COUNCIL OF EUROPE
European Court of Human Rights: Axel Springer AG v.

Germany (NO. 2) . .ueviie it et ene e aeeraneernn o

EUROPEAN UNION
Court of Justice of the European Union: Papasavvas v O

Fileleftheros .....covii i i e e o

Court of Justice of the European Union: CJEU introduces

concept of parody in EU Law: Deckmyn v. Vandersteen ...

Court of Justice of the European Union: EUR 150 million
fine upheld for anti-competitive broadband pricing by

Spanish Telecoms Giant.....vvviiiiiiiiiii e iiiinnee o

European Commission: Summary of responses to Green

Paper on ‘fully converged audiovisual world’ published ...

UNITED NATIONS
United Nations: New industry guidelines for online child

ProteCHiON Lottt e s

2014 Joint Declaration by the four special international

mandates for protecting freedom of expression........ ..

AT-Austria
Austrian Administrative Court submits questions to
CJEU on legal classification of newspaper’s online video

BE-Belgium
Flemish Media Regulator fines broadcasters for infringe-

ments of commercial communication provisions....... ..

Flemish Media Regulator dismisses complaint against

stand-up comedy programme ......c.eveiiiiiinnnenees s

BG-Bulgaria
Public service broadcaster BNT’s invitation to tender for
audience data research deemed lawful ................ ..

CZ-Czech Republic
Decision of the Supreme Court concerning personality
0] o) (=T o o TS

DE-Germany

Constitutional Court rules on courtroom reporting re-
SEMCHIONS « e

of the European Audiovisual Observatory

IRIS 2014-9

Federal Administrative Court rules that “Hasserdder
Mannercamp” did not breach advertising rules...........
KJM presents broadcasting and telemedia cases from
first half of 2014 ... i e e s

FR-France

Google ordered to de-reference links to defamatory ar-

£ =
Digital technology and fundamental rights — 50 propos-

als from the Conseil d’Etat......uveernreernrereneernnnn..
HADOPI opinion on the exception for making private

copies of television programmes. ......coevevviiiinnnne.s
Netflix arrives in FranCe......oviiiiiii i iiiieinninnnens

GB-United Kingdom

RT breaches impartiality rules over election coverage...
Regulator decides that popular BBC programme in-
cluded racially offensive material .............ccvvvvvn. ..

GR-Greece
Amendments to Act on public broadcaster...............

IT-Italy

AGCOM adopts new regulation on transfer of ownership
and enforcement of concentration limits in the media
LYot o

NL-Netherlands
Cable companies broadcast programmes without copy-
right holder authorisation...........cooviiiiiiiiiiiin sy

PT-Portugal
New rules for public service broadcaster programming
RO-Romania

Modifications of the Audiovisual Act................ccvuus
Three out of five multiplexes awarded ................. ..

RS-Serbia
New media legislation adopted in Serbia.................

SI-Slovenia

Pro Plus abused its dominant position in the television
advertising market ...

10

16

19

.20



Editorial Informations

Publisher:

European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG

Tél. : +33 (0) 390 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int

Comments and Contributions to:

iris@obs.coe.int

Executive Director:

Susanne Nikoltchev

Editorial Board:

Maja Cappello, Editor e Francisco Javier Cabrera Blazquez,
Deputy Editor (European Audiovisual Observatory)

Michael Botein, The Media Center at the New York Law School
(USA) e Media Division of the Directorate of Human Rights of
the Council of Europe, Strasbourg (France) e Andrei Richter,
Faculty of Journalism, Moscow State University (Russian
Federation) e Peter Matzneller, Institute of European Media
Law (EMR), Saarbriicken (Germany) e Harald Trettenbrein,
Directorate General EAC-C-1 (Audiovisual Policy Unit) of
the European Commission, Brussels (Belgium) e Tarlach
McGonagle, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands)

Council to the Editorial Board:

Amélie Blocman, Victoires Editions

Documentation/Press Contact:

Alison Hindhaugh

Tel.: +33(0)3 90 21 60 10;

B ot
- .
" -
s .
OMEERVATONE EUROPEEN DE LAUDIOVISUEL *yx
EURGPEAN AUDIOVISUAL DBSERVATOIRY
=i = EuROPARAT EUROPAISCHE KOMMIESION

Tijdschrift voor Medis- en Communicaticrecht

wqatny| Mediaforum &I\Adtétgi%rs

E-mail: [alison.hindhaugh@coe.int|

Translations:

Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Brigitte Auel e France Courreges e Paul Green
e Elena Mihaylova e Martine Miller-Lombard e Katherine
Parsons e Marco Polo Sarl e Roland Schmid e Nathalie
Sturlése

Corrections:

Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Francisco Javier Cabrera Blazquez, European
Audiovisual Observatory e Ronan Fahy, Institute for
Information Law (IViR) at the University of Amsterdam (The
Netherlands) e Johanna Fell, European Representative BLM,
Munich (Germany) e Amélie Lépinard, Master - International
and European Affairs, Université de Pau (France) e Julie
Mamou e Annabel Brody e Daniel Bittmann, Institute of
European Media Law (EMR), Saarbriicken (Germany)
Distribution:

Markus Booms, European Audiovisual Observatory

Tel.:

+33(0)3 90 21 60 06;

E-mail: markus.booms@coe.int|

Web Design:

Coordination:  Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory e Development and Integration: www.logidee.com
e Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158

® 2014 European Audiovisual Observatory, Strasbourg
(France)

MOSKALER ZENTRUM FUR MEDIEMRECHT
UND MEDIENPOLITIK, MZMM

EMR n\y7S 3
Institut flir Informationsrecht Institul fur Curopiisches Medienrecht

L3
# AIKAIO MEZON
M“ﬁ A. M E E ENHMEPOIHI
. LEX .- & EMKOINONIAZ

VA Pl AR


http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int

of the European Audiovisu

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Axel
Springer AG v. Germany (No. 2)

In a judgment of 10 July 2014, the European Court
found that the publication by the daily newspaper Bild
of suspicions concerning the former German Chan-
cellor, Gerhard Schréder, was covered by journalistic
freedom. In Strasbourg, the publisher of Bild, Axel
Springer AG, had lodged a complaint arguing that the
German courts had interfered with the right to free-
dom of expression and critical press reporting in a way
that violated Article 10 of the Convention.

An article in Bild had repeated a series of suspicions
and doubts on the part of Mr Thiele - the deputy
president of the Liberal Democratic Party’s (FDP) par-
liamentary group - with regard to Schroder’'s ap-
pointment as chairman of the supervisory board of
the German-Russian consortium Konsortium Nordeu-
ropaische Gaspipeline (NEGP). Thiele had insinuated
that Mr Schroder had resigned from his political func-
tions because he had been offered a lucrative post
in the consortium headed by the Russian company
Gazprom. In this regard, references were made to
an agreement on construction of a pipeline that was
signed in April 2005, in the presence of Mr Schréder
and the Russian President Vladimir Putin. Having com-
plained to the German courts, Mr Schréder obtained
an order banning further publication of the passage,
which reported Mr Thiele’s comments and insinua-
tions of corruption.

The European Court sharply disagrees with the rea-
soning and findings of the German courts. The Court
refers to the relevant criteria it has taken into consid-
eration in earlier cases (see Von Hannover v. Germany
(No. 2) and Axel Springer AG v. Germany (No. 1), (see
IRIS 2012-3/1) when dealing with the conflicting rights
of freedom of expression guaranteed by Article 10 and
the right to protection of one’s reputation under Arti-
cle 8 of the Convention as part of the right to private
life.

First the Court notes that the article in Bild did not
recount details of Mr Schréder’s private life with the
aim of satisfying public curiosity, but related to Mr
Schréder’s conduct in the exercise of his term of office
as Federal Chancellor and his controversial appoint-
ment to a German-Russian gas consortium shortly af-
ter he ceased to hold office as Chancellor. Further-
more, there were sufficient facts, which could justify
suspicions with regard to Mr Schréder’s conduct. Such
suspicions amounted to the expression of a value

judgment, without concrete allegations of Schroder
having committed criminal offences. The Court also
observes that Mr Thiele’s questions were not the only
comments to be reproduced in the Bild article, but
supplemented a series of statements made by differ-
ent political figures from various political parties.

As well as this, the Court could not subscribe to the
German court’s opinion that the article in Bild should
have also contained elements in favour of the former
Chancellor. The former Chancellor had a duty to show
a much greater degree of tolerance than a private cit-
izen. In the political arena, freedom of expression is of
the utmost importance and the press has a vital role
as public “watchdog”. The punishment of a journalist
for assisting in the dissemination of statements made
by another person would seriously hamper the contri-
bution of the press to discussions of matters of public
interest. The Court also considers that a newspaper
cannot be required to systematically verify the mer-
its of every comment made by one politician about
another, when such comments are made in the con-
text of a current political debate. As to the sever-
ity of the measure imposed, the Court notes that al-
though only a civil-law ban on further publication of
the impugned passage in the Bild article had been im-
posed, it nonetheless considers that this prohibition
could have had a chilling effect on the newspaper’s
freedom of expression.

The Court concludes unanimously that Bild has not
exceeded the limits of journalistic freedom in pub-
lishing the disputed passage. The German courts
have not convincingly established the existence of
any pressing social need for placing the protection of
Mr Schréder’s reputation above the newspaper’s right
to freedom of expression and the general interest in
promoting this freedom where issues of public interest
were concerned. There had therefore been a violation
of Article 10 of the Convention.

e Arrét de la Cour européenne des droits de I'"homme (cinquiéme
section), affaire Axel Springer AG c. Allemagne (n°2), requéte
n°48311/10 du 10 juillet 2014 (Judgment by the European Court of

Human Rights (Fifth Section), case of Axel Springer AG v. Germany
(No. 2), Appl. No. 48311/10 of 10 July 2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17202 FR

Dirk Voorhoof

Ghent University (Belgium) & Copenhagen University
(Denmark) & Member of the Flemish Regulator for
the Media

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Union: Pa-
pasavvas v O Fileleftheros

On 11 September 2014, the Court of Justice of the
European Union (CJEU) handed down a judgement in

IRIS 2014-9 3


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-3/1&id=15010
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17202

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

case C-291/13, Papasavvas. The case concerned an
action for damages brought against a Cypriot news-
paper for harm caused by articles published on the
paper’s website that were of an allegedly defamatory
nature. The district court of Nicosia submitted a se-
ries of five questions to the CJEU. The answers given
were as follows:

(1) Should the laws of the Member States on defama-
tion be regarded as restrictions on the provision of in-
formation services for the purposes of applying the
E-Commerce Directive (Directive 2000/31)?

Article 3(2) of the E-Commerce Directive states that
“Member States may not, for reasons falling within
the coordinated field, restrict the freedom to provide
information society services from another Member
State.” Given that the services at issue in the case at
hand originate in Cyprus, Article 3(2) does not apply.
Accordingly, the Court found, the Directive does not
preclude the application of the Cypriot rules of civil
liability for defamation.

(2) If so, do the safe harbour provisions of Articles 12,
13 and 14 of the E-Commerce Directive apply to civil
liability for defamation?

The Court noted that Article 2(b) of the E-Commerce
Directive defines the concept of “service provider” as
“any natural or legal person providing an information
society service”. Therefore, according to the Court,
the E-Commerce safe harbours are capable of apply-
ing to civil liability for defamation, as long as the con-
ditions listed in those provisions are satisfied.

(3) Do the safe harbours create individual rights,
which may be pleaded as defences in law in a civil ac-
tion for defamation, or do they operate as an obstacle
in law to the bringing of such actions?

The CJEU reminded the referring court that a direc-
tive cannot of itself impose obligations on an individ-
ual and cannot therefore be relied on as such against
an individual. Instead, it is the Member States that are
obliged to implement the safe harbour provisions in
national law. If there is no transposition into national
law, the national courts are nevertheless required to
interpret the law, as far as possible, so as to achieve
the result pursued by the directive.

As the Court noted, the safe harbour provisions do
not concern the conditions in which remedies for civil
liability may be exercised against service providers:
this is a matter that, in the absence of any specific
provision of EU law, is decided entirely by the national
law of the Member States.

(4) Are online information services that are remuner-
ated by means of commercial advertisements posted
on the website included in the definition of an “infor-
mation society service” and “service provider” in Arti-
cle 2 of the E-Commerce Directive and Article 1(2) of
Directive 98/34?

The Court first clarified the relationship between the
two provisions by observing that Article 2(a) of the
E-Commerce Directive defines the term “information
society services” by making a reference to Article 1
of Directive 98/34. The latter refers to any service
normally provided for remuneration, at a distance, by
electronic means and at the individual request of a
recipient of services.

It then observed that Recital 18 of the E-Commerce
Directive expressly excludes conditioning the defini-
tion of “information society services” on remunera-
tion that derives directly from the recipient of the ser-
vice. Consequently, the CJEU concluded, the notion of
an “information society service” must be interpreted
as including online information services for which the
service provider is financed, not by the end-user, but
by the placement of ads on the website.

