COUNCIL OF EUROPE
European Court of Human Rights: Wegrzynowski and
Smolczewski V. Poland.....cuviiiiiiiiiieii i o 3l

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Union: Amazon v.
AUSEIO-MECNANA .« ot et ettt ettt e e aeaenen o 3
European Commission: “Connected Continent”, an Ini-
tiative to Realise a Single European Telecoms Market.. ... @4
European Commission: EU and EBU Agree to Extend Co-
operation in Strengthening Public Service Media....... ...
BG-Bulgaria

CEM lIssues Declaration on Hate Speech............... ...
CY-Cyprus

Law Proposal to Ban Advertising on Public Broadcasting

ST L 0]
Law Proposal for Banning Exit Polls and their Media Cov-

L = 1o < @

CZ-Czech Republic
New Statute of the State Cinematography Fund Ap-

0103V Z=Y [
DE-Germany

Federal Supreme Court Clarifies Monitoring Obligations

of Rapidshare File-Hosting Service...........covvvvevn ous Bl
Federal Supreme Court Confirms Copyright Protection

Of Literary FIQUIeS v vvviee ettt eitineeeiraeenrinns nn 8l
Berlin Administrative Court Denies Journalist’s Right of
Access to Doping Study....vvviiiiiiiiii e e £]
“Lookalike Advertising” lllegal Even Without Physical
ReSEMDIaNCE . .ottt e e e e e ]
Distribution System via Press Wholesalers Established

iN ComMpPetition Law .ovvvviee i it iiie e nieeeane s 10

of the European Audiovisual Observatory

IRIS 2013-9

FR-France

Ban on Horror Film for Under-16-Year-Olds Contested.....
Collective Agreement for the Cinema Industry - Partial

Suspension of Extension Order ......covvvviiiiinnnnens oo

GB-United Kingdom

Regulator Rejects Complaint where Sky Sports Refused
to Carry Advertisement for Rival Service.................
Ofcom Fines Noor TV for Material Likely to Encourage

the Commission of Crime........oiiiiiiiiii e s
Soap Scene Ruled too Violent for the Time it was Broad-

cast; Research Commissioned ......cooviiiiiiiiiinnnnn o
Ofcom Fines Broadcaster for Failing to Respect Religious

GR-Greece

Parliament Adopts Law to Establish New Public Service
EBIreRRIEESESF anoo0o00000000000000000000000000000a0000000 ad

NL-Netherlands

Smart TV’s in Breach of Dutch Data Protection Act.......
RO-Romania

National Film Institute Established ..................... ..

RS-Serbia

Obstacles in Digital Switchover Due to Tenders for Ana-
OQUE LiCENSES .t vttt ittt s ane e an e aan e enane s

US-United States

FTC Updates Guidance for Distinction of Paid from Nat-

ural Search ResuUltS .. .o vt o
Hollywood and China’s State-Owned Film Distributor Re-

SOIvVe TaxX DiSpULe .o v vttt e i
BG-Bulgaria

End of the Analogue Television Broadcasting.............



Editorial Informations

Publisher:

European Audiovisual Observatory 76, allée de la Robertsau
F-67000 STRASBOURG

Tél. : +33 (0) 390 21 60 00 Fax : +33 (0) 3 90 21 60 19
E-mail: obs@obs.coe.int www.obs.coe.int

Comments and Contributions to:

iris@obs.coe.int

Executive Director:

Susanne Nikoltchev

Editorial Board:

Francisco Javier Cabrera Bladzquez, Editor (European
Audiovisual Observatory)

Michael Botein, The Media Center at the New York Law School
(USA) e Media Division of the Directorate of Human Rights of
the Council of Europe, Strasbourg (France) e Andrei Richter,
Faculty of Journalism, Moscow State University (Russian
Federation) e Peter Matzneller, Institute of European Media
Law (EMR), Saarbriicken (Germany) e Harald Trettenbrein,
Directorate General EAC-C-1 (Audiovisual Policy Unit) of
the European Commission, Brussels (Belgium) e Tarlach
McGonagle, Institute for Information Law (IViR) at the
University of Amsterdam (The Netherlands)

Council to the Editorial Board:

Amélie Blocman, Victoires Editions

Documentation/Press Contact:

Alison Hindhaugh

Tel.: +33 (0)3 90 21 60 10;

E-mail: [alison.hindhaugh@coe.int|

e

e s - I

EURGPEAN AUDIONISUAL OBSERVATORY
EUROPAISCHE AUDIOVISUELLE e EURGPARAT

LEGIPRESSE

Tijdschrift voor Media- on Communicaticrecht

wrar]|  Mediaforum &ﬁgggs

Translations:

Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Brigitte Auel e Katharina Burger e France
Courreges e Paul Green e Katherine Parsons e Marco Polo Sarl
e Stefan Pooth e Nathalie Sturlese

Corrections:

Michelle Ganter, European Audiovisual Observatory (co-
ordination) e Francisco Javier Cabrera Blazquez, European
Audiovisual Observatory e Annabel Brody, Institute for
Information Law (IViR) at the University of Amsterdam (The
Netherlands) e Johanna Fell, European Representative BLM,
Munich (Germany) ¢ Amélie Lépinard, Master - International
and European Affairs, Université de Pau (France) e Julie
Mamou e Candelaria van Strien-Reney, Law Faculty,
National University of Ireland, Galway (lreland) e Martin
Rupp, Institute of European Media Law (EMR), Saarbricken
(Germany)

Distribution:

Markus Booms, European Audiovisual Observatory

Tel.:

+33(0)3 90 21 60 06;

E-mail: markus.booms@coe.int

Web Design:

Coordination:  Cyril Chaboisseau, European Audiovisual
Observatory e Development and Integration: www.logidee.com
e Layout: www.acom-europe.com and www.logidee.com
ISSN 2078-6158

® 2013 European Audiovisual Observatory, Strasbourg
(France)

MOSKALIER ZENTRUM FUR MEDIENRECHT
UND MEDIENPOLITIK, MZMM

AT
EURDPAISEHE KOMMISSION Institut fiir Informationsrecht Institut fur Evropiisches Medienrecht

. AIKAIO MEZON
-  AIMEE::z==
el TR - & EMIKOINANIAZ


http://www.obs.coe.int/
mailto:alison.hindhaugh@coe.int
mailto:markus.booms@coe.int

of the European Audiovisu

COUNCIL OF EUROPE

European Court of Human Rights: We-
grzynowski and Smolczewski v. Poland

The European Court of Human Rights (ECHR) has re-
cently clarified the application of freedom of expres-
sion when conflicting with personality rights in the en-
vironment of online news media and digital archives.
The case concerns the complaint by two lawyers that
a newspaper article damaging to their reputation -
which the Polish courts, in previous libel proceed-
ings, had found to be based on insufficient informa-
tion and in breach of their rights - remained accessi-
ble to the public on the newspaper’s website. They
complained that the Polish authorities, by refusing to
order that the online version of the news article should
be removed from the newspaper’'s website archive,
breached their rights to respect for their private life
and reputation as protected by Article 8 of the Euro-
pean Convention on Human Rights.

In its judgment, the Court emphasises the potential
impact of online media, stating that the Internetis “an
information and communication tool particularly dis-
tinct from the printed media, especially as regards the
capacity to store and transmit information”. The Court
stresses the substantial contribution made by Internet
archives to preserving and making available news and
information and it reiterates that news archives “con-
stitute an important source for education and histor-
ical research, particularly as they are readily acces-
sible to the public and are generally free. While the
primary function of the press in a democracy is to act
as a “public watchdog”, archives have a valuable sec-
ondary role in maintaining and making available to
the public archives containing news which has pre-
viously been reported”. According to the Court the
internet “is not and potentially never be subject to
the same regulations and control” as the traditional
media. The Court, however, also recognises that “the
risk of harm posed by content and communications on
the Internet to the exercise and enjoyment of human
rights and freedoms, particularly the right to respect
for private life, is certainly higher than that posed by
the press”. Therefore it accepts that the policies gov-
erning reproduction of material from the printed me-
dia and the Internet may differ, taking also into con-
sideration technology’s specific features in order to
secure the protection and promotion of the rights and
freedoms at issue.

Turning to the particular circumstances of the case,
the Court is of the opinion that the newspaper was
not obliged to completely remove from its Internet

archive the article at issue, as was requested by the
two lawyers. The Court firmly states “that it is not
the role of judicial authorities to engage in rewriting
history by ordering the removal from the public do-
main of all traces of publications which have in the
past been found, by final judicial decisions, to amount
to unjustified attacks on individual reputations” and
it also refers to the legitimate interest of the public
to have access to the public Internet archives of the
press, as being protected under Article 10 of the Con-
vention. The Court is of the view that the alleged
violations of rights protected under Article 8 of the
Convention should be redressed by more adequate
remedies available under domestic law and it refers
to the observation by the Warsaw Court of Appeal in
the present case, that it would have been desirable to
add a comment to the article on the website inform-
ing the public of the outcome of the civil proceedings
in the earlier libel case regarding the printed version
of the article. The Court observes that in the proceed-
ings at the domestic level the applicants did not sub-
mit a specific request for the information to be rec-
tified by means of the addition of a reference to the
earlier judgments in their favour. It follows from the
Court’s judgment that a rectification or a reference to
the judgment in the libel case about the printed ver-
sion of the article at issue, would have been a perti-
nent and sufficient interference with the rights of the
newspaper in order to secure in its online archives the
effective protection of the applicants’ rights. Hence,
the Court accepts that the Polish authorities complied
with their obligation to strike a balance between the
rights guaranteed by Article 10 and Article 8 of the
Convention. The requested limitation on freedom of
expression for the sake of the applicants’ reputation
in the circumstances of the present case would have
been disproportionate under Article 10 of the Conven-
tion. Therefore the Court comes to the conclusion that
there has been no violation of Article 8 of the Conven-
tion.

e Judgment by the European Court of Human Rights (Fourth Sec-

tion), case of Wegrzynowski and Smolczewski v. Poland, Appl. No.
33846/07 of 16 July 2013

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16695 EN

Dirk Voorhoof

Ghent University (Belgium) & Copenhagen University
(Denmark) & Member of the Flemish Regulator for
the Media

EUROPEAN UNION

Court of Justice of the European Union: Ama-
zon v. Austro-Mechana

On 11 July 2013, the Court of Justice of the European
Union (CJEU) issued its decision in a case concerning

IRIS 2013-9 3


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16695

the payment of equitable remuneration on recording
devices. The case was initiated when the Austrian col-

lecting society Austro-Mechana brought an action be-
fore the Handelsgericht Wien against Amazon for the
payment of equitable remuneration on recording de-
vices sold during the 2002-2004 period. The tribunal
granted an interim order to produce accounts for the
fair determination of the due amount while it reserved
its decision on the claim for payment. The order was
upheld on appeal, as a consequence of which Amazon
brought the case before the Oberster Gerichtshof, the
court of final resort. The Oberster Gerichtshof stayed
proceedings and referred four questions to the CJEU
concerning the Directive 2001/29/EC (Copyright Di-
rective).

