
IRIS 2013-10

INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Belpietro v. Italy . . . . . . . 3
European Court of Human Rights: Von Hannover no. 3
v. Germany . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Parliamentary Assembly: Resolution on National Secu-
rity and Access to Information . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4

EUROPEAN UNION
Court of Justice of the European Union: National Courts’
Jurisdiction for Copyright Infringement in other Member
States . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
General Court: Funding for France Télévisions Validated . . . 5
European Commission: Public consultation on Crowd-
funding in the EU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6

UNITED NATIONS
Committee on the Elimination of Racial Discrimination:
New General Recommendation Combating Racist Hate
Speech . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

NATIONAL

AT-Austria

New ORF Facebook Ban Temporarily Suspended . . . . . . . . . . 8
Federal Communications Board on Labelling of Split-
Screen Advertising. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8

BA-Bosnia And Herzegovina

Regulatory Agency Proposes Limitation of Advertising in
Public Service Broadcasting. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

BG-Bulgaria

Reports on the Activity of the Council for Electronic Me-
dia in 2012 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

CY-Cyprus

Amendments Proposed for Law on Public Service Broad-
caster . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
Extensive Amendments Proposed for Act on Radio Tele-
vision Organisations . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10

DE-Germany

Rhineland-Palatinate Administrative Court of Appeal
Finds “Hasseröder Männercamp” Product Placement In-
admissible . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
Berlin-Brandenburg Administrative Court of Appeal De-
nies Right to Information on MPs’ Use of Spending Al-
lowance . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
Schleswig-Holstein Administrative Court Lifts Facebook
Fan Page Ban . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12
Administrative Court of Appeal Approves Registration
Data Comparison for Licence Fee Collection . . . . . . . . . . . . .13

Berlin Administrative Court Bans Regional Advertising
on National Channel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
WDR Broadcasting Council Approves Original Live
Streaming Services . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
Act Against Dubious Business Practices in Force . . . . . . . . .15

FR-France

Novel’s Copyright Allegedly Infringed by a Television Se-
ries . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
CSA Charges France Télévisions with Allowing Excessive
Air-time for the Promotion of Works by their Presenters . .16
Adoption of Legislation Reforming the Public Audiovisual
Sector . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
Codicil to the Collective Agreement for the Cinema Sec-
tor Concluded in Favour of the Most Fragile Productions . .17
Under Threat, HADOPI Defends its Achievements . . . . . . . .17

GB-United Kingdom

Ofcom Issues Determinations in Two ODPS Appeals . . . . . .18
Ofcom Considers Broadcast of Offensive Material not
Justified by its Context . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19
Banned Advertisement for Short-term Lender was ‘So-
cially Irresponsible’ says ASA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19

IE-Ireland

Pirate Bay Blocked and Three-Strikes Protocol Continues. .20
Recent Broadcasting Complaints Decisions . . . . . . . . . . . . . .21

IT-Italy

Council of State Upholds RAI’s Obligation to Provide Pro-
grammes Free-to-air to all Distribution Platforms. . . . . . . . .21

LU-Luxembourg

Act on the Creation of a New Media Authority . . . . . . . . . . . .22

LV-Latvia

Electronic Media Council Suggests Amendments to Me-
dia Act. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23

NL-Netherlands

Collecting Society VEVAM Cannot Claim Compensation
from Cable Companies. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24

RO-Romania

Audiovisual Media Licence Suspension upon Insolvency
Proceedings . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24
Modification and Completion of Law on Romanian Public
Broadcaster . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25

US-United States

Anti-Revenge Porn Bill and Right to Be Forgotten intro-
duced in California. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26



Editorial Informations

Publisher:
European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG
Tél. : +33 (0) 3 90 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int
Comments and Contributions to:
iris@obs.coe.int
Executive Director:
Susanne Nikoltchev
Editorial Board:
Francisco Javier Cabrera Blázquez, Editor (European
Audiovisual Observatory)
Michael Botein, The Media Center at the New York Law School
(USA) � Media Division of the Directorate of Human Rights of
the Council of Europe, Strasbourg (France) � Andrei Richter,
Faculty of Journalism, Moscow State University (Russian
Federation) � Peter Matzneller, Institute of European Media
Law (EMR), Saarbrücken (Germany) � Harald Trettenbrein,
Directorate General EAC-C-1 (Audiovisual Policy Unit) of
the European Commission, Brussels (Belgium) � Tarlach
McGonagle, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands)
Council to the Editorial Board:
Amélie Blocman, Victoires Éditions
Documentation/Press Contact:
Alison Hindhaugh
Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10;
E-mail: alison.hindhaugh@coe.int

Translations:
Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Brigitte Auel � Katharina Burger � France
Courrèges � Paul Green � Katherine Parsons � Marco Polo Sàrl
� Erwin Rohwer � Roland Schmid � Nathalie Sturlèse
Corrections:
Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) � Francisco Javier Cabrera Blázquez, European
Audiovisual Observatory � Annabel Brody, Institute for
Information Law (IViR) at the University of Amsterdam (The
Netherlands) � Johanna Fell, European Representative BLM,
Munich (Germany) � Amélie Lépinard, Master - International
and European Affairs, Université de Pau (France) � Julie
Mamou � Candelaria van Strien-Reney, Law Faculty,
National University of Ireland, Galway (Ireland) � Martin
Rupp, Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken
(Germany)
Distribution:
Markus Booms, European Audiovisual Observatory
Tel.:
+33 (0)3 90 21 60 06;
E-mail: markus.booms@coe.int
Web Design:
Coordination: Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory � Development and Integration: www.logidee.com
� Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158
 2013 European Audiovisual Observatory, Strasbourg
(France)

http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int


INTERNATIONAL

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: Belpietro
v. Italy

The European Court of Human Rights has delivered
a new judgment against Italy for interfering with the
freedom of expression and public statements related
to the “war” between judges, prosecutors and the po-
lice in the context of combating the Mafia (see also
Perna v. Italy (GC), see IRIS 2003-8/2). The judgment
reflects a tension between the freedom of parliamen-
tary speech on the one hand, and the restrictions and
obligations on the media reproducing or publishing
statements by politicians covered by their parliamen-
tary immunity on the other hand (see also Cordova
no.1 and no.2 v. Italy, see IRIS 2003-7/2).

The applicant in this case is Maurizio Belpietro, who
at the relevant time was editor of the national daily
newspaper Il Giornale. In court in Strasbourg he com-
plained about his conviction for defamation after pub-
lishing an article by an Italian Senator, R.I. The article
by the Senator was a robust opinion piece analysing
the lack of results in combating the Mafia in Palermo.
The Senator more particularly criticised the Italian ju-
diciary and especially accused some members of the
public prosecutors’ office in Palermo of using political
strategies in their fight against the Mafia. Two pros-
ecutors, Guido Lo Forte and Giancarlo Gaselli consid-
ered some of the allegations in the Senator’s article as
damaging to their professional and personal reputa-
tions. They lodged a complaint for defamation against
Senator R.I. and Belpietro. Regarding the liability of
the editor of Il Giornale, the prosecutors relied on Ar-
ticle 57 of the Criminal Code, making the editor or
assistant editor of a newspaper responsible for lack of
control when publishing defamatory statements with-
out a sufficient factual basis.

Separate proceedings were brought against Senator
R.I. which ended in 2007 with a finding that there was
no case to answer, on the grounds that the Senator
had expressed his views in his capacity as a mem-
ber of the Senate, and was thus shielded by his par-
liamentary immunity based on Article 68§1 of the
Italian Constitution. The Senate accepted that the
statements published by Senator R.I. were related to
the exercise of his parliamentary functions. Belpi-
etro however was sentenced to a suspended term of
four months’ imprisonment and he was ordered to pay
substantial sums to each of the civil parties, adding to
a total amount of EUR 110,000. The Court of Appeal of
Milan considered some of the allegations against the

members of the judiciary as defamatory of Lo Forte
and Caselli.

Belpietro made an application to the Strasbourg
Court, alleging that his conviction for defamation had
amounted to a violation of his freedom of expression
guaranteed by Article 10 of the Convention. After re-
iterating extensively the general principles of its rel-
evant case law on the issue, including the balance
that has to be found between the prosecutors’ right to
his reputation based on Article 8 and the newspaper
editor’s right to freedom of expression based on Arti-
cle 10, the European Court is of the opinion that the
Italian authorities did not breach Article 10 in finding
Belpietro liable for publishing the defamatory article
of Senator R.I. Although the Court recognises that the
article concerned an issue of importance to society
that the public had the right to be informed about,
it emphasises that some of the allegations against
Lo Forte and Caselli were very serious, without suf-
ficient objective basis. Furthermore, the Court refers
to the obligation of an editor of a newspaper to control
what is published, in order to prevent the publication
of defamatory articles in particular. This duty does
not disappear when it concerns an article written by
a member of parliament, as otherwise, according to
the Court, this would amount to an absolute freedom
of the press to publish any statement of members of
parliament in the exercise of their parliamentary man-
date, regardless of its defamatory or insulting charac-
ter. The Court also refers to the fact that Senator R.I.
had already been convicted in the past for defamation
of public officials and to the fact that the newspaper
had given a prominent place to the Senator’s article
in the newspaper. However, as the Court considers
the sanction of imprisonment and the high award of
damages as disproportionate to the aim pursued, it
comes to the conclusion that solely for that reason
the interference by the Italian authorities amounted
to a breach of Article 10 of the Convention. The Court
especially draws attention to the fact that a sentence
of imprisonment (even if suspended) can have a sig-
nificant chilling effect and that the conviction was es-
sentially because of not having executed sufficient
control before publishing a defamatory article. There-
fore there were no exceptional circumstances justify-
ing such a severe sanction. A unanimous Court con-
cludes that Italy has violated Article 10 of the Con-
vention, awarding Belpietro just satisfaction in terms
of EUR 10,000 non-pecuniary damage and EUR 5,000
for costs and expenses.

• Arrêt de la Cour européenne des droits de l’homme (deuxième sec-
tion), Affaire Belpietro c. Italie, requête n◦ 43612/10 du 24 septembre
2013 (Judgment by the European Court of Human Rights (Second Sec-
tion), case of Belpietro v. Italy, Appl. No. 43612/10 of 24 September
2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16712 FR

Dirk Voorhoof
Ghent University (Belgium) & Copenhagen University

(Denmark) & Member of the Flemish Regulator for
the Media

IRIS 2013-10 3

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2003-8/2&id=14449
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2003-7/2&id=14449
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16712


European Court of Human Rights: Von Han-
nover no. 3 v. Germany

The European Court of Human Rights has delivered
a new judgment regarding a complaint by Princess
Caroline von Hannover that the German courts had
not sufficiently protected her right to privacy as guar-
anteed by Article 8 of the Convention, by giving too
much weight to the right of the press as guaranteed
by Article 5 of the German Constitution and Article 10
of the European Convention (see earlier also Von Han-
nover no. 1 v. Germany, IRIS 2004-8/2 and Von Han-
nover no. 2 v. Germany, IRIS 2012-3/1). This time the
Princess of Monaco lodged an appeal in Strasbourg
relating to the refusal by the German courts to grant
an injunction prohibiting any further publication of a
photograph of her and her husband. The photograph
that was the subject of the litigation was published in
the magazine 7 Tage in 2002. It was taken without the
Princess’ knowledge while on holiday and it illustrated
an article about the trend among the very wealthy to-
wards letting out their holiday homes. With reasoning
similar to that of Von Hannover no. 2, the European
Court could not find a violation of Article 8 of the Con-
vention.

The European Court refers to its judgments in Axel
Springer AG v. Germany and Von Hannover no. 2
v. Germany (see IRIS 2012-3/1) in which it set forth
the relevant criteria for balancing the right to respect
for private life (Article 8) against the right to freedom
of expression (Article 10). These were: contribution
to a debate of general interest; how well-known the
person concerned was; the subject of the report; the
prior conduct of the person concerned; the content,
form and consequences of the publication; and, in the
case of photographs, the circumstances in which they
were taken. The Court refers to the findings by the
German courts that, while the photograph in question
had not contributed to a debate of general interest,
the article with the litigious picture, however, reported
on the current trend among celebrities towards letting
out their holiday homes, which constituted an event
of general interest. The article did not contain par-
ticular information concerning the private life of the
Princess, as it focused on practical aspects relating
to the Von Hannover’s villa and its letting. The Court
also referred to the fact that the Princess and her hus-
band were to be regarded as public figures who could
not claim protection of their private lives in the same
way as individuals unknown to the public. The Euro-
pean Court concluded that the German courts had not
failed to comply with their positive obligations to pro-
tect the right of privacy in its confrontation with the
freedom of press. Therefore there had been no viola-
tion of Article 8 of the Convention.

• Arrêt de la Cour européenne des droits de l’homme (Cinquième
section), affaire Von Hannover n◦ 3 c. Allemagne, requête n◦8772/10
du 19 septembre 2013 (Judgment by the European Court of Human
Rights (Fifth Section), case of Von Hannover no. 3 v. Germany, Appl.
No. 8772/10 of 19 September 2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16720 FR

Dirk Voorhoof
Ghent University (Belgium) & Copenhagen University

(Denmark) & Member of the Flemish Regulator for
the Media

Parliamentary Assembly: Resolution on Na-
tional Security and Access to Information

The Parliamentary Assembly of the Council of Eu-
rope (PACE) adopted its Resolution 1954(2013) enti-
tled “National security and access to information” on
2 October 2013.

The Resolution emphasises the importance of trans-
parency, which includes access to information held
by public authorities, for democracy and good gov-
ernance as well as for the prevention of corruption.

The Resolution considers that well-defined national
security interests are valid grounds for withholding in-
formation held by public authorities. At the same time
it also emphasises that access to information is a “cru-
cial component” of national security, as it enables the
informed participation by citizens in the democratic
process and government scrutiny.

In its Resolution, the Assembly welcomes the adoption
of the “Global Principles on National Security and the
Right to Information” (“the Global Principles”) which
are designed to provide guidance to legislators and
officials in relation to establishing an appropriate bal-
ance between public interests in national security and
access to information. The Assembly calls on member
states of the Council of Europe to take these principles
into account in their legislation and practice concern-
ing access to information.

The Assembly stresses the importance of a number of
principles including:

- Information held by public authorities should be
freely accessible. Exceptions to this rule based on na-
tional security or other reasons must be provided by
law, pursue a legitimate aim and be necessary in a
democratic society;

- In order to prevent overly-broad exceptions to the
rule of free access to information, access to informa-
tion should be granted in situations where the public
interest in the information “outweighs the authorities’
interest in keeping it secret.”;

- “Whistle-blowers” who have acted in good faith and
followed procedures should be protected; and

4 IRIS 2013-10

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2004-8/2&id=14454
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-3/1&id=14454
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-3/1&id=14454
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16720


- Public oversight bodies should have relevant exper-
tise, powers of investigation and full access to pro-
tected information. Such bodies should also be inde-
pendent from the executive.

