COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Delfi AS v. Estonia .. ... B3l
European Court of Human Rights: Pentikéinen v. Finland ...[3]

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Union: Case Nils Svens-

son and Others v Retriever Sverige AB..............ovv .0 4
Council of the EU: Adoption of the Directive on Collec-

tive Management on Copyright and Multi-territorial Li-

Censing of ONIINE MUSIC. .. .vrnreereteeaeieaeeenaraes aes
AL-Albania

Regulatory Authority on Audiovisual Media Demands
Withdrawal of Broadcasting of TV Spot.........cevvuvnoa 0]

CH-Switzerland
Federal Court Rules That Source Must Be Revealed After

Drug Dealer REPOIt . vt vt vee e it it eanreneannanns oun 0]
CY-Cyprus

The Appointment of the Regulator's Members Comes

into Force with a Letter of Notification ................. ... il
DE-Germany

Supreme Court Limits Forfeiture of Copyright Claims... ... [
Hamburg Regional Court Prohibits RedTube Warnings... ... Bl
Munich Regional Court Finds YouTube’'s Use of GEMA
Blocked Content Messages Unlawful ................ov o0 Bl

Saarbrucken Regional Court Lays Down Examination
and Blocking Obligation for Domain Name Registrars in

Relation to Copyright Infringements ................c.0 . £]
ES-Spain

Civil Provincial Court of Madrid Clears YouTube of Liabil-
12 £]
Reform Plans for Spanish Copyright Law ............... .. 10
FR-France

Court of Cassation Confirms Production of Dilemme Re-
ality TV Programme Does Not Constitute Unfair or Para-
sitic Competition in Respect of Endemol ............... .. 17

of the European Audiovisual Observatory

IRIS 2014-4

Broadcasting of Legal Reality TV Programme Banned
under Urgent Procedure ......vviiiiiinrenennnannnnees oo
Sexist Comments at Olympic Games in Sochi - Warning
Issued to France TéléVisSionS. .......vuvieiiiieinnnennnnnns

GB-United Kingdom

Court of Appeal Allows Pay-tv Wholesale Charges Ap-
PRl Lttt e e e e e
App Advertisement inappropriately Scheduled and Of-
FONSIVE Lt e e
Ofcom Decision on Privacy in ‘Fictional’ Drama ........ ..
New UK Defamation Act ......ovviiiiiiiiiiiiiiiiiennn s

IE-Ireland

New Television Content Provision Contract Signed ..... ..
Internet Content Advisory Group Established.............

IT-Italy

Supreme Appeal Court Finds Google Executives Not Li-
able for Violent Video . ....covviiiiiiiii e

NL-Netherlands

Two Articles of Dutch Law Incompatible with the New
European Regulatory Framework for Electronic Commu-
NICAtIONS Lttt e e

RO-Romania

President Lodges a Complaint of Unconstitutionality
concerning the new Financing Rules on Production and

Broadcasting of Programmes abroad.....................
Government Decision with regard to the License Fees

for the Digital TV Multiplexes .......ccovviiiiiiiininnn. .o

SK-Slovakia

Council Publishes Commentary on Election Campaigns

in Electronic Media ...ovvviiiiiiiii it iiinnes o
Legislative Increase of the Assigned Collected Revenues

of Regulatory Authority ......covviiiiiiiiii e
Contradictory Judgments With Respect to the Accessi-
bility QUOtaS . ..v vt e



Editorial Informations

Publisher:

European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG

Tél. : +33 (0) 390 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int

Comments and Contributions to:

iris@obs.coe.int

Executive Director:

Susanne Nikoltchev

Editorial Board:

Francisco Javier Cabrera Bladzquez, Editor (European
Audiovisual Observatory)

Michael Botein, The Media Center at the New York Law School
(USA) e Media Division of the Directorate of Human Rights of
the Council of Europe, Strasbourg (France) e Andrei Richter,
Faculty of Journalism, Moscow State University (Russian
Federation) e Peter Matzneller, Institute of European Media
Law (EMR), Saarbriicken (Germany) e Harald Trettenbrein,
Directorate General EAC-C-1 (Audiovisual Policy Unit) of
the European Commission, Brussels (Belgium) e Tarlach
McGonagle, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands)

Council to the Editorial Board:

Amélie Blocman, Victoires Editions

Documentation/Press Contact:

Alison Hindhaugh

Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10;

E-mail: [alison.hindhaugh@coe.int|

e

e s - I

EURGPEAN AUDIONISUAL OBSERVATORY
EUROPAISCHE AUDIOVISUELLE e EURGPARAT

LEGIPRESSE

Tijdschrift voor Media- on Communicaticrecht

wrar]|  Mediaforum &ﬁgggs

Translations:

Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Brigitte Auel e France Courreges e Paul Green
e Elena Mihaylova e Martine Mdiller-Lombard e Katherine
Parsons e Marco Polo Sarl e Stefan Pooth e Nathalie Sturlese
Corrections:

Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Francisco Javier Cabrera Blazquez, European
Audiovisual Observatory e Annabel Brody, Institute for
Information Law (IViR) at the University of Amsterdam
(The Netherlands) e Johanna Fell, European Representative
BLM, Munich (Germany) e Amélie Lépinard, Master -
International and European Affairs, Université de Pau
(France) e Julie Mamou e Oliver O’Callaghan, City University
London, UK e Candelaria van Strien-Reney, Law Faculty,
National University of Ireland, Galway (Ilreland) e Martin
Rupp, Institute of European Media Law (EMR), Saarbruicken
(Germany)

Distribution:

Markus Booms, European Audiovisual Observatory

Tel.:

+33(0)3 90 21 60 06;

E-mail: markus.booms@coe.int|

Web Design:

Coordination:  Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory e Development and Integration: www.logidee.com
e Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158

® 2014 European Audiovisual Observatory, Strasbourg
(France)

MOSKALIER ZENTRUM FUR MEDIENRECHT
UND MEDIENPOLITIK, MZMM

AT
EURDPAISEHE KOMMISSION Institut fiir Informationsrecht Institut fur Evropiisches Medienrecht

. AIKAIO MEZON
-  AIMEE::z==
el TR - & EMIKOINANIAZ


http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Delfi AS v.
Estonia

InIRIS 2014-1/2 it was reported that the First Section
of the European Court of Human Rights found no vio-
lation in the case of Delfi AS v. Estonia (ECtHR 10 Oc-
tober 2013), which concerns the liability of an Internet
news portal for offensive comments that were posted
by readers below one of its online news articles. The
Chamber’s judgment, however, did not become final,
as on 17 February 2014 the panel of five judges, in
application of Article 43 of the Convention, decided to
refer the case to the Grand Chamber of the European
Court of Human Rights.

In its judgment of 10 October 2013, the European
Court found that one of Estonia’s largest news por-
tals on the Internet, Delfi, was not exempt from liabil-
ity for grossly insulting remarks in its readers’ online
comments. The news portal was found liable for vio-
lating the personality rights of the plaintiff, although it
had expeditiously removed the grossly offending com-
ments posted on its website as soon as it had been
informed of their insulting character. In particular, the
domestic courts rejected the portal’s argument that,
under EU Directive 2000/31/EC on Electronic Com-
merce, its role as an Internet society service provider
or storage host was merely technical, passive and
neutral, finding that the portal exercised control over
the publication of comments. The First Section of the
European Court was unanimously of the opinion that
the finding of liability by the Estonian courts was a
justified and proportionate restriction on the portal’s
right to freedom of expression, in particular, because
the comments were highly offensive, while the por-
tal failed to prevent them from becoming public and
allowed their authors to remain anonymous. Further-
more the award of damages (EUR 320) imposed by
the Estonian courts was held to be not excessive.

The panel of five judges has decided however, upon
requests from Delfi AS, that the case raises a serious
question affecting the interpretation or application of
the Convention, or concerns a serious issue of gen-
eral importance, on which the Grand Chamber is now
to deliver a final judgment. In its request for refer-
ral, Delfi argued that EU law, as well as other inter-
national reports and policy documents of the Council
of Europe, reflect the principle that in order to safe-
guard the right to freedom of expression and informa-
tion on the Internet, there should be no obligation for
Internet service providers to proactively monitor user
generated content. Delfi was supported in its request

for a referral to the Grand Chamber by a coalition of
media-organisations, NGOs and civil society organisa-
tions advocating for freedom of expression on the In-
ternet. The hearing in the case before the 17 judges
of the Grand Chamber will take place on 9 July 2014.

e Decision by the Panel to refer the case of Delfi AS v. Estonia, Appl.
No. 64569/09/07 of 10 October 2013, to the Grand Chamber (Hearing
on 9 July 2014), 17 February 2014 EN

Dirk Voorhoof

Ghent University (Belgium) & Copenhagen University
(Denmark) & Member of the Flemish Regulator for
the Media

European Court of Human Rights: Pentikai-
nen v. Finland

In a judgment of 4 February 2014, the European Court
found that a Finnish press photographer’s conviction
for disobeying the police while covering a demonstra-
tion did not breach his freedom of expression. The
applicant, Mr Pentikainen, is a photographer and jour-
nalist for the weekly magazine Suomen Kuvalehti. He
was sent by his employer to take photographs of a
large demonstration in Helsinki. At a certain point, the
police decided to interrupt the demonstration which
had turned violent. It was announced over loudspeak-
ers that the demonstration was over and that the
crowd should leave the scene. After further escalation
of violence, the police considered that the event had
turned into a riot and decided to seal off the demon-
stration area. When leaving, the demonstrators were
asked to show ID and their belongings were checked.
However, a core group of around 20 people remained
in the demonstration area, including Mr Pentikainen,
who assumed the order to leave the area only ap-
plied to the demonstrators and not to him, doing his
work as a journalist. He also tried to make clear to
the police that he was a representative of the media,
referring to his press badge. A short time later the
police arrested the demonstrators, including Mr Pen-
tikainen. He was detained for more than 17 hours and
short time later the public prosecutor brought charges
against him. The Finnish courts found the journalist
guilty of disobeying the police, but they did not im-
pose any penalty on him, holding that his offence was
excusable.

In Strasbourg Mr Pentikainen complained that his
rights under Article 10 (freedom of expression) had
been violated by his arrest and conviction, as he had
been prevented from doing his job as a journalist. The
European Court recognised that Mr Pentikainen, as
a newspaper photographer and journalist, had been
confronted with an interference in his right to freedom
of expression. However, as the interference was pre-
scribed by law, pursued several legitimate aims (the
protection of public safety and the prevention of dis-
order and crime) and was to be considered necessary

IRIS 2014-4 3


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-1/2&id=14633

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

in a democratic society, there was no violation of his
right under Article 10 of the Convention. The Euro-
pean Court especially referred to the fact that Mr Pen-
tikainen had not been prevented from taking photos
of the demonstration and that no equipment or pho-
tos had been confiscated. There was no doubt that
the demonstration had been a matter of legitimate
public interest, justifying media reporting on it, and
Mr Pentikainen was not prevented from doing so. His
arrest was a consequence of his decision to ignore the
police orders to leave the area, while there was also
a separate secure area which had been reserved for
the press. It was also doubtful whether Mr Pentikai-
nen had made it sufficiently clear to the police when
being arrested that he was a journalist. Furthermore,
although Mr Pentikdinen was found guilty of disobey-
ing the police, no penalty had been imposed on him
and no entry of his conviction had been made on his
criminal record. The Court also considered that the
fact that the applicant was a journalist did not give
him a greater right to stay at the scene than the other
people and that the conduct sanctioned by the crimi-
nal conviction was not his journalistic activity as such,
but his refusal to comply with a police order at the
very end of the demonstration, when the latter was
judged by the police to have become a riot. The Euro-
pean Court concluded therefore, by five votes to two,
that the Finnish courts had struck a fair balance be-
tween the competing interests at stake and accord-
ingly came to the conclusion that there had been no
violation of Article 10.