The first of these questions asked whether Article
5(2)(b) precludes the indiscriminate application by a
member state of a private copying levy on the first
placing on the market in its territory, for commercial
purposes and for consideration, of recording media
suitable for reproduction, while providing for a right to
reimbursement of the levies paid in the event that the
final use of those media does not meet the required
criteria. The CJEU held that such indiscriminate ap-
plication is not precluded, provided that practical dif-
ficulties justify it, and the right to reimbursement is
effective and does not make repayment of the levies
paid excessively difficult. On the contrary, such a levy
would not reflect the ‘fair balance’ to be struck be-
tween the interests of the rightsholders and those of
the users.

The second question posed by the referring Court was
whether Article 5(2)(b) precludes the establishment
of a rebuttable presumption of private use of record-
ing media in the case of the marketing of such media
to natural persons. The Court again answered in the
negative, subject to a number of conditions: i.e. a)
the media must be marketed to natural persons; b)
the practical difficulties of determining whether the
purpose of the use of the media in question is private
justify the establishment of such a presumption, and;
c) the presumption established does not result in the
imposition of the private copying levy in cases where
the final use of those media clearly does not fall within
the case referred to in that provision.

In its third question, the referring Court asked whether
the right to compensation should be excluded if half
of the funds received are paid to social and cultural
institutions set up for the benefit of those entitled.
The Court stated that such a right to compensation
cannot be excluded under the present conditions, pro-
vided that the social and cultural institutions actually
benefit those entitled, and the arrangements for their
operations are not discriminatory.

Finally, the fourth question was whether the obliga-
tion to pay a private copy levy can be excluded when
a comparable levy has already been paid in another
member state. The Court held that such an obliga-
tion may not be excluded, yet, a person who has pre-
viously paid that levy in a member state that does

not have territorial competence may request its re-
payment in accordance with its national law.

e Case C 521/11, Amazon v. Austro-Mechana, 11 July 2013
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16677 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

Thomas Margoni
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

European Commission: “Connected Conti-
nent”, an Initiative to Realise a Single Euro-
pean Telecoms Market

On 11 September 2013, the "Connected Continent:
Building a Telecoms Single Market" legislative pack-
age was launched by European Commission President
Jose Manuel Barroso in his 2013 State of the Union
speech. The aim of this development is to create one
genuine single market for electronic communications
in Europe. This development comes after the 2013
Spring European Council call for measures to create a
Single Telecoms Market. The Council concluded that
there is no genuine single market in the European
Union (EU) for electronic communications due to the
fact that the Union is fragmented into distinct national
markets. The Commission recognises that the Union
is therefore losing out on an important source of po-
tential growth.

The legislative package for the “Connected Conti-
nent” is part of the Digital Agenda for Europe (DAE),
which is the first of seven flagship initiatives under
Europe 2020. Europe 2020 is the strategy of the Eu-
ropean Union for the coming decade, which aims to
address the weaknesses of its current growth model
and to realise a new, smart, sustainable and inclusive
model. According to its website, the DAE “aims to
reboot Europe’s economy and help Europe’s citizens
and businesses to get the most out of digital tech-
nologies”.

The main objective of the “Connected Continent” is to
realise the freedom to provide and to consume (digi-
tal) services for everyone, wherever one is in the EU.
With due consideration of the global financial crisis,
the European Commission intends to create new sus-
tainable digital jobs and industries, to reinforce Eu-
rope’s competitiveness and to drive innovation. In or-
der to attain those objectives, the Commission will fo-
cus on the following points:

1. “Simplification of regulation for companies;

2. More coordination of spectrum use, so that we see
more wireless broadband, more 4G investment, and
the emergence of pan-EU mobile companies with in-
tegrated networks;

4 IRIS 2013-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16677

L'AUDIOVISUEL.
SERVATORY
ORMATIONSSTELLE

of the European Audiovisu

3. Standardised fixed-access products, encourages
more competition between more companies and fa-
cilitates increasing provision of pan-EU services;

4. Protection of Open Internet, guarantees for net
neutrality, innovation and consumer rights;

5. Pushing roaming premiums out of the market
through a “carrot and stick” approach, in order to say
goodbye to roaming premiums in 2016 or earlier;

6. Consumer protection: plain language contracts,
with more comparable information, and greater rights
to switch provider or contract.”

In order to achieve these goals, the legislative pack-
age pushes the telecoms sector completely into the
internet age and removes barriers so that the 28 dis-
tinct national telecoms markets can become one sin-
gle market. The legislative package takes into ac-
count the 2009 Telecoms Framework Directive and
builds on all the work that has been done in the pre-
vious 25 years with regard to reform of the telecoms
market.
e Commission proposes maijor step forward telecoms single market
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16682 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR
e Connected Continent: a single telecom market for growth & jobs
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16699 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR
e Legislative package Connected Continent
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16683 DE EN FR
CS DA EL ES ET FI HU IT LT LV MT
NL PL PT SK SL SV HR

Rosanne Deen
Institute for Information Law (IVIiR), University of
Amsterdam

European Commission: EU and EBU Agree to
Extend Cooperation in Strengthening Public
Service Media

On 30 August 2013, the EU and the European Broad-
casting Union (EBU) agreed to extend their coopera-
tion in strengthening public media in the countries of
the European Neighbourhood.

The European Commission and the EBU signed an
agreement on 6 April 2013 for a 24-month project
to strengthen public service media in the enlarge-
ment countries. The project addresses the objectives
set out in the Memorandum of Understanding signed
on 24 July 2012. On 30 August 2013, Commissioner
for Enlargement and European Neighbourhood Policy,
Stefan Fule, met with EBU President Jean-Paul Philip-
pot and Director General Ingrid Deltenre in Brussels to
review this cooperation.

The Commissioner acknowledged that the EBU has
proven to be an important ally in promoting freedom
of expression and the role of independent public ser-
vice media in modern European democracies. The
Commissioner stated: “[w]e now aim to expand our
cooperation by extending support for the action plan
in the accession countries and through a Memoran-
dum of Understanding to strengthen public service
media in the EU’s Neighbourhood countries,”

President Phillippot in return was pleased that the
European Commission recognised the EBU’s work in
supporting reform, training and capacity-building for
public service broadcasting in and around Europe.
According to President Phillippot “[ilndependent and
sustainable Public Service Media promote freedom
of expression and values which are essential for
well-informed democracies". President Phillippot also
stated that "the EBU is looking forward to expand-
ing its work in partnership with the Commission not
only in the accession countries but also in other EU-
neighbouring countries."

The issue of freedom of expression in the media and
the role of public broadcasters is a key policy area for
the European Commission in the Enlargement coun-
tries as well as in the broader European neighbour-
hood. Both the EU and the EBU share the same prin-
ciples and the same policy goals of free and indepen-
dent media and public service broadcasters in partner
countries.

Particular attention is paid by the European Commis-
sion to the reform efforts of publicly-owned broad-
casters in Neighbourhood countries and the EBU has
the necessary expertise and experience to help public
broadcasters with these reforms.

e Memorandum of understanding on a partnership between the Eu-
ropean Union and the European Broadcasting Union on enabling the

democratic role of public service media in countries covered by the
EU enlargement policy, 24 July 2012

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16679 EN

e Press Release: EU and EBU ready to cooperate on strengthening
public media in European Neighbourhood, 30 August 2013

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16680 EN FR
Nanette Schumacher
Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

BG-Bulgaria

[ CEM Issues Declaration on Hate Speech ]

On 13 August 2013, the Council for Electronic Media
(hereinafter CEM) adopted a Declaration on the ba-

IRIS 2013-9 5


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16682
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16699
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16683
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16679
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16680

of the European Audiovisu

sis of Article 32(2) of the Radio and Television Act
(RTA). In this Declaration, the Members of the CEM
request the Bulgarian journalists community to disso-
ciate themselves from the expression of hostile state-
ments and hate speech in accordance with Bulgarian
media law. The Declaration goes beyond the issue
of how journalists report in their own wording and
focusses on the way Bulgarian media report about
statements of third persons that could be considered
hate speech.

The CEM also addresses electronic media, calling on
them to pay due respect to the principles embodied in
Art. 10 of the RTA, which prohibits incitement to ha-
tred on grounds of nationality, political or ethnic be-
longing, religious beliefs, race or sex. The CEM’s Dec-
laration arose due to several recent cases of intoler-
ant, discriminatory and hostile statements not being
properly covered in Bulgarian media: Journalists of-
ten pass over these statements and/or do not distance
themselves in the appropriate manner (see|IRIS 2012-
7/10).

The right of non-discrimination, the protection of pri-
vate honour and dignity of any citizen and various
groups of society, is of paramount importance for any
democratic society and it shall be protected to the
same degree as the right to freedom of opinion and
expression.