Finally, the Assembly calls on all member states,
which have not already done so, to sign and ratify
the Council of Europe Convention on Access to Offi-
cial Documents (see IRIS 2009-2/2).

• Parliamentary Assembly of the Council of Europe Resolution
1954(2013) National security and access to information, 2 October
2013.
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16723 EN FR
• Committee on Legal Affairs and Human Rights. National security
and access to information. Report Doc. 13293, 3 September 2013
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16724 EN FR

Annabel Brody
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Union: Na-
tional Courts’ Jurisdiction for Copyright In-
fringement in other Member States

On 3 October 2013, the Court of Justice gave a prelim-
inary ruling in the Case of Peter Pinckney v. KDG Medi-
atech AG, C-170/12, regarding the jurisdictional rules
set out in the Council Regulation (EC) No. 44/2001.

Mr Pinckney claimed to be the author of 12 songs
which were recorded by the group Aubrey Small on a
vinyl record. The record was then, without his con-
sent, reproduced on compact discs by an Austrian
company named Mediatech, which were subsequently
sold by companies in the United Kingdom on their
website. This website was accessible from Toulouse,
France, where Mr Pinckney lived. He sued Mediatech
before the Regional Court of Toulouse, where Mediat-
ech questioned the jurisdiction of the court. After an
appeal from the Court of Appeals of Toulouse, the case
came before the Court of Cassation which requested
a preliminary ruling with regards to the jurisdiction of
the French courts.

The Court noted that, in addition to the general rule
that attributes jurisdiction to the court where the de-
fendant is domiciled, the Regulation contains a special
jurisdictional rule in Article 5(3) for matters relating to
tort, delict or quasi-delict. Jurisdiction to hear such
actions is already established in favour of the court
seized, i.e. the court of the place where the harm-
ful event occurred or may occur subject to the follow-
ing conditions: where “the Member State in which the
court is situated protects the copyrights relied on by
the plaintiff”; and where “the harmful event alleged

may occur within the jurisdiction of the court seized”.
According to the Court, this place may vary according
to the nature of the right alleged to be infringed and
also depends on which court is best placed to ascer-
tain whether or not the alleged infringement is well
founded. It is, however, not required that the harmful
activity is ‘directed to’ the Member State of the court
seized.

The likelihood of such a harmful event occurring arises
from the possibility that a reproduction of the copy-
righted work can be obtained from a website which is
accessible from the Member State of the court seized.

Hence, the Court held that “in the event of alleged
infringement of copyrights protected by the Member
State of the court seized, the latter has jurisdiction
to hear an action to establish liability brought by the
author of a work against a company established in an-
other Member State and which has, in the latter State,
reproduced that work on a material support which is
subsequently sold by companies established in a third
Member State through an internet site also accessible
from the jurisdiction of the court seized.” However,
the jurisdiction of the court seized only extends to
the damage caused in the Member State of the court
seized.

• Judgment of the Court (Fourth Chamber) of 3 October 2013, Peter
Pinckney v. KDG Mediatech AG, Case C-170/12
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16721 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

Marco Caspers
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

General Court: Funding for France Télévi-
sions Validated

On 16 October 2013, the General Court of the Eu-
ropean Union validated the funding mechanism for
France Télévisions set up by 2009 legislation reform-
ing the public-sector audiovisual scene to compensate
for the abolition of advertising on the public-sector
group’s channels after 8 pm. The compensation took
the form of an annual budget subsidy and two taxes,
one on advertising spots, and the other on electronic
communications. In a decision on 20 July 2010, the
European Commission found that the State aid in the
form of a budget subsidy for France Télévisions was
compatible with the requirements of the internal mar-
ket, in accordance with Article 106 (2) of the TFEU.
The company TF1 contested the decision, and ap-
pealed to the General Court of the EU for its cancel-
lation, raising three arguments in support of its ap-
peal. Firstly, the applicant held that the Commission
had wrongly interpreted the connection between the

IRIS 2013-10 5

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-2/2&id=14457
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16723
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16724
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16721


new taxes and the funding of France Télévisions. Af-
ter closely-detailed examination, the Court found that
the Commission had not been wrong in believing that
no constraining connection could be established un-
der French regulations between the new taxes and
the aid granted to France Télévisions. In the absence
of any such connection, the Commission was right to
believe that the taxes were not an integral part of
the aid and therefore did not constitute part of the
mechanism. TF1 also held that, as a result of the new
taxes, the funding mechanism would be contrary to
Articles 49, 56 and 110 of the TFEU and to the rules
of derived law. The Court rejected this argument also
since, because the new taxes did not form part of the
mechanism of the aid measure at issue, the Commis-
sion was not required to appreciate their compatibil-
ity with European Union law as part of its examina-
tion of the measure. As the Commission had empha-
sised in the disputed decision, its appreciation did not
take into consideration the matter of the compatibility
of the taxes, taken as separate measures, with Euro-
pean Union law. Indeed France is currently the subject
of infringement proceedings regarding the compatibil-
ity of the tax on electronic communications with Arti-
cle 12 of Directive 2002/20/EC on the authorisation
of electronic communications networks and services.
TF1’s final argument in support of its appeal was that
there was a risk of over-compensation in the mech-
anism for funding France Télévisions, but the Court,
recalling the Commission’s mention of the possibil-
ity of such a risk in the justification for its decision,
felt that the Commission had expressed “clearly and
comprehensibly” in its appreciation that there was no
risk of over-compensation in the present case. TF1
also claimed that it was unable to contest the deci-
sion since it did not have at its disposal the docu-
ments on which the Commission had based its con-
siderations, but the Court did not allow the request for
these documents to be produced. The applicant also
criticised the Commission’s analysis, which it claimed
did not take account of France Télévisions’ economic
efficiency in carrying out its public-service mission:
compensation that was not strictly intended to re-
munerate the performance of public-service missions
but rather to smooth over the effects of bad manage-
ment would reinforce France Télévisions’ market po-
sition and thereby distort competition in a way that
was contrary to the interests of the Union. The Court
nevertheless recalled that the economic efficiency of
an undertaking in carrying out its public-service mis-
sion could not be used as an argument to contest
the Commission’s appreciation of the compatibility of
State aid with the internal market. The Court found
that the Commission had not committed any legal er-
ror in its decision, and rejected the appeal brought
by TF1 in its entirety. This judgment comes just as
the French Parliament has decided, by voting in leg-
islation on the independence of the public-sector au-
diovisual scene, to maintain daytime advertising after
2015 (see IRIS 2013-10/23).

• Arrêt du Tribunal de l’Union européenne (troisième chambre) du
16 octobre 2013, affaire T-275/11 (Judgment of the General Court of
the European Union (third chamber) of 16 October 2013, case no. T-
275/11)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16742 FR

Amélie Blocman
Légipresse

European Commission: Public consultation
on Crowdfunding in the EU

On 3 October 2013, the European Commission
launched a Consultation on crowdfunding in the Euro-
pean Union. The aim of the Consultation is to explore
whether there is an added value of potential European
level policy action to encourage the growth of crowd-
funding.

Crowdfunding is an alternative form of financing a
specific project or business, using open calls to the
public usually through the Internet. Crowdfunding is
generally facilitated by a web-based intermediary (so-
called crowdfunding platform), which assist in publish-
ing campaigns, reaching contributors and collecting
funds. Crowdfunding can take a variety of different
forms, such as: donations; rewards; pre-selling; lend-
ing and security-based investments.

Due to the economic crisis, financing became more
difficult due to the reduction in the lending activity
of banks. Therefore, the need to develop alternative
sources of financing has grown. This growth is illus-
trated by the amount of money collected from crowd-
funding. In 2012, a total amount of EUR 735 million
was raised, an increase of 65 percentage points com-
pared with the figures from 2011.

To maintain this increasing interest in crowdfunding,
the Commission will explore whether the EU can con-
tribute to the growth of this new, alternative form of
financing and if there is a need for action. Action may
consist of soft-law measures or legislative actions to
stimulate growth, while ensuring an adequate level
of protection for contributors. Safeguards are needed
to ensure peoples trust and to prevent crowdfunding
from becoming a monetary trend that fades away.

Crowdfunding has many benefits that suit the objec-
tives of the European Commission. One of these ad-
vantages is encouraging entrepreneurship by bridg-
ing the financial gap for small firms and innovative
projects. This is stipulated in the Entrepreneurship
2020 Action Plan, which aims to facilitate new and
alternative forms of financing for start-up businesses
and to increase the level of employment. Also, the
European Council acknowledged the need to develop
alternative sources of financing in cooperation with
member states.

6 IRIS 2013-10

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-10/23&id=14475
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16742


Nonetheless, crowdfunding can be risky. There is a
risk of fraud, for example, where the money collected
is not used for its stated purpose. However, it has
been argued that the use of social media can re-
duce the possibilities of launching fraudulent crowd-
funding campaigns. As well as this, pursuant to the
E-Commerce Directive, platforms and project owners
must identify themselves and must also identify the
purpose of their activity.

Due to the advantages of crowdfunding, the Commis-
sion has set up a Consultation to determine whether
EU-action would add value for the different types of
crowdfunding. It also aims to map out applicable na-
tional rules and views of stakeholders on what would
be an optimal legal framework. The consultation runs
from 3 October 2013 until 31 December 2013 and is
available on the website of the Commission.

• Consultation by the European Commission on Crowdfunding in the
EU - Exploring the added value of potential EU action
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16725 EN

Sam van Velze
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

UNITED NATIONS

Committee on the Elimination of Racial Dis-
crimination: New General Recommendation
Combating Racist Hate Speech

The United Nations Committee on the Elimination of
Racial Discrimination (CERD) adopted its 35th Gen-
eral Recommendation (GR) entitled “Combating racist
hate speech” during its 83rd session in August 2013.
The new GR contains a number of media-specific pro-
visions, which will be detailed below after some back-
ground information about the GR has first been pro-
vided.

CERD is the body of independent experts entrusted
with the task of monitoring the implementation of
the International Convention on the Elimination of All
Forms of Racial Discrimination (ICERD). GRs focus on
specific themes or Convention provisions and they are
the leading source of interpretive guidance for the
ICERD. The new GR is CERD’s most explicit and de-
tailed engagement with racist hate speech to date (for
details of other GRs dealing with the topic, see para.
3 of GR No. 35).

The new GR is significant not only for its detailed en-
gagement with racist hate speech, but also because
it aligns ICERD’s provisions on freedom of expres-
sion more closely with those of other international
legal standards (eg. Article 19 of the International

Covenant on Civil and Political Rights). ICERD has
traditionally had an outlier status among international
human rights treaties in respect of freedom of expres-
sion because of its heavy reliance on the criminalisa-
tion of (certain types of) expression in order to com-
bat racism. The new GR recognises that ICERD is a
living instrument and that it must be better synchro-
nised with other treaties and informed by contempo-
rary understandings of racist hate speech - its causes,
manifestations and impact.

In keeping with this line of thinking, the new GR
explores a range of strategies against racist hate
speech other than the criminalisation of expression,
i.e., civil and administrative law measures (para. 8).
It acknowledges that there is inherent differentia-
tion within the notion of “racist hate speech”, which
means that different remedies and responses are ap-
propriate. It emphasises the need to examine con-
textual factors, such as content/form, climate, posi-
tion/status of speaker, reach, objectives (para. 15),
when determining what sort of remedies or responses
are best suited to combating particular types of racist
hate speech. The multiple and differentiated mea-
sures envisaged by the Convention for combating
racist hate speech include teaching, education, cul-
ture and information (Article 7, ICERD; paras. 8 and 9,
GR No. 35).

It is against this background that the GR’s media-
specific provisions have been crafted. The GR
stresses that “informed, ethical and objective media,
including social media and the Internet, have an es-
sential role in promoting responsibility in the dissem-
ination of ideas and opinions” (para. 39). States
should therefore put in place “appropriate legislation
for the media in line with international standards” and
“encourage the public and private media to adopt
codes of professional ethics and press codes that in-
corporate respect for the principles of the Conven-
tion and other fundamental human rights standards”
(para. 39).

It states that “media representations of ethnic, indige-
nous and other groups [...] should be based on princi-
ples of respect, fairness and the avoidance of stereo-
typing” (para. 40). The media should furthermore
“avoid referring unnecessarily to race, ethnicity, reli-
gion and other group characteristics in a manner that
may promote intolerance” (para. 40). It recognises
that “local empowerment through media pluralism fa-
cilitates the emergence of speech capable of counter-
ing racist hate speech” (para. 41). For that reason, it
advocates “facilitation of access to and ownership of
media by minority, indigenous and other groups [...],
including media in their own languages” (para. 41). It
also “encourages self-regulation and compliance with
codes of ethics by Internet service providers” (para.
42).

IRIS 2013-10 7

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16725


• United Nations Committee on the Elimination of Racial Discrimi-
nation, General Recommendation No. 35 - Combating racist hate
speech, Doc. No. CERD/C/GC/35, 23 September 2013
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16726 EN FR

Tarlach McGonagle
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

NATIONAL

AT-Austria

New ORF Facebook Ban Temporarily Sus-
pended

As Österreichischer Rundfunk (Austrian Broadcasting
Corporation - ORF) announced in a press release on 20
September 2013, the Verfassungsgerichtshof (Con-
stitutional Court - VfGH) has temporarily suspended
a ban imposed by the Bundeskommunikationssenat
(Federal Communications Board - BKS) on ORF’s page
on the Facebook social network and granted ORF’s
application for its appeal to have staying effect (see
IRIS 2012-3/9 and IRIS 2013-1/6).

The court held that ORF had given comprehensible
reasons why the immediate removal of the Facebook
page would represent a “disproportionate disadvan-
tage”; there was no compelling public interest in re-
fusing to grant a stay of execution. ORF can therefore
continue to use its page on the Facebook platform un-
til a decision is reached in the main procedure.

The BKS imposed the ban on what it considered to be
a “permanent forum”, which is unlawful under Article
4f(2)(22) of the ORF-Gesetz (ORF Act). It considered
that ORF was operating such a forum even if it used
the Facebook infrastructure to do so.

The BKS had previously banned ORF from using Face-
book on the basis of Article 4f(2)(25) of the ORF-
Gesetz, which prohibits links to social networks and
other forms of cooperation with them. The Consti-
tutional Court held that this part of the provision
breached ORF’s rights under Article 10 of the Euro-
pean Convention on Human Rights (ECHR) and there-
fore repealed it as unconstitutional (see IRIS 2013-
8/10).

