
IRIS 2014-2

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE
European Court of Human Rights: Perinçek v. Switzer-
land . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
European Court of Human Rights: Österreichische Vere-
inigung zur Erhaltung, Stärkung und Schaffung eines
wirtschaftlich gesunden land- und forstwirtschaftlichen
Grundbesitzes v. Austria . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Council of Europe: Ministerial Conference on Freedom
of Expression and Democracy in the Digital Age . . . . . . . . . . 4

NATIONAL

AT-Austria

BKS Bans ORF World Ski Championships App . . . . . . . . . . . . . 6
BKS on Programme-Specific Advertising in ORF Media
Library . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6

BG-Bulgaria

Reduction of Public Television State Funding in 2014 . . . . . . 7

CH-Switzerland
Federal Court Orders SRG to Broadcast Advertising
Spots Critical of SRG . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Appeal Court Fines Facebook User for Death Threat . . . . . . . 8

CZ-Czech Republic

Pre-Election Broadcasting in Czech Television . . . . . . . . . . . . . 8

DE-Germany

BVerfG Confirms Court Control over Copyright Remuner-
ation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
BayVGH Overturns KJM’s Teletext Ban . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
OLG Hamm Rules that YouTube Fatal Accident Video
Does not Need to be Deleted . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
Use of Image for Third-Party Advertising Breaches Own
Image Rights . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
Düsseldorf District Court Rejects Claim Based on
Fraudulent-Filesharing Caution . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12

ES-Spain

Constitutional Court Uphold Rights to Personal Image
and Honour of a Disabled Person . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12
Creation of National Commission for Markets and Com-
petition . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13

FI-Finland
New Provisions on Extended Collective Licence for
Archives . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14

FR-France
Conseil d’Etat Cancels Approval of Canal Plus’ Purchase
of Direct 8 and Direct Star . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
New Methods and Constitutional Details for CSA Sanc-
tions Procedure . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
The CSA Proposes Clearer, Simpler Regulation of On-
Demand AVMS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
Report on Financing Cinematographic Production and
Distribution in the Digital Era . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17

GB-United Kingdom

RT Breached Impartiality Requirements in Programme
on Syria . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18

IE-Ireland

Recent Broadcasting Complaints Decisions . . . . . . . . . . . . . .18
Further Copyright Blocking Injunctions Granted . . . . . . . . . .19
Commercial Digital Terrestrial Television Licensing Pro-
cess will not be Reopened . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19

MK-"the Former Yugoslav Republic Of Macedonia"

New Law on Film Activities Fostering Film Productions in
Macedonia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20

NL-Netherlands
Professional Soccer Players Cannot Claim Image Rights
Relating to the Broadcast of Soccer Matches . . . . . . . . . . . . .21
‘Undercover in the Netherlands’ - Broadcast Held to Fall
Within the Public Watchdog Role of the Media. . . . . . . . . . . .21

PT-Portugal

Portuguese Supreme Court’s Decision on the Absence
of Licensing for the Use of Extra Speakers . . . . . . . . . . . . . . .22

RO-Romania

Modifications of Public Broadcasters Law . . . . . . . . . . . . . . . .23
Draft Proposals for Modification and Completion of Au-
diovisual Law . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23
Senate Rejects Modification of Cinematography Govern-
ment Decree . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24

SE-Sweden
The Swedish Broadcasting Commission Proposes List Of
Major Events . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25

SK-Slovakia

Fine for Promotion of Marihuana Dismissed . . . . . . . . . . . . . .25
New Telecom and Postal Regulatory Authority. . . . . . . . . . . .26

US-United States
Court Vacates Key Provisions of FCC’s Net Neutrality Or-
der . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27



Editorial Informations

Publisher:
European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG
Tél. : +33 (0) 3 90 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int
Comments and Contributions to:
iris@obs.coe.int
Executive Director:
Susanne Nikoltchev
Editorial Board:
Francisco Javier Cabrera Blázquez, Editor (European
Audiovisual Observatory)
Michael Botein, The Media Center at the New York Law School
(USA) � Media Division of the Directorate of Human Rights of
the Council of Europe, Strasbourg (France) � Andrei Richter,
Faculty of Journalism, Moscow State University (Russian
Federation) � Peter Matzneller, Institute of European Media
Law (EMR), Saarbrücken (Germany) � Harald Trettenbrein,
Directorate General EAC-C-1 (Audiovisual Policy Unit) of
the European Commission, Brussels (Belgium) � Tarlach
McGonagle, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands)
Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Victoires Éditions
Documentation/Press Contact:
Alison Hindhaugh
Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10;
E-mail: alison.hindhaugh@coe.int

Translations:
Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Brigitte Auel � France Courrèges � Paul Green
� Katherine Parsons � Marco Polo Sàrl � Stefan Pooth � Erwin
Rohwer � Roland Schmid � Nathalie Sturlèse
Corrections:
Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Francisco Javier Cabrera Blázquez, European
Audiovisual Observatory � Annabel Brody, Institute for
Information Law (IViR) at the University of Amsterdam
(The Netherlands) � Johanna Fell, European Representative
BLM, Munich (Germany) � Amélie Lépinard, Master -
International and European Affairs, Université de Pau
(France) � Julie Mamou � Oliver O’Callaghan, City University
London, UK � Candelaria van Strien-Reney, Law Faculty,
National University of Ireland, Galway (Ireland) � Martin
Rupp, Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken
(Germany)
Distribution:
Markus Booms, European Audiovisual Observatory
Tel.:
+33 (0)3 90 21 60 06;
E-mail: markus.booms@coe.int
Web Design:
Coordination: Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory � Development and Integration: www.logidee.com
� Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158
 2014 European Audiovisual Observatory, Strasbourg
(France)

http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int


INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Perinçek v.
Switzerland

On 17 December 2013, the European Court of Human
Rights ruled by five votes to two, that Switzerland vi-
olated the right to freedom of expression by convict-
ing Doğu Perinçek, chairman of the Turkish Workers’
Party, of publicly denying the existence of the geno-
cide against the Armenian people. On several occa-
sions, Perinçek had described the Armenian genocide
as “an international lie”. The Swiss Courts found Per-
inçek guilty of racial discrimination within the mean-
ing of Article 261bis of the Swiss Criminal Code. This
Article punishes inter alia the denial, gross minimisa-
tion or attempt at justification of a genocide or crimes
against humanity, publicly expressed with the aim of
lowering or discriminating against a person or a group
of persons by reference to race, ethnic background or
religion in a way that affects the human dignity of the
person or group of persons concerned. According to
the Swiss Courts, the Armenian genocide, like the Jew-
ish genocide, was a proven historical fact, recognised
by the Swiss Parliament, while Perinçek’s motives in
denying this historical fact were of a racist tendency
and did not contribute to the historical debate. Re-
lying on Article 10 of the European Convention, Per-
inçek complained before the Strasbourg Court that
the Swiss authorities had breached his right to free-
dom of expression.

First the European Court found that Perinçek had not
committed an abuse of his rights within the meaning
of Article 17 of the Convention. The Court underlined
that the free exercise of the right to openly discuss
questions of a sensitive and controversial nature was
one of the fundamental aspects of freedom of expres-
sion and distinguished a tolerant and pluralistic demo-
cratic society from a totalitarian or dictatorial regime.
The Court emphasized that the limit beyond which
comments may engage Article 17 lay in the question
of whether the aim of the speech was to incite hatred
or violence, aiming at the destruction of the rights of
others. The rejection of the legal characterisation as
“genocide” of the events of 1915 was not such as to
incite hatred against the Armenian people.

Next, from the perspective of Article 10 of the Conven-
tion, the Court agreed with the Swiss courts that Per-
inçek could not have been unaware that by describing
the Armenian genocide as an “international lie”, he
was exposing himself, being on Swiss territory, to a
criminal sanction “prescribed by law”. The Court also
found that the aim of the application of Article 261bis

of the Swiss Criminal Code was to protect the rights of
others, namely the honour of the relatives of victims
of the atrocities perpetrated by the Ottoman Empire
against the Armenian people from 1915 onwards.

The crucial question was whether the prosecution and
conviction of Perinçek was “necessary in a democratic
society”. The Court was of the opinion that the discus-
sion about the Armenian “genocide” was of great in-
terest to the general public and that Perinçek had en-
gaged in speech of a historical, legal and political na-
ture which was part of a heated debate. Accordingly,
this limited the margin of appreciation of the Swiss au-
thorities in deciding whether the interference with Per-
inçek’s freedom of expression was justified and nec-
essary in a democratic society. Essential for the Court
is that it is still very difficult to identify a general con-
sensus about the qualification of the Armenian “geno-
cide”. Only about 20 States out of the 190 in the
world have officially recognised the Armenian geno-
cide. Furthermore the notion of “genocide” is a pre-
cisely defined and narrow legal concept, difficult to
substantiate. Historical research is by definition open
to discussion and a matter of debate, without neces-
sarily giving rise to final conclusions or to the asser-
tion of objective and absolute truths. In this connec-
tion, the Court clearly distinguished the present case
from those concerning the negation of the crimes of
the Holocaust, committed by the Nazi regime. The
Court therefore took the view that Switzerland had
failed to show how there was a social need in that
country to punish an individual for racial discrimina-
tion on the basis of declarations challenging the legal
characterisation as “genocide” of acts perpetrated on
the territory of the former Ottoman Empire in 1915
and the following years. The European Court also re-
ferred to the General Comment nr. 34 of the United
Nations Human Rights Committee on Article 19 ICCPR,
opposing “general prohibitions on expression of his-
torical views”. According to the UN HRC “laws that
penalise the promulgation of specific views about past
events, so called “memory-laws”, must be reviewed
to ensure they violate neither freedom of opinion nor
expression”.

In conclusion, the Court expressed its doubt that Per-
inçek’s conviction had been dictated by a “pressing
social need”. It pointed out that it had to ensure
that the sanction did not constitute a kind of censor-
ship that would lead people to refrain from expressing
criticism as part of a debate of general interest, be-
cause such a sanction might dissuade persons from
contributing to the public discussion of questions that
are of interest for the life of the community. The Court
found that the grounds given by the national author-
ities in order to justify Perinçek’s conviction were in-
sufficient and that the domestic authorities had over-
stepped their narrow margin of appreciation in this
case in respect of a matter of debate of undeniable
public interest. The Court considered the criminal
conviction of Perinçek, for denial that the atrocities
perpetrated against the Armenian people in 1915 and

IRIS 2014-2 3



following years constituted genocide, was unjustified.
Accordingly there has been a violation of Article 10.

• Arrêt de la Cour européenne des droits de l’homme (deuxième sec-
tion), affaire Perinçek c. Suisse, requête n◦27510/08 du 17 décem-
bre 2013 (Judgment by the European Court of Human Rights (Second
Section), case of Perinçek v. Switzerland, Appl. No. 27510/08 of 17
December 2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16834 FR

Dirk Voorhoof
Ghent University (Belgium) & Copenhagen University

(Denmark) & Member of the Flemish Regulator for
the Media

European Court of Human Rights: Öster-
reichische Vereinigung zur Erhaltung,
Stärkung und Schaffung eines wirtschaftlich
gesunden land- und forstwirtschaftlichen
Grundbesitzes v. Austria

In a new judgment on the right of access to public
documents, the Strasbourg Court has further clarified
and expanded the scope of the application of Article
10 of the Convention. The applicant in this case is
an NGO, the Austrian association for the preservation,
strengthening and creation of an economically sound
agricultural and forestry land ownership (OVESSG). In
2005 the association twice requested the Tyrol Real
Property Transaction Commission, which is responsi-
ble for approving agricultural and forest land trans-
actions, to provide OVESSG with the decisions the
Commission had issued over a certain period of time,
eventually in an anonymised form. OVESSG indicated
that it would reimburse the resulting costs. However,
the association’s requests were refused on the ground
that they did not fall within the scope of the Tyrol
Access to Information Act. Moreover, even if the re-
quest did fall within its scope, pursuant to the Act
an authority did not have the duty to provide the re-
quested information if doing so would require so much
resources that its functioning would be affected and
would jeopardise the fulfilment of the Commission’s
other tasks. The association’s complaints to the Ad-
ministrative Court and the Constitutional Court were
rejected. OVESSG then complained in Strasbourg that
its right to receive information, guaranteed by Article
10 of the Convention, had been violated.

The Court considers that the refusal to give OVESSG
access to the requested documents amounted to an
interference with its rights under Article 10, as the
association was involved in the legitimate gathering
of information of public interest with the aim of con-
tributing to public debate. As it was accepted that
the refusal was prescribed by law, based on the Ty-
rol Access to Information Act, and that it pursued the
legitimate aim of the protection of the rights of oth-
ers, the Court had next to decide whether the refusal
to grant access to the documents was justified, which

means, in the terms of Article 10§ 2,being necessary
in a democratic society. The Court refers to the devel-
opment in its case law regarding Article 10 and access
to information. It recalls that it has held that the right
to receive information cannot be construed as impos-
ing on a State positive obligations to collect and dis-
seminate information of its own motion. However, the
Court noted that it had recently advanced towards a
broader interpretation of the notion of the freedom to
receive information and thereby towards the recog-
nition of a right of access to information. The Court
also refers to its case-law stating that the most care-
ful scrutiny was called for when authorities enjoying
an information monopoly interfered with the exercise
of the function of a social watchdog (see Társaság a
Szabadságjogokért v. Hungary, (IRIS 2009-7/1) and
Youth Initiative for Human Rights v. Serbia, (IRIS 2013-
8/1)).

The Court finds that the Tyrol Real Property Transac-
tion Commission had not given sufficient reasons to
justify its refusal to grant OVESSG access to the re-
quested documents. The European Court observes
that in contrast with similar authorities in other re-
gions in Austria, the Tyrol regional authority had cho-
sen not to publish its decisions and thus, by its own
choice, held an information monopoly. The uncondi-
tional refusal by the Tyrol Real Property Transaction
Commission thus made it impossible for OVESSG to
carry out its research in respect of one of the nine
Austrian Länder, namely Tyrol, and to participate in a
meaningful manner in the legislative process concern-
ing amendments to real property transaction law in
Tyrol. The Court therefore concludes that the interfer-
ence with the applicant association’s right to freedom
of expression and information cannot be regarded as
having been necessary in a democratic society. In a
6-1 vote it found a violation of Article 10 of the Con-
vention.

• Judgment by the European Court of Human Rights (First
Section), case of Österreichische Vereinigung zur Erhaltung,
Stärkung und Schaffung eines wirtschaftlich gesunden land- und
forstwirtschaftlichen Grundbesitzes v. Austria, Appl. No. 39534/07
of 28 November 2013
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16835 EN

Dirk Voorhoof
Ghent University (Belgium) & Copenhagen University

(Denmark) & Member of the Flemish Regulator for
the Media

Council of Europe: Ministerial Conference on
Freedom of Expression and Democracy in the
Digital Age

The Council of Europe Conference of Ministers re-
sponsible for Media and Information Society, entitled,
‘Freedom of Expression and Democracy in the Digital
Age: Opportunities, Rights, Responsibilities’, was held

4 IRIS 2014-2

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16834
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-7/1&id=14523
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-8/1&id=14523
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-8/1&id=14523
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16835


on 7-8 November 2013 in Belgrade, Serbia. The pre-
vious ministerial conference on similar issues (‘A new
notion of media?’) was held in Reykjavik in 2009 (see
IRIS 2009-8/2).

