state influence are
suggested, such as an act on self-regulation, since
different models of financing, such as a subscription
fee, have proved inefficient in practice. The subscrip-
tion fee model had been in force in 2007 and 2008,
but only 30% of the fees, which were included in the
telecommunication bill and later the electricity bill,
were successfully collected.

The amendments were drafted in November 2014, but
they haven't yet reached the Parliament.

e Vlada Crne Gore - Predlozi zakona (Draft Law on Amendments to
the Law on Public Broadcasting Services of Montenegro)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17559 SR

e Sandra Basic Hrvatin - Komentari na Zakon o RTCG 11.11.2014
(Comments to the Draft Law on Amendments to the Law on Public
Broadcasting Services of Monteneqro)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17561 SR

Daniela Brkic
KRUG Communications & Media, Montenegro

NL-Netherlands

Court grants a “right to be de-listed” against
an online news archive

On 11 March 2015, the District Court of Amsterdam
granted a “right to be de-listed” claim against the

owner of online archives. The plaintiff claimed that
the defendant should be ordered to ensure that news
articles in its online news archives would no longer
be listed in Google search results displayed following
searches made on the basis of the plaintiff’'s name.

The case involved a businessman against Erdee Me-
dia, a Dutch Christian media company that publishes
a reformational newspaper and two online archives
containing articles from several Christian publica-
tions. In 2005, the newspaper published an article
about business conflicts of the plaintiff. The article
cited farmers who accused the plaintiff of playing dirty
tricks with money and immovable property and of
fraudulent bankruptcy. The following year the news-
paper published an article stating that the farmers
had dropped their charges. Both articles were con-
tained in Erdee Media’s online archives.

The plaintiff alleged that he had still suffered damage
from the 2005 article due to its easy findability via
search engines and that he had the right to demand
the articles would be untraceable for search engines,
in particular for Google. Erdee Media did not contest
the allegation, but asserted that the plaintiff should
turn to the operator of the search engine. It argued
to this effect that the criteria from the EU Court of
Justice’'s “Google Spain” ruling of 13 May 2014 (see
IRIS 2014-6/3) only applied to operators of search en-
gines. Furthermore, the media company argued that
journalists can rely on Article 9 of the Data Protec-
tion Directive. This article provides for an exception
from the data protection rules for the processing of
personal data carried out solely for journalistic pur-
poses, in so far as necessary to reconcile the right to
privacy with the rules governing freedom of expres-
sion.

The Court upheld the plaintiff’s claim. First of all,
it considered that it would be relatively easy for the
owner of the archives to submit a request to Google
not to list the articles at issue in search results dis-
played following searches made on the basis of the
plaintiff’s name. Next, the Court determined that an
order to Erdee Media to make such a request could
be reconciled with the right to freedom of expression.
This determination was based on the following facts.
The plaintiff to a significant degree suffered adverse
consequences of the 2005 article. In addition, be-
cause of the manner in which the search results are
displayed, a search query would show the headline
of the article - which had a clear negative connota-
tion - without showing the headline of the later article
next to it - which would make clear that the charges
were dropped. Lastly, the disputed article related to
the plaintiff's distant past. The Court concluded that
Erdee Media could be ordered to request Google not
to list the articles in its search results. In effect, the
plaintiff successfully invoked his “right to be de-listed”
against the owner of the news archives, instead of
against Google.

18 IRIS 2015-6


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17559
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17561
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-6/3&id=15277

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

e Rechtbank Amsterdam, 11 maart 2015, C/13/563401 / HA
ZA 14-413, ECLI:NL:RBAMS:2015:1958 (District Court of Am-
sterdam, 11 March 2015, C/13/563401 / HA ZA 14-413,
ECLI:NL:RBAMS:2015:1958)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17549 NL

Sarah Johanna Eskens
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

Court rejects privacy claim over broadcast of
secret recording

In a judgment on preliminary relief proceedings on 17
April 2015, the District Court of Amsterdam rejected
a privacy claim over the broadcast of a secret record-
ing being. The plaintiff had received an area ban for
the living area of his ex-girlfriend. The woman also
pressed charges against him for stalking her and in
the meantime contacted a broadcaster that airs a pro-
gramme about stalking. On 12 April 2015, the broad-
caster announced that within a week they would de-
vote attention to the situation of the woman. The
broadcast would show secret recordings of the plain-
tiff looking over the woman’s fence and approaching
her as she was walking her dog. The plaintiff claimed
that the broadcaster had to be prevented from show-
ing the secret recordings.

The broadcaster’s right to freedom of expression
clashed with the plaintiff’s right to privacy. Article 8
of the Constitution of the Kingdom of the Netherlands
and Article 10 of the European Convention on Human
Rights (ECHR) protect the right to freedom of expres-
sion. Article 10(2) ECHR states that the exercise of
that right may be subjected to restrictions if they are
prescribed by law and are necessary in a democratic
society for the protection of the reputation or rights
of others. The restriction on the broadcaster would
be “prescribed by law” if the broadcast qualified as
a tortious act against the plaintiff within the mean-
ing of Article 6:162 of the Dutch Civil Code. On the
plaintiff’s side, Article 8 of the ECHR protects the right
to privacy, which includes the right to respect for his
honour and good name. In principle, freedom of ex-
pression and the right to privacy are equal. The Court
considered that the question of which right would out-
weigh the other one would depend on all the circum-
stances of the case.

