
IRIS 2014-8

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Roşiianu v. Romania . . . 3
Committee of Ministers: Human Rights Guide for Inter-
net Users . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4

EUROPEAN UNION
Court of Justice of the European Union: Funding scheme
of the national public service broadcaster in Spain con-
firmed . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Court of Justice of the European Union: Ruling on State
Aid in the Case of the “Ciudad de la Luz” in Spain. . . . . . . . . 5
Council of the EU: Human rights guidelines on free ex-
pression on- and offline . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5

UNITED NATIONS
United Nations: Human Rights Council urges Member
States to improve internet security . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
United Nations: The mission to Italy of the UN Special
Rapporteur on freedom of opinion and expression . . . . . . . . 7

UNESCO
UNESCO: Participants of the first European MIL Forum
adopt Paris Declaration on Media and Information Liter-
acy in the Digital Era . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8

NATIONAL

BG-Bulgaria
Request for the termination of licences for terrestrial
broadcasting of two specialised programmes . . . . . . . . . . . . . 9
Report on the compliance with the prohibition for off-
shore companies to own media in Bulgaria . . . . . . . . . . . . . . . 9
CEM report on the 2014 European Parliament elections . . . 9

CH-Switzerland

Order On MEDIA Compensatory Measures . . . . . . . . . . . . . . .10
Nationalrat votes for network neutrality to be enshrined
in legislation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
Ständerat approves universal broadcasting charge . . . . . .11
Swiss Government Wants To Modernise Copyright. . . . . . . .12

DE-Germany
Federal Supreme Court confirms obligation to interpret
comments in context . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12
Saarland Constitutional Court rules that Education Min-
ister’s description of NPD Members as “Modern-Day
Nazis” and “The Brown Mob” does not violate Consti-
tution. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
Lower Saxony Administrative Court of Appeal overturns
immediate effect of dctp licence to broadcast on RTL
Programme . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14

Hanover Administrative Court rules that 2011 Episode
of “Die Super Nanny” breached human dignity. . . . . . . . . . .15

FR-France
Competition Authority Suspends Agreement Allocating
Exclusive Broadcasting Rights For French Rugby Cham-
pionship Matches to Canal Plus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
CSA Refuses Authorisation For Three Digital TV Chan-
nels To Move From Pay-TV to Freeview . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16

GB-United Kingdom

Ofcom takes steps to ensure BT provides level playing
field for its rivals in the provision of superfast broadband. .17
Ofcom determines when factual TV becomes promo-
tional and gives undue prominence to a business’s ser-
vice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18
Self-regulatory body issues reprimand for “Dungeon
Keeper” freemium game ad . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18

HU-Hungary

The new tax on the media and advertising sector . . . . . . . .19

IE-Ireland
Complaint in relation to same-sex marriage broadcast
upheld. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19
Internet Content Advisory Group report published . . . . . . .20
Ireland launches 4G and Eircom TV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21

IT-Italy

AGCOM launches a public consultation on promotion of
European works by on-demand audiovisual media ser-
vice providers . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22

ME-Montenegro

First Multiplex Operator licensed . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22

MK-"the Former Yugoslav Republic Of Macedonia"

New addenda to the Law on audio and audiovisual me-
dia services. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23

NL-Netherlands
Dutch public service broadcaster sanctioned for violat-
ing cookie-rules. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23

RU-Russian Federation

Advertising law changes to affect pay TV . . . . . . . . . . . . . . . .24
Personal data to be stored in Russia only . . . . . . . . . . . . . . . .25
Anonymous access to internet denied . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25

US-United States

Supreme Court prohibits online television service Aereo. .25



Editorial Informations

Publisher:
European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG
Tél. : +33 (0) 3 90 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int
Comments and Contributions to:
iris@obs.coe.int
Executive Director:
Susanne Nikoltchev
Editorial Board:
Maja Cappello, Editor � Francisco Javier Cabrera Blázquez,
Deputy Editor (European Audiovisual Observatory)
Michael Botein, The Media Center at the New York Law School
(USA) � Media Division of the Directorate of Human Rights of
the Council of Europe, Strasbourg (France) � Andrei Richter,
Faculty of Journalism, Moscow State University (Russian
Federation) � Peter Matzneller, Institute of European Media
Law (EMR), Saarbrücken (Germany) � Harald Trettenbrein,
Directorate General EAC-C-1 (Audiovisual Policy Unit) of
the European Commission, Brussels (Belgium) � Tarlach
McGonagle, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands)
Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Victoires Éditions
Documentation/Press Contact:
Alison Hindhaugh
Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10;
E-mail: alison.hindhaugh@coe.int

Translations:
Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Brigitte Auel � France Courrèges � Paul Green
� Elena Mihaylova � Martine Müller-Lombard � Katherine
Parsons � Marco Polo Sàrl � Erwin Rohwer � Roland Schmid �

Sonja Schmidt � Nathalie Sturlèse
Corrections:
Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Francisco Javier Cabrera Blázquez, European
Audiovisual Observatory � Annabel Brody, Institute for
Information Law (IViR) at the University of Amsterdam (The
Netherlands) � Johanna Fell, European Representative BLM,
Munich (Germany) � Amélie Lépinard, Master - International
and European Affairs, Université de Pau (France) � Julie
Mamou � Oliver O’Callaghan, City University London, UK
� Candelaria van Strien-Reney, Law Faculty, National
University of Ireland, Galway (Ireland) � Daniel Bittmann,
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken
(Germany)
Distribution:
Markus Booms, European Audiovisual Observatory
Tel.:
+33 (0)3 90 21 60 06;
E-mail: markus.booms@coe.int
Web Design:
Coordination: Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory � Development and Integration: www.logidee.com
� Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158
 2014 European Audiovisual Observatory, Strasbourg
(France)

http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int


INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Roşiianu v.
Romania

The European Court of Human Rights has again reit-
erated that collecting information and guaranteeing
access to documents held by public authorities is a
crucial right for journalists in order to be able to re-
port on matters of public interest, helping to imple-
ment the right of the public to be properly informed
on such matters. In the case of Ioan Romeo Roşiianu,
a presenter of a regional television programme, the
Court came to the conclusion that the Romanian au-
thorities had violated Article 10 of the European Con-
vention on Human Rights by refusing access to docu-
ments of a public nature, which he had requested at
Baia Mare, a city in the north of Romania. The Court’s
judgment clarifies that efficient enforcement mecha-
nisms are necessary in order to make the right of ac-
cess to public documents under Article 10 practical
and effective.

In his capacity as a journalist, Roşiianu had contacted
the Baia Mare municipal authorities, requesting dis-
closure of several documents, as part of his investi-
gation into how public funds were used by the city
administration. His requests were based on the pro-
visions of Law no. 544/2001 on freedom of public
information. As the reply from the mayor did not
contain the requested information, Roşiianu applied
to the administrative court. In three separate deci-
sions, the Cluj Court of Appeal ordered the mayor to
disclose most of the requested information. The Court
of Appeal noted that, under Article 10 of the European
Convention on Human Rights and Law no. 544/2001
on freedom of public information, Roşiianu was enti-
tled to obtain the information in question, which he
intended to use in his professional activity. The let-
ters sent by the mayor of Baia Mare did not repre-
sent adequate responses to those requests. The Cluj
Court of Appeal ordered the mayor to pay the appli-
cant EUR 700 in respect of non-pecuniary damages,
and held that his refusal to disclose the requested in-
formation amounted to a denial of the right to receive
and impart information, as guaranteed by Article 10
of the European Convention. Mr Roşiianu applied for
enforcement of the decisions, but the mayor refused
to comply. The decisions delivered by the Cluj Court
of Appeal remained unenforced.

Roşiianu complained about the failure to execute the
judicial decisions, relying on Article 6 §1 (right to a
fair hearing). Relying on Article 10, he alleged that
the failure to execute the decisions of the Cluj Court of

Appeal amounted to a violation of his right to freedom
of expression.

With regard to the complaint under Article 6 §1 of
the Convention, it is observed that the mayor had
suggested that Roşiianu should come in person to
the town hall to obtain several thousand photocopied
pages, which would have included having to pay for
the reproduction costs, but that the domestic courts
had concluded that such an invitation could not pos-
sibly be considered as an execution of a judicial deci-
sion ordering the disclosure of information of a pub-
lic nature. The European Court found that the non-
enforcement of the final judicial decisions ordering
disclosure to Mr Roşiianu of public information had de-
prived Roşiianu of effective access to a court, which
amounted to a violation of Article 6 §1 of the Conven-
tion.

With regard to the complaint under Article 10, the
Court noted that Roşiianu was involved in the legiti-
mate gathering of information on a matter of public
importance, namely the activities of the Baia Mare
municipal administration. The Court reiterated that
in view of the interest protected by Article 10, the
law cannot allow arbitrary restrictions that may be-
come a form of indirect censorship should the author-
ities create obstacles to the gathering of information.
Gathering information is indeed an essential prepara-
tory step in journalism and is an inherent, protected
part of press freedom. Given that the journalist’s in-
tention had been to communicate the information in
question to the public and thereby to contribute to the
public debate on good public governance, his right to
impart information had clearly been impaired. The
Court found that there had not been adequate ex-
ecution of the judicial decisions in question. It also
observed that the complexity of the requested infor-
mation and the considerable work required in order to
select or compile the requested documents had been
referred to solely to explain the impossibility of pro-
viding that information rapidly, but could not be a
sufficient or pertinent argument to refuse access to
the requested documents. The Court concluded that
the Romanian authorities had adduced no argument
showing that the interference in Roşiianu’s right had
been prescribed by law, or that it pursued one or sev-
eral legitimate aims, hence finding a violation of Arti-
cle 10 of the Convention. The Court held that Romania
was to pay the applicant EUR 4,000 in respect of non-
pecuniary damage and EUR 4,748 in respect of costs
and expenses.

• Arrêt de la Cour européenne des droits de l’homme (troisième sec-
tion), affaire Roşiianu c. Roumanie, requête n◦ 27329/06 du 24 juin
2014 (Judgment by the European Court of Human Rights (Third Sec-
tion), case of Roşiianu v. Romania, Appl. No. 27329/06 of 24 June
2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17158 FR

Dirk Voorhoof
Ghent University (Belgium) & Copenhagen University

(Denmark) & Member of the Flemish Regulator for
the Media

IRIS 2014-8 3

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17158


Committee of Ministers: Human Rights Guide
for Internet Users

On 16 April 2014, the Council of Europe’s Com-
mittee of Ministers (CM) adopted Recommendation
CM/Rec(2014)6 to member States on a Guide to hu-
man rights for Internet users (hereafter, “the Guide”).
Among the starting premises of the Recommendation
are: (i) human rights standards, as elaborated by the
Council of Europe, must be upheld on the Internet,
and (ii) in safeguarding human rights, states’ obliga-
tions include “the oversight of private bodies”. The
Recommendation stresses that “human rights, which
are universal and indivisible, and related standards,
prevail over the general terms and conditions im-
posed on Internet users by any private sector actor”.

The Recommendation’s primary aim is to “ensure that
existing human rights and fundamental freedoms ap-
ply equally offline and online”. To this end, it calls on
States to: “actively promote” the Guide among rele-
vant actors; “assess, regularly review and, as appro-
priate, remove restrictions” on the exercise of human
rights online; ensure that Internet users have effec-
tive remedies for violations of their rights; encourage
the private sector “to engage in genuine dialogue with
relevant State authorities and civil society in the exer-
cise of their corporate social responsibility”.

Unusually, the Guide directly addresses “you, the In-
ternet user”, in keeping with its intention to serve as
a tool for you “to learn about your human rights on-
line, their possible limitations, and available remedies
for such limitations”. It sets out to synthesise and ex-
plain existing (Council of Europe) standards - not to
create new ones.

The Guide addresses and is organised around the fol-
lowing themes: access and non-discrimination; free-
dom of expression and information; assembly, associ-
ation and participation; privacy and data protection;
education and literacy; children and young people,
and effective remedies. The specific implications of
each theme in an online context are teased out. There
is recurrent attention given to the roles of public au-
thorities and private actors in respecting human rights
and providing redress for breaches of human rights.

The distinction between these roles is particularly rel-
evant in respect of effective remedies as effective
remedies “can be obtained directly from Internet ser-
vice providers, public authorities and/or national hu-
man rights institutions”. The Guide states that ef-
fective remedies “can - depending on the violation in
question - include inquiry, explanation, reply, correc-
tion, apology, reinstatement, reconnection and com-
pensation”. Information about rights and remedies for
breaches of those rights should be made available by
various parties. The information should be accessible
and explain “how to report and complain about inter-
ferences with your rights and how to seek redress”.

• Recommendation CM/Rec(2014)6 of the Committee of Ministers to
member States on a Guide to human rights for Internet users, 16 April
2014
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17191 DE EN FR

Tarlach McGonagle
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Union: Fund-
ing scheme of the national public service
broadcaster in Spain confirmed

In its judgment of 11 July 2014, the Court of Justice
of the European Union confirmed the current funding
scheme of the Spanish national public service broad-
caster Corporación de Radio y Television Espanola
(RTVE). In particular, the Court analyses and validates
the measures introduced by the Law number 8 of
2009. This Law modifies the regime originally estab-
lished by the - still in force - Law number 17 of 2006
which generally regulates the provision of the national
public broadcasting service in Spain.

The main and very important changes introduced by
this Law include the elimination of commercial adver-
tising and sponsorship as sources of income for RTVE,
as well as the creation of three new taxes and levies in
order to compensate for this loss of resources. These
new fiscal measures cover three areas: a) the 3% levy
on the annual income of open television operators -
which goes down to 1,5% in the case of pay television-
, b) the 0,9% levy on the annual income of electronic
communications service providers, and c) the 80% of
the tax on the use of the spectrum already paid by
different operators. These measures were declared to
be compatible with the internal market by the Euro-
pean Commission in June 2010 and confirmed by the
Court in its decision.

It is worth noting that the second measure has been
particularly problematic as in March 2010 the Com-
mission asked Spain to eliminate it due to its in-
compatibility with the Directive of 7 March 2002 on
the authorisation of electronic communications net-
works and services (Authorisation Directive). How-
ever, the analysis of the Commission and the Court
in the present case was only based on the compatibil-
ity of the measures in question with the internal mar-
ket in the exclusive terms of article 106 paragraph
2 of the Treaty on the Functioning of the European
Union, that is to say without prejudice to the above-
mentioned incompatibility.