Participating ministers in the Conference adopted a
Political Declaration and three Resolutions, entitled:

1. Internet Freedom

2. Preserving the essential role of media in the digital
age

3. Safety of journalists

The Political Declaration recalls the importance of
freedom of expression (“and its corollary media free-
dom”) and privacy (including data protection) and
recognises that these rights and freedoms face new
threats and challenges in an online environment. Sev-
eral threats are specifically mentioned, e.g.: the
abuse of growing technological capabilities for elec-
tronic mass surveillance; online hate speech and in-
tolerant discourse, and killings of, physical attacks on,
and other forms of harassment of, “journalists and
other media actors who carry out journalistic activ-
ity or perform public watchdog functions”. The Decla-
ration also recalls the need for a differentiated regu-
latory approach to an increasingly diverse range of
media - a central premise of the Reykjavik Confer-
ence, as subsequently developed in the Council of Eu-
rope’s Committee of Ministers’ (CM) Recommendation
CM/Rec(2011)7 to member states on a new notion of
media (IRIS 2011-10/4).

The Political Declaration invites the CM, “to take ap-
propriate steps to implement the actions proposed”
in the three Resolutions.

Resolution No. 1 explains the importance of the In-
ternet for human rights and society and the rele-
vance of (in particular) the Council of Europe’s human
rights standards governing, e.g. “Internet governance
principles, network neutrality and the universality, in-
tegrity and openness of the Internet”. It invites the
Council of Europe to pursue a number of action lines:
the continued development of a multi-stakeholder ap-
proach to “Internet freedom”; the promotion of media
diversity and pluralism online; the speedy completion
of a compendium of existing human rights for Inter-
net users; increased efforts to protect the right to pri-
vacy and personal data, especially of young people;
the continued combating of online hate speech and
incitement to violence and terrorism; the promotion of
media and digital literacy programmes, taking gender
and diversity dimensions into account; the exploration
of ways of fostering online participation of vulnerable
and disadvantaged persons or groups; engagement
with private actors in respect of their human rights
duties and responsibilities on the Internet, etc.

Paragraph 13(v) of the Resolution drew particular at-
tention and debate during the final plenary session of
the Conference. It invites the Council of Europe to:

“examine closely, in the light of the requirements of
the European Convention on Human Rights, the ques-
tion of gathering vast amounts of electronic commu-
nications data on individuals by security agencies, the
deliberate building of flaws and ‘backdoors’ in the se-
curity system of the Internet or otherwise deliberately
weakening encryption systems”. The United Kingdom
delegation made a statement dissociating the UK from
the paragraph because it “may have the effect of un-
duly constraining the scope of the work that the Coun-
cil of Europe is invited to carry out”.

Resolution No. 2 centrally concerns the need to safe-
guard the democratic - and in particular, public watch-
dog - tasks ascribed to journalists and the media, as
performed by a growing range of actors. It sees media
self-regulation, independence, ethics, diversity and
pluralism as key features of the enabling environment
for media in the digital age. As such, it also invites
the Council of Europe to take specific forms of action
to strengthen those features, including the close ex-
amination of “the state of media concentration, trans-
parency of media ownership and regulation and their
impact on media pluralism and diversity, and [to] con-
sider the need for updating European standards in this
respect in the digital age”.

Resolution No. 3 articulates the urgent need to pri-
oritize countering the “alarming” patterns of threats
to freedom of expression and the safety of journalists
throughout Europe. Participating Ministers therefore
“resolve to take all appropriate steps” to ensure the
protection of journalists, including in terms of preven-
tive measures and effective investigations. The Res-
olution is cognizant of, and seeks to engage with, ex-
isting Council of Europe and other international initia-
tives sharing the same objectives, e.g. the UN Plan of
Action on the Safety of Journalists and the Issue of Im-
punity and the UN Human Rights Council’s Resolution
21/12 on the safety of journalists. The existence of
relevant positive State obligations is recalled. Envis-
aged action lines seek cooperation between various
Council of Europe bodies and stress the importance
of: elaborating guidelines to protect the broad range
of actors carrying out journalistic or public watchdog
functions; implementing standards and best practices
effectively; addressing specific gender-related chal-
lenges and threats faced by female journalists.

The delegation of the Russian Federation entered an
interpretive statement on the adoption of the Con-
ference’s final documents in which it, amongst other
things, set out its objections to the granting of “any
legal status” to specific groups such as “bloggers, hu-
man rights defenders, whistle-blowers or other ‘per-
sons performing journalistic activities or public watch-
dog functions’, as well as to the so-called ‘new me-
dia’”. The statement also insists on the closeness of
the relationship between the rights of Internet users
and their obligations.

IRIS 2014-2 5

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-8/2&id=14536
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-10/4&id=14536


• Political Declaration and Resolutions, Council of Europe Conference
of Ministers responsible for Media and Information Society, ‘Free-
dom of Expression and Democracy in the Digital Age: Opportunities,
Rights, Responsibilities’, 8 November 2013, Belgrade, Serbia
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16854 EN FR

Tarlach McGonagle
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

NATIONAL

AT-Austria

BKS Bans ORF World Ski Championships App

On 11 November 2013, the Austrian Bundeskom-
munikationssenat (Federal Communications Board -
BKS) decided that an app launched by the Austrian
public broadcaster Österreichischer Rundfunk (ORF)
dedicated to the Alpine World Ski Championships in
Schladming was illegal. The app enabled users to
access data about the championships via mobile de-
vices.

In line with the first-instance decision of the Kommu-
nikationsbehörde Austria (Austrian Communications
Authority - KommAustria), against which ORF had ap-
pealed, the BKS ruled that the app constituted a “ser-
vice specifically for mobile devices”. Under the list
of prohibited activities in Article 4f(2)(28) of the ORF-
Gesetz (ORF Act - ORF-G), ORF is not allowed to pro-
vide such a service.

The BKS also found, contrary to ORF’s claim, that the
app represented an editorial or journalistic service in
the sense of Article 3(5)(2) ORF-G, since the selection
of parts of existing ORF services to which it provided
access via mobile devices was based on an editorial
decision. This was also the case if some of the ser-
vices were included in their entirety, since this also
required editorial staff to make considered decisions
as part of a creative process.

The service had been specifically created for mobile
devices because users of ORF’s regular online service
could not access such a compact collection of informa-
tion on the World Ski Championships. It therefore con-
stituted an additional service. Since it was not merely
an existing service that had been adapted for mobile
use, the legislator had wanted to prohibit ORF from
offering it, in the interests of publishers.

• Bescheid des BKS vom 11. November 2013 (GZ 611.812/0001-
BKS/2013) (BKS decision of 11 November 2013 (GZ 611.812/0001-
BKS/2013))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16877 DE

Christian Lewke
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

BKS on Programme-Specific Advertising in
ORF Media Library

In a decision of 11 November 2013, the Austrian Bun-
deskommunikationssenat (Federal Communications
Board - BKS), following a request from the Austrian
public broadcaster Österreichischer Rundfunk (ORF)
to amend the concept for its media library, com-
mented on the definition of sponsorship in non-linear
media services.

The procedure followed a complaint by the lower-
instance Kommunikationsbehörde Austria (Austrian
Communications Authority - KommAustria) about
ORF’s plans to amend its marketing concept. Kom-
mAustria had found, on the one hand, that ORF sold
advertising slots that were not tied to particular pro-
grammes (i.e. the advertisers had no influence over
when their advertisements were broadcast). How-
ever, ORF also wanted to enable advertisers to book
advertising slots linked to specific programmes. Ac-
cording to KommAustria, this form of marketing con-
stituted sponsorship in the sense of Article 1a(11)
ORF-Gesetz, which should be interpreted as including,
in addition to traditional sponsorship, all commercial
communications marketed in direct and indirect con-
nection with the main programme content. Since Ar-
ticle 17(3) ORF-Gesetz prohibited the sponsorship of
news and political information programmes, the rele-
vant part of ORF’s request should be rejected.

In the appeal procedure, the BKS only partially agreed
with KommAustria’s ruling. The possibility of booking
specific advertising slots alone could not justify the
assumption that an advertiser taking up such an op-
tion was actually engaging in a form of sponsorship.
In traditional linear television, it was also possible and
admissible to book advertising slots during news pro-
grammes, although it should be noted that this was of-
ten due to the high viewing figures of such broadcasts.
Although a direct content-related link could indicate
sponsorship, the BKS thought that a blanket ban on
programme-specific advertising was excessive and/or
premature. The ORF-Gesetz did not provide any jus-
tification for such a ban on all forms of commercial
communication linked to news programmes.

For these reasons, ORF should be allowed to sell
advertising slots specifically in connection with on-
demand news and political information programmes,

6 IRIS 2014-2

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16854
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16877


as long as there was no connection of any kind be-
tween the content of the commercial communication
and that of the on-demand service.

• Entscheidung des BKS vom 11.11.2013 (GZ 611.998/0004-
BKS/2013) (BKS decision of 11 November 2013 (GZ 611.998/0004-
BKS/2013))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16857 DE

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

BG-Bulgaria

Reduction of Public Television State Funding
in 2014

The State budget subsidy for the national public ser-
vice media provider, Bulgarian National Television
(‘BNT’), has been reduced by nearly BGN 5 million
(EUR 2.5 million) for 2014 as compared to 2013 fig-
ures. In 2014, BNT shall receive BGN 65.15 million
from the State as compared to the sum of BGN 70.13
million in 2013. Under point 3 of Article 70 (3) of the
Radio and Television Act (‘RTA’) the budget of the pub-
lic television is funded by means of a State budget
subsidy.

The Members of the Bulgarian Parliament have
passed in plenary session the reduced amount of the
BNT State funding notwithstanding the protest of the
public media representatives during the sitting of the
Culture and Media Committee, which is one of the
Standing Committees of the 42nd National Assembly.
The BNT representatives did not convince the Assem-
bly with their argument of urgently needing at least
the funding level of 2013 in view of the high costs of
the forthcoming digitisation process and the produc-
tion of own television content.

The immediate effect of that reduction was that BNT
has suspended its participation in the Eurovision Song
Contest in order to save the required participation fee,
the amount of which has been increased by 100% as
compared to 2005 (the year in which Bulgaria took
part for the first time in the contest). In the light of
the expenses involved in this project and the forth-
coming reduction in the 2014 budget, the suspension
of participation in Eurovision is said to be the initial
step in a series of savings that will have to be made.

The 2014 State Budget Act of the Republic of Bulgaria
was adopted by the National Assembly on 9 Decem-
ber 2013 and was promulgated in the State Gazette
No. 109 of 20 December 2013.

• Çàêîí çà äúðæàâíèÿ áþäæåò íà ðåïóáëèêà Áúëãàðèÿ
(2014 State Budget Act)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16837 BG

Rayna Nikolova
New Bulgarian University

CH-Switzerland

Federal Court Orders SRG to Broadcast Ad-
vertising Spots Critical of SRG

Swiss public service broadcaster Schweizerische
Radio- und Fernsehgesellschaft (SRG) must broadcast
television advertising spots that criticise SRG after the
Bundesgericht (Federal Court) upheld a complaint by
the Verein gegen Tierfabriken (VgT) that the broad-
caster had refused to show such a spot.

In 2011, SRG subsidiary publisuisse SA had only au-
thorised the first version of a spot produced by the
VgT. It lasted seven seconds and showed the organ-
isation’s logo and Internet address, along with the
text “www.VgT.ch - was andere Medien totschweigen”
(“www.VgT.ch - hushed up by other media”), which
was also read aloud. This version was broadcast
18 times during advertising breaks on SRG chan-
nel Schweizer Fernsehen in return for a payment
from the VgT. However, a revised version of the spot
with the new wording “was das Schweizer Fernsehen
totschweigt” (“hushed up by Schweizer Fernsehen”)
was rejected. Publisuisse described this version as
harmful to its business and image, and broadcasting
it would have violated Article 10 of its General Terms
and Conditions.

In 2012, the broadcasting regulator Unabhängige
Beschwerdeinstanz für Radio und Fernsehen (Inde-
pendent Radio and Television Complaints Authority -
UBI) approved of SRG’s actions by five votes to two.
The rejected spot accused Schweizer Fernsehen of
concealing information relevant to animal welfare and
deliberately suppressing important issues. This was
likely to damage the reputation of Schweizer Fernse-
hen (see IRIS 2012-6/12, IRIS 2010-3/10, IRIS 2009-
10/2, IRIS 2001-7/2, IRIS 1998-1/8).

However, in the Federal Court’s opinion, the mere fear
that a spot might harm SRG’s reputation was not a
sufficient reason to refuse to broadcast it. Switzer-
land’s highest court upheld a complaint by the VgT
against the UBI’s decision. The refusal to allow the
VgT to advertise on the SRG channel infringed the
VgT’s constitutional rights. As a privileged licensee,
SRG was not as free as private broadcasters where
advertising was concerned. Any company that carried
out state responsibilities and financed these through

IRIS 2014-2 7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16857
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16837
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-6/12&id=14548
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-3/10&id=14548
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-10/2&id=14548
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-10/2&id=14548
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2001-7/2&id=14548
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=1998-1/8&id=14548


additional activities (advertising) had to respect fun-
damental rights. SRG was obliged to maintain a neu-
tral, objective position and should “also allow certain
criticism of itself”.

In the dispute over access to advertising slots, SRG
enjoyed less autonomy than in editorial matters, since
it was clear to the public that advertising spots repre-
sented the opinion of external third parties. An intru-
sion on the VgT’s freedom of expression could only
be justified if, for example, there was a legal basis for
it. The General Terms and Conditions of publisuisse
were not a sufficient basis. Swiss law included vari-
ous provisions under which it was possible or neces-
sary to reject unlawful advertising spots. For example,
the Federal Court noted that SRG, like other broad-
casters, had to ensure “that advertising does not in-
fringe national or international law”. However, SRG
had not explained to what extent the disputed VgT
spot infringed the existing provisions of the Radio-
und Fernsehgesetz (Radio and Television Act - RTVG),
Zivilgesetzbuch (Civil Code - ZGB; protection of pri-
vacy) or Bundesgesetz gegen unlauteren Wettbewerb
(Unfair Competition Act - UWG).

Since there was no legal basis for or prevailing public
interest in the decision not to broadcast the spot, SRG
(or its subsidiary publisuisse) should have accepted
the version of the spot submitted by the VgT. If the
VgT continued to insist on the broadcast, SRG should
conclude an advertising contract under which the VgT
should pay SRG for the necessary airtime.