The Court denied the plaintiff’'s claim. It found it rele-
vant that the broadcaster had promised that the plain-
tiff’s face would be blurred, the video footage “wiped”
and that the plaintiff’s full name would not be men-
tioned. The Court observed that neither the plaintiff's
body type, namely a bodybuilding type, nor his voice
would identify him in the broadcast. Furthermore,
the Court considered that the topic of the broadcast
(stalking) was a societal issue. The plaintiff’'s conduct

could illustrate the problem of stalking and the broad-
caster could not have obtained the material without
a hidden camera. In addition, the Court held that
the content of the broadcast at issue (that the plain-
tiff was a stalker) was supported by publicly available
facts. Finally, the Court noted that the plaintiff was of-
fered and made use of the opportunity to tell his side
of the matter in the broadcast. The Court concluded
that the right to freedom of expression of the broad-
caster outweighed the right to privacy of the plaintiff.

e Rechtbank Amsterdam, 17 april 2015, IEF 14915, S. tegen SBS (Dis-
trict Court Amsterdam, 17 April 2015, IEF 14915, S v. SBS)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17550 NL

Sarah Johanna Eskens
Institute for Information Law (IVIiR), University of
Amsterdam

Regulation clarifying the provision on net
neutrality

On 11 May 2015, the Dutch Ministry of Economic
Affairs issued a policy regulation clarifying the pro-
vision on net neutrality, which is codified in Article
7.4a of the Dutch Telecommunication Act (DTA). The
policy regulation was adopted after the Ministry of
Economic Affairs held a national consultation round,
inviting stakeholders to comment on certain aspects
regarding net neutrality. According to Article 21 of
the Framework Act on Independent Governing Bodies
(Kaderwet Zelfstandige Bestuursorganen), the Dutch
Ministry of Economic Affairs has a mandate to issue
policy regulations which clarify the scope and subject
matter of certain provisions that fall under the portfo-
lio of the Ministry.

Following from Article 7.4a DTA, public electronic com-
munication networks which deliver Internet access
services and providers of Internet access services are
not allowed to interfere with Internet traffic, unless
one of the derogations under Article 7.4a (a), (b), (c)
or (d) DTA can be deemed applicable. The policy
regulation clarifies the meaning of Internet access,
since some aspects were still unclear. The explana-
tory memorandum states that the notion of Internet
access has to be construed broadly, in order to pre-
vent circumvention of the provision on net neutrality.
However, according to the policy regulation, the of-
fering of a single service over the Internet protocol is
not deemed to constitute the offering of an Internet
access service and is therefore exempted from the
net-neutrality provision under Article 7.4a DTA. This
means that providers of a single service over the In-
ternet protocol are exempted from the provision on
net neutrality and therefore do not have to offer un-
restricted access to the Internet. As an example, the
explanatory memorandum states that the offering of
a separate single service like an email service or a

IRIS 2015-6 19


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17549
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17550

L'AUDIOVISUEL.
SERVATORY
ORMATIONSSTELLE

of the European Audiovisu

music streaming service cannot be deemed to con-
stitute the offering of an Internet access service and
is therefore allowed without offering unrestricted ac-
cess to the Internet, due to the fact that this falls out-
side of the scope of Article 7.4a DTA. Furthermore, the
explanatory memorandum states that the offering of
two separate services as a bundle constitutes the pro-
viding of Internet access and therefore falls within the
scope of Article 7.4a DTA. This means that providers
of a bundle of two separate services over the Inter-
net protocol have to grant the end user unrestricted
access to the Internet.

Conversely, according to the policy regulation, pub-
lic electronic communication networks which deliver
Internet access services and providers of Internet ac-
cess services are not allowed to offer a single ser-
vice in conjunction with Internet access where the
provider discriminates between the separate single
service and Internet access. The explanatory mem-
orandum states that this means that providers are no
longer allowed to offer a single separate service, such
as Skype or Spotify, in conjunction with Internet ac-
cess, where the data use of the single separate ser-
vice is exempted from the regular data plan of an end-
user. The policy regulation argues that, by exempting
the data use of certain services from the data plan,
providers positively discriminate amongst services on
price by exempting them from the pricing scheme un-
der the regular data plan.