(5) May a newspaper publishing company that op-
erates a website on which the online version of a
newspaper drafted by staff or freelance journalists
is posted, that company being, moreover, remuner-
ated by income generated by commercial advertise-
ments posted on that website, be regarded as provid-
ing “mere conduit” or “caching” or “hosting” services
for the purposes of the safe harbour provisions of Arti-
cles 12, 13 and 14 of the E-Commerce Directive? Does
the answer to that question depend on whether or not
access to that website is free of charge?

In answering this question, the Court referred back to
its previous judgements in Google France (C-236/08
to C-238/08) and L'Oréal (C-324/09), in which it em-
phasised that, in order to benefit from safe harbour
protection, a service provider must play a neutral role,
in the sense that its conduct is merely technical, au-
tomatic and passive and that it has no knowledge or
control over the data it stores. As a result, the mere
fact that a referencing service is subject to payment,
that the provider sets the payment terms or that it
provides general information to its clients cannot have
the effect of depriving that provider of immunity from
liability.

However, since a newspaper publishing company
which posts an online version of a newspaper on its
website has, in principle, knowledge about the infor-
mation which it posts and exercises control over that
information, it cannot be considered to be an “inter-
mediary service provider” that benefits from the safe
harbours of Articles 12 to 14 of the E-Commerce Di-
rective, whether or not access to that website is free
of charge.

e Judgment of the Court (Seventh Chamber) in Case C 291/13 Sotiris
Papasavvas v O Fileleftheros Dimosia Etairia Ltd, CJEU 11 September
2014

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17243 EN FR

Christina Angelopoulos
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

4 IRIS 2014-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17243

E L'AUDIOVISUEL
DBSERVATORY
FORMATIONSSTELLE

of the European Audiovisual Observatory

Court of Justice of the European Union: CJEU
introduces concept of parody in EU Law:
Deckmyn v. Vandersteen

A judgment of the Court of Justice of the European
Union (CJEU), by way of a preliminary ruling deliv-
ered on 3 September 2014, once more deals with
the conflicting interests of copyright protection and
the right to freedom of expression and information
(see Case-C-70/10 Scarlet Extended v. SABAM (see
IRIS 2012-1/2)), Case C-360/10 SABAM v. Netlog NV
(see IRIS 2012-3/3) and Case C-314-12 UPC Telekabel
v. Constantin Film Verleih (see IRIS 2014-5/2). In a
case concerning the concept and application of the
parody-exception in copyright law, the CJEU held that
a “fair balance” must be obtained between the rights
of the copyright holders and the right to freedom of
expression, in this case of the parodist. The case con-
cerns a political cartoon on a calendar with a mes-
sage that was alleged discriminatory towards foreign-
ers. The cartoon is a parody of the cover of one of
the most famous comics strips in Belgium, Spike and
Suzy (Suske en Wiske, Bob et Bobette) by Willy Van-
dersteen. The parodist is a member of the Vlaams Be-
lang (Flemish Interest), a Flemish nationalistic party.

The judgment of the CJEU contains three elements.
First the Court held that the (optional) parody excep-
tion under Article 5(3)(k) of the Information Society
Directive 2001/29/EC must be interpreted as mean-
ing that the concept of “parody” appearing in that
provision is an autonomous concept of EU law. Sec-
ond, the Court decided that the essential character-
istics of parody are, first, to evoke an existing work,
while being noticeably different from it, and secondly,
to constitute an expression of humour or mockery. Itis
up to the national courts to determine whether a par-
ody is sufficiently different from the original work and
whether it is funny or mocking. These are the only
essential characteristics, as, according to the CJEU’s
judgment, the concept of “parody” is not subject to
the conditions that the parody should display an orig-
inal character of its own, other than that of displaying
noticeable differences with respect to the original par-
odied work; that it could reasonably be attributed to
a person other than the author of the original work it-
self; or that it should relate to the original work itself
or mention the source of the parodied work.

Finally, the Court emphasised that in applying the
parody-exception, national courts must strike a fair
balance between the interests and rights of copyright
holders and the freedom of expression of the user of
a protected work who is relying on the exception for
parody, within the meaning of Article 5(3)(k). It is
indeed for the national courts to determine, on the
facts, whether the application of the exception for par-
ody on the assumption that the drawing at issue fulfils
the essential requirements of parody, preserves that
fair balance. In this regard the Court drew attention

to the principle of non-discrimination based on race,
colour, and ethnic origin, as defined in Council Direc-
tive 2000/43/EC implementing the principle of equal
treatment between persons irrespective of racial or
ethnic origin and confirmed by Article 21(1) of the
Charter of Fundamental Rights of the European Union.
In those circumstances, copyright holders, such as
Vandersteen, have, in principle, a legitimate interest
in ensuring that the work protected by copyright is not
associated with such a message.

It is now up to the Brussels Court of Appeal to ap-
ply the criteria put forward by the CJEU to determine
whether the cartoon calendar at issue falls under the
parody-exception as provided for in Article 22(1)(6) of
the Belgian Copyright Act, also taking into considera-
tion the right of freedom of (political) expression of the
parodist and its limits from the perspective of “hate
speech”.
e Judgment of the Court (Grand Chamber) in Case C-201/13 Deckmyn
and VZW Vrijheidsfonds v. Vandersteen a.o., 3 September 2014
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17232 NN DE EN

FR CS DA EL ES ET FI HR HU IT LT

Lv. MT NL PL PT SK SL SV

Dirk Voorhoof

Ghent University (Belgium) & Copenhagen University
(Denmark) & Member of the Flemish Regulator for
the Media

Court of Justice of the European Union: EUR
150 million fine upheld for anti-competitive
broadband pricing by Spanish Telecoms Gi-
ant

On 4 July 2014, the Court of Justice of the European
Union (CJEU) delivered its opinion in Case C-295/12
(Telefénica SA and Others v. European Commission).
In this case, the Court considered a request on ap-
peal for the revocation of a fine imposed by the Euro-
pean Commission for anti-competitive pricing in Span-
ish broadband access markets.

The case arose following a complaint to the Com-
mission concerning the pricing policies of Telefénica
SA and its subsidiaries submitted on 11 July 2003.
The Commission subsequently examined whether the
margin between the wholesale prices, which Tele-
féonica charged their competitors for the supply of
broadband access in Spain, and the retail prices they
charged to end users, was enough to allow com-
petitors of Telefénica to compete with it (an anti-
competitive practice known as ‘margin squeezing’).

On 4 July 2006, having found evidence of such ‘mar-
gin squeezing’, the Commission adopted a decision to
impose a fine of EUR 151,875,000 on Telefénica SA
for the abuse of a dominant position in the Spanish
broadband market - the second largest fine to ever

IRIS 2014-9 5


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-1/2&id=15011
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-3/3&id=15011
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-5/2&id=15011
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17232

be imposed for a breach of Article 102 of the Treaty on
Functioning of the European Union (TFEU). On 1 Octo-
ber 2007, Telefénica SA brought an action for annul-
ment of this decision, or, in the alternative, the revo-
cation or reduction of the fine imposed. The General
Court dismissed the action in full (Case T-336/07).

On 13 June 2012, Telefénica SA brought an appeal be-
fore the Court of Justice, seeking annulment of the
General Court’s ruling and revocation or reduction of
the fine. Among other grounds, it was claimed that
the General Court should have ascertained whether
the Commission’s ex post intervention was compati-
ble with the objectives pursued by the Spanish Com-
mission for the Telecommunications Markets through
ex ante regulation. This claim was rejected as un-
founded, as the CJEU found that ‘the Commission’s
implementation of article 102 TFEU is not subject to
any prior consideration of action taken by national au-
thorities’.

Telefénica SA also submitted that the General Court
failed to have regard to the principle of legal certainty
by finding that the Commission was entitled to impose
a fine on them for ‘margin squeezing’, due to a lack
of clear and foreseeable precedents. However, the
CJEU agreed with the General Court that the Commis-
sion’s decision was reasonably foreseeable due to the
anti-competitive effects of ‘margin squeezing’ prac-
tices and prior decisions of the Commission.

The size of fine imposed was also disputed as dispro-
portionate, with the appellant drawing comparisons
to other Commission decisions where fines were up
to eleven times smaller, even though the relevant ge-
ographic markets were significantly larger. However,
the CJEU held that the Commission s practice in previ-
ous decisions cannot itself serve as a legal framework
for the imposition of fines in competition matters. Fur-
thermore, they found that the size of fines does not
depend exclusively on the size of the relevant geo-
graphic market, but also on other criteria characteris-
ing the infringement. On these grounds, the fine was
upheld in its entirety.

e Judgment of the Court (Fifth Chamber) in Case C-295/12P Telefénica
SA and Others v. European Commission, 10 July 2014

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17235 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HR HU IT LT LV
MT NL PL PT SK SL SV

e Judgment of the General Court (Eighth Chamber) in Case T-336/07
Telefénica SA and Others v. European Commission, 29 March 2012

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17238 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HR HU IT LT LV
MT NL PL PT SK SL SV

Patrick Leerssen
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

European Commission: Summary of re-
sponses to Green Paper on ‘fully converged
audiovisual world’ published

On 12 September 2014 the European Commission
published its Feedback Paper on the public consulta-
tion responses it received following the release of its
Green Paper on ‘Preparing for a Fully Converged Au-
diovisual World: Growth, Creation and Values in 2013
(see |IRIS 2013-6/5). The purpose of the Green Paper
had been to initiate a public discussion on the impli-
cations of the rapidly transforming audiovisual land-
scape, and in particular media convergence (i.e. the
progressive merger of traditional broadcast services
and the internet).

The Commission opened its public consultation on the
Green Paper in April 2013, and it ran until September
2013. Stakeholders were asked to submit responses
to a series of 27 questions posed in the Green Pa-
per. The Commission received a large amount of re-
sponses, with 236 submissions being received. A wide
range of stakeholders made submissions, including in-
dividuals, consumer and citizen groups, broadcasters,
advertising associations, network operators, film and
television producers and distributors, sports associ-
ations, child protection associations, disability rights
groups, publisher associations, digital and internet
companies, public authorities, regulatory authorities,
and academia.

While many of the submissions were made publi-
cally available on the Commission’s website (where
stakeholders gave consent), the Commission has now
published a 112-page Feedback Paper summarising
the submissions received. The Commission has also
helpfully published a much shorter 10-page Executive
Summary, neatly summarising the main responses to
the Green Paper questions.

As reported earlier in RIS 2013-6/5, the questions
posed in the Green Paper covered a wide range of is-
sues, with some of the big issues being revision of cur-
rent competition rules, whether the Audiovisual Media
Services Directive’s distinction between linear (broad-
cast) and non-linear (on-demand) services for regula-
tory purposes was still appropriate, whether there is
scope for self and co-regulation with regard to chang-
ing advertising techniques, and revision of the ‘coun-
try of origin’ principle, among many others.

Many divergent interests are represented by the var-
ious stakeholders who made submissions, and the
Commission notes on its website that there are ‘no
clear tendencies among respondents and views are
indeed quite split on most areas touched in the Green
Paper’. To take just one example, of the views submit-
ted on revising the AVMS Directive, some respondents
argued for liberalising linear services regulation, oth-
ers argue for increasing regulation of non-linear ser-

6 IRIS 2014-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17235
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17238
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-6/5&id=15026
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-6/5&id=15026

of the European Audiovisu

vices, and others argued for maintenance of the sta-
tus quo. It will now be up to the Commission to con-
sider the responses received, and determine how best
to respond to the changing media landscape and me-
dia convergence.

e European Commission, Summaries of the replies to the public con-
sultation launched by the Green Paper “Preparing for a Fully Con-
verged Audiovisual World: Growth, Creation and Values”, 12 Septem-
her 2014

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17250 EN

e European Commission, Executive Summary of contributions to the
public consultation - Green Paper: Preparing for a Fully Converged
Audiovisual World, 12 September 2014

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17197 EN

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

UNITED NATIONS

United Nations: New industry guidelines for
online child protection

Two United Nations agencies, the International
Telecommunication Union (ITU) and the United Na-
tions Children’s Fund (UNICEF), have jointly published
new Guidelines for Industry on Child Online Protection.
The original guidelines had been drawn up in 2009,
following the establishment of the Child Online Pro-
tection (COP) Initiative by the ITU. But with the rapid
advancements in technology and convergence in the
intervening years, these UN agencies launched a con-
sultation process in 2013 with civil society, industry
and children, on updating the guidelines.

Following the consultation process, the new 42-
page guidelines were published in September 2014.
The general purpose of the guidelines is to ensure
the safety of children when using information and
communication technologies (ICT). In particular, the
guidelines provide guidance to the ICT industry on
protecting children’s safety when children are using
information and communication technologies.

