COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Taranenko v. Russia. ...[3]
European Court of Human Rights: Peringek v. Switzer-
land and Pentikdinen v. Finland ..........coovveviininnns ous 3l

Committee of Ministers: Protection of whistleblowers.. ... 4
Committee of Ministers: Declaration on protection of

journalism and safety of journalists and other media ac-

EUROPEAN UNION
European Commission: A revised General Block Exemp-

tion Regulation ....voe i i e e e (§
BE-Belgium

New criminal provisions for online solicitation for sexual
purposes and cyberluring........ccov i i
DE-Germany

Federal Supreme Court weighs minor’s right to infor-
mational self-determination against media freedom and

freedom oOf @XPression .. ..ot o 8l
Federal Supreme Court rules that privacy breach com-
pensation is not heritable.............oooviiiiii i 9
Regional Constitutional Courts find broadcasting charge
acceptable ..o e e e 110
Karlsruhe Appeal Court rules on infringement of own im-

A0E MgNES vt e e e 10
Koblenz Appeal Court accepts claim that intimate im-
ages should be deleted after relationship ends........... 11
Rhineland-Palatinate Administrative Appeal Court com-
plains about SAT. 1 iNSErtS....vvvieriiiiieinreniernennnnns 12
vzbv complains about unlawful streaming service T&Cs. .[12|
ZAK finds breach of reporting principles ............... .. 12
Election scrutiny board rejects Bundestag election
protest after “LindenstraRe” forecast ...........ouvuiuvn o 13
New cancellation right for downloaded software ....... .. 13
FR-France

Canal Plus case against BelN Sports for unfair competi-

HION AISMISSEA 4 vttt ettt ie et eie e e iaeneeaaennas [14]

of the European Audiovisual Observatory

IRIS 2014-7

Rights for excerpts from Football World Cup: last-
minute agreement between TF1 and BelN Sports....... ..
On-demand audiovisual media services: public consul-
tation on revision of regulations ............... .. ..ol L
Public consultation on funding for audiovisual produc-
tion by the television channels..............ccooviveen s

A year in the life of the Cinema Mediator .............. ..

GB-United Kingdom

English High Court sets out circumstances where abu-
sive words are not necessarily defamatory...............

Sports TV channel fined GBP 120,000 by Ofcom....... ..
Regulator issues new guidance on commercial refer-
ences in programming and product placement...........

GR-Greece

Judicial review over public television’s shutdown dis-

L 3T
IE-Ireland

Draft television access rules launched ................. ..
Review of designated free-to-air sporting events.........
LU-Luxembourg

ALIA rejects plans for new radio station................ ..
LV-Latvia

Amendments to Electronic Media Law adopted ........ ..
RO-Romania

Modification of the Audiovisual Law...............c.cuun .
New modification of the Public Audiovisual Services Law.

Intended laws for hearing and speech impaired people ..
Modification of the Cinematography Emergency Decree
rejected oo e e

TR-Turkey

Constitutional Court declares that YouTube ban is un-
CONSEItULIONAl . oo e et e

US-United States

Planned reform of net neutrality by the Federal Commu-
nications ComMMISSION ..t iiiiiii s ieeinnaeneeaes s
AT&T to merge with DIireCTV ..ovvv i i iiee s

1 0]
1 0]



Editorial Informations

Publisher:

European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG

Tél. : +33 (0) 390 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int

Comments and Contributions to:

iris@obs.coe.int

Executive Director:

Susanne Nikoltchev

Editorial Board:

Francisco Javier Cabrera Bladzquez, Editor (European
Audiovisual Observatory)

Michael Botein, The Media Center at the New York Law School
(USA) e Media Division of the Directorate of Human Rights of
the Council of Europe, Strasbourg (France) e Andrei Richter,
Faculty of Journalism, Moscow State University (Russian
Federation) e Peter Matzneller, Institute of European Media
Law (EMR), Saarbriicken (Germany) e Harald Trettenbrein,
Directorate General EAC-C-1 (Audiovisual Policy Unit) of
the European Commission, Brussels (Belgium) e Tarlach
McGonagle, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands)

Council to the Editorial Board:

Amélie Blocman, Victoires Editions

Documentation/Press Contact:

Alison Hindhaugh

Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10;

E-mail: [alison.hindhaugh@coe.int|

e

e s - I

EURGPEAN AUDIONISUAL OBSERVATORY
EUROPAISCHE AUDIOVISUELLE e EURGPARAT

LEGIPRESSE

Tijdschrift voor Media- on Communicaticrecht

wrar]|  Mediaforum &ﬁgggs

Translations:

Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Brigitte Auel e France Courreges e Paul Green
e Elena Mihaylova e Martine Mdiller-Lombard e Katherine
Parsons e Marco Polo Sarl e Stefan Pooth e Nathalie Sturlese
Corrections:

Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Francisco Javier Cabrera Blazquez, European
Audiovisual Observatory e Annabel Brody, Institute for
Information Law (IViR) at the University of Amsterdam (The
Netherlands) e Johanna Fell, European Representative BLM,
Munich (Germany) ¢ Amélie Lépinard, Master - International
and European Affairs, Université de Pau (France) e Julie
Mamou e Oliver O’Callaghan, City University London, UK
e Candelaria van Strien-Reney, Law Faculty, National
University of Ireland, Galway (Ireland) e Daniel Bittmann,
Institute of European Media Law (EMR), Saarbricken
(Germany)

Distribution:

Markus Booms, European Audiovisual Observatory

Tel.:

+33(0)3 90 21 60 06;

E-mail: markus.booms@coe.int|

Web Design:

Coordination:  Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory e Development and Integration: www.logidee.com
e Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158

® 2014 European Audiovisual Observatory, Strasbourg
(France)

MOSKALIER ZENTRUM FUR MEDIENRECHT
UND MEDIENPOLITIK, MZMM

AT
EURDPAISEHE KOMMISSION Institut fiir Informationsrecht Institut fur Evropiisches Medienrecht

. AIKAIO MEZON
-  AIMEE::z==
el TR - & EMIKOINANIAZ


http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Taranenko
V. Russia

The European Court’s judgment in the case of Tara-
nenko v. Russia illustrates how Article 10, in conjunc-
tion with Article 11 (freedom of assembly and associ-
ation), also protects collective action, expressive con-
duct and distribution of leaflets as a form of protected
speech. The case concerns the detention and convic-
tion of Ms Taranenko, a participant in a protest against
the politics of President Putin in 2004. The protesters
had occupied the reception area of the President’s
Administration building in Moscow and locked them-
selves in an office. They waved placards with “Putin,
resign!” (« Ilyrum , yiimm !») and distributed leaflets
with a printed address to the President that listed ten
ways in which he had failed to uphold the Russian
Constitution, and a call for his resignation. One of the
protesters, Ms Taranenko, complained in Strasbourg
about the way the Russian authorities have treated,
detained, prosecuted and convicted her for participat-
ing in this protest action, claiming that her right to
freedom of expression and her right of peaceful as-
sembly had been violated.

The Court reiterated that “the right to freedom of as-
sembly is a fundamental right in a democratic society
and, like the right to freedom of expression, is one
of the foundations of such a society. Thus, it should
not be interpreted restrictively”. The Court also em-
phasised that any measures interfering with freedom
of assembly and expression “other than in cases of
incitement to violence or rejection of democratic prin-
ciples do a disservice to democracy and often even
endanger it”. The Court noted that the issues of free-
dom of expression and freedom of peaceful assem-
bly are closely linked in the present case: “Indeed,
the protection of personal opinions, secured by Article
10 of the Convention, is one of the objectives of free-
dom of peaceful assembly as enshrined in Article 11
of the Convention”. The European Court underlined
that the protest, although involving some disturbance
of public order, had been largely non-violent and had
not caused any bodily injuries. The participants in
the protest action came to the President’s Adminis-
tration building to meet officials, hand over a petition
criticising the President’s policies, distribute leaflets
and talk to journalists. The aim of the protesters
in Moscow was indeed to obtain media-exposure, in
which they effectively succeeded. The disturbance
that followed was not part of their initial plan but a
reaction to the guards’ attempts to stop them from
entering the building. In this context, the Court had

to examine with particular scrutiny the prison sen-
tence as a sanction imposed by the national author-
ities for non-violent conduct. The Court found in par-
ticular that while a sanction for Ms Taranenko’s actions
might have been warranted by the demands of public
order, her detention pending trial of almost one year
and the suspended prison sentence of three years im-
posed on her had to have had a deterring effect on
protesters. The Court considered the pre-trial deten-
tion and the prison sentence as an “unusually severe
sanction” having a chilling effect on Ms Taranenko and
other persons taking part in protest actions. The Court
referred to the “exceptional seriousness of the sanc-
tions” as being disproportionate and therefore con-
cluded that the interference had not been necessary
in a democratic society for the purposes of Article 10.
There had accordingly been a violation of Article 10
interpreted in the light of Article 11 of the Convention.
e Judgment by the European Court of Human Rights (First Section),
case of Taranenko v. Russia, Appl. No. 19554/05 of 15 May 2014
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17082 EN

Dirk Voorhoof

Ghent University (Belgium) & Copenhagen University
(Denmark) & Member of the Flemish Regulator for
the Media

European Court of Human Rights: Perincek v.
Switzerland and Pentikdinen v. Finland

Two cases that have been previously reported in IRIS,
Perincek v. Switzerland (see IRIS 2014-2/1) and Pen-
tikainen v. Finland (see IRIS 2014-4/2), were referred
to the Grand Chamber on 2 June 2014. The conse-
quence of the referrals is that neither the judgment of
17 December 2013 in Peringek v. Switzerland, nor the
judgment of 4 February 2014 in Pentikainen v. Fin-
land have become final. In its application of Article
43 of the Convention the panel of the Grand Chamber
was of the opinion that both cases raise serious ques-
tions affecting the interpretation or application of the
Convention, or concern serious issues of general im-
portance, in which the Grand Chamber of 17 judges is
now to deliver a final judgment, most likely in 2015.

In Perincek v. Switzerland, the Second section of the
Court ruled by five votes to two, that Switzerland had
violated the right to freedom of expression by convict-
ing Dogu Peringek, chairman of the Turkish Workers’
Party, of publicly challenging the existence of geno-
cide against the Armenian people. The Swiss Courts
found Perincek guilty of racial discrimination within
the meaning of Article 261bis of the Swiss Criminal
Code. According to the Swiss Courts, the Armenian
genocide, like the Jewish genocide, was a proven his-
torical fact, recognised by the Swiss Parliament, while
Perincek’s motives in denying this historical fact were
of a racist tendency and did not contribute to the his-
torical debate. The Second section of the European

IRIS 2014-7 3


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17082
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-2/1&id=14760
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-4/2&id=14760

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

Court however clearly distinguished the discussions
on the legal qualification of the atrocities perpetrated
against the Armenian people in the first decades of
the 20th century from those concerning the nega-
tion of the crimes of the Holocaust, committed by the
Nazi-regime shortly before and during World War II.
The Court took the view that Switzerland had failed
to show how there was a social need in that country
to punish an individual for racial discrimination on the
basis of declarations challenging the legal character-
isation as “genocide” of acts perpetrated on the ter-
ritory of the former Ottoman Empire in 1915 and the
following years. The Swiss Government requested the
referral to the Grand Chamber in order to reconsider
the approach and reasoning of the majority of the Sec-
ond section, finding that there has been a violation of
Article 10.

In Pentikdinen v. Finland the Fourth section of the
European Court found that a Finnish press photogra-
pher’s conviction for disobeying a police order while
covering a demonstration did not breach his freedom
of expression as guaranteed by Article 10 of the Con-
vention. Pentikainen had not been prevented from
taking photos of the demonstration and no equipment
or photos had been confiscated. His arrest was a con-
sequence of his decision to ignore the police orders
to leave the area, while there was also a separate se-
cure area which had been reserved for the press. The
Court considered that the fact that the applicant was
a journalist did not give him a greater right to stay at
the scene than the other people and that the conduct
sanctioned by the criminal conviction was not his jour-
nalistic activity as such, but his refusal to comply with
a police order at the very end of the demonstration,
when the latter was judged by the police to have be-
come a riot. The European Court concluded, by five
votes to two, that the Finnish courts had struck a fair
balance between the competing interests at stake.
Pentikainen requested a referral to the Grand Cham-
ber. His claim was supported by the Finnish Union
of Journalists, the International Federation of Journal-
ists and the European Federation of Journalists, argu-
ing that the Court’s finding risked undermining press
freedom and the rights of journalists covering issues
of importance for society.

e Decision by the Panel of 2 June 2014 to refer the case of Peringek v.
Switzerland, Appl. No. 27510/08 of 17 December 2013, to the Grand

Chamber NN

e Decision by the Panel of 2 June 2014 to refer the case of Pentikdinen
v. Finland, Appl. No. 11882/10 of 4 February 2014, to the Grand

Chamber. NN

Dirk Voorhoof

Ghent University (Belgium) & Copenhagen University
(Denmark) & Member of the Flemish Regulator for
the Media

Committee of Ministers: Protection of

whistleblowers

On 30 April 2014, the Council of Europe’s Com-
mittee of Ministers (CM) adopted Recommendation
CM/Rec(2014)7 to member states on the protection
of whistleblowers. This follows previous engage-
ment with the topic by other Council of Europe bod-
ies, e.g., the Parliamentary Assembly’s Resolution
1729(2010) and Recommendation 1916(2010), both
entitled, “Protection of ‘whistle-blowers’” (IRIS 2010-
5:Extra) and case-law of the European Court of Hu-
man Rights (e.g. Heinisch v. Germany, no. 28274/08,
ECHR 2011).

The starting premise of the Recommendation is
that whistleblowers “can contribute to strengthening
transparency and democratic accountability” (Pream-
ble). Its central recommendation is that member
states “have in place a normative, institutional and
judicial framework” (hereafter, national framework) to
protect whistleblowers. For the purposes of the Rec-
ommendation, a whistleblower is “any person who re-
ports or discloses information on [acts and omissions
that represent] a threat or harm to the public inter-
est in the context of their work-based relationship,
whether it be in public or private sector” (Appendix,
para. (a)).

The Appendix to the Recommendation comprises “a
series of principles to guide member states when re-
viewing their national laws or when introducing leg-
islation and regulations or making amendments as
may be necessary and appropriate in the context of
their legal systems”. The principles are grouped as
follows: material scope; personal scope; normative
framework; channels for reporting and disclosures;
confidentiality; acting on reporting and disclosure;
protection against retaliation; advice, awareness and
assessment.

