COUNCIL OF EUROPE
European Court of Human Rights: Bayar (nos. 1-8) v.

EUROPEAN UNION
Court of Justice of the European Union: Internet Service
Providers may be ordered to block access to websites

that contain IP infringing material................ooooin ot Bl
European Commission: State aid for video games com-
patible With EU rUIS. .. vuue e iie e ieeieeiaeneenne o 4
European Parliament: Resolution on a fully converged
AUIOVISUAl WOTId .o e vt e ee et et i e eie e vas
AT-Austria

Internet forum operators must disclose user data...... ... 0]

BG-Bulgaria
Competition regulatory authority rejects complaint of

1 =T o T 0]
Amendments of Copyright and Related Rights Act...... ... i
BY-Belarus

Broadcast licensing system introduced by Presidential
1=l =1 JP Bl
Provisions on access to information are now part of the

LBV ettt e et e e e Bl
DE-Germany

Sat.1 third-party transmission time: two urgent applica-
tions partially upheld .......cooiiii e e £]
Judicial review applications against ZDF Inter-State
Agreement largely successful.......covvviiiiiiiniinnn. .. 110
Cologne District Court equates non-commercial use

with private use under Creative Commons licences.... .. 17
Obstruction via typing-error domain can breach Unfair
COMPELIEION ACE . vt ettt ettt et e e e eeeens o 11
Berlin District Court rules that “keyselling” business
model breaches Copyright....vive v iiineeneiniennerns s
Consultation on amendment of Inter-State Agreement

on Youth Protection in the Media.....vvvveierirneenrnnn ..
FR-France

Definitive authorisation for purchase of D8 and D17 by
Vivendi and Groupe Canal PIUS? ...vvvviiiinirniennnnns vs 13

of the European Audiovisual Observatory

IRIS 2014-5

Support for cinematographic and audiovisual produc-
tion - recommendations by the Court of Auditors.........
CSA Annual Report lists 25 proposed amendments to
legislation and regulations.........coviiiiiiiii iy

France calls for European Strategy on Culture............

GB-United Kingdom

Supreme Court requires broadcaster to be notified of

evidence for police accesstoe-mails ........ccvvvven. ..
Court reporting in England and Wales: reforms on the

1= S
RT treated blogger fairly in broadcast....................

IE-Ireland

New Broadcasting Guidelines on Election Coverage.... ..
Recent broadcasting complaints decisions............. ..

LV-Latvia

The National Electronic Mass Media Council explores le-
gal options to limit certain retransmissions ............ ..

NL-Netherlands
Dutch Supreme Court rules on cable transmission ..... ..

RO-Romania

Audiovisual rules for the 2014 European Parliament

elections in RomMania.....ooeee et iiiiiininenennennnnnss
Decision for the modification and completion of the Au-

cloVisVEl €©e6120cc0a00000000000000000a000000000000000000 ad
ANCOM launches auction for digital television multi-

PlEXES + vt ittt et
Recommendation with regard to accidents and medical

SUDJECES COVErage . v vttt et iie e anennne oo
RU-Russian Federation
Rosbalt case at Supreme Court ... oy

SK-Slovakia

Sanction against current affairs programme with high
representatives of executive dismissed ................ ..
Sanction against current affairs programme state ten-
der dismissed. ....oeiiiiiiiiiii i e e

Fine for Call TV Quiz Show Confirmed.................. ..

16



Editorial Informations

Publisher:

European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG

Tél. : +33 (0) 390 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int

Comments and Contributions to:

iris@obs.coe.int

Executive Director:

Susanne Nikoltchev

Editorial Board:

Francisco Javier Cabrera Bladzquez, Editor (European
Audiovisual Observatory)

Michael Botein, The Media Center at the New York Law School
(USA) e Media Division of the Directorate of Human Rights of
the Council of Europe, Strasbourg (France) e Andrei Richter,
Faculty of Journalism, Moscow State University (Russian
Federation) e Peter Matzneller, Institute of European Media
Law (EMR), Saarbriicken (Germany) e Harald Trettenbrein,
Directorate General EAC-C-1 (Audiovisual Policy Unit) of
the European Commission, Brussels (Belgium) e Tarlach
McGonagle, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands)

Council to the Editorial Board:

Amélie Blocman, Victoires Editions

Documentation/Press Contact:

Alison Hindhaugh

Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10;

E-mail: [alison.hindhaugh@coe.int|

e

e s - I

EURGPEAN AUDIONISUAL OBSERVATORY
EUROPAISCHE AUDIOVISUELLE e EURGPARAT

LEGIPRESSE

Tijdschrift voor Media- on Communicaticrecht

wrar]|  Mediaforum &ﬁgggs

Translations:

Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Brigitte Auel e Paul Green e Elena Mihaylova e
Martine Miller-Lombard e Katherine Parsons e Marco Polo
Sarl e Stefan Pooth e Roland Schmid e Nathalie Sturlese
Corrections:

Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Francisco Javier Cabrera Blazquez, European
Audiovisual Observatory e Annabel Brody, Institute for
Information Law (IViR) at the University of Amsterdam
(The Netherlands) e Johanna Fell, European Representative
BLM, Munich (Germany) e Amélie Lépinard, Master -
International and European Affairs, Université de Pau
(France) e Julie Mamou e Oliver O’Callaghan, City University
London, UK e Candelaria van Strien-Reney, Law Faculty,
National University of Ireland, Galway (Ilreland) e Martin
Rupp, Institute of European Media Law (EMR), Saarbruicken
(Germany)

Distribution:

Markus Booms, European Audiovisual Observatory

Tel.:

+33(0)3 90 21 60 06;

E-mail: markus.booms@coe.int|

Web Design:

Coordination:  Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory e Development and Integration: www.logidee.com
e Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158

® 2014 European Audiovisual Observatory, Strasbourg
(France)

MOSKALIER ZENTRUM FUR MEDIENRECHT
UND MEDIENPOLITIK, MZMM

AT
EURDPAISEHE KOMMISSION Institut fiir Informationsrecht Institut fur Evropiisches Medienrecht

. AIKAIO MEZON
-  AIMEE::z==
el TR - & EMIKOINANIAZ


http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int

of the European Audiovisu

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights:
(nos. 1-8) v. Turkey

Bayar

In eight judgments of 25 March 2014 the European
Court of Human Rights has once more found gross vio-
lations of the right to freedom of expression and infor-
mation in Turkey. Each of the judgments concerns the
criminal conviction for publishing declarations from
an illegal armed organisation. The applicant in all of
the eight cases is Hasan Bayar, the editor-in-chief of
the Ulkede Ozgir Giindem, a daily newspaper based
in Istanbul. In 2004 the newspaper published a se-
ries of statements and articles expressing, in various
ways, the positions of the PKK (the Kurdistan Workers’
Party), as well as statements by its leaders. It also
published appeals from prisoners to the Turkish Gov-
ernment to negotiate with Mr Ocalan, the PKK leader.
Other articles described events linked to Mr Ocalan’s
incarceration. Some of the statements from the PKK
or Congra-Gel or PJA, a branch of the PKK, concerned
the political situation of the Kurds, the role of women
in society and appeals for democratisation and peace.
One article, reproducing declarations of the leader of
Congra-Gel, protested against the visit of the Turkish
Prime Minister to Iran. After the publication of each ar-
ticle, the public prosecutor charged Mr Bayar and the
owner of the newspaper with spreading propaganda
via the press, and publishing material from an illegal
armed organisation. On each occasion Mr Bayar and
the owner of the newspaper were convicted in appli-
cation of the anti-terrorism act nr. 3713 and they were
ordered to pay a fine. Mr Bayar appealed to the Court
of Cassation against each of these decisions, arguing
that his rights as guaranteed by Article 10 of the Euro-
pean Convention had been violated. However, all Mr
Bayer’s appeals were declared inadmissible.

The Strasbourg Court is of the opinion that Mr Bayer's
right under Article 6 (right to a fair trial) was violated,
as the Court of Cassation had wrongfully declared his
appeals inadmissible. The European Court also found
that Mr Bayer’s right to freedom of expression under
Article 10 was violated, as the Court saw no pertinent
reason to justify Mr Bayer’s conviction. The Court said
that it was aware of the difficulties the fight against
terrorism was confronted with, but it emphasised at
the same time the importance of the right to freedom
of expression, by notifying that the impugned articles
did not encourage violence, armed resistance or insur-
rection and did not constitute hate speech. According
to the Court this was crucial, and it could not find any
pertinent and sufficient reasons to justify any of the
interferences with the editor-in-chief’s right to free-

dom of expression. Unanimously, the Court awarded
Mr Bayer - in all the cases taken together - the total
sum of EUR 6,133 (pecuniary damage), EUR 10,400
(non-pecuniary damage), and EUR 4,000 (costs and
expenses).

e Arréts rendus le 25 mars 2014 par la Cour européenne des
droits de I’'homme (quatriéme section) dans I’affaire Bayar (nl - 8)
c. Turquie, requétes n° 39690/06, 40559/06,48815/06, 2512/07,
55197/07, 55199/07, 55201/07 et 55202/07 (Judgments by the Eu-
ropean Court of Human Rights (Fourth Section), case of Bayar (nos.
1-8) v. Turkey, Appl. nos 39690/06, 40559/06,48815/06, 2512/07,
55197/07.55199/07. 55201/07 and 55202/07 of 25 March 2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17012 FR

Dirk Voorhoof

Ghent University (Belgium) & Copenhagen University
(Denmark) & Member of the Flemish Regulator for
the Media

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Union: In-
ternet Service Providers may be ordered to
block access to websites that contain IP in-
fringing material

On 27 March 2014, the Court of Justice of the Euro-
pean Union (CJEU) gave its ruling in Case C-314/12, a
case between UPC Telekabel Wien, on the one hand,
and Constantin Film Verleih and Wega Filmproduk-
tionsgesellschaft, on the other. The CJEU considered
whether it is permissible to order an internet service
provider (ISP) to block its subscribers’ access to a
website on which copyright protected films are made
available to the public, without the rightsholders’ con-
sent.

Constantin Film and Wega are film production compa-
nies. They claimed that some of the films in which
they hold the copyright and related rights were made
available on a website for streaming or downloading
without their consent. The Vienna Commercial Court
granted an order according to which UPC is prohib-
ited from providing its customers with access to the
website at issue. This order "was to be carried out
in particular by blocking that site’s domain name and
current IP (‘Internet Protocol’) address and any other
IP address of that site of which UPC Telekabel might
be aware."

UPC contested the order, stating that “its services
were not used” to infringe a copyright or related right
pursuant to Article 8(3) Copyright Directive, which is
a requirement for injunctions to be granted against
an ISP. The underlying argument was that UPC did not
have any business relationship with the operators of
the website, and it was not established that its own
customers acted unlawfully. Moreover, UPC argued

IRIS 2014-5 3


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17012

that the blocking measures can be technically circum-
vented and are excessively costly.

In short, the Austrian Supreme Court presented four
preliminary questions to the CJEU, of which two are
particularly important. It first asked the question:
when is a person deemed to be 'using the services of
an intermediary’ for the purposes of Article 8(3) Copy-
right Directive. Secondly, the Austrian Supreme Court
asked whether it is compatible with Union law to grant
an order to block access to a website in general terms,
in light of the balance between parties’ fundamental
rights that must be made.

First, the CJEU noted that intermediaries are often in
the best position to bring an end to infringing activi-
ties. The Court further stated that ISP’s are inevitably
actors in any transmission of infringing material over
the internet; without granting access to the network,
the transmission of such material is not possible. The
Copyright Directive contains no indication that there
must be a specific business relationship between the
infringing party and the intermediary. Such a require-
ment would even be contrary to the purpose of that
Directive, as it would reduce legal protection. Accord-
ing to the Court, there is also no need to show that the
customers of the ISP actually accessed the infringing
material. Thus, when infringing content is made avail-
able on a website, the person making it available is
using the services of the internet service provider.

In considering the second question, the Court reiter-
ated that, in any case, a fair balance must be struck
between the applicable fundamental rights and princi-
ples of EU law. The fundamental rights involved in this
case are the intellectual property rights, the freedom
to conduct a business and the freedom of information
of internet users. An important EU principle involved
is the principle of proportionality. Although an order
for an ISP to block access to a website restricts its
freedom to conduct a business, the Court stated that
it "does not seem to infringe the very substance" of
that freedom.

A general order to prohibit access to a website leaves
the ISP with the freedom to decide which specific mea-
sures should be taken. It gives the ISP the opportunity
to choose measures that it believes are in line with its
way of doing business. Therefore, intellectual prop-
erty rights seem to outbalance the freedom to con-
duct a business under these circumstances. However,
when giving shape to the measures, the ISP must en-
sure compliance with the fundamental right to infor-
mation of its subscribers. The measures taken must
be "strictly targeted". In short, this means that the
measures must not limit the possibility of lawfully ac-
cessing the information available.

Furthermore, the Court acknowledged that blocking
measures might not completely prevent the infring-
ing activities. However, it considers it to be sufficient
if the measures "have the effect of preventing unau-
thorised access to the protected subject-matter or, at
least, of making it difficult [...]1." In this regard, it is

interesting to consider the Dutch XS4ALL case (see
IRIS 2014-3/37). In that case, a Dutch Court of Appeal
stated that the ISPs concerned did not have to block
access to The Pirate Bay, based on a contrary balanc-
ing of the fundamental rights involved. The blocking
measures were deemed ineffective and disproportion-
ate.

Thus, the fundamental rights of EU law do not pre-
clude a court order that prohibits an ISP from provid-
ing its customers with access to a website on which
infringing material is made available, when the mea-
sures to be taken by the ISP are not specified. Also, it
is not required that the measures have the effect of a
complete end to infringing activities.
e UPC Telekabel v. Constantin Film Verleih, Court of Justice of the
European Union, Case C-314/12
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17014 DE EN FR
CS DA EL ES ET F HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

Alexander de Leeuw
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

European Commission: State aid for video
games compatible with EU rules

The United Kingdom’s plan to grant tax relief to pro-
ducers of video games is in line with the state aid rules
of the European Union. In the UK there is a group
of four corporation tax reliefs aimed at the creative
industries. These reliefs increase the amount of al-
lowable expenditure for a company, with the aim of
stimulating cultural production. Film tax relief was in-
troduced in April 2007 and two additional reliefs were
introduced in April 2013, for animation and high-end
television programmes. On 27 March 2014 the Euro-
pean Commission approved the introduction of aid for
producers of video games.