According to the separate dissenting opinion of two
judges it has not been substantiated why it was nec-
essary in a democratic society to equate a profes-
sional journalist, operating within recognised profes-
sional limits in covering the demonstration, with any
of the people taking part in the demonstration and to
impose drastic criminal restraints on him. The dissent-
ing judges criticised sharply the imposition of restric-
tions on a journalist’s freedom of expression through
his arrest, detention, prosecution and conviction for a
criminal offence simply because he had the courage
to do his duty in furtherance of the public interest.
According to the dissenting judges, the case reveals
a one-sided attitude on the part of the Finnish author-
ities, one likely to create a “chilling effect” on press
freedom.

e Judgment by the European Court of Human Rights (Fourth Section),
case of Pentikainen v. Finland, Appl. no. 11882/10 of 4 February 2014

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16947 EN

Dirk Voorhoof

Ghent University (Belgium) & Copenhagen University
(Denmark) & Member of the Flemish Regulator for
the Media

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Union: Case
Nils Svensson and Others v Retriever Sverige
AB

On 13 February 2014, the Court of Justice of the Euro-
pean Union (CJEU) delivered a preliminary ruling after
a request from the the Svea hovréatt (Svea Court of
Appeal) in Sweden.

The national proceedings relate to a case between
three journalists (the “applicants”) and Retriever
Sverige AB (Retriever Sverige), a Swedish company
operating a website that provides its clients with lists
of clickable Internet links to articles published by
other websites.

The applicants had written articles that were pub-
lished in a Swedish newspaper as well as on that
newspaper’'s website (where the articles were freely
accessible). Retriever Sverige’'s website included
clickable Internet links (hyperlinks) redirecting users
to the articles in which the applicants held copy-
right. The applicants initiated proceedings under
the Swedish Act on Copyright in Literary and Artistic
Works (1960:729) against Retriever Sverige claiming
compensation on the ground that Retriever Sverige
had made unauthorised use of their articles, by mak-
ing the article available to its clients through hyper-
links.

By a judgment of 11 June 2010, the court of first in-
stance rejected their application as the court found
that the (reference) linking did not constitute a rel-
evant exploitation of the copyright of the articles in
question. The applicants then appealed to the Svea
Court of Appeal which decided to refer four questions
to the CJEU.

The first three questions were answered jointly and
essentially concerned the issue of whether Article 3(1)
of Directive 2001/29/EC (InfoSoc Directive) must be
interpreted as meaning that providing clickable links
to protected works on a website, which are freely
available on another (initial) website, constitutes an
act of communication to the public.

The CJEU considered that the provision of clickable
links to protected works must be considered to be
‘making available’ and, therefore, an ‘act of communi-
cation’, within the meaning of Article 3(1) the InfoSoc
Directive. Moreover, the ‘act of communication’ such
as that made by the manager of a website by means
of clickable links is aimed at all potential users of the
site managed by that person, was found to be directed
to an indeterminate and fairly large number of recipi-
ents. Such communication was held to be made to a
‘public’ accordingly.

4 IRIS 2014-4


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16947

N DE L'AUDIOVISUEL
L OBSERVATORY
INFORMATIONSSTELLE

According to the CJEU the decisive factor in determin-
ing whether the authorisation of the copyright hold-
ers was required for a communication to the public
by making the article available to its clients through
hyperlinks was whether the communication was to a
‘new’ public.

The CJEU went on to hold that, “where all the users
of another site to whom the works at issue have been
communicated by means of a clickable link could ac-
cess those works directly on the site on which they
were initially communicated, without the involvement
of the manager of that other site, the users of the
site managed by the latter must be deemed to be
potential recipients of the initial communication and,
therefore, as being part of the public taken into ac-
count by the copyright holders when they authorised
the initial communication.” Under such circumstances
there is no ‘new’ public and authorization of the copy-
right holders is not required for a communication to
the public.

The CJEU added that this conclusion could not be
questioned even if the work would appear in such a
way as to give the impression that it is appearing on
the site on which that link is found, whereas in fact
that work comes from another site. The CJEU makes
no distinction with regard to the nature of the linking
used.

On the last question the CJEU considered that the ob-
jective of the InfoSoc Directive would inevitably be un-
dermined if the concept of communication to the pub-
lic were construed as including a wider range of activi-
ties than those referred to in Article 3(1) of the InfoSoc
Directive; a Member State must refrain from exercis-
ing the right granted to it by Article 20 of the Berne
Convention. Therefore the CJEU found that the InfoSoc
Directive precludes a Member State from giving wider
protection to copyright holders by laying down that
the concept of communication to the public includes
a wider range of activities than those referred to in
that provision.

It is now for the Svea Court of Appeal to apply the
criteria established by the CJEU on the national case.
e Judgment of the Court (Fourth Chamber), Nils Svensson and Others
v Retriever Sverige AB, Case C-466/12, 13 February 2014
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16949 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HR HU IT LT LV

MT NL PL PT SK SL SV

Erik Ullberg and Michael Plogell
Wistrand Advokatbyra

Council of the EU: Adoption of the Directive
on Collective Management on Copyright and
Multi-territorial Licensing of Online Music

On 20 February 2014 the Council of the EU today

adopted a directive on collective management of
copyright and multi-territorial licensing of online mu-
sic.

In accordance with the current system in the online
music sector, online service providers who want to
obtain licenses for cross border music services must
be granted licenses from separate collective manage-
ment organisations in each EU member state. This
lack of a digital single market is problematic in that it
prevents consumers from having “the widest possible
access” to digital music repertoires.

In light of the development of the Digital Agenda for
Europe, the Single Market Act recognises the need to
evolve towards cross-border models for licensing in
an Internet age. The new directive aims to coordi-
nate national rules concerning access to the online
music sector by enhancing the workings of collective
management organisations and by increasing trans-
parency. Also, the accumulation of online music li-
cences will enable online service providers to acquire
multi-territorial licenses from collective management
organisations. This will lead to more choice and va-
riety for consumers in music downloads as well as in
their choice of ‘streamed’ music. It also encourages
collective management organisations to provide indi-
vidual licences for innovative online services. Devel-
oping cross-border solutions to access online music
will also contribute to the fight against online infringe-
ments of copyright.

Union directives that protect copyright and related
rights and give a high protection to rightsholders, pro-
vide a framework in which the exploitation of con-
tent protected by those rights can take place. The
exploitation of that content such as music, books,
films, and related services require the licensing of
rights. In most cases, rights-holders must choose
between the individual or collective management of
their rights, unless member states provide otherwise
in accordance with Union law. Management of copy-
right includes the granting of licenses to users, the
auditing of licensees, the monitoring of the use of
rights, the collection of revenues and their distribu-
tion. They facilitate remunerations to rightsholders
for uses which they would not be in a position to con-
trol or enforce themselves. This includes licensing in
cross-border markets which is becoming increasingly
important.

The new provisions must be integrated into domestic
law within 24 months after its entry into force.

e Directive of the European Parliament and of the Council on collec-
tive management of copyright and related rights and multi-territorial

licensing of rights in musical works for online use in the internal
market

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16951 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

Valeria Boshnakova
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

IRIS 2014-4 5


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16949
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16951

of the European Audiovisu

AL-Albania

Regulatory Authority on Audiovisual Media
Demands Withdrawal of Broadcasting of TV
Spot

On 27 February 2014, the Audiovisual Media Author-
ity (AMA), the Albanian regulatory authority, issued
a statement that demands that audiovisual operators
should immediately stop broadcasting an advertising
spot of the mobile phone company Vodafone for its
offer regarding 3G Internet connection and network.

According to the regulator, this advertising spot di-
rectly influences children and minors, targeting them
and leading them to buy the mobile phone and the
3G connection that Vodafone is offering in Albania.
The regulator claims that advertising with such con-
tent violates the principles laid down in Art. 42 of the
Law no. 97/2013 on Audiovisual Media and in point
8.4 of the Broadcasting Code. According to Art 42 of
the Law no. 97/2013, “audiovisual commercial com-
munications shall not directly exhort minors to buy or
hire a product or service by exploiting their inexpe-
rience or credulity, directly encourage them to per-
suade their parents or others to purchase the goods or
services being advertised, exploit the special trust mi-
nors place in parents, teachers or other persons, and
shall not expose minors to situations that are danger-
ous for them.”

Point 8.4 of the Broadcasting Code states that “adver-
tising should not urge minors to buy or receive prod-
ucts and services, either through directly asking par-
ents or other relatives to get these products or ser-
vices, or by exploiting children’s position vis-a-vis par-
ents, teachers, or other persons close to them.”

In this context, the AMA asked the operators that have
broadcast this spot to refrain from further broadcast-
ing it, with a warning that the regulator will be forced
to use the sanctions that the law specifies if they
refuse to take action as recommended by the AMA.

o Njoftim pér media, 27/02/2014 (Press Release of the Audiovisual
Media Authority, 27 February 2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16932 SR

lida Londo
Albanian Media Institute

CH-Switzerland

Federal Court Rules That Source Must Be Re-
vealed After Drug Dealer Report

The Bundesgericht (Federal Court) has ordered a jour-
nalist at the Basler Zeitung to disclose to the pub-
lic prosecutor’s office the name of a cannabis dealer
profiled in one of her articles. In October 2012, the
journalist had published a lengthy article entitled “Zu
Besuch bei einem Dealer” (Visiting a dealer) in the
printed and online versions of theBasler Zeitung. An-
other article headed “Schmuggelware aus Holland”
(Smuggled goods from Holland) had appeared on the
same page of the newspaper, dealing more generally
with cannabis consumption in Switzerland and the po-
litical debate on the state-controlled sale of cannabis,
which the Basel government had recently rejected.

The main article described a visit to the flat of a
slim, blond man, given the pseudonym “Roland” by
the journalist. He was at the bottom of a long chain
of dealers and funded his own drug habit by selling
drugs. “Roland” favoured the legalisation of cannabis
because it would enable him to buy a better qual-
ity product. He had been selling grass, hashish and
pollen to customers known to him for ten years. He
earned approximately CHF 2 per gram that he sold,
totalling around CHF 12,000 per year.

Under Swiss law, dealers in soft drugs such as hashish
are subject to harsher penalties if they make substan-
tial profits - over CHF 10,000 according to case law
(Art. 19(2) of the Betdubungsmittelgesetz - Narcotics
Act). Although the Swiss Strafgesetzbuch (Criminal
Code - StGB) allows professional journalists to protect
the content and sources of their information, Article
28a(2)(b) StGB lists around two dozen types of of-
fence for which source protection can be broken in
order to aid criminal investigations. As well as murder
and other serious crimes, these include violations of
Article 19(2) of the Narcotics Act.

According to the Federal Court, the Swiss legislator
decided that, in principle, the public interest in the
prosecution of such offences outweighs the need to
protect editorial confidentiality. The obligation to di-
vulge “Roland’s” identity was also proportionate in
view of the circumstances. It was true that the al-
leged offence was less serious than the other offences
listed in Article 28a(2)(b) StGB. However, it was not
insignificant, since several people had bought drugs
from “Roland” and he was part of a large-scale deal-
ing organisation.