• Entscheid des Bundesgerichts vom 16. November 2013 (2C_-
1032/2012) (Decision of the Federal Court, 16 November 2013 (2C_-
1032/2012))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16863 DE
• Entscheid b.651 der Unabhängigen Beschwerdeinstanz für Radio
und Fernsehen vom 22. Juni 2012 (Decision b.651 of the Independent
Radio and Television Complaints Authority, 22 June 2012)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16864 DE

Franz Zeller
Federal Communications Office / Universities of Bern,

Basel & St. Gallen

Appeal Court Fines Facebook User for Death
Threat

According to media reports, on 25 November 2013,
the Zürcher Obergericht (Zurich Appeal Court) im-
posed a fine, payable in 45 daily instalments, on a
23-year old man who had threatened to take revenge
against his 290 Facebook friends because none of
them had wished him a happy birthday.

The Appeal Court ordered the Facebook user to pay 45
daily instalments of CHF 10 for attempting to cause
fear and alarm among the general public. Under the
relevant Article 258 of the Schweizerisches Strafge-
setzbuch (Swiss Criminal Code - StGB), any person

who causes fear and alarm among the general pub-
lic by threatening or feigning a danger to life, limb or
property is liable to punishment.

The court considered the group of 290 Facebook
friends as constituting the “general public” in the
sense of Article 258 StGB. According to established
case law, the term means that the threatening or
feigning of danger must be directed not just at a de-
fined group such as the person’s family or circle of
friends. However, the defendant’s message was de-
liberately aimed at a large number of readers and not
at a limited group of friends in the traditional sense.
His Facebook friends inevitably included a large num-
ber of distant contacts.

The court added that, by sending the message, the
defendant had relinquished control over its further
distribution. He had at least tacitly accepted the pos-
sibility that his message would cause fear and alarm
to third parties. His action was punishable even if he
had never intended to carry out his threat, according
to the court’s legal secretary.

As well as the fine, the defendant must pay around
CHF 12,700 to cover the cost of the psychiatric report
drawn up on his psychological state, in addition to the
other court costs.

Martin Rupp
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

CZ-Czech Republic

Pre-Election Broadcasting in Czech Television

In 2013, the Director General of Czech TV issued a
Directive that provides guidelines concerning Czech
TV’s coverage of the period prior to the Czech national
parliamentary elections of 25 and 26 October 2013.
The Directive provides television stations with general
rules for appropriate broadcasting of shows of political
interest.

The Directive emphasises, among other things, the
principle of „graduated equality“, which should be
taken into account for the broadcasting of shows cov-
ering the election campaign. This principle is based
on the results of pre-election opinion-polls. The fre-
quency of occurrence of candidates in political de-
bates is affected by their ranking according to re-
search on public opinion. Further guidelines are indi-
cated concerning public opinion polls and other types
of research on public opinion. The Directive stipulates
the obligations of television stations to inform about
political parties and candidates, and about the time
and manner of presenting political discussions.

8 IRIS 2014-2

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16863
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16864


The Czech Pirate Party, which was unsuccessful in the
election, filed a complaint with the Supreme Admin-
istrative Court, which challenged the selection pro-
cedure of guests in the special edition of Czech TV
programmes before the elections, including electoral
research. The Supreme Administrative Court rejected
this point of the complaint, as well as others, because
Czech TV complied with the requirement of diversity
of information about candidates in §16(4) of the Elec-
tion Act. The Procedure of Czech TV in the pre-election
broadcasting was legitimate, in accordance with the
principle of graduated equality.

The Supreme Administrative Court in its decision held
that it considers the principle of graduated equality
was correct and Czech TV clearly seeks to meet the re-
quirements of adequacy in determining the temporal
proportions among candidates in view of their political
and social importance. The Supreme Administrative
Court found that restrictions on the number of speak-
ers of parties and movements in the most watched
election debates are in line with the principle of grad-
uated equality.

The Court also examined the contracts concluded be-
tween Czech TV and pre-election survey agencies.
Both the contracts and the research methodologies
were in line with statistics standards. The pre-election
surveys used by Czech TV had been an appropriate
tool to obtain statistical information on the current
electoral potential.

The principle of graduated equality does not mean
that all parties must have equal air time. Czech TV’s
considerations in the selection of participants for the
most important discussions were neither arbitrary nor
discriminatory, but on the contrary based on compre-
hensible reasoning and relevant data.

• Usnesení Nejvyššího správního soudu ČR č. Vol 142/2013 (Decision
of the Supreme Administrative Court of the Czech Republic)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16838 CS

Jan Fučík
Česká televize, Prague

DE-Germany

BVerfG Confirms Court Control over Copy-
right Remuneration

In a decision of 23 October 2013, the Bundesverfas-
sungsgericht (Federal Constitutional Court - BVerfG)
rejected constitutional complaints about Article 32 of
the Urheberrechtsgesetz (Copyright Act - UrhG). Arti-
cle 32 UrhG enables the courts to control the fairness
of remuneration for the granting of copyright for the

use of a work by entitling authors to request a change
to the level of remuneration.

The claimant, a publishing firm, complained about this
provision after being ordered to pay translators’ fees
in two procedures before the Bundesgerichtshof (Fed-
eral Supreme Court - BGH). In the BGH’s view, the
contractually agreed level of remuneration had been
underestimated.

The BVerfG considered the provision of Article 32 UrhG
to be in conformity with the Constitution. It was true
that Article 12 of the Grundgesetz (Basic Law - GG)
protected authors’ freedom to determine for them-
selves, in an individual contract, how remuneration
should be paid for use of a copyright-protected work
and how much should be paid. However, since au-
thors often found themselves in a weak negotiating
position vis-à-vis publishing companies or other users
of rights, there was good reason to create laws to
guarantee equitable remuneration and thereby give
the courts control over the level of remuneration. In
this respect, the property guarantee enshrined in Ar-
ticle 14(1) GG favoured authors. Like Article 11(2)
UrhG, it required equitable remuneration to be paid
to authors. This guarantee was also laid down in in-
ternational and European law.

The BVerfG recognised that Article 32 UrhG consider-
ably restricted private autonomy and therefore also
impaired the security of long-term planning and the
reliability of contract content. However, the rule did
not deprive rights users of all room to negotiate, but
merely imposed a minimum level of remuneration.
Nor was the rights users’ position excessively harmed
by the fact that the onus was always on the author
to prove any claim that remuneration was unreason-
able. Furthermore, legal certainty could be created
by means of joint remuneration agreements under Ar-
ticle 36 UrhG. If such an agreement were in place,
the corresponding remuneration was irrefutably pre-
sumed to be equitable under Article 32(1)(1) UrhG.

The BVerfG countered the claimant’s argument that,
to be consistent, the legislator should also have made
provision for rights users to exercise control over
prices, by ruling that, in view of the structural differ-
ences between authors and rights users, remunera-
tion could, in principle, never be excessive.

The constitutional complaint was also rejected in so
far as it disputed the retrospective application of Arti-
cle 32 UrhG, which was adopted in 2002, under Article
132(3) UrhG. According to the BVerfG, this retrospec-
tive application was limited to a 13-month period and
was necessary in order to avoid the existence simulta-
neously of contracts that entitled authors to demand
a change to the level of remuneration and contracts
that did not.

IRIS 2014-2 9

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16838


• Beschluss des BVerfG vom 23. Oktober 2013 (Az. 1 BvR 1842/11; 1
BvR 1843/11) (Decision of the Federal Constitutional Court, 23 Octo-
ber 2013 (case no. 1 BvR 1842/11; 1 BvR 1843/11))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16860 DE

Martin Rupp
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

BayVGH Overturns KJM’s Teletext Ban

In a ruling of 19 September 2013 (case no. 7
B 12.2358), the Bayerische Verwaltungsgerichtshof
(Bavarian Administrative Court - BayVGH) overturned
a decision of the Bayerische Landeszentrale für Me-
dien (Bavarian New Media Authority - BLM), prohibit-
ing a media company from operating its (entire) erotic
teletext service on pages 600-900 between the hours
of 6 a.m. and 10 p.m.

The ban had been imposed following an examina-
tion of the service by an inspection team appointed
by the Kommission für Jugendmedienschutz (Commis-
sion for the protection of young people in the me-
dia - KJM). The inspection team, which drafted the
actual decision, had concluded that the service was
harmful to the development of minors in the sense
of Article 5(1) in conjunction with Article 5(3) and (4)
of the Jugendmedienschutz-Staatsvertrag (Inter-State
Agreement on the protection of young people in the
media - JMStV).

According to the minutes of their meeting, the KJM ex-
perts responsible for determining the admissibility of
services under Article 14 JMStV examined the inspec-
tion team’s evaluation of the content of the teletext
service and decided to impose the ban “after a dis-
cussion”.

The BayVGH ruled that this process infringed the obli-
gation to explain the reasons for a ban, enshrined in
Article 17(1)(2) and (3) JMStV. The mere reference to
a discussion of the results of the preliminary examina-
tion did not provide the factual and legal grounds for
the decision.

Similarly, no distinction had been made between the
different examinations of the service. Although there
was no reason why the KJM experts should not adopt
the inspection team’s recommendations or draft deci-
sion as their own, they should do so clearly and unam-
biguously, which they had failed to do in the present
case. This was necessary for legal protection reasons.
Otherwise, the parties concerned would not know the
reasons for the decision, and would therefore not be
able to contest it before a court.

Regardless of this, however, the ban was also dis-
proportionate because it did not represent the slight-
est possible intrusion, as required under Article 20(4)

JMStV in conjunction with Article 59(3) of the Rund-
funkstaatsvertrag (Inter-State Broadcasting Agree-
ment - RStV). Finally, it was unclear why it had not
been possible to ban only the 136 objectionable pages
rather than all 300. The teletext service in question
was not a single, self-contained whole and did not
need to be treated and evaluated as such.

• Urteil des Bayerische Verwaltungsgerichtshofs vom 19. September
2013 (Az. 7 B 12.2358) (Ruling of the Bavarian Administrative Court,
19 September 2013 (case no. 7 B 12.2358))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16859 DE

Christian Lewke
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

OLG Hamm Rules that YouTube Fatal Acci-
dent Video Does not Need to be Deleted

In its decisions of 7 August 2013 and 23 September
2013, the Oberlandesgericht Hamm (Hamm Appeal
Court - OLG) ruled that the YouTube video platform is
not obliged to delete videos concerning a fatal traffic
accident that name the person responsible.

The plaintiff in the proceedings had caused a traffic
accident in 2008, in which two people were killed. In
2009, he received a suspended one-year prison sen-
tence, a EUR 5,000 fine and a one-month driving ban.

The accident was the subject of numerous media re-
ports. Unknown users collected these reports and cre-
ated a number of videos about the accident. These
videos, which were published on YouTube, mention
the plaintiff’s name and address at the time, and
show his face. The plaintiff therefore took court ac-
tion against YouTube, requesting the deletion of the
videos.

The OLG Hamm rejected this request on the grounds
that, in the necessary weighing up of the fundamen-
tal rights of the respective parties, the right to free-
dom of expression and the public right to information
took precedence over the plaintiff’s general rights to
privacy and rehabilitation. Although it was true that
the probationary period had expired more than two
years previously, there were several reasons why the
request for the videos to be deleted could not be ac-
cepted.

Firstly, as the offender, the plaintiff should expect the
public to show an interest in his crime. In view of the
disastrous consequences of the accident, the promi-
nent position of the plaintiff and the link with a for-
eign country, there was particular public interest in
the case. The plaintiff was a German diplomat in Rus-
sia, where the accident happened. It had therefore
been a newsworthy event. When the material had
been uploaded in 2010, it had been a topical news

10 IRIS 2014-2

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16860
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16859


report, which had helped to serve the public’s basic,
pre-eminent right to information.

The suggestion in the video that the plaintiff had been
drunk when the accident occurred also could not jus-
tify a claim for it to be deleted. Firstly, the allega-
tion had not been proven false, and secondly the “lay-
man’s principle” applied, under which a claim should
not be presumed to be true if it was made in a re-
port by a layman rather than by professional media.
Incidentally, due diligence had been exercised in so
far as the video mentioned exactly the same reasons
for suspicion as the media, and the plaintiff had not
denied them.

Although it was no longer a topical news report, the
video should continue to be available for download.
Here, the OLG applied the principle that it should be
possible to store reports that were lawful when they
were published in archives from which they could be
downloaded, provided there were no particular cir-
cumstances in the individual case that meant they
should be deleted. There were no such circumstances
in this case. It was clear, even to a layman, that the
report was old. It was also significant that the plaintiff
had since changed his name and address.

• Beschluss des OLG Hamm vom 23. September 2013 (Az. 3 U 71/13)
(Decision of the Hamm Appeal Court, 23 September 2013 (case no. 3
U 71/13))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16861 DE

Martin Rupp
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

Use of Image for Third-Party Advertising
Breaches Own Image Rights

Ruling on an appeal, on 5 November 2013 (case no.
15 U 44/13), the Oberlandesgericht Köln (Cologne
Appeal Court - OLG) decided that an actress’s own
image rights can be breached if a picture from a
film is used in an electrical chain store’s advertising
brochure without the necessary permission.

The OLG therefore confirmed the ruling of the
Landgericht Köln (Cologne District Court - LG) of 20
February 2013 (case no. 28 O 431/12). An action had
been brought after a picture of the actress appeared
in an electrical chain store’s advertising brochure.
A double-page spread in the brochure showed three
television sets, the screens of which contained a still
image from a film in which the character played by the
plaintiff was visible. The image also contained the film
title and the words “Available on DVD and Blu-ray”.

The actress had complained that this use of her im-
age was unlawful. She had only given permission for
her image to be used to promote the film, not to ad-
vertise third parties and their products and services.

The defendant, however, had claimed that the plain-
tiff’s image had, in view of the layout of the brochure
pages and the advertised products, only been used to
advertise the DVD and Blu-ray editions of the film.

The LG Köln disagreed and ruled in the actress’s
favour. If the image from a film had primarily been
used to advertise another product (in this case, tele-
vision sets), it could not be assumed that the actress
had given her permission. In this case, the actress
was entitled to an injunction against the company
concerned under Articles 823 and 1004 of the Bürg-
erliches Gesetzbuch (Civil Code - BGB) in conjunction
with Articles 22 and 23 of the Kunsturhebergesetz
(Artistic Copyright Act - KUG), to information under
Article 242 BGB and to compensation under Articles
823 and 249 BGB. The OLG agreed with the LG’s de-
cision: the use of her image for advertising purposes
infringed the actress’s general privacy rights, in par-
ticular her own image rights which, in addition to the
non-material aspects of the privacy rights, included
the right to determine whether and how her own im-
age was commercialised and, in particular, used for
advertising purposes. The fact that the television sets
pictured in the advertising brochure appeared with
product and price information pointed unmistakably
to the promotional nature of the presentation of these
products.

The publication and distribution of the image without
the plaintiff’s permission was also prohibited under Ar-
ticle 23(1) KUG, according to which such publication
and distribution was only permitted if it met a legiti-
mate public right to information. Advertisements that
- as in the present case - only served the business
interests of a company using an image in its advertis-
ing did not fulfil such a right. Even if an exemption
under Article 23(1)(1) KUG were admitted, the plain-
tiff’s right to privacy would, in the weighing up pro-
cess, take precedence over the public’s right to infor-
mation, which had been asserted by the defendant.