In terms of material scope, the national framework
facilitating public-interest disclosures should include,
“as appropriate, collective labour agreements” (para.
1). In terms of personal scope, the national frame-
work “should cover all individuals working in either
the public or private sectors, irrespective of the na-
ture of their working relationship and whether they
are paid or not” (para. 3). It should extend to af-
ter the cessation of the work-related relationship and
“possibly” also to “the recruitment process or other
pre-contractual negotiation stage” (para. 4). How-
ever, a “special scheme or rules, including modified
rights and obligations, may apply to information relat-
ing to national security, defence, intelligence, public
order or international relations of the State” (para. 5).

An important feature of the envisaged normative
framework is that States should ensure the existence
of an effective mechanism or mechanisms “for acting

4 IRIS 2014-7


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-5&id=14772
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-5&id=14772

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

on public interest reports and disclosures” (para. 9).
The Recommendation calls for prompt and efficient
follow-up to public-interest reporting and disclosures,
i.e., investigation and, “where necessary”, other ac-
tion by “the employer and the appropriate public reg-
ulatory body, law enforcement agency or supervisory
body” (para. 19). It also calls for whistleblowers to
be kept informed of relevant follow-up action taken
(para. 20).

There should be clear channels for public-interest re-
porting and disclosures: within an organisation “(in-
cluding to persons designated to receive reports in
confidence)”; to “relevant public regulatory bodies,
law enforcement agencies and supervisory bodies”,
and to the public, e.g. to “a journalist or a mem-
ber of parliament” (para. 14). Furthermore, employ-
ers should develop - in consultation with workers and
their representatives - internal reporting procedures
(paras. 15-17).

Whistleblowers are entitled to confidentiality (“sub-
ject to fair trial guarantees””) (para. 18) and to pro-
tection against “retaliation of any form, whether di-
rectly or indirectly, by their employer and by persons
working for or acting on behalf of the employer” (para.
21).

The Recommendation concludes with a call for
“[pleriodic assessments of the effectiveness of the
national framework [04046] by the national authori-
ties” (para. 29).

e Recommendation CM/Rec(2014)7 of the Committee of Ministers to
member states on the protection of whistleblowers, 30 April 2014

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17127 EN FR

Tarlach McGonagle
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

Committee of Ministers: Declaration on pro-
tection of journalism and safety of journal-
ists and other media actors

On 30 April 2014, the Council of Europe’s Committee
of Ministers (CM) adopted a Declaration on the protec-
tion of journalism and safety of journalists and other
media actors. The Declaration’s point of departure is
the observation that:

“Journalists and other media actors in Europe are in-
creasingly being harassed, intimidated, deprived of
their liberty, physically attacked and even killed be-
cause of their investigative work, opinions or report-
ing. These abuses and crimes are often met with in-
sufficient efforts by relevant State authorities to bring
the perpetrators to justice, which leads to a culture of
impunity” (para. 1).

The Declaration draws attention to the vulnerability
of journalists and others performing public-watchdog
functions through the media: they are often con-
fronted with operational obstacles as well as threats
to their safety and security. Crucially, it stresses
that “Attacks against journalists and other media ac-
tors constitute particularly serious violations of hu-
man rights because they target not only individuals,
but deprive others of their right to receive informa-
tion, thus restricting public debate, which is at the
very heart of pluralist democracy” (para. 5).

The Declaration then connects the dots between
some of the most relevant emphases in the case-
law of the European Court of Human Rights pertain-
ing to the safety of journalists and other media ac-
tors. It refers to the expansive nature of the legal
protection for journalistic activities (as governed by
duties and responsibilities) under Article 10 of the Eu-
ropean Convention on Human Rights (ECHR). It also
refers to various positive obligations of States, e.g.
to: create a favourable environment for inclusive pub-
lic debate; protect individuals’ right to freedom of ex-
pression “against the threat of attack, including from
private individuals, by putting in place an effective
system of protection” (para. 7), and eradicating im-
punity. It insists that: “All attacks on journalists and
other media actors should be vigorously investigated
in a timely fashion and the perpetrators prosecuted”
(para. 8).

The Declaration recalls that States are required to
tackle the sources of chilling effects on free expres-
sion and public debate, e.g.: judicial intimidation; ar-
bitrary application of the law; restrictions on free ac-
cess to information; lack of protection of journalists’
sources, and the “surveillance of journalists and other
media actors, and the tracking of their online activi-
ties [04046] without the necessary safeguards” (para.
10).

The action-oriented part of the Declaration (para. 11)
returns to the point of departure of the Declaration:
the need to effectively counter attacks and threats
targeting journalists and other media actors. It draws
attention to the “specific dangers” faced by female
journalists. It urges member states to fulfil relevant
positive obligations and to “contribute to the con-
certed international efforts to enhance the protection
of journalists and other media actors”, along the lines
envisaged by the United Nations Plan of Action on the
Safety of Journalists and the Issue of Impunity.

The CM also pledges to “intensify its standard-setting
and co-operation activities for the protection of jour-
nalism and the safety of journalists and other media
actors as a priority and contribute expertise to other
international organisations with regard to the particu-
lar competence of the Council of Europe”. The current
prioritisation of these themes in various parts of the
Council of Europe is evident. Safety of journalists was
the focus of the third Resolution adopted at the Coun-
cil of Europe Conference of Ministers responsible for

IRIS 2014-7 5


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17127

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

Media and Information Society in Belgrade in Novem-
ber 2013 (IRIS 2014-2/3). In December 2013, the CM
held a thematic debate on the topic, based on a dis-
cussion paper by the Secretary General (SG) of the
Council of Europe. In the run-in to the CM debate, the
Council of Europe’s Steering Committee on Media and
Information Society (CDMSI) also devoted attention to
the theme. Following the CM debate, the SG drew up
a set of proposals for follow-up.

After the adoption of the Declaration, a Round Table
on Safety of Journalists (‘From commitment to action’)
was organised by the Council of Europe in May 2014
and an expert committee on protection of journalism
and safety of journalists (MSI-]JO) is currently drafting
a Recommendation with an identical focus to that of
the Declaration. As such, the Recommendation, which
will be submitted to the CM for adoption in 2015, will
complement the Declaration.

The Russian Federation entered a reservation to the
Declaration, “specifically denying its application to
‘other media actors’, as it considers this term to be
unspecific and without any basis in binding interna-
tional legal documents” (footnote 1 to the Declara-
tion).

o Declaration of the Committee of Ministers on the protection of jour-
nalism and safety of journalists and other media actors, 30 April 2014
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17129 EN FR

Tarlach McGonagle
Institute for Information Law (IVIiR), University of
Amsterdam

EUROPEAN UNION

European Commission: A revised General
Block Exemption Regulation

On 17 June 2014, the European Commission adopted
a revised General Block Exemption Regulation
(GBER). The original GBER (Council Regulation No
994/98 of 7 May 1998, amended by Council Regula-
tion No 733/2013 of 22 July 2013), declared certain
categories of aid compatible with the internal market
in application of Articles 107 and 108 of the Treaty,
thereby exempting them from prior notification to the
Commission. The revised GBER has considerably ex-
tended the scope of exemptions from prior notification
of state aid granted to companies. According to Arti-
cle 3 GBER, public aid schemes shall be considered
compatible with the internal market and exempted
from the notification requirement of Article 108(3) of
the Treaty provided that such aid fulfils all the gen-
eral conditions laid down in Chapter | GBER, as well
as the specific conditions for the relevant category of
aid laid down in Chapter lll GBER.As a consequence

of this, Member States will be able to grant more aid
measures and higher amounts without having to no-
tify them to the Commission for prior authorisation.

The key changes brought by the revised GBER are the
following:

- Wider scope through increased thresholds: The ex-
emption thresholds for many measures that were al-
ready covered by the existing GBER have been raised,
allowing Member States to grant higher aid amounts
without prior notification. For some categories of aid,
the scope has also been increased through more flex-
ible eligibility conditions, more favourable maximum
aid intensities and higher aid amounts.

- Wider scope through additional categories of aid:
The adoption of a revised Enabling Regulation allowed
the Commission to exempt new categories, such as
aid for local, broadband, research and energy in-
frastructures, innovation clusters, regional urban de-
velopment funds, culture and heritage conservation,
audio-visual works, sports and recreational infrastruc-
tures and aid to make good damage caused by certain
natural disasters.

- Simplification: taking on board feedback from the
public consultations and in accordance with the ob-
jectives of the Commission’s State Aid Modernisa-
tion (SAM) initiative, the conditions that aid measures
should meet to benefit from the exemption have been
significantly clarified and simplified.

In the case of aid concerning audiovisual works (in-
cluding cinematographic works), state aid measures
had to be notified to the Commission, which had to as-
sess first whether the aid scheme respected the “gen-
eral legality” principle, i.e. whether or not the scheme
contains clauses that would be contrary to the provi-
sions of the EU Treaty in fields other than state aid (in-
cluding its fiscal provisions). It then had to assess the
compatibility of the support scheme with the provi-
sions of the TFEU dealing with state aid. The Commis-
sion’s assessment of state aid for audiovisual works
is based on the rules indicated in the 2013 Cinema
Communication (see|IRIS 2014-1/7).

The revised GBER may have an impact in the way
Member States notify state aid schemes concerning
the audiovisual sector. Recital 73 GBER acknowledges
the important role played by these works in shaping
European identities as well as the audiovisual sec-
tor’s particularities, and states that the criteria deter-
mined by the Commission in the Cinema Communica-
tion should be reflected in block exemption rules for
aid schemes for audiovisual works. According to Arti-
cle 4(1)(aa) GBER, the notification threshold for audio-
visual works amounts to EUR 50 million per scheme
per year. Article 54 GBER lists the specific conditions
rules according to which an aid scheme for audiovi-
sual works shall be exempted from the notification
requirement of Article 108(3) of the Treaty. These
specific conditions are based on the criteria exposed
in the Cinema Communication. First of all, aid shall

6 IRIS 2014-7


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-2/3&id=14773
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17129
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-1/7&id=16241

of the European Audiovisu

support a cultural product, and each Member State
shall establish effective processes to determine what
is considered “cultural”, such as selection of propos-
als by one or more persons entrusted with the se-
lection or verification against a predetermined list of
cultural criteria. The aid may be granted to the pre-
production, production and distribution of audiovisual
works.

The aid intensity for the production of audiovisual
works shall not exceed 50 % of the eligible costs,
but may be increased to 60 % of the eligible costs
for cross-border productions funded by more than
one Member State and involving producers from more
than one Member State, and to to 100 % of the
eligible costs for difficult audiovisual works and co-
productions involving countries from the Develop-
ment Assistance Committee (DAC) List of the OECD.

The aid intensity for pre-production shall not exceed
100 % of the eligible costs. If the resulting script or
project is made into an audiovisual work such as a
film, the pre-production costs shall be incorporated in
the overall budget and taken into account when cal-
culating the aid intensity. The aid intensity for distri-
bution shall be the same as the aid intensity for pro-
duction.

Aid shall not be reserved for specific production activ-
ities or individual parts of the production value chain.
Aid for film studio infrastructures shall not be eligible.
Also aid shall not be reserved exclusively for nation-
als and beneficiaries shall not be required to have the
status of undertaking established under national com-
mercial law.

Furthermore, Article 54 GBER also contains a list of
eligible costs and includes rules concerning territorial
spending obligations following the lines of the Cinema
Communication.

The Regulation entered into force on 1 July 2014.

e Commission Regulation (EU) No 651/2014 of 17 June 2014 declar-
ing certain categories of aid compatible with the internal market
in application of Articles 107 and 108 of the Treaty Text with EEA
relevance

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19094 DE EN FR
CS DA EL ES ET F HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

Francisco Javier Cabrera Blazquez
European Audiovisual Observatory

BE-Belgium

New criminal provisions for online solicita-
tion for sexual purposes and cyberluring

On 10 April 2014 two new (complementary) acts were
adopted in Belgium that amend the Criminal Code in
order to protect minors against solicitation for sexual
purposes through ICT (information and communica-
tion technologies) ‘grooming’, on the one hand, and
‘cyberluring’ (‘cyberlokken’), on the other hand.

The first act introduces a new article 377quater in
the Criminal Code, which criminalises the proposal,
through information and communication technolo-
gies, of an adult to meet a child who has not reached
the age of 16, for the purpose of committing any of
the offences established in the sections ‘Indecent as-
sault and rape’, ‘Depravity of youth and prostitution’
or ‘Public indecency’, against him or her, where this
proposal has been followed by material acts leading
to such a meeting. This act can be punished with a
prison sentence between 1 to 5 years. Additionally,
an increase of the penalty has been integrated in arti-
cle 377quater of the Criminal Code when sexual abuse
is preceded by online or offline grooming.

Adopting a clear and explicit legislative provision with
regard to the solicitation of children for sexual pur-
poses by means of ICT is in line with article 23 of
the Council of Europe Convention on the Protection
of Children against Sexual Exploitation and Sexual
Abuse and article 6 of the EU Directive on combating
the sexual abuse and sexual exploitation of children
and child pornography.

The second act inserts a new section in the Criminal
Code, titled ‘Luring of minors on the internet with a
view to committing a crime or a misdemeanour’. Ac-
cording to the new article 433bis/1 of the Criminal
Code, adults that communicate by means of informa-
tion and communication technologies with an appar-
ent or probable minor to facilitate the commission of
a crime or offence against that minor will be punished
with a prison sentence between 3 months and 5 years,
1) if they have concealed or lied about their iden-
tity, age or capacity, 2) if they have emphasised the
confidential nature of their conversations, 3) if they
have offered or held up the prospect of a gift or other
advantage, 4) if they have tricked the minor in any
other way. This article has a broader scope of applica-
tion than the new article 377quater. The preparatory
works of the act on cyberluring indicate that the com-
munication through ICT between the perpetrator and
the minor should not necessarily result in a proposi-

IRIS 2014-7 7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=19094

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

tion or meeting in order to be able to apply the new
article 433bis/1, and that for instance manipulating a
child to send child pornography images (without in-
tending to meet that child) could fall within the scope.
Moreover, ‘cyberluring’ could also have other goals,
aside from the commission of sexual offences, such as
luring children to a sect. Finally, it was clarified that
the four conditions mentioned in the article should not
be considered cumulative.

e Wet van 10 april 2014 betreffende de bescherming van minder-
jarigen tegen benadering met als oogmerk het plegen van strafbare
feiten van seksuele aard (Act of 10 April 2014 regarding the pro-

tection of minors against solicitation with the purpose of committing
criminal offences of a sexual nature, Official Gazette 30 April 2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17123 FR NL

e Wet van 10 april 2014 tot wijziging van het Strafwetboek teneinde
kinderen te beschermen tegen cyberlokkers (Act of 10 April 2014
amending the Criminal Code with a view to protect children against
cyberlurers, Official Gazette 30 April 2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17125 FR NL

Eva Lievens
KU Leuven & Ghent University

DE-Germany

Federal Supreme Court weighs minor’s right
to informational self-determination against
media freedom and freedom of expression

In a ruling of 29 April 2014 (case no. VI ZR 137/13),
the Bundesgerichtshof (Federal Supreme Court - BGH)
granted an appeal filed by a magazine and dismissed
a complaint lodged by the adopted child of a famous
television presenter, who had sought an injunction
against the publication of information about the par-
ent/child relationship between them.