Taking into account the complexity of balancing those
rights, the Members of the CEM trust in the profession-
alism of Bulgarian journalists, which will safeguard
them from sanctions as provided in the RTA.

o Jlexytapanus 3a PENIUTEHO JTUCTAHIIMPAHE OT U3KA3BAHUS
, KOUTO OWXa MOTJIA Ja Ce KBAJU(PUIMPAT KATO BpazxkKaeOHa
peu, 13.08.2013 (Declaration for Decisive Dissociation from Expres-
sion of Statements that may be considered Hate Speech of 13 August
2013)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16662 BG

Rayna Nikolova
New Bulgarian University

CY-Cyprus

Law Proposal to Ban Advertising on Public
Broadcasting Service

The Cypriot Parliament is discussing a law proposal
aiming at stopping all forms of advertising on Po-
dopwvixd Topuua Kimpou  (RIK - Cyprus Broadcast-
ing Corporation), the sole public service broadcaster
transmitting four radio and three television stations.
The proposal was submitted in May 2013 by the rul-
ing party Anuoxpatixéc Suvayeppdc (DISY - Democratic

Rally). If the law is adopted, no radio or television ad-
vertising would be allowed in RIK’s prorgrammes as of
1 January 2014.

The proposed act would amend the repl Poadiogpwvixold
Idpvpatoc Nopoc (Chapter 300A on Cyprus Broadcast-
ing Corporation - laws dating from the British colonial
rule are called chapters and not laws). A new Article
45 would be added that reads as follows: “Notwith-
standing any provision of the present law and regu-
lations issued thereof, the transmission of radio and
television advertising and political advertising by the
corporation is prohibited, starting on 1 January 2014".
There is no reference in the proposed amendment as
to whether the prohibition affects both paid and free
of charge advertising, or advertising of the RIK’'s own
programmes. While political advertising is also pro-
hibited, it is not clear whether free airtime offered by
the public broadcaster to political parties and candi-
dates would be banned as well.

According to the explanatory memorandum attached
to the proposal, the prohibition “was deemed nec-
essary because the Corporation [the RIK] is funded
by means of a public subsidy amounting to a value
sufficient to cover its operational and any other of
its needs”. Because of this subsidy, “no other in-
come from the transmission of any form of adver-
tising, on payment or any other consideration is re-
quired”, states the memorandum.

During the discussion at the parliamentary Commit-
tee of Internal Affairs, the matter was received with
mixed feelings by other political parties as well as by
advertising agencies and broadcasting organisations.
The 20vdeopoc Awghuone Enuxowwviog Korpouv (SDEK -
Cyprus Communication Agencies Association) recom-
mended that these issues be left to operate within the
free market without any state interference. It later
issued a statement whereby it reiterated this posi-
tion and referred to the advantageous position of the
subsidised public broadcaster vis-a-vis the commer-
cial broadcasters. The SDEK suggested not only the
cutting down of the public subsidy, but also suggested
measures that the public broadcaster should take in
order to alleviate “its extravagant expenses” and its
“aggressive competition” with the private broadcast-
ers, which are struggling to survive.

The law proposal was brought before the Plenary of
the House of Representatives on 11 July 2013, but its
final discussion was postponed.

. O nepl Padiogpwvixod I3pluartog Kinpou
(344301377300377300377371367304371372 "377302) Néuog Tou 2013.
(340301 “377304361303367 375 377n377305) (Law proposal for the ban
on advertising in public service broadcasting (Official Gazette,
27/06/2013, appendix VI, pp. 830-832))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16663 EL

Christophoros Christophorou
Political Analyst, Expert in Media and Elections

6 IRIS 2013-9


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-7/10&id=14414
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-7/10&id=14414
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16662
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16663

of the European Audiovisu

Law Proposal for Banning Exit Polls and their
Media Coverage

In June 2013, a deputy of the Cypriot party Kivnuo
Owordywyv IepiBarrovtiotédv (KO340 - Ecological and En-
vironmental Movement) submitted a law proposal to
the Cyprian Parliament aiming at prohibiting exit polls
during election days and their dissemination on radio
and television. The prohibition on exit polls and their
coverage applies to all elections, be they at municipal,
national or European level.

The public broadcaster and all other radio and televi-
sion broadcasters are banned from screening or trans-
mitting the results of any exit polls that directly or in-
directly refer to elections. Offenders risk a fine of up
to EUR 1,000, imprisonment of up to six months, or
both.

According to the explanatory memorandum attached
to the proposal, exit polls and their media coverage
are considered problematic in view of undue influence
as could be seen “in particular after the closing of
the ballots in the presidential elections of 17 February
2013". They proved unreliable because they diverged
from the actual results of the ballot, while partial re-
sults of the exit polls were used during the election
by campaign teams in order to influence the will of
the electorate, claims the deputy of the KO340 faction,
which is the smallest parliamentary group, with just
one seat in the Cypriot parliament.

® O nepl tne Anaydpevone Aeaywyhc xou Ipoforhc Anupooxonioewy
EZ680ou (Exit Poll) Néupoc tou 2013. (340301 "377304361303367 vo-
wou tou 372, Tbpyou ITepdixn Bouieuth tou KiwAuatoc Owxorbywy
340365301371362361373373377375304371303304 “311375) (Law proposal aim-
ing at prohibiting exit polls during election days and their dissemi-
nation on radio and television (Official Gazette (325300 3713033671367
32530636711365301 "371364361), 7/08/2013, pp. 874-877))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16664 EL

Christophoros Christophorou
Political Analyst, Expert in Media and Elections

CZ-Czech Republic

New Statute of the State Cinematography
Fund Approved

On 28 August 2013, the government of the Czech Re-
public approved the new Statute of the Statniho fondu
kinematografie (SFK - State Cinematography Fund).

The SFK was created on 1 January 2013 pursuant to
the Act No. 496/2012 Coll. on audiovisual works and
promoting cinema and amending certain laws (see

IRIS 2013-2/15). The SFK is the successor of the State
Fund for the Support and Development of Czech Cine-
matography, which was technically, procedurally and
legally obsolete.

The Act defines the purpose of the SFK, which is the
support of cinematography. Support is provided in
two ways: “film incentives” and the general category
“promotion of cinematography”. The Statute of the
SFK regulates and defines details of the award proce-
dure, the main criteria and other procedural aspects.
The Statute was notified to the European Commission
on 5 August 2013. Following the approval of the Euro-
pean Commission and of the Czech Government, ap-
plicants may submit their projects online. The SFK will
be used for financial support for the creation, produc-
tion, distribution and promotion of new Czech films
as well as technological development and projects in-
volving publishing, education activities and film festi-
vals.

One types of film subsidy is the category “film incen-
tives”. This means of support by tax refunds started
in March 2013. The available amount of CZK 500 mil-
lion (" EUR 19.4 million) has been fully and completely
allocated for specific projects that are already being
implemented.

For the support category “promotion of cinematogra-
phy” CZK 132 million (* EUR 5.1 million) is available
in 2013. Some CZK 30 million (" EUR 1.2 million) has
so far been spent on feature productions since those
had not been supported in 2012 due to a lack of funds.
In 2012, the fund held no more than CZK 102 million
(" EUR 4 million), the lowest amount since 2005 and
about half of what the fund held the year before.

The new audiovisual law now uses private sources e.g.
by obliging broadcasters to contribute to the SFK. In
2014, the SFK has to cope with a minimum amount
of CZK 235 million ("EUR 9.1 million) in the category
“Promotion of cinematography” and CZK 500 million
(" EUR 19.4 million) for the category “film incentives”.

The competent authorities vary depending on the cat-
egory of film subsidy. The so-called Council of the
Fund, appointed by the Czech Parliament, decides on
grants in the general category “Promotion of cine-
matography”. The Council’s decision is supported by
a preliminary non-binding expert analysis of all appli-
cations for film subsidy. Support in the category “film
incentives” is granted by the Commission of Experts
appointed by the Minister of Culture. The financial re-
sources of both categories cannot be transferred and
are rigorously separated from each other.

e Statut Statniho fondu kinematografie (Statute of the State Cine-
matography Fund)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16694 CS

y Jan Fucik
Ceska televize, Prague

IRIS 2013-9 7


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16664
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-2/15&id=14417
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16694

of the European Audiovisu

DE-Germany

Federal Supreme Court Clarifies Monitoring
Obligations of Rapidshare File-Hosting Ser-
vice

In a decision of 15 August 2013, the Bundesgericht-
shof (Federal Supreme Court - BGH) further clarified
the extent of the duty of care of a file-hosting service
provider and, in addition to the liability privileges en-
shrined in Articles 7(2) and 10 of the Telemedienge-
setz (Telemedia Act - TMG) and Articles 14(1) and
15(1) of the E-Commerce Directive (2000/31/EC), de-
manded that hosting service providers be subject to a
partly-proactive monitoring obligation.

The ruling follows an action brought by the
Gesellschaft far musikalische Auffiihrungs- und mech-
anische Vervielfaltigungsrechte (Society for musi-
cal performing and mechanical reproduction rights
- GEMA) against the Rapidshare file-hosting service.
Although the GEMA had issued a caution about a
large number of music titles stored by Rapidshare, the
provider had not completely removed them.

In its ruling, the BGH firstly confirmed its previous
case law: in accordance with Article 7(2) TMG, the
service provider did not have a general obligation to
monitor data that it merely stored. However, depend-
ing on the circumstances of the individual case, a
monitoring obligation might apply.

Service providers who stored information provided by
users had a duty of care to take reasonable measures
to identify certain types of illegal activities.

In this case, Rapidshare’s business model had not
been designed from the outset to facilitate infringe-
ments of the law, since the service could also be used
for lawful purposes. It could not therefore be expected
to monitor everything without specific cause.

However, for a number of reasons, the service
provider was obliged to monitor stored data once it
had been cautioned about an infringement of the law,
since Rapidshare, through its own activities, was in-
creasing the risk of its service being used illegally.
For example, the claim that certain files had been
downloaded 100,000 times, which Rapidshare used
to advertise its hosting service, was only possible if
the content concerned was highly attractive and ille-
gal. The fact that the service could be used anony-
mously made it even more appealing for illegal use.
The additional awarding of points to users, depending
on the number of downloads, could also be seen as
further evidence that mass infringements were being
promoted.

It was therefore necessary to consider the extent to
which the file-hosting provider was required to mon-

itor content when asked to do so. In previous case
law, the BGH had noted that, in principle, the service
provider should be expected to monitor a reasonable
number of relevant collections of links to certain des-
ignated content. In the instant case the BGH also ex-
plained that, with a large number of over 4,800 musi-
cal works, the hosting provider should be expected to
regularly monitor collections of links. In this respect, a
hosting provider could be required to use a word filter,
at least.