The guidelines identify five important areas for indus-
try to focus on: first, integrating child rights consid-
erations into all appropriate corporate policies and
management processes. Second, developing stan-
dard processes to handle child sexual abuse material.
Third, creating a safer and age-appropriate online en-
vironment. Fourth, educating children, parents, and
teachers about children’s safety and their responsible
use of ICTs. Fifth, promoting digital technology as a
mode to further civic engagement.

Some of the specific guidance includes: ensuring an
individual or team within a company has overall re-

sponsibility for child online protection within the com-
pany, the development of notice and takedown pro-
cedures, the use of technical measures to prevent
underage access to inappropriate content, educate
parents on their children’s ICT activities, and avoid-
ing over-blocking of developmentally appropriate con-
tent. The guidelines then set out sector-specific guid-
ance for a number of different ICT industry sectors, in-
cluding: mobile operators, internet service providers,
content providers, online retailers, app developers,
social media providers, public service broadcasters,
and operating system developers.

e International Telecommunication Union (ITU) and United Nations

Children’s Fund (UNICEF), Guidelines for Industry on Child Online Pro-
tection, 2014 Edition, 5 September 2014

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17209 EN

Ronan O Fathaigh
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

2014 )Joint Declaration by the four special in-
ternational mandates for protecting freedom
of expression

On 6 May 2014, at the UNESCO World Press Free-
dom Day Celebrations in Paris, the four special 1IGO
mandates for protecting freedom of expression - the
UN Special Rapporteur on Freedom of Opinion and
Expression, the OSCE Representative on Freedom of
the Media, the OAS Special Rapporteur on Freedom
of Expression and the African Commission on Hu-
man and Peoples’ Rights (ACHPR) Special Rappor-
teur on Freedom of Expression and Access to Infor-
mation - adopted a Joint Declaration on Universal-
ity and the Right to Freedom of Expression. This
was their 16th annual Joint Declaration, and was
adopted with the assistance of the Centre for Law and
Democracy and ARTICLE 19 (for former Joint Decla-
rations, see IRIS 2011-8/2, IRIS 2010-5/1, IRIS 2009-
9/101, RIS 2009-2/101, [IRIS 2008-4/1, RIS 2007-
2/101, RIS 2006-3/2, [IRIS 2005-2/1, and RIS 2004-
2/12).

The 2014 Joint Declaration is somewhat different from
its predecessors, inasmuch as it focuses more on the
philosophical underpinnings of freedom of expression
than on technical/regulatory issues, although it also
seeks to provide specific guidance on law reform.

The Joint Declaration highlights two inter-related as-
pects of universality for freedom of expression. The
first is the positive obligation on States to ensure uni-
versal and equal enjoyment of this core right, while
the second is the negative obligation on States to
refrain from imposing undue restrictions on freedom
of expression on the basis of a claimed need to pro-
tect their cultural, traditional or community values, or
moral or religious beliefs.

IRIS 2014-9 7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17250
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17197
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17209
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-8/2&id=15007
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-5/1&id=15007
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-9/101&id=15007
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-9/101&id=15007
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-2/101&id=15007
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2008-4/1&id=15007
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2007-2/101&id=15007
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2007-2/101&id=15007
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2006-3/2&id=15007
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2005-2/1&id=15007
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2004-2/12&id=15007
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2004-2/12&id=15007

of the European Audiovisu

In terms of the first issue, the Joint Declaration points
to a number of measures States should take, including
in support of public service and community broadcast-
ing, media serving the voice and information needs of
different individuals and groups in society, and access
to the Internet. It also calls on States to address prej-
udices and harmful stereotypes that prevent certain
groups from being able to enjoy their right to freedom
of expression.

In terms of the second issue, the Joint Declaration
makes it clear that States must modify or eliminate
traditional or historical laws, regulations, customs
and/or practices where these undermine respect for
human rights, including the right to freedom of ex-
pression. While recognising that international law
does grant States some flexibility to adapt restrictions
on freedom of expression to respond to local contexts,
the Declaration essentially rules out such adaptations
in relation to political speech, given its importance to
democracy and human rights. It also provides a list of
types of restrictions which can never be justified, in-
cluding to protect religion against criticism, to prohibit
debate about issues of concern to minorities and, im-
portantly, to prohibit speech which forms part of the
identity or personal dignity of groups which have suf-
fered from historical discrimination. This latter recom-
mendation would, among other things, rule out laws
which prohibit statements of gay pride, which all too
many countries have moved to adopt in recent years.

e Joint Declaration on Universality and the Right to Freedom of Ex-
pression by the United Nations (UN) Special Rapporteur on Freedom
of Opinion and Expression, the Organization for Security and Co-
operation in Europe (OSCE) Representative on Freedom of the Me-
dia, the Organization of American States (OAS) Special Rapporteur
on Freedom of Expression and the African Commission on Human
and Peoples’ Rights (ACHPR) Special Rapporteur on Freedom of Ex-
pression and Access to Information, 6 May 2014

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17195 EN FR

Toby Mendel
Centre for Law and Democracy

AT-Austria

Austrian Administrative Court submits ques-
tions to CJEU on legal classification of news-
paper’s online video page

In a decision of 26 June 2014 (case no.
2013/03/0012), the Osterreichische Verwaltungs-
gerichtshof (Austrian Administrative Court - VwGH)
submitted questions to the Court of Justice of the
European Union (CJEU) concerning the interpretation
of Directive 2010/13/EU (Audiovisual Media Services

Directive — AVMSD) as part of the “New Media Online”
case (case C-347/14).

The national court procedure concerns the website of
an Austrian daily newspaper, which contains its own
video section under a subdomain. This section con-
tains a total of more than 300 news videos that can
be searched via a catalogue. Some of the videos are
linked to written articles on the newspaper’s general
website, while others have no direct connection with
written articles.

The website's operator had appealed against a de-
cision of the Bundeskommunikationssenat (Federal
Communication Board), which stated that the video
section met all the criteria of an on-demand service
for the purposes of Article 2(4) in connection with Ar-
ticle 2(3) of the Audiovisual Media Services Act (AMD-
G) and, therefore, had to comply with the informa-
tion obligation set out in Article 9 AMD-G. Although
the VwWGH considers that some of the previously men-
tioned criteria are being met, it doubts whether the
principal purpose of the services concerned is to pro-
vide information, entertainment or educational pro-
grammes. It also questions whether the principal pur-
pose of a video section can be classified separately to
that of the newspaper’s website as a whole.

According to the VwGH, the first of these questions
particularly entails checking whether videos included
in a video catalogue, most of which can also be down-
loaded in connection with news reports in an online
newspaper, fall under the definition of a ‘programme’
as contained in Article 1(1)(b) of the AVMSD. This de-
pends on how much importance is attached to the cri-
terion of being ‘television-like’.

Regarding the second question, the VwGH acknowl-
edges that, in recital 28 of the AVMSD, electronic ver-
sions of newspapers are expressly excluded from the
scope of the Directive. Nevertheless, it considers that
the AVMSD does not clearly explain whether, when
classifying a service as an audiovisual media service
in terms of its principal purpose, the full range of
services provided should be considered together, or
whether individual parts of the service may be ex-
amined separately. However, the objectives of the
AVMSD suggest that individual parts should be clas-
sified as audiovisual media services if they meet all
the relevant criteria themselves. Otherwise, a ser-
vice provider would be able to remove certain services
from the scope of the AVYMSD by broadening its range
of services.

Since there is no CJEU case law on either of these
questions, the VwGH stopped the proceedings in or-
der to ask the CJEU for a preliminary ruling.

8 IRIS 2014-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17195

of the European Audiovisu

e Beschluss des VwGH vom 26. Juni 2014 (Aktenze-
ichen: 2013/03/0012) (Decision of the Austrian Administrative
Court of 26 June 2014 (case no. 2013/03/0012))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17251 DE
Peter Matzneller

Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

BE-Belgium

Flemish Media Regulator fines broadcasters
for infringements of commercial communica-
tion provisions

On 2 September 2014, the Flemish Media Regulator
(Vlaamse Regulator voor de Media) published three
decisions in which it found that two broadcasters had
violated the provisions in the Flemish Media Decree
that prescribe the conditions under which teleshop-
ping, sponsoring, and advertorials may be broad-
casted.

The first decision (2014/036) concerned a teleshop-
ping programme, Jim Request Live, which was inter-
rupted five times after less than 15 minutes. Arti-
cle 82, § 1, 3°of the Flemish Media Decree, however,
states that teleshopping programmes must last for at
least 15 minutes before being interrupted. The broad-
caster contested (not for the first time in a similar sit-
uation) the qualification of the particular programme,
which invites viewers to send text messages, to post
chat messages, and to request music videos, as a
teleshopping programme. It argued that the chat
space and text applications are mainly used to en-
sure interaction between the viewer and the edito-
rial content. The regulator considered this argument
but found that, notwithstanding the largely interac-
tive character, the programme also contained a pure
chat function. This chat function did not interact with
the programme and consisted solely of the sale of
screen space. Consequently, the regulator consid-
ered the programme to be a teleshopping programme
and found that the broadcaster had violated article
82, § 1, 3°. In addition, the regulator also found that
the same broadcaster had broadcast two advertorials,
without them being made clearly recognisable and
distinguishable from editorial content. Taking into ac-
count this violation of article 79 § 1 as well as the
infringement on article 82, § 1, 3°, the regulator im-
posed a fine of EUR 2500.

The second decision (2014/034) involved the pro-
gramme ‘Circus live’, broadcast by private broad-
caster 2BE. This programme consists of a demonstra-
tion of various gambling games, which can be played
through the website ‘circus.be’. Throughout the pro-
gramme the presenter urges viewers to participate in

the games and to register on the website. Accord-
ing to the regulator the qualification of ‘teleshopping’
is applicable to ‘Circus live’. Given that there is no
indication, visually nor acoustically, of the fact that
teleshopping is offered during the full duration of the
programme, the regulator found that articles 79, § 1,
and 82, § 1, 1°of the Flemish Media Decree had been
violated and issues a fine of EUR 5000.

The third decision (2014/037) concerned the same
broadcaster, 2BE, who broadcast a sponsorship mes-
sage concerning ‘Flexium gel’ after an episode of ‘The
Simpsons’. The regulator found that the message
went beyond merely raising brand awareness, given
the fact that the advantages of the product were be-
ing listed and emphasised by means of animated illus-
trations in order to convince viewers of the efficiency
of the product. A violation of article 2, 41°of the Flem-
ish Media Decree was established, but the regulator
limited the consequences thereof to a warning.

e VRM t. Medialaan, Beslissing 2014/036, 14 juillet 2014 (VRM v.
Medialaan, Decision 2014/036, 14 July 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17199 NL

e VRM t. Medialaan, Beslissing 2014/034, 23 juin 2014 (VRM v. Medi-
alaan, Decision 2014/034, 23 June 2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17200 NL

e VRM t. Medialaan, Beslissing 2014/037, 14 juli 2014 (VRM v. Medi-
alaan, Decision 2014/037, 14 July 2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17201 NL

Eva Lievens
KU Leuven & Ghent University

Flemish Media Regulator dismisses com-
plaint against stand-up comedy programme

On 25 June 2014, the Chamber for impartiality and
protection of minors of the Flemish Media Regulator
(Vlaamse Regulator voor de Media) issued a decision
(2014/035) following a complaint related to the pro-
gramme ‘Comedy Kings’, in which part of the show
‘Interesting Times’ by stand-up comedian Alex Agnew
was broadcast.

The complaint concerned alleged anti-Semitism and
ridiculing of the Holocaust by the comedian, because
he referred to the gassing of Jews in relation to a con-
troversial type of fine that can be imposed on citizens,
which is referred to by its acronym ‘GAS’. The com-
plainant argued that by broadcasting the programme,
the broadcaster also carried responsibility for exceed-
ing the boundaries of acceptable humour. During the
hearing, the complainant also argued that this respon-
sibility was even more significant because the broad-
caster chose this specific fragment to advertise the
broadcasting of the comedy show. However, in the
first part of the decision, the regulator found that
since there was no mention of these trailers in the
original written complaint, this particular element was
inadmissible.

IRIS 2014-9 9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17251
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17199
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17200
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17201

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

With regard to the complaint directed against the
broadcasting of part of the stand-up comedy show,
the Chamber, in its elaborate assessment of potential
violations of articles 38 (prohibition on incitement to
hatred or violence) and 39 (non-discrimination obli-
gation) of the Flemish Media Decree, took into ac-
count the longstanding jurisprudence of the European
Court of Human Rights on the protection of expres-
sions that “shock, offend and disturb”. In that con-
text it emphasised that satire deserves special protec-
tion. The Chamber also considered the parliamentary
proceedings of the Flemish Media Decree and the ju-
risprudence of the Belgian Constitutional Court, which
interprets ‘incitement’ as requiring a conscious and
intentional action. Whereas the disputed fragment
could be considered offensive in particular to the Jew-
ish Community, it did not contain an active incitement
to hatred or acts of violence against Jews. Nor could
the incorporation of the Holocaust in a joke be con-
sidered as violating article 39 or being discriminatory
against Jews.