Aid granted by member states that distorts or may
distort competition by favouring the production of cer-
tain goods is incompatible with the internal market in
so far as it affects cross-border trade. State aid is
monetary advantage in any form whatsoever, for ex-
ample a grant or tax relief. As an exception to the gen-
eral prohibition on state aid, Article 107(3)(d) of the
Treaty on the function of the European Union (TFEU)
provides that aid to promote culture may be consid-
ered to be compatible with the internal market where
such aid does not affect trading conditions and com-
petition in the Union to an extent that is contrary to
the common interest. The Commission has the au-
thority to review aid plans and demand abolishment if
the aid does not meet the criteria of Art. 107 TFEU.

In this case, the Commission opened an investigation
due to concerns that the aid instrument proposed by

4 IRIS 2014-5


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-3/37&id=14671
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17014

N DE L'AUDIOVISUEL
L OBSERVATORY
INFORMATIONSSTELLE

the UK government was incompatible with the Single
Market. There appeared to be no market failure in
the games sector to produce British games and such
games were already being produced without state aid.
In that sense, the introduction of state aid would not
be necessary. As well as this, the tax relief would only
be available in relation to development expenditure
used or consumed in the UK. Limiting the expenditure
qualifying for the tax relief to goods or services used
or consumed in the UK is discriminatory and incom-
patible with the internal market. Lastly, the tax relief
plan included a cultural test to ensure that the aid
would only support games with cultural content. The
Commission was worried that this test was not suffi-
ciently restrictive.

After the Commission opened the investigation, the
UK removed the territorial spending obligation. More-
over, the UK was able to demonstrate that the pro-
posed cultural test ensures that the aid supports only
culturally relevant games, and that without this sup-
port the number of these British or European games
would decline. The Commission therefore concluded
that the measure promotes culture without unduly
distorting competition in the internal market.

The UK government estimates that the tax relief will
provide around £35 million of support a year to the
sector. It will come into effect from 1 April 2014.

e European Commission, State aid: Commission approves UK video
games tax relief plan Brussels, Press release, IP/14/33, 27 March 2014

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17001 DE EN FR
S) Eskens
Institute for Information Law (IVIiR), University of
Amsterdam

European Parliament: Resolution on a fully
converged audiovisual world

On 12 March 2014, the European Parliament (EP)
adopted its Resolution on “Preparing for a Fully Con-
verged Audiovisual World”. Reference is made to the
European Commission (EC) Green Paper on “Prepar-
ing for a Fully Converged Audiovisual World: Growth,
Creation and Values” of 24 April 2013 (IRIS 2013-6/5).
The Resolution contains a number of observations,
comments and recommendations concerning the val-
ues, definition, relevance, aims, role, and legal recog-
nition of audiovisual convergence and its intricacies.

After setting out all the relevant European and inter-
national regulatory and standard-setting texts in its
Preamble, the Resolution offers a variety of defini-
tions and explanatory comments on inter alia audiovi-
sual, horizontal, vertical, functional and technical con-
vergence. Subsequently, specific remarks are made
on convergent markets, access and findability, safe-
guarding diversity and funding models, infrastructure

and frequencies, values, and the regulatory frame-
work.

Regarding convergent markets, the EP notes several
opportunities and pitfalls. The EP stresses the need to
align the rights and obligations of broadcasters with
those of other market players by means of a horizon-
tal, cross-media legal framework.

In relation to access and findability, the EP stresses
the importance of inter alia, net neutrality, non-
discriminatory, transparent and open access to the
internet for all users and providers of audiovisual ser-
vices, and diverse and findable cultural and audiovi-
sual works.

With regard to diversity and funding models, the EP
calls on the Commission to determine how refinanc-
ing, funding and production of quality European au-
diovisual content can be secured and to examine re-
spectively the unequal treatment of linear and non-
linear services as regards quantitative and qualita-
tive bans on advertising. The Commission is called
upon to remove regulation in quantitative advertising
provisions for linear audiovisual content. The EP em-
phasizes that new advertising strategies that use new
technologies to increase their effectiveness raise the
issue of consumer protection in relation to their pri-
vate and their personal data. With this in mind, the EP
highlights the need to come up with a set of consistent
rules to apply to these strategies. Furthermore, the EP
emphasizes that the public sector must continue to be
shielded from the constraints of advertising-based fi-
nancing.

On infrastructure and frequencies, the EP focuses on
open and interoperable standards and urges indus-
try actors to work together on a common framework
for media standards. The EP notes that emerging
self-regulation initiatives have a crucial role to play
in establishing uniform standards for user technolo-
gies and for developers and producers. The develop-
ment of a technology mix that makes efficient use of
both broadcast and broadband technologies and intel-
ligently combines broadcasting and mobile communi-
cations (‘smart broadcasting’) is advocated. The EP
also stresses that broadband internet networks need
to be developed further, particularly in rural areas,
and calls on the member states to rectify this prob-
lem by means of short-term investment campaigns.

When it comes to values, the EP notes and regrets
the Green Paper’s lack of a specific reference to the
dual nature of audiovisual media as a cultural and
economic asset. The EP reiterates values such as
media pluralism, cultural diversity and the protection
of minors. The Commission is called upon to con-
tinue its efforts to safeguard press freedom and to
step up its efforts to enforce youth and consumer pro-
tection provisions. These types of protection, along
with data protection, are highlighted as absolute ob-
jectives of regulation and must apply uniformly to me-
dia and communications providers throughout the EU.
The Commission and member states alike are called

IRIS 2014-5 5


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17001
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-6/5&id=14670

of the European Audiovisua

upon to promote the production of European audiovi-
sual works and to enhance and expand the existing
range of activities aimed at imparting digital media
skills.

The EP considers, with regard to the regulatory frame-
work, the balance between removing barriers to me-
dia innovation while not losing sight of the normative
aspects of a democratic and culturally diverse media
policy. Keywords used by the EP are flexibility, user-
friendliness and accessibility, technology-neutrality,
transparency and enforceability. The Commission is
called upon to conduct an impact assessment so as
to look into whether the scope of the AVMS Directive
is still relevant and to examine to what extent the
linearity criterion is preventing the regulatory objec-
tives of Directive 2010/13/EU from being attained in
many areas of the converged world. Deregulation is
recommended for the areas of Directive 2010/13/EU
in which the aims of the legislation are not being
achieved. It recommends instead that European-level
minimum requirements for all audiovisual media ser-
vices should be put in place. Also, the Commission is
called upon to examine whether copyright law needs
to be adapted in the light of cross-border accessibility
and technology neutrality.

This Resolution has been forwarded to the Council and
the Commission.

e Resolution: European Parliament, on Preparing for a Fully Con-
verged Audiovisual World

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16997 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HR HU IT LT LV
MT NL PL PT SK SL SV

Rutger de Beer
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

AT-Austria

Internet forum operators must disclose user ]
data

In a decision of 23 January 2014, the Austrian Ober-
ste Gerichtshof (Supreme Court - OGH) ruled that a
website’s operators were obliged under Article 18(4)
of the E-Commerce-Gesetz (E-Commerce Act - ECG) to
disclose to the party concerned the e-mail addresses
of users who had posted insulting comments about
him. The court rejected the defence of editorial confi-
dentiality.

The defendant operates an online discussion forum
on its Internet site. The plaintiff, a politician, had de-
manded that the forum operator disclose the e-mail
addresses of four of its users who had written unlaw-
ful comments about him. He had also asked for these
remarks to be removed. The defendant deleted the
comments, but refused to disclose the information re-
quested on the grounds of editorial confidentiality.

Arguing that some of the claims made in the postings
were contrary to criminal law, the politician asked the
court to order the defendant to reveal the identity of
the users concerned.

The OGH shared the lower-instance courts’ view that
the defence of editorial confidentiality under Article
31(1) of the Austrian Mediengesetz (Media Act) was
inapplicable. This provision guarantees the protection
of journalists’ sources.

The court held that the mere operation of an online
forum that was not moderated and on which all user
comments were published did not constitute any form
of journalistic activity.

The OGH also considered that legitimate claims must
be enforceable. The plaintiff's right to take action
against the website operator, to which the defendant
had referred, was therefore insufficient, since the per-
petrator could simply switch to another Internet site
and continue infringing the plaintiff’'s rights. This
would merely force the injured party to institute fur-
ther legal proceedings. The defendant was therefore
obliged to disclose the e-mail addresses.

e Beschluss des OGH vom 23. Januar 2014 (Gz. 60b133/13x)
(Supreme Court decision of 23 January 2014 (case no. 60b133/13x))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17017 DE

Cristina Bachmeier
Institute of European Media Law (EMR), Saarbriicken/
Brussels

BG-Bulgaria

Competition regulatory authority rejects
complaint of Neterra

Neterra EOOD (hereinafter ‘Neterra’) has brought pro-
ceedings before the Bulgarian Commission for Protec-
tion of Competition (hereinafter ‘the Commission’) as-
serting that a breach of the Bulgarian Law on Pro-
tection of Competition (hereinafter ‘the Law’) has
been committed by bTV Media Group EAD (hereinafter
‘bTV’). It is contended that this breach is in the form of
ungrounded refusal of bTV to provide services aimed
to hinder the activities of Neterra as well as in the
application of different conditions with regard to the

6 IRIS 2014-5


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16997
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17017

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

same types of contracts and with regard to particular
partners whereupon these are placed in an unequal
situation as competitors.

Neterra carries out activities regarding the provision
of web TV or, in other words, Internet television
through the site www.neterra.tv to territories outside
of Bulgaria’s borders. To that end, Neterra uses IP
protocol for the transfer of television content to the
end user. From a technologic point of view, the ser-
vice constitutes a digital signal, which is distributed
by satellite or by optic fibre and then is sent through
IP protocol to a decoding server, afterwards is trans-
ferred to a streaming server, and at the end it reaches
the end customer through the global network. Ac-
cording to Neterra, the service offered differs from
the IPTV service, since it is accessible to any Internet
user. The customers have the option to choose their
preferred form of watching television:

a) Live — meaning watching TV in real time, or

b) VoD (Video on Demand) - recorded programmes,
which are kept on a streaming server and which may
be accessed at any time.

On 8 March 2013 Neterra received from bTV a written
notification that within a one month period bTV shall
terminate their bilateral contract. Neterra claims that
the respondent company misuses its dominant posi-
tion on the (wholesale) market for distribution of tele-
vision programmes with the aim to restrict and distort
competition at the lower and interrelated market for
distribution of television programmes to end users; in
particular at the sub-market for distribution of televi-
sion programmes to end users outside the state ter-
ritory, via the Internet, whereupon the claimant com-
pany is acting commercially. In the light of its signifi-
cant market share and share of the (wholesale) mar-
ket for distribution of television programmes for over
five years, the television operator bTV exploits its ‘ad-
vantage’ to impose unilateral conditions on its cus-
tomers — no matter whether cable, satellite, IP or Inter-
net television, which distribute bTV’s television con-
tent. In its capacity of copyrights and related rights
holder, bTV has the right to define the territorial scope
of distribution of the content inside and/or outside the
borders of Bulgaria.

Having regard to the established facts and circum-
stances of the case, and to the based market and
legal analysis, the Commission found that bTV has
no dominant position on the market for the provi-
sion of rights for distribution of television programmes
through platform-based operators and accordingly
that there is no breach of the Law.

e Pemenne XNo AKT -189-12.02.2014, Komncusa 3a 3ammura Ha
KOHKypeHnusita (Decision n°A K442-189 of the Competition Author-
ity, 12 February 2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16980 BG

Rayna Nikolova
New Bulgarian University

Amendments of Copyright and Related
Rights Act

On 28 February 2014, the Bulgarian parliament ap-
proved the amendments to the Copyright and Related
Rights Act, which were proposed by the Council of
Ministers in August 2013. The final text of the law
was published on 8 March 2014 in State Gazette issue
21/2014.

The main purpose of the bill was the transpo-
sition of Directive 2011/77/EU amending Directive
2006/116/EC on the term of protection of copyright
and certain related rights. During the discussions in
the Parliament, many other amendments to the Act
were proposed by the collective management soci-
eties and the artists which delayed the work of the
involved parliamentary experts and resulted in the im-
portation of another bill by a group of MPs. A consoli-
dated version of the two bills was prepared in Novem-
ber 2013 but since there were some other priorities
in the legislator’s policies at the end of the year, the
copyright bill was left behind.

Except the provisions of Directive 2011/77/EU for
prolongation of the term of protection of some of
the rights of the producers and the performers, the
amendments include some new rules regarding the
collective management societies.

The new law provides for each organisation that wants
to be registered or re-registered as a collective man-
agement society for a category of rights, for which
an earlier registered or re-registered organisation ex-
ists already, to sign an agreement for cooperation
with the earlier organisation. The previous version
of the law required such agreement only in case of
new registration but not in the case of re-registration
of such organisations that have been acting as collec-
tive management societies before March 2011 when
the new registration procedure entered into force (see
IRIS 2011-5/9). This gap in the law allowed the
re-registration of two organisations dealing with the
same category of rights which is contrary to the gen-
eral purpose of the law amendments from 2011. The
new rules of the law also provide for better trans-
parency of the work of the registered or re-registered
organisations - they are required to present to the
Ministry of Culture detailed information about their
members, the foreign collective management soci-
eties which are present in the territory of Bulgaria,
the category of the rights with which they will deal
and the type of rights which are assigned to them by
the rightholders.

Many other proposals for amendments of the Copy-
right and Related Rights Act were discussed in the
Parliament but since no consensus was achieved be-
tween the stakeholders most of them were left with-
out voting.

IRIS 2014-5 7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16980
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-5/9&id=14655

of the European Audiovisua

The creative sector is waiting for other amendments
of the law in order to solve the problems with the
copyrights settlements in connection with the ca-
ble transmission and re-transmission, webcasting and
simulcasting and mostly the rules for collecting levies
for private copies, which have never been paid effec-
tively in Bulgaria.

e 3aKOH 33 W3MEHEHWE W JIOIIb/IHEHNE Ha 3aKOHA 33 aBTOP-
CKOTO IpaBO W CpomHuTe My mpasa (Act for Amendments and
Additions of the Copyright and Related Rights Act)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16979 BG

Ofelia Kirkorian-Tsonkova
Sofia University “St. Kliment Ohridski”

BY-Belarus

Broadcast licensing system introduced by
Presidential Decree

A new system of broadcast licensing introduced by a
decree of the President of the Republic of Belarus en-
ters into force on 1 January 2014. The decree signed
on 7 October 2013 mostly makes additions to an ear-
lier presidential decree “On licensing certain types of
activity” of 1 September 2010.