• Pressemitteilung des ORF vom 20. September 2013 (ORF press
release of 20 September 2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16728 DE

• Pressemitteilung des ORF vom 17. September 2013 (ORF press
release of 17 September 2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16729 DE

Christian Lewke
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

Federal Communications Board on Labelling
of Split-Screen Advertising

In a decision of 23 July 2013, the Austrian Bundeskom-
munikationssenat (Federal Communications Board -
BKS) clarified the requirements for the proper la-
belling of split-screen advertising on television.

In the case at hand, the television broadcaster PULS
4 had broadcast two split-screen advertising spots
that were spatially separated from the programme
material (in this case: written programme announce-
ments), with the word “Werbung” (advertising) ap-
pearing directly next to the broadcaster’s logo in the
top left-hand corner of the screen.

The regulatory body, KommAustria, had considered
this to be a breach of the labelling requirements
as laid down in Article 43(1) of the Audiovisuelle
Mediendienste-Gesetz (Audiovisual Media Services
Act - AMD-G). It was true that, according to Article
43(2) AMD-G, the required separation of advertising
from editorial content could, in principle, be achieved
by means of the division of the screen, without any
additional separation by optical or acoustic means.
In this particular case, however, the word “Werbung”
had appeared in the editorial part of the screen. This
was misleading because the part of the screen that
was not devoted to advertising had been labelled as
“Werbung”. Since the average viewer would there-
fore not have been able to easily identify which con-
tent the word “Werbung” was referring to, the spatial
division of the screen had not separated editorial and
advertising content sufficiently clearly.

In the appeal proceedings, the BKS came to the op-
posite conclusion. It considered that the advertising
was clearly recognisable in the sense of Article 43(1)
AMD-G. Proper account had also been taken of the
requirement for clear spatial separation of content in
accordance with Article 43(2) AMD-G.

Taking into account the average viewer and the key
benchmarks, according to which, on the one hand,
there should be no risk of the viewer confusing ad-
vertising with editorial content and, on the other, the
viewer should be able to easily recognise the adver-
tising as such, it was obvious which part of the split
screen had contained advertising in this case.

In view of the overall layout of the screen and the
fact that the advertising had taken the typical form

8 IRIS 2013-10

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16726
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-3/9&id=14462
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-1/6&id=14462
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-8/10&id=14462
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-8/10&id=14462
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16728
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16729


of advertising spots, it had to be assumed that, in
both cases, it would have been clear to the viewer
which part of the screen had been devoted to adver-
tising. There had therefore been no risk of confusion
between the advertising and editorial content. In this
respect, the BKS also did not think that any harm had
been caused by the appearance of the word “Wer-
bung” in the part of the screen that had not actually
been used to show the advertising.

• Entscheidung des BKS vom 23. Juli 2013 (GZ 611.001/0001-
BKS/2013) (BKS decision of 23 July 2013 (GZ 611.001/0001-
BKS/2013))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16727 DE

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

BA-Bosnia And Herzegovina

Regulatory Agency Proposes Limitation of
Advertising in Public Service Broadcasting

The Regulatorna agencija za komunikacije (Commu-
nications Regulatory Agency) published a draft Codex
Amending the Codex on Commercial Communications
(Official Gazette of BiH, No. 98/11 and 94/12) in the
summer of 2013.

According to Article 1 of the draft, Article 21 of the
Codex should be changed and should read as follows:

- “Advertising spots and teleshopping for public radio
and television services will last maximally four min-
utes per one hour in television programmes and max-
imally six minutes per hour in radio programmes.”

According to Article 2 of the draft, the amended Codex
shall enter into force eight days after its publication in
the Official Gazette of Bosnia and Herzegovina and
shall be applied as of 1 January 2014.

The draft was harshly criticised by national pub-
lic service broadcasters. Namely, if implemented,
some 2,000 employees currently working in BHRT, a
country-wide public broadcaster, plus two entity pub-
lic broadcasters RTFBiH and RTRS, would lose their
jobs due to the expected decrease of revenue from
advertising. The yearly income derived from adver-
tising amounts to BAM 8 to 10 million (˜ EUR 4 to 5
million).

The reform has been supported by the commercial
broadcasters who claim it will improve the dual sys-
tem of broadcasting in Bosnia and Herzegovina, which
complies with European media standards. Interna-
tional representatives criticised the draft and sug-
gested that a new study on the effects of this reform

should be conducted before the Codex should enter
into force.

Dusan Babic
Media Analyst, Sarajevo

BG-Bulgaria

Reports on the Activity of the Council for
Electronic Media in 2012

On 12 September 2013, the National Assembly
adopted two decisions for information purposes re-
garding two reports of the Council for Electronic Media
(CEM), which cover the period from 1 January 2012 to
30 June 2012 and the period from 1 July 2012 to 31
December 2012 respectively.

The CEM is obliged under the provisions of Article
86(1) of the Constitution of the Republic of Bulgaria
and Article 39(1) of the Radio and Television Act to
submit to the National Assembly a report on its activ-
ity for the first half of each current year not later than
31 October in the same year and for the second half
of the last preceding year not later than 31 March in
the current year for consideration by the Parliament.

The reports contain information about the activity
of the CEM with regard to the grants of radio and
television programme licences and registrations for
networks both for analogue and digital broadcasting.
Moreover, the reports provide information about the
grant of television broadcasting licences for the estab-
lishment of programmes within nationwide coverage
distributed via electronic communications networks
for digital terrestrial television. The obligation to sub-
mit the report to the National Assembly and the lat-
ter’s adoption by decision serves the purpose to have
transparent and open procedures within the CEM.

In the reporting period the CEM has adopted “Method-
ology Guidelines” with regard to the characteristics
of prohibited surreptitious commercial communication
and product placement as a commercial communica-
tion form in media service providers’ programmes.

According to the reports, in 2012, the CEM has car-
ried out a second administrative reform - the Law on
Civil Servants has been implemented in the adminis-
trative services of the Council in compliance with the
amendments contained in Article 22 of the Radio and
Television Act (IRIS 2012-8/12).

•Ñòåíîãðàìè îò ïëåíàðíè çàñåäàíèÿ . ÒÐÈÄÅÑÅÒ È ÏÅ-
ÒÎ ÇÀÑÅÄÀÍÈÅ .Ñîôèÿ , ÷åòâúðòúê , 12 ñåïòåìâðè 2013
ã . (Parliamentary discussion on the CEM’s reports)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16703 BG

Rayna Nikolova
New Bulgarian University

IRIS 2013-10 9

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16727
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-8/12&id=14441
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16703


CY-Cyprus

Amendments Proposed for Law on Public
Service Broadcaster

Along with amendment proposals for commercial ra-
dio television organisations (see IRIS 2013-10/13),
another draft law is aimed at harmonising the Law
regulating the public service broadcaster Ραδιοφωνικό
I364301305µ361 Κύπρου (RIK - Cyprus Broadcasting Cor-
poration) with the provisions of the Audiovisual Media
Services Directive (2010/13/EU). In addition to the au-
diovisual media services of RIK, the amendments also
concern radio regulation.

The amendments regulate the following

- Categories of goods and services, for which tele-
vision advertising is prohibited during specific time-
frames.

- Rules about the insertion and the content of adver-
tisements on radio and goods and services prohibited
from advertising during specific timeframes.

- Rules about protection of minors from harmful con-
tent in programmes and specific regulation of adver-
tisements aimed at minors.

- Rating, warning and labelling of the category of pro-
grammes onscreen.

- Principles governing the content of programmes and
commercial communication.

- Fair treatment and representation of issues and per-
sons in view of sexual orientations.

- Rules about the participation of persons under 15
years old in RIK’s programmes.

- Programmes on electronic and casino gambling.

- Prohibition of medical and food advice to individuals
in television and radio programmes without the inter-
ested persons’ prior medical examination.

Details are also provided to describe the meaning of a
balanced schedule as regards different categories of
content. A balanced relation of different categories
is required from RIK as a public service organisa-
tion. The focus is placed on the number of hours that
should be scheduled for information, cultural and en-
tertainment programmes on radio and on television.
The relevant regulations, defining the RIK’s remit as a
public service organisation (KDP 616/2003) are to be
abrogated by the proposal.

The powers of the Radio Television Authority in rela-
tion to RIK are specified and broadened by the pro-
posal.

The draft law furthermore requires RIK to maintain
special capital reserves, amounting to at least 10% of
its annual budget in order to face situations emerging
from unexpected fluctuations in income and expenses
as well as for adequate responses to special events or
situations as a public service organisation.

• Επίσημη 325306367µ365301´371364361, 04/09/2013, pp. 1189-1213 (Of-
ficial Gazette, 4 September 2013, pp. 1189-1213)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16704 EL

Christophoros Christophorou
Political Analyst, Expert in Media and Elections

Extensive Amendments Proposed for Act on
Radio Television Organisations

A bill sent to the House of Representatives by the gov-
ernment proposes extensive amendments to the Law
on Radio and Television Organisations that regulates
commercial services of broadcasters. The bill was
long expected in order to adjust the Act to aspects
of the new media - i.e. a fully digital environment -
and to further harmonise the Act with the Audiovisual
Media Services Directive 2010/13/EU (AVMSD).

According to the Explanatory Memorandum attached
to the proposal, better harmonisation with the AVMSD
is sought, in particular with relation to Articles 2(4),
4(8), 5(1)(d), 6, 9(1)(f), 10(1), 11(1), 11(2), 11(3)(c),
13, 18, 19, 23-25 and 27. A table listing the corre-
spondence of Articles of AVMSD and of the Act is pro-
vided with the Explanatory Memorandum.

Changes foreseen in the proposal are in particular:

- New types of licences will be added in Article 14 of
the Act in order to cover all forms of audiovisual media
services.

- Providers of audiovisual media services under
Cypriot jurisdiction will need authorisation by the reg-
ulator (Cyprus Radio Television Authority) in case they
wish to include in their services programmes that are
produced by an organisation from a State abroad, not
being under Cypriot jurisdiction.

- The duration of licences for television services will
be one year - instead of ten, as formerly - while the
seven year duration for radio licences (that have not
yet switched over to digital transmission) would re-
main unchanged.

- A new Article 25a will regulate the details for the
withdrawal of authorisations of providers of audiovi-
sual media services.

- Broader and better protection will be sought for mi-
nors in terms of minors as both viewers and partici-
pants in programmes. Moreover, new provisions will

10 IRIS 2013-10

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-10/13&id=14442
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16704


be inserted foreseeing measures against discrimina-
tion, terrorism, xenophobia, pedophilia and protection
of the environment.

- Fair treatment of political parties and candidates will
be stipulated. Political communication will be regu-
lated and extended to cover municipal and local elec-
tions as well.

Further to the above amendments, the bill foresees
the abolishment of the Radio Television Advisory Com-
mittee, in which professional and other social and sci-
entific bodies, the audiovisual media service providers
and government services were represented in order
to coordinate aspects of media law in a non-binding
manner. The reason given is that “the Committee was
unable to function”.

The Code of Journalistic Ethics appended to the “Regu-
lations - Normative Administrative Acts, KDP 10/2000”
will be abrogated and most of its provisions as other
provisions in the Regulations will be incorporated into
the Act on Radio and Television Organisation.

• Επίσημη 325306367µ365301´371364361, 04/09/2013, pp. 1081-1188 (Of-
ficial Gazette, 4 September 2013, pp. 1081-1188)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16704 EL

Christophoros Christophorou
Political Analyst, Expert in Media and Elections

DE-Germany

Rhineland-Palatinate Administrative Court
of Appeal Finds “Hasseröder Männercamp”
Product Placement Inadmissible

In a ruling of 22 August 2013 (case no. 2
A 10002/13.OVG), the Oberverwaltungsgericht
Rheinland-Pfalz (Rhineland-Palatinate Administrative
Court of Appeal - OVG) decided that the depiction of
a brand of beer before and during the live broadcast
of a football match on the Sat.1 television channel
had constituted unlawful product placement in the
sense of Article 7(7)(3) of the Rundfunkstaatsvertrag
(Inter-State Broadcasting Agreement - RStV).

During the broadcast of a UEFA Europa League match,
in which the use of product placement had been men-
tioned, TV broadcaster Sat.1 had twice switched to
the so-called “Hasseröder Männercamp”. During sub-
sequent conversations between the presenter and
an expert (a former football manager), “Hasseröder”
beer had been mentioned repeatedly. The brewery’s
logo had also been visible many times on beer bottles
and other objects in the studio.

As the lower-instance court, the Verwaltungsgericht
Neustadt an der Weinstraße (Neustadt an der We-
instraße Administrative Court) had found the prod-
uct placement admissible in this case (see IRIS 2013-
2/17).

However, the OVG disagreed, ruling that the beer
brand had been given excessive prominence dur-
ing the broadcast. A product was given “excessive”
prominence in the sense of Article 7(7)(3) RStV if, de-
pending on its type, frequency or duration, its place-
ment could not be justified by the programme’s edi-
torial requirements or the need to portray reality.

In the OVG’s opinion, the pre- and post-match inter-
views with the expert had not, in themselves, been
linked to the presentation of the brewery’s products.
Since it had been a deliberate editorial ploy to bring
the expert out of a so-called “men’s evening” in order
to interview him, the inclusion of beer bottles or iso-
lated sweatshirts with the relevant logo could have
been justified. However, the “men’s evening” sce-
nario could not justify the extensive presence of the
brewery logo on beer bottles that had clearly been
deliberately placed, sweatshirts, beer glasses, a wall
visible in the background and an ice bucket.

The court added that the plaintiff could not legiti-
mately claim that the “Männercamp” (men’s camp)
organised by the brewery had been a real-life event.
It had been an artificially created event deliberately
devised for advertising purposes and could not there-
fore be considered a vehicle for admissible product
placement. In this respect, the OVG made it clear that
broadcasters and advertisers could not themselves
create “reality” in a way that justified product place-
ment in order to circumvent legislative provisions de-
signed to limit the effects of advertising.

• Pressemitteilung des Oberverwaltungsgerichts Rheinland-Pfalz zum
Urteil vom 22. August 2013 (Press release of the Rhineland-Palatinate
Administrative Court of Appeal on the ruling of 22 August 2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16732 DE

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

Berlin-Brandenburg Administrative Court of
Appeal Denies Right to Information on MPs’
Use of Spending Allowance

In a decision of 12 September 2013, the Oberverwal-
tungsgericht Berlin-Brandenburg (Berlin-Brandenburg
Administrative Court of Appeal - OVG) ruled, in sum-
mary appeal proceedings instigated under Article
146 of the Verwaltungsgerichtsordnung (Administra-
tive Court Procedural Code - VwGO), that the con-
stitutional right to information enshrined in Article

IRIS 2013-10 11

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16704
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-2/17&id=14465
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-2/17&id=14465
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16732


5(1)(2)(1) of the Grundgesetz (Basic Law - GG) does
not apply to MPs’ use of their spending allowance.