Lastly, the policy regulation clarifies the meaning and
scope of providers of Internet access services. In or-
der to fall within the scope of the net-neutrality pro-
vision, providers of Internet access services have to
be deemed to grant access to the public at large. The
explanatory memorandum states that this means that
providers of Internet access services, which can be
deemed to grant access to a restricted number of per-
sons, such as companies and institutions that grant
Wi-Fi access to their customers and employees, are
exempted from the net-neutrality provision.

e Besluit van de Minister van Economische Zaken van 11 mei 2015,
nr. W/Z/15062267, houdende beleidsregel inzake de toepassing door
de Autoriteit Consument en Markt van artikel 7.4a van de Telecom-
municatiewet (Beleidsregel netneutraliteit) (Decree of the Minister of
Economic Affairs of May 11, 2015, no. WJZ/15062267, on Article 7.4a
of the Telecommunications Act (Net neutrality))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17587 NL

Youssef Fouad
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

PT-Portugal

Fees for private copying approved after Pres-
ident’s veto

The Law Decree no. 320/Xll extending the private
copying fees to a range of electronic equipment was
approved on 8 May 2015 with 120 votes in favour from
the bipartisan coalition (PSD and CDS). After the Pres-
ident’s veto in March 2014, the law proposal returned
to the Assembly of the Republic to be appreciated for
the second time and its approval forces the promul-
gation. Bearing in mind legal requirements and since
the President has eight days for this procedure, the
law will most likely come into force after 20 June 2015.
The law was prepared and voted on in the Assembly of
the Republic, although it originated in a governmen-
tal proposal. It alters the Copyright Code with the aim
of broadening the provisions on private copying com-
pensation fees.

In practice, this law establishes that fees will be appli-
cable to all equipment with the capacity to store and
replicate music, videos or software, such as mobile
phones, printers or USB devices. They will be variable
according not only to the type, but also to the storage
capacity of gadgets and electronic equipment, based
on a triple maximum of EUR 7.50, 15 and 20. These
values shall be reviewed every two years.

The President’s veto to the law proposal presented
by the Government was based on the necessity of
“achieving the adequate balance between all inter-
ests”. In the text justifying this action, President
Cavaco Silva also considered that the proposal was
risky for the national economy and that further legis-
lation was needed, “more in tune with technological
changes and more adequate in the protection of the
rights of authors and consumers”.

The application of this type of fees results from the Di-
rective on Information Society, which authorises Mem-
ber States to provide for an exception to the reproduc-
tion right in respect of reproductions made by natural
persons for private use on condition that rightholders
receive a fair compensation. It is therefore in the ex-
ceptions package that compensation fees which are
applied to the purchase price of equipment with ca-
pacity to reproduce and replicate work protected by
copyright fit

e Decreto de Lei n.° 320/XIl - Segunda alteracdo a Lei n.° 62/98, de
1 de setembro, que regula o disposto no artigo 82.°2 do Cédigo do
Direito de Autor e dos Direitos Conexos, sobre a compensa¢ao equi-
tativa relativa a cdpia privada, [DAR Il série A N2.89/Xll/4 2015.03.05
(pdg. 28-40)] (Law Decree no. 320/XIl, DAR Il série A N2.89/XII/4
2015.03.05 (p. 28-40))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17551 PT

20 IRIS 2015-6


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17587
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17551

of the European Audiovisu

e Texto do veto do Presidente da Republica, 31 de marco de 2015
(Text of the President’s veto to Law Decree no. 320/XIl, 31 March
2015)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17552 PT

Mariana Lameiras & Helena Sousa
Communication and Society Research Centre,
University of Minho

Presidency of the Council of Ministers will ad-
vise the Government on media issues

The Portuguese Government will abolish the Office for
Media (Gabinete para os Meios de Comunicagcdao So-
cial - GMCS) at the end of the year, as determined
by Law Decree no. 24/2015 of 6 February 2015. The
date has been settled, while the transfer of respon-
sibilities assigned to this body to the General Secre-
tariat of the Presidency of the Council of Ministers will
take place on 31 December. The plan is to keep part of
the Office’s team members (currently approximately
30 persons) in a smaller unit near the Presidency of
the Council of Ministers to continue advising the Gov-
ernment on media issues.

The Office for Media is a central service under direct
state administration, endowed with administrative au-
tonomy, but dependent on the Minister of State and
Regional Development (to which media issues are del-
egated). Itis in charge of advising the Government on
the design, implementation and evaluation of public
policies for the media and of ensuring the allocation
and supervision of state incentives for the sector. In
particular, with the abolition of this body, its respon-
sibilities will be distributed by the General Secretariat
of the Presidency of the Council of Ministers, the Com-
missions of Regional Coordination and Development
(CCDR) and the Agency for Development and Cohe-
sion. Both Law Decrees no. 22/2015 and no. 23/2015
have defined that managing incentives and support
for local and regional media should be transferred to
the Commissions of Regional Coordination and De-
velopment, based on the idea that a more rigorous
evaluation will result from the proximity between the
decision-makers and beneficiaries (preamble of Law
Decree no. 24/2015).