Rapidshare was also obliged to find out about other
illegal links via general search engines. The reference
to general preventive measures that had been taken
(17-person “abuse team”, MD5 filter, deletion inter-
faces for rightsholders) could not, on its own, exoner-
ate the defendant.

e Urteil des BGH vom 15. August 2013 (Az. | ZR 79/12) (BGH ruling
of 15 Auqust 2013 (case no. | ZR 79/12))

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16700 DE

Christian Lewke
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

Federal Supreme Court Confirms Copyright
Protection of Literary Figures

In its decision of 17 July 2013, the Bundesgerichtshof
(Federal Supreme Court - BGH) ruled that the copy-
right protection afforded under the Urheberrechtsge-
setz (Copyright Act - UrhG) to books and stories, for
example, also applied to literary characters. In the
case at hand, the court decided that the children’s
character “Pippi Longstocking” created by Astrid Lind-
gren was copyright protected as a “work of language”
in the sense of Article 2(1)(1) UrhG. The combination
of external features and specific personality traits jus-
tified the protection of a fictional character.

The decision was based on the following facts. In Jan-
uary 2010, the defendant, a retail operator, had ad-
vertised carnival costumes using photographs of a girl
and a young woman who looked like the literary figure
Pippi Longstocking. The persons pictured both wear-
ing red wigs with pigtails, T-shirts and socks with red
and green stripes. The images appeared in brochures,
on posters and on the defendant’s website.

The plaintiff, who owned the exploitation rights for
Astrid Lindgren’s artistic creations, argued that the
defendant’s advertising had breached its copyright
over the Pippi Longstocking character and therefore
demanded compensation equivalent to the cost of a
fictitious licence fee of EUR 50,000.

The BGH confirmed, in principle, that the literary fig-
ure Pippi Longstocking was protected by copyright if

8 IRIS 2013-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16700

of the European Audiovisu

there was an unmistakeable association with the char-
acter’s external features and personality traits. How-
ever, according to the judges in Karlsruhe, there had
been no copyright infringement in this case. Copy-
right in such a figure was not breached if only a few
external features were used, since it was the combi-
nation of appearance, personality, abilities and be-
haviour that was protected by copyright. External
characteristics such as hairstyle, freckles and cloth-
ing were not enough on their own. This applied even
if, as in this case, the similarity to the literary figure
was clearly visible.

The court therefore rejected the appeal. It did not
comment on any claims that the defendant might
have had under competition law and referred the case
back to the court of appeal for a new hearing and de-
cision.

e Pressemitteilung des BGH vom 18. Juli 2013 (Az. | ZR 52/12) (BGH
press release of 18 July 2013 (case no. | ZR 52/12))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16685 DE

Cristina Bachmeier
Institute of European Media Law (EMR), Saarbriicken/
Brussels

Berlin Administrative Court Denies Journal-
ist’s Right of Access to Doping Study

In a summary procedure, the Verwaltungsgericht
Berlin (Berlin Administrative Court - VG) decided on 5
September 2013 (case no. VG 27 L 217.13) to refuse a
request to inspect a study commissioned by the Bun-
desministerium des Innern (Federal Interior Ministry -
BMI). It ruled that press information rights did not in-
clude such extensive access to official documents.

A journalist from a daily newspaper had contacted
the Bundesministerium des Innern and, as a mem-
ber of the press, asserted a claim to receive infor-
mation under Article 4(1) of the Berliner Pressegesetz
(Berlin Press Act - BerlPrG), which obliges the author-
ities to disclose to journalists any information they
need to fulfil their public remit. The same informa-
tion rights are granted to broadcast journalists under
the Rundfunkstaatsvertrag (Inter-State Broadcasting
Agreement).

The BMI refused to allow the journalist to access the
study “Doping in Deutschland von 1950 bis heute”
(Doping in Germany from 1950 to the present day),
which is over 800 pages long. The VG Berlin con-
firmed the BMI’s decision since, in principle, Article
4(1) BerlPrG only covers information about concrete
factual or legal matters. A journalist would there-
fore need to ask specific questions, which the author-
ity would then have to answer. However, the right
to information did not include a comprehensive right

to view files or documents in their entirety. The jour-
nalist’s request to view the study could not be inter-
preted as a concrete question about the study’s con-
tents, since the authority could have answered such
a question by summarising the contents and thereby
fulfil its obligation under Article 4(1) BerlPrG without
granting full access to the study.

Insofar as the journalist’s application for a temporary
order was based on Article 1(1) of the Informations-
freiheitsgesetz (Freedom of Information Act - IFG), the
court ruled that the urgency requirement under Article
123(1) of the Verwaltungsgerichtsordnung (Adminis-
trative Court Code of Procedure - VwGO) was not met.
Although in accordance with Article 1(2) the claim un-
der the IFG expressly covered the right of inspection
and access to information, Article 7(5)(2) IFG gave the
authorities a one-month period in which to process
such requests, a period that had still not expired when
the decision was taken.

e Pressemitteilung des VG Berlin vom 5. September 2013 (Press re-

lease of the VG Berlin (Berlin Administrative Court) of 5 September
2013)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16684 DE

Martin Rupp
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

“Lookalike Advertising” lllegal Even Without
Physical Resemblance

In a ruling of 14 August 2013, the Landgericht Kéin
(Cologne District Court - LG) decided that advertising
using a double of a famous person can be inadmis-
sible even if there is no similarity between the facial
features and external appearance of the double and
the famous person. The famous person may be recog-
nisable thanks to other details that characterise the
person concerned.

The complaint concerned a TV commercial for the
defendant, a furniture store, which included a scene
from a TV quiz show in which a presenter wearing
glasses and a dark suit had asked a contestant the
“all-important question” in front of a studio audience.
The set had been illuminated with blue light and dra-
matic music had been played, representing clear par-
allels with the quiz show “Wer wird Millionar?” (Who
Wants to be a Millionaire?), which was presented by
the well-known presenter Gunther Jauch. Striking fea-
tures such as the studio layout, lighting and music, as
well as the format of the quiz, had all matched those
of the programme. Jauch had publicly announced in
mid-2011 that he no longer wished to take part in ad-
vertising. The presenter shown in these commercials
bore no close resemblance whatsoever to him.

The LG KoIn upheld the complaint. Under Article 22(1)
of the Gesetz betreffend das Urheberrecht an Werken

IRIS 2013-9 9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16685
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16684

of the European Audiovisu

der bildenden Kiinste und der Photographie (Act on
copyright in works of art and photography - KUG), im-
ages of a person could only be distributed with the
consent of the person concerned. The character por-
trayed in the commercial represented such an image
of the TV presenter. Physical resemblance was un-
necessary in this case. At least if the person con-
cerned was very famous, they could be recognised
through the imitation of certain attributes associated
with them. In view of Gunther Jauch’s fame as the
only presenter the quiz show “Wer wird Millionar?”
had ever had, such imitation had been carried out in
this case.

In addition, the images could not be considered as
photographs of current events that could be published
without consent in accordance with Article 23(1)(1)
KUG, since their publication did not meet any pro-
tected public interest. The commercials were exclu-
sively designed to serve the economic interests of the
company concerned. In any case, the plaintiff’'s right
to protection outweighed that of the defendant, par-
ticularly since the use of the plaintiff's image gave the
impression that he identified himself with the adver-
tised product.

The defendant was ordered to withdraw the commer-
cial and to pay an appropriate fictitious licence fee
in accordance with Article 812(1)(1)(2) of the Birger-
liches Gesetzbuch (Civil Code - BGB), since economic
value was inherent in the use of the image. The plain-
tiff’s announcement that he would no longer take part
in advertising was irrelevant, since the licence fee
represented compensation for the infringement of his
rights rather than proof that he had given his consent.
o Urteil des LG Kéin vom 14. August 2013 (Az. 28 O 118/13) (Ruling of
the Coloane District Court of 14 August 2013 (case no. 28 O 118/13))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16686 DE

Christian Lewke
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

Distribution System via Press Wholesalers
Established in Competition Law

On 7 June 2013, the Bundesrat (upper house of par-
liament) adopted the Achtes Gesetz zur Anderung
des Gesetzes gegen Wettbewerbsbeschrankungen
(Eighth Act Amending the Restraints on Competition
Act - 8. GWB-AndG) (see [IRIS 2012-4/100), which en-
tered into force on 30 June 2013.

Under the new version of the GWB, the ban on anti-
competitive agreements does not apply to industry
agreements between press publishing houses and
press wholesalers. However, a condition of this ex-
emption is that, under the agreements, press whole-
salers distribute newspapers and magazines to retail-
ers in a comprehensive, non-discriminatory manner.

In addition, the 8. GWB-AndG is supposed to broaden
merger opportunities for small and medium-sized
press companies through its merger control provi-
sions. To this end, the legal turnover threshold
for press merger controls is increased under Article
38(3) GWB. The multiplication factor for the turnover
threshold is reduced from 20 to 8. According to
the explanatory memorandum, these changes are de-
signed to help press companies to safeguard their
economic bases and remain competitive, especially
vis-a-vis other media genres. The legislator believes
that the relaxing of merger controls will particularly
benefit small and medium-sized newspaper publish-
ers.