The Chamber also took into account the particular
context of a stand-up comedy show. Exaggeration,
provocation, and satire are inherent in this type of
humour and especially with regard to sensitive, so-
cietal issues; humour can contribute to public debate.
The protection of this type of expression should not
be unlimited, but restrictions should only be possi-
ble for very weighty reasons. In addition, viewers are
aware of the characteristics of the specific genre and
Mr Agnew himself emphasised the necessity of us-
ing carefully nuanced expressions. The Chamber ac-
knowledged that the type of humour that was used in
casu could be considered crude, direct and unsubtle,
but that the possibility cannot be excluded that it was
the stand-up comedian’s intention to denounce cer-
tain societal tendencies related, for instance, to the
increasing social control to which the issue of GAS-
fines is connected. The last finding concerned the fact
that not only Jews and the Holocaust were the sub-
jects of satire in the programme in question, but that
other sections of the population were also insulted.

In the end, the Chamber came to the conclusion that
taking into account the context and all relevant con-
siderations, it cannot be proven that Mr. Agnew had
the intention of consciously and maliciously inciting
hatred or violent behaviour towards Jewish people, or
discriminating against them. The same conclusion
was reached with regard to the broadcaster. Hence,
the Chamber found no violation of articles 38 and 39
of the Flemish Media Decree and declared the com-
plaint to be without merit.

e J.M.D. t. SBS Belgium, Beslissing 2014/035, 25 juni 2014 (}.M.D. v.
SBS Belgium, Decision 2014/035, 25 June 2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17198 NL

Eva Lievens
KU Leuven & Ghent University

BG-Bulgaria

Public service broadcaster BNT’s invitation
to tender for audience data research deemed
lawful

In a decision of 20 May 2014 ( Pemenue Ne 3OII -
01-10/20.05.2014), the Competition Commission re-
jected a complaint by Mediaresearch Bulgaria EAD
(“Mediaresearch”), which is part of the Nielsen Group,
concerning the public invitation to tender issued by
the BNT director-general for the supply of informa-
tion on BNT's audience share and the use of radio and
print media.

Two rival companies essentially dominate market re-
search in the Bulgarian media sector: the com-
plainant, Mediaresearch, and GfK Audience Research
Bulgaria (“GARB").

Whereas one of the two largest commercial TV com-
panies (Nova TV) and the public service broadcaster
BNT have, until now, entrusted Mediaresearch with
the task of determining their audience share, the
other main private TV company (bTV) has used GARB.
All market participants see the fact that there are two
different “currencies” in the television market, pro-
viding very different and barely comparable data, as
highly problematic.

The Competition Commission’s decision was hotly an-
ticipated because of its market relevance. Indeed, by
rejecting Mediaresearch’s complaint, it is now clear
that BNT, which is legally obliged to use public ten-
ders to acquire services, can only entrust GARB with
this particular contract. The reason for this is that
GARB is currently the only company in Bulgaria capa-
ble of supplying both the required audience data and
the usage data for radio and print media, which was
also included in the invitation to tender.

The complainant, Mediaresearch, essentially argued
that the terms of the tendering procedure were dis-
criminatory, since they required not only audience
share data, but also other usage data, including, for
example, data for the print media market, which it
was unable to supply.

Responding to Mediaresearch’s complaint, BNT
claimed that it needed this data because, on the one
hand, it had launched a magazine in 2014 and, on
the other, it was involved in joint projects with radio
providers.

The Commission ruled that, in principle, it was within
BNT’s discretion to decide which services should be
included in an invitation to tender. Analysis of the cur-
rent market and legal situation had shown that BNT's
explanation of the conditions of the tendering process

10 IRIS 2014-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17198

of the European Audiovisu

was reasonable. The Commission rejected the com-
plaint as unfounded on the grounds that the invitation
to tender was neither discriminatory nor inadmissible.

o« PEINIEHUE na KomucuaTa 3a 3ammnTa Ha KOHKYPEHITUATA
Noe 898 0T 10.07.2014 T . (Competition Commission decision no. 898
of 10 July 2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17223 BG

Evgeniya Scherer
Lawyer and lecturer, Bulgaria/ Germany

CZ-Czech Republic

Decision of the Supreme Court concerning
personality protection

The TV broadcaster “FTV Prima” was unsuccessful in
a long legal dispute about the publication of photos
of a thirteen year old boy, one of the supporting ac-
tors in the so-called “Kufimskd” cases. On 25 June
2014, the Supreme Court upheld a judgment that has
awarded the boy compensation of 100,000 CZK. The
broadcaster “FTV Prima” referred in his objections to
the right to news reporting, but the Supreme Court
assumed that the real goal of the publication of the
photos was denigration or defamation.

The so-called “Kufimskd” case is probably the most
famous case of brutal treatment of children in the
country. Two maltreated boys lived with their divorced
mother. According to the judgment, the mother, the
sister and their friends imprisoned the boys in cages,
beat them and otherwise mistreated them at various
locations from summer 2006 until May 2007. A court
sentenced the boys’ mother to nine years in prison
and their sister to ten years. Both have since been re-
leased. The background of this case has never been
satisfactorily explained or revealed.

Later, the media published pictures of the boys. With
regard to the publishing the photos, the family of the
boys argued that there had been an unjustified inter-
ference with the children’s right to privacy. In 2012,
measures to protect the privacy rights of the boys
were unsuccessful. The Supreme Court ordered the
reopening of the case and the Board of the Prague
High Court ruled in favour of the boys. The Court held
that the publication of the photos was not necessary
and that the boys’ right to privacy outweighed the
public’s interest in receiving information about this
case.

The broadcaster, “FTV Prima”, appealed to the fact
that the photos were published in accordance with the
principles of the so-called news licence. In the opinion
of “FTV Prima”, the public has a right to know about
the dangers of various sects. Moreover, it is impor-
tant to involve the public in the process of searching

for the perpetrators of a crime. The broadcaster also
argued that the publication of the photos was not ac-
companied by any derogatory information. The advo-
cate for the boys (both now young adults), however,
argued that if juvenile offenders are protected against
publication of their pictures under penal law, victims
of a crime must also be protected.

In its final decision, the Supreme Court pointed out
that a person’s image may not be used in news cover-
age, if it is contrary to the legitimate interests of that
person. In the opinion of the Supreme Court, the pho-
tos were not only published with the goal of informing
society but with the purposes of defaming and deni-
grating. The Court therefore found that the privilege
of the principle of the so-called news licence could not
be applied in the present case.

e Usneseni Nejvyssiho soudu ¢.j. 30 Cdo 252/2014 z 25.6.2014 (De-
cision of the Supreme Court, 30 Cdo 252/2014, 25 June 2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17245 CS

y Jan Fucik
Ceska televize, Prague

DE-Germany

Constitutional Court rules on courtroom re-
porting restrictions

In a decision of 31 July 2014 (case no. 1 BvR 1858/14),
the Bundesverfassungsgericht (Federal Constitutional
Court - BVerfG) partially upheld an application for
a temporary injunction against a procedural order
restricting press reporting on a criminal procedure
before the Landgericht Hamburg (Hamburg District
Court - LG).

In the criminal procedure, which concerned a three-
year old girl who had died from internal injuries, the
LG Hamburg had issued several orders. Firstly, audio,
photographic, and video recordings in the courtroom
could only be made by a pool of two camera teams
(one private and one public) and a small number of
photographers, who would then make their images
available to other journalists free of charge. Other
than by this pool, no recordings were allowed in and
around the courtroom. Secondly, the use of close-ups
was restricted, and thirdly, the use of audio recording
devices was prohibited.

The plaintiff, a publisher of several newspapers, ap-
pealed to the BVerfG against these orders, arguing
that they represented a serious intrusion on the free-
dom of the press, as enshrined in Article 5(1)(2) of the
Grundgesetz (Basic Law - GG).

IRIS 2014-9 11


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17223
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17245

of the European Audiovisu

The BVerfG ruled, firstly, that the freedom of the press
had been infringed and that the orders were unjusti-
fied. It considered that, when exercising its discretion,
the court had failed to take sufficient account of free-
dom of the press on the one hand and of the right
to privacy of those involved, i.e. the defendants and
witnesses, as well as the parties’ right to a fair trial
(Article 2(1) in conjunction with Article 20(3) GG), on
the other.

The LG Hamburg will now, therefore, have to recon-
sider whether to issue a new order and how to balance
the relevant interests in practical concordance.

Nevertheless, the BVerfG thought the ban on the use
of audio recording devices, mobile phones, and lap-
tops during the trial was legitimate. In this respect,
the main element of the complaint about an infringe-
ment of the Constitution was therefore clearly un-
founded and a temporary injunction was, as a result,
out of the question.

e Beschluss des BVerfG vom 31. Juli 2014 (Aktenzeichen: 1 BvR
1858/14) (Decision of the Federal Constitutional Court of 31 July 2014
(case no. 1 BvR 1858/14))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17224 DE

Cristina Bachmeier
Institute of European Media Law (EMR), Saarbriicken/
Brussels

Federal Administrative Court rules that
“Hasseroder Mannercamp” did not breach
advertising rules

In a ruling of 23 July 2014 (case no. 6 C 31.13), which
has not yet been published, the Bundesverwaltungs-
gericht (Federal Administrative Court — BVerwG) de-
cided that the depiction of a brand of beer before and
after the live broadcast of a football match on the
SAT.1 television channel did not constitute unlawful
product placement for the purposes of Article 7(7)(3)
of the Rundfunkstaatsvertrag (Inter-State Broadcast-
ing Agreement - RStV).

During the broadcast of a football match, in which
the use of product placement had been mentioned,
the TV broadcaster SAT.1 had twice switched to the
so-called “Hasserdder Mannercamp”. During conver-
sations between the presenter and an expert, “Has-
seroder” beer had been repeatedly mentioned. The
brewery’s logo had also been visible many times in
the studio, on beer bottles and on other objects.

The first-instance Verwaltungsgericht Neustadt
(Neustadt Administrative Court) had found the prod-
uct placement admissible (decision of 31 October
2012, case no. 5 K 1128/11.NW). However, this
ruling was overturned by the Oberverwaltungsgericht
Rheinland-Pfalz (Rhineland-Palatinate Administrative

Court of Appeal - decision of 22 August 2013, case
no. 2 A 10002/13.0VG, seeIRIS 2013-10/14).

The BVerwG has, however, ruled that the depiction
of a product is not excessive just because it serves a
discernible advertising purpose. It only becomes ex-
cessive if the commercial element of a programme is
more prominent than the editorial part.

In the present case, the BVerwG decided, the inter-
views with the football expert in the “Hasseréder Man-
nercamp” had mainly concerned the football match
being broadcast. The brewery’s name had not been
artificially depicted in the foreground and had not
overshadowed the interviews in any way. The sup-
posed qualities of the depicted product had not been
discussed.

The BVerwG also stressed that it should be borne in
mind that viewers of football programmes are always
faced with a variety of commercially motivated mes-
sages, which means that a lower threshold could be
applied to football programmes than for other pro-
gramme formats.

For these reasons, the live broadcasts from the “Has-
serdéder Mannercamp” were admissible under broad-
casting law.

e Urteil des BVerwG vom 23. Juli 2014 (Aktenzeichen: 6 C 31.13)

(Ruling of the Federal Administrative Court of 23 July 2014 (case no.
6 C 31.13))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17225 DE

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

KJM presents broadcasting and telemedia
cases from first half of 2014

On 18 August 2014, the Kommission fir Jugendmedi-
enschutz (Committee for Youth Protection in the Me-
dia — KJM) published a press release, in which it pre-
sented the cases it had examined during the first half
of 2014 following alleged breaches of the Staatsver-
trag Uber den Schutz der Menschenwlrde und den Ju-
gendschutz in Rundfunk und Telemedien (Inter-State
Agreement on the Protection of Human Dignity and
Minors in Broadcasting and Telemedia - JMStV).

In order to monitor the broadcasting sector, the K|M
relies on the staff of the Land media authorities, which
evaluate possible breaches of the JMStV in broadcast
programmes and notifies them to the KJM.

Among 20 cases examined, the KJM particularly high-
lighted the following threats to the development of
minors:

- For under-18s (11pm watershed): scenes contained
in series or programmes depicting socially or ethically

12 IRIS 2014-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17224
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-10/14&id=15030
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17225

of the European Audiovisu

disorientating attitudes to death and dying, as well as
xenophobic, pro-National Socialist, anti-democratic,
and aggressive radio content;

- For under-16s (10pm watershed): scenes with ex-
plicit sexual or violent content likely to harm the emo-
tional development of minors;

- For under-12s (8pm watershed): programmes con-
taining frightening scenes, threats or sexual connota-
tions.