It establishes a procedure that provides certain spe-
cific requirements. In particular, it obliges holders of
a broadcasting licence to have: a certificate of reg-
istration as mass media outlets, as provided in the
statute “On mass media” (see IRIS 2008-8/9); at least
one full-time expert in the editorial staff who has a
university degree in journalism, relevant working ex-
perience of at least 5 years, and who passed a special
state “qualification exam”; as well as the technical
ability to store all newscasts and other programming
for at least a year.

It is decreed that the use of the broadcasting licence
“in the aims that contradict interests of the Republic
of Belarus” leads to its annulment. The “interests of
the Republic of Belarus” are neither defined in the de-
cree, nor in the statute “On mass media”.

The OSCE Representative on Freedom of the Media
issued a legal review of the decree which elaborates
on these and other provisions concerning licensing of
broadcasting in Belarus.

e Yka3 IIpesunenra Pecuybiuku Bemapycs « O BHecenun
JOTIOJTHEHUN W W3MEHEeHWI B HEKOTOpPhIe YKa3bl IIpe3umenta
Pecry6smiku Bemapycs » of 7 October 2013, # 456 (Decree of the
President of the Republic of Belarus “On introduction of amendments
and changes to some Decrees of the President of the Republic of
Belarus” of 7 October 2013, # 456)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16972 RU

e Legal review of the Decree (#456) of the President of the Republic
of Belarus “On introduction of amendments and changes to some
Decrees of the President of the Republic of Belarus” of 7 October
2013, commissioned by the OSCE Representative on Freedom of the
Media

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16973 EN RU

Andrei Richter
Faculty of Journalism, Moscow State University

Provisions on access to information are now
part of the law

Access to information is now part of the national law
as it was adopted by the Chamber of Representatives
of the National Assembly of the Republic of Belarus
on 12 December 2013. It went into effect on 10 Jan-
uary 2014. The law takes the form of amendments
to the 2008 law “On Information, Informatization, and
the Protection of Information”.

In particular, its Article 16 now has an expanded list
of information that shall be available to citizens under
any conditions.

Article 22-1 of the amended law lists categories of in-
formation that shall be made available through offi-
cial websites of the state bodies. It also establishes
that there shall be open meetings of national govern-
mental collegial bodies, as well as that of local execu-
tive structures with the exceptions of cases when the
planned discussion will be on issues that contain se-
cret or confidential information. Amended Article 21
allows requesting information via email or any other
electronic form.

The requested information may not be provided in a
number of cases, and in particular if it was already
disseminated in the mass media, or if other reasons
are established in the national legal acts.

Article 18-1 of the amended law establishes the no-
tion of so-called “service information”, or confidential
data about activity of governmental bodies or state le-
gal entities. Its dissemination may harm the national
security of Belarus, public order, human rights and
liberties including reputation and privacy, as well as
rights and lawful interests of legal entities that are not
part of state secrets.

The Constitutional Court of the Republic of Belarus
took a decision on 26 December 2013 which found
provisions of the Law of the Republic of Belarus “On
amendments and additions to the Law of the Republic
of Belarus “On Information, Informatization, and the
Protection of Information”, and in particular provisions
on service information, in conformity with the Consti-
tution.

The OSCE Representative on Freedom of the Media
issued a legal review of the draft law which elaborates

8 IRIS 2014-5


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16979
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2008-8/9&id=14652
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16972
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16973

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

on these and other provisions concerning access to
information in Belarus.

e O6 undopmanuu , uundopmaruzanuu u 3amure uadopma-
mmu (Law of the Republic of Belarus “On Information, Informatization,
and the Protection of Information”, No. 455- 3, as amended on 4 Jan-
uary 2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16974 RU

¢ O coorBercrBun Koncrurynun Pecniybsimku Besapycs 3a-
xona Pecrnybsimkn Bemapycs « O BHeceHNn M3MeHEHMIT U 10~
noaennit B 3akoH Pecrnybsmkn Benapycs « O6 mudopwma-
nuu , nHgopMaTulanuu u 3amure uadopmanuu » (Decision of
the Constitutional Court of the Republic of Belarus “On conformity of
the Law of the Republic of Belarus “On amendments and additions to
the Law of the Republic of Belarus “On Information, Informatization,
and the Protection of Information” with the Constitution of the Repub-
lic of Belarus” of 26 December 2013. No. P -886/2013)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16975 RU

e Comments on Amendments to the Draft Law of Belarus on Infor-
mation, Informatization, and the Protection of Information, commis-
sioned by the OSCE Representative on Freedom of the Media, 10
September 2013

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16976 RU

Andrei Richter
Faculty of Journalism, Moscow State University

DE-Germany

Sat.1 third-party transmission time: two ur-
gent applications partially upheld

In two decisions of 5 March 2014 (5 L 753/13.NW and
5 L 694/13.NW), which have not yet been published
in full, the 5th Chamber of the Verwaltungsgericht
Neustadt an der WeinstrafSe (Neustadt an der Wein-
straBe Administrative Court) partially granted the ap-
plications of Sat.1 SatellitenFernsehen GmbH and N24
Media GmbH for temporary legal protection against
the allocation of transmission time for independent
third parties (so-called third-party transmission time)
on the main Sat.1 channel. Sat.1 remains obliged,
at least temporarily, to broadcast the third-party pro-
grammes in full. According to the Rundfunkstaatsver-
trag (Inter-State Broadcasting Agreement), the broad-
caster must allocate a total of 180 minutes of trans-
mission time per week towards the programmes of in-
dependent third parties.

Both Sat.1 and N24 had asked for the staying ef-
fect of their appeals against the licensing decision
of the Landeszentrale fiir Medien und Kommunika-
tion Rheinland-Pfalz (Rhineland-Palatinate Media and
Communication Authority - LMK) of 23 July 2013 to be
reinstated. In its decision, the LMK had renewed the
licence of Mainz-based firm News and Pictures Fernse-
hen GmbH & Co. KG for the first and second blocks
of transmission time, and that of DCTP Entwicklungs-
gesellschaft fur TV-Programm mbH for the third and
fourth blocks. Both companies have been broadcast-
ing their programmes since the licensing period be-
ganon 1 june 2013.

The main broadcaster Sat.1’s principal argument was
that, since the period following January to December
2012, its audience share had been below the thresh-
old laid down in the Rundfunkstaatsvertrag, above
which transmission time had to be granted to third
parties. It claimed that it was therefore no longer
obliged to provide and fund any third-party transmis-
sion time. However, the VG Neustadt held that, when
assessing the obligation to provide third-party trans-
mission time, the audience share when the procedure
opened was the decisive factor. At that time, Sat.1
had exceeded the market share threshold.

N24, as co-applicant, claimed that a procedural er-
ror had been committed and, in particular, that the
LMK’s decision had been unlawful. At the same time,
it claimed that it should be awarded the licence for
the first and second transmission blocks itself under a
temporary court injunction until a decision had been
taken in the main proceedings.

The administrative court, which had already lifted the
first licensing decision in this case in its rulings of 23
August 2012 (promulgated on 5 September 2012), re-
instated the staying effect of the actions in both pro-
cedures, as far as the licence applications of News and
Pictures Fernsehen GmbH & Co. KG for the first and
second transmission blocks were concerned.

Since it had not been selected with the agree-
ment of main broadcaster Sat.1l, under the Rund-
funkstaatsvertrag the strict selection criterion of
“greatest possible contribution to diversity” should be
applied. There had been significant errors in the se-
lection process followed by the LMK, in particular in
the establishment of the selection criteria.

Therefore, the selection and licensing of News and
Pictures Fernsehen GmbH & Co. KG would proba-
bly be ruled invalid in the main proceedings. How-
ever, based on the weighing up of the relevant inter-
ests, News and Pictures Fernsehen GmbH & Co. KG
would initially be allowed to produce its Sat.1 pro-
gramme window for a transitional period until the end
of May 2014, after which the licence would become
temporarily ineffective. After that, in the interests of
equal opportunities, all applicants for the first and sec-
ond transmission blocks would have to wait for the
LMK to issue a new licensing decision.

The court refused to grant a temporary licence to the
applicant N24 for the first and second transmission
blocks.

The court ruled that the licensing decision for the third
and fourth transmission blocks could remain in force
for the time being, since the broadcaster in this case
had been selected through an agreement between
the Land media authority and the main broadcaster.
The errors in the selection procedure would probably
therefore have no effect; the rights of Sat.1 and N24
had not been breached.

The rulings expressly leave some of the legal ques-
tions discussed by the parties unresolved. How-

IRIS 2014-5 9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16974
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16975
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16976

ever, concerning a question crucial to the whole
licensing procedure, the court decided that Sat.1l
was still obliged to provide third-party transmission
time. According to the court’s decisions, the Rund-
funkstaatsvertrag laid down a specific moment in time
when the audience share should be measured: the
audience share when the licensing procedure started
remained valid for the entire licensing period, even if
- as in this case - it fell below the legal threshold later
in the licensing procedure.

The LMK has announced plans to appeal to the OVG
Rheinland-Pfalz (Rhineland-Palatinate Administrative
Appeal Court) against the VG Neustadt's decision in
order to request the reinstatement of the immediate
enforceability of the full transmission time allocations.
Sat.1’s programming deficits had been established in
an ALM study, while alleged errors in the laying down
of criteria for the allocation of third-party transmis-
sion time could be clearly disproved. In view of the
need to protect diversity of opinion, it was not accept-
able that the broadcaster should, contrary to its es-
tablished obligation, make available only part of the
required third-party transmission time.

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

Judicial review applications against ZDF
Inter-State Agreement largely successful

In a ruling of 25 March 2014, the Bundesverfassungs-
gericht (Federal Constitutional Court - BVerfG) de-
cided that the provisions of the Staatsvertrag tiber das
Zweite Deutsche Fernsehen (Inter-State Agreement
on Zweites Deutsches Fernsehen - ZDF-StV) on the
composition of the supervisory bodies breached Ar-
ticle 5(1)(2)(2) of the Grundgesetz (Basic Law - GG) in
several respects and were therefore unconstitutional.
The ruling explained that the basic right of broad-
casting freedom (Article 5(1)(2)(2) GG) required that
a system should be established that ensured that the
diversity of opinions was presented in broadcasting as
broadly and comprehensively as possible. Under con-
stitutional law, the requirements placed on the legis-
lature for the institutional structure of the broadcast-
ing corporations must follow the aim of ensuring di-
versity. The organisation of public broadcasting must
satisfy the need for independence from State inter-
vention, which was given concrete shape by the prin-
ciple of ensuring diversity. The composition of the
collegiate bodies must be aimed at including people
with as wide a variety of perspectives and horizons
of experience as possible, from all areas of the com-
munity. The legislature was not prevented from allow-
ing representatives of the State to become members
of the supervisory bodies. Ensuring diversity did not,

per se, mean shielding a social sphere that was jux-
taposed with the State. However, the share of mem-
bers who were part of State authority or close to it
should not exceed one-third of the statutory members
of each body. According to the BVerfG, the influence
of communication structures that were established by
the State and structured along party lines should also
be taken into account, as was currently apparent in
the so-called “circles of friends”. Whether a mem-
ber was deemed part of State authority or close to it
for the purposes of this threshold should depend on
their function. The decisive criterion was whether the
person had decision-making powers at State political
level. Among these members, it was also necessary
to ensure that the broadest possible variety of per-
spectives was represented.

According to the court, the ZDF-StV met these require-
ments only in part. According to Article 21 ZDF-StV,
the share of Television Council members directly ap-
pointed as persons who were part of State authority
or close to it was around 44%, while the correspond-
ing figure for the Administrative Council, according to
Article 24 ZDF-StV, was approximately 43%. In both
cases, therefore, the proportion of members who were
part of State authority or close to it exceeded the
constitutional threshold of one-third. This meant that
these members could form a blocking minority with
regard to decisions that required a three-fifths major-
ity of the statutory members. This infringed the prin-
ciple of independence from State intervention in the
broadcasting sector.

The court also stated that representatives of the ex-
ecutive could not have a controlling influence on the
selection of the members who were separate from
State authority. Article 21(3) in conjunction with Ar-
ticle 21(6) ZDF-StV, according to which the members
detached from State authority appointed under Arti-
cle 21(1)(g) to (q) ZDF-StV should be selected by the
Minister-Presidents on the basis of a proposal consist-
ing of three candidates, therefore only conformed with
the Constitution if it was interpreted in this way. As
was the current practice, the Minister-Presidents were
therefore, in principle, bound by the lists of propos-
als submitted by the associations and organisations
entitled to appoint members, and it was only possi-
ble to deviate from the lists if there were special legal
reasons. In contrast, Article 21(1)(r) ZDF-StV did not
meet the requirements for the appointment of mem-
bers who were detached from State authority. These
decisions were taken directly by the State executive.
With regard to the Administrative Council, the BVerfG
found that the members appointed pursuant to Article
24(1)(b) ZDF-StV were elected by a Television Council
that was not sufficiently detached from State author-

ity.

Furthermore, there were no sufficient incompatibility
regulations for the members of either body who were
detached from State authority. In addition, the inde-
pendence of at least some of the Television Council

10 IRIS 2014-5



of the European Audiovisu

and Administrative Council members was not suffi-
ciently safeguarded.

Moreover, the BVerfG thought there were no legisla-
tive provisions governing the transparency of the su-
pervisory bodies’ work.

Therefore, for the above reasons, the BVerfG ruled
that Articles 21 and 24 ZDF-StV were incompatible
with the Basic Law. They could be applied until new
legislation was enacted. However, the Lander were
obliged to enact such new legislation as has satisfied
constitutional law by 30 June 2015 at the latest.

e Urteil des Bundesverfassungsgerichts vom 25.03.2014 (Az. 1 BvF
1/11, 1 BvF 4/11) (Ruling of the Federal Constitutional Court of 25
March 2014 (case no. 1 BvF 1/11. 1 BvF 4/11))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17018 DE

Melanie Zur
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

Cologne District Court equates non-
commercial use with private use under
Creative Commons licences

In a ruling of 5 March 2014, the Landgericht Kéin
(Cologne District Court - LG) dealt for the first time
with the meaning of the condition “no commercial
use” attached to Creative Commons (CC) licences
(case no.: 28 0 232/13).