In future, merger controls by the Bundeskartellamt
(Federal Cartel Office) will only apply if the two com-
panies’ combined worldwide turnover exceeds EUR
62.5 million, rather than the previous threshold of EUR
25 million. As far as domestic turnover is concerned,
thresholds of EUR 3.125 million for one company and
EUR 625,000 for the other are applicable.

e Achte Gesetz zur Anderung des Gesetzes gegen Wettbewerbs-
beschrédnkungen vom 26. Juni 2013 (Eighth Act Amending the Re-
straints on Competition Act of 26 June 2013)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16687 DE

Martin Rupp
Institute of European Media Law (EMR), Saarbrticken/
Brussels

FR-France

Ban on Horror Film for Under-16-Year-Olds
Contested

In 2010, the commission for the classification of cine-
matographic works proposed banning under-16-year-
olds from watching the film Saw 3D Chapitre Final,
the final chapter in a series of successful horror films,
with the warning that the film “includes a large num-
ber of particularly realistic torture scenes and a high
level of brutality, indeed even savagery”. Following
this proposition, and in application of Article 3 of the
Decree of 23 February 1990, the Minister for Culture
and Communication granted the film a screening cer-
tificate on condition that it was not to be shown to
anyone under the age of 16 and that it carried the
proposed warning. An association for the defence of
Judeo-Christian values in society then called on the
courts to cancel the decision, holding that the film
should have been banned for under-18s as provided
for in Article 3-1 of the Decree in respect of works
“including scenes of non-simulated sex or great vio-
lence”. The administrative court rejected the applica-
tion for cancellation of the ministerial decision, where-
upon the applicant association appealed. In a decision

10 IRIS 2013-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16686
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-4/100&id=14436
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16687

handed down on 3 July 2013, the administrative court
of appeal in Paris noted that the film Saw 3D Chapitre
Final included many extremely violent scenes in which
a number of characters, subjected to “games” devel-
oped by a psychopathic killer, are killed under par-
ticularly atrocious conditions. However, neither the
subject of the film nor its narrative treatment showed
traces of any glorification of violence and torture of
any kind, and the court found that the film did not con-
stitute an incitement to violence. The court noted that
the scenes of violence, which were not uninterrupted,
were filmed using the codes specific to “gore”-type
horror films, resulting in a deliberately “burlesque”
spectacle. The extremely explicit representation of
the brutality inflicted and the murders committed, in-
volving large quantities of blood, was deemed to be
compensated for in part by the improbability of the
situations or - at the very least - their unrealistic na-
ture, and indeed by a certain type of humour, all of
which tended to arouse disgust rather than real fear
in anyone watching the film. The court also found
that, in view of the degree of maturity and critical
distance that minors over the age of 16 were capa-
ble of exercising in respect of such a work, the film
did not infringe the requirements for the protection of
children and young people or respect for human dig-
nity sufficiently to justify including making the screen-
ing certificate dependent on banning showing the film
to anyone under the age of 18. The court therefore
found that the Minister for Culture and Communica-
tion had not committed an error of appreciation in the
present case by deciding to grant a screening certifi-
cate to the film at issue on condition that the film
would not be shown to anyone under the age of 16,
and that it would be accompanied by a very firm warn-

ing.

e Cour administrative d’appel de Paris, 3 juillet 2013 - Association
Promouvoir (Administrative court of appeal, Paris, 3 July 2013 - Asso-

ciation “Promouvoir”) FR

Amélie Blocman
Légipresse

Collective Agreement for the Cinema Indus-
try - Partial Suspension of Extension Order

On 6 September 2013, the Conseil d’Etat, deliberat-
ing under the urgent procedure, partly suspended im-
plementation of the order issued by the Ministry of
Labour on 1 July that extended the national collec-
tive agreement for the cinema industry signed in Jan-
uary 2012 by the unions of employees and the as-
sociation of independent producers (Association des
Producteurs Indépendants - API, whose members are
Gaumont, Pathé, UGC, and MK2). According to the de-
cree, the agreement, which determines the remuner-
ation to be paid to workers and technicians in the cin-
ema industry (feature films and publicity films), was

to be extended to the entire profession on 1 Octo-
ber 2013 (see IRIS 2013-7/12). Before that date, the
impact of the collective agreement for comparatively
fragile film productions was to be measured more ac-
curately, and details in regard to applying the “waiver
clause” were to be worked out. The appendix to the
agreement makes provision for a five-year transition
period and, under certain conditions, for producers
of full-length fiction films with a budget of less than
EUR 2.5 million and documentaries of less than EUR
1.5 million to benefit from a waiver allowing salaries
reduced by 10-50%, depending on the type of job,
within a limit of 20% of the annual total for their films.
A number of associations and unions of film produc-
ers have however called for the extension decree to
be cancelled, and have appealed to the Conseil d’Etat
sitting in urgent matters to suspend enforcement pro-
visionally.

The applicants in the proceedings claimed that the
collective agreement had not been signed by a repre-
sentative organisation, contrary to the requirements
of Article L. 2261-19 of the Employment Code. The
Conseil d’Etat noted that the disputed agreement
had been signed by just one employers’ organisation,
namely the API, whose membership consists of four
production companies that in recent years have been
responsible for producing no more than about 1% of
all French-initiative films and as a result represent
only about 5% of the sector’'s employees. The court,
under the urgent procedure, concluded that there was
serious doubt as to the legality of the disputed decree
with regard to the condition of representation that was
required in order to extend a collective agreement.
The applicants also claimed that the compulsory ap-
plication of the collective agreement would have the
effect of hiking-up the cost of film production, posing
an immediate threat to the production of a good num-
ber of films, particularly those with an overall bud-
get that was closely related to the total payroll figure.
The Court noted on the one hand that there was pro-
vision in the collective agreement itself for a waiver
mechanism in favour of low-budget films (those with
a budget of less than EUR 2.5 million, or EUR 1.5 mil-
lion for short films and documentaries), but on the
other that the waiver arrangement, which provided for
a joint commission to examine applications to apply
the waiver, had not been set up by 1 October 2013.
The condition of urgency was therefore deemed to be
met, in view of the financial impact of the collective
agreement on the production of low-budget films. The
Conseil d’Etat judge sitting in urgent matters there-
fore suspended performance of the decree issued by
the Ministry of Labour extending the collective agree-
ment in as much as it makes the agreement compul-
sory for all film productions falling within the scope
of the waiver arrangement, until such time as the ar-
rangement provided for has actually been set up. The
collective agreement will therefore be applicable from
1 October 2013 to all films with a budget of more than
EUR 2.5 million. The Ministers for Culture and Labour
have called for all the social partners to continue ne-
gotiating in order to conclude, before 1 October 2013,

IRIS 2013-9 11


http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-7/12&id=14437

of the European Audiovisu

the necessary amendment, pending the final outcome
of the main proceedings brought by the non-signatory
parties.

e Conseil d’Etat (ord. réf.), 6 septembre 2013 - Association des pro-
ducteurs de cinéma et a. (Conseil d’Etat (decision under the urgent
procedure), 6 September 2013 - API association of film producers,
and others)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16693 FR

Amélie Blocman
Légipresse

GB-United Kingdom

Regulator Rejects Complaint where Sky
Sports Refused to Carry Advertisement for
Rival Service

Ofcom, the UK communications regulator, rejected
on 20 June 2013 a complaint of undue discrimination
made by British Telecommunications (BT) about the
refusal of British Sky Broadcasting (BSkyB) to carry
an advertisement for BT’'s new sports channels on
Sky Sports. The Communications Act 2003, s.319, re-
quires Ofcom to secure that there is no undue dis-
crimination between advertisers, and this is imple-
mented through its Code on the Prevention of Undue
Discrimination between Broadcast Advertisers. BSB
had refused to carry the advertisement because it
does not itself retail the BT channels. It claimed that
to carry the advertisement would pose risks to its own
sports channels and brands and the investment it had
made in them as BT could run advertisements mak-
ing derogatory comparisons with them, and the ad-
vertisements would reduce the clarity and effective-
ness of Sky’s own advertising. BT argued that ordi-
nary commercial motives could not be a legitimate
basis for discrimination.

Ofcom emphasised that the rule, which had originated
in 1954, had to be interpreted against the background
of a changed media landscape with a wide range of
opportunities for advertising. Sky’s refusal did consti-
tute discrimination as it was differentiating between
advertising its own services and those of BT, and also
between BT and ESPN, another sports broadcaster re-
tailed by BSkyB whose advertisements it does carry.
Ofcom then assessed whether the discrimination was
‘undue’. It considered that ordinary commercial mo-
tives can be a legitimate aim, and these could in-
clude brand protection and the protection of revenue
against a rival channel in the same genre. The same
considerations did not apply to ESPN, which is retailed
by BSkyB.

The regulator then considered the proportionality of
the refusal. BT had argued that it would be possi-

ble to negotiate specific conditions that would allevi-
ate BSkyB’s concerns about brand and revenue pro-
tection, and indeed it had offered not to denigrate
Sky Sports channels or to run more advertisements
than those for ESPN. However, Ofcom considered that
it was more important to assess whether there were
other channels that an advertiser could access at lim-
ited additional cost. It considered that failure to ac-
cess Sky Sports would have only a limited impact on
BT's planned advertising campaign as it has opportu-
nities to advertise on general entertainment channels.

e Ofcom, ‘Refusal to broadcast advertisements for BT Sport channels’,
20 June 2013

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16674 EN

Tony Prosser
School of Law, University of Bristol

Ofcom Fines Noor TV for Material Likely to
Encourage the Commission of Crime

In a decision of 21 August 2013 Ofcom (Office for
Communication) has imposed a financial penalty on
the broadcaster Al Ehya Digital Television Limited for
breaches of the terms of its licence related to the
broadcasting of material likely to incite crime or disor-
der, and also material lacking the requisite degree of
responsibility when handling religious content.

The infringement arouse from the programme enti-
tled Paigham-e-Mustafa broadcast on 3 May 2012 at
11:00h on the channel Noor TV. Noor TV is a satel-
lite channel that focuses on Islam and is broadcast in
numerous languages and is available across Europe,
Africa, the Middle East and Asia as well as the UK.

The specific violation came about during the afore-
mentioned programme when the presenter Allama
Muhammad Farooq Nizami was answering general
questions on Islam and in the course of this, and in re-
sponse to a specific question, stated that it was either
acceptable or the duty of a Muslim to kill those who
disrespected the Prophet Muhammad. Ofcom consid-
ered that this clearly breached Rule 3.1 of the Broad-
casting Code relating to the promotion of crime and
disorder, and furthermore violated Rule 4.1 as it was
clearly a religious programme and failed to attain the
level of responsibility required.

Ofcom considered a number of factors in the weigh-
ing of the appropriate penalty including the serious-
ness of the offence and the continuing poor compli-
ance record of the licensee in question. In this light
a fine of GBP 85,000 was levied and an order given
that the terms of Ofcom’s decision be broadcast on
the channel.

12 IRIS 2013-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16693
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16674

of the European Audiovisu

e Ofcom’s decision, Sanction 88(13), 21 August 2013
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16675 EN

Oliver O’Callaghan
City University London

Soap Scene Ruled too Violent for the Time it
was Broadcast; Research Commissioned

On 27 August 2013, Ofcom found the long-running
soap on UK TV, Hollyoaks, which is broadcast on Chan-
nel 4 each weekday evening, in breach of its Code.
The cast contains characters who are mainly between
16 and 35 years old and the principal target audience
is teenagers and young adults.