Within this specific scope, the Court validates the
changes introduced in the funding scheme of RTVE

4 IRIS 2014-8

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17191


on the basis that they do not represent the introduc-
tion of a new regime completely dissociated from the
one originally set out by law in 2006. As the Court
stresses, the new measures do not change the main
parameters which determine that funds granted to
RTVE must be calculated on the basis of the net costs
of the provision of the public service, therefore avoid-
ing any form of overcompensation. The fiscal mea-
sures introduced in 2009 do not change this basic
scheme as the income derived from them does not
determine the funding of RTVE, which is still calcu-
lated taking into account the parameters just men-
tioned. Moreover, the legislator introduces two addi-
tional safeguards: a) the general cap of 1,200 million
euro vis-à-vis RTVE’s annual income which cannot be
surpassed in any case, and b) the provision accord-
ing to which only in cases when the income derived
from the fiscal measures is not sufficient to cover the
net costs of the provision of the service, the Govern-
ment should add the funding necessary in order to
fully cover them - without prejudice to the cap men-
tioned in a).

In any case, this is a very relevant decision as it finally
puts an end to a delicate controversy with political
and economic implications, which has jeopardised the
viability of the Spanish national public service broad-
caster in the recent years.

• Arrêt du Tribunal (troisième chambre), Telefónica de España, SA et
Telefónica Móviles España, SA c. Commission européenne, Affaire
T-151/1, 11 juillet 2014 (Judgment of the General Court (Third Cham-
ber), Telefónica de España, SA and Telefónica Móviles España, SA v
European Commission, Case T-151/1, 11 July 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17155 FR ES

Joan Barata Mir
Central European University

Court of Justice of the European Union: Rul-
ing on State Aid in the Case of the “Ciudad
de la Luz” in Spain

On 3 July 2014, the General Court of the Court of Jus-
tice of the European Union confirmed that the decision
of the Government of the Spanish region of Valencia
(“Comunitat Valenciana”) consisting of a series of in-
vestments with regards to the project named “Ciudad
de la Luz” (City of the Light) is incompatible with EU
law. This project includes the creation and exploita-
tion of new cinema studios and a school of cinema
near the city of Alicante. The Court validates the deci-
sion adopted in May of 2012 by the European Commis-
sion, which declared such measures as being a State
aid contrary to article 108 of the Treaty on the Func-
tioning of the European Union and therefore were in-
compatible with the internal market.

The Court considers that the Commission made a
good assessment about the nature of the national in-

vestments under analysis through a proper applica-
tion of the well-known criteria of the diligent investor.
Both the Commission and the Court concludes that
the national authorities did not sufficiently justify that
a private investor would have reasonably decided to
make the injection of capital under scrutiny.

The most interesting part of the decision refers to the
applicability of the exception contained in article 107,
paragraph 3 (d) of the Treaty. According to this provi-
sion, State aid aimed to promote culture and heritage
conservation is deemed compatible with the internal
market inasmuch as such aid does not affect trading
conditions and competition in the Union to an extent
that is contrary to the common interest.

The Court confirms that the Spanish authorities were
not able to justify that the activities of the City of the
Light were of a cultural nature, against the opinion of
the Commission, which found them to be purely com-
mercial. In this sense, the Court finds it clear that the
objective of the project - as clearly declared by the
Spanish authorities - was to compete with big interna-
tional cinema studios within an already existing highly
competitive market. In addition to this, the Spanish
authorities are neither able to mention or identify a
market deficiency to be addressed by the project in
question, particularly vis-à-vis the local Valencian au-
diovisual market, nor can they present any analysis to
determine which is the most appropriate measure to
be eventually implemented in such a case, according
to the principles of necessity, proportionality and ade-
quacy. Moreover, the Court also stresses the fact that
the Spanish authorities have not been able to prove
that the movies - and other audiovisual products, in-
cluding commercial ads- produced by the studios had
been subjected to any pre-established cultural crite-
ria or requisites, thus confirming the impossibility to
apply the cultural exception.

• Arrêt du Tribunal (septième chambre), Royaume d’Espagne, Ciudad
de la Luz, SAU et Sociedad Proyectos Temáticos de la Comunidad
Valenciana, SAU contre Commission européenne, Affaires jointes T-
319/12 et T-321/12, 3 juillet 2014 (Judgment of the General Court
(Seventh Chamber), Kingdom of Spain, Ciudad de la Luz, SAU and
Sociedad Proyectos Temáticos de la Comunidad Valenciana, SAU v
European Commission, Joined cases T-319/12 and T-321/12, 3 July
2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17152 FR ES

Joan Barata Mir
Central European University

Council of the EU: Human rights guidelines
on free expression on- and offline

On 12 May 2014, the Council of the European Union
(EU) adopted the EU Guidelines on Freedom of Ex-
pression Online and Offline. As the EU only has a
limited set of home-grown standards on freedom of
expression, one of the main aims of the Guidelines is

IRIS 2014-8 5

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17155
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17152


to “explain the international human rights standards
on freedom of opinion and expression”. Another main
aim is to provide “political and operational guidance
to officials and staff of the EU Institutions and EU
member states for their work in third countries and
in multilateral fora as well as in contacts with inter-
national organisations, civil society and other stake-
holders”. The Guidelines also seek to help EU officials
and staff contribute to preventing potential violations
of the right to freedom of opinion and expression.

In light of these central aims, the Guidelines do not
purport to create new standards, but to synthesise
and contextualise existing standards and set out how
they could be used as a basis for action by the EU,
including in the EU’s external affairs.

The Guidelines identify the following “priority areas”:

1. Combating violence, persecution, harassment and
intimidation of individuals, including journalists and
other media actors, because of their exercise of the
right to freedom of expression online and offline, and
combating impunity for such crimes;

2. Promoting laws and practices that protect freedom
of opinion and expression;

3. Promoting media freedom and pluralism and fos-
tering an understanding among public authorities of
the dangers of unwarranted interference with impar-
tial/critical reporting;

4. Promoting and respecting human rights in cy-
berspace and other information and communication
technologies;

5. Promoting best practices by companies;

6. Promoting legal amendments and practices aimed
at strengthening data protection and privacy on-
line/offline.

Each of the priority areas is introduced with an ex-
planatory section, followed by a list of measures to
be taken by the EU to advance the priority in ques-
tion. Under the Guidelines, the EU commits itself to
“make use of all appropriate political and external fi-
nancial instruments in order to further the promotion
and protection of freedom of opinion and expression”.
The Guidelines identify a wide-ranging set of “tools”
for that purpose:

- Political dialogues and high level visits;

- Monitoring, assessing and reporting on freedom of
expression;

- Public statements and demarches;

- Financial instruments;

- Public diplomacy in multilateral fora;

- Media freedom and pluralism in the EU enlargement
policy;

- Promoting Council of Europe and OSCE acquis;

- Trade measures;

- Training and technical exchanges;

- Capacity building.

The Guidelines also contain a section focusing on their
implementation and evaluation.

This article provides only a general sense of the
Guidelines main focuses. It should therefore be noted
that the substantive part of the Guidelines and the
Appendices, in keeping with the Guidelines’ stated in-
tention to explain and guide EU officials and staff in
respect of freedom of expression issues, are detailed
and practical in nature.

The Guidelines are part of the EU’s continuing se-
ries of comparable Guidelines on other human rights,
e.g. the rights of the child; violence against women
and girls and combating all forms of discrimination
against them; human rights defenders; torture and
the death penalty; human rights of Lesbian, Gay, Bi-
sexual, Transgender and Intersex persons, and the
right to freedom of religion or belief.

• Council of the European Union, EU Guidelines on Freedom of Ex-
pression Online and Offline, 12 May 2014
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17168 EN

Tarlach McGonagle
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

UNITED NATIONS

United Nations: Human Rights Council urges
Member States to improve internet security

On 20 June 2014, following the meeting of stake-
holders held in Sao Paulo, Brazil on 23 and 24 April
2014, the UN Human Rights Council passed a resolu-
tion tabled by Brazil, Tunisia, Nigeria, Turkey, Sweden
and the USA. The resolution calls on States to increase
their efforts to improve Internet security in order to
comply with Article 19 of the Universal Declaration of
Human Rights. The resolution reflects the UN Human
Rights Council’s concern, following the NSA affair, to
protect fundamental rights such as freedom of expres-
sion and data protection on the Internet. It builds
on a declaration made in 2012, in which the Council
stressed that citizens’ rights must be protected “on-
line” as well as “offline”. Since many audiovisual me-
dia services are distributed via the Internet nowadays,
the issue of better Internet security is also relevant to
the audiovisual sector.

6 IRIS 2014-8

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17168


The key message of the new resolution is that human
rights that are guaranteed “offline”, i.e. in real life,
must also be protected on the Internet, i.e. “online”.

The UN Human Rights Council notes that the exercise
of human rights on the Internet is particularly impor-
tant because the rapid pace of technological develop-
ment is enabling individuals all over the world to use
this technology. As a driving force for economic, so-
cial and cultural development, the Internet must be
respectful of human rights if it is to remain global and
open in nature.

Prompted partly by the NSA affair, the Human Rights
Council therefore considers it important to build con-
fidence in the Internet with regard to human rights so
that its potential for development and innovation can
be realised. This is particularly true in view of the In-
ternet’s role in promoting the right to education.

In order to achieve these objectives, States are urged
to facilitate access to the Internet. By taking steps
to improve security and clearly allocating responsi-
bility, they must also ensure that human rights are
effectively guaranteed “online”. Through transparent
processes involving all stakeholders, the UN Human
Rights Council calls on States to formulate Internet-
related public policies that protect the Internet and
give priority to objectives such as universal access
and enjoyment of human rights in cyberspace.

• UN Human Rights Council resolution, 20 June 2014
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17177 EN

Katrin Welker
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

United Nations: The mission to Italy of the
UN Special Rapporteur on freedom of opinion
and expression

In November 2013 the UN Special Rapporteur on the
promotion and protection of the right to freedom of
opinion and expression, Frank La Rue, undertook an
official visit to Italy and on April 29, 2014 delivered
his Report. Not surprisingly, the UN Special Rappor-
teur acknowledges that Italy protects freedom of opin-
ion and expression and the Italian legal framework
is in line with the relevant international standards.
At the same time, the UN Special Rapporteur raises
some concerns and recommends the adoption of cer-
tain measures.

Although Resolution 1577 (2007) of the Council of Eu-
rope Parliamentary Assembly recommended the de-
criminalisation of defamation, Italian law still treats
libel and slander as crimes. The Italian Parliament is
in the process to approve a bill according to which

defamation will be no longer punished with imprison-
ment. However, according to the UN Special Rap-
porteur’s recommendation, defamation should be de-
criminalised completely and transformed from a crim-
inal to a civil action.

In addition, the Parliament should remove Article 341
bis of the Italian Criminal Code, which punishes in-
sults directed to public officials in the presence of
other people. The UN Special Rapporteur deems that
criticism of public officials is essential for democracy,
therefore public officials, whose function is subject to
public debate, should not enjoy a stronger protection
from criticism and insults than any other citizen.

The UN Special Rapporteur urges the Government to
promote and protect media diversity and pluralism
by preventing cross-ownership of print and broadcast
media. Therefore, Mr. La Rue regrets the 2012
amendment that removed the ban on broadcasters
who operate more than one national channel owning
or purchasing shares in newspaper publishing com-
panies. In addition, Mr. La Rue points out that the
disclosure of information on ownership, control and
sources of revenue of the media would contribute to
preventing monopolies, cross-ownership and unlawful
concentration of the media, and would also allow peo-
ple to better interpret the position of various media
groups.

The UN Special Rapporteur deems that the public
broadcasting service can significantly contribute to
enhancing plurality in the media. However, he
stresses that out of 9 members of the board of di-
rectors of RAI (the Italian public broadcaster), 6 are
nominated by the ruling coalition in Parliament and 2
(including the Chairman) are appointed by the Gov-
ernment. According to the opinion of the UN Special
Rapporteur, RAI should be placed under the control of
an independent body, and other measures should be
implemented to prevent political interference in the
management and editorial line of RAI.

The UN Special Rapporteur also criticises the current
system of appointment of the board members of the
Italian Communications Authority (AGCOM). The se-
lection criteria for the AGCOM board membership, and
information on the qualifications and professional ex-
perience of the applicants should be published and
made accessible to the public, including on the Inter-
net. The shortlisted candidates should be called to a
public hearing in the Parliament and the final decision
should be made through a public vote.

Furthermore, the UN Special Rapporteur believes that
all regulations regarding constitutional rights should
be approved by Parliament, in particular those affect-
ing the right to freedom of expression and stigmatises
that AGCOM may issue regulations based on generic
legislation by Parliament. In particular, the UN Spe-
cial Rapporteur takes a position on the new AGCOM
regulation on the protection of copyright on the inter-
net (see IRIS 2014-3/31). According to the UN Special

IRIS 2014-8 7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17177
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-3/31&id=14827


Rapporteur, the establishment of norms protecting in-
tellectual property should remain exclusively within
the purview of the Parliament and, although AGCOM
may by law apply some limitations on online content,
the removal of online content should be decided by
the Court on a case-by-case basis, provided that there
should never be any liability for the content by the in-
termediaries.

The UN Special Rapporteur is also concerned about
threats and intimidation against journalists and the
deteriorating working conditions of journalists (i.e.,
the proliferation of informal working arrangements
through freelance contracts, and the low remuner-
ation received in such cases), which might expose
them to further harm and affect their independence.

Mr. La Rue also advises to forbid the ownership of me-
dia to members of the Government and elected office
holders, to enact a full access to information law appli-
cable to all public institutions with the fewest restric-
tions possible and to adopt a law on any form of hate
speech, including discrimination against the lesbian,
gay, bisexual and transgender population, misogy-
nistic messages and incitement to violence against
women and persons with disabilities.

In fine, Mr. La Rue reiterates the recommendations
made in 2004 by the previous Special Rapporteur that
the Italian Parliament should establish a national hu-
man rights institution.

In its response, the Italian Government emphasized
that (i) criminal sanctions for defamation will be lim-
ited (however, no indication on entire decriminalisa-
tion was given); (ii) cross-ownership arrangements
can foster development of the broadcasting sector
and (iii) a set of measures to ensure a fair pay for
journalists will be adopted.