The journalist had asked the Bundestag (lower house
of parliament) administration for information about
which MPs had used the allowance to buy more than
five tablet computers or a smartphone. The Bun-
destag administration refused to disclose this infor-
mation, referring to the free mandate described in Ar-
ticle 38(1)(2) GG, which prohibits such checks on MPs,
as well as the unreasonable cost of providing such in-
formation.

The journalist successfully appealed this decision af-
ter submitting an urgent application to the Verwal-
tungsgericht Berlin (Berlin Administrative Court - VG).
The VG thought the free mandate represented an ob-
stacle to state control, which by way of a reverse argu-
ment, meant that control should be exercised by the
media. The right to information was therefore particu-
larly important for the functioning of basic democracy
and the parliament’s reputation. Providing the infor-
mation would not be unreasonably expensive. In so
far as the Bundestag administration had claimed that
it would have to search through various files of every
individual MP, it was its own responsibility to take pre-
cautions to ensure that the relevant information could
be issued without great expense. Unless it had taken
such precautions itself, it could not claim that the cost
was unreasonable.

The VG justified the urgency of the need to release
this information by referring to the forthcoming Bun-
destag election and current debate on similar sub-
jects in relation to members of the Bavarian Land-
tag (state parliament). The VG did not think that the
right to the information could be based on Article 4
Paragraph 1 of the Berliner Pressegesetz (Berlin Press
Act - BlnPrG), which was irrelevant because the Land
of Berlin had no legislative power vis-à-vis the Bun-
destag administration. However, since federal law did
not provide for such a right, despite the obligation to
establish such a right, the right arose directly from Ar-
ticle 5(1)(2)(1) GG. The VG therefore followed the case
law of the Bundesverwaltungsgericht (Federal Admin-
istrative Court), which bases the direct entitlement to
information on the freedom of the press.

The OVG disagreed. Like the VG, it recognised the
journalist’s constitutional right to information. How-
ever, this right only justified a minimum standard of
protection, which the courts had to uphold. Never-
theless, the courts should not also put themselves in
the legislator’s shoes by constantly weighing up these
rights and developing and applying associated crite-
ria. A violation of the duty to protect the freedom of
the press, i.e. a breach of the ban on failing to pro-
vide the necessary level of protection, was only com-
mitted if a minimum standard of protection was not
met. This was only possible if the refusal to disclose
the information could not be justified by any legiti-
mate private or public interests. In view of the free
mandate enshrined in Article 38(1)(2) GG, there was

a legitimate interest in this case. In addition, the right
to “informational self-determination” (the right of the
individual to decide what information about himself
should be communicated to others and under what
circumstances), derived from Article 2(1) in conjunc-
tion with Article 1(1)(1) GG, should also be taken into
account, since the release of this information con-
cerned MPs personally rather than in their role as
mandate-holders. Besides, Article 12(2) of the Abge-
ordnetengesetz (Members of Parliament Act - AbgG)
expressly did not require MPs to prove how they had
used the allowance or to be punished if they used it
inappropriately. The courts could not go against the
legislator’s judgment in this regard.

The OVG ruled that Article 1(1)(1) of the Informations-
freiheitsgesetz (Freedom of Information Act - IFG) ap-
plied in the case at hand, whereas it denied the right
to information under Article 5(2) IFG. Under this pro-
vision, the applicant’s interest in accessing informa-
tion must not predominate if the information origi-
nates from documents relating to a third party’s - in
this case, MPs’ - mandate.

The journalist was also unable to base his claim on Ar-
ticle 10 of the European Convention on Human Rights
(ECHR). This rule, in principle, only protected the free-
dom of expression and the unhindered exchange of
information between private individuals. However,
the right to information derived from Article 10 ECHR
by the European Court of Human Rights in individual
cases was not applicable to the circumstances of the
current case. It was also necessary to consider the
difficulty of reconciling this with the legislator’s as-
sessment in Article 5(2) IFG, although this could not
be resolved as part of the summary proceedings.

• Beschluss des Oberverwaltungsgerichts Berlin-Brandenburg vom
12. September 2013 (Az. OVG 6 S 46.13) (Decision of the Berlin-
Brandenburg Administrative Court of Appeal of 12 September 2013
(case no. OVG 6 S 46.13))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16733 DE

Martin Rupp
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

Schleswig-Holstein Administrative Court
Lifts Facebook Fan Page Ban

In a ruling of 9 October 2013, the Schleswig-
Holsteinische Verwaltungsgericht (Schleswig-Holstein
Administrative Court - VG) lifted the decision of the
Unabhängiges Landeszentrum für Datenschutz (Inde-
pendent Land Data Protection Centre - ULD), prohibit-
ing companies in Schleswig-Holstein from operating
Facebook fan pages (case no. 8 A 218/11, 8 A 14/12,
8 A 37/12).

The ULD had banned the operation of Facebook fan
pages on the basis of Article 38(5) of the Bun-

12 IRIS 2013-10

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16733


desdatenschutzgesetz (Federal Data Protection Act -
BDSG) because it breached data protection law in sev-
eral ways. Visitors to such fan pages were not pro-
vided with adequate information about the collection
and use of their personal data, as required under Ar-
ticle 13(1) of the Telemediengesetz (Telemedia Act -
TMG). As a result, no effective consent was given for
the data to be collected and used, as required under
Articles 4 and 4a BDSG. The fan pages also failed to
grant the right of refusal, as required under Article
15(3) TMG. Companies were responsible for process-
ing this data illegally if they made use of this technical
infrastructure.

The VG did not say whether using personal data taken
from Facebook fan pages infringed substantive data
protection law. In any case, the companies, as fan
page operators, were not “controllers” in the sense of
Article 3(7) BDSG (see also Article 2(d) of Data Pro-
tection Directive 95/46/EC). Under this provision, the
companies would have to collect, process or use per-
sonal data on their own behalf, or commission others
to do the same. However, anyone who had no actual
or legal influence over the use of the data could not
be the “controller”, according to the VG.

In view of the fundamental importance of this dis-
pute, the VG allowed the decision to be appealed be-
fore the Schleswig-Holsteinische Verwaltungsgericht
(Schleswig-Holstein Administrative Court of Appeal).

• Pressemitteilung des Schleswig-Holsteinischen Verwaltungsgerichts
zum Urteil vom 9. Oktober 2013 (Az. 8 A 218/11, 8 A 14/12, 8 A
37/12) (Press release of the Schleswig-Holstein Administrative Court
on the ruling of 9 October 2013 (case no. 8 A 218/11, 8 A 14/12, 8 A
37/12))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16734 DE

Martin Rupp
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

Administrative Court of Appeal Approves
Registration Data Comparison for Licence
Fee Collection

In a decision of 10 September 2013 (case no. 4
ME 204/13), the Niedersächsische Oberverwaltungs-
gericht (Lower Saxony Administrative Court of Ap-
peal - OVG) ruled that the comparison of registra-
tion data described in Article 14(9) of the Rund-
funkbeitragsstaatsvertrag (Inter-State Agreement on
the Broadcasting Licence Fee - RBStV) does not in-
fringe the right to “informational self-determination”
(the right of the individual to decide what information
about himself should be communicated to others and
in what circumstances), derived from Article 2(1) in
conjunction with Article 1(1) of the Grundgesetz (Ba-
sic Law - GG).

Under Article 14(9) RBStV, all personal data is trans-
mitted from the registration authorities to the broad-
casters. This one-off comparison, carried out for the
purposes of existing and initial registrations, includes
data such as current and previous names, doctorates,
marital status, dates of birth, and current and previ-
ous addresses of first and second residences, includ-
ing full details of their location and moving-in dates.

In summary proceedings, the Verwaltungsgericht Göt-
tingen (Göttingen Administrative Court - VG) had pre-
viously decided on 6 September 2013 that some as-
pects of the data transmission process constituted an
excessive intrusion on the rights of the persons con-
cerned and were therefore unconstitutional (case no.
2 B 785/131). The VG disagreed with the applicant’s
claim that the data comparison process resulted in a
national register of licence fee payers. This was un-
true because each broadcaster could only access the
data of licence fee payers living in its broadcast ter-
ritory. Also, the secure storage of the data and the
obligation to delete it after it had been used satis-
fied the provisions of data protection law. However,
the VG considered it unnecessary for the data com-
parison process described in Article 14(9) RBStV to
include data on doctorates, marital status and previ-
ous first and second residences. This information was
irrelevant as far as setting the licence fee was con-
cerned. In this respect, the RBStV infringed the right
to “informational self-determination”.

The OVG disagreed, considering the data compari-
son process to be completely necessary and there-
fore justified. The information about doctorates (Ar-
ticle 14(9)(1)(4) RBStV), for example, was useful for
the correct identification of the registered licence fee
payer. The same applied to the information on marital
status (Article 14(9)(1)(5) RBStV), which also helped,
in cases where homes were jointly owned, to deter-
mine the owners’ liability as joint licence fee payers
under Article 2(3)(1) RBStV. If married couples with
the same surname and address were registered, the
Land broadcaster could assume that they lived to-
gether in the same home and that they should there-
fore share the same licence fee account. The in-
formation on marital status was therefore necessary.
Finally, addresses of previous first and second resi-
dences, including all available information about their
location (Article 14(9)(1)(7) RBStV) were also required
so that registration data could be checked against ex-
isting licence fee accounts. For example, if there had
been a change of address, it would then be possible
to find out whether a newly-registered person and a
previously registered licence fee payer were the same
person.

The OVG therefore ruled that all the data was abso-
lutely necessary for the collection of the licence fee
and that the transfer of the data was not unconstitu-
tional.

Before the OVG took this decision, the Bayerische Ver-
fassungsgerichtshof (Bavarian Constitutional Court)

IRIS 2013-10 13

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16734


in particular had confirmed the legality of Article 14(9)
RBStV in a ruling of 18 April 2013 (case no. Vf. 8-VII-
12; Vf. 24-VII-12).

• Entscheidung des Niedersächsischen OVG vom 10. September
2013 (Az. 4 ME 204/13) (Decision of the Lower Saxony Administra-
tive Court of Appeal of 10 September 2013 (case no. 4 ME 204/13))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16735 DE

Tobias Raab
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

Berlin Administrative Court Bans Regional
Advertising on National Channel

In a ruling of 26 September 2013 (case no. VG 27
K 231.12), the Verwaltungsgericht Berlin (Berlin Ad-
ministrative Court - VG) decided that a broadcaster li-
censed to broadcast programmes nationwide was not
permitted to replace the advertising on its channel
with different regional advertisements. This was not
covered by the national broadcasting licence under
the terms of Article 20a of the Rundfunkstaatsvertrag
(Inter-State Broadcasting Agreement).

Television broadcaster ProSieben instigated the
proceedings against the Medienanstalt Berlin-
Brandenburg (Berlin-Brandenburg media authority -
mabb), which had prohibited the broadcaster from
replacing individual advertising spots with regional
spots in order to acquire new advertising customers,
particularly companies with regional distribution
areas or sales structures. According to ProSieben, the
broadcast of different regional advertising windows
was covered by the national broadcasting licence
granted by the mabb. If not, the broadcaster would
be entitled to a corresponding extension of its licence.

The VG Berlin rejected the claim. ProSieben’s plan
to broadcast separate advertising was not covered by
the national broadcasting licence, which only entitled
the holder to broadcast the same TV channel through-
out the country via satellite. Different regional ad-
vertising windows, however, would not constitute the
same TV channel, since they would only be broadcast
within individual Bundesländer or regions. According
to the court, ProSieben could not base its case on the
fact that public service broadcaster ARD broadcast re-
gional advertising, since the ARD held a completely
different type of licence. The broadcaster had no right
to a corresponding extension of its broadcasting li-
cence because there were no relevant legal grounds.

• Pressemitteilung des Verwaltungsgerichts Berlin (Press release of
the Berlin Administrative Court)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16736 DE

Peter Matzneller
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

WDR Broadcasting Council Approves Original
Live Streaming Services

On 19 September 2013, the Rundfunkrat (Broadcast-
ing Council) of Cologne-based Westdeutscher Rund-
funk (WDR) ruled that the original live streams of ma-
jor sports events produced by WDR and made avail-
able via the online portal of the Arbeitsgemeinschaft
der öffentlich-rechtlichen Rundfunkanstalten der Bun-
desrepublik Deutschland (association of German pub-
lic service broadcasters - ARD) at “sportschau.de”
were covered by the relevant telemedia concept.

The Broadcasting Council did not consider the three-
step test required under Article 11d-11f of the Rund-
funkstaatsvertrag (Inter-State Broadcasting Agree-
ment - RStV) was necessary in this case. Its decision
related to the obligation of public service broadcasters
under Article 11f(4) RStV to submit new or amended
telemedia services to the relevant regulatory body
(see IRIS 2009-2/15; IRIS 2012-10/8) and to demon-
strate that they fall under their public service remit
(so-called three-step test). They must explain the ex-
tent to which the services meet the democratic, social
and cultural needs of society (1st step), how much
they contribute to media competition from a qualita-
tive point of view (2nd step) and how much it costs to
provide them (3rd step).

In order to avoid every single change to an exist-
ing service having to undergo a new three-step test,
the test is only required if the general content or tar-
get audience of the service is significantly changed,
or if the current budget is noticeably exceeded. In
the present case, the test only concerned journalis-
tic video material of individual sports events (such as
the Olympic Games, World Athletics Championships,
summer and winter sports events, the football World
Cup and paralympic sports) transmitted via the Inter-
net. Many of these sports events would not have been
broadcast due to capacity limits if they had not been
shown via the live online channel. Since other parties
had not been interested in broadcasting them, the ef-
fects on the market had remained small.

The Broadcasting Council confirmed that the content
offered did not represent a new or amended ser-
vice and was covered by the telemedia concept of
“sportschau.de”. It had examined the overall legal
situation, the possible effects of the service on the
market and the related costs.

• Pressemitteilung des WDR-Rundfunkrates zur Entscheidung vom
19. September 2013 (Press release of the WDR Broadcasting Council
on the decision of 19 September 2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16731 DE

Christian Lewke
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

14 IRIS 2013-10

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16735
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16736
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2009-2/15&id=14464
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-10/8&id=14464
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16731


Act Against Dubious Business Practices in
Force

On 9 October 2013, the Gesetz gegen unseriöse
Geschäftspraktiken (Act Against Dubious Business
Practices), also known as the Anti-Abzock-Gesetz
(Anti-Rip-Off Act), entered into force. It had been
adopted by the Bundestag (lower house of parlia-
ment) on 27 June 2013 and the Bundesrat (upper
house) on 20 September 2013 (doc. no. 638/13). The
Act is designed to prevent the current practice of is-
suing mass cautions for copyright infringements, as
well as dubious telephone transactions and debt col-
lection methods. In future, paid subscriptions or com-
petition entries concluded by telephone will only be
legally binding if they are confirmed in writing, i.e. by
e-mail, fax or letter. Fines for unauthorised telephone
advertising were also increased from EUR 50,000 to
EUR 300,000.