There was a complaint from one viewer about one
scene. It depicted one of the main characters being
killed, having been being pushed into the path of a
fast train. The concern was raised that this scene was
unsuitable for viewing before the watershed, in par-
ticular because it would have been expected to have
been watched by children.

Ofcom considered that the nature of the characters’
behaviour, the time broadcast and the likely audi-
ence, raised concerns under the following Rules of
the Broadcast Code, namely, Rule 1.3: “Children
must...be protected by appropriate scheduling from
material that is unsuitable for them” and Rule 1.11:
“Violence, its after-effects and descriptions of vio-
lence, whether verbal or physical, must be appropri-
ately limited in programmes broadcast before the wa-
tershed...and must also be justified by context.”

Ofcom concluded that the episode was in breach of
Rule 1.3 because ‘cumulatively the violent content in
this sequence exceeded viewers’ expectations for a
drama transmitted long before the watershed when
young children were available to view and in this case
were watching in large numbers’. In addition Ofcom
concluded that the episode was in breach of Rule 1.11
because ‘the cumulative effect of the violence in the
final scene was not sufficiently limited for this time of
the evening, nor was it justified by context given that
a significant number of younger children were viewing
and available to view.’

Finally, Ofcom issued a Note to Broadcasters: Vi-
olence in pre-watershed programmes, reminding all
television broadcasters of the ‘need to ensure that all
material broadcast pre-watershed which features vio-
lent scenes is appropriately limited.” Because Ofcom
feels that there has been a lack recently of detailed
studies into ‘viewer’s attitudes to violence on televi-
sion’ it has commissioned new, independent research
on the subject. The results will be published ‘as soon
as possible’ in 2014.

e Ofcom Broadcast Bulletin, Issue 236 27 Auqust 2013
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16676 EN

David Goldberg
deeJgee Research/ Consultancy

Ofcom Fines Broadcaster for Failing to Re-
spect Religious Beliefs

In a decision on 23 August 2013, Ofcom (Office
of Communications) considered whether Takbeer TV
Limited (TTVL) was in breach of its obligations to act
responsibly regarding the content of religious pro-
grammes and to ensure a particular religion or re-
ligious denomination was not subjected to religious
abuse pursuant to the Broadcasting Code. Ofcom de-
rives its statutory authority to regulate the standards
of television and radio pursuant to the Communica-
tions Act 2003. One of Ofcom’s duties under section
3(2)(e) of the Communications Act 2003 is to ensure
that programmes broadcast on television and radio
adequately protect the public from the inclusion of of-
fensive and harmful material. In order to implement
Ofcom’s responsibilities pursuant to Communications
Act 2003, Ofcom has a Broadcasting Code that has
been drafted so as to be compatible with the Human
Rights Act 1998.

Rule 4.1 of the Broadcasting Code states: “Broadcast-
ers must exercise the proper degree of responsibility
with respect to the content of programmes which are
religious programmes.”

Rule 4.2 states: “The religious views and beliefs of
those belonging to a particular religion or religious de-
nomination must not be subject to abusive treatment

“

TTVL on the 9th June and 12th July 2012 broadcast
a programme called Global Khatm E Nabuwat. Dur-
ing the two broadcasts, which included a phone-in
with the general public, various attacks were made
on the Ahmadiyya religion and Ahmadi community by
the public contributors, some panelists, and - in one
instance - even the presenter gave support for the at-
tack on this religion.

Ofcom investigated the content of the two pro-
grammes and found that there had been breaches of
Rules 4.1 and 4.2 of the Broadcasting Code, including
a failure to properly monitor and moderate the public
calls, and for the presenter not showing impartiality.

Ofcom had regard to its statutory sanctions that came
into effect on 1 June 2011 and included reference to
paragraph 1.10 of the Sanctions Procedures, whereby
Ofcom may impose a sanction if it considers that a
broadcaster has seriously, deliberately, repeatedly or
recklessly breached a relevant requirement.

IRIS 2013-9 13


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16675
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16676

of the European Audiovisu

TTVL had previously breached its obligations pursuant
to the Broadcasting Code and Ofcom considered the
current complaints to be of a very serious nature.
TTVL had previously said it would improve its proce-
dures to ensure compliance with Rules 4.1 and 4.2 of
the Broadcasting Code, but this had not prevented the
breaches on the 9 June and 12 July broadcasts.

TTVL said it was a community religious channel run by
volunteers and six, paid technical staff, one of whom
was also the programme controller. It was not clear
from TTVL’s representations who, if anyone, was re-
sponsible for quality control. It transpired that the
“delayed calling system”, which provides a short time
lapse so as to intercept abusive contributors to a live,
broadcast had not worked. Ofcom considered this to
be negligence on TTVL's part.

Ofcom recognised that TTVL had co-operated with its
enquiry and also that the TV company was in poor
financial health. However, that had to be balanced
against the seriousness of the breaches, that there
had been previous complaints and, despite assur-
ances, there had been no improvement in quality con-
trol, and also its failure to issue a public apology after
the transmissions. Ofcom was concerned that future
breaches could arise.

Ofcom imposed a financial penalty of GBP 25,000 (un-
der section 237(3) of the Communications Act Ofcom
can impose a fine of up to GBP 250,000 or 5% of qual-
ifying revenue, whichever is the greater), TTVL had to
broadcast Ofcom'’s findings, and Ofcom will also visit
TTVL's premises to monitor content and review the
broadcaster’s compliance procedures.

e Ofcom’s Decision of Sanction against Takbeer TV Limited (“TTVL'
or “the Licensee”) in respect of its service Takbeer TV (TLCS-1030),
Sanction 91(13), 23 Auqust 2013

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16678 EN

Julian Wilkins
BluePencilSet

GR-Greece

Parliament Adopts Law to Establish New Pub-
lic Service Broadcaster

On 19 July 2013, Act no. 4173 on New Greek Ra-
dio, Internet and Television was adopted by the Greek
Parliament. The act establishes a new public ser-
vice broadcaster to replace the former public service
broadcaster ERT, which was shut down by the gov-
ernment on 11 June 2013 (see IRIS 2013-6/24). This
law is very similar to the one drafted one year ago
by a special committee of experts presided over by
N. Alivizatos, professor of Constitutional Law in the
Athens Faculty of Law (see|IRIS 2012-5/25).

A Supervisory Council has been established to ensure
that the new public service broadcaster is indepen-
dent of the Government. The main tasks of this Coun-
cil are: to set up a five-year strategic operating plan
for the broadcaster; to deliver a favourable opinion on
the budget; to promote sound corporate governance
and to make the final decision with regard to the se-
lection of the CEO and the members of Board.

Both members of the Supervisory Council and those
of the Board are selected by a special selection com-
mittee comprised of private or public companies or
organisations with international experience in exec-
utive staff selection. This selection committee must
publish open calls for positions and, concerning the
Supervisory Council, draw up a list of the ten candi-
dates who obtain the highest scores. This list must
then be submitted to the Minister responsible for Pub-
lic Broadcasting, who will make the final selection of
the seven members of the Supervisory Council. As
far as members of the Board are concerned, separate
procedures for the selection of CEO members and for
the four members of the Board are set out in the leg-
islation. The Supervisory Council will make the final
selection with regard to the CEO and Board members
based on the candidates who have obtained the high-
est score.

Meanwhile, the Greek Government and the special ad-
ministrator are trying to set up the new public broad-
caster, in accordance with the decision of the Council
of State which has ordered that all measures, includ-
ing the recruitment of the necessary staff, must be
taken as quickly as possible. On 11 July 2013, a tran-
sitional channel called Greek Public Television began
broadcasting programmes consisting mainly of doc-
umentaries. On 11 August 2013, the names of 557
candidates who have applied to work for the Greek
Public Television network were announced.

However, the application of the new law and the im-
plementation of governmental decisions have been
hampered by the large number of journalists and tech-
nicians of the former ERT who continue to occupy the
central buildings of the former public service broad-
caster television and continue their own broadcasts
via the internet.

. N “37711377302 4173/2013, Néa EMnvind
341361364371377306311375 371361, 'Tvtepvet xon Tnhedpoaon (346325332
321’ 169/26.7.2013) (Act 4173/2013 "New Hellenic Radio, Internet
and Television". PEK 321’ 169/26.7.2013)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16697 EL

Alexandros Economou
National Council for Radio and Television, Athens

14 IRIS 2013-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16678
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2013-6/24&id=14427
http://merlin.obs.coe.int/cgi-bin/show_iris_link.php?language=en&iris_link=2012-5/25&id=14427
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16697

of the European Audiovisu

NL-Netherlands

Smart TV’s in Breach of Dutch Data Protec-
tion Act

On 2 July 2013, the Dutch data protection agency
(CBP) published a report stating that TP Vision, a man-
ufacturer of Smart TVs, is in breach of the Dutch Data
Protection Act (Wbp). This report is a final version fol-
lowing a provisional report that had previously been
sent to TP Vision in March of 2013 in order for them to
put forward their views on the findings.

TP Vision makes Smart TVs for Philips and is the
only manufacturer of such TVs in the Netherlands.
Smart TVs are televisions with internet access pos-
sibilities/capabilities. Users can watch shows on-
demand, rent movies, use apps and visit websites
through a built-in browser. In its report, the CBP ac-
knowledged that since Smart TVs are a fairly new phe-
nomenon, there is still little awareness of the risks
that are present when using the online functionalities
of Smart TVs.

For each Smart TV TP Vision collects data in relation
to user habits such as: when users watch TV; their
favourite programmes and apps; which programmes
are being recorded; which videos are being rented;
and which shows they view on-demand. According
to the CBP this is personal data, because it gives an
extensive/probing account of users’ TV habits and in-
terests. In accordance with the Wbp therefore, users
need to be asked permission before this data is col-
lected and must be informed about its intended use.

Using the collected data, TP Vision offers viewers per-
sonalised viewing suggestions and intends to offer
personalised advertisements in the future.