The plaintiff had been adopted by a famous TV pre-
senter and his wife in 2000. Until 2009, details of the
parent/child relationship between the adopted minor
and the TV presenter, including the plaintiff’'s name
and age and her parents’ names, had been reported
in various publications. In the 8 July 2011 edition of
the magazine “Frau im Spiegel”, the defendant had
published a report entitled “Gefragt wie ein Popstar”
(“Questioned like a pop star”) concerning an appear-
ance by the TV presenter at the Goethe University in
Frankfurt am Main. In the article, the plaintiff's full
name and age had been mentioned and, although the
digits in her age had been mixed up, she had still been
identifiable.

The Landgericht Hamburg (Hamburg District Court -
LG) had ordered the defendant not to publicise the
parent/child relationship between the plaintiff and the
TV presenter (decision of 29 June 2012, case no. 324
0 201/12). The defendant’s subsequent appeal to the
Hanseatisches Oberlandesgericht (Hanseatic Appeal

Court - OLG) had been rejected (decision of 18 De-
cember 2012, case no. 7 U 67/12).

The BGH upheld the defendant’'s appeal and dis-
missed the action brought by the TV presenter’s
adopted child. Unlike the LG and OLG, the BGH ruled
that the plaintiff was not entitled to prevent the pub-
lication of details of her relationship to the TV presen-
ter.

It was true that the plaintiff's general privacy
rights, in particular her right to informational self-
determination, had been infringed by the publication
of her first name, age and relationship to the TV pre-
senter in the defendant’s magazine. However, this
infringement was not unlawful since, in the weighing
up process that was necessary because the right to
privacy was a framework right, the defendant’s right
to freedom of expression and media freedom was out-
weighed by the plaintiff’s right to privacy.

In the weighing up process, the fact that the plain-
tiff had been only 12 years old when the information
had been published and had therefore merited special
protection in view of her continuing development into
an independent person had counted in her favour.

However, the decisive factor in the defendant’s favour
was the fact that the information concerning the plain-
tiff that had been published in the magazine had pre-
viously been widely reported and therefore had al-
ready shaped the public’'s view of the plaintiff. Ac-
cording to the LG's findings, to which the OLG referred
in its decision, 11 press reports had been published
in various high-circulation media accessible to a wide
audience in 2000, 2001 and between 2006 and 2009.
These articles about the TV presenter had mentioned
the plaintiff’s first name and age, as well as the par-
ent/child relationship between the two of them.

Therefore, the plaintiff's name, age and relationship
to the TV presenter had been known to a large number
of people before the defendant had published this in-
formation. Since these people could themselves have
passed this information on to third parties, the plain-
tiff had lost her anonymity before the disputed report
had been published. In view of the short period of
time between the most recent of these publications
and the disputed report, the plaintiff had not yet re-
gained her anonymity. Since the defendant’s disputed
report did not contain any new information, it did not
constitute a separate infringement.

Contrary to the OLG's opinion, the publication of
known information by the defendant did not become
unlawful simply because there was no legitimate pub-
lic interest and because the report about the TV pre-
senter could have been published without revealing
the plaintiff’s first name and age.

It was true that the information about the plaintiff
only added entertainment and descriptive value to
the article about the TV presenter. However, even

8 IRIS 2014-7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17123
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17125

entertaining articles were protected under the free-
dom of expression and it was fundamental to the free-
dom of expression and media freedom that media
should be able to decide according to their own ed-
itorial criteria what they considered to be in or out-
side of the public interest. Freedom of expression
was not only designed to protect the public inter-
est. Rather, its primary purpose was to guarantee the
self-determination of individual holders of fundamen-
tal rights by enabling them to express their personal-
ity in communications with others. This in itself lent
added importance to the freedom of expression when
weighed against the general right to privacy, whereas
any public interest merely increased the importance
of this fundamental right even further.

e Urteil des BGH vom 29. April 2014 (Az.: VI ZR 137/13) (Bundes-
gerichtshof (Federal Supreme Court - BGH) decision of 29 April 2014
(case no. VI ZR 137/13))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17108 DE

Daniel Nikolaus Bittmann
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

Federal Supreme Court rules that privacy
breach compensation is not heritable

In a ruling of 29 April 2014 (case no. VI ZR 246/12),
the Bundesgerichtshof (Federal Supreme Court - BGH)
rejected an appeal by a plaintiff who, as the heir of a
famous entertainer, had wanted to pursue a claim for
financial compensation for an infringement of the late
entertainer’s right to privacy.

The entertainer had argued that articles published in
the defendant’s magazines had infringed his right to
privacy and claimed financial compensation from the
defendant. His complaint had been faxed to the court
the day before he died, but had not been sent to the
defendant until a few weeks later.

In its decision, the BGH confirmed the lower-instance
rulings of the Landgericht Berlin (Berlin District Court)
of 21 June 2011 (case no. 27 O 145/11) and the Kam-
mergericht Berlin (Berlin Supreme Court) of 3 May
2012 (case no. 10 U 99/11) on the grounds that the
claim for financial compensation for breach of privacy
was not heritable.

However, this outcome was not based on the recog-
nition that the intangible elements of the right to pri-
vacy were irreparably tied to the individual rightsh-
older and, as personal rights, were inalienable and in-
dispensable, i.e. non-transferable and non-heritable.
Indeed, the claim to financial compensation was not
itself an element of the general right to privacy.
Rather, the claim was not heritable because of its very
nature and purpose.

The legislature had never previously examined the
heritability of a claim to financial compensation. Nei-
ther had it stated indirectly that such a right could be
inherited. In particular, the deletion and rescinding
of Articles 847(1)(2) and 1300(2) of the old version
of the Biurgerliches Gesetzbuch (Civil Code - BGB),
which had governed the non-heritability of the right
to non-material damages and “Kranzgeld” (compen-
sation due for breach of a promise to marry) respec-
tively, could not be interpreted as such an indirect
statement.

The function of a claim to financial compensation
proved decisively that it could not be inherited. The
awarding of financial compensation to a victim of se-
rious breaches of privacy was based primarily on the
idea of making amends, which was the main purpose
of the right to such compensation. Financial compen-
sation could not be considered for breaches of privacy
rights committed after a person’s death because a de-
ceased person could no longer be satisfied in this way.
The same applied in the current situation, in which,
although his privacy had been breached while he was
still alive, the victim had died before the claim to fi-
nancial compensation had been met. Here also, as in
the case of postmortem breaches of privacy, amends
could no longer be made. Generally speaking, there
were (in principle) no grounds for extending a com-
pensation claim beyond the victim’s death.

The preventive effect sought through or resulting from
the payment of financial compensation did not justify
any other outcome, since it was not, on its own, a
sufficient reason to award such compensation. The
heritability of the right to damages and other intangi-
ble rights on the one hand, and the non-heritability of
claims to financial compensation on the other, did not
represent unjustified discrimination under Article 3(1)
of the Grundgesetz (Basic Law - GG). Indeed, there
were material grounds for such discrimination be-
cause the notion of making amends was more promi-
nent in a claim for financial compensation than in a
claim for damages and other claims for reimburse-
ment for non-material losses.

The fact that the claim for financial compensation was
faxed to the court while the deceased was still alive
did not alter the fact that the purpose of the compen-
sation, i.e. to make amends, could no longer be met
after he had died.

Whether the right to financial compensation would
have been heritable if the claim had been delivered
to the defendant while the victim was still alive could
remain an open question. In this case, the retroactive
effect provided for in Article 167 of the Zivilprozessor-
dnung (Code of Civil Procedure - ZPO) did not apply,
i.e. the time at which the action was submitted to
the defendant was not fictitiously moved forward to
the time when it was submitted to the court. Article
167 ZPO only applied to cases in which the document
was submitted in order to comply with a deadline, to
have the period of limitations begin anew or to have
it extended.

IRIS 2014-7 9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17108

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

o Urteil des BGH vom 29. April 2014 (Az.: VI ZR 246/12) (Federal
Supreme Court ruling of 29 April 2014 (case no. VI ZR 246/12))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17109 DE

Daniel Nikolaus Bittmann
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

Regional Constitutional Courts find broad-
casting charge acceptable

In a ruling of 13 May 2014, which has not yet
been published in full, the Verfassungsgerichtshof
Rheinland-Pfalz (Rhineland-Palatinate Constitutional
Court) decided that the new regulations on the financ-
ing of public service broadcasting through the levy-
ing of broadcasting charges did not infringe the pro-
visions of the Constitution (case no. VGH B 35/12;
regarding the introduction of the new broadcasting
charge in Germany, see [IRIS 2012-2/14). A com-
plaint lodged by the Montabaur-based road construc-
tion firm Volkmann und Rossbach, which has numer-
ous branches both in Rhineland-Palatinate and else-
where, was deemed inadmissible by the court insofar
as it concerned details of the collection of the charge
and of related data. These details should initially have
been clarified by the administrative courts. It was also
clear that alleged violations of the freedoms of occu-
pation, trade and information, and of the right to in-
formational self-determination could be ruled out im-
mediately, since the broadcasting charge did not in-
terfere with any of these areas.

The court considered the complaint to be admissible
but unfounded insofar as the complainant disputed
the Land’s jurisdiction to legislate on the grounds that
the broadcasting charge was actually a tax that the
Lander did not have the authority to introduce. The
broadcasting charge was not a tax, but a contribution,
as defined under fiscal law, for which the Lander were
responsible. The court also rejected the complainant’s
allegation that the equal treatment principle had been
violated. The road construction firm had argued that
businesses were categorised according to the number
of sites and employees they had, rather than being
treated individually, which led to unequal treatment in
individual cases. In particular with mass phenomena,
as they appeared specifically in fiscal law, the legisla-
ture was therefore both obliged and entitled to base
its decisions on an overall assessment and to incorpo-
rate them into generalised regulations. If this resulted
in hardship for some, it did not represent a violation of
the general principle of equality. Although it was not
currently necessary under constitutional law to take
exceptional cases into consideration, the legislature
was obliged to continuously monitor and observe de-
velopments in the law on the broadcasting charge and
technical changes.

Finally, the broadcasting charges were proportionate.
They were limited to a small percentage of staff and
operational costs. The law on the financing of broad-
casting also ensured that any budgetary surplus was
taken into account when calculating future financial
requirements and did not have a detrimental effect
on those liable to pay the charge.

This interpretation of the law was confirmed two
days later by the Bayerische Verfassungsgerichtshof
(Bavarian Constitutional Court) (decision of 15 May
2014, case no. Vf. 8-VII-12 and Vf. 24-VII-12). In
a case brought in particular by the Rossmann phar-
macy chain, it was also argued that the broadcasting
charge was a tax and that the aforementioned funda-
mental rights had been infringed. Rossmann claimed
that it had to pay around EUR 280,000 for its 1,750 or
so branches, whereas it would only have to pay EUR
39,000 if all its staff worked at the same location. The
Bayerische Verfassungsgerichtshof replied that it was
not contrary to the nature of a charge such as this that
owners of properties in which there was no broadcast
reception equipment should be obliged to pay. The
proportionality principle did not mean that the legisla-
ture should exempt people from the obligation to pay
the charge if they did not want to make use of the
opportunity it gave them.

e Presseerkldarung des Verfassungsgerichtshofs Rheinland-Pfalz zum
Urteil vom 13. Mai 2014, Aktenzeichen: VGH B 35/12 (Press release
of the Rhineland-Palatinate Constitutional Court concerning the judg-
ment of 13 May 2014 (VGH B 35/12))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17114 DE

e Entscheidung des Bayerischen Verfassungsgerichtshofs vom 15.
Mai 2014 (Aktenzeichen: Vf. 8-VII-12 Vf. 24-VII-12) (Decision of the
Bavarian Constitutional Court of 15 May 2014 (Vf. 8-VII-12 Vf. 24-VII-
12))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17115 DE

Tobias Raab
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

Karilsruhe Appeal Court rules on infringe-
ment of own image rights

On 14 May 2014, the Oberlandesgericht Karlsruhe
(Karlsruhe Appeal Court - OLG) ruled, in a decision
yet to be published in full, that the Bild newspaper,
by publishing a photograph of a famous footballer
in which a woman appeared by chance in the back-
ground, infringed the woman’s own image rights un-
der Article 22 of the Kunsturhebergesetz (Art Copy-
right Act - KUG) and, at the same time, breached her
general right to privacy under Article 823(1) of the
Burgerliches Gesetzbuch (Civil Code - BGB).

The disputed photograph was published in 2012 in an
article about a robbery committed against the foot-
baller during his holiday. The text “Sonne, Strand,

10 IRIS 2014-7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17109
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-2/14&id=14785
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17114
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17115

Strauchdiebe. Gestern sahen wir ... Star A. in pikan-
ter Frauen-Begleitung am Ballermann... Jetzt wurde
er Opfer einer Straftat...” (“Sun, beach, thief. Yester-
day we saw 04046 star A. with a tasty female com-
panion on the Ballermann04046 Now he has become
a victim of crime04046”) was printed under the head-
line “A. am Ballermann ausgeraubt” (“A. robbed on the
Ballermann”). The image showed the famous foot-
baller on a public beach. The plaintiff could be identi-
fied in the background on the right-hand edge of the
picture, wearing a bikini and lying on a sunlounger.
She had asked the Landgericht Karlsruhe (Karlsruhe
District Court - LG) for an injunction preventing the
re-publication of the photograph and for appropriate
financial compensation. The LG rejected her claim on
the grounds that images in which people appear only
as an accessory alongside a landscape or other mem-
bers of the public may be distributed and publicly dis-
played in accordance with Article 23(1)(2) KUG. The
plaintiff appealed to the OLG Karlsruhe against this
decision.

The OLG argued that, contrary to the LG's assump-
tion, the content of the image in this case was char-
acterised by its location. The exception provided for
in Article 23(1)(2) KUG did not apply because, other-
wise, someone pictured with a famous person purely
by chance would be treated less favourably than a
famous person’s companion in an everyday situation
that did not, in itself, justify the publication of a pho-
tograph of them. The OLG also thought that no ex-
ception to the requirement for consent under Article
22 KUG applied in this case. The fact that it was ac-
ceptable to publish an image of the footballer in the
context of the report did not mean that the plaintiff
could also be pictured. Since she had no connection
whatsoever with the footballer, there was no public
interest for her to be included in the picture. The pho-
tograph showed the plaintiff on holiday, a situation in
which even the privacy of famous people was usually
closely protected. The plaintiff could have been made
unrecognisable if her face had been pixelated or her
eyes blanked out. It was significant that the plaintiff,
because she had been wearing a bathing costume,
would have been exposed to more intensive scrutiny
by millions of people than would otherwise have been
the case. Readers could also have been led to specu-
late over whether she was the “tasty female compan-
ion” referred to in the article.