The Act also contains more consumer-friendly provi-
sions concerning cautions issued regarding copyright
infringements on the Internet. In future, for exam-
ple, the party issuing a caution must explain in detail
how it obtained the cautioned party’s IP address. If a
caution is issued without justification, the court costs
and lawyer’s fees must be reimbursed in full by the
party that issued it. The amount in dispute is lim-
ited to a flat sum of EUR 1,000 under a revised ver-
sion of Article 97a(3)(2) of the Urheberrechtsgesetz
(Copyright Act - UrhG). The associated caution fees
may not exceed approximately EUR 155. The use
of a so-called “itinerant place of jurisdiction” is also
largely banned under the revised Article 104a UrhG,
according to which consumers can only be taken to
court for copyright infringements in their place of res-
idence. This should put an end to the practice used by
numerous companies who were in practice free to is-
sue cautions through whichever courts seemed most
likely to give favourable decisions. Exceptions to the
maximum amount in dispute and the place of resi-
dence principle may, in particular, be granted when
infringements are committed on a commercial scale.

In this connection, reference should be made to court
rulings issued in relevant file-sharing cases during
summer 2013, which limited the amount in dispute
on the basis of existing legal provisions before the
entry into force of the Anti-Abzock-Gesetz. The view
of the Amtsgericht Hamburg (Hamburg District Court)
that an “ordinary” file-sharing case with no special cir-
cumstances could not involve a sum higher than EUR
1,000 was also adopted by other courts. The right-
sholder’s freedom to choose the place of jurisdiction
was also considered inadmissible by various courts in
cases where the only connection with the district of
jurisdiction was the fact that a film or audio file could
have been downloaded from the Internet in that dis-
trict.

The courts had therefore already begun to take ac-
count of the legislator’s intentions before these re-
forms had even entered into force.

• Gesetz gegen unseriöse Geschäftspraktiken vom 1. Oktober 2013
(Act Against Dubious Business Practices of 1 October 2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16730 DE

Tobias Raab
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrücken/

Brussels

FR-France

Novel’s Copyright Allegedly Infringed by a
Television Series

In a decision of 2 October 2013, the Court of Cassation
delivered a noteworthy decision recalling the party on
which the burden of proof falls in cases of infringe-
ment of copyright. In the case at issue, the author
of a novel claimed that several episodes of the tele-
vision series Plus Belle la Vie broadcast in the sum-
mer of 2009 and the spring of 2010 on the channel
France 3 used the theme, plot and main characters of
his work. He therefore instigated proceedings for in-
fringement of copyright against the company France
Télévisions, in its capacity as the broadcaster, and the
production companies of the series at issue. In a de-
cision delivered on 6 July 2013, the Court of Appeal of
Paris rejected the claims brought by the applicant that
copyright had been infringed. It found that it was for
the applicant to establish that the author of the sec-
ond work had been in a position to have had knowl-
edge of the first work. In the case at issue, the Court
of Appeal therefore found that the author of the work
had not produced proof that the producers and the
broadcaster of the series could have had knowledge
of his novel before writing their screenplay and filming
the episodes that it was claimed infringed copyright.
The applicant contested this outcome, and appealed
to the Court of Cassation. In a much-awaited decision
on the principle of the case, the Court stated on 2 Oc-
tober that, in the light of Articles L. 111-1, L. 111-2
and L. 122-4 of the Intellectual Property Code, taken
in conjunction with Article 1315 of the Civil Code, “the
author of an intellectual work enjoyed in respect of
that work, by the mere fact of having created it and
irrespective of any public divulgation, an exclusive, in-
tangible right of ownership that was universally appli-
cable. The copyright in such a work was infringed if
it was reproduced, and the infringement stood unless
the party contesting it demonstrated that the similar-
ities noted in the two works were the result of a for-
tuitous encounter or reminiscences originating from a
common source of inspiration”. In doing so, the Court
recalled that it was for the person alleged to have in-
fringed the copyright to prove that he/she could not

IRIS 2013-10 15

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16730


have had any access to the other work. This over-
turns the decision of the court of appeal, which had
inversed the rules on the burden of proof. The case
has been referred to the Court of Appeal of Lyon.

• Cour de cassation (1re civ.), 2 octobre 2013 - Norbert X. c. France
Télévisions et a. (Court of Cassation (1st civil chamber), 2 October
2013 - Norbert X. v. France Télévisions and others)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16739 FR

Amélie Blocman
Légipresse

CSA Charges France Télévisions with Allow-
ing Excessive Air-time for the Promotion of
Works by their Presenters

On 9 October 2013, the audiovisual regulatory au-
thority (Conseil Supérieur de l’Audiovisuel - CSA) an-
nounced that it had served an official warning on
France Télévisions for having promoted books by the
companies’ presenters on a number of occasions dur-
ing the summer. As the CSA pointed out, while it was
possible to invite celebrities to present the goods or
services they have been involved in, care needed to
be taken to ensure that it did not become surreptitious
advertising, which is prohibited by Article 9 of the De-
cree of 27 March 1992. The warning comes in re-
sponse to the presentation on 14 July 2013 on France
2, during the broadcast of the programme Stade 2, of
a book by one of the channel’s star sport journalists.
The journalist, commenting during the broadcast on
the end of the day’s stage in the Tour de France cy-
cle race, had been invited to talk about his book. The
cover of the book was displayed on air a number of
times, and the cost and the name of the editor were
also mentioned. The CSA found that these elements
sufficed to establish that the work had had the ben-
efit of excessive promotion, in disregard of Article 9
of the Decree. Its sanction follows on from an earlier
case of excessive promotion of the book, as a result of
which France Télévisions had received a warning; the
book had already been promoted on the 1 pm news-
cast on Sunday, 30 June 2013, when the newscaster,
after questioning the author-journalist about the day’s
stage in the cycle race, had referred to the publication
of the book. He had presented it with much praise,
showing the cover and a number of archive images
illustrating examples taken from the book. Similarly,
the presentation a week later, during the 8 pm news-
cast, of a recently published book by a humourist and
journalist employed by the channel had also attracted
a warning from the CSA. In the course of an inter-
view, the author-presenter had been invited to talk
about his career. The cover of the book had then
been shown on the screen four times, and detailed in-
formation regarding the title, the editor, and its date
of publication had been given. Given the tone used,
the level of detail, and the repetition of the presen-
tation of the works in all these sequences, the CSA

found that the tolerable limits of promotion had been
exceeded, tipping over into surreptitious advertising.

• CSA, Assemblée plénière du 18 septembre 2013 (CSA, Plenary As-
sembly on 18 September 2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16737 FR

Amélie Blocman
Légipresse

Adoption of Legislation Reforming the Public
Audiovisual Sector

On 31 October 2013, the National Assembly defini-
tively adopted new legislation and its implementing
decree on the independence of the public audiovisual
sector. As the texts were not adopted in exactly the
same terms in both chambers when they were exam-
ined in July and early October 2013, and as it was
decided to apply the accelerated procedure, a joint
committee comprising seven members of the National
Assembly and seven members of the Senate met on
15 October 2013 to propose a joint version. This was
speedily approved by the Senate on 17 October 2013,
and sent to the National Assembly for final adoption.

The prime purpose of these texts is to revert to the law
as it stood before the 2009 reform, giving back to the
audiovisual regulatory authority (Conseil Supérieur de
l’Audiovisuel - CSA) the task of appointing the presi-
dents of the public-sector audiovisual companies. Un-
der the new legislation, the CSA becomes “an inde-
pendent public authority with legal personality”, and
will be able henceforth “by a motivated decision”
and “by a majority of its members” to terminate the
terms of office of the current presidents of the public-
sector audiovisual companies. The number of mem-
bers of the CSA is also reduced, from nine to seven.
The French President, who previously appointed three
members, will now only designate the president of
the institution. The Presidents of the National Assem-
bly and the Senate will each designate three mem-
bers, in accordance with a three-fifths majority opin-
ion from the Parliament’s Cultural Affairs Committees.
The new law also aims to strengthen the economic
regulatory power of the CSA, which may henceforth
allow a pay channel to switch to free-view status, af-
ter having “carried out an impact study”, and in the
light of the economic and financial viability of such a
change, particularly with regard to resources from ad-
vertising. The text adopted also validates the main-
tenance of daytime advertising on France Télévisions
channels after 2015. Another change is that the CSA
will be required to report annually on the develop-
ment of concentration and diversity in the private au-
diovisual sector. Regarding production, channels that
have provided most of the financing for a programme
will henceforth be able to hold co-production rights.

16 IRIS 2013-10

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16739
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16737


The text also reorganises the CSA’s powers of sanc-
tion, separating the stages of prosecution and inves-
tigation, in accordance with European requirements.
The CSA will remain responsible for pronouncing sanc-
tions, but it will only be able to do so if the case is
referred to it by a rapporteur whose independence
vis-à-vis the members of the CSA and the audiovisual
sector is guaranteed by his/her status and the way
in which he/she is appointed. This new procedure is
particularly welcome, as the Conseil d’État decided to
submit a “priority question on constitutionality” to the
Council on Constitutionality on the compliance of Arti-
cle 42 of the Act of 30 September 1986 with the guar-
antees provided by the Constitution, invoking the lack
of separation within the CSA of the functions of pro-
ceedings and judgment in respect of the failure on the
part of service editors to meet their obligations. The
Conseil d’État did indeed find that this lack of separa-
tion disregarded the principles of independence and
impartiality in the exercise of the powers of sanction
arising from Article 16 of the Declaration of the Rights
of Man and of the Citizen.

• Texte élaboré par la commission mixte paritaire annexe au rapport
- projet de loi relatif à l’indépendance de l’audiovisuel public (Text
drawn up by the joint committee appended to the report on the bill
on the independence of the public audiovisual sector)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16740 FR
• Conseil d’Etat, 7 octobre 2013 (Conseil d’État, 7 October 2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16741 FR

Amélie Blocman
Légipresse

Codicil to the Collective Agreement for the
Cinema Sector Concluded in Favour of the
Most Fragile Productions

After ten years of negotiation, it will at last be possi-
ble for the collective agreement on cinematographic
production and advertising films to enter into force.
During the night of 7/8 October 2013, all the produc-
tion employers’ organisations and the national union
of technicians and workers in the cinematographic
and television production industry (Syndicat National
des Techniciens et Travailleurs de la Production Ciné-
matographique et de la Télévision - SNTCPT) signed
an agreement containing a codicil to the collective
agreement. The codicil covers the waiver mechanism
provided in respect of low-budget films, which was
problematic as it had still not been set up, whereas
the collective agreement was to enter into force on
1 October 2013. On 6 September 2013, the judge
sitting in urgent matters at the Conseil d’État had
suspended enforcement of the decision by the Min-
ister for Employment extending the collective agree-
ment until the arrangements provided for had actu-
ally been set up (see IRIS 2013-9/15), which has now
been done. "This constitutes a big step forward, as
the cinema was the one sector in France not covered

by a collective agreement", the Minister for Culture
declared.

The text of the agreement that has at last been ne-
gotiated and signed provides for special conditional
arrangements for films with a forecast budget not
exceeding EUR 3 million. Other arrangements are
scheduled for films with a budget of less than EUR
1 million - specific negotiations are to be held in the
next six months - and documentaries. For this cat-
egory of films, the wages of technicians are to be
fixed on an individual basis, subject to observance of
the legal minimum wage. The codicil addresses the
problems indicated in the report by Raphaël Hadas-
Lebel (see IRIS 2013-5/26) as affecting the most frag-
ile cinematographic productions. The report held that
it would cease to be possible to make films with a bud-
get of less than EUR 1 million if the text of 19 January
2012 were to be applied. The agreement also encour-
ages the continuation of shooting films in France, as
only films shot mainly in France - unless required oth-
erwise by the scenario for artistic purposes - will be
able to benefit.

The parties that were against the collective agree-
ment and had referred the matter to the Conseil d’État
for a full decision have agreed to withdraw their com-
plaint if the other trade unions validate the codicil,
which seems to be highly likely.

Amélie Blocman
Légipresse

Under Threat, HADOPI Defends its Achieve-
ments

On 10 October 2013, the high authority for the broad-
casting of works and the protection of rights on the
Internet (Haute Autorité pour la Diffusion des Œuvres
et la Protection des Droits sur Internet - HADOPI) pre-
sented the report of its activities in 2012-2013. This
was of particular interest as the conclusions of the
Lescure mission in May 2013 on Act II of the cultural
exception recommended the transfer of its responsi-
bilities to the audiovisual regulatory authority (Conseil
Supérieur de l’Audiovisuel - CSA) (see IRIS 2013-6/19).
During the Senate’s examination of the bill on the in-
dependence of public-sector television in September
there were even plans to validate the transfer im-
mediately by means of an amendment. In the end,
the Government appears to be waiting for this to be
discussed in 2014 as part of a wide-ranging Act on
creative work. At the time of presenting its activ-
ity report, HADOPI’s president Marie-Françoise Marais
recalled that the institution was “the first public au-
thority dedicated to the protection of copyright and
the circulation of works on the Internet. France is
a pioneer in the field, and her choices are observed
closely, both here and abroad”. In just three years,

IRIS 2013-10 17

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16740
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16741
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-9/15&id=14473
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-5/26&id=14473
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-6/19&id=14471


the HADOPI believes it has reached maturity in carry-
ing out its missions. Thus, with regard to the “gradu-
ated response”, the president felt that the educational
approach adopted had paid off, since just 60 cases
had been put in the hands of the public prosecu-
tors (as the “ultimate recourse”), whereas more than
two million initial recommendations and more than
200 000 second recommendations had been sent out.
The results were less decisive as a result of encour-
agement for the development of the legal offer, the
HADOPI’s other mission. 71 on-line services (including
43 which were currently valid) had received the “PUR”
label (indicating that the offer being proposed re-
spected creators’ rights) since its creation by a Decree
of 10 November 2010. Lastly, the role of regulator of
the technical protection measures became reality last
year, as two opinions were delivered by the HADOPI’s
college, one on interoperability (see IRIS 2013-5/27),
and the other on the benefit of exceptions. A third re-
quest for an opinion was currently being investigated;
it “should make it possible to re-state the question of
the content of the exception for making a private copy
of audiovisual programmes in a context of diversifica-
tion and the multitude of means of accessing these
programmes”, Ms Marais announced.