The KJM also complained about one advertisement
that had infringed youth protection rules, two pro-
gramme announcements that had breached Article
10(1) JMStV by ignoring watersheds and two breaches
of Article 10(2) JMStV for failure to announce and ad-
equately label age classifications. The KJM also asked
for a ban on an interactive online TV programme that
had depicted inhuman violence against other people.

In terms of Internet content, the KJM is supported in
its tasks by jugendschutz.net as well as by the Land
media authorities. When an infringement is found, the
provider is firstly asked to remove the illegal content
voluntarily. Cases are only submitted to the KJM for a
decision if the content is not removed, or in particu-
larly difficult circumstances.

In the nine telemedia cases that it examined in re-
lation to the protection of minors, the following in-
fringements were found and punished: Two services
were deemed absolutely inadmissible on the basis
of content likely to incite hatred or violent content,
six were classified as relatively inadmissible due to
pornographic content, and one was considered harm-
ful to the development of minors because it depicted
explicit sexual acts.

In 98 cases, the KJM requested that the telemedia
service concerned be placed on the prohibited list,
usually because of pornographic content, but in some
cases due to extreme right wing or violent content.

In 126 cases, the KJM responded to applications from
other bodies to place a wide range of different ser-
vices on the prohibited list.

Depending on the type and seriousness of the in-
fringements, the KJM filed official complaints, prohib-
ited the services concerned and/or imposed fines.

o Pressemitteilung 07/2014 der KJM, 18. August 2014 (Committee for
Youth Protection in the Media, press release 07/2014 of 18 August
2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17226 DE

Cristina Bachmeier
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

FR-France

Google ordered to de-reference links to
defamatory articles

On the basis of the decision delivered by the CJEU
on 13 May 2014 (see IRIS 2014-6/3), the Paris courts,
in an order delivered on 16 September under the ur-
gent procedure, ordered the company Google France
to delete links to articles that had been judged as be-
ing defamatory.

The applicant parties claimed that they had been
victims of defamatory statements made on-line, for
which the perpetrator had been found guilty in March
2014 by the criminal court. Having discovered that
entering their surnames in the Google search engine
produced a list of links containing the statements that
had been the subject of the legal proceedings, they
sent Google formal notice, but to no avail. They there-
fore had the company summoned under the urgent
procedure so that the court would order it to delete
the referenced links.

The judge began by referring to the document insti-
gating the proceedings. Google argued that the sum-
mons was null on the basis of Article 53 of the 1881
Act, under which proceedings are null if the summons
fails to state and qualify the incriminating act, indi-
cate the text of the applicable legislation, contain the
address for service in the town in which the court re-
ferred to sits, or if both the party summoned and the
public prosecutor are not notified. The judge found
that the applicant parties were not claiming that the
fact that Google had made data of a personal nature
available to its users, which had been judged to be
defamatory, incurred liability in respect of defama-
tion. Thus their application for Google to be ordered to
delete the reference links attached to their names in
its search engine, on the grounds that the links were
to a site and a Facebook page containing statements
judged to be defamatory, did not constitute defama-
tion proceedings. The provisions of the Act of 29 July
1881 were, therefore, not applicable.

In its defence, Google also argued a lack of specific
elements regarding the actual referencing of the links
that the complainants wanted to be deleted. The
court nevertheless found that the summons met the
requirements of Article 56 of the Code of Civil Pro-
ceedings and made it possible to determine the object
of the application (the de-referencing of links attached
to the names of the applicants in the search engine),
the arguments on which the application was based
(a judgment having qualified the statements made in
the linked documents as being defamatory and a for-
mal notice having had no effect), and the legal means
(the Act of 6 August 2004 transposing Directive 95/46

IRIS 2014-9 13


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17226
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-6/3&id=15034

EC into national law, and the CJEU judgment deliv-
ered on 13 May 2014). The court also rejected Google
France’s defence that its activity was merely the sup-
ply of marketing services for purely advertising pur-
poses and that it was not involved in any editorial or
operational activity in respect of the Internet sites or
of the search engine, as it is the company Google Inc.
that is responsible for processing the data. It did, how-
ever, recall that the CJEU, in its judgment delivered on
13 May 2014, had considered that “the activities of
the operator of the search engine and those of its es-
tablishment situated in the Member State concerned
are inextricably linked”.

Lastly, the court noted that the application was justi-
fied. It was indeed established that the statements
the applicants wished to see withdrawn had been
definitively judged to be defamatory by the criminal
court, that they were reproduced in the Google search
engine as being associated with the names of the ap-
plicants, with reference being made to a number of
links. The application was lawfully formed in accor-
dance with Article 809 of the Code of Civil Proceed-
ings, which empowers a judge sitting under the ur-
gent procedure to put a stop to a disturbance that was
manifestly unlawful. The judge, therefore, ordered
the company Google France, on pain of payment of
1000 euros per day of delay, to delete the disputed
referenced links, without allowing the company’s re-
quest to limit the injunction to the links provided by
Google.fr.

e TGl de Paris (ord. réf.), 16 septembre 2014 - MM. X. c. Google
France (Regional court of Paris (urgent procedure), 16 September

2014 - Messrs X v. Google France) FR

Amélie Blocman
Légipresse

Digital technology and fundamental rights -
50 proposals from the Conseil d’Etat

To what extent does the protection of fundamental
rights need to be rethought in the face of the up-
heaval brought about by the digital era? In its annual
study made public on 9 September 2014, the Con-
seil d’Etat - as the guardian of fundamental rights and
freedoms - attempts to answer the question, drawing
up a statement of the current situation and putting
forward fifty proposals. The study addresses a num-
ber of topical issues (neutrality of the Internet, the
right to be forgotten, data ownership, the use made
of data and its incorporation in Big Data, etc). This ar-
ticle focuses on those issues concerning audiovisual
communication and freedom of expression.

The Conseil d’Etat’s study proposes confirming the
principle of the neutrality of the Internet, particularly
with regard to the fundamental guarantee of freedom

of expression, in positive law. It points out that the
dominant position of certain content suppliers and the
share of the volume represented by a small number
of large sites broadcasting videos, currently consti-
tute threats to the observance of this principle. The
electronic communications operators are not the only
stakeholders to play a decisive role; the Conseil d’Etat
advocates creating a new legal category for ‘plat-
forms’, separate from both the editors and the hosts
provided for in Article 6 of the LCEN Act of 21 June
2004. Platforms offer services for classifying, shar-
ing, and referencing goods and services put on-line
by third parties. Although it is pointed out that the
platforms cannot be subjected to the same obligation
of neutrality as the operators of electronic communi-
cations, they should be subjected to an obligation of
loyalty to their users, including the definition in clear,
comprehensible, and non-discriminatory terms of the
criteria for withdrawing illegal content. The platforms
are involved in the debate on combating illegal con-
tent. Beyond their legal obligations, they are taking
voluntary steps under their ‘policies’ on acceptable
content and making tools to detect infringement of
copyright available to rightsholders. This is a contro-
versial role, regarded by some as constituting ‘private
policing’. The Conseil d’Etat nevertheless considers
that it would not be realistic to deny private stake-
holders the right to decide on the withdrawal of con-
tent by reserving this right for the courts and, there-
fore, advocates making provision for an obligation for
hosts and platforms to prevent the reappearance of
content previously withdrawn, for a specified period
of time. According to the Counseil’s study, this obliga-
tion would be imposed by an administrative authority.

The study also indicates the need to provide audiovi-
sual regulations with instruments adapted to the dig-
ital environment. It is noted that the two theoreti-
cal foundations of audiovisual regulation, i.e. occu-
pation of the public domain and the need to regulate
linear broadcasts, cannot be transposed to audiovi-
sual services that may be accessed via the Internet.
On the other hand, the third theoretical foundation -
constituted by the objectives of the constitutional im-
portance of maintaining public order, respecting the
liberty of other people, and preserving the diverse
nature of socio-cultural movements of expression -
is just as relevant to the Internet as to the conven-
tional media for audiovisual communication. So as not
to jeopardise the neutrality of the Internet, the study
therefore proposes not requiring communications op-
erators to differentiate between lawful content on the
generalist Internet. On the other hand, such obliga-
tions could be envisaged for the distribution of spe-
cialist services. It would also be appropriate to revise
the methods for checking media concentration in or-
der to provide a better guarantee of diversity, given
the multiplicity of information media. The final pro-
posal is to develop mediation in order to settle dis-
putes connected with the use of digital technologies.

The study does not fail to point out that many of the
proposals put forward fall within the remit of the Eu-

14 IRIS 2014-9



ropean Union’s institutions, either because they re-
quire existing EU law to be amended, or because the
EU is the relevant level for action. In national terms,
the Government has announced that a bill on digital
technology is to be submitted to Parliament in 2015.
Prior consultation, which has been placed in the hands
of the National Digital Council (Conseil National du
Numérique), will begin soon.

e Etude annuelle 2014 du Conseil d’Etat - Le numérique et les droits
fondamentaux (2014 annual study by the Conseil d’Etat on digital
technology and fundamental rights)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17227 FR

Amélie Blocman
Légipresse

HADOPI opinion on the exception for making
private copies of television programmes

On 17 September 2014, the high authority for the
broadcasting of works and the protection of rights on
the Internet (Haute Autorité pour la Diffusion des Oeu-
vres et la Protection des Droits sur Internet - HADOPI)
published an interesting opinion, further to a referral
by two individuals on the exception for making a pri-
vate copy of television programmes received via an
Internet access provider (IAP) or by satellite. One of
HADOPI's tasks is to ensure that the technical mea-
sures used to protect works do not hamper interop-
erability and the exercise of exceptions to copyright,
such as making a private copy. The complainants ar-
gued that it was only possible to record digital-format
programmes using the recorder incorporated in the
hardware supplied by the IAP or in the satellite re-
ceiver and that use of the copies was restricted by
technical protective measures, which prevented the
interoperability of the recordings made. Thus chang-
ing provider, and sometimes even just replacing the
receiver, could result in the loss of all recordings made
previously.

In its opinion, HADOPI recalled that that the exception
for making a private copy of television programmes,
as provided for in Articles L. 122-5, L. 211-3, and
L. 331-9 of the Intellectual Property Code (Code de
la Propriété Intellectuelle — CPI), for which remuner-
ation was paid to compensate for the prejudice suf-
fered by the rightsholders, allowed viewers to make
interoperable, storable digital copies for their own pri-
vate use, including in the event of changing hard-
ware or television services distributor. The intention
of the legislator, by specifically protecting the digital
copying of television programmes, was to ensure as
far as possible the continuity of analogue and digital
copies. Honouring this intention therefore meant not
placing limits on the possibility of watching privately
made copies on different media, as long as the copies
continued to be protected against unauthorised use.

HADOPI therefore considered that the restrictions on
the use of privately made copies of television pro-
grammes imposed at the request of the rightshold-
ers were only legal if their purpose was to preserve
the compatibility of making a private copy with the
demands laid down by the three-stage test resulting
from the Bern Convention, which were recalled in Ar-
ticles L. 122-5 and L. 211-3 of the CPI, particularly
where there was a serious risk of private copies in-
fringing copyright and affecting the normal exploita-
tion of the work. Such restrictions, implemented by
means of technical protective measures, should theo-
retically be differentiated according to the risks at is-
sue and according to the requests made by the right-
sholders. Thus it was for the players in the television
sector to apply these principles, by differentiating the
protection applied where this was technically possible
and did not represent a disproportionate constraint.

On the issue of the need to ensure a degree of in-
teroperability and the possibility of storage for pri-
vately made copies, HADOPI felt that, at this stage in
its investigation, there was no evidence that the lev-
els of restriction being applied were necessary. Thus,
it noted that certain systems for the sale of musical
or cinematographic works by definitive downloading
from the Internet offered interoperability and storage
possibilities that were better than those offered by
ADSL or satellite television. According to the opin-
ion, it would appear to be possible to protect works
while imposing fewer restrictions on the use of pri-
vately made copies.

In conclusion, HADOPI considers the limitations on the
interoperability of privately made copies on hardware
other than the appliance used to make the record-
ing, and those preventing the storage of copies when
changing provider, to be excessive and, therefore, in-
vites ADSL and satellite television operators to offer
viewers, within a reasonable timeframe, the possibil-
ity of making a private copy of television programmes
for durable storage with sufficient interoperability for
the private use of the person making the copy. It is
nevertheless stressed that providing such a techni-
cal arrangement would not have to be free of charge
if it required the use of additional means of copy-
ing (recorder or back-up copy). Nor would operators
be expected to renew the pool of existing receivers.
HADOPI also emphasises that it is essential that, in
application of Article L. 331-10 of the CPI, precise in-
formation should be given regarding the possibilities
for using the copies made with each appliance. It now
remains to be seen whether the operators will adopt
these recommendations.

e Hadopi, Avis n°2014-1 relatif a I’exception de copie privée des pro-
grammes télévisés, 11 septembre 2014 (HADOPI, Opinion no. 2014-1
on the exception for making a private copy of television broadcasts,
11 September 2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17228 FR

Amélie Blocman
Légipresse

IRIS 2014-9 15


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17227
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17228

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

[ Netflix arrives in France ]

Netflix, the American subscription video on demand
(SVOD) giant, was launched in France on 15 Septem-
ber 2014. A few days earlier, the operator Bouygues
Telecom announced that it had signed an agreement
with the world leader in SVOD, giving not only its Bbox
Sensation clients, but also the future clients of its An-
droid box, direct access via their television set to the
unlimited SVOD Netflix service. Without Bouygues,
Netflix would not have been available via Internet
boxes, which is the preferred mode of access in France
to top-of-the-range telecom services.