Following the plaintiff’s appeal, the OLG ordered the
newspaper not to publish the image again. However,
it did not consider that the infringement justified pay-
ment of financial compensation because it did not
constitute a serious invasion of the victim’s privacy.

The OLG’s decision is open to appeal.

e Pressemitteilung des OLG Karlsruhe vom 20. Mai 2014 (Karlsruhe
Appeal Court press release of 20 May 2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17111 DE

Anastasia Orlova
Graduate fellow on privacy, University of Passau

Koblenz Appeal Court accepts claim that in-
timate images should be deleted after rela-
tionship ends

In a decision of 20 May 2014, which is not yet final
and has not been published in full, the Oberlandes-
gericht Koblenz (Koblenz Appeal Court - OLG) ruled
that a partner’s consent to the storage of intimate
photographs and film footage is limited to the dura-
tion of the relationship (case no. 3 U 1288/13).

During a relationship between the plaintiff and the de-
fendant, who is a photographer, a large number of
photographs of the plaintiff were taken with her con-
sent. They included intimate pictures, some of which
the plaintiff had taken herself and given to the defen-
dant in digitised form.

After the relationship ended, the plaintiff demanded
that the defendant should not be allowed to make the
images accessible to third parties or the public. The
defendant accepted this request. He was also ordered
by the Landgericht Koblenz (Koblenz District Court -
LG) to delete the electronic copies of intimate images
of the plaintiff that were in his possession. The LG
Koblenz refused the plaintiff’s additional request that
the defendant be obliged to delete all images in which
she appeared.

Both parties appealed against the first-instance deci-
sion.

The OLG Koblenz confirmed all elements of the LG’s
decision. Firstly, it concluded that photographing and
filming someone with their consent during a relation-
ship did not constitute an illegal invasion of the per-
son’s general privacy rights. However, where intimate
images were concerned, the plaintiff's privacy rights
needed to be weighed against the defendant’s right
of ownership. In principle, the plaintiff had consented
to the creation and use of the images. However, if the
images were intimate, this consent was valid only dur-
ing the relationship. All intimate digital images should
therefore be completely deleted after the end of the
relationship.

The OLG also held that photographs taken during par-
ties, celebrations and holidays did not invade the
plaintiff's privacy, so the defendant was permitted to
keep these images permanently. In contrast to the
intimate photographs, the plaintiff’s general privacy
rights did not outweigh the defendant’s right of own-
ership in these cases. The defendant could not there-
fore be required to delete these images.

e Pressemitteilung des OLG Koblenz vom 21. Mai 2014 (Koblenz Ap-
peal Court press release of 21 May 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17112 DE

Cristina Bachmeier
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

IRIS 2014-7 11


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17111
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17112

of the European Audiovisua

Rhineland-Palatinate Administrative Appeal
Court complains about SAT.1 inserts

In a ruling of 29 April 2014,
theOberverwaltungsgericht Rheinland-Pfalz
(Rhineland-Palatinate Administrative Appeal Court
- OVG) decided that an insert used to introduce a
commercial break infringed rules on the separation
of TV programmes and advertisements because it
contained a programme announcement.

During a break between two early evening pro-
grammes, TV broadcaster SAT.1 had broadcast inserts
that included the word “Werbung” (advertising). The
inserts also contained programme announcements for
a boxing match and the programme “The Voice of
Germany”. The Landeszentrale fiir Medien und Kom-
munikation Rheinland-Pfalz (Rhineland-Palatinate me-
dia and communication office - LMK) considered that
this breached Article 7(3) of the Rundfunkstaatsver-
trag (Inter-State Broadcasting Agreement - RStV) and
ordered the broadcaster not to use the inserts again.

The OVG has now rejected the broadcaster’s appeal
and upheld the ruling of the first-instance administra-
tive court.

The OVG held that, according to the relevant provi-
sions of the RStV, advertisements should be clearly
separated from other programme material by opti-
cal or acoustic means, depending on the medium. In
the case of television advertising, this meant that the
start of the advertisement should be indicated by op-
tical means, usually including the word “Werbung”.
As a rule, this could not be linked to a programme
announcement. According to the OVG, a programme
announcement was an editorial item and therefore
formed part of the programme, from which advertise-
ments should be separated.

Since they contained programme announcements,
the inserts therefore failed to meet the relevant re-
quirements.

On account of the fundamental importance of the
case, the OVG allowed an appeal to the Bundesver-
waltungsgericht (Federal Administrative Court).

e Urteil des OVG Rheinland-Pfalz vom 29. April 2014 (Az.: 2 A
10894/13.0VG) (Decision of the Rhineland-Palatinate Administrative
Appeal Court of 29 April 2014 (case no. 2 A 10894/13.0VG))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17113 DE

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

vzbv complains about unlawful streaming
service T&Cs

According to an inspection of 14 video and music
streaming services by the Bundesverband der Ver-
braucherzentrale (Federation of German Consumer
Organisations - vzbv), a total of 130 of the general
terms and conditions used by the service providers
were unlawful because they put consumers at an un-
reasonable disadvantage.

The vzbv has announced that it has so far cautioned
20 operators including Napster, Watchever, Spotify,
Simfy and Amazon. As well as clauses restricting
users’ warranty rights or operators’ liability, the vzbv
questioned the operators’ right to block or withdraw
their services at any time and to unilaterally amend
prices and contractual provisions.

There were also serious shortcomings as far as
data protection was concerned. For example, many
streaming services failed to meet their legal obliga-
tion to obtain consent for the use of customer data,
which meant that they were often able to decide at
their own discretion whether data on service use was
collected without the customer’s consent and whether
data was passed to third parties for advertising pur-
poses. This information was often passed to operators
of social networks such as Facebook without users’
knowledge.

Finally, the vzbv also reminded the providers that they
needed to make their terms and conditions easier
to read and understand. It particularly criticised the
“sometimes unreasonable length” of the terms and
conditions, since it was virtually impossible for the av-
erage consumer to fully understand a document that
could be up to 19 pages long.

Cease and desist declarations have already been
served to 16 of the 20 cautioned operators. The vzbv
has not yet exercised its right to instigate court pro-
ceedings regarding this matter.

e Bundesverband der Verbraucherzentrale - Uberblick der Abmahnun-
gen (Federation of German Consumer Organisations - Overview of
cautions)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17116 DE

Tobias Raab
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

[ ZAK finds breach of reporting principles ]

On 13 May 2014, the German media authorities’ Kom-
mission flir Zulassung und Aufsicht (Commission on

12 IRIS 2014-7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17113
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17116

of the European Audiovisu

Licensing and Supervision - ZAK) ruled that reporting
principles had been violated in the “Kabel eins” pro-
gramme “Abenteuer Leben” on 20 March 2013.

The ZAK considered that the report had given the im-
pression that a factory in Holland used horsemeat to
produce a special type of Dutch sausage (known as
“Frikandellen”) because the “original recipe” included
5% horse meat. The report had also claimed that the
factory was owned by a Dutch company. However,
both statements had turned out to be false. The fac-
tory did not use horsemeat to produce “Frikandellen”
and it was not a Dutch company, since its headquar-
ters were in Germany.

The ZAK stated that, although the company’s name
had not been expressly mentioned, it had appeared
on a lorry shown in the report.

For these reasons, the ZAK considered that the TV
broadcaster “Kabel eins” had breached “recognised
journalistic principles” in its reporting.

e Pressemitteilung der ZAK vom 13. Mai 2014 (Commission on Li-

censing and Supervision press release of 13 May 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17117 DE

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

Election scrutiny board rejects Bundestag
election protest after “LindenstraBe” fore-
cast

At its meeting on 3 April 2014, the Wahlprifungsauss-
chuss (Election Scrutiny Board) of the German Bun-
destag (lower house of parliament) decided to rec-
ommend that the Bundestag reject as unfounded a
protest against the validity of the 18th German Bun-
destag election of 22 September 2013.

On 22 November 2013, a citizen of the Bavarian town
of Furstenfeldbruck had faxed a protest against the
validity of the Bundestag election of 22 September
2013. He had protested on the grounds that, in the
1,448th episode of the TV series “LindenstraRe”, en-
titled “Leistungstrager”, which was broadcast on the
evening of the election, he had seen evidence of elec-
toral fraud in so far as the election results shown in
the episode had matched the initial election forecast
that only just been published when the programme
was shown. In the episode, the characters, one of
whom was a candidate for a fictitious party, watched
election forecasts for a fictitious Bundestag election
on television. In the protester’s opinion, it would have
been technically impossible to insert and then broad-
cast an image of the forecast between 18.00, when
the initial election forecast was broadcast, and 18.40,
when the episode was shown.

The Election Scrutiny Board thought the protest was
admissible but unfounded due to a lack of substanti-
ated evidence. The protest contained nothing more
than unproven conjecture and the mere suggestion of
electoral irregularities, without offering any concrete
factual evidence of an infringement of electoral law.

The election results broadcast in the programme were
approximate figures based on election forecasts at the
time when the episode had been produced. The ARD
had previously announced on the series website that
the initial forecast would be recorded and inserted in
the episode so that the results filmed in advance could
be adapted according to the situation on the evening
of the election. Depending on the election result, any
one of four different pre-produced episodes could be
used. In this way, around two minutes of the episode
were updated shortly before it was broadcast.

However, as the Election Scrutiny Board expressly
pointed out in its recommendation, none of this meant
that the election result had been fixed in advance.
Contrary to the protester’s opinion, therefore, since
the election had not been manipulated, there was no
reason to rerun the 18th German Bundestag election.

e Beschlussempfehlung des Wahlprifungsausschusses des 18.
Deutschen Bundestages vom 03. April 2014 (Drucksache 18/1160,
S. 149, Anlage 64, Az.: WP 200/13) (Recommendation of the Election
Scrutiny Board for the 18th German Bundestag election of 3 April
2014 (doc. 18/1160, p. 149, annex 64, case no.: WP 200/13))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17110 DE

Daniel Nikolaus Bittmann
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

New cancellation right for downloaded soft-
ware

As of 13 June 2014, German consumers are enti-
tled to cancel purchases of software, music, videos
and apps downloaded from the Internet. The change
is designed to implement Consumer Rights Directive
2011/83/EU, which aims to create a common, reliable
standard of consumer protection across Europe.

The amendment to the law on consumer cancella-
tion rights itself does not contain any express regu-
lation giving consumers the right to cancel purchases
of intangible, digital content downloaded from the In-
ternet. Rather, the introduction of such a right is
demonstrated by the fact that such rights are re-
stricted under the conditions laid down in the new
Article 356(5) of the Birgerliches Gesetzbuch (Civil
Code - BGB), which transposes Article 16(m) of Direc-
tive 2011/83/EU into German law. Article 356(5) BGB
defines the circumstances in which consumers’ can-
cellation rights expire in relation to the remote pur-
chase of digital, intangible content. It states that the
decisive factor is whether the commercial seller has

IRIS 2014-7 13


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17117
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17110

obtained the consumer’s prior consent to the immedi-
ate performance of the contract and his acknowledge-
ment that he thereby loses his right of withdrawal.

Cancellation rights are fraught with considerable fi-
nancial risks for sellers of Internet downloads because
the purchaser can always keep a digital copy. In addi-
tion, films and e-books are usually only used once.
Customers could therefore buy such digital content
and then - exercising their cancellation rights - send
it back to the seller having made full use of it.

There were previously no cancellation rights for pur-
chasers of software, apps, videos, music and other
digital content on the Internet if the product was pro-
vided in the form of a download or stream, i.e. if it
was not supplied on a tangible medium such as a CD
or DVD.

Sellers of Internet downloads should find out about
these new legislative amendments as soon as possi-
ble. In principle, under the amended law on cancella-
tion rights in relation to the sale of consumer goods,
the previously valid cancellation deadlines, example
terms of cancellation, rules on the cost of returning
goods and a number of other specific aspects of can-
cellation rights changed as of 13 June 2014.

Ingo Beckendorf

Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

FR-France

Canal Plus case against BelN Sports for un-
fair competition dismissed

On 18 June the commercial court in Nanterre deliv-
ered a judgment that had been keenly awaited in the
audiovisual sector. Canal Plus, editor of the epony-
mous premium channel and five derivative versions,
including Canal + Sports which offers its subscribers
exclusive live sports events, had brought proceed-
ings for unfair competition against BelN Sports, the
Qatari subsidiary of Al Jazeera Network, which edits
two sport channels launched in France in the summer
of 2012. These channels had acquired a large number
of audiovisual rights in respect of sport events, par-
ticularly top-level football competitions. BelN Sports’
commercial strategy had enabled it to progress from
500 000 subscribers in 2011 to more than 1.7 mil-
lion in early 2014. Canal Plus, on the basis of Article
1382 of the French Civil Code, the common law text
on tort, called on the court to declare that BelN Sports
had been guilty of unfair competition by adopting irra-
tional economic behaviour, based on the sale of sub-
scription to its channels at an abnormally low price

(11 euros per month) in relation to its particularly
substantial investments, resulting in disruption of the
market; it was claiming almost 300 million euros in
this respect. The court therefore considered whether
Canal Plus had demonstrated that its competitor was
at fault, that it had suffered prejudice as a result of
the latter’s behaviour, and that there was a causal link
between the fault and the alleged prejudice suffered.
The first point was the allegation of an abnormally low
price. Canal Plus claimed that its competitor’s unfair
behaviour lay in the combination of very high prices
for acquiring rights and a very low sale price which
would not allow its offer to achieve profitability in any-
thing less than ten years. The court noted, however,
that the price charged by BelN Sports was in line with
market prices (quoting the offer of Canal+, Foot+, at
8 euros per month, and that of Orange Sport - which
has since ceased - at 6 euros) and found that Canal
Plus had not demonstrated that the prices charged
by BelN Sports for subscription to its channels were
abnormally low in comparison with market prices. It
went on to examine the issue of the purchase of au-
diovisual rights at abnormally high prices. Canal Plus
held that the provisions of common law on unfair com-
petition should make it possible to oppose the irrup-
tion on the market of operators with more financial
backing than any other competitor might have. It
felt that the structurally deficit economic model of
its Qatari competitor inverted the competitive effect
of its entry into the market by evicting other editors
from the markets for the acquisition of rights. The
court noted, however, that the inflation of prices for
sport rights had begun well before BelN Sports arrived
on the market in June 2012 and that it had not af-
fected the percentage of rights held by Canal Plus for
the best matches in the premier league (70%) or for
other headliner competitions. Similarly, contrary to
the statements made by Canal Plus, the court found
that BelN Sports’ entry into the market had not con-
stituted an obstacle to competition since a number
of stakeholders had entered bids in 2014 for the ac-
quisition of TV rights (premier league and league of
champions). Thus Canal Plus had not demonstrated
that the Qatari channel’'s entry into the market had
resulted in an increase in the cost of acquiring rights.
In conclusion, the court recalled that the fact of a new
arrival suffering losses during the initial stage of de-
veloping its offer on a market was not an abnormal
situation, as long as it was part of an economic view
at the end of which the operator was able to envisage
achieving economic equilibrium. In the present case,
it was not possible for Canal Plus to presume what its
competitor’'s offer might be in one, three, five or ten
years’ time, given the extremely rapid and constant
evolution of the audiovisual sector and world growth
in the sport sector. The court also pointed out that
the Vivendi group, of which Canal Plus was part, also
had very substantial financial resources at its disposal
and that the applicant party had not demonstrated
that BelN Sports’ entry into the pay-TV market had
had a disrupting influence. Canal Plus having failed
to demonstrate the existence of unfair behaviour on