There is a lack of clear and accessible information con-
cerning the identity of TP vision and the processing
of personal data via the Philips Smart TVs. It is in-
sufficiently clear which cookies are being placed and
read by TP Vision and which personal data is being col-
lected and how long it is being stored. TP Vision tried
to rectify this by adding this information to the Terms
of Use Agreement, Privacy Statement and Cookie Pol-
icy. However, according to the CBP the information is
inconsistent and still not sufficiently accessible to the
public. It is also insufficiently clear that registering
customer data with Philips is not obligatory.

Due to the fact that the cookies used by TP Vision are
not functional (i.e. technically necessary) cookies, the
Whbp provides that there is need for informed consent
by the user for the placing of such cookies. For cook-
ies that collect viewing habits, unambiguous consent
(ondubbelzinnige toestemming) is required due to the
fact that it concerns the processing of personal data.

The consent needs to be based on a free, specific and
informed expression of intent. Due to the lack of clear
and accessible information, the received consent is
considered invalid. No consent is asked for with re-
gard to the use of advertising cookies and analytical
cookies registering app and website use.

The CBP has acknowledged TP Vision’s claim that they
have made efforts to comply with the Wbp and have
partially ended the breach/violation since receiving
the preliminary report, namely by providing informa-
tion on how long the personal data is being stored.

The CBP further states that it will continue to monitor
TP Vision’s compliance with the Wbp and will take ap-
propriate enforcement action if it finds that TP Vision
is still in breach of the Act.

e College bescherming persoonsgegevens - Onderzoek naar de verw-

erking van persoonsgegevens met of door een Philips smart tv door
TP Vision Netherlands B.V. (CBP’s report on TP Vision, July 2013)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16691 NL
Rade Obradovi¢

Institute for Information Law (IViR), University of
Amsterdam

RO-Romania

[ National Film Institute Established ]

On 26 June 2013, the Romanian Government adopted
the Ordonanta de Urgenta nr. 72/2013 privind reor-
ganizarea unor institutii publice aflate in subordinea
Ministerului Culturii (Emergency Decree no. 72/2013
on reorganisation of public institutions subordinated
to the Ministry of Culture), which establishes the In-
stitutul National al Filmului (National Film Institute -
INF).

According to the Decree, the Arhiva Nationala de
Filme (National Film Archives), the Studioul de Creatie
cinematografica (Cinematographic Creation Studio)
and the Studioul Video Art (Video Art Studio - formerly
Editura Video) will be merged into INF, and subordi-
nated to the Ministry of Culture of Romania.

According to a Draft Government Decision on the es-
tablishment and the functioning of the INF, which will
complement the Emergency Decree no. 72/2013, the
INF will also include the Cinemateca Roméana (Roma-
nian Cinematheque) and the Film Restoration Labora-
tory.

The INF will be the legal storage facility for cinemato-
graphic films of all kinds: film, film materials and doc-
uments on the history of the national and worldwide
cinematography (including original scripts, posters,
photos, music scores, books and other publications,

IRIS 2013-9 15


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16691

— —

L'AUDIOVISUEL.
SERVATORY
ORMATIONSSTELLE

| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

film reviews, technical equipment with historical, doc-
umentation and technical value, primary or intermedi-
ary film materials, and positive copies of foreign films,
etc.). The INF will carry out the duties of the three
former institutions. The merged INF will then focus on
the evidence, the collection, conservation, restoration
and the valorisation of the cinematographic heritage.
The INF is also intended to support features, docu-
mentaries and short films, TV series, along with co-
productions and to provide services for foreign part-
ners.

The INF can set up branches of the Cinemateca
Romana throughout the country, in order to support
the cinematographic culture of the people. In Roma-
nia and abroad, the Institute will have to buy film
copies, documents and other objects of significant
cultural, documentary, scientific, technical or artistic
value, including those held by private collectors. The
INF has to organise film festivals and events in Roma-
nia and abroad. The new body also will have to doc-
ument Romania’s cinematography by means of pub-
lishing books and other works.

The INF is taking over the 84,500 square metre
premises of the National Film Archives in Jilava, near
Bucharest, and three cinemas (Eforie, Union and Stu-
dio) in Bucharest. The INF will be funded from its own
revenues and by state budget subsidies.

e Ordonanta de Urgenta nr. 72/2013 privind reorganizarea unor insti-
tutii publice aflate in subordinea Ministerului Culturii. Publicat in Mon-
itorul Oficial, Partea | nr. 388 din 28 junie 2013 (Emergency Decree
no. 72/2013 on reorganisation of public institutions subordinated to
the Ministry of Culture. Official lournal, Part | n. 388 of 28 June 2013)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16667 RO

e Proiect de Hotardre de Guvern privind organizarea si functionarea
Institutului National al Filmului (Draft Government Decision on the
establishment and functioning of the National Film Institute)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16668 RO

Eugen Cojocariu
Radio Romania International

RS-Serbia

Obstacles in Digital Switchover Due to Ten-
ders for Analogue Licenses

On 7 August 2013, the Council of the Peny6muke pa-
mmomudysue areammje (Republic broadcasting agency of
Serbia - PPA) rejected tenders for licences for terres-
trial analogue national coverage television broadcast-
ing. The tender itself was issued on 30 April 2013 for
a network left vacant after the national commercial
broadcaster TV Avala had lost its licence in October
2012 due to its failure to pay the licence fees. The
tender for an analogue license was criticised for being
detrimental to Serbia’s efforts to switchover to digital
terrestrial broadcasting till June 2015.

The main problem of the digitisation of broadcasting
in Serbia, ever since it was first contemplated in 2006,
is the lack of frequencies. The reason for that is the
excessive number of analogue terrestrial broadcast-
ers. Due to the lack of available frequencies, the
state initially opted for the analogue broadcasting to
be switched off and digital signal switched on with-
out any simulcasting period. The deadline for the
switchover was originally set for 4 April 2012.

However, that deadline was postponed and the fact
that certain frequencies were left vacant after some
stations were shut down, in turn allowed a gradual
switch-off of the analogue signal on a region-by-region
basis and a limited simulcast via an experimental digi-
tal network. That network has been in operation since
23 March 2012, but suffers from a limited scale and
low transmission power from merely 15 locations.

The Ministry of Foreign and Internal Trade and
Telecommunications (MTT), the Public Agency for
Electronic Communications (RATEL) and the digi-
tal network operator Public Enterprise "Broadcasting
Equipment and Communications” (ETV), had reached
a high degree of agreement about the need to expand
the experimental network to the extent that it would
allow for a proper simulcast. Revoking the license
of TV Avala has made it technically possible, since
the shutting down of that national-coverage television
station has for the first time left the necessary fre-
quencies vacant. ETV planned to air a digital signal
from 35 instead of 15 locations and thus could have
covered some 80% of the Serbian population. RATEL
even prepared the draft rulebook envisaging that the
vacant frequencies formerly held by TV Avala be re-
assigned for expanding the experimental digital net-
work, which was subject to public consultations held
between 21 March and 5 April 2013.

At these consultations, only the RBA opposed such
use of vacant frequencies. While it was widely ex-
pected that the MTT would adopt the new rulebook
under RATEL's draft, the RBA clearly made its move
first and issued the call for tenders. The MTT reiter-
ated that the tender was issued in compliance with
the procedural provisions. Nevertheless, the MTT re-
gretted that the tender had caused considerable dam-
age, since the vacant frequencies could have been
used for speeding up the digital switchover.

Finally, none of the applicants for the analogue li-
censes reached the necessary majority vote of the
nine members of the PPA. It is now expected that the
MTT will finally reassign the vacant frequencies to the
digital network.

¢ JTozBosa 3a mpexy K 5 uuje momespena . Ilerak, 09. ABr
2013. (Press release issued after the session of the Council of the
RBA held on 9 Auqust 2013)

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16669 SR

3 Slobodan Kremenjak
Zivkovi¢ Samardzi¢ Law Office, Belgrade

16 IRIS 2013-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16667
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16668
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16669

of the European Audiovisu

US-United States

FTC Updates Guidance for Distinction of Paid
from Natural Search Results

On 24 June 2013, the consumer protection staff of
the Federal Trade Commission (“FTC”) updated guide-
lines, which it established for search engine com-
panies (“Companies”) to ensure that consumers can
easily distinguish paid search results from natural
search results.

The FTC issued its initial guidelines in 2002 in order to
explain that “failing to clearly and prominently distin-
guish advertising from natural search results could be
a deceptive practice” in violation of Section 5 of the
Federal Trade Commission Act, which defines a decep-
tive act as “a material practice that misleads a signif-
icant minority of reasonable consumers.” The update
was prompted by a consumer complaint that search
engines are violating Section 5 by failing to disclose
that advertisements are inserted into search engine
result lists.

The FTC found that: "for the most part [04046] many
search engine companies do attempt some disclo-
sure.” However, it also concluded that there has been
a “decline in compliance with the letter’'s guidance”
since the 2002 guidelines because the current disclo-
sures may not be sufficiently clear. The FTC therefore
affirmed that the principles of the original guidance
still apply. The advised industry players have to in-
clude visual cues, labels, or other techniques in or-
der to effectively distinguish between advertisement
results. The business of online searches also has to
continue to evolve according to the guideline princi-
ples regardless of the precise form that search en-
gines may take, now or in the future.

As in the 2002 guidelines, the FTC affirmed that the
Companies may use any method to clearly and promi-
nently distinguish advertising from natural search re-
sults as long as it is noticeable and understandable to
consumers. The FTC’s consumer protection staff sent
a letter explaining the new guidelines to "general-
purpose search engines AOL, Ask.com, Bing, Blekko,
DuckDuckGo, Google, and Yahoo!” and “17 of the
most heavily trafficked search engines that specialise
in the areas of shopping, travel, and local business,
and that display advertisements to consumers.”

e Press release of the FTC of 25 June 2013

http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16670 EN
e Guideline update of 24 June 2013
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16671 EN
e Guidelines for search engine advertising of June 2002
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16672 EN

Jonathan Perl
New York Law School

Hollywood and China’s State-Owned Film
Distributor Resolve Tax Dispute

The Motion Picture Association of America (“MPAA")
announced that a deal has been reached with China’s
state-owned film distributor (“China”) to end a year-
long dispute over a 2% increase in the Value Added
Tax applied to China.