• Report of the Special Rapporteur on the promotion and protection
of the right to freedom of opinion and expression, Mr. Frank La Rue -
Addendum - Mission to Italy from 11 to 18 November 2013
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17153 EN
• Report of the Special Rapporteur on the promotion and protection
of the right to freedom of opinion and expression, Mr. Frank La Rue -
Addendum - Mission to Italy: comments by the State on the report of
the Special Rapporteur
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17154 EN

Ernesto Apa
Portolano Cavallo Studio Legale

UNESCO

UNESCO: Participants of the first European
MIL Forum adopt Paris Declaration on Media
and Information Literacy in the Digital Era

On 27-28 May 2014, the First European Media and In-

formation Literacy (MIL) in the Digital Era Forum was
held at the UNESCO Headquarters in Paris to adopt the
Paris Declaration. Together with the Global Alliance for
Partnerships on Media and Information Literacy (GAP-
MIL) a final version of the Declaration was adopted on
21 July 2014. The Paris Declaration calls for a renewed
emphasis on MIL for the 21st century digital environ-
ment together with co-operation among stakeholders
to effectively promote MIL to all citizens.

As a result of technological developments, a rising
amount of (online) information and content is created
and mediatised. New challenges are introduced such
as information overload and ethical questions. Digi-
tal convergence of media, information and education
calls for new skills and competences such as critical
thinking, creativity, and ethical use of media and in-
formation. The focus on the mere ‘single literacy’ of IT
and computer skills is ineffective since both MIL and
technological competences are complementary to the
use of media and information in different contexts.
For the digital era the MIL competences must be seen
as being embedded in this wider context.

The Paris Declaration includes 10 recommendations
to UNESCO, the European Commission and the com-
munity of multi-stakeholders. The Declaration repre-
sents renewed support to media and information liter-
acy with a view to empowering individuals in the dig-
ital age. The recommendations underline the public
interest value of the wider context of the MIL compe-
tences and the fostering of human rights, safety and
security of the use of information, media and technol-
ogy. They encourage stakeholders to co-operate with
their policies and strategies on MIL. Public service me-
dia and governments are encouraged to strengthen
their efforts and focus on MIL, with special attention
to people with special needs, indigenous peoples and
other underserved groups.

With the implementation of these recommendations
by the stakeholders in MIL policy and practice, an in-
clusive entitlement for all citizens to media and infor-
mation is presented for the 21st century.

• Paris Declaration on Media and Information Literacy in the Digital
Era
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17156 EN

Anne Goubitz
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

8 IRIS 2014-8

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17153
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17154
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17156


NATIONAL

BG-Bulgaria

Request for the termination of licences for
terrestrial broadcasting of two specialised
programmes

On 20 May 2014, the Council for Electronic Media took
decisions to terminate the licences for the distribu-
tion of two audiovisual media services. On the one
hand, this concerned the audiovisual media service
under the label „bTV Lady+1“, having a specialised
profile (targeting the female audience), nation-wide
territorial coverage and designed for distribution by
means of terrestrial digital distribution networks. The
other decision was directed towards the audiovisual
media service under the label „440430435423.421423+1“
(RING.BG+1) having a specialised profile (in the fields
of sports and entertainment), nation-wide territorial
coverage and designed for distribution by means of
terrestrial digital distribution networks.

Both requests for the licences termination were
lodged by „bTV Media Group“ in front of the Coun-
cil for Electronic Media on 7 March 2014. The rea-
son for the requests for the licence terminations lies
in a business decision of the company. This decision
is taken with regard to the fact that the broadcasting
of specialised programmes (limited size of the target
TV audience) by terrestrial means is financially unvi-
able. In economic terms the payment of fees to obtain
terrestrial broadcasting is very expensive. That is the
reason why these specialized programmes only con-
tinue to be broadcast via cable and satellite.

The regulatory body was hesitant and discussed on
several occasions the issue at its meetings held on
25 March, 1 April, 8 April, 15 April and 24 April 2014,
which resulted in the initiation by „bTV Media Group“
of judicial proceedings against the silent refusal of the
administrative body to act under Article 121 (1) No. 4
of the Radio and Television Act, according to which
the licence may be terminated in advance upon a re-
quest made by the licence holder. This provision con-
stitutes the legal basis for the licence termination by
the Council for Electronic Media.

• Ðåøåíèå � ÐÄ -05-67 îò 20 ìàé 2014 ã . çà ïðåêðàòÿâàíå
íà èíäèâèäóàëíà ëèöåíçèÿ çà äîñòàâÿíå íà àóäèî - âèçó-
àëíà ìåäèéíà óñëóãà , èçäàäåíà íà " ÁÒÂ Ìåäèà Ãðóï "
ÅÀÄ (Decision no RD-05-67 du 20 May 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17132 BG

• Ðåøåíèå � ÐÄ -05-68 îò 20 ìàé 2014 ã . çà ïðåêðàòÿâàíå
íà èíäèâèäóàëíà ëèöåíçèÿ çà äîñòàâÿíå íà àóäèî - âèçó-
àëíà ìåäèéíà óñëóãà , èçäàäåíà íà " ÁÒÂ Ìåäèà Ãðóï "
ÅÀÄ (Decision no RD-05-68 du 20 May 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17133 BG

Rayna Nikolova
New Bulgarian University

Report on the compliance with the prohibi-
tion for offshore companies to own media in
Bulgaria

On 1 July 2014, the prohibition for offshore companies
to own media or to take part in the ownership of media
entered into force. The prohibition refers to periodical,
radio and/or television (for more details see IRIS 2014-
3/9). The ban is applicable to companies, who are
registered in countries with a preferential tax regime
and applies to any person related to them as well as
their beneficial owners.

On 14 July 2014, the Council for Electronic Media
(“CEM”) presented an expert report, in which the own-
ers of the television companies, that are offshore com-
panies, are listed as follows: bTV Media Group EAD,
Nova Broadcasting Group AD, TV Seven EAD, Balkan
Bulgarian Television EAD, Eurofootballprint EOOD and
Pink BG EOOD.

The CEM has addressed requests to the above-
mentioned media companies. The aims of these re-
quests are to clarify the ownership relationships on
media companies and to control the implementation
of the statutory prohibition in the practice of the me-
dia. In case of non-compliance with the legal require-
ments a pecuniary sanction of BGN 50,000 to BGN
100,000 (approximately EUR 25,000 to EUR 50,000)
may be imposed.

• Äîêëàä çà ñúîòâåòñòâèåòî íà ðàäèî - è òåëåâèçèîííèòå
äîñòàâ÷èöè ñ èçèñêâàíèÿòà íà ÇÈÔÎÄÐÞÏÄÐÑËÒÄÑ
(CEM Report on the compliance with the prohibition for offshore com-
panies to own media in Bulgaria)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17140 BG

Rayna Nikolova
New Bulgarian University

CEM report on the 2014 European Parliament
elections

On 10 June 2014, the Council of Electronic Media
(“CEM”) published its report on the 2014 European
Parliament elections. The Election Code of Bulgaria
for the first time requires the identification of both

IRIS 2014-8 9

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17132
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17133
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-3/9&id=14819
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-3/9&id=14819
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17140


the free of charge political campaigning and the paid
forms of political campaigning (Article 179 of the Elec-
tion Code). The monitoring has demonstrated, as re-
gards TV programmes, that there is a trend to distin-
guish in a clearer manner paid content from non-paid
content.

Part of the media service providers (Nova television,
bTV, TV 7, Bulgaria on air, Eurocom Tsarevets, bTV
Action, TV Plus) have fulfilled the requirement under
Article 180 of the Election Code to disclose on their In-
ternet sites information regarding the contracts con-
cluded with both political parties, coalitions and ini-
tiative committees that have registered candidates
and/or other contractors with regard to the election
campaign including the cases where the contract is
concluded by an intermediary. As a result of the mon-
itoring, it was established that there were providers
(Eurocom, Plovdiv Trace Television), who have not
disclosed the information concerning their contracts,
whereas in other places the relevant data did not
concern the specified time-limits or were incomplete.
All these irregularities make the assessment difficult,
whether the campaigning forms in the programmes
represent paid or non-paid content (TV Europe, Chan-
nel 3).

As a positive trend, as regards some of the TV pro-
grammes (bTV, ÒÂ 7, News 7, Nova television, Bul-
garia on air), it could be demonstrated that the time
on air provided for the non-paid participation of the
candidates in the European Parliament elections and
the political parties representatives outweighs the
time that was provided for the paid participation (the
criterion for this assessment is the calculated time on
air in minutes). Calculated according to their num-
ber, the scope of the paid material is greater than the
scope of the non-paid material. This is the trend in the
case of BNT.

On 13 May 2014, the Central Election Commission
(“CEC”) suspended an election video clip of the politi-
cal party Ataka, in which the world is portrayed as di-
vided into two value systems - the Euro Atlantic ones,
coloured in blue, and the Orthodox ones, coloured in
red. In the clip there is a contrast between the Euro
Atlantic and the Orthodox Christian values, which is
placed for the purposes of illustration at the side of
the former sins such as paedophilia, incest and inter-
vention and values like traditions, family life and reli-
gious belief.

The CEC determined this was a violation of the pro-
hibition to use agitation materials, which run counter
to morality in the course of the European Parliament
elections, and suspended the broadcasting of the
above-mentioned clip both in the electronic media
and on the Internet.

There was one more video clip concerning a child par-
ticipation in political agitation. The clip showed peo-
ple, who the political party Ataka provided with free of
charge medical treatment. At the end of this clip there
is a child that addresses a political message towards

the leader of the political party Ataka (“He should win
and lead Bulgaria”). The video clip was broadcast on
Nova television, bTV and Alfa TV. The CEC established
that there was an infringement of the law, in partic-
ular that in an election video clip a child is used to
make political messages, and suspended the further
use of that agitation material. Consequently, the clip
was edited and modified, whereupon the child partic-
ipation was removed from its content.

The CEM report also assesses that the election cam-
paigns in the electronic media as a whole were not
very active. They were focussed more on domestic
discussions and issues rather than on messages and
topics of European nature.

• Äîêëàä çà Åâðîèçáîðè 2014 ã . (CEM report on the 2014
European Parliament elections)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17141 BG

Rayna Nikolova
New Bulgarian University

CH-Switzerland

Order On MEDIA Compensatory Measures

On 16 June 2014, the Federal Department of the
Interior (DFI) adopted an order aimed at partially
offsetting the negative effects of Switzerland’s non-
participation in the MEDIA European programme for
encouraging the audiovisual sector (Order on MEDIA
compensatory measures). The Order, which came
into effect retroactively on 1 January 2014, defines
the objectives of the support granted by the Federal
authorities, the instruments, and the criteria for allo-
cating the compensatory measures. Although these
are close to the European criteria, the new provisions
will nevertheless not give Switzerland full access to
the European market and to its network.

Switzerland joined the MEDIA programme in 2006.
The aid allocated under the programme constituted
an essential supplement for professionals in the Swiss
audiovisual sector. Since 1 January 2014, the date
on which the new ‘Creative Europe’ framework pro-
gramme came into force, combining the Culture and
MEDIA programmes, Switzerland’s participation in the
MEDIA programme has been suspended.

The compensatory measures make it possible to ob-
tain financial aid to develop projects for audiovisual
works with potential for exploitation across Europe,
the distribution of European films in Switzerland, eas-
ier market access for European film-makers and their
works, continuous training programmes at the Eu-
ropean and international levels, and film festivals
presenting European films. Financial aid may only

10 IRIS 2014-8

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17141


be granted, however, if the project concerned does
not receive any other support from the MEDIA pro-
gramme.

In 2014 the value of these measures amounts to
about five million Swiss francs (4.12 million euros),
corresponding to the amount earmarked for Switzer-
land’s participation in the MEDIA programme. Thus
the MEDIA compensatory measures supplement the
financial aid provided for in the schemes to encourage
the cinema sector for the period from 2012 to 2015.

The Federal Office for Culture (OFC) is the authority
responsible for implementing the measures. To do so,
it will work in conjunction with MEDIA’s Switzerland
Desk, to which applications for support must be sent
for preliminary examination. European experts will
examine the applications, which are to include details
on project development. Management of the credits
and formal decision-making will be the responsibility
of the OFC.

The purpose of the Order is to set up an interim solu-
tion in order to ensure the continuation of the projects
in hand and facilitate Switzerland’s participation in the
‘Creative Europe’ programme, if possible from 1 Jan-
uary 2015. To achieve this, discussions with the Euro-
pean Union’s Commission on Switzerland’s participa-
tion in ‘Creative Europe’ began in May 2014.

• Ordonnance du DFI sur les mesures compensatoires MEDIA, 16 juin
2014 (DFI Order on MEDIA compensatory measures, 16 June 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17178 DE FR IT

Patrice Aubry
RTS Radio Télévision Suisse, Geneva

Nationalrat votes for network neutrality to
be enshrined in legislation

According to media reports, on 17 June 2014, the
Swiss Nationalrat (the larger of the two chambers of
the Swiss Federal Parliament, comprising 200 mem-
bers) passed a motion that the requirement for net-
work neutrality be enshrined in the Fernmeldegesetz
(Telecommunications Act) by a 111-61 majority, with
18 abstentions.

Under the motion, the Bundesrat (Swiss Federal Gov-
ernment) which, according to Article 174 of the Bun-
desverfassung (Federal Constitution), is the supreme
governing and executive authority of the Confedera-
tion, is required, as part of the planned partial revi-
sion of the Telecommunications Act, to enshrine the
network neutrality principle in the new Act, in order
to guarantee the transparent and non-discriminatory
transfer of data via the Internet. Under such a mo-
tion, the Bundesrat is obliged to table a draft decree
or take an alternative measure.

The motion considers network neutrality a foundation
stone of the right to freedom of information and ex-
pression on the Internet, whether via fixed or mobile
networks.

The motion also requires the approval of the Stän-
derat, the smaller chamber of the Swiss Federal Par-
liament, which represents the individual cantons and
has 46 members. However, the Christian Democratic
People’s Party of Switzerland (CVP) and the Liberals
(FDP), both of which voted against the motion in the
Nationalrat, have a majority in the Ständerat. Before
the Ständerat votes, the motion will be discussed by
one of its committees (it has 11 standing, 9 legisla-
tive and 2 supervisory committees) which, based on
those discussions, will then submit a recommendation
to the Ständerat.