14 IRIS 2014-7



the part of its competitor which constituted fault, its
claims on this point were rejected. To help provide
transparency in this highly competitive market, the
court ordered the parties to have the operative part
of the judgment published, at their expense, in five
national daily newspapers.

e Tribunal de commerce de Nanterre (1re ch.), 18 juin 2014 - Canal
Plus ¢/ belN Sport France (Commercial court of Nanterre (1st cham-
ber), 18 June 2014 - Canal Plus v. BelN Sports France)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17131 FR

Amélie Blocman
Légipresse

Rights for excerpts from Football World Cup:
last-minute agreement between TF1l and
BelN Sports

An agreement between TF1 and BelN Sports, joint
holders of the rights to broadcast the 2014 World Cup
in France, was reached just two days before the start
of the competition, enabling other television channels
to acquire match excerpts. TF1, a private channel
broadcasting unencrypted, had acquired full broad-
casting rights for 130 million euros, and the Qatari
sport channel BelN Sports bought the rights from it
for all the matches. BelN Sports was thus offering
live broadcasting of all 64 matches in the competi-
tion, showing 36 of them in exclusivity. TF1 for its part
will be broadcasting 28, including those in which the
French national team plays. The last-minute agree-
ment reached by the joint holders of the rights thus
enables those other channels wishing to broadcast
longer excerpts than provided for in information law
(i.e. free of charge for news broadcasts and lim-
ited by the audiovisual regulatory authority (Conseil
Supérieur de I'Audiovisuel - CSA) to 90 seconds per
hour of air time) to pay for images within a certain
period of time. Under the agreement, the channels
can pay to use a maximum of two minutes of images
from any one match in the competition or a maximum
of three minutes from a number of matches in any
one news broadcast, within 24 hours of the end of
the match in question. The excerpts, the charge for
which is in the order of EUR 5000 to 6000 per minute,
are intended for use in newscasts and by news chan-
nels, but not by magazine programmes devoted to
the competition or for special reports. It should be
recalled that the opening match, the semi-finals and
the final of the football World Cup are all on the list
of “events of major importance” defined in Decree
No. 2004-1392 of 22 December 2004 on the broad-
casting of events of major importance (see IRIS 2005-
2/24). Accordingly, a freeview television service can-
not be prevented from broadcasting them; such a
broadcast must show the entire event and be sent out
live. TF1 will therefore be broadcasting the matches.

On 20 June, the Chairman of the CSA for his part reaf-
firmed the need for sport and its major events to re-
main accessible for freeview television. Furthermore,
he felt it was necessary for the CSA to be able to in-
tervene “directly or indirectly in negotiations for rights
concerning sports”. He also said that the list of events
of major importance provided for in the Decree “would
be extended to women’s competitions”.

Amélie Blocman
Légipresse

On-demand audiovisual media services: pub-
lic consultation on revision of regulations

The process of revising the Decree on On-Demand
Audiovisual Media Services of 12 March 2010 (see
IRIS 2011-1/26) continues. Following on from the au-
diovisual regulatory authority (Conseil Supérieur de
I’Audiovisuel - CSA) submitting a report to the Gov-
ernment in November 2013 in which it made a num-
ber of proposals for amending the text (see|IRIS 2014-
2/20), the Minister for Culture and Communication
embarked on a public consultation at the beginning
of June with a view to obtaining comments from the
stakeholders concerned. The aim is to determine
what the follow-up should be to the recommendations
made by the CSA. Firstly, the three recommendations
requiring amendment of the Act of 30 September
1986 on freedom of communication are presented.
These involve introducing the pooling of the principle
of contributing to the production of on-demand audio-
visual media services (on-demand AVMS) other than
for catch-up TV edited by a single group or, alterna-
tively, introducing a scheme for providing a number
of different versions of the same on-demand AVMS.
The third proposal involving an amendment to the
legislation concerns the introduction of the principle
of pooling the contributions of catch-up TV services
to cinematographic production with those of the tele-
vision services on which they are based, since Arti-
cles 28 and 33-1 of the Act of 30 September 1986
do not currently provide for this except for audiovi-
sual production. The stakeholders are therefore being
asked whether they are in favour of implementing all
or part of these amendments to the legislation and,
if so, whether they wish to make any changes. The
same question is then asked in the consultation in re-
spect of the six proposals made by the CSA regard-
ing amendment of the decree on on-demand AVMS. It
should be recalled that in its report the CSA proposed
the adoption of the same threshold of 20 works for
triggering the financial obligations and obligations of
exposure of the decree on on-demand AVMS; “sub-
stantially raising” the current financial threshold of
turnover of 10 million euros for triggering the obliga-
tion to contribute to the development of audiovisual
and cinematographic production; the expansion of the

IRIS 2014-7 15


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17131
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2005-2/24&id=14789
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2005-2/24&id=14789
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-1/26&id=14791
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-2/20&id=14791
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-2/20&id=14791

L'AUDIOVISUEL.
SERVATORY
ORMATIONSSTELLE

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

scope of the expenditure taken into account for the
contribution to the development of production so that
this would also include expenditure on digitisation and
combating piracy; the abandonment of the obligation
of exposure of European works and works made orig-
inally in the French language “at any time” in favour
of an appreciation on an annual basis applied to both
catch-up TV and video on demand; a relaxation of the
obligations of exposure of certain themed services in
exchange for obligations to invest in other forms of
support for the French or European creative industry.
Stakeholders are also being invited to make specific
recommendations where the proposals call for addi-
tional details. Thirdly, the Ministry seems to have Net-
flix clearly in its line of fire when it asks whether “the
projects for the launch in France of new on-demand
AVMS established on the territory of other member
States of the European Union and hence not subject
to the French regulations” would result in the parties
concerned changing their replies to the consultation
the CSA held last year. Lastly, the stakeholders are
being invited to say whether they wish to make any
other comments or requests for changes to the reg-
ulations, for example with regard to the contribution
rate, quotas for the exposure of works, or the arrange-
ments governing advertising. Replies are to be sent
to the Ministry of Culture and Communication no later
than 15 September 2014.

e Consultation publique sur I’adaptation du décret relatif aux services
de médias audiovisuels a la demande, Ministere de la Culture et de
la Communication, 24 juin 2014 (Public consultation on adapting the
Decree on on-demand audiovisual media services, Ministry of Culture
and Communication, 24 June 2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17119 FR

Amélie Blocman
Légipresse

Public consultation on funding for audiovi-
sual production by the television channels

On 9 June 2014, the Minister for Culture and Commu-
nication launched a public consultation in order to as-
certain the views of the stakeholders concerned by
the change to the scheme of contribution to the pro-
duction of audiovisual works applicable to editors of
television services. The Act of 15 November 2013 on
the independence of the public audiovisual sector al-
tered the criteria for independent audiovisual produc-
tion, henceforth authorising broadcasters to share in
a coproduction on condition that they participate sub-
stantially in the financing of the work (Art. 7-1 of the
Act of 30 September 1986 as amended). The level
of the substantial funding of a work and the extent
of the secondary rights and commercialisation man-
dates in the broadcasters’ hands have to be set out
in an implementing decree. In his report analysing
the balance between broadcasters’ investment in the
production of works and the level and extent of the

operating rights they hold in return, submitted to the
Ministry of Culture and Communication in December
2013, Laurent Vallet set out a series of proposals for
bringing relations between broadcasters and produc-
ers up to date. To encourage broadcasters to con-
tribute to funding fiction works at a high level, Minis-
ter for Culture Aurélie Filippetti wanted the substan-
tial level of funding of works entitling the channels to
hold shares in a coproduction to be set at 70%. This
consultation means that a revised consolidated ver-
sion of the “production” decree of 2 July 2010 and
the “cable-satellite” decree of 27 April 2010, incor-
porating the proposals contained in Mr Vallet’s report
approved by the Minister, is being submitted to the
stakeholders concerned. The Ministry points out, nev-
ertheless, that the purpose of this consultation on the
provisions contained in the regulations is not to deal
with all the issues concerning relations between pro-
ducers and broadcasters, but rather to set up a new
coherent framework within which both professional
negotiations and the agreements concluded with the
audiovisual regulatory authority (Conseil Supérieur de
I’Audiovisuel - CSA) would be fully covered, thereby
usefully supplementing the Act and its implementing
decrees. To achieve this, the Minister is suggesting
to producers and broadcasters that an expert should
be entrusted with the task of mediation, particularly
on those provisions not covered by the implement-
ing decrees. This refers in particular to the scope of
broadcasting rights, particularly for long-running seri-
als, the valuation of rights, the implementation of first
and final refusal, and the reorganisation of the right to
revenue for works which are not coproduced. Respon-
dents do not have much time in which to reply; their
observations must be sent to the Ministry of Culture
no later than 30 June 2014.

e Consultation publique sur la modification du régime de contribu-
tion a la production d’ceuvres audiovisuelles applicable aux éditeurs
de services de télévision, Ministére de la Culture et de la Communi-
cation, 9 juin 2014 (Public consultation on changing the scheme of
contributing to the production of audiovisual works applicable to ed-
itors of television services, Ministry of Culture and Communication,
9 lune 2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17120 FR

Amélie Blocman
Légipresse

[ A year in the life of the Cinema Mediator ]

The Cinema Mediator - a function currently being car-
ried out by Jeanne Seyvet - has published her report
on the activities of 2013. The Cinema Mediator in-
tervenes in the event of disputes regarding the cir-
culation of films in cinema theatres, mainly between
theatre operators and distributors. The parties meet
with a view to seeking prior conciliation, in compli-
ance with the rules on competition (Articles L. 213.1
to L. 213.8 of the Code on the Cinema and Animated

16 IRIS 2014-7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17119
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17120

Images and Decree No. 83-86 of 9 February 1983 as
amended). The Mediator has powers of injunction.
“Upstream” intervention nevertheless constitutes a
significant part of her activity and contributes actively
to the prevention and settlement of disputes within
the profession. This latest report of activities notes
that 84 requests for mediation were lodged in the
course of 2013, 8% fewer than in 2012, and that a
solution was found in 75% of cases. 65% of the re-
quests were for a conciliation meeting to be organ-
ised between one or more operators and one or more
distributors with a view to settling a dispute regard-
ing the placement of one or more films. Three re-
quests involved competition, three involved operat-
ing conditions, and 23 involved digital contributions
(within the Mediator’s remit since the adoption of Act
No. 2010-1149 of 30 September 2010 on the digital
equipment of cinema theatres). The content of the
agreement reached may vary, covering the film re-
quested, the cinema theatre requested, one or more
future films, the establishment of previously inexis-
tent relations, or the resumption of interrupted com-
mercial relations. The agreement may also cover
operating conditions, the amount of digital contribu-
tions, or the terms of a contract. The treatment of
a number of specific situations provided an opportu-
nity, after concertation with the profession, to respond
to the issue of access conditions for films beyond the
first weeks of exploitation, in the form of a recommen-
dation which was made public. The Cinema Media-
tor is also informed of all the decisions of the cinema
committees in each département (Commissions Dé-
partementales d’Aménagement Cinématographique -
CDAC) authorising the creation and extension of multi-
screen cinema establishments with more than 300
seats. Among the 36 files investigated in this respect
between January and December 2013, 27 were finally
authorised; 18 of these concerned the creation or ex-
tension of establishments with eight or more screens
(compared with 13 the previous year). The Mediator’s
intervention was concentrated on cases where new
projects did not appear likely to ensure the diversity
of forms of operation and hence the diversity of the
offer of films. Lastly, the Cinema Mediator is responsi-
ble for examining the implementation of the program-
ming undertakings of the owners and operators con-
cerned. Undertakings to limit multicasting, essential
for ensuring the diversity of cinematographic circula-
tion, constituted the focal point of negotiation efforts
in 2013. The Mediator regretted that the scheme was
a fragile one, since the elements needed to draw up
an annual report of undertakings were lacking and it
had not been possible to examine them at this stage
for 2013. Nevertheless, it is recalled that the Code
of the Cinema and Animated Images provides that
administrative sanctions may be pronounced by the
national cinematographic centre (Centre National du
Cinéma and de I'lmage Animée - CNC) against anyone
neglecting their obligations in this respect. In conclu-
sion, the Mediator invites operators to take a more de-
termined stand in undertakings of collective interest
for the sector, for example with regard to the condi-

tions of access and exposure of fragile films, or to the
preservation of the diversity of forms of exploitation
in competitive areas.

e Médiateur du cinéma, rapport d’activité 2013, avril 2014 (Cinema
Mediator, Report of Activities in 2013, April 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17121 FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

English High Court sets out circumstances
where abusive words are not necessarily
defamatory

In a defamation action in the Queen’s Bench Division
of the English High Court presided over by Mr Justice
Dingemans, it was determined in a judgment given
on 9 April 2014 that the broadcaster, Channel 5, and
the production company, Endemol UK Limited, were
not liable for vile and abusive words used by one con-
testant against another in the reality television show
Big Brother. Although the words were vile and abu-
sive, they were not deemed to be defamatory of the
recipient of the verbal attack.

During the broadcast on the 25th June 2012, one con-
testant, Mr Mclintyre, was abusive towards another
contestant, Ms Uppal, using a rap song to question her
sexual conduct, cleanliness and ethnic background.
The verbal abuse was clearly stated in anger and the
producers of the show on air via “Big Brother Voice”
warned Mr Mclintyre about his conduct. He recognised
that he had acted inappropriately and said that he had
spoken in anger. However, another incident occurred
between Mr Mclntyre and Ms Uppal, and the produc-
ers again admonished Mr Mclntyre and warned him
that he might be ejected from the show. Upon viewing
a playback of the footage Mr Mclntyre appeared gen-
uinely contrite and appalled by his actions towards Ms
Uppal.