The body to be abolished was created in 2007 in
substitution of the Institute of Social Communication
(Instituto da Comunicacado Social), under the PRACE
programme (Restructuring Programme for Public Ad-
ministration) during the first government led by José
Sécrates. At that time, some of the Institute’s compe-
tences were also transferred to the state media regu-
lator (Entidade Reguladora para a Comunicagao Social
- ERC, established in 2005).

e Decreto-Lei n.2 24/2015 - Procede a extin¢do do Gabinete para os
Meios de Comunicagéo Social e a transferéncia das suas atribuicées
para a Secretaria-Geral da Presidéncia do Conselho de Ministros,
para as comissées de coordenag¢do e desenvolvimento regional e
para Agéncia para o Desenvolvimento e Coesdo, I. P. Publicada no
Didrio da Republica, 12 Série, n.2 26, de 2015-02-06 (Law Decree no.
24/2015 of 6 February, published in the official news bulletin “Diario
da Republica” no. 26, 1st series, 6 February 2015)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17588 PT
e Decreto-Lei n.? 22/2015 - Procede a primeira alteragcdo ao Decreto-
Lei n.2 98/2007, de 2 de abril, que aprova o regime do incentivo a
leitura de publicagées periddicas. Publicada no Diario da Republica,
12 Série, n.° 26, de 2015-02-06 (Law Decree no. 22/2015 of 6 Febru-
ary, published in the official news bulletin “Diario da Republica” no.
26, 1st series, 6 February 2015)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17589 PT
e Decreto-Lei n.2 23/2015 - Aprova o novo regime de incentivos do
Estado a comunicagdo social. Publicada no Didrio da Republica, 12
Série, n.2 26, de 2015-02-06 (Law Decree no. 23/2015 of 6 February,
published in the official news bulletin “Diadrio da Republica” no. 26,
1st series, 6 February 2015)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17590 PT

Mariana Lameiras & Helena Sousa
Communication and Society Research Centre,
University of Minho

RO-Romania

[ Modification of the Audiovisual Act rejected ]

The Chamber of Deputies (lower chamber of the Ro-
manian Parliament) rejected on 6 May 2015 a mod-
ification of Article 20 of the Audiovisual Act no.
504/2002. According to the rejected Draft Law, the
President of the National Audiovisual Council (Consil-
iul National al Audiovizualului - CNA) would have been
dismissed, if the Parliament rejected the annual report
of the Council. He could not have been re-appointed
as President for the rest of the 6 years mandate. The
Parliament would appoint another President for the
rest of the mandate.

The final decision belongs to the upper Chamber, the
Senate (see, inter alia, IRIS 2010-1/36, |RIS 2011-
4/31} IRIS 2011-7/37, [IRIS 2013-3/25, RIS 2013-6/27,
IRIS 2014-1/37, RIS 2014-2/31, RIS 2014-7/29, and
IRIS 2014-9/26).

The Audiovisual Act does not provide provisions on
the dismissal of the President of the CNA or of the
Council as a whole if the annual report is rejected. It
only provides that members of the Council can be dis-
missed, if they are not able to exercise their function
for six months or if they receive a criminal conviction
imposed by a final court decision.

The Draft Law had been initiated by the two Pres-
idents of the two Culture and Mass-Media Standing
Committees of the two chambers of the Parliament.
They initiated the Draft Law in order to solve the pro-
longed functioning crisis of the CNA, due to multiple

IRIS 2015-6 21


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17552
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17588
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17589
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17590
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-1/36&id=15288
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-4/31&id=15288
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-4/31&id=15288
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-7/37&id=15288
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-3/25&id=15288
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-6/27&id=15288
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-1/37&id=15288
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-2/31&id=15288
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-7/29&id=15288
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-9/26&id=15288

L'AUDIOVISUEL.
SERVATORY
ORMATIONSSTELLE

of the European Audiovisu

legal disputes between the President of the Council
and the majority of the other ten members of the
Council.

The president of the Council, who is accused of
obeying the main ruling party, PSD, and of reducing
the freedom of expression of the audiovisual media
through measures she obliges the Council to adopt, is
being prosecuted for abuse of office. In turn, she has
sued her colleagues, because they reduced her pow-
ers last year through the modification of the operating
rules of the Council.

e Propunere legislativa pentru modificarea art. 20 din Legea au-
diovizualului nr. 504/2002 - forma initiatorului (Draft Law on the mod-
ification of Art. 20 of the Audiovisual Law no. 504/2002 - initiator’s
form)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17562 RO
e Propunere legislativa pentru modificarea art. 20 din Legea au-
diovizualului nr. 504/2002 - expunerea de motive (Draft Law on the
modification of Art. 20 of the Audiovisual Law no. 504/2002 - Ex-
planatory Memorandum)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17563 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

[ Modification of the PBS Act rejected ]

The Romanian Senate (upper chamber of the Parlia-
ment) rejected on 15 April 2015 the Draft Law on
the modification of Article 40 of the Act no. 41/1994
on the organisation and functioning of the Romanian
Radio Broadcasting Company and of the Romanian
Television Broadcasting Company (Propunerea legisla-
tiva pentru modificarea art. 40 din Legea 41/1994
privind organizarea si functionarea Societatii Romane
de Radiodifuziune si Societatii Romane de Televiz-
iune). The decision of the Senate was final (see inter
alia|IRIS 2013-5/37, IRIS 2014-1/38, IRIS 2014-6/30).