The LG had rightly ordered the defendant to dis-
close information, since details of the type, length
and scope of the commercial use of the image were
needed in order to calculate a fictitious royalty pay-
ment. The plaintiff was entitled to demand a ficti-
tious royalty payment for unjust enrichment under the
terms of Article 812(1)(1)(2) BGB.

The OLG therefore fully rejected the electrical chain
store’s appeal. No further appeals were allowed.

• Urteil des OLG Köln vom 5. November 2013 (15 U 44/13) (Ruling of
the Cologne Appeal Court, 5 November 2013 (15 U 44/13))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16862 DE

Ingo Beckendorf
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

IRIS 2014-2 11

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16861
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16862


Düsseldorf District Court Rejects Claim
Based on Fraudulent-Filesharing Caution

In a decision of 8 October 2013, the Amtsgericht
Düsseldorf (Düsseldorf District Court - AG) ruled that
a claim based on an out-of-court settlement was
unenforceable because it had been preceded by a
fraudulent-filesharing caution and its enforcement
was incompatible with the defence of bad faith.

At the rightsholders’ request, a law firm specialising in
copyright had informed the defendant that her Inter-
net connection had been used to make 537 copyright-
protected music files available for download. As the
connection owner, she was obliged to reimburse the
legal prosecution costs even if she had not commit-
ted the copyright infringements herself. With the
amount in dispute normally valued at EUR 10,000 per
file, a substantial sum was due, since legal costs of
EUR 2,998.80 were applicable for only ten music files.

The law firm asked the defendant to provide evidence
to show who had committed the copyright infringe-
ments using her connection. It then offered to ac-
cept an out-of-court settlement of EUR 4,000 and ex-
plained that, if the offer was accepted, the rightsh-
olders would waive any further claims and withdraw
their request for the name and address of the per-
son directly responsible. The defendant subsequently
signed the settlement agreement, which had been for-
mulated in advance by the law firm. Since the de-
fendant later refused to pay the sum of EUR 4,000
stipulated in the settlement agreement, the law firm
instigated court proceedings against her.

The AG Düsseldorf dismissed the action on the
grounds that it was incompatible with the defence of
bad faith enshrined in Articles 853 and 823(2) of the
Bürgerliches Gesetzbuch (Civil Code - BGB) and Arti-
cle 263 of the Strafgesetzbuch (Criminal Code - StGB),
which should officially be taken into account as a par-
ticular form of an abuse of rights. It was legally incor-
rect, for example, to claim that the connection owner
was liable regardless of guilt, since disturbance liabil-
ity was always based on a failure to exercise due dili-
gence. Moreover, the amount in dispute alleged in the
letter was inconsistent with higher-court case law, ac-
cording to which, where only disturbance liability was
concerned, the value of a claim was lower than if the
defendant had committed the crime himself. Further-
more, the amount in dispute did not increase in a lin-
ear fashion, as the plaintiff had claimed in the caution.
Interpretations of the law constituted “facts” in the
sense of Article 263 StGB if the impression was delib-
erately given that they represented a widely accepted
legal opinion, especially as people who were not legal
experts tended to have a high level of trust in lawyers’
statements. The false claim that the defendant’s le-
gal position was hopeless represented a form of de-
ception that had misled the defendant about her legal

situation, causing her to sign the settlement agree-
ment, under which she would have suffered a finan-
cial loss.

Since the law firm’s deception had also caused inten-
tional damage contrary to public policy, the defendant
was entitled, under Article 826 BGB, to demand that
the plaintiff release her from her obligations under the
settlement, which in turn meant that the claim could
not be enforced under Article 242 BGB.

• Urteil des Amtsgerichts Düsseldorf, Az. 57 C 6993/13, 08. Oktober
2013 (Ruling of the Düsseldorf District Court, case no. 57 C 6993/13,
8 October 2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16858 DE

Tobias Raab
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

ES-Spain

Constitutional Court Uphold Rights to Per-
sonal Image and Honour of a Disabled Person

The Spanish Constitutional Court (TC) has ruled on 16
December 2013, that the rights to personal image
and honour of a disabled person should prevail over
the right to information claimed by a television broad-
caster in relation to a programme in which a disabled
person was ridiculed. The programme, which was
broadcast on Tele5 (Mediaset’s Spanish chain), invited
a person with mental and physical disabilities, i.e. the
plaintiff, to be interviewed. During the course of the
interview, the plaintiff was asked personal questions
of a sexual nature and was generally made fun of by
the interviewer. Afterwards, the interview was made
available on the programme’s website.

The initial proceedings in the first instance, which
were upheld by the Court of Appeal, declared that
the plaintiff’s right to image and honour had been in-
fringed. The Supreme Court, however, held that the
public’s right to information was prevalent over the
plaintiff’s right to personal image and honour due to
the fact that the plaintiff had agreed to the interview.
The State Attorney, on the basis of article 49 of the
Spanish Constitution, which contains a mandate to
protect persons with disabilities, filed an appeal be-
fore the Constitutional Court (the Court in Spain re-
sponsible for making the final decision in cases re-
garding human rights controversies).

The TC held that the image rights of a person can only
be used by a third party where the person concerned
has given his or her express consent, i.e. in this in-
stance to the broadcasting of the interview, and to
the interview being made available on the internet.

12 IRIS 2014-2

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16858


The Court argued that in this case, due to the disabil-
ity of the plaintiff, the requirement for such consent
should have been more strictly applied. Furthermore,
the right to information could not prevail in this case
due to the fact that the programme and the interview
lacked the necessary public interest and public impor-
tance element. Not only did the interview lack news-
worthy value, it was also performed exclusively with
the purpose of ridiculing the individual by highlight-
ing his obvious signs of physical and mental disability.
The Court concluded that Tele5 abused the vulnerabil-
ity of the interviewee with a clear and reprehensible
intention to mock his physical and mental conditions;
thus violating not only his right to honour and reputa-
tion, but also his right to dignity. Tele5 were ordered to
compensate the plaintiff by paying him EUR 15,000, a
significantly lower amount than the EUR 300,000 ini-
tially claimed by the plaintiff.

This decision has been commended by the Comité Es-
pañol de Representantes de Personas con Discapaci-
dad (Spanish Committee of Representatives of Dis-
abled Persons- CERMI) which is a platform for repre-
sentation, defense and action of disabled people, who
value the decision as an added legal protection to the
personal and social image of people with disabilities.

• Tribunal Constitucional, Sentencia 208/2013 de 16 de diciembre
de 2013 (Constitutional Court, judgment 208/2013 of 16 December
2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16853 ES

Enric Enrich
Enrich Advocats - Barcelona

Creation of National Commission for Markets
and Competition

The Comisión Nacional de los Mercados y la Compe-
tencia (national commission for markets and compe-
tition - CNMC) was created by Act No. 3/2013, which
was adopted on 4 June 2013. The commission com-
bines functions involving the smooth running of the
markets and sectors which until now have been con-
trolled by various authorities with responsibility for
the sectors of energy, the telecoms market, competi-
tion, the railways, the postal sector, airports, and the
audiovisual media. These attributions have earned it
the nickname of "super-regulato"r (superregulador).

The Council of the CNMC is its decision-making body
for the functions of arbitration, provision of advice,
promotion of competition, and settlement of differ-
ences attributed to the CNMC. It has ten members,
appointed by the Government on proposals from the
Minister for the Economy and Competition. The Par-
liament, by means of a resolution adopted by an ab-
solute majority, is able to veto a proposed nomination
within a period of one month. The terms of office of
members of the Council shall be six years, and they

may not be re-elected. Membership of the Council will
be renewed partially every two years.

The Directorate of Telecommunications and the Audio-
visual Sector is the department within the CNMC re-
sponsible for regulating, supervising and checking the
smooth running of the markets for electronic commu-
nications and audiovisual communication. For the au-
diovisual communication market, the CNMC has been
attributed the following functions:

- ensuring observance of the obligations on the quotas
for European works on the part of national television
service providers, and the financing for production of
works of this type;

- ensuring transparency in audiovisual communica-
tion;

- ensuring respect for the rights of children and hand-
icapped people;

- ensuring supervision to ensure that audiovisual con-
tent complies with current legislation and the codes
of auto-regulation;

- ensuring respect for the codes of auto-regulation in
respect of audiovisual content checking their compli-
ance with the legislation in force;

- ensuring respect for the obligations and limitations
on commercial audiovisual communications;

- ensuring respect for obligations regarding the acqui-
sition of exclusive rights for audiovisual content, the
unencrypted broadcasting of content included on the
list of events of general interest, and the sale and pur-
chase of exclusive rights for Spanish football compe-
titions;

- checking compliance with the public-service mission
entrusted to public-service media bodies at the na-
tional level, and the sufficiency of the public resources
allocated to them;

- ensuring the freedom to receive in Spain audiovi-
sual media services whose editors are established in
a member State of the European Union;

- adopting measures aimed at guaranteeing the appli-
cation of Spanish legislation in the case of a supplier
of audiovisual services directed at Spain would be es-
tablished in another European Union member State in
order to circumvent the Spanish rules;

- deciding on the non-promotional nature of the
public-service or charitable messages;

- exercising the other functions conferred on it by both
the Act and the Decree.

The Ministry of Industry, Energy and Tourism nev-
ertheless inherits certain functions which previously
belonged to the commission for the telecommunica-
tions market (Comisión del Mercado de las Comuni-
caciones), which ceased to exist when the new Act

IRIS 2014-2 13

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16853


was adopted, including taxes on telecoms activities
and notifying suppliers of audiovisual media services.
For its part, the Presidential Ministry is responsible for
adopting the list of events of general interest.

In the field of electronic communications and audio-
visual communication, the CNMC carries out its du-
ties by virtue of the provisions of Ley 32/2003, de 3
noviembre, General de Telecomunicaciones (Act No.
3/2013 and General Act No. 32/2003 of 3 Novem-
ber 2003 on telecommunications; see IRIS 2004-1/21
and IRIS 2003-6/25), and Ley 7/2010, de 31 de marzo,
General de la Comunicación (General Act No. 7/2010
of 31 March 2010 on audiovisual communication; see
IRIS 2012-8/20 and IRIS 2010-4/21), and the imple-
menting regulations for these Acts. It should be noted
that Act No. 7/2010 on audiovisual communication
originally provided for the creation of an independent
regulatory authority - the Consejo Estatal de Medios
Audiovisuales (National Council for the audiovisual
media - CEMA); however, the present Government de-
cided not to create this council but to replace it by the
“super-regulator”.

• Ley 3/2013, de 4 de junio, de creación de la Comisión Nacional
de los Mercados y la Competencia (Act No. 3/2013 of 4 June 2013
creating the national commission on markets and competition)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16871 ES

Francisco Javier Cabrera Blázquez
European Audiovisual Observatory

FI-Finland

New Provisions on Extended Collective Li-
cence for Archives

On 15 November 2013, amendments to the Finnish
Copyright Act (404/1961) came into force. Among
the amendments, section 25(g) of the Act, on re-
newed transmissions of television programmes stored
in archives, was updated and extended. The section
was also renamed to refer to the re-utilisation of pro-
grammes and publications stored in archives (“Ark-
istoidun ohjelman ja lehden uudelleen käyttäminen”).
Other amendments to the Act concern the term of pro-
tection for fixations of performances and producers of
phonograms as well as the use of orphan works (16(f)§
comes into force on 29 October 2014).

According to paragraph 1 of the new section 25(g), a
broadcasting organisation may make a copy of a tele-
vision or radio programme stored in its archives and of
a work included in the programme, and use it for com-
munication to the public. This re-utilization is made
possible by virtue of an extended collective licence as
provided in section 26. The work must have been in-
cluded in a television or radio programme produced or

commissioned by the broadcasting organisation and
transmitted before 1January 2002. According to para-
graph 2, publishers may, by virtue of the extended
collective licence, make a copy of a work and use it
for communication to the public, if the work has been
included in a newspaper or periodical by the publisher
before 1 January 1999. According to paragraph 3, the
provisions of subsections 1-2 shall not apply to a work
of which the author has prohibited the use of.

The new section 25(g) is intended to facilitate the
re-utilisation of archives in mass use since individ-
ual agreements are often impossible to conclude af-
terwards or would require excessive investments; the
materials and right-holders are numerous. However,
the new provisions aim to enable re-utilisation only
for organisations themselves (i.e. broadcasting or-
ganisations or publishers who have made the initial
investments) and not for other commercial or non-
commercial exploiters.

In its previous form, section 25(g) provided a similar
possibility of an extended collective license only for a
new transmission of a television programme stored in
archives. No licences existed - allegedly due to the
limited scope of the provisions. As regards broad-
casting organisations, section 25(g) was updated in
order to cover radio programmes and communica-
tion to the public via communications networks, in-
cluding via the Internet (on-demand or otherwise).
Similar provisions have already been implemented in
other Nordic Countries (Denmark, Sweden, Norway).
However, in addition, the amendments to the Finnish
Copyright Act include the possibility of digitization and
re-utilization of archives for publishers (section 16(d)
on use of archives by the National Library of Finland;
e.g., Finnish newspapers are digitised for online use).

The provisions still need to be accompanied by nego-
tiations and licensing. According to section 26 of the
Copyright Act, provisions regarding extended collec-
tive licences apply when the use of a work has been
agreed upon between the user and the organisation
which is approved by the Ministry of Education and
which represents, in a given field, numerous authors
of works used in Finland. A licensee authorised by
virtue of an extended collective licence may, under
the terms determined in the licence, also use a work
in the same field whose author the organisation does
not represent. In the case of media archives, all rele-
vant right holders, including producers, should be rep-
resented. The InfoSoc Directive (2001/29/EC) is with-
out prejudice to arrangements in the Member States
concerning management of rights such as extended
collective licences (recital 18).

• Tekijänoikeustoimikunnan mietintö - Ratkaisuja digiajan haasteisiin,
Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä
2012:2 (Report of the Copyright Commission - Solutions to challenges
of the digital age, Reports of the Ministry of Education and Culture
2012:2)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16874 FI

14 IRIS 2014-2

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2004-1/21&id=14553
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2003-6/25&id=14553
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-8/20&id=14553
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-4/21&id=14553
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16871
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16874


• Laki tekijänoikeuslain muuttamisesta, 763/2013, 8 November 2013
(Act amending the Copyright Act, 763/2013, 8 November 2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16875 FI

Anette Alén-Savikko
Institute of International Economic Law/ University of

Helsinki, Facing the Coordination Challenge/
Communication Research Centre, University of

Helsinki

FR-France

Conseil d’Etat Cancels Approval of Canal
Plus’ Purchase of Direct 8 and Direct Star

In two decisions issued on 23 December, the Con-
seil d’Etat has cancelled the authorisations issued by
the Autorité de la concurrence (Competition Author-
ity) and the Conseil Supérieur de l’Audiovisuel (audio-
visual regulatory authority - CSA) for Canal Plus’s pur-
chase of the channels Direct 8 and Direct Star. The
background to the story is that on 23 July 2012, after
thorough investigation, the Competition Authority au-
thorised the operation, on condition that the parties
abided by their undertakings aimed at reducing the
potential for the purchase giving rise to competition
issues (see IRIS 2012-8/26). Canal Plus’ competitors,
the channels TF1 and M6, contested the authorisa-
tion before the Conseil d’Etat and called for it to be
cancelled on the grounds of the Authority having ex-
ceeded its powers. They were also calling for the void-
ing of the deliberation of 18 September 2012 by which
the CSA had given its approval for the operation (see
IRIS 2012-9/21).