The China Film Group withheld box-office payments
totalling more than USD 150 million owed to Holly-
wood since October/November 2012 in the belief that
the studios should cover the cost of the tax. How-
ever, MPAA President Chris Dodd announced that the
year-long impasse was resolved because “the Chinese
government has addressed the matter and all money
due will be paid in full. The agreement, which is ex-
pected to be officially released in the late summer of
2013, was acknowledged by a spokesman for China
who said: “We implement rules according to the na-
tional policy.”

e MPAA press release, 13 August 2013
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16673 EN

Jonathan Perl
New York Law School

BG-Bulgaria

[ End of the Analogue Television Broadcasting ]

On 30 September 2013, the analogue broadcasting of
television signals was terminated in Bulgaria. The si-
multaneous emission of analogue and digital signals,
which has lasted for a six months period, has thus
been brought to an end.

A network has been established for the broadcasting
of public television programme services - BNT1, BNT2
and BNT HD -, which reaches 96.2 % of the country’s
population.

Another two networks have been established for the
broadcasting of the commercial television programme
services. The first of these networks, which reaches
96.2 % of the country’s population, is used for broad-
casting free of charge (seven television programme
services) including the national television programme
services, which have previously been distributed via
networks for analogue terrestrial broadcasting - in
particular bTV and Nova television as well as bTV
Lady, Ring.bg, Diema Family, TV 7, and News 7. The
second network, which in technical terms has the ca-
pacity to broadcast up to eight television programme

IRIS 2013-9 17


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16670
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16671
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16672
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=16673

services, reaches more than 85 % of the countries’
population and is used for the broadcasting of the pro-
gramme service Bulgaria on Air.

The process of transition to digital terrestrial tele-
vision broadcasting has raised significant problems
with regard to the incapacity to receive television pro-
gramme services because of the limited coverage.
The digital signal did not reach part of the audience,
which can receive television programme services only
by terrestrial means.

According to the data provided by the multiplex oper-
ators, the established networks cover a high percent-
age of the Bulgarian territory as compared to other
European states with similar geographic and demo-
graphic characteristics. Based on a total number of
5,289 settlements (towns and villages) in Bulgaria,
the digital networks cover as follows:

- as regards 3,538 towns or villages - above 90 % cov-
erage of the population,

- as regards 1,009 towns or villages - from 30 to 90 %
coverage of the population,

-in 225 towns or villages there is coverage of the pop-
ulation from 10 to 30 % and

- as regards 124 towns or villages the digital signal
covers less than 10 % of the population.

- 393 settlements in total remain out of the scope
of the digital television broadcasting signal, including
337 settlements with population of less than 200 peo-

ple.

Based on those data it may be summed up that about
279,836 Bulgarian nationals remain out of the scope
of the digital television broadcasting, 100,000 peo-
ple of whom are receiving terrestrial television pro-
gramme services.

o B usnrbiiaenwue va [lnan 3a BbBexk maHe Ha HA3€MHO TG PO-
BO TEJIEBU3UOHHO paauopa3npbckBaHe (DVB-T) B PemybGika
Bbirapus (06H .424422, 6p . 75 o1 27.08.20131.) oT 30.09.2013
r . Oe ImpeyCTaHOBEHO HA3EMHOTO AHAJIOTOBO TEJIEBU3UOHHO
paguopasnpbcKkBaHe (Announcement of the end of the analogue
television broadcasting)

|http://mer|in.obs.coe.int/redirect.php?id=17298 BG

Rayna Nikolova
New Bulgarian University

18 IRIS 2013-9


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=17298

of the European Audiovisual Observatory

Agenda Baldi, P., Broadcasters and Citizens in Europe: Trends in
Media Accountability and Viewer Participation Intellect,
Hearing on the promotion of European films and TV 2013 ISBN 978-1841501604 |
series on-line http://www.intellectbooks.co.uk/books/view-Book,id=4562/
18 November 2013 Organiser: European Commission Schulz, W., Valcke, P., Irion, K., The Independence of the
Venue: Brussels Media and Its Regulatory Agencies: Shedding New Light on
http://ec.europa.eu/digital-agenda/en/news/hearing- Formal and Actual Independence Against the National
promotion-european-films-and-tv-series-line Context University of Chicago Press, 2013 ISBN
978-1841507330 1
Book List http://press.uchicago.edu/ucp/books/book/distributed/lI/bo15571080.htl
Woller, W. P. G., Die rechtliche Behandlung von
Mouffe, B., Droit de la presse Bruylant, 2013 ASIN: Produktplatzierungen im Fernsehen nach Inkrafttreten des
BOODYNEC4K (Format kindle) http://www.amazon.fr/droit- 13. Rundfunkanderungsstaatsvertrags Verlag Dr Kovac,
publicit%C3%A9-ebook/dp/BOODYNEC4K/ref=sr_1_- 2013 http://www.verlagdrkovac.de/3-8300-7210-4.htm|
37s=books&ie=UTF8&qid=1373977579&sr=1- Kleist, Th., Scheuer, A., RoBnagel, A., Europaisches und
3&keywords=droit+audiovisuel| nationales Medienrecht im Dialog: Recht - Politik - Kultur -
Mbongo, P, Liberté de la Communication Audiovisuelle au Technik - Nutzung Nomos, 2013 ISBN 978-3-8487-0720-
Début du 21e Siecle L'Harmattan, 2013 ISBN http://www.nomos-shop.de/Kleist-Ro%C3%9Fnagel-Scheuer-
978-2343008103 | Europ%C3%A4isches-nationales-Medienrecht-
|http://www.editions-harmattan.fr/index.asp Dialog/productview.aspx?product=21400

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

(© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

IRIS 2013-9 19


http://ec.europa.eu/digital-agenda/en/news/hearing-promotion-european-films-and-tv-series-line
http://ec.europa.eu/digital-agenda/en/news/hearing-promotion-european-films-and-tv-series-line
http://www.amazon.fr/droit-publicit%C3%A9-ebook/dp/B00DYNEC4K/ref=sr_1_3?s=books&ie=UTF8&qid=1373977579&sr=1-3&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-publicit%C3%A9-ebook/dp/B00DYNEC4K/ref=sr_1_3?s=books&ie=UTF8&qid=1373977579&sr=1-3&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-publicit%C3%A9-ebook/dp/B00DYNEC4K/ref=sr_1_3?s=books&ie=UTF8&qid=1373977579&sr=1-3&keywords=droit+audiovisuel
http://www.amazon.fr/droit-publicit%C3%A9-ebook/dp/B00DYNEC4K/ref=sr_1_3?s=books&ie=UTF8&qid=1373977579&sr=1-3&keywords=droit+audiovisuel
http://www.editions-harmattan.fr/index.asp
http://www.editions-harmattan.fr/index.asp
http://www.intellectbooks.co.uk/books/view-Book,id=4562/
http://www.intellectbooks.co.uk/books/view-Book,id=4562/
http://press.uchicago.edu/ucp/books/book/distributed/I/bo15571080.html
http://press.uchicago.edu/ucp/books/book/distributed/I/bo15571080.html
http://www.verlagdrkovac.de/3-8300-7210-4.htm
http://www.nomos-shop.de/Kleist-Ro%C3%9Fnagel-Scheuer-Europ%C3%A4isches-nationales-Medienrecht-Dialog/productview.aspx?product=21400
http://www.nomos-shop.de/Kleist-Ro%C3%9Fnagel-Scheuer-Europ%C3%A4isches-nationales-Medienrecht-Dialog/productview.aspx?product=21400
http://www.nomos-shop.de/Kleist-Ro%C3%9Fnagel-Scheuer-Europ%C3%A4isches-nationales-Medienrecht-Dialog/productview.aspx?product=21400
http://www.nomos-shop.de/Kleist-Ro%C3%9Fnagel-Scheuer-Europ%C3%A4isches-nationales-Medienrecht-Dialog/productview.aspx?product=21400

	INTERNATIONAL
	COUNCIL OF EUROPE
	European Court of Human Rights: Węgrzynowski and Smolczewski v. Poland
	EUROPEAN UNION
	Court of Justice of the European Union: Amazon v. Austro-Mechana
	European Commission: “Connected Continent”, an Initiative to Realise a Single European Telecoms Market
	European Commission: EU and EBU Agree to Extend Cooperation in Strengthening Public Service Media
	NATIONAL
	BG-Bulgaria
	CEM Issues Declaration on Hate Speech
	CY-Cyprus
	Law Proposal to Ban Advertising on Public Broadcasting Service
	Law Proposal for Banning Exit Polls and their Media Coverage
	CZ-Czech Republic
	New Statute of the State Cinematography Fund Approved
	DE-Germany
	Federal Supreme Court Clarifies Monitoring Obligations of Rapidshare File-Hosting Service
	Federal Supreme Court Confirms Copyright Protection of Literary Figures
	Berlin Administrative Court Denies Journalist’s Right of Access to Doping Study
	“Lookalike Advertising” Illegal Even Without Physical Resemblance
	Distribution System via Press Wholesalers Established in Competition Law
	FR-France
	Ban on Horror Film for Under-16-Year-Olds Contested
	Collective Agreement for the Cinema Industry - Partial Suspension of Extension Order
	GB-United Kingdom
	Regulator Rejects Complaint where Sky Sports Refused to Carry Advertisement for Rival Service
	Ofcom Fines Noor TV for Material Likely to Encourage the Commission of Crime
	Soap Scene Ruled too Violent for the Time it was Broadcast; Research Commissioned
	Ofcom Fines Broadcaster for Failing to Respect Religious Beliefs
	GR-Greece
	Parliament Adopts Law to Establish New Public Service Broadcaster
	NL-Netherlands
	Smart TV’s in Breach of Dutch Data Protection Act
	RO-Romania
	National Film Institute Established
	RS-Serbia
	Obstacles in Digital Switchover Due to Tenders for Analogue Licenses
	US-United States
	FTC Updates Guidance for Distinction of Paid from Natural Search Results
	Hollywood and China’s State-Owned Film Distributor Resolve Tax Dispute
	BG-Bulgaria
	End of the Analogue Television Broadcasting