Ms Uppal issued defamation, breach of contract, and
negligence claims against the broadcaster and pro-
duction company; the defamation claim was also
taken against Mr Mclintyre. In respect of the defama-
tion claim, Mr Justice Dingemans applied the princi-
ples arising from the case Jeynes v. News Magazine
Limited, which include: consideration of the words
in their full context and taking account of any “bane
and antidote”; avoiding over-elaborate analysis of the
words; taking into account that the reasonable reader,
or in this case viewer, is neither naive nor unduly sus-
picious.

Further, he applied the principle laid down by Sir
Thomas Bingham, Master of the Rolls, in the Court

IRIS 2014-7 17


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17121

of the European Audiovisu

of Appeal case Skuse v. Granada Television Limited
where he said: “A statement should be taken to be
defamatory if it would tend to lower the plaintiff in the
estimation of right-thinking members of society gen-
erally or would be likely to affect a person adversely
in the estimation of reasonable people generally”.

In this case, although the words were abusive, it was
the court’s view that no one would take a lesser view
of Ms Uppal as a result of them; it was more likely that
the viewing public would form a negative view of Mr
Mclintyre given his conduct towards Ms Uppal.

Further, one had to take account of the “bane and an-
tidote” including the rebuke of Mr Mcintyre and threat
of his expulsion from the Big Brother production, as
well as his own contrition.

Looking at all the events, it was not likely that a rea-
sonable person would take an adverse view of Ms Up-
pal’s reputation, and as such, the words whilst abu-
sive were not defamatory given the overall context
and circumstances.

e Deana Uppal v. Endemol UK Limited (1) Channel 5 Broadcasting
Limited (2) Conor Mcintyre(3) [2014]EWHC 1063(QB)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17102 EN

Julian Wilkins
Blue Pencil Set

Sports TV channel fined GBP 120,000 by Of-
com

The broadcasting regulator Ofcom imposed a GBP
120,000 fine on ESPN on 2 June 2014, after the sports
TV channel failed to meet its targets for providing au-
dio description on its programmes.

The channel was meant to provide the service for vi-
sually impaired viewers. It includes describing such
things as body language, expressions and move-
ments.

However, in 2012 it only managed to provide this on
2.3% of programmes instead of the 5% it had agreed
to under Condition 9(1) of its licence. It had also
missed the target in 2011, as reported in Ofcom’s
Broadcast Bulletin of 5 August 2013, leading the reg-
ulator to conclude that the breach of Rule 8 (now Rule
9) of the Code was “both serious and repeated”.

As a result, the watchdog said that people with vi-
sual impairments have been excluded from access to
ESPN’s programmes.

Ofcom said ESPN had argued that television sports
commentary does give visually impaired people some
level of description by its nature. But the regulator
said: "Television commentary of live sport presumes

the viewer can see the action. It is unlike radio com-
mentary in this respect, and is not provided with the
needs of the visually impaired in mind."

ESPN, which was bought by BT in July 2013 and which
had a licence to some English premier league and FA
Cup matches between 2009 and 2013, said that live
sport was not generally suitable for audio description
on television.

The regulator noted that the channel had been co-
operative during the investigation and had taken
some steps to rectify the situation including commis-
sioning audio description for a series of sports docu-
mentaries.

However, Ofcom ruled that the breach was so seri-
ous that it warranted the imposition of a statutory
sanction under its sanctions procedures. As such, it
decided ESPN should pay a fine of GBP 120,000 and
broadcast a statement of the regulator’s findings.

e Sanction 93 (13): Decision by Ofcom to be imposed on ESPN (Eu-
rope, Middle East Africa Ltd)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17104 EN

e Ofcom Broadcast Bulletin 255, Notice of sanction, pp 6-7, 2 June
2014

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17083 EN

Glenda Cooper
The Centre for Law Justice and Journalism, City
University, London

Regulator issues new guidance on commer-
cial references in programming and product
placement

Ofcom, the UK communications regulator, has issued
new guidance on commercial references and pro-
gramming on 2 June 2014. This supplements exist-
ing provisions in the Ofcom Broadcasting Code (sec-
tion 9) which aim to secure editorial independence
in programming, to ensure that there is a distinction
between editorial content and advertising, to prevent
surreptitious advertising, to protect consumers and to
prevent unsuitable sponsorship.

The new guidance advises that a programme about
a product or service, such as a holiday destination
or a high-street retailer, is likely to test the distinc-
tion between advertising and editorial material if it is
funded by the organisation whose specific interests
are featured. Although the product placement rules
permit paid for references to products, services and
trade marks in programmes, they do not allow com-
mercial entities to fund programmes about their spe-
cific interests. Broadcasters are required to maintain a
distinction between advertising and programming and
must think carefully as to whether commercial and

18 IRIS 2014-7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17102
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17104
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17083

of the European Audiovisu

contractual arrangements that engage product place-
ment rules blur the boundaries between advertising
and programming.

Programmes that are about the creation or transfor-
mation of people, places or things, such as makeover
or cookery shows, should avoid the impression that
success is dependent on the use of a placed prod-
uct. If such shows focus on the positive attributes of
placed products, they are likely to conflict with the
provisions of the Broadcasting Code. Broadcasters
must consider very carefully whether references to
placed products, services or trademarks in makeover
or cookery programmes primarily serve an editorial or
promotional purpose.

Placed products that do not carry discernable brand-
ing, such as clothing or furniture, may only be identi-
fied during editorial material if the identification is in-
tegrated into the programme’s narrative. Broadcast-
ers should exercise particular caution when identify-
ing generic and unbranded product placement within
programmes. Where a reference cannot be included
editorially, they should consider identifying generic
and unbranded products during end credits.

Overall, it is a primary tenet of the regulatory frame-
work that editorial content must remain distinct from
advertising.

e Ofcom, ‘Guidance on Section Nine of the Broadcasting Code’, Ofcom

Broadcast Bulletin 255, 2 June 2014, p. 8-12
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17083 EN

Tony Prosser
School of Law, University of Bristol

GR-Greece

Judicial review over public television’s shut-
down dismissed

In its decision (1901/2014), which was published
on 23 May 2014, the Assembly of the Council of
State - Supreme Administrative Court of Greece (the
SupPovio tne 325300371372301361304365 "371361302) ruled
that a co-ministerial decision ordering the shutdown
of the national public broadcaster (ERT SA) in June
2013 (see|IRIS 2013-6/24) was lawful.

By a narrow majority (15 in favour and 10 against),
the Court held that Article 15 of the Constitution does
not necessitate the establishment of a public broad-
casting entity and that the legislator is entitled, tak-
ing into account the financial capacity of the State,
to choose whether it is necessary and possible to es-
tablish a public broadcasting entity based on the ef-
fective implementation of constitutional dispositions.

The opinion of the court was influenced by a number
of factors: firstly, that a new law providing for the es-
tablishment of a new public broadcasting body was
published shortly after the shutdown (see |IRIS 2013-
9/20); secondly, a transitional institution of public
broadcasting began to operate soon after the shut-
down and; thirdly, during this time, the operation of
private broadcasters continued without problems.

The dissenting judges argued that the legislator could
not abolish the institution of public broadcasting in-
definitely and added that the co-ministerial decision
violated the principle of continuous operation of the
public service, which is even more pronounced in this
case, due to the fact that the private broadcasting sta-
tions were operating illegally under a special status of
tolerance (see|IRIS 2011-1/34).

The Court stated that the abolition of ERT did not vio-
late Article 10 of the ECHR and was in compliance with
the Charter of Fundamental Rights of the European
Union and the Treaty on the Functioning of European
Union (Protocol 29 on the system of public broadcast-
ing in the member states) due to the fact that a co-
ministerial decision has been adopted in order to set
up a new body of public broadcasting.

Finally, the Court unanimously held that both the law
on collective dismissals (Law 1387/1983) and the Eu-
ropean Directive 75/129/EEC relating to collective dis-
missals, does not cover workers employed by public
bodies exercising public power.

Meanwhile, shortly after the initiation of the formal
operation of the new public broadcaster, Nerit, in April
2014, the President and CEO, Mr. George Prokopakis
was removed from his position. As announced by the
Supervisory Board of Nerit, the former manager did
not implement the law concerning the strategic and
operational plan (see IRIS 2013-9/20), while many ac-
tions on new television productions and recruitment of
staff created problems of legitimacy. The Supervisory
Board appointed a new President and Chief Executive
Professor of Management Science at the University of
Athens, Antonis Makridimitris, whose term will expire
in early October 2014.

o A300 "377306361303367 1901/2014 <nc Olopekreiac tou SupfBouiiou
¢ Enuxpateiag tne 23.5.2014 (Ruling of the Supreme Administrative

Court of 23 May 2014) EL

Alexandros Economou
National Council for Radio and Television, Athens

IE-Ireland

[ Draft television access rules launched ]

On 26 May 2014, the Broadcasting Authority of Ire-

IRIS 2014-7 19


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17083
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-6/24&id=14777
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-9/20&id=14777
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-9/20&id=14777
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-1/34&id=14777
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-9/20&id=14777

of the European Audiovisu

land (BAI) launched a public consultation on Draft
Revised Access Rules for Irish television broadcast-
ers. The draft Rules will update the current Access
Rules in place since 2005 and last reviewed in 2012
(IRIS 2012-7/28). The Rules determine the levels of
subtitling (including captioning), sign language and
audio description that broadcasters will be required
to provide; they apply to certain broadcasters within
the State but do not apply to broadcast services com-
monly received in Ireland but licensed in other juris-
dictions.

Section 41(3)(c) of the Broadcasting Act 2009 pro-
vides that the BAI shall prepare and revise rules that
require broadcasters to take steps to promote the un-
derstanding and enjoyment of programmes for per-
sons who are deaf, have a hearing impairment or are
blind or partially sighted or a combination of these.
Section 43(3) of the Act further provides for the rules
to specify a percentage of programmes broadcast that
must be accessible.

Under the draft Rules a range of percentage targets
are set for each broadcast service (television station)
that they must provide for the period 2014-2018 and
different targets are set for each broadcaster. The tar-
get range is increased annually for each applicable
broadcast service on an incremental basis over the
five year-period.

Subtitling (on-screen text that represents what is
said on screen) targets are set for the first time
for the three additional RTE - national public service
broadcaster - television services established in 2011,
namely RTEjr, RTE Plus 1 and RTE News Now. The draft
Rules do not prioritise any programme genres, types
or time-blocks. However, broadcasters must consult
at least annually with user groups as to their viewing
preferences.

Targets for Irish Sign Language and Audio Descrip-
tion (commentary that provides a verbal description
of what is happening on screen) are currently only ap-
plicable to RTE One and RTE Two. The draft Rules pro-
pose extending the range of services on which Irish
Sign Language must be provided. Specifically, it re-
quires RTEjr - a children’s channel - to begin provid-
ing some Irish Sign Language. This requirement is in
response to calls from access user groups who have
highlighted their desire that children who are Deaf or
Hard of Hearing would be able to access the children’s
television service and that their parents or guardians
would be facilitated in watching this service with their
children.

The draft Rules propose further reviews in 2016 and
2018. This is in line with the requirements under sec-
tion 43(6) of the Broadcasting Act 2009. The clos-
ing date for receipt of public submissions on the draft
Rules is 23 July 2014.

e Broadcasting Authority of Ireland (BAI), Access Rules Review Public
Consultation, (May 2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17100 EN

e Broadcasting Authority of Ireland (BAl), Press Release - Changes
Proposed to Rules on Television Subtitling, Sign Language & Audio
Description, (26 May 2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17101 EN

Damien McCallig
School of Law, National University of Ireland, Galway

Review of designated free-to-air sporting
events

The Minister for Communications, Energy and Natural
Resources announced on 16 June 2014 that he intends
to review the current list of sports and other events
designated for coverage on free-to-air television. Sub-
missions are invited from members of the public and
interested parties on the current list of events and the
possible designation of additional events.

Section 162 of the Broadcasting Act 2009 provides
that the Minister may, by order, designate events of
major importance to society, coverage of which can
be provided by free-to-air broadcasters in the pub-
lic interest. Under the Act the Minister may also de-
termine whether coverage should be available on a
live, deferred or both live and deferred basis. The
events currently designated are all sporting events
(IRIS 2011-7/26) and the list is unchanged since 2003:

On a live basis
- The Summer Olympics.
- The All-Ireland Senior Football and Hurling Finals.

- Ireland’s qualifying games in the European Football
Championship and World Cup.

- Opening games, semi-finals and final of the Euro-
pean Football Championship Finals and the FIFA World
Cup Finals Tournament.

- The Irish Grand National and the Irish Derby (Horse-
racing).

- The Nations Cup at the Dublin Horse Show.
On a deferred basis

- Ireland’s games in the Six Nations Rugby Football
Championship.

The Minister is required, under section 173 of the Act,
to undertake a review of the list of designated events
every three years. The current review follows a con-
troversial deal between the Gaelic Athletic Associa-
tion (GAA) - Ireland’s largest sporting and cultural or-
ganisation (which deals with Gaelic sports) - and Sky
Sports for exclusive coverage of a number of games
in the All-Ireland Senior Football and Hurling Champi-
onships. The deal that was announced in April 2014

20 IRIS 2014-7


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-7/28&id=14771
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17100
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17101
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-7/26&id=14770

runs for a three-year period and provides for the first
time that high profile GAA games will not be available
free-to-air in Ireland.

The closing date for receipt of submissions is 1 August
2014. To designate an event, the Minister must have
regard to a number of criteria, in particular the extent
to which the event has a special general resonance
for the people of Ireland, and the extent to which the
event has a generally recognised distinct cultural im-
portance for the people of Ireland.

e Department of Communications, Energy and Natural Resources -
Press Release, Minister Rabbitte announces review of TV coverage of
Designated Sporting and Other Events, 16 June 2014

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17098 EN

Damien McCallig,
School of Law, National University of Ireland, Galway

LU-Luxembourg

[ ALIA rejects plans for new radio station ]

On 27 February 2014, the Autorité luxembourgeoise
indépendante de I'audiovisuel (Independent Audiovi-
sual Authority of Luxembourg - ALIA), which was es-
tablished in August 2013 (see RIS 2013-10/32), is-
sued its first major substantive decision in a case con-
cerning a radio service. ALIA rejected the application
of the Luxembourg radio service provider S.a.r.l. (So-
ciété de Radiodiffusion Luxembourgeoise) concerning
several modifications of the cahier des charges (terms
of reference) attached to the licence for its radio pro-
gramme “DNR”. In its decision, ALIA evaluated the
Luxembourg media market by commenting on plural-
ism and diversity of media.

The applicant company wished to use the frequency
it had held so far for its service “DNR” for a new
radio service that would target the French-speaking
population in Luxembourg, especially the Belgian and
French cross-border commuters. To this effect, a
change of the programme schedule was foreseen that
would have resulted in broadcasts predominantly in
the French language (compared to Luxembourgish as
it was for “DNR”). Additionally, the name of the ser-
vice was to be changed to “RTL 2", as the previous
almost 100% ownership by the applicant company
would in future be shared in a joint venture with the
company S.A. CLT-UFA, which already offers a pro-
gramme entitled “RTL Radio Létzbuerg”. For this pur-
pose not only the composition of the shareholders but
also the governing bodies of the service provider were
to be changed as indicated to ALIA.