The plaintiff, a photographer whose pictures were
made available for public use under a “Creative Com-
mons Licence Attribution-NonCommercial 2.0, had
launched court proceedings against Deutschlandra-
dio after the broadcaster had made one of his pho-
tographs available to the public on its website “dra-
diowissen.de” in order to illustrate a programme. The
LG KdéIn did not think the fact that Deutschlandradio
was a public service broadcaster was relevant. In
its opinion, since a commercial radio station should
not be using these licences in any case, it should
be assumed that the rightsholder had also wanted to
stop public service broadcasters from using his work.
Deutschlandradio should therefore be treated as a pri-
vate radio broadcaster.

In addition, the court held that, given the lack of a
binding definition, “non-commercial use” in the sense
of a CC licence should only be interpreted as purely
private use. Since the Deutschlandradio website was
not purely private, it must be a commercial service
and therefore could not use works covered by a Cre-
ative Commons Licence BY-NC 2.0.

However, this decision by the LG KéIn contradicts the
wording of the CC Licence conditions which, contrary
to the court’s assumption, define the concept of com-
mercial use in paragraph 4(b). They prohibit uses that

are “intended for or directed toward commercial ad-
vantage or monetary compensation”. Equating non-
commercial with purely private use, as the LG Kdéln
has done, does not correspond with the CC Licence
conditions.

Since Deutschlandradio has already announced its
intention to appeal against the decision, it seems
likely that the OLG KéIn (Cologne Appeal Court), which
would hear such an appeal, will clarify the matter fur-
ther.

e Urteil des LG Kéln vom 5. Méarz 2014 (Az. 28 O 232/13) (Cologne
District Court ruling of 5 March 2014 (case no. 28 O 232/13))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17003 DE

Tobias Raab
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

Obstruction via typing-error domain can
breach Unfair Competition Act

In a ruling of 22 January 2014, the Bundesgerichtshof
(Federal Supreme Court - BGH) decided that the use of
typing-error domains to intercept customers can con-
stitute an infringement of the ban on deliberate ob-
struction of competitors enshrined in Article 4(10) of
the Gesetz gegen den unlauteren Wettbewerb (Unfair
Competition Act - UWG).

The operator of the domain “www.wetteronline.de”,
who operates an online weather service, had
brought an action against the owner of the domain
“www.wetteronlin.de”. Users who had landed on the
latter website due to a typing error had been taken
to the website of a private health insurance company.
The plaintiff argued that it had therefore been unfairly
obstructed and that its right to use its own name had
been breached. Its claim for an injunction to stop the
typing-error domain being used, for the domain to be
deleted and for compensation, had been upheld firstly
by the LG KéIn (Cologne District Court, case no. 81 O
42/11) on 9 August 2011 and then by the OLG KéIn
(Cologne Appeal Court, case no. 6 U 187/11) on 10
February 2012.

The BGH, which was responsible for hearing the
defendant’s appeal, confirmed the lower instance
courts’ view that the interception of customers in-
fringed the ban on deliberate obstruction of com-
petitors enshrined in Article 4(10) UWG, in so far as
users who landed on the website found at the typing-
error domain were not directly and clearly informed
that they were not on the “www.wetteronline.de” web-
site. However, the BGH rejected the application for
the domain “www.wetteronlin.de” to be deleted, since
the plaintiff had not been unfairly obstructed simply
through the registration of the domain and it was pos-
sible that the domain could be used lawfully. The con-
tent of the website could be adapted, for example.

IRIS 2014-5 11


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17018
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17003

of the European Audiovisu

However, as regards the claim that the plaintiff’s right
to use its own name had been breached, the BGH
overturned the Cologne Appeal Court’s decision on
the grounds that, in the judges’ opinion, the title “wet-
teronline” was not sufficiently distinctive to warrant
protection. Rather, it was a purely descriptive term
that identified the plaintiff's area of business, i.e. “on-
line” services concerning the “weather”.

e Urteil des BGH vom 22.1.2014 (Az. | ZR 164/12) (Federal Supreme
Court decision of 22 January 2014 (case no. | ZR 164/12))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17002 DE

Tobias Raab
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

Berlin District Court rules that “keyselling”
business model breaches Copyright

In a decision of 11 March 2014 (case no. 16 O 73/13),
the Landgericht Berlin (Berlin District Court) ruled that
the isolated sale of computer game product keys,
known as “keyselling”, breaches copyright.

The plaintiff runs an online shop, from which he sells
computer game product keys that he has obtained
from business partners in Great Britain and Poland.
The defendant, who sells a computer game in Ger-
many, sent a warning letter to the plaintiff on 12 De-
cember 2012 concerning his business practice relat-
ing to the game. The letter asked the plaintiff to stop
reselling serial numbers of the game. In an action for
a declaration of non-infringement, the plaintiff chal-
lenged the warning before the court.

The court held that the defendant had been entitled
to caution the plaintiff. The plaintiff had infringed
the defendant’s reproduction right under Article 16 of
theUrhebergesetz (Copright Act - UrhG) by enabling
third parties to download the game from the Internet
using a product key and thereby reproduce it them-
selves. The judges thought the plaintiff was wrong
to argue that the reproduction right had been ex-
hausted, since the exhaustion principle only applied
to the form in which the product had originally been
distributed. In the present case, the form in which
the rightsholder had distributed the product had been
changed. The exhaustion principle was therefore only
relevant to the combination of the physical data car-
rier with the product key, and not to the separate sale
of product keys.

Contrary to the plaintiff’'s argument, the CJEU’s “Used-
Soft” decision did not suggest anything different.
Firstly, the “UsedSoft” decision concerned a case in
which the rightsholder itself had distributed the prod-
uct in an intangible form. Furthermore, the product
had been a computer program which, according to

the CJEU, was exclusively subject to the Software Di-
rective 2009/24/EC. A computer game, on the other
hand, was a so-called hybrid product and, not least
on account of the film sequences that it contained,
was also subject to the InfoSoc Directive 2001/29/EC,
under which the exhaustion principle only applied to
physical reproductions.

e Urteil des LG Berlin vom 11. Méarz 2014 (Az. 16 O 73/13) (Decision
of the Berlin District Court of 11 March 2014 (case no. 16 O 73/13))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17004 DE

Anastasia Orlova
University of Passau

Consultation on amendment of Inter-State
Agreement on Youth Protection in the Media

On 12 March 2014, the Broadcasting Commission
of the Lander decided to launch an online consulta-
tion on the amendment of the Jugendmedienschutz-
Staatsvertrag (Inter-State Agreement on Youth Protec-
tion in the Media - JMStV). The online platform was
launched on 24 March 2014 under the overall control
of the Saxony State chancellery.

The main topic of the discussion paper is the in-
creasing importance of social platforms with user-
generated content (UGC). Since, according to the JM-
StV, operators of private blogs with UGC are teleme-
dia providers, they must ensure that they comply with
provisions on the protection of minors. For this rea-
son, the proposed amendments aim to raise private
individuals’ level of responsibility for the distribution
of UGC relevant to the protection of minors. At the
same time, content providers will be offered the op-
portunity to use a voluntary age classification system
for telemedia services. As long as they give accurate
information when using such a system, they will ben-
efit from privileged treatment and protection against
prosecution for any alleged infringements.

Another subject of debate is the simplification of the
age classification procedure for games and films on
the Internet; the relevant authorities should improve
their cooperation and use a standard classification
system.

Finally, the updating of the JMStV should ensure that
the financing of “jugendschutz.net” is put on a new,
sustainable footing.

The public will therefore be involved in the amend-
ment process and have until 19 May 2014 to comment
on, add to and evaluate the amendments proposed by
the Broadcasting Commission, as well as submit their
own ideas and suggestions.

Once the consultation is concluded (in early June
2014), the State parliaments will hold their own hear-

12 IRIS 2014-5


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17002
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17004

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

ings. By the end of the year, a draft inter-state agree-
ment will be written on the basis of the consultation
results.

e Diskussionspapier zur Anderung des Jugendmedienschutz-
Staatsvertrags (Discussion paper on the amendment of the
Jugendmedienschutz-Staatsvertrag (Inter-State Agreement on Youth
Protection in the Media - IMStV))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17019 DE

Cristina Bachmeier
Institute of European Media Law (EMR), Saarbriicken/
Brussels

FR-France

Definitive authorisation for purchase of D8
and D17 by Vivendi and Groupe Canal Plus?

On 2 April 2014, France’s competition authority (Au-
torité de la Concurrence) re-authorised the purchase
of D8 and D17 by Vivendi and Groupe Canal Plus, sub-
ject to a number of conditions. On 23 December 2013,
the Conseil d’Etat had cancelled the Competition Au-
thority’s approval, granted in July 2012, of the pur-
chase of the channels D8 and D17 by Groupe Canal
Plus (GCP) (see IRIS 2014-2/18). Procedural reasons
aside, the administrative judge found that one of the
five undertakings Canal Plus had entered into - on
acquiring rights in respect of French films - needed
to be reinforced to take into account the competitive
risk connected with the purchase of the second and
third windows for unencrypted broadcasting. The op-
eration was therefore re-referred in January 2014 to
the competition authority, which re-examined it in the
light of the current competitive situation. Further to
a new analysis of competition, given the current sit-
uation and the comments made by the audiovisual
requlatory body (Conseil Supérieur de I’Audiovisuel
- CSA) and the electronic communication and postal
services regulatory authority (Autorité de Régulation
des Communications Electroniques et des Postes - AR-
CEP), the competition authority obtained a substantial
improvement in the undertakings proposed regarding
entitlement to acquire French films, the remainder of
the corrective arrangements being maintained. For
new French films, the parties have undertaken to re-
frain from pre-purchasing in any one calendar year the
rights for broadcasting a film in both pay mode and
unencrypted mode for more than twenty cinemato-
graphic works, and to devote the larger part of their
investments to medium-budget (“mid-range”) films,
without being able to pre-empt the rights for a large
number of large-budget films (a maximum of two films
with an estimated cost of more than 15 million euros,
three with an estimated cost of between 10 and 15
million euros, and five films with an estimated cost of
between 7 and 10 million euros). This undertaking is

substantially similar to the previous one made to the
competition authority, but its scope is extended to all
pre-purchases, thereby making it possible to cover all
the broadcasting windows sold by the producers when
organising the financing of their film. This undertak-
ing also includes possible purchases by Groupe Canal
Plus, once films have been produced, of the rights for
their unencrypted broadcasting within 72 months of
their first screening; this period of time corresponds
to the three windows for unencrypted broadcasting.
All the other undertakings entered into previously re-
main unchanged. All these undertakings have been
agreed to by the parties for the period up to 23 July
2017. The authority has announced that it will make
sure they are respected.

e Autorité de la concurrence, Communiqué de presse, 2 avril 2014
(Competition Authority, Press release, 2 April 2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17005 FR

Amélie Blocman
Légipresse

Support for cinematographic and audiovisual
production - recommendations by the Court
of Auditors

On 2 April 2014 France’s Court of Auditors (Cour des
Comptes) published a report on support for cinemato-
graphic and audiovisual production. The Court has
been checking whether the objectives of the policies
for providing public financing for cinematographic and
audiovisual production, which date back to 1950 and
1980 respectively, have been achieved, whether the
results of the past ten years are in keeping with the
increased resources implemented, and whether the
support mechanisms are still appropriate. It noted
that the general recent trend has been for a very
substantial increase in public aid (+88% over the
past ten years, an increase four times that of State
spending), without calling revision of the model into
question, and without the results obtained making it
possible to attest to their complete relevance today.
The Court has drawn up 21 recommendations, aimed
more particularly, with regard to the general economy
of the support system, at controlling the evolution of
the amount of tax allocated to the national centre
for the cinema and moving images (Centre National
du Cinéma et de I'lmage Animée - CNC), by compil-
ing a multi-year trajectory of expenditure based on
an evaluation of needs, and lessening the overlap of
aid mechanisms. In the cinematographic production
sector, the Court recommends capping payment of
the top remunerations funded by public support and
making ineligible for public funding those films which
make use of the early payment of additional remuner-
ation in the form of rights in respect of using a per-
son’s image. The rules on the number of days during
which cinematographic works may not be shown on

IRIS 2014-5 13


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17019
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-2/18&id=14681
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17005

— —

L'AUDIOVISUEL.
SERVATORY
ORMATIONSSTELLE

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

television should also be made more flexible. On sup-
port for audiovisual production, the report encourages
a tightening up of the qualification criteria for docu-
mentaries likely to receive aid and counted as part
of the channels’ obligations. Another recommenda-
tion covers the drawing up, in the form of an inter-
professional agreement, of a standard estimate for
the production of audiovisual works in which the pro-
ducer’s remuneration is indicated. Lastly, the Court
recommends dropping the present defensive posture
in the face of the upheavals in the international con-
text, by refocusing aid for exports on more concen-
trated selective support, devoted to innovation and
prospecting, and by making room for new editors of
on-demand video services supplied on subscription.

e Cour des comptes, « Les soutiens a la production ciné-
matographique et audiovisuelle: des changements nécessaires »,
Rapport public thématique, 2 avril 2014 (Court of Auditors, “Les
soutiens a la production cinématographique et audiovisuelle: des
changements nécessaires”, Public themed report [in French], 2 April
2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17008 FR

Amélie Blocman
Légipresse

CSA Annual Report lists 25 proposed amend-
ments to legislation and regulations

The audiovisual regulatory body (Conseil Supérieur
de I'’Audiovisuel - CSA) published its annual report
for 2013 on 14 April. Apart from a comprehensive
panorama of the body’s activity in the past year, and
as required by law, the report presents a set of pro-
posals for amendments to legislation and regulations.
2013 saw the submission of a number of major reports
(including the Lescure Report; see RIS 2013-6/19),
and the Government is preparing new legislation on
content creation; this report therefore constitutes the
CSA’s contribution to consideration of the future of au-
diovisual regulation. According to the report, its pro-
posals “refer mainly to reinforcing the function of eco-
nomic regulation carried out by the CSA, in line with
the contributions made by the Act of 15 November
2013, and to associating the stakeholders on the dig-
ital scene in the fundamental objectives of the regu-
lation of audiovisual communications. Such moderni-
sation will necessarily involve adapting the European
legal framework”.