• Medienberichte zur Annahme des Antrags auf gesetzliche
Festschreibung der Netzneutralität durch den Schweizer Nationalrat
(Media reports on the approval by the Swiss Nationalrat of the motion
that network neutrality be enshrined in legislation)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17192 DE

Daniel Bittmann
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

Ständerat approves universal broadcasting
charge

After the Nationalrat (the larger of the two chambers
of the Swiss Federal Parliament, comprising 200 mem-
bers) had already given the green light, media re-
ports indicate that on 19 June 2014 the Ständerat
(the smaller chamber of the Swiss Federal Parliament,
which represents the individual cantons and has 46
members) also agreed to the introduction of a univer-
sal broadcasting charge, which all companies and pri-
vate households will have to pay, whether they own a
reception device or not. Like the broadcasting charge
that replaced the licence fee in Germany at the start
of 2013, the new Swiss broadcasting charge is a uni-
versal charge that every household will have to pay.

In the context of a changing technological environ-
ment, in which television can now be viewed on mo-
bile phones, for example, the Bundesrat (Swiss Fed-
eral Government) is endeavouring to update the Swiss
broadcasting fee system by amending the Radio-und
Fernsehgesetz (Radio and Television Act - RTVG). In
view of the increased revenue that the new system is
expected to generate, the Bundesrat plans to reduce
the current annual charge of CHF 462 (EUR 380) per
household to around CHF 400 (EUR 330).

Although its decision represents a significant step to-
wards the introduction of a new broadcasting charge,
the Ständerat believes some minor amendments are
required.

IRIS 2014-8 11

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17178
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17192


Whereas the Nationalrat had wanted to support
households without a television set by exempting
them from the new charge for five years, the Stän-
derat, like the Bundesrat, opposes this interim ar-
rangement on account of the fact that 99.4% of
households have some form of reception device. The
Ständerat and Bundesrat agree that the notion of a
simple system that does not require expensive con-
trol mechanisms is incompatible with the granting of
individual exemptions.

The Ständerat also removed a provision that had been
added to the draft Act by the Nationalrat, under which
36% of the revenue from the charge would have been
used to fund radio and 64% to finance television. It
thought that such a requirement could prove to be a
hindrance in a dynamic media landscape.

On account of the amendments proposed by the Stän-
derat, the matter has now been referred back to the
Nationalrat.

• Medienberichte zur Billigung der Einführung einer allgemeinen
Rundfunkgebührenpflicht durch den Schweizer Ständerat (Media re-
ports on the approval of the introduction of a universal broadcasting
charge by the Swiss Ständerat)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17169 DE

Daniel Bittmann
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

Swiss Government Wants To Modernise
Copyright

The Federal Council (Switzerland’s Government) is to
adapt the country’s legislation on copyright in keeping
with the new demands placed on it by the Internet. It
intends to adopt measures affecting Internet access
providers (IAPs) as well as performers and consumers.
The aim of the revised legislation is to strengthen the
position of performers without affecting consumers’
rights. On 6 June 2014, the Federal Council therefore
invited the Federal Department of Justice and Police
to draw up draft legislation by the end of 2015, to
be submitted to the parties concerned for consulta-
tion. The draft could take up the recommendations
made by the working party on copyright (AGUR12),
and should also take into account the conclusions of
an interdepartmental working party set up to look into
the civil liability of platform operators and IAPs.

The AGUR12 working party has been instructed by the
Federal Council to draw up recommendations for im-
proving the collective management of copyright and
neighbouring rights, and to adapt the legislation to
the present state of the art. The members of the work-
ing party represent performers, producers, users, con-
sumers, and the Federal Administration. AGUR12’s
mission included identifying involuntary restrictions

on use, and undesirable barriers to competition. It
was also to draw up proposals aimed at improving the
effectiveness of collective management and reducing
its cost, while at the same time combating piracy and
ensuring fair remuneration for the use of protected
content; it published its final report on 6 December
2013.

AGUR12 believes that the IAPs should adopt measures
to remove from their platforms any content which in-
fringes copyright, and prevent it being made avail-
able again. In the event of serious violation, and at
the request of the authorities, they should block ac-
cess to unlawful content and sources. In exchange
for these new obligations, aimed at stepping up the
fight against piracy on the Internet, AGUR12 proposes
waiving the liability of IAPs.

AGUR12 also recommends sending a message to con-
sumers who seriously breach the ban on sharing
protected content (by using a peer-to-peer network,
for example) informing them of the possible conse-
quences of their acts, and inviting them to alter their
behaviour. If they persist, their identity is to be com-
municated to the rightsholders concerned, so that
they can uphold their rights. The Federal Council is in
favour of the principle behind this proposal, but would
like to carry out an in-depth examination of the condi-
tions and methods for implementing this approach.

While the sharing and uploading of protected works
will still be illegal, downloading for private purposes
will be authorised. Particular attention will be paid
to data protection and the guarantee of legal redress
(access to the courts). Lastly, the Federal Council
does not wish to introduce general flat-rate remuner-
ation covering all forms of use on the Internet, pre-
ferring rather the present approach, which combines
more or less flat-rate collective remuneration and in-
dividual management.

• Communiqué du Conseil fédéral suisse, « Le Conseil fédéral veut
moderniser le droit d’auteur », 6 juin 2014 (Communiqué from
Switzerland’s Federal Council: ‘The Federal Council wants to mod-
ernise copyright’, 6 June 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17193 DE FR IT

Patrice Aubry
RTS Radio Télévision Suisse, Geneva

DE-Germany

Federal Supreme Court confirms obligation
to interpret comments in context

In a ruling of 27 May 2014 (case no. VI ZR 153/13),
the Bundesgerichtshof (Federal Supreme Court - BGH)

12 IRIS 2014-8

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17169
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17193


decided once again that, when considering whether
a comment should be classified as disparaging, the
comment must always be interpreted in the context
in which it was made. Comments must not be inter-
preted in isolation or out of context.

Even though the comment in the case at hand was
published in a newspaper, the ruling is also relevant
to the interpretation of comments made on television
or in other audiovisual media.

The plaintiff, who edits a German daily newspaper,
was interviewed by the authors of the book “Die vierte
Gewalt”, who wanted to include the interview in their
book. However, the plaintiff later withdrew her con-
sent for the interview to be published. After withdraw-
ing her consent, however, she told the authors of the
book that the interview had been “well transcribed”.
The defendant, who was the publisher of another Ger-
man newspaper, published a story about this incident,
giving the plaintiff’s full name, describing the dispute
over consent to publish the interview and outlining
the positions of the plaintiff on the one hand and of
the book’s authors on the other. In the newspaper ar-
ticle, the plaintiff was also accused of behaving in a
manner that had been condemned in a campaign run
by her own newspaper, criticising the lunacy of the
consent rule that applied to press interviews.

The BGH rejected the plaintiff’s appeal against the de-
cision of the Landgericht Berlin (Berlin District Court)
of 26 February 2013 (case no. 27 S 13/12).

The BGH explained that the article in question did not
infringe the plaintiff’s personality rights. The defen-
dant’s comment complained about by the plaintiff,
who had been accused in the article of praising the
quality of the transcription before then refusing to au-
thorise its publication, had no significance whatsoever
in the context of the article as a whole, and therefore
was not detrimental to the plaintiff’s public reputa-
tion.

It also made no difference that, when taken in isola-
tion, the disputed sentence gave the impression that
the plaintiff had contradicted herself by initially prais-
ing an article before suddenly preventing its publi-
cation for no comprehensible reason, and that she
was therefore unreliable and weak-minded - character
traits that could be harmful to someone in her profes-
sional position.

Rather, the decisive factor was the perspective of the
average reader, who, on reading about the oppos-
ing positions of the plaintiff and of the books’ au-
thors, would have considered the article to be an un-
biased account of the dispute over consent to publish
the interview. According to the BGH, the article then
pointed out that the plaintiff’s behaviour was inconsis-
tent with a campaign run by her newspaper against
the lunacy of the consent rule that applied to press
interviews.

In the overall context of the article, this was the actual
accusation against the plaintiff, which was merely de-

rived from the fact that, by refusing to authorise the
publication of an interview she had given, she had her-
self had behaved in a manner that had been criticised
by a campaign in her own newspaper.

• Bundesgerichtshof, Urteil des VI. Zivilsenats vom 27.5.2014 - VI ZR
153/13 - (Federal Supreme Court, ruling of the 6th civil chamber, 27
May 2014 - VI ZR 153/13 -)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17171 DE

Katrin Welker
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

Saarland Constitutional Court rules that Ed-
ucation Minister’s description of NPD Mem-
bers as “Modern-Day Nazis” and “The Brown
Mob” does not violate Constitution

In a ruling of 8 July 2014 (case no. Lv 5/14), the Ver-
fassungsgerichtshof des Saarlandes (Saarland Consti-
tutional Court - SVerfGH) decided that a Bundesland’s
education minister is allowed to describe supporters
of a legitimate, extreme right-wing German political
party as “the brown mob” and “modern Nazis” at a
school anti-racism event.

Even though the remark in the case at hand was made
at an event, the court’s decision is also relevant to
comments made by politicians about parties and their
members on television or in other audiovisual media.

Saarland’s education minister had attended an event
at the main studio of Saarländischer Rundfunk (Saar-
land broadcasting corporation) in Saarbrücken on 21
May 2014. The event was held to mark the 10th
anniversary of the “Schule ohne Rassismus - Schule
mit Courage” (“Schools without racism, schools with
courage”) project, in which schoolchildren were en-
couraged to fight xenophobia. In his welcoming
speech, the minister said, among other things, that
the members of the National Democratic Party of Ger-
many (NPD) were “modern-day Nazis” and “nothing
other than the reincarnation of the former Nazis, who
used to exclude and murder more people than just the
Jews.” He also stressed that society should “keep say-
ing no if this mob brings its ideas out into the open
again, if this brown mob climbs back up again.” Both
the event itself and the minister’s speech were re-
ported in the media.

The NPD claimed that the minister’s speech, given
during the European and local election campaign,
had violated both the principle of equal opportunities
for political parties in elections, enshrined in Article
21(1)(1) of the Grundgesetz (Basic Law - GG) in con-
junction with Article 63(1) of the Saarländische Ver-
fassung (Saarland Constitution - SVerf), and the obli-
gation of State neutrality enshrined in Articles 60(1)

IRIS 2014-8 13

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17171


and 61(1) SVerf. It argued that the minister had un-
lawfully interfered in the political debate and wilfully
belittled the NPD by likening it to the National Social-
ists.

The education minister, meanwhile, claimed that it
had been a one-off, project-related speech that he
had given as part of his duties as the minister for
education and culture. Moreover, the elections had
already taken place.

The SVerfGH rejected the NPD’s complaint against the
Saarland education minister and accepted the minis-
ter’s arguments. It explained that the subject-matter
of the speech at the event in question had not been
the NPD’s quest to win votes, but the need for young
people to promote tolerance in civil society. It was
true that the use of the terms “mob”, “brown mob”
and “modern-day Nazis” had negative connotations
and were disparaging of NPD members. However, by
giving the speech, the minister had acted in accor-
dance with his constitutional responsibilities and du-
ties, which included the duty to promote the principle
of non-discrimination enshrined in Article 21 of the Eu-
ropean Union Charter of Fundamental Rights and Arti-
cle 14 of the European Convention on Human Rights.
Furthermore, the NPD itself did not engage in moder-
ate, pertinent political debate with other parties and
State bodies, but repeatedly made disparaging and
disdainful statements about them. If party members
behaved in this way, they could not expect State bod-
ies to be restrained in the language they used to de-
scribe them.

In its decision, the SVerfGH also expressly referred
to a recent ruling (case no. 2 BvE 4/13) of the Bun-
desverfassungsgericht (Federal Constitutional Court -
BVerfG) of 10 June 2014. The BVerfG had considered
that comments by the Federal President about the
NPD as a legitimate political party were only unlawful
if they went beyond the realms of a pertinent debate
and could be described as offensive abuse. The Con-
stitution was therefore not violated if the Federal Pres-
ident called NPD members “nutters”, “ideologists” or
“fanatics”, since these were collective terms for peo-
ple who did not understand history and who, ignor-
ing the devastating consequences of National Social-
ism, held extreme right-wing, nationalistic and anti-
democratic beliefs.

• Entscheidung des Verfassungsgerichtshofes des Saarlandes, Lv
5/14, 8.7.2014 (Decision of the Saarland Constitutional Court, Lv
5/14, 8 July 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17172 DE
• Entscheidung des Bundesverfassungsgerichts, 2 BvE 4/13 vom 10.
Juni 2014, Absatz-Nr. (1 - 33) (Decision of the Federal Constitutional
Court, 2 BvE 4/13, 10 June 2014, para. 1 - 33)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17173 DE

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

Lower Saxony Administrative Court of Appeal
overturns immediate effect of dctp licence to
broadcast on RTL Programme

In a decision taken on 11 July 2014 (case no. 10 ME
99/13), the Niedersächsische Oberverwaltungsgericht
(Lower Saxony Administrative Court of Appeal - OVG)
quashed an order that a licence granted to dctp to
broadcast a third-party window as part of the RTL pro-
gramme should take immediate effect.

On account of its high viewing figures, RTL is obliged
to make airtime available to independent third parties
in the form of a window programme. For a five-year
period beginning in July 2013, the Niedersächsische
Landesmedienanstalt (Lower Saxony media authority
- NLM) therefore invited tenders for a total of 105
minutes of airtime per week. As well as dctp, which
is already a licensed window programme provider -
and whose window programme covers, among oth-
ers, Spiegel-TV and parts of stern-TV- and Focus TV,
which wants to broadcast its own programme and
other productions, submitted a bid to the NLM. In June
2013, the NLM assembly chose dctp and the NLM di-
rector implemented the assembly’s decision by grant-
ing the licence to dctp. At the same time, he ordered
that dctp’s licence should take immediate effect. Fo-
cus TV appealed to the Verwaltungsgericht Hannover
(Hanover Administrative Court - VG Hannover) against
the NLM’s decision to grant the licence and applied
for interim measures to lift the order that the licence
should take immediate effect.

The VG Hannover rejected Focus TV’s urgent applica-
tion on 27 November 2013 (case no. 7 B 5663/13).
However, overturning the VG’s decision following a
further appeal by Focus TV, the OVG quashed the or-
der that dctp’s licence should take immediate effect.

The OVG explained that the order giving the licence
immediate effect should have been issued by the
NLM’s assembly, which had chosen and licensed the
third-party window provider, rather than by its direc-
tor. The OVG also queried the assembly’s decision
that the licence should take immediate effect, taken
in February 2014, since it was not sufficiently clear
whether the decision had been taken independently
and in an open, unbiased way. The assembly should
therefore take a new decision on whether the dctp li-
cence should take immediate effect. Until such a de-
cision was reached, RTL was not obliged to broadcast
the dctp window programme.