At the same time, Paris Tech carried out a study enti-
tled ‘Aprés Netflix — Sensibilité des obligations de pro-
duction de la télévision a la pénétration de la SVOD’,
which shows that the arrival of Netflix on the sub-
scription video market changes the audiovisual sector
in terms of competition. It also challenges the sec-
tor’'s regulatory framework. Analysing the impact of
this change on the obligations to finance films and fic-
tion works incumbent on French audiovisual groups,
the study explores the consequences for the indus-
trial organisation of the sector and concludes that the
scheme of production obligations is rendered less rel-
evant and loses its legitimacy. Thus to make better
use of their rights (including via Netflix), the study
recommends that television companies should more
frequently own the programmes they finance; they
would then be able to invest in efficient export and
pool risk by concentrating and exploiting their cata-
logues.

Netflix has also signed agreements with the main
companies for collecting and distributing French roy-
alty fees. Thus an agreement with the Société des Au-
teurs, Compositeurs et Editeurs de Musique (SACEM),
negotiated well before the launch, covers the remu-
neration of its members whose audiovisual works will
be among those available on Netflix. This guaran-
tees that the use of the works of writers of music,
sketches, and dubbing/subtitling, and producers and
editors represented by the SACEM, are legally covered
before the service is launched in France, with the as-
surance of remuneration for all the rightsholders con-
cerned. The SACEM has also signed an agreement au-
thorising Netflix’'s exploitation of its catalogue of doc-
umentaries. This agreement applies to French and for-
eign catalogues represented by the SACEM in France,
Belgium, and the Grand Duchy of Luxembourg.

Negotiations are also in hand between the profes-
sional organisation in the cinema sector and the CNC
to review media chronology, which featured in the
conclusions produced by the Lescure mission last May.
Whereas the mission advocated shortening the period
between the first screening of a film and its being
available on SVOD from thirty-six to eighteen months,
the CNC proposes twenty-four months, but only for

‘virtuous’ services, i.e. those meeting certain crite-
ria (including the financing of European and French
creation). This is one way for the cinema regula-
tor to warn Netflix, which will have to comply with
French regulations in order to be able to benefit from
the same broadcasting windows if it should one day
wish to reinforce its cinematographic offer. Although
the Netflix offer focuses mainly on popular television
series, the American company has nevertheless an-
nounced its intention to produce more French series,
starting with ‘Marseille’, shooting for which is to start
soon. For her part, Minister for Culture Fleur Pellerin
said, “We must consider the arrival of foreign players
as an opportunity for our production companies to de-
velop”.

e « Aprés Netflix - Sensibilité des obligations de production de la
télévision a la pénétration de la SVOD », Paris Tech, septembre 2014
(Apres Netflix — Sensibilité des obligations de production de la télévi-
sion a la pénétration de la SVOD’, Paris Tech, September 2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17252 FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

RT breaches impartiality rules over election
coverage

Ofcom has determined that the news channel RT (for-
merly known as Russia Today) breached the rules re-
lating to impartiality of election coverage. RT had
broadcast a projected election outcome of the United
Kingdom for the European Parliamentary elections
once the polling stations had opened, in breach of the
Ofcom Code.

RT is produced in Russia and is broadcast on satellite
and digital terrestrial platforms in the UK. The licence
for RT is held by the autonomous non-profit organisa-
tion TV Novosti. Under the Communication Act 2003,
Ofcom has a statutory duty to set broadcasting stan-
dards, including section 320, which requires impartial-
ity. This requirement is reflected generally in section
five of the Ofcom Code and more specifically for elec-
tion coverage at section six of the Code, reflecting the
Representation of People Act 1983 (as amended).

Ofcom’s Guidance to Section Six (Elections and Ref-
erendums) of the Code states that there is no obli-
gation on broadcasters to provide any election cover-
age. However, if broadcasters choose to cover elec-
tion campaigns then they must comply with the rules
set out in section six of the Code.

Rule 6.4 of the Code states: “Discussion and analysis
of election and referendum issues must finish when

16 IRIS 2014-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17252

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

the poll opens. (This refers to the opening of actual
polling stations. This rule does not apply to any poll
conducted entirely by post.)”

Rule 6.5 states: “Broadcasters may not publish the
results of any opinion poll on polling day itself un-
til the election or referendum poll closes. (For Eu-
ropean Parliamentary elections, this applies until all
polls throughout the European Union have closed.)”
Under section six, the meaning of election includes
European Parliamentary elections.

On the 22 May 2014, RT broadcast at 7.00am, just
as the polling stations were opening in the UK, the
following:

“The UK Independence Party takes a narrow lead in
the final opinion polls ahead of the EU Parliamentary
election, with Britain’s traditional political powers re-
sorting to a smear campaign to battle their new oppo-
nent.”

At 7.10am during the same broadcast RT aired the fol-
lowing:

“Meanwhile today, UK citizens will be given the
chance to have their say over who will represent them
in the European Parliament. Opinion polls have out-
lined there’s likely to be a neck-and-neck race with
the very latest giving the UK Independence Party a
narrow lead. However, the traditional titans of British
politics aren’t taking the battle lying down.”

This statement was made against a backdrop of a
graphic depiction of an opinion poll expressed in per-
centages showing that the UK Independence Party (
UKIP) - an anti-European party - was taking a lead in
the polls.

TV Novosti realised that there had been an inadver-
tent breach of the Ofcom rules and immediately re-
ported the error to Ofcom. Further, they ensured
that future editions of the bulletin did not include
the references made at 7am or 7.10am. TV Novosti
also introduced procedures to ensure against a repe-
tition of such a breach. Whilst stating that given the
hour of the day a relatively small number of people
would have seen the broadcast, TV Novosti did how-
ever recognise that the broadcast content at 7am and
7.10am was a breach of the code, and there was a
risk it could influence voters yet to vote on their vot-
ing decision.

Ofcom determined that rule 6.4 clearly forbade dis-
cussion of election issues whilst the voting was in
progress- 7am to 10pm in the UK. As such the 7am
and 7.10am broadcasts were in breach of rule 6.4.

So far as depicting an opinion poll result, rule 6.5 re-
flects Regulation 30 of the European Parliamentary
Election Regulations 2004 - namely forbidding publi-
cation “in whatever form and by whatever means” of
opinion polls about European Parliamentary elections
before the close of the polling in the Member State
whose electors are the last to vote in those elections.

Whilst Ofcom recognised that TV Novosti had vol-
untarily declared the breach and also took remedial
steps, there were nevertheless breaches of rules 6.4
and 6.5. The Ofcom determination does not state the
sanction imposed by them.

e ‘RT’, Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 261, 8 September 2014, pp
28-31

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17210 EN

Julian Wilkins
Blue Pencil Set

Regulator decides that popular BBC pro-
gramme included racially offensive material

Ofcom, the UK Communications Regulator, received
two complaints about a racial reference in the very
popular BBC programme ‘Top Gear’, a magazine se-
ries on motoring. The BBC is covered by the Ofcom
Programme Code, rule 2.3 of which states that ‘[iln
applying generally accepted standards broadcasters
must ensure that material which causes offence is jus-
tified by the context’. Such offensive material may in-
clude ‘discriminatory treatment or language’ (for ex-
ample, on the grounds of race).

The episode of ‘Top Gear’ was filmed in Burma, and
involved the presenters building a makeshift bridge
over the River Kwai. When it was completed, Jeremy
Clarkson, the main presenter, said ‘that is a proud mo-
ment 04046 but 04046 there is a slope on it” and an
Asian man was seen crossing the bridge. Clarkson
then stated ‘we decide to ignore the slope and move
onto the opening ceremony’. As well as its ordinary
meaning of an irregularity, ‘slope’ is an offensive and
pejorative term for a person of East Asian descent,
which originated during the Vietnam War.

The BBC stated that the remarks had been pre-
scripted and were intended as an inoffensive play on
words and that the programme makers were unaware
of its potential to cause offence. On realising that it
could cause offence, the BBC had issued an apology.

Ofcom decided that that word ‘slope’ is a pejorative
racial term, which has the potential to be offensive to
Asian people specifically, as well as to viewers more
generally. “Top Gear’ is an irreverent programme with
outspoken humour and in the past had used national
stereotypes for comic effect. The regular audience
adjusts its expectations accordingly. However, this
term was deliberately used to refer to the Asian per-
son crossing the bridge; as it was scripted in advance,
there had been an opportunity to research the word
and its effect during filming and post-production. Of-
com noted that the BBC now accepted that the word
was capable of causing offence and had apologised.
There was insufficient context to justify the broadcast
of the word and the BBC had not applied generally

IRIS 2014-9 17


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17210

of the European Audiovisu

accepted standards to protect members of the public
from offensive material. It therefore found a breach of
rule 2.3.

e “Top Gear Burma Special’, Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 259, 28

July 2014, 8-10
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17208 EN

Tony Prosser
School of Law, University of Bristol

GR-Greece

[ Amendments to Act on public broadcaster ]

Two amendments to Act 4173/2013 directly affect-
ing the status of the Greek public broadcaster NERIT,
which was recently established after the shutdown
of the former public broadcaster ERT (see RIS 2013-
6/24), were passed by parliament on 8 August 2014.

The first amendment concerns the formation of the
Supervisory Council, the body that had been insti-
tuted to ensure independence from government and
political parties, and having the essential task of pro-
moting sound corporate governance in NERIT (see
IRIS 2013-9/20).

According to the new provisions, the selection pro-
cedure begins with a call for tender issued by
the President and CEO of NERIT. The list of can-
didates is then forwarded to the competent min-
ister who suggests the names of seven mem-
bers. The final decision is taken by a simple ma-
jority of a parliamentary body named the “Pres-
ident’s Conference” (324371°361303372365310367 twv
340301377 "365364301311375), which consists of the chair-
man and vice-presidents of the parliament, the chair-
men of its standing committees and the chairmen of
the political parties.

The second amendment concerns the nomination of
the CEO and the board members of NERIT, who are
selected among candidates that have responded to a
call issued by the President of the Supervisory Coun-
cil (two months before the expiration of the term of
the existing President and CEO). The members are
appointed by the Supervisory Council upon sugges-
tion of a three-member body consisting of members
of ASEP - the independent authority dealing with the
recruitment of public servants (321375 311304361304377
SupPoihio  Emhoyhc  340301377303311300371372377°305),
ESR - the independent authority regulating radio
and television stations  (325370375371372°377 Xuy-
Bouhio 341361364371377304367373365 "377301361303367302),
and the Legal Council of the State, a service that pro-
vides legal support to the central government.

During discussions in parliament, opposition parties
raised questions about the new text and the indepen-
dence of public broadcasting, insofar as the govern-
ment traditionally controls the parliamentary “Pres-
ident’'s Conference”. Under the former text, both
members of the Supervisory Council and those of
the Board of NERIT were selected by a special selec-
tion committee comprised of private or public compa-
nies, or organisations with international experience in
executive-staff selection.

On 12 September 2014, the Chairman of NERIT, Prof.
Antonis Makridimitris, and Deputy CEO Rodolfos Mo-
ronis, suddenly resigned a few months after the Presi-
dent and CEO, George Prokopakis, was removed from
his position (see |IRIS 2014-7/24). To date, no official
statement has been made on the Chairman’s resigna-
tion, or on whether the amendments to the Act played
any role in the resignation.

® 'Apdpo 'EBSopo Néuou 4279/2014 (346325332 321° 158/8.8.2014) (Ar-
ticle 7 of Act 4279/2014, Gazette A 158, 8 Auqust 2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17242 EL

Alexandros Economou
National Council for Radio and Television, Athens

IT-Italy

AGCOM adopts new regulation on transfer of
ownership and enforcement of concentration
limits in the media sector

On 17 July 2014, the Autorita per le garanzie nelle co-
municazioni (ltalian media regulation authority - AG-
COM) adopted a new regulation concerning the notifi-
cation of transfers of ownership, mergers, and agree-
ments in the broadcasting sector, as well as the en-
forcement of the concentration limits set out in the
Consolidated Law on Audiovisual and Radio Media Ser-
vices (CLARMS). The regulation, which consists of six
chapters, replaces and repeals an earlier regulation
attached to AGCOM Decision no. 646/06/CONS.