The Draft Law had been tacitly approved by the Cham-
ber of Deputies on 1 April 2015. The Draft Law
intended to cut the mandatory payment by every
household and every company, firm or legal person
in Romania of a monthly license fee for the public
radio and television broadcasters. The initiators ar-
gued that the consumers should be able to opt for or
against the services offered by the public broadcast-
ers. They considered the Act no. 41/1994 unfair to
commercial broadcasters, which could only rely upon
revenues from advertisements. The initiators also ar-
gued that the vast majority of the consumers also
pays a subscription to the TV cable network providers
and, for this reason, a monthly license fee for the PSB
represents, in their opinion, a double payment for the
same service. The payment of the monthly license
fee would have become mandatory only for those opt-
ing to receive the public radio and TV programmes,
through an unspecified mechanism.

The Economic and Social Council rejected the Draft
Law because it was evasive and incomplete and did
not foresee a mechanism for citizens and firms to opt
for the public radio and TV services. The Romanian
Government has not provided an opinion on this leg-
islative proposal.

49% of the 2014 revenues of Radio Romania and
58.65% of the revenues of the Romanian Television,
TVR, came from the licence fee, according to their an-
nual reports handed to the Parliament. The financial
situation of the public television, TVR, is very delicate.
TVR had debts to the state and its creditors of approx-
imately 700 million lei (EUR "159.09 million) at 31 De-
cember 2014, an amount bigger than the annual bud-
get of TVR. The removal of the tax revenues would
have resulted in an immediate collapse of the public
TV service.

The opponents of the idea of abolishing the obligation
of all the households and firms in Romania (with the
exemptions directly established through the Law no.
41/1994 and the Government Decrees on how the tax
is collected and who is exempted from the tax) con-
sider the monthly licence fee as a solidarity tax. They
consider that the PSB has to be well-financed in order
to be strong, balanced and independent and to fully
accomplish its mission.

e Propunerea legislativa pentru modificarea art. 40 din Legea
41/1994 privind organizarea si functionarea Societatii Roméne de Ra-
diodifuziune si Societatii Roméane de Televiziune - forma initiatorului
(Draft Law on the modification of Article 40 of the Law no. 41/1994 on
the organisation and functioning of the Romanian Radio Broadcasting
Company and of the Romanian Television Broadcasting Company -
initiator’s form)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17564 RO

e Propunerea legislativa pentru modificarea art. 40 din Legea
41/1994 privind organizarea si functionarea Societatii Roméne de
Radiodifuziune si Societatii Romdne de Televiziune - expunerea de
motive (Draft Law on the modification of Article 40 of the Law no.
41/1994 on the organisation and functioning of the Romanian Radio
Broadcasting Company and of the Romanian Television Broadcasting
Company - Explanatory Memorandum)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17565 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

SK-Slovakia

Complaint for breach of the Language Act
dismissed

On 10 March 2015, the Council for Broadcasting
and Retransmission of the Slovak Republic (CBR) dis-
missed a complaint against a radio programme, which
presented to listeners the latest trends in the British
music scene. The programme had been provided
within the radio programme service of the Slovak pub-
lic service broadcaster (PSB). The complaint drew at-
tention to an interview with a British band and one

22 IRIS 2015-6


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17562
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17563
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-5/37&id=15289
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-1/38&id=15289
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-6/30&id=15289
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17564
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17565

regular section, both broadcast exclusively in English.
The claimant thus disputed that these passages of
the programme breached the obligations under the
so-called Language Act.

The provisions of the Language Act apply (with minor
alternations) to both TV and radio broadcasting. In
principle any broadcast of a programme service must
be in the official state language (at present only the
Slovak language) with a few privileges for the Czech
language (which officially qualifies as “understand-
able language”) and limited exceptions. The rather
firm nature of the Language Act has been criticised
on many occasions by both radio and TV broadcast-
ers, professionals in the audiovisual sector, journalists
and the European Commission. The European Com-
mission’s objections led to a joined amendment of the
Language and Broadcasting Act (for more details see
IRIS 2014-1/41).

The programme in question, “Selector”, is a mutual
project of the PSB and the British Council in Slovakia
and its aim is to present to the Slovak audience cur-
rent British musical culture. The disputed interview
in English lasted 1 minute and 47 seconds and was
broadcast without any interpretation into the Slovak
language. The Council stated that in a formalistic
interpretation of the Law, the given programme and
the interview do not fall under any of the exceptions
stated in the Language Act. However, the Council
concluded that, in the present case, it is necessary
to take into account the intercultural character of the
programme, as well as the statutory obligations of the
PSB - in particular the mission to promote and spread
various (national and international) cultural aspects.

The Council considered the abovementioned aspects
and the short duration of the interview and declared
that the broadcasting of the interview did not consti-
tute a breach of the Language Act.