The OVG’s decision cannot be appealed.

14 IRIS 2014-8

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17172
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17173


• Beschluss des Niedersächsischen Oberverwaltungsgerichts, Az. 10
ME 99/13, 11. Juli 2014 (Decision of the Lower Saxony Administrative
Court of Appeal, case no. 10 ME 99/13, 11 July 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17174 DE

Daniel Bittmann
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

Hanover Administrative Court rules that
2011 Episode of “Die Super Nanny” breached
human dignity

In a decision of 8 July 2014 that is yet to be published
in full (case no. 7 A 4679/12), the Verwaltungsgericht
Hannover (Hanover Administrative Court - VG) ruled
that an episode of the RTL television series “Die Super
Nanny” broadcast in 2011 breached human dignity.

Both the programme itself and trailers for the se-
ries repeatedly showed several scenes of brutality in
which a single mother shouted at, threatened and hit
her children a number of times. In the programme,
the “Super Nanny” persuaded the mother to stop
treating her children with such extreme violence and
to attend a suitable course of therapy.

After receiving numerous complaints from viewers,
the Kommission für Jugendmedienschutz (Youth Pro-
tection Commission - KJM) decided that the transmis-
sion of the programme had breached human dignity
and complained to the Niedersächsische Landesme-
dienanstalt (Lower Saxony media authority - NLM),
which is responsible for RTL television programmes.
On the basis of the KJM’s decision, the NLM in turn
decided to lodge an official complaint.

The broadcaster RTL appealed to the VG against this
decision and argued that the KJM’s decision, on which
the NLM’s decision had been based, was ill-founded.
RTL also claimed that the previous decision of the
Freiwillige Selbstkontrolle Fernsehen e.V. (voluntary
self-regulatory body for television - FSF), which had
deemed the broadcast of the programme after 8 p.m.
acceptable, meant that, from a legal point of view, an
official complaint could not be made.

The VG dismissed RTL’s appeal against the NLM’s de-
cision to lodge a complaint. It considered the pro-
gramme a violation of the children’s human dignity
under Article 1(1) of the Grundgesetz (Basic Law -
GG), which could not be justified “by the programme’s
obvious educational objective of changing the fam-
ily’s situation for the better”. If Article 20(3)(1) of the
Staatsvertrag über den Schutz der Menschenwürde
und den Jugendschutz in Rundfunk und Telemedien
(Inter-State Agreement on the Protection of Human
Dignity and Minors in Broadcasting and Telemedia -
JMStV) was interpreted in accordance with the Con-
stitution, it was clear that the FSF’s decision did not

prevent a complaint being lodged if human dignity
had been breached. The KJM’s decision to complain
about the programme was sufficiently well-founded,
since the minutes of the relevant KJM meeting showed
that it had been taken unanimously following a de-
tailed discussion and a full assessment of the FSF’s
decision. According to the VG, in such circumstances,
if there was unanimity, it was sufficient for the KJM
members to adopt a draft decision at their meeting.

On account of the fundamental importance of this
case, the VG decided that an appeal could be lodged
with the Niedersächsische Oberverwaltungsgericht
(Lower Saxony Administrative Court of Appeal - OVG).

• Pressemitteilung des VG Hannover vom 8. Juli 2014 (Hanover Ad-
ministrative Court press release, 8 July 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17175 DE

Cristina Bachmeier
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

FR-France

Competition Authority Suspends Agreement
Allocating Exclusive Broadcasting Rights For
French Rugby Championship Matches to
Canal Plus

By a decision on 30 July 2014, the Competition Author-
ity suspended the agreement between the national
rugby league (Ligue Nationale de Rugby – LNR) and
Groupe Canal Plus, which allocated exclusive broad-
casting rights to the group for the matches in the
French first division rugby championship (‘Top 14’) for
five seasons, from 2014 to 2018. In December 2013,
at the end of fruitless private negotiations with Canal
Plus on upgrading television rights for the Top 14,
the LNR decided on the early termination on the con-
tract between it and Canal Plus, and announced the
start of a tendering procedure for the broadcasting
rights for the four seasons thereafter (2014/2015 to
2017/2018). Canal Plus reacted by referring the mat-
ter to the regional court in Paris under the urgent pro-
cedure, calling for the tendering procedure to be can-
celled. Without waiting for the court’s decision, the
LNR then interrupted the tendering procedure and on
14 January 2014, after private negotiations, attributed
to Canal Plus total exclusivity for five seasons (2014
to 2019). The channel beIN Sports, Canal Plus’ main
competitor for broadcasting sports events, contested
the conditions under which the rights had been at-
tributed and submitted a complaint to the Competi-
tion Authority, together with an application for interim
protective measures (on the basis of Article L. 464-
1 of the French Code of Commerce). On completing

IRIS 2014-8 15

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17174
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17175


its investigation, the Authority noted that broadcast-
ing the Top 14 attracted large numbers of subscribers
to the pay-TV channels. The broadcasting rights for
the competition could therefore be qualified as pre-
mium rights, meaning that marketing could be for a
limited period only, and subject to transparent, non-
discriminatory conditions, in accordance with case-
law. The fact that the LNR and Groupe Canal Plus
had successively engaged in private negotiations in
the autumn of 2013 to extend Groupe Canal Plus’ ex-
clusivity, abandoned the tendering procedure without
waiting for offers to be submitted, and resumed ex-
clusive negotiations in January 2014 in order to con-
clude an agreement granting Groupe Canal Plus the
entire rights for the Top 14 for a lengthy period (five
years), were characteristic of counter-competition ac-
tivity. Canal Plus’ competitors, which include the ap-
plicant party beIN Sports, had not been allowed to
take part in the attribution of the rights to broadcast
the rugby championship and will not be able to ob-
tain any of the rights for the next five years. The
Authority found that this constituted a serious and
immediate infringement of the interests of both the
pay-TV sector and consumers, as the effect of allo-
cating all the rights regarding the Top 14 to Groupe
Canal Plus for five years would be to reserve the
matches in the competition for those viewers capa-
ble of paying a monthly subscription of about EUR 40
and to bar even partial access for broadcasts to those
consumers interested in a mid-range subscription at
about EUR 12 per month, as offered by beIN Sports.
The Qatari channel is deemed “the only newcomer
likely to give rise to competition for pay-TV sports
broadcasting”. The audiovisual regulatory authority
(Conseil Supérieur de l’Audiovisuel – CSA) was con-
sulted on the justification for the provisions of Article
R. 463-9 of the Code of Commerce, and on 23 May
2014 delivered an opinion in which it considered that
the private negotiations between the LNR and Groupe
Canal Plus had enabled the latter, without actually be-
ing exposed to competitive pressure from the beIN
sports channels, to acquire all the rights for broad-
casting the Top 14. According to the CSA, this could
be equivalent to de facto pre-emption, giving Groupe
Canal Plus the benefit of total exclusivity for particu-
larly attractive rights for a period of eight years. The
Competition Authority therefore decided to suspend
enforcement of the agreement between Canal Plus
and the national rugby league. So as not to disturb the
championship, which will be starting shortly, the sus-
pension will not take effect until after the 2014/2015
season has been broadcast. A new tendering proce-
dure for allocating the rights for the following seasons,
under transparent, non-discriminatory conditions, and
for a length of time that is not inordinately long, will
have to be organised by 31 January 2015 at the lat-
est. The Authority also called on Groupe Canal Plus to
stop all communication activities, whether external or
directed at its subscribers, mentioning exclusive attri-
bution for the next five seasons of the rights for the
Top 14, through to the 2018/2019 season.

• Autorité de la concurrence, décision n◦14-MC-01 du 30 juillet 2014
relative à la demande de mesures conservatoires présentée par la
société beIN Sports France dans le secteur de la télévision payante
(Competition Authority, Decision no. 14-MC-01 of 30 July 2014 on the
application for interim protective measures submitted by the com-
pany beIN Sports France in the pay-TV sector)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17182 FR

Amélie Blocman
Légipresse

CSA Refuses Authorisation For Three Digital
TV Channels To Move From Pay-TV to Free-
view

On 29 July 2014, at the end of a thorough investi-
gation, the audiovisual regulatory authority (Conseil
Supérieur de l’Audiovisuel – CSA) found that the con-
ditions for authorising the move from digital pay-TV to
freeview requested by three channels (LCI – Groupe
TF1, Paris Première – Groupe M6) and Planète Plus
(Groupe Canal Plus) were not met. The channels are
suffering a serious drop in income, which is generated
mainly by the fees received from distributors offering
the channels to their subscribers (CanalSat, Numeri-
cable, etc).

The Act of 15 November 2013 amended Article 42-3 of
the Act of 30 September 1986, and instituted the pos-
sibility for the CSA to authorise a move from pay-TV
to freeview (or vice versa). Any change in a channel’s
method of financing requires the CSA’s approval, and
this is conditional on respect for diversity, observation
of the equilibria of the advertising market, and promo-
tion of the quality and diversity of programmes. The
CSA therefore considered the consequences of the ap-
plications, taken individually and as a whole, with re-
gard to their effect in terms of both competition and
editorial content, carrying out an impact study, cov-
ering the economic aspects in particular, holding a
public hearing of the applicants, and hearing all the
third parties who wished to be heard. It also obtained
the opinion of the Competition Authority. The CSA re-
ferred firstly to the prevailing situation of the adver-
tising market, which features a substantial drop in the
television services’ income from advertising. It con-
sidered that the arrival of one or more additional free-
view channels could not currently be borne by market
growth. The CSA also took account of the financial sit-
uation of the existing digital freeview channels, which
it found to be fragile. Lastly, in terms of the offer and
demand for television consumption, it found that the
arrival of one or more additional freeview channels,
with 25 channels already present, would result in au-
dience transfer phenomena likely to be detrimental to
the existing freeview channels. What is more, it also
found that allowing the applications might have an ad-
verse effect on the editorial diversity of the channels
currently broadcasting on freeview digital TV. Thus, re-
garding the application for LCI, the CSA noted that the

16 IRIS 2014-8

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17182


arrival of a third freeview continuous news channel
financed exclusively by advertising might destabilise
the two news channels already in existence (I>Télé
and BFM TV), one of which had recently reached a
point of equilibrium, while the other was currently op-
erating at a loss. Regarding the application for Paris
Première, the CSA felt that this might affect the eco-
nomic and financial viability of freeview digital chan-
nels in similar formats which were directed at similar
audiences. Regarding Planète +, the CSA felt it was
too soon to authorise a second documentary chan-
nel, since RMC Découverte, which began broadcast-
ing in 2012, had not yet reached a financial equi-
librium. While the CSA felt that the conditions for
authorising the move of the three channels to free-
view broadcasting were not met at present, it indi-
cated that favourable developments in market condi-
tions might justify re-examination of the applications
at some time in the future.

TF1, which presented the LCI’s move to freeview as
a matter of survival in its application to the CSA, has
reacted to the CSA’s decision by announcing that the
channel will shut down at the end of the year.

• Conseil supérieur de l’audiovisuel, Décision n◦2014 - 357 du 29 juil-
let 2014 relative à la demande d’agrément de la modification des
modalités de financement du service de télévision hertzienne ter-
restre La Chaîne Info (LCI) (CSA Decision no. 2014-357 du 29 July
2014 on the application for approval of a change in the method of
financing the terrestrially broadcast television service La Chaîne Info
(LCI))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17179 FR
• Conseil supérieur de l’audiovisuel, Décision n◦2014 - 358 du 29 juil-
let 2014 relative à la demande d’agrément de la modification des
modalités de financement du service de télévision hertzienne ter-
restre Paris Première (CSA Decision no. 2014-358 du 29 July 2014
on the application for approval of a change in the method of financ-
ing the terrestrially broadcast television service Paris Première)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17180 FR
• Conseil supérieur de l’audiovisuel, Décision n◦2014-359 du 29 juil-
let 2014 relative à la demande d’agrément de la modification des
modalités de financement du service de télévision hertzienne ter-
restre Planète + (CSA-Decision no. 2014-359 du 29 July 2014 on the
application for approval of a change in the method of financing the
terrestrially broadcast television service Planète +)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17181 FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

Ofcom takes steps to ensure BT provides
level playing field for its rivals in the provi-
sion of superfast broadband

On 19 June 2014, Ofcom proposed new measures
in order to ensure that the major UK telephone and

broadband provider, BT, takes steps to promote com-
petition in the increasing market for superfast broad-
band amongst retail customers.

BT controls and maintains a significant part of the
broadband infrastructure or network within the United
Kingdom, and as such effectively influences the prices
it charges to third party rivals, such as Virgin, to use
its infrastructure- this use of BT’s network by other
providers is known as ‘virtual unbundled local access’
(VULA). BT can offer very competitive pricing for its
own customers by pricing end-service prices close to
the wholesale price of offering the service; in other
words BT can work in theory on the narrowest of mar-
gins to offer cheap rates to its customers, and thus
undercut rivals who rely on the BT network to provide
broadband supply.

As such, to avoid BT having an unfair advantage in
the market place and also to ensure both profitabil-
ity and competition for broadband providers, Ofcom’s
recent proposals include BT maintaining a sufficient
margin between its wholesale price and retail super-
fast broadband charges so as to enable parity for all
broadband providers.

Ofcom proposes the introduction of a regulatory con-
dition on BT to ensure that the margin between its
wholesale VULA charges and its retail superfast broad-
band prices are set at a level that rival operators can
compete with and make a profit from.

BT has established a sports channel, BT Sport, which
is free to its superfast broadband customers, whereas
for example Sky Sports charge a subscription. Effec-
tively, BT are subsidising BT Sport or running it as a
loss leader to win new broadband customers. The new
proposed rules would mean that the costs and rev-
enues of running BT Sport would need to be included
when calculating the margin that BT has to maintain
between wholesale cost and retail charges.

It should be noted that these Ofcom proposals are
separate from their recent provisional decision, dated
19 June 2014, in which it rejected a complaint brought
by broadband provider Talk Talk that BT were in
breach of the Competition Act 1998, as well as Arti-
cle 102 of the Treaty on the Functioning of the Euro-
pean Union by failing to maintain a sufficient margin
between its VULA wholesale and superfast broadband
retail prices. Ofcom investigated the complaint pur-
suant to section 25 of the Competition Act 1998 to
see if BT had abused its dominant position under the
UK and or EU competition law.