The regulation first deals with the notification require-
ment for transfers of ownership of undertakings en-
gaging in radio and television broadcasting. The no-
tion of “transfer of ownership” includes every act, re-
gardless of its form, leading to the acquisition of con-
trol or dominant influence on an undertaking. As per
section 3(1) of the regulation, AGCOM must be noti-
fied of transfers of ownership within fifteen days of
their execution. Failure to do so may result in a fine.

The regulation also requires notification of concentra-
tions and agreements involving undertakings operat-
ing in the Integrated Communication System (ICS).
The ICS is a statutory “relevant market” defined by

18 IRIS 2014-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17208
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-6/24&id=15019
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-6/24&id=15019
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-9/20&id=15019
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-7/24&id=15019
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17242

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

the CLARMS as including, inter alia, the press, publish-
ing, television and radio broadcasting, cinema, and
outdoor advertising. Concentrations and agreements
meeting the criteria set out in section 4 of the regu-
lation are subject to an ex ante notification require-
ment. Operations that fail to meet those criteria must
be notified within fifteen days of their consummation.
If operations involving undertakings operating in the
ICS also entail a transfer of ownership, only one no-
tification is required. Concentrations and agreements
between undertakings belonging to the same corpo-
rate group are expressly exempted from notification
under section 4(11) of the regulation. As in the case
of ownership transfers, failure to notify a concentra-
tion or agreement may result in a fine.

The regulation devotes an entire chapter to the detec-
tion and removal of dominant positions and situations
harmful to media pluralism. AGCOM initiates that pro-
cedure either ex officio or upon a request by any in-
terested party and must complete it within 180 days.
First, AGCOM defines the relevant market and submits
its findings to a public consultation. Second, AGCOM
determines whether dominant positions or situations
harmful to media pluralism exist in that market and, if
so, what steps must be taken to eliminate them. Also
that decision is subject to a public consultation open
to all stakeholders.

The following chapter of the regulation concerns the
enforcement of the concentration limits set out in the
CLARMS. If AGCOM deems that an undertaking ac-
tive in the ICS has exceeded those limits, it notifies
that undertaking of the opening of an investigation.
The undertaking concerned, as well as all other inter-
ested parties, may submit observations and request
a hearing with the case-handler. The latter may re-
quest the disclosure of relevant documents and infor-
mation as well as on-the-spot inspections of the busi-
ness premises of the undertaking concerned. Failure
to disclose such information or the provision of incor-
rect data may result in a fine. The investigation must
be closed within 120 days. AGCOM adopts a draft de-
cision setting out, if need be, the appropriate reme-
dies to enforce the concentration limits and submits it
to a public consultation for thirty days, after which it
adopts the final decision and publishes it in AGCOM'’s
website.

e Delibera n. 368/14/CONS, Regolamento recante la disciplina
dei procedimenti in materia di autorizzazione ai trasferimenti di
proprieta’, delle societa" radiotelevisive e dei procedimenti di cui
all’articolo 43 del decreto legislativo 31 luglio 2005, n. 177 (Deci-
sion no. 368/14/CONS of 17 July 2014, Regulation on the procedure
for the authorization of ownership transfers in the broadcasting sec-
tor and on the procedures under Section 45 of Legislative Decree 31
July 2005, no. 177)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17206 IT
e Allegato A. alla Delibera n. 368/14/CONS (Annex A to Decision no.
368/14/CONS) IT

Amedeo Arena
University of Naples School of Law

NL-Netherlands

Cable companies broadcast programmes
without copyright holder authorisation

On 27 August 2014, the Amsterdam District Court
handed down its judgment in a case brought by LIRA
(a collective rights management organisation for au-
thors) against three cable companies for violation of
copyright. LIRA had claimed that the cable compa-
nies UPC, Zeelandnet, and Ziggo showed content to
their subscribers, which infringed the copyright of au-
thors represented by LIRA. In October 2012, the cable
companies stopped paying LIRA for the offering of the
content to their subscribers.

In the district court, the cable companies argued that
the authors lacked the authority to transfer their copy-
rights to LIRA and that, therefore, LIRA lacked the
authority to represent the authors before the court.
The cable companies based their argument on Article
45d of the Dutch Copyright Act (DCA), which provides
for the presumption of transfer of copyrights from au-
thors of audiovisual works to film producers. The ca-
ble companies thus reasoned that the authors lacked
the power to dispose of their copyrights because they
were transferred a priori to the film producers.

The court ruled that Article 45d DCA did not prevent
the transfer of copyrights by the authors to LIRA. The
presumption of transfer of copyrights from the au-
thor to the film producer occurs when the film pro-
ducer deems the audio-visual work ready for show-
ing. Therefore, the transfer of copyrights of the au-
thors’ current and future audio-visual works to LIRA
was legally valid and, on that basis, LIRA can claim
the missed payments on behalf of the authors.

Second, the cable companies were of the opinion that
the transfer of copyrights of future works did not meet
the requirement following from Article 3:84 (2) of the
Dutch Civil Code (DCC). According to Article 3:84 (2),
DCC copyright has to be sufficiently defined to be eli-
gible for transfer.

The judge ruled that the contract for the transfer of
copyrights from the authors to LIRA sufficiently de-
fined the material scope of the copyrights. Therefore
the requirement of Article 3:84 (2) DCC was met, thus
making the copyrights eligible for transfer.

Furthermore the cable companies disputed that the
contracts, used to transfer the copyrights of the au-
thors to LIRA, included the right of first publication of
the content. The judge, after reviewing the contract,
concluded that it did include the transfer of the right
of first publication of the content.

Lastly, the judge ruled in favour of LIRA and stated
that the cable companies infringed the copyrights

IRIS 2014-9 19


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17206

of the European Audiovisua

vested in LIRA by offering the content to their sub-
scribers without obtaining the required consent of the
right holders. The cable companies were ordered to
cease and desist distributing the disputed content and
are facing a penalty for non-compliance.

. Rechtbank Amsterdam, 27 augustus 2014,
ECLI:NL:RBAMS:2014:5397 (Decision of the Amsterdam District
Court, 27 August 2014, ECLI:NL:RBAMS:2014:5397)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17211 NL

Youssef Fouad
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

PT-Portugal

New rules for public service broadcaster pro-
gramming

On 9 July 2014, the Portuguese Parliament approved
Act no. 40/2014 which introduces, for the sec-
ond time, changes to the Television and On-Demand
Audiovisual Services Act - Law no. 27/2007 (see
IRIS 2011-4/30 and [IRIS 2011-6/25). These modifica-
tions alter the programme-content obligations of the
public service broadcaster RTP 1 (Radio e Televisao
Portuguesa). Under the new provisions, the law re-
quires the broadcaster to include programmes that
enhance the following areas: education, health, sci-
ence, research, the arts, innovation, entrepreneur-
ship, interculturalism, the promotion of gender equal-
ity, economic issues, social action, the dissemination
of humanitarian causes, nonprofessional sport and
school sports, religious beliefs, the production of inde-
pendent creative works, the Portuguese cinema, the
environment, consumer protection, and audiovisual
experimentation (Article 52).

Before the approval of this act, these content require-
ments were only part of the programming assigned to
the second public service channel broadcast nation-
wide, RTP 2. The new law states that RTP 2 has an
obligation to ensure programming characterised by a
strong cultural and educational component, open to
civil society (Article 54).

The act entered into force on 10 July 2014 and took
effect on 1 July 2014.

e Lein.240/2014 de 9 de julho, procede a segunda alteracéo a Lei n.2
27/2007, de 30 de julho (Lei da Televisdo e dos Servigos Audiovisuais
a Pedido), modificando o contetudo dos programas que integram a
concessdo do servi¢o publico de televisdo. Publicada no Didrio da
Republica n.® 130, 1.2 Série, de 09-07-2014 (Act no. 40/2014 of 9 July
- alters the Television and On Demand Audiovisual Services Act (no.
27/2007) by modifying the content of programs that integrate public
service broadcasting. Published in the official news bulletin “Diario
da Republica”, no. 130, 1st series, dated 9 |uly 2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17241 PT
Mariana Lameiras et Helena Sousa

Communication and Society Research Centre,
University of Minho

RO-Romania

[ Modifications of the Audiovisual Act ]

The Audiovisual Act No. 504/2002 with further
modifications and completions (Legea Audiovizualu-
lui nr. 504/2002 cu modificarile si completarile ul-
terioare) was modified by two different draft laws,
which have been adopted by the Romanian Parlia-
ment (see IRIS 2010-1/36, IRIS 2011-4/31, RIS 2011-
7/37, IRIS 2013-3/26), [IRIS 2013-6/27, [IRIS 2014-1/37,
IRIS 2014-2/31|and RIS 2014-7/29).

Act No. 95/2014 on the modification of Article 86 of
the Audiovisual Act No. 504/2002 (Legea nr. 95/2014
pentru modificarea art. 86 din Legea audiovizualului
nr. 504/2002) was published in the Official Journal of
Romania (No. 500, Part I) on 4 July 2014.

The modified Article 86 transposes the Audiovisual
Media Service Directive 2010/13/EU into the legal sys-
tem of Romania and ensures the free access of broad-
casters to events of high public interest. Accord-
ing to the newly revised Article 86 (1), any broad-
caster under the jurisdiction of Romania or another EU
member state has the right to free access on a fair,
reasonable, and non-discriminatory basis to events
of high interest to the public, which are exclusively
transmitted by a broadcaster under Romanian juris-
diction. In compliance with Article 85, which includes
provisions about short reports and short extracts, any
broadcaster may create short news items about these
events. For broadcasters under the jurisdiction of the
same EU member state as the broadcaster that has
obtained exclusive rights to the event, Article 86 (2)
stipulates that the access intended for the production
of short news items has to be provided to the respec-
tive broadcaster.

Act No. 103/2014 on the completion of the Audiovi-
sual Act No. 504/2002 (Legea 103/2014 pentru com-
pletarea Legii audiovizualului nr. 504/2002), was pub-
lished in the Official Journal of Romania (No. 518, Part
[) on 11 July 2014. It entered into force 90 days after
its publication in the Official Journal.

20 IRIS 2014-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17211
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-4/30&id=15014
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-6/25&id=15014
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17241
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-1/36&id=15022
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-4/31&id=15022
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-7/37&id=15022
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-7/37&id=15022
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-3/26&id=15022
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-6/27&id=15022
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-1/37&id=15022
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-2/31&id=15022
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-7/29&id=15022

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

The Act includes provisions on the protection of per-
sons with hearing impairments. A revised Article 42.1
was introduced, according to which the hearing im-
paired have the right of access to audiovisual me-
dia services, depending on the technological possi-
bilities (Article 42.1(1)). According to Art. 42.1(2)
a), and in order to ensure the above-mentioned right,
TV programmes with national coverage must trans-
late programmes on news, analysis, and debate on
actual political and/or economic subjects, into sign
language and by synchronous subtitles for at least
30 minutes per day. According to Article 42.1(2) b),
programmes of major importance as a whole, or as
a summary thereof, must be translated into sign lan-
guage and by synchronous subtitles. According to Ar-
ticle 42.1(2) c) and d), the TV stations have to give a
verbal and visual cue that the above-mentioned pro-
grammes are suitable for the hearing impaired. Ac-
cording to Article 42.1(3), television stations with local
coverage have the same obligations, but they can opt
between translation into sign language or the use of
synchronous subtitles for the above-mentioned types
of programmes. Therefore, they are not obliged to use
both techniques simultaneously to protect those with
hearing disabilities.

According to the revised version of Art. 90 (1) g),
breaches of the provisions of Art. 42.1 will be con-
sidered as criminal offences.

e Act No. 95/2014 on the modification of Art. 86 of the Audiovisual
Act No. 504/2002, Official Journal of Romania (No. 500, Part I) on
4 July 2014 (Act No. 95/2014 on the modification of Art. 86 of the
Audiovisual Act No. 504/2002, Official Journal of Romania (No. 500,
Part I) on 4 July 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17215 RO

e Legea 103/2014 pentru completarea Legii audiovizualului nr.
504/2002. Lege nr. 103/2014 (Act No. 103/2014 on the comple-
tion of the Audiovisual Act No. 504/2002, Official Journal of Romania
(No. 518, Part 1) on 11 July 2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17216 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

[ Three out of five multiplexes awarded ]

Following the digital television auction, three out of
five multiplexes allocated to Romania were awarded
to the state-owned National Broadcasting Company
S.A. - RADIOCOM (Societatea Nationala de Radioco-
municatii S.A. - RADIOCOM) for a total licence fee of
EUR 1,020,002. The company RADIOCOM won one
multiplex under the obligation to air free broadcast-
ing and two other multiplexes in the UHF band sector
(see IRIS 2010-3/34, IRIS 2010-7/32, |IRIS 2010-9/35,
IRIS 2011-4/33| RIS 2013-6/30, RIS 2014-4/26 and
IRIS 2014-5/29). The National Authority for the Man-
agement and the Regulation of Communication Affairs
ANCOM (Autoritatea Nationala pentru Administrare si
Reglementare in Comunicatii) granted RADIOCOM the

licences for the use of the radio spectrum and for the
purpose of operating the three digital national televi-
sion multiplexes. The licences cover a ten-year period
and enter into force on 17 June 2015.