The regular section broadcast exclusively in English
is characterised by the producers of the show as a
“language window with the British Council”. This
light entertainment section about a specific topic (in
the present case the topic was football) is presented
through a conversation between two English speaking
hosts. The Council pointed out the exception for “TV
and radio language courses or programmes of sim-
ilar fashion”. The wording “of similar fashion” is of
special relevance, since it means that the exception
should not cover only traditional language courses,
but it may also apply to various types of light enter-
tainment programmes aimed at specific features of
foreign languages.

The Council therefore decided that the broadcasting
of the “language window” did not constitute a breach
of the Language Act and thus dismissed the complaint
as such.

An appeal against the CBR’s unpublished decision is
not possible.

e Zapisnica RVR ¢. 05/2015 zo dna 10. 3. 2015 (Minutes of CBR’s
meeting on 10 March 2015)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17566 SK

Juraj Polak
Radio and Television of Slovakia (PSB)

The Slovak Advertising Standards Council ac-
cepts comparative advertising

On 16 April 2015, the Slovak Advertising Standards
Council (SASC) ruled that TV advertisements of the
company “Unilever Slovensko” that compared its
products (“Rexona” deodorants) to the products of its
main competition (“Nivea” deodorants) does not vio-
late the provisions of the Code of Advertising Practise.

The advertisements presented men and women dur-
ing various physically challenging activities, while em-
phasising the special characteristic of the promoted
product - the prevention of the yellow spots which
originate from usage of a deodorant on white cloth-
ing. The advertisements claimed in a verbal and vi-
sual manner that “Rexona” deodorants are more ef-
fective in preventing yellow spots than its competi-
tion, “Nivea” deodorants.

SASC received complaints against the above-
mentioned TV advertisements since they allegedly
damage the reputation of the advertiser's main com-
petitor “Beiersdorf”, the producer of “Nivea” deodor-
ants. During the official examination, the advertiser
submitted its written opinion, in which he explained
that the complainant misunderstood the purpose of
the advertising campaign. The advertisements used
comparative advertising, which - although rarely used
in Slovakia - is fully in line with both the Act on adver-
tising, as well as the Code of Advertising Practise. The
advertiser also stated that the higher effectivity of
his product is confirmed by an independent research
study. The results were presented to SASC.

During the examination, SASC explained that compar-
ative advertising is admissible under the Code of Ad-
vertising Practise, only if it compares products with
the same use or intended for the same purpose and
if it objectively compares one or more concrete, spe-
cific, substantial and verifiable characteristics of the
products, including their prices.

In this case, SASC considered the comparison as ob-
jective, since the advertiser compared products in-
tended for the same purpose and the compared char-
acteristic was substantial, specific and verifiable. The
comparison was supported by independent tests and
the claims used in the advertisements where verified
by its results.

SASC therefore concluded that the advertisements
did not disparage the competition and the compari-
son was made in a manner which may be considered

IRIS 2015-6 23


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-1/41&id=15290
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17566

of the European Audiovisu

as ethical and objective and thus in line with the pro-
visions of the Code of Advertising Practise.

e Rada pre reklamu, 20 (04-04) "Rexona" (Decision of SASC from 16
April 2015)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17567 SK

Juraj Polak
Radio and Television of Slovakia (PSB)

Complaint against TV ad on sexual nutrition
product dismissed

On 24 March 2015, the Council for Broadcasting and
Retransmission of the Slovak Republic (“CBR”) dis-
missed a complaint against a sponsorship announce-
ment (hereinafter referred to as “credits”), which fea-
tured a nutrition product for a “stronger male erec-
tion” broadcast within the programme service of a
major Slovak TV commercial broadcaster. CBR exam-
ined the credits with the existing tools for the protec-
tion of minors in media, as well as with regard to the
difference between sponsorship announcements and
advertising.

Both versions of the credits contained females ap-
proaching men in ordinary situations (i.e. a security
guard in his booth or a hockey player at an ice ring)
with the words “shhh we can04046right now”. Both
versions ended with information about the product
- with a visual “firm and fast erection” and a ver-
bal “product to improve erections with a quick start”.
CBR first examined whether the credits contained any
visual or acoustic information that would entitle the
broadcaster to label the credits as unsuitable for mi-
nors under 15 or 18 years of age, which would pre-
vent such content from being aired before 8 p.m. or
10 p.m. The CBR however concluded that the credits
did not fulfil any criteria for such labelling. Despite its
obvious sexual undertone, the credits did not contain
any explicit visual or acoustic sexual content other
than factual information and even the sexual impli-
cations featured in the storyline where presented in a
rather light and harmless tone.

CBR also examined whether such sponsorship credits
fulfilled the definition of advertising and thus quali-
fied as a sui generis advertising spot, with the nec-
essary implications, such as including the spot into
the total time reserved for advertising in one hour
and fulfilling the obligations to separate advertising
from editorial content with spatial or visual and acous-
tic means. CBR acknowledged that the claims of a
“firm and quick erection” and “04046erection with a
quick start” certainly carry some promotional mes-
sage. CBR however also noticed that the product in
question represented the high end product of a spe-
cific line of similar products of this company, where
the “quick start” feature represents the difference be-
tween a basic and a high end product. This was also

confirmed by the fact that the trademark registered
with regard to this product contains the claim “with
quick effect”.