The provisional investigation indicates that on this oc-
casion there was no abuse of a dominant position by
BT to cause an abusive squeeze on margins so as to
make providing services unprofitable for other broad-
band providers unless prices to retail customers were
increased by non-BT providers with the consequence
that they became uncompetitive as compared to BT.

• Ofcom announcement, 19 June 2014
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17160 EN

IRIS 2014-8 17

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17179
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17180
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17181
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17160


• Complaint by Talk Talk Telecom Group Plc
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17161 EN

Julian Wilkins
Blue Pencil Set

Ofcom determines when factual TV becomes
promotional and gives undue prominence to
a business’s service

In its decision of 28 July 2014, Ofcom, considered that
ATN Bangla’s programme ‘Business Talk with Sufi’ had
breached the Code of Conduct by using a factual cur-
rent affairs programme for promotional purposes, as
well giving undue prominence to the services of a
restaurant being depicted in the programme without
editorial justification for such detail.

Pursuant to the Communications Act 2003, Ofcom has
a statutory duty to set the standards for broadcast
content for radio and TV, and this includes ensur-
ing compliance with the Audiovisual Media Services
(AVMS) Directive which sets out the EU standards for
advertising on TV and radio services. The AVMS Direc-
tive is reflected in Section Nine of Ofcom’s Broadcast-
ing Code.

Ofcom’s guidance on Rule 9.4 of the Broadcasting
Code states: “In general, products or services should
not be referred to using favourable or superlative lan-
guage and prices and availability should not be dis-
cussed”

Guidance on Rule 9.5 of the Code states: “Whether
a product, service or trade mark appears in a pro-
gramme for solely editorial reasons...or as a result of
a commercial arrangement between the broadcaster
or producer and a third-party funder04046there must
be editorial justification for its inclusion. The level of
prominence given to a product, service or trade mark
will be judged against the editorial context in which
the reference appears.”

ATN Bangla, owned by ATN Bangla UK Limited, is a
news and general entertainment channel serving the
British Bangladeshi Audience. Its programme, ‘Busi-
ness Talk with Sufi’ depicts successful Bangladeshi
businesses in the UK and the 8th April 2014 broadcast
concentrated on a London restaurant called Riverside
Lounge.

The owners of the Riverside Lounge made various
comments during the broadcast about the restaurant
including: “The charge is £13.99. You can eat as much
as you want without drink. You need to purchase drink
as a separate item. But we give 25% discount, so it is
£10.50 and we also give discount in drink...”

Another comment made by the owners was: “Please
come between Monday-Thursday and we will give you
25% discount. It will be on all items.”

There was a phone in-section during the broadcast
and most of the callers gave praiseworthy references
about the restaurant. Two of the callers were another
director of the Riverside Lounge and a representative
of ATN.

The presenter, Sufi, did try to encourage critical com-
ment and there was some criticism of the car-parking
facilities and the cost of drinks.

The restaurant owners did use some of the airtime to
speak about the difficulty of setting up a restaurant
and the reality of not making money in the first year,
including the need to have good cash provision.

However, Ofcom considered that the predominant
feature of the programme was that in respect of Rule
9.4 of the Ofcom rules, the broadcaster had breached
the rules as most of the content was promotional,
highlighting the services and prices of the restaurant,
as opposed to an objective analysis of setting-up and
running a successful business.

Ofcom further decided that ATN Bangla had also
breached Rule 9.5 by allowing too much prominence
to the services of the restaurant without editorial jus-
tification. The editorial justification had to be looked
at in the overall context in which the references to
services are made. Whilst Ofcom recognised that the
programme was focusing on successful businesses,
and that some reference had to be made as to what
the business did and how it did it, the overall content
of this particular programme was biased towards pro-
moting or advertising the services and the quality of
the restaurant for instance - “You can eat as much as
you want. Many families come and they really enjoy
it. We have Mr Naga within the sauces. Four, five tins
of Mr Nagas finish in a day.”

Ofcom also took account of the fact that there had
been previous breaches of Rules 9.4 and 9.5 by ATN
Bangla and sought a meeting with the channel to dis-
cuss compliance procedures.

• Ofcom broadcast bulletin, “Business Talk with Sufi”, Issue 259, 28
July 2014, p.26
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17162 EN

Julian Wilkins
Blue Pencil Set

Self-regulatory body issues reprimand for
“Dungeon Keeper” freemium game ad

On 2 July 2014, the British advertising industry’s self-
regulatory body, the Advertising Standards Author-
ity (ASA), reprimanded the electronic game manufac-
turer Electronic Arts (EA) for an advertisement for its
“Dungeon Keeper” game.

18 IRIS 2014-8

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17161
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17162


The “Dungeon Keeper” game is a so-called Freemium
game, i.e. the game is, in principle, free, but players
can acquire equipment, credits and so on, via in-app
purchases in order to progress further in the game.

The ASA acknowledged that, in principle, it was pos-
sible to complete the game without spending money.
However, it would take much longer and limit game-
play to such an extent that players were likely to re-
peatedly find themselves in a situation where they felt
compelled to make in-app purchases. EA had previ-
ously explained that there was no need for players to
spend money and that “Dungeon Keeper” was similar
to many other Freemium games. However, the ASA
disagreed and ruled that the e-mail advertising cam-
paign in which EA had called the game “free” should
be considered misleading.

According to the ASA’s decision, EA may no longer
advertise the game in this way and, in future, must
tell customers that playing it without in-app purchases
can limit gameplay as mentioned above.

• ASA adjudication, 2 July 2014
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17176 EN

Tobias Raab
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

HU-Hungary

The new tax on the media and advertising
sector

In summer 2014, the legislator in Hungary introduced
a special tax. This special tax could significantly re-
shape the entire domestic media market. The adver-
tising tax law, which entered into effect in mid-July,
imposes a new levy on income from advertising. The
range of subjects, who must pay this tax, is rather
broadly defined. The new special tax has elicited
protest by all market players. In addition to electronic,
print and online press products, it also extends tax li-
ability on outdoor and internet advertising. Pursuant
to the legislative intent, the tax needs to be paid not
only by companies that are established in Hungary,
but also by other corporations that provide services in
Hungarian language, but pay their taxes abroad. The
applicable rate of the special tax rises progressively.
Below an advertising income of 0.5 billion HUF (circa
1,6 million Euros), the prevailing rate is 0%. Then it
rises to 1% for income over 0.5 billion, but less than 5
billion. Above 5 billion, the rate is 10% and increases
by another 10% for each additional 5 billion, up to a
maximum rate of 40%, which kicks in at an advertis-
ing income of 20 billion or more.

In the third week after the adoption of the law the orig-
inal provisions were amended to expand the range of
entities that are potentially liable to pay the tax. This
expansion was instituted to block potential avenues
of tax avoidance. If the entity that disseminates the
advertisement fails to pay the tax on his/her adver-
tising revenue, then the tax owed must be paid by
the person who ordered the advertisement. In that
scenario the tax rate is a flat of 20%, which must
only be paid for advertising expenditures in excess
of 2.5 million HUF (circa 8 000 EUR) a month. This
amendment primarily aims at collecting tax payments
on advertising placed on multinational internet sur-
faces, such as Facebook, or for ads on channels regis-
tered abroad, which display content in Hungarian lan-
guage and whose services are focused on the Hun-
garian market (this applies to 75% of the Hungarian
television market). For the time being, it is unclear,
whether a practical implementation of this legislative
provision is possible and what degree of administra-
tion it entails for the authorities involved.

There are significant doubts as to the rationality of
the new special tax. For one, from a budgetary per-
spective the anticipated yield is rather modest. At the
same time, the tax imposes vast administrative obli-
gations on a wide range of commercial enterprises,
while simultaneously expanding the range of tax li-
abilities, which will also lead to extra administrative
costs, because the tax authority has to monitor the
compliance with the law.

The uncertainties in the media market are exacer-
bated by the fact that it is unclear, whether internet-
based multinational providers will pay the advertis-
ing tax, or whether effectively only Hungarian media
companies will be subject to the tax, because it simply
cannot be collected from foreign providers.

• 2014. évi XXII. törvénya reklámadóról (Advertising tax law)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17143 HU
• 2014. évi XXXIV. törvénya reklámadóról szóló 2014. évi XXII.
törvény eltérő szöveggel való hatálybalépéséről és azzal összefüggő
egyes adótörvények módosításáról (Amendments to the new adver-
tising tax law)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17144 HU

Krisztina Nagy
Mertek Media Monitor

IE-Ireland

Complaint in relation to same-sex marriage
broadcast upheld

At its meeting of June 2014, the Compliance Commit-
tee of the Broadcasting Authority of Ireland (BAI) up-
held a complaint made on behalf of the Family and
Media Association, a group which promotes Catholic

IRIS 2014-8 19

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17176
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17143
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17144


family values in the media. The complaint concerned
an item discussing civil partnership in Ireland, broad-
cast on RTÉ Radio One’s Mooney Show on 20 January
2014, during which the presenter invited views from
his guests on a referendum to change the law and in-
troduce same-sex marriage.

Under section 48 of the Broadcasting Act 2009, listen-
ers can complain about broadcasting content which
they believe is not in keeping with broadcasting codes
and rules. The complainant claimed that the broad-
cast on civil partnership in Ireland breached the BAI
Code of Fairness, Objectivity and Impartiality in News
and Current Affairs (IRIS 2013-5/32). It was claimed
that in the course of the discussion the presenter and
guests made several statements implicitly and ex-
plicitly supporting same-sex marriage and no voices
were heard opposing same-sex marriage. It was also
claimed that the programme presenter openly ex-
pressed his own views by stating ‘I hope you do get
gay marriage 04046 I hope it does come in’.

The broadcaster advised that the discussion was
prompted by the release of figures for the number
of civil partnerships which had taken place in Ireland
since the first ceremonies in 2011. As part of the
broadcast, RTÉ Radio invited two guests to discuss
and explore their experience of civil partnership. Mr.
Murphy told his story as one of the first persons in the
country to enter into a civil partnership and Mr. Brady
of the Gay and Lesbian Equality Network was invited
to give a wider perspective of the gay community.

In upholding the complaint the Compliance Commit-
tee noted that aspects of the programme were fac-
tual and of a human interest nature, particularly in re-
spect to the personal experiences of Mr. Murphy and
of the practical aspects of Civil Partnership. Neverthe-
less, the discussion of same-sex marriage constituted
current affairs content on an issue that was of cur-
rent public debate and controversy. This was so even
though there was no referendum campaign underway
to change the law to permit same-sex marriage.

As the same-sex marriage discussion constituted cur-
rent affairs content the general requirements for fair-
ness, objectivity and impartiality in current affairs
were applicable. On reviewing the broadcast the Com-
pliance Committee concluded that the programme
guests and the presenter clearly favoured such a
change in Irish law. In the absence of alternative
views on this topic, a matter of current public debate
and controversy, the role of the presenter was to pro-
vide alternative perspectives to those of his guests
and that this requirement was not met on this occa-
sion.

The decision of the Compliance Committee has
been criticised by the National Union of Journalists
(NUJ).The NUJ has written to the BAI expressing con-
cern that the decision means that broadcasters are
required to seek out alternative views or ensure that
presenters can provide a counter-balance to the views
of guests in a wide range of programme settings.

• Broadcasting Authority of Ireland, Broadcasting Complaints Deci-
sions, August 2014
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17167 EN

Damien McCallig
School of Law, National University of Ireland, Galway

Internet Content Advisory Group report pub-
lished

On 24 June 2014 the Minister for Communications,
Energy and Natural Resources published the report
of the Internet Content Advisory Group. The Group,
which consisted of experts in the fields of child safety
and online behaviour, as well as legal, technical and
industry experts, and a student representative, con-
sidered emerging issues in the area of online content
and its general impact on the lives of children and
young people (see IRIS 2014-4/22).

The Group were asked to consider a number of issues
arising for society, and in particular for children and
young people, from the dramatic growth in Internet
use. The Minister sought recommendations from the
Group on the existing national regulatory and legisla-
tive frameworks, and policy responses to issues of in-
ternet content governance, specifically in relation to
online abuse and the accessing of potentially harmful
content.

In order to inform the policy recommendations a pub-
lic consultation was undertaken and 59 responses
were received from citizens, industry, not for profit
organisations and representative groups. The Group
also met with a number of the major international
companies based in Ireland who operate in this space,
including Facebook, Google, Twitter and Three Ireland.

The Report makes a series of recommendations that
the Group believe will bring about better coordination
of existing governance measures and that will target
guidance and support to where it is needed most.
They also recommend the consolidation of national
governmental capacity to manage both the opportu-
nities and inevitable risks that arise from convergence
around the global Internet.

A total of 30 specific recommendations are made by
the Group, these include:

- revising the role of the Office for Internet Safety to
deal exclusively with issues of law enforcement and
illegal online content;

- charging the Department of Communications Energy
and Natural Resources with coordinating Internet con-
tent policy at government level;

- assigning responsibility for the implementation of
the provisions of the Audiovisual Media Services Di-

20 IRIS 2014-8

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-5/32&id=14837
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17167
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-4/22&id=14835


rective, in relation to on-demand media services, to
the Broadcasting Authority of Ireland;

- establishing an inter-agency working group to iden-
tify appropriate mechanisms to ensure Internet safety
and digital literacy skills are taught as a core element
of the curriculum at both primary and post-primary
levels;

- amending of the Communications Regulation
(Amendment) Act 2007 to include ‘electronic commu-
nications’ within the definition of measures dealing
with the ‘sending of messages which are grossly of-
fensive, indecent, obscene or menacing’;

- encouraging Internet service providers and mobile
network operators to include parental control prod-
ucts and services as part of their consumer offering;
and

- a series of awareness-raising measures in order to
highlight ways to prevent children from accessing
age-inappropriate content.

Following publication of the Report the Minister an-
nounced the formation of an implementation group
chaired by the Department of Communications, En-
ergy and Natural Resources and comprising represen-
tatives of the Departments of Children and Youth Af-
fairs, Education and Skills, Justice and Equality, and
Health, who will agree on and oversee the implemen-
tation of the recommendations.

• Report of the Internet Content Governance Advisory Group, May
2014
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17163 EN
• Department of Communications, Energy and Natural Resources,
Press Release: Communications Minister announces new framework
for the oversight of internet content, 24 June 2014
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17164 EN

Damien McCallig
School of Law, National University of Ireland, Galway

Ireland launches 4G and Eircom TV

On 28 May 2014, the European Commission approved
the EUR 780 million takeover of O2 Ireland, the second
largest mobile operator in the country, by Three Ire-
land, the smallest and most recent operator. The deal
brings Three Ireland’s share of the market to 37%.