In these circumstances, there needed to be substan-
tial public interest in the newspaper report if the pro-
tection of sources was, by way of exception, to take
precedence. According to the Federal Court, this

6 IRIS 2014-4


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16932

of the European Audiovisu

would be the case, for example, if serious abuses in
politics, business or public administration had been
uncovered. This was not the case here. The de-
scription of the Basel cannabis scene contained in the
newspaper report hardly brought to light such a se-
rious abuse. Rather, a long-term offender had been
given a free advertising platform on which to pro-
mote his drugs business and play it down as a vir-
tually “normal” occupation. The report could even be
interpreted as an invitation to its readers to generate
additional income easily by copying “Roland”.

The Federal Court therefore confirmed the order of
the Basel public prosecutor’s office, under which the
journalist had no right to withhold evidence and was
obliged to disclose the relevant information. Repre-
sentatives of the Basler Zeitung have told the media
that the Federal Court’s decision will be challenged
before the European Court of Human Rights (ECtHR).
e Urteil des Bundesgerichts vom 31. Januar 2014 (1B_293/2013) (Fed-
eral Court ruling of 31 January 2014 (1B _293/2013))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16959 DE

e Zeitungsartikel ,,Zu Besuch bei einem Dealer” vom 9. Oktober 2012
(Newspaper article "Visiting a dealer", 9 October 2012)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16960 DE
Franz Zeller

Federal Communications Office / Universities of Bern,
Basel & St. Gallen

CY-Cyprus

The Appointment of the Regulator’'s Mem-
bers Comes into Force with a Letter of No-
tification

The Second Instance (Revisional) of the Supreme
Court decided that the appointment of a member of
the Cyprus Radio Television Authority entered into
force with the notification letter addressed to the ap-
pointee. Thus, the absence of that member from the
deliberation process that ended up with the sanction-
ing of ANT1 channel for breaches of the law made the
composition of the Authority unlawful; as a result, the
Court cancelled the Authority’s decision against ANT1.

The facts of the case are as follows: a member of
the Radio Television Authority resigned in July 2005
but was reappointed by the Council of Ministers on 22
December 2005. The decision was notified to the in-
terested person on 13 January 2006 and published in
the official gazette on 22 March 2006. On 1 February
2006, the day of the decision against ANT1, the mem-
ber was present in the meeting but withdrew from it.
ANT1’s appeal against the decision for unlawful com-
position of the Authority was rejected by the first in-
stance of the Supreme Court on the grounds that af-
ter the member’s resignation, his absence could not

affect it. The second instance of the Supreme Court
noted, that, at the time, the facts related to the reap-
pointment and the events that had followed were not
known to the first instance Court.

The Authority’s argument was that the withdrawal of
the member from the meeting at which it was decided
to fine the broadcaster was justified because his ap-
pointment was published at an ulterior date. The ap-
pointment enters into force after its publication in the
official gazette, argued the Authority. Conversely, the
appellant claimed that the appointment started on the
date of its notification to the member and its publica-
tion was not a necessary element to complete the act.
Thus, the member should have taken part in the meet-
ing and be properly updated on previous meetings of
the deliberation process.

In examining the case, the Court noted that, even in
the case of a law requiring the publication of the act,
and given its individual nature, the publication is not
a component element of the act. Also, the Constitu-
tional provision regarding the publication of the deci-
sions of the Council of Ministers giving them leave to
use the discretion of the Council to consider whether
this publication is useful or desirable, instead of the
necessity for the completion and the substance of the
act. The appointment of members of the governing
councils of semi-governmental organisations is an in-
dividual act and its publication is simply informative,
about an already expressed will of the body.

Considering the above, the Court decided that the re-
spective person became a member of the Radio Tele-
vision Authority before the date of the latter’s decision
of 1 February 2006 and with his absence the body’s
composition was not lawful. As a result, the Court de-
cided that the Authority’s decision is cancelled.

e ANQTATO AIKAYXTHPIO 332345340341337345, AEYTEPOBA-
OMIA AIKAIOAOXIA (321375361370365311301367304371372 367 Egeon
321301. 220/2009) 9 AexeuPeiov 2013 (Decision of the Supreme
Court (case 220/2009) of 9 December 2013)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16933 EL

Christophoros Christophorou
Political Analyst, Expert in Media and Elections

DE-Germany

Supreme Court Limits Forfeiture of Copyright
Claims

In a ruling of 6 February 2014, the First Civil Cham-
ber of the Bundesgerichtshof (Federal Supreme Court
- BGH) decided that copyright claims are not, in princi-
ple, forfeited if rightsholders do not assert their rights
over a period of many years (case no. | ZR 86/12).

IRIS 2014-4 7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16959
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16960
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16933

of the European Audiovisu

The plaintiffs had filed for an injunction and com-
pensation against a broadcaster. The dispute con-
cerned the use of images filmed by cameraman Her-
bert Ernst showing Peter Fechter’s attempted escape
from the GDR, which the defendant had broadcast in
programmes such as the Berliner Abendschau on 13
August 2010. The plaintiffs claimed that Herbert Ernst
had granted them the rights to use the footage con-
cerned. After the regional court had rejected their ini-
tial claim, the plaintiffs’ appeal was also dismissed.
The appeal court ruled that any claims by the plaintiffs
had been forfeited because the footage concerned
had already been broadcast repeatedly without the
rightsholders asserting any claim under copyright law.

At the plaintiffs’ request, the Federal Supreme Court
partially quashed the appeal ruling and referred the
case back to the appeal court for a new hearing and
decision. Forfeiture of the claim for injunctive relief
against the broadcast of 13 August 2010 was out of
the question, since such relief only applied to future
rights infringements. Only claims relating to past in-
fringements could be forfeited. Regarding compensa-
tion for the unauthorised use of the footage, a forfei-
ture claim was possible. Since the footage had been
used for decades without any complaint being made,
the defendant could be confident that it would not be
asked to pay compensation. However, the legal con-
cept of forfeiture could not lead to the shortening of
the three-year limitation period. Therefore, the only
claims that were forfeited were those that fell outside
the limitation period triggered by the institution of le-
gal proceedings in 2011. The plaintiffs’ claims for in-
junctive relief and compensation for use of the images
since 1 January 2008 were therefore still valid.

The Supreme Court did not consider the plaintiffs’
claims to be diminished by the fact that the broad-
cast footage was documentary in nature rather than
a personal intellectual creation. Although the footage
and still images were not protected as cinemato-
graphic and photographic works respectively, the in-
dividual images were protected under Article 72(1) of
the Copyright Act (UrhG). According to the court’s in-
terpretation, this covered the right to exploit the indi-
vidual images in film form.

The appeal court must now verify whether the plain-
tiffs hold the right to exploit the disputed film images.

e Pressemitteilung des BGH zur Entscheidung vom 6. Februar 2014
(Az. | ZR 86/12) (Federal Supreme Court press release concerning the
decision of 6 February 2014 (case no. | ZR 86/12))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16953 DE

Melanie Zur
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

Hamburg Regional Court Prohibits RedTube
Warnings

In a decision of 19 December 2013, the Landgericht
Hamburg (Hamburg Regional Court - LG) issued
a temporary order, preventing the company “The
Archive AG” from continuing to issue warnings, in their
current form, to RedTube users (see also |IRIS 2014-
1/19).

On the one hand, the warnings influenced the rela-
tionship between RedTube and its customers, thereby
violating the streaming portal’s right to carry on its
trade. On the other, the warnings in their current form
were unlawful because their wording was too vague.
For example, they simply demanded that users refrain
from watching a film, the rights to which were held by
“The Archive AG”. The warnings also asked recipients
to promise not to stream the film from a site that was
not obviously illegal. However, since such an activity
was lawful under Article 44a(2) of the Urheberrechts-
gesetz (Copyright Act - UrhG), the defendant, which
had sent the original warnings, could not make such a
demand.

However, the LG Hamburg did not state whether the
warnings should be classified as an abuse of the law
and whether users’ IP addresses had been obtained
legally. It also specifically omitted to comment on the
unanswered question as to the legality or otherwise of
streaming content made available illegally in the light
of Article 44a(2) UrhG.

The ruling only prohibits “The Archive AG” from con-
tinuing to issue the aforementioned warnings in their
current form. It does not exclude new warnings per se,
as long as they no longer demand that users refrain
from using any streaming service, but are limited to
those that are clearly illegal.

e Beschluss des Landgerichts Hamburg, Az.: 310 O 460/13 (Ruling of

the Hamburg Regional Court, case no. 310 O 460/13)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16955 DE

Tobias Raab
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

Munich Regional Court Finds YouTube’s Use
of GEMA Blocked Content Messages Unlawful

According to media reports, the Landgericht Miinchen
(Munich Regional Court - LG) issued a ruling on 25
February 2014, banning Google subsidiary YouTube
from continuing to use its blocked content mes-
sages. In doing so, it granted a request for an
injunction submitted in the first instance by the

8 IRIS 2014-4


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16953
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-1/19&id=14643
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-1/19&id=14643
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16955

of the European Audiovisu

Gesellschaft far musikalische Auffiihrungs- und mech-
anische Vervielfaltigungsrechte (society for musical
performance and mechanical reproduction rights -
GEMA).

One of the messages displayed when users try to
download certain videos says (in German): “Unfortu-
nately, this video is not available in Germany, as it
may contain music for which GEMA has not granted
the necessary music rights. We apologise for this.”
The LG Minchen thought that this gave a distorted
picture of the legal dispute between the defendant
and GEMA. The wording was detrimental to GEMA and
denigrated it by suggesting that it was responsible for
blocking the videos. However, it actually only blocked
a very small number of videos. By using the cur-
rent wording of the blocked content messages, the
defendant deliberately misled its users and caused ill-
feeling towards GEMA. The text also hid the fact that
GEMA and YouTube were in competition with one an-
other. However, the defendant claimed that the mes-
sages were not meant to be cheap propaganda, but to
provide clearer information to users. The court sug-
gested that there would be no problem with a mes-
sage worded as follows, for example: “Unfortunately,
this video is not available in Germany, as it may be
protected under copyright law.” Future infringements
are subject to a fine of EUR 250,000.

Tobias Raab
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

Saarbriicken Regional Court Lays Down Ex-
amination and Blocking Obligation for Do-
main Name Registrars in Relation to Copy-
right Infringements

In a ruling of 15 January 2014 (case no. 7 O 82/13),
the Landgericht Saarbriicken (Saarbricken Regional
Court) ruled that a domain name registrar is obliged,
if it has received a clear report of a copyright infringe-
ment, to examine and, if necessary, block the website
concerned.

A German storage media manufacturer had filed an
action against an internationally active domain name
registrar. In return for payment, the registrar registers

and manages top-level domains, including “.com”,
both directly and via resellers from all over the world.

In August 2013, the plaintiff claimed that a music
album to which it owned the rights had been ille-
gally made available for download on one of these
domains. It asked the registrar to put a stop to the
copyright infringement.

When the registrar refused to provide a cease and
desist declaration, the regional court issued a corre-
sponding temporary injunction in August 2013. Under

the injunction, the storage media manufacturer is en-
titled to injunctive relief: the plaintiff can prohibit the
registrar from enabling third parties to copy and/or
make available a copyright-protected music album us-
ing special music software or a file-sharing program
(BitTorrent search engine or tracker) via the URLs con-
cerned. By registering the relevant domain, the reg-
istrar bore secondary liability because it had played
a sufficient part in enabling the domain’s owner and
users, as well users of the so-called tracker, to commit
copyright infringements using this domain.