CBR stated that these “slightly promotional” claims
also served as a feature to identify the product of the
sponsor. CBR therefore declared that there was not a
breach of law and thus dismissed the complaint. An
appeal against the CBR’s unpublished decision is not
possible.

e Zdapisnica RVR ¢. 06/2015 zo dnia 24. 3. 2015 (Minutes of CBR’s

meeting on 24 March 2015)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17568 SK

Juraj Polak
Radio and Television of Slovakia (PSB)

US-United States

Net Neutrality challenged in lawsuits filed by
Telecom and Alamo

The FCC is set to face the first legal challenges to
the Net Neutrality Order (“Order”) it passed on 12
March 2015. The Order, which imposed Title Il util-
ity regulations on the Internet and prohibited blocking
and throttling traffic, was challenged in separate law-
suits filed by the United States Telecom Association
(“US Telecom”), a trade group that represents some
of the largest Internet providers, and Alamo Broad-
band (“Alamo”), a small broadband provider based in
Texas.

US Telecom filed a “protective petition for review” with
the U.S. Court of Appeals for the District of Columbia
on 23 March 2015 alleging that the FCC's “move to
utility-style regulation” by “invoking Title 1I” utility
regulations exceeded its legal authority. They made
clear, however, that they are limiting their challenge
to the authority of the FCC to impose Title Il regula-
tions on the Internet.

Alamo’s lawsuit, which was filed on 23 March 2015 in
New Orleans, alleged that the Order’s prohibition on
blocking or throttling traffic causes them harm.

The FCC announced its intention to seek to have both
lawsuits dismissed on the grounds that they are pre-
mature. It explained that the lawsuits are not ripe for
review because all challenges must be made within
60 days of publication in the federal register, which
happened on 13 April 2015. US Telecom explained
that it filed its petition as a precautionary move out
of abundance of caution to preserve any procedural
rights in challenging any “declaratory rulings" in the
Order, which become ripe for review after publication
on the FCC website. After the Order was subsequently

24 IRIS 2015-6


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17567
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17568

of the European Audiovisual Observatory

published in the Federal Register, US Telecom filed a
Supplemental Petition for Review with the D.C. Circuit
Court on 13 April 2015.

If multiple challenges are filed by different parties in
different circuits, the Judicial Panel on Multidistrict Lit-
igation (JPML) selects one of those circuits to be the
court that hears the appeal by lottery. To have an ap-
peal entered into the lottery, the challenge must be
filed with the court within 10 days after the Order’s
publication in the Federal Register.

e US Court of Appeal for District of Columbia Circuit, United States
Telecom Association v. Federal Communications Commission and

United States of America, Protective Petition for Review, 23 March
2015

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17570 EN
e FCC, 47 CFR Parts 1, 8, and 20 - Protecting and Promoting the Open

Internet

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17571 EN

Jonathan Perl
Locus Telecommunications, Inc.

Owner of a “revenge porn” website sen-
tenced to 18 years in prison

The San Diego Attorney General announced, on 4 April
2015, that the owner of a now-offline "revenge porn"
website based in California was sentenced to 18 years
in prison, after being charged with 31 felony counts,
including conspiracy, identity theft and extortion. The
owner was convicted of six counts of extortion and
21 counts of identity theft for developing a website
that allowed people to post explicit images of people
without their permission, allowed users to post per-
sonal information of the people in the pictures with-
out their consent and solicited payments in $250 to
$350 increments from people who wanted to have the
photographs deleted. Over the course of its opera-
tions, the site had 10170 photos and generated nearly
$30000 of revenue from payments for removal of the
pictures.

The California Attorney General lauded the decision
and expressed their continued commitment to inves-
tigate and prosecute people who commit these types
of acts. The defendant’s attorney admitted that he
made moral transgressions, but maintained their be-
lief, that he was not legally responsible for the pic-
tures, these being submitted by others.

e Superior Court of the State of California for the County of San Diego,
10 Decemher 2013

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17569 EN

o Attorney General Kamala D. Harris Announces 18 Year Prison Sen-
tence for Cyber-Exploitation Website Operator

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17592 EN

Jonathan Perl
Locus Telecommunications, Inc.