When the proposed acquisition was notified to the
Commission in October 2013, the Commission consid-
ered that, without remedies, it would lead to higher
prices and less competition. Hutchison (trading as
Three Ireland) proposed a number of commitments to
resolve the EC’s competition concerns. The takeover,
therefore, was made conditional on Three Ireland fa-
cilitating the entry of two new mobile virtual network
operators (MVNOs) into the Irish market, with one of

them - but not both - to be given the option to become
an equal player as a mobile network operator (MNO),
the option to be available for 10 years starting from 1
January 2016. Another requirement for Three Ireland
is that they dedicate up to 30 per cent of the merged
company’s network capacity to the new operators at
fixed payments. The Commission says this ‘model is
more effective than the typical pay-as-you-go model
that MVNOs currently use in Europe and under which
they pay for network access according to the actual
usage of their subscribers.’ The Commission’s inves-
tigation in this case also showed that ‘the model is vi-
able for the Irish telecoms market.’ A further condition
is that Three Ireland must offer improved terms to Eir-
com (Meteor) on network sharing to ensure it remains
a competitive mobile network operator in Ireland. Eir-
com was the first to roll out 4G in September 2013
and hopes to increase coverage to 90 per cent of the
population within three years. Vodafone launched its
4G data service in October 2013, followed by Three
at the end of January 2014, putting the delay down
to their acquisition of O2. Three is now expected to
go ahead with a separate deal with UPC Ireland that
will see the broadband operator launch a new mobile
service on Three’s network.

The Commission for Communications Regulation
(ComReg), however, ‘remains of the strong view that
the behavioural commitments are insufficient to ad-
dress the structural competition deficit identified as
likely to result from the Proposed Acquisition. Never-
theless, ComReg welcomes the end to the uncertainty
surrounding the acquisition and looks forward to the
anticipated network investment.’

Another service area that has lacked competition in
Ireland has been television service provision. Until re-
cently the television network service area has been
dominated by two main companies UPC and Sky. Eir-
com Ireland has injected some competition into the
market, becoming the first service provider to bring
quadplay to Ireland in October 2013. Quadplay is a
service providing broadband, TV, phone, and mobile
all in one.

In a further development, UTV Ireland Limited (UTV),
which already owns several radio services operating
in Ireland, has signed a ten-year television content
provision contract with the Broadcasting Authority of
Ireland (BAI), under section 71 of the Irish Broadcast-
ing Act 2009. UTV has an agreement with ITV in
the United Kingdom that will give UTV the exclusive
broadcasting rights for ITV Studios programmes, in-
cluding popular soaps, for the Republic of Ireland au-
dience. UTV will commence broadcasting its new Irish
service in January 2015.

• Press release of the European Commission, ‘Mergers: Commission
clears acquisition of Telefónica Ireland by Hutchison 3G, subject to
conditions’, 28 May 2014
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17159 DE EN FR

IRIS 2014-8 21

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17163
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17164
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17159


• Commission for Communications Regulation (ComReg), Information
Notice ComReg 14/53, 28 May 2014
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17187 EN

Patrick Mannion
School of Law, National University of Ireland, Galway

IT-Italy

AGCOM launches a public consultation on
promotion of European works by on-demand
audiovisual media service providers

On 6 May 2014 the Autorità per le garanzie nelle co-
municazioni (Italian Communications Authority - AG-
COM) launched, by Resolution no. 151/14/CONS,
a public consultation on the obligations to promote
European works applicable to non-linear (i.e., on-
demand) audiovisual media service providers (VOD
providers).

Article 4-bis of the Regulation approved by AGCOM
Resolution no. 66/09/CONS, requires VOD providers
to alternatively:

(i) ensure that their catalogue contains at least 20 per
cent European works, calculated in terms of the to-
tal number of hours of programming made available
each year in the same catalogue; or (ii) allocate an
annual financial contribution to the production of, or
purchase of rights to, European works for their cat-
alogues, representing at least 5 per cent of the rev-
enue specifically attributable to the public provision of
on-demand audiovisual content within the same cata-
logues in the preceding year.

For VOD providers that own or control more than one
catalogue, compliance with the two requirements is
determined on the basis of all catalogues provided.
VOD providers may implement the above require-
ments gradually, within four years of the regulation
entering into force (i.e., May 5, 2011).

The draft amendment proposed by AGCOM and sub-
ject to public consultation aims at (a) clarifying that
the content and investment quotas apply also to VOD
providers who are exempted from the duty to apply
for a general authorization, and (b) introducing the op-
tion (not the obligation) for the VOD providers to dis-
play European works with a certain prominence within
the catalogue.

VOD providers will be free to decide whether to adopt
measures aimed at giving prominence to European
works. VOD providers who will implement such mea-
sures (to be set forth through co-regulatory proce-
dures) will benefit from a 20% reduction of the rele-
vant quotas (either content or investment quotas, de-
pending on the choice of the provider, as said above).

The deadline for submission of the responses expired
on 4 June 2014; targeted respondents include audiovi-
sual media service providers, associations represent-
ing the industry and consumers’ associations. AGCOM
already held in June a hearing with the operators and
is going to schedule another hearing in September, to
discuss the possible measures suitable to give promi-
nence to European works.

• Delibera n. 151/14/CONS, Consultazione pubblica sullo schema di
modifiche e integrazioni al regolamento in materia di obblighi di pro-
grammazione ed investimento a favore di opere europee e di opere di
produttori indipendenti approvato con delibera n. 66/09/CONS (Reso-
lution no. 151/14/CONS Public consultation on the draft amendment
to the regulation on programming and investment quotas of Euro-
pean works and works made by independent producers approved by
Resolution no. 66/09/CONS)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17165 IT
• Allegato A alla delibera n. 151/14/CONS: Schema di modifiche e
integrazioni al Regolamento (Annex A to Resolution no. 151/14/CONS:
Draft amendment to the Regulation)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17166 IT

Ernesto Apa
Portolano Cavallo Studio Legale

ME-Montenegro

First Multiplex Operator licensed

The Montenegrin Public Enterprise Radio-difuznom
centru (Broadcasting Centre - BC) has promoted the
national operator of the first multiplex for digital ter-
restrial broadcasting (“operator”), which presents an
important prerequisite for completion of the process
of digitalisation in the country. On 19 June, the ap-
proval for the provision of on demand audiovisual me-
dia services was issued to the BC by the Agency for
Electronic Media. These services include distribution
of catalogues of radio and TV programmes to the end-
users. The operator is required to provide coverage of
85% of the population by 17 December 2014.

In the first phase, the catalogue of the first multiplex
will include two television and two radio programmes
of the national public broadcaster “Radio Television of
Montenegro”, whose Broadcasting Centre is obliged
to distribute the programmes at no charge, through
free access. Other commercial television channels will
be able to exercise their right of access to the first
multiplex after the announcement of public tender in
the second half of 2014.

With this prerequisite fulfilled, Montenegro is hoping
to finish the process of digitalization by June 2015,
as envisaged by the EU and the Montenegrin law on
broadcasting.

The National Digital Switchover Strategy was adopted
in 2008, but the process of digitalisation has been

22 IRIS 2014-8

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17187
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17165
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17166


postponed several times due to the lack of financial
and institutional capacities. The procurement of dig-
ital TV broadcasting equipment in Montenegro has
been funded by the Delegation of the European Union
in 2011, but the equipment was not operational until
late 2013, due to complaints and a lawsuit alleging
misconduct by the EU Delegation during the tender
procedure. The complaints were solved in favour of
the EU Delegation, but have caused significant delay
in project implementation.

• 1. RDC Odobrenje za AVM usluge br. O-AVMD-10 (Approval for the
provision of audiovisual media services)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17591 SR
• Press release of the EU delegation in Montenegro,“Support to the
digitalization of the Montenegrin public broadcasting - supply of
equipment”, 28 March 2014
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17146 EN

Daniela Brkic
KRUG Communications & Media

MK-"the Former Yugoslav Republic Of Macedo-
nia"

New addenda to the Law on audio and audio-
visual media services

In July 2014, the national Parliament adopted in an ur-
gent and shortened procedure addenda to the Law on
Audio and Audio-Visual Media Services ( Çàêîí çà àóäèî
è àóäèî - âèçóåëíè ìåäèóìñêè óñëóãè ). The new amend-
ments decrease the number of representatives of the
Association of Journalists of Macedonia (AJM) in the
Programme Council of the Public Broadcasting Service
(Macedonian Radio and Television - MRT) from two to
one. One seat in the MRT Programme Council - as en-
visaged in the amendments - should belong to the re-
cently established second biggest professional asso-
ciation of journalists - Macedonian Association of Jour-
nalists (MAJ), which is regarded as pro-government.

AJM’s main remark is that the Government had pro-
posed the addenda to the Parliament without prior
public consultations with the journalists and the me-
dia community in the country.

The latest changes to the law also envisage exemp-
tions of the social cases from paying broadcasting fee,
which - according to the expectations of the Govern-
ment - would decrease the financial pressure on about
34,000 families. The Minister for Information Society
and Administration explained the necessity of reform-
ing the broadcasting fee collection system as follows:
“The costs (for collection of broadcasting fees), which
the Public Revenue Office has, are bigger than the col-
lected amount in the budget. That is why we made
a political decision to exempt these citizens from the
obligation to pay the broadcasting fee for a lifetime

and continue to work on establishing a Public Broad-
casting Service according to the model of the other
Balkan countries.” (the Minister was quoted in a press
release, that was issued by the ruling political party
VMRO DPMNE).

The civil society organization Media Development
Centre (MDC) criticized the non-transparent and hasty
procedure of amending the law without participation
of the broad professional public. MDC expressed its
concerns especially in regard to the lowered collection
of the broadcasting fee, which could affect the reform
of MRT into a professional public broadcaster (compa-
rable with the private broadcasters). In its Progress
Report for 2013, the EU Commission also noted the
need for further democratisation of MRT. According
to the opinion of the EU Commission in the Progress
Report, “the public service broadcaster has improved
its offer in terms of content, but providing pluralistic
and balanced news coverage is not yet embedded in
its policies and practices, as seen in the lack of bal-
anced coverage during the 2013 municipal election
campaign”.

• Çàêîí çà èçìåíóâà»å è äîïîëíóâà»å íà Çàêîíîò çà
àóäèî è àóäèîâèçóåëíè ìåäèóìñêè óñëóãè îä 7 jóëè 2014
(Amendments to the Law on Audio and Audio-Visual Media Services,
7 July 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17186 MK

Borce Manevski
Independent Media Consultant

NL-Netherlands

Dutch public service broadcaster sanctioned
for violating cookie-rules

The Autoriteit Consument en Markt (ACM), the Dutch
authority for consumers and the market, decided on
15 July 2014 that the Dutch Broadcasting Organisa-
tion NPO (Nederlandse Publieke Omroep) has violated
the cookie-rules of Article 11.7a of the Telecommu-
nicatiewet (Dutch Telecom Act). The enforcement of
the cookie-rules is of special interest for governmen-
tal websites such as the NPO, considering their role
model function in complying with the law.

The NPO uses, amongst others, analytical cookies and
tracking cookies on their websites in order to comply
with the Mediawet (Dutch Media Act). Since Septem-
ber 2012, the ACM had been in contact with the NPO
for violating the cookie-rules of Article 11.7a of the
Dutch Telecom Act. According to this cookie-provision
there is a duty to inform users clearly and completely
about the purpose of placing cookies on their devices.
After being informed, the user must give permission
for the placing of the cookies on their devices.

IRIS 2014-8 23

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17591
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17146
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17186


The ACM cooperated with the College Bescherming
Persoonsgegevens (CBP), the Dutch Data Protection
Authority, in interpreting the provisions of the cookie-
rules. The websites of NPO first contained a cook-
iewall, whereby users can only enter the website after
agreeing with the terms of the cookiewall. The CBP
held that the use of a cookiewall by a publicly-funded
website of the NPO deprives users from making a free
choice in entering the website, considering the lack of
equal or alternative websites.

As a result of the conversations between the ACM and
the NPO on complying with the cookie-rules, the NPO
made adjustments to the use of cookies on their web-
sites by replacing the cookiewall with a cookiebanner.
A cookiebanner provides users with information about
the use of cookies, and at the same time provides ac-
cess to the website of the NPO. The ACM, however,
found that the websites of the NPO were still not in ac-
cordance with the provisions of the Dutch Telecom Act
due to the fact that permission of the users is implied
as they enter the website without the users having to
give explicit permission.

The ACM held that the NPO was in violation of
the cookie provisions of Article 11.7a of the Dutch
Telecom Act by not sufficiently informing the users
of their websites and by not asking explicit per-
mission for placing cookies on users devices. Ac-
cording to the ACM, several websites such as
www.uitzendinggemist.nl and www.npo.nl lack infor-
mation on what personal data can be collected and
the purposes for collecting personal data. Due to the
inadequate informing of the users of NPO’s websites,
the users are unaware of what they are giving permis-
sion for.

The user’s permission must be given freely and must
be specific and informed according to the Dutch Tele-
com Act. The permission must be given explicitly as
an opt-in from an action such as clicking on the web-
site. No permission can be obtained by the NPO from
a user through simply surfing on the website, there-
fore the cookiebanner system used by the NPO was
found not to be in conformity with an active act of giv-
ing permission. The ACM has imposed an order for
periodic penalty payments on the NPO (EUR 20,000
per week).

• Besluit van de Autoriteit Consument en Markt op grond van artikel
15.2, tweede lid, van de Telecommunicatiewet in samenhang gelezen
met artikel 5:32, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht tot
het opleggen van een last onder dwangsom aan de Stichting Neder-
landse Publieke Omroep wegens overtreding van de verplichtingen
opgenomen in artikel 11.7a van de Telecommunicatiewet.uitspraak
van 15 juli 2014 (Decision of the Dutch authority for consumers and
the market based on Article 15.2 (2) of the Dutch Telecom Act in
conjunction with Article 5:32 (1) General Administrative Law Act on
imposing an order for periodic penalty payments for violating Article
11.7a of the Dutch Telecom Act, decision of 15 July 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17188 NL

Anne Goubitz
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

RU-Russian Federation

Advertising law changes to affect pay TV

On 21 July 2014 President Putin of the Russian Fed-
eration signed into law several federal statutes that
amend certain important regulations of TV advertis-
ing.