The first group of proposals concerns the digital
perimeter of the audiovisual sector. The CSA is “con-
vinced that audiovisual regulation is in need of a re-
form of the range of its scope and methods of action
in order to accompany fully and effectively the digi-
tal transformation of the media”, and therefore rec-
ommends involving the stakeholders in online com-
munication around regulation. Thus, faced with the

multiplication of operators of electronic communica-
tion services which have now become real audiovi-
sual communication media and the fact that they are
increasingly out of step with the services that are
covered by regulation, the CSA proposes recognising
“digital audiovisual services” as a separate category
for regulation, and defining their main stakeholders;
these include the distributors of such services as well
as their editors. This adaptation should be based on
their voluntary acceptance of a convention system
which would include negotiating undertakings on di-
versity and pluralism in exchange for specific access
to the market or to public aid. The second group of
proposals covers the reform of on-demand audiovisual
media services (AMS), for which the CSA recommends
introducing a series of simplifications and some flex-
ibility, including the creation of a scheme of gradu-
ated AMS, and a clarification of the notion of “service”
separate from the mode of access used. The CSA
also recommends differentiated adjustments to me-
dia chronology depending on whether the on-demand
act is pay-per-view or by subscription, with time pe-
riods being graduated according to the existence of
pre-financing, in order to ensure a competitive bal-
ance with television services.

In addition to all these proposals, the part of audio-
visual regulations which deals with competition also
needs to be brought up to date, to make the regula-
tions “reactive, specific, and anticipatory”. The CSA
believes this requires legislative intervention in three
main areas: managing available broadcasting wave-
lengths, the CSA accompanying the balanced devel-
opment of audiovisual markets, and regulating rela-
tions between producers and editors. A third group
of proposals refer to problem areas that are “non-
systematic” but nevertheless require some improve-
ments to be made to the Act of 30 September 1986.
The CSA is in favour of terrestrial digital television ser-
vices being included in access providers’ offers, as
a “crucial condition for the development of a univer-
sal, multi-platform, decentralised offer”, and also of
a series of amendments to the regulations aimed at
adapting the support mechanism for creation to the
digital era and promoting the development of the le-
gal offer of online audiovisual content (these adjust-
ments should be made by amending the “On-Demand
AMS Decree” of 12 November 2010). A number of
potential areas for considering ways to boost cinema
exposure on television are also presented. In addition
to all the proposals it makes, the CSA is advocating
the codification of the Act of 30 September 1986 and
more generally of audiovisual law, in order to improve
both legal security and regulation.

e Rapport annuel du CSA - 2013 (CSA Annual Report - 2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17007 FR

Amélie Blocman
Légipresse

14 IRIS 2014-5


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17008
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-6/19&id=14683
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17007

— —

L'AUDIOVISUEL.
SERVATORY
ORMATIONSSTELLE

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

[France calls for European Strategy on Cul-
ture

France’s Minister for Culture and Communication Au-
rélie Filippetti called a meeting of her European coun-
terparts in Paris on 4 and 5 April, as part of the
Chaillot Forum on the future of culture in Europe.
France’s President Francois Hollande, European Par-
liament President Martin Schulz, European Commis-
sioners Michel Barnier (Internal Market) and Androulla
Vassiliou (Culture and Education), and UNESCO Direc-
tor General Irina Bokova were also present for a work-
ing session. More than 1 200 participants - creators
and intellectuals from Europe and further afield, pub-
lic decision-makers and professionals in the culture
sector - joined the Ministers and European Commis-
sioners to discuss the place of culture in Europe. The
Minister felt that, as there would soon be a new Com-
mission in place for the period from 2014 to 2019, the
time had come for the European Union to adopt a real
policy on culture in the digital era, and discussed with
her counterparts the broad principles which should
form the foundation for such a policy. For Europe, cul-
ture is a front-line political and economic issue (3.3%
of GDP and 6.7 million jobs throughout Europe). The
sector is, however, facing profound changes as a re-
sult of the digital revolution (new modes of access to
works, changes in cultural and creative habits). Re-
lations between creators, producers and distributors
are changing, and the distribution of value is shift-
ing towards new globalised distribution stakeholders,
which largely escape European modes of regulation
and financing. Even the conditions for creation are
changing, particularly with regard to the methods for
financing and for remunerating creators. The con-
text raises a number of questions: How should the
mechanisms which allow diversity of creation be de-
veloped? How can the role of copyright protection be
ensured as a means of remunerating creators? How
should the conditions for competition and the equi-
table application of taxation to the various stakehold-
ers be defined? The French Minister called on the EU
to make cultural creation in Europe, and cultural di-
versity, a priority by setting up support mechanisms,
particularly for the audiovisual sector and the cinema.
She would also like to see discussions on the mod-
ernisation of copyright in the digital era guided by the
aim of strengthening the creative economy and the
remuneration received by creators, including making
sure that rights are respected, particularly by com-
bating infringements of intellectual property, includ-
ing piracy. In this respect, the Minister invited all the
stakeholders in the creative digital ecosystem to get
involved, in an effort to achieve consistency across
all the applicable legislation. She also called on the
EU to assist all the stakeholders in cultural content
in their digital transition, by stimulating the creation
of attractive content and the development of innova-
tive services while ensuring a fair sharing of income.

A roadmap setting out about fifty specific proposals
for action in every field was presented; the propos-
als include aligning the VAT rates applied in the phys-
ical and digital worlds, initiating dialogue on the is-
sue of copyright licences, reaching an agreement with
digital stakeholders on respect for intellectual prop-
erty, accelerating the setting up of the fund to sup-
port cultural businesses provided for in the Creative
Europe programme, the creation of a European Office
for Artistic Distribution, etc. Building on the excel-
lent reception received by France’s conclusions and
proposals, the work will now be continued within the
European Union’s institutions, more specifically at the
meetings of the Council of Ministers for Culture sched-
uled for May and November 2014.

e Ministére de la Culture et de la Communication, « Aurélie Filippetti
engage avec les ministres européens et la Commission européenne
la préparation d’une stratégie européenne pour la culture », Commu-
niqué de presse, 4 avril 2014 (Ministry of Culture and Communication,
“Aurélie Filippetti embarks, with the European Ministers and the Euro-
pean Commission, on preparation for a European policy on culture”,
Press release, 4 April 2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17006 FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

Supreme Court requires broadcaster to be
notified of evidence for police access to e-
mails

During a criminal investigation of two military offi-
cers under the Official Secrets Act 1989 for passing
information on the Cabinet security committee to the
broadcaster BSkyB, the police sought disclosure of ev-
idence from the broadcaster. This included copies of
all e-mails between the officers and the broadcaster.
After hearing the police and the broadcaster, the court
issued a production order. However, a further applica-
tion, based on secret information, was made by the
police for further evidence; the broadcaster was not
present before the court and objected to the appli-
cation. On 12 March 2014, the Supreme Court held
that it was unlawful to make such an order without the
broadcaster having full access to the evidence and an
opportunity to comment on it.

Police investigations are covered by the Police and
Criminal Evidence Act 1984. This provides the power
for a court to issue a search warrant on an application
made ex parte, which means without the other parties
being aware or present. However, the Act also cre-
ates a special regime for material acquired or created
for the purposes of journalism and in the possession
of the person who created it for journalism. For such

IRIS 2014-5 15


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17006

of the European Audiovisu

material, an application must be made to a more se-
nior judge and it must be heard inter partes, thatis, in
the presence of any other affected parties. Neverthe-
less, the judge made the order in the absence of the
broadcaster. The production order was then quashed
by the High Court on the ground that it was procedu-
rally unfair for the broadcaster to have had an order
made against it without full access to the evidence on
which the police’s case was based and the opportu-
nity to comment on or challenge that evidence.

The Supreme Court upheld the decision to quash the
order. It held that normally applications for disclosure
orders are held ex parte as they do not involve the de-
termination of substantive legal rights. However, as
an application for journalistic material would be likely
to involve the journalist’s legal rights in a highly sen-
sitive and potentially difficult area; exclusion of one
party is inconsistent with the nature of the inter partes
hearing required in the case of such material, as was
recognised in the Act. Equal treatment of the parties
means that each should know what material the other
is asking the court to take into account and should
have a fair opportunity to respond to it.

e R. (on the application of British Sky Broadcasting Ltd) v. The Com-
missioner of Police of the Metropolis [2014] UKSC 17, 12 March 2014

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16994 EN

Tony Prosser
School of Law, University of Bristol

Court reporting in England and Wales: re-
forms on the way?

The English Law Reform Commission is conducting a
wide-ranging review of the area of law known as “con-
tempt of court”. Basically, this relates to conduct
that undermines or has the potential to undermine the
course of justice.

One amongst several areas of inquiry by the Commis-
sion is “contempt by publication” - which aims to bal-
ance the right of a defendant to a fair trial with the
right of the publisher to freedom of expression (Ar-
ticle 6 v. Article 10 of the European Convention on
Human Rights). However, it is important that it is not
just the substance of what is published that may be
of concern. What also matters is if the procedures for
dealing with this form of contempt may not be as fair
and efficient as possible.

The Report on that issue was ordered to be published
by the House of Commons on 25th March 2014. The
main Recommendations are to:

- Ensure that court reporting postponement orders are
all posted on a single publicly accessible website (a
similar website currently operates in Scotland).

- Include a further restricted service where, for a
charge, registered users could find out the details of
the reporting restriction and could sign up for auto-
mated email alerts of new orders.

- Greatly reduce their risk of contempt for publishers,
from large media organisations to individual bloggers,
and enable them to comply with the court’s restric-
tions or report proceedings to the public with confi-
dence.

e Law Reform Commission - contempt of court

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16999 EN
e CONTEMPT OF COURT (2): COURT REPORTING (Law Comm No 344)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17000 EN

David Goldberg
deeJgee Research/ Consultancy

[ RT treated blogger fairly in broadcast ]

In a decision published on 3 February 2014, Ofcom de-
termined that two RT news bulletins had not depicted
blogger Mr Eliot Higgins (who has a pseudonym of
Brown Moses) unfairly by referring to the footage ap-
pearing on his website of Syrian rebel forces carrying
out a chemical weapons attack as unauthenticated,
without mentioning that Mr Higgins had queried the
video’s veracity.

RT (formerly known as Russia Today) is a global news
and current affairs channel produced in Russia; in the
United Kingdom the channel is broadcast on satel-
lite and digital terrestrial platforms. Mr Higgins has
a blogging site and has built a reputation for monitor-
ing the armed conflict in Syria.

Mr Higgins contended that RT had been unjust and un-
fair towards him. Ofcom determines whether a broad-
caster’s actions ensure that programmes they broad-
cast avoid unjust or unfair treatment of an individual
or organisation as set out at Rule 7.1 of the Ofcom
Broadcasting Code ("the Code").

Ofcom recognizes the importance of the right to free-
dom of expression and the need to allow broadcasters
the freedom to report and broadcast matters of gen-
uine public interest; in particular, the right to freedom
of expression in accordance with the Human Rights
Act 1998 and the European Convention on Human
Rights ("the Convention").

Furthermore, Ofcom had to apply rule 7.9 of the Code,
the most recent version taking effect on 21 March
2013, covering all programmes broadcast on or after
21 March 2013. The Code Guidance states at:

“7.9 Before broadcasting a factual programme, in-
cluding programmes examining past events, broad-
casters should take reasonable care to satisfy them-
selves that:

16 IRIS 2014-5


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16994
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16999
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17000

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

- material facts have not been presented, disregarded
or omitted in a way that is unfair to an individual or
organisation; and

- anyone whose omission could be unfair to an individ-
ual or organisation has been offered an opportunity to
contribute.”

On 18 September 2013, RT broadcast two news bul-
letins at 10am and 1lam, both included a story on
the Syrian conflict. The report included footage from
three videos posted on Mr Higgins’s website, allegedly
showing the Syrian rebel opposition committing a
chemical weapon attack in the Ghouta suburb of East
Damascus on 21 August 2013. The Syrian Govern-
ment and the opposition blamed each other for the
attack. Mr Higgins, on his website, suggests that the
footage “kinda seems dubious”.

The RT reports refer to Mr Higgins as a staunch critic
of President Bashar al-Assad. Also, in the two RT re-
ports, the RT reporter suggests that the Syrian op-
position had undertaken the attack. The RT reports
were accompanied by an on-screen message describ-
ing the footage as unverified, and the caption “chem-
ical doubts”. RT’s reporter and studio presenter also
stated on various occasions that the authenticity of
the two videos had yet to be verified.

However, each RT broadcast did not refer to Mr Hig-
gin’s own caveats on his website and blog that ques-
tioned the videos’ authenticity. Mr Higgins considered
that RT’s failure to mention his own concerns misrep-
resented his involvement by suggesting that Mr Hig-
gins was representing the footage as genuine, which
was not the case. RT’s failure not to refer to Mr Hig-
gins’s own concerns had, in his opinion, potentially
damaged his reputation.

Ofcom accepted that to describe Mr Higgins as a
“staunch” opponent of President al-Assad and his gov-
ernment was emotive, given the earlier comments
made by Mr Higgins. However, the use of “staunch”
was reasonable in the circumstances, and not unfair
to Mr Higgins.

RT's failure to specifically refer to Mr Higgins’'s own
words of “kinda seems dubious” was not unfair to him,
given the number of qualifications used by RT during
the broadcasts such as “Chemical doubts”, “appar-
ently”, and “if indeed it's correct”.

Ofcom considered that the RT reports did not suggest
that the video’s source, namely Mr Higgins’s blog site,
were representing the videos to be authentic or that
they provided conclusive proof as to who had carried
out the chemical attack. The RT reports were about
the video footage and were not centered upon criti-
cising Mr Higgins or his website. Ofcom did not con-
sider that there was any obligation upon RT to reflect
Mr Higgins’'s own concerns about the video’s authen-
ticity. As such, Ofcom considered that Mr Higgins had
not been treated unjustly or unfairly in the news bul-
letins as broadcast.

e Ofcom broadcast bulletin, Complaint by Mr Eliot Higgins, p.62
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16995 EN

Julian Wilkins
Blue Pencil Set

IE-Ireland

New Broadcasting Guidelines on Election
Coverage

On 10 March 2014, the Broadcasting Authority of Ire-
land (BAI) published BAI Guidelines in Respect of Cov-
erage of Local and European Elections. The Guide-
lines set out the rules and approach that should be
adopted by all Irish broadcasters when covering the
forthcoming local and European elections. Polling for
both elections is scheduled to take place on 23 May
2014.