The Conseil d’Etat upheld the claim. Beginning by ex-
amining the Competition Authority’s decision, it de-
clared this to be not only irregular in its form but also
partly illegal in its content. In accordance with Arti-
cles L. 430-7, L. 461-1 and L. 461-3 of the Commercial
Code, any such decision authorising concentration
has to be adopted by the Competition Authority sit-
ting in collegial formation, which it did not in the case
at issue. On the merits of the case, TF1 held that the
Competition Authority had committed an error of ap-
preciation by accepting one of Canal Plus’s undertak-
ings intended to prevent the blockage of markets for
the rights to repeat broadcasts of French films without
encryption: the Group had undertaken to refrain from
acquiring the broadcasting rights for both pay televi-
sion and unencrypted viewing for more than twenty
French films per year. The Conseil d’Etat nevertheless
upheld TF1’s arguments that, despite these undertak-
ings, Canal Plus was able to capitalise on its near-
monopoly in the markets for broadcasting rights for
French films on pay television in order to attain a dom-
inant position in the markets for broadcasting rights

for second- and third-window unencrypted showing of
films, thanks to leverage consisting of linking the ac-
quisition of exclusive rights for broadcasting on pay
television and for the second- and third-window unen-
crypted broadcasting. Contrary to the claim of the
Competition Authority, however, Canal Plus’ under-
taking would not have deprived the company of the
ability to bring such leverage into play. It was noted,
furthermore, that Canal Plus will be encouraged to im-
plement such leverage, enabling it to obtain attrac-
tive content likely to be programmed on the chan-
nels acquired, which would have the effect of erecting
substantial barriers to entering the markets for unen-
crypted second- and third-window broadcasting rights
for French films. The Competition Authority had there-
fore committed an error of appreciation in consider-
ing that the undertaking at issue was such as to pre-
vent the anti-competition effects of the operation con-
nected with blocking the markets for rights to French
films for unencrypted second-and third-window broad-
casting. Nevertheless, in view of the reasons for the
cancellation, the Conseil d’Etat has decided that this
should be deferred until 1 July 2014, and that it would
only apply in the future.

Regarding the request for the CSA’s deliberation ap-
proving the operation to be cancelled, the Conseil
d’Etat pointed out that the CSA had reasoned on the
basis of both the undertakings adopted by Canal Plus
and the decision of the Competition Authority. If the
decision were to be cancelled, the CSA’s deliberation
would be deemed illegal as a result. However, only a
partial cancellation has been pronounced. The CSA’s
re-examination should cover this point only, taking ac-
count of the new corrective measures the Competition
Authority may adopt. The cancellation is not however
likely to call into question the actual principle of ap-
proval. It is therefore now up to the Competition Au-
thority to re-examine the concentration operation be-
tween now and July and determine what new under-
takings will be required.

• Conseil d’Etat, 23 décembre 2013, Métropole Télévision n◦363978
(Conseil d’Etat, 23 December 2013, Métropole Télévision, No.
363978)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16865 FR
• Conseil d’Etat, 23 décembre 2013, Métropole Télévision, n◦363702
(Conseil d’Etat, 23 December 2013, Métropole Télévision, No.
363702)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16866 FR

Amélie Blocman
Légipresse

New Methods and Constitutional Details for
CSA Sanctions Procedure

The Decree of 19 December 2013 on the sanctions
procedure implemented by the Conseil Supérieur de
l’Audiovisuel (audiovisual regulatory authority - CSA)

IRIS 2014-2 15

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16875
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-8/26&id=14549
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-9/21&id=14549
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16865
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16866


in application of Article 42-7 of the Act of 30 Septem-
ber 1986, has been officially published. This text fol-
lows on from the adoption of the Act of 15 Novem-
ber 2013 on the independence of the public-sector
audiovisual scene, and reducing the sanctioning pow-
ers of the CSA by separating the stages of prosecu-
tion and investigation of cases (see IRIS 2013-10/23).
Under the new legislation, the CSA remains compe-
tent to pronounce sanctions, but it will now only be
able to do so in response to a referral by a rapporteur
whose independence from the CSA college and the
audiovisual sector is guaranteed by his/her status and
the arrangements laid down for his/her appointment.
The Decree lays down the conditions for implement-
ing each stage in the procedure: notification of com-
plaints by the rapporteur; timeframe for the parties to
produce documentary evidence; hearing reports, pos-
sibility of protecting the procedure by applying busi-
ness confidentiality; how to hold hearings; and how
the CSA is to reach its decision.

This new procedure has been introduced at the same
time as the Constitutional Council pronounced on the
constitutionality of Article 42 of the Act of 30 Septem-
ber 1986, in its version resulting from the Act of 9
July 2010, which sets the limits on the CSA’s power
to serve notice. According to this text, the CSA has
the power to serve notice on editors and distributors
of audiovisual communication services and the oper-
ators of satellite networks requiring them to comply
with the obligations imposed on them by legislation
and the regulations. In the case at issue, notice had
been served on an audiovisual service editor because
of discriminatory statements made on the air; in its
defence, it claimed that Article 42 of the 1986 Act did
not guarantee within the CSA the separation of the
powers of prosecution and investigation on the one
hand and the powers of sanction on the other, thereby
contravening the principles of independence and im-
partiality required by Article 16 of the 1789 Declara-
tion of the Rights of Man. In a decision delivered on 13
December 2013, the Constitutional Council deemed
the argument incorrect. It noted that a notice served
by the CSA could not be regarded as the commence-
ment of the sanction procedure provided for in Arti-
cle 42-1, but only as a preliminary. It was only sub-
sequently, if it failed to comply with a notice served
in application of Article 42, that an editor could be
subjected to one of the sanctions pronounced by the
CSA (suspension of editing, broadcasting or distribut-
ing the service(s) in a programme category, part of
a programme, etc), under Article 42-1 of the Act of
30 September 1986. In the case at issue, it had not
been this provision that was referred to the Constitu-
tional Council. The “Wise Men” found that the service
of notice did not constitute a sanction in the nature
of a punishment, and therefore declared the disputed
Article 42 in compliance with the Constitution.

• Décret n◦2013-1196 du 19 décembre 2013 relatif à la procédure de
sanction mise en œuvre par le Conseil supérieur de l’audiovisuel en
application de l’article 42-7 de la loi n◦86-1067 du 30 septembre 1986
relative à la liberté de communication (Decree No. 2013-1196 of 19
December 2013 on the sanctions procedure implemented by the CSA
in application of Article 42-7 of Act No. 86-1067 of 30 September
1986 on the freedom of communication)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16867 FR
• Conseil constitutionnel (n◦2013-359 QPC), 13 décembre 2013 - Sté
Sud Radio Services et a. (Constitutional Council (No. 2013-359 QPC),
13 December 2013 - the company Sud Radio Services and others)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16868 FR

Amélie Blocman
Légipresse

The CSA Proposes Clearer, Simpler Regula-
tion of On-Demand AVMS

On 23 December 2013, the Conseil Supérieur de
l’Audiovisuel (audiovisual regulatory authority - CSA)
delivered a report on application of Decree No. 2010-
1379 of 12 November 2010 on on-demand audiovi-
sual media services (on-demand AVMS) to the Prime
Minister and to the Ministry of Culture. The CSA took
the opportunity to draw up a report on the text and
give details of its application, and then made a num-
ber of proposals aimed at clarifying and simplifying
the regulation of on-demand AVMS and at creating
a favourable environment for these services. Totally
in line with the conclusions of the Lescure mission
(see IRIS 2013-6/19), and in order to improve the
competitiveness of these services, the CSA is call-
ing for changes in media chronology, shortening the
window for broadcasting pay-per-view video on de-
mand (VoD) to three months (compared with the cur-
rent four) and the window for broadcasting subscrip-
tion video on demand (SVOD) to 24 months (com-
pared with the current 36). Although the latter is
not yet particularly developed in France, that could
change with the announced arrival of Netflix. The
CSA also recommends limiting the freeze on rights
to four weeks (two weeks before broadcasting and
two weeks afterwards). Channels are currently enti-
tled to request that films being show again on televi-
sion should be taken out of VoD catalogues for sev-
eral months, which explains why only 63% of fea-
ture films are offered as VOD within six months of
being first screened, much to the public’s disappoint-
ment. The CSA makes another noted proposal in its
report by calling for a clarification of the status of the
new Internet stakeholders with which the on-demand
AVMS are in competition. Video-sharing platforms are
in fact excluded from the definition of an on-demand
AVMS if they host user-generated content. For several
years these platforms have been developing partner-
ships with audiovisual editors and content suppliers,
with which they share the income generated by ad-
vertising. They sometimes edit certain services di-
rectly (such as Dailysport edited by Dailymotion), or
in some cases serve as a distributor of on-demand

16 IRIS 2014-2

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-10/23&id=14550
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16867
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16868
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-6/19&id=14551


AVMS. An example is YouTube, which launched a num-
ber of exclusive themed channels (YouTube’s “original
channels”) in France in 2011. Quite often, the Internet
access providers also develop their own offer of VOD
and SVOD. A video-sharing site may be qualified as a
host within the meaning of the LCEN for content put
online by private users, and as an editor within the
meaning of the Act of 30 September 1986 on audio-
visual communication for an audiovisual service. As
for activity as a distributor of audiovisual communica-
tion services, this is recognised by the Act but not by
the Directive on audiovisual media services. The Di-
rective only recognises the qualification of supplier of
services, which corresponds to that of an editor under
French law. The Lescure mission proposed applying
the regime of distributor of audiovisual services pro-
vided for in French law to certain stakeholders (IAPs,
manufacturers and distributors of connected termi-
nals, app stores, and even video-sharing sites). The
implications of these qualifications are multiple and
complex. In its report, the CSA therefore calls for a
clarification of the scope of the Directive SMAV when it
is re-examined, so that distributors of services within
the meaning of French law can be incorporated in it,
and that the two European Directives can be coordi-
nated appropriately. Also, as the Lescure Report ad-
vocated, the CSA is asking for an impact study to be
carried out in order to determine the new stakehold-
ers to which a status of distributor of services should
be applied and the consequences of such qualifica-
tion. Lastly, it calls for the introduction of a regime of
voluntary agreements in favour of on-demand AMSs
as a complement to the regime of declarations which
would be required of all services. It now remains to be
seen what the French Government will make of these
proposals.

• Rapport au Gouvernement sur l’application du décret n◦2010-1379
du 12 novembre 2010 relatif aux services de médias audiovisuels à
la demande (SMAD) (Report to the Government on application of De-
cree No. 2010-1379 of 12 November 2010 on on-demand audiovisual
media services)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16869 FR

Amélie Blocman
Légipresse

Report on Financing Cinematographic Pro-
duction and Distribution in the Digital Era

On 8 January, at the Conference on Diversity in Cin-
ema (Assises pour la Diversité du Cinéma) organ-
ised by the National Centre of Cinematography and
the Moving Image (Centre National du Cinéma and
de l’Image Animée - CNC), cinema professional René
Bonnell presented a 190-page report on financing cin-
ematographic production and distribution in the digi-
tal age. After drawing up a thorough statement of the
economy of the sector and the situation of relations
between its various stakeholders, the report goes on

to present the prospects for the various markets, for
the cinematographic industry (cinemas, video, TV, op-
eration, Internet), and for supplying the support fund.
It ends with a list of fifty specific measures and the de-
sirable strategic guidelines for adapting the financing
and development system for the cinema to the digital
era.

These measures mainly involve a more balanced shar-
ing of risk, based on greater transparency (more fre-
quent reporting and auditing) and control of produc-
tion costs (presenting estimates in a different way,
adaptation of controlled financing according to prac-
tices). Attention was drawn in particular to the in-
flated amounts paid to stars, amounts which are
sometimes totally unrelated to the economic potential
of the films concerned. On the financing of produc-
tion, the report advocates reorienting pre-financing
(pre-purchase by television channels, SOFICA, pub-
lic support) and the contribution of additional capi-
tal through crowdfunding, an alternative production
model that incorporates distribution. On the distribu-
tion of films on the various markets, Mr Bonnell pro-
poses bringing the window for SVOD to 18 months
(instead of the current 36) subject to two conditions
intended to balance the competition among national
and foreign operators for VoD: on the one hand the
extension of the video tax on foreign operators (this
has already been voted), and on the other the entry
into force across Europe of the principle of charging
VAT at the rate in the consumer’s country. Recalling
that media chronology is linked to the mechanisms
for pre-financing films, the report recommends that
the mechanism should only apply to those films which
benefit from them. For the others (one film in three),
producers should be able to negotiate the various
ways their films are to be used, according to their own
timeframe. Abandoning the freeze on VOD rights is
also advocated. The Minister for Culture and Commu-
nication has announced the imminent setting up of a
number of working parties in line with the main points
raised in the report, including media chronology. On
completion of the corresponding work and consulta-
tion, the measures will be adopted by means of an
inter-professional agreement, regulations, or legisla-
tion.

• Le financement de la production et de la distribution ciné-
matographiques à l’heure du numérique, rapport de René Bonnell,
Décembre 2013 (Financing for cinematographic production and dis-
tribution in the digital era, report by René Bonnell, December 2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16870 FR

Amélie Blocman
Légipresse

IRIS 2014-2 17

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16869
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16870


GB-United Kingdom

RT Breached Impartiality Requirements in
Programme on Syria

Ofcom, the UK communications regulator, has de-
termined that RT (formerly known as Russia Today)
breached the requirements of due impartiality in ‘Syr-
ian Diary’ broadcast on 17 March 2013. RT is a global
news and current affairs programme produced in Rus-
sia, broadcasting on UK satellite and digital-terrestrial
channels. The programme was made by journalists
from Rossiya 24, owned and controlled by the State-
owned All-Russia State Television and Radio Broad-
casting Company.

Ofcom’s Broadcasting Code requires that due impar-
tiality be preserved on matters of political or indus-
trial policy and matters relating to current public pol-
icy. Where presenters or reporters present a ‘personal
view’ programme, they may express their own views,
but alternative viewpoints must be adequately repre-
sented. The Code applies to all Ofcom licensees, in-
cluding international channels broadcasting in the UK.

This edition of ‘Syrian Diary’ was expressed to be an
account of the personal experiences and the personal
views of Rossiya 24 journalists in Syria. The contri-
butions were highly critical of the Syrian opposition
groups (for example, ‘their brutality knows no lim-
its’) and there was extensive use of interviews of Syri-
ans, which again were all critical of the opposition (eg
‘what they do is not for the people. They are killing
us and our children’). The interviews were linked by
rolling footage showing executions, devastation, bru-
tality and killings reportedly perpetrated by opposi-
tion groups. There were three brief clips of West-
ern leaders supporting the opposition, but these were
inserted between comments about, and images of,
atrocities claimed to have been committed by opposi-
tion groups.