The Federal Statute “On amendments to Article 14 of
the Federal Statute On Advertising” was passed by the
State Duma on 4 July 2014. It prohibits commercials
on encoded and/or pay television channels if these
channels do not hold a terrestrial broadcasting li-
cence or are not on the list of must-carry programmes
(see IRIS 2013-6/31). The ban enters into force on 1
January 2015. The justification of the amendments
was the need to stop unfair competition on the mar-
ket, where the pay channels supposedly benefit from
mixed funding schemes (subscription fees and com-
mercials) while the open access channels do not have
such a privilege.

The OSCE Representative on Freedom of the Media
Dunja Mijatović expressed her concern about the new
legislation, which “could lead to cutting off private
small- and medium-scale channels from their principal
source of revenue which is advertising”. Mijatović also
noted that amendments would negatively affect me-
dia plurality with the coming digital switchover, when
hundreds of regional broadcasters will lose their ter-
restrial licences and, under the amendment, there will
be no economic rationale to broadcast in cable sys-
tems or even online.

The Federal Statute “On amendments to the Federal
Statute “On Advertising” was also passed by the State
Duma on 4 July 2014. It abolished provisions, such
as para 3.1-3.3 of the same Article 14. Introduced
in 2009, these norms then banned large advertising
sales houses that control 35 percent or more of the
television advertising on Russia’s nationally broadcast
TV stations. As of 1 January 2015 no specific media
ownership provisions shall exist in the TV market, al-
though general competition rules remain intact.

Finally, the Federal Statute “On amendments to Arti-
cle 21 of the Federal Statute “On Advertising”, which
was also passed on 4 July 2014, made an exception
in the current general ban on advertising of alcohol
on TV. Advertising of beer and beer products on TV
was made part of the ban from 23 July 2012. As of
22 July 2014 the law allows for advertising beer and
beer products to be placed during broadcasts (live or
recorded) of sports events, as well as at any time on
sports channels.

24 IRIS 2014-8

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17188
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-6/31&id=14816


• Î âíåñåíèè èçìåíåíèé â ñòàòüþ 14 Ôåäåðàëüíîãî çà-
êîíà " Î ðåêëàìå " (Federal Statute of 21 July 2014 N 270-FZ
“On amendments to Article 14 of the Federal Statute On Advertising,
Rossiyskaya gazeta official daily, N 6438, 23 July 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17134 RU
• Î âíåñåíèè èçìåíåíèé â Ôåäåðàëüíûé çàêîí " Î ðå-
êëàìå " (Federal Statute of 21 July 2014 N 264-FZ “On amendments
to the Federal Statute “On Advertising”, Rossiyskaya gazeta official
daily, N 6438, 23 July 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17135 RU
• Î âíåñåíèè èçìåíåíèé â ñòàòüþ 21 Ôåäåðàëüíîãî çàêî-
íà " Î ðåêëàìå " (Federal Statute of 21 July 2014 N 270-FZ “On
amendments to Article 21 of the Federal Statute “On Advertising”,
Rossiyskaya gazeta official daily, N 6435, 23 July 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17136 RU
• Law amendments on advertising in Russia further endanger me-
dia pluralism and free flow of information, says OSCE representative,
press release of 7 July 2014
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17137 EN

Andrei Richter
Faculty of Journalism, Lomonosov Moscow State

University

Personal data to be stored in Russia only

On 21 July 2014 President Putin of the Russian Feder-
ation signed into law a federal statute that amends in
particular the Federal Statute “On Personal Data” (see
IRIS 2006-10/29).

The focus of the changes lies in the demand that all
service providers of the Internet are responsible to
collect, process, and store personal data of the citi-
zens of the Russian Federation in databases which are
located on the territory of Russia. This rule which ap-
parently would first and foremost affect foreign social
networks, mail services, and services to book hotel
rooms and plane tickets, has a few exceptions, such
as when such processing is performed in accordance
with international treaties, in the interests of the judi-
ciary or governmental bodies of the Russian Federa-
tion, or for journalistic purposes.

The statute requires that Roskomnadzor, the govern-
mental agency for the media and communications
(see IRIS 2012-8/36), monitors if the location of pro-
cessing personal data of the Russians falls under na-
tional jurisdiction. A violation of this rule becomes yet
another instance when Roskomnadzor shall block ac-
cess to online resources.

The amendments enter into force on 1 September
2016.

•Î âíåñåíèè èçìåíåíèé â îòäåëüíûå çàêîíîäàòåëüíûå àê-
òû Ðîññèéñêîé Ôåäåðàöèè â ÷àñòè óòî÷íåíèÿ ïîðÿäêà îá-
ðàáîòêè ïåðñîíàëüíûõ äàííûõ â èíôîðìàöèîííî - òåëå-
êîììóíèêàöèîííûõ ñåòÿõ (Federal Statute of 21 July 2014 N
242-FZ “On amendments to particular legal acts of the Russian Feder-
ation related to the specifics of the order of processing personal data
in information-telecommunication networks”, Rossiyskaya gazeta of-
ficial daily, N 6435, 23 July 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17138 RU

Andrei Richter
Faculty of Journalism, Lomonosov Moscow State

University

Anonymous access to internet denied

Prime Minister Dmitry Medvedev of the Russian Fed-
eration signed on 31 July 2014 Ordnance of the Gov-
ernment that amends current rules of access to Inter-
net effectively banning availability of this service to
anonymous users.

The Ordnance refers to the recently adopted changes
in the laws related to information online (see
IRIS 2014-6/31) and demands from those providing
universal Internet service in points of collective ac-
cess, as well as from any other Internet service
providers at public spots including wi-fi, to demand
identification of the users, collect and store this data
for a six-month period.

The Ordnance enters into effect on 13 August 2014.

•Î âíåñåíèè èçìåíåíèé â íåêîòîðûå àêòû Ïðàâèòåëüñòâà
Ðîññèéñêîé Ôåäåðàöèè â ñâÿçè ñ ïðèíÿòèåì Ôåäåðàëüíî-
ãî çàêîíà " Î âíåñåíèè èçìåíåíèé â Ôåäåðàëüíûé çàêîí
" Îá èíôîðìàöèè , èíôîðìàöèîííûõ òåõíîëîãèÿõ è î çà-
ùèòå èíôîðìàöèè " è îòäåëüíûå çàêîíîäàòåëüíûå àêòû
Ðîññèéñêîé Ôåäåðàöèè ïî âîïðîñàì óïîðÿäî÷åíèÿ îáìå-
íà èíôîðìàöèåé ñ èñïîëüçîâàíèåì èíôîðìàöèîííî - òå-
ëåêîììóíèêàöèîííûõ ñåòåé " (Ordnance of the Government of
the Russian Federation of 31 July 2014 N 758 “On amending certain
acts of the Government of the Russian Federation in respect of the
adoption of the Federal Law “On Amendments to the Federal Statute
‘On Information, Information Technologies and Protection of Informa-
tion’ and Specific Legal Acts of the Russian Federation on the Issues
of Regulation of Information Exchange with the Use of Telecommuni-
cation Networks)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17139 RU

Andrei Richter
Faculty of Journalism, Lomonosov Moscow State

University

US-United States

Supreme Court prohibits online television
service Aereo

On 25 June 2014, the Supreme Court issued a ruling

IRIS 2014-8 25

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17134
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17135
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17136
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17137
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2006-10/29&id=14817
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-8/36&id=14817
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17138
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-6/31&id=14818
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17139


that online television service Aereo, Inc. (“Aereo”) vi-
olated the Copyright Act (“Act”) by allowing its sub-
scribers to watch television programmes over the
Internet without obtaining consent from the pro-
grammes’ copyright owners.

The Supreme Court agreed with the contention of the
programmes’ copyright holders that Aereo infringed
their right to “perform” their works “publicly” within
the meaning of the Copyright Act. The Supreme Court
explained that Aereo performs the works within the
meaning of the Act by transmitting the copyrighted
works over its own equipment and housing in a cen-
tralised warehouse outside of its users’ homes.

Aereo’s defence centered around the argument that
it does not transmit the works “to the public” within
the meaning of the Act, because it only sends a pri-
vate transmission that is available only to that sub-
scriber and creates a subscriber-specific copy of the
programme. The Supreme Court rejected this argu-
ment, finding that an entity transmits a performance
to the public even if it is done through one or sev-
eral transmissions as long as the performance is of the
same works and the images and sounds are contem-
poraneously visible and audible on the subscriber’s
computer. The Supreme Court therefore explained
that Aereo transmitted the works to the public by
communicating the same contemporaneously percep-
tible images and sounds to a large number of people
who are unrelated and unknown to each other.

• Judgment of the Supreme Court , American Broadcasting
Cos.,Inc.,et al. v. Aereo, Inc., Fka Bamboomlabs, Inc., 25 June 2014
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17151 EN

Jonathan Perl
Locus Telecommunications, Inc.

26 IRIS 2014-8

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17151


Agenda

Book List

Tricard, S., Le droit communautaire des communications
commerciales audiovisuelles Éditions universitaires
européennes, 2014 ISBN 978-3841731135
http://www.amazon.fr/droit-communautaire-
communications-commerciales-
audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_-
1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-
1&keywords=droit+audiovisuel
Perrin, L., Le President d’une Autorite Administrative
Independante de Régulation ISBN 979-1092320008
http://www.amazon.fr/President-Autorite-Administrative-
Independante-R%C3%A9gulation/dp/1092320008/ref=sr_-
1_5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1-
5&keywords=droit+audiovisuel
Roßnagel A., Geppert, M., Telemediarecht:
Telekommunikations- und Multimediarecht Deutscher

Taschenbuch Verlag, 2014 ISBN 978-3423055987
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-
Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr_1_-
15?s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-
15&keywords=medienrecht
Castendyk, O., Fock, S., Medienrecht / Europäisches
Medienrecht und Durchsetzung des geistigen Eigentums De
Gruyter, 2014 ISBN 978-3110313888
http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-
Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr_1_-
10?s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-
10&keywords=medienrecht
Doukas, D., Media Law and Market Regulation in the
European Union (Modern Studies in European Law) Hart
Publishing, 2014 ISBN 978-1849460316
http://www.amazon.co.uk/Market-Regulation-European-
Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr_1_-
9?s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-
9&keywords=media+law

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

IRIS 2014-8 27

http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/President-Autorite-Administrative-Independante-R%C3%A9gulation/dp/1092320008/ref=sr_1_5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1-5&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/President-Autorite-Administrative-Independante-R%C3%A9gulation/dp/1092320008/ref=sr_1_5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1-5&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/President-Autorite-Administrative-Independante-R%C3%A9gulation/dp/1092320008/ref=sr_1_5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1-5&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/President-Autorite-Administrative-Independante-R%C3%A9gulation/dp/1092320008/ref=sr_1_5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1-5&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr_1_15?s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-15&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr_1_15?s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-15&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr_1_15?s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-15&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr_1_15?s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-15&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr_1_10?s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-10&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr_1_10?s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-10&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr_1_10?s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-10&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr_1_10?s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-10&keywords=medienrecht
http://www.amazon.co.uk/Market-Regulation-European-Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr_1_9?s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-9&keywords=media+law%20
http://www.amazon.co.uk/Market-Regulation-European-Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr_1_9?s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-9&keywords=media+law%20
http://www.amazon.co.uk/Market-Regulation-European-Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr_1_9?s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-9&keywords=media+law%20
http://www.amazon.co.uk/Market-Regulation-European-Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr_1_9?s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-9&keywords=media+law%20

	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Roşiianu v. Romania
	Committee of Ministers: Human Rights Guide for Internet Users
	EUROPEAN UNION
	Court of Justice of the European Union: Funding scheme of the national public service broadcaster in Spain confirmed
	Court of Justice of the European Union: Ruling on State Aid in the Case of the “Ciudad de la Luz” in Spain
	Council of the EU: Human rights guidelines on free expression on- and offline
	UNITED NATIONS
	United Nations: Human Rights Council urges Member States to improve internet security
	United Nations: The mission to Italy of the UN Special Rapporteur on freedom of opinion and expression
	UNESCO
	UNESCO: Participants of the first European MIL Forum adopt Paris Declaration on Media and Information Literacy in the Digital Era
	NATIONAL
	BG-Bulgaria
	Request for the termination of licences for terrestrial broadcasting of two specialised programmes
	Report on the compliance with the prohibition for offshore companies to own media in Bulgaria
	CEM report on the 2014 European Parliament elections
	CH-Switzerland
	Order On MEDIA Compensatory Measures
	Nationalrat votes for network neutrality to be enshrined in legislation
	Ständerat approves universal broadcasting charge
	Swiss Government Wants To Modernise Copyright
	DE-Germany
	Federal Supreme Court confirms obligation to interpret comments in context
	Saarland Constitutional Court rules that Education Minister’s description of NPD Members as “Modern-Day Nazis” and “The Brown Mob” does not violate Constitution
	Lower Saxony Administrative Court of Appeal overturns immediate effect of dctp licence to broadcast on RTL Programme
	Hanover Administrative Court rules that 2011 Episode of “Die Super Nanny” breached human dignity
	FR-France
	Competition Authority Suspends Agreement Allocating Exclusive Broadcasting Rights For French Rugby Championship Matches to Canal Plus
	CSA Refuses Authorisation For Three Digital TV Channels To Move From Pay-TV to Freeview
	GB-United Kingdom
	Ofcom takes steps to ensure BT provides level playing field for its rivals in the provision of superfast broadband
	Ofcom determines when factual TV becomes promotional and gives undue prominence to a business’s service
	Self-regulatory body issues reprimand for “Dungeon Keeper” freemium game ad
	HU-Hungary
	The new tax on the media and advertising sector
	IE-Ireland
	Complaint in relation to same-sex marriage broadcast upheld
	Internet Content Advisory Group report published
	Ireland launches 4G and Eircom TV
	IT-Italy
	AGCOM launches a public consultation on promotion of European works by on-demand audiovisual media service providers
	ME-Montenegro
	First Multiplex Operator licensed
	MK-"the Former Yugoslav Republic Of Macedonia"
	New addenda to the Law on audio and audiovisual media services
	NL-Netherlands
	Dutch public service broadcaster sanctioned for violating cookie-rules
	RU-Russian Federation
	Advertising law changes to affect pay TV
	Personal data to be stored in Russia only
	Anonymous access to internet denied
	US-United States
	Supreme Court prohibits online television service Aereo