Rule 27 of the BAI Code of Fairness, Objectivity and
Impartiality in News and Current Affairs provides that
broadcasters must comply with Guidelines and Codes
of practice on election and referenda coverage (see
IRIS 2013-5/32). The Guidelines replace the BAI
Broadcasting Code on Election Coverage, issued in
2011 (seelRIS 2011-5/26), and are broadly in line with
existing practice and the former Code.

The Guidelines also give effect to various general
requirements set out in the Broadcasting Act 2009.
These include the section 39 requirements that broad-
casters ensure that all news and current affairs is re-
ported and presented in an objective and impartial
manner without any expression of the broadcaster’s
own views on election candidates, parties or election.

Section 41(3) of the Broadcasting Act 2009 provides
that a broadcaster shall not broadcast an advertise-
ment which is directed towards a political end. How-
ever, in line with sections 29(2) and 41(3) they may
broadcast Party Political Broadcasts provided that in
the allocation of time for such broadcasts no political
party is given an unfair preference and no charge is
applied for such broadcasts.

There is no requirement that absolute equality of
airtime be allocated to opposing parties or candi-
dates during election debates. The Guidelines require
broadcasters to ensure that the allocation of airtime
is equitable and fair to all interests concerned and is
undertaken in a transparent manner; equal airtime is
not the only measure of fairness.

Broadcasters are specifically reminded that they are
required to have in place appropriate policies and pro-
cedures for handling contributions and on-air refer-
ences to social media. In the context of election cov-
erage, broadcasters must ensure that all references

IRIS 2014-5 17


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16995
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-5/32&id=14665
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-5/26&id=14665

of the European Audiovisu

to social media are accurate, fair, objective and im-
partial. The Guidelines also encourage broadcasters
to provide opportunities to cover the elections in the
Irish language.

A moratorium period is maintained as a mechanism to
ensure that fairness, objectivity and impartiality are
achieved during this critical period in the election pro-
cess and to allow voters a period for reflection before
going to the polls. The moratorium period runs from
two p.m. on the day before the poll takes place and
throughout the day of the poll itself until polling sta-
tions close. Is not intended to preclude coverage of
legitimate news and current affairs, during the mora-
torium period, but broadcasters should avoid content
that may influence or manipulate voters’ decisions
during the moratorium.

The Guidelines, which are effective since 10 March
2014, apply to all broadcasters within the jurisdiction
of Ireland and shall not apply to other services com-
monly received in Ireland but regulated in other juris-
dictions.

e Broadcasting Authority of Ireland (BAI), Guidelines in Respect of
Coverage of Local and European Elections, 10 March 2014

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16992 EN

Damien McCallig
School of Law, National University of Ireland, Galway

[ Recent broadcasting complaints decisions ]

On 27 March 2014, the Broadcasting Authority of Ire-
land (BAIl) released recent broadcasting complaints
decisions. A total of ten complaints were considered
in the period. At its meeting held in March 2014, the
Compliance Committee considered and rejected nine
complaints in respect of three programmes, with a fur-
ther complaint being resolved by the Executive Com-
plaint Forum at its February 2014 meeting.

Under section 48 of the Broadcasting Act 2009, view-
ers and listeners can complain about broadcasting
content that they believe is not in keeping with broad-
casting codes and rules. Seven of the complaints re-
lated to a single broadcast and in particular to com-
ments made by the presenter of RTE 6.01 News, a
daily news programme. The presenter referred to two
members of a protest group, who moved about behind
an interviewee and held up placards to the camera, as
‘idiots’, when he cut short a live interview.

The complaint relating to this incident was submitted
either in whole, or in part, under section 48 of the
Broadcasting Act 2009, the BAI Code of Fairness, Ob-
jectivity and Impartiality in News and Current Affairs
(seellRIS 2013-5/32), and the BAI Code of Programme
Standards (see|IRIS 2008-5/23).

In dealing with these complaints, the Compliance
Committee was of the view that the presenter could
have handled the situation in a better manner and
avoided the use of the term ‘idiots’ to describe the
protestors. However, they noted that the subject mat-
ter of the live interview was not the same issue as
that the protesters were focused on. The Committee
determined that as the actions of the protestors could
not be considered a matter of news and current affairs
that constituted the subject of the broadcast, the pre-
senter’'s comments were not subject to the BAI Code
of Fairness, Objectivity and Impartiality in News and
Current Affairs.

The Committee accepted that the presenter was deal-
ing with what he perceived to be a technical issue
linked to the disruption in the quality of an interview
that was being broadcast live. They noted that the
protestors had entered the camera shot after the in-
terview commenced, moved about during the inter-
view and could be heard talking. The Committee also
noted that the presenter clearly linked the decision
to end the interview early with the distraction be-
ing caused by the protestors. They determined that
the use of the term ‘idiots’ to describe the protestors
arose out of the presenter’s frustration at the distrac-
tion being caused and could not be seen as a com-
ment on the message the protestors sought to com-
municate.

Having regard to their determinations, in relation to
the circumstances of the incident, the Committee did
not agree that the presenter’s ‘idiots’ comment in-
fringed the rules of the BAI Code of Programme Stan-
dards in respect of commonly held standards, protec-
tion of groups and individuals in society or factual pro-
gramming. Accordingly, all aspects of all the com-
plaints, in respect to this incident, were rejected.

e Broadcasting Authority of Ireland, Broadcasting Complaints Deci-

sions. (March 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16991 EN

Damien McCallig
School of Law, National University of Ireland, Galway

LV-Latvia

The National Electronic Mass Media Coun-
cil explores legal options to limit certain re-
transmissions

The Nacionald elektronisko plassazinas lidzeklu
padome (National Electronic Mass Media Council), the
national regulatory authority, has been recently ex-
ploring legal options for limiting retransmission of cer-
tain television broadcasts, which might be contrary to
Latvian and EU law. Within the context of the Ukraine

18 IRIS 2014-5


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16992
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-5/32&id=14664
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2008-5/23&id=14664
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16991

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

and Crimea crisis, the Council has received numer-
ous complaints that several Russian language tele-
vision channels contain broadcasts, which allegedly
promote war and military conflict, as well as include
incitement to hatred and destruction of the territorial
unity of countries. Also, the Public Consultative Coun-
cil, a consulting body to the Council, is of the opinion
that several channels intentionally broadcast mislead-
ing information unfavourable to Latvian territorial in-
tegrity.

As a result, the Council has considered the possi-
ble steps of action in response to such complaints.
The respective channels indicated in the complaints
are mainly in the jurisdiction of other European Union
member states or Latvia itself, so the freedom of re-
ception generally applies. The only means to restrict
such broadcasts should be based on Article 3(2) of
the Audiovisual Media Services Directive, as imple-
mented by the Latvian Electronic Mass Media Law.
Thus, as the first step it must be established whether
the broadcasts manifestly, seriously and gravely in-
fringe Article 27(1) or (2) (protection of minors) and/or
Article 6 (incitement to hatred) of the Directive.

Therefore, on 26 February 2014, the Council has re-
quested information on the news broadcasts from the
respective national regulators who have the jurisdic-
tion over the possibly infringing channels. The respec-
tive channels are Rossiya RTR, which is under Swedish
jurisdiction, and NTV-Mir, which is registered in the
United Kingdom. These channels are retransmitted
in Latvia by cable operators, and also available on
satellite platforms. In addition, the Council itself has
requested records of the news broadcasts broadcast
within January and February 2014 from the satellite
broadcaster SIA “Pirmais Baltijas kanals” (First Baltic
Channel), which is under the Latvian jurisdiction and
targeting the Russian speaking audience in all three
Baltic countries.

After receiving the programme broadcasts the Coun-
cil is planning to analyse their contents to establish
whether there has been any violation of the Latvian
Electronic Mass Media Law and the principles estab-
lished in the Directive.

In the following, the National Electronic Mass Media
Council decided on 3 April 2014 to restrict the cable
rebroadcasting of television channel Rossiya RTR on
the territory of Latvia for a period of three months.

e Decision N°95 on restricting the rebroadcasting of Rossiya RTR in
Latvia, 3 April 2014

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16982 EN

e For more information see the EPRA news of 10 April 2014 “Latvian
requlator issues temporary ban to Russian TV channel Rossiya RTR”

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16983 EN

leva Andersone
Sorainen

NL-Netherlands

Dutch Supreme Court rules on cable trans-
mission

On 28 March 2014, the Dutch Supreme Court handed
down its judgment in the case of NORMA and others
v. NLKabel and others. NORMA, a collective manage-
ment organisation for neighbouring rights of perform-
ers, claimed that the cable operators, represented
by NLKabel, needed permission from the performers
to transmit the television programmes over cable to
their subscribers. Pursuant to the Dutch Neighbouring
Rights Act, the retransmission rights of performers in
their performances are enforced by a collective man-
agement organisation. In the present case, NORMA
acted on behalf of the performers.

In its judgment, the lower court considered that two
situations should be distinguished, i.e. the situation
before the digital “switch-off”; and the situation af-
ter the ‘switch-off’. This refers to the change in de-
liverance of TV signals from the broadcasters to the
cable operators. Before the switch-off on 11 Decem-
ber 2011, broadcasters transmitted their TV signals
over radio waves, which were receivable by both tele-
vision viewers and cable operators. The cable oper-
ators then further transmitted these signals to their
subscribed viewers. This was deemed to be a ‘re-
transmission’. After the switch-off, the transmission
of the TV signals over radio waves was discontinued.
According to the lower court, the cable operators only
received their TV signals directly from the broadcast-
ers through a media gateway.

The Supreme Court had to decide whether the trans-
mission of television programmes by the cable oper-
ators after the switch-off was to be considered a ‘ca-
ble retransmission’ within the meaning of the Dutch
Neighbouring Rights Act and the SatCab Directive
(93/83/EEC).

The Supreme Court decided that the technique used
after the ‘switch-off’ could not be considered a ‘re-
transmission’ within the meaning of the SatCab Direc-
tive. The Court explained that the transmission by
the cable operators has to be preceded by a primary
‘communication to the public’, a concept that is, ac-
cording to the court, harmonised in the EU for both
copyrights and neighbouring rights. It therefore in-
terpreted the concept as developed by EU case law.
As only the cable operators received the signals from
the broadcasters, the cable operators could not be re-
garded as ‘an indeterminate number of potential tele-
vision viewers’. Therefore, they were not considered
to be a ‘public’ and the transmission of the signals to
the cable operators could thus not be regarded as a
communication to the public. It was therefore held

IRIS 2014-5 19


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16982
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16983

of the European Audiovisu

that there was no ‘retransmission’ by the cable oper-
ators.

e Hoge Raad, 28 maart 2014, ECLI:NL:HR:2014:735 (NORMA
c.s./NL Kabel c.s.) (Dutch Supreme Court, 28 March 2014,
ECLI:NL:HR:2014:735 (NORMA and others v. NLKabel and others))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16996 NL

Marco Caspers
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

RO-Romania

Audiovisual rules for the 2014 European Par-
liament elections in Romania

On 20 March 2014, the Consiliul National al Au-
diovizualului (National Audiovisual Council - CNA)
adopted the Decizia nr. 185/2014 privind regulile
de desfasurare in audiovizual a campaniei electorale
pentru alegerea membrilor din Romania in Parlamen-
tul European (the Decision no. 185/2014 with regard
to the rules of the audiovisual electoral campaign for
the election of the members from Romania in the Eu-
ropean Parliament) (see|IRIS 2009-6/28/and IRIS 2011-
3/29).

The elections will be held on Sunday 25 May 2014.
The audiovisual electoral campaign will start on 25
April at 00.00 and will end on 24 May at 07.00 local
time [Art. 1(1)]. The legislation to be observed is
composed of the Legea nr. 33/2007 privind alegerile
pentru Parlamentul European, republicata (Law no.
33/2007 with regard to the elections for the European
Parliament, republished), the Legea audiovizualului
nr. 504/2002 cu modificarile si completarile ulterioare
(Audiovisual Law no. 504/2002 with further modifica-
tions and completions), the Audiovisual Code, and the
present Decision [Art. 1 (2)].

The broadcasters have to observe the principles of
fairness, balance, impartiality in relation to the elec-
toral competitors (Art. 3). The electoral campaign
programmes are free of charge on public radio and
television services [Art. 7 (2)] and the commercial
broadcasters which decide to offer airtime for the
campaign will charge single rates per unit of time
and/or programme [Art. 5 (2)]. These commercial ra-
dio and TV stations have to notify the CNA of their
intention to air electoral programmes [Art. 5(1)], the
electoral programmes schedule, as well as the tariffs
they will charge (Art. 6).

The audiovisual electoral campaign airtime will be di-
vided as follows: 4/5 will be equally shared among
electoral competitors who now have MEPs (with the
exception of independent candidates) and 1/5 of the

airtime will be equally shared among electoral com-
petitors which do not have MEPs, as well as among
independent candidates [Art. 38 (4) of the Law no.
33/2007].

According to Art. 7, the access of electoral competi-
tors will be allowed only in electoral promotion pro-
grammes, electoral debates and electoral advertise-
ments. The electoral campaign activities of the com-
petitors can be covered in informative programmes,
under the condition of observing fairness, balance,
impartiality and the correct information for the pub-
lic (Art. 8).

The electoral promotion programmes will be clearly
marked by broadcasters (Art. 11). During the election
campaign, the candidates (representatives of elec-
toral competitors) cannot be producers, presenters or
moderators of public and private broadcasters’ pro-
grammes [Art. 12 (1)]. The candidates who hold pub-
lic office may appear in other programmes than elec-
toral ones strictly on issues related to the exercise of
their functions. In these situations broadcasters are
required to ensure fairness and a diversity of opinions
[Art. 12 (2)].

The broadcasters are also required to ensure for the
electoral programmes the observance of the follow-
ing rules: the programmes do not incite hatred on
grounds of race, religion, nationality, sex or sexual ori-
entation; they do not contain statements that under-
mine human dignity, the right to one’s image, or that
are contrary to morality; the programmes must not
contain criminal or moral accusations against other
candidates or electoral competitors without being ac-
companied by relevant evidence presented explicitly
(Art. 13).