RT claimed that the programme was clearly labelled
as a personal view, and its subject was not the Syr-
ian conflict but the impact on Syrian citizens. It also
claimed that the programme presented an alterna-
tive view to the ‘Western consensus’ and that differ-
ent viewpoints had been put forward in other pro-
grammes.

Ofcom noted that the Code does not prohibit broad-
casters from criticising one side in a conflict or chal-
lenging orthodox views, so long as impartiality is pre-
served. The programme clearly related to a matter
of public policy. It presented a relentlessly negative
picture of the Syrian opposition whilst not questioning
the policies, motives and actions of the Syrian Gov-
ernment; nor did it acknowledge that the opposition is
comprised of disparate groups with different aims and

activities. There were no contributions from the more
moderate opposition groups. The context of the pre-
sentation of the clips of foreign leaders undermined
any value they might have had in representing alter-
native viewpoints. It was not clearly a ‘personal view’
programme, despite being labelled as such, as it was
not an individual statement but consisted of several
journalists putting forward views consistent with one
political viewpoint. Even if it had been a ‘personal
view’ programme, alternative viewpoints were not ad-
equately represented in it. The Code does not per-
mit due impartiality to be preserved only across the
whole of the service’s programmes, but only permits
it to be preserved through several editorially linked
programmes presenting different viewpoints, for ex-
ample through a ‘season’ of programmes.

In view of this decision, and other recent findings re-
lating to RT, Ofcom has called it to a meeting to dis-
cuss compliance with due impartiality obligations.

• Ofcom, ‘Standards Cases: In Breach: Syrian Diary’, Broadcast Bul-
letin 244, 16 December 2013
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16836 EN

Tony Prosser
School of Law, University of Bristol

IE-Ireland

Recent Broadcasting Complaints Decisions

On 20 December 2013, the Broadcasting Authority of
Ireland (BAI) released recent decisions on six broad-
casting complaints. At its meeting held in November
2013, the Compliance Committee upheld (in part) one
complaint and rejected four. A further complaint had
been resolved by the Executive Complaint Forum at
its October 2013 meeting.

Under section 48 of the Broadcasting Act 2009, view-
ers and listeners can complain about broadcasting
content that they believe is not in keeping with broad-
casting codes and rules. All six of the complaints dealt
either in whole or in part, with fairness, objectivity and
impartiality in current affairs programmes. With re-
spect to the complaint that was upheld, the Compli-
ance Committee found that a segment of a current
affairs television broadcast that dealt with the issue
of abortion, lacked fairness.

The segment featured an interview between the pro-
gramme presenter and a journalist from an Irish news-
paper, and discussed the results of an opinion poll
on the proposed Protection of Life during Pregnancy
Bill (Abortion Bill) that was published in the newspa-
per. During the segment, the journalist described the

18 IRIS 2014-2

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16836


criticism of the poll as ‘nonsense’, ‘absurd’ and ‘re-
grettable’. These remarks were not challenged by the
presenter. The Compliance Committee decided that in
the absence of an alternative voice, there was an onus
on the presenter to challenge the comments of the
journalist. Therefore, the presenter’s failure to chal-
lenge the journalist’s remarks resulted in this segment
of the programme lacking the necessary fairness.

A further three complaints considered in the period
also related to RTÉ, the national public service broad-
caster’s handling of the Abortion Bill, in three succes-
sive weekly editions of the current affairs programme,
‘The Week in Politics’, broadcast in July 2013, as the
bill progressed through the legislative process in the
Irish parliament. In each case, the programmes in-
cluded both a pre-recorded report and a panel de-
bate moderated by the programme presenter. The fo-
cus of the panel debates was predominantly on party
political issues arising from the passage of the bill
through parliament. The complaint claimed that as
the programmes featured a total of nine, of what he
describes as ‘pro-legislation’ panellists and no ‘anti-
legislation’ panellists, it lacked fairness, objectivity
and impartiality.

The Compliance Committee decided that the handling
of the debates during the programmes and the range
of views evident in relation to the bill, in the pre-
recorded items broadcast, meant that the broadcasts
were not contrary to the requirements for fairness, ob-
jectivity and impartiality in news and current affairs.
Finally, it should be noted that the new Code of Fair-
ness, Objectivity and Impartiality in News and Current
Affairs (see IRIS 2013-5/32) entered into force on 1
July 2013.

• Broadcasting Authority of Ireland, Broadcasting Complaints Deci-
sions, December 2013
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16831 EN

Damien McCallig
School of Law, National University of Ireland, Galway

Further Copyright Blocking Injunctions
Granted

On 2 December 2013, the Irish High Court granted
an injunction requiring five Internet service providers
(UPC, Vodafone, Digiweb, Hutchinson 3G and Telefon-
ica) to block access to Kickass Torrents (Kat), a pop-
ular file-sharing site used by Internet users to down-
load music and movie files. This is the second time an
injunction has been granted under the controversial
copyright injunction law that was introduced in Febru-
ary 2012 (see IRIS 2012-4/31 and IRIS 2013-10/29).

None of the Internet service providers (ISPs) objected
to the blocking injunction being granted. A number
of other ISPs including Eircom, Meteor, Magnet, Sky

and Imagine Telecommunications are reported, in the
media, to have indicated that they were prepared to
voluntarily block access to Kickass Torrents provided
that the court made a blocking order to that effect,
against any other ISP. The orders were sought by the
Irish subsidiaries of music companies Sony, Universal
and Warner.

• Carolan M., “Music firms entitled to orders to require internet
providers to block music site”, Irish Times, 3 December 2013
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16832 EN
• Healy T., “Internet firms ordered to block file-share sites”, Irish In-
dependent, 3 December 2013
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16833 EN

Damien McCallig
School of Law, National University of Ireland, Galway

Commercial Digital Terrestrial Television Li-
censing Process will not be Reopened

On 7 January 2014 the Broadcasting Authority of Ire-
land (BAI) announced its decision not to reopen the
licensing process for a commercial Digital Terrestrial
Television (DTT) service. The decision was made fol-
lowing an analysis of current market conditions which
was undertaken by Oliver and Ohlbaum Associates, on
behalf of the BAI, together with the consideration of a
number of potential business models for commercial
DTT and a consultation process with broadcasters and
other interested parties.

The Broadcasting Commission of Ireland (BCI) - the
predecessor of the BAI - began a licensing process for
three commercial DTT multiplexes in 2008. This at-
tracted three applications but the process proved un-
successful as all of the original applicants withdrew
from commercial discussions. The process ended
in 2010 and was not reactivated. The government
then prioritised a Public Service Broadcasting multi-
plex, and Saorview, the free-to-air DTT service, was
launched in 2011 utilising the single public service
multiplex.

The BAI are required by section 131(4) of the Broad-
casting Act 2009 to endeavour to arrange for the es-
tablishment, maintenance and operation of three na-
tional television multiplexes, capable of being trans-
mitted by digital terrestrial means to the whole com-
munity of the State. In order to discharge its statutory
duties with regard to commercial DTT, the BAI com-
missioned consultants to evaluate the prospects for a
commercial digital terrestrial television (DTT) service
in Ireland.

The Oliver and Ohlbaum Associates evaluation report,
also published on 7 January 2014, found that mar-
ket conditions in Ireland do not create a favourable
backdrop for launching completely new commercial
TV services in Ireland. In exploring the prospects for

IRIS 2014-2 19

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-5/32&id=14520
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16831
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-4/31&id=14521
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-10/29&id=14521
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16832
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16833


commercial DTT the review considered a number of
possible business models, including a free service, a
pay service and a service operated as part of a triple
play bundle. The evaluation also found that the fu-
ture viability of Saorview is questionable. The evalu-
ation report and its findings have been forwarded to
the Minister for Communications, Energy and Natural
Resources for consideration of the policy implications
for commercial DTT services in Ireland and the poten-
tial impact in respect of diversity and plurality in Irish
media.

• Broadcasting Authority of Ireland, BAI Publishes Review of Potential
for Commercial DTT in Ireland
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16829 EN
• Broadcasting Authority of Ireland, Prospects for commercial digital
terrestrial television in the Republic of Ireland (Oliver and Ohlbaum
Associates), August 2013
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16830 EN

Damien McCallig
School of Law, National University of Ireland, Galway

MK-"the Former Yugoslav Republic Of Macedo-
nia"

New Law on Film Activities Fostering Film
Productions in Macedonia

The Çàêîí çà ôèëìñêà äåjíîñò (Act on Film Activities -
LFA) entered into force on 1 January 2014. It aims to
support and intensify the film activities in the country
and to create positive conditions for further develop-
ment of the film infrastructure.

The Agency for Film will be the main State body, which
will directly support the film activities and will work
in accordance with a four-year Strategy for Develop-
ment of Film Activities in the Republic of Macedonia.
The Head of the Agency as well as the members of
the Managing Board will be directly appointed by the
national Government.

The Agency will have an obligation to fund various
projects that are of national interest for the country.
According to Articles 11 and 12 LFA, the Agency for
Film will be primarily funded from the general State
budget, but the text of the law does not foresee a
specific figure or even an approximate amount of how
much of State funds will flow through the Agency’s
budget. On the other hand, another mechanism
should provide additional funding:

1. licensed TV broadcasters will be obliged to pay
1.1% of their gross income for the previous year to
the Agency for Film;

2. cable-TV operators will pay likewise 2.5 %of their
gross income;

3. internet service providers likewise 2.5%;

4. legal entities organising gambling activities like-
wise 1.3%;

5. legal entities publicly showing films likewise 5%;

6. legal entities distributing, lending, or selling films
likewise 1.3%.

The non-governmental organisation Media Develop-
ment Centre (MDC) suggests a reduction in broadcast-
ers’ financial obligations: “We suggest to the Govern-
ment not to impose any new taxes on the electronic
media and to fund the Film Agency from the State
budget.” MDC fears that “due to the previous expe-
riences with the Government’s advertising, this could
deepen the Government’s control over the media in
Macedonia”. The political advertising was also noted
as a concern in the EU Country’s Progress Report for
2013: “There are continued concerns about govern-
ment advertising spending, which is claimed by many
to be directed only towards pro-government media,
giving them a significant financial advantage.” Also,
the text of the law does not make a distinction be-
tween the different types of TV broadcasters, so ac-
cording to the representatives from MDC, those TV
channels that do not broadcast any film programming,
like music, news or other non-film genre channels,
should be excluded from the obligation.

The Association of Private Electronic Media of Mace-
donia (ZPMM) is concerned that the law could over-
burden the media companies, taking into account the
still existing financial obligations: “The fees we pay
to the collective rights management associations to-
gether with the obligation to pay part of our annual
gross income to the Agency for Film will reach more
than 5 or 6 per cent, if not even more, of our total
gross income.”. ZPMM announced that commercial
broadcasters are considering an appeal against the
act in the Constitutional Court.

• Çàêîí çà ôèëìñêà äåjíîñò , Ñëóæáåí âåñíèê íà ÐÌ
,461400. 82 îä 05.06.2013 ãîäèíà (Act on Film Activities, Official
Gazette no. 82, 5 June 2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16839 MK
• The former Yugoslav Republic of Macedonia 2013 Progress Report,
European Commission, SWD(2013) 413 final, 16 October 2013
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16768 EN
• ÇÀÊÎÍÎÒ ÇÀ ÔÈËÌÑÊÀ ÄÅJÍÎÑÒ ÏÐÅÄ ÓÑÒÀ-
ÂÅÍ ÑÓÄ (The reaction of ZPMM on the Act on Film Activities)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16840 MK

Borce Manevski
Independent Media Consultant

20 IRIS 2014-2

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16829
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16830
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16839
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16768
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16840


NL-Netherlands

Professional Soccer Players Cannot Claim Im-
age Rights Relating to the Broadcast of Soc-
cer Matches

On 10 December 2013, the Court of Appeal in Am-
sterdam found that soccer players have no claim to
image rights relating to the broadcast of their profes-
sional soccer matches. This confirms the judgment of
the District Court of Amsterdam on 24 February 2004.

Every player and club in the professional soccer busi-
ness in the Netherlands, is a member of the Royal
Dutch Soccer Union (KNVB). The clubs receive pay-
ment from the broadcasters and television stations for
the right to broadcast match reports or parts of the
match. The trade union for professional soccer play-
ers (VVCS), claimed that they had not received any
payment for the broadcasting of matches and match
reports since 2000.

VVCS argued that the soccer players therefore had a
right to compensation based on article 21 of the Copy-
right Act (CA). Article 21 states that the communica-
tion to the public of images without consent of the
person portrayed is unlawful where the person por-
trayed has a legitimate interest in opposing commu-
nication of his/her image to the public. The District
Court of Amsterdam considered whether the players
gave their (explicit or tacit) consent to the KNVB for
the broadcasting of the match. In its decision, the Dis-
trict Court concluded that this consent was in principle
contained in the employment contracts of players in
the professional soccer business.

The Court of Appeal considered the Supreme Court
judgment Cruijf v Tirion of 14 june 2013. In that case,
the Supreme Court found with regard to article 21 CA,
that a person whose image is portrayed without hav-
ing been commissioned by or on behalf of the persons
portrayed may oppose communication to the public
of the image without his/her consent, where the per-
son has a legitimate interest, to which the right of
expression and freedom of information under the cir-
cumstances must yield.

According to the Court of Appeal, the opposition of
the use of the players’ image rights was particu-
larly based on considerations of a commercial nature.
VVCS claimed that the absolute right of the soccer
players to commercial exploitation of their image right
is a legitimate interest and therefore outweighs the
right to freedom of expression. The Court did not
agree with this reasoning due to the fact that pro-
fessional soccer players receive compensation, in the
form of a fixed salary, for their participation in com-
petitions where the recordings are created and broad-
casted. It is, however, important that the images that

are broadcast relate to the activities of those involved
as part of a team as this portrayal will not affect the
commercial exploitation potential of the players.

The Court also found that there had been no agree-
ment or acknowledgment by the clubs that the play-
ers would have been entitled to financial arrange-
ments based on an attributable image right in addi-
tion to their income/salary.

• Gerechtshof Amsterdam, 10 December 2013, ECLI:NL:GBAMS:
2013:4501, KNVB c.s./VVCS (Court of Appeal Amsterdam, 10 Decem-
ber 2013, ECLI:NL:GBAMS: 2013:4501, KNVB c.s. v VVCS)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16856 NL

Denise van Schie
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

‘Undercover in the Netherlands’ - Broadcast
Held to Fall Within the Public Watchdog Role
of the Media

On 4 December 2013, the District Court in Amster-
dam ruled that the broadcasting of a programme by
Dutch television show ‘Undercover in Nederland’ (Un-
dercover in the Netherlands), which detailed the dan-
gers of finding sperm donors on the Internet, fell
within the responsibility of the media to spread infor-
mation and ideas of public interest and to execute its
vital role of public watchdog.