ALIA considered that the suggested changes to the
existing licence would decisively impact the current

market situation as it has resulted from the allocation
of frequencies in 1992 and subsequent amendments
to the frequency assignments. More importantly, ALIA
declared the modifications to be incompatible with the
fundamental principles as stipulated in the Loi du 27
juillet 1991 sur les medias électroniques (the Act on
Electronic Media, as last amended in August 2013 and
rectified in November 2013). In this respect, ALIA re-
ferred to the objective of media pluralism as set out
in Art. 2(2) of the Act on Electronic Media. It found
that the strong position of the two future sharehold-
ers of the applicant, namely S.A. Saint-Paul Luxem-
bourg on the Luxembourg press and S.A. CLT-UFA on
the radio market would be further enhanced. Each of
them already reaches almost 40 percent of the popu-
lation with their most popular title or programme. This
dominant position would be significantly increased, if
CLT-UFA for instance, controlled three of the four main
radio services in Luxembourg (RTL Radio Létzbuerg,
Eldoradio and RTL 2) and there would be potential for
cross-media cooperation between the two companies.

The refusal was also motivated by the fact that the
frequencies granted to DNR were reserved for Lux-
embourgish radio services directed at a resident pub-
lic. The Act on Electronic Media generally differenti-
ates between services directed at a local public and
those at an international audience. The new service
RTL 2 would mainly be targeted at French and Belgian
workers regularly travelling to Luxembourg and would
therefore, according to ALIA, constitute a programme
for the Greater Region and not only for residents. In
addition, ALIA noted that the new programme sched-
ule would devote less time to broadcasting informa-
tion and current affairs programmes. The amount of
information programmes had been an important de-
termining factor in the granting of the initial licence in
1992.

Finally, ALIA discussed the change in language from
Luxembourgish to French envisaged by the appli-
cant. The use of the Luxembourgish language was
a key element for the granting of the original licence.
Throughout subsequent amendments of the licence,
the language requirement had always been main-
tained. The applicant proposed to broadcast pro-
grammes in the Luxembourgish language between
midnight and 6 o’clock in the morning. However, ALIA
considered that this would not satisfy the language
requirement for a generalist radio service broadcast
in Luxembourgish. ALIA stressed that it did not per se
oppose the creation of a radio service transmitting its
programmes entirely in French and acknowledged a
significant change in the composition of the audience
in Luxembourg listening to radio with a much larger
number of French commuters. Such a new service
would however need to be granted based on a call for
tender to allow competitors to apply, as well.

By refusing all four modifications (change of owner-
ship, governing bodies, programme content, name),
ALIA clarified that the substitution of one radio service
for another with a fundamentally new concept cannot

IRIS 2014-7 21


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17098
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-10/32&id=14776

of the European Audiovisua

take place in the form of an application for modifica-
tions to the terms of reference, but instead requires a
competitive process involving all stakeholders. Even
the commitments the applicant offered e.g. concern-
ing the discontinuation of the use of some frequen-
cies, were regarded as irrelevant by ALIA in this in-
stance.

The applicant refrained from contesting the decision
by an action for annulment before the Tribunal ad-
ministratif (Administrative Tribunal), so the decision of
ALIA became final in June. Also, as the applicant had
announced previously, the service “DNR” has in the
meantime been terminated and the frequencies used
so far are mute.

e Décision n° 4/2014 du 27 février 2014 du Conseil d’administration
de I’Autorité luxembourgeoise indépendante de I’audiovisuel concer-
nant une demande présentée par la s.a.r.l. Société de Radiodiffusion
Luxembourgeoise (Decision of 27 February 2014 of the Administra-
tive Council of the Independent Audiovisual Authority of Luxembourg
concerning a request presented by the Société de Radiodiffusion Lux-
embourgeoise)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17130 FR

Mark D. Cole & Jenny Metzdorf
University of Luxembourg

LV-Latvia

Amendments to Electronic Media Law
adopted

On 24 April 2014, the Saeima (the Latvian Parlia-
ment) has adopted amendments to the Electronic Me-
dia Law.

The amendments clarify the criteria for the status of
national electronic mass media, modify the conditions
on which a broadcasting permit may be revoked, ex-
tend the period for storing the records of broadcasts
and provide for other minor changes.

The amendments introduce a rule that an electronic
mass medium will be considered as national, if it
reaches at least 60% of inhabitants of Latvia or if it
reaches the largest portion of the territory of Latvia.
Previously only the territorial criterion was included,
thus there were difficulties in deciding how to define
national status for radio broadcasters. In addition,
a special criterion for television remains: in order to
be considered national, a channel must reach at least
99% of the territory.

The amendments also modify the conditions on which
the National Electronic Media Council (the Council)
may revoke a broadcasting permit or a retransmission
permit. The conditions in essence remain the same
(repeated breach of the law, breach of the conditions

of the permit), but are supplemented with the crite-
rion of substantiality, meaning that the breach must
be substantial. In order to assess the substantiality,
the Council must take into account the danger to the
public, the consequences of the breach, the options
to prevent a repetition of the breach and the impact
of the breach on the general activities of the relevant
mass medium.

The amendments extend the period for which the
electronic mass media must store the records of their
programmes. The law provides that all electronic
mass media must fully record their programmes. Pre-
viously they had a duty to store these records for one
calendar month. Now, the storage period is extended
to three months. The amendments also clarify that
the Council itself is entitled to perform the recording
of programmes, not only to request them from the
broadcasters.

The amendments came into force on 28 May 2014.

e Likums "Grozijumi Elektronisko plassazinas lidzeklu likuma”, "Latvi-
jas Véstnesis", 92 (5152), 14.05.2014 (Amendments to the Electronic
Media Law, "Latvijas Véstnesis", 92 (5152), 14 May 2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17086 LV

leva Andersone
Sorainen

RO-Romania

[ Modification of the Audiovisual Law ]

The Senate (upper Chamber of the Romanian Parlia-
ment) on 3 June 2014 approved the Draft Law on the
modification of Art. 86 of the Legea Audiovizualului
nr. 504/2002 cu modificarile si completarile ulterioare
(Audiovisual Law no. 504/2002 with further modifica-
tions and completions). The decision of the Senate is
final. The Draft Law has been approved by the lower
Chamber (the Chamber of Deputies) on 11 February
2014 (seelIRIS 2010-1/36, [IRIS 2011-4/31} IRIS 2011-
7/37, IRIS 2013-3/26, [IRIS 2013-6/27, IRIS 2014-1/37
and|IRIS 2014-2/31).

According to the Draft Law, the modification of Art. 86
is meant to precisely transpose the Audiovisual Media
Service Directive 2010/13/EU into the Romanian legal
system and to ensure free access of broadcasters to
events of high public interest.

The new version of Art. 86 (1) of the Audiovisual Law
stipulates that any broadcaster under the jurisdiction
of Romania or another EU member state has access
on a fair, reasonable and non-discriminatory basis to
events of high interest to the public transmitted exclu-
sively by a broadcaster under Romanian jurisdiction,

22 IRIS 2014-7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17130
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17086
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-1/36&id=14764
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-4/31&id=14764
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-7/37&id=14764
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-7/37&id=14764
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-3/26&id=14764
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-6/27&id=14764
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-1/37&id=14764
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-2/31&id=14764

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

with a view to making short news items, in compli-
ance with Art. 85, which sets detailed requirements
for the use of short reports.

The new version of Art. 86 (2) states that for the
broadcasters under the jurisdiction of the same EU
member state as the broadcaster that has obtained
exclusive rights to the event, the access intended for
the production of short news items has to be provided
to the respective broadcaster.

e Lege pentru modificarea art. 86 din Legea Audiovizualului nr.
504/2002 - forma adoptata de Camera Deputatilor (Act on the modifi-
cation of Art. 86 of the Audiovisual Law no. 504/2002 - form adopted
by the Chamber of Deputies)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17087 RO
e Expunerea de motive la initiativa legislativa (Explanatory Memoran-
dum to the leqislative initiative)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17088 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

New modification of the Public Audiovisual
Services Law

TheLegea nr. 71/2014 pentru modificarea si com-
pletarea Legii nr.  41/1994 privind organizarea si
functionarea Societatii Roméane de Radiodifuziune si
Societatii Roméane de Televiziune (Law no. 71/2014
with regard to the modification and completion of Law
no. 41/1994 on the organization and operation of
the Romanian Radio Broadcasting Corporation and of
the Romanian Television Corporation) was published
in the Official Journal of Romania, no. 398, of 29 May
2014, Part I. The Law is meant to help the financing
of the production and broadcasting of programmes
abroad by the Societatea Romana de Radiodifuziune
si Societatea Romana de Televiziune, (public audio-
visual broadcasters from Romania - SRR and TVR),
including through private legal persons set up by
SRR or TVR or in which the above mentioned compa-
nies are associates/shareholders (see|IRIS 2013-5/37,
IRIS 2013-10/36, IRIS 2014-1/38 and IRIS 2014-4/25).

The Law had been approved by the Chamber of
Deputies (lower Chamber) and by the Senate (upper
Chamber) in September and October 2013, but it had
been sent back to the Parliament in October 2013 by
the President of Romania. After a second approval of
the Draft Law, with slight modifications, by the Roma-
nian Chamber of Deputies in December 2013 and by
the Senators in February 2014, the President in March
2014 sent to the Constitutional Court of Romania as-
serting the unconstitutionality of the Draft Law. The
President considered that the provisions of the Law
breach Art. 1 (5) of the Romanian Constitution, they
are inaccurately formulated and do not observe the
criteria of clarity, precision and predictability. Because
he did not succeed with the complaint, the President
promulgated the Law on 26 May 2014.

According to the new legal provisions, the financing
of the production and broadcasting of programmes
abroad, including through private legal persons set
up by SRR or TVR or in which the SRR and TVR are
associates/shareholders, as well as for the develop-
ment of these activities, is done through state bud-
get allocated funds, run through the budgets of the
two institutions (Art. 42 (1)). A new paragraph, was
introduced after Art. 43 (1), providing for the exten-
sion/development of the activity of the public audio-
visual providers outside Romania; SRR and TVR can
set up, with the advisory opinion of the Culture and
Mass-Media Standing Committees of the Romanian
Parliament, that private legal persons, with or with-
out profit, can become associates in such entities or
can acquire shares of an existing company.

e Legea nr. 71/2014 pentru modificarea si completarea Legii nr.
41/1994 privind organizarea si functionarea Societatii Roméne de Ra-
diodifuziune si Societatii Roméne de Televiziune (Law no. 71/2014
with regard to the modification and completion of Law no. 41/1994
on the organization and operation of the Romanian Radio Broadcast-
ing Corporation and of the Romanian Television Corporation, Official
Journal, no. 398, of 29 May 2014, Part I)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17089 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

Intended laws for hearing and speech im-
paired people

The Chamber of Deputies (lower Chamber of the Ro-
manian Parliament) on 3 June 2014 rejected two Draft
Laws on the use of sign language. The upper Cham-
ber, the Senate, had rejected the Draft Laws on 6
November 2013. However, two other Draft Laws on
the same subject are currently under debate (see
IRIS 2012-8/34/and IRIS 2014-2/31).

The initiators warned that there are more than 25,000
hearing impaired persons in Romania. The first Draft
Law (Pl-x nr. 493/2013), backed by 6 Liberal MPs, in-
tended to decide on the use of Romanian sign lan-
guage or of sign language through an authorised of-
ficial interpreter. According to Art. 16 of the Draft
Law, the access to public interest information has to
be assured for hearing impaired people, especially on
matters related to their rights. The access has to be
at the required level, including a nationwide mass-
media, at least on TVR1 and Radio Romania Actual-
itati, the first domestic channels of the Romanian au-
diovisual broadcasters. Art. 22 stipulated that be-
sides the already existing special programmes using
Romanian sign language or sign language through an
authorised official interpreter, the national public tele-
vision, TVR, has to use at least on its first channel,
TVR1, subtitles or to use interpreters authorised in
the following cases: for public interest information,
if the show is not followed by news bulletins; when

IRIS 2014-7 23


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17087
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17088
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-5/37&id=14765
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-10/36&id=14765
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-1/38&id=14765
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-4/25&id=14765
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17089
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-8/34&id=14766
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-2/31&id=14766

of the European Audiovisu

airing documentaries, by subtitling, even if the dia-
logues are in Romanian. The second Draft Law (Pl-x nr.
494/2013), backed by 7 Liberal and Social-Democrat
MPs, intended to regulate the Statute of the sign lan-
guage interpreter.

At the same time, an identical Draft law (PL-x
nr. 112/2014) was initiated by 12 Liberal, Social-
Democrat, Liberal-Democrat and Conservative MPs.
The new Draft Law was tacitly adopted by the Senate
on 3 March 2014 due to exceeding the constitutional
limit of 45 days for adopting a law. The Draft Law
is now on the table of the Chamber of Deputies. The
Standing Committees have sent their reports upon the
Draft Law.

On the other hand, 19 MPs from the Conservative
Party initiated a Draft Law (Pl-x nr. 217/2014) on the
technical and social assistance to hearing and speech
impaired persons. According to Art. 16, 80% of the
cultural, political and general interest programmes
aired by the public television, Televiziunea Romana
(TVR), must have written subtitles. The Draft Law was
rejected by the Romanian Senate on 15 April 2014.
The Draft Law is now on the table of the Chamber of
Deputies. The Standing Committees have sent their
reports upon the Draft Law.

e Propunere legislativd privind folosirea limbajului semnelor
roméanesti sau a limbajului mimico-gestual oficial prin interpret au-
torizat (Draft Law on the use of Romanian sign language or of sign
language through an authorized official interpreter)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17090 RO

e Propunere legislativa privind Statutul interpretului in limbaj mimico-
gestual - forma initiatorului (The Draft Law on the Statute of the sign
language interpreter - form of the initiator)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17091 RO
e Propunere legislativa privind acordarea de asistenta tehnica si so-
ciala persoanelor cu deficiente de auz si vorbire - forma initiatoru-
lui (Draft Law on the technical and social assistance to hearing and
speech impaired persons - form of the initiator)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17092 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

Modification of the Cinematography Emer-
gency Decree rejected

The Chamber of Deputies (lower Chamber of the Ro-
manian Parliament) on 3 June 2014 rejected the Draft
Law on the modification of the Ordonanta Guvernu-
lui nr. 39/2005 privind cinematografia (Government
Emergency Decree no. 39/2005 with regard to the
cinematography). The decision of the Chamber of
Deputies is final. The Draft Law had been rejected
by the upper Chamber, the Senate, on 6 November
2013 (see|IRIS 2003-2/23).