The tools placed at the HADOPI’s disposal by the
2009 Act and its implementing decrees “have demon-
strated their limits”, according to the annual report,
the fourth section of which is devoted to proposals
for improvements. Regarding its mission of encour-
aging the development of the legal offer, the institu-
tion proposes extending to three years the period of
time for which the “PUR” label is granted, making the
conditions for its renewal less stringent, and attach-
ing the label to services rather than to offers, as is
current practice. Regarding the protection of works,
the HADOPI would like to be able to receive referrals
directly from originators (at present, only the sworn
approved agents designated by the professional de-
fence bodies, the copyright collecting agencies and
the CNC are authorised to do so). It would also like to
see an extension from the current six months to one
year of the period during which the public prosecu-
tors may notify acts of counterfeiting to the Commis-
sion de protection des droits, and the HADOPI given
responsibility for sending its recommendations direct
to Internet users (the IAPs currently do this), includ-
ing an indication of the content of the works to which
they refer. Lastly, the HADOPI would like to be able
to extend its power of regulation regarding technical
protective measures to include technical information
measures and all types of protected works. It also
proposes to allow individuals and associations to re-
fer cases to it, and to broaden its corresponding pow-
ers of action in order to meet consumers’ expecta-
tions. Pending a final decision on its fate, the HADOPI
is therefore demonstrating that it intends to continue
pursuing its missions. “In June 2014, the HADOPI will
still be in existence!” was its president’s comment at
the end of the presentation.

• HADOPI, rapport d’activité 2012-2013 (HADOPI, Report of Activities
in 2012-2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16738 FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

Ofcom Issues Determinations in Two ODPS
Appeals

On 27 September 2013, Ofcom, the UK communica-
tions regulator, overturned two determinations by the
Authority for Television On Demand (ATVOD) for edi-
torial content.

Ofcom oversees providers of on demand programmes
via the internet, On Demand Programme Service
(ODPS) providers. Ofcom works in conjunction with
two co-regulators: the ATVOD and the Advertising
Standards Authority (ASA) for advertising content.

ATVOD makes determinations, appealable to OFCOM,
regarding what constitutes an ODPS; whether or not a
person is providing an ODPS; what constitutes a pro-
gramme included in an ODPS; and whether someone
providing an ODPS has contravened any of the regu-
latory requirements.

The appeal determinations in question were lodged by
Playboy TVUK/Benelux in respect of Playboy TV and
Demand Adult. Both Playboy TV UK/Benelux Ltd and
Playboy Plus Entertainment are part of the Manwin
Holding SARL group of companies.

Playboy TV UK/Benelux Ltd lodged representations
with ATVOD that control of the services had passed to
Canadian company, Playboy Plus Entertainment after
ATVOD had found against PlayboyTV UK/Benelux for
infringing ATVOD rules requiring UK-based “porn-on-
demand websites to keep hardcore porn behind effec-
tive access controls which ensure that under 18s can-
not normally see it. The UK company was later fined
GBP 100,000 in relation to those breaches.”

In overturning the ATVOD determinations, OFCOM
found that Playboy TV UK/Benelux Ltd “no longer exer-
cised “general control” over the selection and organ-
isation of the programmes comprising the relevant
video on demand services, having furnished further
evidence that key parts of their operations were now
being run from Canada.” Thus, hard-core internet porn
can continue to be provided to UK consumers “beyond
the reach of British regulation.” The GBP 100,000 fine
stands, as “the UK company was the provider of the
relevant services at the time the breach occurred.”

18 IRIS 2013-10

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-5/27&id=14471
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16738


• Appeal by Playboy TV UK/Benelux limited against a Notice of De-
termination by ATVOD that it was the provider of the service “Play-
boy TV” (www.playboytv.co.uk) as at 14 september 2012 [Published
27/09/2013]
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16713 EN
• Appeal by Playboy TV UK/Benelux Limited against a Notice of Deter-
mination by ATVOD that it was the provider of the service “Demand
Adult” (www.demandadult.co.uk) as at 14 September 2012
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16714 EN
• Notice of Determination that Playboy TV UK/Benelux Limited is the
provider of the service Demand Adult (www.demandadult.co.uk)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16715 EN
• Notice of Determination that Playboy TV UK/Benelux Limited is the
provider of the service Playboytv.co.uk (www.playboytv.co.uk)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16716 EN

David Goldberg
deeJgee Research/ Consultancy

Ofcom Considers Broadcast of Offensive Ma-
terial not Justified by its Context

On 7 October 2013, Ofcom’s decided that material
broadcast on CBS Reality’s Caught on Camera pro-
gramme was offensive and not justified by its context.
Ofcom derives its statutory authority to regulate the
standards of television pursuant to the Communica-
tions Act 2003. One of Ofcom’s duties pursuant to
section 3(2)(e) of the Communications Act 2003 is to
ensure that programmes broadcast on television ade-
quately protect the public from the inclusion of offen-
sive and harmful material.

Rule 2.3 of the Broadcasting Code requires broad-
casters to ensure that broadcasted material that may
cause offence is justified by the context.

The CBS Reality channel had for several years broad-
casted a real-life crime entertainment show called
Caught on Camera showing footage of real life situ-
ations of people behaving in a criminal manner.

On 22 June 2013 at midnight, CBS Reality broadcast
an episode of Caught on Camera and its content in-
cluded footage of two men fighting in a bridal shop,
and another scene depicted a female driver using her
car to push another car out of its parking space.

One sequence showed six incidences of violence by a
child carer (nanny) towards an eleven-month-old boy.

The footage was preceded by a warning -”In the next
video, a parent’s worst nightmare- disturbing and
graphic footage of a child being severely mistreated”.

The images were accompanied by a narration of a
dramatic-sounding nature, and melodramatic music.
Many of the incidents were repeated several times in-
cluding in slow motion, as stills, and each incident ap-
pearing on the screen simultaneously. Some of the
incidences of violence were shown in red.

CBS Chellozone, the Ofcom licensee and owner of the
CBS Reality channel, said in response to the allegation
that the footage was unjustifiably offensive, that the
programme was broadcast at midnight when the ex-
pected audience would be all adults. The programme
was crime-focussed, and the footage was available on
You Tube. A pre-broadcast warning had been aired,
and was aired again during the broadcast. The nar-
rator did explain that the child had no obvious in-
jury, and the nanny had received a prison sentence.
Caught on Camera was a format that they had been
screening for several years.

Ofcom considered that the nature of showing violence
towards a child increased the risk of the material be-
ing considered offensive even to an adult audience.
It also considered whether the violence was depicted
in the context of the overall show and its objectives.
Caught on Camera was primarily an entertainment
show, and as such the showing of violence towards
a child moved away from the audience’s expectations
for that programme even allowing for the warnings.
Repeated showing of the violence, plus the dramatic
production values only increased the risk of causing
offence. The repeated depiction of the violence and
the gulf between the abuse of the child and other in-
cidents being screened in the show exceeded the ex-
pectations of the audience, and was not in the con-
text of the show. There was no justification for the
repeated showing of the violence towards the child.

Ofcom considered it was insensitive and inappropriate
to show such footage in a programme presenting real
life crime in a dramatic and entertaining way. Ofcom
concluded that there had been a breach of Rule 2.3.

• Ofcom’s decision concerning Caught on Camera- CBS Reality - Of-
com Broadcast Bulletin Issue 239, page 9
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16722 EN

Julian Wilkins
BluePencilSet

Banned Advertisement for Short-term
Lender was ‘Socially Irresponsible’ says
ASA

A radio advertisement for the short-term lender
Pounds to Pocket was branded “socially irresponsible”
by the Advertising Standards Authority (ASA) on 25
September 2013, and banned from being rebroadcast
in its current form.

The ASA took action after a listener complained that
the advertisement, which featured an alien charac-
ter called Bert, trivialised the process of applying for
credit and taking on debt.

The advertisement began with a voiceover saying:
“Breaking news. Alien life forms are coming to Pounds

IRIS 2013-10 19

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16713
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16714
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16715
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16716
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16722


to Pocket for help with their finances.” A charac-
ter with a distorted ’alien’ voice then stated, "Well I
needed a loan quickly. So I looked on your internet
and found I can apply for a loan anytime, anywhere.”

CashEuroNet UK LLC, which trades under the name
Pounds to Pocket, argued that the claim that the com-
pany offered loans "anytime, anywhere" was correct
because its service was available 24 hours a day,
seven days a week. They added that the advertise-
ment directed listeners to their website as a source
of further information about the service, and that
it made clear that the credit taken on by the alien
was essential, because ‘Bert’ said "I needed a loan
quickly". It argued that a need to take out credit
could, in no way, be seen as trivialising a decision to
take on debt.

The ASA considered the advertisement under Sec-
tion 1.2 of the UK Code of Broadcasting Advertising
(BCAP), which makes clear that advertisements must
be prepared with a sense of responsibility to the audi-
ence and society. It acknowledged that the advertise-
ment was for short-term credit and that there would
be circumstances when consumers might need a loan.
But it said that the advertisement did not offer any
explanation as to why ‘Bert’ had found it necessary to
take out a loan - unlike other advertisements that the
ASA had adjudicated on in recent times.

“We considered the use of an alien character removed
the ad and the process of taking on debt, from re-
ality which could disguise the seriousness and con-
sequences of taking out credit,” the ASA concluded.
“We considered that the combination of the use of
the alien, with the claim "pocket a loan today" and
the lack of context about why the loan was needed
depicted a casual attitude to borrowing money and
that the ad trivialised the decision to take out credit.
We therefore concluded it was socially irresponsible.”

The ASA ruled that the advertisement should not be
broadcast again in its current form.

• ASA Adjudication on CashEuroNet UK LLC
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16717 EN

Glenda Cooper
The Centre for Law Justice and Journalism, City

University, London

IE-Ireland

Pirate Bay Blocked and Three-Strikes Proto-
col Continues

On 12 June 2013 the Irish High Court granted an in-
junction requiring six Internet service providers (UPC,

Vodafone, Imagine, Digiweb, Hutchinson 3G and Tele-
fonica) to block the website known as The Pirate Bay.
This is the first time an injunction has been granted
under the controversial copyright injunction law that
was introduced in February 2012 (see IRIS 2012-4/31).

The Pirate Bay is already blocked by another Internet
service provider (ISP), Eircom, without a court order.
Four music companies (EMI, Sony, Warner and Univer-
sal), sought the order from the court. The ISPs did not
oppose the application and indicated their willingness
to submit to any appropriate order. The blocking order
and related protocol is drafted in terms that do not re-
quire a new application to the court if The Pirate Bay
changes domain names, IP addresses or URLs.

The court also ordered that the cost of implementing
the blocking is to be borne by the ISPs. With respect to
the costs of the proceedings themselves the court or-
dered that the ISPs should bear their own costs. How-
ever, one of the ISPs (Vodafone), who had a significant
input into the preparation of the protocol related to
the order, was awarded its costs up to the point when
that protocol was agreed with the music companies.

At an earlier stage in the proceedings Digital Rights
Ireland Limited (DRI), an organisation established to
defend civil, human and legal rights in the digital age,
sought to intervene in the case as an amicus curiae
(see IRIS 2013-3/19). DRI, claimed that as a neutral
party they could bring expertise to the court with re-
spect to human rights and the public interest, that
otherwise might not be raised by the parties to the
case, who primarily will protect their own discreet in-
terests.

The record companies opposed the application by DRI
to join the case, and on 3 May 2013 the Irish High
Court refused the application. The court held that DRI
could not be regarded as a neutral party, in light of
a campaign and blog postings that were undertaken
by DRI’s Chairman and solicitors, and related to the
introduction of the injunction law. Also the court did
not believe that, at this stage in proceedings, DRI had
demonstrated circumstances that would warrant ap-
pointment as amicus curiae.

In separate proceedings, the Irish Supreme Court on
3 July 2013 upheld the earlier High Court decision
(see IRIS 2012-8/29) that found that an enforcement
notice, issued by the Data Protection Commissioner,
directing ISP, Eircom, to cease the implementation
of the three-strikes protocol on the grounds that it
breached data protection and privacy law, was invalid.

The appeal focused on the technical legal issues of
whether the music companies were entitled to judi-
cially review the enforcement notice and whether the
notice was invalid for failure to give adequate rea-
sons. The Supreme Court decision means that Eir-
com can continue to implement the graduated re-
sponse, known as the three-strikes protocol, which
provides that the connections of persistent copyright

20 IRIS 2013-10

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16717
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-4/31&id=14448
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-3/19&id=14448
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-8/29&id=14448


infringers are eventually terminated (see IRIS 2005-
10/28, IRIS 2006-4/26 and IRIS 2010-6/34).

• EMI Records Ireland Ltd & ors v. UPC Communications Ireland Lim-
ited & ors [2013] IEHC 274
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16709 EN
• EMI Records Ireland Ltd & ors v. UPC Communications Ireland Lim-
ited & ors [2013] IEHC 204
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16710 EN
• EMI Records Ireland Ltd & ors v. Data Protection Commissioner
[2013] IESC 34
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16711 EN

Damien McCallig
School of Law, National University of Ireland, Galway

Recent Broadcasting Complaints Decisions

On 10 September 2013 the Broadcasting Authority of
Ireland (BAI) released recent broadcasting complaints
decisions. A total of seven complaints were consid-
ered in the period. At its meeting held in July 2013,
the Compliance Committee upheld one complaint (in
part) and rejected three. A further three complaints
were resolved by the Executive Complaint Forum at
meetings held in July and August 2013.

Under section 48 of the Broadcasting Act 2009, view-
ers and listeners can complain about broadcasting
content which they believe is not in keeping with
broadcasting codes and rules. All seven of the com-
plaints dealt either in whole, or in part, with fairness,
objectivity and impartiality in current affairs. With
respect to the complaint that was upheld the Com-
pliance Committee found that a pre-prepared state-
ment, read by the presenter of the Neil Prendeville
Radio Show on Cork96FM, was lacking in impartiality
and objectivity.

The statement broadcast, which consisted of a mono-
logue by the presenter outlining his personal views
on various issues of public controversy and debate,
including his views in relation to non-Irish nationals
living in Ireland, was not counterbalanced by an ad-
equate alternative perspective. The Committee held
that while some alternate views were voiced by lis-
teners that contributed to the programme this was
not adequate to counterbalance the presenter’s ro-
bust statement. The inadequacy of the alternative
view was contrary to the requirements on fairness,
objectivity and impartiality in news and current affairs
content.

Two of the complaints rejected by the Compliance
Committee related to a RTÉ Prime Time programme
dealing with issues relating to the provision of Trav-
eller accommodation in Ireland. The broadcast in-
cluded a pre-recorded element that examined differ-
ent perspectives on the issue and was followed by a

studio discussion with a panel and audience contrib-
utors managed and mediated by the programme pre-
senter.

The focus of the complaints related to the composi-
tion of the panel, the negative language and content
of the programme, which - it was claimed - portrayed
Travellers in a negative light, and a failure to give
Travellers an adequate opportunity to participate in
the discussion. In rejecting the complaints the Com-
pliance Committee considered that a fair opportunity
was afforded to all sides of the debate to air their opin-
ions. While they acknowledged that the debate was
clearly curtailed, curtailing debates due to time pres-
sures is not uncommon, and the Compliance Commit-
tee having reviewed the programme, as aired, found
that the handling of the topic, which was the focus of
the programme, was fair.