The Court further stated that there was no need to
consider the question of whether women who use the
Internet to find sperm donors could be seen as a vul-
nerable group of “victims” that need protection, since
they are considered to belong to a public that needs
to be well informed about the relevant facts and cir-
cumstances involving the decision to do business with
a sperm donor on the Internet. The programme in
question focused on the particularities of the plaintiff
in the present case. The plaintiff had offered his ser-
vices as a sperm donor over the Internet from 2009
until mid-2011. During this time, he came into contact
with several prospective mothers. A standard agree-
ment between the plaintiff and the prospective moth-
ers took place in which the plaintiff was not financially
compensated for his sperm. In the agreements, the
plaintiff guaranteed that he was in good health. The
plaintiff, however, failed to disclose the fact that he
had been diagnosed with Asperger syndrome (AS) in
2008, which is regarded as a hereditary health condi-
tion.

‘Undercover in Nederland’ recorded and showed an
interview with the plaintiff with a hidden camera.
During the interview, the plaintiff was asked ques-
tions about his health condition by an undercover em-
ployee of the show who pretended to be a prospective
mother. The plaintiff made guarantees of his health by

IRIS 2014-2 21

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16856


showing his blood results to the undercover reporter.
However, the plaintiff did not mention his diagnosis
of AS when the reporter questioned him on whether
there were any hereditary diseases in his family. While
leaving the interview, the plaintiff was confronted with
the camera. The plaintiff was made unrecognisable in
the broadcast through the use of pixilation and by the
distortion of his voice. As well as this, his name was
never mentioned. The plaintiff, however, claimed that
there was an unjustified interference with his right to
respect for his private life.

In evaluating the balance of the competing rights at
issue in this case, the judge considered that the act
of donating sperm can be regarded as an activity that
falls within the respect for private life. On the other
hand the plaintiff was not recognizable in the por-
trayal. The media company (SBS) only broadcasted
information that was necessary to inform the public
of the fact that a sperm donor, plaintiff, who was not
disclosing the fact that he suffers from Asperger syn-
drome, was actively operating on the internet. As well
as this, the hidden camera was used to attain further
evidence for this allegation. The judge stated that
there was sufficient evidence to determine that the
plaintiff did indeed suffer from this syndrome. Due to
the aforementioned facts, the judge ruled that SBSs’
interest in informing the public outweighed the plain-
tiff’s respect of private life.

• Rechtbank Amsterdam, 04/12/2013, C/13/531572 (District Court in
Amsterdam, 4 December 2013, C/13/531572)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16855 NL

Valeria Boshnakova
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

PT-Portugal

Portuguese Supreme Court’s Decision on the
Absence of Licensing for the Use of Extra
Speakers

On 16 December 2013, the Portuguese Supreme
Court of Justice published a decision (Ruling no.
15/2013, File no. 124/11.9GAPVL.G1 -A.S1, 3rd Sec-
tion, dated 13 November) which states that additional
speakers connected to a television in commercial pub-
lic spaces, with the intention of amplifying the sound,
do not constitute a new use of the work and there-
fore do not require further permission of authors. Ac-
cording to the decision, the use of autonomous sound
expansion devices on radio or television is not a re-
transmission of the broadcast work, meaning that it
does not require an extra authorization and conse-
quently it is not a crime of usurpation, as laid down
in articles 149º, 195º and 197º of the Author’s Right

and Related Rights Code. Part of the court’s reason-
ing is that there is a distinction between “communi-
cation” and “reception”. While this practice is not of
“reception-transmission”, the principle of freedom of
reception prevails as it is the terminus of the transmis-
sion process and necessary authorisations take place
at the earlier stages for broadcasting. This is, ac-
cording to the Portuguese Supreme Court of Justice,
an activity of “reception-amplification” which guaran-
tees that what is broadcast remains the same, without
copyright violations.

In short, this case derives from an appeal from a
first instance decision (of the Tribunal da Relação de
Guimarães), since there were two contradictory deci-
sions on the subject. On the one hand, a decision (first
instance decision of the Court placed in Guimarães
city - Process no. 124/11.9GAPVL.G1, dated 7 January
2013), considered that the cafe owner was not infring-
ing the law by using three speakers connected to a TV
set when a music channel was being broadcast. Ac-
cording to the Court, it was a matter of reception and
it did not require authorization from authors. A po-
lice inspection of the cafe, however, led to the seizure
of the equipment and to criminal procedures against
the owner based on the absence of authorization for
broadcasting protected works. On the other hand, the
Public Attorney’s appeal was also based on a contrary
decision (first instance decision of the Court placed in
Guimarães city - Process no. 974/07-2, dated 2 July
2007), from the same court, on a similar issue. In this
case, the court considered that a crime of usurpation
had occurred due to the fact that the defendant did
not just receive the broadcast signal but modeled and
directed it through the use of four sound speakers.

The decision from the Supreme Court of Justice rep-
resents a major departure from previous decisions of
other courts and it is an Acórdão de Fixação de Ju-
risprudência (a type of decision with the role of creat-
ing precedent) due to its character of providing non-
binding interpretative guidelines for lower courts.

The Portuguese Society of Authors (Sociedade Por-
tuguesa de Autores) has publicly announced its dis-
agreement with the SC decision; it argues that this
ruling is opposed to certain EU directives, which have
been implemented into national law in Portugal, and
to the jurisprudence of the Court of Justice of the Eu-
ropean Union.

• Acórdão do Supremo Tribunal de Justiça n.º 15/2013 (Proc. n.º
124/11.9GAPVL.G1 -A.S1 — 3.ª Secção) publicado no Diário da
República, 1.ª série — N.º 243 — 16 de dezembro de 2013 (Supreme
Court of Justice Ruling no. 15/2013, File no. 124/11.9GAPVL.G1 -A.S1,
3rd Section, published in the oficial news bulletin no. 243, 1st. Series,
16 December 2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16876 PT

Mariana Lameiras & Helena Sousa
Communication and Society Research Centre,

University of Minho

22 IRIS 2014-2

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16855
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16876


RO-Romania

Modifications of Public Broadcasters Law

On 18 December 2013, the Romanian Government is-
sued the Ordonanţa de Urgenţă nr. 110/2013 pen-
tru completarea Legii nr. 41/1994 privind organi-
zarea şi funcţionarea Societăţii Române de Radiodi-
fuziune şi Societăţii Române de Televiziune, cu mod-
ificările şi completările ulterioare (Emergency De-
cree no. 110/2013 on the completion of Law no.
41/1994 on the organisation and operation of the Ro-
manian Radio Broadcasting Corporation (RRBC) and
the Romanian Television Corporation (RTC), with fur-
ther modifications and completions). According to the
Emergency Decree, the permanent offices of the Sen-
ate and Chamber of Deputies of the Parliament are
allowed to appoint an interim Director General of pub-
lic radio or television for a period of 60 days, if the
plenum of the Parliament cannot meet the quorum
legally required to appoint the Boards of Administra-
tion of the public radio and TV broadcasters (TVR;
see IRIS 1998-8/16, IRIS 2000-4/18, IRIS 2003-8/25,
IRIS 2013-5/37, and IRIS 2013-10/36).

Two new paragraphs will be introduced after Art. 46
(7) of the Law no. 41:

“(8) If the plenum of the Romanian Parliament cannot
meet the quorum required by law, the permanent of-
fices of the Senate and Chamber of Deputies appoint
an interim General Director of the company for a pe-
riod of 60 days.” and

“(9) Notwithstanding the provisions of Art. 30 (2)
throughout the interim period, the interim Director
General conducts current administrative activities of
the company.”

The Emergency Decree was meant to solve the prob-
lem of TVR’s management. TVR’s Board of Admin-
istration was dismissed on 10 December 2013, after
the rejection of TVR’s 2012 activity report. Due to a
political deadlock within the parliamentary majority,
the Government decided to issue the Emergency De-
cree, to avoid a blocking of the appointment of the
management of the public media institutions. In the
meantime, the ruling majority succeeded in appoint-
ing an interim Director General with a large majority;
a famous Romanian writer, political scientist, and TV
producer. He will be in office until a new Board of Ad-
ministration and a new President and CEO of TVR are
appointed by the Parliament.

Meanwhile, the Chamber of Deputies (Lower Chamber
of Parliament) adopted on 17 December 2013 a mod-
ified form of the Proiectul de lege pentru modificarea
şi completarea Legii nr. 41/1994 privind organizarea
şi funcţionarea Societăţii Române de Radiodifuziune

şi Societăţii Române de Televiziune (Draft Law on the
modification and completion of the Law no. 41/1994
on the organisation and operation of the Romanian
Radio Broadcasting Corporation and of the Romanian
Television Corporation).

The Draft Law was meant to increase state budget
funding for the production and broadcasting of radio
and TV programmes addressing foreign countries as
well as for the option of Romanian public broadcasters
to set up private legal persons, to become associates
of such entities, or to buy shares of existing firms
and corporations. The Draft Law had been adopted
by the Parliament but was returned to the Parliament
by the Romanian President. After the disputed provi-
sions have been clarified, the President will no longer
have the right to reject the Draft Law, but he could still
challenge the Law before the Constitutional Court.

According to the new draft adopted by the deputies,
Art. 42 (1) stipulates as follows:

“The funding needed for production and broadcast-
ing of radio and television transmissions to foreign
countries will be provided by state budget. The same
applies for legal entities established by or in which
the RRBC and the RTC respectively are associates or
shareholders as well as for the development of this
activity.”

Art. 43 will have a new paragraph (2):

“In order to extend and develop specific activities in
the country or abroad, the RRBC and the RTC may
establish, with consent of the standing parliamentary
Committees on Culture, private legal persons, with or
without profit, may become associated in such entity,
or, where appropriate, may purchase shares of an ex-
isting company.”

• Ordonanţa de Urgenţă nr. 110/2013 pentru completarea Legii nr.
41/1994 privind organizarea şi funcţionarea Societăţii Române de
Radiodifuziune şi Societăţii Române de Televiziune, cu modificările
şi completările ulterioare (Emergency Decree no. 110/2013 on the
completion of the Law no. 41/1994 on the organisation and operation
of the Romanian Radio Broadcasting Corporation and the Romanian
Television Corporation, with further modifications and completions)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16847 RO
• Proiectul de lege pentru modificarea şi completarea Legii nr.
41/1994 privind organizarea şi funcţionarea Societăţii Române de Ra-
diodifuziune şi Societăţii Române de Televiziune - forma adoptată de
Camera Deputaţilor (Draft Law on the modification and completion of
the Law no. 41/1994 on the organization and operation of the Roma-
nian Radio Broadcasting Corporation and of the Romanian Television
Corporation - the form adopted by the Chamber of Deputies)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16848 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

Draft Proposals for Modification and Comple-
tion of Audiovisual Law

Several Romanian Members of Parliament issued

IRIS 2014-2 23

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=1998-8/16&id=14530
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2000-4/18&id=14530
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2003-8/25&id=14530
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-5/37&id=14530
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-10/36&id=14530
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16847
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16848


two Draft Laws for the modification and comple-
tion ofLegea Audiovizualului nr. 504/2002 cu modi-
ficările şi completările ulterioare (Audiovisual Law no.
504/2002 with further modifications and completions
- see IRIS 2002-7/28, IRIS 2010-1/36, IRIS 2011-4/31,
IRIS 2011-7/37, IRIS 2013-3/26, IRIS 2013-6/27).

The first Draft Law, initiated by 107 deputies and sen-
ators, handed under ordinary procedure to the Cham-
ber of Deputies (lower Chamber), is meant to com-
plete the Audiovisual Law to offer protection to per-
sons who are deaf and those who have a hearing dis-
ability.

According to the first Draft Law, after Art. 41 of the
Audiovisual Law, a new Art. 42 will be introduced,
according to which persons who are deaf or have a
hearing disability have the right of access to audiovi-
sual media services, depending on the broadcasters’
technological possibilities. The television programme
services with national coverage have to daily inter-
pret at least 30 minutes of news programmes, de-
bates and analysis on current political and economic
issues using both sign language and subtitling. The
television programme services with national coverage
have to interpret using sign language and to offer, at
the same time, subtitles for their programmes of ma-
jor importance, either in whole or in summary. The
programmes dedicated to persons who are deaf and
persons with a hearing disability will have to be clearly
marked both visually and verbally.

Because of their more reduced technological capac-
ities, programme services with local coverage can
choose if they will offer sign language interpretation
and subtitles, or if they will offer only one of these
technical possibilities. Accordingly, the local stations
have to interpret daily at least 30 minutes of news
programmes, debates and analysis on current politi-
cal and economic issues using either sign language or
subtitling. The broadcasters with local coverage will
also have to interpret using sign language or subtitles
for their programmes of major importance, in whole
or in summary.

According to the second Draft Law, the modification
of Art. 86 of the Audiovisual Law is meant to pre-
cisely transpose the Audiovisual Media Service Direc-
tive 2010/13/EU and to ensure free access to events
of high public interest for broadcasters. The existing
form of Art. 86 foresees that (1) any broadcaster es-
tablished in the European Union has access on a fair,
reasonable and non-discriminatory basis to events of
high interest to the public exclusively transmitted by
a broadcaster under Romanian jurisdiction, in order to
be enabled to produce short news items, and (2) the
broadcaster under Romanian jurisdiction that has ac-
quired exclusive rights to an event of high interest to
the public is required to provide access under the pro-
visions of paragraph (1) for one broadcaster in each
EU member state.

The existing stipulations are considered ambiguous
under Art. 15(2) of Directive 2010/13/UE. They are

restricting or limiting the access to events of major
importance to a single broadcaster per member state.
This is considered a violation of the right to freedom
of information. The Draft Law foresees in a new Art.
86 of the Audiovisual Law that (1) any broadcaster
under the jurisdiction of Romania or another EU mem-
ber state has access on a fair, reasonable and non-
discriminatory basis to events of high interest to the
public exclusively transmitted by a broadcaster under
Romanian jurisdiction, with a view to making short
news items, in compliance with Art. 85, and (2) for
the broadcasters under the jurisdiction of the same EU
member state as the broadcaster that has obtained
exclusive rights to the event, the access necessary for
the production of short news items has to be provided
to the respective broadcaster.

• Propunerea legislativă pentru completarea Legii audiovizualului nr.
504/2002 - forma ini̧tiatorului (Draft Law on the completion of the
Audiovisual Law no. 504/2002 - as initially submitted)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16841 RO
• Propunerea legislativă pentru modificarea art. 86 din Legea au-
diovizualului nr. 504/2002 - forma ini̧tiatorului (Draft Law on the mod-
ification of Art. 86 of the Audiovisual Law no. 504/2002 - as initially
submitted)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16842 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

Senate Rejects Modification of Cinematogra-
phy Government Decree

On 6 November 2013, the Romanian Senate (Up-
per Chamber of Parliament) rejected the Draft Law
on the modification of the Ordonanţa Guvernului nr.
39/2005 privind cinematografia (Government Decree
no. 39/2005 on Cinematography) with a large ma-
jority (see IRIS 2003-2/23). The final decision will be
taken by the Chamber of Deputies (Lower Chamber).