IRIS 2015-6 25


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17570
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17571
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17569
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17592

of the European AudioVisu’aﬂ Observatory

Agenda RoBnagel A., Geppert, M., Telemediarecht:
Telekommunikations- und Multimediarecht Deutscher
Summer Course on Privacy Law and Policy Taschenbuch Verlag, 2014 ISBN 978-3423055987
6-10 July 2015 Organiser: Institute for Information Law http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-
(IViR), University of Amsterdam Venue: Amsterdam Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr 1 -
|http://www.ivir.nl/courses/plp/plp.html| 157s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-
. 15&keywords=medienrecht|
Book List Castendyk, O., Fock, S., Medienrecht / Europaisches
. ) . o Medienrecht und Durchsetzung des geistigen Eigentums De
Tricard, S., Le droit communautaire des communications Gruyter, 2014 ISBN 978-3110313888
commerciales audiovisuelles Editions universitaires http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-
européennes, 2014 ISBN 978-3841731135 Europ%C3%Ad4isches/dp/311031388X/ref=sr_1_-
http://www.amazon.fr/droit-communautaire- 10?7s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-
communications-commerciales- 10&keywords=medienrecht|
audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr 1 _- Doukas, D., Media Law and Market Regulation in the
1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1- European Union (Modern Studies in European Law) Hart
1&keywords=droit+audiovisuel Publishing, 2014 ISBN 978-1849460316
Perrin, L., Le President d'une Autorite Administrative http://www.amazon.co.uk/Market-Regulation-European-
Independante de Régulation ISBN 979-1092320008 Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr 1 -
http://www.amazon.fr/President-Autorite-Administrative- 97s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-
Independante-R%C3%A9gulation/dp/1092320008/ref=sr - 9&keywords=media+law|
1 5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1-
5&keywords=droit+audiovisuel

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

(© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

26 IRIS 2015-6


http://www.ivir.nl/courses/plp/plp.html
http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/President-Autorite-Administrative-Independante-R%C3%A9gulation/dp/1092320008/ref=sr_1_5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1-5&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/President-Autorite-Administrative-Independante-R%C3%A9gulation/dp/1092320008/ref=sr_1_5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1-5&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/President-Autorite-Administrative-Independante-R%C3%A9gulation/dp/1092320008/ref=sr_1_5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1-5&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/President-Autorite-Administrative-Independante-R%C3%A9gulation/dp/1092320008/ref=sr_1_5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1-5&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr_1_15?s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-15&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr_1_15?s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-15&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr_1_15?s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-15&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr_1_15?s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-15&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr_1_10?s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-10&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr_1_10?s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-10&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr_1_10?s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-10&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr_1_10?s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-10&keywords=medienrecht
http://www.amazon.co.uk/Market-Regulation-European-Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr_1_9?s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-9&keywords=media+law%20
http://www.amazon.co.uk/Market-Regulation-European-Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr_1_9?s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-9&keywords=media+law%20
http://www.amazon.co.uk/Market-Regulation-European-Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr_1_9?s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-9&keywords=media+law%20
http://www.amazon.co.uk/Market-Regulation-European-Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr_1_9?s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-9&keywords=media+law%20

	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Morice v. France (Grand Chamber)
	EUROPEAN UNION
	Court of Justice of the European Union: Licensing of multiplex operators infringed EU law
	European Commission: The Digital Single Market Strategy for Europe
	NATIONAL
	AL-Albania
	Parliament votes to complete the steering council of the public broadcaster
	Public Broadcaster signs contract on building digital networks
	BE-Belgium
	Decisions regarding infringements of sponsoring provisions
	Five broadcasters warned for non-compliance with rules on commercial communication on sugary confectionery
	BG-Bulgaria
	CEM’s report of the monitoring of the television channel PRESS TV
	DE-Germany
	Extent of obligation to delete illegal comments by journalists
	Breakthrough in discussions on ZDF agreement
	ES-Spain
	Spanish Government approves rules to grant six new nation-wide DTT licenses
	Amendment of the Catalan Broadcasting Act
	CNMC approves Telefónica acquisition of DTS
	FI-Finland
	New system for compensating private copying
	FR-France
	Playmédia carrying France Télévisions channels - further intervention by the CSA
	New Decree defines rules for scheme for television editors’ contribution to independent production
	Combating piracy: French audiovisual groups appeal to Facebook and Twitter
	GB-United Kingdom
	High Court blocks access to “Popcorn Time” application providers
	Ofcom Determines “Khara Sach” Breached Rules Concerning Fair Treatment of a Member of the Public
	Revised arrangements for signing
	GR-Greece
	New act on public broadcaster
	IE-Ireland
	Review of designated free-to-air sporting events
	IT-Italy
	RAI Italian Government reform proposal
	LT-Lithuania
	Draft law on amendments to the Act on the provision of information to the public
	LU-Luxembourg
	New Grand-Ducal Regulation on fees for audio and audiovisual media service providers
	ME-Montenegro
	Public Service Broadcasting in search of stable financing
	NL-Netherlands
	Court grants a “right to be de-listed” against an online news archive
	Court rejects privacy claim over broadcast of secret recording
	Regulation clarifying the provision on net neutrality
	PT-Portugal
	Fees for private copying approved after President’s veto
	Presidency of the Council of Ministers will advise the Government on media issues
	RO-Romania
	Modification of the Audiovisual Act rejected
	Modification of the PBS Act rejected
	SK-Slovakia
	Complaint for breach of the Language Act dismissed
	The Slovak Advertising Standards Council accepts comparative advertising
	Complaint against TV ad on sexual nutrition product dismissed
	US-United States
	Net Neutrality challenged in lawsuits filed by Telecom and Alamo
	Owner of a “revenge porn” website sentenced to 18 years in prison