Finally, it should be noted that all the broadcasts that
were subjects to these complaints decisions, predated
the introduction on 1 July 2013 of the new Code of Fair-
ness, Objectivity and Impartiality in News and Current
Affairs (see IRIS 2013-5/32).

• Broadcasting Authority of Ireland, Broadcasting Complaints Deci-
sions, (September 2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16708 EN

Damien McCallig
School of Law, National University of Ireland, Galway

IT-Italy

Council of State Upholds RAI’s Obligation to
Provide Programmes Free-to-air to all Distri-
bution Platforms

On 30 August 2013, the Third Chamber of the Coun-
cil of State affirmed the judgment handed down by
the Latium Administrative Court on 11 July 2012 (see
IRIS 2012-8/31) concerning the encryption by RAI, the
Italian public service media operator, of some of its
programming and its refusal to supply them on a
free-to-air basis with the satellite pay-tv operator Sky
Italia.

For several years, Sky Italia users could view RAI’s pro-
grammes via their Sky Italia decoder box. In Septem-
ber 2008, RAI, RTI, and TI Media, the three main Ital-
ian free-to-air television operators, set up a joint ven-
ture named Tivù. The latter’s corporate mission is to
retransmit programmes by its parent companies and
third parties on its DTT and satellite networks employ-
ing a proprietary encoding protocol. In April 2009, RAI
started encoding some programmes falling within its
public service remit employing Tivù’s encryption pro-
tocol. As Tivù’s proprietary protocol is different from

IRIS 2013-10 21

http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2005-10/28&id=14448
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2005-10/28&id=14448
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2006-4/26&id=14448
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2010-6/34&id=14448
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16709
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16710
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16711
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-5/32&id=14447
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16708
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-8/31&id=14453


the one employed by Sky Italia, Sky Italia users were
effectively prevented from accessing RAI broadcasts
through their Sky Italia decoder box.

In July 2009, the consumers’ association Altrocon-
sumo lodged a complaint with the Italian Communi-
cations Authority, AGCom, claiming that, by encrypt-
ing some of its programmes, RAI had failed to meet
its obligations under the 2007-2009 Service contract,
i.e. the agreement between RAI and the Italian min-
istry of economic development setting out RAI’s public
service remit. While AGCom, in its decision of 16 De-
cember 2009 no. 732/09/CONS, resolved to take no
further action against RAI in view of the commitments
offered by that broadcaster, both the Latium Admin-
istrative Court and the Council of State ruled that RAI
had acted in breach of its obligations under Sections
26 and 31 of the 2007-2009 Service Contract.

Section 26 of the Service contract, entitled “Techno-
logical neutrality”, required RAI to ensure the “gra-
tuitous provision, at no extra cost to the user, of its
public service programming through different distri-
bution platforms [04046] without prejudice to specific
commercial agreements”. In the course of proceed-
ings before the Council of State, AGCom argued that
that provision only ensured free access to users, while
RAI remained free to charge distributors, such as Sky
Italia, as per the applicable commercial agreements.
The Council of State rejected that contention. It took
the view that since the wording “at no extra cost for
the user” entitled users to freely watch RAI broad-
casts, the wording “gratuitous provision” was meant
to grant distribution platforms free access to RAI’s
programming. Moreover, the Council of State ruled
that the technological neutrality goal of Section 26
and the universal access ethos of public service me-
dia called for the broadest possible dissemination of
RAI’s programmes through all available distribution
platforms. In contrast, the commercial exploitation of
RAI’s programming advocated by AGCom could have
prompted distribution platforms to charge users to re-
coup the costs incurred to gain access to RAI broad-
casts. The Council of State also relied on Section 31
of the Service contract, which granted users that were
unable to receive RAI broadcasts on DTT free-to-air ac-
cess to RAI’s programming simulcast via satellite and
cable.

Finally, the Council of State ruled on Section 3 of
the 2010-2012 Service Contract, which required RAI
to promote Tivù. Italy’s highest administrative court
held that that provision amounted to an illegal state
aid insofar as it compelled RAI, a state-funded com-
pany, to employ its resources for the benefit of Tivù’s
parent companies and commercial partners, thereby
distorting competition. The Council of State added
that Section 3 was also incompatible with Section
47(4) of the Consolidated Act on Audiovisual and Ra-
dio Media Services, which prohibits RAI from employ-
ing its public revenues to finance activities that are
not related to its public service remit.

• Consiglio di Stato (Sezione Terza), sentenza n. 4336 del 30 agosto
2013 (Council of State (Third Chamber), judgment no. 4336 of 30
August 2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16719 IT

Amedeo Arena
University of Naples Frederico II

LU-Luxembourg

Act on the Creation of a New Media Authority

On 27 August 2013 the Loi du 27 août 2013 por-
tant création de l’établissement public “Autorité lux-
embourgeoise indépendante de l’audiovisuel” (Law of
27 August 2013 on the creation of the Independent
Audiovisual Authority of Luxembourg, ALIA law) was
formally adopted by the Grand-Duke of Luxembourg.
The Chambre des Députés (parliamentary assembly)
as well as the Conseil d’Etat (State Council) had both
given their approval to the creation of the new author-
ity in July 2013.

The ALIA Act, which was proposed in October 2012,
(see IRIS 2013-1/28) was published on 9 September
2013 in the Mémorial (Luxembourg official journal)
and will enter into force on 1 December 2013. Ex-
cept for some structural changes to numbering and
other minor modifications, the law corresponds to a
large extent to the bill proposed by the Minister for
Communication and Media. The ALIA Act establishes
the Independent Audiovisual Authority of Luxembourg
(ALIA) by amending three acts, most significantly, the
Act of 27 July 1991 on Electronic Media (see IRIS 2011-
2/31). It thereby effectuates a reform of the Luxem-
bourg regulatory structures by replacing most of the
current bodies with a single competent authority.

The new Chapter VII of the Act on Electronic Media -
entitled “On supervision of the application of the law”
- sets out the essential characteristics, institutional
design and functions of ALIA (Articles 35-35sexies).
The law establishes ALIA as an independent public
body endowed with legal personality. It is financed
by the state budget and composed of an Administra-
tion Council, an Advisory Assembly and chaired by
a director. It is charged, inter alia, with the admin-
istration of the permits as well as the monitoring of
compliance with the law and grand-ducal regulations
by service providers. ALIA has the further task of
ensuring access to audiovisual programmes for per-
sons with a visual or hearing disability, encouraging
service providers to promote and distribute European
works and to develop codes of conduct regarding the
presentation of inappropriate audiovisual commercial
communication of unhealthy food and drinks accom-
panying or included in children’s programmes. These

22 IRIS 2013-10

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16719
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-1/28&id=14452
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-2/31&id=14452
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2011-2/31&id=14452


tasks reflect some of the aims of the EU’s Audiovisual
Media Services Directive.

The new key Art. 35sexies of the Act on Electronic
Media outlines the sanctioning powers of ALIA. Each
natural or legal person may complain to ALIA and al-
lege the failure to fulfill statutory obligations or the
non-respect of rules contained in grand-ducal regula-
tions or the book of obligations attached to the per-
mits of providers. ALIA may also initiate proceedings
itself. Most importantly, it introduces for the first time,
in the Act on Electronic Media, a graduated sanction-
ing system and defines the sanctions that ALIA may
impose on service providers pursuant to a differen-
tiated system including warnings, fines (of EUR 250-
25.000), suspensions of transmission and withdrawals
of permits. The decisions of ALIA in future will be pub-
lished in the Luxembourg official journal and may be
challenged before the administrative courts of Luxem-
bourg.

In addition, the ALIA Act amends the Loi du 20
avril 2009 relative à l’accès aux représentations ciné-
matographiques publiques (Act on access to public
cinematographic performances) transferring to ALIA
the responsibility for supervision of the classification
scheme for cinematographic films and authorizing
ALIA to re-classify films where appropriate. Finally,
the Loi modifiée du 22 juin 1963 fixant le régime des
traitements des fonctionnaires de l’Etat (Act estab-
lishing the system of remuneration for civil servants)
is altered to take into account the allowances and pay-
ment of the new personnel of ALIA.

• Loi du 27 août 2013 modifiant la loi modifiée du 27 juillet 1991
sur les médias électroniques en vue de la création de l’établissement
public «Autorité luxembourgeoise indépendante de l?audiovisuel» et
modifiant 1) la loi modifiée du 22 juin 1963 fixant le régime des traite-
ments des fonctionnaires de l’Etat et 2) la loi du 20 avril 2009 relative
à l?accès aux représentations cinématographiques publiques. (Act of
27 August 2013 on the creation of the Independent Audiovisual Au-
thority of Luxembourg, ALIA Act)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16718 FR

Mark D. Cole & Jenny Metzdorf
University of Luxembourg

LV-Latvia

Electronic Media Council Suggests Amend-
ments to Media Act

On 4 October 2013, the Nacionālā elektronisko
plašsazin, as l̄ıdzekl,u padome (NEPLP - National Elec-
tronic Mass Media Council), the Latvian media reg-
ulator, published its proposals for amendments to
the Latvian Electronic Media Act (EMA). The NEPLP
prepared the amendments within an internal work-
ing group established to implement the “National

Strategy for the development of the electronic me-
dia within the years 2012-2017”. As an executive
body, NEPLP does not have legislative initiative rights.
Hence, NEPLP submitted its proposal to the responsi-
ble Commission of Human Rights and Social Affairs of
Saeima (Latvian Parliament) to be assessed and pre-
pared as a legislative proposal.

The most extensive changes proposed provide the NE-
PLP with the rights to receive full information on me-
dia ownership and true beneficiaries. Such informa-
tion would have to be submitted upon registration of
a new electronic media service provider as well as in
case of changes in media ownership. The proposal
argues that this is necessary to improve media trans-
parency in Latvia.

Furthermore, the proposal suggests that NEPLP be
granted the merger control right in the case of media
mergers. Currently, mergers between media are con-
trolled by the Competition Council if they reach the
merger notification criteria specified in the Competi-
tion Law. There is no special procedure for the review
of media mergers. On the basis of criteria different
from the Competition Law and including media diver-
sity as well as public health and security, the mergers
should be reviewed by the media regulatory author-
ity. The NEPLP would accordingly have the right to
prohibit the merger or allow it with the option to set
up binding commitments. It would also have the right
to impose a financial penalty in the amount of up to
LVL 1,000 (˜ EUR 1,420) per day for a failure to notify
the merger to the NEPLP.

The proposal also includes amendments to the NE-
PLP’s powers to annul the broadcasting or retransmis-
sion licence. The rules are specified and shaped in a
more proportional manner.

Another potentially far-reaching proposal is the re-
quirement to provide Latvian subtitles for all televi-
sion programmes in foreign languages. Currently,
the broadcasters are free to choose how to provide
the translation for programmes in foreign languages
- be it by means of subtitling, dubbing, or record-
ing. Only dubbed and recorded programmes are cur-
rently taken into account for the mandatory Latvian
language quota applicable to national and regional
terrestrial broadcasters. Moreover, subtitling is not al-
lowed for the first channel of the public service broad-
caster. The amendments aim to improve the knowl-
edge of foreign languages within Latvian society and
to provide equal translation terms for all foreign lan-
guage broadcasts. Currently, the broadcasts in Rus-
sian language are mostly subtitled whereas other lan-
guages are dubbed.

The promotion of the Latvian language is also con-
tained in the proposal to introduce new regulations
for cable operators. The proposed amendments fore-
see that the cable operators should inform the NEPLP
about the basic package of channels, which must be
available for all subscribers. The act would also pre-
scribe the main requirements for the channels, which

IRIS 2013-10 23

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16718


must be included in these basic packages (includ-
ing public service broadcasting channels and national
commercial broadcasters).

• Likumu groz̄ıjumu sagatavošana (Proposals for amendments to the
Electronic Media Act)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16705 LV

Ieva Andersone
Sorainen, Riga

NL-Netherlands

Collecting Society VEVAM Cannot Claim Com-
pensation from Cable Companies

On 4 September 2013, the District Court of Amster-
dam found that the collecting society VEVAM has no
legal basis to claim compensation from cable com-
panies for film directors concerning cable retransmis-
sion.

VEVAM is a collecting society representing film direc-
tors. It acquires the director’s rights and collectively
exploits them. VEVAM sued cable companies Ziggo
and UPC for compensation for cable retransmissions.
RODAP, the collecting society for film producers, pub-
lic and commercial broadcasting organisations and
distributors (e.g. cable companies), joined the pro-
ceedings in support of Ziggo and UPC.

Up until 1 October 2012, so called Kabelovereenkom-
sten (Cable Contracts) had been in place between the
Dutch cable companies and several collecting soci-
eties, including VEVAM. According to these Cable Con-
tracts the cable companies were obliged to pay the
collecting societies a monthly compensation per sub-
scriber for the benefit of the different copyright hold-
ers. Negotiations concerning a new contract had been
underway since December 2010, but eventually broke
down. This was due to the fact that the cable compa-
nies no longer acknowledged VEVAM’s claim to these
rights. As such, the cable companies have not been
paying any compensation to VEVAM since 1 October
2012. VEVAM consequently initiated summary pro-
ceedings against the two cable companies. VEVAM
sought a court order for Ziggo and UPC to pay com-
pensation retroactively from 1 October and to resume
negotiations concerning the new Cable Contracts. .

VEVAM claimed that its position as a collecting society
has a basis in the law, namely Article 26a of the Copy-
right Act (CA), as well as a contractual basis. Article
26a provides for compensation for simultaneous, un-
altered and unabridged broadcasting and for manda-
tory collective management of these rights. The con-
tractual basis concerns the fact that all film directors
that join VEVAM transfer the rights to their works to

VEVAM. In their contract with producers, directors also
use a clause that excludes the rights exploited by VE-
VAM from transfer to the producers in accordance with
article 45d CA.

The Court rejected VEVAM’s argument that they have
a legal mandate to collect the compensation for the
cable retransmissions. It accepted the cable compa-
nies’ claim that the broadcasters do not communicate
the programmes to the public when they deliver them
to the cable companies, due to the technological pro-
cess that is currently used. As a result, the subse-
quent broadcasting of these programmes by the ca-
ble companies does not constitute a simultaneous,
unaltered and unabridged broadcast. Consequently
Article 26a does not apply, which means that VEVAM
does not have a legal mandate to seek compensation
for the cable retransmissions.

VEVAM’s contractual claim was also rejected by the
Court. It agreed with RODAP’s claim that the rights
that had been excluded from transfer to the produc-
ers, in accordance with 45d CA, only concern the
rights that VEVAM exploits according to article 26a CA.