The registrar lodged a protest and argued that access
to the copyright-protected content was not depen-
dent on the registration of a particular domain name.
Rather, users could view the website and its content
by entering the IP address directly. The registrar could
not influence the content of or the services offered via
the website. Furthermore, an obligation to examine
the website was unreasonable. Finally, its registration
activities were in the public interest.

However, the court confirmed the temporary injunc-
tion. If the storage media manufacturer could prove
to the registrar, setting a deadline, that it held the ex-
clusive copyright under Articles 85, 16, 17 and 19a of
the Urheberrechtsgesetz (Copyright Act) for the ter-
ritory of the Federal Republic of Germany, and that
a clear infringement had been committed, the reg-
istrar would be obliged to examine the website and
take appropriate action by that deadline. In this case,
the registrar would, as far as was technically and eco-
nomically reasonable, be obliged to stop the work be-
ing made available illegally on the domain responsible
for the infringement and on other domains registered
with it.

e Urteil des LG Saarbriicken vom 15.1.2014 (Az. 7 O 82/13) (Ruling

of the Saarbricken Regional Court of 15 January 2014 (case no. 7 O
82/13))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16954 DE

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

ES-Spain

Civil Provincial Court of Madrid Clears
YouTube of Liability

The Audiencia Provincial Civil (Civil Provincial Court)
of Madrid ruled on 31 January 2014 that YouTube was
not liable for content uploaded by users that infringed
copyright (case no. 11/2014). In the first instance, the
Madrid Juzgado de lo Mercantil (Commercial Court)
had, on 20 September 2010, rejected an action for
damages against YouTube brought by TV broadcaster

IRIS 2014-4 9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16954

of the European Audiovisu

Telecinco, which had claimed that its copyright had
been breached when its film material had been ille-
gally posted on YouTube (see IRIS 2010-10/27). The
broadcaster’'s appeal against this decision has now
been rejected by the Civil Provincial Court.

The first-instance court had ruled that YouTube was
not liable because the Google subsidiary was acting
as a hosting provider and had no control over the
content that users placed online via its sites. Ac-
cording to the case law of the Court of Justice of the
European Union, the applicability of the E-Commerce
Directive (2000/31/EC) depended on whether the In-
ternet Service Provider (ISP) only played a passive
role by offering its service exclusively for use by its
users. Telecinco considered that YouTube was operat-
ing as a content provider and was therefore playing
more than a passive role. The plaintiff argued that
this was demonstrated, for example, by the fact that
YouTube had acquired various copyright licences and
had actively intervened by publishing terms and con-
ditions that all users had to accept. Its classification
of the most popular videos in different categories also
pointed to its active involvement in the content it pro-
vided. However, the court rejected these arguments
and ruled that none of these factors represented ac-
tive participation by YouTube. In particular, the acqui-
sition of the licences mentioned did nothing to sug-
gest that the portal operator was a sufficiently active
participant in its service.

The plaintiff argued, in the alternative, that even if it
was a passive service provider, the exceptions pro-
vided for in Articles 12 et seq. of the E-Commerce
Directive regarding the liability of service providers
did not apply to YouTube if it was actually aware that
copyright infringements were being committed. Since
YouTube had been informed of the infringements, it
could no longer plead ignorance. The court also dis-
missed this argument. The existence of some kind
of notification to a portal operator did not, on its
own, prove that the latter was aware of infringe-
ments, since it could be inaccurate or incomplete.
YouTube could not permanently monitor all uploaded
videos. In this case, Telecinco’s letters to YouTube did
not contain sufficiently detailed information to enable
YouTube to identify the content that had infringed the
broadcaster’s rights.

The plaintiff can make a final appeal against the ruling
to the Supreme Court.

e Sentencia n°11/2014, Audiencia Provincial Civil de Madrid, 14 de
enero de 2014 (Judgment n°11/2014, Civil Provincial Court of Madrid,
14 January 2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16957 ES

Tobias Raab
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

[ Reform Plans for Spanish Copyright Law ]

The Spanish government (Consejo de Ministros) an-
nounced plans to comprehensively reform intellectual
property law in a press release issued on 14 February
2014. The plans include the introduction of ancillary
rights for newspaper publishers.

The reforms package aims, firstly, to create a more
effective framework for the activities of collecting so-
cieties. The system should also be made more trans-
parent, according to the cabinet. Accounting and reg-
istration obligations will therefore be introduced. Re-
muneration models must, in future, be fair and non-
discriminatory. Collecting societies will be urged to
create licensing models that include central licensing
offices for users, commonly known as one-stop shops
(ventanilla tnica).

Sanctions for infringements will be introduced in the
form of heavy fines, while in extreme cases an interim
director may be installed within the collecting society
concerned, or its operating licence may be withdrawn.

In order to improve copyright enforcement, the reform
plans include an amendment of civil procedure law. To
this end, rightsholders will be entitled to information
to help them identify providers of content in breach
of copyright. The Seccién Segunda de la Comision de
Propiedad Intelectual (state body for the monitoring
of copyright law, which is part of the Ministry of Edu-
cation, Culture and Sport) will be given particular pow-
ers, including the authority to have a website blocked
by petitioning a court. All measures will be limited to
the service provider’'s demands and end users will not
be prosecuted.

The rules on private copying and the use of ex-
cerpts for teaching and research purposes will also be
adapted to modern technological standards.

The reforms will also limit the quotation and review
rights of news aggregators and search engines in or-
der to ensure fair remuneration for the activities of
newspaper publishers and journalists.

The reforms will also help to implement Directive
2011/77/EU on the term of protection of performers’
rights and Directive 2012/28/EU on orphan works. The
government’s plans were submitted to parliament in
the form of a draft bill.

e Referencia del Consejo de Ministros, 14 de febrero de 2014 (Spanish
government press release of 14 February 2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16956 ES

Martin Rupp
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

10 IRIS 2014-4


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-10/27&id=14645
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16957
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16956

FR-France

Court of Cassation Confirms Production of
Dilemme Reality TV Programme Does Not
Constitute Unfair or Parasitic Competition in
Respect of Endemol

On 26 November 2013, the Court of Cassation put an
end to the proceedings between the production com-
pany Endemol, the “inventor” of the audiovisual for-
mat of locked-in reality TV, and the company run by
its former employee, ALJ Production, which launched
the Dilemme programme. Endemol claimed that the
programme, broadcast from May to July 2010 on the
channel W9, adopted the essential features, both
technical and aesthetic, of its own audiovisual formats
and programmes, thereby creating confusion in the
public’'s mind. The company instigated proceedings
against its competitor on the grounds of unfair and
parasitic competition. In its decision on 12 September
2012, the court of appeal had overturned the judg-
ment against AL) Productions for unfair competition
(see|IRIS 2012-9/20). Endemol thereupon appealed to
the Court of Cassation.

The Court of Cassation recalled that the court of ap-
peal had received an application for the awarding of
compensation on the two-fold grounds of unfair com-
petition resulting from the adoption of the essential
elements of formats of programmes produced by the
company Endemol, and parasitic acts. It found that
the court of appeal had not neglected to observe the
requirements of Article 1382 of the Civil Code as it
had considered whether there was a risk of confusion
between the broadcasts at issue. Secondly, the Court
of Cassation found that the court of appeal had exer-
cised its sovereign power of appreciation of the ev-
idence submitted to it, and that it was not obliged
to concur with the parties in the details of their ar-
guments. Thus it had judged that neither Alexia
Laroche-Joubert, a former employee of Endemol and
head of the defendant production company, nor her
former employees or service providers, nor the com-
pany itself, which had done no more than make use
of the skills and personal experience of its founder,
were guilty of unfair competition. The court of ap-
peal also found that the similarities noted between
the formats were intrinsically linked to the locked-in
reality TV genre, and corresponded to the usual codes
of the profession in this field, such that the alleged
elements did not make it possible to identify the for-
mats as Endemol claimed, which would create confu-
sion, or to establish the unlawful diversion of skills.
The Court of Cassation went on to note that various
elements established an overall impression that was
specific to the Dilemme programme, and that AL) Pro-
ductions had produced evidence of justification of the
expense and intellectual effort it had put into produc-

ing the programme; indeed the company had regis-
tered six formats with SCAM (Société Civile des Au-
teurs Multimédias). The court of appeal had found
that this showed that the company had not placed it-
self in Endemol’s wake and obtained undue advan-
tage from either its notoriety or its investments. Its
decision was thus justified at law, and the appeal was
therefore rejected. The Court of Cassation thus con-
firmed definitively that the production of the reality
TV format Dilemme did not constitute an act of unfair
or parasitic competition with regard to Endemol.

e Cour de cassation (ch. com.), 26 novembre 2013 - Endemol Produc-

tion (Court of Cassation (commercial chamber), 26 November 2013 -
Endemol Production)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16961 FR

Amélie Blocman
Légipresse

Broadcasting of Legal Reality TV Programme
Banned under Urgent Procedure

On 27 February 2014, the court of appeal of Paris
ordered Arte to stop broadcasting the bi-media pro-
gramme Intime Conviction, thereby upholding the de-
cision of the judge deliberating under the urgent pro-
cedure the day before. The programme began with a
television film, broadcast on 14 February 2014, telling
the story of a fictional character, a medical examiner
named Paul Villers, who was suspected of having mur-
dered his wife. The Franco-German channel achieved
its second-highest audience rating of the year that
evening. The second stage of the programme was the
scheduled showing, between 10 February and 2 March
2014, on a dedicated website, of a number of videos
giving a day-by-day account of the proceedings in the
court of assizes. The videos showed not only actors
but also legal professionals and nine jurors selected
in advance by the producers. Internet viewers could
consult the file compiled by the producers and, after
each hearing, express their opinions as to the guilt
or innocence of the accused, and react on social net-
works. The assize court “verdict” and that of Internet
viewers was to be broadcast on 2 March 2014.