In relation to the first multiplex in UHF (MUX 1), RA-
DIOCOM will have an obligation to broadcast the pub-
lic and private TV stations that are currently broadcast
in the analogue terrestrial system, under transparent,
competitive, and non-discriminatory conditions. As
the only multiplex with such coverage obligations, this
multiplex will have to ensure coverage for 90% of the
population and of 80% of the territory by 31 Decem-
ber 2016.

For the other multiplexes that RADIOCOM won, the
state-owned company will have the obligation to es-
tablish the operation of at least 36 emission stations
for each of the networks corresponding with these
multiplexes by 1 May 2017 (one installed in each allo-
cation area).

According to the 2006 Geneva Agreement signed by
Romania and the Strategy approved by the Govern-
ment, the digital switchover in Romania will be com-
pleted by 17 June 2015. On 17 June 2015, all ana-
logue terrestrial broadcasting will be switched off and
replaced by the digital terrestrial broadcasting of TV
programmes and related multimedia services.

ANCOM auctioned five multiplexes in the DVB-T2 stan-
dard, four in UHF and one in VHF. In accordance
with the provisions of the audiovisual Law, the first
multiplex in UHF (MUX 1) will be used to broadcast
the public and private televisions stations free to air,
that are currently broadcast in the analogue terres-
trial system under transparent, competitive and non-
discriminatory conditions. There were two qualified
bidders, the private owned operator RCS&RDS S.A.
and RADIOCOM.

According to RADIOCOM, the provider will broadcast
the programmes of the public television TVR as well
as programmes of other content producers through
the three digital multiplexes, accounting for a total of
approximately 40 channels in SD format. The mul-
tiplexes also allow for the broadcasting of HD pro-
grammes. RADIOCOM will also be able to provide re-
lated services, such as subtitles, EPG (Electronic Pro-
gramme Guide), Video on Demand (VoD) and data
transmission (e.g. weather bulletins).

o Licitatia de televiziune digitala s-a finalizat (Press release of ANCOM
"The Digital Television Auction Ended”, June 2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17217 RO

e RADIOCOM si-a adjudecat trei multiplexuri din cele cinci scoase la
licitatie de catre ANCOM - comunicat, 10 iunie 2014 (Press release of
ANCOM, "RADIOCOM has won three out of five multiplexes auctioned
by AMCOM” from 10 June 2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17218 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

IRIS 2014-9 21


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17215
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17216
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-3/34&id=15023
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-7/32&id=15023
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-9/35&id=15023
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-4/33&id=15023
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-6/30&id=15023
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-4/26&id=15023
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-5/29&id=15023
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17217
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17218

of the European Audiovisu

RS-Serbia

[ New media legislation adopted in Serbia ]

On 2 August 2014, three new media acts, namely
the Act on Public Information and Media, the Act on
Electronic Media, and the Act on Public Service Me-
dia were adopted by the National Assembly of the Re-
public of Serbia and published in the Official Gazette
No. 83/2014. The adoption of these acts was one
of the main goals set in the Media Strategy, which
the Government adopted in September 2011 and fol-
lows the stakeholder consultations and public debates
that were held in 2013. Superseding a more than a
decade old legislation, the new acts are introducing
significant changes to the legal framework, which are
relevant for the operation of media in Serbia.

Some of the major novelties introduced by the Act on
Public Information and Media, which is the general
media act, include the mandatory privatization of re-
maining publicly owned media until 1 July 2015. For
the first time in Serbia, the law defines the common
interest in the field of media, allowing the co-financing
of media projects, which are of common interest, as a
permissible form of state aid. A transparent and non-
discriminatory procedure for the award of such an aid
is prescribed in detail. Finally, the Act aims to improve
the transparency of media ownership by introducing a
Media Register. At the same time, for the purpose of
consolidating the fragmented market, the media con-
centration regime is liberalised to some extent.

The Act on Electronic Media supercedes the 2002
Act on Broadcasting. For the purpose of a full har-
monization with the Audiovisual Media Services Di-
rective 2010/13/EU, its provisions include prohibitions
on incitement to hatred, as well as those on acces-
sibility for people with disabilities to audiovisual me-
dia services, and on protection of minors. The same
applies to the rules on audiovisual commercial com-
munications. Split screen advertising or virtual adver-
tising is regulated along the lines of the interpreta-
tive Communication of the EU Commission of 2004 on
certain aspects of the provisions on televised adver-
tising in the Directive “Television without frontiers”.
The Act changes the name of the former Broadcasting
Agency to the Regulatory Authority for Electronic Me-
dia and broadens its competences to include conduc-
tions of market analysis, the regulation of on-demand
services, and logical channel numbering. Besides the
issuing of reprimands and warnings and the revok-
ing of licenses, the Regulatory Authority for Electronic
Media now has the power to temporarily prohibit the
transmission of certain types of content in cases of
serious violations of the law.

The Act on Public Service Media is harmonised with
the Communication of the EU Commission on the ap-

plication of state aid rules to public service broad-
casting. It recognises a national public service broad-
caster (RTS), and a provincial one in the Province of
Vojvodina (RTV), provides a precise definition of the
public service remit, and entrusts it to both RTS and
RTV. The law allows the dual funding of RTS and RTV by
the combination of public service broadcasting fees
and revenues from commercial activities. However,
the collection of public service broadcasting fees is
been deferred until 2016. Until then, RTS and RTV will
be financed directly from the state budget.

e 3aKk0H 0 jaBHOM mH(DOpPMUCAKBY U MeaujuMma (Act on Public
Information and Media, 2 August 2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17247 SR

e 3aK0H 0 €JIEKTPOHCKUM MemdjnMa (Act on Electronic Media, 2
Auqust 2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17248 SR

e 3aKOH 0 jaBHUM MEJIMjCKWM cepBHUCHMa (Act on Public Service
Media, 2 August 2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17249 SR

5 Slobodan Kremenjak
Zivkovi¢ Samardzi¢ Law Office, Belgrade

SI-Slovenia

Pro Plus abused its dominant position in the
television advertising market

On 24 April 2013, the Agency for Protection of Com-
petition (AVK) issued a decision, which found that the
local company Pro Plus has abused its dominant po-
sition in the television advertising market on the ter-
ritory of the Republic of Slovenia (and in the internal
market). Since 1 January 2003, Pro Plus, which owns
two commercial TV channels (Pop TV and Kanal A), re-
quired exclusivity from the advertisers (100% market
share of advertising) or offered more favourable con-
ditions for the loyalty of the advertisers discouraging
them to advertise on other competitive TV channels,
which restricted the access to the market and conse-
quently reduced the growth of the market.

Pro Plus unsuccessfully challenged the decision before
the Supreme Court, which confirmed the decision of
the AVK in December 2013. The Supreme Court also
dismissed the appeal against the decision on the fine
of EUR 105,000.00 for the obstruction of the investi-
gation.

On 21 July 2014, the Agency for Protection of Com-
petition concluded the administrative procedure and
issued a decision on a financial fine in the amount
of EUR 4,994,491.00. In the setting of the fine, the
Agency has taken into account the severity and the
duration of the infringement of the prohibition of the
abuse of a dominant position by Pro Plus, which lasted

22 IRIS 2014-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17247
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17248
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17249

of the European AudioviStI‘al‘O’bServatory

a total of 10 years and 3 months (i.e. from 1 January
2003). Taking into account the type of violation (mis-
demeanour), the impact on the market, and the ge-
ographic scope of the infringement, the Agency con-
sidered such an abuse of a dominant position as a
very serious offence. Considering the severity of the
violation, the Agency took into account the nature of
the breach/violation, the economic power of the un-
dertaking, the geographic scope of the infringement,
the impact on the market, and the time dimension of
the infringement.

The Agency also determined that there had been a
violation of Article 102 of the Treaty on the Functioning
of the European Union (TFEU), because such an abuse
of a dominant position has an effect on trade between
the EU Member States.

In the setting of the fine, the Agency has taken into
account the fact that the legal entity Pro Plus did not
cease to abuse its dominant position until the end of
the administrative procedure, which began on 10 Au-
gust 2011. The Agency also took into consideration
the fact that Pro Plus has not yet been sanctioned for
a violation of the competition law.

The proceedings against Pro Plus are the result of
complaints by the competing broadcasters TV3 and
RTVS. On 29 February 2012, the commercial TV chan-
nel TV3 left the Slovenian market and as a conse-
quence, the operator of the second DTT multiplex
(Norkring) lost the last TV channel, which was broad-
cast via its multiplex network. The other Slovenian
stations are hosted by the public network (multiplex
A), which is managed by the public service broad-
caster, RTV Slovenia. Norkring dismantled the DTT
network and left the Slovenian market in spring 2012.

e Javna agencija Republike Slovenije za varstvo konkurence,
24/04/2013 (Decision of the Agency for Protection of Competition
(AVK), 24 April 2013)
|http://mer|in.obs.coe.int/redirect.php?id=17219 SL
e Vrhovno sodis¢e, Sodba G 7/2013 (Ruling G 7/2013 of the Supreme
Court on the appeal regarding the abuse of a dominant position, 3
December 2013) SL
e Vrhovno sodisce, Sodba G 7/2012 (Ruling G 10/2012 of the Supreme
Court on the appeal regarding the obstruction of the investigation, 26
November 2013) SL

Miha Kriselj
Institute Openlab, Kranj, Slovenia

IRIS 2014-9 23


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17219

of the Europeah Audiovisual'Observatory

Agenda http://www.obs.coe.int/fr/events/2014/-/asset -
publisher/AnJvtE6dsf2b/content/event-fiscal-incentives-
Fiscal incentive schemes and their impact on film conference

and audiovisual production
20 October 2014 Organiser: European Audiovisual .
Observatory Venue: Brussels Book List

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed

in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

(© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

24 IRIS 2014-9


http://www.obs.coe.int/fr/events/2014/-/asset_publisher/AnJvtE6dsf2b/content/event-fiscal-incentives-conference
http://www.obs.coe.int/fr/events/2014/-/asset_publisher/AnJvtE6dsf2b/content/event-fiscal-incentives-conference
http://www.obs.coe.int/fr/events/2014/-/asset_publisher/AnJvtE6dsf2b/content/event-fiscal-incentives-conference

	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Axel Springer AG v. Germany (No. 2)
	EUROPEAN UNION
	Court of Justice of the European Union: Papasavvas v O Fileleftheros
	Court of Justice of the European Union: CJEU introduces concept of parody in EU Law: Deckmyn v. Vandersteen
	Court of Justice of the European Union: EUR 150 million fine upheld for anti-competitive broadband pricing by Spanish Telecoms Giant
	European Commission: Summary of responses to Green Paper on ‘fully converged audiovisual world’ published
	UNITED NATIONS
	United Nations: New industry guidelines for online child protection
	2014 Joint Declaration by the four special international mandates for protecting freedom of expression
	NATIONAL
	AT-Austria
	Austrian Administrative Court submits questions to CJEU on legal classification of newspaper’s online video page
	BE-Belgium
	Flemish Media Regulator fines broadcasters for infringements of commercial communication provisions
	Flemish Media Regulator dismisses complaint against stand-up comedy programme
	BG-Bulgaria
	Public service broadcaster BNT’s invitation to tender for audience data research deemed lawful
	CZ-Czech Republic
	Decision of the Supreme Court concerning personality protection
	DE-Germany
	Constitutional Court rules on courtroom reporting restrictions
	Federal Administrative Court rules that “Hasseröder Männercamp” did not breach advertising rules
	KJM presents broadcasting and telemedia cases from first half of 2014
	FR-France
	Google ordered to de-reference links to defamatory articles
	Digital technology and fundamental rights – 50 proposals from the Conseil d’État
	HADOPI opinion on the exception for making private copies of television programmes
	Netflix arrives in France
	GB-United Kingdom
	RT breaches impartiality rules over election coverage
	Regulator decides that popular BBC programme included racially offensive material
	GR-Greece
	Amendments to Act on public broadcaster
	IT-Italy
	AGCOM adopts new regulation on transfer of ownership and enforcement of concentration limits in the media sector
	NL-Netherlands
	Cable companies broadcast programmes without copyright holder authorisation
	PT-Portugal
	New rules for public service broadcaster programming
	RO-Romania
	Modifications of the Audiovisual Act
	Three out of five multiplexes awarded
	RS-Serbia
	New media legislation adopted in Serbia
	SI-Slovenia
	Pro Plus abused its dominant position in the television advertising market