According to the rejected Draft Law, the public televi-
sion, Societatea Romana de televiziune - TVR, would
have paid only 4% of its advertising revenues to the

Cinematography Fund (instead of the 19% TVR is pay-
ing now). The initiators of the Draft Law intended to
repeal Art. 17 of the Emergency Decree no. 39/2005,
because they claimed that it discriminated against the
public broadcaster, who is obliged to pay to the Cin-
ematography Fund 4% of the above mentioned rev-
enues [Art. 13 b)] along with the private televisions,
but, at the same time, according to Art. 17 is obliged,
to pay another 15% of its own ads revenues to the
Cinematography Fund.

In addition, TVR can choose to directly finance the film
production with up to 50% of the sum due to the Cin-
ematography Fund, upon request of the film produc-
ers and after the notification of the Centrul National
al Cinematografiei (National Cinematography Center,
CNCQC).

The Draft Law intended to ease the extremely neg-
ative financial balance of public television. In
2013, the ads revenues of Romanian Television
were of 22,553,214 lei, the Romanian currency (EUR
"5,125,730). The total revenues of TVR were in 2013
of 543,982,979 lei (EUR "123,632,500).

e Propunere legislativa pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr.
39/2005 privind cinematografia - forma initiatorului (Draft Law on the
modification of the Government Emergency Decree no. 39/2005 with
regard to the cinematography - form of the initiator)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17093 RO

e Expunerea de motive la initiativa legislativa (Explanatory Memoran-
dum to the leqislative initiative)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17094 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

TR-Turkey

Constitutional Court declares that YouTube
ban is unconstitutional

On 29 May 2014 the Turkish Constitutional Court
decided the ban imposed by the regulatory author-
ity of telecommunications Telekom(inikasyon lletisim
Baskanhgi (Presidency of Telecommunication and
Communication - TIB), on blocking access to YouTube
is a violation of freedom of expression.

The YouTube ban was imposed by a TIB’s decision
of 27 March 2014 in response to the posting of a
two-part voice recording that purported to disclose
a top-secret discussion by high-ranking State Offi-
cials about a strike inside Turkey's southern neighbor,
Syria. While reasoning its decision, TIB stated that
this ban is an injunction for protection (koruma ted-
biri) so as to prevent the disclosure of state secrets of
which were disseminated through some 15 URL links
on YouTube. Following TIB’s decision, the Union of

24 IRIS 2014-7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17090
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17091
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17092
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2003-2/23&id=14767
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17093
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17094

of the European Audiovisu

Turkish Bars initiated proceedings before the Ankara
Criminal Court (herein after “ACC") to lift the injunc-
tion order. On 9 April 2014 ACC rendered its decision
holding that the restriction on accessing the indicated
15 URL links must be enforced. It however found that
the ongoing ban for accessing the full YouTube web-
page is disproportionate and thus, must be lifted in-
stantly. Despite this judgment, the TIB did not execute
the judgment by relying on the fact that the 15 URL
addresses can still be accessed from abroad, even if
they are no longer accessible in Turkey. On 2 May
2014 Ankara Administrative Court further granted a
stay of execution on the matter. YouTube, neverthe-
less, remained blocked.

Against this background, the applicants, YouTube LLC
Corporation Service Company and users of YouTube,
lodged individual complaints before the Constitutional
Court (CC). On the procedural limb, the CC held that
the decision of the ACC was definitive and that there
was no effective remedy applicable to the applicants’
case on the basis of non-implementation of the stay
of execution granted by Ankara Administrative Court.
It thus declared the case admissible and examined it
on the merits.

In their submissions, the applicants, relying on the
corresponding articles on freedom of expression in the
Turkish Constitution as well as the case law of the Eu-
ropean Court of Human Rights (ECtHR), asserted that
the ban had no legal basis. They also claimed that the
ban not only constituted an interference with the right
of access to information but also the right to dissemi-
nate it.

Similar to its reasoning in its decision on a Twitter
ban (see RIS 2014-6/35) in April 2014, underlining
the requirement of having a court decision for fully
blocking internet access, the CC decided that the TIB
acted ultra vires while issuing the ban decision and
the decision thus had no legal basis. Furthermore,
the CC stated that internet had become an important
medium for freedom of expression and that it could
not be blocked in a democratic society. It therefore
found a violation of freedom of expression. Following
the CC judgment, the ban on YouTube was lifted ac-
cordingly.

e T.C.Anayasa Mahkemesi, Basvuru Numarasi: 2014/4705, Karar Tar-
ihi: 29/5/2014 (Decision of the Constitutional Court, case number
2014/4705, 29 May 2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17107 TR

Zeynep Oya Usal
Kog¢ University Law School, Istanbul

US-United States

Planned reform of net neutrality by the Fed-
eral Communications Commission

On 15 May 2014 the Federal Communications Com-
mission (FCC) launched a rulemaking seeking com-
ment on proposals for prohibiting Internet providers
from blocking or degrading consumers’ Internet ac-
cess in light of a recent Federal Court ruling that
struck down the FCC’s Open Internet Order of 2010
(see also|IRIS 2010-1/41/and RIS 2012-1/43). The FCC
preliminarily rejected reclassifying broadband service
under Title Il of the Communications Act pursuant to
the authority granted to it by the Court. Instead, it
proposed to refine its anti-blocking rules and prohibit
only commercially unreasonable practices.

The FCC proposed adopting the text of the anti-
blocking rule it had adopted in the Open Internet
Order, which requires broadband providers to “fur-
nish04046 access to their subscribers generally” while
establishing “a lower limit on the forms that broad-
band providers’ arrangements with edge providers
can take.” It also clarified that it will allow individual-
ized bargaining and scrutinise these practices under
a commercially reasonable rule.

While the FCC affirmed that it does not intend to im-
pose per se common carriage requirements on broad-
band providers, it concluded that an enforceable le-
gal standard for broadband provider practices is nec-
essary to preserve Internet openness. To achieve
this, it intends to prohibit only commercially unrea-
sonable practices, as defined by a totality of the cir-
cumstances standard. The FCC also proposed sev-
eral safe harbors to its commercial reasonableness
rule, including not applying the rule to mobile broad-
band providers and applying it separately from its no-
blocking rule.

FCC Chairman Wheeler explained that the proposed
rules follow the Court’s blueprint for how the FCC can
ensure that there is “only one Internet” and clarified
that it does not allow paid prioritization that would
entail a fast-lane and slow-lane, as some of the crit-
ics have suggested. He explained that under his
approach, “anything that is anti-competitive or anti-
consumer is competitively unreasonable, and there-
fore can and should be blocked.” The proposal was
universally rejected by Republicans, who oppose any
net neutrality regulation. However, it was also re-
ceived with scepticism by some Democrats, who ex-
pressed concern that the plan could allow carriers to
strike deals with companies like Netflix for faster de-
livery of their content by later FCC leadership. There
was also opposition across party lines to treating
broadband as a utility.

IRIS 2014-7 25


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-6/35&id=14778
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17107
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-1/41&id=14769
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-1/43&id=14769

of the European AudioviStI‘al‘O’bServatory

e Federal Communications Commission document, Protecting and
romoting open internet notice of proposed rulemaking, 15 May 2014

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17096 EN

e Statement of Chairman Tom Wheeler Re: Protecting and Promoting
the Open Internet, GN Docket No. 14-28.

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17097 EN

Jonathan Perl
New York Law School

[ AT T to merge with DirecTV ]

The telecommunication company, AT&T, announced
on 18 May 2014 that it has agreed to acquire Di-
recTV for USD 67 billion. The deal, which includes
USD 48.5 billion in stock and cash and USD 18.5 billion
in assumed debt, is expected to close after approval
by DirecTV shareholders, which is expected to come
within approximately one year. The combined entity
would boast 25 million subscribers and be the sec-
ond largest provider of cable television in the United
States, behind only a combined Comcast-Time Warner
Cable. It remains unclear whether DirecTV will main-
tain its own branding entirely going forward, but the
company notes it will continue to operate out of its
current headquarters in El Segundo, California.

The merger is expected to face close scrutiny by nu-
merous federal agencies, particularly since the com-
bined subscriber base of a merged Comcast-Time
Warner and merged AT&T and DirecTV would com-
prise more than half of the market for pay televi-
sion. The Federal Communications Commission (FCC),
which can take steps to block the deal, is expected to
review the merger to determine whether it will harm
the video programming or wireless markets. AT&T ap-
peared to preemptively tamp down potential concern
that the merger would harm the average consumer,
boasting that the deal will allow it to "expand and
enhance broadband to 15 million customer locations,
primarily in rural areas" and offer a "stronger compet-
itive alternative to cable, with a better customer ex-
perience and enhanced innovation." It also expressed
a "continued commitment for three years after closing
to the FCC’s Open Internet protections established in
2010, irrespective of whether the FCC re-establishes
such protections."

e Merger announcement, A&T newsroom, 18 May 2014
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17095 EN

Jonathan Perl
New York Law School

26 IRIS 2014-7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17096
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17097
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17095

of the European Audiovisual Observatory

Agenda Taschenbuch Verlag, 2014 ISBN 978-3423055987
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-
. Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr 1 -
Book List 15?7s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-
. ) . o 15&keywords=medienrecht|
Tricard, S., Le droit communautaire des communications Castendyk, O., Fock, S., Medienrecht / Europaisches
Comm,erCIaleS audiovisuelles Editions universitaires Medienrecht und Durchsetzung des geistigen Eigentums De
européennes, 2014 ISBN 978-3841731135 Gruyter, 2014 ISBN 978-3110313888
http://www.amazon.fr/droit-communautaire- http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-
communications-commerciales- Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr 1 -
audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr 1 - 10?s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-
1?S=b00k5&|e=UTF8&q|d=1405499942&Sr=1- ]_O&keywords:medienrechtl
1&keywords=droit+audiovisuel o ) Doukas, D., Media Law and Market Regulation in the
Perrin, L., Le President d'une Autorite Administrative European Union (Modern Studies in European Law) Hart
Independante de Régulation ISBN 979-1092320008 Publishing, 2014 ISBN 978-1849460316
http://WWW.amaZOn.fr/PreSident-AUtOrite-AdminiStratiVe- http://www_amazon_co_uk/Market_Regu|ation_European_
Independante-R%C3%A9qulation/dp/1092320008/ref=sr_- Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr 1 -
1 _5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1- 9?7s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-
5&keywords=droit+audiovisuel 9&keywords=media+law|

RolBnagel A., Geppert, M., Telemediarecht:
Telekommunikations- und Multimediarecht Deutscher

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

(© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

IRIS 2014-7 27


http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-communautaire-communications-commerciales-audiovisuelles/dp/3841731139/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1405499942&sr=1-1&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/President-Autorite-Administrative-Independante-R%C3%A9gulation/dp/1092320008/ref=sr_1_5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1-5&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/President-Autorite-Administrative-Independante-R%C3%A9gulation/dp/1092320008/ref=sr_1_5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1-5&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/President-Autorite-Administrative-Independante-R%C3%A9gulation/dp/1092320008/ref=sr_1_5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1-5&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/President-Autorite-Administrative-Independante-R%C3%A9gulation/dp/1092320008/ref=sr_1_5?s=books&ie=UTF8&qid=1405500579&sr=1-5&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr_1_15?s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-15&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr_1_15?s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-15&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr_1_15?s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-15&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Telemediarecht-Martin-Geppert-Alexander-Ro%C3%9Fnagel/dp/3423055987/ref=sr_1_15?s=books&ie=UTF8&qid=1405500720&sr=1-15&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr_1_10?s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-10&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr_1_10?s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-10&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr_1_10?s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-10&keywords=medienrecht
http://www.amazon.de/Wandtke-Artur-Axel-Ohst-Claudia-Europ%C3%A4isches/dp/311031388X/ref=sr_1_10?s=books&ie=UTF8&qid=1405500906&sr=1-10&keywords=medienrecht
http://www.amazon.co.uk/Market-Regulation-European-Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr_1_9?s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-9&keywords=media+law%20
http://www.amazon.co.uk/Market-Regulation-European-Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr_1_9?s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-9&keywords=media+law%20
http://www.amazon.co.uk/Market-Regulation-European-Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr_1_9?s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-9&keywords=media+law%20
http://www.amazon.co.uk/Market-Regulation-European-Modern-Studies/dp/1849460310/ref=sr_1_9?s=books&ie=UTF8&qid=1405501098&sr=1-9&keywords=media+law%20

	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Taranenko v. Russia
	European Court of Human Rights: Perinçek v. Switzerland and Pentikäinen v. Finland
	Committee of Ministers: Protection of whistleblowers
	Committee of Ministers: Declaration on protection of journalism and safety of journalists and other media actors
	EUROPEAN UNION
	European Commission: A revised General Block Exemption Regulation
	NATIONAL
	BE-Belgium
	New criminal provisions for online solicitation for sexual purposes and cyberluring
	DE-Germany
	Federal Supreme Court weighs minor’s right to informational self-determination against media freedom and freedom of expression
	Federal Supreme Court rules that privacy breach compensation is not heritable
	Regional Constitutional Courts find broadcasting charge acceptable
	Karlsruhe Appeal Court rules on infringement of own image rights
	Koblenz Appeal Court accepts claim that intimate images should be deleted after relationship ends
	Rhineland-Palatinate Administrative Appeal Court complains about SAT.1 inserts
	vzbv complains about unlawful streaming service T&Cs
	ZAK finds breach of reporting principles
	Election scrutiny board rejects Bundestag election protest after “Lindenstraße” forecast
	New cancellation right for downloaded software
	FR-France
	Canal Plus case against BeIN Sports for unfair competition dismissed
	Rights for excerpts from Football World Cup: last-minute agreement between TF1 and BeIN Sports
	On-demand audiovisual media services: public consultation on revision of regulations
	Public consultation on funding for audiovisual production by the television channels
	A year in the life of the Cinema Mediator
	GB-United Kingdom
	English High Court sets out circumstances where abusive words are not necessarily defamatory
	Sports TV channel fined GBP 120,000 by Ofcom
	Regulator issues new guidance on commercial references in programming and product placement
	GR-Greece
	Judicial review over public television's shutdown dismissed
	IE-Ireland
	Draft television access rules launched
	Review of designated free-to-air sporting events
	LU-Luxembourg
	ALIA rejects plans for new radio station
	LV-Latvia
	Amendments to Electronic Media Law adopted
	RO-Romania
	Modification of the Audiovisual Law
	New modification of the Public Audiovisual Services Law
	Intended laws for hearing and speech impaired people
	Modification of the Cinematography Emergency Decree rejected
	TR-Turkey
	Constitutional Court declares that YouTube ban is unconstitutional
	US-United States
	Planned reform of net neutrality by the Federal Communications Commission
	AT&T to merge with DirecTV