Dr Jean-Louis Muller was acquitted of the murder of
his wife in October 2013, after twelve years of legal
proceedings. Recognising himself in the character of
Paul Villers, he instigated proceedings under the ur-
gent procedure against both the company producing
the programme and the channel Arte. He claimed that
the programme intruded on his privacy and caused
him serious prejudice by questioning the acquittal ver-
dict, and called for broadcasting of the programme to
be stopped and for payment of EUR 100, 000 in dam-
ages, on the basis of Articles 9 and 1382 of the Civil
Code. The judge under the urgent procedure found
that intrusion of privacy was sufficiently established,
and therefore ordered broadcasting of the programme

IRIS 2014-4 11


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-9/20&id=14649
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16961

to stop and EUR 30, 000 to be paid to the applicant in
damages as compensation for the prejudice suffered.
The companies appealed against the decision. In view
of the urgency of the matter (the programme was be-
ing broadcast at the time), the court delivered its deci-
sion the following day. It recalled the principle accord-
ing to which audiovisual creation could certainly draw
inspiration from actual events or base characters on
living persons, but could not, without their agreement,
encroach on their privacy unless the work to be pro-
duced clearly presented such elements as being to-
tally fictional. In the case at issue, the court noted the
“great similarities” between the television film and
the case in which the applicant had been judged (the
character in the film, like Dr Muller, was a medical ex-
aminer, had two sons who were in the same place as
Dr Muller’s sons when the shot was fired, and his wife
had been disfigured by a kick from a horse and had
suffered from depression as a result, he was said to
have threatened his partner with a hunting rifle, sim-
ilar messages were left by the deceased wives, etc.).
It was true that a number of totally fictional scenes
had been added, but they were minimal or at any
event not sufficient to prevent confusion. The court
added that it had been widely reported in the press
that the story of Paul Villers was based on that of the
applicant. Although a number of facts concerning the
applicant’s private life had been divulged when he ap-
peared in the court of assizes, they could not lawfully
be used since the disputed programme was a work of
fiction and not a documentary or an informative item.
Nor could the production companies invoke the con-
cept of a need to inform the public, since it was not
an informative work and the educational value of the
programme did not require it to be based on real, re-
cent events. The court concluded that invasion of the
applicant’s privacy was sufficiently proven. It was not
necessary to seek the liability of the defendant com-
panies on the basis of Article 132 of the Civil Code,
as this would be covered by the case of defamation
to be brought before the ordinary courts. The court
found that in view of the quantity of established facts
and the publicity they had been given during the cam-
paign to promote the programme, the measures im-
posed by the judge under the urgent procedure “were
strictly proportionate to the infringement committed”,
and that such measures alone were sufficient to put a
stop to the manifestly unlawful disturbance currently
suffered by the applicant. In addition to banning the
showing of the programme, the court awarded EUR
30, 000 to the applicant in compensation for the prej-
udice suffered. A good many commentators have
deplored “the disproportionate nature of the court’s
decision, totally counter to previous jurisprudence”,
fearing that this decision could lead to a curbing of
creative freedom. Proceedings on the merits of the
case have also been instigated, with a court hearing
scheduled for 18 June 2014. To be continued04046

e Cour d’appel de Paris (péle 1; ch. 2), 27 février 2014, Maha Pro-
ductions et Arte France c/]J.-L. Muller (Court of appeal of Paris (centre
1, chamber 2), 27 February 2014, Maha Productions and Arte France
v. |.-L. Muller)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16969 FR

Amélie Blocman
Légipresse

Sexist Comments at Olympic Games in Sochi
- Warning Issued to France Télévisions

On 12 March 2014, the audiovisual regulatory author-
ity (Conseil Supérieur de I'Audiovisuel - CSA) issued
a “firm” warning to the France Télévisions group fur-
ther to comments made by sports commentators dur-
ing the Olympic Games in Sochi. The group attracted
the wrath of viewers because of a number of com-
ments proffered by a former champion and a jour-
nalist who were both reporting on the figure skating
events. A number of the utterances at issue referred
to the physical appearance of the female skaters,
such as “The costume’s quite an eyeful - and so is
she”, “Valentina has loads of charm, rather like Mon-
ica Bellucci, perhaps with a bit less bust, but even
so”. According to Article 43-11 of Act No. 86-1067
of 30 September 1986, as amended in 2009, the na-
tional programme companies are to “implement ac-
tion in favour of social cohesion and cultural diver-
sity, countering discrimination of all kinds, sexist prej-
udice, violence directed at women, violence commit-
ted within couples, and promoting equality between
men and women”. Since its new chairman, Olivier
Schrameck, took over in early 2013, the CSA has con-
stantly reiterrated its intention to step up its involve-
ment in combating gender inequalities and defend-
ing the image of women. A working party within the
CSA is especially dedicated to “Women'’s Rights”, and
the CSA recently intervened when sexist comments
were made about women’s football during an enter-
tainment programme on a public-sector channel. In
response to a number of complaints from viewers dur-
ing the Olympics, the CSA found that “the content
and dubious nature of the utterances made during the
Olympic Games were totally out of order; some even
went so far as to reflect sexist prejudices”. It recalled
that the public-service channels had an obligation to
set an example in promoting the image and place of
women. As it has done on previous occasions, the
CSA also drew the television group’s attention to the
contradiction between on the one hand its action on
the subject and on the other the content of utterances
made on some of its programmes. During the days of
programming between 3 and 9 March 2014 entitled
En Avant Toutes, for example, France Télévisions pro-
claimed the need to commit, as both a company and
one of the media, to women'’s struggle to have their
rights respected04046 In the light of this, and of these
contradictions, the CSA therefore sent “a firm warn-
ing” to the public-sector group - this is the first-level

12 IRIS 2014-4


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16969

of the European Audiovisu

warning, before official notice to comply is sent. In the
case of a further occurrence after formal notice has
been sent, the CSA may pronounce sanctions, such as
the reading out of a communiqué on the air, or a fine
of up to 3% of the group’s turnover. Draft legislation
on gender equality tabled by the Minister Ms Najat
Vallaud-Belkacem, and adopted by the National As-
sembly on its first reading on 28 January 2014, pro-
vides for an amendment to Article 3-1 of the Audio-
visual Communication Act of 30 September 1986, re-
quiring the CSA to “ensure respect for women'’s rights
in the field of audiovisual communication. To that end,
it shall ensure that men and women are represented
fairly in programmes of audiovisual communication
services, and also look to the image of women por-
trayed in these programmes, combating stereotypes,
sexist prejudices, degrading images, violence against
women and violence committed within couples. In
doing so it shall pay particular attention to the pro-
grammes of audiovisual communication services di-
rected at children and young people.” The text of the
Act also lays down specific provisions for the national
programme companies to be called upon to contribute
to “combating sexist prejudices and violence against
women, by broadcasting programmes on these sub-
jects”. Public-sector television will have to provide the
CSA with indicators of quality and quantity regarding
the representation of women and men in their pro-
grammes, and these will be published annually. The
text will return to the Senate in spring for a second
reading.

e Décision du Conseil supérieur de I'audiovisuel (CSA), 17 Mars 2014

(Decision of the audiovisual regulatory authority (Conseil Supérieur
de I'Audiovisuel - CSA). 17 March 2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16962 FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

Court of Appeal Allows Pay-tv Wholesale
Charges Appeal

The Court of Appeal has allowed an appeal by British
Telecommunications (BT) against the decision of the
Competition Appeal Tribunal overturning the decision
of Ofcom to require BSkyB to offer BT Sky Sports chan-
nels at a regulated rate (see IRIS 2013-1/23). The Of-
com decision would have made Sky Sports 1 and 2
available to BT, a major competitor of Sky, at substan-
tially lower rates than the previous wholesale price,
and would have assisted BT in its attempts to chal-
lenge Sky’s dominance of the pay-tv sports market.
The Court held that the Tribunal had failed to inves-
tigate the level of discounts BSkyB claimed to give
rivals for its sports channels.

The first issue concerned Sky’s appeal against the Tri-
bunal’s decision. Sky maintained that, under the Com-
munications Act 2003, Ofcom had no jurisdiction to
consider these matters in the wholesale pay-tv mar-
ket but could only consider matters relating to compe-
tition between providers of services to the public. The
Court rejected this appeal, holding that the legisla-
tion must be interpreted widely and includes the pro-
vision of services to the public at both levels, and so
it was within the powers of Ofcom to impose a whole-
sale must-offer condition in Sky’s licence.

The second issue was the appeal by BT against the
Tribunal’'s finding that Ofcom had been wrong in its
decision that Sky had failed to negotiate with com-
petitors in relation to wholesale prices. The Tribunal
had not addressed Ofcom’s finding that the Sky rate-
card was in itself an impediment to fair and effective
competition, nor had the Tribunal addressed Ofcom’s
findings in relation to the competition concerns raised
by Sky’s methods of discounting. The Tribunal had
not given satisfactory reasons for failing to deal fur-
ther with the rate-card price and penetration discount
method issues. These defects amounted to an error
of law requiring the decision of the Tribunal to be set
aside.

The case has thus been returned to the Competition
Appeal Tribunal for a new decision based on more ex-
tensive findings and conclusions.

e British Telecommunications plc v Office of Communications, Sky
Broadcasting, The Football Association Premier League, and Virgin
Media inc., [2014] EWCA Civ 133, 17 February 2014

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16945 EN

Tony Prosser
School of Law, University of Bristol

App Advertisement inappropriately Sched-
uled and Offensive

The adjudication by the Advertising Standards Author-
ity (ASA), dated 19 February 2014, concerns a tele-
vision advertisement for a mobile app, called "Nude
Scanner 3D". It had been placed by Jesta Digital
GmbH t/a Jamster.

It was shown during six episodes of a programme
called “Hollyoaks.” The advertisement portrayed a
“clothed woman holding an umbrella. A hand ap-
peared which held a mobile phone. The phone then
‘scanned’ the woman which revealed her naked with
her breasts and crotch blurred [pixelated] out. The
naked image then rotated, showing the woman from
the waist up.” There was a voice- over saying that this
was a way of playing a practical joke (a “prank”) on
one’s friends.

IRIS 2014-4 13


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16962
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-1/23&id=14631
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16945

of the European Audiovisu

The advertisement had been cleared by Clearcast
with an “ex-kids restriction”, i.e., clearing the adver-
tisement but with the caveat that it could not be
broadcast during children’s programmes.

The ASA did not find that that the advertisement
would encourage “anti-social” behaviour - BCAP Code
rules 1.2 (Responsible advertising) 4.9 (Harm and of-
fence) and 5.4 (Children).

However, it did find in favour of the complainants
in respect of: (a) the claims that the advertise-
ment was inappropriately scheduled (using evidence
derived from the Broadcasters’ Audience Research
Board (BARB); and (b) the advertisement was “likely
to cause serious or widespread offence” and so the
ASA concluded that it “should not have been broad-
cast at any time, including during programmes of par-
ticular appeal to children.” - BCAP Code rules 4.1 and
4.2 (Harm and offence) 32.1 (Scheduling of television
and radio advertisements) and 32.3 (Under-16s).

The adjudication concluded that the advertisement
“must not appear again in its current form.” and that
the company should ensure that “future advertising
was not demeaning to women and contained noth-
ing that was likely to cause serious or widespread of-
fence.”

e Adjudication by the Advertising Standards Authority (ASA), 19
February 2014

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16943 EN

David Goldberg
deeJgee Research/ Consultancy

Ofcom Decision on Privacy in ‘Fictional’
Drama

In a decision published on 17 February 2014, the Of-
fice of Communications (Ofcom) upheld in part a com-
plaint by an individual in which she claimed that her
privacy had been breached through the broadcasting
of a fictional drama by the broadcaster ITV that closely
mirrored the circumstances of her father’s murder.

‘Mrs A’, as she is referred to in the decision to guard
against further intrusions of her privacy, submitted
the complaint to Ofcom in response to the airing on
ITV of the television detective show “Scott & Bailey”
on 22 May 2013. The plot of the episode in question
was striking in its resemblance to the events of the
death of Mrs A’s father, and she had had numerous
conversations and encounters with people who had
recognised this fact. ITV admitted that the plot de-
tails were based on real life crimes including those of
the murder of Mrs A’s father but denied that this con-
stituted a breach of the Broadcasting Code.

Ofcom deemed that the two sections of the Broad-
casting Code engaged in this case were Practice 8.6

and Practice 8.19. Practice 8.6 requires broadcast-
ers to obtain consent “(i)f the broadcast of a pro-
gramme would infringe the privacy of a person or or-
ganisation...unless the infringement of privacy is war-
ranted”.

And 8.19 states that potential distress should be re-
duced for surviving victims or relatives when exam-
ining past events, “(t)his applies to dramatic recon-
structions and factual dramas, as well as factual pro-
grammes.” Emphasis is placed on informing such peo-
ple in advance of broadcast.