Lastly, the Court found that the film directors have a
right to an equitable remuneration from the producers
according to Articles 12 and 45d CA. Ziggo and UPC,
however, do not have any obligations towards VEVAM.
The Court thus rejected VEVAM’s claim that, when ne-
gotiating, Ziggo and UPC had to take into account VE-
VAM’s legitimate expectations and past payments to
VEVAM.

• Rechtbank Amsterdam, 4 september 2013,
ECLI:NL:RBAMS:2013:5554, VEVAM tegen Ziggo/UPC &

RODAP (District Court Amsterdam, 4 September 2013,
ECLI:NL:RBAMS:2013:5554, VEVAM v Ziggo/UPC & RODAP)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16747 NL

Rade Obradović
Institute for Information Law (IViR), University of

Amsterdam

RO-Romania

Audiovisual Media Licence Suspension upon
Insolvency Proceedings

On 9 October 2013, the Romanian Ombudsman chal-
lenged an Emergency Decree before the Constitu-
tional Court - namely the Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 91/2013 privind procedurile de pre-
venire a insolvenţei şi de insolvenţă (OUG - Govern-
ment Emergency Decree no. 91/2013 on the proce-
dures to prevent insolvency and on insolvency - OUG
91/2013). The Ombudsman claims that the Emer-
gency Decree violates Articles 1(5) and 15(2) of the

24 IRIS 2013-10

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16705
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16747


Romanian Constitution and the prohibition of retroac-
tive legislation. The OUG 91/2013 had been adopted
by the Romanian Government on 2 October 2013 and
published in the Official Journal of Romania no. 620 of
4 October 2013.

The OUG was harshly criticized by the President of
Romania, by non-governmental civil rights organisa-
tioins such as Reporters Without Borders, ActiveWatch
and the Centrul pentru Jurnalism Independent (Cen-
ter for Independent Journalism), the Uniunea Judecă-
torilor din România (Judges Union of Romania), as well
as by Romanian media corporations, journalists and
an opposition party. Two stipulations are subject to
criticism: Articles 81(3) and 384(2) OUG. According to
the critics, they might trigger discriminatory and abu-
sive measures against audiovisual media companies
facing insolvency.

The Romanian Prime Minister welcomed the action
taken by the Ombudsman and also welcomed the di-
verse political opinions on the topic and the legal dis-
cussion.

The contested Article 81(3) foresees that, following
the opening of the insolvency proceedings and until
confirmation of the reorganisation plan, the audiovi-
sual licence of the debtors is suspended. The licence
granted under Legea Audiovizualului nr. 504/2002
(Audiovisual Law no. 504/2002) will cease to be ef-
fective by the date of notification received from the
Consiliul Naţional al Audiovizualului (National Council
for Electronic Media - CNA). Article 81(3) OUG also re-
quires the reorganisation plan to regulate the condi-
tions for the future exercising of the right to broad-
cast, a specific programme plan, and that the condi-
tions are formally approved by the CNA.

Article 384(2) provides that the Insolvency Code,
meant to enter into force on 25 October 2013, would
also take effect retroactively for media corporations
currently subject to insolvency proceedings.

According to the critics, the OUG is discriminatory
against audiovisual media in bad economic shape.
They argue that the provisions of the OUG threaten
media freedom and the public’s right to information.
The Audiovisual Law entails no rules on suspension
of audiovisual licences. It only foresees withdrawals,
extensions or, as a sanction, halving of licences.

• Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 91/2013 privind procedurile
de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă (Government Emergency
Decree no. 91/2013 on the procedures to prevent insolvency and on
insolvency - OUG 91/2013)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16707 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

Modification and Completion of Law on Ro-
manian Public Broadcaster

On 8 October 2013, the Romanian Senate (Upper
Chamber of the Romanian Parliament) adopted by a
large majority the Proiectul de lege pentru modifi-
carea şi completarea Legii nr. 41/1994 privind orga-
nizarea şi funcţionarea Societăţii Române de Radiod-
ifuziune şi Societăţii Române de Televiziune (Bill on
the modification and completion of Act no. 41/1994
on the organisation and operation of the Romanian
Radio Broadcasting Corporation and of the Romanian
Television Corporation). The decision of the Senate is
final. The bill had been adopted by the Chamber of
Deputies (Lower Chamber) on 24 September 2013 in
the course of an emergency procedure (see IRIS 1998-
8/16, IRIS 2000-4/18, IRIS 2003-8/25, and IRIS 2013-
5/37).

The changes are meant to increase the funding of-
fered by the state budget for the production and
broadcasting of radio and TV progammes aimed at
the international market. The new Act also enables
Romanian public service broadcasters to set up pri-
vate legal persons, to become associates of private
legal entities, or to buy shares in existing firms and
corporations.

The funds of the Societatea Română de Radiodifuz-
iune (SRR) and Societatea Română de Televiziune
(SRTV) designated for programmes in Romanian and
other languages to be broadcast in foreign countries
are used for the production and broadcasting of Radio
Romania International and of TVR International. The
funds are also used for Radio Chişinău, launched by
the SRR on 1 December 2011, which covers about
70% of the territory of the Republic of Moldova with
programmes in Romanian, using seven FM frequen-
cies. The SRR intends to set up another radio station
abroad, in other neighbouring countries with signifi-
cant Romanian communities.

Moreover, the modification of Act 41/1994 fosters the
intention of the SRTV to revive broadcasting its tele-
vision programmes in the Republic of Moldova, which
was interrupted during the ruling of the Communist
Party (until 2009).

• Proiectul de lege pentru modificarea şi completarea Legii nr.
41/1994 privind organizarea şi funcţionarea Societăţii Române de Ra-
diodifuziune şi Societăţii Române de Televiziune (Bill on the moficia-
tion and completion of the Law no. 41/1994 on the organisation and
operation of the Romanian Radio Broadcasting Corporation and of the
Romanian Television Corporation)
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16706 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

IRIS 2013-10 25

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16707
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=1998-8/16&id=14445
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=1998-8/16&id=14445
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2000-4/18&id=14445
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2003-8/25&id=14445
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-5/37&id=14445
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-5/37&id=14445
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16706


US-United States

Anti-Revenge Porn Bill and Right to Be For-
gotten introduced in California

California has recently taken steps to extend its pri-
vacy protections. On 2 October 2013 Governor Jerry
Brown signed legislation that criminalises so-called re-
venge pornography, where individuals post intimate
pictures online that had been obtained with former
consent solely for private use.

Under the old law, a victim could only obtain a rem-
edy through a civil court judgment, which could be
costly and time-consuming. To address this issue, the
new law provides law enforcement with new tools to
protect victims by making it a misdemeanour to dis-
tribute an image with the intent to cause serious emo-
tional distress if the depicted person suffers serious
emotional distress. The law, which takes effect imme-
diately, carries a penalty of up to six months in jail
and a USD 1,000 fine.

In September 2013, California also adopted legislation
that gives minors under the age of eighteen "the right
to be forgotten" by removing posts they have made
on Internet websites, online services, online applica-
tions, and mobile applications. Under the new require-
ments, which must be implemented by 2015, service
providers are required to offer minors the ability to re-
move their own posts via an online eraser button or
other processes to obtain its removal. While the posts
must be removed from display, they are not required
to be removed from the service providers’ servers.

• Senate Bill No. 255 (Act to amend Section 647 of the Penal Code,
relating to crimes) of 1 October 2013
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16701 EN
• Senate Bill 568 (Act to add Chapter 22.1 (Commencing with Section
22580) to Division 8 of the Business and Professions Code, relating to
the Internet) of 23 September 2013
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16702 EN

Jonathan Perl
New York Law School

26 IRIS 2013-10

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16701
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16702


Agenda

Hearing on the promotion of European films and TV
series on-line
18 November 2013 Organiser: European Commission
Venue: Brussels
http://ec.europa.eu/digital-agenda/en/news/hearing-
promotion-european-films-and-tv-series-line

Book List

Mouffe, B., Droit de la presse Bruylant, 2013 ASIN:
B00DYNEC4K (Format kindle) http://www.amazon.fr/droit-
publicit%C3%A9-ebook/dp/B00DYNEC4K/ref=sr_1_-
3?s=books&ie=UTF8&qid=1373977579&sr=1-
3&keywords=droit+audiovisuel
Mbongo, P., Liberté de la Communication Audiovisuelle au
Début du 21e Siècle L’Harmattan, 2013 ISBN
978-2343008103
http://www.editions-harmattan.fr/index.asp

Baldi, P., Broadcasters and Citizens in Europe: Trends in
Media Accountability and Viewer Participation Intellect,
2013 ISBN 978-1841501604
http://www.intellectbooks.co.uk/books/view-Book,id=4562/
Schulz, W., Valcke, P., Irion, K., The Independence of the
Media and Its Regulatory Agencies: Shedding New Light on
Formal and Actual Independence Against the National
Context University of Chicago Press, 2013 ISBN
978-1841507330
http://press.uchicago.edu/ucp/books/book/distributed/I/bo15571080.html
Wöller, W. P. G., Die rechtliche Behandlung von
Produktplatzierungen im Fernsehen nach Inkrafttreten des
13. Rundfunkänderungsstaatsvertrags Verlag Dr Kovac,
2013 http://www.verlagdrkovac.de/3-8300-7210-4.htm
Kleist, Th., Scheuer, A., Roßnagel, A., Europäisches und
nationales Medienrecht im Dialog: Recht - Politik - Kultur -
Technik - Nutzung Nomos, 2013 ISBN 978-3-8487-0720-1
http://www.nomos-shop.de/Kleist-Ro%C3%9Fnagel-Scheuer-
Europ%C3%A4isches-nationales-Medienrecht-
Dialog/productview.aspx?product=21400

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

IRIS 2013-10 27

http://ec.europa.eu/digital-agenda/en/news/hearing-promotion-european-films-and-tv-series-line
http://ec.europa.eu/digital-agenda/en/news/hearing-promotion-european-films-and-tv-series-line
http://www.amazon.fr/droit-publicit%C3%A9-ebook/dp/B00DYNEC4K/ref=sr_1_3?s=books&ie=UTF8&qid=1373977579&sr=1-3&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-publicit%C3%A9-ebook/dp/B00DYNEC4K/ref=sr_1_3?s=books&ie=UTF8&qid=1373977579&sr=1-3&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-publicit%C3%A9-ebook/dp/B00DYNEC4K/ref=sr_1_3?s=books&ie=UTF8&qid=1373977579&sr=1-3&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-publicit%C3%A9-ebook/dp/B00DYNEC4K/ref=sr_1_3?s=books&ie=UTF8&qid=1373977579&sr=1-3&keywords=droit+audiovisuel
http://www.editions-harmattan.fr/index.asp
http://www.editions-harmattan.fr/index.asp
http://www.intellectbooks.co.uk/books/view-Book,id=4562/
http://www.intellectbooks.co.uk/books/view-Book,id=4562/
http://press.uchicago.edu/ucp/books/book/distributed/I/bo15571080.html
http://press.uchicago.edu/ucp/books/book/distributed/I/bo15571080.html
http://www.verlagdrkovac.de/3-8300-7210-4.htm
http://www.nomos-shop.de/Kleist-Ro%C3%9Fnagel-Scheuer-Europ%C3%A4isches-nationales-Medienrecht-Dialog/productview.aspx?product=21400
http://www.nomos-shop.de/Kleist-Ro%C3%9Fnagel-Scheuer-Europ%C3%A4isches-nationales-Medienrecht-Dialog/productview.aspx?product=21400
http://www.nomos-shop.de/Kleist-Ro%C3%9Fnagel-Scheuer-Europ%C3%A4isches-nationales-Medienrecht-Dialog/productview.aspx?product=21400
http://www.nomos-shop.de/Kleist-Ro%C3%9Fnagel-Scheuer-Europ%C3%A4isches-nationales-Medienrecht-Dialog/productview.aspx?product=21400

	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Belpietro v. Italy
	European Court of Human Rights: Von Hannover no. 3 v. Germany
	Parliamentary Assembly: Resolution on National Security and Access to Information
	EUROPEAN UNION
	Court of Justice of the European Union: National Courts' Jurisdiction for Copyright Infringement in other Member States
	General Court: Funding for France Télévisions Validated
	European Commission: Public consultation on Crowdfunding in the EU
	UNITED NATIONS
	Committee on the Elimination of Racial Discrimination: New General Recommendation Combating Racist Hate Speech
	NATIONAL
	AT-Austria
	New ORF Facebook Ban Temporarily Suspended
	Federal Communications Board on Labelling of Split-Screen Advertising
	BA-Bosnia And Herzegovina
	Regulatory Agency Proposes Limitation of Advertising in Public Service Broadcasting
	BG-Bulgaria
	Reports on the Activity of the Council for Electronic Media in 2012
	CY-Cyprus
	Amendments Proposed for Law on Public Service Broadcaster
	Extensive Amendments Proposed for Act on Radio Television Organisations
	DE-Germany
	Rhineland-Palatinate Administrative Court of Appeal Finds “Hasseröder Männercamp” Product Placement Inadmissible
	Berlin-Brandenburg Administrative Court of Appeal Denies Right to Information on MPs’ Use of Spending Allowance
	Schleswig-Holstein Administrative Court Lifts Facebook Fan Page Ban
	Administrative Court of Appeal Approves Registration Data Comparison for Licence Fee Collection
	Berlin Administrative Court Bans Regional Advertising on National Channel
	WDR Broadcasting Council Approves Original Live Streaming Services
	Act Against Dubious Business Practices in Force
	FR-France
	Novel’s Copyright Allegedly Infringed by a Television Series
	CSA Charges France Télévisions with Allowing Excessive Air-time for the Promotion of Works by their Presenters
	Adoption of Legislation Reforming the Public Audiovisual Sector
	Codicil to the Collective Agreement for the Cinema Sector Concluded in Favour of the Most Fragile Productions
	Under Threat, HADOPI Defends its Achievements
	GB-United Kingdom
	Ofcom Issues Determinations in Two ODPS Appeals
	Ofcom Considers Broadcast of Offensive Material not Justified by its Context
	Banned Advertisement for Short-term Lender was ‘Socially Irresponsible’ says ASA
	IE-Ireland
	Pirate Bay Blocked and Three-Strikes Protocol Continues
	Recent Broadcasting Complaints Decisions
	IT-Italy
	Council of State Upholds RAI’s Obligation to Provide Programmes Free-to-air to all Distribution Platforms
	LU-Luxembourg
	Act on the Creation of a New Media Authority
	LV-Latvia
	Electronic Media Council Suggests Amendments to Media Act
	NL-Netherlands
	Collecting Society VEVAM Cannot Claim Compensation from Cable Companies
	RO-Romania
	Audiovisual Media Licence Suspension upon Insolvency Proceedings
	Modification and Completion of Law on Romanian Public Broadcaster
	US-United States
	Anti-Revenge Porn Bill and Right to Be Forgotten introduced in California