According to the Draft Law, Article 17 of the Govern-
ment Decree no. 39/2005 on Cinematography, mod-
ified by Law no. 328/2006, would be repealed. Art.
17 decrees that the public Romanian Television TVR
contributes 15% of its advertisment income to the
Fondul cinematografic (Cinematography Fund) on a
yearly basis to support national cinematography film
production. At the request of producers, TVR has the
option to finance film production directly with up to
50% of the mentioned sum, under the condition of
notice to the Centrul Naţional al Cinematografiei (Na-
tional Cinematography Centre - CNC).

The Draft Law was intended to correct what the spon-
sors claimed to be a discriminatory treatment of the
public broadcaster. According to Art. 13 (1) b) of the
Government Decree no. 39/2005, modified through
the Law no. 328/2006, all the television providers

24 IRIS 2014-2

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2002-7/28&id=14528
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-1/36&id=14528
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-4/31&id=14528
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-7/37&id=14528
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-3/26&id=14528
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-6/27&id=14528
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16841
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16842
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2003-2/23&id=14529


(public and commercial) were already obliged to con-
tribute 4% of their advertisement incomes to the Cin-
ematography Fund, which meant that TVR would con-
tribute to the Cinematography Fund twice (15% and
4% of advertisement income).

The Romanian Government issued a negative opin-
ion on the Draft Law, considering that the repeal of
Art. 17 would deplete the financial means of the Cin-
ematography Fund, since there had just been another
reduction: the obligation of gambling operators to
contribute 4 % of their profit to the Cinematography
Fund had just been repealed.

TVR has big financial problems due to mismanage-
ment. The Draft Law would have partially helped the
public broadcaster to recover from its difficult finan-
cial situation. TVR is funded by a licence fee, its own
incomes (mainly advertising) and state subsidies.

• Propunerea legislativă pentru modificarea Ordonanţei Guvernului
nr. 39/2005 privind cinematografia - forma ini̧tiatorului (Draft Law
on the modification of the Cinematography Government Decree no.
39/2005 - as initially submitted)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16844 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

SE-Sweden

The Swedish Broadcasting Commission Pro-
poses List Of Major Events

According to Section 5:9 of the Swedish Radio
and Television Act (RTL), which implements Direc-
tive 2010/13/EU on Audiovisual Media Services, the
Swedish Government may adopt draft regulations on
events that are considered as being of major impor-
tance for Swedish society (list of major events). Such
events must be broadcast on free television to which
a substantial proportion of the public has access As
far as the notion ‘substantial part of the public’ is con-
cerned, the Swedish Broadcasting Commission (SBC)
considers this criterion to be fulfilled if a television
programme service can be received by at least 85%
of the population.

In February 2013, the Swedish Government assigned
the SBC with the task of submitting a proposal on how
a list of major events could potentially be drafted. The
mandate also included obtaining opinions from stake-
holders. A list of major events must ultimately be ap-
proved by the European Commission, which, amongst
others, will examine whether the list complies with EU
law.

The SBC’s report was delivered on 15 November 2013
and included the following proposal for a list of major
events:

a) The Summer and Winter Olympic Games;

b) The FIFA World Cup for men and women: qualifying
games and final tournament matches with Swedish
participation, and semi-finals and finals;

c) The UEFA European Football Championship for men
and women: qualifying games and final tournament
matches with Swedish participation, and semi-finals
and finals;

d) The FIS Nordic World Championship;

e) The IAAF World Athletics Championships;

f) The IIHF Ice Hockey World Championship for men:
matches with Swedish participation, and semi-finals
and finals;

g) Vasaloppet; and

h) The Nobel Banquet.

From the report it can be concluded that most stake-
holders are not supportive of the adoption of a list
of major events. These stakeholders believe that the
market functions well already and that such a list is
unnecessary. Conversely, the stakeholders in favour
of a list consider that it could be an insurance against
major events being broadcast on pay television chan-
nels in the future.

It remains to be seen how and if the report will lead to
any actions by the Swedish Government.

• List of major events (translation of the draft report), Swedish Broad-
casting Authority
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16852 EN

Erik Ullberg and Michael Plogell
Wistrand Advokatbyrå

SK-Slovakia

Fine for Promotion of Marihuana Dismissed

The Supreme Court (“Court”) overruled the decision
of the Council for Broadcasting and Retransmission
of the Slovak Republic (“Council”) with its ruling of
30 October 2013, imposing a fine of EUR 500 on a
provider of audiovisual on-demand services for the
open promotion of marihuana usage. The Court’s de-
cision became final on 27 November 2013.

The provider (also publisher of Slovakia’s largest
tabloid) disseminated an interview with a young hip
hop artist about his comment on “thanking the green
magical herb for inspiration” during his acceptance
speech at the major Slovak musical awards (covered

IRIS 2014-2 25

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16844
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16852


by national media). During the interview, it was made
clear that “the magical herb” in question is mari-
huana. The young artist stated that although mari-
huana is not for everyone it is “blessing” for others
and claimed that marihuana is much safer than the
widely tolerated alcohol.

The provider argued that he was merely covering a
public event and statements that were made in the
context thereof. Such media coverage must be con-
sidered as information in the public interest and thus
highly protected under the freedom of speech and
media.

The Council stated in its decision that the topic of
the interview itself did not constitute a violation of
valid legislation. The Council, however, contested the
manner in which the interview was conducted. Par-
ticularly the humorous comments of the reporter that
trivialised and justified the statements of the artist.
The Council therefore assumed that the provider did
not only inform but rather openly promoted illegal nar-
cotics.

In its appeal, the provider stressed that the Council
did not fully take into account all the presented argu-
ments. The Council did not sufficiently analyse the
context of the interview and thus misinterpreted the
comments of the reporter even though the provider
referred to the decisions of the European Court of Hu-
man Rights to support the significance of the context
analysis in cases involving freedom of speech and me-
dia. According to the provider, the interview was a
legitimate effort to find out whether the young artist
tried to start a public debate on a relevant subject
or whether he was simply trying to draw attention to
himself.

The Court agreed with the objections raised in the ap-
peal. Although the Court did not express its opinion
on whether the programme actually promoted illegal
narcotics, it, however, stated that the Council ignored
relevant arguments raised by the provider. The Coun-
cil analysed the interview only with respect to Slovak
legislation and omitted to interpret the case according
to the standard of Article 10 of the European Conven-
tion on Human Rights. Overall, the Court considered
the reasoning of the decision biased and formalistic
and thus unlawful. Therefore, the Court overruled and
returned the decision to the Council for a new proce-
dure.

• Najvyšší súd, 6Sž/3/2013, 30.10.2013 (Decision of the Supreme
Court of 30 October 2013, 6Sž/3/2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16873 SK

Juraj Polak
Office of the Council for Broadcasting and

Retransmission of Slovak Republic

New Telecom and Postal Regulatory Author-
ity

On 27 November 2013, the Slovak Parliament passed
the Act No. 402/2013 Coll. on the Regulatory Author-
ity for Electronic Communications and Postal Services
(hereinafter “Act”). The Act was signed by the Presi-
dent and entered into force on 1 January 2014.

The Act merges two preceding regulatory authorities:
the Telecommunications Regulatory Authority of the
Slovak Republic and the Postal Regulatory Office. The
new regulatory authority takes over all competences
of the preceding authorities and acts as universal suc-
cessor of all rights and obligations. The objective of
the merge is the lowering of costs. According to the
Act’s official reasoning, projected savings for the first
three years of the new regulatory authority in charge
amount to more than 1.1 million EUR.

The new regulatory authority is constituted as in-
dependent body outside of the regular governmen-
tal structure with funding separated from the gen-
eral state budget. The new regulatory authority is
presided over by a chairman, who is elected and dis-
missed by the National Council upon proposal of the
Government. The chairman, in times of absence, is
deputised by the vice-chairman who is also appointed
and dismissed by the Government. The term of office
for the chairman and vice-chairman is six years with
limitation to two consecutive terms.

Subjects of regulation may appeal against decisions
of the regulatory authority through a two tier system.
The first tier is the review by the regulatory authority
itself. In case of a rejection, there is an appeal to the
Najvyšší súd Slovenskej republiky (Supreme Court of
Slovakia) as the second tier.

The independence and professional integrity of the
chairman and vice-chairman is supervised by a desig-
nated parliamentary committee. The committee may
(upon request or on its own account) start proceed-
ings to protect public interests or to prevent conflicts
of interest. The committee is entitled to impose fines
and, in case of severe offenses, its decision may lead
to the dismissal of the chairman and vice-chairman. In
this case, the committee’s decision requires approval
by the parliament with a 60% majority. The chairman
and vice-chairman may appeal against the decision of
the committee to the Ústavný súd Slovenskej repub-
liky (Constitutional Court of Slovak Republic).

• Zákon z 27. novembra 2013 o Úrade pre reguláciu elektronických
komunikácií a poštových služieb a Dopravnom úrade a o zmene a
doplnení niektorých zákonov (Act No. 402/2013 Coll)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16851 SK

Juraj Polak
Office of the Council for Broadcasting and

Retransmission of Slovak Republic

26 IRIS 2014-2

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16873
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16851


US-United States

Court Vacates Key Provisions of FCC’s Net
Neutrality Order

On 14 January 2014, a Federal Court vacated key
provisions of the Federal Communication Commis-
sion’s (“FCC”) Net Neutrality Order (“Order”) that was
passed in December 2010. The Order imposed dis-
closure, anti-blocking, and anti-discrimination require-
ments on broadband providers (“providers”) in an at-
tempt to prevent them from blocking or degrading the
quality of their end-user subscribers’ access to web-
sites. The Court affirmed the FCC’s general authority
to regulate the Internet by encouraging the deploy-
ment of broadband infrastructure on a reasonable and
timely basis but found that the anti-blocking and anti-
discrimination requirements contravene specific pro-
hibitions contained in the Telecommunications Act of
1996 (“Act”).

Under the Act, the types of regulations that are
permitted to be imposed on an entity depend on
whether it is deemed a telecommunications service
or information service. The Court thus explained
that since the FCC designated providers as informa-
tion service providers in 2008, the deciding question
was “whether the Order obligates providers to act
as telecommunication carriers.” The Court found that
language of the anti-discrimination and anti-blocking
mandates mirrors the language of the statutory re-
quirements imposed on telecommunications carri-
ers. Specifically, it pointed to the anti-discrimination
mandates to “furnish [04046] communication service
upon reasonable request” and hold themselves out
“to serve the public indiscriminately,” and the anti-
blocking mandates to provide a minimum level of ac-
cess for free and not “make any unjust or unreason-
able discrimination”.

While it struck down key provisions, the Court also ex-
plained in dicta that there may be sufficient grounds
for upholding the anti-blocking provision because “it
leaves sufficient room for individualized bargaining
and discrimination terms so as not to run afoul of the
statutory prohibitions on common carrier treatment”
such that a provider may consistent with the rule “still
act as [an information service provider]”. However, it
did not rely on this argument because it was not relied
on by the FCC.

• United States Court of Appeals for the District of Columbia Circuit,
14 January 2014, No. 11-1355
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17307 EN

Jonathan Perl
Locus Telecommunications, Inc.

IRIS 2014-2 27

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17307


Agenda

Book List

Code thématique Larcier- droit de la presse écrite et
audiovisuelle Larcier, 2014 ISBN-13: 978-2804431860
http://www.larciergroup.com/
Castendyk, O., Fälle zum Medienrecht C.H.Beck, 2014
ISBN-13: 978-3406597671
http://rsw.beck.de/rsw/default.asp

Fechner, F., Medienrecht. Lehrbuch des gesamten
Medienrechts unter besonderer Berücksichtigung von
Presse, Rundfunk und Multimedia UTB GmbH, Stuttgart,
2014 ISBN-13: 978-3825241483 http://www.utb.de/
Smartt, U., Media and Entertainment Law Routledge, 2014
ISBN 978-0415662703 http://www.routledge.com/
Fosbrook, D., Laing, A. C., The Media and Business
Contracts Handbook Bloomsbury Professional, 2014 ISBN
978-1780434797 http://www.bloomsburyprofessional.com/

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

28 IRIS 2014-2

http://www.larciergroup.com/
http://rsw.beck.de/rsw/default.asp
http://www.utb.de/
http://www.routledge.com/
http://www.bloomsburyprofessional.com/

	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Perinçek v. Switzerland
	European Court of Human Rights: Österreichische Vereinigung zur Erhaltung, Stärkung und Schaffung eines wirtschaftlich gesunden land- und forstwirtschaftlichen Grundbesitzes v. Austria
	Council of Europe: Ministerial Conference on Freedom of Expression and Democracy in the Digital Age
	NATIONAL
	AT-Austria
	BKS Bans ORF World Ski Championships App
	BKS on Programme-Specific Advertising in ORF Media Library
	BG-Bulgaria
	Reduction of Public Television State Funding in 2014
	CH-Switzerland
	Federal Court Orders SRG to Broadcast Advertising Spots Critical of SRG
	Appeal Court Fines Facebook User for Death Threat
	CZ-Czech Republic
	Pre-Election Broadcasting in Czech Television
	DE-Germany
	BVerfG Confirms Court Control over Copyright Remuneration
	BayVGH Overturns KJM’s Teletext Ban
	OLG Hamm Rules that YouTube Fatal Accident Video Does not Need to be Deleted
	Use of Image for Third-Party Advertising Breaches Own Image Rights
	Düsseldorf District Court Rejects Claim Based on Fraudulent-Filesharing Caution
	ES-Spain
	Constitutional Court Uphold Rights to Personal Image and Honour of a Disabled Person
	Creation of National Commission for Markets and Competition
	FI-Finland
	New Provisions on Extended Collective Licence for Archives
	FR-France
	Conseil d’Etat Cancels Approval of Canal Plus’ Purchase of Direct 8 and Direct Star
	New Methods and Constitutional Details for CSA Sanctions Procedure
	The CSA Proposes Clearer, Simpler Regulation of On-Demand AVMS
	Report on Financing Cinematographic Production and Distribution in the Digital Era
	GB-United Kingdom
	RT Breached Impartiality Requirements in Programme on Syria
	IE-Ireland
	Recent Broadcasting Complaints Decisions
	Further Copyright Blocking Injunctions Granted
	Commercial Digital Terrestrial Television Licensing Process will not be Reopened
	MK-"the Former Yugoslav Republic Of Macedonia"
	New Law on Film Activities Fostering Film Productions in Macedonia
	NL-Netherlands
	Professional Soccer Players Cannot Claim Image Rights Relating to the Broadcast of Soccer Matches
	‘Undercover in the Netherlands’ - Broadcast Held to Fall Within the Public Watchdog Role of the Media
	PT-Portugal
	Portuguese Supreme Court’s Decision on the Absence of Licensing for the Use of Extra Speakers
	RO-Romania
	Modifications of Public Broadcasters Law
	Draft Proposals for Modification and Completion of Audiovisual Law
	Senate Rejects Modification of Cinematography Government Decree
	SE-Sweden
	The Swedish Broadcasting Commission Proposes List Of Major Events
	SK-Slovakia
	Fine for Promotion of Marihuana Dismissed
	New Telecom and Postal Regulatory Authority
	US-United States
	Court Vacates Key Provisions of FCC’s Net Neutrality Order