Ofcom acknowledged the unique circumstances of the
case in that the “Scott & Bailey” is intended to be a
drama with some real life inspirations, but not a “dra-
matic reconstruction” in the strictest sense of Practice
8.19.

Ofcom held that Practice 8.6 was not violated because
while ITV had not gained Mrs A’s permission the cir-
cumstances dictated that the infringement of her pri-
vacy was warranted as far as the Practice was con-
cerned.

ITV in turn accepted that under Practice 8.1 a basic in-
fringement of privacy had taken place but in response
to Ofcom’s Initial Preliminary view argued that Prac-
tice 8.19 should not be applied to fictional dramas as
the wording was clear and designed for dramatic re-
constructions.

In its Revised Preliminary View and, ultimately, its fi-
nal Decision Ofcom upheld the complaint of Mrs A in
part; while ITV was not required to seek permission
under 8.6, it had not taken requisite action to miti-
gate the suffering of victims and families under 8.19.
Ofcom noted again the unique circumstances of the
case which involved some deliberate and some coin-
cidental convergences between the events portrayed
in the drama and the real life circumstances of Mrs A’s
father; they also emphasised the need to balance the
editorial freedom of creative broadcasting with the
privacy of others.

e Decision of Ofcom, 17 February 2014
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16946 EN

Oliver O’Callaghan
Centre for Law, Justice and Journalism - City
University London.

[ New UK Defamation Act ]

Since the Defamation Act 2013 (the Act) received
Royal Assent in Parliament on the 25th April 2013,
on the 1st January 2014 saw the implementation. As
flagged in a previous IRIS article (see IRIS 2013-7/16),
the Act has addressed various criticisms of the exist-
ing defamation laws by shifting the emphasis more in

14 IRIS 2014-4


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16943
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16946
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-7/16&id=14639

of the European Audiovisua

favour of the publisher than the subject of a publica-
tion.

As previously reported, the Act introduces the defence
of statutory truth replacing justification (see Section 2
of the Act). The new defence succeeds even if one
of the imputations is not substantially true; provided
that the imputation(s) found not to be substantially
true do not cause any serious harm to the claimant’s
reputation.

Section 3 of the Act abolishes the common law de-
fence of fair comment, replacing it with the defence
of honest opinion. The Act sets out the necessary cri-
teria for this defence to succeed.

A public interest defence is depicted at Section 4 of
the Act. Effectively, the so-called Reynolds defence
has been partially abolished by the Act setting new
criteria:

- the statement complained of was, or formed part of,
a statement on a matter of public interest; and

- the defendant reasonably believed that publishing
the statement complained of was in the public inter-
est.

The Reynolds defence had more exacting standards
such as a standard of reasonable journalism and the
publisher acted both fairly and reasonably in gather-
ing and publishing the information.

However, the Act does codify the neutral reportage
part of the Reynolds defence (see section 4(3) of the
Act).

Previous references to peer-reviewed scientific or aca-
demic journals is addressed at Section 6 of the Act
whereby a qualified privilege defence will exist pro-
vided an independent review is conducted by the edi-
tor or person(s) with suitable expertise.

Comment or a review of a scientific or academic state-
ment carries a privilege, provided that the review in-
cludes a fair and accurate copy or extract of the re-
viewed statement.

Rules protecting website operators are addressed at
Section 5 of the Act; a defence is available action to
the site’s host when something is posted by a third
party. However, for this defence will be defeated:

- if the claimant cannot identify (sufficient for the pur-
poses of bringing proceedings) the third party who
posted the statement.

- the claimant has given the host site operator notice
of complaint in relation to the statement.

- the operator failed to respond to the notice of com-
plaint in accordance with any provisions contained in
the Regulations.

If malice is shown by the operator the defence is also
defeated. The defence is available where the web-
site’'s operator moderates material posted on it by
others.

The United Kingdom limitation period for bringing a
defamation claim is one year from publication. The
Act curtails the potential for creating fresh claims
from repeat publications, so that “any cause of action
against the person for defamation in respect of the
subsequent publication is to be treated as having ac-
crued on the date of the first publication” (see Section
8(3) of the Act).

The Act prevents “libel tourists”, unless the publisher
is domiciled inside the European Union, Iceland, Nor-
way and Switzerland the claimant must satisfy the
court “04046 that of all the places in which the state-
ment complained of has been published, England and
Wales is clearly the most appropriate place in which
to bring an action in respect of the statement” (see
Section 9(2) of the Act). Whether the claimant has a
reputation within England and Wales requiring protec-
tion will be a factor.

The Act removes the presumption of defamation tri-
als being heard before a jury and cases will be before
judge alone, unless the court’s discretion deems oth-
erwise.

Section 12 of the Act gives the court can give direc-
tions as to the timing and manner of the defendant
publishing the court’s judgment.

e Defamation Act 2013
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16555 EN

Julian Wilkins
Blue Pencil Set

IE-Ireland

New Television Content Provision Contract
Signed

On 27 February 2014 the Broadcasting Authority of
Ireland (BAI) signed a ten-year television content pro-
vision contract with UTV Ireland Limited. The contract
creates a new general entertainment channel, to be
known as UTV lIreland, which will be based in Dublin.
The programme schedule will initially include news
and current affairs, and a range of acquired documen-
tary, drama and film content.

The application for a licence under Section 71 of the
Broadcasting Act 2009 was lodged by UTV Ireland in
November 2013. Negotiations with the BAI began on

IRIS 2014-4 15


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16555

of the European Audiovisu

6 February and the contract is the result of that pro-
cess. Contracts granted under Section 71 are for con-
tent only and do not carry an automatic right to car-
riage on a platform. However, the contract does en-
able the contractor to negotiate carriage of the ser-
vice, and its prominence on the Electronic Programme
Guide (EPG), with the platform provider.

The programme service obligations associated with
section 71 extend only to compliance with statutory
Codes and Rules and with the European Audiovisual
Media Services (AVMS) Directive requirements relat-
ing to European and Independent Production works
(see IRIS 2013-7/17, IRIS 2013-5/32, IRIS 2012-7/28,
IRIS 2010-1/29 and [IRIS 2012-9/9). Unlike public ser-
vice broadcasters and licensed commercial broad-
casters, content-provision service providers are not
required to pay a levy to the BAI. However, an annual
fee of EUR 2,000 plus Value Added Tax, applies for the
duration of the contract. It is expected that the new
service will commence broadcasting in January 2015.

e Broadcasting Authority of Ireland, BAI Signs Content Contract with
‘UTV Ireland’, 27 February 2014

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16941 EN

Damien McCallig
School of Law, National University of Ireland, Galway

[ Internet Content Advisory Group Established ]

On 29 November 2013, the Minister for Communica-
tions, Energy and Natural Resources announced the
establishment of an Internet Content Advisory Group.
The Group consists of experts in the fields of child
safety and online behaviour, as well as legal, tech-
nical and industry experts, and a student representa-
tive. It will consider emerging issues in the area of
online content and its general impact on the lives of
children and young people.

The Group has been asked to comment on the July
2013 report of the Joint Oireachtas Committee (lIrish
Parliament Committee) titled ‘Addressing the Growth
of Social Media and tackling Cyberbullying’. They
have also been asked to make specific recommenda-
tions to the Minister in relation to:

- whether the existing national regulatory and legisla-
tive frameworks around electronic communications,
Internet governance and the sharing and accessing
of content online remain relevant;

- whether other existing policy responses by the State
remain sufficient in relation to dealing with any of
these issues; and

- what the most appropriate relationship should be
between Internet service providers, online service

providers, the State and citizens in relation to access-
ing age-appropriate Internet content and in relation to
bullying and harassment online.

The Group issued a consultation paper on Internet
Content Governance and invited submissions from
the general public. The paper focused upon a num-
ber of general areas including the public concerns in
relation to bullying, harassment and access to age-
inappropriate content. Existing regulatory and policy
approaches were outlined and views were sought on
their adequacy and the need for a State role in regu-
lating Internet content. Public comment on the suffi-
ciency of current awareness and education resources
and supports for digital literacy and online safety were
also sought.

The consultation process closed on 18 March 2014
and the submissions received are being considered by
the Group in preparation of their report to the Minister.
It is expected that the Group’s report will be delivered
by 30 May 2014.

e Internet Content Advisory Group, Consultation Paper on Internet
Content Governance, 24 |anuary 2014

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16939 EN

e Joint Oireachtas Committee Report, Addressing the Growth of Social
Media and tackling Cyberbullying, 19 July 2013

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16940 EN

Damien McCallig
School of Law, National University of Ireland, Galway

IT-Italy

Supreme Appeal Court Finds Google Execu-
tives Not Liable for Violent Video

In a ruling of 17 December 2013, the Italian Supreme
Court of Appeal, following a lengthy legal dispute,
found Google not liable for the distribution of an in-
sulting video on the Google Video platform. The full
text of the judgment is now available.

The video, filmed on a mobile phone, showed sev-
eral youngsters bullying and making fun of a mentally
handicapped classmate. The young people responsi-
ble had been identified with Google’s help and sen-
tenced to community service in an earlier procedure.

Three of the four Google executives accused had re-
ceived a six-month suspended prison sentence for pri-
vacy breaches in 2010 (see|IRIS 2010-6/35). However,
in December 2012, the Milan Appeal Court had over-
turned the first-instance ruling and acquitted them.

The Supreme Court of Appeal has now come to the
same conclusion, taking into account the case law
of the Court of Justice of the European Union. It

16 IRIS 2014-4


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-7/17&id=14629
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-5/32&id=14629
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-7/28&id=14629
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-1/29&id=14629
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-9/9&id=14629
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16941
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16939
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16940
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-6/35&id=14646

ruled that Google Video should be classified as a
hosting provider, since the platform merely provided
storage space for videos uploaded by third parties
and did not contribute to the content of the disputed
videos. According to Article 17 of Legislative Decree
no. 70, adopted in 2003 in order to transpose E-
Commerce Directive 2000/31/EC, a hosting provider
was not obliged to monitor the information dissem-
inated via its service, nor actively search for rights
infringements. The information obligations contained
in the same provision, which applied when a provider
became aware of rights infringements, were an ex-
pression of the balance between the freedom of the
service provider and the protection of those whose
rights may have been breached. These information
obligations were designed, inter alia, to help identify
people who had uploaded illegal videos.

In the court’s opinion, this meant that only the person
who had uploaded a video could be held liable for any
rights infringements. A hosting provider was not liable
as long as it deleted or blocked access to the content
as soon as it became aware of its existence.

e Corte di Cassazione, sez. lll Penale, sentenza 17 dicembre 2013 -3
febbraio 2014, n. 5107 (Ruling of the Supreme Court of Appeal of 17
December 2013 (case no. 5107/14))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16958 IT

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbriicken/
Brussels

NL-Netherlands

Two Articles of Dutch Law Incompatible with
the New European Regulatory Framework for
Electronic Communications

On 29 January 2014, the District Court of The Hague
found that Dutch law is not allowed to force cable
operators to offer their channel packages for sale to
third parties. The Court found article 6.14a of the
Dutch Media Act (MA) and article 6a.21a of the Dutch
Telecommunications Act (TA) to be incompatible with
the new European regulatory framework for electronic
communications. The new regulatory framework aims
to provide a harmonised structure for the regulation of
electronic communication services and networks.