According to Art. 14, the producers, presenters and
moderators of electoral debates have to be impar-
tial; ensure the balance during the show, giving each
guest the chance to express its opinions; ensure the
debate sticks to electoral themes; intervene when
guests breach, by conduct or expressions, the rules
provisioned in Art. 13; if the guest does not comply
with the requests, the moderator may take the deci-
sion to interrupt microphone or show off, as appropri-
ate.

The breaches of the Decision will be sanctioned ac-
cording to the Audiovisual Law and the Law 33/2007,
republished.

e Decizia nr. 185 din 20 martie 2014 privind regulile de desfasu-
rare in audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor
din Roménia in Parlamentul European (Decision no. 185 of 20 March
2014 with regard to the rules of the audiovisual electoral campaign
for the election of the members from Romania in the European Par-
liament)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16984 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

20 IRIS 2014-5


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16996
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-6/28&id=14658
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-3/29&id=14658
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-3/29&id=14658
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16984

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

Decision for the modification and completion
of the Audiovisual Code

On 27 March 2014, the Consiliul National al Au-
diovizualului (National Audiovisual Council - CNA)
adopted theDecizia nr. 197/2014 privind modificarea
si completarea Deciziei Consiliului National al Au-
diovizualului nr. 220/2011 privind Codul de regle-
mentare a continutului audiovizual, cu modificarile si
completarile ulterioare (the Decision no. 197/2014 for
the modification and completion of the CNA Decision
no. 220/2011 with regard to the Audiovisual Content
Regulatory Code, with further modifications and com-
pletions - Audiovisual Code) (see inter alia RIS 2006-
4/33, IRIS 2011-7/37, IRIS 2013-6/27).

A new Art. 291 was introduced after Art. 29 of the
Code, according to which for live programmes, except
news programmes and sports events, the broadcast-
ers are obliged to use any means, including the de-
lay, in order to prevent the airing of scenes, expres-
sions and behaviors which breach the provisions of
the Audiovisual Code with regard to the protection of
minors and of human dignity. Art. 40 (3) was also
modified and the new form provides that the moder-
ators, the presenters and the programme makers are
obliged not to use and not to allow the guests to use
insulting language or to incite to violence.

The media associations, such as ActiveWatch and
Asociatia Roméana de Comunicatii Audiovizuale (Ro-
manian Association for Audiovisual Communications)
harshly criticized the introduction of the delay in live
broadcasts, citing possible censorship of the mass-
media. They also considered that the measure is use-
less, because the National Audiovisual Council already
has the necessary legal powers to sanction the broad-
casters if needed. The critics of the measure consider
that the delay affects the freedom of expression of the
broadcaster and of the guests, as well as the right to
information of the public. On the contrary, the Presi-
dent of the CNA, Laura Georgescu, considers that the
measure has a preventative role.

Another modification of the Audiovisual Code con-
cerns airing images or recordings with persons in de-
tention or arrest. According to the new form of Art. 42
(1) it is forbidden to air images or recordings of per-
sons in detention or arrested, without their consent.
According to Art. 42 (2), it is forbidden to release im-
ages or recordings of convicted people, unless they
prove violations of some rights or there is a justified
public interest. Art. 42 (3) provides that these kind of
images/recordings are not to be presented in an ex-
cessive and unreasonable way. The new form of Art.
42 stipulates in paragraph (4) that one cannot offer
during audiovisual programmes, directly or in an indi-
rect way, rewards or promises for rewards for people
who could testify in court.

The decision enters into force 30 days after its publi-
cation in the Official Journal of Romania.

e Decizia nr. 197 din 27 martie 2014 privind modificarea si com-
pletarea Deciziei Consiliului National al Audiovizualului nr. 220/2011
privind Codul de reglementare a continutului audiovizual, cu modi-
ficarile si completarile ulterioare (Decision no. 197 of 27 March 2014
for the modification and completion of the CNA Decision no. 220/2011
with regard to the Audiovisual Content Regulatory Code, with further
modifications and completions)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16985 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

ANCOM launches auction for digital televi-
sion multiplexes

The Autoritatea Nationala pentru Administrare si Re-
glementare in Comunicatii (Romanian Authority for
Management and Regulation in Communications - AN-
COM) launched the auction for digital television mul-
tiplexes, by publishing on 27 March 2014 the offi-
cial announcement on the availability for sale of the
Terms of Reference (see |IRIS 2009-9/26, RIS 2010-
3/34, IRIS 2010-7/32, IRIS 2010-9/35, [IRIS 2011-4/33|
and|IRIS 2013-1/30).

In Romania, the digital switchover shall be completed
by 17 June 2015, according to the strategy approved
by the Government. On 17 June 2015, all analogue
terrestrial broadcasting will be switched off and re-
placed by the digital terrestrial broadcasting of radio
and TV programmes and related multimedia services.

Until 8 May 2014, at 5.00 pm local time, all interested
bidders may apply for participation in the competitive
selection procedure held by ANCOM for the five mul-
tiplexes available for Romania. ANCOM will auction
four multiplexes in UHF and one in VHF, in the DVB-T2
standard.

The Terms of Reference can be purchased starting on
27 March 2014, at a price of lei 4,000 (EUR "895).
In order to participate in the auction, applicants have
to meet a series of qualification criteria, such as: the
applicant must be a Romanian or foreign commercial
company; its average turnover for the last 3 years
or from the date of establishment must be of mini-
mum EUR 2,000,000; the life duration of the appli-
cant provided in its constitutive act must exceed 17
June 2025; all payment obligations to the state bud-
get, social insurance budgets and special tax funds,
contributions etc., as well as obligations towards AN-
COM have to be paid in full. Companies belonging to
the same group may not apply.

The Auction Commission will assess the application
documents and will announce the applicants qualify-
ing for the next stage by 15 May 2014. Also, by 22
May 2014 it will announce whether auction rounds are

IRIS 2014-5 21


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2006-4/33&id=14659
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2006-4/33&id=14659
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-7/37&id=14659
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-6/27&id=14659
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16985
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-9/26&id=14660
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-3/34&id=14660
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-3/34&id=14660
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-7/32&id=14660
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-9/35&id=14660
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-4/33&id=14660
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-1/30&id=14660

L'AUDIOVISUEL.
SERVATORY
ORMATIONSSTELLE

required or not, depending on the supply/demand ra-
tio. If the demand exceeds the available resources,
the auction rounds will start on 5 June 2014.

The competitive selection procedure requires that
each bidder submits an initial offer, indicating the
number of multiplexes he wishes to purchase. Where
the demand exceeds the number of available multi-
plexes, primary rounds will be organised until the de-
mand no longer exceeds the supply. Where, upon the
completion of the primary rounds, no bidder has won
some of the multiplexes, ANCOM may decide to or-
ganise an additional primary round to which all the
bidders qualified in the tender stage may participate.

The multiplexes in the UHF band, except for the multi-
plex under the free-to-air broadcasting obligation, will
be allocated to the winners following the initial offer
or the additional rounds, as applicable, by means of
an allocation round.

The winner of the first multiplex in UHF will have
the obligation to broadcast free-to-air, under transpar-
ent, competitive and nondiscriminatory conditions,
the public and commercial televisions that are cur-
rently broadcast in analogue terrestrial system, in ac-
cordance with the provisions of the Audiovisual Law
no. 504/2002. According to the digital switchover
strategy, this multiplex will have to ensure a cov-
erage, in fixed reception, of 90% of the population
and of 80% of the Romanian territory by 31 Decem-
ber 2016, as the only multiplex, out of the five avail-
able, bearing such coverage obligations. For the other
multiplexes, the operators will have the obligation to
launch in operation by 1 May 2017 at least 36 broad-
casting stations for each of the networks correspond-
ing to these multiplexes, installed one in each alloca-
tion area.

The starting price for each multiplex is EUR 300,000,
the minimum licence fee established by the Govern-
ment. All the multiplexes will be granted for a 10-year
period, while the licences will enter into force starting
from 17 June 2015. The winners will have the obliga-
tion to pay the licence fee no later than 90 calendar
days after the result is announced.

e Announcement regarding the launch of the competitive selection
procedure in view of awarding the licences for the use of the radio
spectrum in digital terrestrial television system, 27 March 2014 (An-
nouncement regarding the launch of the competitive selection proce-
dure in view of awarding the licences for the use of the radio spectrum
in digital terrestrial television system, 27 March 2014)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16986 RO

e Terms of reference for organising the competitive selection proce-
dure for awarding licences for the use of the radio frequency spec-
trum in digital terrestrial television system

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16988 EN

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

Recommendation with regard to accidents
and medical subjects coverage

On 6 March 2014, theConsiliul National al Au-
diovizualului (National Audiovisual Council - CNA) is-
sued the Recommendation no. 1/2014 with regard
to the accidents and medical subjects coverage in
the audiovisual programmes services (see |IRIS 2011-
1/44}IRIS 2011-10/37,IRIS 2012-3/31}, and|IRIS 2014-
1/40).

The Recommendation was issued due to the acceler-
ated tabloidisation of the audiovisual media in Roma-
nian, to the important emotional impact of the news
and current affairs TV programmes and is in line with
the legal provisions. According to Art. 29 (1) of the Au-
diovisual Code (CNA Decision no. 220 of 24 February
2011), the news and current affairs programmes have
to observe the principle of minor protection and of
watching TV in family situations. According to Art. 29
(2), audiovisual programmes services providers are
obliged before broadcasting shocking images, scenes
of violence or with negative emotional impact on the
viewers, to verbally warn the TV spectators: "Cau-
tion! The images can affect viewers emotionally!” The
warning will be also displayed statically and readable
on the screen. At the same time the broadcasters can-
not repeatedly air scenes of violence in the same au-
diovisual works.

The Recommendation 1/2014 provides that news pre-
senters have to avoid any emotional involvement and
must present the subjects in a neutral, objective and
balanced way, without any sensational stress, relying
on information provided by studies, research and spe-
cialists, mainly in the fields of accidents and medi-
cal matters. The display of titles linked to accidents
and medical issues have not to trigger emotional re-
actions. In the news bulletins, the broadcasters have
not to air repeatedly and without justification violent
images, as well as film credits and sounds with strong
emotional impact.

The CNA asked all the broadcasters to observe the
provisions of the Audiovisual Code with regard to
news and debate programmes with a view to rigor and
accuracy in editing and presenting the news; a real
connection between the covered subject and the im-
ages used during the commentary; the titles and texts
displayed on the screen have to reflect as closely as
possible the core of the facts and data presented; in
the case of reconstitutions, these have to be clearly
marked; records coming from sources external to the
news desk have to be clearly identified as such; by
asserting of causal hypotheses with regard to the oc-
currence of any disaster, the broadcasters have to re-
quest the opinion of the competent authorities.

22 IRIS 2014-5


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16986
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16988
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-1/44&id=14661
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-1/44&id=14661
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-10/37&id=14661
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-3/31&id=14661
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-1/40&id=14661
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-1/40&id=14661

of the European Audiovisu

e Recomandarea CNA nr. 1 din 6 martie 2014 cu privire la subiectele
din domeniul medical sau din cel al accidentelor in cadrul serviciilor
de programe audiovizuale (CNA Recommendation no. 1 of 6 March
2014 with regard to the accidents and medical subjects coverage in
the audiovisual programmes services)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16986 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

RU-Russian Federation

[ Rosbalt case at Supreme Court ]

On 19 March 2014 the Judicial Collegium on admin-
istrative cases of the Supreme Court of the Russian
Federation made a resolution on an appeal complaint
from JSC “News Agency Rosbalt”. The Supreme Court
looked into warnings sent by Roskomnadzor (the fed-
eral media and telecommunications watchdog) on 12
and 25 July 2013 to the editorial office of the online
news service Rosbalt. Roskomnadzor claimed that
Rosbalt had abused media freedom by posting mate-
rials that contained obscene language. According to
the media law, two warnings may lead to a demand
by Roskomnadzor that the court annuls a media reg-
istration (see, e.g. IRIS 2009-8/28). It also reviewed
the subsequent decision of the Moscow City Court to
permanently annul Rosbalt’s certificate of registration
(dated 31 October 2013).

In its resolution the Supreme Court followed the le-
gal finding of the Constitutional Court of the Russian
Federation by saying that “limitations by law of free-
dom of speech and the right to disseminate informa-
tion may not take place in relation to activities or
information on the mere grounds of their inconfor-
mity with established traditional views, or contradic-
tion with moral and/or religious preferences. Other
will mean a retreat from the constitutional demand of
necessity, proportionality and fairness of limitations of
human rights04046”

The Supreme Court found that the lower courts had
refused to look into the essence of Roskomnadzor
claims while the warnings of the watchdog had been
procedurally faulty.

The Supreme Court found that the sanctions imposed
on Rosbalt were disproportionate and disregarded the
context of the news stories. The stories, one of them
on the Pussy Riot band, did not aim to shock imagi-
nation of the Internet users, but were rather of socio-
political nature. Therefore the Moscow City Court de-
cision cannot be recognized as lawful. The Supreme
Court pronounced it null and void, and took a new de-
cision that refuted Roskomnadzor claims.

On 27 March 2014, the OSCE Representative on Free-
dom of the Media Dunja Mijatovi¢ welcomed the

Supreme Court decision to reinstate Rosbalt news
agency’s certificate of registration as a mass media
outlet.

e Onpepnenenue Cyne6HOI KOIEruy 1o aJIMUHUCTPATUBHBIM
nesiam Bepxosroro cyna P® o memy Ne 5- ATIT 13-57 (Resolu-
tion of the Judicial Collegium on administrative cases of the Supreme
Court of the Russian Federation on case #5-APG13-57)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16970 RU

e Press release of the OSCE Representative on Freedom of the Media,
“Russian Supreme Court once again supports media freedom, says
OSCE representative”, 27 March 2014

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16971 EN

Andrei Richter
Faculty of Journalism, Moscow State University

SK-Slovakia

Sanction against current affairs programme
with high representatives of executive dis-
missed

On 25 March 2014, the Rada pre vysielanie a retrans-
misiu (Council for Broadcasting and Retransmission of
the Slovak Republic) delivered a decision that formally
terminated the legal proceedings taken against the
public service broadcaster (PSB). The strictly formal
decision (with no reasoning since no sanction was im-
posed) was however adopted based on the judgment
of the Supreme Court (“Court”) of 26 September 2013
which overruled the original decision of the Council in
the given case.