Following the ruling of the European Court of Justice of
7 November 2013, three Dutch cable operators UPC
Nederland, Ziggo and Zeelandnet asked the District
Court to declare articles 6.14a MA and 6a.21a TA non-
binding under Dutch law, due to their incompatibil-
ity with the new regulatory framework and the Treaty
on the Functioning of the European Union (TFEU) (see
IRIS 2014-3/37). The Court of Justice ruled that article

2(c) of the Framework Directive must be interpreted
as meaning that a service consisting of the supply of
a basic package of radio and television programmes
via cable, the charge for which includes transmission
costs as well as payments to broadcasters and roy-
alties paid to copyright collecting societies in con-
nection with the transmission of programme content,
falls within the definition of an ‘electronic communica-
tions service’ and consequently, within the substan-
tive scope of the new regulatory framework. Article
6.14a MA regulates the resale of channel packages to
third parties. Article 6a.21a TA allows the Authoriteit
Consument en Markt (Authority Consumers and Mar-
ket - ACM), the Dutch national regulatory authority, to
obligate companies having a significant market power
in the provision of programme services to offer pro-
gramme services and associated facilities for resale
at wholesale level to end users.

The District Court ruled that the contested provisions
cannot be regarded as audiovisual policy, considering
that the provisions are intended to force cable opera-
tors to offer standard packages for resale. Therefore,
the Dutch State cannot rely on the exception in Article
1 (3) of the Framework Directive, which states that the
Framework Directive as well as the Specific Directives
are without prejudice to measures taken at commu-
nity or national level to pursue general interest objec-
tives, in particular relating to content regulation and
audiovisual policy. According to the Court, this forced
resale will not result in greater choice regarding con-
tent for the consumer.

The Court stated that the State seeks to encourage
competition of the cable operators with these pro-
visions, while the European competition law frame-
work is created to promote competition and serve
consumer interests. According to the Court, there is
no place for a separate role for the national legislator
next to the ACM under the new regulatory framework.
The Court noted that the national regulatory author-
ity saw no reason to intervene in the Dutch television
market and the Trade and Industry Appeals Tribunal
confirmed this position.

The Court concluded that the contested provisions
were in contravention of the new regulatory frame-
work. The obligations imposed by the contested pro-
visions should be imposed in accordance with the new
regulatory framework by the national regulatory au-
thority and not by the national legislator. Pursuant
the contested provisions, the ACM may not decide
whether the obligation that is to be imposed is appro-
priate. According to the Court, this is also in conflict
with the provisions of the new regulatory framework.
e Rechtbank Den Haag, 29 januari 2014, ECLI:NL:RBDHA:2014:1004,
UPC Nederland & Zeelandnet/Staat der Nederlanden & Tele2 (District

Court The Hague, 29 January 2014, ECLI:NL:RBDHA:2014:1004, UPC
Nederland & Zeelandnet/Dutch State & Tele2)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16948 NL

Denise van Schie
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

IRIS 2014-4 17


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16958
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-3/37&id=14635
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16948

RO-Romania

President Lodges a Complaint of Unconsti-
tutionality concerning the new Financing
Rules on Production and Broadcasting of Pro-
grammes abroad

On 26 February 2014 the Romanian President, Tra-
ian Basescu, sent to the Constitutional Court of Ro-
mania a complaint of unconstitutionality of the Legea
pentru modificarea si completarea Legii nr. 41/1994
privind organizarea si functionarea Societatii Roméane
de Radiodifuziune si Societatii Roméane de Televiz-
iune (Law on the modification and completion of the
Law no. 41/1994 on the organization and operation
of the Romanian Radio Broadcasting Corporation/SRR
and of the Romanian Television Corporation/TVR). The
above-mentioned Law was adopted by a large major-
ity by the Romanian Senate (upper Chamber of the
Parliament) on 11 February 2014 and by the Chamber
of Deputies (lower chamber) on 17 December 2013.
The Law had first been approved in 2013, but it had
been sent back to the Parliament on 28 October 2013
by the President of Romania. The Parliament reviewed
the Law and partly agreed with the requests of the
President, but Mr Basescu complained to the Consti-
tutional Court about the new form of the document
(seelIRIS 2014-1/38).

According to the modified and completed Law
adopted on 11 February by the Senate, Art. 42 (1),
the financing of the production and broadcasting of
programmes abroad, including through private legal
persons set up by SRR or TVR or in which the SRR
and TVR are associates/shareholders, as well as for
the development of these activities, is done through
State budget allocated funds, run through the bud-
gets of the two institutions. A new paragraph, (11),
was introduced after the Art. 43 (1), making provi-
sion for the extension/development of their activity
outside Romania; SRR and TVR can set up, with the
advisory opinion of the Culture and Mass-Media Stand-
ing Committees of the Romanian Parliament, private
legal persons, with or without profit, can become as-
sociates in such entities or can acquire shares of an
existing company, under the law provisions.

The Romanian President considers that the provisions
of the Law breach Art. 1 (5) of the Romanian Con-
stitution, because they are not accurately formulated
and do not observe the criteria of clarity, precision
and predictability. He considers that becoming an as-
sociate of an entity means, in fact, acquiring shares
of that company, which is not in accordance with the
third way provisioned by the Law, to acquire shares of
an existing company. In the opinion of the President,
the text triggers confusion. The Law is unclear with
regard to the criteria of association or of shares acqui-

sition, which is very serious, due to the fact that the fi-
nancing of those operations would be made with State
budget money. The President also considers that the
advisory opinion of the Culture and Mass-Media Stand-
ing Committees of the Romanian Parliament is not suf-
ficient and that the overall text is unclear, which could
trigger difficulties in putting it into practice.

e Sesizare de neconstitutionalitate asupra Legii pentru modificarea
si completarea Legii nr. 41/1994 privind organizarea si functionarea
Societatii Roméane de Radiodifuziune si Societatii Romane de Televiz-
iune (Intimation on the unconstitutionallity of the Law on the modi-
fication and completion of the Law no. 41/1994 on the organization
and operation of the Romanian Radio Broadcasting Corporation and
of the Romanian Television Corporation)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16935 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

Government Decision with regard to the Li-
cense Fees for the Digital TV Multiplexes

On 12 February 2014 the Romanian Government
adopted Decision no. 86/2014 regarding the granting
of licenses to use radio frequencies in the terrestrial
digital TV system. The Decision was published in the
Official Journal of Romania no. 133/24.02.2014, Part
| (see|IRIS 2009-9/26), RIS 2010-3/34, |IRIS 2010-7/32,
IRIS 2010-9/35, IRIS 2011-4/33| IRIS 2013-6/30).

The Decision contains provisions for the conduct of
the selection procedure and the conditions for grant-
ing licenses for the use of radio frequencies in the dig-
ital terrestrial system, as well as for determining the
amount of the license fees for different types of mul-
tiplexes.

All five national multiplexes allocated to Romania will
be granted through simultaneous competitive selec-
tion by the Autoritatea Nationala pentru Administrare
si Reglementare in Comunicatii (the National Regu-
latory Authority for Communications - ANCOM), the
telecom watchdog. The license fee for each multi-
plex will be EUR 300,000. One multiplex, in the UHF
band (174-216 MHz), is intended to cover 90% of the
population and 80% of the territory until 31 Decem-
ber 2016, and will carry, free to air, in transparent,
non-discriminatory and competitive conditions, after
17 June 2015 (the deadline for the digital switchover
in Romania) the public television’s channels as well as
commercial analogue terrestrial TV channels, accord-
ing to the Audiovisual Law no. 504/2002, with further
modifications and completions. The other four mul-
tiplexes, three in the UHF band and one in the VHF
band (470-790 MHz) are meant to be granted to com-
mercial TV services broadcasters.

The regional multiplexes will be also granted by the
ANCOM through a competitive selection procedure.
The license fees depend on the regions covered. The

18 IRIS 2014-4


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2014-1/38&id=14625
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16935
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-9/26&id=14626
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-3/34&id=14626
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-7/32&id=14626
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-9/35&id=14626
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-4/33&id=14626
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-6/30&id=14626

— —

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

license fee for the regional multiplex for the capital
city Bucharest region will be EUR 12,000; for big Ro-
manian zones, such as Constanta, Craiova, Ploiesti,
Galati, Brasov, Timisoara, Arad, Oradea, Cluj-Napoca
and lasi it will be EUR 10,000. The license fee will
be EUR 8,000 for smaller zones than those mentioned
above, such as Calafat, Resita, Drobeta-Turnu Severin,
Petrosani, Ramnicu Valcea, Buzau, Sibiu, Deva, Targu
Mures, Gheorgheni, Piatra-Neamt, Bacau, Suceava,
Bistrita, Sighet, Satu Mare and Focsani. The regional
multiplex license fee will be of EUR 4,200 for even
smaller zones.

The license fee for the granting of a multiplex for
county seat towns goes from EUR 8,000 for the big
cities to EUR 6,000 for smaller cities.

The participation in the selection procedure is subject
to the fulfilment of qualifying criteria and to the sub-
mission of a bank guarantee in accordance with the
specification. The winners of the rights to use radio
frequencies have to send to ANCOM, within 90 calen-
dar days after the announcement of the winners of the
competitive selection procedure, a copy of the pay-
ment of the license fee due. Failure to observe the
period for payment specified above, entails the forfei-
ture of rights acquired in the selection procedure and
the execution of the letter of guarantee.

e (Hotdararea nr. 86/2014 privind acordarea licentelor de utilizare a
frecventelor radio in sistem digital terestru de televiziune (Govern-
ment Decision no. 86/2014 with regard to the granting of licenses to
use radio frequencies in terrestrial digital TV system))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16936 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

SK-Slovakia

Council Publishes Commentary on Election
Campaigns in Electronic Media

On 15 March 2014 the presidential elections took
place in Slovak republic. Therefore at the beginning
of February the Council for broadcasting and retrans-
mission of Slovak republic (hereinafter “Council”) pub-
lished on its website a commentary that summarizes
and interprets the relevant legal provisions concern-
ing the election campaign in electronic media.

The Council in its paper reminded the media that the
broadcasting of any political advertising is prohibited
outside the official election campaign time (21 days
before election). This ban does not however apply to
the broadcaster that broadcasts exclusively over the
Internet (hereinafter “Internet broadcaster”) as well
as to the provider of an on-demand audiovisual media
service (hereinafter “on-demand provider”).

The public service broadcaster is obliged to (unlike
commercial broadcaster who may) reserve slots in
its programme service for the “political campaign” of
each candidate who enforces his claim at least five
days prior to the beginning of the election campaign.
Public service and commercial broadcasters shall re-
serve a maximum of one hour of their broadcasting
time per candidate with an overall limit of 10 hours.
With regard to the interpretation of the term “politi-
cal campaign”, the Council refers to its previous de-
cisions which state that the term “political campaign”
shall include not only the traditional (paid) TV and ra-
dio spots but also discussions specifically created for
the upcoming election where candidates present their
main campaign themes. However, news and current
affairs programmes that are aired at same time (day
and hour) and same manner (debate, number of pre-
senters etc.) during the election campaign as they are
aired outside of the official election campaign do not
constitute a political campaign. They thus fall outside
the assigned hourly limits. The hourly limits do not ap-
ply to Internet broadcasters and on-demand providers
(they may broadcast an unlimited amount of political
campaigns including paid spots).

According to the legislation, a political campaign must
be readily recognizable and separated from other
broadcasting by an announcement specifying “paid
political advertising”. The Council however referred
to its previous decisions that imply that the obligation
to use the “paid political advertising” announcement
shall apply only to the traditional (paid) election TV
or radio spots. For political campaigns in the form of
debates it is sufficient if they are separated by means
that clearly indicate their connection to the election
campaign.

Political campaigns broadcast by public service broad-
casters are free of charge, whereas commercial
broadcasters may reserve their broadcasting time for
political campaigns in return for remuneration. The
remuneration, access to the reserved time as well as
the actual format of the debates must be based on the
principles of fairness and equality. The Council in the
commentary emphasizes that equality with regards
to the remuneration means the exact same payment
conditions for each candidate. The principles of fair-
ness and equality with regard to political campaigns
apply to any subject of regulation disregard its type,
i.e., TV and radio broadcasters, Internet broadcasters
as well as on-demand providers. Each subject of the
regulation is obliged to respect the election morato-
rium which starts 48 hours prior to the election. It is
forbidden to publish election polls three days prior to
the election and during the actual vote.

e Komentdr k zédkonnej Uprave vysielania v ¢ase vol'by prezidenta SR
(Commentary on the relevant legal provisions concerning the election
campaign in electronic media)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16937 SK

Juraj Polak
Office of the Council for Broadcasting and
Retransmission of Slovak Republic

IRIS 2014-4 19


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16936
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16937

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

Legislative Increase of the Assigned Col-
lected Revenues of Regulatory Authority

On 12 December 2013, the Slovak Parliament
adopted the Act no. 473/2013 Coll. on the budget
of the Slovak Republic for 2014. The Act among other
things cut the budget of the Council of Broadcasting
and Retransmission (hereinafter “Council”) by 18%.
At the same time the Act increased the prescribed rev-
enues of the Council (these form income of the state
budget) to EUR 340,000 which represents a 100% in-
crease over the revenues prescribed in year 2013.
The revenues of the Council are primarily formed of
the fines imposed to the subject of regulation (audio-
visual media service providers, cable and satellite op-
erators etc.).

In mid-February, representatives of the International
Press Institute (hereinafter ,IPI“) sent a formal letter
to the chairman of the Council and along with repre-
sentatives of the Association of commercial TV and
radio broadcasters met in person with the chairman
of the Council. Both representatives stated that it
remains unclear why the Ministry of Finance expects
revenues of the Council to increase so dramatically.
They both fear that these dramatic increases of the
prescribed revenues could force the Council to issue
greater numbers of fines in increasing amounts in or-
der to prevent additional budget cuts in future. IPI is
particularly concerned that the likely targets of “new”
fines could be broadcasters that share unwelcome
news coverage or political opinions.

Both at the meeting, as well as in his formal answer,
the chairman of the Council stated that any decrease
of the expenses in this year’s or future years’ budgets
of the Council will have to be realised within the activ-
ities of the Council and that increased sanctioning ac-
tivity of the Council would not change anything. The
chairman informed IPI and the broadcasters that dur-
ing the adoption of the Council’s budget at the Slovak
parliament in December 2013, the Council informed
the members of the parliament about the improba-
bility of reaching the prescribed revenues. Further-
more, the Council notified the Ministry of Finance, the
Ministry of Culture as well as Slovak media about this
matter.

e Zakon z 12. decembra 2013 o statnom rozpocte na rok 2014 (Act
no. 473/2013 Coll. on the budget for 2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16952 SK

Juraj Polak
Office of the Council for Broadcasting and
Retransmission of Slovak Republic

Contradictory Judgments With Respect to the
Accessibility Quotas

On 19 March 2014, the Supreme Court (“Court”) con-
firmed a decision of the Council for Broadcasting and
Retransmission of the Slovak Republic (“Council”) in
which the Council had imposed a fine of 3,319 Euro on
a major commercial TV broadcaster for failing to reach
the prescribed quota of the total transmission time for
programmes accompanied with open or closed subti-
tles or accompanied by translation into deaf sign lan-
guage or broadcast in deaf sign language. This judg-
ment was delivered despite the fact that a different
decision of another chamber of the same court from
23 January 2014 exists, where the Court cancelled the
Council’s decision that imposed a fine of 3,319 Euro
on the same broadcaster and for the same type of vi-
olation.

At the time of the adoption of these decisions the rele-
vant legislation (Act on Broadcasting and Retransmis-
sion) did not explicitly prescribe in what timeframe the
broadcasters are obliged to reach the assigned quo-
tas. However, the Council argued that broadcasters
are obliged to send reports on the given quotas each
month. The Council referred to the provision of the
Act on digital Broadcasting (this is a different Act than
the Act on Broadcasting and Retransmission), which
states that if the Act does not prescribe another time
unit for the portion of transmission time the time unit
“one month” shall be used. Furthermore, the Coun-
cil stressed that the purpose of the quota is to make
the audiovisual media services accessible to people
with a visual or hearing disability. A longer time unit,
e.g. one year, would allow a more disproportionate
scheduling of transmitting these programmes (e.g.
most of the programmes would be broadcast during
the “slow” months such as summer holidays etc.) in
contrast to the shorter time unit. Therefore, acknowl-
edging the longer time unit would go against the pur-
pose of the legal provision on quotas.

On the other hand, the Broadcaster argued that when
the law is unclear about an aspect that directly influ-
ences a broadcaster’s obligation, it is the regulatory
authority’s duty to interpret this aspect in favor of the
broadcaster (in dubio pro mitius). Therefore, enforc-
ing the broadcaster to reach the quota each month
is excessive and unlawful. In both above mentioned
cases the broadcaster failed to reach the quota in cer-
tain months. However, the average of the year for the
prescribed quota was fulfilled.

In its first decision, the Court agreed with the broad-
caster’s argument and confirmed that the law did not
clearly prescribe the relevant time unit. With respect
to the provision of the Act on digital Broadcasting the
Court pointed out that this provision uses the term
“portion of the transmission time”, which is in other
parts of this Act affiliated only with the licence require-

20 IRIS 2014-4


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16952

of the European Audiovisual Observatory

ments of an applicant for a TV license (the wording of
the “quota obligation” refers only to the percentage
of the programmes). In such a case it is necessary to
interpret the law in favour of the broadcaster, what
the Council has not done in his decision.

The latter decision of the Court (adopted by another
chamber) agreed with the Council’s arguments and
stressed that the primary mission of the Council is to
enforce the public interest in the exercise of the right
to information, of freedom of expression and the right
of access to cultural values and education. The Court
emphasized that the purpose of the given quota is to
provide the access to the audiovisual media services
for people with a visual or hearing disability. In or-
der to be effective, this access has to be continuous.
Thus, the Court finds that the Council’s interpretation
is reasonable and lawful and in line with the purpose
of the legal obligation.

It is certainly worth mentioning that the legal uncer-
tainty, which arises from the unclear wording of the
legal provision, was noticed by the legislator (Min-
istry of Culture). Therefore, the amendment of the Act
on Broadcasting and Retransmission (for more details
see IRIS 2013-2:1/36) explicitly constituted the time
unit to reach the assigned quotas to “one month”.

o Najvyssi sud, 19.3.2014 (Decision of the Supreme Court, 19 March

2014)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17302| SK
e Najvyssi std, 23.01.2014 (Decision of the Supreme Court, 23 Jan-
uary 2014)

|http://mer|in.obs.coe.int/redirect.php?id=17303| SK

Juraj Polak
Office of the Council for Broadcasting and
Retransmission of Slovak Republic

IRIS 2014-4 21


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-2:1/36&id=15075
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17302
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17303

of the European Audiovisual Observatory

Agenda

GIRLS JUST WANNA HAVE FILM! What place for
women in today’s film industry?

17 May 2014 Organiser: European Audiovisual Observatory
Venue: Cannes REGISTRATION FORM (Free access to Film
Market, Festival and Press accreditations) Press contact in
Cannes: alison.hindhaugh@coe.int Tel: + 33 (0) 3
684352743

Book List

Code thématique Larcier- droit de la presse écrite et
audiovisuelle Larcier, 2014 ISBN-13: 978-2804431860
|http://www.larciergroup.com/|

Castendyk, O., Falle zum Medienrecht C.H.Beck, 2014
ISBN-13: 978-3406597671
|http://rsw.beck.de/rsw/default.asp|

Fechner, F., Medienrecht. Lehrbuch des gesamten
Medienrechts unter besonderer Bertcksichtigung von
Presse, Rundfunk und Multimedia UTB GmbH, Stuttgart,
2014 ISBN-13: 978-3825241483 http://www.utb.de/
Smartt, U., Media and Entertainment Law Routledge, 2014
ISBN 978-0415662703 http://www.routledge.com/|
Fosbrook, D., Laing, A. C., The Media and Business
Contracts Handbook Bloomsbury Professional, 2014 ISBN
978-1780434797 http://www.bloomsburyprofessional.com/|

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

(© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

22 IRIS 2014-4


http://www.obs.coe.int/documents/205595/3477362/OBSWorkshop2014_Reply.doc
http://www.larciergroup.com/
http://rsw.beck.de/rsw/default.asp
http://www.utb.de/
http://www.routledge.com/
http://www.bloomsburyprofessional.com/

	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Delfi AS v. Estonia
	European Court of Human Rights: Pentikäinen v. Finland
	EUROPEAN UNION
	Court of Justice of the European Union: Case Nils Svensson and Others v Retriever Sverige AB
	Council of the EU: Adoption of the Directive on Collective Management on Copyright and Multi-territorial Licensing of Online Music
	NATIONAL
	AL-Albania
	Regulatory Authority on Audiovisual Media Demands Withdrawal of Broadcasting of TV Spot
	CH-Switzerland
	Federal Court Rules That Source Must Be Revealed After Drug Dealer Report
	CY-Cyprus
	The Appointment of the Regulator’s Members Comes into Force with a Letter of Notification
	DE-Germany
	Supreme Court Limits Forfeiture of Copyright Claims
	Hamburg Regional Court Prohibits RedTube Warnings
	Munich Regional Court Finds YouTube’s Use of GEMA Blocked Content Messages Unlawful
	Saarbrücken Regional Court Lays Down Examination and Blocking Obligation for Domain Name Registrars in Relation to Copyright Infringements
	ES-Spain
	Civil Provincial Court of Madrid Clears YouTube of Liability
	Reform Plans for Spanish Copyright Law
	FR-France
	Court of Cassation Confirms Production of Dilemme Reality TV Programme Does Not Constitute Unfair or Parasitic Competition in Respect of Endemol
	Broadcasting of Legal Reality TV Programme Banned under Urgent Procedure
	Sexist Comments at Olympic Games in Sochi - Warning Issued to France Télévisions
	GB-United Kingdom
	Court of Appeal Allows Pay-tv Wholesale Charges Appeal
	App Advertisement inappropriately Scheduled and Offensive
	Ofcom Decision on Privacy in ‘Fictional’ Drama
	New UK Defamation Act
	IE-Ireland
	New Television Content Provision Contract Signed
	Internet Content Advisory Group Established
	IT-Italy
	Supreme Appeal Court Finds Google Executives Not Liable for Violent Video
	NL-Netherlands
	Two Articles of Dutch Law Incompatible with the New European Regulatory Framework for Electronic Communications
	RO-Romania
	President Lodges a Complaint of Unconstitutionality concerning the new Financing Rules on Production and Broadcasting of Programmes abroad
	Government Decision with regard to the License Fees for the Digital TV Multiplexes
	SK-Slovakia
	Council Publishes Commentary on Election Campaigns in Electronic Media
	Legislative Increase of the Assigned Collected Revenues of Regulatory Authority
	Contradictory Judgments With Respect to the Accessibility Quotas