In its original decision, the Council imposed a warn-
ing to the PSB for breaching the obligation to present
a current affairs programme that featured three high-
est representatives of the executive (President, Prime
minister, Speaker of the Parliament) objectively and
impartially. The Council stated that even though the
guests of the programme participated as representa-
tives of the executive and not as members of the po-
litical party, the overall message received by the audi-
ence was the praise of the executive’s activities. The
prime minister and Speaker of the Parliament were
both members of the leading party.

The Council stressed that when evaluating the perfor-
mance of the government it is virtually impossible to
distinguish the executive function from the affiliation
to a certain political party, especially in the case of
the prime minister and speaker of the parliament.

The PSB presented the programme as a room for the
highest representatives of the executive to express
their opinions to the pressing social issues (economi-
cal crisis, new toll system and the truckers’ strike but
also a failed police exercise where Irish airplane se-
curity arrested a Slovak civilian). In its decision, the

IRIS 2014-5 23


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16986
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-8/28&id=14651
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16970
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16971

Council highlighted that the programme lacked alter-
native points of view, especially in the parts of the
programme where guests expressed mostly political
statements. The PSB argued that the opinion diversity
of the programme was preserved by the pre-recorded
short messages from the political opposition (aired at
the beginning of the programme) and by the active
role of the programme’s host.

The Council contended that the pre-recorded mes-
sages covered only a minimum part of the political
messages expressed by the guests and even topics
touched by these messages were in the end inter-
preted from the guests’ point of view. According to the
Council the host of the programme did not effectively
use available means to preserve opinion diversity in
the programme.

The Court acknowledged the PSB arguments about
the character of the programme and agreed that
the guests’ appearance in the programme “was not
strictly in political nature”, moreover the President
cannot be considered as a representative of any po-
litical party due to his unique position. The right to
provide space for highest representatives of the exec-
utive to express their opinions on grave social issues
is protected by Article 10 of the ECHR. The Court dis-
agreed with the Council’s opinion on the performance
of the host of the programme. In the view of the Court,
the host of the programme with his active approach
balanced the overall message of the programme; thus
preserved its objectiveness and impartiality. There-
fore, the Court overruled and returned the decision to
the Council for a new procedure. The Council, bound
by the legal opinion of the Supreme Court therefore
officially terminated the legal proceedings without im-
posing any sanction.

e NajvysSsi sud, 26/09/2013 (Decision of the Supreme Court of 26
September 2013)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16989 SK

e Rada pre vysielanie a retransmisiu, 25/03/2014 (Council for Broad-
casting and Retransmission of the Slovak Republic, decision of 25
March 2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17020 SK

Juraj Polak
Office of the Council for Broadcasting and
Retransmission of Slovak Republic

Sanction against current affairs programme
state tender dismissed

On 25 March 2014, the Rada pre vysielanie a retrans-
misiu (Council for Broadcasting and Retransmission of
the Slovak Republic) delivered a decision that formally
terminated the legal proceedings taken against a ma-
jor commercial broadcaster. The strictly formal de-
cision (with no reasoning since no sanction was im-
posed) was however adopted based on the judgment

of the Supreme Court (“Court”) of 21 November 2013
which overruled the original decision of the Council in
the given case.

In its original decision, the Council imposed a warning
to the major commercial broadcaster for breaching
the obligation to present current affairs programmes
objectively and impartially. The programme reported
upon the tender of an operator for the national med-
ical emergency system. Among other things, the
tender criteria and professional competency of the
tender’'s committee members were questioned. The
Council acknowledged these comments as legitimate
with regard to the purpose of the article - media mon-
itoring of the governmental tender procedure. How-
ever, when judging someone’s professional capabil-
ity, in order to maintain the objectiveness of the pro-
gramme, it is necessary to provide his point of view to
such delicate subject.

During the legal proceedings, the broadcaster claimed
that he addressed each member of the committee.
However, only one was willing to provide a statement
on this subject (which was indeed used in the pro-
gramme). The reporter informed the viewers about
the refusal of other committee’s members to com-
ment on the subject.

The Council in its decision contended that the viewer
was informed only by the reporter’s statement with-
out any means that would allow the viewer to verify
it. As a result, the viewer was not properly informed
about a crucial aspect of the topic. Therefore, the
broadcaster did not preserve the objectiveness and
impartiality of the current affairs programme.

The Court in its ruling stressed the educational aspect
of the warning as a sanctioning tool. In order to ad-
equately fulfil its purpose, the warning must contain
“detailed instruction” for the broadcaster how to deal
with similar situations in the future. The Court ac-
knowledged the detailed arguments concerning the
refusal to comment on the topic by the other mem-
bers of the committee presented by the broadcaster
during legal proceedings and pointed out that the
Council in its decision did not contradict any of these
arguments. According to the Court “it is impossible
to force someone to comment on the topic in the pro-
gramme”. Furthermore, the Court stressed that it is
unclear how the broadcaster should secure footage
of the committee members’ refusal to comment and
how to “place” such footage into the storyline of the
programme. In the Court’s opinion, the broadcaster
provided room for each member of the committee to
comment on the topic as well as for the Health Min-
istry state body responsible for the tender. The Court
came to the conclusion that the programme was ob-
jective and impartial. Therefore, the broadcaster ful-
filled its legal obligation.

The Court overruled and returned the decision to the
Council for a new procedure. The Council, being
bound by the legal opinion of the Court, officially ter-

24 IRIS 2014-5


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16989
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17020

minated the legal proceedings without imposing any
sanction.

e Najvyssi sud, 21/11/2013 (Decision of the Supreme Court of 21
November 2013)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16990 SK

e Rada pre vysielanie a retransmisiu, 25.03.2014 (Council for Broad-
casting and Retransmission of the Slovak Republic, decision of 25
March 2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17021 SH

Juraj Polak
Office of the Council for Broadcasting and
Retransmission of Slovak Republic

[ Fine for Call TV Quiz Show Confirmed ]

On 6 May 2014, the Supreme Court confirmed a deci-
sion of the Council for Broadcasting and Retransmis-
sion of the Slovak Republic (“Council”), in which the
Council had imposed a fine of EUR 16,000 on the ma-
jor commercial TV broadcaster for failing the obliga-
tion to broadcast only fair teleshopping.

The Council received a substantial amount of com-
plaints against interactive quizzes offering money
prizes broadcast on various TV channels. The com-
plaints habitually referred to these as a “fraud” and
questioned the core practises of such programmes,
e.g. premium rate telephone numbers (PRTN), encour-
aging viewers to call in, but actually connecting only
a minimum portion of callers etc.. The Council replied
that it is not entitled to review, whether such busi-
ness practices are in line with the relevant legislation
and advised the applicants to address the Slovak Busi-
ness Inspection. The Council however acknowledged
that complaints that objected the unfair manners in
which the quiz questions were presented can be a rel-
evant violation of the law and declared that such ac-
tions may under certain circumstances qualify as the
violation of the legal obligation to broadcast only fair
teleshopping.

First however, it must have been assessed, whether
these programmes may qualify as teleshopping. Ac-
cording to the judgement “No. C-195/06 KommAus-
tria v ORF” of the European Court of Justice (EC))
the main criteria when assessing Call TV Quiz Shows
are whether the show represents a real offer of ser-
vices having regard to the purpose of the broadcast
of which the game forms a part, the significance of
the game within the broadcast in terms of time and of
anticipated economic effects in relation to those ex-
pected in respect of that broadcast as a whole and
also to the type of questions, which the candidates
are asked. The show in question invited viewers to
participate through PRTN in game of chance with the
possibility of winning prize money, i.e. the broad-
caster in return for payment made a service available
to the viewer by allowing him to participate in a game

of chance. The Council therefore needed to assess,
whether this possibility represents a real offer of ser-
vice for the viewers.

In its decision, the Council declared that the purpose
of the show was clearly to “acquire” as many callers
as possible. The interactive element did not only rep-
resent a small supply of interactive entertainment in
addition to the main purpose of the show, since the
only purpose of the show was the offer to participate
in an interactive game of chance. The shows in ques-
tion represent circa 6% - 7 % of the daily transmission
time of the broadcaster and one third of the daily time
is devoted to the commercial media communication.
Therefore, the shows constitute a relevant proportion
of the broadcasting time as a whole. The Council also
stated that even though the actual economic effects
of the shows for the broadcasters cannot be estab-
lished precisely (the Council lacks competences in this
respect) due to the considerable broadcasting time
devoted to these shows as well as the fact that these
shows are not interrupted by advertising, it is reason-
able to presume that the economic effect is signifi-
cantly.

The question that needed to be correctly answered
in order to win prize money was a form of mathe-
matical exercise, which was displayed on the screen
in pictures. The Council stated that the instructions
given by the host of the show were misleading and
confusing. During the show, instructions varied from
counting the numbers to numeric characters and from
counting numbers/numeric characters “on the pic-
ture” to counting these “on the screen” even though
only counting all numeric characters (i.e. not only
numbers but also letters and signs that could be con-
sidered as roman figures e.g. “C” = 100 etc.) on the
whole screen (not only in the picture) could lead to the
correct answer. Furthermore, the solution provided
by the broadcaster interpreted same signs differently
without any logical justification (bracket in one case
was considered as “C”, and thus 100 but the second
bracket was considered as “nothing”). Based on all
these facts, the Council declared that the show must
be qualified as teleshopping. This teleshopping de-
ceived the viewers by presenting false chance to win
(in return for payment) and thus cannot be considered
as “fair”.

In his appeal, the broadcaster claimed that this show
is merely an entertainment programme. According to
the broadcaster, the transmission time devoted to this
show is low and trivial compared to the transmission
time of the TV Channel as a whole. The broadcaster
also argued that the show in question is an acquired
programme that does not bring any economic effect
to him (i.e. he broadcasts the programme for free and
does not share the incomes from phone calls).

The Court fully supported the Council’s arguments
with regard to the assessment of the programme as
teleshopping as well as with regard to the mislead-
ing manner, in which the instructions for solving the

IRIS 2014-5 25


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16990
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17021

problems were presented. With regard to the broad-
caster’s claim of not having any profit from this show,
the Court stated that the producer of this show on
his website offers two types of business models for
broadcasters. Broadcasters can either receive pay-
ment from the producer of the show for the provided
transmission time (same principle as advertising) or
they may provide the transmission time for free and
participate on the incomes from phone calls. Accord-
ing to the Court, the broadcaster did not provide any
evidence that could lead to a reasonable assumption
that the broadcaster in this case did not profit from
the show.

;Ol\ﬁj)vys“.él’ std, 6.5.2014 (Decision of the Supreme Court of 6 May
|http://mer|in.obs.coe.int/redirect.php?id=17304| SK

Juraj Polak
Office of the Council for Broadcasting and
Retransmission of Slovak Republic

26 IRIS 2014-5


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17304

2
of the European Audiovisual Observatory

Agenda Fechner, F., Medienrecht. Lehrbuch des gesamten
Medienrechts unter besonderer Berlicksichtigung von
. Presse, Rundfunk und Multimedia UTB GmbH, Stuttgart,

Book List 2014 ISBN-13: 978-3825241483 http://www.utb.de/

| ) ) ) L Smartt, U., Media and Entertainment Law Routledge, 2014
Code thématique Larcier- droit de la presse écrite et ISBN 978-0415662703 |http://www.routledge.com/|
audiovisuelle Larcier, 2014 ISBN-13: 978-2804431860 Fosbrook' D_, Laing' A. C_, The Media and Business
|http://www.IarCIe:rgroup.comlll Contracts Handbook Bloomsbury Professional, 2014 ISBN
Castendyk, O., Falle zum Medienrecht C.H.Beck, 2014 978-1780434797 |http://www.bloomsburyprofessional.com/|

ISBN-13: 978-3406597671
|http://rsw.beck.de/rsw/default.aspl

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

(© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

IRIS 2014-5 27


http://www.larciergroup.com/
http://rsw.beck.de/rsw/default.asp
http://www.utb.de/
http://www.routledge.com/
http://www.bloomsburyprofessional.com/

	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Bayar (nos. 1-8) v. Turkey
	EUROPEAN UNION
	Court of Justice of the European Union: Internet Service Providers may be ordered to block access to websites that contain IP infringing material
	European Commission: State aid for video games compatible with EU rules
	European Parliament: Resolution on a fully converged audiovisual world
	NATIONAL
	AT-Austria
	Internet forum operators must disclose user data
	BG-Bulgaria
	Competition regulatory authority rejects complaint of Neterra
	Amendments of Copyright and Related Rights Act
	BY-Belarus
	Broadcast licensing system introduced by Presidential Decree
	Provisions on access to information are now part of the law
	DE-Germany
	Sat.1 third-party transmission time: two urgent applications partially upheld
	Judicial review applications against ZDF Inter-State Agreement largely successful
	Cologne District Court equates non-commercial use with private use under Creative Commons licences
	Obstruction via typing-error domain can breach Unfair Competition Act
	Berlin District Court rules that “keyselling” business model breaches Copyright
	Consultation on amendment of Inter-State Agreement on Youth Protection in the Media
	FR-France
	Definitive authorisation for purchase of D8 and D17 by Vivendi and Groupe Canal Plus?
	Support for cinematographic and audiovisual production - recommendations by the Court of Auditors
	CSA Annual Report lists 25 proposed amendments to legislation and regulations
	France calls for European Strategy on Culture
	GB-United Kingdom
	Supreme Court requires broadcaster to be notified of evidence for police access to e-mails
	Court reporting in England and Wales: reforms on the way?
	RT treated blogger fairly in broadcast
	IE-Ireland
	New Broadcasting Guidelines on Election Coverage
	Recent broadcasting complaints decisions
	LV-Latvia
	The National Electronic Mass Media Council explores legal options to limit certain retransmissions
	NL-Netherlands
	Dutch Supreme Court rules on cable transmission
	RO-Romania
	Audiovisual rules for the 2014 European Parliament elections in Romania
	Decision for the modification and completion of the Audiovisual Code
	ANCOM launches auction for digital television multiplexes
	Recommendation with regard to accidents and medical subjects coverage
	RU-Russian Federation
	Rosbalt case at Supreme Court
	SK-Slovakia
	Sanction against current affairs programme with high representatives of executive dismissed
	Sanction against current affairs programme state tender dismissed
	Fine for Call TV Quiz Show Confirmed

